Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 69.1KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 18 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Gulxaniy masallarining ba’zi bir g’oyaviy-tematik xususiyatlari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
                                           Masofaviy ta’lim 
                                           fakultet dekani
                                           ________ N.Chiniqulov
                                          “____” ____________
Gulxaniy masallarining ba’zi bir g’oyaviy-
tematik xususiyatlari
KURS ISHI
Talaba: 405 -guruh talabasi 
                                         O’tkirova Ma’rifat
                                         Masofaviy ta’lim
                                         kafedrasi o’qituvchisi
________ _______________
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri R. Abdullayeva ____________
            
                                                                                    1                        Toshkent-2024
Talabaning F.I.SH. O’tkirova Ma’rifat
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:  IV  kurs 405- guruh 
Fan nomi : O’zbek adabiyoti  
Kurs ishi mavzusi:  “ Gulxaniy masallarining ba’zi bir g’oyaviy-tematik 
xususiyatlari ”
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi _______ R.Abdullayeva
A’zolar: 
__________________    __________
__________________    __________
__________________    __________
                                                                                    2                         
                         MUNDARIJA :
KIRISH .................................................................................................................. 5
Amir kishvari har’am, livoyi adl dar dastam ................................................... 11
............................................................................................................................... 26
2.2. Gulxaniy asarlarining tili va badiiy vositalari ........................................... 27
 XULOSA ............................................................................................................. 30
Xulosa qilib aytganda, Gulxaniy ijodi butun o’zbek adabiyotining sharqona 
muhitini ochib beruvchi poydevor sifatida muhim ahamiyatga ega. 
Shuningdek, “Zarbulmasal” o zbek badiiy nasrining eng yetuk namunalari ʻ
qatorida faxrli o rin olgan. Rang-barang tasviriy vositalardan, jumladan, 	
ʻ
murakkab sajdan keng foydalanib yozilgan bu asarning tili nihoyatda 
shirador, jozibali bo lib, asarning chin ma noda xalqchil ruh egallashida 	
ʻ ʼ
juda katta xizmat qilgan. O’zbek adabiyoti tarixida Gulxaniy ijodining 
o’ziga xos o’rni bor. Undan oz lirik she`rlar qolgan bo’lsa ham o’z davrining
voqea holatlarini ko’rsata olgan. Ayniqsa, o’sha davrdagi ochlik va 
yupunlikdan azob chekkan kambag’al xalq ahvolini ro’y-rost ko’rsatib 
bergan. Gulxaniy XIX asming I yarmi Qo’qon adabiy muhitida masal-tamsil
janrida go’zal va original asar yaratishga muvaffaq bo’lgan adibdir. 
Gulxaniy tabiatan hazil mutoyibaga usta, xalq urf-odatlarini, til boyliklarini,
maqol, matal, naql va rivoyatlarini, hajv va yumorini chuqur bilgan shaxs 
bo’lgan. Gulxaniyning shaxsiyati va adabiy merosi haqida ma’lumot 
beruvchi ilk manba Umarxon davrida yaratilgan «Majmuai shoiron» 
tazkirasidir. Chunki tazkira, birinchidan, Gulxaniy hayotlik vaqtida 
maydonga kelgan, ikkinchidan, tazkira adibni koyigan, bilgan, u bilan 
muloqotda bo’lgan kishilar (Fazliy, Mushrif, Xotif) tomonidan yaratilgan. 
Tazkiraning Gulxaniy hayotini yoritishga bag’ishlangan sahifalarida 
adibning «mulki ko’histon» (tog’lar diyori)dan ekani, uning ajdodlari o’z 
                                                                                    3 yurtining e’tiborli kishilaridan bolgani, shoirning og’ir hayot kechirgani va 
kechirayotgani, o’ziga Gulxaniy taxallusini olib, «tog’liklar shevasida latifu 
ravon» g’azallar bitgani uqtirib o’tiladi. .......................................................... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI: ..................................... 31
                                                                                    4 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   so’ng
barcha   sohalarda   islohotlar   amalga   oshirildi.   Xusu san,   ta’lim   sohasi   ham   davlat
siyosatining   ustuvor   ahamiyatga   yo’nalishlaridan   biriga   aylandi.   “Ta’lim
to’g’risidagi   Qonun”   hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   ning
mazmunmohiyati   hayotga   jadal   tadbiq   etildi.   Respublikadagi   uzluksiz   ta’lim
tizimining   shakli   bilan   mazmuni   takomillashib   bordi.   O’quvchini   mustaqil
fikrlashga,   ijodkorlikka   undovchi,   faolligini   oshirishga   xizmat   qiluvchi   yangi
pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayonidan   o’rin   oldi.   O’quv   mashg’ulotlarini
qiziqarli,   o’qituvchi   va   o’quvchi   hamkorligiga   tayanuvchi   o’zaro   faol
munosabatlar asosida tashkil etishda yangi pedagogik texnologiyadan foydalanish
ta’limiy va tarbiyaviy zaruratga aylandi. 
Umumiy   ta'lim   tizimida   ona   tili   asosiy   va   markaziy   o’ringa   ega.   Ayniqsa,
umumiy   o’rta   ta'limning   asosi,   poydevori   bo’lgan   maktablarda   ona   tili   yetakchi
mavqeda   turadi.   Yosh   avlodda   fikrlash   va   fikrni   to’g’ri   ifodalay   olish
ko’nikmasini hosil qilish va rivoj toptirish, ularga ona tilining qonun-qoidalarini
singdirish,   bu   qonun-qoidalarni   amalda   qo’llay   bilishni   o’rgatish,   ularni
savodxonlik bilan to’g’ri va chiroyli yozish, to’g’ri talaffuz, ifodali nutq. O’z his-
tuyg’ularini so’z vositasi bilan yuzaga chiqara olish malakalariga ega qilish, bular
orqali amaliy faoliyatga tayyorlash maktablarda boshlanadi.
Bola   1-sinfga   kelganida   taxminan   1300,   1400   atrofida   so’z   boyligiga   ega
bo’ladi. Maktab ta'limi, o’qituvchilarning pedagogik mahorati bilan unga har kuni
5-6   ta   yangi   so’z   o’rgatiladi   va   bu   so’zlar   uning   lug’atidan   joy   olishi   hamda
mustahkamlanishi kuzatib boriladi.Shu bilan birga o’quvchilar ushbu so’zlarning
yozilishi   bilan   ham   tanishib   boradilar.   O’quvchilar   ona   tili   qoidalari   bilan
birgalikda   to’g’ri   va   chiroyli   yozishga   o’rganib   borishlari   lozim   bunga   erishish
uchun esa doimiy ravishda o’quvchilarni savodli yozish malakalarni rivojlantirib
borishimiz lozim.
Bugungi   kunda   ayrim   joylarda   panolarda,   viveskalarda,   jamoat   joyidagi
e’lonlarda   ayrim   orfografik   va   imlo   qoidalari   buzilgan   holatdagi   yozuvlarni
                                                                                    5 uchratishimiz   mumkin.   Afsuski   bunday   kamchiliklar   tez-tez   ko’zga   chalinib
turibdi.   Albatta   bularning   barchasiga   yoshlikdanoq   savodli   yozish   ko’nikma   va
malakalarini   shaklllantirishga   yaxshi   e’tibor   qaratilmasligi   deb   olishimiz
mumkin.   Shuning   uchun   ham   o’quvchilarni   ilk   maktab   yoshidanoq   savodli
yozishga   o’rgatib   borish   bugungi   kunda   ham   dolzarb   va   ahamiyatli
muammolardan biri bo’lib qoladi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari.
Ushbu   Kurs   ishini   yozishda   savod   o’rgatishning   tayyorlov   davrida
o’quvchilarni yozuvga o’rgatish asosiy maqsad qilib belgilandi.
Ushbu maqsadni amalga oshirishda quyidagi vazifalar amalga oshirildi
-Maktab   o’quvchilarini   yozuvga   o’rgatish   bo’yicha   adabiyotlar   va   internet
ma’lumotlari tahlili,
-o’quvchilarni   savod   o’rgatishning   ilk   davridayoq   yozishga   o’rgatish
masalalarini o’rganib chiqish
-Darslarda   zamonaviy   usullarni   qo’llab   darslarni   tashkil   etish   bo’yicha
adabiyotlarni o’rganib chiqish
-zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   innnovatsion   hamda   interaktiv
usullar,   turli   didaktik   o’yinlardan   foydalanib   o’quvchilarga   savod   o’rgatish
yo’llarini ishlab chiqish.
Kurs   ishi   obyekti   va   usullari .   Kurs   ishining   muammosiga   oid   falsafiy,
psixologik,   pedagogik   hamda   metodik   adabiyotlar   ta’lim   mazmunini   yorituvchi
me’yoriy   hujjatlar   mazmunini   o’rganish   va   tahlil   qilish;   nazariymantiqiy   tahlil,
ilg’or pedagogik tajribalarni o’rganish, ta’lim jarayonini kuzatish, suhbat, so’rov-
anketa,   qiyosiy   tahlil,   pedagogik   tajriba-sinov   ishlarini   tashkil   etish,   olingan
natijalarni tahlil qilish kabi usullardanfoydalanildi.
        Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.   maktab   savod   o’rgatishning
tayyorlov   davrida   yozuv   darslarini   tashkil   etishda   ilg’or   texnologiyalardan
foydalanish   usullari   nazariy   jihatdan   asoslangan.   Ushbu   Kurs   ishida   yoritilgan
nazariy va amaliy fikrlardan o’rta maktab sinf o’qituvchilari, oliy o’quv yurtlari
pedagogika   fakulteti   talabalari   o’quv   jarayonini   tashkil   etishda   foydalanishlari
mumkin.
                                                                                    6 Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi .Ushbu   kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
                                                                                    7    I BOB    .    GULXANIYNING HAYOTI VA IJODIY FAOLIYATI     
  Isyonkor   kuychi   Muhammad   Sharif   Gulxaniy   XVIII   asrning   oxiri,   XIX
asrning   birinchi   yarmida   yashab   ijod   qilgan   o’zbek   mumtoz   shoiri   va
yozuvchisidir.   Uning   asl   ism-sharifi   Muhammad   Sharif   bo’lib,   Gulxaniy   esa
uning adabiy taxallusidir. Taxminlarga ko’ra Gulxaniy XVIII asrning 70-yillarida
hozirgi Xo’jand viloyatining Darvoza qishlog’ida dunyoga keladi.
 Bo’lajak yozuvchining bolaligi o’zi olamga kelgan tog’ qishlog’ida o’tadi. Bu
yerda   ozmi-ko’pmi   o’qib,   savod   chiqaradi,   adabiyotga   bo’lgan   havasi   ortadi.
She’riyatga oid ko’plab asarlarni o’qiydi, xalq og’zaki ijodini berilib o’rganadi va
asta-sekin   she’riy   mashqlari   boshlanadi.   U   o’z   ilmini   oshirish   maqsadida   avval
Namangan   va   so’ngra   Farg’onaga   keladi,   qiziqchiligi,   hozirjavobligi   hamda
hajviy   she’rlari   bilan   kishilar   o’rtasida   tanila   boshlaydi.   Ayniqsa,   g’ariblik
turkumidagi   ruboiy   va   to’rtliklari   bilan   el   og’ziga   tushadi.   Shoir   keyinchalik
Qo’qonga   keladi   va   qiyinchilik   bilan   yashaydi.   U   o’zbekcha   she’rlariga
Gulxaniy, tojikcha  she’rlariga  Jur’at  deb  taxallus  qo’yadi. Xullas,  u  yoshligidan
badiiy   adabiyot   bilan   jiddiy   shug’ullanib,   Qo’qon   adabiy   muhitida   e’tiborli
o’rinni egallagan. Gulxaniy forsiy va turkiy tilda mahorat bilan qalam tebratgan
zullisonayn   shoir   edi.   O’zbek   mumtoz   adabiyotida   badiiy   tasvir   uslubiga   ko’ra
Gulxaniy   xalq   tilini   bilishda,   uning   so’z   boyligidan   foydalanishda,   nozik   ifoda
imkoniyatlarini ishga solishda yuksak mahorat sohibidir.
Gulxaniy   nazmda   ham,   nasrda   ham   yaxshi   badiiyat   namunalarini   yaratib
qoldirgan   buyuk   iste’dod   egasidir.   Yuqorida   ta’kidlab   o’tganimizdek,   shoir
“Gulxaniy”   va   “Jur’at”   taxalluslari   bilan   ijod   qilgan.   Ba’zi   manbalar   uning
hammomda go’lax-o’t yoquvchi bo’lib ishlaganligi tufayli “Gulxaniy” taxallusini
olganligini   tasdiqlaydi.   “Majmuai   shoiron”   tazkirasining   muallifi   Fazliy   esa
shoirning   devonavor   fe’li,   otashin   tabiati   “Gulxaniy”   taxallusini   olishiga   asos
bo’lgan deb hisoblaydi:
Xusho Gulxaniy shoiri purnafast,
Chi gulxanki, zebotar az gulshan ast.
Zi devonaxo’yiyu otashfani
                                                                                    8 Taxallus nihoda ba xud Gulxaniy.
Mazmuni:   “Gulxaniy   gulxandek   shu’lavor,   san’atkor   shoirdir.   Gulxan   nima
bo’libdi, u gulshandan ham go’zalroqdir. U devonavor fe’l, otashin tabiatga ega
bo’lganligi uchun ham o’ziga “Gulxaniy” deya taxallus qo’ydi”.
Shoirning   “Jur’at”   taxallusini   ham   olganligi   esa   uning   jur’atli,   jasur,   jo’mard
bo’lganligi,   masalan,   navkarlik   faoliyati   davrida   amirga   “bideh”   (ber!)   radifli
g’azal yozganligi asos bo’la oladi.
Gulxaniy   bir   necha   yil   Qo’qon   xoni   Olimxon   saroyida   navkar   bo’lib   xizmat
qilgan,   janglarda   qahramonlik   ko’rsatgan   bo’lsa-da,   ammo   ochlik,   yupunlik,
muhtojlik uning hamrohi bo’lib qolaveradi.
Gulxaniyning   «ber   menga»   radifli   she’ri   uning   navkarlik   davrida   yozilgan
asaridir.   G’azal   och   qolgan   kishining   o’z   xo’jayinidan   non   so’rashi   bilan
boshlanib,   lirik   qahramon   –   navkarning   qalb   alamlari   so’nggi   baytlarda   izchil
ochila boradi.
Bu   g’azalga   chuqurroq   nazar   tashlansa,   unda   faqat   yakka,   ochlikdan   tinkasi
qurigan bitta shaxs haqida gapirilmay, balki katta ijtimoiy masala – Olimxonning
navkarlari   orasidagi   ichki   hayot   sharoiti   haqida   gapiriladi.   G’azalda   lirik
qahramonning   obrazi   umumlashma   obraz   darajasigacha   ko’tarilgan,   chunki
Olimxon   navkarlaridan   faqat   Gulxaniy   xon   iltifotiga   sazovor   bo’lolmadi,   degan
qarorga   kelish   yanglishdir.   Demak,   lirik   qahramon   –   navkar   o’z   boshidan
kechirganlarini bayon qilish asosida Olimxonning navkarlarga muruvvatsizligi va
qo’shindagi   tartibsizlikni   fosh   qiladi.   O’z   huquqini   yoqlash   bilan   boshqa
navkarlarni ham ana shunday ish ko’rishga da’vat etadi:
Hazratim, ochlikdan o’ldim, egani non ber menga,
Kofir o’lg’ayman agar desamki, bahmon ber menga.
Moshu bug’doyu guruch berkim, shular menga kerak,
Hech aytmasman aqiqu la’lu marjon ber menga.
Egnima yopiq berib, qornimni to’yg’az non bilan,
Senga billohkim demasman: dinu mon ber menga.
                                                                                    9 Navkaring ochlikdan o’lsin, nega hayfing kelmagay?
Ey tabibi hoziqim, doruyu darmon ber menga.
Nonu to’n ber, benavolik dardidin qutqar meni,
Men qachon aytdimki, qorun ganjidek kon ber menga.
Gulxaniyni er yigitlar to’pidan kamsitmagil,
Fo’ta ber, ot ber, qilich ber, to’nu chakmon ber menga.
Xalq   zolim   deb   atagan   Olimxondan   keyin   Qo’qon   taxtiga   chiqqan   Umarxon
hukmronligi   davrida   ham   Gulxaniyning   turmushida   hech   qanday   o’zgarish
bo’lmadi.
Gulxaniy   avval   adashib,   turmushim   yaxshi   bo’larmikan,   qornim   nonga
to’yarmikan,   degan   o’y-umidlar   bilan   Umarxon   saroyidagi   maddoh   shoirlar
guruhiga   qo’shiladi.   Xonni   maqtab   qasida   va   g’azallar   yozadi.   Qasidalarida
Umarxonni   ko’klarga   ko’tarib   maqtadi,   xonga   unda   bo’lmagan   yaxshi   sifatlarni
taqdi, uni fuqaroparvar, adolatparvar, zulm va haqsizlikka xotima beruvchi kishi
qilib   tasvirladi   va   bu   bilan   xonni   ana   shunday   ijobiy   xislatlar   egasi   bo’lishga
da’vat etdi. Ammo Umarxon saroyidagi fisqu-fujurlar, munofiqliklar, xon va uni
o’rab   olgan   arkoni   davlat   tayanchlari   tomonidan   xalq   boshiga   keltirilgan   qora
kunlar   Gulxaniydek   xassos   shoirning   saroy   ahliga   bo’lgan   munosabatini
o’zgartirib   yubordi:   endi   u   ba’zan   ixtiyoriy   ravishda   va   ba’zan   payravlik   qilib
shohni ta’riflashdan chekinadigan bo’ldi, o’z e’tirozlarini bildira boshladi. 
  Gulxaniy   adabiy   merosini,   asosan,   ikki   turdagi   asarlar   –   forsiy   va   turkiy
tillardagi lirik she’rlari hamda   “ Zarbulmasal ”   tashkil etadi. Shoir,   “ Zarbulmasal ”
dagi   singari,   lirik   she’rlarida   ham   o’ta   an’anaviylik   va   kitobiylikdan   qochgan,
xalqona soddalikka intilgan:
Va’dalar qilib erding:  “ Shod etay sani g’amdin ” ,
Ushbu g’amda jon berdim, qani ahdu paymonlar?!
San nechuk paridursan, topmadim so’rog’ingni,
Kezmisham quyon yanglig’ vodiyu biyobonlar.
Gulxaniyni qon tortdi – azmi ko’yi yor etti,
                                                                                    10 Qatl etarga mijgonlar chekti tig’i uryonlar.
 Azbaroyi tushunarli va samimiyligidan ushbu g’azalni bugungi muxlislar ham
bemalol mutolaa eta oladilar.
Zullisonaynlik   bobida   shoir   shunday   mahorat   qozonganki,   zamonasining
zabardast g’azxalnavisi va amir Umarxon Amiriy bilan ham forsiy g’azalchilikda
bellasha olgan. Masalan, Amiriy g’azallaridan birida shunday bayt bor.:
Amir kishvari har’am, livoyi adl dar dastam
Ki, miftohi dari fathu zafar boshad dar angushtam.
Mazmuni:   “ Men   shariat   mamlakatining   amiri   ekanman   va   adolat   bayrog’i
mening qo’limda ekan, zafar va g’alaba eshigining kaliti mening barmoqlarimda
bo’lmog’i tayin ” .
Gulxaniyning shu g’azalga javoban yozilgan g’azali uning o’z dunyoqarashi va
sarguzashtlari   ifodasi   bilan   yo’g’rilgan.   Lekin   badiiylik   jihatidan   Amiriy
g’azaliga aslo izoh bermaydi:
Ba izzu davlat sulton Umar nozamki, dar ahdash,
Ba farqam toji iqbol ast chun noxun bar angushtam…
Hunar har chand injo metarovad az har angushtam,
Zi baxti noraso kore nadorad bo zar angushtam.
Ba xushki rondaam kishtiyu umre zindaam, Jur’at,
Nasshud z-in bahri behosil sari mo’ye tar angushtam.
Mazmuni:   “ Men   sulton   Umar   davlati   bilan   faxrlanaman,   chunki   uning
zamonasi   zayliga   binoan,   barmog’imdan   hunar   tomadi,   ammo   baxtimning
norasoligidan   barmoqlarimning   oltin   bilan   ishi   yo’q.   Tiriklik   umrim   kemasini
quruqlikka   tomon   haydadim,   ey   Jur’at.   Oqibatda,   bu   hosilsiz   ummondan
barmog’im   boshimning   biror   tukicha   ham   bo’lmadi ” .   Hukmdorning   faxriya
g’azaliga   javoban   o’zining   ayanchli   qismati   va   afsus–nadomati   singdirilgan
g’azal bitishi ham uning otashinlik hamda jur’at nishonasi edi.
Gulxaniyning   “ Zarbulmasal ”   asari   XVIII-XIX   asrlar   o’zbek   nasrining   nodir
namunasidir. Mazkur asar xalq ertaklari taxlitida yozilgan mukammal mazmunli
o’tkir   satirik   asardir.   Gulxaniy   o’zining   bu   asarida   xalqning   mazmundor
maqollari,  hikmatli  so’zlari   va  qochiriq  gaplaridan   mohirlik  bilan  foydalandi.   U
                                                                                    11 feodal   hukmdorlar   va   ularning   laganbardorlarini,   saroy   ahlining   yaramas
kirdikorlarini   majoz   yo’li   bilan   o’tkir   satira   ostiga   oladi.   Chunki   u   mehnatkash
xalqning  og’ir,  mashaqqatli   hayotini  o’z  ko’zi   bilan  ko’rdi,  saroy  bazmlari,  keti
uzilmas mayparastliklar xalqni talash hisobiga bo’lishini payqad va bunday salbiy
ishlar uning ko’zini ochdi. Natijada, unda saroy ahliga nisbatan nafrat hissi tobora
oshib   bordi.   Ammo   shoir   sharoitga   ko’ra,   hukmron   doiralardan   noroziligini   va
nafratini   ochiq-oydin   ifodalay   olmas   edi.   Shuning   uchun   majoziy   shakldagi
“ Zarbulmasal ”   asarini yozishga kirishdi. Asarda shoirning maqsadi, hayotga, uni
o’rab   olgan   muhitga,   hokim   tabaqalarga   bo’lgan   munosabati   to’g’ridan-to’g’ri
ifoda etilmay, balki hayvonlar, qushlar va shunga o’xshash majoziy obrazlarning
tasviri   orqali   ifodalandi.   Shoir   shu   zaylda   o’zi   yashagan   zamon   uchun   aniq   va
xarakterli   voqea-hodisalarni,   ularga   o’zining   munosabatini,   qarashlarini
tasvirlaydi.
Muallif   o’z   masallarida   majoziy   obrazlar   orqali   o’sha   davrdagi   humron   sinf
vakillarini   fosh   qiladi,   mamlakatga   xarobalik,   xalqqa   qapshshoqlik   keltirgan
o’zaro feodal urushlarga qarshi ommaning noroziligini ifodalaydi.
Gulxaniy   o’z   zamonasida   sodir   bo’layotgan   talon-tarojlik,   xalqni   qiynash,
ortiqcha   soliqlar   solish   kabi   voqealarni   ochiqdan-ochiq   yoza   olmas   edi.   U   buni
faqat   ertak   yo’li   bilan   amalga   oshirish   mumkin   ekanligini   tushunadi.   Shuning
uchun Yapaloqqush va Boyo’g’lining bir-biriga quda bo’lishi voqeasini keltiradi.
Bu   ikki   quda   to’y   bahonasi   bilan   mamlakatni   xonavayron   qiladi.   Yozuvchi
Ko’rqush, Hudhud, Kulonkir  sulton, Sho’ranul, Malik Shohin va Kordonlarning
bir-birlariga   aytgan   masallari,   hikoyalari   orqali   asarning   g’oyaviy   mazmunini
ochadi.
Yapaloqqush va Boyo’g’lilar yuqori tabaqa vakillari. Ularning xatti-harakatlari
ochko’z   va   qonxo’r   bo’ri,   aldamchi   va   shayton   tulkilarga   o’xshaydi.   Bularning
o’y-fikrlari,   yurish-turishlari   shumlik,   shahar   va   qishloqlarning   vayron   bo’lishi
uchun bayramdir. 
Asarda Yapaloqqush bilan Boyo’g’lining quda-anda bo’lishi, Yapaloqqushning
o’g’li   Kulonkirga   Boyo’g’lining   qizi   Gunashbonuning   olib   berilishi
sarguzashtlari   majoziy,   o’tkir   hajviya   tarzida   tasvirlanadi.   Gulxaniy   qushlarning
                                                                                    12 o’zaro   murakkab   munosabatlari   asosida   o’z   davri   ijtimoiy   hayotining   tanqidiy
manzarasini yaratadi.
Asarning  “ Zarbulmasal ”  deya nomlanishiga sabab, unda yozuvchi xalq tilidagi
maqol   va   masallarni   tasvirlayotgan   hayotiy   voqealarga   mutanosib   ravishda
zarblash   usulida   ish   tutgan.   “ Zarbulmasal ”   mundarijasiga   “ Toshbaqa   bilan
Chayon ” ,   “ Tuya bilan bo’taloq ” ,   “ Maymun bilan najjor ”   kabi masal  va 400 dan
ortiq   maqol,   talay   xalqona   iboralar   voqealar   izchilligiga   singdirib   yuborilgan.
“ Zarbulmasal ”   badiiy   asar   bo’lishi   bilan   birga,   mumtoz   nutqiy   xazina   hamdir.
Undagi   «tesha   tegmagan»   iboralar   va   mazmundor   maqollardan   bugungi   adabiy
tilimizni boyitishda ham foydalanish mumkin.
Umuman,   jamiyat   tushkun   bir   jarayonni   boshidan   kechirganiga   qaramay,   bu
davrda   ko’plab   y etuk   san’atkorlar   etishib   chiqdi,   ulkan   ma’naviy   meros
maydonga keldi. Zotan, so’z san’atkorlari faqat o’zi yashab turgan zamon nafasi
bilan emas, balki porloq kelajak orzulari bilan yashab ijod etadi.
Gulxaniy XIX asrning birinchi yarmida vafot etdi.
                                                                                    13 1.1 .  “Zarbulmasal” asari, tarkibiga kirgan masallarda ilgari surilgan 
g’oyalar  
  Yuqorida   ta’kidlab   o’tilganidek,   Gulxaniy   lirik   she’rlari   va   “ Zarbulmasal ”
nomli etuk prozaik asari bilan tanilgan talantli adibdir. Bizgacha uning o’zbek va
tojik   tillaridagi   12   g’azali,   Qo’qon   xoni   Amir   Umarxonga   bag’ishlangan   1
qasidasi va  “ Zarbulmasal ”  asari etib kelgan.
    1822-yilda   Gulxaniy   mashhur   “ Zarbulmasal ”   asarini   yozadi.   Gulxaniyning
“ Zarbulmasal ”   asari   majoziy   timsollar   –   Yapaloqqush   va   Boyo’g’li   o’rtasidagi
qudachilik   mojarolari   orqali   turli   toifadagi,   har   xil   fe’l-atvordagi   tabaqalar,
kishilar   munosabatini,   mamlakatdagi   vayronagarchilikni   tasvirlaydi.
“ Zarbulmasal ” da   qushlar   o’zaro   masal,   maqol,   matal   va   hikmatli   so’zlarni
keltirish   orqali   mavjud   haqiqatni   ifodalaydi.   Mazkur   asar   1980-yilda   alohida
kitob holida nashr etildi.
“ Zarbulmasal ”  xalq og’zaki ijodi durdonalari-maqol, masal va hikmatli so’zlar
asosida   yaratilgan.   Asarning   maroqli   syujetini   tashkil   etgan   qoliplovchi   hikoya
xalq   ertaklariga   o’xshab   ketadi.   Undagi   Yapaloqqush   hikoyasiga   bir   necha
mustaqil syujetli masala qoliplash yo’li bilan bog’lanib keladi.
Gulxaniy   Yapaloqqush   bilan   Boyo’g’lining   bir-biriga   quda   bo’lish   voqeasini
bayon qilish orqali o’sha zamon uchun xarakterli voqea-hodisalarni va ularga o’z
munosabatini   aks   ettiradi.   Yozuvchi   asardagi   Yapaloqqush,   Boyo’g’li,
Ko’rqkush,   Hudhud,   Kulonkir   sulton,   Sho’ranul   va   Kordonlarning   bir-biriga
aytgan   masalalari,   maqollari,   hikoyalari   orqali   asarning   g’oyaviy   mazmunini
ochadi.
“Z arbulmasal ”   ning   personajlari,   asosan,   qushlarning   kinoyaviy-allegorik
obrazlaridan iboratdir.
O’z   davr   voqealarini   majoziy   usulda   badiiy   ioda   etgan   axloqiy-pandnoma   va
tanqidiy-hajviy   yo’nalishdagi   “ Zarbulmasal ”   asari   Gulxaniyga   favqulodda
shuhrat   keltirdi.   Unda   ijtimoiy   hayot   muammolari,   turli   toifadagi   odamlar
                                                                                    14 o’rtasidagi munosabatlar, xalq turmush tarzi va udumlari haqida majoziy uslubda
so’z   yuritiladi.   Insonga   xos   xususiyatlar   boshqa   jonli   va   jonsiz   narsalarga
ko’chirib   tasvirlansa,   majoziy   asar   deyiladi.   Gulxaniy   ham,   qizim,   senga
aytaman,   kelinim,   sen   eshit   qabilida   qushlar   misolida   o’z   davri   voqeligi
manzaralarini  tasvirlaydi.   Toju  taxt   talashlari,  mamlakat  urushlar  natijasida   yurt
vayron, xalq xarob bo’lgan. Buxoro va Qo’qon xonliklari o’rtasidagi  munosabat
yomon  bo’lib,  ular   o’zaro  urishib  yurganlari   uchun  ham   asarda  Buxoro  go’yoki
vayronalarga boy muzofot singari tasvirlansa-da, Qo’qon ham undan obod emas
edi.   Adib   aytmoqchi,   xonning   atrofini   Boyo’g’li,   Yapaloqqush,   Ko’rqush,
Kordon,   Kulonkir   sulton   kabi   yomon   odamlar   o’rab   olgan.   “ Holo,   bu
turg’onlaring   navola   do’stlari,   piyola   hariflari,   taom   emakka   hozir,   maslahatga
aqli   qosir ” .   Bu   ketishda   mamlakat   vayronaga,   shoh   uning   ustidagi   Boyo’g’liga
aylanib   qolishi   hech   gap   emas.   Gulxaniyning   yirtqich   va   asosan,   tunda   ov
qiladigan   qushlarni   o’z   asariga   qahramon   qilib   olishida   nozik   ishora   mavjud.
Shuning uchun Ko’rqush tilidan nasihat qiladi:   “ Ulug’ni borgohinda xiradmandi
donish   va   aqli   xiradi   bohush   har   qancha   ko’b   bo’lsa   ham,   oz   bo’lur.   Xususan,
podshohi   odilg’a   uch   toifadin   guzir   yo’qdur:   avval,   odamni   boamalki,
podshohning   oxiratlik   asbobini   tarabdudida   bo’lsa.   Ikkinchi   vaziri   sohibi
ra’ykim, podshohning dunyolik yarog’ini tarabdudida bo’lsa. Uchinchi, munshiyi
rostnavis, qalamzanu nigohdoru shamshirzan bo’lsa ” . 
  “ Zarbulmasal ”   arabcha   “ zarb ”   va   “ masal ”   so’zlarining   qo’shilishidan   hosil
bo’lgan bo’lib, «masallar yig’indisi» ma’nosini beradi. Masal so’zi o’tmishda biz
hozir   qo’llaydigan   maqol   ma’nosida   ishlatilgan.   Zarbulmasal   so’zga   maqol
qo’shib   gapirish,   o’xshashi   va   dalilini   keltirish   ma’nolarini   ham   anglatadi.
Zarbulmasal   bo’lish   –   el   og’ziga   tushish,   afsona   bo’lish,   mashhur   bo’lish
ma’nolarida   ham   keladi.   Ma’lum   bo’ladiki,   Gulxaniy   o’z   davri   va
zamondoshlarini   asarda   zarbulmasal   qilgan.   Asar   qahramonlari   o’z   nutqlarida
vaziyatga   mos   ko’plab   maqollarni   keltiradilar,   to’g’rirog’i,   maqollar   yordamida
gapiradilar.   Shu   bilan   birga,   ular   bir-birlariga   turli   masala   va   hikoyatlarni   aytib
beradilar.
     “ Zarbulmasal ”  da 400 ga yaqin maqol, matal, naql va 15 dan ortiq katta-kichik
                                                                                    15 masal   va   hikoyat   mavjud.   Bu   muallifning   xalq   hayoti,   turmush   tarzi,   an’ana   va
marosimlari,   og’zaki   va   yozma   adabiyotni   chuqur   bilganligidan   dalolat   beradi.
U mashhur  hind eposi   “ Kalila va Dimna ” , Abdurahmon  Jomiyning   “ Silsilat  uz-
zahab ”   asarlari, shuningdek, Sa’diy Sheroziy, Hofiz Sheroziy, Xusrav Dehlaviy,
Alisher Navoiy, So’fi Olloyor kabi ulug’ so’z ustalari hikmatlaridan ham mahorat
bilan foydalangan.  Bularning barchasi  asarning  ta’sirchanligi  va  o’qimishliligini
oshirgan.
                                                                                    16     1.2.  “Zarbulmasal”ning g’oyaviy mazmuni va obrazlari 
“ Zarbulmasal ”   majoziy   asar   bo’lishiga   qaramay,   unda   XIX   asr   muhiti
voqealari tasvirlanadi. Yozuvchi bu asarida o’zaro o’sha davrda bo’lib o’tayotgan
urushlarning  dahshatli  oqibatlarini  ochib  tashlaydi.  Asarda  bu kabi   urushlarning
el-yurtga   keltirgan   qashshoqlik   va   xarobaliklari   xarakterli   tafsilot   va   imo-
ishoralarda yorqin aks ettirilgan.
Yapaloqqush   o’zaro   to’qnashuvlarda   boyligi   qo’ldan   ketgan,   qo’rg’oni
buzilgan, Gulxaniy  aytganidek,  «oti  ulug’, suprasi  quruq» boylarning  kinoyaviy
obrazidir.   Buni   biz   dastlab   uning   xatti-harakatlarida   va   atrofdagilar   bilan
munosabatida   kuzatamiz,   chunonchi,   u   o’g’liga   Kulonkir   sulton   deb
balandparvoz   nom   qo’yadi.   Yoki   Boyo’g’liga   quda   bo’lmoqchi   bo’ladi,   o’zini
katta tutib  “ Har qanchalik qalin bo’lsa topilur ” , deb maqtanadi. Yapaloqqushning
tushkunlikka  uchragan   “ usti   yaltiroq,  ichi  qaltiroq ”   boylarning kinoyaviy  obrazi
ekanligi,   atrofdagilar,   jumladan,   unga   qarshi   qo’yilgan   Ko’rqush   bilan
muomalasida   ham   yaqqol   ko’rinadi:   Ko’rqush   sovchilikka   ketayotganida
Yapaloqning   maqtanchoqliga   qarshi   “ Bor   maqtansa   –   topilur,   yo’q   maqtansa   –
chopilur ” ,  “ Chumchuq semirsa botmon bo’lurmi? ”  kabi maqollarni keltiradi.
Yapaloqqush   “ …bolamning   asbobi   kulonkirligi   minqori   bilan   changalidan
ma’lum va ravshan emasdurmu? ”  degan so’zlar bilan o’ziga o’xshash boylarning
zo’ravonligiga   ishora   qiladi.   Lekin   bu   o’rinda   ham   Ko’rqush   Yapaloqning
quruqligini   fosh   etib,   “ Chuchvarani   xom   sanabsan ” ,   “ Halvo   degan   birla   og’iz
chuchimas ” ,   “ Oti   ulug’-suprasi   quruq ” ,   “ Uyida   chaksa   uni   yo’q,   tom   boshida
qo’sh   tandir ” ,   “ Sichqon   sig’mas   iniga,   g’alvir   bog’lar   dumiga ”   degan   iboralar
senga mos keladi, deydi. 
Shunday   qilib,   Yapaloqqush   misolida   o’sha   davrdagi   boylarning
shuhratparastligi, ochko’zligi, maqtanchoqligi ochib tashlanadi.
“ Zarbulmasal ”   xalq   orasida   “ Yapaloqqush   hikoyasi ”   nomi   bilan   mashhur
bo’lib,   qissaxonlik   kechalarida   uni   eshitgan   shinavandalar   asarning   chuqur
hayotiy mazmuniga qoyil qolishgan. Uning qisqacha mazmuni quyidagicha:
Farg’ona   iqlimida   Qayqubod   degan   podshohdan   qolgan   bir   vayrona   bor   edi.
Unda   yashovchi   Boyo’g’lining   Gunashbonu   ismli   qizi   bo’ladi.   Shu   atrofda
                                                                                    17 manzil   tutgan   Yapaloqqush   uni   o’g’li   Kulonkir   sultonga   olib   bermoqchi   bo’lib,
Ko’rqushni sovchilikka yuboradi. Ko’rqush yo’lda Hudhudga duch kelib, o’zaro
munozara   qiladi.   Keyin   Kulonkir   sulton   bilan   gaplashib   oladi.   Boyo’g’linikiga
kelsa,   u   qarindoshlari   bilan   kengashib,   so’ng   javob   bermoqchi   bo’ladi.   Buni
yaxshilikka   yo’ygan   Yapaloqqush   do’sti   Sho’ranul   degan   qarg’a   orqali   qushlar
shohi  Malikshohindan  suyunchi  oladi. Malikshohin o’zining pahlavoni  bo’lmish
Kulonkir sultonning to’yini podshohlik hisobidan o’tkazib bermoqchi bo’lib, o’z
xazinachisi Kordonni to’y xarajatlarini aniqlash uchun Boyo’g’linikiga jo’natadi.
Boyo’g’li   qizining   qaliniga   mingta   vayrona   so’raydi.   Kordon   Umarxon   davrida
mamlakat   obod   bo’lib,   vayronalar   kamaygani,   shuning   uchun   uning   sonini   600
taga   tushirishni   so’raydi.   Boyo’g’li   ko’nmagach,   ortiga   qaytib   ketadi.   Uni
eshitgan Ko’rqush oting Kordon – ishbilarmon bo’lsa-da, aslida qo’lingdan hech
ish kelmas ekan deb, o’zi Boyo’g’lining yoniga kelib, Qo’qondan topilmasa ham,
mingta   vayronani   Buxoro   muzofotidan   topib   berishga   va’da   beradi.   Shundan
keyin dabdabali to’y qilib, kelin-kuyov murod-maqsadlariga etadilar.
Yuqorida   ta’kidlab   o’tganimizdek,   mazkur   to’y   bo’lishidan   oldin   Ko’rqush
sovchilikka   borgan   edi.   U   sovchilikka   keta   turib   yo’lda   Hudhud   (popishak)   ga
duch   keladi.   Ko’rqushning   Boyo’g’lining   qiziga   sovchilikka   boryotganini
fahmlagan   Hudhud   unga:   “ …qo’lidan   kelmas   ishga   uringan…   maymunga
o’xshab   rasvo   bo’lma ” ,   -   deydi.   Shu   o’rinda   Gulxaniy   “ Maymun   bilan   Najjor ”
masalini voqeaga bog’lab keltiradi.
“ Hunar-zar ”   deb,   Najjorning   ishini   davom   ettirmoqchi   bo’lgan   Maymunning
dumi   yog’ochning   orasiga   qisilib   qoladi,   qutulmoqning   ilojini   topolmay
sharmanda bo’ladi:
Ketdi hunar shavqi bila g’ussasi,
Tushdi yag’och ayrisig’a dumchasi.
  Bal keynidin bo’ldi tutulmoqlig’i,
Mumkin emas o’ldi qutulmoqlig’i.
Odami jinsida yo’q qissasi,
Qoldi aning dumchasining hissasi.
                                                                                    18 Gulxaniy   kishilarni   bilim   va   hunar   o’rganishga,   o’z   kasbini   to’liq   egallashga
chaqiradi:
Aydi: «Ulus ichra bu bir kasbdur,
Kasbni boshina kiysang nasbdur».
Bu fikr qissadan hissa tariqasida uqtiriladi.
Gulxaniy   “ Maymun   bilan   Najjor ”   masalida   hunar   va   hunar   ahlini   ulug’laydi,
qo’lingdan   kelmaydigan   ishga   aslo   urinib   kulgi   bo’lma,   ko’r-ko’rona   birovga
taqlid   qilib   falokatga   yo’liqma,   degan   fikrni   maymunning   qismati   orqali
ko’rsatadi.
Najjor juda aqlli va mohir hunarmand sifatida tasvirlanadi. U ijtimoiy-foydali
mehnat   bilan   shug’ullanishni   har   narsadan   yuqori   qo’yadi.   Gulxaniy   Najjor   va
uning   mehnatini,   duradgorlik   mahoratini   tasvirlar   ekan,   hattoki,   Maymun   ham
mehnatga muhabbat bilan qaraydi, hunarga va hunar egasiga uning havasi keladi,
degan fikrni olg’a suradi.
O’z   navbatida,   Ko’rqush   ham   Yapaloqqush   uni   majbur   qilib   sovchilikka
yuborayotganini   ta’kidlamoqchi   bo’lib,   “ Sen   tevaning   bo’tasi   onasi   birla
munozara   qilganidan   bexabarga   o’xsharsan ” ,   deydi   va   “ Tuya   bilan   Bo’taloq ”
masalini hikoya qiladi.
  Bunda   sorbon   tuyani   cho’ktirganda   bo’talog’i   onasiga   y etib   olib,   uning
ilgarilab ketganidan ranjib:
Bo’zlanib aydi: - Ayo berahm onam,
Kuydi-yu, yondi-yu tutoshti tanam.
Asta-asta yursang, bo’lg’ay na g’am,
Siyna sutidin emayin dam-badam,
deydi.
  Holbuki,   ona   tuya   bo’talog’ining   oh-zoriga   qaramay,   tuyakash-   sorbonning
qistovi bilan tez yurishga majbur edi. Tuya bo’talog’iga:
- Ko’rki, burunduq kishining qo’lida,
Bu kishining ko’zlari o’z yo’lida.
                                                                                    19 Menda agar zarra kabi ixtiyor
Bo’lsa edi, bo’lmas edim zeri bor,
deb ixtiyori o’zida emasligini tushuntiradi.
Tuyaning   majoziy   obrazi   misolida   muallif   erku   ixtiyoridan   mahrum   etilgan
kishilarning alamli qismatini aks ettirgan.
Mehnatkash xalqning og’ir hayoti va mehnati, huquqsizlikgi va nochorligi, bir
so’z bilan aytganda ayanchli qismati   “ Tuya bilan Bo’taloq ”   da o’ziga xos badiiy
tasvirga ega.
Gulxaniyning tasvirlashicha Tuya hayotda ezilgan, tutqun, erksiz, og’ir mehnat
bandasi   hamda   qul   qismatiga   mahkum   etilgan   mehnatkashlarning   majoziy
obrazidir.   Bo’taloq   esa,   ona   sutiga   ham   to’yolmay,   og’ir,   mashaqqatli   hayot
kechirgan,   och-yalang’ochlikda,   muhtojlikda   yashagan   erksiz   mehnatkash
bolalarning timsolidir.
Shunday   qilib,   Yapaloqqushning   Boyo’g’liga   quda   bo’lish   mojarosi
qoliplovchi hikoya bo’lib, Gulxaniy   “ Maymun bilan Najjor ”   hamda   “ Tuya bilan
Bo’taloq ”   kabi   mustaqil  syujetli   masallarni   asosiy   (qoliplovchi)   voqeaga  ustalik
bilan   bog’lab   keltiradi.   Shu   tarzda,   ertaklarda   bo’lganidek,   hikoya   ichida
hikoyalarning   san’atkorona   kompozitsiyasi   qoliplash   san’ati   deyiladi.   Bu   esa
muallifning   mahoratidan   dalolat   beradi.   Buni   biz   syujetning   yanada
rivojlantirilishi misolida ham ko’ramiz:  “ Alqissa, Ko’rqush yiqila-surila Kulonkir
sulton dargohiga ravona ”  bo’ldi.
Kulonkir   sulton   usti   yaltiroq,   ichi   qaltiroq   amir-amaldorlarning   kinoyaviy
obrazidir.  Asarda  Kulonkir   sultonning zo’ravonlik bilan  el-yurtni  talab  orttirgan
boyliklari hisobiga shohona saroy qurib, tashqi dabdaba va zeb-ziynatga berilishi
qattiq   tanqid   qilingan.   Ko’rqushga   “ ilgarigi   mehmondin   qolg’on ”   sarqit   oshni
tortishi Kulonkirning o’ta pastkashligidan dalolat beradi. Ko’rqush –   “ Osh egasi
bilan   totli ”   desa,   Kulonkir   tortinmay:   “ Bir   y emog’lik   qildikim,   tabaq   tubiga
tushdi ” . Shuning o’zi uning quruqligi va ochko’zligiga dalildir.
Muallif   Kulonkir   sulton   toifasidagi   hukmron   doiralarga   “ oshxo’ri
jomadaronlar ”   deb haqqoniy baho beradi, ularning noshudligi va layoqatsizligini
“ taom   y emoqqa   hozir,   maslahatga   aqli   qosir ”   degan   lo’nda   iborada   aniq   va
                                                                                    20 ravshan   ifodalaydi.   Bunday   toifadan   yaxshilik   kutish   mumkin   emasligini   bayon
qilib:   “ Bu   toifaning   oz   xizmati,   ko’p   minnati   bo’lur,   har   kim   bu   toifadan
muruvvat   tilabdur,   go’yo   tol   yog’ochdin   zardolu   tilabdur! ”   -   deydi.   Bu   bilan
Gulxaniy sultonlar el-yurt manfaatini o’ylashdan uzoq turishlarini uqtiradi.
Boyo’g’li   ham   asardagi   tushkun   boylarning   kinoyaviy   obrazidir.   U   o’zini
Qayqubod   xarobalarining   podshosi   deb   hisoblaydi.   U   mol-dunyoga   o’ch.   O’z
mulki   (chordevori)   bilan   qanoatlanmay,   yana   yangi   joylarni   egallab   olmoqchi
bo’ladi.  Chunonchi,   u  avval  o’zidan  ko’ra  martabasi   pastroq  Yapaloqqush   bilan
quda   bo’lishdan   nomus   qilsa   ham,   qalinning   ko’ngildagidek   bo’lishini   eshitib,
qizini berishga ko’nadi.
Qalin   voqeasi   bilan   yozuvchi   Boyo’g’lini   faqat   mustabid   feodal   ekanligini
emas,   balki   qizini   mol-dunyoga   sotgan   shafqatsiz,   bemehr   ota   ekanligini   ham
fosh   etadi.   Yozuvchi   Boyo’g’lining   ziqnaligini   sovchilikka   borgan   Ko’rqush
tilidan   ochib   tashlar   ekan,   “ Ko’rqush   ko’rdikim,   Abdurahim   sudxo’r   baqqol
mumsikdek   ko’p   xasisdur,   agar   ming   chordevordan   bir   chordevor   kam   bo’lsa,
o’ttiz tishini sindirur… ” , - deydi.
Sho’ranul o’ta firibgar mulozim (kichik amaldor) larning kinoyaviy obrazidir.
Muallifning   ta’riflashiga   qaraganda:   “ Sho’ranul   qushlar   ko’ziga   go’l,   o’z   ishiga
pishiq,   haromzodai   tarror,   o’g’ri   mishiq,   xarifi   ayyor,   har   murda   ustida   tayyor,
yigirmaning   beshini   mustahiqqa   berib,   o’n   beshini   qo’ynig’a   urgan,   tumshug’i
Zokirboy jomafurushning tumshug’iga o’xshar ekan ” .
Asardagi   kinoyaviy   obrazlar   qarama-qarshi   qo’yish   priyomi   bilan   o’zaro
bog’lanib   keladi.   Masalan,   Malik   Shohin   Yapaloq   nomasini   topshirgan
Sho’ranulga:   “ Seni   yubormasa   bo’lmasmudi? ”   deb   uni   kamsitsa,   Qarg’a   ham
Malik Shohinni tanqid qilib:   “ Ey podshohi olam panoh, o’zlari ma’no poyasidan
bebahra ekanlar ” , - deydi. 
Kordon  – Malik Shohinning xazinachisi,  Turumtoy  esa uning xizmatchisidir.
«So’z   kelganda   jilov   saqlamay   ro’baro’   etguvchi»   Turumtoy   Kordonga   qarshi
qo’yilgan:   “ Siz   o’z   nafsingizni   bitkazing,   yo   sulton   amrin…   Ikki   suyuklik   bir
ko’ngilga   sig’mas ” ,   desa,   “ Sen   kamsafarlikdin   bu   so’zlarni   aytding ” ,   -   deb
                                                                                    21 “ Toshbaqa   bilan   Chayon ”   masalini   bayon   qiladi   va   “ Yaxshi   rafiq   birla   safar
qilsang, saodat toparsan va yomon rafiq birla shaqovat ”  degan fikrni isbotlaydi.
Gulxaniyning   “ Toshbaqa   bilan   Chayon ”   masalida   bir-biriga   zid   va   qarama-
qarshi ikki obraz berilgan: Toshbaqa-aqlli, farosatli, safarlarda ko’p yurib, ancha
tajriba   orttirgan,   insofli,   sodiq   va   qadrdon   do’st   timsoli.   U   o’z   hamrohi
Chayonning   suvdan   o’ta   olmasligini   bilgach,   unga   yordam   qo’lini   cho’zadi.
Lekin   u   Chayonning   xiyonatini   ko’rgach,   uni   halok   qiladi.   Gulxaniy   bu   masali
orqali   Chayonga   o’xshagan   odamlar   bilan   do’st   va   hamroh   bo’lmaslikka,   kishi
o’zini va taqdirini o’shanday kishilarga topshirib qo’ymaslikka chaqiradi.
Chayon   butun   umri   davomida   birovlarga   yomonlik   qiladigan,   ularga   ziyon-
zahmat   etkazadigan,   yaxshilikni   bilmaydigan,   yaxshilikka   yomonlik
qaytaradigan, xiyonatkor toifalarning ramziy obrazidir.
Yo’lda   Chayonga   hamroh   bo’lib   qolgan   Toshbaqa   ro’baro’laridan   chiqqan
suvdan suzib o’tgach, hamrohiga yordam berishni lozim topib:   “ Ey birodar, seni
daryodan   o’tkazib   qo’ygani   keldim,   ustimga   min,   lekin   bejo   harakat   qilma,   o’z
joningga jabr qilasan ” , - desa ham, Chayon:  “ Har kim o’z maslahatini o’zi bilur ” ,
-   deb   Toshbaqaning   orqasiga   minib   borar   ekan,   bejo   harakat   qila   boshlaydi   va:
“ Sen   bilmaysanmi   Chayonning   muddaosi,   xoh   do’stning   ko’ksiga,   xoh
dushmanning orqasiga bo’lsin, nish urishdir ” , - deydi.
Yaxshilikka yomonlik qilgan Chayonning razilligidan g’azablangan Toshbaqa
bir sho’ng’ib, Chayonni suvga cho’ktirib yuboradi.
Gulxaniy bu masal orqali kishilarni xushyorlikka, zolimlarga qarshi qattiqqo’l,
sezgir,   shafqatsiz   bo’lishga   undaydi;   do’stga   do’st,   dushmanga   ayovsiz   bo’lish
kerakligini   uqtiradi.   Masalda   bir-biriga   qarama-qarshi   bo’lgan   ikki   xarakter
gavdalanadi:   bulardan   biri   –   Toshbaqa   rahmdil,   kishilarga   yaxshilik   qiluvchi,
ulardan   yordamini   ayamaydigan,   dushmanga   shafqatsiz   kishilar   obrazidir.
Chayon esa yaxshilikka yomonlik qiluvchi, to’g’ri kelgan kishiga ozor beruvchi
Chayonsifat kishilarning achchiq kinoyaviy obrazidir.
Gulxaniy olimlik, donishmandlik da’vo qilgan, aslida o’taketgan savodsiz, har
bir   so’zida   xatoga   yo’l   qo’yadigan   din   ahllarini   ham   savalagan.   Bu   hol   Kordon
bilan Boyo’g’lining munozarasida ham yaqqol ko’rinadi: «Anda Boyo’g’li aydi:
                                                                                    22 “ Siz  aytgan  Muhammad   Amin  muftidirki,  mudom  har   ishda  o’zidan  bemaza   va
befahm   va   beidrokroq   odamga   maslahat   qilur   erdi.   Xoh   forsiy,   xoh   arabiy,   har
kitobki bitsa, sahv va g’alatdin xoli emas erdi, bovujudi bu hama noqisligi birla
o’zini hammadin mullo va donishmandi ro’zg’or ko’rar erdi… ”
Gulxaniy   yengil   kulgi   bilan   Yodgor   po’stindo’zning   o’z   kasbini   yaxshi
egallamagani holda maqtanchoqlik qilishidan ham kuladi.
“Zarbulmasal”   da   Xolboqi   misgar,   eshon   kalla,   Niyozcha   og’alik,   Otaboy
amin,   mullo   Sodiq   va   boshqa   bir   necha   kishining   nomi   bilan   bog’liq   lavhalar
borki,   yozuvchi   ular   orqali   o’sha   zamondagi   hukmron   doiralarga   xos   bo’lgan
tekinxo’rlik,   zo’ravonlik,   qalbakilik,   munofiqlik,   xushomadgo’ylikni   qattiq
qoralaydi.
                                                                                    23                     II BOB.     MASAL HAQIDA   
            2.1. Gulxaniy va xalq og’zaki ijodi
Biz   Gulxaniyning   “Zarbulmasal”   asaridagi   syujet   (voqea)   ipiga   san’atkorona
bog’lanib   kelgan   va   har   birini   mustaqil   asar   deyish   mumkin   bo’lgan   “Maymun
bilan   Najjor”,   “Tuya   bilan   Bo’taloq”,   “Toshbaqa   bilan   Chayon”   masallarida
“qissadan   hissa”   tariqasida   axloqiy-ta’limiy   fikr   va   ma’nolar   ifodalanganini
ko’rib o’tdik.
  Masal   tuzilishi   jihatidan   xilma-xildir:   ba’zi   masallar   she’r   bilan   yozilsa,
ayrimlari   nasriy   yo’l   bilan   yoziladi.   Chunonchi   “Maymun   bilan   Najjor”   she’riy
formada, “Toshbaqa bilan Chayon” nasriy usulda yozilgan.
Obraz badiiy asarning o’ziga xos xususiyatidir. Masalda ko’rib o’tganimizdek,
maymun, tuya, bo’taloq singari hayvonlar, toshbaqa, Chayon kabi jonivorlarning
majoziy-kinoyaviy   obrazlari   ma’lum   bir   ijtimoiy   ma’noni   bildiradi.   Masalan,
toshbaqa   bilan   Chayon   obrazida   fe’l-atvori   bir-biriga   zid   kishilar   ustida   bahs
yuritgan   yozuvchi,   toshbaqaning   harakati   orqali   bir-biriga   yordam,   do’stlik,
hamkorlik,   mehr-shafqat   singari   insoniy   tuyg’u   va   fazilatlarni   ma’qullasa,
Chayonning   nojo’ya   qilmishida   insoniy   qiyofasini   yo’qotgan,   kishilik   jamiyati
uchun tamomila zararli bo’lgan yaramas fe’l-atvorni fosh etgan. Gulxaniy bunday
kishilardan   nafratlanib,   do’st   bilan   dushmanni   ajrata   bilish,   dushmanga   o’z
vaqtida   qaqshatqich   zarba   berishga   chaqiradi.   Insonparvar   kishi   sifatida
tasvirlangan   toshbaqa   tomonidan   cho’ktirib   yuborilgan   Chayonning   halokati
misolida   masalning   g’oyaviy   mazmuni   ochiladi.   Gulxaniy   yovuz   xoinlar   mahv
etilishi muqarrar degan xulosa chiqaradi. 
  Masaldagi   bunday   ibratli   fikr   va   xulosalar   qissadan   hissa   deyiladi.   Qissadan
hissa,   ko’rib   o’tganimizdek,   ko’pincha,   masalning   oxirida,   ba’zan   esa   boshida
keladi.
Mehnatkatkash   xalq   hayotini   yaxshi   bilgan   hajviy   asarlar   muallifi   Gulxaniy
xalqning orzu-umidlarini, uning og’zaki ijodini juda yaxshi bilar edi. U o’zbek va
tojik tillaridagi bir qancha maqol, masal va hikmatli so’zlardan san’atkorlarga xos
                                                                                    24 badiiy   mahorat   bilan   ijodiy   foydalandi.   Keltirilgan   barcha   maqollar   asarning
g’oyaviy   mazmunini   ochishga   yordam   beradi.   Masalan,   Yapaloqqushning
o’g’liga   o’z   qizini   berishni   lozim   ko’rmagan   Boyo’g’li   sovchi   bo’lib   kelgan
Ko’rqushga qarab shunday deydi:
“Sen   menga   nasihat   o’qig’ali   keldingmu?”.   “Anglamay   so’zlagan   og’rimay
o’lar…”
Gulxaniy   xalq   og’zaki   ijodi   materiallarini   qayta   ishlash   bilan   birga,   uning
g’oyaviy   yo’nalishini,   shakli,   uslubi   va   badiiy   xususiyatlarini   to’la   saqlab
qolishga intiladi. Shuningdek, ayrim maqollarni ko’chma ma’noda ham qo’llaydi.
Bu   esa   istiora   yoki   metaforik   iboralardir.   Masalan,   “Tikansiz   gul,   sadafsiz   dur,
mashaqqatsiz   hunar   bo’lmas”   iborasi   bir   ishni   bitkazish   uchun   mashaqqat
chekishga to’g’ri keladi, degan ma’noda ishlatilgan.
Gulxaniy   “Zarbulmasal”da   ijodiy   foydalangan   ko’pgina   maqol,   matal,   masal,
hikmatli so’zlar ham xalqimizning jonli tilida va yozma adabiyotida qo’llaniladi.
Bu   maqollarda   kishilarning   mehnatsevarlik,   har   bir   masalaga   aql-idrok   bilan
yondashish,   to’g’rilik,   sofdillik,   sabotlilik   kabi   ajoyib   fazilatlari   ulug’lanadi.
Masalan,   “Bugungi   ishni   ertaga   qo’yma”,   “Uyat   o’limdan   qattiq”,   “Evi   bilan
so’zlaganning   qurboni   bo’l”,   “Yolg’on   masal   turmas»,   “Bo’ynida   illati   borning
oyog’i qaltirar”, “Yaxshi bilan yurding – etding murodga, yomon bilan yurding -
qolding uyatga” kabi o’rinli qo’llangan maqollar xalq donoligini ifodalab keladi.
  Maqollar  “Zarbulmasal”ning   tilini   boyitib,  uning g’oyaviy-badiiy qimmatini,
shiradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Maqollarga   juda   katta   e’tibor   bergan
Gulxaniy   o’z   asarlaarini   “Zarbulmasal”   deb   nomlaydi.   Zarbulmasal   maqol
demakdir.
Maqol xalq og’zaki ijodining eng ixcham, lekin nihoyatda sermazmun janridir.
U   xalqning   ko’p   yillik   tajribasi   natijasida   orttirgan   donishmandligini   namoyish
etadi.
 Umuman, maqol va hikmatli so’zlar, A.M.Gorkiy aytganidek, xalqning o’ziga
xos hayotini, tajribalarini namunaviy yo’sinda ifodalaydi.
Gulxaniy “Zarbulmasal”da: “Ammo roviylar andoq rivoyat qilurlarkim”, “Bor
erdi  Farg’onada bir  sorbon”, “Murod-maqsadlariga etdilar” kabi xalq rivoyatlari
                                                                                    25 va   xususan,   ertaklar,   qissalarga   xos   an’anaviy   muqaddima   va   xotima   gaplardan
juda   o’rinli   foydalangan.   Bu   esa   asar   tili   va   uslubining   sodda   va   maroqli
bo’lishiga xizmat qilgan. 
Yozuvchi   “Zarbulmasal”da   aksar   xalq   og’zaki   ijodiga   xos   bo’lgan   saj,   ya’ni
nasriy   ifodaning   qofiyalanishidan   ham   foydalangan.   Misol   uchun   “Farosatning
oyog’i   oqsoq”,  “Tevadek  yegani  sho’ra  va yantoq”,  “Oyog’idan  osilgan  sutqoq,
oqqushga   o’xshagan   Jalol   bo’qoq…”   kabilarni   eslatib   o’tamiz.   Bunday   prozada
vazn   bo’lmasa   ham,   lekin   ichki   qofiya   mavjud.   Prozadagi   bunday   qofiya   saj
deyiladi.
Shunday   qilib,   satirik   yozuvchi   Gulxaniy   “Zarbulmasal”da   xalq   og’zaki   ijodi
imkoniyatlaridan   unumli   va   o’rinli   foydalanish   bilan   o’z   asarining   g’oyaviy-
badiiy jihatdan pishiq va xalqqa manzur bo’lishiga erisha oldi.
 
                                                                                    26 2.2.    Gulxaniy asarlarining tili va badiiy vositalari
Gulxaniy asarlari faqat g’oyaviy mazmuni bilangina emas, balki badiiy tili va
uslubi   bilan   ham   o’sha   muhitdagi   adabiyot   vakillari   ijodidan   keskin   farq   qiladi.
Chunki  Gulxaniy asarlarining, ayniqsa, “Zarbulmasal”ning tili  o’sha vaqtlardagi
jonli xalq tiliga yaqin bo’lishi bilan diqqatga sazovordir.
Gulxaniy   xalq   ommasiga   manzur   bo’lgan   asarlarini   yozishda   faqat   xalqning
jonli tili va og’zaki  ijodiyotiga tayanib qolmadi, balki o’zbek mumtoz adabiyoti
vakillari   Alisher   Navoiy   va   Zahiriddin   Muhammad   Boburning   ijodiy
tajribalaridan,   nasrdagi   mahoratidan   bahramand   bo’ldi.   Ayniqsa,   Alisher
Navoiyning   nasriy   asari   –   “Mahbub   ul-qulub”   Gulxaniyning   “Zarbulmasal”   ni
yaratishiga samarali ta’sir etdi.
 “Zarbulmasal”ning tili va muallif uslubi ustida so’z borar ekan, “Echkining oti
Abdulkarim   bo’larga   so’z   kerak”,   “Sening   kordonlig’ing   kulol   mo’ndida   suv
ichgandek   ekan”,   “Og’zi   oshga   etganda   burni   qonagan   men   bo’ldim”,   “Xom
tarvuzni qo’ltig’ingga olma” kabi iboralarni eslatib o’tamiz. Bunda Gulxaniyning
maqol   va   masallardan   aniq   ifodalar   va   iboralar   ijod   etishdagi   mahorati   yaqqol
ko’zga   tashlanadi,   ko’rinadi.   U   xalq   askiya   va   yumori   tajribasidan   foydalanib,
qiziqarli   lavhalar   ham   chizdi.   Buni   Boyo’g’li   uyidagi   bazmning   tarqalishi
tasvirida   ravshan   ko’rish   mumkin:   “Alqissa,   zamondin   keyin   bazmlari   tuganib,
mug’anniylar   olganlariga   quvonib,   oroyish   uzilib,   ma’raka   buzilib,   el   oyog’i
tinib,   orom   uchun   etikdan   oyoq…   chiqardilar”.   Bundan   tashqari,
“Zarbulmasal”dagi   voqealarning   mantiqiga   bog’lanib   kelgan   “Yapaloq   sha’n-
shavkatlar   bilan   to’y   olib   keldi”,   “Og’zingizdan   o’rgulay,   to’ram”,   “Bo’rimisiz,
tulki?”   kabi   iboralar   aniq   hamda   “teva”,   “tushov”,   “palos”,   “taqiya”   kabi   xalq
orasida keng tarqalgan nomlar Gulxaniyning katta hayotiy va ijodiy tajribaga ega
bo’lganini,  asar   tilining  boyligi,  ommabopligi   va  uslubining  ravonligini   ravshan
ko’rsatadi.
Gulxaniy “Zarbulmasal”da tabiat manzaralarini turli badiiy bo’yoqlarda ustalik
bilan tasvirlab bera olgan:
Bor edi ko’p ne’mati alvonlari,
Xurramu ma’mur edi hayvonlari.
                                                                                    27 Zulf kabi sunbuli xushbo’ylari,
Rohatijon erdi oqar suvlari.
“ Tuya bilan Bo’taloq ”  masalidagi tabiat tasvirini ko’zdan kechiraylik:
Fasli tamuz erdi, havo ko’p isig’,
Yo’lda temurdek edi qumlar qiziq…
Gulxaniy   voqea   tasviriga   ustalik   bilan   yumorga   xos   ruhni   kiritadi.   Masalan,
yozuvchi   Xolboqi   misgarning   “ Ey   tosh   kemirgur   nafas…   meni   namozxon
aylading ” ,   deb   o’z   nafsiga   qilgan   malomati,   Muhammad   Qosimning   mardikor
do’ppisini   tortib   olib:   “ Mening   do’ppimning   tovonini   sen   berursan ”   deb   qilgan
da’vosi,  Yodgor   po’stindo’zning   “ Chokdan   musht   o’tmasa   yaxshi   tikish ”   degan
javobi   engil   kulgiga   sabab   bo’ladi.   Bu   hol   muallifning   yumordan   ham   ustalik
bilan foydalana olish mahorat egasi ekanligidan dalaolat beradi.
“ Zarbulmasal ” ning   kompozitsiyasi   hikoya   ichida   hikoyalar   san’atkorona
ulanib   kelgan   ertaklarning   kompozitsion   qurilishiga   o’xshab   ketadi.   Bir   qator
masallar   asosan   voqea   bilan   bog’lanadi,   syujet   qismlari   (voqea   tuguni,   rivoji,
kulminatsion nuqtasi va echimi) ixcham va bir butunlikni tashkil etadi.
Gulxaniy atoqli masalchi yozuvchidir. Butun hayotini mehnat bilan o’tkazgan
Muhammad   Sharif   Gulxaniy   mehnatkash   xalq   bilan   birga   bo’ldi,   unga   sodiq
qoldi. O’z ijodini xalq hayotini, uning orzu-armonlarini aks ettirishga bag’ishladi.
Gulxaniy   ijodining   xalqchiligi   shundaki,   u   xalqni   talovchi   xon   va   beklarni   el
va yurtga xarobalik keltirgan  “ boyqushlar ” ,  “ yapaloqlar ”  deb achchiq kulgi ostiga
oladi.
Gulxaniy ijodi  to’xtovsiz o’sib, rivojlanib borar ekan, shoir  dastlabki  izlanish
davridagi   saroy   adabiyoti   ta’sirida   paydo   bo’lgan   qasidachilik   va   taqlidchilik
illatlaridan   qutulib   boradi.   Xalq   hayoti   va   ijodi   unga   katta   mahorat   maktabi
bo’ldi.   Bu   esa   Gulxaniy   ijodining   g’oyaviy-badiiy   takomilida   o’z   ifodasini
topadi.
Gulxaniy     o’zining   “ Zarbulmasal ”   asari   bilan   kamolot   bosqichiga   ko’tariladi.
Bu   asarida   u   real   hayot   voqealarini   mavzu   qilib   oldi,   ekspluatator   guruhlarning
hajviy obrazlarini yaratdi. Voqeiy epizodlarda o’z davri hayotining manzaralarini
yanada aniqlashtirishga intildi.
                                                                                    28 “ Zarbulmasal ”  da tanqid bilan kulgi, hajv bilan nasihat uyg’unlashib ketadi.
Gulxaniy o’zbek badiiy prozasining  rivojiga katta hissa qo’shgan  adib, mohir
masalchidir.   Uning   xalq   orasida   keng   shuhrat   qozongan   “ Zarbulmasal ” i   hozir
ham   kitobxonlarning   sevimli   asarlaridan   biri   bo’lib   kelmoqda.   Bu   asar
o’quvchilarda   boylar,   xonlar   yashagan   muhitga   qarshi   nafrat   va   g’azabni
uyg’otadi,   ularni   mehnat   ahliga   muhabbat,   do’stlik,   sadoqat,   rostgo’ylik   va
to’g’rilik ruhida tarbiyalashga munosib hissa qo’shadi.
Umuman   olganda,   Gulxaniy   hozirgi   o’zbek   bolalar   adabiyotining   maydonga
kelishida o’z asarlari bilan salmoqli o’rinni egallagan va hissa qo’shagan adibdir.
  
                                                                                    29                          XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   Gulxaniy   ijodi   butun   o’zbek   adabiyotining   sharqona
muhitini  ochib  beruvchi  poydevor  sifatida  muhim   ahamiyatga  ega.   Shuningdek,
“Zarbulmasal” o zbek badiiy nasrining eng yetuk namunalari qatorida faxrli o rinʻ ʻ
olgan.   Rang-barang   tasviriy   vositalardan,   jumladan,   murakkab   sajdan   keng
foydalanib yozilgan bu asarning tili nihoyatda shirador, jozibali bo lib, asarning	
ʻ
chin ma noda xalqchil ruh egallashida juda katta xizmat qilgan. O’zbek adabiyoti	
ʼ
tarixida  Gulxaniy   ijodining  o’ziga  xos   o’rni   bor.  Undan  oz   lirik  she`rlar  qolgan
bo’lsa   ham   o’z   davrining   voqea   holatlarini   ko’rsata   olgan.   Ayniqsa,   o’sha
davrdagi ochlik va yupunlikdan azob chekkan kambag’al xalq ahvolini ro’y-rost
ko’rsatib bergan.   Gulxaniy XIX asming I yarmi Qo’qon adabiy muhitida masal-
tamsil   janrida   go’zal   va   original   asar   yaratishga   muvaffaq   bo’lgan   adibdir.
Gulxaniy   tabiatan   hazil   mutoyibaga   usta,   xalq   urf-odatlarini,   til   boyliklarini,
maqol,   matal,   naql   va   rivoyatlarini,   hajv   va   yumorini   chuqur   bilgan   shaxs
bo’lgan. Gulxaniyning shaxsiyati va adabiy merosi haqida ma’lumot beruvchi ilk
manba   Umarxon   davrida   yaratilgan   «Majmuai   shoiron»   tazkirasidir.   Chunki
tazkira,   birinchidan,   Gulxaniy   hayotlik   vaqtida   maydonga   kelgan,   ikkinchidan,
tazkira   adibni   koyigan,   bilgan,   u   bilan   muloqotda   bo’lgan   kishilar   (Fazliy,
Mushrif,  Xotif)   tomonidan  yaratilgan.   Tazkiraning   Gulxaniy  hayotini   yoritishga
bag’ishlangan sahifalarida adibning «mulki ko’histon» (tog’lar diyori)dan ekani,
uning ajdodlari o’z yurtining e’tiborli kishilaridan bolgani, shoirning og’ir hayot
kechirgani   va   kechirayotgani,   o’ziga   Gulxaniy   taxallusini   olib,   «tog’liklar
shevasida latifu ravon» g’azallar bitgani uqtirib o’tiladi. 
                                                                                    30 FOYDALANILGA N  ADABIYOTLAR RO’YXATI:
1. Karimov I. A. “Ona yurtimiz baxtu iqboli va kelajagi yo’lida xizmat qilish
eng oily saodatdir”. T., “O’zbekiston”. 2015 yil. 8-9 betlar.
2. O’zbekiston   Rezpublikasining   saylangan   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul
qilinganining 24 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimidagi ma’ruzasi.
Xalq so’zi gazetasi. 2016-yil 7-dekabr.
3. Karimov I. A. “Mamlakatimizni modernizatsiya qilish yo’lini izchil davom
ettirish-taraqqiyotimizning   muhim   omilidir.“Ishonch”gazetasi,2010   yil   8
dekabr
4. Karimov I. Adabiyotga e’tibor-ma’naviyatga, kelajakka e’tibor. –Toshkent,
O’zbekiston, 2009. 40 b.
5. Karimov   A.   Barkamol   avlod-O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-T:
Sharq. 1997 yil
2023-yil   20   may   “Adiblar   hiyoboni”   ochilishidagi   prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev nutqi
6. Hoshimov O’. O’zbeklar.-T: O’qituvchi. 2006 yil
7. Rahimjonov N. Mustaqillik davri o’zbek she’riyati. –T.:Tafakkur, 2011 y.
8. Normatov U. Ijod sehri. – T.: Sharq, 2007.
9. Boltaboev H. So’z sehri. –T: Sharq, 2006 y
10. Sulton I. Adabiyot nazariyasi. . –T oshkent, O’qituvchi, 2005. - 410 b.
11. Karimov   I . A .  Barkomol   avlod  -  O ’ zbekiston   taraqqiyotining   poydevori .- 
Toshkent , 1997.
12.   Karimov  I . A. Yuksak ma'naviyat  –  y engilmas  kuch .  - T. :  Ma'naviyat, 2008 
13. Ahmedov Sh., Qo`chqarov R., Rizayev Sh. Adabiyot: 6-sinf uchun darslik-
majmua. – T.: Ma`naviyat, 2005. – B. 220-236.
14. Jumaboyev M. O`zbek va chet el bolalar adabiyoti. – T.: O`zbekiston, 
2002. – B. 64-68.
15. Jumaboyev M. O`zbek bolalar adabiyoti. – T.: O`zbekiston, 2002. – B. 70
                                                                                    31

Gulxaniy masallarining ba’zi bir g’oyaviy-tematik xususiyatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский