Ilk yosh bolalarda ertaklar orqali axloqiy tarbiya berish

Ilk yosh bolalarda ertaklar orqali axloqiy tarbiya berish  
MUNDARIJA
I. Kirish………………………………………………………………...3
II. Asosiy qism
1.  Ertaklarning axloqiy tarbiyada tutgan o‘rni…………………………5
2.  Ertak qahramonlari orqali ijobiy va salbiy fazilatlarni anglash……10
3.  Ertaklar orqali bolalarning xulq-atvorini shakllantirish usullari…...15
4. Ilk yoshdagi bolalar uchun tavsiya etiladigan ertaklar va ularning axloqiy 
xulosalari………………………………………………………………19
III. Xulosa…………………………………………………………….25
IV. Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………38
1 KIRISH
Xalq og‘zaki ijodida eng boy va rang-barang janrlardan biri ertakdir. Ertaklar
xalq hayoti, milliy ma’naviyati, urf-odatlari, udumlari, an’analari, orzu-umidlarini
aks ettirib, bolalarga ma’naviy, axloqiy va badiiy oziqa beradi. Xalqimiz “Ertaklar
–   yaxshilikka   yetaklar”   deb   bejiz   aytmagan.   Ertaklar   har   bir   xalqqa   xos   va   mos
b о ‘lgan   hikoyatlardir.   Hayot   haqiqati   bilan   bog’liq   bo’lib,   xayoliy   va   hayotiy
uydirmalar   asosiga   qurilgan,   didaktik   g’oya   tashuvchi   og’zaki   hikoyalar   ertak
deyiladi.   Ertaklar   epik   folklorning   eng   sermahsul   janri   hisoblanadi.   Dunyoning
hamma   qit'alarida,   barcha   xalqlarda   ertaklar   va   uning   xalq   orasida   tashib   yurgan
ertakchilari,   uning   nazariyachilari   –   ertakshunoslar   bor.   O‘zbek   ertakchiligi   ham
uzoq tarixga ega. XX asrning boshlarigacha  yuzaga kelgan  barcha  adabiy, badiiy
obidalarida,   turli   shaklda   o‘zbek   xalqining   qadimiy   ertakchiligi,   dostonchiligi,
qissalari,   afsonalari   o‘z   izlarini   qoldirgan.   Xalq   ertaklari   tarbiyaviy   jarayonni
yaxlitligicha   tashkil   etish,   ya’ni   axloqiy,   ma’naviy,   ekologik,   estetik   va   aqliy
rivojlanish   chegaralarini   kengaytirish   imkonini   beradi.   Ayni   paytda   ular
tinglovchining k о ‘pgina yaxshi xotiralarini yodga soladi. Inson bolaligidan boshlab
yaxshilikka, ezgulikka doimo intilib yashaydi.  О ‘zining maftunkor sehri, tuganmas
2 shukuhi, dilni rom etuvchi jozibasi bilan hamisha qanotlanib turuvchi xalq ertaklari
inson xayolotining mevasidir. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bitta   ertakni   qayta-qayta   eshitishni
yoqtiradilar.   Shunga   k о ‘ra   ham   uni   bir   marta   emas,   bir   necha   marta   о ‘qib   berish
maqsadga   muvofiq   b о ‘ladi.   Bunda   tarbiyachi:   «Bolalar,   ertak   yoqdimi?
Mazmunini   tushundinglarmi?   Yana   bir   marta   о ‘qib   beraymi?»   deb   murojaat   etib
turishi kerak. Odatda, ayrim tarbiyachilar ertakni birinchi marotaba eshittirganidan
keyinoq   bolalarga   savollar   berib,   javob   olishga   intiladilar.   Biroq   bunga
kichkintoylar hali yetarlicha tayyor b о ‘lmaydilar. Chunki bolalar ertak mazmunini
yuzaki   tushungan   b о ‘lishlari   mumkin.   Shuning   uchun   dastlabki   idrokni
chuqurlashtirish   maqsadida   bolalarni   ertak   mazmuniga   olib   kirish   lozim   b о ‘ladi.
Ertaklarning  bolalarda  tug‘ilayotgan  his-hayajonga  ta’siri  nechog‘lik  jadal   b о ‘lsa,
ular   chizgan   rasm   shunchalik   qiziq   va   rang-barang   b о ‘ladi.   Bundan   tashqari,
bolalar   о ‘zlari   chizgan   rasmlarni   (odam,   hayvon)   qirqib   olib   erkin   mavzularda
о ‘yin  о ‘ynashni ma’qul k о ‘radilar.
Kurs   ishining   mavzusining   dolzarbligi:   Bolalarni   axloqiy   tarbiyalash
ularning   shaxs   sifatida   shakllanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   ilk
yoshdagi   bolalarning   axloqiy   fazilatlarini   rivojlantirishda   ertaklar   muhim   vosita
hisoblanadi.  Ertaklar  orqali   bolalarda  halollik,  adolat,  mehnatsevarlik,  rahmdillik,
vatanparvarlik kabi fazilatlarni shakllantirish mumkin. Ilk yoshdagi bolalar uchun
murakkab   tushunchalarni   o‘rgatish   qiyin   bo‘lsa-da,   ertaklar   ularni   oddiy   va
tushunarli   tarzda   yetkazishga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   ertaklarning   tarbiyaviy
ahamiyatini   ilmiy   asosda   o‘rganish   va   amaliyotga   joriy   etish   dolzarb   masala
hisoblanadi.
3 Kurs   ishining   maqsadi:   Ilk   yoshdagi   bolalarga   axloqiy   tarbiya   berishda
ertaklarning   ahamiyatini   aniqlash,   ularning   axloqiy   tushunchalarni
shakllantirishdagi rolini tahlil qilish va samarali usullarni tavsiya etish.
Kurs   ishining   obyekti:   Ilk   yoshdagi   bolalar   (1-7   yosh)   va   ularning  ertaklar
orqali axloqiy tarbiyalanish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Ertaklarning   axloqiy   tarbiyadagi   o‘rni,   ularning
bolalar   xulq-atvoriga   ta’siri   va   ertaklar   orqali   bolalarga   axloqiy   tushunchalarni
singdirish usullari.
Kurs ishining vazifalari :
1. Ilk yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyalanish jarayonini o‘rganish.
2. Ertaklarning axloqiy tarbiyada tutgan o‘rnini ilmiy jihatdan asoslash.
3. Ertaklar   orqali   bolalarga   axloqiy   tushunchalarni   singdirish   usullarini
aniqlash.
4. Bolalarning   ertaklarga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   va   ularning   axloqiy
fazilatlarini rivojlantirishga yo‘naltirilgan tavsiyalar ishlab chiqish.
5. Ertaklarning   turli   yosh   guruhlaridagi   bolalar   axloqiy   tarbiyasiga   ta’sirini
tahlil qilish.
Asosiy qism
1.  Ertaklarning axloqiy tarbiyada tutgan o‘rni
Ertaklar   insoniyat   madaniyatining   eng   qadimiy   va   bebaho   meroslaridan   biri
bo‘lib,   ular   orqali   xalqning   dunyoqarashi,   qadriyatlari,   hayot   tajribasi   va   axloqiy
tushunchalari   avloddan   avlodga   yetkazilib   kelinadi.   Ayniqsa,   bolalar   tarbiyasida
ertaklarning o‘rni beqiyos bo‘lib, ular axloqiy fazilatlarni shakllantirish, to‘g‘ri va
4 noto‘g‘ri   tushunchalarni   anglatish,   hayotiy   tajribani   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ilk
yoshdagi  bolalar uchun axloqiy tarbiyaning asosi  bo‘lib xizmat  qiladigan ertaklar
nafaqat   ularning   dunyoqarashini   shakllantiradi,   balki   kelajakdagi   xulq-atvoriga
ham katta ta’sir ko‘rsatadi.
Bolalarning   axloqiy   tarbiyasida   eng   muhim   jihatlardan   biri   ular   uchun
ma’naviy   va   axloqiy   qadriyatlarni   tushunarli   shaklda   yetkazishdir.   Bolalar   hali
hayotiy tajribaga ega bo‘lmagani sababli, ularga yaxshilik va yomonlik, adolat va
adolatsizlik, halollik va insofsizlik kabi tushunchalarni bevosita tushuntirish qiyin
bo‘lishi   mumkin.   Shu   nuqtai   nazardan,   ertaklar   bolalarning   yoshiga   mos   tarzda
hayotiy haqiqatlarni qiziqarli, tushunarli  va ta’sirchan shaklda  bayon qilish orqali
axloqiy tarbiyaning eng samarali vositalaridan biriga aylanadi 1
.
Ertaklarda   ko‘pincha   ijobiy   va   salbiy   qahramonlar   orqali   axloqiy   me’yorlar
ko‘rsatiladi.   Ijobiy   qahramonlar   bolalarga   qanday   bo‘lish   kerakligini,   qaysi
fazilatlar   ularga   yaxshilik   olib   kelishini   ko‘rsatib   beradi.   Masalan,   «Zumrad   va
Qimmat»   ertagida   halollik,   mehnatsevarlik   va   odobli   bo‘lishning   muhimligi
ko‘rsatiladi.   Zumrad   obrazi   orqali   bolalar   yaxshilik   qilish,   mehribon   bo‘lish,
mehnat qilish orqali muvaffaqiyatga erishish mumkinligini o‘rganadilar. Aksincha,
Qimmat   obrazi   esa   dangasalik,   baxillik   va   yolg‘onchilikning   oqibati   yaxshi
bo‘lmasligini   namoyon   etadi.   Bu   orqali   bolalar   o‘zlarida   qanday   xulq-atvor
shakllantirish kerakligini anglab yetadilar.
Shuningdek, ertaklarda adolat  g‘oyasi  ham keng yoritilgan bo‘lib, ko‘pincha
ertak   qahramonlari   yomonlik   qilgan   qahramonlardan   o‘z   mehnati   yoki   aql-idroki
bilan   ustun   kelishadi.   Masalan,   «Boy   ota   va   kambag‘al   ota»   ertagida   boylik   va
ma’naviy   qadriyatlarning   o‘zaro   taqqoslanishi   orqali   bolalar   yaxshilik   va
1
  X.A.Meliyev, M.X.Qilichova “Maktabgacha pedagogika”  Darslik.2022 yil.
5 saxovatning   afzalliklarini   o‘rganishadi.   Bunday   ertaklar   bolalarga   hayotda   qaysi
yo‘lni tanlash yaxshiroq ekanligini tushunishga yordam beradi.
Ertaklarning   bolalarning   axloqiy   tarbiyasidagi   o‘rni   faqatgina   ularga   qaysi
fazilatlar   yaxshi   yoki   yomon   ekanligini   tushuntirish   bilan   cheklanmaydi.   Ular
bolalarning   his-tuyg‘ularini   rivojlantirishga,   xayolot   olamini   kengaytirishga   va
tafakkurini   o‘stirishga   ham   yordam   beradi.   Masalan,   ertaklarda   ko‘pincha
qahramonlar   muammolarni   mantiqiy   fikrlash   yoki   aqlli   strategiyalar   orqali   hal
qilishadi.   «Alpomish»   kabi   xalq   dostonlari   bolalarda   jasorat,   fidoyilik,
vatanparvarlik kabi fazilatlarni shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi.
Bundan   tashqari,   ertaklarning   yana   bir   muhim   jihati   –   ularning   didaktik
(o‘rgatuvchi)   ahamiyatidir.   Bolalar   ertaklarni   eshitish   orqali   nutq   rivojlanishiga,
muloqot   ko‘nikmalarining   shakllanishiga   va   yangi   so‘zlarni   o‘rganishga   imkon
yaratadi. Ular ertak qahramonlarining fe’l-atvoriga qarab qanday gapirish, qanday
fikrlash va  qanday munosabatda  bo‘lish  kerakligini  o‘zlashtiradilar. Misol  uchun,
«Bo‘g‘irsoq»   ertagi   bolalarni   ehtiyotkorlikka   va   ortiqcha   ishonuvchan
bo‘lmaslikka   o‘rgatsa,   «Uch   og‘ayni   botir»   ertagi   esa   do‘stlik,   hamjihatlik   va
mehnatsevarlikning muhimligini o‘rgatadi.
Ertaklar orqali bolaning qaysi fazilatlari shakllanadi? Birinchidan, halollik va
rostgo‘ylik.   Har   qanday   ertakda   yolg‘onchilarning   jazolanishi   va   rostgo‘y
insonlarning g‘olib chiqishi tasvirlangan bo‘ladi. Bu esa bolalarda haqiqatparvarlik
ruhini   shakllantiradi.   Ikkinchidan,   mehnatsevarlik   va   sabr-toqat.   Ko‘plab
ertaklarda   qahramonlar   qiyinchiliklarni   faqatgina   mehnat   va   sabr   bilan   yengib
o‘tishlari   tasvirlanadi.   Bu   bolalarni   mehnatga,   sabr   va   chidamlilikka   o‘rgatadi.
Uchinchidan,   mehribonlik   va   rahmdillik.   Ertaklar   bolalarga   yomonlik   o‘rniga
yaxshilik qilish, boshqalarga yordam berishning muhimligini tushuntiradi.
6 Hozirgi   zamon   bolalarining   tarbiyasida   ham   ertaklardan   foydalanish
muhimdir.   Texnologik   taraqqiyot   tufayli   bolalar   ekran   oldida   ko‘proq   vaqt
o‘tkazayotgan   bo‘lsa-da,   ertaklarning   o‘rnini   hech   narsa   bosa   olmaydi.   Chunki
ertaklar   bolaning   tasavvur   dunyosini   kengaytiradi,   mantiqiy   tafakkurini
rivojlantiradi va axloqiy tushunchalarini  shakllantiradi. Shu sababli, ota-onalar  va
tarbiyachilar   bolalarga   ertak   o‘qib   berish,   ular   bilan   ertak   qahramonlari   haqida
suhbat   qurish,   ertaklarning   axloqiy   xulosalarini   bolalarning   hayotiga   tatbiq   etish
bo‘yicha faol ish olib borishlari kerak.
Xulosa   qilib   aytganda,   ertaklar   bolalarning   axloqiy   tarbiyasida   eng   samarali
vositalardan   biri   bo‘lib,   ular   orqali   bolalarga   yaxshilik,   halollik,   mehnatsevarlik,
adolat,   mehr-oqibat,   do‘stlik   va   jasorat   kabi   fazilatlar   singdiriladi.   Ertaklarning
axloqiy   mazmuni   bolalarning   yoshiga   mos   bo‘lib,   ularga   hayotiy   tushunchalarni
o‘ziga xos va tushunarli tarzda yetkazib beradi. Shu sababli, ertaklar orqali axloqiy
tarbiya jarayoniga e’tibor qaratish nafaqat bugungi kun, balki kelajak avlod uchun
ham muhimdir.
Kishilar   о ‘z   qismatining   chigalliklarini   yechishdan   ojiz   qolgan   chog‘larda,
ertak   uni   nurli   qanotlarida   umidli   manzillarga   k о ‘tarib   о ‘tgan.   Bashariyat   hali
zulmat   q о ‘ynida   najot   y о ‘llarini   qidirib,   asrlar   mobaynida   kimsasiz   taqdir
s о ‘qmoqlarida   tentirab   yurgan   onlarda   ertaklar   uni   xayolot   qanotida   ziyobaxsh
sohillarga   eltgan.   Bir   s о ‘z   bilan   aytganda,   ertak   insoniyatning   beg‘ubor   bolaligi
yetishtirgan   samarali   mahsulotdir.   Har   bir   bola   ertak   tinglayotgan   chog‘ida
qahramonlardan  biriga   о ‘xshashni,  ularga  taqlid  qilishni  orzu  qiladi.  Kitoblardagi
rasmlarni   qiziqish   bilan   tomosha   qilish,   kattalarning   nutqini   qanday   maroq   bilan
tinglash   bolalarning   ertaklarga   ijobiy   munosabatda   ekanligidan   dalolat   beradi.
Ertaklardagi   obrazlar   his-hayajonga   boy,   rangdor   va   shu   bilan   birga
7 kichkintoylarning   tushunishlari   uchun   127sodda   b о ‘lib,   haqiqatga   yaqinligi   bilan
ularni   о ‘ziga   rom   eta   oladi.   Ertaklar   yordamida   bolalarning   xotirasi,   diqqati,
tafakkuri   rivojlantiriladi,   tasavvur   va   fantaziyalari   uyg‘otiladi.   Fantaziyaning
uyg‘onishi   har   xil   hayvonlarning   kesilgan   tanalarini   birlashtirish   orqali   turli
ajoyibotlarni   yaratishda   yaqqol   k о ‘rinadi.   Ertaklar   olamiga   sayohat   bolalar
tasavvurini, ularning xayolot olamini, fantaziyasini rivojlantiradi. Har bir ertakning
о ‘z g‘oyasi bor. Masalan, «Sholg‘om»  о ‘yin ertagi bolalarni fikrlashga, voqealarni
muayyan   ketma-ketlikda   aytishga   undaydi,   “Kuch   –   birlikda”   degan   naqlning
mazmunini   anglab   yetishlariga   yordam   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga
ertaklar hikoya qilish, ya’ni ertak aytish y о ‘li bilan, shuningdek, ularni  о ‘qib berish
orqali yetkaziladi. Lekin bugungi kunda innovatsion texnologiyalar talabiga k о ‘ra
bu   kabi   ish   turlari   yetarli   emasligini   ko‘rsatmoqda.   Ayniqsa,   axborot
texnologiyalari   keng   ommalashayotgan   davrda   kompyuter   orqali   ertakni
k о ‘rsatmali eshittirish imkoniyatlari yuzaga kelganligi tufayli ham yangidan yangi
usullarga   y о ‘l   ochilmoqda.   Ertak   s о ‘zlab   berilgandagina   matn   «jonlanadi».
Hikoyalovchining   xatti-harakatlari,   imo-ishoralari,   ohangi   va   belgilangan   bayon
ritmikasi   ertakni   kichik   tinglovchilar   uchun   yanada   tushunarli   qiladi.   Masalan,
Zumrad   –   mehnatsevar   qiz.   Qimmat   esa   yalqov.   Bunday   suhbatlar   bolalarda
k о ‘proq   ertak   tinglab   borish   kerak,   ekan   degan   xulosaning   shakllanishiga   olib
keladi.  
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bitta   ertakni   qayta-qayta   eshitishni
yoqtiradilar.   Shunga   k о ‘ra   ham   uni   bir   marta   emas,   bir   necha   marta   о ‘qib   berish
maqsadga   muvofiq   b о ‘ladi.   Bunda   tarbiyachi:   «Bolalar,   ertak   yoqdimi?
Mazmunini   tushundinglarmi?   Yana   bir   marta   о ‘qib   beraymi?»   deb   murojaat   etib
turishi kerak. Odatda, ayrim tarbiyachilar ertakni birinchi marotaba eshittirganidan
8 keyinoq   bolalarga   savollar   berib,   javob   olishga   intiladilar.   Biroq   bunga
kichkintoylar hali yetarlicha tayyor b о ‘lmaydilar. Chunki bolalar ertak mazmunini
yuzaki   tushungan   b о ‘lishlari   mumkin.   Shuning   uchun   dastlabki   idrokni
chuqurlashtirish   maqsadida   bolalarni   ertak   mazmuniga   olib   kirish   lozim   b о ‘ladi.
Ertaklarning  bolalarda  tug‘ilayotgan  his-hayajonga  ta’siri  nechog‘lik  jadal   b о ‘lsa,
ular   chizgan   rasm   shunchalik   qiziq   va   rang-barang   b о ‘ladi.   Bundan   tashqari,
bolalar   о ‘zlari   chizgan   rasmlarni   (odam,   hayvon)   qirqib   olib   erkin   mavzularda
о ‘yin  о ‘ynashni ma’qul k о ‘radilar. Kattalar bolalarga ertak  о ‘qib berish mobaynida
ertak   elementlari   orqali   ularning   atrof-muhit   haqidagi   tasavvurlarini   kengaytirgan
holda   obrazli   tafakkurining   о ‘sishiga   ma’lum   darajada   ta’sir   etadilar.   Sekin-asta
bolaning   о ‘zi   ham   bu   jarayonda   ishtirok   eta   boshlaydi,   ya’ni   avval   rasmlarni
tomosha qiladi, s о ‘ngra ovozga taqlid qilish orqali ertak qahramonlarining nomini
aytishga,   tanish   jumlalarni   davom   etgirishga   harakat   qiladi   va,   nihoyat,   ertakni
qayta   s о ‘zlab   beradi.   Ertakning   о ‘ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   shuki,
qahramonlardan   biri   ijobiy,   ikkinchisi   salbiy   b о ‘ladi.   Asar   qahramoni   kuchli   va
jasur b о ‘lsa, u atrof olamni g о ‘zallik bilan boyitadi. Albatta, kuchli b о ‘lish uchun
gavdali odam, pahlavon b о ‘lish shart emas. Kichkina bolalar ham kuchli va jasur
b о ‘lishlari mumkin. Ertakda mitti tipratikon ham sahovatli, qalban mard, tirishqoq
b о ‘lgani   uchun   kuchli   va   jasur   qahramonga   aylanadi.   Ertak   о ‘qib   b о ‘lingandan
keyin   bolalarni   umumlashma,   xulosa   chiqarishga   undash,   «Agarda   sen   uning
о ‘rnida   b о ‘lganingda   nima   qilgan   b о ‘lar   eding?   Seningcha,   ertak   qahramoni
yaxshimi   yoki   yomonmi?   Agarda   u   qilishi   kerak   b о ‘lgan   ishni   bajara   olmaganda
nimalar   yuz   berishi   mumkin   edi?»   kabi   savollar   bilan   erkin   muloqotga   chaqirish
ularning   faolligini   yanada   oshirishga   yordam   beradi.   Tarbiyachi   tomonidan
mahorat   bilan   yetkazilgan   ertaklar   bolada   k о ‘tarinki,   quvnoq   kayfiyatni   yuzaga
9 keltirishga,   kichkintoy   bilan   hishayajonli,   d о ‘stona   muloqotni   о ‘rnatishga,
sezdirmay,   osonlik   bilan   tarbiyaviy   ta’sirni   tashkil   etishga,   atrof-muhit   haqidagi
bilim va ma’lumot zahiralarini samarali t о ‘ldirishga imkon yaratadi. Maktabgacha
yoshdagi   bolalar   badiiy   matn   bilan   asosan   eshitish   orqali   tanishadilar.   Shu   bois
asosiy   diqqatni   matnni   ifodali   о ‘qish   mahoratiga,   kerakli  joylarda  mantiqiy  urg‘u
berish,   t о ‘xtamlarga   amal   qilish,   shuningdek,   matnni   qabul   qilishga   yordam
beradigan   rangli   illyustratsiyalar   tanlashga   qaratmoq   lozim.   Ertak   mazmunini
qayta   hikoya   qilish   jarayonida   bolalarda   ohangga   (ifodalilikka)   e’tibor   berish
malakasini   shakllantirish   lozim.   Bunda   ertak   qahramonlarining   ovozi   qanday
b о ‘lishi mumkinligi haqida suhbat   о ‘tkazish y о ‘li bilan, ularda tegishli bilim hosil
qilish talab etiladi. «Ertaklar nima uchun bizni qiziqtiradi?» degan savol tug‘iladi.
  Birinchidan,   timsolga   aylanish   orqali   bolalar   hayvonlarning   xulq-atvori   va
yurishturishi,   nutqi,   harakati,   ovozi,   imo-ishoralari   bilan   kengroq   tanishadilar.
Ikkinchidan,   ertakka   kiritilgan   she’rlarni   ifodalilikka   rioya   qilib   aytish,   ularni
kuylash   bolalarning   tovushlar   talaffuzini   egallashlari,   musiqiy   bilimlarini
rivojlantirishlari   oson   kechadi.Uchinchidan,   sahnalashtirishda   biz   asosiy
maqsadga:   muloqot   qilish   qobiliyatini   rivojlantirish   va   ovoz   berish,   tegishli
ohangni   tanlash   orqali   ifodali   nutqqa   erishamiz.   Xalq   dahosi   bilan   yaratilgan
ertaklar   yosh   avlodning   tarbiyasiga   kuchli   ta'sir   qiladi   va   ma'naviy   hissiyotni
uyg'otadi. Ertaklar  insonni  o'z  kuchi, o'z huquqi, o'z ozodligini  anglatishi,  undagi
mardlik   va   vatanga   muhabbat   tuyg'ularini   uyg'otishi   bilan   ham   ma'naviy   oziqa
berib   kelgan.   Ertaklarni   o’qish   va   eshitishni   ham   shartli   ravishda   quyidagi
bosqichlarga   bo’lishni   tavsiya   qiladilar:   -   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   o'qib,
hikoya   qilib   beriladigan   ertaklar;   -   Maktab   yoshidagi   kichik   bolalarga   tavsiya
etiladigan   ertaklar;   -   O'rta   va   katta   yoshdagi   bolalarga   o'qish   uchun   tavsiya
10 etiladigan ertaklar. Kichkintoy bolalarga tavsiya etilagan ertaklarning hajmi qisqa
mazmuni   sodda   bo‘ladi.   Ta’kidlab   o'tganimizdek,   bu   yoshdagi   bolalar   hali   olam
nima   ekanligini   bilmaydilar.   Shuning   uchun   ularga   tavsiya   etiladigan   ertaklar
tabiat, hayvonot olami, do'stlik, mehnat ahli, jamoa, odob-axloq to'g'risida bo'lgani
maqsadga   muvofiqdir.   Bolalarning   s о ‘z   boyligani   oshirish   maqsad   qilib   olinar
ekan,   albatta,   ertaklar   tasvirlangan   rasmlar   asosida   suhbatlar   uyushtiriladi.   Rasm
asosida   suhbatda   e’tibordan   chetda   qolgan   joylarga   turli   y о ‘naltiruvchi   savollar
orqali   bolalar   diqqatini   qaratmoq   lozim.   Masalan,   «Sholg‘om»   ertagi   asosida
bolalarga quyidagi savollarni berish tavsiya etiladi: Sholg‘omni birinchi b о ‘lib kim
tortdi?   Chol   kimni   chaqirdi?   Kampir   kimning   orqasidan   turdi?   Kampir   kimni
chaqirdi?   Kampirning   oldida   kim   turibdi?   Kampirning   orqasida   kim   turibdi?
Ertakda   yana   nimalar   sodir   b о ‘ldi?   Hammalari   birgalikda   sholg‘omni   tortib
ololdilarmi?   Bu   ertakda   kimning   b о ‘yi   eng   baland?   Kimning   b о ‘yi   eng   past?   va
hokazo.Natija   о ‘rnida   shuni   ta’kidlash   joizki,   ertaklar   yuzasidan   olib   boriladigan
ishlarni   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish   orqali
tarbiyachi   samarali   ravishda   bolalarning   s о ‘z   boyligini   oshirish,   ijodkorligini   va
tafakkurini rivojlantirishga erishadi.
2.  Ertak qahramonlari orqali ijobiy va salbiy fazilatlarni anglash
Ertak - xalq og zaki poetik ijodining asosiy janrlaridan biri bo lib, ertaklardaʻ ʻ
o‘zbek xalqining xohish-istaklari, orzulari aks etgan. Masalan “uchar gilam”, “Ur
to‘qmoq”, “Zumrat va Qimmat” ertaklari sirli va sehrli voqealar asosiga qurilgan.
O‘zbek   xalq   ertaklari   bir   necha   asrlardan   buyon   yoritilib   kelinmoqda.   “Kenja
botir”,   “Egri   va   to‘g‘ri”,   “Uch   og‘a-ini   botirlar”   kabi   ertaklarda   vatanparvar
11 shaxslarning   ibratli   hayoti   va   sarguzashtlari   haqida   hikoya   qilinadi.   Boshlang’ich
sinflarida   ertak,   she’r,   doston,   masal,   hikoyalar   va   topishmoq   kabi   janrdagi
asarlarni   ibrat   sifatida   ko rsatish   muhim   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega.   Ertaklar   “birʻ
bor ekan, bir yo‘q ekan”-deb boshlanib, “ular uzoq va baxtli hayot kechirishibdi”
iboralar   bilan   yakunlanadi.   Mana   shu   so‘zlarning   o‘zida   xalqimizning   orzu-
istaklari   aks   etgan.   Ko‘pgina   ertaklarda   boy   va   kambag‘al   obrzi   aks   etadi.   Biz
maktabgacha   ta’lim   tarbiyalanuvchi   va   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   faqat
ertaklardagi   boylar   va   boylik   obrzini   salbiy   qiyofada   ko‘rsatmasligimiz   kerak.
Chunki   ertaklarning   oxirida   “boy   va   farovon   hayot   kechirishibdi”   degan   jumla
keltiriladi.   Ertak   bolalarda   qahramonlarning   xattiharakatini   muhokama   qilib,
baholash   ko‘nikmasini   o‘stirishi   bilan   birga   yaxshilikning   doimo   g‘alaba
qozonishiga ishonch uyg‘otadi. Ertaklarda yaxshilik va ezgulik fazilatlari tarannum
etiladi 2
. 
Xususan   “Zumrat   va   Qimmat”   ertagida   Zumratning   kampirga   qilgan
yaxshiliklari mukofatlangan. Qimmatda esa aksincha. Ertakda qatnashuvchilarning
rahmdil,   saxiy,   adolatli   hamda   ularning   aksi   bo‘lgan   yovuz   baxil,   ochko‘z   kabi
timsollarga   bo‘linishi   o‘quvchilarni   axloqiy   jihatdan   tarbiyalashga   o‘z   ta’sirini
o‘tkazadi.   Yod   olingan   kichik   hajmdagi   she’r   va   qo‘shiqlar,   bolaning   nutqini
ravon,   aniq   va   sodda   qilib   ifoda   etishni   shakllantiradi.   6-7   yoshli   bolalar   bitta
ertakni   qayta-qayta   eshitishni   yoqtirishadi.   Bu   yoshdagi   bolalarga   ertak   asosida
rasm   chizdirsa,   bolalar   bundan   ko‘proq   axborot   oladi.   Kattalar   bolalarga   ertak
o‘qib   berish   mobaynida,   ertak   elementlari   orqali,   ularning   atrof-muhit   haqidagi
tasavvurlarini kengaytirgan holda, obrazli tafakkurining o‘sishiga ma’lum darajada
ta’sir   etadilar.   Sekin-asta   bolaning   o‘zi   ham   bu   jarayonda   ishtirok   eta   boshlaydi.
Ya’ni   avval   rasmlarni   tomosha   qiladi,   so‘ngra   ovozga   taqlid   qilish   orqali   ertak
2
 Zebiniso Ahmedova “Ertak terapiya” Toshkent- 2019 
12 qahramonlarining   nomini   aytishga   va   tanish   jumlalarni   davom   ettirishga   harakat
qiladi.   Bu   jarayon   orqali   bolalar   ertakni   qayta   so‘zlab   berishga   harakat   qiladilar.
Xalqimizda   azaldan   saqlanib   kelayotgan   bir   gap   bor:   ‘‘Bola   besh   yoshgacha
yozilmagan   qog‘oz’’   –   deyiladi.   Bu   iboraning   ma’nosi   shundaki,   bo‘sh   oq
qog‘ozga nima yozsang kelajakda shuni o‘qiysan. Ertak bolaga hayotni anglashga,
oqni   qoradan   farqlashga   hamda,   ezgulikni   yovuzlikdan   ustun   qo‘yishga   undaydi.
Barchamizga   ma’lum   ertaklardan   biri   bo‘lgan   “Susambil”   ertagida   hayvonlar
hammasi   birlashib,   bo‘rilar   ustidan   g‘alaba   qozanadi.   Bu   bilan   ertakda,   birlashib
ahil   inoq   yashashni   o‘rgatadi.   Shu   bilan   birga,   axloqni   shakllantirish   va
rivojlantirish   muammosiga   bag ishlangan   material   maktabgacha   yoshdagi   bolaniʻ
nuqtai   nazardan   tushunish   kerak   amalga   oshirilayotgan   zamonaviy   ijtimoiy-
iqtisodiy   o‘zgarishlar   jamiyat   Ko pgina   olimlarning   fikriga   ko ra,   aynan   shu	
ʻ ʻ
davrda,   vatanparvarlik   kabi   axloqiy   fazilatlar,   intizom,   rostlik,   halollik,
tejamkorlik, yaxshi  niyat, mehnatsevarlik va boshqalar  faqat axloqiy tarbiya unda
motivatsiyaga   asoslangan   bo lsa,   u   to g ri   xarakterga   ega   bo ladi.   Bolalarning	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rivojlanishiga ko pgina zamonaviy olimlar va o qituvchilar katta ta’sir ko rsatdilar.	
ʻ ʻ ʻ
Bolaning shaxsiyatini rivojlantirish uchun ertakga tegishli qiziqarli voqiyalar
shular   jumlasidandir.   Ta’lim   ishlarida   foydalanish   mumkin   va   kerak   bolalar
bog chasida   aytiladigan   ertak   bir-birlari   bilan   munosabatlarning   o ziga   xos	
ʻ ʻ
xususiyatlarini ifodalaydi. I.F. Gerbart, J.A. Komenskiy, J.J. Russo, J. Locka, I.F.,
I.P. Pestalozzi, N.I. Pirogova, K.D.Ushinskiy, L.N. Tolstoy, A.S.Makarenko, V.A.
Suxomlinskiy   va   boshqa   shular   kabi   dunyoning   pedagog   olimlari   maktabgacha
yoshdagi   bolalarni   axloqiy   tarbiyalash   muammosiga   doimiy   qiziqib,   ko plab	
ʻ
taniqli   xorij   va   rus   klassiklarining   asarlarida   javob   topdilar.   “Ertak   xalqlar
birligining   ramzidir”,   dedi   rus   tadqiqotchisi   ertaklar,   tilshunos   V.Ya.   Propp.   Bu
13 bilan   dunyodagi   barcha   millat   vakillari   axil   inoq   va   birdamlikda   yashashi   hamda
boshqa millat vakillariga nisbatan mehmondo‘stlikni o‘rgatadi1 . Afsona, rivoyat,
lof,   latifa,   makal,   topishmoq,   ertak,   doston,   qo shiq   va   boshqalar   xalq   ogzakiʻ
badiiy ijodining asosiy  janrlari   hisoblanadi2  . O‘ziga  xos  tarbiya  vositasi  bo‘lgan
ertaklar   bolajonlar   uchun   juda   qiziqarli   va   qadrlidir.   Ertaklar   bolaning
dunyoqarashini kengaytirib, uning hayotga ongli munosabatini shakllantiradi. Bola
ertak   orqali   yaxshilik   va   yomonlik,   ezgulik   va   yovuzlikni   bir-biridan   farqlashni
o‘rganadi.   Bu   tushuncha   uning   psixologiyasida   bir   umrga   muhrlanib,   voyaga
yetganidan   keyin   u   ezgu   ishlarga   odatlanadi.   Shu   sababli   tarbiyalovchi   va
petagoglar   o‘z   tarbiyalanuvchilariga   ertaklardagi   har   bir   obrazlarni   tushunarli
hamda qiziqarli tarzda aks ettirib berishlari kerak.
Ertaklar   qadimdan   insoniyat   madaniyatining   ajralmas   qismi   bo‘lib   kelgan
bo‘lib,   ular   bolalarni   axloqiy   jihatdan   tarbiyalashda   katta   rol   o‘ynaydi.   Har   bir
ertak   o‘zining   ma’nosi,   g‘oyasi   va   qahramonlari   orqali   hayot   haqiqatlarini
bolalarga   tushunarli   shaklda   yetkazadi.   Ertaklarda   ijobiy   va   salbiy   qahramonlar
bo‘lishi   esa   bolalarga   hayotdagi   yaxshilik   va   yomonlikni   farqlashga   yordam
beradi.  Shunday   qilib,   ertaklar   bolalarga  qanday   xulq-atvor   yaxshi,   qaysi   biri   esa
yomon   ekanligini   anglashga,   ijobiy   fazilatlarni   o‘zida   shakllantirishga   va   salbiy
fazilatlardan voz kechishga o‘rgatadi.
Bolalar erta yoshdan boshlab atrofdagi hayot bilan tanisha boshlaydi va ularga
hayotiy   tajriba   to‘plashda   ertaklar   katta   yordam   beradi.   Chunki   ertaklar   nafaqat
o‘yin-kulgi manbai, balki bolalar uchun ma’naviy-axloqiy tarbiyaning eng muhim
vositalaridan   biridir.   Ertak   qahramonlari   bolalarga   qahramonlik,   jasorat,   halollik,
mehnatsevarlik,   adolat,   mehribonlik   kabi   fazilatlarni   singdiradi.   Shu   bilan   birga,
14 yomon qahramonlarning obrazi orqali  yolg‘onchilik, xudbinlik, ochko‘zlik, hasad
va baxillik kabi salbiy xatti-harakatlarning yomon oqibatlari ko‘rsatib beriladi.
Ertaklarda   ko‘pincha   ikki   turdagi   qahramonlar   uchraydi:   ijobiy   va   salbiy.
Ijobiy   qahramonlar   odatda   halol,   mehnatsevar,   jasur   va   mehribon   bo‘lib,   ular
doimo   adolat   va   haqiqat   uchun   kurashadi.   Salbiy   qahramonlar   esa   aksincha,
yomon   niyatli   bo‘lib,   o‘z   manfaatini   o‘ylaydigan,   ochko‘z,   baxil   yoki   yolg‘onchi
bo‘ladi. Bolalar ertak qahramonlari orqali ushbu fazilatlarni anglashni o‘rganadi va
qaysi   xatti-harakatlar   jamiyat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishini,   qaysilari   esa
yomon deb hisoblanishini tushunib yetadi.
Misol   uchun,   "Zumrad   va   Qimmat"   ertagida   ikki   opa-singilning
xarakterlari orqali ijobiy va salbiy fazilatlar juda yaqqol namoyon bo‘ladi. Zumrad
– halol, mehnatsevar, odobli, sabrli qahramon bo‘lsa, Qimmat esa dangasa, baxil,
insofsiz   va   ochko‘z   qahramon   sifatida   tasvirlanadi.   Ushbu   ertak   orqali   bolalar
halollik,   mehnatsevarlik   va   odobli   bo‘lish   insonni   yuksaltirishi,   yolg‘onchilik   va
dangasalik esa odamni tubanlikka olib kelishini tushunib yetadi.
Shuningdek,   "Bo‘g‘irsoq"   ertagida   bo‘g‘irsoq   obrazi   orqali   ortiqcha
ishonuvchanlikning yomon oqibatlarga olib kelishi ko‘rsatiladi. Bo‘g‘irsoq aqlli va
chaqqon   bo‘lsa-da,   uni   til   bilan   aldash   mumkinligi   uni   xavf   ostiga   qo‘yadi.   Bu
ertak orqali bolalar haddan tashqari ishonuvchan bo‘lish, begona kishilarga ishonib
ketish xavfli ekanligini anglashadi.
"Shum   Bola"   asari   ham   bolalar   uchun   ibratli   ertaklardan   biri   bo‘lib,   unda
qahramonning   sho‘xligi,   topqirligi   va   hayotiy   vaziyatlarga   moslasha   olish
qobiliyati   ko‘rsatib   beriladi.   Biroq,   ayni   paytda,   haddan   tashqari   makkorlik   va
boshqalarni aldaganlik natijasida qanday oqibatlar kelib chiqishi ham aks ettiriladi.
15 "Boshqa   xalq   ertaklari"   misolida   ham   ijobiy   va   salbiy   qahramonlar   orqali
axloqiy   tushunchalar   bolalarga   singdiriladi.   Masalan,   rus   xalq   ertagi   "Ivan
Tsarevich   va   Kulrang   Bo‘ri"   ertagida   Ivan   Tsarevich   jasur,   halol,   sodiq   do‘st
bo‘lib tasvirlanadi, Kulrang Bo‘ri esa unga har doim yordam beradi. Ushbu ertak
orqali do‘stlik, vafo va ishonch kabi fazilatlarning qadr-qimmati tushuntiriladi.
Ertaklarda ijobiy qahramonlar odatda oddiy, kamtar, halol va mehribon inson
bo‘lib,   ular   har   doim   qiyinchiliklarni   yengib,   yomon   qahramonlardan   ustun
kelishadi.   Bu   esa   bolalarga   haqiqat   va   adolat   har   doim   g‘alaba   qozonishi
kerakligini   ko‘rsatadi.   Masalan,   "Alpomish"   dostonida   Alpomish   obrazi
vatanparvarlik, mardlik va sadoqat timsoli bo‘lib namoyon bo‘ladi.
Salbiy  qahramonlar  esa   ko‘pincha   o‘z   manfaatini  ko‘zlab,  boshqalarga   zarar
yetkazishga   harakat   qiladi.   Ular   ochko‘zlik,   yolg‘onchilik,   hiyla-nayrang   kabi
yomon   fazilatlarning   ramzi   sifatida   tasvirlanadi.   Masalan,   "Yalmog‘iz   kampir"
yoki   "Devy"   kabi   salbiy   qahramonlar   ertaklarda   odatda   bolalarni   yoki
qahramonlarni   aldashga,   ularni   qiyin   ahvolga   solishga   harakat   qiladi.   Ammo
ertakning oxirida ular har doim jazolanishadi.
Shunday qilib, ertaklar bolalarga quyidagi axloqiy saboqlarni beradi:
 Halollik har doim g‘alaba qozonadi.
 Mehnatsevar va sabrli odam hayotda muvaffaqiyatga erishadi.
 Mehribonlik va yordam qo‘lini cho‘zish – yaxshi fazilat.
 Yolg‘onchilik va hiyla har doim fosh bo‘ladi va jazolanishga olib keladi.
 Do‘stlik va sadoqat eng oliy qadriyatlardan biridir.
 Haddan tashqari ishonuvchanlik ba’zan xavfli bo‘lishi mumkin.
Bugungi kunda ham bolalar tarbiyasida ertaklarning o‘rni juda katta. Ertaklar
faqatgina og‘zaki rivoyatlar bo‘lib qolmay, balki bolalar uchun hayotiy dars bo‘lib
16 xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalarga   ertaklar   o‘qib
berishi, ertak qahramonlari haqida ularga tushuntirish berishi, ularning fazilatlarini
muhokama qilishi muhimdir.
Xulosa   qilib   aytganda,   ertak   qahramonlari   orqali   bolalar   ijobiy   va   salbiy
fazilatlarni   anglab   yetadi.   Ijobiy   qahramonlar   ularga   qanday   bo‘lish   kerakligini,
salbiy   qahramonlar   esa   qanday   bo‘lmaslik   kerakligini   ko‘rsatib   beradi.   Shu
sababli,   ertaklarni   bolalar   tarbiyasida   keng   qo‘llash   ularning   axloqiy   tarbiyasini
shakllantirishda eng samarali usullardan biridir.
3.  Ertaklar orqali bolalarning xulq-atvorini shakllantirish usullari
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ijtimoiy-psixologik   kompetensiya   –
hayotiy   vaziyatlarda   kattalar   va   tengdoshlari   bilan   muloqotda   axloq   qoidalari   va
me’yorlarini   bolalar   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalari   vositasida   egallab   borishi
to‘g‘risida   qat’iy   xulosaga   kelingan.   Maktabgacha   davridan   boshlab   bolalarda
yuksak   ma’naviy-axloqiy   fazilatlarni   shakllantirish   ko‘p   bosqichli   va   murakkab
jarayon bo‘lib, bu jarayon texnologik yondoshuvni talab qiladi. Xalq og‘zaki ijodi
namunalari   vositasida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda ertaklardan foydalanish bugungi kunda dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Maktabgacha   kichik   yoshdagi   bolalar   ko‘ngil   ochishni,   ermakni   xohlaydilar.
Chunki   bu   narsalar   ular   hayoti   davomida   tabiiy   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Maktabgacha   kichik   yoshdagi   bolalar   xamma   narsani   o‘yin   va   so‘zlar   orqali
o‘zlashtiradilar.   Tarbiyachi   bolalar   bilan   muloqot   qilganida   ularga   o‘z   ona
tillarining   har   tomonini   ya’ni   nozik   taraflarini   ham   o‘rgatib   boradi.   Chunki   so‘z
orqali bola hayoti borasida muloqot qiladi, fikrlash doirasi kengayadi va tili ravon,
aniq so‘zlashga moslashib boardi. Maktabgacha kichik yoshdagi bolalar so‘z, ibora
17 va   gaplarni   qiziqib   o‘rganadilar   hamda   osongina   eslab   qoladilar.   Bu   yoshdagi
bolalarning   xotirasi   endi   shakllanib   borayotgan   paytda   bunday   mashg‘ulotlar
ularning hayotiga yo‘l ochib beradi. 
Kichik   yoshdagi   bolalarga   tarbiyachi   so‘zlarni   o‘rgatayotganida   o‘yinlar
orqali  murojaat  qilish ayni  muddoa hisoblanadi.  O‘yin orqali  bola o‘zining lug‘at
boyligini   kengaytirib   to‘playdi.   Lekin   kichik   yoshdagi   hamma   bolalar   ham
o‘rganayotgan   so‘zlarning   ma’nosini   to‘g‘ri   tushunmaydilar.   Ularni   tushuntirish
ota-onalar   bilan   tarbiyachining   vazifasiga   kiradi.   Qiziqarli   ertak   va   hikoyalar
bolaga   yaxshi   ta’sir   qiladi   va   yaxshi-yomonni   farqlashga   o‘rgatadi.   Yod   olingan
kichik   xajmdagi   she’r   va   qo‘shiqlar   bolaning   nutqini   ravon,   aniq   va   sodda   qilib
ifoda   etishni   shakllantiradi.   Tarbiyachi   bolalarda   tabiatga   mehr   uyg‘otishda
daraxtlar   qushlar   yoki   boshqa   narsalar   xaqidagi   kichik   xajmdagi   she’rlarni   yod
oldirishi va ularning mazmunini tushintirishlari maqsadga muvofiqdir. Qushlarning
insonlarga   foyda   keltirishi   shu   kichik   she’r   orqali   ifadolanganini   aytish   zarur.
She’rni   yoki   qo‘shiqni   aytishdan   oldin   ular   haqidigi   rangli   rasmlarni   ko‘rsatib
o‘tish   va   suxbatlashish   shart.   Shundagina   bolaning   tasavvuri,   hayolot   olami
kengayib boradi 3
.
Bolalarning   xulq-atvorini   shakllantirish   uzoq   davom   etadigan   tarbiya
jarayonining   muhim   qismi   bo‘lib,   bunda   ertaklar   eng   samarali   vositalardan   biri
hisoblanadi.   Ertaklar   orqali   bola   hayotning   asosiy   qoidalarini,   ijtimoiy   muhitda
qanday   harakat   qilish   kerakligini,   yaxshilik   va   yomonlik   o‘rtasidagi   farqni
tushunib yetadi. Shu sababli, ertaklar bolalarning nafaqat tasavvurini rivojlantiradi,
balki ularning axloqiy va ijtimoiy shakllanishida ham beqiyos rol o‘ynaydi.
3
 Z.T.Nishanova, G.F.L Alimova, A.G„.Turg„unboyeva, M.X.Asranboyeva “Bolalar psixologiyasi va psixodiagnostikasi”
Toshkent – 2017 
18 Ertaklar bolalarning ongiga tez va oson singib boradigan kuchli vosita bo‘lib,
ular   orqali   bola   axloqiy   me’yorlarni   bilib   oladi.   Ertaklarning   eng   katta   ta’siri
shundaki,   ular   bolalarni   yaxshilikka,   halollikka,   mehnatsevarlikka   va   adolatga
o‘rgatadi. Har qanday ertak qahramonlar orqali hayot haqiqatlarini bolalarga sodda
va tushunarli  shaklda yetkazadi. Bu esa bolalarning xulq-atvorini shakllantirishda
katta yordam beradi.
Ertaklar orqali bolalarning xulq-atvorini shakllantirish usullarini quyidagicha
tasniflash mumkin:
1. Ertaklarni tinglash orqali axloqiy tarbiya
Bolalar ertaklarni tinglash orqali yaxshi va yomon xatti-harakatlarni ajratishni
o‘rganadi. Masalan,  "Zumrad va Qimmat" ertagida ikki  singilning xarakterlari  va
ularning   qismati   orqali   halollik   va   mehnatsevarlik   kabi   fazilatlar   yuksak
qadrlanishi,   ochko‘zlik   va   baxillik   esa   jazolanadigan   illat   ekanligi   ko‘rsatiladi.
Bunday ertaklarni eshitish natijasida bolalar hayotda qaysi fazilatlar insonni baxtli
qilishi, qaysilari esa unga zarar yetkazishini anglay boshlaydi.
2.   Ertaklarni   qayta   hikoya   qilish   orqali   nutq   va   axloqiy   tarbiyani
rivojlantirish
Ertaklarni   takroran   hikoya   qilish   bolalarning   nutq   rivojlanishiga   va   ularning
axloqiy   xatti-harakatlarini   shakllantirishga   katta   yordam   beradi.   Bolalar   ertak
qahramonlari   haqida   so‘zlab   berayotganda,   ularning   xulq-atvorini   tahlil   qiladi,
yaxshilik   va   yomonlikni   farqlaydi.   Shuningdek,   ertak   qahramonlarining
qilmishlariga o‘z fikrlarini bildirishi, ular haqida o‘z tushunchalarini shakllantirishi
muhim ahamiyatga ega.
3. Ertak qahramonlariga taqlid qilish orqali xulq-atvorni shakllantirish
19 Bolalar   o‘zlari   yaxshi   ko‘rgan   qahramonlariga   taqlid   qilishadi.   Shu   sababli,
ertaklarda   ijobiy   obrazlar   bolalarga   juda   katta   ta’sir   qiladi.   Masalan,   "Alpomish"
dostoni   orqali   bolalar   mardlik,   jasorat   va   vatanparvarlik   kabi   fazilatlarni
o‘zlashtiradi.   "Bo‘g‘irsoq"   ertagi   esa   bolalarga   haddan   tashqari   ishonuvchan
bo‘lish xavfli ekanligini o‘rgatadi.
4. Rolli o‘yinlar orqali xulq-atvorni shakllantirish
Bolalar ertaklar asosida rolli o‘yinlar o‘ynash orqali ijobiy fazilatlarni o‘zida
shakllantiradi.   Masalan,   bolalar   "Bo‘ri   va   echkicha"   ertagini   sahnalashtirib,
onaning   farzandiga   nisbatan   mehribonligi,   lekin   ayni   paytda   ehtiyotkor   bo‘lishi
kerakligini   tushunib   yetadi.   Bunday   o‘yinlar   bolalarga   ertaklarni   chuqurroq
anglash va ulardan saboq olishga yordam beradi.
5. Ertaklarning didaktik (o‘rgatuvchi) ta’siri
Ertaklar nafaqat axloqiy, balki bilim va tafakkur jihatdan ham bolalarga katta
ta’sir   qiladi.   Masalan,   "Uch   og‘ayni   botir"   ertagi   do‘stlik,   hamjihatlik   va
mardlikning   qanchalik   muhimligini   o‘rgatadi.   Bunday   ertaklar   orqali   bolalar
ijtimoiy hayotda qanday munosabatda bo‘lish kerakligini anglaydi.
6.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   tomonidan   ertaklar   asosida   suhbatlar
o‘tkazish
Ertaklar asosida suhbatlar o‘tkazish bolalarning fikrlash doirasini kengaytiradi
va   ularning   xulq-atvorini   to‘g‘ri   yo‘naltirishga   yordam   beradi.   Ertaklar   haqida
bolalar   bilan   suhbatlashish   natijasida   ular   hayotiy   tajribani   yaxshi   o‘zlashtiradi.
Misol   uchun,   ertakni   tinglaganidan   keyin,   ota-ona   bolaning   fikrini   so‘rashi,
qahramonlarning   xatti-harakatlari   haqida   savollar   berishi   mumkin.   Bu   esa   bolada
mustaqil fikrlash va axloqiy tushunchalarni shakllantirishga yordam beradi.
7. Ertaklarni zamonaviy texnologiyalar orqali yetkazish
20 Bugungi   kunda ertaklar  faqat   og‘zaki   emas,  balki   turli   multimedia  vositalari
orqali   ham   yetkazilmoqda.   Bolalar   uchun   animatsion   ertaklar,   audio   kitoblar   va
mobil ilovalar yordamida axloqiy tarbiya berish mumkin. Muhimi, ertaklar qanday
yetkazilishidan   qat’i   nazar,   ularning   mazmuni   va   berayotgan   saboqlari   bolalar
ongiga singdirilishi kerak.
8. Ertak qahramonlarining hayotiy voqelik bilan bog‘lanishi
Bolalar   ertak   qahramonlarining   xulq-atvorini   real   hayotdagi   holatlar   bilan
solishtirib   o‘rganishlari   kerak.   Masalan,   bolaga   "Sen   qaysi   qahramonga
o‘xshamoqchisan?"   yoki   "Agar   sen   shu   vaziyatda   bo‘lsang,   qanday   yo‘l
tutarding?"   degan   savollar   berish   orqali   ertakdagi   qahramonlarning   hayotiy   qadr-
qimmatini tushuntirish mumkin.
Ertaklar   bolalarning   xulq-atvorini   shakllantirishda   eng   samarali   tarbiya
vositalaridan   biri   hisoblanadi.   Ular   bolalarni   yaxshilik   va   yomonlikni   ajratishga,
to‘g‘ri   va   noto‘g‘ri   xatti-harakatlarni   anglashga,   axloqiy   qadriyatlarni
o‘zlashtirishga   o‘rgatadi.   Ertaklarni   tinglash,   qayta   hikoya   qilish,   rolli   o‘yinlar
o‘ynash,   ertaklar   asosida   suhbatlar   o‘tkazish   va   zamonaviy   texnologiyalar   orqali
yetkazish kabi usullar bolalarning axloqiy rivojlanishiga katta hissa qo‘shadi.
Ota-onalar   va   tarbiyachilar   ertaklardan   tarbiya   vositasi   sifatida   to‘g‘ri
foydalanishlari   kerak.   Bolalarga   faqat   ertakni   o‘qib   berish   emas,   balki   ularning
mazmunini   tushuntirish,   qahramonlarning   fazilatlari   haqida   suhbatlashish,
ertakdagi   voqealarni   real   hayot   bilan   bog‘lash   muhimdir.   Shu   yo‘l   bilan   bolalar
hayotiy   tajriba   orttiradi   va   jamiyatda   to‘g‘ri   xulq-atvor   namunasini   ko‘rsata
oladigan shaxs sifatida shakllanadi.
21 4. Ilk yoshdagi bolalar uchun tavsiya etiladigan ertaklar va ularning axloqiy
xulosalari
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Ma’naviy-ma’rifiy   ishlar
samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida» 2019 yil
3 maydagi PQ-4307-son qarori ijrosini ta’minlash, shuningdek, yoshlarni mustaqil
hayotga   dunyoqarashi   keng,   faol   fuqarolar   etib   tarbiyalash   maqsadida   qabul
qilingan   ―Uzluksiz   ma’naviy   tarbiya   konsepsiyasi da   ham   o‘z   aksini   topgan.‖
Konsepsiyaning   beshinchi   bobida   aynan   maktabgacha   ta’lim   tizimida   uzluksiz
ma’naviy   tarbiyani   amalga   oshirish,   bu   davrdan   boshlab   bolalarda   ijobiy   xulq
motivlarini,   «O‘zbekiston   —   mening   Vatanim!»   tuyg‘usini   shakllantirish,   ularda
davlat   ramzlariga   hurmat   hissini   tarbiyalash,   o‘g‘il   bolalarda   mardlik,   shijoat,
milliy   g‘urur,   qat’iyat,   tadbirkorlik,   oriyat,   qiz   bolalarda   ibo,   hayo,   qanoat,
mehnatsevarlik   kabi   ma’naviy-axloqiy   fazilatlarni   shakllantirishda   «Bola   aziz,
odobi undan aziz» mavzuida ertak, matal, afsona, doston, maqollardan foydalanib,
MTT   tarbiyachi   pedagoglari   va   ota-onalar   uchun   alohida   uslubiy   ishlanmalar
ishlab   chiqish   va   amaliyotga   tatbiq   etish   bugungi   kunning   muhim   vazifalari
sifatida   belgilab   berildi.   Dissertatsiyada   bu   yosh   davri   bolalariga   beriladigan
ma’naviy-axloqiy   tarbiya   bevosita   M.Koshg‘ariy,   U.Kaykovus,   A.N.Forobiy,   al-
Xorazmiy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   A.Navoiy   kabi   sharq   mutafakkirlarimizning   nodir
asarlarida   keltirilgan   alla,   ertak,   maqol,   topishmoqlarga   va   xalq   tilidan   yozib
olingan   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalariga   ustuvorlik   berish   asosida   singdirilishi
yoritib berilgan. 
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   “Ilk   qadam”   Davlat   o‘quv   dasturida
belgilanganidek,   o‘quv-tarbiyaviy   jarayonning   maqsadi   bolalarda   umumiy   asosiy
22 kompetensiyalar   va   rivojlanish   sohalari   kompetensiyalarini   shakllantirish   uchun
tegishli sharoitlar yaratishdan iborat. 
Mazkur hujjatda maktabgacha yoshdagi (6-7 yosh) bolaning umumiy muhim
4ta   kompetensiyasi   aks   ettirilgan:   kommunikativ   kompetensiya   –   muloqot
vositalaridan   turli   vaziyatlarda   foydalana   bilish;   o‘yin   kompetensiyasi   –   bolaning
o‘yin   jarayoni   va   uni   tashkil   qilishda   tajriba,   bilim   va   ko‘nikmalardan   ijodiy
foydalanish,   u   o‘quvtarbiyaviy   jarayon   uchun   asos   hisoblanadi;   ijtimoiy
kompetensiya   –   hayotiy   vaziyatlarda   kattalar   va   tengdoshlari   bilan   muloqotda
axloq   qoidalari   va   me’yorlariga   rioya   qilgan   holda   o‘zini   tutish;   bilish
kompetensiyasi   –   atrof   olamni   ongli   idrok   qilish   va   olingan   bilim,   ko‘nikma,
malaka va qadriyatlardan o‘quv va amaliy vazifalarni bajarish uchun foydalanish.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ijtimoiy-psixologik   kompetensiya   –   hayotiy
vaziyatlarda   kattalar   va   tengdoshlari   bilan   muloqotda   axloq   qoidalari   va
me’yorlarini   bolalar   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalari   vositasida   egallab   borishi
to‘g‘risida   qat’iy   xulosaga   kelingan.   Maktabgacha   davridan   boshlab   bolalarda
yuksak   ma’naviy-axloqiy   fazilatlarni   shakllantirish   ko‘p   bosqichli   va   murakkab
jarayon bo‘lib, bu jarayon texnologik yondoshuvni talab qiladi. Xalq og‘zaki ijodi
namunalari   vositasida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda ertaklardan foydalanish bugungi kunda dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Maktabgacha   kichik   yoshdagi   bolalar   ko‘ngil   ochishni,   ermakni   xohlaydilar.
Chunki bu narsalar ular hayoti davomida tabiiy vosita bo‘lib xizmat qiladi. 
Maktabgacha  kichik yoshdagi  bolalar  xamma  narsani  o‘yin va  so‘zlar  orqali
o‘zlashtiradilar.   Tarbiyachi   bolalar   bilan   muloqot   qilganida   ularga   o‘z   ona
tillarining   har   tomonini   ya’ni   nozik   taraflarini   ham   o‘rgatib   boradi.   Chunki   so‘z
orqali bola hayoti borasida muloqot qiladi, fikrlash doirasi kengayadi va tili ravon,
23 aniq so‘zlashga moslashib boardi. Maktabgacha kichik yoshdagi bolalar so‘z, ibora
va   gaplarni   qiziqib   o‘rganadilar   hamda   osongina   eslab   qoladilar.   Bu   yoshdagi
bolalarning   xotirasi   endi   shakllanib   borayotgan   paytda   bunday   mashg‘ulotlar
ularning hayotiga yo‘l ochib beradi. Kichik yoshdagi bolalarga tarbiyachi so‘zlarni
o‘rgatayotganida   o‘yinlar   orqali   murojaat   qilish   ayni   muddoa   hisoblanadi.   O‘yin
orqali  bola  o‘zining  lug‘at   boyligini  kengaytirib  to‘playdi.  Lekin  kichik  yoshdagi
hamma   bolalar   ham   o‘rganayotgan   so‘zlarning   ma’nosini   to‘g‘ri   tushunmaydilar.
Ularni tushuntirish ota-onalar bilan tarbiyachining vazifasiga kiradi. Qiziqarli ertak
va   hikoyalar   bolaga   yaxshi   ta’sir   qiladi   va   yaxshi-yomonni   farqlashga   o‘rgatadi.
Yod  olingan  kichik  xajmdagi   she’r   va  qo‘shiqlar   bolaning  nutqini  ravon,  aniq  va
sodda   qilib   ifoda   etishni   shakllantiradi.   Tarbiyachi   bolalarda   tabiatga   mehr
uyg‘otishda   daraxtlar   qushlar   yoki   boshqa   narsalar   xaqidagi   kichik   xajmdagi
she’rlarni   yod   oldirishi   va   ularning   mazmunini   tushintirishlari   maqsadga
muvofiqdir.   Qushlarning   insonlarga   foyda   keltirishi   shu   kichik   she’r   orqali
ifadolanganini   aytish   zarur.   She’rni   yoki   qo‘shiqni   aytishdan   oldin   ular   haqidigi
rangli   rasmlarni   ko‘rsatib   o‘tish   va   suxbatlashish   shart.   Shundagina   bolaning
tasavvuri,   hayolot   olami   kengayib   boradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bitta
ertakni  qayta-qayta eshitishni yoqtiradilar. Shunga ko‘ra ham uni bir marta emas,
bir   necha   marta   o‘qib   berish   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   Bunda   tarbiyachi:
«Bolalar,   ertak   yoqdimi?   Mazmunini   tushundinglarmi?   Yana   bir   marta   o‘qib
beraymi?»   deb   murojaat   etib   turishi   kerak.Bolalar   ertak   mazmunini   yuzaki
tushungan   bo‘lishlari   mumkin.   Shuning   uchun   dastlabki   idrokni   chuqurlashtirish
maqsadida bolalarni ertak mazmuniga olib kirish lozim bo‘ladi. Rasm idrokni yana
ham   chuqurlashtiradi.   Bolalar   ertak   tinglash   paytida   ko‘z   oldilariga   keltirishga
24 ulgurmagan   jihatlar:   qahramonlarning   kiyinishlari,   o‘zlarini   tutishlari   va   boshqa
holatlar rasm yordamida jadal anglanadi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ertak   asosida   rasmlar   chizishni   ham
topshirish   foydali.   Rasm   chizish   paytida   bolada   axborot   yetishmasligi   seziladi.   U
tarbiyachidan   ba’zi   narsalarni   so‘rab   bilishga   intiladi.   Natijada   ertak   mazmuniga
yanada   chuqurroq   kirib   borish   uchun   imkoniyat   paydo   bo‘ladi.   Shu   bois   ertak
asosida   bola   tomonidan   chizilgan   rasmlarda   axborot   ko‘proq   bo‘ladi.   Kattalar
bolalarga   ertak   o‘qib   berish   mobaynida   ertak   elementlari   orqali   ularning   atrof-
muhit   haqidagi   tasavvurlarini   kengaytirgan   holda   obrazli   tafakkurining   o‘sishiga
ma’lum darajada ta’sir etadilar. Sekinasta bolaning o‘zi ham bu jarayonda ishtirok
eta   boshlaydi,   ya’ni   avval   rasmlarni   tomosha   qiladi,   so‘ngra   ovozga   taqlid   qilish
orqali ertak qahramonlarining nomini aytishga, tanish jumlalarni davom etgirishga
harakat qiladi va, nihoyat, ertakni qayta so‘zlab beradi. Keyingi jarayonlarda u bir
necha   ertakni   qiyoslash,   taqqoslash,   ertak   qahramonlariga   taqlid   kilish   va   tavsif
berish,   mavzuli   yo‘nalishda   o‘zgarishlarni   sezish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.
Ertakning   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   shuki,   qahramonlardan   biri   ijobiy,
ikkinchisi   salbiy   bo‘ladi.   Asar   qahramoni   kuchli   va   jasur   bo‘lsa,   u   atrof   olamni
go‘zallik bilan boyitadi.
Bolalarning   ma’naviy   va   axloqiy   tarbiyasida   ertaklar   eng   samarali
vositalardan   biri   hisoblanadi.   Ertaklar   orqali   bola   yaxshilik   va   yomonlikni
ajratishni, insoniy fazilatlarni tushunishni o‘rganadi. Ayniqsa, ilk yoshdagi bolalar
(3-6 yosh) uchun tanlangan ertaklar ularning xulq-atvori, axloqiy tushunchalari va
hissiy rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu yoshdagi bolalar tez taqlid
qiladi,   qahramonlarning   xatti-harakatlarini   o‘ziga   namuna   sifatida   qabul   qiladi.
25 Shu bois, ularga tavsiya  etiladigan  ertaklar  mehribonlik, halollik, mehnatsevarlik,
sabr-toqat, shijoat va adolat kabi fazilatlarni o‘rgatadigan bo‘lishi kerak.
Quyida   ilk   yoshdagi   bolalar   uchun   tavsiya   etiladigan   ertaklar   va   ularning
axloqiy xulosalari keltiriladi:
1. “Bo‘g‘irsoq” ertagi – Haddan tashqari ishonuvchanlikning xavfi
Ushbu   ertak   kichik   yoshdagi   bolalar   orasida   eng   mashhurlaridan   biri
hisoblanadi.   Ertakda   o‘ziga   haddan   tashqari   ishongan   va   ehtiyotkor   bo‘lmagan
Bo‘g‘irsoq   haqida   so‘z   boradi.   U   turli   hayvonlardan   qochib   qutuladi,   ammo   eng
so‘ngida tulkiga ishonib, aldanadi.
Axloqiy xulosa :
 Haddan tashqari o‘ziga ishonish zarar keltirishi mumkin.
 Begonalarga ishonishda ehtiyot bo‘lish kerak.
 Qiladigan ishimiz haqida oldindan o‘ylash muhimdir.
2. “Zumrad va Qimmat” ertagi – Halollik va mehnatsevarlikning qadri
Ertakda  ikki   singil  –  Zumrad  va   Qimmat  tasvirlanadi.   Zumrad  mehnatsevar,
oqila   va   mehribon   bo‘lsa,   Qimmat   esa   dangasa,   baxil   va   ochko‘zdir.   Ertak
davomida har bir qahramon o‘z fe’l-atvoriga yarasha taqdirga duch keladi: Zumrad
yaxshilik   evaziga   baxtga   erishadi,   Qimmat   esa   o‘z   yomon   fazilatlari   tufayli
jazolanadi.
Axloqiy xulosa :
 Mehnatsevarlik va halollik har doim mukofotlanadi.
 Dangasalik,   ochko‘zlik   va   yovuzlik   inson   hayotida   salbiy   oqibatlarga   olib
keladi.
 Inson o‘z harakatlari bilan taqdirini belgilaydi.
3. “Boshqacha Qo‘y” ertagi – Mehribonlik va do‘stlikning ahamiyati
26 Bu ertak kichik yoshdagi bolalarni mehribonlik, insonparvarlik va vafodorlik
fazilatlariga   o‘rgatadi.   Ertakda   qo‘y   boshqa   hayvonlar   bilan   do‘st   bo‘lishni
xohlaydi va o‘zining mehribonligi bilan ularning ishonchini qozonadi.
Axloqiy xulosa :
 Mehribon va do‘stona munosabat har doim yaxshi natija keltiradi.
 Do‘st tanlashda mehribon va sadoqatli bo‘lish kerak.
 Inson o‘z atrofidagi odamlarga yaxshilik qilishi lozim.
4. “Uch og‘ayni botir” ertagi – Do‘stlik va birlikning kuchi
Bu   ertak   do‘stlik   va   hamjihatlikning   ahamiyati   haqida   hikoya   qiladi.   Uch
do‘st birga harakat qilib, har qanday qiyinchiliklarni yengib o‘tadi.
Axloqiy xulosa :
 Birlik va jamoaviy harakat har doim kuch beradi.
 Do‘stlar bir-birini qo‘llab-quvvatlashi kerak.
 Har qanday vaziyatda halollik va jasorat bilan harakat qilish lozim.
5. “Tulki va turna” ertagi – O‘zaro hurmat va samimiy munosabat
Ertakda   tulki   turnani   aldab,   uni   mehmondorchilikka   chaqirib,   yaxshi   ovqat
bermaydi. Keyinchalik turna ham tulkidan xuddi shunday qasos oladi.
Axloqiy xulosa :
 Do‘stlik va hurmat o‘zaro adolatga asoslangan bo‘lishi kerak.
 Boshqalarni aldagan odam oxir-oqibat o‘zi ham aldanadi.
 Hurmatli bo‘lish uchun boshqalarga ham hurmat ko‘rsatish lozim.
6. “Ilon bolalari” ertagi – Ota-onaga hurmat va e’tibor
Ertakda ilon bolalari onasiga bo‘lgan mehr-oqibatni yo‘qotadi va oxir-oqibat
jazolanadi.
Axloqiy xulosa :
27  Ota-onaga mehribon bo‘lish muhim.
 Kattalarni hurmat qilish har bir bolaning burchidir.
 Ota-onani e’tiborsiz qoldirish katta xatodir.
7.   “Sichqonning   mehmondorchiligi”   ertagi   –   Kamtarlik   va   saxovatning
ahamiyati
Bu ertak saxovat, mehmondo‘stlik va kamtarlik haqida hikoya qiladi. Sichqon
o‘zining   kamtarona   hayoti   bilan   ham   do‘stlarini   mehmon   qilishi   mumkinligini
isbotlaydi.
Axloqiy xulosa :
 Saxovat va mehmondo‘stlik insoniy fazilatlar qatorida turadi.
 Boylik emas, balki mehr-muhabbat muhim.
 Kamtar va samimiy bo‘lish kerak.
Xulosa
Ilk   yoshdagi   bolalar   uchun   ertaklar   ularning   axloqiy   tarbiyasida   beqiyos
ahamiyat kasb etadi. Ertaklar bolalarni yaxshi va yomon tushunchalarini ajratishga,
insoniy   fazilatlarni   qadrlashga   o‘rgatadi.   Ertak   qahramonlari   orqali   bolalar
mehnatsevarlik,   halollik,   mehribonlik,   saxovat,   do‘stlik,   hurmat   va   birlik   kabi
qadriyatlarni o‘zlashtiradi.
Ota-onalar va tarbiyachilar bolalarga nafaqat ertak o‘qib berish, balki ularning
mazmunini   tushuntirish,   axloqiy   xulosalarni   muhokama   qilish   va  ertaklar   asosida
bolalar   bilan   suhbatlashish   orqali   ularga   ta’sir   o‘tkazishlari   lozim.   Shu   tariqa,
ertaklar bolalarning kelajakda ijobiy xulq-atvor shakllantirishiga yordam beradi.
28 XULOSA
Bolalarni   axloqiy   tarbiyalash   jarayoni   inson   kamolotining   eng   muhim
bosqichlaridan biri bo‘lib, bu jarayonda ertaklarning o‘rni beqiyosdir. Ilk yoshdagi
bolalar   hali   hayotiy   tajribaga   ega   bo‘lmagani   sababli,   ular   uchun   axloqiy
tushunchalarni   aniq   misollar   orqali   tushuntirish   muhimdir.   Ertaklar   esa   bolalar
uchun   hayotiy   saboqlarni   obrazli   va   tushunarli   shaklda   yetkazib   beradigan   eng
samarali   vositalardan   biridir.   Har   bir   ertak   ichida   ma’naviy   va   axloqiy   xulosa
mavjud bo‘lib, bolalar ularni ongli yoki ongsiz ravishda o‘zlashtirib boradilar.
Ertaklar   bolalar   ongiga   bevosita   ta’sir   qiladi,   chunki   ularning   syujeti   sodda,
qiziqarli   va   oson   esda   qoladigan   shaklda   qurilgan   bo‘ladi.   Ko‘pgina   ertaklarda
yaxshilik   va   yomonlikning   o‘zaro   kurashi   tasvirlanib,   har   doim   yaxshilik   g‘olib
chiqadi. Shu orqali bolalarda adolatga bo‘lgan ishonch mustahkamlanadi. Bundan
tashqari, ertak qahramonlari o‘zlarining fe’l-atvori, xulq-atvori bilan bolalar uchun
namuna bo‘lib xizmat qiladi. Masalan, “Zumrad va Qimmat” ertagida mehnatkash,
mehribon   va   halol   qiz   mukofotga   sazovor   bo‘lsa,   dangasa   va   baxil   qiz   o‘zining
nojo‘ya   xatti-harakatlari   tufayli   jazolanadi.   Bu   orqali   bolalar   hayotda
mehnatsevarlik va halollik muhim fazilatlar ekanligini anglab yetadilar.
Shuningdek,   ertaklar   bolalarda   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish,   tasavvur
dunyosini   kengaytirish   va   fikrlash   qobiliyatini   shakllantirishga   yordam   beradi.
Ertaklardagi qahramonlar turli muammolarni yechish uchun aql, jasorat va shijoat
29 kabi   sifatlarni   namoyon   etadilar.   Bu   esa   bolalarda   mustaqil   fikrlash   va   mantiqiy
xulosa chiqarish qobiliyatlarini shakllantiradi. Ayniqsa, sehrli ertaklar bolalarning
tasavvur   dunyosini   kengaytirib,   ularga   orzu   qilish   va   o‘z   oldiga   maqsad   qo‘yish
muhimligini o‘rgatadi.
Ertaklarning   yana   bir   muhim   jihati   –   ularning   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish
vositasi sifatida xizmat qilishidir. Har bir xalqning ertaklari o‘ziga xos madaniyat,
urf-odat   va   qadriyatlarni   aks   ettiradi.   Masalan,   o‘zbek   xalq   ertaklarida   ota-onaga
hurmat,   kattalarga   bo‘ysunish,   mehr-oqibat,   saxovat   va   mehnatsevarlik   kabi
tushunchalar   keng   yoritiladi.   Bu   esa   bolalarda   milliy   an’ana   va   qadriyatlarga
hurmat bilan qarash hissini shakllantiradi.
Bundan   tashqari,   ertaklar   bola   psixologiyasiga   ham   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Ular bolalarga ruhiy tasalli berib, o‘z his-tuyg‘ularini boshqarishga yordam beradi.
Masalan,   ba’zi   ertaklar   bolalarda   qo‘rquv   hissini   yengishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Agar   bola   qorong‘ilikdan   yoki   yolg‘izlikdan   qo‘rqsa,   unga   shunga   o‘xshash
ertaklarni   o‘qib   berish   orqali   u   o‘z   qo‘rquvlarini   yengish   yo‘llarini   o‘rganishi
mumkin.   Shu   bilan   birga,   ertaklar   bolalarda   ishonch   hissini   shakllantirib,   ularga
o‘z qobiliyatlariga ishongan holda harakat qilishni o‘rgatadi.
Ilk   yoshdagi   bolalar   uchun   ertak   tanlashda   ota-onalar   va   tarbiyachilar   juda
ehtiyot   bo‘lishlari   kerak.   Ertaklarning   mazmuni   bolaning   yoshiga   mos   bo‘lishi
lozim. Juda murakkab yoki zo‘ravonlik aks etgan ertaklar bolada salbiy hissiyotlar
uyg‘otishi   mumkin.   Shu   sababli,   bolalar   uchun   odob-axloq   normalarini   targ‘ib
qiluvchi, yaxshilik va adolatni ulug‘lovchi ertaklarni tanlash muhimdir.
Ota-onalar   va   tarbiyachilar   ertakni   shunchaki   o‘qib   berish   bilan
cheklanmasligi, balki  ularning mazmunini bolalar bilan muhokama qilishlari  ham
kerak.  Bolalar   ertak  mazmunini   tushunganlaridan  so‘ng,  ular   o‘z   xulq-atvorlarida
30 bu   saboqlardan   foydalanishga   harakat   qiladilar.   Masalan,   ertak   qahramonlarining
to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri   xatti-harakatlari   haqida   savollar   berish   orqali   bolalarning
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   mumkin.   “Sizningcha,   qahramon   nima   uchun
shunday   qildi?”,   “Agar   siz   uning   o‘rnida   bo‘lsangiz,   qanday   yo‘l   tutgan
bo‘lardingiz?”   kabi   savollar   bola   miyasini   ishlashga   majbur   qiladi   va   ularda
axloqiy tafakkur shakllanadi.
Bundan   tashqari,   ertaklarni   faqat   tinglash   emas,   balki   ularni   sahnalashtirish
ham   samarali   usul   hisoblanadi.   Bolalar   o‘zlari   sevgan   ertak   qahramonlarining
rolini  o‘ynash orqali ularning xatti-harakatlarini chuqurroq tushunib yetadilar. Bu
usul   ayniqsa,   bog‘cha   yoshidagi   bolalar   uchun   juda   foydalidir.   Chunki   ular   hali
abstrakt   tushunchalarni   qabul   qilishda   qiynaladilar   va   jonli   harakatlar   orqali
yaxshilik hamda yomonlikning farqini yaxshiroq anglaydilar.
Shunday   qilib,   ertaklar   orqali   axloqiy   tarbiya   berish   bolaning   jismoniy   va
ma’naviy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ular   bolalarda   mehnatsevarlik,
halollik,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   do‘stlik,   saxovat,   adolat   kabi   muhim
fazilatlarni   shakllantiradi.   Ertaklar   bolaning   dunyoqarashini   kengaytirib,   uni
hayotning   qiyinchiliklariga   tayyorlaydi.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalarga
ertaklarni   o‘qib   berish,   ularni   muhokama   qilish   va   turli   interaktiv   usullar
yordamida   bolalar   ongiga   singdirish   orqali   ularga   to‘g‘ri   axloqiy   yo‘nalish
berishlari lozim.
Shunday qilib, ertaklar faqatgina bolalarning bo‘sh vaqtini mazmunli o‘tkazish
vositasi   emas,   balki   ularning   ma’naviy   olamini   shakllantirishning   asosiy
manbalaridan biridir. Shu bois, har bir bola yoshiga mos, ibratli va axloqiy jihatdan
boy ertaklarni eshitib, ulardan hayotiy saboqlar olishi lozim.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Meyoriy hujjatlar
32 1.O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi PQ-3305-
son   “O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil
etish to‘g‘risida”gi qarori.
2.O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi PQ-2707-
son   “2017-2021-   yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori.
3.O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga
qo‘yiladigan “Davlat talablari”. 2018-yil 3-iyul, ro‘yxat raqami 3032.
4.“Ilk   qadam”   davlat   o‘quv   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha
ta’lim   vazirligining   2018-yil   7-iyuldagi   4-sonli   hay’at   yig‘ilishi   qarori   bilan
tasdiqlangan va nashr etilgan dasturi.
5.O‘zbekiston Respublikasida jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish davlat
dasturi   Konseppiyasi.   Vazirlar   Maxkamasining   1999-yil   27-maydagi   qaroriga
ilova.
2.Manba va adabiyotlar
1. X.A.Meliyev, M.X.Qilichova “Maktabgacha pedagogika”  Darslik.2022 yil.
2.  Zebiniso Ahmedova “Ertak terapiya” Toshkent- 2019 
3. Z.T.Nishanova,   G.F.L   Alimova,   A.G„.Turg„unboyeva,   M.X.Asranboyeva
“Bolalar psixologiyasi va psixodiagnostikasi” Toshkent – 2017 
4. M.S Usmonova “Alisher Navoiy asarlaridagi fitonimlarning leksik, simantik
va stilistik tadqiqi” Monografiya(Toshkent) 2023-yil.
5. M.S.Usmonova   “Bolalar   nutqini   o`stirish   nazariyasi   va
texnologiyasi”uslubiy qo`llanma.2023-yil
6. M.A.Norqo`ziyeva   “Bo`lajak   o`qituvchilarni   pedagogik   faoliyatda   kasbiy
barqarorligini taminlash”Monografiya (Toshkent)2023-yil
33 7. G.E.Kushakova   “Pedagogik   konfliktologiya”   maruzalar   to`plami.
(Jizzax)2023
8. G.E.Kushakova   “Talabalarda   tolearantlik   tafakkurini   shakllantirish
texnologiyasi”Monografiya (Jizzax)2021
9. G.E.Kushakova   ,Raxmonqulova   X.B,Mirzayeva   K.I   “Matematik
tasavvurlarni   shakllantirish   naz   ariyasi   va   texnologiyalari”(Jizzax)     o`quv
qo`llanma.
10. G.E.Kushakova   ,   N   Saydullayeva   “Matematik   tasavvurlarni   shakllantirish
nazariyasi va texnologiyasi” uslubiy qo`llanma  (Jizzax)2023-yil.
11. SH   A . Buranova  “ Учебно –методическое пособие по предмету СТЕАМ
технологии   в   дошколъном   образовании”   o ` quv   uslubiy   qo ` llanma .
(Jizzax) 2 023-yil.
12. Xoliqov   F . K   ,   Ochilov   N . O `   “ Biomexanika ”   o ` quv   qo ` llanma
( Jizzax )2023- yil .
13. Shomurzayeva   N . X .   “ Turizm   va   uni   o ` qitish   metodikasi   ”   uslubiy
qo ` llanma ( Jizzax ).2023.
14. Xolova   SH . M   “ Maktabgacha   va   boshlang ` ich   talimda   jismoniy   tarbiya   va
sport   yo ` nalishi   talabalari   uchun   mutaxassislik   fanlaridan   kurs   ishlarini   bajarish
bo ` yicha   uslubiy   ko ` rsatma ”( Jizzax )2023- yil .
15. X.A.Meliyev,   Sh.A.Buranova.   “Mahalla,   oila   va   maktabgacha   ta’lim
tashkiloti hamkorlik tizimi ishlarini takomillashtirish”. Monografiya. Jizzax. 2020
yil. 105 bet.
3.Internet saytlari
1.  www.pedagog.uz  
2.  www.ziyonet
34 3.  www.arxiv.uz
4.  www.lex.uz
35

Ilk yosh bolalarda ertaklar orqali axloqiy tarbiya berish 


MUNDARIJA

I. Kirish………………………………………………………………...3

II. Asosiy qism

1.  Ertaklarning axloqiy tarbiyada tutgan o‘rni…………………………5

2.  Ertak qahramonlari orqali ijobiy va salbiy fazilatlarni anglash……10

3.  Ertaklar orqali bolalarning xulq-atvorini shakllantirish usullari…...15

4. Ilk yoshdagi bolalar uchun tavsiya etiladigan ertaklar va ularning axloqiy xulosalari………………………………………………………………19

III. Xulosa…………………………………………………………….25

IV. Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH

Xalq og‘zaki ijodida eng boy va rang-barang janrlardan biri ertakdir. Ertaklar xalq hayoti, milliy ma’naviyati, urf-odatlari, udumlari, an’analari, orzu-umidlarini aks ettirib, bolalarga ma’naviy, axloqiy va badiiy oziqa beradi. Xalqimiz “Ertaklar – yaxshilikka yetaklar” deb bejiz aytmagan. Ertaklar har bir xalqqa xos va mos bо‘lgan hikoyatlardir. Hayot haqiqati bilan bog’liq bo’lib, xayoliy va hayotiy uydirmalar asosiga qurilgan, didaktik g’oya tashuvchi og’zaki hikoyalar ertak deyiladi. Ertaklar epik folklorning eng sermahsul janri hisoblanadi. Dunyoning hamma qit'alarida, barcha xalqlarda ertaklar va uning xalq orasida tashib yurgan ertakchilari, uning nazariyachilari – ertakshunoslar bor. O‘zbek ertakchiligi ham uzoq tarixga ega. XX asrning boshlarigacha yuzaga kelgan barcha adabiy, badiiy obidalarida, turli shaklda o‘zbek xalqining qadimiy ertakchiligi, dostonchiligi, qissalari, afsonalari o‘z izlarini qoldirgan. Xalq ertaklari tarbiyaviy jarayonni yaxlitligicha tashkil etish, ya’ni axloqiy, ma’naviy, ekologik, estetik va aqliy rivojlanish chegaralarini kengaytirish imkonini beradi. Ayni paytda ular tinglovchining kо‘pgina yaxshi xotiralarini yodga soladi. Inson bolaligidan boshlab yaxshilikka, ezgulikka doimo intilib yashaydi. О‘zining maftunkor sehri, tuganmas shukuhi, dilni rom etuvchi jozibasi bilan hamisha qanotlanib turuvchi xalq ertaklari inson xayolotining mevasidir. 

Maktabgacha yoshdagi bolalar bitta ertakni qayta-qayta eshitishni yoqtiradilar. Shunga kо‘ra ham uni bir marta emas, bir necha marta о‘qib berish maqsadga muvofiq bо‘ladi. Bunda tarbiyachi: «Bolalar, ertak yoqdimi? Mazmunini tushundinglarmi? Yana bir marta о‘qib beraymi?» deb murojaat etib turishi kerak. Odatda, ayrim tarbiyachilar ertakni birinchi marotaba eshittirganidan keyinoq bolalarga savollar berib, javob olishga intiladilar. Biroq bunga kichkintoylar hali yetarlicha tayyor bо‘lmaydilar. Chunki bolalar ertak mazmunini yuzaki tushungan bо‘lishlari mumkin. Shuning uchun dastlabki idrokni chuqurlashtirish maqsadida bolalarni ertak mazmuniga olib kirish lozim bо‘ladi. Ertaklarning bolalarda tug‘ilayotgan his-hayajonga ta’siri nechog‘lik jadal bо‘lsa, ular chizgan rasm shunchalik qiziq va rang-barang bо‘ladi. Bundan tashqari, bolalar о‘zlari chizgan rasmlarni (odam, hayvon) qirqib olib erkin mavzularda о‘yin о‘ynashni ma’qul kо‘radilar.

Kurs ishining mavzusining dolzarbligi: Bolalarni axloqiy tarbiyalash ularning shaxs sifatida shakllanishida muhim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, ilk yoshdagi bolalarning axloqiy fazilatlarini rivojlantirishda ertaklar muhim vosita hisoblanadi. Ertaklar orqali bolalarda halollik, adolat, mehnatsevarlik, rahmdillik, vatanparvarlik kabi fazilatlarni shakllantirish mumkin. Ilk yoshdagi bolalar uchun murakkab tushunchalarni o‘rgatish qiyin bo‘lsa-da, ertaklar ularni oddiy va tushunarli tarzda yetkazishga yordam beradi. Shu sababli, ertaklarning tarbiyaviy ahamiyatini ilmiy asosda o‘rganish va amaliyotga joriy etish dolzarb masala hisoblanadi.

Kurs ishining maqsadi: Ilk yoshdagi bolalarga axloqiy tarbiya berishda ertaklarning ahamiyatini aniqlash, ularning axloqiy tushunchalarni shakllantirishdagi rolini tahlil qilish va samarali usullarni tavsiya etish.

Kurs ishining obyekti: Ilk yoshdagi bolalar (1-7 yosh) va ularning ertaklar orqali axloqiy tarbiyalanish jarayoni.

Kurs ishining predmeti: Ertaklarning axloqiy tarbiyadagi o‘rni, ularning bolalar xulq-atvoriga ta’siri va ertaklar orqali bolalarga axloqiy tushunchalarni singdirish usullari.

Kurs ishining vazifalari:

  1. Ilk yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyalanish jarayonini o‘rganish.
  2. Ertaklarning axloqiy tarbiyada tutgan o‘rnini ilmiy jihatdan asoslash.
  3. Ertaklar orqali bolalarga axloqiy tushunchalarni singdirish usullarini aniqlash.
  4. Bolalarning ertaklarga bo‘lgan qiziqishini oshirish va ularning axloqiy fazilatlarini rivojlantirishga yo‘naltirilgan tavsiyalar ishlab chiqish.
  5. Ertaklarning turli yosh guruhlaridagi bolalar axloqiy tarbiyasiga ta’sirini tahlil qilish.