Informatikani boshqa fanlar bilan aloqadorlikda o'qitish metodikasi

INFORMATIKANI BOSHQA FANLAR BILAN ALOQADORLIKDA
O'QITISH METODIKASI
MUNDARIJA:
Kirish
I.Bob.Informatika fanini fanlararo aloqalar integrasiyasidagi o’rni.
1.1 Informatika fanini fanlararo aloqalar  integrasiyasidagi o’rni.
1.2  Kompyut е r dasturlari vositasida ona tilini o‘qitish samaradorligini 
oshirish
II.Bob.Hozirgi o‘zbek adabiy tili darslarida axborot-kommunikatsion 
texnologiyalarda foydalanish
2.1 Hozirgi o‘zbek adabiy tili darslarida axborot-kommunikatsion 
texnologiyalarda foydalanish
2.2 O’qish darslarida axborot   texnologiyalaridan foydalanish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi :   Informatika   axborotni   qayta   ishlash,   uzatish
va   ulardan   foydalanish   modellarini   yaratish   va   o'rganish   uchun   matematika
usullaridan   foydalanadi.   Matematika   butun   informatika   binosi   qurilgan
nazariy asosni yaratadi, deb ta'kidlash mumkin.
Matematikaning   matematik   mantiq   kabi   sohasi   informatika   fanida   alohida
ahamiyatga ega.
            Matematik   mantiq   turli   jarayonlarni,   shu   jumladan   axborotni,
kompyuterlardan   foydalanib   tahlil   qilish   uchun   mantiq   yutuqlaridan
foydalanishga imkon beradigan usullarni ishlab chiqadi. Algoritm nazariyasi,
parallel   hisoblash   nazariyasi,   tarmoq   nazariyasi   va   boshqa   fanlar   matematik
mantiqdan kelib chiqadi va kompyuter fanida faol qo'llaniladi.
Mantiqiy   operatsiyalardan   foydalangan   holda,   huquqiy   normaning   mantiqiy
tuzilishini   taqlid   qilish   mumkin.   Modellashtirishning   maqsadi   -   huquqiy
normaning   mantiqiy   (shu   jumladan   yashirin)   aloqalarini   aniqlash.   Huquq
tilining bu kabi rasmiylashtirilishi huquqiy normalarni ekspert tizimlari kabi
avtomatlashtirilgan   avtomatlashtirilgan   tizim   tizimlarining   yangi   klassi
yordamida modellashtirish va tahlil qilishga imkon beradi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Mutaxassislarning   fikriga   ko'ra,   informatika
taraqqiyoti asosan uning matematik bazasini rivojlantirish bilan belgilanadi.
Huquqiy   informatikaning   texnika   fanlari   bilan   aloqasi   yuridik   fan   va
amaliyot   ehtiyojlari   uchun   faol   foydalanish   orqali   amalga
oshiriladi   zamonaviy   kompyuterlar   va   turli   jarayonlarni   avtomatlashtirishni
ta'minlash.   O'z   navbatida,   kompyuterlardan   foydalanish   rasmiy   mantiq   va
matematika   apparatlarini   huquqiy   informatika   manfaatlari   sohasiga   jalb
etishga   asoslangan   bo'lib,   ularsiz   huquqiy   me'yorlarni   kompyuterlar
xotirasiga kiritmasdan oldin rasmiylashtirish mumkin emas.
2 Kurs   ishining   ob’ekti: Informatika   va   huquqiy   informatika   axborot
nazariyalari bilan chambarchas bog'liqdir. Axborot nazariyasi - bu axborotni
qabul   qilish,   uzatish,   qayta   ishlash   va   saqlash   bilan   bog'liq   miqdoriy
qonuniyatlarni   o'rganadigan   fan.   XX   asrning   40-yillarida   paydo   bo'lgan.
aloqa   nazariyasining   amaliy   muammolaridan   axborot   nazariyasi   hozirgi
kunda   barcha   turlarini   o'rganish   uchun   zarur   matematik   apparatga
aylanmoqda   axborot jarayonlari , ayniqsa boshqaruv jarayonlari. 
Kurs   ishining   predmeti:   Har   xil   turdagi   ma'lumotlarni   qabul   qilish,
qayta   ishlash,   uzatish   va   saqlash   har   qanday   boshqaruv   tizimining   ishlashi
uchun   ajralmas   shartdir.   Oddiy   holat   -   bu   buyruqlar   shaklida   ma'lumotni
boshqaruv organidan (qurilmadan) ijro etuvchi organga uzatish. Amaliyotda
mavjud   bo'lgan   murakkabroq   holat:   buyruqlarni   to'g'ridan-to'g'ri   uzatgandan
so'ng,   buyruqlarni   bajarish   natijalari   to'g'risidagi   ma'lumotlar   "orqaga
qaytish"   deb   nomlangan   kanallar   orqali   orqaga   qaytariladigan   yopiq
boshqaruv tsikli.
3 I.Bob. Informatika fanini fanlararo aloqalar integrasiyasidagi o’rni.
1.1 Informatika fanini fanlararo aloqalar integrasiyasidagi o’rni.
Informatika   fanining   an'anaviy   ravishda   shakllangan   (texnik,
tabiiy,   gumanitar   va   hk)   tizimidagi   fanlarning   o'rnini   ko'rib
chiqamiz.   Xususan,   bu   boshqa   o'quv   fanlari   qatorida   informatika
fanidan umumiy ta'lim kursiga joy topishga imkon beradi.
Eslatib   o'tamiz,   A.P.Ershovning   ta'rifiga   ko'ra,   informatika
fundamental   tabiatshunoslik   hisoblanadi.   Akademik   B.N.Naumov
informatika   -   bu   ma'lumotlarning   umumiy   xususiyatlarini,
jarayonlarini,   uni   qayta   ishlash   usullari   va   vositalarini   (yig'ish,
saqlash,   o'zgartirish,   harakatlantirish,   berish)   o'rganadigan   tabiiy
fan. bitta
Tabiatshunoslik   -   fizika,   kimyo,   biologiya   va   boshqalar   -   bizning
ongimizdan mustaqil ravishda mavjud bo'lgan dunyoning ob'ektiv
sub'ektlari   bilan   shug'ullanadi.   Ularga   informatika   berilishi   juda
boshqacha   tabiat   -   sun'iy,   biologik,   ijtimoiy   tizimlardagi
ma'lumotlarni qayta ishlash qonunlarining birligini aks ettiradi.
Shunga   qaramay,   ko'plab   olimlar   ta'kidlashlaricha,   informatika
boshqa   fan   guruhlari   -   texnik   va   gumanitar   (yoki   ijtimoiy)   uchun
xos xususiyatlarga ega.
Texnika   fanining   xususiyatlari   informatikaga   mashinalarni
axborotni qayta ishlash tizimlarini yaratish va ishlashi bilan bog'liq
jihatlarini   beradi.   Demak,   akademik   A.A.Dorodnitsin   informatika
tarkibini   uchta   ajralmas   va   bir-biriga   bog'liq   qism   sifatida
4 aniqlaydi:   apparat,   dasturiy   ta'minot   va   algoritmik.   Maktabning
"Informatika   va   hisoblash   texnikasi   asoslari"   fanining   asl   nomi
endi   "Informatika"   ga   o'zgartirildi   (shu   jumladan   texnik,   dasturiy
ta'minot va algoritmik vositalarni o'rganish bilan bog'liq bo'limlar).
Informatika   fani   ham   gumanitar   (ijtimoiy)   fanning   ba'zi
xususiyatlariga   ega,   bu   uning   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   va
takomillashtirishga   qo'shgan   hissasi   bilan   bog'liq.   Shunday   qilib,
informatika   ilmiy   bilimlarning   murakkab,   fanlararo   bo'limi
hisoblanadi.
Kompyuter   fanlari   hech   qachon   shunchaki   "sof   fan"   emas.   Bu,
albatta,   ilmiy   yadroga   ega,   ammo   kompyuter   fanining   muhim
xususiyati   inson   faoliyatining   deyarli   barcha   turlarini   qamrab
oladigan   eng   keng   qo'llanmalardir:   ishlab   chiqarish,   menejment,
fan,   ta'lim,   dizaynni   ishlab   chiqish,   savdo,   moliya,   tibbiyot,   sud
ekspertizasi,   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   va   boshqalar.   Va,
ehtimol,   ulardan   eng   muhimi,   yangi   axborot   texnologiyalari
asosida ijtimoiy boshqaruvni takomillashtirishdir.
Ilm-fan   sifatida   informatika   axborot   jarayonlariga   xos   bo'lgan
umumiy   qonuniyatlarni   o'rganadi   (ushbu   tushunchaning   keng
ma'nosida).   Yangi   ommaviy   axborot   vositalari   ishlab   chiqilganda,
aloqa   kanallari,   kodlash   texnikasi,   ma'lumotni   vizual   namoyish
qilish   va   boshqa   ko'p   narsalar   ushbu   ma'lumotlarning   o'ziga   xos
xususiyati   deyarli   ahamiyatsiz   bo'ladi.   Ma'lumotlar   bazasini
boshqarish   tizimini   ishlab   chiquvchi   uchun   ma'lumotlar   yig'ishni
5 tashkil   etish   va   samaradorligining   umumiy   tamoyillari   muhim
bo'lib,   ko'p   foydalanuvchilar   tomonidan   ma'lumotlar   bazasiga
qanday   aniq   ma'lumotlar   kiritilishi   emas.   Ushbu   umumiy
qonuniyatlar fan sifatida informatika predmetidir.
Informatika   qo'llanilishining   ob'ekti   turli   xil   fanlar   va   amaliy
faoliyat   yo'nalishlari   bo'lib,   ular   uchun   ko'pincha   "yangi   axborot
texnologiyalari"   deb   nomlangan   eng   zamonaviy
texnologiyalarning   doimiy   manbasiga   aylandi.   Inson   faoliyatining
turli turlarida (ishlab chiqarishni boshqarish, loyihalash, moliyaviy
operatsiyalar,   ta'lim   va   hk)   ishlaydigan   turli   xil   axborot
texnologiyalari   umumiy   xususiyatlar ,   shu   bilan   birga   bir-biridan
sezilarli   farq   qiladi.   Axborot   texnologiyalarining   eng   ta'sirchan
dasturlari.   ACS   -   avtomatlashtirilgan   boshqaruv   tizimlari   -   inson
bilan   o'zaro   aloqada   ishlab   chiqarishda   yoki   jamoat   sohasida
ob'ektlarni   boshqarishni   tashkil   etadigan   apparat   va   dasturiy
vositalar to'plami. Masalan, ta'lim sohasida ACS - VUZ tizimlaridan
foydalaniladi.
APCS   -   avtomatlashtirilgan   jarayonlarni   boshqarish   tizimlari.
Masalan,   bunday   tizim   kompyuterni   raqamli   boshqarish   (CNC)
apparati   ishini,   kosmik   kemani   uchirish   jarayonini   va   boshqalarni
boshqaradi.
ASNI   -   ilmiy   tadqiqotlarning   avtomatlashtirilgan   tizimi   -   dasturiy-
apparat   kompleksi,   unda   ilmiy   asboblar   kompyuter   bilan
birlashtirilib,   o'lchov   ma'lumotlarini   unga   avtomatik   ravishda
6 kiritiladi   va   kompyuter   bu   ma'lumotlarni   qayta   ishlaydi   va
tadqiqotchi uchun eng qulay shaklda taqdim etadi.
AOC - bu avtomatlashtirilgan o'qitish tizimi. Talabalarga  bilim
olishga   yordam   beradigan   tizimlar   mavjud   yangi
material   bilimlarni   nazorat   qilish,   o'qituvchilarga   o'quv
materiallarini tayyorlashda yordam berish va h.k.
SAPR - bu kompyuter yordamida loyihalashtirish tizimi - bu inson
(dizayner,   dizayner-dizayner,   me'mor   va   boshqalar)   bilan   o'zaro
aloqada   bo'lib,   mexanizmlarni,   binolarni,   murakkab   majmualar
bloklarini   va   boshqalarni   loyihalashtirishga   imkon   beradigan
dasturiy-apparat kompleksidir. iloji boricha samarali.
Shuningdek, tibbiyotdagi diagnostika tizimlari, chiptalarni sotishni
boshqarish   tizimlari,   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqaruv
tizimlari,   tahririyat   va   nashriyotni   qo'llab-quvvatlash   tizimlari
haqida   ham   aytib   o'tish   lozim   -   axborot   texnologiyalarining
qo'llanilishi juda keng.
Informatikaning   rivojlanishi   bilan   uning   kibernetika   bilan   aloqasi
va   differentsiatsiyasi   to'g'risida   savol   tug'iladi.   Bu   kibernetika
mavzusiga   aniqlik   kiritishni,   uni   yanada   qat'iyroq   talqin   qilishni
talab   qiladi.   Kompyuter   fanlari   va   kibernetika   menejment
tushunchasi   asosida   umumiy   jihatlarga   ega,   ammo   ular   ob'ektiv
farqlarga   ham   ega.   Informatika   va   kibernetikani   farqlashning
yondashuvlaridan   biri   bu   har   qanday   kibernetik   tizimlarda
(biologik, texnik va boshqalar) emas, balki faqat ijtimoiy tizimlarda
7 axborot   texnologiyalarini   informatika   tadqiqotlari   sohasiga
murojaat qilishdir. Kibernetika o'zboshimchalik tizimidagi axborot
oqimining   umumiy   qonuniyatlari   bo'yicha   tadqiqotlarni   saqlab
qolsa,   informatika   ushbu   nazariy   asosga   tayanib,   ma'lumotlarni
qayta   ishlash,   uzatish   va   ulardan   foydalanishning   o'ziga   xos
usullari   va   usullarini   o'rganadi.   Biroq,   ko'plab   zamonaviy   olimlar
bunday   bo'linishni   sun'iy   deb   hisoblashadi   va   ular   shunchaki
kibernetikani   kompyuter   fanining   tarkibiy   qismlaridan   biri   deb
hisoblashadi.
Microsoft   Office   Excel   dasturi   “Informatika”   fanida   eng   katta   joyni
egallaydi va markaziy joyga egadir. Ushbu dastur boshqa fanlar bilan aloqasi
juda  katta. Mana shuning  uchun  bu dasturning  yetakchi asoslariga  fanlararo
aloqalarning ahamiyati juda ham katta va obyektiv jihatdan muhim.
Fanlararo aloqalarni taxlil qilsak ularda aloqalarning o’zlari o’ziga xos statik
holatda   joylashganini   ko’ramiz   (o’quv   mavzusini   fanlararo   aloqalarning
statik tomoni o’quv materiali bilan aniqlanadi). Ammo real o’quv jarayonida
fanlararo   aloqalar   dinamik   nuqtai   nazaridan   ham   qarashlari   mavjud   (o’quv
mavzudagi   fanlararo   aloqalarning   dinamik   tomoni   o’quv   material   bilan
aniqlanadi)   va   ular   fan   ichidagi   va   kurs   ichidagi   aloqalar   bilan   jips   xolatda
qaraladi-aynan   shundagina   fanlararo   aloqalarning   didaktik   modelining   sifat
farqlari, ya’ni o’quvchilar tomonidan o’zlashtirish jarayoniga qaralganda yuz
beradi.
Jadval   taxlili   yana   shuni   ko’rsatmoqdaki   ko’pincha   “bog’lovchi”,
sintezlovchi   xarakterga   egaligini   ko’rishimiz   mumkin.   Ayniqsa   ular   bilan
oxirgi   mavzular   o’ta   to’yingan,   chunki   ko’pgina   tushunchalar   o’quv   yili
oxirida   anglanadi   va   yuqori   sinf   o’quvchilar   tomonidan   umumlashtiruvchi
8 darajada qo’llashadilar.
Shunday   qilib   jadvaldagi   matnli   taxlili   ko’rilayotgan   o’quv   mavzular
mazmuni   shuni   ko’rsatadiki,   bu   aloqalar   keng   fanlararo   moslikda   ilmiy,
tizimli, egalik va xar tomonlama ularning yetakchi xolatlarini yoritishda xar
bir   mavzu   bo’yicha   ancha   tartiblashgan   bilimlar   tizimini   yaratishda
ishlatiladi.   Mavzular   to’plami   orqali   esa   butun   o’quv   fan   bo’yicha   shunga
erishish   mumkin.   O’quv   fanlarning   yetakchi   qoidalari   bunda   o’ziga   xos
“bog’lovchi”, “o’qlar” vazifasini bajaradilar.
                   Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, pedagogik fanlararo aloqalarni
tadbiq   etish   va   ta’lim   berish   metodikasi   ilmiy   bilimlar   taxlili   va   sintez
muammosini   pedagoglar   metadologik   qarashlariga   fanlar
differensiasiyasining   konkret   ifodalanishi   deb   hisoblashimiz   mumkin.   Bu
muammoning  nazariy va amaliy yechimi  jamiyat rivojlanishi  pedagogik fan
va   o’quv   yurtining   ijtimoiy   buyurtmasiga   mos   ravishda   o’zgarib   keladi.
Zamonaviy   kollejlarda   ta’lim   berishda   fan   tizimi   bo’yicha   tasdiqlash   va
ta’kidlash fanlararo aloqalar g’oyasining taraqqiyoti bilan uzluksiz bog’liqdir.
O’quv mavzularning yetakchi g’oyalarini yoritishda muxim va zurur bo’lgan
fanlararo   aloqalarini   aniqlash   va   keyingi   bosqichda   amalga   oshirishda
quyidagiga erishish imkoniyatini beradi:
O’quv   mavzuning   fanlararo   sig’imini   aniqlashda   subyektiv   yondashuv
extimolligini kamaytirish;
O’qituvchi va o’quvchi e’tiborini o’quv mavzularning bog’lovchi omillariga
qaratishda   fanning   yetakchi   g’oyalarini   yoritishda   muxim   rol   o’ynashiga
yo’naltirish;
Fanlararo   aloqalarni   o’rnatish   bo’yicha   ishlarni   bosqichma-bosqich   tashkil
etadilar,   doimiy   ravishda   bilishli   vazifalarni   murakkablashtiriladi,
o’quvchilarning   bilish   mustaqilligini   va   ijodiy   tashabbus   xarakat   maydonini
kengaytiradi,   buning   uchun   fanlararo   aloqalarni   samarali   amlga   oshirish
9 uchun didaktik vositalarning hamm ko’psonli turlarini qo’llashadilar;
Turli   o’quv   fanlarini   organik   birlikda   o’quvchilarda   bilish   qiziqishlarini
shakllantiradi;
Xayot   bilan   bog’liq   holda   fan   va   turli   fonlarning   zamonaviy   vositalar
yordamda eng muxim dunyoqarashli muammolarni va savollarni o’rganiladi.
Keyingi   bosqichda   fanlararo   aloqalar   ko’p   tomonlama   tizimini   yanada
rivojlantirishni   talab   qiladi:   maktabda   bu   ishni   rejalashtirish,   pedagogik
jarayonda hamma ishtirokchilarning faoliyatini koordinatsiya (moslashtirish)
kerak;   fanlararo(kompleks)   semenarlarning   samarali   ishlatilishi,   xuddi
shunday   tarzda   ekskursiya,   konferensiya,   birlashtirilgan   darslar   amaliyotini
kengaytirish,   ular   davomida   turli   o’quv   predmet   va   kursning   vositalari
yordamida   asosiy   dunyoqarashli   muammolari   bir   vaqtda   xal   etiladi.   Bunda
ikki yoki undan ortiq o’qituvchi ishtirok etadilar.
Axborotlarni   qayta   ishlab   chiqish   jarayonida   ularning   qanday   turga
mansubligini   va   uning   asosiy   xususiyatlarini   aniqlash   lozim   bo’ladi.   Bu
muammoni   xal   qilish   uchun   ma’lumot   ishlab   chiqarish   jarayonini ,
ma’lumotlardan   foydalanuvchilar   kimlar   ekanligini,   qayta   ishlangan
ma’lumotlar   nimalar   uchun   ishlatilishini   va   bu   bilan   bog’liq   boshqa
muammolarni chuqur hamda atroflicha o’rganish lozim bo’ladi. Faraz qiling,
Siz biror bir korxonada xisobchi bo’lib ishlaysiz va boshlig’ingiz Sizga ushbu
korxonaning   buxgalteriya   ishini   kompyuter   yordamida   avtomatlashtirish
vazifasini qo’ygan.
Fikrlab   ko’ringchi,   bu   masalani   xal   qilish   uchun   Sizga   nimalar   qilish
lozim bo’ladi va Siz qanday turlarga mansub ma’lumotlar bilan ishlashingiz
kerak   bo’ladi?   Agarda   biz   bularni   iqtisodiy   soxaga   mansub   ma’lumotlar
desak, yana qanday soxalarga mansub ma’lumotlar haqida bilasiz? Xilma-xil
sohalarga   oid   ma’lumotlar   bir   biridan   farqlanadimi   yoki   yo’qmi?   Agar
farqlansa qaysi ko’rsatkichlari bilan farqlanadi?
10 Axborotlardan   foydalanish   belgisiga   qarab   ularni   bir   necha   turlarga
bo’lish   mumkin.   Xususan,   ulardan   biri   va   muhimi   iqtisodiy   axborotlardir.
Iqtisodiy   axborotlarni   tasvirlash   ob’ekti-ishlab   chiqarish   va   xo’jalik
faoliyatlaridir.   Axborotlarning   ahamiyati   esa   ana   shu   ishlab   chiqarish   va
xo’jalik   faoliyatini   boshqarish   chog’ida   ular   ishini   yanada   takomillashtirish,
texnika-iqtisodiy   ko’rsatkichlar   sistemasini   yanada   yaxshilash   maqsadida
foydalaniladi.   Iqtisodiy   axborotlar   deb,   iqtisodiy   sohaning   barcha   tomonini
butunlay tasvirlaydigan har xil ma’lumotlar to’plamiga aytiladi.
Ular   yordamida   xalq   xo’jaligini   va   uning   ayrim   olingan
tarmoqlarini   boshqarish   uchun   tasvirlash ,   qayd   etish,   uzatish,   saqlash   va
boshqa texnik vositalaridan foydalanish zarurdir.
Iqtisodiy   axborotlar   to’g’risida   ikkinchi   o’xshash   qoidani   ham   keltirish
mumkin:   xalq   xo’jaligining   iqtisodiy   sohasini   to’la   tasvirlaydigan
ma’lumotlarni "iqtisodiy axborotlar" deb ataladi.
Umuman,   iqtisodiy   axborotlar   muhim   tushuncha   hisoblanib,   u   xo’jalik,
ishlab   chiqarish,   iste’mol   va   moddiy   resurslar,   mehnat   hamda   pul
resurslarining   tarkibi ,   ob’ektlar   ishining   aynan   ma’lum   vaqtlargacha   va
ungacha   bo’lgan   holatlari   xaqidagi   axborotlar   sistemasini   o’z   ichiga   oladi.
Korxona,   tashkilotlarning,   jamoa   xo’jaligi   faoliyatlarining   iqtisodiy
axborotlari  natural,  qiymat  va  boshqa  ko’rsatkichlar  orqali  aks ettiriladi.  Bu
axborotlar   qator   xarakterli   xususiyatlarga   ega   bo’lib,   ularning   asosiylariga
quyidagilarni kiritish mumkin.
axborotlar harfli-raqamli belgilar orqali ifodalanadi;
berilgan   ma’lumotlar   va   hisoblash   natijalari,   ayrim   hollarda   oraliq
natijalari   ham uzoq vaqt saqlanishi kerak ;
bir   manbadan   kelib   chiqqan   dastlabki   axborotlar   har   xil   boshqarish
funktsiyalarida o’z aksini topadi; 
11 Har   bir   ilmiy   soha,   insoniylik   tajribasi   o’zining   axborotlariga   ega.
Iqtisodiy   soha,   jamiyat   iqtisodiy   faoliyati   shunaqa   axborotlarga   egaki,   biz
ularni   "iqtisodiy   axborot"   deb   ataymiz.   Iqtisodiy   axborot   o’z   tushunchasi
bo’yicha,   bir   tomondan   "axborot"   kategoriyasiga   mansub   bo’lsa,   ikkinchi
tomondan , iqtisod va xalq xo’jaligini boshqarish bilan uzviy bog’langan.
Iqtisodiy   axborotlar   boshqarishning   quroli   bo’lib   xizmat   qilib,   bir
vaqtning   o’zida   boshqarishning   ajralmas   elementi   bo’lib   hisoblanadi.
Iqtisodiy   axborotni   boshqaruv   axborotining   rang-barangligi   sifatida   qarash
mumkin,   ya’ni,   ular   xalq   xo’jaligini   boshqarishning   tashkiliy   -   iqtisodiy
masalalarining   tashkiliy   yechimini   ta’minlaydi.   Zero,   iqtisodiy   axborotlar
xalq   xo’jaligi   va   uning   tarmoqlarining   holatini   aks   ettiradigan   ma’lumotlar
to’plamidan tashkil topadi.
1.2  Kompyut е r dasturlari vositasida ona tilini o‘qitish samaradorligini
oshirish
Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida   axborot   t е xnologiyalari   alohida   dolzarblik
kasb   etmoqda.   Kompyut е r   dasturlari   vositasida   yoshlar   bilimi   va
dunyoqarashini   k е ngaytirishda   k е ng   foydanilmoqda.   Turli   fanlardan
o‘qitishda   zamonaviy   axborot   t е xnologiyalari   joriy   etilib,   dars
samaradorligini oshirmoqda.
Xususan, I-IV sinf o‘quvchilariga mo‘ljallangan ona tili fanini o‘qitishda ham
kompyut е r dasturlaridan foydalanish muhim ahamiyat kasb etishi shubhasiz.
Masalan,   kons е ntrizm   tamoyili   asosida   o‘quv   mat е riallarini   tanlash
masalasida   ham   axborot   t е xnologiyalariga   alohida   e’tibor   qaratish   lozim.
Kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   va   o‘qish   ta’limini   b е lgilashda
asosiy   e’tibor   o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini   oshirish,   ularda   nutq
madaniyatiga oid dastlabki ko‘nikmalar va lingvistik tafakkurni hosil qilish,
mustaqil,   tanqidiy,   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   tarkib   toptirishga
qaratiladi.
12 Kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   ta’limining   maqsad   va
vazifalaridan   k е lib   chiqqan   holda,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
tayyorgarlik   darajasiga   quyidagicha   talablar   qo‘yish   mumkin:
• o‘quvchilarning lingvistik bilimlari hamda nutqiy ko‘nikma va malakalarini
rivojlantirishga   xizmat   qiladigan   bilim,   tushunchalarning   m е ’yorlangan
ko‘rsatkichlari;
• lug‘aviy birliklar  va  grammatik bilimlar vositasida  o‘quvchining mustaqil,
tanqidiy,   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   xizmat   qiladigan
bilimlarning   muayyan   izchillikda   m е ’yorlangan   ko‘rsatkichlari;
•   turli   ranglar   vositasida   ifodalangan   ijtimoiy   hamda   tabiiy   voq е likning   —
o‘zb е k tilining ifoda imkoniyatlaridan foydalangan holda tasvirlashga imkon
b е radagan   bilimlar   hamda   amaliy   ko‘nikmalarning   aniq   izchillikda
m е ’yorlangan   ko‘rsatkichlari;
•   o‘quvchining   ichki   tuyg‘ularini   ifodalashi   uchun   imkon   b е radigan   nutq
birliklarining m е ’yorlangan ko‘rsatkichlari.
Ma’lumki,   o‘quvchilarning   mustaqil,   tanqidiy   hamda   mantiqiy   fikrlash
ko‘nikmalarini rivojlantirishda ona tilining ifoda imkoniyatlarini o‘zlashtirish
jarayoni   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchi   o‘zining   shakllanishi   va
rivojlanishi   jarayonida   atrof-muhitdagi   voq е a-hodisalarga   u   yoki   bu   tarzda
aloqador   bo‘ladi.   Bu   aloqadorlik   natijasida   narsa-buyum,   voq е a-
hodisalarning nomlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlarini bilishga intiladi.
O‘quvchilar   kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   ta’limi   jarayonida
lingvistik bilimlar va til vositalari bilan bir qatorda, o‘zb е k xalqining ijtimoiy
tajribasini ham o‘zlashtirishlari k е rak. Shundagina ona tili ta’limi jarayonida
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   imkoniyatlari   k е ngaytiriladi.   Chunki,   ona
tili   darslarida   badiiy   hamda   ilmiy   matnlar   yordamida   o‘zb е k   tilining   ifoda
imkoniyatlari, so‘z boyligi, imlo hamda punktuatsion m е ’yorlari tabiat hamda
jamiyat   hodisalari,   kishilar   orasidagi   ijtimoiy   munosabatlar,   odamlarning
13 xarakt е ri,   fazilat   hamda   xislatlari,   muomala,   muloqot,   kiyinish   madaniyati,
o‘simlik   va   hayvonot   olamining   o‘ziga   xos   jihatlarini   o‘rgatish   maqsadi
nazarda tutiladi.
Tanlangan   o‘quv   mavzulari   hamda   unga   mos   k е ladigan   o‘quv
mat е riallari moddiy borliqdagi narsalar, voq е a-hodisalar, tushunchalar hamda
odamlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlar,   o‘zb е k   xalqining   tarixiy   hamda
ijtimoiy   tajribasi,   jamiyat   va   tabiat   orasidagi   aloqadorlikni   o‘quvchilarga
anglatish,   o‘zb е k   tilidagi   qiyin   so‘z   va   iboralarni   mazmun   hamda   ifoda
birligida ko‘rgazmali tarzda izohlashga xizmat qilishi k е rak. Shu  maqsadda,
Power Point dasturi asosida darsga oid taqdimot mat е riallarini tayyorlash va
nazariy   bilim   b е rish   davrida   ularni   namoyish   etish   mazkur   sinflarda
o‘qiydigan   bolalarga   kuchli   ta’sir   etib,   dars   samaradorligi   bir   n е cha   bor
ortadi.
Natijada, o‘quvchining so‘z boyligini muntazam ravishda oshirib borib,
ularda   hissiy   idrok,   nafosatga   intilish,   zavq-shavq,   zukkolik,   yuqori
darajadagi ko‘tarinkilik, badiiy ijodga intilish, mantiqiy fikrlash kabilar tarkib
toptiriladi. Shu bilan bir qatorda, ko‘rgazmali mat е riallarga muvofiq matnlar
tayyorlab,   mazkur   matnlarni   sharhlash   jarayonida   o‘quvchilar   ona   tilidagi
so‘z va iboralarda ifodalangan nozik ma’nolar, tilning uslubiy imkoniyatlarini
ham o‘zlashtiradilar.
O‘quvchilarni   har   tomonlama   rivojlantirishda   lingvistik-informatsion
xarakt е rdagi   matnlar,   suhbat   va   hikoyalar   ham   alohida   o‘rin   tutadi.   Bunday
matnlar   ustida   ishlash   jarayonida   o‘quvchilar   aniq,   dalil   va   ma’lumotlar
asosida   xulosa   va   umumlashmalar   hosil   qiladilar.   Ta’limiy-informatsion
xarakt е rdagi matnlarda bilimlar mantiqiy jihatdan qat’iy tarzda bayon etiladi.
Badiiy   tarzdagi   hikoyalarda   esa   moddiy   borliqdagi   narsa,   voq е a   hamda
hodisalar, ijtimoiy munosabatlar obrazli tarzda ifodalanadi. Ta’lim jarayonida
dars   mat е riallarining   o‘quvchilar   tomonidan   ongli   tarzda   o‘zlashtirilishiga
14 erishish   muhim   ahamiyatga   ega.   Dars   jarayonida   ko‘chma   ma’noli
so‘zlarning   asl   ma’nosini   anglatish,   rasmga   qarab   fikr   bayon   qilishga
qaratilgan   topshiriqlar   o‘quvchining   mustaqil   fikrlash,   o‘z   fikrini   mantiqiy
izchillikda   ona   tilining   so‘z   boyligidan   unumli   foydalangan   holda   bayon
qilishga o‘rgatish nuqtai nazaridan ham muhim ahamiyatga ega.
Ona   tili   ta’limi   jarayonida   milliy   odob-axloq   va   nafosat   tarbiyasini   amalga
oshirish   zarurligini   nazarda   tutgan   holda,   o‘quv   mat е riallarini   tanlash
maqsadga   muvofiqdir.   Kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   ta’limi
mazmuni   ham   boshlang‘ich   ta’lim   davlat   ta’lim   standartlari   talablari
doirasida   b е lgilandi.   Shunga   ko‘ra   kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona
tili ta’limining mazmuni kons е ntrizm tamoyiliga tayanilgan holda b е lgilandi.
Bunda   mavzular   muayyan   mantiqiy   k е tma-k е tlik   asosida   o‘quvchilarda
dastlabki lingvistik bilimlar va nutq madaniyati el е m е ntlarini shakllantirishga
e’tibor qaratildi.
Shuningd е k,   mazkur   ta’lim   jarayonining   maqsadi   I-IV   sinf
o‘quvchilarining   kommunikativ   bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirishni
nazarda   tutadi.   I-IV   sinf   o‘quvchilarida   ona   tili   va   o‘qishdan   kons е ntrizm
tamoyiliga   asoslangan   ta’lim   b е rish   natijasida   b е lgilab   qo‘yilgan   bilim,
ko‘nikma   va   malakalarni   egallash   uchun   o‘quv   yuklamasining   maksimal
miqdori b е lgilanishi lozim. Bu talab o‘quv topshiriqlarida ham o‘z ifodasini
topishi zarur. Kons е ntrizm tamoyiliga asoslangan o‘quv mat е riallari yaxlitlik,
izchillik,   tizimlilik   tamoyillariga   asoslangan   holda   tuzildi.
1.  Bunda  I-IV sinf  o‘quvchilariga  taqdim  etiladigan  kons е ntrizm  tamoyiliga
asoslangan   ona   tili   va   o‘qish   ta’limi   mazmunining   tadrijiy   takomillashuvi
ta’minlanadi.
2. Kons е ntrizm tamoyiliga asoslangan ona tili va o‘qish ta’limining mazmuni
boshlang‘ich   ta’lim   kons е psiyasi   va   Boshlang‘ich   ta’lim   davlat   ta’lim
standartlari talablari asosida b е lgilab b е rildi.
15 3.   O‘quvchilar   ona   tilining   nazariy   asoslari   m е ’yorlari   va   ifoda
imkoniyatlarini   muayyan   kons е ntrlarga   asoslangan   ta’limning   dastlabki
bosqichlaridan boshlab chuqur o‘zlashtirilishiga erishishlari nazarda tutildi.
Kons е ntrizm tamoyiliga asoslangan ona tili va o‘qish ta’limining mazmunini
b е lgilashda   o‘quvchi   shaxsining   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   psixologik   asoslarga   tayangan   holda,   kompyut е r   dasturlari
vositasida,   bolaning   tildan   foydalanish   ehtiyoji   hamda   fikr   bayon   qilish
imkoniyatlari   doirasida,   o‘quv   mavzularini   b е lgilashni   tavsiya   etamiz.
Boshlang‘ich sinf ona tili ta’limining mazmuni kons е ntrizm tamoyili asosida
quyidagicha   b е lgilanishi   maqsadga   muvofiq:   Kons е ntrizm   tamoyiliga
asoslangan  ona  tili   va   o‘qish  ta’limining  dastlabki  bosqichida  o‘quvchilarga
moddiy   borliq,   atrof-muhit,   tabiat   va   jamiyat,   ijtimoiy-iqtisodiy   soha,
insondagi   turli   his-tuyg‘ularning   nomini   ifodalash   bilan   bog‘liq   so‘z,
tushuncha,   pr е dm е t,   voq е a-hodisalarning   nomini   ifodalovchi   so‘z   va
iboralarning   ma’nolari,   ularning   ma’nodosh,   uyadoshlari,   yangi   paydo
bo‘lgan   hamda   eskirib   qolgan,   umumxalq   ishlatadigan   va   bir   n е cha   ma’no
ifodalaydigan   turli   so‘zlar,   ularning   variantlarini   o‘rgatish   asosida   so‘z
boyligi   va   nutqini   sinfdan-sinfga   rivojlantirib   borish,   o‘zb е k   tilining   lug‘at
boyligi   va   undan   foydalanish   doirasi   haqida   ularda   tasavvur   hosil   qilish
hamda   ona   tilining   so‘z   boyligini   o‘quvchilarning   nutqiga   singdirish
vazifasini hal qilish ko‘zda tutildi.
Kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   va   o‘qish   ta’limi
mazmunining   k е yingi   qismlarida   o‘quvchilarning   o‘zlari   egallagan
grammatik   bilimlar   va   so‘z   boyligi   yordamida   fikr   va   his-tuyg‘ularini   aniq,
to‘g‘ri   ifodalay   olishlari   hamda   o‘zgalar   tomonidan   ifodalangan   fikr   va
tuyg‘ularni   to‘g‘ri   anglashlariga   erishish   maqsadida   ona   tilidagi   grammatik
vositalarning ma’nosi va ma’nodosh variantlari, yozilishi, qo‘llanish doirasini
oddiydan   murakkabga   tamoyili   asosida   tadrijiylikka   erishgan   holda   o‘rgatib
16 borish   vazifasini   hal   qilish   nazarda   tutilgan.   Uchinchi   qism   inson   nutqida
ifodalangan   hissiy   ma’noning   ta’sir   kuchini   anglash,   og‘zaki   va   yozma
shakllarda fikr ifodalash jarayonida nutqning xuddi mana shu imkoniyatidan
foydalanish   maqsadida   ona   tilidagi   ifoda   vositalarining   uslubiy   xoslanishi,
uslubiy   imkoniyatlarini   tadrijiy   asosda   o‘quvchilarning   nutqiga   singdirishga
yo‘naltirildi.
Kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   va   o‘qish   ta’limining
tarkibiy qismi bo‘lgan nutq o‘stirish jarayonida esa, ona tili va o‘qish ta’limi
mazmuniga ilk bor, o‘zb е k tilining stilistik m е ’yorlari hamda ularning asosiy
b е lgilari,   stilistik  m е ’yorlarning   funksional   tabiati,  til   vositalarini  tanlash   va
qo‘llash imkoniyatlari, m е ’yorlari, nutq uslublari tipologiyasi, muammolarini
o‘zaro uzviy aloqadorlikda o‘quvchilarga o‘rgatishga qaratiladi.
Xulosa   qilib   aytganda ,   kompyut е r   vositasidan   foydalangan   holda ,
kons е ntrizm   tamoyiliga   asoslangan   ona   tili   va   o ‘ qish   ta ’ limi   mazmunining
ushbu   bo ‘ limida   nutq   uslubiy   el е m е ntlarining   maqsadga   muvofiqligi ,  stilistik
qiymatini   o ‘ quvchilarga   nolingvistik   hamda   lingvistik   m е zonlar   orqali
fahmlash   ko ‘ nikmalari   va   malakalari   shakllantiriladi .   Funksional   til
m е’ yorlarini   o ‘ quvchilarning   nutqiga   singdirish ,   o ‘ z   navbatida ,   matnning
aniq   mantiqiy   mazmunini   anglash ,   mazkur   matnni   shakllantirish ,   uyushtirish
orqali   yaratiladigan   kommunikativ   uslubning   sotsiolingvistik ,   psixolingvistik
asoslaridan   o ‘ quvchilarni   xabardor   etish   ham   nazarda   tutiladi .
17 II . Bob . Hozirgi   o ‘ zbek   adabiy   tili   darslarida   axborot - kommunikatsion
texnologiyalarda   foydalanish
2.1 Hozirgi o‘zbek adabiy tili darslarida axborot-kommunikatsion
texnologiyalarda foydalanish
Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridan   boshlab,   Davlatimiz   rahbari   muhtaram
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan bugungi kunda jahon
hamjamiyati tomonidan e’tirofga sazovar bo‘lgan “o‘zbek modeli” deb nom
olgan   mamlakatning   iqtisodiy-ijtimoiy   rivojlanishi   taraqqiyoti   yo‘lini
belgilab   olinishi   bilan   bir   qatorda   jamiyatni   ma’naviy   yuksaltirish   hamda
shaxsning ma’naviy kamolotiga erishuvi ustuvor vazifa sifatida belgilandi.
Yosh   avlodga   zamonaviy   bilimlar   berish ,   kasb   –   hunar   o‘rgatish,   iqtidori,
qobiliyati   va   intellektual   salohiyatini   o‘stirish   uchun   zarur   bo‘lgan   barcha
imkoniyatlarni   yaratish,   ayni   paytda   ularni   umuminsoniy   va   milliy
qadriyatlar,   ezgu   fazilatlarga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash   masalasi   davlatning
doimiy e’tiboriga olindi.
                      Mazkur   maqsadni   amalga   oshirishda   qabul   qilingan   O‘zbekistonning
“Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturining hayotga
tatbiq etilishi, mazkur dasturning mantiqiy davomi bo‘lgan “Maktab ta’limini
rivojlantirish   Davlat   umummilliy   dasturi”   va   boshqalar   doirasida   amalga
oshirilayotgan   ishlar   zamirida   farzandlarimizni   komil   insonlar   qilib
tarbiyalash orqali Yurtimiz taraqqiyotining mustahkam poydevorini qo‘yish,
uning buyuk kelajagini bunyod etishdek ezgu maqsad yotadi.
  Umumta’lim   maktablarini   isloh   qilish,   uning   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlash,   axborot   texnika   asrida   o‘z   o‘rnini   topa   oladigan,   jahon
andozalariga mos raqobatdosh, intelektual  salohiyatga ega  bo‘lgan  kadrlarni
tayyorlashda davlatimiz bosh isloxatchi bo‘lib maydonga chiqdi.
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimovning “Yuksak ma’naviyat – yengilmas
kuch”   asarida   odamzot   uchun   hamma   zamonlarda   ham   eng   buyuk   boylik
18 bo‘lib   kelgan   ma’naviyatning   ma’no-mazmuni,   uning   inson   va   jamiyat
hayotidagi   o‘rni   va   ahamiyati,   bu   murakkab   va   serqirra   tushunchaning
nazariy va amaliy tomonlari har tomonlama keng qamrovli fikr va xulosalar
orqali   tahlil   etiladi.   Ayni   paytda   istiqlol   yillarida   yurtimizda   milliy
ma’naviyatimizni tiklash, uni zamon talablari asosida rivojlantirish bo‘yicha
amalga   oshirilayotgan   ulkan   ishlar,   bu   borada   oldimizda   turgan   maqsad   va
vazifalar   haqida   atroflicha   fikr   yuritiladi.   Shuningdek,   jahon   miqyosida
voqealar   shiddat   bilan   kechayotgan   bir   paytda   zamonaviy   axborot-
kommunikatsion   texnologiyalaridan,   Internetning   beqiyos   imkoniyatlaridan
keng   foydalanishga   erishish   hamda   komil   insonni   tarbiyalash   pedagog
xodimlarning   faoliyat   mezoniga   aylanishi   zarurligini   barchamiz   yaxshi
anglashimiz lozim deb takidlanadi.
Darhaqiqat, hozirgi kunda pedagog uchun professional mahorat nafaqat uning
faoliyatini   osonlashtiradigan   dasturiy-texnik   vositalarni   o‘zlashtirish   va
qo‘llash,   balki   o‘qitishi   lozim   bo‘lgan   fanga   oid   intellektual   va   ijodiy
masalalarni   hal   eta   oladigan   dasturlardan   foydalanishga   o‘rgatishdan   ham
iboratdir.   Bu   ma’noda   kompyuterlashtirish   va   axborot-kommunikatsion
texnologiyalariga  (AKT)   oid  kurslar  tashkil  etib,  barcha  fan  o‘qituvchilarini
AKTdan   o‘quv   jarayonida   samarali   foydalanuvchi   mutaxassisga   aylantirish
lozimligini   inobatga   olib   XTV   tomonidan   23   martda   “Umumta’lim
maktablarida   faoliyat   ko‘rsatayotgan   o‘qituvchilarning   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   bo‘yicha   malakasini
oshirishni   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   61-sonli,   “Umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida   faoliyat   ko‘rsatayotgan   o‘qituvchilarning   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   ta’lim   jarayonida   foydalanish   bo‘yicha
malakasini   oshirishni   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   Xalq   ta’limi   vazirligining
2012 yil 21-apreldagi 125-sonli buyrug‘i qabul qilindi.
19 2011   yil   mart   oyida   chiqarilgan   buyruqni   ijrosini   ta’minlashga   erishish
zarurdir.   Bu   buyruqni   ijrosini   ta’minlash   va   qo‘yilgan   vazifani   amalga
oshirish   uchun   informatikadan   dars   berib   kelayotgan   malakali   yetakchi
pedagoglar,   mutaxassislar   trener   sifatida   jalb   qilinib   kompyuter
savodxonligiga   va   har   bir   ta’lim   muassasasi   rahbarini,   amaliyotchi
o‘qituvchilarni   axborot-kommunikatsion   texnologiyalarni   o‘quv   jarayoniga
tatbiq etish bo‘yicha kurslar tashkil etib kelinmoqda.
Umumta’lim maktablari davlat ta’lim standartalarining takomillashuvi, o‘quv
dasturlarining optimallashuvi hamda darsliklarning yangi avlodini yaratilishi
bilan   bir   qatorda   umumta’lim   maktablari   uchun   elekiron   axborot-ta’lim
resurslari yaratildi.
Elektron axborot-ta’lim resursidan foydalanishdan oldin ushbu resurs haqida
qisqacha tushunchalarga ega bo‘lish maqsadga muvofiqdir.
2.2 O’qish darslarida axborot   texnologiyalaridan foydalanish
Ма mlakatimizda   ta’lim   tizimida   maktab   fanlarini   o‘qitishda   AKT’dan
samarali   foydalanish   dolzarb   masaladir.   Aynan   axborot   texnologiyalari
ta’limning   universal   vositasi   hisoblanib,   nafaqat   o‘quvchilarda   bilim,
ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish   imkonini   beradi,   balki   shaxsiy
xususiyatlarini rivojlantirish, bilishga qiziqishlarini qondiradi.
Pedagogik   va   psixologik   tadqiqotlarda   shu   narsa   ta’kidlanmoqdaki,   AKT
o‘quvchilarning   nazariy,   ijodiy   va   refleksiv   tafakkuri   rivojlanishiga   katta
ta’sir   etadi.   O‘quvchining   xotirasida   u   yoki   bu   hodisa,   jarayonning   obrazli
ifodalanishi o‘quv materialini boyitib, uning ilmiy jihatdan o‘zlashtirilishiga
yordam beradi.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   ta’lim   jarayoniga   joriy
etilishidan   asosiy   maqsad   —   aynan   zamonaviy   axborot   muhiti   uchun
xarakterli bo‘lgan o‘quv faoliyatlarining yangi turlarini paydo bo‘lishidir.
20 Ma’lumki,   boshlang‘ich   ta’lim   —   ta’lim   tizimining   poydevori   hisoblanib,
o‘quvchilarni o‘qitish sifati unga bog‘liq bo‘ladi va bu boshlang‘ich maktab
o‘qituvchisi   zimmasiga   katta   mas’uliyat   yuklaydi.   Uzoq   vaqt   davomida
ta’lim   tizimida   boshlang‘ich   maktab   «ko‘nikmalar   maktabi»   bo‘lib   keldi,
ya’ni   o‘quvchi   keyingi   ta’lim   olish   uchun   o‘qish,   yozish,   hisoblash   kabi
asosiy   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirishi   kerak   bo‘lgan   ta’lim   bosqichi   sifatida
qaralgan.   Bugungi   kunda   boshlang‘ich   maktab   boshqacha   tasavvur   etiladi.
Bugungi   kunda   u   ta’lim   tizimida   bolaning   birinchi   tajribasi   —   ta’lim   olish
kuchlarini   sinash   joyi   bo‘lib   qolishi   kerak.   Ushbu   bosqichda   faollikni,
mustaqillikni rivojlantirish, idrok etish faolligini saqlab qolish va bola ta’lim
dunyosiga   shaxdam   kirib   borishi   uchun   sharoitlar   yaratish,   uning
salomatligini va emotsional xususiyatlarini mustahkamlash muhim. Bugungi
kunda   o‘quvchilarning   aynan   mana   shu   sifatlari   ta’lim   jarayoniga   AKT’ni
joriy etish bilan rivojlanayotganligining guvohi bo‘lmoqdamiz.
O‘z   faoliyatimizda   ta’lim   jarayoniga   axborot   texnologiyalarini   joriy   etib ,
ulardan   foydalanib   va   o‘quv   jarayonida   AKT’dan   foydalanish   bo‘yicha
ma’lum tajribalarni to‘plab bormoqdamiz.
Ах borot   texnologiyalaridan   foydalanish   bo‘yicha   tajribam   an’anaviy   dars
doirasida   AKT’ni   didaktik   jihatdan   to‘g‘ri   qo‘llanilgan   hollarda   o‘quv
jarayonini   individuallashtirish   va   differensatsiyalash   uchun   cheklanmagan
imkoniyatlar   paydo   bo‘lishini   ko‘rsatdi.   Ular   o‘quvchilarga   axborot
manbalaridan   foydalanish   imkonini   beradi,   mustaqil   ishlar   samaradorligini
oshiradi,   ijodkorlik,   malaka   va   ko‘nikmalarni   egallash   va   mustahkamlash
uchun   umuman   yangi   imkoniyatlar   beradi,   ta’limning   yangi   shakllari   va
metodlarini amalga oshirishga imkon beradi.
Har   bir   o‘quvchida   shaxsiy   o‘quv   yo‘nalishini   rivojlantirishni   ta’minlaydi.
O‘quv jarayonida uni muvaffaqiyatli bilim olish uchun zarur bo‘lgan asosiy
jarayonlar   sifatida   fikrlashni,   tasavvurni   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   katta
21 o‘zgarishlar sodir bo‘ladi; o‘quvchilarning idrok etish faoliyatlarini samarali
tashkil qilish ta’minlanadi.
А KT’dan   foydalanilganda   ta’limda   shaxsga-yo‘naltirilgan   yondashuvni
amalga   oshirish   oson   bo‘lib   qoldi,   butun   o‘quv   jarayonini   samarali   tashkil
qilish   imkoniyati   paydo   bo‘ldi.   Dars   jarayonida   tayyor   multimediali
mahsulotlari   va   kompyuter   ta’limi   dasturlaridan,   o‘quv   va   sinfdan   tashqari
ishlarda   Internet   tarmog‘i   vositalaridan   foydalanib ,   multimediali   ta’lim
dasturlari   va   taqdimotlar,   loyihalar   yaratildi.   Axborot   texnologiyalarini
barcha   o‘quv   fanlarda   qo‘llash   mumkin.   Darslarda   o‘quv   va   o‘yin
dasturlaridan foydalanish katta samara beradi. Ona tili va Rus tili darslarida
savodxonlikni   oshirish   bo‘yicha   mashqlar   yordam   beradi,   bunda   bolalar
kompyuterlarda   turli   xildagi   amaliy   topshiriqlarni   bajaradilar.   Boshlang‘ich
sinflar   o‘quvchilari   uchun   turli   didaktik   materiallar   to‘plamidan   foydalanib,
ko‘rgazmali-mashq,   nazorat-mashqlari   va   test   sinovlari   modullari   kiritilgan
aralash kompyuter dasturlarini tayyorlash mumkin. Unga fanga oid qoidalarni
joriy   o‘rganish   va   umumlashtirilgan   takrorlash   uchun   uchta   variantlarda
berilgan   grammatika-orfografik   mavzular   bo‘yicha   boy   va   turli-tuman
materiallardan foydalanish yaxshi samara beradi.
1-sinfda   o‘qish   darsida   elektron   o‘quv   qo‘llanmalari   tayyorlab,   foydalanish
mumkin.   Unda   so‘zni   tovushli-harfli   tahlil   qilish,   so‘zning   bo‘g‘inlari
tuzilishi,   ba’zi   orfogrammalar   o‘rganilishi   turli   qiziqarli   ko‘rgazmali   va
ovozli   material   berish   mumkin.   Yorqin   rasmlar,   g‘aroyib,   qiziqarli
topshiriqlar   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarda   ona   tiliga   qiziqishni   oshirishga
yordam   beradi,   o‘yin   shaklida   o‘quv   materiali   bilan   tanishish   imkonini
beradi,   o‘zini   nazorat   qilish   va   o‘quv   refleksiyasi   uchun   keng   imkoniyatlar
taqdim   etadi.   Ushbu   qo‘llanma   bo‘yicha   ta’lim   jarayonini
differensiatsiyalashga   turli   darajadagi   murakkablikdagi   topshiriqlarni   tanlab
olish   yordamida   erishiladi.   Savodxonlikka   o‘qitish   bo‘yicha   tematik
22 rejalashtirishni ishlab chiqishda rejalashtirishga tegishli elektron mavzular va
bo‘limlarni kiritish mumkin. Dars rejasini ishlab chiqishda frontal, individual
va   guruhli   ishlash   uchun   kompyuterni   qo‘llash   maqsadga   muvofiq   bo‘lgan
dars bosqichlarini ishlab chiqish lozim.
Matematika darslarida «O‘yinli masalalar» dasturlarini tayyorlab, foydalanish
mumkin. Boshlang‘ich sinfda o‘rganiladigan ko‘plab mavzular bo‘yicha turli
materiallar berilgan. Turli murakkablik darajasidagi turli xildagi topshiriqlar
har   bir   o‘quvchining   idrok   etish   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
yordam beradi.
Masalalarni   yechishda   kompyuterli   animatsion   slaydlardan   foydalanish
darsning   qiziqarliligini   oshiradi.   Ularning   ustunlik   tomonlari   istagan   paytda
masalaning   boshiga   qaytish   mumkin,   uning   alohida   qismlarida   to‘xtalish,
o‘quvchilar   bilan   suhbatlashish ,   ularning   fikrlarini   tinglash   mumkinligidan
iborat.   Boshlang‘ich   sinflarda   harakatlanishga   animatsiyali   masalalar   bilan
slayd-filmlarni   qo‘llash   mumkin.   Shunday   slaydlarni   yaratish   uchun
Internetdan olingan animatsion kartinkalardan foydalanish mumkin.
Barcha   o‘quv   fanlarida   test   topshiriqlaridan   foydalanish   zarur.   Testlardan
dastlab   faqat   bosma   ko‘rinishidagisidan   foydalangan   bo‘lsak,   hozirda   ularni
kompyuterda   terib,   har   bir   o‘quvchi   bilan   shug‘ullanish   mumkin.   AKT’dan
foydalanish   yillari   davomida   1-sinfdan   3-sinfgacha   matematika,   badiiy
o‘qish,   ona   tili,   deyarli   barcha   mavzulari   va   boshqa   o‘quv   fanlari   bo‘yicha
qator turli testlarni tayyorlash mumkin. Endi darslarda faqat bosma shakldagi
emas,   balki   kompyuterli   testlardan   foydalanish   zarur.   Ular   bajarib   bo‘lishi
bilan   darhol   bahosini   olishga   imkon   beradi,   bahoni   kompyuterning   o‘zi
taqdim etadi, u yoki bu mavzu bo‘yicha kamchiliklarini aniqlashlariga imkon
beradi.
«Tabiatshunoslik»   fani   bo‘yicha   barcha   mavzulari   bo‘yicha   kompyuter
testlarini   ishlab   chiqish   mumkin.   Masalan:   «O‘lkamiz   suv   havzalari»,   «Ona
23 zamin», «O‘rmon va dalalar — tabiat boyligi», «Qishloq xo‘jaligi sohalari»,
«Bizning o‘lka», «Yer osti boyliklari», «O‘lkamiz hududiy tuzilishi», «O‘lka
chorvachiligi va o‘simliklari» va boshqalar. Ona tili bo‘yicha o‘rganiladigan
so‘z   leksik   mazmunini   talqin   qilishda   va   birliklarni   turlarga   ajratishda
o‘quvchilarda   qiyinchiliklar   tug‘diradi.   Bular:   antonimlar,   sinonimlar,
omonimlar.   Testlar   orqali   o‘quvchilarning   leksik   imkoniyatlari   rivojlanadi,
so‘zning   to‘g‘ri   va   ko‘chma   ma’nosini   topishga ,   sinonimlarni   to‘g‘ri
tanlashga,   sinonimlar,   antonimlar   va   omonimlarni   farq   qilishga   o‘rgatadi.
Antonimlar   bilan   ishlashga   bag‘ishlangan   «Teskari   o‘yin»   testidan
foydalanish o‘quvchilarga darsni tushuntirishga samarali ta’sir etadi.
Asosiysi: test topshiriqlarini bajarishda o‘quvchining ko‘zi, miyasi va qo‘llari
ishtirok   etadi,   o‘yin   elementlari   esa   ularda   bajarayotgan   ishlariga   qiziqishni
rivojlantirishga   va   demak,   ta’lim   jarayoni   jadalligi   kerakli   darajasini
ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Testlardan   tashqari
krossvordlar,   sxemalar,   jadvallardan   foydalaniladi,   o‘quvchilar   dars
materiallarni mustaqil o‘rganishda bevosita kompyuterda ishlaydilar.
Barcha   o‘quv   fanlarida   qo‘shimcha   va   rivojlantirish   materiallari   sifatida
ko‘plab   videofilm   hamda   fotolavhalar   bilan   o‘lkashunoslik   materialidan
foydalanish mumkin.
Microsoft   Power   Point   dasturlari   yordamida   yaratilgan   taqdimotlar   ta’lim
jarayonida   AKT’dan   foydalanish   juda   samarali   shakli   hisoblanadi.
Taqdimotda   asosiysi   —   axborotliligi,   ko‘rgazmaliligi,   qiziquvchanligi
hisoblanadi. Mazkur dastur orqali turli mavzu va fanlar bo‘yicha taqdimotlar
yaratishda   fotosuratlar,   rasmlar,   animatsiya ,   qo‘shimcha   axborotlardan
foydalanish mumkin.
Maktabda   mavjud   bo‘lgan   Internet   tarmog‘i   ishimizda   katta   yordam
ko‘rsatadi. Internet — bu global axborot tizimi ekanligi barchaga ma’lum. U
elektron   pochta,   izlash   tizimlarini   o‘z   ichiga   oladi   va   turli   axborot
24 resurslaridan foydalanish imkonini beradi. Undan kerakli axborotlarni topish,
qayta   ishlab   chiqish   va   ularni   ko‘paytirib,   barcha   kompyuterlarga   o‘rnatib
bolalarga   mustaqil   juftlikda,   guruhda,   individual   ishlashni   taklif   etish
mumkin.   O‘quvchilarga   turli   xildagi   topshiriqlarni   taklif   etish:   tadqiqot
o‘tkazish,   asosiysini   tanlash,   taqdimot   tayyorlash,   jadvalni   to‘ldirish   imkoni
paydo bo‘ladi.
Axborot   olishning   boshqa   bir   usuli   —   dars   davomida   bevosita   Internetdan
axborot   olish   hisoblanadi.   Internetdan   avvaldan   kerakli   materialni   topish,
darsda   esa   uni   o‘quvchilarga   ko‘rsatish   mumkin.   Ishni   o‘rganilgan   material
bo‘yicha dialog ko‘rinishida olib borish mumkin.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   Internetdan   mustaqil   foydalanishni,   kerakli
axborotni tanlashni, uni saqlab qolish va taqdimotlar tuzish yoki turli xildagi
loyihalarni   ishlab   chiqish   va   bajarishda   keyingi   ishlarida   foydalanishni
biladilar.   2-sinfdanoq   o‘quvchilar   faqat   daftarda   emas,   balki   bevosita
kompyuterda   ham   topshiriq-larni   bajara   oladilar.   O‘quvchilar   kompyuter
bilan   ishlash   birinchi   ko‘nikmalarni   oladilar ,   o‘zlarining   nazariy   bilimlarini
doimiy chuqurlashtirib va amaliy ko‘nikmalarini takomillashtirib boradilar.
Boshlang‘ich   sinflarda   fikrlash   operatsion   uslubini   shakllantirishda
informatika   kursining   roli   juda   muhim.   Informatikaning   ushbu   roli
harakatlari   tuzilishini   rejalashtirish,   axborot   izlash,   muloqotni   rejalashtirish,
axborot   modellarini   qurish,   faoliyatni   vositalashtirish   kabi   dastlabki
ko‘nikma va malakalar to‘plami ko‘rinishida qaraladi. Kompyuterni o‘qishda
yordamchisi,   ijodkorlik,   o‘zini   ifoda   etish   va   rivojlantirish   vositasi   sifatida
tushunish   katta   ahamiyatga   ega.   Katta   sinflar   o‘quvchilarida   fikrlash   uslubi
shakllanib   bo‘ladi,   yangi   shakllarini   ular   qiyinchilik   bilan   qabul   qiladilar.
Ushbu   kurs   o‘quvchini   SHK’da   axborot   bilan   amaliy   ishlashga   o‘rgatishi
kerak.   Boshlang‘ich   maktabda   kompyuterni   o‘zlashtirib   o‘quvchilar   undan
o‘z   faoliyatlari   vositasi   sifatida   boshqa   sinflarda   ham   foydalanishlari
25 mumkin,   kompyuterni   qo‘llash   bilan   olib   boriladigan   darslar   ularda
qiyinchilik tug‘dirmaydi.
Katta   sinflarda   informatika   darslarida   albatta   kompyuterdan   foydalanish
ushbu   dasturni   amalga   oshirish   zarur   sharti   hisoblanadi.   Kompyuterdan
odatda   yangi   materialni   muhokama   qilishda   elektron   doska   sifatida
foydalanaman.   Bundan   tashqari,   o‘quv   o‘yinlarini   tashkil   qilish   hamda
individual   ta’lim   va   kompyuterli   praktikumni   tashkil   qilishda   foydalaniladi.
Ta’lim   natijasida   o‘quvchilar   o‘quv   va   oddiy   amaliy   masalalarni   yechish
uchun kompyuterdan foydalanish: fayllar bilan oddiy operatsiyalarni amalga
oshirish (yaratish, saqlab qolish, izlash, dasturni ishga tushirish); dasturlarda
amaliy   topshiriqlarni   va   ijodiy   ishlarni   bajarishni   biladilar:   Word   Pad ,
Microsoft   Power   Point,   Microsoft   Excel,   Microsoft   Word;   keng
foydalaniladigan   dasturlarni   ishga   tushirish:   kompyuter   ekranida   matnli   va
grafik   redaktor,   trenajerlar,   testlar;   matnlar   va   tasvirlar   (axborot),   obyektlar
bilan ishlash; izlash, oddiy o‘zgartirishlarni, saqlash, foydalanish va axborot
hamda   ma’lumotlarni   uzatishni   amalga   oshiradilar,   mundarija,   yo‘l
ko‘rsatuvchi,   kataloglar,   spravochniklar,   internetdan   foydalanib ,   kompyuter
yordamida kichik loyihalar va taqdimotlar yaratadilar.
26 Xulosa
Axborot   tushunchasi   zamonaviy   ilm-fanning   asoslaridan   biri   va
informatika   uchun   asosiy   hisoblanadi.   Axborotning   aniq   ta'rifini   berishning
iloji   yo'q,   xuddi   geometriyadagi   nuqtaga   ta'rif   berishning   iloji   yo'q.   Bunday
hollarda   tushunchalardan   foydalaning.   U   materiya   va   energiya,   makon   va
vaqt   kabi   tushunchalar   bilan   bir   qatorda   dunyoning   zamonaviy   rasmining
asosini tashkil etadi, u fundamental falsafiy toifalarga kiradi.
Ommabop   yoki   ilmiy   adabiyotlarda   ushbu   tushunchalarning   universal
ta'riflari   mavjud   (bo'lishi   mumkin   emas).   Biz   faqat   turli   xil   mualliflar
birgalikda   foydalanadigan   yoki   foydalanmagan   ba'zi   yondashuvlar   haqida
gaplashishimiz mumkin.
Yondashuvlardan   biri   quyidagicha.   Moddiy   olam   jismoniy   jismlar   va
maydonlardan   iborat.   Ular   uzluksiz   harakat   va   o'zaro   ta'sir   holatida.   O'zaro
ta'sir   to'g'ridan-to'g'ri   aloqa   yoki   masofadan   turib   sodir   bo'lishi   mumkin.
Jismlarning   o'zaro   ta'siri   energiyaning   o'zgarishi   bilan   birga   keladi,   bunda
jismlar va maydonlarning fizik xususiyatlari o'zgaradi.
Kompyuter   fanlari   Bu   struktura   va   umumiy   xususiyatlarni,
shuningdek uni yig'ish, saqlash, qidirish, qayta ishlash, o'zgartirish, tarqatish
va   faoliyatning   turli   sohalarida   foydalanish   bilan   bog'liq   masalalarni
o'rganadigan fan sohasidir.
Faoliyatning   turli   sohalari   zamonaviy   odamning   deyarli   barcha   turdagi
faoliyatlarini va ishbilarmonlik faoliyatini anglatadi - yozuv mashinasi kotibi,
kutubxonachi,   muhandis-konstruktorning   kundalik   ishidan   tortib,   atom
energiyasidan   foydalanish   va   kosmik   tadqiqotlargacha.   Informatika
tamoyillari   ishlatiladi   ilmiy   ish   va   kundalik   hayotda.   Har   qanday   fanning
vazifasi   aloqalarni   va   qonuniyatlarni   o'rnatish   va   o'rganish   asosida   yangi
ma'lumotlar  -  tadqiqot  natijalarini  olish  uchun  ma'lumotlarni  to'plash,  ularni
tahlil qilish va tadqiq qilishni o'z ichiga oladi. Axborotni to'g'ri tashkil etish
27 va   undan   unumli   foydalanish   har   qanday   ilmiy   izlanishning   asosini   tashkil
etadi.   Kundalik   hayotda   odam   doimo   turli   xil   ma'lumotlardan   foydalanadi:
kerakli   kitoblarni   qayerdan   olish,   yo'l   harakati   jadvali   qanday,   qalam   va
daftarlarning   narxi   -   bu   ro'yxatni   cheksiz   davom   ettirish   mumkin.
Informatikaning   qoidalari   va   tamoyillarini   qo'llash   axborot   bilan   ishlashni
juda osonlashtiradi, undan eng samarali foydalanishga, to'g'ri qarorlarni qabul
qilishga va eng yaxshi usulda kerakli natijalarni olishga yordam beradi.
Kompyuter qisqartmasi bizning nutqimizga mustahkam o'rnashgan, garchi bu
atama   uning   mohiyatini   noto'g'ri   ifodalaydi.   Hisoblashni   amalga   oshirish
qobiliyati   zamonaviy   kompyuterlarning   asosiy   maqsadlaridan   uzoqdir.
Ularning   yordami   bilan   turli   xil   ma'lumotlarni   qayta   ishlash   vazifalari   hal
qilinadi.   Faqat   kompyuterlarda   axborot-mantiqiy   o'zgarishlarning   ichki
jismoniy   jarayonlari   hisoblash   xususiyatiga   ega.   Bu   "kompyuter"
tushunchasida   aks   etadi   (inglizcha   kompyuter   -   o'ylayman,   hisoblayman).
Ushbu   atamaning   mashhurligi   yangi   tushunchalarni   shakllantirish   uchun
qulayligi   bilan   bog'liq:   kompyuterlashtirish,   kompyuter   savodxonligi   va
boshqalar.
Zamonaviy ma'noda, kompyuter bu axborot mashinasi, turli xil ma'lumotlarni
qayta   ishlash   uchun   universal   elektron   vosita   -   ma'lumotlarni   qayta   ishlash,
matnni   tahrirlash,   odam   bilan   interaktiv   aloqa   rejimini   ta'minlash   va
boshqalar.
Kompyuter   texnologiyalarining   jadal   rivojlanishi   va   keng   qo'llanilishi
informatika deb nomlangan yangi fan sohasining paydo bo'lishi uchun zarur
shartlar bo'lib xizmat qildi. Ushbu so'z 60-yillarning boshlarida frantsuz tilida
paydo   bo'lib,   jamiyatdagi   ma'lumotlarni   avtomatlashtirilgan   tarzda   qayta
ishlashni anglatadi.
28 F O Y D A L A NI L G A N   A DA B IY O T L A R
1.A x m e do v a   O.”A x b o r o t   x a v fsi z li g i g a   o id   t e r m inl a rnin g   r us c ha -
o ’ z b e k c h a   i z o hli  lu g ’ a ti”  T o sh k e nt,  f a n n a shri y o ti, 2 0 0 9 . -   b .54 .   
2.A m iro v   D.M,   At a j o no v   A.Y,   I b r a g i m o v   D.A,   R a x i m j o no v   Z .Y,
S a id xo ’ja y e v     S.S .   “A xbo r o t   -   K o m m uni k a tsi y a   t e x n o l og i y a lari   i z o hli
lu g ’ a ti”   BM TT D   nin g   O’ z b e k ist o nd a g i  v a ko lat xo n a si, 2 0 10. -   b . 3 2 0 .   
3.Us m a no v a  N.B. M a ’lu m o tl a r u za tish ti z i m l a ri  v a  t a r m o ql a ri. O‘qu v   
q o ‘ll a n m a .  T :  T U I T.20 0 6.  
4. K ru k   B. I .   T e l e k o m m uni k a tsi o n   sist e m   s e ti.   S o v re me nn e
t e x n o l o gi.M :   G o r y ac ha y a   lini y a  –  T e l e ko m   20 0 3  y il.  
5.Oli f e r V.P.  K o m p y ut e rn s e ti. M o s kv a  –  2 0 0 3  y il  
6. M uh a m me do v   R.J.   I nno v a tsi o n   t e x n o l og i y a l a r   y o rda m id a   t a ’li m
sa ma r a d o rli g ini   o shirish  y o ‘ll a ri.  T : T DPU 20 0 4  y il.  
7. I .A. K a ri m o v     “O ` z b e k ist o n     m ust a qilli kk a     e ris h ish
o st on a sid a”     T o sh k e nt.  “O ` z b e k ist o n ”  n a shri y o ti 20 1 1 y il.   
8. I .A. K a ri m o v     “ Z a m o na v i y     a x b o r o t - ko m m uni k a tsi y a
t e x n o l og i y a l a rini     y a n a d a      
j o ri y   e tish   v a   ri vo jl a ntirish   c h o ra - t a d b irl a ri ”   t o `g ` risid a   PQ - 173 0 - s o n
T o sh k e nt sh. ,   2 0 1 2   y il 21  m a rt   
9. I .A. K a ri m o v     “B a r k a m o l     a v l o d     y ili ”     d a v l a t     d a sturi .     T o sh k e nt.
” O ` z b e k ist o n ” ,   2 0 1 0 .     
10. I .A. K a ri m o v   “M a m la k a ti m i z d a   d em ok r a ti k   isl o h o tl a rni   y a n a d a
c hu q url a s h tiris h       v a   f uq a r o li k   ja m i y a tini   ri vo jl a ntirish ”   ko nts e p tsi y a si.
20 1 0  y il 12   n oy a b r.   
11. J uh a   K o rh o n e n.     I ntr o du c ti o n   t o   3 G   M ob il e   C o m m uni ca ti o ns.
S ec o nd  E diti o n   2 0 0 3     
29 12. B .   W a l k e r   S e i d e n b e r g   M .   P .   Al t h o f f .     UM T S   T h e
F u nd a m e nt a ls.     Al l   o f     Co m m uni ca ti o ns   N e tw o r k s,   A ac h e n   Uni v e rsit y
(RWT H ),   G e r ma n y   T r a nsl a t e d   b y     H e dwi g   J o urd a n   vo n   S c h m o e g e r,   U K
200 3 .   
13 . Willi a m  W e bb . Und e rst a n din g  C e l lul a r R a di o   L o nd o n   1 9 9 8    
30