Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 170.1KB
Покупки 5
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Ilk yoshdagi bolalarning predmetlar miqdorini idrok qilishning pedagogik- psixologik asoslari

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MUQIMIY NOMIDAGI QO’QON DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
MAKTABGACHA TA’LIM SIRTQI BO’LIM YO’NALISHI 
304- GURUX TALABASI 
 “Matematik tassavurlarni shakillantirish nazaryasi
va texnologiyasi”   fanidan
 “ Ilk yoshdagi bolalarning predmetlar miqdorini idrok
qilishning pedagogik- psixologik asoslari ” mavzusida
tayyorlagan
KURS ISHI
  
Ilmiy rahbar:            Azizova Ziroatxon   ____________ Reja
Kirish
I-BOB  Maktabgacha Yosh Davrida Psixologik   Rivojlanish Xususiyatlari
1.1 Maktabgacha yoshidagi  bolalar o’yinining psixologik xususiyatlari
1.2 Maktabgacha y oshidagi  bolalar bilish jarayonlarining rivojlanishi
II-BOB   Bolalarning   Predmetlar   Shakli   Va   Geometrik   Shaklllarini   Idrok
Qilishning O’ziga Xos Xususiyatlari 
2.1Bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish. 
2.2. Kichik guruhda bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish
2.3. O’rta guruhda bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish
Xulosa
Foydalanilgan Adabiyotlar
Ilova
           
2 Kirish
    Kurs   ishining   dolzarbligi :   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   barcha
sohalarda   keng   ko’lamli   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Ayniqsa,   maktabgacha
ta’lim   sohasida   tub   o’zgarishlar   amalga   oshirilib,   maktabgacha   yoshdagi
bolalarning   ta’lim-tarbiya   olishi   masalasi   davlat   darajasidagi   dolzarb   masalaga
aylandi. 
Bu   borada   Prezidentimiz   Sh.M.   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   amalga
oshirilayotgan   ishlar,   qabul   qilinayotgan   farmon   va   qarorlar   dasturul   amal
bo’lmoqda.   Maktabgacha   ta’lim   vazirligining   tashkil   etilishi,   Prezidentimiz
tomonidan   “2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   2707-sonli   Qaror,   O’zbekiston
Respublikasi  “Maktabgacha   ta’lim  va  tarbiya  to’g’risida”gi  qonuni,  Maktabgacha
ta’lim   tizimi   boshqarishni   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori,
O’zbekiston  Respublikasining  ilk va maktabgacha yoshdagi  bolalar rivojlanishiga
qo’yiladigan   Davlat   talablari,   “Ilk   qadam”   Davlat   o’quv   dasturi,   “O’zbekiston
Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030-   yilgacha   rivojlantirish
Kontseptsiyasi”   kabi   me`yoriy  huquqiy   hujjatlarning   qabul   qilinishi   maktabgacha
ta’lim   tizimida   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirishda   alohida   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Ma’lumki,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ta’lim-tarbiya   berishning
asosiy   vazifalari   bolalarni   jismoniy,   aqliy   va   ma’naviy   jihatdan   rivojlantirish,
ularning tug’ma layoqati, qiziqishi, ehtiyoji va imkoniyatlarini hisobga olgan holda
milliy va umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalashdan iborat. 
Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarga   ta’lim   berish   jarayonini
takomillashtirishda   bo’lajak   pedagoglarning   ilmiy   va   uslubiy   ta’minlanganligi,
ularning   kasbiy   tayyorgarligi   asosiy   masalalardan   sanaladi.   Ayniqsa,   bolalarda
matematik tasavvur va bilimlarni rivojlantirish ularning intellektual jihatdan yetuk
insonlar bo’lib ulg’ayishida o’ziga xos o’ringa ega. 
Matematik   bilimlar   bolalarga,   ular   nimani   bilib   olganliklari   va   nimaning
uddasidan   chiqa   olishlarini   hisobga   olgan   holda,   aniq   tizim   va   ketma-ketlikda
3 beriladi.   Bu   jarayonda   “Matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   nazariyasi   va   4
metodikasi”   fanining   mazmunidan   kelib   chiqib   tayyorlangan   ushbu   qo’llanma
maktabgacha   ta’lim   yo’nalishi   bakalavriat   talabalari,   shu   yo’nalishning   maxsus
sirtqi   va   sirtqi   ta’limi   talabalari   hamda   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti
tarbiyachilariga   zarur   ma’lumot   va   metodik   yordam   bera   oladi.   Qo’llanma
zamonaviy pedagogik texnologiyalarni hisobga olib tayyorlangani va bugungi kun
talablariga to’laqonli javob berishi bilan ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Maktabgacha   ta’lim   nazariyasi   va   metodikasini
о’qitishning   ilmiy-metodik   muammolarini   tadqiqot   qilishda   zarur   bо’ladigan
ilmiy-   nazariy   asoslari,   pedagogikaning   ilmiy   tadqiqot   metodlari,   bosqichlari,
ta’rifi   va   tasnifi,   bolalar   rivojlanishida   biologik   va   ijtimoiy   omillar,   bola   psixik
taraqqiyotining   asosiy   bosqichlari,   ta’limning   didaktik   tamoyillari,   bolalarga
pedagogik   ta’sir   kо’rsatish,   tashkil   etish   shakllari   ta’lim   va   tarbiyada   pedagogik
texnologiyalarni qо’llashning nazariy asoslari, shakl, usullari bolalarni komil inson
qilib   tarbiyalashning   maqsad   va   vazifalari,   ta’lim   berish   va   tarbiyalash
muammolari,   usullari,   aqliy,   jismoniy,   ahloqiy,   mehnat,   estetik   tarbiya   berish,
ijtimoiy maktabgacha ta’limni boshqarish, rahbarlik qilish yо’llari, usullari, ularni
о’rganish va anglash tamoyillari, uslublari о’zlashtirganligini aniqlash
Kurs   ishining   vazifalari :   Ta’lim   va   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi
(maktabgacha   ta’lim)   fani   tadqiqotlari,   uslublari   bо’yicha   ilmiy   va   uslubiy
adabiyotlar   bilan   tanishganligi   darajasini;   -     maktabgacha   ta’lim   va   uni   о’qitish
metodikasini   tadqiq   qilishning   ilmiy   yо’nalishlarni   bilish   darajasini;   -     tadqiqot
jarayonida   maktabgacha   ta’limning   aniq   vazifasini   anglay   olish   darajasini;   -
maktabgacha   ta’lim   fani   va   tadqiqotlar   sohasining   ilmiy  yо’nalishlari,   tadqiqotlar
sohasida  ilmiy mushohada va ilmiy tahlil  masalalarini  о’zlashtira olganliklarini; -
ilmiy   tadqiqot   faoliyatini   tashkil   etish,   tadqiqot   natijalarini   tahlil   qilish
malakalarining mavjudligini; -  ta’lim va tarbiya jarayonini tashkil etishning shakl,
metod va vositalari haqida umumiy tushunchalarga ega ekanligini isbotlab berish
4 Kurs   ishining   predmeti:   Ilk   yoshdagi   bolalarning   predmetlar   miqdorini
idrok qilishning pedagogik- psixologik asoslari  ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish
uslublari   va   tamoyillari   о’zlashtirganlik   va   amalda   qо’llay   olish   malakalari
darajasini aniqlash
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish   Asosiy   qism,   I-BOB,   II-BOB,   Xulosa   va
Foydalanilgan adabiyotlardan iborat
5 I-BOB M aktabgacha yosh davrida psixologik   rivojlanish
xususiyatlari
1.1. Maktabgacha yoshidagi  bolalar o’yinining psixologik
xususiyatlari
Ma’lumki,   bolaning   Yoshi   ulg’ayib,   mustaqil   harakat   qilish   imkoniyati
oshgan   sari,  uning  atrofidagi   narsa  va  hodisalar  bo’yicha  dunyoqarashi  kengayib
boradi .   Maktabgacha   Yoshdagi   bolalarning   etakchi   faoliyati   o’yindir .   Bu
Yoshdagi bolalarning o’yinlarini uchga bo’lish mumkin:
1)predmetli o’yinlar(15-20 minut o’ynaladi);
2   gacha   Yoshidagi   bolalarning   o’yin   faoliyatlari   masalasi   asrlar   davomida
ju )syujetli-rolli o’yinlar (30-60 minut o’ynaladi);
3) qoidali o’yinlar (1soatdan -2kungacha davom etishi mumkin).
  Bog   da   ko’p   olimlarning   diqqatini   o’ziga   jalb   qilib   kelmoqda.   Bog’cha
Yoshidagi   bolalar   o’zlarining   o’yin   faoliyatlarida   ildam   qadamlar   bilan   olg’a
qarab   borayotgan   sermazmun   hayotimizning   hamma   tomonlarini   aks   ettirishga
intiladilar.
Bola   atrofidagi   narsalar   dunyosini   bilish   jarayonida   ular   bilan   bevosita
amaliy munosobatda bo’lishga   intiladi.   Bu   o’rinda   shu   narsa   harakterliki,   bola
bilishga   tashnaligidan   atrofdagi   o’zining   haddi   sig’adigan   narsalari   bilangina
emas,   balki   kattalar   uchun   mansub   bo’lgan,   o’zining   kuchi   ham   etmaydigan,
haddi   sig’maydigan   narsalar   bilan   ham   amaliy   munosabatda  bo’lishga  intiladi.
Masalan: bola avtomashinani yoki  tramvayni o’zi haydagisi, xaqiqiy otga minib
yurgisi,   uchuvchi   bo’lib,   samolyotda   uchgisi   va   rostakam   militsioner   bo’lgisi
keladi.  Tabiiyki bola o’zidagi bunday ehtiyojlarning birontasini ham  haqiqiy yo’l
bilan   qondira   olmaydi.   Bu   o’rinda   savol   tug’iladi.   Bolalarning   tobora   ortib
borayotgan   turli   ehtiyojlari   bilan   ularning tor imkoniyatlari o’rtasidagi  qarama-
qarshilik qanday yo’l  bilan hal qilinadi? Bu qarama-qarshilik faqatgina birgina
faoliyat   orqali,   ya’ni,   bolaning   o’yin   faoliyati   orqaligina   hal   qilinishi   mumkin.
Buni quyidagicha izohlab berish mumkin:
6 -  birinchidan,   bolalarning o’yin faoliyati qandaydir moddiy  mahsulot ishlab
chiqarishga  qaratilgan  faoliyat  emas.  Shuning  uchun   bolalarni   o’yinga   undovchi
sabab   (motiv)   kelib   chiqadigan   natija   bilan   emas,   balki   shu   o’yin   jarayonidagi
turli harakatlarning  mazmuniga bog’liqdir;
-   ik kinchidan ,   bolalar   o’yin   jarayonida   o’z   ixtiyorlaridagi   narsalarni,
o’zlarini   qiziqtirgan,   ammo   kattalargagina   mansub   bo’lgan   narsalarga   aylantirib,
xohlaganlaricha   erkin   faoliyatda   bo’ladilar.   Bolalarning   o’yin   faoliyatlari
ularning   jismoniy   va   psixik   jihatdan   garmonik   ravishda   rivojlanishi   uchun
birdan-bir  vositadir. 
O’yin   bolalar   hayotida   shunday   ko’p   qirrali   faoliyatki,   unda   katgalarga
mansub   bo’lgan   mehnat   ham,   turli   narsalar   haqida   tafakkur   qilish,   xom-xayol
surish, dam olish va xushchaqchaqlik   jarayonlarining   barchasi   o’yin   faoliyatida
aniq   bo’ladi.   SHuni   ham   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   o’yin   faqat   tashqi   muhitdagi
narsa   hodisalarni   bilish   vositasigina   emas,   balki   qudratli   tarbiya   vositasi   hamdir.
Ijodiy   va   syujetli   o’yinlarda   bolalarning   barcha   psixik     jarayonlari     bilan
birgalikda ularning individual   xususiyatlari ham shakllanadi. Demak, bog’chadagi
ta’lim-tarbiya   ishlarining   muvaffaqiyati   ko’p   jihatdan   bolalarning   o’yin
faoliyatlarini maqsadga muvofiq tashkil qila bilishga bog’liqdir.   SHunday qilib,
o’yin   bolalar   xayoli   tomonidan   yaratilgan   narsa   emas,   aksincha,   bolalar
xayolining   o’zi,   o’yin   davomida   yuzaga   kelib,   rivojlanadigan   psixik   jarayondir.
SH un i   ha m   t a’ ki dl as h   j oi zk i ,   f an- t e xn i k a   m i sl si z   rivojlanayotgan   hozirgi
davrda hayratda qoldiradigan  narsalar bolalarga go’yo, bir mo’’jizadek ko’rinadi.
Natijada   ular   ham   o’zlarining   turli   o’yinlari   jarayonida   o’xshatma   qilib   (ya’ni,
analogik   tarzda),   har   xil   xayoliy   narsalarni   o’ylab   topadilar   (uchar   ot,   odam
mashina,   gapiradigan   daraxt   kabilar).   Bundan   tashqari,   bolalarning   turli   xayoliy
narsalarni   o’ylab   chiqarishlari   yana   shuni   anglatadi-ki,   ular   o’zlarining   har   turli
o’yin   faoliyatlarida   faqat   atroflaridagi   bor   narsalarni   emas,   balki   ayni   chog’da
ehtiyojlarini ham aks ettiradilar.
7   Bolalarning   o’yin   faoliyatlarida   turli   hayoliy   va   afsonaviy   obrazlarni
yaratishlari odamning (shu jumladan, bolalarning ham)   tashqi   muhitdagi   narsa
va   hodisalarni   aks   ettirish   passiv   jarayoni   emas,   balki   faol,   ijodiy
yaratuvchanlik jarayoni   ekanligidan dalolat beradi.
  Bolalar   o’yin   faoliyatining   yana   bir   xususiyati   bu   o’yin   jarayonida
bolaning   qiladigan   xatti-harakatlari   va   bajaradigan   rollarining   ko’pincha
umumiylik   harakteriga   ega   bo’lishidir.   Buni   shunday   tushunish   kerakki,   bola
o’zining   turli-tuman   o’yinlarida   faqat   o’ziga   tanish   bo’lgan   yolg’iz   bir
shofyorning,   vrachning,   militsionerning,   tarbiyachining,   uchuvchining   xatti-
harakatlarnigina   emas,   balki   umuman   shofyorlarning,   vrachlarning,
tarbiyachilarning hamda uchuvchilarning xatti-harakatlarini aks ettiradi.
  Bu Yoshdagi bolalar o’z vaqtining ko’p qismini o’yin bilan o’tkazadi, ayniqsa 3
Yoshdan   6-7   Yoshgacha   o’yinlar   ahamiyatli   taraqqiyot   yo’lini   bosib   o’tadi:
predmetli-boshqaruv   va   ramziy   o’yinlardan   tortib   to   qoidali   syujetli-rolli
o’yinlargacha. Bu Yosh davrida barcha o’yin turlarini ko’rish mumkin. 
Bu   Yosh   davri   davomida   bolalarning   quyidagi   asosiy   faoliyat   turlari
izchillikda   takomillashib   boradi:   predmetlar   bilan   boshqarish   o’yini,   qonstruktiv
tipdagi   individual   predmetli   o’yin,   jamoaviy   syujetli-rolli   o’yinlar,   individual   va
guruhiy   ijod,   o’yin-musobaqa,   o’yin-muloqot,   uy   mehnati.   Kichik   maktabgacha
Yoshdagi   bolalar   asosan   predmetlar,   turli   xil   o’yinchoqlar   bilan   yolg’iz   o’zlari
o’ynaydilar.   O’zlarining   predmetli   va   konstruktorli   o’yinlarida   idrok,   xotira,
tasavvur,   tafakkur   jarayonlarini,   Shuningdek   o’z   harakat   qobiliyatlarini
takomillashtirib   boradilar.   Albatta,   turmush   tajribalari   va   faoliyatlari   doirasi
cheklangan   kichik   Yoshdagi   bolalar   (ba’zan   kichik   guruh   bolalari   ham)
o’zlarining   o’yinlarida   qonkret   odamlarni   va   ularning   harakatlarini   aks
ettiradilar   xolos.   Masalan,   (oyisini,   dadasini,   akasini,   tarbiyachisini   va   shu
kabilarni).   O’rta   yoki   katta   bog’cha   Yoshidagi   bolalarning   o’yinlarida   esa
bunday   obrazlar   umumiylik   harakteriga   ega   bo’la   boshlaydi. Sekin-asta   o’rta
maktabgacha   davrga   borib   o’yin   jamoaviy   bo’lib   boradi   va   unga   ko’proq   bolalar
8 qo’shila   boshlaydi.   Bolalarning   individual   xususiyatlarini,   ularning   jamoa
o’yinlari   davomida   kuzatish   qulaydir.   O’z   o’yinlarida   bolalar   kattalarning
predmetlarga   munosabatinigina   emas,   balki   ko’proq   ularning   o’zaro
munosabatlarini   ham   aks   ettiradilar   va   ularga   taqlid   etadilar .   Shuningdek,
jamoa  o’yinlarida bolalar bir guruh odamlarning murakkab hayotiy  faoliyatlarini
aks   ettiradilar.   Masalan,   «poezd»   o’yinini   olaylik.   Bunda   mashinist,   parovozga
ko’mir   yoquvchi,   provodniklar,   qontrolyor,   kassir,   stansiya   xodimlari   va
yo’lovchilar   bo’ladi.   Bolalarning   mana   shu   kabi   jamoa   o’yinlari   artistlarning
faoliyatiga o’xshaydi. Chunki,  jamoa o’yinidagi har bir bola o’z rolini yaxshi ado
etishga intilishi   bilan birga, o’yinning umumiy mazmunidan ham chetga chiqib
ketmaslikka   tirishadi.   Bu   esa,   har   bir   boladan   o’zining   butun   qobiliyatini   ishga
solishni   talab   etadi.   Ma’lum   rollarga   bo’lingan   jamoa   o’yini,   bolalardan   qat’iy
qoidalarga   bo’ysunishini   va   ayrim   vazifalarni   talab   doirasida   bajarishni   taqozo
etadi.   Shuning   uchun   bolalarning   bunday   jamoa   o’yinlari   psixologik   jihatdan
katta   ahamiyatga   ega.   Chunki,   bunday   o’yinlar   bolalarda   irodaviylik,
xushmuomalalik,   o’yin   qoidalariga,   tartib-intizomga   bo’ysungan   va   s h u   k a b i
b o s h q a   i j o b i y   h i s l a t l a r n i   t a r b i y a l a y d i   v a   rivojlantiradi.
  Eng   asosiysi   bu   o’yinlarda   kattalarning   predmetli   dunyoga   nisbatan   xulq-
atvori   takrorlanmaydi,   odamlar   orasidagi   munosabatlarga,   xususan   –   rollariga
imitatsiya (taqlid) qilinadi. Bolalar ushbu munosabatlar asosida quriladigan rollarni
va  qoidalarni   ajratadilar,   o’yinda   unga  amal   qilinishini   qattiq  nazorat   qiladilar   va
o’zlari   ham   ularga   rioya   qilishga   harakat   qiladilar.   Bolalarning   syujetli-rolli
o’yinlari   turli   mavzularda   bo’lib,   bolalar   ular   bilan   hayotiy   tajribasiga   muvofiq
yaxshi tanishdir. Bolalar tarafidan o’yinda qayta ijro etiladigan rollar –oilaviy (ona,
ota, buvi, buva, o’g’il, qiz va h.k) yoki tarbiyaviy (enaga, bog’chadagi tarbiyachi,)
yoki   ertak   qahramonlari   (bo’ri,   ayiq,   tulki,   quyon,   echki,)   yoki   kasbiy   (shifokor,
komandir,   uchuvchi).   Rollarni   ijro   etuvchilar   kattalar   yoki   bolalar   yoki   ularni
o’rnini bosuvchi o’yinchoqlar, qo’g’irchoqlar bo’lishi mumkin. 
  
9 10 1.2.  Maktabgacha y oshidagi  bolalar bilish jarayonlarining
rivojlanishi
    Bog’cha   Yoshidagi   bolalarda   sezgi,   idrok,   diqqat,   xotira,   tasavvur,   tafakkur,
nutq, xayol, hissiyot  va irodaning rivojlanishi  jadal   kechadi. Bola ranglarni hali
bir-biridan   yaxshi   farq   qila   olmaydi.   Unga   ranglarning   farqini   bilishga   yordam
beradigan o’yinchoqlar , rangli kiyimlar, rangli xalqalar, qutichalar va shu singari
o’yinchoqlar berish maqsadga muvofikdir.
    Bog’cha   Yoshidagi   bolalar   turli   narsalarni   idrok   qilishda   ularning   ko’zga
yaqqol tashlanib turuvchi belgilariga (rangi va  shakliga) asoslansalar ham, lekin
chuqur tahlil qila olmaydilar.
Bog’cha Yoshidagi bolalar kattalarning yordami bilan suratlarni  analitik ravishda
idrok qilish qobiliyatiga ega bo’ladilar. Bolalar   suratlarni   idrok   qilayotganlarida
kattalar   turli   xil   savollar   bilan   ularni   tahlil   qilishga   o’rgatishlari   lozim.   Bunda,
asosan,  bolalar diqqatini:
1 Suratning mazmunini (syujetini) to’g’ri idrok qilishga;
2. Suratning   umumiy   ko’rinishida   har   bir   tasvirlangan   narsalarning   o’rnini
to’g’ri idrok qilishga;
3. Tasvirlangan   narsalar   o’rtasidagi   munosabatlarni   to’g’ri   idrok   qilishga
qaratish kerak.
  Diqqat   har   qanday   faoliyatimizning   doimiy   yo’ldoshidir.   Shuning
uchun   diqqatning   inson   hayotidagi   ahamiyati   benihoya   kattadir.   Bog’cha
Yoshidagi bolalar diqqati asosan ixtiyorsiz bo’ladi.   Bog’cha Yoshidagi bolalarda
ixtiyoriy  diqqatning  o’sib borishi   uchun   o’yin juda katta ahamiyatga ega. O’yin
paytida   bolalar   diqqatlarini   bir   joyga   to’plab,   o’z   tashabbuslari   bilan   ma’lum
maqsadlarini  ilgari suradilar.
Bu   Yoshdagi   bolaning   xotirasi   yangi   faoliyatlar   va   bolaning   o’z   oldiga
qo’ygan   yangi   talablari   asosida   takomillasha   boradi.   Maktabgacha   Yoshdagi
bolalarning   xotirasi   ko’rgazmali,   obrazli   bo’lishi   bilan   xarakterlidir.   Bolada
ko’proq ixtiyorsiz  esda  qoldirish  va ixtiyorsiz  esga  tushirish  ustunlik  qiladi.  Bola
11 so’zlarni   hech   qanday   ma’nosiz   takrorlayveradi.   Ammo   keyinchalik,   kattalarning
ta’sirida, ixtiyoriy esda qoldirish ham asta-sekin rivojlana boradi.   Bo la ravshan va
emotsional rang-barang materialni oson esda  qol diradi.
Uch   yashar   bola   taassurotlarini   bir   necha   oy   davomida   esda   sa q lab   tura
olishga   q odirdir.  Xotiraning   o’ sishiga   o’ yinlar,  turli   mash g’ ulotlar,  she’r  yodlash,
ertak va  h ikoyalar aytish  h amda sayr paytida kuzatish ishlarini olib borish yordam
beradi.  Ushbu Yoshdagi  bolalar yangi s o’ zlarni  h am,  h atto chet tillardagi s o’ zlarni
h am osongina eslab  q oladilar. Lekin, bolalar materialni oson esda  q oldirsalar  h am,
ular k o’ pining ma’nosiga yaxshi tushunmaydilar  va ulardan nut q da foydalanishga
q iynaladilar.   Kattalar ning vazifasi bolalarning mumkin   q adar k o’ pro q   s o’ zlarni va
tasavvurlarni eslab  q olishigagina emas, balki ular uchun tushunarli, foydali b o’ lgan
turli   bilimlarni   egallashiga   erishishdan   iborat.   Bolalar   bu   xildag i   bilimlardan   o’ z
o’ yinlarida,   rasmlarida,   u s tozlari   yoki   kattalar   bilan   su h batda   foydalanadilar,   bu
bilimlar ularning a q liy va axlo q iy  o’ sishlari uchun xizmat  q iladi.
Bog’chagacha   bo’lgan   Yoshdagi   bolalarda   ixtiyorsiz   diqqat   ustunligicha
qolaveradi. Masalan, bola juda berilib ertak eshitayotgan bo’lsa ham, xonaga birov
kirib   qolsa,   uning   diqqati   ixtiyorsiz   shu   ertakdan   chalg’iydi.   Bog’cha   Yoshidagi
bolalar   o’zlari   uchun   ahamiyatga   ega   bo’lgan,   ularda   kuchli   taassurotlar
qoldiradigan va ularni qiziqtiradigan  narsalarni beixtiyor eslarida olib qoladilar.
Bog’cha   Yoshidagi   bolalarning   tafakkuri   va   uning   rivojlanishi   o’ ziga   xos
xususiyatga ega.   Tafakkur bolaning bog’cha Yoshidagi davrida juda tez rivojlana
boshlaydi.   Buning   sababi,   birinchidan,   bog’cha   Yoshidagi   bolalarda   turmush
tajribasining   nisbatan   ko’payishi,   ikkinchidan ,   bu   davrda   bolalar   nutqining
yaxshi   rivojlangan   bo’lishi,   uchinchidan   esa,   bog’cha   Yoshidagi   bolalarning
er kin, must aqil  harakatl ar qi li sh  imkoniyatiga ega bo’lishlaridir.
  Bog’cha   Yoshidagi   bolalarda   har   sohaga   doir   savollarning   tug’ilishi,   ular
tafakkurining   faollashayotganligidan   darak   beradi.   Bola   o’z   savoliga   javob   topa
olmasa   yoki   kattalar   uning   savoliga   ahamiyat   bermasalar,   undagi   qiziquvchanlik
so’na boshlaydi.
12 Odatda,   har   qanday   tafakkur   jarayoni   biron   narsadan   taajjublanish,   hayron
qolish   va   natijada   turli   savollarning   tug’ilishi   tufayli   paydo   bo’ladi.   Ko’pgina
ota-onalar   va   ayrim   tarbiyachilar  agarda  bolalar  ortiqroq  savol   berib  yuborsalar,
«ko’p   mahmadona   bo’lma»,   «sen   bunday   gaplarni   qaerdan   o’rganding » ,   deb
koyib beradilar. Natijada bola o’ksinib, o’z bilganicha tushunishga  harakat qiladi.
Ayrim  tortinchoq bolalar esa hech bir  savol   bermaydilar. Bunday bolalarga turli
mashg’ulotlar   va   sayohatlarda   kattalarning   o’zlari   ham   savol   berishlari   va   shu
bilan ularni  faollashtirishlari lozim.
  Har   qanday   tafakkur,   odatda   biron   narsani   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishdan   boshlanadi.   Shuning   uchun   biz   ana   shu   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishni   tafakkur   jarayoni   deb   ataymiz.   Sayohatlar   b o l a l a r d a g i   t a f a k k u r
j a r a y o n i n i   f a o l l a s h t i r i s h   v a   rivojlantirishga yordam beradi. Bolalar tabiatga
qilingan   sayohatlarda   turli   narsalarni   bir-biri   bilan   taqqoslaydilar,   analiz
hamda   sintez   qilib   ko’rishga   intiladilar.   Agar   2   yashar   bolaning   so’z   boyligi
taxminan 250 tadan 400 tagacha bo’lsa, 3 yashar  bolaning so’z boyligi 1000 tadan
1200   tagacha,   7   yashar   bolaning   so’z   zahirasi   4000   taga   etadi.   Demak,   bog’cha
Yoshi   davrida   bolaning   nutqi   ham   miqdor,   ham   sifat   jihatidan   ancha
takomillashadi.   Bog’cha   Yoshidagi   bolalar   nutqining   o’sishi   oilaning   madaniy
saviyasiga ham  ko’p jihatdan bog’liq.
    Kattalar   bolalar   nutqini   o’stirish   bilan   shug’ullanar   ekanlar,   bog’cha
Yoshidagi   bolalarning   ba’zi   hollarda   o’z   nutq   sifatlarini   to’la   idrok   eta
olmasliklarini   unutmasliklari   kerak.   Bundan   tashqari,   bolalarda   murakkab   nutq
tovushlarini   bir-biridan   farq   qilish   qobiliyati   ham   hali   to’la   takomillashmagan
buladi. Tili chuchuklikni  tuzatishning eng muhim shartlaridan biri, bola bilan to’la
va to’g’ri talaffuz etib, ravon til bilan gaplashishdir.
13 II-BOB Bolalarning Predmetlar Shakli Va Geometrik Shaklllarini Idrok
Qilishning O’ziga Xos Xususiyatlari
2.1Bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish
Ма tematika  mashg’ulotlarida   bolalar   eng   sodda   geometrik   shakllar   bilan,
ularning   ba’zi   xossalari   bilan   tanishadilar,   buyumlarni   geometrik   etalonlar   bilan
taqqoslash   asosida   ularning   (buyumlarning)   shaklini   tahlil   qilish   va   baholashni
o’rganadilar. 
Bolalarda   asta-sekin   shakl   haqidagi   umumiy   tasavvur   shakllanadi,   bunday
tasavvur maktabda geometriya, chizmachilik kabi fanlarni o’zlashtirish uchun asos
bo’ladi.   “Bolajon”   tayanch   dasturida   geometrik   shakllar   bilan   tanishtirishga
qo’yilgan vazifalar mazmuni bilan tanishtirish. 
Kichik guruh
Geometrik   shakl.   Doirani   taniy   olish   va   nomini   aytishni   o’rgatish.   Uni
sezish, harakat va ko’rish yo’llari bilan tekshirish usullarini o’rgatish. 
Kvadrat   bilan   tanishtirish.   Doira,   kvadratni   farqlash   va   aytishni   sezish,
harakat va ko’rish usullari orqali o’rgatish. Bolalarga shar va kub haqida tushuncha
berish. 
Turli topshiriqlar yordamida shar va kub haqidagi bilimlarni mustahkamlash. 
Uchburchakni taniy olish va nomini aytishni o’rgatish. Uni sezish, harakat va
ko’rish yo’llari bilan tekshirish usullarini o’rgatish.
O’rta guruh
Geometrik   shakllar.   Doira,   kvadrat,   uchburchak   shakllarini   bir-biridan
farqlashni mustahkamlash. 
To’g’ri   to’rtburchak   shakli   bilan   tanishtirish,   to’g’ri   to’rtburchak-kvadratni
farqlash va aytishni, ularni sezish - harakat va ko’rish usullari orqali o’rganish. 
Oval shakli bilan tanishtirish, doira, ovalni farqlash va aytishni, ularni sezish -
harakat va ko’rish usullari orqali o’rgatish. 
14 Kub,   shar,   silindr   kabi   shakllarning   nomini   aytish   va   bir-biridan   farqlashni
o’rganish. 
Shakllar   har   xil   o’lchamda   bo’lishi   mumkinligi   haqida   tasavvur   hosil   qilish
(katta doira - kichik doira, katta kvadrat – kichik kvadrat). 
Tayoqchalardan   to’g’ri   to’rtburchak,   kvadrat,   uchburchak   yasashga,   bu
shakllardan foydalanib turli narsalar yasashni o’rgatish. 
Katta guruh
Geometrik shakllar . Shakllar  har  xil o’lchamda bo’lishi  mumkinligi  haqida
tasavvur hosil qilish (katta doira - kichik doira, katta kvadrat – kichik kvadrat). 
Shakllar   va   uning   ayrim   belgilari   haqida   tasavvur   hosil   qilish:   Masalan,
to’rtburchakning 4 ta burchagi va 4 ta tomoni (to’rtburchakning turli ko’rinishlari
misolida) bor. 
Bolalarning   shar,   kub,   silindrlar   haqidagi   tasavvurlarini   mustahkamlash   va
ular yordamida turli mavzularda loyihalar yaratish. 
Doira va oval shaklini farqlashga doir turli mashqlarni bajartirish. 
Qurshab   turgan   narsalar   orasidan   tanish   bo’lgan   geometrik   shakllarni   topa
olishga   o’rgatish:   masalan,   lagan,   non   doiraga   o’xshaydi;   stolning   usti,   devor,
eshik   va   derazalar   to’rtburchakka,   ro’molcha   kvadratga,   qizchalar   boshidagi
ro’mol uchburchakka, stakan silindrga o’xshaydi va hakozo. 
Uchburchak   va   to’rtburchaklardan   turlicha   katta   o’lchamdagi   narsalar   va
shakllar   tuzish.   Turli   geometrik   shakllar   to’plamidan   har   xil   o’yinlar   o’ynash,
maxsus shakllar to’plamidan foydalanib, namunadagi narsalarni yasashni o’rgatish.
Tayoqchalardan to’g’ri to’rtburchak, kvadrat, uchburchak yasashga, bu shakllardan
foydalanib turli narsalar yasashga o’rgatish. 
Tayoqchalardan   hosil   bo’lgan   geometrik   shakllardan   bir   nechta   tayoqchani
olish  usuli  bilan  ko’rinishini   o’zgartirishga  doir   muammoli  vazifalarni  hal   etishni
o’rgatish. 
15 Maxsus   shakllar   to’plamidan   foydalanib,   namunadagi   qismlardan   tashkil
topgan shakl-siluetlar hosil qilishga o’rgatish. Labirintlar va ularning yechimi bilan
tanishtirish. 
16 Tayyorlov guruh
Geometrik   shakllar.   Bolalarni   doira,   kvadratni   ikki   teng   qismga   bo’lishga,
olingan   qismlarni   «yarim»,   «ikkidan   bir   qism»   deb   atashga   o’rgatish.   Aniq
material   yordamida   butun   qismdan   katta,   qism   esa   butundan   kichkina   ekanligini
belgilash. 
Ko’pburchaklar   haqida   tasavvur   berish:   uchburchak,   to’rtburchak-bu
ko’pburchak.   Bolalarni   ko’pburchak   elementlari   (tomonlari,   burchaklari,   burchak
uchlari) bilan tanishtirish. 
Т ayoqchalar yordamida turli shakllarni yasash. 
Bolalarga   doirani,   kvadratni   4   ga   bo’lishni   o’rgatish.   Aniq   material   asosida
butun qismdan katta, qism esa butundan kichkina ekanligini belgilash. 
Bolalarni  2  ta,  4  ta   uchburchaklardan   bitta   ko’pburchaklar
tuzishga,   kichik   to’rtburchakdan   bitta   katta   to’rtburchak   tuzishga   o’rgatish.
Beshburchak va oltiburchak bilan tanishtirish. 
Yetishmagan   shakl,   jismni   (shar,   kub,   silindr)   topishga   doir   mantiqiy
masalalarni yechishni o’rgatish. 
Geometrik   shakllar   ko’rinishini   o’zgartirishga   o’rgatish:   kichik
uchburchaklardan to’rtburchak shaklini yasash va boshqalar. Tayoqchalardan hosil
bo’lgan   geometrik   shakllardan   bir   necha   ayoqchani   olish   usuli   bilan   ko’rinishini
o’zgartirish. 
2.2Kichik guruhda bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish
Uch yoshli kichkintoylar dumaloq buyumlarni va burchaklari bor buyumlarni
farq qilishga, ya’ni buyumlarning shakllarini elementar tahlil qilishga o’rgatiladi. 
Qarash uchun geometrik shaklga ega bo’lgan, detallari yo’q oddiy shakldagi
buyumlar   tanlanadp.   Buning   uchun   dastlab,   har   xil   rangdagi,   ammo   bir   xil
shakldagi,   bir   xil   buyumlardan,   masalan:   uchburchak,   kvad-drat,   to’g’ri
to’rtburchak   shaklidagi   bayroqchalardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq,   bu
kichkintoylarga   shakl   alomatini   ajratishga   yordam   beradi.   Shundan   keyin   har   xil
17 rangli   bir   xil   buyumlarni   sodda   shakldagi   istalgan   buyumlar   (koptok,   ip   koptok
g’ildiraklar) ni berish mumkin. 
Tarbiyachi bolalarga buyumlarning shakllarini payqash — harakat yo’li bilan,
“shakl”   so’ziga   urg’u   bergan   holda   tahlil   qilishni   o’rgatadi.   U   buyum   konturi
(tashqi   ko’rinishi)   ustidan   ko’rsatkichni   yuritib   chiqadi,   oxirida   u   buyum   ustidan
qo’lini o’tkazib “dumaloq” (g’ildirak), — deydi. 
Bolalarni   birgalikda   harakat   qilishga   jalb   qilish   muhim   ahamiyatga   ega.
Kichkintoylar   tarbiyachining   qo’l   harakatini   kuzatib,   xuddi   shunday   harakatni
havoda   bajarishga   “yordam”   berishadi.   Buyum   konturi   ustidan   qo’l   yoki
ko’rsatkich   barmoq   aylantirib   chiqiladi.   Har   galgi   harakat   buyum   ustidan   qo’lni
tekkizib chiqish bilan tugaydi, shunday qilinmasa, shakl haqidagi tasavvur  kontur
chizig’i bilan bog’lanib qolishi mumkin. Tarbiyachi bolalarda buyumlar konturini
o’rab   olish   ularni   qo’l   bilan   qamrab   olish,   qo’lni   sirt   bo’yicha   siypalab   chiqish,
buyumlarni  dumalatish,  ularni  har-xil  holatga  qo’yish  istagini  uyg’otadi. Natijada
yumaloqlangan   va   burchakli   buyumlarning   xossalarini   (turg’un,   turg’un   emas   va
h.k.) topadilar. 
“Shakli   bo’yicha   o’xshashlarini   tanla”   kabi   o’yin-mashqlardan   foydalanish
mumkin.   Chaqirilgan   bola   o’z   buyumini   tekshirib   chiqib,   uni   shu   shakldagi
buyumlar   turgan   stolga   o’tkazib   qo’yishi   kerak.   Keyinroq   bolalar   buni   mustaqil
bajaradilar,   masalan,   o’z   stollari   yonida   o’tirgan   hollarida   har   xil   shakldagi
buyumlarni   ajratib   qutilarga   solishadi:   bir   qutiga-dumaloq   (doiraviy),   ikkinchi
qutiga burchakli (burchaklari bo’lgan) buyumlarni solishadi. 
Kichik   guruhda   bolalar   doira   va   kvadrat   bilan   tanishtiriladi.   Buning   uchun
tarbiyachi  dastlab har  bir bolaga 2 tadan geometrik shakl, masalan,  qizil  doira va
yashil   kvadrat   beradi   (tarbiyachining   o’zida   ham   shular   bo’ladi).   Tarbiyachi
bolalarga   2   ta   shakldan   bittasining   nomini   aytmagan   holda   ko’rsatadi   va   ulardan
xuddi   shunday   shaklni   topish   va   ko’r-satishni   so’raydi.   So’ngra   ikkinchi   shaklni
ko’rsatib,   bolalardan   o’z   stollaridan   xuddi   shunday   shaklni   topib   ko’rsatishni
so’raydi.   Maktabgacha   yoshidagi   bolalarni   geometrik   shakllar   bilan   tanishtirish
18 metodikasida   buyumlarni   payqash   —   harakat   yo’li   bilan   tekshirish   usullariga
o’rgatish  muhim  ahamiyatga   ega.  Buni  qanday   bajarishni   tarbiyachi   ko’rsatadi:  u
bolalarni birga ishlashga jalb qilgan holda, buyum konturi ustidan bir necha marta
ko’rsatkich   barmog’ini   yuritib   chiqadi   (bola   har   bir   shakl   konturi   ustidan   qo’lini
yuritib   chiqadi).   Bunda   u   shakl   nomini   aytadi.   Ikkinchi   mashg’ulotda   bolalar
tarbiyachining   har   bir   geometriq   shakl   konturini   hosil   qilayotgan   qo’l   harakatini
kuzatishadi.   Shundan   keyin   o’zlari   shakl   konturi   bo’yicha   barmoqlarini   yuritib
chiqib,   uning   nomini   aytishadi.   Bolalarni   kontur   ustidan   barmoq   yuritib   chiqish
bo’yichamashq qildirish uchun 2—3 ta doira, kvadrat tasvirlangan kartochkalardan
ham foydalanish mumkin. 
O’z   tarbiyalanuvchilarini   doira   va   kvadratni   ajrata   olish   bo’yicha   bir   necha
marta   mashq   qildirib,   tarbiyachi   bolalarni   shakllar   bilan   aktiv   harakat   qilishga
(qo’lga olish, bir-birining ustiga qo’yish, qator qilib qo’yish) chorlaydi. Bu bolaga
geometrik shakllarning nomlari va shakllarini eslab qolishga yordam beradi. 
Keyingi mashg’ulotlarda tarbiyachi o’zidagiga qaraganda kichiko’lchamdagi,
ammo   rangi   bir   xil   bo’lgan   doira   va   kvadratlarni   beradi,   so’ngra   esa   namunadan
o’lchami ham, rangi ham farq qiladigan doira va kvadratlarni beradi. 
Bolalarning   doira   va   kvadrat   haqidagi   tasavvurlarini   mustahkamlash   uchun
(“Doirani   o’ng   qo’lingga   ol”,   “Kvadratni   chap   qo’lingga   ol”,   “Qo’lingda   turgan
narsaning   nomini   ayt”,   “Hamma   doiralarni   yuqori   chiziqqa,   hamma   kvadratlarni
pastki qiziqqa qo’y” kabi topshiriqlardan, shuningdek “Top-chi, xaltada nima bor”,
“Juftini ton”, “O’z uyingni top” kabi o’yinlardan foydalanish mumkin. 
Bunday   topshiriqlarga   mashg’ulotning   bir   qismini   ajratish   kerak,   qolgan
vaqtda   esa   doira   va   kvadratlardan   ko’rsatish   uchun   xizmat   qiladigan   va   tarqatma
material  sifatida foydalanib, buyumlar  to’plamini  yoki  bitta buyumni  topish, yoki
yoniga   qo’yish   yo’li   bilan   buyumlar   guruhlarini   taqqosla-sh   kabi   mashqlarga
bag’ishlash   mumkin.   Bolalarni   buyumlarni   ularning   tasvirlari   bilan   mos   keltirish
bo’yicha   (“Buyum   va   uning   tasviri”,   “Bizning   tomorqa”   kabi   o’yinlarda)   mashq
qildirish ham foydali. 
19 Oxirgi  o’yinda bolalar  buyumning kontur  va yassi  tasviri  orasidagi  moslikni
idrok qilishni mashq qiladilar. Buyumlar shaklini abstrakt geometrik shakllar bilan
taqqoslash   kichkintoylar   uddalay   oladigan   ish.   Bolalar   geometrik   shakllarni   har
qanday buyumni — koptokni, g’ishtni va boshqa narsalarni qanday idrok qilsalar,
shunday idrok qiladilar. 
Binobarin,   bolalar   qurilishkomplektlarida,   mozaikalarda   har   xil   geometrik
shakllar   bilan   doimo   uchrashadilar   va   ular   shakllarning   to’g’ri   nomlarini   bu
nomlarni eslab qolish shart bo’lmasa ham, eshitishlari kerak. 
Har   xil   shakldagi   teshiklar   ochilgan   taxtachalar,   teshikli   yashiklar   (bu
teshiklarga   shakli   bo’yicha   tegishli   shakllar   qo’yiladi)   bilan   o’ynar   ekanlar,   ular-
aslida   geometrik   obyektlarning   shakli   bo’yicha   mos   keltirish   harakatlarini
egallaydilar. 
To’plangan   sensor   tajriba,   maxsus   mashg’ulotlarda   yumaloqlangan   va
ko’pburchak   shaklidagi   buyumlar   bilan   ishlash   asosida   kichkintoylar   doira   va
kvadrat bilan tanishadilar. 
Birinchi   shunday   mashg’ulotda   bolalar   katta   va   kichik   doiralarni,   ikkinchi
mashg’ulotda esa, doira va kvadratlarni farq qiladilar. 
Har   bir   bolaga   turli   ko’rinishdagi   va   har   xil   rangli,   ikki-uch   o’lchamli   ikki-
uchta   shakl   beriladi.   Shakllar   karton,   faner,   yoki   qalin   qog’ozdan   tayyorlanadi.
Doiralar va kvadratlar tasvirlangan jadvallardan foydalaniladi. Har qaysi  jadvalda
ikki-uchtadan   shakl   har   xil   holat   va   har   xil   kombinatsiyalarda   beriladi.   Bolalar
shakllarni tekshirib, ularning shakllari bo’yicha ajratadilar, masalan, kartochkaning
yuqori   chizig’iga   doiralarni,   pastki   chizig’iga   kvadratlarni   qo’yadilar.   Qaysi
shakllar ko’p, qaysi shakllar kam ekanini topadilar, shakllar nomini aytadilar. 
Та rbiyachi   bolalarga   o’yin-toshliriqlarini   berib   shakllarni   tanish   va   atash
bo’yicha mashq qildiradi: “O’ng qo’lingda kvadrat, chap qo’lingda doirani keltir”,
“Qo’limda nima borligini top”, “Xuddi shunday shakl top” (bolalar tarbiyachidagi
shakl shaklidagi shaklni topadilar), shuningdek, bunda “Shakllar dominosi”, “O’z
uyingni top” (uychalar har xil shakldagi belgilar bilan belgilanadi) kabi o’yinlardan
20 foydalanadi. Natijada kichkintoylar o’lchami va  rangiga  bog’liq  
bo’lmagan doira, kvadratlarni topishadi, doiraning  dumalashini,  
uning burchaklari yo’qligini, kvadrat dumalamasligini,  uning   burchaklari
ko’pligini  bilib oladilar. 
Tarbiyachi   to’plamlarning   tengligi   bilan   tanishtirishda   tarqatma   va
demonstratsion   material   sifatida   doiralar   va   kvadratlardan   foydalanadi,
bolalarnishakllarning aniq nomlarini ishlatishga o’rgatadi. 
2.3 O’rta guruhda bolalarni geometrik shakllar bilan tanishtirish
O’quv   yilining   dastlabki   oylarida   maktabgacha   yoshidagi   bolalarning
o’zlariga   tanish   geometrik   shakllar   —   doira   va   kvadratlarni   farq   qilish   hamda
to’g’ri   aytish  malakalarini  mustahkamlash   kerak. Bu  ishni  guruhlarning  miqdoriy
taqqoslash   va   sanoqqa   o’rgatish   mashqlari   bilan   bir   vaqtda   o’tkazish   maqsadga
muvofiq.   Bolalarga   “Bilgin-chi,   bunda   nechta   kvad-rat   bor”,   “Nima   ko’p,
doiralarmi yoki kvadratlarmi?” kabi topshiriqlar va savollar beriladi. 
O’rta guruh dasturida bolalarni uchburchak bilan tanishtirish nazarda tutilgan.
Bolalarni   bu   shaklni   tanish   va   aytishga,   doira   va   kvadratlarni   farq   qilishga
o’rgatish kerak. Bu ishlarni amalga oshirish usullari kichik guruhda foydalanilgan
usullarga o’xshaydi, bular: shaklni payqash— harakatni tekshirish, u bilan har xil
amaliy ishlarni tashkil qilish. 
Uchburchak   bilan   tanishtirish   uni   doira   va   kvadrat   bilan   taqqoslash   asosida
o’tkaziladi.   Dastlab   shakllar   juftlab   taqqoslanadi,   masalan,   birinchi   mashg’ulotda
uchburchak   bilan   doira   taqqoslanadi.   Tarbiyachi   uchburchakni   ko’rsatib,   bolalar
e’tiborini   burchaklarga   qaratgan   holda   uchburchak   konturi   bo’ylab   barmog’ini
(ko’p  marta)   yuritib  chiqadi.   “Barmoq   burchakkacha   boradi,   to’xtaydi,   burchakni
aylanib,   yana   nariga   ketadi.   Yana   bir   marta   burchakkacha   boradi,   burchakni
aylanadi, yana nariga ketadi”,—deb tushuntiradi tarbiyachi. U shaklni aytadi (“Bu
—   uchburchak”),   uning   qanday   rangda   ekanini   so’raydi,   bolalarning   e’tiborini
uchburchakning   tomonlari   borligiga,   ular   3   ta   ekaniga,   burchaklari   borligiga   va
ular   ham   3   ta   ekaniga   qaratadi.   Shundan   keyin   tarbiyachi   bolalardan   o’z
21 uchburchaklarini   ko’rsatishni,   ularni   sanashni,   uning   burchaklari   nechta   ekanini
so’raydi.   Keyingi   mashg’ulotlarda   uchburchak   bilan   kvadrat   shunga   o’xshash
taqqoslanadi,   shundan   keyin   esa   doira,   kvadrat   va   uchburchak   bir   vaqtda
taqqoslanadi. 
Tarbiyachi bolalar e’tiborini uchburchaklar,  doiralar  va   kvadratlar   katta
o’lchamli   ham,   kichik   o’lchamli   ham   bo’lishiga   qaratadi,   har   xil   rangli   katta   va
kichik shakllarni ustiga qo’yish  usuli  bilan   taqqoslashni   taklif   qiladi,   shakli
bir   xil   bo’lgan   shakllar   har   xil   rangli   va   har   xil   o’lchamli   bo’lishi   mumkinligini
tushuntiradi. 
O’rta  guruhda  tarbiyachi bolalarda  har  xil  shakldagi shakllarni
idrok qilish tajribasini to’plashida davom ettiradi. Bolalar ikki-besh qismdan iborat
sodda   va   murakkabroq   shakldagi   buyumlarni   ko’zdan   kechirishadi   va   rasmlarini
chizishadi,  ularni loy  va   plastilindan   yasashadi,   bunda   qismlarning   shakli
hozircha  geometrik etalonga  yaqin  bo’ladi   (bular   piyola, jo’ja va  boshqa  narsalar
bo’lishi mumkin). 
O’rta   guruhda   tarbiyachi   predmetlar   shaklini   sezish   —   harakat   va   ko’rish
bilan — tekshirishni tashkil qiladi. Tekshirish natijalari dumaloq (doiraviy), to’g’ri
to’rtburchak shaklida kabi so’zlar bilan mustahkamlanadi. 
Bu guruhda “Buyum o’zi haqida nima deydi?”, “Qismlariga ko’ra buyumning
o’zini   bil”,   “Buyumlar   dominosi”   kabi   o’yinlardan   va   shuningdek   kubchalar,
qirqma rasmlardan foydalanish mumkin. 
Geometrik   obrazlar   haqidagi   dastlabki   ma’lumotlarni   bolalar   o’yinlardan,
mehnatdan,   kundalik   hayot   (turmush)dan   oladilar.   Ular   tarbiyachiga   taqlid   qilib,
mozaikalar va qurilish materiallari komplektiga kiruvchi u yoki bu buyum nomini
aytadilar. Ularning xossalari bilan amalda tanishadilar. 
Matematika   mashg’ulotlarida   sanoqqa   o’rgatish   uchun   doiralar,
uchburchaklar   va   boshqa   narsalardan   ko’rsatma   material   sifatida   foydalaniladi.
Bolalar shakllar miqdorini aniqlab, ularni aytishadi. 
22 Mashg’ulotlarda bolalarni doira, kvadrat, uchburchakning ba’zi belgilari bilan
keyinroq   esa,   to’g’ri   to’rtburchakning   belgilari   bilan   tanishtirish,   shakllar   har   xil
o’lchamli   va   har   xil   rangli   bo’lishini   ko’rsatish   kerak.   Bolalar   tarbiyachi   bilan
birga   katta   o’lchamli   (diametri   15   sm)   shakllarni   qarashadi,   kichik   o’lchamdagi
xuddi shu shakllarni ko’rsatishadi. 
Bolalarga   o’z   konvertlaridagi   shakllarni   ajratish   va   ular   qanday   shakllar
ekanini va qanchaligini aytishtaklif qilinadi. 
Tarbiyachining topshirig’iga binoan, bolalar shakllarning kattaliklari bo’yicha
ortib va kamayib borish tartibida joylashtiradilar, har xil shakllarning miqdorlarini
taqqoslab,   qaysi   shakllar   kam,   qaysi   shakllarning   miqdori   barobar   ekanini
aniqlaydilar.   Birinchi   mashg’ulotda   bolalarga   shakllarning   bir   xil   komplekti
beriladi,   keyingi   mashg’ulotlarda   esa   har   qaysi   bola   shakllarning   shunday
komplektini oladiki, unda shakllarning miqdori, rangi va o’lchami har xil bo’ladi. 
Tarbiyachining   ko’rsatmasiga   binoan,   bolalar   shakllarni   ikki   poloskali
kartochkalarga   shakli,   rangi,   kattaligi   bo’yicha   joylashtiradilar,   so’ngra
poloskalarning har qaysisidagi shakllar miqdorini taqqoslaydilar. 
Shunday   mashg’ulotlar   o’tkaziladiki,   ularda   bolalar   kvadratlar   bilan   to’g’ri
to’rtburchaklarni   taqqoslaydilar   va   ularning   ba’zi   xususiyatlari   bilan   tanishadilar.
Masalan, tarbiyachi bolalarga kvadrat va to’g’ri to’rtburchak olishni, navbati bilan
ularning   konturlaridan   barmoqlarini   yuritib   chiqishni   va   ular   nimalari   bilan   farq
qilishini o’ylab ko’rishni taklif qiladi. Bolalar kvadratni to’g’ri to’rtburchak ustiga
qo’yib,   shakllarni   taqqoslashadi   va   to’g’ri   to’rtburchak   uzun   ekanini,   u   shunisi
bilan kvadratdan farq qilishini ko’rishadi. 
Bolalar   sanashni   o’rganib   olishganidan   keyin,   ular   tanish   shakllarniig
elementlari   bilan,   ya’ni   tomonlari   va   burchaklarining   mavjudligi   hamda   ularning
miqdori bilan tanishtiriladi. 
Tarbiyachi kvadratning bir uchidan ikkinchi uchigacha barmog’ini yuritadi va
bu kvadratning tomoni ekanini aytadi. Kvadratning hamma tomonini ko’rsatadi. 
23 Shuni   kuzatish   kerakki,   bolalar   “burchak”   so’zini   burchakning   uchi   bilan,
ya’ni   burchakni   hosil   qiluvchi   nurlar   (tomonlar)   chiqadigan   nuqta   bilan
bog’lamasinlar.   Shuning   uchun   burchak   ko’rsatilayotganda,   qo’lni   burchak
tekisligida   bir   tomondan   ikkinchi   tomongacha   surib   borib   ko’rsatish   maqsadga
muvofiqdir. 
Bolalar   o’z   kvadratlari   va   to’g’ri   to’rtburchaklarining   tomonlarini   topishadi,
so’ngra   esa   burchaklarini   topishadi,   tomonlar   va   burchaklar   miqdorlarini
sanashadi,   kvadrat   va   to’rtburchakning   to’rttadan   burchagi   va   to’rttadan   tomoni
borligini aniqlashadi. 
Navbatdagi   mashg’ulotda   ular   uchburchaklarni   ham   xuddi   shunday
tekshirishadi, hamma uchburchakda uchtadan burchak va uchtadan tomon borligini
aniqlashadi.   Bunday   mashqlarni   bolalar   shakllarni   tekshirib,   ko’yilgan   savolga
javobni mustaqil izlab topa oladigan qilibtuzish kerak. 
Geometrik   shakllar   haqidagi   bilimlarni   mustahkamlash   uchun   tarbiyachi
bolalarga oldin gugurt cho’plaridan shakl tuzishni, so’ngra ornament hosil qilishni
taklif qiladi. 
Shakllarni   farq   qilish   va   aytnsh   bo’yicha   mashq   qildirish   uchun   “Nima
o’zgardi?”,   “Nima   yo’q   bo’ldi?”,   “Shakllar   dominosi”,   “Xuddi   shunday   shaklni
ko’rsat” kabi didaktik va harakatli o’yinlardan foydalaniladi. Masalan, tarbiyachida
disk   bo’lib,   unga   doira   bo’ylab   har   xil   geometrik   shakllar   joylashtiriladi.   U   disk
strelkasini   surish   bilan   goh   u   shaklni,   goh   bu   shaklni   ko’rsatadi,   bolalar   esa,   o’z
shakllari   orasidan   xuddi   shunday   shakllarni   topishadi,   ko’rsatishadi   va   nomini
aytishadi. 
“O’z   uychangni   top”   o’yinida   polga   chizilgan   yoki   chilvirdan   "tuzilgan
doiralar,   kvadratlar,   uchburchaklar   va   boshqa   shakllar   uycha   bo’lishi   mumkin.
Katta o’lchamli shakllar shaklini aniqlash bolalarga qiyinlik qilishkni hisobga olib,
bunday o’ychalar o’lchamlarini tobora kattalashtirib borish maqsadga muvofiq. 
24 Individual   mashqlar   uchun   “Juftini   top”,   “Kartochkaga   mos   shakl   tanla”   va
boshqa o’yinlardan foydalanish maqsadga muvofiq. Bolalar shakllarning rangli va
kontur tasvirlarini mos qo’ynshadi, shaklga mos shakl tanlashadi. 
Yil   oxirida   bolalar   sodda   geometrik   shakllarni   nafaqat   farq   qilishadi   va
aytishadi,   balki   ularning   ba’zi   belgilari   bo’yicha   oriyentir   oladigan   bo’lishadi.
Bolalarni   buyumlar   shaklini   geometrik   shakllar   bilan   taqqoslashga   o’rgatish
mumkin.   Shu   maqsadda   maxsus   mashqlardan   foydalaniladi.   Masalan,   tarbiyachi
stolga geometrik shaklni qo’yadi, bolalar esa shu shakldagi buyumlarni tanlashlari
kerak.   Geometrik   shakl   —   namuna   shakl   ayrim   bolalarga   berilishi   ham   mumkin,
ular shaklni va o’zlari tanlagan buyumni ko’rsatishadi. 
Mashqlarni “Xuddi shu shakldagi buyumni top”, “Men nimani aytsam, shuni
top”,   “Topshiriq”   va   boshqa   o’yinlar   shaklida   o’tkazish   maqsadga   muvofiq.
Tarbiyachi   har   qaysi   shakldagi   buyumdan   ikki-uchtadan   tanlaydi.   Asta-sekin
ularning miqdorini to’rt-beshtaga yetkazish mumkin. 
          
25 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   avvalombor,   shuni   ta’kidlash   kerakki,   ta’lim-tarbiya
sohasida   mehnat   qilayotgan   har   bir   kishi   pedagogikning   falsafiy   jabhalaridan,
ilm-fan va texnika sohasidagi o’zgarishlardan, yangi paydo bo’lgan dunyoqarash
va   ilmiy   oqimlardan   xabardor   bo’lishlari   kerak.   Ikkinchidan,   har   bir   pedagog
bolaga   ta’lim-tarbiya   berish   masalasi   bilan   shug’ullanar   ekan,   pedagogikaning
nazariyasi   va   o’qitishning   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalari   hamda   milliy
istiqlol   g’oyalari   bilan   qurollangan   bo’lishlari   kerak.   Uchinchidan,   nazariy
jihatdan   to’la   asoslangan   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   bugungi   kunda
ta’lim   jarayoniga   qo’llash   eng   dolzarb   masalaga   aylangan.   Ushbu   ma’ruzalar
to`plamida “Elementar matematik tasavvurlarni shakllantirish” fanining umumiy
masalalari   uchun   mo’ljallangan   bo’lib,   o’qitish   jarayonini   loyihalash   algoritmi
mavjud   bo’lib,   katta   modullar   va   o’rta   modullarga   hamda   o’quv   soatlarining
umumiy   soniga   qarab   o’quv   reja   asosida   taqsimlangan.   O’rta   modul   tarkibidagi
kichik   modullarga   aniq   maqsadlarning   qo’yilishi   va   ularga   ajratilgan   vaqtning
chegaralanganligi   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etilganligining   eng   muhim
belgisidir.   Modullardagi   tayanch   tushunchalarning   va   nazorat   savollarining
aniqlanishi   hamda   test   savollarining   tuzilishi   egallangan   bilimlarni   malakaga
aylantirish   uchun  zamin  yaratadi.  Ma’ruzada  o’rta  modulda  qo’llaniladigan  dars
turi, tipi hamda qo’laniladigan pedagogik usul va uslublarni aniqlab, ishlatadigan
joylarini belgilash muhim ahamiyatga ega bo’lib, bu esa uslubiy qo’llanmada o’z
aksini   topgan.   Ta’lim   jarayonida   o’qitishning   texnik   vositalaridan   unumli
foydalanish dars samaradorligini oshiradi. Muayyan modulda o’qitishning texnik
vositalarini   topib,   qo’llanish   joylarini   aniqlash   mazkur   qo’llanmada   o’z   aksini
topgan.   Ta’lim-tarbiya   sohasida   mehnat   qilayotgan   har   bir   kishi   bugungi   kunda
yuzaga kelayotgan yangi tushunchalarni anglashi, shuningdek darslarni loyihalash
asosida modulli o’qitish texnologiyalardan ham xabardor bo’lishlari kerak. Ushbu
ma’ruzalar   to`plami   kam   kuch   va   kam   vaqt   sarflab,   chuqur   va   puxta   bilimlar
berish uchun keng imkoniyatlar yaratadi. 
26 Foydalanilgan   Adabiyotlar   Ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasining   Konsitutsiyasi.   –T.   O’zbekiston.   20 2 2.
2. O ’ zbekiston   Respublikasi   “ Maktabgacha   ta ’ lim   va   tarbiya   to ’ g ’ risida ” gi   O ’ RQ
595- sonli   qonuni  2019- yil ,   16- dekabr .
3. O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2017-2021- yillarda   maktabgacha
ta ’ lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora - tadbirlari   to ’ g ’ risida ” gi   2707-
sonli   Qarori .   2016   yil,   29   dekabr.
4. Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqarishni   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   PQ-3955-sonli   Qarori.   2018-yil   30-sentyabr
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Maktabgacha   ta’lim   tizimi
boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   PF-5198-
sonli   Farmoni.   2017   yil   30   sentyabr.
6. “O’zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish Konsepsiyasi.   2019 yil,   8 may.
7. “Umumiy   tipdagi   davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari
to’g’risida”   Nizom.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2019   yil
Internet saytlari
www. tdpu. uz 
www.   pedagog.   uz
www. Ziyonet.uz
www. edu.Uz
www.fayllar.org
www.cyberleninka.ru
www.chrome-effekt.ru
27

Ilk yoshdagi bolalarning predmetlar miqdorini idrok qilishning pedagogik- psixologik asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha