Hodimlar bilan hisoblashuvlarning maqsad va vazifalari hamda uni tashkil etish nazariy-huquqiy asoslari

1Mavzu:  Hodimlar bilan hisoblashuvlarning maqsad
va vazifalari hamda uni tashkil etish nazari-huquqiy
asoslari
Reja:
Kirish
I bob. Hodimlar bilan hisoblashuvlarning maqsad va vazifalari hamda 
uni tashkil etish nazari-huquqiy asoslari
1.1. Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini 
tashkil etish, uning maqsad va vazifalari
1.2. Xodimlar va sipendiya oluvchilar bilab hisoblashuvlar hisobini 
tashkil etishningma’yoriy xuquqiy asoslari
II bob. Budjet tashkilotlarida xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan 
hisoblashuvlarni hisobini tashkil etish
2.1. Xodimlar bilan mehnat haqi va unga tenglashtirilgan to’lovlar 
bo’yicha hisoblashuvlar hisobi
2.2. Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi
2.3. Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblarni 
buxgalteriya hisobvaraqalarda aks ettirish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati 2KIRISH
2023   yil   30   apreldan   kuchga   kirishi   belgilangan   yangi   Mehnat   kodeksi
mehnat   munosabatlaridagi   mavjud   bo’shliq,   kamchiliklar   va   aniqlashtirilmagan
holatlarni, shuningdek mehnat munosabatlarida yangi institutlarni tartibga solishga
qaratilganligi bilan muhim ahamiyat kasb etadi.
Amaldagi   mehnat   kodeksi   chorak   asrdan   ortiq   vaqt   mobaynida   mehnat
munosabatlarida   ustuvor   qonun   sanalib,   ish   beruvchi   va   xodim   o’rtasidagi
munosabatlarni tartibga solishga xizmat qildi.
Biroq   ta’kidlash   lozimki,   ayrim   o’rinlarda   xodimlarning   huquqlarini
himoyalash   barobarida   ish   beruvchilarning   huquq   va   erkinliklarini   cheklash
natijasida   tadbirkorlik   sub’ektlarining   rivojlanishiga   o’zining   salbiy   ta’sirini
o’tkazib keldi.
Shuningdek,   kezi   kelganda   davlat   va   jamiyat   manfaatlaridan   kelib   chiqib,
yangi   zaruriy   mexanizmlarni   joriy   etish   zarurati   tufayli   Mehnat   kodeksida   “yo’l
qo’yilmaydi",   "mumkin   emas",   deb   belgilangan   qoidalarni,   shuningdek,
xodimlarning huquq va manfaatlarini chetlab o’tish holatlari kuzatildi.
  Tartibga   solish   sohasiga   ko’ra,   amaldagi   Mehnat   kodeksining   3-moddasi
mazmuniga ko’ra, Mehnat  kodeksi O’zbekiston Respublikasining butun hududida
amal   qilishi   belgilangan.   Biroq   amaliyotda   huquqni   muhofa   qiluvchi   idoralar   va
sud   tizimini   tartibga   solishga   qaratilgan   alohida   qonun   hujjatlari   mavjud   bo’lib,
ushbu   soha   vakillarining   mehnatga   oid   nizolari   qonunlar   va   ular   asosida   qabul
qilingan   qonunchilik   hujjatlari   bilan   tartibga   solinadi.   Bu   holat   sud   qarorlarining
qabul   qilinishida,   yagona   sud   amaliyotini   qo’llashda   o’ziga   xos   noaniqliklarni
vujudga keltirar edi.
Endilikda   esa   yangi   tahrirdagi   Mehnat   kodeksining   11-moddasi   «Mehnat
to’g’risidagi qonunchilikning amal qilish sohasi» deb nomlanib, ushbu moddaning
yettinchi  qismiga muvofiq shartnoma bo’yicha  harbiy xizmatni  o’tayotgan harbiy
xizmatchilarga,   shuningdek   ichki   ishlar   va   davlat   bojxona   xizmati   organlarida,
O’zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmatida, Milliy gvardiyasida xizmat
o’tayotgan   harbiy   xizmatchilarga   (xodimlarga)   va   ularga   tenglashtirilgan   boshqa 3shaxslarga, sud, prokuratura xodimlariga nisbatan mehnat to’g’risidagi qonunchilik
aynan   ularning   faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunchilikka   zid   bo’lmagan
tartibda qo’llaniladi.
Ahamiyatli tomoni shundaki ushbu moddaning o’n ikkinchi qismi muvofiq
mehnat   to’g’risidagi   qonunchilik   quyidagi   shaxslarga   nisbatan   (agar   ular   ushbu
kodeksda   belgilangan   tartibda   bir   vaqtning   o’zida   ish   beruvchilar   yoki   ularning
vakillari   sifatida   ish   yuritmasa)   tatbiq   etilmasligi   masalasi   aniqlashtirib   berildi.
Ya’ni muddatli harbiy xizmatni o’tayotgan harbiy xizmatchilarga, tashkilotlarning
kuzatuv  kengashlari  a’zolariga,  mazkur   tashkilotning  xodimlari   bo’lmagan  taftish
komissiyalari   a’zolariga   (taftishchilarga),   fuqarolik-huquqiy   xususiyatga   ega
shartnomalar asosida ishlarni bajarayotgan (xizmatlar ko’rsatayotgan) shaxslarga.
Mehnat  qonunchiligining ustuvorligi  sohasida sudlar  tomonidan mehnatga
oid   ishlarni   ko’rishda,   aksariyat   hollarda   qonun   va   qonunchilik   hujjatlarini
qo’llashda   «Normativ   huquqiy   hujjatlar   to’g’risida»gi   qonun   talabiga   ko’ra
normativ   huquqiy   hujjatlarning   nisbatiga   muvofiq   qo’llashda,   ya’ni,   sudlar
tomonidan   mehnatga   oid   nizolarda   qonunchilik   hujjatlarini   yoki   qonunosti
hujjatlarini qo’llashda aniq mezonning mavjud emasligi sudlar tomonidan qarorlar
qabul qilinishida bir qator muammoli holatlarni vujudga keltirar edi.
  4I bob. Hodimlar bilan hisoblashuvlarning maqsad va vazifalari
hamda uni tashkil etish nazari-huquqiy asoslari
1.1. Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar
hisobini tashkil etish, uning maqsad va vazifalari
Budjet   tashkilotlarida   daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosini   amalga
oshirish jarayonida kamomadlar, xizmat safarlari, ish haqi va unga tenglashtirilgan
to’lovlar   bo’yicha   xodimlar   bilan,   stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   talabalar   bilan
hisoblashuvlar amalga oshiriladi.
Material   javobgar   shaxslar   bilan   yo’l   qo’yilgan   kamomadlar   bo’yicha
hisoblashuvlar amalga oshiriladi. Bunda mulkiy qiymatliklar bo’yicha kamomadlar
unidirish   vaqtida   bozor   qiymatida   undiriladi.   Yo’l   qo’yilgan   kamomadlar
inventarizatsiya   dalolatnomalari   orqali   aks   ettiriladi   va   mehnat   qonunchiligi
talablari   asosida   undiriladi.   “Inventarizatsiya   jarayonida   aniqlangan   mol-mulk
kamomadi   va   ortiqchasining   buxgalteriya   hisobi   va   soliqqa   tortish   tartibi
to’g’risidagi  Nizom”ga  asosan  ish  beruvchining mulkiga  yetkazilgan  zarar   hajmi,
zarar   uchun   xodimning   moddiy   javobgarlik   chegaralari   va   tartibini   aniqlash
O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi bilan tartibga solinishi ko’rsatilgan.
Bir   oylik   o’rtacha   ish   haqidan   oshmaydigan   yetkazilgan   zarar   summasini
aybdor   xodimdan   undirish   ish   beruvchining   farmoyishiga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Farmoyish   yetkazilgan   zarar   aniqlangan   kundan   boshlab   bir   oydan
kechikmasdan   chiqarilishi   mumkin.   Bunda   zarar   hajmi   inventarizatsiya   o’tkazish
davrida mazkur joyda amal qilayotgan bozor baholari bo’yicha hisoblanadi.
Agar   xodimdan   undirilishi   lozim   bo’lgan   yetkazilgan   zarar   summasi   uning
o’rtacha oylik ish xaqidan yuqori yoki zarar aniqlangan kundan boshlab bir oylik
muddat o’tgan bo’lsa, undirish sud orqali amalga oshiriladi.
Xo’jalik   yuritishning   bozor   tizimiga   o’tish   sharoitida   mehnatga   haq  to’lash
ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   va   xodimlarni   himoya   qilish   sohasidagi   vazifalari
bevosita   xo’jalik   sub’ektilarga   berilgan.   Har   bir   xodimning   mehnat   daromadlari,
xo’jalik   sub’ekti   faoliyatining   pirovard   natijasini   hisobga   olgan   holda,   uning 5qo’shgan hissasi va maksimal miqdori cheklanmaydi. Lekin xodimlarning minimal
ish   haqi   miqdori   qonunchilik   bilan   belgilanadi.   Mehnat   munosabatlarini,   shu
jumladan   xodimlar   mehnatiga   haq   to’lashni   yuridik   asosini   mehnat   to’g’risidagi
qonuniy   hujjatlar,   xo’jalik   sub’ektilarning   jamoa   shartnomalarini   va   boshqa
muayyan me’yoriy hujjatlar tashkil etadi.
Ma’lumki   ish   haqi,   o’z   navbatida,   asosiy   va   qo’shimcha   ish   haqiga
bo’linadi: Asosiy ish haqiga, xodimlarni ishlagan vaqti, bajargan ishining miqdori
va   sifatiga   asosan   hisoblangan   ish   haqi,   tarif   stavkalari,   okladlar,   mukofotlar,
asosiy ish vaqtidan tashqari ishlagan ish vaqtiga hisoblangan qo’shimcha ish haqi,
ishchi   aybiga   bog’liq   bo’lmagan   xolda   turib   qolishlarga   xisoblangan   ish   haqi   va
shu kabi boshqalar kiradi.
Qo’shimcha   ish   haqi,   bu   mehnat   qonunchiligida   ko’zda   tutilgan   ishchining
ishlamagan   ish   vaqti   uchun   xisoblangan   ish   haqidir.   Bunga   ishchining   mehnat
ta’tili  uchun hisoblangan ish haqi, voyaga yetmaganlar o’smir yoshlar, ayollar va
boshqalar  uchun imtiyozli ish vaqti  uchun hisoblangan  ish haqi, ishdan bo’shashi
munosabati bilan hisoblangan nafaqa va boshqalar kiradi.
Budjet   tashkilotlari   xodimlar   bilan   yuqorida   ko’zda   tutilgan   hollarda
moliyaviy munosabatga kirishadilar. Ushbu moliyaviy munosabatlarning asosliligi,
to’g’riligi   va   qonuniyligi   budjet   tizimi   budjetlari   mablag’laridan   foydalanishning
aniq   yo’naltirilganligi   va   maqsadlilik   xususiyati   prinsipini   ta’minlanishiga   olib
keladi. 1
Budjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   hisob-kitoblar   nafaqat   xodimlarni   pul
mablag’lari   bilan   ta’minlash   xususiyati   bilan   ijtmoiy   ahamiyatga   ega,   balki
hisoblangan   oylik   ish   haqlaridan   ushlab   qolinadigan   soliqlar   va   majburiy
to’lovlarni   qamrab   olishi   bilan   davlat   budjetida   fiskal   ahamiyatga   ega.   Budjet
tashkilotlari   o’z   xodimlari   doirasida   davlat   budjetiga   o’tkazib   beradigan   yagona
ijtimoiy   soliq   hamda   jismoniy   shaxlardan   olinadigan   daromad   solig’i   davlat
budjetida sezilarli  ahamiyatga ega. Buning isboti  sifatida 2022-yil  doirasdi  davlat
budjetining   daromad   oqimlarining   asosiy   ko’rsatkichlarida   jismoniy   shaxslardan
1
  O’zbekiston Respublikasining “Budjet kodeksi” 12-moddasi 6olinadigan daromad solig’i alohida ta’kidlab o’tilganini aytishimiz mumkin. Ushbu
yil   uchun  bu  soliq  davlat  budjetiga  22045,0  mlrd  so’m   bevosita  soliqlar  hisobida
32,2 foizni umumiy davlat budjeti doirasida esa 11,04 foizni tashkil etgan. 2
 
Stipendiya   oluvchilar   borasida   gap   ketganda   ularning   davlat   budjetiga
moliyaviy   ahamiyatini   ta’kidlashdan   ko’ra   uning   ijtimoiy   ahamiyatini   keltirib
o’tish maqsadga muvofiqdir.
“ Stipendiya   chuqur   kasbiy   bilimlarni   egallash   va   davomatni   oshirishda
talabalarni   rag’batlantirish,   mutaxassislarni   tayyorlash   sifatini   yanada   oshirish
uchun zarur sharoitlar barpo etish maqsadida to’lanadi.” 3
Yuqorida keltirib o’tilgan mulohaza va fikrlar asosida quyida xodimlar bilan
hisob-kitoblar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   asosi,   tartibi   va
to’lanishi hamda ularni qay tartib budjet tashkiloti buxgalteriya hisobida ko’rsatish
haqida so’z boradi.
2
  “Fuqarolar uchun budjet – 2022”
3
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori. 71.2. Xodimlar va sipendiya oluvchilar bilab hisoblashuvlar hisobini
tashkil etishningma’yoriy xuquqiy asoslari
Mehnatga   haq  toiashni  ikkita  shakllari  mavjud:  ishbay   va  vaqtbay.  Mehnat
haqini   hisoblashning   ishbay   shaklida   ish   haqi   –   ishlab   chiqarilgan   mahsulotning
hajmi, sifati, bajarilgan ishlar va ko’rsatilgan xizmatlar hajmiga ko’ra hisoblanadi.
Mehnat   haqini   hisoblashning   vaqtbay   shaklida   mehnat   haqi   ishlangan   ish
soatlariga   muvofiq,   shtatlar   jadvalidagi   tarif   stavkalariga   asoslangan   holda
hisoblanadi. 
Tarif setkasi - bu razryadlar va ularga tegishli boigan tariff kocffitsiyentlari
ko’rsatiladigan   hujjatlardir.   Birinchi   razryadning   tariff   koeffitsiyenti   birga   teng
boiib, razryad ortgan sari tarif koeffitsiyenti liam ortib boradi. 
Budjet   tashkilotlarida   Budjet   tashkilotlari   xodimlarini   moddiy
rag'batlantirish maxsus jamg’armasi to’g’risida yo’riqnoma” 
(O’z.R   AV.   tomonidan   1995-yil   20-sentabrda   №   177-son   bilan   ro’yxatdan
o’tgan)   asosan   oylik   ish   haqiga   nisbatan   15   foiz   miqdorida   xodimlarini   moddiy
rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   tashkil   etiladi   va   ushbu   nizom   talablari
bo’yicha mukofot, moddiy rag’batlantirish ko’rinishida sarflanadi. 
Ish   haqini   hisoblab   yozish   uchun   quyidagilar   asosiy   hujjatlar   hisoblanadi:
tashkilotning   ishga   qabul   qilganlik,   bo’shatganlik   va   xodimlami   tasdiqlangan
shtatlar jadvali va ish haqi stavkalariga muvofiq joydan joyga ko’chirish haqidagi
buyruqlari, 421-son shakldagi foydalanilgan 
ish vaqti hisobi va ish haqi hisoblash tabeli va boshqa hujjatlar. 
Ta’lim   muassasalarida   talabalar   bilan   stipendiya   to’lov!   ari   bo’yicha
hisoblashuvlar   amalga   oshiriladi.   Stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   hisoblashuvlar
“Oliy ta’lim muassasalari talabalariga stipendiyalar tayinlash va to'lash tartibi to’g
‘risidagi Yo’riqnoma” ( O’zr Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi va 0 ‘zR Moliya
vazirligining   2004-yil   2-martdagi   2P,   43-son   qarorlari   bilan   tasdiqlangan)   ga
asosan amalga oshiriladi. 
“Stipendiya   oluvchilar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotida   oliy   o’quv   yurtlari,
ilmiy-tadqiqot   muassasalarining   studentlari,   stajyor-tadqiqotchi   Izlanuvchilar 8hamda   kurs   tinglovchilari   va   boshqalar   bilan   stipendiyalar   bo’yicha   olib
boriladigan   hisob-kitoblar   hisobga   olinadi.   lin   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   stipendiya   toiovlari,   debet   tomonida   stipendiya   to’lovlarini   amalga
oshirilishi aks ettiriladi. 
Ta’lim   muassasalarida   talabalar   bilan   stipendiya   to’lov!   ari   bo’yicha
hisoblashuvlar   amalga   oshiriladi.   Stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   hisoblashuvlar
“Oliy ta’lim muassasalari talabalariga stipendiyalar tayinlash va to'lash tartibi to’g
‘risidagi Yo’riqnoma” O’zr Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi va 0 ‘zR Moliya
vazirligining   2004-yil   2-martdagi   2P,   43-son   qarorlari   bilan   tasdiqlangan)   ga
asosan amalga oshiriladi. 
“Stipendiya   oluvchilar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotida   oliy   o’quv   yurtlari,
ilmiy-tadqiqot   muassasalarining   studentlari,   stajyor-tadqiqotchi   Izlanuvchilar
hamda   kurs   tinglovchilari   va   boshqalar   bilan   stipendiyalar   bo’yicha   olib
boriladigan   hisob-kitoblar   hisobga   olinadi.   lin   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   stipendiya   toiovlari,   debet   tomonida   stipendiya   to’lovlarini   amalga
oshirilishi aks ettiriladi. 
Stipendiya - Oliy ta’lim muassasalarining davlat grantlari bo’yicha va 
pulli   -   kontrakt   asosida   kunduzi   o’qiydigan,   davomati   yaxshi   bo’lgan
talabalarga   (bundan   chet   ellik   talabalar   mustasno),   O’zbekiston   Respublikasining
qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   boshqa   to’lovlardan   qat’i   nazar,   toianadigan
oylik 
pul   ta’minoti   (nafaqa).   Stipendiya   chuqur   kasbiy   bilimlami   egallash   va
davomatni   oshirishda   talabalami   rag’batlantirish,   mutaxassislami   tayyorlash
sifatini   yanada   oshirish   uchun   zarur   sharoitlar   barpo   etish   maqsadida   to’lanadi.
Stipendiyalami hisoblab yozish va to’lash hisob-kitob to’lov qaydnomalarida oyiga
bir marta buyruqlar asosida amalga oshiriladi.
Har   bir   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   faoliyatini   amalga   oshirish   va   ular
hisobini   yuritishning   xuquqiy   hamda   uslubiy   asosi   bo’lganidek,   byudjet
tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilish   va   yuritishning   ham   mukammal
xuquqiy   asosi   ishlab   chiqilgan.   Bunda   barcha   hisob   ob’ektlarida   amalga 9oshiriladigan   hisoblashlar   va   ularni   hisobda   aks   ettirish   qamrab   olingan.
Yuqoridagi   kabi,   byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar   hisobini   tashkil   qilish   hamda   yuritishning   me’yoriy-xuquqiy   asosi
mavjud.   Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuvlar   katta   bir   hisob   ob’ekti   bo’lgani   sababli   uning   me’yoriy-xuquqiy
asoslarini alohida   o’rganish   talab   etiladi (1.2.1-chizma).
Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar
hisobining me’yoriy-xuquqiy   asoslari quyidagilar:
1 .2.1-chizma. Mexnat haqi bo’yicha hisoblashuvlar xisobining
uslubiy   asoslari 4
.
O’zbekiston   Respublikasi   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Qonuni
nafaqat   byudjet   tashkilotlari   balki,   barcha   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarda
buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilish   va   yuritishning   me’yoriy-xuquqiy   asosi
hisoblanadi.   Ushbu   qonun   buxgalteriya   hisobiga   oid   boshqa   barcha   me’yoriy-
xuquqiy   xujjatlarni   ishlab   chiqishda   asos   hisoblanadi.   Byudjet   tashkilotlarida
hodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil   qilish   va
yuritish   ushbu qonun   talablari asosida   amalga   oshirilishi kerak.Xuquqiy   asoslari:   Mexnat   kodeksi,   “Buxgalteriya   hisobi”   to’g’risidagi   qonun,  
“Byudjet tizimi to’g’risida”gi   qonun   va Soliq   kodeksi
Uslubiy  asoslari:  “Buxgalteriya  hisobida  xujjatlar  va  xujjatlar  aylanuvi  to’g’risida”gi  
nizom,  “Byudjet  tashkilotlari  xodimlarini  moddiy  rag’batlantirish  maxsus  jamg’armasi 
to’g’risi”da  yo’riqnoma,  “Davlat  ijtimoiy  sug’urtasi  bo’yicha  nafaqalar  tayinlash  va 
tartibi  to’g’risida”gi  nizom,  O’zbekiston  Respublikasi  Davlat  byudjetida  turuvchi 
tashkilotlarning xarajatlar smetasi va   shtatlar   jadvalini tuzish, ko’rib chiqish, tasdiqlash 
va  ro’yxatdan  o’tkazish  tartibi  to’g’risida”gi  nizom,  “Byudjet  tashkilotlarida 
buxgalteriya  hisobi  to’g’risida”gi  yo’riqnoma,  O’zbekiston  Respublikasi  Davlat 
byudjetidan  mablag’  bilan  ta’minlanadigan  tashkilotlarning  davriy  moliyaviy 
hisobotlarini tuzish, tasdiqlash   hamda   taqdim   qilish bo’yicha qoidalar” 10O’zbekiston   Respublikasining   Byudjet   kodeksi   (2013   yil   26   dekabr)   Davlat
byudjeti   ijrosi   jarayonida   byudjet   tashkilotlarida   xarajatlarni   amalga   oshirishni
tashkil   qilish,   xarajatlarni   tasniflash,   xarajatlarni   nazorat   qilishda   asos   bo’lib
hisoblanadi.   Byudjet   tashkilotlarida   qilinayotgan   xarajatlar   jumladan,   mexnat
haqi   xarajatlarining   amalga   oshirilishi   ushbu   qonun   talablariga   mos   bo’lishi   lozim.
“O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetida   turuvchi   tashkilotlarning
xarajatlar   smetasi   va   shtatlar   jadvalini   tuzish,   ko’rib   chiqish,   tasdiqlash   va
ro’yxatdan   o’tkazish   tartibi   to’g’risida”   Nizom   (O’z.R   AV.   tomonidan  2634-   son
bilan   ro’yxatdan   o’tgan).
Ushbu   nizomga   ko’ra   tashkilotlarda   smetalar   tarkibida   mexnat   haqi   fondini
shakllantirish   tartibi,   mexnat   haqi   fondini   ro’yhatdan   o’tkazishda   asoslovchi
xujjatlarni   ilova   qilish,   mexnat   haqi   fondi   bo’yicha   to’lovlarni   amalga   oshirish
tartibi   belgilangan.   Har   bir   byudjet   tashkilotda   ushbu   nizom   asosida   setaning
birinchi   guruhi   mexnat   haqi   va   unga   tenglashtirilgan   to’lovlar   bo’yicha   xarajat
moddalari   shakllantiriladi   va   smeptada   belgilangan   limit   doirasida   xarajatlar
amalga oshiriladi, smeta doirasida mexnat haqi bo’yicha   majburiyatlarning to’lovi
amalga   oshiriladi.
“Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Yo’riqnomaga
asosan   byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   mexnat   haqi   bo’yicha   hisoblashuvlar
buxgalteriyada   hisobga   olinadi.   Ushbu   yo’rinomaga   ko’ra   ish   hisobi   bo’yicha
sintetik   hamda   analitik   schyotlar   ochilib   hisoblashuvlar   bo’yicha   hisob   ishlari
yuritiladi.   Byudjet   tashkilotlarida   xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan
hisoblashuvlar   17   schyotning   tegishli   subschyotlarida   hisobga   olinadi.   Xodimlar
bilan   hisoblashuvlar   moliyalashtirish   manbalari   bo’yicha   xaqiqiy   xarajatlar
schyotlarida   aks   ettiriladi.   Yo’riqnoma   talablariga   ko’ra   mexnat   haqi   bo’yicha
hisoblashuv   muomalalarini   qonuniyligini   asoslovchi   xujjatlar   rasmiylashtiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetidan   mablag’   bilan   ta’minlanadigan
tashkilotlarning   davriy   moliyaviy   hisobotlarini   tuzish,   tasdiqlash   hamda   taqdim
qilish bo’yicha qoidalar” O’z.R AV. Tomonidan 2011   yil 27   sentyabrda   №   2270-
son   bilan   ro’yhatdan   o’tgan). 11 12II bob. Budjet tashkilotlarida xodimlar va stipendiya oluvchilar
bilan hisoblashuvlarni hisobini tashkil etish
2.1. Xodimlar bilan mehnat haqi va unga tenglashtirilgan  to’lovlar
bo’yicha hisoblashuvlar hisobi
Budjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etishda   huquqiy   nazariy
asoslarga   tayangan   holatda   yaratish   kerak.   Ya’ni   budjet   tashkilotlarida   har   bir
amalga   oshirilgan   ham   moliyaviy,   ham   yuridik   vazifalar   o’zining   hujjatli
fundamentisiz   amalga   oshirilishi   mumkin   emas.   Xodimlar   bilan   hisoblashuvlar
jarayonida   hujjatlar   yuzaga   kelish   jarayonida   2169   –   raqamli   yo’riqnomaga   amal
qilish kerak, unga asosan xodimning ish haqi to’lanish turini aniqlab olish lozim.
Mehnatga haq to’lashni ikkita shakllari mavjud: ishbay va vaqtbay. Mehnat
haqini   hisoblashning   ishbay   shaklida   ish   haqi   -   ishlab   chiqarilgan   mahsulotning
hajmi, sifati, bajarilgan ishlar va ko’rsatilgan xizmatlar hajmiga ko’ra hisoblanadi.
Mehnat   haqini   hisoblashning   vaqtbay   shaklida   mehnat   haqi   ishlangan   ish
soatlariga   muvofiq,   shtatlar   jadvalidagi   tarif   stavkalariga   asoslangan   holda
hisoblanadi.
Tarif   setkasi   –   bu   razryadlar   va   ularga   tegishli   bo’lgan   tarif   koeffitsentlari
ko’rsatiladigan hujjatlardir. Birinchi razryadning tarif koeffitsenti birga teng bo’lib,
razryad ortgan sari tarif koeffitsenti ham ortib boradi.
Tarif stavkasi-ishchining razryadka muvofiq unga ma’lum vaqt birligi (soat,
kun)   uchun   to’lanadigan   haq   miqdorini   aniqlaydi.   Odatda   tarif   stavkasi   birinchi
razryad   uchun   belgilanadi,   qolgan   razryadlar   uchun   esa   birinchi   razryad   tarif
stavkasini qolgan razryadlar tarif koeffitsentiga yo’naltirish yo’li bilan aniqlanadi.
Xodimning mehnat haqini topish uchun razryad bo’yicha tarif koeffitsentini
eng kam ish haqi miqdoriga ko’paytirish orqali aniqlanadi. 
Mehnatga   haq   to’lashning   yagona   tarif   setkasi   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Quyida   2019-yili   Vazirlar
Mahkamasining   19-sentabrdagi   775-sonli   qarori   bilan   qabul   qilingan   va   2019-yil
17-sentabrdan kuchga kirgan yagona tarif setkasi keltiriladi. 131- chizma. Mehnatga haq to’lashning yagona tariff setkasi. 4
Mehnatga   haq
to’lash
razryadlari Tarif
koeffitsiyentlari Mehnatga   haq
to’lash razryadlari Tarif
koeffitsiyentlari
1 1,000 12 2,148
2 1,053 13 2,284
3 1,106 14 2,421
4 1,158 15 2,561
5 1,269 16 2,704
6 1,384 17 2,847
7 1,505 18 2,993
8 1,630 19 3,141
9 1,755 20 3,292
10 1,883 21 3,444
11 2,014 22 3,597
Budjet  tashkilotlarida asosan  vaqtbay asosida  ish haqi to’lanadi. Bunda har
qaysi   budjet   tashkiloti   namunaviy   shtatlar   jadvaliga   asoslanib   shtat   birliklarini
shakllantiradi   va   belgilangan   tartibda   razryadlarini   qo’yib   oylik   ish   haqini
(okladlarini)   hisoblaydi   va   shtatlar   jadvalini   shakllantiradi.   Hozirda   budjet
tashkilotlarida shtatlar jadvaliga kiritilgan ba’zi lavozimlar bo’yicha qonunchilikka
asosan   belgilangan   oylik   ish   haqlari   tayinlanadi.   Budjet   tashkilotlarida   “Budjet
tashkilotlari   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   to’g’risida
yo’riqnoma”   (O’z.R   AV.   tomonidan   1995   yil   20   sentyabrda   №   177-son   bilan
ro’yxatdan o’tgan) asosan oylik ish haqiga nisbatan 15 foiz miqdorida xodimlarini
moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   tashkil   etiladi   va   ushbu   nizom
talablari bo’yicha mukofot, moddiy rag’batlantirish ko’rinishida sarflanadi.
Budjet   tashkilotlarida   vaqtbay   asosida   ish   haqi   hisoblanishida   tasdiqlangan   ish
vaqtini   hisobga   olish   tabeliga   asoslanadi.   Ish   haqi   hisoblash   uchun   shtatlar
4
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 16.09.2019 yildagi 775-sonli “Mehnatga haq to’lash yagona 
tarif setkasini yanada takomillashtirish to’g’risida”gi qarori. 14jadvalida belgilangan oylik ish haqini xaqiqatda ishlagan ish kunlariga bo’lish yo’li
bilan aniqlanadi.  Budjet   tashkilotlarida  ishlovchi  xodimlar  ish  haqiga  qo’shimcha
to’lovlar   (moddiy   rag’batlantirish   va   boshqalar)   xodimlarini   moddiy
rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   hisobidan   yoki   qonunchilikda   belgilangan
tartibda   budjetdan   tashqari   mablag’lar   hisobiga   (manbaasi   mavjud   bo’lganda)
to’lanadi.
Ish haqi, mukofotlar, turli  moddiy yordamlar  va boshqa to’lovlar  oyiga  bir  marta
hisoblab yoziladi va hisobda joriy oyning oxirgi kunida aks ettiriladi.
Ish haqini hisoblab yozish uchun quyidagilar asosiy hujjatlar hisoblanadi: 
1-rasm. Oylik hisoblab yozish uchun kerak bo’ladigan hujjatlar. 5
Tashkilotning   ishga   qabul   qilganlik,   bo’shatganlik   yoki   joydan-joyga   ko’chirish
haqidagi   buyruqlari   asosida   xodimlar   budjet   tashkilotida   hisobda   turishini
tasdiqlaganidan so’ng 421-son shakldagi foydalanilgan ish vaqti hisobi va ish xaqi
hisoblash   tabeliga   ko’ra   xodimning   tashkilotdagi   ishlagan   kunlari   hisoblanadi   va
shunga   asosan   xodimlarni   tasdiqlangan   shtatlar   jadvali   va   ish   xaqi   stavkalariga
muvofiq xodimning asosiy ish haqi va qo’shimcha ish haqi hisoblab chiqariladi.
Tabellar   tashkilot   rahbarining   buyrug’i   bilan   tayinlangan   shaxslar   tomonidan   har
oyda   belgilangan   shaklda   yuritiladi.   Tabellar   butun   tashkilot   bo’yicha   yoki
tuzilmaviy   bo’linmalar   (bo’limlar,   bo’linmalar,   fakultetlar,   laboratoriyalar   va
boshqalar)  ga bo’lingan holda  yuritiladi. Oyning oxirida tabel  bo’yicha ishlangan
kunlarning   umumiy   miqdori,   shuningdek,   ortiqcha   ishlangan   soatlar   aniqlanadi.
To’ldirilgan   va   tegishli   imzolar   bilan   rasmiylashtirilgan   tabel   va   boshqa   hujjatlar
belgilangan muddatda ish haqi hisoblab yozish uchun buxgalteriyaga topshiriladi. 
5
  O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 22.12.2010 yildagi 2169-raqamli “Budjet tashkilotlarida buxgalteriya 
hisobi to’g’risidagi yo’riqnoman itasdiqlash haqida”gi buyrug’i Shtatlar jadvali
Buyruqlar
Tabel Oylik ish haqi          15Oyning birinchi yarmi uchun xodimlarga avans beriladi. Avans belgilangan
tartibda   ushlab   qolinishi   kerak   bo’lgan   soliq   summasini   hisobga   olmagan   holda,
qoidaga   ko’ra,   ish   haqining   40   foizi   miqdorida   belgilanadi.   Avans   389-son
shakldagi   ish   xaqi,   avans   berish   uchun   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   beriladi.   Bu
shakl   o’z   ichiga   xodimning   olgan   summasini,   uning   ism   sharfini   hamda   ushbu
xodim   qanday   bo’limda   ishlashi   haqidagi   ma’lumotlarni   oladi.   Quyida   ushbu
shaklni keltirib o’tamiz.
2-chizma. To’ov qaydnomasi 6
       __________________ __________y.
Tashkilot(markazlashgan
buxgalteriya) ___________________________________
Tarkibiy bo’linma _________________________________________
Bo’lim _ ___ _____________________________________________
Xarajat turi _______________________________________________
O’lchov birligi so’m.
Moliyalashtirish
manbasi _______________________________________________
Korresponden
t schyot Chiqim
kassa
orderi soni Sana
T/r Familiyasi,
ismi,
otasining
ismi Tabel
raqam
i Summa Olganlikni
tasdiqlovch
i hujjat
1 2 3 4 5
6
  O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 22.12.2010 yildagi 2169-raqamli “Budjet tashkilotlarida buxgalteriya 
hisobi to’g’risidagi yo’riqnoman itasdiqlash haqida”gi buyrug’i 16Oy uchun ish haqi hisoblab yozish va oyning ikkinchi yarmi uchun to’lash odatda,
T–49-son   shakldagi   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   amalga   oshiriladi.
Ushbu hisob-kitob to’lov qaydnomasiga xodimlarning familiyasi, ismi va otasining
ismi,   hisoblangan   ish   haqi   va   nafaqalar   summasi,   berilgan   avans,   ushlangan
soliqlar va boshqa summalar yoziladi. 
Tashkilotda   ish   xaqi   hisoblash   to’lash   bo’yicha   ma’lumot   olish   uchun   har   bir
xodim bo’yicha 417-son shakldagi kartochka-ma’lumotnomalar yuritiladi.
Nafaqalar bo’yicha hisoblashish.
Budjet tashkilotlarida xodimlarga nafaqat ishlagan payti uchun ish haqi to’lanadi,
balki o’z aybisiz ishlamagan paytlar uchun ham haq to’anishiga to’g’ri keladi. Bu
kabi   to’lovlar   qo’shimcha   ish   haqqi   deb   ataladi.   Qo’shimcha   ish   haqi   budjet
xarajatlarida   iqtisodiy   tasnifi   bo’yicha   birinchi   guruh   xarajatlari   sirasiga   kiritiladi
va   mos   ravishda   soqli   hisoblanadi   hamda   ushlab   qolinadi.   Ushbu   guruh
xarajatlarining nomi Ish haqi va unga tenglashtirilgan to’lovlardir.
Mehnat   qonunchiligiga   asosan   budjet   tashkilotlari   xodimlari   har   yili   mehnat
ta’tiliga   chiqish   huquqiga   ega.   Bunda   mehnat   ta’tiliga   chiqishi   bo’yicha   buyruq
rasmiylashtirilgandan   so’ng   buxgalteriya   tomonidan   o’rnatilgan   tartibda   mehnat
ta’tili   uchun   ish   haqi   hisoblanadi.   Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi   hisoblashda
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining  1997-yil  11-martdagi  133-son
qarori   bilan   tasdiqlangan   “O’rtacha   oylik   ish   haqini   hisoblab   chiqarish   tartibi”ga
ko’ra   o’rtacha   oylik   ish   haqi   hisoblab   topiladi.   Unga   ko’ra   hisoblanayotgan
vaqtdagi   shtatlar   jadvali   bo’yicha   belgilangan   oylik   ish   haqiga   bir   yil   davomida
oylik   ish   haqidan   tashqari   qo’shimcha   olgan   mukofotlar,   boshqa   to’lovlarni   1/12
qo’shilib   chiqqan   natija   25.4   koeffitsentga   bo’lish   yo’li   bilan   bir   kunlik   mehnat
ta’tili   uchun   ish   haqi   topiladi.   Bir   kunlik   mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqini   ta’til
kunlariga ko’paytirish yo’li bilan mehnat ta’tili uchun ish haqi topiladi. 7
Shartli   misol:   Budjet   tashkiloti   bosh   hisobchisi   2022-yil   2-avgustdan   22   ish
kunidan   iborat   mehnat   ta’tiliga   chiqdi.   Bu   xodimning   oylik   ish   haqi   miqdori
7
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 11.03.1997 yildagi 133-sonli “O’zbekiston Republikasining 
Mehnat Kodeksini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan normative hujjatlarni tasdiqlash to’g’risida”gi qaroriga 7-
ilova 17shtatlar jadvali bo’yicha 650 000 so’mga teng bo’lgan. Bir yil davomidagi mukofot
ko’rinishida olingan ish haqisi 3 600 000 so’mga teng bo’lganligi aniqlandi. 
Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi   =   650   000+300   000(3   600   000/12)/25.4*22   =
909842. so’m ga teng bo’ladi.
Vaqtincha   mehnatga   qobilyatsizlik   nafaqalarini   hisoblash   “Davlat   ijtimoiy
sug’urtasi bo’yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to’g’risida Nizom” (O’z.R Adliya
Vazirligi tomonidan 2002-yil 8-mayda 1136-son bilan ro’yxatdan o’tgan) talablari
asosida   amalga   oshiriladi.   Unga   ko’ra   kasallik   varaqasiga   asosan   xodimning
haqiqatda   vaqtincha   mehnat   qobilyatini   yo’qotgan   ish   kunlari   uchun   yuqorida
keltirib   o’tilgan   tartibda   o’rtacha   ish   haqi   aniqlanib   mehnat   stajidan   kelib   chiqib
miqdori hisoblanadi. 
Nizomga   ko’ra   quyidagi   tartib   va   qoidalar   berlgilab   aniqlashtirib   berilganligini
ko’rishimiz mumkin: 
Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   nafaqasi   ish   stajining   davomiyligidan   qat’i
nazar ish haqining 100 foizi miqdorida quyidagilarga to’lanadi:
  Ishlayotgan Ikkinchi jahon urushi qatnashchilariga
Baynalminal jangchilarga va ularga tenglashtirilgan boshqa shaxslarga
Qaramog’ida 16 yoshga (o’quvchilar 18 yoshga) yetmagan uch yoki
undan ortiq bolalari bo’lgan xodimlarga
Chernobil AESdagi avariya natijasida radioaktiv ifloslanish zonasidan
evakuatsiya qilingan va ko’chirilgan xodimlargaChernobil AESdagi avariya oqibatlarini tugatishda qatnashgan xodimlarga
Qon hosil qiluvchi organlar kasalliklari (o’tkir leykoz), qalqonsimon bez
(adenoma, rak) va xavfli o’smalar bilan bog’liq kasalliklarga chalingan
xodimlarga
Mehnatda mayiblanish va kasb kasalligi natijasida vaqtincha
mehnatga qobiliyatsiz bo’lgan xodimlarga        182-rasm. Mehnatga qobiliyatsizlik nafaqasi ish stajining
davomiyligidan qat’i nazar ish haqining 100 foizi miqdorida
quyidagilarga to’lanadigan shaxlar. 8
Ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan,   ko’payib   borayotgan,   tarqalish   xavfi
mavjud   bo’lgan   kasalliklar   (sil   kasalligi,   onkologiya   kasalliklari,   yangidan   paydo
bo’ladigan xatarli o’simtalar, jinsiy yo’l bilan o’tadigan kasalliklar, SPID, moxov
(lepra)   kasalligi,   ruhiy   kasalliklar)   bo’yicha   hisobda   turgan   xodimlarga   ular
tomonidan   davlat   ijtimoiy   sug’urta   badali   to’lagan   davrining   (umumiy   ish
stajining)   davomiyligiga   bog’liq   ravishda   vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik
nafaqasi quyidagicha tartibli miqdorda hisoblab beriladi hamda to’lanadi:
3-rasm. Aholining maxsus qismiga nafaqa hisoblash tartibi. 9
Yuqorida   nazarda   tutilgan   xodimlardan   tashqari   qolgan   xodimlarga
vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   bo’yicha   nafaqa   quyidagi   miqdorlarda
to’lanadi:
a)   umumiy   ish   staji   8   yil   va   undan   ortiq   bo’lgan   xodimlarga   hamda   21
yoshga yetmagan chin (sag’ir) yetimlarga ish haqining 80 foizi miqdorida;
b)   umumiy   ish   staji   8   yilgacha   bo’lgan   xodimlarga   ish   haqining   60   foizi
miqdorida.
8
 O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining 08.05.2002 yildagi 1136-raqamli  
“Davlat ijtimoiy sug‘urtasi bo‘yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to‘g‘risida Nizom” buyrug‘i
9
  O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining 08.05.2002 yildagi 1136-raqamli  
“Davlat ijtimoiy sug‘urtasi bo‘yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to‘g‘risida Nizom” buyrug‘i Umumiy
ish staji 8 yil va undan
ortiq
5 yildan 8
yilgacha
5 yilgacha   100 %
  80%
  60%        19Tashkilotda   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalarini   tayinlanishi   bo’yicha
ijtimoiy   sug’urta   komissiyasi   tarkibi   kadrlar   bo’limi,   kasaba   uyushmasi,
buxgalteriya  bo’limi   xodimlaridan  iborat  tasdiqlanadi.  Xar   oyda ushbu  komissiya
tomonidan   bir   marta   yig’ilish   o’tkazilib   bayonnoma   asosida   tushgan   kasallik
varaqalari bo’yicha mehnatga layoqatsizlik nafaqalari va boshqa ijtimoiy sug’urta
nafaqalari tayinlanadi.
Shartli misol: Tashkilot bosh hisobchisi 2022-yil iyul oyida 21 ish kunidan 8
ish kuni kasalligi tufayli ishga chiqmagan 13 ish kuni haqiqatda ishlagan. Ish staji
19   yilni   tashkil   etadi.   Shu   vaqtda   oylik   ish   haqi   tasdiqlangan   shtatlar   jadvaliga
muvofiq   650000   so’mni   tashkil   etgan.   Bir   yil   davomidagi   mukofot   ko’rinishida
olingan ish haqisi 3 600 000 so’mga teng bo’lganligi aniqlandi.
a)   Asosiy   ish   haqi   (haqiqatda   ishlagan   kunlari   uchun)
=650000/21*13=402381 so’m 
b)   Mehnatga   layoqatsizlik   nafaqasi   =   247619.1   (650000/21*8)   +
114285.7(3600000/12/21*8)   =36194.8   so’mni   80   %(mehnat   staji   19   yil   bo’lgani
uchun) =452381 so’mga teng bo’ladi.
Bosh   hisobchining   2022-yil   iyul   oyi   uchun   asosiy   va   qo’shimcha   ish   haqi
691904.8 (402381+452381) so’mni tashkil etgan.
Ishdan   bo’shashda   yoki   ta’tilga   ketishda   qilingan   hisob-kitoblar   425-son
shakldagi   ta’til   berish   (ishdan   bo’shash)   bo’yicha   hisob   yozuvi   bo’yicha   amalga
oshiriladi.
425-son shakl
___________
___ ________________________ ______________
Tashkilot (markazlashgan buxgalteriya _________________________________
__
Tarkibiy bo’linma __________________________________________________
F.I.Sh. ___________Lavozimi _____________________Okladi________
Ta’til   turi   (ishdan
bo’shash) _____________________________________________ 20Ta’til berildi dan gacha Ta’til kunlari
asosiy qo’shimch
a jami
Ta’til
berilayotgan
(ishdan
bo’shatilayot
gan) davr dan gacha
Ish haqi oylar bo’yicha
Yil
Yillik
ish haqi
Oylar
Summ
a
Bosh
hisobchi _______
__ ___________________
_____
(imzo) (F.I.Sh.)
“____”_______________ _______y.
Bu hisob-kitoblar bo’yicha hisoblangan summalar joriy oy uchun ochilgan hisob-
kitob-to’lov   qaydnomalariga   kiritiladi.   Ishdan   bo’shashda   yoki   mehnat   ta’tiliga
ketishda   qilinadigan   bunday   hisob-kitoblar,   hisob-kitob   davri   oralig’iga   to’g’ri
kelib   qolgan   hollarda,   to’lovlar   389-son   shakldagi   to’lov   qaydnomasi   yoki   kassa
chiqim orderlari orqali amalga oshiriladi. Bu hisob-kitoblar orqali hisoblangan va
to’langan summalar joriy oy hisob-kitob-to’lov qaydnomalariga kiritiladi.
Hisob-kitob-to’lov   qaydnomalari   ana   shu   qaydnomalarni   tuzgan   va   tekshirgan
xodimlar   tomonidan   imzolanadi.   Ish   haqi   to’lash   uchun   ruxsatnoma   tashkilot
rahbari va bosh hisobchi tomonidan imzolanadi. 21Ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   stipendiya,   pensiya   va
mukofotlarni to’lashning belgilangan muddatlari tugashi bilan kassir:
-   to’lov   qaydnomasida   ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,
stipendiya,   pensiya   yoki   mukofotlar   to’lanmagan   shaxslar   familiyasi   to’g’risiga
shtamp qo’yishi yoki qo’lda “Deponentlangan” deb belgi qo’yishi;
- deponentlangan summalar reyestrini tuzishi;
-   qaydnoma   oxirida   haqiqatda   to’langan   summa   va   ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga
layoqatsizlik   nafaqalari,   stipendiya,   pensiya   yoki   mukofotlarni   to’lashning
olinmagan,   deponentlanishi   kerak   bo’lgan   summasi   to’g’risida   yozib   qo’yishi,
ushbu   summalarni   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   umumiy   yakun   bilan   solishtirishi
va yozuvni o’z imzosi bilan tasdiqlashi kerak. Agar pulni kassir emas, balki boshqa
shaxs bergan bo’lsa, qaydnomaga qo’shimcha ravishda “Pulni qaydnoma bo’yicha
berdi   (imzo)”   deb   yozib   qo’yiladi.   Pulni   kassir   va   tarqatuvchi   bitta   qaydnoma
bo’yicha berishi man etiladi;
- kassir  kassa daftariga haqiqatda to’langan summani yozishi  va qaydnomaga son
chiqim kassa orderi” shtampini qo’yishi shart.
Buxgalteriya   kassirlar   tomonidan   to’lov   qaydnomalariga   qilingan   belgilarni
tekshiradi va ular bo’yicha berilgan hamda deponentlangan summalarni hisoblaydi.
Deponentlangan   summalar   bankka   topshiriladi   va   topshirilgan   summalarga   bitta
umumiy chiqim kassa orderi tuziladi.  222 .2. Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi.
Ta’lim muassasalarida talabalar bilan stipendiya to’lovlari bo’yicha hisoblashuvlar
amalga   oshiriladi.   Stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   hisoblashuvlar   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020dagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim
muassasalari   talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda
stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi qarori asosida olib boriladi.
Stipendiya   -   Oliy   ta’lim   muassasalarining   davlat   grantlari   bo’yicha   va   pulli   -
kontrakt asosda kunduzi o’qiydigan, davomati yaxshi bo’lgan talabalariga (bundan
chet   ellik   talabalar   mustasno),   O’zbekiston   Respublikasining   qonun   hujjatlarida
nazarda   tutilgan   boshqa   to’lovlardan   qat’i   nazar,   to’lanadigan   oylik   pul   ta’minoti
(nafaqa). 10
Stipendiya   chuqur   kasbiy   bilimlarni   egallash   va   davomatni   oshirishda   talabalarni
rag’batlantirish,   mutaxassislarni   tayyorlash   sifatini   yanada   oshirish   uchun   zarur
sharoitlar barpo etish maqsadida to’lanadi. 
Stipendiyalarni hisoblab yozish va to’lash hisob-kitob to’lov qaydnomalarida oyiga
bir marta buyruqlar asosida amalga oshiriladi.
Bulardan   tashqari   talabalar   bilan   o’qitishning   to’lov   kontrakt   shakli   bo’yicha
talabalar, jismoniy va yuridik shaxslar bilan hisoblashuvlarni amalga oshiradi. 
Talabalarga   stipendiya   tayinlash   hamda   to’lash   yuqorida   aytib   o’tilgan   Vazirlar
Mahkamasining   qaroriga   asosan   amalga   oshiriladi.   Unga   ko’ra   stipendiya   davlat
granti   asosida   tehsil   olayotgan   hamda   fanlar   bo’yicha   umumiy   o’zlashtirish
ko’rsatkichi umumiy fanlarning 30 foizidan kam qismi uchun “qoniqarli” bo’lgan
talabalar   hamda   to’lov   kontrakti   asosida   ta’lim   olayotgan   talabalar   uchun   o’z
xohishiga   ko’ra   stipendiya   asosida   shartnoma   summasini   to’layotgan   talabalar
uchun   tayinlanadi.   Stipendiya   to’lashda   barcha   talabalar   uchun   umumiy   bir   xil
ba’zaviy   miqdorda   to’lanadi.   “A’lo”   o’zlashtirish   ko’rsatkichiga   ega   bo’gan
talabalarga   stipendiyaning   ba’zaviy   hisoblash   miqdorining   20   foizi   qo’shimcha
10
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida” gi  qarori. 23ravishda to’lab beriladi. Agarda talaba stipendiyasiz to’lov kontrakti asosida ta’lim
olayotgan   bo’lgan   taqdirda   ham   “alo”   bahoda   o’zlashtirgan   talabaga
stipendiyaning   ba’zaviy   miqdorining   20   foizi   to’lab   beriladi.   Oliy   ta’lim
muassasalarida   stipendiya   hisoblash   va   to’lash   bo’yicha   komissiya   hamda
talabalarni rag’batlantirish jamg’armalari tashkil etiladi. Ushbu jamg’arma to’lov-
kontraktlarining   2   foizi   hamda   stipendiyalar   uchun   mo’ljallangan   budjet
mablag’larining 10 foizi hisobiga shakllantiriladi va ijtimoiy faol hamda yordamga
muhtoj talabalar uchun ishlatiladi.
Davlat granti asosida tahsil olayotgan talabalarning stipendiyalarini tayinlash
va to’lash tartibi.
Talaba   davlat   granti   asosida   tehsil   olayotgan   bo’lsa,   uning   o’zlashtirish
ko’rsatkichi   fanlar   miqdorida   umumiy   fanlarning   30   foizi   hamda   undan   yuqori
qismidan   “qoniqarli”   (71   balldan   kam)   bo’lsa,   unga   keyingi   semestr   mobaynida
stipendiya   tayinlanmaydi.   Fanlarning   30   foizidan   kam   qismidan   “qoniqarsiz”
ko’rsatkichni   ko’rsatib   qayta   topshirish   asosida   imtihondan   o’tsa,   unda   yangi
semestrning   birinchi   oyida   stipendiya   to’lanmaydi   (1-va   2-   guruh   nogironligi
bo’lgan talabalar bundan mustasno)
To’lov-kontrakti asosida tahsil olayotgan talabalrga stipentiya
to’lash tartibi. 11
To’lov kontrakti asosida ta’lim olayotgan talablar o’z xohishlariga ko’ra stipndiya
olish   I   yoki   olmaslik   huquqiga   ega.   Ularga   stipendiya   to’lash   bazaviy   miqdorda
amalga oshiriladi. O’zlashtirish ko’rsatkichi “a’lo” bo’lgan to’lov-kontrakti asosida
o’qiyotgan talablarga bazviy miqdotga 20 foiz ustama bilan stipendiya hisoblanadi
va   to’lanadi.   Agar   talaba   o’z   xohishiga   ko’rsa   stipendiya   olmaslikni   tanlagan
bo’lsa,   hamd   au   barcha   fanlar   bo’yicha   “a’lo”   baho   to’plagan   bo’lsa   unga
stipendiya   to’lashning   ba’zaviy   miqdorining   20   foiz   miqdoridagi   qiymatda
stipendiya to’lanadi. 
11
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori. 24Talabalarning ma’lum ijtimoiy qatlamiga to’lanadigan
stipendiyalarni hisoblash. 12
1-va   2-guruh   nogironligi   bo’lgan   talabalarga,   ular   to’lov-kontrakti   asosida   ta’lim
olayotgan   bo’laslar   ham,   stipendiya   miqdori   ularning   o’zlarish   ko’rsatkichlaridan
qat’iy   nazar   respublika   budjetidan   stipendiya   to’lashning   ba’zaviy   miqdorining
50% miqdorida ustma bilan to’lab beriladi
To’liq davlat ta’minotida bo’lgan yetim bolalar va ota-ona qaramog’idan mahrum
bo’lgan   bolalar   sirasiga   kiruvchi   talabalarning   stipendiyalari   ularning   o’tgan
semestrdagi   o’zlashtirish   ko’rsatkichlaridan   qat’iy   nazar   ba’zaviy   miqdorda
respublika   budjetidan   to’lab   beriladi.   Ushbu   turdagi   tehsil   oluvchilarga   ba’zaviy
miqdorning 50 foizi va undan yuqori hajmi talabalarni rag’batlantirish jamg’armasi
hisobidan tayinlanadi va to’lanadi.
Semestr   yakuni   bo’yicha   barcha   fanlarni   “a’lo”   bahoga   yakunlagan   hamda
“Yagona   reyestr”   ATda   ro’yxatda   turgan   qizlar   uchun   umumiy   shartlarda
to’lanadigan   stipendiyaga   qo’shimcha   ravishda   maxsus   stipendiya   tayinlanadi   va
faqatgina hamma fanlardan “a’lo” bahoga ta’lim olgan va “Yagona reyestr” ATda
ro’yxatdan chiqarilmagan taqdirdagina to’lash saqlab qolinadi.
Talabalarni rag’batlantirish jamg’armasi mablag’laridan foydalanish
Ushbu jamg’arma oliy ta’lim muassasasida stipendiya uchun mo’ljallangan budjet
mablag’larining   10%   hamda   tegishli   moliya   yili   uchun   mo’ljallangan   to’lov-
kontrakt   summasining   2%   miqdorida   summadan   shakllanadi   va   quyidagi
maqsadlarda foydalaniladi:
-   Semestrni   faqat   “a’lo”   bahoga   yakunlagan   talabalarga   20   %   ustama
stipendiya hisoblash va to’lov qilishga;
-  Semsetr yakuni fanlarni o’zlashtirayotgan, ijtimoiy himoyaga muhtoj hamda
jamoat ishlarida faol har qanday talabalarga stipendiyaga qo’shimcha ravishda 50
foiz miqdorgacha rag’batlantirish uchun;
12
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori. 25-   To’liq   davlat   ta’minotida   bo’lgan   yetim   bolalar,   yetim   bolalar   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalar   sirasiga   kiruvchi   talabalarga   ba’zaviy
stipendiyaga qo’shimcha 50 foiz miqdorda ustama tariqasida stipendiyasini oshirib
to’lash uchun;
-   Xalqaro, respublika va oliy ta’lim  miqyosida o’tkazilgan fan olimpiadalari
va   sport   musobaqalari   g’oliblari,   shuningdek,   oliy   ta’lim   muassasasi   kengashi
tomonidan   belgilangan   mezonlarga   muvofiq   alohida   hollarda   (kasalligi   yoki   oila
a’zolarining   vafoti   kabi)   talabalarga   bazaviy   stipendiyaga   nisbatan   10
baravargacha miqdorda bo’lgan bir martalik rag’batlantirish yoki moddiy yordam
to’lovi berish uchun;
-   Oliy ta’lim muassasalaridagi  O’zbekiston yoshlar ittifoqining boshlang’ich
tashkilot  yetakchisi  bo’lgan  bakalavr  va magistratura  bosqichida ta’lim  olayotgan
talabalarga,   ularning   ta’lim   olish   turi   (grant   yoki   to’lov-shartnoma   asosida)   va
o’zlashtirish ko’rsatkichidan qat’i nazar, Jamg’arma mablag’lari hisobidan bazaviy
stipendiyaning besh baravari miqdorida har oylik qo’shimcha haq to’lanishi uchun. 262.3.  Xodimlar va stipendiatlar bilan hisob-kitoblar xisobini
buxgalteriya hisobvaraqalarda aks ettirilishi.
Buxgalteriya hisobida  xodimlar  va stipendiatlar  bilan hisob-kitoblar17 “Xodimlar
va stipendiatlar bilan hisob-kitoblar” schyoti quyidagi subschyotlarda yuritiladi:
170 “Kamomadlarga doir hisob-kitoblar”;
171 “Xodimlar bilan ijtimoiy nafaqalar bo’yicha hisob-kitoblar”;
172 “Hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar”;
173 “Xodimlar bilan mehnatga haq to’lash bo’yicha hisob-kitoblar”;
174 “Stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblar”;
175 “Talabalar bilan boshqa hisob-kitoblar”;
176 “Xodimlarning ish haqidan ushlab qolinadigan haq bo’yicha hisob-kitoblar”;
177 “Deponentlangan to’lovlar bo’yicha hisob-kitoblar”;
179 “Hodimlar bilan boshqa hisob-kitoblar”.
Budjet   tashkiloti   ishchi   schyotlar   rejasini   tasdiqlayotganda   17   “Xodimlar   va
stipendiatlar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotining   tegishli   subschyotlarini   mablag’lar
manbaalari   bo’yicha   alohida   shakllantirib   olishi   mumkin.   Masalan   171/1
“Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”   (budjet   mablag’i
hisobidan)”,   171/2   “Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”
(rivojlantirish jamg’armasi mablag’i hisobidan)” va hokazo.
170   “Kamodmadlarga   doir   hisob-kitoblar”   subschyotida   kamomadlar,   talon-toroj
qilingan   pul   mablag’lari   va   moddiy   qimmatliklar   qiymati,   shuningdek,   aybdor
shaxslar   hisobiga   yozilgan   va   o’rnatilgan   tartibda   undirib   olinishi   lozim   bo’lgan
moddiy   qimmatliklar   qiymati   va   qonunchilikda   belgilangan   boshqa   hollar   hisobi
olib   boriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomoniga   aniqlangan   kamomadlar,   talon-
tarojlar, nobudgarchiliklar va shu kabilar, aybdor shaxsning hisobiga olib borilishi,
kredit   tomonida   yetkazilgan   zararni   qoplash   uchun   tashkilotga   kirim   qilingan
summalar yoziladi.
Bu subschyotning analitik hisobi 292-son shakldagi joriy hisoblar va hisob-kitoblar
daftari  (kartochkasi)da har bir  aybdor shaxs  bo’yicha ularning familiyasi, ismi  va
otasining   ismi,   qarzning   vujudga   kelgan   sanasi   hamda   kamomad   summasi 27ko’rsatilgan   holda,   shuningdek   budjet   va   budjetdan   tashqari   mablag’larga
ajratilgan holda yuritiladi.
171   “Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”   subschyotida
tashkilotlarning xodimlari bilan ijtimoiy sug’urta to’lovlari bo’yicha olib boradigan
hisob-kitoblari   yuritiladi.   Ijtimoiy   sug’urta   to’lovlari   bo’yicha   hisob-kitoblar
qonunchilikka   asosan   tartibga   solinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   vaqtinchalik   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   Pensiya   jamg’armasi
orqali   to’lanadigan   tashkilotning   xodimlariga   hisoblangan   ijtimoiy   sug’urta
to’lovlari   hisoblanishi   aks   ettiriladi,   debet   tomonida   hisoblangan   vaqtinchalik
mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   Pensiya   jamg’armasi   orqali   to’lanadigan
tashkilotning xodimlariga hisoblangan ijtimoiy sug’urta to’lovlarini to’lab berilishi
aks ettiriladi.
 Analitik hisob har bir ijtimoiy sug’urta to’lovlarini oluvchilar va ijtimoiy sug’urta
to’lovlarining turlari bo’yicha alohida holda yuritiladi.
172 “Hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar” subschyotida hisobdor shaxslar bilan
ularga   naqd   pul   to’lamasdan   hisob-kitob   qilish   imkoni   bo’lmaydigan   xarajatlarga
to’lash uchun beriladigan avanslar  bo’yicha olib boriladigan hisob-kitoblar  hisobi
olib   boriladi.   Hisobi   beriladigan   avanslar   faqat   mazkur   tashkilotda   ishlaydigan
shaxslargagina   beriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomonida   hisobini   berish   sharti
bilan   berilgan   mablag’lar,   kredit   tomonida   bu   mablag’larni   hisobdan   chiqarilishi
yoki hisobdor shahs tomonidan amalga oshirilgan xarajatlar (hisobotiga ko’ra) aks
ettiriladi.
Hisobdor   shaxslar   bilan   qilinadigan   hisob-kitoblarning   analitik   hisobi   386-son
shakldagi   hisobdor   shaxslar   bilan   hisob-kitoblar   bo’yicha   jamlanma   qaydnomada
(8-memorial   orderda)   yuritiladi.   Hisobdor   shaxslarning   soni   unchalik   ko’p
bo’lmagan   tashkilotlarda   analitik   hisob   har   bir   hisobdor   shaxs   bo’yicha   292-son
shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftari   (kartochkasi)da   olib   borilishi
mumkin.   Bunda,   analitik   hisob   budjet   va   budjetdan   tashqari   mablag’lar   bo’yicha
alohida holda yuritiladi. 28173 “Xodimlar  bilan  mehnatga haq to’lash  bo’yicha hisob-kitoblar”  subschyotida
tashkilotning   xodimlari   bilan   ish   xaqining   barcha   turlari,   mukofotlar   va   boshqa
mehnatga xaq to’lash bilan bog’liq bo’lgan hisob-kitoblar hisobga olinadi.
Bu subschyotning kredit tomonida hisoblangan ish haqi summasi, debet tomonida
ish haqini to’lab berilishi, ish haqiga nisbatan ushlanmalar aks ettiriladi.
Analitik hisob tashkilotning har bir xodimi bo’yicha alohida holda yuritiladi.
174 “Stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblar” subschyotida oliy o’quv yurtlari,
ilmiy-tadqiqot   muassasalarining   studentlari,   stajyor-tadqiqotchi-izlanuvchilar
hamda   kurs   tinglovchilari   va   boshqalar   bilan   stipendiyalar   bo’yicha   olib
boriladigan   hisob-kitoblar   hisobga   olinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   stipendiya   to’lovlari,   debet   tomonida   stipendiya   to’lovlarini   amalga
oshirilishi aks ettiriladi. 
Analitik   hisob   o’quv   muassasasining   har   bir   stipendiya   oluvchisi   bo’yicha
alohida holda yuritiladi.
175   “Talabalar   bilan   boshqa   hisob-kitoblar”   subschyotida   ta’lim   muassasalarida
talabalar   bilan   to’lov-kontrakt   mablag’lari   bo’yicha   va   o’quv   jarayonida   yuzaga
keladigan   boshqa   hisob-kitoblar   olib   boriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomonida
to’lov-kontrakt   mablag’larini   hisoblanishi,   kredit   tomonida   to’lov-kontrakt
shaklidan tushgan tushumlar summasi aks ettiriladi. 
 Analitik hisob xar bir talaba bo’yicha alohida holda tashkil qilinadi.
176   “Xodimlarning   ish   haqidan   ushlab   qolinadigan   haq   bo’yicha   hisob-kitoblar”
subschyotida   ish   haqidan   ushlangan   kasaba   uyushma   a’zolik   badallari   (kasaba
uyushma   tashkilotlari   bilan   nakd   pulsiz   hisob-kitob   tizimi   joriy   etilgan   hollarda),
shuningdek,   ish   haqi,   stipendiyalar   va   boshqa   to’lovlardan   ijro   varaqalari   va
boshqa   hujjatlar   bo’yicha   ushlab   qolingan   summalar   hisobga   olinadi.   Bu
subschyotni   kredit   tomonida   kasaba   uyushmasiga   hisoblangan   a’zolik   badallari,
ijro   varaqasiga   asosan   ushlanmalar   summasi   aks   ettiriladi,   debet   tomonida
hisoblangan badallar va ushlanmalarni o’tkazib berilishi aks ettiriladi. 29Xodimlar   bilan   turli   ushlanmalarning   analitik   hisobi   xar   bir   xodim   bo’yicha
alohida   holda   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftarida
(kartochkasida) olib boriladi.
177 “Deponentlangan to’lovlar bo’yicha hisob-kitoblar” subschyotida belgilangan
muddat   ichida   olinmagan   ish   haqi,   stipendiyalar   va   boshqa   to’lovlarga   doir
summalar   hisobi   yuritiladi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida   deponentga
o’tkazilgan   ish   haqi   stipendiyalar   aks   ettiriladi,   debet   tomonida   deponentga
o’tkazilgan   ish   haqi   stipendiyalarni   to’lab  berilishi   yoki   hisobdan   chiqarilishi   aks
ettiriladi.
  Ish   haqi   va   stipendiyalar   bo’yicha   deponentga   o’tkazilgan   summalarning   hisobi
441-son  shakldagi   deponent  qilingan  ish  xaqi  va  stipendiyalarning  analitik hisobi
bo’yicha daftarda yuritiladi.
179   “Xodimlar   bilan   boshqa   hisob-kitoblar”   subschyotida   xodimlar   bilan
qonunchilikka   muvofiq   boshqa   turli   masalalar   bo’yicha   yuzaga   kelgan   hisob-
kitoblar,   shuningdek,   xodimlarning   ish   haqidan   ularning   savdo   tashkilotlaridan
kreditga   olgan   mollari   uchun   bergan   topshiriq   –   majburiyatlari   bo’yicha   ushlab
qolingan summalar, omonat kassalarga naqd pulsiz shaxsiy jamg’armaga o’tkazish
haqidagi   yozma   arizalari   asosida   ushlangan   summalar,   ijtimoiy   sug’urta
tashkilotlari   bilan   tuzgan   ixtiyoriy   sug’urta   shartnomalari   bo’yicha   sug’urta
to’lovlarini   to’lash   haqidagi   topshiriqnomalariga   asosan   ularning   maoshlaridan
ushlangan summalar, xodimlarning banklardan olgan ssudalariga doir operatsiyalar
va   boshqalar   hisobga   olinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida   xodimlar   bilan
qonunchilikka   muvofiq   boshqa   turli   masalalar   bo’yicha   yuzaga   kelgan   hisob-
kitoblar   bo’yicha   hisoblangan   summalar,   debet   tomonida   ushbk   summalarni
o’tkazib berilishi aks ettiriladi.
  Xodimlar bilan boshqa hisob-kitoblar bo’yicha analitik hisobi  292-son shakldagi
joriy hisoblar  va hisob-kitoblar  daftarida (kartochkasida)  har  bir  xodim  bo’yich a
alohida holda olib boriladi. 30Xulosa
XXI   asr   har   bir   inson   va   davlat   hayotida   xalqaro   munosabatlar   rolining   rivoji,
yo'nalishi   o'sishini   ko'rsatmoqda,   bu   xalqaro   huquq   rivojiga   ham   olib   kelishi
muqarrar.   XXI   asrdagi   tarixiy   taraqqiyot   barcha   mamlakatlami   yagona   jahon
hamjamiyati   bilan   bog'lab,   globallashuv   jarayonining   tobora   chuqurlashuvi   bilan
xarakterlanadi.   Nafaqat   tinchlik,   balki   insoniyat   omon   qolmog'ining   o'zi   ham
davlatlarning   keng   hamkorligiga   bog'liq.   Dunyoda   bo'layotgan   o'zgarishlar   yangi
dunyo   tartibi   va   tegishli   huquqiy   tartibotning   yaratilishini   talab   qilmoqda.   BMT
davlatlarni   «yo'naltirilgan   adolatli   xalqaro   tartibot   va   demokratiyaga
ko'maklashishni   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   yo'li   bilan   davom   ettirishga»1
chaqiradi.   Bugun   hatto   qudratli   davlat   ham   yakka   holda   o'z   fuqarolarining   va
o'zining xavfsizligini ta’minlay olmaydi. Shu faktni anglab yetish milliy va xalqaro
xavfsizlik   konsepsiyasini   qayta   ko'rib   chiqishga   olib   keladi.   Bu   bo'lajak
o'zgarishlarning   muhim   xarakteri   haqida   guvohlik   beruvchi   muhim   nuqtayi
nazardir. Yangi  jahon tartiboti va uning amal qilishini ta’minlovchi qurol xalqaro
huquqdir.   Shu   bois   BMTning   eng   asosiy   hujjatlarida   xalqaro   munosabatlarda
huquqning   ustunligini   ta’minlash   ahamiyatining   ta’kidlanishi   tasodifiy   emas.
Nafaqat   davlatlar   orasidagi   munosabatlarda,   balki   ularning   ichki   hayotida   ham
xalqaro   huquqning   roli   o'sib   bormoqda.   Globallashuv   kelajakda   jamiyat   hayotini
baynalmilallashtirishga,   xalqaro   aloqalar   rolining   o'sishiga   olib   keladi.   Shunga
muvofiq   ravishda   xalqaro   huquqning   davlat   hayotiga   va   qisman   uning   huquqiga
ta’siri kuchayadi. Yagona xalqaro va ichki qonuniylik holati paydo bo'ladi. Buning
ahamiyati yuqori baholanmoqda, BMT ming yillikning 2000-yilgi deklaratsiyasida
asosiy   vazifalardan   biri   sifatida   «xalqaro   va   ichki   ishlarda   huquq   ustuvorligiga
hurmatni   oshirish»,   qayd   etilgan.   Shuning   uchun   parlament   a’zolari   va   sudyalar
hamda   boshqa   yurist   -   larga   xalqaro-huquqiy   bilimlar   nihoyatda   zarur.   M   a’lum
darajada   bu   bilimlar   har   qanday   yuridik   ta’limning   tarkibiy   qismiga   aylanishi
kerak. Busiz xalqaro hayot taraqqiyotida yo'l topishning iloji yo'q. Xullas, xalqaro
huquq   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   manfaati   va   huquqi   himoyasida   tobora   katta
ahamiyatga ega bo'lib bormoqda. 31Xalqaro-huquqiy   madaniyatning   shakllanishida   ommaviy   axborot   vositalarining
alohida o’rni bor. Afsuski, ular bu vazifani uddalay olmayotganligini qayd qilishga
to ‘g’ri keladi. Xalqaro siyosiy va u bilan bog'liq huquqiy muam molarni noto’g’ri,
b a’zida esa latifanam o ko'rinishda yoritilmoqda. Xalqaro jurnalist xalqaro huquq
sohasidan boxabar bo’lmog’i kerak. 32Foydalanilgan adabiyotlar:
1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017-2021 yillarda O’zbekiston 
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar 
strategiyasi” nomli 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
2.O’zbekiston Respublikasining “Mexnat kodeksi” 1995 yil 21 dekabr
3.O’zbekiston Respublikasining «Byudjet kodeksi 2013 yil 26 dekabr
4.O’zbekiston Respublikasining “Soliq kodeksi” 2007 yil 25 dekabr)
5.O’zbekiston Respublikasining “Buxgaltetriya hisobi to’g’risida”gi Qonuni. 2016
y. 13 aprel 33Asosiy adabiyotlar:
1. Ostanaqulov M. Byudjet tashkilotlarida buxgalteriya hisobi. 
O’quv qo’llanma - T.: "IQTISOD-MOLIYa", 2009
2.S. U. Mehmonov Byudjet hisobi. O’quv qo’llanma. – T.: “Fan va 
texnologiya”, 2012
3.S. U. Mehmonov, D. Ubaydullaev. Byudjet tashkilotlarida buxgalteriya hisobi. 
Darslik. – T.: “Sano-Standart”, 2013
4.Iqtisodiy jurnallar. 2011-2013 yillar
Internet saytlari: www.lex.uz www.gov.uz www.edu.uz www.norma.uz
www.mf.uz