Iqtisodiyotni modernizatsiyalash va investitsion faollikni oshirishda tijorat banklarining roli

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   Iqtisodiyotni modernizatsiyalash va
investitsion faollikni   oshirishda  tijorat ban klar i ning
roli Reja :
Kirish
1.  Tijorat banklarining iqtisodiyotda tutgan o’rni va ahamiyati  
2. Tijorat banklari investitsiya faoliyatining maqsad va vazifalari.
3.O’zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o’zgartirish modernizatsiyalash 
asosida mutanosibli rivojlantirish
4.O’zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirish bosqichlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Har   bir   mamlakat   har   qanday   siyosiy,   iqtisodiy,
ijtimoiy xarakatlarni joriy etish va ularni amaliyotga tatbiq etishdan maqsadi, aholi
turmush   darajasini   oshirish,   ularning   manfaatlarini   ko’zlash   va   oxir   oqibat
mamlakatda   iqtisodiy   o’sishga   erishishdir.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, yurtimizda yashayotgan har qaysi inson millati,
tili   va   dinidan   qat'iy   nazar,   erkin,   tinch   va   badavlat   umr   kechirishi,   bugungi
hayotdan rozi bơ’lib yashashi  – bizning bosh maqsadimizdir. Investitsion faoliyat
iqtisodiyotning   ishlashi   va   rivojlanishida   muhim   rol   o’ynaydi.Investitsiyalarning
miqdoriy   nisbatlarining   o’zgarishi   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   va   bandlik   hajmiga,
iqtisodiyot tarmoqlari va sohalarning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Globallashuv
sharoiti   mamlakatlar   o’rtasidagi   integratsiya   jarayonlarini   ham   jadallashtirib
yubordi. Bu sur’atlar ijtimoiy –siyosiy, sotsial-iqtisodiy, madaniy-gumanitar, sport,
qo’yinki,   davlat   va   jamiyat   hayotining   barcha   jabhalarida   o’z   ifodasini
topyapti.Bunday   tendensiyalar,   albatta,   moliya   bozorlari,   tijorat   banklari,
moliyaviy   mexanizmlar,xususan,   investitsiyalar   oqimi   qiyofalarini   mutlaqo
o’zgartirib   yubordi.Binobarin,   bugun   qaysi   davlat   faol   investitsiya   siyosatini
yuritayotgan   bo’lsa,   o’z   iqtisodiyotinining   barqaror   o’sishiga   erishayotgani
aksiomaga   aylanib   ulgurdi.   Mamlakatimizga   sarmoya   kiritish   muammosi   shu
qadar   dolzarbki,ular   haqida   gap   ketmaydi.   Bu   muammo,   birinchi   navbatda,
dolzarbdir,chunki   Rossiya   ga   sarmoya   kiritish   orqali   katta   boylik   olish
mumkin,lekin   shu   bilan   birga   qo’yilgan   mablag’ni   yo’qotishdan   qo’rqish
investorlarni   to’xtatadi.Rossiya   bozori   sarmoyadorlar   uchun   eng   jozibadorlardan
biri,   lekin   uham   oldindan   aytib   bo’lmaydigan   narsalardan   biridir.   Prezidentimiz
ta’kidlaganidek,   ”Investitsiya–bu   iqtisodiyot   drayveri,   o’zbekcha   aytganda,
iqtisodiyotning   yuragi,   desak,   mubolag’a   bo’lmaydi.Investitsiya   bilan   birga   turli
soha   va   tarmoqlarga,   hududlarga     yangi   texnologiyalar,ilg’or   tajribalar,   yuksak
malakali   mutaxasislar   kirib   keladi,tadbirkorlik   jadal   rivojlanadi“ 1
.   Kurs   ishi
1
 Prezident Sh. Mirziyoyevning 28.12.2019 yildagi “Prezident bayonnomasi” dan /www.lex.uz veb-sayti rivojlanayotgan iqtisodiyot uchun muhim muammo – tijorat bankining investitsiya
siyosatiga   bag’ishlangan,Bugungi   kunda   banklar   investitsiya   faoliyatining
potensial faol va resurslarga boy ishtirokchilari sifatida qaraladi.
Ishning   maqsadi   –   O’zbekiston   iqtisodiyotining   real   sektorida   tijorat
banklarininginvestitsiya faoliyatini rivojlantirish shartlari va istiqbollarini aniqlash. 1.   Tijorat banklarining iqtisodiyotda tutgan o’rni va ahamiyati
Barchamizga ma’lumki, har bir davlatning jahon hamjamiyatida tutgan o’rni
va   nufuzi   bevosita   uning   iqtisodiy   va   siyosiy   kuchiga   bog’liqdir.   Mamlakat
taraqqiyoti,   uning   rivojlanishi,     butun   dunyoda   o’z   so’zi   va   o’z   qarashlariga   ega
bo’lishi   ham   aynan   shu   davlatning   ham   iqtisodiy   ham   ma'naviy   kuchiga
chambarchas   bog’liqdir.   Mamlakat   iqtisodiyotining   asosiy   bo’g’inini   esa   uning
bank   va   moliya   tizimi   tashkil   etadi.   Banklarning   mohiyati   va   funksiyalari,
shuningdek,   bajaradigan   operatsiyalari   va   ko’rsatadigan   xizmatlari   ularning
iqtisodiyotdagi   rolini   belgilab   beradi.   Banklarning   iqtisodiyotdagi   roli   deganda
asosiy   e’tiborni   ularning   vujudga   kelish   omillari,   rivojlanish   jarayonlari   va
bajaradigan   operatsiyalariga   qaratish   lozim.   Binobarin,   banklarning   iqtisodiyotda
tutgan   roli   ularning   funksiyalari   kabi   ma’lum   darajadagi   xususiyatlarga   egadir.
Banklar   mulkiy   jihatdan   qanday   shaklda   tashkil   topgan   bo’lishidan   qa’tiy   nazar,
iqtisodiyotda umum ahamiyatga ega bo’lgan, muhim operatsiyalarni bajaradi. Shu
boisdan   ham,   banklar   qanday   mulkiy   shaklda   yoki   ixtisoslikda   tashkil   topgan
bo’lishidan   qa’tiy   nazar,   ular   iqtisodiyotda   alohida   va   yetakchi   ahamiyat   kasb
etadi.   Albatta,   banklarning   iqtisodiyotdagi   ahamiyati   juda   ko’pqirrali   bo’lib,
ularning asosiylari quyidagilardan iborat:
1. Jamiyatdagi vaqtinchalik bo’sh pul mablag’larni tegishli shartlar asosida o’ziga
jalb etadi;
2.   Qo’shimcha   moliyaviy   mablag’larga   ehtiyoji   mavjud   xo’jalik   yurituvchi
subyektlar   va   aholiga   qaytarishlik,   to’lovlik,   muddatlilik   va   ta’minlanganlik
asosida mablag’lar beradi;
3.   Milliy valyutaning emissiyasini tashkil etadi va uning barqarorligini ta’minlash
doirasida pul – kredit siyosatini amalga oshiradi;
4. Pul aylanmasini tashkil etadi va uning tartibini belgilaydi;
5.   Iqtisodiy   munosabatlarga   kirishuvchi   sub’ektlar   o’rtasida   hisob   –   kitob   va
to’lovlarni amalga oshirishda vositchilik qiladi;
6.   Bozor   ishtirokchilariga   turli   darajadagi   komission   va   maslahat   xizmatlarini
amalga oshiradi; 7.   Aholiga   va   mijozlarga   trast   va   depozitar   xizmatlarini   taklif   etadi.   Banklarning
iqtisodiyotdagi rolining asosiy jihatlaridan biri, jamiyatdagi
8.   Vaqtinchalik   bo’sh   pul   mablag’larini   jamg’arish   asosida   ularni   iqtisodiyotning
tegishli tarmoqlariga qayta taqsimlashda namoyon bo’ladi.
Barchamizga a'yonki, jamiyatda faoliyat yurituvchi xo’jalik subyektlarining
asosiy   maqsadi   albatta,     jamiyatdan   iqtisodiy   foyda   olishga   qaratilgan.   Shu   bilan
birga,   ishlab   chiqarish   jarayoni   turli   tarmoqda   turlicha   bo’lganligi   bois,   ma’lum
davrda   ayrim   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarda   ishlab   chiqarish   jarayonini
rivojlantirish   uchun   qo’shimcha   moliyaviy   mablag’larga   ehtiyoj   tug’ilsa,
ayrimlarida   aksincha.   Iqtisodiyot   tarmoqlarida   ishlab   chiqarish   siklining   turli   –
tumanligi   (qishloq   xo’jaligi,   qayta   ishlovchi   korxonalar,   qurilish   sanoati   va
boshqalar) sababli, moliyaviy mablag’lar vaqtinchalik ishlab chiqarish jarayonidan
chetlashtiriladi.   Bu   jarayonda   bir   tomondan   bir   guruh   iqtisodiyot   tarmoqlarida
qo’shimcha   moliyaviy   mablag’larga   nisbatan   qo’shimcha   ehtiyojni   keltirib
chiqarsa,   iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlarida   mablag’larning   ishlab   chiqarishdan
chetlashishini  keltirib chiqaradi. Ana shunday jarayonda ikki tomonning iqtisodiy
manfaatlarini   birlashtiruvchi   moliyaviy   tashkilot   sifatida   banklar   maydonga
chiqadi.   Birinchi   guruh   iqtisodiyot   tarmoqlarining   vaqtinchalik   bo’sh   pul
mablag’larini   tegishli   shartlar   asosida   jalb   etib,   ushbu   mablag’larga   ehtiyoji
bo’lgan   ikkinchi   guruh   iqtisodiyot   tarmoqlariga,   ya’ni   qo’shimcha   moliyaviy
resurslarga ehtiyoj  sezgan xo’jalik subyektlariga qayta taqsimlab beradi. Ko’rinib
turibdiki,   ushbu   munosabatlarni   bankdan   boshqa   birorta   moliyaviy   tashkilot
samarali   va   tez   hal   eta   olmaydi.   Banklarning   ushbu   o’ziga   xos   jihati
iqtisodiyotdagi   rolini   belgilaydi.   Banklarning   iqtisodiyotda   bajaradigan   yana   bir
o’ziga   xos   xususiyatlaridan   biri,   bu   ularning   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar,   aholi
va   davlat   tashkilotlari   o’rtasida   amalga   oshiriladigan   hisob   –   kitoblarni   tashkil
etishi   va   ularning   ustidan   tegishli   nazorat   ishlarini   amalga   oshirish   hisoblanadi.
Ma’lumki, bozor  iqtisodiyoti  sharoitida xo’jalik subyektlari  o’rtasida  har  kuni  bir
necha yuz minglab pul o’tkazmalari amalga oshiriladi. Bularning barchasi banklar
tomonidan   amalga   oshiriladi   va   tartibga   solib   turiladi.Shu   sababli   ham   banklar iqtisodiyotimizning   yetakchi   va   asosiy   bo’g’ini   hisoblanadi.   O’z   navbatida,
banklarning iqtisodiyotdagi rolini yuqori yoki pastligiga qator omillar ta’sir qiladi.
Masalan:   Aholi   va   mijozlarning   banklarga   bo’lgan   ishonchining   mustahkamligi.
Xalqaro   bank   amaliyoti   va   mustaqillikdan   keyin   bosib   o’tilgan   qisqa   davrda
yig’ilgan   tajribalarning   natijalari   shuni   ko’rsatmoqdaki,   bozor   iqtisodiyotining
asosiy   o’zagi   asosan   o’zaro   ishonch   va   halollikka   tayanadi.   Agar   mazkur   holatni
aholi   va   mijozlarning   banklarga   bo’lgan   ishonchi   yo’qolishi   bilan   bog’lab
ko’radigan   bo’lsak,   banklarga   nisbatan   ishonch   yo’qolishi   oqibatida   ularning
jamiyatdagi   rolini   pasayishiga   olib   keladi.   Bu   esa   nafaqattijorat   banklarining
faoliyatiga   balki   iqtisodiyotda   ularning   tutgan   o’rnining   pasayishiga   ham   olib
kelishni mumkin. Binobarin, mamlakatda qonun ustuvorligini ta’minlash va bozor
mexanizmlari   samaradorligini   oshirish   orqali   nafaqat   davlat   iqtisodiyotini   balki,
uning   ichki   va   tashqi   siyosatini   ham   barqarorlashtirish   mumkin.     Tijorat
banklarining   xo’jalik   subyektlariga   kreditlarni   berishda,   mijozlarning   naqd
pullarga   bo’lgan   talabini   qondirish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.
Bularning barchasi banklarning iqtisodiyotdagi rolini yanada oshirish lozimligidan
dalolat beradi. Banklarning iqtisodiyotdagi rolini oshishi yoki pasayishiga nafaqat
ularning   sayi   harakatlari,   balki   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanganlik   darajasi   va
raqobatbardoshligi   bevosita   ta’sir   qiladi.   Chunki,   banklar   milliy   iqtisodiyotdan
ajralgan   holda,   alohida   subyekt   sifatida   samarali   faoliyat   yuritishi   mumkin   emas.
Chunki,   ular   iqtisodiyotning   ajralmas   va   yaxlit   eng   asosiy   qismi   ya'ni   tayanchi
hisoblanadi. Masalan, banklarning asosiy faoliyat turlaridan biri muomalaga pulni
emissiya   qilishini   oladigan   bo’lsak,   muomalaga   emissiya   qilingan   pul   massasi
tovar   massasi   bilan   ta’minlangan   bo’lishi   lozim.   Aks   holda,   milliy   valyutaning
inflyatsiya darajasi oshishi bilan birga, uning sotib olish qobiliyati pasayib ketadi.
Demak,   muomalaga   emissiya   qilingan   pullar   tegishli   tovar   massasi   bilan
ta’minlangan bo’lishi lozim. Umuman olganda, O’zbekiston bank-moliya tizimida
amalga   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   islohotlar   iqtisodiyotimizning   barqaror
o’sishini   ta’minlab,   yuqori   xalqaro   reyting   ko’rsatkichlariga   erishish,
ishbilarmonlik   muhitini   yanada   yaxshilash   hamda   kichik   biznes   va   xususiy tadbirkorlikni   izchil   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etayapti.   Bugungi
kunda O’zbekiston bank tizimi yuqori konsentratsiyasi bilan ajralib turadi: barcha
bank  aktivlarining  86%  hali  davlatga,  70%   esa   5  ta  davlat  banklari   (Milliy   bank,
Asaka   bank,   Sanoat   qurilish   bank,   Ipoteka   bank   va   Agro   bank)   ga   qarashli.
Shuningdek, kreditlarga nisbatan davlat ulushi bo’lgan bank omonatlarining ulushi
31,5   foizni   tashkil   etishi   qayd   etildi.   Taqqoslash   uchun,   xususiy   banklarda   bu
ko’rsatkich   100%   ga   teng. 2
  Xulosa   qilib   aytganda,   mamlakatimizda   bank-moliya
tizimini   shakllantirishda   shu   jumladan,   tijorat   banklarining   investitsion
jozibadorligini   oshirish   masalalari,   shuningdek,   hukumat   tomonidan   mamlakat
bank   sektorini   modernizatsiya   qilish   bo’yicha   qabul   qilingan   bir   qator   oqilona
qarorlar   o’z   taqbig’ini   topmog’i   lozim.   Ana   shundagina,   banklar   tijorat
samaradorligini   oshirish   o’rta   va   uzoq   muddatli   strategiyani   shakllantirish
mumkin.
2. Tijorat banklari investitsiya faoliyatining maqsad va vazifalari
Odatda,investitsiya   deganda   har   qanday   korxona,   loyihaga   uzoq   muddatli
sarmoya   kiritish   tushuniladi.Bank   ishida   bu   tushuncha   bank   mablag’larining   har
qanday   uzoq   muddatli   investitsiyalarini   o’z   ichiga   oladi.   Investitsiya   faoliyati,
masalan,   qimmatli   qog’ozlarga   sarmoya   kiritishdan   tashqari,   ko’pincha
kompaniyaning   asosiy   fondlarini   kreditlash,   kichik   korxonalarga   kredit   berish,
korxonaning joriy, qisqa  muddatli extiyojlarini moliyalashtirishni o’z ichiga oladi.
Biroq,quyidagi ta’rifni to’g’ri deb hisoblash kerak.bank sarmoyalari –bu to’g’ridan
to’g’ri   va   bilvosita   daromad   olish   maqsadida   qimmatli   qog’ozlarga   uzoq   vaqt
davomida   bank   resurslarini   kiritish.   Bank   qimmatli   qog’ozlarga   qo’yilgan
investitsiyalardan   dividentlar,   foizlar   yoki   qayta   sotishdan   foyda   shaklida
to’g’ridan   to’g’ri     daromat   oladi.   Bilvosita   daromad   banklarning   mijozlarga
ta’sirini   ularning   qimmatli   qog’ozlarining   nazorat   paketiga   egalik   qilish   orqali
kengayishi   asosida   shakllanadi.   Bank   investitsiyalari   aksiyalar,obligatsiyalar   va
boshqa   qimmatli   qog’ozlarga   investitsiyalarni   o’z   ichiga   oladi.   Bank
2
 “Tijorat banklar yilnomasi” 10.10.2021/  www.stat.uz  veb-sayti investitsiyalari, ta’rifga ko’ra, uzoq muddatli bo’lishi kerakligiga qaramay, barcha
investitsiya vositalari quyidagilarga bo’linadi:
-Past   bozor   xavfi   va   yuqori   likvidliligi   bilan   ajralib   turadigan   bir   yilgacha
bo’lgan pul bozori vositalari;
-Bir   yildan   ko’proq   vaqt   mobaynida   etuk   bo’lgan   va   odatda   yuqori
daromadlilik bilan tavsiflanadigan kapital bozori vositalari.
Investitsion   faoliyat   –   bu   investitsion   investitsiyalar   yoki   investitsiyalarni
amalga   oshirish   bo’yicha   amaliy   harakatlar   majmui.   Investitsiya   faoliyati
sube’ktlari   –   bu   ham   jismoniy,   ham   yuridik   shaxslar,   shu   jumladan   banklar   va
investitsiya   faoliyati   ob’ektlari   yangi   tashkil   etilgan   va   yangilangan   asosiy   va
aylanma   mablag’lar,   qimmatli   qog’ozlar,   maqsadli   pul   depozitlari,   ilmiy   –texnik
mahsulotlar   va   boshqa   mulkiy   ob’ektlardir.Tijorat   banklarining   investitsiya:   o’z
mablag’lari,qarz   mablag’lari   va   jalb   qilingan   mablag’lar   hisobidan   amalga
oshiriladi.   Banklarning   investitsiya   jarayonidagi   eng   umumiy   shaklda   ishtirok
etishining asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat:
*banklar tomonidan investitsiya maqsadlarida mablag’ jalb qilish;
*investitsiya kredidlari berish;
*qimmatli   qog’ozlarga,   aksiyalarga,   sarmoyalarga   qatnashish   (ham   bank
hisobidan, ham mijoz nomidan).
Bu   sohalar   bir-biri   bilan   chambarchas   bog’liq.   Banklar   kapitalni,   aholining
jamg’armalarini   va   boshqa   bo’sh   mablag’larini   safarbar   qilib,   ulardan   foydali
foydalanish   maqsadida   o’z   resurslarini   shakllantiradi.Pul   mablag’larini   to’plash
bo’yicha operatsiyalar hajmi va tarkibi banklarning kredit va investitsiya portfellari
holatiga,   ularning   investitsiya   faoliyati   imkoniyatlariga   ta’sir   etuvchi   asosiy
omillardir.
Banklarning   investitsiya   faoliyati   ikki   turdagi   xizmatlarni   ko’rsatadigan
biznes   sifatida   qaraladi:   qimmatli   qog’ozlarni   chiqarish   yoki     ularning   birlamchi
bozoriga   joylashtirish   orqali   pul   mablag’larini   ko’paytirish,   ikkilamchi   bozorda
mavjud   bo’lgan   qimmatli   qog’ozlarning   xaridorlari   va   sotuvchilarini   broker   va
yoki diler sifatida ishlayotganda ulash. Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   va   qimmatli   qog’ozlar   bozorining   shakllanishi
bilan bank investitsiyalarining qimmatli qog’ozlarga uzoq muddatli investitsiyalar
sifatida   talqin   qilinishi   ichki   iqtisodiy   adabiyotlarda   o’z   aksini   topdi.   Qayd
etilishicha,bank   sarmoyalarini   bir   yildan   ortiq   muddatga   chiqarilgan   qimmatli
qog’ozlar deb atash odatiy holdir.
Investitsiya   tijorat   bankining   resurslarini   joylashtirishning   barcha   sohalari
sifatida   ham,   daromad   olish   maqsadida   pul   mablag’larini   bir   muddatga
joylashtirish   operatsiyasi   sifatida   ham   tushuniladi.   Birinchi   holda,   investitsiyalar
tijorat   bankining   barcha   faol   operatsiyalarini   o’z   ichiga   oladi,ikkinchidan   –uning
shoshilinch komponenti.
Banklarning   investitsiya   faolligining   ko’rsatkichlari   sifatida   quyidagi
ko’rsatkichlardan foydalanish mumkin:
*tijorat banklarining investitsiya resurslari hajmi;
*investitsiya resurslarining real qiymati indeksi;
*bank investitsiyalari hajmi;
*banklarning umumiy aktivlaridagi investitsiyalarning ulushi;
*ularni   qo’llash   ob’ktlari   bo’yicha   bank   investitsiyalarining   tarkibiy
ko’rsatkichlari;
*banklarning   investitsiya   faoliyati   samaradorligi   ko’rsatkichlari,   xususan,
investitsiyalar hajmiga ko’ra daromadlarning o’sishi;
*daromadli   moliyaviy   aktivlarga   kapital   qo’yilmalar   bilan   solishtirganda,
ishlab chiqarish sektoriga investitsiyalarning muqobil rentabelligi ko’rsatikichlari;
Iqtisodiy   adabiyot   va   bank   amaliyotida   tijorat   banklarining   investitsiya
faoliyati   shakllarining   tasnifi   investitsiyalarning   shakllari   va   turlarini
tizimlashtirishning umumiy mezonlari asosida amalga oshiriladi:
1)investitsiya   ob’ektiga   muvofiv   realinvestitsiyalar   iqtisodiy   aktivlar
(haqiqiy   sarmoyalar)va   moliyaviy   aktivlarga   investitsiyalar   (moliyaviy
investitsiyalar).Bank   sarmoyalarini   boshqa   xususiy   investitsiya   ob’ektlari   bilan
ham   farqlash   mumkint:investitsiya   ssudalariga   investitsiyalar,muddatli   depozitlar, ko’chmas   mulk,   qimmatbaho   metallar   va   toshlar,   kollektsiyalar,   mulkiy   va
intellektual huquqlar va boshqalar.
Haqiqiy investitsiyalar,  qoida  tariqasida,  bank   investitsiyalarining  umumiy
hajmida kichik ulushga ega.Moliyaviy investitsiyalar banklar uchun moliya-kredit
tashkilotlari sifatida ko’proq xosdir.
Bankning   o’z   faoliyatiga   qo’yiladigan   sarmoyalar   uning   moddiy   –texnik
bazasini   rivojlantirishga     va   tashkiliy   darajasini   yaxshilashga   investitsiyalarni   o’z
ichiga   oladi.Bu   investitsiyalarning   yo’nalishi   ular   yordamida   qanday   vazifalarni
bajarish   kerakligiga   bog’liq.Investitsiya   yo’nalishiga   qarabquyidagilarni   ajratish
mumkin.
-bank   faoliyati   samaradorligini   oshirish   uchun   investitsiyalar.Ular   texnik
jixozlarni   takomillashtirish,   bank   faoliyatini   tashkil   etish,   mehnat
sharoitlari,kadrlar   tayorlash,ilmiy   –tadqiqot   ishlanmalarini   yaxshilash   orqali   bank
xarajatlarini kamaytirish uchun shart-sharoitlar yaratishga qaratilgan;
-bank     xizmatlarini   kengaytirishga   qaratilgan   investitsiyalar.   Bunday
investitsiyalar   resurslar   va   mijozlar   bazasini   kengaytirishni,   bank   operatsiyalari
doirasini   ko’paytirishni,   bank   xizmatlarining   yangi   turlarini   ishlab   chiqarishni
ta’minlaydigan yangi bo’linmalarni yaratishni nazarda tutadi ;
- davlat   nazorat   organlarining   talablarini   bajarish   zarurati   bilan   bog’liq
investitsiyalar.   Bu investitsiyalar bank faoliyati uchun muayyan shart-sharoitlarni
yaratish  nuqtai nazaridan nazorat qiluvchi organlarning talablarini qondirish zarur
bo’lganda amalga oshiriladi.
2)Investitsiyalar   uchun   mablag’   manbalariga   ko’ra,   o’z   mablag’lari
hisobidan   amalga   oshirilgan   bankning   o’z   investitsiyalari   va   o’z   mijozlari
hisobidan va bank hisobidan amalga oshiriladigan mijozlar sarmoyalari ajratiladi.
3)investitsiya   muddati   nuqtai   nazaridan,   investitsiyalar   qisqa   muddatli   (bir
yilgacha),o’rta  muddatli(uch   yilgacha)  va   uzoq  muddatli(uch  yildan  ortiq)bo’lishi
mumkin.
4)Tijorat   banklarining   investitsiyalari,   shuningdek,   tavakkalchilik   turlari,
mintaqa,   tarmoq   va   boshqa   mezonlar   bo’yicha   tasniflanadi.   SHu   bilan   birga, banklarning   investitsion   faolligi   ularning   moliyaviy   vositachi   sifatida
makroiqtisodiy   rolini   amalga   oshirish     bilan   bog’liq   yana   bir   jihatga   ega.   Bu
imkoniyatda   banklar   shart-sharoitlarda   harakat   qilib,   xo’jalik   yurituvchi
sube’ktlarning investitsiya talabini qondirishga hissa qo’shadilar bozor iqtisodiyoti
pul ko’rinishida, jamg’arma va jamg’armalarni investitsiyalarga aylantirish.
Tijorat   banklarining   investitsiya   siyosati   investitsiya   faoliyati   bo’yicha
maqsadli   ko’rsatmalar   tizimini   shakllantirishni,   ularga   erishishning   eng   samarali
usullarini tanlashni o’z ichiga oladi.
Investitsiyalar tijorat bankining resurslarini joylashtirishning barcha sohalari
sifatida ham,daromad olish maqsadida pul mablag’larini bir muddatga joylashtirish
operatsiyasi   sifatida   ham   tushuniladi.Birinchi   holda,   investitsiyalar   tijorat
bankining   barcha   faol   operatsiyalarini   o’z   ichiga   oladi,ikkinchidan   –uning
shoshilinch komponenti.
Banklar   asosan   o’zlari   emas,balki   qarz   va   qarz   mablag’lari   hisobidan
ishlaydilar,shuning uchun ular tegishli kafolatlar bilan ta’minlanmagan bo’lsa, o’z
mijozlarining mablag’larini yirik investitsiya loyihalariga sarmoya kiritib tavakkal
qila   olmaydi.SHu   munosabat           bilan,   tijorat   banklari   o’z   investitsiya   siyosatini
ishlab   chiqishda   har   doim   tavakkalchilikni,   iqtisodiy   samaradorlikni,   investitsiya
loyihalarining   moliyaviy   jozibadorligini,   qisqa,   o’rta   va   uzoq   muddatli
investitsiyalarning   maqbul   kombinatsiyasini   real   baholanishi   kerak.   SHu   bilan
birga, mavjud investitsiya tizimi nafaqat bankning ichki ishi, bankni tartibga asosiy
tamoyillariga  muvofiq,  har  qanday  nazorat  tizimning  ajralmas  qismi-bu  bankning
siyosati,operatsion faoliyati va unda ssuda erish va kapital qo’yilishi bilan bog’liq
tartiblarni   mustaqil   ravishda   ko’rib   chiqish,hamda       kredit   va   investitsiya
portfellarini   joriy   boshqarish.   Binobarin,   tijorat   banklari   investitsiya   faoliyatini
tashkil etish va boshqarish bilan bog’liq eng muhim faoliyatni aniq ishlab chiqish
va rasmiylashtirishi kerak. Asosan,bu to’g’ri investitsiya siyosatini   ishlab chiqish
va   amalga   oshirishdir.Bank   rivojlanishining   umumiy   biznes   siyosati   investitsiya
siyosatini   shakllantirishning   asosiy   sharti   bo’lib,   uning   asosiy   maqsadlari
investitsiya   faoliyati   uchun   strategik   maqsadlarni   ishlab   chiqishda   ustuvor hisoblanadi.Umumiy   iqtisodiy   siyosatning   muhim   tarkibiy   qismi   bo’lgan
investitsiya   siyosati   bankning   samarali   rivojlanishini   ta’minlovchi   omil
hisoblanadi.
Veb-qidiruv   natijalari   bo’yicha,tijorat   banklari   iqtisodiyotning
zamonaviylashtirilishida   va   investitsiya   faoliyatining   oshirilishida   jiddiy   rol
o’ynaydi,   shu   jumladan   O’zbekistonda   va   AQSHda.   O’zbekistonda   hukumat
davlatga       tegishli   monopoliyalarning   zamonaviylashtirilishi   orqali   o’sishni
kuchaytirishga   qaratilgan   keng   ko’lamli   iqtisodiy   islohot   siyosatlarini   amalga
oshiradi   va   xususiy,   xorijiy   to’g’ridan   to’g’ri   investitsiyalaruchun   qo’llab
quvvatlovchi iqlim yaratadi. 2020yil martidan etiboran O’zbekistonda 30 ta tijorat
banki faoliyat yuritadi.
AQSHda esa tijorat banklari jismoniy va yuridik shaxslarga sodda moliyaviy
vazifalarni   bajarish   uchun   turli   xil   moliyaviy   xizmatlarni   taqdim   etadi.Ular
depozitlarni   qabul   qiladi,   pulni   qarz   beradi,   to’lovlar   usullarini   amalga   oshiradi,
bank cheklari va tekshiruvlarini chiqaradi, mahsulotlar va hujjatlarni saqlash uchun
xavfsizlik   deposit   qutilarini   taklif   etadi   va   boshqa   xizmatlarini   ham   taklif   etishi
mumkin, masalan sug’urta shartnomalarini brokerlash va investitsiya maslahatlari
berish.   AQSHdagi   biznes   va   moliya   sohasining   asosiy   qismlaridan   biridir.Ular
jismoniy   shaxslardan   ko’ra   bizneslarga   ko’proq   xizmat   ko’rsatadi   va   depozitlarni
qabul qilish, bizneslarga qarz berish va xazina boshqaruvini o’z ichiga olgan turli
xil   xizmatlarni   taqdim   etadi.   AQSHdagi   eng   yirik   tijorat   banklaridan   biri
JPMorgan   Chase   hisoblanadi,   u   2021   yilda   121   milliard   AQSH   dollari   ortiqcha
daromadga   ega   bo’ldi.SHu   yil   JPMorgan   Chase   ham   Bank   of   Amerika   oldidan
o’tib tijorat bank kartalarining eng yaxshi chaqiruvchisi bo’ldi. 3
3.O’zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o’zgartirish
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirish
Mavjud   iqtisodiy   tizimni   butunlay   yangi   tartiblar   asosida   isloh   qilish
iqtisodiyotning   rivojlanishidagi   turli   nomutanosibliklar   hamda   tanglik   holatlarini
keltirib   chiqarishi   mumkin.   Shu   sababli   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   yo’lida
3
 “International commercial banking” anjumani 24.10.2021/  www.worldeconomics.org  veb-sayti iqtisodiyotni   jonlantirish,   bir   tekis   rivojlantirish   va   barqarorlashtirish   jarayoni
qonuniy   bosqich   hisoblanadi.     Modernizatsiya   –   an’anaviy   jamiyatning   ilg’or,
industirial   jihatdan   taraqqiy   etgan   jamiyatga   aylanishini   ta’minlovchi   ijtimoiy   –
tarixiy jarayon. Iqtisodiyotga oid aksariyat lug’atlarda quyidagi mazmundagi ta’rif
beriladi:”Modernizatsiya   –   ob’ektni   yangilash,   yaxshilash,takomillashtirish,   uni
yangi   talablar   ma   me’yorlarga,texnik   shartlarga,sifat   ko’rsatkichlarga
muvofiqlashtirish.Asosan   mashina,   asbob-uskunalar,texnologik   jarayonlar
modernizatsiyalanadi “ 4
Barqarorlashtirish   jarayoni   iqtisodiy   rivojlanishda   inqiroz   holatlarining
oldini   olish   uchun   ishlab   chiqarish   va   chiqarilayotgan   mahsulot   tarkibini
o’zgartirishga   yo’naltiriladi.   Respublikada   iqtisodiy   islohotlarni   amalga
oshirishning   dastlabki   davrida   barqarorlashtirish   siyosatidan   ko’zda   tutilgan
maqsad   eng   avvalo,   makroiqtisodiyotda   muvozanatni   saqlash,   ishlab   chiqarishni
keskin   darajada   pasayishining   oldini   olish   va   ommaviy   ishsizlikning   kelib
chiqishiga   yo’l   qo’ymaslikdan   iborat   bo’ldi.   Shu   bilan   birga   bu   siyosat   pul
emissiyasini   boshqarish,   uning   qadrsizlanishining   oldini   olish,   mamlakat   to’lov
balansini   bir   me’yorda   saqlash   kabi   maqsadlarni   ham   o’z   ichiga   oladi.
Respublikada   barqarorlashtirish   siyosatini   ishlab   chiqishda   jahon   tajribasida
sinalgan yondashuvlar  hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi.
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarining   rivojlanishida   ularni   tarkiban   qayta   qurish
talablari   ham   ko’zda   tutildi.   Bunda   asosiy   e’tibor   katta   istiqbolga   ega   bo’lgan,
butun iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq
va   sohalarga   qaratildi.   Iqtisodiyotda   zarur   tarkibiy   o’zgarishlarni   amalga
oshirgunga qadar ishlab chiqarish hajmining pasayib  ketishiga barham berish eng
muhim   maqsad   bo’lib   qoladi.   Shu   sababli   respublikada   90-yillarning
o’rtalaridayoq   makroiqtisodiy   barqarorlik   sohasida   ishlab   chiqarish   sur’atlari
pasayishining   sekinlashuvi   ko’zga   tashlandi,   ayrim   ko’rsatkichlar   bo’yicha   esa
o’sishga erishildi. Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror
sur’atlar   bilan   o’sishi   va   makroiqtisodiy   mutanosibligi   ta’minlandi,   ishlab
4
 “Raqamli iqtisodiyotni modernizatsiyalash chora-tadbirlari” /  www.gazeta.uz  veb-sayti chiqarishni   tarkibiy   o’zgartirish   va   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik
yangilash   ishlari   davom   ettirildi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   ustuvor
yo’nalishlari   hamda   ularni   ta’minlash   borasidagi   vazifalarning   aniq   belgilab
olinishi   va   izchil   ravishda   amalga   oshirilishi   natijasida   mamlakatimizda   asosiy
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarning   bajarilishida   ahamiyatli   yutuqlarga
erishilmoqda.   Mamlakatimizda   YaIMning   nafaqat   miqdoran   o’sib   borishi,   balki
uning   tarkibiy   tuzilmasining   sifat   jihatidan   takomillashib   borishi   ham   alohida
e’tiborga 561 molik. Bunda uning o’sishiga ta’sir ko’rsatgan omillar tahlili, ya’ni
qo’shilgan   ulushlarning   tarkibi   hamda   YaIMning   o’sishiga   qo’shgan   hissasini
ko’rib   chiqish   maqsadga   muvofiqdir.   Yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   bo’lgan
mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   ko’paytirishni   ta’minlaydigan   kimyo,   neft-gaz   va
neft-kimyo   sanoatini,   mashinasozlik,   metallni   qayta   ishlash,   qurilish   materiallari
ishlab chiqarish, engil, oziq-ovqat sanoatining yuqori texnologiyalarga asoslangan
tarmoqlarini   va   boshqa   sohalarni   yuksak   darajada   rivojlantirish   oldimizga
qo’yilgan   maqsadlarga   erishishning   asosiy   manbai   bo’lishi   darkor.   Respublika
milliy  iqtisodiyotida  erishilgan  bu  ijobiy  natijalar  tarkibiy qayta  qurishlar  asosida
butunlay yangi iqtisodiyot majmuasining bunyod etilganligi, birinchi navbatda eng
muhim   makroiqtisodiy   va   takror   ishlab   chiqarish   nisbatlarini   davlat   tomonidan
samarali   tartibga   solishning   natijasi   hisoblanadi.   Bunda   asosiy   e’tibor
iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi,   hududlarning   tarkibiy   tuzilishini
takomillashtirishga   qaratiladi.   Tarkibiy   siyosatning   hududiy   jihatlarini   ta’minlash
odamlar   turmush   darajasida   vujudga   kelgan   hududiy   nomutanosiblikni   bartaraf
etish,   resurslar   va   ishlab   chiqarish   imkoniyatlaridan   samarali   foydalanishga
erishishda katta ahamiyatga ega bo’ladi. Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan
mahsulot   turini   o’zgartirish,   uning   sifatini   yaxshilash   va   mahsulot   tayyorlashga
ketadigan   jami   xarajatlarni   kamaytirish   talablari   ham   hisobga   olinadi.   Iqtisodiyot
tuzilishidagi   o’zgartirishlar,   chetdan   mahsulot   olib   kelishni   qisqartirish,
iqtisodiyotning   xomashyo   etishtirishga   qartilgan   bir   tomonlama   yo’nalishini
bartaraf   etish   va   uning   eksport   imkoniyatini   kengaytirish,   tarmoqlar   ichidagi   va
hududiy   jihatdan   vujudga   kelgan   nomutanosibliklarni   bartaraf   etish   asosida iqtisodiyotning   mutanosib   va   barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   vazifalarini   hal
etish bilan bog’liqlikda amalga oshirildi. Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot
ichki   tuzilishidagi   o’zgarishlar   –   respublikaning   energetika   va   oziq-ovqat
mustaqilligini   ta’minlovchi   tarmoqlarni   rivojlantirishga   qaratildi.   Bunda   birinchi
navbatda eng muhim o’zak 562 tarmoqlarni – neft va gaz sanoatini, energetikani,
rangli   metallurgiya   sanoatini,   mashinasozlik   majmuasini,   qishloq   xo’jalik   va
agrosanoat   majmuasining   boshqa   sohalarini   rivojlantirishga   ustunlik   beriladi.
Iqtisodiyotning   takror   ishlab   chiqarish   tuzilishini   tubdan   o’zgartirish   asosida
umumiqtisodiy barqarorlikka erishishda iste’mol bilan jamg’arish fondi o’rtasidagi
eng maqbul mutanosiblikni  ta’minlash asosiy  o’rin tutadi. Iste’mol fondining eng
maqbul   darajasiga   erishish   –   ichki   bozorda   talab   bilan   taklif   o’rtasida
mutanosiblikni   ta’minlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Shu   sababli   davlat   eng   muhim
makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga
ko’proq e’tibor berdi. Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida tarkibiy qayta qurishlar
faol investitsiya   siyosatini o’tkazish orqali amalga oshirildi. Shu sababli respublika
investitsiya   bazasini   rivojlantirishga   katta   e’tibor   berilib,   bunda   o’z
sarmoyalarimiz,   tashqi   kreditlar,   bevosita   investitsiyalar   va   ularning   barcha
manbalaridan   o’rinli   foydalanish   ko’zda   tutildi.   Tashqi   investitsiyalarni   jalb
qilishda bevosita investitsiyalar tarzida, davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy
tashkilotlar,   qarz   beruvchi   mamlakatlar   moliyaviy-kredit   resurslari   shakllarida
amalga   oshirilishi   mumkin.   Tarkibiy   o’zgarishlarni   amalga   oshirish   jarayonida
mahalliy   xomashyo   va   tabiiy   imkoniyatlar   asosida   ishlaydigan,   ilg’or   zamonaviy
texnologiyalarni   joriy   etgan   holda,   nafaqat   ichki,   balki   tashqi   bozorda   ham
raqobatga   bardosh   beradigan   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   tarmoqlarga   qaratilishi
zarur. Iqtisodiyotni mutanosib rivojlantirishda uzoq muddatli dastur ishlab chiqish
muhim   ahamiyat   kasb   etib,   unda   iqtisodiyotimizning   asosiy   tarmoqlarini
modernizasiya   qilish   va   texnik   yangilash,   mamlakatimizning   yangi   marralarni
egallashi   uchun   kuchli   turtki   beradigan   va   jahon   bozorida   raqobatbardoshligini
ta’minlaydigan   zamonaviy   innovasiya   texnologiyalarini   joriy   qilish   bo’yicha
maqsadli loyihalar ishlab chiqilib amalga oshirilmoqda. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   563   Farmonida
“Tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish,   milliy   iqtisodiyotning   yetakchi
tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish   hisobiga   uning
raqobatbardoshligini   oshirish”   maqsadida   amalga   oshirilishi   lozim   bo’lgan
vazifalar ko’rsatib berilgan1.   Jumladan, - milliy iqtisodiyotning mutanosibligi va
barqarorligini   ta’minlash,   uning  tarkibida  sanoat,   xizmat   ko’rsatish   sohasi,   kichik
biznes va xususiy tadbirkorlik ulushini ko’paytirish;
-   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   jihatdan
yangilash,   ishlab   chiqarish,   transport-kommunikatsiya   va   ijtimoiy   infratuzilma
loyihalarini   amalga  oshirishga  qaratilgan  faol  investitsiya   siyosatini   olib borish;   -
yuqori   texnologiyali   qayta   ishlash   tarmoqlarini,   eng   avvalo,   mahalliy   xomashyo
resurslarini   chuqur   qayta   ishlash   asosida   yuqori   qo’shimcha   qiymatli   tayyor
mahsulot   ishlab   chiqarishni   jadal   rivojlantirishga   qaratilgan   sifat   jihatidan   yangi
bosqichga   o’tkazish   orqali   sanoatni   yanada   modernizatsiya   va   diversifikatsiya
qilish, va hokazo. Yuqori iqtisodiy o’sish sur’atlari har tomonlama chuqur va puxta
o’ylangan   izchil   budjet-soliq   va   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   orqali
ta’minlanadi.   Ushbu   siyosat,   avvalambor,   iqtisodiyotda   soliq   yukini   kamaytirish,
xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatida   uning   rag’batlantiruvchi   rolini
kuchaytirishga qaratiladi.
4. O’zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirish bosqichlari.
Jahon banki prognozlariga ko’ra, o’zbekistonda yalpi ichki mahsulot o’sishi
2023   yilda   5.1   foizni   tashkil   etadi.Rossiya   iqtisodiyotining   yanada   qisqarishi,
shuningdek, jahon moliya bozorlaridagi keskin sharoit –O’zbekistonning iqtisodiy
o’sish   prognoziga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin   bo’lgan   xavflar   sifatida
ko’rilmoqda. Jahon banki mutaxasislari “Evropa va Markaziy Osiyo mintaqasining
iqtisodiy   sharhi”hisobotini   e’ln   qildi.   Ta’kidlanishicha,   O’zbekiston   2030yilga
borib   daromad   darajasi   o’rtachadan   yuqori   bo’lgan   davlatlar   qatoriga   qo’shilishi
uchun   YAIMning   o’sish   sur’atlari   hozirgi   darajadan   ancha   yuqori   bo’lishi   kerak.
Qayd etilishicha, O’zbekiston 2023 yilda iqtisodiy o’sish 5.1 foizni tashkil etilishi muddatli   istiqbolda   bosqichma-   bosqich   tezlashishi   kutilmoqda.   Rossiyaning
Ukrainadagi   urushi   va   Rossiyaga   qarshi   joriy   etilgan   sanksiyalar   bilan   bog’liq
transport   logistikasidagi   qiyinchiliklar   oziq-ovqat   va   energiya   naxlarining   yuqori
bo’lishiga va shaxsiy iste’molni kamaytirishga turtki bo’lib qolishi mumkin.
1-jadval 5
Xususiy   sarmoya   va   savdoning   ko’tarilishi   hamda   O’zbekistondagi   pul
o’tkazmalarining   2022   yildagi   eng   yuqori   cho’qqisiga   chiqqaniga   nisbatan
barqarorlashishi     kutilmoqda.Xitoy   iqtisodiyotining   kutilayotgan   tiklanishi
O’zbekistondan   to’qimachilik va oziq –ovqat eksportiga bo’lgan talabni oshirishi
mumkin.   Oltin   va   mis   eksportidan   bo’lgan   tushumning   oshishi,shuningdek,
davlatinvestitsiyalarining   sekinlashishi   budjet   taqchilligining   2023   yilda
YAIMning   3,3   foizgacha   qisqartiradi.   Jahon   banki   O’zbekistonning   ijtimoiy   –
iqtisodiy rivojlanishi  yo’lidagi  asosiy  muammolar va imkoniyatlar tahlili  qilingan
yangi   tadqiqot   bo’yicha   xususiy   sektor   o’sishi   yo’lidagi   to’siqlarni   bartaraf   etish,
davlatning   iqtisodiyotidagi   ishtirokini   cheklash,   inson   kapitalini   rivojlantirish   va
5
 “World Economical Growth” 22.11.2022 /  www.worldstatistics.org  veb-sayti mamlakatning yashil iqtisodiyotga o’tishi bo’yicha tavsiyalar berdi. 2026 yilgacha
aholi   o’rtasida   kambag’allikni   ikki   baravar   kamaytirish,   shuningdek,   2030   yilga
borib   daromad   darajasi   o’rtachadan   yuqori   bo’lgan   davlatlar   qatoriga   qo’shilish
ko’zda   tutilgan.   Bunga   erishish   uchun   YAIM   ning   o’sish   sur’atlari   hozirgi
darajadan   ancha   yuqori   bo’lishi   talab   qilinadi.Ushbu   maqsadlarda   ish   o’rinlarini
yanada   ko’proq   yaratish   hamda   fuqarolarning,   jumladan,   yoshlar,   ayollar   va
nogironligi     bor   shaxslarning   iqtisodiy   jarayonlarda   ishtirok   etish   imkoniyatlarini
oshirish orqali erishish mumkin.
O’zbekistonda   yuqoridagi   maqsadlarga   erishish   uchun   quyidagi     to’rtta
yo’nalishda rivojlanish yordam berishi mumkin:
1)xususiy   sektor   o’sishini   rag’batlantirish   va   barqaror   ish   o’rinlarini
yaratish;
2)davlatning iqtisodiyotdagi rolini isloh qilish;
3)fuqarolar   manfaatlariga   va   inson   kapitalini   rivojlantirishga   xizmat
qiladigan dasturlarga investitsiya qilish;
4)ekologik barqaror kelajakni barpo etish;
SHuningdek,mamlakatda xususiy sektor o’sishini rag’batlantirish uchun:
*er,mehnat   va   moliyaviy   resurslarni   taqsimlash   mexanizmlarini
takomillashtirish;
*xususiy   sektorda   raqobatni   rivojlantirishga   yo’naltirilgan   normativ   –
huquqiy bazani isloh qilish;
*xususiy   sektorning   jahon   iqtisodiyotiga   integratsiyalashishiga
ko’maklashuvchi tashqi savdo va investitsiya siyosatini olib borish ;
*xususiy   sektor   korxonalarini   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   samarali
xizmatlarni rivojlantirish ;
*qishloq   xo’jaligi   bozorlaridagi   islohotlarni   jadallashtirish,bu   esa   davlatning
ularning faoliyatiga aralashishiga chek qo’yadi.
Davlat ko’magi bilan mamlakatda bozor iqtisodiyotini rivojlantirish uchun: *davlatning   tovar   va   xizmatlarning   asosiy   ishlab   chiqaruvchisi
funksiyalaridan   bozorni   rivojlantirishni   rag’batlantiradigan   funksiyalariga
o’tkazib,uning rolini transformatsiya qilishni rivojlantirish;
*davlat   korxonalarining   iqtisodiyotdagi   ulushini   kamaytirish   va   ularning
samaradorligini oshirish;
*zarur ijtimoiy-iqtisodiy infratuzilmani rivojlantirish;
*korrupsiyaga   qarshi   kurashish   va   turli   hokimyat   organlarining   boshqaruv
faoliyatini takomillashtirish ;
*davlat funsiyalarini markazsizlashtirishni  davom ettirish;
*davlat organlarining fuqarolar oldidagi hisobdorligini oshirish zarur;
Mamlakatda inson kapitalini rivojlantirish uchun :
*ta’lim tizimi faoliyatidagi mavjud kamchiliklarni bartaraf etish orqali uning
sifatini oshirish;
*maktabgacha   ta’lim   va   oliy   ta’lim   muassasalariga   kirish   imkoniyatini
yaxshilash;
*sog’liqni   saqlash   tizimining   samaradorligini   va   fuqarolar   uchun   undan
foydalanish imkoniyatini oshirish;
*butun   mamlakat   bo’ylab   suv   ta’minoti   va   sanitariya   xizmatlaridan
foydalanishimkoniyatlarini kengaytirish;
*kambag’allikni   o’lchash   tizimini,unga   qarshi   kurashish   bo’yichadavlat
dasturlarini va ularning maqsadliligini takomillashtirish;
*aholi   zaif   qatlamlarining   mehnat   bozorida   keng   ishtirokini
rag’batlantiruvchi davlat siyosatini ishlab chiqish;
*ijtimoiy himoya tizimi samaradorligini oshirish va u bilan aholining muhtoj
qatlamlarini qamrab olish kerak.
Mamlakatning ekologik barqaror kelajagini barpo etish uchun:
*tabiiy resurslarni, jumladan, suv va er resurslarini samaraliroq boshqarish;
*atmosferaga   issixxona   gazlari   chiqindilarini   yanada   kamaytirish,energiya
samaradorligini   oshirish,   iqtisodiyotni   turli   tarmoqlarini,   shu   jumladan  energetika
sohasini modernizatsiya qilish bo’yicha chora-tadbirlar ko’rish; *tabiiy ofatlar xavfini boshqarish tizimini takomillashtirish lozim;
Milliy iqtisodiyotning ijobiy tendensiyalari qatoriga oltin,tabiiy gaz va misga jahon
narxlarining ehtimoliy ko’tarilishi, shuningdek, mamlakatda amalga oshirilayotgan
islohotlar   bilan   qo’llab–quvvatlanishi   mumkin   bo’lgan   unumdorlikning   yuqori
o’sishi kiradi. Xulosa
Xulosa   sifatida   shuni   aytish   mumkinki,   zamonaviy   tijorat   banklari
tomonidan ko'rsatilayotgan xizmatlar son-sanoqsiz. Ular son-sanoqsiz odamlarning
tarqoq   jamg'armalarini   safarbar   qiladi   va   ularni   foydali   kanallarga   qayta
taqsimlaydi.   U   zamonaviy   jamiyatning   hayotiy   qonini   tashkil   etadi.   Bozor
iqtisodiyotiga   asoslangan   barcha   mamlakatlarda   tijorat   banklar   iqtisodiyotining
to’lov mexanizmida etakchi o’rin tutadi.
Mamlakatimiz   iqtisodiyot   to’lovlarni   amalga   oshirishni   isloh   qilish   va
rivojlantirish   orqali   mamlakatimiz   to’lov   tizimida   tijorat   banklarining   o’rni
kengaymoqda. Undan tashqari banklar moliya-valyuta bozorida faoliyat ko’rsatish,
ya’ni   qimmatli   qog’ozlar   chiqarish   va   ularni   joylashtirish,   sotib   olish   bilan
shug’ullanishi,   mijozlarga   har   xil   axborotlar,   maslahatlar   berish   bilan
shug’ullanishi mumkin.
Tijorat   banklari   yuqorida   keltirilgan   funksiyalar   asosida   quyidagi
operatsiyalarni bajaradi :
-passiv operatsiyalar;
-aktiv  operatsiyalar;
-bank xizmatlari va vositachilik operatsiyalari;
Har   qanday   islohot   natijasi   xalqimiz   uchun   farovon   va   munosib   turmush
sharoitini   yaratishga   xizmat   qilishi   darkor.   Davlatimiz   rahbari   ta’kidlaganlaridek,
”Odamlarimiz   etarli   daromad   topishi   uchun   eng   qulay   biznes   va   investitsiya
muhitini   shakllantirib,   yangi   –yangi   korxonalar   va   ish   joylarini   ko’paytirishimiz
zarur.   Bu   g’oyat   dolzarb   ishlarni   o’zimiz   qilmasak,   hechkim   bizga   chetdan   kelib
qilib bermaydi. “ 6
 Tijorat banklari esa aynan mana shunday  muhim jarayonlarning
eng   faol   va   uzluksiz   ishtirokchisiga   aylanishi   bugun   har   qachongidanham
dolzarbdir.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
6
 Prezident Sh.Mirziyoyevning “Xalqaro valyutani optimallashtirish to‘g‘risida”gi anjumandagi nutqidan 
18.08.2019/www.gazeta.uz veb-sayti 1.   Sh.M.Mirziyoyev.   O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   2019   yil   uchun
mo’ljallangan   eng   muhim   ustuvor   vazifalar   haqidagi   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. 28.12.2019;
2. “Tashqi iqtisodiy faoliyat to’g’risida”gi qonun (yangi tahriri, ikkinchi chaqiriq
Oliy Majlisning ikkinchi sessiyasida 2000-yil 26-mayda qabul qilingan);
3. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan birga
quramiz”. – Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. – 488 b;
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
mamlakat   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovidir”.-   Toshkent:   “O’zbekiston”,
2017.- 48b;
5.   Sh.   Shodmonov.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   –   T.:   «Toshkent_»   nashriyoti,
2020.  788 bet;
6.  http://www.worldbank.org  –   Jahon  Banki rasmiy veb-sayti;
7.   www.scientificprogress.uz  -  O’zbekiston Respublikasi ilmiy ma’ruzalar bazasi;
8.   www.gazeta.uz -   O’zbekiston Respublikasi mahalliy yangiliklar bazasi;
9.  https:// www.cbu.uz  - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki  veb- sayti;
10.  https:/ /www . lex.uz   –  O’zbekiston   Respublikasi  Qonun  hujjatlari  ma’lumotlari
milliy bazasi;
11.  https://www.stat.uz  –   O’zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Statistika
agentligi rasmiy veb-sayti.