Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 45.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Sevara

Дата регистрации 07 Апрель 2025

0 Продаж

Idrok patalogiyasi

Купить
Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………3
I BOB. IDROK VA UNING RIVOJLANISHINING NAZARIY ASOSLARI..5
1.1. Idrokning psixologik va fiziologik asoslari……………………………………5
1.2. Idrok turlari va ularning rivojlanish bosqichlari ………………………………8
1.3. Idrok faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar ……………………………..………13
II BOB. Idrokdagi buzilishlarga ega bolalar bilan ishlash metodikasi…….18
2.1. Idrok buzilishlarining turlari va ularning psixologik tavsifi…………….……18
2.2.Idrok   buzilishlari   bo‘lgan   bolalar   bilan   ishlash   metodlari   va
yondashuvlar…………………………..……………………………………....…21
2.3.   Idrok   buzilishlari   bo‘lgan   bolalarning   ijtimoiy   moslashuvi   va   reabilitatsiya
usullari……………………………………………………………………….…..25
Xulosa…………………………………………………………………………….29
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………….31 Kirish
Bugungi   kunda   inson   salomatligi   va   uning   to‘laqonli   rivojlanishini
ta’minlash   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga   aylangan.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Yosh   avlodni   sog‘lom   va
barkamol   qilib   voyaga   yetkazish   –   bu   jamiyatning   eng   muhim   vazifasidir.” 1
  Shu
nuqtai nazardan, bola psixikasining sog‘lom shakllanishi va psixik rivojlanishdagi
og‘ishlarni erta aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi.
Psixologik rivojlanishning eng muhim ko‘rsatkichlaridan biri bu – idrokdir. Idrok
orqali   inson   atrof-muhitdagi   narsalarni   anglaydi,   ularni   tahlil   qiladi,   xulosa
chiqaradi va muomala qiladi. Ammo ayrim bolalarda idrok jarayonida buzilishlar –
idrok   patologiyalari   kuzatiladi.   Bu   holatlar   bola   intellektual,   hissiy   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuning   uchun   ham   idrok   patologiyalarini
o‘z vaqtida aniqlash, ularni o‘rganish va korreksion chora-tadbirlar ishlab chiqish
dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Respublikamizda   ixtisoslashgan   maktabgacha   va   maktab   ta’limi   muassasalarida
nogironligi   bor   bolalarning   psixologik-pedagogik   rivojlanishiga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   “Yangi   O‘zbekiston   –   inson   qadri   ulug‘langan   jamiyatdir”   degan
tamoyil   asosida   har   bir   bola   individual   yondashuv   asosida   qo‘llab-
quvvatlanmoqda. Ushbu tamoyil idrokdagi buzilishlarga ega bolalarning to‘laqonli
rivojlanishida muhim omil bo‘lib xizmat qilmoqda.
Kurs ishining maqsadi :
Idrok   patologiyalarining   turlari,   ularning   kelib   chiqish   sabablari,   psixologik
xususiyatlari va korreksion yondashuv usullarini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Idrok tushunchasining psixologik asoslarini tahlil qilish.
1
  Sh.M.Mirziyoyev  2. Idrok patologiyalarining turlarini aniqlash va ularning xususiyatlarini yoritish.
3.   Idrok   patologiyasiga   ega   bolalar   bilan   ishlashda   qo‘llaniladigan   psixologik
metodlarni o‘rganish.
Kurs ishining obyekti:
Rivojlanishida   idrok   buzilishlari   kuzatilgan   maktabgacha   va   kichik   maktab
yoshidagi bolalar.
Kurs ishining predmeti:
Idrok patologiyalarining psixologik tahlili va ularni bartaraf etish usullari.
Metodologik asoslari:
Kurs   ishida   zamonaviy   psixologiya,   defektologiya,   pedagogika   fanlarining   ilg‘or
nazariy  yondashuvlari,   shuningdek,   Prezident   qarorlari,   O‘zbekiston   Respublikasi
Ta’lim   to‘g‘risidagi   qonunlari,   Xalq   ta’limi   va   Sog‘liqni   saqlash   vazirliklari
tomonidan tasdiqlangan me’yoriy hujjatlar asos bo‘lib xizmat qiladi. Shuningdek,
V.S.   Muxina,   L.S.   Vygotskiy,   A.R.   Luriya,   G.   Zaysev   kabi   mutaxassislarning
ilmiy ishlanmalaridan foydalaniladi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. I BOB. IDROK VA UNING RIVOJLANISHINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Idrokning psixologik va fiziologik asoslari
Inson   psixikasi   rivojida   idrok   muhim   o‘rin   egallaydi.   Idrok   —   bu   tashqi
olamdagi predmet va hodisalarni ularning yaxlit shaklida aks ettirish jarayonidir. U
sezgilar asosida yuzaga keladi, lekin undan farqli ravishda, idrok predmetlarni bir
butun holatda, ularning xususiyatlari, shakli, rangi, o‘lchami, joylashuvi va boshqa
belgilarini uyg‘un holda anglashni ta’minlaydi.
Psixologik nuqtai nazardan qaralganda, idrok faqat passiv qabul qilish emas,
balki   faol,   ongli   tahlil   va   solishtirish   asosidagi   murakkab   jarayon   bo‘lib,   unda
avvalgi tajriba, diqqat, xotira, tafakkur va tasavvur faol qatnashadi. Masalan, bola
biror   narsani   ko‘rganida   u   uni   faqat   ko‘rmaydi,   balki   o‘zining   avvalgi   bilimi
asosida   uni   tanib   oladi,   taqqoslaydi   va   xulosa   chiqaradi.   Shu   bois   idrok,   bilish
jarayonining boshqa bosqichlari bilan chambarchas bog‘liqdir.
Fiziologik   jihatdan   idrok   bosh   miya   faoliyati   bilan   uzviy   bog‘liq.   Akademik   I.P.
Pavlovning reflekslar  haqidagi  ta’limotiga ko‘ra, idrok shartli reflektor  jarayonlar
asosida shakllanadi. Tashqi ta’sirlar (yorug‘lik, tovush, harorat va boshqalar) sezgi
organlari   orqali   miyaga   uzatiladi   va   u   yerda   muayyan   analizatorlar   tomonidan
qayta   ishlanadi.   Bu   jarayonda   ayniqsa   bosh   miya   po‘stining   katta   yarim   sharlari,
ayniqsa   ensa   (vizual   idrok),   chakka   (eshitish   idroki),   tepa   (kinaestetik   idrok)
sohalari faol ishtirok etadi.
Bolalik davrida idrok asta-sekin rivojlanadi. Yangi tug‘ilgan chaqaloq faqat
kuchli   sezgilarga   javob   qaytara   olsa,   maktabgacha   yoshdagi   bola   allaqachon
predmetlarni   tanib   olish,   guruhlash,   farqlash   kabi   murakkab   idrokiy   harakatlarga
qodir  bo‘ladi. Bu rivojlanish bolaning harakatlari, muloqoti, o‘yin faoliyati orqali
kuchayadi. Shu   bilan   birga,   ayrim   bolalarda   idrok   jarayonining   buzilishi   kuzatiladi.
Bunday patologik holatlar idrok tezligining pasayishi, detallarni anglab yetishdagi
qiyinchilik, predmetni noto‘g‘ri tanish kabi belgilar orqali namoyon bo‘ladi. Ushbu
buzilishlar ko‘pincha miya faoliyatidagi o‘zgarishlar, tug‘ma yoki orttirilgan asab
tizimi shikastlanishlari, psixologik-ijtimoiy omillar ta’sirida yuzaga keladi.
Idrok – bu tashqi dunyo obyektlari va hodisalarining inson ongida ularning
yaxlit,   to‘liq   shaklida   aks   etishidir.   Psixologiyada   idrok   sezgi   organlari   orqali
olinadigan   tasavvurlarni   birlashtirib,   bir   butun   obraz   hosil   qilish   jarayoni   sifatida
qaraladi.   Idrok   sezgi,   e’tibor,   xotira,   tafakkur   va   tasavvur   kabi   boshqa   bilish
jarayonlari bilan uzviy bog‘langan
Idrok   faqat   passiv   qabul   qilish   emas,   balki   faol,   ongli,   maqsadga
yo‘naltirilgan   jarayondir.   Inson   atrof-muhitdan   kelayotgan   axborotni   oddiygina
sezibgina  qolmaydi,  balki  uni  tahlil   qiladi, taqqoslaydi,  guruhlaydi  va  shu  asosda
real obrazni shakllantiradi. Shuning uchun idrokda avvalgi tajriba, shaxsiy ehtiyoj,
motivatsiya, hissiy holat kabi sub’ektiv omillar muhim rol o‘ynaydi.
Idrok quyidagi asosiy xususiyatlarga ega:
Yaxlitlik – inson narsa yoki hodisani alohida bo‘laklar emas, balki umumiy holatda
qabul qiladi.
Mazmunlilik   –  idrok  doimo   shaxsning   avvalgi   tajribasi   va   bilimlari   bilan  bog‘liq
holda namoyon bo‘ladi.
Strukturaviylik   –   idrok   obyektning   asosiy   xususiyatlariga   yo‘naltiriladi   va   uni
muhim belgilar asosida tashkil etadi.
Faollik – idrok faol bilish jarayonidir, u tashqi ta’sirga passiv reaksiya emas.
Idrokning shakllanishida harakatlar, amaliy faoliyat, suhbat, o‘yin va ta’lim muhim
o‘rin   tutadi.   Ayniqsa   maktabgacha   va   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarda   idrok
faoliyati o‘yin orqali rivojlanadi. Fiziologik asoslari
Idrokning   fiziologik   asoslari   I.P.   Pavlov   ta’limoti   asosida   tushuntiriladi.   Uning
fikriga   ko‘ra,   har   qanday   psixik   hodisa,   jumladan   idrok,   shartli   va   shartsiz
reflekslar   asosida   shakllanadi.   Idrok   analizatorlar   (ko‘rish,   eshitish,   hid,   ta’m,
teginish)   orqali   tashqi   muhitdan   keladigan   ma’lumotlarni   qabul   qiladi.   Bu
ma’lumotlar markaziy asab tizimi, ayniqsa bosh miya po‘stida qayta ishlanadi va u
orqali obrazlar shakllanadi.
Masalan:
Ko‘rish analizatori – ensa qismini;
Eshitish analizatori – chakka qismini;
Hid va ta’m analizatorlari – burun va og‘iz sohalarini;
Tegish analizatori – tepa sohasini qamrab oladi.
Bosh   miyaning   ushbu   sohalari   o‘zaro   integratsiyalashgan   holda   faoliyat
yuritadi va idrokning to‘g‘ri shakllanishiga xizmat qiladi. Aynan shu hududlardagi
rivojlanish yoki shikastlanishlar idrokning buzilishiga olib keladi.
Idrokning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari
Idrok   faqat   biologik   emas,   balki   ijtimoiy-psixologik   hodisa   hamdir.   Inson   o‘z
idroki orqali nafaqat narsalarni, balki boshqa odamlarning holatini, yuz ifodalarini,
mimikasi,   ovozi,   harakatini   ham   tushunadi.   Bu   esa   kommunikativ   idrok   (insonni
idrok   qilish)   deb   ataladi   va   bolalarning   ijtimoiy   moslashuviga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.
Mashhur   rus   olimi   L.S.   Vygotskiy   idrokning   rivojlanishida   ijtimoiy   muhit   va
tilning   rolini   alohida   ta’kidlagan.   Uning   fikricha,   bola   dunyoni   idrok   qilishni
atrofidagi   kattalar   yordamida   o‘rganadi.   Kattalar   yordamida   shakllangan   tashqi
harakatlar asta-sekin ichki, ya’ni ongli faoliyatga aylanadi. 2
2
  L.S.Vygotskiy Idrokning rivojlanish bosqichlari
Idrok bolaning yoshiga qarab asta-sekin shakllanadi:
0-1   yosh   –   sezgi   darajasida   idrok   shakllanadi,   bolaning   asosiy   reaktsiyasi
refleksivdir.
1-3   yosh   –   predmetga   nisbatan   qiziqish   ortadi,   unga   e’tibor   berish,   uni   ajratish,
ushlab ko‘rish orqali idrok rivojlanadi.
3-6   yosh   –   idrokdagi   faollik   ortadi,   predmetlarni   farqlash,   xususiyatlarini   bilish,
guruhlash boshlanadi.
6-10 yosh – idrok tafakkur bilan bog‘lanadi, mavhumlik elementlari paydo bo‘ladi,
o‘quv faoliyati bilan integratsiyalanadi.
Shunday   qilib,     idrok   bu   –   insonning   ongli   bilish   faoliyati   bo‘lib,   u   o‘zining
psixologik   mexanizmlari   va   murakkab   fiziologik   jarayonlari   orqali   shakllanadi.
Ushbu   bilimlarni   chuqur   o‘rganish,   ayniqsa,   idrokdagi   og‘ishlar   bilan   bog‘liq
holatlarda, samarali korreksion yordamni tashkil etishda muhim ahamiyatga ega.
Idrok – bu insonning real voqelikni anglash vositasi bo‘lib, u psixologik va
fiziologik jihatdan murakkab, ko‘p bosqichli jarayon hisoblanadi. Idrokning to‘g‘ri
shakllanishi   bolaning   keyingi   bilish   faoliyati,   tafakkuri   va   shaxsiy   rivojiga
mustahkam zamin yaratadi.   Shu sababli idrokdagi buzilishlar (patologiyalar)ni o‘z
vaqtida aniqlash va ularning oldini olish psixologik-pedagogik faoliyatning muhim
yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qolmoqda. 1.2. Idrok turlari va ularning rivojlanish bosqichlari
Inson idroki — bu murakkab va ko‘p qirrali psixik jarayon bo‘lib, uning bir
qancha   turlari   mavjud.   Har   bir   idrok   turi   ma’lum   bir   analizatorga   asoslanadi   va
atrof-muhitni   o‘ziga   xos   tarzda   aks   ettiradi.   Turli   idrok   turlarining   rivojlanishi
bolaning har tomonlama yetuk shaxs bo‘lib shakllanishida muhim o‘rin tutadi.
Idrok turlari
1. Ko‘rish idroki (vizual idrok)
Bu   –   predmetlar,   ularning   shakli,   rangi,   kattaligi,   joylashuvi   kabi   xususiyatlarni
ko‘z orqali qabul qilish jarayonidir. Bola makon, rang, harakat va shakllarni aynan
ko‘rish   idroki   orqali   o‘rganadi.   Vizual   idrok   ayniqsa   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda faol rivojlanadi. Rasm chizish, konstruksiyalar yasash, mozaika to‘plash
kabi mashg‘ulotlar bu idrokni shakllantirishda yordam beradi.
2. Eshitish idroki (audial idrok)
Ovozlar, tovushlar, nutq, musiqa kabi eshitiladigan ma’lumotlar orqali shakllanadi.
Eshitish   idroki   bola   nutqining   rivojlanishi,   savod   o‘rganishi,   yozma   va   og‘zaki
muloqotda   muhim   ahamiyatga   ega.   Eshitish   idroki   yetarlicha   rivojlanmagan
bolalarda nutq buzilishlari (dislaliya, disleksiya) kuzatilishi mumkin.
3. Teginish idroki (taktil idrok)
Bu   –   narsa   va   predmetlarning   fakturasi,   silliqligi,   qattiqligi,   harorati   va   boshqa
jismoniy  xususiyatlarini   qo‘l   yoki   teri   orqali   qabul   qilishdir.   Ko‘zi   ojiz   yoki   past
ko‘ruvga   ega   bolalarda   bu   idrok   asosiy   manba   hisoblanadi.   Bu   idrok   turini
rivojlantirish   uchun   sensorli   o‘yinlar,   konstruktiv   faoliyat   va   faol   harakatli
mashg‘ulotlar muhimdir. 4. Hid idroki (olfaktor idrok)
Tabiiy   va   sun’iy   hidlarni   farqlashga   asoslangan   idrok   turidir.   Hid   orqali   xavfni
sezish,   ovqatni   ajratish,   atrofdagi   muhitga   moslashish   shakllanadi.   Bola
kichikligidan boshlab har xil hidlarni ajrata oladi, bu esa uning emotsional holatiga
ham ta’sir qiladi.
5. Ta’m idroki (gustator idrok)
Ovqat va ichimliklarning nordon, achchiq, sho‘r, shirin kabi ta’mini anglashdir. Bu
idrok   ham   emotsional   va   fiziologik   jihatdan   muhim   bo‘lib,   bolaning   oziqlanish
madaniyati shakllanishida o‘rin tutadi.
6. Harakat (kinaestetik) idroki
Inson   tanasining   harakati,   mushaklar   tarangligi,   muvozanat   va   pozitsiyasini
anglashga   bog‘liq.   Bu   idrok   sport,   raqs,   yozuv,   chizish   kabi   ko‘nikmalarda   faol
qatnashadi.   Ayniqsa   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   harakat   orqali   o‘rganish
asosiy o‘rin tutadi.
7. Vaqt va makonni idrok qilish
Bu   –   hodisalar   ketma-ketligi,   ularning   davomiyligi   va   fazodagi   joylashuvini
anglash.   Bu   idrok   turi   bolaning   fikrlashi,   rejalashtirishi   va   harakatlarini
muvofiqlashtirishda muhim.
Idrokning rivojlanish bosqichlari
Bolaning   idrok   faoliyati   yoshga   qarab   murakkablashib   boradi.   Quyida   bu
rivojlanish bosqichlari keltirilgan:
1. 0 – 1 yosh
Idrok   reflektor   asosda   sodir   bo‘ladi.   Bola   kuchli   yorug‘lik,   ovoz,   issiqlik   va
sovuqqa javob beradi. Shaxsiy tajriba hali shakllanmagan, idrok beqaror va qisqa
muddatli bo‘ladi. 2. 1 – 3 yosh
Bola   predmetlarni   ushlab   ko‘rishga,   ularni   og‘ziga   solib   sinab   ko‘rishga   harakat
qiladi. Bu davrda ko‘proq harakat idroki va tegish idroki rivojlanadi. Bola ranglar,
shakllar, tovushlar farqini sezishni o‘rganadi.
3. 3 – 6 yosh (maktabgacha yosh)
Bu bosqichda idrokning barqarorligi, aniqligi va faolligi kuchayadi. Bola ranglarni
nomlab  bera   oladi,  tovush   manbaini   aniqlaydi,  shakllarni   solishtiradi.   Eshitish   va
ko‘rish   idroki   asosida   nutq   va   tafakkur   faol   rivojlanadi.   Didaktik   o‘yinlar,   rasm
chizish, musiqaga raqsga tushish bu davrda foydalidir
4. 6 – 10 yosh (kichik maktab yoshi)
Idrok   yanada   ongli   va   mustaqil   xarakter   kasb   etadi.   Bola   diqqatini   bir   obyektga
uzoqroq   vaqt   jamlay   oladi,   detallarni   tahlil   qiladi,   ularni   guruhlaydi,   tartiblashni
boshlaydi. Bu davrda mavhum va ijtimoiy idrok shakllana boshlaydi.
Pedagogik   ahamiyati   Pedagoglar   va   psixologlar   uchun   har   bir   idrok   turining
rivojlanish   bosqichlarini   bilish   —   bola   bilan   individual   ishlash,   uni   to‘g‘ri
baholash va o‘qitish metodikasini tanlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa
idrokdagi buzilishlar (patologiyalar) mavjud bo‘lsa, ular qaysi analizatorga bog‘liq
ekanini aniqlash korreksion ishlar samaradorligini oshiradi.
Idrok turlarining o‘zaro aloqasi
Idrok   turlari   bir-biridan   mustaqil   faoliyat   yuritmaydi.   Ular   o‘zaro
integratsiyalashgan   holatda   ishlaydi.   Masalan,   bola   biror   predmetni   tanish   uchun
ko‘rish   va   teginish   idroklaridan   bir   vaqtda   foydalanadi.   Musiqa   darsida   eshitish,
harakat   (kinaestetik),   hissiy   idroklar   birgalikda   faoliyat   yuritadi.   Shuning   uchun
idrok   turlarini   alohida-alohida   emas,   balki   kompleks   yondashuv   asosida
rivojlantirish muhimdir.
Idrok turlarining ta’limdagi roli Idrok   turlarining   har   biri   o‘quv   jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   Quyida   ularning
ta’limga ta’siri ko‘rsatilgan:
Ko‘rish   idroki   –   darslikdagi   rasm,   sxema,   grafik,   chizma,   harflarni   o‘rganishda
asosiy manba bo‘ladi.
Eshitish   idroki   –   o‘qituvchining   tushuntirishi,   darsdagi   suhbat,   musiqa   yoki   xor
darslarida asosiy rol o‘ynaydi.
Teginish   idroki   –   mehnat,   texnologiya,   darsliklar   bilan   ishlashda   amaliy
ko‘nikmalar shakllanishida muhim.
Hid   va   ta’m   idroki   –   biotexnologiya,   oziq-ovqat   gigiyenasi,   tabiiy   fanlar   bilan
bog‘liq bilimlarni berishda qo‘llaniladi.
Harakat   idroki   –   jismoniy   tarbiya,   raqs,   dramatizatsiya   mashg‘ulotlarida
o‘quvchilar   tanasining   muvozanatini   va   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Idrokni rivojlantirish metodlari
Quyidagi metodlar orqali idrokni samarali rivojlantirish mumkin:
Sensorli  tarbiya –  maktabgacha  yoshdagi  bolalar  uchun  ko‘rish,  eshitish,   teginish
orqali har xil predmetlar bilan ishlash.
Didaktik   o‘yinlar   –   idrok   turlarini   faollashtiruvchi   mashg‘ulotlar,   masalan:   “Kim
tezroq topsa?”, “Quloq bilan tani”, “Bir xil rangni top”.
Tasviriy san’at mashg‘ulotlari – rasm chizish, shakl yasash, maket tuzish.
Tabiiy tajribalar va kuzatishlar – iqlim, o‘simlik, hayvonot olami bilan tanishish.
Nutqiy   mashqlar   –   tovush   ajratish,   fonetik   tahlil,   eshitilgan   so‘z   bo‘yicha   rasm
tanlash va tasvirlash.
Bu   metodlar   bola   faolligini   oshiradi,   unga   predmetni   ko‘p   jihatdan   tahlil   qilish,
tafakkur bilan bog‘lash, obraz hosil qilish imkonini beradi. Idrok turlarining rivojlanishida oilaning o‘rni
Bolada   idrokning   sog‘lom   shakllanishi   faqat   bog‘cha   yoki   maktab   faoliyatiga
emas,   balki   oila   muhitiga   ham   bevosita   bog‘liq.   Uyda   ota-onaning   bola   bilan
muloqoti,   o‘yin   o‘ynashi,   kitob   o‘qib   berishi,   sayr   qilish,   birgalikda  rasm   chizish
kabi   mashg‘ulotlar   bolaning   idrokini   rivojlantiradi.   Teskari   holatda   esa   –
e’tiborsizlik,   shovqinli   muhit,   haddan   ortiq   texnologiyadan   foydalanish   (telefon,
televizor) idrokning passivlashuviga sabab bo‘ladi.
Ijtimoiy-pedagogik ahamiyati
Bugungi   zamonaviy   ta’limda   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuv   asosida   har
bir   bolaning   individual   imkoniyatlari   hisobga   olinmoqda.   Shu   nuqtayi   nazardan
qaralganda,   idrok   turlarining   to‘g‘ri   shakllanishi   o‘quv   muvaffaqiyati,   muloqot
qobiliyati, mustaqil fikrlash va emotsional barqarorlikni ta’minlovchi asosiy psixik
jarayon hisoblanadi. Ayniqsa, idrok patologiyalari aniqlangan bolalar bilan alohida
diagnostika va korreksion ishlash muhim.
Idrok  turlari  o‘ziga  xos  analizatorlarga  bog‘liq  bo‘lib,  bola  rivojlanishining
turli   bosqichlarida   har   xil   shaklda   rivojlanadi.   Ularning   har   birini   to‘g‘ri
rivojlantirish bola psixikasining barqaror va sog‘lom shakllanishi uchun zarur. Shu
bilan   birga,   idrok   turlaridagi   buzilishlarni   erta   aniqlash,   ularni   bartaraf   etish
yo‘llarini   ishlab   chiqish   dolzarb   ilmiy-amaliy   vazifa   sifatida   muhim   ahamiyatga
ega.   Idrok   turlari   bolaning   atrof-muhitni   to‘liq   va   har   tomonlama   anglashida
beqiyos   rol   o‘ynaydi.   Ularning   rivojlanish   bosqichlarini   va   didaktik   metodlarni
chuqur   o‘rganish,   psixolog-pedagoglar   uchun   har   bir   bola   bilan   individual
yondashuvda   muhim   ilmiy-amaliy   asos   yaratadi.   Shu   bois,   ta’lim   tizimida   idrok
faoliyatini aniqlash, baholash va rivojlantirish dolzarb masala hisoblanadi.  1.3. Idrok faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar
Inson   psixikasining   asosiy   jarayonlaridan   biri   bo‘lgan   idrok   —   tashqi
olamdagi   ob’ekt   va   hodisalarni   butunligi   bilan,   bevosita   sezgi   orqali   aks   ettirish
jarayonidir.   Ushbu   faoliyatning   samarali   shakllanishi   ko‘plab   ichki   va   tashqi
omillar   ta’sirida   yuzaga   keladi.   Har   bir   omil   bolaning   atrof-muhitni   qanday
anglashini, tushunishini, esda saqlashini va unga munosabat bildirishini belgilaydi.
1. Biologik omillar
Idrok   faoliyatining   shakllanishida   organizmning   biologik   holati   muhim   rol
o‘ynaydi:
Markaziy   asab   tizimining   yetukligi   –   ayniqsa,   miyaning   bosh   qismlari   faoliyati
idrok tezligi va aniqligiga bevosita ta’sir qiladi.
Sensor   organlarning   (ko‘rish,   eshitish,   teginish)   sog‘lomligi   –   ular   orqali   tashqi
ma’lumotlar miyaga yetkaziladi.
Irsiyat   –   ayrim   idrok   xususiyatlari,   masalan,   rang   ajratish   qobiliyati   yoki   mayda
harakatlarni sezish darajasi genetik omillarga bog‘liq bo‘lishi mumkin.
Tug‘ma   yoki   orttirilgan   nuqsonlar   –   eshitish,   ko‘rish   yoki   harakatlanishdagi
nuqsonlar idrokning umumiy rivojiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
2. Psixologik omillar
Shaxsning ichki ruhiy holati ham idrok faoliyatining samaradorligiga ta’sir qiladi:
Diqqat – kuchli va barqaror diqqatga ega bola predmetlarni aniqroq idrok qiladi.
Emotsional holat – quvonchli yoki xavotirli vaziyatda idrok sifati o‘zgaradi. Ijobiy
emotsiyalar idrokni faollashtiradi.
Motivatsiya va qiziqish – bola qiziqqan mavzu yoki predmetni yanada chuqurroq
va sinchkovlik bilan idrok qiladi. Nutq   rivoji   –   nutqi   boy   bo‘lgan   bolalar   predmetlar   va   hodisalarni   aniqlab,   ularni
tavsiflab bera olish qobiliyatiga ega bo‘ladilar.
3. Pedagogik omillar
Ta’lim   jarayonidagi   metodlar,   o‘qituvchining   yondashuvi   ham   idrok   faoliyatiga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi:
Vizual   (ko‘rgazmali)   vositalardan   foydalanish   –   rasmlar,   maketlar,   diagrammalar
idrokni jonlantiradi.
Didaktik   o‘yinlar   –   ayniqsa   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   idrokni
rivojlantirishning samarali vositasidir.
Individual   yondashuv   –   har   bir   bolaning   idrok   xususiyatlariga   mos   tarzda
topshiriqlar tanlanishi zarur.
Muloqot   sifati   –   o‘qituvchi   va   bola   o‘rtasidagi   iliq,   ishonchli   munosabat   idrok
faoliyatini faollashtiradi.
4. Ijtimoiy va madaniy omillar
Oilaviy   muhit   –   ota-onaning   e’tiborli,   mehribon   bo‘lishi,   bolaga   vaqt   ajratishi
idrokni rivojlantiradi.
Madaniy muhit – bola qanday asarlarni ko‘radi, qanday so‘zlarni eshitadi, qanday
joylarga boradi – bularning barchasi uning idrok doirasini kengaytiradi.
Atrof-muhitdagi   stimullar   xilma-xilligi   –   musiqa,   tabiat,   texnika,   kitoblar   bilan
o‘ralgan muhit bola idrokining turfa jihatdan shakllanishiga zamin yaratadi.
5. Tibbiy va gigiyenik omillar
Sog‘liq holati – jismoniy kasalliklar, charchoq, uyqu yetishmasligi idrok faolligini
pasaytiradi.
Oziqlanish   –   to‘g‘ri   va   sifatli   ovqatlanish   miya   faoliyatining   barqaror   ishlashi
uchun muhim. Shaxsiy   gigiyena   –   xonadagi   yorug‘lik,   tozalik,   havo   aylanishi   idrok   jarayoniga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
6. Nevropsixologik omillar
Idrok   faoliyatining   shakllanishi   va   barqarorligi   markaziy   asab   tizimining
funktsional   yetukligiga   bevosita   bog‘liq.   Shuning   uchun   nevropsixologik   omillar
ham idrokka sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi:
Chap va o‘ng yarim sharlar faoliyati muvozanatda bo‘lmagan hollarda, bola idrok
qilayotgan axborotni to‘g‘ri qayta ishlay olmaydi.
Assotsiativ   sohalarning   sustligi   natijasida   bola   ko‘rgan   yoki   eshitgan   hodisalarni
bir-biriga bog‘lashda qiynaladi.
Harakat va sezgi markazlari o‘rtasidagi muvofiqlikning yo‘qligi natijasida, fazoviy
va   vizual   idrokda   muammolar   yuzaga   keladi   (masalan,   makonda   joylashuvni
aniqlay olmaslik).
Bu   omillar   ayniqsa   erta   bolalik   davrida   sezilarli   bo‘ladi,   chunki   bu   davr   idrok
faoliyatining shakllanishi uchun eng muhim bosqich hisoblanadi.
7. Rivojlanish muhitining sifati
Bolaning idrok faoliyati uning yashash va o‘sish muhitiga juda bog‘liq. Muhit boy
bo‘lsa   –   ya’ni   bola   ko‘p   turdagi   rang,   tovush,   predmet,   odamlar,   kitoblar,
o‘yinchoqlar bilan muomala qilsa – idrok organlari ko‘proq faollik ko‘rsatadi. Bu
quyidagi afzalliklarga olib keladi:
Fazoviy tafakkur va ob’ektlarni ajrata olish qobiliyati kuchayadi.
Sensor differensiyatsiya (farqlash) ko‘nikmalari shakllanadi.
Qiyoslash va umumlashtirish qobiliyati rivojlanadi.
Aksincha,   monoton,   bir   xil   ma’lumotlar   bilan   to‘yingan   muhitda   bola   idrok
jihatidan sust rivojlanadi. 8. Axborot hajmi va idrok yuklamasi
Bugungi raqamli texnologiyalar davrida bolalarning idrokiga tushayotgan axborot
hajmi sezilarli darajada ortgan. Ko‘p hollarda bu:
Bola idrokining haddan tashqari charchashiga,
Diqqatning tarqoqligiga,
Tezda qiziqishni yo‘qotishiga,
Idrokning yuzaki, chuqurlashtirilmagan shakllanishiga olib keladi.
Shuning uchun ota-onalar va pedagoglar axborot yuklamasini yoshga mos ravishda
me’yorda taqsimlashi lozim.
9. Shaxslararo munosabatlar va ijtimoiy o‘zaro ta’sir
Bolaning tengdoshlari va kattalar bilan olib boradigan ijtimoiy muloqoti ham idrok
rivojida muhim omil hisoblanadi:
Muloqot   jarayonida   bola   yangi   axborot   oladi,   tushunmayotgan   narsani
tushuntirishga intiladi.
Atrofdagilarning   fikri,   ifodasi   orqali   o‘z   idrokini   qayta   ko‘rib   chiqadi,
mukammallashtiradi.   Hamkorlikdagi   o‘yinlar,   guruhli   topshiriqlar   kollektiv   idrok
shakllanishini   rag‘batlantiradi.   Bu   omillar   bola   shaxsining   ijtimoiylashuvi   va
idrokiy tafakkurining shakllanishida markaziy o‘rin egallaydi.
Idrokning   to‘laqonli   shakllanishi   bir   qator   murakkab   omillarning   uyg‘unligi
natijasidir.   Bu   omillar   har   doim   ham   mustaqil   emas,   ular   bir-biri   bilan
chambarchas   bog‘liq   va   birgalikda   bola   psixikasining   rivojlanishiga   ta’sir   etadi.
Shu   bois,   idrok   faoliyatini   rivojlantirishda   har   tomonlama   yondashuv,   ya’ni
biologik,   psixologik   va   pedagogik   yondashuvlarning   birgalikdagi   qo‘llanilishi
muhim ahamiyat kasb etadi. Idrok — murakkab, ko‘p qirrali psixik jarayon bo‘lib,
uning   to‘laqonli   shakllanishiga   biologik,   psixologik,   pedagogik,   ijtimoiy   va madaniy omillar baravar ta’sir etadi. Bu omillar o‘zaro chambarchas bog‘liq holda
bola  idrokini   shakllantiradi   yoki,  aksincha,   to‘siq   bo‘lishi   mumkin.   Shu  bois,   har
bir   bola   bilan   ishlashda   uning   individual   xususiyatlarini,   yashash   muhitini,
psixofiziologik   holatini   chuqur   tahlil   qilish   va   idrok   rivoji   uchun   qulay   shart-
sharoitlar yaratish dolzarb vazifa hisoblanadi. II BOB. Idrokdagi buzilishlarga ega bolalar bilan ishlash metodikasi
2.1. Idrok buzilishlarining turlari va ularning psixologik tavsifi
Inson psixikasi, xususan idrok jarayoni normal rivojlanmay qolgan hollarda
idrok buzilishlari  yuzaga  keladi. Bunday  holatlar  tug‘ma yoki  orttirilgan  sabablar
ta’sirida   ro‘y   beradi   va   bola   shaxsining   intellektual,   emotsional   hamda   ijtimoiy
rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Ushbu buzilishlarni  o‘z vaqtida aniqlash va
psixokorreksion ishlarni yo‘lga qo‘yish juda muhim.
Idrok buzilishlari quyidagi turlarga bo‘linadi:
1. Agnoziya
Agnoziya   —  bu   subyektda   ko‘rish,   eshitish   yoki   sezish   tizimi   to‘g‘ri   ishlayotgan
bo‘lsa-da, idrokning noto‘g‘ri kechishidir. Bunday bolalar:
Obyektlarni ko‘radi, biroq ularni aniqlay olmaydi,
Biror narsani eshitadi, lekin tanimaydi,
Tanasining o‘ziga tegishli qismlarini farqlay olmaydi.
Turlari:
Vizuallig agnoziya – predmet yoki rasmlarni ko‘rib, ularni tanimaydi.
Taktik agnoziya – teginish orqali predmetlarni aniqlay olmaydi.
Audial agnoziya – tanish tovushlarni (masalan, onaning ovozi) eshitgan holda tan
olmaydi.
2. Giperesteziya va gipesteziya
Bu ikki holat idrok sezgirligining me’yordan chetga chiqishi bilan tavsiflanadi:
Giperesteziya   –   idrok   haddan   ortiq   sezgir   bo‘ladi,   bola   har   qanday   tovush,
yorug‘lik, hidga haddan ziyod reaksiya bildiradi. Gipesteziya – sezgirlik pasaygan, bola kuchli stimullarga ham befarq bo‘ladi.
Bu   holatlar   asosan   nevrologik   kasalliklar   yoki   rivojlanishdagi   kechikishlar   bilan
bog‘liq bo‘ladi.
3. Perseveratsiya (takrorlovchi idrok)
Bunda   bola   bir   marta   idrok   qilgan   narsani   boshqa   kontekstdan   ajratmaydi.
Masalan, bir marta ko‘rgan rasmini keyinroq boshqa rasmlarda ham “xuddi o‘sha”
deb o‘ylaydi.
4. Dispraksiya va apraxiya
Bu holatda bola o‘z tana harakatlari  yoki  predmetlar  bilan harakatlarni  idrok qila
olmaydi. Masalan:
Qo‘lini ko‘rsat deb aytilsa, boshqa tana a’zosini ko‘rsatadi.
O‘yinchoqdan qanday foydalanishni idrok eta olmaydi.
5. Fazoviy idrokning buzilishi
Bunday   bolalar   makonda   yo‘nalishni   aniqlashda   qiynaladilar,   chap-o‘ng,   yuqori-
past, orqa-oldni farqlay olmaydilar. Bu muammo o‘qish va yozishda xatolarga olib
keladi (masalan, harflarni teskari yozish, satrni yo‘qotish).
6. Tushunish va ajratishdagi murakkabliklar
Ba’zi bolalarda ayrim tovushlar, ranglar yoki shakllarni farqlash qiyin kechadi. Bu
holat:
Rasm tanlashda noaniqliklar,
So‘zlarni noto‘g‘ri eshitish yoki tushunish,
Sifatlar bo‘yicha ajratishda qiynalishga olib keladi. 
7. Diskriminatsiya buzilishi Diskriminatsiya   —   idrok   qobiliyatining   ayrim   elementlarni   ajratib   olishdagi
qiyinchiliklari   bilan   bog‘liq.   Masalan,   bolalar   shakl,   rang,   tovushlar   orasidagi
farqlarni   aniq   ajrata   olmasliklari   mumkin.   Bu   holat,   ayniqsa,   o‘qish   va   yozishni
o‘rganish jarayonida muammolar tug‘diradi.
Ranglarni noto‘g‘ri farqlash (masalan, qizil va yashil rangni aralashtirish),
Shakllarni ajrata olmaslik (masalan, doira va ovalni chalkashtirish),
So‘zlar   yoki   tovushlarni   noto‘g‘ri   idrok   etish   (masalan,   “b”   va   “p”   tovushlarini
aralashtirish).
8. Idrokdagi sekinlashish (bradilidrok)
Ba’zi   bolalarda   idrok   jarayoni   sekin   kechadi,   ya’ni   ular   atrofdagi   predmet   yoki
hodisalarni   kech   idrok   qiladi.   Bu   holat   o‘qish,   yozish,   matematik   tushunchalarni
o‘zlashtirishda kechikishlarga olib keladi.
Vaziyatlarni kech anglash,
Qiyin topshiriqlarni bajarishda ko‘p vaqt sarflash,
Yangi ma’lumotlarni eslab qolishda qiyinchiliklar.
9. Idrokning fragmentatsiyasi
Bu   holatda   bola   atrofdagi   predmet   yoki   hodisalarni   butunlikda   emas,   balki   faqat
alohida   qismlarini   ko‘radi.   Misol   uchun,   ular   yuzning   ayrim   qismlariga   e’tibor
beradi, lekin yuz ifodalarini to‘liq tushunmaydi.
Butun tasvirni qabul qila olmaslik,
Ko‘rgazmali materiallarni noto‘g‘ri tushunish,
Noaniq va chalg‘ituvchi idrok natijalari.
10. Idrokning faollik darajasining buzilishi Ba’zi   bolalarda   idrok   faolligi   juda   past   yoki   juda   yuqori   bo‘lishi   mumkin.   Past
faollik bolada passivlik, qiziqishning yo‘qligi bilan namoyon bo‘lsa, yuqori faollik
esa bolani haddan tashqari ortiqcha stimullarga reaksiya ko‘rsatishga olib keladi.
Passiv idrok bolada o‘zlashtirish va faoliyatga qiziqishning pasayishiga olib keladi,
Ortga   faollik   esa   tashvish,   bezovtalik   va   haddan   tashqari   chalg‘itilish   holatlariga
sabab bo‘ladi.
Idrok   buzilishlari   ko‘p   xilma-xildir   va   ular   bolaning   kundalik   hayoti   va
o‘rganish jarayonida turli qiyinchiliklarga olib keladi. Shu bois, idrok buzilishlarini
aniqlash va ularni davolash metodlarini ishlab chiqish pedagog va psixologlarning
asosiy   vazifalaridan   biridir.   Buning   uchun   har   bir   bolaning   shaxsiy   xususiyatlari,
buzilish turi va og‘irligi hisobga olinishi lozim.
Idrokdagi   buzilishlar   bolaning   borliqni   to‘g‘ri   qabul   qilmasligi,   uni   tahlil
qilish va qayta ishlash jarayonlarining buzilishi bilan tavsiflanadi. Bu holatlar erta
yoshda   aniqlansa,   maxsus   pedagogik   va   psixologik   metodlar   yordamida   tuzatish,
idrokni rivojlantirish choralari ko‘riladi. Har bir buzilish turi alohida yondashuv va
metodikani talab qiladi.  2.2. Idrok buzilishlari bo‘lgan bolalar bilan ishlash metodlari va
yondashuvlar
Idrok   buzilishlariga   ega   bolalar   bilan   samarali   ishlash   maxsus   metodik
yondashuvlarni  talab qiladi. Ushbu yondashuvlar  bolalarning idrok qobiliyatlarini
tiklash,   rivojlantirish   va   ularning   ijtimoiy   moslashuvini   yaxshilashga   qaratilgan.
Quyida asosiy metodlar va yondashuvlar keltirilgan.
1. Individual yondashuv
Har   bir   bola   idrokdagi   buzilishlar   darajasi   va   turi   bo‘yicha   individual
xususiyatlarga   ega.   Shu   sababli,   pedagog   va   psixologlar   shaxsga   yo‘naltirilgan
individual reja asosida ishlashi muhimdir. Bu yondashuv:
Bolaning imkoniyatlarini aniq baholash,
Kuchli va zaif tomonlarini aniqlash,
Maxsus mashqlar va treninglarni ishlab chiqishni o‘z ichiga oladi.
2. Sensor stimulyatsiya usullari
Idrok  faoliyatini   yaxshilash   uchun   sezgi   organlarini   rag‘batlantirish   zarur.   Sensor
stimulyatsiya quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
Vizual stimulyatsiya – rangli predmetlar, chiroqlar bilan ishlash,
Taktik stimulyatsiya – turli yuzalarni teginish orqali idrokni rivojlantirish,
Audial stimulyatsiya – tovushli o‘yinlar va mashqlar.
Bu usullar bolaning idrok organlarini faol ishlashiga yordam beradi.
3. Kognitiv treninglar
Kognitiv   treninglar   –   idrok,   e’tibor,   xotira   va   tafakkurni   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan maxsus mashqlardir. Masalan:
Shakllarni va ranglarni ajratish, Oddiy va murakkab rasmlarni tahlil qilish,
Ma’lumotlarni eslab qolish va taqqoslash.
Bu mashqlar idrokning sifatini oshirishga xizmat qiladi.
4. O‘yinlar orqali ta’lim
O‘yinlar   bola   uchun   tabiiy   va   qulay   o‘rganish   muhitidir.   Maxsus   pedagogik
o‘yinlar:
Ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantiradi,
Idrok jarayonlarini faol qiladi,
Diqqat va xotirani mustahkamlaydi.
Masalan,   rangli   bloklar   bilan   o‘ynash,   boshqotirmalar   yechish,   “top   va   ko‘rsat”
o‘yinlari.
5. Ijtimoiy va emotsional qo‘llab-quvvatlash
Idrokdagi   buzilishlar   ko‘pincha   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   pasaytiradi.
Shu   sababli,   ota-ona   va   muallimlarning   ijobiy   munosabati,   sabr-toqat   bilan
yondashuvi   katta   ahamiyatga   ega.   Bolaga   muvaffaqiyatli   ishlar   uchun   rag‘bat
berish, kichik yutuqlarni nishonlash motivatsiyani oshiradi.
6. Multisensor yondashuv
Multisensor   yondashuv   —   bu   bir   nechta   sezgi   tizimlarini   bir   vaqtning   o‘zida
rag‘batlantirish orqali idrokni yaxshilash usuli. Misol uchun, bolaga bir predmetni
ko‘rsatib,   unga   tegib   ko‘rishga,   tovushini   eshitishga,   hidini   sezishga   imkon
beriladi.   Bu   usul   bolalarda   idrok   jarayonini   integratsiyalash   va   yaxlitlashtirishga
xizmat qiladi.
7. Reabilitatsiya mashqlari Maxsus   reabilitatsiya   mashqlari   orqali   bolalar   idrok   qobiliyatlarini   tiklashga
harakat qiladilar. Ushbu mashqlar:
Qo‘l va ko‘z muvofiqligini oshirish uchun harakatlarni boshqarish,
Ob’ektlarni aniqlash va tasniflash,
Harakat va sezgi idrokini mustahkamlash.
Reabilitatsiya   mashqlari   odatda   mutaxassis   (psixolog,   logoped,   defectolog)
nazorati ostida olib boriladi.
8. Komp’yuter texnologiyalaridan foydalanish
So‘nggi   yillarda   idrok   buzilishlari   bilan   kurashishda   interfaol   ta’lim   dasturlari   va
o‘yinlar keng qo‘llanilmoqda. Komp’yuter dasturlari yordamida:
Vizual va audial idrokni rivojlantirish,
Diqqatni jamlash,
Xotira va tafakkurni mustahkamlash mumkin.
Bunday   usullar   bolalar   uchun   qiziqarli   va   motivatsiyani   oshiruvchi   omil
hisoblanadi.
9. Psixologik trening va terapiya
Psixologik   treninglar   orqali   bolaning   ijtimoiy   ko‘nikmalari   va   o‘zini   anglash
qobiliyati oshiriladi. Bunday treninglarda:
O‘zini ifoda etish,
Boshqalar bilan samarali muloqot qilish,
Stress va bezovtalikni boshqarish usullari o‘rgatiladi.
Idrok   buzilishlari   ko‘pincha   psixologik   holat   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lgani
uchun, bunday treninglar muhim hisoblanadi. 10. Hamkorlikda ishlash (multi-distsiplinar yondashuv)
Idrok   buzilishlari   murakkab   holatlar   bo‘lgani   uchun,   ular   bilan   ishlashda
pedagoglar,   psixologlar,   logopedlar,   nevrologlar   va   ota-onalar   o‘rtasida   yaqin
hamkorlik zarur. Bunday yondashuv:
Diagnostikani aniqroq qilish,
Individual reabilitatsiya dasturini ishlab chiqish,
Bola rivojini kompleks tarzda qo‘llab-quvvatlash imkonini beradi.
Idrok buzilishlari bilan kurashish uchun metodlar  ko‘p qirrali  va individual
bo‘lishi   kerak.   Zamonaviy   metodologiyalar   va   texnologiyalar   yordamida,
shuningdek,   ijtimoiy   va   psixologik   qo‘llab-quvvatlashni   hisobga   olgan   holda,
idrokni   tiklash   va   rivojlantirish   jarayoni   samarali   bo‘ladi.   Har   bir   bola   uchun
shaxsiy yondashuvni yaratish esa muvaffaqiyat kalitidir.  2.3. Idrok buzilishlari bo‘lgan bolalarning ijtimoiy moslashuvi va
reabilitatsiya usullari
Idrok   buzilishlari   bo‘lgan   bolalarning   ijtimoiy   moslashuvi   ularning   atrof-
muhit   bilan   muvaffaqiyatli   munosabatda   bo‘lish   qobiliyatiga   bog‘liq.   Bu   jarayon
nafaqat   idrokni   rivojlantirish,   balki   bola   o‘zini   boshqalar   bilan   teng   huquqli   his
qilishi uchun zarur ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantirishni ham o‘z ichiga oladi.
Ijtimoiy moslashuvdagi qiyinchiliklar
Kommunikatsiya   muammolari:   Bolalar   o‘z   his-tuyg‘ularini   to‘g‘ri   ifoda   eta
olmasligi yoki boshqalarning tuyg‘ularini tushunishda qiynalishi mumkin.
O‘yin   va   jamoaviy   faoliyatlarda   ishtirok   etishdagi   qiyinchiliklar:   Idrok   buzilishi
ularning boshqalar bilan hamkorlik qilishiga halaqit beradi.
Emotsional   stress   va   o‘zini   past   baholash:   Bunday   bolalar   ko‘pincha   o‘zlarini
boshqalardan kamroq his qilishlari mumkin.
Reabilitatsiya usullari
1. Ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirish treninglari
Bolalarga o‘z his-tuyg‘ularini anglash va ifoda etishni o‘rgatish,
Muloqot qoidalarini o‘rgatish,
Jamoaviy o‘yinlarda hamkorlik qilish ko‘nikmalarini shakllantirish.
2. Psixoterapiya va emotsional qo‘llab-quvvatlash
Stressni boshqarish usullarini o‘rgatish,
O‘ziga ishonchni oshirish uchun psixologik mashg‘ulotlar,
Oilaviy terapiya orqali ota-ona bilan hamkorlikni mustahkamlash.
3. Atrof-muhitni moslashtirish O‘quv muhitini bola ehtiyojlariga moslashtirish,
Vizual va akustik stimullarni kamaytirish,
Maxsus o‘quv materiallari va vositalardan foydalanish.
4. Integratsiyalashgan ta’lim tizimi
Maxsus yordamga muhtoj bolalarni umumta’lim maktablarida qo‘llab-quvvatlash,
Individual reabilitatsiya dasturlarini joriy etish,
O‘qituvchilar va sinfdoshlarni idrok buzilishlari haqida xabardor qilish.
5. Ota-ona va oilaviy qo‘llab-quvvatlash
Idrok   buzilishlari   bilan   og‘rigan   bolalarning   muvaffaqiyati   ko‘pincha   ota-ona   va
oilaning faol ishtirokiga bog‘liq. Ota-onalarga quyidagilar tavsiya etiladi:
Bolaning o‘ziga xos xususiyatlarini tushunish,
Uy sharoitida maxsus mashqlar va treninglar o‘tkazish,
Bolani rag‘batlantirish va ijobiy motivatsiya yaratish,
Maxsus mutaxassislar bilan yaqindan hamkorlik qilish.
Oilaviy qo‘llab-quvvatlash bolaning ruhiy holatini yaxshilash, ijtimoiy moslashuv
jarayonini tezlashtirishda muhim rol o‘ynaydi.
6. Ta’lim muassasalarida qo‘llaniladigan moslashuvchan ta’lim shakllari
Idrok buzilishlari bo‘lgan bolalar uchun ta’lim jarayonini moslashtirish zarur:
O‘quv dasturlarini soddalashtirish va individuallashtirish,
Qulay   o‘quv   muhitini   yaratish   (masalan,   kam   shovqinli   xona,   yaxshi   yoritilgan
joy),
Maxsus o‘quv qo‘llanmalar va visual yordamchilarni ishlatish, Sinfdagi boshqa o‘quvchilar bilan do‘stona munosabatlarni rag‘batlantirish.
Bu yondashuv bolalarning o‘zini ishonchli his qilishiga yordam beradi va ularning
o‘qishga qiziqishini oshiradi.
7. Qo‘shimcha terapevtik yondashuvlar
Idrok buzilishlarini davolashda qo‘shimcha terapevtik usullar ham qo‘llaniladi:
Musiqa   terapiyasi   –   bolalarda   ruhiy   holatni   barqarorlashtirish,   idrokni
stimulyatsiya qilish uchun ishlatiladi,
San’at   terapiyasi   –   rasm   chizish,   loy   bilan   ishlash   kabi   faoliyatlar   orqali   o‘zini
ifoda etishni o‘rgatadi,
Harakat terapiyasi – jismoniy harakatlar va o‘yinlar orqali idrok va koordinatsiyani
yaxshilaydi.
Bu   usullar   bolaning   umumiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi   va   psixologik
muvozanatni saqlashga yordam beradi.
8. Ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash tizimlari
Jamiyatda idrok buzilishlari bo‘lgan bolalarga yordam beradigan turli tashkilotlar,
markazlar faoliyat yuritadi. Bu tizimlar:
Maxsus ta’lim va reabilitatsiya markazlari,
Psixologik va pedagogik konsultatsiya punktlari,
O‘quv va o‘yin markazlari,
Ijtimoiy xizmat ko‘rsatish muassasalari.
Bunday tashkilotlar bolalar va ularning oilalariga malakali yordam ko‘rsatib, idrok
buzilishlari bilan kurashish jarayonini samarali qiladi.
Idrok buzilishlari bo‘lgan bolalarning ijtimoiy moslashuvi va reabilitatsiya jarayoni
murakkab   va   ko‘p   bosqichli   jarayondir.   Bu   jarayonda   individual   yondashuv,   ota- ona   va   mutaxassislarning   yaqindan   hamkorligi,   maxsus   metod   va   terapiyalar,
shuningdek, ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash  tizimlari  muhim  ahamiyatga ega.  Har  bir
bolaning imkoniyatlari va ehtiyojlariga mos ravishda tashkil etilgan yordam uning
muvaffaqiyatli rivojlanishi va jamiyatga integratsiyasini ta’minlaydi.
Idrok   buzilishlari   bo‘lgan   bolalarning   ijtimoiy   moslashuvi   ularning
kelajakdagi   muvaffaqiyatlari   uchun   muhimdir.   Maxsus   reabilitatsiya   usullari,
psixologik qo‘llab-quvvatlash va moslashtirilgan ta’lim muhiti ularning jamiyatga
muvaffaqiyatli  integratsiyasiga  yordam  beradi. Shu bois,  kompleks  yondashuv  va
doimiy qo‘llab-quvvatlash zarur. Xulosa
Idrok   patologiyasi   mavzusi   bugungi   kunda   juda   dolzarb   va   ahamiyatlidir,
chunki idrok buzilishlari bolaning ta’lim olish, ijtimoiylashish va kundalik hayotda
muvaffaqiyat   qozonishiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kurs   ishida   idrok
buzilishlarining   turlari,   ularning   sabablari   va   idrok   faoliyatiga   ta’sir   qiluvchi
omillar   chuqur   tahlil   qilindi.   Shuningdek,   idrok   buzilishlari   bo‘lgan   bolalar   bilan
ishlashning   samarali   metod   va   yondashuvlari,   ularning   ijtimoiy   moslashuvi   va
reabilitatsiya jarayonlari ko‘rib chiqildi.
Tadqiqotdan   ko‘rinib   turibdiki,   idrok   buzilishlarini   aniqlash   va   davolashda
individual   yondashuv   muhim   ahamiyatga   ega.   Ota-ona,   pedagog   va
mutaxassislarning   hamkorligi,   maxsus   ta’lim   va   reabilitatsiya   dasturlarining
qo‘llanilishi   bolaning   rivojlanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Zamonaviy
pedagogik   va   psixologik   usullar,   shuningdek,   komp’yuter   texnologiyalari   idrok
faoliyatini tiklash va yaxshilashda samarali vositalar sifatida xizmat qiladi.
Idrok   buzilishlari   bilan   kurashishda   nafaqat   bolaning   o‘zi,   balki   atrofidagi
muhit   va   jamiyatning   qo‘llab-quvvatlashi   ham   muhimdir.   Shuning   uchun
kompleks va integratsiyalashgan yondashuvlarni rivojlantirish zarur.
Takliflar
1. Idrok buzilishlarini erta aniqlash va profilaktika qilish tizimini takomillashtirish
—   Maktabgacha   va   boshlang‘ich   ta’lim   muassasalarida   muntazam   idrok
tekshiruvlari o‘tkazilishi lozim.
2.   Mutaxassislar   malakasini   oshirish   —   Pedagoglar,   psixologlar   va   reabilitatsiya
mutaxassislari uchun maxsus treninglar, seminarlar va kurslar tashkil etilishi zarur.
3.   Individual   reabilitatsiya   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   —   Har   bir
bolaning   ehtiyojiga   mos   keladigan   reabilitatsiya   va   ta’lim   dasturlari   ishlab
chiqilishi lozim. 4.   Oilaviy   qo‘llab-quvvatlash   tizimini   kuchaytirish   —   Ota-onalarga   idrok
buzilishlari   bo‘lgan   bolalar   bilan   ishlash   bo‘yicha   konsultatsiyalar,   treninglar   va
metodik yordamlar ko‘rsatish kerak.
5. Innovatsion texnologiyalarni keng joriy etish — Komp’yuter o‘yinlari, interfaol
dasturlar va boshqa zamonaviy vositalardan samarali foydalanish bolalarning idrok
faoliyatini yaxshilashga xizmat qiladi.
6.   Jamiyatda   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashni   rivojlantirish   —   Maxsus   ta’lim
muassasalari,   reabilitatsiya   markazlari   va   ijtimoiy   xizmat   ko‘rsatish   tizimlari
faoliyatini kengaytirish muhimdir. Foydalanilgan adabiyotlar
1.  Mirziyoyev   Sh.M.   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi.   –  Toshkent:   “O‘zbekiston”,
2022.
2. Mirziyoyev Sh.M. Inson qadri uchun. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2021.
3.   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent, 2017.
4. Amonov S.A. Umumiy psixologiya. – Toshkent: TDPU nashriyoti, 2019.
5. Azizxo‘jaeva N.N. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020.
6. O‘rinboyeva S.B. Maxsus pedagogika asoslari. – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2018.
7.   Mahmudova   G.T.   Kognitiv   rivojlanish   va   idrok   psixologiyasi.   –   Toshkent:
“O‘qituvchi”, 2021.
8.   Normurodov   B.   Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalar   psixologiyasi.   –
Toshkent: “Fan”, 2017.
9. Egamberdiyeva M. Logopediya asoslari. – Toshkent, 2016.
10. Zokirova M.X. Pedagogik psixologiya. – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2022.
11. www.president.uz – O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining rasmiy sayti.
12.   www.lex.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy
bazasi
13. www.ziyonet.uz – Ta’lim va fan axborot portali.
14.   www.edu.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim,   fan   va   innovatsiyalar
vazirligi rasmiy sayti
15. www.psychologytoday.com – Psixologik tadqiqotlar va maqolalar manbasi. 16.   Yusufjonova   G.   Bolalar   psixologiyasida   kuzatuv   va   baholash   usullari.   –
Toshkent, 2023.
17. Karimova D.N. Ijtimoiy psixologiya asoslari. – Toshkent: TDPU, 2019.
Купить
  • Похожие документы

  • Motivatsiyanng keng tarqalgan modellari
  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyaga kirish
  • Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha