Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 159.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Май 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Madinabonu

Дата регистрации 27 Апрель 2024

12 Продаж

Ijtimoiy pedagogik g‘oyalarning Markaziy osiyo, Rossiya va g‘arbdagi tarixi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_______________________________ INSTITUTI
______________________________ KAFEDRASI
________________________________ FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  IJTIMOIY PEDAGOGIK G‘OYALARNING
MARKAZIY OSIYO, ROSSIYA VA G‘ARBDAGI TARIXI
Bajardi:                                                       _________________
                                                              __________ guru h
Ilmiy rahbar:                                           _________________
Toshkent – 202_ MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………..
I BOB.  O‘ZBEKISTON VA CHET ELDA   IJTIMOIY   PEDAGOGIKA 
FANINING RIVOJLANISH TARIXI ………………………………….
1.1. O’zbekistonda ijtimoiy pedagogika rivojining o’ziga xos 
xususiyatlari ………………………………………………………………………..
1.2.  Chet el ijtimoiy pedagogika rivojlanish tarixidan .
П ВОВ. ІЈТІMOIY PEDAGOGIKANING MADANIY, TARIXIY, 
IJTIMOIY, HUQUQIY SHART SHAROITLARI.
2.1. Markaziy Osiyoda ma’rifatparvarlik g’oyalari va xalq pedogogikasi …
2.2 . Xalq pedagogikasi konsepsiyasi vauning o’ziga xos xususiyatlari .
XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR . KIRISH
Bugungi globallashuv sharoitida jamiyat hayotida yuz berayotgan ijtimoiy,
iqtisodiy,   madaniy   va   ma’naviy   jarayonlar   insonning   ijtimoiylashuvi,   shaxs
sifatida   shakllanishi   va   jamiyatga   moslashuvi   masalalarini   yanada   dolzarb   qilib
qo‘ymoqda.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj
qatlamlarni   qo‘llab-quvvatlash,   bolalar,   ayollar,   yoshlar   va   nogironlar   bilan
ishlash,   ularning   ijtimoiylashuviga   ko‘maklashish   borasidagi   islohotlar,   aynan
ijtimoiy pedagogika fanining amaliy ahamiyatini yanada oshirmoqda.
Ijtimoiy   pedagogika   –   bu   shaxs   va   jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro   ta’sirni,
ayniqsa,   tarbiya,   ijtimoiy   yordam   va   himoya   tizimlari   orqali   uyg‘unlashtirishni
o‘rganuvchi   fan   hisoblanadi.   Garchi   bu   fan   mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston
ta’lim   tizimida   alohida   yo‘nalish   sifatida   shakllangan   bo‘lsa-da,   uning   ildizlari
xalqimizning   boy   pedagogik   merosida,   jumladan,   o‘zbek   allomalari   va   jadid
pedagoglarining   ijtimoiy   adolat,   tarbiya,   axloq   va   ma’naviyat   haqidagi
qarashlarida mujassam.
Ushbu kurs ishida O‘zbekistonda va chet elda ijtimoiy pedagogika fanining
paydo bo‘lishiga sabab bo‘lgan tarixiy, nazariy, ma’naviy va metodologik omillar
tahlil   qilinadi.   Xususan,   bu   faning   shakllanishida   milliy   pedagogik   tafakkur,
mustaqillik   yillarida   olib   borilgan   islohotlar,   shuningdek,   zamonaviy   ijtimoiy
muammolarga yechim topish ehtiyoji muhim o‘rin tutgani ko‘rsatib beriladi.
Kurs ishining maqsadi:
O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagogika   fanining   tarixiy   shakllanishi,   uning
asosiy   nazariy-metodologik   yo‘nalishlari,   milliy   pedagogik   meros   bilan
bog‘liqligini ochib berish.
Kurs ishining vazifalari:
 Ijtimoiy pedagogika fanining predmeti va nazariy asoslarini tahlil qilish;
 O‘zbek   xalq   pedagogikasida   ijtimoiy-pedagogik   g‘oyalarning   tarixiy
ildizlarini ko‘rsatish;  Mustaqillik yillarida ijtimoiy pedagogika fanining shakllanish bosqichlarini
aniqlash;
 O‘zbek olimlarining bu boradagi tadqiqotlari va ilmiy qarashlarini o‘rganish;
 Ijtimoiy pedagogikaning hozirgi kundagi dolzarb yo‘nalishlarini yoritish.
Kurs   ishining   obyekti:   O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagogika   fanining
rivojlanish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Ijtimoiy   pedagogikaning   shakllanishiga   ta’sir
qiluvchi nazariy, tarixiy va amaliy omillar. I BOB.  O‘ZBEKISTON VA CHET ELDA   IJTIMOIY   PEDAGOGIKA
FANINING RIVOJLANISH TARIXI .
1.1. O’zbekistonda ijtimoiy pedagogika rivojining o’ziga xos
xususiyatlari .
Har   bir   fan   aniq   bir   haqiqatdan   “o‘sib   chiqadi”,   uning   aksini   ifodalaydi.
Ilmiy bilimlar amaliy faoliyatdan uzilgan holda rivojlana olmaydi. Aynan amaliyot
istalgan   fanning   manbai   hisoblanadi.   Boshqa   tomondan,   barcha     amaliy   faoliyat
ham agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan bo‘lsa  yanada samarali bo‘ladi. Ijtimoiy
pedagogikani   fan   sifatida   ham,   amaliy   faoliyat   muhiti   sifatida   ham   farqlaydilar,
aslida ular bir-biri bilan o‘zaro bog‘liq.
Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy pedagogning aniq bir bola yoki bolalar guruhi
bilan olib boradigan ishidir.
Ijtimoiy   pedagogika   o‘quv   fani   sifatida   ham   oldinga   chiqishi   mumkin.
O‘quv   fani   –   bu   umumta’lim   yoki   maxsus   ta’lim   muassasalarida   o‘rganiladigan
predmetdir.
O‘zbekistonda   fan,   ilmiy   bilimlar   sohasida   maxsus   amaliy   faoliyat   hamda
o‘quv   fani   sifatida   ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanishi   -   o‘ziga   xos   xususiyatga
ega. 
Qadim   antik   davrlardayoq   bolani   himoya   qilish   maqsadida   o‘z   ijtimoiy
pedagogik tarbiyaga oid muammolarini oldinga surganlar.
Eramizdan   avvalgi   VII-VI   asrlarda   jahon   dinlari   orasida   eng   qadimgi   din,
Markaziy Osiyo hududida zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga
katta ta’sir etdi, ya’ni insonni birinchi o‘ringa olib chiqdi. Zardushtiylar muqaddas
kitobi   “Avesto”   (olovga   sig‘inish)   o‘z   erasining   o‘ziga   xos   qomusiy   asari   deb
hisoblash   mumkin.   Zardushtiy   dinda   ahloqiy   me’yorlar   asosi   (ahloqiy   mezonlar)
uchlikka   tayangan   edi.   “Avesto”   da   “Inson   yaxshi   fikrlarga   ega   bo‘lishi,   faqat
yaxshi so‘zlar so‘zlashi va savobli ishlar qilishi lozim” deb yozilgan (xulq-atvor) 1
.
“Avesto” ning katta qismi bo‘lgan “yasna” larda inson kamolini ko‘rsatuvchi
ahloq-odob mezoni ana shu uchlikda  humata  (gumata) – yaxshi fikr, hukta   (gukta)-
1
  Makovelskiy.A.O. Avesto. Bengu, 1960, 18-be t . yaxshi   so‘z   va   hvarta   (gvarshta)   –   yaxshi   ishlarda   ifodalanadi   “Men   yaxshi   fikr,
yaxshi   so‘z,   yaxshi   ishga   shon-shavkat   baxsh   etaman.   Men   yaxshilikdan   iborat
Mazda  qonuniga shon-shavkat baxsh etaman” (“Yasna”, 14), deyiladi. 2
“Avesto”   tadqiqotchisi   A.O.Makovelskiy   inson   fikri,   so‘zlari   va   ishlariga   ikki
qarama-qarshi kuch: Voxu Manna (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovuz fikr”) ta’sir
ko‘rsatadi deydi. Barcha fikrlar, so‘zlar va ishlar ichida aslida ezgulik va yovuzlik
yotadi.   “Yaxshi   fikr”   deganda   ilohiy   qonun   ruhidagi   yaqin   kishisiga   mehribon
bo‘lish,   muhtojlarga   ko‘maklashishga,   yovuzlikka   qarshi   kurashishga   doimo
tayyor   turish,   kishilarning   baxt-saodati   uchun   harakat   qilish,   ahillik   va   do‘stlik,
totuvlikda   yashashga  intilish ruhidagi niyatlar  va fikrlar  musaffoligi tushunilgan.
Inson   o‘z   fikr-hayolida   boshqalarga   hasad   qilmasligi   lozim.   Yaxshi   niyatli   kishi
darg‘azab   bo‘lmaydi   va   boshqa   jaholatlarga   berilmaydi.   Chunki   bunday   holatda
inson   yaxshi   niyatini   yo‘qotadi,   burch   va   adolat   haqida   unutadi   va   nojo‘ya
harakatlar qiladi. 3
Zardushtiylik dinida uchlik asosga tayangan  ahloqiy me’yorlar (jadval).
2
  Маковельский.А.О. Авесто. Бенгу, 1960, 18-бет .
3
  Nishonova.S. “Shar? uy?onish davri pedagogik fikr tara???yotida barkamol inson tarbiyasi”. Dokk. diss. 
Avtoreferati. Toshkent, 1998. Inson
Yaxshi fikr Yaxshi so‘z Yaxshi ish (xulі-
atvor) Qadimgi   davrlardanoq   shunday   insoniy   xislatlar   qadrlangan.   Inson   bilimlarga
ega   bo‘lishi   (ya’ni,   kasb-hunarga   ega   bo‘lishi)adolatli   bo‘lishi   (ya’ni,   insoniy
bo‘lishi),   shunday   ahloqiy   xislatlarga   ega   bo‘lishi   lozim   ediki,   ya’ni   mehribon,
kamtarin, jasur, chiroyli nutqqa ega, vatanparvar kuchli iroda va boshqalar sohibi
bo‘lishi zarur edi  4
.
Quyidagi jadvalda qadimda qadrlangan insoniy xislatlar ifodalangan:
Pedagogika tarixining ildizlari qadimgi davrlarga borib taqaladi. Ko‘p ming
asrlar   mobaynida   pedagogika   falsafaning   ichida   rivojlandi.   Qadim   zamonlardan
buyon olamda insonning o‘rni va roli, shaxsning ahloqiy shakllanishida madaniyat
va dinning ahamiyati, barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar.
Sharq   uyg‘onish   davri   (IX-XI   asrlar)   qomusiy   olimlari   Abu   Nasr   al   Farobiy
(873-950), Abu Rayxon Beruniy (973-1050), Abu Ali Ibn Sino (Avitsenna) (980-
1037)   shunday   ijtimoiy   pedagogik   g‘oyalarni   aytib   o‘tganlarki,   bolani   Ayni
go‘daklik   chog‘idanoq   tarbiyalashni   boshlashning   zarurati,   shuningdek   bolaning
tarbiyasiga   tabiat   va   atrof-muhitning   ta’siri,   bolaga   kattalar,   ayniqsa   ota-onaning
ta’siri   va   boshqa   fikrlar   kabidir.   XV-XVI   asrlarda   Markaziy   Osiyo   tabiatshunos-
faylasuflari, tarixchi, shoir va rassom-musavvirlari o‘z ijodlarida ijtimoiy  fanlarga
4
 Nishonova.S. “Sharq` uygonish davri pedagogik fikr taraqqyotida barkamol inson tarbiyasi”. Dokk. diss. 
Avtoreferati. Toshkent, 1998. Inson  
Bilim adolatlilik axloqiy xislatlar
Kasb-
hunar Инсонийлик Mehribonlik,  yaxshilik, 
kamtarinlik,  chiroyli  nutq, 
do‘stona  munosabat, 
mehmondo‘stlik,  vatanparvarlik, 
kuchli iroda egasi bo‘lish va b.q. alohida   e’tibor   bilan   qarab,   tabiat   sirlarini   o‘rganishga   intilganlar.   Bular   qatorida
Nuriddin   Abdurahmon   Jomiy   (1414-1492),   Jaloliddin   Davoniy   (142-1502),
Alisher Navoiy (1441-1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440-1505) o‘z traktatlarida
inson   aqli-tafakkuri,   uning   qobiliyati,   insonning   yuqori   ahloqiy   xislatlari,
insoniylik   g‘oyalari,   bolalar   tarbiyasida   umuminsoniy   qadriyat   hisoblanadi.   Shu
jumladan, o‘zbek tilining asoschisi ulug‘ alloma, musiqachi, davlat arbobi, Alisher
Navoiyning   ijtimoiy   pedagogik   g‘oyalari   yuksak   darajada   insonparvarliligi   bilan
ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda ham yagona eng oliy mavjudod
deb hisoblagan. Bolani esa oilaga quvonch ham baxt keltiruvchi muqaddas in’om
sifatida  uyni yoritib yuboradi deb hisoblaydi. 
Inson   o‘z   farzandinigina   emas,   balki   kelajak   avlod   bo‘lgan   barcha   bolalarni
sevmog‘i shart – deb yozadi shoir.
Ijtimoiy   pedagogikaga   oid   fikrlarni   bizning   o‘zbek     olim   va   allomalarimiz,
ma’rifatparvarimiz, jadidchilik harakati yetakchilari, XX asr boshlarida yashab ijod
qilgan     Mahmudxo‘ja   Behbudiy   (1874-1919),   Munavvar   Qori   Abdurashidov
(1878-1931),   Abdulla   Avloniy   (1878-1934),   Abduqodir   shakuriy   (1875-1943),
Xamza Hakimzoda Niyoziy (1889-1929) va boshqalarning asarlarida ham ko‘plab
keltirish mumkin.
Ijtimoiy   pedagogikaning   fan   sifatida   vujudga   kelishida   XX   asr   20-30-yillari
alohida   o‘rin   tutadi.   Bu   davrda   A.Avloniy,   A.Shokuriy,   M.Qori   Abdurashidov,
X.X.Niyoziy,   V.F.Lubensova,   N.P.Arxangelskiy,   A.Sharafuddinov   kabi
pedagoglarning   faoliyati   muhim     ahamiyatga   molik.   Ular   avvalo,ijtimoiy   izdan
chiqib ketayotgan bolalarga yordam  ko‘rsatish,  ya’ni  bu allomalar  aynan  ijtimoiy
pedagoglar   bo‘lib,   ular   tashkil   etgan   maktablar,   shuningdek,   boshqa   pedagoglar
tajribalariga tayanganlar (Almoiy nomidagi, N.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar
tajriba maktablari  va boshka  muassasalar  ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai
bo‘lib hisoblanadilar).
Biroq   O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagogikaning   rivoji   amalga   oshmadi.   Bunda
avvalo,   yangi   ittifoq   sovet   pedagogikasi   va   o‘sha   davr   pedagogikasi   o‘rtasida
ajralish yuzaga keldi. Uzoq yillar mobaynida o‘zbek ma’rifatparvarlari-pedagoglari tomonidan to‘plangan barcha bilimlar inkor etilgandi. Pedagogikada shunday shior
keng tarqalgandi: “Olam zo‘ravonlikdir, biz uni ildizi bilan quporamiz”.
Marksist   pedagoglar   tomonidan,   shu   vaqtgacha   bo‘lgan   barcha   pedagogika
sohasidagi   oktabr   to‘ntarishigacha   bo‘lgan   asarlarni   unutish   talab   etildi.   30-yillar
oxirida   sotsializm   g‘alaba   qilganligi   e’lon   qilindi.   Shu   vaqtdan   e’tiboran   ijtimoy
muammolar haqida sukut saqlash sharti mustahkamlandi. Bu muammolar alohida,
yengil   hal   etiladigan,   “eskilik   sarqiti”   deb   baholandi.   Bu   esa   o‘z   o‘rnida   ijtimoiy
pedagogikaning fan sifatida rivojlanishiga yo‘l bermadi.
1991   yil   O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqilligi   e’lon   qilinishi   bilan
pedagogikaning   ko‘pgina   sohalarini,   shu   jumladan,   ijtimoiy   pedagogikaning   ham
rivojlantirish vazifasi qo‘yildi.
1997 yil “Kadrlar  tayyorlash milliy dasturi”, “Ta’lim to‘g‘isida” Qonun (1997
yil) qabul qilinishi bilan   ma’naviy-ahloqiy tarbiyaning samarali yo‘llarini topish,
ma’naviy   madaniyatni   rivojlantirish,   shaxsning   fuqaro   sifatida,   erkin   tafakkurli
shaxsni   shakllantirishning   eng   samarali   yo‘llarini   yaratish   maqsadida   pedagogik
fan oldiga ta’lim tizimini demokratlashtirish va insonparvarlashtirish kabi vazifalar
quyildi. Respublikamizda ijtimoiy pedagogikaning ilmiy va amaliy sohasi endigina
shakllanmoqda. “Ijtimoiy pedagogika” predmeti ham endigina shakllanmoqda.
Mazkur   sohada   ilmiy-tadqiqot   ishini   yuritish   shunchalik   dolzarbki,   bu   fan
bo‘yicha   mamlakatimizda:   Ma’naviyat   va   ma’rifat   Markazi,   “Oila”   markazi,
nodavlat   hukumatga   qarashli   bo‘lmagan   hayriya   jamg‘armasi,   “Sog‘lom   avlod
uchun”,   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   qoshidagi   respublika   o‘quv-
metodik   ta’lim   markazi,     Nizomiy   nomidagi   TDPU   (mafkura)   g‘oyaviy-siyosiy
kafedralar   va   boshqalar.   Respublikamizda   har   bir   navbatdagi   yilni   ijtimoiy
muammolardan biriga bag‘ishlash an’ana tusiga kirgan. Masalan, 2001 yil “Onalar
va   bolalar   yili”   deb   e’lon   qilingandi.   Shu   munosabat   bilan   “O‘smir   va   sog‘lom
turmush   tarzi”   deb   nomlangan   respublika   metodik   seminarii   o‘tkazilib,
maktablarda   “Sog‘lom   turmush   tarzi”   predmeti   kiritilib,   sog‘lom   turmush   tarzini
shakllantiruvchi ijtimoiy muammolar masalalari ko‘rib chiqildi. O‘zbekistonda   keyingi   vaqtlarda   bir   katta   muammoga   butun   bir   yilni
bag‘ishlash   an’anaga   aylandi.  Masalan,   1998   yil   “Oila   yili”,  1999   “Ayollar   yili”,
2000 “Sog‘lom avlod yili”, 2001 “Onalar va bolalar yili”, 2002 yil “Qariyalar yili”,
2003   “Obod   va   sog‘lom   mahalla   yili”,   2004   yilni   “Mehr   va   muruvvat   yili”   deb
belgilab, ijtimoiy pedagogik muammoni amaliyotda hal etish yo‘llari izlanmoqda.
Bugungi   kunda   ko‘plab   empirik   va   nazariy   bilimlar   to‘plangan.   Ularni   to‘la
anglamoq  va  tizimlashtirishni  talab  etadi.   O‘zbekistonda  ijtimoiy  pedagogikaning
kelgusi   rivojlanishi   yetarli   darajada   emas.   O‘tmish   allomalarimiz,   olim-
pedagoglarimiz   asarlarini   yangi   nuqtai   nazardan   turib,   o‘rganish,   chet   el
tajribalarini   o‘zlashtirib,   Respublikamizga   moslashtirilgan   holda   maqsadga
muvofiq qo‘llash lozim.
Chet   el   ijtimoiy   pedagogikasi   esa   ko‘p   yillardan   buyon   rivojlanib   kelmoqda,
hozirgi   vaqtda   esa   bu   sohada   juda   ko‘p   muhim   ilmiy   salohiyatli   bilimlar
jamlangan.   Shu   sababli   ham   O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagogikaning   vujudga
kelishi va rivojlanishida boshqa mamlakatlarning tajribalari muhim ahamiyat kasb
etadi. Bu sohadagi rivojlanish jarayonida   vujudga kelgan muammolarning tahlili,
ilmiy bilimlar va chet eldagi amaliy faoliyatni o‘rganishning o‘rni beqiyos.
1.2. Chet el ijtimoiy pedagogikasi rivojlanish tarixidan .
Ijtimoiy   pedagogika   pedagogika   fanidan   ajralib   chiqqaniga   deyarli   ko‘p   vaqt
bo‘lgan emas. Biroq pedagogika fanining o‘zi ham mustaqil fan sifatida, faqatgina,
XVII asrdan boshlab shakllangan. Bu buyuk chex pedagogi Yan Amos Komenskiy
(1592-1670)   nomi   va   uning   “Buyuk   didaktika”   asari   bilan   bog‘liq.   Bu   asarda
pedagogikaning   tadqiqot   predmet   iva   prinsiplari   belgilab   berilgan.   Pedagogik
jarayon   qonuniyatlari   ko‘rsatib   berilgan.   Shu   bilan   birga   pedagogika   tarixining
ildizlari juda qadimga borib taqaladi.
Ilgari   ta’kidlab   o‘tganimizdek,   pedagogika   uzoq   asrlardan   buyon   falsafa   fani
doirasida   rivojlanib   keldi.   Shu   nuqtai   nazardan   ijtimoiy   pedagogika   pedagogika fanidan   yosh   emas,   doimo   pedagogikaning   ajralmas     tarkibiy   qismi   sifatida
pedagogika fani doirasida, u bilan birga rivojlangan.
Shu   sababli,   ijtimoiy   pedagogika   tarixi   muammolari   bilan   shug‘ullanuvchi
olimlar o‘z tadqiqot ishlarini pedagogika tarixi, falsafa va barcha davrlar va xalqlar
o‘tmish allomalarining pedagogik qarashlari bilan bog‘lashlari tasodif emas. Agar
ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanish   davrlariga   shu   nuqtai   nazardan   qaraydigan
bo‘lsak, uni bir qator bosqichlarga bo‘lish mumkin deb o‘ylaymiz.
Birinchi   –   dastlabki   -   boshlang‘ich   boqich.     Bu   bosqich   qadimgi   davrlardan
XVII asrlargacha bo‘lgan davrni o‘z ichiga oladi. Bu bosqichda tarbiya amaliyoti
va pedagogik ijtimoiy pedagogik qarashlarning shakllanish davridir.
Bu   bosqichda   tarbiyaviy   va   ijtimoiy   voqeliklarni   vujudga   kelishi   yuz   berdi.
Inson   tarbiyasi   bu   davrda   tabiiy   holatdan   ongli   faoliyatga   aylandi.   Tarbiya
nazariyasining   turli   ko‘rinishlari   vujudga   keladi.   Ibtidoiy   jamiyatdan   feodalizm
jamiyatiga  o‘tilib,  kapital   munosabatlari   vujudga   kela   boshladi.   Bu   o‘z   navbatida
tarbiyada   turli   muammolarni   oldinga   suradi.   Ijtimoiy   pedagogikaga   oid   ko‘pgina
g‘oyalar uzoq qadimgi antik davrlarda olg‘a surilgan. o‘arbdagi Uyg‘onish davrida
esa bola tarbiyasida insoniylik g‘oyalarini ilgari surish rivojlana bordi. Bu davrga
italyan pedagogi, insonpavari Vittorino Da-Feltre (1378-1446) “Quvonch uyi” deb
nomlangan   birinchi   maktab-internati   tashkil   etgan   olimning   fikrlarini   kiritish
mumkin.
Ikkinchi   bosqich   –   XVII-XIX   asrlar.   Ijtimoiy     pedagogika   fanini   fan   sifatida
vujudga kelish va bu fan rivojidagi ilgor g‘oyalar bilan xarakterlanadi. XVIII-XIX
asrlar  jahon madaniyati  tarixidan  burjua-demokratik inqilobi  bosqichi  sifatida joy
olgan   yirik   olimlar   (pedgoglar,   faylasuflar,   sotsiologlar,   psixiloglar)   ijtimoiy
pedagogik   muammolar   yechimini     izladilar.   Ular   jamiyat   va   davlat   bilan
hamkorlikda   bu   muammolar   yechimini   izladilar.   Tarbiya   masalalari   jamiyatni
qayta   tashkil   etish   g‘oyalari   bilan   ko‘rib   chiqildi.   Bu   davrlar   ijtimoiy   pedagogik
g‘oyalarida   barcha   insonlar   teng   huquqli,   erkin,   ozod   bo‘lishlari   lozim   ekanligi
haqidagi fikrlar ko‘tarilgan. Bu   bosqichda   ijtimoiy   pedagogika     muammolari   amaliy   ijtimoiy   pedagogika
bilan   uzviy   aloqada   rivojlandi.   O‘sha   davr   yetuk   pedagoglari   bolalarning   turli
muammolariga   bag‘ishlab,   yetim   va   qarovsiz   bolalar   uchun   bolalar   uyi,
bog‘chalari, maktab va boshqa muassasalar tashkil etadilar.
Butun   XIX   asr   davomida   pedagogikadan     ijtimoiy   pedagogikaning   ajralib
chiqishi jarayoni uzoq davom etdi. Shu bilan birga uning rivojlanishiga falsafa va
pedagogikadan   tashqari   psixologiya,   sotsiologiya,   antropologiya   (inson   kelib
chiqishi   va   rivojlanishi   haqidagi   fan)   tibbiyot   va   boshqa   fanlar   katta   ta’sir
ko‘rsatdi.     Ijtimoiy   pedagogikaning   pedagogikadan   ajralib   chiqishi   jarayoni   bilan
birga  boshqa jarayon ham uning integratsiya jarayoni (lot. inteeger - yaxlit) ya’ni,
boshqa fanlar bilan birlashishi davom etdi.
XIX asr oxirida ijtimoiy pedagogik – pedagogik fanning mustaqil sohasi bo‘lib
ajralib chiqdi. Bu   hodisa Adolf Disteverg, Paul Notori va boshqalarning nomlari
bilan bog‘liq.
Uchinchi   bosqich   –   XX   asrning   boshidan   -   ijtimoiy   pedagogikaning   mustaqil
fan sifatida rivojlanish davri. Bu davrni teki syoki ososn davr deb aytib bo‘lmaydi.
Hozirgi   kungacha   turli   davlatlar   olimlari   orasida   ijtimoiy   pedagogika   boshqa
pedagogik   fanlar   orasida   qanday   o‘rin     tutishi   haqida   tortishuvlar   mavjud:   u   fan
hisoblanadimi yoki amaliy faoliyatning sohasimi;  ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy
ishlar qanday munosabatlar bor va boshqalar. Ko‘pchilik davlatlarda “pedagogika”
va “ijtimoiy pedagogika” atamalari ijtimoiy pedagogikada umuman ishlatilmaydi.
Masalan,   AQSH   da   o‘quv   yurtlarida   pedagogika   o‘rniga   talabalar   “ta’lim
falsafasini”   o‘rganadilar,   odamlarga   amaliy-yo‘naltirish   yordami   sohasi   ijtimoiy
ishga   taalluqli,   biroq,   ijtimoiy   xizmatchilar   orasida   aynan   turli   muammolari
mavjud bolalarga yordam ko‘rsatishga xizmat qiladigan mutaxassislar bo‘lsa ham.
Belgiyada “ortopedagogika” atamasidan foydalaniladi, u “maxsus pedagogika” va
“ijtimoiy pedagogika” tushunchalariga yaqin.
Rossiyada   ijtimoiy   pedagogika   rivojlanishi   –   fan   sohasi   sifatida   ham   va
professional   amaliy   faoliyat   sohasi   sifatida   ham   va   o‘quv   fani   sifatida   -   o‘z
xususiyatlariga ega. Ijtimoiy   pedagogikani   mustaqil   fanga   ajralib   chiqishida   shart-sharoitlarni   XIX
asrning   K.D.Ushinskiy,   L.N.Tolstoy   kabi   mashhur   pedagoglari   va   boshqalar
asarlarida   topish   mumkin.   XX   asrning   20-30-yillarida   A.SMakarenko,
S.T.Shatskiy,   V.N.Soroko-Rosinskiy   kabi   pedagoglar   faoliyatlarida   yetim   bo‘lib
qolgan bolalarga ijtimoiy-pedagogik yordam   ko‘rsatishga qarilgan edi. Lekin 30-
yillardan  keyin  sotsializm   g‘alab qilgani   e’lon  qilingandan keyin  hamma  ijtimoiy
muammolar   ikkinchi   darajali   bo‘lib   qoldi.   Ularni   o‘tmish   sarqitlari   deb   atab   ular
haqida gapirmaslikka harakat qilindi.
XX   asrning   90-yillarida   Rossiyada   ijtimoiy   psixologiyaning   rivojlanishi   yangi
davri boshlandi. Ular bu yillarda “yuqoridan” imperativ (lot. imperativus - farmon)
ya’ni, e’tirozlarni qabul qilmaydigan, tanlashga yo‘l qo‘ymaydigan, kiritilgan.
Bu   ijtimoiy   psixologiyaning   ilmiy   va   amaliy   sohalari   bir   vaqtda   bir-biridan
ajralgan holda rivojlanishiga olib keldi. Amaliyot fanga tayana olmadi, chunki fan
xali   amalda   yo‘q   edi,   fan   haqida   hech   narsani   bilib   bo‘lmas   edi,   chunki   amaliy
faoliyat   faqatgina   endgina   shakllanar   edi.   Bu   ijtimoiy   pedagogikaning   o‘quv   fani
sifatida   tashkil   topishida   ham   ta’sirini   ko‘rsatdi.   Bu   ham   ijtimoiy-pedagogik
faoliyat va fan rivojlanishi bilan bir vaqtda sodir bo‘ldi. Fanning va amaliyotning
tashkil topmaganligi “ijtimoiy pedagogika” fanida bugungi kunda ham ko‘plab hal
qilinmagan,   tortishuvli   masalalar   bor.   Bu   obyektiv   holatlar   ijtimoiy
pedagogikaning fan sifatida   rivojlanishini  sekinlashtiradigan  omillar  hisoblanadi.
Lekin   amaliyot   talablari   Rossiyada   shunchalik   jiddiy   va   dolzarb   Ediki,   natijada
fanning bu sohasi bilan ko‘plab ilmiy jamoalar shug‘ullana boshladilar.
Rossiya   ta’lim   akademiyasi   ijtimoiy   pedagogika   Markazi   (RAO),   ijtimoiy
ta’lim   Akademiyasi   Moskva,   Sankt-Peterburg,   Tula,   Yekaterinburg   va   boshqa
universitetlarida “ijtimoiy pedagogika” fakultetlari tashkil etildi.
V.G.Bocharova,     M.A.Galaguzova,   A.V.Mudrik   kabi   va   boshqa   olimlar
ijtimoiy   pedagogika   bo‘yicha   nazariy   tadqiqotlar   olib   boradilar.   Ijtimoiy
pedagogika bilan bir vaqtda XX asr 90-yillarida Rossiyada  ijtimoiy ishlar instituti
kiritildi.   Ijtimoiy   ishchilarning   vazifasi   aholining   ijtimoiy   himoyalanmagan
qismiga yordam ko‘rsatish bo‘ldi. Ijtimoiy     pedagogika   va   ijtimoiy   ishlarning   rivojlanish   tarixi   bir-biriga   juda
yaqin. Birinchi navbatda ularni madaniy-tarixiy an’analari, alohida g‘amxo‘rlik va
e’tiborni   talab   qiluvchi   odamlarga   munosabatlari   ularni   birlashtiradi.
“Mehribonlik”,   “hayriya”,   “yordam   ko‘rsatish”   va   boshqa   tushunchalar   ijtimoiy
pedagogika va ishlarda keng foydalanilishi bejiz emas.
Ammo   ular   yaqqol   ifoda   etuvchi   o‘ziga   xoslikka   va   farqlarga   ega.   Ularning
umumiyliklari va o‘ziga xosliklari nimalardan iborat: birinchi navbatda bu ularning
obyekti yoki adresatiga taalluqlidir.
Ijtimoiy   ishchi   ko‘z   oldida   inson   bo‘ladi,   lekin   har   qanday   emas,   faqatgina
insonga   muvaffaqiyatli   bo‘lishi,   farovonligi,   jamiyatning   haqiqiy   a’zosi,   tekis
hayot kechirishida muammolari bo‘lgan inson bo‘ladi.
Insonning   hayoti   davomida   yuzaga   keladigan   muammolar   har   bir   odamda
uchraydi. Ular psixologik, tibbiy, huquqiy, moddiy va boshqa xususiyatli  bo‘lishi
mumkin.   Ular     insonga   bog‘liq   bo‘lmagan   tashqi   omillar   (ekologik,   ijtimoiy,
texnogen, millatlararo va boshqa kataklizmalar) yoki ichki shaxslararo muammolar
(jismoniy   yoki   psixik   rivojlanishida   sog‘lig‘i   yaxshi   emasligi)   bilan   bog‘liq
bo‘lishi mumkin. Shunday qilib, ijtimoiy ishlar obyekti ijtimoiy hayoti davomida,
yordamga   muhtoj   bo‘lgan   inson   hisoblanadi   deb   aytishimiz   mumkin,   ya’ni   inson
yoshidan qat’iy nazar ijtimoiy obyektdir.
Ijtimoiy pedjagogika esa uning ijimoiylashishi – individning ijtimoiy subyektga
aylanishi   jarayonida   yordam   ko‘rsatilishi   kerak   bo‘lgan   bola   bilan   shug‘ullanadi,
ya’ni bola shakllanayotgan, rivojlanayotgan shaxs.
Bu obyektlarni taqqoslash ana shu ikki fanni nimalar yaqinlashtirishini (ijtimoiy
hayot jarayonida yordam ko‘rsatish) va obyektni farq qilishini (katta odam va bola)
yaqqol   ko‘rsatadi.   Bu   nuqai   nazardan   ijtimoiy   ishlarda   yordam   ko‘rsatilayotgan
odamni   odatda   mijoz   deb   atashlari,   ijtimoiy   pedagogikada   esa   odatda   bola   so‘zi
ishlatilishi ham buni tasdiqlashi mumkin.
Shunday  qilib,   turli   mamlakatlarda   tarixiy   va   madaniy  an’analari,  jamiyatning
rivojlanish darajasiga, pedagogika va ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishiga qarab terminologiyalarida ham va tushunchalari mazmunida ham o‘z farqlari bor. Ammo
ularni birlashtiruvchi narsa ham bor.
Umumiyligi  shundan  iboratki, har  qaday  jamiyat  ham  “doimiy muammolarni”
rivojlanishi   tarbiya   va   ta’limi,   ayniqsa   kamchiliklari   va   muammolari   bo‘lgan
bolalarning muammolarini har doim hal etib kelgan, hal etmoqda va hal etadi.
Ijtimoiy   pedagogikaga   birinchi   navbatda   nemis   fani   pedagogikasi   rivojlanishi
tarixi   katta  xissa   qo‘shgan,   shuning   uchun  Germaniyada   ijtimoiy  pedagogikaning
rivojlanishi tarixini ko‘rib chiqamiz, uning tarixi 100 yildan oshiqroqdir.
“Ijtimoiy   pedagogika”   atamasi   1844   yili   K.Mager   tomonidan   tarbiya   haqidagi
ochiq   ilmiy   munozaraga   kiritilgan   va   keyinchalik   A.Disterveg   tomonidan
tarqatilgan.   Ana   shu   tushuncha   paydo   bo‘lgan   paytdan   hozirgi   kungacha   nemis
adabiyotlarida uni ikkita turlicha talqini mavjuddir.
Birinchi   talqin   (K.Mager)   -   ijtimoiy   pedagogika   tarbiyaning   ijtimoiy   tomoni
bilan   biror-bir   umumiylikka   ega.   Ikkinchi   talqin   (A.Disterveg)   -   ijtimoiy
pedagogika   ma’lum   ijtimoiy   sharoit,   vaziyatlarda   pedagogik   yordam   sifatida
ishtirok etadi.
Birinchi yo‘nalish vakillari 
K.Mager,   XX   asrda   –   P.Natorn   (20-yillar),   YE.Bornemann,   F.Shliper   (60-
yillar),   D.Pegeler   (80-yillar)   va   boshqalar   bo‘lgan.   Paul   Natorn   (1854-1924)
ijtimoiy pedagogkani umumiy pedagogikaning bir qismi, obyekti sifatida qaraydi.
P.Natorn   ijtimoiy   pedagogikaning   uchta   asosiy   vazifalarini   ko‘rsatadi:
birinchisi – bolaning jinsiy hayoti bilan bog‘liq, uning hayotida oilasi davrasida va
atrofidagi yaxshi odamlari bilan aloqada rivojlanadi.
Ikkinchisi   –   irodasi   bilan   bog‘liq   u   maktabda   shakllanadi   va   bilim   berishni
amalga   oshirish   bilan   bog‘liq,   shu   bilan     birga   bolada   emotsional,   ijtimoiy   va
motorli (harakatlanish) qobiliyatlari rivojlanadi. Uchinsi - aql – umumiylikda ochib
beriladi.
P.Natorn   ijtimoiy   pedagogikani   hamma   yosh   odamlar   uchun   pedagogik   deb
hisoblagan,   uning   vazifasi   –   yoshlarda   birdamlik   va   jamoatchilik   asoslarini
tarbiyalash   hisoblanadi.   P.Natorn   fikrini   davom   ettirib   bu   yo‘nalishning   vakillari ijtimoiy   pedagogikani   integrativ   (birlashtiruvchi)   fan   sifatida   qaraydilar.   Shu
mazmunda   YE.Bornemanning   talqin   qilishi   e’tiborga   loyiq,   u   ijtimoiy
pedagogikani   davolash   pedagogikasini,   iqtisodiy   pedagogikani   va   boshqalarni
birlashtiruvchi fan sifatida qaraydi. Uning vazifalari – ijtimoiy guruhlar va ijtimoiy
jamiyatda individual  mustaqillikka yordam  ko‘rsatish. Jamiyatning madaniyati  va
insonparvarlik rivojlanishi hakida qayg‘urishdan iborat. O‘zining qo‘shiluvchanligi
sababli   ijtimoiy   pedagogika   tarbiyaning   hamma   sohalariga   kirib   boradi,   ya’ni   u
pedagogikaning tamoyillarinidan biri sifatida ishtirok etadi. Shunday qilib, ana shu
talqinga   binoan   ijtimoiy   pedagogika   tarbiyaning   tamoyili   sifatida   ishtirok   etadi.
Ikkinchi yondoshish A.Disterveg (40-50y, XIX asr), G.Nol, G.Boymer (XX asr 20-
30   yil),   K.Mollengauer   (50-yillar)   va   boshqalar   asarlarida   aks   ettirilgan.
A.Distervegdan   boshlab   bu   yo‘nalish   vakillari   ishchi   sinfining   ijtimoiy
himoyalanganligi,   xalq   ta’limi,   boshpanasizlar   kabi   o‘z   davrlarining   ijtimoiy
masalalariga javob topishga harakat qiladilar.
German   Nol   (1879-1960)   ijtimoiy   pedagogikaning   vazifasi   agarda   oila   va
maktab   biror-bir   sababga   ko‘ra   o‘z   vazifalarini   bajara   olmay   qolganda   zarur
bo‘ladigan shoshilinch tez yordam ko‘rsatishdan iborat deb hisoblaydi. G.Polning
fikri P.Natornnikidan ancha ishonchli, aniq va amaliy ko‘rinadi.
Uning   g‘oyalari   1922   yili   qabul   qilingan   yoshlarning   hayriya   ko‘rsatish
faoliyatlari   haqidagi   qonunda   o‘z   aksini   topdi   –   bu  yoshlarni   maktabdan   tashqari
boshqaradigan   Germaniyadagi   birinchi   davlat   hujjati   edi.   Shu   davrdan   boshlab
ijtimoiy   pedagogika   amalda   “shoshilinch   holatlar   pedagogikasi”   bo‘lib   qoldi,   u
yoshlarni   tarbiyalashda   oilada   va   maktabda   mavjud   bo‘lgan   kamchiliklar   o‘rnini
to‘ldirishi  kerak bo‘lgan. Gertruda Boymer  birinsi  yo‘nalish tarafdorlaridan farqli
ravishda   ijtimoiy   pedagogikani   pedagogikaning   tamoyili   emas,   balki   tashkiliy
qismi  deb hisoblagan. Oilada va maktabda tarbiyaga taalluqli    bo‘lmagan hamma
narsa ijtimoiy pedagogikaning muammosi demakdir deb hisoblaydi u.
K.Mollengauer   boshpanasizlik   haqidagi   tushunchani   rivojlantiradi.   Agarda
alohida   ijtimoiy   institutlar   bolaning   bu   muammosini   hal   eta   olmas   ekan   deb hisoblaydi   u,   unda   tarbiyaning   uchinchi   yo‘nalishini   yaratish   zarurligi   yuzaga
keladi – davlat yordamini deydi u.
Shu bilan birga ijtimoiy pedagogika madaniy mazmunini yetkazish bilan emas,
balki   o‘sib   kelayotgan   avlodning   rivojlanishi   va   jamiyatga   qo‘shilishi   jarayonida
yuzaga   keladigan   muammolarni   hal   etish   bilan   shug‘ullanishi   kerak,   deb
hisoblaydi.
Hozirgi   vaqtda   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   yo‘nalishlari   to‘la   ishlab
chiqilgan bo‘lsa ham, ammo bu hali hamma muammolar o‘rganilib bo‘lmagan deb
hisoblaydilar.
Ijtimoiy   pedagogika   nazariyasining   umumiy   ko‘rinishi   hali   ham   noaniqligicha
qolib kelmoqda, deb hisoblaydilar hozirgi davr nemis olimlari. Ular bundan keyin
ham   shundayligicha   qoladi,   chunki   aralash   fikrlarning   (psixologiya,   sotsiologiya,
ijtimoiy ishlar va boshqalar) davom etib kelayotgan differensatsiyasi (lot. differetia
- farqlash) ijtimoiy pedagogika nazariyasini to‘la tasvirlab berish imkonini bermay
kelayapti.   Bu   holat   har   qanday   fanning   rivojlanishi   jarayoni   uchun   tabiiydir.
Boshqa tomondan esa bu ijtimoiy pedagogika nazariy  munozaralari maydoni XXI
asrda ancha kengayadi deganini bildiradi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   fan   sifatida   rivojlanishi   bilan   birga   Germaniyada
ijtimoiy   pedagogika   sohasida   mutaxassislik   professional   faoliyat   sohasi   ham   faol
rivojlanadi   (ya’ni,   ijtimoiy   pedagog).   1908   yildan   boshlab   maxsus   pedagoglarni
tayyorlash   boshlandi,   XX   asrning   70-yillari   boshlariga   kelib   Germaniya
universitetlarida oliy ma’lumotli ijtimoiy pedagoglarni tayyorlash boshlandi.
Shuni aytish kerakki, Germaniyada ijtimoiy pedagog bilan bir qatorda XX asr
davomida bilim va amaliy faoliyat mustaqil sohasi sifatida ijtimoiy ishlar ham faol
rivojlanib keldi.
Ammo ijtimoiy pedagoglar va ijtimoiy ishlarda professional faoliyatda ko‘pgina
umumiyliklar   mavjud,   shuning   uchun   Germaniyada   ular   yagona   standart   bilan
boshqariladi. Bu standartda bu mutaxassislarning nomlari sinonimlar sifatida defis
orqali yoziladi: ijtimoiy ishchi - ijtimoiy pedagog. Xalq pedagogikasi  - xalqning umumiy ma’naviy madaniyatini tashkil  qiluvchi
va ajralmas qismidir. Buyuk rus pedagogi K.D.Ushinskiyning “rus xalqida tarbiya
xalqning o‘zi qancha vaqtdan beri mavjud bo‘lsa shuncha paytdan beri mavjuddir”
deb aytgan gapi to‘laligicha boshqa xalqlarga ham tegishlidir. Shu bilan birga ular
xalq   pedagogikasi   uzoq   qadim   zamonda   yuzaga   kelgan,   ular   tarixiy   ilmiy
pedagogikadan   ilgari   bo‘lgan   va   uning   ertangi   shakllariga   ta’sir   ko‘rsatgan   deb
hisoblaydilar. Markaziy Osiyo xalqlari pedagogik ilmlari rivojlanishi tarixini tahlil
qilib   o‘rganib   chiqish   pedagogikaning   birinchi   rasmiy   belgilari   xalq   hayoti,   xalq
pedagogik madaniyatining bevosita ta’siri ostida paydo bo‘lganligini ko‘rsatadi.
Xalq   pedagogikasi   umuman   xalqning   orzu-umidlari,   uning   o‘sib   kelayotgan
avlodni tarbiyalash va o‘qitish haqida tasavvurlarini ifoda etadi.
Al   Forobiy,   Ibn   Sino   (Avitsenna),   Beruniy,   Jomiy,   Umar   Xayyom,   Sa’diy,
Navoiy, Avloniy va boshqa ma’rifatparvarlarning meroslarini tahlil qilish, ularning
tarbiya   haqidagi   umuman   g‘oyalari,   xususan   oilaviy   tarbiya   haqidagi   g‘oyalari.
Xalq pedagogikasi tarixidagi ifoda etilgan g‘oyalar va fikrlar bilan uzviy bog‘lanib
ketganligini ko‘rsatadi: maqollar, matallar, ertaklar, rivoyatlarda.
Ijtimoiy-pedagogik   nuqtai   nazardan   Abu   Nasr   al-Forobiyning   psixologiya
bo‘yicha, etika va estetika bo‘yicha asarlari katta qiziqishga ega. Insonni ijtimoiy
mavjudod sifatida qarab Forobiy shaxsning ma’naviylik sifatlari ijtimoiy muhit va
tarbiya   ta’siri   ostida   yuzaga   keladi,   deb   hisoblaydi.   “Inson   –   deb   yozadi   u   –   eng
boshidan   boshlab   tabiatdan   yaxshi   yoki   yomon   bo‘lib   xuddi   shunday   u   tug‘ma
to‘quvchi yoki yozuvchi bo‘lib tug‘ilmaydi”.
Farobiy   Ibn   Sinoning   va   Beruniyning   ijtimoiy-pedagogik   qarashlariga   katta
ta’sir ko‘rsatadi. Ibn Sinoning pedagogik dunyoqarashlari uning ko‘plab asarlarida
o‘z   aksini   topgan.   Ma’naviy   tarbiya   haqida   gapirar   ekan   Ibn   Sino   insonda
haqgo‘ylik,   adolatlilik,   halollik   kabi   sifatlarni   yuksak   baholaydi   va   “Xalqning
ma’naviylik   xususiyatlari   va   adolatlilikka   chorlaydigan   uning   necha   asrlik
an’analarini hisobga olish kerak. Chunki adolatlilik – insonning ishlari eng yaxshi
bezagidir” deb maslahat beradi. Buyuk   xorazmshunos   Beruniy   asarlarida   tarbiya   haqida   ko‘plab   ajoyib   fikrlar
aytilgan.   “O‘tgan   ajdodlar   xotiralari”   (“Xronologiya”)   tekshirishlarida   qomusiy
olimturli   xalqlar   va   davrlar   kalendar   sistemalarini   ta’riflash   bilan   bir   qatorda
haqiqat   va   yolg‘on,   yaxshi   va   yomon,   kamtarlik   va   kekkayish,   bilimlilik   va
nodonlik, ya’ni ma’naviylik muammolarini o‘rganadi.
O‘rta asr boshlari yorqin mutafakkirlaridan biri Rudakiy bo‘lgan. Uning maqol
va   rivoyatlar   ko‘rinishidangi   ko‘plab   poetik   satrlari   xalq   pedagogikasini   boyitib
xalq   og‘zaki   ijodiyoti   durdonalari   qatoriga   kirdi.   U   “inson   aqlining   guli   –   bu
bilimdir”   va   “dunyoda   bilim   kabi   muhim   meva   yo‘qdir”   deb   aytadi.   O‘rta   asr
boshlari   ijtimoiy-pedagogik   meroslari   haqida   gapirganda   Nosir   Xisravni   (1004-
1088), “Ma’rifat kitobi” va “Baxt haqidagi kitobining” muallifi, shoir, yozuvchi va
faylasuf haqida gapirib o‘tilmasa bo‘lmaydi.
“Ma’rifat   kitobi”   da   “o‘z-o‘zini   anglash”,   “yaxshi   va   yomon   sifatlari”   boblari
bor,  ular  o‘ziga  xos  o‘zini   tarbiyalash  dasturi  hisoblanadi.   Muallif   insonni  to‘g‘ri
tarbiyalashga   xalaqit   qiladigan   yettita   (yomonlik)   to‘siqlarni   aytadi:   takabburlik,
ayyorlik,   befaxmlik,   ochko‘zlik,   g‘azab,   g‘araz,   shaxvoniylik.   U   o‘zining   yettita
“yaramas   do‘stlarini   esdan   chiqarishni”   maslahat   beradi,   ularning   o‘rniga   esa
boshqalarini   –   yuksak,   oliyjanob   ular   uchun   kamtarlik,   halollik,   sabr-toqat,
oddiylik,   shukronalik,   sahiylik   va   mehribonlik   asosiy   hisoblanganlarini   topish
kerak deydi. U nasihatlarini shunday yakunlaydi: “Bundan keyin ishonchli do‘stlar
bilan bo‘lgin, ochko‘z dushmanlardan bir umrga ajralgin”.
XI-XII asrlarda xususan, pedagogik talqinlar ham paydo bo‘ladi, ular Markaziy
Osiyo   va   Qozog‘iston   xalqlari   pedagogik   madaniyati   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatgan.
Burxoniddin Zarnudji “O‘quvchiga bilim olishi yo‘lidagi nasihatlari” o‘ziga xos
pedagogika   darsligida   o‘qitish   jarayonini   tashkil   etish   bo‘yicha   tavsiyalar   beradi.
“Bilimga   intilish,   -   deb   yozadi   olim   -   har   bir   musulmon   uchun   zarur   majburiyati
hisoblanadi”.
O‘zbek     adabiyoti   asoschisi   hisoblangan   mutafakkir   -   taraqqiyparvar   arbob
Alisher Navoiyning (1441-1501) pedagogik g‘oyalari ahamiyati juda katta bo‘ldi. O‘z xalqini chuqur sevgan demokratik va insonparvar g‘oyalari insonga muhabbat,
halollik,   adolatlilik,   yorqin   kelajakka   ishonchi   haqidagi   xalq   hikmatli   so‘zlari,
rivoyatlari bilan bog‘lanib ketadi. Xalq hatto o‘zining buyuk olimi haqida ertak va
afsonalar   yaratib   xalq   poetik   ijodiyotini   shakllantiruvchisi   sifatida   uning   obrazini
abadiylashtiradilar. 
Mutafakkir   olimlarning,   shoirlarning   ko‘plab   nasihatlari   xalqning   turmush,
hayot tajribalari asosida ishlab chiqilgan hikmatli so‘zlari bilan juda ham aniq mos
keladi.   “Kiyimsiz   o‘tirganda   ham   to‘g‘ri   gapirish   kerak”,   “Yolg‘on   gapirib
yashagandan   ko‘ra   to‘g‘ri   gapirib   o‘lgan   afzal”,   “Agarda   sen   har   doim   to‘g‘ri
gapirib   kelgan   bo‘lsang   keyin   ham   senga   ishonadilar”,   “Birinchi   bor   yolg‘on
gapirishdan   o‘zingni   saqla,   shunda   keyingi   yolg‘onlarda   seni   fosh   etishlaridan
qo‘rqmaysan”  va  shu  kabilar. Do‘stlik  haqidagi  olim   va shoirlarning fikrlari   xalq
hikmatli so‘zlari bilan mos keladi. Rudakiy dunyodagi eng kuchli xafa bo‘lish bu
yaxshi   do‘stidan   ajralish,   deb   hisoblaydi:   “Agarda   do‘stlaring   mingta   bo‘lsa   b
ukam deb hisobla”, (xalq hikmatli  so‘zlari), “Yigit uchun migta do‘st  ham kam”.
Tusiy   shunday   deydi:   “Do‘st   deb   bilishdan   oldin   sen   uni   sinab   ko‘r”   (xalqda
shunday   deydilar:   “Do‘st   boshiga   tashvish   tushganda,   mard   esa   jangda   sinaladi,
burch esa - halollik bilan”).
  Xisrav “Do‘st bo‘lish – yaxshi ish, do‘stlikka sodiq bo‘lish esa – buyuk ishdir”
deb  hisoblaydi.   (Xalqda   “Xazina   izlagandan   ko‘ra   do‘stlikni   saqlagan   yaxshiroq”
deyiladi).   SHeroziy   “Yaxshi   do‘st   aybingni   yuzingga   aytadi,   yomon   do‘st   ularni
boshqalarga   aytadi”   deb   eslatadi   (xalqda   “tanbeh   berish   -   do‘stlaring   sovg‘asi”
“do‘sting   aytgan   hamma   gaplar   yaxshilikdir”).   Xisrav   “Munofiq,   kekkaygan
do‘stdan   ko‘ra   sen   sodiq   itni   afzal   ko‘r”,   deb   maslahat   beradi.   (Do‘stning
ikkiyuzlamachiligi   –   davolab   bo‘lmas   kasallikdir”,   “Sen   oxirgi   burda   noningni
bo‘lashib yeganingni esidan chiqargan do‘st o‘lsin”) va shu kabilar. Shunday qilib,
Markaziy Osiyo xalqlarining pedagogik nuqtai nazarlari boshqa xalqlarda bo‘lgani
kabi   uzoq   o‘tmishda   yuzaga   kelgan.   Tarbiya   haqidagi   xalq   donishmandligi   ham
xalqning   oilaviy   tarbiya   ko‘p   asrlik   pedagogik     madaniyati   va   tajribalari   ifodasi
hisoblanadi. П ВОВ. ІЈТІMOIY PEDAGOGIKANING MADANIY, TARIXIY,
IJTIMOIY, HUQUQIY SHART SHAROITLARI.
2.1. Markaziy Osiyoda ma’rifatparvarlik g’oyalari va xalq pedogogikasi.
Xalq   pedagogikasi   muammolarini   ilmiy   tekshirishlar   tarixini   o‘rganib
chiqish   tarbiyalashdagi   xalq   tajribasini   ijtimoiy-tarixiy   hodisa   sifatida   o‘rganish
hamma   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarida   o‘tmish   va   hozirgi   davrning   pedagoglari
ilmiy   qiziqishlari   doirasiga   kirib   kelganligini   ko‘rsatadi.   Buyuk   chex   pedagogik
Y.A.Komenskiy   (XVII   asr)   “Onalar   maktabi”   g‘oyasini   aynan   oilaviy   tarbiya
tajribasiga   tayanib   asoslab   berdi.   Mashhur   shveytsariyalik   pedagog   G.Psetalotssi
ham o‘zining “onalar uchun kitobini” Shveytsariya xalq pedagogikasi tajribalarini
umumlashtirib   yaratgan.   U   oilada   boshlangan   tabiiylikka   mos   tarbiyalash
keyinchalik maktabda davom ettirilishi kerak deb hisoblaydi. Buyuk rus pedagogi
K.D.Ushinskiy (XIX asr) xalq pedagogikasining tarbiyaviy imkoniyatlarini yuqori
baholagan. “Xalq o‘zi yaratgan va xalq boshlanishlariga asoslangan tarbiya – deb
yozadi u – abstrakt g‘oyalarga asoslangan eng yaxshi sistemalarda ham bo‘lmagan
tarbiyaviy kuchga ega”.
“Xalqchilligi   bo‘lmagan   xalq   -   bu   qalbsiz   tana”   degan   tamoyilga   chuqur
ishongan va bu tamoyilga asoslanib xalqchillik g‘oyasini asoslab bergan.Xalqning
odatlari,   marosimlari   va   an’analarini   yaxshi   bilib,   u   “ajdodlar   donishmandligi   –
avlodlar   uchun  ko‘zgu”   degan  xulosaga   keladi   va  shuning  uchun   xalq  tarbiyasini
ma’qullaydi, chunki u xalq rivojlanishi jarayonida tirik namuna hisoblanadi.
V.A.Suxomlinskiy   xalq   pedagogikasi   mohiyatini   chuqur   o‘rganib
ma’naviylik   g‘oyalarini   va   undan   kelib   chiqadigan   xalqning   pedagogik   nuqtai
nazarlarini o‘rganish zarurligi va muhimligini ta’kidlaydi. U xalq pedagogkasining
boyligi   va   katta   amaliy   ahamiyatga   ega   ekanligiga   qaramay   uni   keraklikcha
o‘rganilmayapti, bu muammo bo‘yicha chuqur tekshirishlar olib borilmayapti deb
hisoblaydi.   “Xalq   pedagogikasi   haqida   xali   hech   Kim   jiddiy   o‘ylamagan   va
shuning uchun ham bu pedagogikaga katta tashvishlar keltirgandir – deb yozadi u
–   men   ishonaman,   xalq   pedagogikasi   –   bu   xalqning   ma’anaviy   hayoti   jamlangan markazdir.   Xalq   pedagogikasida   milliy   xususiyatlar,   xalq   qiyofasi   ko‘rsatib
beriladi”.
Xalqning xususiyatlari, xalqning qiyofasi, uning xayollari va orzulari, ma’naviy
g‘oyalari,   ayniqsa,   u   yaratgan   ertaklarda,   dostonlari,   afsona,   qissa,   eposlari,
rivoyat, maqollarida yaqqol namoyon bo‘ladi.
Xalq   pedagogikasi   masalalari   bir   qator   olimlarning   tekshirishlari   predmeti
bo‘lgan.   Ularning   har   biri   xalq   pedagogikasi   nazariyasi   va   amaliyotiga   o‘zining
xissasini   qo‘shgan.   G.N.Volkov   (XX   asr)   xalq   pedagogikasi   muammolarini   har
tomonlama   va   ancha   chuqur   o‘rgangan   olimlardan   hisoblanadi,   u   “Chuvash   xalq
pedagogikasi”   va   “Etnopedagogika”   monografiyalari   (1974)   muallifi   hisoblanadi.
Bu   tadqiqotchining   asarlari   regional   chuvash   xalq   pedagogikasi   chegaralaridan
ancha   keng   olingan,   ular   xalq   pedagogikasi   konsepsiyasini   umuman
shakllanishida, xususan tarbiya predmeti, pedagogik asoslari, metod va vositalarini
shakllantirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   G.N.Volkov   pedagogik   adabiyotlarda   birinchi
bor  “etnopedagogika” atamasini  ishlatdi, uni  o‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalash
bo‘yicha   xalq   ommasining   tajribasi   haqida,   ularning   pedagogik   dunyoqarashlari
haqidagi   fan,   turmush   pedagogikasi   haqidagi   fan,   oila,   avlod,   urug‘,   xalqlar   va
millat   pedagogikasi   haqidagi   fan   sifatida   belgilaydi.   Etnik   pedagogika   tarixiy
sharoitlar   ta’siri   ostida   yuzaga   kelgan   milliy   xarakterning   xususiyatlarini
o‘rganadi.
XX   asr   70-80-yillari   pedagoglari   G.N.Volkov   kiritgan   “etnopedagogika”
tushunchasini   to‘gri   deb   hisoblaydilar,   chunki   “xalq   pedagogikasi   tajribaga   va
uning   ta’rifiga   taalluqli   bo‘lsa,   etnopedagogika   esa   –   nazariy   fikr   doirasi   fan
doirasi bilan bog‘liqdir”.
Xalq   pedagogikasi   bo‘yicha   ko‘plab   qiziqarli   tekshirishlar   o‘tkazilgan.   Misol
uchun, Safarov.N.S. o‘zining “O‘zbekistonning xalq pedagogikasi  ilg‘or g‘oyalari
va   tajribalari”   (1989)   nomli   monografiyasida   o‘zbek   xalq   tarbiyasi   asosiy
yo‘nalishlarini   o‘rganib   bu   jarayonning   milliy   o‘ziga   xosliklarini   ko‘rsatib   undan
o‘zbek ko‘p bolalik oilaning alohida rolini ta’kidlaydi. U   hozirgacha   saqlanib   qolgan   o‘zbek   oilasining   “ko‘p   qatlamliligi”   xalq
tarbiyasi   g‘oyalari   va   tajribalari   asosiy   saqlovchi   va   yetkazuvchisi   bo‘lganligini
isbotlaydi.   Xalq   pedagogikasini   ma’lum   darajada   mustaqillik   davrida   yaratilgan
kitoblar ham to‘ldirmoqda: Xaydarov.M. Etnopedagogika Munavvarov.A.K. “Oila
pedagogikasi”.   T.   1994;   Musurmonova.O,   Baubekova.G.   “O‘zbek   xalq
pedagogikasi”. T. 2000. Misol uchun, Musurmonova.O va Baubekova.G. “O‘zbek
xalq   pedagogikasi”   o‘quv   qo‘llanmasida,   o‘zbek   xalq   pedagogikasi   bo‘yicha
mustaqillik   yillarida   birinchi   o‘quv   qo‘llanmasi   bo‘lgan   kitoblarida
etnopedagogikaning   yuzaga   kelishini,   uning   predmeti,   mazmuni   va   metodlarini
yangi   qarashlarni   ochib   beradilar.   Birinchi   bor   bunday   qo‘llanmada   hadislar,
hamda   o‘zbek   milliy   o‘yinlari,   maqol   va   matallari,   xalq   qo‘shiqlari   va   ertaklari
xususiyatlari o‘rganiladi. Mualliflar o‘zbek xalq pedagogikasini mazmunini hozirgi
sharoitlarda   o‘sib   kelayotgan   avlodni   ma’naviy   va   barkamol   rivojlangan   qilib
tarbiyalash orqali ochib beradilar.
Xalq   pedagogikasining   eng   muhim   amaliy   tomoni   uning   hayot   bilan,   yosh
avlodni   tarbiyalash   va   o‘qitish   amaliyoti   bilan   bog‘liqligi   hisoblanadi   –   deb
hisoblaydilar Musurmonova.O va Badbekova.G. 
Xalq pedagogikasida oila, bolalar va ota-onalar muammolari
Xalqning muhabbat, oila, bolalar va ota-onalar haqidagi tasavvurlari ko‘p asrlik
turmush   tajribalari   asosida   yuzaga   kelgan.   Bu   tasavvurlar   birlashtirilgan   va
pedagogik   o‘ylab   chiqilgan,   amaliyotda,   hayotda   sinovdan   o‘tgan   xulq   qoidalari,
maslahatlar,   tavsiyalar   to‘plamida   o‘z   ifodasini   topgan,   ular   xalq   pedagogik
madaniyati yetukligi va boyligini bildiradi.
Oilaning xalq namunasi
Oila   va   oilaviy   munosabatlar   pedagogikasi   –   murakkab   jarayondir.   Agarda
zamonaviy   terminologiyadan   foydalanadigan   bo‘lsak,   unda   oila   nimalarni
bajararishi kerakligiga xalq o‘z shaxsiy tajribasida ishonch hosil qilgan deb aytish
mumkin.
1. Bolalarga   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatish   odatlari,   an’analari,   metodlarini
aniqlab konstruktiv metodini. 2. Bolalarning   dam   olish,   mehnat   qilish   va   o‘quv   mashg‘ulotlari   tartibini
o‘rnatib tashkilotchilik vazifasini.
3. Ota-onalar, ota-onalar va bolalar, bolalarning o‘zlari o‘rtasida, yaqinlari,
qarindoshlar   va  qo‘shiqlar  va   shu  kabilar   bilan  to‘g‘ri  o‘zaro  munosabatlar
qoidalarini ishlab chiqib kommunikativ vazifasini.
Bular hammasi  asta-sekinlik bilan oilaviy munosabatlar  tizimini  yaratadi. Oila
eng intim jamoadir. O‘zining ko‘nglidagi fikrlarini bola faqat ota-onalariga aytishi
mumkin, ayniqsa sirlarini onasiga aytadi. Oiladagi o‘zaro munosabatlar juda nozik
va   qaltis   ishdir,   chunki   u   qarindoshlik   rishtalari   bilan   bog‘langan   jamiyatning
birlamchi   jamoasi   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Bu   yerda   oila   ichidagi   o‘zaro
munosabatlar   amalga   oshiriladi.   Oila   va   oialaning   tarbiyachilik   vazifalari
aniqlanadi.   Uning   bolalarga   pozitiv   ta’sirini   kuchaytirish   uchun   sharoitlar
yaratiladi.   Oilaning   va   oilaviy   tarbiyaning   ana   shu   va   boshqa   xususiyatlari   har
doim xalqning diqqat markazida bo‘lgan, bular hammasi Marakaziy Osiyo xalqlari
xalq pedagogikasi meroslarida o‘z aksini topgan.
Xalq   ko‘plab   avlodlar   tajribasi   asosida   oilaning   asosini   -   o‘zaro   muhabbat
tashkil etishiga ishonch hosil qilgan. Shuning uchun shunday umumiy hayotiy fikr
paydo bo‘lgan: “Sevgisiz oila – bu ildizsiz daraxtdir”.
Sevgi muammosi oilaviy tarbiya  pedagogikasi uchun har doim muhim bo‘lgan.
Yigit   va   qizlar   o‘rtasidagi   yorqin   va   sof   do‘stlik   odatda   oliy   insoniy   hissiyot   –
sevgiga   aylanadi.   Xalq   donishmandligi   sevgining   har   qanday   ko‘rinishiga   katta
odob bilan o‘z munosabatini bildiradi.
Sevgiga   avaylab   munosabatda   bo‘lish   -   xalq   pedagogikasining   muhim
maslahatidir:   “Muhabbatni   ko‘z   qora   chig‘ingdek   asra”.   Insonni   faqatgina   uning
tabiiy,   tashqi   chiroyi   uchungina   emas,   balki   uning   ko‘ngli   go‘zalligi     uchun   ham
sevish kerak. “Sevganing chiroylimi yoki chiroylilarni sevasanmi?”- degan savolga
qozoq maqoli shunday javob beradi: “Suluv suluv emas, suyganing suluv”.
Sevish   uchun   odamni   ko‘rish   va   uni   bilish,   uni   tushunish   kerak.   “Ko‘z
ko‘rmaganni,   yurak   sevmagan”   deb   bekorga   aytishmaydilar,   tojiklar   esa   “avval
ko‘zga yoqishi kerak, keyin esa yurakka” deb hisoblaydilar. Xalq   sevishganlar   xulqlari   madaniyati   masalasini   ham   gapirib   o‘tgan.   Bunda
sevganining   yaqinlari   va   ota-onalariga   hurmat   yuzasidan,   bo‘lajak   turmush
o‘rtog‘ning   tanloviga   munosabatni   bildirish   uchun   ular   bilan   tanishish   ko‘zda
tutilgan. Ko‘pgina maqollarda kuyovga to‘g‘ri maslahatlar beriladi: hamma   ishni
ota-onalardan   boshlash   kerak,   ayniqsa   qizning   oilasidan,   u   qiz   bolaning
tarbiyasiga,   uning   dunyoqarashiga,   ishonchi,   didi,   odatlari   shakllanishiga   katta
ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun xalqda shunday naqllar bor: “onasini ko‘rib, qizini
ol”, “Bir qizga uylanmoqchi bo‘lsang – avval uning onasi bilan tanish”.
Shuni aytish muhimki, xalq odatda teng nikohga, sevgi bo‘yicha nikoh tarafdori
bo‘ladi.   Markaziy   Osiyoda   ko‘p   davrlar   davomida   kelin   uchun   qalin   puli   to‘lash
odat   bo‘lib   kelganiga   qaramasdan,   odamlar   xalq   donishmanligiga   amal   qilishga
intilganlar: “Teng kuyov topilgan bo‘lsa - qizingni qalin talab etmay berib yubor”
(qoraqalpoqlar);   “Tengi   chiqsa   tekin   ber”   (qirg‘izlar).   Xalq   manfaatni   kuzlab
boshlangan   nikohni  rad  etadi.  “Boylik   uchun  turmushga   chiqqandan  ko‘ra  o‘lgan
yaxshiroq” deb aytadilar (o‘zbeklar). Oila jamiyatning boshlang‘ich jamoasi bo‘lib
hayotning eng murakkab va turli xil hodisalaridan ta’sirlanadi. Turmushda janjallar
kelib   chiqadi.   Xalq   oilaviy   janjallar   haqida   nima   deb   o‘ylaydi   va   oilaviy   tarbiya
tajribalari  bilan  qanday  oldini  olish  choralari   ishlab  chiqilgan.   Hikmatli  so‘zlarda
oilaviy janjallar ajoyib bir fikrlik bilan tabiiy, qonuniy hodisa deb qaraladi. O‘zbek
maqoli   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’kidlaydi:   “Yeguliksiz   uy   bo‘ladi,   lekin   janjalsiz   uy
bo‘lmaydi”.     Xalq   oddiy   odamlarga   “hatto   podshohning   uyida   ham   janjallar
bo‘ladi” deb o‘zini ham va boshqalarni ham tinchlantiradi.
Ba’zan   ota-onalari   va   qo‘shnilari   er   va   xotin   o‘rtasidagi   tortishuvga
aralashishga   urinib   ko‘radilar,   bu   deyarli   hech   qachon   yaxshi   natijaga   olib
kelmaydi, shuning uchun  o‘zbek maqollarida “Er va xotinning o‘rtasiga esi ketgan
aralashar” deb aytiladi.
Ko‘pchilik  hikmatli  suzlar  afsuslanib  yomon  xotinlarning  xislatlarini  ko‘rsatib
beradi.   Yomon   xotinlar   haqida   o‘zbeklar   shunday   deydilar:   “Ot   yomon   bo‘lsa   -
xohishing ketadi, bolalaring yomon bo‘lsa – kuning ketadi, xotining yomon bo‘lsa
-   mehmon   ketadi”.   Ko‘pchilik   hikmatli   so‘zlar   ayolning   eng   yomon   hislati   deb uning   ming‘ir-ming‘irini,   quloqni     tinchitmasligi,   mijg‘ovligi   va   janjalkashligini
ko‘rsatadilar:   “Janjalkash   xotinning   Eri   tez   qariydi”,   “Janjalkash   xotinga
uylangandan ko‘ra bo‘ydoq yurgan yaxshi”.
Oilaning   asosiy   vazifasi   0-   katta   avlod   uchun   munosib   bolalarni   tarbiyalash
hisoblanadi. Bu yerda ham hal qiluvchi rol ota-onalarga bog‘liq bo‘ladi.
Ota   va   ona   birinchi   tarbiyachilar   -   Xalq   pedagogikasida   onalik   oliy   ijtimoiy
qadriyat   sifatida,   inson   avlodini   davom   ettirishdan   tabiiy   talab   sifatida   qaraladi.
Hamma   xalqlar   haqli   ravishda   onani   –   ayolni   yuksaklikka   ko‘taradilar,   onani
ulug‘laydilar, hurmat  qiladilar. “O‘g‘il  agarda kaftida onasi  uchun tuxum pishirib
berganida ham uning oldida qarzdorligi qoladi” deb hamma tan olgan.
Bolalarga muhabbat – bu juda muhim pedagogik muammo hisoblanadi, chunki
ana   shu   muhabbati   sababli   ota-onalar   ko‘plab   tuzatib   bo‘lmas   xatolarga   yo‘l
qo‘yadilar. Hamma xalq hikmatli so‘zlarida bolalarga cheksiz muhabbat xissi ifoda
etilgan. “Uyning bezagi – bu boladir, dasturxonning bezagi - mehmon”. Bolaning
tarbiyaliligi  ham  juda  qadrlanadi.  Masalan,   o‘zbek   maqollarida  shunday   deyiladi:
“Bola   qimmatbahodir,   lekin   yanada   ham   qimmatlisi   uning   tarbiyasi”   (“bola   aziz,
odobi undan aziz”).
Xalq   otalarining   shaxsiy   ibrat   ko‘rsatishlariga   ko‘p   e’tibor   qaratgan.   Otaning
yomon   odati   albatta   bolaga   ta’sir   ko‘rsatadi,   shuning   uchun   “Janjalkash   otaning
o‘g‘li urushqoq bo‘ladi” deb aytadilar.
Ota va onadan tashqari oilada tarbiyachilik vazifasini buva va buvisi va boshqa
qarindoshlari   ham   bajaradilar.   Amalda   ular   noma’lum   xalq   pedagoglari
hisoblanadilar.   Xalq   donishmandlari   buvalar   va   buvilar   haqida   maxsus   ertaklar
to‘qiganlar.
2.2. Xalq pedagogikasi konsepsiyasi vauning o’ziga xos xususiyatlari.
Xalq pedagogikasi  amalda   - Hozirgi  zamonaviy sharoitlarda milliy an’analar
rivojlanadi,   takomillashadi   va   boyib   boradi.   Ana   shularning   o‘zi   xalq
pedagogikasining amaldaligi, hayotiyligi ko‘rinishidir. Halq   har   doim   yosh   avlodga   vatanga   muhabbatni,   halollik,   to‘g‘rilik,
kamtarlikni   singdirishga   intiladi.   O‘zbek   oilasining   ma’naviy   an’analarini
o‘rganib,   xalq   pedagogikasi   tadqiqotchilari   Minavarov.A.K,   Musurmonova.O
o‘zbeklarning   tarbiya   xalq   kodeksi   birinchi   o‘ringa   xalqqa,   o‘z   davlatiga   xizmat
qilishni   qo‘yadi   degan   xulosaga   keladilar.   O‘zbeklar   bolada   halollik,   adolatlilik
xissini   tarbiyalashga   juda   katta   ahamiyat   beradilar.   Adolatlilik   o‘zbeklar
tomonidan yuksak ma’naviy sifat kabi baholanadi.
Fuqarolik  xissi,  jonajon  vatanga ixtiyoriy xizmat   qilishga  intilishi  o‘zbek  xalq
pedagogikasida   yaqqol   ifodasini   topgan.   Halq   tarbiyachilari   ijtimoiy   tarbiyaning
o‘ziga   xos   shaklini   topdilar   va   o‘rnatadilar.   O‘zbekistonda   jamoatchilik
tarbiyachisi   vazifasini   mahalla   bajaradi,   ularning   aholisi   an’anaviy   ravishda
jamoatchilik   turmushi   va   jamoatchilik   o‘zaro   yordam   qoidalari   bilan   bog‘langan.
Mahalla o‘zining jamoatchilik markaziga ega, unda choyxona, ustaxonalar, machit,
kichik   bozorchasi   bor.   Mahalla   jamoatchiligi   turar   joylarni   tartibga   keltiradi,
hasharlar   tashkil   etadilar,   to‘ylarni   tashkil   etadilar,   o‘smirlarni   tarbiyasiga   katta
e’tibor berib borib jamoatchilik tartibini kuzatib boradilar.
Shuni   ta’kidlab   aytish   zarurki,   bu   xalq   an’analari   bugungi   kunda   demokratik
jamiyat   qurish   sharoitida   faol   qayta   tiklandi   va   o‘sib   bordi.   2003   yil   “Obod
mahalla”   shiori   ostida   o‘tdi.   Bu   yilda   jamoatchilik   tarbiya   milliy   an’analari
rivojlanishi uchun ko‘plab ishlar qildi.
Halq   pedagogikasi   odatlari,   an’analari,   tamoyillari   amaliy   ishlanmoqda   va
zamonaviy   sharoitlarda   ham   yosh   avlodning   shaxsini   tarbiyalash   va
shakllantirishga katta ta’sir ko‘rsatmoqda.
Xalq   pedagogikasi   an’analari   rivojlanmoqda   va   takomillashmoqda,   eski
an’analar bilan bir  qatorda yangilari paydo bo‘lmoqda. Bizning davrimizda yangi
an’analari paydo bo‘ldi va mustahkam o‘rnashib oldi. Masalan, maktabni yoki oliy
o‘quv   yurtini   tamomlaganligi   munosabati   bilan   an’anaviy   tantanalar,   balog‘at
yoshiga   yetishi,   ota-onalar   birinchi   kunida   sovg‘a   berish,   umumxalq   hasharlarida
ishtirok etish va boshqalar. Xalq pedagogikasi — bu avloddan avlodga og‘zaki an’ana, udum, marosim va
qadriyatlar   orqali   o‘tib   kelgan,   xalq   hayoti   va   tajribasiga   asoslangan   tarbiya
tizimidir. U uzoq tarixiy davrlar  mobaynida shakllangan  bo‘lib, milliy mentalitet,
madaniyat, e’tiqod va axloqiy me’yorlarni o‘zida aks ettiradi.   Aynan shu jihatlari
bilan u zamonaviy ijtimoiy pedagogikaning milliy negizini tashkil etadi.
Xalq   pedagogikasining   konsepsiyasi,   ya’ni   uning   nazariy   asoslari,   xalqning
tarbiyaviy   qarashlari,   bolani   voyaga   yetkazishdagi   qadriyatlari   va   ijtimoiy
vazifalari   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Har   bir   xalqning   tarbiyaviy   merosi   u
yashagan tarixiy-madaniy, ijtimoiy, geografik sharoitlarga mos holda shakllangan.
O‘zbek   xalqining   pedagogik   qarashlari   esa   asrlar   davomida   ma’naviyat,   halollik,
mehmondo‘stlik,   ota-onaga   hurmat,   kattalarni   e’zozlash,   bolani   mehr   bilan
tarbiyalash kabi mezonlar asosida rivojlangan.
Xalq pedagogikasining asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:
1. Hayotiylik va amaliylik   – xalq pedagogikasi  bevosita hayot  bilan bog‘liq,
undagi   tarbiyaviy   g‘oyalar   kundalik   turmushda,   urf-odatlarda,   bayram   va
marosimlarda o‘z ifodasini topadi.
2. Axloqiylikka yo‘naltirilganlik  – xalq pedagogikasi, avvalo, bolaning odob-
axloqini shakllantirishga, uni yaxshi inson, yaxshi farzand, yaxshi fuqarolik
sifatida tarbiyalashga qaratilgan.
3. Ma’naviy   qadriyatlarni   targ‘ib   etish   –   xalq   pedagogikasida   din,   e’tiqod,
qadimiy urf-odatlar, xalq ertaklari, maqollar, matallar orqali inson ma’naviy
tarbiyasi ustuvor hisoblanadi.
4. Oilaviy   muhitga   asoslanganlik   –   xalq   tarbiyasining   asosiy   maktabi   –   bu
oila.   Bola   eng   avvalo   onaning   ruhi,   otaning   ibrati,   bobo-buvining   nasihati
orqali tarbiyalanadi.
5. Jamiyat   bilan   uyg‘unlikda   rivojlanish   –   xalq   pedagogikasi   hamisha
jamoatchilik   bilan   uyg‘un   holda   ishlaydi.   Mahalla,   qo‘shnichilik,   to‘y   va
motam marosimlari ham pedagogik jarayonning bir qismi hisoblanadi.
6. Og‘zaki   shakldagi   uzatish   –   xalq   pedagogikasi   asosan   og‘zaki   shaklda   –
ertak, afsona, maqol, dostonlar orqali avloddan avlodga o‘tadi. O‘zbek   xalq   pedagogikasida   bola   tarbiyasi   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilgan.   Masalan,   chaqaloqlik   davrida   asosan   mehr-muhabbat   va   parvarish,
maktabgacha   yoshda   esa   odob,   halollik,   mehnatsevarlikka   o‘rgatish   muhim
bo‘lgan.   Bu   bosqichlar   zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikada   ham   pedagogik
strategiyalar ishlab chiqishda asos qilib olinadi.
Xalq pedagogikasining ijtimoiy pedagogika bilan bog‘liqligi
Xalq   pedagogikasi   ijtimoiy   pedagogikaning   tarixiy   ildizidir.   Uning
konsepsiyasi,   yondashuvlari   va   metodlari   hozirgi   zamon   ijtimoiy   pedagogik
faoliyatida, xususan:
 nogiron bolalar bilan ishlashda,
 muammoli oilalar bilan ishlashda,
 tarbiyaviy muhit yaratishda,
 milliy qadriyatlarga asoslangan ijtimoiy loyihalarda keng qo‘llaniladi.
Xulosa   qilib   aytganda ,   xalq   pedagogikasi   o‘zbek   ijtimoiy   pedagogikasining
shakllanishida asosiy manba, milliy o‘zlik va qadriyatlarni saqlovchi mezon bo‘lib
xizmat   qiladi.   Uning   qadimiy   tajribasi   va   falsafasi   zamonaviy   ijtimoiy
muammolarni hal qilishda boy manba sifatida ahamiyat kasb etadi.
2.3. Xalq pedagogikasi ijtimoiy pedagogikaning tarixiy ildizi.
Nega xalq pedagogikasi ijtimoiy pedagogikaning tarixiy ildizi hisoblanadi?
Xalq   pedagogikasi   —   bu   muayyan   xalqning   uzoq   tarixiy   tajribasi   davomida
shakllangan   va   og‘zaki   an’analar,   marosimlar,   urf-odatlar,   maqol,   matal,   ertak,
dostonlar   orqali   avloddan   avlodga   o‘tib   kelayotgan   tarbiyaviy   bilimlar,
ko‘nikmalar va qadriyatlar majmuidir.
Ijtimoiy   pedagogika   esa   ilmiy   asoslangan,   ijtimoiy   muhitda   shaxsni
tarbiyalash,   qo‘llab-quvvatlash,   ijtimoiylashuviga   yordam   berish   bilan
shug‘ullanuvchi   fan   sohasidir.   Uning   zamonaviy   shakli   fan   sifatida   XIX–XX
asrlarda G‘arbda rivojlana boshlagan bo‘lsa-da,   uning amaliy asosi  va ildizlari
xalq   orasidagi   qadimiy   tarbiyaviy   tajribalarda,   ya’ni   xalq   pedagogikasida
mujassam . Ijtimoiy hayot bilan bog‘liqligi
Xalq pedagogikasi har doim jamoa, oila va ijtimoiy guruhlar orqali tarbiyaviy
ta’sir ko‘rsatgan.  Masalan:
 Ota-ona, bobo-buvi tarbiyasi,
 Qo‘shnichilik madaniyati,
 Mahalliy marosimlar (to‘y, sunnat, bayramlar),
 Umumxalq qadriyatlari (kattaga hurmat, kichikka izzat, halollik va hokazo)
Bularning barchasi   ijtimoiy muhitda bolani tarbiyalash  vazifasini bajargan.
Bu   aynan   ijtimoiy   pedagogikaning   vazifasi   bilan   bir   xil:   bola   va   shaxsning
ijtimoiy muhitda kamol topishini ta’minlash.
Ma’naviy-axloqiy tarbiyani ustuvor qo‘yishi
Xalq pedagogikasi bolaning:
 axloqiy qadriyatlar,
 halollik va mehnatsevarlik,
 sabr-toqat va bosiqlik,
 hurmat va ehtirom ruhida tarbiyasi bilan shug‘ullanadi.
Zamonaviy   ijtimoiy   pedagogika   ham   ayni   shu   yo‘nalishda   ish   olib   boradi,
lekin tizimli, rejalashtirilgan va ilmiy asoslangan holda.
Shunday   ekan,   xalq   pedagogikasi   –   bu   ijtimoiy   pedagogikaning   tabiiy,
tarixiy ildizi bo‘lib, zamonaviy fan bu ildizga tayanib rivojlanadi .
Ijtimoiy   himoya   va   yordam   konsepsiyasi   -   Bugungi   ijtimoiy
pedagogikaning   asosiy   vazifalaridan   biri   —   ijtimoiy   muhtoj   shaxslar   (yetim,
nogiron,   ijtimoiy   xavf   ostidagi   bolalar   va   oilalar)   bilan   ishlashdir.   Xalq
pedagogikasida ham bunday insonlarga:  yordam berish (masalan, “yordamlashish”, “hashar” odati),
 ijtimoiy birdamlik (mahalla birligi),
 tarbiyaviy   maslahatlar   berish   (oqsoqollar   nasihati)
kabi qadimiy amaliyotlar mavjud.
Bu   esa   shuni   ko‘rsatadiki,   xalqning   o‘zida   qadimdan   ijtimoiy   pedagogik
tamoyillar   mavjud   bo‘lgan,   faqat   ular   ilmiy   fan   sifatida   rasmiy
shakllanmagan edi .
Xalq pedagogikasi — bu ijtimoiy pedagogikaning tarixiy ildizi, negizi va
milliy asosidir.   Zamonaviy ijtimoiy pedagogika xalqning tarbiyaviy tajribalarini
ilmiy   asosda   tizimlashtiradi,   boyitadi   va   amaliyotga   joriy   etadi.   Xalq
pedagogikasining ijtimoiy pedagogika bilan bog‘liqligi
Xalq   pedagogikasi   ijtimoiy   pedagogikaning   tarixiy   ildizidir.   Uning
konsepsiyasi,   yondashuvlari   va   metodlari   hozirgi   zamon   ijtimoiy   pedagogik
faoliyatida, xususan:
 nogiron bolalar bilan ishlashda,
 muammoli oilalar bilan ishlashda,
 tarbiyaviy muhit yaratishda,
 milliy qadriyatlarga asoslangan ijtimoiy loyihalarda keng qo‘llaniladi.
Xulosa qilib aytganda , xalq pedagogikasi  o‘zbek  ijtimoiy pedagogikasining
shakllanishida   asosiy   manba,   milliy   o‘zlik   va   qadriyatlarni   saqlovchi   mezon
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Uning   qadimiy   tajribasi   va   falsafasi   zamonaviy   ijtimoiy
muammolarni hal qilishda boy manba sifatida ahamiyat kasb etadi. XULOSA
Ijtimoiy   pedagogik   g‘oyalar   insoniyat   taraqqiyoti   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,
turli   tarixiy   davrlar   va   hududlarda   o‘ziga   xos   tarzda   shakllangan.   Markaziy
Osiyoda   bu   g‘oyalar   asosan   qadimiy   xalq   pedagogikasi,   islomiy   tarbiya   va
mashhur   mutafakkirlar   —   Abu   Nasr   Forobiy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Ahmad
Yassaviy, Bahouddin Naqshband, Alisher Navoiy kabi allomalarning pedagogik
qarashlari   asosida   rivoj   topgan.   Bu   olimlar   ta’lim-tarbiyada   axloqiy   yetuklik,
komillik, insonparvarlik va ijtimoiy burchni asosiy mezon deb bilishgan.
Rossiyada   ijtimoiy   pedagogika   XIX   asrdan   boshlab   shakllana   boshlagan
bo‘lib, Konstantin Ushinskiy, Lev Tolstoy, P. P. Blonskiy, A. S. Makarenko kabi
pedagoglar bu sohaga katta hissa qo‘shgan. Ular bolani  shaxs  sifatida tan olish,
ijtimoiy muhitning ta’sirini o‘rganish va jamoada tarbiya berish g‘oyalarini ilgari
surishgan.
G‘arb   mamlakatlarida,   xususan   Germaniya,   Frantsiya,   AQShda   ijtimoiy
pedagogika XIX asr oxiri va XX asr boshlarida mustaqil fan sifatida shakllandi.
G‘arbda   bu   yo‘nalish   ko‘proq   bolalar   va   o‘smirlar   bilan   ishlash,   ijtimoiy
xizmatlar orqali tarbiya, muammoli guruhlar bilan ishlash kabi sohaga qaratilgan.
Jan-Jak   Russo,   Y.   A.   Komenskiy,   Pestalozzi,   Fröbel,   Dewey   kabilar   g‘arbiy
pedagogik fikr rivojida asosiy o‘rin tutadi.
Demak,   har   bir   mintaqada   ijtimoiy   pedagogik   g‘oyalar   o‘z   tarixiy,   madaniy,
diniy va ijtimoiy sharoitlarga mos ravishda rivojlangan. Ammo ularning umumiy
nuqtasi —  insonni jamiyatga moslashgan, axloqiy yetuk va faol shaxs sifatida
tarbiyalash   g‘oyasidir. Zamonaviy ijtimoiy pedagogika aynan mana shu tarixiy
asoslarga tayanib shakllangan ilmiy-amaliy fan sohasidir. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Tursunov,   B.   M.   Pedagogika   tarixi.   –   Toshkent:   O‘zbekiston   nashriyoti,
2021.
2. Axmedov, M.  Ijtimoiy pedagogika asoslari.  – Toshkent: Fan va texnologiya,
2019.
3. Rasulov, U.  Pedagogik fikrlar tarixidan.  – Toshkent: O‘qituvchi, 2017.
4. Karpenko, M. G.  Sotsialnaya pedagogika.  – Moskva: Akademiya, 2015.
5. Zapesotskiy,   A.   S.   Istoriya   pedagogiki   i   obrazovaniya.   –   Sankt-Peterburg:
Piter, 2016.
6. Dewey, John.  Democracy and Education.  – New York: Macmillan, 1916.
7. Rousseau, J.-J.  Émile, or On Education.  – Paris, 1762.
8. Komenskiy, Y. A.  Didaktika Magna.  – Prag, 1657.
9. Abdurahmonov,   A.,   Raximov,   I.   Ijtimoiy   pedagogika.   –   Toshkent:   Iqtisod-
Moliya, 2020.
10. Forobiy, A. N.  Fozil odamlar shahri.  – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2012.
Internet manbalari:
11. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi rasmiy sayti – 
www.maktab.uz
12. O‘zbekiston Milliy kutubxonasi –  www.natlib.uz
13. Pedagogika fanlariga oid maqolalar bazasi –  www.ziyonet.uz
14. Yevropa ijtimoiy pedagogika assotsiatsiyasi –  www.socialpedagogy.org
15. Rossiya ta’lim va ijtimoiy fanlar portali –  www.edu.ru
16. Google Scholar (ilmiy maqolalar qidiruvi) –  https://scholar.google.com
17. Wikipedia maqolasi:  Social pedagogy  
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_pedagogy 18. UNESCO Education portal –  https://en.unesco.org/themes/education
19.  Respublika ta'lim markazi (pedagogik metodik materiallar bazasi) – 
https://rtm.uz
20. O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi –  https://academy.uz

Ijtimoiy pedagogik g‘oyalarning Markaziy osiyo, Rossiya va g‘arbdagi tarixi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha