Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 1.4MB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Islombek

Дата регистрации 17 Февраль 2024

64 Продаж

Finikiyaliklar va Finikiya tarixi

Купить
O‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
FARG‘ONA DAVLAT UNIVERSITETI
JAHON TARIXI KAFEDRASI
5120300 – Tarix (Jahon mamlakatlari bo‘yicha) ta’lim yo‘nalishi
20. 8 5 -guruh talabasi   Raxmatjonov Xasanboyning
JAHON TARIXI
fanidan
«O’rta asrlarda xristian dini va unga qarshi harakat »
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:                                                        O. Raxmonova
Farg‘ona shahri – 2022 – 2023 - o quv yiliʻ Kurs ishi mavzusi Farg ona davlat universiteti Jahon tarixi kafedrasining 2022-yil 31-oktabrdagiʻ
3-son yig ilishida muhokama qilinib, tasdiqlangan.	
ʻ
KURS ISHIGA   ILMIY RAHBAR
XULOSASI
Ishda mavzu mohiyatining yor i tilganlik darajasi: ___________________________
_____________________________________________________________________________
_______________________________________________________
Kurs ishini rasmiylashtirish qoidalariga javob berish darajasi: ___ ______________
_____________________________________________________________________________
_______________________________________________________
Umumiy xulosa: ____________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_______________________________________________________
Ilmiy rahbar: ___________ _____________________
KURS ISHI HIMOYASI NING
NATIJASI
Baho Mezon Erishilgan
natija
( Baho )
5  baho Rasmiylashtirilganlik darajasi uchun
5  baho Himoya vaqtidagi ma’ruza uchun
5  baho Berilgan savollarga qaytarilgan javoblar uchun
Umumiy baho
5  baho
Komissiya  a’zosi : ________________        _____________
Jahon tarixi kafedrasi mudiri,
k omissiya  raisi : ________________        O.V.Mahmudov
2 Kirish……………………………….…………………………………………3
I.BOB. XRISTIAN CHERKOVINING O’RTA ASRLAR JAMYATNING 
HAYOTDAGI O’RNI.
1.1. Xristian cherkovining bo’linishi tarixi va sabablari …………………….4-6
1.2. O’rta asrlar cherkov ierarxiyasi…………………………………………7-13
II.BOB. YEVROPADA FEODAL MUNOSABATLAR RIVOJLANISHI 
CHERKOVNING UNGA TA’SIRI.
2.1. Cherkovning feodal-davlatchilikdagi o’rnini ortishi…………………..14-22
2.2. G’arbiy va Sharqiy cherkovlarning o’zaro qarama-qarshiligi………….23-28
Xulosa ............................................................................................................29
Foydanilgan adabiyotlar ro’yxati ................................................................30
3 Kirish
Mavzuning dolzarbligi :   Xristianlik dini buddizm va islom dinlari qatorida
jahonda   eng   keng   tarqalgan   dinlardan   biri   hisoblanadi.   Ularning   miqdori   boshqa
dinlarga   qaraganda   eng   ko’p   bo’lib,   bu   ko’rsatkich   dunyo   aholisining   deyarli
uchdan birini (taqriban 28 %) tashkil etadi. Xristianlik, asosan, Yevropa, Amerika,
Avstraliya   qit’alarida   hamda   qisman   Afrika   va   Osiyo   qit’alarida   tarqalgan.
Xristianlik   milodning   boshida   Rim   imperiyasining   sharqiy   qismida   joylashgan
Falastin   yerlarida   vujudga   keldi.   Iso   Masih   (Iisus   Xristos),   Bibliyaning   xabar
berishiga  ko’ra, xristianlik ta’limotining asoschisi  bo’lib, u Rim  imperiyasi  tashkil
topganining   747   yili   Falastinning   Nazaret   qishlog’ida   bokira   qiz   Maryamdan
Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning
dunyoga kelishi bilan bog’liq.
Milodning   boshlarida   yahudiylar   hokimiyatning   uch
tabaqasi bilan bog’liq og’ir tushkunlikni boshdan kechirar edilar. Bir tomondan Rim
imperatori   va  uning  joylardagi   noiblari,  ikkinchi  tomondan  Falastin   podshohi   Irod
Antipa,   uchinchi   tomondan   esa   ruhoniylar   xalqni   turli   soliqlar   va   majburiyatlar
bilan  ko’mib  tashlagan  edilar.  Xuddi   shu  davrda  yahudiylar   o’rtasida   kutilayotgan
xaloskorning   kelishi   yaqinlashib   qolganligi   haqida   xabar   tarqatuvchilar   paydo
bo’ldi. Ular xalqni kutilayotgan xaloskor kelishiga tayyorlash uchun chiqqan edilar.
Shunda   Iso   Masih   yahudiylikni   isloh   qilish   va   uni   turli   xurofotlardan   tozalash
g’oyasi bilan chiqib, xristian diniga asos soldi. Yahudiylar uni va uning izdoshlarini
Falastindan   quvg’in   qildilar.   Isoning   33   yoshida   fitnachilikda   ayblab,   qatl   etishga
hukm qildilar. Isoning tarixiy xususida diniy va diniy bo’lmagan manbalar orasida
ixtilof   mavjud:   xristian   manbalarida   Isoning   o’zi   xudo   bo’la   turib,   insoniyatning
gunohlarini   o’ziga   olish   uchun   odam   qiyofasida   tug’ilgani,   uning   hayot   tarzi,
insonlar   bilan   muloqoti   haqidagi   ma’lumotlar   qayd   etilsa-da,   diniy   bo’lmagan
manbalarda   Iso   nomi   uchramaganligini   nazarda   tutib,   u   tarixiy   emas,   balki
afsonaviy shaxs deb hisoblovchilar ham bor. Kurs ishining maqsad va
vazifalari:     Kurs ishini mukammal o’rganish va uning tarixiy ahamiyatini tushunib
yetish   bugungi   kunda   bo’layotgan     voqa   xodisalarni   to’g’ri   anglash   Xristian   dini
4 afsona emas xaqiqatligini anglab yetish   Kurs   ishining   ob`ekti   va
predmeti,   metodlari.   Ushbu   kurs   ishini   tayyorlashda   muammoni   har   tomonlama
ko'rib   chiqish   tamoyiliga   rioya   qilish,   mantiqiy,   tarixiy,   qiyosiy   va   xronologik
usullardan foydalanishni oldimizga maqsad qilib olganmiz.
Kurs   ishining   nazariy-uslubiy
asoslari.   Xristianlik   dini   o’rta   asrlarda   xalqning   ijtimoiy   –   iqtisodiy   hayotidagi
tutgan o’rni ahamiyati va  tarixi to`g`risidagi tarixiy adabiyotlar o`rganiladi.  
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.
Kurs   ishi   kirish,     ikki   bob,   xulosa     hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   ro`yxatidan
iborat. 
5 I.BOB. Xristian cherkovimning o’rta asrlar jamiyati hayotidagi o’rni
1.1. Xristian cherkovining bo’linishi tarixi va sabablari
                  Iso   nomiga   qo’shiluvchi   “Masih”   so’zi   qadimiy   yahudiy   tili
–   ivrit dagi   meshiax   so’zidan   olingan   bo’lib,   «silangan»   yoki   «siylangan»
ma’nolarini   beradi.   Yunon   tilida   bu   so’z   «xristos»   shakliga   ega.   Bu   dinning
«xristianlik» yoki «masihiylik» deb atalishi ham shu so’zlar bilan bog’liq. Bundan
tashqari   xristianlikni   Iso   Masihning   tug’ilgan   qishlog’i   –   «Nazaret»   bilan
bog’lab,   nazroniya   deb   ham   ataganlar.   Keyinchalik   bu   nom   nasroniya   shaklini
olgan.   Iso   Masih   o’z   ta’limotini   o’zining   12   o’quvchisi   apostollar   –   havoriylarga
o’rgatdi.   Ular   esa   Isoning   vafotidan   keyin   ustozlarining   ta’limotlarini   har   birlari
alohida-alohida   tarzda   kitob   shakliga   keltirdilar 1
.   Bu   kitoblar   Bibliyaning   «Yangi
Ahd» qismini tashkil etadi.   Xristianlik ta’limoti.  
Manbalarning   xabar   berishicha,
xristianlik yahudiy muhitida yuzaga kelgan. Shu bois yahudiylikning xristianlikning
shakllanishida   yaxudiylikning   ta’siri   salmoqli   bo’lgani,   shubhasiz.   Xristianlikning
asosiy   g’oyasi   –   Isoning   odamzodning   xaloskori   «messiya»   ekanligi   yahudiylikda
mavjud   bo’lib,   oxiratga   yaqin   kelishi   kutilayotgan   xaloskor   haqidagi   ta’limotdan
kelib chiqqandir. Keyinchalik bu ta’limot  Xudoning mujassamlanishi  yoki  Isoning
ikki   xil   –   odam   va   xudo   mohiyati   haqida   «gunohni   yuvish»,   ya’ni   Isoning   o’zini
ixtiyoriy tarzda qurbon qilishi haqidagi ta’limot bilan mustahkamlanadi 2
. Xristianlik
Ota-Xudo, o’g’il-Xudo va Muqaddas Ruh – Uch yuzlik Xudo (Trinity) to’g’risidagi
ta’limotni, jannat va do’zax, oxirat, Isoning qaytishi haqidagi va boshqa aqidalarni
o’z ichiga oladi. Xristian jamoasining shakllanishi, aqidalarining tartibga solinishi,
cherkov   munosabatlarining   ishlab   chiqilishi,   diniy   tabaqalar   tuzumining   vujudga
kelishi   milodning   IV   asr   boshlarida,   ya ь ni   324   yili   xristianlik   Rim   imperiyasida
davlat dini deb e’lon qilinganidan so’ng amalga oshirildi. 3
1
 Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. - C . 69.
2
 Родригес А.М .,Пономарев М.В. Новейшая история стран Европа и Америки в ХХ в. M ., 2001. - C .211.
3
6 325   -yili   tarixda   birinchi   marta   Rim   imperatori   Litsiniya   imperiya   hududidagi
xristian jamoalarini o’zaro kelishtir ish va tartibga solish maqsadida Nikeya shahrida
I   Butun   Olam   Xristian   Soborini   (o’tkazilgan   21   sobordan   birinchisi)   chaqirdi.   Bu
soborda   «e’tiqod   timsoli»ning   (Credo)   dastlabki   tahriri   qabul   qilingan,   pasxa ni
bayram qilish vaqti belgilangan,   ariychilik   qoralangan (Ariy Aleksandriya shahridan
chiqqan ruhoniy; 318 yilda o’g’il-Xudo va Ota-Xudoning yagona mohiyati haqidagi
cherkov   ta’limotiga   qarshi   chiqib,   Isoning   ilohiy   xususiyatlari   va   shon   shuhrati
jihatidan   Ota-Xudodan   keyin   turadi,   chunki   ota-xudo   azaliy   va   abadiy,   Isoni   u
yaratgan deb targ’ib qilgan). 20 ta kanon, jumladan, Aleksandriya, Rim, Antioxiya,
Quddus, mitropolitlarining imtiyozlari to’g’risidagi qoidani ishlab chiqqan. 
381 yili Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori bo’lib o’tdi.
Bu soborda Nikeyada qabul qilingan «e’tiqod timsoli»ga aniqlik kiritish, ariychilar,
yevnomiychilar,   fotinianlar,   savelianlar   kabi   adashgan   firqalar   bilan   kurashish
masalalari   ko’rilgan.   II   Jahon   sobori   troitsa   (Trinity)   haqidagi   qoidani   ishlab
chiqqan   va   «e’tiqod   timsoli»ni   qonunlashtirgan.   Konstantinopol ь   patriarxi   Rim
patriarxi kabi barcha boshqa yepiskoplarga nisbatan imtiyozlarga ega degan qoidani
kiritgan.   Bu soborda qabul qilingan «e’tiqod timsoli» 12 qismda ifodalandi:
1. olamni yaratgan Xudo haqida;
2. nasroniylikda   Xudoning   o ’ g ’ li   hisoblangan   Iisus   xristosga   imon   keltirish
haqida ;
3. ilohiy   mujassamlashuv   haqida   so ’ z   yuritilib ,  unga   ko ’ ra ,  Iso   Xudo   bo ’ la   turib ,
bokira   Bibi   Maryamdan   tug ’ ilgan   va   inson   qiyofasiga   kirganligi   haqida ;
4. Isoning   azob-uqubatlari   va   o’limi   haqida   so’z   ketadi.   Bu   gunohlarning
kechirilishi   haqidagi   aqidadir.   Bunda   Isoning   tortgan   azoblari   va   o’limi
tufayli   Xudo   tomonidan   insoniyatning   barcha   gunohlari   kechiriladi   deb
e’tiqod qilinishi haqida;
5. Isoning xochga mixlanganidan so’ng uch kun o’tib qayta tirilganligi haqida;
6. Isoning me’roji haqida;
7. Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida;
8. Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasida;
7 9. cherkovga munosabat haqida;
10. cho’qintirishning gunohlardan forig’ qilishi haqida;
11. o’lganlarning ommaviy tirilishi haqida;
12. abadiy hayot haqida so’z yuritiladi.
13. xristianlikning   bundan   keyingi   falsafiy   va   nazariy   rivojida   avliyo
Avgustinning ta’limoti katta ahamiyat kasb etdi. 
Beshinchi   asr   bo’sag’asida   u   dinning   bilimdan   afzal   ekanligini   targ’ib   qila
boshladi.   Uning   ta’limotiga   ko’ra,   borliq   inson   aqli   bilishga   ojizlik   qiladigan
hodisadir,   chunki   uning   ortida   ulug’   va   qudratli   Yaratuvchining   irodasi
yashiringan.   Avgustinning   taqdir   haqidagi   ta’limotida   aytilishicha,   Xudoga   imon
keltirgan har bir kishi najot topganlar safidan o’rin egallashi mumkin, chunki imon
taqdir taqozosidir 1
.
1.2. O’rta asrlar cherkov ierarxiyasi
1
 Дементев И.П., Патрушев А.И. Историческая наука в ХХ веке. М.,2002. -C. 74.
8     Xristianlikdagi   oqimlar.   Xristian   cherkovining   Katolik   va   Pravoslav
(ortodoks)   cherkovlariga   ajralib   ketishi   Rim   papasi   va   Istambul   patriarxining
xristian   olamida   yetakchilik   uchun   olib   borgan   raqobati   oqibatida   vujudga   keldi.
Ajralish   jarayoni   Rim   imperiyasining   g’arbiy   va   sharqiy   tafovutlari   o’sib
chuqurlashib   borayotgan   asrlardayoq   boshlangan   edi.   867   yillar   orasida   Papa
Nikolay   va   Istambul   patriarxi   Fetiy   orasida   uzil-kesil   ajralish   ro’y   berdi   va   bu
ajralish   1054   yili   rasman   tan   olindi.   XVI   asr   boshlarida   katolitsizmdan   bir   necha
Yevropa   cherkovlari   ajralib   chiqishi   natijasida   xristianlikda   protestantlik   harakati
vujudga   keldi.   Buning   davrasida   lyuteranlik,   baptizm,   anglikanlik   va   kal ь vinizm
cherkovlari shakllandi. Bular bir cherkovning asosiy marosimlari jihatidan o’zlariga
xos   bo’lgan   tomonlarga   ega   bo’lishi   bilan   bir   qatorda,   bir   necha   yo’nalishlar,
mazhablar va oqimlarga bo’lindi. 
Pravoslav   (Ortodoks)   oqimi.   Pravoslav   oqimi
xristianlikning   uch   asosiy   yo’nalishidan   biri   o’laroq,   tarixan   uning   sharqiy
shohobchasi sifatida shakllandi. Bu oqim, asosan, Sharqiy Yevropa, Yaqin Sharq va
Bolqon   mamlakatlarida   tarqalgan.   Pravoslav   atamasi   yunoncha   ortodoksiya
so’zidan   olingan   bo’lib,   ilk   davr   xristian   yozuvchilari   asarlarida   uchraydi.
Pravoslaviyaning   kitobiy   asoslari   Vizantiyada   shakllandi,   chunki   bu   yo’nalish   u
yerdagi hukmron din edi. Muqaddas kitob bo’lmish Injil va muqaddas o’gitlar IV-
VIII   asrlardagi   yetti   butxona   soborlarining   qarorlari,   shuningdek,   Afanasiy
Aleksandriyskiy,   Vasiliy   Velikiy,   Grigoriy   Bogoslov,   Ioann   Damaskin,   Ioann
Zlatoust   kabi   yirik   cherkov   xodimlarining   asarlari   ushbu   oqim   ta’limotining   asosi
deb tan olingan 1
.
Xristianlikning Sharqiy tarmog’i bo’lmish pravoslaviyaning rivojlanishi jarayonida
15 mustaqil (avtokefal) cherkov: Konstantinopol, Aleksandriya, Antioxiya, Quddus,
Gruzin, Serb, Rumin, Bolgar, Kipr, Ellada, Alban, Polyak, Chexiya, Slovakiya, Rus
va Amerika cherkovlari vujudga keldi. Bu cherkovlardan eng kattasi Rus pravoslav
cherkovi   (RPCH,   boshqa   rasmiy   nomi   Moskva   patriarxati)   bo’lib,   unga   19   ming
cherkov   va   127   yeparxiya   birlashgan.   Bulardan   150   dan   ortiq   cherkov   va   5
1
 Актуальное проблемо новейшей истории.// Волоусов Т.Л. М.,1991. -C. 154.
9 yeparxiya   chet   elda   faoliyat   olib   boradi.   Pravoslav   oqimida   sirli   rasm-rusumlar
muhim   o’rin   egallaydi.   Cherkov   ta’limotiga   ko’ra,   bunday   paytlarda   Xudo
tomonidan   dindorlarga   alohida   savoblar   nozil   bo’ladi.   Cho’qintirish   sirli
hodisasi   (tainstvo) .   Bunda   dindor   o’z   tanasini   uch   marta   suvga   botirishi,   Xudo-
Otani, o’g’ilni va Muqaddas ruhni chaqirishi bilan ruhiy tug’ilishni kasb etadi.
Badanga   miro   surkash   ham   sirli   bo’lib,   bunda   dindorga   Muqaddas
ruhning   ruhiy   hayotga   qaytaruvchi   va   chiniqtiruvchi   ehsonlari   ulashiladi.
Poklanishning   sirliligi .   Unda   dindor   non   va   vino   ko’rinishida   o’z   badanida   Iso
qonini   abadiy   hayotga   tayyorlaydi.   Nadomatning   sirliligi   shundaki,   dindor   o’z
gunohlarini   din   peshvosi   oldida   tan   oladi,   din   peshvosi   esa   uning   gunohlarini   Iso
nomidan   kechiradi.   Ruhoniylikning   sirliligi   u   yoki   bu   shaxsni   ruhoniy   darajasiga
ko’tarish uchun yepiskopning qo’lini o’sha shaxs badaniga tegizishi (yoki qo’yishi)
orqali   amalga   oshiriladi.   Nikohning   sirliligi .   Bunda   kelin-kuyov   turmush   qurish,
farzand   ko’rish   va   uni   tarbiyalashga   oq   fotiha   oladilar.   Badanni   yeley   bilan
ishqalash   sirida   Xudoning   ruhiy   va   jismoniy   zaifliklarni   tuzatuvchi   lutfu
marhamatidan umid qilinadi. Pravoslav cherkovi bayramlar va diniy marosimlarga
alohida ahamiyat beradi. Pasxadan so’ng pravoslav dinining o’n ikki kunlik o’n ikki
muhim bayrami boshlanadi.  
1. Bibi Maryamning tug’ilishi ( Rojdestvo Boj ь ey materi );
2. Isoning xochini tiklash ( Vozdvijenie kresta Gospodnya );
3. Bibi   Maryamning   ibodatxonaga   kirishi   (Vvedenie   vo   xram   Presvyatoy
Bogorodits ы );
4. Isoning tug’ilishi (Rojdestvo Xristovo);
5. Isoni cho’qintirish (Kreщenie Gospodnya)
6. Olqishlash (Sretenie);
7. Xushxabarning nozil bo’lishi (Blagoveщanie);
8. Isoning Quddusga kirishi (Vxod Gospodnya v Ierusalim) – pasxa postidan 6
haftadan keyingi yakshanba;
9. Isoning   qayta   tirilishi   (Voskresenьe   Xristovo)   –   Pasxa,   bahorgi   kecha   va
kunduz tengligi va oy to’lishgan birinchi yakshanba;
10 10. Isoning osmonga ko’tarilishi (Voznesenie Iisusa) – Pasxadan 39 kun keyin;
11. Muqaddas Ruhning tushishi (Soshestvie svyatogo duxa–Troitsin Den ь );
12. Iso qiyofasining o’zgarishi (Preobrajenie) – 6 avgustda.
Cherkov   yili   eski   hisobga   muvofiq   1   sentyabrdan   boshlanadi.   8   sentyabr   kuni
«Рождество   Бож ье й   матери»   bayrami   o’tkaziladi.   12   sentyabr   kuni
«Воздвижениэ   креста   Господня»   bayrami   nishonlanadi.   Bu   bayram   imperator
Irakliy   davrida   Iso   krestining   forslar   tutqunidan   qaytarib   olib   kelinishiga
bag’ishlanadi.   21   noyabr ь   kuni   «Введениэ   во   храм   Пресвятой   Богородитс ы »
bayrami o’tkaziladi. Bu bayram uch yoshli Maryamning birinchi ruhoniy tomonidan
Qadimiy Ahd ibodatxonasiga olib kirilganligiga bag’ishlanadi. Ibodatxonaga kirish
bayramidan   bir   hafta   oldin,   ya ь ni   15   noyabrda   Rojdestvo   posti   boshlanadi.   Va
nihoyat,   20   dekabrda   Rojdestvo   bayrami   kiradi   va   31   yanvargacha   davom   etadi 1
.
Isoning   cho’qintirilishi   (Кре ще ниэ   Господня)   bayrami   6   yanvarda   nishonlanadi.
Bu bayram Isoning Yah’yo tomonidan cho’qintirilishiga bag’ishlanadi.
Navbatdagi   yana   bir   yirik
bayram   Sretenie   (olqishlash,   kutib   olish)   bayramidir.   Bu   bayram   Iso   tug’ilgach,
avliyo   Simeon   tomonidan   uni   kutib   olinishiga   bag’ishlanadi.   Buyuk   bayramlar
ichida   Pasxa   birinchi   o’rinda   turadi 2
.   Pasxa   –   Isoning   o’lganidan   so’ng   qayta
tirilganini nishonlab o’tkaziladigan bayram. Pasxaning tarixi yahudiylikdagi peysax
bayrami   bilan   bog’liq   bo’lib,   u   yahudiylarning   Misrdan   qochib   chiqishi   va
ozodlikka   erishishining   nishonlanishidir.   Xristianlik   yahudiylikdan   to’la   ajralib
chiqqach   Pasxa   yangicha   tus   olgan.   Yuqorida   sanab   o’tilgan   bayramlar   oldidan
ularga   tayyorgalik   sifatida   turli   muddatli   postlar   o’tkaziladi.   Postning   mohiyati
inson   ruhini   tozalash   va   yangilash,   diniy   hayotning   muhim   voqealariga
tayyorgarlikdan   iborat.   Rus   Pravoslavining   ko’p   kunlik   postlari   (ro’zalari)   bo’lib,
ular   to’rtta:   Pasxa   oldidan,   Pyotr   va   Pavel   kuni   oldidan,   Bogoroditsa   uyqusidan
oldin   va   Iso   tug’ilgan   kundan   oldin   bo’ladigan   postlar.   Pasxa   oldidan   bo’ladigan
«Великий пост» 40 kunga cho’ziladi. Ushbu post davrida – eski hisob bo’yicha 25
1
 Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001. - C . 164.
2
 Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. - C . 75.
11 martda «Благовешениэ» bayrami o’tkaziladi. Post boshlanishidan olti hafta o’tgach
yakshanba   kuni   xristianlikning   o’n   ikkinchi   bayrami   yoki   8-bayram   «Xudoning
Quddusga   kirishi»   nishonlanadi   Pravoslav   oqimidagi   diniy   mansablar.   Pravoslav
oqimidagi   diniy   mansablar.   Pravoslav   cherkovida   ruhoniylar   uch   tabaqaga
bo’linadi:   1)   diakon,   2)   ruhoniy   (svya щ ennik),   3)   yepiskop.   Diakon   (grek.
“xizmatchi”) ruhoniylikning eng quyi tabaqasi hisoblanadi. U mustaqil hech qanday
ibodatni   boshqara   olmaydi,   balki   faqatgina   ruhoniy   yoki   yepiskopga   ibodat
marosimini   o’tkazishda   yordam   bera   oladi,   xolos.   Uni   ruhoniylik   sirliligiga
(tainstvo) yepiskop qabul qiladi. 
Katta   diakonlar   protodiakon,   rohib   diakonlar   ierodiakon,   katta
ierodiakonlar   arxidiakon   deb   ataladi.   Ruhoniy   (svya щ ennik)   yoki   ierey   pravoslav
ruhoniyligining   ikkinchi   tabaqasi   hisoblanadi.   U   boshqalarni   ruhoniylikka
bag’ishlash   va   cherkov   suvini   muqaddaslashtirishdan   boshqa   barcha   sirli
marosimlarni   bajara   oladi.   Kichik   ruhoniylar   ierey,   katta   ruhoniylar   protoierey   va
eng   katta   ruhoniylar   protopresviter   deb   nomlanadi.   Yepiskop   yoki   arxierey
ruhoniylikning   eng   oliy   unvoni   hisoblanadi.   Yepiskoplar   barcha   ibodat   va   sirli
marosimlarni   bajara oladilar.  Shuningdek,  ular  ma’lum  bir  shahar,  oblast  cherkovi
yoki   yeparxiyani   boshqara   oladilar.   Nisbatan   kattaroq   yepiskoplar   arxiepiskop
deyiladi.   Poytaxt   shaharlarning   yepiskoplari   mitropolit   deb   ataladi.   Pravoslav
cherkovining   eng   oliy   mansabi   patriarxdir.   Katolik   oqimi   Xristianlikning   yirik
yo’nalishlaridan biri katolik oqimidir. U Yevropa, Osiyo, Afrika va Lotin Amerikasi
mamlakatlarida tarqalgan bo’lib, muxlislari taxminan 800 mln. kishini tashkil etadi.
Katolitsizm   “umumiy,   dunyoviy”   degan   ma’nolarni   ifodalaydi.   Uning   manbai   –
uncha   katta   bo’lmagan   Rim   Xristian   jamoasi   bo’lib,   rivoyatlarga   ko’ra   uning
birinchi   Yepiskopi   apostol   Petr   bo’lgan.   Katolik   diniy   ta’limotning   asosini
Muqaddas kitob va Muqaddas yozuvlar tashkil qiladi. Biroq pravoslav cherkovidan
farqli o’laroq katolik cherkovi Muqaddas yozuvlar deb nafaqat avvalgi yetti Butun
Olam   Xristian   Soborlarining   qarorlarini,   balki   hozirgacha   bo’lib   o’tgan   barcha
Soborlar   qarorlarini,   bundan   tashqari   Papaning   maktublari   va   qarorlarini   ham
hisoblaydi   Katolitsizmda   Bibliyani   sharhlash   huquqi   faqatgina   ruhoniylarga
12 beriladi,   chunki   ular   uylanmaslik   –   tselibat   haqidagi   diniy   talabga   amal   qiladilar.
Diniy   ibodatlar   dabdabali   va   soxtalashtirilgan   ko’rinishga   ega,   diniy   o’qish,   duo,
iltijolar  lotin tilida olib boriladi. Pravoslaviyadagi  kabi  katolitsizmda ham farishta,
ikona, ilohiy kuch, chirimaydigan marhum jasadlariga sig’inish odatlari mavjuddir 1
.
Katolitsizm   xristianlikning   yo’nalishlaridan   biri   sifatida   uning   asosiy   aqida   va
qoidalarini   tan   oladi,   biroq   diniy   ta’limot,   sig’inish   va   tashkiliy   masalalarda   bir
qator   xususiyatlar   bilan   ajralib   turadi.   Katolik   cherkovi   tashkiloti   qat’iy
markazlashuv   bilan   ajralib   turadi.   Rim   papasi   bu   cherkovning   boshlig’i   bo’lib,   u
diniy   axloq   masalalariga   oid   qonun-qoidalarni   belgilaydi.   Uning   hokimiyati
dunyoviy   soborlar   hokimiyatidan   yuqori   turadi.   Katolik   cherkovining
markazlashuvi,   jumladan,   diniy   ta’limotni   noan’anaviy   tahlil   qilish   (sharhlash)
huquqida   aks   etgan   dogmatik   taraqqiyot   tamoyilini   keltirib   chiqaradi.   Masalan,
pravoslav cherkovi tomonidan tan olingan diniy ramzda ta’kidlanishicha, Muqaddas
Ruh   Ota   Xudodan   kelib   chiqadi.   Katolik   aqidasiga   ko’ra   esa,   Muqaddas   Ruh   Ota
Xudodan   va   O’g’il   Xudodan   kelib   chiqadi.   Cherkovning   najot   borasidagi   roli
haqida   ham   o’ziga   xos   alohida   ta’limot   shakllangan.   Najotning   asosi   iymon   va
xayrli   ishlar   hisoblanadi.   Cherkov,   katolik   ta’limotiga   ko’ra,   xayrli   zaruriy   ishlar
xazinasiga – Iso tomonidan yaratilgan «Xayrli ishlar zahirasiga» ega 2
. Cherkov Iso,
Bibi   Maryam,   Muqaddas   Ruh   nomidan   bu   xazinani   tasarruf   qilish,   undan
muhtojlarga ulashish, ya’ni gunohlarni avf etish, nadomat chekuvchilarga kechirim
tufha   qilish   huquqiga   ega.   Pul   yoki   tufha   evaziga   avf   qilish   huquqiga   ega.   Pul
evaziga   yoki   cherkov   oldidagi   xizmatlari   uchun   gunohlarini   kechirish
–   indul ь gentsiya   haqidagi   ta’limot   mana   shundan   kelib   chiqqan.   A’rof   haqidagi
(do’zax   va   jannat   oralig’idagi   mavze)   aqida   faqat   katolik   ta’limotida   mavjud.
Gunohi   katta   bo’lmagan   gunohkorlarning   ruhi   u   yerda   o’tda   kuyadi   (ehtimol,   bu
vijdon   va   nadomat   azobining   ramziy   in’ikosidir),   keyin   jannatga   yo’l   topadi.
Ruhning   a’rofda   bo’lish   muddati   xayrli   ishlar   tufayli   qisqartirilishi   (ibodat   va
1
 Пономарёв М.В.,Смирнова С.Ю. Новая и новейшая история стран Европа и Америки. М., 2000. - C . 143.
2
 Хрестоматия по философии . –M. 1987. -C. 189.
13 cherkov   foydasiga   xayr-ehson   qilish   bilan)   mumkin.   Bu   ibodat   va   xayr-ehsonlar
o’lganlar xotirasiga yaqinlar tomonidan qilinadi. A’rof haqidagi ta’limot I asrdayoq
paydo bo’lgan edi. Pravoslav va protestant cherkovlari a’rof haqidagi ta’limotni rad
etadi   Bundan   tashqari   pravoslav   dini   ta’limotidan   farqli   o’laroq,   katolik
yo’nalishida papaning begunohligi haqidagi aqida ham bor. Bu aqida 1870 yildagi
birinchi   Vatikan   soborida   qabul   qilingan.   G’arb   cherkovining   Bogoroditsaga
nisbatan   alohida   e’tibori   1950   yilda   papa   Piy   XII   tomonidan   kiritilgan   Bibi
Maryamning me’roji haqidagi aqidada o’z aksini topdi. 
Katolik ta’limoti pravoslav ta’limoti kabi yetti asrorni tan oladi,
biroq   bu   asrorlarning   talqin   qilinishida   qarashlar   mos   kelmaydi.
Masalan,   pricheshenie   (tamaddi) qilish qattiq non bilan (pravoslaviyada bo’ktirilgan
non bilan)  dunyoviy( miryane )larga non va vino bilan, shuningdek, faqat non bilan
amalga   oshiriladi.   Cho’qintirish   sirini   o’tash   paytida   suv   sepiladi
(cho’qintiriluvchiga),   muz   ostidagi   suvga   cho’ktirilmaydi.
Miropomazanie   (cho’qinuvchining   peshonasiga   yeley   surkash)   yetti-sakkiz
yoshlarda   amalga   oshiriladi,   go’dakligida   emas.   Bunda   o’spirin   (bola)   yana   bitta
ismga ega bo’ladi. Bunda u o’sha avliyoning qilmishlari va g’oyalarini maqsad qilib
qo’yadi. Shunday qilib, bu rusmning ijro etilishi  imon mustahkamlanishiga xizmat
qilishi zarur 1
.
1
 Хрестоматия по новейшей истории.// Гофман А.Т. 1961. -C. 121.
14 II.BOB. Yevropada feodal munosabatlar rivojlanishi cherkovning unga tasiri
2.1. Cherkovning feodalva davlatchilikdagi o’rnini ortishi
Pravoslavlarda   nikohsizlik   rusumini   faqat   qora   ruhoniylik   qabul   qiladi.
Katoliklarda   esa   nikohsizlik   ( tselibat )   Papa   Grigoriy   VII   tomonidan   joriy   qilingan
qoidaga   ko’ra   barcha   ruhoniylar   uchun   majburiydir.   Din   markazi   ehromdir.
Katolitsizmning   muhim   elementlari   cherkovga   qatnovchilar   hayotining   maishiy
asoslarini   tartibga   soluvchi   bayramlar,   shuningdek,   postlardir.   Milodiy   post
katoliklarda   advent   deb   ataladi.   U   Avliyo   Andrey   kunidan   keyingi   birinchi
yakshanba   –   30   noyabrda   boshlanadi.   Ular   uch   ibodat   bilan:   yarim   tundagi,
ertalabki   va   kunduzgi   ibodat   bilan   nishonlanib,   Bibi   Maryamning   homilador
bo’lishi,   Isoning   tug’ilishi   va   dindorning   qalbida   bo’lishi   kabi   ramziy   ma’noni
anglatadi.   O’sha   kuni   ta’zim   qilish   uchun   ehromlarda   go’dak   Isoning   timsoli
qo’yilgan belanchaklar o’rnatiladi. 
Katolik   ierarxiyasida   uch   darajadagi   ruhoniylar
bor:   diakon,   ruhoniy   (kyure,   pater,   kendz),   yepiskop .   Yepiskopni   papa   tayinlaydi.
Papani   kardinal   kollegiya   saylaydi.   Bunda   umumiy   ovozning   uchdan   ikki   qismi
plyus   1-ovoz   (yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan)   II   Vatikan   soborida   (1962-1965
yillar)   cherkov   hayotining   barcha   jabhalarini   yangilash,   zamonaviylashtirish
jarayoni   boshlandi.   Bu   birinchi   navbatda   ibodat   an’analariga   tegishli   bo’ldi.
Masalan,   ibodatni   lotin   tilida   olib   borishdan   voz   kechildi.
Protestantizm.   Protestantizm   tarixi   Martin   Lyuterdan   (1483-1546)   boshlanadi 1
.   U
XVI   asrda   Yevropada   katoliklarga   qarshi   qaratilgan   reformatsiya   harakati   bilan
bog’liq juda ko’p mustaqil cherkovlar va sektalarni o’z ichiga oladi. Protestantizm
atamasi «protest» (norozilik) so’zidan kelib chiqqan. Bunday nomni olishiga sabab
1526   yilda   Shpeyer   reyxstagi   nemis   lyuterchi   knyazlari   talabi   bilan   har   bir   nemis
knyazi   o’zi   va   fuqarosi   uchun   xohlagan   dinni   tanlash   huquqiga   ega   ekanligi
to’g’risida   qaror   qabul   qildi.   Ammo   1529   yilda   ikkinchi   Shpeyer   reyxstagi   bu
qarorni bekor qildi. Bunga qarshi imperiyaning barcha shaharlari va besh knyazlik
1
 Ergashov.  Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013.  -Б. 196 .
15 norozilik   (protest)   e’lon   qildi.   Protestantizmning   ilk   shakllari:   lyuterchilik,
tsvinglichilik,   kal ь vinizm,   unitarizm   va   sotsinchilik,   anabaptizm,   mennochilik   va
anglikanchilik   edi.   Keyinroq,   «so’nggi   protestantizm»   shakllari:   baptistlar,
metodistlar,   kvakerlar,   adventistlar,   Iegova   shohidlari,   mormonlar   yoki   « Oxirat
avliyolari »,   « Najot   armiyasi »,   « Xristian   fani »,   pyatidesyatniklar   va   boshqa   diniy
oqimlar paydo bo’ldi. Bu oqimlarning ko’pchiligi «diniy uyg’onish», ilk xristianlik
va Reformatsiya ideallariga qaytish shiori ostida tashkil topdi. 
Hozirgi vaqtda protestantizm dunyoning barcha qit’alarida keng
tarqalgan.   Protestantizmning   jahon   markazi   AQShda,   bu   yerda   baptist,   adventist,
Iegova shohidlari  va boshqalarning qarorgohlari  joylashgan.  Hozirgi  protestantizm
integratsiya   (birlashish)ga   intilmoqda,   bu   1948   yilda   Jahon   cherkovlari
kengashining   tuzilishida   o’z   ifodasini   topdi.   Protestantizm   ilohiyoti   xristian
mafkurasining   bir   ko’rinishi   sifatida   o’z   taraqqiyotida   muayyan   bosqichlardan
o’tdi 1
. XVI acp ortodoksal ilohiyoti (M. Lyuter, J. Kal ь vin), XVIII-XIX acplardagi
yangi   protestantizm   yoki   liberalizm   ilohiyoti   (F.   Shleyermaxer,   E.   Tryol ь ch,   A.
Garnak), birinchi jahon urushidan keyin paydo bo’lgan dialektik ilohiyot (K. Bart,
P.   Tillix,   R.   Bul ь tman),   Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng   tarqalgan   radikal   yoki
«yangi»   ilohiyot   (D.   Bonxeffer   va   boshqalar)   shular   jumlasidandir.   Protestantizm
xudoning borligi, uning uch qiyofada namoyon bo’lishi, jonning o’lmasligi, jannat
va   do’zax   (katolitsizmdagi   a’rofdan   tashqari)   haqidagi,   vahiy   va   boshqalar
to’g’picidagi umumxristian tasavvurlarini e’tirof etadi 2
. 
Biroq   Lyuter   katolik   cherkovi   bilan   aloqani   uzib,   protestant
cherkovining asosiy qoidalarini ishlab chiqdi va uni himoya qildi. Bu nizomga ko’ra
inson   Xudo   bilan   bevosita   muloqot   qilishi   mumkin.   Papaning   diniy   va   dunyoviy
hokimiyat,  katolik  dindorlarining  imonni  va  vijdonni  inson   bilan   Xudo  o’rtasidagi
vositachi sifatida nazorat qilish haqidagi mulohazalariga Lyuterning qarshi chiqishi
jamoatchilik   tomonidan   favqulodda   diqqat   bilan   tinglandi.   Protestantizmning
mohiyatiga   ko’ra   ilohiy   lutfu   marhamat   insonlarga   cherkovning   ishtirokisiz   in’om
1
 Родригес А.М .,Пономарев М.В. Новейшая история стран Европа и Америки в ХХ в. M ., 2001. - C .213.
2
 Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. - C . 77.
16 etiladi.   Inson   najot   topishi   uning   shaxsiy   e’tiqodi   va   Isoning   vositasi   orqali   ro’y
beradi. Avom ruhoniylardan farqlanmaydi, ruhoniylik hamma dindorlarga bir xilda
joriy etiladi Protestantlik diniy marosimlarning ko’pchiligini bekor qildi, faqatgina
lyuteranlikda   non   va   vino   bilan   cho’qintirish   saqlanib   qoldi.   O’lganlarga
bag’ishlangan   duo   o’qish,   aziz-avliyolarga   sig’inish,   muqaddas   murdalarga,
sanamlarga   topinish   bekor   qilindi.   Ibodat   uylari   ortiqcha   hashamlardan,
mehroblardan,   sanamlar,   haykallardan   tozalandi,   ruhoniylarning   uylanmaslik
shartlari   bekor   qilindi.   Ibodatlar   faqatgina   lotin   tilida   olib   borilishi,   Bibliyaning
faqatgina ruhoniylar tomonidan sharhlanishi zarurligi shartlari inkor etildi. 
Bibliya milliy tillarga tarjima qilindi, uni sharhlash har bir xudojo’yning eng
muhim   burchi   bo’lib   qoldi.   Asror   (tainstva)lardan   faqat   cho’qinish   va   mansublik
(cherkovga)   e’tirof   etiladi.   Ibodat   va’z-nasihatlar,   birgalikdagi   ibodat   va   suralarni
kuylashdan   iborat   bo’ldi.   Lyuter   tomonidan   tuzilgan   Reformatsiya   bosh   taomillari
95   tezis   shaklida   yozib   berilgan.   Ular   Vittenberg   nasroniy   cherkovining   shimoliy
eshiklariga   yozib   qo’yilgan.   Tezislarning   bir   nusxasida   Iso   payg’ambar:   «Tavba
qiling,   chunki   samoviy   shohlik   yaqinlashib   qoldi»,   deb   jar   solganida   shuni
ta’kidlaydiki,   imon   keltirganlar   hayoti   boshdan-oyoq   to’xtovsiz   tavba-tazarrudan
iborat bo’lmog’i darkor. Tavba-tazarru ruhoniy (avliyo) oldidagi birgina tazarrudan
iborat emas. Birinchi to’rt tezisda Lyuter ta’kidlaydiki, haqiqiy tavba uzoq muddatli
jarayondir,   birgina   xatti-harakat   bilan   ro’yobga   chiqmaydi.   Bu   bilan   u
katolitsizmdagi   «a’rof»   va   u   bilan   bog’liq   indulgentsiya   masalasini   rad   etadi.
Aytadiki,   Papa   faqat   o’zi   belgilagan   jazoni   olib   tashlashi   mumkin.   Cherkov   hech
qaysi  samoviy jazodan insonni  ozod qila olmaydi. Tavba-tazarru qonunlari  tiriklar
uchun joriy qilinadi (belgilanadi). 
«Ruhlar   uchun   indultgentsiya   olgan   shaxslarga   tavba-tazarru   qilish   talab
qilinmaydi»,   degan   ta’limot   Iso   ta’limoti   emas.   Chindan   tavba   qilgan   kishilarning
gunohlarini   Xudo   kechadi   va   abadiy   azobdan   ozod   qiladi.   Gunohkor   papa
yorlig’isiz ham bunday mag’firatdan umid qilishi mumkin. Bu yerda va keyingi bir
qancha  tezislarda   papaning  a’rof   ustidan  hukmronligi   rad  etiladi.  Lyuter   bir  necha
tezislarda  ta’kidlaydiki,  chindan  tavba  qilgan,  nadomat  chekkan   xristian   «samoviy
17 jazoga shoshilmaydi, ya’ni unga samoviy jazo joriy etilmaydi».
Lyuterning   ta’kidlashicha,   cherkovning   haqiqiy   xazinasi   muqaddas   Injil   va
Xudoning   marhamatidir.   «Xayrli   amallar   xazinasi»ning   mavjudligi   kambag’allar
uchun   emas,   boylar   uchun   foydalidir,   bu   xazinalarga   papa   marhamati   bilan   emas,
o’z   amallari   bilan   erishuvi   mumkin.   Bu   xil   vositalar   bilan   Xudoning   mehrini
qozonmoqni  Lyuter  sarob deb ataydi.  Haqiqiy xristian  Isoga ergashish  istagi  bilan
yonmog’i   zarur.   Najot   yo’li   ruxsatnoma   yorlig’ida   emas,   balki   chin   yurakdan
nadomat   chekmoq   va   tavba   qilmoqdadir.   1517   yili   31   oktyabrda   jamoatchilik
hukmiga havola  qilingan tezislar  shundan  iborat.  Keyinchalik bu  kun protestantlar
bayrami   bo’lib   qoldi.   Kal ь vinizm.   Diniy   islohotning   boshqa   bir   yirik   arbobi   Jan
Kal ь vin   (1509-1564)   edi.   Uning   1536   yilda   nashr   etilgan   «Xristian   dinidagi
ko’rsatmalar»   degan   bosh   asari,   protestantizm   ta’limot   sifatida   shakllanganidan
keyin yangi bir diniy yo’nalish – kal ь vinizmning asosi bo’lib qoldi.
Dastlabki   islohot   arboblaridan   farqli   o’laroq
Kal ь vin   uchun   diqqat   markazi   Injil   emas,   Tavrot   bo’lib   qoladi.   Kal ь vin   absolyut
taqdir   haqidagi   ta’limotni   ishlab   chiqdi.   Bu   ta’limotga   ko’ra,   barcha   odamlar
xudoning   biz   uchun   noma’lum   bo’lgan   irodasiga   asosan   mag’firat   qilinganlar   va
mahkum   etilganlar   toifasiga   bo’linadi.   Inson   na   imon,   na   «xayrli   ishlar»   bilan
taqdirga   yozilganini   o’zgartira   olmaydi:   mag’firat   qilinganlar   najotga   mahkum,
mag’firatdan   mahrum   bo’lganlar   esa   abadiy   azobga   mahkum.   Taqdir   haqidagi
ta’lim   shunday   asosga   qurilganki,   Iso   ham   bizning   gunohlarimiz   uchun   azobu
uqubatlarga   giriftor   qilingan   edi.   Protestant   cherkovining   kalvinistik   yo’nalishdagi
davomchilari   (kalvinistlar   yoki   reformatorlar)   Shotlandiya,   Gollandiya,   Shimoliy
Germaniya,   Frantsiya,   Angliyada   katta   obro’   va   ta’sirga   ega   edilar.
Presviterpanlik.   Presviterianlik   kalvinistik   cherkovdan   kelib   chiqqan   bo’lib,
(yunoncha   eng   eski)   mo’tadil   puritanlardir.   1592   yili   Shotlandiya   parlamenti   bu
ta’limotni   asosiy   mafkura   deb   hisoblash   haqida   qaror   qabul   qilgan.   Bu   jamoa
boshida jamoa a’zolari tomonidan saylangan   presviter   turadi. Jamoalar mahalliy va
davlat   ittifoqlariga   birlashadi.   Diniy   marosim   juda   sodda,   ibodat   paytida   va’z
aytiladi,   birgalashib   duolar   o’qiladi   va   diniy   qo’shiqlar   kuylanadi.   Presviterning
18 mav’izasi, oyatlarni kuylashdan iborat. Liturgiya bekor qilingan, boshqa oqimlarda
asosiy ibodat qo’shig’i hisoblangan « din ramzi » va « отче наш » o’qilmaydi. Faqat
dam olish kunlari bayram  kuni deb hisoblanadi. Presviterianlar  diniy ta’limotining
asosiy   aqidalari   «Вестминстер»   kitobida   bayon   qilingan.   Bu   aqidalar   ortodoksal
kalvinizm ruhida bo’lib, olamdagi barcha odamlarning gunohkorligi va qismatning
mutlaqligiga ishonishdan iborat. Presviter jamoasi qavmlar saylagan presviterlar va
pastorlardan iborat konsistoriya tomonidan boshqariladi 1
. 
Presviterchilarning   oliy   organi   –   bosh   assambleya.   Bosh
assambleya   presviteriyalar   vakil   qilib   yuborgan   presviter   va   pastorlardan   iborat.
Presviterchilarning ko’pchiligi  o’zlarining xalqaro tashkiloti  – «Presviterchilarning
tashkiliy   tuzilishiga   amal   qiluvchi   Jahon   reformatsiya   cherkovlari   alyansi»ga
a’zodir.   Mazkur   alyans   1875   yilda   tashkil   etilgan.   Hozirgi   paytda   Shotlandiya
(davlat   cherkovi),   Angliya,   Irlandiya,   AQSH,   Kanada,   Avstraliya   va   boshqa
mamlakatlarda   presviterchilar   mavjud.   Anglikan   cherkovi.   Anglikan   cherkovi   –
Angliyaning   davlat   cherkovi   1534   yilda   mahalliy   katolik   cherkovi   Rim   qiroli
Genrix   VIIIni   cherkov   boshlig’i   deb   e’lon   qildi,   ya’ni   cherkov   qirol   hokimiyatiga
bo’ysundirildi.  XVI asr o’rtalariga kelib ibodatni ingliz tilida
olib   borish   joriy   etildi,   postlar   bekor   qilindi,   but   va   sanamlar   olib   tashlandi,
ruhoniylar   uylanmasligi   majburiy   bo’lmay   qoldi.   « Mo’tadil   yo’l »   ta’limoti,   ya’ni
Rim katolitsizmi va protestanizm orasidagi o’rtacha yo’l shakllandi. Anglikan diniy
ta’limoti «Umumiy ibodatlar kitobi»da aks ettirilgandir. U cherkovning najotkorlik
kuchi   haqidagi   katolik   aqidalari   hamda   shaxsiy   e’tiqod   orqali   najotga   erishish
haqidagi   protestant   ta’limotlarini   o’zida   jamlagan.   Anglikan   cherkovida
katolitsizmdagi marosimlar shundayligicha qabul qilinib, undagi ierarxiya tuzumiga
o’xshash   tartib   joriy   etilgan.   Bu   tartibga   ko’ra,   qirol   Anglikan   cherkovining
boshlig’i hisoblanadi va u yepiskoplarni tayinlaydi. Anglikan cherkovining birinchi
diniy rahbari Kenterberi arxiepiskopi hisoblanadi. 
Anglikan cherkovi tarkibiga 3 cherkov kiradi. Ular
katolitsizmga  yaqin  turadigan  oliy  cherkov,  puritanizmga   va  pietizmga  yaqin  quyi
1
 Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М ., 2001. -C. 166.
19 cherkov, xristian oqimlarining barchasini birlashtirishga intiluvchi hukmron oqim –
keng   cherkov.   Anglikan   cherkovidan   rasman   ajralgan   cherkovlar   Shotlandiya,
Uel ь s,   Irlandiya,   AQSH,   Kanada,   Avstraliya   kabi   jami   16   mamlakatda   tarqalgan.
1867   yildan   Anglikan   cherkovi   o’z   mustaqilligini   saqlagan   holda   Anglikan
cherkovlar   ittifoqiga   birlashgan.   Lambet   konferetsiyalari   Anglikan   cherkovida
konsul ь tativ   organ   hisoblanadi.   Baptizm.   Protestant   ta’limotining   eng   ko’p   sonli
davomchilari   baptistlardir.   Baptizm   (yunoncha   «suvga   cho’ktirish»)   XVII   asr
boshlarida   vujudga   kelgan   bo’lib,   hozirgi   kunda   dunyoning   130   mamlakatida   o’z
tarafdorlariga   ega.   Bu   ta’limot   tarafdorlari   faqat   o’spirinlarnigina   cho’qintirishga
olib boradilar. «Hech kim, jumladan, ota-onalar ham kishi uchun biror dinni tanlay
olmaydi.   Kishi   dinni   ongli   ravishda   o’zi   ixtiyor   qilmog’i   zarur»   degan   qoida
baptistlar   va   zabur   xristianlarining   asosiy   qoidasidir.   Ularda   ibodat   o’ta
soddalashtirilgan   bo’lib,   diniy   qo’shiq,   ibodat   va   mav’izadan   iborat.   Zabur
xristianlari   to’rtta   rusumni   saqlab   qolishgan:   cho’qintirish,   (o’spirinlar   uchun)
tanovul,   nikoh,   qo’l   bilan   silab   qo’yish.   Bu   xristianlar   uchun   but   ehtirom   ramzi
emas.  Adventistlar
harakati.   Adventistlar   harakati   (lot.   –   “kelish”)   Amerikada   XIX   asrning   30-yillari
og’ir   iqtisodiy   buhron   (krizis),   umumiy   ishsizlik   davrida   vujudga   keldi.   Asoschisi
Vilyam Miller (1782-1849). Adventistlar bir necha mustaqil cherkovlarga bo’lingan
bo’lib, ularning eng kattasi  «Yettinchi kun adventistlari» sanaladi. Ularning asosiy
g’oyasi   Isoning   ikkinchi   bor   yerga   tushishi   va   insoniyatni   shayton   va   uning
tarafdorlaridan mutlaq xalos etishidir. Ular odamlarni Isoni kutib olish uchun xush
axloq   bo’lishga   chaqiradilar.   Dindorlardan   mablag’larining   o’ndan   birini   cherkov
hisobiga o’tkazishlarini va targ’ibot ishlarini uzluksiz olib borishlarini talab qiladi.
Iso   payg’ambarning   ikkinchi   marta   yerga   qaytishi   haqidagi   bashorat   ''   najot   yo’li''
deb   hisoblanadi.   Hozirgi   paytda   g’arbiy   hamda   sharqiy   cherkovlarning   rahbarlari
ko’p asrli ixtiloflarning ayanchli oqibatlarini bartaraf qilishga intilmoqdalar. 
Masalan,
1964   yili   Rim   papasi   Pavel ь   VI   va   Konstantinopol ь   patriarxi   Afinagor   ikkala
cherkov   vakillarining   XI   asrda   aytgan   o’zaro   qasamyodlarini   tarqoqligini   bartaraf
20 qilish   uchun   birinchi   qadam   qo’ydilar.   Bibliya.   Bibliya   yahudiylik   va   xristianlik
dinlari   ta ь limotiga   ko’ra,   Xudo   tomonidan   nozil   qilingan,   asosiy   diniy   aqida   va
axloq qonunlarini o’zida jamlagan muqaddas kitoblar majmuasidir. U ikki qismdan
iborat:   «Qadimiy   Ahd»   (Old   Testament)   va   «Yangi   Ahd»   (New   Testament).
Yahudiy   va   xristian   Bibliyalari   (Bible)   bir-biriga   mos   kelmaydi.   Yahudiylarning
muqaddas   kitobi   qadimiy   Isroil   va   qadimiy   yahudiylarning   diniy   ta’limot   va   urf-
odatlari asosida mil. av. XIII asrda yozilgan bo’lsa, xristianlarning kitobi milodning
boshlarida   vujudga   keldi.   Yahudiylar   xristianlarning   kitobini   muqaddas   kitob
sifatida   tan   olmaydilar.   Xristianlar   esa   yahudiylarning   kitobini   muqaddas   kitob
sifatida tan oladilar 1
. Bibliya   so’zi
grek tilida biblia – “kitob”, “o’ram” ma’nolarini anglatadi. Hozirgi Bibliya katolik
nashrlarida 72, protestant  nashrlarida 66 kitobdan iborat 2
. Yahudiylarning yana bir
diniy   manbasi   Talmudning   xabar   berishicha,   Qadimiy   Ahdda   24   ta   kitob   bo’lishi
kerak.  Qadimiy  yahudiy  tarixchisi   Iosif  Flaviyning  aytishicha,   22  ta  kitob  bo’lishi
kerak. Protestantlar va yahudiylar, Trident Soboridan keyin (1545-1563) katoliklar
ham   Qadimiy   Ahd   tarkibiga   45   ta   kitob   kirgizadilar.   Bu   son   bilan   yuqorida
keltirilgan   son   o’rtasidagi   tafovutni   keyinchalik   ba’zi   kitoblarning   bir   necha
mustaqil   kitoblarga   bo’linib   ketgani   bilan   izohlash   mumkin.   Masalan,   «Musoning
besh   kitobi»   avval   bir   butun   bo’lib,   keyinchalik   beshta   mustaqil   kitobga,   «Kichik
payg’ambarlar   kitobi»   12   kitobga   ajratib   yuborilgan.   Xristianlar   Qadimiy   Ahdni
«Rivoyatlar   kitoblari»,   «Ta’limotlar   kitoblari»ga,   «Payg’ambar   kitoblari»ga
bo’lishadi.   Ular   Yangi   Ahdning   27   kitobini   shunday   tasnif   qiladilar:   «Rivoyatlar
kitoblari»ga   «Injil»   va   «Havoriylar   faoliyati»   kiradi.   «Ta’limotlar»ga   «Havoriylar
maktublari» kiradi, «Payg’ambarlar kitoblari»ga «Vahy» kitobi kiradi. Bibliyaning
kitoblari   boblarga,   boblar   esa   suralarga   bo’linadi.   Uning   hozirgi   qabul   qilingan
bo’linishi   Nenterberiya   yepiskopi   Stefan   Langton   (vafoti   1228   y.)   tomonidan
kiritilgan.   U   1214   yili   lotin   tilidagi   matnni   boblarga   bo’lib   chiqdi   va   bu   narsa
keyinchalik yahudiy va yunon tillaridagi matnlarga ham joriy qilindi. Suralar avval
1
 Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013.  -Б. 1 99.
2
 E.Qosimov, E.NlIriddinov, R.Muliadjanova, F.lsmatullaycv, N.Rasulova. Sh.7okirov, A.Abdazirnov, 
T.Ponomaryova, M.Nasritdinova.  Jahon tarixi., T.: 2013., -B.216.
21 Santes   Panino   (v.   1541   y.),   keyinchalik   1555   yillarda   Robert   Et ь enlar   tomonidan
raqamlandi.  Yevangeliya.   Injil so’zi yunoncha «evangelion» so’zidan kelib chiqqan
bo’lib,   “xushxabar”   ma’nosini   anglatadi.   Unda   odamzodni   qutqaruvchi   yagona
Najotkor   hisoblanmish   Iso   Masihning   yer   yuziga   yuborilganligi   haqida   hikoya
qilinadi.
Injil   milodning   birinchi   asrida   yozilgan,   27   bo’limdan   iborat.   Injil   Iso
Masihni   ko’rib,   uni   yaqindan   bilgan,   uning   ta’limotini   sinchiklab   o’rgangan
mualliflar   tomonidan   yozilgan.   Xristianlikda   bu   mualliflar   xudoning   ruhidan
ilhomlanib aynan xudoning buyurganini Injilda yozib qoldirganlar deb hisoblanadi.
Injilning matni yozib tugatilgandan keyin undan ko’p nusxa ko’chirilib, dunyoning
har   tarafiga   tarqatilgan.   Xristianlikda   Yangi   Ahd   tarkibiga   kirgan   Injil   4   qismga
bo’linadi:   Injilning   dastlabki   4   kitobchasi   Iso   Masihning   hayoti   va   ta’limotiga
bag’ishlangan,   ular   Matto   (Matfey),   Marko,   Luka,   Yuhanno   (Ioann)   bayon   etgan
Muqaddas xushxabar (Yevangelie) deb ataladi. Bu 4 kitob muallifining har biri Iso
Masih shaxsiyati  va faoliyatining alohida xususiyatlarini  tasvirlaydi, to’rttala kitob
ham   Isoning   yo’li   va   qayta   tirilishi   bilan   yakunlanadi.   Bu   Injil   xushxabarining
markaziy   nuqtasi   hisoblanadi.   Aziz   Havoriylarning   faoliyati   (Deyaniya   svyat ы x
apostolov)   nomli   kitobchada   Iso   Masihning   alohida   tanlagan   shogirdlari   –
havoriylarning   nasroniylik   dinini   tarqatish   yo’lida   qilgan   ishlari,   nutqlari,
quvilishlari,   xristian   jamoalarining   vujudga   kelishi   haqida   hikoya   qilinadi.   Pavel,
Iakov,   Petr,   Ioann,   Iuda   nomli   havoriylarning   turli   mamlakat   va   podshohlarga
xristianlik   dinining   aqidalarini   bayon   qilib   yo’llagan   maktublari   ham   Injilda
jamlangan.   Vahy   (Otkrovenie)   deb   nomlangan   bu   kitob   xudo   tomonidan   avliyo
Ioannga   yuborilgan   bashorat   hisoblanadi.   Unda   oxirzamonda   yuz   beradigan
musibatlar, Iso Masihning dunyoga qaytishi, Ya’juj-Ma’juj, Dajjol, qiyomat, jannat
va jahannam tasvirlanadi. O’zbekistonda
xristianlik.   Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   bir   necha   xristianlik   oqimlari   faoliyat
olib   boradi.   Xristianlikning   ham   zardushtiylik,   buddizm   kabi   O’rta   Osiyo   xalqlari
tarixida   o’ziga   xos   o’rni   bor.   Bu   din   O’rta   Osiyoga,   xususan,   O’zbekistonga   ikki
yo’l   bilan   kirib   kelgan:   bunga   bir   tomondan   xristianlikka   da’vat   etuvchi
22 missionerlarning   targ’ibotchilik   faoliyati   sabab   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan,   O’rta
Osiyoning   Rossiya   tomonidan   bosib   olinishi   va   xristian   diniga   e’tiqod   qiluvchi
aholining bu hududga ko’plab ko’chib kelishi orqali oshdi. Bu dinni mahalliy aholi
Missionerlar   O’rta   Osiyoning   turli   viloyatlariga   milodning   III   asrlarida   kirib
kelganlar.   Masalan,   280   yilda   Taroz   (Merke)   cherkovlari   qurilib   bo’lgan,
Samarqandda   (310   yildan),   Marvda   (334   yildan),   Hirotda   (430   yildan),   Xorazmda
va   Markaziy   Osiyoning   boshqa   shaharlarida   yepiskoplik   va   missiyalar   tuzilgan.
Keyinchalik Samarqandda, Marvda (430 yillar), Hirotda (658 yillar) yepiskoplikdan
iborat   diniy   hududiy   jamoalar,   birlashmalar   bo’lgan.   Xurosonliklar   va
sug’diyonaliklar   zardushtiylar,   monaviylar,   buddistlar   bilan   bir   qatorda   xristianlar
ham bo’lganlar. Ular Sosoniylar va Qoraxitoylarga qarashli yerlarda yashaganlar. 
Markaziy   Osiyo   territoriyasida   islomning   tarqalishi   davrlarida   islom   bilan
xristianlik o’rtasidagi ziddiyatlar, kelishmovchiliklar keskinlasha boshladi. Biroq X
asrgacha Samarqand, Xorazm, Toshkent viloyatlarida xristianlarning manzilgohlari
bo’lgan.   Hatto   Beruniy   yashagan   davrda   ham   (973-1056)   Marvda   pravoslav
metropoliyasi bo’lgan.
23 2.2. G’arbiy va Sharqiy cherkovlarning o’zaro qarama-qarshiligi
Cherkov     —   xristianlikning   maxsus   diniy   tashkilot.   O z   diniy   aqidalari   vaʻ
marosimlari   tizimiga   ega.   Cherkov   iyerarxik   tarzda   boshqariladi.   Cherkovga
mansub   kishilar   ruhoniylar   va   oddiy   dindorlarga   bo linadi.   Xristianlik   cherkovni	
ʻ
"Isoning   ilohiy   tanasi",   unga   e tiqod   kiluvchilar   shu   tana   a zolaridir,   Iso   esa   shu	
ʼ ʼ
tananing   boshi   deb   ta lim   beradi.   Cherkov   dindorlar   uyushmasi   bo'lib,   sirli	
ʼ
marosimlar   (xususan,   non   va   vino   totish   marosimi)da   inson   bilan   xudoning
birgalikdagi   ishtiroki   orqali   ularning   birlashib   ketishi   amalga   oshiriladi,   deb
tasavvur qilinadi.  Yirik   xristian   cherkovlari
—   pravoslav   cherkovi   (qarang:   Pravoslaviye ),   katolik   cherkovi
(qarang   Katolitsizm ),   protestant   cherkovi   (qarang   Protestantizm )   va   boshqa;   2)
xristian dinida ibodat qilish uchun maxsus qurilgan bino. U mehrobli qism va unga
tutash   zal   —   dindorlar   ibodatga   tuplanadigan   xonadan   iborat.   Turli   xalqlarda
cherkov   binolarining   turli   tiplari   vujudga   kelgan.   Shahar   yoki   monastirning   bosh
cherkovi sobor deb ataladi. Lyuterchilar cherkovi, odatda, kirka yoki kirxa, polyak
katolik   cherkovi   kostyol   deyiladi.   O zbekistonda   160   ta   xristian   cherkovi   faoliyat	
ʻ
ko’rsatadi (2004-yil).   Cherkov   —   xristian dinining     urf-odatlari va ibodatlari uchun
barpo   etilgan   imorat 1
.   Xristian   dinining   ko p   asrlik   rivojlanish   tarixida   har   bir	
ʻ
xalqda   har   turli   cherkov   turlari   shakllangan.   Umumiy   cherkovga   o rtoq   belgi	
ʻ
Sharqqa   yo naltirilgan   mixrabli   qismi   va   unga   qo'shimcha   ibodat   qiluvchilarga	
ʻ
atalgan   xonasi   bo ladi.   Cherkov   undan   bo lak	
ʻ ʻ     Kapella ,     Kripta ,     Pridel ,    
Trapeznaya ,   va   boshqa   bo laklardan   tashkil   topgan.   Shaharning   bosh	
ʻ
cherkovi   “Sobor“   deb ataladi.  Lyuteranli   cherkov   —   kirxa,    
polyaklarda     katolik   cherkovi   —   kastel     deb   ataladi.   Xristian   dinini   tarqatishda
Yevropadan   chiqqan   serg’ayrat   rohiblarning  
xizmatlari   katta   bo’lgan   ular   dunyoning   turli   burchaklariga   borib   ham,   xristian  
dinini   tarqatishga   kirishadi.   Janubiy-sharqiy   mamlakatlardan   bo’lgan   Chexiya  
Polsha,   Bolgariya,   rus   yerlari   va   boshqalar   ham   bu   dinni   g’arbiy   Yevropa  
davlatlaridan   keyin   qabul   qilishadi. 
1
 Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013.  -Б.  206.
24 Xristian     dinini     keng     tarqalishida     Chexiya     qiroli     Vatslavning     xizmatlari  
katta     bo’lgan     bu     shaxs     o’z     davlatida     birinchi     bo’lib     Avliyovit     ibodatxonasini  
qurishadi.     Keyinchalik   uning   din   borasidagi   qolgan   ishlari   ayrim   kishilarning
qarshilik    noroziligiga aylangan. Shunday bo’lsada Chexiyada bu din keng tarqaldi.
Dastlabki   cherkov   IV   asrda     qurilgan.   Polshada     cherkovlarning   tashkil     topishi
umuman   Chexiyada   bu   din   keng   tarqaldi.   Dastlabki   cherkov   IV   asrda   qurilgan
polilada     cherkovlarning   tashkil     topishi     umuman     xristian       dinining     kirib  
kelishida   Meilka   1   ning     xizmatlari     katta   bo’lgan.   Rus   davlatida   esa   xristian
dinining   tarqalishida   Viladimirning   xizmatlari     katta   xristian   cherkovi   g’arbiy
Yevropa   mamlakatlarida   bo’lgani   kabi   markaziy     janubiy-sharqiy   Yevropa
mamlakatlarida   ham   o’zining   feodallashuv   jarayonida   katta   ta’sirga   ega   bo’lgan.
Markaziy   janubiy-sharqiy   Yevropa   mamlakatlarida   xristian   dini   XII-XIV   asrlarda
ham   tarqalayotganligini   ko’rishimiz   mumkin   o’rta   asrlarda   cherkov   Rim     popolar  
dovesti     tashkil     etilgan     bo’lib,     o’zining     kuchli     ta’sirining     tarqalishi   va
uning   feodallashuv jarayonini, cherkov soliqlari va majburiyatlarining qay yo’sinda
bo’lganligiga guvoh    bo’lamiz.
Italiya zodagonlari va simonist ruhoniylar papa etib, o’zlarining tarfdori    Benedikt
X   nomzodini   qo’llab   quvvatlaydilar.   Bu   bilan   ular   patar   “yeresi”ga     barham
bermoqchi  bo’ladilar.  Chunki   bu yereslik  simonist  ruhoniylarga  qarshi     qaratilgan,
deb   e’lon   qiladilar.   Benediktga   islohotchilar   qarshi
Islohotchilarning   yetakchisi   Gildebrand   edi.   Dastlab     u     kam     tarafdorlarga     ega  
bo’lib,   cherkov   ma’muriyati   simonist   ruhidagi   kishilar   edi.   Ammo   Gildebrandni  
imperator   partiyasi   qo’llab   quvvatlardi.   Ularning   maqsadi   dunyoviy   simonist  
feodallariga   qarshi   kurashda   cherkovdan   yordam   olish   edi.   Imperator  
antisimonistlari   o’zlariga       papa     sifatida     Nikolay   II     saylaydilar.   Qurol     kuchi     bu  
ikki     papadan   qaysi   biri   hokimyatda   qolishi   kerakligini   hal   etishi   kerak   edi.
Umumiy     dushman   oldida   papa   va   imperator   bo’lajak   g’alabani   bo’lishishni
boshlamay     turadilar.   Jiddiy   kurashda   isolohotchilar   g’alaba   qozonishadi.
Milan   va   Shimoliy   Italiyadagi   boshqa   shaharlardagi   patarlar   ham   bu  
kurashda   o’zlarini   g’olib   deb   hisoblay   boshlaydilar   va   papa   Nikolay   II   (1059-
25 1061)ning   saylanishini   tantanali   ravishda   nishonlaydilar.   Patarlar   ko’z   o’ngida  
Nikolay   II   simoniyaga   qarshi   kurash   ramzi   bo’lgan.   Papa   va   patarlar   o’rtasidagi  
ittifoq ma’lumiy sioysiy chiziqga ega emasdi. 1
 Bundan tashqari, patarlar harakatiga  
papalik     ko’p     kuchini     sarflardi.   U     tufayli   papalik   o’zining   sinfiy   dushmanlarini
yengishga   muvaffaq   bo’ladi.   Patarlik     harakatini   rohiblar   ham   qo’llab
quvvatlashgan.   Imperator   partiyasi   Nikolay   II   ni   papalikga   ko’targach,   undan   o’z
manfaatlari   yo’lida   foydalana   boshlaydi.   Nikolay   II   ning   faoliyati   va   imperator
hukumatining ikki tomonlama siyosati Gildebrand boshliq islohotchilar noroziligiga
sabab   bo’ladi.
              1059   yili     Lateran     soborida     Nikolay   II     dekret     chiqaradilar.   Unga     ko’ra  
endi  
papa   faqat   kardinal   yepsikoplar   tomonidan   saylanishi,   mulkdor   magnatlar   esa  
bunda   ishtirok   etmasligi   belgilab   olinadi.   Imperatorda   esa   kardinallar   jamoasi  
tomonidan   saylangan   papani   tasdiqlash   huquqi   qoldiriladi.   Bu   dekret   faqatgina  
feodallar   huquqiga   zarba   bermay,   balki   imperator   hukumatiga   ham   jiddiy   zarba  
beradi.   Nikolay   II   ning   dekreti   simoniyani   rad   etib,   ruhoniylarning   uylanishlarini  
ta’qiqlashga olib keladi. 
Nikolay II o’zining     Lateran soboridagi dekreti   sanksiyalaridan qoniqmaydi     
va   o’z    xizmatchilaridan    simoniya    va    ruhoniylar    nikoh    qurishiga qarshi kurashish
haqida   qasam   ichishlariga   majbur   qiladi.   Cherkov     islohotlariga   qarshi     harakatlar
boshlanib     ketadi. Bunga javoban Breshi, Kremon va Pyachentsda patarlar harakati
boshlanib   ketadi.   Ular   jiddiy   tus   ola   boshlaydilar,   imperatorning   Nikolay   II
dekretini   tan   olishdan   bosh   tortib,   1061   yil   Bazelda   maxsus   sinod   (kengash)
chaqiradilar.   U     yerda   dekretlarning   hech   qanday   kuchga   ega   emasligi,   imperator
hokimyati   manfaatlariga   zid   ekanligi   e’lon   qilinadi.   Bu   sinodda   faqat   german
ruhoniylari   qatnashgan   edi.   Bazel   sinodining   qarorlari   amalga   oshirilisa,   ya’ni
Nikolay   II   papalikdan     tushirilsa,   bu   papa   Nikolay   II   ning   butun   islohotlar
siyosatining yo’q bo’lishini   anglatardi. Ammo ishohot o’tkazish muhim edi. Uning
o’tkazilishini   Klyuni   abbatligi   (Burgundiya)   boshchiligidagi   rohiblar   xohlashardi.
1
  Aристотел. Сочинения в4-xтомах.T.1.–M.,1975-1984. -C. 47.
26 Ularning maqsadi   alohida feudal senorlarga qaraganda, ko’proq Rim bilan aloqalar
olib   boris.   G’arbiy   Yevropadagi   ko’pgina   rohiblik   qarorgohlari   o’zlarining
markazi   Klyuni   bilan   yaxshi   munosabatlarda   edi.   XI   –   XII   asrlarda   katolik
cherkovida     rohiblik   hayoti   uchun   islohotlar   o’tkazish   harakati   boshlanadi.   Uning
markazi   Klyuni   monastiri   bo’ladi.Klyuniychilar   harakatining   asosiy   talablari
rohiblar
hayotida.Nursiyning   ustavining   amal   qilinishi,   liturgiya   va   ibodatlarning   nazoratini
tartibga solish kabilar edi. Bu harakat cherkov hayotiga dunyoviy hukmdorlarning  
aralashuviga   qarshi   norozilik   belgisi   bo’lgan.
Klyuniy   harakati   yetakchilari   simoniyani   tanqid   qilib,   selibatning   nazorat  
qilinishini   talab   qilganlar   va   monastirlarning   dunyoviy   senorlar   va   yepiskoplar  
nazorati   ostidan   ozod   etilishlarini   ham   talab   etishgan.   Klyuniy   islohoti   tufayli
monastirlarda   kutubxona   tashkil   etilib,   rohiblarning   bilim   darajasi   oshirilishiga
imkon   beradi.   Islohotni   Klyuni   abbati   avliyo   Odon
Klyuniyskiy   boshlab   bergan.   Klyuniy   monastiri   ostida   ko’pgina   monastirlar   ittifoqi  
paydo   bo’ladi.   Agar   XI   asrda   klyuniychilik   monastirlarining   soni   30   ta   bo’lgan  
bo’lsa,   XII   asr   1-yarmida   ularning     soni     mingtadan     oshib     ketadi.
Islohot   bo’lishining   asosiy   sabablari   quyidagilar:   monastirlarni   isloh     qilish,  
ularga   jiddiy   ustavni   o’rnatish,   selibatning   amalga   oshirilishini   qattiq   nazorat  
qilish,   simonyani   ta’qiqlash,   isloh   qilingan   monastirlarni   dunyoviy   feodallar   va  
yepiskoplar   nazoratidan   to’liq   mustaqil   deb   e’lon   qilib,   bevosita   papaga  
bo’ysunish.     
Grigoriy   XI   (1370-1378)   so'nggi   Avinion   papasi   bo'ldi.   Florensiya
bilan   bo'lgan   urushda   u   Rimdan   ajralib   qolishi   mumkinligi   xavfi   uni   Rimga
ko'chib   o'tishga   undadi.   Grigoriy   XI   o'limidan   sal   oldin   Angliya   siyosatiga   keskin
fikrda   bo'lgan   edi.   Viklif   degan   yeris   o'z   kitobida   papa   va   uning   yordamchilari
orasida   keng   tarqalgan   yovuz   illatlarni   ochiq   oydin   isbotlab   berdLViklif
cherkovning   shaxsiy   boshqaravidagi   huquqlarini   inkor   qildi.   Grigoriy   XI   Viklifni
18   yeristik   «holati»   uchun   qamoqqa   olishni   buyuradi.   Biroq   Oksford   universiteti
Viklifni   qamoqqa   olinishiga   qarshi   turadi,   uni   kitoblarida   hech   qanday   yeritik
27 g'oyalarni   yo'qligini   isbotlashga   harakat   qiladi.   Bu   papalik   uchun   katta   zarbabo'lgan.
1378   yilda   Grigoriy   XI   vafot   etadi   va   75   yillik   uzilishdan   so'ng   Rimda
yangipapa   saylanadi.   Tanlangan   16kardinaldan   11   tasi   fransuz,   4   tasi   italyan,   ltasi   is
pan   edi.  U  juda  o'zboshimcha,  o'zbilarmon  chiqib  qolgan  edi.  Bu   hatti   harakatlari  
albatta   fransuz   qiroli   noroziligiga   sabab   bo'ldi.   Papadan   kardinallar   kollegiyasi  
norozi   edi,   unga   o'rganib   qolgan   bo'lsalarda,   injiqliklariga   bo'ysungan   emas.  
Kollegiya allaqachon   o'ziga yetarli   darajada byurokratiya tuzib   olgan   edi.
Fransuz   qiroli   Karl   V   ning   qo'llab   quvvatlashi   natijasda   fransuz   kardinallari  
fransuz   Kliment   VII   ni   papa   qilib   sayladilar.   Kliment   VII   nomi   bilan   papalikka  
saylangan   Robert   Jeenevskiy   (1378-yildan   to   1394   yilga   qadar   shu   lavozimda  
faoliyat   yuritdi) 1
.   Bu   ikki   papalik   deyarli   40-yil   davom   etdi.   1378-yildan   to   1417
yilga   qadar.   Shu   tariqa   katolik   cherkovining   birligi   buzuldi.   Bir   vaqtda   papalar   ikki
bo'ldi-biri Rimda, ikkinchisi Avinionda edi, ular bir birlarini qarg'aganlari qarg'agan
edi.   Urban   VI,   Rimda   o'tirardi,   ko'psonli   dushmanlari   bilan   hisoblashish
uchununda   yordam   beradigan   kuch   yo'q   edi,   unga   yarasha   unda   pul   ham   yo'q   edi.
Kliment   VII   esa   Avinionda   Fransiya,   Kastiliya,   Aragon,   Neopol   va
Shotlandiya   cgerkovlari   orasida   harakatlanar   bevosita   Fransiya   qiroli   qo'llab-
quvvatlar edi. Urbanning 1389 yilda o'limidan so'ng  papa xazinasi  bo'm  bo'sh edi.
Uning   davomchisi   sifatida   saylangan   Bonifatsiy   IX   Lukkeda   bankirlar   uyidan
3ming florin qarz ko'tarishga   majbur bo'ladi 2
. Yevropaning bir xil mamlakatlari bir
papani,   boshqalari   ikkinchipapani   tan   olgan   edilar.   Urban   VI   bilan   Kliment   VII
vafot   etganlaridan   keyin,   Katolik   cherkovining   ajralishi   doimiy   ajralishga   aylanib
qolish   xavfini   tug'dirar   edi.   Urban   VI   dan   keyin   papalikni   egallagan     Bonifatsiy  
IX   ning     asl   ismi     Pyetro   Tomachelli   bo'lib,   13   56-1404   yillar   oralig'ida   yashab
o'tgan.   Papalikka     1389-yilda     o'tiradi.     l404-yilning   1   oktabriga   qadar.
Urban     VI     ga     hattoki     kardinallar     ham     qarshi     chiqib     uni     vazifasidan     chetlatib,  
hayotligidayoq     yepiskop     saylashni     reja   qiladi.     Kardinallarning     bu   rejasi     Urban  
VI     ga     ma'lum     bo'lib     qoladi     va     Rimdan     Genuyaga     qochib     ketayotgan     yettida  
1
 Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001. - C . 199.
2
  E . Qosimov ,  E . NlIriddinov ,  R . Muliadjanova ,  F . lsmatullaycv ,  N . Rasulova .  Sh .7 okirov ,  A . Abdazirnov , 
T . Ponomaryova ,  M . Nasritdinova .   Jahon tarixi., T.: 2013., -B.217.
28 kardinalni     qamoqqa     oladi.     Yo'lda     u     qopga     5   ta     kardinalni     solib,       dengizga
tashlaydi.   Butub   bir   yil     davomida   papasiz   qoladi   Rim.   Xullas   papalar»   dunyo
poytaxti» bo'lgan Rimda bo'lishni   istamas   edilar. Kampi va Blondus yozishmalarida
papa   davlatidagi   qishloq   tipidagi     shaharlarni   ozod   qilish,   qator   ozod   qilingan
joylarda   krestiyanlikni   yo'q   qilish,     mayda   dvoryanlarning   qarovsiz,   tashlandiq
qolgan yer uchastkalari Masalan kichikkina   Chittadi-Kastello har yili bir ming oltin
florin to'lab 10-yil avtanom kommuna   bo'laolardi. Fermo va Askol esa bu ozodlikni
2   ming   florin   hisobiga   ololdi.   Bolonya   ishonchi   bo'lmagan   g'alaba   tufayli   5   ming
florin badaliga 25-yillik   ozodlikni qo'lga kiritdi. Shaharlardan birqanchasi «ozodlik
muddati»ni   uzaytirish   maqsadida   qaytadan   shartnoma   tuzadi.   Va   bu   ikki   tomon
uchun ham  manfaatli   bo'laolardi. Papalar biri boshqa joyda yana biri  boshqa   joyda
turib kurash olib   bordi. Papalarni kimlar qo'llab quvvatlagan? 
Fransiya   bilan   aloqada   bo'lgan   qator   mamlakatlar   Kliment   VII   (1378-1394)
atrofida   guruh   bo'lib   to'plangan   bo'lsa,   anglosakson   va   nemis   knyazlari   Urban   VI
ni   o'z   papalari   deb   bilishardi.   G'arbiy   Yevropada   bo'layotgan   diniy   inqirozlar
adabiyot vakillarining ham   e'tiboridan   chetda   qolgan   emas   edi.  
29 Xulosa
Xristianlik   milodning   boshida   Rim   imperiyasining   sharqiy   qismida
joylashgan Falastin  yerlarida vujudga keldi. Iso  Masih  (Iisus  Xristos),  Bibliyaning
xabar   berishiga   ko’ra,   xristianlik   ta’limotining   asoschisi   bo’lib,   u   Rim   imperiyasi
tashkil topganining 747 yili Falastinning Nazaret qishlog’ida bokira qiz Maryamdan
Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning
dunyoga kelishi bilan bog’liq.
Milodning   boshlarida   yahudiylar   hokimiyatning   uch   tabaqasi   bilan   bog’liq
og’ir tushkunlikni boshdan kechirar edilar. Bir tomondan Rim imperatori va uning
joylardagi   noiblari,   ikkinchi   tomondan   Falastin   podshohi   Irod   Antipa,   uchinchi
tomondan   esa   ruhoniylar   xalqni   turli   soliqlar   va   majburiyatlar   bilan   ko’mib
tashlagan   edilar.  Xuddi   shu   davrda  yahudiylar   o’rtasida   kutilayotgan  xaloskorning
kelishi yaqinlashib qolganligi haqida xabar tarqatuvchilar paydo bo’ldi. Ular xalqni
kutilayotgan xaloskor kelishiga tayyorlash uchun chiqqan edilar. Shunda Iso Masih
yahudiylikni   isloh   qilish   va   uni   turli   xurofotlardan   tozalash   g’oyasi   bilan   chiqib,
xristian diniga asos soldi. Yahudiylar uni va uning izdoshlarini Falastindan quvg’in
qildilar. Isoning 33 yoshida fitnachilikda ayblab, qatl etishga hukm qildilar. Isoning
tarixiy xususida diniy va diniy bo’lmagan manbalar orasida ixtilof mavjud: xristian
manbalarida   Isoning   o’zi   xudo   bo’la   turib,   insoniyatning   gunohlarini   o’ziga   olish
uchun   odam   qiyofasida   tug’ilgani,   uning   hayot   tarzi,   insonlar   bilan   muloqoti
haqidagi   ma’lumotlar   qayd   etilsa-da,   diniy   bo’lmagan   manbalarda   Iso   nomi
uchramaganligini   nazarda   tutib,   u   tarixiy   emas,   balki   afsonaviy   shaxs   deb
hisoblovchilar ham bor.
30 Foydanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965  
2. Хрестоматия по новейшей истории.// Гофман А.Т. 1961  
3. Актуальное проблемо новейшей истории.// Волоусов Т.Л. М.,1991  
4. Дементев И.П., Патрушев А.И. Историческая наука в ХХ веке. М.,2002  
5. Язков   Е.Ф.История   новейшего   времени   стран   Европо   и   Америки.   M.,
2002  
6. Пономарёв   М.В.,Смирнова   С.Ю.   Новая   и   новейшая   история   стран
Европа и Америки. М., 2000  
7. Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001  
8. Родригес   А.М   .,Пономарев   М.В.   Новейшая   история   стран   Европа   и
Америки в ХХ в.M., 2001
9. 9.Шабелникова Н.А. История   с древнейших времен до начала ХХ1 в.
М., 2002
10. Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013
11. Мунчаев Ш.Н., Устинов В.М.История советского государства. М.,2002
12. E.Qosimov,   E.NlIriddinov,   R.Muliadjanova,   F.lsmatullaycv,   N.Rasulova.
Shokirov,   A.Abdazirnov,   T.Ponomaryova,   M.Nasritdinova.     Jahon   tarixi.,
T.: 2013., 
1. Хрестоматия по философии .–M.1987.
2. Шопавалов В.А .–M.1999
3. MuhammadjonQodirov
4. Toshkent:Yangiasravlodi,2002.-371b.
5. Aристотел. Сочинения в4-xтомах.T.1.–M.,1975-1984.
6. Асмус.В.Ф Античная философия .–M.,1976.
Internet saytlari va materiallari
31 1.www.ivran .ru  
2.www.krugosvet.ru  
3.www.vokrugsveta.ru  
4.www.worldhistory.ru  
5.www.wikipedia.org  
6. www.yestravel.ru
32

Finikiyaliklar va Finikiya tarixi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha