Inson huquqlarini himoya qilish tizimida sudning o'rni

INSON HUQUQLARINI HIMOYA QILISH
TIZIMIDA SUDNING O'RNI MAVZUSIDA
TAYYORLAGAN
GULISTON – 2024
Mundarija
KIRISH 3
1-BOB.   INSON   HUQUQLARINI   HIMOYA   QILISH   TIZIMINING
UMUMIY TAHLILI
1.1 Inson huquqlarini himoya qilish tizimi  6 Guliston Davlar
Pedagogika
Instituti Ijtimoiy
gumanitar fanlar
fakulteti
Milliy g’oya
manaviyat
asoslari va huquq
ta’limi yo’nalishi
29-22 guruh
talbasi
Jumanazarova
Lazizaning huquq
sohalari fanidanO’ZBEKISTON
RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM,
FAN VA
INNOVATSIYAL
AR VAZIRLIGI
KURS ISHI 1.2   Sud   hokimiyati   va   uning   inson   huquqlarini   himoya   qilishdagi   ahamiyati  
13
1.3 Bob bo'yicha xulosalar  21
2-BOB.   SUD-HUQUQ   SOHASIDA   AMALGA   OSHIRILAYOTGAN
ISLOHOTLAR TAHLILI
2.1  Sud-huquq sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar  22
2.2  Inson   huquqlarini   himoya  qilishda   sud-huquq   sohasida   amalga  oshirilayotgan
islohotlarning o'rni  26
2.3 Bob bo’yicha xulosalar 29
XULOSA 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI 31
KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi   mustaqillikka   erishilgan   dastlabki   kunlardan
boshlaboq   O‘zbekiston   Respublikasida   kuchli   va   mustaqil   sud   hokimiyatining
yuzaga   kelishi   yo‘lidagi   qator   qiyinchiliklarni   bartaf   qilish   maqsadida   sud
islohotini bosqichma bosqich amalga oshirishga kirishildi. Chunki sobiq tuzumdan
2 bizga sovetlar oldida hisobdor bo‘lgan, adliya organlariga bo‘ysunadigan, sudyalar
esa   partiya   a’zosi   bo‘lishi   shart   bo‘lgan   sud   meros   bo‘lib   o‘tgan   edi.   Sudlar   va
boshqa   jazolovchi   organlar   adashmaydigan,   qatag‘onga   qaratilgan,   shubha,
gumonni   bilmaydigan   qilib   o‘ylab   topilgan   edi.   Sud   islohotini   chuqurlashtirish,
hokimiyatning uchinchi, mustaqil va qaram bo‘lmagan tarmog‘i sifatida butun odil
sudlov   tizimini   demokratlashtirish   masalasi   doimiy   ravishda   davlatimizning   eng
ustuvor   maqsadlaridan   biri   bo‘lib   keldi.   Shu   maqsadda   qator   Davlat   dasturlari
qabul   qilinib,   bu   sohani   yanada   liberallashtirish   masalasi   muntazam   ravishda
muxokama   qilinib,   isloh   qilinib   kelmoqda.   2016   yil   21   oktyabrda   O‘zbekiston
Respublikasi  Prezidenti  vazifasini  bajaruvchi  Sh.M.  Mirziyoyev tomonidan qabul
qilingan   “Sud-huquq   tizimini   yanada   isloh   qilish,   fuqarolarning   huquq   va
erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilish   kafolatlarini   kuchaytirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi 1
  Prezident   Farmoni   ham   mazkur   sohada   olib   borilayotgan
islohotlarning   mantiqiy   davomi   bo‘lishi   bilan   birgalikda,   sud-huquq   sohasida
yig‘ilib   qolgan   jiddiy   muammolarning   echimiga   qaratilgan.   Taraqqiyotimizning
bugungi   bosqichida   barcha   sohadagi   kabi   fuqarolar   huquq   va   qonuniy
manfaatlarini himoya qilinishi borasida mavjud qonunchilikni tahlil qilish, ulardagi
ziddiyatlarni   aniqlab,  bartaraf  etish  orqali  davlatning  himoya funksiyasini  amalga
oshiruvchi sudning rolini yanada oshirish eng dolzarb masalaga aylangan edi. Sud
inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimida   muhim   rol   o'ynaydi   va   inson   huquqlari
himoya qilinishini   va hurmat   qilinishini  ta'minlaydi.  Ushbu  tizimda sudning  ba'zi
asosiy funksiyalari:
1. Inson   huquqlari   to’g’risidagi   qonunlarni   sharhlash :   Sudlar   inson
huquqlari   bo'yicha   qonunlar   va   shartnomalarni   ularning   to'g'ri   va   izchil
1
  Sud-huquq  tizimini   yanada   isloh  qilish,  Fuqarolarning   huquq  va   erkinliklarini   ishonchli   himoya  qilish
kafolatlarini   kuchaytirish   chora-tadbirlari   to‘g’risida   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni
22.10.2016
3 qo'llanilishini   ta'minlash   uchun   sharhlaydi.   Ular   inson   huquqlarini   himoya   qilish
doirasi va mazmunini aniqlab beradi, bu esa hukumatlar, tashkilotlar va shaxslarga
ushbu huquqlarni hurmat qilishda yordam beradi.
2. Inson   huquqlarining   buzilishini   hal   qilish:   Sudlar   inson
huquqlarining   da'vo   qilingan   buzilishi   bilan   bog'liq   ishlarni   ko'rib   chiqadi.   Ular
shaxslar   yoki   guruhlar   uchun   adolat   izlash   va   huquqlari   buzilgan   taqdirda   ularni
tuzatish   uchun   forum   yaratadi.   Sud   jarayonlari   orqali   sudlar   aybdorlarni
javobgarlikka   tortishi   va   jabrlanuvchilarga   himoya   vositalarini   taqdim   etishi
mumkin.
3. Huquqiy   pretsedentlarni   belgilash :   Sud   qarorlari   bo'lajak   ishlarga
ta'sir   ko'rsatadigan   va   inson   huquqlari   qonunchiligining   rivojlanishini
shakllantiradigan huquqiy pretsedentlarni belgilaydi. Pretsedentlar inson huquqlari
standartlarini   qo'llashda   izchillik   va   bashoratlilikni   ta'minlab,   kelajakda   shunga
o'xshash ishlarni qanday hal qilish kerakligi haqida ko'rsatmalar beradi.
4. Hukumatni   suiiste'mol   qilishdan   himoya   qilish :   Sudlar   qonunlar,
siyosatlar   va   harakatlarni   inson   huquqlari   standartlariga   muvofiqligini   ta'minlash
uchun   ko'rib   chiqish   orqali   hukumat   hokimiyatini   tekshirish   vazifasini   bajaradi.
Sud   nazorati   orqali   sudlar   konstitutsiyaga   zid   qonunlar   yoki   inson   huquqlarini
buzuvchi xatti-harakatlarni bekor qilishi va shu orqali shaxslarni davlat tomonidan
suiiste'mol qilinishidan himoya qilishi mumkin.
5. Ogohlik   va   ta'limni   rivojlantirish :   Inson   huquqlari   masalalari
bo'yicha   sud   qarorlari   jamiyatning   xabardorligini   oshirishi   va   inson   huquqlarini
hurmat qilish muhimligi haqida jamiyatni tarbiyalashi mumkin. Ishlar va qarorlarni
e'lon   qilish   orqali   sudlar   inson   huquqlari   tamoyillarini   kengroq   tushunishga   hissa
qo'shadi   va   inson   qadr-qimmatini   hurmat   qilish   madaniyatini   tarbiyalaydi.
Umuman   olganda,   sud   qonunlarni   sharhlash,   huquqbuzarliklarni   hal   qilish,
pretsedentlarni   belgilash,   hukumat   hokimiyatini   tekshirish   va   xabardorlikni
oshirish   orqali   inson   huquqlarini   himoya   qilishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Uning
4 qarorlari   va   harakatlari   jamiyatdagi   barcha   shaxslar   uchun   inson   huquqlarini
himoya qilish va rivojlantirishga yordam beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti:   Inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimida
sudning o'rni.
Kurs ishi mavzusining predmeti:  Sudning inson huquqlarini himoya qilish
mexanizimi.
Kurs   ishining   maqsad:   Inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimida   sudning
o'rnini o’rganish.
Kurs ishining vazifalari:  Quyida vazifalarni keltiramiz:
 Inson huquqlarini himoya qilish tizimini o’rganish;
 Sud hokimiyati va uning inson huquqlarini himoya qilishdagj 
ahamiyatini tahlil qilish;
 Sud-huquq sohasida amalga oshirilayotgan islohotlarni o’rganish;
 Inson huquqlarini himoya qilishda sud-huquq sohasida amalga 
oshirilayotgan islohotlarning o'rni tahlil qilish vaa boshqalar 
Kurs  ishining usullari .   Kurs ishidа qo‘llаnilаdigаn empirik vа nаzаriy ilmiy
usullаrdаn   tаqqoslаsh,   tаhlil,   hаmdа     mаxsus   usullаridаn   (tаshkiliy,   tizimli   vа
strukturаviy-funksionаl yondаshuvlаr, аmаliy stаtistik usullаr) foydаlаnilаdi. 
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kirish,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I BOB. INSON HUQUQLARINI HIMOYA QILISH TIZIMINING
UMUMIY TAHLILI
1.1. INSON HUQUQLARINI HIMOYA QILISH TIZIMI
5 Inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimi   -   bu   milliy,   mintaqaviy   va   xalqaro
darajada   inson   huquqlarini   ilgari   surish,   himoya   qilish   va   qo'llab-quvvatlashga
qaratilgan qonunlar, institutlar, mexanizmlar va amaliyotlar tizimi. U shaxslarning
asosiy   huquq   va   erkinliklaridan   foydalanishini   ta'minlash   uchun   birgalikda
ishlaydigan   bir   qator   ishtirokchilar   va   mexanizmlarni   o'z   ichiga   oladi.   Inson
huquqlari   yer   yuzida   hayotning   to‘laqonliligini   belgilaydi   hamda   millatlar
madaniyatlarining   ajralmas   qismi,   insoniyat   ma’naviy-huquqiy   ideallarining   eng
yuqori darajada ko‘rinishi bo‘lib xizmat qiladi. Shuning uchun ham, hozirgi zamon
dunyosining   ma’naviy   qadriyatlari   orasida   umume’tirof   etilgan   inson   huquqlari
eng muhim o‘rinlardan birini egallaydi. Inson huquqlarini himoya qilish tizimining
asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
1. Inson   huquqlari   bo‘yicha   xalqaro   shartnomalar:   Inson   huquqlari
umumjahon   deklaratsiyasi,   Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar   to‘g‘risidagi   xalqaro
pakt, Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt kabi inson
huquqlari bo‘yicha xalqaro shartnomalar inson huquqlarining asosiy tamoyillari va
standartlarini belgilaydi. mamlakatlar qo'llab-quvvatlashi kutilayotgan huquqlar.
2. Milliy   qonunchilik:   Mamlakatlar   inson   huquqlari   bo'yicha   xalqaro
standartlarni   o'zlarining   huquqiy   asoslariga   kiritadigan   ichki   qonunlar   va
konstitutsiyalarni   qabul  qiladilar. Ushbu  qonunlar   milliy  yurisdiksiyalar  doirasida
inson huquqlarini himoya qilish va ta'minlash uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
3. Inson   huquqlari   institutlari :   Inson   huquqlari   bo'yicha   milliy
komissiyalar, ombudsmen idoralari va ixtisoslashtirilgan sudlar kabi turli institutlar
inson   huquqlariga   rioya   etilishini   monitoring   qilish,   buzilishlarni   tekshirish   va
mamlakatlarda inson huquqlaridan xabardorlikni oshirishda rol o'ynaydi.
4. Sud   tizimi :   Milliy,   mintaqaviy   va   xalqaro   darajadagi   sudlar   inson
huquqlari   bo'yicha   ishlarni   ko'rib   chiqadi   va   inson   huquqlari   hurmat   qilinishi   va
himoya  qilinishini   ta'minlaydi.  Ular   inson  huquqlarining  buzilishini   bartaraf  etish
uchun shaxslar uchun huquqiy forum yaratadi.
6 5. Fuqarolik   jamiyati   tashkilotlari :   Nodavlat   notijorat   tashkilotlari,
advokatlik guruhlari va ommaviy harakatlar inson huquqlari buzilishini monitoring
qilish,   xabardorlikni   oshirish,   jabrlanganlarga   yordam   ko'rsatish   va   inson
huquqlarini   himoya   qilish   uchun   siyosatni   o'zgartirishni   targ'ib   qilishda   hal
qiluvchi rol o'ynaydi.
6. Inson   huquqlari   bo‘yicha   xalqaro   mexanizmlar :   Birlashgan
Millatlar   Tashkilotining   Inson   huquqlari   bo‘yicha   kengashi,   inson   huquqlari
bo‘yicha  mintaqaviy  sudlar  (masalan,  Inson huquqlari  bo‘yicha  Yevropa sudi)  va
maxsus   ma’ruzachilar   kabi   xalqaro   tuzilmalar   global   miqyosda   inson   huquqlari
bilan   bog‘liq   vaziyatni   kuzatadi,   buzilishlarni   tekshiradi   va   inson   huquqlarini   hal
qilish bo‘yicha tavsiyalar beradi. qiyinchiliklar.
Birgalikda   ishlash   orqali   inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimining   ushbu
tarkibiy   qismlari   inson   huquqlari   buzilishining   oldini   olishga,   aybdorlarni
javobgarlikka tortishga, jabrlanganlarga himoya vositalarini  taqdim  etishga, inson
qadr-qimmatini   hurmat   qilish   va   barcha   shaxslar   uchun   tenglik   madaniyatini
rivojlantirishga   qaratilgan.   BMT   Nizomi   va   xalqaro   konvensiyalarda   hamda
dunyoning turli mamlakatlari konstitutsiyalarida mustahkamlangan inson huquqlari
fundamental   va   ajralmas   huquqlar   sifatida   ongimizga   singib   bormoqda. 2
Mamlakatimizning asosiy qonunida, inson huquqlari Umumjahon deklaratsiyasi va
boshqa umume'tirof  etilgan xalqaro hujjatlarga muvofiq, insonning qobiliyatlarini
ro'yobga   chiqarish   uchun   zarur   bo'lgan   barcha   huquq   va   erkinliklari   -   yashash,
erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqi, fikr, so'z va e'tiqod erkinligi, vijdon erkinligi,
shuningdek, mulk, mehnat va mehnat huquqi kafolatlanadi.   Shu maqsadda o'tgan
davrda   mamlakatimizda   sud   hokimiyatini   bosqichma-bosqich   mustahkamlash,
uning   mustaqilligini   ta'minlash,   inson   huquq   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya
2
  Inson   huquqlari   umumiy   nazariyasi:   IIV   tizimidagi   ta’lim   muassasalari   tinglovchi   va   kursantlari,
shuningdek huquqni muhofaza etuvchi organlar xodimlari uchun darslik. — T., 2012. — 304 b
7 qilish   bo'yicha   mustaqil   davlat   institutiga   aylantirishga   qaratilgan   keng   ko'lamli
chora-tadbirlar ko'rildi.
Mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   barcha   islohotlar   Konstitutsiyada
mustahkamlangan   umuminsoniy   tamoyillarga   asoslanadi,   unga   ko'ra   inson,   uning
hayoti,   erkinligi,   sha'ni,   qadr-qimmati   va   boshqa   ajralmas   huquqlari   eng   yuqori
qadriyatdir.   Ta kidlash   joizki,   mustaqillik   yillarida   yangi   o‘zbek   milliy   huquqiyʼ
tizimi   tubdan   shakllandi.   Ijtimoiy   jihatdan   yo‘naltirilgan   erkin   bozor   iqtisodiyoti
tamoyillariga   asoslangan   demokratik   davlatning   konstitutsiyaviy   va   huquqiy
asoslari  yaratildi, inson  huquqlariga oid  qonunlar   tizimi  barpo etildi.  O‘zbekiston
Konstitutsiyasining   II-bob,   13-moddasida 3
  ta kidlanganidek,   “O‘zbekiston	
ʼ
Respublikasida   demokratiya   umuminsoniy   prinsiplarga   asoslanadi,   ularga   ko‘ra
inson,   uning   hayoti,   erkinligi,   sha ni,   qadr-qimmati   va   boshqa   daxlsiz   huquqlari	
ʼ
oliy   qadriyat   hisoblanadi”.   Shubhasiz,   inson   huquqlarini   himoya   qilish   va
kelishuvlarga   rioya   qilish   vazifasining   bajarilishi,   birinchi   navbatda,   mamlakat
yutuqlari   darajasiga   va   milliy   darajada   mavjud   mexanizmlarga   bog'liq.   Amaldagi
milliy   qonunlar,   siyosiy   qarorlar,   protsessual   normalar   va   mexanizmlar   har   bir
mamlakatda   inson   huquqlarini   amalga   oshirishning   asosiy   omillari   hisoblanadi.
Shu  sababli,  inson   huquqlari  milliy  konstitutsiyaviy   va  Qonunchilik  tizimlarining
bir   qismiga   aylanishi   juda   muhim,   shunda   professional   yuristlar   inson   huquqlari
standartlarini   amalda   qo'llashlari   va   inson   huquqlarining   buzilishi   hukm   va
sanktsiyalarga   duchor   bo'lishlari   kerak.   Milliy   standartlar   to'g'ridan-to'g'ri   ta'sirga
ega   va   milliy   protsessual   me'yorlar   mintaqaviy   va   xalqaro   standartlarga   nisbatan
ancha qulaydir. 
Inson   huquqlari   yo’lida   1995   yil   23   fevral   kuni   MDH   davlatlari   orasida
birinchi   bo‘lib   O‘zbekistonda   Ombudsman   instituti   joriy   etildi.   Prezidentimiz
Shavkat Mirziyoyevning 2017 yil 19 sentyabrda BMT Bosh Assambleyasining 72-
3
 O’zbekiston Respublikasi konsitutsiyasi 13-modda 01.05.2023
https://lex.uz/uz/docs/-6445145  
8 sessiyasidagi   ma ruzasini   tinglagan   davlatlar   rahbarlari,   dunyo   jamoatchiligiʼ
O‘zbekistondagi   inson   huquqlarini   himoya   qilish   borasidagi   o‘zgarishlarga   o‘z
bahosini   berdi.   Bu   esa,   mamlakatda   davlat,   jamiyat   va   fuqarolarning   Inson
huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasining   tamoyillari   va   qadriyatlariga   e tiborini	
ʼ
kuchaytirish,   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilishni
ta minlashga   qaratilgan   samarali   tadbirlar   amalga   oshirilayotganidan   dalolatdir.	
ʼ
Davlatimiz   rahbari   BMT   Bosh   Assambleyasining   72-sessiyasi   doirasida   tuzilma
rahbarlari   bilan   uchrashuvlari   chog‘ida   2018   yilda   Inson   huquqlari   umumjahon
deklaratsiyasi qabul qilinganining 70 yilligi munosabati bilan Samarqand shahrida
inson huquqlari bo‘yicha Osiyo forumini o‘tkazish tashabbusini  bildirganligi ham
bejiz emas, albatta. E tiborli tomoni shundaki, BMT tashkil etilganidan keyingi 70	
ʼ
yil   davomida   Osiyo   mintaqasida   birinchi   marta   tashkil   etilgan   Inson   huquqlari
bo‘yicha   Osiyo   forumi   yakunlari   bo‘yicha   inson   huquqlari   himoyasi   yuzasidan
Samarqand   deklaratsiyasining   qabul   qilindi.   Bu   esa,   yurtimizda   inson   huquqlari
himoyasi   yo‘lida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   natijasidir.   Inson   huquqlari   va
erkinliklarini   himoya   qilishning   samarali   mexanizmini   yaratish,   inson   huquqlari
madaniyatini   shakllantrish   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar
samaradorligini   oshirish,   shuningdek,   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasini   ijro   etish   maqsadida   22   iyun   2020   yilda   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston   Respublikasining   milliy
strategiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF-6012-son 4
  Farmoni   tasdiqlandi.
Ta kidlash   joizki,   ushbu   hujjatning   tayyorlanishi   jarayonida   50   dan   ortiq   davlat	
ʼ
organlari   va   fuqarolik   jamiyati   institutlari   tomonidan   taqdim   qilingan   200   dan
ziyod   taklif   va   mulohaza   hisobga   olindi.   Farmonga   muvofiq,   Inson   huquqlari
4
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston   Respublikasining
milliy   strategiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF-6012-son   Farmoni   23.06.2020   https://lex.uz/docs/-
4872355  
9 bo‘yicha   O‘zbekiston   Respublikasining  milliy  strategiyasi   va  uni   amalga  oshirish
bo‘yicha “Yo‘l xaritasi” tasdiqlanadi.
Bundan   ko’rinib   turibdiki,   yurtimizda   inson   huquqlari   va   manfaatlari   har
qanday   davlat   organlarining   chiqargan   qarorlaridan   ustun   turadi   va   himoya
qilinadi.   Shunigdek,   yurtimizda   konstitutsiyaviy   sud   insonlarning   buzilgan
huquqlarini tiklashda va himoya qilishda va bosh qomusimiz bo‘lmish O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   ustuvorligi   yanada   mustahkamlashda   jamiyat   va
davlat   hayotida   muhim   ro‘l   o‘ynaydi.   Inson   huquqlarini   sud   orqali   himoya   qilish
inson   huquqlari   va   erkinliklari   himoya   qilish   mexanizmining   tarkibiy   va   hal
qiluvchi   qismidir.   Chunki,   sud,   aynan   konstitutsiyaviy   sud   buzilgan   inson
huquqlari   va   erkinliklarini   tiklash   tizimida   eng   muhim   vosita   hisoblanadi. 5
  Inson
huquqlari yo’lida milliy strategiyani tasdiqlashdan maqsad – mamlakatda turmush
darajasi   va   farovonlikni   oshirishning   muhim   va   zaruriy   sharti,   davlatning   jahon
maydonidagi   raqobatbardoshligi,   uning   barqaror   rivojlanishi   hamda   demokratik
yangilanishi   sharti   sifatida   O‘zbekistonda   inson   huquqlari   va   erkinliklarini
ta minlash bo‘yicha davlat siyosatining asosiy vazifalari va yo‘nalishlarini belgilabʼ
olishdan   iborat.   Inson   huquqlarini   ta minlash   va   himoya   qilish   bo‘yicha   dolzarb	
ʼ
masalalarni   har   tomonlama   o‘rganish,   amaldagi   qonunchilik,   huquqni   qo‘llash
amaliyoti   va   ilg‘or   xorijiy   tajribani   tahlil   qilish   hamda   keng   jamoatchilik
muhokamasi,   xalqaro   va   milliy   maslahatlashuvlar   natijasida   ishlab   chiqilgan
mazkur   konsepsiya   olti   bo‘limdan   iborat   bo‘lib,   milliy   strategiyaning   asosiy
vazifalari   14   punktdan   iborat   holda   ko‘rsatib   berilgan.   Belgilangan   vazifalarni
amalga   oshirishda   fuqarolarimizning   huquqiy   madaniyati   alohida   o‘rin   tutadi.
Inson   huquqlari   sohasida   huquqiy   savodxonlikni   oshirish,   jumladan   bu   borada
axborot   tarqatish,   ta lim   berish   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   bo‘yicha   ustuvor	
ʼ
yo‘nalishlar   ham   milliy   strategiyada   o‘z   aksini   topgan.   Bu   borada   xususan,
5
  https://qoraqalpoq.adliya.uz/uz/news/detail.php?ID=50969
10 partiyamiz   saylovoldi   dasturida   ko‘rsatilgan   vazifalar,   ya ni   jamiyatda   huquqiy,ʼ
siyosiy   ong   va   madaniyatni   oshirish   orqali   qonun   ustuvorligini   ta minlash;	
ʼ
huquqiy,   siyosiy   ong   va   madaniyatni   umumjamoa   madaniyatining   ajralmas
tarkibiy   qismiga   aylantirish;   qonunlarga   rioya   etish   ko‘nikmasini   shakllantirishda
oila,  ta lim-tarbiya   maskanlari,  mahalla,   jamoatchilik   institutlari   imkoniyatlaridan	
ʼ
foydalanishga   qaratilgan   mexanizmlarni   yaratish;   xalqimizning   siyosiy
jarayonlarda   bevosita   va   bilvosita   ishtirokini   yuqori   darajaga   ko‘tarish;   qonun   va
qonunosti   normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamalarida   aholining   faol
ishtirokini   kengaytirish;   korrupsiyaga   qarshi   kurashishning   ma naviy-ma rifiy   va	
ʼ ʼ
javobgarlikning   muqarrarligi   usullarini   tanlash,   odamlar   ongida   korrupsiyaga
murosasiz   munosabatni   shakllantirish   borasida   amalga   oshirilayotgan   sa y-	
ʼ
harakatlar   bevosita   strategiyada   ko‘rsatilgan   vazifalarni   amalda   qo‘llashda   o‘z
o‘rniga   ega.     Inson   huquqini   ta’minlash   va   uni   himoya   qilish   kishilik   jamiyati
taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida   eng   asosiy   va   bosh   masalalardan   biri   bo‘lib
kеlgan.   O‘zbеkiston   Rеspublikasining   Prеzidеnti   Sh.M.   Mirziyoyеv
ta’kidlaganidеk,   “hozirgi   vaqt   dunyoda   inson   huquqlari   va   asosiy   erkinliklarini
hurmat   qilish,   dеmokratiya   va   qonun   ustuvorligini   ta’minlash   markaziy   o‘rinni
egallamoqda”. 6
  Mamlakatimizda   bugungi   kun   yangi   islohotlar   bosqichida   inson
huquqini   himoya   qilish,   uning   huquqiy   kafolatlarini   mustahkamlash   eng   ustuvor,
birinchi  darajali, davlat  siyosati  darajasiga ko‘tarilgan masalaga  aylandi. Bugungi
kunda O‘zbеkiston XMTning majburiy mеhnatga qarshi konvеnsiyasiga qo‘shildi,
mamlakatimiz   ishtirokchisi   bo‘lgan   inson   huquqiga   bag‘ishlangan   70   dan   ortiq
asosiy   xalqaro   hujjatlar,   BMTning   ushbu   sohadagi   10   ta   asosiy   xalqaro
shartnomalarining qoidalari inson huquqi va erkinliklarini samarali himoya qilishni
taminlovchi   O‘zbеkiston   Rеspublikasining   Konstitutsiyasi   va   milliy   qonunchilik
normalarida o‘z ifodasini topdi.
6
  Mirziyoyev Sh.M. Yangi O‘zbekiston strategiyasi. – T.: «O‘zbekiston» nashriyoti, 2021, 379-bet.
11 Shu   sababli,   davlatning   huquqlarni   hurmat   qilish,   rag'batlantirish,   himoya
qilish   va   amalga   oshirish   majburiyati   birinchi   o'rinda   turadi   va   mintaqaviy   va
xalqaro   sudlarning   roli   ikkinchi   darajali   hisoblanadi,   chunki   ular   asosan   davlat
inson   huquqlarini   maqsadli   va   izchil   ravishda   buzganda   paydo   bo'ladi.   Biz
hammamiz   odamlar   milliy   darajada   huquqlarning   buzilishini   aniqlash   uchun
mintaqaviy va xalqaro tashkilotlarga qanday murojaat qilishlari kerakligi haqidagi
misollarni bilamiz. Mintaqaviy yoki xalqaro hamjamiyat tomonidan tashvish yoki
yordam berish ma'lum bir mamlakatda huquqlarga rioya qilishni tiklashga yordam
beradi,   ammo   bu   faqat   u   erda   barcha   ichki   himoya   choralari   qo'llanilgan   va
tugagan   taqdirdagina   amalga   oshiriladi.   Shu   sabab   inson   huquqlarini   tartibga
soluvchi   normalariga   Inson   huquqlari   umumjahon   dеklaratsiyasining   asosiy
tamoyillari to‘la singdirildi.  
1.2 SUD HOKIMIYATI VA UNING INSON HUQUQLARINI HIMOYA
QILISHDAGI AHAMIYATI
12 Sud   hokimiyati-bu   Odil   sudlovni   amalga   oshiradigan   va   fuqarolar,
tashkilotlar   va  davlat  o'rtasidagi   nizolar  va  nizolarni  ko'rib  chiqadigan  davlatning
uchta   hokimiyat   tarmoqlaridan   biri.   Uning   ijro   etuvchi   va   qonun   chiqaruvchi
hokimiyatdan   ajralib   turadigan   o'ziga   xos   xususiyatlari   va   funktsiyalari   mavjud.
Sud   hokimiyati   hokimiyatning   boshqa   tarmoqlaridan   mustaqil   bo'lib,   davlat
Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   muvofiq   tayinlanadigan   yoki   saylanadigan   sudlar
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Sudlar   ishlarni   dalillarga   asoslangan   holda   ko'rib
chiqadilar   va   adolatli   qarorlar   qabul   qilish   uchun   qonunlarni   qo'llaydilar.   Sud
hokimiyati   jamiyatda   muhim   rol   o'ynaydi,   chunki   u   adolatni   ta'minlaydi,
fuqarolarning   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qiladi,   odamlar   va   davlat
o'rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   soladi   va   huquqiy   davlatni   mustahkamlashga
yordam beradi. 
Sud hozirgi  O’zbekiston  hududida  davlatchilikning bir  belgisi  sifatida  ko’p
asrlik tarixga ega. Uning qadim o’tmishda, bundan uch yarim ming yil ilgari, ya’ni
davlatchilik shakllanishing  dastlabki  bosqichlarida  qanday bo lganligi  to’g’risida,‟
afsuski,   ishonchli   ma’lumotlar   yo’q.   Umuman   olganda,   O’rta   Osiyo   xalqlarining
qadimgi   madaniyati,   turmushi,   an’analari   va   ma’naviy   negizlari   umumiy   tavsifga
asoslanib   shunday   faraz   qilish   mumkinki,   sudyalik   vazifalarini   obro’-e’tiborli,
hurmatli,   boy   hayotiy   tajribaga   ega   bo’lgan   kishilar   bajarishgan.   Ular   tomonidan
jamiyatdagi   nizoli,   ziddiyatli   holatlar   yuzasidan   chiqarilgan   qarorlar   har   qanday
shubhadan   holi   va   majburiy   deb   e’tirof   etilgan   Sud   hokimiyati   inson   huquqlarini
himoya   qilishda,   qonunlarni   talqin   qilish   va   qo'llash   orqali   inson   huquqlarini
hurmat   qilish,   himoya   qilish   va   ijro   etilishini   ta'minlashda   hal   qiluvchi   rol
o'ynaydi. 7
  Sud   hokimiyatining   inson   huquqlarini   himoya   qilishga   hissa
qo'shishining ba'zi asosiy usullari:
7
  Polvonzoda   A.A,   Abdumajidov   G.A   va   boshq.   O'zbekistonda   sud   hokimyati:   Islohotlar   davri.   –   T.:
“Adolat”, 2002 .–5-b.
13 1. Qonunlarni   sharhlash   va   qo‘llash:   Sudyalar   qonunlarni,   jumladan,
milliy   konstitutsiyalarni,   xalqaro   shartnomalarni   va   qonun   hujjatlarini   inson
huquqlari   standartlariga   mos   kelishini   ta’minlash   uchun   sharhlaydi.   Ular   ushbu
qonunlarni   o'z   oldiga   qo'yilgan   ishlarga   qo'llaydilar,   bu   esa   shaxslarning
huquqlarini ta'minlashni ta'minlaydi.
2. Mas'uliyatni   ta'minlash:   Sud   hokimiyati   hukumatlar,   davlat
amaldorlari   va   xususiy   tashkilotlarni   inson   huquqlarining   buzilishi   uchun
javobgarlikka   tortadi.   Sudlar   hukumatning   xatti-harakatlarini   ko'rib   chiqish,
qonunlarni   inson   huquqlarini   buzsa,   ularni   konstitutsiyaga   zid   deb   e'lon   qilish   va
huquqbuzarlik qurbonlarini himoya qilish huquqiga ega.
3. Hokimiyatni   suiiste'mol   qilishdan   himoya   qilish:   Mustaqil   va   xolis
sudlar   davlat   organlari   yoki   boshqa   sub'ektlar   tomonidan   o'z   vakolatlarini
suiiste'mol   qilish   holatlarini   tekshirish   vazifasini   bajaradi.   Ijroiya   va   qonun
chiqaruvchi   hokimiyat   organlari   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   chora-
tadbirlarni   ko‘rib   chiqish   orqali   sud   hokimiyati   shaxslar   huquqlari   buzilishining
oldini olishga yordam beradi.
4. Himoya  vositalarini   ta'minlash:   Sudlar   huquqlari   buzilgan   shaxslarga
zararni   qoplash,   ko'rsatmalar   yoki   zararli   harakatlarni   to'xtatish   to'g'risida   buyruq
berish kabi huquqlarni himoya qilish huquqiga ega. Bu jabrlanuvchilarning adolat
va   inson   huquqlari   buzilgan   taqdirda   o‘z   huquqlarini   himoya   qilish   imkoniyatini
ta’minlaydi.
5. Pretsedentlarni   belgilash:   Sud   qarorlari   kelajakdagi   ishlarni
boshqaradigan va inson huquqlari qonunchiligining rivojlanishini shakllantiradigan
huquqiy   pretsedentlarni   belgilaydi.   Muhim   qarorlar   inson   huquqlarini   himoya
qilishga sezilarli ta'sir ko'rsatishi va huquqlarni himoya qilishda qonuniy izchillikni
ta'minlashi mumkin.
6. Qonun ustuvorligini targ‘ib qilish: Kuchli va mustaqil sud tizimi inson
huquqlarini   himoya   qilishda   asosiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   qonun   ustuvorligini
14 ta’minlash   uchun   zarurdir.   Sudlar,   shaxslarning   maqomi   va   vakolatlaridan   qat'i
nazar, qonunlarning adolatli va izchil qo'llanilishini ta'minlaydi.
7. Odil   sudlovni   ta'minlash:   Sud   hokimiyati   adolatli   sudlovga   bo'lgan
huquqni, jumladan, aybsizlik prezumpsiyasi, qonuniy vakillik huquqi, o'z tinglash
huquqi   va   o'zboshimchalik   bilan   hibsga   olishdan   himoyalanish   kabi   tamoyillarni
himoya   qiladi.   Odil   sudlov   kafolatlari   sud   jarayonlarida   shaxslarning   huquqlarini
himoya qilish uchun muhim ahamiyatga ega.
Umuman   olganda,   sud   tizimi   inson   huquqlarini   himoya   qilishning   huquqiy
asoslarini ta'minlash, huquqbuzarlarni javobgarlikka tortish va barcha shaxslarning
odil sudlovga kirishini ta'minlash orqali muhim rol o'ynaydi. Mustaqil va xolis sud
tizimi  inson  huquqlari  tamoyillarini  qo‘llab-quvvatlash  hamda adolatli  va adolatli
jamiyatni rag‘batlantirish uchun zarurdir. Faqat mustaqil sud hokimiyatigina xolis,
qonunga   asoslanib,   inson   huquqlari   va   shaxsning   asosiy   erkinliklarini   himoya
qilgan   holda   odil   sudlovni   amalga   oshira   oladi.   Bu   vazifa   samarali   hal   qilinishi
uchun   jamoatchilik   sud   organlari   o'z   funksiyalarini   mustaqil   va   xolis   amalga
oshirish   qobiliyatiga   to'liq   ishonishi   lozim.   Qachonki,   ishonch   yo'qolishni
boshlasa,   na   sud   hokimiyati   institut   sifatida,   na   alohida   sudyalar   bu   muhim
vazifani hal qila olishadi yoki ularning bu vazifani ado etayotganiga shubha bilan
qarashadi.   Sud   hokimiyati   mustaqilligi   prinsipi   sudyalarning   shaxsiy   foydasiga
emas,   balkim   hokimiyatning   suiste'mol   qilinishidan   insonlari   himoya   qilishga
xizmat   qiladi.   Shuning   uchun,   sudyalar   kelib   tushgan   ishlarni   ko'rib   chiqishda,
o'zining shaxsiy hohishidan kelib chiqib o'z bilganlaricha harakat qila olishmaydi,
ularning   burchi   faqat   qonunni   qo'llash   hisoblanadi.   Shaxs   huquqlarini   himoya
qilish sohasida, sudyalar har bir tegishli holatda inson huquqlari bo'yicha milliy va
xalqaro   normalarni   qo'llash   uchun   javob   beradi. 8
  Davlatning   o'ziga   xos   tuzilishi
sifatida   asosiy   elementi   aholidir.   Odamlar   faoliyati   samarali   bo'lishi   uchun   uni
8
  Sulaymanov O.R. Sud hokimiyati mustaqilligiga oid xalqaro standartlar. / Monografiya -T.: «Tafakkur
qanoti», 2020.
15 tashkil   qilish   kerak.   Kuchli   davlat   hokimiyati   jamiyat   faoliyatini   nazorat   qilishni
ta'minlaydi,   shu   bilan   uning   barqarorligini   ta'minlaydi.   Jamiyatni   boshqarishni
tashkil   etish   nazariyasi   va   amaliyotining   uzoq   davom   etgan   evolyutsiyasi
hokimiyatning uchta mustaqil tarmoqqa bo'linishi eng maqbul ekanligini anglashga
olib   keldi:   qonun   chiqaruvchi,   sud   va   ijro   etuvchi.   Sud   hokimiyatining   asosiy
ahamiyati   Odil   sudlovni   amalga   oshirish   yordamida   inson   huquqlari   va
manfaatlarini   himoya   qilishdir.   Ushbu   huquq   inson   huquqlari   tizimida   muhim
ahamiyatga ega, chunki uni amalga oshirish boshqa barcha fuqarolik huquqlari va
erkinliklarini   amalga   oshirishni   kafolatlaydi.   Sud   hokimiyatini   amalga   oshirish
orqali   uning   organlari   paydo   bo'layotgan   huquqiy   nizolarni   tsivilizatsiyalashgan
holda hal qilish zarurligini qondiradilar va shu bilan davlatning xavfsiz mavjudligi
va   rivojlanishiga,   konstitutsiyaviy   tuzumning   saqlanishiga   hissa   qo'shadilar.   Sud
faoliyatining   jamiyat   va   davlatga   nisbatan   tutgan   roliga   qarab,   sud   faoliyati
quyidagicha namoyon bo'lishi mumkin:
 inson huquqlari bo'yicha sud faoliyati
 huquqni muhofaza qilish sud faoliyati.
Sud himoyasining o'ziga xos xususiyatlari: bu faqat maxsus yagona tizim –
sud   tizimi   orqali   amalga   oshiriladi;   yuridik   ishlarni   ko'rib   chiqishda   amaldagi
qonun   normalarini   qo'llash   jarayonida   amalga   oshiriladi;   Odil   sudlovni   amalga
oshirish qat'iy tartibga solingan sud protseduralarini qo'llash bilan bog'liq; Huquqiy
ishlarning   turli   toifalariga   ruxsat   berish   orqali   sud   hokimiyati   har   bir   muayyan
vaziyatda amaldagi huquqning muayyan normalarini qo'llash orqali Odil sudlovni
amalga   oshiradi.   Odil   sudlovni   amalga   oshirish   jamiyatda   yuzaga   keladigan
qarama-qarshiliklarni   hal   qilish,   huquqiy   normalarni   qo'llash   orqali   ijtimoiy
murosaga   erishish   imkoniyatini   nazarda   tutadi.   Huquqni   muhofaza   qilish
funksiyasini   amalga   oshirishda   sud   hokimiyatining   ahamiyati:   konstitutsiyaviy
tuzumning   barqarorligini   saqlash;   hokimiyat   tarmoqlarining   potentsial
to'qnashuvining   oldini   olish   va   hal   qilish;   qonun   chiqaruvchi   va   ijro   etuvchi
16 hokimiyat   harakatlarining   va   ular   qabul   qilgan   hujjatlarning   Konstitutsiya
qoidalariga muvofiqligini nazorat qilish. Huquq va erkinliklarni sud orqali himoya
qilish   sud   hokimiyatining   asosiy   vazifasidir.   Bu   faqat   davlat   hokimiyatini   qonun
chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga bo'lish sharoitida amalga oshirilishi
mumkin,   bunda   hokimiyatning   muvozanati   va   o'zaro   cheklanishi   ta'minlanadi,
ularning   har   biri   o'z   javobgarligi   sohasida   mustaqil   bo'lishi   kerak.   Faqat   shu
sharoitda adolatli va boshqa hokimiyatdan mustaqil sud har bir insonning huquq va
erkinliklarini samarali himoya qila oladi.  9
Fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   ta'minlash   har   bir   insonning   qadr-
qimmatini himoya qilish va shaxsning qonuniy manfaatlariga erishishga qaratilgan
iqtisodiy,   siyosiy,   ijtimoiy   va   huquqiy   chora-tadbirlar   va   shartlarning   butun
tizimini   o'z   ichiga   oladi.   Huquq   va   erkinliklarni   sud   orqali   himoya   qilish   sud
hokimiyatining asosiy vazifasidir. Bu faqat davlat hokimiyatini qonun chiqaruvchi,
ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatiga   bo'lish   sharoitida   amalga   oshirilishi   mumkin,
bunda hokimiyatning muvozanati  va o'zaro cheklanishi  ta'minlanadi, ularning har
biri  o'z  javobgarligi  sohasida  mustaqil  bo'lishi  kerak. Faqat  shu  sharoitda adolatli
va   boshqa   hokimiyatdan   mustaqil   sud   har   bir   insonning   huquq   va   erkinliklarini
samarali himoya qila oladi. Ilm-fan sohasida sud himoyasi konstitutsiyaviy huquq
instituti,   ijtimoiy   munosabat   va   davlat   funksiyasi   sifatida   qaraladi.     Huquq
nazariyasida   sud   himoyasi   davlatning   huquqni   muhofaza   qilish   funksiyasining
ajralmas   qismi   sifatida   qaraladi.   Biroq,   huquqiy   davlatda   sud   hokimiyatining
ta'sirini   tabiiy   ravishda   kuchaytirish,   uni   huquqni   muhofaza   qilish   organlaridan
ajratish,   davlat   hokimiyatining   mustaqil   tarmog'iga   ajratish   muqarrar   ravishda
fuqarolarning   huquqlari   va   erkinliklarini   sud   tomonidan   himoya   qilishning
mustaqil   davlat   funktsiyasiga   aylanishiga   olib   keladi.   Sud   muhofazasi   huquqi
konstitutsiyaviy,   fuqarolik,   ma'muriy   va   jinoiy   protsesslar   kabi   sud   ishlarining
9
  Umarova   Sh.O.   O zbekiston   Respublikasida   demokratik   huquqiy   davlat   qurishda   sud   hokimyatining‟
o rni. - T., 2005. - 56-b.	
‟
17 barcha   turlarida   mavjud.   Ularning   barchasi   o'z   vakolatlari   doirasida   inson   va
fuqaroning qonuniy huquqlari va erkinliklarini himoya qilishga chaqiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “sud-tergov   faoliyatida   shaxsning
huquq   va   erkinliklarini   himoya   qilish   kafolatlarini   yanada   kuchaytirish   chora-
tadbirlari  to’g’risida” gi  Farmoni 10
  (2020-yil  10-avgustdagi  PF-6041-son)  ayniqsa
katta   ahamiyatga   ega.   Farmonga   muvofiq   xalqaro   standartlar   va   ilg'or   xorijiy
tajribani   hisobga   olgan   holda   jinoyat   ishlarini   tergov   qilish   faoliyati
takomillashtiriladi,   qonun   ustuvorligi   va   javobgarlikning   muqarrarligi   prinsipi
ta'minlanadi,   shuningdek,   2017-2021-yillarda   O'zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar   strategiyasida
belgilangan vazifalarni izchil amalga oshirishga ko'maklashadi. Farmonga muvofiq
sud-tergov   faoliyatini   yanada   takomillashtirishning   asosiy   yo'nalishlari
quyidagilardan iborat:
- shaxsning   huquq   va   erkinliklariga   so'zsiz   rioya   etilishini   ta'   minlash,
protsessual   harakatlar   sifatini   oshirish,   jinoyat   protsessida   dalillarni   to   'plash,
mustahkamlash   va   baholash   tizimini   qayta   ko'   rib   chiqish,   ilg'or   xorijiy
amaliyotda keng qo ' llaniladigan isbotlash standartlarini hisobga olgan holda;
- huquqni   muhofaza   qilish   organlarining   jinoyatlarni   ochish   bo'yicha
faoliyatini   yangi   bosqichga   ko'tarish,   sodir   etilgan   har   bir   jinoyat   uchun
javobgarlikning   muqarrarligini   ta'minlash   va   shaxs,   jamiyat   va   davlatga
etkazilgan zararni to'liq qoplash;
- qiynoq   va   boshqa   shafqatsiz,   g'ayriinsoniy   yoki   qadr-qimmatni
kamsituvchi   muomala   va   jazo   turlarini   qo   'llash   bilan   bog'   liq   qilmishlar   sodir
etilishining   oldini   olishning   samarali   mexanizmlarini   joriy   etish,   shuningdek,
bunday qilmishlar uchun javobgarlikni kuchaytirish;
10
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Sud-tergov   faoliyatida   shaxsning   huquq   va   erkinliklarini
himoya   qilish   kafolatlarini   yanada   kuchaytirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”   gi   Farmoni   10.08.2020
https://lex.uz/docs/-4939467  
18 - jinoyat   ishlarini   tergov   qilish   jarayoniga   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarini keng joriy etish, surishtiruv va dastlabki tergov
organlarining   moddiy-texnika   bazasini   yanada   mustahkamlash   va   kadrlar
salohiyatini oshirish;
- jinoyatchilikning   oldini   olish   tizimining   samaradorligini   oshirish,
shuningdek, jinoyatlarga sabab bo 'lgan sabablar va shart-sharoitlarni o' z vaqtida
aniqlash   va   bartaraf   etish,   huquqiy   madaniyatni   oshirish   va   fuqarolar   o   'rtasida
qonunga bo' ysunish ruhini shakllantirish mexanizmlarini joriy etish.
Shuningdek,   jinoyatlarni   ochish   faoliyatini   yanada   takomillashtirish
maqsadida:
- jinoyat sodir etganlikda gumon qilinayotgan shaxsning haqiqiy hibsga
olingan paytdan boshlab uni ushlab turish muddatlarini hisoblash;
- advokat   bilan   yuzma-yuz   uchrashishning   majburiy   ta   'minlanishini
uning haqiqiy hibsga olingan yoki jinoyat sodir etilgan joyda ushlab turilishi bilan
bog'   liq   operativ   tadbirning   amalda   yakunlanganidan   yoxud   shaxs   uni   gumon
qilinuvchi deb topish to ' g 'risidagi  qaror e' lon qilingan paytdan boshlab u bilan
bog 'liq protsessual harakatlar o' tkazilguniga qadar belgilab qo ' yilsin;
- aybni   tan   olish   to'g'risidagi   kelishuv   institutini   joriy   etish.   Shu   bilan
birga,   jinoyatlarning   ayrim   toifalari   bo   'yicha   surishtiruv   va   dastlabki   tergov
organlari bilan yozma bitim tuzish hamda sud tomonidan o' zbekiston Respublikasi
Jinoyat   kodeksining   maxsus   qismining   tegishli   moddasida   nazarda   tutilgan
maksimal jazo miqdori va (yoki) muddatining yarmidan ko 'p bo' lmagan miqdorda
jazo   tayinlash,   aybiga   iqror   bo   'lgan,   chin   dildan   tavba   qilgan,   jinoyatni   fosh
etishga   faol   hissa   qo'   ygan   shaxslarga   nisbatan   nazarda   tutilsin.   va   etkazilgan
zararni tuzatdi;
- gumon qilinuvchining, ayblanuvchining, jabrlanuvchining, guvohning,
prokurorning   yoki   advokatning   iltimosnomasi   asosida   jinoyat   ishi   bo   'yicha
sudgacha ish yuritish bosqichida taraflar ishtirokida guvoh va jabrlanuvchining ko'
19 rsatmalarini sud tomonidan oldindan biriktirish (depozitga qo 'yish) tartibini joriy
etish,   agar   ularni   keyinchalik   so'   roq   qilish   og'ir   kasallik   yoki   chet   elga   chiqish
zarurati tufayli mumkin bo 'lmasligi mumkinligiga ishonish uchun asoslar mavjud
bo' lsa. uzoq muddat;
- himoyachining   o'ta   og'ir   jinoyat   sodir   etishda   gumon   qilinayotgan
yoki   ayblanayotgan   shaxslarga,   shuningdek   qamoqqa   olish   yoki   uy   qamog'i
shaklida   ehtiyot   chorasini   qo   'llash   masalasi   ko'   rilayotgan   shaxslarga   nisbatan
ishlarni ko ' rishda majburiy ishtirokini belgilash.
Ishonch   bilan   aytishimiz   mumkinki,   inson   huquqlari   va   manfaatlarini
ta'minlash   masalasi   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   barcha   islohotlar   va
o'zgarishlarning   mohiyatini   belgilaydi.   Davlatning   insonparvarlik   siyosatining
amaliy namoyon bo'lishi nafaqat sud-huquq tizimida, balki boshqa sohalarda ham
yangilanishlar   misolida   ko'rinadi.   Davlat   qurilishida,   ijtimoiy-siyosiy,   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   gumanitar   sohalarda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   va   demokratik
o'zgarishlar,   aholi   farovonligi   va   hayot   sifatining   o'sishi   inson   huquqlari   va
manfaatlarini yuqori darajada ta'minlashga xizmat qilmoqda.
1.3. BOB BO’YICHA XULOSALAR
Dеmokratik   huquqiy   davlatda   inson   huquqini   himoya   qilish   mеxanizmi
mukammal   yaratilgan   bo‘lishi   lozim.   Shu   ma’noda   bugungi   kunda   yangi
O‘zbеkistonda   inson   huquqlariga   rioya   etish   va   himoya   qilishning   milliy
20 mеxanizmini   yanada   mustahkamlash   va   rivojlantirish   bo‘yicha   tizimli   choralar
qabul   qilindi.   Insonning   shaxsiy   huquq   va   erkinliklarini   taminlashda
O‘zbеkistonda   Sud   hokimiyati   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Mamlakatimizda
huquqni   muhofaza   qilish   organlari   xodimlariga   Inson   huquqi   fanini   o‘rgatish
ularning amaliyotdagi faoliyati uchun muhim ahamiyat kasb etadi. Ular tomonidan
Inson   huquqi   fanini   mukammal   o‘rganish   fuqarolarning   asosiy   huquqlari,
erkinliklari va majburiyatlari haqida to‘la bilim va ko‘nikmaga ega bo‘lish hamda
bu bilimlarni mutaxassis sifatida o‘z xizmat faoliyati jarayonida amaliyotda to‘g‘ri
va samarali qo‘llashda muhim rol o‘ynaydi. Bu, o‘z navbatida, kelgusida fuqarolar
va   tashkilotlarning   buzilgan   huquqlari   va   qopun   bilan   qo‘riqlanadigan
manfaatlarining ixtisoslashtirilgan sudlar tomonidan himoya qilinishiga, ularni odil
sudlovga   bo‘lgan   huquqlaridan   foydalanishda   qulayliklar   yaratilishiga,   sud
hokimiyatining   chinakam   mustaqilligini   ta’minlash,   sudning   nufuzini   yanada
oshirish,   sud   tizimini   demokratlashtirish   va   takomillashtirishga   xizmat   qiladi.
Bundan   ko’rinib   turibdiki,   yurtimizda   inson   huquqlari   va   manfaatlari   har   qanday
davlat   organlarining   chiqargan   qarorlaridan   ustun   turadi   va   himoya   qilinadi.
Shunigdek,   yurtimizda   konstitutsiyaviy   sud   insonlarning   buzilgan   huquqlarini
tiklashda   va   himoya   qilishda   va   bosh   qomusimiz   bo‘lmish   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   ustuvorligi   yanada   mustahkamlashda   jamiyat   va
davlat   hayotida   muhim   ro‘l   o‘ynaydi.   Inson   huquqlarini   sud   orqali   himoya   qilish
inson   huquqlari   va   erkinliklari   himoya   qilish   mexanizmining   tarkibiy   va   hal
qiluvchi   qismidir.   Chunki,   sud,   aynan   konstitutsiyaviy   sud   buzilgan   inson
huquqlari va erkinliklarini tiklash tizimida eng muhim vosita hisoblanadi.
II BOB.SUD-HUQUQ SOHASIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN
ISLOHOTLAR TAHLILI
21 2.1. SUD-HUQUQ SOHASIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN
ISLOHOTLAR
O'zbekistonda   sud-huquq   tizimini   demokratlashtirish,   jinoyat   va   jinoyat-
protsessual   qonunchiligini   liberallashtirish   izchil   davom   etmoqda.   Sohani   isloh
qilish   va   qonun   ustuvorligini   ta'minlash   O'zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo'yicha   harakatlar   strategiyasining   ustuvor   yo'nalishlaridan   biridir.
U sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini  ta'minlash va fuqarolarning huquq
va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini ta'minlash, ma'muriy, jinoiy,
fuqarolik   va   xo'jalik   qonunchiligini   takomillashtirish,   jinoyatchilikka   qarshi
kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimining samaradorligini oshirish,
sud   jarayonida   raqobat   tamoyilini   to'liq   amalga   oshirish,   huquqiy   yordam   va
huquqiy xizmatlar ko'rsatish tizimini takomillashtirish bo'yicha aniq choralarni o'z
ichiga   oladi.   Ushbu   vazifalarni   amalga   oshirish   maqsadida   Prezidentning
“O'zbekiston   Respublikasi   sud   tizimi   tuzilmasini   tubdan   takomillashtirish   va
faoliyati   samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   to'g'risida”gi 11
  Farmoni   e'lon
qilindi,   bu   esa   hokimiyatning   sud   tarmog'ining   mustaqilligi   va   xolisligini
mustahkamlash   bo'yicha   izchil   ishlarning   yangi   bosqichi   boshlanishini   belgilab
berdi.   O‘zbekistonda   mustaqil,   adolatli   sud   hokimiyatini   qaror   toptirish   davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘lib,   u   mamlakatimiz   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   doimiy   diqqat   markazidagi,   asosiy   masalalardan   biriga   aylandi.
Odil   sudlovni   joriy   etish,   mustaqil   sud   hokimiyatini   shakllantirish,   sud-huquq
sohasidagi   islohotlarni   amalga   oshirish   mavzusi   Prezidentimiz   nutqlarida   takror-
takror   ta’kidlab   kelindi.   “Xalqimiz   azaldan   yuksak   qadrlab   keladigan,   hamma
narsadan   ustun   qo‘yadigan   adolat   tuyg‘usini   hayotimizda   yanada   keng   qaror
11
  O’zbekiston   respublikasi   Prezidentining   “O'zbekiston   Respublikasi   sud   tizimi   tuzilmasini   tubdan
takomillashtirish   va   faoliyati   samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   to'g'risida”   gi   Farmoni
22.02.2017 https://lex.uz/docs/-3121087  
22 toptirishni   biz   birinchi   darajali   vazifamiz,   deb   hisoblaymiz.   Bu   borada   buyuk
sohibqiron   Amir   Temur   bobomizning:   “Adolat   har   bir   ishda   hamrohimiz   va
dasturimiz   bo‘lsin!”   degan   chuqur   ma’noli   so‘zlari   har   birimiz   uchun   hayotiy
e’tiqodga aylanishi zarur. Bu masala, eng avvalo, davlat hokimiyati va boshqaruvi
organlari, butun sud tizimi, prokuratura, ichki ishlar, nazorat organlari rahbarlari va
xodimlarining   bevosita   vazifasidir.   Jamiyatimizda   korrupsiya,   turli   jinoyatlarni
sodir   etish   va   boshqa   huquqbuzarlik   holatlariga   qarshi   kurashish,   ularga   yo‘l
qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar  ekani  to‘g‘risidagi  qonun talablarini
amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur”. 12
2020   yil   24   iyulda   qabul   qilingan   “Sudlar   faoliyatini   yanada
takomillashtirish va odil sudlov samaradorligini oshirishga doir qo‘shimcha chora-
tadbirlar to‘g‘risida”gi 13
 Prezident farmoni bu borada amalga oshirilayotgan tizimli
islohotlarning   sifat   jihatidan   yangi   bosqichini   boshlab   berganligi   bilan
ahamiyatlidir.   Farmonda   odil   sudlovni   amalga   oshirishdagi   muammolar,   odil
sudlovni   ta’minlashning   institutitsional   asoslari,   sud   hokimiyatining   chinakam
mustaqilligini ta’minlash bilan bog‘liq ustuvor  yo‘nalishlar  ko‘rsatib berildi. Ular
quyidagilardan iborat: Birinchidan, xolis, adolatli va qonuniy sud qarorlarini qabul
qilish   uchun   taraflarning   tengligi   va   tortishuvchanligini   amalda   ta’minlash
mexanizmlarini   kengaytirish   maqsadida   sud   tizimidagi   tashkiliy-tuzilmaviy
o‘zgarishlar   amalga   oshiriladi.   Ikkinchidan,   viloyat   va   unga   tenglashtirilgan
fuqarolik   ishlari   bo‘yicha,   jinoyat   ishlari   bo‘yicha   sudlar   va   iqtisodiy   sudlar
negizida sudyalarning qat’iy ixtisoslashuvini saqlab qolgan va sud ishlarini yuritish
turlari   bo‘yicha   alohida   sudlov   hay’atlarini   tashkil   etgan   holda   Qoraqalpog‘iston
12
  O ‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi nutq. “Xalq so‘zi”, 2016 yil
15 dekabr
13
  O‘zbekiston   Respublikasi     Prezidentining   Sudlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   va   odil   sudlov
samaradorligini   oshirishga   doir   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   Prezident   farmoni   24.07.2020
https://lex.uz/docs/-4910826  
23 Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   umumyurisdiksiya   sudlari   tashkil
etiladi.   Bundan   keyin   viloyatlar   va   unga   tenglashtirilgan   sudlarga   bir   nafar   sud
raisi rahbarlik qiladi. Sud raisi o‘z o‘rinbosarlariga ega bo‘lib, bir vaqtning o‘zida
o‘rinbosarlar   fuqarolik   ishlari,   jinoyat   ishlari   va   iqtisodiy   ishlar   bo‘yicha   sudlov
hay’atining   raisi   ham   hisoblanadi.   Bu   esa,   joylarda   yagona   sud   amaliyotini
shakllantirishga,   sudlarning   tarqoqligi   tufayli   fuqarolar   va   tadbirkorlar   sarson
bo‘lishining   oldini   olishga   xizmat   qiladi.   Uchinchidan,   sud   ishlarini   nazorat
tartibida ko‘rish instituti tugatiladi. Natijada, sud ishlarining qayta-qayta bir nechta
instansiyalarda nazorat tartibida ko‘rilishi, fuqarolarning ovora bo‘lishiga, sudlarda
ish   hajmining   asossiz   va   maqsadsiz   ortishiga   barham   beriladi.   Qolaversa
korrupsiya   bilan   bog‘liq   holatlarning   vujudga   kelishiga   chek   qo‘yiladi.
To‘rtinchidan,   prokurorning   sudda   ishtirok   etishi   tartibi   ilg‘or   xorijiy   tajriba   va
xalqaro standartlarga moslashtiriladi. Jumladan, davlat ayblovchisi ayblovdan voz
kechgan   taqdirda   reabilitatsiya   asoslariga   ko‘ra   jinoyat   ishini   tugatish,   taraflar
murojaati mavjud bo‘lgan holdagina prokuror tomonidan suddan ishlarni chaqirib
olish,   boshqa   shaxslarning   tashabbusi   bilan   qo‘zg‘atilgan   fuqarolik   va   iqtisodiy
ishlarning   ko‘rilishida   prokuror   o‘z   tashabbusi   bilan   ishtirok   etishini   istisno
etishning huquqiy mexanizmlari yaratiladi. Bunday qoidalarning kiritilishi  albatta
sudning   mustaqilligini,   taraflarning   sudda   tortishuvchanlik   va   tengligi   tamoyilini
amalda   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Beshinchidan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
sudi   tuzilmasida   Jamoatchilik   va   ommaviy   axborot   vositalari   bilan   hamkorlik
boshqarmasi,   viloyat   va   unga   tenglashtirilgan   sudlar   tuzilmasida   esa   matbuot
xizmatlari   tashkil   etiladi.   Bu   esa,   sud   organlari   faoliyatining   shaffofligini
ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Bunday ijobiy misollarni o‘nlab keltirish
mumkin.   O`z   navbatida,   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   16.01.2023
yildagi   “Odil   sudlovga   erishish   imkoniyatlarini   yanada   kengaytirish   va   sudlar
faoliyati  samaradorligini oshirishga doir qo`shimcha chora-tadbirlar to`g`risida”gi
PF-11-son   Farmoni     qabul   qilingan   bo`lib,   mazkur   Farmon   bilan   prokuratura
24 organlari   zimmasiga   bir   qator   vazifalar   yuklatilgan.   Mazkur   Farmonda   odil
sudlovni   amalga   oshirishga   ko`maklashish   bo`yicha   Ixtisoslashgan   prokurorlar
korpusi   faoliyatini   yo`lga   qo`yish   hamda   ularning   asosiy   vazifalari   etib
quyidagilar,   ya`ni:   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   sudlarda   ishlarni   ko`rishda
prokuror   vakolatini   ta`minlash;   sud  prosessining  boshqa   ishtirokchilari  bilan  teng
huquqlardan   foydalangan   holda   odil   sudlov   faoliyatining   samarali   amalga
oshirilishiga   ko`maklashish,   jinoyat   ishlari   bo`yicha   sudlarda   davlat   ayblovini
faqat   qonunga   asoslanib,   xolislikni   saqlagan   holda   sifatli   qo`llab-quvvatlash;
fuqarolar   va   yuridik   shaxslarning   huquqlari   hamda   qonuniy  manfaatlari   sud   yo`li
bilan   samarali   himoya   qilinishiga   erishish;   sud   amaliyotidan   kelib   chiqqan   holda
surishtiruv   va   tergov   organlari   xodimlarining   amaliy   ko`nikmalari   hamda
malakasini oshirish ishlariga ko`maklashish belgilangan.
2018-2019   yillarda   birinchi   instansiya   sudlarida   jami   192   ta   jinoyat   ishi
bo‘yicha   307   nafar   shaxs   oqlangan   bo‘lsa-da,   hech   qaysi   holatda   prokuror
ayblovdan   voz   kechmagan.   Shu   bois   tergov   jarayonidagi   xatolar   sud   majlisida
aniqlansa,   prokuror   sudning   tugashini   kutib   o‘tirmasdan,   o‘z   tashabbusi   bilan
ayblovdan voz kechadigan tartib joriy etilishi lozimligi qayd etildi;  mutasaddilarga
ilg‘or   tajribalar   va   xalqaro   standartlar   asosida   sud   tizimini   “bir   sud   –   bir
instansiya”  tamoyili  asosida  qayta ko‘rib chiqish topshirig‘i  berildi;    sud tizimida
“nazorat   tartibida   ishlarni   ko‘rish”   amaliyotidan   to‘liq   voz   kechiladi;   sudlar   va
ularning faoliyatini optimallashtirish bo‘yicha topshiriqlar berildi; xususiylashtirish
natijalarini   qayta   ko‘rib   chiqishni   bekor   qilish,   umuman,   davlat   idoralarining
bunday   tashabbus   bilan   chiqishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   va   bu   qonunda
mustahkamlanishi   kerakligi   ko‘rsatib   o‘tildi;   yerga   bo‘lgan   huquqlar   kafolati
kuchaytirilib, mulkiy huquqlarni bekor qilish faqat sud tartibida hal etilishini qat’iy
belgilash   zarurligi   ta’kidlandi;   sudyaning   faoliyatiga   to‘sqinlik   qilganlik   va
adolatsiz   qaror   chiqarishga   majburlaganlik   uchun   javobgarlikni   kuchaytirish
bo‘yicha qonun loyihasi ishlab chiqiladi.
25 2.2 INSON HUQUQLARINI HIMOYA QILISHDA SUD-HUQUQ
SOHASIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLARNING O'RNI
Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi   va   “O‘zbekiston   -   2030”
strategiyasi   misolida   mamlakatning   inson   huquqlarini   rag‘batlantirish   va
ta’minlashga   hamda   bu   sohadagi   xalqaro   majburiyatlarini   bajarishga   sodiqligi
yaqqol   namoyon   bo‘layotgani   alohida   ta’kidlandi.   Shuningdek,   O‘zbekistonning
inson   huquqlarini   himoya   qilishga   ixtisoslashgan   BMT   tuzilmalari   bilan
hamkorlikni   rivojlantirish   va   kengaytirish   borasidagi   sa’y-harakatlari   ham   e’tirof
etildi.   "Sud-huquq   tizimini   yanada   isloh   qilish,   fuqarolarning   huquq   va
erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilish   kafolatlarini   kuchaytirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida"gi Prezident Farmonining qolgan barcha bandlari ham bugungi kundagi
amaliyotda mavjud bo‘lgan juda katta muammolarni hal qilishga, fuqarolar huquq
va   erkinliklarining   ishonchli   himoyasi   ta’minlanishiga   qaratilgan.   O‘ylaymizki,
mazkur   Farmonning   ijrosini   ta’minlash   orqali   O‘zbekistonda   xalqaro   huquqiy
normalardagi   inson   huquq   va   erkinliklarining   sud   tomonidan   himoya   qilinishi
hamda   har   kimning   odil   sudlovga   bo‘lgan   huquqi   masalalariga   oid   umume’tirof
etilgan   prinsiplarga   amal   qilish   ta’minlanadi.   Jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi
bosqichida   davlat   qurilishi   va   boshqaruvi   sohasida,   qonun   ustuvorligi
ta’minlanishida   sudning   roli   va   nufuzi   ortadi.   Mamlakatni   yanada
rivojlantirishning   ustuvor   yo'nalishlaridan   biri   sud   tizimini   izchil
demokratlashtirish,   sud   hokimiyati   mustaqilligi   to'g'risidagi   konstitutsiyaviy
normalarga qat'iy rioya etilishini ta'minlashdir.
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo'   nalishi   bo   'yicha   harakatlar   strategiyasi   sud-huquq   sohasida   amalga
oshirilayotgan  islohotlarning   asosiy   yo'   nalishlari   sifatida  fuqarolarning   huquq  va
erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilish   kafolatlarini   kengaytirish,   ularning   Odil
sudlovdan   foydalanish   darajasini,   sud   ishlarini   yuritish   samaradorligi   va   sifatini
26 oshirish,   nomzodlarni   tanlash   va   sudyalarni   lavozimga   tayinlash   tizimini   yanada
takomillashtirish nazarda tutilgan. 
O’zbekiston   Respublikasi   oliy   sudyalar   Kengashining   tashkil   etilishi
O’zbekiston   Respublikasida   sud   hokimiyati   mustaqilligining   konstitutsiyaviy
prinsipiga rioya etilishini ta’minlashga qaratilgan muhim qadamdir. Prezidentimiz
Shavkat   Mirziyoyev   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi   qabul   qilinganining
27 yilligiga  bag‘ishlangan  tantanali  marosimdagi  ma’ruzasida  mamlakatimiz sud-
huquq tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar  haqida gapirar ekan, sud tizimini
boshqa   organlardan   holi   bo‘lishiga   katta   urg‘u   bergan   edi.   Davlatimiz   rahbari
bugungi kunga qadar amalga oshirilgan islohotlar va ularning dastlabki natijalariga
mahliyo   bo‘lib   qolmasdan,   jamiyatda   inson   huquq   va   erkinliklarini   hurmat   qilish
madaniyatini shakllantirish, shu orqali mamlakatimizning xalqaro nufuzini yanada
yuksaltirishimiz   zarurligini   ta’kidladi.   Buning   uchun   huquqni   muhofaza   qiluvchi
organlarni   faqat   va   faqat   xalq   manfaati   yo‘lida   og‘ishmay   xizmat   qiladigan
idoralarga   aylantirishimiz   lozimligini   aytgani   hamon   esimizda.   Xalqaro
tajribalardan   qo rqish   emas   ularni   o zimizga   moslashtirishimiz   va   amaliyotgaʻ ʻ
taqbiq   etishimiz   darkor.   Ma’lumki,   so‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   sud-huquq
islohotlarining   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning
huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilishni   ta’minlashning
samarali   institutlaridan   biri   bo‘lgan   advokaturaning   roli   va   ahamiyatini
kuchaytirish bo‘yicha salmoqli ishlar amalga oshirilmoqda.   Sud ijtimoiy-iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   hayotga,   insonning   maqomiga,   uning   huquq   va   erkinliklarini
ta minlashga   katta   ta sir   ko„rsatadi.   Har   bir   kishida   o„zining   sudga   murojaati	
‟ ‟
mustaqil,   obyektiv   va   adolatli   qaror   bilan   yakunlanishiga   qat iy   ishonch   bo„lishi	
‟
kerak.   Aslida   sudga   murojaat   qilish   huquqiy   davlat   sharoitida   odamlarning
xattiharakatidagi odatiy hol hisoblanadi.  14
14
  М–63 Mirenskiy B. A., Rahmonqulov A. X., Chinibayev H. J. O„zbekiston Respublikasining huquqni
muhofaza   qilish   organlari:   Darslik   /   Mas ul   muharrir   prof.   M.   M.   Fayziyev.   –   T.:   O’zbekiston	
‟
27 Inson   huquqlarini   himoya   qilish   bo'yicha   yangi   kelishuvlarning   paydo
bo'lishi haqiqati inson huquqlarining ahamiyati tobora ortib borayotganidan dalolat
beradi.   Bu   nafaqat   inson   huquqlari   himoyachilarining,   balki   umuman   barcha
odamlarning   g'alabasi.   Ushbu   muvaffaqiyatlarning   natijasi   inson   huquqlari
bo'yicha   hujjatlarning   katta   va   murakkab   to'plamini,   shuningdek   ularni   amalga
oshirish   tartib-qoidalarini   ishlab   chiqish   edi.   Shu   ma'noda,   inson   huquqlari
to'g'risidagi hujjatlar har doim qayta ko'rib chiqiladi va takomillashtiriladi, chunki
bu   qadim   zamonlardan   beri   amalga   oshirilgan.   Bizning   tushunchamiz,   sud
amaliyoti   va   eng   muhimi,   inson   huquqlarini   himoya   qilishga   qaratilgan
harakatlarimiz   inson   huquqlari   doirasini   doimiy   ravishda   kengaytirishga   yordam
beradi.   Va   agar   inson   huquqlari   to'g'risidagi   konventsiyalar   va   shartnomalarning
ba'zi   qoidalari   ba'zida   bizning   umidlarimizni   oqlamasa,   demak,   bu   inson
huquqlarida insoniyatning umidi borligiga shubha qilish uchun sabab emas. Inson
huquqlari   to'g'risidagi   Qonunchilik   ko'pincha   inson   huquqlari   himoyachilarining
intilishlaridan   orqada   qoladi,   ammo   bu   ular   uchun   eng   ishonchli   tayanch   bo'lib
qolmoqda.   Milliy   darajada   bu   ish   sudlarda   amalga   oshiriladi   –   inson   huquqlarini
himoya   qilish   to'g'risidagi   hujjatlar   ratifikatsiya   qilinganida   yoki   milliy
qonunchilikka   kiritilganda-va   mamlakatga   qarab   Ombudsman   idoralarida,   inson
huquqlari   qo'mitalarida,   inson   huquqlari   bo'yicha   kengashlarda,   parlament
qo'mitalarida   va   boshqalarda.,   mustaqil   ekspert   a'zolari   yoki   sudyalardan   iborat
bo'lib,   ushbu   organlarning   hech   biri   faqat   bitta   davlat   vakillaridan   iborat
bo'lmasligi kerak.
Respublikasi IIV Akademiyasi, 2005. – 19 b
28 2.3. BOB BO'YICHA XULOSALAR
Xulosa   qilib   aytganda,   sud   organlari   faoliyatining   huquqiy   asosini   muttasil
takomillashtirib   borish   zarur.   Bunda,   sud   va   sudyalarning   hokimiyatni   boshqa
barcha   tarmoqlaridan   haqiqiy   mustaqilligini,   sud   qarorlarini   qabul   qilishda   faqat
qonunga   va   vijdon   amriga   bo‘ysunishini   ta’minlash   lozim.   Ushbu   huquqiy   asos,
o‘z   navbatida,   demokratizmni,   xolislikni,   sudning   hammabop   bo‘lishini,   sudning
himoya   doirasi   kengayishini   ta’minlashi   zarur.   Va   nihoyat,   bu   huquqiy   asos   sud
tizimiga   nopok,   poraxo‘r   va   tasodifiy   kimsalar   kirib   qolishiga   yo‘l   qo‘ymasligi
lozim. Xalqaro  tajribalardan  qo rqish  emas  ularni  o zimizga moslashtirishimiz   vaʻ ʻ
amaliyotga   taqbiq   etishimiz   darkor.   Ma’lumki,   so‘nggi   yillarda   mamlakatimizda
sud-huquq   islohotlarining   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   jismoniy   va   yuridik
shaxslarning   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilishni
ta’minlashning   samarali   institutlaridan   biri   bo‘lgan   advokaturaning   roli   va
ahamiyatini kuchaytirish bo‘yicha salmoqli ishlar amalga oshirilmoqda. Sud ishini
yuritishning   barcha   bosqichlarida   tomonlarning   tortishuvi   prinsipining   lozim
darajada ishlashini tashkil etishga qaratilgan chora-tadbirlar izchil amalga oshirildi,
advokatlarning   professional   faoliyatini   bajarishi   uchun   zarur   qonunchilik   bazasi
yaratildi.   Xulosa   o‘rnida   shuni   aytish   mumkinki,   mamlakatimizda   olib
borilayotgan   sud-huquq   islohotlari   jarayonida   sud   tizimida   ro‘y   berayotgan
o‘zgarishlar,   avvalo   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   buzilgan   huquq   va
erkinliklari hamda qonuniy manfaatlari sud orqali himoya qilinishini ta’minlashga
qaratilgandir.   Sud-huquq   sohasida   amalga   oshirilayotgan   mazkur   islohotlar
sudning   chinakam   mustaqilligini   ta’minlash,   fuqarolarda   odil   sudlovga   erishish
darajasini   yanada   oshirish   va   jamiyatda   korrupsiya   holatlariga   barham   berishga
29 qaratilgan. Bir so‘z bilan aytganda ushbu islohotlar ham islohot uchun emas, inson
manfaatlariga xizmat qilishi lozim.
XULOSA
So‘nggi   yillarda   inson   huquqlarini   himoya   qilishning   qonunchilik   va
tashkiliyhuquqiy   bazasini   mustahkamlash,   inson   huquqlari   bo‘yicha   xalqaro
standartlarni   milliy   qonunchilikka   implementatsiya   qilish   va   xalqaro
majburiyatlarni   bajarish,   shuningdek,   inson   huquqlarini   himoya   qilish   masalalari
yuzasidan xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlikni faollashtirishga doir tizimli ishlar
olib   borilmoqda.   Sud   hokimyatining   tashkil   etilishi   va   amal   qilishi   asoslarini
belgilovchi   bir   qator   qonunlarning   qabul   qilinishi   so’zsiz   jamiyatni
demokratlashtirish   borasidagi   jiddiy   yutuqlar   sirasiga   kiradi.   Ular   jumlasiga
O’zbekiston   Respublikasining   “Sudlar   to’g’risida”gi   Qonuni,   “O’zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyaviy sudi to’g’risida”gi Qonuni, Fuqarolik, Fuqarolik
protsessual,   Xo’jalik   protsessual,   Jinoyat   va   Jinoyat-protsessual   kodekslari,
Ma’muriy javobgarlik to’g’risidagi kodeks va boshqa qonun hujjatlari kiradi. Sud
hokimyatining   yagonaligi   sudyalarning   mustaqilligi,   sud   korpusining
shakllantirilishini   belgilaydigan   huquqiy   qoidalar,   shuningdek   sudlar   faoliyatini
moliyalash   va   moddiy-texnika   ta’minoti   masalalari   ayni   shu   hujjatlarda   bayon
qilingan.   “Inson   huquqlari”   tushunchasi   yaqindagina   yuridik   fanlarga   kiritilgan
bo‘lib,   u   aynan   inson   huquqlarini   ham   milliy,   ham   xalqaro   darajada   tan   olinishi
bilan   bog‘liqdir.   “Bizning   fikrimizcha,   -deydi   professor   A.X.   Saidov,   -
“umume’tirof   etilgan   inson   huquqlari”   atamasi   xalqaro   hujjatlar   ahamiyatini
“xalqaro standartlar” atamasidan kam bo‘lmagan darajada aks ettiradi”, chunki ular
davlatlararo   darajada   ishlab   chiqiladi,   davlatlararo   hamkorlikni   tartibga   solishga
30 mo‘ljallanadi,   o‘z   yurisdiksiyasi   doirasida   inson   huquqlariga   hurmatni   ta’minlab
bera   olmaydigan   ahvolda   qolgan,   o‘z   xalqi   va   xalqaro   hamjamiyat   oldida   inson
huquqlariga   rioya   etish   yuzasidan   javobgarlikka   tortiluvchi   davlatga   nisbatan
yo‘naltiriladi”
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I QONUNCHILIK MANBALARI
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 01.05.2023
2. O‘zbekiston Respublikasining  Sudlar to‘g‘risida qonuni 29.07.2021
3. O‘zbekiston Respublikasi “Konstitutsiyaviy sudi to‘g‘risida”gi qonuni
II PREZIDENT FARMON VA QARORLARI
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Sud-huquq tizimini  yanada
isloh   qilish,   Fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya   qilish
kafolatlarini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g’risida Farmoni 22.10.2016
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Inson   huquqlari   bo‘yicha
O‘zbekiston   Respublikasining   milliy   strategiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF-
6012-son Farmoni 23.06.2020  https://lex.uz/docs/-4872355  
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Sud-tergov   faoliyatida
shaxsning   huquq  va  erkinliklarini  himoya  qilish  kafolatlarini   yanada  kuchaytirish
chora-tadbirlari to’g’risida” gi Farmoni 10.08.2020  https://lex.uz/docs/-4939467  
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlis   palatalarining   qo‘shma
majlisidagi nutq. “Xalq so‘zi”, 2016 yil 15 dekabr
31 8. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   -
O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida   gi   PF-4947-sonli   Farmoni.   O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari‖
to’plami, 2017 y
9. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   PF-
60-sonli   "2022-2026-yillarga   mo'ljallangan   yangi   O'zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi to'g'risida"gi Farmoni
III PREZIDENT ASARLARI
10. Sh.   M.Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‗lishi   kerak.
Tashkent: O’zbekiston, 2017 y.,104 b
11. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz.T.:O‗zbekiston, 2017.-56 b.
12. Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta‘minlash   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O’zbekiston
Respublikasi qabul qilinganining 24 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimdagi
ma‘ruza. 2016 yil  7 dekabr/  Mirziyoyev Sh.M. – Toshkent:  O’zbekiston, 2017. –
104 b
IV  MONOGRAFIYALAR
13. Sulaymanov   O.R.   Sud   hokimiyati   mustaqilligiga   oid   xalqaro
standartlar. / Monografiya -T.: «Tafakkur qanoti», 2020.
V O’quv qo’llanma va darsliklar
32 14. Inson   huquqlari   umumiy   nazariyasi:   IIV   tizimidagi   ta’lim
muassasalari   tinglovchi   va   kursantlari,   shuningdek   huquqni   muhofaza   etuvchi
organlar xodimlari uchun darslik. — T., 2012. — 304 b
15. Polvonzoda   A.A,   Abdumajidov   G.A   va   boshq.   O'zbekistonda   sud
hokimyati: Islohotlar davri. – T.: “Adolat”, 2002 .–5-b.
16. Umarova   Sh.O.   O zbekiston   Respublikasida   demokratik   huquqiy‟
davlat qurishda sud hokimyatining o rni. - T., 2005. - 56-b.	
‟
17. М–63   Mirenskiy   B.   A.,   Rahmonqulov   A.   X.,   Chinibayev   H.   J.
O„zbekiston   Respublikasining   huquqni   muhofaza   qilish   organlari:   Darslik   /
Mas ul   muharrir   prof.   M.   M.   Fayziyev.   –   T.:   O’zbekiston   Respublikasi   IIV	
‟
Akademiyasi, 2005. – 19 b
33

Mundarija
KIRISH3
1-BOB. INSON HUQUQLARINI HIMOYA QILISH TIZIMINING UMUMIY TAHLILI
1.1 Inson huquqlarini himoya qilish tizimi 6
1.2 Sud hokimiyati va uning inson huquqlarini himoya qilishdagi ahamiyati 13
1.3 Bob bo'yicha xulosalar 21
2-BOB. SUD-HUQUQ SOHASIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR TAHLILI
2.1  Sud-huquq sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar 22
2.2 Inson huquqlarini himoya qilishda sud-huquq sohasida amalga oshirilayotgan islohotlarning o'rni 26
2.3 Bob bo’yicha xulosalar29
XULOSA30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI31