Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 178.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Tolibova Mahsuna

Ro'yxatga olish sanasi 29 Oktyabr 2024

0 Sotish

G. Olport nazariyasi. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasi

Sotib olish
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
PSIXOLOGIYA VA SOTSIOLOGIYA KAFEDRASI
PSIXOLOGIYA TA’LIM YO’NALISHI
«BOSHQARUV VA IJTIMOIY SOHALARDA PSIXOLOGIK XIZMAT»
FANIDAN
«G.OLPORT NAZARIYASI.O’ZINI-O’ZI KAMOL TOPTIRISH
NAZARIYASI» MAVZUSIDAGI
 TOLIBOVA MAHSUNA MUSTAFOYEVNA
Bajaruvchi: _______________________________________________
Ilmiy rahbar: _____________________________________________
Kurs ishi psixologiya va sotsiologiya kafedrasida bajarildi.
Kafedra mudiri: ____________ __________Kurs ishi himoya qilingan sana ___________ Kurs ishi bahosi ____________
Komissiya raisi: _________________________
A’zolari: _________________________
_________________________
Buxoro 2024.y MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………..………..….…… 3
I   bob.   G.   Allportning   o’zini-o’zi   kamol   toptirish   nazariyasining   umumiy
ko’rinishi…………………………………………………..………..…….….. 5
1.1. G. Allportning hayoti va ilmiy faoliyati………………………… ………...5
1.2.   O’zini-o’zi   kamol   toptirish   nazariyasining   shakllanishi   va   asosiy
tamoyillari……………………………………………………..………..
……...10 XULOSA …………………………………………………………………….
.17
II   bob.   O’zini-o’zi   kamol   toptirish   nazariyasining   amaliy   qo’llanilishi .
………………………………………………………………….18
2.1.   O’zini-o’zi   kamol   toptirish   jarayonida   shaxsning   ijtimoiy   muhit   bilan
munosabatlari.…………………….………………..………………………..…18
2.2.   Kamol   toptirish   nazariyasining   zamonaviy   psixologiyadagi   o’rni   va   ahamiyati.
…………………….………………..………………………..….…..26
XULOSALAR …………….………………..………………………..….…30-31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI ……….…………… 33
1 KIRISH
    Mavzuning dolzarbligi.   Allportning fikriga ko'ra, inson shuningdek, u o'ziga xos
xususiyatlar   yoki   shaxsiy   moyillik   deb   atagan   boshqa   xususiyatlarni   rivojlantiradi.
Psixolog   bu   xususiyatni   odamning   ma'lum   bir   tarzda   javob   berishi   kerak   bo'lgan
moyilligi, munosabati yoki moyilligi deb ta'rifladi.
  Bu ekspresiv va moslashuvchan xatti-harakatlarning ekvivalent shakllarini boshlash
va  boshqarish   bilan   birga  ko'plab   stimullarni  funktsional  ekvivalentlarga  aylantirish
qobiliyatiga   ega   bo'lgan   umumlashtirilgan   va   lokalizatsiya   qilingan   neyropsik
tizimdir.   Ekspresiv   xulq-atvorda,   u   bunday   xatti-harakatlarning   "qanday"   bajarilishi
bilan bog'liq. Adaptiv xulq-atvorda bu "nima", ya'ni mazmunini anglatadi.
  Bu   shuni   anglatadiki,   bir   necha   kishi   bir   xil   faoliyatni   amalga   oshirishi   mumkin,
ammo   juda   boshqacha   yo'llar   bilan.   Masalan,   "nima"   suhbat   bo'lishi   mumkin   va
"qanday" bu qanday amalga oshiriladi, bu g'ayratli, xotirjam yoki tajovuzkor bo'lishi
mumkin.   Gapirish   moslashuvchan   komponent   bo'lib,   uni   amalga   oshirish   usullari
ekspression  komponent  hisoblanadi. Allport  o'z nazariyasida individual  xususiyatlar
va   umumiy   belgilar   o'rtasidagi   farqni   taklif   qiladi.   Birinchisi,   madaniyati,   tili   yoki
etnik kelib chiqishi bir xil bo'lgan odamlar guruhiga tegishli bo'lgan xususiyatlardir.
Ikkinchisi   individual   tajribalar   asosida   shaxsiy   xulq-atvor   majmuasini
shakllantiruvchi xususiyatlardir.
      Kurs   ishining   maqsadi:   G.Olport   nazariyasi.   O’zini-o’zi   kamol   toptirish
nazariyasini o’rganish.
   Kurs ishining obyekti:  G.Olport nazariyasi. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasi.
Kurs   ishining   predmeti:   G.Olport   nazariyasi.   O’zini-o’zi   kamol   toptirish
nazariyasini o’rganish jarayoni.
Kurs ishining vazifalari:
- G.Olport nazariyasini ko’rsatib berish;
- G.Olport nazariyasi. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasini o’rganish;
2 - G.Olport nazariyasi. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasini  umumiy aniqligi
yoritib berish;
- O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasini yoritib berish. 
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   2   bob,   4   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat. 
3 I BOB. G. Allportning o’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasining umumiy
ko’rinishi
1.1.G. Allportning hayoti va ilmiy faoliyati.
  Psixolog har bir inson aslida o'ziga xos xususiyatlarga ega degan pozitsiyani himoya
qiladi. Xususiyatlarning chindan ham noyobligini tushunishning bir usuli - bu boshqa
odamlarning   bilimlari   bilan   hech   kim   o'rganmasligini   anglaganimizda.   Allport   o'z
nazariyasini   sinab   ko'rish   uchun,   boshqa   elementlar   qatorida   intervyu   olish,   xatlar
yoki   gazetalarni   tahlil   qilish   orqali   yagona   shaxsni   o'rganishga   qaratilgan   bir   qator
usullardan boshqa narsa bo'lmagan ideografik usullardan foydalangan.
   Bugungi kunda ushbu usul sifatli deb nomlanmoqda. Shunga qaramay, Allport har
qanday   madaniyat   ichida   umumiy   xususiyatlar   mavjudligini   ham   tan   oladi.   Muallif
individual   xususiyatlarni   uch   turga   ajratadi:   asosiy,   markaziy   va   ikkinchi   darajali.
Kardinal   xususiyatlar   -   bu   har   bir   kishining   xulq-atvorida   ustunlik   qiluvchi   va
shakllantiruvchi   xususiyatlar.   Ushbu   turdagi   xususiyat   inson   hayotini   amalda
belgilaydigan   xususiyatdir.   Ushbu   xususiyatni   misol   qilish   uchun   Joan   of   Arc
(qahramon   va   qurbon   bo'lgan),   Tereza   Ona   (diniy   xizmat)   yoki   Markiz   de   Sad
(sadizm) kabi o'ziga xos tarixiy shaxslardan foydalaniladi. Allport shuningdek, ba'zi
xususiyatlar   boshqalarnikiga   qaraganda   propriumga   (o'z   shaxsiga)   bog'liqligini
ta'minlaydi.   Bunga   sub'ektning   xatti-harakatlaridan   kelib   chiqadigan
individuallikning xarakterli xususiyatlari keltirilgan. Ular shaxsiyatning asos toshidir.
    Shaxsni   tavsiflashda   ko'pincha   bemani,   aqlli,   uyatchan,   vaxshiy,   uyatchan,
g'iybatchi va hokazo kabi markaziy xususiyatlarga ishora qiluvchi so'zlar ishlatiladi.
Allportning   kuzatuviga   ko'ra,   aksariyat   shaxslar   ushbu   xususiyatlarning   beshdan
o'ntagacha bo'lgan xususiyatlarga ega.
    Ikkilamchi   belgilarning   holati   boshqacha.   Bular   unchalik   aniq   emas,   chunki   ular
ozroq   darajada   o'zini   namoyon   qiladi.   Shuningdek,   ular   ma'lum   bir   shaxsning
shaxsini   aniqlashda   kamroq   ahamiyatga   ega.   Ular,   odatda,   shaxsiy   did   va   e'tiqod
bilan bog'liq bo'lsa-da, odamlarning hayotiga kamroq ta'sir ko'rsatadi.
4  Allport uchun yaxshi rivojlangan propriumga ega bo'lgan shaxslar, shuningdek, turli
xil xulq-atvorga ega bo'lganlar psixologik etuklikka erishdilar. Ushbu atama psixolog
tomonidan ruhiy salomatlikni tavsiflash uchun ishlatilgan.
  Gordon   Allport   (1897-1967)   o'zini   shaxsni   o'rganishga   bag'ishlagan   amerikalik
psixolog   edi.   Darhaqiqat,   u   tez-tez   shaxs   psixologiyasini   rivojlantirishning   asosiy
belgilaridan biri sifatida tilga olinadi. U psixoanalistlar maktabi bilan ham, xulq-atvor
maktabi bilan ham rozi emas edi, chunki u birinchisi insonni juda chuqur, ikkinchisi
esa yuzaki darajadan o'rganadi deb o'ylardi. 
  Gordon   Allport   1920   yildan   avtonom   psixologik   intizom   sifatida   tashkil   etilgan
shaxs psixologiyasi sohasidagi faoliyati uchun tan olingan. Ushbu psixolog o'z ishida
insonning   individual   xulq-atvorining   o'ziga   xosligini   ta'kidlash   bilan   shug'ullanadi.
Shuningdek, u  Freyd  nazariyasini,  radikal  bixeviorizmni  va  hayvonlar  xulq-atvorini
kuzatishga asoslangan shaxsiyatning barcha nazariyalarini tanqid qiladi.
    Tug'ilish   va   bolalik.   Gordon   Uillard   Allport   asli   AQShning   Indiana   shtatidagi
Montezuma   shahridan.   U   1897   yil   11   noyabrda   tug'ilgan   va   1967   yil   9   oktyabrda
Massachusets shtatidagi Kembrijda vafot etgan. Allport to'rt birodarning eng kichigi
edi. Olti yoshida ular Ogayo shtatiga ko'chib o'tdilar. Uning ota-onasi  Nelli  Edit  va
mamlakat shifokori bo'lgan Jon Edvards Allport edi.
    O'sha   paytda   tibbiy   muassasalar   etarli   emasligi   sababli,   otasi   o'z   uyini   vaqtincha
kasalxonaga   aylantirgan.   Shunday   qilib,   Allport   bolaligini   hamshiralar   va   bemorlar
orasida   o'tkazdi.   U   biograflar   tomonidan   yolg'iz   bolaligida   yashagan,   o'zini   tutib
turadigan   va   juda   bag'ishlangan   bola   sifatida   ta'riflagan.   O'smirlik   davrida   Allport
o'zining   matbaa   kompaniyasini   ochdi   va   o'rta   maktab   gazetasida   muharrir   bo'lib
ishlagan.
   1915 yilda, 18 yoshida, u o'z sinfining ikkinchisi bo'lgan Glenvil institutini tugatdi.
Allport uni Garvard universitetiga olib borgan, u erda katta akalaridan biri Floyd 
   Genri Allport psixologiya ixtisosligi bo'yicha doktorlik dissertatsiyasini  o'qiyotgan
joyda.   Garvardda   ishlagan   yillarida   Allport   Ugo   Myunsterberg   bilan   o'qidi   va
Langfeld   bilan   eksperimental   psixologiyani   kashf   etdi.   Shuningdek,   u   Xolt   bilan
5 epistemologiya va psixologiya tarixi bilan tanishdi. O'sha paytda u chet ellik talabalar
uchun   ijtimoiy   axloq   bo'limiga   qarashli   ijtimoiy   xizmat   bilan   ham   shug'ullangan.
Keyinchalik, Allport Talabalar armiyasining o'quv korpusida harbiy xizmatni o'tagan.
1922 yilda u psixologiya fanlari doktori unvoniga sazovor bo'ldi va o'zining tezislari
uning kasbiy faoliyatiga asos bo'ladigan shaxsiy xususiyatlarga bag'ishlandi.
   O'qishni tugatgandan so'ng u Berlin, Gamburg va Kembrijda yashagan. Bu so'nggi
joyda   u   S.Shtumf,   M.Vertxaymer,   M.Dessoir,   E.Yaensch,   V.Kohler,   X.Verner   va
V.Stern   singari   shaxslar   bilan  o'qish   imkoniyatiga   ega   bo'ldi.  1924   yilda  u   Garvard
universitetiga qaytib keldi va u erda 1926 yilgacha dars berdi.
   Birinchi shaxsiyat kursi. Garvardda o'qigan birinchi dars Allport "Shaxsiyat: uning
psixologik   va   ijtimoiy   jihatlari"   deb   nomlangan.   Bu,   ehtimol   Amerika   Qo'shma
Shtatlarida o'qitiladigan shaxs psixologiyasining birinchi kursi edi.
O'sha yillarda Allport klinik psixolog bo'lgan Lufkin Gouldga uylandi. Ularning o'g'li
bor edi, keyinchalik u pediatrga aylandi.
Keyinchalik Allport AQShning Nyu-Xempshir shtatida joylashgan Dartmut kollejida
ijtimoiy psixologiya va shaxsiyat  bo'yicha dars berishga  qaror qildi. U erda to'rt  yil
yashadi va shu vaqtdan so'ng u yana bir bor Garvard universitetiga qaytib keldi va u
erda karerasini yakunladi.
Allport 1930-1967 yillarda Garvard Universitetining nufuzli va taniqli a'zosi bo'lgan.
1931 yilda Garvard Sotsiologiya bo'limini tashkil etgan qo'mitada ishlagan. Bundan
tashqari,   1937-1949   yillarda   u   muharrir   bo'lgan   Anormal   va   ijtimoiy   psixologiya
jurnali.
APA prezidenti va boshqa tashkilotlar.
1939   yilda   u   Amerika   Psixologik   Assotsiatsiyasi   (APA)   prezidenti   etib   saylandi.
Ushbu   tashkilotda   Allport   chet   el   valyutalari   bilan   shug'ullanadigan   bo'lim   uchun
mas'ul edi.
  Ushbu   lavozimdan   u   natsizm   kelishi   sababli   Evropadan   qochishga   majbur   bo'lgan
ko'plab   evropalik   psixologlar   uchun   yordam   olish   uchun   juda   ko'p   ishladi.   Allport
ularga AQSh yoki Janubiy Amerikada boshpana izlashga yordam berdi.
6   Faoliyati   davomida   Allport   ko'plab   tashkilotlar   va   uyushmalarning   prezidenti
bo'lgan. 1943 yilda u Sharqiy psixologik assotsiatsiyasining prezidenti  etib saylandi
va   keyingi   yili   ijtimoiy   masalalarni   psixologik   o'rganish   jamiyatining   prezidenti
bo'ldi.
  Asosiy ishlar va tan olinishlar.
1950 yilda Allport o'zining eng dolzarb asarlaridan birini nashr etdi Shaxs va uning
dini (Shaxs va uning dini). 1954 yilda u nashr etdi Xurofotning tabiati (Xurofotning
tabiati), unda u Ikkinchi Jahon urushi paytida qochqinlar bilan ishlash tajribasi haqida
gapiradi.
  1955   yilda   u   yana   bir   kitobni   nashr   etdi:   Shaxsiyat   psixologiyasi   uchun   asosiy
fikrlar,   bu   uning   eng   taniqli   asarlaridan   biriga   aylandi.   1963   yilda   u   Amerika
Psixologik Assotsiatsiyasining Oltin medali mukofotiga sazovor bo'ldi. Keyingi yili u
"A'lochi ilmiy hissalari uchun" APA mukofotiga sazovor bo'ldi.
O'lim.
  Allport 1967 yilda o'pka saratoni natijasida vafot etdi. U 70 yoshda edi.
G.Olportning   xizmatlari   hisobida   o’tgan   asrning   30-yillariga   qadar   Garvard
universitetida   shaxs   psixologiyasi   amerika   psixologiyasida   bir   tizimga   keltirishga
erishildi.   Buning   uchun   tadqiqot   ishlari,   o’quv   kurslari   va   ilmiy   jurnallar   nashr
etishga erishildi. Shaxsni baholash metodlari. Shaxsni nazariy o’rganish oqibatda uni
baholash metodlari shakllantrildi. Ushbu metodlar o’zining ob’ektivligi, ishonchliligi
va aniqligi bilan farq qiladi. Metodlar o’z navbatida shaxsni o’rganish nazariyalariga
muvofiqdir.
7 1.2. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasining shakllanishi va asosiy tamoyillari.
    Shaxsiyat:   psixologik   talqin,   1937   yilda   nashr   etilgan   "Allport"   "shaxsiyat"
atamasining   ellikga   yaqin   ma'nosini   va   shu   bilan   bog'liq   bo'lgan   "o'zlik"   ("o'zini"),
"xarakter" yoki "shaxs" kabi boshqa ma'nolarni tavsifladi.
Allport   uchun   shaxsiyat   har   bir   shaxsning   psixofizik   tizimlari   tarkibiga   kiradigan,
ularning   atrof-muhitga   moslashishini   belgilaydigan   dinamik   tashkilotdir.   Ushbu
ta'rifda psixolog shaxsiyat har bir shaxsda turlicha bo'lishini ta'kidlaydi.
 Uning uchun inson xulq-atvorini o'rganishda qo'llanilgan nazariy modellarning hech
biri shaxsni anglash uchun foydali asos bo'lmadi. Allport shaxsiyatni o'rganish faqat
empirik nuqtai nazardan amalga oshirilishi mumkinligiga ishongan.
  Odamlarning   motivlaridan   biri   biologik   hayot   ehtiyojlarini   qondirish   bilan   bog'liq.
Ushbu insoniy xatti-harakat  Allport tomonidan fursatchi  faoliyat  deb ta'riflangan va
unga   ko'ra   u   reaktivligi,   o'tmishga   yo'nalishi   va   biologik   mazmuni   bilan   ajralib
turadi.
  Biroq, Allport fursatchi  faoliyat odamlarning aksariyat  xatti-harakatlarini tushunish
uchun   juda   muhim   emas   deb   o'ylardi.   Uning   fikriga   ko'ra,   odamlarning   xatti-
harakatlari boshqacha turtki bilan qo'zg'atilgan, bu o'zlikni ifodalovchi shakl sifatida
ko'proq ishlaydi.
  Ushbu   yangi   g'oya   o'z   operatsiyasi   yoki   proprium.   Ushbu   funktsionallik,
fursatparvarlikdan   farqli   o'laroq,   o'z   faoliyati,   kelajakka   yo'naltirilganligi   va
psixologik xususiyati bilan ajralib turadi.
Propium.
  Shaxsiyatni rivojlantirishda fursatchi faoliyatning bunday muhim rol o'ynamasligini
ko'rsatish   uchun,   Allport   o'z   shaxsiyati   yoki   o'ziga   xoslik   tushunchasini   aniq
belgilashga   e'tibor   qaratdi.   Uni   tavsiflash   uchun   u   ikkita   nuqtai   nazar   bilan   ishladi:
biri fenomenologik, ikkinchisi funktsional.
  Fenomenologik nuqtai nazardan u o'zini o'zi boshdan kechirgan, ya'ni his etiladigan
narsa deb ta'riflagan. Mutaxassisning fikriga ko'ra, o'zini o'zi tajribaning inson zarur
8 deb   biladigan   jihatlaridan   tashkil   topgan.   Funktsional   nuqtai   nazardan,   men
hayotning muayyan daqiqalarida paydo bo'ladigan etti funktsiyaga ega. Bular:
 Tana hissi (dastlabki ikki yil ichida)
O'zining shaxsiy guvohnomasi (dastlabki ikki yil ichida)
O'z-o'zini   hurmat   qilish   (ikki   yoshdan   to'rt   yoshgacha)O'z-o'zini   kengaytirish   (to'rt
yoshdan olti yoshgacha)
O'zimning imijim (to'rt yoshdan olti yoshgacha)
Ratsional moslashuv (olti yoshdan o'n ikki yoshgacha)
O'z-o'zini harakat qilish yoki kurash (o'n ikki yildan keyin)
  Shaxsni rivojlantirishning umumiy tamoyillarini (masalan, motivlarning funktsional
avtonomligi   printsipi,   umumiy   shaxsiy   xususiyatlar   -   xususiyatlar,   munosabatlar,   I)
ta'kidlab,   biz   muqarrar   ravishda   ilmiy   ma'lumotlarni   tahlil   qilishning   nomotetik
usulidan   foydalanamiz.   Lekin   shaxsni   sifat   jihatidan   tahlil   qilishda   biz   uning
xossalari   va   sifatlarining   o’ziga   xos   tashkil   etilishi,   o’ziga   xos   xulq-atvor   uslubi,   I.
tuzilishi   bilan   duch   kelamiz.   Shaxsni   shu   nuqtai   nazardan   o’rganish   idografik
metoddan foydalanishni taqozo etadi. "maxsus", "yakka", "individual" tushunchalari.
Nafaqat shaxsiy xususiyatlarning alohida kombinatsiyasi individual bo'lishi mumkin,
balki   uning   rivojlanish   yo'li,   yo'nalishi   ham   bo'lishi   mumkin,   shu   bilan   birga
bosqichdan bosqichga o'tish printsipi umumiy bo'lib qoladi.
Allport   shaxsning   rivojlanish   jarayonini   birlik   shaklining   o'zgarishi,   shaxsning
yaxlitligi boshqasiga o'zgarishi bilan taqqoslaydi. U shaxs birligi rivojlanishining uch
bosqichini ajratadi:
bola bosqichi;
nisbiy farqlanish bosqichi;
yaxlit birlik bosqichi.
  Birinchi   bosqichda   bola   dinamik   birlik   vazifasini   bajaradi,   deyarli   barcha
vaziyatlarda bir butun sifatida javob beradi, hamma narsa yoki hech narsa. Ikkinchi
bosqichda bu dinamik birlik buziladi va individual motivatsion tarkibiy qismlarning
farqlanishi   va   bo'linishi   yuzaga   keladi   (o'smirlik   davrida   maqsadlar,   motivlar   va
9 munosabatlar   tuzilmagan   bo'lib   chiqishi   mumkin).   Uchinchi   bosqichda   muloqot   va
faoliyat   jarayonida   shaxsning   individual   xususiyatlarining   differentsiatsiyasi   va
bo'ysunishi   asosida   o'z-o'zini   tuzilishi   shaklida   alohida   markaz   bilan   yaxlit   birlik
shakllanadi.“Differentsiyaning   rivojlanishi   bilan.   va   integratsiya,   o'z-o'zini
anglashning   muhim   yadrosi   asta-sekin   rivojlanadi"   (Allport   G.   Personality.   N.Y.,
1938, 345-bet). O'z-o'zini anglash shaxsning belgilangan maqsadlarga intilishi uchun
zarurdir.   Bu   xususiyat   "men"   ga   xosdir.   "Men"   inson   ega   bo'lishi   mumkin   bo'lgan
birlikning sub'ektiv tartibga soluvchisidir"  
  Har   qanday   odam   o'zini   ma'lum   bir   doimiylik   bilan   tutadi   va   boshqalarga
o'xshamaydi.   Allport   buni   shaxsning   eng   to'g'ri   "tahlil   birligi"   deb   hisoblagan
"xislatlar" kontseptsiyasida tushuntiradi. Shaxsiy xususiyat nima? Allport xususiyatni
"turli   xil   funktsional   jihatdan   ekvivalent   stimullarni   tarjima   qilishga   va
moslashuvchan   va   ekspressiv   xatti-harakatlarning   ekvivalent   (asosan   barqaror)
shakllarini   rag'batlantirish   va   boshqarishga   qodir   bo'lgan   neyropsik   tuzilma"   deb
ta'riflagan.   Oddiy   qilib   aytganda,   Xususiyat   -   bu   turli   xil   vaziyatlarda   o'zini   xuddi
shunday  tutishga   moyillik.   Misol   uchun,  agar   kimdir  tabiatan  qo'rqoq  bo'lsa,   u  juda
ko'p turli vaziyatlarda va hokazolarda xotirjam va o'zini tutib turishga moyil bo'ladi.
Allport   nazariyasida   aytilishicha,   inson   xatti-harakati   vaqt   o'tishi   bilan   va   turli
vaziyatlarda nisbatan barqaror bo'ladi.
  Xususiyatlar   bir   nechta   stimullarni   o'zgartiradigan   va   bir   nechta   ekvivalent
javoblarni keltirib chiqaradigan psixologik xususiyatlardir. Allportning fikriga ko'ra,
shaxsiy   xususiyatlar   umumlashtirilgan   va   doimiydir.   Bir   nechta   ogohlantirishlarga
javob berishda o'xshashlikni ta'minlash orqali, shaxsiy xususiyatlar xatti-harakatlarda
sezilarli izchillikni ta'minlaydi. Shaxsiy xususiyat - bu har xil ekvivalent vaziyatlarda
xatti-harakatlarimizning   doimiy,   barqaror,   tipik   xususiyatlarini   belgilaydigan   narsa.
Bu   bizning   "shaxsiyat   tuzilishimiz"   ning   muhim   qismidir.   Shu   bilan   birga,   shaxsiy
xususiyatlar   ham   inson   xatti-harakatida   hal   qiluvchi   bo'lishi   mumkin.   Allport   buni
tan oladi   individual xususiyatlar   ijtimoiy vaziyatlarda mustahkamlangan.
10 G. Allportning fikricha, shaxs dinamik (motivatsiyalangan) rivojlanayotgan tizimdir.
Shaxsni   tushunishning  kaliti  insonning  istiqbolli   maqsadlari, uning  niyatlari   bo'lishi
kerak.   G.Olport   fikricha,   inson   o’tmishdan   xoli   –   o’tmish   bilan   aloqalar   funksional
emas,   tarixiydir.   G.Ollportning   shaxs   faoliyatini   uning   muhim   xususiyati   sifatida
tushunishining   eng   yorqin   ifodasi   u   tomonidan   kiritilgan   motivlarning   funksional
avtonomligi   tamoyilidir.   U   inson   motivatsiyasining   kelib   chiqishi   haqidagi
psixoanalitik   nuqtai   nazar   bilan   bahslashmaydi,   balki   asosiy   qo'shimchani   kiritadi.
Rivojlanish   jarayonida   dastlabki   instinktiv   energiya   o'zgaradi,   turli   motivlar
shakllanadi. Ba'zi motivlar boshqalardan kelib chiqadi, g'oyib bo'ladi, ulardan ajralib
chiqadi   (bu   ularning   differentsiatsiyasi   va   integratsiyasi   orqali   sodir   bo'ladi)   va
funktsional   jihatdan   avtonom,   ya'ni   asl   asosiy   motivlardan   mustaqil   bo'ladi.
Motivlarning   funktsional   avtonomligi   g'oyasi,   nima   uchun   kattalar   uchun   asosiy
birlamchi biologik ehtiyojlar bir xil ekanligi bilan bir qatorda juda keng va xilma-xil
motivlarga   ega   ekanligini   tushuntiradi.   Motivatsiya   har   doim   hozirgi   vaqtda
lokalizatsiya   qilinadi   va   o'tmishga   emas,   balki   kelajakka   qaratilgan,   chunki   u
allaqachon o'tmishdan funktsional jihatdan mustaqildir.
 G. Allportning kontseptsiyasiga ko'ra, norma va patologiya, bola va kattalar, hayvon
va  odam   o'rtasida   sezilarli   farq   mavjud.  Psixoanaliz   kabi   nazariyalar   bezovtalangan
yoki patologik xulq-atvorni ifodalashda juda samarali bo'lishi mumkin, ammo oddiy
xatti-harakatni   ko'rib   chiqishda   juda   kam   foyda   keltiradi.   Xuddi   shunday,   go'daklik
yoki   erta   bolalik   haqida   to'liq   adekvat   tushunchalarni   beradigan   nazariyalar
kattalarning xatti-harakatlarini tushuntirish uchun etarli emas.
  G.Olport tabiiy fanlardan keng qarz olishga ham doimiy ravishda qarshi chiqadi. U
tabiiy   fanlarda   foydali   bo’lgan   tadqiqot   usullari   va   nazariy   modellari   insonning
murakkab   xatti-harakatlarini   tushuntirishda   faqat   adashishi   mumkinligiga   ishonch
hosil qiladi.
  G.Olport   nazariyasi   inson   xulq-atvorini   o’rganishga   gumanistik   va   individual
yondoshuvlar   yig’indisidir.   Gumanizm   insonning   barcha   tomonlarini,   shu   jumladan
11 shaxsiy   o'sish,   o'zini   engish   va   o'zini   o'zi   amalga   oshirish   imkoniyatlarini   ochib
berishga   urinishda   namoyon   bo'ladi.   Individual   yondashuv   Allportning   haqiqiy,
konkret   shaxsning   rivojlanishini   tushunish   va   bashorat   qilish   istagida   namoyon
bo'ladi. G. Allportning nazariy yo'nalishining o'ziga xos xususiyati uning inson xatti-
harakati   har   doim   shaxsiy   xususiyatlarning   u   yoki   bu   konfiguratsiyasining   natijasi
ekanligiga ishonchidir.
  G.Olport o'z nazariyasini ishlab chiqish jarayonida shaxs hodisasining ko'plab ta'rif
va   talqinlarini   tahlil   qildi.   Ushbu   ishning   natijasi   shaxsiyatni   uning   xarakterli   xatti-
harakati va tafakkurini belgilaydigan shaxs ichidagi psixofizik tizimlarning dinamik
tashkiloti   sifatida   o'ziga   xos   ta'rifi   edi.   "Dinamik   tashkilot"   atamasi   shaxsning   turli
elementlarini   birlashtiruvchi   va   tartibga   soluvchi   qandaydir   asosiy   tuzilma   mavjud
bo'lsa,   inson   xatti-harakatlarining   doimiy   o'zgarishi   va   evolyutsiyasini   anglatadi.
Muallifning   "psixofizik   tizimlar"   ni   eslatishi   tana   qat'iyatini   hisobga   olishni
anglatadi.   Ushbu   ta'rifning   asosiy   mohiyati   shaxsiyatda   tegishli   rag'batlantirishlar
paydo   bo'lganda,   shaxsning   haqiqiy   tabiati   namoyon   bo'ladigan   harakatlarga   turtki
beradigan aniqlovchi tendentsiyalarning mavjudligidir.
 G.Ollportning fikricha, shaxsning tuzilishi uning neyrofiziologik asosga ega bo`lgan,
hayot   davomida   shakllanadigan   va   insonning   xulq-atvor   reaktsiyalarining   butun
spektrini   belgilaydigan   xususiyatlar   majmui   bilan   belgilanadi.   G.Ollport   bo'yicha
shaxs   tuzilishini   o'rganishga   kirishishdan   oldin,   shaxsiy   xususiyat   qanday   talqin
qilinishini ko'rib chiqaylik.
 Umumiy ma'noda xususiyat - bu turli xil vaziyatlarda o'zini bir xil tutishga moyillik.
Allport   nazariyasida   aytilishicha,   insonning   xulq-atvori   vaqt   va   turli   vaziyatlarda
nisbatan barqarordir. Xususiyatlar bir nechta stimullarni o'zgartiradigan va bir nechta
ekvivalent javoblarni keltirib chiqaradigan psixologik xususiyatlardir. Xususiyatni bu
tushunish   turli   xil   stimullar   bir   xil   javoblarni   keltirib   chiqarishi   mumkinligini
anglatadi.   Shaxsiy   xususiyatlar   o'xshashlikni   anglash   asosida   shakllanadi:   odam
tomonidan   ekvivalent   sifatida   qabul   qilingan   bir   qator   vaziyatlar   ma'lum   bir
12 xususiyatning   rivojlanishiga   turtki   beradi,   keyinchalik   uning   o'zi   o'zining   namoyon
bo'lishida shunga mos keladigan har xil xatti-harakatlarni boshlaydi va shakllantiradi.
xususiyat. Bir  xususiyat  bilan birlashtirilgan va vositachilik qilingan rag'batlantirish
va   javoblarning   ekvivalentligi   haqidagi   ushbu   kontseptsiya   Allportning   shaxsiyat
nazariyasining asosiy tarkibiy qismidir.
  Shuni   ta'kidlash   kerakki,   shaxsiyat   xususiyatlari   tegishli   tashqi   stimullarni   "talab
qiladi", ya'ni odamlar o'zlarining xususiyatlarini namoyon etishga yordam beradigan
ijtimoiy vaziyatlarni faol ravishda qidiradilar (muloqot taklifiga faol javob beribgina
qolmay,   balki   uning   tashabbuskori   ham   bo'ladi).   o'zi).   Ushbu   ikki   komponent
funktsional jihatdan bir-biriga bog'langan.
  G.Ollport   nazariyasida   shaxs   xususiyatlarining   o’zi   o’zining   belgilovchi
xususiyatlariga ega.
1.   Shaxsiy   xususiyat   nafaqat   nominal   belgi,   balki   har   qanday   inson   hayotining
haqiqiy, hayotiy qismidir.
2. Shaxsiy xususiyat odatga qaraganda umumiyroq xususiyatdir. Shaxsiy xususiyatlar
bizning   xatti-harakatlarimizning   nisbatan   o'zgarmas   va   umumiy   xususiyatlarini
belgilaydi.
3. Shaxsiy xususiyat - bu xatti-harakatning harakatlantiruvchi yoki hech bo'lmaganda
belgilovchi   elementi;   xususiyatlar   odamlarni   shunday   xatti-harakatlarga   undaydi,
unda bu shaxsiy xususiyatlar to'liq namoyon bo'ladi.
4. Shaxsiy xususiyatlarning mavjudligi empirik tarzda o'rnatilishi mumkin
5. Shaxsiy xususiyat faqat boshqa xususiyatlardan nisbatan mustaqildir.
6.   Shaxs   fazilati,   ularning   ba'zilari   ijtimoiy   baholashga   tobe   bo'lib,   maqbul   va
nomaqbul   (masalan,   jasorat   va   qo'rqoqlik)   ga   bo'linganligiga   qaramasdan,   axloqiy
yoki ijtimoiy baholashning sinonimi emas.
7. Xususiyatni u mavjud bo'lgan shaxs kontekstida yoki jamiyatda keng tarqalganligi
nuqtai nazaridan ko'rib chiqish mumkin.
8. Harakatlarning shaxsiy xususiyatga mos kelmasligi uning yo'qligining isboti emas.
13   Shaxs   -   bu   shaxsning   o'zida   aniq   harakatlar   orqasida   yotgan   narsa.   Shaxsni   sof
faraziy tushuncha sifatida ta'riflashdan qochib, Allport bu shaxs bilan bog'liq bo'lgan
haqiqiy shaxs ekanligini ta'kidladi. Biroq, savol tug'iladi: bu narsaning tabiati nima?
Allport bu savolga takroriy tuzatishlar natijasida shaxsning aniq ta'rifini taklif qilish
orqali   javob   berdi:   "Shaxs   -   bu   shaxsning   o'ziga   xos   xulq-atvori   va   tafakkurini
belgilovchi psixofizik tizimlarning dinamik tashkilotidir". Bularning barchasi nimani
anglatadi?   Birinchidan,   "dinamik   tashkilot"   inson   xatti-harakati   doimo   rivojlanib,
o'zgarib turishini  ko'rsatadi;  Allport nazariyasiga  ko'ra, shaxs  statik mavjudot emas,
garchi   shaxsning   turli   elementlarini   birlashtiruvchi   va   tartibga   soluvchi   ba'zi   bir
asosiy tuzilma mavjud bo'lsa-da.
  Allport   o'zining   birinchi   kitobida   "Shaxs:   Psixologik   talqin"   shaxsiyatning   50   dan
ortiq turli  xil  ta'riflarini tasvirlab berdi va tasnifladi. U mavjud ta'riflarning adekvat
sintezini quyidagi iborada ifodalash mumkin degan xulosaga keladi: "Inson - ob'ektiv
voqelik". Bu ta'rif juda keng qamrovli bo'lgani kabi, noto'g'ri. Buni tan olgan Allport
o'zining   "shaxsiyat   nimadir   va   u   nimadir   qiladi"   degan   bayonotida   biroz   oldinga
bordi.
G.Olport   nazariyasi   inson   xulq-atvorini   o’rganishga   gumanistik   va   individual
yondoshuvlar   yig’indisidir.   Gumanizm   insonning   barcha   tomonlarini,   shu   jumladan
shaxsiy   o'sish,   o'zini   engish   va   o'zini   o'zi   amalga   oshirish   imkoniyatlarini   ochib
berishga   urinishda   namoyon   bo'ladi.   Individual   yondashuv   Allportning   haqiqiy,
konkret   shaxsning   rivojlanishini   tushunish   va   bashorat   qilish   istagida   namoyon
bo'ladi. G. Allportning nazariy yo'nalishining o'ziga xos xususiyati uning inson xatti-
harakati   har   doim   shaxsiy   xususiyatlarning   u   yoki   bu   konfiguratsiyasining   natijasi
ekanligiga ishonchidir.
14 XULOSA
G. Allportning o’zini-o’zi   kamol  toptirish  nazariyasi  shaxsiyatning   o’ziga xosligini,
shaxsiy   tajribalar   va   muhitning   ta'sirini   hisobga   olgan   holda   rivojlanish   jarayonini
ta'riflaydi.   U   shaxsning   o’zini   anglash   va   o’zini   rivojlantirishga   intilishini   asosiy
motiv sifatida ko’radi. Allportning fikricha, inson o’zligini to’liq anglaganida va o’z
imkoniyatlarini amalga oshirganida haqiqiy baxt va kamolotga erishadi.
Nazariya, shuningdek, individualizm va shaxsiy erkinlikni ta'kidlaydi, shuning uchun
har   bir   insonning   o’z   yo’lini   topish   jarayoni   muhim   ahamiyatga   ega.   O’zini-o’zi
kamol   toptirish,   Allport   fikricha,   turli   xil   ijtimoiy   va   psixologik   omillarning
kombinatsiyasi orqali amalga oshiriladi. 
  G.   Allportning   nazariyasi   shaxsiyat   rivojlanishi,   o’zini   anglash   va   jamiyat   bilan
o’zaro aloqalarning murakkabligini ifodalaydi.
G.   Allportning   shaxsiyat   nazariyasi   inson   shaxsiyatining   o’ziga   xosligini   va
rivojlanishini   ta'kidlaydi.   U   shaxsiyatni   individual   psixologik   tizim   sifatida   ko’rib,
shaxsning   o’zini  anglash  va  o’z  imkoniyatlarini  amalga   oshirishga  intilishini  asosiy
motiv   sifatida   belgilaydi.   Allport,   shuningdek,   ijtimoiy   va   muhit   ta'sirini   hisobga
olgan holda shaxsiyatning o’zgaruvchanligini va rivojlanishini o’rganadi.
Nazariyasi individualizm va shaxsiy erkinlikni muhim deb hisoblaydi, shuning uchun
insonning o’zini-o’zi kamol toptirish jarayoni katta ahamiyatga ega. Allport, haqiqiy
baxt   va   kamolotga   erishish   uchun   insonning   o’zligini   to’liq   anglashini   zarur   deb
biladi. 
Umuman olganda, G. Allportning nazariyasi shaxsiyatning murakkab tabiati va uning
ijtimoiy aloqalar bilan o’zaro bog’liqligini ochib beradi.
15 16 II BOB. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasining amaliy qo’llanilishi.
2.1. O’zini-o’zi kamol toptirish jarayonida shaxsning ijtimoiy muhit bilan
munosabatlari.
  Shaxs   kamoloti   jismoniy,   aqliy,   siyosiy,   xuquqiy,   axloqiy,   ekologik   va   estetik
jihatga   egaligi   bilai   tavsiflanadi.   Kamolotning   bu   jihatlari   notekis,   ya’ni   har   xil
sur’atda   kechadi.   Masalan,   odamning   jismoniy   kamoloti   50   ming   yil   oldin   qanday
bo’lgan   bo’lsa,   xozir   ham   deyarli   shunday   kechmoqda.   Biroq   odamning   aqliy
kamolotida   tafakkurning   rivojlanishi   hisobiga   juda   katta   ijobiy   (oldinga)   siljishlar
kuzatilgan.   Pedagogika   Shaxs   kamolotini   barcha   tarkibiy   qismlari   bilai   birgalikda
o’rganadi.
  Shaxsiing   shakllanishi   va   kamol   topishi   shaxe   kamoloti   darajasining   yuksalishiga
olib   keluvchi   miqdor   va   sifat   o’zgarishlari,   izchil   qayta   o’zgarishlar   jarayoni   bilan
tavsiflanadi.   Shaxs   kamoloti   haqida   bir   kancha   nazariyalar   vujudga   kelgan:   1.
preformistik   nazariya   -   jinsiy   (tuxum,   urug‗)   hujayralarda   embrion   rivojlanishi   va
undan   paydo   bo’ladigan   organizmning   xususiyatlarini   oldindan   belgilab   beruvchi
moddiy tuzilmalar mavjud bo’lishi xaqidagi ta’limot; odam Shaxsi oldindan berilgan
yoki   belgilab   qo’yilgan   ―dastur   asosida   shakllanishi   va   odamning   fazilatlari,‖
xususiyatlari   o’z-o’zidan   rivojlanishi,   tarbiya   va   ijtimoiy   sharoitlar   faqat   bunga
yordam  berishi  haqidagi  nazariya (Antoni  Levenguk, Marchello  Malpigi  va boshq).
2.   teologik   nazariya   -   Shaxs   kamolotining   ichki   dasturi   odamning   ilohiy   vazifasi,
burchi   bilan   bog‗liqligi,   ya’ni   Shaxs   kamolotini   Olloh   belgilashi.   Odam   —   ikki
ibtido, ya’ni jismoniy va ma’naviy manbalar (omillar) uyg‗unligidir. Ma’naviy ibtido
-   ―o’lmas   jon"   odamni   tabiatdan   ustun   qo’yadi,   Xudo   bilan   muloqot   qilishning
kafolati   bo’lib   xizmat   qiladi.   Inson   xayotining   ma’nosi   imon-e’tiqod   orqali   oshkor
bo’ladigan   ―o’ta   hissiy   olam ni   chuqur   tushunishdan   iborat   (F.   Akvinskiy,   J.	
‖
Mariten, D. Treysi va boshq.); 3. ekzistensialistik (o’ta   Shaxsiyatparastlik) nazariya
- jamiyat Shaxsga salbiy ta’sir qiladi va odam faqat undan ajralgan holda komillikka
erishadi, ya’ni uning o’zi va tabiat Shaxs kamolotini oldindan belgilaydi. Boshqacha
aytganda,   odamning   kamol   topishi   uchun   hech   narsa   va   hech   kimning   keragi   yo’q
17 (S.Kerkegor,   K.Yaspers,   M.Xaydegger   va   boshq.);   4.   biologik   nazariya-individning
homiladan   boshlab   rivojlanishi   odamning   tur   sifatida   taraqqiy   etishi   jarayonida
o’talgan boshqa barcha bosqichlarini takrorlaydi, ya’ni odam o’zida mavjud bo’lgan
tug‗ma   his-tuyg‗ular,   mayllar   va   extiyojlar   bilan   bog‗lik   hatti-harakatlar   (xulk-
atvor) asosida irsiyat (tabiat) qonunlariga muvofiq Shaxs sifatida kamol topadi (CH.
Darvin, I. Myuller. G. Xoll va boshq.)
5.o’z-o’zidan kamol   topish  nazariyasi   -  odam   faqat   irsiy  omillarga (ko’z rangi, qon
guruhi,   rezus-faktor,   shizofreniya   va   h.k.)   tayangan   holda,   ularning   ta’sirida
rivojlanadi,   kamol   topadi;   6.   psixoanalitik   (ruhiy   taxlil)   nazariya   -   ruhiy   quvvat
ta’siridagi   jinsiy   mayl   (istak,   intilish)   darajasi   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   odam
shunchalik tez rivojlanadi, kamol topadi (3. Freyd va boshq.)
  Shaxsning   o'zini   o'zi   takomillashtirish   muammosiga   e'tibor   shaxsning   ichki
faoliyatini,   uning   zaxiralarini   o'rganish,   ulardan   rivojlanish   jarayonida   shaxsning
mustaqilligini   oshirish   uchun   ulardan   maksimal   darajada   foydalanish   bilan   bog'liq
masalalarning dolzarbligi bilan bog'liq. Rivojlangan shaxs o'zini o'zi anglash, jamiyat
ideallarini   ongli   ravishda   chuqur   shaxsiy   qadriyat   yo'nalishlari   va   e'tiqodlariga
aylantirish istagini o'z ichiga olgan faoliyat bilan tavsiflanadi. Ichki aqliy faoliyatning
sababi aqliy rivojlanish xususiyatini belgilaydi, bu o'zini o'zi rivojlantirish, o'zini o'zi
faollashtirish, o'zini takomillashtirishda namoyon bo'ladi. G.Olport haqiqatni muhim
hodisa   -   insonning   o'z-o'zini   rivojlantirish   va   o'z-o'zini   harakat   qilishiga   bo'lgan
ehtiyoji va qobiliyati deb atadi.
  O'z-o'zini   bilish   -   o'zini   o'rganish,   shaxsiy   fazilatlarning   rivojlanish   darajasini
aniqlash.
 Introspektsiya   –   muayyan vaqt davomida harakatlarni belgilash va tahlil qilish va o'z
hayotidagi   faktlar.   O'z-o'zini   kuzatish   ma'lumotlarini   tahlil   qilganda,   odam   qaysi
fikrlar,   his-tuyg'ular,   fazilatlar   va   munosabatlar   harakatlar   bo'lganligini   ifodalashga
e'tibor   beradi.   O'z-o'zini   kuzatish   ko'pincha   o'zini   sinash   jarayonida   amalga
oshiriladi.
18   O'zini  sinash   -  ma'lum   bir  sifat  namoyon  bo'lishini   talab  qiladigan  vaziyatda  shaxs
tomonidan o'zini atayin cho'mdirish. O'zini sinab ko'rish holati u tomonidan maxsus
yaratilishi mumkin.
Introspektsiya   - xulq-atvor faktlarini, ularning ideal bilan o'zaro bog'liqligini tanqidiy
baholash.   O'z-o'zini   tahlil   qilish   idealni   aniqlash   -   axloqiy,   mehnat,   estetik   va
boshqalarni osonlashtiradi.   maktab yoshi   haqiqiy odamlar ham ideal bo'lishi mumkin
- ota-onalar, o'qituvchi; katta yoshlarda - kino va shou-biznes butlari, o'rtoqlar.
  O'z-o'zini   baholash   -   shaxsning   o'zini,   uning   imkoniyatlarini,   fazilatlarini,   boshqa
odamlar   orasidagi   o'rnini   baholash   qobiliyati   (A.   V.   Petrovskiy),   shuningdek   o'zini
bilish   natijasini   belgilash   (I.   I.   Chesnokova).   Bu   maktab   o'quvchilarining   o'zini
qadrlash,   individual   fazilatlar   va   ko'nikmalar,   harakatlar   va   harakatlar   standartlari
haqidagi g'oyalarini o'z ichiga olgan ko'pkomponentli shaxsiy ta'lim; ehtiyojlar, o'z-
o'zini bilish va o'zini qadrlash faoliyatiga qiziqish va ijodkorlik.
  Shaxsning   kundalik   hayotidagi   real   xulq-atvori   haqida   olingan   ma’lumotlar   L-
ma’lumotlar (life record data) deb nomlanadi. Agar ma’lumot to’plashning bu usulini
qisqacha   ta’riflaydigan   bo’lsak,   shuni   alohida   qayd   etish   lozimki,   bu   usul   tashqi
kuzatishlarga   va   shaxsning   ma’lum   bir   xatti-harakati   yoki   muvoffaqiyatini   qayd
etishga   tayanadi.   Lma’lumotlar   ko’pincha   boshqa   usul   orqali   olingan   natijalarning
validligini aniqlashda yordam berish uchun qo’llaniladi. Qayd etish lozim, ushbu usul
bir   qancha   kamchiliklarga   ega.   Birinchi   navbatda,   haddan   tashqari   sub’ektivlilikka
asoslanishini   –   uning   kamchiligi   sifatida   qayd   etish   mumkin.   Shu   o’rinda   Gordon
Olportning   Z.Freyd   bilan   uchrashuvidan   olingan   bir   misolni   keltirish   o’rinlidir.
G.Olport   talabalik   davrida   Z.Freydning  oldiga   o’zini   qiziqtirgan   savol   bilan   boradi.
Bu haqda   G.Olport shunday hikoya qiladi: «Freyd meni o’z xonasiga taklif qildi va
menga o’z fikrlarimni to’plab olish uchun imkon bergan misol jim qarab turdi. Men
noqulaylik sezib to’g‗ri kelgan mavzudan gap ochishga urundim va hozirgina yo’lda
kelayotib   kuzatganim   4   yoshli   bolaning   xulqidagi   fobiyaga   tegishli   misjlni   aytib
berdim. Bola oyisiga «Men bu yerda o’tirmayman, chunki juda kir ekan», «Mana bu
irkit   amaki   mening   yonimda   o’tirmasin»   deb   qayta-qayta   takrorlardi.   Men
19 angladimki, uning nazarida hamma narsa kir bosgandek 69 ko’rinardi, uning onasi uy
bekasi   ekanligi   toza   va   saranjom   kiyinganligidan   ma’lum   edi.   Undagi   notozalikdan
qo’rquv   onasining   ta’siri   bo’lsa   kerak   deb   o’yladim   va   bu   haqda   Freydga   aytdim.
Shunda u menga «Bu bolakay siz emasdingizmi?» deb savol berdi. Men uyalib gapni
boshqa   mavzuga   burdim.   Uning   motivatsiyani   tushunmaganligi   meni   hayron
qoldirgan   edi»18.  Ushbu   misolda   G.Olportning  motivatsiyasini   oddiy  kuzatish   yoki
hatto   uning   gaplarini   tinglab   ham   anglay   olmagan   byuk   psixologni   tanqid   qilish
uchun   emas,   balki   yuqoridagi   usl   orqali   ma’lumot   to’plashda   sub’ektivlilikning
ta’sirini   tushuntirish   uchun   keltirdik.   Shaxs   haqida   ma’lumot   to’plashning   ikkinchi
usuli   turli   xil   savolnoma   va   metodikalarga   javob   berishdan   foydalanish   orqali
ma’lumot to’plash usuli bo’lib, bu usul ayni kunda juda keng tarqalgan. Ushbu usul
orqali   to’plangan   ma’lumotlar   shaxs   ekperimental   psixologiyasida   Q-   ma’lumotlar
(questionnaire   data)   deb   atalishi   qabul   qilingan.   O’zining   instrumental   tzilishining
soddaligi   va   ma’lumot   olishning   osonligi   bois   ushbu   usul   shaxsni   tadqiq   etishda
birinchi   o’rinda   turadi.   Lekin   qayd   etish   lozim,   bu   usul   ham   kamchiliklardan   holi
emas.   Bu   usul   shaxsning   o’zi   haqidagi   ma’lumotlarni   o’zi   baholashi   asosida
kechishini   yuqorida   qayd   etgan   edik,   shunga   ko’ra   olinayotgan   ma’lumotlarda
faktlarning   buzib   ko’rsatilishi   natijasida   xatoliklarni   keltirib   chiqarishi   mumkin   va
natijada   sinaluvchi   intellektning   va   madaniyatning   past   yoki   yuqori   ko’rsatkichda
bo’lib qolishiga; sinaluvchining motivatsiyasida o’zgarishga sabab bo’lishi mumkin.
Chunki   ayrim   sinaluvchilarda   ataylab   o’zini   jamoatchilikka   yaxshi   ko’rsatishga
intilish   mavjud   bo’lsa,   ayrimlarida   o’z   kamchiliklarini   bo’rttirib   ko’rsatish   ustun
bo’lishi   mumkin.   Bundan   tashqari   matndagi   so’zlar   yoki   tasdiqlarni   yaxshi
tushunmaslik   natijasida   ham   noto’ri   ma’lumotlarga   ega   bo’lib   qolish   mumkin.
Shaxs   haqida   ma’lumot   to’plashning   uchunchi   usuli   ob’ektiv   ma’lumotlarni   qayd
etish   bilan   yuqoridagiladan   farqlanadi.   Bu   usulda   olingan   ma’lumotlar   T-
ma’lumotlar   (objective   data)   deb   yuritiladi.   Ushbu   usul   ham   o’ziga   xos
kamchiliklardan   holi   emas.   Masalan,   uning   sermashaqqatliligi   -   natijalarni   tahlil
qilishning haddan tashqari murakkab va ko’p mehnat talab qilishi kabilar.    Shunday
20 qilib,   yuqorida   ko’rsatilgan   usullarning   barchasida   kamchiliklar   mavjud.   Faqat
so’rovnomalar   orqali   shaxsni   tadqiq   etish   usuli   boshqalariga   nisbatan   keng
tarqalganligini   va   foydalanilayotganligini   qayd   etish   joiz.   Buning   sababi,   uning
soddaligi  bilangina belgilanmaydi, balki  bu usulda  18 David G.Myers  ―Psyxology
ninth   edition   in   modules .   2010-   581   pajes   (mazmunidan   foydalanildi)   70   olingan‖
natijalar   orqali   shaxsning   xususiyatlarini   bir   necha   turlarga   bo’lish   va   ularga   tavsif
berish imkoni ham mavjudligi uning ommalashuviga sababdir. Bu usulning yana bir
afzalligi   natijalarni   tahlil   qilishda   matematik   usulllardan   foydalanish   imkoni
borligidadir.   Xorijda   shaxs   psixologiyasini   ekperimental   o’raganayotgan   ayrim
tadqiqotchilar  har  qanday   savolnoma  yoki  anketa   ham   tekshiriluvchi   va  tadqiqotchi
o’rtasida   bavosita   munosabat   bo’lganligi   bois   aniq   ma’lumot   bera   olmaydi,   deb
hisoblaydilar. Ularning fikricha, shaxs to’gri javob berishi mumkin bo’lgan usul – bu
intervyu   yoki   og’zaki   suhbatlar   bo’ilishi   mumkin.   Shuningdek   xorijda   shaxsni
qanday   usulda   o’rganishdan   ko’ra   uning   qaysi   jihatlarini   o’rganilsa   ko’proq
ma’lumot berishiga e’tibor qaratishgan. Shaxsni eksperimental jihatdan tadqiq etishni
dastlab boshlagan taniqli olimlardan biri Z.Freyd shaxsning ongsizlik sohasini tadqiq
etish muhimligini ta’kidlaydi. U o’zining Id va Superego o’rtasidagi tafovutlar sabab
kelib chiqadigan xavotirlanishlar va buning natijasi bo’lgan jinsiy va agressiv mayllar
shaxs xulqini boshqaruvchi motiv ekanligini ta’kidlaydi. Neofreydistlardan A.Adler,
K.Xorni,   K.Yung   kabilar   esa   Freydning   bu   ta’limotini   qabul   qilish   bilan   birga,
shaxsda   jinsiy   va   agressiv   mayllardan   tashqari   boshqa   motivlar   ham   borligini   va
Egoning   shaxsni   boshqarishdagi   roli   kattaroq   ekanligini   ta’kidlash   orqali   Freydga
qarshi  chiqadilar.  Freydning  ongsizlikni   tadqiq qilish  orqali   shaxs   xulqini   o’rganish
mumkin,   degan   fikriga   qarshi   chiqqan   taniqli   psixologlardan   yana   biri   G.Olport
bo’lib, u yuqorida keltirilgan misol orqali ham shaxs xulqiga faqat yashirin motivlar
emas,   balki   ongli   motivlar   (masalan,   qiziqish)   ham   ta’sir   etishi   mumkin   deb
hisoblagan.   va   Olportni   shaxsning   xarakteri   yoki   xulqini   namoyon   qilishiga   nima
ta’sir   qilishi   emas,   balki   ularning   individual   xususiyatga   ega   ekanligi   ko’proq
qiziqtirgan.
21 Allportning   ta'kidlashicha,   uning   ishi   har   doim   nazariy   yoki   metodologik   birlikka
emas,   balki   empirik   muammolarga   qaratilgan.   U   yopiq   yoki   qisman   yopiq   emas,
balki   ochiq   shaxs   nazariyasining   qonuniyligini   yoqlaydi.   Allport   o'zini   tizimli
eklektizmga mos keladigan plyuralist deb hisoblaydi. "Psixologiyadagi plyuralist - bu
inson   tabiatining   muhim   ko'rinadigan   biron   bir   xususiyatini   istisno   qilmaydigan
mutafakkirdir".   Uning   uchun   shaxsiyat   -   bu   yigirmanchi   asrning   o'rtalaridagi
vositalar   yordamida   iloji   boricha   adekvat   hal   qilinishi   kerak   bo'lgan   topishmoq;
shuning   uchun   u   boshqa   muammolarni   qo'ydi:   mish-mishlar,   radio,   xurofot,   din
psixologiyasi,   munosabatlarning   tabiati   va   hokazo.   bilim.   Shunday   qilib,   uning
nazariyasining   rasmiy   adekvatligi   haqidagi   savollar   uning   uchun   unchalik
ahamiyatga ega emas.
Dastlab   G.Ollport   shaxs   tarkibida   umumiy   va   individual   xususiyatlarni   ajratib
ko’rsatdi.   Generalga   u   ma'lum   bir   madaniyat   doirasidagi   ma'lum   miqdordagi
odamlarga   xos   bo'lgan   har   qanday   xususiyatlarni   berdi.   Biror   kishini   boshqasidan
ajratish   mumkin   bo'lgan   individual   xususiyatlar   ko'rib   chiqildi.   Bular   "muayyan
adaptiv   xatti-harakatlarni   boshqaradigan,   boshqaradigan   va   rag'batlantiradigan
haqiqiy   neyropsik   elementlar"   dir.   Har   bir   shaxsda   o'ziga   xos   tarzda   namoyon
bo'ladigan   ushbu   toifadagi   xususiyatlar   uning   shaxsiyat   tuzilishini   eng   aniq   aks
ettiradi.   Shuning   uchun,   Allportning   fikriga   ko'ra,   shaxsni   faqat   uning   individual
xususiyatlarini o'lchash orqali etarli darajada tavsiflash mumkin. 
  G.Ollportning fikricha, shaxsning tuzilishi uning neyrofiziologik asosga ega bo`lgan,
hayot   davomida   shakllanadigan   va   insonning   xulq-atvor   reaktsiyalarining   butun
spektrini   belgilaydigan   xususiyatlar   majmui   bilan   belgilanadi.   G.Ollport   bo'yicha
shaxs   tuzilishini   o'rganishga   kirishishdan   oldin,   shaxsiy   xususiyat   qanday   talqin
qilinishini ko'rib chiqaylik.
Umumiy ma'noda xususiyat - bu turli xil vaziyatlarda o'zini bir xil tutishga moyillik.
Allport   nazariyasida   aytilishicha,   insonning   xulq-atvori   vaqt   va   turli   vaziyatlarda
nisbatan barqarordir. Xususiyatlar bir nechta stimullarni o'zgartiradigan va bir nechta
ekvivalent javoblarni keltirib chiqaradigan psixologik xususiyatlardir. Xususiyatni bu
22 tushunish   turli   xil   stimullar   bir   xil   javoblarni   keltirib   chiqarishi   mumkinligini
anglatadi.   Shaxsiy   xususiyatlar   o'xshashlikni   anglash   asosida   shakllanadi:   odam
tomonidan   ekvivalent   sifatida   qabul   qilingan   bir   qator   vaziyatlar   ma'lum   bir
xususiyatning   rivojlanishiga   turtki   beradi,   keyinchalik   uning   o'zi   o'zining   namoyon
bo'lishida shunga mos keladigan har xil xatti-harakatlarni boshlaydi va shakllantiradi.
xususiyat. Bir  xususiyat  bilan birlashtirilgan va vositachilik qilingan rag'batlantirish
va   javoblarning   ekvivalentligi   haqidagi   ushbu   kontseptsiya   Allportning   shaxsiyat
nazariyasining asosiy tarkibiy qismidir.
O'zining   shaxsiy   talqinida   Allport   xarakter   va   temperament   tushunchalarini
o'rtoqlashdi.   Xarakterga   ko'ra,   muallif   shaxsning   asosan   jamiyat   bilan   o'zaro   ta'siri
tufayli   yuzaga   keladigan   va   uning   ta'siri   ostida   shakllanadigan   qismini   tushundi.
Temperament,   Allport   nuqtai   nazaridan,   shaxsiyat   shakllanadigan   asosiy
materialning bir turi (fiziologiya va konstitutsiya bilan birga). Allport "temperament"
tushunchasini   shaxsning   hissiy   tabiatining   irsiy   jihatlarini   muhokama   qilishda
ayniqsa muhim deb hisobladi.
G.Olport   o'z   nazariyasini   ishlab   chiqish   jarayonida   shaxs   hodisasining   ko'plab   ta'rif
va   talqinlarini   tahlil   qildi.   Ushbu   ishning   natijasi   shaxsiyatni   uning   xarakterli   xatti-
harakati va tafakkurini belgilaydigan shaxs ichidagi psixofizik tizimlarning dinamik
tashkiloti   sifatida   o'ziga   xos   ta'rifi   edi.   "Dinamik   tashkilot"   atamasi   shaxsning   turli
elementlarini   birlashtiruvchi   va   tartibga   soluvchi   qandaydir   asosiy   tuzilma   mavjud
bo'lsa,   inson   xatti-harakatlarining   doimiy   o'zgarishi   va   evolyutsiyasini   anglatadi.
Muallifning   "psixofizik   tizimlar"   ni   eslatishi   tana   qat'iyatini   hisobga   olishni
anglatadi.   Ushbu   ta'rifning   asosiy   mohiyati   shaxsiyatda   tegishli   rag'batlantirishlar
paydo   bo'lganda,   shaxsning   haqiqiy   tabiati   namoyon   bo'ladigan   harakatlarga   turtki
beradigan aniqlovchi tendentsiyalarning mavjudligidir. 
23 2.2. Kamol toptirish nazariyasining zamonaviy psixologiyadagi o’rni va     
ahamiyati.
    Gumanistik   psixologiya   inson   tabiatini   tushuntirishda   o’zining   yondashuvi   bilan
boshqa   psixologiya   fanidagi   yo’nalishlardan   farq   qiladi.   Bu   borada   mazkur
yo’nalishning   vakillari   sifatida   G.Olportning   shaxs   qirralari,   A.Maslouning
shaxsnining   o’zini   o’zi   kamol   toptirish,   K.Rodjersning   inderiktiv   psixoterapiyasi,
R.Meyning shaxsning hayot yo’li haqidagi g’oyalarini e’tirof etish mumkin.
Gumanistik   psixologiya   inson   tabiatini   tushuntirishda   o’zining   yondashuvi   bilan
boshqa   psixologiya   fanidagi   yo’nalishlardan   farq   qiladi.   Bu   borada   mazkur
yo’nalishning   vakillari   sifatida   G.Olportning   shaxs   qirralari,   A.Maslouning
shaxsnining   o’zini   o’zi   kamol   toptirish,   K.Rodjersning   inderiktiv   psixoterapiyasi,
R.Meyning shaxsning hayot yo’li haqidagi g’oyalarini e’tirof etish mumkin.
Olloportning shaxs nazariyasi
  AQSH   psixologi   G.Ollportning   fikricha,   shaxs   “ichki   tizim”,   “dinamik   qurilma”,
“Men”,   “qandaydir   metapsixologik   Men”   o’zida   oldindan   maqsad   va   dispozitsiyani
aks ettiruvchi, inson tafakkuri va xulq-atvorida mutanosib ravishda qaror toptiruvchi
jonzotdir”.
  Shaxsning   eng   muhik   jihati   bu   uning   òziga   xosligi   ya’ni   individualligidir.   Unda
ko’rsatilishicha   nuqtai   nazardan   dispazitsional   yaqinlashish   bu   ikki   bir   xil   inson
Bòlmaydi.   Har   bir   inson   o’zini   har   xil   holatlari   bilan   o’zgachadir.   Bunga   Olport
o’zini   nazariyasini   ‘‘xarakter’’   ni   yani   ‘‘umumiy   analizini’’   ko’rsatadi.   Har   bir
shaxsni bir-biridan farqlaydigan xarakteri mavjud.
 Shaxsni xarakteri nima? Olport xarakterni xuddi nitropsixik jarayonni belgilaydi,
Unda hajmi ekspressiv xulq-atvoridir, deb ta'kidlaydi.
Olportning   fikricha   uning   motivlari   aftanomligi   darajasiga   va   uning   biologik
extiyojilaridan xolos bÒlishga bog’liq. Shaxslar ishning mexanizmi sifatida
  Olport xatti –harakatlarini ko’rsatdi. Harakatda Tushunchasi xarakter harakati emas
balki ‘‘xarakat matIv’’,’’xarakat qiziqish’’ dir
24 1.   O'ziga  ishontirish   usuli.   Uning  mohiyati   shundaki,  talaba   o'zining  kamchiliklarini
ochib   berib,   ushbu   kamchilikdan   xalos   bo'lish   zarurligiga   o'zini   ishontiradi   va   bu
faqat aqliy o'ziga ishonish bilan cheklanib bo'lmaydi. Talaba o'zini baland ovoz bilan
ishontirganda, bu ancha samarali bo'ladi, ya'ni. u kamchiliklarni bartaraf etish uchun
baland ovozda gapirish.
2.   O'z-o'zini   gipnoz   qilish   usuli.   Uning   mohiyati   shundan   iboratki,   inson   o'zi   o'z
ruhiyati   va   hissiyotlariga   ta'sir   o'tkazishga   intiladi,   u   o'zi,   qoida   tariqasida,   o'zini
qanday tutishi yoki qanday harakatlar qilmasligini ovoz chiqarib ilhomlantiradi. O'z-
o'zini   gipnozning   ta'siri,   talabaning   ongi   va   hissiyotlarida   mustahkamlanib,   uning
xulq-atvorini belgilab qo'yishi bilan bog'liq.
3.   O'ziga bo'lgan majburiyat.   Ushbu usul mohiyatan o'zini ishontirish uslubiga yaqin.
Uning   mohiyati   shundan   iboratki,   talaba   u   yoki   bu   kamchilikni   bartaraf   etish   yoki
qandaydir ijobiy sifatni rivojlantirishni o'z oldiga maqsad qilib qo'yib, o'ziga ma'lum
majburiyatni oladi. Aql-idrokda uni yanada mustahkamroq o'rnatish uchun uni qayta-
qayta   baland   ovoz   bilan   aytish   kerak.   bu   holda,   u   talabani   ko'zlangan   maqsadga
erishishga   undaydi   va   tegishli   odatning   shakllanishiga   hissa   qo'shadi.4.   O'z-o'zini
tanqid   qilish   usuli.   Uning   mohiyati   shundaki,   u   yoki   bu   kamchilikni   o'zida   ochib
bergan   va   undan   xalos   bo'lishni   o'z   oldiga   maqsad   qilib   qo'ygan   talaba,   uni   iloji
boricha tezroq engish uchun irodaviy harakatlarini safarbar etish uchun o'zini tanqid
qilishga duchor bo'ladi.
5.   Hamdardlik   usuli,   yoki   o'zingizni   boshqa   odamning   mavqeiga   ruhiy   ravishda
o'tkazish,   uning   his-tuyg'ulariga   hamdard   bo'lish.   O'z-o'zini   tarbiyalash,   odamlarga
javob   berish,   o'zaro   yordamga   intilish   haqida   gap   ketganda,   bu   usul   juda   yaxshi.
Uning   mohiyati   nomning   o'zida   aks   etadi.   Bu   o'z-o'zini   tarbiyalash   jarayonida
talabaning o'zida ijobiy fazilatlarni rivojlantirishi va salbiy fazilatlarni engib chiqishi,
o'zini   boshqa   odamning   mavqeiga   qo'yishi,   hissiyotlariga   hamdard   bo'lishi   va   shu
bilan   o'zini   takomillashtirishga   da'vat   etishida   yotadi.   Masalan,   talaba   odamlarning
dangasalikni,   qalbsizlikni,   qo'pollikni   qanday   dushmanlik   bilan   qabul   qilayotganini
25 ko'rganda   va   ularning   his-tuyg'ulariga   hamdard   bo'lsa,   u   o'zida   qanday   qilib   bu
kamchiliklarni bartaraf etish haqida o'ylaydi.
6.   O'zini   majburlash,   yoki   o'z-o'zini   buyurtma   qilish   Bu   o'z-o'zini   tarbiyalashning
juda   samarali   usuli.   U   o'quvchi   o'zini   tutishining   muayyan   qoidalarini,   me'yorlarini
aniqlagan,   ammo   ushbu   qoidaga   rioya   qilishda   etarli   iroda   ko'rsatmaydigan
holatlarda qo'llaniladi. Shuning uchun bu usul zarur irodaviy fazilatlarni rivojlantirish
uchun amal qiladi.
7.   O'z-o'zini   jazolash   usuli.   Nomidan   ko'rinib   turibdiki,   u   o'zini   o'zi   tarbiyalash
jarayonida   inson   o'zi   belgilab   bergan   xatti-harakatlar   qoidalaridan   ma'lum   bir
og'ishlarni   amalga   oshirganda   foydalaniladi.   Bunday   og'ishlarni   aniqlagan   holda,
o'ziga   nisbatan   muayyan   sanktsiyalarni   qo'llash   va   u   yoki   bu   jazoni   qo'llash   juda
muhimdir.
Kamol   toptirish   nazariyasi   (yoki   kamoliyat   nazariyasi)   –   bu   insonning   shaxsiy,
ijtimoiy   va   ruhiy   rivojlanish   jarayonlarini   o'rganadigan   psixologik   yondashuvdir.
Ushbu nazariyaning asosiy maqsadi insonning to'liq rivojlanishi uchun zarur bo'lgan
shart-sharoitlarni aniqlash va ularni yaratishdir.
Kamol toptirish nazariyasining asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
1. Insonning potentsiali: Har bir insonning o'z ichida o'sish va rivojlanish imkoniyati
mavjud. Bu potentsialni amalga oshirish uchun zarur sharoitlarni yaratish muhim.
2.   O'z-o'zini   anglash:   Inson   o'zini   tushunishi   va   o'ziga   xos   xususiyatlarini   bilishi
rivojlanish jarayonida muhimdir.
3.   Yana   o'rganish:   Har   qanday   yoshda   yangi   bilimlarni   o'zlashtirish   va   tajriba
orttirish imkoniyatlari mavjud.
4.   Ijtimoiy   aloqalar:   Ijtimoiy   munosabatlar   va   boshqalar   bilan   hamkorlik   inson
rivojlanishida muhim rol o'ynaydi.
26 5. Hissiy rivojlanish:  Ruhiy salomatlik va hissiy holat ham rivojlanishning ajralmas
qismidir.
Kamol toptirish nazariyasi, asosan, o'qitish, tarbiya va psixologik yordam sohalarida
qo'llaniladi.   Bu   yondashuv   yordamida   insonlarning   shaxsiy   salohiyatini   ochish   va
rivojlantirish mumkin.
            
        
27 XULOSA
O’z-o’zini   kamol   toptirish   —   bu   shaxsning   o’z   imkoniyatlarini,   qobiliyatlarini   va
shaxsiy   xususiyatlarini   maksimal   darajada   rivojlantirish   jarayonidir.   Bu   jarayon
individual   tajribalar,   o’zini   anglash,   o’z   maqsadlariga   intilish   va   ijtimoiy   aloqalar
bilan bog’liq. 
O’z-o’zini   kamol   toptirishda   shaxsiy   o’sish   va   rivojlanishga   yo’l   ochuvchi   omillar,
masalan,   motivatsiya,   o’z-o’zini   anglash   va   ta'sirchanlik   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu
jarayon   insonning   o’zligini   to’liq   anglashiga,   shaxsiy   maqsadlarini   belgilashiga   va
ularga erishishiga yordam beradi.
Umuman   olganda,   o’z-o’zini   kamol   toptirish   —   bu   shaxsning   ichki   potentsialini
amalga oshirish jarayoni bo’lib, bu orqali inson baxt va qoniqish hislarini topadi.
Kamol toptirish nazariyasi zamonaviy psixologiyada shaxsiy o’sish, o’zini anglash va
individual   rivojlanishni   tushunish   uchun   muhim   asos   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bu
nazariya   insonning   ichki   potentsialini   rivojlantirishga   qaratilgan   va   psixologik
salomatlik, baxt va qoniqish bilan bog’liq jarayonlarni tushunishda qo’llaniladi.
Zamonaviy psixologiyada, kamol toptirish nazariyasi insonlarning o’z-o’zini anglash,
shaxsiy   maqsadlar   qo’yish   va   ularni   amalga   oshirishdagi   roli   haqida   chuqur
tushuncha   beradi.   Shuningdek,   bu   nazariya   terapiya   va   shaxsiy   rivojlanish
dasturlarida qo’llanilib, shaxsiy o’sishga yordam beruvchi strategiyalarni taklif etadi.
Umuman   olganda,   kamol   toptirish   nazariyasi   zamonaviy   psixologiyada   shaxsiyat
rivojlanishini   va   insonning   o’zini   anglash   jarayonini   chuqur   tahlil   qilishda   muhim
o’rin egallaydi.
28  UMUMIY XULOSA
    Xulosa   qilib   aytganda   Shaxs   kamoloti   -   Shaxsning   jismoniy,   ruhiy   va   ma’naviy
xususiyatlarida   miqdor   o’zgarishlaridan   sifat   o’zgarishlariga   dialektik   o’tish   bilan
tavsiflanadigan   murakkab,   uzoq   davom   etadigan   ziddiyatli   jarayon.   Shaxs   kamoloti
psixologiya va pedagogika fanlarining umumilmiy kategoriyasi bo’lib, psixologiya -
Shaxs   ruxiy   kamolotining   qonunlarini   izohlab   bersa,   pedagogika   -   komil   inson   va
barkamol   avlodni   shakllantirish   maqsadlarini   ko’zlab   Shaxs   kamolotini   boshqarish
haqidagi nazariyani yaratadi.
Gordon   Allport,   shaxsni   tavsiflash   uchun,   to'rtta   muhim   fikrni   ta'kidlaydi.
Birinchidan,   uning   postulatlari   shaxsni   o'rganish   uchun   individuallikni   ta'kidlaydi.
Ikkinchidan, insonning xatti-harakatlari turli nuqtai nazardan tushuntiriladi
    Boshqa   tomondan,   uslubiy   darajada,   shaxsning   ko'rsatkichi   sifatida   xatti-
harakatlarning ekspresiv o'lchamlarini himoya qiladi. Va nihoyat, u individual xulq-
atvorni talqin qilish uchun o'zi kontseptsiyasini qayta sharhlaydi.
Demak,   o'z-o'zini   tarbiyalash   -   bu   pedagogik   yo'naltirilgan   jarayon.   O'z   ustida
ishlashga   psixologik   va   amaliy   tayyorgarlik   bu   ta'limning   eng   muhim   vazifalaridan
biridir.   Men   o'z-o'zini   tarbiyalashning   paydo   bo'lishi   va   rivojlanishining   asosiy
bosqichlarini ajratib ko'rsatishga harakat qildim.
Birinchidan,   bu   o'quvchilarning   o'z   hayot   tarzini   anglashi,   faoliyatning   ahamiyatini
anglashi   o'z-o'zini   tarbiyalashni   talab   qiladi.   Ushbu   bosqichda   sinf   rahbari
o'quvchilarga   o'zlarining   ijobiy   va   salbiy   fazilatlarini   anglashga,   kamchiliklariga
toqat qilmasligini tushunishga yordam beradi.
  Allport   nazariyasini   shaxsga   tarkibiy   nuqtai   nazardan   ma'no   berishga   harakat
qiladigan   murakkab   elementga   aylantiradi,   bu   shaxsiylik   nazariyasining   asosiy
xususiyatlari   har   bir   inson   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   kompozitsiya   orqali
tuzilganligidir. har bir inson va inson - bu hayot o’tishi bilan harakatsiz qolish bilan
chegaralanib   qolmaydigan,   lekin   qurish,   tajriba   o’tkazish   va   maqsad   va   vazifalarni
bajarish   uchun   o’z   muhitida   faol   ishtirok   etadigan   mavjudot.   Allportning   shaxsiyat
nazariyasi   nafaqat   mazmuni,   balki   turli   mafkuralar   va   nazariy   qarashlarning
29 uyg’unligi   tufayli   ham   qiziqarli.   Bu   har   bir   insonni   o’ziga   xos   va   har   xil   qiladigan
o’zgaruvchilar   ta'kidlanadigan   idiografik   nuqtai   nazardan   cheklanganligidan   qat'iy
nazar,   Allport   tomonidan   o’rnatilgan   nazariya   shuni   ko’rsatadiki,   har   bir   insonning
konfiguratsiyasi   o’ziga   xos   bo’lsa-da,   odatdagi   xatti-harakatlar   naqshlari   mavjud,
chunki   shaxsiyat   xususiyatlari,   odatda,   tug’ma   elementlarga   bo’linadi.   Xuddi   shu
tarzda,   garchi   uning   nazariyasi   tabiatan   mavjud   bo’lsa-da,   xatti-harakatni
tushuntirishda   vaziyat   omillarining   ta'sirini   e'tiborsiz   qoldirmaydi,   shu   bilan   xatti-
harakatni   biologik   va   atrof-muhitning   kombinatsiyasi   sifatida   ko’radigan
interaktivistik   pozitsiyalarga   yaqinlashadi.Va   nihoyat,   Allport   nazariyasi   shaxsning
strukturalist   nazariyalarining   bir   qismidir.   Ushbu   nazariyalar   shaxsiyat   -   bu   o’ziga
xos   tuzilish   bilan   uyushtirilgan   xususiyatlarning   konfiguratsiyasi,   degan   fikrga
asoslanadi, bu esa shaxs ushbu tuzilishga muvofiq harakat qilishga moyil bo’lganligi
sababli kelajakdagi xatti-harakatni bashorat qilishga imkon beradi. 
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Mirziyoyev   Sh.   M.   Buyuk   kelajagimizni   xalqimiz   bilan   birga   quramiz.   –
Toshkent: O’zbekiston, 2017. 
2. Mirziyoyev   Sh.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo’shma
majlisidagi nutqi. – Toshkent: O’zbekiston, 2016. 
3. Shamshetova   A.,   Melibayeva   R.   va   boshqalar.   Umumiy   psixologiya   fanidan
UMK, 2016.
4. G’oziyev E.G’. “Umumiy psixologiya” Toshkent – 2002 y
5. Davletshin M.G., To’ychiyeva S.M. Umumiy psixologiya. - Т .: TDPU, 2012. 
5.  Битьянова М. Р. Социальная психология. Питер. , 2008  (учебное пособие). 
6. Немов Р. С. Обшая психология: Kратkий kурс. - СПб.: Питер, 2008. 
7. Qurbonova G.A. “Psixologiya” Toshkent – 2016y.
8. Xaydarov F.I., Xalilova N.I. Umumiy psixologiya. - Т .: TDPU, 2010.
 9.  Психологичес k ийсловар . -  СПб .:  Питер , 2005. 
10. Davletshin M.G., To’ychiyeva S.M. Umumiy psixologiya. - Т .: TDPU, 2012.
11. Maxsudova M.A. Muloqot psixologiyasi. - Т .: Yangi asr avlodi, 2006.
    12.   R.N.Melibayeva.   Tafakkumi   rivojlantirishning   interfaol   usullari.
Monografiya. Adabiyot uchqunlari nashriyoti, 2013.
Internet manbalari:
1. www. google. uz    ;
2. www. referat. uz    ;
3. www. ziyonet. uz    ;
4. www. arxiv. uz    . 
Buxoro davlat universiteti amaliy psixologiya mutaxassisligi
5-bosqich talabasi Tolibova Mahsuna Mustafoyevnaning  “ G.Olport
nazariyasi.O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasi ”  mavzusidagi kurs ishiga
T A Q R I Z
31 G.   Olport,   amerikalik   psixolog,   shaxsiyat   nazariyasiga   muhim   hissa
qo'shgan olimlardan biridir. U o'zining shaxsiyat nazariyasi va o'zini-o'zi kamol
toptirish   kontseptsiyasi   orqali   psixologiyaning   zamonaviy   ko'rinishlariga   asos
solgan.   Uning   ishlari   shaxsiyatni   tushunishda   va   rivojlantirishda   muhim   o'rin
egallaydi.
Olport   nazariyasi,   avvalo,   shaxsiyatni   individual   va   noyob   hodisa   sifatida
ko'radi.   U   shaxsiyatning   o'ziga   xoslik,   o'zlik   va   o'zini   anglash   muhimligini
ta'kidlaydi.   O'zini-o'zi   kamol   toptirish   jarayoni,   shaxsning   o'z   imkoniyatlarini
amalga   oshirishga   intilishini   anglatadi.   Bu   jarayonda   inson   o'z   maqsadlarini
belgilaydi va ularga erishish uchun harakat qiladi.
Olportning   nazariyasida   motivatsiya   shaxsning   rivojlanishida   muhim
ahamiyatga   ega.   O'zini-o'zi   kamol   toptirish   jarayoni,   motivatsiya   orqali
boshqariladi,   bu   esa   shaxsning   o'zlikni   anglashida   va   o'z   maqsadlariga
erishishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Olport,   shuningdek,   shaxsiyatning   ijtimoiy   va
madaniy kontekstda qanday shakllanishini ham ko'rib chiqadi.
Ushbu   nazariya   zamonaviy   psixologiyada,   shuningdek,   shaxsiy   rivojlanish
va   psixoterapiya   jarayonlarida   keng   qo'llaniladi.   O'zini-o'zi   rivojlantirish
strategiyalari, masalan, shaxsiy maqsadlarni belgilash, o'z hissiyotlarini anglash
va   boshqarish,   va   shaxsiy   o'sishga   intilish,   Olport   nazariyasiga   asoslangan.   G.
Olport   nazariyasi   va   o'zini-o'zi   kamol   toptirish   kontseptsiyasi,   shaxsiyatni
tushunish   va   rivojlantirish   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   nazariya
insonning o'zligini anglashiga va o'z imkoniyatlarini amalga oshirishiga yordam
beradi.   Kelajakda   bu   nazariyani   yanada   rivojlantirish   va   yangi   tadqiqotlar
o'tkazish zarurati mavjud. Bu taqrizda Olport nazariyasining asosiy jihatlari va
uning   amaliyotda   qo'llanilishi   ko'rsatilgan.   O'zini-o'zi   kamol   toptirish   jarayoni
har bir inson uchun muhim bo'lib, u psixologik rivojlanish va shaxsiy o'sishda
muhim rol o'ynaydi.
32 Umuman   yuqoridagi   mulohazalardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki   Tolibova
Mahsuna   Mustafoyevnaning   “G.Olport   nazariyasi.O’zini-o’zi   kamol   toptirish
nazariyasi”  mavzusidagi kurs ishi ilmiy va mantiqiy jihatdan tugallangan. 
Taqrizchi:            _____________________
33

G. Olport nazariyasi. O’zini-o’zi kamol toptirish nazariyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский