Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 3.1MB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 07 Mart 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Fikrlash dizayni

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI
KURS ISHI
Fan:  Creativ fikrlash
Mavzu:  Fikrlash dizayni
Bajardi:_______________________
Guruh: ________________________
Tekshirdi:____________________ Reja:
1. Fikrlash dizayni haqida umumiy ma’lumot
2. Dizayn fikrlash nima?
3. Fikrlash dizayni bosqichlari.
4. Biznesda fikrlash dizayni
5. Xulosa Kalit   so’zlar:   Kreativlik,   kreativ   fikrlash,   ijodkorlik,   kreativ   baholash,
maqsad, muloqot, jismoniy sport, qiziqishlar, ijodiy qobiliyat va h, k.
 Tomas Edison “Kreativlik — g’ayriixtiyoriy jarayon”, deydi. Lekin har kuni
ko’plab   mutaxassislar   muammolarga   noodatiy   yechim   topishga   zaruriyat   sezadi.
Ular   mana   shu   g’ayriixtiyoriy   jarayonni   ixtiyoriylashtirishi   mumkinmi?   Tabiatda
yangi   fikrlarni   yuzaga   keltiruvchi   “sehrli   tayoqcha”   yo’q,   biroq   har   qanday
mutaxassisning   kreativ   o’ylashiga   ko’maklashadigan   ko’plab   usullar   mavjud.
Buning uchun ijodiy fikrlashga vaqt ajratish, ijodiy salohiyatni anglash lozim. Jorj
Bernard   Shou   hazillashib   shunday   deydi:   “Ko’pchilik   yiliga   ikki-uch   marta
o’ylaydi.   Mening   butun   dunyoga   mashhurligim   sababi   —   haftada   bir   yoki   ikki
marta o’ylaganim”. Demak, xayolga kelgan yangi fikrlarni e’tiborsiz qoldirmaslik,
o’ylash uchun imkon yaratishmuhim.
Ijodkorlik   chegarasini   belgilang.   Muammoli   masalaga   duch   kelgan
paytingizda   ijodkorlik   chegaralarini   belgilang.   O’zingizdan   “Eng   oddiy   yechim
nimada?”   deb   so’rang.   Keyin   “muammoni   hal   qilishning   aql   bovar   qilmas
varianti”ni   tasavvur   qiling.   Oddiy   va   hayratlanarli   yechim   o’rtasida   sizga   ijodiy
maydon paydo bo’ldi.
Endi   yangi   g’oya   mavhum   emas,   uning   chegaralari   mavjud.   Bu   ijod
jarayonidagi psixologik bosimni yengillashtiradi.
“Olti shlyapa” usuli. Edvard de Bono taklif etgan “Olti rangli shlyapa usuli”
da biror mavzu tanlanadi. Navbatma-navbat shapkalar kiyiladi: oq — diqqat bilan,
hech   qanday   emotsiyasiz   barcha   faktlar   tekshiriladi;   qora   —   kamchiliklar
aniqlanadi;   sariq   —   mavjud   holat   tahlil   etiladi;   yashil   —   yana   yangi   bir   necha
g’oyalar   qo’shiladi;   qizil   —   emotsional   munosabat   bildiriladi;   ko’k   —   ish
xotimalanadi.   Masalan,   ta’lim   tizimiga   oid   qonunchilikni   takomillashtirish
mavzusi   ko’rilayotgan   bo’lsa,   mavjud   qonunchilik   o’rganiladi,   kamchilik   va
bo’shliqlar   aniqlanadi.   Qonuniy   me’yorlarning   real   holat   bilan   mosligi   yoki
qarama-qarshiligi   o’rganiladi.   Ta’lim   sifatini   oshirishga   xizmat   qiluvchi   takliflar
beriladi,   ular   amalga   oshsa,   qanday   samara   berishi   izohlanadi.   Taklif   loyiha
shaklida rasmiylashtiriladi.       PISA butun dunyodagi 15 yoshli o quvchilar uchun tegishli kreativ fikrlashʻ
tavsifidan   foydalanadi.   13.   Kreativ   fikrlashning   ushbu   tavsifi   Kreativ   fikrlash
strategik konsultativ guruhi  tomonidan taklif  etilgan ta rifga mosdir  (IHRT, 2017	
ʼ
[3]). 2
  Ushbu tavsif o quvchilarning turfa kontekst va ta lim darajasida g oya berish	
ʻ ʼ ʻ
amaliyotida   samarali   qatnashishni   o rganishlari	
ʻ   kerakligiga ,   g oyaning   o ziga	ʻ ʻ
xosligi va mu nosibligini baholagan holda uning ustida mulohaza yuritishga va toki
maromiga   yetkazmaguncha   g oyani   takomillashtirishga   urg u   beradi.   Bu   tavsif	
ʻ ʻ
ishlab   chiqilayotganda,   shuningdek ,   turli   sohadagi   mutaxassislar   maslahati   va
kreativlik   borasidagi   keng   adabiyot   tahlilining   natijalari   ham   inobatga   olingan.
Kreativ   fikrlash   endigina   shakllanayotgan   talqin   bo’lib   turgan   bir   paytda   ancha
keng,   ammo   ich-ichidan   bog’liq   kreativlik   tuzilmasi   kuchli   tadqiqotchilik
an’anasiga   ega   bo’ladi.   Plucker,   Beghetto   va   Dow   (2004   [5])   ushbu
konsepsiyaning   ko p   qirraligi   va   ijtimoiy   mohiyatini   hisobga   olgan   holda   taklif	
ʻ
etgan   ta rifiga   ko ra,   kreativlik   –   layoqat,   jarayon   va   strategik   konsultativ   guruh	
ʼ ʻ
ijodiy   fikrlashni   «...yangi   g oyalarni   ishlab   chiqish   jarayoni.	
ʻ   U   muayyan   bilim ,
ko nikma va yondashuvni talab etadi. Uning ichiga mavzular,	
ʻ   nazariya , sohalar va
uslublararo bog lanishlarni qurish kiradi», deb ta’riflagan. muhit o rtasidagi o zaro	
ʻ ʻ ʻ
munosabat   bo lib,   u   orqali   shaxs   yoki   guruh   ushbu   ijtimoiy   kontekst   uchun   ham
ʻ
yangi, ham foydali bo lgan salmoqli mahsulotni yaratishidir.	
ʻ
    Ijodiy maqsadlarni ro yobga chiqarish kreativ	
ʻ   fikrlashni taqozo etadi , lekin
shu   bilan   birga   aqliy   salohiyat,   soha   borasidagi   bilim   va   san atkorlik   talanti   kabi	
ʼ
kengroq   va   maxsus   ko nikma   va   qobiliyatlar   ham   zarur   bo ladi.   Masalan,   san at	
ʻ ʻ ʼ
durdonalari   yoki   texnologik   kashfiyotlarni   yaratish   bilan   bog liq   buyuk	
ʻ
ijodkorlikda   kreativ   fikrlashdan   tashqari   salmoqli   talant ,   chuqur   bilim,   muayyan
sohada   tinimsiz   mehnat   hamda   jamiyat   tomonidan   ushbu   mahsulot   qiymatga   ega
ekanligi   haqidagi   e tirof   ham   talab   etiladi.	
ʼ   Va   aksincha ,   kichik   yoxud   kundalik
kreativlik (masa lan, fotojurnalda rasmlarni mahorat bilan joylashtirish; oziq-ovqat
qoldiqlaridan   yangi   taomni   hosil   qilish   yoki   ishxonadagi   murakkab   muammoga
ijodiy   yechim   topish   kabi   (Kaufman   va   Beghetto,   2009   [26]))   ijodiy   fikrlashga
qodir deyarli barcha insonlarga zarurdir.       Umuman   olganda,   tadqiqotchilar   kundalik   ijodkorlik   amaliyot   va   ta limʼ
orqali   takomillashtirilishi   mumkin   degan   xulosada   yakdildir.   Demak,   tug ma
ʻ
talantning   ahamiyatini   kamaytirish   hamda   takomillashtirish   mumkin   bo lgan
ʻ
shaxsning   kreativ   fikrlash   qobiliyatiga   ko proq   urg u   berish   maqsadida   PISA	
ʻ ʻ
tadqiqoti kreativ fikrlash yo’nalishining baholashi mana shu kichik kreativlik bilan
bog liq   vazifalarga   asosiy   e tiborni   qaratadi.   Kreativ   fikrlashning   bu   turi   nafaqat	
ʻ ʼ
insho   yozish   yoki   rasm   chizish   kabi   asosan   ichki   dunyoni   aks   ettirish   talab
qilinadigan   ta lim   kontekstiga,   balki   g oya   berish	
ʼ ʻ   masalalarini   tahlil   etish ,
jamiyatdagi   muammolarni   hal   etishga   aloqador   bo lgan   kengroq   sohalarga   ham	
ʻ
taalluqlidir.
      Endilikda   mutaxassisning   aqliy   va   kasbiy   salohiyati   uning   qayerda   va
qancha   vaqt   o ’ qiganligi   bilan   emas ,   balki   ta ’ lim   jarayoni   yakunida   ma ’ lumotlarni
qanchalik   o ’ zlashtirganligi   va   olgan   bilimlarini   qay   darajada   amalda   qo ’ llay   olishi
bilan   belgilanadi .  Kreativ   fikrlaydigan   avlodni   tarbiyalashda   ma ’ lumotni   o ’ rganish
va   talqin   qilish   qobiliyatini   egallash   yetarli   emas ,   ularni   yangi   bilimlarga
aylantirish   va   hayotda   qo ’ llay   olishlari   muhimdir .   Zamonaviy   rivojlangan   muhit
bizni   yangi   sifatda   qayta   tarbiyalamoqda :  insonni   eng   yuksak   qadriyat   deb   tan   olib ,
uning   taqdiri ,   boshqalarning   taqdiri ,   shaxsning   ongini   o ’ zgartirish ,   har   bir
olayotgan   axborotini   tabiat ,  jamiyat   va   o ’ z - o ’ ziga   bo ’ lgan   munosabati   orqali   idrok
etishi   olinayotgan   bilimlarning   ahamiyati   va   xotirada   qolish   jarayonida   muhim
omil   sanaladi .  Bularning   barchasi   nafaqat   ta ’ limning   mazmuni   va   shakllarini   qayta
ko ’ rib   chiqishni ,   balki   ushbu   sohada   ko ’ plab   qadriyatlardan   voz   kechishni ,   ularni
zamonga   va   kishilarning   yangicha   dunyoqarashiga   moslashtirishni   taqozo
etmoqda .   Umumta ’ lim   maktablarida   o ’ qitilayotgan   fanlar   orasida   kimyo   fani
anchayin   murakkab   sanalgan ,   o ’ quvchilar   olgan   bilimlarini   amaliyotda   va   kelajak
hayotlarida   tadbiq   qilishlari   uchun   yetarlicha   nazariy   bilimga   ega   bo ’ lishlari   zarur
hisoblangan   fanlar   sirasiga   kiradigan   fandir .   Kimyo   darslarini   sifatli   tarzda   tashkil
qilishda   har   bir   o ’ quvchining   darsdagi   yutuqlarini   namoyish   qilish ,   kerak
bo ’ lganda   o ’ quvchini   maqtash   orqali   rag ’ batlantirish ,  biroz   xafa   bo ’ lsada ,  unga   o ’ z
vaqtida   bilimlaridagi   bo ’ shliqlarini   bildirish   va   to ’ ldirishga   imkon   berish ,   dars jarayonida   o ’ qituvchi   va   o ’ quvchi   orasida   qulay   psixologik   muhitning   yaratilishini
ta ’ minlash   muhimdir .   O ’ quvchilarni   kimyo   darslariga   qiziqishini   oshiradigan
ko ’ plab   zamonaviy   o ’ qitish   usullari   bo ’ lib ,   ulardan   yetarlicha   xabardor   bo ’ lgan
o ’ qituvchining   darsi   muvaffaqiyatli   va   qiziqarli   bo ’ ladi .   O ’ quvchilar   kimyo
darslarida   olgan   bilimlarini   kelajakdagi   kasbiy   faoliyatlarida   va   kundalik
hayotlarida   qay   darajada   zarur   bo ’ lishini   anglab   yetsalar ,   ushbu   bilimlarni
o ’ zlashtirishga   bo ’ lgan   ishtiyoqlari   yanada   ortadi .   Darsda   o ’ quvchilarning   ham
aqliy ,   ham   jismoniy   faol   bo ’ lishlariga   yordam   bera   oladigan   didaktik   o ’ yinli
texnologiyalardan   foydalanish   esa   ularning   o ’ qishga   bo ’ lgan   ishtiyoqini   va
motivatsiyani   oshirishga   yordam   beradi .   Kimyo   darslarida   belgilangan   vaqtni
samarali   sarflash   uchun   mavzudan   kelib   chiqqan   holda   didaktik   o ’ yinlardan
o ’ tilgan   va   yangi   mavzuni   mustahkamlash ,   mavzuni   tushuntirish   qismlarida
qo ’ llash   mumkin .   Aynan   mavzuga   mos   bo ’ lgan ,   o ’ quvchilar   yoshiga   mos
keladigano ’ yinlarni   tanlash   va   qo ’ llash   orqali   ijobiy   natijalarga   erishish
o ’ qituvchining   mahoratiga   bog ’ liq   bo ’ ladi .   O ’ quv   jarayonida   foydalaniladigan
didaktik   o ’ yinlar   sinfda   guruh   a ’ zolari   yoki   individual   ishtirokchilar   o ' rtasidagi
raqobatni   rivojlantirishga   va   bu   orqali   darsga   bo ’ lgan   qiziqishni   oshirishga   yordam
beradi .   Didaktik   o ’ yinli   metodni   guruhlarga   bo ’ lgan   holda   amalga   oshirish   va
buning   natiijasida   o ’ yin   ishtirokchilari   orasida   yuzaga   kelgan   sog ’ lom   raqobat
ularda   liderlik   qobiliyati ,   muammoning   yechimini   topishda   eng   samarali   usulni
tanlash ,  yechimlar   orasidan   eng   samaralisini   tanlash   imkonini   beradi .     Kreativ fikrlash : Kreativ fikrlash muammoni baholash va hal qilish uchun
tahliliy,   muammolarni   hal   qilish,   tashkiliy   va   muloqot   qobiliyatlarini   jamlashni
talab   qiladi.   Kreativ   fikrlash   qobiliyatlarini   kengaytirgan   odamlar   buyum   yoki
mahsulotni o'ziga xos nuqtai nazardan ko'rib chiqishlari mumkin. Kreativ fikrlash
sizni muammoni yaxshiroq hal qiluvchiga aylantiradi, bu sizning ishingizda ham,
shaxsiy   hayotingizda   ham   keng   ko'lamli   foyda   keltiradi.   Ekspressiv,   kreativ
fikrlash   bizning   taxminlarimizga   qarshi   chiqishga,   o'zimiz   va   istiqbolimiz   haqida
yangi   narsalarni   kashf   etishga,   aqliy   jihatdan   o'tkirroq   bo'lishga   va   hatto   yanada
optimistik   bo'lishga   yordam   beradi.   Miyaning   o'ng   tomonini   doimiy   ravishda
mashq   qildirish,   tasavvuringizni   rivojlantiradi   va   ijodkorlik   va   kreativ   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Kreativlikni   oshirishning   birinchi
qadami   -   o'zingizni   ijodiy   qobiliyatingizni   rivojlantirishga   bag'ishlashdir.
Harakatdan to’xtamang.     Maqsadlar qo'ying, boshqalardan yordam so'rang va har
kuni   o'z   mahoratingizni   rivojlantirish   uchun   vaqt   ajrating.   O'z   mahoratingizni
oshirish   va   mashq   qilish   uchun   vaqtni   muntazam   ravishda   belgilang.   Quyida
sizning   ijodiy   qobiliyatingizni   amalga   oshirish   bo'yicha   ba'zi   g'oyalar   keltirilgan,
ular sizga foyda keltiradi!: 
O'z   qobiliyatingizga   ishoning .   Bizning   ongimiz   ajoyib   mashinadir   va
bizning   e'tiqod   tizimimiz   "bajarish"   va   o'rganish   qobiliyatimizga   ta'sir   qiladi.
O'zimizga   ijodkor   ekanimizni   va   g'oyalar   yaratish   qobiliyatiga   ega   ekanligimizni
aytish,   buyuk   g'oyalarni   yaratish   yo'lida   hech   qanday   psixologik   to'siq
qo'ymasligimizni   ta'minlaydi.   Miyamizning   o'ng   tomoni,   agar   biz   undan
foydalansak va mashq qilsak, g'oyalarni yaratish qobiliyatini ta'minlaydi. 
Avval   o'z   g'oyalaringizni   aniqlang.   Agar   g'oyalar   yoki   yechimlar   bilan
chiqishingiz   kerak   bo'lsa,   o'tmishda   ishongan   ijodiy   odamlarning   oldiga
bormaslikka harakat qiling. Avval o'zingiz g'oyalar va echimlarni ishlab chiqishga
vaqt ajrating. Shunday qilib, siz tabiiy ravishda tasavvuringizni rivojlantirasiz. 
Kreativ   odamlar   bilan   muloqot   qiling .   Kreativ   odamlar   nima   bo'lishi
mumkinligini   ko'rish   qobiliyatiga   ega   va   ular   bilan   muloqot   qilish   yangi   g'oyalar
va   narsalarga   qarash   usullarini   uyg'otadi.   Suhbatlashish   qiziqarli   va   hayotga qiziqish hissi bo'lgan odamlarni qidiring. Siz ular bilan muloqotda bo'lganingizda,
sizni tasavvuringizni amalga oshirishga majbur qiladigan shaxslar bo’ladi. Turli xil
fanlar, kelib chiqishi, madaniyati va tajribasiga ega bo'lgan keng doiradagi odamlar
bilan   suhbatlashish   sizga   narsalarni   turli   nuqtai   nazardan   ko'rishga   va
tasavvuringizni rivojlantirishga yordam beradi. 
Bolalar   bilan   muloqot   qiling .
Bolalar   odatda   miyaning   ikkala
tomonini   ishlatadilar,   ammo
qobilyatlar   o’rta   yoshda   shakllana
boshlaydi.   Ularning   dunyosi
fantaziyaga   to'la   va   sizniki   ham
shunday   bo'ladi,   agar   siz   ular   bilan
muloqot   qilsangiz   va   ularning
dunyosini   va   ular   oddiy,   kundalik
narsalarni   qanday   ko'rishini
o'rganasiz. 
O'yinlar, jumboqlar yoki jismoniy sport bilan shug'ullaning . Ba'zi o'yinlar
va   jumboqlar   sizni   ijodiy   mushaklaringizni   chayqash   uchun   ko'p   imkoniyatlar
bilan   jihozlashi   mumkin.   Sizni   strategiyalarni   ishlab   chiqishga   va   raqibingiz
qanday  harakatlar   qilishini   kuzatib  borishga  majburlaydigan  o'yinlar.  Shaxmat   va
shashka o'yinlari yaxshi misol bo'la oladi, shuningdek, futbol, basketbol va tennis
kabi jismoniy sport turlari - bularning barchasi ijodiy mashqlarni ta'minlaydi. 
Qiziqishlaringizga   e'tibor   qarating.   Ijodkorligingizni   mashq   qilish   uchun
hozirgi   sevimli   mashg'ulotingizni   aniqlang   yoki   foydalaning.   Rassomlik,   rasm
chizish yoki haykaltaroshlik kabi sevimli mashg'ulotlar sizning ijodiy tomoningizni
ishga solishi  aniq. Siz noldan biror narsani loyihalashtirishingiz kerak bo'lgan har
qanday   sevimli   mashg'ulot   ijodiy   mashqlarni,   masalan,   tikuvchilik,   metall
buyumlar,   yog'ochdan   ishlov   berish,   o'z-o'zini   o'zi   qo'llashni   ta'minlaydi.   Biroq,
ilmiy   jihatdan   ko'proq   moyil   bo'lganlar   uchun   texnik   qiziqishlar   yangi   narsalarni loyihalash   yoki   qurishda,   masalan,   yangi   kompyuter   dasturlarini   yozishda   ijodiy
mashq qilish imkonini beradi. 
Sayohat   qilish.   Dunyoqarashingizni   kengaytirish   va   yangilashda   sayohat
qilishdan   yaxshiroq   usuli   yo'q.   Qayerga   bormang,   odamlarga,   madaniyatiga
chinakam   qiziqish   bildirishni   anglatadi.   Sayohatingizni   fotosuratlar   bilan   suratga
olish   va   bu   fotosuratlar   orqali   o'z   tajribalaringizni   aks   ettirish   ajoyib   g'oyalarni
ilhomlantirishi mumkin. 
Kitob   o’qish.   Kitob   o'qish   -   bu   yaxshi   hikoya   kabi   tasavvuringizni   ishga
soluvchi material tanlashni anglatadi. Qisqa hikoyalar bilan tasavvuringizni mashq
qilishning bir usuli - birinchi yarmini o'qish va o'z yakuningizni yaratishdir. Ovqat
pishirish   kitoblari,   ta'mirlash   bo'yicha   qo'llanmalar   va   o'z-o'zidan   yordam
qo'llanmalari,   agar   siz   taqdim   etilgan   g'oyalarni   qabul   qilsangiz   va   ularni
o'zingizning   g'oyalaringiz   bilan   qo'shish,   o'zgartirish   yoki   birlashtirish   orqali
yaxshilasangiz,   ijodiy   mashqlar   uchun   ham   foydalanish   mumkin.   Qo'lingizdagi
qalam bilan o'qiyotgan asosiy parchalarning tagini chizing. Sekin o'qing va eslatma
quying,   o'qiganlaringiz   haqida   mulohaza   yuritish   uchun   vaqt   ajrating,   yangi
g'oyalar paydo bo'lish ehtimolini oshiring. Masalan, fikringizni rivojlantirish uchun
o'qiyotganingizda aql xaritasini yarating. 
Fikrlaringizni   yozing.   Yozish   uchun   siz   shoir   yoki   yozuvchi   bo'lishingiz
shart   emas.   Sizni   qiziqtirgan   yoki   qiziqtirayotgan   mavzuda   qisqacha   maqolalar
yozing,   shunda   siz   o'zingizni   qulay   his   qilishingiz   mumkin,   bu   sizning
tasavvuringizga   qisqacha   hikoya   yozishga   imkon   beradi.   Ijodiy   fikrlash
qobiliyatingizni rivojlantirishning ajoyib usulidir. Dizayn fikrlash nima?  
   Dizayn fikrlash - bu amaliyotchilar loyihalash jarayonida qo'llashi mumkin
bo'lgan   kognitiv   faoliyatlar   to'plami.   U   ma'lum   bir   soha   yoki   sanoat   uchun
yaratilmagan   va   shuning   uchun   u   barcha   sohalardagi   tashkilotlar   uchun   mashhur
metodologiyaga aylandi.   Agar  siz  tuzilma  bilan innovatsiya  qilmoqchi   bo'lsangiz,
dizayn fikrlash sizga ushbu maqsadga erishishda yordam berishi mumkin.
Dizayn fikrlash qayerdan keladi?
Dizayn   fikrlash   nomi   bilan   metodologiya   haqida   birinchi   eslatma   taxminan
1987   yilda   Piter   Rouning   "        Dizayn        fikrlash      "   kitobida   bo'lgan   bo'lsa-da,   1940-
yillarga   borib   taqaladigan   materiallarda   o'xshash   tushunchalar   va   fikrlar   mavjud
edi.   Bu birinchi navbatda ijodkorlik usullari to'plami edi, keyin esa yillar davomida
sanoat echimlarini loyihalashda ko'proq ahamiyat kasb etdi. Dizayn fikrlashdan kim foydalanadi?
Yuqorida ta'kidlab o'tilganidek, "Dizayn fikrlash" metodologiyasi ushbu asrda
mashhur   bo'lib   bormoqda,   bu   erda   innovatsiyalar   muvaffaqiyat   va   muvaffaqiyat
kaliti hisoblanadi.   Agar siz o'z mahsulotingiz bilan bozor yetakchisi bo'lsangiz, bu
juda   yaxshi,   lekin   muvaffaqiyatga   tayansangiz,   tez   orada   sizning   o'rningizni
yaxshiroq mahsulotga ega bo'lgan boshqa birov topadi.   Boshqa ko'plab tashkilotlar
qatorida   SAP,   IDEO,   Philips,   Volkswagen,   Siemens,   Airbnb,   Deutsche   Bank,
Procter   &   Gamble,   Deloitte   Digital,   IBM   va   Microsoft   kabi   amaliy   tashkilotlar
mavjud.
Dizayndagi printsiplar
Kristof Meynel va Larri Leifer ko'plab amaliyot va tajribalar natijasida dizayn
fikrlashning to'rtta printsipi borligini aniqladilar:
 Inson qoidasi - barcha   dizayn faoliyati oxir-oqibat ijtimoiy xarakterga ega
 Noaniqlik qoidasi - dizayn mutafakkirlari noaniqlikni saqlab qolishlari kerak
 Qayta loyihalash qoidasi - barcha dizayn qayta ishlab chiqilgan
 Aniqlik qoidasi - g'oyalarni moddiy qilish har doim muloqotni osonlashtiradi
Dizayn fikrlash bosqichlari
Dizayn   fikrlash   bosqichlari   mutlaqo   xronologik   bo'lishi   shart   emas.   Albatta,
siz   biron   bir   joydan   boshlashingiz   kerak,   lekin   ma'lum   bir   bosqich   natijalaridan
foydalanish   va   olingan   saboqlar   bilan   oldingi   bosqichni   qayta   boshlash   odatiy
holdir.
 Empatiya qiling: ehtiyoj va talablarni tushuning
 Aniqlang: mazmunli va amaliy muammo bayonini tayyorlang
 G'oya: Mumkin bo'lgan echimlar uchun o'ylang va aqliy hujum
 Prototip: Birinchi kontseptual, ammo funktsional yechimni yarating
 Sinov:   Prototipni   sinab   ko'ring,   boshqalarga   sinab   ko'ring   va   fikr-
mulohazalarni to'plang Yomon muammolar
Menga   ushbu   turdagi   muammoning   nomlanishi   yoqadi,   lekin   bu   juda   mos
keladi.   Bu   atama   birinchi   marta   Horst   Rittel   tomonidan   noto'g'ri   aniqlangan   yoki
qiyin   muammolarni   hal   qilish   uchun   kiritilgan.   Noto'g'ri   aniqlangan   muammolar
bilan   bog'liq   muammo   shundaki,   ular   noto'g'ri   aniqlangan   va   muammoning   o'zi
ham, yechimi ham noma'lum (siz kimligingizni bilasiz).
Yovuz   muammoning   teskarisi,   muammo   aniq   bo'lgan   va   hech   bo'lmaganda
texnik   bilimlar   orqali   hal   qilish   mumkin   bo'lgan   nozik   yoki   aniq   belgilangan
muammo   bo'ladi.   Agar   siz   yovuz   muammolar   bilan   shug'ullansangiz,   ko'pincha
yechimga   erishish   uchun   kerakli   qadamlar   osongina   aniqlanmaydi   va   etkazib
berish muddatini taxmin qilish qiyin. A-Ha momenti
Bu   dizaynni   qayta   ishlashning   qiziqarli   qismi.   Bu   atama   miya   bo'roni   va
fikrlash   mashqlari   orqali   to'satdan   mumkin   bo'lgan   yechimga   yo'l   sizga   ayon
bo'ladigan   paytni   belgilaydi.   Bunga   qadar   barcha   mumkin   bo'lgan   echimlar   juda
yashirin,   noaniq   va   /   yoki   noaniq   xususiyatga   ega.   Ushbu   daqiqaga   erishilganda,
yakuniy mahsulot qanday ko'rinishi mumkinligi yanada aniqroq bo'ladi.
Dizayn fikrlash bosqichlari(Fikrlash dizayni)
Fikrlash   dizayni   -   bu   foydalanuvchilarni   tushunishga,   taxminlarga   qarshi
chiqishga,   muammolarni   qayta   aniqlashga   va   prototipli,   sinovdan   o'tkaziladigan
echimlarni yaratishga qaratilgan iterativ, chiziqli bo'lmagan jarayon.
Nima uchun uni dizayn fikrlash deb atashadi?
Dizayn   fikrlash   bizga   muammolarni   ijodiy   va   innovatsion   tarzda   hal   qilish
uchun insonga asoslangan usullarni ajratib olish, o'rgatish, o'rganish va qo'llashga
yordam   beradi.   Dizayn   fikrlash   -   bu   UX   dizaynerlari   katta,   murakkab   yoki
noma'lum muammolarni hal qilish uchun foydalanadigan ramka.
Dizayn   fikrlash   darhol   aniq   bo'lmagan   muqobil   strategiyalar   va   echimlarni
aniqlashga   qaratilgan.   Dizayn   fikrlash   innovatsion   mahsulotlarni   yaratish   usuli
sifatida   boshlandi.   Ushbu   metodologiya   hozirda   butun   dunyo   bo'ylab   xususiy   va
davlat sektoridagi biznes va shaxsiy loyihalar uchun qo'llaniladi.
Agar   siz   dizayn   sohasida   ishlashni   yoki   o'z   martabangizni   boshlashni
istasangiz, taniqli mutaxassislardan yordam oling   dizayn fikrlash bootcamp .
Mana bu ijodiy muammolarni hal qilish texnikasining ta'rifi va tushuntirishi.
Dizayn fikrlash nima uchun muhim?
Dizayn   fikrlash   dizaynerlarga   muammolarni   hal   qiladigan   foydalanuvchilar
uchun qulay mahsulotlar yaratishga yordam beradi.
Dizayn   fikrlash   bosqichlari   chiziqli   emas.   Foydalanuvchi   sayohatining   turli
bosqichlari   yangi   g'oyalarni   keltirib   chiqarishi   yoki   yangi   topilmalarni   ochib
berishi, tugallangan qadamlarning yangi iteratsiyasini ilhomlantirishi mumkin. Dizayn fikrlashning besh bosqichidan foydalanib, ijodkorlar doimiy ravishda
yangi burchaklarni sinab ko'rishadi. Mana qanday qilib.
Dizayn fikrlashning 5 bosqichi
1-bosqich: Empatiya
Dizaynerlar   dizayn   fikrlash   texnikasining   ushbu   bosqichida   haqiqiy   odamlar
bilan o'tirib, ularning fikrlari va his-tuyg'ularini tinglaydilar.
Empatiyani   o'rganishga   harakat   qilmaydigan   dizaynerlar   insonga   qaratilgan
muammolarni   hal   qilishda   qiyin   kurashga   duch   kelishadi.   Maqsadli   mijoz   yoki
auditoriya   va   ishlab   chiqarilgan   har   qanday   mahsulot,   loyiha   yoki   xizmat
o'rtasidagi muhim va zarur ko'prik dizayn fikrlashda empatiya orqali qurilgan.
Dizayn haqida gap ketganda, empatiya jarayondagi muhim qadamdir, chunki
u   dizaynerlarga   o'z   mahsulotlarini   ishlatadigan   odamlar   haqida   ko'proq   ma'lumot
olish imkonini beradi. Agar siz empatiya bilan boshlamasangiz, foydalanuvchining
muammosini hal qilish deyarli mumkin emas.
2-bosqich: aniqlang
Dizayn   jarayonining   ushbu   bosqichida   dizaynerlar   o'z   ishlari   bilan   hal
qilmoqchi bo'lgan muammo yoki muammoni qisqacha ifodalashlari kerak.
Empatiyadan   so'ng,   dizayner   o'z   tadqiqotlaridan   o'rganganlarini   mavzuga
tatbiq etadi va muammoning aniq izohini ishlab chiqadi.
Ushbu   bosqichda   dizaynerlar   empatiya   bosqichida   olgan   tushunchalarini
ko'rib   chiqadilar   va   sintez   qiladilar.   Diqqatni   oxirgi   foydalanuvchiga   qaratish
uchun   ushbu   bosqichda   muammoning   aniq   va   qisqacha   tavsifini   yaratish   juda
muhimdir.   Demak,   dizayn   fikrlashning   ta'rif   bosqichi   muammoni   firma   nima
qilishi kerak bo'lishidan ko'ra foydalanuvchi talab qiladigan narsa nuqtai nazaridan
aniqlashga yordam berishi kerak.
3-bosqich: fikrlash
Ixtiro   qilish   ijodkorlikning   kalitidir.   Dizaynerlar   empatiya   orqali   inson
tajribasini   qamrab   olgandan   so'ng,   muammoga   yangi   echimlarni   o'ylab   topadilar.
Ushbu   bosqichda   dizaynerlar   ko'pincha   byudjet   yoki   kengayish   haqida
qayg'urmaydilar. Shu nuqtada, dizaynerlar o'zlarining maqsadli guruhlarini tushunishlari kerak,
shuning   uchun   ular   ijodiy   bo'lishlari   va   cheklovlarga   e'tibor   bermasliklari
mumkin.  
4-bosqich: prototip
Yangi   g'oyani   sinab   ko'rmasdan,   dizaynerlar   muammoni   to'liq   hal   qila
olmaydi. Ushbu darajada prototip kerak, ammo oqibatlar moslashuvchan. Eskizlar,
modellar yoki raqamli tasvirlar prototip bo'lishi mumkin.
Prototiplash   mahsulotning   kichik,   hamyonbop   versiyalarini   yaratishni   o'z
ichiga   oladi.   Ular   muammoni   hal   qilishning   individual   stsenariylariga   qaratilgan
xususiyatlarni o'z ichiga olishi va qaror qabul qilishning o'zaro ta'siri uchun zamin
yaratishi mumkin.
Prototip bosqichida maqsad mahsulotning barcha oqibatlarini yoki to'siqlarini
to'liq   tushunishdir.   Prototiplash   shuningdek,   foydalanuvchi   tajribasi   bilan   bog'liq
muammolarni   aniqlashi   va   dizaynerlarga   foydalanuvchi   xatti-harakatlari,
reaktsiyalari va kutishlari haqida aniqroq tasavvur berishi kerak.
5-bosqich: Sinov
Sinov haqiqiy foydalanuvchilardan aniq ma'lumotlarni yaratishni talab qiladi.
Biroq,   dizaynerlar   dizayn   fikrining   yakuniy   bosqichida   to'xtamaydilar.   Dizayn
fikrlash   iterativdir.   Shuning   uchun   dizaynerlar   o'z   g'oyalarini   sinab   ko'rish   uchun
bir   nechta   prototiplarni   yaratadilar.   Foydalanuvchi   tajribasi   va   yechimlarni
sinchkovlik bilan sinovdan o’tkazmasdan kengaytirib bo’lmaydi.
Sinov   paytida   dizaynerlar   tuzatishlar,   tuzatishlar   va   takomillashtirishlarni
kutishlari   mumkin.   Sinov   bosqichi   uchun   g'oyalar   yoki   sinov   kabi   dizaynning
boshqa   bosqichlarini   "qayta   boshlash"   odatiy   holdir,   chunki   yangi   g'oyalar   yangi
yondashuvni   talab   qiladigan   boshqa   potentsial   echimlarni   keltirib   chiqarishi
mumkin.
Keling, batafsilroq to'xtalib o'tamiz.
Keling,   uning   qanday   ishlashini   bilganimizdan   keyin   nima   uchun   Dizayn
fikrlash muhimligini muhokama qilaylik. Nima uchun dizayn fikrlashdan foydalanish kerak?
Birinchidan,   dizayn   fikrlash   ijodkorlik   va   innovatsiyalarni   rag'batlantiradi.
Biz o'z bilim va tajribamizdan harakatlarimizni boshqarish uchun foydalanamiz.
Shunday   qilib,   dizayn   fikrlash   bizga   qutidan   tashqarida   o'ylash   va   noyob
g'oyalarni   ishlab   chiqish   imkonini   beradi.   Dizayn   fikrlashda   biz   dastlabki
muammoni   yakuniy   deklaratsiya   sifatida   emas,   balki   taklif   sifatida   qabul   qilamiz
va biz haqiqiy muammolar haqida keng fikr yuritamiz.
Javobga e'tibor qaratish o'rniga, dizayn fikrlash bizni savolga, taxminlarga va
muammoning asosiy sababiga qarshi chiqishga undaydi, bu esa yangi istiqbollar va
noyob echimlarga olib keladi.
Natijada,   u   birinchi   navbatda   foydalanuvchilarning   ehtiyojlari   va   talablariga
javob   beradi.   Bu   natijalar   maqsadlar   va   mijozning   kutishlariga   bog'liqligini
kafolatlaydi.
Yuqorida   aytib   o'tilganidek,   dizaynerlar   o'zlarining   maqsadli   auditoriyasi
bilan   empatiyani   rivojlantirishlari   va   ularning   istaklari,   ehtiyojlari   va   xatti-
harakatlari   haqida   bilishlari   kerak.   Tezda   prototiplarga   aylangan   va   haqiqiy
iste'molchilarda sinovdan o'tgan kontseptsiyalarga e'tibor qarating, so'ngra keyingi
bosqichga o'ting.
Dizayn   jarayonida   erta   va   tez-tez   mijozlardan   fikr-mulohazalarni   olish
dizaynerlarga   o'z   g'oyalarini   takrorlash   va   mahsulot   ishlab   chiqarilishidan   oldin
kerakli tuzatishlar kiritish imkonini beradi.
Shuningdek,   u   ishga   tushirilgunga   qadar   bir   nechta   sinovdan   o'tkazildi   va
mijoz/foydalanuvchining   fikr-mulohazalari   o'tkazildi,   shunda   biz   nihoyat
mahsulotni   nashr   etishimiz   va   mijozlarimizning   ehtiyojlariga   mos   keladiganini
yetkazib berishimiz mumkin.
Dizaynerlar   Dizayn   fikrlashdan   foydalanishdan   sezilarli   foyda   ko'radilar,
lekin   u   har   bir   kompaniya   darajasida   ijodkorlik   va   foydalanuvchiga
yo'naltirilganlik madaniyatini rivojlantiradi. Olib ketish
Dizayn   fikrlash   deb   nomlanuvchi   chiziqli   bo'lmagan   va   iterativ   usul
muammoni hal qilish uchun yechimga yo'naltirilgan strategiyani taklif qiladi.
Dizayn fikrlash yondashuvi  loyihani  aniq nuqtai  nazardan, faktlardan ko'rish
imkonini beradi.
Yechimga e'tibor qaratish o'rniga, dizayn fikrlash muammoni, taxminlarni va
muammoga   olib   keladigan   oqibatlarini   turli   yo'llar   bilan   shubha   ostiga   olish
qobiliyatingizni oshirishi mumkin.
Bundan tashqari, yana bir muhim dalil sifatida, dizayn fikrlash dizaynerlarni
"qutidan   tashqari"   fikrlash   bilan   shug'ullanishga   undaydi,   bu   esa   dizaynerlarni
o'ziga   xos   va   ixtirochilik   echimlarini   topish   uchun   muammoni   chuqurroq
o'rganishga undaydi.
Braun Tim - Biznesda dizayn fikrlashi:    Tim Braun - IDEO bosh direktori,
dunyodagi eng muvaffaqiyatli dizayn kompaniyalaridan biri. Tez Kompaniyaning
ta'kidlashicha,   u   "dunyodagi   eng   taniqli   yangi   mahsulotlar   dizayni   bo'yicha
kompaniya"   dir.   Uning   hisobiga   ko'ra,   5000   ta   yangi   mahsulot,   jumladan   Apple
uchun kompyuter sichqoni, bolalar uchun og'iz cho'tkasi, Crest  tish pastasi  uchun
naycha ishlab chiqilgan. IDEO dunyodagi eng ishtiyoqli ish beruvchilardan biri.
Dizayn   fikrlash   -   bu   haqiqatan   ham   innovatsion   kompaniyaning   asosi   va
uning   etakchisining   eng   muhim   biznes   sifati.   Kim   biladi,   ehtimol   Braunning
navbatdagi   kitobida   siz   o'zingizning   muvaffaqiyatlaringiz   tarixini   o'qidingizmi?
Hammasi sizning qo'lingizda!
Eski g'oyalar bilan xayrlashish
Angliyaga   tashrif   buyurganlarning   deyarli   barchasi   Buyuk   G'arbiy   temir
yo'lni,   eng   buyuk   Viktoriya   muhandisi   Isambard   Qirolligi   Brunelning   tojini
ko'rdilar.   Men   Oksfordshirda   ushbu   temir   yo'lga   juda   yaqin   joyda   o'sganman.
Bolaligimda men tez-tez velosipedda yo'lga chiqardim va soatiga yuz mildan oshiq
tezlikda yugurib chiqadigan ulkan ekspressni  kutardim. Hozirgi poyezdlar yanada
qulaylashdi   (ular   kamon   va   yumshoq   o'rindiqlarga   ega)   va   vagon   derazalari
tashqarisidagi ko'rinish, albatta, o'zgardi, ammo qurilganidan bir yarim asr o'tgach, Buyuk   G'arbiy   temir   yo'l   hali   ham   dizayn   dunyoni   qanday   o'zgartirayotganiga
misoldir.
Garchi Brunel muhandis bo'lsa ham, uning ijodida nafaqat texnik tomoni bor.
Temir   yo'lni   loyihalash   jarayonida   u   qirg'oq   iloji   boricha   pastroq   bo'lishini   talab
qildi - u yo'lovchilar o'zlarini dalalarda "suzib yurganday" his qilishlarini xohladi.
U ko'priklar, yo'llar, yo'llar va tunnellar qurdi - va shu bilan birga nafaqat transport
samaradorligi,  balki   maksimal  qulaylik  haqida  ham  o'yladi.   U  hatto  sayohatchiga
Londonning Paddington stantsiyasida poezdni ushlashga va Nyu-Yorkda kemadan
tushishga   imkon   beradigan   o'rnatilgan   transport   tizimining   loyihasini   tayyorladi.
Brunel   o'zining   har   bir   loyihasida   texnik,   tijorat   va   insoniy   jihatlarni
uyg'unlashtirish   uchun   ajoyib   va   \u200b\u200bhayratlanarli   darajada   mukammal
iste'dodni   namoyish   etdi.   U   shunchaki   ajoyib   muhandis   yoki   iste'dodli   dizayner
emas edi. Isambard Qirolligi Brunel birinchilardan edi   dizayn mutafakkirlari .
1841   yilda   Buyuk   G'arbiy   temir   yo'li   qurilganidan   beri,   sanoatlashtirish
dunyomizni   g'aroyib   tarzda   o'zgartirdi.   Texnologiya   millionlab   insonlarga
qashshoqlikni   engishga   yordam   berdi,   aksariyat   insonlarning   turmush   darajasini
yaxshiladi.   Biroq,   XXI   asrning   boshlarida   biz   hayot   tarzimiz,   ishimiz   va   o'yin-
kulgimizni o'zgartirgan inqilobning teskari tomoni haqida tobora ko'proq xabardor
bo'lmoqdamiz.   Bir   paytlar   Manchester   va   Birmingem   ustidan   osmonni   qoplagan
qora   tutun   to'lqinlari   sayyoramiz   iqlimini   o'zgartirdi.   Ularning   fabrikalari   va
ustaxonalari   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   arzon   tovarlarning   oqimi   ortiqcha
iste'mol   qilish   va   dahshatli   chiqindilar   madaniyati   asosiga   aylandi.   Qishloq
xo'jaligini   sanoatlashtirish   bizni   tabiiy   va   texnogen   ofatlardan   himoyasiz   qildi.
O'tmishning   innovatsion   kashfiyotlari   zamonaviy   dunyoda   har   kuni   sodir   bo'lgan
voqea   bo'lib,   Shenzhen   va   Bangaloradagi   kompaniyalar   Silikon   vodiysi   va
Detroytdagi   kompaniyalar   merkantilizatsiya   spiraliga   duch   kelgan   bir   xil
boshqaruv nazariyalaridan foydalanadilar.
Texnologiya   hanuzgacha   o'zini   namoyon   qilmagan.   Internet   paydo   bo'lishi
bilan   boshlangan   aloqa   inqilobi   masofalarni   qisqartirdi   va   odamlarga   fikr
almashish   va   yangi   g'oyalarni   yaratish   uchun   misli   ko'rilmagan   imkoniyat   berdi. Biologiya,   kimyo   va   fizika   biotexnologiya   va   nanotexnologiyani   birlashtirdi,   bu
bizga   yangi   dorilar   va   ajoyib   materiallarning   paydo   bo'lishini   va'da   qilmoqda.
Biroq, bu ajoyib yutuqlar insoniyat boshidan kechirayotgan ayanchli yo'ldan chiqib
ketishga yordam bermaydi. Aksincha.
Bizga yangi echimlar kerak
Bugungi   kunda   innovatsiyalarga   mutlaqo   texnosentrik   nuqtai   nazar
barqarorlikni ta'minlamaydi va eski strategiyalarni tanlashga asoslangan boshqaruv
falsafasi   mamlakatimizdagi   yoki   chet   eldagi   yangi   o'zgarishlarga   yo'l   ochadi.
Bizga   yangi   echimlar   kerak   -   yangi   mahsulotlar,   insonlarning   ehtiyojlarini   va
umuman   jamiyat   ehtiyojlarini   birlashtiradi;   sog'liqni   saqlash,   qashshoqlik   va
ta'limning   global   muammolarini   hal   qilish   uchun   yangi   g'oyalar;   dunyodagi
o'zgarishlarga   olib   keladigan   yangi   strategiyalar,   yangi   maqsadlar,   atrofdagi
odamlarni hayajonlantiradigan narsalar. Insoniyat oldida turgan muammolar ularni
hal qilish uchun bizning ijodiy resurslarimizdan oshib ketadigan boshqa bir davrni
tasavvur   qilish   qiyin.   Ilhomlantiruvchi   novatorlar   aqliy   hujumlar   sessiyalarida
qatnashadilar,   bir   nechta   fokuslar   va   fokuslarni   o'rganishadi,   ammo   kamdan-kam
hollarda dunyoga yangi mahsulotlar, xizmatlar yoki strategiyalar berishadi.
Bizga   innovatsiyalarga   yangi   yondoshish   kerak   -   kuchli,   samarali,   keng
imkoniyatlarga   ega,   biznes   va   jamiyatning   barcha   jabhalarida   birlashtirilgan;
shaxslar  va butun jamoalar  hayotga olib borishi  mumkin bo'lgan  yangi  g'oyalarni
yaratish   va   shu   bilan   uni   o'zgartirish   uchun   foydalanishi   mumkin   bo'lgan
yondashuv. Dizayn fikrlash, ushbu kitobning mavzusi aynan shunday yondashuvni
taklif qiladi.
Dizayn fikrlashi muhandislar va dizaynerlarning o'nlab yillar davomida inson
ehtiyojlari   va   mavjud   texnik   resurslarni   biznesning   tabiiy   cheklovlarini   hisobga
olgan holda birlashtirishga intilishlaridan kelib chiqqan holda boshlanadi. Istalgan
inson   nuqtai   nazaridan,   texnologik   jihatdan   maqsadga   muvofiq   va   iqtisodiy
jihatdan asoslangan holda, dizaynerlar biz foydalanadigan mahsulotlarni yaratishga
muvaffaq   bo'lishdi.   Dizayn   fikrlash   bizni   bir   qadam   oldinga   surib,   ushbu
vositalarni o'zlarini hech qachon dizayner deb hisoblamagan, ammo hozirgi paytda keng ko'lamli  muammolarni hal qilish uchun bunday vositalardan foydalanadigan
odamlarga uzatmoqda.
Dizayn   fikrlash   har   bir   kishi   uchun   mavjud   bo'lgan   imkoniyatlardan
foydalanadi,   ammo   muammolarni   hal   qilishning   standart   usullarida   hisobga
olinmaydi.   Dizayn   fikrlash   shunchaki   antroposentrik   emas   -   u   tabiatan   insondir.
Dizayn   fikrlash   insonning   intuitiv   ravishda   his   qilish,   naqshlarni   tanib   olish,
nafaqat   funktsional,   balki   hissiy   tarkibiy   qismlarni   o'z   ichiga   oladigan   g'oyalarni
yaratish, nafaqat so'zlar yoki belgilar bilan ifodalash qobiliyatiga asoslangan. Hech
kim   his-tuyg'ularga,   sezgi   va   ilhomga   asoslangan   kompaniyani   boshqarishni
xohlamaydi, ammo ratsionalizm va analitik yondashuvga haddan tashqari ishonish
xuddi   shunday   xavflidir.   Dizayn   tafakkuriga   asoslangan   integratsiyalashgan
yondashuv bizga uchinchi usulni taklif qiladi.
Dizaynni qaror qabul qilish manbasiga o'tkazish
Men sanoat dizayneri sifatida tahsil olganman, ammo dizayner bo'lish nimani
anglatishini   va   dizayner   kabi   o'ylash   nimani   anglatishini   farqlashimdan   ko'p   vaqt
o'tdi.   O'n   yetti   yillik   o'qitish   va   o'n   besh   yillik   professional   amaliyot   men
dizaynerlik   bo'limini   marketing   bo'limi   bilan   bog'laydigan   zanjirning   bir   bo'g'ini
emasligimni anglashimdan oldin o'tdi.
Mening   birinchi   professional   ishlanmalarim   taniqli   uskuna   ishlab
chiqaruvchisi  - Wadkin Bursgreen uchun mahsulotlar  edi. Kompaniya rahbariyati
yog'ochga   ishlov   berish   dastgohlarini   yaxshilashga   yordam   beradigan   yosh   va
tajribasiz   dizaynerni   taklif   qildi.   Men   butun   yozni   yanada   yaxshi   ko'rinadigan
dumaloq   arra   modellarini   yaratishga   va   yaratishga   sarfladim.   Men   yaxshi   ish
qildim deb o'ylayman. Mening mahsulotlarimni baribir fabrikalarda topish mumkin
-   ammo   o'sha   vaqtdan   o'ttiz   yil   o'tdi.   Ammo   bu   erda   Wadkin   Bursgreen
kompaniyasi   endi   yo'q,   u   allaqachon   mavjud   bo'lgan.   Keyin   men   muammo
yog'ochni qayta ishlash mashinalarining dizayni bilan emas, balki yog'ochni qayta
ishlash sanoatining kelajagi ekanligini tushunmadim.
Faqat   asta-sekin   men   dizaynni   zanjir   aloqasi   sifatida   emas,   balki   g'ildirak
uyasi   sifatida   ko'rishni   boshladim.   Men   badiiy   maktabning   issiqxonalar dunyosidan   chiqib   ketganimda   -   hamma   bir   xil   ko'rinishda,   bir   xilda   harakat
qilishadi  va bir xil  tilda gaplashishadi  - va ishbilarmonlik dunyosiga kirishganda,
men   haqiqiy   dizayn   ishidan   ko'ra   dizayn   nima   ekanligini   tushuntirishga   ko'proq
vaqt   ajratishga   majbur   bo'ldim.   Mijozlarimning   printsiplaridan   farq   qiladigan
operatsion   printsiplarni   hisobga   olgan   holda   men   dunyoga   qarayotganimni
angladim.   Va   shundan   kelib   chiqqan   chalkashliklar   mening   ijodim   va
unumdorligimga xalaqit berdi.
Bundan tashqari, meni ilhomlantirgan odamlar, albatta, dizaynerlik kasbining
vakillari  emasligini   payqadim:   ular   Isambard  Kingdom  Brunel,  Tomas   Edison  va
Ferdinand   Porsche   kabi   muhandislar   bo'lib,   ular   dunyoga   texnotsentrik   emas,
antropotsentristik   qarashlarga   ega   edilar;   Don   Norman   kabi   xulq-atvor   olimlari,
nega mahsulotlar asossiz bir xil ekanligini so'radilar; Endry Goldsworthy va Entoni
Gormli   kabi   san'atkorlar,   ular   tomoshabinlarni   yaratilish   elementlaridan   biriga
aylantirganga   o'xshaydi;   noyob,   mazmunli   mahsulotlar   yaratgan   Stiv   Djobs   va
Akio   Morita   kabi   biznes   rahbarlari.   Men   "daho"   va   "ko'ruvchi"   so'zlari   dizayn
fikrlash printsiplaridan foydalanishni yashirganligini angladim.
Bir   necha   yil   oldin,   Silikon   vodiysi   kompaniyalariga   xos   bo'lgan   faol   o'sish
davrlarining   birida,   mening   hamkasblarim   va   men   IDEO   kompaniyamning
mavjudligiga qanday ma'no berishni tushunishga harakat qildik. Ko'pchilik bizning
dizayn   xizmatimiz   bilan   qiziqishgan,   ammo   bundan   tashqari,   biz   dizayn   haqida
odatiy   g'oyalardan   juda   uzoq   bo'lib   ko'rinadigan   muammolarni   hal   qilish   uchun
ko'proq   talab   qilinayotganini   payqadik.   Tibbiy   jamg'arma   bizdan   ularning
tashkilotlarini   qayta   tuzishda   yordam   berishimizni   so'radi;   asrlik   tarixga   ega
bo'lgan   ishlab   chiqarish   kompaniyasining   rahbariyati   o'z   mijozlariga
tushunishlariga   yordam   berishimizni   xohladi;   Elita   universiteti   alternativ   ta'lim
muhiti   sohasidagi   echimlarni   topish   uchun   bizga   murojaat   qildi.   Bizni   konfor
zonasidan haydab chiqarishdi, lekin bizga bu yoqdi - oxirida dunyoni o'zgartirishga
imkon beradigan yangi imkoniyatlar ochildi.
Tim Braun IDEO kompaniyasining prezidenti, dunyodagi eng muvaffaqiyatli
dizayn   kompaniyalaridan   biri   hisoblanadi   (xususan,   uning   mutaxassislari   Apple uchun   kompyuter   sichqonchasi,   Oral-B   uchun   bolalar   tish   cho'tkasi   va   Crest   tish
pastasi   uchun   naycha).   Tim   Braunning   so'zlariga   ko'ra,   dizayndagi   fikrlash
zamonaviy menejer va tadbirkor uchun zaruriy sifatdir, biznesda dizayn falsafasini
tushunmasdan   haqiqiy   muvaffaqiyatga   erishish   qiyin   bo'ladi.   SmartReading
xizmatining   ruxsati   bilan   biz   sammari   nashr   etamiz   -   Tim   Braunning   "Biznesda
dizayn fikrlashi" bestsellerining "qisqa" versiyasi.
      Aqlli   o'qish   -   Mixail   Ivanov   va   uning   sheriklari,   Rossiyaning   etakchi
ishbilarmon adabiyoti nashriyotlaridan biri Mann, Ivanov va Ferberning asoschisi.
SmartReading eng ko'p sotiladigan fantastika bo'lmagan janrning asosiy g'oyalarini
jamlovchi   sammari   deb   nomlangan   matnlarni   ishlab   chiqaradi.   Shunday   qilib,
biron   bir   sababga   ko'ra   kitoblarning   to'liq   versiyasini   tezda   o'qiy   olmaydigan
odamlar   o'zlarining   asosiy   g'oyalari   va   tezislari   bilan   tanishishlari   mumkin.
SmartReading o'z ishida obuna biznesining modelidan foydalanadi.
Kirish: Dizayn fikrlash nima
Texnologiyalar   tufayli   millionlab   odamlar   qashshoqlikdan   chiqdilar   va
insoniyatning muhim qismi yaxshiroq yashashni boshladi. Shunga qaramay, sanoat
inqilobi nafaqat odamlarning hayotiga ijobiy ta'sir ko'rsatdi: tutun pufaklari iqlimni
o'zgartirdi,   arzon   tovarlarning   oqimi   haddan   tashqari   iste'mol   va   haddan   tashqari
miqdordagi   chiqindilarni   ishlab   chiqarishga   olib   keldi,   qishloq   xo'jaligini
sanoatlashtirish tabiiy va texnologik halokatlarga olib keldi.
Bugungi   kunda   bizga   inson   va   umuman   jamiyat   ehtiyojlarini
muvozanatlashtiradigan   innovatsion   mahsulotlar,   shuningdek   sog'liqni   saqlash,
ta'lim va turmush darajasini yaxshilash g'oyalari kerak.
Dizayn   fikrlash   -   bu   keng   ko'lamli   vazifalarni   hal   qilish   uchun   dizayndan
uzoq bo'lgan odamlar tomonidan dizayn vositalaridan foydalanish.
Dizayn   fikrlash   asosan   sezgi,   xulq-atvor   odatlarini   tan   olish   va   nafaqat
funktsional,   balki   hissiy   stressni   ham   o'z   ichiga   oladigan   g'oyalarni   yaratish
qobiliyatiga   asoslangan.   Afsuski,   hissiyotlarga,   sezgi   va   ilhomga   tayanadigan
biznesni   tashkil   qilish  xavfiga  duch  kelamiz, ammo  zamonaviy  dunyoda va  to'liq
oqilona biznesda muvaffaqiyatga erishish ehtimoli kam. Eng   ilg'or   kompaniyalar   uchinchi   yo'lni   tanlashadi   -   hissiyotlar   va
hisoblashlarning birlashishi: dizaynerlar tayyor mahsulotni nafaqat "bezash", balki
uning rivojlanishida faol ishtirok etishadi.
Dizayn fikrlash tamoyillari turli sohalarda qo'llaniladi: bolalikdagi semirishni
davolashdan   tortib,   jinoyatchilikning   oldini   olishgacha,   raketa   sanoatidan   iqlim
o'zgarishiga   qadar.   Dizayn   tafakkuri   endi   yangi   moddiy   mahsulotlarni   yaratish
bilan   cheklanib   qolmay,   turli   jarayonlar   va   xizmatlarga,   shuningdek   o'zaro   ta'sir,
aloqa va hamkorlikka taalluqlidir.
Dizayndan   dizayndagi   fikrlashga   o'tish   dizaynerlar   foydalanishi   mumkin
bo'lmagan  juda jozibali   dizaynning ajoyib  imkoniyatlari   haqida  xabardorlikni  aks
ettiradi. Dizaynni  loyihalash-fikrlashga evolyutsiya mahsulot  yaratishdan  odamlar
va   mahsulotlar   o'rtasidagi   munosabatlarni   va   shaxslararo   munosabatlarni   tahlil
qilishga o'tishdir. Xulosa .
  Kundalik   tajribalar   orqali   o'z   kreativligizni   rivojlantirish   yo'llarini   topish   -
miyangizning   o'ng   tomonini   mashq   qilishning   ajoyib   va   vaqtdan   foydalanishning
samarali   usulidir.   Buni   ma'lum   vaqt   davomida   mashq   qilganingizdan   so'ng,
"Kreativ fikrlash" ga kirish osonroq bo'ladi.
Shuningdek,   xulosa   qiladigan   bolsak,   fikrlash   dizaynining   ijobiy   jihatlari
quyidagilardan   iborat:   1.Muammolar   fanlararo   yondashuv   orqali   xal   qilinadi.   Bu
esa amaliyot va tajriba orqali insonlarning turli qiziqishi va qobilyatlarini xisobga
olga olish imkonini beradi. 2. Dizayn-fikrlash-bu avvalo ijodkorlik, doimiy harakat
va tajriba usuli ko’llab-kuvvatlanadi. 3. Dizayn-fikrlashda ham strategiya mavjud,
ammo   u   muommolarning   butunlay   yangi   ko’rinishini   o’z   ichiga   oladi.   Dizayn
fikrlashning  asosiy  qismi   odatiy  dog’malardan  qochib,  noodatiy,  yangi  uslublarni
izlashni taqozo etadi.

Fikrlash dizayni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский