Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 75.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Inkor gaplarning shakliy-mazmuniy tuzilishi (Oybek asarlari misolida)

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“ __________________________________________  ” fanidan
“ Inkor gaplarning shakliy-mazmuniy tuzilishi(Oybek asarlari misolida)”
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   Inkor gaplarning grammatik tuzilishi…………………………………………. 6
2.   Inkor   gaplarning   semantik
tahlili……………………………………………… 11
3.   Inkor   gaplarning   stilistik
roli …………………………………………………... 17
3.   Oybek   asarlarida   inkor   gaplarning   pragmatik
jihatlari………………………… 20
XULOSA……………………………………………………………………….. 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 25
2 KIRISH
Inkor   gaplar,   o‘zbek   tilining   grammatik   strukturasida   alohida   o‘rin   tutadi.
Inkor   gaplar   tilshunoslikda   o‘ziga   xos   negatsiya   (inkor)   ifodalovchi   strukturaviy
birliklar sifatida tadqiq qilinadi. Ular tilshunoslikda ko‘plab tahlil va izlanishlarga
asos   bo‘lib,   badiiy   tilda   o‘ziga   xos   ifoda   vositasi   sifatida   xizmat   qiladi.   Inkor
gaplar   asosan   fe'l,   so‘z,   jumla   va   iboralarda   inkor   shakllarini   ko‘rsatadi,   bu   esa
gaplarning mazmuniy tuzilishiga ta'sir qiladi. Oybek asarlarida inkor gaplar, uning
badiiy   uslubining   ajralmas   qismiga   aylangan.   Muallif   inkorning   turli   shakllarini
ko‘rsatib, ma'lum bir obrazni yaratishda, tasvirlarni kuchaytirishda va konfliktlarni
aniqroq   ifodalashda   qo‘llagan.   Oybekning   asarlaridagi   inkor   gaplar   nafaqat
grammatik   tuzilishni   tashkil   etadi,   balki   ularning   semantik   va   pragmatik   jihatlari
ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   gaplar,   faqat   tilning   grammatik   qoidalariga
bo‘ysunmay,   badiiy   tasvirni   chuqurlashtirish,   voqealarni   yanada   jonlantirish   va
qahramonlarning ichki dunyosini aks ettirishga xizmat qiladi.
Inkor   gaplar   nafaqat   badiiy   ifodada,   balki   kommunikativ   vaziyatlarda   ham
muhim   o‘rin   tutadi.   Ularning   nutqiy   funktsiyalari,   shu   jumladan   inkorning
kommunikativ   ahamiyati,   o‘quvchi   yoki   tinglovchiga   ma'lum   bir   ma'no   va   his-
tuyg‘ularni   yetkazishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Oybek   asarlarida   inkorning
qo‘llanilishi,   uning   badiiy   nutqdagi   o‘rnini   va   tilning   stilistik   jihatlarini   yoritadi.
Inkor   gaplarning   turli   shakllarini,   ularning   semantik,   stilistik   va   pragmatik
jihatlarini   chuqur   o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,   Oybek   asarlaridan   misollar
keltirish   orqali   inkor   gaplarning   tahlilini   amalga   oshiradi.   O‘rganish   davomida
inkorning   qanday   qilib   badiiy   tasvirni   kuchaytirishi,   obrazlarni   yanada   aniqroq
qilishga   yordam   berishi   va   asarlardagi   voqealarni   jonlantirishdagi   o‘rnini
ko‘rsatishga intiladi.
3 Kurs   ishining   maqsadi.   Inkor   gaplarning  grammatik  va   stilistik   jihatlarini
o‘rganish,   ayniqsa   Oybek   asarlari   misolida   inkor   shakllarining   qo‘llanilishi   va
ularning   badiiy   ifodadagi   rolini   aniqlashdir.   Ushbu   ishda   inkor   gaplarning
morfologik tuzilishi, semantik tahlili, stilistik roli va kommunikativ funktsiyalarini
o‘rganish,   shuningdek,   ularning   badiiy   tilda   qanday   qilib   ma'no,   tasvir   va   obraz
yaratishda   ishlatilishini   tahlil   qilish   maqsad   qilib   qo‘yilgan.   Kurs   ishida   inkor
gaplarning   ayniqsa   Oybek   ijodidagi   ahamiyatini   ko‘rsatish   va   tilshunoslikda
ularning o‘rni va funksiyalarini yoritish ko‘zda tutilgan.
Kurs   ishining   o ‘ rganilganlik   darajasi:   Inkor   gaplarining   o‘rganilishi
o‘zbek tilshunosligida uzoq yillardan beri tadqiq qilinib kelmoqda. 20-asrning 60-
70-yillari   orasida   inkor   gaplarning   tilshunoslik   jihatlari   birinchi   marta   chuqurroq
o‘rganilgan va ularning grammatik, semantik, hamda stilistik tahlillari o'tkazilgan.
1960-1970   yillarda   O‘zbekistonda   lingvistlar,   jumladan,   Rashidov,   Sultonov   va
boshqa   olimlar   inkor   gaplarning   asosiy   xususiyatlarini   tadqiq   qilib,   ularning
grammatik   va   semantik   aspektlarini   ko‘rib   chiqqanlar.   Shuningdek,   1980-1990
yillar   davomida   bu   mavzu   adabiyotshunoslikda   ham   o‘rganila   boshladi,   ayniqsa,
badiiy nutqdagi inkorning roli va funksiyalari haqida ilmiy izlanishlar qilindi.
O‘rta   asr   va   zamonaviy   o‘zbek   adabiyotida   inkor   gaplarning   badiiy   tasvir
vositasi   sifatidagi   ahamiyatini   ilmiy   tadqiq   etish   esa,   2000-yillardan   keyin   ancha
kengaygan.   Bu   davrda   tadqiqotlar   nafaqat   grammatik   jihatlar,   balki   inkorning
obraz   yaratishda,   ijtimoiy   va   kommunikativ   vazifalarni   bajarishda   qanday
ishlatilishi   haqida   ham   chuqur   ma’lumotlar   keltirilgan.   Xususan,   Oybek   asarlari,
uning   tilida   inkor   gaplarning   badiiy   ahamiyatini   o‘rganish   bo‘yicha   tadqiqotlar
ham  2000-yillardan  boshlab  kengaygan  va  hozirgi   kunda  ularning  badiiy uslubda
qanday ishlatilishi haqida bir qator ilmiy ishlar mavjud.
Kurs ishining obyekti.  Oybekning asarlari, ayniqsa, uning "Qutlug‘ qon" va
"Navoiy"   romanlari   bo‘lib,   inkor   gaplarning   grammatika,   semantika   va   stilistik
jihatlarini   o‘rganishdir.   O‘rganish   uchun   o‘zbek   adabiyotining   badiiy   tilini   va
uning   ichki   strukturaviy   xususiyatlarini   tahlil   qilish   muhim.   Bu   ishda   Oybekning
4 asarlarida   inkor   gaplarning   qo‘llanilishi,   ularning   ma’nosi,   badiiy   tasvir
vositalaridagi   roli   va   kommunikativ   funksiyalari   tadqiq   qilinadi.   Obyekt   sifatida,
Oybekning   badiiy   nutqidagi   inkor   gaplarning   tilshunoslik   va   adabiyotshunoslik
nuqtai nazaridan chuqur tahlili amalga oshiriladi.
Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati.     Oybekning   asarlarini   tahlil   qilish   orqali
o‘zbek   tilining   tilshunoslik   va   adabiyotshunoslik   jihatlarini   yanada
chuqurlashtirishga qaratilgan. Inkor gaplarning grammatika, semantika va stilistika
jihatlari   tahlil   qilinishi,   bu   til   va   adabiyotshunoslikda   yangi   metodologiyalarni
qo‘llash   imkoniyatlarini   yaratadi.   Xususan,   bu   ishda   inkor   gaplarning   til
strukturasidagi o‘ziga xos xususiyatlar, ularning badiiy ifoda vositalari sifatida roli
va   ularning   kommunikativ   funksiyalari   o‘rganiladi.   Oybek   asarlarida   inkorning
ma’nosi,   obrazlar   yaratishdagi   o‘rni   va   muallif   uslubidagi   o‘zgarishlar   ko‘rib
chiqiladi. Ushbu tadqiqot, o‘zbek adabiyotining yangi metodologik yo‘nalishlarini
ishlab   chiqish,   tilshunoslikni   amaliyotda   qo‘llash   va   adabiy   tahlil   usullarini
kengaytirishda muhim ilmiy hissa qo‘shadi.
5 1.  Inkor gaplarning grammatik tuzilishi
Inkor   gaplar   (inkorli   gaplar)   o'zbek   tilida   grammatik   jihatdan   o'ziga   xos
strukturaga   ega.   Ular   ma'lum   bir   voqeani   yoki   holatni   inkor   qilish   uchun
ishlatiladi,   va   badiiy   nutqda,   ayniqsa,   muallifning   ifodaviy   kuchini   oshirish,
qahramonlarning   ichki   dunyosini   ochish,   va   dramatik   effekt   yaratishda   muhim
ahamiyatga ega.
Morfologik xususiyatlar:   Inkor gaplarning asosiy morfologik xususiyatlari
yordamchi   fe’llar   yoki   modal   fe’llar   bilan   birga   qo'llanilishi   orqali   ifodalanadi.
O‘zbek   tilida   inkor   ko‘pincha   quyidagi   grammatik   vositalar   yordamida   amalga
oshiriladi:
o "Emas"   va   "yo‘q"   yordamchi   so‘zlari .   "Emas"   so'zi   yordamida
fe’lning   inkor   shakli   tuziladi.   Bu   usul   orqali   biror   holatning   amalga   oshmasligi
yoki rad etilishi ta’kidlanadi.  Misol: "U bormadi" yoki "Men ketmayman."
o "Yo‘q"   so'zi   esa   inkorning   oddiy   va   aniq   ifodasidir.   Bu   so‘z,   ayniqsa,
modifikatsiyalangan nomlar bilan ishlatiladi: "Bu yerda hech narsa yo‘q."
o Modal   fe’llar   yordamida   inkor .   "Bo‘lmas"   va   "qilmas"   kabi   modal
fe’llar,   inkorning   kuchaytirilgan   shakllarini   yaratadi.   Masalan:   "Bu   ishni   qilmas
edi"   yoki   "Bunday   hol   bo‘lmas   edi."   Bu   ko‘proq   badiiy   adabiyotda,   ayniqsa,
qahramonlarning o‘z fikrlari yoki qarorlari orqali o‘z ifodasini topadi.
o Inkor   shakllari.   Inkorning   yanada   kuchaytirilgan   shakllari   "bo‘lmas"
yoki   "emas"   qo‘shimchalari   bilan   tuziladi:   "Shu  ishni   bo‘lmas   edi",  "Emas,  balki
boshqacha edi."
Oybek asarlaridagi inkor gaplar:  Oybek asarlarida inkor gaplar ko‘pincha
qahramonlarning   ichki   kechinmalarini   va   hissiyotlarini   aks   ettirishda   ishlatiladi.
6 Masalan,   "Qutlug‘   qon"   va   "Navoiy"   romanlarida   inkor   gaplar   orqali
qahramonlarning   o‘zaro   nizolari,   ichki   iztiroblari   va   qarorlarini   yanada   aniqroq
ko‘rsatib   berish   mumkin.   Bu   gaplar   muallif   tomonidan   hikoya   qilinayotgan
voqealarga yangicha qarashni yoki qarorlarni aks ettiradi 1
.
Semantik   jihatlar:   Inkor   gaplarning   semantik   jihatlari   ularning   ma’no
toifalariga   bo‘linishiga   olib   keladi.   Ular   ko‘pincha   biror   holatning   tasdiqlanishini
rad etish yoki biror fikrni inkor qilishda ishlatiladi. Semantik jihatdan inkor gaplar
ko‘pincha   shubha,   qarama-qarshilik   yoki   salbiy   baho   berishni   ifodalashda
ishlatiladi. Misol uchun, "Uning so‘zlari haqiqatan ham yomon bo‘lmas edi" — bu
gap   orqali   qahramon   tomonidan   so‘zlarning   haqiqatga   to‘g‘ri   kelmasligi
ta’kidlanadi.
Stilistik   roli:   Badiiy   nutqdagi   inkor   gaplar   stilistik   vosita   sifatida
qo‘llaniladi,   chunki   ular   qahramonning   ichki   dunyosini   ko‘rsatishga,   uning
qarashlari   va   fikrlarini   o‘zgartirishga   yordam   beradi.   Oybekning   asarlarida   inkor
gaplar   orqali   voqealarning   ma’nosi   chuqurlashtiriladi   va   qahramonlarning   ruhiy
holatlari   o‘zgaradi.   Inkor   gaplar   muallifga   dramatik   va   emotsional   ta’sir   kuchini
oshirishda yordam beradi. Inkor gaplarning o‘zbek tilidagi grammatik va semantik
xususiyatlari adabiy tilni boyitishda, ayniqsa, badiiy asarlarda, katta rol o‘ynaydi.
Oybek   asarlarida   inkor   gaplar   nafaqat   grammatik   vosita   sifatida,   balki   ma’noni
kengaytirish,   obraz   yaratish,   va   qahramonlarning   ichki   dunyosini   aks   ettirishda
ishlatiladi.   Ular   asarlarining   dramatik   kuchini   oshiradi   va   o‘quvchiga   yanada
chuqurroq   ta’sir   ko‘rsatadi.   Inkor   (negatsiya)   gaplari   O‘zbek   tilida   grammatik
jihatdan  ikki   asosiy   vosita  yordamida  amalga  oshiriladi:  birinchisi,  fe’lning  inkor
shaklini   ifodalovchi   morfologik   vositalar,   ikkinchisi   esa   modifikatorlardir,
masalan, "emas", "yo‘q", va "bo‘lmas" kabi so‘zlar. Bu vositalar gapning semantik
strukturasini,   ya'ni   ma'lum   bir   narsani   rad   etish   yoki   inkor   qilishni   ifodalashda
ishlatiladi.   Inkor   gaplari   asosan   ma'lumotni   rad   etish   yoki   mavjud   emasligini
ko‘rsatish uchun qo‘llaniladi 2
.
1
 Akramov, D. (2021). Oybekning badiiy uslubida inkor va kontrast.  Toshkent: Fan nashriyoti. 156 sahifa.
2
 Mansurov, N. (2020). Ziddiyatli obrazlar va inkor gaplar. Toshkent: Adabiyot va san’at nashriyoti.  214 sahifa
7 Inkor   gaplarning   grammatik   tuzilishi.   O‘zbek   tilida   inkor   gaplar
ko‘pincha quyidagi morfologik shakllarda uchraydi:
1. "Emas" . Fe’lning inkor shakli uchun eng ko‘p ishlatiladigan grammatik
vosita   bo‘lib,   bu   so‘z   fe’lning   hozirgi   zamon,   o'tgan   zamon   yoki   kelajak   zamon
shaklida   inkor   yaratadi.   "Emas"   so‘zi   yordamida   fe'lni   inkor   qilib,   uning   ma'no
doirasini kengaytirish mumkin.  Misollar: 
 "Men boraman" → "Men bormayman."
 "U kelgan" → "U kelmagan."
 "Men buni qilishni xohlayman" → "Men buni qilishni xohlamayman."
Bu   shaklni   ishlatish   orqali   gapni   inkorli   holatda   yaratish   va   unga   salbiy
semantik   yuklamani   berish   mumkin.   Bu   shakl   tilning   inkorli   ifodalarida   keng
tarqalgan va yuqori darajada tushunarli.
2. "Yo‘q" .   "Yo‘q"   so‘zi   biror   narsaning   mavjud   emasligini   yoki   mavjud
bo‘lishining inkor qilishini ko‘rsatadi. Ko‘pincha bu so‘z o‘z-o‘zidan mustaqil gap
shaklida   ishlatiladi.   Bu   so‘zning   o‘ziga   xosligi   shundaki,   u   faqat   mavjudlik   yoki
mavjud bo‘lishning inkorini ifodalaydi.  Masalan: 
 "Bu yerda hech narsa yo‘q."
 "Hech narsa yo‘q edi."
Bu   vosita   faqat   fizik   yoki   ma'naviy   mavjudlikni   inkor   qilish   uchun
ishlatiladi.   Ko‘pincha   u   shaxsiy   ehtiyojlar,   holatlar   yoki   narsalarning   mavjud
emasligini ifodalashda ishlatiladi.
3. Modal   fe’llar:   "Bo‘lmas"   va   "qilmas" .   "Bo‘lmas"   va   "qilmas"   kabi
modal   fe’llar   inkorning   kuchini   oshiradi   va   biror   narsaning   amalga   oshmasligini
yoki   imkonsizligini   bildiradi.   Bu   fe’llar   ko‘proq   badiiy   matnlarda   yoki   adabiy
nutqda   ishlatiladi.   Ular   gapning   umumiy   mazmunini   yanada   ta'sirli   qilish   uchun
ishlatiladi: 
 "Bu ishni qilmas edi."
 "Bunday hol bo‘lmas edi."
8 Bu so‘zlar o‘zining semantik yuklamasiga ko‘ra, inkorning kuchini oshiradi.
"Bo‘lmas"   va   "qilmas"   shakllari   juda   kuchli   inkor   ifodalovchi   vositalar   sifatida
qo‘llaniladi. Ular badiiy tilni jonlantirish va obraz yaratishda muhim rol o'ynaydi 3
.
Inkor gaplarning stilistik roli.  Inkor gaplar tilni yanada boyitadi va ma'lum
bir   semantik   yuklamani   kuchaytiradi.   Ularning   ishlatilishi   nafaqat   grammatik,
balki   stilistik   jihatdan   ham   muhimdir.   Badiiy   nutqdagi   inkor   gaplar   yordamida
muallif   voqealar   yoki   tasvirlarni   ta'kidlash,   salbiy   holatlarni   yoki   qarama-
qarshiliklarni   ajratib   ko‘rsatish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Misol   uchun,   Oybek
asarlarida   inkor   gaplari   orqali   obrazlarning   ichki   dunyosi   yoki   tasvirlangan
voqealar   orqali   konflikt   yoki   qarama-qarshilikni   ajratib   ko‘rsatadi.   Inkor   gaplar
badiiy tilni kuchaytirish, dramatik va dramatik bo‘lmagan holatlar orasidagi farqni
aniqlashda   ishlatiladi.   Shuningdek,   inkor   gaplari   orqali   muallifning   fikrini
ta'kidlash   va   o‘quvchining   e'tiborini   aniq   ma'lumotlarga   qaratish   imkoniyati   ham
mavjud.   O‘zbek   tilida   inkor   gaplari   grammatik   va   semantik   jihatdan   juda   ko‘p
variantlarga   ega.   "Emas",   "yo‘q",   "bo‘lmas"   kabi   so‘zlar   orqali   fe’lning   inkor
shakli   yaratiladi   va   bu   tilga   o‘zgacha   kuchli   ifoda   beradi.   Badiiy   nutqda   inkor
gaplari   nafaqat   grammatika   jihatidan,   balki   stilistik   jihatdan   ham   qo‘llanilib,
obraza   va   asar   mazmuniga   qiziqarli   yangi   ma'no   qatlamlarini   qo‘shadi.   Bu
vositalar   orqali   muallif   o‘z   tasvirini   jonlantirish   va   o‘quvchiga   yanada   aniq   va
kuchli xabarni etkazish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Oybek asarlarida inkor gaplari o‘ziga xos uslubiy vosita sifatida ishlatilgan.
Uning   romanlarida   inkor   gaplari   nafaqat   grammatik   vosita,   balki   badiiy   obrazlar
yaratishda va qahramonlarning ichki holatini tasvirlashda muhim rol o‘ynaydi.
Inkorning   ichki   kurashlar   va   ruhiy   holatga   ta’siri .   Oybekning   "Qutlug‘
qon" asarida inkor gaplari qahramonlarning ruhiy holatini, xususan, ularning ichki
kurashlarini   ifodalashda   keng   qo‘llanadi.   Bu   gaplar   orqali   qahramonlarning
umidsizlik,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchsizlik   yoki   kelajakdagi   o‘zgarishlarga   bo‘lgan
norozi   bo‘lgan   holatlari   ko‘rsatiladi.   Masalan,   biror   qahramon   kelajakdagi
3
 Toshmatov, K. (2022). Adabiyotda inkorning pragmatik funksiyalari.  Toshkent: O’zbekiston yozuvchilar 
uyushmasi. 182 sahifa.
9 imkoniyatlarni   inkor   qilib,   uning   ichki   iztiroblari   va   murakkab   ruhiy   holati
tasvirlanadi.   Inkor   gaplari   yordamida   muallif   o‘z   qahramonining   ichki   dunyosini
jonli tarzda ko‘rsatadi.
Tasviriy   va   dramatik   kontrast .   Inkor   gaplari   badiiy   tasvirda   ham   o‘ziga
xos   funktsiyani   bajaradi.   Oybekning   asarlarini   o‘qish   jarayonida   inkor   gaplar
orqali   asarlarning   dramatik   jihatlari   kuchayadi.   "Navoiy"   romanida   ham   inkor
gaplar voqealarni o‘zgarmas, dahshatli  va og‘ir  holatlarni  tasvirlashda ishlatilgan.
Bunday ifodalar orqali qahramonlarning kelajakka bo‘lgan umidlarini inkor qilish
orqali   ularning   yengilmas   dardlari   va   boshdan   kechirayotgan   noxush   vaziyatlari
ajratib ko‘rsatiladi.
Kontrast   yaratishda   inkorning   roli .   Inkor   gaplari   kontrastni   yaratish
uchun   juda   muhim   vosita   bo‘lib,   u   orqali   qahramonlar   orasidagi   qarama-
qarshiliklar   yoki   ularning   shaxsiy   rivojlanishidagi   qiyinchiliklar   aks   ettiriladi.
Masalan, Oybekning asarlarida qahramonlarning o‘zgarmas holatlari va o‘z-o‘zini
inkor etishi orqali muallif qarama-qarshi obrazlarni yaratadi, bu esa asarga yanada
chuqurlik   va   dramatizm   kiritadi.   Oybekning   inkor   gaplaridan   foydalanishi   badiiy
nutqning   estetik   va   stilistik   jihatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   shu   bilan
birga   ularning   tasviriy   kuchini   oshiradi   va   o‘quvchi   uchun   hissiy   ta’sirni
kuchaytiradi. 
Xulosa.   Inkor   gaplarning   grammatik   tuzilishi,   asosan,   so‘zning   inkor
shaklida ifodalanadi va bu tuzilish o‘zbek tilining grammatika tizimida ahamiyatli
o‘rin tutadi. Inkor gaplar ko‘pincha fe'lning inkor shakli, modallar yoki noaniqlikni
bildiruvchi so‘zlar yordamida tuziladi. Fe’lning inkor shakli ("emas", "yo‘q") eng
keng   tarqalgan   usul   bo‘lib,   bu   fe’lni   inkor   qilish   orqali   voqea   yoki   holatning
amalga oshmasligini bildiradi. Misol uchun, "Men kelaman" → "Men kelmayman"
yoki   "U   keldi"   →   "U   kelmadi".   Modallar   ("bo‘lmas",   "qilmas")   orqali   inkor
yanada kuchayadi, ularning yordamida faoliyat yoki holatning imkonsizligini yoki
rad   etilganligini   ko‘rsatish   mumkin.   Bunday   shakllar   ko‘pincha   qahramonlarning
ichki   ruhiy   holatini   yoki   voqealarning   o‘zgarmasligini   tasvirlashda   ishlatiladi.
10 Kontekstga   qarab,   inkor   gaplar   turli   semantik   funktsiyalarni   bajaradi.   Ular
noaniqlik,   o‘zgarishsiz   qolgan   holatlar   yoki   kelajakka   bo‘lgan   ishonchsizlikni
ifodalashda   muhim   vosita   sifatida   ishlatiladi.   Oybekning   asarlarida,   inkor   gaplari
o‘zining semantik yuklamasi bilan badiiy tasvirni boyitadi, qahramonlarning ichki
dunyosini yanada chuqurroq aks ettiradi. 
2.  Inkor gaplarning semantik tahlili
Inkor   gaplarining   semantik   tahlili   o'zbek   tilidagi   inkor   ifodalarining   ma'no
va   semantik   yuklamalarini   chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Inkor   gaplar
nafaqat grammatik struktura, balki mazmun jihatidan ham ko‘plab nuanslarga ega
bo‘lib,   ularning   semantik   xususiyatlarini   tahlil   qilish   asarlarda   tasvirlangan
voqealar   va   qahramonlarning   ichki   kurashlari   haqida   yangi   ma'lumotlar   beradi.
Oybek   asarlarida   inkor   gaplarining   semantik   yuklamasi   va   uning   kontekstga
bog'liq shakllari alohida ahamiyatga ega.
Inkor gaplar (inkorli gaplar) o‘zbek tilida biror narsaning mavjud emasligini
yoki amalga oshmasligini ifodalovchi grammatik qurilishlardir.  Ularning semantik
tahlili ularning har xil ma’no toifalariga ajratilishiga yordam beradi. Quyida inkor
gaplarning ma'no toifalari haqida batafsil ma'lumot berilgan:
1. Rad etish (inkor qilish).   Inkor gaplar biror narsaning mavjud emasligini
yoki   amalga   oshmasligini   bildiradi.   Bu   gaplarda   faoliyat   yoki   holat   rad   etiladi.
Masalan:
 "U kelmaydi" – Bu gapda kelishning amalga oshmasligi yoki rad etilishi
ifodalanadi.
 "Bu   ishni   qilmayman"   –   Bu   gapda,   aynan   shu   ishni   bajarish   niyati   rad
etiladi.
Bu holat inkorning eng oddiy va keng tarqalgan shaklidir, chunki u mavjud
bo‘lgan   holatni   yoki   faoliyatni   inkor   etadi.   Bu   toifa   gaplar   ko‘pincha   fe'l   orqali
quriladi, masalan, "emas" yordamida 4
.
4
 Xodjaev, M. (2020). Ruhiyat va inkor: Oybek asarlarini tahlil qilish.  Toshkent: Kitob nashriyoti. 154 sahifa.
11 2.   Noaniqlik   (salbiy   tasdiq).   Inkor   gaplari,   ba'zida,   ma'lum   bir   voqealar
yoki   holatlarning   aniqligi   yo‘qligini   yoki   qiyinchiliklarni   bildiradi.   Bunday
gaplarda o‘zgarmagan yoki noaniq holatlar tasvirlanadi. Masalan:
 "U   hali   ham   kelgani   yo‘q"   –   Bu   gapda   kelishning   hali   amalga
oshmaganligi, ya’ni voqea hali o‘zgarmaganligi inkor etilgan.
 "Uning   bu   ishni   qilishga   qiynalayotganligi   ko‘rinyapti"   –   Bu   gapda,
ishdan kelgan natijalar yoki o‘zgarishlar inkor qilinadi.
Bu   inkor   shakllari   ko‘pincha   ma'lum   bir   voqea   yoki   holatni   tasdiqlashga
qarshi shakllanadi va o‘zgarishlarni yoki yuzaga kelgan noaniqlikni ko‘rsatadi.
3.   O‘zgarmaslik   yoki   beqarorlik.   O‘zbek   tilidagi   inkor   gaplar   ko‘pincha
biror   narsaning   o‘zgarmasligini   yoki   davom   etayotgan   beqarorligini   ta’kidlaydi.
Bunday   gaplar   uzoq   muddatli   yoki   kelajakdagi   o‘zgarishlarning   inkorini
ifodalaydi. Masalan:
 "Ular   hech   qachon   birga   bo‘lmaydilar"   –   Bu   gapda   kelajakdagi
o‘zgarishlar, ya’ni ular orasidagi munosabatning o‘zgarishi inkor etiladi.
 "Bu   holat   hech   o‘zgarmaydi"   –   Bu   gapda   voqealar   va   sharoitlarning
o‘zgarmasligi inkor qilinadi.
Bu   inkorli   gaplar   beqaror   yoki   doimiy   bo‘lgan   holatlarni   inkor   etishda
ishlatiladi.   Bu   usulda   gaplar   orqali   muayyan   voqealar   yoki   hayotiy   holatlar
o‘zgarmasligini ta'kidlanadi.
Inkor   gaplar   o‘zbek   tilida   nafaqat   grammatik   vosita,   balki   ma'no   va
semantika   jihatidan   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Ularning   semantik   tahlili
gaplarning   maqsadi,   voqealar   ketma-ketligi,   ruhiy   holatlar   yoki   ichki   qarama-
qarshiliklarni   aks   ettirishda   yordam   beradi.   Inkor   gaplar   voqealarni   va   ularning
oqibatlarini tasvirlash, hamda muayyan holatlarning rad etilishi yoki o‘zgarmasligi
haqida ma'lumot beradi 5
.
Inkor gaplarining semantik ma'nosi Oybekning asarlarida kontekstga bog‘liq
ravishda   o‘zgaradi.   Bu   gaplarning   ma'nosi   ularning   qo‘llanilish   joyi,
5
 Qodirov, A. (2021). Oybek asarlarida inkor va psixologik tahlil.  Toshkent: O’zbek adabiyoti akademiyasi. 167 
sahifa.
12 qahramonlarning   ruhiy   holati   va   voqea   rivojlanishiga   qarab   farqlanadi.   Oybek
badiiy   matnlarida   inkor   gaplarining   semantik   funktsiyalari   turli   holatlarda
quyidagicha namoyon bo‘ladi:
1.   Ichki   kurash   va   ruhiy   inkor.   Inkor   gaplar   asarlarning   badiiy   ifodasida
qahramonlarning   ichki   kurashlari   va   hissiy   holatlarining   ko‘rsatilishida   katta   rol
o‘ynaydi.   Masalan,   Oybekning   "Qutlug‘   qon"   yoki   "Navoiy"   romanlarida
qahramonlar   o‘z   qarorlarini   inkor   qilib,   ruhiy   kurashlarga   kirishadilar.   Bunday
holatlarda   inkor   gaplari,   asosan,   qahramonlarning   noaniq   yoki   qarama-qarshi
fikrlarini   tasvirlashda   ishlatiladi.   Bu,   ayniqsa,   qahramonlar   o‘z   ichki
muammolarini hal qilishga intilishganida, ammo natijada salbiy yoki inkor etuvchi
fikrlar  paydo bo‘lganida yuzaga  keladi. Misol  uchun, "Men  bunga erishmayman"
kabi inkorli iboralar qahramonlarning o‘ziga bo‘lgan ishonchining yo‘qolishi yoki
orzularining amalga oshmasligi haqidagi iztirobni bildiradi.
2.   Vaqtning   inkori.   Vaqtning   inkori,   inkor   gaplarining   boshqa   bir   shakli
sifatida, voqealar ketma-ketligining inkor etilishida qo‘llaniladi. Bu holatda, inkor
gaplar   voqealar   yoki   o‘zgarishlar   haqidagi   noaniqlikni   yoki   salbiy   fikrlarni
bildiradi.   Bunday   gaplar   asarlarning   rivojlanish   jarayonida,   masalan,   "Kelajakda
hech   narsa   o‘zgarmaydi"   yoki   "Hech   narsa   o‘zgarmas"   kabi   iboralarda   ko‘rinadi.
Bu   gaplar   kelajakdagi   o‘zgarishlarga   bo‘lgan   ishonchsizlikni   yoki   vaqtning
doimiyligini   ta’kidlaydi,   shuningdek,   qahramonlarning   yangi   holatlarga
moslashishidagi qiyinchiliklarni ham ko‘rsatadi.
3.   Metaforik   inkor.   Oybek   asarlarida   inkor   gaplari   ko‘pincha   metaforik
ma’noda ishlatiladi. Bu, ayniqsa, qahramonlarning ichki dunyosini, orzularini yoki
umidlarini   inkor   etishda   ko‘riladi.   Metaforik   inkor   yordamida   asarlarda   chuqur
badiiy   tasvirlar   yaratish   mumkin.   Masalan,   "Kelajakda   hech   narsa   o‘zgarmaydi"
degan ibora faqat kelajakdagi o‘zgarishlarni inkor qilish emas, balki qahramonning
orzulari,   umidlari   va   o‘zgarishlarga   bo‘lgan   ishonchsizligini   ham   tasvirlaydi.
Oybek   bu   tarzda   inkor   gaplarini   badiiy   tasvir   sifatida   ishlatib,   qahramonlar   va
ularning ruhiy holatlarining kontrastini kuchaytiradi.
13 4. O‘zgarmaslik va doimiylik.   Inkor  gaplari, ko‘pincha  o‘zgarmaslik yoki
doimiylikni   ifodalashda   ishlatiladi.   Bu   gaplar   voqealarning   yoki   holatlarning
doimiyligini   tasvirlashda   qo‘llaniladi,   bu   esa   qahramonlarning   umidsizlik   yoki
stagnatsiya   holatlarini   aks   ettiradi.   Masalan,   Oybekning   asarlarida   "Ular   hech
qachon   o‘zgarish   bo‘lmas"   yoki   "Hayotda   hech   narsa   o‘zgarmaydi"   kabi   inkor
gaplari,   vaqtning   yoki   voqealar   ketma-ketligining   stagnatsiya   qilayotganini
bildiradi.   Bu   holatda,   inkor   gaplari   o‘zgarishlarga   bo‘lgan   ishonchsizlikni
kuchaytiradi va asardagi dramatik kuchni oshiradi.
5.   Inkor   va   qarama-qarshilik.   Inkor   gaplar   Oybek   asarlarida   qarama-
qarshiliklarni   ko‘rsatishda   ham   ishlatiladi.   Bu   holatda,   inkor   gaplari
qahramonlarning   ichki   dunyosidagi   qarama-qarshi   fikrlar   va   his-tuyg‘ularni   aks
ettiradi.   Masalan,   "Men   bu   ishni   qilmayman"   yoki   "Bu   holat   hech   qachon
o‘zgarmaydi"   kabi   gaplar,   bir   tomondan   qaror   qabul   qilishning   inkorini   bildirsa,
boshqa tomondan qahramonlarning noaniqligi va ichki kurashlarini ko‘rsatadi. Bu
inkor gaplari qahramonlarning ichki rivojlanishi va ruhiy holatini tasvirlash uchun
zarur   vosita   bo‘lib,   asardagi   dramatik   va   badiiy   qiymatini   oshiradi.   Oybekning
asarlaridagi  inkor  gaplar, shuningdek,  uning tasviriy ifodalarining boyligiga hissa
qo‘shadi.   Badiiy   usul   sifatida   inkor   gaplari   qahramonlarning   ruhiy   holatlarini,
ichki kurashlarini va o‘zgarishlarga bo‘lgan qarshiliklarini kuchaytiradi. Bu gaplar
orqali asarlarning badiiy maqsadi kuchayib, voqealar va tasvirlar yanada chuqurroq
va o‘ylangan tarzda ifodalanadi 6
.
Oybekning   asarlaridagi   inkor   gaplar   faqat   grammatik   vosita   sifatida
ishlatilmaydi,   balki   ular   asarlarning   badiiy   mazmunini   va   ma'nosini
chuqurlashtirishda   katta   rol   o'ynaydi.   Inkor   gaplari,   ayniqsa,   qahramonlarning
ichki   holatini,   ruhiy   iztiroblarini,   qarorlaridagi   noaniqlikni   va   umidsizlikni
tasvirlashda ishlatiladi. Inkor gaplari Oybekning asarlarida qahramonlarning ruhiy
holatini   tasvirlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular,   asosan,   qahramonlarning   ichki
dunyosidagi   noaniqlik   va   ikkilanishni,   o‘zaro   qarama-qarshiliklarni   aks   ettiradi.
6
 Rustamov, F. (2022). Negatsiya va adabiy til: Oybek misolida.  Toshkent: Adabiyotshunoslik nashriyoti. 189 
sahifa.
14 Masalan,   "Navoiy"   romanidagi   qahramonlar   o‘z   kelajagini   inkor   qilib,   bu
kelajakda  erishiladigan   maqsadlarning  amalga  oshmasligiga  ishonadilar.  Bu   holat
ularning ruhiy holatini va o‘z orzulariga bo‘lgan ishonchsizlikni ko‘rsatadi. Oybek
badiiy   ifodalarida   inkorni   nafaqat   tashqi   voqealar   bilan,   balki   qahramonlarning
ichki   kurashlari   bilan   bog‘laydi,   bu   orqali   o‘quvchiga   qahramonlarning   anglash
jarayonlarini   yanada   yaqqolroq   ko‘rsatadi.   Inkor   gaplari   Oybek   asarlaridagi
kontrastni kuchaytiradi. Qahramonlar orasidagi ziddiyatlar, voqealarning og‘irligi,
va   o‘zgarishlarsiz   qolgan   holatlar   inkor   orqali   badiiy   darajada   ta’kidlanadi.   Inkor
gaplar qahramonlarning ruhiy iztiroblarini yoki kelajakka bo‘lgan ishonchsizligini
ifodalashda   o‘quvchiga   tasvirning   kontrastli   tomonlarini   ko‘rsatadi.   Masalan,
Oybekning   "Qutlug‘   qon"   asarida,   qahramonlar   o‘z   qarorlarida   inkor   qilib,   ichki
kurashlarni  boshlaydilar, bu esa asarni o‘quvchilar  uchun yanada dramatik qiladi.
Inkor   gaplari,   shuningdek,   umidsizlikni   va   o‘zgarishga   bo‘lgan   ishonchsizlikni
ko‘rsatib, asarni yanada chuqurroq qilib beradi.
Oybekning   inkor   gaplari   badiiy   ifodalar   sifatida   qahramonlarning   ichki
dunyosini, anglash jarayonlarini va shaxsiy iztiroblarini o‘quvchiga yaqqol taqdim
etadi.   Inkor   gaplari   faqat   grammatik   vosita   sifatida   emas,   balki   badiiy   tasvirning
asosiy   elementlaridan   biriga   aylanishi   mumkin.   Ular   nafaqat   voqealar   yoki
hissiyotlar   haqida   gapiradi,   balki   o‘quvchiga   qahramonlarning   o‘z   qarorlari,
orzulari   va   kelajakka   bo‘lgan   ishonchlarini   inkor   qilishini   ko‘rsatadi.   Bu   holat
asarlarning chuqur  ma’nolarini  ochadi  va o‘quvchiga o‘z xulosalarini  chiqarishga
yordam  beradi. Inkor  gaplari  Oybek asarlarida ko‘p qirrali  funksiyalarni  bajaradi.
Ular faqat qahramonlarning ruhiy holatini tasvirlamaydi, balki asarlarning umumiy
maqsadiga xizmat qiladi. Inkor orqali qahramonlarning ichki dunyosi, o‘zgarishga
bo‘lgan   ishonchsizlik,   hamda   umidsizlik   kabi   chuqur   hissiyotlar   o‘quvchiga
etkaziladi.   Shuningdek,   inkor   gaplari   asarlarni   tasvirlashda,   ularning   badiiy
qiymatini oshirishda, kontrast yaratishda ham ishlatiladi. Oybekning inkor gaplari
asarlarining   ma'nosini   va   badiiy   mazmunini   boyitadi,   qahramonlarning   ichki
holatlarini   ko‘rsatadi   va   o‘quvchini   asar   voqealarining   chuqur   qatlamlarini
15 anglashga   yordam   beradi.   Inkor   gaplari   nafaqat   grammatik,   balki   badiiy   ifoda
sifatida ham katta ahamiyatga ega 7
.
Xulosa.   Oybek   badiiy   matnlarida   inkor   gaplari   nafaqat   grammatik   vosita
sifatida,   balki   asarlarning   semantik   va   badiiy   mazmunini   boyitadigan   kuchli
ifodalovchi   element   sifatida   xizmat   qiladi.   Uning   asarlarida   inkor   gaplari   asosan
qahramonlarning ichki kurashlari, ruhiy holatlari, qarorlaridagi noaniqlik va hissiy
iztiroblarini   tasvirlashda   ishlatiladi.   Oybek   inkor   orqali   o‘zgarishga   bo‘lgan
ishonchsizlik, kelajakka bo‘lgan umidsizlik, va hayotiy qiyinchiliklarni ta’kidlaydi,
bu esa asarlarning dramatik va psixologik chuqurligini oshiradi.
Inkor   gaplari,   shuningdek,   asarlarda   kontrastli   obrazlarni   yaratishda   va
badiiy   tafakkurni   kuchaytirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Qahramonlar   orasidagi
ziddiyatlar  va  o‘zgarishlarsiz  qolgan  holatlar  inkor  orqali  o‘z ifodasini   topadi, bu
esa   o‘quvchiga   asarning   ichki   qatlamlarini   yanada   chuqurroq   tushunishga   imkon
beradi.   Oybekning   inkor   gaplari   faqat   grammatik   vosita   emas,   balki   ularning
semantik   yuklamasi   asarlarning   badiiy   mazmunini   yanada   boyitadi.   Ular
o‘quvchiga qahramonlarning ichki dunyosini, ularning hissiyotlarini va qarorlarini
ko‘rsatishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,   Oybekning   asarlaridagi   inkor
gaplari   nafaqat   tilning   grammatik   imkoniyatlarini,   balki   badiiy   san’atning   asosiy
elementlarini ham o‘z ichiga oladi.
7
 Sodiqov, B. (2023). Oybek va uning badiiy tilidagi stilistik vositalar.  Toshkent: O’zbek nashriyoti. 175 sahifa.
16 3. Inkor gaplarning stilistik roli
Inkor   gaplar,   oybek   asarlarida   badiiy   tasvir   va   obraz   yaratishning   muhim
vositalaridan   biridir.   Ular   nafaqat   fe’lning   inkor   shakli   orqali   biror   narsaning
mavjud emasligini bildiradi, balki qahramonlarning ruhiy holatini, muammolarini,
qarama-qarshi   hissiyotlarini   va   qarorlarini   yanada   kuchaytiradi.   Inkor   gaplar
ko‘plab   stilistik   maqsadlarda   ishlatiladi,   jumladan,   kontrast   yaratish,   obrazni
aniqroq ifodalash va asarlarning dramatik kuchini oshirish.
Oybek asarlarida inkor gaplari badiiy tasvir vositasi sifatida o‘zining alohida
ahamiyatiga   ega.   Bu   gaplar   faqat   grammatik   vosita   sifatida   ishlatilmaydi,   balki
asarlarning   mazmunini   va   badiiy   shaklini   boyitadi.   Oybek,   inkorni   ko‘plab
voqealar  va  qahramonlarning  ruhiy  holatlari,  orzulari   va qarorlaridagi   iztiroblarni
tasvirlashda   qo‘llaydi.   "Qutlug‘   qon"   yoki   "Navoiy"   romanlarida   inkor   gaplar
qahramonlarning   ichki   dunyosini   ko‘rsatishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Bu   asarlarda,
qahramonlar   o‘z   kelajaklarini   inkor   qilgan   holda,   umidsizlik   yoki   o‘zgarishning
imkonsizligini his etadilar.   Bu, o‘z navbatida, qahramonlarning ruhiy kurashlarini
va anglash jarayonlarini yanada kuchaytiradi. Inkor gaplari orqali qahramonlar o‘z
orzularini  va kelajakdagi  imkoniyatlarni inkor qilib, hayotlaridagi  beqarorlikni va
mavjud bo‘lmagan imkoniyatlarni ko‘rsatadilar 8
.
Inkor   gaplari   badiiy   ifoda   sifatida,   ko‘pincha   kontrastli   tafakkur   va
psixologik qarama-qarshiliklarni yaratish uchun ishlatiladi. Bu gaplar orqali asarda
mavjud   bo‘lgan   qarama-qarshiliklarni   yanada   kuchaytirish   mumkin.   Masalan,
Oybekning   "Navoiy"   romanida   inkor   gaplari,   ideal   va   real   dunyo   o‘rtasidagi
farqni,   orzu   va   haqiqatning   ziddiyatini   ko‘rsatadi.   Bu   gaplar,   shuningdek,
8
 Usmonova, F. (2021). Adabiyotdagi inkor uslubi: teoretik yondoshuv.  Toshkent: Yozuvchilar uyushmasi. 190 
sahifa.
17 qahramonlarning   o‘z   ichki   dunyosini   va   qarorlarini   qanday   inkor   qilishlarini
tasvirlaydi,   bu   esa   o‘quvchiga   yanada   chuqurroq   ma'lumot   beradi.   Inkor   gaplari
Oybekning   asarlarini   badiiy   boyitishda   va   qahramonlarning   ruhiy   holatini
tasvirlashda muhim vosita sifatida xizmat qiladi. Bu usul asarning umumiy ma'no
va   tafakkurini   chuqurlashtiradi,   qahramonlarning   ichki   dunyosini   yanada   ochib
beradi.
Oybekning   asarlarida   inkor   gaplari   ko‘plab   holatlarda   obraz   yaratishda
ishlatiladi. Inkorning badiiy tasvir sifatidagi roli, asarlarning semantik chuqurligini
oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Oybekning   qahramonlari   o‘z   orzularini   inkor
qilish orqali ichki kurashlarini va hayotiy noaniqliklarini namoyon qiladi. Bu holat
ular   orasidagi   qarama-qarshiliklarni   kuchaytiradi   va   qahramonning   ruhiy   holatini
yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
Masalan,   "Qutlug‘   qon"   yoki   "Navoiy"   romanlarida   inkor   gaplari
qahramonlarning   o‘z   kelajagi   va   orzulariga   nisbatan   umidsizliklarini   ifodalash
uchun   ishlatiladi.   Inkor,   qahramonlarning   ichki   iztiroblarini   ko‘rsatishda   yordam
beradi, ularning kelajakdagi imkoniyatlarga bo‘lgan ishonchsizliklarini aks ettiradi.
Bu   orqali   Oybek,   qahramonlarning   psixologik   holatini   yanada   chuqurlashtiradi,
ularni   o‘z   ichki   dunyosida   ko‘proq   harakatlantiradi.   Inkor   gaplari   badiiy   kontrast
yaratishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Qahramonlar   orasidagi   qarama-qarshiliklar
inkor   orqali   kuchayadi,   bu   esa   asarga   yanada   boy   ma'no   qatlamlarini   qo‘shadi.
Oybek, inkor gaplarini tasviriy vosita sifatida ishlatib, o‘z asarlarini psixologik va
badiiy   jihatdan   yanada   boyitadi.   Bu   metod   o‘quvchiga   qahramonlarning   ichki
dunyosiga kirib borish, ularning iztiroblarini his qilish imkoniyatini yaratadi.
Inkor gaplari, shuningdek, qahramonlarning hayotiy qarorlarini  inkor  qilish
orqali, voqealar rivojidagi noaniqliklarni va o‘zgarishlarni aks ettiradi. Oybekning
asarlarida bunday inkor, vaqtning o‘zgarishi  yoki kelajakning noaniqligi haqidagi
tasavvurlarga   turtki   beradi.   Bu   metod   asarlarning   o‘zgarishsiz   qolgan   qismlarini
yoki   umidsizlikni   kuchaytirish   orqali,   ularni   yanada   real   va   chuqurroq   qilishga
xizmat   qiladi.   Oybekning   inkor   orqali   yaratgan   obrazlari   o‘quvchiga
18 qahramonlarning   hissiy   va   psixologik   holatlarini   yanada   to‘liqroq   tushunishga
imkon   beradi.   Inkor,   nafaqat   grammatik   vosita   sifatida,   balki   badiiy   tasvirning
kuchli elementi sifatida, Oybekning asarlarini yanada boyitadi 9
.
Oybek   asarlarida   inkor   gaplari   va   kontrast   uslubi   o‘rtasidagi   bog‘lanish   va
ularning   o‘ziga   xos   badiiy   roli   muhim   o‘rin   tutadi.   Inkor,   ya'ni   negatsiya,
asarlarning badiiy  kuchini  kuchaytiradigan  va qahramonlarning ichki   kurashlarini
ko‘rsatadigan vosita sifatida ishlatiladi. Asarda inkor yordamida qahramonlarning
qarama-qarshi   his-tuyg‘ulari   va   ularning   turli   holatlari   o‘rtasidagi   kontrastni
kuchaytirish   mumkin.   Inkor,   ko‘pincha   qahramonlarning   orzulari   yoki   umidlari
inkor   etilishida   uchraydi,   bu   esa   ularning   ichki   iztiroblari,   orzularining   amalga
oshmasligi   yoki   kelajakka   umidsiz   qarashlarini   ko‘rsatadi.   Masalan,   Oybekning
Qutlug‘  qon   yoki   Navoiy   romanlarida qahramonlar  kelajakda o‘zgarishlarni  inkor
qilib,   o‘zlarining   psixologik   holatlarini   ifodalaydilar.   Inkor   orqali   ularning   ichki
dunyosi   yanada   chuqurroq   tasvirlanadi   va   o‘quvchining   emotsional   munosabati
kuchayadi.
Kontrast  esa  inkor  bilan birgalikda ishlatiladi  va asarning  dramatik kuchini
oshiradi.   Qahramonlar   o‘z   orzularini   inkor   qilganida,   o‘sha   orzularning   amalga
oshmasligi orqali ularning ruhiy holatidagi qarama-qarshilikni tasvirlash mumkin.
Bu   qarama-qarshilik   o‘quvchini   qahramonlarning   ruhiy   holati   bilan   tanishtirib,
ularning   ichki   dunyosiga   chuqurroq   kirishga   imkon   beradi.   Negatsiya   orqali
o‘quvchi   voqea   rivojlanishining   salbiy   tomonlari   yoki   o‘zgarishlarning
imkonsizligini   his   etadi.   Inkor   gaplari   Oybek   asarlarida   nafaqat   o‘zining
grammatik   vazifasini   bajaradi,   balki   asarlarning   badiiy   mazmunini   boyitadi,
obrazlarni   chuqurlashtiradi   va   kontrastni   kuchaytiradi.   Bu   uslublar   orqali   Oybek
qahramonlarining   ichki   iztiroblarini   va   ularning   o‘zaro   qarama-qarshiliklarini
yanada aniqroq va ta’sirchanroq tarzda tasvirlaydi 10
.
Xulosa .   Inkor   gaplar   Oybek   asarlarida,   badiiy   tasvir   yaratish   va   obrazlarni
chuqurlashtirishda   muhim   uslubiy   vosita   sifatida   ishlatiladi.   Ular   nafaqat
9
 Sodiqova, D. (2022). Inkor va uning kommunikativ funksiyalari.  Toshkent: Zamonaviy adabiyot. 211 sahifa.
10
 Qosimov, Z. (2020). Oybek va uning adabiy tahlili. Toshkent: Adabiy tahlil nashriyoti. 159 sahifa.
19 qahramonlarning   ruhiy   holatini   ifodalaydi,   balki   asarning   dramatik   kuchini
oshiradi.   Kontrast   va   inkor   o‘rtasidagi   bog‘lanish,   o‘quvchiga   qahramonlarning
ichki kurashlari va iztiroblarini yanada ta’sirchan tarzda ko‘rsatadi. Shunday qilib,
inkor   gaplari,   badiiy   tasvirda,   obraz   yaratishda   va   asarning   umumiy   mazmunini
boyitishda katta rol o‘ynaydi.
3.   Oybek asarlarida inkor gaplarning pragmatik jihatlari
Oybek   asarlarida   inkor   gaplarining   pragmatik   jihatlari,   ularning
kommunikativ   va   semantik   funksiyalarini   ko‘rsatishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Inkor
gaplari,   faqat   grammatik   vosita   sifatida   emas,   balki   nutqiy   vaziyatga   bog‘liq
ravishda,   ma’no   va   kontekstga   qarab   o‘zgaradi.   Inkor   gaplar   Oybek   asarlarida
nafaqat   salbiy   ma’no   keltirish   uchun   ishlatiladi,   balki   ularning   kommunikativ
funksiyalari   ham   juda   katta.   Oybek   asarlarini   tahlil   qilganimizda,   inkor   gaplar,
qahramonlarning   ichki   holatlarini   va   ruhiy   iztiroblarini   ko‘rsatishda   asarning
maqsadiga   mos   ravishda   ishlatilishini   ko‘ramiz.   Masalan,   qahramonlar   o‘z
kelajaklarini   inkor   qilish   orqali,   hayotdagi   orzularining   amalga   oshmasligi,
o‘zgarishlarga bo‘lgan umidsizliklari yoki ichki kurashlarini aks ettiradi.
Inkor   gaplar,   Oybekning   asarlarida   turli   nutqiy   vaziyatlarda   turli
funktsiyalarni bajaradi.   Agar qahramonlar o‘z orzulari yoki kelajagini inkor qilsa,
bu   asarda   o‘zgarishlar,   qarama-qarshiliklar   yoki   ruhiy   azoblarni   aks   ettiradi.
Bunday   inkor,   aslida,   o‘quvchiga   qahramonning   psixologik   holatini   tushunishda
yordam   beradi.   Masalan,   "Qutlug‘   qon"   romanida,   qahramonlar   o‘z   kelajagini
inkor qilish orqali, hayotdagi ijtimoiy va shaxsiy ziddiyatlarni tasvirlashadi. Inkor
gaplari,   Oybekning   asarlarida   kommunikativ   maqsadni   amalga   oshirishda   ham
ishlatiladi.   Bu   gaplar,   o‘quvchiga   qahramonlarning   ichki   dunyosidagi
o‘zgarishlarni va kurashlarni ko‘rsatishda yordam beradi. Masalan, qahramonning
ichki   iztiroblari   yoki   qarorlarini   inkor   qilish,   ularning   ruhiy   o‘zgarishlarini   va
qarama-qarshiliklarni   kuchaytiradi.   Oybekning   asarlarida   inkor   gaplar,   asosan
dialoglar   va   monologlarda   ishlatiladi.   Dialoglarda,   bir   qahramonning   kelajakdagi
20 umidlarini   inkor   qilish   orqali,   boshqa   qahramon   bilan   o‘rtasidagi   ziddiyat   yoki
qarama-qarshiliklar   ko‘rsatiladi.   Monologlarda   esa,   qahramon   o‘z   ichki
iztiroblarini inkor qilish orqali o‘z qarorlarini qabul qilish yoki rad etish jarayonini
ko‘rsatadi.   Bu   inkorlar,   o‘quvchining   qahramonning   ruhiy   holatini   yanada
chuqurroq   tushunishiga   yordam   beradi.   Oybek   asarlaridagi   inkor   gaplar   nafaqat
salbiy   ma’no   keltirish   uchun   ishlatiladi,   balki   ularning   komunikativ   funksiyalari
ham   katta   ahamiyatga   ega.   Inkor   gaplari,   qahramonlarning   ichki   dunyosini
tasvirlashda, o‘quvchining e’tiborini jalb qilishda va asarlarning dramatik kuchini
oshirishda muhim vosita hisoblanadi 11
.
Inkor   gaplar   (negatsiya)   Oybek   asarlarida   nutqiy   vaziyatlarga   qarab   turli
ma'nolarni   ifodalashda   ishlatiladi.   Ular   faqat   salbiy   ma'no   keltirib   chiqarmasdan,
qahramonlarning   ichki   kurashlari,   qarama-qarshiliklari   va   tashqi   dunyo   bilan
o'zaro   ziddiyatlarini   ochib   beradi.   Inkor   gaplarning   har   bir   qo'llanilishi
qahramonning ruhiy holatini, kayfiyatini yoki qarorlarini ta'kidlash uchun turlicha
maqsadga   xizmat   qiladi.   Oybek   asarlarida   inkor   gaplari   turli   kontekstlarda
o'zgaradi.   Masalan,   bir   qahramonning   kelajak   uchun   orzulari   va   umidlari   inkor
qilinganida,   bu   o'zining   umidsizligi,   voqealar   yoki   o'zgarishlarga   bo'lgan
ishonchsizligini   aks   ettiradi.   Ammo   inkorning   boshqa   bir   shakli,   masalan,
qarorlarning   inkori   yoki   tashqi   dunyoga   nisbatan   rad   etish,   qahramonning   ichki
dunyosini yanada aniqroq tushunishga yordam beradi 12
.
Inkor gaplar komunikativ maqsadlar uchun ishlatiladi. Oybekning asarlarida
bu   gaplar   faqat   salbiy   ma'no   beribgina   qolmay,   balki   qahramonlarning   ichki
muammolari   yoki   tashqi   voqealar   bilan   o'zaro   aloqalari   orqali   o'zgaruvchan
ma'nolarni yaratadi. Masalan, qahramonning kelajakka bo'lgan ishonchsizligi inkor
qilinganida, bu ularning ruhiy holatini yanada ochib beradi. Shu bilan birga, inkor
gaplar,   qahramonlarning   orzulari   yoki   kelajakdagi   imkoniyatlarini   inkor   qilish
orqali,   ularning   psixologik   ziddiyatlarini   kuchaytiradi.   Inkor   gaplar,   nafaqat
dramatik   kuchni   oshirish   uchun   ishlatiladi,   balki   qahramonlarning   psixologik
11
 Fayzullayev, R. (2021). Oybek va badiiy tasvir: Negatsiya va kontrast.  Toshkent: O’zbek adabiyoti nashriyoti. 160
sahifa.
12
 Ibragimov, L. (2020). Inkor gaplar va ularning o‘ziga xosligi.  Toshkent: Shahrisabz nashriyoti. 178 sahifa.
21 holatini, ya'ni iztiroblarini, shubhalarini va umidsizliklarini tasvirlashda ham katta
rol   o'ynaydi.   Masalan,   Oybekning   "Qutlug‘   qon"   yoki   "Navoiy"   romanlarida,
qahramonlar kelajakdagi o'zgarishlarga ishonchsiz bo'lib, o'zlarini inkor qilib, ichki
kurashlarini yanada chuqurroq ifodalaydi. Inkor gaplar Oybek asarida faqat nutqiy
vaziyatni   tasvirlabgina   qolmay,   balki   qahramonlarning   ichki   kurashlari   va   tashqi
dunyo   bilan   ziddiyatlarini   o'quvchiga   yetkazish   uchun   ham   ishlatiladi.   Bu   gaplar
asarda   salbiy   yoki   neytral   ma'no   bilan   cheklanib   qolmasdan,   asarning   psixologik
va badiiy kuchini yanada oshiradi 13
.
Oybek asarlarida inkor gaplari faqat ma'no va mazmunni o'zgartirish uchun
emas, balki qahramonlarning ichki dunyosini, ruhiy iztiroblarini va noaniqliklarini
ifodalashda   ham   kuchli   vosita   sifatida   ishlatiladi.   Inkor,   qahramonlarning   ruhiy
holatlarini   yanada   chuqurlashtiradi,   bu   esa   o'quvchining   ularning   ichki
kechinmalari va psixologik holatlari bilan bog'lanishiga yordam beradi. Oybekning
"Navoiy"   romanida   inkor   gaplar   orqali   Alisher   Navoiy   o'z   orzularining   amalga
oshmasligini   tushunadi   va   kelajakka   bo'lgan   umidsizligi   ko'rsatiladi.   Bu,
qahramonning   o'z   ichki   iztiroblarini   ifodalashda,   uning   o'z   orzularidan   voz
kechishi yoki imkoniyatlarni inkor qilishi orqali, uning ruhiy holatini ochib beradi.
Bu yerda inkor, qahramonning ichki  kurashini  va qarorlarini  ko'rsatishda  o'zining
pragmatik   ma'nosini   namoyon   etadi.   "Qutlug‘   qon"   romanida   esa   inkor   gaplar
obrazlarning   hayotiy   qarorlarini   rad   etish   va   o‘zgarishlarga   qarshi   kurashish
tasvirini   yanada   kuchaytiradi.   Bu   inkor,   qahramonlarning   ichki   qarama-
qarshiliklarini   aks   ettirib,   o'quvchiga   ularning   umidsizliklarini   yoki   kelajakka
bo'lgan ishonchsizliklarini ko'rsatadi. 
Oybekning   ijodida   inkor,   salbiy   yoki   qarama-qarshi   fikrlarni   tasvirlashda
muhim   vosita   sifatida   ishlatiladi.   Inkor   gaplar,   nafaqat   qahramonlarning   ruhiy
holatini yanada chuqurlashtiradi, balki asarlarning umumiy mazmunini o'zgartirib,
o'quvchining   e'tiborini   markazlashgan   masalalarga   qaratadi.   Bu   gaplar   orqali,
o'quvchi   qahramonlarning   ichki   dunyosini   va   shaxsiy   kurashlarini   yaxshiroq
13
 Tursunov, S. (2023). Badiiy stilistika va inkor.  Toshkent: Ijtimoiy nashriyot. 198 sahifa.
22 anglaydi, bu esa asarning boshqariluvchi ijtimoiy yoki psixologik ma'nosini yanada
kuchaytiradi 14
.
Oybekning   asarlarida   inkor   gaplari   nafaqat   qahramonlarning   ichki
kurashlarini   ifodalash,   balki   ularning   shaxsiy   rivojlanishini   va   ruhiy   holatlarini
yanada chuqurroq tasvirlashda katta rol o‘ynaydi. Misollar bilan ko‘rib chiqadigan
bo‘lsak,  "Navoiy"  romanidagi qahramonlar o‘z kelajagini inkor qilish orqali ichki
iztiroblarini ochib beradi. Bu yerda inkor gaplar faqat boshqalarga qarshi fikr yoki
qarorlarni rad etish uchun ishlatilmaydi, balki ularni o‘z ichki dunyosiga qaytarib,
har bir qahramonning o‘z holatiga qarshi kurashishini ko‘rsatadi.
Misol uchun,   "Qutlug‘ qon"   romanida bosh qahramon o‘z orzularini inkor
qilganida,   uning   kelajakka   bo‘lgan   umidsizligi   va   o‘zgarishlarni   qabul   qila
olmasligi   aks   ettiriladi.   U,   kelajakdagi   imkoniyatlar   va   orzularning   amalga
oshmasligini  tushunib,  o‘zini   hayotdan  uzoqlashayotgan  kabi   his  qiladi. Bu  inkor
orqali, uning ichki iztiroblari va umidsizliklari yanada yaqqol ifodalanadi 15
.
Inkorning   boshqa   bir   misoli   "Navoiy"   romanidagi   qahramonning   tashqi
dunyo   bilan   bo‘lgan   qarama-qarshiligida   ko‘rinadi.   U   o‘zini   jamiyatdan   ajralgan,
o‘zgacha dunyoda yashayotgan kabi his qiladi va bu tashqi qarama-qarshilik, ichki
iztiroblarini   inkor   qilish   orqali   kuchayadi.   Inkor   gaplar   uning   shaxsiyatini,
dunyoqarashini va kelajakka bo‘lgan umidlarini tasvirlashda muhim vosita sifatida
xizmat   qiladi.   Inkor   gaplari   orqali   Oybek   o‘z   asarlarini   faqat   individual   his-
tuyg‘ularni   emas,   balki   jamiyatdagi   ijtimoiy,   siyosiy   o‘zgarishlarni   va   shaxsiy
taqdirni   ham   ko‘rsatadi.   Inkor   orqali   qahramonlarning   ichki   va   tashqi   dunyolari
o‘rtasidagi   ziddiyatlar,   o‘zgarishlarga   qarshi   kurashlar   ochib   beriladi,   bu   esa
o‘quvchiga chuqur tasavvur beradi 16
.
Xulosa.   Oybek   asarlaridagi   inkor   gaplarining   pragmatik   jihatlari,   ularning
kommunikativ   funksiyalarini   kuchaytirib,   qahramonlarning   ichki   dunyosini   aks
ettiradi.   Nutqiy   vaziyatga   bog‘liq   inkorning   o‘zgarishi,   asarning   ma’no   va
14
 Shukurov, F. (2022). Inkor va stilistik vositalar. Toshkent: Akademik nashriyot. 208 sahifa.
15
 Zohidov, S. (2021). Inkor gaplar va adabiyotda ularning mavzusi.  Toshkent: Adabiy nazariya nashriyoti. 175 
sahifa.
16
 Jabbarov, H. (2021). Badiiy asarlarda inkor va uning rolini tahlil qilish.  Toshkent: Xalq nashriyoti. 205 sahifa.
23 mazmunini shakllantirib, o‘quvchiga tasvirlangan obrazlarning psixologik holatini
chuqurroq   anglash   imkonini   beradi.   Inkor   gaplar   Oybek   asarlarida   asarning
umumiy mazmunini boyitishda, obrazlarni yanada chuqurlashtirishda va dramatik
kuchini oshirishda muhim vosita hisoblanadi.
XULOSA
Inkor gaplarning shakliy-mazmuniy tuzilishi Oybek asarlarida chuqur badiiy
va   psixologik   tasvir   vositasi   sifatida   ishlatiladi.   Inkor,   asarlarda   ko‘proq
qahramonlarning   ichki   dunyosidagi   qarama-qarshiliklar   va   ruhiy   iztiroblarni   aks
ettirish   uchun   ishlatiladi.   Oybek   asarlarida   inkor   gaplar,   qahramonlarning
orzularini, kelajakdagi umidlarini inkor qilish orqali, ularning o‘zgarishlarga qarshi
kurashini, umidsizliklarini va shaxsiy rivojlanishlarini ko‘rsatadi.
Shakliy jihatdan inkor gaplari ko‘pincha salbiy yoki rad etuvchi ma’nolarda
ifodalanadi, lekin ba’zan neytral yoki qo‘llab-quvvatlaydigan ma’nolarga ham ega
bo‘ladi.   Inkorning   shakliy   tuzilishi,   qahramonning   o‘zini   ifodalash   usuliga,   ichki
dunyosidagi   iztiroblarga   qarab   farq   qiladi.   Oybekning   romanlarida,   masalan,
"Qutlug‘   qon"   yoki   "Navoiy"   asarlarida,   inkor   gaplar   qahramonning   tashqi
dunyo   bilan   bo‘lgan   ziddiyatini   kuchaytiradi,   ularning   psixologik   holatini
chuqurroq   tasvirlashda   xizmat   qiladi.   Mazmun   jihatidan   esa   inkor,   ko‘plab
dramalar va qarama-qarshiliklarni yaratadi. Inkor orqali qahramonlar o‘z kelajagini
yoki orzularini rad etadi, bu ularning ichki iztiroblarini yoki jamiyat bilan bo‘lgan
ziddiyatlarini   ochib   beradi.   Oybek,   inkor   orqali,   har   bir   qahramonning   shaxsiy
kurashini   va   ruhiy   holatini   yanada   chuqurlashtiradi,   shu   bilan   birga,   asarlarning
dramatik kuchini oshiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Oybek   asarlaridagi   inkor   gaplarning   shakliy-
mazmuniy tuzilishi badiiy tasvir yaratishda muhim vosita bo‘lib, qahramonlarning
ruhiy   holatini,   ichki   kurashlarini   va   o‘zgarishlarga   qarshi   kurashishlarini   aks
24 ettiradi.   Bu   gaplar,   asarlarning   umumiy   mazmunini   chuqurlashtirishga,   dramatik
atmosferani   yaratishga   va   o‘quvchining   asarga   bo‘lgan   e’tiborini   jalb   qilishga
xizmat qiladi.
FOYDALANILGAN ADAIYOTLAR
1. Akramov,   D.   (2021).   Oybekning   badiiy   uslubida   inkor   va   kontrast .
Toshkent: Fan nashriyoti. 156 sahifa. 
2. Mansurov,   N.   (2020).   Ziddiyatli   obrazlar   va   inkor   gaplar .   Toshkent:
Adabiyot va san’at nashriyoti. 214 sahifa. 
3. Toshmatov,   K.   (2022).   Adabiyotda   inkorning   pragmatik   funksiyalari .
Toshkent: O’zbekiston yozuvchilar uyushmasi. 182 sahifa. 
4. Xodjaev,   M.   (2020).   Ruhiyat   va   inkor:   Oybek   asarlarini   tahlil   qilish .
Toshkent: Kitob nashriyoti. 154 sahifa. 
5. Qodirov,   A.   (2021).   Oybek   asarlarida   inkor   va   psixologik   tahlil .
Toshkent: O’zbek adabiyoti akademiyasi. 167 sahifa. 
6. Rustamov,   F.   (2022).   Negatsiya   va   adabiy   til:   Oybek   misolida .
Toshkent: Adabiyotshunoslik nashriyoti. 189 sahifa. 
7. Sodiqov,   B.   (2023).   Oybek   va   uning   badiiy   tilidagi   stilistik   vositalar .
Toshkent: O’zbek nashriyoti. 175 sahifa. 
8. Usmonova,   F.   (2021).   Adabiyotdagi   inkor   uslubi:   teoretik   yondoshuv .
Toshkent: Yozuvchilar uyushmasi. 190 sahifa. 
9. Sodiqova,   D.   (2022).   Inkor   va   uning   kommunikativ   funksiyalari .
Toshkent: Zamonaviy adabiyot. 211 sahifa. 
10. Qosimov, Z. (2020).   Oybek va uning adabiy tahlili . Toshkent: Adabiy
tahlil nashriyoti. 159 sahifa. 
25 11. Fayzullayev, R. (2021).   Oybek va badiiy tasvir: Negatsiya va kontrast .
Toshkent: O’zbek adabiyoti nashriyoti. 160 sahifa. 
12. Tursunov,   S.   (2023).   Badiiy   stilistika   va   inkor .   Toshkent:   Ijtimoiy
nashriyot. 198 sahifa. 
13. Jabbarov,   H.   (2021).   Badiiy   asarlarda   inkor   va   uning   rolini   tahlil
qilish . Toshkent: Xalq nashriyoti. 205 sahifa. 
14. Ibragimov,   L.   (2020).   Inkor   gaplar   va   ularning   o‘ziga   xosligi .
Toshkent: Shahrisabz nashriyoti. 178 sahifa. 
15. Davronov,   K.   (2022).   Oybek   asarlarida   inkorning   obraz   yaratishdagi
roli . Toshkent: Yozuvchilar uyushmasi. 189 sahifa. 
16. Baxramov, I. (2023).  Adabiyotda inkor va negatsiya . Toshkent: Navoiy
nashriyoti. 183 sahifa. 
17. To‘raqulov,   J.   (2020).   Oybek   va   uning   psixologik   tahlili .   Toshkent:
Badiiy adabiyot. 165 sahifa. 
18. Zohidov,   S.   (2021).   Inkor   gaplar   va   adabiyotda   ularning   mavzusi .
Toshkent: Adabiy nazariya nashriyoti. 175 sahifa. 
19. Shukurov,   F.   (2022).   Inkor   va   stilistik   vositalar .   Toshkent:   Akademik
nashriyot. 208 sahifa. 
20. Kamilov,   Z.   (2023).   Oybek   va   uning   asarlaridagi   inkor .   Toshkent:
O‘zbek adabiyoti va madaniyati.  220 sahifa.
26

Inkor gaplarning shakliy-mazmuniy tuzilishi (Oybek asarlari misolida)

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский