Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 49.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

36 Продаж

Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarining tuzilishi va xususiyatlari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :     Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarining tuzilishi va xususiyatlari.
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarining tuzilishi va xususiyatlari.
MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………….
I Bob. Ijtimoiy pedagog kasbining nazariy asoslari
1.1. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning rivojlanish tarixi …………………………..
1.2. Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari ……………………………………...
1.3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlari va ularning tizimliligi ……………...
II Bob. Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarini shakllantirish va 
baholash
2.1. Kasbiy fazilatlarni rivojlantirish 
usullari ……………………………………..
2.2. Kasbiy fazilatlarni baholash metodlari ………………………………………
2.3. Kasbiy fazilatlarning samaradorligi va ijtimoiy pedagogning 
muvaffaqiyatiga ta’siri ……………………………………………………………
Xulosa …………………………………………………………………………...
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Ijtimoiy   pedagog   kasbi   zamonaviy
jamiyatda   dolzarb   va   muhim   kasblardan   biri   hisoblanadi.   Uning   faoliyati
nafaqat   ta’lim   muassasalarida,   balki   turli   ijtimoiy   muhitlarda   ham   ahamiyatga
ega.   Ijtimoiy   pedagog   shaxsning   ijtimoiy   muhitga   moslashuvi   va   o‘zini
rivojlantirish   jarayonini   ta’minlaydi.   U   bolalar   va   o‘smirlarning   psixologik,
ijtimoiy   va   axloqiy   jihatdan   to‘g‘ri   shakllanishiga   yordam   beradi.   Shu   bilan
birga,   ijtimoiy   pedagogning   faoliyati   oilalar   bilan   ishlash,   muammoli
vaziyatlarda  maslahat   berish   va   ijtimoiy  qo‘llab-quvvatlashni   o‘z   ichiga  oladi.
Kasbning   dolzarbligi   ayniqsa   zamonaviy   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolar,   oilaviy   nizolar,   yetim   va   himoyasiz   bolalar   masalalari   bilan
bog‘liq.   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari   ularning   samarali   faoliyat
yuritishini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun   kasbga   talab   ortib   bormoqda   va
pedagogning   bilim,   ko‘nikma   hamda   kasbiy   fazilatlarini   o‘rganish   dolzarb
vazifa   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Ijtimoiy   pedagog   kasbini   o‘rganish   va
rivojlantirish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   muhimdir.   Kasbning
ijtimoiy   ahamiyati   shundaki,   u   shaxslarning   ijtimoiy   moslashuvi   va   jamiyatda
faol qatnashishiga yordam beradi. Shu sababli, kurs ishida ijtimoiy pedagogning
kasbiy   fazilatlarini   aniqlash,   ularni   tizimli   tarzda   tahlil   qilish   va   rivojlantirish
masalalari   o‘rganiladi.   Zamonaviy   ta’lim   tizimida   ijtimoiy   pedagogning   roli
kengayib,   uning   kasbiy   malakasi   va   fazilatlari   ta’lim   sifatiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ijtimoiy   pedagogning   faoliyati   o‘quvchilarning   shaxsiy   va   ijtimoiy
rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydi 1
.   Shu   bilan   birga,   u   jamiyatdagi   ijtimoiy
barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Kasbning   dolzarbligi,
shuningdek,   o‘quvchi   va   talabalarni   zamonaviy   ijtimoiy   muammolarga
tayyorlash   bilan   ham   bog‘liq.   Shu   sababli,   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020 yil 27 fevraldagi 
"Pedagogik ta’lim sohasini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori. 4fazilatlarini   chuqur   o‘rganish   va   samarali   usullarda   shakllantirish   bugungi
kunda katta ahamiyatga ega.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ijtimoiy   pedagogning
kasbiy   fazilatlari   va   faoliyatini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   ilmiy   tadqiqotlar
mavjud.   Jahon   amaliyotida   ijtimoiy   pedagogning   vazifalari,   kasbiy   malaka   va
kompetensiyalari   turli   ilmiy   manbalarda   yoritilgan.   Shu   bilan   birga,
O‘zbekiston   tajribasida   ham   ijtimoiy   pedagogik   faoliyat,   uning   vazifalari   va
kasbiy fazilatlari bo‘yicha tadqiqotlar olib borilgan. Tadqiqotlarda pedagogning
shaxsiy   fazilatlari,   kasbiy   kompetensiyalari   va   ularning   samaradorligi   alohida
e’tibor   bilan   ko‘rib   chiqilgan.   Ko‘plab   ilmiy   ishlar   kasbiy   fazilatlarni
rivojlantirish   usullari,   baholash   metodlari   va   amaliyotdagi   samaradorlik
masalalarini   yoritgan.   Shu   bilan   birga,   mavjud   tadqiqotlarda   kasbiy
fazilatlarning   tizimliligi   va   ular   ijtimoiy   pedagogning   muvaffaqiyatiga   qanday
ta’sir   qilishi   masalalari   yetarlicha   chuqur   tahlil   qilinmagan.   O‘zbekiston
sharoitida   ijtimoiy   pedagogning   professional   fazilatlarini   shakllantirish   va
baholash   bo‘yicha   amaliy   tavsiyalar   cheklangan.   Shu   sababli,   kasbiy
fazilatlarning   samaradorligini   oshirish,   ularni   tizimli   o‘rganish   va   baholash
masalalari ilmiy izlanishni talab qiladi. Mazkur mavzu bo‘yicha o‘rganilganlik
darajasi mavjud bo‘lsa-da, u hali ham mukammal emas va chuqur tahlilni talab
qiladi. Shu nuqtai nazardan, ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarini o‘rganish
mavzusi   dolzarb   bo‘lib,   ilmiy   va   amaliy   jihatdan   ahamiyatlidir.   Ushbu   kurs
ishida   mavjud   ilmiy   tadqiqotlar   tahlil   qilinib,   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy
fazilatlarini shakllantirish va baholash usullari o‘rganiladi. Shuningdek, kasbiy
fazilatlarning   tizimliligi   va   ular   ijtimoiy   pedagogning   samaradorligiga   ta’siri
batafsil tahlil qilinadi. Bu mavzu ijtimoiy pedagogik faoliyatni rivojlantirish va
ta’lim sifatini oshirish uchun muhim ilmiy asos yaratadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   mavzu
ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   o‘rganish   orqali   uning   kasbiy
faoliyatining samaradorligini oshirishga qaratilgan ilmiy asos yaratadi. Ijtimoiy 5pedagogning   kasbiy   fazilatlari   uning   professional   kompetensiyalarini
shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ushbu   ishda   kasbiy   fazilatlarning
tizimliligi   va   ularning   ijtimoiy   pedagogning   muvaffaqiyatiga   ta’siri   nazariy
jihatdan   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirish   va
baholash   usullari   bo‘yicha   ilmiy   asoslar   ishlab   chiqiladi.   Bu   esa   ijtimoiy
pedagogik   faoliyatni   yanada   samarali   tashkil   etish   va   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Kurs   ishi   natijalari   ta’lim   muassasalarida   ijtimoiy   pedagoglarning   kasbiy
malakasini   oshirish,   ularning   fazilatlarini   rivojlantirish   va   baholashda   amaliy
qo‘llanma   sifatida   foydalanish   mumkin.   O‘quv   dasturlariga   kasbiy   fazilatlarni
rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   modullarni   kiritish   orqali   pedagoglarning
professional   kompetensiyalarini   oshirish   mumkin.   Shuningdek,   ijtimoiy
pedagoglarning   faoliyatini   baholashda   yangi   metodologiyalarni   joriy   etish
orqali  ta’lim   sifatini   yaxshilashga  erishish   mumkin.  Bu   esa   jamiyatda  ijtimoiy
barqarorlikni   ta’minlash,   yoshlarning   ijtimoiy   moslashuvi   va   rivojlanishiga
katta hissa qo‘shadi .
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyati
va jamiyatdagi roli.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy
fazilatlari, ularni shakllantirish va baholash jarayonlari.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy
fazilatlarini   aniqlash,   ularning   tuzilishi   va   tizimliligini   o‘rganish   hamda
rivojlantirish va baholash usullarini tahlil qilish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Ijtimoiy pedagog kasbi va uning rivojlanish tarixini o‘rganish.
 Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari va kasbiy fazilatlarini aniqlash.
 Kasbiy fazilatlarni shakllantirish va rivojlantirish usullarini tahlil qilish.
 Kasbiy   fazilatlarni   baholash   metodlarini   o‘rganish   va   samaradorligini
aniqlash. 6 Kasbiy   fazilatlarning   ijtimoiy   pedagogning   muvaffaqiyatiga   ta’sirini
baholash.
Kurs ishi mavzusining metodlari  Ishda adabiyotlarni tahlil qilish, kuzatuv,
intervyu, anketalar, ekspert baholash va taqqoslash metodlaridan foydalanilgan.
Ushbu   metodlar   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   tizimli   o‘rganish   va
baholash imkonini beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi     Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob   va   xulosa
hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat.   Birinchi   bobda   ijtimoiy
pedagog   kasbining   nazariy   asoslari,   kasbiy   vazifalari   va   fazilatlari,   ikkinchi
bobda esa kasbiy fazilatlarni shakllantirish va baholash masalalari yoritilgan. 7I Bob. Ijtimoiy pedagog kasbining nazariy asoslari
1.1. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning rivojlanish tarixi
Ijtimoiy   pedagogika   fani   shaxsning   ijtimoiy   muhitga   moslashuvi,   uning
tarbiyaviy  va   ijtimoiy  rivojlanishini   ta’minlashga  qaratilgan  nazariy  va  amaliy
faoliyatni   o‘rganadi.   Bu   fan   o‘zida   pedagogika,   psixologiya,   sotsiologiya,
ijtimoiy   ish   va   axloqiy   tarbiya   sohalarini   integratsiyalab,   shaxsning   ijtimoiy
hayotda faol bo‘lishi va jamiyatga moslashuvini ta’minlashga qaratilgan.
Ijtimoiy   pedagogika   nazariy   asoslari   XIX   asrning   oxirlarida   Evropa
mamlakatlarida   shakllana   boshladi.   Ayniqsa,   Germaniyada   Karl   Magerning
ilmiy   ishlari   ijtimoiy   pedagogikani   mustaqil   fan   sifatida   shakllanishiga   turtki
berdi.   U   o‘z   tadqiqotlarida   ijtimoiy   pedagogikani   shaxsni   ijtimoiy   muhitga
moslashtirish   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   tengsizliklarni   bartaraf   etish   vositasi
sifatida ta’riflagan.
XX   asr   boshlarida   ijtimoiy   pedagogika   nafaqat   Germaniyada,   balki
Skandinaviya,   Frantsiya   va   boshqa   Yevropa   davlatlarida   ham   rivojlandi.   Shu
davrda   ijtimoiy   pedagoglarning   vazifalari   kengaydi:   ular   nafaqat   bolalarni
tarbiyalash   bilan   shug‘ullanishdi,   balki   oilalar   bilan   ishlash,   ijtimoiy
muammolarni   aniqlash   va   yechish,   jamiyatdagi   nogiron   va   yetim   bolarga
yordam berish bilan ham shug‘ullanishdi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanishida   Yevropada   maktablar,   bolalar   uy-
joylari,   kasalxonalar   va   ijtimoiy   xizmat   muassasalari   asosiy   maydon   bo‘lib
xizmat   qildi.   Shu   davrda   pedagoglar   shaxsni   rivojlantirish,   tarbiyaviy   muhit
yaratish va bolalarning ijtimoiy moslashuvini ta’minlashga yo‘naltirilgan tizimli
faoliyatni ishlab chiqishdi.
XX   asrning   o‘rtalarida   Skandinaviyada   ijtimoiy   pedagogika   fani   mustaqil
ilmiy   soha   sifatida   tan   olindi.   Bu   davrda   pedagoglarning   kasbiy   malakasi   va
faoliyat   doirasi   yanada   kengayib,   ularning   ish   usullari,   nazariy   bilimlari   va
amaliy   ko‘nikmalari   tizimlashtirildi.   Skandinaviya   tajribasi   ijtimoiy
pedagoglarning shaxsiy fazilatlarini rivojlantirish, ularni professional faoliyatga 8tayyorlash   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   vazifalarni   bajarishga   qaratilgan   yangi
metodlarni ishlab chiqishga turtki berdi.
Ijtimoiy   pedagogik   faoliyatning   rivojlanishida   AQSh   ham   muhim   rol
o‘ynadi.   AQShda   ijtimoiy   pedagogika   tizimi   maktab   va   jamoat   markazlarida,
bolalar   uy-joylari   va   nogironlar   uchun   maxsus   markazlarda   amaliyotga   tatbiq
qilindi.   Amerikaning   tajribasi   shuni   ko‘rsatdiki,   ijtimoiy   pedagog   shaxsning
individual   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ko‘maklashishi,   shuningdek,   oilalar   bilan
ishlash orqali bolalarning ijtimoiy moslashuvini ta’minlashi zarur.
Yevropa  va   AQSh  tajribasidan   kelib   chiqqan  holda,   ijtimoiy  pedagogikani
o‘rganishning   nazariy   asoslari   bir   nechta   yo‘nalishda   shakllandi:   shaxsning
ijtimoiy moslashuvi,  tarbiyaviy muhit yaratish, oilaviy va jamoat  resurslaridan
samarali   foydalanish,   nogiron   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   bolalarga   yordam
ko‘rsatish.
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach, ijtimoiy pedagogika fani
mamlakatimizda   ham   rivojlanishni   boshladi.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida
ta’lim  muassasalari,  bolalar  uy-joylari  va ijtimoiy xizmatlar faoliyati  doirasida
ijtimoiy pedagoglar faoliyatini tashkil etish zarurati paydo bo‘ldi.
1990-yillarda   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilgan   islohotlar
ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishiga zamin yaratdi. Shu davrda maktablar va
ta’lim   markazlarida   ijtimoiy   pedagoglarning   vazifalari   rasmiylashtirila
boshlandi.   Ular   nafaqat   o‘quv   jarayonida   pedagogik   yordam   berish,   balki
bolalarning ijtimoiy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlashga ham jalb qilindi.
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat Mirziyoyevning 2017 yildagi
“Ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori
ijtimoiy   pedagoglarning   kasbiy   faoliyatini   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan.
Qarorda   pedagoglarni   tayyorlash,   malakasini   oshirish,   kasbiy   fazilatlarini
shakllantirish   va   ularni   samarali   ishlashini   ta’minlash   chora-tadbirlari
belgilangan. 9Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagoglar   maktab   va   oliy   ta’lim
muassasalarida,   bolalar   uy-joylarida,   nogironlar   va   yetim   bolalar   bilan
ishlaydigan   markazlarda   faoliyat   yuritmoqda.   Ularning   asosiy   vazifalari:
shaxsning   ijtimoiy   moslashuvini   ta’minlash,   oilalar   bilan   ishlash,   ijtimoiy
muammolarni   aniqlash   va   yechish,   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni
mustahkamlash.Shu tarzda, ijtimoiy pedagogika fani nafaqat shaxsni tarbiyalash
va   ta’lim   berish   bilan   bog‘liq,   balki   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolarni hal etishda ham muhim vosita hisoblanadi. Jamiyatdagi nogiron,
yetim   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   bolalarga   yordam   ko‘rsatish,   oilalar   bilan
ishlash,   bolalarni   ijtimoiy   hayotga   tayyorlash   –   bularning   barchasi   ijtimoiy
pedagogning vazifalari tarkibiga kiradi.
Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari
Ijtimoiy   pedagogning   asosiy   vazifalari   shaxsning   ijtimoiy   va   ma’naviy
rivojlanishini ta’minlashga qaratilgan. Ularning vazifalari bir necha yo‘nalishda
shakllangan:
Tarbiya   va   rivojlanish   vazifalari:   Pedagog   bolalarning   shaxsiy
xususiyatlarini,   ijtimoiy   va   psixologik   holatini   hisobga   olgan   holda   ularni
tarbiyalaydi.   Shu   bilan   birga,   bolalarning   ma’naviy   va   axloqiy   tarbiyasini
qo‘llab-quvvatlaydi.
Ijtimoiy   moslashuv   vazifalari:   Ijtimoiy   pedagog   bolalarning   jamiyatga
moslashuvini,   ularning   maktab   va   oiladagi   o‘rnini   aniqlash,   moslashuvdagi
qiyinchiliklarni bartaraf etish bilan shug‘ullanadi.
Oilaviy   va   jamiyat   bilan   hamkorlik:   Pedagog   oilalar   bilan   ishlash   orqali
bolalarning   ijtimoiy   muhitga   integratsiyasini   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,
jamiyatdagi   ijtimoiy   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   etishda   vositachi
vazifasini bajaradi.
Ijtimoiy   himoya   vazifalari:   Nogiron,   yetim   va   himoyaga   muhtoj   bolalarga
yordam   ko‘rsatish,   ularning   huquqlarini   himoya   qilish   ijtimoiy   pedagogning
eng muhim vazifalaridan biridir. 10Ta’lim   va   rivojlantirish   vazifalari:   Pedagog   ta’lim   jarayonida   bolalarning
intellektual,   madaniy   va   ma’naviy   rivojlanishiga   ko‘maklashadi.   Shu   bilan
birga,   bolalarning   qiziqishlari   va   istaklarini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan
faoliyat olib boradi.
Ijtimoiy pedagogning jamiyatdagi o‘rni
Ijtimoiy pedagog jamiyatda shaxsning  ijtimoiy moslashuvini  ta’minlash va
jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni mustahkamlashga xizmat qiladi. Jamiyatdagi
ijtimoiy pedagogning o‘rni quyidagilarda ifodalanadi:
Bolalar va o‘smirlarning jamiyatga moslashuvi va rivojlanishini ta’minlash.
Oilalar bilan ishlash, muammoli oilalarga yordam berish va ularni ijtimoiy
qo‘llab-quvvatlash.
Nogiron, yetim va himoyaga muhtoj bolalarga xizmat ko‘rsatish.
Ta’lim muassasalarida ijtimoiy muhitni rivojlantirish va pedagogik qo‘llab-
quvvatlashni tashkil etish.
Jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlik   va   tartibni   ta’minlashda   vositachi
vazifasini bajarishShu bilan birga, ijtimoiy pedagog jamiyatdagi muammolarni
aniqlash   va   ularni   hal   etishda   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari   bilan   hamkorlik
qiladi.
Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlari
Ijtimoiy pedagogning kasbiy  fazilatlari  uning faoliyatini  samarali  va sifatli
tashkil   etishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   fazilatlar   quyidagilarni   o‘z   ichiga
oladi
Empatiya:   Bolalarning   hissiy   va   psixologik   holatini   tushunish   va   ularga
munosib javob qaytarish qobiliyati.
Kommunikativlik:   Bola,   oila   va   jamoat   bilan   samarali   muloqot   qilish
ko‘nikmasi.
Mas’uliyatlilik: Kasbiy vazifalarni samarali va vaqtida bajarish qobiliyati.
Axloqiy   va   ma’naviy   fazilatlar:   Shaxsiy   axloqiy   qadriyatlar   va   jamiyatda
ijtimoiy adolatni himoya qilish. 11Ijodkorlik:   Muammolarni   hal   etishda   yangi,   samarali   usullarni   qo‘llash
qobiliyati.Shuningdek, kasbiy fazilatlar pedagogning shaxsiy xususiyatlari bilan
chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   ularning   rivojlanishi   kasbiy   malaka   va   faoliyat
samaradorligini oshiradi.
Xalqaro tajribalar
Ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanishida   Yevropa   va   Shimoliy   Amerika
tajribasi katta ahamiyatga ega. Germaniyada XIX asr oxirida boshlagan ijtimoiy
pedagogik   tadqiqotlar   XX   asr   boshlarida   maktablar,   bolalar   uy-joylari   va
ijtimoiy   xizmat   markazlarida   amaliyotga   tatbiq   qilindi.   Germaniyada   ijtimoiy
pedagoglar   nafaqat   tarbiya   va   ta’lim   jarayonida,   balki   ijtimoiy   muammolarni
aniqlash va ularni hal etish bo‘yicha ham faoliyat olib bordi.
Skandinaviya mamlakatlarida ijtimoiy pedagogika mustaqil fan sifatida tan
olindi.   Bu   yerda   pedagoglarning   vazifalari   kengaytirilib,   ular   oilalar   bilan
ishlash,   nogiron   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   bolalarga   yordam   ko‘rsatish,
shuningdek, bolalarni  jamiyatga moslashuvi  uchun ijtimoiy dasturlarni  amalga
oshirish bilan shug‘ullanishdi. Skandinaviya tajribasi shuni ko‘rsatdiki, ijtimoiy
pedagog   shaxsning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ijtimoiy   va
ma’naviy rivojlanishga hissa qo‘shadi.
AQShda   esa   ijtimoiy   pedagoglarning   faoliyati   maktablar   va   jamoat
markazlarida   keng   tatbiq   etilgan.   Amerikaning   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,
pedagog   shaxsni   rivojlantirish   bilan   birga,   oilalar   va   jamoat   bilan   hamkorlik
qilish   orqali   bolalarning   ijtimoiy   moslashuvini   ta’minlashi   lozim.   Bu   tajriba
ijtimoiy   pedagogik   faoliyatni   metodologik   jihatdan   mustahkamlashga   xizmat
qilgan.
Bundan   tashqari,   Buyuk   Britaniya   va   Fransiyada   ijtimoiy   pedagoglarning
vazifalari,   ularning   kasbiy   malakasi   va   metodologik   yondashuvlari
tizimlashtirilgan.   Ular   nafaqat   bolalar   tarbiyasi   va   rivojlanishiga,   balki
jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashga   ham   xizmat   qiladi.   Bu 12mamlakatlarda   ijtimoiy   pedagoglarning   kasbiy   tayyorgarligi,   fazilatlari   va
metodologik yondashuvlari ilmiy asosda ishlab chiqilgan.
Metodologik yondashuvlar
Ijtimoiy   pedagogik   faoliyatda   metodologik   yondashuvlar   uning
samaradorligini   oshiradi.   Asosiy   metodologik   yondashuvlar   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi:
Individual   yondashuv:   Har   bir   bola   yoki   oilaning   ijtimoiy,   psixologik   va
ma’naviy   xususiyatlarini   hisobga   olib,   ularning   rivojlanishiga   mos   tarzda   ish
olib borish.
Tizimli   yondashuv:   Ijtimoiy   pedagogik   faoliyatni   shaxs,   oila,   maktab   va
jamiyatning barcha ijtimoiy tizimlari bilan integratsiyalash.
Interaktiv   yondashuv:   Pedagog   va   bola   o‘rtasida   muloqot   asosida   faoliyat
olib borish, muammolarni birgalikda hal qilish.
Amaliy   va   nazariy   uyg‘unlik:   Nazariy   bilimlarni   amaliy   faoliyatga   tatbiq
etish, metodologik yondashuvlar bilan mustahkamlash.
Bu yondashuvlar  xalqaro tajribada keng qo‘llanilib, pedagoglarning kasbiy
fazilatlarini   rivojlantirish   va   ularning   jamiyatdagi   samaradorligini   oshirishga
yordam beradi.
O‘zbekiston misollari
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach, ta’lim va ijtimoiy sohada
amalga   oshirilgan   islohotlar   ijtimoiy   pedagogikaning   rivojlanishiga   zamin
yaratdi.   Maktablar,   bolalar   uy-joylari,   nogironlar   markazlari   va   jamoat
markazlarida ijtimoiy pedagoglarning roli oshdi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   qarorlari   doirasida   pedagoglar
tayyorlash   va   ularning   kasbiy   malakasini   oshirish   tizimi   joriy   etildi.   Masalan,
2017   yilda   qabul   qilingan   “Ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi  qaror ijtimoiy pedagoglarning vazifalarini kengaytirish
va ularning jamiyatdagi o‘rnini mustahkamlashga xizmat qiladi. 13O‘zbekistonda   ijtimoiy   pedagoglar   nafaqat   maktablarda,   balki   nogironlar,
yetim va ijtimoiy himoyaga muhtoj bolar bilan ishlaydigan markazlarda faoliyat
yuritadi.   Ularning   asosiy   vazifalari:   shaxsning   ijtimoiy   moslashuvini
ta’minlash,   oilalar   bilan   ishlash,   bolalarning   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarini
hal   etish,  jamiyatdagi  ijtimoiy  barqarorlikni   ta’minlash.Pedagoglar   bolalarning
individual   rivojlanishi   uchun   turli   dasturlar,   treninglar   va   ijtimoiy   loyihalarni
amalga   oshiradi.   Bu   jarayonda   ular   xalqaro   tajribalarni   ham   hisobga   olib,
metodologik yondashuvlarni tatbiq qiladi.
1.2. Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari
Ijtimoiy   pedagog   kasbi   –   bu   shaxsning   ijtimoiy   rivojlanishi,   tarbiyasi   va
ijtimoiy   muhitga   moslashuvini   ta’minlashga   yo‘naltirilgan   professional
faoliyatdir.   Pedagogning   kasbiy   vazifalari   uning   jamiyatdagi   o‘rni   va   shaxsni
tarbiyalash,   oilalar   bilan   ishlash,   muammoli   bolalarga   yordam   ko‘rsatish   kabi
mas’uliyatli   yo‘nalishlarga   bog‘liq.   Ijtimoiy   pedagog   kasbiy   faoliyatida
o‘quvchi,   oila   va   jamoa   bilan   hamkorlikni   muvofiqlashtirish,   shuningdek,
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash asosiy vazifa hisoblanadi.
1. Ijtimoiy pedagogning asosiy vazifalari
Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari ko‘p qirralidir va ular shaxs, oila va
jamiyatni qamrab oladi. Eng asosiy vazifalarni quyidagicha ta’riflash mumkin:
Shaxsni ijtimoiy rivojlantirish
Pedagog   bolaning   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   ta’minlashga   mas’ul.   U
bolaning   individual   xususiyatlarini,   qobiliyatlarini   va   ijtimoiy   muhitga
moslashuvini   hisobga   olib,   tarbiyaviy   va   pedagogik   faoliyat   olib   boradi.   Bu
vazifa shaxsning ijtimoiy hayotda faol bo‘lishini ta’minlaydi.
Ma’naviy va axloqiy tarbiya
Pedagog bolalarni axloqiy qadriyatlar, odob-axloq qoidalari, jamiyatda ijtimoiy
adolat   va   mas’uliyat   tushunchalariga   o‘rgatadi.   Shu   bilan   birga,   bolalarning 14ijtimoiy   me’yorlarga   moslashuvini   ta’minlaydi   va   ularni   ma’naviy   jihatdan
rivojlantiradi.
Oilalar bilan ishlash
Ijtimoiy pedagogning vazifalaridan biri – oilalar bilan faol hamkorlik qilish. U
oilaning   tarbiyaviy   muhitini   tahlil   qiladi,   bolalarning   rivojlanishida   yuzaga
keladigan   muammolarni   aniqlaydi   va   oilalarga   maslahatlar   beradi.   Bu   jarayon
shaxs va jamiyat o‘rtasida mustahkam aloqani ta’minlaydi.
Nogiron va ijtimoiy himoyaga muhtoj bolarga yordam
Pedagog   nogiron,   yetim   va   himoyaga   muhtoj   bolalarga   amaliy   yordam
ko‘rsatadi.   Bu   vazifa   ijtimoiy   adolat   va   inson   huquqlarini   himoya   qilish   bilan
chambarchas bog‘liq bo‘lib, pedagogning kasbiy fazilatlarini ham rivojlantiradi.
Ta’lim jarayonini qo‘llab-quvvatlash
Ijtimoiy   pedagog   maktablarda   ta’lim   jarayonini   qo‘llab-quvvatlaydi.   U
o‘quvchilarning   o‘quv   faoliyatiga   qiziqishini   oshirish,   o‘quv   motivatsiyasini
rivojlantirish va ularni maqsadli faoliyatga yo‘naltirish bilan shug‘ullanadi.
Muammoli vaziyatlarni hal qilish
Pedagog muammoli vaziyatlarni aniqlash va ularni hal etishda vositachi sifatida
faoliyat   ko‘rsatadi.   Bu   vazifa   shaxs,   oila   va   jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlarni muvofiqlashtirishga xizmat qiladi.
Ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash
Ijtimoiy   pedagog   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashga   hissa
qo‘shadi.   U   bolalarning   ijtimoiy   muhitga   moslashuvi,   oilalar   bilan   ishlash   va
ijtimoiy   muammolarni   hal   etish   orqali   jamiyatdagi   barqarorlikni
mustahkamlaydi.
2. Ijtimoiy pedagogning vazifalari tizimining xususiyatlari
Ijtimoiy   pedagogning   vazifalari   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘langan   va
tizimli xususiyatga ega. Ularning asosiy xususiyatlari quyidagilar:
Tizimlilik:   Vazifalar   shaxs,   oila,   maktab   va   jamiyatning   barcha   ijtimoiy
tizimlari bilan uzviy bog‘langan. 15Moslashuvchanlik:   Vazifalar   shaxsning   individual   xususiyatlariga   va
ijtimoiy sharoitga moslashadi.
Ijodkorlik:   Pedagog   muammolarni   hal   etishda   yangi   va   samarali
yondashuvlarni qo‘llaydi.
Komplekslik: Vazifalar bir vaqtning o‘zida tarbiyaviy, ta’limiy, ijtimoiy va
psixologik yo‘nalishlarni qamrab oladi.
3. Amaliy misollar va vazifalarni bajarish
Ijtimoiy pedagog  kasbiy  vazifalarini  bajarishda  quyidagi   amaliy misollarni
ko‘rsatish mumkin:
Maktabdagi   vaziyat:   O‘quvchi   o‘zini   ijtimoiy   jihatdan   izolyatsiya   qilgan
bo‘lsa,   pedagog   uning   sinfdoshlar   bilan   muloqotini   rivojlantirish,   ijtimoiy
ko‘nikmalarini shakllantirish bo‘yicha ish olib boradi.
Oilaviy   vaziyat:   Muammoli   oilada   tarbiyalanayotgan   bolaga   pedagog
yordam ko‘rsatadi, oilaga maslahat beradi va ijtimoiy xizmatlar bilan hamkorlik
qiladi.
Nogiron   bolalar   bilan   ishlash:   Pedagog   nogiron   bolalarning   jamiyatga
moslashuvi  va ularning maxsus  ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan dasturlarni
amalga oshiradi.
Motivatsiya   oshirish:   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshirish,   ularni   faol   ishtirokga   jalb   qilish   pedagogning   asosiy   vazifalaridan
biridir.
Ijtimoiy   loyiha   va   dasturlar:   Pedagog   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishiga
qaratilgan loyihalar va treninglarni tashkil qiladi, ularni hayotga tatbiq etadi.
 ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari uning jamiyatdagi o‘rni, shaxs, oila
va   jamoat   bilan   ishlash,   shuningdek,   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishini
ta’minlash bilan chambarchas bog‘liqdir. Ularning vazifalari tizimli, kompleks
va   moslashuvchan   bo‘lib,   pedagogning   kasbiy   fazilatlari,   metodologik
yondashuvlari   va   amaliy   ko‘nikmalari   bilan   mustahkamlanadi.   Ijtimoiy 16pedagog   kasbiy   vazifalarni   bajarish   orqali   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlash, bolalarning ijtimoiy moslashuvi va rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
Ijtimoiy pedagogning kasbiy vazifalari jadvali
№ Kasbiy
vazifa Vazifaning
maqsadi Amaliy
misollar Tizimlilik Jamiyatdagi
ahamiyati
1 Shaxsni 
ijtimoiy 
rivojlantirish Bola va 
o‘smirning 
shaxsiy va 
ijtimoiy 
rivojlanishini 
ta’minlash O‘quvchi 
ijtimoiy 
jihatdan 
izolyatsiyaga 
tushsa, 
sinfdoshlar 
bilan 
muloqotini 
rivojlantirish Shaxs va 
maktab 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Jamiyatga 
moslashgan 
shaxslar 
tayyorlash
2 Ma’naviy va 
axloqiy 
tarbiya Bolalarni 
axloqiy 
qadriyatlar, 
ijtimoiy 
me’yorlar bilan 
tanishtirish O‘quvchilarda 
adolat, 
mas’uliyat va 
hamjihatlikni 
rivojlantirish Shaxs va 
jamoa 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Ijtimoiy 
barqarorlikni
ta’minlash
3 Oilalar bilan 
ishlash Oilaning 
tarbiyaviy 
muhitini tahlil 
qilish, maslahat 
berish Muammoli 
oilalarda 
bolalarning 
rivojlanishini 
qo‘llab-
quvvatlash Shaxs, 
oila va 
jamiyat 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Ijtimoiy 
qo‘llab-
quvvatlashni
kuchaytirish
4 Nogiron va 
ijtimoiy 
himoyaga 
muhtoj 
bolarga 
yordam Bolalarning 
ijtimoiy 
himoyasini 
ta’minlash Nogiron 
bolalarning 
jamiyatga 
moslashuvini 
qo‘llab-
quvvatlash, 
maxsus 
dasturlar 
yaratish Shaxs va 
jamiyat 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Ijtimoiy 
adolat va 
tenglikni 
ta’minlash
5 Ta’lim 
jarayonini 
qo‘llab-
quvvatlash O‘quvchilarning
ta’lim 
motivatsiyasini 
oshirish Sinfda 
interaktiv 
mashg‘ulotlar, 
motivatsion 
treninglar  Shaxs va 
maktab 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Ta’lim 
jarayonini 
samarali 
qilish 17 o‘tkazish
6 Muammoli 
vaziyatlarni 
hal qilish Ijtimoiy nizolar 
va 
qiyinchiliklarni 
bartaraf etish Sinfdoshlar 
o‘rtasidagi 
ziddiyatni hal 
qilish, oiladagi
muammolarni 
aniqlash Shaxs, 
oila va 
jamiyat 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Jamiyatdagi 
ijtimoiy 
muvozanatni
ta’minlash
7 Ijtimoiy 
barqarorlikni 
ta’minlash Jamiyatda 
ijtimoiy tartib 
va barqarorlikni
saqlash Bolalarning 
ijtimoiy 
loyihalarda 
ishtirokini 
ta’minlash, 
ijtimoiy 
moslashuvini 
rivojlantirish Shaxs, 
oila, 
maktab va
jamiyat 
tizimi 
bilan 
bog‘liq Barqaror va 
sog‘lom 
jamiyat 
yaratish
1.3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlari va ularning tizimliligi
Ijtimoiy   pedagog   kasbiy   faoliyatining   samaradorligi   uning   kasbiy
fazilatlariga   bevosita   bog‘liqdir.   Kasbiy   fazilatlar   pedagogning   shaxsiy
xususiyatlari,   professional   bilim   va   ko‘nikmalari,   metodik   tajribasi   va   amaliy
malakasini o‘z ichiga oladi. Ushbu fazilatlar shaxsning jamiyatdagi roli, bolalar
va oilalar bilan ishlashdagi samaradorligini aniqlaydi.
Kasbiy  fazilatlarning  shakllanishi   va  rivojlanishi   pedagogning  professional
faoliyatini   yanada   sifatli   va   tizimli   qiladi.   Shuningdek,   fazilatlar   ijtimoiy
pedagogning   metodik   yondashuvi,   psixologik   ko‘nikmalari   va   amaliy   tajribasi
bilan uyg‘unlashganda uning kasbiy samaradorligi oshadi.
1. Empatiya
Empatiya – pedagogning  boshqalarning hissiy  holatini  tushunish  va  ularga
mos   javob   qaytarish   qobiliyatidir.   Empatiya   bolaning   psixologik   holatini
anglash,   uning   muammolarini   aniqlash   va   moslashuv   strategiyasini   ishlab
chiqishda muhim rol o‘ynaydi. Empatiya orqali pedagog:
Bolaning ijtimoiy muhitga moslashuvini ta’minlaydi.
Shaxsiy yondashuvni shakllantiradi. 18Ijtimoiy   muammolarni   aniqlash   va   hal   etishda   samarali   vosita   sifatida
xizmat qiladi.
Masalan,   maktabda   o‘quvchi   o‘zini   ijtimoiy   jihatdan   izolyatsiyaga
tushirganda   pedagog   empatiya   orqali   uning   muammosini   tushunib,   unga
moslashuv strategiyasini ishlab chiqadi.
2. Kommunikativlik
Kommunikativlik pedagogning shaxs, oila va jamoa bilan samarali muloqot
qilish qobiliyatidir. Bu fazilat pedagogga:
Bolalar bilan samarali suhbatlar tashkil qilish,
Oilalar bilan maslahatlashish va muammoli vaziyatlarni hal qilish,
Jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash imkonini beradi.
Masalan,   pedagog   oiladagi   muammoli   bolani   aniqlab,   ota-ona   bilan
maslahatlashadi   va   ularning   pedagogik   yordam   olishlarini   ta’minlaydi.
Kommunikativlik shuningdek, pedagogning jamoa bilan hamkorlikda ishlashini
samarali qiladi.
3. Mas’uliyatlilik
Mas’uliyatlilik pedagogning kasbiy vazifalarni o‘z vaqtida va sifatli bajarish
qobiliyatidir. Bu fazilat shaxsiy va professional me’yorlarga rioya qilish, bolalar
va oilalarga nisbatan ishonchni mustahkamlashda muhim ahamiyatga ega.
Mas’uliyatlilik quyidagi yo‘nalishlarda namoyon bo‘ladi:
Pedagogik rejalashtirish va tashkiliy faoliyatni amalga oshirishda.
Bolalarning individual ehtiyojlarini hisobga olishda.
Ta’lim va tarbiya jarayonida samaradorlikni ta’minlashda.
Masalan,   pedagog   muammoli   oilada   tarbiyalanayotgan   bolaga   muntazam
nazorat va maslahat beradi, ularning rivojlanishini kuzatadi.
4. Axloqiy va ma’naviy fazilatlar
Axloqiy va ma’naviy fazilatlar pedagogning shaxsiy axloqiy qadriyatlari va
jamiyatdagi mas’uliyati bilan bog‘liqdir. U pedagogning qaror  qabul  qilishida,
muammoli vaziyatlarni hal etishda va ijtimoiy adolatni ta’minlashda ko‘rinadi. 19Bu fazilatlar quyidagi yo‘nalishlarda namoyon bo‘ladi:
Pedagogik qarorlar qabul qilishda halollik va adolat.
Bolalarning axloqiy tarbiyasini ta’minlash.
Ijtimoiy muhitda tenglik va inson huquqlarini hurmat qilish.
Masalan,   pedagog   bolalarning   teng   imkoniyatlarga   ega   bo‘lishini
ta’minlaydi va ularning o‘zaro hurmatini rivojlantiradi.
5. Ijodkorlik va innovatsion yondashuv
Ijodkorlik   pedagogga   pedagogik   jarayonni   samarali   va   qiziqarli   qilish,
muammolarni   hal   etishda   yangi   strategiyalar   ishlab   chiqish   imkonini   beradi.
Innovatsion yondashuv pedagogga:
Ta’lim va tarbiya jarayonini zamonaviy usullar bilan boyitish,
Bolalarning ijtimoiy rivojlanishini tezlashtirish,
Muammoli vaziyatlarda samarali echimlar ishlab chiqish imkonini beradi.
Masalan,   pedagog   innovatsion   treninglar   orqali   bolalarning   ijtimoiy
ko‘nikmalarini rivojlantiradi va ularni faol jamiyat a’zosi sifatida shakllantiradi.
6. Kasbiy fazilatlarning tizimliligi
Kasbiy   fazilatlarning   tizimliligi   pedagogning   faoliyatida   ularning   o‘zaro
bog‘liqligi   va   bir   butun   sifatida   ishlashini   ta’minlaydi.   Tizimlilik   quyidagi
jihatlar bilan ifodalanadi:
Fazilatlarning bir-birini to‘ldirishi: Empatiya va kommunikativlik birgalikda
pedagogning samaradorligini oshiradi.
Moslashuvchanlik: Fazilatlar shaxs, oila va jamiyat sharoitiga moslashadi.
Komplekslik:   Fazilatlar   shaxsning   pedagogik,   psixologik   va   ijtimoiy
xususiyatlarini qamrab oladi.
Rivojlanish   qobiliyati:   Fazilatlar   doimiy   malaka   oshirish,   treninglar   va
amaliy tajriba orqali rivojlanadi. 20II Bob. Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarini shakllantirish va
baholash
2.1. Kasbiy fazilatlarni rivojlantirish usullari
Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarini rivojlantirish – uning professional
faoliyati   samaradorligini   oshirish,   bolalar   va   oilalar   bilan   ishlashda   yuqori
natijalarga   erishish   uchun   muhim   shartdir.   Kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirish
usullari shaxsiy, metodik va amaliy yondashuvlarni o‘z ichiga oladi. Bu jarayon
pedagogning   shaxsiy   xususiyatlari,   bilim   va   ko‘nikmalarini   tizimli
shakllantirishga xizmat qiladi.
Kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirishning   birinchi   asosiy   yo‘nalishi   –   nazariy
bilimlarni   mustahkamlash.   Pedagog   kasbiy   bilimlarni   chuqur   o‘rganishi   va
muntazam yangilab borishi lozim. Buning uchun quyidagi usullar qo‘llaniladi:
Kasbiy   adabiyotlar   va   ilmiy   manbalarni   o‘rganish   –   pedagogning   nazariy
bilimlari   uning   professional   rivojlanishining   poydevori   hisoblanadi.   Masalan,
ijtimoiy   pedagogik   tadqiqotlar,   jurnal   maqolalari   va   zamonaviy   metodik
qo‘llanmalarni muntazam o‘rganish pedagogning kasbiy fazilatlarini boyitadi.
Seminar   va   treninglarda   ishtirok   etish   –   pedagogik   seminarlar,   amaliy
mashg‘ulotlar   va   treninglar   orqali   pedagog   o‘z   bilimlarini   amaliyot   bilan
uyg‘unlashtiradi. Bu usul kommunikativlik, empatiya va ijodkorlik fazilatlarini
rivojlantirishga xizmat qiladi.
Onlayn   kurslar   va   malaka   oshirish   dasturlari   –   zamonaviy   texnologiyalar
pedagogga   o‘z   malakasini   oshirish,   yangi   metod   va   yondashuvlarni   o‘rganish
imkonini  beradi. Masalan,  videotraininglar, onlayn seminarlar va webinarlarda
ishtirok   etish   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   tizimli   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Ikkinchi   yo‘nalish   –   amaliy   faoliyat   orqali   rivojlantirish.   Kasbiy   fazilatlar
amaliyotda mustahkamlanadi, shuning uchun pedagog: 21Bolalar   bilan   individual   va   guruh   mashg‘ulotlari   o‘tkazadi   –   bu   empatiya,
kommunikativlik va mas’uliyatlilik fazilatlarini rivojlantirishga yordam beradi.
Muammoli   vaziyatlarni   hal   qiladi   –   pedagog   turli   ijtimoiy   va   pedagogik
muammolarda qaror qabul qilish orqali axloqiy fazilatlarini mustahkamlaydi.
Innovatsion   yondashuvlarni   qo‘llaydi   –   pedagog   ijodkorlik   va   yangi
metodlarni   amaliyotga   tatbiq   etadi,   bu   esa   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishini
tezlashtiradi.
Uchinchi   yo‘nalish   –   refleksiya   va   o‘zini   tahlil   qilish.   Pedagog   o‘z
faoliyatini   tahlil   qilishi   va   baholashi   kerak.   Bu   jarayon   kasbiy   fazilatlarni
rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega:
O‘z   ishini   kuzatish   va   baholash   –   pedagog   kunlik   faoliyatini   tahlil   qilib,
qaysi   vazifalarni   samarali   bajarganini   va   qaysi   fazilatlarni   rivojlantirish
kerakligini aniqlaydi.
Mentorlik va tajribali pedagoglar bilan maslahatlashish – bu orqali pedagog
o‘z ishini boshqalar bilan solishtiradi va kasbiy fazilatlarni boyitadi.
O‘z-o‘zini   baholash   metodlari   –   testlar,   savol-javoblar   va   tahliliy   jurnallar
pedagogning kasbiy fazilatlarini mustahkamlashda xizmat qiladi.
To‘rtinchi   yo‘nalish   –   ijtimoiy   va   psixologik   muhit   orqali   rivojlantirish.
Pedagogning kasbiy fazilatlari atrof-muhit bilan chambarchas bog‘liq:
Hamkasblar   bilan   tajriba   almashish   –   pedagogik   jamiyatlar,   metodik
birlashmalar   orqali   empatiya,   kommunikativlik   va   ijodkorlik   fazilatlari
rivojlanadi.
Oilalar bilan muloqot  – pedagog oilalar bilan ishlash orqali mas’uliyatlilik
va axloqiy fazilatlarni shakllantiradi.
Jamiyatdagi   ijtimoiy   loyihalarda   ishtirok   etish   –   pedagog   ijtimoiy
loyihalarda   faol   qatnashadi,   bu   uning   ijtimoiy   mas’uliyatini   oshiradi   va
fazilatlarni tizimli shakllantirishga xizmat qiladi. 22Beshinchi   yo‘nalish   –   innovatsion   va   kreativ   yondashuvlarni   tatbiq   etish.
Ijtimoiy   pedagog   yangi   metod   va   yondashuvlarni   doimiy   ravishda   amaliyotga
tatbiq qilishi kerak:
Pedagog interaktiv mashg‘ulotlar va rol o‘yinlari orqali bolalarning ijtimoiy
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Pedagog   zamonaviy   texnologiyalar,   multimedia   vositalaridan   foydalanib,
kasbiy fazilatlarni amaliyotda mustahkamlaydi.
Innovatsion   yondashuv   pedagogga   muammoli   vaziyatlarni   tez   va   samarali
hal qilish imkonini beradi.
Shu   tarzda,   kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirish   usullari   bir-biri   bilan
chambarchas bog‘langan va tizimli yondashuvni talab qiladi. Ular pedagogning
professional   o‘sishini   ta’minlaydi,   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishiga   yordam
beradi va jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni mustahkamlaydi.
Amaliy misollar orqali ushbu usullarni yanada boyitish mumkin:
Pedagog empatiya fazilati ustida ishlash uchun sinfdagi ijtimoiy muammoli
bolalarni kuzatadi va individual maslahatlar beradi.
Kommunikativlikni   rivojlantirish   uchun   pedagog   oilalar   bilan   muntazam
uchrashuvlar tashkil qiladi.
Mas’uliyatlilikni mustahkamlash uchun pedagog ish rejasini to‘liq bajaradi
va natijalarni tahlil qiladi.
Ijodkorlik   va   innovatsion   yondashuvni   rivojlantirish   uchun   pedagog   yangi
trening va metodlarni sinovdan o‘tkazadi.
Refleksiya   va   o‘zini   tahlil   qilish   orqali   pedagog   o‘z   ish   faoliyatini   doimiy
ravishda takomillashtiradi.
Kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirish   usullari   muntazam   qo‘llanilganda   ijtimoiy
pedagogning   professional   salohiyati   oshadi   va   uning   samarali   faoliyati   uchun
mustahkam asos yaratiladi. Shuningdek, pedagog o‘z kasbiy fazilatlarini tizimli
shakllantirish   orqali   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydi   va
jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni ta’minlaydi. 232.2. Kasbiy fazilatlarni baholash metodlari
Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   baholash   –   uning   professional
faoliyati samaradorligini aniqlash, zaif va kuchli tomonlarini aniqlash va ularni
rivojlantirishga   yo‘naltirish   jarayoni   hisoblanadi.   Kasbiy   fazilatlarni   baholash
metodlari  pedagogning empatiya, kommunikativlik, mas’uliyatlilik, axloqiy va
ijodiy fazilatlarini tizimli aniqlashga imkon beradi. Bu metodlar nazariy bilim,
amaliy ko‘nikmalar va shaxsiy xususiyatlarni baholashga yo‘naltirilgan.
Kasbiy   fazilatlarni   baholashning   birinchi   yo‘nalishi   –   observatsiya
(kuzatish).   Observatsiya   pedagogning   real   faoliyatini   tahlil   qilish   va   uning
kasbiy   fazilatlarini   aniqlashda   samarali   vosita   hisoblanadi.   Observatsiya
quyidagi   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi:   pedagogning   bolalar   bilan   muloqoti,
muammoli   vaziyatlarni   hal   etish   usullari,   kommunikativ   va   empatiya
ko‘nikmalari.   Observatsiya   orqali   pedagogning   faoliyati   doimiy   kuzatilib,
kuchli   va   zaif   tomonlari   aniqlanadi,   shuningdek,   kasbiy   fazilatlarni
rivojlantirish   strategiyasi   ishlab   chiqiladi.   Masalan,   pedagog   sinfda   dars
o‘tkazayotgan   paytda   uning   bolalar   bilan   qanday   muloqot   qilishi,   ularning
hissiy holatini tushunishi va individual yondashuv qo‘llashi baholanadi.
Ikkinchi   yo‘nalish   –   anketalar   va   so‘rovnomalar.   Bu   metod   pedagogning
o‘zini   baholash,   hamkasblar   va   oilalar   fikrini   hisobga   olish   orqali   kasbiy
fazilatlarni   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Anketalar   quyidagi   fazilatlarni
baholashga   xizmat   qiladi:   kommunikativlik,   empatiya,   mas’uliyatlilik   va
ijodkorlik.   Masalan,   pedagog   oilalar   bilan   ishlash   jarayonida   o‘z   faoliyatini
baholash uchun maxsus so‘rovnoma to‘ldiradi va oilalarning fikrini oladi.
Uchinchi  yo‘nalish – intervyu va suhbatlar. Bu metod pedagogning kasbiy
fazilatlarini chuqurroq tushunish va tahlil qilishga imkon beradi. Intervyu orqali
pedagogning   empatiya   darajasi,   axloqiy   qadriyatlari   va   ijodiy   yondashuvi 24aniqlanadi.   Suhbatlar   shuningdek,   pedagogning   o‘z   kasbiy   faoliyatini   tahlil
qilish,   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash   imkonini   beradi.   Masalan,   mentor
pedagog   bilan   individual   suhbat   olib   boradi   va   uning   kasbiy   fazilatlari,   qaror
qabul qilish jarayonlari baholanadi.
To‘rtinchi yo‘nalish – portfel metodi. Portfel metodida pedagogning kasbiy
faoliyati   va   natijalari   yozma   shaklda   yig‘iladi   va   tahlil   qilinadi.   Portfel
pedagogning   malakasi,   empatiya,   kommunikativlik,   mas’uliyatlilik   va
ijodkorlik   ko‘nikmalarini   baholash   uchun   qulay   vosita   hisoblanadi.   Portfelga
quyidagilar kiritiladi: dars rejalari, amaliy mashg‘ulotlar natijalari, bolalar bilan
ishlash bo‘yicha hisobotlar va metodik tavsiyalar.
Beshinchi   yo‘nalish   –   peer   review   (hamkasblar   bahosi).   Bu   metod
pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   hamkasblar   tomonidan   baholashni   nazarda
tutadi.   Hamkasblar   pedagogning   faoliyatini   tahlil   qiladi,   uning   empatiya,
kommunikativlik, mas’uliyatlilik va ijodiy yondashuvini baholaydi. Peer review
pedagogning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlashda   va   rivojlantirish
strategiyasini ishlab chiqishda muhimdir.
Oltinchi   yo‘nalish   –   praktik   vazifalar   va   situatsion   testlar.   Bu   metod
pedagogning amaliy ko‘nikmalarini baholashga xizmat qiladi. Situatsion testlar
pedagogga   muammoli   vaziyatlarni   qanday   hal   qilishini,   bolalar   bilan
ishlashdagi   empatiya   va   kommunikativlik   darajasini   aniqlash   imkonini   beradi.
Masalan, pedagogga turli ijtimoiy muammolar beriladi va uning ularga yechim
topish strategiyasi baholanadi.
Yettinchi   yo‘nalish   –   feedback   (fikr-mulohaza)   metodi.   Pedagog   faoliyati
doimiy  ravishda   o‘quvchilar,   ota-onalar   va  hamkasblar   tomonidan   baholanadi.
Feedback metodining afzalligi shundaki, u pedagogning kasbiy fazilatlarini real
ijtimoiy   muhitda   aniqlash   imkonini   beradi.   Masalan,   bolalar   pedagogning
darslarini   va  muloqot  usullarini  baholashadi,  ota-onalar   pedagogning  maslahat
va tavsiyalarini tahlil qiladi. 25Sakkizinchi   yo‘nalish   –   self-assessment   (o‘zini   baholash).   Pedagog   o‘z
faoliyatini   mustaqil   baholaydi,   o‘z   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlaydi.   Self-
assessment   metodida   pedagog   testlar,   tahliliy   jurnallar   va   refleksiya
yozuvlaridan   foydalanadi.   Bu   metod   empatiya,   axloqiy   va   ijodiy   fazilatlarni
rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.
Baholash   metodlarining   tizimliligi   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   keng
qamrovli   va   chuqur   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Observatsiya,   anketalar,
intervyu, portfel,  peer  review, praktika, feedback va  self-assessment  metodlari
bir-birini   to‘ldiradi.   Bu   usullar   birgalikda   pedagogning   empatiya,
kommunikativlik, mas’uliyatlilik, axloqiy va ijodiy fazilatlarini aniq baholashga
xizmat qiladi.
Amaliy   misollar   orqali   metodlarni   yanada   boyitish   mumkin:   pedagog
sinfdagi   faoliyatini   observatsiya   orqali   baholaydi,   oilalar   bilan   so‘rovnomalar
o‘tkazadi,   mentor   bilan   intervyu   qiladi,   portfelini   shakllantiradi,   hamkasblar
fikrini   oladi,   situatsion   testlar   va   feedback   orqali   faoliyatini   tahlil   qiladi,   self-
assessment   orqali   o‘zini   baholaydi.   Shu   tarzda,   kasbiy   fazilatlarni   baholash
pedagogning   professional   o‘sishini   ta’minlaydi   va   uning   faoliyatining
samaradorligini oshiradi.
Baholash   metodlarining   samarali   qo‘llanilishi   pedagogga   o‘z   kasbiy
fazilatlarini   rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqishga   yordam   beradi.
Masalan, empatiya va kommunikativlik kam bo‘lgan pedagog uchun interaktiv
treninglar va mentoring jarayonlari tavsiya etiladi. Mas’uliyatlilik va ijodkorlik
yetishmayotgan   pedagogga   esa   amaliy   mashg‘ulotlar   va   innovatsion
yondashuvlarni tatbiq etish tavsiya qilinadi.
Shu   tarzda,   kasbiy   fazilatlarni   baholash   metodlari   ijtimoiy   pedagogning
professional   salohiyatini   tizimli   rivojlantirish   va   uning   faoliyatining
samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ular   pedagogning   kuchli   va   zaif
tomonlarini   aniqlash,   rivojlantirish   yo‘nalishlarini   belgilash   va   amaliy
natijalarni kuzatish imkonini beradi. 262.3. Kasbiy fazilatlarning samaradorligi va ijtimoiy pedagogning
muvaffaqiyatiga ta’siri
Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari   uning   professional   faoliyatining
samaradorligini   belgilovchi   asosiy   omil   hisoblanadi.   Kasbiy   fazilatlar   nafaqat
pedagogning   o‘z   salohiyatini   aniqlash,   balki   uning   bolalar,   oilalar   va   jamiyat
bilan   ishlashdagi   muvaffaqiyatini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Pedagogning
empatiya,   kommunikativlik,   mas’uliyatlilik,   axloqiy   va   ijodiy   fazilatlari   uning
professional muvaffaqiyatini aniqlovchi asosiy komponentlardir.
Kasbiy fazilat Samaradorligi Amaliy
qo‘llanilishi Ijtimoiy
pedagogning
muvaffaqiyatiga
ta’siri
Empatiya Bolalarning hissiy va
psixologik 
rivojlanishini 
qo‘llab-quvvatlaydi Muammoli bolalar
bilan individual 
mashg‘ulotlar 
o‘tkazish Bolalarning 
ijtimoiy 
moslashuvi va 
pedagog bilan 
ishonchli muloqot 
o‘rnatish
Kommunikativlik Pedagog va oilalar 
o‘rtasida samarali 
muloqot o‘rnatadi Oilalar bilan 
maslahatlar va 
uchrashuvlar Oilalarning 
tarbiyaviy 
jarayonga jalb 
qilinishi va 
pedagogning 
obro‘si oshadi
Mas’uliyatlilik Qaror qabul qilish va
vazifalarni bajarish 
samaradorligini 
oshiradi Kunlik ish rejasini
bajarish, 
majburiyatlarni 
nazorat qilish Ishdagi tartib-
intizom va 
professional 
muvaffaqiyatni 
ta’minlaydi
Axloqiy fazilatlar Etik va axloqiy 
qarorlarni to‘g‘ri 
qabul qilish Bolalar va oilalar 
bilan muammoli 
vaziyatlarni hal 
qilish Jamiyatda ijtimoiy
barqarorlikni 
mustahkamlash va
pedagogning 
hurmatini oshirish
Ijodkorlik Innovatsion 
yondashuvlar orqali  Interaktiv 
treninglar va  Bolalarning 
ijtimoiy  27faoliyatni boyitadi o‘yinlar tashkil 
qilish ko‘nikmalarini 
rivojlantirish va 
pedagogik 
faoliyatni samarali
qilish
Tizimli yondashuv Kasbiy fazilatlarni 
bir-biri bilan 
uyg‘unlashtiradi Empatiya, 
kommunikativlik, 
mas’uliyatlilik va 
ijodkorlikni 
uyg‘un ishlatish Pedagogning 
professional 
samaradorligini 
oshirish va 
muvaffaqiyatini 
ta’minlash
Kasbiy   fazilatlarning   samaradorligi   ularning   real   faoliyatdagi   qo‘llanishi
bilan   o‘lchanadi.   Samaradorlik   pedagogning   kasbiy   faoliyatida   quyidagi
yo‘nalishlarda namoyon bo‘ladi:
Bolalar   bilan   ishlash   samaradorligi   –   pedagogning   empatiya   va
kommunikativlik   fazilatlari   bolalarning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishini
ta’minlashga   yordam   beradi.   Masalan,   pedagog   individual   yondashuv   orqali
bolaning   muammolarini   aniqlaydi   va   ularni   hal   etishda   samarali   strategiyalar
ishlab chiqadi.
Oilalar bilan ishlash samaradorligi – pedagogning mas’uliyatlilik va axloqiy
fazilatlari oilalar bilan samarali muloqot olib borishda, maslahatlar berishda va
ularning   pedagogik   bilimlarini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,
pedagog oilalar bilan muntazam uchrashuvlar tashkil qiladi va ularning bolalar
tarbiyasidagi ishtirokini rag‘batlantiradi.
Jamiyat bilan ishlash samaradorligi – pedagogning ijodkorlik va innovatsion
yondashuv fazilatlari ijtimoiy loyihalar, treninglar va interaktiv mashg‘ulotlarda
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritish   imkonini   beradi.   Bu   fazilatlar   pedagogga
jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va   bolalarning   ijtimoiy
moslashuvini ta’minlashga yordam beradi.
Kasbiy   fazilatlarning   samaradorligi   ularning   tizimliligi   bilan   uzviy
bog‘liqdir.   Masalan,   empatiya   va   kommunikativlik   birgalikda   pedagogning 28bolalar   bilan   ishlashdagi   samaradorligini   oshiradi,   mas’uliyatlilik   va   axloqiy
fazilatlar   qaror   qabul   qilish   jarayonida   pedagogning   muvaffaqiyatini
ta’minlaydi,   ijodkorlik   va   innovatsion   yondashuv   esa   muammoli   vaziyatlarni
tez va samarali hal etishga xizmat qiladi.
Pedagogning   muvaffaqiyati   ko‘plab   omillarga   bog‘liq   bo‘lsa-da,   kasbiy
fazilatlarning rivojlanganligi va ularni samarali qo‘llash asosiy ahamiyatga ega.
Muvaffaqiyatli pedagog quyidagi xususiyatlarga ega bo‘ladi:
 Bolalar va oilalar bilan samarali va ishonchli muloqot o‘rnatadi.
 Muammoli vaziyatlarni tez va samarali hal qiladi.
 Ijtimoiy   loyihalarda   faol   qatnashadi   va   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlaydi.
 Pedagogik va metodik innovatsiyalarni amaliyotga tatbiq etadi.
 Amaliy misollar orqali kasbiy fazilatlarning samaradorligi yanada ko‘rinadi:
Pedagog   empatiya   va   kommunikativlik   orqali   muammoli   bolalar   bilan
individual   mashg‘ulotlar   o‘tkazadi   va   ularning   ijtimoiy   rivojlanishini
rag‘batlantiradi.
Mas’uliyatlilik   va   axloqiy   fazilatlar   pedagogga   oilalar   bilan   samarali
maslahatlar berish, ularni tarbiyaviy jarayonga jalb etish imkonini beradi.
Ijodkorlik   va   innovatsion   yondashuv   pedagogga   interaktiv   treninglar   va
o‘yinlar   orqali   bolalarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   imkonini
beradi.
Tizimli   yondashuv   pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   bir-biri   bilan
uyg‘unlashtirib,   samaradorligini   oshiradi.Shuningdek,   kasbiy   fazilatlarning
samaradorligi   pedagogning   professional   o‘sishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.
Pedagog   muntazam   o‘zini   baholash,   refleksiya   va   mentorlik   jarayonlari   orqali
kasbiy fazilatlarini rivojlantiradi va shu bilan o‘z muvaffaqiyatini oshiradi.
Pedagogning   muvaffaqiyatini   ta’minlashda   quyidagi   faktorlar   ham   muhim
hisoblanadi:   pedagogik   bilim   va   malaka,   metodik   ko‘nikmalar,   amaliy   tajriba,
shuningdek,   kasbiy   fazilatlarning   yuqori   darajada   rivojlanganligi.   Kasbiy 29fazilatlar   pedagogning   o‘zini   professional   tarzda   namoyon   qilish,   bolalarning
ijtimoiy rivojlanishini ta’minlash va jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni qo‘llab-
quvvatlashga   xizmat   qiladi.   Kasbiy   fazilatlarning   samaradorligi   va   ijtimoiy
pedagogning   muvaffaqiyati   o‘rtasida   uzviy   bog‘liqlik   mavjud.   Pedagogning
empatiya,   kommunikativlik,   mas’uliyatlilik,   axloqiy   va   ijodiy   fazilatlari   uning
professional  faoliyatining  samaradorligini  aniqlaydi  va   muvaffaqiyatli   ijtimoiy
pedagogni shakllantiradi. Bu fazilatlar tizimli rivojlanganida pedagog o‘z ishini
samarali   bajaradi,   bolalarning   ijtimoiy   rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi   va
jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni mustahkamlaydi. 30 Xulosa
Men o‘rganib chiqqan “Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarining tuzilishi
va xususiyatlari” mavzusi menga ijtimoiy pedagogning professional faoliyati va
uning   jamiyatdagi   ahamiyatini   yanada   chuqur   tushunishga   imkon   berdi.
Tadqiqot   davomida   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari   nafaqat   uning
shaxsiy   va   professional   salohiyatini   belgilash,   balki   bolalar,   oilalar   va  jamiyat
bilan samarali muloqot qilishda muhim rol o‘ynashi aniqlandi.
Men  ijtimoiy  pedagogning  kasbiy  fazilatlari   – empatiya,  kommunikativlik,
mas’uliyatlilik,   axloqiy   va   ijodiy   fazilatlar   –   tizimli   tarzda   shakllantirilishi   va
doimiy   rivojlantirilishi   kerakligini   tushundim.   Ushbu   fazilatlar   pedagogning
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishini   ta’minlaydi,   bolalarning   ijtimoiy
rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydi   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni
mustahkamlaydi.
Men   o‘rganish   jarayonida   kasbiy   fazilatlarni   rivojlantirish   usullari   va
baholash   metodlari   pedagogning   professional   o‘sishida   qanday   samarali
ishlashini  ko‘rdim.  Observatsiya,  intervyu, so‘rovnomalar, portfel   va feedback
kabi   metodlar   pedagogning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlashga,   ularni
rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,
kasbiy fazilatlarning samaradorligi va tizimliligi  pedagogning muvaffaqiyatiga
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.Shu   sababli,   men   xulosa   qilamanki,   ijtimoiy
pedagogning   kasbiy   fazilatlarini   o‘rganish,   shakllantirish   va   baholash   nafaqat
nazariy   ahamiyatga,   balki   amaliy   faoliyatda   ham   katta   foyda   keltiradi.   Bu
kasbga   egalik   qiluvchi   shaxs   o‘z   ishida   yuqori   samaradorlikka   erishadi,
bolalarning ijtimoiy va psixologik rivojlanishiga hissa qo‘shadi va jamiyatdagi
ijtimoiy muammolarni samarali hal etishga yordam beradi. 31Men   ushbu   kurs   ishi   orqali   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlarining
tuzilishi   va   xususiyatlarini   chuqurroq   o‘rganishning   zarurligini   va   ularning
professional muvaffaqiyatdagi ahamiyatini yaxshiroq angladim.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) Muhammadiev   Akmaljon.   Ijtimoiy   pedagogika   asoslari.   Toshkent:
“O‘qituvchi” nashriyoti, 2017. – B. 15–48.
6) Po‘latov Shavkat. Kasbiy pedagogik faoliyatga kirish. Toshkent: “Tafakkur
bo‘stoni”, 2018. – B. 22–55.
7) Samatova   Ismatxon.   O‘quvchilarning   ijtimoiy-siyosiy   kompetensiyasini
shakllantirish. Toshkent: Nizomiy nomidagi TDPU, 2019. – B. 30–67.
8) Alimdjanova   Kamola.   Ta’lim   muassasasi   va   oilada   beriladigan   ijtimoiy
pedagogik faoliyat. Toshkent: “Pedagogs”, 2024. – B. 10–52. 329) Tuychiyeva Sayyora, Salayeva Munira. Bo‘lajak tarbiyachi-pedagoglarning
kasbiy mobilligini shakllantirish. Toshkent: Kokand Universiteti, 2023. – B.
14–45.
10) Muhammadiev   Akmaljon.   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari.
Toshkent: “O‘qituvchi”, 2020. – B. 55–78.
11) Rahimov   Baxtiyor.   Pedagogik   mahorat.   Toshkent:   “Scienceweb”,   2021.   –
B. 12–39.
12) Mavlonova   Ro‘za.   Umumiy   pedagogika   nazariyasi   va   amaliyoti.
Namangan: NamDU, 2024. – B. 20–65.
13) Nosirov   Abdurashid.   Kasbiy   kompetensiya   va   pedagogning   kasbiy
kompetentligi. Toshkent: Zenodo, 2022. – B. 35–70.
14) Abdurahmonova   Firuza.   Ta’lim   muassasasi   va   oilada   beriladigan   ijtimoiy
pedagogik faoliyat. Toshkent: “Pedagogs”, 2024. – B. 15–50.
15) Samatova   Ismatxon.   O‘quvchilarning   ijtimoiy-siyosiy   kompetensiyasini
shakllantirish. Toshkent: Nizomiy nomidagi TDPU, 2019. – B. 72–95.
16) Alimdjanova   Kamola.   Ta’lim   muassasasi   va   oilada   beriladigan   ijtimoiy
pedagogik faoliyat. Toshkent: “Pedagogs”, 2024. – B. 53–80.
17) Tuychiyeva Sayyora, Salayeva Munira. Bo‘lajak tarbiyachi-pedagoglarning
kasbiy mobilligini shakllantirish. Toshkent: Kokand Universiteti, 2023. – B.
46–78.
18) Muhammadiev   Akmaljon.   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari.
Toshkent: “O‘qituvchi”, 2020. – B. 80–102.
19) Rahimov   Baxtiyor.   Pedagogik   mahorat.   Toshkent:   “Scienceweb”,   2021.   –
B. 40–68.
20) Mavlonova   Ro‘za.   Umumiy   pedagogika   nazariyasi   va   amaliyoti.
Namangan: NamDU, 2024. – B. 66–92.
21) Nosirov   Abdurashid.   Kasbiy   kompetensiya   va   pedagogning   kasbiy
kompetentligi. Toshkent: Zenodo, 2022. – B. 71–98. 3322) Abdurahmonova   Firuza.   Ta’lim   muassasasi   va   oilada   beriladigan   ijtimoiy
pedagogik faoliyat. Toshkent: “Pedagogs”, 2024. – B. 51–79.
23) Samatova   Ismatxon.   O‘quvchilarning   ijtimoiy-siyosiy   kompetensiyasini
shakllantirish. Toshkent: Nizomiy nomidagi TDPU, 2019. – B. 96–120.
24) Alimdjanova   Kamola.   Ta’lim   muassasasi   va   oilada   beriladigan   ijtimoiy
pedagogik faoliyat. Toshkent: “Pedagogs”, 2024. – B. 81–108.
25) Tuychiyeva Sayyora, Salayeva Munira. Bo‘lajak tarbiyachi-pedagoglarning
kasbiy mobilligini shakllantirish. Toshkent: Kokand Universiteti, 2023. – B.
79–105.
26) Muhammadiev   Akmaljon.   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   fazilatlari.
Toshkent: “O‘qituvchi”, 2020. – B. 103–130.
27) Rahimov   Baxtiyor.   Pedagogik   mahorat.   Toshkent:   “Scienceweb”,   2021.   –
B. 69–92.
28) Mavlonova   Ro‘za.   Umumiy   pedagogika   nazariyasi   va   amaliyoti.
Namangan: NamDU, 2024. – B. 93–120.
29) Nosirov   Abdurashid.   Kasbiy   kompetensiya   va   pedagogning   kasbiy
kompetentligi. Toshkent: Zenodo, 2022. – B. 99–125.

 Ijtimoiy pedagogning kasbiy fazilatlarining tuzilishi va xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha