Hozirgi zamon xalqaro munosabatlari taraqqiyotining asosiy xususiyatlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR  FAKULTETI
SIYOSATSHUNOSLIK  YO‘NALISHI
MUTAXASISLIKKA KIRISH  FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Hozirgi zamon xalqaro munosabatlari taraqqiyotining asosiy
xususiyatlari
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………...3-4-bet
I BOB . HOZIRGI ZAMON XALQARO MUNOSABATLARI 
TARAQQIYOTINING ASOSIY XUSUSIYATLARI 
1.1 .Hozirgi zamon xalqaro munosabatlari taraqqiyotining asosiy xususiyatlari  
haqida……………………………………………………..5-9-bet
1.2 .Xalqaro munosabatlarning rivojlanish omili…………… 10-13-bet
II BOB .  XALQARO MUNOSABATLARNING ASOSIY XUSUSIYATLARI
2.1. Xalqaro munosabatlarning asosiy xususiyatlari haqida…14-16-bet
2.2. Xalqaro munosabatlarning ijobiy va salbiy tomonlari…..16-19-bet
XULOSA ……………………………………………………..20-21-bet
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……...22-bet
2 KIRISH
Dunyoda   yuz   berayotgan   muhim   o’zgarish   va   jarayonlar     hayotga   obyektiv
ravishda   bir   tomondan   beqarorlik   baxsh   etsa,   ikkinchi   tomondan   ma’lum   bir
tuzilma,   tartibga   moyillik   tizimi   shakllanadi.   Unga   nisbatan   befarq   va
mas’uliyatsizlik   bilan   qarash   insonga   katta   zarar   etkazadi.   Bu   o’z   navbatida
xalqaro   siyosatga,   xalqaro   hamjamiyatga   xos   narsa   emas.   Shu   boisdan   insoniyat,
barcha   siyosiyintelektual   doiralar   batamom   boshqacha   yondashuvga   moyillikni
yuzaga keltiradi.  Shakllanayotgan qarashlar tizimi rang-barang: 
Davlatlarning   milliy   manfaatlari   ularning   tashqi   siyosati   orqali   moddiy
kuchga   aylanib   xalqaro   maydonda   ularning   u   yoki   bu   darajada   faoliyat
ko’rsatishini   belgilab   beradi.   Davlatlarning   tashqi   siyosati   va   uning   amal
qilinishiga   ichki   va   tashqi   omillar   ta’sir   etib   turadi.   Ichki   omillar   obyektiv   va
subyektiv omillardan  tashkil topadi. 
Obyektiv   omillarga   mamlakatlarning   ijtimoiy   rivojlanishi   bilan   bog’liq
bo’lgan   omillar,   subyektiv   omillarga   esa,   mamlakatning   siyosiy   hayotida   faoliyat
ko’rsatuvchi   siyosatning   turli   xildagi   subyektlari   kiradi.   Bu   omillar   tashqi
siyosatga ta’sir etishi bilan birga uning zarurligini ham   taqozo etadi.
Xalqaro   munosabatlar   -   ijtimoiy   munosabatlarning   o'ziga   xos   turi   bo'lib,
ichki   ijtimoiy   munosabatlar   va   hududiy   sub'ektlar   doirasidan   tashqariga   chiqadi.
Xalqaro   munosabatlar   qadim   zamonlardan   beri   mavjud   bo'lishiga   qaramay,   bu
atamaning   o'zi   nisbatan   yaqinda   paydo   bo'lgan   -   uni   ingliz   faylasufi   J.Bentham
kiritgan bo'lib, ular ostida, birinchi navbatda, yirik milliy davlatlarning o'z-o'zidan
vujudga keladigan munosabatlarini, o'zagini belgilab bergan. 
Shulardan siyosiy munosabatlar.
•.   Mashhur   fransuz   faylasufi   va   sotsiologi   R.Aronning   ta kidlashicha,ʼ
“xalqaro   munosabatlar   siyosiy   birliklar   o rtasidagi   munosabatlardir”.   Shunday	
ʻ
qilib,   uning   uchun   xalqaro   munosabatlar,   birinchi   navbatda,   davlatlar   yoki
"diplomat" va "askar" o'rtasidagi o'zaro munosabatlardir. Amerikalik siyosatshunos
J.Rozenauning   fikricha,   xalqaro   munosabatlarning   ramziy   sub'ektlari   turist   va
terrorchidir.
Mavzuning   maqsadi:   BMTning   asosiy   maqsadi   tinchlikni   saqlashdir.   U
tinchlikparvarlik   missiyalarini   olib   boradi,   vakillarni   mojarolarga   duch   kelgan
mamlakatlar   yoki   mintaqalarga   yo'naltiradi.   Hozirda   BMT   butun   dunyo   bo'ylab
tinchlikparvarlik   missiyalariga   ega.   Janubiy   Sudan,   Mali   va   Markaziy   Afrika
3 Respublikasi mamlakatlarida BMT tinchlikparvar kuchlari mahalliy va mintaqaviy
mojarolarni kuzatmoqda. Kipr O'rta er dengizi Orol davlatida BMT tinchlikparvar
kuchlari   orolga   bo'lgan   yunon   va   turk   da'volari   o'rtasidagi   nizoda   bufer   zonasini
nazorat qiladi.
Mavzuning predmeti : xalqaro munosabatlar, BMT inqirozi, NATO, OPEK,
g eosiyosiy   holat,   Turkiy   davlatlar   hamdo stligi,   Nehichovan   bitmi,   Kadpiyʼ
karidori, eksport, import, tovar ayriboshlash, konfilkt, tektonik zona.
Mavzuning   dolzarbligi:   Birlashgan   millatlar   tashkilotida   Jahon   sog'liqni
saqlash   tashkiloti   (JSST)   kabi   bir   nechta   ixtisoslashgan   kichik   guruhlar   mavjud.
Shuningdek,   u   Jahon   banki   bilan   bog'langan.   JSST   xalqaro   sog'liqni   saqlash
masalalarini   boshqarish,   standartlarni   belgilash   va   qaror   qabul   qilish   uchun
hukumatlarga   ma'lumot   berish   uchun   javobgardir.   Masalan,   JSST   2009   yilda
cho'chqa   grippi   avj   olgan   paytda   etakchi   rol   o'ynagan.   U   grippning   tarqalishini
kuzatdi, kimga emlash kerakligi haqida tavsiyalar berdi va odamlarga kasallikdan
qanday qochish kerakligini aytdi. 
Jahon   banki-bu   odamlar   emas,   Millatlar   banki.   Jahon   banki   ikkita   alohida
guruhdan   iborat.   Bir   guruh,   xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasi   dunyodagi   eng
qashshoq   mamlakatlarga   qarz   beradi.   Boshqa   guruh,   xalqaro   tiklanish   va
taraqqiyot banki, rivojlanayotgan mamlakatlarga qarz beradi.
Birlashgan millatlar tashkilotida, shuningdek, madaniyat (Birlashgan Millatlar
tashkilotining ta'lim, fan va madaniyat masalalari bo'yicha tashkiloti YUNESKO)),
adolat   va   huquq   (xalqaro   sud   (MS))   va   qochqinlar   (Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining   qochqinlar   bo'yicha   oliy   komissari   (UNHCR))   bilan
Shug'ullanadigan   guruhlar   mavjud.   Har   bir   kichik   guruhning   bosh   qarorgohi
boshqa joyda joylashgan. Birlashgan millatlar tashkilotining asosiy bo'limlari Nyu-
York,   Nyu-York,   Qo'shma   shtatlarda   joylashgan.   Jahon   sog'liqni   saqlash
tashkilotining shtab-kvartirasi Shveytsariyaning Jeneva shahrida joylashgan. Jahon
banki   AQShning   Vashington   shahrida   joylashgan.   Birlashgan   Millatlar
tashkilotining xalqaro sudi Gollandiyaning Gaaga shahrida joylashgan. Dunyoning
aksariyat mamlakatlari BMT va uning kichik guruhlariga kiradi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Ushbu   kurs   ishi   mundarija,   kirish   qismi   2   ta   bob,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat qilib tuzildi
4 I BOB  HOZIRGI ZAMON XALQARO MUNOSABATLARI
TARAQQIYOTINING ASOSIY XUSUSIYATLARI
1.1  Hozirgi zamon xalqaro munosabatlari taraqqiyotining asosiy
xususiyatlari  haqida
Xalqaro munosabatlar nazariyasi ijtimoiy fanlar doirasidagi fan sifatida dunyo
"tartibini",   ya'ni   ko'plab   mahalliy   jamoalar   o'rtasidagi   integratsiya   va   o'zaro   ta'sir
shaklini belgilovchi barcha institutlar yig'indisini o'rganadi 1
.
Geosiyosat   -   bu   Yerning   ko'p   o'lchovli   aloqa   makonida   turli   davlatlar   va
davlatlararo birlashmalarning ta'sir doiralarini (hokimiyat markazlarini) taqsimlash
va   qayta   taqsimlash   qonuniyatlari   haqidagi   fanlararo   fan.   An’anaviy   geosiyosat,
yangi  geosiyosat  (geoiqtisodiyot)   va  eng yangi   geosiyosat   (geofilsafa)  farqlanadi.
An'anaviy   geosiyosat   asosiy   e'tiborni   davlatning   harbiy-siyosiy   qudratiga   va
geografik omillarning xorijiy hududlarni egallab olishdagi ustun roliga qaratadi, bu
(Xaushoferga   ko'ra)   davlatning   geografik   ongidir.   Geoiqtisodiyot   an’anaviy
geosiyosatdan   farqli   ravishda   davlatning   iqtisodiy   qudratiga   e’tibor   qaratadi.
Harbiy   va   iqtisodiy   kuchdan   qat'iylik   ustun   bo'lgan   so'nggi   geosiyosat   xalqaro
munosabatlarda   davlatlarning   xatti-harakatlarini   belgilovchi   asosiy   omillarni
kengaytirish   orqali   an'anaviy   geografik   va   iqtisodiy   determinizmni   engishga
yordam beradi.
Xalqaro munosabatlar nazariyasida bir nechta tizimlar mavjud:
-   Vestfaliya   xalqaro   munosabatlar   tizimi   (1648   yil   O'ttiz   yillik   urush
tugaganidan keyin). U kuchlar muvozanati g'oyasiga ega;
- Vena xalqaro munosabatlar tizimi (1814 yil Napoleon urushlari tugaganidan
keyin). Uning Evropa kontserti g'oyasi bor;
-   Vestfal-Vashington   xalqaro   munosabatlar   tizimi   (birinchi   jahon   urushi
natijalari asosida);
-   Yalta-Potsdam   xalqaro   munosabatlar   tizimi   (Ikkinchi   jahon   urushi
natijalaridan   keyin)   Sharq   (sotsialistik   davlatlar   bloki)   -   G'arbiy   qarama-qarshilik
chizig'i bo'ylab ikki qutbli dunyoning asosini tashkil etdi.
Tadqiqotchilar,   odatda,   Yalta-Potsdam   tizimini   1991   yilda   SSSR
parchalanishi   va   bipolyar   qarama-qarshilikning   tugashi   bilan   yakunlangan   deb
hisoblashga   rozi   bo'lishadi,   ammo   hozirgi   bosqichda   MO   tizimining   nomini
aniqlashda   birlik   yo'q.   Ularning   ma'lum   bir   qismi   Belovej   davri   nomini   maqbul
deb hisoblaydi, qolganlari "sovuq urushdan keyingi davr" nomiga amal qiladi.
O'zbekiston dunyo uchun ochiq mamlakat bo'lib, bir davlat bilan yaqinlashish
hisobiga   boshqasidan   uzoqlashmaslikka   amal   qiladi.   Bulardan   tashqari,   tashqi
aloqalarning barcha sohalari bo'yicha turli vazirliklar, muassasalar, idoralar tashkil
1
  Косов  Й.В.,  Фокина  В.В.  Политическая  регионалистика.  –  М.: Питер, 2009. – С. 5.
5 etilgan.   Davlatimiz   o'zining   tashqi   siyosatida   yuqoridagi   tamoyillarga   to'la   amal
qilib   kelmoqda.   1992-yil   2-martda   O'zbekiston   Respublikasi   o'z   tarixida   birinchi
bor   xalqaro   hamjamiyatning   teng   huquqli   sub'ekti   sifatida   Birlashgan   Millatlar
Tashkiloti (BMT) a'zoligiga qabul qilindi. 1993-yil fevral oyida Toshkentda BMT
vakolatxonasi   ta'sisi   etilib,   ish   boshladi.   Bugungi   kunda   BMT   ning
O'zbekistondagi   vakolatxonasi   respublikada   BMTning   taraqqiyot   dasturi,   sanoat
taraqqiyoti dasturi, qochoqlar ishi bo'yicha vakillari Oliy komissari, jahon sog'liqni
saqlash   tashkiloti,   aholi   joylashish   jamg'armasi,   narkortiklarni   nazorat   qilish
bo'yicha   dastur,   bolalar   jamg'armasi   singari   ixtisoslashgan   muassasalarni   o'z
tarkibiga   birlashtiradi.   Bugungi   kunda   O'zbekiston   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlarning   sub'ekti   sifatida   jahon   xo'jaligi   aloqalariga   tobora   keng   jalb
qilinmoqda,   dunyoning   o'nlab   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlari   bilan
mustahkam   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarga   kirishgan,   uning   tashqi   savdo
aylanmasi   hajmi   yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Iqtisodiyotimizning   real   sektoriga
kirib kelayotgan to'g'ridan-to'g'ri  chet  el  investitsiyalar  salmog'i  oshmoqda, o'nlab
xal-qaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   hamkorligi   kuchaymoqda.   Ayniqsa,   tashqi
iqtisodiy   faoliyatning   turli   sohalari   bo'yicha   mala-kali   kadrlar   tayyorlashga   katta
e'tibor berilmoqda.
Xalqaro   maydonda   O'zbekiston   o'zining   keng   ahamiyat   kasb   etgan
tashabbuslari   bilan   chiqmoqda.   Masalan,   Markaziy   Osiyoni   yadro   qurolidan   xoli
zonaga   aylantirish,   Afg'oniston   atrofidagi   muammoni   hal   qilish,   narkobiznes   va
narkotrafik   xalqaro   terrorizm   va   ekstremizmga   qarshi   kurash   masalalari   va
boshqalar. 1998-yili O'zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I.Karimov taklifi
bilan   Toshkentda   «6+2»   formulasi   bo'yicha   (Eron,   Pokiston,   Turkmaniston,
O'zbekiston,   Xitoy,   Tojikiston   shuningdek,   Rossiya   va   AQSh)   uchrashuv
o'tkazildi, unda Afg'onistonning qarama - qarshi  turgan kuchlari  vakillari  ishtirok
etdi.   Uchrashuvda   mamlakatga   qurol-   yarog'   olib   kirishni   to'xtatish   g'oyasi
ma'qullandi. O'zbekistonning tashqi siyosatida uning MDX davlatlari bilan siyosiy,
iqtisodiy   va   madaniy   hamkorliklari   alohida   o'rin   egallaydi.   MDH   oldida   turgan
muammolarni   yechish   uchun   hamdo'stlik   mamlakatlari   davlat   va   hukumat
boshliqlari tez-tez uchrashib, muhim xujjatlar va tadbirlar ishlab chiqadilar. MDH
doirasida   Markaziy   Osiyodagi   hamsoya   davlatlar   Qozog'iston,   Tojikiston,
Qirg'iziston   va   Turkmaniston   bilan   ham   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   aloqalar
rivojlanib   bormoqda.   1993-yilning   yanvarida   O’zbekiston   Respublikasi   birinchi
Prezidenti   I.Karimov   tashabbusi   bilan   Markaziy   Osiyo   davlatlari   rahbarlarining
Toshkent   uchrashuvi   tashkil   etildi.   Oliy   darajadagi   bu   uchrashuvda   Markaziy
Osiyo   Hamdo'stligiga   asos   solindi.   Besh   davlat   rahbarlari   Hamdo'stlik   haqidagi
bitmga   imzo   chekishdi.   Shu   tariqa   jahon   siyosiy   leksikonida   «Markaziy   Osiyo»
degan yangi atama paydo bo'ldi. Dunyo taraqqiyotining hozirgi sharoitida hech bir
6 mamlakat, hatto eng qudratli hisoblangani ham yakka hokim bo'lishga qodir emas.
Faqatgina   mustahkam   uyushma   sifatida   rivojlanayotgan   mamlakat-larni   shu
uyushma   irodasiga   bo'ysundirgan   holda   ushlab   turishi   mum-kin.   Hozirda   bunday
siyosiy kuch sifatida AQSh davlatini ko'rsatish mumkin.
Xalqaro korporatsiyalar XX asming so'nggi choragidagi jahon iqtisodiyoti va
xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   rivojlanishining   muhim   elementi   va   xalqaro
iqtisodiy   aloqalarning   bevosita   ishtirokchilari   bo'lib   hisoblanadi.   Xalqaro
korporatsiyalar,   bir   tomondan,   tez   rivojlanayotgan   xalqaro   iqtisodiyot
munosabatlarning   mahsuli   bo'lsa,   ikkinchi   tomondan,   ularning   o'zi   xalqaro
munosabatlarga   ta'sir   etuvchi   qudratli   kuch   hisoblanadi.   Sanoat   korxonalarini
jahon   miqyosida   rivojlanishi   asosida   eng   muhim   omil   bo'lib   tashqi   iqtisodiy
operatsiyalar-tovar,   xizmatlar   eksporti   va   importi,   xorijiy   kompaniyalar   bilan
hamkorlik   qilish   yotadi.   Hozirgi   kunda   tadbirkorlik   kapitalining   mamlakatlararo
harakatiga   asoslangan   xo'jalik   birlashmalarini   yaratish   jahon   iqtiso-diyotining
asosiy   omili   bo'lib   qolmoqda.   Kapitalning   harakati   moliyaviy   oqimlarning
kreditorlar   va   debitorlar,   mulkdorlar   va   ularning   firmalari   o'rtasidagi   harakati
ko'rinishida yuz beradi. Kapitalning xalqaro harakatidan ko'riladigan samara tashqi
savdo   yoki   ishchi   kuchi   migratsiyasidan   farq   qilmaydi.   Qayerda   investitsion
loyihalarning   qaytimi   ta'minlansa,   kapital   oqimlari   o'sha   yerda   mujassamlashadi.
Hozirgi vaqtda kapitalning xalqaro harakatida transmilliy korporatsiyalarning o'rni
tobora ortib borayotganligini ko'rishimiz mumkin.
Siyosiy   kapital   -   bu   siyosiy   nazariyada   siyosatchilar,   partiyalar   va   boshqa
manfaatdor tomonlar o'rtasidagi munosabatlar, ishonch, xayrixohlik va ta'sir orqali
qurilgan   resurslar   va   kuchlarning   konseptualizatsiyasi   uchun   ishlatiladigan
metafora.   Siyosiy   kapitalni   saylovchilarni   safarbar   qilish,   siyosatni   isloh   qilish
yoki   boshqa   siyosiy   maqsadlarga   erishish   uchun   ishlatiladigan   valyuta   turi   deb
tushunish   mumkin.   Garchi   kapitalning   so'zma-so'z   shakli   bo'lmasa-da,   siyosiy
kapital ko'pincha kredit turi yoki bank sifatida ishlatilishi, sarflanishi yoki o'tkazib
yuborilishi,   sarmoya   qilinishi,   yo'qolishi   va   saqlanishi   mumkin   bo'lgan   manba
sifatida   tasvirlanadi.   Ba'zi   mutafakkirlar   obro'li   va   vakillik   siyosiy   kapitalini   bir-
biridan farqlaydilar. Nufuzli kapital siyosatchining ishonchliligi va ishonchliligini
anglatadi.   Kapitalning   bu   shakli   izchil   siyosiy   pozitsiyalar   va   mafkuraviy
qarashlarni saqlab turish orqali to'planadi. Vakillik kapitali siyosatchining siyosatni
belgilashdagi   ta'sirini   anglatadi.   Kapitalning   bu   shakli   tajriba,   ish   tajribasi   va
rahbarlik   lavozimlarida   ishlash   orqali   to'planadi.   Shunday   qilib,   siyosiy   kapital-
obro'si   va   vakili-bu   fikr   (jamoatchilik   taassurotlari),   siyosat   (qonunchilik
mukofotlari/penalti)   va   siyosiy   hukm   (oqilona   qaror   qabul   qilish)   o'rtasidagi
munosabatlar   mahsulidir.   Siyosiy   kapitalni   uning   mahalliy,   mintaqaviy,   davlat,
milliy   va   xalqaro   siyosatga   ta'sirini   tahlil   qilish   usuli   sifatida   o'lchash   uchun
7 siyosiy   nazariyada   turli   xil   yondashuvlar   mavjud.   Siyosiy   kapital,   ba'zida
ob'ektivlashtirish   yoki   boshqacha   mavhum   tushunchaga   aniq   shakllarni   qo'llash
nuqtai   nazaridan  nazariylashtiriladi.  Ba'zi   nazariyotchilar  ovozlar  soni,   yig'ilishda
qatnashgan   odamlar,   yurish   qatnashchilari,   siyosiy   kampaniyaga   xayriya   qilingan
pullar,   jamoatchilik   fikrini   o'rganish   natijalari   va   boshqa   omillarni   ob'ektiv   yoki
siyosiy kapitalning moddiy va o'lchovli elementlari kabi narsalarni hisoblashadi 2
. 
Nazariyotchilar,   shuningdek,   siyosiy   kapitalni   instrumental   va   tarkibiy
elementlar doirasida ko'rib chiqadilar; instrumental siyosiy kapital moliyalashtirish
kabi   mavjud   resurslardan   tashkil   topgan   bo'lsa,   tizimli   siyosiy   kapital   qarorlarni
qabul qilish jarayonlarini shakllantiradi.
Xalqaro   munosabatlar   deganda   xalqlar   va   davlatlar,   jumladan,   ularning
hukumatlari,   xalqaro   tashkilotlar,   nohukumat   tashkilotlari   va   transmilliy
korporatsiyalar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlarni   o‘rganish   tushuniladi.   U
diplomatiya,   xalqaro   huquq,   nizolarni   hal   qilish   va   global   boshqaruv   kabi   keng
ko‘lamli mavzularni o‘z ichiga oladi. Xalqaro munosabatlarning asosiy jihatlaridan
biri  bu turli mamlakatlarning tashqi  siyosatini  tahlil  qilish va bu siyosatlar  global
voqealar   va   munosabatlarni   qanday   shakllantirishini   tushunishdir.   Ko'pincha
xalqaro   munosabatlar   globallashuv   ta'sirini,   iqtisodiy   o'zaro   bog'liqlikni   va
Birlashgan Millatlar Tashkiloti, Jahon Banki va Xalqaro Valyuta Jamg'armasi kabi
xalqaro institutlarning rolini o'rganishni o'z ichiga oladi. Bundan tashqari, xalqaro
munosabatlar   xavfsizlik,   inson   huquqlari,  savdo,   rivojlanish,   ekologik  barqarorlik
va   global   salomatlik   kabi   turli   masalalarni   ko'rib   chiqadi.   Bu   soha   nafaqat
an'anaviy davlatlar o'rtasidagi o'zaro munosabatlarni, balki nodavlat ishtirokchilar,
transmilliy   harakatlar   va   milliy   chegaralardan   tashqarida   bo'lgan   global
muammolarning   ortib   borayotgan   ahamiyatini   qamrab   oladigan   darajada
rivojlandi.   Xalqaro   munosabatlarni   o'rganish   zamonaviy   dunyoning
murakkabliklarini, jumladan, mojarolar va hamkorlik muammolarini, kuch va ta'sir
dinamikasini,   yanada   tinch   va   farovon   global   hamjamiyatga   intilishni   tushunish
uchun juda muhimdir. Bizning dunyomiz tobora o'zaro bog'langan bo'lsa, xalqaro
munosabatlarning   ahamiyati   tobora   ortib   bormoqda,   bu   davlatlar   va   odamlarning
global miqyosdagi o'zaro munosabati va hamkorlik usullarini shakllantirmoqda 3
.
Hozirgi   zamonda   xalqaro   munosabatlar   ko'plab   omillar   va   muammolar
ta'sirida   shakllangan   murakkab   va   dinamik   manzara   bilan   ajralib   turadi.   Hozirgi
xalqaro munosabatlar muhitida bir nechta asosiy elementlar e'tiborga loyiqdir: 
1.   Geosiyosiy   siljishlar:   Xitoy   kabi   yangi   global   kuchlarning   paydo   bo lishiʻ
va   Rossiya   ta sirining   qayta   kuchayishi   bilan   geosiyosiy   kuch   dinamikasi   qayta	
ʼ
2
     Философский энциклопедический словар. М.: Мисл, 2010. – 479 с
3
  Косов  Й.В.,  Фокина  В.В.  Политическая  регионалистика.  –  М.: Питер, 2009. – С. 5.
8 konfiguratsiya   qilindi.   Bu   an'anaviy   G'arb   kuchlari   endi   tengsiz   ta'sirga   ega
bo'lmagan ko'p qutbli dunyoga olib keldi.
  2.   Globallashuv   va   o‘zaro   bog‘liqlik:   Iqtisodiyotlar,   jamiyatlar   va
madaniyatlarning   o‘zaro   bog‘liqligi   chuqurlashishda   davom   etdi.   Texnologik
taraqqiyot va sayohat va aloqa qulayligi bu o'zaro bog'liqlikni yanada tezlashtirdi,
natijada murakkab global o'zaro bog'liqlik paydo bo'ldi. 
3.   Transmilliy   muammolar:   Xalqaro   munosabatlarga   iqlim   o'zgarishi,
pandemiyalar,   terrorizm   va   kiber   urush   kabi   transmilliy   muammolar   katta   ta'sir
ko'rsatadi. Bu muammolar milliy chegaralarni hurmat qilmaydi va ularni samarali
hal qilish uchun davlatlar o'rtasida hamkorlikdagi sa'y-harakatlarni talab qiladi. 
4.   Ko‘p   tomonlamalik   va   xalqaro   tashkilotlar:   global   muammolarni   hal
qilishda   xalqaro   tashkilotlar   va   ko‘p   tomonlama   diplomatiyaning   roli   tobora
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Jahon   Savdo
Tashkiloti va Jahon Sog'liqni Saqlash Tashkiloti kabi tashkilotlar ko'p tomonlama
munosabatlardagi ba'zi qiyinchiliklarga qaramay, global boshqaruvda hal qiluvchi
rol o'ynashda davom etmoqda. 
5. Mojaro va xavfsizlik: davlatlararo mojarolardan tortib, fuqarolar urushlari,
terrorizm   va   kiberxavfsizlik   tahdidlarigacha   bo lgan   an anaviy   va   noan anaviyʻ ʼ ʼ
xavfsizlik   muammolari   saqlanib   qolmoqda.   Ushbu   muammolar   mintaqaviy   va
global barqarorlikka ta'sir qiladi va muvofiqlashtirilgan javoblarni talab qiladi. 
6.   Iqtisodiy   o'zaro   bog'liqlik:   davlatlar   o'rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlar
xalqaro   munosabatlarning   markaziy   jihati   bo'lib   qolmoqda,   savdo,   sarmoya   va
moliyaviy   oqimlar   global   iqtisodiy   dinamikani   shakllantiradi.   Rivojlanayotgan
protektsionizm,   savdo   kelishmovchiligi   va   iqtisodiy   ittifoqlar   xalqaro   siyosiy
manzaraga ta'sir qiladi 4
. 
1.2. Xalqaro munosabatlarning rivojlanish omili
4
  .   О‘ zbekiston     Respublikasi     birinchi     Prezidenti     Islom     Karimovning   Minsk     shahrida     b о‘ lib    о‘ tgan     Mustaqil
Davlatlar    Hamd о‘ stligi    davlat   rahbarlari   kengashining   majlisidagi   nutqi , 10.10.2014.
9 Xalqaro munosabatlarni o'rganish va amaliyoti ushbu zamonaviy dinamikani
hal qilish uchun doimiy ravishda rivojlanmoqda. Bu o'zgaruvchan global tartibning
murakkabligini   tan   olishni,   mojarolarni   boshqarish   va   hamkorlikni   rivojlantirish
uchun   diplomatik   strategiyalarni   qo'llashni   hamda   rivojlanayotgan   texnologiyalar
va global muammolar keltirib chiqaradigan muammolarga moslashishni o'z ichiga
oladi.   Xalqaro   aloqalar   rivojlanishda   davom   etar   ekan,   global   boshqaruvda
axborotga asoslangan, moslashuvchan va istiqbolli yondashuvlarga bo'lgan ehtiyoj
tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Xalqaro   siyosat   global   maydondagi   mamlakatlar   va   xalqaro   aktyorlar
o'rtasidagi o'zaro ta'sirlar, munosabatlar va kuch dinamikasini o'z ichiga oladi. Bu
soha   davlat   xulq-atvori,   diplomatik   muzokaralar,   ittifoqlar,   nizolar   va   milliy
manfaatlarni   amalga   oshirishning   ko'p   qirrali   jihatlarini   murakkab   xalqaro   tizim
doirasida o'rganadi. Xalqaro siyosatni bir necha asosiy jihatlar xarakterlaydi: 
1.   Quvvat   va   ta'sir:   Millatlar   ko'pincha   diplomatik   sa'y-harakatlar,   harbiy
imkoniyatlar,   iqtisodiy   ta'sir   va   madaniy   almashinuv   dasturlari   va   gumanitar
yordam   kabi   yumshoq   kuch   tashabbuslari   orqali   global   sahnada   o'z   ta'sirini
kuchaytirishga va kengaytirishga intiladi. 
2. Diplomatiya va muzokaralar: Diplomatik hamkorlik va muzokaralar davlatlararo
munosabatlarni   boshqarish,   xalqaro   nizolarni   hal   qilish   va   global   muammolar
bo'yicha   konsensusga   erishish   uchun   asosiy   hisoblanadi.   Bu   muloqotni
osonlashtirish   va   hamkorlikni   rivojlantirish   uchun   diplomatlar,   delegatsiyalar   va
xalqaro tashkilotlarning ishini o'z ichiga oladi. 
3. Xavfsizlik va mudofaa: Xalqaro siyosat xavfsizlik masalalari, jumladan, harbiy
ittifoqlar, qurol nazorati bo'yicha kelishuvlar va mintaqaviy va global barqarorlikka
ta'sir ko'rsatadigan geosiyosiy keskinlikni boshqarish bilan chuqur bog'langan.
  4.   Xalqaro   institutlar   va   boshqaruv:   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Yevropa
Ittifoqi,   NATO   va   boshqalar   kabi   tashkilotlar   xalqaro   siyosatni   shakllantirishda
muhim rol o'ynaydi. Ular hamkorlik, muzokaralar olib borish, nizolarni hal qilish
va global me'yorlar va standartlarni shakllantirish uchun platformalar beradi. 
5. Iqtisodiy o'zaro ta'sirlar: Iqtisodiy kuch va raqobat global siyosatga ta'sir qiladi,
savdo   kelishuvlari,   iqtisodiy   sanktsiyalar   va   moliyaviy   munosabatlar   xalqaro
dinamikani   shakllantirishda   va   diplomatik   strategiyalarga   ta'sir   qilishda   hal
qiluvchi rol o'ynaydi. 
6.   Global   boshqaruv   va   xalqaro   huquq:   Xalqaro   siyosat   doirasi   davlat   xatti-
harakatlari,   inson   huquqlari,   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   va   boshqa   global
muammolarni   tartibga   soluvchi   xalqaro   qonunlar,   shartnomalar   va
konventsiyalarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishni   o'z   ichiga   oladi.   Xalqaro
siyosat   keng   va   doimiy   rivojlanib   boruvchi   soha   bo‘lib,   u   tarix,   madaniyatlar,
10 mafkuralar va globallashuvning davlatlar xulq-atvoriga ta’sirini chuqur tushunishni
talab   qiladi.   Bu   millatlarning   xilma-xil   manfaatlari,   qadriyatlari   va   istiqbollarini
hisobga   oladigan   hamda   xalqaro   maydondagi   siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
o‘zgarishlarning   oqibatlarini   hisobga   oladigan   nozik   yondashuvni   talab   qiladi.
Zamonaviy   dunyoda   xalqaro   siyosatni   o'rganish   global   munosabatlarning
murakkabligini   yo'lga   qo'yish   va   milliy   chegaralardan   tashqarida   bo'lgan   ko'p
qirrali muammolarni hal qilish uchun muhim bo'lib qolmoqda.
Bugungi     kunda   dunyoning     mafkuraviy     manzarasi     tobora     o‘zgarib
borayotgan     bir     davrda     mintaqa     davlatlariga     nisbatan     ham     turli
madaniyatlarning,     millatchilik,     diniy     va     liberalizm     g‘oyalarining     kirib
kelayotganligi,   ularning   o‘zaro   raqobatining   kuchayishi   Markaziy   Osiyoning
mintaqaviy xavfsizligiga ta’siri tobora ortib borayotganligi  kuzatilmoqda. Ammo,
musulmon   ummasining   (umma-musulmon   jamoasi)   manfaatlarini,   huquqlarini
himoya  qilishni  o‘z  Nizomi  va  boshqa  dasturiy  hujjatlarida aks ettirgan Islom
hamkorlik   tashkiloti   Markaziy   Osiyodagi   til,   madaniyat   farqlariga     qaramasdan,
mintaqa     davlatlarini     tom     ma’noda     birlashtiruvchi   omil,   institut   bo‘la   olishini
e’tirof etmoq joiz 5
. 
Chunki, bugungi kunda 57 ta a’zo davlatga ega    bo‘lgan ushbu tashkilotning
moliyaviy,   siyosiy,   madaniy-gumanitar     imkoniyatlari     ham     tobora     ortib
borayotganligi,     uning     eng     katta   xalqaro   tashkilotlardan   biri   (BMTdan   keyin
ikkinchi o‘rinda turadi) ekanligi jahon hamjamiyatiga sir emas. 
Shu   nuqtai-   nazardan   olib   qaraydigan   bo‘lsak,   Islom     hamkorlik
tashkilotining   Markaziy   Osiyo   davlatlari   uchun   ham   madaniy,   ham   siyosiy,   ham
ma’naviy   salohiyatini,   qudratini   ko‘proq   jalb   qilish,   mintaqa   davlatlarini
rivojlantirish   uchun   a’zo   davlatlarning   investitsion   imkoniyalarini   kengroq
yo‘naltirish     masalalari     ham     bugungi     kun     tartibining     asosiy     mavzulariga
aylantirilishi lozim . 
Mintaqadagi     integratsion     aktorlar     faoliyati     tahlilida   shuni     ko‘ramizki   Turkiy
davlatlar   tashkiloti   asosan   turkiy   tilda   so‘zlashuvchi   davlatlarga qaratilganligi
bilan     mintaqaning     asosan     to‘rt     davlatini     Qirg‘iziston,   Qozog‘iston,
Turkmaniston   va   O‘zbekistonni   qamrab   olganligi,   forsiyzabon   Tojikiston   esa   bu
tashkilotdan   ajralib   qolganligi   mintaqaviy   integratsiyaning   bir     butunligini
ta’minlay   olmasligi   ko‘zga   tashlanayotgan   bo‘lsa,   ikkinchi tomondan Rossiya
tomonidan   ilgari   surilgan   iqtisodiy   (YevrOIH)   va   harbiy   tashkilot     (KXSHT)ga
O‘zbekistonnig     a’zo     emasligi     bu     tashkilotlarning   nufuziga,   qamroviga   albatta
salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   ularda   asosiy   kuch   Rossiya   ekanligi   boshqa
davlatlarning siyosiy kayfiyati shakllanishining omiliga aylangan. 
5
  О‘ zbekiston    Respublikasi    birinchi    Prezidenti    Islom    Karimovning   Minsk    shahrida    b о‘ lib   о‘ tgan    Mustaqil   
Davlatlar    Hamd о‘ stligi    davlat   rahbarlari   kengashining   majlisidagi   nutqi , 10.10.2014
11 Ammo,     islom     hamkorlik     tashkilotining     qudrati     va     nufuzi     shundaki,
aholisining   aksariyat   qismi   musulmon   bo‘lgan   Markaziy   Osiyo   davlatlarining
ma’lum   bir   integratsiyasini   ta’minlashda   uning   nafaqat   diniy,   balki   ma’naviy
imkoniyati ham anchayin keng. Bu holat esa mintaqadagi barcha davlatlarni milliy,
iqtisodiy  va  til  xususiyatlarigagina  qarab  emas,  balki  butun  islom ummasining
manfaatlari asosida birlashishining garovi bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
Integratsiya   borasida   turli   tashabbuslar,   ichki   va   tashqi   omillar   mavjud
bo‘lsada,   davlatlarning   barchasi   ham   dastlabki    25   yil   davomida   bunga juda
katta     xayrihohlik     ko‘rsatmagan     edi.     Xususan,   mintaqada     asosiy     ikki   katta
iqtisodiyotga   ega   bo‘lgan   davlat   O‘zbekiston   va   Qozog‘iston   o‘zaro raqobat
yo‘lidan     ketgan     bo‘lsa,     Qirg‘iziston     zo‘r     berib,     mamlakatda   g‘arbona
demokratiyani   qaror   toptirish   va   rivojlantirishga   ahamiyat qaratdi.   Tojikiston,
endigina     fuqarolar     urushini     bartaraf     qilib,     davlatchilik   tuzilmalarini
mustahkamlash     va     mamlakatning     nochor     iqtisodiyotini   barqarorlashtirish
yo‘lidan     borgan     bo‘lsa,     Turkmaniston     Afg‘onistondagi   chigal   vaziyatning
mamlakatga   ta’sir   ko‘rsatmasligining   oldini   olish   uchun   chegaralar     daxlsizligini
ta’minlash    va   dastlab,    Saparmurat    Niyozovning, keyinchalik   esa    Gurbanguli
Berdimuxamedovning     yakka     hokimiyatini   yanada   mustahkamlash   masalasini
asosiy vazifa sifatida belgiladi. Qachonki davlatlar va xalqlar o‘zaro bir butunligini
anglab   yetib,   ichki   integratsiyani   vujudga   keltirsagina,   Markaziy   Osiyo   yaxlit
jipslikka   erishib,   mukammal   kuchga   aylanadi.   Integratsiyaning   muhim   nazariy
masalasi   bu   –   integratsiya   jarayonida   iqtisodiy   va   siyosiy   omillarning   o‘zaro
munosabati   hisoblanadi.   Qachonki,   iqtisodiy   munosabatlarni   rivojlantirish   uchun
siyosiy   muhit   yuzaga   kelsa,   integratsiya   jarayonlari   jadallashadi.   Arab
davlatlarining   integratsiyasida   ham   aynan   ushbu   omillar   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatadi.
Mintaqa  davlatlari  uchun  ko‘plab  integarsion  tashabbuslar,  turli integratsiyaon
loyihalar     taklif     qilingan     bo‘lib     bular     ma’lum     bir     davlatlar   ustunligiga
asoslanganligi  barchamizga  ma’lum.  Bular  ichida  sobiq ittifoqning kooperatsiya
aloqalarini   saqlab   qolishga   bo‘lgan  intilish   ro‘yobi   sifatidagi     Mustaqil     davlatlar
hamdo‘stligi,     Rossiyaning     iqtisodiy     qanoti   ostida   birlashishga   chaqiriq
hisoblangan YevroOsiyo iqtisodiy hamjamiyati, mintaqa   xavfsizligini   ta’minlash
“kafolatini”    olgan    Kollektiv    xavfsizlik  shartnomasi   tashkiloti  (KXSHT),  turkiy
tilda   so‘zlashuvchi   davlatlarni   yagona   panturkizm   g‘oyalari   asosida   yaqqol
turkiyaning   qanoti   ostida   birlashishga   qaratilgan   Turkiy   tilli   davlatlar   Kengashi
(hozirgi   Turkiy   davlatlar   tashkiloti),   mintaqa     va     unga     tutash     davlatlarning
iqtisodiy     va     investitsion,     geosiyosiy     manfaatlarini   ta’minlashga   qaratilgan,
asosan Xitoy va Rossiyaning siyosiy irodasiga  ko‘proq  bog‘liq  bo‘lgan,  ularning
geosiyosiy     va     geoiqtisodiy   manfaatlarini     jadal     ilgari     suradigan     Shanxay
hamkorlik  tashkiloti  va 
12 xokazolarni keltirishimiz mumkin. “...ushbu davlatlararo birlashmalarning har biri,
jumladan, negizida Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqi tuzilayotgan MDH ham darvoqe,
ushbu ittifoq nima asosda tashkil etilayotgani haqida o‘ylab ko‘rish ham maqsadga
muvofiq   bo‘lar   edi   –   bir-birini   takrorlamasdan,   o‘z   faoliyatini   mustaqil   yo‘lga
qo‘yishi, rivojlanish konsepsiyasi va uzoq muddatli dasturiga ega bo‘lishi muhim,
deb hisoblaymiz. 
Agar   mazkur   shartlarga   rioya   etilmasa,   ushbu   birlashmalarning   o‘zaro
muvofiq   ravishda   faoliyat   ko‘rsatishiga   umid   qilish     qiyin”.   Rossiya     tomonidan
taklif   qilingan   integratsion   loyihalar ko‘proq   Rossiyaning, Turkiya   tomonidan
taklif     qilinayotgan     loyihalar     esa   tabiiyki,   Turkiyaning   manfaatlariga
qaratilganligi  bilan ajralib turadi. «Integratsiya    jarayonlari    borgan   sari    nafaqat
mintaqalarning     ichki   maqsadlari,     balki     tashqi     muhitning     ortib     borayotgan
talablari,  kuchayib borayotgan xalqaro raqobat bilan ham belgilanmoqda. Xalqaro
integratsiya   mafkurasining   o‘zi   o‘zgarmoqda,   avvallari   a’zo   mamlakatlarning
xo‘jaliklarini yaqinlashtirishni   maqsad   qilgan   mintaqaviy   tashkilotlarning   o‘zi
global   makon   ishtirokchisiga   aylanmoqdalar,   integratsiya   esa   mintaqalarning
dunyo xo‘jaligiga integratsiyalashuvi   sifatida tushunilmoqda»  .  Bunda  xalqaro va
davlatlararo   tashkilotlar   oldida   eng   asosiy   masala,   davlatlarda   integratsion
jarayonlarni   to‘g‘ri   va   manfaatli   yo‘llar   asosida   tashkillashtirish   hisoblanishi
lozim 6
.
6
  .   Jailson E. da G.R. Gomes. The challenges of regional integration in Africa. P. 429-430.
13 II BOB  .  XALQARO MUNOSABATLARNING ASOSIY XUSUSIYATLARI
2.1   Xalqaro munosabatlarning asosiy xususiyatlari haqida
 
O‘zbekistondagi   xalqaro   siyosat   mamlakatning   Markaziy   Osiyo
chorrahasida   joylashgan   strategik   geografik   joylashuvi   va   mintaqadagi   asosiy
aktyor   sifatidagi   roli   bilan   shakllanadi.   O‘tgan   yillar   davomida   O‘zbekiston
o‘zining   milliy   manfaatlariga   mos   keladigan   mustaqil   tashqi   siyosat   olib   borish
bilan   birga   yirik   global   kuchlar   va   mintaqaviy   qo‘shnilar   bilan   munosabatlarini
muvozanatlashga   intildi.   O‘zbekistondagi   xalqaro   siyosatni   bir   necha   asosiy
o‘lchovlar xarakterlaydi: 
1.   Mintaqaviy   aloqalar:   O‘zbekiston   Markaziy   Osiyodagi   qo‘shnilari,   jumladan,
Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,   Tojikiston   va   Turkmaniston   bilan   yaqin   diplomatik
aloqalar olib boradi. Mamlakat Shanxay hamkorlik tashkiloti (ShHT) va Markaziy
Osiyo   ittifoqi   kabi   tashkilotlar   orqali   mintaqaviy   hamkorlikni   rivojlantirishga
intildi. 
2.   Yirik   davlatlar   bilan   hamkorlik:   O‘zbekiston   yirik   global   kuchlar,   jumladan,
AQSh, Rossiya, Xitoy va Yevropa Ittifoqi bilan diplomatiya olib bordi. U xalqaro
sheriklik   aloqalarini   diversifikatsiya   qilishga   va   ushbu   ishtirokchilar   bilan
iqtisodiy, siyosiy va xavfsizlik sohasida hamkorlik qilish imkoniyatlarini izlashga
e'tibor qaratdi.
  3.   Iqtisodiy   va   savdo   aloqalari:   O zbekistonning   xalqaro   siyosati   xorijiyʻ
sarmoyalarni jalb qilish, savdo sherikliklarini kengaytirish va mintaqada iqtisodiy
integratsiyani   rivojlantirishga   qaratilgan   sa y-harakatlarni   o z   ichiga   oladi.	
ʼ ʻ
Mamlakat   iqtisodiy   islohotlarni   boshlab   yubordi   va   o'zini   mintaqaviy   savdo   va
savdo markazi sifatida ko'rsatishga intildi. 
4.   Xavfsizlik   va   terrorizmga   qarshi   kurash:   O zbekistonning   xalqaro   siyosati	
ʻ
mintaqaviy   xavfsizlik   muammolarini,   jumladan,   terrorizmga   qarshi   kurash   va
chegara   xavfsizligini   ta minlashni   o z   ichiga   oladi.   Mamlakat   kengroq   Markaziy	
ʼ ʻ
Osiyo kontekstida xavfsizlikka tahdidlarni bartaraf etish uchun xalqaro hamkorlar
bilan muloqot va hamkorlik olib bormoqda.
  5.   Ko‘p   tomonlama   diplomatiya:   O‘zbekiston   ko‘p   tomonlama   forumlar   va
xalqaro  tashkilotlarda  ishtirok  etib,  mintaqaviy   xavfsizlik,   barqaror   rivojlanish   va
atrof-muhit   masalalari   bo‘yicha   muhokamalarga   hissa   qo‘shadi.   U   mintaqaviy   va
global   manfaatdor   tomonlar   o'rtasida   muloqot   va   hamkorlikni   rivojlantirishga
qaratilgan tashabbuslarni qo'llab-quvvatladi. 
6.   Gumanitar   va   madaniy   diplomatiya:   O‘zbekiston   xalqaro   obro‘sini   oshirish
uchun   madaniy-gumanitar   tashabbuslardan   ham   foydalangan.   Madaniy
almashinuvni   rivojlantirish,   tarixiy   merosni   asrab-avaylash,   xalq   diplomatiyasi
bilan   shug‘ullanish   sa’y-harakatlari   mamlakat   xalqaro   siyosatida   muhim   o‘rin
14 tutadi. O‘zbekistondagi xalqaro siyosatning murakkabliklarini tushunish va yo‘lga
qo‘yish   uning   tarixiy   merosi,   madaniy   an’analari,   iqtisodiy   intilishlari   va
mintaqaviy   xavfsizlik   muammolarini   hisobga   olishni   talab   qiladi.   Mamlakatning
global   masalalarda   o‘zgaruvchan   roli,   mintaqaviy   va   xalqaro   ishtirokchilar   bilan
aloqalari   uning   Markaziy   Osiyo   va   undan   tashqaridagi   xalqaro   munosabatlarning
keng kontekstidagi mavqei muhimligini ko‘rsatadi 7
.
Xalqaro   munosabatlarning   asosiy   xarakteristikalari   davlatlar,   xalqaro
tashkilotlar   va   nodavlat   sub'ektlarning   global   o'zaro   ta'sirini   shakllantiradigan
ko'plab   elementlarni   o'z   ichiga   oladi.   Ushbu   xususiyatlar   xalqaro   munosabatlarni
kengroq   o'rganish   va   amaliyotining   asosini   tashkil   qiladi   va   global   boshqaruv,
diplomatiya   va   nizolarni   hal   qilish   uchun   keng   qamrovli   ta'sir   ko'rsatadi.   Asosiy
xususiyatlardan ba'zilari quyidagilardan iborat: 
1. Anarxiya va davlat suvereniteti: Xalqaro tizim anarxiya doirasida ishlaydi, ya'ni
umumjahon hokimiyati yo'q. Natijada, milliy davlatlar asosiy ishtirokchilar bo'lib,
o'z   hududlarida   suveren   hokimiyatga   ega.   Bu   xususiyat   xalqaro   munosabatlarda
asosiy tamoyil sifatida davlat suvereniteti tushunchasini keltirib chiqaradi. 
2. O'zaro bog'liqlik va globallashuv: Iqtisodiyotlar, jamiyatlar va madaniyatlarning
o'zaro   bog'liqligi   kuchayishi   mamlakatlar   o'rtasidagi   o'zaro   bog'liqlikning   yuqori
darajasiga   olib   keldi.   Globallashuv   tovarlar,   kapital,   g'oyalar   va   odamlarning
chegaralar   orqali   o'tishini   osonlashtirdi,   o'zaro   bog'liqlik   va   o'zaro   ta'sirlarning
murakkab tarmoqlarini yaratdi.
3. Kuch siyosati  va geosiyosat:  Davlatlar o z ta sirini kuchaytirishga, xavfsizlikniʻ ʼ
saqlashga   va   strategik   manfaatlarini   ilgari   surishga   intiladigan   xalqaro
munosabatlarning markaziy dinamikasi bo lib qolmoqda. Geosiyosiy mulohazalar,
ʻ
jumladan,   hududiy   bahslar,   resurslar   raqobati   va   strategik   ittifoqlar   xalqaro
dinamikani shakllantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi.
  4. Mojaro va hamkorlik: Xalqaro munosabatlar ham ziddiyatni, ham hamkorlikni
qamrab   oladi.   Davlatlar   resurslar,   ta'sir   va   xavfsizlik   uchun   raqobatda
qatnashadilar,   shu   bilan   birga   iqlim   o'zgarishi,   jamoat   salomatligi   va   tinchlikni
saqlash   kabi   umumiy   muammolarni   hal   qilish   uchun   hamkorlikdagi   sa'y-
harakatlarda ishtirok etadilar. 
5. Xalqaro institutlar va me'yorlar: Xalqaro munosabatlar davlat xatti-harakatlarini
tartibga   soluvchi   ko'p   tomonlama   tashkilotlar,   shartnomalar   va   normalarning
mavjudligi   bilan   shakllanadi.   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Jahon   Savdo
Tashkiloti   va   mintaqaviy   bloklar   kabi   tashkilotlar   hamkorlikni   osonlashtiradi   va
global muammolarni hal qilish uchun asos yaratadi. 
7
  Фазилат  Қўйсинова.   Ислом    ҳамкорлик    ташкилоти    жахон   сиёсатининг   фаол   актори   сифатида .  ЎзМУ 
хабарлари. Мирзо Улуғбек номидаги Ўзбекистон Миллий Университети илмий журнали.  №1/5/1., 2021.  Б . 
110-114.
15 6.   Diplomatiya   va   muzokaralar:   Diplomatik   o zaro   aloqalar   xalqaroʻ
munosabatlarning   asosini   tashkil   etib,   davlatlarga   muloqot   qilish,   kelishuvlar
bo yicha muzokaralar olib borish va nizolarni tinch yo l bilan hal  qilish imkonini	
ʻ ʻ
beradi.   Diplomatiya   xalqaro   inqirozlarni   boshqarish   va   davlatlar   o'rtasidagi
hamkorlikni rivojlantirish uchun juda muhimdir. 
7. Transmilliy muammolar: Xalqaro munosabatlar  terrorizm, pandemiyalar, atrof-
muhitning   buzilishi   va   migratsiya   kabi   transmilliy   muammolar   bilan   tobora
ko'proq   kurashmoqda.   Bu   muammolar   milliy   chegaralardan   oshib   ketadi   va   bir
nechta manfaatdor tomonlarni jalb qilgan holda jamoaviy javoblarni talab qiladi. 
8.   Nodavlat   ishtirokchilarning   ta'siri:   nodavlat   sub'ektlar,   jumladan,   transmilliy
korporatsiyalar,   nodavlat   tashkilotlar   va   transmilliy   advokatlik   guruhlari   xalqaro
munosabatlarda ta'sirchan rol o'ynaydi, ular global miqyosda siyosiy munozaralar,
rivojlanish   tashabbuslari   va   gumanitar   sa'y-harakatlarga   hissa   qo'shadilar.   Daraja.
Xalqaro   munosabatlarni   o'rganish   ushbu   xususiyatlarga   javoban   rivojlanishda
davom   etmoqda,   bu   global   o'zaro   ta'sirlarning   murakkabligini   va   xalqaro
maydondagi   zamonaviy   muammolar   va   imkoniyatlarni   hal   qilishda
moslashuvchan, xabardor yondashuvlar zarurligini yoritib beradi 8
.
2.2  Хalqaro munosabatlarning ijobiy va salbiy tomonlari
Xalqaro munosabatlarning ijobiy tomonlari: 
1. Mojarolarni hal qilish: Xalqaro aloqalar muloqot va diplomatiyani rivojlantiradi,
xalqlar uchun nizolarni tinch yo'l bilan hal qilish va o'zaro tushunish va hamkorlik
yo'lida ishlash uchun platformalar beradi. 
2. Iqtisodiy rivojlanish: Xalqaro aloqalar savdo, sarmoya va iqtisodiy hamkorlikni
osonlashtiradi,   bu   mamlakatlarga   qiyosiy   ustunliklardan   foydalanish,
texnologiyalarni almashish va iqtisodiy o'sishga yordam beradi. 
3. Madaniy almashinuv: Global o'zaro ta'sirlar madaniy almashinuv, tushunish va
qadrlashni   rag'batlantiradi,   bu   bag'rikenglik,   multikulturalizm   va   xilma-xil
an'analar va merosni saqlashga olib keladi. 
4.   Global   boshqaruv:   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Jahon   banki   va   xalqaro
shartnomalar   kabi   institutlar   orqali   xalqaro   hamkorlik   inson   huquqlari,   atrof-
muhitni muhofaza qilish va yadroviy qurolsizlanish kabi masalalar bo'yicha global
me'yorlar, qoidalar va standartlarni ishlab chiqishga yordam beradi. 
5.   Gumanitar   yordam   va   taraqqiyot:   Xalqaro   aloqalar   insonparvarlik   inqirozlari,
tabiiy ofatlar va sog'liqni saqlash muammolariga muvofiqlashtirilgan javob berish
8
  .   Kо‘charov  CH.SH.  Markaziy  Osiyoning  mintaqaviy  integratsion jarayoni muammolari. – T.: Fan, 2008. – B.
32
16 imkonini   beradi,   bu   esa   qashshoqlikni   kamaytirish,   ta'lim   va   sog'liqni   saqlashga
qaratilgan global sa'y-harakatlarga olib keladi. 
Xalqaro munosabatlarning salbiy tomonlari: 
1.   Mojaro   va   urush:   Xalqaro   munosabatlar   qurolli   to'qnashuvlar,   raqobat   va
urushlarga olib kelishi mumkin, natijada odamlarning azob-uqubatlari, ko'chirilishi
va   keng   tarqalgan   vayronagarchiliklari,   ko'pincha   hokimiyat   uchun   kurash,
resurslar raqobati va geosiyosiy keskinliklar tufayli kuchayadi. 
2.   Iqtisodiy   tengsizlik:   global   iqtisodiy   va   savdo   munosabatlari   nomutanosiblikni
davom   ettirishi   mumkin,   ba'zi   mamlakatlar   va   aholining   chetga   surilishi,
ekspluatatsiya   qilinishi   yoki   ortda   qolishi   ijtimoiy   tartibsizliklar,   tengsizlik   va
iqtisodiy beqarorlikka olib keladi. 
3. Inson huquqlarining buzilishi: Xalqaro sa'y-harakatlarga qaramay, ba'zi davlatlar
inson huquqlarini poymol qilish, avtoritarizm va repressiyalar bilan shug'ullanadi,
adolat, erkinlik va tenglik tamoyillariga putur etkazadi va gumanitar inqirozlar va
qochqinlar oqimiga olib keladi. 
4.   Atrof-muhitning   degradatsiyasi:   xalqaro   munosabatlar   ba'zan   atrof-muhit
barqarorligidan   ko'ra   qisqa   muddatli   yutuqlarni   birinchi   o'ringa   qo'yishi   mumkin,
bu   esa   atrof-muhitning   ifloslanishiga,   resurslarning   kamayishiga   va   iqlim
o'zgarishiga   olib   keladi,   bu   ekotizimlar,   aholi   salomatligi   va   global   barqarorlikka
salbiy ta'sir qiladi. 
5. Siyosiy beqarorlik: Xalqaro munosabatlar turli mintaqalarda siyosiy beqarorlik,
rejim   o'zgarishi   va   fuqarolik   tartibsizliklariga   hissa   qo'shishi   mumkin,   bu   esa
boshqaruv inqirozi, qochqinlar inqirozi va mintaqaviy ishonchsizlikka olib kelishi
mumkin. Xalqaro munosabatlarning ijobiy va salbiy tomonlarini  tushunish  va hal
qilish   global   tinchlik,   farovonlik   va   barqaror   rivojlanishni   rag‘batlantirish   uchun
zarurdir.   U   nizolarning   oldini   olish,   inson   huquqlarini   himoya   qilish,   ekologik
barqarorlik   va   global   hamkorlik   va   o'zaro   hurmat   doirasida   inklyuziv   iqtisodiy
rivojlanish majburiyatini talab qiladi 9
.
Xalqaro   munosabatlarning   rivojlanish   omillari   milliy   davlatlar,   xalqaro
tashkilotlar va nodavlat sub'ektlarning o'zaro ta'siri va natijalariga ta'sir qiluvchi bir
qator   elementlarni   o'z   ichiga   oladi.   Bu   omillar   jahon   siyosati   va   diplomatiya
dinamikasini shakllantiradi, xalqaro munosabatlarning ko‘p qirrali xususiyatini aks
ettiradi. Ba'zi asosiy rivojlanish omillari: 
1. Iqtisodiy o'zaro bog'liqlik: milliy iqtisodiyotlarning o'zaro bog'liqligi o'sib
borayotgani   xalqaro   munosabatlarga   turtki   bo'lib,   savdo,   sarmoya   oqimi   va
iqtisodiy   hamkorlikning   oshishiga   olib   keladi.   Xalqaro   munosabatlarni
9
  Qo‘ysinova Fazilat Oripovna. Siyosiy integratsiyani shakllantirishda siyosiy institutlarning roli // Oriental 
Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor VOLUME 1 | 
ISSUE 11. 2021. B. 316-321.
17 shakllantirishda   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalar,   savdo   kelishuvlari   vaʻ ʻ ʻ ʻ
rivojlanishga ko maklashish dasturlari kabi iqtisodiy omillar muhim rol o ynaydi. 	
ʻ ʻ
2.   Texnologik   yutuqlar:   Texnologiyaning   jadal   rivojlanishi   xalqaro   munosabatlar
manzarasini o'zgartirib, aloqa, kiber o'zaro aloqalar va texnologik hamkorlik uchun
yangi yo'llarni yaratdi. Raqamli inqilob xavfsizlik muammolari, josuslik va xalqaro
miqyosda kibermakonni tartibga solishga ham ta'sir ko'rsatdi.
3.   Xavfsizlik   va   mojaro:   Xavfsizlik   muammolari,   jumladan,   an'anaviy   harbiy
tahdidlar,   terrorizm,   kiber   urush   va   yadroviy   qurollarning   tarqalishi   kabi
noan'anaviy   xavfsizlik   muammolari   xalqaro   munosabatlarning   tabiatiga   ta'sir
qiladi.   Milliy   xavfsizlik   manfaatlariga   erishish   va   global   xavfsizlikka   tahdidlarni
boshqarish davlatlar o'rtasidagi diplomatik va strategik hamkorlikni shakllantiradi. 
4. Global boshqaruv va xalqaro tashkilotlar: Birlashgan Millatlar Tashkiloti, Jahon
Savdo Tashkiloti va mintaqaviy bloklar kabi xalqaro tashkilotlarning mavjudligi va
roli   global   muammolarni   hal   qilish,   standartlarni   belgilash   va   keng   doiradagi
hamkorlikni   rivojlantirishda   muhim   rivojlanish   omillari   bo'lib   xizmat   qiladi.
masalalar,   jumladan,   tinchlikni   saqlash,   savdo   muzokaralari   va   iqlim   o'zgarishi
tashabbuslari. 
5.   Atrof-muhit   va   energiya   tashvishlari:   Ekologik   omillar,   jumladan   iqlim
o'zgarishi,   tabiiy   resurslarni   boshqarish   va   qayta   tiklanadigan   energiya   xalqaro
munosabatlarning   muhim   tarkibiy   qismlari   sifatida   paydo   bo'ldi.   Davlatlar   global
darajadagi   ekologik   muammolarni   hal   qilish   va   barqaror   rivojlanishni
rag'batlantirish uchun munozaralar, shartnomalar va hamkorlikda ishtirok etadilar. 
6.   Madaniy   va   yumshoq   kuch:   Madaniy   almashinuvlar,   ta'lim   dasturlari,   xalq
diplomatiyasi   va   global   ommaviy   axborot   vositalarining   ta'siri   xalqaro
munosabatlarni   shakllantiradigan   yumshoq   kuch   va   madaniy   dinamikaga   hissa
qo'shadi.   G‘oyalar,   qadriyatlar   va   madaniy   mahsulotlar   almashinuvi   o‘zaro
tushunishni   rivojlantirish   va   xalqaro   hamkorlikni   yo‘lga   qo‘yishda   muhim   rol
o‘ynaydi. 
7. Gumanitar va taraqqiyot yordami: Xalqaro aloqalar global qashshoqlik, sog'liqni
saqlash   muammolari,   ta'lim   tashabbuslari   va   turli   mintaqalar   va   mamlakatlarda
infratuzilmani rivojlantirish uchun insonparvarlik yordami, rivojlanish yordami va
salohiyatni   oshirishni   qo'llab-quvvatlashga   qaratilgan   sa'y-harakatlarni   o'z   ichiga
oladi, bu esa kengroq landshaftga hissa qo'shadi. global rivojlanish. 
8.   Xalqaro   huquq   va   normalar:   xalqaro   huquq   normalari,   konventsiyalari   va
shartnomalarini ishlab chiqish va ularga rioya qilish xalqaro maydonda davlatlar va
nodavlat   subyektlarning   xulq-atvorini   shakllantirishda   hal   qiluvchi   omil   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Ushbu   huquqiy  asoslar   inson   huquqlaridan   tortib   qurol   nazorati   va
savdo   qoidalarigacha   bo'lgan   masalalar   bo'yicha   xatti-harakatlarni   boshqaradi.
Xalqaro munosabatlardagi ushbu rivojlanish omillarining o zaro ta sirini tushunish	
ʻ ʼ
18 hamkorlik imkoniyatlarini aniqlash, muammolarni hal qilish va global barqarorlik,
farovonlik va barqaror rivojlanishni rag batlantirish uchun muhim ahamiyatga ega.ʻ
Bu   omillar   xalqaro   munosabatlarning   zamonaviy   manzarasini   belgilaydigan
murakkab o'zaro ta'sir va masalalarni aks ettiradi 10
.
10
  Karimov I.A. tom 6. Havfsizlik va barqaror taraqqiо‘t yо‘lida – T.: О‘zbekiston, 1998. –B. 136.
19 XULOSA
Xalqaro munosabatlar bir nechta jiddiy sabablarga ko'ra zarur bo'lib, ularning
har biri zamonaviy dunyoni shakllantirishda global o'zaro ta'sirlarning hal qiluvchi
rolini ta'kidlaydi. Mana, xalqaro munosabatlarning muhimligining asosiy sabablari:
1.   Global   o'zaro   bog'liqlik:   Global   o'zaro   bog'liqlik   va   o'zaro   bog'liqlik
kuchayishi   bilan   tavsiflangan   davrda   xalqaro   munosabatlar   davlatlar,   xalqaro
tashkilotlar   va   nodavlat   sub'ektlar   o'rtasidagi   munosabatlarning   murakkab
tarmog'ini   boshqarish   uchun   platforma   bo'lib   xizmat   qiladi.   Bu   o'zaro   bog'liqlik
iqtisodiy,   siyosiy,   xavfsizlik,   madaniy   va   ekologik   o'lchovlarni   qamrab   oladi   va
global muammolar va imkoniyatlarga oqilona va muvofiqlashtirilgan yondashuvni
talab qiladi. 
2. Mojarolarning oldini olish va hal qilish: Xalqaro munosabatlar nizolarning
oldini   olish   va   hal   qilish   mexanizmlari   va   asoslarini   taqdim   etadi.   Diplomatiya,
muzokaralar,   dialog   va   ko‘p   tomonlama   hamkorlik   orqali   davlatlar   nizolarni   hal
qilishga,   qurolli   mojarolarning   oldini   olishga,   davlatlararo   va   davlatlararo
mojarolarni tinch yo‘l bilan hal etishga ko‘maklashishga intiladi, shu bilan global
xavfsizlik va barqarorlikka hissa qo‘shadi. 
3. Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot: Xalqaro aloqalar iqtisodiy hamkorlikni,
savdo   kelishuvlarini,   sarmoya   oqimini   va   rivojlanish   tashabbuslarini
osonlashtiradi,   global   iqtisodiy   o'sish,   ish   o'rinlarini   yaratish   va   qashshoqlikni
qisqartirish uchun vosita bo'lib xizmat qiladi. Davlatlar iqtisodiy muammolarni hal
qilish,   barqaror   moliyaviy   tizimlarni   qurish   va   global   miqyosda   inklyuziv
rivojlanishni qo'llab-quvvatlash uchun hamkorlik qiladi. 
4.   Global   boshqaruv   va   tartibga   solish:   Xalqaro   aloqalar   inson   huquqlari,
atrof-muhitni   muhofaza   qilish,   aholi   salomatligi,   yadro   qurolini   tarqatmaslik   va
savdo   kabi   global   muammolarni   tartibga   soluvchi   normalar,   qoidalar   va
standartlarni   o'rnatish   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Xalqaro   tashkilotlar   va
shartnomalar   xalqlarning   adolat,   tenglik   va   o'zaro   hurmat   tamoyillariga   rioya
qilishlarini ta'minlovchi jamoaviy harakatlar uchun asos yaratadi. 
5. Ekologik barqarorlik: Xalqaro aloqalar ekologik muammolarni hal qilish va
barqarorlikni rag'batlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Millatlar iqlim o'zgarishi,
biologik   xilma-xillikning   yo'qolishi   va   atrof-muhitning   degradatsiyasiga   qarshi
kurashishda birgalikda harakat qiladi, bu muammolarning transchegaraviy tabiatini
va muvofiqlashtirilgan, global javob choralarini ko'rish zarurligini tan oladi. 
20 6.   Jamoat   salomatligi   va   gumanitarlik:   Xalqaro   munosabatlar   sohasi   jamoat
salomatligi,   insonparvarlik   yordami   va   tabiiy   ofatlar   oqibatlarini   bartaraf   etishga
qaratilgan tashabbuslarni o'z ichiga oladi. Davlatlar pandemiyaga qarshi kurashish,
aholining zaif  qatlamlariga yordam  ko'rsatish va insonparvarlik inqirozlariga ko'p
tomonlama javob berishda hamkorlik qiladi, bu global  darajada  inson farovonligi
uchun umumiy majburiyatni aks ettiradi.
  7.   Strategik   ittifoqlar   va   xavfsizlik   sohasida   hamkorlik:   Davlatlar   umumiy
xavfsizlikka tahdidlarni bartaraf etish uchun strategik ittifoqlar, xavfsizlik sohasida
hamkorlik   va   jamoaviy   mudofaa   choralarini   o rnatish   uchun   xalqaroʻ
munosabatlarda ishtirok etadilar. Ushbu o zaro hamkorlik mintaqaviy barqarorlikni	
ʻ
ta minlash,   tajovuzni   oldini   olish   va   terrorizm   va   kibertahdidlar   kabi   transmilliy	
ʼ
xavfsizlik muammolariga qarshi kurashishga qaratilgan. 
8.   Madaniy   tushunish   va   almashish:   Xalqaro   aloqalar   madaniy   tushunish,
akademik   almashinuv   va   odamlar   o'rtasidagi   o'zaro   ta'sirni   rivojlantiradi,   turli
an'analar,   tillar   va  merosni   saqlashga   hissa   qo'shadi.   Ushbu   sa'y-harakatlar   o'zaro
hurmat, bag'rikenglik va madaniy xilma-xillikni qadrlashni rag'batlantiradi, global
uyg'unlik   va   birgalikda   yashashga   hissa   qo'shadi.   Xulosa   qilib   aytganda,   xalqaro
munosabatlar   zamonaviy   dunyoning   ko'p   qirrali   va   o'zaro   bog'liq   muammolarini
hal   qilish,   global   hamkorlikni   rivojlantirish,   mojarolarning   oldini   olish,   barqaror
rivojlanishga   ko'maklashish   va   milliy   chegaralardan   tashqarida   bo'lgan   umumiy
muammolarni   hal   qilish   uchun   jamoaviy   sa'y-harakatlarni   rivojlantirish   uchun
zarurdir.   Xalqaro   munosabatlarda   ishtirok   etish   orqali   davlatlar   va   global
ishtirokchilar   ushbu   muammolarni   hal   qilish   va   tobora   o'zaro   bog'langan   dunyo
taqdim etayotgan imkoniyatlardan foydalanish majburiyatini namoyish etadilar.
21 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   О‘zbekiston    Respublikasi    Prezidenti    Shavkat    Mirziyoyevning   2017 yil  10
noyabrdagi Samarqand shahrida о‘tgan «Markaziy Osiyo: yagona tarix va umumiy
kelajak,   barqaror   rivojlanish   va   taraqqiyot   yо‘lidagi   hamkorlik»   mavzusidagi
xalqaro konferensiyada sо‘zlagan nutqi. http://press-service.uz/ru/lists/view/1227
2.     О‘zbek   tilining   izohli   lug‘ati.   “О‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi”.
A.Madvaliyev tahriri ostida (2006-2008). – Toshkent, – B. 216; 
3.  Философский энциклопедический словар. М.: Мисл, 2010. – 479 с.
4.   Jailson E. da G.R. Gomes. The challenges of regional integration in Africa. P .
429-430.
5.  Косов  Й.В.,  Фокина  В.В.  Политическая  регионалистика.  –  М.: Питер,
2009. – С. 5.
6.   http :// www . prezident . uz / oz / lists / view /1227
7.    Kо‘charov     CH.SH.     Markaziy     Osiyoning     mintaqaviy     integratsion   jarayoni
muammolari. – T.: Fan, 2008. – B. 32
8.  Karimov I.A. tom 6. Havfsizlik va barqaror taraqqiо‘t yо‘lida – T.: О‘zbekiston,
1998. –B. 136.
9.     О‘zbekiston     Respublikasi     birinchi     Prezidenti     Islom     Karimovning   Minsk
shahrida     bо‘lib     о‘tgan     Mustaqil     Davlatlar     Hamdо‘stligi     davlat   rahbarlari
kengashining majlisidagi nutqi, 10.10.2014.
10.     Botakoz     Shakeyeva.     Problema     reformirovaniya     OIS     //   Таълим   ва
инновацион тадқиқотлар (2022 йил №12) ISSN 2181-1709 (P)48 Education and
innovative   research   2022   y.   №12   Kazaxstan   v   globalnix   protsessax.   Nauchnoye
izdaniye. № 3 (41), 2014. – S. 68
10.   The   Tourist   Potential   Of   The   Organization   Of   Islamic   Cooperation:   Current
Challenges   And   Prospects   //   Turkish   Online   Journal   of   Qualitative   Inquiry
(TOJQI)Volume 6, July 2021: 6808-6812. pp. 6808-6812
11.   Fazilat   Oripovna   Koysinova.   Analysis   Of   Development   Tendencies   Of
Political   Events   In   The   Region.   The   American   Journal   of   Political   Science   Law
and Criminology. Vol. 3 No. 12 (2021). pp. 6-10
12.   Qo‘ysinova   Fazilat   Oripovna.   Siyosiy   integratsiyani   shakllantirishda   siyosiy
institutlarning   roli   //   Oriental   Renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and
social sciences Scientific Journal Impact Factor VOLUME 1 | ISSUE 11. 2021. B.
316-321.
22 13.  Фазилат  Қўйсинова.    Ислом     ҳамкорлик     ташкилоти     жахон   сиёсатининг
фаол   актори   сифатида .   ЎзМУ   хабарлари.   Мирзо   Улуғбек   номидаги
Ўзбекистон Миллий Университети илмий журнали. №1/5/1., 2021. Б. 110-114.
23

 

MUNDARIJA:

 

 

KIRISH……………………………………………………...3-4-bet

I BOB. HOZIRGI ZAMON XALQARO MUNOSABATLARI TARAQQIYOTINING ASOSIY XUSUSIYATLARI 

  1. .Hozirgi zamon xalqaro munosabatlari taraqqiyotining asosiy xususiyatlari  haqida……………………………………………………..5-9-bet
  2. .Xalqaro munosabatlarning rivojlanish omili…………… 10-13-bet

II BOB. XALQARO MUNOSABATLARNING ASOSIY XUSUSIYATLARI

2.1. Xalqaro munosabatlarning asosiy xususiyatlari haqida…14-16-bet

2.2. Xalqaro munosabatlarning ijobiy va salbiy tomonlari…..16-19-bet

XULOSA……………………………………………………..20-21-bet

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI……...22-bet