Geografiyani o’qitishda ko’rgazmali qurollardan foydalanish

Geografiyani o’qitishda ko’rgazmali qurollardan
foydalanish
KIRISH
I BOB. GEOGRAFIYA DARSLARIDA KO`RGAZMALI VOSITALAR 
NING ILMIY AMALIY AHAMIYATI
1.1   Geografiya ta’limida   foydalaniladigan ko’rgazmali qurollar
1.2   Ta’limda   ko’rgazmali qurollarning o`rni.
II. BOB. GEOGRAFIYA TA’LIMIDA YANGI PEDAGOGIK 
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLASHNING INTERFAOL USULLARI.
2.1. Zamonaviy darsning o’ziga xos xususiyatlari.
2.2. Darsda o’quv materialini individual shaklda tashkil etish.
2.3 Yaponiya mavzusida dars ishlanma.
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1 KIRISH
Geografiya ta’limi metodikasi-geografiya ta’limi protsessini tadqiq qiladigan,
uning   qonuniyatlarini   aniqlaydigan   fandir.   Geografiya   o’qitish   metodikasi-
geografiya   o’qitishning   maqsad-vazifalarini   ko’rsatib   beradi,   maktab   geografiya
kurslarining   mazmuni   va   uning   ta’lim-tarbiyaviy   ahamiyatini   aniqlaydi,
bilimlarning   ongli   va   mustahkam   o’zlashtirilishini   ta’minlaydigan   metod,   usul   va
prinsiplarni   asoslab   beradi,   boshqacha   aytganda,   ta’lim-tarbiya   masalalarini   hal
etish yo’llarini ko’rsatib beradi.
Mustaqil   bo’lganimizdan   keyin   jamiyatimiz   uchun   fanni   chuqur   biladigan
metodik   jihatdan   mukammal   qurollangan   mutaxassislar   kerak.   Yangi   jamiyat
qurish   uchun   yangicha   fikrlaydigan   insonlarni   tarbiyalab   yetishtirish   kerak.
Yangicha   fikrlaydigan   insonlarni   tarbiyalash   uchun   shu   jamiyatga   mos   keladigan
talabiga   javob   bera   oladigan   tarbiyalangan   ta’lim   sohasini   mukammal   biladigan
mutaxassislarni tayyorlash kerak. Bu mutaxassislar qiladigan ishining mazmuniga
qarab turib o’z sohasini bilimdoni bo’lish bilan birga shu sohani metodikasi bilan
ham mukammal egallagan bo’lish kerak. 
Jamiyat   taraqqiyotini   har   tomonlama   yetuk   o’qituvchilarsiz   tasavvur   etish
qiyin.   Malakali   pedagog   mutaxassislar   tayyorlash   esa   ko’p   jihatdan   ularning
metodik   tayyorgarligiga   bog’liq.   Ayniqsa,   hozirgi   murakkab   axborotlarni,
geografik   hodisa   va   sabab-oqibatlarni,   tabiiy   va   iqtisodiy   geografiya
tushunchalarini ular ongiga yetazish va shakllantirish nihoyatda murakkab jarayon
hisoblanadi.   Maktab   programmasi   o’quvchilarga   faqat   geografiyaga   oid   bilim
berish   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularda   zarur   ko’nikma   va   malaka   hosil   qilishni
ham o’z zimmasiga oladi. Har  bir  o’quvchi  darsda olgan ko’nikma va malakalari
asosida  bilimlarni mustaqil  egallashi  zarur bo’ladi. Bularning barchasi  geografiya
o’qituvchisidan   maxsus   metodik   tayyorgarlikka   ega   bo’lishni   talab   qiladi.   Uning
metodik   bilimi   va   malakasi   zamon   talablarga   javob   bera   oladigan   bo’lishi   kerak.
Geografiya ta’limi metodikasi pedagogika fanining tarkibiy qismidir. U maktabda
geografiya   o’qitishning   maqsad   va   vazifalarini   umumiy   geografik   bilimlar
2 mazmunini,   o’quvchilarda   ilmiy-moddiy   dunyoqarashni   shakllantirish   g’oyalarini
ilgari suradi va ishlab chiqadi.
Geografiya   ta'limi   umumiy   o’rta   ta'lim   maktablarida   tashkil   etiladigan
pedagogik   jarayonning   ajralmas   va   uzviy   bog’langan   tarkibiy   qismi   sifatida
mazkur   ta'lim   muassasasi   oldiga   qo’yilgan   umumiy   maqsadlarga   muvofiq
barkamol   o’quvchi   shaxsini   tarbiyalashga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   geografiya
ta'limi   o’quvchilarda   yer   to’g’risidagi   ilmiy   dunyoqarashlarni   shakllantiradi,
ijtimoiy-iqtisodiy   bilimlarni   tarkib   toptiradi,   dunyo   davlatlari   va   turli   regionlarda
jamiyat   va   tabiatning   o’zaro   bog’liqligi,   geografik   ob'ekt,   jarayon   va   hodisalar
haqidagi   bilim   va   tushunchalar   bilan   qurollantiradi,   umuminsoniy   madaniyatni
tarkibiy qismi bo’lgan geografik madaniyatni tarbiyalaydi.  
Demak,   kelajak   bugungi   maktab   partasiga   о’tirgan   voqealikni   serqirra
sirlarini   bilishga   intilayotgan   yoshlar   qо’lida   ekan,   avvalo,   ular   i’stedodini
aniqlash,   qobilyat   iqtidorini   rivojlantirish,   intellektual   zakovati,   ma’naviy   aqliy
salohiyatini yuksaltirish dolzarb masala bо’lib xisoblanadi.   Bu vazifani xal qilish
uchun   yoshlarni   hayotga,   mehnatga   tayyorlashning   yangi   texnologiyasi,   metod,
usul, vositalardan foydalanish lozim bо’ladi.  Qolaversa yangilangan ta’lim tizimi,
mazmuni   uchun   eski   qolipdagi   metod,   usullarini   qо’llash,   mantiqsiz   hisoblash,
xuddi odamning barcha kiyimlarini yangilashu, oyog’idagi poyafzalini yirtiq holda
qoldirganday bо’ladi.
Bugungi   kunda   ta’lim   sifatini   oshirish   о’quvchilarning   mustaqil   ijodiy
tafakkurini   о’stirish,   pedagogik   jarayonda   innovatsion   texnologiyalardan   keng   va
samarali   foydalanishnigina   emas,   balki,   mazkur   jarayonni   rejalashtiruvchisi,
amalga   oshiruvchisi   va   boshqaruvchisi   bо’lgan   о’qituvchining   kasbiy   saviyasi,
kasbiy   tayyorgarligini   shakllantirish   masalasiga   chuqurroq   yondashuvni   talab
etadi.   Shu   sababli   mustaqillik   sharoitida   ta’lim-tarbiya,   malakali   mutaxassilar
tayyorlash,   shuningdek,   pedagog   mutaxassislar   tayyorlash   tizimiga   qо’yilayotgan
talablarning soni har qachongidan ortib bormoqda.  Bugungi pedagog mutaxassislar
tayyorlash   tizimiga   zamonaviy   yondoshuvni   shakllantirish,   bо’lajak   mutaxassis
3 shaxsidagi    ijodkorlik, tadqiqotchilik, mustaqillik va bilish faolligi kо’nikmalarini
rivojlantirish   oliy   ta’lim   muassasalarida   о’qitiladigan     umumkasbiy   fanlarning
muhim vazifalaridan sanaladi.   Bugungi kunda ta’lim tarbiya jarayonini pedagogik
texnologiyalar asosida qurish, ta’lim islohotlarining maktab oldiga qо’ygan muhim
vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   tarbiya   jarayoniga   pedagogik   texnologiyani   tadbiq
etish uchun, avvalo о’qituvchi pedagogik texnologiya tushunchasining mohiyatini
bilishi   va   uning   shakllarini   mukammal   о’zlashtirgan   bо’lishi   lozim   Masalan:
о’qituchi     mahoratiga   qо’yiladigan   talablar   kasbiy   layoqat,   psixologik-pedagogik
tayyorgarlik,   о’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   о’rgatish   mahorati,   о’quv
adabiyotlari   turlarini   bilish,   yangi   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini
egallaganlik,   internetning   global   tarmog’i   bilan   ishlash   bо’yicha   amaliy
kо’nikmalar,   predmetlararo   aloqalardan   foydalanish   mahorati   va   hakoza.
Mamlakatimiz   talim   sohasida   rо’y   berayotgan   tub   burilishlar   har   bir   talim
muassasida  didaktik soxasini  jonlantirishni  talab etadi, yangilikni  joriy etish yо’li
esa   har   doim   murakkab   va   uzoq[8].   Komil   ishonch   bilan   aytish   mumkinki,
pedogogik   texnologiyalar   yaqin   yillar   ichida   didaktik   yangilikka   kirishishning
asosiy manbai bо’lib qoladi .   Ta`lim-tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni
muvaffaqiyatli  qo`llash  uchun geografiya o`qituvchilari  maxsus  metodik bilim  va
ko`nikmalarni   egallashlari,   pedagogik   amaliyotda   zarur   bo`ladigan   metodik
tayyorgarlikka   ega   bo`lishlari   lozim[12]   Pedagogik   texnologiya   atamaiga   shu
muammo bo`yicha izlangan har bir  olim o`z nuqtai nazaridan kelib chiqqan holda
ta`rif bergan. Hali bu tushunchaga to`liq va yagona ta`rif qabul qilinmagan. Ushbu
ta`riflarning ichida eng maqsadga muvofig’i  YUNESKO tomonidan berilgan ta`rif
sanaladi.
O`qitish   jarayonini   demokratlashtirishning   tub   mohiyati   o`quvchi lar ning
o`quv-bilish faoliyatini tashkil etishda ularga tanlash imkoniyati berilishidir
4 I BOB. GEOGRAFIYA O’QITISH METODIKASI.
1.1 Geografiyani o’qitishda foydalaniladigan ko’rgazmali qurollar
O’qituvchilar   o’quvchilarga   o’quv   materialini   bayon   etishda   didaktikaning
eng muhim prinsiplaridan biri – ko’rsatmalilik prinsipdan foydalanadilar. 
O’qitishning   ko’rsatmaliligiga   sabab   insonning   fikrlash   xususiyatidir.   Bu
xususiyat   asosan   aniqdan   abstraktga   tomon   rivojlanadi.   Tushunchalar   va   obstrakt
qonun-qoidalar   aniq   kuzatishlar   natijalariga   asoslansa   hamda   ular   bilan
mustahkamlansa,   ancha   oson   va   tez   shakllanadi.   Kishilarda   tafakkurning
rivojlanishi   ularning   yoshiga,   xayot   va   ish   tajribasiga   va   boshqalarga   boғliq.
Ammo bizning tafakkurimiz rivojlanishning qaysi bosqichida bo’lmasin hamda biz
qanchalik murakkab masalalarni o’rganmaylik, aniq faktlar va timsollardan ajralib
kolmasligimiz kerak.
Ko’rsatmalilik   prinsipi   o’qituvchining   xilma   xil   o’quv   qo’llanmalari   va
o’qitishning   audiovizual   (eshitish,   kurish)   texnika   vositalaridan   foydalanishda
ularning pedagogika jixatidan ma’qul tarzda yasalishida aks etadi. 
Ko’rsatma   qo’llanmalar   –   o’quvchilarni   o’rganiladigan   ob’ektlar,   hodisalar,
jarayonlar   to’ғrisida   yaqqol   tasavvurlar   hosil   qilish   metodida   o’qitish   maqsadida
ishlatiladigan   vositalar.   O’zlashtiriladigan   bilimlar   harakteriga,   o’quvchilarda
mavjud   bo’lgan   tasavvur,   tushuncha,   xayot   va   ish   tajribasiga,   darsning   aniq
vazifalariga   qarab   ko’rsatma,   qo’llanmalar   o’qitishda   har   xil   rolni   bajaradi.   Ular
bilimlar manbai sifatida, shuningdek o’qituvchi so’zlab berish, tushuntirish, suhbat
vaqtida foydalanadigan rasm sifatida xizmat qilish mumkin. Ko’pincha, bu ikkala
vazifa kompleks tarzda kelishi mumkin. 
Ob’ekt, hodisa va jarayonlarni kuzatib o’rganish pedagogika nuqtai nazaridan
ideal hisoblanadi. Ammo o’rganilishi kerak bo’lganlarning ba’zilaridangina darsda
foydalanish mumkin va ma’qul. SHu sababli, o’quv jarayonida tasviriy ko’rsatma
qo’llanmalardan keng foydalaniladi. Ulardan quyidagi hollarda foydalaniladi:
-o’rganiladigan ob’ektning asli juda katta yoki juda kichiq bo’lganda;
-o’rganiladigan   ob’ekt   yoki   hodisalarning   aslini   bevosita   kuzatish   mumkin
bo’lmaganda;
5 -tushunchani grafik tarzda tasvirlash talab etilganda;
-murakkab ob’ektlarni oddiylashtirish yoki ishlash jarayonini ko’rsatish zarur
bo’lganda.
O’quvchilarga   yangi   materialni   bayon   etishda   ko’rsatma   qo’llanmalardan
to’ғri   va   o’z   vaqtida   foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Pedagogika   fani   va   ilғor
tajriba   darsda   ko’rsatma   qo’llanmalar   namoyish   qilishga   oid   metodik   talablar
ishlab   chiqdi,   bu   talablarga   rioya   qilish   ularning   didaktik   qimmatini   oshiradi.
Avvalo   shuni   esda   to’tish   zarurki,   ko’rsatma   qo’llanmani   namoyish   qilish   –
maqsad   bo’lmay,   balki   vositadir.   Qo’llanmani   ko’rsatish   emas,   balki   u   bilan
ishlash kerak.
O’rganilayotgan materialning mazmuni va darsga ajratilgan vaqt taqozo etgan
hollardagina   ko’rsatma   qo’llanmani   namoyish   qilish   tavsiya   etiladi.   Darsda
namoyish   qilinadigan   qo’llanmalar   soni   o’quvchilar   va   o’quv   materialini   sifatli
o’zlashtirishi   uchun   optimal   bo’lishi   lozim;   darsda   qo’llanmalardan   xaddan
tashqari ko’p foydalanish yaramaydi.
Namoyish   qilinayotganlarini   idrok   etish   jarayonida   o’quvchilar   sezgi
organlarining   kurish,   eshitish,   sezish,   zarur   hollarda   esa   tam   bilish   va   xid   bilish
organlarining   ko’pini   jalb   etish   kerak.   O’qituvchi   so’zi   bilan   ko’rsatmalilikning
to’ғri   kushib   olib   borilishi   katta   ahamiyatga   ega.   Ko’rsatma   qo’llanmalarni   idrok
etishning   asosi   birinchi   signal   sistemadir,   ammo   ikkinchi   signal   sistema   uning
signallariga   tartibga   soluvchi   ta’sir   etadi.   Har   qanday   ko’rsatma   qo’llanmalar
namoyish   qilinganda  hamma   vaqt   izox  berib  turiladi.  Ana   shu   izox   o’quvchining
e’tiborini   qo’llanmadagi   asosiy   va   muhim   tomonlarga   qaratishga,   kuzatilayotgan
mul   ob’ekt   yoki   hodisalardan   ularning   moxiyatini   tashkil   etuvchilarni   ajratib
olishga yordam beradi.
O’qitishning texnika vositalari deganda, o’quvchilarning bilim, o’quv hamda
malakalarni o’zlashtirishini osonlashtirish va uning samaradorligini oshirish hamda
o’qituvchining   o’quvchilarga   bilim,   o’quv   va   malakalar   berish,   ularni
mustahkamlash   hamda   tekshirib   kurish   borasidagi   mehnatni   engillashtirish   uchun
foydalaniladigan mexpnikaviy qurilmalar jamlammasi tushuniladi.
6 O’qitishning   texnika   vositalari   jumlasiga   axborot   berishda   foydalaniladigan
texnika (kinoproektor va diaproektorlar, epidiaskop, filmoskop, magnitofon hamda
televizion   qurilmalar   va   shu   kabilar)gina   emas,   balki   tegishli   texnika   bilan   birga
foydalaniladigan   uziga   xos   axborot   eltuvchilarning   uzi   (kinofilmlar,   diafilmlar,
diapozitivlar,   dasturlashtirilgan   topshiriqlar   tushirilgan   teshik-teshik   kartalar
to’plami va shu kabilar) ham kiradi. 
O’qitishning   texnika   vositalarining   imkoniyatlari,   metodlari   va   ishlatilishi
usullari   sinchiqlab   o’rganilgandagina   o’quv   jarayonida   ulardan   samarali
foydalanish   mumkin   bo’ladi.   Har   bir   o’qituvchi   bu   vositalardan   foydalanishni
bilishi,   bu   sohada   tegishli   bilim,   o’quv   va   malakalarga   ega   bo’lishi   kerak.   Bilim
yurtida   o’qitishning   texnika   vositalaridan   pedagogika   jixatidan   to’ғri   foydalanish
uchun tegishli sharoit yaratilishi zarur.
Ba’zi chet el pedagoglari o’quv jarayonida o’qitishning texnika vositalaridan
keng kulamda foydalanish o’qituvchining mashina va uni boshqaruvchi muhandis
bilan almashtirilishiga olib boradi, deb hisoblaydilar. Bunda o’qituvchi tashkilotchi
rolini bajaradi, o’qitish vazifasi esa texnika vositalariga yuklanadi. Ammo o’qitish
jarayonida faqat  bilim  berilibgina kolmay, o’qituvchi shaxsining  murakkab ta’siri
amalga   oshiriladi   hamki,   buning   natijasida   o’quvchining   dunyoqarashi,   xulk   –
atvor   normalari   shakllanadi,   shaxsning   kamol   topishi   sodir   bo’ladi.   Bunga   esa
o’qituvchining   ishtirokisiz   erishib   bo’lmaydi:   uning   ahloqiy   prinsiplari   chuqur
bilimlar hamda keng saviya bilan birgalikda har gal takrorlanmaydigan intelektual
aloqaning shunday sharoitini yaratadiki, bunday sharoitsiz okibat natijada o’qitish
va tarbiyalashda muvaffakiyat kozonish mumkin bo’lmaydi. 
Darslarda yangi materialni bayon etishda o’qituvchi guyo eshittirib fikrlaydi,
bunda   u   o’quvchilarga   bilim   beribgina   kolmasdan,   ularga   mantikan   fikrlash,   fan
muammolarini   hal   qilishga   ijodiy   yondoshish   o’quvlarini   singdiradi.   O’qituvchi
o’quvchilar   uchun   bilimlar   manbai   va   o’quv   jarayonini   raxbarigina   emas,   balki
taqlid   qilish   uchun   namuna   hamdir.   O’qituvchini   o’qitishning   texnika   vositalari
bilan   almashtirish   o’quv   jarayonida   juda   muhim   narsani   –   o’quvchiga   pedagog
shaxsning   ta’sirini   chiqarib   tashlaydi,   bu   esa   o’quv   jarayonini   juda
7 kambagallashtirib  yuboradi.  Barcha  texnika  vositalarining,  shu   jumladan,  o’qitish
mashinalarining   ham   imkoniyatlari   cheklangan   –   ular   faqat   o’qituvchining
o’quvchilarga ko’rsatadigan ta’sirini oshiradigan quroldir.
Kasb   –   hunar   maktablarida   yuqori   malakali   usta   va   o’qituvchilar,   boy
texnikaviy imkoniyatlar, o’quvchilarning texnikaviy ijodiyoti keng rivojlanganligi
tufayli   o’quv   xonalarini   o’qitishning   texnika   vositalari   bilan   jixozlashga,   bu
vositalarni   bilim   yurtlarida   tayyorlashga,   sanoatda   ishlab   chiqarilgan   texnika
vositalarini   takomillashtirishga   katta   e’tibor   berilmokda.   Xonalarni   o’qitishning
texnika   vositalari   bilan   jixozlash   ishida   quyidagi   asosiy   texnikaviy-pedagogik
talablarga amal qilish kerak:
1. O’quv kabinetlarini o’qitishning texnika vositalari bilan jixozlashda o’quv
jarayonida ulardan komleks tarzda foydalanishini hisobga olishi zarur. 
2.   O’quv   xonasining   istagan   joyida   kurish   va   eshitish   uchun   yaxshi   sharoit
ta’minlash lozim.
3.   O’quv   xonalarida   uktitshning   texnika   vositalari   ishlatilganda   shovkin
manbalarini yukotish kerak.
4. Barcha texnikaviy qurilmalar puxta va buzilmay ishlashi darkor.
5. Texnika vositalarining tuzilishi va ishlatilishi oddiy bo’lishi kerak.
6.   O’qitishning   barcha   universal   va   maxsus   texnika   vositalaridan   birgalikda
oqilona foydalanish lozim.
7. Ishlatilishi iktisodiy jixatdan maqsadga muvofiq bo’lishi zarur. 
O’quv kinosi – o’qitishning eng ko’p tarqalgan texnika vositasi bo’lib, ob’ekt
hamda   hodisalarni   harakatda   va   rivojlanishda   namoyish   qilishga,   materialni
tekshirish   va   umumlashtirishga,   shuningdek,   aniq   idrok   etishdan   abstrakt   idrok
etishga o’tishga imkon beradi. O’quv filmidan o’qituvchi o’quv materialini bayon
etishida   illyustrasiya   sifatida,   shuningdek,   o’quvchilar   uni   mutaqil   o’rganishi
uchun foydalanishi mumkin. Film bilan ishlashning sunggi bosqichida o’quvchilar
savollar   berishiga   imkoniyat   yaratish   kerak.   Javob   kaytarishga   film   materialni
yaxshi bilib olgan o’quvchilarni jalb etish lozim. 
8 Diafilm   va   diapozitivlar,   o’quv   kinosi   kabi,   ko’rsatmalilik   vositasi   hamda
o’quvchilar bilimlarining dastlabki manbai bo’lishi mumkin. ko’pincha diafilmdan
ko’rsatmalilik   vositasi   sifatida   foydalaniladi,   bu   holda   yassi   ko’rsatma
qo’llanmalarga   O’quvchilar   faoliyatini   faollashtirish,   ularning   mustaqil   ishlariga
alohida   e’tibor   berishni   talab   etadi.   O’quvchilar   faoliyatini   faollashtirish   va
bilimlarni   puxta   o’zlashtirishning   asosiy   vositasi   –   o’quvchilarning   mustaqil
ishlaridir.   Maktabni   isloh   qilishning   asosiy   yo’nalishlari,   isloh   asosida   ishlab
chiqilgan,   takomillashtirilgan   maktab   geografiya   dasturlari,   o’quvchilarning
mustaqilligini   rivojlantirish,   ta’lim   vositalaridan   bilim   manbai   tarzida
foydalanishni nazarda tutadi.  Har bir jamiyatning kelajagi uning ajralmas qismi va
hayotiy   zarurati   bo’lgan   ta’lim   tizimining   qay   darajada   rivojlanganligi   bilan
belgilanadi.   Bugungi   kunda   mustaqil   taraqqiyot   yo’lidan   borayotgan
mamlakatimizning uzluksiz ta’lim tizimini  isloh qilish va takomillashtirish, yangi
sifat bosqichiga ko’tarish, unga ilg’or pedagogik va axborot texnologiyalarini joriy
qilish   hamda   ta’lim   samaradorligini   oshirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko’tarildi.
Mamlakatimizda   “Ta`lim   to’g’risidagi   Qonun”   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”ning   qabul   qilinishi   bilan   uzluksiz   ta`lim   ta`lim   tizimi   orqali   zamonaviy
kadrlar tayyorlashning asosi yaratildi.  
Geografiya   fanini   zamon   talablari   darajasida   o`qitish,   dars   sifati   va
samaradorligini   oshirish,   o`quvchilar   qalbida   fanga   qiziqish   uyg`otish   har   bir
o`qituvchi oldida turgan muhim vazifalardan biridir. Hozirgi kun talablaridan biri
amalga oshirilayotgan ta’lim sifat-samaradorligini oshrishda o`quvchilarga nazariy
bilimlar bilan birga amaliy, ko`rgazmali, ya’ni noan’anviy interfaol darslar tashkil
etish asosida o`quvchilarda ko`nikma va malakalarni shkllantirishdan iboratdir. 
                      Ta’lim   –   tarbiya   jarayonida   bola   shaxsini   shakllantirish   bosh
masalalardan   biridir.   Geografiya   –   tabiat   bilan   bog`liq   bo`lgan,   amaliy   bilim     va
ko`nikma   talab   etadigan   fan.   Shu   bois,   mazkur   fanga   o`quvchilarning   qiziqishini
oshirish,   o`zlashtirish   sifat   samaradorligini     DTS   talablariga   mos   kelishini
ta’minlash o`qituvchidan ko`p izlanish, chuqur bilim va mehnat talab etadi. 
9 1.2 Geografiyani o’qitishda ko’rgazmali qurollarning roli.
Hozirgi davrda o`quvchilar an’anaviy darslik mutolaasi  orqali ma’lumotlarni
bilish   bilan   birga   interfaol   ta’limning   zamonaviy   usullari   hisoblanmish   elektron
darslik, elektron doska yoki mavzuga oid kinofilmlar orqali ma’lumotlarni bilishga
qiziqadilar.   Bunday   usulda   tashkil   qilingan   darslarda   eng   loqayd   o`quvchi   ham
ozgina   bo`lsa-da   harakat   qilishga,   ya’ni,   dars   jarayonida   bo`layotgan   savol-
javoblarga, bahs – munozaralarga qo’shilishga harakat qiladi.
Ma`limki,   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabat   ta`lim   jarayonining
asosini  tashkil  etadi. Shuning uchun o’qituvchi  o’zi  so’zlab, o’zi  so’rovchi bo’lib
qolmasligi   kerak.   O’quvchilar   ham   yangi   bilimni   egallashda   faol   ishtirok   etishi,
darsda faol bo’lishi shart. Yangi bilimlarni egallashda har xil amaliy mashg’ulotlar
o’tkazish   yaxshi   natijalar   beradi.   Bunday   amaliy   mashg’ulotlarda   yozuvsiz
xaritadan  foydalanish  muhim  ahamiyat   kasb  etadi.  Geografiya  fani  o’qitilishidagi
eng   asosiy   muammolardan   birinchisi   har   bir   o’quvchi   darsda   ishlatilishi   lozim
bo’lgan   geografik   atlas   va   yozuvsiz   xarita   bilan   to’liq   ta`minlanmaganligidir.   Bu
muammoni   hal   qilishga   ota-onalar   loqayd   qaraydilar,   farzandlarini   ushbu   o’quv
qurollari bilan ta`minlashni ikkinchi darajali muammo deb o’ylaydilar. Vaholanki
bunday   emas.   Ushbu   muammoni   hal   qilishda   o’qituvchi   dars   davomida
o’rganilayotgan   obyektning   xarita-sxemasini   doskaga   chizib,   o’quvchilarga   ham
geografiya   daftarlariga   chizishni   tavsiya   berishi   va   kerakli   bo’lgan   voqea   va
hodisalarni  navbati  bilan ketma-ketlikda tushirib borishlarini  nazorat  qilib borishi
mumkin.  Uyda  esa   o’quvchilarga  yozuvsiz   xaritani   rangli  qalamlar   bilan  bo’yash
va qo’shimcha bilimlarni kiritishni vazifa qilib berishi mumkin. Ikkinchi tomondan
har   bir   geografiya   o’quv   xonasida   magnitli   yozuvsiz   xarita   bo’lishi   maqsadga
muvofiqdir.   Magnitli   yozuvsiz   xarita   turli   xaritalarni   o’rganishda   qulaylik
tug’diradi. Bundan tashqari, magnitli xariradagi yozuvlar hajmining kattaligi tog’,
tekislik,   daryo,   shahar   va   hokazolarning   bir-biriga   xalaqit   bermasligi,   o’ziga
xosligi   bilan   ajralib   turadi.   Bunday   qurilmadan   geografiya   fani   bo’yicha   barcha
mavzularda,   to’garak   va   kechalarda   foydalanish   mumkin.   O’qituvchi   magnitli
yozuvsiz xaritadan doskada foydalansa, o’quvchilar o’z yozuvsiz xaritalariga yoki
10 daftarda chizilgan xarita-sxemalariga belgilab borishlari xaritani o’rganishda katta
samara beradi. Yozuvsiz xarita magnitli yoki magnitsiz bo’lishi mumkin. 
Magnitli   yozuvsiz   xarita   uchun   1x1,5   metr   hajmdagi   yupqa   qog’oz   olinadi.
Oppoq   qog’ozga   o’rganilayotgan   hududning   ahdozasini   tushiramiz.   Masalan,
O’zbekiston geografiyasini o’rganishda 1x1,5 metr hajmdagi temir list olamiz yoki
temir qoplamali doskadan foydalanamiz. Listni vertikal holda doskaga o’rnatamiz.
List   ustiga   chizilgan   yozuvsiz   xaritani   magnit   yordamida   o’rnashtiramiz.   So’ngra
mavzuga   aloqador   kerakli   jihozlarni   olamiz.   Yozuvsiz   xaritaning   belgilari
mavzuga moslab tayyorlanadi. Belgi yoki joy nomi albatta qalin qog’ozga bosma
harfda   yozoladi.   Ularning   kattaligi   oxirgi   partada   o’tiradigan   o’quvchilarga   ham
ko’rinadigan   darajada   bo’lishi   kerak.   Belgilar   nomlari   tog’,   shahar,   GES,   daryo,
foydali   qazilma,   hayvon   nomi   yoki   rasmi   va   hokazo   bo’lishi   mumkin.   Masalan,
mavzu “O’zbekiston daryolari”. Bu mavzu uchun daryolar nomi yozilgan magnitli
qogozlarni tayyorlab, yozuvsiz xaritaga birin-ketin joylashtiramiz. 
Magnitsiz   yozuvsiz   xarita   uchun   esa   1x1,5   metr   hajmdagi   yupqa   qog’ozga
tushirilgan   yozuvsiz   xarita   va   kerakli   nomlar   bitilgan   belgilar   tasviri   tushirilgan
qog’ozchalar   kerak   bo’ladi.   Yozuvsiz   xaritalarga   shu   qog’ozchalar   o’rnatilishi
uchun   moslab   plyonka   qilinadi.   Bunday   tutkichlarga   daryo,   tog’,   shahar   yoki
boshqa   nomlar   yozilgan   qog’ozchalar   o’rnatiladi.   Qog’ozchalarga   ham   maxsus
o’rnatkichlar qo’yiladi. Mazkur xaritalar uchun temir list kerak emas. 
Barcha   sinflarda   geografiya   fani   dasturida   murakkab   mavzular   bor.   Ushbu
mavzular haqidagi tushuncha va ko’nikmalrni o’quvchilar ongiga yetkazishda ham
muammolar uchrab turadi. 5-sinflarda geografik atama va tushnchalarning lug’aviy
ma`nosini   bilishda   bir   muncha   qiyinchiliklar   bo’ladi,   bunig   uchun   har   bir
o’quvchida   “Geografik   lug’at   daftari”   bo’lishi   kerak,   dars   davomida   yangi
uchragan   atama,   tushuncha   va   nomlar   ushbu   daftarga   yozib   boriladi   va   ularning
ma’nosi   mavzu   matnidan   izlab   topib   yozib   qo’yiladi,   bu   topshiriqni   darsda
mustaqil   ish   bajarganda   yoki   uyga   vazifa   qilib   berish   mumkin.     6-sinflarda
“Geografik qobiq” mavzularini o’rganishda o’quvchilar bilimida bo’shliqlar borligi
aniqlangan.   Ushbu   mavzularni   o’rganishda   dars   o’tishning   har   xil   usullaridan,
11 elektron darsliklar va o’quv filmlaridan foydalanilsa maqsadga muvofiq bo’ladi. 7-
sinflarda   “Xarita   andazalari”,   “Topografik   xaritalar   va   ulardan   foydalanish”   kabi
mavzularni   o’quvchilar   ongiga   yetkazishda   darslarni   yangi   pedagogik
texnologiyalar   asosida   tashkil   etib,   analogiya   ya`ni   taqqoslash,   qiyoslash,   Teatral
pedagogika   usulidan   foydalanilsa   yaxshi   samara   beradi.   Analogiya   usulida
geografik va topografik xaritalarni bir-biriga taqqoslash yo’li bilan ularning farqini
ajratib   olish   mumkin.   Xaritalardagi   voqea   va   hodisalarni   tasvirlaydigan   shartli
belgilarni teatral pedagogika usulidan foydalanib ko’rsatib berish mumkin. Bunda
sinfdagi   iqtidorli   o’quvchilarga   uyda   shartli   belgilar   tasvirini   kattaroq   qog’ozga
tushirib kelish topshiriladi va  har bir shartli belgiga she`r yozib kelish topshiriladi.
Darsda sahna  ko’rinishi  tashkil etilib, har bir  shartli  belgi  qaysi  vazifani  bajarishi
namoyish   qilinadi.   Teatrlashtirsh   jarayoni   bola   miyasiga   kuchli   ta`sir   etadi   va
bolaga   murakkab   jarayonlarni   tushunib   olishga   yordam   beradi.   8-9   -   sinflarda
o’rganilayotgan viloyat, mamlakat, xususan, Yaponiya mavzusini o’rganishda 1-2
daqiqa   o’quvchilar   diqqatini   daf`atan   qiyidagi   ma`lumotlarga   jalb   qilishdan
boshlash   mumkin:   Yaponiya   jahonning   yirik   yirik   moliyaviy   markazi.   Aholi   jon
boshiga to’g’ri keladigan milliy daromad salmog’i bo’yicha u jahonda Shveysariya
va Lyuksemburgdan  keyin 3-o’rinda  turadi.  Geografik  o’rniga  ko’ra Osiyo-Tinch
okean   mintaqasining   markazida   orollarda   joylashgan,   yuksak   darajada
elektrlashtirilganligi   bilan   ajralib   turuvchi     mamlakat.   Aholisi   o’ta   madaniyatli,
yoppasiga oily ma`lumotli, tabiatan bosiq va intizomli. Bu davlatda bolalar o’limi
ko’rsatkichi eng past va o’rtacha umr ko’rsatkichi eng yuqari. Bu mamlakat aholisi
yozganda   pastdan   yuqoriga   tomon   yozadi,   cho’pda   ovqatlanadi,   kimonoda
yurishadi,     paltoni   ayollar   kiyadi.   Mashinalar   boshqaruvi   o’ng   tomonda….
Bugungi   darsimizda   mazkur   davlatning   iqtisodiy   qudrati   sabablarini   o’rganamiz.
Yapon   tajribasining   o’ziga   xosliklari,   yurtimiz   O’zbekistonga   asqotishi   mumkin
bo’lgan   jihatlari   haqida   fikr   yuritamiz,   deya   dars   boshlansa,   o’quvchilarda
mavzuga   nisbatan   qiziqish   ortadi,   bunga   qo’shimcha   tarzda   o’quvchini   mustaqil
izlanishga   yo’naltiruvchi:   “Internet   ma’lumotlaridan   foydalanib   Yaponiyaga   oid
uchta noyob ma`lumot aytishga urinib ko’ring!” mazmunida topshiriq berilsa, har
12 bir   o’quvchining   o’zini   namoyon   qila   olishga   qiziqishi   barobarida   kelasi   darsni
orziqib kutadigan muhim didaktik tuyg’u tarbiyalanadi.
             Darslarni samarali tashkil etishda quyidagi muammolar ham turibdi-
ki,   ularni   hal   qilish   har   bir   fan   o’qituvchisi   va   maktab   ma`muriyatiga   bog’liq:
maktablarni   geografiya   darslarini   o`tishda   alohida   o`quv-laboratoriya   xonalari
bilan ta’minlash, ushbu o`quv – laboratoriya xonalarini  dars uchun kerak bo`lgan
oquv   asbob-uskunalari,   masalan,   kompas,   barometr,   termometr,   har   xil   tog`
jinslaridan   namunalar   va   hokazolar   bilan   ta’minlash,   geografiya   o`quv   xonalarini
kompyuter,   monitor   va   boshqa   kerakli   bo`lgan   texnika   vositalari   bilan   jihozlash,
darslarda barcha mavzular uchun kerak bo`lgan xaritalar, elektron darsliklar, o`quv
filmlari, fanga oid o`quv ko`rgazmali qurollari bilan qurollantirish. Bular barchasi
bisdan juda ko’p mehnat talab qilishini unutmasligimiz lozim.
Geografiya   dunyodagi   juda   qadimgi   va   eng   qiziqarli   fanlardan   biridir.   Ikki
ming yil muqaddam  bunyodga kelgan, o’z taraqqiyot yo’lida xalqlar saviyasining
yuksalishi   va   madaniyatining   rivojlanishi   bilan   bog’liq   bo’lgan   geografiya   fani
hozirgi   paytda   xalqimiz   oldida   turgan   murakkab   ilmiy-xo’jalik     vazifalarini   hal
etishga xizmat qilmoqda. 
Darhaqiqat,   geografiyaga   qiziqmagan,   o’zining   kundalik   hayotiy   faoliyatida
geografiyaga   duch   kelmagan   kimsani   uchratish   qiyin.   Inson   hayoti   va   jamiyat
taraqqiyotini   geografiyasiz   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Shunga   qaramay,   qiziqarli
geografik   materiallarni   o’z   ichiga   olgan,   o’zbek   tilida   nashr   etilgan   maxsus
adabiyotlar  hozircha  juda kam.  Lekin  hozirda mavjud  qo’shimcha  adabiyotlardan
foydalanib   darslar   tashkil   etilsa,   dars   o’tishning   yangi   usullaridan   ko’proq
foydalanilsa maqsadga erishilgan bo’lar edi.
Ma`lumki,   har   qanday   fan   qatorida   hozirgi   zamon   geografiya   fani   ham
o’quvchilarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashga   xizmat   qilmog’i   lozim.   Bunda,
bizning   fikrimizcha,   darslarni   yuqorida   aytub   o’tilganidek   samarali,   ko’rgazmali
qurollar   asosida  o’tish  yaxshi   natija  beradi.  Shuning  barobarida  ilg’or   tajribalarni
sinab   korish,   ularni   ommalashtirish,   ko’rgazmali   qurollarni   ko’paytirishni   talab
etadi.
13 II.BOB. GEOGRAFIYA TA’LIMIDA YANGI PEDAGOGIK-
TEXNOLOGIYALARNI   QO’LLASHNING INTERFAOL USULLARI
2.1. Zamonaviy darsning o’ziga xos xususiyatlari.
Zamonaviy   bilim   Respublikamizda   ko’p   bosqichli   tizimga   o’tdi.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   tizimi   islohotlari   dunyo   bo’yicha
“o’zbek   moduli”   deb   e’tirof   etilmoqda.   So’nggi   yillarda   bu   yo’nalishda   bir   qator
g’arb davlatlari modellaridan unumli foydalanilmoqda.
Ta’limda   pedagogik   shakllarning   muhim   xususiyati   muloqot   materiali
sifatida   bilimlardan   emas,   balki   axborotlardan   foydalanishdir.   Bilim   va   axborot
o’rtasida   farq   shundaki,   bilimlar-voqeylikni   bilishning   jamiyat   amaliyotidagi
tekshiruvidan o’tilgan natijasi bo’lib, asosiy xususiyati haqiqatga to’g’ri kelishi va
ziddiyatlardan holi bo’lish demakdir.
Didaktika   ta’lim   usullari   degan   ibora   juda   ko’p   ishlatiladi.   An’anaviy
metodika ta’lim usuli-bu o’qituvchining turli tushuncha, qonuniyat, atama, hodisa
va   jarayonlarni   o’quvchida,   aniqrog’i,   uning   ongida   shakllantirish   usuli   deb
hisoblaydi. 
Maktab   amaliyotida   qator   ta’limiy   usullar   jumladan:   o’qitish,   yozish,
axborotni   o’zlashtirish,   o’quv   vositalari,   darslik   bilan   ishlash   kabi   usullar   keng
qo’llanilmoqda.
Ammo,   XX-asr   oxiri   XXI   –   asr   boshlarida   ta’limning   “interfaol”   usullari
degan ibora pedagogik adabiyotlarda keng ishlatilmoqda. Bu iboraning mohiyatini
ochib berishga harakat qilib ko’ramiz. “Inter” o’ta degan ma’noda ishlatilmoqda.
Interfaol   degani   o’ta   faol   ta’lim   usuli   demakdir.   Bu   usullar   guruhi   tez
muddatda   samarali   ta’sir   etish   o’quvchilarda   mustaqil   fikr   qilishni,   ulardagi
ijodkorlik hamda mavzu mohiyatini qiziqib o’zlashtirishlarini ta’minlaydi. Maktab
amaliyotida qo’llanilayotgan interfaol usullarni hamda ilg’or pedagogik tajribalarni
o’rganish,   bu   sohada   yetarli   metodik   adabiyotlarning   kamligi,   eng   asosiysi,
interfaol usullarga pedagoglarning ehtiyoji oshib borayotganligini ko’rsatadi.
1.   O’qitishning   interfaol   usullari,   tushuntirish,   ko’rsatmali   va   vositalardan
foydalanish   kabi   an’anaviy   usullardan   uning   samaradorligi   yuqori   bo’lib,   u
14 talabalarni   shaxs   sifatida   shakllanishi,   xususiy   qobiliyatlarni   oshirish,   ijodiy
mustaqilligini   ta’minlashda   muhim   omil   hisoblanadi.   O’qitish   talaba   faoliyatini
gavdalantiradigan   sharoitda   olib   boriladi   va   muammoli   vaziyatlarni   hal   qilishga
qaratiladi.   Ta’limda   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   guruh   bo’lib,   jamoa
faoliyatida   birgalikda   o’zlashtirish   imkoniyatlari   yuzaga   chiqadi.   Bu   jarayonlarda
talabalarning   fikrlash   faoliyatida   jonlanish   yuz   berib,   faollik   oshadi.   O’quv
mashg’uloti   o’yinlar,   munozara,   vaziyatga   doir   topshiriqlar   va   boshqa   o’qitish,
shakl va usullarida olib boriladi.
Ta’limning interfaol usullari
1 Kichik guruhlarda ishlash
usuli “Aniqlashtirish va isbot”
usuli
2 Ta’limiy munozara usuli Sinetika usuli
3 Aqliy hujum usuli Ish tariqasidagi o’yinlar
4 To’g’ri top usuli Musobaqa – tanlov usuli
5 “Kim ko’p biladi” usuli Pops usuli
6 “5 daqiqa” usuli Shartnoma usuli
7 “Nimaga va nima uchun” usuli Qor uyumi usuli
8 “Xayoliy sayohat” usuli Kartochka usuli
9 “Uchinchisi ortiqcha” usuli 6 x 6 x 6 usuli
1 “Pochta” usuli Ajurli arra usuli
1 “Bitta savolga 3 ta javob”
usuli O’z o’rningni top usuli
Ta’limning interfaol usullarini mohiyati va qo’llash tartibi.
Kichik guruhlarda ishlash.
Sinf o’quvchilariga darsning boshida 2-3 daqiqa mavzudagi asosiy muammo
haqida   yo’naltiruvchi   topshiriqlar   beriladi.   So’ngra   sinf   3-4   o’quvchidan   iborat
kichik   guruhlarga   ajratiladi.   O’quvchi   kichik   guruhlarda   ishlaganda,   darsda   faol
ishtirok   etish   huquqiga,   boshlovchi   rolida   bo’lishga,   bir-biridan   o’rganishda   va
turli nuqtai-nazarlarni qadrlashga o’rganadi. Usul quyidagi tartibda qo’llaniladi:
1. Faoliyat   yo’nalishi   aniqlanadi.   Muammodan   bir-biriga   bog’liq   bo’lgan
masalalar belgilanadi.
15 2. Kerakli asos yaratiladi. O’quvchilar mazkur muammo haqida ma’lum bir
tushunchaga ega bo’lishlari kerak. 
3. Guruhlarga   3-4   tadan   o’quvchilar   birlashtiriladi.   Guruh   rahbarlari
tayinlanadi.
4. O’qituvchi   tomonidan   mazkur   muammo   bo’yicha   o’quvchilarga   aniq
ko’rsatmalar beriladi.
5. O’quvchilarning ishi qo’llab – quvvatlab va yo’naltirib turiladi.
Mazkur masala yuzasidan har bir guruh rahbari o’z guruhdoshlari nomidan  
chiqib, o’z nuqtai-nazarini bayon etadi. 8-10 ta guruh rahbari chiqib, o’z nuqtai-
nazarini himoya qiladi. O’qituvchi yakuniy xulosalaydi. 
 
16 2.1. Zamonaviy darsning o’ziga xos xususiyatlari.
Zamonaviy   dars-bu   dars   jarayoni   markazida   o’quvchi   bo’lib,   dars   uning
xohishi,   istagi,   talablariga   mos   bo’lishidir.   Shu   bilan   birga   u   o’z   faolligi   asosida
shaxsiy   rivojlanishga   yo’naltirilgan.   O’quvchi   darsda   faol   ishtirokchi,   ijrochiga
aylanadi.   U  darsni   o’zlashtirishda   o’z   ulushi,   orqali   o’zlashtirish   jarayoniga   hissa
qo’shadi.
Hozirgi kunda umumta’lim maktablarida:
- Umumiy;
- Jamoa;
- Guruhlarda;
- Individual juftlik;
- Individual shakllarda
darslar tashkil etilmoqda.
Dars jarayonida quyidagi metod va texnologiyalardan foydalanilmoqda.
1) Algoritmlash (tayanch konspektlar, tayanch chizmalar  algoritmlar, qisqa
axborotlar bloklar)
2) Ijodiy topshiriqlar
3) Modellashtirish (tahlil etish, mukammal savollar, qiyosiy taqqoslash)
4) Aqliy hujum
5) Kreativ metod
6) Nutq o’stirish
7) Evristik suhbatlar
8) Passiv, aktiv, integraktiv dars tizimlari
Zamonaviy   dars-shunday   darski,   unda   o’qituvchi   o’quvchining   mavjud
imkoniyatlaridan  uddaburonlik  bilan  foydalanib,  uning  aqliy  layoqini   ishga  solib,
o’sib   borishini   ta’min   etadi.   o’quvchi   o’z   navbatda   bilimlarni   chuqur   tushunib
o’zlashtiradi va u borgan sari ma’naviy yutuklik sari qadam qo’yadi. Ilmiy nuqtai-
nazardan   qaraydigan   bo’lsak-dars   o’qitish   tarbiyalash   rivojlantirish   kabi   bir   –
butunlikni ta’minlaydi.
Bunday hollarda nimalar ko’zda tutiladi:
17  o’quvchini   chuqur   va   puxta   bilim   bilan   qurollantirish,   tushunib,
o’zlashtirib borish orqali shaxsning har tomonla rivojlanishini ta’minlash;
 bilimni olishda shaxsiy faoliyatlarni tashkil eta olish;
 o’quvchining   mustaqil   o’qishi,   shaxsiy   faoliyatini   takomillashtirish,
o’z-o’zini tarbyalash motivlarini tashkillashtirish;
 o’quvchining ongli rivojlanishiga samarali ta’sir ko’rsatish;
 o’quvchida o’zini tutish, qat’iy motivlarni shakllantirish;
 o’quvchida   shaxsiy   axloqiy   faoliyatni   shakllantirish   va   uni
umumqadriyat va madaniyat bilan uyg’unlashtirish;
 madaniy tarbiyalanganligini kamol toptirish.
Umuman   darslar   uch   yagona   harakterdagi   maqsadni   o’zida
mujassamlashtiradi.   Ular   o’zaro   bog’liqlikda   va   o’zaro   ta’sir   etuvchi   bo’lib,
o’quvchini qiziqtira olish, rivojlantirish, tarbiya toptirishdan iboradir.
Yuqorida   nomi   keltirilgan   uch   yagona   maqsad   oldindan   rejalashtiriladi   va
o’quvchi hamda o’quvchining dars so’ngida maqsadga erishishlari ta’min etiladi.
Darsning uch yagona maqsadi:
 qiziqtira olish;
 tarbiyalash;
 rivojlantirish
1. Qiziqtirish.
 Har bir o’quvchini mustaqil bilim olishga o’rgatish;
 Bilim   olishning   eng   muhim   talablarini   elallash:   to’liqligini,   puxta   va
chuqurligini tushungan holda bilimlarni o’zlashtirish;
 Aniq, hatosiz o’zlashtirib olish ko’nikmalarini shakllantirish;
 Darsda aniqlash, natijani bilib olishni shakllantirish;
 Darsning   ta’limi   maqsadlarini   belgilashda   bilim,   ko’nikma,
malakalarning qaysi darajada o’zlashtirishni rejalashtirish zarur.
2. Rivojlantirish.
Darsning rivojlantiruvchi aspekti bir necha bloklardan tashkil topadi.
 nutqni o’zlashtirish;
18  fikrni o’stirish;
 sensorik o’sish;
 harakatlanuvchi sferani rivojlantirish.
3. Darsning tarbiyalantiruvchi aspekti.
 Darsda   o’qiladigan   materiallar,   o’qitish   metodlari   o’quvchilarning
xoxish-qiziqishlarini   e’tiborga   olgan   holda   o’quvchini   axloqiy,   estetik,   ekologik
jihatdan   tarbiya   toptirishga   qaratiladi.   Ularga   vatanga   sadoqat,   o’z   xalqiga
muhabbat,   mehnatni   ulug’lash   kabi   umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar   singdirib
boriladi;
 Dars   jarayonida   turli   hodisalar,   atrof-muhit,   hayotda   uchraydigan
voqealarga munosabat bildirib boriladi;
 Bolalar   orasida   o’zaro   do’stona   va   samimiy   munosabat   shakllantirib
borilmoqda.
Zamonaviy   dars   qanday   tayyorlanadi?   Dars   o’quv   jarayonining   asosiy
qismidir.   O’qituvchi   va   o’quvchilarning   pedagogik   faoliyati   aksariyat   darsda   hal
etiladi.   Shuning   uchun   ham   o’qituvchining   tayyorgarlik   sifati   darsning
tayyorlanishi, uni o’tkazish darajasiga bog’liq. Uning samarasi darsning mazmuni,
o’tkazish metodlari va darsni tashkil etish muhitga bog’liq
Zamonaviy darsning o’ziga xosliklari
19ZAMONAVIY DARSNING G’OYASI: TA’LIM – TARBIYA VA RIVOJLANTIRISH
DARSNING UMUMFUNKSIYASI: SHAXSNI RIVOJLANTIRISH. TA’LIM –
TARBIYALANISHNI TA’MIN ETISH
DARSNING UCH YAGONA MAQSADI
TA’LIMIY ASPEKTI, TARBIYAVIY ASPEKTI, 
RIVOJLANTIRUVCHI ASPEKTI
DARSNING O’QUV-TARBIYAVIY VAZIFALARI
1. 2. 3. 4.5, 6… Zamonaviy   didaktikada   dars   tiplari   masalasi   hali   ham   aniq   yechimini
topmagan. Har bir tip dars o’zining biror xususiyati bilan ajralib turadi. 
Dars   o’zining   didaktik  maqsadlarini   tashkil   etish   maqsadlari,   dars   mazmuni,
o’rganish metodlariga qarab klassifikatsiya qilinadi.
Darsga yondoshuv besh tipga bo’linadi:
 Yangi materiallarni o’rganish;
 Bilim, ko’nikma, malakalarni tokomillashtirish va uni qo’llash;
 Umumlashtirish va tizimga solish;
 Kombinatsiyalashgan darslar;
 Bolalarning   bili,   ko’nikma,   malakalarini   nazorat   qilish   va   korreksiya
qilish darslari;
Bunday darslar istiqbolli bo’lib, keng jriy etishni talab etaddi.
1. Yangi materiallarni o’rganish darslari.
Bunday   darslarning   bosh   maqsadi   material   mazmunini   o’rganish   va
o’zlagtirib   olishdir.   Bunday   o’quvchilar   yangi   tushunchalarni   o’rganishga,
mustaqil   ravishda   izlanishga,   oriyentatsiya   ishlari,   didaktik   vazifalarni   bajarishga
odatlantiriladi.   Bunday   tipdagi   darslar   o’rta   va   yuqori   sinf   o’quvchilari   bilan
o’tkaziladi,   chunki,   u   sinflardagi   o’quv   materiallari   hajm   jihatdan   ancha   katta
bo’ladi. Bu kabi darslarni ma’ruza evristik suhbatlar, tajriba va sinovlar tariqasida
o’tkazish mumkin.
2.   O’quvchilarning   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini   takmollashtiruvchi
darslar.  Bunday darslarga quyidagi didaktik vazifalar asos qilib olinadi:
 Yangi olingan bilimlarni tizimga solish va umumlashtirish;
 O’zlashtirilgan bilimlarni takrorlash va mustahkamlash;
 Olingan   va   o’zlashtirilgan   bilimlarni   amaliyotda   qo’llay   olish,
chuqurlashtirish, kengaytirish;
 Yangi o’zlashtirilayotgan bilim, ko’nikma va malakalarni nazoratga olib
borish.
Bu tipdagi darslar yana bir qancha klassifikatsiyalarga bo’linadi:
 O’zlashtirilgan bilimlarni mustahkamlash;
20  Takrorlash darslari;
 Olingan bilim, ko’nikma va malakalarni kompleks qo’llash darslari;
 Ko’nikma va malakalarni shakllantiruvchi darslar.
Yuqorida qayd etilgan darslarning yana quyidagi ko’rinishlari mavjud:
 Mustaqil ish darslari (og’zaki, yozma mashq va yozma ishlar).
 Laboratoriya ish darslari;
 Amaliy mashg’ulot darslari;
 Ekskursiya darslari;
 Seminar darslari;
3. Umumlashtirish va sistemalashtirish darslari:
Bu tipdagi darslar quyidagi ikki didaktik vazifani hal etishga qaratilgan.
1. O’quvchilarning nazariy bilimlarini qay darajada o’zlashtirilganliklari.
2. O’zlashtirilgan bilimlarning eng muhim joylari.
Bu   ikki   holat   predmet   bo’yicha   egallagan   ko’nikma   va   malakalarni   butun
dastur   talablari   hamda   standart   asosida   chorak,   yarim   yillik,   yillik   o’zlashtirish
natijalarini ko’rsatadi. Umumlashtirilgan va sistemalashtirilgan darslarni barcha tip
darslarida qo’llash mumkin.
4. Kombinatsiyalashgan darslar.
Bu   darslar   amaliyotda   keng   qo’llaniladi.   Bunday   darslarda   yuqorida   qayd
etilgan uch tipdagi didaktik talablardan foydalaniladi. Shuning uchun ham bunday
darslarni kombinatsiyalashgan darslar deb yuritiladi.
Bunday   tipdagi   darslarga   metodik   yondashuvlar   ham   yuqorida
keltirganimizdek ko’rinishga ega.
o Darsda o’quvchi faoliyatini tashkil etish;
o Takrorlash,   o’quvchi   bilimining   chuqurligi   hamda   mustahkamligi,
ilgarigi darslarni qay darajada o’zlashtirilganligi;
o O’quvchining bilimlar to’g’risidagi fikrlari va ongli o’zlashtirilganligi;
o Uyga vazifa va uni to’g’ri bajarish bo’yicha tushuncha berish;
o O’quvchilarning o’zlashtirilganliklarini dars davomida baholab borilishi.
21 5.   O’quvchilarning   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini   nazorat   qiluvchi   va
tuzatish kirituvchi darslar.
Bunday   darslarning   didakti   vazifasi   o’quvchilarning   o’qitilgan   o’quv
materiallarini qay darajada o’zlashtirganliklarini aniqlashdan iborat.
Ayniqsa, olingan bilimlarning nazariy ahamiyati o’tilgan materiallar bo’yicha
nazariy   tushunchalarni,   ko’nikma   va   malakalarni   qanday   egallaganliklari,
o’zlashtirish   sifati,   dianostik   tahlil,   u   yoki   bu   o’quv   materialini
texnologiyalashtirishga tuzatishlar kiritish kabilar bilan belgilanadi.
Nazorat va tuzatish darslar quyidagi ko’rinishlarda bo’lishi mumkin:
Yozma   ravishdagi   so’rov   (diktank,   bayon,   misollar   va   masalalar   yechish);
Zachyot;   Laboratoriya   mashg’uloti;   Amaliy   ishlar;   Mustaqil   yozma   ishlar;
Imtihonlar;   Yuqori   darajadagi   nazoratlarga   kurs   yoki   fan   bo’yicha   yakuniy
imtihonlar kiradi.
Yakuniy   baholash   va   nazorat   davrida   o’quvchining   olgan   bilimlarini
amaliyotda turli vaziyatlarda qanday qo’llay olishiga alohida e’tibor qaratiladi.
Nazorat darslari tashkil etilgandan so’ng o’quvchilar faoliyatida uchraydigan
tipik hatolarni aniqlash uchun ham maxsus darslar tashkil etiladi.
Ularning   olgan   bilim   –   ko’nikma   va   malaka   darajalarini   aniqlash,   qiziqish,
xoxishlarini   o’rganish   orqali   kelgusida   darsga   ma’lum   tuzatish,   o’zlashtirishlar
kiritib boriladi.
Darslarda o’quvchilarning o’quv faoliyatlarini tashkil etish.
Dars   jarayonini   tashkil   etish,   uning   strukturasidan   unumli   foydalanishda
o’quvchilarning o’quv faoliyatini tashkil etish muhim rol o’ynaydi.
Pedagogik   adabiyotlarda   maktab   amaliyotida   o’quvchining   o’quv   faoliyatini
olib borish uch yo’nalishda amalga oshiriladi.
1-umumiy
2-guruhli
3-yakka tartibda.
Umumiy   yo’nalishdagi   faoliyatda   o’qituvchi   rahbarligida   sinfdagi   barcha
o’quvchilarning hatti-harakati tushuniladi.
22 Guruhli   o’quv   faoliyatida,   o’quvchilar   bilan   birga   ish   olib   boriladi.   Yakka
tartibdagi faoliyatda o’quvchining bir o’zi, alohida faoliyat olib boradi.
1.   Umumiy   shaklidagi   faoliyatni   tashkil   etuvchi   darslarda   o’quvchilar   bir
vaqtning   o’zida   bir   xildagi   topshiriqni   sinf   bo’yicha   muhokama   etadilar,
solishtirib, umumlashtirib, xulosa chiqaradilar.
O’qituvchi   o’quvchilar   bilan   bir   vaqtda   vazifani   bajaradi,   u   so’zlash,
tushuntirish,   ko’rsatish   jarayonida   barcha   o’quvchilar   bilan   birga   masalani
muhokama etadi.
Bunday   muloqat   o’quvchi   ishonchini   qozonishga,   o’quvchilar   bilan
muloqatga   kiritishiga,   jamoa   bo’lib   ishlash   ko’nikmasining   hosil   bo’lishiga   olib
keladi.
Umumiy o’quv faoliyatini tashkil etishning o’ziga xos kamchiliklari mavjud.
Darsda   faoliyat   o’qituvchi   tomonidan   barchaga   qaratiladi,   ya’ni   bir   oz
abstraktlik kelib chiqadi. 
Barchani   bir   xilda,   bir   maqsad   yo’lida   ishlashga   undaydi.   O’quvchilarning
qiziqish va qobiliyatlari har – xil bo’lganligi tufayli bilim va ko’nikmalarni qabul
qilish olish o’zlashtirish birdek natijani kafolatlamaydi.
O’qish,   o’zlashtirishlari   sust   bo’lgan   o’quvchilar   sekin   ishlaydilar.   O’quv
materialini   yomonroq   o’zlashtiradilar.   Ular   o’qituvchining   ko’proq   e’tiboriga
muhtojlar.   Ayrim   o’quvchilar   qiyinroq   materiallarni   o’zlashtirishga   moyil
bo’ladilar. 
Ayrimlari   esa   ko’proq   ijodiy   yondashuv   izohlanishga   doir   o’quv
materiallariga   moyil   bo’ladilar.   Shuning   uchun   umumiy   tipdagi   darslarda   savol-
javoblar   laboratoriya   mashqlari   iloji   borishicha   o’quvchi   shaxsiga   yo’naltirilgan
bo’lishi   maqsadga   muvofiqdir.   Shunday   qilib,   darslarda   bir   xillik,   bir   qolipdagi
yondashuvlardan qochish taqozo etiladi. 
2.2. Darsda o’quv materialini individual shaklda tashkil etish
23 Dars   jarayonining   bunday   shaklini   tashkil   etishda   topshiriqlar   har   bir
o’quvchiga   alohida   beriladi   va   u   o’z   o’quv   imkoniyatlari   darajasida   uni   mustaqil
yechadi.   Manbalar   darslik   bilan   ishlash,   ma’lumotnoma,   lug’at,   qomus,   majmua
shaklida   bo’lishi   mumkin.   Undan  tashqari   individual   masalalar,   misollar   yechish,
bayonlar,   insholar,   referat,   ma’ruza   yozish,   turli   amaliy   kuzatuvlar   o’tkazish,
dasturli o’quvlar tashkil etishda shaxsiy topshiriqlar asosida ish tashkil etiladi.
Ko’pincha   pedagogik   adabiyotlarda,   amaliyotda   o’quvchilar   topshiriqlarini
individual boshqarishning ikki shakli keltiriladi. Birinchi   holatda   sinf   boyicha
berilgan topshiriqni har bir o’quvchi boshqa o’quvchi bilan muloqotga kirishmay,
yakka tartibda bajaradi va birdek vaqt belgilanadi.  
Ikkinchi holdagi individuallashtirishda topshiriqlar o’quvchining tayyorgarlik
darajasi,   qiziqishlari,   imkoniyatlariga   qarab   beriladi   va   ularning   shaxsiy
rivojlanishlari tayinlanadi.
O’quvchilarning   o’quv   faoliyatlarini   individual   tashkil   etishning   eng
samarali shakli – o’quvchiga tabaqalashgan shaxsiy o’quv topshiriqlari berish, ular
tayyor kartochka, yozma matnlarda berilsa, yana ham maqsadga muvofiq bo’ladi.
Individual   ishlash   jarayonida   ayniqsa,   bo’sh   o’quvchilarning   ishlashini
kuzatib boorish, zarur hollarda ularga yordam ko’rsatish yaxshi natijalar beradi.
Dars tizimi o’z ichiga:
- Maqsad,   o’quv   materialining   mazmuni,   o’quv   vositalari   metodlari,
formasi, nazorat, pirovard natijani;
- Dars   monitoringi   ta’lim   sifatini   aniqlash,   ko’zda   tutilgan   tushuncha,
malaka, ko’nikmalarini o’quv materiali asosida qiyoslashni;
- O’quv mat uzatishlar va o’zgartirishlar kiritishni oladi.
Har   qanday   dars   u   qanday   erialiga   t   usul   va   texnologiyaga   asoslangan
bo’lmasin, u avvalo, shaxs va uni rivojlantirishga qaratilgan bo’lmog’i kerak.
- Shaxsning kasbiy faolligiga;
- Yuqori darajadagi kompitentlikka;
- Aniq maqsadga;
24 - Kasbiy mahoratini oshirishga; 
- Yuqori texnologik tayyorgarlikka;
- Mustaqil fikrlay olishga; 
- Mas’uliyatni his etgan holda qarorlar qabul qila olishga; 
- Ijodiy yondashuvga; 
- Doimiy o’qish va izlanishga undashga;
- Muloqotga kirishuvchanlikka;
- O’zaro hamkorlikka; 
- Sotsial va kasbiy mas’uliyatni his eta olishga qaratilmog’i darkor.
Shu   munosabat   bilan   o’quv   jarayoni   –   darsda   o’quvchi   har   doim   markazda
turmog’i darkor.
Dars jarayoni:
- ehtiyojni;
- qiziqish – xohishni, maqsadni;
- o’quvchi faolligini;
- qobiliyatini  nazarga  tutgan holda darsning pirovard maqsadi  o’quvchiga
bilim, ko’nikma, malaka berishdan iboratdir.
O’qituvchidan darsda quyidagi didaktik talablarga rioya qilishi talab etiladi:
- so’z, nutq, bayon orqali dars o’tish;
- ko’rgazmalilik;
- amaliyot bilan bog’lash.
U quyidagi metodlardan foydalanishi kerak:
- tushuntirish – illyustratsiya;
- programmalashtirish (dasturlash);
- evristik; 
- muammoli;
25 - interfaol.
Modelli   o’qitishda   o’qituvchi   qanday   modelda   o’qitishidan   qat’iy   nazar   ikki
holatga e’tibor berishi shart:
1. O’quvchida o’z kuchi va imkoniyatiga ishonish hissini uyg’ota olish.
2. O’quvchiga o’z vaqtida zaruriy yordamni bera olish.
Modelli   o’qitish   ta’lim   texnologiyasining   asosiy   elementi   bo’lib,   u   o’z
xarakteriga ko’ra ta’lim jarayoniga tez sur’atlar bilan kirib kelmoqda. Eng muhimi
shundaki:  yangi pedagogik   texnologiyani joriy etishda o’qituvchi biinchi  o’rinda
turmaydi,   balki   u   o’quv   jarayonini   tashkil   etuvchi   tashkilotchi   sifatida   namoyon
bo’ladi.
Ya’ni   guruh   ishtirokchilarini   ma’lum   modellarni   o’rganish,   muammolarni
yechishga   undaydi.   Manbalardan   qo’shimcha   axborotlarni   olish,   tahlil   etish,
tizimga solish, xulosalar chiqarishga o’rgatadi. O’quv guruhlari bilan hamkorlikda
kelgusi modellarni shakllantirish, tashkil etish, yechimiga e’tibor qaratiladi.
Modelni shakllantirishda u quyidagi komponentlarni inobatga olmog’I zarur:  
- O’quv maqsadini aniq shakllantirish (maqsadli dasturlash);
- Axborot   bankini   yaratish,   o’quv   dasturi   asosida   o’quv   materiali,
matni, tekstlarini mujassamlash;
- Mo’ljallangan   materiallarini   o’rganish:metodik   qo’llanma,   maqsadga
yetishtiruvchi yo’l – yo’riqlarni shakllantirish;
- Zaruriy   ko’nikma,   malakalarni   shakllantirish   uchun   amaliy
mashg’ulotlarni o’tkazish;
- Ishlash  uchun  zarur   asbob  – uskuna,  material   vositalar  bilan  guruhni
ta’minlash;
26 2.3 Yaponiya mavzusida dars ishlanma
Mavzuning texnologik xaritasi va o’tkazilish ishlanmasi
Mavzu Yaponiya .
Maqsad
,  vazifalar Maqsad:  O’quvchilarda yangi atama va tushunchlarni shakllantirish;
Yaponiya tabiiy-geografik o’rni xususiyatlari haqida tasavvurlar hosil qilish;
o’quvchilarda geografik o’rin ko’nikmasini  shakllantirishda davom etish;
Yaponiya orollarni xaritadan topa olish ko’nikmalarini mashq qilish;
Yaponiyani tadqiq etgan sayyohalr haqida ma’lumotlar berish.
O’quv
jarayonining
mazmu
ni Vazifalar:
O’quvchilarda mavzu asosida bilim va ko’nikmalarni shakillantirish,
geografik  atlas va xaritalar bilan ishlashga qiziqish o’yg’otish.
O’quvchilarning savol-javob, xarita bilan ishlash  ( amaliy mashg’ulot )  orqali
yangi mavzuni qay darajada o’zlashtirilganligi nazorat qilinadi.
O’quv
jarayonini
Amalga
oshirish
texnologiyasi Uslub:  “Aqliy hujum”, juftlikda ishlash   (“B.B.B”), “Guruhlar bilan 
ishlash”.
Shakl:  Savol-javob, jamoa va yakka tartibda ishlash, amaliy mashg’ulot.
Vosita:  Dunyo tabiiy xaritasi,  o’quv  atlasi, yozuvsiz xarita, maktab  darsligi, 
“Kompyuter Osiyo” ITP   tomonidan yaratilgan   o’quv filmi,
tarqatma savollar.
Usul:  Tayyor yozma materiallar,   Akvarium ,  mavzuga oid xaritalar asosida.
Nazorat:  Savol-javob, o’z-o’zini nazorat qilish.
Baholash:  Rag’batlantirish, 5 ball tizim asosida baholash.
Kutilay
otgan
natijalar O’qituvchi:
Mavzu belgilangan vaqt ichida barcha o’quvchilar tomonidan  o’zlashtiriladi.
O’quvchilarning darsda faolligi oshadi. Ularda fanga nisbatan qiziqish
o’yg’onadi. Amaliy mashg’ulot davomida barcha o’quvchilar baholanadi. O’z
oldiga qo’ygan maqsadlariga erishadi. O’quvchilar og’zaki va amaliy
mashg’ulotlarni mustaqil bajaradilar, boshqalarga yetkazish, savol va javob
berishga o’rgatiladi.
O’quvchi:
Mavzu yuzasidan yangi bilimga ega bo’ladilar. Guruhlar bilan ishlashni
o’rganadilar, eslab qolish, ayta olish, ko’rsata olish ko’nikma va malakalarga
ega bo’ladilar
Kelgusi
rejalar
(tahlil,
o’zgarishlar) O’qituvchi:
Yangi pedagogik texnologilarni o’zlashtiradi va darsda tatbiq etib,
takomillashtirishga erishadi. O’z ustida ishlaydi. Mavzuni hayotiy voqiyalar
bilan bog’laydi va solishtiradi.
O’quvchi:
Mavzu yuzasidan berilgan topshiriq ustida mustaqil ishlashi o’rganadi. O’z
fikrini ravon bayon eta oladi. Guruh fikrini tahlil qilib, bir yechimga kelish
malakasini hosil qiladi. Yangi mavzuga oid qo’shimcha materiallar topishga
harakat qiladi.
Mashg’ulotni ng  borishi
27 Dars rejasi: 
1. O’qituvchining kirish so’zi.  (2 daqiqa)
2. Guruhlarga bo’linib ishlashni tashkillashtirish. (2 daqiqa)
3. Guruh a’zolariga juftlikda ishlash uchun topshiriq berish. (6 daqiqa)
4. Yangi mavzu bayoni  ( 7 daqiqa)
5. Yozuvsiz   xaritaga   Yaponiyaga   kiruvchi   yirik   orollarni   tushirish.   (8
daqiqa)
6. Guruhlar taqdimoti  (10 daqiqa)
7. Mavzuni mustahkamlash  (5 daqiqa)
8. O’qvchilarni baholash  ( 3 daqiqa)
9. Uyga vazifa. (2 daqiqa)
Darsning borishi:
1. O’qituvchining kirish so’zi (1daqiqa).
Darsning tashkil etilishi:
a) salomlashish, davomatni aniqlash;
b) o’quvchilarni darsga hozirlab, jonli muhit yaratish;
              2. Guruhlarga bo’linish (2 daqiqa).
O’quvchilar   tanlagan   emblemalari   orqali   5ta   guruhga   bo’linib,   joylariga
o’tirishadi  (emblemalar o’qituvchi tomonidan oldindan tayyorlab qo’yiladi). 
I-guruh.     “Xokkaydo”  
II-guruh.   “Tokio”
III-guruh.  “Kyusyu”
Guruh a’zolari ichidan juftliklarga “ Bilaman, Bilishni istayman, Bilib oldim ”
jadvali beriladi.
O’quvchilar Yaponiya haqida bilgan va bilishni istaganlarni yozadilar.
Juftliklar   ishi   guruhlarda   ko’rib   chiqiladi   va   guruh   a’zolaridan   bir   o’quvchi   u
haqda bayon qiladi. 
28 BILAMAN BILISHNI ISTAYMAN BILIB OLDIM
Yangi mavzu bayoni 
Reja:
Iqtisodiy-geografik tahlili. Tabiiy sharoiti va resurslari 

Xo'jaligi, transporti va tashqi iqtisodiy aloqalari, ichki tafovutlari
Yaponiyaning   umumiy   maydoni   376   ming.   kv.km.   Hududining   muhim
xususiyatlaridan   biri   uning   katta   va   kichik   orollarda   joylashganligidir.   Ulardan
to`rt   tasining   maydoni   ancha   kattadir.   Bularga   Xonsyu,   Xokkaydo,   Kyusyu   va
Sikoku orollari kiradi. U unitar davlat bo`lib, 47 prefekturaga bo'linadi. 
Yaponiya,   asosan,   tog'li   mamlakat.   Hududining   75   foizini   tog'lar   egallaydi.
Eng   baland   tog'i   Fudziyama   (3776   m.)   yapon   xalqining   ommaviy   topinadigan-
sig'inadigan muqaddas joyi hisoblanadi. Tekisliklari, asosan, Tinch okean sohillari
bo'ylab   joylashgan.   Ayniqsa,   Tokio   qo'ltiq-bo'yidagi   Kanto   pasttekisiigi
mashhurdir. 
    Yaponiya   biron-bir   yerosti   boyliklari   bilan   o'zini   o'zi   ta'minlay   olmasa-da,
boy dengiz, geotermal, gidroenergiya, agroiqlim resurslariga ega.
Darslik  va atlas bilan ishlash  (8 daqiqa)
Har bir guruhga alohida topshiriq beriladi. 
1-guruhga:   Yaponiyaning asosiy   xususiyatlarini ayting.
2   –guruhga:  Yaponiyaning geografik o’rniga ta’rif bering.
3-guruhga:   Yaponiyaning tekshirilish tarixi haqida nimalarni bilasiz?
  5 daqiqadan so’ng guruh ishlari taqdimoti tinglanadi.
Guruh a’zolari boshqa  belgilar orqali yangi guruhlarga ajratiladi.
Har bir guruhga turli xil orollar   beriladi, ular yozuvsiz xaritaga shartli belgilar
orqali belgilaydilar.
1-guruhga :   Xokkaydo guruhiga kiruvchi  quyidagi  orollarni  yozuvsiz  xaritaga
tushiring. (Xokkaydo oroli).
2   –guruhga:   Tokio   guruhiga   kiruvchi   quyidagi   orollarni   yozuvsiz   xaritaga
tushiring.  (Xonsyu oroli).
29 3-guruhga:   Kyusyu   guruhiga   kiruvchi   quyidagi   orollarni   yozuvsiz   xaritaga
tushiring.  (Kyusyu va Sikoku orollari).
   O’quvchilarning yangi mavzu bo’yicha olgan bilimlari tekshirib ko’riladi:
1-guruhga:  Yaponiyada hududining necha foizini tog’lar egallaydi? 
Javob: 75%
  2   –guruhga:  Yaponiyaning Eng baland tog'i?
Javob: Eng baland tog'i Fudziyama (3776 m.)
3-guruhga:  Yaponiyaning aholi soni qancha?
 Javob: 127 mln kishi
Dars boshida berilgan jadvaldagi “ Bilib oldim”  bo’lagi to’ldiriladi.
O’qituvchi   mavzuni   mustahkamlashda   mavzu   yuzasidan   yangi   so’z   va
atamalardan tuzilgan savollarni “ Akvarium ”ga  solib qo’yadi. 
Guruhlar   tomonidan   “Akvarium ”   dan   yangi   so’zlar,   atamalar   yozilgan
baliqchalar olinadi. 
        Ular   baliqchalardagi   so’zlarga   zudlik   bilan   javob   berishlari   lozim.
Masalan: (“Xokkaydo”, “Xonsyu”, Kyusyu”, “Sikoku”)
Uyga vazifa:
Yangi   darsni   o’qib   kelish.   Atlasdan   17-betdagi   Yaponiyaga   kiruvchi   orollarni
yozuvsiz   xaritaga   tushirishni   tugallash.   Yaponiya   haqida   qiziqarli   ma’lumotlar
to’plash.
30 Xulosa.
Men   ushbu   kurs   ishimning   xulosa   qismida   quyidagi   fikrlarimni   bayon
qilmoqchiman.   Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   bir   qancha
qonunlar   qabul   qilindi.   Ana   shunday   qonunlardan   biri   “Ta’lim   to’grisida”gi
qonundir.   Bu   qonunng   asosiy   maqsadi:   ta’lim   sohasini   tubdan   isloh   qilish,
o’tmishdan qolgan mafkuraviy qarashlardan to’la xalos etishdan iboratdir. 
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki   ishda   gaeografiya   ta’limida   yangi
pedagogic   texnologiyalardan   foydalanish   an’anaviy   darslardan   noan’anaviy
darslarning afzalliklari bayon qilinadi. 
I.   Geografiya   darsiga   qo’yiladigan   talablar   bobida   geografiya   darslariga
qo’yiladigan   tarbiyaviy,   psixologik,   gigiyenik,   didaktik   talablar   hamda   bugungi
kun  geografiya fani o’qituvchisi oldiga qo’yiladigan asosiy vazifalar ochib berildi.
II.   Geografiyada   noan’anaviy   dars   usullari   bobida   esa   no’anaviy   darsning
an’anaviy   darsdan   farqli   jihatlari,   noan’anaviy   dars   turlari,   geografiya   ta’limida
Yangi   pedagogik-texnologiyalarni     qo’llashning   interfaol   usullari   bayon   qilindi.
Bitiruv malakaviy ishining mazmunini ochishda ilg’or o’qituvchilarning dars o’tish
uslublaridan foydalanildi. Bizning bosh maqsadimiz o’sib kelayotgan yosh avlodni
geografiya   fanining   yutuqlari,   zamonaviy   bilim   manbaalari   bilan   tanishtirish
maqsadida   noan’anaviy   darslarni   tashkil   etish   usullarini   ishlab   chiqishdan   iborat.
Bugungi   kun   talabi   –   darslarni   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanib,
noan’anviy   interfaol   usullar   asosida   tashkil   etishdir.   Yangi   mavzuni   yoritishda
faqat   darsliklardagi   ma’lumot   bilan   chegaralanmasdan   qo’shimcha   materiallardan
ham foydalanilsa, dars yanada mazmunli bo’lib, o’qivchilar o’rganadigan bilimlari,
dunyoqarashlari kengayib boradi. Bu esa, bugungi kun o’qituvchilarini   izlanishga
ko’proq   kitob   o’qishga,   fan   yangiliklaridan   boxabar   bo’lish   uchun   turli
manbalardan foydalanishlari lozimligini ko’rsatadi. 
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Yo’ldoshev J.G’.,Usmonov S.A.Zamonaviy pedagogik texnologiyalarni 
amaliyotga joriy qilish. Toshkent, 2008.
2. Qurbonniyozov R. Geografiya o’qitish metodikasi. “Urganch” nashriyoti. 2001.
3. Матраусов Н., Панчешникова Р. Методи преподования географическом в 
среднем школи.
4. Бибик Р., Герасимова А. Методи преподования географии в среднем 
школи. 
5. Abdug’aniev I. Geografiya darslarida ta'limning texnika vositalaridan 
foydalanish. Toshkent, O’qituvchi, 1990.
6. Abdieva   Z.A.   Geografiya   fanida   noan'anaviy   dars   usullaridan   foydalanish.
Navoiy., 2003
Elektron ta'lim resurslari
1.   http://ek.nuu.uz//236-geografiya-oqitish-metodikasi-fan-sifatida-geografiya-
oqitish-metodikasini-mazmuni-vazifasi-va-muammolari.html  
2 .   http://geografiya.uz/jahon-iqt-ijt-geografiyasi/984-yaponiya.html#sel =  
3.   www.geografiya.uz  
32