Fonetika va grafika asoslarini o’rganishda pedagogik texnologiyalarni qo’llash

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
______________________________________ UNIVERSITETI
_______________________                                    _________________________
  ______________fakulteti                                            _____________ kafedrasi 
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:____________________________________________________________
                                                   Bajardi:_________________________________
                                                   ________________ fakulteti,        guruh talabasi 
                                                   Tekshirdi ;
      Kurs ishi taqrizga
      Topshirilgan sana 
“____” _____20   y.  Kurs ishi taqrizdan 
 qaytarilgan sana
 “___” ______20   y. 
      Kurs ishi himoya 
        Qilingan sana 
    “___” ______20   y.
    Baxo “___”_______    ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)       Komissiya a’zolari;
  _____________________
  _____________________
 
                                                  ______________ - 20 
1 MAVZU: FONETIKA VA GRAFIKA ASOSLARINI O’RGANISHDA
PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO’LLASH.
REJA:
KIRISH
I   –   BOB.   FONETIKA   ASOSLARINI   O’RGANISHDA   PEDAGOGIKA
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI
I.1. Fonetika bo’limiga kirish
I.2. Tovushlar va harflarning xususiyatlari bilan tanishish
II   –   BOB.   GRAFIKA   ASOSLARINI   O’RGANISHDA   PEDAGOGIK
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI
2.1. Unli va undosh tovushlarning xususiytalari bilan tanishish
2.2. Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar ularning yozuvda ifodalanishi
2.3. Bo’g’in ustida ishlash
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 Kirish
Mavzuning dolzarbligi . Kichik yoshdagi o’quvchilarning og’zaki va yozma
nutqni   egallashlarida   fonetikadan   olgan   bilimlarining   ahamiyati   katta:   a)mfonetik
bilimga  asoslangan  holda  1-sinf   o’quvchilari  savod   o’rganish  davrida o’qishni   va
yozishni   bilib   oladilar;   b)   fonetik   bilim   so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish   (tovushlarni
to’g’ri   talaffuz   qilish,   urg’uli   bo’g’inni   ajratish,orfoepik   me’yorga   rioya   qilish)
asosini   tashkiletadi;   v)   fonetik   bilim   morfologik   va   so’z   yasalishiga   oid   bilimlar
bilan   birga   o’quvchilarda   qator   imloviy   malakalar     (jarangsiz   va   jarangli
undoshlarning   yozilishi)   shakllantirish   uchun   zamin   bo’ladi;   g)   fonetik   bilim
gapning   ohangiga   ko’ra   to’g’ri   aytish,   logik   urg’u   va   gap   qurilishidagi
to’xtamlarga   rioya   qilish   uchun   zarur;   d)   so’zning   tovush   tomonini   bilish   uning
ma’nosini   tushunish   va   nutqda   ongli   qo’llash   uchun   muhimdir;   hozir   va   hozur,
atlas   va   atlas   so’zlari   ma’nosidagi   farq   faqat   urg’u   orqali   ajratiladi.   So’zning
tovush   tomonini   tasavvur   qilish   so’zlarni   talaffuzda   farqlash,   ayrim   so’zlarni
to’g’ri talaffuz qilish va qo’llash zarur.
O’qituvchi boshlang’ich sinflarda o’qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda
so’zni   aniq   va   to’g’ri   talaffuz   qilish   ustida   doimiy   ishlab   boradi,shu   maqsadda
ko’pincha so’zni tovush tomonidan tahlil qilishdan foydalanadi.
Maktab   dasturiga   muvofiq   ,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   fonetik-grafik
ko’nikmlar   tizimini   hosil   qiladilar:   tovushlar   va   harflar   ,   unli   va   undosh
tovushlar ,jufti bor jarangli va jarangsiz undoshla, jufti yo’q jarangli va jufti yo’q
jarangsiz   undoshlar;   so’zni   bo’g’inlarga   bo’lish,   urg’uli   bo’g’inni   ajratish
ko’nikmalariga ega bo’ladilar.
Bolalar   maktabga   kelgunga   qadar   ham   nutqning   tovush   qurilishini   amaliy
o’zlashtiradilar,   ammo   ular   maxsus   o’qigunlariga   qadar   so’zni   bo’g’inlarga
bo’lishni   ,   so’zdagi   tovushlarni   izchil   talaffuz   qilishni   bilmaydilar.   1-sinf
o’quvchilarida   so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish,   bo’g’inlarga   bo’lish,   undagi   har   bir
tovushni   tartib   bilan   aniq   aytish   ko’nikmasini   shakllantirish   ustida   maqsadga
muvofiq   ishlash,   o’z   navbatida,   analiz,sintez,   taqqoslash,   guruhlash     kabi   aqliy
3 mashqlarni bilib olishga ,shuningdek, tovushlarning tabiati,so’z tarkibida bir-biriga
ta’siri kabi ayrim elementar bilimlarni o’zlashtirishga imkon beradi.
1-sinfda fonetika va grafikani katta o’rin beriladi, chunki o’quvchilar o’qish
va   yozish   jarayonida   shu   sinfda   egallaydilar.Bu   bilimlar   keyingi   sinflarda
mustahkamlanadi, takomillashtiriladi.
Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti:   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida
fonetika va grafika tushunchalarini o’rgatish   kurs ishining predmeti    fonetika va
grafikani o’rgatishda olib boriladigan yangi metodlar va ualrni takomillashtirishda
olib boriladigan ishlar
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari :   O‘zbekistonning   dunyoning
rivojlangan davlatlari bilan iqtisodiy hamkorligini ilmiy tahlil qilish hisoblanadi.
Ushbu maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilandi:
 Tovushlar   va   harflar,unli   va   undosh   tovushlarning   xususiyatlari   bilan
tanishtirish
 1-sinflarda  tovushni   talaffuz  qilganda  ,  ovoz yoki   shovqinni   eshitilganda
nutq a’zolarining vaziyatini kuzatish ko’nikmasini o’stirib borish lozim
 Bolalarda   tovushh   haqida   to’g’ri   ilmiy   tasavvur   amaliy   mashqlar
yordamida hosil qilish
Kurs ishining hajmi va tuzilishi. 
4 I   –   BOB.   FONETIKA   ASOSLARINI   O’RGANISHDA   PEDAGOGIKA
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI
1.1. Fonetika bo’limiga kirish
                  Fonetika   (yunoncha:   phonetikos-tovushga,   tovush   chiqarishga   oid;
tovushli,ovozli)  1)  tilshunoslikning  nutq tovushlarining hosil  bo’lish  usullarini  va
akustik   xususiyatlarini;   bo’g’in,nutqning   pauza   bilan   ajraluvchi   qismlarini
o’rganuvshi   bo’limi.   Shu   bilan   birga,ayrim   tilshunoslar   fonetika   doirasiga   tovush
birliklarining   yozuvdagi   ifodalari   (grafika)   va   ma’noli   birliklarining   yozilish
qoidalari   (   imlo)ni   ham   qo’shib,   uning   o’rganish   obyektini   yanada
kengaytiradilar( rus olimi L.V. Shcherba).O’zbek tilshunosligida fonetika doirasida
asosan ,nutq tovushlari (ularning artikulyatsion,akustik,perseptiv (psixofonetik) va
funksional   tomonlari)   va   ohang   (   bo’g’in,   sintagma,urg’u   va   boshqalar)
o’rganiladi.
                      Nutqning   tovush   tomoni   segment   (lotincha:   segment-   qirqim,   parcha,
bo’lak)   va   ust   segment   (supersegment)   birlilarga   bo’linadi.Segment   birliklar
ketma-ket   joylashadi(bir   vaqtning   o’zida   2   ta  tovushni   talaffuz   qilib  bo’lmaydi   ).
Shuning   uchun   ularni   silsilasi   yoki   ketma-ket   birliklar   deyish   mumkin.U   ust
segment   birliklarga   urg’u   va   ohang   (intonatsiya)   kiradi.Bu   birliklar   segment
birliklar ustiga qo’yiladi va ularga turlicha tus beradi.
Kichik yoshdagi o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqni egallashlarida 
fonetikadan   olgan   bilimlarining   ahamiyati   katta:   a)   fonetik   bilimga   asoslangan
holda 
        I sinf o’quvchilari savod o’rganish davrida o’qishni   va yozishni bilib oladilar ;
b)   fonetik   bilim   so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish   (tovushlarni   to’g’ri   talaffuz   qilish,
urg’uli 
bo’g’inni ajratish, orfoepik me’yorga rioya qilish) asosini tashkil etadi; v) fonetik 
bilim morfologik va so’z yasalishiga oid bilimlar bilan birga o’quvchilarda qator 
imloviy malakalar (jarangsiz va jarangli undoshlarning yozilishi) shakllantirish 
5 uchun zamin bo’ladi; g) fonetik bilim gapni ohangiga ko’ra to’g’ri aytish, logik 
urg’u   va   gap   qurilishidagi   to’xtamlarga   rioya   qilish   uchun   zarur;   d)   so’zning
tovush 
tomonini bilish uning ma’nosini tushunish va nutqda ongli qo’llash uchun 
muhimdir;   hózir   va   hozúr,   átlas   va   atlás   so’zlari   maьnosidagi   farq   faqat   urg’u
orqali 
ajratiladi. So’zning tovush tomonini tasavvur qilish so’zlarni talaffuzda farqlash, 
ayrim so’zlarni to’g’ri talaffuz qilish va qo’llash uchun zarur.
         O’qituvchi boshlang’ich sinflarda o’qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda
so’zni 
aniq va to’g’ri talaffuz qilish ustida doimiy ishlab boradi, shu maqsadda ko’pincha 
so’zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi.
Maktab dasturiga muvofiq, boshlang’ich sinf o’quvchilari fonetik-grafik 
ko’nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar, 
jufti bor jarangli va jarangsiz undoshlar, jufti yo’q jarangli va jufti yo’q ja rangsiz 
undoshlar;   so’zni   bo’g’inlarga   bo’lish,   urg’uli   bo’g’inni   aj ratish   ko’nikmalariga
ega 
bo’ladilar.
       Bolalar maktabga kelgunga qadar ham nutqning tovush qurilishini amaliy 
o’zlashtiradilar, ammo ular maxsus o’qigunlariga qadar so’zni bo’g’inlarga 
bo’lishni, so’zdagi tovushlarni izchil ta laffuz qilishni bilmaydilar. I sinf 
o’quvchilarida so’zni to’g’ri talaffuz qilish, bo’g’inlarga bo’lish, undagi har bir 
tovushni tartibi bilan aniq aytish ko’nikmasini shakllantirish ustida maqsadga 
muvofiq ishlash, o’z navbatida, analiz, sintez,   taqqoslash , guruhlash kabi aqliy 
6 mashqlarni   bilib   olishga,   shuningdek ,   tovushlarning   tabiati,   so’z   tarkibida   bir-
biriga 
ta’siri kabi ayrim elementar bilimlarni o’zlashtirishga imkon beradi.
                I   sinfda   fonetika   va   grafikani   o’rganishga   katta   o’rin   beriladi,   chunki
o’quvchilar 
o’qish va yozish jarayonini shu sinfda egallaydilar. Bu bilimlar keyingi sinflarda 
mustahkamlanadi, takomillashtiriladi.  T ovush murakkab tushuncha bo’lgani uchun 
boshlang’ich sinflarda unga ta’rif berilmaydi. SHunga qaramay, bolalarda tovush 
haqida to’g’ri ilmiy tasavvur amaliy mashqlar yordamida hosil qilinadi. Bunda 
yetakchi usul so’zdagi tovushlarniig talaffuzi hamda so’zning lek sik ma’nosi 
so’zdagi tovushlarning tarkibiga bog’liqligi ustida kuzatish hisoblanadi. 
Masalan,   aka, uka,	 opa,	 ona,	 ota,	 kul,	 gul,	 qora,	 qara   kabi bir unli yoki bir undosh 
bilan farqlanadigan so’zlar har xil lug’aviy ma’noni ifodalaydi.
     So’zning tovush tarkibi ustida ishlash savod o’rgatish davridanoq boshlanadi. 
Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki   eshitilgan   so’z   tovushlardan   tuzilishini
bilib 
oladilar. Ular so’zni tovush tomonidan tahlil qilishga o’rganadilar, ya’ni so’zni 
bo’g’inlarga bo’ladilar, so’zdagi tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush 
tomondan tahlilni harf tomondan tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat 
beriladi.
      So’zning   tovush   tarkibini   to’g’ri   tasavvur   etish   undagi   harflarni   tushirib
qoldirmay 
yoki   o’rnini   almashtirmay   yozish   malakasini   shakllantirish   uchun   ham,   so’zni
to’g’ri 
talaffuz   qilish   uchun   ham   katta   ahamiyatga   ega.   SHuning   uchun   savod
o’rgatishdan 
7 so’ng ham so’zni tovush tomondan tahlil qilish mashqlari yordamida so’zdagi 
tovushlar tarkibini aniqlash ko’nikmasini takomillashtirish ustida ishlab borish 
zarur.
        Ma’lumki,   nutq   tovushlari   ikki   katta   guruhga   bo’linadi:   unli
tovushlar   va   undosh 
tovushlar.   Buni o’quvchilarga tushuntirishda ularning quyidagi belgilari hisobga 
olinadi:
1) talaffuz qilinish usuli (unli tovush talaffuz qilinganda havo oqimi og’iz 
2) bo’shlig’idan erkin ravishda o’tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo 
3) og’iz bo’shlig’ida to’siqqa uchraydi);
2)   ovoz   va   shovqinning   ishtiroki   (unli   tovushlar   faqat   ovozdan   iborat,   undosh
tovushlar 
talaffuz qilinganda shovqin eshitiladi, ba’zan shovqin va qisman ovoz eshitiladi);
4) bo’g’in hosil qilish xususiyati (unli tovushlar bo’g’in hosil qiladi, undosh 
5) tovushlar bo’g’in hosil qilmaydi).
O’quv
chilar bu belgilarni yodlab olishlariga yo’l qo’ymaslik,   aksincha , 1-sinfdanoq 
bolalarda tovushni talaffuz qilganda, ovoz yoki shovqin eshitilganda nutq 
a’zolarining vaziyatini kuzatish ko’nikmasini o’stirib borish lozim. Bunday 
kuzatishlar IV sinfda davom ettiriladi va umumlashtiriladi. Tovushlarni 
o’zlashtirishga   bunday   yondashish,   unli   va   undosh   tovushlarni   puxta
o’zlashtirishga 
imkon   berishi   bilan   birga,   o’quvchilarning   aqliy   qobiliyatini   o’stirish   vazifasini
ham 
8 bajaradi; xususan, bolalar kuzatilgan hodisaning bir necha belgilarini taqqoslashga,
umumlashtirishga o’rganadilar.
        O’zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi   hisoblanadi,   chunki   tovush   yozuvda   harflar
bilan 
ifodalanadi. 1-sinf o’quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim:
a) tovushni talaffuz qilamiz va eshitamiz;
b) harfni ko’ramiz, o’qiymiz va yozamiz;
v) harf – tovushning yozuvda ifodalanadigan belgisi.
O’quvchilar   ko’pincha   tovush   bilan   harfni   aralashtirib,   xatoga   yul   qo’yadilar.
Ularda 
grafik malakani shakllantirish uchun quyidagilarni o’rgatish zarur:
1)bir undosh harf yozuvda ikki undosh tovushni ifodalashi mumkin 
1) (masalan,   maktab   so’zidagi   b   harfi   p   tovushini,   maktabim   so’zidagi   b   harfi  
b
2)   tovushini ifodalaydi);
2)   jo’ja, jajji   so’zlaridagi   j   tovushi (jarang li, portlovchi) ham,   jurnal,	 
vijdon   so’zlaridagi   j   tovushi (jarangli, sirg’aluvchi) ham bitta   j   harfi bilan 
ifodalanadi;  tong,	
 keng   so’zlaridagi uchinchi jarangli undosh tovush   (ng)   ikki harf 
3) birikmasi   (ng)   bilan ifodalanadi;
4) sh, ch harf birikmalari ham bir tovushni ifodalaydi (shamol, choy).
             1.2. Tovushlar va harflarning xususiyatlari bilan tanishish
1993 yildan boshlab o’zbek tili yozuvi uchun lotin grafikasi asos qilib 
olindi.O’qituvchi   savod   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilarning   tovush   va   harflar
bilan 
9 tanishtirishda, ularni tahlil qilishga o’rgatishda o’zbek tilining fonetik 
xususiyatlarini hisobga olish zarur. Darsda yangi tovush birinchi marta ajratib, 
talaffuz qilingandaan so’ng ,odatda, shu tovush so’z boshida, o’rtasida, oxirida 
kelgan va aniq talaffuz qilinadigan so’zlar tanlanib, o’quvchilarga talaffuz 
qildiriladi.Bolalar jufti yo’q jarangli undosh tovush so’zning oxirida kelganda ham 
alifbodagi xuddi shu harf yozilishini, ya’ni talaffuzi doim yozilishiga mos kelishini
bilib   olishlari   yetarli.   Jufti   bor   jarangli   undosh   tovushlar   so’z   oxirida   kelganda ,
bun
day moslik bo’lmaydi, ya’ni ko’pincha uning jarangsiz jufti talaffuz 
qilinadi   (maktap, ozot   kabi). Bunday so’zlar o’zbek tilida ko’p bo’lgani uchun I 
sinfdanoq o’quvchilarni ularning ayrimlari bilan tanishtirish zaruriyati tug’iladi. 
Dasturga ko’ra, I sinf o’quvchilari   b   va   d   jarangli undoshi so’z oxirida kelganda, 
uning jarangsiz jufti   p   va   t   talaffuz qilinishi bilan va bunday so’zlarning yozilishini
qanday tekshirish bilan tanishtiriladi. Ularning talaffuzi va yozilishini tekshirishda 
fonetikaga asoslaniladi. O’quvchilar fonetik bilimlariga asoslangan holda, jufti bor 
jarangli undoshlarning yozilishini quyidagicha tushuntiradilar:
–   Kitob   so’zi oxirida jufti bor un dosh tovushni eshityapman, shuning uchun so’zni 
tekshirish kerak. SHu undoshdan keyin unli tovush eshitiladigan so’z 
tanlayman:   kitobi.
 Kitobi   so’zida   b   tovushi eshitilyapti, shuning 
uchun   kitob   so’zida   b   harfini yozaman.
Bunday muhokama yuritish uchun o’quvchilar quyidagi bilim va ko’nikmalarni 
egallashlari kerak:
1. Jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushlarni ajratish.
10 2.   So’z   oxirida   kelgan   jufti   bor   jarangli   undosh   tovushning   jarangsiz   jufti
eshitilishi, 
shuning uchun bunday so’zlarni tekshirish kerakligini bilish.
3. Undosh tovush unli tovushdan oldin kelganda, boshqa tovush bilan 
almashmasligini bilish. Undosh tovushdan so’ng unli tovush kelgan so’z 
tekshiruvchi so’z bo’la olishini bilish.
4. Tekshiruvchi va tekshiriluvchi so’zdagi undosh harfni taqqoslash   (kitobi – kitob,
maqsadi	
 – maqsad,	 maqsadga).
SHunday qilib, o’quvchilar qanday so’zlar tekshirishni talab qilishi va uning 
sababini,   qanday   so’zlar   tekshiruvchi   so’z   hisoblanadi   va   nima   uchunligini
bilishlari 
zarur.
O’qituvchi qanday so’zlar tekshirishni talab qilishini tushuntirish uchun jufti bor 
jarangli va jarangsiz undosh tovushi bo’lgan so’zlar ustida kuzatish 
o’tkazadi:   maktabim
 – maktab,	 tuzi	 – tuz   kabi.
O’quvchilar yozilishi talaffuzidan farq qiladigan so’zlarni va so’zdagi jarangsiz 
undosh   tovush   o’ziga   mos   harf   bilan   ifodalanishini   taqqoslash   bilan   so’zning
oxirida 
jufti bor undosh tovush kelsa, u so’z tekshirishni talab qilishiga ishonadilar. 
Tekshirishga tayangan holda, yozishga imkoniyat yaratish uchun o’quvchilar 
tekshiruvchi so’zni tekshiriladigan so’zdan doim oldin yozadilar:   avlodi	
 – avlod,	 
kitobi   –kitob.
11 II   –   BOB.   GRAFIKA   ASOSLARINI   O’RGANISHDA   PEDAGOGIK
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI
2.1.  Unli va undosh tovushlarning xususiytalari bilan tanishish
Boshlang’ich sinflarda morfologiyadan “ot”, “sifat”, “son”, “fe’l”, “olmosh” 
tushunchalarini; siktaksisdan “gap”, “ega”,  
“kesim”, “ikkinchi darajali bo’lak”, 
“uyushiq bo’lak”, “undalma” kabi tushunchalarni; so’z yasalishidan “o’zak”, 
“qo’shimcha”,   “o’zakdosh   so’zlar”   kabi   tushunchalarni   shakllantirish   ustida   ish
olib 
boriladi.
O’qituvchi tushunchalarni shakllantirish jarayonini boshqarish, o’quvchilar aqliy 
faoliyatini to’g’ri tashkil etish uchun tushuncha nimaligini, tushunchani bilib olish 
jarayonining xususiyatlarini, tushunchani o’zlashtirish qanday sharoitda natijaliroq 
bo’lishini   ko’z   oldiga   aniq   keltirishi   lozim.
Tushuncha atrof-muhitdagi predmet va hodisalarning muhim belgilari va o’zaro 
aloqadorligi aks ettirilgan tafakkur shaklini tasvirlab ko’rsatadi.
Grammatik tushunchalarda ham, boshqa tushunchalar kabi, hodisalarning muhim 
belgilari umumlashtirilgan holda aks ettiriladi. Til hodisalarining o’ziga xos 
xususiyati, ya’ni tushunchaning mazmun tomoni grammatik tushunchaning o’ziga 
xos xususiyatini keltirib chiqaradi. Til hodisalari, til kategoriyalari boshqa 
hodisalarga nisbatan juda mavhumligi bilan farqlanadi. Biologik tushunchalarni 
shakllantirishda belgilarini kuzatish, bir tizimga solish va umumlashtirish mumkin 
bo’lgan   aniq   hodisalar   va   predmetlar   material   sifatida   asos   qilib   olinadi.
Grammatik 
tushunchalar esa so’z, so’z birikmasi, gap, mor fema, leksema, fonema va 
12 boshqalarning o’ziga xos muhim belgilarini aniqlash va umumlashtirish natijasi 
hisoblanadi. Boshqacha qilib aytganda, kishilar tomonidan yaratilgan grammatik 
tushunchaga asos bo’lgan dastlabki materialning o’zi yetarli darajada mavhumdir. 
Demak, grammatik tushunchalar umumlashtirilganlarning yana umumlashtirilgani 
hisoblanadi.
Grammatik tushunchaning bu xususiyatlari tufayli o’quvchilarda tushuncha juda 
ko’p qiyinchilik bilan shakllanadi. Grammatik tushunchani bilib olish uchun 
mavhum tafakkur ma’lum daraja da rivojlangan bo’lishi lozim. Mavhum tafakkur 
ta’lim jarayonida vujudga keladi va maxsus mashqlarni talab qiladi. Bu mashqlar 
muayyan aqliy ko’nikmalarni va lingvistik tasavvur hamda bilimlar yig’indisini 
shakllantirishga qaratilgan bo’lishi zarur. Ko’pgina ruhshunos olimlarning 
tekshirishlari   natijasida aniqlanishicha , tushunchani shakllantirish jarayoni ta
fakkurga oid analiz, sintez, taqqoslash, umumlashtirish, aniqlashtirish amallarini 
bilib olish jarayoni ham hisoblanadi. O’quvchilarda tu shunchani shakllantirishning
natijasi ularning mavhumlashtirish faoliyatining qay darajada o’sganligiga bog’liq.
Mavhumlashtirishda qiynaladigan o’quvchilar so’zlarni taqqoslay olmaydilar va 
ularning muhim grammatik belgilariga ko’ra bir guruhga birlashtira olmaydilar, 
tushunchani shakllantirishda qiynaladilar va xatoga yo’l qo’yadilar. Masalan, fe’l 
o’rganilganda o’quvchilar fe’l predmetning harakatini bildirishini bi lib 
oladilar.   Yurmoq, o’qimoq,	 olmoq   kabi fe’llarda leksik ma’no grammatik ma’noga 
mos keladi. Ko’p fe’llarda bunday moslik bo’lmaydi. Grammatikada predmet 
harakati deyilganda, harakat bilan birga predmetning holati, uning boshqa 
13 predmetlarga munosabati, predmet belgisining o’zgarishi kabilar ham 
tushuniladi:   uxlamoq, o’ylamoq,	 sevmoq,	 o’smoq,	 ko’karmoq   va hokazo. Predmet 
harakatini bunday keng ma’noda, umumlashtirilgan holda tushunish endigina tilni 
o’rgana boshlagan o’quvchilarga qiyinlik qiladi, ular harakatni ko’proq yurish, 
siljish ma’nosida aniq tasavvur qiladilar. SHuning uchun fe’lni o’rganishning 
boshlang’ich bosqichida   yotmoq,	
 kasallanmoq,	 turmoq,	 qizarmoq   kabi so’zlarni 
predmet   harakatini   bildiradi   deb   hisoblamaydilar.   Bunday   hodisani   otni
o’rganishda 
ham uchratish mumkin. Ayrim o’quvchilar   tinchlik,	
 qahramonlik,	 qadam   kabi 
so’zlarni ot turkumiga kiritmaydilar. Tushunchani shakllantirish uchun 
o’quvchilarda   mavhumlashtirish   ko’nikmasini   o’stirish,   ular   diqqatini   so’zning
aniq 
leksik ma’nosidan grammatik ma’nosiga qaratish va shu guruhdagi so’zlarga oid 
umumiy, grammatik belgilarni hisobga olgan holda, ularni bir guruhga birlashtirish
talab   etiladi.   Masalan,   k   i   m?   yoki   n   i   m   a?   so’rog’iga   javob   bo’ladigan   barcha
so’zlar 
“ot”   turkumiga   birlashadi;   predmet   bildirish ,   son   (birlik   va   ko’plikda   kelish),
egalik 
qo’shimchalari   bilan   o’zgarish,   kelishiklar   bilan   turlanish   bu   so’zlar   uchun
umumiy 
gram matik belgilar hisoblanadi. Tushunchani shakllantirishda xatoning oldini olish
uchun ta’lim berish jarayonida qator metodik talablarga rioya qilinadi.
Tushunchani   o’zlashtirish   ustida   ishlash   jarayoni
Grammatik tushunchani o’zlashtirish uzoq davom etadigan va kichik yoshdagi 
o’quvchilar uchun ancha murakkab jarayondir. O’qituvchi boshlang’ich sinflarda 
tushunchani o’zlashtirishga oid ishlarni tashkil etishda o’rganiladigan 
14 tushunchaning lingvistik mohiyatini, bilimlarni o’zlashtirish jarayonining 
psixologik-didaktik xususiyatlarini, o’quvchilarning nutqiy va aqliy o’sishi bir-
birini taqozo etishini, grammatik bilimning nutqdagi o’rnini asos qilib oladi.
Grammatik tushunchalarda til hodisalarining muhim belgila ri umumlashtiriladi. 
Tushunchani o’zlashtirish ustida ishlash jarayonida o’rganiladigan tushunchaning 
muhim belgilarini ajratpsh maqsadida muayyan til materiali analiz qilinadi. Masa
lan, so’z o’zgartuvchi qo’shimcha uchun quyidagi ikki muhim belgi xarakterli:
1) so’z o’zgartuvchi qo’shimcha – so’zning o’zgaradigan qismi;
2)  so’z o’zgartuvchi  qo’shimcha sintaktik vazifani bajaradi, ya’ni  gapda so’zlarni
bog’lash uchun xizmat qiladi.
Tushunchani o’zlashtirishga oid ishlarda o’qituvchi muayyan bir tushunchaning 
muhim belgilarini aniqlab oladi, dastur talabiga ko’ra, shu sinf o’quvchilarini 
tushunchaning qanday belgilari bilan tanishtirishni, foydalanganda yaxshi natija 
beradigan leksik materiallarni, metodik usul va vositalarni belgilab oladi.
Til materialini analiz qilish jarayonida o’rganiladigan tu shunchaning muhim 
belgilari ajratiladi   (tushuncha ustida	 ishlashning	 birinchi	 bosqichi) , so’ng belgilar 
o’rtasidagi bog’lanish topiladi, bir tushunchaning xususiyati sifatida ular orasidagi 
o’zaro   munosabati   aniqlanadi,   atama   beriladi   (tushuncha	
 ustida	 ishlashning
ikkinchi	
 
bosqichi) . O’quvchilar o’rganilgan tushuncha mohiyatini anglashlari va bilimlarni 
nutq tajribasiga tatbiq etishlari uchun tushuncha ta’rifini aniq ifodalash ustida 
ishlanadi   (tushuncha	
 ustida	 ishlashning	 uchinchi	 bosqichi) ;   to’rtinchi	 bosqich da 
15 o’rganilgan   kategoriyani   bilib   olish   uchun   mashq   qilinadi;   amaliy   vazifani   hal
qilish 
maqsadida (fikrni aniq ifodalash, so’zni va gapni to’g’ri yozish uchun) 
o’quvchilarda tushunchaga asoslanish ko’nikmasi shakllantiriladi.
SHunday qilib, tilga oid tushunchalarni shakllantirish jarayoni shartli ravishda to’rt
Birinchi bosqich   – tushunchaning muhim belgilarini ajratish maqsadida til 
materialini   tahlil   qilish.   Bu   bosqichda   ma’lum   so’z   va   gaplarning   leksik
ma’nosidan 
kelib chiqib mavhumlashtirish amalga   oshiriladi va shu til hodisasi , til kategoriyasi
uchun   umumiy   hisoblangani   ajratiladi.   O’quvchilar   tahlil   qilish   va   mavhumlash
aqliy   amalini   bilib   oladilar.   Ikkinchi   bosqich   –   tushunchaning   belgilarini
umumlashtirish, ular orasidagi 
bog’lanishni aniqlash(tushunchalarning ichki bog’lanishini aniqlash), atamani 
berish. O’quvchilar taqqoslash va tarkib amalini bilib oladilar.
Uchinchi   bosqich   –   tushuncha   ta’rifini   ifodalashni   tushunish,   belgilar   mohiyatini
va   ular   orasidagi   bog’lanishni   aniqlash.
To’rtinchi bosqich   – yangi til materiali asosida o’rganilayotgan tushunchani 
aniqlashtirish, bilim tajribaga tatbiq etiladigan mashqlar ishlash, o’rganilayotgan 
tushunchaning ilgari o’zlashtirilgan tushunchalar bilan bog’lanishini aniqlash.
Ko’rsatilgan   bosqichlarni   “fe’l”   grammatik   tushunchasini   shakllantirish   jarayoni
misolida ko’rib chiqaylik:
Tushuncha ustida ishlash til materialini tahlil qilish va tushunchaning muhim 
belgilarini aniqlashdan boshlanadi. Ko’pgina tekshirishlar, agar o’quvchilar 
o’qituvchi rahbarligida muayyan vazifani bajarish bilan dastlabki til materialini 
16 o’zlari tuzsalar yoki tanlasalar, ularning analitik faoliyati samaradorligi ortishini 
ko’rsatdi.   Masalan,   o’quvchilar   harakatlarini   kuzatish   asosida   gap   tuzadilar.
Darsda 
o’quvchilarni   fe’ldan   foydalanish   va   e’tibor   bilan   yozishga   undaydigan   qulay
nutqiy 
vaziyat yaratiladi. Ekskursiya, yaqinda ko’rilgan fil ь m, shu darsda ko’rsatilgan 
diafil ь mning biror qismi, o’qilgan hikoya, rasm materiali yuzasidan gaplar tuzish 
ham mumkin. Gap tuzishda fikrni aniq ifodalaydigan kerakli so’z (fe’l)ni jamoa 
bo’lib topish imkonini beradigan vaziyat yaratish muhimdir. Masalan, mavzuni 
o’rganishdan oldin o’quvchilar bahorda tabiatda yuz beradigan o’zgarishlarni 
kuzatadilar.
O’qituvchi: – Bahorda tabiatda qanday o’zgarishlar yuz beradi?
O’quvchilar: – Kunlar isiydi.
– O’tlar ko’karadi.
– Daraxtlar kurtak chiqaradi.
– Bodom gullaydi.
– Dastlab shaftoli, o’riklar gullaydi.
– Olma keyinroq gullaydi.
O’quvchilar o’qituvchi tavsiya qilgan bir necha gapni izohlab yozadilar.
O’qituvchi:   –   Narsaning   harakatini   ifodalash   uchun   siz   qaysi   so’zlardan
foydalandingiz?   Ularning   tagiga   ikki   to’g’ri   chiziq   chizing   (O’quvchilar   vazifani
bajaradilar).
–   Harakatni   bildirgan   so’zlarga   so’roq   bering   va   taqqoslang   (O’quvchilar   nima
qildi? nima	 qilyapti?	 nima	 qiladi?   so’roqlarini beradilar).
– Endi darslikda fe’l haqida nima deyilganini o’qing.
17 –   SHaxs   va   narsaning   harakatini   bildirgan   so’zlar   qanday   ataladi,   ular   qanday
so’roqlarga javob bo’ladi?
–   Bodom gulladi.	 Olma	 gullaydi   gaplarini   gap   bo’laklariga   ko’ra   tahlil   qiling
(O’quvchilar eganing tagiga bir, kesimning tagiga ikki to’g’ri chiziq chizadilar)
–   Gulladi,	
 gullaydi   fe’llari gapda qaysi bo’lak vazifasida kelgan? (Kesim.)
–   Endi   fe’l   haqida   nimalarni   bilib   oldingiz?   Rejadan   foydalanib   ayting
(umumlashtiring):
1. Fe’l nima?   (So’z)
2. Nimani bildiradi?   (SHaxs	
 va	 narsaning	 harakatini)
3. Qanday so’roqlarga javob bo’ladi?   (Nima
 qildi?	 Nima	 qilyapti?	 Nima	 qiladi?)
4. Qaysi gap bo’lagi vazifasida keladi?   (Kesim)
–   Kitobdagi   qoidada   rejaning   qaysilariga   javob   berilgan?   Rejani   o’qing   va   unga
javob bering.
O’quvchilar kitobdagi va qo’shimcha mashqlarni ishlaydilar.
– Fe’ldan boshqa yana qanday so’z turkumlarini bilasiz? (Ot, sifat, son, olmosh)
–   So’zlarni   taqqoslang:   gul,	
 gulli,	 gulladi.   So’z   turkumlari   (ot,   sifat,   fe’l)   bir-
biridan qanday farqlanadi? (O’quvchilar rejadan foydalanib javob beradilar).
O’quvchilar mustaqil bir necha gap tuzadilar, ayrimlarini yozib, fe’llarning tagiga
chizadilar.
Bu dars fragmentida tushuncha bilan tanishtirish jarayonining yuqoridagi to’rt 
bosqichi qisqa shaklda o’z aksini topgan. Biroq bu darsda o’quvchilar 
tushuncha   bilan faqat tanishtirildi , uni o’zlashtirish uchun esa dasturda mavzuni 
o’rganishga   ajratilgan   barcha   darslardagi   mashqlar   tizimini   bajarish   lozim.
Mavzuni 
o’rganish jarayonida “Fe’l” tushunchasi chuqurlashadi va kengayadi, o’quvchilar 
fe’lning yangi belgilarini o’rganadilar (fe’llarda bo’lishli va bo’lishsizlik, ularning 
18 shaxs-son qo’shimchalari bilan tuslanishi, fe’l zamonlari). O’quvchilarda fe’llarni 
shaxs-son,   zamon,   bo’lishsizlik   qo’shimchalari   bilan   o’zgartirish   va   fikr   bayon
etish 
maqsadiga mos fe’l shakllaridan nutqda to’g’ri foydalanish ko’nikmasi 
shakllantiriladi.
Tushunchani shakllantirish jarayonida so’zning leksik ma’nosi, uning gap tarkibida
boshqa so’zlar bilan birga kelgandagi ma’nosi asta-sekin aniqlanib, oydinlashtirilib
boriladi, og’zaki va yozma nutqda so’zni uslubiy to’g’ri ishlatish ko’nikmasi orta 
boradi. Buning uchun o’quvchilar so’zning ko’p ma’noliligi, o’z va ko’chma 
ma’noda ishlatilishi, sinonim va antonim so’zlar bilan elementar tanishtiriladi.
O’rganilgan grammatik belgilarni amalga keng tatbiq etish va ulardan jonli nutqda 
aloqa maqsadida bevosita foydalanish uchun grammatik tushunchani 
shakllantirishda o’quvchilarda mavhumlashtirishni va so’zlar uchun xarakterli 
bo’lgan umumiy gram matik belgilarni sintezlashni o’stirish zarur, shuningdek, ular
so’zning leksik ma’nosini chuqur bilishlariga erishish muhimdir. Bular 
o’quvchilarning nutqini o’stirish mohiyatini aks ettiradi, ya ь ni o’quvchilar nutqda 
so’zlardan amaliy foydalanishga, so’zning leksik ma’nosini tor tushunishdan 
chuqurroq tushunishga o’tadilar, so’zning leksik va grammatik ma’nolari bir-biriga
ta’sir qilishini tushuna boshlaydilar, natijada nutqda so’zlardan ongli foydalanishga
asos yaratiladi.
2.2.   Jarangli   va   jarangsiz   undosh   tovushlar   ularning   yozuvda
ifodalanishi
Jarangli   va   jarangsiz   undosh   tovushlar ,   ularning   yozuvda   ifodalanishi
O’quvchilarga   jarangli   va   jarangsiz   undosh   undoshlar   ham   tovushlar   talaffuzini
19 kuzatishga asoslanib tanishtiriladi. Bunda jufti bor jarangli va jarangsiz undosh lar
ajratiladi.   Kuzatishda   o’quvchilar   faol   qatnashishi   va   ularga   jufti   bor   jarangli
undosh   bilan   jarangsiz   undoshlarni   ajratish   qanchalik   muhim   ekanini   yaqqol
ko’rsatish   uchun   faqat   bitta   undosh   tovush   bilan   farqlanadigan   baqir – paqir,
gul   –   kul,	
 dil   –   til,	 zina	 – sina,	 joy   –   choy   kabi   so’zlardagi   tovushlarni   taqqoslash
maqsadga muvofiq. Bunda o’qituvchi o’quvchilar diqqatini   b-p,	
 v-f,	 g-k,	 d-t,	 z-s,	 j-
ch   tovushlari   biri   jarangli ,   ikkinchisi   jarangsiz   undoshdan   iborat   tovush   juftlarini
hosil   qilishiga   qaratadi,   ularning   talaffuzidagi   farqni   amaliy  tushuntiradi   (jarangli
undosh tovushlarda shovqin   va qisman ovoz qatnashadi , jarangsiz undoshlarda esa
faqat   shovqin   eshitiladi).   Xattaxtaga   quyidagicha   yozib   qo’yiladi:
Jufti   bor   jarangli   undoshlar:   b,	
 	v,	 	g,	 	d,	 	z,	 	j,	 	җ,	 	g’
Jufti   bor   jarangsiz   undoshlar:   p,	
 	f,	 	k,	 	t,	 	s,	 	ch,	 	sh,	 	x.
Jufti yo’q jarangli va jufti yo’q jarangsiz undoshlar bilan ham o’quvchilar har xil
fonetik   sharoitda   tovushlarni   talaffuz   qilishni   kuzatish   jarayonida   tanishtiriladi.
Buning   uchun   o’quvchilar   so’z   oxirida   yoki   unli   tovushdan   oldin   kelgan   ko’l,
bilim,	
 otam,	 olmos;	 quyon,	 bino;   shifoner,   fabrika;	 tong,	 singil;	 qo’y,	 kiyik   kabi
so’zlardagi   jarangli   undoshning   talaffuzini   taqqoslaydilar   va   l,	
 m,	 n,	 r,
ng,   y   jarangli   undosh   tovushlar   talaffuz   qilinganda ,   ovoz   va   shovqin   eshitilishini,
ya’ni   jarangli undosh tovush ekanini , bularning jarangsiz jufti yo’qligini (jufti yo’q
jarangli   undosh   tovush   ekanini)   bilib   oladilar.   Xuddi   shunga   o’xshash   usulda
o’quvchilar   q,	
 h   undoshlari   talaffuz   qilinganda,   faqat   shovqin   eshitilishini ,
jarangsiz   undosh   tovush   ekanini,   jarangli   jufti   yo’qligini   (jufti   yo’q   jarangsiz
undosh   tovush   ekanini)   bilib   oladilar.   Kuzatish   natijasi   xattaxtaga   quyidagi
ko’rinishda yoziladi (yoki kartonda tayyorlangan ko’rgazma ko’rsatiladi)
2.3. Bo’g’in ustida ishlash
Bo’g’in murakkab tushuncha bo’lgani uchun boshlang’ich sinflarda uning qoidasi 
berilmaydi. Dasturga ko’ra, o’quvchilarda so’zni bo’g’inlarga bo’lish ko’nikmasini
20 shakllantirish   vazifasi   talab   etiladi.   O’quvchilar   so’zni   bo’g’inlarga   bo’lishda
so’zda 
nechta unli bo’lsa, shuncha bo’g’in bo’ladi, degan tushunchaga asoslanadilar. Bu 
tushunchani ular savod o’rgatish davridayoq hosil qiladilar. Bolalar yozilgan 
so’zdan dastlab unli harfni topadilar, keyin so’zda nechta unli bo’lsa, uni shuncha 
qism (bo’g’in)ga bo’ladilar.
I sinfda o’quv yilining birinchi yarmida og’zaki va yozma tarzda bo’g’inlarga 
bo’lish, shuningdek, o’qituvchi topshirig’iga ko’ra, muayyan bo’g’inli so’z tanlash 
mashqlari har kuni o’tkaziladi. So’zni bo’g’inlarga to’g’ri va tez bo’lish 
ko’nikmasini hosil qilish 1-sinfda o’tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga kiradi. 
O’quvchilar o’qish va yozish jarayonini egallashda mana shu ko’nikmaga 
tayanadilar. O’zbek grafikasida bo’g’in tamoyili yetakchi tamoyil hisoblanadi. 
O’quvchi   so’zni   to’g’ri   yozish   uchun   uni   avval   bo’g’inlarga   bo’ladi.
Bo’g’inlardagi 
tovushlarning o’zaro bir-biriga ta’sirini aniqlaydi, undosh va unli tovushlarni 
ifodalash uchun zarur harflardan foydalanadi. O’quvchi quyidagicha muhokama 
yuritadi:
Dasturga ko’ra, tutuq belgili ( ma’no, sun’iy   kabi) so’zlarni bo’g’inga bo’lish va 
ko’chirishda tutuq belgisi har doim birinchi bo’g’inda bo’lishi,   katta, ikki   kabi 
ikkita bir xil undoshli so’zlarni bo’g’inga bo’lganda ikkita bir xil undoshning biri 
oldingi bo’g’inda qolishi, ikkinchisi keyingi bo’g’inga o’tishi ( kat-ta, ik-ki   kabi) 
o’quvchilarga 2-sinfdayoq o’rgatiladi 9
.
Bo`g`in.Bo`g`in   bir havo zarbi bilan aytilgan tovush yoki tovushlar birikmasidir. 
Har bir bo`g`in alohida zarb bilan aytiladi. Bo`g`in juda katta amaliy ahamiyatga 
21 ega. Bular quyidagilar:  
Yozuvda bir satrga sig`may qolgan so`zlar keyingi satrga bog`in ko`chirish asosida
o`tkaziladi.  
1-sinf o`quvchilarini savod chiqarishga bog`in asosida o`rgatiladi.  
Barmoq vazni bog`inlar miqdorining tengligiga asoslanadi.  
Bo‘g‘in hosil qilish.
Bunda unli tovush-harflar o'rgatiladi. Ularning quyidagi uch xususiyatini 
o'quvchilar amaliy ravishda puxta egallashlariga erishish lozim:
a) talaffuzda (og'izda) to'siqqa uchramasligi;  
b) cho'zib aytilishi;  
d) faqat ovozdan tashkil topishi.  
Shuningdek, bu bosqichda tovush bilan harfni farqlashga o'rgatish ko'zda tutiladi. 
Ushbu bosqich-danoq tovush va harf o'rtasidagi chegaraga qat’iy rioya qilinadi. 
Bolalarga tovush haqidagi m a’lum tushunchalar kitob ochmasdan beriladi. 
Tovushni ifodalovchi harf ko'rsatilgach, harf ustida ishlanadi. Tovush va harfga 
oid o'ziga xos xususiyatlar (tovushlarni talaffuz qilamiz, eshitamiz;   harflarni 
yozamiz , ko'ramiz, o'qiymiz) ham izchil ravishda o'quvchilarning o'zlashtirishlarini
hisobga olgan holda sekin-asta tushuntirila boriladi.  
22 O'quvchilarning tovush va harfni yaxshi tanishlari, elementar o’qishni 
muvaffaqiyatli egal-lashlari uchun bo'g'inga bo'lish, bo'g'in chegarasini aniqlash, 
bo'g'indan tovushni ajratish, tovush va harf munosabatini aniqlash, kesma 
harflardan bo'g'in tuzish va o’qish, bo'g'in-tovush, tovush-harf tahlili kabi 
mashqlardan foydalaniladi. Bu davrda bo'g'inlab o’qish asosi shakllantiriladi: ikki 
harfli ochiq   (na, ni, nut   kabi) ,   ikki harfli yopiq   (in, ol   kabi,), uch harfli yopiq 
bo'g'inlarni   (mon, lim, til   kabi,) o’qishga o'rgatiladi.
Tovush-harfning va o'quv materialining murakkablik darajasiga ko'ra 3 bosqichga 
ajratish mumkin:
1) unli tovush-harflar, ovozdor, sirg'aluvchi undoshlar,   o-na, a-na,   il, in, bi-
lan   tuzilishidagi so'zlar o'rganiladigan bosqich;   10
2) artikulatsiyasi qiyin bo'lgan   r, k,   kabi undoshlar va   yo ‘l-bars,   do ‘st, rasm   kabi 
tuzilishdagi so'zlar o'rganiladigan bosqich;  
3) o'rganilganlar takrorlanib, harf birikmalari   ng, sh, ch,   2   tovushni 
ifodalaydigan        j       ,   tutuq belgisi   ( ’)   va   jo'ja, jurnal, jirafa, tong, so'ng,   bodring, 
choynak,   shudring   va shu kabi so'zlarni o’qishga o'rgatiladigan bosqich.  
Fonetik ishlar sohasida jarangli va jarangsiz undoshlarni taqqoslashga, ularning 
so'z ma’nosini farqlashdagi holatini aniqlashga oid mashqlar o'tkaziladi   (ziyrak — 
siyrak, dil — til   kabi). Artikulyatsiyasi qiyin bo'lgan undoshlar   ng   (tong, rang, 
keng), lab-tish undoshi v, qorishiq undosh   ch,   jarangli portlovchi   j   G o‘ja) va 
jarangli sirg'aluvchi —   j   (jurnal) kabilarni o'rganishda tovush artikulatsiyasiga oid 
ishlar qiyinlashadi.  
Asosiy davming oxirlarida jarangsiz jufti talaffuz qilinadigan undoshli 
23 so'zlar:   ko'rib (ko'rip), qaytdik (qayttik), aytib (aytip), ketayotib   (ketayotip), tortib 
(tortip), terib (terip), olib (olip), obod (obot), borishdi   (borishti);   qisqa talaffuz 
qilinadigan i unlisi bor so'zlar:   bilan (blan),   sira (sra);   talaffuzda tushib qoladigan 
undoshli so'zlar:   baland (balan),   do ‘st (do's), Toshkent (Toshken), farzand 
(farzan), daraxt (darax)   kabilarni yozilgandek o’qish imloni o'rganishga 
tayyorlaydi. Bular  
avval orfografik, so'ng orfoepik o'qitiladi.  
Maktabgacha ta’lim muassasasining vazifasi bolalarda ravon so’zlashuv nutqni 
(dialogik nutq) va monologik nutqni rivojlantirishdan iborat. So’zlashuv nutqini 
shakllantirish vazifasi ko’p qirrali. Maktabgacha bosqichdagi kichik bolalarda 
ularga qaratilgan nutqni tinglash va tushunish, bir birini tinglash, savollarga javob 
berish qobiliyati shakllanadi.Nutqning ushbu ikki turlari o’rtasidagi farq matn 
ichidagi gapning mantiqiy aloqa turi bilan belgilanadi. Monolog doimo vaqti yoki 
sabab-oqibatli aloqada bo’ladigan (bir-biriga nisbatan) borliq faktlari haqida xabar 
qiladi.Vaqtinchalik aloqa ikki tomonlama bo’lishi mumkin: faktlar haqiqatan ham 
bir vaqtdalik yoki ketma ketlik munosabatlarida bo’lishi mumkin.Bir vaqtning 
o’zida mavjud bo’ladigan faktlar haqidagi xabarlar tavsif deb ataladi. Faktlar 
ketma-ket keladigan xabar bayon qilish deyiladi. Sabab-oqibatli munosabatlarda 
bo’lgan faktlar haqidagi xabarlar esa mulohaza deb yuritiladi.
Ma’lumki, ravon nutqda bolalarning boshqalar bilan voqea-hodisalar ta’siri 
natijasida o’zaro munosabati, aloqasi ifodalanadi. Bu ifoda bir yoki bir nechta 
jumlalarda o’z aksini topishi mumkin. Ravon nutqning shakllanishida bolaning 
24 tevarak-atrof bilan munosabati, muomala shakli katta rol o’ynaydi. Maktabgach 
katta yoshdagi bolalarda ravon nutqni rivojlantirishda ancha-muncha tajriba, 
malaka va ko’nikmalar mavjud bo'lganligini   hisobga olib , ularda ravon nutqni 
shakllantirishda, avvalo, ertaklar matnini tinglahda nimalarga e’tibor berishimiz 
kerakligini aniqlab olishimiz zarur. Bular, avvalo, ona Vatanimiz haqida dastlabki 
tasavvurlarni shakllantirishdan boshlanadi. Unda “Maktabgacha ta’lim 
muassasalari uchun dastur”da bolalarni buyuk siymolar,sarkardalar, ulug’ 
mutafakkirlar haqida bilim berish nazarda tutilgan. Ana shularning barchasi 
bolalarning milliy qadriyatlarimiz haqidagi bilimlarini aniqlash, mustahkamlash va
kengaytirish asosida ravon nutqni rivojlantirishga yordam beradi.
Ilk yoshda bola ravon nutqni eshitadi.Dastlab bu unga nisbatan aytilgan luqmalar, 
so’ngra esa ertalar, hikoyalar, kattalarning monologik nutqlari bo’ladi.
Ravon nutqdan til elementlari-tovushlar, morfemalar, so’zlar, gaplarni ajratib olar 
ekan, bola ravon matnda har bir til elementining o’rnini   eslab qoladi , bu esa ilk 
yoshdan boshlab nutqdan oldingi mashqlar boshlanadigan til sezgilarini 
rivojlantrish jarayonini tashkil etadi.
Yuqoridagi kabi so'zlarni o’qish bilan bo'g'inlab o’qish malakasi takomillashadi: 
o'quvchilar talaffuzi va yozilishida farqlanadigan so'zlarni ham to'g'ri o’qishga 
o'rganadilar.  
Tovush va harf bilan tanishtirishda bo'g'indan tovushni ajratish tamoyiliga rioya 
qilinadi. Harf bilan tanishtirish bir necha xil yo'nalishda amalga oshirilishi 
25 mumkin:  
1. Mazmunli rasm yuzasidan savol-javob usuli bilan bog'lanishli hikoya 
tuzdiriladi. 
2. Undan kerakli gap, so'ng kerakli so'z ajratib olinadi, so'ngra so'z ustida 
3. yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiriladi.  
4. 2. So'z asos qilinib, analitik m ashqlar yordamida o'rganiladigan tovush 
ajratib olinadi. Masalan:   oy.   O 'qituvchi oy rasmini ko'rsatadi, o'quvchilar 
5. uning nom ini — so'zni aytadi. O'qituvchi о tovushini  
cho'zib (o-o-o-y) aytadi va qaysi tovushni cho'zib aytayotganini 
o'quvchilardan so‘raydi. O'quv-chilar о tovushini aytgach, uning 
xususiyatlari haqida savol-javob o'tkaziladi. О tovushli so'zlar o‘ylab 
toptiriladi. Shundan so‘ng о harfi kesma harfdan yoki rasmli alifbodan 
ko'rsatiladi. Bunda о harfining shaklini esda olib qolishlariga alohida e’tibor 
qaratiladi.  
6. 3. O'rganilgan harflar ichiga bugun o'rganiladigan harf aralashtirib qo'yiladi, 
bolalar uning ichidan notanish harfni ajratadilar, so'ng o'qituvchi bu harf 
ifodalaydigan tovushni aytadi. O'quvchilar tovushning xususiyatlarini 
aytadilar. Shu harfni kesma harflar ichidan topib, kitob sahifasidan, rasmli 
alifbodan ko'rsatadilar. Shu tariqa tovush-harf bilan tanishtirilgach, o’qishga 
o'rgatish ustida ishlanadi. O’qishga o'rgatishda bo'g'in asos qilib olinadi. 
Buning uchun o'qituvchida bo'g'in jadvali bo'lishi lozim. Bo'g'in jadvali 
asosida o’qish namunasi ko'rsatiladi, ya’ni   harflab emas , ichida, birinchi 
harfni ko'z bilan ko'rib,   uning nom ini dilda saqlab, ikkinchi harfni ko'rish va
ikkalasini bog'lab, unlini mo'ljallab ulab aytish tushuntiriladi. Bo'g'in o’qish 
o'qituvchining namunasi asosida doimiy ravishda har bir darsda izchil olib 
boriladi. Bunda quyidagi kabi chizmalardan foydalanish mumkin:
26 Ma’lumki,nutq tovushlari ikki katta guruhga 
bo'linadi:   unli   tovushlar   va   undosh tovushlar.   Buni o'quvchilarga 
tushuntirishda ularning quyidagi belgilari hisobga olinadi:
1) talaffuz qilinish usuli (unli tovush talaffuz qilinganda havo oqimi og'iz 
bo'shlig'idan erkin ravishda o'tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo 
og'iz bo'shlig'ida to'siqqa uchraydi);  
2) ovoz va shovqinning ishtiroki (unli tovushlar faqat ovozdan iborat, 
undosh tovushlar talaffuz qilinganda shovqin eshitiladi, ba’zan shovqin va 
qisman ovoz eshitiladi);  
3) bo'g'in hosil qilish xususiyati (unli tovushlar bo'g'in hosil qiladi, undosh 
tovushlar bo'g'in hosil qilmaydi). O'quvchilar bu belgilarni yodlab 
olishlariga yo'l qo'ymaslik, aksincha, 1-sinfdanoq bolalarda tovushni talaffuz
qilganda, ovoz yoki shovqin eshitilganda nutq a’zolarining vaziyatini 
kuzatish ko'nikmasini o'stirib borish lozim. Bunday kuzatishlar 4-sinfda 
davom ettiriladi va umumlashtirilad,
XULOSA
    
                          Boshlang`ich   sinflarda   o’qish   darslari   to'g'ri   yo'lga   qo'yilsa   sinfdan
tashqari   o’qish   darslarida   o’qitish   metodlarini   qo'llash   to'gri   yo'lga   qo'yiladi.
Tuzilmaning   ikki   asosiy   tashkil   etuvchisi:   o’qish   darslari   jarayoni   va   sinfdan
tashqari   o’qish   darslari   turlarining   bir-birini   rivojlantirishini   ta'minlash   uchun
ularning   har   bir   bo'g'inining   o'zaro   bog'liqlik   asoslari   ishlab   chiqildi.
27 Maktab   o'quvchini   o’qish   malakasi   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda   kitobni
mustaqil   o'qiy   oladigan,   uni   tushunadigan ,   ma'lum   bir   mavzuga   oid   kitoblarni
tanlay   oladigan,   gazeta   va   jurnallarni   ham   mustaqil   o'qiydigan   faol   kitobxonni
tarbiyalaydi. Shu jihatdan sinfdan tashqari o’qish tarbiyaning asosiy quroli sifatida
xizmat   qiladi,   ko'p   narsani   bilishga   havasni   orttiradi.
Sinfdan   tashqari   o’qishning   maqsadi   o’qish   malakalarini   takomillashtirish,   kitob
tanlay   oladigan,   muntazam   kitob   o'qiydigan,   o'qilgan   kitobni   to'g'ri   baholay
oladigan   ongli   kitobxonni   tarbiyalashdir.   Sinfdan   tashqari   o’qish   o'quv   dasturi
bilan   chambarchas   bog'liq   bo'lib,   unda   ko'zda   tutilgan   maqsad   va   vazifalarni
amalga   oshirishda   yaqindan   yordam   beradi.   Buning   uchun   o'quvchilarda
kitobxonlik   madaniyatini   tarbiyalash,   ularni   oddiy   kitobxondan   ijodkor   kitobxon
darajasiga   ko'tarish   talab   etiladi.
O'quvchilarda kitobga havas uyg'otishda har bir bolaga yakka tartibda yondashish,
shaxsiy qiziqishlarini hisobga olish zarur. Bolalarda kitob ustida ishlash malakasini
shakllantirish   ularda   kitobxonlik   madaniyatini   tarbiyalashning   muhim   omilidir.
Har bir sinfda sinfdan tashqari o’qilgan barcha asarlar o’quvchilarga mos ravishda
biror   voqeani   sahnalashtirish   mumkin.  Bu   boladagi   nutqni   rivojlantirishga,   lug’at
boyligini   oshirishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   sahnalashtirilgan   asarni   tomosha   qilgan   o’quvchining   diqqati   oshib
xotirada saqlash qobiliyati o’sadi. Hatto sahnalashtirish o’quvchini har tomonlama
yo’naltiradi, ya’ni aktyorlik qobiliyatini rivojlantiradi, suxandonlik, rejissorlik kabi
kasblarga   ilk   tasavvurlarni   o’rgata   boshlaydi.
Asarni   sahnalashtirish   davrida   albatta   o’qituvchi   rahbarlik   qiladi.   O’quvchilar
ifodali,   obrazli,   shuningdek ,   qahramonlar   harakatini   to’g’ri   bajarishlari,   o’qishlari
o’quvchilarda   zavq-shavq   uyg’otib   kitobga,   badiiy   asarga   havas,   uni   o’qib
o’rganishga   intilish   uyg’otadi.   Badiiy   adabiyot,   bolalar   adabiyoti   voqelikni
haqqoniy   aks   ettirishi,   yorqin   obrazlar   yaratishi   bilan   bolalarda   estetik   did   va
axloqiy   sifatlarni   mujassamlashtiradi.
Ularda   hayot   go’zalligini   idrok   etishga   o’rgatadi.   So’z   san’ati   badiiy   asarda   o’z
28 ifodasini   topadi.   Xalq   badiiy   so’zning   yosh   avlod   tarbiyasidagi   kuch-qudrati   va
jozibasiga   qadim   zamonlardanoq   e’tibor   berib   kelingan.   Badiiy   so’z   xalqning
barcha  madaniy   boyliklarini   abadiylashtirgan.   Buning   uchun  esa   o’quvchi   albatta
xalq   og’zaki   ijodini   yaqindan   o’qishi   lozim.   “Ertaklar-   yaxshilikka   yetaklar”
deganlariday   o’quvchi   ertaklar   bilan   tanishar   ekan   mard,   jasur   vatanparvar,
mehribon bo’lishga, topishmoqlar o’qir ekan, topog’on, bilimdon, zukko bo’lishga
intiladi.
29                               Foydalanilgan adabiyotlar
1. A.Zununov va boshq.Adabiyot o’qitish metodikasi. T,O’qituvchi41,1992
2. A.Rafiyev.Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosi va imlosi T.:2003
3. A.G’ulomov.Ona tili o’qitish prinsiplari va metodlari-T,O’qituvchi”1992
4. B.Ma’qulova,T.Adashboyev.Kitobim – oftobim (1-sinf uchun sinfdan tashqari
o’qish kitobi)-T.O’qituvchi 1999 
                                           Internet saytlari
5. www.cyberleninka.ru 
6. www.ziyo.uz – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi sayti. 
7.www.lex.uz – O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy 
bazasi sayti.
30

FONETIKA VA GRAFIKA ASOSLARINI O’RGANISHDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO’LLASH

I – BOB. FONETIKA ASOSLARINI O’RGANISHDA PEDAGOGIKA TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI

  1. Fonetika bo’limiga kirish
  2. Tovushlar va harflarning xususiyatlari bilan tanishish

II – BOB. GRAFIKA ASOSLARINI O’RGANISHDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO’LLANILISHI

2.1. Unli va undosh tovushlarning xususiytalari bilan tanishish

2.2. Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar ularning yozuvda ifodalanishi

2.3. Bo’g’in ustida ishlash

XULOSA