Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 189.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Sotib olish
MUNDARIJA
MUNDARIJA ............................................................................................................................................. 1
KIRISH ...................................................................................................................................................... 1
I   BOB.   IJTIMOIY-PEDAGOGIK   TADQIQOTLARNING   NAZARIY-
METODOLOGIK ASOSLARI .............................................................................. 5
1.1. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning mohiyati, maqsadi va vazifalari ......... 5
1.2. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning metodologik asoslari va tamoyillari .......................................... 8
1.3. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning turlari va bosqichlari ............................................................... 12
I BOB BO’YICHA XULOSALAR ....................................................................... 20
II   BOB.   IJTIMOIY-PEDAGOGIK   TADQIQOTLARNI   TASHKIL   ETISH
VA O'TKAZISHNING AMALIY JIHATLARI ................................................. 21
2.1. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning asosiy usullari va texnologiyalari ..... 21
2.2. Ijtimoiy-pedagogik diagnostika va monitoring o'tkazish metodikasi ........................................... 23
2.3. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini tahlil qilish va talqin etish ............................................. 27
II BOB BO’YICHA XULOSALAR ................................................................................................................. 35
XULOSA .................................................................................................................................................. 36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI ............................................................................................ 38
KIRISH
1 Mavzuning   dolzarbligi.   Zamonaviy   ta'lim   tizimida   yuz   berayotgan   tub
o'zgarishlar   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   sohasining   ahamiyatini   yanada
oshirmoqda.   Ta'lim   jarayonini   takomillashtirish,   pedagogik   jarayonlarning
samaradorligini oshirish, yangi pedagogik texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy
etish uchun ilmiy asoslangan yondashuvlar va tadqiqot metodlari talab etilmoqda.
Shu   nuqtai   nazardan,   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   nazariyasi   va   amaliyotini
o'rganish,   ularni   tashkil   etish   va   o'tkazish   metodikasini   o'zlashtirish   bugungi   kun
pedagoglari   va   ta'lim   sohasidagi   mutaxassislar   uchun   dolzarb   vazifalardan   biri
hisoblanadi.
Zamonaviy   ta'lim   tizimida   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   o'rni   va
ahamiyatining ortib borishi, ta'lim jarayonida yuz berayotgan muammolarni ilmiy
asosda   hal   etish   zarurati,   pedagogik   jarayonlarni   ilmiy   tadqiq   etish   metodlarini
takomillashtirish   ehtiyoji   bilan   belgilanadi.   Mustaqillik   yillarida   O'zbekiston
Respublikasida   ta'lim   sohasida   amalga   oshirilgan   islohotlar   ta'lim   jarayonlariga
innovatsion yondashuvlarni joriy etishni va ushbu jarayonlarni ilmiy asosda tadqiq
etishni taqozo etmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi   –   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   nazariy-
metodologik   asoslarini   o'rganish,   ularni   tashkil   etish   va   o'tkazishning   amaliy
jihatlarini tahlil qilish, zamonaviy ta'lim tizimida ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarni
samarali amalga oshirish bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining  vazifalari:
1. Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   mohiyati,   maqsad   va   vazifalarini
aniqlash;
2. Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   metodologik   asoslari   va   tamoyillarini
yoritish;
3. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning turlarini va bosqichlarini tahlil qilish;
4. Zamonaviy   pedagogikada   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasini
o'rganish;
5. Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   asosiy   usullari   va   texnologiyalarini
tavsiflash;
2 6. Ijtimoiy-pedagogik diagnostika va monitoring o'tkazish metodikasini  ishlab
chiqish;
7. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini tahlil qilish va talqin etish usullarini
ko'rsatib berish;
8. Tadqiqot natijalarini amaliyotga tatbiq etish mexanizmlarini aniqlash.
Kur ishining obyekti:  Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar jarayoni.
Kurs   ishining     predmeti:   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   nazariy-
metodologik asoslari va amaliy jihatlari.
Kurs   ishining   o'rganilganlik   darajasi:   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar
mavzusi   pedagogika   fani   rivojida   muhim   o'rin   tutib,   bu   soha   bo'yicha   milliy   va
xalqaro   miqyosda   ko'plab   ilmiy   ishlar   amalga   oshirilgan.   O'zbekistonda
mustaqillik yillarida bu yo'nalishda A.Abdullayev, R.Mavlonova, O.Hasanboyeva,
M.Inomova, N.Egamberdieva kabi olimlar tomonidan qator tadqiqotlar o'tkazilgan.
Xorijda   esa   L.S.Vigotskiy,   A.N.Leontev,   P.Bourdieu,   J.Coleman   singari
olimlarning   nazariy-metodologik   qarashlari   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar
metodologiyasini   boyitgan.   So'nggi   yillarda   raqamli   texnologiyalar   ta'siri   ostida
ijtimoiy   pedagogika   sohasidagi   tadqiqotlar   yangi   bosqichga   ko'tarildi,   zamonaviy
metodikalar va yondashuvlar ishlab chiqilmoqda.
Kurs ishining ilmiy ahamiyati:   Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar mavzusidagi
kurs   ishi   pedagogika   fanining   metodologik   asoslarini   o'rganish,   ilmiy   tadqiqot
metodlarini   amalda   qo'llash   ko'nikmalarini   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Ushbu
yo'nalishda   olib   boriladigan   tadqiqotlar   ijtimoiy-pedagogik   jarayonlarning
qonuniyatlarini   aniqlashga,   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini   samarali   tashkil   etishning
yangi   shakllarini   ishlab   chiqishga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   kurs   ishi   davomida
olingan   natijalar   pedagogika   nazariyasini   boyitishi,   mavjud   pedagogik
muammolarni hal etish bo'yicha yangi yondashuvlar taklif etishi mumkin.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar
yo'nalishidagi   kurs   ishi   nafaqat   nazariy   bilim,   balki   amaliy   ahamiyatga   ham   ega.
Tadqiqot   davomida   to'plangan   ma'lumotlar   va   xulosalavr   asosida   ta'lim
muassasalari   uchun   metodik   tavsiyalar,   o'quv-tarbiya   jarayonini   takomillashtirish
3 bo'yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Bu   esa   ta'lim   sifatini   oshirish,
o'quvchi-yoshlarni   ijtimoiylashtirish   jarayonini   samarali   tashkil   etish,   zamonaviy
jamiyat   talablariga   mos   ravishda   ta'lim   tizimida  innovatsion   yondashuvlarni   joriy
etishga   ko'maklashadi.   Bundan   tashqari,   tadqiqot   natijalari   o'qituvchilar,
tarbiyachilar va ota-onalar uchun amaliy qo'llanma sifatida xizmat qilishi mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
4 I BOB. IJTIMOIY-PEDAGOGIK TADQIQOTLARNING NAZARIY-
METODOLOGIK ASOSLARI
1.1. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning mohiyati, maqsadi va vazifalari
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   –   bu   ijtimoiy   va   pedagogik   hodisalarni,
ularning o'zaro ta'sirini, pedagogik jarayonlarning ijtimoiy jihatlarini ilmiy asosda
o'rganish   va   tahlil   qilish   faoliyatidir.   Bu   faoliyat   ta'lim   jarayonidagi   ijtimoiy
munosabatlar,   ta'limning   ijtimoiy   samaradorligi,   ta'lim   muassasalarining   jamiyat
bilan aloqalari kabi ko'plab masalalarni qamrab oladi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   pedagogika   va   sotsiologiya   fanlarining
kesishmasida   vujudga   kelgan   bo'lib,   pedagogik   hodisalarni   ijtimoiy   kontekstda
o'rganishga   qaratilgan.   Bu   turdagi   tadqiqotlar   XX   asrning   ikkinchi   yarmida
shakllana   boshlagan   bo'lib,   hozirgi   kunda   alohida   ilmiy   yo'nalish   sifatida
rivojlanmoqda. 1
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   mohiyatini   tushunish   uchun   "ijtimoiy
pedagogika"   tushunchasining   o'ziga   e'tibor   qaratish   lozim.   Rossiyalik   olim   A.V.
Mudrik   ijtimoiy   pedagogikani   "insonning   ijtimoiylashuvi   va   bu   jarayonda
maqsadli   ijtimoiy-pedagogik   ta'sir   ko'rsatish   imkoniyatlari   haqidagi   fan"   sifatida
ta'riflaydi.   O'zbekistonlik   olim   M.X.   Toxtaxodjayeva   esa   ijtimoiy   pedagogikani
"shaxsning   ijtimoiylashuvi   jarayonlarini   o'rganuvchi   va   bu   jarayonlarni   samarali
tashkil etish yo'llarini ishlab chiquvchi fan" sifatida ta'riflaydi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   maqsadi   –   ta'lim   va   tarbiya
jarayonlarining ijtimoiy jihatlari, pedagogik hodisalarning ijtimoiy determinantlari,
ta'lim tizimining jamiyat bilan aloqalari, shaxsning ijtimoiylashuvi qonuniyatlarini
aniqlash va shu asosda ta'lim-tarbiya amaliyotini takomillashtirishdan iborat.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1
  Egamberdiyeva N.M. "Ijtimoiy pedagogika". Darslik. – Toshkent: "Alisher Navoiy" nashriyoti, 2021.
– 285 b.
5 Ta'lim   tizimining  ijtimoiy  funksiyalarini   aniqlash   va   tahlil   qilish .  Ta'lim
nima   uchun   jamiyatga   kerak,   u   qanday   ijtimoiy   funksiyalarni   bajaradi,   jamiyat
rivojiga qanday hissa qo'shadi kabi savollarga javob topish.
Ta'lim   jarayonlarining   ijtimoiy   determinantlarini   o'rganish .   Ta'lim
jarayonlariga   ta'sir   etuvchi   ijtimoiy   omillarni   aniqlash,   ta'limning   ijtimoiy   muhit
bilan aloqalarini tadqiq etish.
Shaxsning   ijtimoiylashuvi   qonuniyatlarini   tadqiq   etish .   Turli   yosh
davrlarda   shaxsning   ijtimoiylashuvi   xususiyatlarini,   bu   jarayonga   ta'sir   etuvchi
omillarni o'rganish.
Ta'lim   muassasalarining   ijtimoiy   funksiyalarini   tahlil   qilish .   Ta'lim
muassasalarining   jamiyat   hayotidagi   o'rni,   ularning   ijtimoiy   institutlar   bilan
aloqalari, ijtimoiy buyurtmani bajarishdagi roli kabi masalalarni o'rganish.
Pedagogik   jarayonlardagi   ijtimoiy   munosabatlarni   o'rganish .   O'qituvchi
va   o'quvchi,   o'quvchi   va   o'quvchi,   o'qituvchi   va   ota-onalar   o'rtasidagi   ijtimoiy
munosabatlarni tadqiq etish.
Ta'limning ijtimoiy samaradorligi masalalarini tadqiq etish . Ta'lim tizimi
jamiyat   ehtiyojlarini   qay   darajada   qondirmoqda,   ta'lim   sifati   jamiyat   talablariga
qay darajada javob bermoqda kabi savollarga javob topish.
Ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal etishning samarali yo'llarini ishlab
chiqish .   Tadqiqot   natijalariga   tayangan   holda   ijtimoiy-pedagogik   amaliyotni
takomillashtirish bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning metodologik asosini  falsafa, sotsiologiya,
psixologiya, pedagogika fanlarining fundamental qoidalari tashkil etadi.  Bu turdagi
tadqiqotlarda bir qator ilmiy yondashuvlardan foydalaniladi:
Tizimli   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   yaxlit   tizim   sifatida   o'rganish,
ularning tarkibiy qismlari va o'zaro aloqalarini tahlil qilish.
Shaxsga   yo'naltirilgan   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   shaxs
rivojlanishi nuqtai nazaridan o'rganish, shaxsni ta'lim jarayonining asosiy subyekti
sifatida ko'rish.
6 Faoliyatli  yondashuv   – pedagogik hodisalarni  faoliyat  jarayonida o'rganish,
shaxsning faoliyat orqali rivojlanishini tahlil qilish.
Madaniy-tarixiy   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   madaniy-tarixiy
kontekstda   o'rganish,   ta'lim   jarayonlarining   madaniy   va   tarixiy   determinantlarini
aniqlash.
Ijtimoiy-madaniy   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   ijtimoiy-madaniy
kontekstda o'rganish, ta'lim va madaniyat o'rtasidagi aloqalarni tadqiq etish.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   natijasida   olingan   bilimlar   quyidagi   sohalarda
qo'llaniladi:
1. Ta'lim   tizimini   rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqish .   Tadqiqot
natijalari ta'lim sohasidagi islohotlarni ilmiy asoslashga xizmat qiladi.
2. Ta'lim   muassasalari   faoliyatini   takomillashtirish .   Tadqiqot   natijalari
ta'lim muassasalarining ijtimoiy samaradorligini oshirishga yordam beradi.
3. Pedagogik   kadrlar   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish .   Tadqiqot
natijalari pedagogik ta'lim mazmunini boyitishga xizmat qiladi.
4. Ta'lim-tarbiya   metodikasini   takomillashtirish .   Tadqiqot   natijalari   ta'lim
va tarbiya usullarini samarali tanlash va qo'llashga yordam beradi.
5. Ijtimoiy-pedagogik   muammolarni   hal   etish   dasturlarini   ishlab   chiqish .
Tadqiqot   natijalari   deviant   xulq-atvor,   oilada   tarbiya   muammolari,   ta'lim
muassasalarida   nizolar   kabi   muammolarni   hal   etish   yo'llarini   topishga
yordam beradi.
Zamonaviy sharoitlarda ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning ahamiyati yanada
ortmoqda.  Bu quyidagi omillar bilan bog'liq:
Jamiyatning globallashuvi va axborotlashuvi . Bu jarayonlar ta'lim tizimiga
yangi   talablar   qo'ymoqda   va   yangi   ijtimoiy-pedagogik   muammolarni   keltirib
chiqarmoqda.
Ta'lim   paradigmasining   o'zgarishi .   Bilimlarni   uzatishdan
kompetensiyalarni   shakllantirishga   o'tish   ta'lim   jarayonining   ijtimoiy   jihatlariga
yangi talablar qo'ymoqda.
7 Ta'lim   tizimidagi   islohotlar .   Ta'lim   sohasidagi   islohotlarning
samaradorligini ta'minlash uchun ularni ilmiy asoslash zarur.
Shaxs   ijtimoiylashuvi   sharoitlarining   o'zgarishi .   Zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari,   ommaviy   madaniyat,   virtuallashuv   kabi   omillar
shaxs ijtimoiylashuvi jarayoniga yangicha ta'sir ko'rsatmoqda.
Ijtimoiy   muammolarning   kuchayishi .   Oila   instituti   inqirozi,   deviant   xulq-
atvor,   zo'ravonlik,   kiberxulq-atvor   muammolari   kabi   ijtimoiy   muammolar
pedagogik aralashuvni talab etmoqda.
I jtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   zamonaviy   ta'lim   tizimining   muhim   tarkibiy
qismi   bo'lib,   ular   ta'lim   jarayonlarini   ilmiy   asosda   takomillashtirish,   ta'limning
ijtimoiy samaradorligini oshirish, pedagogik amaliyotni takomillashtirishga xizmat
qiladi.   Bu   turdagi   tadqiqotlar   pedagogika   fanining   rivojlanishiga,   pedagogik
nazariya va amaliyotning boyishiga hissa qo'shadi.
1.2. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning metodologik asoslari va tamoyillari
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   metodologik   asoslari   –   bu   tadqiqotlarni
tashkil etish va o'tkazishning nazariy-falsafiy, ilmiy-nazariy va amaliy tamoyillari,
qonuniyatlari, yondashuvlari  va usullarining tizimidir. Metodologiya  tadqiqotning
ilmiy   darajasini   ta'minlovchi,   uning   natijalarining   ishonchliligini   kafolatlovchi
muhim omil hisoblanadi. 2
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning metodologik asoslari quyidagi darajalarda
ko'rib chiqilishi mumkin:
1. Falsafiy daraja  – ijtimoiy-pedagogik hodisalarni o'rganish va tushunishning
eng   umumiy   metodologik   tamoyillari,   yondashuvlari   va   usullarini   belgilab
beradi.
2. Umumilmiy daraja  – bir qator fanlar doirasida qo'llaniladigan metodologik
tamoyillar, yondashuvlar va usullarni o'z ichiga oladi.
3. Konkret-ilmiy   daraja   –   pedagogika   fani   doirasida   qo'llaniladigan
metodologik tamoyillar, yondashuvlar va usullarni o'z ichiga oladi.
2
  Mahkamov   U.,   Tilakova   M.   "Ijtimoiy   pedagogika   asoslari".   O'quv   qo'llanma.   –   Toshkent:
"Innovatsiya-Ziyo", 2020. – 224 b. 
8 4. Texnologik daraja  – tadqiqot metodikasi, tadqiqot metodlari va texnikasini
o'z ichiga oladi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning falsafiy darajadagi metodologik asoslarini
quyidagi falsafiy yo'nalishlar tashkil etadi:
Dialektika   –   hodisalarni   uzluksiz   rivojlanish   va   o'zgarish   jarayonida
o'rganuvchi falsafiy yo'nalish. Dialektika qonunlari (qarama-qarshiliklar birligi va
kurashi qonuni, miqdor o'zgarishlarining sifat o'zgarishlariga o'tish qonuni, inkorni
inkor   qonuni)   ijtimoiy-pedagogik   hodisalarni   o'rganishda   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
Germenevtika  – matnlarni, insonning xatti-harakatlarini, ijtimoiy hodisalarni
tushunish   va   talqin   qilish   san'atini   o'rganuvchi   falsafiy   yo'nalish.   Germenevtik
yondashuv   pedagogik   hodisalarni   tushunish   va   talqin   qilishda,   pedagogik
matnlarni tahlil qilishda qo'llaniladi.
Fenomenologiya   –   hodisalarni   ularning   mohiyatini   anglash   orqali
o'rganuvchi   falsafiy   yo'nalish.   Fenomenologik   yondashuv   pedagogik   voqelikni
uning ichki mohiyatini anglash orqali o'rganishda qo'llaniladi.
Ekzistensializm   –   insonning   mavjudligi,   uning   erkinligi,   ma'suliyati,   tanlov
qilish   imkoniyati   kabi   masalalarni   o'rganuvchi   falsafiy   yo'nalish.   Ekzistensial
yondashuv   shaxsning   ma'naviy-axloqiy   rivojlanishi,   uning   o'zini   o'zi   anglashi   va
o'z-o'zini tarbiyalashi jarayonlarini o'rganishda qo'llaniladi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   umumilmiy   darajadagi   metodologik
asoslarini quyidagi yondashuvlar tashkil etadi:
Tizimli   yondashuv   –   o'rganilayotgan   obyektni   yaxlit   tizim   sifatida   ko'rib
chiqish,   uning   tarkibiy   qismlari   va   ular   o'rtasidagi   aloqalarni   aniqlash.   Tizimli
yondashuv   ijtimoiy-pedagogik   hodisalarni   ularning   barcha   tarkibiy   qismlari   va
aloqalari bilan birgalikda o'rganishga imkon beradi.
Tuzilmaviy-funksional yondashuv  – o'rganilayotgan obyektning tuzilishi va
funksiyalarini   tahlil   qilish.   Bu   yondashuv   ijtimoiy-pedagogik   tizimlar
funksiyalarini,   ularning   tarkibiy   qismlari   o'rtasidagi   funksional   aloqalarni
o'rganishda qo'llaniladi.
9 Sinergetik   yondashuv   –   o'z-o'zini   tashkil   etuvchi   tizimlarni   o'rganish.   Bu
yondashuv   pedagogik   tizimlarni   o'z-o'zini   tashkil   etuvchi,   o'z-o'zini
rivojlantiruvchi tizimlar sifatida o'rganishda qo'llaniladi.
Aksiologik   yondashuv   –   hodisalarni   qadriyatlar   nuqtai   nazaridan   o'rganish.
Bu   yondashuv   ta'lim   jarayonida   qadriyatlarni   shakllantirish,   ta'limning   qadriyatli
jihatlarini o'rganishda qo'llaniladi.
Antropologik   yondashuv   –   insonni   yaxlit   mavjudot   sifatida   o'rganish.   Bu
yondashuv   pedagogik   antropologiya   doirasida   qo'llaniladi   va   insonni   tarbiya
obyekti va subyekti sifatida yaxlit o'rganishga imkon beradi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   konkret-ilmiy   darajadagi   metodologik
asoslarini quyidagi yondashuvlar tashkil etadi:
Shaxsga   yo'naltirilgan   yondashuv   –   pedagogik   jarayonlarni   shaxsning
rivojlanishi   nuqtai   nazaridan   ko'rib   chiqish,   shaxsni   ta'lim   jarayonining   asosiy
subyekti sifatida ko'rish.
Faoliyatli   yondashuv   –   shaxsning   rivojlanishini   uning   faoliyati   orqali
o'rganish.   Bu   yondashuv   ta'lim   jarayonini   faoliyat   sifatida   ko'rib   chiqishga,
o'quvchilarning faol o'quv faoliyatini tashkil etishga imkon beradi.
Kompetensiyaviy   yondashuv   –   ta'lim   natijalarini   kompetensiyalar   sifatida
ko'rib   chiqish.   Bu   yondashuv   zamonaviy   ta'lim   paradigmasining   asosini   tashkil
etadi va ta'lim natijalarini kompetensiyalar shaklida ifodalashga imkon beradi.
Integrativ   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   ularning   ko'p   qirraliligi   va
o'zaro   bog'liqligi   nuqtai   nazaridan   o'rganish.   Bu   yondashuv   ta'lim   mazmunini
integratsiyalashga, fanlararo aloqalarni o'rnatishga imkon beradi.
Madaniy-tarixiy   yondashuv   –   pedagogik   hodisalarni   madaniy-tarixiy
kontekstda   o'rganish.   Bu   yondashuv   L.S.   Vigotskiy   tomonidan   ishlab   chiqilgan
bo'lib, shaxs rivojlanishini madaniy-tarixiy kontekstda o'rganishga imkon beradi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   texnologik   darajadagi   metodologik
asoslarini tadqiqot metodlari, metodikalari va texnikalari tashkil etadi. Bu darajada
empirik   tadqiqot   metodlari   (kuzatish,   so'rovnoma,   intervyu,   test,   eksperiment),
matematik va statistik tahlil metodlari, sifat tahlili metodlari qo'llaniladi.
10 Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar bir qator metodologik tamoyillarga asoslanadi:
1. Obyektivlik   tamoyili   –   pedagogik   hodisalarni   ularning   real   holatida,
tadqiqotchi   subyektiv   qarashlaridan   holi   tarzda   o'rganish.   Bu   tamoyil
tadqiqot natijalarining ishonchliligini ta'minlaydi.
2. Tizimlilik   tamoyili   –   pedagogik   hodisalarni   yaxlit   tizim   sifatida,   ularning
barcha tarkibiy qismlari   va aloqalari   bilan birgalikda o'rganish.   Bu  tamoyil
pedagogik hodisalarni to'liq va har tomonlama o'rganishga imkon beradi.
3. Tarixiylik   tamoyili   –   pedagogik   hodisalarni   ularning   tarixiy   rivojlanishi
nuqtai   nazaridan   o'rganish.   Bu   tamoyil   pedagogik   hodisalarning   tarixiy
ildizlarini, ularning rivojlanish yo'llarini aniqlashga imkon beradi.
4. Ijtimoiy   determinizm   tamoyili   –   pedagogik   hodisalarni   ijtimoiy   shart-
sharoitlar bilan bog'liq holda o'rganish.  Bu tamoyil pedagogik hodisalarning
ijtimoiy determinantlarini aniqlashga imkon beradi.
5. Bilimlar   rivojlanishining   uzluksizligi   va   vorisiylik   tamoyili   –   yangi
bilimlarni   mavjud   bilimlar   tizimiga   asoslanib   va   ularni   rivojlantirib   hosil
qilish.   Bu   tamoyil   ilmiy   bilimlarning   to'planishi   va   rivojlanishini
ta'minlaydi.
6. Nazariya   va   amaliyot   birligi   tamoyili   –   nazariy   bilimlarni   amaliyotda
tekshirish  va qo'llash,   amaliy tajribani  nazariy  jihatdan umumlashtirish.  Bu
tamoyil nazariya va amaliyotning o'zaro bog'liqligini ta'minlaydi.
7. Tushunish   tamoyili   –   pedagogik   hodisalarni   ularning   ichki   mohiyatini
anglash   orqali   o'rganish.   Bu   tamoyil   pedagogik   hodisalarning   ma'nosini,
mohiyatini anglashga imkon beradi.
8. Gumanistik   tamoyil   –   tadqiqotlarni   insonparvarlik   g'oyalariga   asoslanib
o'tkazish,   inson   huquqlari   va   qadr-qimmatini   hurmat   qilish.   Bu   tamoyil
tadqiqotlarning insonparvarlik yo'nalishini ta'minlaydi.
9. Ilmiy   xolislik   tamoyili   –   tadqiqotni   har   qanday   shaxsiy   manfaatlar   va
g'arazli   maqsadlardan   xoli   tarzda   o'tkazish.   Bu   tamoyil   tadqiqot
natijalarining ishonchliligini va xolisligini ta'minlaydi.
11 10. Kompleks yondashuv tamoyili   – pedagogik hodisalarni  turli fanlar  nuqtai
nazaridan   kompleks   o'rganish.   Bu   tamoyil   pedagogik   hodisalarni   falsafa,
sotsiologiya,   psixologiya,   fiziologiya   va   boshqa   fanlar   pozitsiyasidan
o'rganishga imkon beradi.
Metodologik   asoslar   va   tamoyillar   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning
ilmiyligi va samaradorligini ta'minlovchi muhim omil hisoblanadi. Ular tadqiqotni
to'g'ri   tashkil   etish,   uni   samarali   o'tkazish   va   olingan   natijalarni   to'g'ri   talqin
qilishga yordam beradi. 3
Zamonaviy sharoitlarda ilmiy bilimlarning integratsiyasi, fanlararo tadqiqotlar
ahamiyatining   ortib   borishi   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   metodologik
asoslarini   boyitmoqda.   Tadqiqotlarda   kompleks   yondashuvlar,   integrativ
metodologiyalar,   yangi   tadqiqot   metodlari   va   texnologiyalari   qo'llanilmoqda.   Bu,
o'z   navbatida,   ijtimoiy-pedagogik  tadqiqotlar   samaradorligini   oshirishga,   ularning
natijalarini pedagogik amaliyotga samarali joriy etishga imkon bermoqda.
1.3. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning turlari va bosqichlari
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar  turli  mezonlar   bo'yicha  tasniflanishi   mumkin.
Maqsad va vazifalariga ko'ra, tadqiqotlarning quyidagi turlari farqlanadi:
Fundamental   tadqiqotlar   –   pedagogik   nazariyani   rivojlantirish,   pedagogik
jarayonlarning qonuniyatlarini aniqlash, pedagogik konsepsiyalar  va nazariyalarni
ishlab chiqishga qaratilgan tadqiqotlar.  Bu turdagi tadqiqotlar pedagogika fanining
nazariy   asoslarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   ta'lim   paradigmalarini,
pedagogik   tizimlarning   rivojlanish   qonuniyatlarini   o'rganishga   qaratilgan
tadqiqotlar.
Amaliy   tadqiqotlar   –   pedagogik   amaliyotni   takomillashtirish,   aniq
pedagogik muammolarni hal etishga qaratilgan tadqiqotlar. Bu turdagi tadqiqotlar
fundamental tadqiqotlar natijalarini amaliyotga joriy etishga, pedagogik amaliyotni
ilmiy   asoslangan   holda   takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   yangi   ta'lim
texnologiyalarini ishlab chiqish va joriy etishga qaratilgan tadqiqotlar.
3
  Umarov   B.,   Ahadov   M.   "Zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   muammolari".   –   Toshkent:
"Yangi asr avlodi", 2021. – 196 b. 
12 Ishlanmalar   –   aniq   metodik   tavsiyalar,   dasturlar,   darsliklar,   o'quv
qo'llanmalari,   didaktik   materiallar   ishlab   chiqishga   qaratilgan   tadqiqotlar.   Bu
turdagi   tadqiqotlar   pedagogik   amaliyot   uchun   aniq   mahsulot   yaratishga   xizmat
qiladi.   Masalan,   yangi   o'quv   dasturi,   elektron   darslik,   didaktik   materiallar   ishlab
chiqishga qaratilgan tadqiqotlar.
Tadqiqot obyekti ko'lamiga ko'ra quyidagi turlar farqlanadi:
Keng   qamrovli   tadqiqotlar   –   butun   ta'lim   tizimi   yoki   uning   yirik   tarkibiy
qismlarini   qamrab   oluvchi   tadqiqotlar.   Masalan,   umumiy   o'rta   ta'lim   tizimida
kompetensiyaviy   yondashuvni   joriy   etish   muammolarini   o'rganishga   qaratilgan
tadqiqotlar.
Cheklangan   qamrovli   tadqiqotlar   –   ta'lim   tizimining   ma'lum   bir   qismini
yoki   aniq   pedagogik   hodisani   o'rganishga   qaratilgan   tadqiqotlar.   Masalan,
boshlang'ich sinflarda o'qish ko'nikmalarini shakllantirish metodikasini o'rganishga
qaratilgan tadqiqotlar.
Tadqiqot natijalarining amaliy ahamiyatiga ko'ra quyidagi turlar farqlanadi:
Amaliy-yo'naltirilgan   tadqiqotlar   –   aniq   amaliy   natijaga   erishishga
qaratilgan   tadqiqotlar.   Bu   turdagi   tadqiqotlar   pedagogik   amaliyotni   bevosita
takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   o'quvchilarning  o'qish   motivatsiyasini
oshirish usullarini ishlab chiqishga qaratilgan tadqiqotlar.
Nazariy-yo'naltirilgan   tadqiqotlar   –   pedagogik   nazariyani   rivojlantirishga,
pedagogik   hodisalarning   mohiyatini   anglashga   qaratilgan   tadqiqotlar.   Bu   turdagi
tadqiqotlar   pedagogika   fanining   nazariy   bazasini   boyitishga   xizmat   qiladi.
Masalan,   ta'lim   paradigmalarining   rivojlanish   tendensiyalarini   o'rganishga
qaratilgan tadqiqotlar.
Qo'llaniladigan metodlarga ko'ra quyidagi turlar farqlanadi:
Empirik   tadqiqotlar   –   pedagogik   hodisalarni   bevosita   kuzatish,   o'lchash,
eksperiment   o'tkazish   orqali   o'rganishga   qaratilgan   tadqiqotlar.   Bu   turdagi
tadqiqotlarda   kuzatish,   so'rovnoma,   intervyu,   test,   eksperiment   kabi   metodlar
qo'llaniladi.   Masalan,   yangi   o'qitish   metodikasining   samaradorligini   eksperiment
orqali tekshirishga qaratilgan tadqiqotlar.
13 Nazariy   tadqiqotlar   –   pedagogik   hodisalarni   nazariy   tahlil   qilish,
modellashtirish,   prognozlash   orqali   o'rganishga   qaratilgan   tadqiqotlar.   Bu   turdagi
tadqiqotlarda nazariy tahlil, sintez, modellashtirish, abstrakt-mantiqiy fikrlash kabi
metodlar   qo'llaniladi.   Masalan,   pedagogik   tizimlarni   modellashtirish,   pedagogik
jarayonlarni prognozlashga qaratilgan tadqiqotlar.
Kompleks tadqiqotlar  – empirik va nazariy metodlarni birgalikda qo'llashga
asoslangan   tadqiqotlar.   Bu   turdagi   tadqiqotlar   pedagogik   hodisalarni   har
tomonlama   va   chuqur   o'rganishga   imkon   beradi.   Masalan,   ta'lim   tizimining
rivojlanish tendensiyalarini o'rganish va prognozlashga qaratilgan tadqiqotlar.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   o'tkazilish   bosqichlari   quyidagilardan
iborat:
Tayyorgarlik   bosqichi .   Bu   bosqichda   tadqiqot   mavzusi   tanlanadi,   tadqiqot
muammosi aniqlanadi, tadqiqot maqsadi va vazifalari belgilanadi, tadqiqot obyekti
va   predmeti   aniqlanadi,   tadqiqot   farazlari   ishlab   chiqiladi,   tadqiqot   metodlari
tanlanadi,   tadqiqotning   kalendar   rejasi   tuziladi.   Tayyorgarlik   bosqichida
adabiyotlar tahlili o'tkaziladi, mavzu bo'yicha mavjud bilimlar o'rganiladi, tadqiqot
muammosining o'rganilganlik darajasi aniqlanadi.
Asosiy   bosqich .   Bu   bosqichda   empirik   ma'lumotlar   to'planadi,   tadqiqot
metodlari   qo'llaniladi,   tadqiqot   farazlari   tekshiriladi.   Tadqiqot   xarakteriga   qarab,
bu   bosqichda   kuzatish,   so'rovnoma,   intervyu,   test,   eksperiment   o'tkazilishi
mumkin.   Asosiy   bosqichda   to'plangan   ma'lumotlar   tahlil   qilinadi,
umumlashtiriladi, tizimlashtiriladi.
Yakuniy   bosqich .   Bu   bosqichda   tadqiqot   natijalari   rasmiylashtiriadi,   xulosa
va   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi,   tadqiqot   natijalari   aprobatsiyadan   o'tkaziladi.
Yakuniy   bosqichda   tadqiqot   hisoboti,   ilmiy   maqolalar,   metodik   tavsiyalar
tayyorlanadi, tadqiqot natijalari ilmiy anjumanlarda, seminar va konferensiyalarda
muhokama qilinadi.
Har bir bosqich o'z ichiga bir qator aniq harakatlarni oladi:
Tayyorgarlik bosqichi :
 Tadqiqot muammosini aniqlash va asoslash;
14  Adabiyotlar tahlili;
 Tadqiqot maqsadi va vazifalarini belgilash;
 Tadqiqot obyekti va predmetini aniqlash;
 Tadqiqot farazlarini ishlab chiqish;
 Tadqiqot metodologiyasini tanlash;
 Tadqiqot metodlarini tanlash;
 Tadqiqot rejasini tuzish.
Asosiy bosqich :
 Empirik ma'lumotlarni to'plash;
 Pedagogik eksperimentni tashkil etish va o'tkazish;
 To'plangan ma'lumotlarni tahlil qilish va umumlashtirish;
 Tadqiqot farazlarini tekshirish;
 Oraliq natijalarni rasmiylashtirish.
Yakuniy bosqich :
 Tadqiqot natijalarini umumlashtirish;
 Tadqiqot natijalarini rasmiylashtirish;
 Xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish;
 Tadqiqot natijalarini aprobatsiyadan o'tkazish;
 Tadqiqot natijalarini tarqatish va pedagogik amaliyotga joriy etish.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarni   tashkil   etish   va   o'tkazishda   tadqiqotning
masshtabi,   murakkabligi,   davomiyligi   kabi   omillarni   hisobga   olish   lozim.   Katta
masshtabli,   murakkab   tadqiqotlar   uzoq   vaqt   davomida   o'tkazilishi   va   ko'p
resurslarni   talab   qilishi   mumkin.   Shuningdek,   tadqiqotlarni   tashkil   etish   va
o'tkazishda   tadqiqot   etikasi   tamoyillariga   rioya   qilish,   tadqiqot   ishtirokchilarining
huquqlari va manfaatlarini himoya qilish muhim ahamiyatga ega. 4
Zamonaviy   sharoitlarda   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarni   tashkil   etish   va
o'tkazishda axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan keng foydalanilmoqda. Bu
tadqiqot   ma'lumotlarini   to'plash,   qayta   ishlash,   saqlash   va   taqdim   etishni
4
  Botirov B. "Ijtimoiy pedagog faoliyatini tashkil etish asoslari". – Namangan: NamDU, 2019. – 184 b. 
15 avtomatlashtirish,   tadqiqot   natijalarini   vizuallashtirish,   tadqiqot   jarayonlarini
boshqarish imkoniyatlarini sezilarli darajada kengaytiradi.
Zamonaviy   pedagogikada   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasi   bir
qator nazariy va metodologik yondashuvlar, g'oyalar va paradigmalarni o'z ichiga
oladi.   Bu   konsepsiya   pedagogika   fanining   rivojlanishi,   jamiyatning   o'zgarishi,
ta'lim   paradigmasining   transformatsiyasi,   ilmiy   tadqiqot   metodologiyasining
takomillashuvi ta'sirida shakllanmoqda va rivojlanmoqda.
Zamonaviy   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasining   asosiy
g'oyalarini quyidagicha tavsiflash mumkin:
Antroposentrizm   g'oyasi .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   markazida
inson,   uning   rivojlanishi,   ijtimoiylashishi,   ta'lim   olishi   turadi.   Tadqiqotlarda
antropologik yondashuv ustuvor bo'lib, insonni yaxlit mavjudot sifatida o'rganish,
uning   barcha   jihatlari   –   jismoniy,   psixik,   ijtimoiy,   ma'naviy   jihatlarini   hisobga
olish muhim ahamiyat kasb etadi.
Gumanizm   g'oyasi .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   gumanistik   tamoyillarga
asoslanadi,   inson   qadr-qimmati,   huquqlari   va   erkinliklarini   hurmat   qilish,
insonning   har   tomonlama   rivojlanishi   uchun   shart-sharoitlar   yaratish   g'oyalarini
ilgari   suradi.   Tadqiqotlarda   shaxsga   yo'naltirilgan   yondashuv   ustuvor   bo'lib,
shaxsning o'ziga xosligi, uning individual xususiyatlari, qiziqishlari va ehtiyojlarini
hisobga olish muhim ahamiyat kasb etadi.
Axborot  jamiyati  g'oyasi . Zamonaviy jamiyat  axborot  jamiyati  bo'lib, unda
axborot   va   bilimlar   eng   muhim   resurs   hisoblanadi.   Ijtimoiy-pedagogik
tadqiqotlarda   axborot   jamiyati   sharoitida   shaxsning   ijtimoiylashuvi,   ta'lim   olishi,
rivojlanishi   masalalari,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   ta'lim
jarayoniga ta'siri, virtual ta'lim muhitini yaratish masalalari o'rganiladi.
Innovatsion   rivojlanish   g'oyasi .   Zamonaviy   ta'lim   tizimi   uzluksiz
innovatsion   rivojlanish   yo'lidan   bormoqda.   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda
pedagogik   innovatsiyalarni   yaratish,   joriy   etish   va   tarqatish   jarayonlari,
innovatsion   ta'lim   texnologiyalari,   ta'lim   tizimining   innovatsion   salohiyatini
oshirish masalalari o'rganiladi.
16 Ta'limning globallashuvi g'oyasi . Zamonaviy sharoitlarda ta'lim jarayonlari
global   miqyosda   kechmoqda.   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda   ta'limning
globallashuvi   jarayonlari,   milliy   ta'lim   tizimlarining   jahon   ta'lim   makoniga
integratsiyalashuvi, ta'lim standartlarining universallashuvi masalalari o'rganiladi.
Uzluksiz ta'lim g'oyasi . Zamonaviy sharoitlarda ta'lim butun umr davomida
uzluksiz   davom   etadi.   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda   uzluksiz   ta'lim   tizimini
yaratish,   shaxsning   butun   umri   davomida   ta'lim   olishi   uchun   shart-sharoitlar
yaratish, norasmiy va informel ta'lim masalalari o'rganiladi.
Kompetensiyaviy   yondashuv   g'oyasi .   Zamonaviy   ta'lim   paradigmasida
bilim,   ko'nikma   va   malakalar   o'rnini   kompetensiyalar   egallamoqda.   Ijtimoiy-
pedagogik   tadqiqotlarda   kompetensiyalarni   shakllantirish   jarayonlari,
kompetensiyalarni   baholash   usullari,   kompetensiyaviy   modellarni   ishlab   chiqish
masalalari o'rganiladi.
Zamonaviy   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   bir   qator   metodologik
yondashuvlarga asoslanadi:
Tizimli-faoliyatli   yondashuv .   Bu   yondashuv   pedagogik   hodisalarni   yaxlit
tizim   sifatida,   ularning   tarkibiy   qismlari   va   aloqalari   bilan   birgalikda,   faoliyat
jarayonida   o'rganishga   asoslanadi.   Tizimli-faoliyatli   yondashuv   zamonaviy   ta'lim
standartlarining metodologik asosini tashkil etadi va o'quvchini ta'lim jarayonining
faol subyekti sifatida ko'radi. 5
Shaxsga   yo'naltirilgan   yondashuv .   Bu   yondashuv   pedagogik   jarayonlarni
shaxsning   rivojlanishi   nuqtai   nazaridan   ko'rib   chiqishga,   har   bir   o'quvchining
individual   xususiyatlari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olishga   asoslanadi.
Shaxsga   yo'naltirilgan   yondashuv   ta'lim   jarayonini   insonparvarlashtirish   va
demokratlashtirishning asosiy vositalaridan biri hisoblanadi.
Madaniy-tarixiy yondashuv . Bu yondashuv pedagogik hodisalarni madaniy-
tarixiy   kontekstda   o'rganishga   asoslanadi.   L.S.   Vigotskiy   tomonidan   ishlab
chiqilgan   bu   yondashuv   shaxsning   rivojlanishini   madaniyat   va   tarixiy   kontekst
bilan bog'liq holda ko'rib chiqadi.
5
  Sultonova G. "Pedagogik mahorat". – Toshkent: TDPU, 2019. – 216 b. 
17 Ijtimoiy-konstruktivistik   yondashuv .   Bu   yondashuv   bilimlarni   shaxsning
ijtimoiy   o'zaro   ta'siri   jarayonida   konstruksiya   qilishga   asoslanadi.   Ijtimoiy-
konstruktivistik yondashuv ta'lim jarayonini shaxsning faol bilish faoliyati sifatida
ko'radi,   bunda   bilimlar   tayyor   holda   emas,   balki   shaxsning   faol   ijodiy   faoliyati
natijasida shakllanadi.
Integrativ   yondashuv .   Bu   yondashuv   pedagogik   hodisalarni   ularning   ko'p
qirraliligi   va   o'zaro   bog'liqligi   nuqtai   nazaridan   o'rganishga   asoslanadi.   Integrativ
yondashuv   ta'lim   mazmunini   integratsiyalashga,   fanlararo   aloqalarni   o'rnatishga,
turli fanlar doirasida olingan bilimlarni yaxlit tizimga birlashtirish imkoniyatlariga
qaratilgan.
Zamonaviy   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasi   bir   qator
paradigmalarni o'z ichiga oladi:
Gumanistik   paradigma .   Bu   paradigma   ta'lim   jarayonini   shaxsni   har
tomonlama rivojlantirish, uning qadr-qimmatini hurmat qilish, uning huquqlari va
erkinliklarini ta'minlash nuqtai nazaridan ko'rib chiqadi.
Kompetensiyaviy   paradigma .   Bu   paradigma   ta'lim   natijalarini   shaxsning
kompetensiyalari   sifatida   ko'rib   chiqadi.   Kompetensiya   shaxsning   muayyan
faoliyat sohasida samarali harakat qilish qobiliyati sifatida tushuniladi.
Innovatsion   paradigma .   Bu   paradigma   ta'lim   tizimini   uzluksiz   innovatsion
rivojlanish   jarayonida   ko'rib   chiqadi.   Innovatsion   paradigma   doirasida   pedagogik
innovatsiyalarni yaratish, joriy etish va tarqatish jarayonlari o'rganiladi.
Axborot   paradigmasi .   Bu   paradigma   ta'lim   jarayonini   axborot   jamiyati
sharoitida ko'rib chiqadi. Axborot paradigmasi  doirasida axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   ta'lim   jarayoniga   ta'siri,   virtual   ta'lim   muhitini   yaratish
masalalari o'rganiladi.
Zamonaviy   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasi   quyidagi
tendensiyalar bilan tavsiflanadi:
1. Tadqiqotlarning   fanlararo   xarakteri .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda
pedagogika,   psixologiya,   sotsiologiya,   antropologiya,   falsafa,
18 madaniyatshunoslik   va   boshqa   fanlarning   bilim   va   metodlaridan   keng
foydalanilmoqda.
2. Tadqiqotlarning   integrativ   xarakteri .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda
turli   nazariy   yondashuvlar,   metodologiyalar,   metodlar   va   texnologiyalar
birlashtirilmoqda.
3. Tadqiqotlarning   amaliy   yo'nalganligi .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar
tobora   ko'proq   amaliy   muammolarni   hal   etishga,   pedagogik   amaliyotni
takomillashtirishga yo'naltirilmoqda.
4. Tadqiqotlarning   innovatsion   xarakteri .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda
tobora   ko'proq   innovatsion   g'oyalar,   texnologiyalar,   metodlar   va
yondashuvlar qo'llanilmoqda.
5. Tadqiqotlarning   axborotlashuvi .   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda
axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan keng foydalanilmoqda.
Zamonaviy   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasi   har   tomonlama
rivojlanib   bormoqda.   Bu   rivojlanish   jamiyat   va   ta'lim   tizimidagi   o'zgarishlar,
pedagogika   fanining   rivojlanishi,   ilmiy   tadqiqot   metodologiyasining
takomillashuvi   bilan   bog'liq.   Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   konsepsiyasining
rivojlanishi   ta'lim   jarayonlarini   yanada   samarali   tashkil   etish,   ta'lim   sifatini
oshirish,   ta'lim   tizimini   zamonaviy   jamiyat   talablariga   moslashtirish
imkoniyatlarini kengaytirmoqda.
19 I BOB BO’YICHA XULOSALAR
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   zamonaviy   ta'lim   tizimini   rivojlantirishning
muhim vositasi sifatida pedagogik jarayonlarni ilmiy asosda o'rganish, tahlil qilish
va   tak ом millashtirishga   qaratilgan.   Bu   tadqiqotlar   pedagogik   hodisalarning
ijtimoiy   kontekstdagi   namoyon   bo'lishini   kompleks   yondashuvda   o'rganishni
ta'minlaydi.
Ijtimoiy - pedagogik   tadqiqotlarning   mohiyati   ta ' lim - tarbiya   jarayonlarini
ijtimoiy   muhit ,   madaniy   omillar   va   shaxsning   rivojlanishi   o ' rtasidagi   murakkab
bog ' liqliklarni   o ' rganishdan   iborat .   Asosiy   maqsadi   pedagogik   nazariya   va
amaliyotni uyg'unlashtirib, ta'lim samaradorligini oshirishga qaratilgan. Vazifalari
esa   pedagogik   muammolarni   aniqlash,   ularning   sabab-oqibatlarini   tahlil   qilish   va
yechim yo'llarini ishlab chiqishni o'z ichiga oladi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar quyidagi metodologik tamoyillarga asoslanadi:
ilmiylik, obyektivlik, komplekslik, tizimlilik va rivojlanish prinsipi. Bu tamoyillar
tadqiqot   jarayonining   ishonchliligini   ta'minlaydi   va   natijalarning   amaliy
qo'llanilishini kafolatlaydi. Metodologik yondashuv sifatida dialektik materializm,
fenomenologiya va pragmatik yondashuvlar qo'llaniladi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar turli shakllarda amalga oshiriladi: fundamental
va amaliy tadqiqotlar, tajriba-sinov ishlari, monitoring va diagnostika tadqiqotlari.
Tadqiqot   bosqichlari   mantiqiy   ketma-ketlikda   tashkil   etiladi:   tayyorgarlik,
rejalashtirish,   amalga   oshirish,   tahlil   va   umumlashtirish   bosqichlari.   Har   bir
bosqich o'ziga xos metodlar va vositalardan foydalanishni talab qiladi.
Birinchi   bob   materiallari   asosida   shuni   ta'kidlash   mumkinki,   ijtimoiy-
pedagogik   tadqiqotlar   zamonaviy   ta'lim   tizimini   ilmiy   asosda   rivojlantirishning
zaruriy   sharti   hisoblanadi.   Bu   tadqiqotlarning   nazariy-metodologik   asoslari
pedagogik   jarayonlarni   chuqur   o'rganish   va   amaliy   muammolarni   samarali   hal
qilish   imkoniyatlarini   yaratadi.   Kelgusida   bu   sohadagi   tadqiqotlarni   yanada
chuqurlashtirish va kengaytirish pedagogik fan va amaliyotning rivojlanishi uchun
muhim ahamiyat kasb etadi.
20 II BOB. IJTIMOIY-PEDAGOGIK TADQIQOTLARNI TASHKIL ETISH VA
O'TKAZISHNING AMALIY JIHATLARI
2.1. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning asosiy usullari va texnologiyalari
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   ta'lim   va   tarbiya   jarayonlarini   ilmiy   asosda
o'rganish,   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   qilish   yo'llarini   ishlab   chiqishga
qaratilgan   bo'lib,   uning   samaradorligi   to'g'ri   tanlangan   metodologiya   va
texnologiyalarga bog'liq. Zamonaviy pedagogika fani turli xil tadqiqot usullaridan
foydalanadi, ular o'z mazmuni va qo'llanilish xususiyatlariga ko'ra farqlanadi. 6
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning asosiy usullari:
Kuzatish   metodi   —   pedagogik   jarayonlarni   tabiiy   sharoitda   bevosita
kuzatish orqali ma'lumot to'plash usuli. Kuzatish rejali, tizimli va maqsadli bo'lishi
muhim. Bu metod pedagogik hodisa va jarayonlarni tabiiy holatida o'rganish, real
vaziyatlarni   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Kuzatish   jarayonida   tadqiqotchi
pedagogik   hodisalarni   bevosita   kuzatib,   ularni   tahlil   qiladi   va   tegishli   xulosalar
chiqaradi.
Kuzatish quyidagi turlarga bo'linadi:
 Bevosita kuzatish — tadqiqotchi o'zi bevosita ishtirok etgan holda
 Bilvosita   kuzatish   —   boshqa   shaxslar   tomonidan   amalga   oshirilgan
kuzatish natijalarini o'rganish
 Ochiq   kuzatish   —   kuzatuv   ob'ektlari   kuzatilayotganidan   xabardor
bo'ladi
 Yashirin   kuzatish   —   kuzatuv   ob'ektlari   kuzatilayotganidan   bexabar
bo'ladi
So'rovnoma   metodi   —   respondentlardan   og'zaki   yoki   yozma   ravishda
ma'lumot olish usuli.  Bu metodning asosiy turlari:
 Anketa so'rovi — yozma shaklda o'tkaziladigan so'rovnoma
 Intervyu — og'zaki so'rov
 Test — maxsus tuzilgan savollar yordamida o'tkaziladigan so'rov
6
  Ahmedov A. "Ijtimoiy pedagogikaning dolzarb masalalari". – Toshkent: "Talqin", 2021. – 188 b. 
21 So'rovnoma   metodining   afzalligi   ma'lumotlarni   keng   qamrovli   to'plash
imkoniyati   hisoblanadi.   Bu   metod   orqali   ko'p   sonli   respondentlardan   qisqa   vaqt
ichida   ma'lumot   olish   mumkin.   Shuningdek,   respondentlarning   shaxsiy   fikrlari,
qarashlari va munosabatlarini aniqlash imkoniyati ham mavjud.
Eksperiment   metodi   —   tadqiqotchi   tomonidan   maxsus   yaratilgan
sharoitlarda   pedagogik   jarayonlarni   o'rganish   usuli.   Eksperiment   davomida
tadqiqotchi   o'rganilayotgan   ob'ekt   yoki   jarayonga   faol   ta'sir   ko'rsatib,   kerakli
natijalarni olishga harakat qiladi.  Eksperiment quyidagi turlarga bo'linadi:
 Tabiiy eksperiment — oddiy ta'lim jarayoni sharoitida
 Laboratoriya eksperimenti — maxsus yaratilgan sharoitlarda
 Konstatatsiyalovchi eksperiment — mavjud holatni o'rganish
 Shakllantirib boruvchi eksperiment — yangi usul va metodlarni joriy
etish
Kontentni   tahlil   qilish   metodi   —   yozma   manbalar,   hujjatlar,   o'quv
materiallari   mazmunini   tahlil   qilish   usuli.   Bu   metod   orqali   tadqiqotchi   turli
hujjatlar,   adabiyotlar,   dasturlar,   ta'lim   standartalari   va   boshqa   materiallarni
o'rganib, ularning mazmuni, yo'nalishlari va ahamiyatini aniqlaydi.
Modellashtirish metodi  — tadqiq qilinayotgan jarayonning nazariy modelini
yaratish va bu model asosida amaliy xulosalar chiqarish usuli. Bu metod pedagogik
jarayonning   eng   muhim   xususiyatlarini   aks   ettiruvchi   nazariy   model   yaratish   va
uni tahlil qilish orqali amalga oshiriladi.
Sotsiometriya metodi   — guruh a'zolari  o'rtasidagi  munosabatlarni  o'rganish
usuli.   Bu   metod   yordamida   guruh   a'zolarining   o'zaro   munosabatlari,   guruh
tuzilishi, norasmiy liderlar, guruh ichidagi mikroguruhlar aniqlanadi.
Pedagogik   tajribalarni   o'rganish   va   umumlashtirish   metodi   —   ilg'or
pedagogik   tajribalarni   o'rganish,   tahlil   qilish   va   amaliyotga   joriy   etish   usuli.   Bu
metod   yordamida   muvaffaqiyatli   pedagogik   tajribalar   o'rganiladi,   ularning
samaradorlik omillari aniqlanadi va boshqa ta'lim muassasalari  amaliyotiga tatbiq
etiladi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning zamonaviy texnologiyalari:
22 Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   —   zamonaviy   kompyuter
dasturlari   va   internet   imkoniyatlaridan   foydalanib   tadqiqot   o'tkazish.   Bu
texnologiyalar yordamida ma'lumotlarni to'plash, saqlash, qayta ishlash va taqdim
etish samaradorligi oshadi.
Loyiha   texnologiyasi   —   muayyan   muammoni   hal   qilishga   qaratilgan
loyihalar   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   orqali   tadqiqot   o'tkazish.   Bu
texnologiya   amaliy   natijaga   yo'naltirilgan   bo'lib,   nazariya   va   amaliyotni
birlashtiradi.
Keys-stadi   texnologiyasi   —   aniq   vaziyatlarni   o'rganish   va   tahlil   qilish
asosida   tadqiqot   o'tkazish.   Bu   texnologiya   real   hayotiy   vaziyatlarni   tahlil   qilish
orqali muammolarni hal qilish ko'nikmalarini rivojlantiradi.
Portfolio   texnologiyasi   —   tadqiqot   jarayonida   to'plangan   materiallar,
hujjatlar va ishlanmalarni tizimli ravishda to'plash va tahlil qilish. Bu texnologiya
tadqiqot natijalarini tizimlashtirish va ularni kompleks baholash imkonini beradi.
Treninglar   va   master-klasslar   —   amaliy   mashg'ulotlar   o'tkazish   orqali
pedagogik hodisalarni  o'rganish va tajribalarni  almashish.   Bu texnologiya nazariy
bilimlarni amaliyotga tatbiq etish imkoniyatini yaratadi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda   yuqoridagi   usul   va   texnologiyalarni
kompleks   qo'llash   orqali   eng   samarali   natijalar   olish   mumkin.   Har   bir   tadqiqot
metodi   o'ziga   xos   afzallik   va   cheklovlarga   ega   bo'lib,   tadqiqot   maqsadi   va
vazifalariga   mos   keladigan   metodlarni   to'g'ri   tanlash   tadqiqot   sifatini   belgilovchi
muhim   omil   hisoblanadi.   Metodlar   kombinatsiyasi   esa   tadqiqot   natijalarining
ishonchliligini va validligini oshiradi.
2.2. Ijtimoiy-pedagogik diagnostika va monitoring o'tkazish metodikasi
Ijtimoiy-pedagogik diagnostika — bu ta'lim va tarbiya jarayonlarining holati,
rivojlanish   darajasi   va   tendensiyalarini   aniqlash,   baholash   va   bashorat   qilishga
qaratilgan   tadqiqot   faoliyati   hisoblanadi.   Monitoring   esa   diagnostika   natijalarini
muntazam   ravishda   kuzatib   borish   va   o'zgarishlarni   aniqlash   jarayonidir.   Ushbu
23 ikki   jarayon   o'zaro   bog'liq   bo'lib,   samarali   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   uchun
muhim ahamiyatga ega. 7
Ijtimoiy-pedagogik diagnostikaning asosiy bosqichlari:
1. Tayyorgarlik bosqichi:
 Diagnostika maqsadi va vazifalarini aniqlash
 O'rganilayotgan muammoni nazariy tahlil qilish
 Diagnostika metodikalarini tanlash va moslash
 Tadqiqot o'tkazish rejasini tuzish
 Zaruriy jihozlar va materiallarni tayyorlash
2. Ma'lumot to'plash bosqichi:
 Tanlangan metodikalar yordamida dastlabki ma'lumotlarni yig'ish
 Hujjatlarni   o'rganish   (o'quv   dasturlari,   metodik   qo'llanmalar,
o'quvchilar portfoliolari va boshqalar)
 Kuzatish va so'rovnomalar o'tkazish
 Test va anketa so'rovlarini o'tkazish
 Individual va guruhli intervyular olish
3. Ma'lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish bosqichi:
 To'plangan ma'lumotlarni tizimlashtirish
 Miqdoriy va sifat tahlili o'tkazish
 Statistik metodlar yordamida ma'lumotlarni qayta ishlash
 Natijalarni vizualizatsiya qilish (jadvallar, diagrammalar, grafiklar)
 Ma'lumotlarni interpretatsiya qilish
4. Xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqish bosqichi:
 Diagnostika natijalarini umumlashtirish
 Aniqlangan muammolar bo'yicha xulosalar chiqarish
 Muammolarni hal qilish yo'llari bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish
 Diagnostika natijalarini manfaatdor tomonlarga taqdim etish
Ijtimoiy-pedagogik monitoringni tashkil etish metodikasi:
7
  Karimov N. "O'quvchilarda ijtimoiy faollikni shakllantirish". – Toshkent: "Ma'rifat", 2020. – 172 b. 
24 Monitoring  —   bu  diagnostika   natijalarini   muntazam   ravishda   kuzatib   borish
va o'zgarishlarni qayd etish jarayoni bo'lib, quyidagi bosqichlarni o'z ichiga oladi:
1. Monitoringni rejalashtirish:
 Monitoring maqsadi va vazifalarini aniqlash
 Monitoring ob'ektlarini belgilash
 Kuzatuvlar o'tkazish davriyligi va muddatlarini belgilash
 Monitoring natijalarini qayd etish shakllarini ishlab chiqish
2. Monitoring instrumentariyini tanlash:
 Monitoring uchun zarur bo'lgan diagnostik metodikalarni tanlash
 Ma'lumotlarni to'plash va qayd etish instrumentlarini tayyorlash
 Monitoring ko'rsatkichlari va mezonlarini ishlab chiqish
3. Monitoring jarayonini amalga oshirish:
 Belgilangan vaqt intervallarida diagnostika tadbirlarini o'tkazish
 Olingan ma'lumotlarni tizimli ravishda qayd etib borish
 Ma'lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish
 Natijalarni vizualizatsiya qilish
4. Monitoring natijalarini tahlil qilish va foydalanish:
 Olingan natijalarni dastlabki ma'lumotlar bilan taqqoslash
 Dinamikani kuzatib borish va tendensiyalarni aniqlash
 Natijalar asosida korrektsion tadbirlar ishlab chiqish
 Monitoring natijalarini manfaatdor tomonlarga taqdim etish
Ijtimoiy-pedagogik   diagnostika   va   monitoringda   qo'llaniladigan   asosiy
metodikalar:
1. Shaxsni diagnostika qilish metodikalari:
 Shaxs xususiyatlarini o'rganish testlari (Kettell, Ayzenk testlari)
 Shaxslararo   munosabatlarni   diagnostika   qilish   metodikalari   (T.   Liri
metodikasi)
 Qiziqishlar   va   moyilliklarni   aniqlash   metodikalari   (Holland   kasb
tanlash testi)
 Motivatsiyani o'rganish metodikalari (A.K. Markova metodikasi)
25  Shaxs yo'nalganligini o'rganish metodikalari (B. Bass metodikasi)
2. Guruhlarni diagnostika qilish metodikalari:
 Sotsiometrik metodlar (J. Moreno metodikasi)
 Guruh   psixologik   muhitini   o'rganish   metodikalari   (A.F.   Fidler
metodikasi)
 Guruh dinamikasini o'rganish metodikalari
 Guruh a'zolari o'rtasidagi munosabatlarni o'rganish metodikalari
3. Pedagogik jarayonlarni diagnostika qilish metodikalari:
 Ta'lim sifatini diagnostika qilish metodikalari
 O'qituvchilar faoliyatini diagnostika qilish metodikalari
 O'quvchilarning   bilim,   ko'nikma   va   malakalarini   baholash
metodikalari
 Ta'lim muassasasi faoliyatini baholash metodikalari
4. Ijtimoiy-pedagogik muhitni diagnostika qilish metodikalari:
 Oilaning ijtimoiy-pedagogik xususiyatlarini o'rganish metodikalari
 Mahalla   va   jamiyatning   ta'lim-tarbiyaviy   potensialini   o'rganish
metodikalari
 Ta'lim muassasalarining tashqi aloqalarini o'rganish metodikalari
Ijtimoiy-pedagogik   diagnostika   va   monitoring   o'tkazishda   quyidagi
tamoyillarga amal qilish muhim:
a) Komplekslilik  — turli xil metodikalardan kompleks foydalanish
b) Tizimlilik  — diagnostika va monitoringni muntazam ravishda o'tkazish
c) Ob'ektivlik  — natijalarning xolisligini ta'minlash
d) Konfidentsiallik  — olingan ma'lumotlar maxfiyligini saqlash
e) Ishonchlilik  — olingan ma'lumotlarning ishonchliligini ta'minlash
f) Validlik  — metodikalarning o'rganilayotgan xususiyatga mos kelishi
g) Gumanlik   —   tadqiqot   ishtirokchilarining   huquq   va   manfaatlarini   hurmat
qilish
Ijtimoiy-pedagogik   diagnostika   va   monitoring   natijalaridan   ta'lim-tarbiya
jarayonlarini   optimallashtirish,   pedagogik   faoliyatni   takomillashtirish,   ta'lim
26 dasturlarini  modernizatsiya   qilish,  kadrlar   tayyorlash   tizimini  takomillashtirish   va
boshqa   sohalarda   foydalanish   mumkin.   Bu   esa   ta'lim   tizimining   samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi.
2.3. Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini tahlil qilish va talqin etish
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqot   natijalarini   tahlil   qilish   va   talqin   etish
tadqiqotning   eng   muhim   va   mas'uliyatli   bosqichlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu
bosqichda   to'plangan   ma'lumotlar   tizimli   ravishda   qayta   ishlanadi,
umumlashtiriladi   va   ilmiy   xulosalar   chiqariladi.   Natijalarni   to'g'ri   tahlil   qilish   va
talqin   etish   tadqiqot   sifati   va   ishonchliligini   ta'minlashda   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini tahlil qilish bosqichlari:
1. Ma'lumotlarni tizimlashtirish va tayyorlash:
 To'plangan ma'lumotlarni tartibga solish va tizimlashtirish
 Ma'lumotlardagi kamchiliklar va xatolarni aniqlash va tuzatish
 Ma'lumotlarni   tahlil   qilish   uchun   tayyorlash   (kodlashtirish,
kategoriyalarga ajratish)
 Ma'lumotlar bazasini yaratish
2. Miqdoriy tahlil:
 Statistik metodlar yordamida ma'lumotlarni qayta ishlash
 O'rtacha   qiymatlar,   standart   og'ishlar,   korrelyatsion   koeffitsientlarni
hisoblash
 Statistik muhimlikni baholash
 Faktorli   tahlil,   klaster   tahlil   kabi   murakkab   statistik   metodlarni
qo'llash
 Natijalarni   jadvallar,   diagrammalar,   grafiklar   ko'rinishida
vizualizatsiya qilish
3. Sifat tahlili:
 Ma'lumotlardagi asosiy tendensiyalar va qonuniyatlarni aniqlash
 Kutilmagan natijalar va anomaliyalarni tahlil qilish
 Sabab-oqibat aloqalarini o'rnatish
27  Natijalarni nazariy konsepsiyalar bilan bog'lash
 Olingan natijalarni boshqa tadqiqotlar natijalariga taqqoslash
4. Natijalarni talqin etish:
 Statistik ma'lumotlarga pedagogik ma'no berish
 Natijalarni tadqiqot maqsad va vazifalari nuqtai nazaridan tahlil qilish
 Farazlarni tekshirish va xulosalar chiqarish
 Natijalarning nazariy va amaliy ahamiyatini aniqlash
 Olingan natijalarning ishonchliligini baholash
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini tahlil qilishning asosiy metodlari:
1. Statistik tahlil metodlari:
 Tasviriy   statistika   (o'rtacha   qiymatlar,   standart   og'ishlar,   taqsimot
ko'rsatkichlari)
 Korrelyatsion tahlil — o'zgaruvchilar o'rtasidagi bog'liqlikni aniqlash
 Regressiya   tahlili   —   o'zgaruvchilar   o'rtasidagi   funksional   bog'liqlikni
aniqlash
 Faktorli   tahlil   —   ko'p   sonli   o'zgaruvchilarni   kamroq   sonli   omillarga
umumlashtirish
 Klaster tahlil — o'xshash ob'ektlarni guruhlarga birlashtirish
 Diskriminant tahlil — ob'ektlarni ma'lum guruhga tegishliligini aniqlash
 Dispersiya tahlili (ANOVA) — guruhlar o'rtasidagi farqlarni aniqlash
2. Kontentni tahlil qilish metodi:
 Matn yoki boshqa ma'lumotlarni tarkibiy qismlarga ajratish
 Asosiy tushuncha va g'oyalarni aniqlash
 Tushunchalarning takrorlanish chastotasini hisoblash
 Matnlar o'rtasidagi o'xshashlik va farqlarni aniqlash
3. Qiyosiy tahlil metodi:
 Tadqiqot natijalarini boshqa tadqiqotlar bilan taqqoslash
 Turli guruhlar natijalarini o'zaro taqqoslash
 Tadqiqot natijalarini nazariy konsepsiyalar bilan taqqoslash
4. Tizimli tahlil metodi:
28  Tadqiqot natijalarini yaxlit tizim sifatida ko'rib chiqish
 Tizim elementlari o'rtasidagi aloqalar va o'zaro ta'sirlarni aniqlash
 Tizimni tashkil etuvchi elementlarning ahamiyatini baholash
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini talqin etish tamoyillari:
1. Ob'ektivlik  — natijalarni xolis talqin etish, shaxsiy fikr va qarashlardan xoli
bo'lish.
2. Ilmiylik   —   natijalarni   ilmiy   konsepsiyalar   va   nazariyalar   asosida   talqin
etish.
3. Tizimlilik  — natijalarni yaxlit pedagogik tizim kontekstida ko'rib chiqish.
4. Komplekslilik  — natijalarni turli nuqtai nazarlardan kompleks tahlil qilish.
5. Ehtiyotkorlik   —   natijalarni   shoshma-shosharlik   bilan   talqin   etmaslik,
barcha omillarni hisobga olish.
6. Kontekstni   hisobga   olish   —   natijalarni   tadqiqot   o'tkazilgan   sharoit   va
kontekstni hisobga olgan holda talqin etish.
7. Sabab-oqibat aloqalarini ajrata olish  — korrelyatsiya va kauzal aloqalarni
farqlay olish.
Tadqiqot   natijalarini   talqin   etishda   yuzaga   keladigan   qiyinchiliklar   va
xatolar:
1. Selektiv idrok  — tadqiqotchi o'z farazlarini tasdiqlash uchun ma'lumotlarni
tanlab olishi.
2. O'rta   arifmetik   yanglishuvi   —   individual   farqlar   yo'qolishiga   olib
keladigan faqat o'rtacha qiymatlar bilan ishlash.
3. Kauzal   yanglishuv   —   korrelyatsiyani   sabab-oqibat   aloqasi   deb   noto'g'ri
talqin etish.
4. Ta'sir   effektini   noto'g'ri   baholash   —   statistik   muhimlik   va   amaliy
ahamiyat o'rtasidagi farqni tushunmaslik.
5. Umumlashtirish   xatosi   —   cheklangan   tanlov   asosida   olingan   natijalarni
keng doiraga noto'g'ri umumlashtirish.
6. Kontekstni hisobga olmaslik  — tadqiqot natijalarini tadqiqot sharoitlari va
kontekstidan ajratib talqin etish.
29 7. Metodologik   cheklovlarni   hisobga   olmaslik   —   qo'llanilgan   metodlar
cheklovlarini hisobga olmasdan xulosalar chiqarish.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqot   natijalarini   to'g'ri   tahlil   qilish   va   talqin   etish
uchun tadqiqotchi nafaqat statistik metodlarni bilishi, balki pedagogika sohasidagi
chuqur   nazariy   bilimlar   va   amaliy   tajribaga   ham   ega   bo'lishi   kerak.   Natijalarni
talqin   etishda   kontekstni   hisobga   olish,   barcha   mumkin   bo'lgan   talqinlarni   ko'rib
chiqish va xulosalarni ehtiyotkorlik bilan chiqarish muhim ahamiyat kasb etadi. 8
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarning   pirovard   maqsadi   ta'lim-tarbiya
amaliyotini takomillashtirish va pedagogik jarayonlar samaradorligini  oshirishdan
iborat.   Shu   sababli,   tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   samarali   tatbiq   etish
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu
bosqichda   tadqiqot   natijalarini   amaliy   tavsiyalarga   aylantirish   va   ularni   ta'lim-
tarbiya jarayoniga joriy etish yo'llari belgilanadi.
Tadqiqot natijalarini amaliyotga tatbiq etishning asosiy bosqichlari:
1. Tadqiqot natijalarini tayyorlash:
 Tadqiqot natijalarini amaliyotchilar uchun tushunarli shaklga keltirish
 Asosiy xulosalar va tavsiyalarni ajratib ko'rsatish
 Natijalarni   amaliy   qo'llanmalar,   metodik   tavsiyalar,   dasturlar
ko'rinishida rasmiylashtirish
 Tadqiqot   natijalarini   amaliyotchilarga   yetkazish   uchun   taqdimot
materiallarini tayyorlash
2. Tadqiqot natijalarini tarqatish:
 Ilmiy   konferensiyalar,   seminarlar   va   davra   suhbatlarida   tadqiqot
natijalarini taqdim etish
 Ilmiy jurnallarda maqolalar chop etish
 Metodik qo'llanmalar va tavsiyalar nashr etish
 Online platformalar va ijtimoiy tarmoqlar orqali natijalarni tarqatish
8
  Quronov M. "O'zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish tendensiyalari". – Toshkent: "Fan va
texnologiya", 2020. – 176 b. 
30  Ta'lim   muassasalari   rahbarlari   va   o'qituvchilari   bilan   uchrashuvlar
tashkil etish
3. Innovatsion loyihalarni ishlab chiqish:
 Tadqiqot   natijalari   asosida   innovatsion   pedagogik   loyihalar   ishlab
chiqish
 Loyihalarni   sinovdan   o'tkazish   uchun   eksperimental   maydonchalar
tanlash
 Loyihalarni   amalga   oshirish   uchun   zaruriy   resurslarni   ta'minlash
(moliyaviy, moddiy-texnik, kadrlar)
 Loyihalar ishtirokchilarini tayyorlash va o'qitish
4. Amaliyotga joriy etish:
 Innovatsion   loyihalarni   eksperimental   maydonchalarda   sinovdan
o'tkazish
 Loyihalarni amaliyotga joriy etish jarayonini monitoring qilish
 Muammolarni aniqlash va bartaraf etish
 Joriy etish natijalarini baholash va zarur o'zgartirishlar kiritish
5. Natijalar samaradorligini baholash:
 Amaliyotga   joriy   etilgan   innovatsiyalar   samaradorligini   baholash
mezonlarini ishlab chiqish
 Joriy etish natijalarini muntazam ravishda monitoring qilish
 Innovatsiyalarning ta'lim sifatiga ta'sirini o'rganish
 Natijalar samaradorligini oshirish bo'yicha takliflar ishlab chiqish
Tadqiqot natijalarini amaliyotga tatbiq etish mexanizmlari:
1. Normativ-huquqiy mexanizm:
 Tadqiqot natijalarini ta'lim sohasidagi normativ hujjatlarga kiritish
 Ta'lim   standartlari,   o'quv   dasturlari   va   metodik   tavsiyalarga
o'zgartirish va qo'shimchalar kiritish
 Innovatsion   faoliyatni   qo'llab-quvvatlovchi   normativ   hujjatlar   ishlab
chiqish
2. Tashkiliy-boshqaruv mexanizm:
31  Ta'lim   muassasalarida   innovatsion   faoliyatni   tashkil   etish   va
boshqarish
 Innovatsion   g'oyalar   va   tajribalarni   ommalashtirish   uchun   tuzilmalar
yaratish
 Ta'lim   muassasalari   rahbarlarining   innovatsion   faoliyatni   qo'llab-
quvvatlashini ta'minlash
 Innovatsion faoliyatni rag'batlantirish tizimini joriy etish
3. Kadrlar tayyorlash mexanizmi:
 O'qituvchilar   va   ta'lim   muassasalari   rahbarlarini   innovatsion
faoliyatga tayyorlash
 Malaka   oshirish   kurslarida   innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni
o'rgatish
 Innovatsion faoliyat bo'yicha trening va seminarlar tashkil etish
 Tajriba almashish va o'zaro o'qitish tizimini yaratish
4. Axborot-kommunikatsiya mexanizmi:
 Innovatsion   tajribalarni   ommalashtirish   uchun   axborot   resurslari
yaratish
 Innovatsion g'oyalar va tajribalar banklarini yaratish
 Ta'lim muassasalari  o'rtasida tajriba almashish platformalarini tashkil
etish
 Innovatsion tajribalarni ommaviy axborot vositalari orqali yoritish
 Internet   resurslar   va   ijtimoiy   tarmoqlar   orqali   innovatsion   g'oyalarni
tarqatish
5. Moddiy-texnik ta'minot mexanizmi:
 Innovatsion faoliyat uchun zaruriy moddiy-texnik bazani yaratish
 Innovatsion loyihalarni moliyalashtirish manbalarini aniqlash
 Grant dasturlari va investitsiyalarni jalb qilish
 Innovatsion   faoliyat   uchun   zaruriy   jihozlar   va   materiallar   bilan
ta'minlash
6. Ilmiy-metodik qo'llab-quvvatlash mexanizmi:
32  Innovatsion faoliyatga ilmiy-metodik yordam ko'rsatish
 Metodik qo'llanmalar va tavsiyalar ishlab chiqish
 Innovatsion faoliyat bo'yicha maslahatlar berish tizimini yaratish
 Ilmiy va metodik anjumanlar tashkil etish
Tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etishda   yuzaga   keladigan
qiyinchiliklar va ularni bartaraf etish yo'llari:
1. Qarshilik va inersiya:
Yangiliklarga   nisbatan   qarshilik   ko'rsatish   pedagogik   jamoalarda   keng
tarqalgan hodisa hisoblanadi. Buni bartaraf etish uchun o'qituvchilarni innovatsion
jarayonlarga   keng   jalb   etish,   ularning   innovatsion   faoliyatdagi   ishtirokini
rag'batlantirish,   innovatsiyalarning   afzalliklarini   ko'rsatish   va   tajriba   almashish
muhim ahamiyat kasb etadi.
2. Resurslar yetishmasligi:
Innovatsion   loyihalarni   amalga   oshirish   uchun   moliyaviy,   moddiy-texnik   va
kadrlar   resurslarining   yetishmasligi   tatbiq   etish   jarayonini   qiyinlashtiradi.   Bu
muammoni   hal   qilish   uchun   turli   manbalardan   moliyalashtirish   imkoniyatlarini
izlash,   grant   dasturlarida   ishtirok   etish,   davlat   va   xususiy   sektor   hamkorligini
yo'lga qo'yish mumkin.
3. Malakali kadrlar yetishmasligi:
Innovatsion   loyihalarni   amalga   oshirish   uchun   malakali   kadrlarga   ehtiyoj
katta.   Bu   muammoni   hal   qilish   uchun   o'qituvchilarni   qayta   tayyorlash   va
malakasini   oshirish,   maxsus   kurslar   va   treninglar   tashkil   etish,   tajribali
mutaxassislarni jalb qilish zarur.
4. Innovatsiyalar va amaliyot o'rtasidagi uzilish:
Ko'pincha tadqiqot natijalari va tavsiyalar amaliyotchilar uchun murakkab va
tushunarli   bo'lmagan   shaklda   taqdim   etiladi.   Bu   muammoni   hal   qilish   uchun
natijalarni   amaliyotchilar   uchun   tushunarli   shaklda   taqdim   etish,   amaliy
qo'llanmalar va tavsiyalar ishlab chiqish, tajriba almashish platformalarini yaratish
muhim.
5. Tizimli yondashuvning yo'qligi:
33 Innovatsiyalarni bir martalik loyihalar sifatida emas, balki tizimli o'zgarishlar
sifatida   ko'rish   va   amalga   oshirish   zarur.   Bu   maqsadda   innovatsion   loyihalarni
ta'lim   muassasasining   rivojlanish   strategiyasiga   integrasiya   qilish,   tizimli
monitoring   va   baholash   tizimini   joriy   etish,   innovatsion   faoliyatni   institutsional
qo'llab-quvvatlash muhim ahamiyat kasb etadi. 9
Tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   samarali   tatbiq   etish   uchun   quyidagi
tamoyillarga amal qilish muhim:
a) Tizimlilik   va   komplekslilik   —   innovatsiyalarni   tizimli   va   kompleks
yondashuv asosida joriy etish
b) Izchillik   va   uzluksizlik   —   innovatsion   jarayonning   barcha   bosqichlarini
izchil va uzluksiz amalga oshirish
c) Ilmiylik   va   amaliylik   —   ilmiy   asoslangan   va   amaliy   yo'naltirilgan
innovatsiyalarni joriy etish
d) Hamkorlik   va   ochiqlik   —   barcha   manfaatdor   tomonlar   hamkorligini
ta'minlash va tajribalarni ommalashtirishga ochiqlik
e) Moslashuvchanlik   va   muvofiqlashtirish   —   innovatsiyalarni   mahalliy
sharoitlarga moslash va joriy etish jarayonini muntazam muvofiqlashtirish
f) Qo'llab-quvvatlash   va   rag'batlantirish   —   innovatsion   faoliyatni   qo'llab-
quvvatlash va rag'batlantirish tizimini yaratish
Ijtimoiy-pedagogik  tadqiqot   natijalarini  amaliyotga  tatbiq  etish   murakkab   va
ko'p   bosqichli   jarayon   bo'lib,   uning   samaradorligi   tanlangan   mexanizmlar   va
strategiyalarning   to'g'riligiga   bog'liq.   Tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etish
texnologiyalarini   takomillashtirish,   innovatsion   faoliyatni   qo'llab-quvvatlash
tizimlarini   rivojlantirish   va   pedagoglarning   innovatsion   faollikni   oshirish
zamonaviy ta'lim tizimining dolzarb vazifalaridan biri hisoblanadi.
9
  Xudoyqulov X., Ismoilova G. "Ijtimoiy pedagogika". – Toshkent: "Innovatsiya-Ziyo", 2021. – 204 b.
34 II BOB BO’YICHA XULOSALAR
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarda keng ko'lamli usullar majmuasi qo'llaniladi:
empirik   usullar   (kuzatish,   so'rov,   test,   tajriba),   nazariy   usullar   (tahlil,   sintez,
umumlashtirish,   modellashtirish)   va   matematik-statistik   usullar.   Zamonaviy
texnologiyalar,   xususan,   raqamli   vositalar   tadqiqot   samaradorligini   sezilarli
darajada   oshiradi.   Usullarni   tanlashda   tadqiqot   maqsadi,   obyekti   va   predmetiga
mos kelishi muhim ahamiyat kasb etadi.
Ijtimoiy-pedagogik   diagnostika   va   monitoring   -   bu   tadqiqotning   muhim
tarkibiy   qismi   bo'lib,   pedagogik   jarayonlarning   holatini   muntazam   kuzatib   borish
va   baholash   imkonini   beradi.   Diagnostika   metodikasi   quyidagi   bosqichlarni   o'z
ichiga   oladi:   maqsadlarni   belgilash,   diagnostik   vositalarni   tanlash,   ma'lumotlarni
yig'ish va qayta ishlash. Monitoring tizimi esa jarayonlarning dinamikasini kuzatib
borish va o'z vaqtida tuzatishlar kiritish imkoniyatini yaratadi.
Tadqiqot natijalarini to'g'ri tahlil qilish va talqin etish - bu ilmiy faoliyatning
eng muhim bosqichidir. Bu jarayon quyidagi tamoyillarga asoslanadi: obyektivlik,
tizimlilik,  komplekslik   va  ishonchlilik.  Ma'lumotlarni  qayta   ishlashda   matematik-
statistik   usullardan   foydalanish   natijalarning   ilmiy   asoslanganligini   ta'minlaydi.
Talqin   etishda   nazariy   bilimlar   va   amaliy   tajriba   o'rtasidagi   bog'liqlikni   hisobga
olish zarur.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlarning muvaffaqiyati quyidagi omillarga bog'liq:
a) Tadqiqot metodologiyasining to'g'ri tanlanishi
b) Diagnostik vositalarning sifati va adekvatligi
35 c) Ma'lumotlarni   yig'ish   va   qayta   ishlashda   qo'llaniladigan   usullarning
mukammalligi
d) Natijalarni talqin etishdagi ob'yektivlik va ilmiy yondashuv
Taqdim   etilgan   usul   va   texnologiyalar   zamonaviy   ta'lim   tizimidagi
muammolarni  hal  qilish  va pedagogik jarayonlarni  takomillashtirishda  muhim  rol
o'ynaydi.
XULOSA
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   ta'lim   va   tarbiya   jarayonlarini   ilmiy   asosda
o'rganish,   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   qilish   yo'llarini   ishlab   chiqishga
qaratilgan   murakkab   jarayon   hisoblanadi.   Zamonaviy   pedagogika   fani
tadqiqotlarni   samarali   tashkil   etish   va   o'tkazish   uchun   turli   xil   usullar   va
texnologiyalardan   foydalanadi.   Bu   usullar   o'z   mazmuni   va   qo'llanilish
xususiyatlariga   ko'ra   farqlanadi   va   har   birining   o'ziga   xos   afzallik   va   cheklovlari
mavjud.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   metodologiyasi   kuzatish,   so'rovnoma,
eksperiment,   kontentni   tahlil   qilish,   modellashtirish,   sotsiometriya,   pedagogik
tajribalarni o'rganish va umumlashtirish kabi usullarni o'z ichiga oladi. Zamonaviy
ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlarda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,   loyiha
texnologiyasi,   keys-stadi   texnologiyasi,   portfolio   texnologiyasi,   treninglar   va
master-klasslar kabi zamonaviy texnologiyalar ham keng qo'llanilmoqda.  Tadqiqot
usullari   va   texnologiyalarini   kompleks   qo'llash   orqali   eng   samarali   natijalar   olish
mumkin.
Ijtimoiy-pedagogik   diagnostika   va   monitoring   ta'lim   va   tarbiya
jarayonlarining   holati,   rivojlanish   darajasi   va   tendensiyalarini   aniqlash,   baholash
va bashorat qilishga xizmat qiladi. Diagnostika va monitoring o'tkazish metodikasi
tayyorgarlik,   ma'lumot   to'plash,   ma'lumotlarni   qayta   ishlash   va   tahlil   qilish,
xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqish bosqichlarini o'z ichiga oladi. Diagnostika va
36 monitoring   jarayonida   shaxsni,   guruhlarni,   pedagogik   jarayonlarni   va   ijtimoiy-
pedagogik muhitni o'rganish uchun turli xil metodikalardan foydalaniladi.
Ijtimoiy-pedagogik   tadqiqot   natijalarini   tahlil   qilish   va   talqin   etish
tadqiqotning eng muhim va mas'uliyatli bosqichlaridan biri hisoblanadi. Natijalarni
tahlil   qilish   va   talqin   etish   ma'lumotlarni   tizimlashtirish,   miqdoriy   va   sifat   tahlili
o'tkazish, natijalarni talqin etish bosqichlarini o'z ichiga oladi. Tadqiqot natijalarini
tahlil  qilishda  statistik  tahlil, kontentni  tahlil  qilish,  qiyosiy tahlil  va tizimli  tahlil
metodlaridan   foydalaniladi.   Natijalarni   talqin   etishda   ob'ektivlik,   ilmiylik,
tizimlilik, komplekslilik tamoyillariga amal qilish muhim ahamiyat kasb etadi.
Ijtimoiy-pedagogik tadqiqot natijalarini amaliyotga tatbiq etish mexanizmlari
tadqiqot   natijalarini   tayyorlash,   tarqatish,   innovatsion   loyihalarni   ishlab   chiqish,
amaliyotga joriy etish va natijalar samaradorligini baholash bosqichlarini o'z ichiga
oladi.   Tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etish   uchun   normativ-huquqiy,
tashkiliy-boshqaruv,   kadrlar   tayyorlash,   axborot-kommunikatsiya,   moddiy-texnik
ta'minot   va   ilmiy-metodik   qo'llab-quvvatlash   mexanizmlaridan   foydalaniladi.
Tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etishda   yuzaga   keladigan   qiyinchiliklarni
bartaraf etish uchun tizimli va kompleks yondashuv talab etiladi.
Kelajakda   ijtimoiy-pedagogik   tadqiqotlar   metodologiyasini   yanada
takomillashtirish,   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   va   innovatsion
yondashuvlardan   foydalanish,   tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etish
mexanizmlarini   takomillashtirish   bo'yicha   tadqiqotlar   olib   borish   maqsadga
muvofiq.   Bu   tadqiqotlar   ta'lim   tizimining   samaradorligini   oshirish   va   zamonaviy
jamiyat talablariga mos kadrlar tayyorlashga xizmat qiladi.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Abdullayeva   Sh.   "Oilada   bolalar   tarbiyasi   muammolari".   –   Toshkent:
"Ma'naviyat", 2018. – 168 b. 
2. Ahmedov   A.   "Ijtimoiy   pedagogikaning   dolzarb   masalalari".   –   Toshkent:
"Talqin", 2021. – 188 b. 
3. Botirov B. "Ijtimoiy pedagog faoliyatini tashkil etish asoslari". – Namangan:
NamDU, 2019. – 184 b. 
4. Egamberdiyeva   N.M.   "Ijtimoiy   pedagogika".   Darslik.   –   Toshkent:   "Alisher
Navoiy" nashriyoti, 2021. – 285 b. 
5. Ergashev   P.   "Ijtimoiy   munosabatlar   pedagogikasi".   –   Toshkent:
"O'qituvchi", 2018. – 192 b. 
6. Hasanboyev J., To'raqulov X., Alqarov I. "Pedagogika fanidan izohli lug'at".
– Toshkent: "Fan va texnologiya", 2019. – 208 b. 
7. Karimov   N.   "O'quvchilarda   ijtimoiy   faollikni   shakllantirish".   –   Toshkent:
"Ma'rifat", 2020. – 172 b. 
8. Mahkamov   U.,   Tilakova   M.   "Ijtimoiy   pedagogika   asoslari".   O'quv
qo'llanma. – Toshkent: "Innovatsiya-Ziyo", 2020. – 224 b. 
9. Mavlonova R., To'rayeva O. "Pedagogika". – Toshkent: "O'qituvchi", 2019.
– 304 b. 
10. Musurmonova   O.   "Oila   pedagogikasi".   –   Toshkent:   "O'zbekiston",   2019.   –
248 b. 
38 11. Qodirova   Z.   "Oilada   bolalarni   ijtimoiylashtirishning   pedagogik   asoslari".   –
Buxoro: BuxDU, 2018. – 146 b. 
12. Quronov   M.   "O'zbekistonda   ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanish
tendensiyalari". – Toshkent: "Fan va texnologiya", 2020. – 176 b. 
13. Ro'ziyeva   D.,   Usmonboyeva   M.   "Interfaol   metodlar:   mohiyati   va
qo'llanilishi". – Toshkent: TDPU, 2018. – 164 b. 
14. Sultonova G. "Pedagogik mahorat". – Toshkent: TDPU, 2019. – 216 b. 
15. Umarov   B.,   Ahadov   M.   "Zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy
muammolari". – Toshkent: "Yangi asr avlodi", 2021. – 196 b. 
16. Xoliqov A. "Pedagogik mahorat". – Toshkent: "Tafakkur-Bo'stoni", 2020. –
232 b. 
17. Xolmatova M. "Deviant xulq-atvorli o'smirlar bilan ishlash texnologiyalari".
– Samarqand: SamDU, 2020. – 152 b. 
18. Xudoyqulov   X.,   Ismoilova   G.   "Ijtimoiy   pedagogika".   –   Toshkent:
"Innovatsiya-Ziyo", 2021. – 204 b.
19. Yo'ldoshev J. "Ta'lim yangilanish yo'lida". – Toshkent: "O'qituvchi", 2019. –
256 b. 
20. Yuldashev   J.,   Usmonov   S.   "Pedagogik   texnologiya   asoslari".   –   Toshkent:
"O'qituvchi", 2020. – 278 b. 
INTERNET MANBALARI:
1. wm4eaww.lex.uz   
2. www.psychology.ru   
3. www.arxiv.uz   
39

Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik faoliyat metodikasi va texnologiyasi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский