Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 39.4KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 26 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Toshimov Suxrobjon

Ro'yxatga olish sanasi 26 Aprel 2024

4 Sotish

Furqat lirikasining janriy tabiati

Sotib olish
FURQAT LIRIKASINING JANRIY TABIATI
REJA
KIRISH
ASOSIY QISM
I.bob Furqat ijodining o’rganilishi va ilmiy tadqiq etilishi.
1.1 Furqat lirikasini o’rganilishi.
1.2 Furqat lirikasi va uning g’azallaridagi bosh mavzu.
II.bob Furqat lirikasini o’rganishda janriy xususiyatlar.
2.1 Furqat lirikasining o’ziga xosligi.
XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
O zbek adabiyotiga yangicha yo nalishlar kiritgan shoir Furqat XIX asrningʻ ʻ
uchinchi   choragida   adabiyotimiz   maydoniga   kirib   keldi.   Adabiyotshunos   olim
Begali Qosimov uning asosan, lirik shoir ekanligini ta’kidlaydi. “Garchi u o zbek	
ʻ
tilidagi   ilk   gazetada   ishlagan,   o nlab   maqolalar   e’lon   qilgan   birinchi   o zbek	
ʻ ʻ
gazetachisi,   “Sarguzashtnoma”dek   asar   yozgan   nosir   bo lsa-da,   xalq   qalbida	
ʻ
ko proq   shoir   sifatida   qoldi”.   Bu   fikrlar   isboti   o laroq,   u   o zbek   adabiyotida	
ʻ ʻ ʻ
gumanistik   lirikaning   rivojlanishiga   munosib   hissa   qo shgan   shoir   sanaladi.	
ʻ
Furqatning lirik merosi  o zbek mumtoz adabiyotining go'zal  namunalaridandir. U	
ʻ
ehtiros   to la   g azallari,   erkka   tashna   musaddaslari,   hijron   iztiroblari   barq   urib	
ʻ ʻ
turgan   she'riy   maktublari   bilan   adabiyotimizga   toza,   tiniq   ohanglar   olib   kirdi.
Furqat   ijodini   o rganar   ekanmiz,   undagi   janrlar   xilma-xilligi   va   rang-barangligini	
ʻ
kuzatishimiz   mumkin.   Furqat,   avvalambor,   lirik   shoirdir.   Uning   ijodida   g azal,	
ʻ
muxammas, musaddas,  manzuma, masnaviy  kabi  janrlar  yetakchi  o rin egallaydi.	
ʻ
Xususan,   dastlab   uning  ijodidagi   g azallarga   e'tibor   qaratadigan   bo lsak,   ularning	
ʻ ʻ
mavzu ko lami kengligi, ehtirosga to laligi kitobxonni o ziga tortadi. Shoirning har	
ʻ ʻ ʻ
bir   g azali   o ziga   xos   tuzilishga,   ifoda   va   ruhiyatga   ega.   G azallarda   qo llangan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qofiya,   radiflar-u   badiiy   san'atlar   ijodkor   maqsadini,   uning   ruhiyatini   ochib
berishga   alohida   xizmat   qilgan.   Shoir   lirik   merosining   salmoqli   qismi   g‘azallar
bo‘lib,   ularning   soni   200   atrofida:   mavzulari,   umumiy   olib   qaralganda,   odam   va
olam   haqida.   Inson   –   odamning   ma’naviy   dunyosi,   mehri   va   qahri   haqida,
olamning obodligi, betimsolligi, olam va odam munosabatlari xususidadir. Furqat
birinchi navbatda Navoiy va Fuzuliyni o ziga ustoz deb biladi. Ko proq shulardan	
ʻ ʻ
ilhom   oladi.   Ba’zan   bu   ilhom   mavzu   va   ohang   uyg unligi   darajasiga   ko tariladi.	
ʻ ʻ
O z ijodining boshida uning yozgan g‘azallari mumtoz adabiyot namunalariga xos	
ʻ
latif   lavhalardan   iboratligi   haqida   akademik   Aziz   Qayumov   tomonidan   uning
g azallarini   nashrga   tayyorlagan   adabiyotshunos   A.Turdialiyevning   “Muhabbat
ʻ
yo lida”   nomli   she’riy   to plam   so zboshisida   e’tirof   etiladi.   Unda:"yor   go zalligi,
ʻ ʻ ʻ ʻ
uning   nafosatli   surati,   bezaklarining   o ziga   yarashganligi,   dilni   maftun   etuvchi	
ʻ
fusunkor chiroyi o z aksini topgan"22,-deydi. Furqat she rlarida ona yurt tabiati va	
ʻ ʼ bahor   go zalligi,   jo shqin   sevgi-muhabbat   va   chin   insoniy   fazilatlar,   hayotʻ ʻ
shodliklaridan   quvonish   va   turmush   tashvishlaridan   shikoyat   qilish,   umuman,
odam va olam, kishilarning ma naviy dunyosi, mehri va qahri yaqqol tasvirlangan.	
ʼ
Masalan, “Bahor ayyomida gulgasht etarga bir chaman bo lsa”, “Umr xush o tmas	
ʻ ʻ
bahor  ayyomi  sahro bo lmasa”,  Surmadin ko zlar  qaro, qo llar  xinodin lolarang”,	
ʻ ʻ ʻ
“Ko ngul   dardig a   topmay   boraman   hargiz   davo   istab”,   “Fasli   navbahor   o ldi	
ʻ ʻ ʻ
ketubon   zimistonlar”   kabi   misralar   bilan   boshlanuvchi   g azallari,   “Etti   falak”,	
ʻ
“Biri”,   “Istar   ko ngul”,   “Do st”,   “Kokulung”   radifli   muxammaslari,   Navoiy	
ʻ ʻ
g azallariga   taxmislari   davr   she riyatining   ham   g oyaviy,   ham   badiiy   jihatdan	
ʻ ʼ ʻ
yetuk namunalari hisoblanadi. Ta’kidlab o tganimizdek, Furqat o‘zbek adabiyotida	
ʻ
mashhur   g‘azalnavis   shoir   sifatida   qadrlanadi.   Shoirning   bir   qator   g‘azallari   aruz
vaznidagi   mumtoz   lirikamizning   go‘zal   namunalari   hisoblanadi.   Jumladan:
Yashnab   o tsang   lolagun   xil’at   kiyib,   aylab   shitob,   Tushmag aymu   rasa   ahlin	
ʻ ʻ
jonlarig a   pechu   tob.   bayti   bilan   boshlanuvchi   g azali   an'anaviy   7   baytni   tashkil	
ʻ ʻ
etadi.   Qofiyalanish   tartibi:   a-a,   b-a,   d-a,   s-a   va   hokazo.   Ushbu   g azal   aruzning	
ʻ
ramal   bahrida   yozilgan   bo lib,   ramali   musammani   mahzuf   tarzida   bo ladi.	
ʻ ʻ
G azalning   g oyaviy   mazmuniga   kelinadigan   bo lsa,   ushbu   g azal   ishqiy-intim	
ʻ ʻ ʻ ʻ
lirikaning   ajoyib   namunasi   bo la   oladi.   Volai   ruxsoring,   ey,   gul,   gulshan   ichra	
ʻ
andalib, Ishqing emas, shavqing o tida o rtanib bo lsa kabob. Aytib o tganimizdek,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shoirning   bu   g azali   ishq-muhabbat   mavzusida   yozilgan   bo lib,   lirik   qahramon	
ʻ ʻ
to g ridan   to gri   yorga   murojaat   qiladi   (ey,   gul)   Furqat   lirikasida   o zini   bulbulga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qiyos   etishining   ko plab   namunalari   uchraydi.   Yuqoridagi   baytda   ham   buni	
ʻ
ko rishimiz   mumkin   (andalib-bulbul).   Buning   asosiy   sababi   esa   Furqat   taqdir	
ʻ
taqozosi   va   davr   o yinlari   bois   yurtidan   olislarda   yashashga   majbur   bo ladi.   Bu	
ʻ ʻ
holdan   chuqur   qayg'uga   tushgan   shoir   o zini   gulzoridan   ayrilgan   bulbulga   qiyos	
ʻ
etadi. Buni uning "Adashganman" muxammasida ham kuzatishimiz mumkin: Kishi
holimni   bilmas   mehribonimdin   adashganman,   Vatan   ovoradurmen   bo'stonidin
adashganman,   Vatansiz   benavodurmen,   makonidin   adashganman,   G'aribi   kuyi
g'urbat   xonumonidin   adashganman,   Va   yo   bir   murg'i   vahshiy   oshyonidin
adashganman.  I.bob Furqat ijodining o’rganilishi va ilmiy tadqiq etilishi.
1.3 Furqat lirikasini o’rganilishi.
"Fasli   navbahor   o ldi   ketibon   zimistonlar…"   misralari   bilan   boshlanuvchiʻ
g azalga   e'tibor   qaratadigan   bo lsak,   ushbu   g azal   tabiat   lirikasining   go'zal	
ʻ ʻ ʻ
namunasi   hisoblanadi.   Unda   ko klam   kelishi   bilan   tabiatda   ro y   berayotgan	
ʻ ʻ
o zgarishlarni   sinchiklab   kuzatgan   shoirning   qalb   kechinmalari   o z   ifodasini	
ʻ ʻ
topadi. Shoir o tkinchi umrni go zallik qo ynida ezgulik bilan o tkazishni  istaydi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Chunki   bahorgina   emas,   umr   ham   o tkinchi   -   "g animat":   Fasli   navbahor   o ldi,	
ʻ ʻ ʻ
ketibon   zimistonlar,   Do stlar   g animatdur,   sayr   eting   gulistonlar.   Bu   g azal   aytib	
ʻ ʻ ʻ
o tganimizdek,   tabiat   mavzusida   yozilgan   g azal   bo lib,   8   baytni   tashkil   etadi.	
ʻ ʻ ʻ
Vazni:   hazaji   musammani   ashtar   vaznida   bo lib,   bu   g azalning   e'tiborli   jihati   -	
ʻ ʻ
unda   radif   qatnashmagan.   Bilamizki,   g azalda   badiiy   san'atlarlardan   unumli	
ʻ
foydalanish ijodkor ruhiyatini ochib berishga xizmat qiladi. Shoirning bu g azalida	
ʻ
ham   badiiy   san'atlarning   bir   necha   turi   qo llangaligini   ko rishimiz   mumkin.	
ʻ ʻ
Xususan,   yuqoridagi   birinchi   baytda   tazod   (zimistonlar   -   gulistonlar)   san'ati
qo llangan. Keyingi baytlarda ham turli xil badiiy san'atlarlarni tahlilga tortishimiz	
ʻ
mumkin:   Nastaran   yuvib   yuzni,   yosumon   tuzib   o‘zni,   Nargis   ochibon   ko‘zni
intizori   yoronlar.   Yuqoridagi   misralarda   tanosub   san’atining   o‘ziga   xos
namunalari: nastaran, yosuman, nargis kabi so‘zlar orqali ochib berilgan. Qumrilar
qilib   ku-ku,   bulbul   aylabon   chah-chah,   Sarv   gul   uza   doim   tortar   oh-u   afg‘onlar.
Tanosub   -   qumrilar,   bulbul,   gul,   sarv.   Intoq-bulbulning   oh-u   fig'on   chekishi;
Intoqmumtoz   adabiyotda   jonlantirishning   bir   turi   sifatida   qaraladi,   ya'ni   u   nutq
bilan   bog liq   badiiy   san at   bo lib,   narsa   va   hodisalarni   nutq   egasi   sifatida	
ʻ ʼ ʻ
tasvirlaydi. Yuqoridagi baytda ham u ifoda ko lamini yanada oshirishga, tasvirning	
ʻ
ta'sirchanligini   ta'minlashga   xizmat   qilgan.   Bulbul   o qug‘och   yig‘lab   subhidam	
ʻ
xazon   faslin,   G‘uncha   qon   yutub,   yuz   chok   etti   gul   giribonlar.   Tashxis-bulbul
o qug och yig lab; Mumtoz adabiyotda eng keng tarqalgan badiiy san at turlaridan	
ʻ ʻ ʻ ʼ
biri.   Unda   shaxsga   xos   sifatlarni   jonsiz   narsa   va   hodisalarga   beriladi.   Ikkinchi
misrada   ham   shoir   g unchaning   qizarishini   "qon   yutish"   bilan   qiyoslab,	
ʻ jonlantiradi.   Furqat   ijodini   o rganar   ekanmiz,   shoir   lirikasining   mavzu   ko lamiʻ ʻ
kengligi,   tasvir   ifodasining   ta'sirchanligi,   lirik   qahramon   ruhiyatining   to laqonli	
ʻ
ochib   berilishini   ko rishimiz   mumkin.   She'rlarida   qo llangan   tasviriy   vositalar   va	
ʻ ʻ
badiiy   san atlar   shoirning   poetik   mahoratidan   dalolat   berib,   ijodkor   tilining	
ʼ
lug'aviy boyligi va so z qo llash mahoratini belgilashda alohida ahamiyatga ega.	
ʻ ʻ
Furqat   (taxallusi;   asl   ism-sharifi   Zokirjon   Xolmuhammad   o g li)	
ʻ ʻ
(1859,   Qo qon	
ʻ   —1909,   Yorkent )   —   milliy   uyg onish   davri   o zbek   adabiyotining	ʻ ʻ
zabardast   vakillaridan   biri.   U   shoir   va   adib,   adabiyotshunos   va   muarrix,   elshunos
va   mutarjim   sifatida   o zidan   boy   ma naviy   meros   qoldirgan.   Shuningdek,   Furqat	
ʻ ʼ
zamonasining   mashhur   xattotlaridan   biri   bo lgan.	
ʻ
Yoshligidanoq   Muqimiy ,   Muhyi ,   Zavqiy ,   Nisbat ,   Muhayyir   kabi   shoirlar   muhitida
qizg in   ijodiy   faoliyat   bilan   mashg ul   bo lgan.   Mahallasidagi   maktabda   savod	
ʻ ʻ ʻ
chiqargan,   mudarris   va   kotiblardan   xattotlik ,   arab   tilini   o rgangan.   8	
ʻ
yoshida   Fariduddin   Attorning   „Mantiq   ut-tayr“   asarini   yod   oladi.   14   yoshida
madrasa   talabasi   bo ladi.  Furqat   1873—1876-yillarda   madrasada   o qigan.	
ʻ ʻ   Alisher
Navoiy   ijodini,   fors   adabiyoti   namoyandalari   merosini   chuqur   o rgangan,	
ʻ   fors
tilini   mukammal   o zlashtirgan.  	
ʻ 1876-yilda   Yangi   Marg ilon	ʻ   (hozirgi   Farg ona	ʻ )
shahridagi   savdogar   tog asining   iltimosiga   ko ra   u   yerga   borib,   savdo   ishlarida	
ʻ ʻ
unga   yordamlashgan,   keyinchalik   o zi   ham   kichik   do kon   ochgan.   Ayni   paytda	
ʻ ʻ
bilimdon   ziyoli   sifatida   kishilarning   arz   va   iltimoslarini   rasmiy   mahkamalarga
arizalar   shaklida   bitib,   mirzalik   ham   qilgan.   Furqat   Yangi   Marg ilonda   ijodkor	
ʻ
sifatida   to la   shakllandi,   o z   g azallariga   „Furqat“   taxallusini   qo yib,   shuhrat	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qozona   boshladi.   Bu   yerda   o tkazilgan   yillar   Furqatning   xalqchil   dunyoqarashi,	
ʻ
ilg or   adabiy-estetik   tushunchalarining   shakllanishida   ham   muhim   bir   bosqich	
ʻ
bo ldi.
ʻ
80-yillarning boshlarida Furqat   Qo qonga	
ʻ   qaytib, oila quradi va, asosan, ijodiy ish
bilan shug ullanadi. Muqimiy va Muhyi yetakchi bo lgan Zavqiy, Nodim, Nisbat,	
ʻ ʻ
Muhayyir kabi ijodkorlar guruhi bilan bevosita muloqotda bo ladi, ular uyushtirib	
ʻ
turadigan adabiy majlislar, she riyat kechalarining faol ishtirokchisiga aylanadi.	
ʼ Furqatning   Qo qondagi   bu   davr   ijodi   tur   va   mavzu,   mazmun   va   shakl   rang-ʻ
barangligi jihatidan ham, sermahsulligi jihatidan ham diqqatga sazovor. U mumtoz
she riyat   an analari   ruhida   ko plab	
ʼ ʼ ʻ
ishqiy   g azallar	
ʻ ,   muxammaslar   yaratgan.   Alisher   Navoiy   asarlariga
go zal	
ʻ   nazira   va   taxmislar   bog lagan,   uning   she rlarida   ijtimoiy   ruh   va	ʻ ʼ
zamonaviylik tobora keng o rin egallay boshlagan (	
ʻ „Bo ldi“	ʻ   radifli muxammasi va
boshqa   she rlarida).   Furqat   xalqning   siyosiy   huquqsizligi   va   iqtisodiy   nochor	
ʼ
ahvolidan   qayg urgan   (	
ʻ „Ne   jurm   o ttiki   bizdin,   bunchalik   Farg ona   tang	ʻ ʻ
bo ldi?...“	
ʻ ).   Qo qon   xonligining	ʻ   uzil-kesil   tugatilib,   batamom   mustamlakaga
aylantirilishi  voqeasiga bog liq holda yaratilgan:	
ʻ   „Demish xon bir kunikim, davru
davronlar   qayon   qoldi?“   misrasi   bilan   boshlanuvchi   muxammasi   ham   Furqatning
shu   davrdagi   ijodi   mahsulidir.   Toj-u   taxtdan,   sha n-u   shavkat   va   a yonlardan	
ʼ ʼ
maxrum   bo lgan	
ʻ   Xudoyorxon   nomidan   bitilgan   bu   asar   ham   shoir   ijodida
zamonaviy ijtimoiy mavzu keng o rin egallaganining isbotidir.	
ʻ
Furqatning ijodiy merosida an anaviy she riy turlar, o zbek mumtoz adabiyotidagi	
ʼ ʼ ʻ
asosiy   mavzular   yetakchi   o rin   egallaydi.   Uning   g azal   va   muxammaslari,
ʻ ʻ
bog lagan taxmislari o zining hayotiyligi, musiqiyligi, nihoyatda samimiyligi bilan	
ʻ ʻ
o quvchini   maftun   etadi.   Furqat   she rlarida   ona   yurt   tabiati   va   bahor   go zalligi,	
ʻ ʼ ʻ
jo shqin sevgi-muhabbat  va chin insoniy fazilatlar, hayot shodliklaridan quvonish
ʻ
va   turmush   tashvishlaridan   shikoyat   qilish,   umuman,   odam   va   olam,   kishilarning
ma naviy dunyosi, mehri va qahri yaqqol tasvirlangan. Masalan,
ʼ   „Bahor ayyomida
gulgasht   etarga   bir   chaman   bo lsa“	
ʻ ,   „Umr   xush   o tmas   bahor   ayyomi   sahro	ʻ
bo lmasa“	
ʻ ,   „Surmadin   ko zlar   qaro,   qo llar   xinodin   lolarang“	ʻ ʻ ,   „Jannatning
gullaridan gulzoringiz chiroylik“ ,   „Ko ngul dardig a topmay boraman hargiz davo	
ʻ ʻ
istab“ ,   „Fasli navbahor o ldi ketubon zimistonlar“	
ʻ   kabi misralar bilan boshlanuvchi
g azallari,	
ʻ   „Etti   falak“ ,   „Biri“ ,   „Istar   ko ngul“	ʻ ,   „Do st“	ʻ ,   „Kokulung“   radifli
muxammaslari,   Navoiy   g azallariga   taxmislari   davr   she riyatining   ham   g oyaviy,	
ʻ ʼ ʻ
ham badiiy jihatdan yetuk namunalari hisoblanadi. Furqat   she riyatida   mustamlaka   tuzumining   illatlarini   qoralash,   joriy   adolatsizlikʼ
va   zo ravonlikdan,   huquqsizlik   va   nochor   hayotdan,   nodonlarning   zamonada	
ʻ
e tibor   topib,   donolarning   xor-zor   etilishidan   norozilik   esda   qolarli   badiiy	
ʼ
bo yoqlarda tasvirlangan.
ʻ
„Charx   kajraftorning   bir   shevasidan   dog men:Ayshni   nodon   surub,   kulfatni   dono	
ʻ
tortadur“   kabi   barkamol   misralar   shoir   ijodidagi   ijtimoiy   yo nalishni   aks	
ʻ
ettiradi.   „Bormasmiz“   radifli   she rida   esa   o zbek   milliy   ruhiyati   badiiy	
ʼ ʻ
ifodalangan.   Mashhur   „Sayding   qo yaber,   sayyod...“	
ʻ   musaddasida   esa   shoir
shaxsning   erkin   yashash   huquqini   himoya   qiladi,   zulm   va   istibdodni   qat iy	
ʼ
qoralaydi.
Furqat   xuddi   shu   yillarda   „Xammomi   xayol“   risolasini   yozadi.   „Chor
darvesh“   hikoyatini   forschadan   tarjima   qiladi.   „Nuh   manzar“   nomli   she riy   kitob	
ʼ
yaratadi.   „Bulardin   bo lak   har   xil   g azaliyotim   Farg ona   muzofotig a   (ya ni,   yon	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
atrof   qishloq-shaharlariga)   va   digar   mamlakatlarga   muntashir   (mashhur)   bo ldi“,	
ʻ
deb   yozadi   shoir.   Xuddi   shu   yillarda   Furqat   ilk   bor   she rlarini   to plab,   majmua	
ʼ ʻ
holiga   ham   keltirgan.   Afsuski,   shoirning   o zi   qayd   etgan   risola,   manzuma   va	
ʻ
tarjimalari kabi bu majmua ham shu kunga qadar topilgan emas.
Furqat   taxminan   1886—1887-yillarda   Marg ilonga	
ʻ   borib,   u   yerdagi   Masjidi
jome   hujrasida istiqomat qilgan, yor-u birodarlari ko magida kichik do kon ochgan	
ʻ ʻ
bo lsa-da,   asosan,   she riyat   bilan   shug ullangan,   shaharning   ziyolilari,   jumladan,	
ʻ ʼ ʻ
Xo jajon Rojiy, Muhammad Umar Ulshdmy Havoiy, Mulla Toshboltu Royiq kabi
ʻ
ijodkorlar   bilan   tanishib,   adabiy   suhbatlar   qurgan.   Furqat   ilk   bor   gazeta   bilan
tanishib,   uning   „Toshkent   shahrida   bosma   bo lg on“   ligini   shu   yerda   biladi.	
ʻ ʻ
Yangilikka   chanqoq,   taraqqiyparvar   shoirda   ijtimoiy   hayotda   yuz   bergan
o zgarishlarga, sekin-asta yoyila borayotgan fan va texnika namunalariga qiziqish	
ʻ
uyg onadi,   yangiliklar   bilan   bevosita   tanishish,   o z   ko zi   bilan   ko rish   ishtiyoqi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
zo rayadi.   1889-yil   boshlarida
ʻ   Toshkent   safariga   chiqadi,   Xo jandda	ʻ   to xtab,	ʻ
Toshxo ja   Asiriy   boshliq   shoirlar,   adabiyot   muxlislari   bilan   uchrashadi,   adabiy	
ʻ
kechalarda   ishtirok   etadi.   Nihoyat,   1889-yilning   iyunida   Toshkentga   keladi. Toshkentdagi   Ko kaldosh   madrasasiʻ   hujralaridan   birida   yashaydi.   Ko zga	ʻ
ko ringan   olim,   fozillar   bilan   tanishadi.   Sharifxo ja  eshon   tavsiyasi   bilan   ma lum	
ʻ ʻ ʼ
muddat   „Farhat“   (shodlik,   xursandlik)   taxallusida   she rlar   yozadi,   lekin   ko p	
ʼ ʻ
o tmay, eski taxallusiga qaytadi.	
ʻ
Furqat   Toshkentda   rus   ziyolilari,   yevropacha   hayot   tarzi   bilan   tanishdi.   Chor
ma murlari shoirning	
ʼ   teatr ,   gimnaziyaga , turli konsertlarga kiritishni uyushtirdilar,
ko rgazmalarga   olib   bordilar.   Yangi   tarixiy   sharoit   tufayli   yuz   bergan
ʻ
o zgarishlarni   mushohada   etish   natijasida   Furqat   dunyoqarashida   jiddiy   o zgarish
ʻ ʻ
bo ladi   va   bu   hol   uning   ijodida   o z   badiiy   ifodasini   topadi   —   ma rifatparvarlik,
ʻ ʻ ʼ
yevropacha ilm-madaniyat,  fan-texnikaga xayrixohlik shoir  she rlarining yetakchi	
ʼ
g oyasiga   aylana   boradi.   Bu   esa   Furqatning   ko p   asrli   o zbek   adabiyotiga   yangi	
ʻ ʻ ʻ
mavzular,   yangi   g oyalar   olib   kirishiga   zamin   bo ldi.   Toshkentda   ochilgan   erlar	
ʻ ʻ
gimnaziyasi,   maorif   muassasalari,   madaniyat   va   san at   o choqlarini,   tobora	
ʼ ʻ
ko proq   kirib   kelayotgan   fan-texnika   yangiliklarini   kuzatish   oqibatida   uning	
ʻ   „Ilm
xosiyati“ ,   „Gimnaziya“ ,   „Vistavka   xususida“ ,   „Akt   majlisi   xususida“ ,   „Toshkent
shahrida   bo lg on   nag ma   bazmi   xususida“	
ʻ ʻ ʻ ,   „Suvorov“   va   boshqa   asarlari
maydonga   keldi   va   ularning   barchasi   1890-yillarda   Turkiston   viloyatining
gazetasida chop qilindi.
Bu   turkum   asarlarida   Furqat   yangilik   va   taraqqiyotning,   ilm-fan   va   yevropacha
maorif-madaniyatning targ ibotchisi sifatida namoyon bo ladi; o z vatandoshlarini	
ʻ ʻ ʻ
zamonaviy   bilimlarni   puxta   egallashga   va   ilg or   xalqlar   qatoridan   o rin   olishga	
ʻ ʻ
da vat etadi. 	
ʼ Biroq Furqat ayrim zamondoshlari singari rus istilochilik siyosatining
asl   mohiyatini   birdaniga   anglay   olmadi.   Rus ,   Yevropa   madaniyatparvarligi
orqasida mahalliy ruslashtirish siyosati pinhon ekanligini so ngroq tushunib yetdi.	
ʻ
Xuddi shu yillarda yaratilgan   „Shoir ahvoli va she r mubolag asi xususida“	
ʼ ʻ   asarida
Furqat   ijodkor   va   badiiy   adabiyot   xususida   ran   ochib,   she riyatda   realistik   tasvir	
ʼ
masalasini ko tardi.	
ʻ 1.2 Furqat lirikasi va uning g’azallaridagi bosh mavzu.
Furqat haqli ravishda o zbek publitsistikasining asoschilaridan biri hisoblanadi.ʻ
Furqatning   publitsist   sifatidagi   faoliyati   1890-yildan   boshlandi.   „Turkiston
viloyatining   gazeti“   ga   rasman   ishga   kirdi,   gazetani   tayyorlashda   bevosita
qatnashdi.   Bir   yildan   ko proq   vaqt   mobaynida   Sattorxon   kabi   ilg or	
ʻ ʻ
ma rifatparvarlar   bilan   hamkorlikda   ishlab,   gazeta   sahifalarida   o z   maqolalarini	
ʼ ʻ
e lon   qildi.   Masalan,   1891-yil   1-yarmida	
ʼ   „Xo qandlik   shoir   Zokirjon   Furqatning	ʻ
ahvoloti.  O zi   yozgoni“	
ʻ   publitsistik   asarini   yozib,  shu   gazetada   e lon   qildi.   1891-	ʼ
yil   mayda   Samarqandga   bordi,   osori   atiqalar   bilan   tanishdi,   gazetaga   xabarlar
yo lladi,   keyin	
ʻ   Buxoroda   bo ldi.  	ʻ Iyulda   esa   chet   el   sayohatiga   chiqdi.   Uning   chet
elga sayohati haqida turli taxminlar bor. Ayrim ma lumotlarga qaraganda, u atayin	
ʼ
qaytib   kelmaydigan   qilib   o z   yurtidan   chiqarib   yuborilgan.   Xullas,   1891-yilning	
ʻ
iyulida   Marv—Ashxobod—Boku—Batumi   orqali   Istanbulga   bordi.   Do stlariga	
ʻ
yozgan   maktublarida,   voqealarni   oldindan   bilgandek,   vatanidan   bir   umr   ajralib
qoladigan odamning kayfiyatini aks ettirdi. Masalan, Istanbuldan yozgan   „Sabog a	
ʻ
xitob“   she riy   maktubida   vatan   ishtiyoqi,   do stlar   sog inchi,   g urbat   azoblari   va	
ʼ ʻ ʻ ʻ
yolg izlik motivlari birinchi o ringa chiqqan.	
ʻ ʻ
O’ta   milliy,   tarixiy   badiiy-estetik   hodisa   sanaluvchi   qo’shiqlar   millatning
poetik   xotirasi,   bilimlari   qomusi,   tuganmas   ma’naviy   boyligi   sifatida   juda   qadim
zamonlardan   to   hozirgacha   yaratilib,   kuyianib   kelmoqda.   Xalq   she’riyatining
qadimiy,   ommaviy,   an’anaviy   turi   sanaluvchi   qo’shiqlar   insonga,   insoniyatga
doimiy   hamroh   bo’lib.   unga   ma’naviy   turmushda   ko’makchi,   xilma-xil
marosimlarning   betakrorligini   ta’minlovchi   badiiy   qismi   vazifasini   o’tab
kelmoqda.
Xalq   qo’shiqlarida   insonning   ruhiy   olami,   ichki   kechinmalari,   turmushida
sodir   bo’luvchi   ko’ngilli   va   ko’ngilsiz   voqealar,   g’am-anduh   yoki   shodligu xurramliklari,   mehnat   mashaqqatlari,   sevgi   iztiroblari   his-tuyg’ular   orqali   aniq
badiiy obrazlarda gavdalantiriladi.
«Qo’shiq»  atamasining ilmiy istiloh holatiga keltirilganligiga juda  ko’p asrlar
bo’lgan.   Zero,   u   keng   ma   ‘noda   xalq   poeziyasini   anglatsa,   tor   ma   ‘noda   xalq
lirikasi shaklini  — janrini  ifodalaydi. Bu holatni qoraqaipoq, ozarbayjon va uyg’ur
folklorida bo’lganidek, tojik folklorida ham kuzatish mumkin. Chunonchi, tojikcha
«Surud»,   qoraqalpoqcha   «Qo’siq»,   ozarbayjoncha   «Qo’shma»   va   uyg’urcha
«Qo’shoq» istilohlari shunday estetik mohiyatga ega. M.Qoshg’ariyning «Devonu
lug’otit turk» asarida shunday to’rtlik bor:
Turkan qatun qutyog’a,
Tergur menden qoshyog’
Ajg’ul sizni tabug’chi,
Otnur jaqi tabug’.
Mazmuni: Turkan xotun qoshig’a, Mendan yetkur  she ‘r.  Xizmatga 
xodimingiz Rost, deb payom ber.’ 9
Bu   akademik   A.Qayumovning   she’riy   tabdili.   Chindan-da,   «Qoshig’»   so’zi
dastlab   «maqtov,   alqov»»   ma’nosida   qo’llangan.   Shunisi   e’tiborliki,   bu   istiloh
Yusuf xos Hojibning «Qutadg’u bilig» («Saodatga eltuvchi bilim») asarida fonetik
o’zgarishga   uchragan   holda   «Qoshug’»   shaklini   olgan   bo’lsa,   Xorazmiyda
«Qo’sh» shaklini olgan. Chunonchi, Yusuf xos Hojibda:
Bu turkche  qoshuqlar  tuzettim seg’e,
Oqo’rda uno’tma du"o qil meg’e.
Mazmuni:
Bu turkcha qo’shiqlarni sen uchun tuzdim (yozdim),
O’qiganingda unutmay duo qil meni.
Xorazmiyda: Kel,ey oy yuzli dilbar, tut bir  qo ‘sh,
Biror  qo ‘sh  birla qilgil bizni madxush. 21
Bu baytda  «Qo’sh» so’zi she’r bitish, yaratish ma’nosidadir.
XII   asr   tilshunosi   Mahmud   Umar   Zamaxshariy   «Muqaddimat   ul-   adab»
arabcha   —   forscha   —   turkcha-mo’g’ulcha   to’rt   tilli   lug’atida   arabcha   «she’r»
istilohi turkiyda «Qo’shiq» deyilishini izohlab, unga «-chi» qo’shimchasini qo’shib
yasalgan   «Qo’shiqchi»   so’zi   mohiyatan   «shoir»   atamasiga   ekvivalent   ekanligini
shunday ta’kidlaydi:  «She’r ko’toh guft shoir — qisqa qo’shiq aytdi qo’shiqchi». 22
Alisher Navoiy ham  «Mezon ul — avzon» («Vaznlar o’lchovi»)  asarida 
«Qo’shiq» istilohini «poeziya» ma’nosida qo’llab, yana uning ayolg’u, Iahn, turki 
deb yuritilishini, ayni chog’da bular xalq poeziyasining ichki shakllari sifatida 
uchrashini ta’kidlaydi.
Alisher   Navoiy   «Qo’shiq»   ning   tor   ma’noda   janr   tushunchasiga   egaligiga
alohida diqqat qilib yozadi: «Yana Qo’shiqdurkim, org’ushtak usulida shoyidur va
ba’zi   advor   kutubida   ul   usul   bo’lubtur   va   ul   surud   a’robning   teva   surur   hudilari
vazni   bila   madidi   musammani   solimda   voqe   bo’lur,   aning   asli   bu   na’vdurkim,
bayt:
Vahki ul oy hasrati dardi dog’i firqati,
Ham erur jonimga o’t ham hayotim ofati. » 23
Navoiy   bunda   kuy   bastalangan,   vale   aruzda   bitilgan   xalq   qo’shig’ini   ko’zda
tutadiki,   hozir   bunday   hodisa   «ashula»   istilohi   ostida   qo’shiqdan   farq   qilinadi   va
qo’shiqning ichki bir xili sifatida tushuniladi.
Bobur   ham   «Risolai   aruz»da   bu   fikrni   tasdiqlab   yozadi:   «Sulton   Husayn
Mirza zamonida yana bir surud chiqti kim «Turkiy»ga o’q mavsum bo’ldi
Alisher Navoiy va Boburlar zamonidan e’tiboran qo’shiqning ichki janrlarini
farqlash tamoyilga aylana borgan. Umuman,   qo’shiq   atamasi   turkiy   «Qo’shmoq»   fe’li   o’zagidan   yasalgan
bo’lib,   satrga   satrni   qo’shib   aytish   va   kuylash   ma’nolarini   anglatadi.   Zero,   xalq
qo’shig’i   kuy   bilan   birga   tug’iladi   va   shu   xususiyati   bilan   yozma   adabiyotdagi
she’riyatdan   farq   etadi.   Qolaversa,   xalq   qo’shiqlari   tarixan   raqslar   bilan   ham
yaxlitlashgan   va   albatta,   kuylanishga   muvofiqlashgani   bilan   ajralib   turadi.
A.Musaqulov  shu  xususiyatini   nazarga  olib,  xalq qo’shiqlarini  «tarixiy asoslariga
ko’ra qadim  tasawurlar, urf-odatlar bilan, ayniqsa, hosildorlik kultlari bilan uzviy
bog’langan, kuy va raqs bilan birga paydo bo’lib, kuy bilan munosabatini barqaror
saqlab   qolgan   she’riy   san’at   turi» 24
  sanaydi.   Shu   mulohazalarga   asoslanib   aytish
mumkinki,   inson   his-tuyg’ularini,   o’y-orzularini,   quvonch   va   g’amlarini,   xullas,
rang-barang kechinmalarini  tugal  holatda ko’pincha to’rtlik va ma’lum  holatlarda
ikkilik,   uchlik,   beshlik,   oltilik   shakllarida   kuy,   ohang   va   raqs   omuxtaligida
ifodalab,   og’izdan-og’izga   o’tish   asosida   xilma-xil   variantlarda   el   orasida   keng
tarqalgan xalq she’ri qo’shiq hisoblanadi. Qo’shiq xalq she’ri sifatida ham barmoq,
ham aruz vaznlarida  yaratilsa-da, yakka va iamoa (kollektiv), sozli (kuyli) va sozsiz
(kuysiz)   ijrolarga   mo’ljallanganligi   bilan   o’zaro   farq   qiladi.   Ularning   shunday
namunalari borki, ommabop ijroga moijallangan;  bular aksaran to’rtlik shaklidagi
namunalaridir. Ana shunday  namunalari borki, ijrosi  professional  mahoratni  talab
etadi.   Shu   xususiyatiga   ko’ra   xalq   orasida   qo’shiq   ijrochilari   qo’shiqchi,   xalfa,
satang,   go’yanda   (nahvagar),   ashulakash   (ashulachi),   laparchi,   o’lanchi   tarzida
farqlanadi. Qo’shiqchi ko’pincha to’rtliklarni ijro etsa-da, aslida nisbatan kengroq
ma’noda,   umuman,   qo’shiq   ijrochisi   va   ijodkori   bo’lsa,   go’yanda   (nahvagar)
asosan yig’i-yo’qlovlarni kuylashga ixtisoslashgan qo’shiqchidir. Ashulakash yoki
ashulachi ko’pincha maqom tarkibidagi qo’shiqlarni yoki katta ashula deyilguvchi
jo’rsiz   ijro   etiladigan   qo’shiqni   kuylay   oladiganlardir.   Laparchi   raqsga   tushgan
holda qo’shiq aytuvchi bo’lsa, o’lanchi to’y marosimi qo’shiqlarini ijro etuvchidir.
Xalfa Xorazmda keng tarqalgan ayol qo’shiqchiligi bo’lib, ular ham to’y, ham aza
qo’shiqlarini baravar ijro etaveradilar. Satang Namanganda xalq qo’shiqlarini doira
jo’rligida ijro etuvchi ayollardir. Shuni ham  aytish kerakki, xalq qo’shiqlari  turli joylarda turlicha ijro etiladi.
Chunonchi,   Farg’ona   vodiysidagi   yor-yor   ijrosi   Buxorodagidan   va   o’z   navbatida,
Xorazmdagi   yor-yor   bularning   har   ikkalasidan   ham   farq   qiladi.   Bu   farq   yor-yor
ohangidagina   emas,   hatto   naqarotida   ham   seziladi.   Farg’onada   va   Toshkent
vohasida   «yor-yor»   naqaroti   (radifi)   ommaviyroqdir.   Katta   qo’shiq   deyilguvchi
jo’rsiz   ijro   etiladigan   qo’shiq,   asosan,   Farg’ona   vodiysi   va   Toshkent   atroflarida
uchrasa-da,   O’zbekistonning   boshqa   joylari   uchun   xos   emas.   Farg’ona   qo’shiq
ijrochiljgida dutor va doira jo’rligi nisbatan faoi bo’lsa, Buxoroda tanbur va doira,
Xorazmda esa tor, garmon hamda doira shunday mavqega ega.
To’rtliklar   yakka   ijro   etilsa,   yor-yorlar   jamoa   (kollektiv)   tarzida,   yalla   va
laparlar raqs va kuy uyg’unligida ijro etiladi.
O’zbek   xalq   qo’shiqlalining   kompozitsion   qurilishi   o’ziga   xos   bo’lib,
tadqiqotchilar uning ikki sathiy ko’rinishda boiishini qayd etadilar."
Birinchi   ko’rinishdagi   kompozitsion   sathi,   asosan,   to   ‘rtlik   shaklidagi   band
tuzilmasidir. Barcha to’rtliklaming   tea’s (t) Q teas (t)   — antitezis (a) va sintez —
xulosa (s)   ning o’zaro almashinuvi negizida qurilishi an’anaviydir. O’z navbatida.
to’rtlik kompozitsion tuzilmasi ham to’rt tipda keng tarqalgan:
Birinchi kompozitsion tipdagi to’rtlikning I- va 2-satrlari o’zaro birikib, bitta 
tezisni ifodalasa, 3- va 4- misralari ham o’zaro birikib bitta sintez (xulosa)ni 
ifodalaydi. Natijada u T + T + S + S shaklida namoyon bo’ladi: II.bob Furqat lirikasini o’rganishda janriy xususiyatlar.
2.1 Furqat lirikasining o’ziga xosligi.
Shoir   sayohati   Furqat   Istanbuldan   Bulg oriyaʻ   va   Yunonistonga   o tdi.	ʻ   Bolqon
yarim   orolining   qator   shaharlarida   bo ldi.   1892-yilning   martida   Istanbuldan	
ʻ   O rta	ʻ
dengiz   orqali   Arabistonga   —   Makka ,   Jidda ,   Madina   shaharlariga bordi. Makkadagi
haj   ziyorati   munosabati   bilan   „Hajnoma“   asarini   yaratdi.
So ng	
ʻ   Bombayga   keldi,   Hindistonning   qator   viloyatlariga   sayohat   qildi.   Uning   bu
davrda   yozgan   nasriy   va   nazmiy   maktublarida   tushkunlik,   ona   yurt   sog inchi   va	
ʻ
iztiroblari   aks   etgan.   „Adashganman“   radifli   hamda   „Kashmirda“ ,   „Bulbul“   deb
nomlanuvchi lirik she rlar turkumi shu jihatdan o ziga xos hijronnomadir. 1893-yil	
ʼ ʻ
martida   Furqat   Kashmir   va   Tibet   orqali   Sharqiy   Turkistonga   borib,   Yorkentda
turg un   yashab   qoldi.   Oila   qurdi.   Tabiblikdan   xabardor   bo lgan   shoir   dorivor	
ʻ ʻ
o simliklar   bilan   savdo   qiluvchi   do kon   ochdi,   ijodiy   ish   va   xattotlik   bilan	
ʻ ʻ
shug ullandi.   Furqat   doimo   Vataniga   qaytish   umidi   bilan   yashadi.   Avval	
ʻ
boshlagan   „Sayohatnoma“   asari   ustidagi   ishni   Yorkentda   davom   ettirdi.   Lekin   bu
asar   hanuz   topilgani   yo q.   U   yerdan   Toshkentga   publitsistik   asarlar,   turli	
ʻ
mavzudagi   xat-maqolalar,   Farg ona   va   Toshkentdagi   yor-do stlariga   maktublar	
ʻ ʻ
yo llab   turgan.  	
ʻ Furqat   o zbek   matbuoti   tarixida	ʻ   felyeton   janrini   boshlab   berdi
( „Hind nayrangbozi Yorkendda“ , 1905).
Barkamol   lirikasi,   jozibali   nasri   va   publitsistikasi   bilan   19-asr   oxiri   va   20-asr
boshlaridagi   milliy   adabiyotimiz   rivojiga   ulkan   hissa   qo shgan   Furqat   ona	
ʻ
vatanidan   uzoqda   vafot   etdi.   Uning   jasadi   Yorkentning   Dongdor   qabristoniga
ko milgan. 1990-yil shoir qabri ustiga maqbara qurilgan.	
ʻ Fikrlarimni yakunlar ekanman, Furqat hayoti, ijodini o rganish jarayonida yozganʻ
she'rim bilan xulosalamoqchiman: Yig ladi she'riyatda g amga giriftor Furqat, Ona	
ʻ ʻ
yurt jamoliga har on intizor Furqat, O z yurtida topmadi qardoshidan mehr-u vafo
ʻ
O zga   elda   chaman   izlar   fasli   navbahor   Furqat.   Ko ngil   yorni,   yurak   yurt	
ʻ ʻ
sog inchin qumsar hargis, Shoir dardini tinglab subhidam yig lar nargiz. Hajr yuki
ʻ ʻ
sol   o ldi,   mulki   Qoshg ar   bag rida   Yurtda   ag yor   she'r   ahlin,   ta'qib   etar   izma-iz.
ʻ ʻ ʻ ʻ
Vatan   tuprog iga   yov   bo lsa   doim   hukmron,   Avom   nola   aylajak,   avj   olar   oh-u	
ʻ ʻ
fig on Yashashga kun yo q xalqqa, ziyoliga halovat Shoir ahli darbadar, o zga elda	
ʻ ʻ ʻ
bag ri  qon. Yuraklarda yashaysan  ona Turon, ona Turon, Darbadar  farzandlaring,
ʻ
intilishlar   sen   tomon   Furqat,   Zavqiy,   Muqimiy   firoqingda   to kdi   yosh	
ʻ
Yashayapsan, ona Turon, ular ko nglida hamon. 	
ʻ
Men-ku men va’damda turdim, Sochda sochbog’im bilan. Sen-ku sen va’dasi 
yolg’on, Belda belbog’i bilan. O’zbeklarda belbog’ - erlik sha’ni, g’ururi, iftixori 
belgisi. Sochbog’- ayollar ro’moli. Uni tang’igani uchun ayol-da! Shu holatida u 
kamsituvchi ma’noga egaday tuyulsa-da, aslida ayollik shavkatining ramziy 
belgisini anglatadi. Lirik qahramon esa men ayolligim bilan -  «sochda sochbog’im 
bilan» va’damda tursam-u, sen erkakmen deya, «belda belbog’ing bilan» va’dang 
yolg’on bo’lsa, so’zing ustidan chiqolmasang, er bo’lib nima qilasan, deb piching 
qilyapti. Bu piching - kinoya «sochda sochbog’» va «belda belbog’» detallarini 
kontrast qo’yish asosidagi parallelizmni to’rtlikning kompozitsion qurilmasiga 
aylantirgan.  Jonlantirish asosidagi parallelizm:
Charxim tanob tashlaydi, Bir baloni boshlaydi, Kundoshligi qurisin, Kunda 
urush boshlaydi. Sirtdan qaraganda charxning tanob tashlashi bilan kundoshlik 
urushi orasida hech qanday aloqa yo’qday. Lekin o’zbek xalqi orasida charxning 
tanob tashlashi - xosiyatsiz sanaladi. Charx tanob tashlasa, demak, biror falokatdan
nishon beradi, deb ko’ngildan kechiladi.  Bu - irim. AsUda charxning tanob 
tashlashi ish unumiga xalal beruvchi  tashvish, yigiruvchini zeriktiradi. Binobarin, 
charxning tanob tashlashi irimchilik mohiyati bilan kundoshlik uyda janjal 
chiqishidan ogohlantirsa, zeriktiruvchanligi bilan janjal oqibati  — ko’ngilni xira  qilishga ishoradir. Charxning tanob tashlashi detali ana shu taxlitda jonlantirilib, 
to’rtlik uchun kompozitsion asosga aylangan parallelizmni yuzaga keltirgan. 
Psixologik parallelizm:
Tokchadagi qaychini Zang bosibdi, yor-yor, Kelin oyim oyisini G’am 
bosibdi, yor-yor.  «Zang bosgan qaychi» bilan «g’am bosgan yurak» bir-biriga 
qiyoslangan holda yaratilgan parallelizm to’rtlik kompozitsion asosini tashkil 
etgan. Ikkala holat — «zang bosgan qaychi» bilan «g’am bosgan yurak»dagi 
bog’lanish shundaki, qaychi zangi ko’rinib turadi, shu xususiyati bilan u kishi ichki
dunyosiga xos ko’rinmas kechinmani — g’amni yorqin, qo’rimli obrazga 
aylantirgan holda tasawur qilish  imkonini yaratib, psixologizmni kuchaytirgan. 
Allegorik parallelizm:
Xalq  qo’shiqlarining  paydo   bo’lishi   va   rivojida   mifo-poetik   tafakkur   muhim
ahamiyat kasb etgan. Mifologik mushohadaning badiiy ifodasi esa, an’anaviy xalq
qo’shiqlaridagi u yoki bu ramziy obraz bag’rida bizning kunlarimizgacha saqlanib
qolgan.
Mifologik   dunyoqarashga   ko’ra,   hatto   turkiy   xalqlar   qo’shiqning   o’zini   ham
jonli   mifik   mavjudot   deb   tasawur   qilganlar.   Qo’shiqning   magik   qudratiga
sig’inganlar.   Shu   boisdan   qo’shiqlar   mazmunan   ijtimoiy   turmushning   barcha
sohalarini   qamrab   olgan.   Turmushda   ro’y   bergan   har   bir   ijtimoiy   hodisaga   ular
hozirjavobdir. Shu xususiyatiga ko’ra, ularni an’anaviy va zamonaviy qo’shiqlarga
bo’lib o’rganish mumkin.
Xalq   qo’shiqlarining   asosiy   salmoqli   hissasini   badiiy   jihatdan   pishiq   va
yuksak ohangdorlikka ega an’anaviy qo’shiqlar tashkil etadi. Biroq hayot muttasil
harakatda   bo’lgani   bois   unga   hozirjavoblik   bilan   yaratilayotgan,   yangi   zamon   va
uning   kishilari   ruhiyatini   ifodalayotgan   zamonaviy   qo’shiqlar   ham   ijod
qilinmoqda.
Oqibatda   keyingi   yillarda   istiqlolga   tashna   xalqimizning   orzu-o’ylari,
kechinmalarini   ifodalovchi   yangi   qo’shiqlar   bot-bot   quloqqa   chalina   boshladi. Ularning   an’anaviy   xalq   qo’shiqlari   ruhida   yaratilganligi   jozibadorligini
ta’minlovchi omil bo’layotir. An’anaviy xalq qo’shiqlarida tashqi ma’no bilan bir
qatorda   tinglovchi   birdaniga   ilg’ay   olishga   qiynaladigan,   xalqning   tarixiy-
mifologik   dunyoqarashi,   ibtidoiy   tasawur-tushunchalari,   irimlari,   urf-odat   va
e’tiqodlariga   daxldor   ichki   ma’nosi   ham   bo’ladi.   Shu   xususiyati   bilan   ular   hozir
yaratilayotgan qo’shiqlardan birmuncha farqlanib turadi.
O’zbek xalq qo’shiqlari yaxlit tizim holida shakllangan bo’lib, shakliy xilma-
xilligi   bilan   ajralib   turadi.   Ular   janr   mansubiyati,   ijro   maqsadi,   o’rni   va   vazifasi
jihatidan ikki katta guruhga bo’linadi:
I. Marosimga   aloqador   xalq   qo’shiqlari   yoki   marosim   folklori:
mavsumiy,   oilaviy-maishiy   va   so’z   magiyasiga   mansub   marosimlarga
daxldor qo’shiqlami o’z ichiga oladi.
II. Marosimga   aloqasi   bo’lmagan   xalq   qo’shiqlari   yoki
nomarosimiy   folklor   bu   guruhga   mansub   qo’shiqlar   ham   janriy   shakli,
ijro   xususiyati   va   motivlari   hamda   ijtimoiy-estetik   vazifasiga   qarab
to’rt   ko’rinishda   namoyon   bo’luvchi   mehnat   qo’shiqlari,   lirik
qo’shiqlar, tarixiy qo’shiqlar va termalarai qamrab oladi. Qo’shiq kishining ongi va
hissiyotlariga ta’sir etish qudratiga ega. Aksariyat qo’shiqlarda xalqning urf-odati.
milliy   an’analari,   axloq   normalari   o’z   aksini   topgan.   Shu   vazifasiga   binoan   ular
etnopedagogik qimmat kasb etadi.
Xalq   qo’shiqlarida   voqelik   garchi   yakka   shaxsning   kechinmalari   orqali   aks
ettirilsa-da,   biroq   bu   kechinmalar   ommaning,   ko’pchilikning   his-tuyg’ulari   bilan
uyg’unlashgan holda namoyon bo’ladi.
Qo’shiqlar   xalq   ma’naviyatining,   ijodkorining   buyuk   qudratini,   mehnatkash
omma irodasining bukilmasligini ifodalaydi. Kishilarni ruhan tetiklikka, jasoratga,
mehnatsevarlikka, insonparvarlikka, do’stlikka va vafodorlikka chorlaydi.
Qo’shiq qaysi tarixiy sharoitda, qanaqa munosabat bilan yaratilgani   — uning
ruhiyatidan bilinib turadi. Shoirlar xalq qo’shiqlaridan ijodiy ta’sirlanib, ular shakli va   ohangini   stilizatsiya   qilgan   holda   she’rlar   yozishmoqda.   Buning   natijasida
o’zbek   she’riyatida   adabiy   alia,   she’riy   topishmoq,   baxshiyona   singari   badiiy-
kompozitsion   folklorizmlar,   xalq   qo’shiqlari   vazni,   motivi   va   ohangida   bitilgan
hamda   ulardagi   poetik   obrazlardan   ijodiy   foydalanib   yaratilgan   badiiy-ma’naviy
folklorizmlar   tobora   chuqurlashib,   sayqallanib   bormoqda.   Ayni   choqda   bunday
xalqona ruhdagi qo’shiqlar tez ommalashib ketayotir.
Mehnat   qo’shiqlari.   Mazmunan   mehnat   jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lgan
qo’shiqlar   mehnat   qo’shiqlari   deb   yuritiladi.   Mehnat   qo’shiqlari   xalqimizning
qo’shiqchilik repertuarida alohida va mustaqil o’rin tutadi. Mehnat qo’shiqlarining
mazmun-mundarijasini, janr xususiyatlarini  mehnat  turlari va uni  amalga oshirish
jarayoni   belgilaydi.   Mehnat   qo’shiqlari   o’ziga   xos   ohangda   sozsiz   ijro   etiladi.
Mehnat   qo’shiqlari   xalq   she’riyatining   eng   qadimiy   shakllaridan   biridir.   Ilk
namunalari M.Qoshg’ariyning   «Devonu lug’otit turk» kitobi orqali bizgacha yetib
kelgan.   Mehnat   qo’shiqlari   ibtidoiy   insonning   mehnat   faoliyati   bilan   bevosita
aloqadorlikda   vujudga   kelgan   va   taraqqiy   topa   borgan.   Dastlabki   mehnat
qo’shiqlari   mehnat   jarayonidagi   muayyan   harakat   ritmiga   mos   keluvchi   undov.
xitob   va   nidolar   xarakteridagi   poetik   parchalardan   iborat   bo’lgan.   Bora-bora   ular
she’riy shaklga tushgan va kuylana boshlangan.
B.Sarimsoqovning   fikricha,   mehnat   qo’shiqlarining   tarixiy   taraqqiyoti   uch
bosqichda kechgan:
1.  Mehnat qo’shiqlarining vujudga kelish jarayoni.  Bu jarayon ibtidoiy jamoa
tuzumining   ilk   davridayoq   boshlanib,   uning   so’nggi   bosqichlarida   yakunlangan.
Mazmunan   ular   u   yoki   bu   harakatga   undaydi,   jamoa   bo’lib   harakat   qilishga
chorlavchi xitoblardan tashkil topgan.
2. Mehnat taqsimotining yuzaga kelishi va mehnat turlarining har biriga
oid qo’shiqlarning yaratmsh bosqichi.
3. Ijtimoiy   mehnat   taqsimotining   tugallanishi,   sinfly   jamiyatning   qaror
topishi   va   mehnat   qo   ‘shiqlarida   ijtimoiy   tengsizlik   motivlarining   rivojlanish
bosqichi.   Shu   davrdan   boshlab   mehnat   qo’shiqlarida   g’oyaviy-estetik   vazifa yetakchilik qila boshlagan. Mehnat jarayoni bilan bevosita bog’liq holda qo’shiqiar
yaratila boshlangan.
XULOSA.
Mehnat   qo’shiqlari   lirik   turga   mansub   mustaqil   turkumlashgan   janriardan
iboratdir. Bu   qo ’ shiqiar ,  albatta ,  mehnat   jarayonida   ijro   etiladi .  Shu   sababli   mehnat
tunning   o ’ zgarishi   yoki   yo ’ qolishi   tufayli   o ’ sha   jarayonda   ijro   etiladigan   qo ’ shiqiar
ham   yo ’ qoladi .   Masalan ,   charx   va   yorg ’ ichoq   ishlatilmay   qolgandan   buyon   charx
va   yorg ’ ichoq   qo ’ shiqlari   ham   kuylanmay   qoldi .
Mehnat   qo’shiqlarida   mehnat   va   unda   qo’Uaniladigan   narsalarning   nomi
uchraydi   va   ularga   murojaat   qilinadi.   ^Mehnat   qo’shiqlarining   ritmik   qurilishi
sodda, poetik tili va qofiya tizimi oddiy bo’ladi. Ularda murakkab poetik obrazlar,
ko’chimlar   uchramaydi.   Sanab   o’tilgan   bu   xususiyatlar   mehnat   qo’shiqlarini
mehnat haqida yaratilgan qo’shiqlardan farqlashga yordam beradi.
Mehnat qo’shiqlari marosimga aloqasizdir. Lekin dastlabki ayrim namunalari
ba’zi   agrar   marosimlarga   aloqadoriikda   yuzaga   kelgan   bo’lishini   ham   inkor   etib
bo’lmaydi.   Masalan,   qo’sh   qo’shiqlari   dalaga   qo’sh   chiqarish   uchun
o’tkazilgan. »Shox   moylan>   marosimiga   qaysidir   jihatlariga   ko’ra   yaqinlik   hosil
qiladi.
Mehnat   qo’shiqlari   mehnat   turlariga   qarab   har   xil   bo’ladi.   Ularni   maxsus
tadqiq qilgan K.Ochilov mehnat  qo’shiqlarini  tubandagi  uch katta guruhga bo’lib
o’rganadi:
Aslida bu tasnif ham nomukammaldir. Zero, qachonlardir ovchilik va savdo-
sotiqqa   aloqador   mehnat   qo’shiqlari   ham   bo’lgan.   Bulardan   tashqari,   harbiy
asirlikka   va   qamoqxonalarga   tushganlarning   ham   o’z   qo’shiqlari   bo’Iganligi shubha   uyg’otmaydi.   Ammo   bunday   qo’shiqlar   vaqtida   yozib   oiinmagan,   shu
sababli ular haqida hozircha bir narsa deyish qiyin.
Chorvachilikka   aloqador   qo’shiqlar.   Xalqimiz   qadimdanoq   chorvachilik
bilan ham shug’ullanib kelgan. Bu kasb xalqimiz hayotida muhim o’rin egallagan.
Xalq orasida ot boquvchini yilqiboqar, tuya boquvchini tuyaboqar, sigir va ho’kiz
boquvchini   podachi,   qo’y-echki   boquvchini   qo’ychivon   yoki   cho’pon,   tovuq
boquvchini-parrandaboqar   deyish   an’anaga   aylangan?   Turli-tuman   qushlarni
parvarish qiluvchilar nomiga  «Qushchi» nisbatini qo’shib aytishgan.
Ot,   tuya,   ho’kiz   kabi   jonivorlar   hamisha   chorvador   va   dehqonning   mehnat
jarayonidagi   yaqin   ko’makchisi   bo’lgan.   Ular   orqali   qadimgi   ajdodlarimiz   olis
manzilni yaqin, mashaqqatli ishni oson qilishgan. Shu bois bu jonivorlarai qadimgi
kishilar   totem   va   kult   darajasiga   ko’tarib   ardoqlashgan.   Ularga   nisbatan   alohida
e’tibor bilan munosabatda bo’lishgan. hatto doston, afsona, ertak, rivoyat kabi xalq
asarlarida bu jonivorlar bilan bog’liq turli epik talqinlar paydo bo’lgan.
Aslida   chorvachilik   faoliyatining   vujudga   kelishiga   ibtidoiy   insonlarning   u
yoki bu jonivorga e’tiqod qo’yishi, uni o’ziga homiy va madadkor hisoblab, totem
darajasida e’zozlashi, shu asosda  yuzaga kelgan turli totemistik qarashlari muhim
omil   bo’lgan.   Shu   sababli   bugungi   kunda   bolalar   repertuaridagina   hukmlagichlar
istilohi zamirida alohida janr sifatida qaror topgan bunday qo’shiqlarda turli-tuman
hayvonlar   va   qushlarga   to’ppadan-to’g’ri   buyruq   ohangida   murojaat   qilinib,
ularning   o’zigagina   xos   ta’rif-u   tavsifi   keltiriladi:   «Qaldirg’och»,   «Laylak»,
«Quyoncham».»Xo’rozim»,   «Uloqcha»,   «Eshakkinamni   so’ydilar»,   «Toychoq»
singari   bolalar   qo’shiqlarida   qadimiy   totemistik   e’tiqod   izlari   bo’rtib   turibdi.
Afsuski,   ajdodlarning   ekologik   qarashlarini   avlodlarga   yetkazuvchi   va   shu
qarashlar   asosida   chorvachilik   kasbiga   muhabbatni,   ekologik   tuyg’ularni
tarbiyalashda beqiyos qimmatga ega bo’lgan ot, uloqcha, sigir, ho’kiz, qo’y, echki,
tuya,   biya,   kiyik,   quralay,   eshak,   xo’tik,   qo’zichoq,   xo’roz,   jo’ja,   qaldirg’och,
laylak, turg’ay, bedana, kaptar, qarg’a, quyon, bo’ri, mushuk, it singari hayvonlar
va   qushlar,   shuningdek,   hasharotlar   (kapalak,   bolari,   ninachi,   chumoli,   xonqizi kabi) haqidagi bunday qo’shiqlar kam yozib olingan, hayvonot olamini e’zozlovchi
bunday qo’shiqlarning kattagina qismi bizgacha yetib kelmagan. Shunga qaramay,
o’ziga   xos   murakkabliklarga   ega   bu   mehnat   turi   jarayonida   ham   rang-barang
qo’shiqlar yaratilgan va ijro etib kelingan. Bu jihatdan, ayniqsa, sigir, qo’y, echki,
biya,   tuya   singari   hayvonlarni   iydirishga   xizmat   qiluvchi   sog’im   qo’shiqlari
ayricha jozibaga egaligi bilan ajralib turadi. 
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Furqat. Muhabbat yo'lida, she’rlar-Toshkent.Yangi asr avlodi.2009. 
2.   Maxmidjonov,   S.   (2023).   O'ZBEK   ADABIYOTIDA   ZIYOLI   OBRAZINING
GENEZISI. Zamonaviy ilm-fan va tadqiqotlar, 2(6), 1231-1235. 
3. Maxmidjonov, S. D. O. G. L. (2023). O ‘ZBEK ADABIYOTSHUNOSLIGIDA
BADIIY   OBRAZ   MASALASINING   QIYOSIY   TALQINI.   Oriental   renaissance:
Innovative, educational, natural and social sciences, 3(6), 520-524.
4.   Maxmidjonov,   Shoxruxbek   Dilshod   O‘G‘Li   (2023).   O‘ZBEK
ADABIYOTSHUNOSLIGIDA   BADIIY   OBRAZ   MASALASINING   QIYOSIY
TALQINI.   Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social
sciences, 3 (6), 520-524. 
5.   Maxmidjonov,   S.   (2023).   THE   GENESIS   OF   THE   IMAGE   OF   AN
INTELLECTUAL   IN   UZBEK   LITERATURE.   Modern   Science   and   Research,
2(6), 1231-1235. 
6. Makhmidjonov, S. (2021). Artistic Interpretations Of The Edges Of The Human
Psyche.  Интернаука , (15-3), 75-76. 
7.   Sabirdinov,   A.   (2019).   Sketches   to   the   novel   “Night   and   day”   by   Chulpan.
Scientific journal of the Fergana State University, 1(6), 119-120. 
8. Oripova, G. (2019). UZBEK POETRY AND THE WORLD LITERATURE IN
THE   YEARS   OF   INDEPENDENCE.   Scientific   Journal   of   Polonia   University,
32(1), 116-120.  9. Qosimov, A. A. (2020). "DORIAN GREYNING SURATI" VA "OYNADAGI
ODAM"ROMANLARIDA   RAMZIY   IFODANING   O'ZIGA   XOS
XUSUSIYATLARI VA O'XSHASHLIKLARI.   Nazariy Va Amaliy Fan, (5), 590-
592

Furqat lirikasining janriy tabiati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский