Investitsiya faoliyatini amalga oshirish va ularni samaradorligini ta'minlash yo’llari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  
SIRTQI FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   Investitsiya faoliyatini amalga oshirish va
ularni samaradorligini ta'minlash yo’llari
Bajardi: _______________________________
                  ______________________________
Ilmiy   rahbar:   ____________________________ 2Reja:
Kirish 3
1. Investitsiya tushunchasi va uning mohiyati 5
2.Investitsion   jarayonning   subyektlari   va   obyektlari 11
3. Investitsiya faoliyatini oshirishda xorijiy   investitsiyalar   o’rni
19
4. Xorijiy investitsiyalar   va   loyihalarni   amalga   oshirish   monitoring  
boshqarmasi 25
Xulosa 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 33 3 Kirish
Mavzuning  dolzarbligi.   Mamlakatimizda   amalga  oshirilayotgan  iqtisodiy
islohotlar   natijasida   ma'muriy   buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   ijtimoiy
yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o'tish sohasida qator ijobiy natijalarga erishildi.
Ayni   paytda,   jahon   amaliyotida   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   va   ularni
iqtisodiyotning   istiqbolli   va   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   tarmoqlariga
joylashtirish   mexanizmlarini   maqbullashtirish,   investitsiya   loyihalarini
umummilliy   va   mintaqaviy   darajada   venchurli   moliyalashtirish   amaliyotini
rivojlantirish, investitsiya muhiti jozibadorligini oshirish   va investitsiya jalb qilish
faoliyatini   vositalarining   o’zaro   muvofiqligini   ta minlash   muhim   ahamiyat   kasbʼ
etmoqda.Investitsiya   loyihalarini   samarali   jalb   qilish   bo’yicha   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   “Biz   iqtisodiyotimizga   sarmoya
kiritishga   intiladigan   xorijiy   investorlar   uchun   hududlar   va   tarmoqlar   bo yicha	
ʻ
investi   tsiya   loyihalarini   puxta   shakllantira   olsak,   bu   masalada   ijobiy   natijaga
erishish   mumkin   ,   -   deya   ta’kidlab   o’tdilar 1
  Darhaqiqat,   Prezident   to’g’ridan-
to’g’ri xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi loyihalarni   so’zsiz amalga oshirish, chet
ellik   investorlarga   har   tomonlama   yordam   berish   hukumatning   eng   muhim
vazifasi   bo’lishi   kerakligini ta kidladi.	
ʼ
Kurs   ishi   mavzusi   kimlar   tomonidan   o’rganilgan.   O'zbekiston
Respublikasining   investitsiya   siyosati   va   uning   asosiy   yo'nalishlari,   xorijiy
investitsiyalarning   iqtisodiyotning   tarkibiy   jihatdan   qayta   qurishdagi   roli ,
respudblikamizda   qulay   investitsiya   muhitini   barpo   etishning   ilmiy   va   amaliy
jihatdanlari   respublikamiz   iqtisodchi-olimlari   –   Orifxonov   Sh.,   Sirajiddinov   N.,
Tursunov   B.M.,   Hikmatov.   O.,   Bedrintsev   A.K.,   Yo'ldoshev   Sh.,   Isajonov   A.,
Rasulev   A.F.,   Yusupov   A.,   Trushin
Kurs   ishi   obyekti.   Investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish   va   ularni
samaradorligini ta'minlash
Kurs   ishi   predmenti.   O’zbekiston   iqsodiyotini   rivojlantirish   daromad   yoki
ijtimoiy   samara   keltiradiganva   tadbirkorlikdavlat   tamonidan   ta’qiqlanmagan
faoliyatlargajalb   qilinadigan   barcha   turdagi   mulkiy   va   intelllektual   boyliklar 4tadqiqot predmenti   deb   belgilab olindi.
Kurs   ishi   maqsadi.   Ishlab   chiqarishni   moderniyatsiyalash   ijobiy   t’asir
ko’rsatish   bilan   birga   mamlakatimiz   investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish   va
ularni   samaradorligini   ta'minlash   salohiyatini   rivojlantirish   va   shu   asosda   jahon
xo'jalik   tizimiga   muvaffaqiyatli   integratsiyalashuvni   ta'minlashga   olib   keladi.
Kurs   ishi   vazifalari.
 Investitsiya faoliyatini amalga oshirish va ularni samaradorligini ta'minlash
 Investitsiya tushunchasi va uning mohiyati
 Investitsion   jarayonning   subyektlari   va   obyektlari
 O’zbekiston   sharoitida   xorijiy   investitsiya   va   uning   korxona   faoliyati   va
samaradorligiga ta’siri
 Investitsiya faoliyatini oshirishda xorijiy   investitsiyalar   o’rni
 Xorijiy   investitsiyalar   va   loyihalarni   amalga   oshirish   monitoring
boshqarmasi
Kurs   ishinig   nazariy   va   uslubiy   asoslari.   Tadqiqot   natijasida   to’plangan
materiallar,   adabiyotlar   va   davriy   matbuot   materillaridagi   ilmiy   muomalaga
kiritilgan   yangi   ma’lumotlar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishni   rivojlanishi,
O’zbekistonning erkin iqsodiy zonalarini yanada rivojlantish qo’shma korxonlarni
tashkil qilishga   xizmat qilishi   ko’zda   tutilgan.
Kurs   ishining   qo’llanilgan   tadqiqot   usullari.   Kurs   ishida   asosan
Investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish   va   ularni   samaradorligini   ta'minlashga
yo’naltirigan   usullar                                                                   o’rganib chiqilgan.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kirish,   ikki   bob,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan   iborat. 51. Investitsiya   tushunchasi   va   uning   mohiyati.
Investitsiya   (lot.   investio   —   o rash)   —   iqtisodiyotni   rivojlantirishʻ
maqsadida   o z	
ʻ   mamlakatida   yoki   chet   ellarda   turli   tarmoqlarga,   ijtimoiyiqtisodiy
dasturlarga,   innovatsiya,   tadbirkorlik   loyihalariga   uzok,   muddatli   kapital   kiritish
(qo yish).	
ʻ   Pulning vaqt (zamon)ga bog liq qiymati nazariyasiga ko ra, Investitsiya	ʻ ʻ
kelajakda   naf   olish   maqsadida   mablag lar	
ʻ   qo yishdir.	ʻ   Investitsiya   kapitalni
muayyan   muddatga   bog lashni yoki band qilishni bildiradi. Bundan asosiy maqsad	
ʻ
kapital   qiymatini   saklab   qolish   yoki   bo lmasa   kapital   qiymatini   vaqtda   o stirib	
ʻ ʻ
borishdir.   Iqtisodiy   mazmuni   jihatdan   Investitsiya   turli   faoliyatlarga   safarbar
etilgan   moddiy,   nomoddiy   boyliklar   va   ularga   bo lgan	
ʻ   huquqlarni   aks   ettiradi.
Investitsiya   sifatida   pul,   qimmatli qog ozlar (aksiya, obligatsiya, sertifikat, veksel),	
ʻ
yer,   bino,   inshoot   kabi   boyliklar,   intellektual   mulk   bo lgan   ilmiy   kashfiyotlar,	
ʻ
ixtirolar   va   b.   ishlatiladi.   Investitsiya   loyihalariga   mablag   qo yuvchilar   —	
ʻ ʻ
investorlar   davlat,   kompaniya,   korxona,   chet   ellik   fuqarolar,   aholi   va   b.   bo lishi	
ʻ
mumkin.
Xorijiy   investitsiyalar   —   chet   el   investorlari   tomonidan   yuqori   darajada
daromad   olish,   samaraga   erishish   maqsadida   mutloq   boshqa   davlat
iqtisodiyotining,   tadbirkorlik   va   boshqa   faoliyatlariga   safarbar   etadigan   barcha
mulkiy, moliyaviy,   intellektual   boyliklaridir.
1-rasm iqtosiy risk 1
Bu   borada   xorijiy   investitsiyalar   risklar   doirasi   bilan   chet   el   kreditlari
risklari   kengligi farqlanadi.
O'zbekiston   qonunchiligi:
1
Lex.uz. 1-rasm iqtosiy risk 6 „Chet   el   investitsiyalari   to g risida―giʻ ʻ   Qonunga   ko ra	ʻ   O zbekiston	ʻ
Respublikasida   chet ellik   investorlar   quyidagilar   bo lishi mumkin.	
ʻ
 chet   el   davlatlari,   chet   el   davlatlarining   ma muriy	
ʼ   yoki   hududiy
organlari.
 davlatlararo   bitimlar   yoki   boshqa   shartnomalarga   muvofiq   tashkil
topgan yoki   xalqaro   ommaviy   huquq sub ektlari bo lgan xalqaro tashkilotlar.	
ʼ ʻ
 chet   el   davlatlarining   qonun   hujjatlariga   muvofiq   tashkil   topgan   va
faoliyat   ko rsatib   kelayotgan   yuridik   shaxslar   boshqa   har   qanday   shirkatlarlar,	
ʻ
tashkilotlar   yoki uyushmalar.
 chet   el   davlati   fuqarolari   bo lmish	
ʻ   jismoniy   shaxslar,   fuqaroligi
bo lmagan	
ʻ   shaxslar   va   chet   ellarda   doimiy   yashaydigan   O zbekiston	ʻ   Respublikasi
fuqarolari.
Xorijiy   investitsiyalarning   shakllari.   Bugungi   kunda   xorijiy
investitsiyalarni jalb   qilishning   bir   qancha   shakllari mavjud:
- ulush   qo shib	
ʻ   qatnashishi   orqali   qo shma	ʻ   korxonalarni   tashkil   etish;
- 100   %   mol-mulk   xorijiy   investorga   tegishli   bo lgan   xorijiy	
ʻ
korxonalarni tashkil   etish;
- yirik   xorijiy   kompaniya   va   firmalarning   korxonalari   va   filiallarini
tashkil   etish;
- konsessiya   va   lizing   shartnomalari   tuzish;
- tenderlar   e lon	
ʼ   qilish;
- erkin   iqtisodiy   hududlar   tashkil   etish;
- moliyaviy   aktivlarni   sotish   va   sotib   olish;
Investitsiya   tushunchasining   mohiyatini   yoritganda   uning   jamg'arish,
qo'yish   va   daromad   olishdan   iborat   dinamik   jarayonini   olibqarash   lozim.
Investitsiyaning   bunday   doiraviy   harakatiga   investitsion   faoliyat   orqali   amalga
oshiriladi.
Ko'plab   mamlakatlar   xorijiy   qo'yilmalarni   jalb   etish   maqsadida   imtiyozli
sharoitlarni   yaratadi,   xususan   kapitallarn   isaqlash   va   zararlarni   qoplashni
kafolatlaydi,   imtiyozli   soliq   olishni   kiritad   iva   foydani   xorijga   erkin   o'tkazishga 7ruxsatberadi, olingandaromadlar va boshqalarni qayta investitsiyalashga sharoitlar
yaratadi.   Investitsiyaning   milliy   daromaddagi   hissasi   investitsiya   me'yori   deb
ataladi.   Bu   quyidagi   formula   asosida   hisoblanadi:
YaIM   =   YaIS   *100   /   YAMD
1   –   formula
YaTM —yalpi   investitsiya   me'yori;   YalS —yalpi   investitsiya   summasi;
YaMD —yalpi   milliy   daromad.
Xorijiy   investitsiyalarni   moliyalashtirish   usullari . 2
  2-rasm
Real   investitsiya   asosiy   fondlar   va   aylanma   mablag larga   investorlarʻ
tomonidan   qo yiladigan	
ʻ   barcha   turdagi   boyliklar.   Moliya   investitsiyalar   —
qimmatli   qog ozlar  (aksiya,   obligatsiya)   sotib  olishga  va   bank  depozitlariga  uzoq
ʻ
muddatga   jalb   qilingan   qiyilmatlar.   Intellektual   investitsiyalar-   mutaxassislarni
tayyorlash,   tajriba,   ilmiy   tekshirish,   litzensiya   va   nou-xou   berish,   avtorlik   huquqi
va   boshqalar.
Investitsiyalar   kim   tomonidan   kiritilishiga   qarab   2   turga   bo linadi:	
ʻ   Ichki
investitsiyalar.
Tashqi   investitsiyalar.
Ichki   investitsiyalar   —   mamlakat   hududida   ichki   investorlar   tomonidan
amalga   oshiriladigan   investitsiyalar   hisoblanadi.   Tashqi   investitsiyalar   —   foyda
olish   maqsadida   chet   el   investorlari   tomonidan   boshqa   davlat   iqtisodiyotiga
2
 Stat.uz. Xorijiy   investitsiyalarni   moliyalashtirish   usullari.  2-rasm 8qo'yiladigan   investitsiyalardir.
Investitsiyalash   nuqtai   nazaridan   investitsiya   loyihalarini   tanlab   olish
va   amalga   oshirish   uslubiyoti   va   uslubiyotini   ishlab   chiqish   masalalari   g’oyat
kerak.   Jahon   amaliyotida   faqat   hayotiy   muhim   loyihalarni   amalga   oshirish
zarurligini   ko’rsatadigan   va   keng   tarqalgan   investitsiya   loyihalari   siklik
kontseptsiyasi mavjud.
Investitsiya   loyihalari   tsikli   kontseptsiyasi   loyihalarni   tasniflashni,   ularni
boshqarish   zarurligini   nazarda   tutadi.   Loyihalarni   boshqarish   uslubiyotining
«loyiha   tsikli   kontseptsiyasi»   va   «loyiha   tahlili»   ko’rinishlarida   keng
tarqalgan.   Ushbu kontseptsiyalar investitsiyalarning mazmun va
mohiyatidan kelib   chiqqan  holda pul oqimlarini vaqtli qiymati
kontseptsiyasi tashkil   bo’ladi. 3
Loyihalarning ko’lami, strukturasi, resurslari, qiymati va boshqalarga   qarab
ularni   boshqarishning   maxsus   usullariga   ehtiyoj   ortib   boradi.   Boshqarish   aslida
qo’yilgan   maqsadlarga   erishish   vazifasini,   loyihani   amalga   oshirish
muammolarini   bartaraf   qilish,   huquqlar   va   mas`uliyatlarni   jamlash   vazifalarini
ko’zlaydi.   iqtisodiyotlarning   globallashuvi   va   integratsiyalashuvi,   loyihalarni
amalga   oshirishda   chet   ellik   sheriklar,   turli   sub`ektlar,   moliya   institutlarining
ishtirok   etishi,   ular   harakatlarini   va   faoliyatlarini   muvofiqlashtirishni   talab
etadi.   Faoliyatning   muvofiqlashtirilmasligi   loyihani   amalga   oshirishda
muvaffaqiyatsizliklarga,   kapitalni   yo’qotish   riskining   ku-chayishiga   olib   kelishi
mumkin.   Investitsiyalar   xususida   qarorlar   qabul   qilishda,   investitsiya
loyihalarini   baholash,   tanlash   va   amalga   oshirishning   ilmiy   asoslangan
uslubiyoti   va   uslubidan   foydalanish   masalasi   muhim   hisoblanadi.   iqtisodning
globallashuvi   va   integratsiyasining   kuchayishi,   investitsiya   jarayoniga   chet   ellik
sheriklar, ko’p ukladli  iqtisodiyot  sohiblari  va xalqaro moliya institutlarining jalb
qilinishi,   ular   faoliyatini uyg’unlashtirishning   kuchaytirilishini   talab   qiladi.
Investitsion       loyiha       turli       investitsiya       faoliyatlarini       rejalashtirish,
3
  Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2019-yil   9-dekabrda   qabul   qilingan   Senat   tomonidan   2019-yil   14-dekabrda
ma’qullangan. 9tahlil   etish,   baholash   va   ulardan   foydalanish   uslubini   qo’llashga   imkon   beradi.
Rejalashtirish,   hujjatlashtirish,   tahlil   va   baholash   uslubiyoti   esa   investitsiya
imkoniyatlarini   taqqoslashga   imkon   beradi.   Investitsiya   loyihasi   o’zining   sifat-
tavsiflariga   ega.   Ulardan   quyidagilarni   qo’rsatish   mumkin:
- o’zining maxsus maqsadlariga egaligi;
- maxsus   faoliyat   uchun   boy   bo’lmagan   resurslarni    taqsimlashni    talab
etishi;
- hozirgi    xarajatlar       evaziga       daromadlarning       kelajakda       kutilishi;
- pirovard    natijada    investitsiyalarni    yaratishning    nazarda    tutilishi;
- o’zining   yagonaligi,   noyobligi   tufayli   muayyan   miqdordagi   resurslarni
talab   qilishi;
- chet   ellik   agentlarning,   investorlar   mablag’larining,   kreditlarining   jalb
etilishi
- xarajatlarni oqilona ishlatishini talab etishi;
- aniq   va   noaniq   risklar   bilan   to’qnashishi   bilan   farqlanib         turadi.
Yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   va   boshqa   tavsiflardan   kelib   chiqqan   holda
investitsiya   loyihasiga   muayyan   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   kelajakda   alohida
turdagi   samaralar   keltirishi   zarur   bo’lgan,   aniq   belgilangan   tadbirlar yo’li   bilan
resurslarni   investitsiyalash   bo’yicha   takliflar   to’plami   tarzida   ta`rif berish   mumkin.
Bu   chizmada   investitsiyalarning   turlari   3 -chizma
Investitsion   loyihalarni   amalga   oshirish   jarayonida   investitsiya   faoliyati
ishtirokchilari   o`rtasida   vujudga   keladiganiqtisodiy   munosabatlardir. 10Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   shar   bir   investitsiya   turining   o`ziga   xos
o`rni   bo`ladi.   Moliyaviy   investitsiyalar   tarkibiga   mashalliy   va   xorijiy
mamlakatlarning   pul   birliklari,   banklardagi   omonatlar,   depozit   sertifikatlar,
aktsiyalar,   obligatsiyalar,   veksellar   va   boshqa   qimmatli   qog`ozlar   shamda
tenglashtirilgan   boyliklar   kiradi.
Moddiy   investitsiyalar   tarkibiga   asosiy   fondlar,   ya`ni   binolar,   asbob-
uskunalar,   inshootlar,   kommunikatsiyalar   va   boshqa turdagi   asosiy   ishlab   chiqarish
fondlarining   aktiv   va   passiv   qismlari   kiradi.
Aqliy   (intellektual)   investitsiyalar   miqdori   juda   rangbarangdir,   ya`ni   ular
mulkiy   shuquqlar   shaklidagi   investitsiyalar   aqliy   meshnatga   oid   shakldagi
investitsiyalar   va   tabiiy   resurslardan   foydalanish   shaklidagi   investitsiyalardan
iborat.   Mulkiy   huquqlar   guruhiga   kiradigan   investitsiyalarning   xillari   bozor
munosabatlarining   nechog`lik   rivojlanganligiga,   milliy   bozorlarning   o`ziga   xos
tomonlariga   qarab   har   xil   bo`ladi.   Aqliy   mehnatga   oid   haq-huquqlar   shaklidagi
investitsiyalar   tarkibiga   mualliflik   huquqlari,   ―nou-xau ,‖   kashfiyotlar,   tovar
belgilariga beriladigan   litsenziyalar   va boshqa   xil egalik huquqlari   kiradi. 11Moliyaviy   investitsiyalarning   muddatli   ko’rinishi.  4-chizma
Investitsiya faoliyatida investorlar har bir mamlakatdagi investitsiya muhiti
bilan   bog liq   bo lgan   ko pdan-ko p   xatarlarga   duch   keladilar.   Shu   sababliʻ ʻ ʻ ʻ
Investitsiyani,   ayniqsa,   chet   el   Investitsiyalarini   su-g urta	
ʻ   qilish   muhim   ahamiyatga
ega.   O zbekistonda   xorijiy   Investitsiyalarnilarni   sug urtalash   sohasida   1994   y.   da	
ʻ ʻ
tashkil   etilgan "O zbekinvest" eksport-import milliy sug urta kompaniyasi faoliyat	
ʻ ʻ
olib   boradi 
2. Investitsion jarayonning subyektlari va obyektlari.
  Investitsiya jarayonining subyektlarini quyidagicha turkumlash   Maqsadga  
muvofiq:
1) buyurtmachilar;
2) investorlar;
3) investitsiya faoliyati obyektlaridan foydalanuvchilar;   4) pudratchilar;
5)   ishbajaruvchilar;   6)   tijorat,   qo'shma,   xususiy   va   xorijiy   banklar;   7)
sug'urta   kompaniyalari;
8) investitsion 9) ta'minotchilar.
Investorlar—investitsiy   ajarayoniningasosi   ysubyektlaribo'lib,   o'z 12mablag'lari, qarz va jalb qilingan mablag'larning investitsiyalar   shaklid   akiritishni
va   ulardan   foyda   olish   maqsadid   afoydalanishni   amalga   oshiradi.   Investitsion
jarayonning   subyektlari   sifatida   tadbirkorlar,   tashkilot(korxona)lar   va   ularning
birlashmalari, muayyan   obyektga   mablaglar   kiritishdan   foyda (yoki   boshqa   foydali
samara)   olishni   rejalashtirgan   davlat   organlari   va   investitsion   fondler   qatnashishi
mumkin.
Quyidagilar   investorlar   bo'lishi   mumkin:
—O'zbekiston   Respublikasi   hukumati   davlat   mulkini   boshqarish   yoki   mulk
huquqlari bilan   ta'minlangan   organla rshaklida;
—mahalliy   o'zini-o'zi boshqarish organlari qonunchilik tartibida
belgilangan   organlar   va   xizmatlar   shaklida;
—mahalliy   korxonalar,   shuningdek,   nizomida   zarur   huquqlar   bilan
ta'minlangan   tadbirkorlik   birlashmalari, tashkilotlar   va   boshqa   yuridik shaxslar;
—xorijiy   mamlakatlar   bilan   tashkil   qilingan   qo'shma   korxonalar,
tashkilotlar   va   boshqa   yuridik   shaxslar;
—milliy   va   xorijiy   kredit   tashkilotlari;
—xorijiy   yuridik   shaxslar;
—xorijiy   davlatlar   ularning   hukumatlari   tomonidan   vakil   qilingan   organlar
shaklida;
—xalqaro   tashkilotlar.
Jamg'arilgan   resurslar   investitsion   obyektlariga   qarab   real,   moliyaviy   va
intellektual   investitsiyalarga   bo'linadi.
Bozoriqtisodiyoti   sharoitida   investitsion   obyektlari.  1-chizma .
Biz   intellectual   investitsiyani   alohida   turgani   ajratishkerak,   degan 13iqtisodchilar   fikriga   qo'shilamiz.   Chunki,   ilmiy   texnika   taraqqiyoti   juda   tez
rivojianayotgan   hozirgi   davrda   intellektual   potensia   lishlab chiqarishning   eng   faol
bo'g'ini   bo'lib   qolmoqda.   Shuning   uchun   hamrivojlangan   davlatlarda   kadrlar
tayyorlash   ilmiy   tekshirish   va   ta'lim   sohasiga   qilinadigan   xarajatlar   yil   sayin   oshib
bormoqda.   Intellektual   investitsiya   kadrlar   tayyorlash,   ilmiytekshirish,   ta'lim   va
boshqa   ko'rinishdagi   intellectual   salohiyatlarga   investorlar   qo'yadigan   barcha
turdagi   boyliklardir. Ishlab chiqarishning   fan va texnikani   ta'siri  kuchayib   borishi
bilan   intellectual investitsiyalarning
Ahamiyati   yanada   oshib   boradi.   Asosiy   fondler   va   aylanma   mablag'larga
investorlar   qo'yadigan barcha turdagi boyliklar real investitsiyalar deb tushiniladi.
Hozirgi   davrdaR   espublikamiz   xalq   xo'jaligi   tarmoqlarini   tarkibiy   qayta   qurish
uchun   texnika-texnologiya   va   katta   hajmdagi   qurilish   ishlarini   amalga
Oshirishning   zarurligi   mulkiy   investitsiyalarga   ehtiyojni   yanada   oshiradi.   Bu
ehtiyojni   qondirishning   asosiy   yo'llaridan   biri   korxonalarda   investitsion   jarayonni
rag'batlantirish   hisoblanadi.   Moliyaviy   investitsiyalar   deb   esa   aksiya,   obligatsiya
va   boshqa   turdagi   qimmatli   qog'ozlar,   muddatlidepozitlarga   qo'yilgan
investitsiyalarga   aytiladi.   Respublikamizda   moliyaviy   bozor   endi
shakllanayotganligi   sababli   moliyaviy   investitsiyalar   qo'yish   hali   ancha
rivojlantirilishi  lozim. Mulkning davlat   tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish
jarayonining   rivojlanishi   bilan   qimmatli   qog'ozlar   taraqqiy   etib,moliyaviy
investitsiyalar   qo'yish   jarayoni   faollashadi.   Buholatlarning keng tarzda rivojlanishi
va   jadallashuvi   natijasida   iqtisodiyotimizda   umumiy   investitsion   jarayon   faolligi
oshadi.
Xorijiy   investitsiyalar   -   bu   chet   el   investorlari   tomonidan yuqori   darajada
daromad   olish,   samaraga   erishish   maqsadida   mutloq   boshqa   davlat
iqtisodiyotining,   tadbirkorlik   va   boshqa   faoliyatlariga   safarbar   etadigan   barcha
mulkiy,   moliyaviy,   intellektual   boyliklaridir.   Xorijiy   investitsiyalari   ichki
investitsiyalardan   farqli   holda   tashqi   moliyalashtirish   manbaiga   kiradi.   Xorijiy
investitsiyalarning   ichki   investitsiyalardan   farqi   shundaki,   ularda   investor   boshqa
mamlakat   fuqarosi   buladi. Iqtisodiy mazmuniga ko`ra xorijiy investitsiyalar ssuda 14kapitali   (ya`ni   qarz   va   kredit),   xamda   bevosita   va   portfel   investitsiyalarga
bulinadi.   Investitsiyalar   nimaga   yunaltirilganligi   ular   kaysi   xorijiy   investitsiya
turiga   kirishini belgilaydi.
Xorijiy   investitsiyalar   qo`shma   korxonalarda   o`z   xissasi   bilan   katnashib,
xorijiy   investorlarga   to`liq   tegishli   bo`lgan   korxonalarni   yaratish,
xususiylashtirishda   katnashish,   xorijiy   sheriklar   bilan   bank   tuzish,   qimmatbaxo
qog`ozlarni   sotib   olishi,   yer   va   boshqa   tabiiy   resurslardan   foydalanish   xuquqiga
ega bo’lishi,   erkin   iqtisodiy   hududlarda   faoliyat   olib borishlari mumkin.
Xorijiy   investitsiyalarga   asosan   2   gurux   omillar   ta`sir   ko`rsatadi:
1) iqtisodiy   omillar:
-ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   va   iqtisodiy   o’sish   sur`atlarining   bir
maromda   ushlab   turilishi;
-jahon   va   alohida   mamlakatlar   iqtisodiyotida   chuqur   tarkibiy
siljishlarning   amalga   oshirilishi   (ayniksa,   fan-texnika   tarakkiyoti   yutuqlari   va
jahon xizmatlar   bozori taraqqiyoti   ta`siri ostida   olib   borilishi);
-ishlab   chiqarishni   xalqaro   ixtisoslashuvi   va   kooperatsiyalashuvining
chukurlashuvi;
-jahon   iqtisodiyotini   transmilliylashtirilishini   o`sib   borishi
(AQSh   Transmilliy   korporatsiya   (TMK)lari   xorijiy   filiallarining   mahsulot
ishlab   chiqarish   xajmi   AQSH   tovar   eksportidan   4 marotaba   ortiqdir);
-ishlab chiqarishning baynalminallashuvi va integratsiya
jarayonlarining   chuqurlashib   borishi;
-xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   (XIM)ning   faol   rivojlanishi   va
boshqalar.
2) siyosiy   omillar:
-kapital   eksporti   (importi)ni   erkinlashtirish   (Erkin   iqtisodiy   hududlar
(EIX),   offshor   hududlari   va   boshqa.);
-rivojlanayotgan   mamlakatlarda   industirlashtirish   siyosatini   olib borish;
-iqtisodiy   isloxotlarni   olib   borish   (davlat   korxonalarini   xususiylashtirish,
xususiy   sektorni   va   kichik   biznesni   qo`llabquvvatlash);   -   bandlik   darajasini 15ushlab   turish   siyosatini   olib   borish   va   boshqalar. Investitsiya   faoliyatining   rivoji
uchun   mazkur   omillar   talilil   qilinishi   lozim   bo'ladi.   Bu   tahlil   mablag'lari
yo'nalishining   eng   maqbulu   sulini   tanlash   va   kelajakda   har   bir   hududga   mos
keladigan   investitsiya   siyosatini   belgilash   imkoniyatini   beradi.   Shuni   ta'kidlashl
ozimki,   investitsion   siyosatda   faqatgina   bozor   mexanizmiga   tayanib   ish   yuritish
mumkin emas. Chunki, u iqtisodiyotning tarmoqlariga turlicha   ta'sir   ko'rsatadi.
Mamlakatimiz sanoatini yuksaltirish bo’yicha belgilangan ustuvor vazifalar
amalga   oshirilayotgan   investitsiya   siyosati   bilan   chambarchas   bog’liqdir.
O’zbekistonda   sarmoyadorlar   uchun   qulay   investitsiya   muhiti,   imtiyoz   va
preferensiyalar   tizimi   yaratilgan.   Iqtisodiyotimizga   jalb   etilayotgan   xorij
sarmoyasining   yildan-yilga   ortayotgani buning   yaqqol   dalilidir.
Xalqaro   investitsiya   huquqining   asosiy   qoidalarini   o’zida   mujassam   etgan
O’zbekiston   Respublikasi   investitsiya   qonunchiligi   MDH   mamlakatlari
qonunchiligi   tizimida   eng   ilg’orlardan   hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasining   “Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida”,
“Investitsiya   faoliyati to’g’risida”, “Chet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari
va   ularni   himoya   qilish   choralari   to’g’risida”gi   qonunlari   va   boshqa   qator
me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   sohasini   huquqiy
tartibga solish asosi   bo’lib   xizmat   qilmoqda. 16Tadbirkorlik va boshqa turdagi faoliyatga yo'naltirilayotgan
investitsiya   shakllarini   guruhlash.  
2-chizma . 4
Investitsiyalarni   amalga   oshirishning   asosiy   bosqichlari   quyidagilardir:
birinchidan,   resurslarn   ikapitalqo'yilmalarga   aylantirish,   ya'ni   resurslarni
investitsion   faoliyat natijasi   hisoblangan obyektlarga   o'tkazish;
ikkinchidan,   capital   qo'yilmalar   uchun   sarflangan   mablag'lar   pirovard
natijada   investitsiyalar   miqdorini oshirish   va   yangi   iste'mol qiymatini   yaratish;
uchinchidan, ijtimoiy   samara   yaratish,   ya'ni   investitsiya   faoliyatining
pirovard   maqsadini amalga   oshirish   kiradi.
4
 Tadbirkorlik va boshqa turdagi faoliyatga yo'naltirilayotgan   investitsiya   shakllarini   guruhlash 17Bozor   iqsodiyoti   sharoitida   investitsiya tizimi 3   –   chizma 5
Hozirgi   kunda   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   chet   el   investitsiyalarini   jalb
etish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   ularni   huquqiy   himoya   qilishning
amaliy   mexanizmiarini   joriy   etish   va   investitsion   muhitni   yanada   yaxshilash
iqtisodiy   rivojlanish   sohasidagi   eng   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Shu
o’rinda   ―Chet   ellik   investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish
choralari   to’g’risida gi   O’zbekiston‖   Respublikasi   Qonuniga   muvofiq   va
respublikaga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   yanada
qulay   shart-   sharoitlarni   ta’minlash,   xorijiy   investitsiyalarni   ishonchli   huquqiy
himoya   qilishning   amaliy   mexanizmini   barpo   etish,   mana   shu   asosda
mamlakatdagi   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash   maqsadida   2003   yil   2-
mayda   205-son   to’g’ridan to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni huquqiy himoya qilishni
5
 Bozor   iqsodiyoti   sharoitida   investitsiya tizimi 18kuchaytirishga   doir   qo’shimcha   choratadbirlar   to’g’risida   gi   O’zbekiston‖
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   alohida   qarori   qabul   qilinganligini   aytib
o’tish   joizdir.О’zbekiston   iqtisodiyoti   bugun   jahon   iqtisodiyotining   ajralmas
qismiga   aylandi.   Mamlakatimiz   eksport   salohiyati   yildan-yilga   oshmoqda,   tashqi
bozorlarga   xomashyo   emas,   yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   tayyor   mahsulotlar
yetkazib   berilmoqda.   O’zbekiston   sanoatini   rivojlantirish   bo’yicha   belgilangan
ustuvor   yo’nalishlar   amalga   oshirilayotgan   investitsiya   siyosati   bilan   bevosita
bog’liqdir.   O’zbekistonda   investorlar   uchun   qulay   investitsiya   muhiti,   imtiyozlar
va   preferensiyalar   tizimi   yaratilgan.   Iqtisodiyotimizga   jalb   etilayotgan   xorijiy
investitsiyalar   oqimining   yildan-yilga   ko'payib   borayotgani   ham   shundan   dalolat
beradi.   Mamlakatimizning   investitsion   jozibadorligi   keng   ko’lamli   sotish
bozorlarining   mavjudligi,   Yevroosiyoning   investitsion   hamda   savdo-iqtisodiy
hamkorlik   istiqbollarini   belgilab   beruvchi   multimodal   kommunikatsiya   tizimiga
integratsiyalashgan   transport   infratuzilmasining   rivojlangani   bilan   ham   bog’liq.
O’zbekistonga   investitsiya   kiritayotgan xorijiy kompaniyalar beshta yirik va jadal
rivojlanib   borayotgan   bozor-   300   milliondan   ortiq   kishi   savdo-sotiq   qiladigan
bozorlarga   ega   MDH   mamlakatlari,   Markaziy   va   Sharqiy   Yevropa,   Janubiy
hamda   Janubi-sharqiy   Osiyo,   Yaqin   Sharq   davlatlariga   chiqish   imkoniga   ega
bo’lmoqda.   Xalqaro   investitsiya   huquqining   asosiy   qoidalari,   jumladan,   xorijiy
investorlar   huquqlarini   kafolatlash,   investorlarga   muayyan   referensiyalar   taqdim
etish   to’g’risidagi   qoidalar   va   boshqalarni   o’zida   mujassam   etgan.   O’zbekiston
Respublikasining   investitsiya   qonunchiligi   MDH   mamlakatlari   qonunchilik
tizimida   yetakchi   o’rinlardan   birini   egallaydi   xorijiy   investitsiyalar   jalb   etilishini
rag’batlantirish, shuningdek, xorijiy investorlar bilan ishlashdagi  turli   byurokratik
g’ovlar   va   to’siqlarni   bartaraf   etish,   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi
korxonalar   faoliyatiga   davlat   va   nazorat   idoralari   tomonidan   noqonuniy
aralashuvlarga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   2012-yilning   10-aprelida   birinchi
Prezidentimiz   Islom   Karimovning   ―To’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   jalb
etilishini   rag’batlantirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida gi   farmoni	
‖
qabul   qilindi.Mamlakatimizda   samarali   qonunchilik   bazasi   yaratilgani   tufayli 19iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarida   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokida   4,2
mingdan   ziyod   korxona   tashkil   etilib,   muvaffaqiyatli   faoliyat ko’rsatmoqda,
Rasmda   2017,2018,2019   yilar   tasvirlangan   bo’lin   unda   investitisiyalr   kirimi
oshib   boryotganini   ko’rishimiz   mumkin   2017   yilda   107.1%   2018yilda   118.1%
2019yilda   133.9%   ni tashkil qilayotganini   ko’rishimiz mumkin.
Sohaning   muhim   me’yoriy   hujjatlari:   Hozirgi   kunda   mamlakatimiz
iqtisodiyotiga   chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratish,   ularni   huquqiy   himoya   qilishning   amaliy   mexanizmiarini   joriy   etish   va
investitsion   muhitni   yanada yaxshilash iqtisodiy rivojlanish sohasidagi eng muhim
vazifalardan biri   hisoblanadi.
Xorijiy   investorlаr   vа   xorijiy   investitsiyalаr   ishtirokidаgi   korxonаlаr
tomonidаn   o`z   ishlаb   chiqаrish   ehtiyojlаri   uchun   olib   kelinаyotgаn   mol-mulkni
аniqlаsh   tаrtibi   to`g`risidа   markazlashgan   va   markazlashmaga   investitsiyalar
kiritilgan
Markazlashgan va arkazlashmagan investitsiyalar ko’lami 2018 – 2019
yil   yanvar   mart   oylarida   foiz   ko’rinishida .  2 -   rasm 6
6
 Bozor   iqsodiyoti   sharoitida   investitsiya tizimi 20 213. Investitsiya faoliyatini oshirishda xorijiy   investitsiyalar   o’rni
Mazkur   qaror   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil
30-   martdagi   252-sonli   “O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   ayrim
qarorlariga   o’zgartirish va qo’shimchalar kiritish, shuningdek, ba’zi qarorlarini o’z
kuchini   yo’qotgan   deb   hisoblash   to’g’risida   (O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Prokuratura   organlarining   qabul   qilinayotgan   normativ-huquqiy
hujjatlar   ijrosini   ta’minlashdagi   faoliyati   samaradorligini   oshirish   bo’yicha
qo’shimcha   chora-   tadbirlar to’g’risida” 2018-yil 15-
fevraldagi PQ-5343-son   Farmoni)”gi   qaroriga   asosan   tuzilgan.
Investitsiya   kiritish   uchun   kerak   bo’lgan   qadamlar.  1-   rasm 7
7
 Investitsiya   kiritish   uchun   kerak   bo’lgan   qadamlar. 22“Chet   ellik   investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish
choralari   to’g’risida”   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   muvofiq   va
respublikaga   to’g’ridan   to’g’rixorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   yanada
qulay   shart-   sharoitlarni   ta’minlash,   xorijiy   investitsiyalarni   ishonchli   huquqiy
himoya   qilishning   amaliy   mexanizmini   barpo   etish,   mana   shu   asosda
mamlakatdagi   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash   maqsadida   Vazirlar
Mahkamasi   qaror   qiladi:
1. O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligiga xorijiy investorlarning va
xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalarning   huquqiy   himoya   qilinishini
ta’minlash   vazifasi yuklansin.
Belgilab   qo’yilsinki,   O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligining   xorijiy
investorlarning   va   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalarning   huquqlarini
himoya   qilishni   ta’minlashga   doir   qarorlari   vazirliklar,   idoralar,   xo’jalik
birlashmalari,   viloyatlar,   shaharlar   va   tumanlar   hokimliklari   uchun   majburiy
hisoblanadi.
(1-band   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2012-yil   13-
sentabrdagi   268-sonli   qarori   tahririda —   O’R   QHT, 2012-y.,   37-son,   429-modda)
2. O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tuzilmasida   Tadbirkorlik
subyektlari   va   xorijiy   investitsiyalarni   huquqiy   himoya   qilish   boshqarmasi,
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Adliya   vazirligi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
adliya   boshqarmalarida   esa   – tegishli   bo’limlar   tashkil   etilsin.
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasi
Adliya   vazirligining   Tadbirkorlik   subyektlari   va   xorijiy   investitsiyalarni   huquqiy
himoya   qilish   boshqarmasi   va   tegishli   bo’limlarning   joriy   ta’minotini
moliyalashtirishni   nazarda   tutsin.
(2-band   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016-yil   26-
apreldagi   122-sonli   qarori   tahririda —   O’R   QHT, 2016-y.,   17-son,   176-modda)
3. O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi: 23ikki   hafta   muddatda   Xorijiy   investitsiyalar   va   xorijiy   investitsiyalar
ishtirokidagi   korxonalarni  huquqiy  himoya  qilish  boshqarmasining   tuzilmasini  va
Boshqarma   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlasin;
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Davlat   soliq   qo’mitasi,   Davlat
bojxona   qo’mitasi   hamda   boshqa   manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan
birgalikda   xorijiy   investorlar   va   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalarga
nisbatan   amaldagi   imtiyozlar   va   kafolatlar   ro’yxatini,   ularni   qo’llash   bo’yicha
sharhlar   bilan   birgalikda,   ikki   oy   muddatda   tayyorlasin;
Xorijiy   sarmoyalar   bo’yicha   agentlik   bilan   birgalikda   O’zbekiston
Respublikasidagi   xorijiy   investorlar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   normativ-huquqiy
hujjatlarning   tizimlashtirilgan   to’plamini   Internet   tarmog’iga   joylashtirish   uchun
xorijiy tillarda   uch oy   muddatda   tayyorlasin.
4. Vazirlar   Mahkamasining   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   va   xorijiy
investitsiyalar   departamenti   xorijiy   investorlar   va   xorijiy   investitsiyalar
ishtirokidagi   korxonalarni   huquqiy   himoya   qilish   bo’yicha   O’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligi   mintaqaviy   bo’limlarining   moddiy-texnika   bazasini
qo’llab-quvvatlash   uchun   grantlar   jalb   etilishiga ko’maklashsin.
5. Adliya   vazirligi   hamda   Vazirlar   Mahkamasining   Tashqi   iqtisodiy
aloqalar va   xorijiy investitsiyalar  departamenti xorijiy investitsiyalar  ishtirokidagi
korxonalar   faoliyatining   doimiy   monitoringini   olib   borsinlar   hamda   xorijiy
investorlardan   tushayotgan murojaatlar va takliflarni batafsil o’rganib chiqsinlar va
to’g’ridan   to’g’rixorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   va   xorijiy   investorlarning
huquqlari   himoya   qilinishini   ta’minlash   bo’yicha   ishlarni   tashkil   etishni   yanada
yaxshilash   yuzasidan   aniq   takliflar   bilan   birgalikda   tahliliy   materiallarni   Vazirlar
Mahkamasiga yilning   har   choragida taqdim   etsinlar.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   bir   oy   muddatda
manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   birgalikda   qonun   hujjatlariga   mazkur
qarordan kelib chiquvchi   o’zgartirishlar   kiritlib   tasdiqlansin.
Hozirda   O’zbekitonga   erkin   iqsodiy   zonalariga   kiritilyotgan   xorijiy
investitsiyalarning   hududiy   bo’limlar bo’yicha   ko’rsatkichlari 24O’zbekiston   hududlaridai   investitsiya   kirtilib   rivojlanyotgan   viloyatlar
kesimida   taqsimot   . 8
Rasmda   O’zbekiston   viloyatlarining   xorijiy   investitsiya   ishtirokida
rivojlanish   su’ratlarini ko’rishimiz mumkin bunda Xorazm,Navoiy ,Buxoro Jizzax
Toshkent   Farg’ona   viloyatlaridda   yuqori   texnologik   mahsulotlarni   ishlab   chiqarisg
asoslangan   invvestitsiyalr   yo’naltirilgan   bundan   tashqari   Qoraqalpog’iston
Samaqrqand   Sirdaryo   ,   Surxandaryo   Namangan   viloyatlariga   farmasevtika
mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   orxonasi   yo’lga   qo’yilib   bu   O’zbekitoning
texnoparklar   sonini   9taga   erkin   iqsodiy   zonalarini   14taga   kichik   sanoat   zonalarini
65taga   yetirib   Respublika   rivojlanishiga   sabab   bo’lgan.
Hozirgi   kunda   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   chet   el   investitsiyalarini   jalb
etish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   ularni   huquqiy   himoya   qilishning
amaliy   mexanizmiarini   joriy   etish   va   investitsion   muhitni   yanada   yaxshilash
iqtisodiy   rivojlanish sohasidagi   eng muhim   vazifalardan biri   hisoblanadi.
8
 O’zbekiston   hududlaridai   investitsiya   kirtilib   rivojlanyotgan   viloyatlar   kesimida   taqsimot 25О’zbekiston   iqtisodiyoti   bugun   jahon   iqtisodiyotining   ajralmas   qismiga
aylandi.   Mamlakatimiz   eksport   salohiyati   yildan-yilga   oshmoqda,   tashqi
bozorlarga   xomashyo   emas,   yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   tayyor   mahsulotlar
yetkazib   berilmoqda.   O’zbekiston   sanoatini   rivojlantirish   bo’yicha   belgilangan
ustuvor   yo’nalishlar   amalga   oshirilayotgan   investitsiya   siyosati   bilan   bevosita
bog’liqdir.   O’zbekistonda   investorlar   uchun   qulay   investitsiya   muhiti,   imtiyozlar
va   preferensiyalar   tizimi   yaratilgan.   Iqtisodiyotimizga   jalb   etilayotgan   xorijiy
investitsiyalar   oqimining   yildan-yilga   ko'payib   borayotgani   ham   shundan   dalolat
beradi.
Mamlakatimizning   investitsion   jozibadorligi   keng   ko’lamli   sotish
bozorlarining   mavjudligi,   Yevroosiyoning   investitsion   hamda   savdo-iqtisodiy
hamkorlik   istiqbollarini   belgilab   beruvchi   multimodal   kommunikatsiya   tizimiga
integratsiyalashgan   transport   infratuzilmasining   rivojlangani   bilan   ham   bog’liq.
O’zbekistonga investitsiya kiritayotgan xorijiy kompaniyalar beshta yirik va jadal
rivojlanib   borayotgan   bozor-   300   milliondan   ortiq   kishi   savdo-sotiq   qiladigan
bozorlarga ega MDH mamlakatlari, Markaziy va Sharqiy Yevropa, Janubiy hamda
Janubi-sharqiy Osiyo, Yaqin Sharq davlatlariga chiqish imkoniga ega bo’lmoqda.
Xalqaro   investitsiya   huquqining   asosiy   qoidalari,   jumladan,   xorijiy   investorlar
huquqlarini   kafolatlash,   investorlarga   muayyan   preferensiyalar   taqdim   etish
to’g’risidagi   qoidalar   va   boshqalarni   o’zida   mujassam   etgan.   O’zbekiston
Respublikasining   investitsiya   qonunchiligi   MDH   mamlakatlari   qonunchilik
tizimida   yetakchi   o’rinlardan   birini   egallaydi.   “Xorijiy   investitsiyalar
to’g’risida”gi,   “Investitsiya   faoliyati   to’g’risida”gi,   “Chet   ellik   investorlar
huquqlarining   kafolatlari va ularni himoya qilish choralari to’g’risida”gi qonunlar,
shuningdek,   davlatimiz   rahbarining   va   hukumatimiz   qarorlari   shaklida   qabul
qilinayotgan   qator 262019   –   2020   yilarda   xoirjiy   mamlakatlarda   kirib   kelgan   investitsiyalar 9
Me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   O’zbekiston   Respublikasida   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilishni   huquqiy   jihatdan   tartibga   solishda   mustahkam   asos
bolib   xizmat   qilmoqda.
Jumladan,   yuqori   texnologiyali   ishlab   chiqarishlarni   rivojlantirishga
to’g’ridan-   to’g’ri   qo’yilmalar   kiritayotgan   xorijiy   investorlar   uchun   maksimal
darajada qulay   investitsiya muhitini yaratish. ishlab chiqarishlarni modernizatsiya
qilish, texnik va   texnologik   yangilash   bo’yicha   loyihalarni   amalga   oshirish   uchun
xorijiy   investitsiyalar   jalb   etilishini   rag’batlantirish,   shuningdek,   xorijiy
investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalar   faoliyatiga   davlat   va   nazorat   idoralari
tomonidan   noqonuniy   aralashuvlarga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   2012-yilning   10-
aprelida   Prezidentimiz   Islom   Karimovning   “To’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar   jalb   etilishini   rag’batlantirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”gi   farmoni   qabul   qilindi.Mamlakatimizda   samarali   qonunchilik   bazasi
yaratilgani   tufayli   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarida   xorijiy   investitsiyalar
ishtirokida   4   mingdan   ziyod   korxona   tashkil   etilib,   muvaffaqiyatli   faoliyat
ko’rsatmoqda.
9
 2019   –   2020   yilarda   xoirjiy   mamlakatlarda   kirib   kelgan   investitsiyalar 274. Xorijiy investitsiyalar   va   loyihalarni   amalga   oshirish
monitoring   boshqarmasi
O’zbekiston   Respublikasining   2019-yilgi   Investitsiya   dasturida   nazarda
tutilgan   investitsiya loyihalarini o’z vaqtida va sifatli amalga oshirish mamlakatni
ijtimoiy-   iqtisodiy   rivojlantirishning,   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlari   va   ish
joylarini   yaratish,   infratuzilmani   takomillashtirish   hamda   hududlarni
obodonlashtirish   va   xalq   farovonligi   darajasini   oshirishning   g’oyat   muhim   omili
hisoblanadi.
Shu   bilan   birga,   mazkur   sohadagi   ishlarning   holatini   tahlil   qilish
investitsiya   loyihalarini   o’z   vaqtida   va   to’la-to’kis   amalga   oshirishga,
investitsiyalarni   jalb   etish   va   o’zlashtirishga   to’sqinlik   qilayotgan   ayrim   tizimli
kamchiliklar mavjudligini   ko’rsatdi.
Xususan,   O’zbekiston   Respublikasining   Investitsiya   dasturini
shakllantirishning   amaldagi   tizimi   istiqbolli   investitsiya   loyihalarini   bosqichma-
bosqich   tayyorlashni,   loyiha   hujjatlari   o’z   vaqtida   ishlab   chiqilishini
ta’minlamayapti,   bu   esa   moliyalashtirishning ochilishi, mablag’lar o’zlashtirilishi,
oqibatda   esa   quvvatlar   ishga   tushirilishi   kechiktirilishiga   olib   kelmoqda.
Investitsiya   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   monitoring   qilish   jarayoniga   ilg’or
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   tatbiq   etilmagan.Investitsiya   dasturlarini
shakllantirishning   sifat   jihatidan   yangi   tizimini   joriy   etish,   O’zbekiston
Respublikasining   2019-yilgi   Investitsiya   dasturi   so’zsiz,   o’z   vaqtida   va   sifatli
bajarilishini,   investitsiya   loyihalarini   monitoring   qilishning   samarali   mexanizmlari
joriy   etilishini,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohaga   investitsiyalarni   jalb
etishni   ta’minlash,   barcha   darajadagi   davlat   organlari,   tashkilotlar   rahbarlari   va
hokimlarning ushbu sohadagi   shaxsiy   javobgarligini   kuchaytirish maqsadida:
1. Belgilansinki,   2020-yildan   boshlab   O’zbekiston   Respublikasining
Investitsiya   dasturi   tarmoqlar   va   hududlarni   rivojlantirishning   tasdiqlangan
konsepsiyalari   va   dasturlari,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   hamda   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari   asosida   uning   asosiy   ko’rsatkichlarini   har   yili
aniqlashtirib va yangilab   borgan   holda uch yillik   davrga   shakllantiriladi. 282. 2020   —   2022-yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   Investitsiya   dasturi
loyihasini   (keyingi   o’rinlarda   —   Dastur)   shakllantirish   sxemasga   muvofiq
tasdiqlansin.
Asosiy   vositalarga   bo’lgan   yillik   statistikalar 10
. 1   –   jadval
Jadvalda   ko’rishimiz   mumkinki   viloyatlar   o’rtasida   2012   –   2019   yillar
orasida   investitsiyalarning   qancha   mlrd   do’mda   oshib   boryotgan   statistikasini
tasdiqlab   beardi.
a) O’zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi
Dasturni,   shu   jumladan   xalqaro   moliya   institutlari   va   xorijiy   hukumat   moliya
tashkilotlari   (keyingi   o’rinlarda   —   XMI/XHMT),   O’zbekiston   Respublikasi
Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi,   to’g’ridan   to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   va
boshqa   markazlashtirilmagan   manbalar   mablag’lari   hisobidan
moliyalashtiriladigan   investitsiya   loyihalarining   manzilli   ro’yxatini   shakllantirish,
shuningdek   Dasturning   amalga oshirilishini  umumiy monitoring va nazorat  qilish
bo’yicha vakolatli organ   hisoblanadi;
b) O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi:
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda   budjet
10
 Asosiy   vositalarga   bo’lgan   yillik   statistikalar 29tizimining   budjetlari   hisobiga   moliyalashtiriladigan   investitsiya   loyihalarining
manzilli   ro’yxatini   shakllantirish,   shuningdek   unga   aniqliklar   va   yangiliklar
kiritish,   ularning   amalga   oshirilishini   monitoring   va   nazorat   qilish   yuzasidan
vakolatli   organ   hisoblanadi;
2019-yil   25-iyunga   qadar   Dastur   loyihasini   jamlash   uchun   ushbu   kichik
bandning   ikkinchi   xatboshida   nazarda   tutilgan   loyihalarning   manzilli   ro’yxatini
belgilangan   tartibda   loyihalarning   tashabbuskorlari   bilan   kelishilgan,   taklif
etilayotgan   loyihalarni   joylashtirish,   ularning   quvvatlari   va   manbalari
uyg’unlashtirilishini   ta’minlashni   hisobga   olgan   holda   O’zbekiston   Respublikasi
Investitsiyalar   va   tashqi   savdo vazirligiga taqdim   etadi;
v)   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   investitsiya   loyihalarini
amalga   oshirish   uchun   ajratiladigan   prognoz   limitlari   o’z   vaqtida   taqdim   etilishini,
shuningdek   loyihalar   markazlashtirilgan   manbalar   hisobidan   to’liq
moliyalashtirilishini   ta’minlaydi;
g)   Tashqi   ishlar   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasining   xorijdagi
diplomatik   vakolatxonalari   bilan   birgalikda   Dastur   loyihasiga   kiritiladigan
investitsiya
loyihalarini   amalga   oshirish   uchun   salohiyatli   xorijiy   investorlarni   jalb
etishda   O’zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligiga,
tarmoqlar va   hududlarga   ko’maklashadi;
d) loyiha   tashabbuskorlari   —   davlat   organlari   va   tashkilotlari,   mahalliy
ijro   hokimiyati   organlari   (keyingi   o’rinlarda   —   loyiha   tashabbuskorlari)   o’zlariga
tegishli qismlarda, investitsiya loyihalarining manzilli ro’yxatini o’z vaqtida ishlab
chiqish, ularni Dastur loyihasiga kiritish uchun taqdim etish, tarmoq jadvallari va
loyiha   hujjatlarini   sifatli   tayyorlash,   shuningdek   qurilish-montaj,   ishga   tushirish-
sozlash, mablag’larni to’liq hajmda o’zlashtirish va ishlab chiqaruvchi quvvatlarni
ishga   tushirish   borasidagi   barcha   tadbirlarning   so’zsiz   va   sifatli   bajarilishini
ta’minlaydilar.
Davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimliklari   Vazirlar   Mahkamasi 30tomonidan shakllantiriladigan ro’yxat bo’yicha, 2019-yil 1-iyunga qadar to’g’ridan
to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hisobiga   aniq   investitsiya   loyihalarini   O’zbekiston
Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligiga   taqdim   etilishini
ta’minlasin;
e) “O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi   huzuridagi
Loyihalar   va   import   kontraktlarini   kompleks   ekspertiza   qilish   markazi”   DUK
loyihaoldi   hujjatlari,   shuningdek   texnik   topshiriqlar   va   tender   hujjatlarining
kompleks   ekspertizasi   belgilangan   tartibda   o’z   vaqtida   va   sifatli   o’tkazilishini
ta’minlaydi;
j)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   investitsiyalar   va   tashqi
iqtisodiy   aloqalar   masalalari   bo’yicha   o’rinbosari   hamda   O’zbekiston   Respublikasi
Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   oyiga   kamida   bir   marotaba   xorijiy
investorlar   bilan   uchrashuv   o’tkazadilar,   aniq   investitsiya   takliflari   (loyihalari)ni
taqdim   etadilar   (prezentatsiya   qiladilar)   hamda   ularning   amalda   ro’yobga
chiqarilishini   ta’minlaydilar.
2019   yil   yanvar   -   mart   oylaridagi   investitsiya   kirtilgan
ko’rssatkichlar 11
.
Rasmda   ko’rinadikieng   yuqori   ko’rsatkichni   oziq   ovqat   mahsulotlari
ko’rinib   turibdi   44.2%   kimyo   mahsulotlariga   14.3   %   elektro   energiya   va   neft
mahsulotlariga   10.9%qora   rangli   metallurgiyaga   9.7%   mashinasozlik   uskunalari
11
 2019   yil   yanvar   -   mart   oylaridagi   investitsiya   kirtilgan   ko’rssatkichlar 317.9% xizmatlarga   7.2%   va boshqalarga   5.8%   fozini   ko’rsatmoqda.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   (A.N.   Aripov,   E.M.
G’aniyev)   va   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   iqtisodiyot   sohalarini
rivojlantirish,   investitsiya   va   tashqi   savdo   siyosatini   amalga   oshirish   masalalari
bo’yicha   maslahatchisi   bo’linmalari   (G.K.   Saidova)   zimmasiga   Dastur   loyihasini
shakllantirish   bilan   bog’liq   ishlarni   umumiy   tarzda   muvofiqlashtirishni   amalga
oshirish   vazifasi   yuklansin.
4. Ma’lumot   uchun   qabul   qilinsinki,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
huzuridagi   Loyiha   boshqaruvi   milliy   agentligi   (keyingi   o’rinlarda   —   Agentlik)
tomonidan   “Investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishni   nazorat   va   monitoring
qilish”   avtomatlashtirilgan   axborot   tizimi   (keyingi   o’rinlarda   —   Axborot   tizimi)
ishlab   chiqilgan bo’lib, u  investitsiya  loyihalarini  amalga  oshirishga  jalb  qilingan
barcha   ishtirokchilarni   ulagan   holda   Loyiha   boshqaruvi   yagona   milliy   axborot
tizimining   bir   qismi hisoblanadi   va   quyidagi   imkoniyatlarni yaratadi:
loyihalarni   hisobga   olish,   ularning   amalga   oshirilishini   nazorat   va
monitoring   qilish   jarayonlarini avtomatlashtirish;
loyihalarning   muddatlari,   budjeti,   maqsadlari   va   ko’rsatkichlari   ustidan
nazoratni   amalga   oshirish;
investitsiyalar,   shu   jumladan   to’g’ridan   to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarning
jalb   etilgan   va   o’zlashtirilgan   hajmlari   bo’yicha   ishonchli   ma’lumotlarni
shakllantirish;   loyihalarni   amalga   oshirishda   quvvatlarni   o’z   vaqtida   ishga   tushirish
bo’yicha   xavf-   xatarlarni aniqlash;
investitsiyadan   keyingi   davrda,   loyiha   hujjatlarida   nazarda   tutilgan
maqsadli   ko’rsatkichlarga   erishishni   kuzatib   borish.
5. O’zbekiston Respublikasi Axborotlashtirish va telekommunikatsiyalar
sohasida   nazorat   bo’yicha   davlat   inspeksiyasi   bir   hafta   muddatda   Axborot
tizimining   belgilangan   tartibda   “Texnik   ko’maklashish   markazi”   DUKda
ekspertizadan   o’tkazilishini   ta’minlasin. 32Investitsiya   faoliyatini   tartib   solish   qonuniyatlari.3 -   chizma
Boshqarmaning   asosiy   vazifalari   qo'yidagilardan   iborat:   O'zbekiston
Respublikasi   Davlat   investitsiya   dasturining   aniq   manzilli   ro'yxatida   ko'zda
tutilgan   xorijiy   investitsiya   va   kreditlar   ishtirokidagi   yirik   va   strategik   muhim
investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   bo'yicha   Davlat   monitoringini   olib
borish.Iqtisodiyot   tarmoqlarini   modernizatsiyalash   va   rivojlantirishga
yo'nalitirilgan   Davlat   dasturlari   doirasida   xorijiy   investitsiya   va   kreditlar
ishtirokida   amalga   oshirilayotgan   hamda   moliyalashtirish   manbalari   va
tasdiqlangan   loyiha   xujjatlari  mavjud bo'lgan   investitsiya   loyihalari   monitoringini
olib   borish.O'zbekiston   Respublikasi   Xukumati   nomidan   TIAISV   va   xorijiy
investorlar   o'rtasida   imzolangan   investitsiya   bitimlari   asosida   amalga
oshirilayotgan   loyihalar   doirasida   xorijiy   hamkorlar   tomonidan   qabul   qilgan
majburiyatlarini   bajarilishi   yuzasidan   monitoring   olib   borish.Investitsiya
dasturining   Aniq   manzilli   ro'yxati   loyihasini,   hamda   iqtisodiyot   tarmoqlarini
modernizatsiyalash   va   rivojlantirishga   yo'nalitirilgan   Davlat   dasturlarini
shakllantirish.Investitsiya   dasturining   Aniq   manzilli   ro'yxati   doirasida   amalga
oshirilayotgan   yirik   loyihalarning   mamlakatlar,   tarmoqlar,   respublika   hududlari,
mahsulot   turlari   va   boshqa   kesimlarda,   hamda   investitsiya   va   moliyalashtirish
beshinchidan,   tabiiy   resurslarni   qayta   ishlovchi   korxonalarni   barpo   etishga 33ko’maklashadi,   davlat   byudjetiga   soliq   tushumining   kelib   tushishi   ko’payadi. 34 Xulosa
Mustaqillik   boshlarida   boshlangan   iqtisodiyotni,   shu   jumladan   sanoat
korxonalarini   texnik   qayta   qurollantirish,   modernizatsiya   qilish   va   uning
investitsion   faoliyatini   rivojlantirishga   qaratilgan   ishlar   bugunga   kunda   o’z
samarasini bermoqda. Buning   natijasida   sanoat   tarmog’i   iqtisodiyotimizni   yetakchi
tarmog’iga   aylandi.   O’zbekistonda   amalga  oshirilga  iqtisodiy  islohotlar  natijasida
qulay   investitsiya   muhiti   shakllantirildi,   ya`ni   qulay   investitsiya   muhitini
shakllanishida   iqtisodiy   rivojlanishning   barqaror   sur`atlariga   erishilayotganligi   va
bozor   institutlarining   mavjudligi   hamda   eng   avvalo,   mustahkam   qonunchilik
bazasi,   rivojlangan   bank-   kredit   va   investitsiyalashni   davlat   tomonidan   qo’llab
quvvatlash   kabi   chora-tadbirlar   tizimlari yaratilganligi   sabab   bo’lmoqda.
Turli   iqtisodchi   –   olimlarning   investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati
atamlariga   bergan ta’riflari   hamda   qarashlari   tahlil qilindi.
Mamlakat iqtisodiy qudrati va xalq farovonligi bilan bog’liq tarmoqlarning
eksport   salohiyatini   oshirishda   muhim   o’rin   egallaydi.   Shu   bois,   93   sanoat
tarmog’iga   investitsiyalar   jalb   etishni   kengaytirish,   uni   rivojlantirish   strategik
ahamiyatga   ega   bo’lgan   yo’nalishlar   qatoriga   kiradi.   Sanoat   tarmog’i
korxonalarida   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   hajmi   ham   yildan-yilga   oshib
bormoqda.   Bunga   sabab,   korxonalarning   texnik   bazasi   yangilanayotganini,   ishlab
chiqarish   quvvatlarini   oshayotganini   ko’rsatish   mumkin.   O’zbekistonda   sanoat
korxonalari investitsiya   loyihalarini   moliyalash   uchun   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
etishga   muhim   qo’shimcha   manba   sifatida   qaralishi   lozim.   Xorijiy   investitsiyalar
mahalliy   investitsiyalarni   to’ldirishi   mumkin,   biroq,   ularning   o’rnini   bosolmaydi.
Shu   jihatlarni   inobatga   olganda,   investitsiyalashning   tashqi   manbalarini
kengaytirish   tarmoq   korxonalarining   investitsiya   faoliyatini   yuksaltirishda   ustuvor
vazifa   hisoblanadi.
Mahalliy   investitsiyalarni   jalb   qilish   orqali   sanoat   tarmog’i   korxonalari
investitsion   faoliyatini   rivojlantirish   yo’llari,   muammolarini   o’rganish   yuzasidan
quyidagilarni   ta`kidlash   mumkin:   sanoatdagi   korxonalarida   aksiya   va
obligatsiyalarni   muomalaga   chiqarish   orqali   ularni   investitsion   faoliyatni 35moliyalashtirishda   qo’shimcha   mablag’lar tarkibini kengaytirish lozim. Ma`lumki,
investitsion faoliyatdagi kapital   qurilish va texnik qayta jihozlash tadbirlari uchun
kreditlar kerak. Bu jarayonda   respublikada investitsion faoliyatni jadallashtirishda
tijorat   banklari   alohida   o’rin   tutadi.   Shu   nuqtai-nazardan,   sanoat   korxonalarini
investitsiya   faoliyatini   moliyalashtirish   uchun   tijorat   banklari   kreditlaridan   ham
foydalanish   kerak.   Sanoat   korxonalarini   investitsiya   faoliyatini   moliyalashtirishni
takomillashtirishda   investitsiya   va   investitsiya   faoliyatini   o’ziga   xos
xususiyatlaridan   kelib   chiqish   zarur.   Ichki   va   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarni   sanoat   korxonalariga   jalb   etish   va   ularni   investitsion   faoliyatini
moliyalashtirishni   takomillashtirish   orqali   kelgusida   ushbu   tarmoqni
modernizatsiya   qilish   hamda   rivojlantirish   strategiyasini   asoslash   va   eksportga
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   ko’lamini   kengaytirishda   foydalanish mumkin.   Sanoat
korxonalarida ishlab chiqarishni amalga oshirishda   asosiy kuch bu elektr-energiya
hisoblandi.   Ayrim   chekka   joylarda   elektr-energiya   quvvati   past   bo’lib,   bu
masalaning   yechimi   sifatida   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalarini   ko’rsatish
mumkin.   Shuning   uchun   quyosh   batareyalari   yoki   shamol   parraklaridan
foydalanish   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.   Sanoat   korxonalarini   barpo   etish   va
ishlab   chiqarishini   tashkil   etish   uchun   qishloq   joylarda   barcha   shart-   sharoitlar
(yer,   suv   va   xom-ashyo)   yetarli.   Shuning   uchun   sanoat   korxonalarini   qishloq
joylarda barpo etish va u yerda qayta ishlab chiqarishni rivojlantirish zarur.   Buning
uchun   investitsiyalarni   qishloq   joylarga   jalb   etish   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi 36Foydalanilgan   adabiyotlar
I. Investitsiyalarni   jalb   qilish   to’g’risdagi   Oliy   Majlis   qarorolari
1. Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2019-yil   9-dekabrda   qabul   qilingan
Senat tomonidan 2019-yil 14-dekabrda   ma’qullangan.
1-bob.   Umumiy   qoidalar . 1-modda.   Ushbu   Qonunning   maqsadi   va
qo’llanilish   sohasi.
Ushbu   Qonunning   maqsadi   chet   ellik   hamda   mahalliy   investorlar
tomonidan   amalga   oshiriladigan   investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati   sohasidagi
munosabatlarni   tartibga   solishdan   iborat.
2. 8-modda.   Investitsiya   faoliyatining   obyektlari
Ijtimoiy   soha,   tadbirkorlik,   ilmiy   va   qonun   hujjatlari   bilan   taqiqlanmagan
boshqa   faoliyat   turlarining obyektlari   investitsiya faoliyati   obyektlaridir.
Barpo   etilishi   va   foydalanilishi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   sanitariya-
gigiyena,   radiatsiya,   ekologiya,   arxitektura-shaharsozlik   talablariga   va   boshqa
talablarga   javob   bermaydigan,   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   huquqlarini,
erkinliklarini   hamda   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   manfaatlarini   buzadigan
obyektlarga   investitsiya   qilish   taqiqlanadi.
3. 9-modda.   Investitsiya   faoliyatining   subyektlari
O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlari   va
yuridik   shaxslari   —   rezidentlari,   davlat   boshqaruvi   organlari   va   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari,   chet   davlatlar,   chet   davlatlarning   ma’muriy   yoki   hududiy
organlari,   xalqaro   tashkilotlar   hamda   chet   ellik   yuridik   shaxslar   va   fuqarolar,
shuningdek   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar   investitsiya   faoliyatining subyektlaridir. 
Investitsiyalar   to’g’risida   Vazirlar   Mahkamisining   qarorolari
1. 1-band O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-
yil 13-   sentabrdagi   268-sonli   qarori   tahririda-O’R   QHT,   2012-y.,   37-son,   429-
modda   27-   b
2. 2-band   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016-yil
26-apreldagi   4.122-sonli   qarori   tahririda -   O’R   QHT,   2016-y.,   17-son,   176-modda
27-b 37II. Prezident   farmonlari   va   qaororlari
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-son
farmoni.   //   “Xalq   so’zi”,   8   fevral   2017   yil.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
“O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli   Farmoni,   O’zbekiston   Respublikasi
Qonun hujjatlari   to’plami,   2017   yil,   6-son,   70-modda.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   10   yanvardagi
“Iqtisodiy   rivojlanish   sohasida   davlat   siyosatini   amalga   oshirish   tizimini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PF-5621-sonli   Farmoni.
III. Prezident   asarlari
1. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
–   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganligining   24   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali
marosimdagi   ma’ruza.   2016   yil   7   dekabr/Sh.M.Mirziyoev.   –   Toshkent:
“O’zbekiston”,   2017.   –   48   b.
2. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti
va xalq   farovonligining   garovi.O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoyev
asari .
3. Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir
rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo'lishi   kerak.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti                                                 SH. Mirziyoyev asari. 38IV. Ilmiy   adabiyotlar
1. Vahobov   A.V.,   Xajibakiyev   SH.X.,   Mo’minov   N.G.   Xorijiy
investitsiyalar.   O’quv qo’llanma. – T.:   Moliya,   2010. –   328   b
2. Qo’ziyeva   N.R.   Xorijiy   investitsiya   ishtirokidagi   korxonalar   faoliyatini
rag’batlantirishning   moliya-kredit   mexanizmini   takomillashtirish   yo’nalishlari.   Iqt.
fan.   dok.   ilm. dar. olish   uchun   yoz.   diss.   avtoref. –   T.: BMA,   2008,
3. Ergasheva   SH.,   Uzoqov   A.   Investitsiyalarni   tashkil   etish   va
moliyalashtirish.   O’quv   qo’llanma.   –   T.:   Iqtisod-moliya,   2008.   –   208   b.   O’lmasov
A.O’.,   Vahobov
A.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:   SHarq,   2006.   –   480   b.
V. Statistik   manbalar
1. O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   Vazirligining   qonun   va   normativ-
huquqiy   hujjatlar   to’plami
2. O`zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   Qo`mitasi
VI. Internet   saytlari
1. http://www.mfer.uz (O’zbekiston Respublikasi
Tashqi iqtisodiy aloqalar,   investitsiya   va savdo   vazirligi)
2. http://www.stat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika
Qo’mitasi)
3. http://www.lex.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   Vazirligining
qonun   va   normativ-huquqiy   hujjatlar   to’plami)
4. https://uz.wikipedia.org/wiki/Xorijiy_investitsiya