Harakat xavfsizligini boshqarish

Harakat xavfsizligini boshqarish.
Reja:
1. Harakat xavfsizligiga tahsir etuvchi asosiy faktorlar 
2. Harakat xavfsizligi turlari. 
3. Avtomobil harakat xavfsizligining ekspluatatsion xususiyatlarga 
bog’liqligi. 
4. Ekspluatatsiyada uchraydigan faktorlarning avtomobil harakat 
xavfsizligiga tahsiri .  Harakat xavfsizligiga tahsir etuvchi asosiy faktorlar
Avtomobilg’   konstro’qtsiyasining   yaxshilanishi,   uning   o’rta   va   maksimal
tezliklarining   oshishi,   yo’l   harakatidagi   intensivlik   hamda   avtomobillar   sonining
oshishi harakat xavfsizligiga katta ehtibor berishpi talab qiladi.                              
Harakat xavfsizligiga rioya kilmaslik yo’l-transport xodisalariga sabab bo’ladi. 
yo’l-transport xodisalariga quyidagilar kiradi: transport vositalariping bir-biri bilan
to’qnashishi; agdarilishi; tusiklar va yo’lovchilar bilan to’qnashishi. 
Transport   vositalarining   to’qnashishi   deb,   bir   avtomobilning   harakatdagi
yoki vaqtincha tuxtagan boshqa transport bilan to’qnashishiga aytiladi. 
Transport   vositalarining   agdarilishi   deb,   transportning   uz   turgunligini
yo’qotib yoxud ikkita avtomobilning to’qnashishi natijasida agdarilishiga aytiladi. 
Transport   vositalarining   tusiklar   bilan   to’qnashishi   deb,   transportning
kuzgalmas   jism   (kuprik   ustuni,   simyogoch,   daraxt   va   x.k.)   yoki   tuxtab   turgan
avtomobilg’ bilan to’qnashishiga aytiladi. 
Transportning   yo’lovchilar   bilan   to’qnashishi   deb,   transportning
yo’lovchini   urib   ketishi   yoki   yo’lovchining   harakatdagi   mashinaga   urilishiga
aytiladi.   Yuqoridagi   yo’l-transport   xodisalarining   sodir   bulish   sabablari   quyidagi
gruppalarga bo’linadi: 
a) xaydovchilar tomonidan harakat koidalarining buzilishi; 
b) xaydovchilar malakasinnig pastligi; 
v)   transport  vositasining  texnikavby  buzo’qligi;   yukning noto’g’ri  joylashishi
va   x.k. 
  g)   harakatda   katnashuvchi   boshqa   ishtirokchilarnnng   (velosipedchilar,
yo’lovchilar 
va x.k.) yo’l koidalarini buzishi; 
d) yo’l sharoitining yomonligi   va harakatyi tashkil etishdagi kamchiliklar. 
Harakat xavfsizligi turlari.
 Harakat xavfsizligi deb, avtomobilning xaydovchi ishtirokida yuk va passajirlarni
yo’l-transport  xodisalarisiz tashishiga  aytiladi. Harakat  xavfsizligi  aktiv va passiv bo’lishi   mumkin.   Aktiv   xavfsizlik—harakatdagi   avtomobilg’   avariyasining   oldini
olish uchun xizmat qiladi.  U quyidagi usullar bilan amalga oshiriladi: 
a) effektiv tormozlanish; 
b) maksimal tezlik bilan harakatlanish davrida yo’ldan toymaslik; 
v) avtomobilning burilish davridagi turgunligi; 
g) ishonchli ogoxlantiruvchi, tovush va yoruglik signallari; 
d) xaydovchi utirgan joydan yo’lning tula ko’rnishi; 
e) uzok yo’l yurilganda charchamaslik uchun tadbirlar kurish; 
Passiv xavfsizlik — sodir bo’lgan avariya natijalarini yumshatish uchun zarur.
U   avtomobilg’   konstro’qtsiyasini   yaxshilovchi   tadbirlar   yordamida   amalga
oshiriladi.   Ular   quyidagilar:   xavfsiz   rulg’   kolonkasi;   kuzovning   chikib   turuvchi
utkir  qismlarini kamaytirish; avariya vaqtida xavfsiz deformatsiyalanuvchi benzin
baki va x.k. 
Demak, aktiv xavfsizlik asosan avtomobilning ekspluatatskon xususiyatlariga,
passiv   xavfsizlik   esa   avtomobilg’   konstro’qtsiyasiga   bog’liq.   Yo’l-transport
xodisalarini   analiz   qilish   shuni   ko’rsatadiki   avtomobilni   avariyaga   olib   keluvchi
asosiy sabablardan biri tormozlash sistemasining noto’g’ri ishlashidir. Agar tormoz
effektiv   -   ishlamasa   tormoz   yo’li   uzayib   ketib   avtomobilning   tusik   yoki   odamni
urib ketish xavfi ortadi. 
Agar   tormoz   barabani   va   kolochkasi   jipslashib   qolsa,   avtomobilg’   turgunligini
yo’qotadi, bu esa   uz navbatida avariyaga sabab bo’lishi mumkin, 
Avtomobil harakat xavfsizligining ekspluatatsion xususiyatlarga bog’liqligi.
Harakat   xavfsizligi   avtomobilning   turgunligi,   boshqariluvchanligi,   kichik
maydonda   aylana   olishi   kabi   ekspluatatsion   xususiyatlariga   bog’liq,   Mahlumki,
boshqariluvchi   g’ildiraklar   yo’ldagi   tasodifiy   turtqilar   tahsirida,   xatto   to’g’ri chiziqli   harakati   davrida   ham   neytral   xolatini   yo’qotadi.   Boshqariluvchi
g’ildiraklari   barkaror   bulmagan   avtomobilg’   turgun   harakat   qila   olmaydi.   U   uz
yo’nalishini   o’zgartiraveradi   va   xaydovchi   tuxtovsiz   rulg’   chambaragini   burishga
majbur   bo’ladi.   Agar   g’ildiraklar   barkaror   bulmasa,   xaydovchining   ishi
qiyinlashadi,   avtomobilning   yonga   surilish   xavfi   tugiladi,   bu   esa   uz   navbatida
uning   turgunlngini   yomonlashtiradi,   shinasining   va   rulg’   mexanizmi   detallariniig
yeyilishini   oshiradi.   Boshqariluvchi   g’ildiraklarning   barkarorligi   avtomobilni
burish   davrida   ham   zarur.   Burilish   tugashi   bilan   g’ildiraklarning   boshlangich
vaziyatga   kaytishi   xaydovchi   ishini   yengillashtiradi   va   avtomobilning   tusik   bilan
uchrashish   extimolligi   kamayadi.   Boshqariluvchanlikning   yaxshi   bo’lishi
g’ildiraklarning muvozanatlanganligiga ham kup jixatdan bogrlik.  
Agar   avtomobilg’   katta   tezlik   bilan   harakatlanayotgan   bo’lsa,   g’ildirak
lapanglab aylanadi va avtomobilni boshqarish qiyinlashadi. 
Yo’l-transport   xodisalarining   15%   ga   yakini   avtomobilning   agdarilishi   bilan
bog’liq.   Rulg’   chambaragini   tez   burish,   kuzovda   yukning   noto’g’ri   joylashishi,
g’ildiraklarning   sirpanchik   joyga   tushib   kolishi   va   x.   k.   avtomobilning
agdarilishiga sabab bo’ladi. 
G’ildirakning yo’l bilan tishlashish kuchining kamayishi avtomobilning yonga
surilishiga   sabab   bo’ladi.   Ayniksa,   ketingi   g’ildiraklarning   yonga   surilishi   xavfli.
Bu   vaqtda   avtomobilni   tormozlash   yoki   tezligini   oshirish   mumkin   emas   chunki
uning yonga surilishi ortib, agdarilishi mumkin. 
Ekspluatatsiyada   uchraydigan   kupgina   faktorlar   avtomobilg’   harakat
xavfsizligiga   uning   u   yoki   bu   ekspluatatsion   xususiyatlari   orqali   tahsir   etadi.
Avvalo,   xaydovchi   transport   harakati   vaqtida   .   unga   tahsir   etuvchi   kuchlarni
ularning   burilish   va   tormozlash   paytida   kimmat   hamda   yo’nalishi   o’zgarishini bilish   kerak.   Agar   bu   kuchlar   xisobga   olinmasa   va   burilish   katta   tezlik   bilan
bajarilsa, avtomobilg’ yoniga agdarilishi mumkin. 
Avtomobilg’ og’irlik markazining baland bo’lishi harakat xavfsizligiga salbiy
tahsir   ko’rsatadi.   Agar   yuk   avtomobiliga   katta   o’lchamli   yuk  ortilsa,   avtomobilg’
og’irlik  markazining   balandligi   kattalashadi,   bu   esa   avtomobilni   yonga   agdarilish
xavfini oshiradi. 
Avtomobilg’  g’ildiraklarining yo’l  bilan tishlashish  koeffitsienti  ham  harakat
xavfsizligiga   tahsir   etadi.   Tishlashish   koeffitsientining   qiymati,   shina
protektorining   qanchalik   yeyilganligiga   bog’liq.   Agar   protektor   ortiqcha   yeyilgai
bo’lsa   (ayniksa,   xul   yo’lda).   Tishlashish   koeffitsienti   kamayadi   va   avtomobilg’
yonga   sirpanib   uning   turgunligi   yo’qoladi.   Avtomobilning   turgunmas   harakati
yo’ldagi transportning harakat xavfsizligini buzadi. 
Avtomobilg’   tormozlash   sistemasining   texnikaviy   xolati,   uning   to’g’ri
sozlanishi   va   foydalanilishi   harakat   xavfsizligini   tahminlovchi   asosiy   faktor
xisoblanadi.   Yo’lga   chiqishdan   avval   xaydovchi   har   bir   g’ildirakning   bir   xilda
sozlanganligini,   tormoz   sistemasining   aniq   ishlashini   tekshirishi   zarur.
G’ildiraklarda tormozlash mexanizmining bir xilda sozlanmaganligi paydo bo’lgan
tormozlash   kuchlaririning   har   xilligiga   olib   keladi.   Bunda   avtomobilg’
tormozlansa,   yonga   sirpanib,   turgunligini   yo’qotadi.   Bahzan   pnevmatik   yeki
gidravlik   yuritmali   tormoz   sistemasida   shlangning   noto’g’ri   o’rnatilishi   tusatdan
uzilishiga   sabab   bo’ladi.   Natijada   tormoz   ishlamaydi   va   harakat   xavfsizligi
buziladi. 
3.   Boshqariluvchi  g’ildiraklarning  barkarorligi   shkvorenning  kundalang  va  bo’ylama
og’ish   burchaklariga,   g’ildirakning   yonaki   og’ish   burchagiga   g’ildiraklarning
yakinlashuviga   bog’liq.   Xaydovchi   avtomobilg’   g’ildiraklariiing   to’g’ri joylashishini   sistematik   ravishda   sozlash   bilan   yaxshi   xolatda   saklashi   zarur.   Bu
esa   harakat   xavfsizligini   tahminlovchi   asosiy   faktorlardan   xisoblanadi.   Bundan
tashkari   avtomobilg’   (ayniksa,   yengil   avtomobilg’)   g’ildiraklarining
muvozanatlanganligi uning  
O‘zbekiston   Respublikasining   «Yo‘l   harakati   xavfsizligi»   to‘g‘risidagi
qonunidan   kelib   chiqqan   ravishda,     yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash
sohasidagi   davlat   boshqaruvi   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi,
mahalliy   davlat   hoqimiyati   organlari   va   maxsus   vakolatli   davlat   organlari
tomonidan amalga oshiriladi.
Yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash   sohasidagi   maxsus   vakolatli   davlat
organlariga quyidagilar kiradi:
O‘zbekiston avtomobil va daryo transporti agentligi;
O‘zbekiston   avtomobil   yo‘llari   qurish   va   ulardan   foydalanish   davlat-
aktsiyadorlik kontserni;
O‘zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligining   Davlat   harakat
xavfsizligi nazorati.
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   yo‘l   harakati
xavfsizligini ta’minlash sohasidagi vakolatlari:
Yo‘l harakati xavfsizligini ta’minlash davlat dasturlarini tasdiqlash va ularni
amalga oshirish ustidan nazorat olib borish;
Yo‘l   harakati   qoidalarini   hamda   yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash   va
yo‘l   harakatini   tashkil   etish   masalalariga   doir   boshqa   normativ   hujjatlarni
tasdiqlash; Vazirliklar   va   idoralarning   yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash,   ekologik
xavfsizlik talablariga rioya etish sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtirib borish;
Transport   vositalari   va   yo‘llarning   texnikaviy   holatiga,   yo‘llar   va   temir
yo‘ldan   o‘tish   joylari   bo‘ylab   yo‘l   harakati   xavfsizligiga   doir   yagona   talablarni
belgilash;
Transport   vositalari   haydovchilarini   tayyorlashga,   shuningdek,     aholiga
yo‘llarda   yurish-turish   xavfsizligi   qoidalarini   o‘rgatishga   doir   umumiy   talablarni
belgilash;
Transport   vositalari   haydovchilarini,   shunday   vositalarning   o‘zini,   yo‘l
harakati   qoidalarining   buzilishi   hollarini,   yo‘l-transport   hodisalari   va   boshqa
ko‘rsatkichlarni hisobga olishning yagona tizimini tasdiqlash;
Qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshirish.
2. Mahalliy davlat hoqimiyati organlarining yo‘l harakati xavfsizligini
ta’minlash sohasidagi vakolatlari :
Yo‘l harakati xavfsizligini ta’minlash davlat dasturlarini amalga oshirish;
Yo‘l harakati xavfsizligini ta’minlash hududiy dasturlarini tasdiqlash hamda
ularni amalga oshirish ustidan nazorat olib borish;
Yo‘l   harakati   xavfsizligi   tibbiy   jihatdan   ta’minlanishini,   shuningdek,   yo‘l-
transport   hodisalari   sodir   bo‘lganda   jabrlanganlarga   tibbiy   yordam   ko‘rsatilishini
tashkil etish;
Yo‘l-transport hodisalari oqibatida jarohatlanishlarning oldini olish, aholiga
yo‘llarda  yurish-turish   xavfsizligi   qoidalarini  o‘rgatish,   yo‘l  harakati  xavfsizligini
targ‘ib   etish   hamda   ekologik   xavfsizlik   talablariga   rioya   etish   chora-tadbirlarini
ko‘rish; Shaharlardagi,   shaharchalar   va   qishloq   aholi   punktlaridagi   ko‘chalarning,
yo‘laklarning,   shuningdek,     shahar   elektr   transporti   yo‘llarining   qurilishi   va   soz
holatda saqlanishini ta’minlash;
Qonuniy hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshirish.
3.   O‘zbekiston   avtomobil   va   daryo   transporti   agentligining   yo‘l   harakati
xavfsizligini ta’minlash sohasidagi vakolatlari:
Yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash   davlat   dasturlarini   ishlab   chiqish   va
amalga oshirishda ishtirok etish;
Avtomobilda   yuk   tashish   xavfsizligini   ta’minlash   masalalari   yuzasidan
normativ hujjatlarni ishlab chiqish;
Transport   vositalari   va   transportda   ko‘rsatiladigan   xizmatlar
sertifikatlashtirilishini amalga oshirish;
Yo‘l   harakati   xavfsizligi   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlariga   avtomobil
transportida rioya etilishi ustidan nazorat olib borish;
Qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshirish.
4.   O‘zbekiston   avtomobil   yo‘llari   qurish   va   ulardan   foydalanish   davlat-
aktsiyadorlik   kontsernining   yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash   sohasidagi
vakolatlari:
O‘z   tasarrufidagi   avtomobil   yo‘llaridan   transport   vositalarining   xavfsiz
qatnovi uchun bu yo‘llarning soz holatda saqlanishini ta’minlash;
Yo‘l   harakati   qatnashchilarini   yo‘l   qoplamasining     holati,
gidrometeorologiyaga   oid   va   boshqa   sharoitlar   to‘g‘risida   zarur   axborot   bilan
ta’minlash; Avtomobil   yo‘llarida   yo‘l   harakatini   boshqarish   vositalari,   tezkor   aloqa
tizimi   qurilishi   va   jihozlanishini   amalga   oshiradi   hamda   ularning   saqlanishini
ta’minlash;
Avtomobil   yo‘llarining   qatnov   uchun   xatarli   joylarini   aniqlash     va   bu
joylarda yo‘l harakatini tashkil etishni takomillashtirish chora-tadbirlarini ko‘rish;
Og‘ir vaznli, yirik o‘lchamli, xavfli va maxsus yuklarni tashuvchi transport
vositalarining   qatnov   yo‘nalishlarini   belgilashda   ishtirok   etish,   shuningdek,     yo‘l
xizmati ko‘rsatish ob’ektlari joylashuviga  rozilik berish;
Qonuniy hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshirish.
5. O‘zbekiston Respublikasi  Ichki ishlar vazirligi Davlat harakat xavfsizligi
nazorati yo‘l harakati xavfsizligini ta’minlash sohasidagi vakolatlari:
Yo‘l harakati xavfsizligi standartlari, qoidalari va normalarini ishlab chiqish;
Yo‘l   harakati   qatnashchilarining   ushbu   qonunga,   yo‘l   harakati   qoidalariga
hamda   boshqa   qonun   hujjatlarining   yo‘l   harakati   xavfsizligini   ta’minlashga   oid
qismiga rioya etishi ustidan nazorat olib borish;
Jamoat   transportining,   shuningdek   og‘ir   vaznli,   yirik   o‘lchamli,   xavfli   va
maxsus   yuklarni   tashuvchi   transport   vositalarining   qatnov   yo‘nalishlarini
belgilashda ishtiroq etish;
Yo‘llarni,   temir   yo‘l   kesishuvi   joylarini,   avtomobil   yonilg‘isi   quyish
tarmoqlarini,   transport   vositalarining   konstruktsiyalarini   qurish,   rekonstruktsiya
qilish loyihalariga rozilik berish;
Foydalanishdagi   transport   vositalarining   texnik   holati   ustidan   nazorat   olib
borish, transport vositalarining texnik ko‘rigini o‘tkazish;
Yo‘llar   va   temir   yo‘ldan   o‘tish   joylarining   saqlanishi,   ularning   yo‘l
harakatini boshqarish vositalari bilan jihozlanishi ustidan nazorat olib borish; Yo‘l   harakati   xavfsizligi   standartlari,   qoidalari   va   normalariga   muvofiq
bo‘lmagan yo‘llar va temir yo‘l kesishuvi joylaridan foydalanishni ta’qiqlash;
Transport   vositalari,   yo‘l   harakati   qoidalarining   buzilishi   hollari   va   yo‘l-
transport hodisalari hisobini va ro‘yxatini yuritish;
Transport vositalarini boshqarish huquqiga doir guvohnomalar berish;
Qonuniy   hujjatlarga   muvofiq   uning   vakolat   doirasiga   berilgan   ma’muriy
huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rish;
Qonuniy hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshirish. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. 
1. «Yo‘l  harakati  qoidalari».    Toshkent – 2001 y.
2. «Yo‘l  belgilari  va  yo‘l  chiziqlari».    Toshkent – 2001 y.
3. Q.X.Azizov.      «Yo‘llarda  xavfsiz  harakatlanish  asoslari».
     Toshkent – 2005 y.
4. N.F.Muhitdinov,  G.K.Nurmuhamedov, R.N.Dimetov «Yo‘l  harakati  
qoidalariga  sharhlar».    Toshkent  - 2005 y.

Harakat xavfsizligini boshqarish.

eja:

  1. Harakat xavfsizligiga tahsir etuvchi asosiy faktorlar 
  2. Harakat xavfsizligi turlari. 
  3. Avtomobil harakat xavfsizligining ekspluatatsion xususiyatlarga bog’liqligi. 
  4. Ekspluatatsiyada uchraydigan faktorlarning avtomobil harakat xavfsizligiga tahsiri

Harakat xavfsizligiga tahsir etuvchi asosiy faktorlar

Avtomobilg’ konstro’qtsiyasining yaxshilanishi, uning o’rta va maksimal tezliklarining oshishi, yo’l harakatidagi intensivlik hamda avtomobillar sonining oshishi harakat xavfsizligiga katta ehtibor berishpi talab qiladi.                             

Harakat xavfsizligiga rioya kilmaslik yo’l-transport xodisalariga sabab bo’ladi. 

yo’l-transport xodisalariga quyidagilar kiradi: transport vositalariping bir-biri bilan to’qnashishi; agdarilishi; tusiklar va yo’lovchilar bilan to’qnashishi. 

Transport vositalarining to’qnashishi deb, bir avtomobilning harakatdagi yoki vaqtincha tuxtagan boshqa transport bilan to’qnashishiga aytiladi. 

Transport vositalarining agdarilishi deb, transportning uz turgunligini yo’qotib yoxud ikkita avtomobilning to’qnashishi natijasida agdarilishiga aytiladi. 

Transport vositalarining tusiklar bilan to’qnashishi deb, transportning kuzgalmas jism (kuprik ustuni, simyogoch, daraxt va x.k.) yoki tuxtab turgan avtomobilg’ bilan to’qnashishiga aytiladi. 

Transportning yo’lovchilar bilan to’qnashishi deb, transportning yo’lovchini urib ketishi yoki yo’lovchining harakatdagi mashinaga urilishiga aytiladi. 

 

Yuqoridagi yo’l-transport xodisalarining sodir bulish sabablari quyidagi gruppalarga bo’linadi: 

  1. xaydovchilar tomonidan harakat koidalarining buzilishi; 
  2. xaydovchilar malakasinnig pastligi; 

v) transport vositasining texnikavby buzo’qligi; yukning noto’g’ri joylashishi va x.k.

 g) harakatda katnashuvchi boshqa ishtirokchilarnnng (velosipedchilar, yo’lovchilar 

va x.k.) yo’l koidalarini buzishi; 

d) yo’l sharoitining yomonligi va harakatyi tashkil etishdagi kamchiliklar. 

Harakat xavfsizligi turlari.

 Harakat xavfsizligi deb, avtomobilning xaydovchi ishtirokida yuk va passajirlarni yo’l-transport xodisalarisiz tashishiga aytiladi. Harakat xavfsizligi aktiv va passiv bo’lishi mumkin. Aktiv xavfsizlik—harakatdagi avtomobilg’ avariyasining oldini olish uchun xizmat qiladi. U quyidagi usullar bilan amalga oshiriladi: 

  1. effektiv tormozlanish; 
  2. maksimal tezlik bilan harakatlanish davrida yo’ldan toymaslik; 

v) avtomobilning burilish davridagi turgunligi; 

g) ishonchli ogoxlantiruvchi, tovush va yoruglik signallari; 

  1. xaydovchi utirgan joydan yo’lning tula ko’rnishi; 
  2. uzok yo’l yurilganda charchamaslik uchun tadbirlar kurish; 

Passiv xavfsizlik — sodir bo’lgan avariya natijalarini yumshatish uchun zarur. U avtomobilg’ konstro’qtsiyasini yaxshilovchi tadbirlar yordamida amalga oshiriladi. Ular quyidagilar: xavfsiz rulg’ kolonkasi; kuzovning chikib turuvchi utkir  qismlarini kamaytirish; avariya vaqtida xavfsiz deformatsiyalanuvchi benzin baki va x.k.