Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 822.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Bahrom

Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024

144 Sotish

Grafik muharrirda sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitishda innavatsion texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Mavzu:   Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini
o'qitishda innavatsion texnologiyalardan foydalanish
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I BOB.Grafik muharrirda sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitishning nazariy asoslari ........ 4
1.1. O’quvchilarda keng tarqalgan grafik muharrirlar va ularning xususiyatlari haqida tushunchalar hosil 
qilish ............................................................................................................................................................ 4
1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar ........................................................................... 7
II BOB Grafik muharrirda sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitish metodikasi ................... 14
2.1.Adobe Photoshop grafik muharrirda sohani belgilash va ajratib olish usullarini o’qitishda innovatsion 
usullardan foydalanish ............................................................................................................................... 14
2.2.Grafik muharrirda sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o’rgatishda o‘yinli texnologiyalardan
foydalanish ................................................................................................................................................ 22
Xulosa ........................................................................................................................................................ 29
Foydalanilgan adabiyotlar. ......................................................................................................................... 30
Internet saytlar .......................................................................................................................................... 31
Kirish
         Mavzuning dorzabligi: Axborot texnologiyalar jamiyat axborot resurslaridan
oqilona   foydalanishning   eng   muhim   usullaridan   biri   bo‘lib,   hozirgi   kunda   u   bir
nechta   bosqichlarni   bosib   o‘tdi.   Bu   bosqichlarning   almashinuvi   ilmiy   texnikaviy
taraqqiyotning rivojlanishi, ma'lumotlarni qaytaishlashning  yangi texnik vositalari
paydo bo‘lishi  bilan belgilanadi. Insonning bilimdarajasi  ham  ma'lum  davr  ichida
shaxs tomonidan o‘zlashtirilgan axborotlarning ko‘p yoki ozligi bilan belgilanadi.
2 Shuning uchun ham yangi axborot texnologiyalardan unumli foydalanish bugungi
kunning talabiga aylanmoqda. Jumladan, ta'lim tizimida sezilarli o‘zgarishlar ro‘y
bermoqda   ya'ni,   ta'lim   tizimida   bugungi   kunda   Masofadan   o‘qitish   uslubi
qo‘llanilmoqda. Masofadan o‘qitish uslubi bu sirtqi ishning yangi bir usulidir.
                            Masofadan   o‘qitish   bu   mustaqil   ish   demakdir.   Mustaqil   ish   har   bir
insonning   mustaqil   fikrlash,   holatini   baholash,   xulosa   va   bashorat   qilish
qobilyatlarini rivojlantiradi. Bugungi kunda insoniyatni huquqiy ongini o‘stirishda,
qonun   ustivorligini   oshirishda,   qonunlarni   amaliyotda   qo‘llanishi,   har   bir   fuqaro
o‘zini   -   huquqini   bila   olishida,   qonunchilikni   ya'ni   qonun,   qaror   va   farmonlarni
xalqimizga,   oddiy   fuqarolarimizga   keng   yoritib   berishda   masofadan   o‘qitishning
yangi texnologiyalaridan foydalanish uchun qulay sharoit yaratmoqda. Yurtimizda
qabul   qilinayotgan   va   hayotga   tatbiq   etilayotgan   har   bir   qonunlarni   xalqimiz
ongiga   singdirib   borishda,   tinglovchilarga   ta'lim   berishda   masofadan   o‘qitish,
videokonferensiyalardan   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.   Tan   olish   kerakki,
hozirgi   vaqtda   yoshlarning   kitob   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishi   tobora
susaymoqda.   Yoshlarni   hozirda   kompyuter   va   u   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   masalalar
ko‘proq o‘ziga jalb etmoqda. Shu borada o‘qitish, ta'lim berish ayni qo‘l keladigan
yo‘nalishdir. Bunda o‘qituvchi kutubxonalardan o‘ziga kerakli bo‘lgan ma'lumotni
izlab qimmatli vaqtini ketgazmaydi. Kompyuter orqali u o‘ziga kerakli ma'lumotni
osongina topib o‘rganishi  mumkin. Bu borada ta'kidlab o‘tish lozimki, Internetda
ishlash masalasi  yetarli bo‘lishi darkor. Kompyuter va Internet tarmog‘ida ishlash
malakasi   yuqori   bo‘lgan   har   bir   tinglovchi   ham,   u   yerda   yozilgan   yoki   chizilgan
ma'lumotni   to‘laligicha   tushunishi   oson   emas.   Bu   borada   Internet   tarmog‘ida
yaratilyotgan   elektron   usuldagi   sahifa   yoki   o‘quv   dasturlari   ommabop   bo‘lishi,
ya'ni   hammaga   birdek   tushunarli   bo‘lmog‘I   maqsadga   muvofiqdir.   Kompyuter
grafikasi   tushunchasi   hozirgi   keng   qamrovli   sohalarni   o`zida   birlashtirgan   bo`lib,
bunda   oddiy   grafik   chizishdan   toki   real   borliqdagi   turli   tasvirlarni   hosil   qilish,
ularga   ko`rinish   berish,   dastur   vositasi   yordamida   tasvirga   doir   yangi   loyihalarni
yaratishga   mo`ljallangan.   Bu   esa   multimedia   muhitida   ishlash   imkoniyatini
yaratadi. Kompyuter grafikasi jamiyatning barcha sohalarida keng qo`llaniladigan
dastur   ta’minoti   bo`lib,   u   mavjud   va   yangi   yaratilayotgan   dasturlarga   asoslanadi.
3 Kompyuter   grafikasi   jarayonlarni   uch   o`lchovli   fazoda   qanday   kechishini   aniq
tasvirlash   imkoniyatini   yaratdi.   Shu   boisdan   hozirda   mavjud   amaliy   dastur
paketlari orqali ko`rilayotgan masalaning asosiy qiymatlarini kiritgan holda uning
natijasini grafik shaklda olishimiz mumkin.
              Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Grafik   muharrirda     sohani   belgilash
uskunalari   qo'llash   mavzusini   o'qitish   metodikasi   haqidagi   malumotlarni
umumlashtirish va qisqacha tavsiflash.  
       Kurs ishi ob’yekti va predmeti:  Keng tarqalgan grafik muharrirlar va ularning
xususiyatlari.Adobe Photoshop grafik muharrirda sohani belgilash va ajratib olish
usullari o’qitish metodikasi  
            Kurs   ishning   tadqiqot   uslubi   va   uslubiyoti:   Ilmiy   ommabop   manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
           Kurs ishi tuzilishi:  Bajarilgan kurs  ishi kirish qismi, ikkita bob  va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi. 
I BOB.Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash  mavzusini
o'qitish ning nazariy asoslari
1.1. O’quvchilarda keng tarqalgan grafik muharrirlar va ularning
xususiyatlari haqida tushunchalar hosil qilish
                  Grafika   bilan   ishlovchi   dasturlaming   turli-tumanligini   ko‘rganda   yosh
dizayner o'zini yo‘qotib qo‘yishi mumkin. Kerakli masalalami yechish uchun ideal
mos   keluvchi,   hamda   maksimal   qulay   va   sizga   foydali   ishni   ta’minlovchi   dastur
qanday qilib tanlanadi? Biz bilamizki, dastumi to:g‘ri tanlash dizayneming oldida
4 turgan masala atrofida aniqlanadi: chop etish uchun tasvir tayyorlash kerakmi yoki
biz   shriftlami   chizamizmi,   yoki   web-,sahifa   yaratmoqchimizmi   yoki   hammasini
birgalikda qilmoqchimizmi, qolgani endi o‘zimizning xohishimiz bo‘yicha bo'ladi.
              Microsoft   Paint- Minimum   imkoniyatga   ega   sodda   grafik   muharrir   bo‘lib,
Windows   operatsion   tizimi   bilan   o‘matiladi,   jiddiy   masalalarni   yechishda
qo‘llanilmasa   ham   har   holda   eslab   o‘tishimizga   loyiqdir.   Unda   web-sahifa   uchun
rasm   tayyorlanadi   va   GIF   ga   o‘tkazilganda   ajoyib   rasm   hosil   bo'ladi.   Shuning
uchun sodda grafik muharrirlardan o‘z o‘rnida foydalanish kerak.
            Microsoft   Photo   Editor   -   bu   muharrir   asosan   fotografiyalar   bilan   ishlash
uchun   moijallangan.   Ko‘pincha   Microsoft   Office   paketi   bilan   joylashtiriladi,
shuning uchun ham keng tarqalgan.
                Microsoft   Image   Composer   -   Microsoft   firmasining   grafikani   qayta
ishlovchi   bir   muncha   rivojlangan   dasturlaridan   biri.   Ishlab   chiqaruvchilar   fikriga
ko‘ra   Internet   uchun   grafika   tayyorlashda   Adobe   Photoshop   muharririga
raqobatdosh deb hisoblanadi. Microsoft mahsulotining asosiy xususiyati shundaki,
uning interfeysi sodda va qulay. Bu muharrir diskda kam joy egallaydi va juda tez
o‘rnatiladi. Lekin, poligrafiyada foydalanadigan tasvirlar uchun asqotmaydi. 
      Microsoft Gif Animator-  animatsiya grafika muharriri va web-sahifa yaratish
uchun   mo‘ljallangan   dastur   Microsoft   Front   Page   bilan   birgalikda   qo‘yiladi.   Bu
dasturlaming   o‘ziga   xos   jihati,   agar   oldin   web-saytning   sahifalarida   soatlab
o‘tirilgan bo‘lsa, hozir esa ular sanoqli daqiqalarda qilinadi.
            Adobe   Photoshop   -   eng   mashhur   va   rastr   grafikada   eng   zamonaviy
professional muharrirdir. Uning sohasi - bu skaner qilingan fotosuratlarning tayyor
tasvirlarini   qayta   ishlashdir.   So‘nggi   versiyalarida   Web-grafika   bilan   ishlovchi
komponentlar qo‘shilgan. LI Adobe firmasining boshqa dasturlari bilan birgalikda
eng   talabchan   so‘rovlarni   qoniqtira   oladigan   dizaynerlik   dasturlarining
integrallasngan paketini tashkil qila oladi. 
              Macromedia,   Adobe   Flash   -   vektor   animatsion   grafikaning   muharriri.
Internetga   joylashtiriladigan   kichik   o’lchamli   animatsion   filmlami   tayyorlash
imkonini beradi.
5 CorelDRAW   -   professional   grafik   muharrirlari   ichida   e’tirof   etilgan   yetakchidir.
Agar   siz   vektor   muharrirlari   bilan   jiddiy   shug‘ullanmoqchi   bo’lsangiz
CorelDRAWni   tanlashni   tavsiya   etamiz.   Mutaxassislik   mavqeingizni   ko‘taradi.
Muharrir   rastr   va   vetor   grafikani   yaratish   va   qayta   ishlash,   Web-dizayn,   verstka,
rangni   taqsimlash,   yangi   shriftlami   ishlab   chiqish,   shtrix-kodlarni   kiritish
masalalarini   a’lo   darajada   bajaradi.   Poligrafiya   uchun   eng   yaxshi   dastur
hisoblanadi. Qo'shimcha  dasturlar, u bilan birga tarqatiladigan,  animatsion vektor
grafikasi   bilan   ishlashni   ta’minlaydi.   Bu   muharrir   ko'p   sahifali   hujjatlami   qo’llab
quvvatlaydi.   Ammo,   yuqori   quvvatlilik   natijasi   kompyuterning   resurslariga
talabchanlik hisoblanadi.
Shunday qilib, hozirgi vaqtda eng yaxshi grafik muharrirlar tarkibiga quyidagilarni
kiritish mumkin:
• Vektor grafikaning muharriri - CorelDRAW.
• Animatsion vektor grafikaning muharriri - Macromedia, Adobe Flash.
• Web-sahifa muharriri - Microsoft FrontPage.
• Rastr grafika muharriri - Adobe Photoshop.
Yuqorida sanab o‘tilganlarning har biri kompyuter grafikasining biror bir sohasida
yetakchi   o‘rinlami   egallaydi.   Lekin,   bu   firmalarning   har   biri   raqobatchilar   bilan
kurashish   quroli   sifatida   grafik   muharrirlarni   ham   chiqardi.   Bu   yerda   tarafdorlar
qandaydir   mahsulotning   oldingilaridan   ham   foydalanishlari   hisobga   olingan.
Barcha   firmalar   rastr,   vektor,   animatsion   grafika   dizaynerlik   muharrirlarining   va
web-sahifalarni   ishlab   chiquvchi   vositalarining   to’liq   jamlanmasini   taklif   qilishi
mumkin. Microsoft  interfeysning qulaylik darajasi  bo‘yicha  yetakchi  hisoblanadi.
Shuni  ishonch bilan aytish  mumkinki, web-sayt  yaratish  uchun FrontPage  dasturi
eng   yaxshi   vosita   hisoblanadi.   Uning   soddaligi,   qulayligi,   kirishimliligi,   ofis
ilovalari   bilan   moslashuvchanligi   shu   bilan   qatiylashmoqdaki,   ayni   vaqtda
Microsoft   Internet   Explorer   eng   keng   tarqalgan   brauzer   mavqeini   egallab
bormoqda.
      CorelDRAW muharririning interfeysi barcha uchun sodda va tushunarli bo‘lib,
ingliz   tilida   yo‘l   yo‘riqlar   va   to   iiq   ma’lumot   tizimi   berib   o‘tilgan.   CorelDRAW
muharririning murakkabligi uning imkoniyatlari ko‘pligidandir.
6 Adobe   firmasi   oddiy   deb   nomlash   mumkin   bo'lmagan   muharrirlami   ishlab
chiqaradi,   ingliz   tilida   yo‘l-yo‘riqlar   va   tushunarli   ma’lumotnoma   berib   o‘tilgan.
Adobe Flash animatsion grafikasi muharriri raqobatchilaridan kuchliroqdir. Uning
murakkabligi imkoniyatlari ko'pligidan kelib chiqqan.
Grafi k  muharrirlarda ishlashning umumiy  t amoy illari.
       Ixtiyoriy grafik muharrirda ishlash odatda quyidagi ketmaketlikda 
bajariladi:
1. Yangi faylni yaratish yoki mavjudini ochish.
2. Obyekt yoki sohani ajratish. Bu ajratilgan soha uchun ma’lum bir 
vositalarni yoki effektlarni qo’llash uchun qilinadi.
3. Effektni tashkil qilish yoki grafik panelda uni belgilovchi sichqoncha 
yordamida vosita aktivlash va shu vosita bilan ishlash.
4. Tasvir oynasining bo‘sh joyida sichqoncha yordamida obyektdan 
belgilashni olib tashlash.
5. Faylni saqlash.
Ba’zida   grafik   muharrirlar,   ayniqsa,   CorelDRAW   uzoq   «o‘ylaydi»,
bunday   holatda   sabr   qilish   va   uning   ishini   to'xtatishga   urinmaslik,
ayniqsa,   agar   sizga   hech   narsa   bilan   band   emasdek   va   diskka   hech
narsa   yozmayotgandek   tuyulsa   ham   kompyutemi   qaytadan   ishga
tushirish kerak emas.
1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar
7                 Innovatsiya   (inglizcha   innovation)   -   yangilik   kiritish,   yangilikdir.   A.I.
Prigojin innovatsiya deganda muayyan ijtimoiy birlikka - tashkilot, aholi, jamiyat,
guruhga   yangi,   nisbatan   turg’un   unsurlami   kiritib   boruvchi   maqsadga   muvofiq
o'zgarishlarni   tushunadi.   Bu   innovator   faoliyatidir.   Innovatsion     texnologiyalar
pedagogik   jarayon   hamda   o’qituvchi   va   talaba   faoliyatiga   yangilik,   o'zgarishlar
kiritish   bo'lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan   interfaol   metodlardan   to’liq
foydalaniladi.
          Interfaol metodlar   - bu jamoa bo'lib fikrlash deb yuritiladi, ya'ni pedagogik
ta'sir   etish   usullari   bo'lib   ta'lim   mazmunining   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Bu
metodlarning o'ziga xosligi  shundaki, ular  faqat pedagog     talabalarning birgalikda
faoliyat ko'rsatishi  orqali amalga oshiriladi.Bunday pedagogik hamkorlik jarayoni
o'ziga xos xususiyatlarga ega bo'lib, ularga quyidagilar kiradi: 
 Talabaning dars davomida befarqi bo'lmasligiga, mustaqil fikrlash, ijod etish
va izlanishga majbur etish;
 Talabalarni o’quv jarayonida bilimga bo'lgan qiziqishlarini doimiy ravishda
bo'lishini ta'minlash;
 Talaba   talabaning   bilimga   bo'lgan   qiziqishini   mustaqil   ravishda   har   bir
masalaga ijodiy yondashgan holda kuchaytirishi;
  
    Pedagog va talabaning hamisha hamkorlikdagi faoliyatini tashkil etilishi.
                 Hozirgi  davr  ta'lim  taraqqiyoti yangi yo'nalish - innovatsion pedagogikani
maydonga   olib   chiqdi.   «Innovatsion   pedagogika»   termini   va   unga   xos   bo'lgan
tadqiqotlar   g’arbiy   evropa   va   AQSHda   60-yillarda   paydo   bo'ldi.   Innovatsion
faoliyat   F.N.   Gonobolin,   S.M.   Godnin,   V.I.Zagvyazinskiy,   V.A.Kan-Kalik,   N
V.Kuzmina,   V.A.   Slastenin,   A.I.Shcherbakov   ishlarida   tadqiq   etilgan.   Bu
tadqiqotlarda   innovatsion   faoliyat   amaliyoti   va   ilg’or   pedagogik   tajribalarni   keng
yoyish nuqtai nazardan yoritilgan, X.Bamet, Dj. Basset, D. Gamilton, N.Gross, R.
Karlson,   M.   Maylz,   A.Xeyvlok,   D.Chen,   R.Edem   ishlarida   innovatsion
jarayonlarni   boshqarish,   ta'limdagi   o'zgarishlarni   tashkil   etish,   innovatsiyaning
«hayoti   va   faoliyati»   uchun   zarur   bo'lgan   shart-sharoitlar   masalalari   tahlil
qilingan.Keng   ma'noda   qaraganda   ta'lim   tizimidagi   har   qanday   o'zgarish   -   bu
8 pedagogik   innovatsiyadir.   Pedagogik   innovatika   pedagogik   yangiliklarni
baholash,   uni   pedagogik   jamoa   tomonidan   o'zlashtirilishiga   erishish,   nig’oyat
pedagogik yangiliklarni amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot sifatida qaraladi.  
              Pedagogik   neologiya   -   yangilik   haqidagi   ta'limot   bo'lib,   bunda   pedagogika
sohasidagi   har   qanday   yangiliklar   o'rganiladi   va   umumlashtiriladi.Pedagogik
aksiologiya - isbot talab qilmaydigan ta'limot manosini ifodalab, bunda pedagogik
yangiliklar   ichidan   eng   samaralilari   tanlab   olinadi.Pedagogik   praksologiya   -
amaliyotda   qo’llash   haqidagi   ta'limot   bo'lib,   bunda   tanlab   olingan   pedagogik
yangiliklar  amaliyotda qo’llaniladi.Yangilik kiritishning sotsial-psixologik aspekti
amerikalik   innovatik   E.Rodjers   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   U   yangilik   kiritish
jarayoni   qatnashchilarining   toifa(tip)lari   tasnifini,   uning   yangilikka   bo'lgan
munosabatini,   uni   idrok   qilishga   shayligini   tadqiq   etadi.Oliy   maktab
o’qituvchisining   innovatsion   faoliyati,   oliy   maktab   pedagogikasining   bosh
muammolaridan   biridir.Shu   jihatdan   ushbu   mavzyda   oliy   maktab   o’qituvchisi
innovatsion   faoliyatining   shakllanish   konsepsiyasi,   innovatsiyaning   ijtimoiy-
madaniy va hayot-faoliyati aspektlari haqida bahs yuritiladi.
Innovatsionlik   pedagogik   jarayonni   ifodalab,   nafaqat   uning   didaktik   qurilmasiga,
balki   o’qituvchining   ijtimoiy   mohiyatli   natijalari   va   ruhiy   qiyofasiga   ham
taalluqlidir.Innovatsionlik ochiqlikni, boshqalar fikrining tan olinishini bildiradi.
        O’qituvchining innovatsion faoliyati turli xildagi qarashlarning to'qnashuvi va
o'zaro   boyitilishi   dinamikasida   amalga   oshishini   ko'zda   tutadi.O’qituvchining
innovatsion   faoliyatini   samarali   amalga   oshirish   bir   qator   shart-sharoitlarga
bog’liq.   Unga   o’qituvchining   tayinli   muloqoti,   aks   fikrlarga   nisbatan   beg’araz
munosabat, turli holatlarda ratsional vaziyatning tan olinishini uqtirishga tayyorligi
kiradi.   Buning   natijasida   o’qituvchi   o'z   bilim   va   ilmiy   faoliyatini   ta'minlaydigan
keng   hamrovli   mavzu   (motiv)ga   ega   bo'ladi.O’qituvchi   faoliyatida   o'z-o'zini
faollashtirish,   o'z   ijodkorligi,   o'z-o'zini   bilishi   va   yaratuvchiligi   kabi   mavzu
(motiv)lar  muhim  ahamiyat  kasb  etadi. Bu esa o’qituvchi shaxsining kreativligini
shakllantirish imkoniyatini beradi.Yangilik kiritishning muhim sharti muloqotning
yangi   vaziyatini   tug’dirishdir.Muloqotning   yangi   vaziyati   -   bu   o’qituvchining   o'z
mustaqillik mavqeini, dunyoga, pedagogik fanga, o'ziga bo'lgan yangi munosabatni
9 yarata olish qobiliyatidir. O’qituvchi o'z nuqtai nazarlariga o'ralashib qolmaydi, u
pedagogik tajribalarning boy shakllari orqali ochilib, mukammallashib boradi.
                    Bunday   vaziyatlarda   o’qituvchining   fikrlash   usullari,   aqliy   madaniyati
o'zgarib   boradi,   hissiy   tuyg’ulari   rivojlanadi.Keyingi   sharti   -   bu   o’qituvchining
madaniyat   va   muloqotga   shayligi.O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikni
o'zgartirishga, uning muammolari va usularini echishni aniqlashga qaratilgandir.
O’qituvchi   va   talaba   o'rtasidagi   muloqot   namunasining   o'zgarishi,   innovatsion
faoliyat shartlaridan biridir.Yangi munosabatlar, an'analarda bo'lganidek, qistovlar,
hukmga   bo'ysunish   kabi   unsurlardan   holi   bo'lishi   lozim.   Ular   tenglarning
hamkorligi,   o'zaro   boshqarilishi,   o'zaro   yordam   shaklida   qurilgan   bo'lishi   darkor.
Ular munosabatlaridagi eng muhim xususiyat bu o’qituvchi va talabaning ijoddagi
hamkorligidir.
Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:
 kasbiy faoliyatning ongli tahlili;
 me yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;
 kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;
 dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo'lish;
 (o'z   imkoniyatlarini   ro'yobga   chiqarish,   o'z   turmush   tarzi   va   intilishlarini
kasbiy faoliyatda mujassam qilish).
                Demak,   o’qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   nazariyalar,
konseptsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, foydalanuvchisi va
targ’ibotchisi sifatida namoyon bo'ladi.
Hozirgi  jamiyat, madaniyat  va ta'lim taraqqiyoti sharoitida o’qituvchi  innovatsiya
faoliyatiga bo'lgan zaruriyat quyidagilar bilan o'lchanadi:
 ijtimoiy-iqtisodiy   yangilanish   ta'lim   tizimi,   metodologiya   va   o’quv   jarayoni
texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi.
 bunday   sharoitda   o’qituvchining   innovatsiya   faoliyati   pedagogik   yangiliklarni
yaratish, o'zlashtirish va foydalanishdan iborat bo'ladi;
 mazmunini   insonparvarlashtirish,   doimo   o’qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini, texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;
10  pedagogik yangilikni o'zlashtirish va uni tatbiq etishga nisbatan o’qituvchining
munosabati xarakteri o'zgarishi.
                        O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning
samaradorligini   belgilovchi   muayyan   me'yorlardan   foydalanishni   talab   qiladi.
Bunday   me'yorlarga   -   yangilik,   maqbullik   (optimalnost),   yuqori   natijalilik,
ommaviy   tajribalarda   innovatsiyani   ijodiy   qo’llash   imkoniyatlari   kiradiYangilik
pedagogik   yangilik   me'yori   sifatida   o'zida   taklif   qilinadigan   yangini,   yangilik
darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.   Pedagog   olimlar   yangilikning   qo'llanish
mashqurligi   darajasi   va   sohasiga   ko'ra   farqlanadigan   mutlaq,   chegaralangan
mutlaq,  shartli,   subektiv   darajalarini   farqlaydilar.Maqbullik   me'yori   o’qituvchi   va
talabaning   natijaga   erishish   uchun   sarflangan   kuch   va   vositalarini
bildiradi.Natijalilik   o’qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni
bildiradi.Pedagogik yangilik o'z mohiyatiga ko'ra ommaviy tajribalar mulki bo'lib
qolishi   lozim.   Pedagogika   yangilikni   dastlab   ayrim   o’qituvchilarning   faoliyatiga
olib   kiradi.   Keyingi   bosqichda   -   sinalgandan   va   ob’ektiv     baho   olgandan   so'ng
pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi.V.A.Slastenin o'tkazgan
tadqiqotlar   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   kasbiy   tayyorgarligini   aniqlash
imkoniyatlarini beradi. 
Ular quyidagi tavsiflardan iborat:
 mo'ljallangan yangilikni  yalpi  va uning alohida bosqichlari  muvaffaqiyatini
bashorat qilish;
 kelgusida   qayta   ishlash   maqsadida   yangilikning   o'zidagi   va   uni   tatbiq
qilishdagi kamchiliklami aniqlash;
 yangilikni   boshqa   innovatsiyalar   bilan   qiyoslash,   ulardan   samaradorlarini
tanlab olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini aniqlash;
 yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini tekshirish;
 yangilikni   tatbiq   etadigan   tashkilotning   innovatsiya   qobiliyatiga     baho
berish.
                 O’qituvchining innovatsion faoliyati o'z ichiga yangilikni tahlil qilish va
unga     baho   berish,   kelgusidagi   harakatlarning   maqsadi   va   konseptsiyasini
shakllantirish, ushbu rejani  amalga oshirish va tahrir qilish, samaradorlikka   baho
11 berish   kabilarni   qamrab   oladi.Innovatsion   faoliyatning   samaradorligi   pedagog
shaxsiyati bilan belgilanadi.
V.A.Slastenin   tadqiqotlarida   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   bo'lgan
qobiliyatlarining   asosiy   xislatlari   belgilab   berilgan.   Unga   quyidagi   xislatlar
taalluqli:
 shaxsning ijodiy-motivasion yo'nalganligi. Bu - qiziquvchanlik, ijodiy qiziqish;
ijodiy   yutuqlarga   intilish;   peshqadamlikka   intilish;   o'z   kamolotiga   intilish   va
boshqalar;
 kreativlik.   Bu   —   hayolot   (fantastlik),   faraz;   qoliplardan   holi   bo'lish,   tavakkal
qilish, tanqidiy flkrlash,  baho bera olish qobiliyati, o'zicha mushohada yuritish,
refleksiya;
 kasbiy   faoliyatni     baholash.   Bu   -   ijodiy   faoliyat   metodologiyasini   egallash
qobiliyati;   pedagogik   tadqiqot   metodlarini   egallash   qobiliyati;   mualliflik
konseptsiyasi faoliyat texnologiyasini yaratish qobiliyati, ziddiyatni ijodiy
 bartaraf   qilish   qobiliyati;   ijodiy   faoliyatda   hamkorlik   va   o'zaro   yordam   berish
qobiliyati va boshqalar;
 o’qituvchining individual qobiliyati. 
 Bu   -   ijodiy   faoliyat   surati;   shaxsning     ijodiy   faoliyatdagi   ish   qobiliyati;
qatiyatlilik,   o'ziga   ishonch;   ma'suliyatlilik,   halollik,   haqiqatgo'ylik,   o'zini   tuta
bilish va boshqalar.
Innovatsion   faoliyat   tadqiqotlari   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga
hozirligi me'yorlarini belgilashga imkon berdi (V.A. Slastenin):
 innovatsion foliyatga bo'lgan zaruriyatni anglash;
 ijodiy faoliyatga jalb qilinishiga shaylik;
 shaxsiy maqsadlarni innovatsion faoliyat bilan moslashtirish;
 ijodiy muvaffaqiyatsizliklarni engishga shaylik;   
 innovatsion faoliyatni ijro etish uchun texnologik shaylik darajasi;
 innovatsion faoliyatning kasbiy mustaqillikka ta 'siri;
 kasbiy reflektsiyaga bo'lgan qobiliyat.        
12                   Oliy   maktabdagi   innovatsiya   jarayonlari   xarakteri   kiritilgan
yangiliklarxususiyatlari,   o’qituvchilarning   kasbiy   imkoniyatlari,   yangilik   kiritish
tashabbuskorlari   va   ishtirokchilarining   innovatsion   faoliyatlari   xususiyatlari   bilan
belgilanadi.Innovatsion   faoliyatda   eng   muhim   masalalardan   biri   o’qituvchi
shaxsidir.
                      O’qituvchi-novator   sermahsul   ijodiy   shaxs   bo'lishi,   kreativlikni,   keng
hamrovli   qiziqish   va   mashhullikni,   sevuvchi   ichki   dunyosi   boy,   pedagogik
yangiliklarga o'ch bo'lishi lozim.
O’qituvchini   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash   ikki   yo'nalishda   amalga
oshirilishi lozim:
 yangilikni idrok qilishga innovatsion shaylikni shakllantirish;
 yangicha harakat qila olishga o'rgatish.
Innovatsion   faoliyatni   tashkil   etishda   talabalarning   o’quv-bilish   faoliyati   va   uni
boshqarish   alohida   ahamiyatga   ega.Innovatsiya   jarayonlari,   ularning   funksiyalari,
rivojlanish   qonuniyatlari,   mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish   texnologiyalari,
boshqarish   tamoyillarining   pedagogik   asoslarini   o'rganish   oliy   maktab   o’quv
jarayonini   zamonaviy   pedagogika   hamda   psixologiya   fanlari   yutuqlari   asosida
jahon standartlari darajasida tashkil etish imkonini beradi.
13 II BOB Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini
o'qitish metodikasi
2.1.Adobe Photoshop grafik muharrirda sohani belgilash va ajratib olish
usullarini o’qitishda innovatsion usullardan foydalanish
                     Adobe Photoshop dasturi – grafik obyektlarni qayta ishlash, o`zgartirish,
saqlash   uchun   qo`llanuvchi   ko`p   sonli   dasturlardan   biridir.   Adobe   Photoshop
palitra   bilan   ishlash,   skanerlash,   import   va   eksport   qilish,   sohani   belgilash,
konturlar,   rasm   chizish,   rang   tanlash,   qatlamlar,   niqoblar,   filtr,   tasvir   o`lchami,
tasvir ruxsat etilganligi, tasvirni almashtirish, tasvirni chop etish va boshqa ko`plab
imkoniyatlarga ega.
Photoshop dasturi – grafik muharriri bo`lib, rastr (nuqtali) tasvirlar bilan ishlashga
mo`ljallangan   (rastr   formatli   grafik   fayllar,   fotografiya,   tasvirlar   va
hokazo)PhotoShop dasturining interfeysi quyidagi qismlardan iborat:
 sarlavha satri va asosiy menyu;
 parametrlar satri;
 uskunalar satri;
 palitralar sohasi;
 ishchi soha;
 holat satri.
14 PhotoShop dasturining umumiy interfeysi.
Asosiy menyuning quyidagi bo`limlari mavjud:
 Файл  (Fayl) - tasvirlar saqlanadigan fayllar ustida amallar; 
 Редактирование  (Tahrirlash) - tasvirlarni tahrirlash amallari; 
 Изображение  (Tasvir) - tasvirning umumiy parametrlarini o`zgartirish; 
 Слои  (Qatlam) - tasvir qatlamlari bilan ishlash;
 Шрифты  (Shrift) - shriftlar bilan ishlash;
 Выделение  (Ajratma) - tasvir bo`lagini ajratish va ajratmalar bilan ishlash;
 Фильтр  (Filtr) - tasvirni butunlay yoki qisman o`zgartirish uchun xizmat 
qiladigan maxsus effektlarni qo`llash uchun ishlatiladi;
 3D (Uch o`lchamli) – uch o`lchamli obyektlar bilan ishlash;
 Просмотр  (Ko`rish) - ilovaning tashqi ko`rinishi va undagi boshqarish 
obyektlarini ko`rsatish uchun xizmat qiladi;
 Окно  (Oyna) - ilova oynalarini, birinchi navbatda, ilova palitralarini 
boshqarish uchun xizmat qiladi;
 Справка  (Ma’lumot) - turli yordamlarni chaqirish uchun ishlatiladi.
              Uskunalar   satrida   foydalanuvchi   tomonidan   tasvirlar   bilan   ishlashda   kerak
bo`ladigan   uskunalar   joy   olgan.   Uskunalar   soni   ko`p   bo`lganligi   sababli   bitta
tugma   ostida   odatda   bir   nechta   uskunalar   joylangan   bo`ladi.   Bu   uskunalarga
klaviaturada bir xil harf mos qo`yilgan. Bu harfni ketma-ket bir necha marta bosib,
kerakli uskunani tanlab olish mumkin. Uskunalarga lotin alifbosining bosh harflari
mos   qo`yilgan   va   ularni   chaqirish   uchun   klaviatura   tugmasi   Shift   tugmasi   bilan
15 birgalikda bosiladi. Bu esa klaviatura tugmasi  tasodifan bosilib ketishi  va uskuna
ishga   tushishining   oldini   oladi.   Parametrlar   satrida   tanlangan   uskunaning   joriy
parametrlari   ko`rsatiladi.   Zarurat   bo`lganda   bu   yerda   uskunaning   parametrlarini
o`zgartirish mumkin. 
          Palitralar sohasi PhotoShopning qo`shimcha imkoniyatlaridan foydalanishda
juda   qo`l   keladi.   Zarur   bo`lganda   u   yerga   palitra   chaqiriladi.   Kerakmas   paytda
palitralar   olib   qo`yiladi   va   tasvir   bilan   ishlash   uchun   ko`proq   joy   ochiladi.
Palitralar   ham   uskunalar   kabi   bir   nechtasi   birlashtirilgan.   Ulardan   birini   tanlash
uchun palitra oynasining mos jildi ochiladi.
Sohani belgilash va ajratib olish usullari
             Word matn protsessorida matn bo`lagini ajratib olishni esga olaylik. Matn
harf va boshqa belgilarning ketma-ketligi bo`lgani sababli, uning bo`lagini ajratish
uchun bo`lakning birinchi va oxirgi belgilarini tanlash yetarli edi. Vektorli tasvirda
ham   uning   bir   qismini   ajratib   olish   unchalik   qiyin   emas.   Vektorli   tasvirda,
masalan,   Wordda   yaratilgan   chizmada,   bir   nechtagina   obyekt   bo`lganligi   sababli
ulardan   keraklilarini   ketma-ket   tanlab   chiqish   mumkin.   Rastrli   tasvirda   uning
bo`lagini   ajratib   olish   u   qadar   oson   ish   emas.   Unda   bir   necha   milliongacha
piksellar   bor   va   ularni   birma-bir   tanlab   chiqishning   iloji   yo`q.   Shu   sababli   rastrli
tasvirlarda   ularning   bir   bo`lagini   ajratib   olish   uchun   bu   bo`lak   (soha)   ning
chegaralarini ajratib olish kerak bo`ladi. Bu amal  ancha qiyin bo`lib, uni  bajarish
anchagina   mahorat   talab   qiladi.  Bu   amalni   osonlashtirish   uchun   PhotoShopda   bir
qator   uskunalar   ishlab   chiqilgan.   Shuningdek,   asosiy   menyuning   oltinchi   bo`limi
( Выделение   - Ajratish) da tasvir bo`lagini ajratish uchun ishlatiladigan buyruqlar
yig`ilgan.
          Tasvirni to`liq ajratib olish. Uni ofis ilovalaridagi kabi Ctrl+A (All - barchasi
so`zidan   olingan)   qo`shtugma   yordamida   chaqirish   mumkin.   Bu   amalni   yana
asosiy   menyuning   Выделение   (Ajratish)   bo`limining   birinchi   bandi   Bce
(Barchasi)   ni   tanlash   bilan   ham   amalga   oshirish   mumkin.   Tasvirning   ajratilgan
16 qismi   chegarasida   harakatlanadigan   uzuq   chiziq   paydo   bo`ladi.   Ajratishni   bekor
qilish   uchun   Ctrl+D   (Delete   -   olib   tashlash)   qo`shtugmasidan   foydalanish   yoki
asosiy   menyuning   Выделение   (Ajratish)   bo`limining   ikkinchi   bandidagi
Отменитьвыделение   (Ajratishni   bekor   qilish)   buyrug`ini   tanlash   mumkin.
Ajratish   uskunalari   uskunalar   satrida   birinchi   bo`lib   joylashgan.   Uning   ustida
sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bossak,   bu   tugmaga   mos   kelgan   to`rtta   uskuna
ro`yxati ekranga chiqadi.  Ular quyidagi uskunalardir:
                To`g`ri   to`rtburchakli   soha   uskunasi   -   to`g`ri   to`rtburchak   ko`rinishidagi
sohani ajratish uchun ishlatiladi.
Ellipssimon soha - ellips ko`rinishidagi sohani ajratadi.
Gorizontal   qator   -   piksellarning   gorizontal   satrini   ajratish   uchun   xizmat   qiladi.
Vertikal qator - piksellarning vertikal qatorini ajratish uchun ishlatiladi.
Ajratish uskunalari.
17                 Biror-bir sohani ajratib olish uchun sichqonchaning chap tugmasini bosib,
ajratiladigan   sohaning   bir   burchagidan   ikkinchi   burchagiga   o`tish   va   tugmani
qo`yib 
yuborish kerak bo`ladi. Soha ajratilgach, yana bir  marta yangi soha ajratilsa, eski
ajratilgan soha bekor qilinadi va o`rnida yangi ajratilgan soha paydo bo`ladi.
Rasmni kerakli qismini belgilab olinib, Shift tugmasi bosib turib yana yangi soha
belgilansa,   eski   soha   bilan   yangi   soha   birlashtiriladi   va   hosil   bo`lgan   soha
ajratiladi.
Rasmni   kerakli   qismini   belgilab   olinib,   yangi   soha   ajratishda   Alt   tugmasi   bosib
turilsa, yangi ajratilgan soha eskisidan ayirib tashlanadi.
Rasmni   kerakli   qismini   belgilab   olinib,   yangi   sohani   ajratishda   Alt   va   Shift
tugmalarining   ikkalasi   ham   bosib   turilsa,   yangi   soha   bilan   eski   sohaning
kesishmasi ajratib olinadi.
Yuqoridagi   belgilashlarni   uskunalar   satridan   Shift,   Alt   va   Shift+Alt   tugmalarini
tanlab ham bajarish mumkin.
Bu   to`rtta   holat   yuqoridagi   to`rtta   suratda   aks   etgan.   Ajratish   uskunalaridan
birortasi   tanlanganda   parametrlar   satrida   bu   uskunalarning   parametrlari   paydo
bo`ladi.  Parametrlar satrining ko`rinishi quyidagi rasmda ko`rsatilgan:
Rasmi ajratish uskunalar satri.
                     Undagi ikkinchi, uchinchi, to`rtinchi va beshinchi tugmalar mos ravishda
hech   qaysi   tugmani   bosmasdan,   Shift,   Alt   va   Shift+Alt   tugmalarini   bosib   turib
sohani   ajratishga   to`g`ri   keladi.   Ya’ni   klaviaturadagi   tugmalarni   bosib   turish
o`rniga   parametrlar   satridagi   tugmani   bir   marta   bosib   qo`yish   mumkin.   Oval
ko`rinishidagi   sohalarni   ajratish   ham   shu   kabi   amalga   oshiriladi.   Shuningdek,
to`rtta   ajratish   uskunalaridan   bitta   murakkab   sohani   ajratishda   ham   foydalanish
mumkin.  Ajratilgan sohalardan namunalar quyidagi rasmlarda keltirilgan:
18 Birlashtirish yoki ajrtish oynasi.
PhotoShopda   yana   bir   nechta   ajratish   uskunalari   bo`lib,   ular   JIacco   (Arqon),
Прямолинейноелассо  (To`g`ri chiziqli arqon),  Магнитноелассо  (Magnitli arqon)
deb ataladi: 
Rasmni qirqib olishni tanlash usuli.
Магнитноелассо  (Magnitli arqon) – bu arqon magnit kabi obyektning chegarasiga
yopishib qoladi va obyektni ajratib olish osonlashadi.
               Ularning hammasi uskunalar satrida bitta   Лассо  (Arqon) tugmasi ostida
yashirilgan.   Ularni   bu   tugma   ustida   sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bosib,   paydo
bo`lgan menyudan tanlash yoki ularga mos qo`yilgan klaviaturaning L harfini bir
yoki   bir   necha   marta   bosish   bilan   tanlash   mumkin.   Arqon   uskunasi   tanlanganda
sichqonchaning   chap   tugmasini   bosib   turib,   sichqoncha   yurgiziladi.
Sichqonchaning   ekrandagi   izi   arqon   kabi   uning   orqasida   qoladi.   Chap   tugmani
qo`yib   yuborish   bilan   arqonning   ikkita   uchi   birlashtiriladi.   Hosil   bo`lgan   yopiq
chiziq o`rab turgan soha ajralib qoladi. Mashq sifatida quyidagi rasmdagi o`ngdan
uchinchi   daraxtni   ajratib   olamiz   va   Ctrl+C   qo`shtugmasi   bilan   nusxalab,   Ctrl+V
qo`shtugmasi bilan rasmga qo`shamiz. Uni surib kerakli joyga o`tkazamiz. Undagi
avtomashinani  ajratib olamiz. Undan nusxa  olamiz va 5 marta rasmga joylaymiz.
Har   safar   joylangan   nusxani   kerakli   joyga   o`tkazishni   unutmang.   Aks   holda   bu
nusxani yana ajratib olishga to`g`ri keladi. 
19 Binoning   ko ’ rinishi
           To ` g ` ri   chiziqli   lasso   yordamida   chegaralari   to ` g ` ri   chiziq   kesmalari   bo ` lgan
obyektlarni ,   masalan ,   binolarni ,   televizorlarni   yoki   ularning   ekranlarini   ajratib
olish   qulay .   Mashq   sifatida   quyidagi   rasmdagi   noutbuk   ekranini   ajratib   olaylik.
Buning   uchun   to`g`ri   chiziqli   JIacco   (arqon)   uskunasini   tanlaymiz.   Sichqonchani
ekranning bir burchagiga olib kelib, chap tugmasini  bosamiz, so`ng sichqonchani
navbatdagi   burchakka   olib   kelib   yana   bir   marta   bosamiz,   so`ng   uchinchi
burchakda,   keyin   to`rtinchi   burchakda   bosib,   oxiri   birinchi   burchak   ustida   ikki
marta bosamiz. Natijada kompyuter ekranini ajratib olamiz:
Kompyuter ko`rinishi.
Ajratib   olingan   sohani   olib   tashlash   uchun   klaviaturadagi   Delete   (o`chirish)
tugmasini   bosamiz.   Ekranda   muloqot   oynasi   paydo   bo`ladi.   Unda   Использовать
(Ishlatmoq)   maydonchasida   Белый   (Oq   rang)   ni   tanlaymiz   va   OK   tugmasini
bosamiz. Natijada kompyuter ekrani oq rangga bo`yalib qoladi.
Tasvir bo`lagini ajratib olishning boshqa usullari
           Arqon tugmasidagi uchinchi uskuna  Магнитноелассо  (Magnitli arqon) dan
chegarasida fondan keskin ajralib turgan obyektlami ajratib olishda foydalaniladi.
Nomidan   ham   ko`rinib   turibdiki,   bu   arqon   magnit   kabi   obyektning   chegarasiga
20 yopishib   qoladi   va   obyektni   ajratib   olish   osonlashadi.   Chegarani   belgilashni
boshlash   uchun   uning   biror   nuqtasida   sichqonchaning   chap   tugmasi   bir   marta
bosiladi.   Sichqonchani   chegara   bo`ylab   surganimiz   sari   chegarada   yangi   tugun
nuqtalar   paydo   bo`la   boshlaydi.   Yangi   tugun   nuqta   noto`g`ri   tushib   qolsa,   uni
klaviaturadagi   Backspace   (Bitta   belgi   orqaga)   tugmasini   bosib,   olib   tashlaymiz.
Chegara   aniq   bo`lmagan   joylarda   navbatdagi   tugun   nuqtalami   sichqonchaning
chap tugmasini bosish bilan majburan qo`yib chiqish ham mumkin.
Berilgan rasmni ajratib olish.
                  Ajratishni   tugatish   uchun   sichqonchani   ajratish   boshlangan   nuqtaga   olib
kelish   yoki   bu   nuqta   atrofida   sichqonchaning   chap   tugmasini   ikki   marta   bosish
yetarli.
Mashq   sifatida   kuchukchani   fondan   magnitli   arqon   yordamida   ajratib   olaylik.
Yuqoridagi   rasmlarda   tugun   nuqtalarning   joylashishi   va   tasvirning   ajratish
tugallandan keyingi holati ko`rsatilgan.
                        PhotoShopda   tasvir   bo`lagini   ajratib   olishning   yana   bir   usuli
Вольшебнаяпалочка   (Sehrli   tayoqcha)   dan   foydalanish.   Bu   tayoqchani   olib,
tasvirning   biron-bir   nuqtasiga   tekkizsak,   bu   nuqtaning   atrofidagi   rangi   tanlangan
nuqta rangiga yaqin bo`lgan barcha piksellarni ajratib oladi. Bu uskuna yordamida
tasvirning fonini ajratib olish qulay. Sehrli tayoqchani tanlash uchun klaviaturada
W tugmasini bosish ham mumkin.
                    Быстрое   выделение   (Tezkor   ajratish)   –   uskunasi   ham   shunga   o`xshash
tarzda ishlaydi. Lekin unda soha qadamma-qadam tanlab boriladi va sichqonchani
chap   tugmasini   bosib   turib   sudrash   bilan   kattaroq   sohani   qo`shib   olish   mumkin.
Bunda   fonning   keyingi   nuqtasini   tanlashda   Shift   tugmasi   bosib   turilsa,   ajratib
21 olingan   bo`lak   oldingisi   bilan   birlashtiriladi. Agar   rasm   fonini   emas,   rasmning
o`zini   ajratib   olish   kerak   bo`lsa,   asosiy   menyuning   Выделение   (Select,   Ajratish)
bo`limidagi  Инверсия  (Inverse,Teskarisi) buyrug`i yoki Ctrl+Shift+I qo`shtugmasi
bosiladi. Bajarish   uchun   Быстроевыделение   (Tezkor   ajratish)   –   bandi   orqali
rasmning kerakli qismiga sichqonchani chap tugmasini bosib turib yuritib belgilab
olamiz.   So`ng   Ctrl+Shift+I   tugmasini   bosamiz.   Fonni   olib   tashlash   uchun
Ctrl+Delete tugmasini tanlaymiz. Natijada rasm qoladi, foni olib tashlanadi
2.2.Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini
o’rgatishda o‘yinli texnologiyalardan foydalanish
                      Ta’limning   bugungi   vazifasi   o‘quvchilarni   kun   sayin   ortib   borayotgan
axborot   — ta’lim muhiti sharoitida mustaqil faoliyat ko‘rsata olish, turli sohalarda
zamonaviy   axborot   texnologiyalarini   samarali   qo‘llash   va   axborot   oqimidan
oqilona foydalanishga o‘rgatishdan iborat.
                          Shu   maqsadda,   o‘quvchilarga   uzluksiz   ravishda   mustaqil   ishlash
imkoniyati  va sharoitini  yaratib berish  hamda ijodiy fikrlash va mustaqil  qarorlar
qabul   qilishga   o‘rgatish   zarur.   Bu   masalaning   yechimi   tabiiyki,   mazkur
jarayonning   asosiy   tashkilotchisi   —   pedagoglarni   tayyorlash   sifatiga   bog‘liq.   Har
bir   jamiyatning   kelajagi   uning   ajralmas   qismi   va   hayotiy   zarurati   bo‘lgan   ta’lim
tizimining qay darajada rivojlanganligi bilan belgilanadi. Bugungi kunda mustaqil
taraqqiyot   yo‘lidan   ildam   borayotgan   mamlakatimizning   uzluksiz   ta’lim   tizimini
isloh   qilish   va   takomillashtirish,   yangi   sifat   bosqichiga   ko‘tarish,   unga   ilg‘or
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   joriy   qilish   hamda   ta’lim   samaradorligini
oshirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilgan.   Mamlakatimizda   olib   borilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   ta’lim   tizimida   ham   o‘ziga   xos   o‘zgarishlarni   kiritish
va yangiliklarni joriy etish zaruratini belgilab bermoqda.
22                     Hozirgi   kunda   barcha   sohalarga   jadal   joriy   etilib   borayotgan   zamonaviy
axborot   texnologiyalariga   oid   bilimlarni   egallashga   qaratilgan   «Informatika»   fani
samarali o‘qitilyaptimi? O‘quvchilar kasbiy faoliyati sohalari uchun zarur bo‘lgan
axborot   texnologiyalari   bilan   ishlashning   dastlabki   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lib
borayaptilarmi?   Bugungi   kunda   barcha   o‘qituvchilar   dars   mashg‘ulotini   to‘g‘ri
loyihalay oladimi? Dars mashg‘ulotining samaradorligi qanday omillarga bog‘liq?
Bu   kabi   savollarga   hozircha   ijobiy   javob   bera   olmasligimiz,   achinarli   holdir.   Bu
past   sifat   ko‘rsatkichidir.   O‘quvchi   bugungi   kunda   ta’lim   sohasini   egallar   ekan,
kelgusi   ta’lim   bosqichini   davom   ettirishi   uchun   zamonaviy   dasturiy,   texnik   va
kommunikativ   vositalardan   samarali   foydalana   olish   salohiyatiga   ega   bo‘lishi,
xususan:   zamonaviy   taraqqiy   etgan   jamiyatda   axborot   va   axborot
texnologiyalarining   o‘rnini   bilishi;   axborotni   boshqarish   vositasi   sifatida
axborotlarni   olish,   yig‘ish,   qayta   ishlash   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lishi;   global
kompyuter  tarmoqlarida ishlash  va ular  orqali  foydali  axborotlar  olish va  ulardan
ijodiy fikrlashni o‘stirishda foydalanish usullarini egallashi talab etiladi.
                Jamiyatning axborotlashuvi ta’lim tizimida uzluksiz innovatsiyalarni talab
etadi. Bugun har qanday uslub darhol eskirishi va yangi metodlar bilan boyitilishi
mumkin. Dars  mashg‘ulotida kerakli   natijalarga  erishish  qaysi  omillarga bog‘liq?
Dunyoning   turli   mamlakatlarida   ko‘plab   tadqiqotchilar   tomonidan   ta’limda
innovatsiyalarni qo‘llash bo‘yicha izlanishlar olib borilgan. Ularda «innovatsiya»,
«interfaol   usullar»,   «innovatsion   texnologiyalar»   to‘g‘risida   yaxshi   axborotlar
to‘plangan,   biroq   axborot   texnologiyalarini   ta’lim   muassasalarida   o‘rgatish
samaradorligini   orttirish   bo‘yicha   aniq   tavsiyalar   yetarli   emas.   Shuning   uchun
asosiy   maqsad   yuqori   darajada   o‘zlashtirish   natijalariga   erishishni   ta’minlovchi
innovatsion   texnologiyalardan   foydalanishning   samarali   usullarini   ishlab   chiqish,
xususan,   zamon   talab   etayotgan   axborot   texnologiyalari   bo‘yicha   pedagogik
innovatsiyalardan   foydalanish   masalalarini   tadqiq   etishdan   iboratdir.   Ta’lim
jarayoniga   innovatsiyalarni   qo‘llash   bugungi   kunda   quyidagi   vazifalarni   amalga
oshirishni talab etadi:
 o‘quv fanining aniq maqsadini aniqlash;
 fanning hajmi va mazmunini aniqlash;
23  zarur bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va tavsiya etish;
 fanning moddiy va texnik ta’minotini yaratish;
 ta’lim oluvchilarning xususiyatlarini o‘rganish;
 o‘qituvchining tayyorgarligi va dars mashg‘ulotini loyihalash.
Yuqoridagi   vazifalar   ichida   eng   muhimi,   bu   o‘quv   jarayonini   tashkil   etish   uchun
eng maqbul bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqishdir. Bu muammolarni u
yoki   bu   aniq   bir   usulni   tavsiya   etish   bilan,   ayniqsa,   pedagog   reproduktiv   ta’lim
usullarinigina   qo‘llashni   maqsad   qilgan   bo‘lsa,   hal   etib   bo‘lmaydi.   Maqsadga
erishishning   eng   to‘g‘ri   yo‘li,   bu   dars   mashg‘ulotini   loyihalashda   integrallashgan
ta’lim   texnologiyalarini   ishlab   chiqish   va   ulardan   darsning   turli   bosqichlarida
samarali foydalanish imkoniyatlarini izlashdir. 
Informatika   fanini   o‘qitishda   shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limning   quyidagi
metodlarini qo‘llash maqsadga muvofiqdir : 
 o‘yinli texnologiyalar; 
 muammoli o‘qitish; 
 dasturlashtirilgan o‘qitish; 
 kompyuterlashtirilgan o‘qitish;
 modulli o‘qitish.
            Bu texnologiyalar o‘quv mavzusi maqsadidan va mavzuning mazmunidan
kelib   chiqib,   darsning   turli   bosqichlarida   turlicha   qo‘llanishi   mumkin.   Maktab
o‘quvchilarining yosh xususiyatlarini hisobga olib, fanni o‘qitishda g‘oyat samarali
bo‘lgan   qator   o‘yinli   texnologiyalar   ishlab   chiqilgan.   Mutaxassislarning   fikricha,
insonning asosiy faoliyat turi uch ko‘rinish: mehnat faoliyati, o‘yin faoliyati, o‘quv
faoliyatida   shakllanadi.   Ularning   barchasi   o‘zaro   bog‘liq   holda   sodir   bo‘ladi.
Ta’kidlashlaricha,   bolalarning   maktabdagi   o‘quv   materiallari   asosidagi   aqliy
harakatlarini   shakllanish   qonuniyatlari   o‘yin   faoliyatlarida   tarkib   topadi.   Biroq
o‘yinli   ta’limni   o‘quvchilar   bilan   ishlashdagi   asosiy   ta’lim   shakli   deyish   to‘g‘ri
emas.   U   o‘quvchida   bilish   qobiliyatini   shakllantirmaydi,   biroq   ularning   bilish
faolligini   oshiradi,   xolos.   O‘quvchini   aqliy   rivojlantirishga   yordam   beruvchi
quyidagi guruhdagi o‘yinlarni ajratish mumkin.
24                 1-guruh.   Buyumlar   va   predmetlarga   bog‘liq   bo‘lgan   predmetli   o‘yinlar.
Bunda   o‘quvchi   o‘yinchoq-predmet   orqali   moddiy   olamni,   ularning   xususiyatini
anglashi mumkin.
         2-guruh.   Intellektual faoliyatni shakllantiruvchi sujetli   — rolli ijodiy o‘yinlar.
Masalan,   «Baxtli   tasodif»,   «Nima?   Qayerda?   Qachon?»   va   boshqalar.   Bunday
o‘yinlar   nafaqat   ko‘ngil   ochuvchi   vosita,   balki   ulkan   evristik   va   ishontiruvchi
energiya manbaidir.
        3-guruh.   O‘quvchining   aqliy   qobiliyatini   rivojlantiruvchi   tayyor   qoidalarga
asoslangan   didaktik   o‘yinlar.   Qoidalarga   ko‘ra,   u   o‘quvchidan   anglashni,
taqqoslashni, qismlarga ajratishni, umumlashtirishni, muhimi bilishni talab etadi.
             4-guruh.   Kattalarning kasbiy faoliyatlarini  ifodalovchi  texnik-konstruktorlik
o‘yinlari. Ular o‘quvchida o‘z ishini rivojlantirish, zaruriy materialni yig‘ish, o‘zini
va   o‘zgalar   faoliyatini   tanqidiy   baholash   imkoniyatlarini   hosil   qiladi.   Mehnat
faolligi bilish faolligiga undaydi.
        5-guruh.   Psixik muhitda sodir bo‘luvchi intellektual o‘yinlar. O‘quvchilarning
tayyorgarlik   darajalarini   ko‘rsatuvchi   taqqoslash   imkonini   beruvchi,   musobaqa
asosida   o‘tkaziladigan   o‘yinlar.   Ular   o‘zini   shakllantirishga   va   demak,   aqliy
faollikka   undaydi.   Yuqorida   tavsiflangan   o‘yinlarni   o‘quv   jarayonida   qo‘llash
natijasida   o‘quvchilarni   o‘quv   bilim   faoliyatlarini   keng   boshqarish   imkoniyatlari
hosil bo‘ladi.
              Tajribalardan   kelib   chiqib,   quyida   Informatika   fanini   o‘qitishda   samarali
qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   quyidagi   o‘yinli   texnologiyalardan   namunalar   keltirib
o‘tamiz:
          Breyn-ring.   Bu o‘yin 2-guruhga kirib, unda har birida 5–6 nafardan o‘quvchi
qatnashgan   jamoalar   soni   2  tadan  5  tagacha   bo‘lishi   mumkin.  Boshlovchi  har  bir
guruhga   qisqa   javobli   savollar   beradi.   Agar   ishtirokchilardan   biri   birinchi   bo‘lib
to‘g‘ri  javob bersa, qolgan barcha savollar faqat  shu ishtirokchiga beriladi va har
bir to‘g‘ri javob uchun olingan ball to‘planib boradi. Agar to‘plangan balni vaqtida
o‘z   jamoasi   hisobiga   tushirib   turmasa   va   o‘yinni   to‘xtatmay,   o‘yin   davomida
noto‘g‘ri   javob   berib   qo‘ysa,   o‘sha   ishtirokchi   to‘playotgan   barcha   ballar   kuyib
ketadi.   Demak,   qatnashuvchi   o‘zi   istagan   paytda   o‘yinni   to‘xtatishi   va   to‘plagan
25 balini   jamoa   hisobiga   tushirishi   kerak.   Qolgan   savollarga   endi   boshqa
ishtirokchilar javob berishi lozim va ular ham o‘z jamoalari hisobiga ball to‘plash
imkoniga ega bo‘ladilar. Har bir to‘g‘ri javob uchun 1 ball.
               Zanjir o‘yini.   Guruh 4ga bo‘linib, har bir guruhdan 1 o‘quvchi doska oldiga
chiqariladi.   1   o‘quvchi   fanga   tegishli   atamani   aytadi.   Keyingi   o‘quvchi   oldingi
o‘quvchi   aytganini   va   o‘zinikini   qo‘shib   aytadi.   Undan   keyingisi   oldingi   2
o‘quvchi   aytgan   atamalarga   yana   o‘zi   yangisini   qo‘shib   aytadi.   O‘yin   shu   tariqa
davom   etadi,   adashgan   o‘quvchi   o‘yindan   chiqadi,   eng   oxiri   o‘yindan   chiqib
ketmay   qolgan   o‘quvchi   rag‘batlantiriladi.   O‘yin   xotirani   mustahkamlashga   juda
qo‘l keladi.
                 Karrali sonlar.   O‘yinda ishtirok etuvchi guruh talabalaridan tuzilgan jamoa
o‘yinga   shay   turadi.   Navbati   bilan   sonlar   tartibi   keltiriladi.   Lekin   to‘rtga   karrali
sonning   navbati   etganda,   shu   sonning   o‘rnida   talaba,   albatta   kompyuterning
bironta   buyrug‘ini   yoki   yordamchi   klavishning   vazifasini   aytishi   shart.   Qoidani
buzgan   har   bir   o‘quvchi   o‘yinni   tark   etadi.   Ma’lum   vaqt   davomida   o‘yinni   faol
davom   ettirgan   ishtirokchi   g‘olib   sanaladi.   O‘yin   xotirani   charxlashda   juda
samarali hisoblanadi.
          Do‘stlar davrasida.   O‘yin 3-guruhga tegishli bo‘lib, talabalarning bir necha
nafari   kompyuterning   turli   xil   qurilmalari   yoki   operatsion   tizimning   turli   xil
buyruqlari   vazifasini   bajaradilar.   Ular   o‘zlarining   do‘stlari   ishtirok   etgan   davrani
topib   olishlari   kerak.   Buning   uchun   kompyuterning   tashqi   va   asosiy   qurilmalari
yoki ichki va tashqi buyruqlar bir-birini topib olishi kerak. Do‘stlar qo‘l ushlashib
davra   quradilar   va   o‘zlarini   tavsiflab   beradilar.   Bu   o‘yin   bilimlarni
mustahkamlaydi va talabalarda bir-birlariga bo‘lgan yordam hissini shakllantiradi.
                Kim   chaqqon?   Guruh   ikkiga   bo‘linib,   har   bir   guruhdan   bittadan   o‘quvchi
doska oldiga chiqariladi. Bir  o‘quvchi fanga tegishli  atamani  o‘zining maydoniga
yozadi.   Keyingi   o‘quvchi   oldingi   o‘quvchi   yozmagan   qo‘shimcha   atamani
ishlatadi.   O‘yin   shu   tariqa   davom   etadi,   adashgan   o‘quvchi   o‘yindan   chiqadi.
Kimning   maydonida   eng   ko‘p   to‘g‘ri,   mantiqiy   bog‘langan   tushunchalar   paydo
bo‘lsa, shu jamoa g‘olib sanaladi. O‘yin xotirani mustahkamlashda va takrorlashda
qo‘llaniladi.
26                   Men   kimman?   Bu   kompyuterning   qurilmalarini   tavsiflashda   eng   yaxshi
usuldir.   Bir   o‘quvchi   o‘zining   «Kimligini   topolmayapti?»   Unga   boshqa
o‘quvchilar   yordamga   keladi.   «Men   qanday   qurilmaman?»,   «Men   qayerda
ishlatilaman?»,   «Eng   yaxshi   qobiliyatim   qachon   namoyon   bo‘ladi?»,   «Qaysi
qurilmalar   men   bilan   hamohang   ishlaydi?»   va   hokazo.   Qanchalik   ko‘p   savol
berilib,   sharhlar   so‘ralsa,   shunchalik   o‘quvchi   bali   kamayadi.   Kim   topqirroq
bo‘lsa,  tezroq jumboqni  yechishi  kerak bo‘ladi. Nafaqat  qurilmalarda keyinchalik
dasturiy ta’minotlar, menyu bo‘limlarining vazifalarini tavsiflashda ham o‘yindan
muvaffaqiyatli   foydalanish   mumkin.   O‘yin   o‘quvchida   obyektlarning
xususiyatlarini   anglashda,   xotirani   rivojlantirishda,   bilimlarni   mustahkamlashda
muhim ahamiyat kasb etadi.
                    Dasturchi   va   buyurtmachi.   Dasturlash   bo‘yicha   o‘tiladigan   dars
mashg‘ulotlarida   «Dasturchi   va   buyurtmachi»   roli   o‘yinini   qo‘llashni   tavsiya
qilamiz.   Unda   buyurtmachi   dasturchilar   kompaniyasiga   kelib,   buyurtma
qilinadigan dasturga bo‘lgan talablarni tavsiflaydi. «Menga muzqaymoqni reklama
qiluvchi   stend   kerak»,   «Menga   zamonaviy   uyning   loyihasi   kerak».   Mazkur
topshiriq bo‘yicha kompaniya, ya’ni guruh a’zolari jamoalarga bo‘linib, vazifalarni
taqsimlab   oladilar.   Uni   talab   darajasida   bajaradilar.   Ekspertlar   guruhi   topshiriqni
bajarilish   sifatini   va   kompaniya   ishini   baholashlari   mumkin.   O‘yin   4-guruhga
mansub bo‘lib, o‘quvchida ijodiy fikrlash va o‘z qobiliyatlarini amaliy ishda sinab
ko‘rish imkonini beradi.
Yuqoridagi barcha mulohazalarni umumlashtirib, o‘yinli texnologiyalarni qo‘llash
natijasida quyidagi mulohazalarni tavsiya etamiz:
 1.O‘yin   turli   yoshdagi   bolalar   faoliyatini   rivojlantirishning   mustaqil   shakli
hisoblanadi.
 2.O‘yinlar   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish,   o‘z-o‘zini   anglash   faolligini
oshirishdagi eng erkin shakldir.
 3.O‘yin   rivojlantiruvchi   amaliyot,   sababi:   bolalar   o‘ynaganlari   uchun
rivojlanadilar, rivojlanish uchun o‘ynaydilar.
 4.O‘yin   o‘z-o‘zini   anglashda,   o‘z-o‘zini   boshqarishda   aql   va   ijodda
erkinlikdir.
27  5.O‘yinda o‘quvchilar nazariy bilimlarini amaliyotga qo‘llash imkoniga ega
bo‘ladilar,   hodisalar   va   fanning   mavjud   xususiyatlarini   tushuntirish   uchun
savollarni aniq ifodalay boshlaydilar.
 6.O‘yinda o‘quvchilar o‘z fikrini bayon eta va himoya qila oladilar.
 7.O‘yin   bolalarning   asosiy   muloqot   maydoni   bo‘lib,   unda   o‘zaro   shaxsiy
muammolar hal etiladi.   Insonlar orasidagi o‘zaro munosabatlar shakllanadi
I mitatsion o'yinlar.
Bunday o'yinlardan maqsad qaysidir tashkilot, muassasa va uning qismlari faoliyati
andoza qilinadi. Voqealar, kishilarning biror faoliyati (ish bitirish majlislari, rejani
muhokama qilish, suhbatlar o'tkazish va b;), faoliyat holati va shartlari andoza qilib
olinishi   ham   mumkin.Stsenariyda   bunday   o'yin   tuzilmasi   to'la   yozib   chiqiladi   va
imitasiya qilinadigan ob’ektlar va jarayonlar belgilanadi.
Operatsion (vo q eiy) o'yinlar . Bunday o'yinlarda aniq o'ziga xos voqea-hodisaning
bajarilishi mashq qilinadi. Operatsion o'yinlar ish jarayoniga xos modellashtiriladi.
Rol ijro etish o'yinlari . Unda konkret shaxsning hulqi, hatti-harakati, o'z vazifalari
va majburiyatlarini bajarilish taktikasi mashq qilinadi.
Tadbirkorlik  teatri.  Bunda   qandaydir  vaziyat   va  undagi  kishining  xulqi  o'ynaladi.
Bu   o'yinning   asosiy   vazifasi   turli   holatlarda   mo'ljalni   to’g’ri     baholay   olishni
o'rgatish,   o'zining   xulqiga   to’g’ri     baho   berish,   boshqa   kishilarning
imkoniyatlarini     baholay olish va ular bilan muloqot o'rnata olishga o'rgatishdir.
Psixodrama va sosiodrama . Bu ham  o'ziga  xos «teatr», lekin ijtimoiy psixologik
maqsadni ko'zlaydi: Uning asosiy maqsadi jamoada vaziyatni his qila olish, boshqa
kishining   holatini   o'zgartirish   va   unga     baho   berish,   u   bilan   samarali   muloqotga
kirisha olishni shakllantirish hisoblanadi.
28 Xulosa
Innovatsion   texnologiyalar   joriy   etish   tajribasini   o’rganish   va   unga
maqsadli   yondashish,   o’quv   jarayonini   insonparvarlashtirish,   bunda   talabani   sust
ob’ektdan   faol   sub’ektga   aylantirish,   bilish   faoliyatining   aniq   maqsadlarga
yo’nalganligini   hamda   o’quv   jarayonini   ishlab   chiqarish   jarayoni   kabi
takrorlanuvchanligini   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ladi.
                  Mening   fikrimcha   ta’limda   ko’plab   innovatsion   usullar   samarali   bo’lib,
ayniqsa   ta’limda   aniq   maqsad   qo’yish   yoki   fanlararo   bog’lash,   aniq   maqsadga
erishish   ko’p   foydali   xisoblanadi.   «Maqsadli   yondashuv»   uslubi   ta’limda
o’quvchi,   talabalarni   ijodiy   fikrlashga,   fanning   mazmun   mohiyati   va   maqsadini
o’rgatadi.   U   nafaqat   o’quv-bilim   faoliyatini   tizimlashtiradi,   jadallashtiradi,   balki
ta’lim   oluvchilarning   umumiy   madaniyatini   yuksaltirishga   ham   xizmat   qiladi,
predmetlararo   bog’lanish   tufayli   maqsadlar   turli   darajada   namoyon   bo’ladi:
masalan   informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanining   maqsad   va   darajalari
kuydagilardan iborat:
29  Informatika   va   axborot   texnologiyalariga   bog’liq   bir   necha   fanlarni
birlashtirib, maxsus kurslar yaratish;
 Informatika   va   axborot   texnologiyalar   o’quv   fanlarining   turli   bo’laklarini
ma’lum bir blokka birlashtirish;
 Bir mavzuni ikki yoki bir necha predmetlar asosida o’rganish;
 Bilimlarni   umumlashtirish   asosida   axborot   texnologiyalar   bo’yicha
yaratilgan kurslarni o’rganish.
Informatika   fanlar   ichida   eng   yoshi   hisoblanadi.   Uni   yanada   rivojlantirish,
kompyuter   dasturlari   bilan   tanishish,   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   elektron-
hisoblash   mashinalari   bilan   tanishtirish,   ularni   o‘rgatishni   yangi   bosqichlarini
ishlab chiqish mamlakatimizning dolzarb va asosiy mavzusiga aylangan. Maktab,
kollej,   litsey,   institut,   universitetlarni   talabga   javob   beradigan   kompyuterlar   bilan
ta‘minlash, ularga eng zamonaviy kompyuterlarni va ular bilan ishlashni o‘rgatish,
O‘zbekistonni har jabhada jahonga ko‘rsatish asosiy vazifadir. 
Foydalanilgan adabiyotlar.
1. «Oliy ta lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari» to g risida O zbekistonʼ ʼ ʼ ʼ
Respublikasi Prezidentining qarori, 24 aprel 2017 yil, Toshkent.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   29-noyabrdagi   PF-5264
son“O‘zbekiston   Republikasi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligini   tashkil   etish
to‘g’risida”gi Farmoni.
3. “A х borot   t ех nologiyalari   sohasida   kadrlar   tayyorlash   tizimini       takomillashtirish
to‘g’risida”.  “Qishloq  hayoti ” gazеtasi. 03.06.05 y.  
Asosiy adabiyotlar
4. Farberman. B.L . “Ilg’or pedagogik dasturiy vositalar”. T: 2011 y. 
5. Kasbiy   ta`lim   uslubiyoti.   O‘quv   qo‘llanma.   N.K.Muradova,   R.R.Majidov,
O‘.T.Xayitmatov, B.A.Maxmudova. Toshkent – 2007. 
6. Begimkulov U.Sh., Djuraev R.X., Isyanov R.G.,Sharipov Sh.S., Adashboev Sh.M.,
Soy   M.N.   Pedagogik   ta'limni   axborotlashtirish:   nazariya   va   amaliyot,Toshkent:   -
2011. 
30 7. To‘raxonov   F.B.,   Xamidov   V.C.   "Simulyatorlardan   foydalanilgan   holda   fizik
jarayonlarni modellashtirish". Ta'lim muassalarida elektron axborotta'lim muhitini
shakllantirishning dolzarb masalalari.O‘zMU. - Toshkent: 2011. 
8. Xamidov   V.S.   Fizikani   masofali   o‘qitishda   virtual   laboratoriyasidan   foydalanish.
Yosh olimlar va iqtidorli o‘quvchilarining ilmiy ishlari to‘plami. 
9. (Fizika, mexanika-matematika, kompyuter texnologiyalari), Toshkent: 2005.204 b.
10. Dehkanov Sh. Simulatorlar: o‘quv yurtlarida qo‘llash perspektivalari. 
11. Zokirova   F.M.   va   boshqalar.   Elektron   o‘quv   –   metodik   majmualar   va   ta`lim
resurslarini yaratish metodikasi.  Metodik qo‘llanma. – T.:OO‘MTB, 2010,64-b. 
12. Begimqulov   U.Sh.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   muhitida   pedagogik
ta’limni tashkil etish. Pedagogik ta’lim  jur, № 1, 2004 – 25-25 betlar. ‖
Internet saytlar
http://www.ziyonet.uz
http://www.wikipedia.org
http://www.tuit.uz
http://www.ziyonet.uz
31 Andijon davlat universiteti
Axborot texnologiyalari va kompyuter injinering fakulteti
Informatika va axborot texnologiyalari yo’nalishi 
5-   kurs 506-gurux talabasi  Aqiljonova Xayitxonning
“ Grafik muxarrirda sohani belgilash uskunalarni qollash mavzuni o’qitishda
inavatsion texnalogiyalaridan  foydalanish “
mavzusini
Informatika o‘qitish  texnologiyalari va loyihalashtirish  fanidan
kurs ishiga
T А Q R I Z
              Mustaqilik   yillarining   dastlabki   kunlaridan   boshlab   mamlakatimizda
axborotlashgan   jamiyat   qurish   borasida   keng   isloxotlar   olib   borilayotgan   davrda
yoshlarning   axborot   madaniyatini   shakllantirish   ta’lim   tizimining   muhim
vazifalaridan biridir. Barchamizga ma’lumki, XXI asr- Globallashuv davri, texnika
asri deyiladi. Bugungi kunda fan va texnika jadal suratda rivojlanib bormoqda bu
esa   d asturlash   tillarini   yuqori   saviyada   o’rganish,   yangi   imkoniyatlari   bilan
tanishish va amaliyotda qo’llay olish  uning imkoniyatlaridan to’laqonli foydalanish
bugungi   kunda   korxona   xodimlari,   o’qituvchi   va   talabalar,   shu   soha   bilan
shug’illanuvchi   mutaxassislar,   dasturchilar   oldida   turgan   eng   muhim   va   asosiy
vazifalardan   biridir.   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеnti   tomonidan   axborot
texnologiyalari   sohasida   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   ilmiy
tadqiqotlarni   rivojlantirish   va   ularni   it-industriya   bilan   integratsiya   qilish   chora-
tadbirlari   to’g’risida O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-
oktabrdagi  PQ-4851-son   qarori  va shu bo’yicha qilinadigon chora tadbirlar tashkil
etish zarurligi ta’kidlangan.
Rеspublikamizda   kompyutеr   va   axborot   tеxnologiyalari,
tеlеkommunikatsiya     ularni   dunyo   standartlariga   yetkazish   va   shu   asosda
axborotlashgan jamiyat sari jadal intilish maqsadida kеng ko‘lamli chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda.
O`quvchilarning  «Informatika»   fani  mazmunini mustaqil  o`zlashtirishlarida  va
o`quv     jarayoni     sifatining     oshishida     nazorat   topshiriqlarining     o`z     o`rni     bor.
O’qituvchi     tomonidan     ishlab     chiqilgan   dasturlar     va     dasturlashga   oid
savollaridan   dars   mashg`ulotlarida   foydalanish   natijasida o`quvchilar   bevosita
Python  dasturi  bilan  ishlashga  o`rgatilib  borilsa  ularning bilim darajasi oshadi,
dastur   bilan ishlay olish malkalari yanada ortadi.   Buyuk faylasuf olim Konfutsiy
aytganidek,Eshitganimni   unutaman,     Ko`rsam   eslay   olaman,   Mustaqil   bajarsam,
tushunib etaman. 
Umumаn   оlgаndа     ushbu   kurs   ishi   rеfеrаtiv   xаrаktеrgа   egа   bo’lib,   kurs
ishigа qo’yilgаn bаrchа        tаlаblаrgа jаvоb bеrаdi dеb hisоblаymаn.
Aqiljonova   Xayitxonning   o’z   ishini   mustаqil   rаvishdа   bаjаrgаnligi,   informatika
o’qitish va loyihalash fanidan ,qidiruv tizimlari va internet ma’lumotlaridam keng
foydalanganligini   hisobga   olib,   ushbu   kurs   ishini   ijobiy   bahoga   himoya   qilishiga
ishonch bildiraman.
Taqriz yozuvchi:                                           Shomirzayev B..
32 O’zbekiston Respublikasi Oliy va O’rta maxsus ta’lim Vazirligi
Andijon davlat universiteti
Axborot texnologiyalari va kompyuter injinering fakulteti
5111000 - Kasbiy ta’lim 
5330200 – informatika va axborot texnologiyalari yo’nalishi 
5-   kurs 506-gurux talabasi  Aqiljonova Xayitxon ning
“Grafik muxarrirda sohani belgilash uskunalarni qollash mavzuni o’qitishda
inavatsion texnalogiyalaridan  foydalanish  “ mavzusidagi kurs ishiga
RAHBAR XULOSASI
Bugun mamlakatimizda axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini davlat
boshqaruvi,   iqtisodiyot   tarmoqlari,   ijtimoiy   soha   va   kundalik   hayotga   izchil   joriy
etish bo’yicha keng ko’lamli ishlar amalga oshirilmoqda .
Shu   sababdan   hozirgi   kunda   d asturlash   tillarini   yuqori   saviyada   o’rganish,
yangi   imkoniyatlari   bilan   tanishish   va   amaliyotda   qo’llay   olish   uning
imkoniyatlaridan   to’laqonli   foydalanish   bugungi   kunda   korxona   xodimlari,
o’qituvchi  va talabalar, shu  soha  bilan  shug’illanuvchi  mutaxassislar,  dasturchilar
oldida turgan eng muhim va asosiy vazifalardan biridir. Shu ma’noda informatika
o’qitish   metodikasi     “ Informatika   fani   xaqidagi   mavsini   oqitish   metodikasi ”
mavzusini   o’rgatish   informatika   va   axborot   texnologiyalari   oldida   turgan
muammolaridan   biridir.Ushbu   fikrlardan   ma’lum   bo’ladiki,   tanlangan   kurs   ish
“ Grafik   muxarrirda   sohani   belgilash   uskunalarni   qollash   mavzuni   o’qitishda
inavatsion   texnalogiyalaridan     foydalanish ”   tushunchasi   juda   kerakli   mavzu
hisoblanib.  Ta’lim  yo’nalishi sohasidagi masalalarni yechishda, tajriba natijalarini
qayta   ishlashda,   hozirgi   kundagi   insonlarni   o’yga   solib   turgan   muammolarni   hal
etishda, turli sohalarda meditsina, biznes, qurilish va boshqa bir qancha sohalarda
insonlarni qo’l mehnatini va ko’p vaqtini olib kelayotgan ishlarni tez va oson eng
asosiysi   mukamal   hal   etishda   dasturlashdan   foydalanish   hozirgi   davr   talabi
hisoblanadi.     Aqiljonova   Xayitxonning   kurs   ishi   mavzusini   mustaqil   ravishda
bajarganligi,internet ma’lumotlaridan keng foydalanganligini hisobga olib,   ushbu
kurs ishini ijobiy bahoga himoya qilishiga ishonch bildiraman. 
         Ish rahbari:                                                 Xolmirzayeva G.
33

Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitishda innavatsion texnologiyalardan foydalanish

Kirish. 2

I BOB.Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitishning nazariy asoslari 4

1.1.O’quvchilarda keng tarqalgan grafik muharrirlar va ularning xususiyatlari haqida tushunchalar hosil qilish. 4

1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar 7

II BOB Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o'qitish metodikasi 13

2.1.Adobe Photoshop grafik muharrirda sohani belgilash va ajratib olish usullarini o’qitishda innovatsion usullardan foydalanish. 13

2.2.Grafik muharrirda  sohani belgilash uskunalari qo'llash mavzusini o’rgatishda o‘yinli texnologiyalardan foydalanish. 22

Xulosa. 29

Foydalanilgan adabiyotlar. 30

Internet saytlar 30

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Axborot boshqarish tizimlarida bulutli texnologiyalari
  • Hamkorlikda o’qitish texnologiyasi asosida 8-sinf algebrani o’qitish metodikasi
  • Acrylic WiFI Professional v3.05770.30583 simsiz tarmoqni boshqarish va tahlil qilish
  • Photoshopda matnlar va konturlar
  • Adobe Photoshop dasturida rasmlar bilan ishlash jarayonida filtrlar va effektlardan foydalanishning ahamiyati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский