Mehnatni ratsional tashkil etishda jismoniy tarbiyaning ahamiyati

Mavzu:Mehnatni ratsional tashkil etishda jismoniy
tarbiyaning ahamiyati
MUNDARIJA: 
KIRISH ………………………………………………………………………….
I-BOB.  ISHLAB CHIQARISHDA KASBIY AMALIY JISMONIY 
TAYYORGARLIK … …………………………………………………………..
1.1  Mehnatni ratsional tashkil etishda jismoniy tarbiyani ahamiyati… …………..
1.2 O’zbekiston Respublikasi quralli kuchlarida jismoniy tayyorgarlik  …………
II-BOB.  MEHNATNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI TUSHUNCHASI, 
ULARNING TURLARI VA SHARTLARI, SAMARALI 
QO'LLANILISHI ……………………………………………………………….
2.1  Mehnat taqsimotining funktsional shakli  ……………………………………
2.2  Tabiatning soglomlashtiruvchi kuchlari va gigiyenik omillar ………………
XULOSA ………………………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………
2  KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Qadim   qadimdan   s harq   mutafakkirlari   ma’naviy
boy,   jisman   barkamol,   komil   inson   masalasiga   azal-azaldan   alohida   e’tibor
byerganlar.   Komillik   fazilatlaridan   eng   ulug`i   tanning   inson   jismining,
barkamolligidadir   dyeyiladi.   Insonning   matonati,   diyonati,   riyozati,   qanoati,   ilmi,
sabri,   intizomi,   nafsi,   vijdoni,   haqqoniyligi,   nazari,   ibrati,   iffati,   hayosi,   idroki,
zakovati, iqtisodi, itoati, haqshunosligi, avf eta olishi, vatanni syevishi kabi ijobiy
hislatlari (A. Avloniy “Turki guliston yohud axloq” Toshkyent “O`qituvchi” 1992.
13-byet)ga faqat sog`lom jism, tani-sihatlilik orqali erishiladi dyeb qaralgan.
Mamlakatimiz   jismoniy   tarbiya   tizimini   xalqchilligi   dyeganda,   biz   milliy
o`yinlar   tarzida   xalq   ommasi   orasida   kyeng   tarqalgan   jismoniy   mashqlar,   milliy
sport   turlari,   ommaviy   sport,   olimpiadalar   dasturidan   o`rin   olgan   “katta   sport”
bilan   ko`p   millatli   ryespublikamiz   xalqlarini   shug`ullanish   imko-niyati   borligi
tushuniladi.
Ilmiyligi  shundaki, jismoniy tarbiya  sohasi bo`yicha ilmiy tadqiqot ishlarining
kyeng   tarqalganligi   va   uni   amaliyot   bilan   bog`lab   olib   borilayotganligi,   jismoniy
tarbiya   naza-riyasi   va   amaliyotining   ilmiy   fanlari   hisoblangan   pyedagogika,
psixbologiya,   anatomiya,   fiziologiya,   biomyexanika,   sport   myetrologiyasi,   sport
tibbiyoti,   davolash   fizkulpturasining   va   boshqalarga   tayanganligi,   ularning   ilmiy
yutuqlari? xalqimiz hayotiy ehtiyojini qondirishga yo`naltirilgan. Jismoniy tarbiya
tizimi   bir-biri   bilan   uzviy   bog`liq   bo`lgan   pog’onalarga   bo`linib,   hozirgi   kunda
ham tarbiya jarayonining turli dasturlarining bajarilishi  shu pog’onalarda   amalga
oshirilmoqda:
1)   maktabgacha   ta’lim   (davlat   va   nodavlat   maktabgacha   tarbiya   bolalar
muassasalari) pog’onasi;
2)  maktab  yoshidagilar  jismoniy tarbiyasi  (umumiy o`rta  ta’lim  I-IX sinflar)
pog’onasi;
3)   o`rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   (akadyemik   litsyeylar,   kasb-hunar
kollyedjlari) pog’onasi;
4) oliy ta’lim pog’onasi; 
3 5) armiya pog’onasi;
6)   oliy   ta’lim   va   armiyadan   so`ngi   havasmandlik   asosidagi   jismoniy   tarbiya
pog’onasi;
Jismoniy   tarbiya   tizimi   o`zida   quydagi   asosiy   elyemyentlarni
birlashtiradi:
1)   jismoniy   tarbiyaning   maqsadi,   vazifalari   va   printsiplarining   maqsadga
muvofiqligi;
2)   jismoniy   tarbiya   tizimida   qo`llaniladigan   vositalar   –   gimnastika,   o`yinlar,
sport, turizm va boshqalar tipidagi jismoniy mashqlar;
3)   turli   shakldagi   pyedagogik   jarayon   mobaynida   qo`llaniladigan   usuliyat
(ta’lim   jarayoni,   usuliyatlari,   sport   tryenirovkasi   va   mustaqil   mashg`ulotlarida
foydalaniladigan)lar;
4) jismoniy tarbiya maqsadida kishilarni uyushtirish shakllari;
5)   jismoniy   tarbiya   mazmuni   va   natijalarida   ifodalangan   jamiyat   va   davlat
talablari (normalar va dasturlar).
Jismoniy   tarbiya   tizimining   tahlili   masalalariga   oid   nazariy   matyerial   rus
olimlari   A.D.   Novikov,   L.P.   Matvyeyev,   G.D.   Harabugi   va   qator   boshqa
mualliflarning darsliklarida to`la yoritilgan 1
. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda   jismoniy
tarbiyaning ahamiyati .
Kurs ishining vazifalari:  
 Ishlab chiqarishni tashkil etishda jismoniy tarbiyani ahamiyat
 Ishlab chiqarishni  tashkil  etish shakllari tushunchasi, ularning turlari va
shartlari, samarali qo'llanilishi
Kurs   ishining   ob’ekti:   -   Mehnatni   ratsional   tashkil   etishda   jismoniy
tarbiyaning ahamiyati .
Kurs   ishining   predmeti:   -   Mehnatni   ratsional   tashkil   etishda   jismoniy
tarbiyaning ahamiyati va vositalari.
Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati:     Yoshlarni   kuchli,   quvvatli   qilib   jismoniy
fazilatlarni rivojlantirib o’q yoy otishga, suzishga o’rganish haqida xodislarda ham
1
 Salomov R.S. “Jismoniy madaniyat nazariyasiga kirish”, o‘quv qo‘llanma T.: O‘zDJTI nashriyoti 2019 y.
4 aytib   o’tilgan.   Jismoniy   tayyorgarlikning   muhim   tomonlaridan   biri,   suzishning
qancha hayotiy zarurligi uning amaliy ahamiyatga ega ekanligi haqida qobusnoma
ham   aytilgan.   M.N.Kaykovus   shunday   dedi:   O’n   yashar   bo’lganimizda   otam   ot
utsida   mashq   qilish,   nayza   urish,   zubin   otish,   chavgon   urish,   kamon   otish   kabi
hunarlarni o’rgatib boshladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi :   kirish,   2   bob,   4   ta   reja,   xulosa   va
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB.  ISHLAB CHIQARISHDA KASBIY AMALIY JISMONIY
TAYYORGARLIK
           1.1 Ishlab chiqarishni tashkil etishda jismoniy tarbiyani ahamiyati.
Ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda   -   nazariya   va   amaliyotga   asoslangan   holda
korxonada   ish   jarayoni   unsurlarini   uyushtirish   tartibi   va   tamoyillari.   Mehnatni
tashkil   etishe.ning   iqtisodiy   vazifalariga   milliy   iqtisodiyotda   inson   va   moddiy
resurslardan   oqilona   foydalanish,   mahsulot   ishlab   chiqarishni   va   uning   sifatini
oshirish;   sanitariyagigiyena   va   ruhiyfiziologik   vazifalariga   ishchixodimlar   so-
g lig ini muhofaza etish, mehnat sharoitlarini belgilangan standart va me yorlargaʻ ʻ ʼ
mosligini   ta minlash;   ijtimoiy   vazifalariga   mehnatning   mazmuni,   uning	
ʼ
ijodiyligini, kishilarning ma naviy kamol to-pishini rivojlantirish, ularning ijtimoiy	
ʼ
muhofazasini   tashkil   etish;   tashkiliy   vazifalariga   har   bir   ish   joyini   tashkil   etishda
ergo-nomik talablarga muvofiklikni ta minlash kiradi	
ʼ 2
.
Dastlab,   amerikalik   muhandis   va   olim   F.U.Teylor   (1856-1915)   mehnatni
"ilmiy   boshqarish"   muammosini   amaliy   jihatdan   asoslab   bergan   va   o z	
ʻ
konsepsiyasining   asosiy   qoidalari   va   tamoyillarini   "Fabrikani   boshqarish"   (1919)
va "Korxonani ilmiy bo-shqarish asoslari" (1911) deb nomlangan asarlarida bayon
qilgan.   Keyinchalik   amerikalik   F.   K.   Gilbert   (1868—   1924),   X.   Emerson   (1853-
1931), Genri Ford (1863—1947) ham mazkur mu-ammo yechimiga o z hissalarini	
ʻ
qo shishgan.	
ʻ
Mehnatni   tashkil   etish.   —   mehnat   munosabatlarini   tashkil   etish   hamda
mehnatning ashyoviy unsurlarini tashkil etishga ajratiladi. Bu darajalarning har biri
mehnat taqsimoti va unga mos keladigan mehnat kooperatsiyam kabi tushunchalar
bilan   bog liq.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   Mehnatni   tashkil   etishe.   quyidagi	
ʻ
tamoyillar   asosida   amalga   oshiriladi:   shaxs   ni   kamol   toptirish   (har   bir   insonda
individual sifat ko rsatkichlari rivojlanishini ta minlash); xavfsizlik (ishchi o z ish	
ʻ ʼ ʻ
joyida,   sog lig iga,   daromadiga,   ish   bilan   ta minlanishiga   kafolat   beruvchi	
ʻ ʻ ʼ
xavfsizlikka   ishonch   hosil   qilishi);   ad   o   lat   (korxona   mehnat   natijalarida   har   bir
ishchining manfaatlari ifodalanishi). Mehnat, dastlab, ishlarning tarkibi, mazmuni,
hajmi   va   intensivligiga,   ish   vaqtidan   foydalanish   darajasi   va   asbob-uskunalar
2
 Salomov R.S. “Jismoniy madaniyat nazariyasiga kirish”, o‘quv qo‘llanma T.: O‘zDJTI nashriyoti 2019 y.
6 murakkabligiga   qarab   inson   imkoniyatlari   hamda   kasbiy   tayyorgarligiga   binoan
tashkil   etishni   talab   qiladi.   Mehnat   sharo-itlarini   tashkil   etish   —   dam   olish   va
mehnat rejimi, ishlab chiqarish madaniyatini oshirish kabi tadbirlar bilan aloqador.
Mehnatni tashkil etishe. tizimida kadrlarni kasb talablarga asosan tanlash, shaxsiy
sifatlarini   inobatga   olish,   kadrlarni   tay-yorlash,   joy-joyiga   qo yish,   malakasiniʻ
oshirish kabi masalalar hal etiladi.
Ayniqsa,   mehnatning   ijtimoiyiqtisodiy   rag batlari,   xodimlarning   jamoa	
ʻ
boshqaruvida   ishtirok   etishini   ta minlash   muhim   ahamiyatga   ega;   ish   o rnini	
ʼ ʻ
jihozlash   —   barcha   asosiy   va   yordamchi   texnologiya   uskunalari,   moslamalar,
asboblar,   ish   mebellari   va   maxsus   qurilmalarni   optimal   joylashtirishga   alohida
e tibor beriladi.	
ʼ
Mehnatni   tashkil   etishe.ning   muhim   yo nalishi   —   intizomdir.   Kishilarning	
ʻ
qo yilgan   maqsadga   erishish   yo lidagi   mehnati,   harakati   va   intilishlarining	
ʻ ʻ
birlashuvi,   ish   joyiga   o z   vaqtida   kelishi   va   ketishi   bilan   birga   belgilangan	
ʻ
texnologiyaga rioya qilishi, mahsulot sifatini, ishlab chiqarishdagi mehnat rejimini
ta minlash, mehnat unumdorligini oshirishga intilish institutizom talablariga kiradi.	
ʼ
Mehnat   institutizomi   yuzlab   va   minglab   xodimlarni   umumiy   reja   asosida
ishlaydigan   va   umumiy   maqsadga   intiladigan   yagona   jamoaga   birlashtiradi.
Mehnatni   tashkil   etishe.ning   eng   ilg or   usullarini   qo llash   va   mehnatni   to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tashkil   etish,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida   raqobatda   yengib   chiqishning   asosiy
omillaridan   biri   hisoblanadi,   korxonlarda   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirishga yo l ochadi.	
ʻ
Metalurgiya,   mashinasozlik,   g’isht   zavodlari   va   boshqa   korxonalardagi   issiq
sexlaridagi   mehnati   jarayonlari   ko’pincha   katta   jismoniy   yuklama   hamda
ishlovchilarning   organizmiga   yuksak   harorat   ta’siri   bilan   bog’liq   bo’ladi.Po’lat
quyuvchilar   smena   davomida   ish   vaqtining   46   foizgacha   bo’lgan   vaqtini   og’ir
jismoniy   mehnat   va   intensiv   issiqlik   nurlanishi   bilan   bog’liq   bo’lgan
operatsiyalarga   sarf   etadilar.   Asosiy   og’irlik,   yulanish   ularning   yurak,   qon-tomir,
muskul   sistemalariga   va   haroratni   mo’tadillashga   xizmat   qiluvchi   a’zolarga
tushadi.   Prokat   sexlarida   issiq   prokat   tsanoklari   oldidagi   havoning   harorati   yoz
7 vaqtida 55-60 S ga etadi. Ish jarayonida mebel parchalarini bir  joydan ikkinchi
joyga   olib   qo’yish   kerak.   Bu   operatsiyalarni   zur   diqqat   e’tibor   bilan   bajarishga
majbur   etadi.   Asosiy   og’irlik,   qo’l,   elka,   bel   muskullariga   tushadi.   Oyoq
muskullariga   esa   katta   tsatik   kuchlanish   tushadi.   Issiq   sexlaridagi   mehnatning
o’ziga   xos   xususiyatlari   jismoniy   tayyorlashda   quyidagi   vazifalarni   hal   etishni
taqozo etadi.
 Kuch-quvvati,   ayniqsa   qo’l,   elka   va   gavda   muskullari   kuchini
rivojlantirish.
 Umumiy   chidamlilik   harakat   mahorati   hamda   reaktsiya   tezligini
rivojlantirish.
 Organizmning   qizib   ketishiga   hamda   birdan   o’zgaradigan   harorat
ta’siriga nisbatan chidamligini yuksaltirish.
Bu fazilatlarni quyidagi vositalar yordamida amalga oshirish mumkin.
 Kuch   quvvatni   oshiradigan   mashqlar   «turli   xil   og’rliklar   shtanga,
toshlar» bilan yunon-rum, erkin kurash, gimnatsik to’sin.
 Anchagina   issiqlik   ajrashi   bilan   bog’liq   bo’lgan   mashqlar   uzoq   vaqt
yugirish, basketbol, futbol, qo’l to’pi, chavgon va boshqa o’yinlar. 
 Yurak   qon-tomir   va   nafas   olish   tuzilmalarini   mustahkamlash,   o’pka
foliyatini   yaxshilash   uchun   bajariladigan   mashqlar   «piyoda   va   suv
sayyoxligi, kayiq xaydash, suzish, yugurish, sport o’yinlari va h.k.» 
 Yuksak   tashqi   xatarorat       sharoitida   bajariladiga   jismoniy   mashqlar
«yugurish, sport o’yinlari, voleybol, futbol, basketbol» va h.k.
Bunday   amaliy   jismoniy   mayyorgarlik   hunar   kasb   kollejlari   va   akademik
litseylarida         amalga       oshiriladi.         Maxsus       mashq       ko’rganlik   darajasini
bundan       tashqari       ishlab       chiqarish       jismoniy madaniyat jamoalaridagi sport
seksiyalari   mashg’ulotlari   yordamida   saqlab   turish   ta’minlanadi.   Bunday   paytda
tanlangan sport turi kasb xususiyatlariga to’g’ri kelishi kerak. 
Mashg’ulotlar   shakli   sifatida   majmuaviy   darslardan,   maxsus
mashg’ulotlardan   sport   musobaqalaridan,   sayyoxli   yurishlardan   foydalanish
mumkin. 
8 Qishloq   xo’jalik   mexanizatorlaningi   jsmoniy   tayyorgarligi   -   Qishloq
mexanizatorlarining mehnat kam harakatli va turli ob-havo sharoitlarida o’tadi ish
paytida   gavda   holati   bir   xil   va   uzoq   muddatli   statik   kuchlanishlar   bilan   bog’liq
bo’ladi,   qishloq   xo’jalik   texnikasini     boshqarish   murakkab   harakat   malakalarini
talab qiladi.
Mehnat   faoliyatining   o’ziga   xos   tomonlari   yuqorida   aytilgan   xususiyatlarni
hisobga   olib,     mexanizatorlarning   amaliy   jismoniy   tayyorgarligi   quyidagi
vazifalarni hal qilish kerak. 
1. Kuch-quvvatni, ayniqsa elka va gavda muskullarini rivojlantirish. 
2. Statik chidamlilik va reaktsiya tezligini rivojlantirish. 
3.Harjatlarni   muvofiqlashtirishning   ko’z   bilan   chamalashni   va   dala
sharoitlarida tezlik bilan mo’ljal ola bilash kobliyatini takomillashtirish. 
4.Turli xil tabbiy to’siqlardan o’ta olish mahoratini berish.
5.Noqulay   meteorologik   ta’sirlarga   organizm   ko’nikishini
adaptatsiyasini oshirish.
Maxsus   gimnastika   mashqlari,   arqon,   yog’ochga   tirmashib   chiqish,   to’simga
tortishish,   tosh   ko’tarish   mashqlari,   klatsik   va   erkin   kurash,   yugurish,   sakrash,
uloqtirish,   suzish,   qayiq   xaydash,   otda   yurish,   velosiped   xaydash,     futbol   va
basketbol sport  o’yinlari yuqorida qo’yilgan vazifalarni  hal   etishga   asosiy   vazifa
bo’lib   xizmat   qiladilar.   Organizmni   chiniqtirish   uchun   mashg’ulotlarni   asosan
ochiq havoda o’tkazish kerak.
Amaliy tayyorgarlik hunar kasb bilim yurtlarida qishloq xo’jaligi o’rta va oliy
o’quv   yurtlarida   jismoniy   madaniyat   jamoasida   tashkil   qilinadigan   sport
to’garaklarida   maxsus   dasturlar   bo’yicha.   Shuningdek,   rejalashtirilgan   turli
tadbirlar   vositasida   amalga   oshiriladi.   Kompleks   dars,   iktisoslashtirilgan
mashg’ulot,   musobaqalar,   guruh   bo’lib   bajariladigan   va   amaliy   elementlarni   o’z
ichiga olgan ertalabki badantarbiya mashg’ulotlarini eng ma’qullangan shakllangan
formalari   hisoblanadi.   Guruh   bo’lib   bzjariladigan   badantarbiyalar   bajariladigan
davrdabahor yoz, ko’zda ayniqsa qulaydir. 
9 1.2 O’zbekiston Respublikasi qur o lli kuchlarida jismoniy tayyorgarlik 
O’zbekiston   Mustaqil   bo’lgach   o’zining   mustaqilligini   xismoya   qiluvchi
qurolli kuchlariga ham ega bo’ldi. qurolli kuchlarimizning qo’shinlari armiyasi va
flotida   xizmat   qiluvchilarning   harbiy   ta’lim   va   tarbiya   berishning   muxum   va
ajralmas kisim bo’lgan jismoniy tayyorgarlikning ilmiy jihatdan asoslangan tizimi
ishlab   chiqilmoqda.   «Xozirgacha   O’zbekiston   harbiylari   sobiq   ittifoq
harbiylarining   jismoniy   tayyorgarlik   tizimidan   foydalanib   kelgan   edilar.   Lekin   u
nihoyatda   murakkab   bo’lib   bizni   yigitlarimizni   jismoniy   tayyorgarligi   unga
bardosh     bera   olmay   qolgan   edi.Biz   o’z   yigitlarimizni   jismoniy   tayyorgarligini
inobatga olgan jismoniy tayyorgarlik tizimini ishlab chiqishimiz kerak. 
O’zbekiston   qurollida   kuchlarida   xizmat   qiluvchilarning   jismoniy
tayyorgarligi   tizimi   quyidagi   umumiy   va   maxsus   vazifalarni   hal   etishini   nazarda
tutishi kerak.
1.  Umumiy vazifalar:
 harbiylar       uchun       zarur       bo’lgan       chidamiylikni,       kuchliilikni,
epchillikni va harbiy harakat vaqtidagi tezkorlikni rivojlantirish,
 tashabbuskorlik   va   topqirlikni   dadillik   va   qat’iylikni,   o’z   kuchiga
ishonch va jangchi uchun zarur bo’lgan boshqa qator fazilatlarini tarbiyalash, 
 sog’likni   mustahkamlash   va   chiniqtirish,   jismoniy   rivojni   yaxshilash,
jangovor   faoliyat   vaqtida   paydo   bo’ladigan   noqulay   faktorlargavujudning   qizib
ketishi,   kuchli   radiatsiya   ta’siri   va   boshqalarga   nisbatan   organizmni   chidamligini
oshirish 3
, 
 yurib   va   yugurib   tez   harakat   qilish,   uzoq   masofaga   kross   yugurish,
suzish   to’siqlaridan   uchish,   granata   uloqtirish,   qo’l   jangi   malakalarini
shakllantirish   jismoniy   tayyorgarlikning   maxsus   vazifalari   har   xil   qo’shin   turi
«ukchilar,   tankchilar,   artileriya   bo’linmalari,   harbiy   dengiz   floti   va   boshqalar
uchun   har   xil,   ular   asosan   jismoniy,   irodaviy   va   ruhiy   boshqa   fazilatlar,   hamda
harakat malakalari tegishli harbiy mutaxassislikda talab etilganday yuksak darajaga
etishishga bevosita qaratilgan bo’ladi.
3
 Salomov R.S. “Jismoniy madaniyat nazariyasiga kirish”, o‘quv qo‘llanma T.: O‘zDJTI nashriyoti 2019 y.
10 Amir   Temur   o’gitlarida   sog’lom   avlodni   tarbiyalashga   oid   ko’rsatmalar
haqida.   Yoshlarni   yurt   vatan   himoyasiga   tayyorlash   qadim   qadimdan   beri   eng
muxum   muqaddas   burchlardan   hisoblangan.   Bu   borada   o’tmishning   eng   dono
siymolari   bosh   qotirib   bunday   muqaddas   burchni   tan   olish   yo’llarini   o’rganib,
tahlil qilib o’zlarining qimmatli maslaxatlarini aytib bizga meros qilib qoldirganlar,
jumladan   ijtimoiy   boshqalardan   hisoblangan   yurt   vatan   ximoyasidagi   acosiy
tayyorgarliklardan   biri   kishilarni   jismoniy   tayyorgarligi   muxum   ahamiyatga   ega
ekanligi   ta’kidlab   o’tgan.   Jumladan   u   «shunday   degan»   olimpiya   o’yingoxida
mashq   qilayotgan   o’n   kurashchi   olimpiadalarini   ko’rib   ularni   baqquvatliklari,
epchil, chaqqon, tezkkor harakatlarini kuzatib, agar yunonitsonda ana shunday alp
bahodirlardan   6-mingta   bo’lsa   yurtimizga   har   qanday   bosqichidan   himoya   qila
olamiz   degan.   Bunga   amal   qilgan   yunonlarning   kuch   kudrati   tarixdan   bizga
ma’lum.
Yoshlarni   kuchli,   quvvatli   qilib   jismoniy   fazilatlarni   rivojlantirib   o’q   yoy
otishga,   suzishga   o’rganish   haqida   xodislarda   ham   aytib   o’tilgan.   Jismoniy
tayyorgarlikning   muhim   tomonlaridan   biri,   suzishning   qancha   hayotiy   zarurligi
uning   amaliy   ahamiyatga   ega   ekanligi   haqida   qobusnoma   ham   aytilgan.
M.N.Kaykovus   shunday   dedi:   O’n   yashar   bo’lganimizda   otam   ot   utsida   mashq
qilish,   nayza   urish,   zubin   otish,   chavgon   urish,   kamon   otish   kabi   hunarlarni
o’rgatib boshladi. Bu hunarlarni o’rgangandan so’ng ularni namoyish qilganimdan
keyin   otam   zarur   hunar   qolganligi   aytdi.   Bu   shunday   hunar   ediki   zarur   bo’lgan
vaqtda   o’zi   uchun   faqat   o’zi   qiladigan.   Boshqa   kishi   uni   o’rniga   o’tib   qila
olmaydigan   hunarni   aytib.   Bu   hunar   suvda   quloch   otib   suzishini   va   bu   hunarga
albatta   o’rganish   zarurligini   jalb   qildi.   Dar   xakikat   suzish   harbiy   amaliy
ahamiyatga ega ekanligini 2-jaxon urushi yana bir karra ko’rsatib, bu narsaga amal
qilmaslik   o’rta   osiyolik   jangchilarga   juda   qimmatga   tushgani   eslash   o’rinlidir
urushda   qurbon   bo’lgan   jangchi   ota   bobolarimiz   akalarimizning   60   foizga   yaqin
daryolardan   kechayottanda   suzishni   bilmay   suvga   cho’kib   kettanlar.   Yoshlarni
harbiylikka,   mustaqil   muqaddas   zamin,   yurt   vatan   himoyasiga   tayyorlashda
bunday tarix soboqlarini unutmasligimiz kerak. 
11 Lashkar   tuzishda   soxibkiron   Amir   Temur   bobomiz   ham   o’z   tadbiriga   ega
bo’lib uch qoidaga amal qilgan. Birinchidin-yigitning kuch quvvatiga, ikkinchidan
-   qilichni   o’ynata   olishga,   uchinchidan-aql   zakovatiga,   kamolatiga   e’tibor   qilgan.
Shu   uch   fazilat   jamuljam   bo’lsa   navkarlik   xizmatiga   olingan.   Necha   kam   kuch-
quvvatli   yigit   har   qanday   qiyinchilik,   azobu-uqubatlarga   chidamli   bo’ladi.   qilich
o’ynata   oladigan   kishi   raqibini   mag’lub   eta   oladi.   Oqil   navkar   har   joyda   aql-
idirokni   ishga   solib   mashg’ulotni   bartaraf   etmog’i   mumkin.   Bu   qoidalarga   amal
qilgan Amir  Temur  harbiy yurishlarida qanday muvaffaqiyatlarga erishgani  bizga
ma’lum. Nosog’lom odam nima kilaoladi? Barcha zamonlarda ham kuch-quvvatga
Amir   Temur   hayotida   extiyoj   katta   bo’lgan   zero   u   salomatlik   sog’lomlik   kuch
quvvat   qadri   o’rni   kuch   quvvatga   bergan   ahamiyati   haqida   timsolidir.   Sog’lom
odam kuchli bo’ladi hamda yaxshi ishlar qila oladi. Chunki u yashagan davrda har
qanday tadbir bilan kuch-quvvatning ham o’z o’rni bo’lgan. Undan tashqari yaxshi
o’gitlar ham qoldirgan. «Askari quvvatli mamlakat boy bo’lur, boy mamlakatning
askari quvvatli bo’lur». O’gitning nechog’lik hayotiy ekanligi bugun zarurdir.
Yoshlarni   jismoniy   barkamolikka   zrishtirish   va   bunday   ishni   yurt,   Vatan
uchun   nechog’lik   zaruryati   jismoniy   barkamollik   harbiy   ilmlarni   o’zlashtirishga,
o’rganishga   nechog’lik   muxim   ekanligi   Buyuk   Turon   zaminida   yashab   o’tgan
barcha   donishmandlarni   diqqat   markazida   bo’lgan.   Jumladan     Farobiy,   Ibn   Sino,
Yusuf   Xos   Xojib,   Navoiy,   Oybekning   romanida   chavgon   o’yini   orqali   bulajak
harbiy rahbariyatlarni aniqlash mumkinlgi to’g’risida aytilgan.
Shuni ham takidlash lozimki xalq ogzaki ijodi, ertaklar, dostonlarda yoshlarni
baquvvat,   jasur,   o’z   yurtini,   elini,   himoya   qilishga   tayyorlashni   ko’p   tomonlari
yaxshi   ifodalanib   bu   borada   xalqimizning   orzu   niyatlari   batavsil   bayon   qilingan.
Bularga   Alpomish,   Rustamxon,   Go’ro’g’li,   Muqbil   toshotar   va   boshqalar   misol
bo’la oladi.
XIX   asrlarga   kelib   bizga   yoshlarni   harbiy   jismoniy   tayyorgarlik,
haqidagi   bilim   tajribalarni   Evropa   xalqlari   davlatlari   bilan   bog’lanib   ketdi.   Bu
jarayon albatta ham salbiy ham ijobiy tomonlari bor. Salbiy tomoni biz bu borada
ota-bobolarimiz  qoldirgan   boy  merosdan   uzoqlashdik   ijobiy  tomoni  biz  yoshlarni
12 harbiyga   tayyorlashda   jismoniy   tarbiyadan   foydalanishni   Evropa   xalqlari
tajribasidan baxramand bo’ldik. 
Jumladan   engil   harbiy   tayyorgarlikda   jismoniy   tayyorgarlikni   ahamiyati
to’g’risida   ba’zi   fikrlarni   aytib   o’tgan   shulardan   birida   shunday   deydi   Hozirgi
paytda   qilinayotganidek   yigirma   yoshli   yigitlarni   qora   terga   botirib   o’zlari   ham
terlab   pishib   ishda   dag’allashib   ketgan   suyaklarini,   muskullarini   va   paylarini
avvalgi   serharakat   va   epchil   holiga   qaytarishga   bexuda   urishishdan   ko’ra   barcha
sinflardagi o’quvchilarning a’zolaridagi elatsiklik va epchillik yo’qolmasdan turib,
ularga   gimnastika   snaryadlarida   erkin   gimnastika   va   mashqlarni   muntazam
ravishda   hamda   asosli   o’rganish   yaxshirok   zmasmikan?   Avvalo   odamlarni   moyil
qilib keyin esa harbiy xizmatda ularni tag’in qaddi-qomati kelishgan va serharakat
qilishga   intilish   bemanilik   emaslik   axir?   Basharti   boshlang’ich   va   o’rta
maktablarda   bu   mayinlikning   oldi   olinsa   askarlar   uch   chandon   yaxshi   bo’lishini
chinligini   tushunmaydilar».   deb   takrorlaydi.   Sobiq   ittifoqda   ham   harbiyga
tayyorlashda   katta   etibor   berilar   zdi.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach   bizni
xalqimiz   uchun   mustaqil   muqaddas   zaminimizni,   yurtimizni   himoya   qilishni
mustaqillikni   himoya   qilishni   mustaqillikni   saqlab   qolish   va   uni   yanada
mustahkamlash endi o’z zimmamizda tushdi.
Biz   endi   yoshlarimizni   mustaqil   ravishda   ota-bobolarimiz   qoldirgan   barcha
boy   merosiy   tajribalardan   foydalangan   holda,   har   tomonlama   tarbiyalab
ta’minlashimiz   muxim   davlat   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   tadbirlardan   biri   bo’lib
qoladi. Bu borada Prezidentimizning «Sog’lom avlod uchun» farmoniga nihoyatda
katta ahamiyatga ega 4
.
4
 Salomov R.S. “Jismoniy madaniyat nazariyasiga kirish”, o‘quv qo‘llanma T.: O‘zDJTI nashriyoti 2019 y.
13 II-BOB.  MEHNATNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI TUSHUNCHASI,
ULARNING TURLARI VA SHARTLARI, SAMARALI QO'LLANILISHI
2.1  Mehnat taqsimotining funktsional shakli 
Mehnat   faoliyat i   dega n da   insonni   biror   m e hnat   turi   bilan   band   bo‘l i sh i
tu shiniladi .   Mehnat   faoliyati   insonning   hal   qilinadigan   vazifalar   va   bajariladigan
ishlari yig‘indisidan tashkil topadi.
Mehnat   faoliyatining   mohiyatini   umumlashgan,   hamda   konkret   shaklda   olib
qaraladigan   bo‘lsa,   bir-biri   bilan   bog‘liq   ikki   muhim   vazifani   hal   qilishning
ob’ektiv   zarurati   bilan   belgilanadi.   Bu   vazifalardan   biri   —   insonlarning   moddiy
mehnat   elementlari   bilan   o‘zaro   harakatga   kirishuvini   aniklashdan   iborat   bo‘lsa,
ikkinchisi   —   birgalikda   yoki   o‘zaro   bog‘langai   faoliyat   qatnashchilari   o‘rtasida
munosabatlari shakllanishidan iboratdir. Xuddi mana shu narsa mehnat faoliyatini
tashkil etish predmeti hisoblanadi. Buning mohiyati mehnat faoliyatini tashkil etish
vazifasiga  (keng  ma’noda olganda)   mehnat  sub’ektini   (ayrim   xodim   yoki  mehnat
jamoasi)   aniqlash,   uni   zarur   mehnat   predmetlari   va   vositalari   bilan   ta’minlash,
qulay mehnat  sharoitlarini yaratib berish, mehnat  (ishlarini  bajarish)  jarayonlarini
tashkil etish, mehnatga haq to‘lash kabi masalalarini o‘rganish bilan bog‘liqdir. 
«Tashkil   etish»   tushunchasi   frantsuzcha   organisation,   lotincha
organizo   -«tartibga   keltiraman»   so‘zidan   kelib   chiqqan.   Mazkur   tushuncha   yaxlit
bir   butunlik   ichida   o‘zaro   aloqalarning   yuzaga   kelishi   hamda   takomillashishiga
olib   keladigan   jarayon   yoki   harakatlar   jamlamasini   anglatadi.   Tashkil   etish
deganda birgalikda amalga oshiruvchi muayyan qoida va tamoyillar asosida, biror
aniq   maqsad   sari   harakat   qiluvchi   kishilarning   birlashgan   faoliyati   tushuniladi.
Shunga  ko‘ra ,   funktsional   nuqtai   nazardan,   tashkil   etish   ichki   tartiblarni   o‘rnatish
va  takomillashtirish  jarayoni   demakdir .  Binobarin,  mehnatni   tashkil  etish   atamasi
kishilar faoliyatini tartibga   solish va   muayyan tizimga keltirish ni anglatadi . Biroq,
bunday   ta’rif   haddan   tashqari   umumiy   bo‘lganligi   uchun   uni   mukammal   deb
bo‘lmaydi.
  «Mehnatni   tashkil   qilish»   tushunchasining   paydo   bo‘lish   tarixiga
to‘xtal gandi ,   albatta,   ushbu   masalaning   asoschisi   sifatida   F.   Teylorning   (1856-
14 1915)   nomi   tilga   ol inadi .   F.   Teylor   mehnatni   «ilmiy   boshqarish»   muammosini
amaliy jihatdan asoslab bergan bo‘lib, u iqtisodiyotda muhim o‘rin tutadi. Ammo,
F.   Teylor   ko‘zda   tutgan   fan   sohasini   iqtisodiyotda   haddan   tashqari   toraytirib
qo‘ygan.   «Oqilonalashtirish»   atamasi   mazkur   fanni   to‘g‘ri   nomlash   muammosini
murakkablashtirdi, bu atama dastlab Germaniyada qo‘llanilgan bo‘lib, keyinchalik
u muayyan darajada boshqa mamlakatlar g a ham yoyildi. Mazkur atama shu qadar
noaniq   va   umumiy   tusdagi   mazmunga   egaki,   uni   har   qanday   yaxshilanishga
nisbatan   qo‘llash   mumkin.   Shuni   ham   aytish   kerakki,   rivojlangan   xorijiy
mamlakatlarda   hozirgi   vaqtda   «mehnatni   ilmiy   tashkil   et ish»   yoki   «mehnatni
tashkil  et ish» atamalari deyarli qo‘llanilmayapti.
Bu   muammo   juda   ko‘pgina   MD H   mamlakatlari,   jumladan,   O‘zbekistonda
ham   mavjuddir.   Undan   turli   darajalarda   o‘rin   tutadigan   xilma-xil   hodisalarni
nomlash   uchun   foydalaniladi.   «Tashkil   etish»   atamasi   ayrim   korxona,   muassasa,
firma   va   umuman   jamiyatga   nisbatan   qo‘llaniladi.   Shu   bilan   birga,   gap   turli
ob’ektlar: mehnat, ishlab chiqarish, boshqarish to‘g‘risida borishi mumkin.
Jamiyatning   ijtimoiy - iqtisodiy   tuzilishi,   ayni   kishilarni   mehnatga   jalb   etish,
mehnatning   ijtimoiy   taqsimoti,   ijtimoiy   mahsulotni   taqsimlash   usuli   va   ishchi
kuchini   tiklash   xususiyatlari   ko‘rib   chiqilayotganda   «mehnatni   ijtimoiy   tashkil
et ish» tushunchasidan foydalaniladi. 
15Илмийлик  (ходимлар фаолиятини ташкил  эт ишда фаннинг с ў нгги   юту қ ларидан 
фойдаланиш)
Комплекслик  (ходимлар фаолиятини ташкил  эт ишни унинг барча й ў налишлари б ў йича ва 
барча ходимларга нисбатан комплекс тарзда такомиллаштириш)
Узлуксизлик  (ходимлар фаолиятини ташкил  эт иш техникавий тара ққ иётга эргашиши ва 
ишлаб чи қ аришнинг  ў згарувчан шароитларга мос келиши лозим)
Меъёрийлик  (ходимлар фаолиятини ташкил  эт иш ишлари уларнинг айрим томонларини 
тартибга соладиган муайян меъёрий негиз асосида амалга оширилиши керак)
Тежамлилик  (камро қ  сарф-харажат  қ илиб, к ў про қ  натижаларга эришиш)ТА
М
О
Й
И
Л
Л
А
Р 1-chizma. Mehnat faoliyatini tashkiliy ta’minlash tamoyillari 
«Mehnatni   tashkil   etish»   atamasidan   ayrim   korxonaga   tatbiqan
foydalanilganda   uni   keng   va   tor   ma’noda   talqin   etish   mumkin.   Keng   ma’noda
mehnat, ishlab chiqarish va boshqarishni tashkil etish bilan bog‘liq masalalarning
barchasini   anglatadi.   Mazkur   tushunchani   shunday   talqin   qilish   tarafdorlari
korxonada   mehnat   faoliyatini   tashkil   etishga   uni   yaxlit   bir   butun   deb
yondashadilar.   Boshqa   mualliflarning   fikricha,   «mehnatni   tashkil   etish»
tushunchasining mazmunini bunday anglash tegishli hodisaning ijtimoiy ahamiyati
nuqtai   nazaridan   to‘g‘ri   bo‘lsa-da,   korxonalarda   ishlab   chiqarish   jarayonida   jonli
mehnatning mavjudligi uchun uni to‘liq va atroflicha o‘rganishni qiyinlashtiradi. 
Tor   ma’noda   mehnatni   tashkil   etish   deganda   jonli   mehnatni   tashkil   etish,
mehnatni   taqsimlash   va   kooperatsiyalash,   ish   joylarini   tashkil   etish,   mehnat
usullari,   sharoitlari   va   dam   olish   tartiblarini   oqilonalashtirish,   mehnatni
me’yorlash,   xodimlarni   tayyorlash   va   malakalarini   oshirish,   moddiy
pag‘batlantirish, mehnat intizomini mustahkamlash kabi bir qator amaliy tadbirlar
majmuasi tushuniladi.
Bundan   shunday   xulosa   chiqarish   mumkinki,   samarali   mehnat   faoliyatini
tashkil etish (mehnat predmeti va vositalarining mavjudligini taqazo etadi); mehnat
sharoitlarini tashkil qilish (texnologik va ekologik omillarini taqozo etadi); mehnat
munosabatlarini tashkil etish (xodimlar o‘rtasidagi munosabatlarni shakllantirishni
talab   etadi);   mehnatga   haq   to‘lashni   tashkil   etish,   mehnatni   o‘lchash,   normalash
hamda   mehnat   sarfini   uning   sifatiga   qarab   baho   berishni   taqazo   etadi.   Bu
muammolarning   echilishi   mustaqil   ahamiyatga   ega   bo‘lishdan   tashqari,   mehnat
faoliyatini tashkil etishning ajralmas funktsiyasi sifatida ham qaraladi.
Ishlab   chiqarish   munosabatlarida   mehnat   faoliyatini   tashkil   qilish   masalasi
eng asosiy ko‘rsatkichlardan biridir. Ishlab chiqarish munosabatlarida ishchi kuchi
va mehnat qurollari, mehnat predmetlari orasidagi o‘zaro bog‘liqlik yuzaga keladi.
O‘zaro   bog‘liqlik   va   ta’sir,   mehnat   faoliyatini   qay   holatda   tashkil   etilganligi
natijasidir.   Mehnat   faoliyatini   tashkil   etish,   bir   tomondan   uning   asoslarini
(huquqiy,   ma’naviy-psixologik,   iqtisodiy,   ijgimoiy)   yuzaga   kelishi,   ikkinchi
16 tomondan   mehnat   faoliyati   mexanizmini   shakllantirilishini   taqozo   etadi   (2.1-
rasmga qarang).
2.-rasm. Mehnat faoliyatining asoslari
Huquqiy   asoslar   —   ishlab   chiqarish   munosabatlaridagi   mehnat   faoliyatini
tashkil   qilishga   xizmat   qiladigan   huquqiy   mezonlar   (fuqarolik,   ma’muriy,   egalik
huquqlari, korxona ishlab chiqarish bilan bog‘liq huquqiy hujjatlar).
Xodimlar faoliyatini tashkiliy ta’minlash elementlari 2.1-chizmada keltirilgan
bo‘lib, ularning har biri alohida ahamiyatga ega.
1.   Mehnat taqsimoti va kooperatsiyasi. Korxona miqyosida mehnat taqsimoti
amalga   oshirilib,   uning   kooperatsiyasi   puxta   o‘ylab   ko‘rilgandan   keyin   korxona
ichida   mehnatni   chuqur   taqsimlash   va   kooperatsiyalashni   amalga
oshirish   –   alohida uchastkalar, xodimlar o‘rtasida mehnatni taqsimlash, xodimlarni
joy-joyiga   qo‘yish,   ular   faoliyatining   o‘zaro   bog‘lanishi   va   sinxronizatsiyasini
ta’minlash imkonini beradi.
2.   Mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish.   Mehnat   faoliyatini   tashkiliy   jihatdan
ta’minlash   mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish,   ya’ni   aniq   ish   turini   bajarishda
qo‘llaniladigan   usullarni   belgilab   olishni   nazarda   tutadi.   Mehnat   jarayonlarini
o‘rganib  chiqish   va  uni   amalga  oshirishga   qancha  ish  vaqti  sarflanishi   zarurligini
aniqlash eng yaxshi ish usullarini tanlash, ish joylarini oqilona taqsimlash imkonini
beradi.
17Меҳнат 
фаолиятининг 
асослари
Ҳуқуқий Маънавий-
психологик
Иқтисодий Ижтимоий 3.   Mehnatni   me’yorlash.   Mehnat   me’yorini   belgilamasdan   turib,   xodimlar
faoliyatini  tashkiliy   jihatdan   ta’minlab  bo‘lmaydi.  Mehnatni  me’yor lash  xodimlar
faoliyatini   tashkiliy   jihatdan   ta’minlashning   turli   variantlarini   baholash   vositasi
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Har   qanday   tashkiliy   o‘zgarish   ish   vaqti   sarflariga   ma’lum
darajada   ta’sir   etishi   tufayli   mehnatni   me’yorlash   ushbu   o‘zgarishlarni   miqdoran
baholab, eng oqilona variantni tanlash imkonini beradi.
4.   Ish   joylarini   tashkil   etish.   Mehnat   jarayoni   ma’lum   vaqt   va   makonda
amalga   oshiriladi.   Ish   joyi   mehnatni   makoniy   qo‘llash   ob’ekti   bo‘ladi.   Ish   joyi
ishlab  chiqarish   jarayonining  birlamchi   bo‘g‘ini   va  tashkiliy-texnikaviy  negizidir.
Aynan   unda   ushbu   jarayon   uch   asosiy   elementining   birlashishi   ro‘y   beradi   va
uning   bosh   maqsadi   –   mehnat   buyumining   moddiy   jihatdan   o‘zgartirilishiga
erishiladi. Shu sababli ishlab chiqarish topshiriqlarini o‘z vaqtida va sifatli bajarish
uchun har bir ish joyi aniq ishning tabiatiga ko‘ra muayyan tarzda tashkil qilingan
bo‘lishi.
5.   Mehnat   sharoitlari.   Mehnat   sharoitlarini   yaratish   xodimlar   faoliyatini
ma’naviy   va   moddiy   jihatdan   ta’minlashning   ajralmas   qismi   bo‘ladi.   Mehnat
sharoitlari   insonning   salomatligi   va   ish   qobiliyatiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadigan
muhim   omildir.   Mehnat   sharoitlarini   yaxshilash,   ishning   qiziqarliligini   oshirib,
mehnatga ijodiy munosabatda bo‘lishiga ko‘maklashib, katta ijtimoiy vazifani ham
bajaradi.
6.   Mehnat   va   dam   olish   tartiblari.   Bir   qator   mualliflar   mehnat   va   dam   olish
tartiblarini takomillashtirish masalalarini mehnat sharoitlarini oqilonalashtirishning
yagona   muammosi   doirasida   ko‘rib   chiqadilar.   Biz   bunday   yondashuvga   e’tiroz
qilmaymiz, lekin ushbu masalalar ma’lum xususiyatlarga ega ekanligi va nisbatan
mustaqil l igi   tufayli   ularni   xodimlarning   faoliyatini   tashkiliy   jihatdan
ta’minlashning alohida elementi deb qarash maqsadga muvofiq dir .
7. Xodimlarni tanlash, tayyorlash va malakasini oshirish. Tashkiliy vazifalarni
hal   qilishda   xodimlarni   tayyorlash   va   ularning   faolli k   darajasini   oshirish   katta
ahamiyatga   ega.   Bozor   munosabatlarini   rivojlantirish   xodimlarni   tayyorlash   va
malakasini   oshirishga   yondashishni   tubdan   o‘zgartiradi.   Yangi   sharoitlarda
18 xodimlar   bilan   ishlash   sohasida   vaziyatga   moslashuvchanlik   zarur,   ya’ni   kasbiy
tuzilma ishlab chiqarishning texnikaviy negizi o‘zgarib borishiga muvofiq ravishda
o‘zgaruvchan bo‘lishi lozim.
8.   Mehnatni   rag‘batlantirish.   Mehnatni   moddiy   va   ma’naviy   rag‘batlantirish
tizimini   yaratish   ish   haqi,   lavozim   maoshi   turlari   va   tizimlaridan   foydalanish,
mukofotlash   tizimlarini   ishlab   chiqish   kabilarni   nazarda   tutadi.   Mehnatni
rag‘batlantirishni tashkil etish mehnat faoliyatida yuksak ko‘rsatkichlarga erishish
maqsadida ish vaqtidan oqilona foydalanish, ilg‘or ish usullarini o‘zlashtirish, ish
joylarini   yaxshiroq   tashkil   etish,   ishda   zaruriy   aniqlik   va   uyushqoqlikni
ta’minlashga qaratilishi lozim.
9.   Ijtimoiy-mehnat   munosabatlari.   Hozirgi   vaqtda   «ijtimoiy-mehnat
munosabatlari» atamasi ilmiy iste’molga kirib qoldi va faol ravishda ishlatilmoqda.
U   nomlayotgan   realliklarni   tarkibiy   element   sifatida   xodimlarning   mehnat
faoliyatini tashkiliy jihatdan ta’minlashga kiritish o‘rinlidir.
10.   Mehnat   intizomi.   Korxona   xodimlarining   umumiy   mehnat   natijalari   har
bir   xodimning   shaxsiy   mehnat   natijalariga   bog‘liqdir.   Shu   sababli   ularning
birgalikda   faoliyat   olib   borishlari   uchun   muayyan   tartibni   saqlab   borish,   ishning
boshlanishi   va   tugallanishi,   tanaffuslar   va   hokazolarga   rioya   etish   lozim.   Bundan
tashqari esa mehnat intizomini saqlab borishning aniq mexanizmi ham zarur.
Mehnatni   tashkil   etish   mehnat   taqsimoti   va   kooperatsiyasiga   asoslanadi.
Korxonadagi   hamkorlik   mehnat   taqsimotining   tabiati   va   chuqurligiga   bog'liq.
Shaxsiy   ishchilar   o'rtasidagi   hamkorlik   ikki   yo'l   bilan   amalga   oshiriladi:   ishlab
chiqarish   faoliyati   cheklangan   shaxsiy   mustaqil   ishchilarning   o'zaro   hamkorligi
sifatida   (mehnatni   tashkil   etishning   individual   shakli),   shuningdek,   jamoaviy   ish
joyiga   ega   bo'lgan   va   umumiy   ishlab   chiqarish   vazifasini   bajaradigan,   ishlov
beriladigan   mehnat   ob'ektining   umumiyligi   bilan   bog'liq   bo'lgan   ishchilar
guruhining   hamkorligi   sifatida.   tez-tez   va   birlashtirilgan   mehnat   vositalari   bilan,
butun jamoaning kelishilgan harakatlaridan foydalangan holda va mehnat natijalari
uchun   umumiy   javobgarlikni   (mehnatni   tashkil   etishning   kollektiv   shakli).
Shunday   qilib,   mehnat   jarayonini   tashkil   qilish   uning   shakllaridan   biri   shaklida
19 harakat   qilishi   mumkin:   individual   yoki   jamoaviy.   Mehnatni   tashkil   etishning
ushbu   turlari   jihozlarning   tarkibi,   ishlarning   tarkibi   (yoki   bajarilgan   funktsiyalar
soni),   ijrochilar   tarkibi,   mehnatga   haq   to'lanadigan   ko'rsatkichlar   va   boshqa
ko'rsatkichlar bilan tavsiflanadi. Iqtisodiy amaliyotda mehnat jarayonlarining yangi
tashkiliy shakllari doimiy ravishda paydo bo'lib, ishlab chiqarish talablariga javob
bermaydigan eskirgan shakllar yo'qolib bormoqda.
  Shu sababli, ish vaqtlari va mehnatdan oqilona foydalanishni ta'minlaydigan
va korxonaning samarali ishlashi uchun shart-sharoitlar yaratadigan ularni qo'llash
uchun   mehnat   jarayonlarining   tashkiliy   shakllarini   rivojlantirishning   asosiy
yo'nalishlarini   doimiy   ravishda   tahlil   qilish   va   aniqlash   kerak.   Ishchilarni
guruhlarga   birlashtirish   zarurati   muayyan   mehnat   turlarini,   individual   ishlarni
bajarishning   texnik,   texnologik   va   tashkiliy   xususiyatlari   bilan   oldindan   belgilab
qo'yilgan.   Ularning   asosiylari   quyidagilardan   iborat:   jihozlarni,   uskunalarni   talab
qiladigan uskunalarga xizmat ko'rsatish va ulardan foydalanish turli ijrochilarning
kelishilgan qo'shma harakatlari; Ijrochilarning birgalikdagi sa'y-harakatlarini talab
qiladigan   katta   jismoniy   yoki   ruhiy   stressning   mavjudligi   (katta   qismlarni,
mashinalar va qurilmalarni yig'ish, qayta ishlash va o'rnatish va boshqalar); Katta
ishlab   chiqarish   vazifalarini   bajarish   zaruriyati,   ularni   alohida   ijrochilar   o'rtasida
alohida   elementlarga   ajratish   mumkin   emas   yoki   qiyin   (ta'mirlash   ishlari);
Mehnatni tashkil etishning individual shakli asbob-uskunalar va ijrochilarning sust
ishlashiga   olib   keladigan   ishlarni   bajarish   (mashina   avtomatik   ishlarining   katta
qismi bilan ishlash, ishlab chiqarish topshirig'iga kiritilgan har xil murakkablikdagi
ishlar);   Bir   vaqtning   o'zida   bir   nechta   ijrochilarning   ishtiroki   bilan   ishni   bajarish
uchun   zarur   bo'lgan   vaqtni   qisqartirish   zarurati;   Ishchilar   uchun   doimiy   ish
joyining   yo'qligi   va   individual   ishchilarning   majburiyatlarini   aniq   belgilash
qobiliyati (yuklash va tushirish, transport ishlari);
 Vazifani alohida ijrochi bajara olmasa va bir guruh ishchilarning (qazib olish
sanoatida)   birgalikdagi   harakatlarini   talab   qiladigan   bir   xil   texnologik   ishlarni
bajarish.   Ilmiy-texnik   taraqqiyot   sharoitida   individual   mehnat   jarayonlariga
yo'naltirilgan   mehnatni   tashkil   etish   shakllari   ko'pincha   zamonaviy   yuqori
20 mexanizatsiyalashgan   va   avtomatlashtirilgan   texnologiyalarga   zid   keladi,   bu   esa
bir yoki boshqa kasb egalarining yakuniy maqsadga kelishilgan holda birgalikdagi
faoliyatini   talab   qiladi   va   shu   sababli   jamoaviy   mehnat   jarayonlarini   tashkil
qilishni   nazarda   tutadi.   Texnik   va   tashkiliy   jihatdan   tashqari,   jamoaviy   mehnat
jarayonlaridan   foydalanish   zarurati   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sabablarga   ko'ra   ham
belgilanadi. 
Shunday   qilib,   muayyan   sharoitlarda   mehnatni   tashkil   etishning   kollektiv
shaklidan foydalanish mehnat unumdorligini oshirishga, ishlab chiqarish tannarxini
pasayishiga,   bajarilgan   ishlarning   sifatini   yaxshilashga,   moddiy   resurslardan
tejamli foydalanishga, uskunalardan to'liq va samarali foydalanishga, ish vaqtini va
boshqalarga   olib   keladi.   Mehnatni   tashkil   etishning   kollektiv   shaklining   ijtimoiy
afzalliklari   quyidagilardan   iborat:   mehnatning   yanada   qulay   shart-sharoitlarini
yaratish,   mehnatning   monotonligini   pasaytirish,   uning   mazmunini,   xilma-xilligini
oshirish, ishning o'zgarishini ta'minlash, ishchilarning kasbiy profilini kengaytirish
va   ularning   malakasini   oshirish,   jamoaning   har   bir   a'zosining   ishning   yakuniy
natijalariga qiziqishi va javobgarligini oshirish. , o'zini o'zi boshqarish va o'zini o'zi
tashkil   etishni   rivojlantirish   va   boshqalar.   Binobarin,   mehnatni   tashkil   etishning
kollektiv shaklidan samarali foydalanishning eng muhim shartlari: uni qo'llashning
texnik, texnologik va tashkiliy shart-sharoitlarini har tomonlama hisobga olish, uni
amalga   oshirish   uchun   har   tomonlama   iqtisodiy   va   ijtimoiy   asoslash.   Mehnatni
tashkil   etishning   kollektiv   shakli   quyidagi   turlarga   ega:   qo'shilgan   xizmat,
bog'lanish, guruh, brigada, uchastka, ustaxona va boshqalar, qaysi bo'linmalarning
qaysi  guruhida ishlarning umumiy hajmi belgilanadi, uning ishlashi  qayd qilinadi
va   jami   (jamoaviy)   hisoblanadi.   daromad.   Kollektiv   mehnatning   eng   keng
tarqalgan shakli - bu ishlab chiqarish jamoalari. Ishlab chiqarish brigadasi - bu bir
xil   yoki   turli   kasbdagi   ishchilarni   birlashtiradigan,   umumiy   ishlab   chiqarish
vazifalarini   birgalikda   bajaradigan   va   mehnat   natijalari   uchun   jamoaviy   javobgar
bo'lgan asosiy mehnat jamoasi. Brigadalar ishlab chiqarishni boshqarish tizimidagi
bo'g'inlardir, ular ishning asosiy miqdoriy va sifat ko'rsatkichlarini rejalashtiradilar,
mahsulot (ish) ishlab chiqarish uchun mehnat xarajatlari me'yorlarini belgilaydilar,
21 ularga  tegishli  ishlab chiqarish  maydonchalari, asbob-uskunalar, asbob-uskunalar,
xom  ashyo,  materiallar, ishchilarning  moddiy qiziqishini   ta'minlaydilar. jamoaviy
mehnatning   yuqori   natijalarida.   Bunday   jamoani   tashkil   etish   quyidagi
printsiplarga asoslanishi kerak. 
Muvofiqlashtirilgan qo'shma harakatlar printsipi: jamoalar xodimlar o'rtasida
yaqin   va   doimiy   munosabatlarni,   ularning   mehnat   harakatlarining   vaqt   va
makonini   sinxronlashtirishni,   turli   xil   mehnat   funktsiyalarini   bajarilishini
ta'minlashi   kerak.   Ushbu   tamoyil   jamoa   a'zolari   uchun   yanada   qulay   ish
sharoitlarini   yaratishga   va   uning   samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.
Kosmosdagi mehnat jarayonining izchilligi individual ish joylarining joylashuvini,
ularning   kollektiv   ish   joyi   doirasida   bir-biri   bilan   aniq   bog'liqligini   belgilaydi.
Xuddi   shu   ishchilar   doimiy   ravishda   individual   ish   joylarida   ishlashlari   yoki   bir-
birlarini   almashtirishlari   mumkin.   Bu   brigada   bir-birini   almashtirish   printsipini
qo'llashni nazarda tutadi. Ish joyini unda bajarilgan ishlarning ma'lum bir mazmuni
bilan   bog'lashning   doimiyligiga   ko'ra,   u   ixtisoslashgan   yoki   ixtisoslashtirilmagan
(universal)   bo'lishi   mumkin.   Agar   individual   mehnat   tashkiloti   sharoitida
ishlaydigan ishchi ish joyining ixtisoslashishiga ta'sir qila olmasa, chunki bu bo'lim
rahbarining   vakolatiga   kirsa,   u   holda   mutaxassis   bu   ishni   ixtisoslik   printsipi
asosida   amalga   oshirishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   kosmosda   mehnat   jarayonini
tashkil   etish   bir   xil   ishlarni   bir   nechta   ish   joyida   bajarish   imkoniyatini   ham
belgilaydi.   Bir   nechta   bunday   ish   joylarining   mavjudligi   va   ular   bo'yicha   ish
hajmini taqsimlash qobiliyati  jamoaga bir  nechta ish joylarida bir  vaqtning o'zida
parallel ravishda ishlash printsipini qo'llash imkonini beradi. Jamoalar vaqt o'tishi
bilan   ishni   tashkil   qilishni   yaxshilashlari   mumkin.   Texnologik   jarayonning
individual   bosqichlari   brigadasida   ketma-ket   bajarilishi   va   mehnat   ob'ektlarining
harakatini   bir   ish   joyidan   ikkinchisiga   oldingi   ish   joyida   ish   hajmining   to'liq
hajmini   (masalan,   qismlarning   butun   qismini   qayta   ishlashdan   oldin)   to'liq
bajarilgunga   qadar   tashkil   etish   imkoniyati   brigada   tomonidan   iplar   bilan   ishlash
printsipini   qo'llash   bilan   bog'liq.   Ishlab   chiqarish   bo'linmasining   ish   rejimi   va
ijrochilarning   smenali   ishi   o'rtasidagi   tafovut   jamoalarda   ishni   tashkil   qilishning
22 yana   bir   printsipi   -   bir   necha   smenada   uzluksiz   ishlash   printsipi   tufayli
ta'minlanadi.   Xalq   xo'jaligida   har   xil   turdagi   brigadalar   ishlab   chiqilgan   va
ishlamoqda,   ular   uchta   guruh   tasnifi   belgilari   bilan   ajralib   turadi:   tashkiliy,
texnologik va iqtisodiy 
Ushbu   shakl   bilan   xodimlar   ishlab   chiqarish   jarayonida   yoki   amalga
oshirilayotgan faoliyatdagi roli bo'yicha bir-biridan farq qiluvchi bir hil guruhlarga
bo'linadi   deb   taxmin   qilinadi.   Eng   ko'p   funktsional   xodimlar   guruhiga   ishchilar
kiradi:   yordamchi   va   asosiy.   Agar   birinchisi   ishlab   chiqarishning   asosiy
funktsiyalari   bilan   shug'ullanadigan   bo'lsa   va   ikkinchi   guruh   ushbu
funktsiyalarning bajarilishini ta'minlaydi  (ta'mirlash, sozlash,  boshqarish). Boshqa
toifalar   xodimlar   bajaradigan   funktsiyalarga   ko'ra   ajralib   turadi.   Bularga
mutaxassislar,   menejerlar,   xodimlar,   texnik   ijrochilar,   xizmat   ko'rsatuvchi   kichik
xodimlar,   shogirdlar   va   boshqalar   kiradi.   Agar   korxonada   funktsional   mehnat
taqsimoti mavjud bo'lsa, biz xodimlarning barcha toifalari samarali ishlatilgan deb
ayta   olamiz.   Faoliyatning   ushbu   turi   bilan   marketing,   menejment,   loyihalash,
kadrlarni   boshqarish,   tovarlarni   ishlab   chiqarish   va   boshqalar   funktsiyalarini   aniq
ajratish   uchun   asos   bo'lib   ishchilar,   muhandislar   va   texnik   xodimlar   va
ishlaydiganlarning   ixtisoslashishi   hisobiga   samaradorlik   oshishi   kutilmoqda.
Texnologik   mehnat   taqsimoti   Mehnatni   texnologik   taqsimlash   bilan   ishchilarni
bosqichlar   va   bosqichlar,   ish   turlari   va   boshqalar,   shuningdek   ishlab   chiqarish
operatsiyalari bo'yicha ajratish ko'zda tutilgan. Bu ishlab chiqarish texnologiyasiga
va   ishning   o'ziga   xos   xususiyatlariga   bog'liq.   Mehnatning   bunday   taqsimlanishi
mehnat   tarkibining   darajasiga   ta'sir   qiladi.   Va   agar   tor   ixtisoslik   monotonlikka
moyil   bo'lsa,   unda   keng   doirada   ish   yomon   bajarilish   ehtimoli   yuqori.   Shuning
uchun   tashkilotchini   oldida   mas'uliyatli   vazifa   turibdi:   texnologik   asosda   mehnat
faoliyatini taqsimlashning maqbul darajasini topish. Ushbu shakl uchta navga ega:
mavzu, bosqichma-bosqich va tezkor mehnat taqsimoti.   
Ish sharoitlari Mehnat sharoitlari deganda inson faoliyati amalga oshiriladigan
mehnat   muhiti   va   mehnat   jarayonining   omillari   majmui   tushuniladi.   Mehnat
sharoitlari   turlari   gigienik   mezonlar   asosida   to'rt   sinfga   bo'linadi:   Optimal
23 sharoitlar.   Bunday   sharoitda   xodimning   sog'lig'i   saqlanadi,   yuqori   darajadagi
ishlash   saqlanadi.   Qabul   qilinadigan   shartlar.   Bunday   holda,   ish   muhitining
omillari   ishchilar   uchun   gigiena   standartlarining   ruxsat   etilgan   darajasidan
oshmaydi. Agar biron bir o'zgarishlar yuz bersa, u holda tartibga solinadigan dam
olish   vaqtida   xodimning   tanasi   tiklanadi.   Zararli   sharoitlar.   Mehnat   jarayonining
kümülatif omillari sog'liqqa zararli yoki jiddiy ta'sir ko'rsatadi, shuningdek, mehnat
jarayonida odamning ishiga ta'sir qiladi. Xavfli sharoitlar. Ishlab chiqarish omillari
ishchilarga   ta'sir   ko'rsatadigan   darajada   hayot   darajasiga   yoki   jarohatlarga,
jarohatlarga xavf tug'diradigan darajada ishlab chiqarish omillari. An'anaga, bular
qatoriga,   masalan,   atom   energiyasi   bilan   shug'ullanadigan   sanoat   tashkilotlari
kiradi. Albatta, bunday sharoitda ishlash taqiqlanadi. Ammo baxtsiz hodisa bo'lsa,
bunday joylarda favqulodda choralar ko'rish kerak. Ish xavfsizligi Barcha mehnat
turlari   xavfsiz   bo'lishi   kerak,   ya'ni   xodim   xavfli   ishlab   chiqarish   omillariga   duch
kelmasligi kerak. Faoliyatning xavfsizligi to'g'risidagi qonunning asosiy manbalari
quyidagilar: Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to'g'risidagi xalqaro akt (1996
y.). XMT konventsiyasi. Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasi (7-modda - mehnat
va   odamlarning   sog'lig'ini   himoya   qilish).   Shuningdek,   u   eng   kam   ish   haqini
belgilaydi.   37-moddada   xavfsiz   va   gigiena   sharoitida   ishlash   huquqi   belgilangan.
Bundan   tashqari,   majburiy   mehnat   taqiqlanadi.   Mehnat   kodeksining   219-
moddasida   har   bir   xodimning   ish   joyiga,   mehnat   sharoitlari,   ijtimoiy   sug'urta
to'g'risida   ishonchli   ma'lumot   olish   huquqi   belgilangan.   Shuningdek,   inson
salomatligi yoki hayoti uchun xavf tug'dirganda ishdan bosh tortishi mumkin. Har
bir   xodim   individual   va   jamoaviy   himoya   vositalari   va   boshqalar   bilan
ta'minlanishi   kerak.   Mehnatning   boshqa   turlari   Mehnat   natijasi,   shuningdek,
mehnat   ikki   turga   bo'linadigan   mezondir:   O'tmish   va   tirik.   Birinchi   holda,   bu
ob'ektlar va mehnat vositalarida amalga oshiriladi. Ikkinchi holatda, bu xodimning
ma'lum   bir   vaqtda   sarflanadigan   mehnatidir.   Mahsulotsiz   va   samarali.   Ikkinchisi
tabiiy va moddiy manfaatlarga olib keladi, birinchisi - ijtimoiy va ma'naviy foyda
keltiradi,   ammo   ular   jamiyat   uchun   hech   qanday   foydali   va   ahamiyatli   emas.
Reproduktiv va ijodiy ishlarni ham ta'kidlash kerak. Reproduktiv natijalar oldindan
24 ma'lum   natijalarga   olib   keladi,   chunki   u   barcha   ko'paytiriladigan   funktsiyalar
standartida   farq   qiladi.   Hamma   ham   ijodiy   faoliyat   bilan   shug'ullana   olmaydi.
Barchasi bilim darajasi, malakasi va innovatsiya qobiliyatiga bog'liq.  
2.2  Tabiatning soglomlashtiruvchi kuchlari va gigiyenik omillar
Havo,   quyosh   nuri,   suv   jismoniy   tarbiya   jarayonida   tabiatning
soglomlashtiruvchi   kuchlari   tarzida   jismoniy   tarbiyaning   vositasi   sifatida
foydalaniladi.   Hayotiy   sharoit,   muhit   insonni   turli   sharoitda   moddiy   nye’mat
yaratish,   yashashga   majbur   qiladi.   Bunga   ko’nikish,   unga   tayyor   bo’lish   muhim
ahamiyatga ega. Shuning uchun tabiatning in’omi – havo, suv, quyosh nuri inson
ish qobiliyatini oshirish, salomatligini mustahkamlashning asosiy vositasidir.
Jismoniy   tarbiya   jarayoni   ochiq   xavoda,   quyosh   nuri   ostida,   suv   va
boshqalardan   foydalanib   jismoiy   mashqlar   bajarish   samara   byeradi.   Cho’milish,
oftobda   toblanish,   havoning   issiq-sovugi   jismoniy   mashqlar   bilan   inson
organizmiga   turlicha   ta’sir   ko’rsatadi.   Mashgulotlar   davomida   bu   vositalardan
tizimli foydalanishning muhim ahamiyat kasb etadi.
Ishni   shunday   tashkillash   lozimki,   jonajon   Ryespublika-mizning   gyeografik,
iqlimiy va ekologik holatini hisobga olib barcha viloyat  va hududlarda tabiatning
soglomlashtiruvchi   kuchlaridan   foydalanishning   ilmiy   asoslangan   tizimini   ishlab
chiqish   muammosi   hal   qilinishi   lozim.   Masalan,   quyosh   nuridan   foydalanishda
soat   10.00   dan   12.00   gacha   alohida,   16.00-17.30   gacha   yoshi,   jinsi   va   boshqa
individual   xususiyatlarini   hisobga   olinmasdan   toblansa   uning   ta’siri   turlicha
bo’ladi.   Jismoniy   mashqlarning   mye’yori,   yo’qlamaning   umumiy   miqdori,
mashqning   intyensivligini   e’tibordan   chyetda   qoldirish   tabiat-ni
soglomlashtiruvchi   kuchlaridan   foydalanishda   salbiy   nati-jalarga   olib   kyelishni
unutmasligimiz lozim.
Shugullanuvchilarga quyosh vannasi, suvda chiniqishning nazariy bilimlari va
ulardan   tizimli   foydalanish,   havoning   o’zgarishi   organizmning   issiq-sovuqqa,
kyeskin   o’zgarishlarga   tyez   moslashshishi   individning   yoshligidan   yo’lga
qo’yishni   samarasi   katta.   Har   tomonlama   chiniqtirish   tabiat   omillarini   turli
25 jismoniy   mashqlarni   bajarish   bilan   qo’shib   olib   borilishi   tashqi   muhitning   salbiy
ta’sirlariga organizmning qarshilik ko’rsata olish qobiliyatini yanada oshiradi. 
Jismoniy tarbiya jarayonida erishilgan chiniqishning samarasi “ko’chuvchan”
bo’ladi,   ya’ni   u   insonning   boshqa   faoliyati   (asosan,   myehnat,   harbiy   xizmat)da
namoyon   bo’ladi   va   jismoniy   tarbiyaning   hayotiy-amaliyligini   oshiradi.
Qolavyersa,   ruhiy-irodaviy   hislatlarini   ham   kuchaytiradi.   Ayniqsa,   chayqalish,
tyebranish,   mye’yorsiz   yuklamaga   chidash,   vaznsizlik   holatiga   tyez
moslashishdyek vazifalar oson hal bo’ladi.
Gigiyenik omillar jismoniy tarbiya vositasi sifatida
Gigiyenik   omillar   shaxsiy   va   jamoat   gigiyenasi   talab-larini   o’z   ichiga   olib,
myehnat   gigiyenasi,   ovqatlanish,   dam   olish   va   tashqi   muhitning   zararli   faktorlari
va   boshqalar   jismoniy   mashqlarni   bajarish   (dars,   mustaqil   mashq   qilish,
tryenirovka)   mashgulotlarida   gigiyenik   talab   va   normalarga   rioya   qilishni   taqazo
etadi.   Ular   jismoniy   mashqlar   ta’sirchanligini,   Samara-dorligini   oshirishini   ilmiy,
amaliy jixatdan isbotlagan.
Gigiyenik   sharoitni   yetarli   darajada   ta’minlash,   jismoniy   tarbiya   uchun
foydalaniladigan moddiy-tyexnik baza, sport anjomlari, jixozlar va mavjud kiyim-
boshning holatiga bogliq.
Jismoniy   mashqlar,   tabiatning   soglomlashtiruvchi   kuchla-ri   va   gigiyenik
omillarni   ratsional   qo’llash   inson   salomat-ligini   mustahkamlaydi   va   jismoniy
qobiliyatlarni rivojlan-tiradi. 
Jismoniy   mashqlar   bilan   shugullanish   mashgulotlari   inson   hayotiy
faoliyatining   organik   qismiga   aylansagina   jismoniy   tarbiya   tizimining
soglomlashtirilishiga yo’nalti-rilgan printsipni amalga oshirishning imkoni bo’ladi.
Boshqa tomondan, kyerak bo’lgan gigiyenik normalarga rioya qilinsagina jismoniy
mashqlar kyerak bo’lgan samarasini byeradi. Jismoniy tarbiyaning maxsus vositasi
hisoblanmasa  ham  gigyenik omillar  jismoniy  tarbiyaning vazifasini  to’laqonli  hal
qilish   uchun   ahamiyat   kasb   etadi.   Pyedagogik   jarayon   qanchalik   puxta   tashkil-
lanmasin,   ovqatlanish,   uyqu   kun   tartibiga   rioya   qilinmasa,   shuningdyek,
mashgulotlar   tibbiyot   talablariga   javob   byermay-digan   joy   va   jihozlar   bilan
26 o’tkazilsa,   ular   albatta   samarasiz   bo’ladi.   Mana   shuning   uchun   maktablardagi
jismoniy   tarbiya   dasturlariga   gigiyenaga   oid   bilimlar   mazmunini   ifodalovchi
nazariy   ma’lumotlar   uchun   mavzular   tavsiya   qilingan.   Ular   jismoniy   tarbiya
jarayonidan   tashqaridagi   insonning   hayotiy   faoliyatini   tashkillovchi   va   jismoniy
tarbiya jarayoni tarkibidagi vositalardir.
Jismoniy   mashqlar,   basharti   ular     jismoniy   tarbiyaning   konuniyatlari
nyegizida qo’llanilmaydigan bo’lsa, salbiy natija byerishi, zarar kyeltirish mumkin.
Pyedagog konkryet sharoitlarda jismoniy mashqlarning ta’sirini bilishi  va xisobga
olishi, bunda odamning organizmi yaxlit bir narsa ekanligi va har kanday  harakat
uning kupgina   organ va tizimlarining  faoliyatiga ta’sir kilish  xamda unga yaxlit
bir ta’sir utkazishini   kuzda tutish kyerak.
Har   xil   jismoniy   mashqlarning   samarasi   turli   xil   yoki   turli   xildagi   jismoniy
mashqlar   bir   xil   tarbiyaviy   ta’sir   ko’rsatishi   amaliyotda   isbotlangan.   Dyemak,   bu
jismoniy mashqlar doimiy bir xil ta’sir xususiyatiga ega emasligining isbotidir.
Tarbiya   jarayonida   jismoniy   mashqlarning   samarali   ta’sirini   byelgilay
oladigan   omillarni   bilish   pyedagogik   jarayonni   boshqarishni   osonlashtiradi.   Bu
omillar quydagicha guruhlanadi:
1.   O’qituvchi   va   o’quvchilarning   shaxsiy   tavsifi   omili.   Ta’lim   jarayoni   ikki
tomonlama   –   o’quvchilar   o’qiydi,   o’qituvchi   o’qitadi.   Shuning   uchun   jismoniy
mashqlarning   ta’siri   kyeng   darajada   kim   o’qitayotganligiga   va   kimlarni
o’qiyotganligiga,   axloqiy   sifatlariga   va   iqtidori   (intyellyekti)ga,   jismoniy
rivojlanganligiga   va   tayyorgarligi   darajasiga,   shuningdyek,   birlamchi   bajara   olish
malakasi, qiziqishi, harakat faolligi hamda boshqalarga bogliq.
2. Ilmiy omillar – jismoniy tarbiyaning qonuniyatlarini tomonidan anglanishi
mye’yorini   haraktyerlaydi.   Jismoniy   mashqlarning   pyedagogik,   psixologik,
fiziologik   xususiyatlari   qanchalik   chuqur   ishlab   chiqilgan   bo’lsa,   pyedagogik
vazifalarni hal qilish uchun ulardan shunchalik samarali foydalanish mumkin.
3. Myetodik omillar – jismoniy mashqlardan foydalanishda amal qilinadigan
juda kyeng qamrovdagi talablar guruhini umumlashtiradi.
27 Jismoniy   mashqni   o’qitish   davomida   yoki   boshqa   pyedagogik   vazifani   hal
qilish   uchun   qo’llanayotgan   usuliyat   (jismoniy   qabiliyatni   ochsin,   o’zlashtirishni
osonlashtirsin)   masalan,   jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirishda   quyidagilar
hisobga   olinadi,   birinchidan   jismoniy   mashqdan   kutilayotgan   samara,   ya’ni   bu
mashq bilan qanday vazifalar (bilim byerish, tarbiyalash, yoki soglomlashtirish)ni
hal   qilish;  ikkinchidan,  jismoniy  mashqni   tuzilishi,  statik  yoki  dinamik  mashqmi,
tsiklik,   atsiklik   harakatmi   yoki   boshqasimi;   uchinchidan,   mumkin   bo’lgan
takrorlash   usuliyatlari   (bo’laklarga   ajratib   yoki   mashqni   to’la   bajarish   bilan
o’rgatish   maqsadga   muvofiqmi,   takrorlashlar   oraligida   faol   dam   olishni   qo’llash
kyerakmi   yoki   passiv   dam   olishni   ta’minlay   oladimi   va   hokazolar).   Jismoniy
mashqlarning bunday haraktyeristikasi qo’yilgan pyedagogik vazifalarni hal qilish
uchun jismoniy tarbiya vositalari va myetodlarini tanlash imkonini byeradi. 
Jismoniy   mashqlarning   samarasi   optimal   yo’qlamani   byelgilay   olish
orqaligina   bo’lishi   mumkin.   Faoliyatda   yo’qlamaning   davomiyligi   hamda   uning
intyensivligi,   takrorlash   chastotasi   (intyerval   va   dam),   takrorlashlar   oraligidagi
dam   olishning   haraktyeriga   bogliq.   Yuklamani   boshqarishda   yuqorida
ko’rsatilayotgan   hollarning   o’zaro   munosabati   hisobiga   olinishi   shart.   Masalan,
mashqning   bajarilish   davomiyligining   ortishi   uning   intyensivligining   pasayishiga
olib kyelishi qonuniyati bilan byelgilangan. 
Jismoniy mashqning natijasi uning ijro usuliga bogliq. Masalan, arqonga uch
usul  bilan tirmashib chiqish  erkin usul  bilan tirmashib  chiqishdan samaraliroqdir,
chunki uch usul qo’llanganda balandroqqa chiqish imkoni bo’ladi. 
Jismoniy mashq bajargandan so’ng organizmda maxsus funktsional o’zgarish
vujudga kyeladi  va u ma’lum vaqtgacha organizmda iz qoldiradi, saqlanib turadi.
Vujudga   kyelgan   o’zgarish   fonida   kyeyingi   mashqning   ta’sir   samarasi   yanada
boshqacharoq   bo’lishi   mumkin.   Dastlabki   va   so’ngi   mashqda   mashgu-lot
samaradorligi ortishi yoki pasayishi mumkin.
Jismoniy   mashqlarning   mazmuni   va   shakli.   Barcha   xodisa   va   jarayonlarga
o`xshash jismoniy mashqlar o`zining mazmuni va shakliga ega. Jismoniy mashqni
bajarishda sodir bo`ladigan myexanik, biologik, psixologik jarayonlarning to`plami
28 jismo-niy mashqlarning mazmunini vujudga kyeltiradi, ularning ta’siridan harakat
faoliyati   uchun   qobiliyat   rivojlanadi.   SHuningdyek   mashq   mazmuniga   uning
bo`laklarini   to`plami,   masalan,   uzunlikka   sakrashda   tanaga   tyezlik   byerish,
dyepsinish havoda uchish, yerga tushish zvyenolari hamda mashqni bajarishda hal
qilinadigan   vazifalar,   shuningdyek   mashqni   bajarishdan   organizmda   sodir
bo`ladigan   funktsional   o`zgarishlar   haqidagi   nazariy   bilim   va   amaliy   harakat
malakalari   kiradi.   Bu   elyemyentlarning   barchasi   jismoniy   mashqning   umumiy
mazmu-nini   vujudga   kyeltiradi.   Jismoniy   mashqning   shakli   ularning   ichki   va
tashqi   strukturasini   muvofiqligida   ko`rinadi.   Mashqning   ichki   strukturasiga   shu
faoliyatni   bajarishda   ishtirok   etadigan   skyelyet   muskullari,   ularning   qisqarishi,
cho`zi-lishi,   buralishi   va   h.k.,   biomyexanik,   bioximik   bog`lanishlari   –   enyergiya
sarflanishi,   yurak-tomir,   nafas   olish,   nyerv   boshqaruvi   va   boshqa   organalardagi
jarayonlar,   ularning   o`zaro   bog`liqligining,   o`z   ichiga   oladi.   Biologik,   myexanik,
psixologik   va   boshqa   jarayonlarning   mashq   bajarishda   birini   biri   bilan   aloqasi,
o`zaro kyelishilganligi yugurish mashqlarida boshqacha bo`lsa, shtanga ko`tarishda
boshqacha, yaoni ichki struktura turlicha bo`ladi. 
Mashqning   tashqi   shakli,   tashqi   strukturasi   esa   o`sha   mashqning   tashqi
ko`rinishi, harakatni bajarish paytiga kyetgan vaqt yoki kuch sarflash myeoyori va
harakat intyensivligini ko`rinishi bilan haraktyerlanadi. 
Jismoniy mashqlar shakli va mazmuni o`zaro bog`liq bo`lib, bir-birini taqazo
etadi. Mazmunning o`zgarishi shaklni o`zgarishiga olib kyeladi.
Mazmun   shaklga   nisbatan   asosiy   rolni   o`ynaydi.   Masalan,   har-xil   masofada
tyezlik   sifatining   namoyon   bo`lishi   yugurish   tyexnikasining   ham   turlicha
bo`lishiga   sababchi   bo`ladi   (qadamning   kattaligi,   chastotasi,   tananing   holati   va
h.k.). Shakl mazmunga ta’sir ko`rsatadi. Aniq ma’lum bir harakat uchun namoyon
bo`layotgan   jismoniy   sifatlar   shu   jismoniy   mashqni   bajarishdagi   malakaga   ta’sir
qiladi. Shuning uchun suzuvchi kuchi bilan gimnastikachi kuchi, shtangachi kuchi
biri-biridan   farqlanadi.   Jismoniy   mashqni   shakli   va   mazmunining   ratsional
muvofiqligiga   erishish   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   amaliyotining   asosiy
29 muammolaridandir.   Bu   muammo   qisman   harakat   malakasi   va   ko`nikmasiga,
shuningdyek jismoniy sifatlariga ham ta’luqlidir 5
. 
5
 Salomov R.S. “Jismoniy madaniyat nazariyasiga kirish”, o‘quv qo‘llanma T.: O‘zDJTI nashriyoti 2019 y.
30 XULOSA
Yoshlarni   kuchli,   quvvatli   qilib   jismoniy   fazilatlarni   rivojlantirib   o’q   yoy
otishga,   suzishga   o’rganish   haqida   xodislarda   ham   aytib   o’tilgan.   Jismoniy
tayyorgarlikning   muhim   tomonlaridan   biri,   suzishning   qancha   hayotiy   zarurligi
uning   amaliy   ahamiyatga   ega   ekanligi   haqida   qobusnoma   ham   aytilgan.
M.N.Kaykovus   shunday   dedi:   O’n   yashar   bo’lganimizda   otam   ot   utsida   mashq
qilish,   nayza   urish,   zubin   otish,   chavgon   urish,   kamon   otish   kabi   hunarlarni
o’rgatib boshladi. Bu hunarlarni o’rgangandan so’ng ularni namoyish qilganimdan
keyin   otam   zarur   hunar   qolganligi   aytdi.   Bu   shunday   hunar   ediki   zarur   bo’lgan
vaqtda   o’zi   uchun   faqat   o’zi   qiladigan.   Boshqa   kishi   uni   o’rniga   o’tib   qila
olmaydigan   hunarni   aytib.   Bu   hunar   suvda   quloch   otib   suzishini   va   bu   hunarga
albatta   o’rganish   zarurligini   jalb   qildi.   Dar   xakikat   suzish   harbiy   amaliy
ahamiyatga ega ekanligini 2-jaxon urushi yana bir karra ko’rsatib, bu narsaga amal
qilmaslik   o’rta   osiyolik   jangchilarga   juda   qimmatga   tushgani   eslash   o’rinlidir
urushda   qurbon   bo’lgan   jangchi   ota   bobolarimiz   akalarimizning   60   foizga   yaqin
daryolardan   kechayottanda   suzishni   bilmay   suvga   cho’kib   kettanlar.   Yoshlarni
harbiylikka,   mustaqil   muqaddas   zamin,   yurt   vatan   himoyasiga   tayyorlashda
bunday tarix soboqlarini unutmasligimiz kerak.
  Biz   endi   yoshlarimizni   mustaqil   ravishda   ota-bobolarimiz   qoldirgan   barcha
boy   merosiy   tajribalardan   foydalangan   holda,   har   tomonlama   tarbiyalab
ta’minlashimiz   muxim   davlat   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   tadbirlardan   biri   bo’lib
qoladi. Bu borada Prezidentimizning «Sog’lom avlod uchun» farmoniga nihoyatda
katta ahamiyatga ega.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.Mirziyoev   “   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi”. Toshkent   –“O‘zbekiston”
2017 Toshkent
2. Sh.Mirziyoev Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz.Toshkent –“O‘zbekiston” 2016.56 b.
3. Sh.Mirziyoev   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz.Toshkent –“O‘zbekiston” 2016.488 b.
4. O‘zbekiston   R yespublikasi   «Jismoniy tarbiya va sport to‘g‘risida»gi   qonuni
(o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritilgan   yangi   tahriri   47   modda)   O‘zbyekiston
Ryespublikasining   birinchi   Pryezidyenti   I.Karimov   tamonidan   2015   yil   4
syentyabr  kuni imzolandi va  O‘RQ-394-son  bilan byelgilab qo‘yildi
5. O‘zbekiston   Ryespublikasi   pryezidyenti   Shavkat   Mirziyoyev   «Jismoniy
tarbiya   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»   gi
yangi qarorni imzoladi.  2017 yil 4 iyun № PQ-3031.
6. Salomov   R.S.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   uslubiyati.   I-jild.   Darslik.   T.:
«ITA-PRESS», 2014. 296 bet. 
7. Salomov   R.S.   Sharipov   A.K.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   uslubiyati.   II-
jild. Darslik. T.: «ITA-PRESS», 2015. 182 bet.
8. Abdullaev.  Sh.Xankeldiev.  «Jismoniy   madaniyat  nazariyasi  va  metodikasi»
(1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400 bet.
9. Abdullaev.  Sh.Xankeldiev.  «Jismoniy   madaniyat  nazariyasi  va  metodikasi»
(2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet.
10. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
11. Daminov   I.   A.,   Qosimov   O'.   R.   Sportchilarni   tayyorlash
texnologiyalari  (Engil atletika misolida). Lesson-Press.  Toshkent / 2021. 216 b.
Elektron ta’lim resurslari
1. www.tersu.uz
2. www.pedagog.uz
3. www.ziyonet.uz
32 1-ilova
                                                                                                                          Tasdi k layman
Kafedra mudiri _____________
«__» _______ 20__y.
Kurs ishi (loy iha)ni bajarish y uzasidan 
t opshiri q lar
_______________________________________________ fani b o‘ yicha 
guru h  ___ talaba __________________  ra x bar ___________________________ 
TOPSHIRI Q
1. Ishlanadigan loyi h a (mavzu) ________________________________________
__________________________________________________________________
2. Boshla ng ich ma’lumotlar ___________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
________________________
3.  qo‘ llanmalar __________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
________________________
4. Chizma  q ismining tuzilishi ________________________________
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
4. ____________________________________________________
5.Yozma  q ismining tuzilishi _______________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
________________________6.  qo‘ shimcha  q ismining tuzilishi ____________________
_____________________________________________________
7. Kurs (ishi) loyi h asini bajarish rejasi _______________________
1 2 3 4 5 x imoyalandi
Ra x bar __________________
33                          (imzo)
34 2-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI 
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
MULO X AZA
Talaba ________________________________________________
                                                 (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_____________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash_____________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
___
2.  q ismlar b o‘ yicha bajarilgan ish tavsifnoma (ishning nazariy va amaliy a x amiyati, 
zamonaviy-ilmiy uslublardan foydalanganligi)
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
____
3. Muallif ishga ba h o (musta k illigi, intizomliligi va bosh k alar) 
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_____
4. Umumiy xulosalar (ishning topshiri q ga mos kelishi, talab darajasiga javob 
berishi,  h imoyaga  qo‘ yilish imkoni)
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________«____» _________ 
20__yil               Ra x bar ________________
35 3-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
TA Q RIZ
Talaba _____________________________________________
                           (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
___________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash ____________________________________
__________________________________________________________________
2. Ishning tarkibini ba h olash __________________________________________
_______________________________________________________________________________________
___________________
3. Mavzuning ba h olanishi va uning afzallik tomonlarini k o‘ rsatish
_______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4. Ishda foydalanilgan adabiyotlarga ba h o berish
_______________________________________________________________________________________
_____________________________________________
5. Ilmiy munozara  yuritish  q obiliyatiga ba h o berish
_______________________________________________________________________________________
_____________________________________________
6. Xulosa va takliflarning ochi q ligi va dalillari asoslanganligi
_______________________________________________________________________________________
_____________________________________________7. Jadval va grafiklar, chizmalar  sifatiga 
berilgan ba h o, ishni rasmiylashtirishning talab darajasiga javob berishi 
__________________________________________
__________________________________________________________________
8. Ishdagi kamchiliklar _______________________________________________
_______________________________________________________________________________________
___________________
9. Mualifning  q aysi taklifini ishlab chi q arishga joriy etish ma q sadga muvofi q 
__________________________________________________________________
_____________________________________________________
10. Ishning  qo‘ yilgan talab darajasiga mos t o‘g‘ risida umumiy xulosa __________
36 _______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Ta q rizchining (F.I.Sh.) ish joyi, unvoni __________________________________
__________________________________________________________________
«__» _________ 20__ yil  ___________
                                               imzo (mu x r)
     
               Tasdi q layman
Fakultet dekani 
____________
Termiz Davlat Universiteti, Sport faoliyati va bosharuvi fakulteti  «Sport bosharuvi»
kafedrasida bajarilgan kurs ishlarini  ba h olash mezonlari
№ Mezonlar Maksimal
ball T o‘ plagan
ball
1 Mavzuning dolzarbligi 5 bal
2 Ishning ilmiy-uslubiy yangiliklari va ijodiy 
yondoshish darajasi 10 bal
3 Mavzu b o‘ yicha natijalarning ilmiy t o‘ garaklarda,
konferensiyalarda ishtirok etishi  5 bal
4 Tushuntirish  k ismining rasmiylashtirilishi 
(natijalarning ilmiy texnikaviy, ishlab chi k arish 
i q tisodiy, madaniy so h alarga mosligi va ishning 
ilmiy, ijodiy ta h lil etilishi) 20   ball
5 Ilmiy-amaliy xulosalar  10 ball
6 Imlo xatolari (orfografik) 5 ball
7 Tinish belgilari (punktiatsion) xatolari 5 ball
8 Uslubiy xatolari (stilistik) 5 ball
9 x usni xati (kolligrafiya) 5 ball
  1
0 Talabaning  h imoya  k ilish darajasi, pedagogik 
ma h orati 15 ball
11 Savollarga ani q  va t o‘ li q  javob berishi 10 ball
12 K o‘ rgazmali va texnik vositalari 5 ball
Jami 100
37 Ushbu   ba h olash   mezonlari   kafedra   yi g‘ ilishida   mu x okama   q ilinib  
ma ’ q ullangan .  B - a  №_ «__» _______ 20__  yil
Kafedra mudiri:                                ________________________________
38

Mehnatni ratsional tashkil etishda jismoniy tarbiyaning ahamiyati