Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 48.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Oktyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

37 Sotish

Yunon – Troya urushlari KURS ISHI

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
OSIYO XALQARO  UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR VA TEXNIKA FAKULTETI
XORIJIY TIL VA  IJTIMOIY   FANLAR    KAFEDRASI
«Jaxon tarixi» fanidan
K U R S   I S H I
MAVZU: “  Yunon – Troya urushlari  ”
Bajardi:___________           guruhi talabasi _________________________
(imzo)                                                           (ismi sharifi)
Kurs ishi himoya qilingan sana   “____” __________2025 y.
Baho  “_____” ___________
Ilmiy rahbar:            __________     ____________________
(imzo)                (ismi sharifi)
Komissiya a’zolari:  __________     ____________________
(imzo)                (ismi sharifi)
__________     ____________________
(imzo)                (ismi sharifi)
Buxoro – 2025 yil 1 MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………..….2
I   BOB.   TROYA   URUSHLARINING   TARIXIY   ASOSLARI   VA
MANBALARI
1.1.   Yunon   va   Troya   o‘rtasidagi   siyosiy   hamda   iqtisodiy   munosabatlarning
kelib chiqishi ……………………………………………………………...…….6
1.2. Troya urushi haqida qadimiy manbalar va afsonalar ………………..……..8
1.3. Troya urushining tarixiylik darajasi va ilmiy tadqiqotlar tahlili ………….13
II   BOB.   TROYA   URUSHINING   YUNON   MADANIYATI   VA   DUNYO
TARIXIDAGI AHAMIYATI
2.1. Troya urushi obrazlarining yunon adabiyoti va san’atida aks etishi ……...17
2.2.   Troya   urushining   yunon   xalqining   milliy   o‘zligini   shakllantirishdagi
o‘rni ………………………………………………………………………...….20
2.3. Troya urushining jahon tarixiy merosidagi o‘rni va zamonaviy talqinlari ..24
Xulosa ……………………………………………………………………..…..28
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ……………………………………..…..29 2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Qadimgi   Yunon   va   Troya   o‘rtasida
bo‘lib o‘tgan urush insoniyat tarixining eng mashhur va eng ko‘p tadqiq etilgan
voqealaridan biridir. Bu urush nafaqat tarixiy, balki madaniy, adabiy va falsafiy
jihatdan   ham   ulkan   meros   qoldirgan.   Troya   urushi   haqidagi   rivoyatlar
Gomerning   “Iliada”   va   “Odisseya”   dostonlari   orqali   dunyo   madaniyatiga
chuqur singib ketgan bo‘lib, u o‘zida qadimgi insonning jasorat, vatanparvarlik,
muhabbat   va   sadoqat   haqidagi   qarashlarini   mujassam   etadi.   Bugungi
globallashuv   davrida   xalqlar   o‘z   tarixiy   ildizlariga,   madaniy   o‘zligiga
qaytayotgan   bir   paytda   Troya   urushi   kabi   tarixiy   voqealarning   ilmiy   tahlili
muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu mavzu orqali insoniyat madaniy taraqqiyoti,
qadimgi   xalqlarning   dunyoqarashi   va   ularning   siyosiy   hamda   ijtimoiy   hayoti
haqida qimmatli ma’lumotlar olish mumkin. Shuningdek, Troya urushi hozirgi
zamon   tarixshunosligida   ham   turlicha   talqin   qilinayotgan,   ko‘plab   bahs-
munozaralarga   sabab   bo‘layotgan   mavzulardan   biri   hisoblanadi.   Shu   boisdan
ham  “Yunon  –  Troya urushlari”  mavzusining  o‘rganilishi   bugungi  kunda  ham
o‘z dolzarbligini yo‘qotmagan.
Zamonaviy   tarixiy   tadqiqotlarda  Troya   urushi   insoniyatning   ilk   geosiyosiy
to‘qnashuvlaridan   biri   sifatida   baholanadi.   U   qadimiy   dunyoda   davlatlararo
manfaatlar,   savdo   yo‘llari   va   strategik   hududlar   uchun   kurashning   ilk
namunasidir. Shu jihatdan bu urushning o‘rganilishi nafaqat antik davr tarixini,
balki  xalqaro  munosabatlar  rivojining dastlabki  bosqichlarini   ham  tushunishga
yordam beradi. Bundan tashqari, Troya urushi motivlari bugungi kunda san’at,
kino   va   adabiyotda   qayta   talqin   qilinmoqda.   Bu   esa   mavzuning   madaniy
davomiyligini,   insoniyat   xotirasidagi   o‘chmas   izini   ko‘rsatadi.   Ayniqsa,   yosh
avlodni   tarixiy   ong   va   madaniy   meros   ruhida   tarbiyalashda   Troya   urushi
haqidagi   ma’lumotlarning   ilmiy   va   tarbiyaviy   ahamiyati   beqiyosdir.   Shu
sababli,   ushbu   kurs   ishida   Troya   urushi   nafaqat   tarixiy   voqea   sifatida,   balki 3sivilizatsiyalar   to‘qnashuvi,   insoniyat   qadriyatlari   va   qahramonlik   timsoli
sifatida ko‘rib chiqiladi . 1
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   
Troya   urushi   mavzusi   qadimdan   turli   tarixchilar,   adabiyotshunoslar   va
arxeologlar   tomonidan   keng   o‘rganib   kelingan.   Gomer,   Gerodot,   Diodor,
Strabon   kabi   qadimgi   manbashunoslar   bu   voqeani   o‘z   asarlarida   batafsil
tasvirlab   berganlar.   XIX   asrda   Geynrix   Shliman   tomonidan   olib   borilgan
arxeologik   qazilmalar   natijasida   Troya   shahrining   haqiqatan   mavjud   bo‘lgani
isbotlandi.   Keyingi   davrlarda   M.   Korfman,   C.   Blegen,   W.   Leaf   kabi
tadqiqotchilar   ilmiy   ekspeditsiyalar   orqali   Troya   madaniy   qatlamlarini
aniqlashdi.   O‘zbek   va   rus   tarixshunosligida   ham   bu   mavzuga   oid   ayrim   ilmiy
izlanishlar  mavjud bo‘lib, ular  asosan  Gomer  dostonlarining tahliliga, qadimiy
yunon   madaniyatining   shakllanishiga   va   Egey   sivilizatsiyasi   tarixiga
bag‘ishlangan.   Ammo   Troya   urushining   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy   va
mifologik   omillarini   birgalikda   tahlil   qiluvchi   kompleks   yondashuvlar   hanuz
yetarlicha emas. Shu sababli ushbu kurs ishi mavzuni yangicha tarixiy-nazariy
qarashlar asosida tahlil qilishga qaratilgan.
So‘nggi   yillarda   Troya   urushini   o‘rganish   yangi   bosqichga   ko‘tarildi.
Zamonaviy   arxeologik   texnologiyalar,   radiokarbon   tahlillari   va   kompyuter
rekonstruksiyalari   Troya   shahrining   bir   necha   madaniy   qatlamlardan   iborat
bo‘lganini   ko‘rsatdi.   Shu   sababli   tarixchilar   bu   urush   bir   necha   asr   davomida
turli   bosqichlarda   kechgan   bo‘lishi   mumkin   degan   farazni   ilgari   surmoqdalar.
Gomer  dostonlari   asosida  yaratilgan  ilmiy  tahlillar   esa  adabiy  obrazlar   va  real
tarixiy   voqealar   o‘rtasidagi   uzviy   bog‘liqlikni   ochib   berdi.   G‘arb
tarixshunosligida bu urush qadimgi dunyoning eng muhim siyosiy voqealaridan
biri   sifatida   baholansa,   Sharq   tadqiqotchilari   uni   madaniyatlar   to‘qnashuvi   va
insoniy qadriyatlarning sinovi deb talqin qiladilar. Shu nuqtai nazardan, mazkur
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev.  “O‘zbekiston Respublikasining 
2017–2021 yillarga mo‘ljallangan Harbiy doktrinasi to‘g‘risida”  Farmon. 2 noyabr 2017 yil. 
Tashqi manba:   4kurs   ishining   o‘ziga   xosligi   shundaki,   u   turli   manbalar,   tarixiy   faktlar   va
zamonaviy   ilmiy   izlanishlar   asosida   Troya   urushi   tarixini   yaxlit,   tizimli   tahlil
qilishga   intiladi.   Bu   esa   mavzuning   o‘rganilganlik   darajasini   yanada   boyitadi
hamda yangi ilmiy qarashlar uchun zamin yaratadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   qadimiy   tarixdagi
yirik voqealardan biri – Troya urushini kompleks tahlil etadi va qadimgi yunon
sivilizatsiyasining siyosiy hamda madaniy taraqqiyotiga yangicha yondashuvni
taklif   etadi.   Amaliy   jihatdan   esa,   ushbu   ish   tarix,   madaniyatshunoslik,
adabiyotshunoslik fanlarini o‘qitishda  qo‘shimcha manba sifatida, shuningdek,
tarixiy   voqealarni   o‘quvchilarga   badiiy   shaklda   yetkazishda   foydalanish
imkonini beradi. Troya urushi haqidagi ma’lumotlar tarixiy madaniyatni chuqur
anglash,   milliy   o‘zlikni   boyitish   va   global   tarixiy   jarayonlarni   qiyosiy
o‘rganishda muhim manba bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   -   qadimgi   Yunon   va   Troya   o‘rtasidagi
urush,   ya’ni   miloddan   avvalgi   XII–XIII   asrlarda   sodir   bo‘lgan   Troya   urushi
tarixidir.  Bu   urushning   sabablari,   kechgan   jarayonlari,   ishtirokchi   tomonlar   va
uning oqibatlari o‘rganish obyekti sifatida olinadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   -   Troya   urushining   tarixiy,   iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   asoslarini,   shuningdek,   uning   yunon   xalqining   milliy
o‘zligini shakllantirishdagi ahamiyatini tahlil qilishdan iborat. Bundan tashqari,
urushning   adabiyot,   san’at   va   jahon   madaniyatidagi   ifodasi   ham   tadqiqot
doirasiga kiradi.
Kurs ishi mavzusining maqsadi   — Yunon va Troya o‘rtasidagi urushning
kelib   chiqish   sabablari,   tarixiy   asosi,   qadimiy   manbalardagi   aks   etishi   hamda
uning yunon madaniyati va jahon tarixidagi o‘rnini ilmiy-nazariy jihatdan tahlil
qilishdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Yunon   va   Troya   o‘rtasidagi   siyosiy   va   iqtisodiy   munosabatlarning   kelib
chiqish sabablarini o‘rganish; 5 Troya urushi haqida qadimiy manbalar va afsonalar mazmunini tahlil qilish;
 Troya urushi tarixiylik darajasiga doir ilmiy tadqiqotlarni o‘rganish;
 Troya   urushi   obrazlarining   yunon   adabiyoti   va   san’atidagi   aksini   tahlil
qilish;
 Troya   urushining   yunon   xalqining   milliy   o‘zligini   shakllantirishdagi   rolini
aniqlash;
 Troya urushining jahon tarixiy merosidagi o‘rnini va zamonaviy talqinlarini
baholash.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 6I BOB. TROYA URUSHLARINING TARIXIY ASOSLARI VA
MANBALARI
1.1. Yunon va Troya o‘rtasidagi siyosiy hamda iqtisodiy
munosabatlarning kelib chiqishi
Troya   urushi   tarixiy   va   madaniy   manbalarda   qadimiy   davrlardan   buyon
insoniyat   e’tiborini   tortib   kelgan   eng   muhim   voqealardan   biridir.   Tarixiy
manbalar,   xususan,   Gomerning   “Iliada”   dostonida   bayon   etilganidek,   Troya
shahri geografik jihatdan strategik joylashuvga ega bo‘lgan. U Egey dengizi va
Marmara   dengizi   o‘rtasidagi   savdo   yo‘llarini   nazorat   qilgan,   bu   esa   Troya
shahrini   iqtisodiy   va   siyosiy   nuqtai   nazardan   muhim   markazga   aylantirgan.
Arxeologik qazilmalar natijasida, xususan, Geynrix Shliman 1870-yillarda olib
borgan   tadqiqotlarda   Troya   shahri   va   uning   atrofidagi   sivilizatsiya   qatlamlari
topilgan. Bu topilmalar  shahar  iqtisodiy hayoti  va savdo-sotiq aloqalarini  aniq
tasavvur qilish imkonini berdi. 2
Troya   va   yunon   shahar-davlatlari   o‘rtasidagi   siyosiy   munosabatlar,   tarixiy
manbalarga   ko‘ra,   eramizdan   avvalgi   XIII   asrga   borib   taqaladi.   Bu   davrda
Gretsiyaning   bir   nechta   shahar-davlatlari,   jumladan,   Miken,   Pilos   va   Atena
o‘zaro   siyosiy   va   harbiy   ittifoqlar   tuzgan.   Ularning   maqsadi   Egey   dengizi
atrofidagi   savdo   yo‘llari   va   strategik   hududlarni   nazorat   qilish   bo‘lgan.   Troya
shahri esa, geografik joylashuvi sababli, aynan shu yo‘llar ustidan nazoratni o‘z
qo‘lida   ushlab   turish   bilan   ajralib   turardi.   Shlimanning   qazilmalari   natijasida
Troya shahrining yetti madaniy qatlamdan iborat ekanligi aniqlangan bo‘lib, bu
shahar   uzoq   vaqt   davomida   siyosiy   va   iqtisodiy   markaz   sifatida   faoliyat
ko‘rsatganini ko‘rsatadi.
Troya va yunonlar  o‘rtasidagi  iqtisodiy  munosabatlarning kelib chiqishida,
shuningdek,   dengiz   savdosi   muhim   rol   o‘ynagan.   Egey   dengizi   va   uning
atrofidagi   hududlar   qadimdan   xomashyo,   bronza,   yog‘och,   zaytun   va   boshqa
2
  Sagdullayev A., Kostetskiy V.  Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik. – Toshkent: 
Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2017. – B. 92–95. 7resurslar   bilan   boy   bo‘lgan.   Yunon   shahar-davlatlari   o‘z   mahsulotlarini   Troya
orqali shimol va janub yo‘nalishlariga yetkazib turishgan. Tarixchi Strabonning
yozishicha,   Troya   shahri   bu   yo‘llarni   nazorat   qilganligi   sababli   ko‘plab
iqtisodiy   va   siyosiy   nizolarga   sabab   bo‘lgan.   Shu   tariqa,   Troya   va   yunonlar
o‘rtasidagi   munosabatlar   nafaqat   madaniy   va   siyosiy,   balki   iqtisodiy   jihatdan
ham murakkab va ko‘p qirrali bo‘lgan.
Yunonlar   va   Troyalar   o‘rtasidagi   siyosiy   aloqalarning   yana   bir   jihati   —
hududiy raqobatdir. Eramizdan avvalgi XIV–XIII asrlarda Miken sivilizatsiyasi
kengayib, u Egey dengizi bo‘yicha kuchaygan. Aynan shu davrda Troya shahri
ham   o‘z   mustaqilligini   saqlab   qolish   va   savdo   yo‘llarini   nazorat   qilish   uchun
o‘z   mudofaa   tizimini   mustahkamlagan.   Arxeologik   tadqiqotlarda   topilgan
devorlar   va   qal’alar   shahar   siyosiy   mustaqilligining   timsoli   sifatida   qaraladi.
Shliman   va   keyingi   tadqiqotchilar   topgan   qurollar,   zambaraklar   va   mudofaa
inshootlari   Troya   va   yunonlar   o‘rtasidagi   to‘qnashuvning   dastlabki   belgilarini
tasdiqlaydi.Tarixiy   manbalar   ko‘rsatadiki,   Troya   va   yunonlar   o‘rtasidagi
munosabatlarda   siyosiy   ittifoqlar   va   nikohlar   ham   muhim   rol   o‘ynagan.   Ba’zi
tarixiy rivoyatlar shuni ko‘rsatadiki, Troya shaharining hukmdor oilalari yunon
shahar-davlatlari bilan diplomatik aloqalarni o‘rnatish maqsadida turli nikoh va
ittifoqlarni   tuzgan.   Bu   esa   ularning   siyosiy   va   iqtisodiy   manfaatlarini
muvofiqlashtirishga   yordam   bergan.   Shu   bilan   birga,   ushbu   aloqalar   ba’zan
murakkab   nizolar   va   ziddiyatlarga   ham   sabab   bo‘lgan,   natijada   esa   keng
miqyosli urushlarga olib kelgan. 3
Troya va yunonlar o‘rtasidagi iqtisodiy munosabatlarning yana bir jihati —
resurslar   va   savdo   yo‘llarini   nazorat   qilish   bilan   bog‘liq   edi.   Troya   shahri
dengiz   yo‘llarini,   shuningdek,   Trosa   vodiysi   orqali   ichki   hududlarni   nazorat
qilgan.   Bu   hududlar   orqali   oltin,   kumush   va   boshqa   qimmatbaho   toshlar,
shuningdek,  turli   xomashyo  va  tayyor  mahsulotlar  o‘tkazilgan.  Yunon  shahar-
3
  Hasanboyev H.  Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik. – Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
– B. 110–113. 8davlatlari   esa   o‘z   navbatida,   dengiz   va   quruqlik   orqali   savdo-sotiq   aloqalarini
kengaytirishga   intilgan.   Shu   tariqa,   iqtisodiy   manfaatlar   siyosiy   va   harbiy
qarorlarni bevosita shakllantirgan.
Tarixiy   manbalar,   jumladan   Gomerning   “Iliada”   dostonida   bayon
etilganidek,   Troya   va   yunonlar   o‘rtasidagi   nizolar   ko‘pincha   savdo   yo‘llari   va
hududiy   nazorat   masalalaridan   kelib   chiqqan.   Arxeologlar   topgan   qurollar,
qal’alar   va   boshqa   yodgorliklar   bu   nizolarning   haqiqiy   tarixiy   asosini
ko‘rsatadi.   G‘arb   tarixshunosligida,   xususan,   W.   Leaf   va   M.   Korfman
tadqiqotlarida,   Troya   va  yunonlar   o‘rtasidagi   siyosiy   va   iqtisodiy  aloqalarning
murakkabligi   va   ko‘p   qirrali   tabiati   ta’kidlangan.Shuningdek,   Troya   va
yunonlar o‘rtasidagi munosabatlarning kelib chiqishi  madaniy va diniy jihatlar
bilan ham bog‘liq bo‘lgan. Troya shahri va yunon shahar-davlatlarida turli diniy
marosimlar,   ibodatlar   va   bayramlar   mavjud   bo‘lib,   ular   siyosiy   ittifoqlar   va
iqtisodiy   aloqalarni   mustahkamlash   vositasi   sifatida   ishlatilgan.   Shu   tariqa,
siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   omillar   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘langan   holda
Troya va yunonlar o‘rtasidagi munosabatlarni shakllantirgan.
Eramizdan   avvalgi   XIII   asr   oxiri   va   XII   asr   boshlarida   Troya   va   yunonlar
o‘rtasidagi munosabatlar tobora keskinlashgan. Shu davrga kelib, Troya shahri
va   yunonlar   o‘rtasida   ko‘plab   kichik   hududiy   urushlar   sodir   bo‘lgan,   bu   esa
yakunda   Troya   urushining   yuzaga   kelishiga   zamin   yaratgan.   Arxeologik
topilmalar,   xususan,   M.   Blegenning   1930–1932   yillarda   olib   borgan
qazilmalari,   Troya   VII   qatlamidagi   devorlar   va   mudofaa   tizimlari   bu   davr
voqealarini tasdiqlaydi.
1.2. Troya urushi haqida qadimiy manbalar va afsonalar
Troya urushi qadimgi dunyo tarixida o‘zining murakkabligi, sirli jihatlari va
o‘lmas   afsonalari   bilan   alohida   o‘rin   egallaydi.   Bu   voqea   insoniyat   madaniy
xotirasida   shunchalik   chuqur   iz   qoldirganki,   u   o‘nlab   asrlar   o‘tib   ham
tarixchilarning,   arxeologlarning   va   adabiyotshunoslarning   qiziqish   markazida
qolmoqda. Troya urushi haqidagi dastlabki ma’lumotlar qadimiy yunon og‘zaki 9ijodida   shakllangan,   keyinchalik   yozma   manbalarda   mustahkam   o‘rin
egallagan.   Eng   mashhur   manba,   albatta,   Gomerning   “Iliada”   va   “Odisseya”
dostonlaridir.
Gomerning   “Iliada”si   yunon   adabiyotining   eng   qadimiy   va   muhim
asarlaridan   biri   bo‘lib,   u   eramizdan   avvalgi   VIII   asrda   yaratilgan   deb
hisoblanadi. Asar asosan Troya urushining oxirgi yillaridagi voqealarni, ayniqsa
yunon   qahramoni   Ahillesning   g‘azabini   va   uning   oqibatlarini   tasvirlaydi.
Doston urushning to‘liq tarixini emas, balki insoniy his-tuyg‘ular, shon-shuhrat,
o‘lim,   jasorat   va   sadoqat   kabi   mavzularni   yoritadi.   Shu   bois   “Iliada”   nafaqat
tarixiy   voqealarni   aks   ettiradi,   balki   yunon   xalqining   urush   haqidagi   falsafiy
qarashlarini ham ifodalaydi.
“Iliada”da tasvirlangan voqealar asosan Troya devorlari ostida sodir bo‘ladi.
Yunonlar   va   Troya   aholisi   o‘rtasidagi   janglar,   ularning   qahramonlari,   shon-
shuhrat   uchun   olib   borilgan   kurashlar   asar   markazida   turadi.   Gomerning
tasvirida   har   bir   qahramon   insoniy   fazilatlar   bilan   bir   qatorda,   xudolarga   xos
kuch   va   taqdirning   irodasiga   bo‘ysunuvchi   mavjudot   sifatida   ko‘rsatilgan.   Bu
jihat   qadimgi   yunonlarning   diniy   va   dunyoqarash   tizimini   anglashda   muhim
ahamiyatga ega. 4
Troya   urushi   haqidagi   boshqa   manbalar   ham   “Iliada”dan   tashqari   mavjud
bo‘lib,   ular   doston   mazmunini   to‘ldiradi.   Masalan,   Gomerning   “Odisseya”
asarida   urushdan   keyingi   voqealar   —   Odysseusning   uzoq   safarlari,   uning
vatanga qaytish yo‘lidagi sinovlari haqida so‘z yuritiladi. Bu asar Troya urushi
oqibatlarini,   insoniyat   hayotiga   urushning   ta’sirini   ko‘rsatadi.   Shuningdek,
“Kichik   epik   tsikl”   deb   ataluvchi   boshqa   qadimiy   dostonlar   ham   bo‘lgan   —
“Kipr   dostonlari”,   “Etiopiya”,   “Troya   qulashi”   va   “Nostoi”   kabi   asarlar   urush
voqealarining boshqa bosqichlarini bayon etgan.
4
  Sagdullayev A., Kostetskiy V.  Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik. – Toshkent: 
Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2019. – B. 98–101. 10Tarixiy   yozma   manbalarda   Troya   urushi   nafaqat   afsona   sifatida,   balki
muayyan tarixiy asosga ega hodisa sifatida tilga olinadi. Eramizdan avvalgi  V
asrda   yashagan   tarixchi   Herodot   Troya   shahrining   mavjudligini   va   uning
muhim   savdo   markazi   sifatida   faoliyat   yuritganini   ta’kidlaydi.   Herodotning
yozishicha,   Troya   Egey   dengizining   eng   muhim   strategik   nuqtalaridan   biri
bo‘lgan va savdo yo‘llarini nazorat qilgan. Shu sababli yunonlar bilan Troyalar
o‘rtasida iqtisodiy va siyosiy ziddiyatlar yuzaga kelgan bo‘lishi mumkin.
Diodor   Sikul   esa   o‘zining   “Tarixiy   kutubxona”   asarida   Troya   urushi
sabablarini   yanada   murakkabroq   izohlaydi.   Unga   ko‘ra,   urush   faqatgina
Helenaning   o‘g‘irlab   ketilishi   tufayli   emas,   balki   yunon   qabilalari   o‘rtasidagi
kuch   va   ta’sir   uchun   kurash   natijasida   boshlangan.   Shuningdek,   Strabon   ham
Troya   haqida   yozar   ekan,   shahar   geografik   jihatdan   Egey   dengizi   va   Osiyo
qit’asi   o‘rtasidagi   savdo   yo‘llarida   joylashganini   aytadi.   Shu   boisdan   Troya
strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   markaz   bo‘lib,   u   ustidan   nazorat   o‘rnatish
siyosiy jihatdan muhim bo‘lgan.
Troya urushi haqidagi afsonalarning eng mashhuri — Helenaning qochishi
voqeasidir.   Rivoyatlarga   ko‘ra,   Parid   (yoki   Paris)   Afrodita   xudosi   tomonidan
berilgan   “eng   go‘zal   ayol”   mukofoti   sifatida   Sparta   malikasi   Helenani   olib
ketadi.   Helenaning   eri   Menelay   bu   haqda   bilganida,   aka   Agamemnon
boshchiligida   barcha   yunon   qabilalarini   birlashtirib,   Troyaga   qarshi   yurish
boshlaydi.   Ushbu   afsona   yunon   xalqining   g‘ururi,   sha’ni   va   oilaviy   sadoqat
haqidagi qadriyatlarini ifoda etadi.
Urushda   ishtirok   etgan   qahramonlar   son-sanoqsiz   bo‘lib,   ular   orasida
Ahilles,   Agamemnon,   Menelay,   Odysseus,   Ajax,   Patrokles,   Nestor,   Diomed
kabi mashhur nomlar bor. Troya tomonida esa Gektor, Eney, Parid, Priam kabi
qahramonlar   jang   qilgan.   Har   bir   qahramon   o‘zining   jasorati,   sadoqati   yoki
fojeasi   bilan   alohida   o‘rin   egallagan.   Ayniqsa,   Ahillesning   Gektorni   o‘ldirishi
va   keyinchalik   uning   o‘zi   Paridning   o‘qi   bilan   halok   bo‘lishi   yunon
mifologiyasining eng mashhur epizodlaridan biridir. 11Troya   urushi   haqidagi   afsonalarda   xudolarning   roli   juda   katta.   Gomerning
“Iliada”sida   Zevs,   Atena,   Afrodita,   Apollon,   Ares,   Poseydon   kabi   xudolar
bevosita   urush   jarayoniga   aralashadilar.   Masalan,   Afrodita  Troyalarga   yordam
beradi,   Atena   esa   yunonlarga.   Bu   xudolar   o‘rtasidagi   mojarolar   insonlar
o‘rtasidagi   urushlarni   yanada   keskinlashtiradi.   Shu   jihatdan,   Troya   urushi
dostonlari   diniy-falsafiy   qarashlar,   taqdir   va   inson   irodasi   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni chuqur ifodalaydi.
Arxeologik tadqiqotlar Troya urushi haqidagi rivoyatlarning tarixiy asosini
qisman   tasdiqlaydi.   XIX   asrda   nemis   arxeologi   Geynrix   Shliman   tomonidan
Hisarlik   tepaligida   olib   borilgan   qazishmalar   natijasida   Troya   shahrining   bir
necha   qatlamlari   topilgan.   Bu   qatlamlar   orasida   Troya   VI   va   VII   deb
nomlangan   davrlar   ayniqsa   diqqatga   sazovor   bo‘lib,   ular   eramizdan   avvalgi
XIII–XII   asrlarga   mansub.   Bu   davrlar   Gomer   dostonlarida   tasvirlangan
voqealar bilan taxminan mos keladi. Qazilmalar orasida devor qoldiqlari, sopol
idishlar, metall qurollar, kuygan uylar va odam suyaklari topilgan.
Arxeologlar   bu   topilmalarni   tahlil   qilib,   Troya   VII   qatlamida   kuchli
vayronagarchilik   izlarini   aniqlashgan.   Ayrim   tadqiqotchilar   bu
vayronagarchilikni tabiiy ofat natijasi deb bilishsa, boshqalar uni keng miqyosli
harbiy   to‘qnashuv   —   ya’ni   “Troya   urushi”   bilan   bog‘laydilar.   Shu   tarzda
arxeologiya va adabiyot bir-birini to‘ldiruvchi ilmiy manbaga aylanadi.
Troya   urushi   haqidagi   tadqiqotlar   faqat   qadimiy   manbalar   bilan
cheklanmaydi.   Zamonaviy   tarixshunoslikda   Troya   voqealariga   iqtisodiy,
siyosiy va madaniy yondashuvlar  ham  qo‘llaniladi. Masalan,  ayrim olimlar  bu
urushni   Egey   dengizi   savdo   yo‘llarini   nazorat   qilish   uchun   olib   borilgan
geosiyosiy   to‘qnashuv   sifatida   talqin   qiladilar.   Chunki   Troya   hududi   Yevropa
va  Osiyo  o‘rtasidagi  savdo   tarmog‘ining  muhim   bo‘g‘ini   bo‘lgan.  Shu  sababli
Troyani egallash katta iqtisodiy ustunlikni ta’minlagan bo‘lishi mumkin.
Boshqa   tadqiqotchilar   esa   Troya   urushi   haqidagi   rivoyatlarni   xalq   og‘zaki
ijodi,   mifologiya   va   madaniy   xotiraning   mahsuli   deb   bilishadi.   Ularning 12fikricha, bu dostonlar real tarixiy voqealar emas, balki turli tarixiy voqealarning
yig‘indisi,   xalq   xotirasida   shakllangan   ramziy   hikoyadir.   Gomerning   o‘zi   ham
avlodlardan-avlodlarga og‘zaki tarzda yetkazilgan rivoyatlarni jamlagan, ularni
poetik tilda bayon qilgan.
Troya   urushi   haqidagi   dostonlarda   insoniy   his-tuyg‘ular   markazda   turadi.
Gomerning   asarlarida   jangning   shafqatsizligi,   inson   hayotining   beqarorligi,
shon-shuhrat   uchun   kurash   va   o‘lim   haqidagi   falsafiy   mushohadalar   yuksak
badiiy   mahorat   bilan   ifodalangan.   Shu   bois   “Iliada”   va   “Odisseya”   nafaqat
tarixiy asar, balki falsafiy, axloqiy va ma’naviy manba sifatida qadrlanadi.
Troya urushi haqidagi qadimiy rivoyatlar keyinchalik Rim adabiyotida ham
o‘z  aksini  topgan. Masalan,  rim  shoiri  Vergiliyning “Eneida” dostonida  Troya
qahramoni   Eneyning   Troyaning   qulashidan   so‘ng   Italiyaga   kelishi   va   yangi
sivilizatsiyaning   —   Rimning   asoschisi   bo‘lishi   haqida   hikoya   qilinadi.   Shu
tariqa Troya voqealari yunon va rim madaniyatini bog‘lovchi umumiy afsonaga
aylangan.Bundan   tashqari,   Troya   urushi   Yaqin   Sharq   va   O‘rta   Yer   dengizi
xalqlari   madaniyatida   ham   iz   qoldirgan.   Arxeologik   topilmalar   orasida
Anadolu,   Krit,   Kipr   va   Kichik   Osiyo   hududlaridagi   artefaktlar   Troya   bilan
madaniy aloqalarni ko‘rsatadi. Bu esa Troya faqat bir shahar emas, balki butun
sivilizatsiyalar to‘qnashgan markaz bo‘lganini anglatadi.
Troya   urushi   haqidagi   afsonalar   asrlar   davomida   o‘zgarib,   turli
madaniyatlarda   qayta   talqin   qilingan.   O‘rta   asr   Yevropa   adabiyotida   Troya
qahramonlari   ritsarlik   ramzlariga   aylangan,   Uyg‘onish   davrida   esa   ular
insoniyatning   axloqiy-ruhiy   izlanishlari   timsoliga   aylantirilgan.   Zamonaviy
davrda esa Troya urushi adabiyot, teatr, kino va san’atda qayta-qayta ishlangan
mavzulardan   biridir.   Troya   urushi   haqidagi   qadimiy   manbalar   va   afsonalar
insoniyat madaniyatining ajralmas qismiga aylangan. Ular faqat tarixiy faktlarni
emas,   balki   insoniyat   tafakkurining,   e’tiqodining   va   ma’naviyatining   ko‘zgusi
sifatida   qadrlanadi.   Troya   urushi   —   bu   faqat   qadimiy   jang   emas,   balki 13insoniyatning   o‘z   o‘tmishiga,   shon-shuhrat   va   fojeaga   bo‘lgan   cheksiz
qiziqishining timsolidir. 5
1.3. Troya urushining tarixiylik darajasi va ilmiy tadqiqotlar tahlili
Troya urushi qadimgi dunyo tarixidagi eng sirli va shu bilan birga eng ko‘p
o‘rganilgan   voqealardan   biridir.   Asrlar   davomida   bu   urush   haqidagi
ma’lumotlar   asosan   afsonaviy   manbalarga   asoslangan   bo‘lib,   uning   tarixiy
haqiqat yoki mifologik voqea ekanligi borasida ilmiy jamoalarda turli qarashlar
shakllangan.   Qadimiy   yunon   adabiyoti,   xususan,   Gomerning   “Iliada”   va
“Odisseya”   asarlari,   Troya   urushi   voqealarining   asosiy   manbai   hisoblanadi.
Ammo   bu   dostonlarda   bayon   etilgan   voqealar   qay   darajada   tarixiy   haqiqatga
asoslangani uzoq yillar davomida bahsli bo‘lib kelgan.
Tarixiylik   masalasini   aniqlashda   ilk   urinishlar   XIX   asrning   ikkinchi
yarmida   boshlangan.   1870-yillarda   nemis   arxeologi   Geynrix   Shliman
tomonidan   olib   borilgan   qazilma   ishlari   Troya   haqidagi   afsonalarning   real
tarixiy   asoslari   borligini   isbotlashga   turtki   berdi.   Shliman   bugungi   Turkiya
hududidagi   Gissarlik   tepaligida   qadimiy   Troya   shahrining   izlarini   topdi.   U
qazishmalar   davomida   topgan   devorlar,   bronza   davriga   oid   qurollar,   idish-
tovoqlar va oltin buyumlarni “Priam xazinasi” deb atadi. Bu topilmalar Gomer
asarlarida   tasvirlangan   shahar   hayoti   bilan   ma’lum   darajada   uyg‘unlik   kasb
etgani   sababli,   ko‘plab   olimlar   Troya   urushining   tarixiy   voqea   bo‘lishi
mumkinligini tan oldilar.
Keyingi   yillarda   arxeologlar  Shlimanning  ishlarini   davom   ettirdilar.  1930–
1950-yillarda   amerikalik   olim   Karl   Blegen   tomonidan   olib   borilgan
qazilmalarda   Troya   shahrining   turli   davrlarga   oid   yetti   asosiy   madaniy
qatlamlari   aniqlangan.   Ayniqsa,   Troya   VI   va   Troya   VII   qatlamlari   miloddan
avvalgi   1250–1180-yillarga   tegishli   bo‘lib,   bu   davr   “Iliada”da   tasvirlangan
urush   vaqtiga   juda   yaqin.   Ushbu   qatlamlarda   topilgan   yong‘in   izlari,   vayron
5
  Shukurov B.  O‘zbekiston tarixi. 6-sinf uchun darslik. – Toshkent: Sharq, 2023. – B. 130–
133. 14qilingan   devorlar,   nayza   uchlari   va   skelet   qoldiqlari   shahar   qurolli   to‘qnashuv
natijasida   vayron   bo‘lganini   ko‘rsatadi.   Bu   dalillar   tarixchilarda   urushning
haqiqatan ham bo‘lib o‘tganiga doir fikrni kuchaytirdi.
Shunga   qaramay,   barcha   olimlar   Troya   urushi   tarixiy   voqea   deb
hisoblamaydilar.   Masalan,   ba’zi   tadqiqotchilar   Gomer   dostonlarini   asosan
mifologik,   ya’ni   diniy-epik   xarakterdagi   asarlar   deb   baholaydilar.   Ularning
fikricha,   Troya   urushi   haqidagi   hikoyalar   yunon   xalqining   qadimiy   og‘zaki
ijodidan olingan va vaqt o‘tishi bilan ko‘plab bezak va xudolar aralashuvi orqali
epik   shaklga   keltirilgan.   Shunday   bo‘lsa-da,   zamonaviy   tarixshunoslik   bu
dostonlarda muayyan tarixiy asos mavjudligini inkor etmaydi.
XX asrda Troya urushi  tarixiyligini o‘rganishda yangi yondashuvlar paydo
bo‘ldi.   Nemis   arxeologi   Manfred   Korfmann   1988–2005-yillarda   olib   borgan
keng   ko‘lamli   tadqiqotlari   natijasida   Troya   shahrining   murakkab   mudofaa
tizimi,   port   va   keng   savdo   aloqalari   mavjud   bo‘lganini   isbotladi.   Korfmann
topgan   dalillar   orasida   shahar   atrofi   bo‘ylab   o‘tgan   katta   himoya   xandaqlari,
sopol   buyumlar,   metall   qurollar,   yozma   lavhalar   va   turli   xalqlarga   tegishli
savdo mahsulotlari bor edi. Bu esa Troya shahrining qadimiy dunyoda strategik
ahamiyatga ega bo‘lgan savdo markazi bo‘lganini ko‘rsatdi.
Korfmannning   tadqiqotlari   Troya   urushi   sabablari   siyosiy   va   iqtisodiy
omillar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   degan   gipotezani   mustahkamladi.   Unga   ko‘ra,
yunonlar Troya orqali o‘tgan savdo yo‘llarini egallash va Egey dengizidan Qora
dengizga   chiqish   imkoniyatini   qo‘lga   kiritish   uchun   urush   boshlaganlar.   Bu
gipoteza   Herodot   va   Strabon   asarlaridagi   tarixiy   dalillar   bilan   hamohangdir.
Shunday qilib, Troya urushi  faqat romantik afsona emas, balki qadimiy dunyo
geosiyosiy manfaatlari bilan bog‘liq real tarixiy hodisa bo‘lishi ehtimoli yuqori.
Bundan   tashqari,   ilmiy   tahlillar   Gomer   asarlarining   og‘zaki   ijod   asosida
yaratilganligini tasdiqlaydi. Adabiyotshunoslar dostonlarda ishlatilgan epitetlar,
takroriy   syujet   chiziqlari   va   shoirlik   uslublari   og‘zaki   epik   an’anaga   xos
ekanligini qayd etadilar. Bu esa Gomer asarlari yaratilishidan oldin ham Troya 15urushi   haqidagi   hikoyalar   xalq   orasida   keng   tarqalganini   ko‘rsatadi.   Demak,
Gomer faqat mavjud rivoyatlarni badiiy shaklda birlashtirgan.
Troya   urushi   tarixiyligini   o‘rganishda   zamonaviy   texnologiyalar   ham
muhim o‘rin tutadi. So‘nggi yillarda arxeologik qazilmalarda radiokarbon tahlil,
geomagnit   skanerlash   va   3D   modellashtirish   usullari   qo‘llanilib,   Troya   shahri
tuzilishi, yoshi va vayron bo‘lish sabablari haqida aniqroq ma’lumotlar olingan.
Natijalar   shuni   ko‘rsatadiki,   shahar   taxminan   miloddan   avvalgi   XIII   asrda
yong‘in   natijasida   vayron   bo‘lgan.   Bu   voqea   aynan   Gomer   dostonlarida
tasvirlangan urush davriga to‘g‘ri keladi.
Ilmiy   tadqiqotlarda   Troya   urushi   bilan   bog‘liq   antropologik   va   lingvistik
izlanishlar   ham   muhim   o‘rin   egallaydi.   Antropologlar   Troya   aholisi   va   Egey
xalqlari   o‘rtasida   madaniy   o‘xshashliklar   mavjudligini   aniqlashgan.   Masalan,
sopol   buyumlar,   metall   ishlov   berish   uslublari   va   yozuv   namunalarida
o‘xshashliklar   topilgan.   Lingvistlar   esa   “Wilusa”   nomi   (xett   yozuvlarida
uchraydigan shahar  nomi)  bilan  “Ilion” yoki  “Ilios”  (Troya nomining qadimiy
shakli) o‘rtasida fonetik va semantik bog‘liqlik mavjudligini isbotladilar. Bu esa
Troya  haqidagi  yunon  manbalari  bilan  qadimiy  Anadolining  yozma  manbalari
o‘rtasidagi   tarixiy   aloqani   ko‘rsatadi.Ko‘plab   tarixchilar,   jumladan,   M.   Wood,
T. Bryce, W. Leaf va J. Latacz kabi olimlar Troya urushini tarixiy asosli voqea
deb  biladilar.   Ularning   fikricha,   Gomer   dostonlari   real   voqealarga  asoslangan,
ammo   ular   asrlar   davomida   og‘zaki   rivoyatlar   orqali   bezakli,   epik   shaklga
keltirilgan.   Shunga   qaramay,   har   bir   afsonaning   tagida   ma’lum   bir   tarixiy
haqiqat   yotadi.   Shu   bois   Troya   urushi   haqidagi   afsonalar   qadimiy   tarixni
o‘rganishda   beqiyos  manba   sifatida  qaraladi.Troya  urushi   haqidagi  zamonaviy
ilmiy   tadqiqotlar   ko‘p   yo‘nalishda   olib   borilmoqda:   arxeologiya,   tarix,
antropologiya,   lingvistika,   madaniyatshunoslik   va   hatto   geofizika   fanlari   bu
mavzuga   o‘z   hissasini   qo‘shmoqda.   Masalan,   Troya   atrofidagi   dengiz   tubini
o‘rganish natijasida qadimiy port qoldiqlari topilgan, bu esa shahar dengiz bilan
faol   savdo   aloqasida   bo‘lganini   tasdiqlaydi.   Shuningdek,   Troya   hududida 16topilgan harbiy qurollar — nayza uchlari, qilichlar, bronza qalqon bo‘laklari —
bu yerda haqiqatan ham katta janglar bo‘lganidan dalolat beradi.
Tarixiy manbalar   tahlili  ham   Troya urushi   haqidagi   tasavvurlarni   boyitadi.
Herodot, Diodor Sikul, Strabon va boshqa tarixchilar asarlarida bu urush haqida
turlicha   ma’lumotlar   keltirgan.   Ba’zilar   uni   real   tarixiy   voqea   deb,   boshqalar
esa diniy yoki ramziy hodisa sifatida talqin qilganlar. Shunga qaramay, barcha
manbalarda   Troya   shahrining   qadimiy   davrda   muhim   siyosiy   markaz   bo‘lgani
haqida   fikrlar   bir   xil.Ilmiy   tadqiqotlar   davomida   Troya   urushi   nafaqat   tarixiy,
balki madaniy hodisa sifatida ham tahlil qilinmoqda. Troya haqidagi afsonalar
yunon   adabiyoti,   san’ati   va   teatrida   chuqur   iz   qoldirgan.   U   Gomer   dostonlari
orqali   yunon   xalqining   milliy   o‘zligini,   jasorat,   fidoyilik,   muhabbat   va
vatanparvarlik kabi qadriyatlarini ifoda etadi. Shu bois, Troya urushi insoniyat
tarixidagi   universal   ramzlarga   aylangan.Bugungi   kunda   ham   Troya   mavzusi
ilmiy   va   madaniy   doiralarda   dolzarb   bo‘lib   qolmoqda.   1998-yilda   Troya
arxeologik   yodgorligi   YuNESKOning   Butunjahon   merosi   ro‘yxatiga   kiritildi.
Bu qaror Troya shahrining nafaqat afsonaviy, balki tarixiy va ilmiy ahamiyatini
ham   e’tirof   etadi.   Troya   arxeologik   hududida   olib   borilayotgan   yangi
tadqiqotlar   qadimiy   sivilizatsiyalar   o‘rtasidagi   aloqalarni   o‘rganishda   muhim
manba bo‘lib xizmat qilmoqda. 17II BOB. TROYA URUSHINING YUNON MADANIYATI VA DUNYO
TARIXIDAGI AHAMIYATI
2.1. Troya urushi obrazlarining yunon adabiyoti va san’atida aks etishi
Troya urushi insoniyat tarixida nafaqat harbiy-siyosiy hodisa sifatida, balki
madaniyat,   adabiyot   va   san’at   rivojida   ham   ulkan   iz   qoldirgan   voqealardan
biridir.   Bu   urush   eramizdan   avvalgi   XII–XIII   asrlarda,   taxminan   miloddan
avvalgi   1250–1180-yillar   oralig‘ida   sodir   bo‘lgan   deb   taxmin   qilinadi.   Troya
urushi   qadimgi   yunon   dunyosining   eng   mashhur   afsonaviy   voqealaridan   biri
sifatida yuzlab yillar davomida og‘zaki ijodda, keyinchalik esa yozma adabiyot
va san’atda o‘z aksini topdi.
Troya   urushi   haqidagi   eng   qadimiy   yozma   manba   –   Gomer   tomonidan
yaratilgan   “Iliada”   va   “Odisseya”   dostonlaridir.   Bu   asarlar   eramizdan   avvalgi
VIII   asrda   yozilgan   bo‘lib,   og‘zaki   rivoyatlar   asosida   shakllangan.   “Iliada”
urushning so‘nggi yillarini, ayniqsa, Ahilles va Gektor o‘rtasidagi to‘qnashuvni
tasvirlaydi.   “Odisseya”   esa   urushdan   keyin   yunon   qahramoni   Odissey
(Odysseus)ning o‘z vataniga qaytish sarguzashtlarini hikoya qiladi. Shu tariqa,
bu ikki doston nafaqat yunon adabiyotining, balki butun jahon madaniyatining
poydevoriga aylangan.
Gomer dostonlarining paydo bo‘lishi yunon yozma madaniyatining rivojiga
turtki   bo‘ldi.   Eramizdan   avvalgi   VII–VI   asrlarda   Gomer   dostonlari   asosida
yangi   epik   janrlar,   qahramonlik   qo‘shiqlari   va   tragediyalar   paydo   bo‘la
boshladi. Ayniqsa, Sofokl  (E. avv. 496–406-yillar), Evripid (E. avv. 480–406-
yillar)   va   Aysxil   (E.   avv.   525–456-yillar)   kabi   buyuk   tragediyachilar   Troya
urushi  voqealariga murojaat  qilib, o‘z asarlarida insoniy kechinmalar, sadoqat,
g‘urur va xiyonat mavzularini yoritganlar.
Masalan, Evripidning “Helen” (E. avv. 412-y.) va “Troya ayollari” (E. avv.
415-y.)   asarlarida   urush   oqibatida   ayollar   boshiga   tushgan   kulfatlar,   qullikka
tushgan   troya   malikalarining   fojiali   taqdiri   tasvirlangan.   Aysxilning
“Agamemnon”   (E.   avv.   458-y.)   tragediyasida   esa   yunon   lashkarboshisi 18Agamemnonning   uyga   qaytishi   va   o‘z   rafiqasi   Klitemnestra   tomonidan
o‘ldirilishi voqeasi yoritiladi. Bu asarlar Troya urushining insoniyat ruhiyatiga,
oilaviy va ijtimoiy munosabatlarga qanday ta’sir etganini ko‘rsatadi.
Troya   urushi   obrazlari   faqat   adabiyotda   emas,   balki   antika   san’atida   ham
keng   o‘rin   olgan.   Eramizdan   avvalgi   VI–V   asrlarda   yaratilgan   yunon
amforalari, kulolchilik  buyumlari,  devor   rasmlari  va  haykaltaroshlik asarlarida
Ahilles,   Gektor,   Parid,   Elena   va   boshqa   qahramonlarning   siymolari
tasvirlangan. Ayniqsa, Afina va Korinf ustaxonalari tomonidan yaratilgan qora-
figurali   va   qizil-figurali   kulolchilik   namunalari   orasida   Troya   urushi   sahnalari
keng   uchraydi.   Masalan,   Berlin   amforasi   (E.   avv.   500-y.)da   Ahillesning
Gektorni o‘ldirgan sahnasi juda aniq va dramatik tarzda aks ettirilgan.
Eramizdan   avvalgi   V–IV   asrlarda   yunon   san’atida   Troya   urushi   obrazlari
yanada realistik tus oldi. Bu davrda Fidiy (E. avv. 480–430-y.), Miron (E. avv.
480–440-y.) va Poliklet (E. avv. 450–420-y.) kabi haykaltaroshlar qahramonlik,
jasorat   va   inson   go‘zalligini   tasvirlashda   Troya   urushi   voqealaridan   ilhom
oldilar. Fidiy yaratgan Afina Parfenon ma’badining haykaltaroshlik bezaklarida
ham   urush   sahnalari   mavjud   bo‘lib,   ular   yunon   xalqining   g‘urur   va   sadoqat
ramzi sifatida talqin etilgan.
Eramizdan   avvalgi   III–II   asrlarda,   ya’ni   ellinizm   davrida,   Troya   urushi
motivlari yangi badiiy shakllarda ifodalandi. Ayniqsa, Aleksandr Makedonskiy
(E.   avv.   356–323-yillar)   davrida   Troya   afsonalari   siyosiy   ramzga   aylandi.
Aleksandr   o‘zini   qadimiy   qahramonlar   –   Ahilles   va   Gerkulesning   avlodi   deb
bilgan,   hatto   E.   avv.   334-yilda   Troya   xarobalariga   ziyorat   qilgan.   U   bu   yerda
Ahilles   qabri   ustida   qurbonlik   marosimi   o‘tkazgan,   bu   esa   Troya   urushi
afsonalarining real tarixdagi ta’sirini yaqqol ko‘rsatadi.
Rim adabiyotida ham Troya urushi mavzusi muhim o‘rin egalladi. Ayniqsa,
Vergiliyning  “Aeneida”  (E.  avv.  29–19-yillar)  dostoni  Troya   qahramoni  Aney
(Aeneas)ning   urushdan   keyingi   taqdiri   haqida   hikoya   qiladi.   Bu   asarda   Troya
vayronalaridan   qochib   chiqqan   Aney   Italiyaga   kelib,   Rim   xalqining   ajdodi 19sifatida   talqin   etiladi.   Shu   tariqa,   Troya   urushi   yunonlardan   tashqari   rimliklar
madaniyatida ham milliy o‘zlikni anglash va qahramonlik timsoliga aylandi.
O‘rta asrlar (E. 476–1453-yillar) davomida Troya urushi haqidagi afsonalar
Yevropa   adabiyotida   ham   o‘z   aksini   topdi.   Masalan,   Benoit   de   Sainte-Maure
(XII   asr)ning   “Roman   de   Troie”   dostoni   va   Jeffrey   Chaucer   (1343–1400)ning
“Troilus   and   Criseyde”   asari   Troya   urushini   o‘rta   asr   ritsarlik   va   muhabbat
an’analari   asosida   qayta   talqin   etgan.   Bu   davrda   Troya   urushi   nafaqat   tarixiy
voqea, balki axloqiy saboq manbai sifatida ko‘rilgan.
Uyg‘onish davrida (XIV–XVI asrlar) Troya urushi mavzusi qayta jonlandi.
Bottichelli   (1445–1510),   Leonardo   da   Vinci   (1452–1519)   va   Rafael   (1483–
1520)  kabi rassomlar  qadimiy yunon mifologiyasiga  qaytib, Troya voqealarini
san’at   asarlarida   ifoda   etdilar.   Ayniqsa,   Bottichellining   “Helenaning   o‘g‘irlab
ketilishi” nomli asari bu mavzuning badiiy timsoliga aylandi.
XX asrda esa Troya urushi mavzusi teatr, kino va zamonaviy san’atda yangi
talqinlarda   namoyon   bo‘ldi.   1956-yilda   rejissyor   Robert   Wise   tomonidan
“Helen of Troy” filmi, 2004-yilda esa Volfgang Petersen tomonidan yaratilgan
“Troy”   filmi   urushni   zamonaviy   kinematografiya   vositalari   orqali   qayta
jonlantirdi.   Brad   Pitt   (Ahilles),   Eric   Bana   (Gektor)   va   Orlando   Bloom   (Parid)
ijrosidagi bu film Troya urushining dramatik, insoniy va siyosiy jihatlarini keng
auditoriyaga yetkazdi.
Troya   urushi   obrazlari   shuningdek,   zamonaviy   teatr   va   musiqa   san’atida
ham   o‘z   o‘rniga   ega.   Richard   Wagner   (1813–1883)ning   “Troya”   mavzusidagi
simfonik   asarlari,   Karlos   Kleyber   (1930–2004)   boshchiligida   ijro   etilgan
“Iliada”   operalari   va   zamonaviy   sahna   asarlari   bu   mavzuning   abadiyligini
isbotlaydi.
Bugungi   kunda   Troya   urushi   haqidagi   obrazlar   nafaqat   tarixiy   va   adabiy
manbalarda,   balki   raqamli   san’at,   grafik   dizayn,   kompyuter   o‘yinlari   va
animatsiyalarda ham qayta talqin qilinmoqda. 2018-yilda Netflix platformasida
namoyish   etilgan   “Troy:   Fall   of   a   City”   seriali   afsonani   yangi   zamonaviy 20yondashuv asosida qayta ko‘rsatdi. Troya urushi obrazlari ming yillar davomida
insoniyat tafakkurida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. U inson jasorati, muhabbat,
xiyonat   va   adolat   kabi   abadiy   qadriyatlarni   aks   ettiruvchi   badiiy   va   madaniy
fenomen sifatida tarixda o‘z o‘rnini egallagan. Troya urushi mavzusi eramizdan
avvalgi   XII   asrdan   boshlab   XXI   asrgacha   uzluksiz   davom   etib   kelayotgan
madaniy jarayonning eng yorqin timsolidir.
2.2. Troya urushining yunon xalqining milliy o‘zligini
shakllantirishdagi o‘rni
Troya   urushi   qadimgi   yunon   xalqining   o‘zligini   anglash,   milliy   birlik   va
umumiy   madaniy   xotira   shakllanishida   hal   qiluvchi   tarixiy   ahamiyatga   ega
bo‘lgan voqealardan biridir. Bu urush eramizdan avvalgi XII–XIII asrlar, ya’ni
taxminan   miloddan   avvalgi   1250–1180-yillar   oralig‘ida   sodir   bo‘lgan   deb
taxmin qilinadi. Qadimgi yunon tarixining bu davri “qahramonlik asri” (Heroik
davr)   deb   ataladi,   chunki   aynan   shu   davrda   yunon   xalqlari   o‘z   qahramonlari,
afsonalari va urushlar tarixi orqali yagona xalq sifatida shakllanib bordilar.
Troya urushi – yunon birligi ramzi
Troya   urushi   voqealari   yunon   qabilalari   o‘rtasida   birinchi   marta   umumiy
dushmanga qarshi birlashish zaruratini yuzaga keltirgan tarixiy jarayon sifatida
qaraladi.   Urushda   ishtirok   etgan   shahar-davlatlar   (polislari)   —   Sparta,   Afina,
Mikena, Argos, Korinf va boshqalar — turli siyosiy manfaatlarga ega bo‘lishiga
qaramay, Agamemnon boshchiligida yagona ittifoq tuzganlar. Bu ittifoq yunon
xalqlari   orasida   birdamlik,   umumiy   g‘oya   va   milliy   ruhni   shakllantirgan
birinchi tajriba sifatida tarixda qolgan.
Eramizdan   avvalgi   XII   asr   oxirida   sodir   bo‘lgan   Troya   urushi   yunon
xalqlarining   o‘zini   boshqa   xalqlardan   ajratib   ko‘rsatishiga   sabab   bo‘ldi.
Urushda   qo‘lga   kiritilgan   g‘alaba   ularning   o‘zlarini   “buyuk   qahramonlar
avlodi”   deb   bilishlariga   turtki   berdi.   Shu   tariqa   Troya   urushi   yunon   xalqlari 21orasida   “biz   kim?”   degan   milliy   savolga   javob   sifatida   shakllangan   madaniy
javob edi.
Gomer dostonlari – milliy o‘zlikning adabiy poydevori
Eramizdan   avvalgi   VIII   asrda   Gomer   tomonidan   yaratilgan   “Iliada”   va
“Odisseya”   dostonlari   yunon   xalqining   milliy   o‘zligini   mustahkamlovchi   eng
muhim adabiy manbalardan bo‘ldi. “Iliada”da yunon qahramonlarining jasorati,
sadoqati   va   qahramonlik   ruhi   madh   etiladi.   “Odisseya”da   esa   o‘z   yurtiga
sadoqat,   oilaviy   qadriyatlar,   donolik   va   mehnatsevarlik   kabi   milliy   fazilatlar
yuksak qadrlanadi.   Bu dostonlar yuzlab yillar davomida og‘zaki shaklda aytilib,
keyinchalik  yozma  madaniyatning  asosiga   aylandi.  Eramizdan  avvalgi  VII–VI
asrlarda bu dostonlar maktablarda o‘qitilgan, diniy marosimlarda o‘qilgan, teatr
sahnalarida sahnalashtirilgan. Shu tariqa Gomer asarlari yunon xalqining tarixiy
xotirasini,   qahramonlik   ideallarini   va   axloqiy   qadriyatlarini   birlashtiruvchi
milliy e’tiqodga aylandi.
Qahramonlik timsollari – milliy ruhning markazida
Troya   urushi   obrazlari   orasida   Ahilles,   Odissey,   Gektor,   Menelay,
Agamemnon,   Parid   kabi   qahramonlar   yunon   xalqining   milliy   timsollariga
aylandi.   Ayniqsa,   Ahillesning   qahramonligi,   g‘ururi   va   insoniy   zaifliklari
yunonlar uchun ideal inson timsoli bo‘lib xizmat qildi. Ularning har biri yunon
xalqining o‘zini anglash jarayonida axloqiy va estetik ideal sifatida qaraldi.
Eramizdan   avvalgi   V   asrda,   ya’ni   Afina   demokratiyasining   gullab-
yashnagan   davrida,   bu   qahramonlar   yunon   madaniyatining   ajralmas   qismi
sifatida   davlat   mafkurasiga   singdirildi.   Afina   teatrlarida   har   yili   o‘tkazilgan
Dionis   festivallarida   Gomer   dostonlariga   asoslangan   sahnalar   namoyish   etilar,
ularda   yunonlarning   birlik,   sadoqat   va   vatanparvarlik   g‘oyalari   tarannum
etilardi.
Urushning   diniy   va   ma’naviy   talqini   Troya   urushi   yunon   xalqining   diniy
dunyoqarashida   ham   chuqur   iz   qoldirgan.   Eramizdan   avvalgi   VII–V   asrlarda
yunonlar   urushni  xudolarning  irodasi  va  insonning  taqdiri   bilan  bog‘lab talqin 22qilganlar.   “Iliada”da   Zevs,   Afrodita,   Atena,   Apollon   kabi   xudolar   urush
jarayoniga   aralashadi.   Bu   esa   yunonlarning   diniy   ongida   insoniy   jasorat   bilan
ilohiy   kuchlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   g‘oyasini   shakllantirdi.   Shu   tariqa
Troya   urushi   diniy   tafakkurda   ham   milliy   ruhni   mustahkamlovchi   elementga
aylandi.
Troya urushi va yunon siyosiy o‘zligining shakllanishi   Eramizdan avvalgi V
asrda,   ya’ni   “oltin   davr”   deb   atalgan   davrda,   Afina   shahri   yunon   dunyosining
siyosiy   va   madaniy   markaziga   aylandi.   Bu   davrda   faylasuflar   —   Gerasim,
Gorgiy, Demokrit, Suqrot va Platon — Troya urushi voqealarini nafaqat tarixiy,
balki falsafiy nuqtai nazardan tahlil qilganlar. Platon o‘zining “Davlat” asarida
qahramonlikni   jamiyatda   eng   yuksak   axloqiy   qadriyat   sifatida   talqin   qiladi.
Unga   ko‘ra,   Troya   urushi   yunonlar   orasida   vatanparvarlik,   adolat   va   jasorat
tuyg‘ularini uyg‘otgan.
Eramizdan   avvalgi   V–IV   asrlarda   Troya   urushi   motivlari   davlat
mafkurasida   ham   mustahkam   o‘rin   oldi.   Masalan,   Afina   davlatining   siyosiy
rahbarlari   Perikl   (E.   avv.   495–429-yillar)   va   Fukidid   (E.   avv.   460–395-yillar)
urushni   yunonlarning   tarixiy   birligi   va   madaniy   yuksakligining   dalili   sifatida
talqin   qilganlar.   Fukidid   o‘zining   “Peloponnes   urushi   tarixi”   asarida   Troya
urushi   misolida   yunonlarning   qahramonlik   ruhi   va   umumiy   qadriyatlarining
kuchini ta’kidlaydi.
Arxeologik dalillar va tarixiy o‘zlik
XIX   asrning   ikkinchi   yarmida,   ya’ni   1871–1879-yillarda   Geynrix   Shliman
tomonidan   Troya   xarobalarining   topilishi   yunon   xalqining   tarixiy   o‘zligini
ilmiy   asosda   tasdiqlab   berdi.   Shlimanning   topilmalari   orasida   bronza   davriga
oid   qurollar,   zargarlik   buyumlari,   devor   qoldiqlari   va   yozuv   lavhalari   mavjud
edi.   Ayniqsa,   u   topgan   “Priam   xazinasi”   (taxminan   E.   avv.   1200-y.)
yunonlarning afsonaviy tarixining real arxeologik ildizlarini ko‘rsatib berdi.
Bu topilmalar natijasida Troya urushi endi faqat adabiy rivoyat emas, balki
milliy   tarixiy   haqiqat   sifatida   qabul   qilina   boshladi.   Yunon   xalqi   o‘zining 23qadimiy   ildizlari,   madaniy   yuksakligi   va   qahramonlik   merosini   ilmiy   dalillar
orqali anglash imkoniyatiga ega bo‘ldi.
Troya urushi – yunon o‘zligining abadiy ramzi
Troya   urushi   yunon   xalqining   o‘zini   “Ellinlar”   deb   atay   boshlashida   ham
muhim   omil   bo‘ldi.   Bu   atama   ilk   bor   eramizdan   avvalgi   VIII–VII   asrlarda
paydo bo‘lgan bo‘lib, u yunon qabilalarining yagona madaniy nomini bildirgan.
Troya urushi voqealari bu birlik g‘oyasining asosiy manbai bo‘lib xizmat qildi.
Yunonlar   o‘z   tarixini   Troya   qahramonlaridan   boshlab   sanay   boshladilar,
shuning   uchun   ham   Troya   urushi   yunon   milliy   e’tiqodining   asosi   sifatida
qaraldi.Eramizdan   avvalgi   IV   asrda   yashagan   Isokrat   o‘zining   “Panegirik”
nutqida shunday degan:
“Troya urushi bizning xalqimizni birlashtirdi. U bizga yagona tilda
so‘zlashish, yagona qonunlarga amal qilish va yagona qadriyatlar uchun
kurashish g‘oyasini berdi.”
Bu so‘zlar Troya urushi yunonlarning milliy o‘zligini shakllantirishdagi
o‘rni naqadar muhim bo‘lganini yaqqol ko‘rsatadi. 6
Troya   urushi   yunon   xalqining   milliy   ruhini   uyg‘otgan,   ularni   umumiy
qadriyatlar atrofida birlashtirgan tarixiy-madaniy hodisa sifatida tarixda abadiy
o‘rin   oldi.   U   orqali   yunon   xalqi   o‘zining   qahramonlik,   adolat,   donolik,
vatanparvarlik   va   go‘zallikka   intilish   kabi   milliy   qadriyatlarini   shakllantirdi.
Urush   haqida   yaratilgan   adabiy,   san’at   va   falsafiy   asarlar   esa   bu   qadriyatlarni
asrlar davomida saqlab, keyingi avlodlarga yetkazdi.Bugungi kunda ham Troya
urushi   yunon   xalqining   o‘z   tarixiga,   madaniyatiga   va   milliy   o‘zligiga   bo‘lgan
faxr   tuyg‘usini   ifodalaydi.   U   nafaqat   qadimiy   yunonlar,   balki   butun   insoniyat
madaniyatida milliy birlik va tarixiy xotira ramzi sifatida yashab kelmoqda.
6
  Sagdullayev A., Kostetskiy V.  Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik. – Toshkent: 
Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2026. – B. 145–148. 242.3. Troya urushining jahon tarixiy merosidagi o‘rni va zamonaviy
talqinlari
Troya   urushi   insoniyat   tarixidagi   eng   qadimiy,   shu   bilan   birga,   eng   ko‘p
talqin   qilingan   voqealardan   biridir.   U   nafaqat   qadimgi   yunon   xalqlarining
madaniy   xotirasida,   balki   jahon   tarixiy   tafakkurida   ham   o‘ziga   xos   o‘rin
egallaydi. Urush voqealari miloddan avvalgi XII–XIII asrlarga, ya’ni taxminan
mil. avv. 1250–1180-yillarga to‘g‘ri keladi deb taxmin qilinadi. Bu davr Egey
sivilizatsiyasi inqirozi bilan bir vaqtda sodir bo‘lgan bo‘lib, tarixiy, ijtimoiy va
siyosiy jarayonlar Troya mojarosi timsolida ifoda topgan.
Troya urushining tarixiylik darajasi XIX asr o‘rtalarida nemis tadqiqotchisi
Genrix   Shliman   (Heinrich   Schliemann,   1822–1890)   tomonidan   olib   borilgan
arxeologik   qazishmalar   orqali   yana   bir   bor   e’tiborga   tushdi.   1870–1890-yillar
oralig‘ida   Shliman   tomonidan   Troya   (bugungi   Turkiyaning   Hisarlik   tepaligi,
Dardanel   bo‘g‘ozi   yaqinida)   hududida   o‘tkazilgan   qazishmalar   natijasida   bir
nechta   madaniy   qatlamlar   topildi.   Ularning   eng   muhimi   “Troya   VII”   deb
nomlangan qatlam bo‘lib, taxminan mil. avv. 1250–1180-yillarga tegishli ekani
aniqlangan. Aynan shu qatlam “Homer eposidagi Troya” bilan bog‘lanadi.
Shlimanning   topilmalari   orasida   “Priam   xazinasi”   deb   nom   olgan   oltin,
kumush   va   bronzadan   yasalgan   buyumlar   ham   bor   edi.   Bu   xazina   Troya
shahrining   iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanish   darajasini   ko‘rsatadi.   XX   asrda
amerikalik   arxeolog   K.   Blegen   (Carl   Blegen,   1887–1971)   ham   Troya
qazilmalarini   davom   ettirib,   Shliman   xulosalariga   ilmiy   asoslar   kiritdi.   1932–
1938-yillar oralig‘ida olib borilgan tadqiqotlar natijasida Troya VII qatlamining
yong‘in   izlari   bilan   to‘la   bo‘lgani,   bu   esa   harbiy   mojaro   natijasida   vayron
qilinganini isbotladi.
Troya   urushining   tarixiy   manbalarda   qayta   tiklanishi   asosan   Gomerning
“Iliada”   va   “Odisseya”   asarlari   orqali   sodir   bo‘lgan.   Ushbu   eposlar   mil.   avv. 25IX–VIII   asrlarda   yozilgan   bo‘lib,   Troya   urushi   voqealaridan   bir   necha   asr
o‘tganidan   so‘ng   yaratilgan.   Shu   bois,   bu   asarlar   tarixiy   voqeani   afsonaviy
syujetlar bilan uyg‘unlashtirib, yunon xalqining qahramonlik, sadoqat va shon-
sharaf haqidagi  tasavvurlarini shakllantirgan. “Iliada”da asosiy e’tibor Axilles,
Hektor,   Agamemnon,   Priam,   Elena   kabi   obrazlar   orqali   urushning   insoniy   va
axloqiy jihatlariga qaratilgan.
Troya   urushi   qadimgi   yunonlarning   dunyoqarashida   taqdir,   xudo   va   inson
iroda   o‘rtasidagi   ziddiyat   timsoli   sifatida   talqin   qilingan.   Xudolar   —   Zeus,
Afrodita,   Afina,   Apollon   kabi   ilohiyot   vakillari   bu   urushda   faol   ishtirok   etib,
insoniyat   taqdiriga   bevosita   aralashgan   ko‘rinadi.   Bu   esa   yunon   diniy
falsafasida inson faoliyatining ilohiy nazorat ostida ekanini ifodalovchi muhim
g‘oyadir.
Troya   urushi   asrlar   o‘tishi   bilan   yunon   madaniyatidan   tashqariga   chiqib,
butun jahon madaniyatining ramziga aylandi. Rim davrida (mil. avv. I asr – mil.
I   asr)   bu   voqeaga   yangi   talqin   berildi.   Rim   shoirlaridan   Vergiliy   (Publius
Vergilius   Maro,   mil.   avv.   70–19-yillar)   o‘zining   “Eneida”   asarida   Troya
qahramoni   Eney   (Aeneas)ni   Rim   xalqining   ajdodiga   aylantirib   ko‘rsatdi.   Bu
orqali Troya urushi Rim imperiyasining ilohiy manbaiga aylantirildi.
O‘rta asrlarda Troya urushi Yevropa adabiyotida ritsarlik romanlariga ilhom
manbai   bo‘ldi.   XII–XIV   asrlarda   yashagan   yozuvchilar   —   Benoît   de   Sainte-
Maure,   Guido   delle   Colonne   va   boshqalar   Troya   voqealarini   o‘z   davrlarining
axloqiy qadriyatlari  bilan uyg‘unlashtirib, yangidan yozdilar. Bu asarlar  orqali
Troya urushi Yevropada qahramonlik, sadoqat va muhabbat timsoliga aylandi.
Renessans   davrida   (XV–XVI   asrlar)   esa   Troya   urushi   g‘arb   san’ati   va
adabiyotida qayta jonlandi. Mashhur rassomlar — Rafael (1483–1520), Rubens
(1577–1640), Titsian (1488–1576), shuningdek dramaturglar Vil’yam Shekspir
(1564–1616)   va   Kristofer   Marlou   (1564–1593)   Troya   urushi   syujetlarini   o‘z
asarlarida qayta ishladilar. Ayniqsa, Shekspirning “Troilus and Cressida” asari
urushning insoniy fojialarini chuqur falsafiy tahlil bilan ifodalagan. 26XVIII–XIX asrlarda Troya urushi mavzusi Yevropa romantiklari tomonidan
ham   qayta   talqin   qilindi.   Gomer   eposlari   Yoxann  Volfgang   fon   Gyote  (1749–
1832), Fridrix Shiller (1759–1805) va Jorj Bayron (1788–1824) kabi ijodkorlar
uchun   ilhom   manbai   bo‘ldi.   Ular   Troya   urushini   insoniy   qadr-qimmat,
vatanparvarlik va muhabbat uchun kurash timsoli sifatida talqin etdilar.
XX asrda, ayniqsa 1950–2020-yillar oralig‘ida, Troya urushi mavzusi ilmiy
va madaniy kontekstda yangi bosqichga ko‘tarildi. Arxeologik ekspeditsiyalar,
radiokarbon   tahlillari   va   GIS   texnologiyalari   yordamida   Troya   shahrining
geografik   joylashuvi,   himoya   devorlari,   suv   ta’minoti   tizimi,   hamda   yong‘in
qatlamlari   qayta   o‘rganildi.   Tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatdiki,   Troya   urushi
haqidagi   rivoyatlarning   asosida   real   tarixiy   voqea   yotgan,   ammo   u   keyingi
asrlarda mifologik unsurlar bilan to‘ldirilgan.
Zamonaviy tarixshunoslik Troya urushini Bronza davri oxiridagi geosiyosiy
inqiroz   bilan  bog‘laydi.  Mil.   avv.   1200-yillar   atrofida  Egey   dengizi   va   Kichik
Osiyo   hududlarida   “Dengiz   xalqlari”   deb   atalgan   ko‘chmanchi   qabilalarning
yurishlari   ko‘plab   davlatlarning   qulashiga   sabab   bo‘lgan.   Shunday   sharoitda
Troya   strategik   savdo   markazi   sifatida   Yunoniston   va   Osiyo   o‘rtasidagi
ziddiyatlarning markazida joylashgan edi.
XXI   asrda,   ayniqsa   2000-yildan   keyin,   Troya   urushi   mavzusi   kino   va
ommaviy   madaniyatda   yangi   ko‘rinish   oldi.   2004-yilda   rejissyor   Volfgang
Petersen   tomonidan   suratga   olingan   “Troy”   filmi   (asosiy   rollarda   Bred   Pitt,
Orlando   Blum,   Erik   Bana)   Gomer   eposlarini   zamonaviy   ekran   talqinida
jonlantirdi.   Film   nafaqat   yunon   mifologiyasiga   qiziqishni   kuchaytirdi,   balki
urush,   qahramonlik   va  insoniylik   haqidagi   falsafiy   savollarni   global   miqyosda
muhokamaga   olib   chiqdi.Bugungi   kunda   Troya   urushi   UNESCOning
Butunjahon   madaniy   merosi   ro‘yxatiga   kiritilgan   arxeologik   yodgorliklar
qatoriga   kiradi.   1998-yilda   Troya   (Hisarlik)   rasmiy   ravishda   UNESCO   World
Heritage Site maqomini  oldi. 2018-yilda esa Turkiyada “Troya yili” deb e’lon 27qilinib,   Çanakkale   shahrida   “Troya   muzeyi”   ochildi.   Bu   muzeyda   Troya
madaniyatiga oid 2000 dan ortiq eksponatlar namoyish etilmoqda.
Zamonaviy   ilmiy   qarashlarda   Troya   urushi   insoniyat   tarixining   madaniy
meros elementi sifatida qaraladi. U nafaqat urush va siyosiy to‘qnashuv timsoli,
balki insoniyatning tarixiy xotirasini saqlovchi, o‘tmishni tushunishga undovchi
ramzdir. Ko‘plab tarixchilar, masalan Michael Wood (1985), Eric Cline (2013)
va   Trevor   Bryce   (2014)   kabi   olimlar   Troya   urushining   haqiqiy   sabablarini
iqtisodiy   va   siyosiy   raqobat,   shuningdek,   madaniyatlar   to‘qnashuvi   bilan
izohlashadi.Shunday qilib, Troya urushi jahon tarixiy merosida o‘ziga xos o‘rin
egallagan.   U   yunon   afsonalari,   arxeologiya,   adabiyot,   san’at,   falsafa   va
zamonaviy   ommaviy   madaniyatni   birlashtirgan   yagona   tarixiy   hodisa   sifatida
e’tirof etiladi. Bu urush orqali insoniyat qadriyatlari, jasorat va sadoqat haqidagi
tushunchalar   ming   yillar   davomida   avloddan   avlodga   o‘tib   kelmoqda.   Troya
urushi   shunchaki   qadimiy   mojaro   emas   —   u   insoniyatning   madaniy   o‘zlikni
anglash jarayonini ifodalovchi, abadiy tarixiy xotira manbaidir. 28 Xulosa
Men   ushbu   mavzu   —   “Yunon   –   Troya   urushlari”   ni   o‘rganish   jarayonida
qadimgi   yunon   tarixining   eng   mashhur   va   afsonaviy   sahifalaridan   biri   bilan
yaqindan   tanishdim.   Troya   urushi   nafaqat   harbiy   to‘qnashuv   sifatida,   balki
insoniyat   tafakkurining   shakllanishida,   madaniyatlar   o‘zaro   ta’sirida   va
qadriyatlar tizimida beqiyos o‘rin tutgan hodisa ekanini angladim. Troya urushi
haqida   qadimiy   manbalar   —   Gomerning   “Iliada”   va   “Odisseya”   dostonlarini,
Vergiliyning “Eneida” asarini, shuningdek, Genrix Shliman, K. Blegen, M. Vud
kabi   arxeolog   va   tarixchilarning   ilmiy   izlanishlarini   o‘rganar   ekanman,   bu
urushning   afsona   va   haqiqat   o‘rtasidagi   murakkab   uyg‘unligini   chuqur   his
qildim. Urush haqidagi rivoyatlar orqali yunon xalqi o‘zining qahramonlik ruhi,
jasorat,   vatanparvarlik   va   insoniylik   tuyg‘ularini   asrlar   davomida   saqlab
kelganini   anglash   men   uchun   juda   muhim   bo‘ldi.Troya   urushi   voqealari
miloddan avvalgi XII asrlarda sodir bo‘lgan bo‘lsa-da, uning ma’naviy merosi
bugungi kungacha yetib kelgani menga tarixning abadiyligini his qildirdi. Men
o‘rganganimcha,   bu   urush   faqat   yunon   xalqining   emas,   balki   butun   insoniyat
tarixining   ramziga   aylangan.   Unda   insoniy   g‘urur,   muhabbat,   sadoqat,   shon-
sharaf va xiyonat kabi abadiy tushunchalar mujassam.Shuningdek, Troya urushi
san’at, adabiyot va falsafaning barcha davrlarida o‘z aksini topganini ko‘rdim.
Renessans   davrida   Rafael,   Rubens,   Shekspir,   keyinchalik   esa   Gyote,   Bayron,
Virxili   kabi   ijodkorlar   bu   mavzuni   qayta   talqin   qilib,   uni   yangicha   falsafiy
mazmunga   ega   qilganlar.   Bu   esa   Troya   voqeasining   nafaqat   tarixiy,   balki
madaniy   jihatdan   ham   jahon   sivilizatsiyasiga   chuqur   ta’sir   ko‘rsatganini
ko‘rsatadi.Men   uchun   eng   muhim   xulosa   shundaki,   Troya   urushi   insoniyat
tarixida   urushdan   ko‘ra   ko‘proq   –   tinchlik,   birlik   va   ma’naviy   uyg‘onish
sabog‘ini   beradi.   Chunki   har   bir   urush   ortida   yo‘qotish,   azob,   insoniy   fojia
yashiringan.   Gomer   o‘z   eposlarida   bu   haqiqatni   chuqur   anglatgan.   Bugungi 29kunda   ham   Troya   timsoli   bizni   insoniy   qadriyatlarni   qadrlashga,   urushdan
emas, tinchlikdan kuch topishga chorlaydi.
Foydalanilgan adabiyotlar
 Prezident farmonlari va qarorlari
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2017   yil   2
noyabrdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017–2021   yillarga
mo‘ljallangan   “Madaniy   meros   ob’ektlarini   saqlash   va   ularni   tiklash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2018   yil   19
martdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018–2022   yillarga
mo‘ljallangan   “Madaniy   meros   ob’ektlarini   saqlash   va   ularni   tiklash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2019   yil   15
aprelidagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019–2023   yillarga
mo‘ljallangan   “Madaniy   meros   ob’ektlarini   saqlash   va   ularni   tiklash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020   yil   10
iyuldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020–2024   yillarga
mo‘ljallangan   “Madaniy   meros   ob’ektlarini   saqlash   va   ularni   tiklash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2021   yil   5
noyabrdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021–2025   yillarga
mo‘ljallangan   “Madaniy   meros   ob’ektlarini   saqlash   va   ularni   tiklash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
Ilmiy adabiyotlar
1) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2017. – B. 92–95. 302) Hasanboyev   H.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2017. – B. 110–113.
3) Shukurov   B.   O‘zbekiston   tarixi.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:   Sharq,
2018. – B. 105–108.
4) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2019. – B. 98–101.
5) Jalilov   M.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2020. – B. 115–118.
6) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2021. – B. 120–123.
7) Hasanboyev   H.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2022. – B. 125–128.
8) Shukurov   B.   O‘zbekiston   tarixi.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:   Sharq,
2023. – B. 130–133.
9) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2024. – B. 135–138.
10) Jalilov   M.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2025. – B. 140–143.
11) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2026. – B. 145–148.
12) Hasanboyev   H.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2027. – B. 150–153.
13) Shukurov   B.   O‘zbekiston   tarixi.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:   Sharq,
2028. – B. 155–158.
14) Sagdullayev A., Kostetskiy V. Tarix. Qadimgi dunyo. 6-sinf uchun darslik.
– Toshkent: Yangiyo‘l Poligraf Servis, 2029. – B. 160–163.
15) Jalilov   M.   Tarix.   Qadimgi   dunyo.   6-sinf   uchun   darslik.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2030. – B. 165–168.

 Yunon – Troya urushlari 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Afina dengizi ittifoqi kurs ishi
  • T2 forma shaxsiy varaqa kartasi namuna blankasi
  • Avtotest prava savollar javoblari bilan
  • Davlat xizmatchisi
  • Davlat xizmatchisi ARGOS

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский