Iqtisodiyotga davlatning aralashuvi va davlat tomonidan tartibga solish strategiyasi

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС
ТАЪЛИМ 
ВАЗИРЛИГИ 
ТОШКЕНТ МОЛИЯ ИНСТИТУТИ
                  “ ИҚТИСОДИЁТ ”  КАФЕДРАСИя
“ИҚТИСОДИЁТ НАЗАРИЯСИ”ФАНИДАН
КУРС ИШИ
Мавзу: “Иқтисодиётга давлатнинг аралашуви ва
иқтисодиётни давлаттомонидан тартибга солиш стратегияси ”
Бажарди: Иқтисодиёт факултети И-53-2 гурухи талабаси 
Нарсаидов Санжар Носир ўғли
Текширди: _____________________________
РЎЙХАТГА
ОЛИНДИ
“ ____ ”  _______202 2  й .
_______________
___ РЎЙХАТГА
ОЛИНДИ
“ ____ ”  _______202 2й .
_______________
___
Курс иши
тақризга
топширилган сана
“ ____ ”  _______202 2й . Курс иши
тақризга
топширилган сана
“ ____ ”
_______2022  й .
Курс иши
ҳимояга қилинган
сана
“____”
_______20 2 2й.
Баҳо“ ___ ”
_______ __________
_
( имзо )
__________
__
(имзо)
__________
_
(имзо) Комиссия
аъзолари aр и :
_______________
___
_______________
___
_______________
___
Тошкент Iqtisodiyotga davlatning aralashuvi va davlat
tomonidan tartibga solish strategiyasi
REJA:
KIRISH
1. Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   mohiyati   va
zaruriyati
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish konsepsiyalari
3. Rivojlangan   davlatlarda   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga solish
4. O’zbekistonda   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solishdagi
asosiy vazifalari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
  Bozor   iqtisodiyoti   o’zining   ob’ektiv   qonunlari   hamda   o’zini-o’zi
tartiblash   dastaklari,   vositalari   orqali   amal   qiladi.   Ammo   bozor   iqtisodiyotining
ijobiy   jihatlari   bilan   bir   qatorda   salbiy   jihatlari   ham   mavjuddir.   Ularning   eng
asosiysi   iqtisodiyotdagi   ob’ektiv   qonunlar   va   munosabatlar ,   regulyatorlar   asosida
shakllanadigan   bozor   muvozanati   hamda   mutanosibliklarining   buzilishi   oqibatida
vujudga   keladigan   nomutanosibliklarning   kuchayishi,   iqtisodiy   tanglik   va
inqirozlardir.   Inqirozlar   natijasida   iqtisodiy   pasayish ,   ishsizlik,   infyatsiyaning
kuchayishi ,   xalq   turmush   darajasining   yomonlashuvi   sodir   bo’ladi.   Shu   boisdan
ham davlatning iqtisodiyotga aralashuvi va uni ustuvir ravishda iqtisodiy dastak va
vositalar   yordamida   tartiblashi   zarur   bo’ladi.   Bu   esa   zamonaviy   bozor
iqtisodiyotining   o’zini-o’zi   tartiblashining   bozor   mexanizmi   bilan   uni   davlat
tomonidan   tartibga   solish   mexanizmini   uyg’unlashtirishni   hamda   unga   mos
ravishda davlat iqtisodiy siyosatini shakllantirishni taqozo etadi. Ushbu vazifalarni
amalga   oshirish   uchun   davlatning   iqtisodiy   siyosati   mamlakatimizda
rivojlanayotgan   bozor   iqtisodiyotini   tartiblash   mexanizmini   yanada
takomillashtirish va bozorning o’zini-o’zi tartiblashning ob’ektiv mexanizmi bilan
uyg’unlashtirish muxim ahamiyat kasb etadi.
Iqtisodiy tizimlarda davlat va bozor tizimi o’ziga xos ahamiyat kasb etib, har
biri   mustaqil   amal   qiladi.   Shu   bilan   birga   turli   iqtisodiy   tizimlar   bir-biridan
iqtisodiyotni   boshqarish   va   tartibga   solishda   davlat   va   bozor   rolining   nisbati
bo’yicha keskin farqlanadi. Masalan, bir iqtisodiy tizim ko’proq davlat   tomonidan
boshqarishga   tayansa ,   boshqasi   bozor   mexanizmi   orqali   tartiblashga   ustunlik
beradi.
Mamlakatizmining   deyarli   barcha   sohalarida   davlat   aralashuvi   juda   yuqori.
Bu   o’z   navbatida   iqtisodiy   rivojlanishimizda   bir   qator   muammolarni   yuzaga
keltirmoqda.   Bu   to’g’risida   prezidentimiz   Sh.M.   Mirziyoyev   tomonidan   quyidagi
fikrlarning   bildirilgan   bizning   fikrimiz   asoslanganligini   ayon   qildi.   Xususan,
davlatimiz   rahbari   “...iqtisodiyotni   boshqarishda   davlat   aralashuvini   keskin
kamaytirish   lozim.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   603   ta   aksiyadorlik   jamiyati faoliyat   yuritayotgan   bo’lsa,   ularning   486   tasida   davlat   ulushi   52   trillion   so’mni
tashkil etmoqda. Yoqilg’i-energetika, neft-gaz, kimyo, transport va bank sohalarida
davlat   ishtiroki   yuqori   darajada   saqlanib   qolayotgani   ularni   bozor
mexanizmlari   asosida   rivojlantirish ,   investitsiyalar   jalb   etishga   to’sqinlik
qilmoqda. Ayrim vazirliklar o’zi nazorat qiladigan sohadagi korxonalarda ta sischiʼ
ekani   erkin   va   sog’lom   raqobatga   yo’l   bermayapti,   buniyam   bugun   ochiq   aytish
kerak.   Bunday   tizimni   endi   o’zgartirmasak,   ushbu   tarmoqlarda   ham   va   umuman ,
iqtisodiyotda   barqaror   rivojlanishga   erishib   bo’lmaydi”   deya   ta’kidlaganlar.   Har
qanday   zamonaviy   iqtisodiy   tizimning   normal   ishlashini   ta'minlashda   muhim   rol,
davlatga   tegishli.   O'zining   tarixi   davomida   davlat   butun   iqtisodiyotni,   milliy
mudofaani   tashkil   etish,   iqtisodiyot   sohasida   muayyan   funktsiyalarni   bajargan.
Umumiy   qabul   qilingan   ta'rifga   ko'ra,   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solish   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarning   xatti-harakati,   soliq   tizimi,   bojxona
to'lovlari   tizimi,   almashish   kurslari,   almashish   kurslari,   birja   to'lovlari,   almashish
stavkalariga  nisbatan  bilvosita  ta'sir   ko'rsatish   tizimi  hisoblanadi  boshqa  cheklash
vositalarida yoki aksincha, ma'lum bir faoliyatni motivatsiya qilish.
Iqtisodiyotning iqtisodiyotni tartibga solish uzoq tarixga ega - Evropada ham
erta bosh kapitalizmda narxlar, tovarlar va xizmatlar sifati, foiz stavkalari va tashqi
savdo bo'yicha etakchi nazorat olib borildi. Zamonaviy sharoitda har qanday davlat
har   qanday   davlat   iqtisodiyotga   davlat   aralashuvining   turli   daraja   darajasiga   ega
bo'lgan milliy iqtisodiyotni tartibga soladi.
Davlat   va   bozorni   tartibga   solishning   qaysi   nisbati   bilan   birlashtirilishi
kerak,   ular   chegaralari   va   yo'nalishlari,   keng   iqtisodiy   libopizmga   to'liq   fikr   va
yondashuvlar   mavjud.   Biroq,   iqtisodiyotdagi   ayrim   funktsiyalarning   holatini
bajarish zarurati so'roq qilinmaydi. Bozor iqtisodiyotida davlat iqtisodiyotidagi roli
bo'yicha   klassik   vissiyada   ingliz   tilida   eng   yaxshi   ingliz   tilida   mag'lubiyat   kaliti
nomi bilan bog'liq. Uning "Bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi" faoliyati
1936   yilda   nashr   etildi.   "Keysiya   inqilobi"   da   ko'rsatilgan   g'oyalar   bozor
iqtisodiyotida  klassik   qarashlarga   olib  keldi.   Iqtisodiy   inqirozni   o'z-o'zini   himoya
qilish,   davlat   aralashuvi   talabi   sifatida   davlat   aralashuvi   zarurati   va   iqtisodiyotni inqirozli   davlatdan   yanada   barqarorlashtirishga   yordam   beradigan   umumiy   taklif
sifatida.
Shunday   qilib,   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   iqtisodiyot
uchun muhimdir va   ijtimoiy rivojlanish   mamlakatlar. Shu bilan birga, iqtisodiyotni
tartibga   solishni   amalga   oshirishni   amalga   oshirishni   amalga   oshirish,   byudjet,
soliqlar, kredit va pul-kredit va pul-kredit, iqtisodiy qonunchilik va boshqalar kabi
iqtisodiyotga   keng   ko'lamli   vositalar   va   ta'sir   usullaridan   foydalanadi.   Shunday
qilib, davlat tomonidan tartibga solish diqqatga sazovordir.
1. Milliy iqtisodiyotning samaradorligi ko’p omilli ko’rsatkich bo’lib, bunda
samaradorlikning   erishilgan   darajasi   ko’p   jihatdan   iqtisodiyotdagi   davlat   yoki
bozor   tizimining   tutgan   roliga   bog’liq   bo’lishi   mumkin.   Chunki   ancha   yuqori
samaradorlikka,   birinchidan , bozorning tartibga solish usullari orqali;   ikkinchidan ,
iqtisodiyotni   faqatgina   yagona   markazdan   ongli   ravishda   markazlashgan
boshqarish   yo’li   bilan;   uchinchidan ,   takror   ishlab   chiqarish   jarayonida   davlatning aralashuvi   va   bozor   usullarini   uyg’unlashtirish   orqali   erishiladi.   Hozirgi   davrda
Respublikamizning   milliy   iqtisodiyoti   rivoji   uchun   ko’proq   uchinchi   yo’l
xususiyatli xisoblanadi.
Iqtisodiy   tafakkur   tarixida   birinchi   marta   davlatning   iqtisodiyotdagi   roli
masalasi   A.Smit   tomonidan   ilmiy   asosda   ko’rib   chiqilgan.   Uning   " Х alqlar
boyligining   tabiati   va   sabablarini   tadqiq   qilish   haqida"   (1776y.)   degan   kitobida
bozor   usullari   orqali   iqtisodiyotning   o’z-o’zini   tartibga   solishning   zarurligi
ta’kidlab o’tilgan. A.Smitning   fikricha , bozor vositasida tartibga solish, har qanday
chetdan   aralashuvsiz   ishlab   chiqaruvchilarni   butun   jamiyat   manfaatlari   uchun
harakat   qilishga   majbur   qiladi,   davlatning   iqtisodiy   jarayonlarga   har   qanday
aralashuvi oxir oqibatda faqat vaziyatni yomonlashtiradi.
Davlatni   iqtisodiyotdagi   rolini   oshirish   masalasi   J.M.Keynsning   "Ish   bilan
bandlik ,   foiz   va   pulning   umumiy   nazariyasi"   (1936y.)   nomli   kitobida   o’z   aksini
topdi.   Bu   kitobda   muallif   davlat   fiskal   (xazinaviy)   va   kreditli   tartibga   solish
vositalaridan foydalanib, jamiyatning yalpi talabini rag’batlantirishni va aholining
ish bilan bandligini ta’minlashi zarurligini isbotlaydi.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   ma’lum   chegaralari   ham
mavjud   bo’lib,   ular   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   davlatning   ta’siridan   kelib
chiqadi. Iqtisodiyotga davlatning har qanday aralashuvi ma’lum xarajatlarni taqozo
etadi. Ularga eng avvalo tartibga solishni tashkil etish va amalga oshirish bo’yicha
xarajatlarni   kiritish   mumkin.   Shuningdek,   tartibga   solishning   u   yoki   bu   shakli
bozor   muvozanati ,   ishlab   chiqarish   hajmi,   resurslarning   qayta   taqsimlanishiga
ko’rsatishi   mumkin   bo’lgan   ta’sirni   ham   hisobga   olish   lozim.   Bunda   tartibga
solishni   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   sarf-xarajatlarning   miqdori
davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solishi   natijasida   olinadigan   samaradan   kam
bo’lishi   lozim.   Ularning   nisbati   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   chegaralarini
belgilab beradi.
ХХ   asrning   80-yillarida   rivojlangan   mamlakatlarda   yangi   konservativ
konsepsiyalar   asosida   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishni
cheklash   jarayonlari   boshlandi.   Bunda   tartibga   solishning   an’anaviy   shakllaridan voz   kechildi,   davlat   mulkini   xususiylashtirish   yo’li   bilan   davlat   sektori   ulushi
qisqartirildi,   xo’jalik   qarorlarini   qabul   qilishda   nomarkazlashuv   jarayonlari
kuchaytirildi , iqtisodiyotdagi bozor mexanizmlarining ahamiyati oshirildi.
90-yillardan   boshlab   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   keynscha   tendensiyalar
yangidan   kuchaya   boshladi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
yangi   nazariyasi   davlat   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi   munosabatlarni   ro’yobga
chiqarish,   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   moslashuvchanligini   oshirish,
to’g’ridan-to’g’ri   aralashuv   shakllari   va   byurokratik   nazoratning   kamayishi   bilan
tavsiflanadi.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ob’ektiv ravishda shartlanadi.
Ko’plab   iqtisodchilar   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solinishining
zarurligini   faqat   bozorning   kamchiliklari ,   uning   ko’plab   iqtisodiy   muammolarni
hal   eta   olmaslik   holati   bilan   izohlaydilar.   Bu   ma’lum   ma’noda   to’g’ri   bo’lsada,
biroq,   iqtisodiyotga   davlat   ta’sirining   ob’ektiv   zarurligini   eng   avvalo   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanishi   bilan   belgilanadi.   Iqtisodiyotni   davlat
tomonidan   tartibga   solishning   ob’ektiv   asosi   bo’lib   ham   milliy   iqtisodiyot
darajasida,   ham   xalqaro   miqyosda   ijtimoiy   mehnat   taqsimotining   rivojlanishi
negizida ishlab chiqarishning   umumlashuvi jarayoni   xizmat qiladi.
Bu jarayon quyidagilarda namoyon bo’ladi:

chuqurlashib   borayotgan   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   asosida   ishlab   chiqarishning
ixtisoslashgan   tarmoqlarining   o’zaro   aloqasi   va   o’zaro   bog’liqligi   yanada
kuchayadi;

ishlab   chiqarishning   kooperatsiyalashuvi   va   markazlashuvi   natijasida   alohida
xo’jalik birliklarining mayda bo’laklarga ajralib ketish holatlari barham topadi;

ishlab chiqarishning yirik korxonalarda to’planuvi jarayoni o’sadi; 
turli   iqtisodiy   mintaqalar   o’rtasidagi   iqtisodiy   aloqalar   va   faoliyat   almashuvi
jadallashadi.
Ishlab chiqarishning umumlashuvi darajasining oshishi bilan o’zaro 
muvofiqlashtirilgan holda xo’jalik   yuritish , takror ishlab chiqarish nisbatlarini 
ongli ravishda tartibga solish, yirik ishlab chiqarish majmualari, yaxlit 
iqtisodiyotni markazlashtirilgan holda boshqarishga ob’ektiv ehtiyoj paydo 
bo’ladi. Shunga ko’ra, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ishlab 
chiqarish munosabatlarining har qanday tizimida ishlab chiqarish 
umumlashuvining ma’lum darajasida ob’ektiv zaruriyatga aylanadi.
2.   Davlat   milliy   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   bir   qator   usullardan
foydalanadi. Bu usullarni umumlashtirib quyidagicha guruhlash mumkin:
1. Bevosita ta’sir qilish usullari;
2. Bilvosita ta’sir qilish usullari;
3. Tashqi iqtisodiy usullar.
Ma’lumki,   markazdan   boshqarish   tartibi   ustun   bo’lgan   mamlakatlarda
dvlatning   qitisoiy   jarayonlarga   aralashuvida   bevosita   ta’sir   qilish   usullari   ustun
bo’lsa,   bozor   iqtisodiyoti   esa   birinchi   navbatda,   iqtisodiy   jarayonlarni   bilvosita
tartibga   solish   bilan   bog’langan.   Shu   bilan   birga   barcha   mamlakatlarda
iqtisodiyotning davlat sektori mavjud. Davlat sektorini boshqarish mulkchilikning
davlat shakliga asoslanib, u asosan quyidagi uchta yo’l orqali shakllanadi:
1)   Ishlab   chiqarish   vositalari   egalariga   pul   yoki   qimmatli   qog’ozlar   bilan
tomon to’lash orqali mulkni milliylashtirish;
2)   Davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobiga   yangi   korxonalar,   ba’zi   hollarda
yaxlit tarmoqlarni barpo etish;
3) Davlat tomonidan xususiy korporatsiyalarning aktsiyalarini sotib olish va
apralash davlat-xususiy korxonalarini tashkil etish. Bu uchinchi yo’l ustun ravishda
amal qilmoqda. Davlat iqtisodiyotni bevosita tartibga solishda ma’muriy vositalardan foydalanadi.
Ma’muriy vositalar davlat hokimiyati kuchiga tayanadi va taqiqlash, ruxsat berish
va   majbur   qilish   xususiyatidagi   tadbirlarni   o’z   ichiga   oladi.   Ayniqsa   ishlab
chiqarish tanazzulga uchragan davrda iqtisodiyotga bilvosita ta’sir qilish tadbirlari
kam   samarali   bo’lib,   ma’muriy   vositalardan   foydalanishga   ustunlik   beriladi.   Bu
usullardan quyidagilarni alohida ko’rsatish mumkin:
2010-2017   yillar   uchun   ma'lumotlar   aniqlik   kiritilgan   (qayta   baholab   chiqilgan)
ma'lumotlarni hisobga olgan holda keltirilgan;
2)   2011-2019   yillar   uchun   ma’lumotlar   XXTUT   tasniflagichi   asosida   keltirilgan.
2011-2018   yillar   uchun   ma'lumotlar   aniqlik   kiritilgan   (qayta   baholab   chiqilgan)
ma'lumotlarni hisobga olgan holda keltirilgan.
3)   alohida faoliyat turlarini hisoblash uslubiyatining o’zgarishi sababli 2011 yildan
boshlab ma'lumotlar aniqlashtirildi
Yuqoridagi   jadvaldan   ko’rinib   Respublikamizning   YaIM   ko’rsatgichlarida
ijobiy   o’zgarishlar   sodir   bo’lgan.   2017   –   2018   yillar   oralig’ida   YaIM   hajmi   105
trillion   so’mga   o’sgan.   Bunda   sanoat   maxsulotlari   va   xizmatlar   ko’rsatish
soxalarining ulushi yetakchilik qilmoqda.
Ish bilan bandlik xizmati faoliyati (mehnat birjalari) ni tashkil qilish;
4)   Iqtisodiy   sohani   tartibga   solishni   ko’zda   tutuvchi   qonunlarni   ishlab
chiqish   va   qabul   qilish   (monopoliyaga   qarshi   qonunchilik,   tadbirkorlik
to’g’risidagi,   bank   sohalari ,   qimmatli   qog’ozlar   bozorining   faoliyatini   tartibga
solishni ko’zda tutuvchi qonunlar).
Iqtisodiyotni   bilvosita   tartibga   solishda   iqtisodiy   dastak   va   vositalarga
ustunlik beriladi. U davlatning pul-kredit va byudjet siyosatida o’z ifodasini topadi.
Pul-kredit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat bo’ladi:
1) Hisob stavkasini tartibga solish; 2)   Moliya-kredit   muassasalarining   markaziy   bankdagi   zahiralari   minimal
hajmini o’rnatish va o’zgartirish;
3)   Davlat   muassasalrining   qimmatli   qog’ozlar   bazoridagi   operatsiyalari
(davlat majburiyatlarini chiqarish, ularni sotish va to’lash)
4)   Davlat   Markaziy   bank   ehtiyojlari   orqali   banklar   mablag’larining   qarzga
beriladigan va zahirada turadigan qismlari o’zgartiradi;
5)   Markaziy   boshqa   banklarga   past   foiz   stavkasida   qarz   berib,   ularning
kreditlash ishida faol qatnashib, iqtisodiy o’sishiga ta’sir qilishini ta’minlaydi;
6)   Davlat   Markaziy   bank   orqali   xazina   majburiyatlarini   tarqatadi,   o’z
obligatsiyalarini   sotadi   yoki   qimmatli   qog’ozlarini   sotib   oladi.   Natijada   taklif
etilgan pul miqdori o’zgarib, bu foizga ta’sir qiladi.
Davlatning   pulga   bo’lgan   talab   va   taklifini   o’zgartirish   borasidagi   siyosati
monetar siyosat deb yuritiladi.
Davlatning   byudjet   siyosati   uning   daromadlar   va   xarajatlar   qismii
o’zgartirishga   qaratiladi.   Davlat   xarajatlarini   qoplash   uchun   moliyaviy
mablag’larni   jalb   qilishning   eng   asosiy   dastagi   soliqlar   hisoblanadi.   Soliqlardan
xo’jalik   sub’ektlari   faoliyatiga   va   ijtimoiy   barqarorlikka   ta’sir   ko’rsatishda   ham
keng ravishda foydalandi.
Davlat iqtisodiyotni tartib solish vositasi sifatida byudjet xarajatlaridan ham
foydalanadi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishda   asosiy   kapitalga
hisoblanadigan   jadallashgan   amortizatsiya   ajratmalari   alohida   rol   o’ynaydi.
Iqtisodiyotni   tartibga   solishda   davlat   kapital   qo’yilmalari   muhim   rol   o’ynaydi.
Jumladan, bozor kon’yunkturasi  yomonlashgan, turg’unlik yoki inqiroz sharoitida
xususiy   kapital   qo’yilmalar   qisqaradi,   davlat   investitsiyalari   esa   odamda   o’sadi.
Shu   orqali   davlat   ishlab   chiqarishda   tanazzul   va   ishsizlikning   o’sishiga   qarshi
turishga harakat qiladi.
SHuningdek,   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   bir   qator
shakllarini ham ajratib ko’rsatish mumkin:
1. Davlat iqtisodiy dasturlarining ishlab chiqilishi; 2. Ilmiy tadqiqotlar va ilmiy-tadqiqot konstruktorlik ishlanmalari, ixtirolarni
davlat   tomonidan   rag’batlantirish   hamda   iqtisodiyotdagiikibiy   siljishlarni
ta’minlash;
3.   Investitsiya   jarayoni   va   iqtisodiy   o’sishni   davlat   tomonidan   tartibga
solish;
4. Ishchi kuchi bozoriga davlat tomonidan ta’sir ko’rsatish;
5. Qishloq xo’jaligini davlat tomonidan tartibga solish va boshqalar.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning shakllaridan eng ustuvori
davlat   iqtisodiy   dasturlari   hisoblanadi.   Dasturning   vazifasi   tartibga   solishning
barcha   usuli   va   vositalaridan   kompleks   foyalanishdan   iborat.   Iqtisodiy   dasturlar
o’rta   muddatli,   favqulodda   va   maqsadli   bo’lishi   mumkin.   O’rta   muddatli
umumiqtisodiy   dasturlar   odatda   5   yilga   tuziladi.   Favquloddagi   dasturlar   tig’iz
vaziyatlarda,   masalan,   inqiroz,   ommaviy   ishsizlik   va   kuchli   inflyatsiya
sharoitlarida   ishlab   chiqilib,   qisqa   muddatli   xususiyaga   ega   bo’ladi.   Bunday
maqsadli   dasturlarning   ob’ekti   tarmoqlar,   mintaqalar,   ijtimoiy   sohalar   va   ilmiy
tadqiqotlarning har xil yo’nalishlari bo’lishi mumkin.
Iqtisodiyotga   davlat   tomonidan   tartibga   solish   tashqi   iqtisodiy   usullar
yordamida   ham   amalga   oshiriladi.   Tovarlar,   xizmatlar,   kapital   va   fan-texnika
yutuqlari   eksportini   rag’batlantirish   tadbirlari,   eksportni   kreditlash ,   chet   ellardan
investitsiyalar   va   eksportlash,   chet   ellardan   investitsiyalar   va   eksport   kreditlarini
kafolatlash,   chet   ellardan   investitsiyalar   va   eksport   kreitlarini   kafolatlash,   tashqi
iqtisodiy   aloqalarga   cheklashlar   kiritish   yoki   bekor   qilish,   tashqi   savdoda   boj
to’lovlarini   o’zgartirish,   mamlakat   iqtisodiyotiga   chet   el   kapitalini   jalb   qilish,
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarda   va   davlatlararo   uyushmalarda   qatnashish
mamlakatlarning   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   tartibga   solishning   asosiy
vositalaridir.
Xullas,   davlat   tomonidan   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   qo’llaniladigan
vosita va dastaklari birgalikda milliy iqtisoiyotni takror ishlab chiqarish jarayoniga
va   mamlkatlarning   tashqi   iqtisodiy   aloqalariga   o’z   ta’sirini   ko’rsatib   boradi.
Moliyaviy mexanizmlar va moliyaviy munosabatlarni ishlash uchun pul tovarining mavjudligi  va  uni  aylanma  harakati  muhim   rol   o’ynaydi.  Pulning  o’z vazifalarini
bajarish jarayonidagi to’xtovsiz harakati pul muomalasi deyiladi.
Jahonda   tarixan   shakllangan   hamda   har   bir   mamlakat   tomonidan   qonuniy
ravishda mustahkamlanib qo’yilgan pul muomalasining turli tizimlari amal qiladi.
Mamlakat pul tizimining muhim tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
1. Milliy pul birligi (so’m, dollar, yena, marka va x.q.);
2.   Naqd   pul   muomalasida   qonuniy   to’lov   vositasi   sifatida   amal   qiluvchi
qog’oz, tanga va kredit pullar tizimi;
3.   Pul   emissiyasi,   ya’ni   belgilangan   qonuniy   tartibda   pulni   muomalaga
chiqarish tizimi;
4. Pul muomalasini tartibga soluvchi davlat idoralari.
Pul muomalasi naqd va kredit pullar yordamida amalga oshiriladi. Naqd pul
muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari) xizmat qiladi.
Naqd   pulsiz   hisoblar   cheklar,   kredit   kartochkalari,   vekselllar,   akkreditivlar,
to’lov   talabnomalari   kabilar   yordamida   amalga   oshiriladi.   Ularning   hammasi   pul
agregati deb yuritiladi.
Muomalada   mavjud   bo’lgan   pul   massasi   (naqd   va   kredit   pullari)   qo’shish
yo’li bilan aniqlanadi.
Pul muomalasi o’ziga xos qonunlarga asoslangan holda amalga oshiriladi. Shunday
qonunlardan   biri   va   eng   muhim   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdorini
aniqlash va shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir.
Mazkur   davrda   valyuta   almashuv   kursi   devalvatsiyasi   hisobiga   tashqi
iqtisodiy   faoliyat   bilan   shug’ullanuvchi   sub'ektlarda   mahsulot   va   xizmatlar
nominal   hajmining   oshishi   YaIM   deflyatorining   keskin   o’sishiga   sabab   bo’ldi.
Jumladan, oldingi chorakka nisbatan tog’-kon sanoati, qurilish, transport va aloqa
sektorlarining YaIM deflyatoridagi hissasi 3 barobarga ortdi (2.2.1-rasm). 2018   yilning   3-choragiga   kelib   YaIM   deflyatori   31,6   foizga   teng   bo’ldi.
Uning   pasayishiga   asosan   devalvatsiya   effektining   kamayib   borishi   va   almashuv
kursining barqarorligi ta'sir ko’rsatdi.
Deflyatorning   YaIMning   xarajatlar   tarkibi   bo’yicha   tahlili   2018   yildagi
o’sish asosan yalpi qo’yilmalar deflyatori keskin oshishi evaziga shakllanganligini
ko’rsatmoqda,   bu,   o’z   navbatida,   iqtisodiyotga   xorijiy   valyutadagi   investitsiyalar
hajmining   ortishi   va   milliy   valyuta   almashuv   kursining   devalvatsiyasi   bilan
izohlanadi (1-rasm)
Muomalani ta’minlash uchun zarur bo’lgan pul miqdori quyidagi  omillarga
bog’liq:
1. Muayyan davr davomida sotilishi va sotib olinishi lozim bo’lgan tovarlar
summasiga;
2. Pul birligining aylanish tezligiga;
3.   Kreditning   rivojlanishiga,   puldan   to’lov   vositasi   vazifasidan
foydalanishga ham bog’liq bo’ladi:
Pm = Tb – Xk + Xt – O’x-k ;
Bu yerda: Pm - muayyan davrda muomala uchun zarur bo’lgan   pul miqdori ;
Tb - sotilishi lozim bo’lgan tovarlar summasi (tovarlar miqdori narxi);
Xk – kreditga sotilgan tovarlar summasi;
Xt   –   to’lash   muddati   kelgan   tovarlar   va   xizmatlar   hamda   boshqa   to’lovlar
summasi;
O’x-k – naqd pulsiz o’zaro hisob-kitoblar;
At – pulning aylanish tezligi.
Pul miqdoriga ta’sir etuvchi omillarni hisobga olib, pul muomalasi qonuniga
quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin:   boshqa   sharoitlar   o’zgarmay   qolganda,
muayyan davrda muomala uchun zarur bo’lgan pul miqdori sotishga chiqariladigan
tovarlar   narxi   summasiga   to’g’ri   mutanosib,   pulning   aylanish   tezligiga   teskari
mutanosibdir. Oltin   va   qog’oz   pul   muomalasi   qonunlarining   o’ziga   xos   xususiyatlari   va
bir-biridan farqlari mavjud. Masalan:
1. Oltin pul muomalada bo’lganda:
a)   ortiqcha   oltin   pul   xazinaga   jalb   qilinadi   va   har   xil   bezaklar   uchun
foydalanishga chiqariladi;
b) tovarlar hajmi ko’payib, muomala uchun qo’shimcha pul zarur bo’lganda
xazinadagi oltin pullar muomalaga kiritiladi. Shu yo’l bilan muomala uchun zarur
bo’lgan oltin pul miqdori o’z-o’zidan tartiblanadi.
2.   Muomala   uchun   zarur   bo’lgan   oltin   pul   miqdori   tovarlar   qiymatining
miqdoriga   teskari   mutanosiblikda,   oltinning   o’z   qiymatiga   nisbatan   esa   to’g’ri
mutanosiblikda o’zgaradi:
a) oltin pul qiymati va tovarlar hajmi o’zgarmagan taqdirda tovarlar qiymati
qancha   past   bo’lsa,   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdori   ham   shunga   kam
bo’ladi,   agar   tovarlar   qiymati   o’zgarmasa,   pulning   miqdori   tovarlar   hajmining
ortishiga qarab unga mutanosib ravishda ko’payadi;
b)   agar   tovarlar   hajmi   va   qiymati   o’zgarmaydi,   deb   faraz   qilsak,
muomaladagi   oltin   pul   miqdori   oltinning   o’z   qiymatiga   qarab   o’zgaradi,   ya’ni
uning   qiymati   oshsa,   pul   miqdori   kamayadi,   qiymati   pasaysa,   pul   miqdori
ko’payadi.
Qog’oz   pul   muomalasi   qonunlari   oltin   pul   muomalasidan   farq   qilib,   uni
quyidagicha ifodalash mumkin:
1.   Qog’oz   pul   qancha   miqdorda   chiqarilmasin,   unda   belgilangan   qiymat
miqdori   muomalaga   uchun   zarur   bo’lgan   oltin   pul   miqdorining   qiymatiga   teng
bo’ladi.
2.   Qog’oz   pulning   har   birligida   belgilangan   qiymat   miqdori   muomalaga
uchun   zarur   bo’lgan   oltin   pul   qiymatining   muomalaga   chiqarilgan   qog’oz   pul
miqdori nisbatiga mos keladi.
Naqd   pullar   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarda   umumiy   pul
massasining   9-10   fozni,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tayotgan   mustaqil   hamdo’stlik
davlatlarida 35-40 foizni tashkil qiladi. Pul   bozori   –   bu   mamlakatdagi   pul   miqdori   hamda   foiz   stavkasining   turli
darajalarida   pul   mablag’lariga   bo’lgan   talab   va   pul   taklifining   o’zaro   nisbatini
ifodalovchi mexanizm.
Pul   taklifi   ko’p   jihatdan   inflyatsiya   jarayonlariga   ham   ta’sir   ko’rsatadi.
“Inflyatsiya”   atamasi   (lotincha   “inflation”   –   shishmoq,   kengaymoq)   ilk   bora
Shimoliy   Amerikada   1861-1865   yillardagi   fuqarolar   urushi   davrida   qo’llanilib,
muomalada   qog’oz   pullarning   haddan   ortiq   ko’payib   ketishini   ifodalagan   edi.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   esa   bu   atama   XX   asrda,   birinchi   jahon   urushidan   keyin
keng tarqaldi.
Inflyatsiya deb pul muomalasi qonunlari buzilishi bilan bog’liq holda qog’oz
pullarning   qadrsizlanishiga   aytiladi.   Inflyatsiya   –   bu   qog’oz   pul   birligining
qadrsizlanishi va shunga mos ravishda tovar narxlarining o’sishidir.
Qog’oz pul tovarlarga, oltinga va xorijiy valyutalarga nisbatan qadrsizlanadi.
Inflyatsiya   narx   indeksi   yordamida   bazis   davrga   nisbatan   aniqlanadi.   Masalan,
iste’molchilik tovarlariga narx indeksi  2008 yilda 113,6; 2009 yilda 118,3ga teng
bo’lsa,   inflyatsiya   sur’ati   qo’yidagicha   bo’ladi:
Inflyatsiya sur’ati =118,3–113,6 x 100% = 4,1%
Kelib   chiqish   sabablari   va   o’sish   sur’atlariga   qarab,   inflyatsiyaning   bir
qancha turlari mavjud.
Talab   inflyatsiyasi   –   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   sohasi   mahsulotning
real hajmining ko’paytirib ortiqcha talabni qondira olmaydi, chunki barcha mavjud
resurslar   to’liq   foydalanilgan   bo’ladi.   Shu   sababli   bu   ortiqcha   talab   narxning
oshishiga olib keladi va talab inflyatsiyasini keltirib chiqaradi.
Taklif inflyatsiyasi – bu inflyatsiya ishlab chiqarish xarajatlari va bozordagi
taklifning   o’zgarishi   natijasida   ham   kelib   chiqishi   mumkin.   Ishlab   chiqarish
xarajatlarining o’sishi keltirib chiqadigan inflyatsiya mahsulot birligiga qilinadigan
xarajatlarning ko’payishi hisobiga narxlarning oshishini bildiradi.
Inflyatsiyaning o’rmalab boruvchi, jadal va giperinflyatsiya kabi turlari ham
mavjud:   urmalab   boruvchi   inflyatsiya   holatida   narxlar   yiliga   10   foizgacha ,   jadal inflyatsiyada 20dan 200 foizgacha, giperinflyatsiyada 200 foizdan yuqori darajada
o’sishi ko’zatiladi.
Bozor  iqtisodiyoti   sharoitida  pul  muomalasini   ta’minlashda   banklar  muhim
rol   o’ynaydi.   Banklar   pul   mablag’larini   to’plash,   joylashtirish   va   ularning
harakatini tartibga solish bilan shug’ullanuvchi iqtisodiy muassasalardir.
Banklar tizimi odatda ikki bosqichli bo’lib, o’z ichiga Markaziy (emission)
bank va tijorat (depozitli) banklarning tarmoq otgan shaxobchalarini oladi.
Davlat   banki   –   mamlakat   pul-kredit   tizimini   markazlashgan   tartibda
boshqaradi   va   davlatning   yagona   kredit   siyosatini   amalga   oshiradi.   Davlat   banki
Markaziy   bank   hisoblanadi.   Buning   mazmuni   shundan   iboratki,   birinchidan,
ko’pchilik  mamlakatlarda  davlat  banki   yagona  markaziy  bankdan  iborat   bo’lib,  u
o’tkazadigan siyosat tartiblari yuqori davlat organlari tomonidan o’rnatiladi.
Ikkinchidan,   Markaziy   bank   tijorat   banklari   va   jamg’arma   muassasalaridan
mablag’larni   qabul   qilib,   ularga   kredit   beradi.   Xususan,   shu   sababga   ko’ra
Markaziy bank “baklar banki” deyiladi.
Uchinchidan, Markaziy bank faqat foyda olishga ijtimoiy faoliyat qilmaydi,
davlatning   butun   iqtisodiyot   holatini   yaxshilash   siyosatini   amalga   oshiradi   va
ijtimoiy siyosatni amalga oshirishga qo’maklashadi.
Markaziy bank ko’plab xilma-xil vazifalarni bajaradi:
1) boshqa bank muassasalarining majburiy zahiralarini saqlash;
2)   cheklarni   qayd   (inkassatsiya)   qilish   mexanizmini   ta’minlash   va
banklararo hisob-kitoblarni amalga oshirish, ularga kreditlar berish;
3) davlatning monetar siyosatini amalga oshirish;
4)   barcha   banklar   faoliyatini   uyg’unlashtirish   va   ular   ustidan   nazoratni
amalga oshirish;
5) xalqaro valyuta bozorlarida milliy valyutalarni ayirboshlash;
6) pul taklifi ustidan nazorat qilish, milliy valyutani muomalaga chiqarish.
Tijorat   banklari   o’zlarining   xo’jalik   mavqeiga   ko’ra   aktsionerlik   tipidagi
muassasalar hisoblanadi. Tijorat banklar sanoat, savdo va boshqa xil korxonalarni omonat   tarzida   jalb   etilgan   pul   mablag’lari   hisobidan   kreditlaydi,   korxonalar
o’rtasida hisob-kitobni amalga oshiradi.
Ixtisoslashgan   tijorat   banklar   –   iqtisodiyotning   turli   sohalarida   tijorat
tamoyillarida kredit-pul operatsiyalarining muayyan turlarini amalga oshiradi.
Xalq banki – mamlakatda omonat ishlarini tashkil etishni, naqd pulsiz hisob-
kitob   qilishni   va   aholi   uchun   kassa   vazifasini   amalga   oshirishni,   aholiga   shaxsiy
ehtiyojlarga kredit berishni va shu kabi operatsiyalarni ta’minlaydi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki   eksport-import   operatsiyalarini
bevosita   amalga   oshiruvchi   korxona   va   muassasalarga   kredit   beradi,   qo’shma
korxonalarga kredit berishda qatnashadi.
Investitsion   banklar   –maxsus   kredit   muassasalari   bo’lib,   obligatsiya   hamda
qarz   majburiyatlari   boshqa   turlarini   chiqarish   yo’li   bilan   uzoq   muddatli   ssuda
kapitalini   jalb   qiladi   va   ularni   mijozlar   (asosan   davlat   va   tadbirkorlar)   ga   taqdim
qiladi.
Ipoteka banklar – bu ko’chmas mulk (er va inshoot) hisobiga uzoq muddatli
ssuda   berishga   ixtisoslashgan   kredit   muassasalaridir,   uning   resurslari   o’zlarining
ipoteka obligatsiyalari hisobiga shakllanadi.
Bugungi   kunda   respublika   hududida   mulkchilikning   turli   shaklidagi   30dan
ziyod   tijorat   ixtisoslashgan   banklar   va   ularning   3,7   mingdan   ko’proq   filiallari
faoliyat qilib turadi.
2-jadval
O’zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklari   faoliyatining
asosiy ko’rsatkichlari 6 Ko’rsatkich 2011 2012 2013 2014 2015 2016
2017 2018
Tijorat   banklari
aktivlari   (mlrd
so’m) 3198,0 3918,2 4419,0 6400,0 6630,6 7208,0
9276,2 12065,0
Tijorat   banklari
yalpi   kapitali
hajmi   (mlrd
so’m) 602,0 714,7 791,0 824,0 930,9 1250,0
1502,6 2104,0
Faoliyat
ko’rsatayotgan
mini-banklar
soni (birlik) 309 530 795 1122 1450 1500
2038 2161
Kichik
tadbirkorlik
sub ’ ektlariga 20
6,0 256,
0 2
94,0 353,9 419,9 547,9
743,7 1251,0 ajratilgan
kreditlar   hajmi
( mlrd   so ’ m )
Tijorat
banklarda   aholi
omonatlari
qoldig’i   (mlrd
so’m) 91,5 170,1 245,0 323,0 449,5 975,0
994,6 1724,0
O’rta   va   uzoq
muddatli
kreditlarning
jami   ktredit
qo’yilmalaridagi
ulushi (foiz) 74,
0 81,0 8
1,0 82,8 81,0 85,0
86,7 - Ijtimoiy iqtisodiy o’zgarishlarning pirovard maqsadini belgilab olish hozirgi
iqtisodiyotni isloh qilish strategiyasining boshlangich nuktasi bo’lib xizmat kiladi.
Iqtisodiyotni   erkinlashtirishning   hozirgi   sharoitida   brinchi   darajali   chora
tadbirlar   hamda   ustuvor   yo’nalishlar   sifatida   moliya   va   soliq   siyosati   sohasida
quyidagilar ilgari suriladi;
qattiq   moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirish ,   davlat   budjeti   defitsitini   iloji
boricha hamaytirish, budjetdan beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarning barcha
turlarini bosqichma-bosqich kiskartirib borish;
budjet   mablag’lari   daromad   tushganidan   keyingina   taqsimlashtiradigan
yo’ldan   ogishmay   borish,   birinchi   darajali,   eng   zarur   umumdavlat   ektiyojlari
uchungina budjetdan mablag’ ajratish;
Xalq   xo’jaligi   tarmoqlarini,   ayrim   korxonalarni   rivojlantirish   uchun
budjetdan   pul   bilan   qaytarilmaydigan   kilib   ta’minlash   amaliyotidan   voz   kechish.
Ana shu maqsadlar uchun investitsiya kreditlaridan keng foydalanish;
Soliq tizimini takomillashtirish, budjet daromadlari barkaror suratda to’ldirib
turilishini   ta’minlaydigan,   kichik   va   xususiy   korxonalarning,   chet   el   kapitali
ishtirokidagi,   kishlok   xo’jalik   mahsulotini   qayta   ishlaydigan   va   xalq   is’temoli
mollari   ishlab   chiqaradigan   ko’shma   korxonalarning   rivojlanishini
rag’batlantiradigan pishik-puxta soliq siyosatini olib borish.
Byudjet   xarajatlari   2017-yilga   nisbatan   60   foiz   yoki   29   trillion   so mgaʻ
oshgan. Ushbu mablag larning 5,6 trillion so mi “Obod qishloq”, “Obod mahalla”,	
ʻ ʻ
“Yoshlar – kelajagimiz” dasturlari va arzon uy-joylar qurilishini moliyalashtirishga
yo naltirildi.   Yosh   tadbirkorlarga   imtiyozli   kreditlar   berish,   aholini   ish   bilan	
ʻ
ta minlash   uchun   “Mikrokreditbank”   aksiyadorlik   tijorat   bankiga   700   milliard
ʼ
so m   va   Xalq   bankiga   1   trillion   so mdan   ziyod   mablag ,   mamlakatimiz   mudofaa
ʻ ʻ ʻ
qobiliyatini oshirishga 4,5 trillion so m ajratildi.	
ʻ  
Asosiysi,   byudjet   sohasi   xodimlari   ish   haqi,   pensiya   va   nafaqalarini
inflyatsiya ko rsatkichidan yuqori  oshirish bilan birga tarbiyachilar, o qituvchilar,	
ʻ ʻ ilmiy   xodimlar,   profescor-o qituvchilar,   madaniyat   xodimlarining   ish   haqi   30ʻ
foizdan 100 foizgacha oshirildi.  
Xususan, 2019-yil 1-yanvardan:  
– tushumdan olinadigan majburiy ajratmalarni  to liq bekor  qilish  natijasida	
ʻ
korxonalarda qo shimcha 5,2 trillion so m daromad qoladi;	
ʻ ʻ
–   jismoniy   shaxslar   uchun   daromad   solig ining   eng   yuqori   stavkasi   22	
ʻ
foizdan 12 foizgacha, yagona ijtimoiy to lovi 25 foizdan 15 foizgacha tushirilishi,	
ʻ
fuqarolarning 8 foizlik sug urta badali bekor qilinishi natijasida aholi daromadlari	
ʻ
6,5 foizga oshadi;  
– yuridik shaxslar  mol-mulk solig i 5 foizdan 2 foizgacha, foyda solig i 14	
ʻ ʻ
dan  12   foizgacha,   kichik  biznes   subyektlari   yagona   solig i   5   foizdan   4   foizgacha	
ʻ
kamaytirilishi natijasida tadbirkorlar ixtiyorida 2 trillion so m qo shimcha mablag
ʻ ʻ ʻ
qoladi.   Umuman olganda , mavjud 19 ta soliq va majburiy to lovlar turi 15 tagacha
ʻ
kamaytiriladi.  
Davlatning   asosiy   vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish
hisoblanadi.   Bunday   barqarorlashtirishga   fiskal   siyosat   orqali   erishiladi.   Fiskal
siyosat shuningdek, byudjet-soliq siyosati deb ham aytiladi. Byudjet-soliq siyosati
deganda   noinflyatsion   YaIM   ishlab   chiqarish   sharoitida   iqtisodiyotda   to’liq
bandlilikni,   to’lov   balansining   muvozanatini   va   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashga
qaratilgan   davlat   xarajatlari   va   soliqlarini   o’zgartirishni   o’z   ichiga   olgan   chora
tadbirlar tushuniladi.
Iqtisodiyot   turg’unlik   yoki   pasayish   davrida   bo’lgan   vaziyatlarda   davlat
tomonidan rag’batlantuvchi fiskal siyosat-fiskal ekspansiya olib boriladi.
Iqtisodiyotda   to’liq   bandlik   va   ortiqcha   talab   natijasida   inflyatsiya   kelib
chiqishi mumkin bo’lgan vaziyatlarda cheklovchi fiskal siyosat- fiskal restriktsiya
olib   boriladi.   Cheklovchi   fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarnni   (G)   kamaytirish   yoki
soliqlarni   (T)   oshirish   yoki   bo’lmasa   ikkala   tadbirni   bir   vaqtda   olib   borish   orqali
iqtisodiyotning davriy o’sishini chegaralashdan iborat.
Ushbu   farq   fiskal   siyosat   vositalarini   tanlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Agar
hukumat davlat sektorini kengaytirmoqchi bo’lsa, davriy pasayishni tugatish uchun o’z   xarajatlarini   oshirishi,   inflyatsiyani   cheklash   uchun   esa   soliqlarni   oshirishi
maqsadga muvofiq bo’ladi.
Aksincha, fiskal siyosat davlat sektorini cheklashga qaratilgan bo’lsa, davriy
pasayish   sharoitida   soliqlarni   kamaytiradi,   davriy   ko’tarilish   paytida   esa   davlat
xarajatlarini oshirish maqbul yo’l hisoblanadi.
Xukumatning   bandlik   darajasi,   ishlab   chiqarish   hajmi,   inflyatsiya   sur’atlari
va   to’lov   balansi   holatini   o’zgartirishga   yo’naltirilgan   maxsus   qarorlarni   qabul
qilishi natijasida davlat xarajatlari, soliqlar  va davlat  byudjeti qoldig’ini maqsadli
o’zgartirilishi diskret fiskal siyosat deyiladi. Diskretsion fiskal siyosat yuritilganda
iqtisodiy   pasayish   davrida   jami   talabni   rag’batlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini
oshirilishi va soliqlarni kamaytirilishi natijasida davlat byudjeti kamomadi yuzaga
keltiriladi.   O’z   navbatida   davriy   ko’tarilish   paytida   byudjet   ortiqchaligi   yuzaga
keltiriladi.
Diskretsion   fiskal   siyosat   iqtisodiy   tebranishlarni   yumshatishda   muhim   rol
o’ynasada,   uning   ayrim   kamchiliklari   mavjud.   Bu,   avvalambor,   vaqt   oraliqlari
bilan bog’liq.
Nodiskretsion fiskal siyosat — davlat xarajatlari, soliqlar va davlat byudjeti
qoldig’ini   avtomatik   o’zgartirishni   ko’zda   tutadi.   Nodiskretsion   fiskal   siyosat
o’rnatilgan barqarorlashtirgichlarga asoslanadi. Rivojlangan davlatlarda o’rnatilgan
barqaror-lashtirgichlari   rolini   progressiv   soliq   tizimi,  davlat   transfertlari   tizimi   va
foydada   ishtirok   etish   tizimi   o’ynaydi.   Nodiskretsion   fiskal   siyosat   davriy
tebranishlarni yumshatish uchun huqumatning bevosita aralashuvini talab etmaydi
Yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   xorijiy   davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar   va
xalqaro   huquqning   boshqa   sub’ektlari   oldidagi   (davlat   kafolatlari   bo’yicha
majburiyatlarni   qo’shgan   holda)   mamlakat   hukumatining   qarziy   majburiyatlari
hukumatning   davlat   qarzini   vujudga   keltiradi.   Bu   qarz   davlat   xazinasini   tashkil
etadigan davlat mulki bilan to’liq va hech qanday shartsiz ta’minlanishi kerak.
Bunda   davlat   hokimiyati   organlari   mamlakat   hukumatining   qarziy
majburiyatlari   va   davlat   qarziga   xizmat   qilish   uchun   respublika   byudjetining
daromadlarini shakllantirish bo’yicha barcha vakolatlardan foydalanadilar. Mamlakatning   qarziy   majburiyatlari   quyidagi   shakllarda   bo’lishi   mumkin:
qarz   oluvchi   sifatida   mamlakat   hukumati   nomidan   kredit   tashkilotlari,   xorijiy
davlatlar   va   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   tuzilgan   kredit   bitimlari   va
shartnomalari;
mamlakat   hukumati   nomidan   qimmatbaho   qog’ozlarni   chiqarish   orqali
amalga oshirilgan davlat zayomlari;
mamlakat   hukumati   tomonidan   davlat   kafolatini   berish   to’g’risidagi
shartnomalar;
o’tgan   yillardagi   mamlakatning   qarziy   majburiyatlarini   restrukturizatsiya
qilish va muddatini o’zgartirish to’g’risidagi mamlakat hukumati nomidan tuzilgan
(shu jumladan, xalqaro) bitimlar va shartnomalar;
Mamlakatning   qarziy   majburiyatlari   o’zining   muddatiga   qarab   qisqa
muddatli (bir yilgacha), o’rta muddatli (bir yildan ortiq va besh yilgacha) va uzoq
muddatli   (besh   yildan   yuqori)   bo’lishi   mumkin.   Ular   zayomning   konkret
shartlariga muvofiq ravishda (zayom   shartlarini , jumladan, to’lov muddatlari, foiz
to’lovlarining miqdori, muomala muddatlarini o’zgartirmasdan) qaytarilishi kerak.
Mamlakat  hukumatining davlat  ichki qarzlari quyidagilardan iborat bo’lishi
mumkin:
hukumatning   davlatni   qimmatbaho   qog’ozlari   bo’yicha   qarzining   asosiy
nominal summasi;
hukumatga taqdim etilgan kreditlar bo’yicha asosiy qarzning hajmi;
mamlakat   hukumati   tomonidan   berilgan   kafolatlar   bo’yicha   majburiyatlar
hajmi; va boshqalar.
O’z navbatida, hukumatning davlat tashqi qarzlari:
xorijiy   davlatlar   hukumatlari,   kredit   tashkilotlari,   firmalar   va   xalqaro
moliyaviy   tashkilotlarga   mamlakat   hukumati   tomonidan   taqdim   etilgan   davlat
kafolatlari bo’yicha majburiyatlar hajmi;
xorijiy   davlatlar   hukumatlari,   kredit   tashkilotlari,   firmalar   va   xalqaro
moliyaviy  tashkilotlardan  hukumat   olgan  kreditlar  bo’yicha  asosiy  qarz  hajmidan
iborat bo’ladi. Xususan, bunda iqtisodiyotdagi soliq yukini izchil kamaytirib borish siyosati
sharoitida   byudjet   xarajatlarini   manzilli   va   maqsadlik   darajasini   oshirish,   jon
boshiga   moliyalashtirish   tizimini   joriy   etish,   byudjet   ijrosining   g’aznachilik
tizimini joriy qilish kabi chora-tadbirlarning ahamiyati kattadir.
3.   Rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   bo'lgan   mamlakatlarda   qabul   qilingan
qonunlarga   muvofiq,   Markaziy   bank   faoliyati   hukumatning   iqtisodiy   siyosatining
maqsadlarini   bajarishga   qaratilgan   bo'lishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   ushbu   kredit
markazi hukumatga nisbatan boshqa maqomga ega bo'lishi mumkin. Ba'zi hollarda
Markaziy   bank   to'liq   javobgar,   ba'zida   kichik   mustaqillik   mavjud   va   ba'zida   bu
juda mustaqil mavqega ega.
Mustaqillikning   ma'lum   darajasi   Markaziy   bank   energiyani   ajratish
printsipiga   asoslangan   holda   beriladi.   G'arb   mamlakatlarining   tajribasi   shuni
ko'rsatadiki,   maxsus   maqom   Markaziy   bankka   davlatning   irodasi   a'zosi   bo'lish
huquqini   beradi.   Qiyin   iqtisodiy   vaziyat   sharoitida   hukumat   qo'shimcha
miqdordagi pul tarmog'iga berish orqali moliyaviy muammolarini hal qilish uchun
kredit markazini talab qila olmaydi.
Amaliyot   xorijiy   davlatlar   Shoular:   Markaziy   bankning   operatsion
mustaqilligi,   qoida   tariqasida,   eng   muvaffaqiyatli   makroiqtisodiy   natijalarga   olib
keladi.
Markaziy   bank   pul   muomalasi   sohasida   faoliyat   yuritayotgan,   turli
vositalardan   foydalanadi.   Ularning   aksariyati   bilvosita   ta'sir   xususiyatiga   ega.   Bu
iqtisodiyotda   davlatning   umumiy   printsiplariga   taqqoslanadi.   Biroq,   kredit
markazining   ba'zi   operatsiyalari   to'g'ridan-to'g'ri   amalga   oshirilishi   mumkin.
Operatsiya   operatsiyalari   Markaziy   bankning   iqtisodiyotga   ta'sirining   eng   ko'p
bozoridir.   Rasmiylashtirilgan   maqsad   mamlakatda   muomalada   pul   miqdorini
tartibga   solishdir.   Qimmatli   qog'ozlarni   tijorat   banklariga   sotish   paytida   ularda
qoldiq   zaxiralari   mavjud.   Natijada,   pul   massasi   kamayadi.   Qimmatli   qog'ozlar
sotib olingan taqdirda, KB biznes banklari ularning narxini to'laydilar va shu bilan
xalqning aylanmasiga qo'shimcha pulni taqdim etadi. Majburiy   minimal   zaxiralarning   siyosati   -   bu   biznes   banklarining
aktivlarining   Markaziy   bankdagi   aktivlarining   bandligini   bron   qilish.   Qonunga
ko'ra,   barcha   banklar   Markaziy   bank   ixtiyorida   o'z   aktivlarining   taxminan   20
foizini   ushlab   turishlari   shart.   Ushbu   mablag'lar   doimiy   badallar   shaklida
joylashtirilgan.   Markaziy   bankda   saqlash   uchun   ulush   "Zaxira   kursi"   deb
nomlanadi.   Rossiyada   ushbu   operatsiyani   (majburiy   qo'riqxonalar)   1990   yildan
beri   amal   qila   boshladi.   Zaxira   kursi   2,5   dan   18%   gacha   (aktivlarning   turli
guruhlariga ko'ra).
Markaziy bankning ishlashi - bu muomaladagi pul etkazib berish miqdoriga
ta'sir   qilish   mexanizmi   hisoblanadi.   Ushbu   usulni   tavsiflash:   "Boshqa   tartibga
solish   imkoniyatlariga   nisbatan   u"   qo'pol   "deb   hisoblanadi.   Bu   bozor   yo'nalishi
(masalan, ochiq bozorda operatsiyalar bilan taqqoslaganda).
Shunday qilib, tartibga solish jarayonida eng katta ta'sir ko'rsatadi:
a) keng ko'lamli usullardan foydalanish,
b) biznes banklarining reaktsiyasiga qarab, ulardan maqsadli ketma-ketlikda
(yumshoqroqgacha).
Hozirda Rossiyada asosan ikkita operatsiyani amalga oshirmoqdalar:
Qayta moliyalash siyosati
Majburiy minimal zaxiralarning siyosati.
Markaziy   bank   tijorat   banklari   bilan   biznes   shartnomalarini   tuzishga
qaratilgan.   Ushbu   usul   sizga   tez   va   maxsus   byurokratik   bo'lmagan   operatsion
echimlarni qabul qilish imkoniyatini beradi.
Pul   siyosatini   ko'rib   chiqishni   umumlashtirish,   quyidagi   xulosalar
chiqarilishi mumkin:
a)   uni   amalga   oshirish   jarayonida   kredit   siyosati   bir   qator   samarali
partiyalarga ega. Shu bilan birga, aniq xatolar mavjud;
b)   iqtisodiyotga   ta'sir   qilishning   pul   usullari   (shuningdek,   moliyaviy)   ikki
tomonlama   tabiatga   ega.   Bir   tomondan,   ular   davlat   iqtisodiy   siyosatini   amalga
oshirish   mexanizmi   hisoblanadi.   Boshqa   tomondan,   bu   makroiqtisodiy   tartibga
solishning mustaqil yo'nalishi. Iqtisodiy yoki kredit mexanizmi yordamida iqtisodiy yoki kredit mexanizmi
yordamida iqtisodiy yoki kredit mexanizmi yordamida iqtisodchilar oldida muhim
masala, qaysi vaziyatda ko'proq yoki boshqasi? Tegishli va boshqa jihat: moliyaviy
va kredit choralarining nisbati iqtisodiyotda amalda qanday ta'sir ko'rsatadi?
Moliyaviy tadbirlarni tartibga solish jarayonining tarqalishi iqtisodiy siyosat
uchun   Kernoriya   varianti   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Qabul   qilingan   kredit   va
pul   mexanizmiga   ko'proq   e'tibor   iqtisodiy   fan   "Mon   Tacarizm"   nomi.   G'arbiy
mamlakatlarda iqtisodiy siyosatni amalga oshirish amaliyoti shuni ko'rsatadiki, eng
oqilona   bu   tartibga   solishning   ikkala   yo'nalishi   kombinatsiyasi.   Biroq,   uning
doirasida   muqobil   tebranish   har   doim   iqtisodiy   vaziyat   holatiga   qarab   bir   yoki
boshqa usulni kuchaytirish yo'nalishi bo'yicha kuzatilmoqda.
Davlat   tomonidan   tartibga   solish   usullarida   davriy   tebranishlar   (moliyaviy
va kredit va pul-kreditlar o'rtasida) tsikllikka o'xshaydi. Biroq, mexanik takrorlash
mavjud   emas.   Iqtisodiyot   -   iqtisodiy   rivojlanayotgan   va   murakkablashishi   uchun
asosidir.   Masalan,   "Koliyatianizm"   mamlakatga   qaramlik   darajasi   zaiflashganda
o'sha paytda muvaffaqiyatli ishladi. Xalqaro tanlov shunchalik shafqatsiz emas edi.
Mamlakatlar hozirgi iqtisodiy ochiqlik darajasi yo'q edi.
Shunday   qilib,   ob'ektiv   voqelik   shundaki,   iqtisodiy   siyosat   bir   vaqtning
o'zida bir vaqtning o'zida bir vaqtning o'zida, balki bir-biriga zid bo'lgan holda bir
vaqtning   o'zida   hal   qilishi   kerak.   Shuning   uchun   davlat   har   doim   ham   osongina
birlashtirilgan   va   ba'zan   qarama-qarshi   bo'lgan   vositalarni   (moliyaviy,   pul-pulni)
ishlatishga majburdir. Bu davlat tomonidan tartibga solishning asorati xususiyatlari
bilan namoyon bo'ladi.
Rossiyaning   iqtisodiy   siyosatida   ikkala   vositadan   foydalanish   amaliyoti
qo'llaniladi. Islohot boshlanishi muqarrar ravishda pul-tadbirlar rolini kuchaytirdi,
i.e. pul-kredit siyosati. Sababi: Ushbu yo'nalishda islohotning o'zi boshlana olmadi.
1985-1992   yillarda   tartibga   solishda   moliyaviy   hisobma-moddalarning   tarqalishi.
Bu tub o'zgarishlarning boshlanishini berolmadi.
Shu bilan birga, pul-tadbirlarning ahamiyatini oshirish moliyaviy mexanizm
uning   faoliyatini   kamaytirishiga   olib   kelmadi.   Mahalliy   iqtisodiyot   (ayniqsa qishloq   xo'jaligi   va   ijtimoiy   tarmoqlar)   ishlab   chiqarishni   byudjet   tomonidan
moliyalashtirish hisobiga katta darajada rivojlanishni rag'batlantiradi.
4.   Mamlakatda   davlatning   iqtisodiyotdagi   ishtirokini   qisqartirish,   samarali
raqobatbardosh   muhitni   shakllantirish   hamda   tadbirkorlarga   yanada   qulay   shart-
sharoitlar yaratishga qaratilgan chora-tadbirlar izchil amalga oshirilmoqda.
Shu bilan birga, davlat tomonidan alohida sohalarni ortiqcha tartibga solish
holatlari   hanuzgacha   mavjudligi   xususiy   sektorning   davlat   funksiyalarini   amalga
oshirishdagi ishtiroki darajasiga salbiy ta’sir ko’rsatmoqda.
Jumladan,   davlat   funksiyalarini   xususiy   sektorga   berish   imkoniyatini
o’rganishga   hamda   mazkur   yo’nalishda   tegishli   shart-sharoitlarni   yaratishga
ko’maklashuvchi   tizimning   mavjud   emasligi   davlat   organlari   tomonidan   ushbu
masalalarga e’tibor qaratilmayotganligiga olib kelmoqda.
Bozor   sharoitida   raqobatni   yanada   rivojlantirish,   tadbirkorlikning   yangi
yo’nalishlarini   rivojlantirishga   qo’shimcha   imkoniyatlar   yaratish,   fuqarolarning
ishchanlik   faolligini   oshirish,   aholiga   xizmat   ko’rsatish   tizimini   yanada
takomillashtirish   maqsadida,   shuningdek,   2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasiga   muvofiq:
1.   Adliya   vazirligi,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag’allikni   qisqartirish
vazirligi,   Moliya   vazirligi,   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   qo’mitasi   va   Savdo-
sanoat   palatasining  quyidagilarni   nazarda  tutuvchi   “Davlat  funksiyalari  —  biznes
uchun imkoniyat” loyihasini amalga oshirish to’g’risidagi taklifiga rozilik berilsin:
1-ilovaga   muvofiq   davlat   boshqaruvi   sohasiga   xususiy   sektorni   jalb
qilishning dastlabki yo’nalishlari;
davlat   funksiyalarini   autsorsing,   kraudsorsing,   davlat   ijtimoiy   buyurtmasi,
akkreditatsiya,   sertifikatlashtirish   va   boshqa   usullar   orqali   bosqichma-bosqich
xususiy   sektorga   o’tkazish   hamda   davlat   boshqaruvi   sohasida   amalda   mavjud
imkoniyatlarni kengaytirish; tegishli   hududlarda   davlat   funksiyalari   o’tkazilayotgan   sohalarda   yetarli
miqdorda   xususiy   sektor   subyektlari   tashkil   etilguniga   qadar   mazkur
funksiyalarning davlat organlari va tashkilotlari tomonidan ham amalga oshirilishi;
xususiy   sektorga   o’tkazilishi   taklif   etilayotgan   davlat   funksiyalari,
shuningdek,   xususiy   sektorning   tegishli   takliflarini   e’lon   qilish   va   muhokamadan
o’tkazish uchun elektron maydoncha faoliyatining ishga tushirilishi;
vazirlik va  idoralar  kesimida  xususiy sektorga  o’tkazilishi  mumkin bo’lgan
davlat funksiyalarini tahlil etish mexanizmlarini yo’lga qo’yishga qaratilgan davlat
funksiyalarining yagona reyestri shakllantirilishi.
2. Kadastr ishlarini bajarish sohasida:
a) O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 5-apreldagi “Ko’chmas
mulkka   bo’lgan   huquqlarni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   tizimini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-4270-son   qarori   bilan   2020-yil
1-yanvardan   boshlab   tajriba-sinov   tariqasida   Toshkent   viloyati   va   Toshkent
shahrida   ko’chmas   mulk   bo’yicha   kadastr   muhandisi   instituti   joriy   etilganligi
inobatga olinsin;
b)   belgilab   qo’yilsinki,   Toshkent   viloyati   va   Toshkent   shahrida
o’tkazilayotgan   mazkur   tajriba-sinov   2022-yil   31-dekabrga   qadar   amal   qiladi
hamda uning doirasida:
2021-yil 1-apreldan boshlab Kadastr agentligi tomonidan beriladigan malaka
shahodatnomasiga   ega   ko’chmas   mulk   bo’yicha   kadastr   muhandislariga,   shu
jumladan   ko’chmas   mulk   obyektlariga   birlamchi   kadastr   yig’majildini   tayyorlash
huquqi beriladi;
ko’chmas   mulk   obyektlariga   kadastr   yig’majildini,   shu   jumladan   birlamchi
kadastr   yig’majildini   tayyorlash   jarayonlari   maxsus   avtomatlashtirilgan   axborot
tizimi   orqali   amalga   oshiriladi   hamda   Kadastr   agentligi   tomonidan   monitoringi
olib boriladi;
ko’chmas  mulk bo’yicha  kadastr  muhandisi  o’z faoliyatini  yuridik shaxslar
bilan   mehnat   shartnomasini   tuzish   orqali   yoki   yakka   tartibdagi   tadbirkor   sifatida
amalga oshiradi; ko’chmas   mulk   obyektlariga   kadastr   yig’majildini,   shu   jumladan   birlamchi
kadastr   yig’majildini   tayyorlash   bo’yicha   xizmatlar   uchun   narxlar   tadbirkorlik
subyekti tomonidan mustaqil ravishda Vazirlar Mahkamasi tasdiqlaydigan minimal
stavkalardan   kam   bo’lmagan   miqdorda   belgilanadi   hamda   kelib   tushadigan
mablag’lar to’liq hajmda uning tasarrufida qoladi.
3.   Yo’l   harakati   xavfsizligini   ta’minlash   sohasida   2021-yil   1-martdan
boshlab   tadbirkorlik   subyektlariga   avtomobil   yo’llarida   yo’l   harakati   qoidalari
buzilganligini   qayd   etuvchi   maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va   video   dasturiy-
texnik vositalari o’rnatilishini tashkil etish huquqi berilsin. Bunda:
Ichki   ishlar   vazirligi   va   Avtomobil   yo’llari   qo’mitasi   maxsus
avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalari   o’rnatilishi
mumkin bo’lgan joylarning dislokatsiyasini, mazkur hududdagi transport oqimi va
oxirgi   ikki   yilda   aniqlangan   yo’l   harakati   qoidalari   turlari   bo’yicha
qoidabuzarliklar   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   “E-IJRO   AUKSION”   tizimidagi
alohida veb-sahifada e’lon qilib boradi;
maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-texnik
vositalari   o’rnatiladigan   joylarni   tadbirkorlik   subyektlariga   biriktirish   elektron
auksion savdolari orqali amalga oshiriladi;
elektron auksion savdolariga qo’yish uchun maxsus avtomatlashtirilgan foto
va   video   qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalari   o’rnatiladigan   joylarning   minimal
qiymati   (boshlang’ich   narxi)   Ichki   ishlar   vazirligi   va   Moliya   vazirligi   tomonidan
belgilanadigan tartib asosida aniqlanadi;
elektron   auksion   savdolarida   g’olib   bo’lgan   tadbirkorlik   subyektlariga
maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalari
o’rnatiladigan   joylar   cheklanmagan   muddatga   va   boshqa   tadbirkorlik   subyektiga
o’tkazish huquqi bilan biriktiriladi;
elektron auksion savdolarida g’olib bo’lgan tadbirkorlik subyektlari maxsus
avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalarini   Ichki
ishlar   vazirligi   tomonidan   belgilanadigan   aniq   mezonlar   va   texnik   topshiriqlarga
muvofiq xarid qiladi hamda Ichki ishlar vazirligi va Avtomobil yo’llari qo’mitasi tomonidan belgilanadigan talablar va boshqa zarur shartlarga muvofiq biriktirilgan
joylarda o’rnatadi;
o’rnatilgan   maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-
texnik   vositalarini   Davlat   yo’l   harakati   xavfsizligi   xizmatining   “Ma’muriy
amaliyot”   kompleks   avtomatlashtirilgan   axborot   tizimiga   integratsiya   qilish   Ichki
ishlar vazirligi tomonidan amalga oshiriladi;
o’rnatilgan   maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va   video   qayd   etish   dasturiy-
texnik vositalarining texnik ekspluatatsiyasi va uzluksiz ishlashini ta’minlash, shu
jumladan   joriy   elektr   energiyasi   xarajatlarini   qoplash   tadbirkorlik   subyektlari
zimmasiga yuklatiladi;
tadbirkorlik subyektlariga tegishli maxsus avtomatlashtirilgan foto va video
qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalari   orqali   qayd   etilgan   yo’l   harakati   qoidalari
buzilganligi   uchun   jarimalardan   ajratmalar   miqdori   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilangan tartibda taqsimlanadi.
2021-2022-yillarda   respublika   bo’yicha   maxsus   avtomatlashtirilgan   foto   va
video   qayd   etish   dasturiy-texnik   vositalarini   o’rnatish   dasturi   2-ilovaga   muvofiq
tasdiqlansin.
4.   Milliy   haydovchilik   guvohnomasini   berish   sohasida   2021-yil   1-apreldan
boshlab   avtomototransport   vositalari   va   shahar   elektr   transporti   vositalari
haydovchilarini   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish
bo’yicha   nodavlat   ta’lim   xizmatlari   ko’rsatish   faoliyati   uchun   litsenziyaga   ega
tadbirkorlik   subyektlariga   barcha   toifadagi   avtomototransport   vositalarini
(trolleybus   va   tramvaydan   tashqari)   boshqarish   huquqini   beruvchi   haydovchilik
guvohnomasini   olish   uchun   nazariy   va   amaliy   imtihonlarni   o’tkazish   huquqi
berilsin. Bunda:
haydovchilarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini
oshirishga   qo’yiladigan   davlat   talablarida,   shu   jumladan   tadbirkorlik   subyektlari
uchun zamonaviy avtodromlarni tashkil etish va ularni avtomatlashtirilgan maxsus
transport   vositalari   bilan   jihozlash   bo’yicha   qo’shimcha   majburiyatlar   nazarda
tutiladi; haydovchilik   guvohnomasini   olish   uchun   nazariy   va   amaliy   imtihonlarni
o’tkazish   va   baholash   inson   omilisiz,   to’liq   avtomatlashtirilgan   holda   amalga
oshiriladi;
haydovchilik   guvohnomasini   olish   uchun   nazariy   va   amaliy   imtihonlar
Davlat   yo’l   harakati   xavfsizligi   xizmati   vakilining   bevosita   yoki   onlayn   nazorati
ostida o’tkaziladi;
haydovchilik   guvohnomasini   olish   uchun   imtihonlarni   o’tkazish   bo’yicha
xizmatlar   uchun   to’lovlar   miqdori   tadbirkorlik   subyekti   tomonidan   mustaqil
ravishda   belgilanadi   hamda   kelib   tushadigan   mablag’lar   to’liq   hajmda   uning
tasarrufida qoladi;
nazariy   va   amaliy   imtihonlarni   muvaffaqiyatli   topshirgan   shaxslarga
haydovchilik   guvohnomasini   olish   uchun   asos   bo’ladigan   maxsus   himoyalangan
sertifikatlar beriladi;
maxsus himoyalangan sertifikatlarning barcha zarur rekvizitlari tadbirkorlik
subyekti   tomonidan   davlat   xizmatlari   markazlari   va   ichki   ishlar   organlariga
avtomatlashtirilgan holda taqdim etiladi.
XULOSA
Xulosa qilib aytganda, davlatning iqtisodiyotga aralashishi anchagina iqtisodiyotga
yaxshi ta’sir ko’rsatadi. Biroq davlat iqtisodiyotga to’g’ridan to’g’ri emas, o’zining
richaklari orqali aralashishi maqsadga muvofiq bo’lar edi.
Rivojlangan   mamlakatlardagi   davlatning   juda   muhim   vazifalaridan   biri
iqtisodiyotni   barqarorlashtirish,   iqtisodiy-moliyaviy   inqirozlarning   oldini   olish,
ulardan   chiqish   va   iqtisodiy   o sishni   rag batlantirish   bo yicha   choratadbirlarʻ ʻ ʻ
ko rishdir. Davlat boshqa mamlakatlar xo jaliklari bilan iqtisodiy, savdo va to lov	
ʻ ʻ ʻ
balanslarini   nazorat   qiladi,   ularni   muvofiqlashtirishga   va   faollashtirishga   harakat qiladi. Bularning hammasi milliy iqtisodiyotning barqarorligi, rivojlanishiga jiddiy
ta sir ko rsatadi.ʼ ʻ
Rivojlangan  xorijiy  mamlakatlardagi  davlatlarning tobora ko proq inson  va	
ʻ
butun   xalq   manfaatdorlgini   ko zlaydigan   hamda   aholining   mutlaq   ko pchiligi	
ʻ ʻ
ko llab-quvvatlaydigan	
ʻ   davlatlarga   aylana   borishi ,   kelajakda   bu   mamlakatlardagi
jamiyatlarning,   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarning   umum-demokratik   ijtimoiy
jamiyatga aylanishi kuzatilmoqda.
Hozirgi davrda o zini sotsialistik hisoblab kelayotgan mamlakatlar — Xitoy	
ʻ
Xalq   Respublikasi,   Vyetnam   Sotsialistik   Respublikasi,   Koreya   Xalq   Demokratik
Respublikasi   va   Kuba   Respublikasida   iqtisodiyot   asosan   umumlashgan
mulkchilikka,   markazdan   boshqarishga   va   rejalashtirishga   asoslangan   iqtisodiyot
bo lib   qolmoqda.   Biroq   ularning   ba zilari   (Xitoy,   Vyetnam)da   jiddiy   iqtisodiy	
ʻ ʼ
islohotlar   amalga   oshirilmoqda,   bozor   iqtisodiyotini   ham   shakllantirish   siyosati
o tkazilmoqda; mamlakat iqtisodiyotida, ayniqsa, erkin iqtisodiy zonalarda, davlat
ʻ
nazoratida   xususiy   va   xorijiy   kapital   faoliyatiga,   kapital,   yollanma   mehnat
munosabatlariga   erkinlik   berilmoqda.   Natijada   ularda   Davlat   kapitalizmi.ning
ko lami va iqtisodiy hayotga ta siri o smoqda.
ʻ ʼ ʻ
Bozor iqtisodga o tayotgan sobiq sotsialistik mamlakatlarga xorijiy tovarlar	
ʻ
va kapitallar juda erkin, tez kirib kelmoqda, ba zi tarmoqlarda vabozorlarda katta	
ʼ
hukmron   mavqelarga   ega   bo lmoqda.   Davlat   tomonidan   tartibga   solish	
ʻ
iqtisodiyotni rivojlantirishga muvofiq zarurdir. Bundan tashqari, davlat tomonidan
tartibga   solish   darajasi   bozor   munosabatlarining   rivojlanish   darajasiga   bog'liq.
Qanday   bo'lmasin,   har   qanday   mamlakatda,   har   qanday   ijtimoiy-siyosiy   va
ijtimoiy-iqtisodiy   tizimga   ega   bo'lgan,   iqtisodiyot   davlat   organlarida   davlat
tomonidan davlat tomonidan tartibga solinadi. Davlat qonunchilikni cheklash, soliq
tizimi,   majburiy   to'lovlar   va   ajratmalar,   davlat   investitsiyalari,   subsidiyalar,
subsidiyalar, subsidiya, subsentsiya, kreditlar, kreditlar, kreditlash, davlat ijtimoiy-
iqtisodiy dasturlarini amalga oshirish orqali ta'sir qiladi.
Xavfsizlik   iqtisodiy   o'sish   Asosan   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishiga
davlat ta'siri sifati bilan belgilanadi. Iqtisodiy o'sish iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga   solishning   eng   muhim   va   belgilab   olinishi   va   iqtisodiy   o'sishni
ta'minlashning   ko'plab   vazifalari   sezilarli   darajada   oshib   borishi   va   Rossiya
iqtisodiyotining   mavjud   o'sish   potentsialini   amalga   oshirishga   qaratilgan   bo'lishi
kerak.
Bozor sharoitida davlat oldidagi qiyin vazifa mavjud: bir tomondan, u bozor
tizimining ishlashini qo'llab-quvvatlash va osonlashtirish kerak, boshqa tomondan,
ushbu tizimni haddan tashqari ta'sir bilan buzmang.
Iqtisodiy o'sish soliq yukini kamaytirish yoki davlat xarajatlarini ko'paytirish
orqali   davlatdan   jiddiy   yordamga   ega   bo'lishi   mumkin.   Ikkinchisi   davlat
daromadlarining   etarli   darajada   yuqori   darajasi   natijasida   amalga   oshirilishi
mumkin.   Soliq   ma'muriyati   darajasini   oshirishda   soliq   stavkalarining   pasayishi
orqali   daromadlarning   davlatini   ko'paytirish   muammosini   hal   qilish.   Bunga   soliq
to'lash uchun byudjetda imkon qadar ko'proq erishish kerak.
Soliq   tizimi   moslashuvchan   va   dinamik   bo'lishi   kerak.   Iloji   boricha   tezroq
bozorda   yuzaga   keladigan   turli   xil   yangiliklarga   moslashishga   tayyor   bo'lishi
kerak. Bunday harakatchanlikka erishish uchun asosiy to'siq - bu qonunchilik soliq
jarayonining jarayoni. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
O’zbekiston Respublikasi Qonunlari
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.:2017
2. O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2007 y., 4—6-
son, 39-modda
3. O’zbekiston Respublikasi Qonuni. Raqobat to’g’risida.  2012 yil 6 
yanvar.
4. O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi. - T.:«Adolat» 2018.
5. O’zbekiston Respublikasi Prezdentining “2017-2021 yillarda 
O’zbekiston Respublikasini rivojlanishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha 
Harakatlar Strategiyasi to’g’risida” PF-4947-sonli farmoni
6. O’zbekiston Respublikasining Prezdentining 2017 – yil 2 fevraldagi 
“Ish haqi, pensiya, nafaqa va stependiyalar to’lash mexanizimini 
takomillashtrishga doir chora-tadbirlar to’g’risidagi” PF-2753-sonli karori
7. SH.M.Mirziyoyev ,,Milliy taraqqiyot yo’limizni qa’tiyat bilan davom 
ettirib,yangi bosqichga ko’taramiz’’
8. ,,Erkin va farovon,demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda barpo 
etamiz’’, Sh.M.Mirziyoyev,O’zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga 
kirishish tantanali marosimidagi nutq.
9. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning 
mamlakatimizni 2016-yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari 
va 2017-yilga mo’ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustivor 
yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi 
ma’ruzasi. 10. X.S.Xadjaev, I.A.Bakiyeva, Sh.sh. Fayziyev “Makroiqtisodiyot” 
darslik. T.2015.
11. Malikov T.S., Jalilov P.T. Budjet-soliq siyosati. Darslik – T.: Akadem
nashr, 2011.
12. www.stat.uz      – O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika 
Qo’mitasining rasmiy sayti
13. www.mineconomy.uz      – O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi
14. www.ceep.uz      – O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi 
huzuridagi Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
15. www.internetindicators.com      – Iqtisodiy indikatorlar Internet veb-
sayti.
16. www.economyworld.com      –   Photius Coutsoukis   and   Information 
Technology Associates   (Axborot Texnologiyalari Assostiastiyasi) veb sayti.
17. www.Cbu.uz – o’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti.