Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 79.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 21 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

ibrohim muxtorov

Ro'yxatga olish sanasi 10 May 2024

70 Sotish

Ijtimoiy pedagogning psixologik, pedagogik va tibbiy yo'nalishdagi markazlar bilan tashqi aloqalari.

Sotib olish
KIRISH
I-BOB. IJTIMOIY PEDAGOGNING ROLI VA VAZIFALARI
1.1. Ijtimoiy pedagogning ta'rifi: Ijtimoiy pedagog kim va uning asosiy 
vazifalari.
1.2. Ijtimoiy pedagoglarning jamiyatdagi o'rni: Ularning jamiyat rivojidagi 
o'rni va ta'siri.
II-BOB. PSIXOLOGIK, PEDAGOGIK VA TIBBIY MARKAZLAR
2.1. Psixologik xizmatlar va maslahatlar, ularning o'ziga xosligi.
2.2. Ijtimoiy pedagoglarning psixologik, pedagogik va tibbiy markazlar bilan 
qanday aloqalari borligi.
XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1 KIRISH.
Ijtimoiy   pedagogika   —   jamiyatda   ta'lim   va   tarbiya   jarayonlarida   ijtimoiy
masalalarni   hal   etishga   qaratilgan   muhim   bir   fan   sohasidir.   Ushbu   fan   o'z   ichiga
ruhiy,   jismoniy   va   ijtimoiy   rivojlanishni   qo'llab-quvvatlash   uchun   zarur   bo'lgan
ko'plab   yondashuvlar   va   metodlarni   kiritadi.   Ijtimoiy   pedagoglarning   asosiy
vazifalaridan   biri   —   o'quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   aniqlash   va   ularga
mos ravishda  yordam  ko'rsatishdir. Bu jarayonda psixologik,  pedagogik va tibbiy
markazlar bilan hamkorlik qilish alohida ahamiyatga ega.
Psixologik   markazlar   shogirdlarning   ruhiy   salomatligini   yaxshilash   va
muammolarini   hal   qilishda   zaruriy   psixologik   xizmatlar   va   maslahatlar   taqdim
etadi. Pedagogik markazlar esa ta'lim jarayonini sifatli va innovatsion usullar bilan
tashkil   etish,   o'qituvchilarni   tayyorlash   va   ta'lim   dasturlarini   ishlab   chiqishda
yordam  beradi. Tibbiy markazlar  esa jismoniy salomatlikni  ta'minlash va sog'lom
turmush tarzini rivojlantirishda muhim rol o'ynaydi.
Ushbu ishning maqsadi — ijtimoiy pedagoglarning psixologik, pedagogik va
tibbiy   markazlar   bilan   aloqalarini   o'rganish,   ularning   ta'lim   jarayoniga   va
shogirdlarning rivojlanishiga qo'shgan hissalarini tahlil qilishdir. Tadqiqot natijalari
ijtimoiy   pedagogik   faoliyatni   takomillashtirish   va   samaradorligini   oshirishda
muhim ahamiyatga ega bo'lishi kutilmoqda. 
Bundan   tashqari,   ijtimoiy   pedagoglarning  markazlar   bilan   aloqalari   nafaqat
shogirdlarning rivojlanishiga, balki jamiyatdagi ijtimoiy muammolarni hal qilishga
ham   qaratilgan.   Ushbu   kirish   qismi   tadqiqot   ishining   ahamiyatini,   maqsadini   va
vazifalarini aniqlab beradi, shuningdek, mavzuning dolzarbligini ta'kidlaydi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   —   bu   tadqiqot   mavzusining   hozirgi   vaqtda
qanday ahamiyatga ega ekanligini, uning amaliyotga ta'siri va ijtimoiy ahamiyatini
ko'rsatadi.   Quyida   ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy
markazlar   bilan   aloqalarini   o'rganish   mavzusining   dolzarbligini   ta'kidlaydigan   bir
qism keltirilgan:
2 Ijtimoiy   pedagoglar   jamiyatda   ta'lim   va   tarbiya   jarayonlarini   boshqarish,
shogirdlarning ruhiy va jismoniy rivojlanishini ta'minlashda muhim rol o'ynaydilar.
Ular  o'z faoliyatlarida psixologik,  pedagogik va tibbiy markazlar  bilan hamkorlik
qilish   orqali   o'quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos   ravishda   sifatli   yordam
ko'rsatadilar.   Shuning   uchun,   ijtimoiy   pedagoglarning   ushbu   markazlar   bilan
aloqalari juda dolzarbdir.
Kurs ishining maqsadi  — tadqiqotning asosiy yo'nalishlarini aniqlab berish
va   ishlanmaning   asosiy   natijalarini   olishga   qaratilgan   aniq   maqsadlarni
belgilashdir.
Kurs   ishining   obyekti   —   tadqiqotning   qaysi   jarayon   yoki   hodisani
o'rganishini belgilaydi.
Kurs   ishining   predmeti   —   tadqiqot   obyekti   doirasida   o'rganilayotgan
muayyan jihat, hodisa yoki jarayonni belgilaydi.
Kurs   ishining   ahamiyati   —   bu   tadqiqot   natijalarining   ilmiy,   amaliy   va
ijtimoiy sohalarda qanday ahamiyatga ega ekanligini ko'rsatadi.
3 I-BOB. IJTIMOIY PEDAGOGNING ROLI VA VAZIFALARI
1.1. Ijtimoiy pedagogning ta'rifi: Ijtimoiy pedagog kim va uning asosiy
vazifalari.
Ijtimoiy  pedagogika–garchi   u   avvaldan   yurtimizda   pedagogik  bilim   sohasi   va
fan   sifatida   mavjud   bo‘lgan   bo‘lsa   ham,   O’zbekiston   uchun   yangi   xodisa   va
tushunchadir.   Uning   mustaqil   fanga   aylanganligi   va   amaliy   tajribalari
tizimlashtirilmaganligining   sabablari   O’zbekiston   tarixiy   rivojlanishining
murakkabliklari   va   qarama-qarshiliklari   bilan   izohlanadi.   Ijtimoiy   pedagogikaga
salbiy   ta’sir   ko‘rsatgan   hodisalarga   XX   asrning   30   yillarida   boshlangan   ijtimoiy
tarbiyaning diskreditatsiyalashuvi milliy olimlar va pedagoglarni xorij tajribasi va
chet   ellik   hamkasblaridan   ajratgan   “temir   parda”ning   tushirilishi,   umuminsoniy
qadriyatlarni   sinfiy   qadriyatlarga   almashtirilishi,   ijtimoiy   muammolar   haqida   jim
turish   siyosati,   rahmdillik,   mehr-muruvvat   an’analarining   yo‘q   qilinishi   kiradi.
Yurtimizning iqtisodiy, siyosiy, ma'naviy, ijtimoiy hayotida islohotlar izchil amalga
oshirilmoqda.   Mamlakat   taraqqiyotining   asosini   tashkil   etuvchi   ushbu   sohalarda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   asosan   insonga,   uning   manfaatlariga
qaratilgandir.           Buni   biz   Yurtboshimizning   “Islohot-islohot   uchun   emas,   balki
islohot   inson   uchun,   mamlakat   aholisining   farovonligi   va   turmush   darajasini
ko`tarishga qaratilganligidadir” - degan fikrlaridan ham ko`rishimiz mumkin.
Hayot,   bozor   iqtisodiyotiga   o`tish,   isloqotlar   jarayonida   ya'ni   jamiyat
a'zolarining,   fuqarolarning   ongida   qanday   o`zgarishlar   ro`y   bermoqda,   fuqarolik
jamiyati qayotini farovon barpo etishni kim qanchalik anglab yetmoqda. Bu yo`lda
o`z   yo`lini   topayaptilaru,   kimlar   adashmoqda,   jamiyat   insonlarga   qanchalik   va
qanday   ta'sir   o`tkazmoqda   hamda   qolaversa,   insonlar   jamiyatga   qanday   ta'sir
ko`rsatmoqda.
Muhtojlarga   ijtimoiy-pedagogik   yordamni   amalga   oshirish,   jamiyatda
insoniylik,   fuqarolarning   haq-huquqlarini   amalga   oshirishga   asoslangan   yangi
4 demokratik   qadriyatlar   paydo   bo‘lgani   bilan   ham   izohlanadi.   Bu   masalaning
ahamiyatliligi   davlatimizning   boshqaruv   tizimlari   tomonidan   mustaqillikning   ilk
kunlaridanoq anglangan. Quyidagilar bundan dalolat beradi:
1) kuchli ijtimoiy siyosatni respublika taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishi
sifatida e’lon qilinishi;
2) aholining kam ta’minlangan qatlamlarini himoya qilish yuzasidan bir
qator qonun va farmonlarning qabul qilinishi;
3) sobiq ijtimoiy himoya muassasalarining moddiy texnik bazasining
yaxshilanishi va yangilarining ta’sis etilishi;
4)   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   ning   har   tomonlama   barkamol   shaxsni
shakllantirishga   qaratilgan   ijtimoiy   pedagogik   choralari   majmuasi   sifatida   joriy
qilinishi.
O’zbekiston   fuqarolari   hayotida   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   masalasi
prezident   I.Karimov   asarlari   va   chiqishlarida   ham   muhim   o‘rin  tutmoqda.   Ularda
insoniylik, mehribonlik o‘zbek xalqining ajralmas xususiyati ekanligi ta’kidlanadi
va   ijtimoiy   xarakterdagi   ko‘pgina   muammolar-   sog’liqni   saqlashni,   maktab   va
shifoxonalarning   moddiy-texnik   bazasini   yaxshilash,   yashash   va   sport
majmualarini qurish, ko‘p bolali oilalarga yordam berish muhokama qilinadi.
  Yurtimiz   mustaqillikka   erishgach,   o`zining   mustaqil   taraqqiyot   yo`lini
belgilab oldi. Bu yo`l jamiyatimizning kelajagini o`z qo`llariga oluvchi – yoshlarga
beriladigan   ta'lim-tarbiya   asosida   belgilandi.   Shu   nuqtai   nazardan   1997   yili   29
avgustda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” va “Ta'lim to`g`risida”gi qonun qabul
qilinib,   unda   kadrlar   tayyorlashning   milliy   modeli   yaratildi.   Mazkur   modelda
ShAXS   bosh   va   markaziy   o`rinni   egallab,   modelning   qolgan   qismlari   shaxs
manfaatlari   uchun   xizmat   qiladi.  Ayniqsa   uzluksiz   ta'lim   tizimi   individ   dunyoga
kelgandan   boshlab   to   maktabdan   tashqari   ta'lim   muassasalaridagi   “masofani”
qamrab oladi.
5 Ta'lim-tarbiya   muassalari   o`z   vazifalarini   amalga   oshiraverishi   mumkin,
ammo   hayot   qarama-qarshilik   va   ziddiyatlardan   iborat.   Yoshlar,   qolaversa
jamiyatning   barcha   a'zolari   ushbu   ziddiyatlarni   yengib,   ulardan   to`g`ri
xulosachiqara   oladilarmi!   Demak,   ta'lim-tarbiya   muassasalaridan   tashqari
tarbiyaviy ta'sirlar, ya'ni kundalikli ijtimoiy voqeliklarning shaxsga ko`rsatayotgan
ta'siri, ularni ijtimoiy pedagogik, ilmiy, nazariy va amaliy o`rganish, pedagogikada
shu   kunga   qadar   yetarlicha   e'tibor   berilmagan   ijtimoiy   pedagogikaga   zaruratni
vujudga   keltirmoqda.   Kursning   nomidan   ham   ko`rinib   turganidek,   ijtimoiy
qayotning turli jabqalari shaxsga, ayniqsa yoshlarga, albatta o`z ta'sirini ko`rsatadi. 
Bugungi   kunda   ijtimoiy   pedagogikaga   qiziqish   jamiyat   taraqqiyotining
ehtiyojlari   va davlatning   ijtimoiy        buyurtmasi      asosida   paydo bo‘ldi.
Hozirda   respublika   siyosiy,   iqtisodiy,   ta’lim   va   ma’rifiy-madaniy   islohotlarni
boshdan   kechirmoqda.   Ijtimoiy   tuzilmalarni   insonparvarlashtirishning   yangi
tamoyillari,   bozor   iqtisodiyoti   munosabati   qonunlari,   mafkuraviy   va   axloqiy
tamoyillarning   o‘zgarishi   ishsizlik,   moddiy   yetishmovchilik,   bolalarning
nazoratsizligi,   oilalarning   ajralib   ketishi,   g’ayri   ijtimoiy   xodisalar-alkogolizm,
narkomaniya, jinoyatchilik, fohishalik kabi ijtimoiy muammolarni keskinlashuviga
sabab   bo‘lmoqda.   Bu   holatda   birinchi   navbatda   bolalar,   so‘ngra   esa   kattalar
ijtimoiy   yordamga   muxtojdirlar.   Bunday   sharoitlarda   jamiyatning   ijtimoiy
muammolariga   bog’liq   bo‘lgan   pedagogik   masalalarni   hal   qiluvchi,   uning
ijtimoiylashuvi   jarayonida   shaxsga   yordam   beruvchi   mutaxassis   sifatida   ijtimoiy
pedagogga   talab   paydo   bo‘ladi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   zarurligini   quyidagi   holatlar   talab   etayotgan   edi:
Birinchidan ,   Bugungi   kunda   ta'lim   va   tarbiya   maqsadi   bilan   uning   ba'zi
natijalari   o`rtasidagi   qarama-qarshilik   sabablarini   aniqlash   va   ularni   bartaraf
etish   yo`llarini   aniqlash   zarurligi   talab   etilmoqda.   Ushbu   talab   pedagogika
olamiga   jamiyatdagi   munosabatlar   bilan   shug`ullanuvchi   sotsiologiyani   olib
kirish   zaruriyatini   uyg`otdi.   Chunki   ongli   xususiyatga   ega   bo`lgan   inson
6 faoliyati,   sotsiologiya   fanining   o`ziga   xos   ob'ektini   tashkil   etadi.   Har   bir
shaxsning   jamiyatdagi   o`z   o`rnini,   o`zligini   anglashi,   hayotiy-axloqiy
me'yorlarni   o`zida   mujassam   etishi   jamiyatda   shu   ma'naviy-axloqiy   sifatlarni
namoyon   etib,   ijtimoiy   hayotimiz,   zamonamiz   bilan   hamnafas   yoshlarni
tarbiyalashda   Pedagogika   va   sotsiologiya   fanlarining   hamkorligi   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Vaholanki   ta'lim-tarbiyaning   o`zi   ijtimoiy   hodisa   va
pedagogik   jarayondir.
Ikkinchidan , ba'zi   jamiyat   a'zolarining ongidagi   ma'naviy   bo`shliqning   ijtimoiy
kelib   chiqishi   sababalrini   aniqlash,   ularni   hal   qilish   mexanizmini   yaratish   kabi
yangi   muammolarning   yechimini   topish   uchun   pedagogik   va   sotsiologik
tushunchalarning   tutashligiga   asoslangan   yangi     metodologiyani   talab   etmoqda.
Inson   shaxsini   shakllantirishda   undagi   tabiiy   (irsiy)   va   ijtimoiy   xususiyatlarini,
uning   oliy   nerv   faoliyati   imkoniyatlarini   hisobga   olib   yondashmoq   lozim.   Inson
organizmining   biologik   va   sub'ektiv   (shaxsiy   tomonlari)   asosida   o`z-o`zini
tarbiyaga   olish,   sharoitga   moslashish,   ma'lum   ob'ektga   yo`naltirish   qonunlarini
bilish   asosida uning   tarbiyasini   tashkil etish   lozim.   Shaxs   shakllanishi   jarayonida
ichki va   tashqi ta'sir   imkoniyatlari o`zaro   omuxta   qilish,   tarbiya   jarayonini   yoshlar
faoliyatining   xususiyatlari,   qzini   anglash     kabi   muhim   xususiyatlari   asosida
shaxsning   erkinligi   va   g`ururini paymol   qilmasdan,   demokratik,   insonparvarlik   va
milliy   tamoyillarga   tayanib,   ularda   ma'naviy-axloqiy   fazilatlarni   shakllantirish   davr
talabidir.   Jamiyatga   insonlar   ongini,   tafakkurini   ijobiy   tomonga   o`zgartirish
ijtimoiy-   ma'rifiy   jarayonlar   bilan   bog`liq   bo`lib.   Uni   ilmiy   jihatdan   o`rganish
muhimdir.   Pedagogika   va   sotsiologiyaning   tutashganligi   tufayli   yuzaga     kelgan
muammolar   o`zbekistonlik   olimlarning   diqqat   e'tiborini   ham   o`ziga   tortmoqda.
Uchinchidan,   bozor   iqtisodiyoti sharoitida   ijtimoiy munosabatlar   va   bunda
davlatning   roli,   axborotlar,   ustoz-shogird   munosabatlari,   kadrlar   muammolari,
yoshlarning   ma'naviyatida   ro`y   berayotgan   zaiflikning   sabablari,   ularni   aniqlash,
tekshirish,   hal   etish,   ijtimoiy   faollik   kasbiy   mahorat,   shuningdek   mustaqil
O`zbekistonda   kechayotgan   ma'naviy   va   mafkuraviy   islohatlarni,   umuman,
7 jamiyatni   «pedagog   so`zi»   bilan   qrganish   ijtimoiy   pedagogikaning
muammolaridan   bo`lib   hisoblanadi.   Eng   asosiysi,   ijtimoiy   hayotda   shunday
holatlar   uchraydiki,   bunda   bolalar   o`smirlar,   tarbiyachilar   bunday   og`ir
vaziyatda   o`zlariga   ruhan   malham   bo`ladigan      sotsial   pedagogning   yordamiga
muhtoj   bo`ladi.   Demak,   bugungi   jamiyatimiz   asoslariga   sotsial   psixolog   bilan
bir qatorda   ijtimoiy   pedagogga   bo`lgan   ehtiyoji   ham   sezilmoqda.
Hayotdan umid uzgan, o`ziga ishonmaydigan, hayotiy muammolarni mustaqil
hal   eta   olmaydigan   shaxslar   insoniy   yordam,   tushunish,   uning   qayg`usiga   sherik
bqlishlarini   kutadilar.   O`z   so`zi   va   faoliyati   bilan   shu   kabi   shaxslarda   o`ziga
ishonch   uyg`otish,   o`z   imkoniyatlarini   anglab   yetishlariga   yordam   berish   sotsial
pedagogning   asosiy   vazifasidir.   Ijtimoiy   hayotimizdagi   voqelikning   insonlarga
bo`lgan ta'siri  ularning ongida yuz berayotgan jarayonlar  haqida bahs yuritadigan
mazkur   fan   yo`nalishi   bugungi   kunda   ijtimoiy   buyurtma   sifatida   vujudga
kelmoqda.
Demak   ijtimoiy   pedagogikaning   vujudga   kelishi   ijtimoiy   zarurat   asosida
namoyon bo`ldi.
Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya- bu bolalarning ijtimoiylashuvi
va bolalarga ijtimoiy ta'lim va ijtimoiy tarbiya berish qonuniyatlarini  o`rganuvchi
pedagogika   fanining   tarmog`idir.   Ya'ni   tarbiya-   bu   nafaqat   o`quv   muassasalari
balki butun jamoatchilik, jamiyatning barcha jabhalarida o`z ko`rinishiga ega.
Ijtimoiy   pedagogika-   odamlarning   jamiyatda   hamkorlikdagi   ish   faoliyatlari
jarayoni   davomida   ularda   hosil   bo`ladigan   fikrlar,   e'tiqodlar,   g`oyalar,   qarashlar,
his-tuyg`ular, turli xulq-atvor shakllarini tushuntirib beruvchi fandir. Har   bir
shaxsning jamiyatda yashashi, uning ijtimoiy normalarga   rioya
qilgan holda o`ziga o`xshash shaxslar bilan o`rnatadigan murakkab o`zaro
munosabatlari va ularning ta'sirida hosil   bo`ladigan   xodisalarning
pedagogik tabiatini   va   qonuniyatlarini   tushuntirib   berish-   ijtimoiy
pedagogikaning asosiy vazifasidir.
8 Ijtimoiy   pedagogika   O`zbekistonda   ham,   dunyodagi   boshqa   mamlakatlarda
ham uzoq va chuqur an'analarga ega. Shunga qaramay sobiq sovet tuzumi davrida
ijtimoiy   pedagogika   yutuqlari   e'tiborga   olinmadi.   Mana   shuning   uchun   ham
ijtimoiy   pedagogika   yangi   soha   sifatida   faqat   ijtimoiy-   pedagogik   mutaxassislar
davlat   va           jamoat   organlari         boshqarmalarinigina   emas,   balki   mutaxassislar
tayyorlaydigan tizimni, shuningdek ijtimoiy-pedagogik faoliyatning ilmiy-tadqiqot
bazasini ham o`z ichiga oladi.
Ijtimoiy   pedagogikani   rivojlantirish   va   mazkur   yo`nalishda   mutaxassislar
tayyorlash muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Ijtimoiy   pedagogika   yaqin   kelajakda   o`qituvchi   yoki   tibbiy   xodim   singari
ommaviy   kasbga   aylanadi,       chunki   ayrim   odamning   ijtimoiy   kasalligini   oldini
olish   va   ma'naviy-axloqiy   og`ishini   davolash   «ijtimoiy   epidemiya»ga   qarshi
kurashga nisbatan ancha osondir.
Bir   ob'ektni   turli   fanlar   tomonidan   qrganish   mumkin.   Ijtimoiy   pedagogika-
tarbiya   va   ta'lim   jarayonida   bolalarga   jamiyatda   birga   yashash   bilan   bog`liq
bo`lgan   holat   va   xodisalarni   o`rgatadi.   Bu   jarayon   jamiyatga   «kirish»   va   o`zaro
munosabatda   bo`lishni   anglatadi.   Ular   ma'lum   ijtimoiy   tajriba   (bilim,   qadriyat,
axloqiy qoida, ko`rsatma) oladilar, ya'ni ijtimoiylashtirish yuz beradi.
«Ijtimoiy   pedagogika   va   pedagogik   sotsiologiya»   kursi   talabalarning
umumpedagogik bilim darajasini kengaytirish bilan birga, ularni jamiyatdagi turli
munosabatlarni,   ma'naviy   faktorlarni   tekshirish   shuningdek,   mazkur   fanning
ob'ekti, predmeti, uning boshqa fanlar bilan     aloqadorligi, kategoriyalari ijtimoiy
pedagog kasbining  spetsifik xususiyatlari  kabi  muammolar  ustida  bosh qotirishga
undaydi.
Kursning   asosiy   maqsadi   bo`lajak   pedagog   kadrni   hayotimizning   barcha
jabhalariga «pedagogik ko`z» bilan qarash, o`rganish, reabilitatsiya qilish yo`llarini
aniqlash va ma'lum xulosalar chiqarishga o`rgatishdan iborat.
Kursning asosiy vazifalari oliy o`quv yurtlari talabalariga:
9 1. Mustaqil   O`zbekistonda   shakllanayotgan   Pedagogika   fanining   yangi
qirralaridan   biri   sifatida   Ijtimoiy   pedagogika   fani   xaqida   tushunchalar   berish   va
ularni ijtimoiy hayot bilan muqoyasa o`rganish;
2. Ijtimoiy muhit va shaxsning ijtimoiylashuviga doir qonuniyatlar;
3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyatining o`ziga xos spetsifik xususiyatlari,
ilmiy-tadqiqot metodlari haqida tushunchalar berishdan iboratdir.
1.2. Ijtimoiy pedagoglarning jamiyatdagi o'rni: Ularning jamiyat rivojidagi
o'rni va ta'siri.
Bozor iqtisodiyotiga o`tishning ijtimoiy munosabatlari va bunda davlat hamda
jamiyatning   roli,   ba'zi   jamiyat   a'zolarining   ma'naviyatida   ro`y   berayotgan
zaifliklar, ularning sabablarini aniqlash, tekshirish, qayd etish, umuman jamiyatda
kechayotgan   ma'naviy   va   mafkuraviy   isloqotlarni,   jamiyatni   pedagogik   nuqtai
nazardan o`rganish ijtimoiy pedagogikaning asosiy muamolaridan biridir. Demak,
ijtimoiy   pedagogikaning   vujudga   kelishi   ijtimoiy   zaruriyat,   ijtimoiy   buyurtmadir.
Ijtimoiy   munosabatlarni   ilmiy   pedagogik   nuqtai   nazardan   o`rganish   va   yanada
takomillashtirish davr taqozasidir.
Rahmdillik   va   xayr-sahovat   ijtimoiy-p е dagogik   faoliyatning   madaniy-tarixiy
an'anasi sifatida. O`zb е kistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari.
Ijtimjiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti xalqning tarixiy-madaniy va etnik
an’analari, davlatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishiga bog`liq holda rivojlanadi va
xalqning   inson   va   insoniy   qadriyatlar   haqidagi   qarashlariga   tayanadi.   Insoniyat
rivojlanishining   turli   bosqichlarida   va   barcha   jamiyatlarda   ham   o`zini   to`laqonli
boshqarishga   imkoni   bo`lmagan   kishilarga,   masalan,   bolalar,   qariyalar,
kasallar,jismoniy   yoki   ruhiy   rivojlanishida   cheklanishlari   bo`lganlarga   munosabat
masalasiga duch kelganlar. Bunday masalalar turli  jamiyat  va davlatlarda turlicha
hal etilgan, ya’ni, ojiz va qarovsiz qolganlarni jismoniy yo`q qilishdan tortib ularni
jamiyatga to`liq integratsiyasigacha yo`llar tutilgan.
10 O`zb е kistonda   qadimdan   bunday   kishilarga   nisbatan   insonparvarlik   yo`li
tutilib, ularga doimo rahm ko`rsatib kelingan, ayniqsa, islom dini kirib kelganidan
keyin   rahmdillik   va   xayr-saxovatga   e’tibor   kuchaygan.   Muhtojlarga   doimiy
yordam ko`rsatib kelingan.
Ijtimoiy pedagogikaning maqsadi, vazifalari, ob'ekti va predmeti.
Ijtimoiy   pedagogika   o`z   nomiga   ko`ra   sotsium,   ya'ni   jamiyat   bilan
shug`ullanadi.   Jamiyat   tarbiyasi   deganda   “Inson”   tizimi   ichida   olib   boriladigan
tarbiya   tushuniladi.   Ya'ni,   bevosita   insonlararo   munosabatlar   jarayonidagi
tarbiyaviy   ta'sir,   shuningdek   ijtimoiy   institutlar   faoliyatining   (xayriya
jamg`armalari, tashkilotlar, jamiyatlar va assotsiatsiyalar) tarbiyaviy ta'siri nazarda
tutiladi.
Ijtimoiy   “autsayderlar”,   ya'ni   qariyalar,   nogironlar,   yolg`iz   yashovchilar,
iqtisodiy   nochor   aqvolda   yashovchilar   va   xalqning   shu   kabi   boshqa   tabaqalariga
kiruvchilarga   yordam   berish   ijtimoiy   pedagogikaning   maqsadalaridan   biridir.
Chunki   faqat   jamiyat   va   ijtimoiy   ta'sir   vositasida   insonlarda   insoniylik,
vatanparvarlik,   ijtimoiy   faollik,   mas'uliyatlilik   singari   fazilatlarni   shakllantirish
mumkinki,   ushbu   jarayonda   oila,   maktab   va   boshqa   o`quv   muassasalari
yordamchilar sifatida faoliyat ko`rsatadi.
Ijtimoiy   pedagogika   (lat.socium-jamiyat)ning   asosiy   vazifasi   ijtimoiy   tarbiya
muammolarini   o`rganishdan   iborat.   Demakki,   uning   ob'ekti   ijtimoiy   hayotiy
tarbiyaviy jarayonlardir. Predmet esa, shaxsning shakllanishiga ijtimoiy muhitning
ta'siri   qonuniyatlari,   jumladan   oilaning,   birlashmalarning,   jamqarmalarning
tarbiyaviy   ta'siri   kabilar   hisoblanadi.   Demak,   ijtimoiy   pedagogikaning   predmeti   -
bu shaxsning ijtimoiylashuv jarayonidir.
Ijtimoiy   pedagogika,   ayniqsa,   “og`ir   guruq”larga   aloqida   e'tibor   qaratadi.   Bu
guruqga   taqdir   taqozasi   bilan   og`ir   vaziyatlarga   tushib   qolgan   shaxslar   kiradi.
Bular:   narkomanlar,   ishsizlar,   fohishalar,   jinoyatchilar,   qamoqda   o`tirib   chiqqan
kasallar, jinoiy guruqlarga va man etilgan diniy sektalarga o`zlari bilmagan qolda
11 kirib   qolgan   shaxslar   va   h.k   kiradi.   Shuningdek,   ijtimoiy   pedagogika   katta
yoshdagi   va   qariyalarni;   ishlab   chiqarish   jarayonlaridagi   rahbar   va   xodimlarning
o`aro   munosabatlari,   ayollar   tarbiyasi,   kasbidan   qoniqmaganlik,   qolaversa   dam
olishga, ruhyi kasallangan, ta'lim olishdagi muommalar, tarbiyasi oqir bolalar kabi
muammolarni ham nazardan chetga qoldirmaydi.
Ijtimoiy   qayotning   turli   javhalaridagi   bu   insonlar,   albatta,   yuqori   malakali
pedagogik yordamga muxtojdirlar.
Amaliyotda   ijtimoiy   pedagogik   va   yoshlarning   yashash   komplekslarida,   turli
yoshdagi   xodimlardan   iborat   birlashmalarda   ijtimoiy   pedagogik   tajribalarni
to`plash   ishlari   shakllantirilgach,   maktablarning   ijtimoiy   institutlar   bilan
qamkorligi   o`zgardi.   Shu   asosda   ijtimoiy   muqitni   pedagoglashtirish   jarayoni
intensiv   tarzda   rivojlanib   bordi.   Lekin   bu   boradagi   kadrlar   masalasi   muammo
bo`lib   qolaverdi.   Buning   ustiga   tarbiya   ishlari   bilan   faqat   maktab,   boqcha   kabi
ta'lim-tarbiya maskanlari shuqullanadi,-degan fikr jamiyat a'zolari ongida o`rnashib
qolgan.   Demak,   ta'lim   tarbiya   bilan   shuqullanuvchi   fanlar   va   o`quv
muassasalaridan farqli o`laroq ijtimoiy pedagogika ijtimoiy hayotimizning barcha
jabqalari   bilan   boqliqdir.   Shuning   uchun   ham   u   juda   ko`plab   fanlar   bilan   uzviy
bog`liq.
Ijtimoiy   pedagogika   ijtimoiy   psixologiya,   sotsiologiya,   antropoligiya,   tarix,
iqtisod, siyosatshunoslik fanlari bilan hamkorlikda boyib va rivojlanib boradi.
Ijtimoiy psixologiya jamiyatimizda   shaxslararo munosabatlarning tabiati va
qonuniyatlarini o`rganuvchi  fan sifatida o`zining nazariy tamoyillarini amaliyotga
tadbiq   etadi   va   shu   orqali   yangicha   mazmundagi   demokratik   munosabatlarning
jamiyatning   har   bir   jamoasida,   oilasida   va   fuqarosida   qaror   topishiga,   yoshlarda
yangicha fikrlashni va dunyoqarashni shakllantirish jarayoniga ko`maklashadi.
Sotsiologiya insonning ijtimoiy turmushini, guruh va jamiyatni o`rganadi.
Ijtimoiy mavjudot bo`lgan odamlarning xulq-atvori uning predmetidir.
12 Antropologiya-   odamning   kelib   chiqishi   va   evolyutsiyasi,   odamzot   irqlarining
paydo bo`lishi, odamning tana tuzilishidagi farq-tafovut, o`zgaruvchanlik haqidagi
fan.
Antropoligiyaning   muhim   sohasi-   odam   organizmining   tuzilishi   va
rivojlanishiga   ta'sir   qiladigan   fiziologik.   Biokimyoviy   va   genetik   omillarini
o`rganadigan   bo`limi-   «Odam   biologiyasi»   degan   umumiy   nom   bilan   XX   asr
o`rtalaridan boshlab rivojlandi.
Siyosatshunoslik   jamiyatning   siyosiy   hayoti   va   siyosiy   munosabatlarida   ro`y
beradigan   voqea-hodisalar,   o`zgarishlarni   ilmiy-nazariy   jihatdan   asoslab   beradi.
Uning siyosiy fan sifatidagi roli va ahamiyati uning siyosiy mohiyatga ega bo`lgan
voqea-hodisalarni   alohida   olingan   bir   mamalkat   doirasida   emas,   balki   jahonning
turli   mamlakatlarida   siyosiy   muammolarni   hal   qilishida   erishilgan   natijalar   bilan
belgilanadi.   Jamiyat   tarbiyasi   bu   ijtimoiy   tarbiya   deganidir.   Ijtimoiy   tarbiya
muammolari   bilan   esa   ijtimoiy   pedagogika   (lat.   Socium-jamiyat)   shug`ullanadi.
Sotsiologiya-   insonning   ijtimoiy   turmushini   o`rganish,   guruh   va   jamiyatni
o`rganishdir.
  Ijtimoiy   mavjudot   bo`lgan   odamlarning   xulq-atvori-   uning   predmetidir.
Sotsiologiyaning faoliyat maydoni keng bo`lib, u ko`chada individlarning tasodifiy
to`qnashuvlaridan   to   global   ijtimoiy   jarayonlarni   tadqiq   qilishgacha   bo`lgan
sohalarni qamrab oladi.
Sotsiologiya   bizga   o`zimiz   haqimizda,   o`zimiz   yashayotgan   jamiyat   haqida,
shuningdek makon va zamonda bizdan uzoq bo`lgan jamiyatlar haqida bilim olish
imkonini beradi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   fan   sifatidagi   ta’rifi   bir   qator   baxs-munozaralarga   sabab
bo‘lmoqda. Yaxshi ma’lumki, har qanday fan inson bilimi sohasi sifatida nazariya
va   amaliyotning   birligi   sifatida   faoliyat   yuritadi.   Bu   ikki   soha   doimo   bir-birini
to‘ldirib   kelishadi   va   voqelikning   mukammallashuviga   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatishadi.
Demak,   biz   ijtimoiy   pedagogikani   ham   fan   va   amaliy   faoliyat   sohasi   sifatida
13 o‘rganishimiz lozim. Bundan tashqari ijtimoiy pedagogika ko‘pgina boshqa fanlar
(falsafa, matematika, biologiya) kabi o‘quv fani bo‘lib ham xizmat qilishi mumkin.
O’zbekiston qadimiy tarix va pedagogik an’analarga ega davlat bo‘lgani uchun
qadimdan   ijtimoiy   pedagogika   fanining   SHarq   mutafakkirlari   va   diniy   arboblar
asarlarida rivojlanishi asoslari mavjuddir. XIX asrda o‘zbek ma’rifatparvarlari, XX
asrdagi   novator   pedagoglarning   ijtimoiy   tarbiya   sohasidagi   faoliyati   ijtimoiy
bilimlar   uchun   boy   materialni   tashkil   qiladi.   Biroq   ma’lum   bir   davrda   ijtimoiy
pedagogikaning   MDH   hududidagi   tadrijiy   rivojlanishi   to‘xtatib   qo‘shildi.   bu   ish
avvaliga inqilobgacha bo‘lgan davrda pedagogikadan voz kechish, so‘ngra ijtimoiy
muammolarni   ma’lum   qilmaslik   siyosati   bilan   amalga   oshirilgan   bo‘lsa,   ana   shu
asosdan kelib chiqib, aytish mumkinki, ijtimoiy pedagogika ilmiy nazariy bilimlar
va   ijtimoiy   –pedagogik   faoliyatini   o‘rganadi,   keyinchalik   unga   burjuaziya   fani
sifatida   qaralgan.   Ijtimoiy   pedagogikaning   tiklanishi   faqatgina   XX   asrning   90-
yillarida   ro‘y   berdi.   Uning   qayta   “tug’ulishi”   ijtimoiy   pedagoglarning   zamonaviy
sharoitlardagi faoliyatlarida, amaliyotda ijtimoiy pedagogika fanining yutuqlaridan
foydalanish zaruriyati tug’ilgani bilan izohlanadi. Bu yerda davlat va jamiyatning
faoliyat yuritishining yangi tamoyillari-bozor iqtisodiyoti, raqobat, byudjetdan pul
ajratishni   kamaytirish,   dunyo   hamjamiyatiga   kirish,   iqtisodiy   holatning
barqarorligi nazarda tutilmoqda. 
Shu   bilan   birga   ijtimoiy   hayotni   demokratiyalashtirish,   jahon   hamjamiyatiga
kirish   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlariga   e’tiborni   yanada   kuchaytirishni
talab   qiladi.   Biroq   bundan   avvalgi   davrning   nazariya   va   amaliyotining
tizimlashtirilmog’ini bu ikki soha bir-biridan alohida ravishda rivojlanishiga sabab
bo‘ldi   va   ijtimoiy   pedagogika   fan   sifatida   shakllanishiga   ta’sirini   ko‘rsatdi.
Natijada bugunda ilmning bu sohasini to‘liq qamrab oluvchi ta’rif mavjud emas.
Masalan,   YU.V.Vasilkova   bu   fanni   “alohida   shaxs   va   guruhni   tarbiyalash   va
o‘qitish nazariya va amaliyoti” deb ta’kidlaydi.
14 A.V.Mudrikning   fikricha   ijtimoiy   pedagogika-“barcha   yosh   guruhlar   va   ijtimoiy
toifalarni ijtimoiy tarbiyasini o‘rganuvchi pedagogikasi”dir.
V.D.Semenov   ijtimoiy   pedagogika   yoki   muhit   pedagogikasi   fan   yutuqlarini
birlashtiruvchi   va   ularni   ijtimoiy-tarbiya   amaliyotida   amalga   oshiradi,   deb
hisoblaydi.
I. Podlasiyning “Pedagogika” darsligida quyidagicha ta’rif mavjud: “ ijtimoiy
pedagogika-ijtimoiy   muhitning   shaxsni   shakllantirishga   va   ijtimoiy   tarbiya
muammolariga ta’siri qonuniyatlarini o‘rnatuvchi fan”.
YU.N.Galaguzova   ijtimoiy   pedagogikaga   uning   ob’ekti   va   predmetini   aniqlash
orqali ta’rif bermoqchi bo‘lgan.
  Ijtimoiy   pedagogikaning   fan   sifatidagi   mohiyatini   aniqlash   uchun   “fan”
tushunchasining   o‘zi   inson   faoliyatining   ob’ektiv   bilimlarni   tizimlashtirish   va
ishlab   chiqishga   qaratilgan   faoliyati   ekanligini   ta’kidlash   lozim.   Tushunchaning
ilmiy   mazmuniy   jihatini   o‘rganish   “   ijtimoiy   pedagogika”   atamasining   o‘ziga
e’tibor   qaratishni   talab   qiladi.   U   ikki   sohadan   iborat   bo‘lib,   ularni   bitta   sohaga
birlashtirib   turadi.   Bu   birlashuv   tasodifiy   emas   va   fanda   tabaqalashuv   va
ixtisoslashuvning   zamonaviy   jarayonlariga   bog’liq.   Pedagogika   fanida
tabaqalashuv va ixtisoslashuv jarayoni so‘nggi paytlarda ancha kuchaydi. Ba’zi bir
ixtisoslashtirilgan sohalar-maktabgacha pedagogika, maktab pedagogikasi, maxsus
pedagogikasi,   kasb-xunar   pedagogikasi,   tarix   pedagogikasi   mustaqil   ilmiy
sohalarga aylanib bo‘lishdi. Ularning qatoriga ijtimoiy pedagogikani ham kiritsak
bo‘ladi.
Ijtimoiy   pedagogika   pedagogika   singari   ta’lim-tarbiya   jarayoni   va   hodisalarini
o‘rganadii. Biroq ularni muayyan o‘ziga xos yo‘nalishlarda o‘rganadi. Bu fanning
o‘ziga xos xususiyati “ ijtimoiy” so‘zida mujassamlashtiilgan.
“ Ijtimoiy” (lotinchada sotsialis-umumiy, ijtimoiy) tushunchasi ostida odamlarning
shakllari,   ular   o‘zaro   munosabatlarining   turli   shakllari   bilan   bog’liq   barcha   narsa
tushuniladi.   Bu   degani,   agar   pedagogika   o‘sib   kelayotgan   avlodlarning   ta’lim
15 tarbiyasi   haqidagi   fan   bo‘lsa,   ijtimoiy   pedagogika   ta’lim-tarbiya   jarayonlarida
bolaning   jamiyatdagi   hayotga   qo‘shilishiga   bog’liq   xodisalarni   aloxida   ajratadi.
Bolaning   jamiyatga   “kirish”   jarayoni,   uning   muayyan   ijtimoiy   tajribani   qo‘lga
kiritishi (bilim, qadriyat, yurish-turish qoidalari) ijtimoiylashuv deyiladi.
SHunday qilib agar biz ijtimoiy pedagogika mohiyatini bu fanning ob’ekt va
predmetini   qiyoslash   orqali   aniqlamoqchi   bo‘lsak   quyidagi   holat   kelib   chiqadi.
Pedagogikaning   ham,   ijtimoiy   pedagogikaning   ham   ob’ekti-   bu   bola,   biroq
o‘rganish   predmetlari   turlicha.   Pedagogikaning   o‘rganish   predmeti   bolani
tarbiyalash qonuniyatlari hisoblanadi, ijtimoiy pedagogikaning predmeti esa bolani
ijtimoiylashtirish   qonuniyatlari   hisoblanadi.   SHuni   ta’kidlash   lozimki,   bu   ikki
fanlarning   uzoq   tarixiy   aloqasiga   qaramay   natijada   ularning   o‘ziga   xos   vazifalari
tufayli uzoqlashishi ro‘y berdi. Umumiy pedagogikaning spetsifik vazifasi ta’lim-
tarbiyadir.   Bola   va   bolalikni   himoya   qilish   ijtimoiy   pedagogning   asosiy   kasbi
hisoblanadi.
SHu   sababli   ijtimoiy   pedagogika   jamiyatni   va   ijtimoiy   munosabatlarni
o‘rganadi,  insonlar   bir-birlari   bilan qanday  muomalaga  kirishishlarini  ,nimaga  bir
guruhga   birlashishlarini   va   jamiyatning   boshqa   ijtimoiy   masalalarini   aniqlashga
harakat   qiladi.   Ijtimoiy   pedagogika   bu   muammolarni   biroz   boshqacha   tarzda,
uning ilmiy vazifalariga mos ravishda o‘rganadi. SHu bilan birga o‘z rivojlanishida
umumiy pedagogikadan ajralib chiqib, u kompleks xarakterga ega bo‘ldi. Hozirda
uning   nazariy   va   amaliy   faoliyati   sohasiga   maktab   va   maktabdan   tashqari
muassasalarda   tarbiya   va   qayta   tarbiya,   bolalar   uylari,   qariyalar   uylarida
yashovchilarga   g’amxo‘rlik,   huquqbuzarlar   bilan   ishlash,   kabilar   kiradi.   Ijtimoiy
pedagoglar   faoliyatning   turli   sohalari:   ekologiya,   badiiy   ijod,   sog’lomlashtirish
sohalarida ixtisoslashishadi.
SHunday   qilib   ijtimoiy   pedagogika   ilmiy   tadqiqotlarning   intizomiy   sohasi
hisoblanadi.   Uning   asosi   pedagogika,   pedagogika   tarixi,   pedagogik   usullar   va
vositalar   hisoblanadi.   SHu   bilan   birga   ijtimoiylashuv   muammolari   ijtimoiyogiya
tomonidan o‘rganilganligi sababli ijtimoiy pedagogika ba’zi ijtimoiyogik nazariya,
16 usul   va   vositalardan   ham   foydalanadi.   SHu   bilan   birga   ijtimoiy   pedagogika
o‘zining nazariya, uslub, vosita va texnologiyalarini ham ishlab chiqadi.
YUqorida bayon etilgan isbot dalillar asosida YU.N.Galaguzovaning ta’rifiga juda
yaqin turuvchi ijtimoiy pedagogikaning eng aniq ta’rifi quyidagicha: 
- ijtimoiy   pedagogika-shaxsni   ijtimoiylashuvi   qonuniyatlarini   o‘rganish,
jamiyatning ijtimoiy muammolarini hal qilish maqsadida ijtimoiy pedagogik
faoliyatning   samarali   usullari,   texnologiyalarini   ishlab   chiqish   va   ularni
qo‘llashga qaratilgan pedagogika sohasi.
SHuningdek,   ijtimoiy   pedagogikaga   bola   ijtimoiylashuvi   qonuniyatlarini
o‘rganadigan va mutaxassislarni ijtimoiy tarbiya va ta’lim usullari va texnologiyasi
bilan ta’minlaydigan fan sifatida ta’lif bersak ham bo‘ladi.
Ijtimoiy   pedagogika   O`zbekistonda   ham,   dunyodagi   boshqa   mamlakatlarda
ham uzoq va chuqur an'analarga ega. Shunga qaramay sobiq sovet tuzumi davrida
ijtimoiy   pedagogika   yutuqlari   e'tiborga   olinmadi.   Mana   shuning   uchun   ham
ijtimoiy   pedagogika   yangi   soha   sifatida   faqat   ijtimoiy-   pedagogik   mutaxassislar
davlat   va   jamoat   organlari   boshqarmalarinigina   emas,   balki   mutaxassislar
tayyorlaydigan tizimni, shuningdek ijtimoiy-pedagogik faoliyatning ilmiy-tadqiqot
bazasini   ham   o`z   ichiga   oladi.   Ijtimoiy   pedagogikani   rivojlantirish   va   mazkur
yo`nalishda mutaxassislar tayyorlash muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Ijtimoiy   pedagogika   yaqin   kelajakda   o`qituvchi   yoki   tibbiy   xodim   singari
ommaviy kasbga aylanadi, chunki ayrim odamning ijtimoiy kasalligini oldini olish
va   ma'naviy-axloqiy   og`ishini   davolash   «ijtimoiy   epidemiya»ga   qarshi   kurashga
nisbatan ancha osondir.
Ijtimoiylashuv uzoq davom etadigan va juda murakkab jarayon. Bir tomondan
har   qanday   jamiyat   o`z   rivojlanish   jarayonida   ijtimoiy   va   axloqiy   qadriyatlar,
ideallar,   axloqiy   me'yorlar   va   qoidalar   tizimini   ishlab   chiqadi,   har   bir   bola
yuqoridagi   qoidalarni   qabul   qilib,   o`rganib   mazkur   jamiyatda   yashash,   uning
to`laqonli   a'zosi   bo`lish   imkoniga   ega   bo`ladi.   Uning   uchun   jamiyat   u   yoki   bu
17 shaklda   shaxsga   maqsadga   muvofiq   tarzda   ta'sir   ko`rsatadi,   uni   ta'lim   va   tarbiya
doirasida amalgi  oshiradi. Ikkinchi tomondan, uning shakllanishiga turli  g`oyalar,
ijtimoiy muhit ta'sir kqrsatadi. Uning uchun bunday yo`nalishlar, stixiyali ta'sirlar
yig`indisi har doim ham milliy mustaqillik manfaatlariga javob bermaydi. Jamiyat
o`z tuzilishiga yega turli  xil  o`zaro bir-biriga bog`liq va bir- biriga ta'sir  etadigan
davlvt   jamoat   institutlariga   ega   bo`lib,   ular   ijtimoiy   hayotni   tashkil   etish   va
boshqarish   shakllarini   anglatadi.   Odamlar   bu   ijtimoiy   normalar   ijtimoiy   qoidalar
bilan   munosabatga   kirishadilar   va   uni   o`rganadilar.   Ammo   turli   xil   ijtimoiy
institutlarning   g`oyaviy   tarbiyadagi   roli   bir   xil   emas.   Ulardan   biri   bolaning
rivojlanishi   va   ijtimoiy   tiklanishi   uchun   ularga   tabiiy   ta'sir   ko`rsatsa,   boshqasi
shaxsning   shakllanishi   uchun   maqsadga   muvofiq   vazifani   bajaradi.   Bular
ijtimoiylashtirish  institutlari  nomini  olib, ularning arkibiga oila, ta'lim, madaniyat
va din kabilar kiradi.
Oila   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   instituti   ,   oila   vositasida   odam   asosiy
ijtimoiy   bilimlarni   o`rganadi,   axloqiy   maxorat   va   malakaga   ega   bo`ladi,   xayoti
uchun   zarur   bo`lgan   ma'lum   qadriyat   va   makurani   egallaydi.   Bolalarning
muvaffaqqiyatli ijtimoiylashtirish uchun muhim ahamiyatga yega bo`lgan yana bir
institut-ta'lim   muassasasidir.   Odam   uzluksiz   ta'lim   orqali   jamiyatda   tarkib   topgan
qadriyatlar,   boyliklar   bilan   munosabatda   bo`ladi.   Odam   bilim   olish   jarayonida
faqat aqliy jihatdan rivojlanib qolmay, jamiyat hayotiga moslashadi.
Ijtimoiy pedagogikaning sohalari va vazifalari.
Ijtimoiy   pedagogika   bilim   sohasi   sifatida   bir   nechta   bo‘limlardan   iborat.   Bu
bo‘limlarda   olingan   bilimlar   ijtimoiy   tarbiyani   ijtimoiy   amaliyoti   turlaridan   biri
sifatida   xarakterlashga   va   uni   mukammallashtirish   bo‘yicha   muayyan   yondashuv
va tavsiyalarni berish imkonini yaratadi.
Ijtimoiy   tarbiya   falsafasi   falsafa,   etika,   ijtimoiyogiya   va   pedagogika
to‘qnashuvidan   kelib   chiqadi.   Unda   amaliy,   uslubiy   va   dunyoqarashga   oid
masalalar o‘rganiladi. Xususan ijtimoiy tarbiya va uning vazifalari ta’rifi beriladi:
18 inson   obrazini   muayyan   tushunish   asosida   rivojlanish,   ijtimoiylashuv   va   tarbiya
nisbatiga   umumiy   yondashuvlar   ishlab   chiqiladi;   ijtimoiy   tarbiyaning   qadriyat   va
tamoyillari ishlab chiqiladi va boshqalar.
Ijtimoiy   tarbiya   ijtimoiyogiyasi   ijtimoiylashuvni   ijtimoiy   tarbiya   konteksti   va
ijtimoiy   tarbiyani   ijtimoiylashuv   tarkibi   sifatida   o‘rganadi.   Olingan   bilimlar
ularning   tarbiya   solohiyatlaridan   foydalanish,   ijtimoiylashuv   jarayonida   inson
rivojiga ta’sir etish mumkin bo‘lgan ijobiy ta’sirlarni kuchaytirish va salbiy ta’sirni
kamaytirishning   usullari   va   yo‘llarini   izlab   topish   imkonini   beradi.   Umuman
olganda ijtimoiy tarbiya ijtimoiyogiyasi tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlar jamiyat
tarbiyaviy kuchlarini birlashtirish yo‘llarini qidirishga asos bo‘lishi mumkin.
Ijtimoiy tarbiya  nazariyasi   ijtimoiy  tarbiyaning  faoliyat  yuritishini  tavsiflaydi,
tushuntiradi   va   bashorat   qiladi.   Ijtimoiy   tarbiya   darajasidan   kelib   chiqib,   ijtimoiy
tarbiya   ijtimoiyogiyasi   ma’lumotlarini   inobatga   olib   ijtimoiy   tarbiya   individual,
guruh,   ijtimoiy   sub’ektlari   nima   ekanligini   va   ular   o‘zaro   qanday   munosabatda
bo‘lishlarini o‘rganadi.
Ijtimoiy   tarbiya   psixologiyasi   guruh   va   insonlarning   ijtimoiy   psixologik
tavsiflari,   ularning   turli   yoshlardagi   xususiyatlari   asosida   ijtimoiy   tarbiya
sub’ektlarining   o‘zaro   munosabati   samaradorligining   psixologik   sharoitlarini
aniqlaydi.
19 II-BOB. PSIXOLOGIK, PEDAGOGIK VA TIBBIY MARKAZLAR
2.1. Psixologik xizmatlar va maslahatlar, ularning o'ziga xosligi.
Ijtimoiy   pedagogning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalarini   chuqurroq   o'rganish   uchun,   avvalo   har   bir   markazning   o'ziga   xos
xususiyatlari   va   ijtimoiy   pedagoglar   bilan   qanday   hamkorlikda   ishlashi   haqida
ma'lumot   berish   zarur.   Quyida   ushbu   markazlarning   har   biri   haqida   ma'lumot
keltirilgan.
1. Psixologik markazlar
Ta'rifi:   Psixologik   markazlar   insonning   ruhiy   salomatligini   oshirish   va
muammolarini hal qilishga qaratilgan muassasalar bo'lib, ular psixologik xizmatlar
ko'rsatish bilan shug'ullanadi.
Funktsiyalari:
Psixologik   maslahatlar:   Individuallarga   va   oilalarga   psixologik   yordam
ko'rsatish.
Boshqaruv   va   psixodiagnostika:   Turli   psixologik   testlar   va   diagnostikalarni
o'tkazish.
Reabilitatsiya   dasturlari:   Muayyan   psixologik   muammolarni   hal   qilish   uchun
reabilitatsiya va terapevtik dasturlar.
Ijtimoiy pedagog bilan aloqalari:
Ijtimoiy   pedagoglar   psixologik   markazlar   bilan   hamkorlik   qilib,   o'z
shogirdlariga psixologik yordam ko'rsatishi mumkin.
Muammoli   talabalarga   yo'naltirish,   psixologik   tayyorgarlik   va   treninglarni
tashkil etish.
2. Pedagogik markazlar
20 Ta'rifi:   Pedagogik   markazlar   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini   qo'llab-quvvatlashga
qaratilgan tashkilotlar bo'lib, ularda ta'lim metodikasi, innovatsiyalar va pedagogik
nazorat amalga oshiriladi.
Funktsiyalari:
Ta'lim   metodikasini   ishlab   chiqish:   Innovatsion   ta'lim   texnologiyalari   va
usullarini joriy etish.
O'qituvchilarni   tayyorlash   va   malakasini   oshirish:   Pedagoglarni   o'qitish   va
rivojlantirish dasturlari.
Pedagogik   tadqiqotlar:   Ta'lim   sifatini   oshirishga   qaratilgan   tadqiqotlar   va
loyihalar.
Ijtimoiy pedagog bilan aloqalari:
Ijtimoiy   pedagoglar   pedagogik   markazlar   bilan   birgalikda   ta'lim   dasturlarini
ishlab chiqishi va o'qituvchilarni tayyorlashda ishtirok etishi mumkin.
Markazlar   ijtimoiy   pedagoglar   uchun   metodik   materiallar   va   resurslar   taqdim
etadi.
3. Tibbiy markazlar
Ta'rifi:   Tibbiy   markazlar   insonlarning   jismoniy   salomatligini   ta'minlashga   va
muammolarini   hal   qilishga   qaratilgan   tashkilotlar.   Ular   tibbiy   yordam   va
reabilitatsiya xizmatlarini taklif etadi.
Funktsiyalari:
Tibbiy xizmatlar:  Shifokorlar, psixologlar  va boshqa mutaxassislar tomonidan
ko'rsatiladigan xizmatlar.
Reabilitatsiya   dasturlari:   Jismoniy   va   ruhiy   sog'liqni   tiklashga   qaratilgan
dasturlar.
21 Sog'liqni   saqlash   bo'yicha   ta'lim:   Jamoatchilikni   sog'lom   turmush   tarziga
o'rgatish.
Ijtimoiy pedagog bilan aloqalari:
Ijtimoiy pedagoglar tibbiy markazlar bilan hamkorlikda o'z shogirdlariga tibbiy
yordam ko'rsatishi mumkin.
Talabalarning   jismoniy   va   ruhiy   salomatligi   uchun   tibbiy   maslahatlar   va
reabilitatsiya dasturlarini ishlab chiqishda yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagogning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari,   ularning   ta'lim   va   rivojlanish   jarayonida   muhim   o'rin   tutadi.   Ushbu
markazlar   ijtimoiy   pedagoglarga   o'z   shogirdlariga   yaxshiroq   yordam   ko'rsatish
imkonini   beradi,   shuningdek,   hamkorlik   orqali   ta'lim   sifatini   oshirishga   xizmat
qiladi.   Ijtimoiy   pedagoglar,   o'z   navbatida,   markazlar   bilan   aloqalarni
mustahkamlash   orqali   jamiyatda   ruhiy,   pedagogik   va   jismoniy   salomatlikni
yaxshilashga hissa qo'shishi mumkin.
Psixologik   markazlar   ruhiy   salomatlikni   qo'llab-quvvatlash   va   muammolarni
hal   qilishga   qaratilgan   muassasalardir.   Ularning   faoliyati   psixologik   xizmatlar   va
maslahatlar ko'rsatish orqali amalga oshiriladi. 
Psixologik   xizmatlar   orasida   individual   psixologik   maslahatlar   muhim   o'rin
egallaydi.   Bu   xizmatlar   psixologlar   tomonidan   shaxsiy   muammolar   va
qiyinchiliklar   bo'yicha   maslahatlar   berishdan   iboratdir.   Klientning   hissiy   holatini
yaxshilash,   muammolarini   hal   qilish   va   o'zini   anglashga   yordam   berish   asosiy
maqsaddir. 
Gruppaviy terapiya esa muayyan mavzuda (masalan, depressiya yoki tashvish)
guruh   ichida   muhokama   va   qo'llab-quvvatlashni   ta'minlaydi.   Ishtirokchilar   bir-
biriga   yordam   berib,   o'z   muammolarini   engish   imkoniyatini   topadilar.   Oilaviy
maslahatlar  oiladagi  munosabatlar va muammolarni  hal  qilishga qaratilgan bo'lib,
22 oila   a'zolari   o'rtasida   muammolarni   hal   qilish   va   ijtimoiy   aloqalarni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
Psixodiagnostika psixologik testlar va baholashlar orqali shaxsning psixologik
holatini   aniqlashga   imkon   beradi.   Bu   xizmat   shaxsning   xususiyatlari   va
muammolarini aniqlash, psixologik yordamni yo'naltirishda muhimdir. 
Psixologik   maslahatlar   stressni   boshqarish,   hissiy   muammolar   va
munozaralarni hal qilishga qaratilgan. Psixologlar stressni boshqarish va uni engish
strategiyalarini   taqdim   etadilar,   bu   esa   meditatsiya,   nafas   olish   texnikalari   yoki
boshqalar   orqali   amalga   oshiriladi.   Hissiy   muammolar,   masalan,   depressiya,
tashvish, qo'rquv kabi holatlar bo'yicha maslahatlar berish shaxsning ruhiy holatini
yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Oila   a'zolari   yoki   do'stlar   o'rtasida   yuzaga   keladigan
munozaralarni hal qilish bo'yicha maslahatlar va yordam ko'rsatish ham psixologik
markazlar faoliyatining muhim qismidir.
Psixologik   markazlarning   o'ziga   xos   xususiyatlari   individual   yondashuvni,
shaxsiy   muammolarga   moslashuvchan   xizmatlarni   va   ko'p   qirrali   psixologik
yordamni   taqdim   etishdir.   Har   bir   klientning   ehtiyojlariga   mos   keladigan
yondashuvlar  ishlab   chiqiladi   va  muammolarni  hal  qilishda   samarali  strategiyalar
ishlab   chiqiladi.   Bu   markazlar,   shuningdek,   ruhiy   salomatlikni   yaxshilashga   va
jamiyatdagi ijtimoiy muammolarni hal qilishga xizmat qiladi.
2.2.  Ijtimoiy pedagoglarning psixologik, pedagogik va tibbiy markazlar bilan
qanday aloqalari borligi.
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari   ta'lim   jarayonida   va   jamiyatda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ushbu   aloqalar
ijtimoiy   pedagoglarning   samaradorligini   oshiradi   va   ularning   shogirdlariga
yaxshiroq yordam ko'rsatish imkonini beradi.
23 Ijtimoiy pedagoglar psixologik markazlar bilan aloqalar o'rnatganda, shaxsiy
muammolarni   hal   qilishda   psixologik   yordam   ko'rsatish   uchun   imkoniyatlar
yaratadi.   Ular,   masalan,   muammoli   talabalarning   psixologik   holatini   baholash   va
ularni   psixologlarga   yo'naltirishda   ishtirok   etadilar.   Bu   markazlardan   olingan
maslahatlar   va   xizmatlar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   o'z   shogirdlariga   ruhiy
salomatlikni yaxshilashda yordam berish imkoniyatiga ega bo'lishadi. 
Pedagogik   markazlar   bilan   aloqalar   esa   ijtimoiy   pedagoglarning   ta'lim
jarayonidagi rolini yanada kuchaytiradi. Ijtimoiy pedagoglar pedagogik markazlar
bilan   hamkorlik   qilib,   ta'lim   dasturlarini   ishlab   chiqishga   va   o'qituvchilarni
tayyorlashda   ishtirok   etishlari   mumkin.   Bu   markazlardan   olingan   metodik
materiallar   va   resurslar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   ta'lim   sifatini   oshirishga
hissa qo'shadi.
Tibbiy   markazlar   bilan   aloqalar   ijtimoiy   pedagoglarning   shogirdlarining
jismoniy   va   ruhiy   salomatligini   ta'minlashda   muhimdir.   Ular   talabalarga   tibbiy
yordam   ko'rsatish,   reabilitatsiya   dasturlarini   tashkil   etish   va   jismoniy   sog'liqni
mustahkamlash   bo'yicha   tavsiyalar   berish   imkoniyatiga   ega   bo'lishadi.   Ijtimoiy
pedagoglar   tibbiy   markazlardan   olingan   ma'lumotlar   yordamida   talabalarning
sog'liq holatini yaxshilashga ko'maklashadilar.
Ushbu   aloqalar   ijtimoiy   pedagoglarning   kasbiy   faoliyatini   kengaytiradi   va
ularning shogirdlari uchun yanada qulay sharoitlar yaratadi. Psixologik, pedagogik
va   tibbiy   markazlar   bilan   samarali   hamkorlik   ijtimoiy   pedagoglarning   ruhiy,
jismoniy   va   ta'lim   jihatdan   muvaffaqiyatli   shaxslar   tayyorlashidagi   rolini
kuchaytiradi.
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari   o'zaro   hamkorlikni   mustahkamlashga   va   umumiy   maqsadlarni   amalga
oshirishga qaratilgan. Bu aloqalar ko'plab foydali natijalarga olib keladi:
Ijtimoiy   pedagoglar   psixologik   markazlar   bilan   aloqalarini   o'rnatishda,
ularning   o'quvchilar   va   talabalar   orasida   ruhiy   salomatlikni   qo'llab-quvvatlashga
24 qaratilgan   dasturlarini   o'z   faoliyatlarida   qo'llashlari   mumkin.   Bu   markazlardan
olingan   psixologik   xizmatlar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   shogirdlarning
psixologik   holatini   aniqlash   va   muammolarini   hal   qilishda   yordam   berishlari
mumkin.   Shuningdek,   psixologik   markazlardan   olingan   tavsiyalar   va   treninglar
orqali   ijtimoiy   pedagoglar   o'z   malakalarini   oshirishi   va   yanada   samarali   yordam
ko'rsatish imkoniyatiga ega bo'lishadi.
Pedagogik   markazlar   bilan   aloqalar   ijtimoiy   pedagoglarga   ta'lim   jarayonini
yanada   sifatli   va   innovatsion   uslubda   o'tkazish   imkonini   beradi.   Ular   pedagogik
markazlar   tomonidan   taqdim   etilgan   yangi   metodikalar   va   pedagogik   resurslar
bilan   tanishib,   ularni   o'z   faoliyatlarida   qo'llashlari   mumkin.   Bu   jarayon   ta'lim
sifatini   oshirishga,   shogirdlarning   qiziqish   va   motivatsiyasini   kuchaytirishga
yordam   beradi.   Bunday   hamkorlik   pedagoglarning   bilim   va   ko'nikmalarini
yangilashga, o'zaro tajriba almashishga imkon beradi.
Tibbiy   markazlar   bilan   aloqalar   ijtimoiy   pedagoglar   uchun   shogirdlarning
sog'liq   holatini   nazorat   qilish   va   jismoniy   faoliyatini   rivojlantirishda   yordam
beradi.   Ijtimoiy   pedagoglar   tibbiy   markazlar   bilan   hamkorlik   qilib,   talabalarning
jismoniy   salomatligi   bo'yicha   maslahatlar   berishlari   va   ularni   tibbiy   yordamga
yo'naltirishlari mumkin. Bu, ayniqsa, sog'liq muammolari  yoki  jarohatlari  bo'lgan
shogirdlar   uchun   juda   muhimdir.   Tibbiy   markazlardan   olingan   ma'lumotlar   va
resurslar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   sog'lom   turmush   tarzini   targ'ib   qilish   va
jismoniy faollikni oshirishda ishtirok etishlari mumkin.
Yana   bir   muhim   jihati,   ijtimoiy   pedagoglar   va   ushbu   markazlar   o'rtasidagi
aloqalar,   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishda   yanada   keng   ko'lamli   yondashuvni
ta'minlaydi.   Ular   o'zaro   hamkorlik   orqali   muammolarni   kompleks   ravishda   hal
qilishga, ijtimoiy qo'llab-quvvatlash tizimlarini rivojlantirishga va ta'lim jarayonida
yuzaga keladigan muammolarni bartaraf etishga yordam beradi.
Umuman olganda, ijtimoiy pedagoglarning psixologik, pedagogik va tibbiy
markazlar   bilan   aloqalari   ta'lim   va   ijtimoiy   rivojlanish   jarayonida   muhim
25 ahamiyatga   ega.   Bu   aloqalar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   o'z   faoliyatlarini
kengaytirishlari,   shogirdlariga   sifatli   yordam   ko'rsatishlari   va   jamiyatda   ijtimoiy
masalalarni   hal   qilishda   o'z   hissalarini   qo'shishlari   mumkin.   Ularning   hamkorligi
natijasida ta'lim  jarayoni  yanada samarali  bo'ladi  va shogirdlar  ruhiy, jismoniy va
intellektual jihatdan rivojlanadi.
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari   nafaqat   shogirdlar   uchun,   balki   umumiy   jamiyat   uchun   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   Bu   aloqalar   turli   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishda   samarali
yondashuvlar va strategiyalarni ishlab chiqishga yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagoglar   psixologik   markazlar   bilan   aloqalarini   yanada
mustahkamlash   orqali   o'quvchilarning   ruhiy   holatini   yaxshilashga   qaratilgan
dasturlarni amalga oshirishlari mumkin. Masalan, ular psixologlar bilan birgalikda
stressni   boshqarish,   hissiy   muammolarni   hal   qilish   va   o'zini   anglash   bo'yicha
seminarlar o'tkazishlari mumkin. Bunday tadbirlar o'quvchilarda ruhiy salomatlikni
oshirishga,   ularning   o'zini   anglashiga   va   o'z   hissiyotlarini   boshqarishiga   yordam
beradi. 
Pedagogik   markazlar   bilan   o'zaro   aloqalar   esa   ta'lim   jarayonini   yanada
innovatsion   va   sifatli   o'tkazishga   imkon   beradi.   Ijtimoiy   pedagoglar   yangi
pedagogik   yondashuvlar,   metodlar   va   resurslardan   foydalanib,   ta'limni   yanada
qiziqarli va samarali qilishga yordam berishlari mumkin. Ular o'zlarining tajribalari
va   bilimlarini   pedagogik   markazlar   bilan   bo'lishish   orqali   hamkorlikni
kuchaytirishlari va ta'lim tizimiga ijobiy ta'sir ko'rsatishlari mumkin.
Tibbiy   markazlar   bilan   aloqalar   esa   ijtimoiy   pedagoglarning   jismoniy   va
ruhiy   salomatlikni   yaxshilashdagi   roli   va   mas'uliyatini   oshiradi.   Ijtimoiy
pedagoglar   tibbiy   markazlardan   olingan   ma'lumotlar   va   tavsiyalar   orqali
o'quvchilarning   jismoniy   holatini   nazorat   qilishda   va   sog'lom   turmush   tarzini
rivojlantirishda yordam berishlari mumkin. Bunday hamkorlik jismoniy faollik va
26 sog'lom turmush tarzi haqida ma'lumot beruvchi dasturlarni tashkil etishga imkon
beradi.
Shuningdek,   ijtimoiy   pedagoglar   va   markazlar   o'rtasida   o'zaro
hamkorlikning rivojlanishi ijtimoiy tizimning barqarorligini va samarasini oshiradi.
Bu, o'z navbatida, ijtimoiy adolat va tenglikni ta'minlashga yordam beradi. Ijtimoiy
pedagoglar,   shuningdek,   muammoli   guruhlar   va   shaxslar   bilan   ishlashda
markazlarning   imkoniyatlaridan   foydalanishlari   mumkin.   Ular   o'z   faoliyatlarida
ijtimoiy   adolatni   ta'minlash   va   ijtimoiy   masalalarni   hal   qilishda   faol   ishtirok
etadilar.
Shu   sababli,   ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy
markazlar   bilan   aloqalari   nafaqat   shogirdlarning   rivojlanishida,   balki   jamiyatning
umumiy   farovonligini   oshirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   aloqalar
orqali ijtimoiy pedagoglar o'z kasbiy faoliyatlarini samarali ravishda olib borishlari
va ijtimoiy muammolarni hal qilishda yangicha yondashuvlarni amalga oshirishlari
mumkin. Natijada, bu hamkorlik ta'lim va ijtimoiy sohalarda ijobiy o'zgarishlarga
olib keladi, shogirdlarning rivojlanishiga, ularning ruhiy va jismoniy salomatligiga
hissa qo'shadi.
27 Xulosa.
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari   ta'lim   jarayonida   va   jamiyatda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ushbu   aloqalar
ijtimoiy   pedagoglarning   kasbiy   faoliyatini   kengaytiradi   va   shogirdlarga   yanada
sifatli   yordam   ko'rsatishga   imkon   beradi.   Psixologik   markazlar   bilan   hamkorlik
ruhiy   salomatlikni   yaxshilash   va   shogirdlarning   hissiy   holatini   qo'llab-
quvvatlashga   xizmat   qiladi.   Pedagogik   markazlar   ta'lim   jarayonini   innovatsion
yondashuvlar   orqali   yanada   sifatli   o'tkazishga   yordam   beradi.   Tibbiy   markazlar
bilan aloqalar esa jismoniy salomatlikni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
Ushbu   aloqalar   orqali   ijtimoiy   pedagoglar   nafaqat   shogirdlarning
rivojlanishiga,   balki   jamiyatdagi   ijtimoiy   masalalarni   hal   qilishga   ham   o'z
hissalarini qo'shishadi. Bunday hamkorlik ijtimoiy adolatni ta'minlashga, tenglikni
rivojlantirishga   va   ijtimoiy   tizimning   barqarorligini   oshirishga   yordam   beradi.
Umuman   olganda,   ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy
markazlar   bilan   aloqalari   ijtimoiy   muammolarni   kompleks   ravishda   hal   qilish,
shogirdlarning   ruhiy   va   jismoniy   salomatligini   yaxshilash   va   ta'lim   jarayonini
samarali o'tkazish uchun zarurdir.
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari   jamiyatdagi   ta'lim   jarayonini   yanada   samarali   va   qamrovli   qilishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   aloqalar   orqali   ijtimoiy   pedagoglar   o'z
shogirdlariga ko'proq yordam berishlari, ularning muammolarini hal qilishda sifatli
resurslardan   foydalanishlari   va   jamiyatda   ijtimoiy   muammolarni   yechish   uchun
integratsiyalashgan yondashuvlarni amalga oshirishlari mumkin.
Psixologik Markazlar bilan Aloqalar
Psixologik markazlar  ruhiy salomatlikni qo'llab-quvvatlashda va psixologik
yordam ko'rsatishda muhim rol o'ynaydi. Ijtimoiy pedagoglar psixologik markazlar
bilan quyidagi usullar orqali aloqalarini mustahkamlashlari mumkin:
28 Psixologik   maslahat   va   yordam:   Ijtimoiy   pedagoglar   psixologik   markazlar
bilan   hamkorlik   qilib,   shogirdlarining   ruhiy   salomatligini   nazorat   qilishda   va
muammolarini   hal   qilishda   yordam   berishlari   mumkin.   Ular   shogirdlarni
psixologik maslahat olish uchun yo'naltirishlari va muammolarini hal qilish uchun
mos psixologik xizmatlarni taqdim etishlari mumkin.
Seminar va treninglar: Ijtimoiy pedagoglar psixologik markazlardan olingan
ma'lumotlar   asosida   seminarlar   va   treninglar   o'tkazishlari   mumkin.   Bu   tadbirlar
shogirdlarga   stressni   boshqarish,   hissiy   muammolarni   hal   qilish   va   o'zini   anglash
bo'yicha ko'nikmalarni rivojlantirishga yordam beradi.
O'zaro   tajriba   almashish:   Psixologik   markazlar   bilan   hamkorlik   qilib,
ijtimoiy   pedagoglar   o'z   tajribalari   va   bilimlarini   bir-birlari   bilan   almashishlari,
shuningdek,   psixologik   muammolarni   hal   qilishda   yangicha   yondashuvlar   ishlab
chiqishlari mumkin.
Pedagogik Markazlar bilan Aloqalar
Pedagogik   markazlar   ta'lim   jarayonining   sifatini   oshirishga   yordam   beradi.
Ijtimoiy   pedagoglar   bu   markazlar   bilan   aloqalarini   mustahkamlash   orqali
quyidagilarni amalga oshirishlari mumkin:
Yangi   metodikalar   va   resurslardan   foydalanish:   Ijtimoiy   pedagoglar
pedagogik   markazlar   tomonidan   taqdim   etilgan   yangi   o'qitish   metodikalarini   o'z
faoliyatlarida qo'llashlari mumkin. Bu usullar ta'lim jarayonini yanada qiziqarli va
samarali qiladi.
O'qituvchilarni   tayyorlash:   Ijtimoiy   pedagoglar   pedagogik   markazlar   bilan
hamkorlik qilib, o'qituvchilarni tayyorlash va ularni yangi pedagogik yondashuvlar
bilan tanishtirishda ishtirok etishlari mumkin.
Ta'lim   dasturlarini   ishlab   chiqish:   Pedagogik   markazlar   bilan   birgalikda
ijtimoiy   pedagoglar   ta'lim   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   ularni   amaliyotga   tatbiq
etish orqali ta'lim sifatini oshirishga hissa qo'shishlari mumkin.
29 Tibbiy Markazlar bilan Aloqalar
Tibbiy   markazlar   jismoniy   va   ruhiy   salomatlikni   ta'minlashda   muhim   rol
o'ynaydi. Ijtimoiy pedagoglar bu markazlar bilan aloqalarini mustahkamlash orqali
quyidagi imkoniyatlardan foydalanishlari mumkin:
Jismoniy   salomatlikni   nazorat   qilish:   Ijtimoiy   pedagoglar   tibbiy   markazlar
bilan   hamkorlik   qilib,   shogirdlarning   jismoniy   salomatligini   nazorat   qilish   va
ularni sog'lom turmush tarzini rivojlantirishga yo'naltirishlari mumkin.
Sog'lom turmush tarzi haqida ma'lumot berish: Tibbiy markazlardan olingan
ma'lumotlar   yordamida   ijtimoiy   pedagoglar   talabalarga   sog'lom   turmush   tarzi,
ovqatlanish,   jismoniy   faoliyat   va   boshqa   sog'lom   hayot   tarziga   oid   maslahatlar
berishlari mumkin.
Reabilitatsiya   dasturlari:   Jismoniy   muammolarga   ega   shogirdlar   uchun
reabilitatsiya   dasturlarini   tashkil   etish   va   ularni   tibbiy   markazlar   bilan   birgalikda
amalga oshirishda ijtimoiy pedagoglar faol ishtirok etishlari mumkin.
Umumiy Foydalar
Ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy   markazlar   bilan
aloqalari quyidagi foydalarni taqdim etadi:
Kompleks   yondashuv:   Ijtimoiy   pedagoglar   shogirdlarining   ruhiy,   jismoniy
va   ta'lim   jihatdan   muvaffaqiyatli   rivojlanishiga   yordam   berish   uchun   kompleks
yondashuvni amalga oshiradilar.
Samarali   yordam   ko'rsatish:   Ular   markazlardan   olingan   resurslar   va
xizmatlar   orqali   shogirdlarga   sifatli   yordam   ko'rsatishlari   mumkin,   bu   esa
muammolarni hal qilishda samaradorlikni oshiradi.
Sog'lom   muhit   yaratish:   Ijtimoiy   pedagoglar   ushbu   markazlar   bilan
birgalikda ishlash orqali jamiyatda sog'lom va ijtimoiy jihatdan mas'uliyatli muhit
yaratishda ishtirok etadilar.
30 Ijtimoiy   masalalarga   yechimlar   ishlab   chiqish:   Ular   ijtimoiy   muammolarni
hal   qilishda   yangi   yondashuvlar   va   strategiyalar   ishlab   chiqish   imkoniyatiga   ega
bo'lishadi.
Shu   tariqa,   ijtimoiy   pedagoglarning   psixologik,   pedagogik   va   tibbiy
markazlar bilan aloqalari ta'lim va ijtimoiy rivojlanishda ijobiy o'zgarishlarga olib
keladi. Bu aloqalar orqali ijtimoiy pedagoglar shogirdlariga yanada sifatli yordam
ko'rsatishlari   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   masalalarni   hal   qilishda   o'z   hissalarini
qo'shishlari   mumkin.   Natijada,   ijtimoiy   pedagoglar   ta'lim   jarayonini   samarali
o'tkazish,   shogirdlarning   rivojlanishini   ta'minlash   va   ijtimoiy   farovonlikni
oshirishda muhim rol o'ynaydilar.
31 Foydalanilgana adabiyotlar ro'yxati:
1. Pirov, I. A. Ijtimoiy pedagogik faoliyat: nazariya va amaliyot. – Toshkent: Fan,
2020. – 250 b.
2. Mamatov,   T.   Sh.   Psixologik   xizmatlar   va   maslahatlar:   Usuliy   qo'llanma.   –
Toshkent: Maorif, 2019. – 180 b.
3. Abdullaeva,  G.  S.  Ta'lim   va  salomatlik:  pedagogik   yondashuvlar.  –  Toshkent:
O‘zbekiston Respublikasi Ta'lim vazirligi, 2021. – 320 b.
4. Karimov,   S.   A.   Pedagogik   markazlar:   strategiya   va   dasturlar.   –   Toshkent:
Innovatsiya, 2018. – 150 b.
5. Xolov,   M.   Q.   Tibbiy   markazlar   va   sog'lom   turmush   tarzi.   –   Tashkent:
O‘zbekiston sog'liqni saqlash vazirligi, 2022. – 200 b.
6. Nurmatov,   D.   A.,   &   Sadullayev,   B.   R.   Psixologik   maslahat   va   yordam:
zamonaviy yondashuvlar. – Toshkent: Sharq, 2023. – 300 b.
7. Abdullayeva,   L.   F.   Ijtimoiy   pedagogika:   nazariy   asoslar   va   amaliyot.   –
Toshkent: O'zbekiston Respublikasi Oliy va o'rta maxsus ta'lim vazirligi, 2020.
– 220 b.
8. Ismoilov, N. A. Ta'lim va ijtimoiy rivojlanish: yangi yondashuvlar. – Toshkent:
Fan va texnologiya, 2019. – 275 b.
9. Akmalov,   O.   T.   Ta'lim   tizimida   psixologik   yondashuvlar.   –   Toshkent:
Innovatsiya, 2022. – 150 b.
10. Tashkent, S. Sh. Pedagogik tadqiqotlar: nazariy va amaliy jihatlar. – Toshkent:
Maorif, 2019. – 180 b.
11. Usmonova, D. I. Psixologiya va pedagogika: asosiy tushunchalar. – Toshkent:
Fan, 2020. – 230 b.
12. Karimova, R. M. O'qitishda innovatsion usullar. – Toshkent: Oliy ta'lim, 2021.
– 210 b.
13. Murodov, F. S. Ijtimoiy pedagogikaning zamonaviy yondashuvlari. – Toshkent:
O'zbekiston Respublikasi Oliy va o'rta maxsus ta'lim vazirligi, 2022. – 240 b.
32 14. Abdullayeva,   S.   O.   Jismoniy   tarbiya   va   sog'lom   turmush   tarzi.   –   Toshkent:
Sog'liqni saqlash, 2020. – 190 b.
15. Xudoyberganova,   D.   R.   O'qituvchilar   uchun   psixologik   maslahatlar.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – 160 b.
16. Nasirova,   Z.   M.   Ta'lim   jarayonida   psixologik   muammolarni   hal   etish.   –
Toshkent: Oliy ta'lim, 2021. – 210 b.
17. Asqarov, D. X. Ta'limda ijtimoiy muammolarni hal qilish usullari. – Toshkent:
Maorif, 2022. – 250 b.
18. Rasulova, I. F. Pedagogik markazlar va ularning roli. – Toshkent:  O'zbekiston
Respublikasi Ta'lim vazirligi, 2023. – 230 b.
19. Gulomov,   R.   S.   Ta'lim   va   sog'liq:   o'zaro   bog'lanishlar.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2020. – 200 b.
20. Anvarov,   Q.   S.   Ta'lim   tizimidagi   ijtimoiy   adolat.   –   Toshkent:   Innovatsiya,
2021. – 180 b.
21. Mo'minov,   U.   X.   Jismoniy   va   ruhiy   salomatlik:   yangi   yondashuvlar.   –
Toshkent: Sog'liqni saqlash, 2022. – 230 b.
22. Sharipova, R. M. Pedagogik maslahat xizmatlari: amaliy qo'llanma. – Toshkent:
Maorif, 2020. – 140 b.
23. Xolmuradov, S. T. Ruhiy salomatlik va ta'lim: o'zaro bog'lanishlar. – Toshkent:
Fan, 2019. – 250 b.
24. To'raqulov,   A.   J.   Ijtimoiy   pedagogikaning   muammolari.   –   Toshkent:   Oliy
ta'lim, 2021. – 200 b.
25. Ergashev,   D.   Z.   Pedagogik   yondashuvlar   va   innovatsiyalar.   –   Toshkent:
O'zbekiston Respublikasi Oliy va o'rta maxsus ta'lim vazirligi, 2022. – 220 b.
33
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский