Hududiy mehnat taqsimotini o’rganish

HUDUDIY MEHNAT TAQSIMOTINI O’RGANISH
Mundarija :
Kirish…………………………………………………………… 2
1. Hududiy mehnat taqsimoti xaqida tushuncha ………………. 4
2. Geografik mehnat taqsimotining omillari ……………………. 9
3. Hududiy mehnat taqsimotining bosqichlari ………………… 13
4. Iqtisodiy rayonlashtirish va hududiy mehnat taqsimoti …….. 14
Xulosa …………………………………………………………… 18
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………… 20
1 Kirish
Ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   uchun   ijtimoiy   mehnat   taqsimotining
uchta   asosiy   shakli   mavjud:   individual,   xususiy   va   umumiy.   Yagona   mehnat
taqsimoti korxonalar va ularning ishlab chiqarish bo'linmalarining (ustaxonalar,
bo'limlar)   ixtisoslashuvi   bilan   ifodalanadi.   Ixtisoslashuv   deganda   mehnatning
bir hil (profil) mahsulotini ishlab chiqarish konsentratsiyasi tushuniladi. U shakl
shaklida   mavjud:   mavzu   shakli,   batafsil   shakl   (mahsulotning   qismlari   va
qismlari,   detallari)   va   texnologik   shakli   (ishlab   chiqarish   bosqichlari   va
usullari).
Ixtisoslikning predmet shakli deganda, foydalanishga va (yoki) ekspluatatsiyaga
tayyor   ishchi   kuchining   (masalan,   asbob-uskunalar,   kiyim-kechak   va   boshqa
buyumlar ishlab chiqarish) ishlab chiqarilishini ajratish tushuniladi.
Ixtisoslikning   batafsil   (birma-bir)   shakli   tayyor   mahsulotni   ishlab   chiqarish
uchun   mo'ljallangan   qismlarni   (qismlar,   qismlar)   ishlab   chiqarishni   yoki
ta'mirlash paytida eskirgan buyumlarning o'rnini bosish yoki tayyor mahsulotga
biriktirilgan   ehtiyot   qismlar,   asboblar   va   moslamalar   sifatida   ajratish   bilan
tavsiflanadi. ...
Ixtisoslashtirishning   texnologik   yoki   bosqichli   shakli   -   bu   ishlab   chiqarishning
ayrim   bosqichlarini   (bosqichlarini)   mustaqil   sifatida   ajratish   (masalan,
markazlashtirilgan quyish, presslash, payvandlash ishlab chiqarish).
Bugungi   kunga   kelib,   amalda   o'zlarining   uch   shaklida   ishlab   chiqilgan
ixtisoslashuv   turlari   tasniflanadi,   bu   mehnatni   turiga,   turiga,   sinfiga   va
boshqalarga   ko'ra   tabaqalashtirish   jarayonlarini   chuqurroq   ochib   beradi.
bosqichma-bosqich bosqichma-bosqich o'tish orqali nafaqat korxonalarda, balki
hududlarda ham.
Ushbu tendentsiyadan kelib chiqadiki, mehnat taqsimoti yangi darajaga, shaxsiy
mehnat   taqsimoti   darajasiga   ko'tarildi,   bu   individual   va   ijtimoiy   mehnat
taqsimoti o'rtasida oraliq o'rinni egallaydi.
2 Shunday   qilib,   iqtisodiy   mintaqaning   ixtisoslashuvini   rivojlantirish   muqarrar
ravishda   Rossiya   Federatsiyasi   sub'ektlari,   boshqa   ma'muriy   birliklar   (viloyat,
tuman, shahar),  sanoat  va agrosanoat majmualari  ixtisoslashuvining rivojlanish
bosqichlarini aniqlashtirish zarurligiga olib keladi.
3 1. Hududiy mehnat taqsimoti xaqida tushuncha
Ishlab  iqarish  kuchlarini joylashtirish  bevosita hududiy  mehnat taqsimoti
bilan   bog’liq.   Ammo   hududiy   mehnat   taqsimoti   asosan   ishlab   chiqarishning
hududiy   tarkibini   bildiradi   va   shu   sababli   u   aholi   va   mehnat   resurslarini   o’z
ichiga   olmaydi.   Aholining   joylanishi   esa   ko’p   hollarda   ishlab   chiqarishni
hududiy tashkil qilish bilan belgilanadi.
Maxsus   adabiyotarda   hududiy   mehnat   taqsimoti   bilan   bir   qatorda
geografik,   regional   (mintaqaviy),   akvatorial   mehnat   taqsimoti   kabi   turdosh
tushunchalar   uchrab   turadi.   Albatta,   ular   o’rtasida   jiddiy   farq   yo’q,   faqat
akvatorial   mehnat   taqsimoti   Yer   sharining   quruqlik   qismida   emas,   balki   uning
okean   va   dengizlarida   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   ixtisoslashuvini
anglatadi (akva – suv demakdir).
Hududiy   mehnat   taqsimoti   yoki   ishlab   chiqarishni   hudud   bo’ylab
joylashtirish   o’z   mohiyatiga   ko’ra   iqtisodiy   geografik   jarayon   hisoblanadi,
chunki iqtisod hudud doirasida taqsimlanadi. Buning natijasida ishlab chiqarish
kuchlarining   hududiy   tarkibi   yoki   tizimi   (sistema),   iqtisodiy   rayonlar   turi
vujudga   keladi.   Ularning   o’zaro   hududiy   munosabati   va   joylanish   holati
iqtisodiy geografik vaziyatni ifodalaydi. 
Hududiy   mehnat   taqsimoti   ijtimoiy   mehnat   taqsimotining   bir   tomonidir.
Ammo, u iqtisodiy mehnat taqsimotidan biroz keyinroq vujudga kelgan. Sababi
– avvallari kishilar tabiatda mavjud imkoniyatlardan foydalanganlar, o’zlarining
u yoki bu joyda ma‘lum mahsulotni yetishtirishlari esa kechroq paydo bo’ldi.
Demak, hududiy mehnat taqsimoti (HMT), soddaroq qilib aytganda, turli
joylarning   –   mamlakat   yoki   rayonlarning   turli   mahsulot   ishlab   chiqarishga
ixtisoslashuvidir. Natijada ana shu joylarning iqtisodiy «basharasi»  shakllanadi
va ularning kattaroq hududiy tizimdagi o’rni o’z aksini topadi.
Agar   kengroq   qilib   ta‘riflamoqchi   bo’lsak,   HMT   –   bu   ishlab   chiqarish
tarmoqlarini  hududning tabiiy  sharoiti  va boyliklari,  aholi va mehnat resurslari
4 kabi  omillariga   qarab   joylashtirishdir.  Bundan  kelib  chiqadiki,  HMT   – ga  turli
omillar ta‘sir ko’rsatadi.  Ular :
 Tabiiy sharoit va qazilma boyliklari;
 Aholi va mehnat resurslari;
 Transport;
 Ijtimoiy infrastruktura;
 Ekologik vaziyat;
 Iqtisodiy geografik o’rin;
 Bozor manfaatlari va h.k.
Ayni   vaqtda   ana   shu   va   shunga   o’xshash   omillar   ishlab   chiqarish
kuchlarini   joylashtirishda   ham   hisobga   olinadi.   Binobarin,   bu   masala   keyinroq
mufassal   o’rganiladi.   Bu   yerda   faqat   bir   omilga   to’xtab   o’tish   joiz.   Gap
shundaki,   avvallari,   ya‘ni   «Sotsialistik   rejalashtirish»   davrida   eng   asosiy   omil
o’ta   markazlashgan   davlat,   ya‘ni   Butunittifoq   manfaatlari   edi;   qolgan
sharoitlarning qulaylik yoki noqulayliklaridan qat‘iy – nazar, agar davlat, Ittifoq
uchun qaysi bir mahsulo zarur bo’lsa, u albatta yetishtirilishi shart edi. Masalan,
O’zbekistonda   paxtadan   tashqari   boshqa   qishloq   xo’jalik   tarmoqlari
(bog’dorchilik, uzumchilik, polizchilikni ham rivojlantirish mumkin edi, ammo
Ittifoq,   markaz   sanoati   uchun   paxta   kerakligi   tufayli   bu   yerda   xo’jalikning   tor
sohasi, xom ashyoga yo’naltirilgan tizimi shakllanadi. 
Hozirgi   bozor   munosabatlari   davrida   vaziyat   butunlay   o’zgardi;   endigi
sharoitda   yetakchi   omil   bozorning   o’zi,   talab   bo’lib   qoldi.   Qolgan   omillarning
ta‘siri   esa   bunga   nisbatan   sustroq.   Chunki,   nimaga   ixtisoslashuv,   nima
yetishtirishni davlat emas, bozor belgilaydi, davlat esa, ilgari aytganimizdek, bu
jarayonni u yoki bu vositalar yordamida tartibga solib boradi.
HMT   uchun   yetishtirilgan   mahsulot   mahalliy   ehtiyojni   qondirgan   holda
albatta bozorga, almashuvga chiqarilishi kerak. Bundan ayon bo’ladiki, mazkur
jarayonning   asosida   ishlab   chiqarishning   nafaqat   mujassamlashuvi
(kontsentratsiyasi),   balki   uning   ixtisoslashuvi   ham   yotadi.   Ixtisoslashuv   esa
5 mahsulotning   chetga   yuborilishi   bilan   belgilanadi.   Shu   bois,   bu   yerda   ishlab
chiqarilgan mahsulotning ortiqcha qismi boshqa yerga (mamlakat yoki rayonga)
yo’nalishi   lozim;   mhsulotning   shu   joyning   o’zida   to’la,   batamom   iste‘mol
qilinishi   ixtisoslashuv,   HMT   emas,   bu   oddiy   natural   xo’jalikdir.   Bunday
davlatlar   jahon   xo’jalik   tizimiga   kira   olmaydilar,   milliy   iqtisodiyoti   zaifligi
sababli   ular   jahon   bozorida   ishtirok   eta   olmaydilar   va   doimo   «sudraluvchi”
bo’lib qolaveradilar. Agar mamlakat ichida shunday mintaqalar mavjud bo’lsa,
u holda uning yagona geoiqtisodiy tizimi vujudga kelmaydi, iqtisodiy havfsizlik
ta‘minlanmaydi;   xo’jalikning   hududiy   tarkibi   shakllanmaganligi,   xomligi
natijasida ichki iqtisodiy integratsiya jarayonlari rivojlanmaydi. 
HMT   –   ning   rivojlanishida   transportning   roli   katta.   Chunki   transport
mahsulot   ishlab   chiqarilgan   joy   bilan   uni   iste‘mol   qiladigan   rayon   o’rtasidagi
aloqadorlikni bajaradi,  transport harakati  esa  mahsulotning  iste‘mol rayonidagi
qiymatiga kiradi.
HMT – da bir necha bosqich yoki daraja mavjud. chunonchi, sobiq Ittifoq
davrida ular quyidagilar edi :
 Xalqaro yoki mamlakatlararo mehnat taqsimoti;
 Sotsialistik yoki kapitalistik mamlakatlar orasidagi mehnat taqsimoti;
 Butunittifoq mehnat taqsimoti;
 Yirik iqtisodiy rayonlar doirasidagi mehnat taqsimoti;
 Respublikalar ichidagi mehnat taqsimoti .
Bu   yerda   ta‘kidlash   kerakki,   ilgarigi   tizimda   oxirgi   ikki   bosqichda
hududiy   mehnat   taqsimoti   amalda   yo’q   edi.   masalan,   O’rta   Osiyo   iqtisodiy
rayoni   mamlakatga   asosan   paxta   yetishtirib   berardi;   O’zbekiston   ichida   esa   bu
taqsimot yanada zaif edi.
SSSR   –   ning   parchalanishi   natijasida   hududiy   mehnat   taqsimotining
vertikal shaklida keskin o’zgarishlar yuz berdi: ilgarigi ittifoqdosh respublikalar
–   endigi   mustaqil   davlatlar,   jumladan   O’zbekiston   jahon   hamjamiyatining
alohida   sub‘ekti   sifatida   bu   taqsimotning   birinchi   bosqichidan   joy   oldi,   ya‘ni
6 beshinchi   o’rindan   birdaniga   birinchi   o’ringa   ko’tarildi.   Albatta,   bunday
«sakrash»   oqibatida   anchagina   muammolar   yuzaga   keldi.   Agar   bu   muammoni
sobiq O’rta Osiyo iqtisodiy rayoni darajasida ko’rmoqchi bo’lsak, hozirgi kunda
qo’shni respublikalar o’rtasida iqtisodiy integratsiya jarayonlarini rivojlantirish,
yagona   iqtisodiy   makonni   shakllantirish   juda   qiyin   bo’lib   qoldi.   Buning
sabablaridan bir – barcha respublikalarning asosan bir xil mahsulot, ya‘ni paxta
yetishtirishidir. 
Huddi shunday vaziyat respublikamiz ichida yanada yaqqolroq ko’rinadi.
Binobarin,   milliy   iqtisodiyotning   biryoqlama,   paxta   yakka   hokimligiga
yo’naltirilgan   tizimning   o’rniga   turli   tarmoqlarga   ixtisoslashgan   xo’jalik
tarkibini   vujudga   keltirish   zarur.   Sobiq   Ittifoqdan   meros   qolgan   hududning   tor
ixtisoslashuvi   ayrim   viloyatlarda,   masalan,   Sirdaryo,   Jizzax,   Namangan,
Surxondaryo,   Xorazmda   tamomila   o’zgartirilganicha   yo’q.   Shu   bois,
mamlakatimizda   ichki   –   mintaqalar   va   viloyatlar   va   hatto   viloyat   doirasida
mehnat taqsimotini chuqurlashtirish lozim.
HMT   ixtisoslashuvga,   bir   joyning   ikkinchi   joydan   xo’jalik   yo’nalishi
bo’yicha farq qilishiga, hududiy rang – baranglikka olib keladi. Bu esa iqtisodiy
rayonlarning  shakllanishiga  asos bo’lib  xizmat  qiladi. Demak, hududiy  mehnat
taqsimoti → ixtisosshuv → iqtisodiy rayonlar o’rtasida zanjirsimon aloqadorlik
mavjud. 
Iqtisodiy   rayonlashtirish   masalalari.   O’zbekiston   hududining   tabiiy
geografik jihatdan turli – tumanligi uning «geografik geometriyasini», hududiy
iqtisodiyotining   shakllanishiga   sabab   bo’ladi.   Jumladan,   Respublika
maydonining   70   foizidan   ko’prog’ini   tekisliklar   tashkil   etishi,   an‘anaviy
sug’orma   dehqonchilik   uchun   kerak   bo’lgan   suv   resurslarining   notekis
taqsimlanishi,  aholi va ishlab  chiqarish   zich  joylashgan   voha  va  vodiylar  bilan
bir   qatorda   yaxshi   o’zlashtirilmagan   cho’l   mintaqasining   mavjudligi   ichki
hududiy   –   iqtisodiy   tuzilmaning   shakllanishini   belgilab   beradi.   Shuningdek,
bunga   mamlakat   geoqiyofasi   (hududining   konfiguratsiyasi,   shimoli   –   g’arbdan
7 janubi – sharqqa cho’zilganligi), chegara chizig’i, uning oddiy va murakkabligi
ham ta‘sir etadi.
Ta‘kidlash joizki, mamlakat hududi ichki tuzilmasining tabiiy jihatdan har
xilligi   uning   iqtisodiy   rivojlanishida   ijobiy   ahamiyatga   ega.   Chunki,   bunday
tabiiy   geografik   holat   iqtisodiy   geografik   vaziyatning   shakllanishi,   hududiy
mehnat   taqsimotining   keng   rivojlanishiga   imkon   beradi.   Zero,   har   qanday
mukammal   tizim   bir   tusdagi   tarkibiy   qismlarning   oddiy   yig’indisi   emas,   balki
ularning   turli   –   tumanligidan   tashkil   topadi.   Aynan   ana   shunday   sharoitda
hududiy   birliklar   bir   –   birini   to’ldiradi,   ular   o’rtasida   iqtisodiy   integratsiya
jarayoniga ehtiyoj tug’iladi vash u asosda iqtisodiyotning hududiy samaradorligi
vujudga keladi. 
Biror - bir mamlakatning hududi tabiiy va iqtisodiy jihatdan mutloq bir xil
bo’lmaydi.   Huddi   shunga   mos   ravishda   ishlab   chiqarish   kuchlari   ham   hudud
bo’yicha  bir  tekis   joylashmaydi.  Notekislik   esa   o’ziga   xos  hududiy   –  iqtisodiy
rivojlanish   omilidir.   Qizig’i   shundaki,   har   qanday   mamlakat   yoki   viloyat
o’zining hududida ishlab chiqarish kuchlarini bir tekis joylashtirishga, hududlar
ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanishini tenglashtirishga  harakat qiladi, ammo mutloq
holda bunday tenglik hech qachon amalga oshmaydi.
O’zbekiston iqtisodiyoti asosan maydoni uncha katta bo’lmagan vodiy va
vohalarga   to’g’ri   keladi.   Masalan,   Farg’ona   vodiysida   (hududi   Respublika
maydonining   atigi   4   foizini   tashkil   qiladi)     mamlakat   iqtisodiy   –   demografik
salohiyatining  ijtimoiy   – iqtisodiy  zichligi  Respublika  o’rtacha   ko’rsatkichidan
7,5 marta ziyod.
Bozor   munosabatlari   nafaqat   tarmoq   va   korxonalararo   raqobatni,   balki
hududlar   –   iqtisodiy   rayonlar   orasida   ham   sog’lom   raqobat   muhitini   taqozo
etadi. Bunda har bir hudud o’z ichki imkoniyatlari, rivojlantiruvchi kuchlaridan
to’laroq   va   samarali   foydalanishga,   qulay   investitsiya   muhitini   shakllantirgan
holda eksport salohiyatini oshirishga intiladi.
8 Respublikamizni iqtisodiy rayonlashtirish ancha boy tarixga ega. Dastlab,
masalan, 60 – yillarda bu yerda 5 iqtisodiy rayon ajratilgan: Toshkent, Farg’ona,
Zarafshon, Quyi Amudaryo va Janubiy iqtisodiy rayonlar. O’sha davrlarda ham
bu   masala   bilan   ToshDU   (O’zMU)   iqtisodiy   geograflari   –   V.M.   Chetirkin,
Yu.G.  Tsapenko,  keyinchalik   Z.M.  Akramov,  O.B.  Otamirzaev,   A.S.  Solievlar
hamda   O’zFA   Ishlab   chiqarish   kuchlarini   joylashtirish   kengashi   (K.N.
Bedrintsev,   S.K.   Ziyodullaev)   shug’ullanishgan.   Ular   ajratgan   iqtisodiy
rayonlarning   miqdori   avvallari   bir   xil,   ammo   rayonlarning   tarkibida   ayrim
farqlar   mavjud   bo’lgan.   Chunonchi,   ToshDU   rayonlashtirishda   Qashqadaryo
viloyati   Janubiy   iqtisodiy   rayoni   tarkibida   ko’rilgan,   O’zFA   da   esa   bu   viloyat
Zarafshon   iqtisodiy   rayoniga   kiritilgan;   har   ikkisida   ham   Toshkent   iqtisodiy
rayoni Toshkent va Sirdaryo viloyatlaridan tashkil etilgan.
Saksoninchi yillarda ToshDU olimlari yangi Mirzacho’l iqtisodiy rayonini
ajratishini   taklif   qilishgan,   O’zFA   esa   Samarqand   –   Qashqadaryo   rayonini
belgilashgan.   Ayni   vaqtda   o’rta   maktab   darsliklarida   bu   viloyatlar   alohida
iqtisodiy   rayonlar   darajasida   (ya‘ni   Samarqand   va   Qashqadaryo   iqtisodiy
rayonlari)   ajratilgan   va   hozirgacha   shu   tartibda   o’qitib   kelinmoqda.   Shunday
qilib, tarkibi jihatidan munozarasiz rayonlar faqat Farg’ona va Quyi Amudaryo
bo’lgan.   Keyinchalik   Toshkent   hamda   Mirzacho’l   (bir   vaqtlar   u   O’zFA   da
Sirdaryo – Jizzax rayoni deb ham atalgan) rayonlari tarkibi bo’yicha ham o’zaro
«murosaga» kelishilgan.
2. Geografik mehnat taqsimotining omillari
So’nggi yillarda, mamlakatimizning siyosiy mustaqillikka erishuvi, uning
iqtisodiyotini bozor munosabatlariga o’tishi, ichki hududiy mehnat taqsimoti va
mintaqalararo   iqtisodiy   integratsiya   jarayonini   rivojlantirish,   transport
mustaqilligini   ta‘minlash   kabi   dolzarb   masalalar   iqtisodiy   rayonlashtirish
muammosini   qaytadan   ko’rib   chiqishni   talab   qildi.   Agar   avvallari   iqtisodiy
rayonlashtirish   va   hududiy   –   iqtisodiy   tadqiqotlar   «sotsialistik   planlashtirish»
nuqtai   –   nazaridan   olib   borilgan   bo’lsa,   hozirgi   sharoitda   u,   eng   avvalo,
9 davlatning   ilmiy   asoslangan   mintaqaviy   siyosatini   amalga   oshirish   uchun
zarurdir. 
Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   va   uzoq   istiqbolni   hisobga   olgan   holda
mamlakat milliy iqtisodiyotining hududiy tarkibini 6 ta asosiy iqtisodiy rayonlar
yoki   mintaqalar   majmuasi   shaklida   kiritish   taklif   qilinadi.   Bu   yerda   avvalgi
rayonlashtirishdan   farq   Samarqand   va   Qashqadaryo   viloyatlariga   tegishli.
Qashqadaryo   viloyatini,   yangi   G’uzor   –   Boysun   –   Qumqurg’on   temir   yo’lini
qurilishi   munosabati   bilan,   Surxondaryo   bilan   birgalikda   Janubiy   iqtisodiy
rayoni   tarkibiga,   Samarqand   viloyati   esa,   uning   tarixiy   –   geografik   rivojlanish
omilini e‘tiborga olib, an‘anaviy Zarafshon iqtisodiy rayoniga kiritiladi .
Yuqorida   ajratilgan   asosiy   iqtisodiy   rayonlar   (16   –   jadval)   quyidagi
talablarga javob berishi kerak :
 Katta   iqtisodiy   va   demografik   salohiyatga   ega   bo’lishi   (aholisi   kamida
1,5 – 2,0 mln kishi, yalpi milliy mahsulot 5 foizdan ortiq);
 Mamlakat milliy  iqtisodiyoti va  uning  eksport salohiyatini  yuksaltirishda
faol ishtirok etishi;
 Ichki hududiy – iqtisodiy jihatidan yaxlitlik;
 Rayon hosil qiluvchi tarmoq va markazlarning mavjudligi;
 Mintaqaviy iqtisodiyotning kompleks rivojlanganligi;
 Xo’jalikning   bazaviy   sohalariga   ega   bo’lishi   (elektr   energetika,   qurilish
va paxta tozalash sanoati);
Transport   va   boshqa   infrastruktura   tizimining   shakllanganligi   va
boshqalar .
Mazkur   imkoniyatlarga   ega   bo’lgan   har   bir   iqtisodiy   rayon   ikki   asosiy
vazifasini   bajaradi:   birinchidan,   u   mamlakat   iqtisodiyotining   katta   bir   qismi
sifatida   uning   muhim   ijtimoiy   –   iqtisodiy   muammolarini   hal   etishi   va,
ikkinchidan,   o’zining   alohida   hududiy   –   iqtisodiy   birlik   (tizim)   darajasida
mustaqil   rivojlanish   imkoniyatiga   ega   bo’lishi   kerak.   Birinchi   vazifa   iqtisodiy
10 rayonlarning ixtisoslashuvi, ularning mintaqalararo, milliy va jahon bozorlariga
chiqishini, ikkinchisi esa kompleks (ya‘ni har tomonlama) rivojlanishini nazarda
tutadi. 
Demak,   ixtisoslashuv   va   kompleks;   ixtisoslashuv   rayon   «basharasi»,
o’rnini   ifodalab   uning   faolligi   va   harakatchanligi   belgilasa,   komplekslik
tamoyili rayon xo’jaligining ichki jihatdan har tomonlama rivojlanishi, mahalliy
muammolarni   hal   eta   olishini   ta‘minlaydi.   Shu   bilan   birga   komplekslik   turli
bosqichdagi   hududiy   birlikda   bir   xil   bo’lmaydi.   Quyi   darajadagi   komplekslik
yuqori   bosqichdagi   hudud   iqtisodiyoti   kompleksligidan   torroqdir.   Ayni   vaqtda
quyi   darajadagi   rayonning   ixtisoslashgan   tarmoqlari   yuqori   bosqichdagi   rayon
va mamlakat milliy iqtisodiyotida mahalliy ahamiyatga ega bo’lishi mumkin. 
O’zbekiston iqtisodiy rayonlarining maydoni har xil: ularning o’rtasidagi
farq 12 karraga (martaga) barobar. Eng kichik rayon Toshkent, eng kattalari esa
Quyi   Amudaryo   va   Zarafshon   iqtisodiy   rayonlaridir.   Birgina   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   maydoni   Zarafshon   iqtisodiy   rayonidan,   Navoiy   viloyati
Toshkent,   Mirzacho’l,   Farg’ona   va   Janubiy   iqtisodiy   rayonlar   yig’indisidan
kattaroq.   Eng   kichik   viloyatlar   Sirdaryo   va   Andijon   bo’lib,   ularning   hududi   4
ming kv. km atrofida.
Demografik   salohiyat   ham   bir   xil   taqsimlanmagan.   Masalan,   Farg’ona
mintaqasi   O’zbekiston   Respublikasi   aholisining   28   foizini   tashkil   qiladi.  
Shuningdek, aholi soni Zarafshon va Toshkent iqtisodiy rayonlarida ham
ko’proq, Mirzacho’l mintaqasida esa u atigi, 6,6 foizni tashkil qiladi, xolos.
Yalpi milliy mahsulot bo’yicha oldingi o’rinda Toshkent iqtisodiy rayoni,
eng orqada – Mirzacho’l turadi. Yalpi milliy mahsulot va demografik salohiyat
o’rtasidagi   nisbatan   (indeks)   faqat   Toshkent   va   qisman   Zarafshon   iqtisodiy
rayonlarida ijobiy, ya‘ni 1,00 dan yuqori, qolgan mintaqalar bu jihatdan zaifroq.
Sanoat   ishlab   chiqarishi   ham   aynan   ana   shu   iqtisodiy   rayonlarda
rivojlangan. Viloyatlar miqyosida esa Toshkent va Navoiy keskin ajralib turadi;
Farg’ona,   Sirdaryo,   Andijon,   Buxoro   viloyatlari   o’rtacha   va   undan   biroz
11 yuqoriroq   darajada.   Ayni   vaqtda   qolgan   viloyatlar,   ayniqsa   Jizzax,
Surxondaryo,   Namangan   hamda   Qoraqalpog’iston   sanoati   uncha   taraqqiy
etmagan.
Agrar   soha,   Toshkent,   Farg’ona   va   Zarafshon   rayonlarida   yaxshiroq
rivojlangan,   qolganlarida   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining   nisbiy
ko’rsatkichlari   rayonlar   demografik   salohiyatidan   past.   Binobarin,   aytish
mumkinki,   ular   o’zlarining   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlariga   bo’lgan
ehtiyojlarini to’la qondira olmaydilar. Bu xulosa, eng avvalo, Jizzax, Namangan
viloyatlari va Qoraqalpog’iston Respublikasiga dahldor. 
Investitsiya   muhiti   Toshkent   va   Janubiy   iqtisodiy   rayonlarda   qulayroq
(xususan,   Toshkent   va   Qashqadaryo   viloyatlarida).   Bu   jihatdan   Navoiy
viloyatida   ham   umumiy   vaziyat   yomon   emas,   ammo   Mirzacho’l   mintaqasi   va
Surxondaryo viloyatiga sarf qilingan kapital mablag’lar miqdori ancha kam.
Ijtimoiy   sohalar   rivojlanishi   ham   mintaqalar   va   viloyatlar   miqyosida   turlicha.
Jumladan, bu holat Toshkent mintaqasida birmuncha ijobiy bo’lsa, qolganlarida
va,   ayniqsa   Jizzax,   Xorazm,   Surxondaryo   viloyatlari   hamda   Mirzacho’l
mintaqasida   savdo   oboroti   va   aholiga   pullik   xizmat   ko’rsatish   darajasi   ancha
pastroq (jadvalga qarang).
Har bir iqtisodiy rayon mumkin qadar o’zining elektroenergetika qurilish
ba‘zasiga  ega  bo’lishi  kerak. Elektroenergetika  tizimi  Toshkent,  Mirzacho’l  va
qisman   Zarafshon   iqtisodiy   rayonlarida   yaxshiroq   shakllangan,   qolgan
rayonlarda   esa   u   bo’shroq.   Qurilish   ba‘zasi   Toshkent,   Farg’ona   va   Zarafshon
rayonlarida   mavjud.   Bu   soha   ayniqsa   Quyi   Amudaryo,   Farg’ona   hamda
Mirzacho’l rayonlarida muammodir.
3. Hududiy mehnat taqsimotining bosqichlari
O’zbekiston   uchun   uning   barcha   rayonlarida   paxta   tozalash   sanoati   va
to’qimachilik   rivojlanishi   xosdir.   To’qimachilik   hozirgi   kunda   ko’pgina
12 iqtisodiy   rayonlarda   mavjud,   u   faqat   janubiy   va   xususan   Mirzacho’lda
rivojlanmagan xolos.
Jadvaldagi   rayonlar   (tumanlar   emas)   asosiy   iqtisodiy   rayonlar   hisoblanadi.
Undan   yuqori   va   quyi   bosqichlarni   ham   ajratish   mumkin.   Masalan,   katta
ko’lamda Respublikada Markaziy (Toshkent va Mirzacho’l iqtisodiy rayonlari),
janubi   –   g’arbiy   (Zarafshon   va   janubiy   –   iqtisodiy   rayonlar)   hamda   asosiy
iqtisodiy rayonlarga mos holda janubi – sharqiy (Farg’ona) va shimoli – g’arbiy
(Quyi Amudaryo) mintaqalar ajratiladi. 
Quyi darajadagi iqtisodiy rayonlar faqat hududi kattaroq ichki tafovutlari
sezilarli   bo’lgan   viloyatlarda   shakllangan.   Jumlandan,   Toshkent   mintaqasida
Toshkent   –   Chirchiq,   Angren   –   Olmaliq,   Bekabod   –   Namangan   viloyatida
Namangan   va   Chust   –   Pop,   Farg’ona   viloyatida   Farg’ona   va   Qo’qon,
Samarqand   viloyatida   Samarqand   va   Kattaqo’rg’on   rayonlari   («okruglari»)
ajratilish mumkin. 
Ta‘kidlash   zarurki,   HMT   mintaqalarning   iqtisodiy   mustaqilligini   ta‘minlashga
yordam   beradi.   Ammo,   shu   bilan   birga   hududlararo   iqtisodiy   aloqalar   ham
kerak.   Zero,   hududlarning   xo’jalik   ixtisoslashuvi   bo’yicha   turlanishi   ular
o’rtasidagi iqtisodiy aloqalarni taqozo etadi.
HMT va integratsiya natijasida turli miqyosdagi bozorlar vujudga keladi.
Ular   mahalliy,   mintaqaviy,   mintaqalararo,   milliy   va   xalqaro   darajada   bo’ladi.
mamlakatlar   doirasidagi   bozorlar   esa   amaldagi   iqtisodiy   rayonlar   chegarasini
belgilaydi, chunki har bir bosqichdagi bozor o’zining ta‘sir doirasiga, makoniga
ega. Nemis olimi A. Lyosh ham o’z vaqtida iqtisodiy landshaftlar (rayonlar)-ni
bozorlar makoni, ta‘sir radiusi yoki hududi bilan aniqlangan edi, hozirgi kunda
esa   ixtisoslashgan   tarmoqlarni   bozorga   ixtisoslashgan   tarmoqlar,   deb   ham
aytishadi. 
Har   bir   mamlakat   milliy   iqtisodiyotining   barkamolligi   mustahkamligi
bosqichma   –   bosqich   turli   darajadagi   bozorlarni   o’z   mahsuloti   bilan
to’yintirilishi, import mahsulotlarining o’rnini qoplovchi imkoniyatlarni yaratish
13 negizida   amalga   oshiriladi.   Huddi   shu   maqsadda   xalq   iste‘mol   mollarini
ko’proq yetishtirish ayni muddaodir.
4. Iqtisodiy rayonlashtirish va hududiy mehnat taqsimoti
Hozirgi   davrning   eng   muhim   muammolaridan   bir   –   respublika   ichida
hududiy   mehnat   taqsimotini   rivojlantirish,   iqtisodiy   rayonlar   va   viloyatlar
xo’jalik   tizimini   shakllantirishdan   iboratdir.   Bu   o’rinda   barcha   hududlarning
faqat   yoki   asosan   paxtachilikka   ixtisoslashuvi   aslo   shart   emas;   u   bilan   birga
xo’jalikning   yana   boshqa   sohalari   ham   rivojlanishi   zarur.   Masalan,   Farg’ona
iqtisodiy   rayonida   (paxtachilikdan   tashqari)   pillachilik,   bog’dorchilik,
to’qimachilik   va   mashinasozlik   (avtomobilsozlik),   Qashqadaryo   –   neft   va   gaz
sanoati,   Qoraqalpog’istonda   –   ximiya   rivojlanishi   va   h.k.   Ana   shundagina
mintaqalar   mamlakat   tashqarsidagi   bozorlarga   chiqish   imkoniyatiga   ega
bo’ladilar.   Bu   esa   ochiq,   erkin   iqtisodiyot,   bozor   munosabatlariga   mos   keladi,
iqtisodiyotni yanada liberallashtirishga sharoit yaratadi.
Jahon tajribasi shuni ko’rsatadiki, mamlakatlarning alohida, «berk», ya‘ni
eksport   –   importsiz   rivojlanishi   yaxshi   iqtisodiy   natijalar   bermaydi.   Shuning
uchun   ilg’or   mamlakatlarda   ochiq   savdo,   ya‘ni   fritreder   printsiri   mavjud.
Bizning   mustaqil   mamlakatimiz   ham   xalqaro   geografik   mehnat   taqsimotida,
jahon bozori va xo’jalik tizimida o’ziga munosib va nufuzli o’ringa ega bo’lishi
kerak.   Respublikaning   bunday   faolligi   esa   mintaqalar   –   iqtisodiy   rayonlar   va
viloyatlar salohiyati orqali amalga oshiriladi.
Hududiy mehnat taqsimotining yuqori bosqichida ham jiddiy o’zgarishlar
yuz  bermoqda.   Eng  muhimi  jahon  xo’jalik   tizimi   yanada  rivojlanib  bormoqda.
Bunga   sabab   bu   tizimning   globallashuvi,   mamlakat   va   regionlararo   mehnat
taqsimotining takomillashuvi, iqtisodiy integratsiya jarayonlarining faollashuvi,
yirik   Trans   –   milliy   kompaniya   va   korporatsiyalarning   butun   dunyoni
o’rgimchakdek o’rab olishi va boshqalardir.
E‘tiborga   olish   joizki,   avvallari   jahon   mamlakatlari   u   yoki   bu   mahsulot
yetishtirishga   moslashgan   bo’lsalar   (Braziliya   -   kofe,   Kuba   –   shakar,
14 Mo’g’iliston  –   teri,   jun),   endigi   kunda   ular   mahsulotlarning   turli   xillariga
ixtisoslashishmoqdalar.   Ayni   vaqtda   yetuk   mamlakatlar   ilmiy   –   texnika
taraqqiyotining   oldingi   saflarida   bori,   zamonaviy,   ilm   talab   ishlab   chiqarish
tarmoqlariga,   yangi   texnologiyalarga   (nou-xau)   ixtisoslashib   bormoqdalar.
Ulardagi   mavjud   ishlab   chiqarish   sohalari   boshqa   mamlakatlarga   ko’chmoqda.
Natijada   mamlakatlar   iqtisodiy   rivojlanishi   darajasidagi   farq,   notekis   holda
kuchaymoqda.
Shu bilan birga xalqaro miqyosda mamlakatlarning ayrimlari quro – yaroq
ishlab   chiqarishga,   yana   ba‘zi   birlarining   norasmiy   ravishda   narkobiznesga
ixtisoslashuvi   ham   kuzatilmoqda.   Bundan   tashqari,   xizmat   ko’rsatish,   xalqaro
turizm ham qator mamlakatlarning rivojlangan industriyasiga aylanmoqda.
Xalqaro   mehnat   taqsimotining   yanada   chuqurlashuvi   va   intensivlashuvi
natijasida dunyoning turli qismlarida mamlakatlarning yirik hududiy – iqtisodiy
birikmalari   vujudga   kelmoqda.   chunonchi,   1957   yilda   shakllangan   Yevropa
Hamjamiyati yoki Umumiy bozor – hozirzi Yevropa Ittifoqi 15 mamlakatni o’z
doirasiga     oldi va ular  orasida  mehnat taqsimoti  rivojlanmoqda  (2010  yilgacha
bu Ittifoqqa yana 11 mamlakatning qo’shilishi mo’ljallanmoqda). Huddi shunga
o’xshash   Osiyo   –   Tinch   okeni   regioni,   Shimoliy   Amerikada   ham   yirik
mamlakatlararo   iqtisodiy   tizimlar   paydo   bo’lmoqda.   Ehtimol   kelajakda   ular
MDH   hududida,   jumladan,   O’rta   Osiyo   va   Qozog’iston   mintaqasida   ham
shakllanishi   mumkin.   Buning   oqibatida   xalqaro   mehnat   taqsimotining   asosiy
sub‘ekti   sifatida   alohida   mamlakatlar   emas,   balki   ko’proq   mamlakatlararo
iqtisodiy iyushmalar katta ahamiyatga ega bo’ladi. 
15 O’zbekiston Respublikasi aholi va ishlab chiqarishning hududiy tarkibi (2000 y., jamiga nisbatan foiz hisobida)
№ Iqtisodiy
mintaqa va
viloyatlar  May-
doni Aholisi
(1.01.200
0) Iqtisodiyot
da band
bo’lganlar Yalpi
milliy
mahs
ulot Sanoat
mahsulo
ti  Xalq
iste‘
mol
molla
ri Qishl
oq
iste‘m
ol
molla
ri Shu jumladan, Invest
itsiya
(kap.
mabla
g’) Savdo
oboroti Puli
xizmat
Dehqonc
hilik  Chorv
achili
k 
1 Toshkent
mintaqasi  3,5 18,4 21,2 26,6 32,5 26,1 12,2 11,0 13,4 30,3 34,3 42,1
1,1 Toshkent viloyati 3,5 9,6 10,0 10,2 15,6 9,2 12,2 11,0 13,4 6,1 8,7 8,6
1,2 Toshkent shahri . . . 8,8 11,2 16,4 16,9 16,9 - - - 24,2 25,6 33,5
2 Mirzacho’l
mintaqasi 5,7 6,6 6,0 5,7 4,5 3,1 8,7 7,5 10,2 4,6 3,5 3,5
2,1 Jizzax viloyati 4,7 4,0 3,3 3,0 0,9 1,0 5,0 3,9 6,3 2,3 1,6 2,3
2,2 Sirdaryo viloyati 1,0 2,6 2,7 2,7 3,6 2,1 3,7 3,6 3,9 2,3 1,9 1,2
3  Farg’ona
mintaqasi 4,0 27,7 27,5 24,8 25,4 30,2 27,3 30,6 23,2 17,6 29,5 20,1
3,1 Andijon viloyati 0,9 8,9 9,3 8,3 9,8 14,5 10,4 12,4 7,9 5,6 10,2 8,4
3,2 Namangan
viloyati 1,6 7,9 6,8 5,2 3,3 4,8 6,6 6,5 6,7 4,5 5,3 4,2
3,3 Farg’ona viloyati 1,5 10,9 11,4 11,3 12,3 10,9 10,3 11,7 8,6 7,5 14,0 7,5
16 4 Zarafshon
mintaqasi 37,4 19,9 20,3 20,7 26,2 23,9 23,1 22,2 24,4 16,6 16,2 17,4
4,1 Buxoro viloyati 9,0 5,8 6,6 7,5 6,4 7,3 8,0 9,0 6,8 4,9 4,4 6,3
4,2 Navoiy viloyati 24,7 3,2 3,5 4,2 10,8 2,0 3,5 2,6 4,7 5,5 2,6 2,8
4,3 Samarqand
viloyati 3,7 10,9 10,2 9,0 9,0 14,6 11,6 10,6 12,9 6,2 9,2 8,3
5 Janubiy mintaqa 10,9 15,9 14,5 12,4 10,4 8,4 15,9 14,5 17,8 20,2 9,6 8,6
5,1 Surxondaryo
viloyati 4,5 7,1 6,4 5,2 2,6 3,4 7,8 6,6 9,3 3,3 3,8 4,0
5,2 Qashqadaryo
viloyati  6,4 8,8 8,1 7,2 7,8 5,0 8,1 7,9 8,5 16,9 5,8 4,6
6 Quyi   Amudaryo
mintaqasi 41,5 11,5 10,5 9,8 6,0 8,3 12,8 14,2 11,0 10,6 6,9 8,3
6,1 Qoraqalpog’iston
Respublikasi  37,1 6,1 5,4 4,1 2,7 3,3 4,1 5,0 3,0 6,5 3,1 3,1
6,2 Xorazm viloyati 1,4 5,4 5,1 5,7 3,3 5,0 8,7 9,2 8,0 4,1 3,8  5,2
17 Xulosa
Mehnat   taqsimotining   ijtimoiy   shakllari   va   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyotning
ta'siri   ostida   ishlab   chiqarishni   kontsentratsiyalash   jarayonlarining   to'rt   turi
rivojlandi:   jamlama,   texnologik,   ishlab   chiqarish   va   tashkiliy-iqtisodiy
shakllar.Yalpi   kontsentratsiya   bu   mashina   va   uskunalarning   (birlik)   birlik
quvvatini oshirishdan iborat.   Masalan, elektroenergetikada turbinalarning birlik
quvvati   oshmoqda,   mashinasozlikda   "Protsessing   markazi"   turidagi   ko'p
funktsiyali   dastgohlar,   raqamli   boshqariladigan   dastgohlar,   ko'p   funktsiyali
kompyuterlar,   universal   avtomatlashtirilgan   loyihalash   tizimlari,   kuchli
kimyoviy uskunalar va boshqalar ishlab chiqarish ko'paymoqda.
Texnologik   konsentratsiya   -   bu   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishning   usulidir.
Bunday   kontsentratsiya   bir   xil   turdagi   jihozlarning   sonini   ko'paytirish   orqali
jadal   ravishda,   agregat   asosida   rivojlanib   borishi   mumkin.   Texnologik
kontsentratsiyaga   misol   sifatida   ixtisoslashtirilgan   quyma   ishlab   chiqarish
quvvatlari - santrolitlar, yigirish, to'quvchilik, ishlov berish va yig'ishda doimiy
va   ommaviy   ishlab   chiqarish,   kimyo,   engil   va   oziq-ovqat   sanoatida
avtomatlashtirilgan va avtomatik ishlab chiqarish hisoblanadi.
Zavodning   kontsentratsiyasi   korxonalar   va   tarmoqlarning   hajmini   ko'paytirish
orqali   amalga   oshiriladi.   U   nafaqat   agregat   va   texnologik   kontsentratsiya
asosida,   balki   bir   nechta   sanoatlarni   birlashtirgan   holda   birlashish   orqali
rivojlanadi.   Bular,   qoida   tariqasida,   ixtisoslashgan   korxonalar   (masalan,
AvtoVAZ) va korxona kombinatlari, shu jumladan bir yoki bir nechta sohaning
turli xil ishlab chiqarishlari.
Tashkiliy   va   iqtisodiy   kontsentratsiya   bu   korxonalar   uyushmalarining   tashkil
etilishidir.   Sanoat   tarmoqlarida   juda   ko'p   turli   xil   uyushmalar   shakllandi.
Ularning   barcha   modifikatsiyalari   quyidagi   mezonlarga   ko'ra   tasniflanishi
18 mumkin:   ishlab   chiqarish   faoliyatining   tabiati;   faoliyat   ko'lami;   uyushmani
tashkil   etuvchi   bo'linmalarning   huquqiy   mustaqilligi;   ixtisoslashtirish   va
kontsentratsiya shakllari.
Ishlab   chiqarish   faoliyati   xarakteriga   ko'ra   birlashmalar   ishlab   chiqarishga
bo'linadi;   ilmiy;   ilmiy-ishlab   chiqarish;   ta'lim   va   ilmiy   birlashmalar   (UNO);
ilmiy-ishlab  chiqarish  (NPO); ilmiy-texnik (STO); o'quv-ilmiy-ishlab  chiqarish
(UNPO); agrosanoat birlashmalari (APO); sanoat zavodlari (PC) va boshqalar.
Butunittifoq,   respublika,   mintaqaviy,   tarmoqlararo,   tarmoqlararo   va   mahalliy
birlashmalar o'z faoliyatlarining ko'lami va hududida farqlanadi.
Uyushma   tarkibiga   faqat   mustaqil   korxona   yuridik   shaxs   sifatida   faoliyat
ko'rsatadigan   mustaqil   mustaqil   korxonalar,   mustaqillikdan   mahrum   bo'lgan
korxonalar va aralash mulkchilik korxonalari kirishi mumkin. Agar assotsiatsiya
qonuniy   huquqlarga   ega   bo'lgan   bosh   kompaniya   bo'lsa,   bu   birlashma   bo'lib,
qolganlari   qonuniy   huquqlarga   ega   bo'lmagan   ishlab   chiqarish   ob'ektlari,
ustaxonalar yoki assotsiatsiya tomonidan taqdim etiladigan huquqiy mustaqilligi
cheklangan korxonalar sifatida faoliyat yuritadilar.
Uyushma   tashkil   etishning   asosiy   printsipi   ishlab   chiqarishni   ixtisoslashuv
asosida   konsentratsiyalashganligi   sababli,   ushbu   mezonga   ko'ra   ular   asosan
ishlarni   ixtisoslashtirishning   sub'ektiv,   batafsil   va   texnologik   shakllari,   faoliyat
turlari, ma'lum bir hududda ishlab chiqarilgan mahsulotlar bilan birlashtiriladi.
19 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 2020 yil
6. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018
7. Komilova N.Q .Tibbiyot geografiyasining nazariy va amaliy masalalari.
Monografiya. -Toshkent, ―SHARQ , 2016. 277 b.‖
7. Malxazova S.M. Mediko-geograficheskiy analiz territoriy: kartografirovanie,
otsenka, prognoz. -M.: Nauchnыy mir, 2001. 240 s.
9. CHaklin A.V. Meditsinskaya geografiya. -M.: Znanie, 1977. -128 s.
10. Komilova N., Ravshanov A., Muhammedova N. Tibbiyot geografiyasi va
global salomatlik. O’quv qo’llanma.T. ―Unversitet , 2018 y.	
‖
Qo’shimcha adabiyotlar:
11. O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar
strategiyasi to’g’risida. O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2017 y
6-son, 70-modda.
12.Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga
bag’ishlangan
 
20

HUDUDIY MEHNAT TAQSIMOTINI O’RGANISH