Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 41.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Iqtisodiyot zonalari tushuncha

Sotib olish
Mavzu:  Iqtisodiyot zonalari tushuncha
Reja
Kirish 
1. Iqtisodiy zonalar tushunchasi
2.  Iqtisodiy zonalarni tashkil etish, ularni amal qilishi va rivojlanish 
jarayonlarni boshqarish
3. Iqtisodiy hududlarni tashkil etishda jahon tajribasi
Xulosa
Adabiyotlar   KIRISH
“ Biz iqtisodiyotimizga sarmoya kiritishga intiladigan investorlar uchun hududlar
va tarmoqlar bo’yicha investitsiya loyihalarini puxta shakllantira olsak, bu
masalada ijobiy natijaga erishish mumkin. Bu borada erkin iqtisodiy zonalar va
kichik sanoat zonalarida biznes subyektlarini joylashtirish, ularga imtiyoz va
preferensiyalar berishni tashkiliy va huquqiy jihatdan tartibga solish lozim ”. 
Sh. M. Mirziyoyev
Jahon   standartlariga   javob   beradigan   va   dunyo   bozorlarida   talab   qilinadigan
mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   xorijiy   investitsiyalarni,   birinchi   galda,
to’g„ridanto’g„ri investitsiyalarni jalb etish bo’yicha qulay shart-sharoitlar yaratish
muhim ahamiyat kasb etadi. Hozirgi vaqtda mazkur vazifalarni amalga oshirishda
erkin   iqtisodiy   hududlar   yetakchi   o’ringa   ega.   Shu   boisdan   dunyoning   aksariyat
davlatlari,   xususan,   Xitoy,   AQSh,   Fransiya,   Janubiy   Koreya,   Meksika,   Vengriya,
Bolgariya   kabi   mamlakatlar   misolida   hududning   geografik   va   boshqa
qulayliklaridan   kelib   chiqqan   holda   aytish   mumkinki,   bugungi   kunda   erkin
iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish   zaruriyat   va   an’anaga   aylangan.   Birgina   o’tgan
asr 90 yillarining o’rtalarida dunyoda 1200 ga yaqin erkin iqtisodiy hududlarning
har   xil   turlari,   jumladan,   eksportga   mo’ljallangan   300   dan   ortiq   ishlab   chiqarish
hamda 400 ga yaqin erkin ilmiy-texnikaviy hududlar faoliyat ko’rsatgan. Chunki,
bunday   hududlarni   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad   mintaqani   jadal
ijtimoiyiqtisodiy   rivojlantirish   uchun   mamlakat   va   chet   el   kapitalini,   istiqbolli
texnologiya hamda boshqaruv tajribasini jalb etish orqali uning sanoat salohiyatini,
ishlab   chiqarish,   transport-tranzit   va   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   barobarida,
zamonaviy   bozor   infratuzilmalarini   tashkil   etishdan   iboratdir.   Erkin   iqtisodiy
hududlar   hozirga   kelib   to’xtovsiz   rivojlanmoqda.   Rivojlanish   oddiydan
murakkabga,   arzon   va   tez   sotiladigan   variantdan   ko’p   tarmoqli   va   kapital   talab
qiluvchiga   o’tib   bormoqda.   Zamonaviy   jahon   tajribasida   30   ga   yaqin   erkin
iqtisodiy hududlarning turlari mavjud bo’lib, ulardan ko’p ulushga ega bo’lganlar
bu bojxona hududlari, to’lovlar olib tashlangan hududlar, bojxona erkin hududlari,
erkin eksport  hududlari, erkin eksportga mo’ljallangan ishlab chiqarish hududlari, erkin   ishlab   chiqarish   hududlari,   iqtisodiy   barqarorlik   hududlari,   o’zaro
tadbirkorlik   hududlari,   texnika-iqtisodiy   rivoljantirish   hududlari,   fan-sanoat
parklari   va   boshqalar   iqtisodiyotda   muhim   ahamiyat   ega   kasb   etib   kelmoqda.
O’zbekistonda   ham   iqtisodiyotni   yuqori   darajada   rivojlantirish   maqsadida
mamlakatimizda   erkin   iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish   va   ular   faoliyatini
rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   O’zbekistonda   erkin   iqtisodiy
hududlar   faoliyati   1996-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   “Erkin   iqtisodiy   zonalar
to’g„risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni   bilan   tartibga   solinadi.
Mamlakatimizda   erkin   iqtisodiy   hududlarni   rivojlantirish,   ularning   faoliyatini
kengaytirish   oldimizda   turgan   eng   muhim   vazifalardan   hisoblanadi.   Zero,   erkin
iqtisodiy   hududlar   milliy   iqtisodiyotni   alohda   mintaqalar   darajasida   rivojlantirish
bilan   birga,   ularning   jahon   iqtisodiyotiga   integratsiyasini   va   xalqaro
raqobatbardoshligini   ta’minlashda   hamda   boshqa   bir   qator   dolzarb   masalalarning
ijobiy   hal   etilishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Buning   uchun   mamlakatda
mazkur sohaga oid zamonaviy bilim, ko’nikma va malakaga ega bo’lgan kadrlarni
tayyorlash   talab   etiladiki,   mazkur   darslik   aynan   ushbu   vazifani   bajarishga
qaratilgan   adabiyot   sifatida   xizmat   qiladi.   Mazkur   darslik   o’n   ikki   bobdan   iborat
bo’lib, u, o’z navbatida, zarur ko’rgazmali rasmlar, jadvallar, zaruriy axborotlar va
huquqiy-me’yoriy hujjatlar tahlili bilan to’ldirilgan. Birinchi bobda erkin iqtisodiy
hududlarning mazmuni, rivojlanish tarixi  va bosqichlari, maqsadlari  hamda jahon
xo’jaligi   aloqalaridagi   o’rni   yoritib   berilgan.   Ikkinchi   bobda   erkin   iqtisodiy
hududlarni   tashkil   etish   va   faoliyat   ko’rsatishining   huquqiy   asoslari   va   ularni
shakllantirishning   xorijiy   va   milliy   tajribalari   keng   yoritilgan.   Uchinchi   bobda
erkin   iqtisodiy   hududlarning   tasnifi,   turlari,   xususiyatlari   asoslab   berilgan.
To’rtinchi   bobda   investitsiya   muhitining   mazmuni,   iqtisodiy   faollikni   va   erkin
iqtisodiy   hududlarni   rivojlantirishdagi   ta’minlashdagi   ahamiyati   hamda   undagi
imtiyozlar   va   ta’sir   etuvchi   omillar   tahlil   qilingan   va   yoritib   berilgan.   Beshinchi
bobda   erkin   iqtisodiy   hududlarda   logistika   infratuzilmasining   ahamiyatini,   uni
shakllantirishning va logistik xizmatlarni samarali  yo’lga qo’yishning zarurligi va
bu   boradagi   O’zbekistondagi   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   izohlab   berilgan. Oltinchi   bobda   erkin   iqtisodiy   hududda   bojxona   ishi   va   uni   tashkil   etishning
zarurligi,   asoslari,   tartibi   va   jarayonlari   masalalar   o’rin   olgan.   Yettinchi   bobda
erkin iqtisodiy hududlarni tashkil etishning jahon tajribalari, jumladan, rivojlangan
va   rivojlanayotgan   davlatlar   tajribalari   misolida   batafsil   yoritilgan.   Sakkizinchi
bobda   AQShda   tashkil   etilgan   erkin   iqtisodiy   hududlarning   asosiy   turlari   va
ularning   tasnifi,   xususiyatlari   va   ularning   investitsiyalarni   jalb   etishdagi   tutgan
o’rni   to’g„risidagi   ma’lumotlar   berilgan.   Tuqqizinchi   bobda   Xitoy   Xalq
Respublikasida   erkin   iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish   maqsadlari,   ahamiyati   va
xususiyatlari.   Xitoyda   erkin   iqtisodiy   hududlarning   tashkil   etilishi   va   rivojlanishi
bosqichlari   kabi   masalalar   atroflicha   yoritilgan.   O’ninchi   bobda   Rossiya
Federatsiyasida   erkin   iqtisodiy   hududlar   tashkil   etilishi   va   rivojlanishi   tarixi,
turlari,   maqsadlari   va   rivojlanish   xususiyatlari   ko’rsatib   berilgan.   O’n   birinchi
bobda   offshor   hududlarning   mazmuni,   yuzaga   kelib   sabablari,   turlari,   ahamiyati,
jahon xo’jaligida tutgan o’rni, undagi imtiyozlar va offshor kompaniyalar faoliyati
haqida   ma’lumotlar   berilgan   berilgan.   O’n   ikkinchi   bobda   O’zbekiston
Respublikasida   tashkil   etilgan   erkin   iqtisodiy   hududlar   va   ularning   rivojlanish
xususiyatlari   atroflicha   yoritilgan.   Ushbu   darslikda   yoritilgan   barcha   masalalar
erkin   iqtisodiy   hududlar   faoliyatini   tashkil   etish,   boshqarish   va   unda
investitsiyaarni jalb etish hamda tadbirkorlik faoliyatini olib borishda muhim asos
bo’lib xizmat qilishi mumkin 1.  Iqtisodiy zonalar tushunchasi
Erkin   iqtisodiy   zonalar   —   davlatlararo   kelishuvlarga   yoki   maxsus
qonunlarga muvofiq, xo jalik va tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug ullanish uchunʻ ʻ
imtiyozli   soliq,   moliya,   huquqiy   sharoitlar   joriy   qilinadigan   muayyan   hududlar.
Xorijiy va mahalliy tadbirkorlarni jalb etish maqsadlarida tashkil etiladi va ularda
zarur   ishlab   chiqarish   va   ish   yuritish   infratuzilmasi   barpo   etiladi.   Erkin   iqtisodiy
zonalarz.   ko p   hollarda   davlatlararo   tutash   hududlarda   (bir   necha   davlatlarning	
ʻ
chegaralari   tutashgan  hudud),  xalqaro  aeroportlar,  port  shaharlarda   yoki  transport
yo llari tutashgan hududlarda tashkil etiladi.	
ʻ
Erkin   iqtisodiy   zonalarz.   da   alohida   xalqaro   huquqiy   status   joriy   etiladi.   Lekin   u
qayerda joylashishidan qat i nazar, shu mamlakatning ajralmas bo lagi hisoblanadi,	
ʼ ʻ
barcha amaliyotlar (yer ajratish, firma va kompaniyalarni tashkil etish, chegaradan
yuklarni,   tovarlarni   olib   kirish   va   olib   chiqish,   boj   to lovlari,   soliq   to lovlari	
ʻ ʻ
bo yicha   imtiyozlar,   qaysi   valyuta   yoki   valyutalar   to lov   vositasini   o tashi,	
ʻ ʻ ʻ
hududni boshqarish tartibi va boshqalar) qabul qilingan qoidalar asosida tezkorlik
bilan bajariladi. Erkin iqtisodiy zonalarz.ni tashkil etishdan maqsad ko plab yangi	
ʻ
texnologiya,   investitsiyalarni   jalb   qilib,   rivojlangan   iqtisodiy   makon   yaratish   va
shu yo l bilan mamlakat iqtisodiyotini tezkorlik bilan rivojlantirishdir.	
ʻ
Erkin   iqtisodiy   zonalarz.ni   hozirgi   zamon   iqtisodiy   integratsiya
jarayonlarining   mahsuli,   deb   qarash   unchalik   to g ri   emas.   Uning   tarixi   juda	
ʻ ʻ
ko hna.   Erkin   iqtisodiy   zonalarz.   tarixi   mil.   boshlariga   borib   taqaladi.   qadimiy	
ʻ
finikiyaliklar, yunonlar va rimliklar savdo ishlarini rivojlantirish maqsadida chet el
savdo   kemalarining   o z   portlariga   erkin   kiribchiqishini   va   ularning   xavfsizligini	
ʻ
ta minlaganlar.   16   va   17-asrlarda   Yevropaning   qator   shaharlari   o zlarini   „erkin	
ʼ ʻ
savdo shaharlari  deb  e lon qilganlar. Buyuk Amir  Temur  davrida Samarqand ana	
ʼ
shunday   erkin   savdo   markazi   bo lgan,   mamlakatning   barcha   karvon   yo llari	
ʻ ʻ
hokimiyat himoyasiga olingan. Erkin   iqtisodiy   zonalarning   har   xil   turlari   mavjud:   erkin   omborxonalar,   erkin
bojxonalar zonalari, ilmiytexnika zonalari. Ular AQShda texnoparklar, Yaponiyada
texnopolislar deb ataladi. Shuningdek, maxsus iqtisodiy zonalar (asosan, eksportga
ixtisoslashgan)   ham   mavjud.   Dastlabki   Erkin   iqtisodiy   zonalarz.   lardan   biri
Irlandiyada Shennon aeroportida (1959) tashkil etilgan edi. Keyinroq shunday zona
Angliyadagi   DogAylendaeroportida   paydo   bo ldi.   Ba zi   Erkin   iqtisodiy   zonalarz,ʻ ʼ
lar   ancha   yirik   hududlarda   tashkil   etiladi.   Mas,   Braziliyadagi   Manaus,   Xitoydagi
maxsus   iqtisodiy   hudud   Shenjen   va   boshqalar   shunday   zonalardir.   Jahon
amaliyotida Erkin iqtisodiy zonalarz.lar rivojlangan (Buyuk Britaniya, Germaniya,
Niderlandiya,   AQSH   va   boshqalar),   shuningdek,   rivojlanayotgan   (Braziliya,
Koreya Respublikasi,  Malayziya  va boshqalar)  mamlakatlarida ham  tashkil  etildi.
Erkin   iqtisodiy   zonalarz.ga   chet   el   kapitalini   jalb   qilish   Xitoy   siyosatida   ancha
keng   qo llanildi.   20-asr   oxirlarida   Erkin   iqtisodiy   zonalarz.lar   Birlashgan   Arab	
ʻ
amirliklari,   Rossiya   va   Polshada   tashkil   etildi.   Rossiya   va   Xitoy   hamkorligida
tashkil   etilgan   Blyagovanichensk   —   Xeyxe,   Qora   dengiz   bo yi,   Kaliningrad	
ʻ
viloyatidagi „YantarErkin iqtisodiy zonalarz. lari ham shunday makonlardir. Hozir
jahonda 600 dan ortiq Erkin iqtisodiy zonalarz. mavjud.
O zbekistonda   Erkin   iqtisodiy   zonalarz.   g oyasi   milliy   iqtisodiyot   taraqqiyoti	
ʻ ʻ
uchun   ijobiy   baholandi.   Shu   bois   1996-yilning   25-aprelda   mamlakat   parlamenti
O zbekiston   Respublikasining   Erkin   iqtisodiy   zonalar   to g risida   qonunini   qabul
ʻ ʻ ʻ
qildi. Bu  qonun chet  el   investitsiyalari,  savdo  va  sanoat   sohalarining  rivojlanishi,
aholini   ish   bilan   ta minlashni   yaxshilash   uchun   qulay   sharoit   yaratishga	
ʼ
me yoriyhuquqiy asos yaratdi. 	
ʼ
XX   asrning   ikkinchi   yarimlaridan   boshlab   erkin   iqtisodiy   hudud   (EIH)
xalqaro   iqtisodiyotning   ajralmas   qismi   bo’lib   kelmoqda.   Jahon   xo’jaligi
aloqalarida   erkin   iqtisodiy   hudud   xalqaro   tovaralmashinuvining   faollashuvi,
investitsiyalar   mobilizatsiyasi,   ish   bilan   bandlik   darajasini   o’sishi   hisobiga
iqtisodiy   o’sish   ko’rsatkichini   tezlashtiruvchi   omil   sifatida   qaralmoqda.   Shu
sababdan   bugungi   kunga   kelib   dunyo   miqyosida   EIHlarni   tashkil   etish   va
rivojlantirishga bo’lgan e’tibor, munosabat tobora ortib bormoqda. Jumladan, ayni vaqtga   kelib   O’zbekiston   Respublikasida   ham   mavjud   14   ta   hududning   12   tasida
21 ta EIHlar tashkil etilishiga asos solingan bo’lib, ularning huquqiy asoslari ishlab
chiqilgan.   Jahon   amaliyoti   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   EIHlar   milliy   va   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilish   bilan   birgalikda,   ishlab   chiqarishga   yangi,
energiyatejamkor,   zamonaviy   yuqori   texnologiyalarni   olib   kirish,   ilg„or   xorijiy
menejment   va   marketing   tajribalaridan   foydalanish,   yangi   ishlab   chiqarishlar
evaziga   ichki   bozorni   import   o’rnini   bosuvchi   tovarlar   bilan   to’ldirish,   mamlakat
eksport   salohiyatini   yanada   oshirish,   tashqi   savdoni   rivojlantirish,   hududlarda
yangi   ish   o’rinlari   yaratish,   valyuta   tushumlari   kirib   kelishini   ko’paytirish,   oltin-
valyuta   zahirasi   hajmini   oshirish,   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   milliy   valyuta
barqarorligini   mustahkamlash,   Davlat   budjeti   daromadlarini   oshirish   va
pirovardida,   milliy   iqtisodiyotning   jahon   iqtisodiyotiga   integratsiyalashuvi   va
xalqaro   raqobatbardoshligining   yanada   kuchayishiga   keng   yo’l   ochib   beriladi
hamda   unga   xizmat   qiladi.   Dunyo   miqyosida   turli   davlatlarda   tashkil   etilgan   va
etilayotgan EIHlar  sonining ortib borishi  va EIHlarga ega davlatlar sonining ham
ortib borishi (bugungi kunga kelib, ularning soni 140 dan oshdi) ushbu EIHlarning
o’zi nima, uning ahamiyati, muhimligi va samaralari, afzalliklari haqida yetarlicha
tushuncha, tasavvur va bilimga ega bo’lish zaruriyatini kuchaytirib bormoqda. Shu
sababdan   ushbu   masalaga   jiddiy   yondashish   uni   alohida   fan   sifatida   o’rganish
darajasiga   ham   olib   chiqdi.   Bu   esa   mazkur   “Erkin   iqtisodiy   hududlar”   fanini
o’zlashtirishda,   eng   avvalo,   EIHlarning   mazmun-mohiyatini   yaxshi   o’rganish,
bilish va u haqda yetarlicha tushunchaga ega bo’lishni taqozo etadi. Erkin iqtisodiy
hududlar faoliyatini jahon fanida chuqur va har tomonlama o’rganish XX asrning
70   yillarida   boshlandi.   Hozirgi   zamon   ilmiy   adabiyotida,   mamuriy   hujjatlarda,
amaliyotda,   erkin   iqtisodiy   hududlarni   bildiruvchi   xilma-xil   atamalar   qo’llashadi:
“Erkin  iqtisodiy   hudud”,   “Texnologik   hudud”,   “Erkin  bojxona   hududi”,  “Maxsus
iqtisodiy   hudud”,   “Erkin   tadbirkorlik   hududi”,   “Erkin   eksport   hududi”,   “Erkin
savdo   hududi”,   “Bojsiz   hudud”,   “Qo’shma   tadbirkorlik   hududi”.   XX   asrning   80
yillarida   erkin   iqtisodiy   hududlarning   20   ta 1
  ,   o’tgan   asrning   90   yillarida   30   ta 2
1
 Смородинская Н. Свободно-экономические зоны (Мировые опыты). Вест. ДВО РАН, 1993., №4,5. – С. 3-22
2
  Данкко   Т.,   Окрут   З.   Свабодний   экономические   зони   в   миравом   хозястве:   Российская   экономическая shakli   bor   deb   hisoblaganlar.   Ba’zi   hozirgi   iqtisodiy   adabiyotlarda   EIHlarni
tavsiflovchi   40   dan   ortiq   atamalar   borligi   ham   keltirib   o’tilgan.   Bugungi   kunga
qadar   EIHlar   mazmun-mohiyatini   yoritish,   EIHlarni   tashkil   etish   va
rivojlantirishga   doir   xorijiy   va   mahalliy   iqtisodchi-olimlar,   mutaxassislar
tomonidan   turli   tadqiqotlar   olib   borilgan   va   shuning   natijasida   ko’plab   ilmiy
maqolalar, monografiyalar, dissertatsiya ishlari, risolalar, o’quv adabiyotlar hamda
o’quv-uslubiy   qo’llanmalar   yaratilgan.   Biroq,   olib   borilgan   o’rganishlar   EIHlar
tushunchasiga   xorijiy   va   mahalliy   iqtisodchi-olimlar,   mutaxassislar   tomonidan
berilgan turli ta’rif va talqinlar mazkur atamaning yagona ta’rifga ega emasligini,
uning mazmuniga har bir mutaxassis o’z nuqtai nazari, bilim va faoliyat olib borish
sohasiga   asoslanib   ta’rif   berishganligini   ko’rsatadi.   Erkin   iqtisodiy   hududni
hududiy   xo’jalik   jihatidan   ham   qadimiy,   ham   zamonaviy   deb   atash   mumkin.
Ularning   ildizi   qadim   o’tmishga   borib  taqaladi,   va   mana  shu   vaqtning   o’zida  o’z
amaliy   faoliyatini   zamonaviy   rivojlanishda   boyitadi.   Amerikalik   olimlar   M.Fraze
va   R.Renalar   fikricha,   “erkin   iqtisodiy   hudud   –   bu   iqtisodiy   rivojlanish   yo’lidagi
insoniyatning   eng   qadimgi   va   va   shu   bilan   birga   eng   zamonaviy   g„oyalaridan
biridir” 3
  .   Rus   olimi   I.P.Fominskiy   rahbarligi   ostida   chiqqan   o’quv   qo’llanmada 4
erkin   iqtisodiy   hududlarga   ushbu   mamlakatda   qabul   qilingan   umumiy   xo’jalik
faoliyati tartibiga nisbatan imtiyozlar beruvchi ma’lum bir hudud deb ta’riflanadi.
Hozirgi   zamon   iqtisodiy   adabiyotlarida   erkin   iqtisodiy   hududlar   katigoriyasini
aniqlashda   turli   xil   yondashuvlar   mavjud.   Bu   munozara,   asosan,   ikki   muammoni
tahlil qilishga borib taqaladi: - umumlashtiruvchi tushuncha sifatida termin tanlash;
-   xodisani   kengroq,   to’laroq   ochib   berish   maqsadida   uning   aniq   izohini
topish. EIHlarni ta’riflovchi qarashlarning xilma-xilligi quydagilar bilan bog„liq: -
ular asrlar davomida evolyusion tarzda rivojlanib, o’zgarib, takomillashib boradi; -
bu   rivojlanish   turli   mamlakatlarda   va   davrlarda   mavjud   bo’lgan   turli   tuman
iqtisodiy   muhitda   sodir   bo’lgan   va   bo’lmoqda;   -   ularning   rivoji   ichki   va   tashqi
omillarga   (geografik   holat,   ish   kuchining   o’ziga   xosligi,   jahon   iqtisodiyoti
академия им. Г. В. Плеханова. – М.: Инфра-М., 1998. – С. 168
3
 Зименков Р.И. Свободные экономические зоны. Уч. пос. - М.: Юнити, 2005. – С. 5
4
  Фоминский   И.П.   Иностранные   инвестиции   в   России:   современое   состояние   и   перспективы.   –   М.:
Международное отношение,1995. – С. 23 konyukturasi va hokazo) juda kuchli ravishda bog„liqdir; - ilmiy-nazariy tushunib
etishda,   terminlashda   va   turkumlash   yondashuvida   darajaning   yetarli   emasligidir.
Rossiyalik olimlardan biri D. Adrianov EIHlarga quyidagicha ta’rif beradi: “Erkin
iqtisodiy   hududlar   milliy   hududning   bir   qismi   bo’lib,   iqtisodiy   muammolar
yechimini   topishda   keng   imkoniyatlarni   yaratib   beradi.   Xorijiy   hamda   milliy
tadbirkorlikning   iqtisodiy   faoliyatida   muhim   qulayliklarni   yaratadi” 5
.
E.F.Avdokushin   esa   “Erkin   iqtisodiy   hudud   mamlakat   yoki   davlatning   bir   qismi
bo’lib, aniq bir ijtimoiy-iqtisodiy va texnologiyalarga oid muammolarni yechimini
hal   qilishga   yo’naltirilib,   iqtisodiy   faoliyat   yurituvchilar   uchun   maxsus
shartsharoitlar   yaratib   beradigan   boshqaruvning   maxsus   ma’muriy   tizimiga
egadir” 6
, deb ta’kidlab o’tgan edi. Rossiyalik iqtisodchilardan A.Kuznetsov 7
 hamda
S.A.Ribakov va N.A.Orlovalar 8
 ning keltirishicha, “Erkin iqtisodiy hudud – xorijiy
tovarlar hech qanday bojxona to’lovlarisiz saqlanishi, sotilishi yoki xarid qilinishi
mumkin   bo’lgan   hudud”.   O’zbekistonlik   Vaxabov   A.V.,   Xajibakiev   Sh.X.,
Muminov   N.G.   10   va   rossiyalik   Danko   T.P.,   Okrut   Z.M.,   Igoshin   N.V.   kabi
mualliflar   bir   ovozdan:   “Erkin   iqtisodiy   hudud   –   bu   mahalliy   hamda   xorijiy
tadbirkorlar   faoliyat   yuritishi   uchun   maxsus   imtiyozli   iqtisodiyot   amal   qiladigan
chegaralangan   hudud”,   -   degan   xulosaga   kelishgan.   Yuqorida   EIHlar   mazmuniga
berilgan ta’riflardan quyidagi jihatlarni keltirib o’tish mumkin:
2 .    Iqtisodiy zonalarni tashkil etish, ularni amal qilishi va rivojlanish
jarayonlarni boshqarish
Jaxon   tajribasi   va   amaliyotida   xar   bir   mamalakatning   o’z   milliy
iqtisodiyotiga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   bo’yicha   o’ziga   xos   tajriba   va
an’analari   mavjud.   Hozirda   rivojlangan   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   taraqqiy
etishiga   asos   bo’lgan   usullardan   biri   bu   mamlakatda   ma’lum   bir   xududni   yoki
butun   bir   kichik   mamlkatlar   o’z   iqtisodiyotini   erkin   iqtisodiy   makonga   aylantirib
rivojlanish sari qadam qo’yganlar.
5
 Адрианов В.Д. Специальные экономические зоны. Журнал “ЭКО”, 1997. , №3. – С. 42
6
 Авдокушин Е.Ф. Международные экономические отношения. Учебное пособие. – М.:, 2004. – С. 120
7
  Кузнецов   А.   Свободные   зоны   и   национальная   экономика   //   Мировая   экономика   и   международные
отношения. - 1990., №12. – С. 24.
8
 Рыбаков С.А., Орлова Н.А. Особые экономические зоны в России. – М.: Вершина, 2006. – С. 12 Erkin   iqtisodiy   makonlarni   asosan   muayyan   bir   davlatning   ma’lum   bir
mintaqasi   yoki   alohida   bir   hududida   tashkil   etish   iqtisodiy   jihatdan   samarali
hisoblanadi. Ammo hududi va ma’muriy boshqaruv tizimi uncha katta bo’lmagan
alohida   davlatlarning   butun   iqtisodiyoti   erkin   iqtisodiy   makonlarga   aylantirilgan
hollar   ham   uchrab   turadi.   Erkin   iqtisodiy   makonlarni   tashkil   etishdan   asosiy
maqsad   qisqa   muddatlarda   mamlakatni   rivojlangan   jahon   hamjamiyati   a’zolari
qatoriga qo’shish va xorijiy investitsiyalarni jalb etishni tezlashtirishdan iborat.
Ushbu   makonlarning   tashkiliy   tuzilishi   va   nomlanishi   turlicha   bo’lsada,
ularni   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad   imkon   qadar   xorijiy   investitsiyalarni,
zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni   jalb   qilish   hisobiga   mavjud   iqtisodiy,
moliyaviy   va   ijtimoiy   muammolarni   bartaraf   etish   va   jahondagi   rivojlangan
davlatlar qatoridan o’rin olish orqali aholi turmush darajasini yaxshilashdir.
Tarixiy   manbalar   dalolat   berishicha,   erkin   bojxona   va   tovarlarning   tranzit
makonlari   bundan   bir   necha   asr   oldin   paydo   bo’lgan   bo’lib,   ular   davlatlar
o’rtasidagi   savdo-iqtisodiy   munosabatlarni   rivojlantirishda   keng   qo’llanilgan.
Masalan,   SHarq   va   Evropani   bevosita   savdo   orqali   bog’lab   kelgan   Buyuk   Ipak
yo’lini bojxona va mahsulotlarni tranzit qilish erkin makoniga misol bo’la oladi. 
Erkin   iqtisodiy   makonlarning   qaror   topishini   tavsiflovchi   belgilar   orasida
quyidagi omillar alohida o’rin tutadi:
- investor uchun hududning iqtisodiy jug’rofiy holati juda qulay bo’lishi
shart;
- kamida   mintaqaviy   ahamiyat   kasb   etuvchi   magistral   yo’llarning
kesishgan joylari bo’lishi lozim;
- dengiz va daryo portlariga yaqin bo’lishlari kerak;
-   aeroportlar xalqaro maqom olgan bo’lishlari lozim.
Erkin iqtisodiy makonlarda ma’muriy boshqaruv tizimi alohida bir maxsus
maqomga ega bo’lib, investorlar  xom  ashyo  va materiallarni import qilish hamda
tayyor   mahsulotlarni   eksport   qilish   jarayonida   bojxona   to’lovlaridan   to’liq   ozod
qilinadi yoki makonning ma’muriy boshqaruv organlarini moliyalashtirishga etarli
darajadagi   imtiyozli   soliq   to’lovlari   o’rnatiladi.   Investorlarning   mulkka   egalik qilish huquqi kengayadi va ularga keng ko’lamli soliq ta’tillari taqdim etilishi bilan
birga, bojxona nazorati minimal darajaga tushiriladi.
Dunyo   tajribasida   har   bir   hududning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   inobatga
olgan   holda,   bir   nechga   ko’rinishdagi   erkin   iqtisodiy   makonlar   mavjud   bo’lib,
ularning tarkibi quyidagilardan iborat:
- Erkin   savdo   makonlari.   Ushbu   makonning   o’ziga   xos   belgilari
shundan   iboratki,   ular   kamida   mintaqa   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   magistral   yo’llar
kesishgan   joylarda,   shu   jumladan,   dengiz   va   daryo   bandargohi   yonidagi   portlar
hududida   tashkil   etiladi.   Ularda   bojxona   to’lovlari   va   tranzit   yig’imlari   minimal
darajada bo’lishi shart.
Ishlab chiqarishsanoat makonlari.   Mazkur makonni tashkil etishdan asosiy
maqsad     xorijiy   bozorlarga   tayyor   mahsulotlarni   eksport   qilish   bo’lib,   davlatning
iqtisodiy   salohiyatini   tayyor   mahsulotlar   orqali   reklama   va   targ’ibot   qilishdir.
Natijada,   mamlakatga   chet   el   investorlarining   qo’shimcha   sarfxarajatlarsiz   kirib
kelishi uchun ruhiy ta’sir ko’rsatish imkoniyatlari paydo bo’ladi.
• Ilmiy-texnikaviy va ilmiy ixtiro makonlari.   Ushbu makonlar tarkibiga
tashqi   bozorni   kompyuter   va   boshqa   hisoblash   texnikalari   orqali   zabt   etish
maqsadida   mavjud   texnologik   parklar   zamirida   tashkil   etilgan   «Texnopolis»
makonlari kiradi.
• Xizmat ko’rsatish (servis) makonlari.   Ushbu makon shaklining o’ziga
xosligi shundan iboratki, unda turli ko’rinishdagi moliyabank markazlari, sug’urta
bozorlari   va   fond   birjalari   tashkil   etiladi.   Bundan   asosiy   maqsad     moliyabank
xizmatidan   keng   imtiyozlar   berish   hisobiga   yuqorisalohiyatga   ega   xorijiy
investorlarning likvidli kapitallarini jalb qilishdir.
Muayyan ustavga ega bo’lgan erkin iqtisodiy makonlarning keng tarqalishi
o’tgan asrning 50 yillari oxirida boshlangan.
1959 yilda Irlandiyaning SHenon shahri  shunday erkin iqtisodiy makonga
aylantirilgan.   Irlandiya   hukumati   SHenon   xalqaro   aeroportiga   asosiy   e’tiborni
qaratib, uning hududi yonida xalqaro erkin tadbirkorlik makonini tarkib toptirishga
rasmiy ruxsat  berdi. SHundan keyin jahon iqtisodiyotida turli xil xo’jalik yuritish va   faoliyat   ko’rsatish   tartibiga   amal   qiladigan   minglab   erkin   iqtisodiy   makonlar
tarkib topa boshladi.
Hozirgi paytda erkin iqtisodiy makonlarning aksariyati Amerika va Janubi-
SHarqiy   Osiyo   mamlakatlari   hududlarida   joylashgan.   Jahon   tajribasi
ko’rsatishicha, erkin iqtisodiy makonlarning alohida mamlakatdagi samarali tashkil
etilishi   va   faoliyat   yuritishi   avvalo   undagi   siyosiy   barqarorlik,   investitsiyalarni
kafolatlash,  sifatli  va  zamonaviy   infratuzilma  xizmatlari  tashkil   etilganligi,  ishchi
va   xizmatchilarning   mahorati   va   malakasi,   ma’muriy   boshqaruv   tuzilmalarining
qulay tashkil etilganligiga bog’liedir.
Dunyo   amaliyotida,   mamlakatlar   o’zlarining   iqtisodiy   rivojlanish
darajasiga   qarab,   o’z   iqtisodiga,   jug’rofiy   joylashishiga   mos   keladigan   erkin
iqtisodiy makon turlarini tanlab, joriy etganlar. Masalan, G’arbiy Evropa davlatlari
dengiz   portlarida   yuklarni   ortishtushirish   ishlarini   ortiqcha   rasmiyatchiliksiz   va
bojxona   to’lovlarisiz   amalga   oshirish   maqsadida,   ko’plab   erkin   savdo   makonlari
tashkil etishgan. Erkin aeroport makonlari tashkil etish Buyuk Britaniya davlatiga
xos bir amaliyot bo’lsa, moliyabank markazlari va Offshor makonlar SHveysariya,
Lixtenshteyn,   Normandiya   orollarida   yaxshi   yo’lga   qo’yilgan.   AQSH   va
YAponiyada   «Texnopolislar   rivojlanishiga   qulay   sharoit   yaratilib,   hozir   ularda
keskin   yuksalish   pallasi   boshlandi.   Dunyodagi   eng   katta   «Texnopolis   AQSHdagi
erkin   iqtisodiy   makonda   joylashgan   bo’lib,   u   Silikon   vodiysi   deb   nomlanadi   va
hozirgi   paytda   jahonda   ishlab   chiqarilayotgan   kompyuter   va   boshqa   hisoblash
texnikalarining   qariyb   20   foizi   ayni   shu   makonda   tayyorlanib,   dunyoning   turli
mamlakatlariga realizasiya qilinmokda.
SHarqiy   Osiyoda   erkin   iqtisodiy   makonlarni   tashkil   etish   bo’yicha   Xitoy
Xalq   Respublikasi,   Singapur   va   Tayvan   mamlakatlari   peshqadamlik   qilmokda.
Xitoyda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish uchun asosan dengiz bandargohiga
yaqin   bo’lgan   hududlar   va   mintaqaviy   ahamiyat   kasb   etadigan   transport
magistrallari   kesishgan   joylar   tanlab   olindi.   Dastlabki   makonlar   70-yillar   oxirida
tashkil   etila   boshlangan.   Erkin   iqtisodiy   makonlarni   tashkil   etishda   quyidagilarga
erishish asosiy maqsad qilib belgilangan: - xorijiy kapitallarni, texnika va texnologiyalarni jalb etishni maksimal
rag’batlantirish hamda intellektual mehnat o’rnini bosadigan texnika korxonalarini
tashkil etish;
- tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   va   mamlakatning   jahon
mehnat   taqsimotida   keng   ishtirok   etishini   ta’minlash,   eksport   hajmini   oshirish
hisobiga valyuta tushumini ko’paytirish;
- erkin   iqtisodiy   makonlarda   zamonaviy   tovarlarni   ko’plab   ishlab
chiqarish, xizmat ko’rsatish va boshqaruv tajribalarini o’rgatadigan maktablardagi
ilg’or tajribalarni mamlakatning qolgan xududlariga ham keng joriy etish;
- erkin   iqtisodiy   makonlarda   faoliyat   yuritayotgan   ishchi   va
xizmatchilarning   turmush   darajasini   Singapur,   Gonkong   boshqa   industrial
davlatlardagi fuqarolar turmush darajasiga etkazish;
- mamlakatda   ortiqcha   va   arzon   ishchi   kuchidan   samarali   foydalanib,
vujudga kelayotgan ijtimoiy iqtisodiy tanglikni oldini olish.
Sobiq  sho’ro  respublikalar   o’rtasidagi   rejali   iqtisodiy   aloqalar   uzilganidan
so’ng,   har   bir   respublika   o’z   hududida   imkon   qadar   erkin   iqtisodiy   makonlarni
tashkil  etishga   kirisha   boshladi.  Erkin  iqtisodiy   makonlarni  tashkil   etish  bo’yicha
ular orasida Rossiya Federasiyasi etakchi o’rinni egallamokda. 1990-1991 yillarda
erkin   iqtisodiy   makonlar   soni   12   ta   bo’lgan   bo’lsa,   hozirgi   paytda   ular   20   tadan
ortib ketgan. Biroq tashkil etilgan bu makonlarning ayrimlari rivojlana olmayapti.
Masalan,   Ingushetiya   Respublikasida   tashkil   etilgan   Xalqaro   biznes   markazi
faoliyati   hozir   to’xtatilgan.   Eng   faol   rivojlanayotgan   erkin   iqtisodiy   makonlar
Kaliningrad,  Leningrad  va  Magadan  viloyatlari  hisoblanadi.  Qolgan  mintaqalarda
tashkil   etilgan   erkin   iqtisodiy   makonlarning   iqtisodiy   samarasi   ko’ngildagidek
bo’lmayapti.
Taxlilchilar   fikriga   qaraganda,   rivojlanishga   salbiy   ta’sir   etayotgan   asosiy
omil  ko’pchilik erkin iqtisodiy makonlar mamlakatning ichkarisida joylashganligi,
ularning   dengiz   va   daryo   bandargohidan   ancha   uzoqligi   va   infratuzilma
xizmatlarining   talab   darajasida   emasligi   bilan   bog’likdir.   CHunki   infratuzilmani yaxshilashga   mahalliy   va   federal   byudjetdan   moliyaviy   resurslar   etarlicha
saflanmayotir.
Mamlakatimizda   siyosiy   mustaqillikka   erishilgan   dastlabki   paytlardan
boshlab,   iqtisodiyotga   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni   xorijiy   investitsiya
shaklida   jalb   qilishga   asosiy   e’tibor   qaratilmokda.   Xorijiy   investitsiyalarni
respublika   viloyatlarida   teng   taqsimlashni   to’g’ri   yo’lga   qo’yish   maqsadida,
marketing   tadqiqotlaridan   keng   foydalanish   bilan   bir   qatorda,   erkin   iqtisodiy
makonlarni tashkil etish va rivojlantirish ishlari ustida ham keng amaliy tadbirlarni
bajarish   davom   etmokda.   Pirovardida,   Andijon,   Samarqand,   Xorazm,   Buxoro,
Navoiy   va   Qashqadaryo   viloyatlarida   xorijiy   investitsiyali   zamonaviy   korxonalar
barpo etilib, mehnat resurslarini yuqori darajada ish haqi bilan ta’minlaydigan ish
o’rinlari   ham   ochilmokda.   SHu   jumladan,   respublikaning   jahon   hamjamiyatida
salohiyatli   a’zo   sifatida   tanilishiga   yorqin   hissa   qo’shuvchi,   davlat   byudjetiga
salmoqli   soliq   to’lovchi   sub’ektlar   paydo   bo’lib,   ular   byudjet   kamomadini
qisqartirishga ulkan hissa qo’shmokda.
Xorijiy   investitsiyalarning   kirib   kelishini   tezlashtiruvchi   asosiy   omil
mamlakatda   erkin   iqtisodiy   makonlarni   tashkil   etib,   ularning   ma’muriy
boshqaruviga   keng   huquqiy   imtiyozlar,   investorlarga   esa   moliyaviy   imtiyozlarni
kafolatlab berishdir.
Respublikamizda   erkin   iqtisodiy   makonlarni   tashkil   etish   va
rivojlantirishga   bevosita   javob   beradigan   va   kafolatlaydigan   me’yoriy   hujjatlarni
qabul qilish va iqtisodiyotga joriy etish bizda bir oz kechroq, aniqrog’i, 1995 yilda
boshlandi.   1995   yil   30   avgustda   «Konsessiya   to’g’risida»gi,   1996   yil   25   aprelda
«Erkin   iqtisodiy   zonalar   to’g’risida»gi,   1996   yil   29   avgustda   «Xorijdan   mablag’
jalb   qilish   to’g’risida»gi   qonunlar   qabul   qilindi   va   iqtisodiyotga   joriy   etildi.
Mazkur   qonunlarning   qabul   qilinishi   xorijiy   investitsiyalarning   iqtisodiyotimizga
kirib   kelishiga   investitsiyalar   hajmining   yildan   yilga   oshib   borishiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatdi.
"Erkin   iqtisodiy   zonalar   to’g’risida"gi   qonunning   5-moddasida   jahon
amaliy   tajribasida   mavjud   bo’lgan   erkin   iqtisodiy   makon   turlarining   qariyb barchasi aks ettirilgan bo’lib, xorijiy investorlarni kafolatlash uchun ularda barcha
asoslar   mavjud.   Hukumatimiz   tomonidan   katta   imkoniyatlar   berilishiga   qaramay,
mavjud holat bizni to’la qanoatlantirmaydi. Masalan, erkin iqtisodiy makonlarning
hech bo’lmaganda bitta turini zamonaviy ko’rinishda tashkil etish va rivojlantirish
ishlari yaxshi yo’lga qo’yilmagan.
Xaritaga   nazar   tashlasak,   dunyoning   hech   bir   okeaniga   chiqishi   uchun
bizda to’g’ridan to’g’ri yo’l yo’qligi, buning uchun kamida ikkita davlat hududini
bosib o’tish kerakligi ma’lum bo’ladi. Bu jug’rofiy jihatdan yuqorida tahlil qilgan
mamlakatlarga   nisbatan   ancha   noqulay   joylashganligimizdan   dalolat   beradi.   Bu
albatta erkin iqtisodiy makonlarni keng ko’lamda tashkil etishimizga to’siq bo’ladi.
Biroq   respublikamiz   Buyuk   Ipak   yo’li   ustida   va   Markaziy   Osiyo   davlatlari
o’rtasida   joylashganligini   hisobga   oladigan   bo’lsak,   aholi   soni   jihatidan   etakchi
o’rinni   egallashimizni   inobatga   olib,   mintaqa   darajasida   erkin   savdo   makonlarini
tashkil   etishimiz   uchun   etarli   imkoniyatlar   mavjud   ekani   ayon   bo’ladi.
Mamlakatimiz   mutaxassislari   ilmiy   salohiyati   jihatidan   eng   yuqori   o’rinlardan
birini   egallashi   bir   necha   bor   qayd   etilgan.   SHunday   ekan,   ular   salohiyatidan
samarali   foydalanish   uchun,   avvalo,   erkin   ilmiy   texnikaviy   yoki   «Texnopolis»
makonlarini tashkil etish maqsadga muvofiqdir.
Buning   uchun   mahalliy   ma’muriy   tashkilotlar   erkin   iqtisodiy   makonlar
infratuzilmasini   yaxshilashga   moliyaviy   yordam   berishi   lozim.   SHunda   bu
boradagi   maqsadlarga   erishish   uchun   zamin   yaratiladi.   Natijada,   mamlakatimizga
xorijiy   investitsiyalar   kirib   kelishi   ko’payadi,   shuningdek,   mahalliy
investitsiyalarning rivojlanishiga keng imkoniyatlar paydo bo’lardi.
Xozirgi   davrda   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar,   rivojlanayotgan
mamlakatlarda   xam   albatta   turli   maksadlarni   kuzlab   erkin   iktisodiy   zonalarni
vujudga   keltirmokdalar.   erkin   iktisodiy   zonalrni   kup   tariflari   mavjud:   BMT   ning
TMK   markazining   shu   muammoga     bagishlangan     ishida       20     dan     ortik     tarif
keltirilgan   1   marta   erkin   iktisodiy   zonalarning   yoki   "franko   zonasi"   ning   1973
yilda Kioto konvensiyasida  berilgan. "erkin iktisodiy zonalarni davlat xududining
muayyan   natijalarga   erishmok   maksadida   milliy   va   xorijiy   tadbirkorlar   uchun iktisodiy   faoliyatning   preferensial   shartlari,   boshkaruvning   aloxida   rejimi   va
boshka   tashkiliy   mamuriy   tadbirlarni   joriy   etiladigan   kismi   sifatida   tariflash
mumkin.   Bundan   tashkari,   erkin   iktisodiy   zonalar   chegaralarini   kengaytirish   va
iktisodiy faoliyat shartlarining uzi bilan bevosita va bilvosita boglik boshka xujalik
soxalari,  tarmoklari, xududlarga  yoyish  layokatiga  egadir.  Erkin iktisodiy  zonalar
malum darajada cheklangan geografik territoriyadir. "Erkin iktisodiy zonalar" tarifi
ilmiy   axborot   va   tashkilotlar   xisobotlarida   keng   kullanilsada,   lekin   ushbu   xodisa
mazmunini   tula   ifodalay   olmaydi   ularda   kullaniladigan   iktisodiy   koida,   maxsus
mamuriy   konunlar,   malum   yuridik   xukukiy   va   xujalik   rejimidan   batamom   xoli
kilib   kuymasdan,   balki   ularni   osonlashtiradi,   tadbirkorlikni   ragbatlantiradigan
imtiyozlarni   yaratadi   xolos.   Davlat   ushbu   zonani   uz   aralashuvi   doirasini
kiskartiradi, (Lasser faisser). Rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maxsus iktisodiy
zonalar   uzining   territoriyasi   jixatidan   ishchi   xizmatchilarining   turmush
darajasining   ishlab   chikarish   potensialini   mujassam   joylashganligi   bilan   kuprok
tugri kelar edi.
 Xozir jaxonda 4 mingdan ortik erkin iktisodiy zonalar mavjuddir. Ular
turli vazifalarni bajarishi konkret maksad kilib kuygan.
 Maxsus   imtiyozlar,   barkaror   konuniy   baza   va   tashkiliy   muolajalarni
soddalashtirish tufayli xorijiy kapitalni va il\or texnologiyalarni jalb etish.
 Tayyor   maxsulot   eksportini   kengaytirish   uchun   mexnat   taksimoti
afzalliklaridan foydalanish.
 Mamlakat va mintaka byudjetiga valyuta tushumini usishi.
 YAngi ish joylarini yaratish.
 Tashkil   kilish,   boshkarish   va   moliyalash   soxasida   jaxon   tajribasini
o’rganish va amaliyotga joriy etish xisobidan ish kuchi malakasini oshirish;
Erkin   iktisodiy   zonalar   ishlab   turishini   taminlovchi   xorijiy   investorlar   bir
kator   afzalliklarga   ega   buladilar:   imtiyozli   soliklar,   milliy   bozorga   kirish,   kam
unumli chikimlarni taminlash, shu jumladan, arzonroq ish kuchi xisobidan qoplash,
pasaytirilgan foiz stavkalari buyicha moliyalash imkoni, erga mulkchilik xukuki. Erkin iktisodiy zonalar jaxon mikyosida migratsiya kilib yurgan kapitallar
uchun   "qopqon"   vazifasini   utaydi.   Xorijiy   kapitalni   milliy   iktisodiyotga   jalb
qilishdan   tashqari   sanoat   erkin   iktisodiy   zonalarini   yaratilishini   3   asosiy   vazifa
bilan bo\laydilar:
 Sanoat   eksportini   ra\batlantirish   va   buning   asosida   valyuta   mabla\
larini qulga kiritish;
 Bandlik darajasini oshirish;
 Zonalardan   xujalik   yuritishning   yangi   metodlarini   joriy   kilish   uchun
sinov maydoni poligon sifatida foydalanish.
Erkin   iktisodiy   zonalarning   yana   bir   afzallik   xususiyati   shundaki   milliy
mamlakat   xorijiy  kapital   uchun   uz  iktisodiyotini   tula   ochib   berishni   yoki   maxsus
investitsion iqlimdan tula foydalanishni xoxlamaydi, maxsus zona sifatida qisman,
lokal ochiqlik sifatida qullaydi.
Turli   mamlakatlarda   konkret   vazifasiga   qarab   erkin   iktisodiy
zanalarning   yaratilishi   maqsadlari   turli   tuman   bulishi   mumkin:   AKSH,   Buyuk
Britaniya,   Germaniya,   YAponiya   depressiyaga   uchragan   xududlarda   mayda   va
o’rta   biznesni   jonlantirish   maksadida   xududiy   siyosat   sifatida   amalga   oshadi   va
tadbirkorlarga   boshka   rayonlarga   karaganda   ko’proq   faoliyat   erkinligi   moliyaviy
imtiyozlar   beriladi.   Ushbu   programmalar   xorijiy   kapitalni   jalb   kilishga
karatilmagan. 
Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   xam   tuzilayotgan   erkin   iktisodiy
zonalardan   maksad   ilgari   iktisodiy   jixatdan   qoloq   bulgan   rayonlarni
rivojlanayotgan   rayonlarga   aylantirish   bulgan,   lekin   bu   erda   diqqat   etibor   xorijiy
kapitalni jalb kilishga karatilgan.
№ Savdoga
yo’naltirilganlari   Sanoat   ishlab
chiqarishga
yo’naltirilgan.  Texnik   zonalariga
yo’naltirilgan  Servis
yo’naltirilgan 1. Erkin bojxona  Importni   o’rnini
bosuvchi  Texnopolis  Offshor 
2.  Bond omborlari  Eksport i.ch Texnopark  Moliyaviy
markazlar 
3.  Erkin port Sanoat parklari  YAngi   va   yuksak
texnologiyalarni
rivojlantiruvchi
zonalar  Bank xizmatlari 
4.  Erkin savdo zonasi  Makiladoras  Turistik
xizmatlar 
ekopark
Erkin   ikisodiy   zonalarni   tuzishda   ikki   konseptual   yondashish   mavjuddir:
territorial   va   funksional.     1-   yondashuvda   zonadagi   barcha   resident   korxonalari
xujalik mijozlardan foydalanadilar. 2 -yondashuvda esa zona bu xujalik yurituvchi
muayyan   shakliga,   soxa,   korxonaga   nisbatan   mamlakatning   kaysi   nuqtasida
bulmasin imityozli rejim sharoit kullandi. 1 tipga Xitoyning, Braziliyaning Manaus
va rivojlanayotgan mamlakatlatdagi eksport ishlab chikarish zonalar kiradi. 2 tipga
offshor zonalar, "dpyuti fri" magazinlar kiradi.
Vaqt   o’tishi   bilan   sanoat   zonalari   uzgarib   bordi   ularning   xududlariga
nafakat tovarlar balki kamyob kam keltiriladigan, ularda ishlab chikarish faoliyati
bilan xam  shugullana  boshlashdi.  Natijada sanoat  ishlab chikarish zonalari  paydo
buldi.
Dastlabki   erkin   savdo   zonalari   xalkaro   savdoni   rivojlantirishga   karatilgan
siyosat vositasi bulganligi sababli, ular tovarlar xarakatining xalkaro yunalishlariga
yaqin joylashgan mintakalarda keng yoyilgan. 
Sanoat   ishlab   chikarish   zonalari   maxsus   bojxona   rejimi   mavjud   bulgan
eksportga   muljallangan   yoki   importni   urnini   koplaydigan   maxsulot   ishlab
chikariladigan   xududda   tuziladi.   Bu   xududlar   sezilarli   darajada   soliq   va   moliya
imtiyozlaridan   foydalanish   rejimida   davlat   sanoatining   eng   ustivor   tarmoklarini rivojlanishi   taminlaydi.   Bazan   pirovard   maxsulot   import   uskunlar   va
texnologiyalar yordamida maxalliy xom ashyodan ishlab chikariladi. 
Ilmiy texnologiya zonalari III-avlod zonalaridir. Xozirgi adabiyotda ularni
texnoparklar   (A+SH)   texnopalislar   (YAponiya)   deb   ataydilar.   Ularning
xududlarida yirik ilmiy tadqiqot markazlari Universitet tevaragida joylashgan ko’p
bo’lim   talab   qiluvchi   firmalar   shaklida   ilmiy   va   ishlab   chiqarish   texnologik
faoliyati   birlashadi.   Bunday   zonalar   barcha   moddiy   va   mexnat   resurslarini   yani
texnologiyani  sanoatga  tezkor  joriy qilish uchun safarbar  etish  maqsadida tuzildi.
Eng   mashxur   texnopark   bu   silikon   Vellidir.   U   A+SH   ning   Kaliforniya   shtatiga
yaqin   joylashgan   va   komppyuter   xisoblash   texnikasiga   zarur   bo’lgan   extiyot
qismlarning 20% ni  etkazib beradi. Bu zonada 20 ming ishchi  xizmatchi ishlaydi
va   bunday   zonalardan   A+SH   da   80   dan   ortiq.   YAponiyada   texnopolislar   20   dan
ortiq   Xitoyda   esa   20   ga   yaqin   yangi   va   yuksak   texnologiyalarni   rivojlantirish
mavjud. 
IV-avlod-offshor   zonalardir:   ro’yxatdan   o’tkazilgan   korxonalar   ishlab
chiqarish   faoliyati   bilan   shu\ullanmasdan,   faqat   vositachilik   bilan   shu\ullanadi.
Bank va tijorat ishidagi maxfiylik eng oliy darajada. Xozir jaxonda 300 dan ortiq
offshor markazlari bor. Offshor zonalari mavjud bo’lgan mamlakatlar quyidagilar.
Lixtenshteyn,   Panama,   Normand   orollari,   Men   oroli,   Antilp   va   Modeyra
orollari, Liberiya. SHvetsariya, Gibraltor, Malpta va Mavrikiydi.
Erkin   iqtisodiy   zonalarning   umumiy   xarakterli   tomoni   shundaki   ularda
ushbu mamlakatda tadbirkorlarga qo’llanadigan umumiy rejimga qaraganda qulay
bojxona investitsion moliyaviy imtiyozlari va afzalliklarning mavjudligidir. 
3.  Iqtisodiy  hududlarni tashkil etishda jahon tajribasi
Qisqa 30 yil mobaynida mamlakatimiz iqtisodiyotining har sohalari bo’yicha
rivojlanish   eshiklari   ochildi,   ya’ni   qishloq   ho’jaligi   (paxta,   g’alla,   baliqchilik,
go’sht va sut, dorivor o’simliklar, meva-sabzovot, poliz va boshqa) mahsulotlarini
qayta ishlashga alohida urg’u berildi. Og’ir sanoatning neft va gazni qayta ishlash,
tog’- kon, kimyo sanoati, mamlakatimizda yangi tarmog’i hisoblanmish avtomobil
sanoati   va   boshqa   tarmoqlarlarning   rivojlanishi   orqali   O’zbekiston   agrar respublikadan   industrial   agrar   respublikaga   o’tishi   natijasida   mamlakatimiz
aholisining   turmush   darajasini   ortishiga   olib   kelmoqda.   Bu   amaliy   ishlarni
bajarishda   mamlakatimizda   qulay   investitsion   muhitning   yaratilishi   orqali
rivojlangan   mamlakatlar   bilan   qo’shma   korxonalar   tuzilmoqda.   Investorlarni   jalb
etish   orqali   mamalakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishga,   yangi   ish   o’rinlarning
yaratilishiga, xom-ashyodan tayyor mahsulotlar ishlab chiqarishga, asosiysi import
ulushini   kamaytirishga   xizmat   qiladi.   Mamlakat   investitsiya   muhitining
shakllanishiga ta’sir etuvchi omillar 9
. Iqtisodiy holat- Mamlakat to’lov balansining
holati, valyuta pul tizimi barqarorligi, tashqi iqtisodiy aloqalarning rivojlanganligi,
ichki   bozor   sig’imining   kattaligi,   inflyatsiya   darajasi,   YaIM,   sanoat   va   qurilish
xo’jaligi mahsulotlari ishlab chiqarishning o’sish sur’atlari. Huquqiy baza – Yangi
sharoitlarga   mos   keladigan,   mamlakat   va   uning   alohida   tarmoqlarining   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishini   boshqaradigan   farmonlar,   qarorlar,   nizomlar,
yo’riqnomalarning   mavjudligi.   Tabiiy   xomashyo   resurslari   -   Mineral,   xomashyo,
yoqilg’ienergetika va suv resurslari zaxiralari, qishloq xo’jaligi xomashyosi ishlab
chiqarish   hajmlari.   Mehnat   resurslari   va   bandlik  –   Iqtisodiy   faol   aholi   soni,   band
aholi ulushi, ishsizlik darajasi xizmatchilar daromadi darajasi, kadrlarning malaka
darajasi. Ishlab chiqarishning texnik bazasi – Asosiy ishlab chiqarish fondlarining,
ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   foydalanish   darajasi,   uskunalarning   foydalanish
muddati   tarkibi,   asosiy   fondlarning   eskirishi   darajasi.   Ilmiy-texnika   salohiyati   –
Iqtisodiy   rivojlanishga   qaratilgan   investitsiyalar,   shu   jumladan,   xorijiy
investitsiyalar   hajmlari.   Investitsiya   tavakkalchilik   darajasi.   Ishlab   chiqarishning
texnik   jihozlanishi,   fan-texnika   yutuqlaridan   foydalanish   va   ITTKI   sohasining
rivojlanishi   holati,   mahsulotning   fan   sig’imkorligi   katta   va   yuqori   texnologik
turlarini   ishlab   chiqarish.   Moliya-kredittizimi   –   Soliq   va   kredit   siyosati,
iqtisodiyotning real sektori korxonalarning foydalilik va rentabellik darajasi. Narx
siyosati   va   narxni   shakllantirish   siyosati.   Infratuzilma   –   Bank   tizimi   rivojlanish
holati,   transport,   kommunikatsiya   xizmatlari   va   mehmonxona   xo’jaligi   sohalari,
tovar va fond birjalari, marketing, konsalting, auditorlik xizmatlari, sug’urta sohasi
9
 VaxabovA.V.va boshqalar. Xorijiy investitsiyalar. O‘quv qo‘llanma. – T.: «Moliya», 2010.74-b tarmog’ining   ishonchliligi.   Ekologik   vaziyat   -   Atrof-muhitning   ifloslanishi
darajasi,   radiatsion   fon,   zararli   chiqindilar.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   EIZ
tashkil  etish  uchun barcha me’yoriy xujjatlar, ichki  imkoniyatlar, tabiiy resurslar,
xizmat   ko’rsatish,   ilmiy   salohiyat,   mehnat   resurslar   yetarlicha   tashkil   etilgan.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016   yil   26   oktabrdagi   PF-4853-sonli
“Erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   faollashtirish   va   kengaytirishga   doir
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi,   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947-sonli
“O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi
to’g’risida”gi,   2018   yil   1   avgustdagi   PF-5495-sonli   “O’zbekiston   Respublikasida
investitsiya muhitini tubdan yaxshilash chora-tadbirlari to’g’risida”gi, 2019 yil 13-
sentabrdagi   PF-5825-sonli   “Chiroqchi   erkin   iqtisodiy   zonasini   tashkil   etish
to’g’risida”gi,   2018   yil   18   sentyabrdagi   PF-5540-sonli   “Termiz   erkin   iqtisodiy
zonasini tashkil etish to’g’risida”gi, 2021 yil 21 dekabrdagi PF-73 - sonli “Termiz
erkin   iqtisodiy   zonasi   hududini   kengaytirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
Farmonlari, 2019 yil 8 yanvardagi PQ-4102-sonli “Hududlarni kompleks ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   bo’yicha   sektorlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirishga
doir qo’shimcha choratadbirlar to’g’risida”gi, 2019 yil 29 iyuldagi PQ-4406-sonli
“Qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   chuqur   qayta   ishlash   va   oziq-ovqat   sanoatini
yanada rivojlantirish bo’yicha qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi, 2020 yil 1
maydagi   PQ-4702-   sonli   “Hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishni   reyting
baholash   tizimini   joriy   etish   to’g’risida”gi   Qarorlari   hamda   boshqa   me’yoriy-
huquqiy   hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirish   natijasida
mamlakatimizda   juda   katta   ijobiy   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Bizga   ma’lumki
bugungi   kunda   mamlakatimizning   iqtisodiy   taraqqiyotini   yanada   mustahkamlash
maqsadida   Prezidentimizning   Qarorlariga   asosan   21   ta   erkin   iqtisodiy   zonalar
tashkil   etilib,   ulardan   19   tasi   sanoat,   1   tasi   qishloq   xo’jaligi   va   1   tasi   turizm
sohasiga   ixtisoslashgan.   Mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyotida   erkin   iqtisodiy
zonalar   (EIZ)ning   o’rni   yuqori   bo’ladi.   EIZ   deganda   nimalarni   nazarda   tutiladi
hamda qaysi sohalarni o’zichiga qamrab olishiga to’xtalishimiz kerak. Iqtisodiyot
fanlari   doktori,   professor   N.   To’xliyevning   ta’biricha   Erkin   iqtisodiy   zonalar- davlatlararo   kelishuvlarga   yoki   maxsus   qonunlarga   muvofiq,   xo jalik   va   tashqiʻ
iqtisodiy   faoliyat   bilan   shug ullanish   uchun   imtiyozli   soliq,   moliya,   huquqiy	
ʻ
sharoitlar   joriy   qilinadigan   muayyan   hududlar.   Xorijiy   va   mahalliy   tadbirkorlarni
jalb   etish   maqsadlarida   tashkil   etiladi   va   ularda   zarur   ishlab   chiqarish   va   ish
yuritish   infratuzilmasi   barpo   etiladi.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   ko p   hollarda	
ʻ
davlatlararo   tutash   hududlarda   (bir   necha   davlatlarning   chegaralari   tutashgan
hudud),   xalqaro   aeroportlar,   port   shaharlarda   yoki   transport   yo llari   tutashgan	
ʻ
hududlarda   tashkil   etiladi2.   Bizga   ma’lumki,   erkin   iqtisodiy   zonalarda   alohida
halqaro huquqiy imkoniyatlar  yaratiladi. EIZning joylashishidan  qat iy nazar, shu	
ʼ
mamlakatning   ajralmas   maydoni   hisoblanadi,   barcha   amaliyotlar   (yer   ajratish,
firma   va   kompaniyalarni   tashkil   etish,   chegaradan   yuklarni,   tovarlarni   olib   kirish
va   olib   chiqish,   infratuzilma,   boj   to lovlari,   soliq   to lovlari   bo yicha   imtiyozlar,	
ʻ ʻ ʻ
qaysi   valyuta   yoki   valyutalar   to lov   vositasini   o tashi,   hududni   boshqarish   tartibi	
ʻ ʻ
va   boshqalar)   qabul   qilingan   qoidalar   asosida   tezkorlik   bilan   bajariladi.   Erkin
iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etishdan   maqsad   ko plab   yangi   texnologiya,	
ʻ
investitsiyalarni   jalb qilib,  rivojlangan  iqtisodiy  makon  yaratish  va shu  yo l  bilan	
ʻ
mamlakat   iqtisodiyotini   tezkorlik   bilan   rivojlantirishdir.   Erkin   iqtisodiy   zonalarni
hozirgi zamon iqtisodiy integratsiya jarayonlarining mahsuli, deb qarash unchalik
to g ri emas. Erkin iqtisodiy zonalarning tarixi qadimiy finikiyaliklar, yunonlar va	
ʻ ʻ
rimliklar   savdo   ishlarini   rivojlantirish   maqsadida   chet   el   savdo   kemalarining   o z	
ʻ
portlariga   erkin   kirib   chiqishini   va   ularning   xavfsizligini   ta minlaganlar.   XVI   va	
ʼ
XVII-asrlarda Yevropaning qator shaharlari o zlarini "Erkin savdo shaharlari" deb	
ʻ
e lon qilganlar. Buyuk  Amir  Temur  davrida Samarqand ana shunday  erkin savdo	
ʼ
markazi   bo lgan,   mamlakatning   barcha   karvon   yo llari   hokimiyat   himoyasiga	
ʻ ʻ
olingan.   Erkin   iqtisodiy   zonalarning   har   xil   turlari   mavjud:   erkin   omborxonalar,
erkin   bojxona   zonalari,   ilmiy   texnika   zonalari.   Ular   AQShda   texnoparklar,
Yaponiyada   texnopolislar   deb   ataladi.   Shuningdek,   maxsus   iqtisodiy   zonalar
asosan,   eksportga   ixtisoslashgan   bo’ladi.   Dastlabki   Erkin   iqtisodiy   zonalarlardan
biri   Irlandiyada   "Shennon"   aeroportida   (1959)   tashkil   etilgan.   Keyinroq   shunday
zona   Angliyadagi   "DogAylend"   aeroportida   paydo   bo ldi.   Ba zi   Erkin   iqtisodiy	
ʻ ʼ zonalar   ancha   yirik   hududlarda   tashkil   etiladi.   Masalan,   Braziliyadagi   Manaus,
Xitoydagi   maxsus   iqtisodiy   hudud   "Shenjen"   va   boshqalar   shunday   zonalardir.
Jahon   amaliyotida   Erkin   iqtisodiy   zonalar   rivojlangan   (Buyuk   Britaniya,
Germaniya,   Niderlandiya,   AQSH   va   boshqalar),   shuningdek,   rivojlanayotgan
(Braziliya,   Koreya   Respublikasi,   Malayziya   va   boshqalar)   mamlakatlarida   ham
tashkil   etilgan.   Erkin   iqtisodiy   zonalarga   chet   el   kapitalini   jalb   qilish   Xitoy
siyosatida   ancha   keng   qo llanildi.   20-asr   oxirlarida   Erkin   iqtisodiy   zonalarʻ
Birlashgan Arab amirliklari, Rossiya  va Polshada  tashkil  etildi. Rossiya  va Xitoy
hamkorligida   tashkil   etilgan   Blyagovanichensk   -   Xeyxe,   Qoradengiz   bo yi,	
ʻ
Kaliningrad   viloyatidagi   "Yantar"   Erkin   iqtisodiy   zonalari   ham   shunday
makonlardir.   Hozir   jahonda   600   dan   ortiq   Erkin   iqtisodiy   zonalar   mavjud.
O zbekistonda Erkin iqtisodiy zonalar g oyasi milliy iqtisodiyot taraqqiyoti uchun	
ʻ ʻ
ijobiy   baholandi.   Shu   bois   1996-yilning   25-aprelda   mamlakat   parlamenti
O zbekiston   Respublikasining   "Erkin   iqtisodiy   zonalar   to g risida"gi   qonunini
ʻ ʻ ʻ
qabul   qildi.   Bu   qonun   chet   el   investitsiyalari,   savdo   va   sanoat   sohalarining
rivojlanishi,   aholini   ish   bilan   ta minlashni   yaxshilash   uchun   qulay   sharoit	
ʼ
yaratishga   me yoriy   huquqiy   asos   yaratdi.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   bugun   Xitoy	
ʼ
iqtisodiyotining   o’sish   sur’atlari   bo’yicha   jahonda   ikkinchi   o’rinda   turadi,   bunda
Xitoy   davlati   dunyodagi   biznes   munosabatlarini   zudlik   bilan   o’zgartira   olganligi
sababli   erishgan.   Arzon   ish   kuchi,   tizimli   mehnat   evaziga   Yevropadagi   oddiy
narsalardan  tortib  jahon  talabiga   javob  beraoladigan  turli  mahsulotlarning  narxini
arzonlashishiga   sabab   bo’ldi.   Qolaversa,   Xitoy   Afrika   qit’asining   eng   yirik
investoriga   aylandi,   Pekin   Yevropa   yoki   Amerikani   emas,   aynan   “Qora   qit’a"ni
o’zining   asosiy   hamkori   hisoblaydi.   Bugungi   kunda   Xitoy   mahsulotlarini
dunyoning   barcha   joylarida   ko’rish   mumkin,   XXI   asrga   kelib   u   chindan   ham
“Dunyo   fabrikasi"ga   aylana   oldi.   Jahondagi   fotoapparatlarning   50%ini,
konditsionerlarning   30   foizi,   kiryuvish   mashinalarining   25   foizi   va
sovutgichlarning   qariyb   20   foizi   aynan   shu   yerda   ishlab   chiqarilyapti.   Alohida
qayd   etish   kerakki,   Xitoy   taraqqiyotida   erkin   iqtisodiy   zonalarning   o’rni   katta
bo’lgan. Ayni vaqtda bu yerda to’rtta maxsus iqtisodiy zona faoliyat ko’rsatmoqda -   Shenchjen,   Chjuxay,   Shantou   va   Syamen.   Bundan   tashqari,   14   ta   erkin   savdo
zonasi,   53   ta   yuqori   va   yangi   texnologiyalar   zonasi,   xorijda   tahsil   olgan
mutaxassislarga   mo’ljallangan   70   dan   ortiq   ilmiy-texnik   zona,   eksportga
mo’ljallangan   mahsulotlarni   qayta   ishlaydigan   38   ta   zonalari   bor.
Mamlakatimizdagi erkin iqtisodiy zonalarining rivojlantirishda quyidagi sohalarga
e’tibor qaratish maqsadga muvofiq bo’lardi:
-   Erkin   iqtisodiy   zonalarda   investitsion   muhit   jozibadorligini   boshqaruv
samaradorligi   darajasini   investitsion   faollik   va   jalb   etilgan   sarmoyaning
daromadlilik   ko’rsatkichlari   asosida   reyting   baholash   tizimi   tashkil   etish;   -   Erkin
iqtisodiy   zonalarda   imkoniyatli   va   istiqbolli   investorlarning   «investitsion
mavqei»ni   oshirishning   har   tamonloma   boshqaruv   strategiyasini   shakllantirish;   -
Erkin   iqtisodiy   zonalarda   eksportbop   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   yo’lga
qo’yish;   -   Termiz   IEZ   hududida   Afg’oniston   fuqarolari   uchun   maxsus   10   kunlik
vizasiz   kirib   chiqish   imtiyozlari   yaratilganligidan   samarali   foydalanish;   -   Termiz
IEZ hududdida Afg’oniston halqi uchun davolanish, savdo-sotiq, ishlab chiqarish,
xizmat   ko’rsatish,   dam   olish,   qisqa   muddatli   o’qishlar,   xalqaro   sertifikatlar   olish
uchun   maxsus   markazlari   va   boshqa   faoliyat   turlarini   tashkil   etish;   -   Ma’muriy-
iqtisodiy   hududlarning   investitsion   muhit   jozibadorligini   «makon   investitsion
pasporti va xaritasi»ni kiritish orqali tashkiliy jihatlarini takomillashtirish; - Termiz
EIZ   investitsiyalarni   jalb   etishga   har   qanday   investitsiya   hudud   aholisi   va   uning
ehtiyojlarini   samarali   qondirish,   turmush   darajasini   oshirish,   aholining   real
daromadlarini   ko’paytirish,   ish   bilan   bandlikni   ta’minlash;   -   Investitsion
salohiyatni   barqarorlik   ko’rsatkichlari   orqali   boshqarish   asosida   Surxondaryo
viloyatining yalpi hududiy mahsulot xajmini 2025 yilgacha istiqbol ko’rsatkichlari
ishlab chiqish orqali mamlaktimizning yanada iqtisodiy jihatidan taraqqiy etishiga
xizmat qiladi. XULOSA
Jahon   mamlakatlarda   tashkil   etilgan   iqtisodiy   erkin   zonalarning   faoliyati
natijasida   mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlanishiga,   hom   ashyodan   tayyor
mahsulotlar   ishlab   chiqarishga,   eksport   ulushining   oshishiga,   yangi   ish
o’rinlarining   ochilishiga,   mamlakat   brendining   jahon   bozoriga   kirib   borishi,   eng
asosiysi aholining yashash sharoitining oshishiga xizmat qiladi. EIHlar mazmunini
ochib   berishga   bo’lgan   katta   qiziqish   bugungi   kunga   qadar   davom   etmoqda.   Shu
sababdan   turli   iqtisodchi-olimlar   va   mutaxassislar   tomonidan   uning   mazmunini
yoritib   berishga   bo’lgan   urinish   va   va   tadqiqotlar   hamda   ta’rifini   keltirishga   oid
amaliy harakatlar davom etib kelayotganligini ko’rish mumkin. 
EIHlarni  xalqaro iqtisodiy  tashkilot  sifatida e’tirof  etish mumkin. Chunki,
Ular   global   xarakterga   ega,   ularning   yordamida   jahon   xo’jaligi   aloqalarida   butun
mintaqalarda   juda   intensiv   integratsiya   jarayoni   sodir   bo’lmoqda.   Xalqaro
integratsiyaning   hozirgi   zamon   bosqichining   o’ziga   xos   xususiyatlaridan   biri
iqtisodiy   va   ilmiy-texnik   rivojlanishning   lokazatsiyalashuvi   hisoblanadi.   Buni
tashkiliy jihatdan ifoda etuvchi bo’lib, EIHni yaratish yuzaga chiqmoqda. Shuning
uchun   ularni   jahon   bozorining   milliy   iqtisodiyotga   qurilgan   kichik   tuzilmalari,
bo’g„inlari deb ham nomlashadi
EIHlar   –   shunday   geografik   hududki,   unda   mamlakatda   qabul   qilingan
xo’jalik faoliyati tartibiga qaraganda imtiyozli soliq to’lash va bojxona tartibi joriy
etiladi. Boshqacha ifodalaganda, ushbu hududda davlatning iqtisodiy jarayonlarga
aralashuvi   kamaytiriladi   va   bu   milliy   iqtisodiy   makonning   bir   qismi   bo’lib,
mamlakatning   boshqa   hududlarida   qo’llanilmaydigan   ma’lum   imtiyozlar   tizimi
joriy etiladi. Shunga ko’ra, EIH mamlakat hududining imtiyozli bojxona, valyuta,
soliq,  viza  va   mehnat   rejimlari   joriy  etilgan  maxsus  ajratilgan  qismidir.  EIHlarga
xos   muhim   jihat   shundan   iboratki,   u   erdagi   rag„batlantirishlar,   imtiyozlar   (soliq,
bojxona,   ma’muriy),   litsenziyalash,   vizalarni   rasmiylashtirish,   bank   faoliyatlari,
mulkchilik munosabatlariga oid yengilliklar EIH joylashgan mamlakatning boshqa
hududlarida aynan amal qilmaydi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.O’zbekiston Respublikasining 1996-yil 25-apreldagi “Erkin iqtisodiy zonalar 
to’g„risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni. 
2.O’zbekiston Respublikasining 1998-yil 30-apreldagi “Chet ellik investorlar 
huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qilish chora-tadbirlari to’g„risida”gi 
Qonuni. 
3. O’zbekiston Respublikasi Bojxona kodeksi. 2016-yil 20-yanvar. O’RQ-400- son.
4.O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 18-oktabrdagi “Davlat bojxona xizmati 
to’g„risida”gi yangi tahrirdagi Qonuni.  Авдокушин Е.Ф. Международные 
экономические отношения. Учебное пособие. – М., 2004. – 260 с. 30. 
Абдурахманов К.Х., Абдуллаев А.М., Дадабаев Ш.Х. Региональная экономика 
и управление. – Т.: 2007. – С. 739. 
5.Aндирианов В.Д. Россия: Экономический и инвестиционный потенциал. – 
M.: Экономика, 1999. – 467 с

Iqtisodiyot zonalari tushuncha

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский