Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 326.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

“Hissiy intellekt muammosi”

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI JIZZAX FILIALI
“PSIXOLOGIYA : OILA PSIXOLOGIYASI” YO‘NALISHI
2-BOSQICH 412-22-GURUH TALABASI
KARIMOVA SOHIBJAMOLNING UMUMIY PSIXOLOGIYA
FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: “Hissiy intellekt muammosi”
Ilmiy rahbar:                                                       A.Sharafitdinov
Jizzax-2024.
1 MUNDARIJA
KIRISH.....................................................................................................................
I BOB  HISSIY INTELLEKT MUAMMOSI O‘RGANILISHINING ILMIY-
NAZARIY ASOSLARI…………………………………………………………….
1.1. Hissiy intellekt va uning ijtimoiy ahamiyati……………………………….....
1.2. Shaxsda   emotsional   intellektining   rivojlanishida   o‘z-o‘zini   anglashning
psixologik o‘ziga xosligi…………………………………………………………….
1.3. Hissiy intellekt modellari…………………………………………………….
II BOB  HISSIY INTELLEKT MUAMMOSINING AMALIY TAHLILI
2.1.  Hissiy intellekt muammosining xorijiy olimlar tomonidan o‘rganilishi………..
2.2.   Hissiy intellect bo‘yicha ishlab chiqilgan metodikalar …………………………
Xulosa……………………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………….
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   jamiki   narsaning
boshlang‘ich   asosi,   manbai   emotsiya   degan   g‘oyani,   uning   qiymatini
umumiy   fonda   birmuncha   qadrsizlantiradi,   lekin   ikkinchi,   ustuvor   va
yetakchi ,   umumiy   va   xususiy   ob’ektiv   va   sub’ektiv,   muhim   va   nomuhim
mezonlar, alomatlar, o‘lchamlar yordami  bilan baholanishi  ushbu psixologik
masala mohiyatini oqilona talqin qilish zaruriyatini vujudga keltiradi.
Hozirgi   vaqtda   ko‘pgina   ishlar   allaqachon   shakllangan,   yetuk   shaxs
yoki   o‘smirlik   shaxsiyatining   hissiy   intellektini   o‘rganishga   bag‘ishlangan.
Biroq,   o‘smirlik   davrida   shaxsning   intellektual,   hissiy   va   motivatsion
sohalarida   sezilarli   o‘zgarishlar   ro‘y   beradi,   ular   yetarli   psixologik   yordam,
tuzatish   va   maqsadli   rivojlanishni   talab   qilinishi   muammoning   dolzarbligini
ko‘rsatib turibdi. 
  Xolbuki   shunday   ekan,   ularning   mohiyatini,   keltirib   chiqaruvchi
sabablarni ,   harakatlantiruvchi   kuchlarini   muayyan   dalillarga   asoslanib
tashlil   qilish   muammosi   maydonga   keladi.   Odamning   organik   ehtiyojlarini
qondirishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   hissiyotlar   odamda   rohatlanish,
qanoatlanish   tuyg‘usini   yuzaga   keltiradi.   Organik   hissiyotlarni   qondira
olmaslik   odamning   ruhini   tushirib,   kayfiyatini   buzib,   azoblanish,
toqatsizlanish   hissiga   sabab   bo‘ladi.   Hissiyot   odamda   sodir   bo‘layotgan
hodisa   va   narsalardan   shaxs   sifatidagi   odam   uchun   ahamiyatli   bo‘lganlari
haqida   darak   beruvchi   signallar   tizimi   hisoblanadi.   Mazkur   holda   sezgi
a’zolariga   ta’sir   qiluvchi   cheksiz   miqdordagi   qo‘zg‘ovchilardan   aniq
bo‘lib   ajraladi ,   ba’zilari   bir-birlari   bilan   qo‘shilib   ketadi   va   paydo   bo‘lgan
hissiyot   bilan   birlashib   ketadi.   Natijada   taassurot   uyg‘otib,   biror   hissiy   nom
bilan ifodalangan  xotira obrazlari  tariqasida  saqlanib  qoladi. Buni  fiziologik
jihatdan   shunday   tushuntirish   mumkin:   ma’lum   qo‘zg‘atuvchilar   tirik
mavjudotlar uchun xotirjamlik haqida darak beruvchiga aylanadi. Emotsiya -
u   yoki   bu   hissiyotning   inson   tomonidan   bevosita   kechirilishi   jarayonidan
iboratdir.   Masalan,   shaxs   tomonidan   musiqani   sevish   emotsiyani   vujudga
3 keltirmaydi,   balki   buning   uchun   musiqani   eshitish,   ijrochi   mahoratiga
tasanno   bildirish,   undan   hayajonlanish,   yoki   asar   ijrosi   yoqmasa   g‘azabli
yoki   ijobiy   emotsiya   vujudga   keladi.   Ko‘pincha   emotsiyalar   o‘zining
ta’sirchanligi   bilan   bir-biridan   ajralib   turishiga   qaramay ,   bunday   sifatli
hissiy   holatlar   stenik   xususiyatli   deyiladi.   Bunday   emotsiyalar   dadil   xatti-
harakatlarga,   mantiqiy   mulohazalarga,   ijobiy   izlanishlarga   kuch-quvvat,
qanot   bag‘ishlaydi.   Masalan   kishi   xursandchilikda   “parvoz   qiladi”,
“yulduzni   narvonsiz   oladi”,   kimlargadir   holis   yordam   qilishga   shoshadi,
faollik,   tinib-tinchimaslik   uning   sifatiga   aylanadi.   Aksariyat   hollarda
xushxabar ,   muvaffaqiyat   shaxsda   stenik   xususiyatli   emotsiyalarni   vujudga
keltiradi.   Ba’zi   hollarda   emotsiyalar   o‘zining   sustligi,   zaifligi,   nursizligi
bilan   tavsiflanadi,   bunday   hissiy   holat   astenik   deb   ataladi.   Bunday   hissiyot
insonni   bo‘shashtiradi,   uni   hayolga   cho‘mdiradi,   hayolparast   qilib   qo‘yadi,
shu   sababdan   favquloddagi   shaxsdagi   rahmdillik   befoyda   emotsional
kechinmaga,   uyalish   vijdon   azobiga ,   andisha   esa   qo‘rqoqlikka   aylanib
qolish   xavfi   kuchli.   Turmush   tarzining   shiddatli   tarzda   rivojlanishi,   salbiy
ekologik   omillar,   urbanizatsiya   ijtimoiy   qatlamlashtirilishdagi   raqobat,
doimiy   kuchayib   boruvchi   axborot   oqimi,   inson   kognitiv   va   kommunikativ
jarayonlariga   talablarining   o‘zgarishi,   ijobiy   emotsiyalarning   kamyobligi   –
aholining   emotsional   holatining   yomonlanishiga   olib   keladi ,   jumladan
o‘smir   yoshlarda   bezovtalanishi   va   yengil   depressiya   shaklida   vujudga
keladi.Turmush   tarzining   shiddatli   tarzda   rivojlanishi,   salbiy   ekologik
omillar,   urbanizatsiya   ijtimoiy   qatlamlashtirilishdagi   raqobat,   doimiy
kuchayib   boruvchi   axborot   oqimi,   inson   kognitiv   va   kommunikativ
jarayonlariga   talablarining   o‘zgarishi,   ijobiy   emotsiyalarning   kamyobligi   –
aholining   emotsional   holatining   yomonlanishiga   olib   keladi,   jumladan
o‘smir   yoshlarda   bezovtalanishi   va   yengil   depressiya   shaklida   vujudga
keladi.   Shundan   kelib   chiqib ,   salbiy   emotsional   holatlari   psixoprofilaktika
qilishidagi   qiyinchiliklarni   yengib   o‘tish   zarurligi   bugungi   kunning   muhim
masalalariga   kiritishimiz   mumkin. XXI   asrda   juda   ko‘plab   davlatlarda
4 bo‘lgani   kabi   dunyo   xaritasida   munosib   o‘rin   olgan   mustaqil   O‘zbekistonda
ham   barcha   so h alarda   tub   islohotlar   boshlandi.   Bu   islohotlarning   barchasi
inson   omilini   har   qachongidan   ham   yuqori   saviyaga   ko‘tarib,   uning   kuchi,
idroki, salo h iyati, ruhiy hamda ma’naviy barkamolligini bevosita taraqqiyot,
rivojlanish va sivilizatsiya bilan uzviy bog‘laydi.
Yurtimizda   olib   borilayotgan   islohat   va   keng   ko‘lamli   ishlarning
barchasida   har   bir   soha   muhim   o‘rin   tutadi.   Xususan,   davlat   va   jamiyatdagi
o‘zgarish   va   rivojlanish   mobaynida   shaxs   va   uning   kamol   topishida
psixologiya   sohasiga   ham   ehtiyoj   yanada   ortib   bormoqda.   Yosh   avlodning
ta’lim   va   tarbiyasiga   bo‘lgan   e’tibor   hech   qachon,   hech   bir   davrda   ortsa
ortadi  ammo  kamaymaydi.“Haqiqatdan  ham  hozirgi   vaqtda  yoshlar  tarbiyasi
biz   uchun   o‘z   dolzarbligi   va   ahamiyatini   hech   qachon   yo‘qotmaydigan
masala bo‘lib qolmoqda”
Kurs   ishi   predmeti - shaxslararo   munosabatlar da   Hissiy   intellektni
psixologik jihatlari
Kurs ishi   ob’ekti   –  Hissiy intellekt xususiyatlari adabiyotlar tahlili
Kurs   ishi     maqsadi   -   shaxslararo   munosabatlarni   shakllanishiga   ta’sir
etuvchi   omillar   va   shaxsda   Hissiy     intellektni   o‘rganishning   psixologik
mexanizmlarini  o‘rganish
Kurs ishi    vazifalari:
- Shaxslararo   munosabatlar   muammosini   psixologik   -   pedagogik
adabiyotlarini o`rganish va tahlil qilish;
-   shaxslararo   munosabatlarning     va   emotsional   intellektni   shakllan i shiga
ta’sir etuvchi omillarni aniqlash ;
- Hissiy   intellekt   muammosini   tahlil   qilish   va   psixologik   tadqiqotlar   tashkil
etish;
- Psixologik pedagogik xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish ;
Kurs   ishi   tuzulishi   va   hajmi:   kirish,   ikki   bob,   besh   paragraf,   xulosa,
tavsiyalar va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan tashkil topgan.
5 I BOB  HISSIY INTELLEKT MUAMMOSI O‘RGANILISHINING
ILMIY-NAZARIY ASOSLARI
1.1.Hissiy intellekt va uning ijtimoiy ahamiyati
Hissiy   intellekt   tajribaviy   va   strategik   bo‘lgan   ikkita   alohida   sohadan   iborat.
Tajribaviy   tomon   insonning   reaktsiyasini   o‘lchash   va   hissiy   signallarni
manipulyatsiya   qilish   qobiliyati   bilan   bog‘liq.   Tajribali   tomon   ostidagi   birinchi
bo‘lim  hissiy idrok bilan shug‘ullanadi, bu o‘z his-tuyg‘ularidan xabardor  bo‘lish
va   boshqalarga   to‘g‘ri   ifoda   etish   qobiliyatidir.   Tajribali   tomonning   hissiy
assimilyatsiyasi   ostidagi   ikkinchi   tarmoq   -   bu   shaxs   tomonidan   boshdan
kechirilgan   turli   xil   his-tuyg‘ularni   aniqlash   qobiliyati.   Biror   kishi   buni
anglagandan   so‘ng,   u   o‘zining   fikrlash   jarayoniga   ta’sir   qiladigan   his-tuyg‘ularni
tahlil   qila   oladi.   Boshqa   tomondan,   strategik   tomon   hissiyotlar   yoki   o‘tmishdagi
tajriba   natijasida   bo‘lmasligi   mumkin   bo‘lgan   his-tuyg‘ularni   tushunish   va
boshqarish bilan shug‘ullanadi.
Birinchi   tarmoq   hissiy   tushuncha   -   bu   murakkab   his-tuyg‘ularni   aniqlash
qobiliyati va bu murakkab his-tuyg‘ular orasidagi harakatlarni aniqlash qobiliyati.
Strategik tomon ostidagi  ikkinchi bo‘lim, his-tuyg‘ularni boshqarish - ma’lum bir
vaziyatga  berilgan  hissiyotning   foydaliligini   hal  qilish  qobiliyati  va  shu   bilan  uni
rad etish yoki qabul qilish qobiliyatidir.
Bar-On:   hissiy   intellektning   aralash   modeli.   Bar   Onning   hissiy   intellekt
modeli.   insonning   muvaffaqiyatga   erishishi   va   amalga   oshirishi   kerak   bo‘lgan
potentsialga   urg‘u   beradi.   Bu   shaxsning   ijtimoiy   va   shaxsiy   xarakterdagi
muammolar va muammolarni hal qilish qobiliyatiga urg‘u beradi. Model bir qator
hissiy va ijtimoiy qobiliyatlarga e’tibor qaratadi. Ular orasida o‘z-o‘zini anglash va
tushunish,   o‘zini   ifoda   eta   olish   ko‘nikmalari   va   qobiliyatlari   ustunlik   qiladi.
Shuningdek, u boshqalarni tushunish va ular bilan munosabatda bo‘lish va o‘zaro
munosabatda   bo‘lish   qobiliyatini   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Model   natijadan   ko‘ra
jarayonning muhimligini ta’kidlaydi.
Goleman:   hissiy   intellektning   aralash   modeli .   Goleman   modeli   to‘rtta   asosiy
hissiy intellekt konstruktsiyalarini  aniqlashga yordam berdi. Konstruktsiyalar o‘z-
6 o‘zini   anglash,   o‘zini   o‘zi   boshqarish,   ijtimoiy   xabardorlik   va   munosabatlarni
boshqarishdir.
1. O‘z-o‘zini anglash insonning his-tuyg‘ularini aniqlash va uning ta’sirini tahlil
qilish   qobiliyati   bilan   bog‘liq.   Shuningdek,   u   qaror   qabul   qilishda   his-
tuyg‘ularning qobiliyati bilan bog‘liq.
2. O‘z-o‘zini boshqarish o‘z his-tuyg‘ulari va impulslarini nazorat qilishni va shu
bilan vaziyatga va o‘zgaruvchan sharoitlarga moslashishni o‘z ichiga oladi.
3. Ijtimoiy   xabardorlik   insonning   ijtimoiy   tarmoqning   bir   qismi   bo‘lgan   holda
boshqalarning   his-tuyg‘ularini   aniqlash,   idrok   etish   va   ularga   munosabat
bildirish qobiliyatiga urg‘u beradi.
4. Munosabatlarni   boshqarish   mojarolarni   hal   qilishda   boshqalarni
rag‘batlantirish, ta’sir qilish va o‘rgatish qobiliyati haqida gapiradi.
Hissiy   intellektning   sifat   modeli.   Konstantinos   Vasilis   Petrides   ("K.V.
Petrides")   qobiliyatga   asoslangan   model   va   xususiyatga   asoslangan   EI   modeli
o‘rtasidagi   kontseptual   farqni   taklif   qildi   va   uni   ko‘p   yillar   davomida   ko‘plab
nashrlarda   ishlab   chiqdi.   Xususiyat   modeli   insonning   hissiy   xususiyatlarini   idrok
etishga   qaratilgan.   Bu   "shaxsning   quyi   darajalarida   joylashgan   hissiy   o‘z-o‘zini
anglash   turkumi"dir.   EI   xususiyati   shaxsning   hissiy   qobiliyatlarini   o‘z-o‘zini
anglashini   anglatadi.   EIning   ushbu   ta’rifi   xulq-atvor   moyilligi   va   o‘zini   o‘zi
anglaydigan   qobiliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi   va   ilmiy   o‘lchovlarga   yuqori   darajada
chidamliligini   isbotlagan   haqiqiy   qobiliyatlarni   nazarda   tutuvchi   qobiliyatga
asoslangan   modeldan   farqli   o‘laroq,   o‘z-o‘zidan   hisobot   bilan   o‘lchanadi.   EI
xususiyati shaxs doirasida tekshirilishi kerak. 
Erikson   nazariyasi.     Erikson   shaxsiyatni   shakllantirishning   rivojlanishi   va
hissiy   ekspressivlikning   ahamiyati   haqida   gapirdi.   Eriksonning   psixo-ijtimoiy
rivojlanish   nazariyasi   rivojlanishning   har   bir   bosqichida   inqiroz   sodir   bo‘lishini
taxmin   qiladigan   sakkizta   alohida   bosqichga   ega.   Erikson   uchun   bu   inqirozlar
psixosotsial   xarakterga   ega,   chunki   ular   jamiyat   ehtiyojlariga   (ya’ni   ijtimoiy)
qarama-qarshi bo‘lgan shaxsning psixologik ehtiyojlarini (ya’ni psixologiyani) o‘z
ichiga oladi. Aynan o‘smirlik davrida o‘smir o‘z shaxsini  qayta ko‘rib chiqadi va
7 uning   kimligini   aniq   bilishga   harakat   qiladi.   Erikson   ikkita   identifikatsiyani   o‘z
ichiga   oladi,   deb   taklif   qiladi:   jinsiy   va   kasbiy.   O‘smirlik   davrida   ular   hissiy
jihatdan   zaif   va   ko‘pincha   o‘z   his-tuyg‘ularini   boshqara   olmasligini   ta’kidlab
o‘tadi. 
Emotsional   intellekt   rivojlanishining   yoshga   bog‘liq   ayrim   xususiyatlari
tadqiqotchilar tomonidan aniqlangan. Hayotiy tajriba ortib borgani sari emotsional
intellekt,   ayniqsa,   o‘smirlik   va   yetuklik   davrida   oshadi.   Bundan   xulosa   qilish
mumkinki,   bolaning   hissiy   intellekt   darajasi   kattalarnikidan   ancha   past   va   unga
tenglasha   olmaydi,   lekin   bu   hissiy   intellektni   bolalik   davrida   shakllantirish
maqsadga   muvofiq   emas   degani   emas.   O‘smirlarning   hissiy   intellekt   darajasini
sezilarli darajada oshiradigan o‘quv dasturlari mavjud.
Hissiy   intellekt   fenomeni   butun   dunyo   bo‘ylab   ko‘plab   olimlar   tomonidan
tan   olinadi.   Shuningdek,   hissiy   intellektning   tarkibiy   qismlarini   shakllantirish
zarurati ham shubhasizdir, bu esa o‘z navbatida shaxsning individual rivojlanishiga
va   kasbiy   o‘sishiga   yordam   beradi   va   uning   hayotidan   qoniqishga   katta   ta’sir
qiladi. 
1983-yilda X.Gardner psixologiyaga “hissiy intellekt” tushunchasini  kiritdi,
u insonning farovon hayotiga  katta ta’sir  ko‘rsatadigan bir  nechta intellekt  turlari
mavjudligini taklif qildi.
I.   N.   Andreeva   o‘z   asarlarida   shunday   yozadi:   “Emosional   intellekt   -   bu
shaxsiy   his-tuyg‘ularni   va   boshqalarning   his-tuyg‘ularini   tushunish,   shuningdek,
hissiy sohani boshqarish uchun aqliy qobiliyatlar to‘plamidir”.
M.A. Manoilova hissiy intellekt - bu “Insonning boshqa odamlarning hissiy
farovonligi   va   his-tuyg‘ularini   tushunish,   tan   olish   va   nazorat   qilish   qobiliyati”   -
deb hisoblaydi. 
G.G. Gorskova emotsional intellektni “His-tuyg‘ularda namoyon bo‘ladigan
sub’ektning tuyg‘usini anglash va intellektual tahlil va sintez asosida hissiy sohani
boshqarish qobiliyati” - deb hisoblaydi.
Hissiy   intellektni   o‘lchash   ta’rifiga   asoslangan   ikkita   asosiy   modifikatsiya
mavjud:   aralash   va   qobiliyat   modellari.   Birinchisi   ham   kognitiv,   ham   shaxsiy
8 xususiyatlarni   o‘z   ichiga   oladi,   bu   so‘rovnomalar   asosida   ushbu   turdagi   aqlni
o‘lchash ehtimolini nazarda tutadi. Qolgan modifikatsiyalar emotsional intellektni
testlar   yordamida   o‘lchanadigan   o‘ziga   xos   qobiliyatlar   to‘plami   sifatida
tushunishga   asoslanadi,   ularning   vazifalari   tadqiqotchi   tomonidan   to‘g‘ri   yoki
noto‘g‘ri hal qilinishi mumkin.
Ijtimoiy tajriba markazida his-tuyg‘ular yotadi va hayotimizga ma’no beradi.
Darhaqiqat, biz ijtimoiy hayotda nima qilayotganimiz va buni qanday qilishimizga
hissiyotlar va   ularni keltirib chiqaradigan faollashtiruvchi ijtimoiy sharoitlar ta’sir
qiladi   (Lazarus   1991).   Hissiyotlar   ijtimoiy   hayotda   ro‘l   o‘ynashi   haqidagi   g‘oya
hissiy   intellektga   qiziqishni   kuchaytirgan   omillardan   biridir   (Lopes   va   boshq.
2004).
Hissiyotlar  ijtimoiy  kontekstlarga  chuqur   kirib  boradi,   ijtimoiy  jarayonlarni
aks ettiradi va shakllantiradi. Ba’zi his-tuyg‘ular (masalan, sevgi, uyat) shaxslararo
va munosabatlar sharoitida jonlanayotganga o‘xshaydi (Parkinson 1996). 
H issiyotlar  ko‘pincha ijtimoiy hodisalar  tomonidan qo‘zg‘atiladi  va hissiyotlar
o‘z   navbatida   ijtimoiy   reaktsiyalarning   borishiga   ta’sir   qiladi.   Masalan,   rashk,
odamning   ijtimoiy   munosabatlarda   o‘zini   almashtirganini   his   qilishini   bildiradi.
Shuningdek,   u   ushbu   ijtimoiy   munosabatlarga   qayta   integratsiyalashish   istagini
bildiradi.   Aksincha,   shaxsiy   yo‘qotishdan   keyin   qayg‘u,   boshqalarga   darhol
ijtimoiy yordamga muhtojligini bildiradi. Albatta, ijtimoiy uchrashuvdagi shaxslar
o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlarning   o‘ziga   xos   xususiyati,   qisman,   uyg‘otgan
o‘ziga xos his-tuyg‘ularni belgilaydi (Parkinson va boshq.  2005).  Masalan, boshqa
shaxs tomonidan masxara qilinishi sharmandalik, bo‘ysunmaslik yoki mensimaslik
bilan   uchrashishi   mumkin   -   bularning   barchasi   tomonlar   o‘rtasidagi
munosabatlarning   tabiatiga   va   o‘zaro   munosabatlarning   hozirgi   holatiga   bog‘liq.
Atrof-muhitdagi shaxs, ob’ekt yoki epizodga nisbatan qanday his-tuyg‘ulari uning
umumiy   shaxsiy   ahamiyatini   ifodalovchi   affektiv   barometr   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Ijtimoiy   o‘zaro   ta’sir   jarayonida   biror   narsadan   xafa   bo‘lishning   o‘zi,   masalan,
nima sodir bo‘layotgani bu odam uchun haqiqatan ham muhim ekanligidan dalolat
beradi.
9 Emotsional   intellekt   rivojlanishining   yoshga   bog‘liq   ayrim   xususiyatlari
tadqiqotchilar tomonidan aniqlangan. Hayotiy tajriba ortib borgani sari emotsional
intellekt,   ayniqsa,   o‘smirlik   va   yetuklik   davrida   oshadi.   Bundan   xulosa   qilish
mumkinki,   bolaning   hissiy   intellekt   darajasi   kattalarnikidan   ancha   past   va   unga
tenglasha   olmaydi,   lekin   bu   hissiy   intellektni   bolalik   davrida   shakllantirish
maqsadga muvofiq degani emas.
Ilgari   inson   hayotining   intellektual   tomoni   shaxsiyatning   hissiy   tarkibiy
qismiga   qarshi   edi.   Endi   ma’lum   bo‘lishicha,   hissiyot   bilimning   maxsus   turi
sifatida   insonga   atrof-muhit   sharoitlariga   muvaffaqiyatli   moslashish   imkonini
beradi   va   aql   toifasi   bilan   bog‘liq.   Tuyg‘ular   va   intellekt   amaliy   yo‘nalishda
birlasha   oladi.   Bu   integratsiya   shaxsning   barkamol   rivojlanishi   uchun   zarurdir.
Bugungi   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodga   bo‘lgan   e’tibor   yanada   oshib   bormoqda.
“Biz   yoshlarga   doir   davlat   siyosatini   xech   og‘ishmasdan,   qa’tiyat   bilan   davom
ettiramiz.   Nafaqat   davom   ettiramiz,   balki   bu   siyosatni   eng   ustuvor   vazifamiz
sifatida bugun zamon talab qilayotgan yuksak darajaga ko‘taramiz” .
Darhaqiqat,   intellektual   kuchlarga   ega   bo‘lish   kasbiy   saviyasining
salohiyatini-e`tiqod   darajasi,   ma’naviy   boylik   ta’lim-tarbiya,   asosida   amalga
oshiriladigan   masalalaridandir.   Zero,   bu   muhim   muammoni   hal   etish   barkamol
ma’naviyatli   insonlarni   tarbiyalashga   e’tiborni   yanada   oshirishni   taqozo   etadi.
Shuning uchun ham bugungi kunda o‘zbek xalqining asrlar davomida shakllangan
ma’naviyati   asosida   yoshlarni   barkamol   qilib   tarbiyalash   bugungi   kunning
zaruratiga aylandi.
1.2 Shaxsda emotsional intellektining rivojlanishida o‘z-o‘zini
anglashning psixologik o‘ziga xosligi
Hissiy   intellektning   asosini   -  	 o‘z-o‘zini   anglash   tashkil   etadi.   O‘zingizning
his-tuyg‘ularingizni   qanchalik   aniqroq   aniqlay   olsangiz,   shuningdek,   biznesingiz
yoki   karyerangizni   boshlash   yoki   tugatish,   oilaviy   masalalar,   yoki   shaxsiy
maqsadlarni   modellashtirish   nuqtayi-nazaridan   his-tuyg‘ularingiz   qanday   ta’sir
qilishini   yaxshiroq   anglay   olsangiz,   shunchalik   samarali   hayot   kechirishingiz
mumkin.   Shubhasiz,   his-tuyg‘ularingizni   tushunish   yetarli   emas,   ularni   o‘z
10 manfaatlaringizga aylantira olish juda muhimdir. Shuningdek, bizga kerakli bo‘lgan
maqsadlarga erishish uchun , odamlar bilan muloqatda buzg‘unchi yoki neytral his-
tuyg‘ularni   ijodiy   hislarga   aylantira   olish   muhimdir.   Ammo,   hammasini
o‘zingizdan   boshlashingiz   zarur.   Bu   shuni   anglatadiki:   agarda   siz   qarzdorlik   hissi
va   salbiy   his-tuyg‘ular   bilan   biror-bir   ishni   qilishga   majbur   bo‘lsangiz,   asab   va
resurslarni   minimal   sarflash   bilan   kerakli   natijani   olish   ehtimoli   deyarli   mumkin
emas.   Inson,  jamiyat   a’zolari   sifatida,  boshqa  odamlar   bilan muvozanatli  yashash
uchun ko‘plab ko‘nikmalarga muhtoj .
  Bizning   fikrlash   tarzimiz   va   xatti   -harakatlarimiz   biz   a’zo   bo‘lgan
jamiyatning   yaxlitligiga   putur   yetkazmasligi   juda   muhim.   Ko‘p   sonli   ijtimoiy-
emotsional   ko‘nikmalar   (hamdardlik,   o‘zini   tuta   bilish,   chidamlilik,   o‘zini   o‘zi
bilish,   qat’iyatlilik,   rahmdillik,   yetakchilik,   madaniy   sezgirlik)   borki,   ular   ustida
ishlashimiz   kerak.   Hayotimizning   har   qanday   sohasidagi   eng   muhimlaridan   biri
shubhasiz,   hissiy   aqldir .   Hissiy   intelekt   bu   bizga   o‘zimizning   ham,   biz   muloqot
qilayotgan odamlarning ham his -tuyg‘ularini tahlil qilish va qayta ishlashga imkon
beradi.
Hissiy   intellekt   (EI)   -   bu   odamning   boshqa   odamlarning   his-tuyg‘ularini,
niyatlarini,   istaklarini   tan   olish   qobiliyati,   shuningdek,   o‘zining   va   boshqa
odamlarning his-tuyg‘ularini boshqarish qobiliyatidir.
Hissiy intellektni (EI)ni tushuntiruvchi 5 ta xususiyati mavjud:
- O‘z-o‘zini bilish - o‘zini o‘zi, aqliy va jismoniy xususiyatlarini o‘rganish;
-   O‘z-o‘zini   nazorat   qilish   -   bu   maqsadlarga   erishish   uchun   his-
tuyg‘ularingizni boshqarish qobiliyati;
- Ijtimoiy   ko‘nikmalar   -   bu   boshqa   odamlar   bilan   muvaffaqiyatli   muloqot
qilish qobiliyati.
- Empatiya - bu boshqalarning his-tuyg‘ularini aniqlash qobiliyati.
- Motivatsiya -  insonni harakatga undaydigan turtkidir.
O‘z-o‘zini anglash va o‘zini o‘zi boshqarish o‘zingiz uchun gapiradi.          
O‘z-o‘zini   anglash   -   bu   o‘zini   o‘zi   bilish   va   o‘zini   boshqa   odamlar   bilan
taqqoslash natijasida o‘z ichki dunyosiga yo‘naltirish jarayonidir. Ijtimoiy moyillik
11 va munosabatlarni  boshqarish  sizning boshqa  odamlar  bilan qanday munosabatda
bo‘lishingiz   bilan   bog‘liq   tomonlardan   biri   hisoblanadi.   O‘z-o‘zini   anglashning
yuqori   darajasiga   faqat   his-tuyg‘ularingizni   tushunish   orqali   erishish   mumkin.
Yuqori   darajadagi   idrok   insonning   xato   qilishdan   qo‘rqmasligini   va   kelajakda
o‘zini boshqacha tuta olishini ko‘rsatadi.
O‘z-o‘zini   boshqarish   -   bu   harakat   qilish   yoki   harakat   qilishdan   saqlanish
qobiliyati   hisoblanib   bu   nima   deyish   va   nima   qilish   kerakligini   hamda   faol   hal
qilish uchun o‘z his-tuyg‘ulari haqidagi bilimlarni qo‘llash qobiliyatidir.
O‘z-o‘zini boshqarish strategiyalari: 
- his-tuyg‘ular va mantiqiy tushuntirishlar ro‘yxatini yaratish;
- vaziyatni hal qilishni bir kun, bir hafta yoki bir oyga kechiktiring, bu sizga
oldinga siljishdan oldin vaziyatni "hazm qilish" imkonini beradi,
- ko‘proq kuling va tabassum qiling;
- muammoingizga aloqasi bo‘lmagan odam bilan gaplashing,
- har   bir   inson   bilan   hissiy   muloqot   qilishdan   qimmatli   saboq   olishni
o‘rganing.
Ijtimoiy sezgirlik - bu boshqa odamlarning his-tuyg‘ularini to‘g‘ri qabul qilish
va ular bilan nima sodir bo‘layotganini tushunish qobiliyati. Tinglash va kuzatish
ijtimoiy qabul qilishning eng muhim ikki elementidir. Ijtimoiy sezuvchanlik sizga
konsentratsiyani saqlashga va suhbatdoshdan keladigan eng muhim ma’lumotlarni
idrok etishga imkon beradi. O‘zaro munosabatlarni boshqarish - bu o‘zaro ta’sirni
samarali o‘rnatish uchun his-tuyg‘ularingizni (o‘zingizniki va boshqalar tomonidan
boshdan kechirilgan) idrok etish qobiliyatidan foydalanish qobiliyatidir.
O‘zaro   munosabatlarni   boshqarish   -   bu   odamning   vaqt   o‘tishi   bilan   boshqa
odamlar   bilan   yaratadigan   aloqalari.   Kuchli   munosabatlar   odamlarni   qanchalik
yaxshi   tushunishingiz,   ular   bilan   qanday   munosabatda   bo‘lishingiz   va   ular   bilan
tarixni   baham   ko‘rishingiz   natijasidir.   Insonning   boshqa   odamlar   bilan   aloqasi
qanchalik   zaif   bo‘lsa,   uning   fikrini   unga   yetkazish   shunchalik   qiyin   bo‘ladi.   Har
bir aloqada, hatto eng aniq bo‘lsa ham, afzalliklarni topish kerak.
Hissiy intellekt to‘rtta asosiy qobiliyatdan iborat:
12 - o‘z-o‘zini anglash,
- o‘zini o‘zi boshqarish,
- ijtimoiy sezuvchanlik,
- munosabatlarni boshqarish.
Hissiy   intellekt   inson   tomonidan   qo‘yilgan   maqsadlarga   erishishning   asosiy
omillaridan   biri   hisoblanadi.   EQ   muvaffaqiyatli,   sog‘lom   va   samarali   shaxsiy
hayotni shakllantirishda muhim rol o‘ynaganini doimiy ravishda aniqladik. 
Oilada   ham   emotsional   intellektni   shakllantirib   borish   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Oilaviy   muhit   tarzini   to‘g‘ri   tashkil   etish   alohida   mas’uliyat   talab   etadi.
Farzandingiz   bilan   bir   xil   darajada   o‘tiring,   chuqur   nafas   oling,   dam   oling   va
diqqatni   jamlang.   Farzand   sizning   e’tiboringiz   uning   muammosiga   jiddiy
munosabatda ekanligingizni va uni sarflashga tayyor ekanligingizni sezishi kerak.
sizning   vaqtingiz.   Bola   sizga   o‘z   his-tuyg‘ulari   haqida   gapirganda,   uni
eshitganingizni   va   sizni   qiziqtirganingizni   ko‘rsating.       Keling,   bir   misol
keltiraylik: Misol: Bola katta do‘konda adashib qoldi va onasi juda xavotirda. Bir
muncha   vaqt   o‘tgach,   xafa   bo‘lgan   bolani   do‘kon   ishchisi   topadi   va   u   bilan
uchrashishga yordam beradi.
Noto‘g‘ri   javob:   Bolaning   shaxsiyatiga   qattiq   so‘zlarni   gapirib   yanada   xavf
tuyg‘usini   oshirib   borilishi   hisoblanadi.   Bunda   xavf   bolada   ham   onada   ham
yo‘qolmaydi. Bolaning tuyg‘usi: Qo‘rquv. 
To‘g‘ri javob: “ Sen qo‘rqqan bo‘lsang kerak, men ham qo‘rqdim. Bu yerga kel,
qo‘lingni ushlab olaman. Nima bo‘lganini keyinroq gaplashamiz…”.
Tuyg‘ular - bu tajribalar shaklida sodir bo‘ladigan va inson hayoti uchun tashqi
va   ichki   vaziyatlarning   shaxsiy   ahamiyati   va   bahosini   aks   ettiruvchi   psixik
jarayonlar.   Tuyg‘ular   insonning   ehtiyojlarini   va   ular   yo‘naltirilgan   ob’ektlarni
tavsiflaydi.   Tuyg‘ularning   ma’nosi   har   qanday   omilning   halokatli   tabiati   haqida
ogohlantirishdir.  Tuyg‘ular   -   bu  tananing  funktsional   holatini   va  inson  faoliyatini
tartibga solish mexanizmidir.
Tuyg‘ularning ikki tomonlama tabiati.
1. Hissiyotlarning subyektivligi.
13 2. Hissiyotlar fiziologik jarayonlar bilan bog‘liqligi.
Ular   miyaning   turli   funksional   holati,   uning   ma’lum   subkortikal   sohalarining
qo‘zg‘alishi   va   avtonom   nerv   tizimining   faoliyatining   o‘zgarishi   bilan   bog‘liq.
Olim   D.Golemanning   fikricha,   faqat   erta   bolalik   davrida   insonning   hissiy
rivojlanishini tuzatish oson bo‘ladi. Aksariyat hollarda his-tuyg‘ularimizni tartibga
soluvchi tizim 15-16 yoshda shakllanishini yakunlaydi va keyinchalik uni tuzatish
juda   murakkab   va   qimmatga   tushadi.   Barkamol   shaxsni   tarbiyalash   va
shakllantirishda shunga alohida e’tibor qaratish lozim.
Tuyg‘ular   harakatga   undaydi   va   biror   narsa   qilishga   moyillikdir.   Goleman
o‘z   kitobida   dunyodagi   barcha   madaniyatlarda   mavjud   bo‘lgan   asosiy   his-
tuyg‘ularni   tasvirlaydi,   ularni   turli   shaxslarning   his-tuyg‘ularining   o‘ziga   xos
xususiyati  sifatida tushunish  mumkin. Ular  qo‘rquv, g‘azab, qayg‘u va quvonchli
his-tuyg‘ular  (Goleman, 2007). Hissiy  intellekt  hissiyotlarni  boshqarish qobiliyati
sifatida   tavsiflanadi.   Hissiy   intellektga   ega   bo‘lgan   o‘smirlar   o‘zlarining   his-
tuyg‘ularini   vaziyat   va   sharoitlarga   mos   ravishda   ko‘rsata   oladilar.   Aksincha,
yomon   kayfiyatli   yoki   his-tuyg‘ularini   noto‘g‘ri   joylashtirgan   o‘smirlar   hissiy
jihatdan aqlli bo‘lmagan o‘smirlar deb ataladi. Ko‘pgina tadqiqotlar o‘smirlarning
xatti-harakatlarida,   o‘smir   muammolari   va   o‘smir   rivojlanish   bosqichlarida
o‘tishlarda   hissiy   intellektning   rolini   muhokama   qiladi.   Ba’zi   faktlar   shuni
ko‘rsatadiki,   bunday   bo‘lmagan   o‘smirlar   hissiy   aqlli   odamlar   salbiy   narsalarga
osongina   ta’sir   qiladi.   Misol   uchun,   talabalar   qasos,   o‘tmishdagi   nafrat   harakati
sifatida   boshqa   talabalar   bilan   urishadi   yoki   hatto   boshqa   halokatli   va   zararli
narsalarni qilishadi.
II.BOB.  HISSIY INTELLEKT MUAMMOSINING AMALIY TAHLILI
2.1 Hissiy intellekt muammosining xorijiy olimlar tomonidan
o‘rganilishi
14 Insonning shaxsiy va kasbiy o‘sishiga hissa qo‘shadigan va uning hayotdagi
muvaffaqiyatiga   ta’sir   qiluvchi   omillar   sifatida   hissiy   intellektning   tarkibiy
qismlarini   rivojlantirishning   ahamiyati   va   zarurligi   ham   shubhasizdir.   20-asrning
boshlarida   mashhur   bo‘lgan   intellektual   testlar   hozirda   ma’lum   bir   ish   uchun
abituriyentlarni   yoki   tegishli   ixtisoslashtirilgan   sinflarda   maktab   o‘quvchilarini
tanlash   uchun   kamroq   qo‘llaniladi.   Shaxsning   muvaffaqiyatini   baholashga
yangicha   yondashuv   zarur.   Xorijiy   va   mahalliy   psixologiya   doirasida   hissiy
intellekt tushunchasi kengroq o‘rganilib borilmoqda .
Har   bir   inson   o‘z   maqsadlari   yo‘lidagi   ko‘plab   to‘siqlarni   yengib   o‘tadi,
muayyan   muammo   va   vazifalarni   hal   qilish   yo‘llarini   rejalashtiradi   va   o‘ylaydi.
Faol   hayotiy   pozitsiya,   har   tomonlama   rivojlanishga   intilish   va   shaxsiy   o‘sish
odamlarda   bir   xil   darajada   namoyon   bo‘lmaydi   va   bu   farqni   tushunishning   kaliti
intellektdir. O‘zingizni  va boshqalarni rag‘batlantirish nimani  anglatishini  va o‘z-
o‘zini   anglash   va     rivojlantirish   uchun   qanday   qilib   to‘g‘ri   ishlash   kerakligini
hamma ham bilmaydi. Bu borada shaxs emotsional intellektining namoyon bo‘lishi
muhim ahamiyat kasb etadi.
Hissiy intellekt - EI (emotsional intellekt) hissiyotlardan oqilona foydalanish
va   boshqarishdir.   Hissiy   intellektni   his-tuyg‘ularning   jiddiyligi   va   ularning
namoyon   bo‘lish   kuchidan   ajratish   kerak.   Birinchidan,   agar   odam,   masalan,   o‘z
his-tuyg‘ularini   zo‘ravonlik   bilan   ifoda   etsa   va   yuqori   EQga   ega   bo‘lsa,   bu   har
doim ham uning yuqori EIga ega ekanligini anglatmaydi. Emotsional shaxs (yuqori
emotsionallik koeffitsientiga ega) - bu o‘z his-tuyg‘ularini boshqalarga qaraganda
kuchliroq   his   qila   oladigan   va   ifoda   eta   oladigan   odam,   yuqori   hissiy   intellektga
ega   bo‘lgan   odam   -   bu   his-tuyg‘ularni   aniqlay   oladigan   va   malakali   foydalana
oladigan odamdir. 
Hissiy   intellekt   hissiyotlarni   va   hissiy   bilimlarni   tushunish   qobiliyatini
rivojlantirishga yordam beradi.  Emotsional intellekt bo ‘yicha psixolog olimlarimiz
tomonidan   turli   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.     Emotsional   intellekt   tushunchasini
1990-yilda   tadqiqotchilar   Dj.Meyer   va   P.Soloveylar   ilk   bor   fanga   kiritdilar.
Ularning   izdoshlari   sifatida   D.   Goleman   tan   olinadi.   Chunki,   D.Goleman   o‘z
15 davrida   matbuot   va   turli   ilmiy   kongresslarda   “Emotsional   intellekt”   tushunchasi
bilan bog‘liq ko‘plab chiqishlari bilan barchaning e’tiboriga tushgan edi.
N.   Andreeva,   T.   P.   Berezovskaya,   O.   I.   Vlasova,   G.   G.   Garskova,   N.V.
Kovriga,   A.   Lobanov,   D.V.Lyusin   ,   M.A.   Manoilova,   A.S.   Petrovskaya,   E.   L.
Nosenko,   G.   V.   Yusupova   va   boshqa   olimlar   emotsional   intellekt   rivojlanishi
bo‘yicha   tadqiqotlar   tashkil   etishgan.   Ularning   ta’sir   etuvchi   omillari   borasidagi
izlanishlarini   keltirib   o‘tish   lozim.   Hissiy   intellekt   fenomeni   tobora   ko‘proq
tadqiqotchilar tomonidan o‘rganilmoqda.  
Hozirgi   vaqtda   hissiy   intellektning   barcha   nazariyalari   va   tushunchalari
ikkita   asosiyga   to‘g‘ri   keladi:   aralash   modellar   R.   Bar-On,   D.   Goleman,   R . E .
Boyatzis, K . V Petrides, A. Furnham   va boshqalar va qobiliyat modellari   Mayer, P
Salovey,   D.   R.   Karuzo.   Konstruksiya   ilmiy-uslubiy   darajada   D.V.Ushakov,
D.V.Lyusin, E.A.Sergeenko, I.N.Andreeva, A.S.Petrovskaya, shuningdek, bir qator
ishlarda   amaliy-amaliy   kontekstda   M.A.Manoilova,   G.V.   Yusupova,   I.A.Egorov,
O.V.Belokon,   T.A.Pankova,   E.V.Eroxina,   D.V.Nenashev,   I.S.Stepanova
E.A.Xlevnaya, L.D.Kamishnikova, A.K.Kravtsova va boshqalar ish olib borganlar.
Ushbu tadqiqot J. Mayer, P. Salovey va D. Karuzo tomonidan taklif etilgan
hissiy   intellekt   modeliga   asoslangan   bo‘lib,   u   hissiy   intellektni   insonning   his-
tuyg‘ularini aniqlash, his-tuyg‘ularning ma’nosini talqin qilish va ulardan samarali
foydalanish   uchun   o‘lchanadigan   qobiliyati   deb   hisoblaydi   (Mayer,   Salovey   va
Karuzo,  2000).
Hissiy   intellekt   tobora   ko‘proq   ilmiy   ish   mavzusiga   aylanib   bormoqda   va
bundan   tashqari,   professional   amaliyotchilarning   qiziqishini   tobora   ortib
bormoqda. Hissiy intellektni o‘rganish hissiy kompetentsiya nazariyasini yaratgan
D.   Goleman   (1995)   ,   hissiy   intellektning   kognitiv   bo‘lmagan   nazariyasini   ishlab
chiqqan R. Bar -On (1996), J. Meyer, P. Salovey va D. Caruso , hissiy-intellektual
qobiliyatlar   nazariyasini   nashr   etdilar   (1993).   Mahalliy   psixologiyada   EI
kontseptsiyasining  rivojlanishiga  eng  katta   hissa   qo‘shib,   hissiy  intellektning  ikki
komponentli   nazariyasini   taklif   qilgan   Lusin   (2000).   Keyinchalik,   bir   qator
mahalliy   mualliflar   ma’lum   bir   faoliyat   turining   muvaffaqiyatida   EIning   rolini
16 maqsadli ravishda o‘rganishdi. Xususan, A.S.Petrovskaya (2007) ishi shaxsning EI
va   boshqaruv   faoliyati   natijalari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   aniqladi.   I.A.   Egorov
(2006) tashkilot rahbarlarining yuqori EI koeffitsienti va boshqaruv samaradorligi
o‘rtasidagi munosabatni o‘rnatdi.
Mahalliy   mualliflar   tomonidan   faol   ishlab   chiqilgan   tahlilning   yana   bir
yo‘nalishi   -   bu   hissiy   intellektni   o‘rganish   va   rivojlantirish   imkoniyati   masalasi.
Shunday qilib, T.P. Berezovskaya  (2008), S.P. Derevyanko (2008), I.S. Stepanov
(2010) maxsus treninglar orqali EIni rivojlantirish imkoniyatini isbotladi. Shu bilan
birga,   hozirgi   kunga   qadar   ushbu   muhim   shaxs   konstruktsiyasining   ontogenetik
shakllanishi   bo‘yicha   empirik   tasdiqlangan   ma’lumotlar   yo‘q.   Adabiyotda   faqat
umumiy   ko‘rsatkichlar   mavjud,   uning   shakllanishi   uchun   fon   sharoitlari   -   ota-
onalarning EI darajasi,  temperament turi, oila daromadlari darajasi  va boshqalar  .
Rivojlanish   dinamikasining   aniq   tavsifi,   shuningdek,   uning   ko‘rsatkichlarining
balog‘at   yoshidan   oldingi   ontogenez   bosqichlarida   muayyan   faoliyatning
muvaffaqiyati   bilan   bog‘liqligi,   afsuski,   adabiyotda   topilmaydi.   Shu   bilan   birga,
o‘smirlik   va   erta   balog‘at   yoshi,   mutaxassislar   (xususan,   I.S.   Kon)   fikriga   ko‘ra,
hissiy-kognitiv o‘zaro ta’sirni shakllantirishning asosiy omillaridan biridir. Aynan
shu davrda hissiy soha barqarorlik va to‘liqlik xususiyatlariga ega bo‘ladi. Afsuski,
shaxsiyat   rivojlanishining   ushbu   bosqichida   EIning   tabiati   haqidagi   ma’lumotlar
kamdan-kam uchraydi va parchalanadi (Andreeva, 2005). 
Genetik   darajadagi   IQdan   farqli   o‘laroq,   inson   o‘z   hayoti   davomida   hissiy
zakovatini   boshqarishi   va   kuchaytirishi   mumkin.   Shuni   anglab   yetish   zarurki,
ijtimoiy qobiliyat ko‘rsatkichi  - mantiqiy fikrlash yoki matematik muammolarni hal
qilish qobiliyatidan ko‘ra, shaxsiy muvaffaqiyat uchun muhim ahamiyatga ega. 
1950 - yil - Avraam Maslou kabi gumanistik psixologlar odamlar o‘zlarining
hissiy kuchlarini qanday qurishlari mumkinligini tasvirlaydilar.
1995-yil - Hissiy intellekt tushunchasi psixolog Daniel Golemanning "Hissiy
intellekt" kitobini nashr etgandan keyin mashhur bo‘ldi. Ushbu kitob bir yarim yil
davomida   “The   New   York   Times”   nashriga   ko‘ra   eng   ko‘p   sotilgan   kitoblar
ro‘yxatida   qoldi.   2006-yilda   5   000   000   nusxa   allaqachon   o‘ttiz   turli   tillarda
17 sotilgan va u ko‘plab mamlakatlarda bestseller bo‘lgan.   Daniel Goleman   bu hissiy
intellektni   insonning   his-tuyg‘ularini   boshqarish   qobiliyati,   ya’ni   bu   his-tuyg‘ular
to‘g‘ri   va   samarali   ifodalanishi   uchun   tavsiflaydi.   Golemanning   so‘zlariga   ko‘ra,
hissiy intellekt ishdagi muvaffaqiyatning eng katta bashoratidir.
Ko‘pchiligimiz   kundalik   ish   bilan   band   bo‘lganimiz   sababli,   vaziyatlarga
qanday munosabatda ekanligimiz va o‘zimizni qanday tutishimiz haqida kamdan-
kam   to‘xtab  qolamiz.   O‘zini   anglashning   boshqa   shakli   -   bu  boshqalarning   bizga
nisbatan   bo‘lgan   his-tuyg‘ularini   tan   olishdir.   Ko‘pincha   bu   qiyin,   chunki   biz
ko‘rishni   istagan   narsamizni   ko‘rishga   moyil   bo‘lamiz   va   agar   ular   biz   uchun
noqulay   bo‘ladi   deb   hisoblasak,   boshqalardan   fikr   so‘rashdan   qochishga   harakat
qilamiz.
Hamdardlik   bilan   munosabatda   bo‘lish,   odamlarga   ko‘pincha   ijtimoiy
munosabatlarga,   ayniqsa   ish   joylarida   ta’sir   qiladigan   kuch   dinamikasini
tushunishga   imkon   beradi.   Ushbu   sohada   yaxshi   bilimga   ega   bo‘lganlar
munosabatlarga to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatishga, his-tuyg‘ular va xatti-harakatlar qanday
ishlashini   tushunishga   va   kuch   dinamikasining   ushbu   turi   atrofida   yuzaga
keladigan turli vaziyatlarni samarali talqin qilishga qodir.
Hissiy   intellekt   -   bu   o‘zining   va   boshqa   odamlarning   his-tuyg‘ularini,
niyatlarini,   motivatsiyasini,   istaklarini   tan   olish   va   uni   boshqarish   qobiliyatidir.
Ko‘nikma,   amaliy   muammolarni   hal   qilishga,   hayotda   va   ishda   maqsadlarga
erishishga   yordam   beradi.   Rivojlangan   hissiy   intellektga   ega   odamlar   boshqa
odamlar   bilan   muzokaralar   olib   borish,   qaror   qabul   qilish   va   salbiy   holatlarga
to‘g‘ri javob berish imkoniyatiga ega.
Tuyg‘ular   orqali   biz   voqealar,   so‘zlar   va   holatlarga   munosabat   bildiramiz.
Agar ular tushunilmasa, sodir bo‘layotgan narsa buziladi. Misol uchun, ishda ular
sizga eslatma berishdi va siz janjallasha boshladingiz. Natijada, bu nevroz, apatiya
va   boshqa   depressiv   holatlarga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   depressiya   tezda
yo‘qolmaydi: 15-39% odamlarda u bir yildan ortiq davom etadi.
Rivojlangan   hissiy   intellektga   ega   odam   harakatlar   yoki   his-tuyg‘ularga
emas,   balki   sabablarga   javob   beradi.   Bu   unga   tanqidni   to‘g‘ri   qabul   qilishga,
18 boshqa   odamlarni   tushunishga   va   ularga   adekvat   munosabatda   bo‘lishga   yordam
beradi.
1.3.Hissiy intellekt modellari
Hissiy   intellektga   ega   bo‘lgan   odamlarning   ruhiy   salomatligi,   ish
samaradorligi va yetakchilik qobiliyatlari yaxshilanadi. Shu bilan birga, yetakchilik
qobiliyatining   67%   qismi   hissiy   intellektga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   texnik   bilim   va
IQdan ikki marta muhimroqdir. Buni Egon Zehnder tadqiqoti tasdiqlaydi. Ular 515
ta yuqori martabali rahbarni tahlil qilib, emotsional  intellekti rivojlangan odamlar
muvaffaqiyatga erishish ehtimoli yuqori ekanligini aniqladilar. 
Hissiy   intellekt   siz   bilan   nima   sodir   bo‘layotganini   bilishdan   boshlanishi
kerak.   Siz   o‘zingizni   va   his-tuyg‘ularingizni   ajratishni,   ularni   alohida   hodisa
sifatida   taqdim   etishni   va   unga   yon   tomondan   qarashni   o‘rganishingiz   kerak.
Tuyg‘ular   -   bu   sizning   atrofingizdagi   voqealarga   munosabatingiz.   Tuyg‘uni
o‘zingizdan ajratish qobiliyati vaziyatni baholashga, qaror qabul qilishga va to‘g‘ri
javob berishga yordam beradi. 
E.Ilin   “ Emotsiya   va   hissiyot”   asarida   emotsiya   va   hissiyotlarning   farqini
ko‘rsatib bergan 1
.   Aynan "emotsional intellekt" atamasi esa fanga XX asrning 90-
yillaridan kirib kelgan. Ushbu atamani fanga Piter Slovey 1990-yil  o‘ z ma q olasida
kiritgan. 2
  Psixologiyada   psixikaning   kognitiv   h amda   emotsional   affektiv   sohalari
mavjud bo‘lib, uning o‘zaro bog‘likligini  tadqiq qilish  fanning dolzarb, shu  bilan
birga  murakkab  muammolaridan sanaladi.   Shunday masala   qattoriga  "Emotsional
intellekt"ni kiritish mumkin. Psixolog olimlar tomonidan emotsional  intellektning
tadqiq etilishini 3 bosqichga ajratish mumkin:Birinchi boskich, XIX asr oxiri XX
asr   boshlarini   o‘z   ichiga   olib,   emotsional   intellekt   tafakkur   psixologiyasi   ichida
tadqiqi     qilingan.   1920-yildan   boshlab   esa   intellekt   psixologiyasida   o‘rganila
boshlandi .  
1980-yillarda   olimlar   tafakkurda   emotsiyalarning   rolini   empirik   tadqiq
etishdi.   Izlanishlarning   ikkinchi   bos q ichida,   tad q i q otchilar   emotsiyaning   kognitiv
1
  Bar-On  R.  Emotional   Quotient   Inventory:  a   measure  of  emotional  intelligence.   NY:   Multi-Health  Systems,  Inc.
2008. 36 p.
2
  Fiori  M.  A new   look  at  emotional   intelligence:  A  dual-process  framework   //   Personality  and  Social  Psychology
Review. 2009. Vol. 13. № 1. P. 21—44. doi: 10.1177/1088868308326909
19 so h aga ta’sirini ani q lashga intilishdi. Bu yo‘nalishda tad qiqot     olib borgan olimlar
q atoriga   M.Arnold,   R.Lazarus,   S.Shexter,   A.Ellisni   kiritish   mumkin.     Uchinchi
integrativ   bos q ich   deb   atalib,   u   muammoni   metakognitiv   psixologiya   doirasida
o‘ rganilishi   bilan   xarakterlidir.   E motsional   intellektni   o‘ rganishga   q aratilgan   h ar
bir   bos q ich   batafsil   o‘ rganishga   k o‘ mak   berish   bilan   birga   uni   amaliyotga   tad qiq
etish,  o‘ lchash uchun kerakli  m etodikalarni ishlab chi q ishga asos b o‘ lgan.
Emotsional intellekt -  o‘ z  h amda  o‘ zgalarning  h is tuy g‘ ularini tushuna olish,
zarur vaktda boshkara olish  q obiliyatidir 3
 . Emotsional intellekt shaxs shakllanishi,
rivojlanishi,   stressli   vaziyatlarda   t o‘g‘ ri   q arorlar   q abul   q ilishi,   ijtimoiy
munosabatlarga kirishishida, stressli vaziyatlarda Bugungi kunga kelib, emotsional
intellektga  oid   bir   qancha   yondashuvlar   mavjud.  Ularga   misol   kilib,   J.   Mayer,  P.
Salovey,  D.R.  Caruso;   R.  Bar-On;  D.  Goleman;  D.V.   Lyusin;  I.N.  Andreeva;  I.I.
Vetrova; E.A. Sergienko va bosh q alarni kiritish mumkin.
1995-yil   Daniel   Goulman   “Emotsional   intellekt"   kitobini   nashr   etdi.   U   o‘ z
asarida   inson   h issiyotlarini   t o‘g‘ ri   aks   ettira   olishi   muhimligini   yoritib   berdi.
D.Goulmen   fikricha,   e motsional   intellekt   -   tash q i   olamdan   olingan   axborotlarni
ma q sadlarini   amalga   oshirishda   o‘ zi   h amda   emotsiyalarini   t o‘g‘ ri   q ullay   olish
q obiliyatidir. D.Goulmen  e motsional intellekt  intellektual  q obiliyat sifatida e’tirof
etib,  to‘rtta o‘ ziga xos xususiyatini ajratadi:

O‘ z- o‘ zini   anglash     (emotsional   o‘ zini   anglash,   o‘ ziga   adekvat   ba h o   bera
olish va  o‘ ziga ishonch) .

O‘z -   o‘zini   nazorat   qila   olish   (emotsiyalarni,   ochiqlikni,
moslashuvchanlikni nazorati, g‘alaba, tashabbuskorlik, optimizmga bo‘lgan
intilish).

Ijtimoiy  x ushyorlik (empatiya, ishdagi boxabarlik, ehtiyotkorlik).

Munosabatlarni  boshqarish (o‘z imkoniyatlarini relizatsiya qila olish, ta’sir
ko‘rsatish,   yordam   qilish,   o‘zgarishlarga   harakat   qilish,   nizolarni
boshqarish, guruhiy ish va hamkorlik).
3
  Андреева   И.Н.   Эмоциональный   интеллект   как   феномен   современной   психологии.   Новополоцк:
ПГУ, 2011.
20 2.2. Hissiy intellect bo‘yicha ishlab chiqilgan metodikalar.
Hissiy intellekt diagnostikasi (EQ so‘rovi). N. Hall.
Tuyg‘ularda   ifodalangan   shaxsiy   munosabatlarni   tushunish   va   qaror   qabul
qilish asosida hissiy  sohani  boshqarish qobiliyatini aniqlash uchun mo‘ljallangan.
shaxslararo o‘zaro munosabatlar holatlari. Anketa 30 ta bayonotdan iborat va 5 ta
shkaladan   iborat:   1)   Hissiy   tushuncha ;   2)   his-tuyg‘ularingizni   boshqarish(aniqroq
hissiy   xotirjamlik,   hissiy   qattiqlik);   3)   O‘z-o‘zini   rag‘batlantirish(to‘g‘rirog‘i,  his-
tuyg‘ularingizni   o‘zboshimchalik   bilan   nazorat   qilish);   4)   hamdardlik;   5)   Boshqa
odamlarning   his-tuyg‘ularini   tan   olish(aniqrog‘i,   boshqa   odamlarning   hissiy
holatiga   ta’sir   qilish   qobiliyati).   Qisman   emotsional   intellektning   darajalari
ballardagi   natijalar   belgisiga   muvofiq   aniqlanadi:   yuqori,   o‘rta,   past.   Dominant
belgini   hisobga   olgan   holda   hissiy   intellektning   integrativ   darajasi   miqdoriy
ko‘rsatkichlar   bilan   belgilanadi.Testni   takomillashtirish   kerak.(N.   S.Kravtsov)
Hissiy intellekt testi so‘rovnomasi. A.G. Shmelev.  
Hissiy intellekt darajasini o‘lchash uchun mo‘ljallangan. Ushbu kontseptsiya
insonning o‘z his-tuyg‘ularini   tushunish va boshqarish , shuningdek, boshqalarning
his-tuyg‘ularini tushunish va ularga adekvat javob berish qobiliyatiga ishora qilish
uchun   ishlatiladi.   Bu   qobiliyatlar   faol   O.   bilan   bog liq   ishlarda   va   odamlar   bilanʻ
o zaro munosabatlarda (boshqaruv, savdo, o qitish va boshqalar) zarur. Test 66 ta	
ʻ ʻ
savoldan   iborat   bo‘lib,   ularning   har   birida   5   ta   javob   varianti   mavjud.   Sinovdan
o‘tish vaqti 20-30 minut. Sinov 6 omilli shkalani o‘z ichiga oladi: 1)   Umumiy ball
-   barcha   shkalalar   uchun   umumiy   ball ;   2)   Introspektsiya   va   o‘zini   himoya   qilish
-   shkala   respondentning   o‘zining   kuchli   va   zaif   tomonlarini   ehtiyotkorlik   bilan
baholash   qobiliyatini,   his-tuyg‘ularini   tan   olish   va   tushunish   qobiliyatini   aks
ettiradi.   "Psixol.   "muammolardan   himoya   qilish ;   3)   O‘zligini   boshqara   olish
-   shkala   respondent   int   mavjudligini   aks   ettiradi.   motivatsiya,   o‘z-
o‘zini   tarbiyalash ,   belgilangan   maqsadlarga   erishishda   qat’iylik;   4)   Tuyg‘ularni
ifodalash   -   shkala   respondentning   o‘z   his-tuyg‘ularini   etarli   darajada   ifodalash   va
nazorat   qilish   va   boshqa   odamlarda   his-tuyg‘ularning   namoyon   bo‘lishiga   to‘g‘ri
javob berish qobiliyatini aks ettiradi; 5)   Ijtimoiy sezgirlik -   shkala respondentning
21 atrofdagi odamlarning xatti-harakatining motivlarini to‘g‘ri tushunish va baholash
qobiliyatini aks ettiradi   va shu tushunchaga asoslanib , ularga adekvat munosabatda
bo‘ladi;   6)   Sezuvchanlikni   o‘z-o‘zini   hurmat   qilish   -   shkala   respondentning   o‘z
fazilatlarini   baholashini   aks   ettiradi:   sezgirlik,   tushuncha,   boshqalarning   xatti-
harakatlari   sabablarini   tushunish.   Sinov   bir   nechta   edi.   versiyalari.   Yig‘ilgan
protokollar   asosida   faktorli   tahlil   o‘tkazildi,   to-ry   usulning   mavjud   tekstura
tuzilishi   aniqlandi.   Shuningdek ,   birinchi   versiyani   yangilashdan   so‘ng,   testdan
o‘tish   vaqti   sezilarli   darajada   qisqardi.   Sinov   standartlashtirishning   barcha
bosqichlaridan   o‘tdi.   Tashkilotlarda   "imtihon   holati"   (sub’ektlarning   "ijobiy
natijalar"   ga   yuqori   qiziqishi)   sharoitida   o‘tkazilgan   ushbu   test-so‘rovnomaning
diagnostika imkoniyatlarini bir qator o‘rganish jarayonida testning past darajadagi
himoyasi.   qalbakilashtirish   (“ijtimoiy   naflilik”   artefaktidan)   aniqlandi.   Test
psixologiya   yo‘nalishlarini   aniqlash   uchun   kattalar   shaxsini   psixodiagnostik
tadqiqotlar   uchun   ishlatilishi   mumkin.   yordam,   o‘z-o‘zini   bilish.   Ekspertiza
holatida   (kasbiy   tanlash   va   sertifikatlash)   bir   vaqtning   o‘zida   diagnostika
vositalaridan   (shu   jumladan   proyektiv   usullardan)   ijtimoiy   naflilik   artefaktini
nazorat qilish uchun foydalanish tavsiya etiladi. Shunday qilib, ushbu test anketasi
sifat   testi   sifatida   foydalanish   tavsiya   etiladi.   faoliyat   sohasi   bevosita   O.   bilan
bog liq   bo lgan   mutaxassislarni   (ʻ ʻ menejerlar ,   savdo   bo yicha   menejerlar,   biznes-	ʻ
trenerlar va boshqalar) tanlash va baholash uchun qo shimcha diagnostika vositasi.	
ʻ
Hissiy intellekt vositalari: 
1. Ichki jihat – shaxsning emotsional salohiyati (tajriba bilan to‘planadi); 
2.   Tashqi   jihat   -   texnik   tomonni   amalga   oshirish   uchun   operatsiyalar   (u
mashg‘ulotlarda,   akme   mashqlarida   rivojlanadi).   Hissiy   intellektni   shakllantirish
jarayoni   -   bu   o‘zining   ichki   holati   va   aloqa   sherigini   anglash,   boshqa   odamning
tashqi   hissiy   holatini   aks   ettirish.   Hissiy   intellektning   natijasi   shaxsning   ruhiy
neoplazmalaridir.   Har   bir   tuyg‘u   o‘ziga   xos   identifikatsiya   qilinadigan   signallar
tizimini   o‘z   ichiga   oladi   -   hissiy   ma’lumotlar,   ular   ham   insoniy   aloqa   kanallari
orqali,   ham   proprioseptiv,   affektiv   va   kognitiv   kanallar   yordamida   assotsiativ
signallarning   noyob   naqshlari   orqali   uzatilishi   mumkin.   Ushbu   turdagi   hissiy
22 signallar   individual   baholashlar   va   munosabatlarga   va   ularning   o‘zgarishlariga
motivatsion   reaktsiyalar   haqida   ma’lumot   beradi.   Hissiy   ma’lumotlar   individual
his-tuyg‘ularning   ma’nolarini,   hissiy   naqshlarni   va   ularning   ketma-ketligini,
shuningdek, ular aks ettiradigan munosabatlarni baholashni o‘z ichiga oladi. 
J.Averill   “Hissiy   intellekt”   konstruksiyasida   hissiyotlarning   rolini
oydinlashtirib,   savolga   J.Meyer,   P.Salovey,   D.Karuzo   nazariyalarida   u   yoki   bu
tarzda mavjud bo‘lgan uchta taklifni beradi: 
a)   his-tuyg‘ularning   har   bir   turi   uchun   (masalan,   g‘azab,   qo‘rquv   va
boshqalar) biologik jihatdan aniqlangan muhim xususiyatlari bilan tavsiflanadi; 
b) oddiy his-tuyg‘ular ma’lum kombinatsiyalarni hosil qilishi mumkin - shu
tariqa murakkab his-tuyg‘ular shakllanadi; 
v)   his-tuyg‘ularni   tartibga   solish   mumkin,   lekin   ularning   namoyon   bo‘lish
tamoyillarini tubdan o‘zgartirib bo‘lmaydi.
Emotsional intellektda his-tuyg‘ularning rolini tavsiflab, J.Mayer, P.Salovey,
D.Karuzo J.Averil takliflariga quyidagi qo‘shimchalarni kiritadilar: 
d) his-tuyg‘ular odamlar va ularning muhiti (shu jumladan, boshqa odamlar)
o‘rtasidagi munosabat va o‘zgarishlardan darak beradi. bu munosabatlarda haqiqiy
yoki   xayoliy.   Shunday   qilib,   hissiy   intellekt   -   bu   o‘z   his-tuyg‘ularini   va
boshqalarni tan olish va to‘g‘ri idrok etishga yordam beradigan aqliy qobiliyatlar,
shuningdek, his-tuyg‘ularni boshqarish qobiliyati.
Tadqiqotlarimda   men   amal   qiladigan   model   pedagogika   fanlari   nomzodi
Dmitriy   Vladimirovich   Lyusin   tomonidan   taklif   qilingan   modeldir.   D.V.ning
so‘zlariga   ko‘ra.   Lyusinning   ta’kidlashicha,   hissiy   intellekt   "o‘zining   va
boshqalarning   his-tuyg‘ularini   tushunish   va   ularni   boshqarish   qobiliyati".   Muallif
ikkita   hissiy   intellektni   aniqlaydi:   intrapersonal   -   VEI   (o‘z   his-tuyg‘ularini
tushunish   va   boshqarish)   va   shaxslararo   -   MPEI   (boshqa   odamlarning   his-
tuyg‘ularini tushunish va boshqarish).
Tuyg‘ular   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘langan   timsollarning   boy
to‘plamini   tashkil   qiladi   va   ko‘p   odamlar   hissiy   tilning   mavjudligi   haqida
bahslashadilar. 3-tarmoq hissiyotlarni belgilash qobiliyatini o‘z ichiga oladi, ya’ni.
23 bog‘liq   hissiy   tushunchalar   guruhlari   mavjudligini   ko‘ring   (masalan   ,   Ortony,
Clore,  &  Collins,  1988).
Muayyan   his-tuyg‘ular   nima   uchun   paydo   bo‘lishini   tushunish   hissiy
intellektning   muhim   tarkibiy   qismidir.   Misol   uchun,   tirnash   xususiyati   va
norozilik,   agar   tirnash   xususiyati   sababi   davom   etsa   va   uning   ta’siri   kuchaysa,
g‘azabga   olib   kelishi   mumkin.   Tuyg‘ularning   bir-biriga   mos   kelishini   va   vaqt
o‘tishi   bilan   qanday   o‘zgarishini   bilish   boshqalar   bilan   munosabatda   bo‘lish   va
o‘z-o‘zini anglashni rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.
Xulosa
Emotsional   intellekt   rivojlangan   bo‘lishida   shaxs   emotsiyalarni   tushunishi
muhim.   Quyida   shaxs   emotsiyalarini   tushunish   layoqatiga   oid   ma’lumotlarni
24 keltiramiz.   Emotsiyalarni   tushunish   -   murakkab   emotsiyalar   ularning   bir
bosqichdan   boshqasiga     o‘tishi,   emotsional   tahlil   va   bilimlarni   ishlata   olishni
tushuntiruvchi   qobiliyatdir.   Emotsiyalarni   tushunish   o‘zida   emotsiyalarni
tasniflash   xamda   o‘zaro   munosabatlarda   ular   orasidagi   bog‘liklikni   aniqlash,
mazmunini tushuntirish; (ambivalent) hissiyotlarni tushunishni ko‘rsatadi.
R.Bar  On fikricha, emotsional  intellekt  - bu atrof  muhit talablari va bosimi
bilan   yaxshi   kelishishga   ta’sir   qiluvchi   kognitiv   bo‘lmagan   qobiliyatlar   va
malakalar   yig‘indisidir.   R.Bar   Ongning   muhim   yutug‘i   emotsional   intellekt
nazariyasi va amaliyotidagi  1996-yildagi EQni o‘lchash so‘rovnomasi  (Emotional
Quotient Inventory -EQi)ni ishlab chiqqani  bo‘ldi.Dastlab so‘rovnoma psixologik
xotirjamlik   determinanti   nazariyasini   empirik   teshirish   maqsadida     ishlab
chiqilgan.   Asta-sekin   muallif   emotsional   intellekt   (individning   atrof   muhit
talablarini   muvaffaqiyatli   engish   qobiliyatiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   kognitiv
bo‘lmagan bilim,malakalar)  va psixologik xotirjamlik (emotsional salomatlik)ning
o‘zaro bog‘lik murakkab konsepsiyalarga miqdoriy baholash va operatsional ta’rif
berish   uchun   nazariy   eklektik   va   ko‘p   omilli   yondashuvini   rivojlantirdi.     Ushbu
so‘rovnomada emotsional intellektning beshta asosiy komponenti taqdim etilgan:

Ichki   shaxsiy   -   emotsiyalar   xakidagi   bilimlar,   emotsiyalarni   tushunish   va
ifodalash   qobiliyati   (emotsional   o‘zini   anglash,   tirshqoqlik/chidamlilik,   o‘zini
hurmat  q ilish, mustaqillik, o‘zini faollashtirish).

Shaxslararo   -   o‘zgalar   hissiyotlarini   anglash,   tushunish,   qabul   qilish
qobiliyati (empatiya, ijtimoiy mas’uliyat, shaxslararo munosabat).

Moslashuvchanlik  - o‘zgaruvchan sharoit  va vaziyatlarga o‘z hissiyotlarini,
o‘ylari   va   xulq-atvorini   moslashtirish,   shuningdek,   bu   o‘zgarishlarni   boshqarish
qobiliyati (realistiklik,    qayishqoqlik,    muammoni  h al etishlik).

Stressni bosh q arish - (stressda bar q arorlik, impulsivlikni nazorat  q ilishlik).

Umumiy kayfiyat - (optimizm, baxt).
Bu   so‘rovnomaning   afzalligi,   uning   ishonchlililik   darajasi   va   validligi
yuqoriligida,   shuningdek,   uning   bolalar   va   6   yoshdan   18   yoshgacha   bo‘lgan
o‘smirlarni testlashtirish mumkin bo‘lgan variantiga egaligida bo‘ldi.   
25 D.V.Lyusin   emotsional   intellektni   tadqiq   qilar   ekan   uni   bir   tomondan
insonning   kognitiv   qobiliyatlari,   bosh q a   tomondan   shaxslilik   xususiyatlari   bilan
bog‘liqligini   ta’kidlagan.   A.V.Karpov   va   A.S.Petrovskaya   fikricha,   emotsional
intellekti yaxshi rivojlangan odam har doim emotsional nostabil bo‘lgan holatlarga
ro‘paro   keladi   shu   bilan   bunday   vaziyatlarga   to‘g‘ri   munosabatda   bo‘la   oladi 4
.
So‘nggi   so‘z   o‘rnida   aytish   mumkinki,   psixologiyadada   emotsional   intellekt
fenomeni   keng   qamrovli   bo‘lib,   uni   shaxs   jamiyatda   shug‘ullanadigan   har   bir
faoliyatiga   u   yoki   bu   tasirini   o‘tkazishi   tabiiy.   Shunday   bois   shaxs   emotsional
intellekti   shakllanishi   xamda   rivojlanishida   faoliyatlarning   tutgan   o‘ rnini   tad qiq
q ilish a h amiyatlidir.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Mirziyoyev   S h .   M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   -yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. –Т.: O‘zbekiston, 2017 . -23 b .
4
  Ўлмасова   Д.Ҳ.,   Эмоционал   интеллектнинг   ўрганилиш   тарихи.Аcademic   research   in   educational   sciences
volume 2 | ISSUE 9 | 2021
26 2. Mirziyoyev   Sh.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz.  - T.: O‘zbekiston, 2016y. - 14b.
3. Андреева  Т. В.   Семейная психология: Учеб. пособие. — СПб.: Речь, 2004.
—177 c
4. David G. Myers   C. Nathan Dewall.  Psychology .  Worth Publishers
5. Madison Avenue New York, NY 10010.  2015.-186 p .
6. Горохова   Александра   Александровна.   Формирование   эмоционального
интеллекта   младших   подростков.   Выпускная   квалификационная   работа
Челябинск   2019
7.   Ismoilova   N.,   Abdullayeva   D.   Ijtimoiy   psixologiya:   o‘quv   qo‘llanma
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2013.-21b.
8.   Muxamedova   D.G‘.,   Mullaboeva   N.M.,   Rasulov   A.I.   Umumiy   psixologiya:
darslik. T, 2017.-98b.
9. Muxamedova   D . G .,   Salomova   G .   SH .   Psixologik   tadqiqotlar   ma ’ lumotlarini
qayta   ishlash   metodlari   va   texnologiyalari :  Darslik . – T .2020.-15-90 b .
10. G‘oziyev E. Ontogenez psixologiyasi: Darslik.  – T.:Noshir, 2010.-77b
11.   G‘oziyev E. Umumiy psixologiya: Darslik.  – T.:  Universitet, 
2002 .- 96b
12. Горохова   Александра   Александровна.   Формирование   эмоционального
интеллекта   младших   подростков.   Выпускная   квалификационная   работа
Челябинск   2019
13. Давыдова   Юлия   Викторовна.   Диссертация.   Эмоциональный   интеллект:
O сновные   характеристики,   структура   и   особенности   проявления   в
подростковом возрасте.
14. Abraham,   R.   2005.   Emotional   intelligence   in   the   workplace:   A   review   and
synthesis.   In   R.   Schulze   and   R.   D.   Roberts,   eds.,   Emotional   Intelligence:   An
International Handbook. Cam bridge, MA: Hogrefe and Huber, pp. 255-70.
15. Ackerman,   P.   L.   1996.   A   theory   of   adult   intellectual   development:   Process,
personality, interests, and knowledge. Intelligence 22: 227-57.
27 16. Sharafitdinov   Abdulla   XXX,   Soyimnazarov   Navro‘zbek   Baxtiyor   ugli,
Characteristics   of   Emotional   Intelligence   in   Managers   Volume:   01Issue:   10|
Oct–2022
17. Abdulla   Sharofitdinov,   Navro‘zbek   Soyimnazarov,   HISSIY   BEQARORLIK
VA   UNI   OLDINI   OLISHNING   PSIXOLOGIK   USULLARI   ,   Журнал
Педагогики и психологии в современном образовании: Том 3 № 1 (2023)
18. Sharofitdinov,   A.,   &   Soyimnazarov,   N.   (2023).   RAHBARLARDA
EMOTSIONAL   NAZORAT   VA   O‘Z-O‘ZINI   ANGLASH.   Журнал
Педагогики и психологии в современном образовании, 3(1)
19. Sharofitdinov,   A.,   &   Soyimnazarov,   N.   (2023).   BOSHQARUVCHI
SHAXSIDA EMOTSIONAL INTELLEKTNING O‘ZIGA XOSLIGI. Журнал
Педагогики и психологии в современном образовании, 3(1).
20. Sharofitdinov,   A.,   &   Soyimnazarov,   N.   (2023).EMOTSIONAL   INTELLEKT
TUSHUNCHASINING   PSIXOLOGIK   TAVSIFI.   Журнал   Педагогики   и
психологии в современном образовании, 3(1).
O‘zbekiston Milliy Universitetining Jizzax filiali “Psixologiya” fakulteti    “ Oila
p sixologiyasi”  yo‘nalishi 412 -2 2 -guruh  talabasi  Karimova Sohibjamolning
Umumiy psixologiya  fanidan  “ Hissiy intellekt muammosi ’’  mavzusida yozgan
kurs ishiga
TAQRIZ
28                       Hozirgi vaqtda ko‘pgina ishlar allaqachon shakllangan, yetuk shaxs yoki
o‘smirlik   shaxsiyatining   hissiy   intellektini   o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Biroq,
o‘smirlik davrida shaxsning intellektual, hissiy va motivatsion sohalarida sezilarli
o‘zgarishlar   ro‘y   beradi,   ular   yetarli   psixologik   yordam,   tuzatish   va   maqsadli
rivojlanishni talab qilinishi muammoning dolzarbligini ko‘rsatib turibdi. 
Talaba   Karimova Sohibjamolning kurs ishi yuzasidan tanlagan mavzu dolzarb
hisoblanadi.   Mazkur   kurs   ishida   hissiy   intellekt   muammosi   haqida   atroflicha
yoritib   o‘tilgan.   Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   bugungi   kundagi
dolzarbligi,   predmeti,   maqsadi,   vazifalari   va   tuzilishi   imkon   darajasida   yoritib
berilgan.   Talaba     Karimova   Sohibjamol   umumiy   psixologiya     fanini   o‘rganishi
orqali   tayyorlagan   ushbu   kurs   ishi   kirish,   II   bob,   V   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
Kurs ishining I bobi hissiy intellekt muammosi o‘rganilishining ilmiy-nazariy
asoslari haqida ma’lumotlarni yoritib bergan.
II   bobida   esa   hissiy   intellekt   muammosining   amaliy   tahlili   bo‘yicha   olib
borilgan   tadqiqot   natijalari   haqida   to xtalibʻ     o tilgan	ʻ .   Karimova   Sohibjamol
tomonidan   bajarilgan   kurs   ishi   ham   nazariy,   ham   amaliy   ahamiyatga   ega.   Kurs
ishida   ayrim   juz’iy   kamchiliklar   mavjud.   Kamchiliklar   kurs   ishining   mazmuniga
salbiy  ta’sir qilmaganligi uchun kurs ishini himoyaga tavsiya etaman.
Taqrizchi:                                                                     _______________
O‘zbekiston Milliy Universitetining Jizzax filiali “Psixologiya” fakulteti    “ Oila
p sixologiyasi”  yo‘nalishi 412 -2 2 -guruh  talabasi  Karimova Sohibjamolning
Umumiy psixologiya  fanidan  “ Hissiy intellekt muammosi ’’  mavzusida yozgan
kurs ishiga ilmiy rahbar
                                                     XULOSASI
29                           Bugungi   kunda jamiki   narsaning  boshlang‘ich  asosi,   manbai  emotsiya
degan   g‘oyani,   uning   qiymatini   umumiy   fonda   birmuncha   qadrsizlantiradi,   lekin
ikkinchi, ustuvor va yetakchi, umumiy va xususiy ob’ektiv va sub’ektiv, muhim va
nomuhim   mezonlar,   alomatlar,   o‘lchamlar   yordami   bilan   baholanishi   ushbu
psixologik   masala   mohiyatini   oqilona   talqin   qilish   zaruriyatini   vujudga   keltiradi.
Talaba   Karimova   Sohibjamolning   kurs   ishi   yuzasidan   tanlagan   mavzu   dolzarb
hisoblanadi.   Mazkur   kurs   ishida   hissiy   intellekt   muammosi   haqida   atroflicha
yoritib   o‘tilgan.   Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   bugungi   kundagi
dolzarbligi,   predmeti,   maqsadi,   vazifalari   va   tuzilishi   imkon   darajasida   yoritib
berilgan.   Talaba     Karimova   Sohibjamol   umumiy   psixologiya     fanini   o‘rganishi
orqali   tayyorlagan   ushbu   kurs   ishi   kirish,   II   bob,   V   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
Kurs ishining I bobi hissiy intellekt muammosi o‘rganilishining ilmiy-nazariy
asoslari haqida ma’lumotlarni yoritib bergan.
II   bobida   esa   hissiy   intellekt   muammosining   amaliy   tahlili   bo‘yicha   olib
borilgan   tadqiqot   natijalari   haqida   to xtalibʻ     o tilgan	ʻ .   Karimova   Sohibjamol
tomonidan   bajarilgan   kurs   ishi   ham   nazariy,   ham   amaliy   ahamiyatga   ega.   Kurs
ishida   ayrim   juz’iy   kamchiliklar   mavjud.   Kamchiliklar   kurs   ishining   mazmuniga
salbiy  ta’sir qilmaganligi uchun kurs ishini himoyaga tavsiya etaman.
 
  Ilmiy rahbar:                                                                       ________________
30

Hissiy intellekt muammosi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский