Har xil janrlardagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga xos xususiyatlari

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“ Har xil janrlardagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga xos xususiyatlari ”
mavzusidagi
KURS ISHI
  Bajardi:  BT22-S-31A guruhi talabasi   Dushenbayeva Maftuna
          Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
Kirish.................................................................................................................... 4
I-BOB.   Har   xil   janrlardagi   asarlarini   o qitish   metodikasining   o ziga   xosʻ ʻ
xususiyatlari
  1.1.   Ertak  va hikoya janridagi asarlarni  o‘qish metodikasi . …….. ................. 5
  1.2. She’r va masal janridagi asarlarni o‘qish metodikasi…...…......……..... 10
II-BOB. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi
2.1.   Doston   va   maqol   janridagi   asarlarni   o‘qish   metodikasi…..
…………….. 16
2.2.  Topishmoq va tez aytish janridagi asarni o‘qitish metodikasi………… 24
Xulosa…….………...…………………………………………………………... 26
Foydalanilgan adabiyotlar.................................................................................. 27
2 Har xil janrlardagi asarlarini o qitish metodikasining o ziga xos xususiyatlariʻ ʻ
Reja:
1. Ertak va hikoya janridagi asarlarni o‘qish metodikasi.
2. She’r va masal janridagi asarlarni o‘qish metodikasi.
3. Doston va maqol janridagi asarlarni o‘qish metodikasi.
4. Topishmoq va tez aytish janridagi asarni o‘qitish metodikasi.
3 KIRISH
Har   xil   janrlardagi   asarlarni   o‘qitish   metodikasi   ta'lim   jarayonida
o‘quvchilarning   adabiy   bilimlarini,   tafakkurini   va   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Prezidentimiz asarlarida ta’kidlanganidek,
yosh avlodni tarbiyalashda adabiyotning o‘rni beqiyosdir. O‘qitishda turli janrdagi
asarlarni  qo‘llash,  o‘quvchilarga keng  ko‘lamli  fikrlar, his-tuyg‘ular  va bilimlarni
yetkazishga yordam beradi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   sifatni   oshirish   va
o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   dolzarb   masala
hisoblanadi.   Turli   janrlardagi   asarlarni   o‘qitish,   nafaqat   badiiy,   balki   ilmiy,
publitsistik va tarixiy materiallar orqali ham o‘quvchilarga keng ko‘lamli fikrlarni
ifodalash   imkonini   beradi.   Prezidentimizning   ta’kidlaridan   kelib   chiqadigan
bo‘lsak, o‘quvchilarni mustaqil  fikr yuritishga, o‘z pozitsiyalarini shakllantirishga
rag‘batlantirish, ta'limning asosiy maqsadlaridan biridir.
Kurs   ishining   obyekti .   Ushbu   kurs   ishining   obyekti   har   xil   janrlardagi
asarlar   va   ularning   o‘qitish   jarayoni.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   nutq   faoliyatini
rivojlantirishda,   shuningdek,   adabiy   asarlarni   tushunish   va   baholashda   muhim
ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   har   xil   janrdagi   asarlarni
o‘qitish   metodikasi,   uning   muhim   komponentlari,   o‘quvchilarga   ta’siri   va
pedagogik yondashuvlardir. O‘qitishda foydalaniladigan usullar va strategiyalarni,
shuningdek, o‘quvchilarni asarlarni tahlil qilish va baholashga o‘rgatish jarayonini
o‘rganish rejalashtirilgan.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   har   xil   janrlardagi
asarlarni o‘qitish metodikasini chuqur o‘rganish, uning ta’lim jarayonidagi o‘rni va
ahamiyatini   aniqlashdir.   Shuningdek,   adabiy   janrlarni   o‘qitishda   zamonaviy
pedagogik   yondashuvlar   va   metodlarni   tavsiya   etish,   o‘quvchilarni   ijodiy
fikrlashga, mustaqil tahlil qilishga va o‘z fikrlarini ifodalashga rag‘batlantirishdir.
4 I-BOB. Har xil janrlardagi asarlarini o qitish metodikasining o ziga xosʻ ʻ
xususiyatlari 
1.  Ertak va hikoya janridagi asarlarni o‘qish metodikasi
Boshlangich   sinflarda   badiiy   asar   turlaridan   hikoya,   shе'r,   ertak,   masal,
maqol   va   topishmoqlar   amaliy   ravishda   o‘rganiladi.   Ulardan   tashqari,
ilmiyommabop   maqolalar   ham   o‘qitiladi.   Turli   janrdagi   badiiy   asarlar   qurilishi
jihatidan   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   o‘quvchilarga   ta’siri   ham   har   xil
bo‘ladi. Shunga ko‘ra, turli janrdagi badiiy asarlarni o‘qishda o‘qituvchi unga mos
mеtod   va   o‘yinlarni   tanlashi   talab   etiladi.   Xalq   og‘zaki   ijodida   ertak   janrining
bolalar tomonidan yaxshi qabul qilinib, qiziqib o‘qilishining sabablaridan biri ertak
tilining   ta’sirchanligi,   o‘tkirligi,   ma’nodorligi   va   xalq   tiliga   yaqinligidir.
Ertaklarning  ko‘pchiligida  real   hayot  tasviri  sarguzasht  elementlar   bilan  qo‘shilib
ketadi. Ertakning o‘tkir maroqli syujeti, voqea rivojidagi favqulodda ajoyib vaziyat
bolalarni   maftun   qiladi,   undagi   mard,   kuchli,   topqir,   dovyurak,   chaqqon
qahramonlar,   ertakning   g‘oyaviy   yo‘nalishi,   unda   ezgulik   kuchining   -
yaxshilikning doimo g‘alaba qilishi bolalarni o‘ziga tortadi. Ertakda qabul qilingan
hikoya   qilish   shakli   bir   xil   so‘z   va   iboralarning   qayta-qayta   takrorlanib   turishi,
ohangdorligi,   tilining   ta’sirchanligi,   ifoda   vositalarining   jonliligi,   bolalar   uchun
juda qiziqarlidir. 
Ertakda   qatnashuvchilar   ko‘pincha   rahmdil,   saxiy,   adolatli   hamda   ularning
aksi   bo‘lgan   yovuz,   baxil,   ochko‘z   obrazlarga   bo‘linadi.   Ertakning   pedagogik
qiymati shundan iboratki, o‘quvchilar unda to‘g‘rilik, halollik g‘alaba qilganidan,
kambag‘al   kishilar   qiyinchilikdan   qutilganidan,   ya’ni   yaxshilik,   ezgulik   ro‘yobga
chiqqanidan va yomonlik, yovuzlik mahkumlikka uchraganidan quvonadilar. Ertak
bolalarda   qahramonlarning   xatti-harakatini   muhokama   qilib,   baholash
ko‘nikmasini   o‘stirishi   bilan   birga   yaxshilikning   doimo   g‘alaba   qozonishiga
ishonch uyg‘otadi.
O‘quvchilar   ertakni   tahlil   qilish   jarayonida   «Kishilardagi   qanday   sifatlar
sizga   yoqdi?   (yoki   yoqmadi?)   Nima   uchun?»,   «...   nima   uchun   jazolandi?   (yoki
5 rag‘batlantirildi?)»,   «Nima   uchun   ertakdagi   ba’zi   qahramonlarga   hatto   tabiat
kuchlari   ham   yordam   beradi?   (yoki   ba’zilaridan   yuz   o‘giradi?)»   kabi   savollarga
javob topish jarayonida mushohada qiladilar, muhokama qilib, xulosaga keladilar.
Boshlang‘ich sinflarda hayvonlar haqidagi ertaklar ko‘proq o‘qitiladi. 
Masalan, 1-sinfda “She’r va sichqom”, 2-sinfda “Tulki va xo‘roz”, “Qarg`a
bilan tulki”, “Hakka bilan tulki”, “Mushuk va sichqon”, 3-sinfda “Chumchuqcha”,
4- sinfda “Chumchuq bilan chumoli”, “Laqma it” kabi hayvonlar haqidagi ertaklar
mavjud.   Ertak   matni   ustida   ishlashda   tanlab   o‘qish,   savollarga   javob   berish,
o‘quvchilarning   o‘zlari   ertak   mazmuniga   oid   savollar   tuzib,   javob   berishlari,   reja
tuzish, qayta hikoyalash,  ijodiy davom  ettirish, ertak aytish, qahramonlarni grafik
tasvirlash kabi ish turlaridan foydalaniladi. 
Bunday   ertaklarda   hayvonlarning   odatlari   tahlil   qilinadi,   ammo   ularni
kishilar xarakteriga taqqoslash  tavsiya qilinmaydi. Maktab tajribasidan  ma’lumki,
kichik yoshdagi o‘quvchilar ertakdagi hayvonlar gapirmasligini, tulki va turna bir-
birinikiga   mehmonga   bormasligini   yaxshi   biladilar,   ammo   ertaklar   dunyosini
hayotiy   hikoya   kabi   qabul   qiladilar.   Ertakni   o‘qib   tahlil   qilganda,   barcha   ishlar
uning   mazmunini   yaxshi   idrok   etishga,   syujet   rivojini,   qatnashuvchi
personajlarning   xatti-harakati,   o‘zaro   munosabatlarini   to‘g‘ri   tasavvur   etishga
yo‘naltiriladi.   Bunda   tanlab   o‘qish   va   qayta   hikoyalashning   ahamiyati   katta.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari hayvonlar haqidagi ertaklardan tashqari, turli hajm
va mavzudagi maishiy ertaklarni ham o‘qiydilar. 
Bunday   ertaklarda   xalq   o‘z   hayotini   hikoya   qiladi,   shu   sababli   o‘quvchilar
ertakni   o‘qigach,   o‘tmishdagi   xalq   hayotini,   o‘y-fikrlari   va   orzu-istaklarini   bilib
oladilar. Bunday ertaklarni tahlil qilish badiiy hikoya tarzida uyushtiriladi. Bolalar
o‘qituvchi   rahbarligida   ertakda   qatnashuvchilarning   xulq   -   atvori,   ayrim
xattiharakatlarini   baholaydilar,   ularning   bir-birlariga   bo‘lgan   munosabatlarini
aytadilar   va   shular   asosida   ayrim   obrazlar   haqida   xulosalar   chiqaradilar,   ertak
rejasini tuzadilar, ertakni rollarga bo‘lib o‘qiydilar. Ertak ustida ishlashda bolalarni
ertakni o‘qishgagina emas, balki uni aytib berishga o‘rgatish ham muhimdir. 
6 Ertak  aytish  og‘zaki  nutqni  o‘stiradi,  bolalar  nutqini  yangi  so‘z   va  iboralar
bilan   boyitadi.   O‘quvchilarni   1-sinfdayoq   ertak   tilidan   erkin   foydalanishga
o‘rgatish   uchun   ertak   bilan   birinchi   tanishtirishda   uni   o‘qituvchi   aytib   berishi
mumkin. O‘quvchi ertak mazmunini o‘zlashtirib olgandan so‘ng, uning tili ustida
ishlashga alohida ahamiyat qaratilishi zarur. Ertak mazmunini qayta hikoyalashda,
qahramonlarga tavsif berishda o‘quvchilarning o‘z nutqida til vositalaridan o‘rinli
foydalanish   talab   qilinadi.   Til   vositalaridan   foydalanish   uchun   talab   va   vaziyat,
ehtiyoj   yaratish   zarur.   Ertaklarda   keltirilgan   maqollar   ustida   ishlash,   ularda   ilgari
surilayotgan   g‘oyalarni   bolalar   ongiga   yetkazish,   yod   oldirish   yo‘li   bilan
bog‘lanishli   nutqni   o‘stirish,   nutqning   ta’sirchanligini   oshirish   lozim.   So‘z
ma’nolari ustida ishlashda boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga mos bo‘lgan usullardan
biri rasmdan foydalanishdir. 
Yuqoridagi   barcha  fikrlarni   hisobga  olganda,  ertakni   o‘rganish  darslarining
qurilishi quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
1. O‘quvchilarni ertakni idrok etishga tayyorlash; 
2. O‘qituvchining ertakni ifodali o‘qishi, yod aytib berishi; 
3. Ertakni o‘quvchilar qay darajada idrok etganliklarini aniqlash maqsadida
qisqacha suhbat o‘tkazish; 
4.   Ertakni   qismlarga   bo‘lib   o‘qish   va   tahlil   qilish;   undagi   ayrim   tasviriy
vositalar,   ma’nodosh   so‘zlarni   topish,   lug‘at   ishi   (ayrim   so‘zlar   ma’nosini
tushuntirish); 
5. Ertakni aytib berishga tayyorlanish (ichda o‘qish); 
6. Ertakni so‘zlab berish; 
7. Umumlashtiruvchi suhbat (ertak g‘oyasini ochish); 
8. Ma’lum vazifa bilan ertakni qayta o‘qish (ijodiy va mustaqil ishlar); 
9. Vazifani tekshirish va yakunlash; 
10. Uyda ertakni o‘qib (yoki aytib) berishga tayyorlanish. 
Hikoyani   o‘qish   metodikasi   Hikoya   kichik   hajmli   badiiy   asar   bo‘lib,   unda
kishi   hayotidagi   ma’lum   bir   voqea,   hayotning   muhim   tomonlari   umumlashtirib
tasvirlanadi.   «Hikoya   ko‘pincha   kishi   hayotida   bo‘lgan   bir   epizodni   tasvir   etadi.
7 Uning   mazmunini   ertakdagidan   ortiqroq   hayotiydir».   Hikoya   mazmunan
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   mos   janr   hisoblanadi.   Kichik   yoshdagi
o‘quvchilarni   qahramonlarning   xatti-harakati,   tashqi   ko‘rinishi,   portret   tasviri,
voqea-hodisalari haqidagi  hikoyalar ko‘proq qiziqtiradi. SHuning uchun bolalarni
badiiy   asar   turi   bo‘lgan   hikoya   bilan   tanishtirish   uning   syujetini   tushuntirishga
bog‘lab   olib   boriladi.   Boshlang‘ich   sinflarda   hikoyani   o‘qishga   bag‘ishlangan
izohli   o‘qish   darslarida   o‘qilgan   hikoya   mazmunini   ochish,   lug‘at   ustida   ishlash,
o‘qilgan matnni qayta hikoyalash kabilar asosiy ish turlaridan hisoblanadi. Hikoya
mazmuni odatda savollar asosida tahlil qilinadi. 
So‘roqlardan ikki maqsadda: hikoya mazmunini tahlil qilish hamda dalillar,
mulohazalar,   xulosalarni   taqqoslash,   voqea-hodisalar,   xatti-harakat   o‘rtasidagi
bog‘lanishlarni   aniqlash   va   umumlashtirish   uchun   foydalaniladi.   Hikoyani   o‘qish
darsida   o‘quvchilar   tushunmaydigan   so‘z   va   iboralar   ma’nosini   tushuntirish   ham
muhim, aks holda ular  hikoya mazmunini tushuna olmaydilar. Hikoyani  o‘qishda
uning mazmunini tahlil qilish va shu asosda o‘quvchilar nutqini o‘stirish markaziy
o‘rin egallaydi. Hikoya o‘qib bo‘lingach, o‘quvchilar o‘ylashi, o‘z mulohazalarini
aytishi uchun tayyorlanishga vaqt berish kerak. 
O‘qilgan   asar   yuzasidan   beriladigan   dastlabki   savollardan   maqsad,   hikoya
bolalarga yoqqan-yoqmaganligi, undagi qaysi qahramonning xarakteri bolaga ta’sir
etganini   bilishdan   iborat.   Shundan   keyingina   hikoya   syujeti,   voqeaning
yo‘nalishini ochishga, personajlar xarakterini tushunishga, nihoyat, asarning asosiy
g‘oyasini  bilib olishga  yordam  beradigan savollardan foydalaniladi. Badiiy asarni
tahlil   qilishda   syujetni   to‘liq   tushuntirishga   berilib   ketib,   qahramonlarga   tavsif
berish,   asar   qurilishi   va   tilini   tahlil   qilish   kabi   ish   turlari   e’tibordan   chetda
qolmasligi   lozim.   Ertak   janriga   xos   matnlar   jozibadorligi   bilan   bolani   o‘ziga
tortadi.   Lekin,   hikoya   janri   ham   hayotiyligi   bilan   o‘ziga   xos.   Hikoyada   voqealar
tez   rivojlanib   boradi.   Unda   inson   hayoti,   u   bilan   bog‘liq   hayotiy   lavhalar   bayon
etiladi.   o‘quvchilar   qahramonlarning   xarakteri,   ulardagi   xususiyatlar   bilan
qiziqadilar. 
8 Hikoya   biror   bir   davr   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   O‘quvchilar   qahramonlarning
ma’naviyatiga   bo‘lgan   qiziqishlari   tufayli   hayotning   nurli   va   qorong‘i   tomonlari
xususida   muayyan   tushunchaga   ega   bo‘la   boshlaydilar.   Ularda   go‘zallik   va
nafosatga muhabbat, yovuzlikka nisbatan nafrat tuyg‘usi hikoyalar bilan tanishish
va   uni   tahlil   qilish   davomida   shakllanib   boradi.   Hikoya   tahlili   adabiy   tur   sifatida
o‘ziga xos xususiyatlari va vazifasidan kelib chiqib ish ko‘rishni taqozo etadi.
Undagi   har   bir   so‘z,   ibora,   gap   yozuvchining   fikrini   ifodalashga   xizmat
qiladi. Hikoya matni uning mazmunini yoki badiiy xususiyatlarini o‘rganishdagina
emas,   tahlilning   ifodali,   adabiy,   shartli   yoki   ijodiy   o‘qish,   muammoli   usullardan
foydalanish   uchun   ham   manba   bo‘lishi   lozim.   Boshlang‘ich   sinflarda   hikoya
syujeti,   kompozistiyasi,   qahramonlarini   o‘rganish   bo‘yicha   turli   tahlillar   matn
ustida   ishlash   asosida   olib   boriladi.   Bunda   o‘quvchining   ijodiy   faolligi   ortadi,
ijodiy   fikrlash   doirasi   kengayadi.   Hikoya   mazmunini   o‘zlashtirish   bo‘yicha   matn
asosida   quyidagicha   ishlar   amalga   oshiriladi:   Tahlilda   o‘qilayotgan   hikoya
matnining   tushunarliligi   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Tushunarlilik   deganda
yozuvchi   yaratgan   badiiy   olamning   o‘ziga   xosligi,   obrazli   tasvirning   o‘quvchi
hayotiy   tajribasi,   bilim   darajasiga   muvofiqligi   nazarda   tutiladi.   Hikoyani
o‘rganishda   savollarni,   odatda,   o‘qituvchi   beradi,   ammo   asar   mazmuni,
qatnashuvchi shaxslarning xulq-atvorini ochish yuzasidan o‘quvchilarga ham savol
tuzdirish juda foydali. 
Bu usul  bolalarga juda yoqadi va ishni jonlantiradi, asar mazmunini yaxshi
tushunish, o‘z fikrini izchil bayon qilish malakasini egallash, mazmun va voqealar
orasidagi   bog‘lanishni   to‘liq   esda   saqlab   qolishda   o‘quvchilarga   yordam   beradi.
Hikoyani izohli o‘qish darsini quyidagicha reja asosida olib borish mumkin:
 • Matn mazmuni yuzasidan o‘qituvchi savollariga javob berish 
• Hikoya matniga berilgan savol-topshiriqlarni bajarish 
• Hikoya mazmuni yuzasidan o‘quvchilarning savollar tuzishi 
• Hikoya mazmuniga mos rasmlar chizish 
• Hikoya matnini qismlarga bo‘lish 
• Har bir qismga sarlavha topish 
9 • Hikoyaga reja tuzish 
•   Reja   asosida   qayta   hikoyalash   (to‘liq,   qisqartirib   va   ijodiy   qayta
hikoyalash)
• Reja asosida bayon yozish 
1. 2.She’r va masal janridagi asarlarni o‘qish metodikasi.
She’r   o‘qitish   metodikasi.   She’r   -   ohang   jihatidan   ma’lum   bir   tartibga
solingan, his-tuyg‘u ifodasi sifatida vujudga kelgan hayajonli ritmik nutq. She’riy
nutqni ohang jihatidan ma’lum bir tartibga solish vositalari ritm (bir-biriga monand
kichik   bo‘laklarning   izchil   va   bir   me’yorda   takrorlanib   kelishi)   va   qofiya
(misralarning   oxirida   keladigan   ohangdosh   so‘zlar)   hisoblanadi6.   SHe’rni
o‘qiganda   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   tabiat   va   jamiyat   voqeahodisalarining
poetik tasviridan hayajonlanishlari muhim ahamiyatga ega. 
Boshlang‘ich   sinflarda   she’r   tarzida   yozilgan   hikoyalar,   ertaklar,   ya’ni
she’riy   asarlar   va   lirik   she’rlar   o‘qitiladi.   She’riy   hikoyada   syujet,   ya’ni   voqealar
tizimi va uning rivoji xarakterlidir. Lirik she’r “biror hayotiy voqea-hodisa ta’sirida
insonda tug‘ilgan ruhiy kechinma, fikr va tuyg‘ular orqali turmushni aks ettiradi”.
Lirik she’rning xususiyati “kishining his-tuyg‘uga to‘la hayajonli nutqini ta’sirliroq
ifodalashda   qo‘l   keladi”.   She’rni   o‘qish   darslarida   asosiy   ish   turi   ifodali   o‘qish
hisoblanadi. O‘quvchi she’rning asosiy mazmunini tushunsagina, uni ifodali o‘qiy
oladi. She’riy hikoyani tahlil qilishda, asosan, hikoya, ertak, masalni tahlil qilishda
qo‘llangan ish turlaridan foydalanish mumkin. Lirik she’rni o‘qish va tahlil qilish
o‘qituvchidan   katta   mahorat   talab   qiladi.   Holbuki,   ko‘p   hollarda   she’rga   oddiy
matn nuqtai nazaridan yondashiladi. 
Bunday   holda   she’riy   san’at   hissiyot   bilan   bog‘liq   ekanligi   unutiladi,   she’r
ma’nosining   satrlar,   so‘zlar   zaminida   yashirin   berilishi   anglab   etilmaydi.   Buning
oqibatida   o‘quvchilar   she’rdagi   obrazlilikning   mag‘zini   chaqa   olmaydilar.
Vaholanki, har qanday asar zaminidagi yashirin ma’noni o‘qish mehnattalab ishdir.
10 Busiz   hatto   adabiy   ta’limning   maqsadi   ham   amalga   oshmaydi.   SHhe’riy   ohangni
his   qilmaslik,   matn   so‘zlarini   to‘la   tushunib   etmaslik   she’r   yodlashni   zerikarli
mashg‘ulotga aylantiradi. 
Ma’nosi anglanmagan matnni yodlash oson kechmaydi. Buni deyarli barcha
sinflarda   o‘rganiladigan   “O‘zbekiston   Respublikasining   Davlat   madhiyasi”
misolida   ko‘rish   mumkin.   Ma’lumki,   madhiya   kichik   yoshdagi   bolalarga
mo‘ljallab   maxsus   yaratilmaydi.   Binobarin,   uning   matnidagi   “hur   o‘lka”,   “to
abad”, “ilmu fan”, “shuhrating”, “ajdodlar”, “mardona ruhi  senga yor”, “o‘chmas
iymoni”, “istiqlol mash’ali”, “tinchlik posboni”, “haqsevar ona yurt”, “mangu bo‘l
obod”,   “jo‘sh   urgan”   kabi   ko‘pdan-ko‘p   so‘zlar,   iboralar   o‘quvchilarga   izohlab
tushuntirilmasa,   ta’limdan   ko‘zlangan   maqsadga   erishib   bo‘lmaydi.   Boshlang‘ich
sinflarda ko‘rgazmali ta’limning asosiy shakli she’rni ifodali o‘qish hisoblanadi. 
Lirik she’rni ham o‘quvchilar hayajon bilan yaxlit idrok etishlariga erishish
muhim. Shuning uchun she’r birinchi marta o‘qilganda, hech qanday tushuntirish
berilmaydi. She’r o‘quvchilarga qanday ta’sir qilganini hisobga olish, bilish zarur.
O‘qituvchi she’rni shunday ifodali o‘qishi kerakki, bolalar uning asosiy mazmunini
anglasinlar, ularga jonli so‘z kuchliroq ta’sir etsin. So‘ngra she’rni mustaqil o‘qish
topshiriladi. O‘qish oddiy bo‘lishi kerak. 
O‘qiyotganda   tabiiy   zavq-shavq,   shodlik,   xursandlik,   qahr-g‘azab   hissini
qichqiriq   ovoz   bilan   soxta   ifodalashga   yo‘l   qo‘ymaslik   zarur.   Bolalar   she’rni
o‘qiganda, she’riy satrga rioya qilishlari kerak, bu jarayonda ularning she’r ritmini
buzmasliklariga   erishish   kerak.   She’r   matni   ham   savollar   asosida   tahlil   qilinadi.
Ammo   she’r   mazmuni   haqida   o‘quvchilarga   ko‘p   savol   berish   tavsiya   etilmaydi.
O‘quvchilar   she’rning   asosiy   mazmunini   tushunganliklariga   ishonch   hosil
qilishning o‘zi kifoya.
Shuni   ham   aytish   kerakki,   bolalar   hayoti,   ularning   o‘ziga   xos   fikrlari,
histuyg‘ulari,   qiziqishlarini   ifodalovchi,   shuningdek,   zamonamiz   qahramonlari,
o‘zbek xalqi, Vatan himoyasi, xalqimizning qahramonona ishlari haqidagi she’rlar
mazmunini to‘liqroq tahlil qilish talab etiladi. Bunday she’rlarni o‘qishga maxsus
tayyorlaniladi:   she’r   mazmuniga   asos   bo‘lgan   tarixiy   voqea   haqida   qisqacha
11 so‘zlab   beriladi   yoki   suhbat   o‘tkaziladi.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘rganiladigan
ko‘pgina   she’rlarni   tahlil   qilib,   ifodali   o‘qish   mashq   qilingach,   ifodali   yod   aytib
berish   vazifasi   topshiriladi.   She’riy   nutq   engil   yodlab   olinadi,   bolada   estetik   his-
tuyg‘u uyg‘otadi.
Kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   saviyasiga   mos   bolalarbop   ravshan   til   bilan
yozilgan   sodda   ritmli   jarangdor   she’rlarni   bolalar   tez   va   oson   yodlab   oladilar.
Kichik   yoshdagi   o‘quvchilarga   she’rni   qanday   yodlash   kerakligi   o‘rgatiladi.
Buning   uchun   o‘qituvchi   o‘quvchilar   bilan   she’rni   teng   satrli   bir   necha   qismga
bo‘ladi.   O‘quvchilarga   har   bir   satr   oxirida   pauza   (to‘xtam)   qilish,   buning   uchun
satr   oxirida   tinish   belgisi   bo‘lishi   shart   emasligi,   ritmik   to‘xtamda   ovozni
nuqtadagi kabi pasaytirmaslik lozimligi, bu tugallanmagan fikrni davom ettirishga
imkon berishi tushuntiriladi va bo‘lingan qismlar navbati bilan yodlatiladi.
Epik (voqeiy) she’rlar yoki she’riy usuldagi adabiy ertaklar kishilar hayotida
yuz bergan yoki yuz berishi mumkin bo‘lgan biror voqeani umumlashtirgan holda
ifodalash   bilan   hikoyalarga   o‘xshaydi.   Voqealarni   ifoda   etuvchi   vositalarning
ohang   jihatdan   tartibga   solinishi,   kichik   bo‘laklarning     izchil   va   bir   me’yorda
takrorlanishi,   misralarda   ohangdosh   so‘zlarning   qo‘llanishi   bilan   she’riy   nutq
sanaladi. SHu sababli bunday asarlarni o‘rganishda she’r va hikoya ustida ishlash
metodikasidan   foydalaniladi.   Epik   she’rlarni   o‘qishga   o‘quvchilar   alohida
tayyorlanadi,  ularda ifoda etilgan voqealar  yuz bergan davr  haqida tasavvur  hosil
qilinadi.   Bunday   she’rlarning   mazmuni   qay   darajada   o‘zlashtirilganligiga   ham
alohida   e’tibor   qaratilishi   lozim.   Bunda   ta’limiy   vositalar-rasmlardan   foydalanish
yaxshi   samara   beradi.   Asar   matni   ustida   ishlashda   uni   qismlarga   bo‘lish,   har   bir
qismdagi   asosiy   fikrni   aniqlash,   reja   tuzish   va   qayta   hikoyalash,   qaxramonlarga
tavsif berish va tarbiyaviy xulosalar chiqarish kabi tahliliy ishlar amalga oshiriladi.
Epik she’rlarning nasriy asarlar kabi tuguni, kulminatsion nuqtasi, yechimi mavjud
bo‘ladi. 
Shu   sababli   asar   mazmuni   savol-topshiriqlar   orqali   tahlil   qilinadi.   Savol-
topshiriqlar   o‘quvchilar   tomonida   ham   tuzilishi   mumkin.   Bunday   she’rlarni   tahlil
qilish asar voqealari jarayonida qahramon holatlarini o‘quvchi ko‘z oldida yaqqol
12 gavdalantirish   imkonini   beradi.   Bunda   ayrim   epizodlarga   rasmlar   ham   chizdirish
mumkin.   Epik   she’rlarning   badiiy   til   vositalari   ma’nolarini   ochish,   ohangdosh
so‘zlarni   aniqlash,   band   va   misralar,   bo‘g‘inlar   sonini   belgilash,   ifodali   o‘qish,
ayrim   epizodlarni   yod   oldirish   kabi   ish   turlari   qo‘llansa,   maqsadga   muvofiq
bo‘ladi.
She’rni izohli o‘qish darsining tuzilishi quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
1) she’r mazmunini yaxlit idrok etish uchun uni ifodali o‘qib berish (birinchi
sintez); 
2) she’rda tasvirlangan payt, hodisa haqida suhbat (analiz); 
3) she’rni ifodali o‘qishni mashq qilish (ikkinchi sintez); 
4) she’rni yod aytib berishga tayyorlanish. 
5) epik (voqeiy) she’rlar ustida ishlash. 
Masalni o‘qish metodikasi.   Masal  - axloqiy, satirik va kesatiq mazmunini
kinoyaviy   obrazlarda   aks   ettirgan   aksariyat   kichik   she’riy,   ba’zan   nasriy   asardir.
Inson   xarakteriga   xos   145   xususiyatlar   masalda   kinoyaviy   obrazlar   -   hayvonlar,
jonivorlar   va   o‘simliklar   dunyosiga   ko‘chiriladi.   Timsollarning   kinoyaviy
xarakterda bo‘lishidan tashqari, kulgili savol-javob ham masal tili va uslubi uchun
xarakterlidir.   Ko‘pincha   masalning   kirish   qismida,   ba’zan   pirovardida   qissadan
hissa   -   ibratli   xulosa   chiqariladi.   Adabiyot   nazariyasida   masalga   liro-epik
janrlardan   biri   sifatida   she’riy   shakldagi,   majoziy   xarakterdagi   qisqa   syujetli   asar
deb   ta’rif   beriladi.   Masallarda   turli   hayvonlar   majoziy   suratda   asarning
qahramonlari   sifatida   tasvirlanadi.   Masal   kichik   hajmli,   ammo   boy   mazmunli,
tugun,   kulьminastion   nuqta   va   echimi   bo‘lgan   kichik   pьesani   eslatadi.   U   biror
voqea-hodisani qisqa, mazmunli tasvirlashda ajoyib namuna bo‘la oladi. 
«Antik   adabiyotda   Ezop   masallari   juda   mashhur   bo‘lgan.   O‘z   ma’nosidan
ko‘chirilgan (majoziy) so‘z va kinoyaviy iboralar orqali qilinadigan “yashirincha”
tanqidning tili va uslubi Ezopga nisbatan berilib, “Ezop tili” deyilgan va shu ta’bir
joriy qilingan»8. Ezop quldorlik jamiyati sharoitida hukmron doiralarning jirkanch
kirdikorlarini   ochiqdan-ochiq   tanqid   qilish   ilojini   topolmagach,   o‘zining   satirik
asarlarini   kinoyaviy   til   va   uslubda   yozishga   majbur   bo‘lgan.   Feodal   istibdodi
13 sharoitlarida   yashab   ijod   etgan   mashhur   rus   masalchisi   I.   A.   Krilov   ham,   atoqli
o‘zbek   masalchisi   Gulxaniy   ham   “ezop   tili”da   yozganlar.   Franstuz   shoiri
Lafontenning   masallari   ham   mashhur.   A.   Navoiy   dostonlarining   bir   qancha
epizodlari,   “Sher   bilan   Durroj”,   “Kabutar”   singari   masallari   yaxshi   xislatlarni
tarbiyalashda katta rolь o‘ynaydi. Sayido Nasafiy, Maxmur, Gulxaniy kabi shoirlar
ham   Navoiy   an’analarini   davom   ettirganlar,   bolalarbop   bir   qancha   masallar
yozganlar.   Hayvonlar,   parrandalar,   hashoratlar,   gullar   haqidagi   majoziy   asarlarni
bolalar qiziqib o‘qiydilar. 
Mana   shu   nuqtai   nazardan   Sayido   Nasafiyning   “Bahoriyot”
(“Hayvonotnoma”)   asari   ahamiyatlidir.   Sayidoning   masallari,   axloqiy   va
tarbiyaviy masalalarga doir fikr hamda qarashlari bolalarning o‘qish va tarbiyasida
katta   ahamiyat   kasb   etishi   bilan   birga,   ularning   kitobxonlik   doirasini   ham
kengaytiradi.   Mashhur   masalnavis   Gulxaniyning   “Toshbaqa   bilan   C h ayon”,
“Maymun bilan Najjor” masallari boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yoshiga mos
keladi.   Ularda   do‘stlik,   rostgo‘ylik,   qo‘lidan   kelmaydigan   ishga   urinmaslik   kabi
g‘oyalar ilgari suriladi. Ma’lumki, tarbiya ko‘proq ta’lim jarayonida berib boriladi. 
Bolalarga   maktabga   kelgan   kunidan   boshlab,   bilim   olishga   havas   tuyg‘usi
shakllantiriladi. Ularda asta-sekin bilim olishga ehtiyoj paydo bo‘ladi va bu orqali
o‘kuvchilar   ma’naviy   ozuqa   ola   boshlaydilar.   Bu   bilan   bolada   kelajakka   intilish,
orzu-havas,   mehnatga   chanqoqlik,   xayru   ehsonda   sofdillik,   ona-Vatanga   mehr-
muhabbat,   fidoyilik,   milliy   g‘urur,   matonat,   mehr-oqibat,   do‘stlik,   ezgulik   kabi
yuksak   hislar   paydo   bo‘ladi.   Jumladan,   masal   janridagi   asarlar   ham   boladagi
qo‘pollik,   qo‘rslik,   yolg‘onchilik,   yalqovlik,   beparvolik   kabi   illatlarni   bartaraf
etishda   yordam   beradi.   Lekin,   amaldagi   boshlang‘ich   sinf   “O‘qish   kitobi”
darsliklarida masal janriga kam o‘rin berilgan. 
Masalning   allegorik   mazmuniga   to‘xtalmasdan,   bosh   qahramon   qiyofasini
tahlil   qilishga   kirishiladi.   1-sinfda   bolalar   masalni   hayvonlar   haqidagi   ertakka
o‘xshash   kulguli   asar   kabi   qabul   qilsalar,   2-sinfdan   boshlab   ular   masaldagi   147
hayvonlarning   xatti-harakati,   o‘zaro   munosabatlari   ba’zan   kishilar   hayotida   ham
uchrashini,   masal   axloqiy   bilim   beradigan   hikoya   ekanini,   ko‘proq   she’riy   tarzda
14 bo‘lishini,   unda   kishilardagi   ayrim   kamchiliklar   tasvirlanishini   bilib   ola
boshlaydilar.   Masallarda   yashiringan   o‘tkir   kinoya,   voqealarning   tez-tez   o‘rin
almashinib turishi uni bir maromda o‘qishga xalaqit beradi. Shuning uchun ifodali
o‘qishga etarli malaka hosil qilmagan o‘quvchi avval matn bilan yaxshilab tanishib
chiqishi lozim. 
Masal   tahlil   qilinayotganda,   voqea   rivojini   jonli   tasavvur   qilish,   obrazlarni
aniq   idrok   etishda   o‘quvchilarga   yordam   berish   zarur.   Chunonchi,   ularga   ayrim
epizodlarni   so‘z   bilan   tasvirlash,   ba’zilariga   o‘qituvchi   yordamida   tavsif   berish,
ishning oxirgi  bosqichida rollarga bo‘lib o‘qish kabilarni tavsiya qilish maqsadga
muvofiq.   Qahramonlarga   tavsif   berishda   uning   xatti-harakati   bilan   birga,   tilning
o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   ham   foydalaniladi.   Masalni   ifodali   o‘qishga
tayyorlanishda   uning   syujetini   bilish   bilan   birga,   muallif   tilini   yaxshi   tushunish
zarur. Shunday qilib, masal ustida ishlash quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi: 
• masal mazmunini aniq idrok etish; 
• kompozistiyasi, qatnashuvchilarning xarakteriga mos xususiyatlarini, xatti-
harakatlarining sabablarini ochish; 
• allegoriyani aniqlash; 
• masal xulosasini tahlil qilish. 
Mana   shu   izchillik   hisobga   olinsa,   masal   o‘qish   darsining   qurilishi
quyidagicha bo‘ladi: 
1. Tayyorgarlik ishlari:
 a) masal muallifi haqida o‘qituvchi hikoyasi; 
b) o‘qilgan masal mazmuni bilan bog‘liq suhbat; 
v)   o‘qilgan   masalda   qatnashuvchi   timsollarga   xos   xususiyatlar   haqida
suhbat.
2.   Masalni   o‘qituvchi   o‘qishi   (magnitafon   yozuvini   eshitish   yoki   filьm
ko‘rsatish ham mumkin). 
3. Masal matni ustida ishlash: 
a)   masalning   tuzilishi   va   kompozistiyasini   aniqlash   (o‘qish,   reja   tuzish   va
hok.); 
15 b)   qatnashuvchilarning   xatti-harakati,   fe’l-atvori,   xarakteriga   xos
xususiyatlarini   tushuntirish   (tanlab   o‘qish,   so‘z   bilan   va   grafik   tasvirlash,
savollarga javob berish); 
v) masalning aniq mazmunidan kelib chiqib, undagi asosiy fikrni belgilash;
g)   krossvordlar,   ta’limiy   o‘yinlar,   topishmoqlardan   foydalanib,   masal
mazmuni va g‘oyasini o‘zlashtirish. 
4. Allegoriyani ochish. 
5. Axloqiy xulosa aks ettirilgan qismni tahlil qilish. 
6. Hayotda uchragan shunga o‘xshash hodisalarga taqqoslash .
II-BOB. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi
2.1. Doston va maqol janridagi asarlarni o‘qish metodikasi
Boshlang‘ich sinflarda ilmiy - ommabop asarlarni o‘qitishdan asosiy maqsad
bolalarga tabiat, kishilar mehnati va ijtimoiy hayoti haqida muayyan bilim berish,
bolalarni  kitob bilan mustaqil  ishlashga  va undan aniq bilim  olishga o‘rgatishdan
iborat.   Tabiatshunoslikka   oid   va   tarixiy   mavzudagi   maqolalarni   o‘qish   bilan
bog‘liq holda tabiat hodisalarini kuzatish (masalan, daraxt kurtaklarining bo‘rtishi),
o‘quvchilarni   dehqonlar   mehnati   bilan   tanishtirish,   mamlakatimizda   yuz   bergan
o‘zgarishlarning   guvohi   va   ishtirokchilari   bo‘lgan   insonlar   bilan   uchrashuvlar
uyushtirish maqsadga muvofiq. 
Ijtimoiy   -   tarixiy   mazmundagi   mavzular   Vatanimiz   o‘tmishi,   xalqimiz
hayoti, mardonavor kurashi, ulug‘ siymolar amalga oshirgan ishlar, tarixiy sanalar
to‘g‘risida bilim beradi. O‘qish darsliklaridan o‘rin olgan Beruniy, Ibn Sino, Amir
Temur,   Alisher   Navoiy,   Bobur   va   boshqa   ajdodlarimiz   haqidagi   matnlar   shular
jumlasidandir.   Bu   xildagi   matnlar   o‘quvchilarni   nafaqat   o‘tmishimiz   bilan
tanishtiradi, balki ularning Vatan oldidagi farzandlik burchi va mas’uliyatni teran
anglashga   ham   yordam   beradi.   O‘quvchilarda   Vatanga   muhabbat   tuyg‘usi   shu
tariqa   shakllanadi.   Vatanimiz   o‘tmishi   haqida   hikoya   qilingan   ilmiy   -   ommabop
asarlar bilan tanishtirish va ularni tahlil qilish jarayonida o‘quvchilar o‘tmish bilan
bugungi kunni taqqoslash imkoniga ega bo‘ladilar. 
16 Jamiyat tarraqqiyoti haqida qisqacha bo‘lsada, tushuncha hosil qiladilar. Bu
borada,   ayniqsa,   milliy   istiqlol   bilan   bog‘liq   mavzudagi   asarlar   tahliliga   alohida
e’tibor   berish   zarur.   1-sinf   dasturida   o‘qish   bilan   bog‘liq   holda   kuzatish,   sayohat
darslari   mo‘ljallanadi.   Masalan,   yil   fasllarida   mavsumiy   tabiat   hodisalari   (ob-
havoning   o‘zgarishi,   o‘simlik   va   hayvonlarning   hayoti)   ni,   shuningdek,   dala
mehnatini   kuzatish   uchun   tabiatga   (dala,   bog‘,   xiyobonlarga)   sayohat   uyushtirish
ko‘zda   tutiladi.   Sayohatda   tabiatdagi   mavsumiy   o‘zgarishlar   va   kishilarning
mehnati   yuzasidan   bolalarning   nisbatan   uzoq   kuzatishlari   uyushtiriladi.   Bunday
darslarda   ko‘rgazma   sifatida   o‘quv   kinofilьmlaridan   ham   foydalanish   mumkin.
Tarixiy   mavzudagi   maqolalarni   unga   mos   rasmlar   bilan   bog‘lab   o‘qitish
kishilarning   baxtli   hayot   uchun   intilishlari,   ota-bobolarimizning   dushmanlardan
Vatanni saqlash uchun qanday kurashganliklarini tushunib etishga yordam beradi;
o‘quvchilar   mehnat   hayotning   asosi   ekanligini,   insonlar   turmushi   mehnat   tufayli
rivojlanib, farovonlashib borishini bilib oladilar. 
Dasturga   ko‘ra   2-sinf   o‘quvchilari   «Toshkent»,   «Toshkent   metrosi»
mavzusidagi   maqolalarni,   4-sinfda   esa   «Asrga   tatigulik   kun»   (Safar   Barnoev)
asarini o‘qish orqali o‘tmish ajdodlarimiz, ularning xizmati, vatanimizning hozirgi
tarraqiyoti   haqida   bilib   oladilar.   Bu   maqolalar   xalqimizning   hayoti,   mehnati   va
kurashi   haqida   yangi   bilim   berish   bilan   birga,   bolalarni   Vatanga,   xalqqa,   ona
tabiatga   muhabbat   ruhida   tarbiyalaydi.   Ilmiy-ommabop   maqolalarni   izohli   o‘qish
darsini uyushtirishda quyidagicha reja asos qilib olinishi mumkin: 
1.   O‘qiladigan   matn   yuzasidan   bolalar   tajribasi   va   bilimini   aniqlash,   ularni
matn mazmunini tushunishga tayyorlash maqsadida taxminiy suhbat o‘tkazish; 
2.   Maqolani   yoki   uning   ma’lum   bir   qismini   o‘qish,   o‘quvchiga   notanish
bo‘lgan so‘zlar ma’nosi ustida ishlash; 
3. Maqola rejasini tuzish; 
4. O‘qilgan maqola yuzasidan suhbat uyushtirish; 
5. Matnning asosiy mazmunini aniqlash va reja qismlarini yoritish; 
6. Reja asosida maqolani qayta o‘qish; 
17 7. Maqolani yaxlit o‘qish. Bunda bolalarni qayta hikoyalashga tayyorlash va
maqola mazmunini yaxshi o‘zlashtirishlariga erishish maqsadi ko‘zda tutiladi; 
8. Reja asosida qayta hikoyalash; 
9. Xulosalash va umumlashtirish. 
Ilmiy-ommabop   maqolalarni   uzviy   birlikda   o‘rganish   o‘quvchilarning   har
bir   mavzuda   bayon   etilgan   tarixiy   -   adabiy   hodisalarni,   ular   o‘rtasidagi
umumiylikni, har bir davrga ega xususiyatlarni anglab olishlarini ta’minlaydi. Ular
bolalarni   kelgusida   gazeta   va   jurnallarni   o‘qishga   tayyorlaydi,   ijtimoiy   -   siyosiy,
tabiatshunoslik   atamalarini   o‘zlashtirishga   yordam   beradi,   ularning   mantiqiy
tafakkurini va nutqini o‘stiradi. Dostonni o`qitish metodikasi O‘zbek xalqi og‘zaki
ijodi   juda   uzoq   tarixga   ega.   Og‘zaki   ijodning   qadimdan   shakllangan   janri
dostondir.   U   eng   murakkab,   yirik   va   keng   tarqalgan   shakllardan   hisoblanadi.
«Doston»   so‘zi   «qissa»,   «hikoya»,   «ta’rif»,   «maqtov»,   «shon-shuhrat»,
«sarguzasht» ma’nolarida ishlatiladi. Adabiy atama sifatida yirik hajmli, liro-epik
asarlarni   anglatadi.   Dastlab   xalq   og‘zaki   ijodida   shakllangan   bu   janr   keyinchalik
yozma   adabiyotda   ham   salmoqli   o‘rin   tutgan.   Xalq   dostonlari   maxsus   ijrochilar
tomonidan kuylangan. Ular hozir ham baxshi, oqin, shoir nomlari bilan ataladi. 
Xalq   dostonlarining   matni   nazmiy   va   nasriy   parchalardan   iborat   bo‘lib,
mavzusiga ko‘ra xilma-xildir. Xalq dostonlari quyidagi turlarga bo‘linadi: 
1. Qahramonlik dostonlari; 
2. Jangnoma dostonlar; 
3. Ishqiy-romantik dostonlar; 
4. Tarixiy dostonlar; 
5. Kitobiy dostonlar. 
Xalqning   qahramonona   kurashlari   qahramonlik   dostonlarining   paydo
bo‘lishiga   sabab   bo‘lgan.   «Alpomish»,   «YOdgor»   kabi   xalq   qahramonlik
dostonlarida fantaziya va romantik tasvirning kuchli bo‘lishiga qaramay, ularning
asosini   xalq   hayoti   va   kurashi,   uning   orzu-armonlari   tashkil   etadi.   Xalqqa   xos
insonparvarlik,   vatanparvarlik,   qahramonlik,   mardlik,   mehnatsevarlik,   do‘stlik   va
sadoqat   kabi   oliyjanob   fazilatlar   xalq   dostonlaridagi   qahramonlar   obrazida
18 mujassamlashgan. Boshlang‘ich sinf o‘qish darsliklarida doston janriga kam o‘rin
berilgan.   3-   sinf   «O‘qish   kitobi»   da   «Alpomish»,   «Rustamxon»   dostonlaridan
parchalar   berilgan   bo‘lsa,   4-sinfda   M.   S h ayxzodaning   «Toshkentnoma»   dostoni
keltirilgan.   3-sinfda   o‘quvchilarga   doston   haqida   beriladigan   ma’lumot
«Rustamxon»   dostoniga   bog‘liq   holda   bayon   etiladi.   Darsda   o‘qituvchi   doston
haqida   quyidagi   ma’lumotlarni   beradi:   «Doston   ham   xalq   og‘zaki   ijodining   bir
turidir.   Dostonda   xalq   hayoti,   kurashi   va   orzu-umidlari   aks   etadi.   O‘zbek   xalq
dostonlarida   voqea-hodisalar   she’riy   va   nasriy   yo‘l   bilan   ifoda   qilinadi,
qahramonlarning   xususiyatlari,   xulqatvori,   ichki   kechinmalari   va   harakati   ba’zan
baxshi nutqida, ba’zan dostonda qatnashuvchilar nutqida aks etadi. 
Dostonlarda   voqealar   ma’lum   tartibda   beriladi:   avval   qahramonlarning
yoshlik   chog‘lari,   xulq-atvori,   keyin   voqealar   hikoya   qilinadi».   Boshlang‘ich
sinflarda dostonlardan berilgan parchalarda, asosan, qahramonlarning bolalik davri
aks etgan epizodlar keltiriladi. Bunda bolalarni qahramonlikka, Vatanga sadoqatli
bo‘lishga   chorlovchi   voqealar   tasvirlanadi.   3-sinf   darsligidan   o‘rin   olgan
«Rustamxon», «Alpomish» dostonlari xalq og‘zaki ijodi mahsuli bo‘lganligi uchun
muallif   haqida   ma’lumot   berilmaydi.   Faqat   bu   dostonlar   o‘rganiladigan   darslarda
dostonni   qo‘shiq   qilib   aytadigan   baxshilar   haqida   ma’lumot   berish   mumkin.
Qahramonlik   dostonlari   tahlilida   voqealar   rivojiga,   qahramonlar   hayotiga   alohida
e’tibor qaratiladi. 
Dostondagi   mubolag‘a,   favqulodda   yuz   beradigan   vaziyatlar   aniqlanadi,
doston   qahramonlariga   tavsif   berish   va   tarbiyaviy   xulosa   chiqarishda
o‘quvchilarning   mustaqil   mulohaza   yuritishlari   uchun   sharoit   yaratiladi.   4-sinfda
yozuvchi   Maqsud   SHayxzoda   tomonidan   yaratilgan   «Toshkentnoma»   nomli
dostoni o‘rganiladi. Bu dostonni quyidagi tartibda o‘rganish mumkin: 
1. 3-sinfda doston haqida olingan bilimlar esga olinadi va to‘ldiriladi. 
2.   Dostonni   o‘qishdan   oldin   uning   muallifi   -   Maqsud   SHayxzoda   haqida
ma’lumot beriladi. 
3. O‘qituvchi dostonni ifodali o‘qib beradi. 
19 4.   Doston   yuzasidan   dastlabki   suhbat   o‘tkaziladi.   Suhbatda   o‘quvchilarga
quyidagi   savollar   bilan   murojaat   qilinadi:   «Doston   qaysi   shahar   haqida   ekan?»,
«Dostonni o‘qish orqali Toshkent shahri haqida yana nimalarni bilib oldingiz?» va
hok. 
5. Doston qismlarga bo‘linib, o‘quvchilarga o‘qitiladi. 
6.   Doston   mazmuni   to‘liq   qayta   hikoya   qildiriladi.   Bunda   bir   o‘quvchi
mazmunni   gapirib   berishi   yoki   bir   necha   o‘quvchi   ketma-ket   davom   ettirishi
mumkin. 
7.   Doston   matni   ustida   ishlashda   dostondagi   badiiy   vositalarga   e’tibor
qaratiladi,   asar   mazmuni   yuzasidan   savol-topshiriqlar   tuzish,   dostonning   ba’zi
epizodlariga   rasmlar   chizdirish,   dostonga   reja   tuzish   kabi   ish   turlaridan
foydalaniladi. 
8. Umumlashtiruvchi suhbat o‘tkaziladi. Bunda «Toshkentda uch fasl yoz»,
«Osiyoning   qo‘ynida   yashil   shahar   bor»   kabi   gaplarni   o‘quvchilar   qanday
tushunganliklari so‘raladi. 
Yuqoridagilarni   hisobga   olib,   dostonni   o‘rganish   darsining   qurilishi
quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
1.   Tayyorgarlik   ishlari   (bunda   doston   xususiyatlari   va   qaysi   sinfda
o‘qitilishiga mos ravishda ish turlari tanlanadi); 
2. Dostonni o‘quvchi ifodali o‘qishi yoki baxshi aytganini eshittirish; 
3. Dostonni qismlarga bo‘lib o‘qish; 
4. Doston mazmunini tahlil qilish; 
5.   Dostonda   o‘quvchilar   tushunishi   qiyin   bo‘lgan   so‘z   va   so‘z
birikmalarining ma’nosi ustida ishlash; 
6. Dostondagi badiiy san’atlar ustida ishlash; 
7. Dostonni qismlarga bo‘lish va reja tuzish; 
8. Dostonni to‘liq qayta hikoyalash;
9. Umumlashtiruvchi suhbat. 
Maqolni   o`qitish   metodikasi .   Maqol   -   turmush   tajribalari   zaminida
tug‘ilgan va xalq donoligini ifodalagan qisqa, ko‘pincha she’riy shakldagi hikmatli
20 so‘zlar, chuqur ma’noli iboralardir. Maqol xilma-xil mavzularda bo‘lib, hayotning
turli masalalarini qamrab oladi. Ko‘pincha maqol o‘git, nasihat xarakterida bo‘ladi:
“Er   haydasang   -   kuz   hayda,   Kuz   haydamasang   yuz   hayda”,   “Hunari   yo‘q
kishining, mazasi yo‘q ishining” kabi. Maqol xalq og‘zaki ijodining juda qadimiy
shakllaridan biri bo‘lib, unda xilma-xil badiiy ifoda vositalari - ohangdor tovushlar
takrori bo‘ladi. 
Katta hayotiy va ijodiy tajribaga ega bo‘lgan ajoyib so‘z ustalarining o‘lmas
satr va hikmatli so‘zlari ham ko‘pincha, xalq maqollariga o‘xshab ketadi. Masalan,
A.   Navoiyning   “Mahbub   ul-qulub”da   aytgan   bir   qancha   hikmatli   so‘zlari   shular
jumlasidandir:   “Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur,   qatra-qatra   yig‘ilib   daryo   bo‘lur”,
“Tilga ixtiyorsiz - elga e’tiborsiz” va boshq. 
Maqollarni   o‘rgatish   o‘qituvchidan   katta   tayyorgarlikni   talab   etadi.   Har   bir
darsga   tayyorlanayotganda   asar   mazmuniga   va   unda   ilgari   surilgan   g‘oyaga   mos
maqol   ustida   qanday   mashq   uyushtirishni   rejalashtirib   olish   lozim.   Iloji   boricha
ularni   dars   rejasiga   kiritish,   izohli   lug‘atlar   (Masalan:   S h .   Shomaqsudov,   Sh.
Shorahmedovning «Hikmatnoma» (o‘zbek maqollarining izohli lug‘ati), Toshkent,
1990) dan uning ma’nosini oson izohlaydigan, sodda til bilan tushuntirish mumkin
bo‘lgan shakllarini bilib olish zarur. Buning uchun o‘qituvchi “Maqollar to‘plami”
va   ularning   izohiga   oid   adabiyotlarga   ega   bo‘lishi   kerak.   Boshlang‘ich   sinflarda
matn ostida berilgan maqollarni o‘qish va o‘rganish, tahlil qilish asar o‘qib, tahlil
qilinib   bo‘lingach,   amalga   oshirilishi   kerak.   Aks   holda   asar   mazmuni   va   unda
yozuvchi   aytmoqchi   bo‘lgan   g‘oyani   tushunmay   turib,   maqolning   ma’nosini
izohlash qiyin bo‘ladi. 
Mualliflar   ham   maqol   ma’nosini   asar   voqealari   bilan   izohlamoqchi
bo‘ladilar. 1-2-sinflarda maqolni ifodali o‘qish va yod olishga ahamiyat beriladi. 1-
sinf   darsligida   bo‘lim   yuzasidan   berilgan   savol   topshiriqlarda   ham   maqollarni
o‘rganishga katta e’tibor berilgan. Masalan, “Xalq o‘giti - baxt kaliti” bo‘limidagi
savol-topshiriqlarda   “Rostgo‘ylik   haqidagi   maqollardan   ayting”,   “Odob   insonga
husn” bo‘limida ““Qanoatda - barakat” maqolining ma’nosini tushuntirib bering”,
“Ko‘klam   -   yashnadi   olam”   bo‘limidan   so‘ng   “Bilim   olish   haqidagi   maqollarni
21 ayting”   kabi   vazifalar   berilgan.   Har   bir   bo‘lim   yuzasidan   berilgan   vazifalarda   u
yoki   bu   maqolni   o‘rganish   ko‘zda   tutilgan.   1-2-sinfda   maqolning   mazmunini
o‘rganish   va   yod   olishdan   tashqari,   uning   matnidagi   izohtalab   so‘zlar,   birikmalar
ustida   lug‘at   ishi   o‘tkazish,   badiiy   til   vositalari,   ko‘chma   ma’noli,   qarama-qarshi
ma’no   bildiruvchi,   maqolda   takrorlanib  kelayotgan   so‘zlar   ma’nosi   yuzasidan   ish
olib borish talab etiladi. 
Masalan,  1-sinf   «O‘qish   kitobi»  da  “Ona  yurting  -  oltin  beshiging”   maqoli
berilgan.   Mana   shu   maqol   matni   ustida   ishlaganda,   ““Yurt”   so‘zini   qaysi   so‘zlar
bilan   almashtirish   mumkin?”,   “Maqolda   ona   yurt   nimaga   tenglashtirilayapti?”,
“Beshik oltin bo‘ladimi?” kabi savollar berish yo‘li bilan o‘quvchilarning lug‘atini
boyitish,   bog‘lanishli   nutqini   o‘stirish   ustida   ishlanadi.   Bundan   tashqari,   “Eling
senga   cho‘zsa   qo‘l,   Unga   doim   sodiq   bo‘l”   maqolining   ma’nosini   tushuntirishda
shu   bo‘limdagi   asarlardan,   bolalar   uchun   davlatimiz   tomonidan   yaratib   berilgan
sharoitlardan misollar keltirish lozim. 
Masalan,   “”Jar”   sport   kompleksi   sizning   sog‘lom   o‘sishingiz   uchun
yaratildi.   Maktabda   bepul   bilim   olyapsiz.   S h unga   javoban   siz   nima   qilishingiz
kerak?”  kabi. SHu  maqolning  badiiy til   vositasi  ustida  ishlashda   ““Qo‘l  cho‘zsa”
deganda   nimani   tushundingiz?”   kabi   savollar   bilan   o‘quvchilarga   murojaat   qilish
va  uning   qanday   ma’noda   kelayotganini   aytib  o‘tish   foydadan   xoli   bo‘lmaydi.  2-
sinfda   “Ish   ishtaha   ochar”   matnidan   keyin:   “Ish   ishtaha   ochar,   Dangasa   ishdan
qochar”,   “Kuch   birlikda”   matniga   “Birlashgan   o‘zar,   Birlashmagan   to‘zar”
maqollari keltirilgan. Bu maqollar ustida ishlaganda ham darslikdagi matn o‘rganib
bo‘lingach,   asarning   g‘oyasini   ochishda   va   xulosa   tarzida   maqol   mazmuni
ochiladi.   Maqol   tili   ustida   1-sinfda   uyushtirilgan   ishlar   2-sinfda   ham   davom
ettiriladi.   Maqol   ustida   ishlash   orqali   o‘quvchilar   uning   yaratilishi   haqida,   uning
oddiy   gapdan   farqini   bilib   oladilar.   1-sinfda   maqollarni   to‘g‘ri   o‘qish   va   yod
olishga   e’tibor   ko‘proq   qaratiladi,   2-sinfda   esa   o‘quvchilardan   matn   mazmuniga
mos   maqollar   aytishni   talab   qilish   mumkin.   3-4-sinflarda   maqollar   maxsus
darslarda va badiiy asarni o‘rganish jarayonida ham muntazam o‘rganib boriladi. 
22 Bu   sinflarda   maqollarni   o‘rganishdan   ko‘zlangan   maqsad   o‘quvchilar
dunyoqarashini   shakllantirish,   to‘g‘ri   va   ongli   o‘qish   malakalarini
takomillashtirish, maqoldagi har bir so‘zning va yaxlit maqolning ma’nosini to‘liq
idrok   etishga   erishishdir.   O‘quvchilar   o‘qilgan   matn   ichidan   maqollarni,   hikmatli
so‘zlarni o‘zi mustaqil topa olish ko‘nikmasini egallashi, ular yordamida o‘qilgan
asarlar   yuzasidan   to‘g‘ri   hukm   chiqarishga   o‘rganishlari   zarur.   3-4-sinflarning
«O‘qish   kitobi»   da   «Xalq   og‘zaki   ijodi»   bo‘limi   tarkibida   «Maqollar»   mavzusi
alohida   olingan.   Bu   mavzuni   o‘rganishda   maqolning   kelib   chiqishi,   yaratilishi
haqida   dastlabki   elementar   ma’lumotlar   beriladi.   Bunda   maqollar   xalqning   uzoq
yillik hayotiy tajribasi  asosida  vujudga kelganligi, tarbiya  vositasi  sifatida har  bir
xalqning   milliy   ma’naviyatining   shakllanishida   muhim   vosita   bo‘lishi   haqida
dastlabki   tushunchalar   beriladi.   Maqollar   mavzular   bo‘yicha  guruhlab   o‘rgatiladi.
Masalan,   4-sinf   «O‘qish   kitobi»   da   maqollar   «Ona   yurting-oltin   beshiging»,
«Eldan   ayrilguncha,   jondan   ayril»,   «Mehnat-baxt   keltirar»,   «Odobing-zebu
ziynating»,   «Olim   bo‘lsang,   olam   seniki»,   «Ko‘ngil   ko‘ngildan   suv   ichar»   kabi
mavzular asosida birlashtirilib berilgan. 
O‘quvchilarga   maqollarni   mavzu   bo‘yicha   guruhlab   o‘rgatishda   o‘qish
mavzulariga   asoslaniladi.   Bunda   maqol   mazmuniga   mos   asarlar   nomini   keltirish,
uning   mazmun-g‘oyasini   maqol   bilan   bog‘lash   kerak.   Bu   jarayonda
o‘quvchilarning   hayotiy   tajribalari   asosida   misollar   keltirish   bilan   maqollarni
izohlash   yoki   o‘quvchilarga   maqol   g‘oyasiga   mos   bironta   hikoya   tuzish   mustaqil
ish sifatida berilishi ham mumkin. 3-4-sinflarda maqol janri bo‘yicha tahliliy ishlar
o‘quv yili  davomida izchil  uyushtirilib boriladi,  ya’ni  «Asar  g‘oyasiga  oid maqol
ayting»,   «Maqollar   asosida   krossvord   tuzing,   rebus   yarating»   kabi   topshiriqlar
beriladi,   «Maqollar   aytish   musobaqasi»,   «Maqollar   mushoirasi»   kabilar   tashkil
qilinadi.   Maqollarni   o‘rganishda   ko‘rgazmalilik,   nazariyaning   amaliyot   bilan
bog‘liqligi, ta’lim-tarbiyaning birligi tamoyillariga amal qilinadi. 
4-sinf yakunida maqol janrini o‘rganish yuzasidan umumlashtiruvchi darsni
tashkil   qilish   zarur.   Bunda   o‘quvchilarga   yod   olingan   maqollar   mavzusiga   qarab
23 guruhlash   ustida   ish   olib   boriladi.   Yuqoridagilarni   hisobga   olganda,   maqolni
o‘rganishda quyidagi ish turlaridan foydalaniladi: 
1. Maqolni o‘qib, uning mazmuni ustida ishlash; 
2. Maqoldagi so‘zlarning ma’nosini izohlash; 
3. Badiiy til vositalari ustida ishlash; 
4. Maqolni yod oldirish; 
5. Maqol matnidagi qarama-qarshi ma’noli va ma’nodosh so‘zlarni aniqlash
va ularning maqolda ifoda etilgan g‘oya bilan aloqasini ochish; 
6. Matn mazmuni va g‘oyasiga mos maqol toptirish; 
7. Maqollarni mavzular bo‘yicha guruhlash. 
2.2. Topishmoq va tez aytish janridagi asarni o‘qitish metodikasi.
Topishmoqni  o‘qitish metodikasi .   Topishmoqlar narsa yoki  hodisalarning
ataylab yashirilgan belgisi, shakli, xatti-harakati, holati va vazifasini boshqa narsa
yoki   hodisalarga   qiyoslash   asosida   topishga   asoslangan   she’riy   yoki   nasriy
tuzilishdagi   savol   va   topshiriqlardir.   Topishmoqlar   xalq   turmushi   bilan
chambarchas   bog‘liq   holda   yaratiladi.   Ularning   zaminida   kishilarning   qadimiy
e’tiqod   va   tasavvurlari,   olamni   bilish   va   idrok   etishga   bo‘lgan   intilishlari   yotadi.
Topishmoqda   yashirilgan   narsalar   uning   javobi   hisoblanadi.   Topishmoqning
javobini   topish   uchun   topishmoq   matnini   yaxshilab   o‘qish,   nimaga   ishora
qilinayotganligini   fahmlash,   topishmoqning   asosiy   xususiyat   va   belgilari   aynan
nimaga   qaratilganligini   taxmin   qilish   bilan   ham   topishga   harakat   qilish   kerak.
Topishmoq o‘quvchilarni topqirlik va hozirjavoblikka o‘rgatadi. 
S h u   sababli   xalq   og‘zaki   ijodining   bu   janridan   darsliklarda   ham   keng
qo‘llanilgan. 1- 2-sinf «O‘qish kitobi» da topishmoqlar ko‘proq har bir matn ostida
keltirilgan.   Bundan   ko‘zlangan   maqsad   matn   mazmunini   topishmoqlar   asosida
ham o‘zlashtirilishiga erishishdir. Masalan, 1-sinf «O‘qish kitobi» da «Kitobga 158
mehr»   matni   ostida   «Qat-qat   qatlama,   Aqling   bo‘lsa   tashlama»   topishmog‘i
keltirilgan   va   mavzuga   juda   mos   tanlangan.   Topishmoqlar   bunday   shaklda
berilganda ularning javobi oson topiladi. 
24 1-4-sinf   o‘qish   darsliklarida   «Topishmoqlar»   mavzusi   ostida   har   xil
topishmoqlar   ham   berilgan   bo‘lib,   ular   o‘quvchilarning   topqirligini   yanada
oshiradi,   tafakkurini   o‘stiradi.   Darsliklarda   topishmoq   javoblari   ostiga   yozib
qo‘yilgan   yoki   rasmlar   orqali   berilgan.   3-4-   sinflarga   o‘tgach   esa   javoblar   qayd
etilmagan.   Buning   sababi   shuki,   bu   davrga   kelib   o‘quvchilar   topishmoqlar   ustida
ishlash ko‘nikmalarini hosil qilgan bo‘ladi. 
Topishmoqlar   bolalar   shoirlari   tomonidan   ham   yaratilib   kelinmoqda.
Bunday topishmoqlar  sho‘x, qiziqarli  bo‘ladi.  Masalan,  4-sinf  «O‘qish  kitobi» da
«quvnoq   topishmoqlar»   (A.   Akbar),   «Buni   toping,   qizlarim»   (G‘.   G‘ulom)   kabi
topishmoqlar   keltirilgan.   Latifa   xalq   og‘zaki   ijodining   eng   ommaviy   janrlaridan
biri bo‘lib, nozik, mayin kinoya, qochiriqlar ishtirok etuvchi kulguli, kichik hajmli
hikoyadir. Xalq o‘rtasida «afandi» deb ham yuritiladi. Latifalar yagona qahramon
(Nasriddin   Afandi)   bilan   bog‘liq   holda   yaratiladi,   ixcham   syujetga   ega   bo‘ladi.
Latifalarning   eng   muhim   xususiyatlaridan   biri   uning   hamma   vaqt   hayot   bilan
hamnafas,   hamqadam   borishidir.   Latifa   matni   ustida   ishlashda   ham   hikoya   matni
ustida   ishlashda   qo‘llangan   usullardan   foydalanish   mumkin.   Lekin   bunda   latifa
janrining   o‘ziga   xos   jihatlariga   ham   ahamiyat   qaratish   lozim.   1-sinf   darsligida
«Uyqum   qochib   ketdi»,   «Tuya   eshikdan   sig‘maydi»   kabi   latifalar   keltirilgan
bo‘lsa,   3-sinfda   «Latifalar»   mavzusi   ostida   bir   necha   latifalar   berilgan.   Latifalar
ustida   ishlaganda   ularda   tanqid   qilingan   illatlar   haqida   alohida   to‘xtalib   o‘tish,
o‘quvchilarga yaxshi fazilatli bo‘lish kerakligini uqtirib o‘tish kerak. 
Umuman olganda, latifalar orqali ham o‘quvchilarni tarbiyalab borish lozim.
Tez   aytishlar   ma’lum   so‘zni,   so‘z   birikmasini   yoki   tovushni   to‘g‘ri   talaffuz
qilishga,   uni   boshqa   tovushlardan   farqlashga   o‘rgatadigan,   xotirani
mustahkamlaydigan va nutqni o‘stiradigan janr hisoblanadi. S h u sababli 1- sinfda
ko‘pgina   tez   aytishlar   keltirilgan.   Misol   uchun   «Botir   botmas   botqoqqa»,   «Qobil
qozonda qovurdoq qovurdi», «Bahodir bayroqni Botirga berdimi, Botir Bahodirga
bayroqni  berdimi?», «Olim  oldidagi  oltita olmani  oldi» va  boshqa. Shuni  alohida
ta’kidlab   o‘tish   kerakki,   boshlang‘ich   sinf   darsliklariga   o‘quvchilar   yoshiga   mos,
mavzular   bo‘yicha   tanlab   olingan,   ko‘proq   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
25 topishmoq,   latifa   va   tez   aytishlar   tanlab   kiritilishi   maqsadga   muvofiqdir.
Topishmoq, latifa va tez aytishlarni o‘rganish boshlang‘ich sinflarda dastlab har bir
darsda   amalga   oshirilib   boriladi.   Alohida   dars   sifatida   o‘rganishda   esa
o‘qituvchilar turli usullardan foydalanishlari mumkin.
Xulosa
Ushbu kurs ishida har xil janrlardagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga
xos xususiyatlari chuqur tahlil qilindi. Turli janrlar — badiiy, ilmiy, publitsistik va
boshqa   asarlar   —   o‘quvchilarning   fikr   yuritish,   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Adabiyotning   turli   janrlari   orqali   ta’lim
jarayonida o‘quvchilarni keng qamrovli fikr yuritishga, mustaqil tahlil qilishga va
o‘z his-tuyg‘ularini ifoda etishga rag‘batlantirish mumkin.
Kurs   ishida,   har   xil   janrlardagi   asarlarni   o‘qitish   metodikasi   pedagogik
yondashuvlar   va   usullarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘qitishda   interaktiv   metodlarni,
kreativ yondashuvlarni va talabalarning shaxsiy tajribalarini hisobga olish zarurligi
ta’kidlandi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarga   adabiy   asarlarni   chuqur   tushunish,   tahlil
qilish va o‘z fikrlarini ifodalashda yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   har   xil   janrlardagi   asarlarni   o‘qitish   metodikasining
o‘ziga   xos   xususiyatlari,   ta’lim   jarayonida   nafaqat   bilimlarni   o‘zlashtirish,   balki
shaxsiy rivojlanishni ham ta’minlashga xizmat qiladi. Ushbu ish natijalari kelgusi
tadqiqotlar   va   amaliyotlarda   qo‘llanilishi,   o‘qituvchilar   va   ta’lim   muassasalari
uchun   foydali   tavsiyalar   berishi   kutilmoqda.   Adabiyot   ta’limida   innovatsiyalarni
amalga oshirish orqali o‘quvchilarni zamonaviy jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat
yuritishga tayyorlash mumkin.
26 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. G`offorovaT,   G`ulomova   X,   Eshturdiyeva   G   “1-sinfda   savod   darslari”
Toshkent “O‘qituvchi” 1996   yil,   86   bet
2. N.T.Sabirova.   Interaktiv   metodlar   bilan   o‘quvchilarni   boshqaramiz.   -   Qori
Niyoziy nomidagi O‘zPFITI aspiranti.  Maktab va hayot jurnali 2008 yil 5-   son 46b
betlar
3. Abdullayeva  Q., Rahmonbekova S. Ona tili darslari (qo‘llanma).-   Toshkent,
1999.86b
4. Abdurahmonov   G`.   O‘zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent,   1996.
5. Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O‘zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –
Toshkent,   2002. 228   b.
6. Qosimova   K.   va   boshqalar.   Ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   Boshlang`ich
ta`lim   fakultetlari   uchun   darslik.-   Toshkent: Noshir,   2009.   347   b.
7. Qosimova   K.,   Ne`matova   A.   1-sinfda   ona   tili   darslari.   –   Toshkent,
2004.126
8. Qudratov O., G’aniyev T. Hayotiy faoliyat xavfsizligi.
–T.:   Aloqachi,2004.-3-b.
9. Omonov   N.,   Xo‘jayev   N.   va   boshqalar.   Pedagogik   texnologiyalar   va
pedagogik mahorat.   –   Toshkent,   2009.   286   b
10. Safarova   R.,   G`ulomov   M.   va   boshqalar.   Savod   o‘rgatish   darslari.-
27 Toshkent,   2003.86b
11. Tursunov   M.   va   boshqalar.   Hozirgi   o‘zbek adabiy   tili.   –   Toshkent,
1992.246b
12. To‘xliyev   B.   va   boshqalar.   O‘zbek   tili   o‘qitish   metodikasi.   –   Toshkent,
2006.   218   b
13. Xudoyberganova   M.,   Fuzailov   S.,Muxtorova   M.   3-sinfda   ona   tili
darslari.   – Toshkent,   2008.196 b.
28

MUNDARIJA:

Kirish....................................................................................................................4
I-BOB. Har xil janrlardagi asarlarini oʻqitish metodikasining oʻziga xos xususiyatlari 
   1.1. Ertak va hikoya janridagi asarlarni o‘qish metodikasi.……...................5
  1.2. She’r va masal janridagi asarlarni o‘qish metodikasi…...…......…….....10
II-BOB. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi 
2.1. Doston va maqol janridagi asarlarni o‘qish metodikasi…..……………..16
2.2. Topishmoq va tez aytish janridagi asarni o‘qitish metodikasi…………24
Xulosa…….………...…………………………………………………………...26
Foydalanilgan adabiyotlar..................................................................................27