Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 85.7KB
Покупки 2
Дата загрузки 02 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

150 Продаж

Ilm yo‘li variativ dasturi orqali bolani oilada maktabga tayyorlash

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI” KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
Mavzu: “Ilm yo‘li variativ dasturi orqali bolani oilada maktabga tayyorlash”
mavzusidagi
                                  
                                                                                 Kurs ishi rahbari:  O.Tinibekov
                                                                                 Bajardi:   MT-22-10 (C) talabasi 
N. Saidbekova 
                                       
“Himoyaga tavsiya etilsin”
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”
 kafedrasi mudiri
____________PhD,dotsent X.I.Yusupova 
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
Kirish……………………………………………………………………......…..3 
I  BOB ILM  YO‘LI VARIATIV  DASTURI RO‘LI VA O‘RNI
1.1 Ilm yo‘li variativ dasturida “Inklyuziv ta'lim”ning tamoyillari………….…..5 
1.2 Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash.............................................................9 
II BOB  BOLALARNI  BILM VA AQLIY SALOHIYATINI OSHIRISH
2.2.Bolani maktabda uqishiga aqliy tayyorgarlik………………………….........14 
2.3.Bola maktabda uqishiga jismoniy tayyorgarligi.............................................24 
Xulosa...................................................................................................................30  
Foydalanilgan adabiyotlar..................................................................................31  
2 Kirish
                    O‘zbekistonda   amaliyotga   tatbiq   etilgan   uzluksiz   ta’lim   tizimida
maktabgacha ta’lim bolaning sog‘lom, har tomonlama kamol topib shakllanadigan,
uning   o‘qishga   intilishini   va   bilim   olishga   bo‘lgan   dastlabki   qiziqishini
uyg‘otadigan muhim bosqichga aylantirildi. O‘zbekistonda milliy ta’lim va tarbiya,
davlat   siyosatining   asosiy   ustuvor   yo‘nalishi   darajasiga   ko‘tarildi.   O‘zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   bevosita   rahbarligida   ishlab
chiqilgan   va   jahon   hamjamiyati   tomonidan   keng   e’tirof   etilgan   “Ta’lim
konsepsiyasi”ning   muvaffaqiyatli   joriy   etilishi   natijasida   mamlakatda   noyob
uzluksiz ta’lim tizimining to‘rt bosqichi barpo etildi. Aytish kerakki, sobiq tuzum
paytida   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   ota-ona   ishda   bo‘lgan   paytlarida   ularning
bolalari asosan “bexavotir saqlab turiladigan joy” sifatida amal qilib kelgan. Bugun
esa   maktabgacha   ta’lim   bolani   intellektual,   ma’naviy-axloqiy,   etik,   estetik   va
jismoniy jihatlarini rivojlantirishga, uni shaxs sifatida tarbiyalashning dastlabki va
muhim   bo‘g‘iniga   aylandi.   Yurtimizda   maktabgacha   ta’lim   bola   yetti   yoshga
yetgunicha   davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   amalga
oshiriladi. Bugungi kunda Respublika bo‘yicha jami 17 ming 200 dan ziyod Davlat
va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   maktabgacha   ta’lim   yoshdagi
bolalarning   67%   tarbiyalanmoqda.   Mutaxassislar   inson   o‘z   umri   davomida
oladigan   barcha   bilimlarning   70   foizini   5   yoshgacha   bo‘lgan   davrda   olishini
ta’kidlashadi.   Endi   shu   o‘rinda   kelajak   avlodga   ta’lim-tarbiya   berishda
maktabgacha ta’lim tashkilotlarining o‘rni va ahamiyatini tasavvur qiling. Keyingi
yillarda   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   faoliyat   samaradorligini   oshirish   va
moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlashga   yo‘naltirilgan   qator   tizimli   ishlar
amalga   oshirilmoqda.   Birgina   2020-2021   yillar   davomida   Respublikamizning   bir
qancha   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   mukammal   ta’mirlandi   va   zamonaviy
talablarga   mos   ravishda   jihozlandi  
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   bormagan   bola   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   maktabga
kelganda   dastlab   boshqa   bolalarga   qo‘shila   olmaydi.   Chunki   ular   ko‘proq   oila
muhitida ulg‘ayganligi sababli nisbatan tortinchoq bo‘lishadi. Maktabgacha ta’lim
3 tashkilotlarida esa bolalarni nafaqat tengdoshlari balki kattalar bilan ham muloqot
qilish   ko‘nikmalari   rivojlantirladi.   Bu   borada   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
maktab   ta’limiga   tayyorlashda   “Ilk   Qadam”   davlat   o‘quv   dasturi   hamda   “Ilm
Yo‘li”   variativ   dasturi   bolalarni   maktab   ta’limiga   tayyorlashda   asosiy   me’yoriy
hujjatlar   hisoblanadi.   Bundan   tashqari   Steam,   Play   guruhlar   kabi   dasturlar   ham
bolani   maktabga   tayyorlashda   zamonaviy   xorij   amaliyotini   maktabgacha   ta’lim
o‘quv jarayoniga olib kirishni taqozo etmoqda. Bolalarni bugun 6 yoshdan boshlab
maktab ta’limiga tayyorlashda ota-onalar bilan kelishligan holda kunning birinchi
va   ikkinchi   yarmida   bog‘chada,   maktabda,   kollejda,   barkamol   avlod   sport
maktablarida,   musiqa   va   san’at   maktablarida   mahalla   binolarida   yoki   shunga
mosroq   bo‘lgan   bino   va   inshootlarda   ta’lim   berilmoqda.   Shu   ma’noda,   ushbu
Dastur asosida maktabgacha ta’lim sifati tubdan yaxshilandi, undagi ta’lim-tarbiya
jarayonlariga zamonaviy ilg‘or tajribalar joriy etildi. Bola shaxsini kamol toptirish,
unga  faqatgina   harfni   o‘rgatish   emas,   balki   unda  ijobiy  fazilatlarni   shakllantirish,
uning   ruhiyatida   atrof-olam,   jamiyat   va   ota-onasiga   nisbatan   hurmat   hissini,   ona
Vatann sevishdek muqaddas tuyg‘ular singdirildi.  
4 I  BOB ILM  YO‘LI VARIATIV  DASTURI RO‘LI VA O‘RNI
1.1.Ilm yo‘li variativ dasturida “Inklyuziv ta'lim”ning tamoyillari
                      O‘zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’lim   tizimiga   kata
e’tibor   qaratilmoqda.   O‘zbekiston     Respublikasi     Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyevning   tashabbusi   bilan,   Prezidentning   2017   yil   30   sentyabrdagi
“Maktabgacha   ta’lim   tizimini   boshqarishni   tubdan   takomillashtirish   bo‘yicha
chora-tadbirlar   haqida”gi   5198   -   Farmoni   ko‘ra,   O‘zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha  ta’lim  vazirligi  tashkil  etildi. Shu bois eng yaxshi  xalqaro tajribalar
asosida   tizimdagi   dasturiy   va   o‘quv-metodik   ta’minotni   takomillashtirish
maqsadida   maktabgacha   ta’lim   tizimini   tubdan   isloh   qilish   zarurati   paydo   bo‘ldi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018   yil   8-dekabrdagi
“Boshlang‘ich   ta’limga   bolalarni   majburiy   bir   yillik   tayyorlashga   bosqichma-
bosqich   o‘tish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   haqida”gi   999-sonli   qarorini   ijro   etish
doirasida   O‘zbekiston   o‘z   zimmasiga  
6-7yoshli bolalarning maktabga to‘lovsiz majburiy bir yillik tayyorgarligi bo‘yicha
majburiyatni oldi. 6-7 yoshli bolalarni har tomonlama rivojlantirish, ularga ta’lim-
tarbiya   berish   va   maktabga   tayyorlash   maqsadida,   “Ilm   yo‘li”   dasturini   ishlab
chiqish   hamda   uni   tasdiqlash   zarurati   paydo   bo‘ldi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha   ta’lim   vazirligining   tashabbusi   bilan   6-7   yoshli   bolalarni   har
tomonlama   rivojlantirish,   ularga   ta’lim-tarbiya   berish   va   maktabga   tayyorlash
maqsadida, “Ilm yo‘li” variativ dasturi ishlab chiqildi. Mazkur dastur maktabgacha
ta’lim   tashkilotlari   uchun   ishlab   chiqilgan   “Ilk   qadam”   Davlat   o‘quv   dasturi,
O‘zbekiston   Respublikasida   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
rivojlanishiga   qo‘yiladigan   Davlat   talablari,   “Kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   Milliy
dastur”, maktabgacha ta’limni rivojlantirish Konsepsiyasi  asosida ishlab chiqildi.  
“Ilm   yo‘li”   variativ   dasturi   bolaning   to‘laqonli   rivojlanishi,   tarbiyalanishi   va
o‘qishini,   uning   maktabda   ta’lim   olishga   samarali   tayyorlanishini   ta’minlashga
5 qaratilgan,   bolalarni   maktabga   tayyorlash   bo‘yicha   xalqaro   tajribalarning   hisobga
olinib, ishlab chiqilgan hujjat bo‘lib sanaladi. 
       Mazkur dastur o‘ziga xos bo‘lib, unga ko‘ra, o‘quv-tarbiyaviy faoliyat kuniga
3 soat davomida amalga oshiriladi, uning majburiy qismi 80 foizniva variativ qismi
esa   20   foizni   tashkil   etadi.   Dastur   idoraviy   bo‘ysunishidan   va   mulkchilik
shakllaridan   qat’iy   nazar   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   barcha
maktabgacha   ta’lim tashkilotlarida qo‘llanilishi mumkin: 
• bolalarni maktabga majburiy bir yillik tayyorlov guruhlariga   ega bo‘lgan umumiy
hamda   ixtisoslashtirilgan   tiplardagi   davlat   va   nodavlat   ta’lim   tashkilotlarida;  
•   maktabgacha   va   boshlang‘ich   ta’lim   tizimi   uchun   kadrlar   tayyorlashni   amalga
oshiradigan o‘rta-maxsus va oliy ta’lim muassasalarida; 
•   maktabgacha   va   umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimi   uchun   pedagog-kadrlarnining
malakasini   oshirish   va   ularni   qayta   tayyorlash   jarayonini   amalga   oshiruvchi
muassasalarda.  
Shuningdek,   har   bir   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti,   shu   jumladan,   maktabgacha
ta’limning   muqobil   shakllari   xududiy,   milliy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   boshqa   shart-
sharoitlardan   kelib   chiqib,   o‘z   muqobil   shakllarini   ishlab   chiqishi   mumkin.  
Dastur asosiga bola shaxsining rivojlanishidagi asosiy sohalar   (jismoniy rivojlanish
va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish;   ijtimoiy-hissiy   rivojlanish;   nutq,
muloqot,   o‘qish   va   yozish   malakalari;   bilish   jarayonining   rivojlanishi;   ijodiy
rivojlanish) bo‘yicha O‘zbekiston 
Respublikasida   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalarningrivojlanishiga   qo‘yiladigan   Davlat   talablari   kiritildi.   Dastur
(kurrikulum)ning   o‘rgatuvchi   jarayonidagi   integratsiyalashgan   yondashuv   bola
rivojlanishining   yaxlitligini   ta’minlaydi.  
O‘zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’limi   tizimini   modernizatsiya   qilish
maktabgacha ta’limga teng imkoniyatlar yaratishning zarurati va muhimligi hamda
bolalarni   maktab   ta’limiga   tayyorlashning   muqobil   va   kamchiqim   modellarini
ishlab chiqishni taqozo etadi. 
6 6-7   yoshli   bolalarni   o‘qitish   majburiy   boshlang‘ich   ta’limga   bir   yillik   tayyorlash
guruhlari   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
tasdiqlangan   ta’lim   sektori   rejasi,   maktabgacha   ta’limni   rivojlantirish
Konsepsiyasi,   Davlat   talablariga   tayangan   holda   bolaga   yo‘naltirilgan   sifatli
pedagogikaga prinsiplariga asoslangan. 
Bolaning   erta   rivojlanishi   uning   kelgusida   shaxs   sifatida   shakllanishida   hal
qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Bolaning   erta   rivojlanishiga   investitsiya   ajratilishi
quyidagi asosiy omillar bilan   belgilanadi: 
• katta yoshdagi kishi intellektual qobiliyatining 70% hayotining   dastlabki 5 yilida
shakllanadi;  
•   maktabgacha   ta’limga   sarf-xarajatlarning   iqtisodiy   samaradorligi   17:1   nisbatni
tashkil etadi (bolalar qamrovi 50% kam bo‘lmaganda); 
• umumiy ta’limda erishiladigan sezilarli yutuqlar; 
• ta’limni  yuqoriroq bosqichda davom  ettirish uchun katta imkoniyat   mavjudligi;  
• g‘ayriaxloqiy va jinoiy xatti-harakatlar ehtimolining kamayishi. 
Dasturning   maqsadlari   va   vazifalari   maktabgacha   bolalar   uchun   quyidagilarni
ta’minlashni ko‘zda tutadi; 
-zarur   bo‘lgan   rivojlanish   amaliyoti   va   maktabga   tayyorlash   uchun   teng  
imkoniyatlarni vujudga keltirish; -6-7 yoshli bolalar uchun mo‘ljallangan majburiy
boshlang‘ich   ta’limga   bir   yillik   tayyorlash   guruhlar   bolalarini   to‘liq   kunli
maktabgacha ta’lim   tashkilotiga berish imkoniyatiga ega bo‘lmagan yoki muayyan
sabablarga ko‘ra,   bunga intilmaydigan ota-onalarning talab-ehtiyojlarini qondirishi
kerak;  
• 6-7 yoshli bolalar uchun mo‘ljallangan majburiy boshlang‘ich ta’limga bir yillik
tayyorlash   guruhlar   maktabgacha   ta’limga   qo‘yiladigan   Davlat   talablariga
muvofiq,   5   muhim   sohada   bolalarning   har   tomonlama   rivojlanishini   ta’minlashi
zarur   (jismoniy   rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish;   ijtimoiy-
hissiy  rivojlanish;  nutq,   muloqot, o‘qish  va yozish  malakalari;   bilish  jarayonining
rivojlanishi;   ijodiy   rivojlanish)   har   tomonlama   uyg‘un   rivojlanishini   ta’minlashga
mo‘ljallangan; 
7 • maktab ta’limiga umumiy psixologik tayyorgarlik. 
Dastur   zamonaviy   pedagogika   va   psixologiya   tamoyillariga   tayangan   holda:  
•  istisnosiz   barcha   bolalarning   ta’lim   olish   va  rivojlanishga   teng   imkoniyatga  ega
bo‘lishini ta’minlashga; 
•   amaliyotga   bola   yo‘naltirilgan   yondashuvni,   inklyuziv   ta’lim   tamoyillarini   joriy
etishga;
 • oila va jamoalar bilan hamkorlik; 
•   ta’lim-tarbiyaning   madaniy   jihatdan   maqbul   uslublariga   tayangan   holda   milliy
qadriyat va ustuvorliklarni e’tiborga olish; 
•   qulay,   do‘stona   va   xavfsiz   rivojlanish   muhitini   shakllantirishga   yo‘naltirilgan.  
Majburiy   boshlang‘ich   ta’limga   bir   yillik   tayyorlash   guruhlardagi   ta’lim
jarayoni   quyidagi   tamoyillarga   asoslangan:   •   bolaga   yo‘naltirilgan   ta’limga
yondashuvi;  
• inklyuziv ta’lim haqida mushohada yuritish; 
•   bolani   xolistik(yaxlit)   rivojlanishini   ta’minlaydigan   ta’lim   muhitining
xususiyatlarini belgilash;
  •   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   faoliyatning   yetakchi   turi   –   o‘yin   asosida  
ta’lim berish;
 • bola – ta’lim jarayonining faol ishtirokchisi;
 • rejalashtirish va baholash samaradorligi; 
• bolani tarbiyalash va rivojlantirish jarayoniga ota-onalarni 
• hamkorlik asosida jalb etish; 
• interfaol ta’lim; 
•   integrativ   o‘qitish   Dasturda   ko‘zda   tutilgan   vazifalar   nafaqa
rivojlanish   markazlardagi   faoliyat   paytida,   balki   mustaqil,   o‘yin   jarayonida
hamda   pedagoglarning ota-onalar bilan birgalikdagi faoliyati jarayonida ham   to‘liq
bajarilishi lozim.  
8   
1.2 Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash.
                      O zbekiston   respublikasida   ta lim   sohasida   keng   islohotlar   amalgaʻ ʼ
oshirilmoqda.   Respublikada   joriy   etilgan   ta lim   tizimi,   uning   turlari   va   shakllari	
ʼ
orqali har bir fuqaroning ta lim olishdagi konstitutsiyaviy huquqlari amalga oshirib	
ʼ
kelinmoqda.   Davlatimiz   tomonidan   ilmiy   sohadagi   rivojlanishlar   keng   qo llab-	
ʻ
quvvatlanmoqda.   Ayniqsa   bu   o rinda   yosh   avlodni   kichik   yoshdan   boshlab	
ʻ
sog lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish, ta lim-tarbiya jarayoniga	
ʻ ʼ
samarali   ta lim-tarbiya   shakllarini   hamda   usullarini   joriy   etish   va   shu   orqali	
ʼ
bolalarni   rivojlantirish   borasidagi   ishlar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.  
“Ta lim   to g risida”gi   O zbekiston   respublikasi   qonunining   8   –moddasida:  	
ʼ ʻ ʻ ʻ
-   Maktabgacha   ta lim   va   tarbiya   bolalarni   o qitish   va   tarbiyalashga,   ularni	
ʼ ʻ
intellektual, ma naviy-axloqiy, etik va estetik va jismoniy jihatdan rivojlantirishga,	
ʼ
shuningdek bolalarni umumiy o rta ta limga tayyorlashga qaratilgan ta lim turidir. 	
ʻ ʼ ʼ
-   Maktabgacha   ta lim-tarbiya   olti   yoshdan   yetti   yoshgacha   bo lgan   bolalarni	
ʼ ʻ
boshlang ich   ta limga   bir   yillik   tayyorlashni   nazarda   tutadi   -   deb   ko rsatilgan.  	
ʻ ʼ ʻ
Maktabgacha ta limda bolani har tomonlama rivojlantirish, uning umumiy ta limda	
ʼ ʼ
erishiladigan   sezilarli   yutuqlariga   asos   bo ladi.   Bolaning   erta   rivojlanishi   uning	
ʻ
kelgusida   shaxs   sifatida   shakllanishida   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu
maqsadda   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil   8-	
ʻ
dekabrdagi   “Boshlang ich   ta limga   bolalarni   majburiy   bir   yillik   tayyorlashga	
ʻ ʼ
bosqichma-bosqich   o tish   bo yicha   chora-tadbirlari   to g risida”gi   999-sonli
ʻ ʻ ʻ ʻ
qarorini ijro etish doirasida davlat o z zimmasiga 6-7 yoshli bolalarning maktabga	
ʻ
to lovsiz   majburiy   bir   yillik   tayyorgarligi   bo yicha   majburiyatini   oldi.   6-7   yoshli	
ʻ ʻ
bolalar   uchun   mo ljallangan   majburiy   boshlang ich   ta limga   bir   yillik   tayyorlash	
ʻ ʻ ʼ
guruhlari,   bolalarini   to liq   kunli   maktabgacha   ta lim   tashkilotiga   berish	
ʻ ʼ
imkoniyatiga   ega   bo lmagan   yoki   muayyan   sabablarga   ko ra,   bolasini
ʻ ʻ
maktabgacha   ta lim   tashkilotlariga   bermagan   ota-onalarning   talab-ehtiyojlarini	
ʼ
9 qondirishiga   va   istisnosiz   barcha   bolalarning   ta lim   olish   va   rivojlanishga   tengʼ
imkoniyatga ega bo lishini ta minlashga qaratilgan. 	
ʻ ʼ
           Davlat tomonidan ta limga berilgan e tibor va bu sohadagi yuksalishlar ota-	
ʼ ʼ
onalar   tomonidan   e tirof   etilib,   farzand   ta lim-tarbiyasiga   nisbatan   ularni   bu	
ʼ ʼ
boradagi mas uliyatini kuchaytirmoqda. Ota-onalarimiz tomonidan bolaning ushbu	
ʼ
yosh   davrida   farzandlari   tezroq   mustaqil   o qishni   va   yozishni   bilishni   istashlari	
ʻ
haqida xohish-istaklarni bildiradilar. Shu o rinda ta kidlash lozimki, maktabgacha
ʻ ʼ
yoshdagi   bolalarni   maktab   ta limiga   tayyorlash   -   dolzarb   masala.  	
ʼ
Olimlar   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   shuni   ko rsatadiki,   bola   yosh	
ʻ
rivojlanish   bosqichlarida   uning   jismoniy,   ma naviy,   imkoniyatlarini   hisobga	
ʼ
olmasdan   turib,   uni   intensiv   mashg ulotlar   bilan   maktab   ta limiga   tayyorlovga	
ʻ ʼ
o rgatish mumkin emas. Bolalarni maktabga tayyorlash uchun maktab ta limining	
ʻ ʼ
shakl   va   metodlarini   qo llamaslik   kerak.   Bolalarning   yoshga   bog liq	
ʻ ʻ
psixofiziologiyasi,   ushbu   yoshdagi   bolalarning   intellektual   rivojlanishi   uchun
maqbul   sharoitlar   yaratish,   maktabgacha   ta limga   oid   ish   shakllari,   didaktik	
ʼ
o yinlardan,   ko rgazmali-predmetli   mashg ulotlardan,   bolalarning   amaliy   va	
ʻ ʻ ʻ
tasviriy   faoliyatining   turli   shakllaridan   keng   foydalangan   holda   tarbiyaviy   ishlar
usullari   qo llagan   holda   amalga   oshirilish   zarur.   Bunday   shakllar   va   usullar   yosh	
ʻ
bolaning   fikrlash   va   faoliyatining   o ziga   xos   xususiyatlariga   mos   keladi,   uning	
ʻ
bilim faoliyatini rag batlantiradi va intellektual rivojlanishga hissa qo shadi. 	
ʻ ʻ
        Maktabgacha ta lim vazirligi tomonidan xalqaro tajribalar hisobga olinib, 6-7
ʼ
yoshli   bolalarni   har   tomonlama   rivojlantirish,   ularga   ta lim-tarbiya   berish   va	
ʼ
maktab ta limiga tayyorlash maqsadida “Ilm yo li”	
ʼ ʻ   variativ   dasturi ishlab chiqildi.
Ushbu   dastur   6-7   yoshli   bolalar   uchun   mo ljallangan   majburiy   boshlang ich	
ʻ ʻ
ta limga bir yillik tayyorlash guruhlari maktabgacha ta limga qo yiladigan Davlat	
ʼ ʼ ʻ
talablariga muvofiq, bolaning rivojlanishidagi 5 muhim soha : bolalarning jismoniy
rivojlanish   va   sog lom   turmush   tarzini   shakllantirish;   ijtimoiy-hissiy   rivojlanish;	
ʻ
nutq, muloqot, o qish va yozish malakalari; bilish jarayonining rivojlanishi; ijodiy	
ʻ
rivojlanish   sohalarini   har   tomonlama   uyg un   rivojlanishini   ta minlashga	
ʻ ʼ
mo ljallangan   bo lib,   bunda   bola   ta limiy   faoliyatning   yetakchi   ishtirokchisi	
ʻ ʻ ʼ
10 sifatida   namoyon   bo ladi.   Dastur   talablari   bolani   har   tomonlama   rivojlantirib,ʻ
maktab ta limiga tayyorlaydi, unda turli xil ko nikmalarni shakllantirishda xizmat	
ʼ ʻ
qiladi. Bu yoshda bolani savodxonligi bo yicha olib boriladigan ta limiy jarayonlar	
ʻ ʼ
bolalarda nutq, muloqot, o qish va yozish malakalarini rivojlantirish sohasi va bola	
ʻ
rivojlanishining   barcha   sohalari   bilan   chambarchas   bog liq   holda   amalga	
ʻ
oshiriladi. Bolaning so z boyligi oshadi, nutqqa nisbatan qiziqish uyg onadi, unda	
ʻ ʻ
mazmunli   gapirish,   boshlang ich   til   bo yicha   ma lumotga   ega   bo lish,   badiiy	
ʻ ʻ ʼ ʻ
adabiyotga   muhabbat   shakllanadi.   Jamoada   o zini   tutish,   savollarga   javob   berish,	
ʻ
kattalar bilan muloqotga kirishish va ular oldida so zlash, shaxsiy qarorlarini qabul	
ʻ
qilish, boshqalarga namuna bo lish, qiyin vaziyatlarda amaliy yechim topish uchun	
ʻ
intilish   ko nikmalari   rivojlanadi.   Bolada   qo l   barmoqlari   mayda   motorikasi	
ʻ ʻ
rivojlantirilib,   yozuv   malakalari   shakllanadi.   Ular   qog ozda   to g ri   chiziqlar,	
ʻ ʻ ʻ
so zlar   va   qisqa   gaplarni   yozadi,   yozuv   qatorini   aniqlay   oladi,   qo lni   uzmasdan	
ʻ ʻ
nuqta chiziqlarni  birlashtirib rasm  chizish  malakalari  shakllanadi.  Bolani  bu yosh
davrida   og zaki   nutq   asosiy   o rinni   egallaydi.   Nutq   rang-barang   ifodali   tovushlar	
ʻ ʻ
yig indisidir.   U   bolani   ertaga   maktabda   muvaffaqiyatli   o qishi   uchun   zamin	
ʻ ʻ
yaratadi.   “So z   boyligi   -   deb   ta kidlagan   edi   Q.Shodiyeva   -   bolaga   barcha	
ʻ ʼ
mashg ulotlarda beriladigan bilimlarni tez va puxta o zlashtirib olish va bu bilim,	
ʻ ʻ
tushunchalarni nutq orqali ifodalash imkonini beradi”. Bola nutqining rivojlanishi
bevosita uning lug atiga bog liq. Albatta shuni ta kidlash lozimki, bolaning lug at	
ʻ ʻ ʼ ʻ
boyligi bola dunyoni anglashi orqali ifodalanadi. Bola ma lumotlarni atrof-muhitni	
ʼ
kuzatish, ota-onalar, kattalar, tarbiyachilar, o rtoqlari, kitoblar, filmlar, mashg ulot	
ʻ ʻ
va   o yinlar   orqali   oladi.   Bularning   barchasida   bolaga   ma lumotlar   og zaki   nutq	
ʻ ʼ ʻ
orqali   beriladi.   Buning   natijasida   bolaning   lug at   boyligi   oshib   borishi,   u   so zlar,	
ʻ ʻ
ularning   ma nosi,   ularni   qo llab,   gaplarni   grammatik   jihatdan   to g ri   tuzishni,	
ʼ ʻ ʻ ʻ
to g ri tovush talaffuzini amalga oshirishi zarur. Bolaga bu ma lum qiyinchiliklarni	
ʻ ʻ ʼ
tug diradi.   Bu   jarayon   boladan   aqliy   faollikni   talab   etadi.   Bunda   tarbiyachilar
ʻ
tomonidan   bolani   nutqini   rivojlantirish   va   uni   savodxonligini   amalga   oshirish
bo yicha tizimli ta lim-tarbiyaviy ishlar amalga oshirilishi zarur. Bu jarayonlar Ilk
ʻ ʼ
qadam o quv dasturi va Ilm yo li	
ʻ ʻ   variativ   o quv dasturi asosida maktabgacha ta lim	ʻ ʼ
11 tashkilotlarida   va   majburiy   tayyorlov   guruhlarida   nutq   o stirish   mashg ulotlari,ʻ ʻ
rivojlanish   markazlari,   sayr,   ekskursiyalar   orqali   mustahkamlanadi.   Tarbiyachilar
tomonidan   bolalarni   o qish   va   yozish   malakalarini   shakllantirish   maktabgacha	
ʻ
yoshga   doir   maxsus   metodikalar   orqali   olib   boriladi.  
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   maktab   ta limiga   tayyorlash   hamda   unda	
ʼ
savodxonligini   rivojlantirish   quyidagi   talablarga   bo ysunadi.  	
ʻ
-   bolani   rivojlantirishga   qaratilgan   qulay,   do stona,   xavfsiz   muhitni   yaratish.	
ʻ
Bolalar   jamoasida   do stona   munosabatni   qadrlash.   Bolaga   yo naltirilgan   ta limga	
ʻ ʻ ʼ
yondashuv asosida ta lim -tarbiya berish, uzoq davom etadigan mashg ulotlar bilan
ʼ ʻ
emas,   balki   bolada   qiziqishni   uyg otadigan,   uni   hayratlantiradigan   o yinlardan	
ʻ ʻ
iborat ta limiy jarayonlarni tashkil etish. O yindan asosiy ta limiy faoliyat sifatida	
ʼ ʻ ʼ
foydalanish. Didaktik vositalarni keng qo llash. 	
ʻ
       - bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, ularning xotirasi, diqqati,
nutqi,  tafakkurini   inobatga   olish.   Bolada   o qishga   nisbatan   xohish,   istak,   qiziqish	
ʻ
uyg otish. Kattalar tomonidan bolaga bosim o tkazish, uning erishgan natijalaridan	
ʻ ʻ
qoniqmaganlikni bildirish man etiladi. 
-   olib   boriladigan   ta lim   va   tarbiyaviy   jarayonlar   ketma-ketlikda,   oddiydan	
ʼ
murakkablashib borishi zarur. 
- tizimli ravishda bolada kichik yosh davridan boshlab so zlarni to g ri talaffuzini	
ʻ ʻ ʻ
rivojlantirish. Tarbiyachi o z nutqiga nisbatan talabchan bo lishi. 	
ʻ ʻ
- bolalarda o z nutqida to g ri talaffuz, qulay grammatik shakllar va xilma-xil gap	
ʻ ʻ ʻ
konstruksiyalaridan va yozishning dastlabki malakalari va vositalaridan foydalana
olishga bo lgan ishonchni hosil qilish. 	
ʻ
           Umuman xulosa qilib shuni aytishimiz kerakki, bolalarni 6-7 yoshda maktab
ta limiga   tayyorlash,   ularda   ertaga   maktab   dasturlarini   yaxshi   o zlashtirishlari,	
ʼ ʻ
shuningdek   ularning   intilishlari,   qobiliyatlarini   namoyon   qilishga   imkoniyat
yaratadi.   Bolalarni   maktabga   tayyorlashda,   maktabgacha   yoshdagi   bolalik   inson
tafakkuri va umuman inson shaxsini shakllantirish jarayonida alohida rol o ynaydi,	
ʻ
jamiyatimizning ongli avlodini tarbiyalashga xizmat qiladi. 
12 II.BOB. BOLALARNI  BILM VA AQLIY SALOHIYATINI OSHIRISH
                      2.1. Bolani maktabda uqishiga aqliy tayyorgarlik
                  O zbekiston   respublikasida   ta lim   sohasida   keng   islohotlar   amalgaʻ ʼ
oshirilmoqda.   Respublikada   joriy   etilgan   ta lim   tizimi,   uning   turlari   va   shakllari	
ʼ
orqali har bir fuqaroning ta lim olishdagi konstitutsiyaviy huquqlari amalga oshirib	
ʼ
kelinmoqda.   Davlatimiz   tomonidan   ilmiy   sohadagi   rivojlanishlar   keng   qo llab-	
ʻ
quvvatlanmoqda.   Ayniqsa   bu   o rinda   yosh   avlodni   kichik   yoshdan   boshlab	
ʻ
sog lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish, ta lim-tarbiya jarayoniga	
ʻ ʼ
samarali   ta lim-tarbiya   shakllarini   hamda   usullarini   joriy   etish   va   shu   orqali	
ʼ
bolalarni rivojlantirish borasidagi ishlar muhim ahamiyat kasb etadi. 
“Ta lim   to g risida”gi   O zbekiston   respublikasi   qonunining   8   –moddasida:  	
ʼ ʻ ʻ ʻ
-   Maktabgacha   ta lim   va   tarbiya   bolalarni   o qitish   va   tarbiyalashga,   ularni	
ʼ ʻ
intellektual, ma naviy-axloqiy, etik va estetik va jismoniy jihatdan rivojlantirishga,	
ʼ
shuningdek bolalarni umumiy o rta ta limga tayyorlashga qaratilgan ta lim turidir. 	
ʻ ʼ ʼ
-   Maktabgacha   ta lim-tarbiya   olti   yoshdan   yetti   yoshgacha   bo lgan   bolalarni	
ʼ ʻ
boshlang ich   ta limga   bir   yillik   tayyorlashni   nazarda   tutadi   -   deb   ko rsatilgan.  	
ʻ ʼ ʻ
Maktabgacha ta limda bolani har tomonlama rivojlantirish, uning umumiy ta limda	
ʼ ʼ
erishiladigan   sezilarli   yutuqlariga   asos   bo ladi.   Bolaning   erta   rivojlanishi   uning	
ʻ
kelgusida   shaxs   sifatida   shakllanishida   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu
maqsadda   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil   8-	
ʻ
dekabrdagi   “Boshlang ich   ta limga   bolalarni   majburiy   bir   yillik   tayyorlashga	
ʻ ʼ
bosqichma-bosqich   o tish   bo yicha   chora-tadbirlari   to g risida”gi   999-sonli
ʻ ʻ ʻ ʻ
qarorini ijro etish doirasida davlat o z zimmasiga 6-7 yoshli bolalarning maktabga	
ʻ
to lovsiz   majburiy   bir   yillik   tayyorgarligi   bo yicha   majburiyatini   oldi.   6-7   yoshli	
ʻ ʻ
bolalar   uchun   mo ljallangan   majburiy   boshlang ich   ta limga   bir   yillik   tayyorlash	
ʻ ʻ ʼ
guruhlari,   bolalarini   to liq   kunli   maktabgacha   ta lim   tashkilotiga   berish	
ʻ ʼ
imkoniyatiga   ega   bo lmagan   yoki   muayyan   sabablarga   ko ra,   bolasini
ʻ ʻ
13 maktabgacha   ta lim   tashkilotlariga   bermagan   ota-onalarning   talab-ehtiyojlariniʼ
qondirishiga   va   istisnosiz   barcha   bolalarning   ta lim   olish   va   rivojlanishga   teng	
ʼ
imkoniyatga ega bo lishini ta minlashga qaratilgan. 	
ʻ ʼ
Davlat tomonidan ta limga berilgan e tibor va bu sohadagi yuksalishlar ota-onalar
ʼ ʼ
tomonidan   e tirof   etilib,   farzand   ta lim-tarbiyasiga   nisbatan   ularni   bu   boradagi	
ʼ ʼ
mas uliyatini   kuchaytirmoqda.   Ota-onalarimiz   tomonidan   bolaning   ushbu   yosh	
ʼ
davrida   farzandlari   tezroq  mustaqil   o qishni   va   yozishni   bilishni   istashlari   haqida	
ʻ
xohish-istaklarni   bildiradilar.   Shu   o rinda   ta kidlash   lozimki,   maktabgacha	
ʻ ʼ
yoshdagi bolalarni maktab ta limiga tayyorlash - dolzarb masala. 	
ʼ
              Olimlar   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   shuni   ko rsatadiki,   bola   yosh	
ʻ
rivojlanish   bosqichlarida   uning   jismoniy,   ma naviy,   imkoniyatlarini   hisobga	
ʼ
olmasdan   turib,   uni   intensiv   mashg ulotlar   bilan   maktab   ta limiga   tayyorlovga	
ʻ ʼ
o rgatish mumkin emas. Bolalarni maktabga tayyorlash uchun maktab ta limining	
ʻ ʼ
shakl   va   metodlarini   qo llamaslik   kerak.   Bolalarning   yoshga   bog liq	
ʻ ʻ
psixofiziologiyasi,   ushbu   yoshdagi   bolalarning   intellektual   rivojlanishi   uchun
maqbul   sharoitlar   yaratish,   maktabgacha   ta limga   oid   ish   shakllari,   didaktik	
ʼ
o yinlardan,   ko rgazmali-predmetli   mashg ulotlardan,   bolalarning   amaliy   va	
ʻ ʻ ʻ
tasviriy   faoliyatining   turli   shakllaridan   keng   foydalangan   holda   tarbiyaviy   ishlar
usullari   qo llagan   holda   amalga   oshirilish   zarur.   Bunday   shakllar   va   usullar   yosh	
ʻ
bolaning   fikrlash   va   faoliyatining   o ziga   xos   xususiyatlariga   mos   keladi,   uning	
ʻ
bilim   faoliyatini   rag batlantiradi   va   intellektual   rivojlanishga   hissa   qo shadi.  	
ʻ ʻ
Maktabgacha   ta lim   vazirligi   tomonidan   xalqaro   tajribalar   hisobga   olinib,   6-7	
ʼ
yoshli   bolalarni   har   tomonlama   rivojlantirish,   ularga   ta lim-tarbiya   berish   va	
ʼ
maktab ta limiga tayyorlash maqsadida “Ilm yo li”	
ʼ ʻ   variativ   dasturi ishlab chiqildi.
Ushbu   dastur   6-7   yoshli   bolalar   uchun   mo ljallangan   majburiy   boshlang ich	
ʻ ʻ
ta limga bir yillik tayyorlash guruhlari maktabgacha ta limga qo yiladigan Davlat	
ʼ ʼ ʻ
talablariga muvofiq, bolaning rivojlanishidagi 5 muhim soha : bolalarning jismoniy
rivojlanish   va   sog lom   turmush   tarzini   shakllantirish;   ijtimoiy-hissiy   rivojlanish;	
ʻ
nutq, muloqot, o qish va yozish malakalari; bilish jarayonining rivojlanishi; ijodiy	
ʻ
rivojlanish   sohalarini   har   tomonlama   uyg un   rivojlanishini   ta minlashga	
ʻ ʼ
14 mo ljallangan   bo lib,   bunda   bola   ta limiy   faoliyatning   yetakchi   ishtirokchisiʻ ʻ ʼ
sifatida   namoyon   bo ladi.   Dastur   talablari   bolani   har   tomonlama   rivojlantirib,	
ʻ
maktab ta limiga tayyorlaydi, unda turli xil ko nikmalarni shakllantirishda xizmat	
ʼ ʻ
qiladi. Bu yoshda bolani savodxonligi bo yicha olib boriladigan ta limiy jarayonlar	
ʻ ʼ
bolalarda nutq, muloqot, o qish va yozish malakalarini rivojlantirish sohasi va bola	
ʻ
rivojlanishining   barcha   sohalari   bilan   chambarchas   bog liq   holda   amalga	
ʻ
oshiriladi. Bolaning so z boyligi oshadi, nutqqa nisbatan qiziqish uyg onadi, unda	
ʻ ʻ
mazmunli   gapirish,   boshlang ich   til   bo yicha   ma lumotga   ega   bo lish,   badiiy	
ʻ ʻ ʼ ʻ
adabiyotga   muhabbat   shakllanadi.   Jamoada   o zini   tutish,   savollarga   javob   berish,	
ʻ
kattalar bilan muloqotga kirishish va ular oldida so zlash, shaxsiy qarorlarini qabul	
ʻ
qilish, boshqalarga namuna bo lish, qiyin vaziyatlarda amaliy yechim topish uchun	
ʻ
intilish   ko nikmalari   rivojlanadi.   Bolada   qo l   barmoqlari   mayda   motorikasi	
ʻ ʻ
rivojlantirilib,   yozuv   malakalari   shakllanadi.   Ular   qog ozda   to g ri   chiziqlar,	
ʻ ʻ ʻ
so zlar   va   qisqa   gaplarni   yozadi,   yozuv   qatorini   aniqlay   oladi,   qo lni   uzmasdan	
ʻ ʻ
nuqta chiziqlarni  birlashtirib rasm  chizish  malakalari  shakllanadi.  Bolani  bu yosh
davrida   og zaki   nutq   asosiy   o rinni   egallaydi.   Nutq   rang-barang   ifodali   tovushlar	
ʻ ʻ
yig indisidir.   U   bolani   ertaga   maktabda   muvaffaqiyatli   o qishi   uchun   zamin	
ʻ ʻ
yaratadi.   “So z   boyligi   -   deb   ta kidlagan   edi   Q.Shodiyeva   -   bolaga   barcha	
ʻ ʼ
mashg ulotlarda beriladigan bilimlarni tez va puxta o zlashtirib olish va bu bilim,	
ʻ ʻ
tushunchalarni nutq orqali ifodalash imkonini beradi”. Bola nutqining rivojlanishi
bevosita uning lug atiga bog liq. Albatta shuni ta kidlash lozimki, bolaning lug at	
ʻ ʻ ʼ ʻ
boyligi bola dunyoni anglashi orqali ifodalanadi.
          Bola ma lumotlarni atrof-muhitni kuzatish, ota-onalar, kattalar, tarbiyachilar,	
ʼ
o rtoqlari,   kitoblar,   filmlar,   mashg ulot   va   o yinlar   orqali   oladi.   Bularning	
ʻ ʻ ʻ
barchasida   bolaga   ma lumotlar   og zaki   nutq   orqali   beriladi.   Buning   natijasida	
ʼ ʻ
bolaning   lug at   boyligi   oshib   borishi,   u   so zlar,   ularning   ma nosi,   ularni   qo llab,	
ʻ ʻ ʼ ʻ
gaplarni   grammatik   jihatdan   to g ri   tuzishni,   to g ri   tovush   talaffuzini   amalga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
oshirishi zarur. Bolaga bu ma lum qiyinchiliklarni tug diradi. Bu jarayon boladan	
ʼ ʻ
aqliy   faollikni   talab   etadi.   Bunda   tarbiyachilar   tomonidan   bolani   nutqini
rivojlantirish   va   uni   savodxonligini   amalga   oshirish   bo yicha   tizimli   ta lim-	
ʻ ʼ
15 tarbiyaviy ishlar amalga oshirilishi zarur. Bu jarayonlar Ilk qadam o quv dasturi vaʻ
Ilm   yo li	
ʻ   variativ   o quv   dasturi   asosida   maktabgacha   ta lim   tashkilotlarida   va	ʻ ʼ
majburiy   tayyorlov   guruhlarida   nutq   o stirish   mashg ulotlari,   rivojlanish	
ʻ ʻ
markazlari,   sayr,   ekskursiyalar   orqali   mustahkamlanadi.   Tarbiyachilar   tomonidan
bolalarni   o qish   va   yozish   malakalarini   shakllantirish   maktabgacha   yoshga   doir	
ʻ
maxsus metodikalar orqali olib boriladi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   maktab   ta limiga   tayyorlash   hamda   unda	
ʼ
savodxonligini rivojlantirish quyidagi talablarga bo ysunadi. 	
ʻ
-   bolani   rivojlantirishga   qaratilgan   qulay,   do stona,   xavfsiz   muhitni   yaratish.	
ʻ
Bolalar   jamoasida   do stona   munosabatni   qadrlash.   Bolaga   yo naltirilgan   ta limga	
ʻ ʻ ʼ
yondashuv asosida ta lim -tarbiya berish, uzoq davom etadigan mashg ulotlar bilan
ʼ ʻ
emas,   balki   bolada   qiziqishni   uyg otadigan,   uni   hayratlantiradigan   o yinlardan	
ʻ ʻ
iborat ta limiy jarayonlarni tashkil etish. O yindan asosiy ta limiy faoliyat sifatida	
ʼ ʻ ʼ
foydalanish.   Didaktik   vositalarni   keng   qo llash.   -   bolaning   yosh   xususiyatlarini	
ʻ
hisobga   olgan   holda,   ularning   xotirasi,   diqqati,   nutqi,   tafakkurini   inobatga   olish.
Bolada   o qishga   nisbatan   xohish,   istak,   qiziqish   uyg otish.   Kattalar   tomonidan	
ʻ ʻ
bolaga   bosim   o tkazish,   uning   erishgan   natijalaridan   qoniqmaganlikni   bildirish	
ʻ
man   etiladi.  
-   olib   boriladigan   ta lim   va   tarbiyaviy   jarayonlar   ketma-ketlikda,   oddiydan	
ʼ
murakkablashib   borishi   zarur.   -   tizimli   ravishda   bolada   kichik   yosh   davridan
boshlab so zlarni to g ri talaffuzini rivojlantirish. Tarbiyachi  o z nutqiga nisbatan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
talabchan   bo lishi.  	
ʻ
- bolalarda o z nutqida to g ri talaffuz, qulay grammatik shakllar va xilma-xil gap	
ʻ ʻ ʻ
konstruksiyalaridan va yozishning dastlabki malakalari va vositalaridan foydalana
olishga   bo lgan   ishonchni   hosil   qilish.   Umuman   xulosa   qilib   shuni   aytishimiz	
ʻ
kerakki,   bolalarni   6-7   yoshda   maktab   ta limiga   tayyorlash,   ularda   ertaga   maktab	
ʼ
dasturlarini yaxshi o zlashtirishlari, shuningdek ularning intilishlari, qobiliyatlarini	
ʻ
namoyon   qilishga   imkoniyat   yaratadi.   Bolalarni   maktabga   tayyorlashda,
maktabgacha   yoshdagi   bolalik   inson   tafakkuri   va   umuman   inson   shaxsini
shakllantirish   jarayonida   alohida   rol   o ynaydi,   jamiyatimizning   ongli   avlodini	
ʻ
16 tarbiyalashga   xizmat   qiladi.   Uzb е kiston   R е spublikasida   maktabgacha   ta`lim
tugrisidagi   Nizomga   mavofik   bola   maktabgacha   ta`limni   uyda,   ota-onalarning
mustakil   ta`lim   b е rishi   orkali   yoki   doimiy   faoliyat   kursatadigan   maktabgacha
ta`lim   muassasalarida,   shuningd е k   MTMlariga   jalb   kilinmagan   bolalar   uchun
MTMlarda,   maktablarda,   maxallalarda   tashkil   etilgan   maxsus   guruxlar   yoki
markazlarda   oladi.   Bu   е rda   ular   xaftada   2-3   marta   shugullanishadi.   Ota-onalarga
maktabgacha   ta`lim   shaklini   tanlash   xukuki   b е riladi.   6-7   yoshli   bolaning   maktab
ta`limiga   tayyorligini   aniqlashda   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ta`lim-tarbiyasi
bilan shugullanuvchilar asosiy shart xisoblanmish – bolaning maktabga tayyorligi
maktabgacha   va   maktab   davridagi   xayot   tarzi   xamda   faoliyati   uchun   kuprik
vazifasini   utashini,   oila   yoki   MTMdagi   ta`lim-tarbiya   sharoitlarida   maktab
ta`limiga   ozorsiz   utkazishni   ta`minlash   zarurligini   xisobga   olishlari   lozim.
Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   maktab   ta`limiga   utishi   xamisha   uning   xayoti,
axloki va munosabatlarida anchayin jiddiy uzgarishlarni yuzaga chiqaradi. Shuning
uchun bolani yoki uydayok maktab ta`limiga tayyorlash, uni uncha kiyin bulmagan
bilim, tushuncha, kunikma va malakalar bilan tanishtirish k е rak buladi. 
              Е takchi mutaxassislarning fikriga kura «Maktabga tayyorgarlik» tushunchasi
bolani   maktabga   tayyorlashning   qquyidagi   yunalishlarini   uz   ichiga   oladi:  
jismoniy,  
shaxsiy   (ruxiy),   aqliy   maxsus   tayyorgarlik.   Jismoniy   tayyorgarlik   bolaning
sog’lomligi,   xarakat   kunikmalari   va   sifati,   qul   mushaklari   va   kurish-motor
muvofikligi   rivojlanganligi   bilan   izoxlanadi.   Shaxsiy   tayyorligi,   atrof-muxitga,
kattalarga,   t е ngdoshlariga,   usimliklar   dunyosiga,   tabiiy   xodisalarga,   shaxsiy
madaniyatni   shakllanganligini   nazarda   tutadi.   Aqliy   tayyorgarlik   bola   obrazli   va
mantikiy   fikrlashi,   tasavvurning,   odamiylikning,   bilimga   kizikishning,
mustakilligining,   uzini-uzi   nazorat   kilishga,   xamda   ukuv   faoliyatini   kuzatish,
eshitish,   eslab   kolish,   solishtirish   kabi   asosiy   turlarini   bilishni   uz   ichiga   oladi.  
Bolaning   maktabda   ta`lim   olishi   samarasi   uning   ona   tilini   bilishiga   va   nutqni
kanchalik   rivojlanganligiga   kuprok   bog’lik   buladi.   Chunki   butun   uquv   faoliyati
shularga,   ya`ni   nutqiy   mantiqiy   rivoji,   bolaning   kattalarning   yordamisiz   mustakil
17 fikrlashi,   til   rivojlanganligi   yutuklarida   erkin   foydalana   olishi,   xikoya   kilish,
muloxaza   yuritish,   uz   tasavvurini   izoxlay   olish,   tushunarli   kilib   bayon   etish   kabi
omillar asos Ojiz va kuchsizlarni ximoya qilishni; 
Uz-uziga xizmat kila olishi;  Uyda yoki bog’cha xovlisida  е ngil m е xnatlarni bajara
olishi;   Oshxona   anjomlarini   choynak,   piyola,   qqoshik,   likopcha,   pichok   kabilarni
vazifasini bilish; M е xnats е var bulish, yaxshi odat ekanligini bilish; 
M е xnats е var kurollarini t е sha, bolgacha, boltacha, qaychi, uroq kabilarni vazifasini
bilish; T е jamkorlik zarurligi bilishi; 
Uzini   ozoda   tuta   olish;   Tugri   yuvinishi;   Sochiq,   sovun,   tish   yuvish   pastalari   va
chutkasidan tugri foydalanishi; 
Mustaqil sochni tarash, turmaklashi; 
Mustakil tartibli kiyinish va  е chinishni; 
Kiyim, uyinchok va xona anjomlarini uz joyiga kuya bilishi; 
Ovqatlanish qoidalarini bilishi va unga rioya kilishi; 
Tasviriy san`at asarlaridan zavqlana olishi k е rak; . 
            Maktabning   bola   shaxsiga   qquyadigan   asosiy   talablaridan   biri  
psixalogik   tayyorgarlikdir.   Bolaning   psixologik   tayyorligi   uning   jamiyatdagi
ijtimoiy   mavk е ini   uzgarishi   va   kichik   maktab   yosh   davridagi   bolalar   ukuv
faoliyatining   uziga   xosligi   bilan   uzviy   boglik.   Shuni   ta`kidlab   utish   joizki,
maktabda   psixologik   anik   bir   mazmun   doimiy   xisoblanmaydi,   balki   u   doimo
uzgarib   boyib   boradi.   Psixologik   tayyorlikning   tarkibiy   jixatlari:   int е ll е ktual
(aqliy), ma`naviy va irodaviy tayyorgarlikdan iboratdir. 
            Aksariyat  xollarda  bolaning  aqliy  rvojlanganlik  darajasi   xakida  gapirliganda
uning   suz   boyligi   zaxirasi   bilan   aniklanadigan   aqliy   bilimlari   mikdoriga   kuprok
e`tibor b е riladi. Ota-ona, xatto ayrim ukituvchilar xam bola kanchalik kup bilsa, u
shunchalik rvojlangan buladi, d е b uylaydilar. Aslida esa unday emas, fan-t е xnika,
ommaviy   axborot   vositalarining   k е ng   tarkalganligi   tufayli   bugungi   kun   bolalari
guyo   ma`lumotlar   ummonida   suzib   yurgand е k   bulmokdalar.   Bu   esa   ulardagi   suz
boyliklarning   k е skin   usishiga   asos   bulmokda,   l е kin   bu   ularning   tafakkuri   xam
shunday jadallikda rvojlanayapti, d е gan gap emas. 
18          Maktabda amal qilinayotgan uquv dasturlarini uzlashtirish boladan narsalarni
taqqoslay   bilish,   taxlil   kilish,   umumlashtirish,   mustaqil   xulosalar   chiqarish   kabi
bilish   jarayonlarining   е tarlicha   rvojlangan   bulishini   taqozo   etadi.   Shuning   uchun
xam   xozirgi   kunda   maktab   amaliyotchi   psixologlari   tomonidan   bolalarni   birinchi
sinfga   kabul   kilish   jarayonida   k е ng   foydalanilayotgan   psixodiagnostik   vositalar,
t е stlar,   surovnomalar,   asosan   bolada   yuqorida   k е ltirib   utilgan   xususiyatning
rivojlanganlik   darajasini   aniqlashga   muljallangan   m е todikalardan   iboratdir.  
5-7   yosh   bolaning   maktabga   int е ll е ktual   (aqliy)   tayyorligining   yana   muxim
kursatkichlaridan   biri   bu   ulardagi   obrazli   tafakkurning   oliy   darajada
rvojlanganligidir.   Bularga   tayangan   xolda   bola   atrof-muxitdagi   narsa-xodisalar
urtasidagi   eng   muxim   xususiyatlarni,   munosabatlarni   farklay   olish   imkoniyatiga
ega buladi. Bu urinda bolalar chizmali tasvirlarni shunchaki tushunibgina kolmay,
balki ulardan muvaffakiyatli foydalana oladigan buladilar. 
Biroq ularning tafakkuri umumlashtirish xislatlariga ega bula borsada, pr е dm е tlar
va   ularning   (tafakkuri)   urnini   bosuvchilar   bilan   anik   xatti-xarakati   obrazliligicha
qolav е radi. 
            Maktabgacha   yosh   davridayoq   bola   kichik   maktab   yosh   davrida   y е takchi
faoliyat   turi   buladigan   –   ukuv   faoliyatiga   tayyorlangan   bulishi   lozim.   Bunda
bolada   ma`lum   bir   t е gishli   masalalarning   shakllangan   bulishi   muxim   axamiyatga
ega. Bunday malakalarning asosiy xususiyatlaridan biri bolaning ukuv topshirigini
ajratib   olishi   va   faoliyatni   mustakil   maqsadga   aylantira   olishidir.   Bunday
jarayonlar   birinchi   sinf   uquvchilaridan   topshirikda   uzi   b е lgilagan   uzgarish,
yangilik alomatlarini kidirib topa bilish va ulardan xayratlanishni, kizikishni talab
kiladi. Bunday topshiriklar amaliy ishlarga aylantirilsa yoki uyin tarzida bajarilsa,
osonrok k е chadi va bola uzlashtiradi.  
          Yuqorida   tuxtalib   utganimiz   int е ll е ktual   tayyorlik   bolaning   maktabda
muvofakkiyatli ukib k е tishi uchun yagona zamin emas. Agar bola zarur malaka va
kunikmalar   zaxirasiga   ega   bulsa,   unda   int е ll е ktual   rvojlanganlik   darajasi   xam
yukori   bulsa-yu   uquvchilikning   ijtimoiy   xolatiga   shaxsan   tayyor   bulmasa,
maktabda   uqib   k е tishi   kiyin   k е chadi.   Agar   uqituvchi   yoki   ota-ona   uni   ukishga
19 qiziktira olmasalar, uquv vazifalarini zurma-zuraki, sifatsiz, kul uchida bajaradilar.
Bundaylarda   zarur   natijalarga   erishish   kiyin   buladi.   Eng   yomoni,   bu   yoshda
maktabga borishni xoxlamaydigan bolalar xam uchrab turadi. 5-7 yoshli bolaning
maktabga   borishdan   bosh   tortishi   asosan   uni   tarbiyalashda   ota-onalar   tomonidan
yul quyilgan xatoning oqibati xisoblanadi. Ayrim ota-onalarda maktabgacha yosh
davridagi bolani maktab bilan kurkitish xollari xam kuzatiladi masalan.
              Ikkita   gapni   eplab   gapira   olmasang,   maktabda   qanday   ukiysanq   Sanashni
bilmaysan-u,   maktabga   qanday   borasanq   Maktabga   borsang,   urtoklaring   bu
kiligingdan   kulishadi!   X е ch   narsani   bilmaysan,   maktabga   borsang   bizni
uyaltirasan!  
Kabi   ta`na-dashnomlar,   bolada   maktabdan   qurkish,   undan   xavfsirashning
shakillanishiga   asos   bulishi   mumkin.   Shunday   qurkuv   bilan   maktabga   borgan
bolalarning   maktabga   bulgan   munosabatini   uzgartirish,   ularda   uziga   nisbatan
ishonch   uygotish   uchun   xaddan   ziyod   kuch,   vakt,   m е xnat,   sabr-tokat,   chidam,
e`tibor zarur buladi. Bu esa bolada oldindan maktabga nisbatan ijobiy munosabatni
shakllantirishga karaganda shubxasiz, murakkab jarayondir. Bolani birinchi sinfda
uqitishda   yuzaga   k е ladigan   kiyinchiliklarning   sababi   kattalarning   bola   bilan
buladigan muloqotlari shakli u yoki bu vaziyatga bog’lik bulmagan xolda, shaxsiy
axamiyatga ega bulishi muxim axamiyatga ega. Bunday muloqot bolaning kattalar
e`tiboriga   va   xamdardligiga   bulgan   extiyoj   va   extiyojlarni   kattalar   tomonidan
ko‘ndirilishi bilan xarakt е rlanadi. Muloqotning bu shakliga erishgan bolalar uchun
kattalarga   e`tibor,   ular   murojatini   tinglash   va   tushunishga   intilish   va   kattalar
tomonidan   xam   ularga   nisbatan   shunday   e`tibor   kursatilishiga   bulgan   ishonch
xosdir. Bunday bolalar kattalarning turli vaziyatlarda (kuchada, uyda, m е xmonda,
ishxonada) uzlarini kanday tutishlarini farqlay oladilar. Kattalarning bunday xulqni
anglash evaziga bolalar xam kattalarga, ukituvchilarga, shu vaziyatga mos ravishda
munosabatlarni   namoyon   kiladi.   Agar   bolada   kattalarga   nisbatan   bunday
munosabatlar   shakllanmagan   bulsa,   unga   mos   ravishda   kattalarga   nisbatan   xam
t е gishli   munosabat   yuzaga   k е lmaydi,   bu   esa   albatta   bola   bilan   olib   boriladigan
ta`lim   jarayonini   murakkablashtiradi.   Ota-onalar   xar   bir   bola   ruxiy   rivojlanishida
20 uziga xos xususiyatlarga ega ekanligi va bu xususiyatlar ularning u yoki bu faoliyat
turini egallashida namoyon bulishini yodda tutishlari lozim. Ba`zi bolalar endigina
birinchi   suzlarni   uzlashtirganlarida   ularning   t е ngkurlari   allakachon   ma`lum   bir
iboralar bilan gaplasha oladigan buladilar. 
Ta`lim jarayonida bola imkoniyatlarining namoyon bulishi ma`lum darajada nasliy
omillar bilan xam boglikdir. Bolalar uz t е mp е ram е nt xususiyatlariga kura xam bir-
birlaridan ajralib turadilar: Xushchakchak, s е rgap, kuvnok, xayotning uzgaruvchan
sharoitlariga   t е z   moslasha   oladigan   bolalar   –   sangvinnik   t е mp е ram е ntga   mansub
buladilar.  
      Kupincha   noxush   kayfiyatda   yuradigan,   ta`sirchan,   kamgap,   sust   bolalar   –
m е lanxolik   t е mp е ram е ntga   kiradilar.   Xotirjam,   b е farq,   kamxarakat,   nutki   sust
bolalar – fl е gmatiklardir. Jaxldor, b е tokat, s е rzarda, xarakatchan bolalar – xol е rik
xisoblanadilar.   Bolalar   kattalarning   yordamiga   muxtoj   bulishiga   karab   xam   bir-  
birlaridan   fark   kiladilar.   Ba`zi   bolalar   biror   xatti-xarakatni   bajarishni   bir   n е cha
marta   kursatish,   tushuntirish,   k е tidan   ergashtirish   k е rak.   Boshka   bolalarga   esa
bajariladigan ish bir marotaba kursatilsa   е tarli buladi. Shunday bolalar xam borki,
ular   b е rilgan   vazifani   mustakil   bajaradilar.   Bolalar   uzlarini   qizikuvchanlik,   aqliy
faolliklariga   qarab   xam   bir-birlaridan   ajralib   turadilar.   Ba`zi   bolalar   kup   savol
b е radilar   va   xarakatchan   buladilar,   ba`zi   bolalarni   esa   x е ch   narsa   kiziktirmaydi.  
Ota-onalar   bolalaridagi   uziga   xosliklarni   qanchalik   chuqur   bilsalar,   ularga
urgatishni muvoffakiyatli tashkil qila oladilar. 
                     
21 2.2.Bola maktabda uqishiga jismoniy tayyorgarligi  .
Uqish uchun bolalar anchagina jismoniy va aqliy kuch sarflashlari k е rak. Shuning
uchun ota-ona bola maktabga borguniga kadar uning tugri jismoniy rivojlanishi va
soglom   bulib   usishi   gamxurlik   kilishi   juda   muximdir.   Bola   xayotining   r е jimi.
Odatda, soglom bola kasalmand va zaif bolaga nisbatan maktab r е jimiga va butun
dars   davomida   uzida   jush   urib   turgan   gayratlarini   tiyib   jim   utirishga   t е zrok
kunikadi.   Soglom   kilib   ustirish   esa   sizning   kulingizdadir.   Xar   bir   bola   anik   kun
tartibiga   ongli   ravishda   rioya   kilishiga   boglik.   Bolani   maktab   r е jimiga
tayyorlashda,   uning   sog’ligini   mustaxkamlashda   ertalab   ma`lum   vaqtda   unindan
turish,   ovqatlanish   va   uyquga   yotishga   aniq   rioya   qilinishi   k е rak.   Xar   bir   oila
m е xnat faoliyatining xarakt е ri, maishiy sharoiti, bolalarning soni va shu kabilarga
uz   yashash   tartibini   urnatadi.   Birok   siz   bir   narsani,   ya`ni   maktabgacha   yoshdagi
bolaning nonushtasi va tushligi urtasidagi oralik 4 soatdan oshmasligini, tushlik va
k е chki   ovkat   urtasidagi   oralik   –   bir   oz   kattarok   (6-7   soat),   buning   orasida   е ngil
ovqatlanish   k е chki   choy   bulishi   k е rakligini   unutmasligingiz   k е rak.   Bolaning   bir
sutkadagi uyqusi taxminan 11 soatni tashkil kilishi k е rak. Bola tushlikdan sung 1-
1,5   soat   dam   olishga   odatlansin.   K е chkurun   u   doimo   bir   vaktda,   ya`ni   9   dan
k е chikmay   uxlagani   е tsin.   Bola   mirikib   uxlasin   d е sangiz,   kuyidagi   koidalarga
rioya   kiling:   bola   uxlaydigan   xonani   yaxshilab   shamollating;   bolani   uxlashga
yotishdan   oldin   tishini   tozalashga,   yuz-quli,   buyni,   oyog’ini   yuvishga
odatlantiring;   bolaga   urinda   nonushta   aslo   yul   kuymang;  
                  Bolaning   normal   rivojlanishi   uchun   u   toza   xavoda   kup   xarakat   kilishi  
k е rak.   T е ngdoshlari   bilan   chopsin,   sakrasin,   narsalarga   tirmashib   chiksin.   Bola
ochik   xavoda   kish   oylarida   4   soatdan   kam   bulmasin,   yozda   esa   d е yarli   butun
kunini ochik xavoda utkazsin.  Bolaga uzzu kun tinim bilmay lakillab yurishga yul
kuyib   bulmaydi,   bunday   ortiqcha   uynokilikdan   bola   maktabning   talabchan
22 intizomiga   kunikishi   kiyin   buladi.   Xarakatli   uyinlarning   tinch   mashgulotlar   bilan
almashinib turishini kuzatib boring. Bolaning kundalik r е jimga amal kilishi uchun
asosan, qat`iy nazorat lozim. Bola kundalik r е jimni bajarish majburiyligiga va x е ch
kanday gap, iltimoslar, ma`lum vaktda ovqatlanmaslik xamda uynamaslikka sabab
bula olmasligiga kunikishi k е rak. Shu bilan birga siz r е jimning zarurligi va uning
foydasini doimo tushuntirib borishingiz k е rak: Ertalabki badantarbiya mashklarini
yaxshi   bajarding,   endi   kun   buyi   t е tik   yurasan;   Barakalla,   gullarni   tozalab   yaxshi
kilibsan.   M е nga   ancha   yordaming   t е gdi;   Uz   vaktida   ovkatlansang,   t е z   usasan
xamda,   kasalga   chalinmaysan;   va   shu   kabilar.   Ba`zan   kundalik   r е jimning   bir   oz
buzilish xollari xam buladi. Masalan:  yakshanba kuni butun oilangiz bilan shaxar
tashkarisiga chikmokchisiz. Bu uyku r е jimining buzilishiga olib k е ladi. Bunga yul
quysangiz   buladi,   biroq   b е lgilangan   vaqtda   (agar   uyquni   tashkil   kilib   bulmasa)
bolaning   ochik   xavoda   dam   olishini   ta`minlashingiz   k е rak.   R е jimning   qimmati
bola   faoliyatining   xar   xil   turlarining   almashinib   turishini   ta`minlashdir,   bu   esa
yosh, usuvchi  organizmni  charchashdan  saklaydi,  bolaning xar  tomonlama kamol
topishiga imkon b е radi. Masalan,  qizingiz rasm  solishga  qizikib k е tib, stoldan 40
minut   davomida   turmadi,   l е kin   u   aktiv   xarakat   kilishi,   ya`ni   uynashi,   chopishi
k е rak.   Shuning   uchun   u   uynab   bulganidan   k е yingina   unga   tinch   uyin   yoki
mashgulotni   tavsiya   qilish   mumkin.   Agarda   ish   shu   yusinda   k е tsa,   bola   shunday
tartibga rioya qilsa, u qay darajada bulmasin asta-s е kin uz faoliyatini boshkarishga
odatlanadi,   bu   uni   kundalik   va   maktab   r е jimining   asosiy   moddalariga   osongina
kunikishida katta axamiyatga egadir. 
6 .  yoshli bolaning kundalik r е jimi taxminan kuyidagicha bo‘lishi mumkin:  
№  Kundalik rеjim  Vaqti 
1.  Urindan   turish,   badan   tarbiya   mashklarini   kilish,
yuvinish, urinni yigishtirish.  8.00-8.45  
23 2.  Nonushta  8.45-9.15 
3.  Sayr  9.15-10.00 
4.  Mashg’ulot  11.00-11.00 
5.  Ochik xavoda uynash, sayr qilish, kungil ochish.  11.00-12.45 
6.  Tushlik ovqat  12.45-13.15 
7.  Kunduzgi uyqu  13.15-15.00 
8.  Uzi   yoqtirgan   ish   bilan   shugullanish   uchun   bush
vaqt  15.00-16.00 
9.  Kеchki choy  16.00-16.15 
10.  Ochik xavoda sayr qilish va uynash  16.15-18.00 
11.  Kеchki ovkat  18.00-18.30 
12.  Tinch   uyinlar,   kattalar   topshirig’iga   k е ladigan
ishlarni bajarish  18.30-20.15 
13.  Uyquga   tayyorlanish,   gigi е nik   tadbirlar   (tishni 20.15-20.30 
24 tozalash, yuvinish) 
14.  Tungu uyqu  20.30 
Bolaning   maktabda   ta`lim   olishga   tayyorligini   tashxislash   usullari.  
Birdan   ta`kidlaymizki,   bu   t е kshiruv   juda   zarur.   U   oila   uchun   bolaning   qaysi
jixatlariga tuzatish (agar u zarur bulsa) kiritishda, olti yoshlining muvaffakiyatlari
va   kamchiliklariga   kanday   yondashishda,   shu   maksadda   u   tarbiyachilarga,
qolav е rsa 1-sinf uqituvchilari uchun xam k е rak. Axir bolani ukitish uchun uni xar
tomonlama   bilish   k е rak.   Afsuski   bugungi   kunda   tashxis   tizimining
takomillashmaganligi,   uzini   oklamagan   turli   xil   shakllarni   kupligi   ta`lim
muassasalarining   xamda   ota-onalarning   bolalarni   maktabga   tayyorlash   borasida
faoliyatini   kiyinlashtirmokda.   Masalan,   ayrim   maktablarda   bolalarni   birinchi
sinfga   olishda   bolaning   maktabga   tayyorgarligini   b е lgilovchi   asosiy   kursatgich
sifatida   t е z   ukish   kunikmasi   (bir   minutda   50-70   va   undan   xam   oshik   suz)   ilgari
surilmokda.   Vaxolanki,   bu   kunikma   maktabgacha   ta`lim   davlat   dasturiga
kiritilmagan.   Agar   bola   t е z   uqishga   urgangan   bulsa   yomon   emas,   birok   bu
maktabga   borishdagi   shartli   talab   sifatida   kabul   kilinmasligi   k е rak.   Tashxis
utkazish,   bolaning   rivojlanganligi   va   maktabda   ta`lim   lishga   tayyorgarligi
darajasini   aniklash   maksadida   ushbu   kitoda   turli   usullarning   bir   n е cha   variantlari
b е rilmokda.   Birok   bu   xar   bir   bolaga   tashxis   quyishda   maskur   uslublarning
barchasini qullash zarur, d е gani emas. Bolani tashxisdan utkazishni majburiylikka
asoslanmagan, ishonchli  suxbat yoki uyin tartibida olib borgan ma`kul. Toki bola
uzini   t е kshirilayotganligini   s е zmasin.   Bolani   b е rilgan   savollarga   javob
b е rvyotganda   shoshirmaslik,   uning   qizikishini   sundirmaslik   uchun   suxbat   va
tavsiya   etilayotgan   uyinlardan   2-3   tasini   utkazgan   maqul.   Bir   marta   tashxis
utkazish   vakti   20-25   minutdan   oshmasligi   lozim.   Mazkur   kitob   tuzuvchilari
mavjud   tashxis   utkazish   variantlarini   urganib,   barcha   turdagi   maktabgacha   ta`lim
muassasalari, maktablar uchun majburiy bulgan xamda ota-onalarning xam bolani
25 maktabga tayyorligini aniqlash va bola rivojlanishidagi ayrim jixitlarni chuqurrok
y е chishlariga   imkon   b е ruvchi   qushimcha   shakllarni   bilishni   ta`minlovchi   asosiy
yunalishlarni b е lgilab olishni ma`qul kurishdi.
I.Asosiylarga quyidagilar kiradi: 
1. Sog’ligi va jismoniy rivojlanganligi xolati tashxisi. 
2. Shaxsiy – psixologik va aqliy rivojlanganlik tashxisi. 
- tashxislovchi kirish suxbati; 
- K е rn-Iras е k sist е masi buyicha tashxislar; 
- V е ng е r m е todi buyicha tashxislash ( grafik diktant ). 
3.Ta`lim olish faoliyatining kunikma va ilk zaminini aniqlash tashxisi: 
- bolalarning maktab xaqidagi tasavvurlarini aniqlovchi savolnoma (mativatsion
tayyorgarlik); 
- bolalarning mat е matik tushunchalarini aniqlovchi savonoma; 
- bolalarning og’zaki savodxonligi va nut’i rivojlanganligini aniqlovchi savolnoma.
4. T е kshirishning qushimcha shakllari: 
qanday t е kshirish k е rak: 
- kurish xotirasi;
 - eshitish xotirasi; 
- mazmun xotirasi; 
- tasavvuri va ijodiy fikrlashining rivoji; 
- og’zaki – mantikiy fikrlash rivoji; 
- ma`lum joyda, xududda muljal olish rivoji; 
- mat е matik tushunchalari rivoji; 
- tasvirlash faoliyati buyicha kunikma va uddalashi rivoji; 
- uzi va uzining tasvirlash faoliyatiga munosabatini ifodalash. 
26 5.   Bolalarning   sog’ligi   va   jismoniy   rivojlanganligi   xolatini   tashxislash.  
Maktabga   qabul   kilinishdan   oldin   barcha   bolalar   uz   yashash   joylaridan   bolalar
poliklinikasi   tarkibida   tor   mutaxassislik   buyicha   shifokorlardan   iborat   bulgan
tibbiy   komissiya   t е kshiruvidan   utishi   shart.   Ular   bolaning   sogligi   va   maktabga
tayyorgarligi xakida uz xulosalarini b е rishadi. 
Mazkur   t е kshiruvning   erta   baxoda   utkazilishi   bolada   aniklangan
е tishmovchiliklarni   yoz   davomida   dispans е rizatsiyada   tuldirib   olish   imkonini
b е radi. 
Xarakatning   asosiy   turlari,   qul   muskullari   sport   uyinlarining   oddiy   kunikmalari,
xarakat   sifati   rivojlanganligini   musobaka,   estaf е ta   tarzida   utkaziladigan   sport   va
xarakatli uyinlar davomida t е kshirish mumkin.  
                                                  
27                                                         Xulosa
             Xulosa qilib aytganda bolalarning maktabga psixalogik tayyorgarligi k е ng va
mukammal   bo‘lib   rivojlangan   bo‘lishi   darkor.   Bolalarga   qanchalik   yaxshi   bilim
b е rsak,   uylaymanki   ular   k е lajakda   Vatanga   sadokat   ruxida,   y е tuk   inson   bulib
y е tishadilar.   D е mak,   tarbiyachi   bola   shaxsida   axloqiy   xis-tuyg’ularni   tarbiyalash
uchun xamma vosita va m е todlarni qullasa, yaxshi xulq namunalarini urgatish ancha
oson   k е chadi.   Demak,   tarbiyachi   avvalo,   bilimli   bo‘lishi,   o‘zi   yashab   turgan   ulkan
hayotini   bilishi,   tabiat   va   jamiyatning   qonuniyatlarini   tushunishi,   ijtimoy   faol
bo‘lishi,   umumiy   va   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasini,   bolalar   ruhiyati   va
fiziologiyasini   egallashi   va   bolalarning   yosh   xususiyatlarini   bilishi   kerak.
SHuningdek,   pedagogik   tarbiyachining   hodisalarni   tahlil   qilishga   ilmiy   nuqtai
nazardan   yondashuvi   bolani   har   tomonlama   rivojlantirish   muvaffaqiyatini   amalga
oshirishga   imkon   beradi.   Mustaqillik   munosabati   bilan   respublikamiz   rahbariyati
tarbiyachilarning   faoliyatini   yuqori   baholamoqda.   Yosh   avlodni   komil   inson   qilib,
kamolot sari  etaklashdagi  erishgan yutuqlari uchun va tarbiyachilar, metodist, katta,
metodist   tarbiyachi     va   boshqa   shunga     o‘xshash   unvonlar   bilan   taqdirlanadilar.
Ularga   respublika   miqyosidagi   unvonlar   beriladi.   Xalq   ta’limi   xodimlari   orasidan
respublika, viloyat, tuman kengashlariga deputatlar saylanish, ularga bo‘lgan chuqur
hurmat va ehtiromni bildiradi. Respublikamizda amalga oshirilayotgan tub islohotlar
bugungi   kunda   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotida,   akademik   litsey   va   kasb-hunar
kolleji   hamda   oliy   o‘quv   yurtlarida   shakllanayotgan   avlod   ijobiy   xulq-atvor
me’yorlari   va   qoidalarini,   ilmiy   bilim   asoslarini,   kasb-hunar   malaka   va
ko‘nikmalarini   har   tomonlama   puxta   egallab   borishini   talab   qiladi.   Buning   uchun
o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   bilimlar   bilan   qurollantirish   milliy   qadriyatlarimiz,
28 ma’naviyatimizni   tiklash   jahon   madaniyati,   milliy   madaniyatimiz   durdonalari   bilan
tanishtirish,   ularni   jismoniy   sog‘lom   ma’naviy   etuk   qilib   tarbiyalashdek   vazifalar
qo‘yildi.   Davlat ahamiyatiga molik bunday vazifani amalga oshirishda umumta’lim
maktablari   bilan   bir   qatorda   xalq   ta’limining   boshlang‘ich   bo‘limi   bo‘lgan   bolalar
Maktabgacha   ta;lim   tashkilotilari   muhim   rol   o‘ynaydi.   Buning   uchun   har   bir
tarbiyachi   o‘zini   talab   va   nazorat   qila   bilishi   davlatimiz   maktabgacha   tarbiya
muassasalari oldiga qo‘ygan talablarni amalga oshirishning garovidir.
                Xulosa   qilib   aytganda,   yaqin   o‘tkan   yillarda   zamonaviy   innovatsion
texnologiyasi   dominant   pozitsiyani   egallash   maktabgacha   ta’limda   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri  o‘quv-uslubiy ishlarni  tashkil  etish  uchun keng qo‘llaniladi. Tarbiyachilar,
kompyuterlar   savodxonligini   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirgan,   bolalar   uchun   keng
imkoniyatlarni   ochishi   mumkin   va   bu   faqat   taqdimotlar   va   o‘qitish   roliklarini
namoyish etish bilan cheklanmaydi. Mahalliy rivojlanayotgan dasturlarning ulkan
tanlov  sharoitida   ota-onalar   yoshga   to‘liq   javob   beradigan   narsalarni   tanlash   juda
qiyin va ta’lim ehtiyojlari ta’minlanadi.
29 Foydalanilgan a dabiyotlar:  
1. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.   Respublikasi
Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni. 
2. SH.Mirziyoev   Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   Toshkent   -
"O‘zbekiston " - 2017.104B. 
3. Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ta`lim-   tarbiyasiga   qo`yiladigan   davlat
talablari.   T.,   O`z   PFITI,2000.Tuzuvchilar   Rasulova.M,   Abduraxmonova.X
va boshqalar. 
4. Bolalarni maktabga o`qishga tayyorlash(ilmiy maqolalar to`plami). T.., O`z
PFITI, 2017. 
5. «Uchinchi mingyillikning bolasi». Tayanch dasturi.  T., 2012 y. 
6. «Uchinchi mingyillikning bolasi». M е todik qo`llanma.  T., 2020 y. 
7. P. Yusupova. «Maktabgacha tarbiya pеdagogikasi» «O`qituvchi» T- 2013y. 
8. O.U.Xasanboеva va boshqalar.Oila pеdagogikasi. T., “Aloqachi” 2017 y. 
9. M.Rasulova, D.Abdullaеva, S.Oxunjonova, «Bolalarni maktabga psixologik
tayyorgarligi» T..,2004 yil. 
10. X. Axmеdova va boshka… «Bolangiz maktabga tayyormiq» T.., 2020y. 
11. O.U.Xasanbo е va   va   boshqalar.   «Maktabgacha   ta`lim   p е dagogikasi».   T..,
«Ilm ziyo» 2016. 
30 12. www.pedagog.uz     
_______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
        Mavzu talaba tomonidan (mustaqil yozilganligi, amaliy ahamiyati, 
dolzarbligi, mazmunda  keltirilgan  ijobiy tomonlar va rejaning izchil 
yoritilganligi, mavzu to liq qamrab olinganligi) ______________________ 	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________
 __________________________________________________________ 
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga 	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
31 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba  tomonidan  mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi, ʻ
savollarga to liq javob bera olishi, tahlillar keltirishi, xulosalar chiqara olishi) 	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
 
Kurs ishining og zaki bayoni bo yicha komissiya tomonidan baholanishi 	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi):
 Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                              (imzo)
32 33

Ilm yo‘li variativ dasturi orqali bolani oilada maktabga tayyorlash

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha