Informatika darslarida ochiq on-line kurslardan foydalanish metodikasi

Informatika darslarida ochiq on-line kurslardan foydalanish
metodikasi
MUNDARIJA:
I.bob.Informatika   darslarida   ochiq   on-line   kurslardan   foydalanish
metodikasi
1.1 Online o`qitish uslubining afzalliklari
1.2.   Oliy   ta’lim   muassasalarida   ommaviy   onlayn   ochiq   kurslardan
foydalanish imkoniyatlari
II.Bob Online ta`lim - Online o`qitish orqali amalga oshiriladigan ta`lim.
2.1 Online ta`lim - Online o`qitish orqali amalga oshiriladigan ta`lim. 
2.2 Online tinglovchilarni ommaviy o`qitish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Online   o`qitish,   o`qituvchi   va   o`quvchilarning   fuqorolik   huquqlarini
tenglashtirish, tanlash, shuningdek, o`z fikri va nuqtai nazarlarini erkin bayon
etish huquqlarini beradi. 
     Ta`lim tizimining bugungi vazifasi tinglovchilarni to`lib toshgan
axborot   -   ta`lim   muxiti     sharoitida   bemalol   faoliyat   ko`rsata   olishga
o`rgatishdan   iboratdir.   Buning   uchun   ularga   uzluksiz   ravishda   mustaqil
ishlash sharoitini yaratib berish zarur. 
                  Kurs   ishining     maqsadi:     Pedagog   va   ilmiy   xodimlarning
malakasini   oshirish   va   qayta   tayyorlashda     qo`llaniladigan   Online
o`qitishning asosiy maqsadi: tinglovchilar qaerda yashashlaridan qat`iy nazar
jahondagi   ihtiyoriy   ta`lim   muassasasida   o`qish   imkoniyatini   yaratish,   ta`lim
muassasalaridagi   professor   -   o`qituvchilarning   saloxiyatlardan   foydalangan
holda   ta`lim   sifatini   oshirish,   tinglovchilarga   uzluksiz   ta`lim   olishni
ta`minlash va ta`limning turli shakllarini bir-biriga yaqinlashtirishdan iborat. 
                  Kurs   ishining     maqsadi:   Online   ta`lim   tizimining   an`anaviy
ta`lim   shaklidan   farqi,   uning   egiluvchanligiga   bog`liq   ravishda   yuqori
xarakatchanligi,   tinglovchilarning   mustaqil   ishlash   imkoniyatini   kattaligi,
o`quv   -   metodik   ta`minotning     rang-barang   shakldaligida   bo`lib,   ular
tinglovchilarning   qaerdaligidan     qat`iy   nazar   ta`lim   jarayonini
samaradorligini ko`tarishga imkon beradi. 
2 I.bob.Informatika darslarida ochiq on-line kurslardan foydalanish
metodikasi
1.1 Online o`qitish uslubining afzalliklari
  Ana`naviy   uslublar   asosida   ta`lim   berishda,   o`quvchi   faqat   berilgan
materialni   o`qiydi.   Masofadan   turib   o`qitish   uslubi   asosida   esa,   o`quvchilarning
o`zlari   axborotlar   omboridan   kerak   bo`lgan   ma`lumotlarni   qidirib   topish   va
o`zlarining   tajribalarini   boshqa   o`quvchilar   bilan   elektron   tarmoqlari   asosida
almashish imkoniyatlariga ega bo`ladilar; 
                       - ish joyidagi katta o`zgarishlarni  mavjudligi. Online ta`lim  uslubi
asosida   ta`lim   berish   turi   millionlab   o`quvchilarga,   ayniqsa,   ishlab   chiqarishdan
ajralmasdan ta`lim olayotgan o`quvchilarga  juda keng sharoit yaratib beradi. 
- o`qitish hamda ta`lim olishning yangi va unumli vositasi  ekanligi. Statistik
ma`lumotlar shuni ko`rsatmoqdaki, Online ta`lim uslubi asosidagi ta`lim stasionar
o`qitish kabi unumlidir. 
Bunday   uslubda   ta`lim   olayotgan   o`quvchilarning   ustunligi   ularning   eng
yaxshi   va   sifatli   didaktik   materiallar   hamda   salohiyatli   ma`ruzachilar   bilan
ta`minlanishidadir. Ushbu uslubda o`quvchilar INTERNET tarmog`i orqali "jahon
bo`yicha sayohat" qilishlari mumkin.  
Online o`qitishni tashkil etish asosiy tamoyillarlari:
-   ixtiyoriy   yoshdagi   o`quvchilarning   guruhi   ta`lim   olish   imkoniyatiga   ega
ekanligi, ya`ni vaqt va fazoda egiluvchanligi: 
- yuqori sifatli o`quv materiallarni tanlash mumkinligi; 
- o`qitish jarayonini yuqori darajadagi oshkoralik va samaradorlikda o`tkazish
mumkinligidan iborat. 
Online o`qitish pedagogik jihatdan: 
- o`ziga xos yo`nalishi sifatida qaralishi; 
- o`qitish va o`qishni individual va differensial qndoshuvni mavjudligi; 
- o`quvchining psixologik xususiyatlarini hisobga olish mumkinligi; 
3 -   o`quvchilarning   o`qishga   motivasiyasini   kuchaytirish,   olgan   bilimlarini
takomillashtirish va rivojlantirish; 
- fanlararo uzviylik ta`minlanishi; 
- muammoli o`qitish usullaridan foydalanilishi; 
- zamonaviy o`qitish usullari bilan boyitilishi; 
- guruhli va yakkama-yakka usullardan izchillik bilan foydalanish mumkinlik
xususiyatlariga ega. 
        Pedagog va   ilmiy xodimlarni Online o`qitish uslubi bilan malakasini
oshirish va qayta tayyorlash uchun: 
-   ashyolarni   turli   taqsimotida   mintaqaviy   va   xududiy     markazlarning
tarmoqlarini   o`tkazish   imkoniyati;   xujjat   almashinish   muddatlari;   Online   ta`lim
tizimida   tinglovchilarni   o`qitish   uchun   sarflanadigan   mablag`;   ta`limning   aloxida
shakllari; turli kurslar va Online o`qitish xususiyatlarini tahlil qilish; 
- tinglovchilarning joriy, oraliq va yakuniy attestasiyasi  uchun zarur  bo`lgan
bilimlari sifatini nazorat qilish uslublarini ishlab chiqarish; 
-   o`qituvchi   va   tinglovchilar   uchun   fanlar   bo`yicha   o`quv-uslubiy   qo`llanma
va materiallar ishlab chiqish; 
-   zamonaviy   o`qitish   vositalari:   elektron   darslik,   audio-   va   vidio   kurslar,
kompyuterli   o`qitish   dasturlarini   yaratish   va   telekommunikasiya   vositalarini
foydalanishning metodologik asoslarini aniqlash; 
-  malaka   oshirishda  ishtirok  etadigan  o`qituvchi   va  tyutor   -  maslahatchilarni
tayyorlash; 
-   o`quv   jarayonida   interfaol   uslublari   va   yangi   pedagogik   texnologiyalarini
o`z joyida fodalanishni taxlil qilish va aniqlash; 
-   malaka   oshirish   va   qayta   tayyorlash   o`quv   rejalariga   kiritiladigan   o`quv
kurslarni asoslash va me`erga keltirish; 
-     ta`lim   yo`nalishi   va   fanlari   bo`yicha   Online   o`qitishni   amalga   oshiruvchi
xodimlarni aniqlash kabi muammolarni hal qilish kerak. 
Pedagog va ilmiy xodimlarni Online o`qitish tizimi orqali malakasini  oshirish
va   ularni   qayta   tayyorlash   uchun:   o`quv   -   uslubiy   adabiyot;   egallagan   bilimlarini
4 nazorat   qilish   tizimi   va   tashkiliy   shakllar   kabi   iborat   uchta   elementlar   orasida
qat`iy bog`lanish bo`lishi zarur. 
Online   o`qitishda   yuqori   faollikni   elektron   darslik   va   qo`llanmalar   o`ynashi
kerak.   Ular   tinglovchilar   uchun   ta`lim   berish   tizimlarini   vazifasini   bajarishlari
kerak. Har bir fanga mo`ljallangan kurslar uchta (eng kamida): ta`limiy, mashqli va
nazorat qilish  asosiy qismlarga ega bo`lishlari kerak. 
     Online   ta`limda   ishtirok   etayotgan   o`qituvchidan   ma`lum   bilim   va
ko`nikmalarni   egalaganliklarni   talab   etadi.   Ushbu   bilim   va   ko`nikmalarni
qo`yidagi to`rt qismga bo`lish mumkin: 
O`qituvchining   ta`limda   yangi   axborot   texnologiyalari   sohasidagi   umumiy
bilim va ko`nikmalari: 
- shaxsiy kompyuter va ularning tashqi qurilmalarining ishlash tamoyillarini
bilish; 
- zamonaviy dasturiy ta`minotni  egallash; 
-   Internet   tarmog`ida   ishlashning   asosiy   tamoyillari   va   dasturiy   ta`minotini
egallash; 
-   ta`limda   yangi   axborot   texnologiyalarining   vositalarini   foydalanish
muammosi bo`yicha uslubiy  materiallar va ilmiy adabiyotlarni bilish; 
  -   o`quv   jarayonini   boshqarish   uchun   kompyuterni   foydalanish
imkoniyatlarini tushunish;  
-    dasturiy ta`minotning didaktik imkoniyatini tahlil qila olish; 
-   yangi   axbort   texnologiyalarining   vositalarini   foydalangan   holda
mashg`ulotlarni tashkil etish va o`tkazish uslubiyotiini egallash; 
-   mustaqil   ravishda   Internet,   turli   elektron   ma`lumotnomalar,   ma`lumotlar
ombori, axborot izlash tizimlari va lug`atlardan axborotlarni izlay olish; 
- axborotlarni saqlash, u taxlil qila olish va tasvirlash shakllarini tanlay olish; 
- olingan ma`lumotlarni hal qilinayotgan masalalarga qo`llay olish. 
O`qituvchilarning   Internet   texnologiyalari   sohasidagi   maxsus   bilim   va
ko`nikmalari:  
5 -   telekommunikasiya   tizimlari   asosiy   shakllari   va   umumiy   ishlash
ptamoyillarini bilish; 
-   foydalanuvchilarni   Internetga   turli   darajada   kiritish   xususiyatlarini
tushunish; 
- teleanjumanlar tashkil etish va o`tkazish xususiyatlarini bilish; 
- telemmunikasiya muomalasi  (aetiketi)ni bilish; 
-   boshqa   foydalanuvchilar   bilan   axborot   almashinish   uchun
telekommunikasiyaning turli vositalaridan foydalana olish; 
- tarmoqda axborot "navigasiya" malakalariga ega bo`lish; 
- tarmoqning axborot ashyolari  bilan ishlay olish; 
-   Online   o`qitish   kurslarini   yaratish   uchun   dasturiy   vositalarni   foydalanish
xususiyatlarini tushuna olish; 
- elektron pochta bilan ishlay olish; 
- tarmoq  orqali foydalanuvchilar bilan muloqat qila olish; 
- zamonaviy gipermatnli va gipermedia tizimlari bilan ishlay olish; 
- Internet   axborot ashyolari ichidan ta`lim maqsadiga moslarini ajrata olish; 
- turli amaliy dasturlari  va zaruriy utilitlardan foydalangan holda axborotlarni
tarmoqdan uzatish uchun tayyorlay olish. 
O`qituvchining   pedagogika   va   psixologiya   sohasidagi   umumiy   bilim   va
ko`nikmalari: 
- Online o`qitishda o`quvchilarning o`quv - bilish faoliyatida shaxsiy stillarini
bilish; 
- Online o`kitishda o`quvchilarni faoligini aniqlovchi omillarni bilish; 
- Online o`qitishda bilimlarni egallash jarayonining xususiyatlarini bilish; 
-   Internetning   axborot   bilish   muxitida   o`quvchilarni   mustaqil   ishlashini
tashkil etish xususiyatlarini bilish; 
-   Online   ta`lim   ishtirokchilari   bilan   muloqat   tashkil   etish   usullariga   ega
bo`lish; 
-   o`quvchilarni   psxologo-pedagogik   testlardan   o`tkazishni   tashkil   etish   va
o`tkaza olish; 
6 - o`quvchining shaxsiy psixologo-pedagogik portretini tuza olish; 
-   o`quv   faoliyatning   dastlabki   bosqichida   o`quvchilarni   psixologik   qo`llab-
quvvatlay olish; 
-     o`quvchilar   psixologik   mosliklari   prinsipiga   ko`ra   kichik   o`quv   guruhlar
shakllantira olish; 
- virtual o`quv guruhini psixologo-pedagogik tashxisini o`tkaza olish; 
- virtual o`quv guruhi ichida yaxshi psixologik muxit yarata olish; 
- nizolik vaziyatlarni oldini olish va yecha olish. 
O`qituvchining   yangi   axborot   texnologiyalari   sohasidagi   umumiy   bilim   va
ko`nikmalari: 
- shaxsga yo`naltirilgan zamonaviy uslublar - hamkorlikda ta`lim olish uslubi,
loyihalar uslubii, tadqiqot uslublari va boshqa uslublarni bilish; 
- ta`limning yakama-yakka, guruhiy va frontal uslublariga ega bo`lish; 
-   qo`llanilayotgan   ta`limning   kunduzgi   shaklini   Internet   sharoyitiga
moslashtira olish; 
- ta`limning kunduzgi va sirtqi shakllarini birlashtira olish; 
-   masofadagi   o`quvchilar   bilan   ishlayotganda   ta`limning   yakkama-yakka,
guruhiy va frontal shakllarini birlashtira olish; 
- telekommunikasiya loyiha tashkil etish va o`tkaza olish; 
- moderator sifatida o`quv mavzulik telekonferensiya tashkil etish va o`tkaza
olish; 
- mavzuga oid chat tashkil etish va o`tkaza olish; 
-   o`quvchilarning   o`quv   faoliyatini   monitoringini   tashkil   etish   va   o`tkaza
olish; 
- o`quvchilarni bilimini samarali nazorat qilish va testlash tizimini tashkil eta
olish. 
 
Online o`qitish orqali  olib   o`rta maxsus,  kasb-hunar muassasalari  kadrlarini
malakasini   oshirish   va   qayta   tayyorlash   tizimi   kam   xarajatli,   ana`naviy   o`qitish
tizimiga qaraganda samaraliroq hamda kelajagi porlok shakllardan biridir. 
7   Xozirgi  kunda Amerika Qo`shma shtatlarida 50%  korporasiyalari  MO` dan
foydalanadilar,   200   (Universitetlarning   60   foyizi   )   OU,   1000   dan   ko`p   kollej-lari
MO` kurslarini taqdim etadilar. 
Unga 3 mln. mutaxas-sis jalb qilingan. Bir necha yillardan keyin ularning soni
5 mln.ga yetishi mumkin. 
Online   o`qitishda   ta`limni   rejalashtirishdan   natijalarni   tahliligacha   bo`lgan
besh   bosqich.   Har   qanday   Online   kurs   qo`yidagi   bosqichlarda   amalga   oshadi:
g`oyani tug`ulishi, amalga oshirishni rejalashtirish, kursning kontenti (mazmuni)ni
yaratish,  kursni  kursni  siljitish,   kurs   bo`yicha  shaxsan   o`qitish   va  o`qitish   kursini
yoki   ashyoni   ishlab   turish   naijalarini   tahlili.   O`qitish   natijalari   bo`yicha   kursni
to`g`rilash, to`ldirish va o`zgartirish. 
        Yuqorida keltirilgan bosqichlar, mohiyati bo`yicha savol, muammo yoki
masala   (jarayon)larni   shakllantirish   va   ularni   amalga   oshirish,   hal   qilishdan
iboratdir. 
          Quyida tuzilishli keltirilgan matn Online o`qitish kursi yoki ashyosning
texnik vazifalarning uni ishlab chiqish yoki rejalashtirilayotgan loyihaning texnik-
ishchi loyihasini tashkil etishi mumkin. 
Bundan tashqari, bu oddiy savollar yig`indisi bo`lishi mumkin va unga javob
berib,   Online   o`qitish   kursi   bo`yicha   loyihangizning  amalga   oshirilishini   tassavur
qilishingiz mumkin. 
                  Kursning   hayotilik   sikli(mavjudligi)ning   har   bir   bosqichida
"yaratuvchining" savollari  va/yoki   harakat  qilishini    to`la    vazifalari   tavsiflangan.
Zarur   bo`lmagan   yoki   ortiqcha   harakatlar   ko`rib   chiqish   va   bajarishdan   olib
tashlanishi   mumkin.   "O`qitish   kursining   kontenti   (mazmuni)ni   tayyorlash"
bosqichining bo`limi o`qitish ashyosini  yaratishning sodda harakat rejasini tashkil
etishi mumkin. 
Ixtiyoriy   bosqich   (bosqichning   mavjudligi)   avtonom   holda   foydalanilishi
mumkin. 
8                       Material   o`zining   katta   bo`lmagan   shaxsiy   ashyosini   yaratuvchi   (2
bosqich)   va   uni   o`qitishda   foydalanilayotgan   (3   bosqich)   o`qituvchiga   ham,
shuningdek, 
1.2  Oliy ta’lim muassasalarida ommaviy onlayn ochiq kurslardan
foydalanish imkoniyatlari
Jahonning   barcha   oliy   ta’lim   muassasalarida   oliy   ta’lim   sifati,   ya’ni   sifatli
kadrlar   tayyorlash   hamma   vaqt   ham   dolzarb   masala   bo‘lib   kelgan   va   shunday
bo‘lib qoladi. Sifat masalasi, ayniqsa, XX asrning oxiri va XXI asrning boshlarida
yana   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Istiqlolning   ilk   kunlaridan   boshlab
yurtimizda   ta’lim   sohasiga   yuksak   e’tibor   qaratilmoqda.   Mamlakatimiz   jahon
hamjamiyatiga   tobora   keng   kirib   borayotgan   bir   sharoitda   iqtisodiyotning   turli
tarmoqlarini   modernizatsiyalash,   jumladan,   ta’lim   jarayonida   rivojlangan
mamlakatlarning ilg‘or tajribalaridan keng foydalanilmoqda.
Ta’lim   tizimini   isloh   etish   va   uning   sifatini   oshirish   maqsadida   uning
normativ-huquqiy   bazasi   shakllantirildi,   jumladan,   Respublikamizda   «Ta’lim
to‘g‘risida»gi qonun va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» qabul qilindi. Mazkur
normativ-huquqiy   hujjatlarni   qabul   qilishda   Prezidentimiz   Islom   Karimov
ta’kidlaganlaridek, «…shuning uchun ham amaldagi ta’lim-tarbiya tizimi ning zaif
tomonlarini,   zamon   talablari,   jamiyatimiz   kelajagi   va   maqsadlariga   ja vob
bermaydigan   jihatlarini   chuqur   tasavvur   qilish,   erkin,   badavlat   yashayotgan
mamlakatlar   tajribasini   o‘rganish,   o‘z   o‘lkamizda   yuksak   malakali,   har   jihatdan
yetuk   kadrlar   tayyorlash   dasturimizning   asosiy   sharti   bo‘lmog‘i   lozim»,   ayniqsa,
globallashuv,   axborotlashuv   jadal   borayotgan   sharoitda   xalqaro   maydonda   o‘zini
oqlagan   ta’lim   modellarida   ta’lim   sifatini   ta’minlashga   qaratilgan   usullarni
o‘rganish   va   ularni   milliy   ta’lim   tizimiga   moslashtirish   bo‘yicha   izla nishlarni
amalga oshirish hozirgi kunda dolzarb masalalardan biri bo‘lib qolmoqda.
Olib   borilgan   ilmiy-metodik   tadqiqotlarning   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,
ommaviy   onlayn   ochiq   kurs   (OOOK)lar   juda   yangi   yo‘nalish   bo‘lganligi   sababli
(ommaviy   onlayn   ochiq   kurs   termini   2008-yil   birinchi   bo‘lib   kiritildi)   kam
9 o‘rganilgan,   shunday   bo‘lsada   o‘rganilayotgan   va   tadqiq   qilinayotgan
muammoning   nazariy   va   amaliy   tomonlari ning   ayrim   qirralari   bilan   xorijda   D.
Komer,   S.   Dauns,   K.   G.   Skripkin,   L.   Breslow,   D.   E.   Prit chard,   J.   DeBoer,   A.
McAuley, B. Stewart, G. Siemens, D. Cormier, L. Pappano, S. Mak, R. Williams,
J. Mackness  va D. Simenslar, respublikamizda ommaviy onlayn ochiq kurslardan
foydalangan   holda   o‘quv   jarayonini   tashkillashtirish   mavzusi   bo‘yicha   maqola
muallifi   V.   Hamidovlar   tadqiqotlar   olib   borganlar.   Tahlil   natijalaridan   ayon
bo‘ldiki, oliy ta’lim tizimida ommaviy onlayn ochiq kurslardan foydalangan holda
o‘quv   jara yonini   va   professor-o‘qituvchilarning   malakasini   oshirish   jarayonini
tashkillash tirish bo‘yicha muammolar hali yetarli da rajada o‘rganilmagan.
Elektron   ta’lim   (ET)   rivojlanishi   ta’lim   jarayoniga   uning   samarali   tadbiq
etilishi   amaliyotini   yanada   kengaytirib,   hozirgi   zamon   ta’lim   paradigmasining
rivojla nishida   asosiy   vektorlarni   belgilab   beruvchi   zamonaviy   tendentsiyalar   va
mavjud jahon tajribasiga  diqqat  bilan nazar  solish ni  talab etmoqda. Bular  orasida
so‘nggi   2–3   yilda   ET   rivojlanishining   eng   istiqbolli   yo‘nalishlaridan   biri   —
OOOKlarning shakllanishi bo‘ldi, ularning asosida esa ommaviy va barchaga teng
imkoniyatlar mavjud bo‘lgan ta’lim g‘oyasi yotadi. OOOK — bu ommaviy ochiq
onlayn   kurslar   (ingliz.   —   Massive   Open   Online   Course,   MOOC)   bo‘lib,   ular
jahonning   ko‘plab   universitetlari   tomonidan   Yer   sharining   istalgan   nuqtasida
bo‘lgan   har   qanday   insonga   masofaviy   texnologiyalar   yordamida   professor-
o‘qituvchilar   va   yuz   minglab   talabalar   (kurs   tinglovchilari)ga   erkin   muloqotni
tashkil   qilish  imkoniyatini   beruvchi   akademik  kurslarni   taqdim  etadi.   О OOKning
siri nimadan iborat? Nima uchun bunday noodatiy ta’lim turi ommalashib, shiddat
bilan   rivojlanib   bormoqda?   Ushbu   savollarga   javob   berishga   harakat   qilib
ko‘ramiz. Tarixga nazar solsak, OOOK atamasi 2008-yilda AQShda paydo bo‘lib,
ammo hozirgi ta’lim OOOK yo‘nalishiga 2011-yilda Stenford shahrida yaratilgan
Coursera asos solgan va u dastlab AQSHning uchta yirik universitetlarning ochiq
resurslarini   birlashtirdi,   2012-yilda   Time   jurnali   fikriga   ko‘ra,   eng   yaxshi   ta’lim
sayti   bo‘lgan.   Cour sera   asoschilari   Endryu   Ng   va   Dafna   Koller   o‘z   loyihasini
ommaviy onlayn o‘qitish g‘oyasida («bir dunyodan bir kurs») shakllantirib, barcha
10 xohlovchilarga   jahonning   yetakchi   universitetlari   ma’ruzalarini   tinglash
imkoniyatini berdi.
Ommaviy ochiq onlayn kurslar tashkil etgan tashkilotlar.
Coursera rasmiy sayting umumiy ko‘rinishi
Faqatgina   birinchi   yarim   yil   ichida   lo yihada   ishtirok   etish   uchun   1   mln.ga
yaqin tinglovchilar a’zo bo‘ldilar, 2015-yil mart oyida Coursera da deyarli 12 mln.
foydalanuv chilar   (2015-yil   15-martda   —   11   937   678   kishi)   ro‘yxatdan   o‘tib,
Courseraning   116   hamkori   taqdim   etgan   984   kursda   o‘qidilar,   ayniqsa,   2013-
yildan   boshlab   ko‘pgina   oliy   ta’lim   tizimi   rivojlangan   mamlakatlarda   OOOKga
bo‘lgan   qiziqish   butun   dunyoda   keng   tarqa lib   ketdi.   Bu   sohada   15   OOOK-
11 maydonchalar (Coursera, EdX, Udacity va bosh.) va millionlab tinglovchilarga ega
AQSh   yetakchilardan   biri   bo‘lib   sanaladi.   O‘zining   OOOK   maydonchalarini
Germaniya   (Iversity)   va   Ispaniya   (Crypt   4   you),   Buyuk   Britaniya   12   oliy   ta’lim
muassasasidan   iborat   Futurelearn,   Yevropa   Ittifoqi   Open   up   Ed   (11   universitet)
ittifoqlarini yaratdilar.
Coursera rasmiy saytidagi kurslardan namunalar   
Udacity rasmiy saytining umumiy ko‘rinishi
О OOKning   keng   tarqalishi   masofaviy   texnologiyalardan   maksimal
foydalangan   holda   yangi   ta’lim   paradigmasining   shakllanishiga   va   yagona
transmilliy   axborot-ta’lim   muhiti   yaratilishiga   olib   keladi.   Hozirda   Coursera
12 loyihasi ishga tushgandan boshlab elektron ta’limning mashhurligi nihoyatda oshib
ketdi.   Shu   bilan   birga,   onlayn-kurslarning   sifati   ham   oshgan,   uzluksiz   ra vishda
texnologiyalar   takomillashib   bormoqda,   materialni   o‘zlashtirish   va   foydala nish
uchun   qulay   bo‘lgan   universal   virtual   muhitni   yaratishga   yordam   beradigan   turli
ilovalar   va   platformalar   ishlab   chiqilmoqda.   OOOK   loyihalariga   ishonchlilik   va
aha miyatlilikning   ortishi   jahonning   yetakchi   universitetlari   bo‘lgan   Masachusets
texno logik,   Stenford,   Garvard   va   boshqalarning   ishtiroki   natijasida   sodir
bo‘layapti.   Shuni   ham   aytib   o‘tish   joizki,   OOOK   haqida   fikr larning   har   xilligiga
qaramay,   onlayn-kurslar   ommalashib   bormoqda.   OOOKning   uch-to‘rt   yillik   faol
tarqalishi   bir   necha   o‘nlab,   hatto   minglab   kishilardan   iborat   auditoriyani   to‘plash
kabi sensatsion natijalarga olib keldi. O‘zining bepulligi tufayli ommaviy va ochiq
bo‘lgan   yetakchi   jahon   universitetlari ning   kurslari   bo‘yicha   o‘qish   hozirda
haqiqatga   aylandi,   bu   esa   millionlab   insonlar   uchun   yuqori   saviyada   uzluksiz
ta’limning   rivoj lanishini   ta’minladi   hamda   katta   mablag‘   bo‘lmagan   to‘lovlar
evaziga   imtihonlarni   topshirib   yoki   yakuniy   topshiriqlarni   bajarib,   sertifikat
olishga imkoniyatlar yaratildi.
OOOK tugatganligini tastiqlovchi sertifikat namunasi
ОOOKning   asosiy   xususiyatlari   ta’lim ning   uzluksizlik   va   shaxsga
yo‘naltirilgan   tamoyillarini   amalga   oshirish,   tushunish   uchun   qulay   bo‘lgan
13 shaklga keltirib, zamonaviy ilmiy g‘oyalarni keng targ‘ib etish kabi vazifalar bilan
bog‘liq:
1) ommaviylik, ya’ni kurs tinglovchilari soni cheksizligi;
2) ochiqlik, ya’ni istagan kishiga, unga qulay joyda va vaqtda bilimlarni bepul
berishi;
3) kurslarning yaxlitligi, ya’ni kurslar nafaqat o‘quv material parchalari, balki
amaliy   mashg‘ulotlar,   kommunikatsiya,   olingan   bilimlarni   nazorat   qiluvchi
materillarni o‘z ichiga oladi;
4) kurs muvaffaqiyatli o‘zlashtirilganda sertifikat olish imkoniyati.
Onlayn-kurslarda   o‘qish   natijalarini   hisobga   olish   bo‘yicha   harakatlar
AQSHda kuzatilmoqda. U yerda 2013-yilda Amerika ta’lim kengashi universitetlar
mutaxassislari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   AQSH   kollej larida   hisobga   olish
uchun   tavsiya   qilingan   5ta   kursni   ma’qulladi.   Kurslar   yakunida   real   vaqtda
videokonferensiya   rejimida   akkre ditatsiyadan   o‘tgan   imtihon   xizmati   yordamida
onlayn-imtihon o‘tkaziladi. Yevro komissiya ham VMPass loyihani virtual mobillik
va   ochiq   ta’lim   resurlar   bo‘yicha   o‘qishni,   onlayn-mashg‘ulotlarni   real   mash -
g‘ulotlarga   tenglashtirish,   OOOK   bo‘yicha   attestatsiya   natijalarini   rasmiy   o‘qish
dasturlariga,   shu   bilan   bir   qatorda,   universitet   dasturlariga   kiritishni   qayta
hisoblash   imkoniyatini   beruvchi   o‘qish   pasporti   yor damida   tan   olinishini
ma’qulladi.   Loyiha   onlayn-ta’limni   an’anaviy   ta’limga   tenglashtirish   va   ularning
diplomlarini teng ahamiyatli qilishni taklif etadi. Massachusets texnologik instituti
va Garvard universitetlari tomonidan yaratilgan edX platformasida bilimning turli
sohalari bo‘yicha 300 dan ortiq kurslar joylashtirilgan. Bugungi kunda 2011–2012
yillarda   AQShda   start   olgan,   yuqorida   qayd   etilgan   uchta   platforma   (Coursera,
EdX, Udacity)lar auditoriyasi millionlab insonlarni o‘z ichiga qamrab oladi, ammo
boshqa   davlatlarda   OOOK   vosita sida   ta’limni   amalga   oshiruvchi   o‘xshash
loyihalar   paydo   bo‘lmoqda.   Buyuk   Britaniya da   Ochiq   universitet   yetakchi   oliy
ta’lim   muassasalari   bilan   birgalikda   Futurelearn   plat formasini   yaratdi,   Rossiyada
Lektorium   lo yihasi   ishga   tushirildi,   uning   doirasi   ikkita:   mediateka   (ochiq
videoma’ruzalar) va OOOK yo‘nalishlarida faoliyat olib bor moqda. Avstraliyaning
14 ochiq universitetlari Open 2 Study loyihasini yo‘lga qo‘ydi, ular ning platformasiga
sakkizta   kategoriya   bo‘yicha   taqsimlangan   50ta   kurslar   joylashtirilgan.   Kanada,
Yevropa Ittifoqi, Lotin Amerikada internet-maydonlar yaratish bo‘yicha ishlar olib
borilmoqda.   Bundan   tashqari,   bu   mamlakatlarning   universitetlar   va   tashkilotlar
tomonidan   o‘z   saytlari   yoki   mustaqil   saytlarda   taklif   qilinuvchi   ko‘pchilik
OOOKlar   mavjud.   D.Simens   2012-yildagi   internet   nashridan   birida   OOOKni
yaratishda qo‘llanuvchi pedagogik modellarning farqlarini tahlil qildi. Coursera va
edX   lo yihalarining   shiddatli   rivojlanishiga   to‘xta lib,   birinchi   navbatda,   diqqatini
OOOKning   oliy   ta’lim   tizimidagi   o‘rni,   kurslarning   shakl lari   kabi   masalalarga
emas, butun dunyoda millionlab talaba larning hayotini o‘zgarti ruvchi  OOOKning
ta’lim potensialiga qaratdi, bu OOOK yaratuvchilarning birinchi navbatdagi maq -
sadi bo‘lishi kerak, deb ta’kidladi.
OOOK o‘quv jarayonining ko‘rinishi
ООО K   formatidagi   kurslar   uzviy   bog‘ langan   ma’ruzalar,   olingan   bilimlarni
nazorat   qiluvchi   test   va   topshiriqlar,   o‘qituvchi   va   talabalar   o‘rtasida   maxsus
internet-maydonchada   doimiy   muloqotni   hamda   eng   yaxshi   talabalarni   aniqlash
uchun yakuniy imtihon o‘tkazishni o‘z ichiga olgan va interaktiv masofaviy o‘quv
jarayon o‘tkazish uchun mo‘ljallangan. OOOKda tinglovchilar  o‘zaro muloqotiga
ko‘p e’tibor beriladi, masalan, forumlar orqali, onlayn va shaxsan muloqot qilish,
15 ma’ruzalarni   birgalikda   ko‘rish   va   b.   Ochiq   onlayn-kurslarda   o‘qish   jarayonida
o‘quv   kursining   jadvali   bo‘yicha   topshi riqlarni   o‘z   vaqtida   bajarish   majburiy
hisoblanadi. Ommaviy onlayn ta’limning rivojlanishiga bir qator omillar to‘sqinlik
qilmoqda:   buni   masalan,   ular   orasida   ting lovchilarning   o‘qishga   bo‘lgan   past
motivatsiyasi, turli mamlakatlar ta’lim tizim larida farqlarning mavjudligi, ko‘pgina
OOOKlar ingliz tilida ishlab chiqilganligi, OOOKni oliy ta’lim dasturlariga kiritib
qo‘yish me xanizmlarining yo‘qligi; ish beruvchilar va boshqa o‘quv muassasalari
uchun   ahamiyatga   ega   ta’lim   olganlikni   tasdiqlovchi   hujjatning   yo‘qligida,   deb
tushuntirish mumkin.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   kerakki,   ta’limni   modernizatsiya   va   isloh   qilish
jarayonlari   oliy   ta’lim   tizimida,   ayniqsa,   yaqqol   namo yon   bo‘ladi.   Bu   yerda   dars
berish   jarayonida   yangi   texnologiyalar   ta’lim   sifatini   oshi rish   maqsadida   doimiy
ravishda   joriy   etib   bori lishi   zarur.   O‘z-o‘zidan   ravshanki,   ta’lim   tizi mini   isloh
qilish jarayoni mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar ning
zaruriy   omili   hisoblanadi   va   doimiy   xarakterga   ega.   Bu   jarayonda   oliy   ta’lim
sifatini   ta’minlashda   ilg‘or   xorijiy   tajribalar   va   modullarni   tatbiq   etish   ustuvor
vazifalardan biri bo‘lib qolishi juda mu himdir.
II.Bob Online ta`lim - Online o`qitish orqali amalga oshiriladigan ta`lim.
2.1 Online ta`lim - Online o`qitish orqali amalga oshiriladigan ta`lim.
Online   o`qitish   -   o`rganayotgan   materialning   asosiy   hajmini   o`quvchilarga
yetkazish, o`quv jarayonida talaba va o`qituvchining interfaol muloqati, talabalarga
o`rganayotgan   materiallarni   o`zlashtirish   bo`yicha   mustaqil   ishlash,   shuningdek,
ularning   o`qish   mobaynida   olgan   bilim   va   ko`nikmalarini   baxolashga   imkoniyat
beradi   axborot texnologiyalari yig`indisi. 
Online   o`qitish   -   o`quv   jarayoniga   tegishli   bo`lgan   barcha   komponentlar
(maqsad, mazmun, metod, tashkiliy shakl, o`qitish vositalari va hokazo), Internet-
texnologiyasining   maxsus   vositalari   va   boshqalar   bilan   amalga   oshiriladigan   va
interfaollikni ko`zda tutgan o`qituvchi  va o`quvchilarning masofadan turib o`zaro
aloqa qilishi. 
16 Online   o`qitishning   asosiy   maqsadi:   tinglovchilar   qaerda   yashashlaridan
qat`iy nazar jaxondagi  ixtiyoriy ta`lim muassasasida o`qish imkoniyatini yaratish,
ta`lim   muassasalaridagi   professor-o`qituvchilarning   saloxiyatlardan   foydalangan
holda   ta`lim   sifatini   oshirish,   o`quvchilarga   uzluksiz   ta`lim   olishni   ta`minlash   va
ta`limning turli shakllarini bir-biriga yaqinlashtirishdan iborat. 
                      Online   ta`lim   tizimining   an`anaviy     ta`lim   shaklidan   farqi,   uning
egiluvchanligiga   bog`liq   ravishda   yuqori   xarakatchanligi,   tinglovchilarning
mustaqil ishlash imkoniyatini kattaligi, o`quv - uslusbiy ta`minotning  rang barang
shakldaligida   bo`lib,   ular   tinglovchilarning   qaerdaligidan   qat`iy   nazar   ta`lim
jarayonini samaradorligini ko`tarishga imkon beradi. 
           Online o`qitish tizimiga quyidagilarni kiritish mumkin: 
- dastlabki tashkiliy ishlar (an`anaviy tartibda o`tkazish ham mumkin). Bu o`z
ichiga   guruxni   shaklalantirish,   tinglovchilar   bilan   tanishish,   ularni   boshlang`ich
bilimlarini aniqlash uchun mo`ljallangan (kirish) testidan o`tkazish, kirish darslari
tashkil etish, o`qish uchun zarur bo`lgan o`quv manbalarni tavsiya qilish va boshqa
tashkiliy masalalarini oladi; 
- tinglovchilarga elektron ma`ruza va qo`llanmalarni uzatish; 
- tinglovchilarni tyutor - maslahatchi bilan yozishmasi; 
- professor - o`qituvchilarni tinglovchilar bilan yozishmasi. 
Bu   o`z   ichiga   elektron   pochta   orqali   maslahatlar,   teleanjumanlar
ko`rinishidagi   seminarlar,   elektron   testdan   o`tkazish,   tinglovchilarni   Internet
tarmog`i   orqali   mustaqil   ishlashlari,   audio-vidio   qo`llanmalar   bilan   mustaqil
ishlashi, ekspert tizimlaridagi bilimlar omborini esda saqlab qolishlarini oladi; 
- tinglovchilarni mustaqil ishlashi; 
- joriy nazorat (imtihon), bitiruv ishi  (referat)ni tayyorlash va himoya qilish,
tinglovchilarga diplom yoki seritifikatni taqdim etish; 
-   turli   ko`rinishdagi   teleanjuman   (masalan,   kurs   buyicha,   o`quv   muassasasi
bo`yicha yoki global tarmoqli) lar. 
                Online   o`kitish   tizimining   xarakatchanlik   xususiyati   o`kuv
auditoriyalarini   tashkil   etish   va   nazorat   qilish,   o`kuv   -   metodik   qo`llanma   va
17 elektron   kutubxonalarning   jamg`armalarini,   kompyuter   tarmoqlarining   global   va
mahalliy   hisoblash   ashyolarini   foydalanish,   tyutor   -   konsultant   va   o`qituvchilarni
tayyorlash     kabi     ta`lim     ashyolarini   samarali   foydalanishni   rejalashtirish
muamolarini keltirib chiqaradi. 
Tinglovchilarni Online o`qitish uchun: 
-   ashyolarni   turli   taqsimotida   mintaqaviy   va   xududiy     markazlarning
tarmoqlarini   o`tkazish   imkoniyati;   xujjat   almashinish   muddatlari;   Online   o`qitish
tizimida   tinglovchilarni   o`qitish   uchun   sarflanadigan   mablag`;   ta`limning   alohida
shakllari; turli kurslar va Online o`qitish xususiyatlarini taxlil qilish; 
- tinglovchilarning yakuniy attestasiyasi uchun zarur bo`lgan  bilimlari sifatini
nazorat qilish uslublarini, ajratish; 
-   o`qituvchi   va   tinglovchilar   uchun   fanlar   bo`yicha   o`quv-uslubiy   qo`llanma
va materiallar ishlab chiqish; 
-   zamonaviy   o`qitish   vositalari:   elektron   darslik,   audio   -   va   vidio   kurslar,
kompyuterli   o`qitish   dasturlari,   telekommunikasiya   vositalarini   foydalanishning
metodologik asoslarini aniqlash; 
-  malaka   oshirishda  ishtirok  etadigan  o`qituvchi   va  tyutor   -  maslahatchilarni
tayyorlash; 
- o`quv jaraenida interfaol uslublari va yangi pedagogik texnologiyalarini o`z
joyida fodalanishni taxlil qilish va aniqlash; 
-   malaka   oshirish   va   qayta   tayyorlash   o`quv   rejalariga   kiritiladigan   o`quv
kurslarni asoslash va me`erga keltirish; 
-   ta`lim   yo`nalishi   va   fanlari   bo`yicha   Online   o`qitishni   amalga
oshiruvchilarni aniqlash kabi muammolarni hal qilish kerak. 
7. Online o`qitishning tashkiliy-uslubiy modellari
  1.   Eksternat   turida   o`qitish.   Ushbu   o`qitish   uslubi   umumiy   ta`lim   maktab
o`quvchilari   va   oliygox   talabalariga   yo`naltirilgan   bo`lib,   qandaydir   sabablarga
ko`ra stasionar o`quv yurtiga borolmagan o`quvchi va talaba uchun mo`ljallangan.
Masalan,   1836   yili   London   universitetida   qandaydir   sabablarga   ko`ra   ana`naviy
o`quv   yurtiga   bora   olmagan   o`quvchi   va   talabaga   yordam   sifatida   u   yoki   bu
18 darajadagi   hujjat(attestat,   diplom)ga   ega   bo`lish   uchun   imtixon   olishga   tashkil
etilgan.   Ushbu   vazifa   xozirgi   kungacha   talabalarni   stasionar   o`qishi   bilan   birga
saqlanib kelmoqda. 
2.  Bir   universitet   negizida  o`qitish.   Bu  stasionar  o`qimaydigan  (on-campus),
ya`ni   masofadan   turib,   sirtdan   yoki   Online   va   kompyuterli   telekommunikasiyani
o`z   ichiga   olgan   yangi   axborot   texnologiyalari   asosida   (off-campus)   o`qiqtgan
talabalar   uchun   butun   bir   ta`lim   tazimidir.   Dunyodagi   ko`pgina   nufuzli
oliygoxlardagi   ta`limning   turli   attestatlarini   olish   uchun   mo`ljallangan   dasturlar
turli   tumandir.   Masalan,   Avstraliya   Janubiy   Uelsning   yangi   universitetida   3000
talaba stasionar holda o`qisa, 5000 ta talabaga sirtqi va Online ta`lim tizimi orqali
o`qitiladi. 
  3.   Bir   necha   o`quv   yurtining   hamkorligi.   Sirqi   va   Online   o`qitish   dasturini
amalga   oshirishda   qilinadigan   hamkorlik   ularni,   sifatliroq   va   kam   xarajatli
bo`lishini ta`minlaydi. 
  Bunday   tajriba,   masalan   Keprikon   universitetlari   aro   tele   o`qitish   dasturida
amalda   qo`llangan   bo`lib,   unda   Boliviya,   Braziliya,   Chili   va   Paragvay
universitetlari   ishtirok   etadi.   Ana   shunday   hamkorlik     misoli   bo`lib,   "Ta`limda
hamkorlik"   dasturi   xizmat   qilishi   mumkin.   Britaniya   hamdo`st   mamlakatlarining
yurtboshilari   1987   yili   barcha   hamkor   davlatlar   uchun   Online   o`qitish   tarmog`ini
tashkil   etishni   kelishib   olishga   yig`ilishgan.   Dasturning   istiqboldagi   maqsadi   -
hamdo`st   mamlakatlarda   mavjud   kollej   va   universitetlar   negizida   ixtiyoriy   ta`lim
olish imkoniyatini yaratib berishdan iboratdir. 
4.   Maxsus   Online   o`qitish   maqsadida   tashkil   etilgan   avtonom   ta`lim
massasasalari.   Ana   shunday   muassasalardan   eng   yirigi   Londondagi   ochiq
universiteti (Thy Open University) hisoblanadi. Hozirgi kunda unda nafaqat Buyuk
Britaniya   balki   ko`pgina   hamdo`st   davlatlarining   talabalari   masofadan   turib
o`qimoqda. 
AQShda   bunday   universitet   sifatida   Milliy   texnologik   universitet   (Kolorado
shtati)i   misol   bo`lishi   mumkin.   Bu   universitet   40   ta   muxandislik   kollejlari   bilan
birgalikda   turli   mutaxassisliklar   bo`yicha   xodimlarni   tayyorlamoqda.1991   yili
19 universitet shtat raxbariyati va biznes sohasi bilan yaqin hamkorlikda 40 ta kollejni
Online o`qitish tarmog`i bilan birlashtirdi. 
5. Avtonom o`qitish tizimlari. Bunday tizimlar doirasida o`qitish to`la TV va
radiodastur,   shuningdek,   qo`shimcha   nashr   etilgan   qo`llanmalar   asosida
o`qitmoqda.   Masofadan   turib   o`qitishning   bunday   misoli   sifatida   Amerika   -
samoan televizion loyixasini keltirish mumkin. 
6.   Multimedia   dasturi   asosida   norasmiy   integrallashgan   (birlashtirilgan)
Online o`qitish. 
Bunday   dasturlar   qandaydir   sabablarga   ko`ra   maktabni     tamomlay   olmagan
yoshi katta tinglovchilar auditoriyasiga mo`ljallangan. 
Bunday   loyhalar   ushbu   dasturga   birlashtirilgan   rasmiy   ta`lim   dasturining
qismi   (masalan,   bunday   dasturlar   Kolumbiyada   mavjud)   yoki   aniq   ta`lim
maqsadiga   maxsus   mo`ljallangan   (masalan,   Britaniyaning   savodxonlik   dasturi)
yoki   maxsus   salomatlik   profilaktikasi   dasturiga   yo`naltirilgan   (masalan,
rivojlanayotgan davlatlar uchun) bo`lishi mumkin. 
Ta`lim tizimida qo`llaniladigan Online o`kitish usulining rang barang shakl va
modellari   mavjud.   Ushbu   usulning   rang-barangligi   Online   o`kitish   tizimining
shakllanishidagi turli shart-sharoitlari bilan bog`liq. U shartlarga: 
geografik   sharoitlar   (masalan,   davlatlar   territoriyasining   ko`lami,   markazdan
uzoqda yoki ajralgan xududlarning mavjudligi, iqlimi va boshqalar); 
davlatning   kompyuterlashtirilganlik   va   axborotlashtirilganligining   umumiy
darajasi; 
davlatda transport va kommunikasiya vositalarining rivojlanganlik darajasi; 
ta`lim sohasida mavjud an`analar; 
Online   o`qitish   tizimi   uchun   ilmiy-pedagogik   xodimlarni   mavjudligi   va   shu
kabilar kiradi. 
YUNESKO   institutining   2000   yildagi   tahliliy   tadqikot   materiallarida
("Distance   Education   for   the   Information   Society:   Policies,   Pedagogy   and
Professional Development") keltirilgan Online o`kitish modellarini   keltiramiz: 
20 Yagonalik   modeli.   Ushbu   model   tashkiliy   tuzilishiga   ko`ra   faqat   Online
o`qitishda va "masofali" talabalar bilan ishlash maqsadida tashkil etiladi.  O`qitish
shunday   amalga   oshiriladiki,   bunda   ta`limning   kunduzgi   shakli   zarur   bo`lmaydi.
Barcha   o`qitish   masofadan   amalga   oshiriladi.   Ushbu   modelda   o`qitishda   xududiy
markazlar bo`lib, ularda talabalar o`qituvchilardan maslahatlar olishi yoki yakuniy
imtihon topshirishlari mumkin. 
Bunday oliygoxlarda o`qituvchilarga ham talabalarga ham o`quv faoliyatining
shakl   va   uslublarini   tanlashda   katta   erkinlik   beriladi.   Vaqt   va   o`quv   jadvallariga
qa`tiy chegaralar qo`yilmaydi. 
Bunday   tamoyilida   o`qitish   Ochiq   universitetlarda,   masalan,   Buyuk
Britaniyaning Ochiq universiteti (United Kingdom Open University - http://www.
open.ac.uk) da tashkil etilgan. 
Ikkilangan modeli. Bunday tizimda oliygox kunduzgi talabalarni ham, qisman
kunduzgi   va   qisman   Online   dastur   asosida     o`qitadi.   Har   ikkalasida   ham   dars
jadvallari,   o`qitish   dasturlari,   imtihonlari   va   baholash   mezonlari   bir   xil   bo`ladi.
Odatda   ikkilangan   modelni   rivojlantirayotgan   oliygox   kunduzgi   talabalar   soni
Online   o`qiyotgan   talabalar   sonidan     katta   bo`lgan   ana`naviy   oliygoxlardir.
Shuning   uchun   bir   universitetning   o`zida   ikki   shaklning   birgaligida   ko`proq
o`zlarida   katta   o`quv   materiallaridan   foydalanish   imkoniyatiga   ega   bo`lgan
kunduzgi   talabalar   yutadilar.   Bunday   oliygoxlarda   Online   kurslar   har   doim   ham
foyda keltirmaydi, ba`zan u qisman kunduzgi talabalarni o`qitish hisobidan amalga
oshiriladi.   Bunday   holatlarda   asosiy   urg`u   tajribaga,   pedagogika   va   uslubiy
innovasiyalar   tadqiqotiga   va     boshqalarga   beriladi.   Online   o`qitishning   bunday
modeli   Avstraliyaning   yangi   Angliya   universiteti   (University   of   New   England,
Australia - http://www.une.edu.au) da tashkil etilgan. 
Aralash   model.   Bu   model   universitet   talabalarini   Online   o`qitishning   turli
shakllarini,   aniqrog`i   shakllarning   integrasiyasini   nazarda   tutadi.   Masalan,
kunduzgi   shaklda   o`qiyotgan   talabalar   Online   o`qitish   kurslarining
dasturlaridagilarni   yoki   ushbu   universitetining   o`qituvchisi   o`qiyotgan   kunduzgi
kurslari   bilan   parallel   ravishda     qisman   o`qiydilar.   Shuningdek,   bu   modelda
21 an`anaviy   kurslar   doirasida       virtual   seminarlar,   taqdimotlar,   ma`ruzalar
ko`rinishidagi   mashg`ulotlar   alohida   shakllarining   birlashmasi   bo`lishi   mumkin.
Universitet   axborot   va   kommunikasiya     texnologiyalari   vositalari   bilan   qanchalik
yuqori   jixozlangan   bo`lsa,   shunchalik   o`qitish   shakllari   turli-tuman   bo`ladi.
Integrallashgan   bunday   kurslar   Yangi   Zellandiyadagi   Massey   universitetida
(Massey University, New Zealand - http://www.massey.ac.nz) tashkil etilgan. 
Konsorsium  model. Ushbu model ikki   universitetni      birlashmasidan  iborat.
Bunda   ular   o`quv   materiallari   bilan   almashadilar   yoki   ba`zi   vazifalarni   bo`lishib
oladilar.   Masalan,   bir   universitet   Online   o`qitish   uchun   o`quv   materiallar   ishlab
chiqaradi,   boshqasi   virtual   o`quv   guruhlarini   o`qituvchilar   bilan   ta`minlaydi   yoki
Online   o`qitish   dasturlarini   rasmiy   akreditasiyasini   o`tkazadi.   Bunday   hollarda
universitet   butunlay   yoki   uning   alohida   markazalari,   fakultetlari,   xatto   ta`lim
xizmati   bozorida   ishlayotgan   tijorat   yoki   davlat   tashkilotlari   hamkor   bo`lishlari
mumkin.   Konsorsiumlar   faqat   qattiy   markazlashgan   boshqarish   va   yaratilayotgan
ashyolarning   mualliflik   hamda   material   xuquqlarini   rioya   etish   shartlaridagina
samarali   bo`ladi.   Kanadadagi   Ochiq   o`quv   Agentligi   (Open   Learning   Agency,
Canada - http://www.ola.bc.ca) konsorsiumga misol bo`lishi mumkin. 
Franchayzing model. Franchayzing tamoyilida tashkil etilgan Online o`qitish
modelida   hamkor   universitetlar   bir   -   birlariga   o`zlarining   Online   kurslarini
beradilar.   Bunda     ta`lim   xizmati   bozorida   o`zini   ko`rsatgan   qandaydir   universitet
o`zida   ishlab   chiqqan   kurslarini   Online   o`qitishni   endigina   tashkil   qilayotgan   va
Online   o`qitish   uchun   o`quv   ashyolarini   mustaqil   ishlab   chiqish   tajribasiga   ega
bo`lmagan boshqa oliygox - hamkorlariga o`qitish huquqini berishi mumkin.  
Bunday  modelning qiziq tomoni shundaki, talabalar o`zlarining universitetida
o`qishga yozilib, konsorsiumga kirgan ilg`or oliygox talabasi kabi o`sha hajmda va
o`sha   sifatda   ta`lim   xizmatlalariga,   o`qishni   bitirganlaridan   keyin     xatto
diplomlariga  ega  bo`ladilar. Bunda  ilg`or   universitetning barcha  atributikalari   o`z
kuchini saqlab qoladi. Franchayzing modeliga misol sifatida Buyuk Britaniyaning
Ochiq   universiteti   qoshidagi   Biznes   Maktabi   (Open   University   Business   School,
22 Great Britain)   va   uning Sharqiy Yevropadagi universitetlari bilan aloqasini olish
mumkin. 
Validasiya   model.   Online   o`qitishning   juda   keng   tarqalgan   modeli   bo`lib,
bunda ta`lim muassasalari Online o`qitish bo`yicha xizmatlarni barcha hamkorlari
teng darajada bajarishlari haqida kelishuv imzolab oladilar. Ularning biri    diplom
validasiyasi,   kurs   va   dasturlarni   akreditasiyasini   qiladi,   rasman   tan   olinadigan
diplom va sertifikatlarni berishga ma`sul bo`ladi, ilmiy darajalar beradi va xokazo.
Bosh   oliygox   (davlat   akreditasiyasiga   ega   bo`lgan   taniqli   oliygox)   va   uning
xududlardagi   ko`p   sonli   filiallari   orasidagi   munosabatlar   ham   shu   model   asosida
tashkil etiladi.  
Uzoqlashtirilgan     auditoriyalar   model.   Bu   modelda     zamonaviy   axborot
texnologiyasi   vositalari   faol   foydalaniladi.   qandaydir   oliygoxda   o`tkazilayotgan
o`quv   kurslar,   ma`ruzalar   yoki   seminarlar   talabalar   yig`iladigan   uzoqlashtirilgan
o`quv   auditoriyalarga   sinxron   teleko`rsatuv,   videoanjuman,   radioeshittirish
ko`rinishida   telekommunikasiya   kanallaridan   uzatiladi.   Bunda   bir   o`qituvchi   bir
vaqtni   o`zida     talabalarning   katta   auditoriyasi   bilan   ishlaydi.   Ushbu   model
bo`yicha 
AQSh   ning   Viskonsin   universiteti   (Wisconsin   University,   USA)   da,
shuningdek,   Xitoyning   markaziy   radio   va   televedenie   universiteti   (China   Central
Radio and TV University)  da Online o`qitish tashkil etilgan. 
Loyihalar   model.   Davlat   ta`lim   yoki   ilmiy-tadqiqot   dasturi   doirasida   keng
qamrovlik   loyihani   amalga   oshirish   uchun   mo`ljallangan   Online   o`qitish
modelidan   iborat.   Ushbu   modelda   asosiy   ahamiyat   o`quv   materiallarini   ishlab
chiquvchi   asosiy   mutaxasissis   xodimlar,   Online   kurslarni   olib   boruvchi
o`qituvchilar va olimlar yig`iladigan ilmiy - uslubiy markazga qaratiladi. Markazda
ishlab   chiqiladigan   Online   kurslar   u   yoki   bu   davlat   (xudud)   ning   katta
auditoriyasiga   uzatiladi.   Bunday   o`qitish   vaqtinchali   hisoblanib,   loyihada
mo`ljallangan   ishlar   bajarilgandan   yoki   tugagandan   so`ng   tugatiladi.   Bu   modelga
misol   sifatida     Afrika   va   Lotin   Amerkasining   rivojlanayotgan   davlatlarida   turli
23 xalqaro   tashkilotlar   o`tkazgan     qishloq   xo`jaligi,   agrotexnikaning   yangi   uslublari,
ekologiya bo`yicha va sh.k. Online o`qitish kurslari  olish mumkin.  
Chet   el   davlatlari   ekspertlarining   ma`lumotlariga   ko`ra   yaqin   yillarda
insoniyatni   yashashi   uchun   zarur   bo`lgan   ta`limning   minimal   darajasi   oliy   ta`lim
bo`ladi. Shunday ekan, ko`p sondagi talabalarni kunduzgi shaklida o`qitish uchun
eng   rivojlangan   davlatlarning   ham   byudjet   mablag`i   chidamasa   kerak.   Shuning
uchun   ham   oxirgi   o`n   yillikda   kunduzgi   bo`limlarda   o`qiyotgan   talabalarga
qaraganda   noan`anaviy   texnologiya   asosida   o`qiyotgan   talabalarning   soni     tezroq
o`smoqda. 
O`qitishning   noan`anaviy   shakliga   o`tish   tendensiyasi   ana   shunday
texnologiyalarda   kadr   tayyorlanadigan   va   ularni   qayta   tayyorlaydigan   ta`lim
muassasalarining sonini ko`payishida ham ko`rish mumkin. 1900-1960 yillarda (60
yil mobaynida) ularning soni  79 ta edi,1960-1970 yillarda (10 yil mobaynida) 70
ta, 1970-1980 yillarda (10 yil mobaynida)  187 ta va 1980 - 1995 yillarda (15 yil 
mobaynida) 700 ta, 1995-2000 yillarda esa, mingdan oshib ketdi (1 - rasm). 
Jahonda uzoq vaqtlardan buyon Online o`qitish tizimini (MO`T)   rivojlanish
sabablaridan   biri   ixtiyoriy   yerda   yashayotgan   har   bir   o`quvchiga   ixtiyoriy   kollej
yoki universitetda ta`lim olish imkoniyatini yaratishdan iborat. Bu "talabalarni bir
davlatdan   boshqa   davlatga   jismonan   siljishi"   konsepsiyasidan   "ta`lim   ashyolarini
almashinish orqali bilimlarni taqsimlash maqsadida ko`plab g`oya, bilim va ta`lim"
konsepsiyasiga o`tishni ko`zda tutadi. 
Masofadan turib o`quvchilarni o`qitish o`qituvchi bilan o`quvchi  ma`lum bir
masofada   joylashgan   holda   ta`lim   berish   tizimidir.   Bunda   o`qituvchini   dars
jarayonida kompyuterlar, sun`iy yo`ldosh aloqasi, kabelli televidenie kabi vositalar
asosida tashkil qilishini talab qiladi. 
Zamonaviy   kompyuter   uzatish   kanallarining   rivojlanishi   telekommunikasiya
sohasida   o`ziga   xos   tarixiy   o`zgarishlar   kiritmoqda.   Mamlakatimizdagi   barcha
o`quv   muassasalari   masofadan   turib   o`qitish   uslubi   asosida   birlashtirilsa,   o`qitish
jarayonini  yanada yuqori pog`onaga ko`tarish mumkinligi ayon. 
24 Xalqaro Kengashning  tahlillari shuni ko`rsatmoqdaki, hozirgi kunda, jahonda
10 milliondan ortiq o`quvchilar shu uslub asosida ta`lim olmoqdalar. 
2.2 Online tinglovchilarni ommaviy o`qitish
Online tinglovchilarni ommaviy o`qitish (barcha bosqichlari) uchun kurs yoki
bir   qancha   kurslarni   yaratishni   o`ylayotgan   menejerga   ham   foydali   bo`lishi
mumkin.   U   holda   ham,   bu   holda   ham   "yuqoridan   pastga   yurish",   javoblarni
ifodalash,   amallarni   bajarish     yetarli   va   mujiza   -   Online   o`qitish   ashyolarini
"tug`ilishi" paydo bo`ladi. 
                     Taklif qilinayotgan tuzilish o`qitish ashyosini loyihalashning chiziqli
va   izchil   algorimi   bo`lib   xizmat   qilishi   mumkin.     Ushbu   algoritmda   oshkor
bo`lmagan   sikllar   (loyihalashda   qaytish   va   to`g`rilash),   bosqichlarni   takrorlanishi
("MO` kursini o`ikazish" bosqichini "adadi", shaxsiy o`qish jarayoni). 
Qo`llanilayotgan atamalar [ 1 ]  ishga mos keladi. 
Online o`qitish kursini rejalashtirish 
O`qitish kurs kontenti (mazmuni) ni tayyorlash 
Online o`qitish kursini oldinga siljitish va faollashtirish 
MO` kurslarini o`tkazish   
O`tkazilayotgan o`quv kursining natijasini tahlil qilish  
Xindistonda   Online   o`qitish.   Xindistondagi   Indra   Gandi   nomidagi   Milliy
ochiq   universiteti   1985   yili   tashkil   etilgan   bo`lib,   faqat   1987   yildan   e`tiboran
talabalarni akademik dasturlar asosida tayyorlay boshlagan. Universitetning asosiy
vazifasi-axborot  va   kommunikasiya  texnologiyalardan  foydalangan  xolda  o`kitish
sifatini,   shu   jumladan   nashr   etiladigan   materiallarni   ham,   ko`tarishdan   iboratdir.
Universitet   axolining   keng   qatlami,   shu   jumladan   ayollar,   nogiron   va   kam
ta`minlangan aholilarga ta`lim imkoniyatini yaratishga qaratilgan. 
Taqdim   etayotgan   Online   o`qitish   ta`lim   muhitilari   uz   ichiga   chop   etilgan
qo`llanmalar,   audio-vidiokasetalar,   radio-tele   eshittirishlar,   shuningdek,
mamlakatning   turli   qismlarida   joylashgan   ana`nviy   universitet   va   kollejlarda
25 joylashgan   ko`p   sondagi   o`quv   markazlarida   kunduzgi   maslahatlar   o`tkazishnini
oladi. 
Universitetda   umumiy   kontengenti   185000   nafar   talabao`qiydi.   Har   yili
universitetning turli dasturlari bo`yicha 80000 ga yaqin talaba qabul qilinadi. 
Evropadagi   Online   o`qitish.   Shimoliy   Amerika   doirasidan   tashqarida   Online
o`qitish   asosan   davlat   tomonidan   ta`minlanadigan   "Ochiq"   universitetlar   hisobiga
rivojlanmoqda.   60   yillarda   Buyuk   Britaniyada   paydo   bo`lgan   MU   Yevropa
tashkiloti  dastlab  qandaydir  darajada  sirtqi  ta`lim  tizimiga o`xshash  edi. Ularning
asosiy farqi shunda ediki, o`qitish talabaning turar joyiga yaqin yerga ko`chirilgan
bo`lib,   ular   maxsus   qo`llanmalardan   foydalangan   xolda   o`zlari   mustakil   ravishda
tayyorgarlik   qilar   edilar.   Bunda   talabalar   o`zlarining   asosiy   faoliyatidan   uzok
ajralishga   ega   bo`lmaganlar.   Bundan   tashkari   o`quv   jarayonida   asosiy   ahamiyat
talabaga  yaqinyashab,  ularga  o`quv  jarayonida   maslahatlar   beradigan,  seminar  va
yakshanba maktablarini tashkil qiladigan tyutorlar berillangan edi. Kurslarning bir
qismi   televidenie   va   radiodan   foydalangan   holda   taqdim   etadilar.   Yevropada
MO`T   Ochiq,   universitetlarning   tashkil   etilishi   bilan   bog`liq   ravishda   70   yillarda
faol ravishda rivojlandi.  
Ispaniyaning   Online   o`qitish   Milliy   universiteti   (Universidad   National   de
education a distancia UNED) mamlakatida 58 ta o`quv yurti va chet davlatlarda 9
ta o`quv yurtini  o`z  ichiga qamrab  olgan.  Buyuk  Britaniyada  boshqaruv  soxasida
magistr darajasi uchun mo`ljallangan dasturlarining 50% dan ko`prog`i MU orqali
amalga   oshiriladi.   Ushbu   sohada   Britaniya   Ochiq,   Universitetining   Ochiq,   tijorat
maktabi ilg`or hisoblanadi. 
Oxirgi  paytlarda  Yevropa  MO`  da   imkoni  boricha  zamonaviy  kompyuter  va
kommunikasiya   texnologiyalari   qo`llanilmokda.   Bu   bilan   shimoliy   Amerika   va
Yevropa   tashkilotlari   orasidagi   texnologik   farq,   borgan   sari   kamaymoqda.
Umuman   olganda,   elektron   oliy   ta`lim   dasturlari   30   dan   ortiq,   davlatlarda   ishlab
chiqilmoqda.  
Xitoyda Online o`qitish. XX asrning       50-yillari     Xitoyda   Online
o`qitishning   asosiy   shakli   sirtdan   o`qitish   bo`lgan.1951   yili   Shimoliy-Sharqiy
26 tajriba   maktabida   sirtqi   bo`lim   ochildi,   Pekinda   esa   sirtqi   pedagogik   bilim   yurti
tashkil   etildi   va   shu   bilan   o`rta   maxsus   sirtqi   pedagogik   ta`lim   boshlandi.   Sirtqi
oliy   ta`lim   dastlab   Xitoy   xalq   universitetida   (1952   y.)   va   Shimoliy-Sharqiy
pedagogika   instituti   (1953   y.)   da   ochildi.   1965   yilga   kelib   Xitoyning   123   ta
oliygoxida   138   ta   mutaxassislik   bo`yicha   sirtqi   ta`lim   joriy   qilingan   bo`lib,   unda
189 ming talaba, ya`ni barcha o`qiyotgan talabalaning 28 % ni tashkil etgan. 1960
yilda   Pekinda   birinchi   radioteleuniversiteti   tashkil   qilinda.   U   radio,televidenie   va
nashr etilgan materiallar orkali ochiq o`qitish olib bordi. 
1966 yilga kelib bunday universitetni 8 ming kishi  maxsus  kurs bo`yicha va
50   ming   kishi   alohida   fanlar   bo`yicha   bitirib   chiqdi.1986   yili   Xitoy   o`qitish
televideniyasi (SETU) ochildi. Shundan boshlab Xitoy zamonaviy texnikali uchta:
o`quv yurtlarida o`qitish tizimi, radio va televidenie orqali o`qitish tizimi va sun`iy
yo`ldosh   orkali   o`qitish   tizimiga   ega   bo`ldi.   1998   yilning   oktyabridan   e`tiboran
Online   o`qitishda   sun`iy   yo`ldosh   aloqasi   foydalanila   boshlandi   va   ular   birinchi
navbatda   iqtisodiy   koloq   rayondagi   o`quvchilarni   o`qitishga   karatilgan   edi.   1996
yili   Sinxua   Politexnika   instituti   zamonaviy   Online   va   tarmoqli   o`qitish   tizimini
ko`tarib   chiqdi,   shu   bilan   1998   yili   Xitoyning   4   ta   -Sinxua   politexnika   instituti,
Pekin aloqa instituti, Chjeszyan universiteti va Xunan universiteti hamda Markaziy
radioteleuniversitet,     keyinchalik   Pekin   universiteti   Xitoyda   zamonaviy   Online
o`qitishning   birinchi   tajriba   markavzlariga   aylantirildi   va   1999   yildan   boshlab
Online   o`qitish   dasturi   amalga   oshira   boshlandi.   2000   yildan   boshlab   Xitoy
o`qitish televideniyasi ommaviy axborot vositalarini sun`iy yo`ldoshli keng tasmali
translyasiya platformasini   ochilishi   tomoshabinlarga   uylaridan   chiqmasdan   turib
Online o`qiishning 30 xil turidan ixtiyoriysini tanlash imkoniyatini berdi. 
Pekin   universitetining   Online   o`qitish   uslubiga   kelsak,   u   quyidagicha:
tinglovchilar   o`qishga   kirayotgan   paytda   ularning   qo`liga   ma`ruzalar   jadvali
kiritilgan   o`quv   rejasi   beriladi.   Rejadagi   ma`ruzalarni   o`tagan   tinglovchi   o`qishni
tugatishi   mumkin.   Ma`ruzalar   sun`iy   yo`ldoshli   raqamli   radiotarmog`i   bo`yicha
uzatiladi. Bunday o`qish asosan auditoriyalarda o`tadi. Internet orqali asosan fanlar
bo`yicha o`quv material, tinglovchi savollariga javoblar va vazifalar  uzatiladi. 
27 Tinglovchilar   aniq   bir   markazlarda,   imkoniyati   bo`lgan   tinglovchilar   esa,
mustaqil ravishda Internet orqali o`qishlari mumkin. 
Pekin   universitetining   barcha   auditoriyalari   ochiq   bo`lib,   ularga   turli
oliygoxlarning   o`qituvchilarini   ma`ruzalari   uzatiladi.   Mamlakatning   8
provinsiyasida   oliygoxlardan   tashqarida   9   ta   Online   o`qitish   markazlari   ochilgan.
Bu   markazlarda   tinglovchilar   Internet   orqali   o`qituvchilar   bilan   kompyuter
yordamida muloqat qilishlari mumkin. 
Tinglovchilarning   o`qishga   sarflaydigan   to`lovlari   oddiy   oliygoxlarda
o`qishlariga   qaraganda   10%   ga   kamroq.   Hozirgi   kunda   Pekin   universitetining   bir
yillik to`lovi 4800-5200 yuanni tashkil etadi. 
2000   yilning   oxirlaridan   boshlab   boshlang`ich   va   o`rta   maktab
o`qituvchilarning   malakasini   oshirish   kompyuter   tarmog`i   (www.chinatde.net)
ishlay   boshladi.   Unda   navbat   bilan   10   mln.   o`qituvchi   malakasini   oshirish
mo`ljallangan. 
29   provinsiyada   o`z   tayanch   nuqtalariga   ega   bo`lgan   Sinxua   Politexnika
instituti   Online   o`qitish   tarmog`iga   ixtiyoriy   vaqtda   nafaqat   pedagoglar,   balki
institutning   o`zida   taxsil   olayotgan   talabalari   ham   bog`lanishlari   mumkin.   Ushbu
institutning tarmog`ida Online o`qitish orqali magistrlar ham tayyorlanmoqda. 
"Xuasyadadi"  tarmog`i (www.   edu-edu.com.cn)   o`zlarining   taniqli
institutlari  bilan birgalikda mustaqil  ravishda  o`quvchilarga imtixon topshirishlari
uchun   kompyuter   maslahatlari   o`tkazishni   tashkil   etdi.   Unda   har   yili   14   mln.
o`quvchilar mustaqil ravishda o`zlariga zarur axborotlar olishlari mumkin. 
Ispaniyada   Online   o`qitish.   Ispaniyaning   Online   o`qitish   Milliy   universiteti
1972 yili turli sabablarga ko`ra an`anaviy dastur asosida o`qiy olmaydigan barcha
kishilarga   oliy   ta`lim   berish   maqsadida     Parlament   tomonidan   tashkil   etilgan.
Universitet   Madridda   joylashgan.   Mamlakat   tumanlarida   qator   o`quv   markazlari
bo`lib,   ular   bakalavriat,   magistratura   va   oliy   o`quv   yurtdan   keyingi   ta`limga
mo`ljallangan kurslar taklif etadilar. 
28 Xulosa
O`quv   materiallari     sifatida   audio-va   video   kasetalar,   kompyuterli   o`qitish
texnologiyalari,   telema`ruzalar   va   telematnlar   bilan   to`latiladigan   maxsus
tayyorlangan   nashrlardan   foydalaniladi.   Talabalar   bilan   doimiy   muloqatda   bo`lib
turish va telefonda suhbat qurib turish maqsadida 50 ta o`quv markazlarida o`quv
materiallarini   muhokama   qilish   bo`yicha   kunduzgi   uchrashuvlar   foydalaniladi.
Oxirgi   vaqtlarda   universitet   boshqa   mamlakatlar   bilan   birgalikda   o`qitish
maqsadida yana 8 ta markazlarini tashkil etilgan. 
Universitetda   taxsil   olayotgan   talabalarning   umumiy   soni   124000   ta   bo`lib,
shulardan 85000 tasi turli daraja olish uchun o`qimoqdalar. 
Germaniyada   Online   o`qitish.   Germaniyadagi   Online   o`qitish   o`ziga   xos
xususiyatlarga   ega.   U   markalashtirilgan   xolda   oliy   kasbiy   ta`lim   mutaxassislarini
masofadan   turib   tayyorlashni   rejalashtirishdan   boshlangan.   Sharqiy   yerlarni
birlashtirilishi   Online   o`qitish   bozorini   yanada   kengaytirish   imkoniyatini   berdi.
Mutaxassislarni   Online   tayyorlashni   amalga   oshirayotgan   oliy   kasb-hunar   o`quv
yurtiga   misol   sifatida   Xagen   (Reyn-Vestfaliyaning   shimoliy   yerida)   shahridagi
Sirtsi universitetni keltirish mumkin Universitet bir yilda 50000 dan ortiq talabaga
ta`lim xizmatini amalga oshiradi. 
Lekin   ta`lim   talablariga   bardosh     bera   olmagan   talabalar   ro`yhatdan
chiqarilganligi   tufayli   umumiy   kontengentning   20%   dan   ko`p   bo`lmagan   qismi
oliy kasb-hunar ta`limini diplomiga ega bo`ladilar. 
Kanadada Online o`qitish. Kanadada ochiq va Online o`qitish texnologiyasini
turli   xududlardagi,   shu   jumladan,   uzoq   va   aholisi   kam   bo`lgan   xududlardagi
kishilarninig   ta`limga   bo`lgan   ihtiyojlari   rivojlanishi   bilan   asosan   Atabaskaning
universitetlari va Teleuniversitet  amalga oshirmoqdalar. 
Kanadadagi   Online   o`qitish   universitetlarining   asosiy   vazifalari:   an`anviy
universitetva   kollejlarga   kira   olmagan   abiturientlarga   oliy   ma`lumot   berish;
ishsizlarga   ta`lim   berish   va   ularni   bo`sh   yurishga   yo`l   qo`ymaslikni   ta`minlash;
faoliyat sohasi o`zgarishi munosabati bilan bilimlari etishmayotgan xizmatchilar va
texnik xodimlarni kasbiy qayta tayyorlashni, barcha odamlar uchun butun umrlari
29 mobaynida   uzluksiz   ta`lim   va   qayta   tayyorlashni   ta`minlash   va   inson   ashyolarini
yangilab   turishdan   iborat.   Universitet   20   dan   yuqori   bo`lgan   yoshdagi
ishlayotganlarlar   uchun   maqsadli   guruhlariga   ega.   Ular   uchun   Online   o`qitish
ikkinchi oliy ta`limdan ko`ra ko`proq, kasbiy tayyorgarlikni olishdan iborat. Qabul
talablari oliy ta`lim modeli bilan bir xildir. 
Foydalanilgan adabiyotlar
1.   Islom   Karimov.   Yuksak   ma’naviyat   —   yengilmas   kuch.   —   T.:   Ma’naviyat,
2008.
2.   Islom   Karimov.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   —
T.:   O‘zbekiston,   2011.
3.   Islom   Karimov.   «O‘rta   asrlar   Sharq   allomalari   va   mutafakkirlarining   tarixiy
merosi,   uning   zamonaviy   sivilizatsiya   rivojidagi   roli   va   ahamiyati»   mavzusidagi
xalqaro   konferensiya   ochilish   marosimida   so‘zlagan   nutqi.   —   T.:   «O‘zbekiston»,
2014.
4.   Islom   Karimov.   Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida   xizmat
qilish   —   eng   oliy   saodatdir.   —   T.:   2015.
5. На Coursera появились русскоязычные курсы. Лента.ру Режим доступа 24
октября   2013
http://lenta.ru/news/2013/10/24/coursera .
6. Артеменко В. Б. МООС и мониторинг качества жизни населения регионов
Украины   //   Международный   электронный   журнал   «Образовательные
технологии и общество (Educational  Technology & Society)  2014, том  17,  1,�
С.   374–384.
http://ifets.ieee.org/russian/periodical/izgurn.htm .
7.   Hodiyev   B.   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   tizimining   yuksak   samaralari».
http://nauka.uz/yangiliklar/ta-lim-yangiliklari/408-kadrlar-tajjorlash-millij-
tizimining-yuksak-samaralari.html .
8.   http://el.tfi.uz/pdf/sugmmoq_uzk.pdf .
9.   www.lex.uz .  
30