Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 458.0KB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 04 Dekabr 2023
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ish haqi va mehnat munosabatlari

Sotib olish
  Ish   haqi   va   mehnat   munosabatlari
1 •
yaratilgan   mahsulot   va   daromadlarning
taqsimlanish   tamoyillari
2 •
ish   haqining   iqtisodiy   mazmuni
3 •
ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   tizimlari
4 •
mehnat   munosabatlarining   iqtisodiy   mazmuni   va   kasaba   uyushmalarining  
roli
5 . •
davlatning   ish   haqi   siyosati . Reja :                  1.  Yaratilgan   mahsulot   va   daromadlarning
taqsimlanish   tamoyillari
•
« ishlab   chiqarishning   uch   omili »   degan  
g'oyani   ilgari   surib ,  unda   tovarlarni   ishlab  
chiqarishda   mehnat ,  er   va   kapital   bab - baravar  
qatnashadi ,  ular   hamma   daromadlar  
manbaidir   va   binobarin   daromadlar   ham   shu  
omillar   o'rtasida   taqsimlanadi ,  deb   ko'rsatadi .frantsuz   olimi   J . B . Seyishlab   chiqarilgan   mahsulotning   taqsimlanish   tamoyillari   bo'yicha  
turlicha   nazariyalar        •
qo'shilgan   omil   ( so'nggi   qo'shilgan   kapital   yoki  
ishchi   kuchi )  unumdorligi   degan   g'oyasiga   asos  
bo'lib   xizmat   qiladi .  j . b . klark   o'zining  « boyliklarning  
taqsimlanishi »  nomli   asarida   yaratilgan   boylik  
uchala   omil   o'rtasida   ularning   har   biri   yaratgan  
mahsulot   miqdoriga   ( ya ' ni   unumdorligiga )  qarab  
taqsimlanadi ,  deb   ko'rsatdi .amerikalik   iqtisodchi   olim   j . b . klarkning    sey   va   klark   g'oyalarining   ijobiy   tomoni  
quyidagilardan   iborat :
1 •
kapital ,  er   va   ishchi   kuchi  ( jonli   mehnat ) ning   har   uchalasi  
tovar   yoki   xizmatning   nafliligini   yaratishda   qatnashishi  
ko'rsatiladi ;
2 •
yaratilgan   naflilik   miqdori   bilan   bu   uchala   omilning   miqdori  
va   unumdorligi   o'rtasida   bog'liqlik   mavjudligi ,  agar   bu  
uchala   omil   bir - biriga   mos   ravishda   miqdor   va   sifat  
jihatidan   oshsa ,  tovarlar   va   xizmatlar   hajmi   ham   ko'payishi  
asoslanadi .        sey   va   klark   g'oyalarining   kamchiliklari
sey   va   klark ,  hali   iqtisodiyot   nazariyasi   etarli  
rivojlanmagan   davrda   yashab ,  ijod   etganliklari   uchun , 
tovar   va   xizmatlarda   gavdalangan   mehnatning   ikki  
yoqlama   tavsifini   va   undan   kelib   chiquvchi   tovarning  
ikki   xil   xususiyatini   tushunmaganliklari   tufayli , 
kapital   va   er   tovar   nafliligini   yaratishda   passiv  
ravishda   qatnashsada ,  qiymat   yaratmasliklarini ,  ular  
faqat   eskirishiga   teng ,  ya ' ni   amortizatsiya  
ajratmalariga   teng   qiymatni   yangi   tovarga   jonli  
mehnat   ta ' sirida   o'tkazishini ,  yangi   qiymat   esa   faqat  
jonli   mehnat   tomonidan   yaratilishini   ko'rsatib  
berolmagan .1   sey   va   klark   g'oyalarining   kamchiliklari
klark   tomonidan   yaratilgan   qo'shilgan   mehnat  
unumdorligining   kamayib   borish   qonuni   turli   omillarning  
bir - biriga   mosligi   ta ' minlanmagan ,  ko'r - ko'rona   xarajatlar  
oshirib   borilgan   hamda   ilmiy - texnika   taraqqiyoti   mutlaqo  
to'xtab   qolgan   davrga  ( holatga )  mos   kelib ,  hozirgi   zamon  
rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitiga   to'g'ri   kelmaydi .
sey   va   klark   aytganlaridek ,  hozirgi   davrda   yaratilgan  
boylik ,  to'g'rirog'i   milliy   mahsulotning   hammasi   bu   uchala  
omilning   miqdori   va   unumdorligiga   qarab  
taqsimlanmaydi ,  balki   uning   amortizatsiya   ajratmalari , 
markazlashgan   fondlar   tashkil   qilingandan   qolgan   qismi  
shu   omillarga   qarab   uning   egalari   o'rtasida   taqsimlanadi .2
3      hozirgi   davrda   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy  
islohotlar   talablarini   hisobga   olib ,  yaratilgan   mahsulotni  
taqsimlashning   asosiy   yo'nalishlari  
a )  umuman   olganda   mahsulotni ,  binobarin   daromadlarni   taqsimlash   ham  
doim   bir   xil   bo'lmay ,  balki   shu   davrda   amal   qilib   turgan   iqtisodiy  
munosabatlar   tizimiga ,  jumladan   mulkchilik   munosabatlariga   bog'liq  
bo'ladi .  ishlab   chiqarishning   moddiy   shart - sharoitlari ,  ya ' ni   kapitalga  
mulkchilikning   turli   shakllari   mavjud   bo'lgan ,  erga   esa   davlat   mulki   bo'lib  
turgan   sharoitda   yaratilgan   milliy   mahsulot   mulk   egalari  ( davlat ,  jamoa , 
xususiy ,  shaxsiy )  va   ishchi   kuchining   egasi   bo'lgan   ishchi - xizmatchilar  
o'rtasida   taqsimlanadi .  bunda   daromadlarning   bir   qismi   albatta   umum  
jamiyat   manfaatlarini   ko'zlab   ish   olib   boruvchi   davlat   ixtiyoriga   kelib  
tushadi ;
b )  milliy   mahsulotdan   eng   avvalo   shu   mahsulotni   yaratishda  
qatnashgan   ishlab   chiqarish   vositalarining   qiymati ,  aniqrog'i , 
amortizatsiya   summasi   ajratib   qo'yiladi ,  chunki   bu   summa   asosiy  
ishlab   chiqarish   vositalarini  ( asosiy   kapitalni )  qayta   tiklash   uchun  
zarurdir ;    v )  undan   keyin   turli   xil   tabiiy   ofat   va   boshqa   turli   xil  
favqulodda   hodisalarning   ta ' sirini   bartaraf   qilish ,  ishlab  
chiqarish   va   xizmat   ko'rsatishni   o'z   maromida   to'xtovsiz   olib  
borishni   kafolatlash   uchun   sug'urta   fondlari ,  qariyalar , 
bolalar ,  nogironlar   va   turli   boshqa   kam   ta ' minlangan   oilalarni  
himoya   qilish   uchun   nafaqa   hamda   ijtimoiy   himoya  
fondlariga   ajratiladi ;
g )  davlatni   boshqarish ,  mamlakat   mudofaasini  
mustahkamlash ,  aholining   tinch   hayotini   va   mehnatini  
qo'riqlash ,  mamlakat   miqyosida   fan - madaniyatni ,  ta ' lim  
tizimini ,  sog'liqni   saqlashni   rivojlantirish   uchun   fondlar  
ajratiladi     2.  ish   haqining   iqtisodiy   mazmuni
yaratilgan   yalpi   ichki  
mahsulotning   uning   ishlab  
chiqaruvchilari   o'rtasida   mehnatning  
miqdori ,  sifati   va   unumdorligiga  
qarab   taqsimlanadi - gan   qismi   ish  
haqi   deb   yuritiladi .    ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
       d . rikardo   va   t . mal ь tuslarning  « yashash   uchun   vosita   minimumi » 
kontseptsiyasida   ish   haqini   yashash   uchun   zarur   vositalarning  
fiziologik   minimumi   bilan   bir   xil   deb   hisoblanadi .  lekin   ish   haqini  
yashash   uchun   zarur   vositalarning   fiziologik   minimumi   bilan   bir   xil  
deb   qarash   to'g'ri   emas .  bu   minimum   o'z   ichiga   ishchi   kuchi  
shakllanadigan   iqtisodiy ,  ijtimoiy   va   madaniy   shart - sharoitlar  
tug'dirgan   ehtiyojlarni   ham   oladi .  shu   bilan   birga   ishchi   kuchi  
narxining   quyi   chegarasini   yashash   uchun   zarur   vositalar  
miqdorining   minimumi   bilan   aniqlash ,  ishga   yollovchilar   ish   haqini  
mazkur   quyi   chegaradan   pasaytirishga   intilishiga   olib   kelishi  
mumkin .  iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarning   xo'jalik  
amaliyotidagi   ish   haqining   darajasini   kuzatish   shuni   ko'rsatadiki , 
ishchi   kuchi   bozorida   real   ish   haqining   o'rtacha   darajasi   yashash  
uchun   zarur   jismoniy   vositalar   minimumiga   qaraganda   ancha   yuqori  
darajada   o'rnatilgan .   ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
qiymatning   mehnat   nazariyasi   ( ingliz   klassik   siyosiy   iqtisod   maktabi , 
marksistik   yo'nalishidagi   iqtisodchilar )  ishchi   kuchini   alohida ,  o'ziga   xos  
tovar   deb   hisoblaydi .  shu   sababli   bu   nazariya   ish   haqiga   tovar   bo'lgan  
ishchi   kuchi   qiymatining   o'zgargan   shakli ,  ya ' ni   puldagi   ifodasi  
sifatida   qaraydi   va   uni   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarish   uchun   zarur  
bo'lgan   tirikchilik   vositalari   qiymati   sifatida   aniqlaydi .  mazkur   g'oya  
tarafdorlari   ishchi   kuchi   qiymatiga   bir   qator   omillar ,  avvalo   tabiiy   shart -
sharoitlar ,  aholining   madaniy   rivojlanishi ,  ularning   malakasi   va   ishchi  
oilasini   saqlash   hamda   ularning   tabiiy   takror   ishlab   chiqarish   sharoitlari  
ta ' sir   qilishini   ko'rsatadi .  shu   bilan   birga   bu   g'oyada   hayotiy   ehtiyojlar  
hamda   ularning   qondirilish   usullari   mamlakatning   ilmiy - texnikaviy , 
ijtimoiy - iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanishida   erishilgan   darajaga  
bog'liqligi   ta ' kidlanadi .   ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
bu   fikrlar   hozirgi   davrda   ham   ko'pgina   ko'zga   ko'ringan   iqtisodchi  
olimlar   tomonidan   ma ' qullanib   takrorlanmoqda .  masalan : 
a . f . shishkin ,  e . f . borisovlar   o'zlarining  « iqtisodiyot   nazariyasi » 
darsliklarida   ish   haqini   ishchi   kuchi   tovar   qiymatining   puldagi  
ifodasi   deb   ta ' riflamoqdalar . 
hozirgi   zamon   iqtisodiyot   nazariyasida   ayrim   mualliflar   ( jumladan , « ekonomiks » 
darsliklarida ,  v . d . kamaev   rahbarligida   nashr   etilgan  « iqtisodiyot   nazariyasi »  darsligi  
va   boshqalarda )[1]  ish   haqini   mehnat   narxi   sifatida ,  ayrimlari   esa [2]  mehnat  
bozoridagi   talab   va   taklifning   muvozanat   narxi   sifatida   talqin   etadilar .  bunda   ular  
asosan   bozorda   mehnat   sotiladi   degan   bizningcha   noto'g'ri   tushunchaga   asoslanishadi . 
mehnat   ishchi   kuchining   funktsiya   qilishi ,  uning   ma ' lum   maqsadga   qaratilgan   faoliyat  
jarayoni   bo'lib ,  uning   na   qiymati ,  na   narxi   yo'qligi ,  bu   jarayonni   bozorga   olib   chiqib  
sotib   bo'lmasligi   fanda   ham ,  real   hayotda   ham ,  iqtisodiy   amaliyotda   ham   hammaga  
ayon   bo'lgan   va   allaqachon   isbotlangan   masaladir .  shuning   uchun   buni   isbotlashga  
harakat   qilmasak   ham   bo'ladi .    ish   haqining   mazmuni   to'g'risidagi   turli   nazariyalarni , ( turli  
mamlakatlardagi   va   o'z   mamlakatimizdagi   amaliyotni ) 
umumlashtirib ,  quyidagi   xulosalarni   chiqarish   mumkin .
1 •
ish   haqi   to'g'risidagi   nazariyalarda   unga   bir   tomonlama   yondashish   xususiyati   mavjud   bo'lib ,  uning  
murakkab   va   ko'p   qirrali   iqtisodiy   jarayon   ekanligi   ozgina   e ' tibordan   chetda   qolgan .    
2 •
ish   haqining   umumiy   darajasi   har   doim   har   bir   mamlakatda   iqtisodiyotning   erishgan   darajasiga ,  ya ' ni  
umumiy   mehnat   unumdorligi ,  milliy   mahsulot   hajmi ,  uning   aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan  
miqdoriga   bog'liq   bo'ladi . 
3 •
ish   haqining   miqdori   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarishga ,  ishchining   o'zini ,  oila   a ' zolarini   boqishga  
etadigan   darajada   bo'lishi   lozim .
4 •
ish   haqining   miqdori   va   darajasi   ishchi   kuchining   malakasi ,  uning   mehnati   unumdorligi   bilan   bog'liq  
bo'ladi .
5 •
ish   haqining   darajasi   har   bir   firma   yoki   korxonada   ishlab   chiqarishning   erishgan   darajasi   bilan ,  ya ' ni  
ishlab   chiqarilgan   va   sotilgan   mahsulot   hajmi   va   bir   ishchiga   to'g'ri   kelgan   miqdori   bilan   bog'liq  
bo'ladi .                            ishchi   uchun   qanday   shaklda   va   qancha   miqdorda   ish   haqi   olishi   emas ,  balki  
unga   qancha   miqdorda   tovarlar   va   xizmatlar   sotib   olishi   mumkinligi   muhim .  shu  
sababli   nominal   va   real   ish   haqi   farqlanadi .  nominal   ish   haqi   bu   ma ' lum   vaqt  
davomida   olingan   pul   summasi   yoki   pul   shaklidagi   ish   haqi .  real   ish   haqi  –  bu  
nominal   ish   haqiga   sotib   olish   mumkin   bo'lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori . 
boshqacha   aytganda   real   ish   haqi  –  bu   nominal   ish   haqining  « xarid   etish » 
qobiliyati .  o'z - o'zidan   aniqki ,  real   ish   haqi   nominal   ish   haqiga   va   xarid   qilinadigan  
tovarlar  ( va   xizmatlar )  narxiga   bog'liq .  shunday   ekan ,  real   ish   haqi   boshqa  
sharoitlar   bir   xil   bo'lganda ,  nominal   ish   haqiga   to'g'ri   mutanosibdir   va   iste ' mol  
buyumlari   va   xizmatlar   narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir .  bu   miqdorlar  
nisbatini   formulada   quyidagicha   tasvirlash   mumkin :
VP = VH
           P 
bu   erda : VP -  real   ish   haqi  ; VH -  nominal   ish   haqi  ;  r  -  iste ' mol   buyumlari   va  
xizmatlarning   narx   darajasi .
nominal   ish   haqi   ishlab   topilgan   pul   daromadi   darajasini ,  real   ish   haqi   esa  
xodimlarning   iste ' moli   va   farovonlik   darajasini   tavsiflaydi .   ish   haqini   tashkil   etishda   uning   ikkita   asosiy  
shakli  
vaqtbay  
ishbay                  vaqtbay   ish   haqi   xodimning   malakasi , 
mehnatining   sifati   va   ishlagan   vaqtiga   qarab  
to'lanadigan   ish   haqidir .  u   odatda   mehnatning  
natijalarini   aniq   hisoblab   bo'lmaydigan ,  balki   ular  
aniq   vazifalar   doirasini   bajarish   bilan   belgilanadigan  
vaqtda   ( masalan ,  injener - texnik   xodimlar   va  
xizmatchilar ,  sozlovchilar ,  elektromontyorlar   va   shu  
kabilarga   haq   to'lashda )  yoki   mahsulot   ishlab  
chiqarish   texnologik   jarayonining   borishi   bilan  
belgilanadigan   va   bevosita   ishchiga   bog'liq  
bo'lmagan   paytlarda   ( masalan   konveyerlar   va  
avtomat   liniyalarida   ishlash )  qo'llaniladi .                      ishbay   ish   haqi   ishchining   ishlab   chiqargan  
mahsulot   miqdori   va   sifati   yoki   bajargan   ishining  
hajmiga   qarab   beriladigan   ish   haqidir .  mahsulot  
birligi   uchun   to'lanadigan   ish   haqi   miqdori ,  ta ' rif  
stavkasidagi   haqni   ishlab   chiqarish   normasiga  
taqsimlash   yo'li   bilan   aniqlanadi .  haq   to'lash  
shakllarining   aniq   mehnat   sharoitlarini   hisobga  
oladigan   turlari   ish   haqining   tizimini   tashkil   qiladi . 
chunonchi ,  ishchilarning   bir   qismiga   to'g'ri   ishbay  
tizimi   bo'yicha   haq   to'lanadi .  bunda   ishlab   chiqarish  
me ' yori   qay   darajada   bajarilishidan   qat ' iy   nazar ,  ish  
haqi   yagona   mahsulot   birligi   uchun   belgilangan   tarif  
bo'yicha   to'lanadi .                     ishbay - mukofot   tizimi   bir   qancha   ko'rsatkichlar   uchun   mukofot  
berishni   nazarda   tutadi .  ishbay - progressiv   haq   to'lashda   ishchining  
belgilab   qo'yilgan   me ' yor   doirasida   ishlab   chiqargan   mahsulotiga   uning  
birligi   uchun   belgilangan   tarif   bo'yicha   ish   haqi   beriladi ,  normadan  
yuqorisiga   esa   oshirilgan   haq   ( tarif )  bo'yicha   pul   to'lanadi .  ishbay   ish  
haqi   tizimida   yakka   tartibdagi ,  jamoa   va   ijara   pudratida   qo'llaniladigan  
mehnatga   haq   to'lash   farqlanadi .  bunda   olingan   tayyor   mahsulot   uchun  
uning   sifati   va   ishlab   chiqarish   chiqimlarini   hisobga   olib   haq   to'lanadi . 
haq   to'lashning   jamoa   shaklida   ish   haqi   brigada ,  tsex   va   boshqa  
bo'linmaning   pirovard   mehnat   natijalariga   bog'liq   qilib   qo'yiladi .  bunda  
har   bir   xodim   faqat   o'ziga   berilgan   shaxsiy   topshiriqlargagina   emas , 
balki   shu   bilan   birga   bo'linmaning   butun   ish   hajmini   ham   bajarishdan  
manfaatdor   bo'ladi    
  ishchilarning   ish   haqini   tabaqalashtirish   eng   avvalo   davlat   tarif   tizimi  
yordamida   amalga   oshiriladi .  tarif   tizimi   yordamida   tarmoqlar   va  
mamlakat   mintaqasi   bo'yicha ,  ular   ichida   esa   ishlab   chiqarish   turlari , 
turli   toifadagi   xodimlar   malakasi   va   mehnat   sharoitlariga   qarab   ishchi   va  
xizmatchilarning   ish   haqi   darajasi   tartibga   solib   turiladi . tarif   tizimi   tarif - malaka   ma ' lumotnomalarini   va   ish  
haqiga   har   xil   koeffitsientlarini   o'z   ichiga   oladi  
tarif - malaka   ma ' lumotnomalari   ayrim   kasblar   va   mehnat   turlarining  
batafsil   ta ' rifi ,  u   yoki   bu   aniq   ishni   bajaruvchining   bilim   va  
ko'nikmalariga   qo'yiladigan   talablardan   iborat   bo'ladi ,  shuningdek ,  unda  
bu   ishni   tariflash   uchun   qo'yiladigan   razryadlar   ham   ko'rsatiladi . 
tarif   setkasida   razryadlardan   tashqari   tarif   koeffitsientlari   ham   bo'lib , 
ular   birinchi   razryadli   ishchiga   haq   to'lash   bilan   keyingi   razryadli  
ishchilar   mehnatiga   haq   to'lashning   o'zaro   nisbatini   ko'rsatadi  ( birinchi  
razryadning   tarif   koeffitsienti   hamma   vaqt   birga   teng   bo'ladi ).
tarif   stavkalari   tegishli   razryadga   ega   bo'lgan   ishchining   mehnatiga  
to'lanadigan   haq   miqdorini   belgilab   beradi .     3.  ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   tizimlari . 
mehnat   shartnomalari   avvalo   ish   haqi   stavkasi , 
normadan   ortiqcha   bajarilgan   ishlar   uchun  
stavka ,  dam   olish   kunlari   va   tanaffuslar ,  pensiya  
fondlari   va   sog'liqni   saqlashga   ajratmalar   hamda  
narxlarning   o'zgarishini   hisobga   olib  
iste ' molchilik   savati   qiymatini   tartibga   solish   kabi  
jihatlarni   o'z   ichiga   oladi .  keyin   mehnat   sharoiti  
masalalari   qarab   chiqiladi .  nihoyat ,  qator  
tashkiliy   masalalar   hal   qilinadi .  odatda   kelishuv  
bir   necha   yilga  ( asosan   uch   yilga )  tuziladi .   ayrim   hollarda   davlat   ham   korxona   ma ' muriyati   va   ishchilar  
o'rtasidagi   o'zaro   munosabatlarga ,  masalan ,  ish   tashlash  
masalalariga   tegishli   munosabatlarga   ta ' sir   ko'rsatishi  
mumkin .  ammo   ish   tashlash   huquqi  « iqtisodiy ,  ijtimoiy   va  
madaniy   huquqlar   haqidagi   xalqaro   pakt » da  
mustahkamlangan   asosiy   ijtimoiy - iqtisodiy   huquq   va  
erkinliklar   jumlasiga   kiradi .
ko'pchilik   mamlakatlarda   mehnat   munosabatlarining  
rivojlanishida   bosh   masala   ishsizlikni   ijtimoiy   kafolatlashga , 
ishlovchilarning   mehnat   sharoitini   yaxshilash   va   ish   haqini  
oshirish   imkoniyatlari   bilan   bog'liq   masalalar   hisoblanadi .  bu  
muammolarni   hal   qilishda   asosiy   rol   kasaba   uyushmalariga  
tegishli   bo'ladi .   kasaba   uyushmalarining   tadbirkorlar   va   davlat   bilan  
munosabatlari . kasaba   uyushmalari   quyidagi   yo'llar   orqali   ish   haqini  
oshirishga   erishishi   mumkin  
•
kasaba   uyushmalar   nuqtai   nazaridan   ish   haqini  
oshirishning   eng   qulay   usuli   ishchi   kuchiga  
bo'lgan   talabni   kengaytirish   hisoblanadi .  ishchi  
kuchiga   bo'lgan   talabning   ortishi   natijasida   ish  
haqi   stavkasi   ham ,  ishchi   o'rinlari   soni   ham  
ortadi .  kasaba   uyushmalari   bu   talabni  
belgilovchi   bir   yoki   bir   necha   omillarni  
o'zgartirish   yo'li   bilan   ishchi   kuchiga   bo'lgan  
talabni   ko'paytirish   mumkin . 1.  ishchi   kuchiga   bo'lgan   talabni  
oshirish .       xususan ,  ular   quyidagilarga   erishishga   harakat  
qiladi : 
1 •
ishlab   chiqariladigan   mahsulot   yoki   ko'rsatiladigan  
xizmatga   talabni   oshirish ;
2 •
mehnat   unumdorligini   oshirish   va  
3 •
ishchi   kuchi   bilan   birgalikda   foydalanadigan   boshqa  
ishlab   chiqarish   omillari   narxlarini   o'zgartirish .           •
kasaba   uyushmalari   ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirish   yo'li   bilan  
ish   haqi   stavkasini   oshirishi   mumkin .  bunga   quyidagi   yo'llar  
bilan   erishiladi :2.  ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirish .  
1 •
immigratsiyani   cheklash ; 
2 •
bolalar   mehnatini   qisqartirish ; 
3 •
pensiyaga   muddatida   chiqishni   qo'llab - quvvatlash ; 
4 •
ish   haftasini   qisqartirishga   yordam   berish .                •
bu   ma ' lum   mehnat   turi   taklifini   cheklash  
vositasi   hisoblanadi .  bunda   kasaba  
uyushmalari   korxona   ma ' muriyatiga   ma ' lum  
kasbdagi   ishchilar   aniq   ko'rsatilgan  
talablarga   javob   bergan   taqdirda   ishga   qabul  
qilishga   ta ' sir   ko'rsatadi .  bu   talablar   o'z  
ichiga   ishchining   ta ' lim   darajasi , 
mutaxassislik   bo'yicha   ish   staji ,  imtihon  
natijasi   va   shaxsiy   tavsiflarini   oladi .3.  kasb   bo'yicha   malaka   darajasini  
litsenziyalash .     4.  kasaba   uyushmalari   jamoa   shartnomalari   tuzishda  
monopol   holatga   ega   bo'lgan   tadbirkorlarga   qarshilik  
ko'rsatish   yo'li   bilan   ham   ish   haqi   stavkasini   oshirishga  
erishishi   mumkin . 
•
buning   natijasida   ish   haqini   oshirish   bilan   bog'liq  
qo'shimcha   sarflar ,  yangi   ishchi   kuchini   yollash   natijasida  
olinadigan   qo'shimcha   mahsulot   hajmidan   ortiq   bo'ladi .
•
kasaba   uyushmalari   o'zlarining   iqtisodiy   vazifalarini  
amalga   oshirishlarida   manfaatlari   himoya   qilinayotgan  
mehnatkashlar   guruhining   kasbiy   ixtisosligi  
xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   yopiq   ( tor )  yoki  
ochiq  ( keng )  turda   tashkil   etilishi   mumkin .     yopiq   turdagi   kasaba   uyushmalari   ish   haqi   darajasini  
oshirish   uchun   ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirishga  
harakat   qiladilar .  bu   ko'proq   ma ' lum   kasb   egalari , 
masalan ,  duradgorlar ,  g'isht   teruvchilar ,  elektr  
payvandchilar   kabilarni   o'ziga   birlashtiruvchi   tsex   kasaba  
uyushmalari   tarzida   tashkil   etiladi .  tsex   kasaba  
uyushmalari   ish   beruvchilarni   faqat   mazkur   kasaba  
uyushmasiga   a ' zo   bo'lgan   ishchilarni   yollashga   majbur  
etib ,  shu   orqali   ishchi   kuchi   taklifi   ustidan   nazorat  
o'rnatadilar .  zarur   holda   kasaba   uyushmasiga   a ' zolikni  
qisqartirish   orqali   ishchi   kuchi   taklifini   sun ' iy   yo'l   bilan  
qisqartiradilar .  bunda   ular   quyidagi   yo'llardan  
foydalanishlari   mumkin :  kasaba   uyushmalari   ishchi   kuchi   taklifini   sun ' iy   yo'l   bilan  
qisqartirishga   quyidagi   yo'llar   orqali   erishishlari   mumkin :
1 •
-  o'qitish ,  kasbga   tayyorlash   muddatini  
cho'zish ;
2 •
-  kasaba   uyushmasiga   a ' zo   bo'lish  
badallarini   oshirish ;
3 •
-  yangi   a ' zolarni   qabul   qilishni   cheklash  
yoki   umuman   taqiqlash   va   boshqalar .                       aksariyat   kasaba   uyushmalari   o'z   a ' zolari   sonini   cheklashga  
harakat   qilmaydilar .  aksincha ,  ular   barcha   mavjud   yoki  
keyinchalik   yollanuvchi   ishchilarni   birlashtirishga   harakat  
qiladilar .  bu   ochiq   turdagi   yoki   tarmoq   kasaba   uyushmalari  
uchun   xos   bo'lib ,  tarmoqdagi   barcha   ishchilarni ,  ularning  
malakasidan   qat ' iy   nazar ,  o'z   saflariga   a ' zo   bo'lishiga   intiladilar . 
bu   o'rinda ,  agar   kasaba   uyushmasi   a ' zolari   faqat   malakali  
mutaxassislardan   tarkib   topsa ,  uni   yopiq   tarzda   tashkil   etish   ham  
mumkin   bo'ladi .  chunki   ish   beruvchilar   bu   qadar   katta  
miqdordagi   malakali   mutaxassislarni   ishdan   bo'shatib ,  ular  
o'rniga   boshqalarini   qabul   qilish   imkoniyatiga   ega   bo'lmaydilar . 
biroq ,  o'ziga   malakasiz   yoki   past   malakali   ishchilarni  
birlashtirgan   kasaba   uyushmasi   a ' zolikni   cheklay   olmaydi . 
chunki ,  bunday   holatda   ish   beruvchilar   bu   ishchilarni   kasaba  
uyushmasiga   a ' zo   bo'lmagan   ishchilar   bilan   almashtirish  
imkoniyatiga   ega   bo'lib ,  bu   holat   kasaba   uyushmasining   amal  
qilish   zaruriyatini   yo'qqa   chiqaradi .                  agar   tarmoq   kasaba   uyushmasi  
mazkur   tarmoqdagi   deyarli   barcha  
ishchilarni   birlashtira   olsa ,  u   holda   ish   haqi  
darajasi   bo'yicha   shartnoma   tuzishda  
kasaba   uyushmalari   korxona  
ma ' muriyatini   o'z   ta ' siri   doirasida   ushlab  
tura   oladi .  ma ' muriyat   tomonidan   ularning  
shartlari   inkor   etilgan   holda ,  ishchilarni   ish  
tashlashga   undash   orqali     kasaba  
uyushmalari   korxonani   ishchi   kuchi  
taklifidan   to'liq   mahrum   etishi   mumkin .  hozirgi   zamon   mehnat   munosabatlari   o'zida   davlatning   ta ' sirini  
ham   aks   ettiradi .  davlatning   qonunchilik   faoliyati   mehnat  
munosabatlarining   barcha   tomonlarini   qamrab   oladi .  u   nafaqat  
iqtisodiyot   davlat   sektorining   ishchi   kuchiga   bo'lgan   talabini  
bildiradi ,  balki   uni   xususiy   sektorda   ham   tartibga   soladi ,  milliy  
iqtisodiyot   miqyosida   ishga   yollashning   asosiy   o'lchamlarini  
aniqlaydi .
mehnat   munosabatlariga   davlatning   ijtimoiy   dasturlari  ( kam  
ta ' minlangan   oilalarga   yordam ,  ishsizlik   bo'yicha   nafaqa ,  har   xil  
ijtimoiy   to'lovlar ,  pensiya   ta ' minoti   va   boshqalar )  katta   ta ' sir  
ko'rsatadi .  bu   dasturlar   bozor   tahlikasi   yuqori   bo'lgan   davlatlarda  
aholining   ijtimoiy – iqtisodiy   ahvolini   barqarorlashtirishga   ma ' lum  
bir   darajada   ijobiy   ta ' sir   ko'rsatadi .             davlatning   ish   kuchi   bozoridagi   vositachilik   roli  
ham   mehnat   munosabatlariga   sezilarli   darajada   ta ' sir  
ko'rsatishi   mumkin .  jumladan ,  o'ziga   qisman   ishchi  
o'rinlarini   qidirish   va   tavsiya   qilish   hamda   ishga  
joylashtirish   bo'yicha   umummilliy   dasturni   ishlab  
chiqarish   vazifalarini   oladi .  ishchilarni   o'qitish   va  
qayta   tayyorlashning   davlat   tizimi ,  bozorning  
o'zgaruvchan   talablariga   tez   moslashishga   imkon  
beradi .  •
e ' tiboringiz   uchun   rahmat   !

Ish haqi va mehnat munosabatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский