Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 610.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 25 Sentyabr 2024
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Iqtisodiyotda davlatning roli

Sotib olish
IQTISODIYOTDA 
DAVLATNING ROLI  DAV LAT VA I QTI SOD
•
«Iqtisodiy munosabatlarni shakllantirishda davlatning roli 
muhimmi yoki bozorning?», degan savol siyosiy iqtisodning 
fundamental masalalaridan biri. Erkin bozor iqtisodining 
ashaddiy yoqlovchilari bo‘lmish  neoklassiklar   «davlat» 
tushunchasini har doim samarasizlik va korrupsiya bilan 
bog‘lashadi. Ularning nazdida davlatning bozorga har qanday 
aralashuvi (bozorni tartibga solish, qonun-qoidalarni belgilash va 
hokazo) uning samarali ishlashiga zarar yetkazadi. Bu 
samarasizlikdan qutilishning oson yo‘li esa butun iqtisodiy 
munosabatlarni tartibga solishni bozor qatnashuvchilari izmiga 
topshirib, davlat faqatgina hakamlik vazifasini bajarishi kerak.  •
Biroq bozor munosabatlariga o‘tgan davlatlarning tajribasini 
o‘rganadigan bo‘lsak, bozor munosabatlariga o‘tish jarayoni ular 
da'vo qilganidek «davlatdan voz kechish» bilan hal bo‘lmagani, 
balki aksincha, davlat bu o‘tish bosqichining muhim qismi 
bo‘lganini ko‘rishimiz mumkin. Xo‘sh, davlat bozor 
munosabatlarining shakllanishi uchun nega muhim?  DAV LATN I N G ROLI
•
1. Dav lat  boshqaruv i  v a bozor munosabat l ari   
•
Mashhur sotsiolog Veber bozor munosabatlarining ishlashi 
uchun albatta zamonaviy davlatchilik va mustahkam boshqaruv 
bo‘lishi lozimligini  ta'kidlaydi . Veber masalani tushuntirish uchun 
davlat boshqaruvi yoki hokimiyatning qonuniyligi (legitimacy) 
masalasiga murojaat qiladi, davlat kuchini qo‘llashda 3 xil usulni 
bahs etadi:  huquqiy -mant i qiy  (legal-rational),  pat rimoni al  va  
xarizmat ik . Unga ko‘ra, haqiqiy bozor munosabatlari faqatgina 
huquqiy-mantiqiy boshqaruvga asoslangan davlatdagina 
vujudga keladi.     •
Bunday davlatda boshqaruv aniq belgilab qo‘yilgan va qat'iy 
qonunlar asosidagina shakllanadi. Ya'ni davlat idoralarining 
barcha xatti-harakatlari qonunga asoslanib, uning xaqqoniy ijrosi 
davlat ishchilarini shaxsiy manfaatni xalq manfaatidan ustun 
qo‘yishdan tiyib turadi, fuqarolik institutlari bunda davlat va 
jamiyatga yordam beradi. Ijro etuvchi hokimiyat qonun 
chiqaruvchi hokimiyatdan ajralgan va ular vakolatlari qonunlar 
doirasida chegaralangan bo‘ladi. Bunday davlatda «qonun 
hamma uchun barobar» bo‘lib, mulk huquqi himoyasi davlat 
tomonidan qat'iy ta'minlanadi va uni himoya qiladigan mustaqil 
sud hokimiyati mavjud bo‘ladi.  •
Ikkinchi turdagi, patrimonial yoki uning zamonaviy ko‘rinishi 
bo‘lmish neopatrimonial boshqaruvga asoslangan davlatning 
kuchi esa faqat avtoritar hukmdor yoki bir toifa shaxslarning 
o‘zboshimcha xohishiga bog‘liq bo‘ladi. Bunday davlatda 
boshqaruv qat'iy qonunlar, universal prinsiplar asosida emas, 
balki shaxsiy aloqalar va hukmron qatlamga sadoqatlilikka 
asoslanadi, qonun ustuvorligi prinsipi ma'lum manfaatlarga 
bo‘ysundiriladi. Qonuniylikning ustuni bo‘lishi kerak bo‘lgan sud 
tizimi esa ijro hokimiyatiga sodiq bo‘ladi va undan mustaqil 
faoliyat yurita olmaydi. Iqtisodiy masalalar shaxs huquqlarining 
ajralmas qismi emas, balki hukmdor hokimiyatining xohishi 
doirasidagi bir masala sifatida ko‘riladi.    •
Uchinchi turi – xarizmatik. Bu tur asosiy mavzuga kirmasligi 
uchun uni bu yerda yoritmaymiz.
•
Demak, yuqoridagi huquqiy-mantiqiy jamiyatdan farqli o‘laroq 
bunday patrimonial/neopatrimonial jamiyatda shaxsning 
iqtisodiy erkinligi va mulkining himoyasi og‘ir ahvolda qoladi, 
bozor iqtisodining rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan erkin iqtisodiy 
munosabatlar zavolga uchraydi.    2. BOZOR MUNOSABATLARI SHAKLLANISHI 
UCHUN MUHIM BO‘LGA N INSTITUTLAR
•
Kapitalizmning  vujudga  kelishida  davlat  boshqaruvi 
muhimligini  keyinchalik  iqtisoddagi  «institutsional» 
yo‘nalish  ham  ma'qullab  chiqdi.  Institutsional  yo‘nalish 
otasi  bo‘lmish  Nobel  mukofoti  sovrindori  Doglaz  Norz 
bozor  munosabatlarining  haqqoniy  shakllanishi  va  ishlashi 
uchun  ma'lum  institutlarning  zaruratini  ko‘rsatib   berdi . 
Xo‘sh, bu institutlar nimalar?  X USUSI Y  MULK, SHA RTNOMALA R I J ROSI VA  ODIL SUD TIZIMI
•
Institut deganda jamiyatdagi noaniqlikni 
kamaytiradigan hamda insonlar xatti-harakatini 
tartibga soladigan turli norma va qonun-qoidalarni 
tushunamiz. Oddiygina chorrahadagi svetofor yo‘lda 
harakatlanadigan barchaning xatti-harakatini tartibga 
solib turadi – qizilda to‘xtaysiz, yashilda yurasiz. Yo‘l 
harakatiga o‘xshab, bozor munosabatlarini ham 
tartibga soluvchi muhim institutlar mavjud. Shulardan 
biri mulk huquqi hisoblanadi.  •
Mulk  huquqi  nafaqat  bozor  munosabatlarining  asosi,  balki  iqtisodiy 
rivojlanish  uchun  ham  muhim  omildir.  Umumiy  ma'noda  mulk  huquqi 
deganda  ma'lum  shaxs  o‘ziga  tegishli  bo‘lgan  moddiy  ne'matdan  hech 
qanday to‘siqlarsiz o‘z xohishicha tasarruf qila olishi tushuniladi.
•
Mulk  egasi  qachonki  mulkining  jamiyatning  boshqa  a'zolari 
tajovuzidan  omonda  va  uning  himoyasi  davlat  qaramog‘ida  ekanligiga 
ishonch  hosil  qilsa  u  o‘z  mulkini  qo‘shimcha  qiymat  yaratishga 
ishlatadi.  Shuningdek,  mulk  egasi  o‘z  mulkidan  qo‘shimcha  qiymat 
yaratishda  turli  shartnomalar  tuzar  ekan,  ularning  ijro  etilishini 
ta'minlaydigan  va  nizolar  vujudga  kelganda  ularni  betaraf  hal  qila 
oladigan  odil  sud  mavjudligiga  ishonch  hosil  qilishi  kerak.  Boshqacha 
qilib  aytganda,  qonunlarning  betaraf  tatbiq  etilishiga  ishonch 
bo‘lmagan  jamiyatdagi  mulk  aslida  qo‘shimcha  qiymat  yaratish 
jihatidan «o‘lik» mulk hisoblanadi.     •
Mulkimizdan erkin foydalana olmasak, uning kafolati evaziga 
bankdan kredit olib erkin tadbirkorlik qila olmasak, bu mulkdan 
bizga va jamiyatga naf yo‘q. Demak, mulk turli shartnomalar 
orqali qiymat yaratishi uchun dastavval davlat jamiyat 
manfaatidan kelib chiqqan holda huquqiy muhit shakllantirishi, 
turli mulk shakllarini belgilashi va uni muhofaza qiladigan betaraf 
va odil sud tizimini yaratishi zarur. Va, eng muhimi, o‘zgalar 
mulkini tortib olish kuchiga ega bo‘lgan davlatning xatti-
harakatlari albatta qonun doirasida chegaralanishi shart.  BOZOR MUN OSA BATLA RI  VA  
X AYOLI Y  KAPI TA LLA RI
•
Yuqoridagi institutlardan Mulkimizdan erkin foydalana olmasak, 
uning kafolati evaziga bankdan kredit olib erkin tadbirkorlik qila 
olmasak, bu mulkdan bizga va jamiyatga naf yo‘q. Demak, mulk 
turli shartnomalar orqali qiymat yaratishi uchun dastavval 
davlat jamiyat manfaatidan kelib chiqqan holda huquqiy muhit 
shakllantirishi, turli mulk shakllarini belgilashi va uni muhofaza 
qiladigan betaraf va odil sud tizimini yaratishi zarur. Va, eng 
muhimi, o‘zgalar mulkini tortib olish kuchiga ega bo‘lgan 
davlatning xatti-harakatlari albatta qonun doirasida 
chegaralanishi shart.tashqari, davlatning bozor munosabatlarini 
shakllantirishda boshqa muhim vazifalari ham mavjud    •
.  Angliyada  erkin  bozorning  (laissez  faire)  kelib  chiqishi  tarixini 
muhokama  qilarkan,  mashhur  iqtisodiyot  tarixchisi  Polani  «agar  davlat 
bo‘lmaganida,  bozor  iqtisodiyoti  ham  bo‘lmas  edi»,  deydi   ishonch  bilan. 
Uning  fikricha,  erkin  iqtisodiyotning  o‘z-o‘zidan  hech  qanday  davlat 
aralashuvisiz  vujudga  kelishi  bu  –  mifologiya.  Nima  uchun?  Sababi  shuki, 
agarda  quyidagi  3ta  xayoliy  kapital  (fictitious)  –  yer,  ishchi  kuchi  va  pul 
bo‘lmasa hech qachon bozor munosabatlari vujudga kelmaydi. Bularning 
har  biri  davlatning  bozor  munosabatini  yo‘lga  qo‘yuvchi  muhim  bir 
vazifasini  aks  ettiradi.  Davlat  yer  ta'minotini  tartiblash  bilan  birga  unga 
kim  egalik  qilishini  ham  belgilab  beradi.  Mehnat  huquqlarini  tartibga 
solish  vositasida  ishchi  va  ish  beruvchi  munosabatlarini  ma'yorlaydi,  pul 
muomalasini qoidalab, iqtisodning yurishini belgilaydi.      X ULOSA
•
Yuqoridagi  tahlilga  asoslanib  shuni  aytish  mumkinki,  o‘tish  davrida  turgan 
O‘zbekiston  uchun  bozor  munosabatlari  shakllanishi  va  unda  investor  va 
tadbirkorlik erkin harakat qila olishi uchun eng avvalo sifatli boshqaruvga ega 
bo‘lgan davlatning ahamiyati ulkan. Boshqaruvi qonunlarga emas, shaxslarga 
sodiqlik  asosiga  qurilgan,  siyosiy  institutlari  tarqoq  va  faqat  ma'lum  qatlam 
xizmatini  qiladigan,  jamiyat  bosimidan  mustaqil  bo‘lgan  davlat  hech  qachon 
bozor  munosabatlariga  zarur  bo‘lgan  huquqiy  tartibni  yaratishga,  mulk 
huquqini himoya qilishga, odil sudlovni shakllantirishga qodir bo‘lmaydi.  
•
Davlat o‘z vazifalarni ado qila olishi uchun institutsional, siyosiy va boshqaruv 
o‘lchamda  kuchli  bo‘lishi  kerak.  Qachonki  shunday  davlat  qura  olsak,  haqiqiy 
erkin bozor munosabatlarini shakllantirishimiz mumkin bo‘ladi.

Iqtisodiyotda davlatning roli

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский