Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 984.9KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 29 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ishlab chiqarish va iste’mol

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI ANDIJON
MASHINASOZLIK INSTITUTI 
 
“Iqtisodiyot” kafedrasi 
“Mikroiqtisodiyot” fanidan 
 
KURS ISHI
 
Mavzu:  Ishlab chiqarish va iste’mol
. 
 
 
                MUNDARIJA:
 
KIRISH…………………………………………………………3 
   1.Ishlab chiqarish mazmuni va mohiyati……………5 
 Ishlab chiqarish omillari va uning tarkibi………13 
 Ishlab chiqarish va iste’molning o’zaro bog’liqligi …..20 
2. Mavzuga oid test savollar………………………….25 
  5.Tayanch iboralar……………………………………….28 
  6.Xulosa…………………………………………………….31 
  7.Foydalan ilgan adabiyotlar…………………………..32 
                 KIRISH. 
 
    Hozirgi kunda butun jahon iqtisodchilarining oldida turgan yirik masalalardan biri, 
bu shak shubhasiz, odamlarning bitmas tuganmas ehtiyojlarini qondirishdir. 
Shu sababli, bugun dunyoning har bir chekkasini olmaylik, turli xildagi 
insonlarning iste’moli uchun kerak bo’ladigan mahsulotlarni tayorlashga bo’lgan talab 
ortib bormoqda. Shu jumladan bizning davlatimiz bo’limish O’zbekistonda bu borada 
ancha ishlar amalga oshirilmoqda. Shu o’rinda Prizidentimiz I. A. Karimovning 
quyidagi so’zlarini keltirishimiz lozim.  “Sobiq ittifoq markazi o’tkazgan yangi 
mustamlakachilik hududiy iqtisodiy siyosat oqibatida respublikada xalq xo’jaligi bir 
tomonlama xom-ashyo bazasi sifatida rivojlandi. Texnologiya, resurslar, shuningdek 
butlovchi buyumlarni bir qismini, xalq is’temoli mollarini etkazib berish jihatidan 
boshqa respublikalarga juda qaram qilib qo’ydi.  Ammo “O’zbekiston - kelajagi buyuk 
davlat, deb ta’kidlamoq uchun barcha asoslar bor. Respublikada hamma narsa: tabiiy 
boyliklar, unumdor yer, qudratli iqtisodiy va ilmiy - texnikaviy, insoniy va ma’naviy 
salohiyat mavjud”       O’zbekiston zaminida juda ulkan va noyob, hali ishlab 
chiqarishga jalb etilmagan mineral xom-ashyo resurslari to’plangan. 
Ularning 95 turi aniqlangan. Respublikada 370 ta kon ishlab, har yili 200 million 
tonnadan ortiq tog’ jinslari qazib olinmoqda. Paxta tolasini yetishtirishda 
mamlakatimiz jahonda yetakchi o’rinlardan birini egallaydi. Markaziy Osiyo 
davlatlarida yetishtirilgan paxta tolasining 1,5 million tonnasi yoki 75 foizi 
O’zbekiston hissasiga to’g’ri keladi. 
     Hozirda dunyo aholisi soni taxminan 7 milyardga yetgan. Va bu ko’rsatkich kundan
kunga yanada oshib bormoqda.  
    Kishilik jamiyatini taraqqiyoti va insonlarni yashashlari uchun zarur bo’lgan moddiy
– ne’matlar tabiatda mavjud bo’lsada, ularni inson extiyojlariga moslab tayyorlamoq, 
yetishtirmoq, ishlab chiqarmoq va qayta ishlab, ularni tayyor iste’mol maxsulotlariga 
aylantirmoq lozim.  Buning uchun esa, eng avvalo ishlab chiqarish uchun zarur 
bo’lgan unsurlarni bo’lishi, ularni o’zaro birikishini shakllantirish lozimdir.  Xullas 
ishlab chiqarishni tashkil etmoq kerak.  Shundan keyin ishlab chiqarishni maqsadi,  moxiyati, vazifasi va uning natijalarini tushunmoq kerak bo’ladi.  Maqsad aniq 
bo’lgandan keyin esa, ishlab chiqarishni uzluksizligini ta’minlash, samaradorligini 
oshirib borish va iste’molchilarga to’g’ridan to’g’ri yetkazib berish ustvor vazifaga 
aylanadi. Biz ushbu kurs ishini tayorlashda asosan shu narsalarga katta ahamiyat 
qaratdik. Ishlab chiqarishni, iste’mol, xo’jalikni tashkil qilish va uni yuritishga ta’luqli 
tayanch iqtisodiy tushunchalar va iqtisodiy qonuniyatlar yoritib berishga harakat 
qildik.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1. Ishlab chiqarish mazmuni v a mohiy at i. 
  Ishlab chiqarish jaray oni – bu k ishilarni o‘zlarining 
ist e’moli uchun zarur bo‘lgan moddiy  v a ma’nav iy  
ne’mat larni y arat ishga qarat ilgan maqsadga  muv ofi q 
faoliy at idir.  Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli 
xizmatlar ko‘rsatish jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy 
tomonidir. Ma’lumki, har qanday ishlab chiqarish, birinchi 
navbatda, mehnat jarayonidir yoki boshqacha qilib aytganda, 
tabiatdagi bor narsalarning ko‘rinishini o‘zining iste’moli uchun 
muvofiq holga keltirish uchun qilingan mehnat   faoliyatidan 
iboratdir. Ana shu mehnat jarayonida kishilar, eng avvalo, tabiat 
bilan, uning kuchlari va ashyolari bilan hamda bir-birlari bilan 
o‘zaro ma’lum munosabatda bo‘ladilar. Ishlab chiqarish 
jarayonida bo‘ladigan bu munosabatlarning shakllari va 
xususiyatlarini o‘rganish hamda ularni bilgan holda ishlab 
chiqarishni ongli tashkil etish oliy maqsadga, ya’ni cheklangan 
iqtisodiy resurslardan unumli foydalanilgan holda kishilarning 
o‘sib boruvchi ehtiyojlarini qondirish maqsadiga erishishning 
birdanbir yo‘lidir. Moddiy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar 
ko‘rsatishning ichki qonuniyatlari va uning rivojlanish 
xususiyatlari ko‘pgina iqtisodchi olimlar tomonidan ko‘rsatib 
berilgan. Ular mehnat kishilar yashashining umumiy asosidir 
deb ta’riflaydilar. Demak, mehnat iste’mol qiymatlarini 
yaratuvchi sifatida, foydali mehnat sifatida kishilarning yashashi 
uchun hech 
qanday ijtimoiy shakllarga bog‘liq bo‘lmagan holda abadiy tabiiy 
zaruriyatdir, mehnat bo‘lmaganda kishi bilan tabiat o‘rtasida 
modda almashinuvi ham mumkin bo‘lmas edi.  Kishilar o‘zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati
bilan tabiat moddalarining shakllarini o‘zgartiradilar va iste’moli 
uchun zarur bo‘lgan mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat 
jarayonida kishilar bilan tabiat o‘rtasida moddalar almashinuvi 
bilan birga insonning o‘zi ham har tomonlama kamol topib 
boradi, ya’ni kishilar o‘zining mehnatga bo‘lgan qobiliyatini, 
bilimini oshiradi va ularni amalda qo‘llashni kengaytirib boradi. 
Shunday qilib, ishlab chiqarish   jarayoni iste’mol 
qiymatlarni vujudga keltirish uchun maqsadga muvofiq 
qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan narsalarni kishi iste’moli
uchun o‘zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o‘rtasidagi modda 
almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy
sharoitidir. Ishlab chiqarish jarayoni insoniyat taraqqiyotining 
hamma bosqichlariga, hamma mamlakatlarga, elyurtlarga va 
xalqlarga xos bo‘lib, umuminsoniy kategoriyadir 
(tushunchadir). 
Ma’lumki, bizda ish vaqtining anchagina qismi uyro‘zg‘or ishiga 
to‘g‘ri kelmoqda. Mutaxassislarning hisob-kitoblariga 
qaraganda, mamlakat aholisi uyro‘zg‘or ishlariga yiliga sarflagan 
vaqt ijtimoiy ishlab chiqarishga sarflangan ish vaqtiga 
qaraganda ko‘proq ekan. Buning ustiga uy-ro‘zg‘or ishlari 
talaygina quvvatni talab qiladi. Ushbu va shunga o‘xshash 
boshqa misollar maishiy xizmatlar ko‘rsatish sohalarini yanada 
rivojlantirish, uy-ro‘zg‘or ishlarini mexanizatsiyalash imkonini 
beradigan mashina va asbob – uskunalarni ko‘plab ishlab 
chiqarishni talab etadi. Ehtiyojlar turi qancha ko‘p bo‘lsa shunga 
binoan ishlab chiqarishning tarmoq va sohalari ham kengayib 
boradi. Ularni o‘rganish oson bo‘lishi uchun ishlab chiqarish ikki  katta sohaga:  moddiy  ishlab chiqarish v a nomoddiy  ishlab 
chiqarish sohalariga  ajratish lozim.                    
                                                   (1-chizma).
 
 
 
Moddiy ishlab chiqarish 
  Nomoddiy ishlab chiqarish 
 
 
1-
chizma. 
Ishlab 
chiqarishning t ark ibiy  t uzilishi 
 
   
O’z navbatida moddiy ishlab chiqarish sohasi  moddiy  
nе’mat larni   ishlab chiqarish  (masalan, avtomobil, oziqovqat 
mahsulotlari, kiyim-kеchaklar va h.k.) va  moddiy  xizmat lar 
k o’rsat ish  (transport, aloqa, savdo, maishiy xizmat va 
boshqalar)dan iborat bo’ladi. 
Nomoddiy ishlab chiqarish sohasi ham  nomoddiy  nе’mat larni 
ishlab chiqarish  (masalan, musiqa asarlari, badiiy va ilmiy 
asarlar, ixtiro va kashfiyotlar) va  nomoddiy  xizmat lar k o’rsat ish
(huquqiy maslahatlar bеrish, o’qitish, malaka oshirish va   
                         
Xizmat ko’rsatish sohasi  Moddiy 
n е ’ matlarni ishlab 
chiqarish  
  Moddiy xizmatlar 
ko’rsatish  
  Nomoddiy 
xizmatlar 
ko’rsatish  
   Ishlab chiqarish 
 
Nomoddiy 
nе’matlarni ishlab
chiqarish  boshqalar)ga ajraladi.  Bu sohalar bir-biri bilan chambarchas 
bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi. 
    Moddiy ishlab chiqarish sohalarida (sanoat, qishloq xo‘jaligi, 
qurilish va boshqalar) zaruriy moddiy ne’matlar yaratiladi, xizmat
ko‘rsatish sohalarida esa turli xil ma’naviy ne’matlar yaratiladi va 
xizmatlar ko‘rsatiladi. Bu ikki soha bir-biri bilan chambarchas 
bog‘langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko‘rsatadi. 
Moddiy ishlab chiqarish sohasi o‘z navbatida ikki bo‘linmadan — 
birinchi va ikkinchi bo‘linmalardan iborat bo‘ladi.  Birinchi 
bo‘linmada  ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish korxona va 
tashkilotlarining ishlab chiqarish iste’moli uchun zarur bo‘lgan 
vositalar — stanok, mashina, asbob-uskuna, xom-ashyo va turli 
materiallar ishlab chiqariladi.  Ik k inchi bo‘linmada  esa xalq 
iste’moli uchun zarur bo‘lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi. 
 
 
 
 
                                                 
2-chizma 
   
      2-chizma . Moddiy  ishlab chiqarish sohasi 
 
Birinchi bo‘linmada ishlab chiqarishdan chiqqan tovarlar shu 
yilning o‘zida ikkinchi bo‘limda va xizmat ko‘rsatish sohalarida 
ishlab chiqarish vositasi sifatida ishlatilishi mumkin, ikkinchi 
bo‘linmada yaratilgan tovarlar va nomoddiy soha xizmatlari o‘z 
navbatida birinchi bo‘linma uchun zarurdir.  Shuning uchun ular 
o‘rtasida doimo iqtisodiy aloqalar va munosabatlar sodir bo‘lib 
turadi. 
Ammo shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish jarayoni jamiyat 
taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun xos bo‘lgan umumiy 
hodisa bo‘lsa-da, kishilar, sohalar, korxonalar o‘rtasida ma’lum 
shakldagi o‘zaro munosabatsiz amalga oshishi mumkin emas. 
Shuning uchun ishlab chiqarish jarayoni hamisha ma’lum bir 
ijtimoiy shaklda, ya’ni shu davrda amal qilayotgan 
ishlab chiqarish munosabatlariga mos holda amalga oshadi.    
 
Moddiy ishlab       
chiqa rish sohas i  
   I shlab chiqarish va  x izmat 
ko‘rsatish kor x ona va 
tashkilotlarining ishlab chiqarish 
ist e’ moli uchun zarur bo‘lgan 
vositalar  —   stanok, mashina,    X alq ist e’ moli uchun zarur 
bo‘lgan ist e’ mol tovarlari ishlab 
chiqariladi.  
  Bozor iqtisodiyoti sharoitida har qanday ishlab chiqarish, bir 
tomondan iste’mol qiymatni (naflilikni) yaratishdir, ikkinchi 
tomondan, moddiy vositalar va mehnatning sarflanishi, yangi 
qiymatning yaratilishi, boshqacha qilib aytganda, qiymatning 
o‘sish jarayonidir. Har qanday mahsulot, shu jumladan bozor 
sharoitidagi yoki unga o‘tish davridagi mehnat mahsuli ham ikki 
xil xususiyatga ega: iste’mol qiymatiga, ya’ni ma’lum bir naflilikka
va qiymatga ega bo‘lib, jonli va buyumlashgan mehnat sarfining 
ma’lum miqdorini o‘zida mujassamlashtiradi. Bu tovarning o‘zaro
bog‘liq va hamisha bir-birini taqozo qiladigan ikki tomonidir (bu 
haqda keyingi mavzuda batafsilroq to‘xtalamiz). Shuning uchun 
ham ishlab chiqarish jarayoniga hamisha uning pirovard 
maqsadi bilan birgalikda qaraladi. Ishlab chiqarishning maqsadi 
cheklangan resurslardan unumli foydalanib, kishilar ehtiyojini 
qondirish ekan, uning samarasi tovar va xizmatlarning natural 
va qiymat jihatdan o‘sishida ko‘rinadi. Shu nuqtai nazardan 
olganda ishlab chiqarish jarayoni hamisha naflilikni, ya’ni 
iste’mol qiymatni yaratish, ko‘paytirish va qiymatlarning o‘sish 
jarayoni hisoblanadi, uning asosiy maqsadi esa, iste’mol 
qiymatni, ya’ni nafli tovarni yaratishdan iborat bo‘ladi. 
Ishlab chiqarishning cheklangan resurslardan foydalangan 
holda kishilar ehtiyojini qondirishga qaratilishi va shunga zarur 
bo‘lgan sifat va miqdorda iste’mol qiymati yaratishni bosh 
maqsad qilib qo‘yishi uning ijtimoiy yo‘nalishini ifoda etadi. Lekin
bu umumiy ijtimoiy yo‘nalish aniq kishilarning, tadbirkorlarning 
manfaati bilan bog‘langandagina amalga oshadi. Bozor 
iqtisodiyoti sharoitida yoki unga o‘tish davrida har bir mulk egasi
yoki tadbirkor ma’lum miqdorda foyda olishni, sarflangan  vositalariga, pul mablag‘lariga nisbatan ko‘proq qiymatga ega 
bo‘lishni maqsad qilib qo‘yadi. Shuning uchun ishlab chiqarish va
xizmat ko‘rsatish jarayoni bir tomondan, iste’mol qiymatlarini 
yaratish jarayoni bo‘lsa, ikkinchi tomondan, qiymatning o‘sish 
jarayoni bo‘lib hisoblanadi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonini 
quyidagicha ifoda etishimiz mumkin (3-chizma).                
 
 
          3-chizma. 
 
 
 
 
 
3-chizma. Ishlab chiqarish jaray onining ik k i t omoni. 
  
 
 
 
 
 
 
 
  Ishchi kuch i va   
ishlab chi q arish vositalari   
( natural shakllari )  
 
Q iymatning   
o’sish   
jarayoni  
 Kapital: ishlab chi q arish 
vositalari va ishchi kuchi 
q iymati  
  Ishlab   
chi q arish   
omillari  
  Natija:   
tovar va xizmatlar  
  Ist е ’ mol  q iymati,   
ya’ni   
nafliligi  
 
Ishlab   
chi q arish   
jarayoni  M е h nat jarayoni yoki 
naflilikning yaratilishi va 
ko’payishi  
jarayoni  
 
O’tkazilgan va 
yangidan yaratilgan 
q iymat  
  Ishlab chiqarish jarayonini ikki tomonlama tahlil qilib 
o‘rganilganda uni to‘g‘ri tushunish imkonini beradi va turli xil 
chalkashliklar, munozarali tortishuvlarga chek qo‘yadi. Bu yerda 
shuni hisobga olish lozimki, oldingi ishlab chiqarish jarayonining  
mahsuli bo‘lib, shu ishlab chiqarish jarayonida ishtirok etayotgan
ishlab chiqarish vositalari qiymati ko‘paymagan holda o‘zi 
qancha qancha qiymatga ega bo‘lsa shu miqdorda aniq mehnat 
bilan ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar qiymatiga 
o‘tkaziladi. 
Shuni ta’kidlash lozimki, naflilikni yaratishda kapital to‘liq 
qatnashadi, qiymatni tashkil topishida esa qismanqisman, ya’ni 
uni eskirgan qismi qatnashadi. Bu ishlab chiqarish jarayonida 
qatnashayotgan ayrim tabiiy kuchlar qiymatga ega emas, 
shuning uchun ular tovarning iste’mol qiymatini hosil qilishda 
omil sifatida qatnashadi, lekin qiymatning tashkil topishida, 
uning ko‘payishida qatnashmaydi. Demak, ishlab chiqarilgan 
tovarlarning nafliligini yaratishda har uchala omil: yer, kapital, 
ishchi kuchi qatnashadi, qiymatni tashkil topishida esa 
mehnatning o‘zi qatnashadi.  Bu holat 4chizmada tushunarliroq 
tasvirlangan. 
 
            
 
 
 
4-chizma.   
 
                                 
 4-chizma. Tov ar v a xizmat lar nafl iligi v a qiy mat ining     
y arat ilishida ishlab chiqarish omillarining roli. 
 
 
Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonlama tabiati uning 
natijalarining ham ikki tomoni borligini ko‘rsatadi. 
 
2.Ishlab chiqarish omillari v a uning t ark ibi. 
   
    Ma’lumki, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun bizga 
albatta turli xil resurslar kerak bo’ladi. Ishlab chiqarishga jalb 
qilingan resurslar faqatgina manba, zaxira sifatida emas, balki 
uni harakatga keltiruvchi, unga ta’sir etuvchi omil sifatida                                                    4 - c hiz ma  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Yaratilgan tovar va xizmatlar  
 
Naflilikni yaratishda   
q atnashadi  
  Q iymatni ng tashkil topishida 
q atnashadi  
 
Yer  
  Kapital  
  Ishchi kuchi  
  M е hnat  
 
Ani q   m е h nat bilan 
o’tkazilgan ishlab 
chi q arish vositalari 
q iymati  
  Abstrakt m е h nat 
bilan yaratilgan 
yangi  q iymat  
  qaraladi. Shu sababli , ishlab chiqarishga jalb qilingan resurslar 
boshqacha qilib aytganda – ishlab chiqarish omillari deb ataladi. 
   Iqtisodiy resurslar esa , tovar xizmatlar, ya’ni ne’matlar ishlab 
chiqarish uchun foydalaniluvchi barcha, tabiat, inson va inson 
tomonidan yaratilgan resurslar tushuniladi. 
  Resurslar quyidagi turlarga bo’linadi: 
Moddiy  resurslar – er, k apit al; 
Inson resurlari – mehnat  v a t adbirk orlik  qobiliy at i. 
 
 
M ODDIY RESURSLAR    
I NSON RESURLARI  
     
    Jamiyatda xo’jalik yuritishning va mulkchilik shakllari 
turlichadir, lekin ishlab chiqarish bilan bog‘liq bo’lgan soxalarda 
ishlab chiqarishni tashkil etishda qatnashadigan unsurlar 
(elementlar, iqtisodiy kategoriyalar) bir xil bo’ladi.  Ular tarkibini 
quyidagi unsurlar tashkil etadi. 
 Ya’ni: 
 
1. Mehnat (ishchi kuchi); 
2. Mehnat predmeti; 
3. Mehnat qurollari  
 
   
 
 
   
RESURSLAR.   4. Mehnat vositalari. 
  Bu to’rtta unsurni ishlab chiqarish omillari deb ataladi.  Biz 
ularni xar biriga aloxida tushuncha va ta’rif berib utamiz.  
  Mehnat  (ishchi kuchi) iqtisodiy kategoriya bo’lib, mehnatga 
layoqatli bo’lgan xar bir sub’ektning maqsadlar yo’lidagi jismoniy
va aqliy qobiliyatining majmuasidir.  Masalan, O‘zbeqiston 
Respublikasida hozirgi kunda  30 mln 115  ming axoli bo’ladigan 
bo’lsa, uning 51,6 foizi mehnatga yaroqli bo’lgan qishilardir. 
Qolganlari esa qariyalar, yoshlar va nogironlar hisoblanadi. 
  Qishilar mehnati yo’naltirilgan va mehnat ta’sir qiladigan 
narsalarga  mehnat  ashy olari  deb ataladi.  Masalan, yer va 
undagi maxsulotlar, xomashyolar, metallar, suv, har xil 
materiallar va xokazo.  
  Inson  mehnati bilan mehnat predmetiga va tabiatga ta’sir 
qiladigan narsalarga  mehnat  qurollari  deyiladi.  Ya’ni, har xil 
turdagi mashinalar, asbob-uskunalar, qurollar, stanoklar va 
xokazolar.  Misol, inson o’z mehnatini mehnat quroli bo’lgan 
arraga biriktirib, o’rmon xomashyosini qirqishi mumkin, eshik 
yasashi mumkin va xokazo.  
  Bevosita ishlab chiqarishga qatnashmaydigan, lekin unga 
ko’maklashadigan narsalar  mehnat  v osit alari  deb ataladi.  
  Masalan, ko’priklar, kanallar, temir yo’llar va xokazolar. 
Lekin hozirgi zamon iqtisodchi olimlari ishlab chiqarish omllarini 
turli tomonlarini o’rganib chiqib, ularning zamonaviy va qulay 
bo’lgan tarkibini tuzib chiqdilar. 
   y er;   mehnat ; 
k apit al; t adbirk orlik  
qobiliy at i; axborot lar; 
ek ologiy a. 
Ko’rib turganimizdek bu yerda tadbirkorlik qobilyati, 
3-rasm. Ishlab chiqarish omillari.  
  
   Yer ishlab chiqarishning tabiiy omilidir. U inson faoliyatining 
natijasi emas, balki tabiat in’omidir.  Qishloq xo’jaligi ishlab 
chiqaruvchisi uchun yer ishlab chiqarishning asosiy va bosh 
vositasi hisoblanib, u bir qator xususiyatlarga ega: 
yer   tabiiy   va   sun’iy   hosildorlikka   ega   bo’lishi   mumkin;   yer   -
tabiatning   in’omi,   u   erkin   asosda   takror   ishlab   chiqarilishi
mumkin   emas;   insonning   yer   hosildorligiga   ta’siri   cheksiz
bo’lishi   mumkin   emas,   chunki   qaytimning   kamayib   borish
qonuni bu sohada ham amalda bo’ladi.  axborotlar   va   ekalogiya   degan   tushunch alar   mavjud .   
   
ISHLAB 
CHIQA RISH 
OMILLARI  Ishchi kuchi   Kapital  
Y Е R  
Tadbirkorlik 
qobiliyati       Ishlab chiqarish samaradorligi  ko’p jihatdan ishlab 
chiqarish jarayonida foydalaniluvchi asbob - uskunalar, 
mashinalar, inshootlar umumiyligini ifoda etuvchi kapital sifatiga
bog’liqdir. 
Insonning bilimi, ko’nikmalari, sog’lig’i ham iqtisodiyotda inson 
kapitali sifatida baholanadi.  Axborot lar  ishlab chiqarishni to’g’ri 
tashkil etish va boshqarish borasidagi bilimlar tizimini ifoda 
etadi. Rivojlangan bozor munosabatlari sharoitida axborotlar 
muhim o’rin tuta boradi. 
  Ishlab chiqarishning ek ologik  omili  iqtisodiy o’sishni 
harakatlantiruvchi yoki cheklovchi kuch sifatida ta’sir ko’rsatadi. 
 Ishlab chiqarish omillari tizimida tadbirkorlik va tadbirkorlik 
faoliyati muhim o’rin tutadi. Tadbirkorlik qobiliyatiga ishlab 
chiqarish omillarini eng samarali qorishtirish omili sifatida 
qaraladi. Tadbirkor milliy iqtisodiyot tarmoq ishlab chiqarish 
korxonalarida yoki xizmat ko’rsatish muassasalarining ma’lum 
bir yo’nalishi bo’yicha o’z iqtisodiy faoliyatini samarali tashkil 
etuvchi inson - shaxsdir. O’zbeqiston Respublikasining " 
Tadbirkorlik faoliyatining kafolatlari to’g’risida" gi qonuniga 
muvofiq: " T adbirk orlik   - mulkchilik sub’ektlarining foyda olish 
maqsadida tavakkal qilib va mulqiy javobgarlik asosida, qabul 
qilingan qonunlar doirasida tashabbus bilan iqtisodiy faoliyat 
ko’rsatishdir." Tadbirkor va tadbirkorlik faoliyatini mohiyatini 
chuqurroq ochib berish uchun 
Prezidentimizning quyidagi fikrlarini keltirish o’rinli: "... 
hamdo’st lik dagi boshqa dav lat larning fan - t exnik a  
t araqqiy ot i  y ut uqlaridan, y angilik laridan, t exnologiy alari, 
t elek ommunik asiy alar v a k osmik  aloqa v osit alaridan  bahramand bo’lish, zarur xom-ashy o v a t ay y or mahsulot ni, 
shu jumladan xalq is’t emol mollarini jahon narxlaridan past  
narxlarda sot ib olish, shuningdek , o’z mahsulot ini sot ish 
uchun k eng k o’lamdagi bozorning mav judligidan oqilona 
foy dalanish lozim"  
(I. A. Karimov "O’zbeqiston buyuk kelajak sari" T. "O’zbeqiston" 
1998y. 27-b.) Milliy iqtisodiyotda tadbirkorlik faoliyatini har 
tomonlama qo’llab quvvatlash va rivojlantirish bo’yicha 
islohotlarni amalga oshirish mamlakatimizni iqtisodiy jihatdan 
ravnaq toptirishda asosiy o’rin tutishini tushunib yetish lozim. 
Ijtimoiy jihatdan yo’naltirilgan bozor iqtisodiyoti munosabatlarini
qaror toptirish jarayonida insonlarning tadbirkorlik qobiliyatlari 
va ko’nikmalari eng asosiy omillardan biri hisoblanadi.  “ Bir 
necha o’n y illar dav omida respublik ada ssenariy si uzoq 
Mark azda t o’qilgan qarorlar amalga oshirildi, 
“ k ompaniy alar”  o’t k azildi. O’zbeqist onning chinak am 
manfaat lari o’ziga xos sharoit i  v a imk oniy at lari pisand 
qilinmadi. Nat ijada xalq xo’jaligining nuqsonli, bir 
t omonlama xom-ashy o t uzilmasi shak llandi. Respublik a 
ay rim xom 
- ashy o t urlarini y oqilg’i asbob - usk unalar v a 
t exnologiy alarnigina emas, balk i hay ot iy  muhim  oziq - ov qat
mahsulot larini, xalq is’t emoli mollarini chet dan k elt irishga 
majbur.  (I. A. Karimov "O’zbeqiston buyuk kelajak sari" T. 
"O’zbeqiston" 1998y. 36-b.)   bo’lgan bo’lsalar, iqtisodiyotni 
erkinlashtirish asnosida tadbirkorlar uchun tadbirkorlik 
faoliyatiga keng yo’l ochildi.  Endi oltita omilni birikish jarayonlarini tushuntiramiz.   Shu oltala
omilni birikishi tufayli ishlab chiqarish tashkil etiladi.  Bunda 
inson omili va uning kobiliyati asosiy omil xisoblanadi.  Ishlab 
chiqarish jarayonini quyidagi yig’indilarni natijasi deb qaraladi.  
Ya’ni, 
I/ch=A+V+S+D+E+F.   
Bunda: I/ch – ishlab chiqarish, 
 A – yer, 
 V – kapital, 
 S – inson mehnati (ishchi kuchi), 
D – tadbirkorlik qobilyati, 
E – axborotlar, 
F – ekalogiya.  
  
   Ko’rib turganimizdek qachonki yuqoridagi omillarning barchasi
birgalikda ishlab chiqarishga jalb qilingandagina, samara va 
yuqori foydaga erishish mumkin. 
   Ma’lumki qishilarni extiyojlari ko’p qirrali bo’lib, u cheksizdir bu 
extiyojni ta’minlab borish, ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish 
soxalarining rivojlanish darajasiga bog‘liq bo’ladi.  Shuning 
uchun ham ishlab chiqarish o’zini maqsadiga va mazmuniga ega 
bo’ladi.  Ishlab chiqarish tufayli moddiy va ma’naviy ne’matlar 
ishlab chiqariladi, lekin u cheklangan iqtisodiy resurslar bilan 
bajariladi.  Resurslar cheklanganligi sababli ulardan tejab-tergab 
foydalanishdan maqsad undan unumli foydalanishga erishishni 
ta’minlab, kishilarni kundalik va undan keyingi moddiy va 
ma’naviy extiyojlarni qondirib borish asosiy maqsad xisoblanadi. 
Ishlab chiqarishni maqsadi va mazmuni ham shundan iborat  bo’lmog’i lozim.  Ishlab chiqarishni zaminida inson mehnati 
yotadi.  Mehnat tufayli ishlab chiqarish vujudga keltiriladi, 
mehnat tufayli maxsulotlar ishlab chiqariladi, xizmatlar 
ko’rsatiladi.  Shu sababli iqtisodchilar ta’kidlab o’tganlaridek, 
mehnat kishilar hayotining asosi xisoblanadi umuman olganda 
inson mehnati bilan tabiatga ta’sir ko’rsatadi, uni ya’ni tabiat 
moddalari o’zgarishi uchun mehnat bilan yangi texnika, 
texnologiyalar yaratadi, bu yo’lda o’zini ilmini, malakasini ham, 
oshirib boradi.  
 
 
       3.Ishlab chiqarish v a ist emolni o’zaro bog’liqligi. 
 
   Iste’molchi va korxona bozor munosabatlarining asosiy 
agentlari bo’lib hisoblanadi. ular bozorda talab va taklifni 
vujudga keltiradilar, muvozanat narxining qaror topishida faol 
ishtirok etadilar. ushbu holatda, zamonaviy iqtisodiyot 
iste’molchiga bozor iqtisodiyotining eng oliy bo’g’ini sifatida 
murojaat etadi, chunki u o’z pul mablag’lari bilan, ishlab 
chiqaruvchi tomonidan chiqarilgan tovarlarga "ha" yoki "yo’q" 
deya ovoz beradi. Bugungi kunda rivojlangan mamlakatlarda 
iste’mol xarajatlari YaMMning 3/4 qismini tashkil etadi. Bu esa 
iste’molchilar hatti- harakati iqtisodiy rivojlanishni ta’min etishda 
eng muhim omil bo’lib hisoblanishidan darak beradi.  
Odatda istemolchi hatti - harakati quyidagilar bilan izohlanadi: 
Foydali, oqilona hatti - harakat, yani o’z daromadidan ko’radigan 
navflilikni oshirish.  Iste’molchining tovar afzalligini ajratishida o’rtacha tipdagi 
iste’mol bozoridagi taklif etiladigan tovarlar va xizmatlarga 
nisbatan aniq - ravshan fikrga ega bo’ladi deb, hisoblashimiz 
mumkin. Biz faraz qilamizki, haridorlar harid qilishi mumkin 
bo’lgan har bir keyingi birlik mahsulotdan pirovard natijada 
qanday foyda ko’rishlarini aniq tasavvur qiladilar. 
Byudjetdagi (oila daromadidagi) cheklanish. 
Narxlar. Tovarlarni ishlab chiqarish iqtisodiy resurslar sarfini 
talab etadi va shuning uchun ular ma’lum narxga ega bo’ladi. 
Daromadi cheklangan haridor cheklangan miqdorda tovar harid 
qiladi. Shuning uchun muqobil mahsulotlar orasidan o’z 
ehtiyojlarini maqbul tarzda qondiradigan tovarlarni tanlab olish 
zaruri bo’ladi.   Iste’molchi xulqi chegaraviy foydalilik va farqsizlik
egri chiziqlari nuqtai nazaridan ko’rib chiqiladi.   Chegaraviy 
foydalilik deyilganda, iste’mol qilishning bir birlikka o’sishida 
tovar umumiy foydaliligining o’sishi tushuniladi. Shu bilan bir 
qatorda iste’mol qilinayotgan tovar miqdori o’sib borishi bilan, 
har bir qo’shimcha tovar birligining chegaraviy foydaliligi 
kamayib boradi. 
   Iste’molchi imkon darajasida, cheklangan daromadlariga 
shunday tovarlar guruhini xarid qilishga intiladiki, toki unga o’z 
ehtiyojlarini eng yuqori darajada qondirish imkonini bersin. 
      Har   bir   farqsizlik   egri   chizig’i   iste’molchi   uchun   bir   xil
navflikka   ega   bo’lgan,   mahsulotlarning   har   -   xil   to’plamlarini
grafik tarzda aks ettiradi. 
   
  №  Farqsizlik  egri chizig’i 
 
Befarqlik egri chizig’ining barcha nuqtalarida bir xil darajadagi 
foydalilik ta’minlangani uchun F mahsulotni iste’mol hajmining 
o’sishi hisobiga olinadigan umumiyfoydalilikning kamayishi S 
mahsulot iste’molining kamayishini muvozanatga keltirishi 
zarur.   mahsulotlarga bo’lgan talab hajmining ko’p yoki oz 
bo’lishi oila (uy xo’jaligi)ning moliyaviy imkoniyatlariga, ya’ni oila 
byudjetiga bog’liq. Oila byudjeti yoki oila imkoniyati deb, eng 
yuqori miqdorda mahsulotlar sotib olish mumkin bo’lgan 
mablag’larga aytiladi, agar oila daromadi pasaysa unda egri 
chiziq pasayadi, agar oila byudjeti o’zgarmasdan tovarlar bahosi 
ko’tarilsa ham byudjet egri chizig’i ham pasayadi va aksincha. 
     Agar mahsulotlar narxi va iste’molchilar daromadi bir xilda
oshsa yoki pasaysa byudjet egri chizig’i o’zgarmaydi. 
   byudjet egri chizig’i har bir oilaning nima olishga qodirligini 
ko’rsatsa, befarqlik egri chizig’i har bir oilaning nima olishga 
xohishi borligini ko’rsatadi. Agar biz ikki turdagi F (oziq-ovqat) va 
S (kiyim bosh) tovar mavjud, deb faraz qilsak va uni xarid qiluvchi
xaridorning daromadi 40 dollar deb qabul qilsak; oziqovqat 
mahsulotining bir birligi bir dollar, kiyim-bosh bir donasining 
bahosi 2 dollar bo’lsa va 40 dollar daromadning hammasi kiyim  S          
15          
10          
5          
0   5   10   15   §   harid qilish uchun sarflansa, u holda xaridor eng ko’pi bilan 20 
birlik A turdagi tovardan harid qilishi mumkin. Buni quyidagi 
jadval va chizma ma’lumotlaridan ko’rish mumkin. V, S va D 
variantdagi tovarlar to’plami 40 dollar daromadni sarf qilish 
imkoniyatlarini ko’rsatadi. 
 
Tov ar t anlov  v a budjet  chizig’i 
 
Tov arlar 
t o’plami 
(v ariant lar)  Oziqov qat la
r 
(F)  Kiy imbosh
(S)  Umumiy  
harajat lar 
(dollar) 
A 
B 
C 
D  0 
10 
20 
30  20 
15 
10 
5  40 
40 
40 
40 
E  40  0  40 
 
Jadval ma’lumotlarini umumlashtirib, grafik tarzda byudjet 
chizig’ini hosil qilish mumkin. 
 
 
 
 
Kiyiml
ar 
 
  S  A       
20    B     
15       
10        D   
5          E 
 0   10 20  30  40   C          
 
Oziq-ovqatlar. 
  Agar oilaning talabini xohlagan mutanosiblikdagi tovarlar 
qondirsa, unda oilaning bunday tovarga bo’lgan talabi befarq 
bo’lib hisoblanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mavzuga doir testlar: 
 
1. Ishlab chiqarish jarayoni nima? 
A) Ishlab chiqarish vositalarini iste'mol qilinishi; 
B) Moddiy   va   ma'naviy   ne'matlarni   yaratishga   qaratilgan   maqsadga         muvofiq
faoliyat; 
S) Mehnat predmetlaridan foydalanish jarayoni; 
D) Ishchi kuchidan samarali foydalanish jarayoni; 
E) Hamma javoblar to`g`ri;  2. Ishlab chiqarishning shaxsiy omili nima? 
A) Ish kuchi; 
B) Ishlab chiqarish vositalari; 
S) Mehnat qurollari; 
D) Kapital; 
E) Yer; 
3. Ishlab chiqarish omillarining birikish usulini ko`rsating? 
A) Mehnat mahsuli ishlab chiqaruvchiga ta'luqli bo`ladi; B) Ishlab 
chiqarish vositalari ishlab chiqaruvchining mulki hisoblanadi; 
S)   Mehnat   resurslari   bilan   ishlab   chiqarish   vositalari   o`rtasida             mulkiy   tafovut
bo`lmaydi; 
D) Ishlab chiqarish vositalari yagona shaxs mulki hisoblanadi; 
E) Mehnat mahsuli ishlab chiqaruvchiga tegishli bo`lmaydi; 
4. Ishchi kuchi tushunchasining mazmunini aniqlang: 
A) Moddiy ne'matlar yaratishda qatnashuvchi shaxs; 
B) Bilim va malakaga ega bo`lgan kishi; 
S) Ishlab chiqarishda ishtirok etuvchi shaxs; 
D) O`z ehtiyojini qondira oladigan kishi; 
E) Insonning mehnat qilishga bo`lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlari   yig`indisi; 
5. Ijtimoiy ishlab chiqarish nima? 
A) Ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarish jarayoni; 
B) Iste'mol buyumlarini ishlab chiqarish; 
S) Ishchi kuchini ishlab chiqarish; 
D) Jamiyat miqyosida amalga oshiriladigan ishlab chiqarish jarayoni; 
E) Ijtimoiy munosabatlarni ishlab chiqarish jarayoni; 
6.Ishlab chiqarish imkoniyatlari egri chizig’i: 
A)Ishlab chiqarish ko’zda tutilgan ikkita tovarning miqdoriy nisbatini; 
B) ikkita tovarning eng yaxshi kombinasiyasini; 
S)resurslarning berilgan miqdorida tovarlarninng muqobil kombinasiyasini;  D)  ishlab  chiqarish  omillari  unumdorligining  kamayib  borish
qonunning harakatga kelish vaqtini ko’rsatadi. 
7. Quyidagilarning qaysi biri ishlab chiqarishning moddiy omili hisoblanadi ? 
A) ishchi kuchi; 
B) tabiiy omillar; 
S) xom ashyo, materiallar, bino va inshootlar, asbob va uskunalar; 
D) tadbirkorlik faoliyati. 
8.   Iqtisodiy   faoliyat   turlaridan   qaysi   birining   natijasi   bo’lib   moddiy-ashyoviy
qo’rinishdagi natijalar olinadi? 
A) ayirboshlashda; 
B) ishlab chiqarishda; 
S)   taqsimotda;   D)
iste‘molda. 
9. Mehnat unumdorligi qanday aniqlanadi? 
A) vaqt birligida yaratilgan mahsulot hajmi bilan: 
B) qancha resurs sarflab qanday natija olinganligi bilan; 
S) sarf-xarajatlarning qoplanganligi bilan; 
D) foydaning ko’pligi bilan. 
10. Quyidagilarning qaysi biri ishlab chiqarishning moddiy omili hisoblanmaydi? 
A) bino va inshootlar, mashina, asbobva uskunalar; 
B) ishchi kuchi; 
C) transport vositalari; 
D) xomashyo va materiallar. 
11. Ishlab chiqarish omillari qaysi qatorda to’liq berilgan? 
A) yer, kapital; 
B) tabiat, ishchi kuchi, kapital, tadbirkorlik qobiliyati, axborot 
(informatsiya); 
C) yer, tadbirkorlik, ishchi kuchi; 
D) ishchi kuchi, kapital, axborot (informatsiya), tabiat . 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tayanch iboralar: 
 
      Ishlab chiqarish imkoniyatlari egri chizig’i -   iqtisodiyotda to’la bandlik va ishlab
chiqarishning   boshqa   omillaridan   to’la   foydalanilgan   sharoitda   ikkita   mahsulotni
ishlab chiqarishning har xil kombinasiyalarini ko’rsatuvchi egri chiziq. 
        Ishchi   kuchi   -   insonning   jismoniy   va   aqliy   qobiliyatlari   yig’indisi   va   mehnat
qilishga   layoqati   bo’lib,   har   qanday   jamiyat   ishlab   chiqarishining   asosiy   sharti
hisoblanadi.   Aholining   jismoniy   va   aqliy   mehnatga   layoqatli   qismi   ishchi   kuchini
tashkil etadi.          Ishlab   chiqarish   xarajatlari   -   ma’lum   bir   mahsulot   yoki   xizmat   turini   ishlab
chiqarishga   korxona   tomonidan   sarflangan   moddiy   sarflar.   Doimiy,   o’zgaruvchan   va
yalpi xarajatlar farqlanadi. 
        Inson   kapitali   -   insonlar   tomonidan   o’z   umrlari   davomida   to’plangan   bilim,
ko’nikma, sog’liq va hayotiy tajriba. 
Ishlab chiqarish jarayoni - kishilarning maqsadni ko`zlab amalga oshiriladigan
faoliyati   bo`lib,   iste'mol   uchun   zarur   bo`lgan   moddiy   va   ma'naviy   ne'matlarni
yaratishga qaratilgan jarayon. 
Ishchi kuchi  - insonning mehnat qilishga bo`lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlari
yig`indisi. 
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   -   o`zaro   bog`langan   va   aloqada   bo`lgan   barcha
individual ishlab chiqarishlarning yig`indisi. 
Yalpi   milliy   mahsulot   -   bu   ma'lum   vaqt   davomida   yaratilgan   va   bevosita
iste'molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot va ko`rsatilgan xizmatlarning
bozor bahosidagi qiymati. 
Ishlab  chiqarishning    umumiy    samarasi   -  bu    ishlab 
chiqarishga   sarf   qilingan   resurslar   xarajatlari   bilan   hosil   qilingan   daromadlar
o’rtasidagi nisbatdan iboratdir; 
Mehnat unumdorligi  - mahsulot va xizmatlarga yoki ular 
birligini yaratish uchun sarflangan ish vaqtidir; 
Zaruriy   mahsulot   –   bu   ishlab   chiqaruvchi   sub‘ektlarning   (ishchi,   xizmatchi,
dehqon,   fermer   va   h.k)   zaruriy   ish   vaqtida   yaratgan   va   ularni   ishchi   kuchini   qayta
tiklash uchun zarur bo’lgan mahsulotlardan iboratdir; 
Qo’shimcha   mahsulot   -   bu   ishlab   chiqaruvchi   sub‘ektlarning   qo’shimcha   ish
vaqtida   yaratilgan   mahsulotidir.   U   sof   mahsulotining   zaruriy   mahsulotdan   oshiqcha
qismi bo’lib, tadbirkorlarga, mulkdorlarga va davlatga tegishli bo’ladi; 
Ishlab   chiqarish   funksiyasi   -   bu   ishlab     chiqarish   omillari   bilan   uning
samaralari o’rtasidagi bog’liqlikdan iborat;  Qo’shilgan   kapital   -   bu     ishlab   chiqarishda   band   bo’lgan   kapital   miqdoriga
yangi   qo’shimcha   ravishda   qo’shilgan   kapital   yoki   kapital   miqdorining   o’sgan
qismidir; 
O’rtacha   mahsulot   -   ishlab   chiqarishga   jalb   qilingan   mehnat   resursi   va
kapitalning bitta birligiga to’g’ri keladigan mahsulot miqdoridan iborat; 
So’nggi   qo’shilgan   mahsulot   -   so’nggi   qo’shilgan   omil   (kapital   yoki   ishchi
kuchi) evaziga ko’paygan (o’sgan) mahsulotni bildiradi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fikr va mulohazalar uchun. 
 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Xulosa. 
 
    Biz xulosa o’rnida shuni takidlab o’tishni joiz deb bildik .   Men ushbu kurs ish orqali
ishlab chiqarishni mamlakat va insonlar hayoti uchun qay darajada ahamiyati katta 
ekanligini anglab yetdim.     Hozirgi bozor iqtisodiyoti sharoitida bizning asosiy 
masalamiz iqtisodiyotimiz strukturasini tubdan o’zgartirish, xom ashyo yetkazib  berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish, uning sifatini va raqobatga 
bardoshliligini jahon bozori talablari darajasiga yetkazibgina qolmay ularni 
istemolchiladga yetkazib berishdan iborat. Bunda tarkibiy o’zgarishlarda respublika 
uchun eng asosiy hisoblangan tarmoqlarni jumladan, yoqilg’i-energetika va g’alla 
komplekslarini rivojlantirishda iqtisodiy mustaqillikni ta’minlash shuningdek, bu 
o’zgarishlar respublika iqtisodiyoti uchun ustuvor hisoblangan, boy tabiiy, mineral 
xom-ashyo, mehnat resurslariga asoslangan hamda istiqbolda xalqaro va davlatlararo 
mehnat taqsimotida, jahon bozorida O’zbekistonning mustahkam o’rin egallashini 
kafolatlovchi ishlab chiqarishlarni ildam sur’atlar bilan o’stirishga qaratilishi lozim. 
Jahon talablari darajasidagi mahsulotlarni ishlab chiqarishni kengaytirish, ularning 
raqobatga bardoshligini oshirish muhim vazifa hisoblanadi. Buning uchun 
korxonalarni zamonaviy ilg’or texnologiya, eng yangi uskunalar, ayniqsa, kichik va 
o’rta korxonalar uchun mo’ljallangan ixcham uskunalar bilan jihozlash, ichki bozorni 
to’ldirish uchun kerakli mahsulotni ishlab chiqaradigan kichik, ixcham 
texnologiyalarni konsepsiyasini va milliy dasturini ishlab chiqish zarurligi g’oyasi 
ilgari suriladi. Bunday dasturning ishlab chiqilishi va amalga oshirila boshlanishi - 
iqtisodiy islohotlar ikkinchi bosqichining ustivor vazifasidir. 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar. 
 
 
1. Karimov I.A. O`zbekiston buyuk kelajak sari. -T: 
O`zbekiston, 1998.  
2. Karimov   I.A.   Erishilgan   yutuqlarni   mustahkamlab,   yangi     marralar   sari
izchil   harakat   qilishimiz   lozim   (2013   yil   12fevralda   O`zR       Vazirlar Mahkamasining   2012   yil   yakunlariga   bag`ishlangan   majlisida   so`zlagan
nutqi). «Xalq so`zi» gazetasi, 20013 yil 13-fevral soni. 
3. Shodmonov   Sh.Sh.,   Jo`raev   T.T.,   Romanovskiy   G.M.   «Iqtisodiyot
nazariyasi» fanidan namunaviy dastur (bakalavr yo`nalishi uchun). 
-Toshkent, 2004. -28b 
4.O`zbekiston ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi ko`rsatkichlari. -T.: 
YuSAID, 2005. 
5.Avt. jamoasi. Menejment va biznes asoslari. T.: 
"Mehnat" 1997. 
6.Rasulov M.’’ Bozor iqtisodiyoti asoslari’’. T.: 
"O’zbekiston" 1999. 
7.A BDURAHMONOV  Q.   X.   ‘’M EHNAT IQTISODIYOTI VA 
SOTSIOLOGIYASI .’’   T.:   "M EHNAT "   2002. 
8.Hakimova M, Xo’jaev X, Mahmudov B. Xalqaro iqtisodiy 
munosabatlar. T.: "O’qituvchi" 1997. 
  9.Azizxo’jaev   A   va   boshq.   O’zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda.   T.:
"O’zbekiston" 2002. 
10.Abdullaev Yo. Bozor iqtisodiyoti asoslari. T.: 
"Mehnat" 1997. 
11.Avt. jamoasi. Menejment va biznes asoslari. T.: 
"Mehnat" 1997. 
12.Robert Pindayk, Daniel Rubenfeld ”Mikroiqtisod” “sharq” 
nashriyoti Toshkent 2002. 
13.Erkin Egamberdiyev “Mikroiqtisodiyot” G’ofur G’ulom nomidagi 
nashiriyot –matbaa ijodiy uyi Toshkent 2005. 14.Undan tashqari 
quyidagi internet sayitlaridan ham foydalanildi. 
 
   http://www.reviev.uz    http://www.cer.uz   www.stat.uz   www.uza.uz  
www.uzexport.com

Ishlab chiqarish va iste’mol

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский