Islom Abdug’Aniyevich Karimov mustaqil O’zbekistonning birinchi prezidenti

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNONATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
KURS ISHI
Mavzu:  Islom Abdug’Aniyevich Karimov mustaqil
O’zbekistonning birinchi prezidenti
Qabul qildi: 
Bajardi: 
TOSHKENT – 2023 Islom Abdug’aniyevich Karimov Mustaqil
O’zbekistonning Birinchi Prezidenti
Reja
Kirish 
I.BOB.  Islom Abdug’aniyevich Karimov – Mustaqil O’zbekistonning birinchi 
prezidenti
I.1  Islom Abdug’aniyevich Karimovning hayot i va faoliyati
I.2  Islom Karimov  –  Mustaqil davlat asoschisi, bosh me'mori
II.BOB. Islom Karimov Asarlarida - barkamol avlod, davlat va jamiyat rivoji 
hamda tarixiy voqelikka munosabat masalalari
II.1  Islom Karimov asarlari – barkamol avlod tarbiyasining nazariy asosi sifatida
II.2  O’zbekistonning birinchi pr е zid е nti I.A. Karimovning “Tarixiy xotirasiz 
k е lajak yo’q” asarida tarixiy voq е likka munosabat masalasi
III. Xulosa 
IV. Foydalanilgan Adabiyotlar
2 Kirish
    Insoniyat   tarixiga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   qanchadan   qancha   voqealar
bo’lganiga bevosita guvohi bo’lamiz. Tarixda har qanday jarayon voqea hodisa o’z
o’zidan   bo’lmasdan   unga   ma’lum   sabab   ta’sir   ko’rsatadi.   Mustaqillik   sharofati
bilan   biz   tarixga   xolisona   yondashish   ishlariga   keng   imkoniyatlar   yaratildi.
Endilikda tarixchilar oldida o’tmishni haqqoniylik, ilmiy va daliliy asoslar asosida
yondashish   kerakligi   katta   masala   sifatida   qo’yildi.   Birinchi   prezidentimiz   I.A.
Karimov   mustaqilligimizning   dastlabki   yillarida   ya’ni   1998   –   yil   tarixchi   olimlar
bilan   yurtimiz   ahamiyatiga   doir   yig’ilish   o’tkazib,   unda   tariximizni   to’la   va
haqqoniy,   xolislik,   ilmiy   asoslar   bilan   chuqur   o’rganib   uni   kelajak   avlodga
yetkazish   masalasi   bosh   maqsad   sifatida   qo’yilgandi.   Bu   fikrimizning   tasdig’i
asosida   O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining   1998 – yil 27 iyuldagi
“O’z   FA   tarix   instituti   faoliyatini   takomillashtirish   to’g’risidagi”   qarori 1
da   o’z
aksini topdi. Bizning o’tmishimiz juda ko’p voqea hodisalarga boy bo’lgan. Ushbu
voqea   hodisalarni   to’g’ri   va   haqqoniy   hamda   xolislik   bilan   yondashish   mazkur
kurs ishining asosiy va birinchi darajali maqsadi bo’ladi. O’zbekiston Respublikasi
taraqqiyotining   yangi   bosqichida   davlat   va   jamiyatning   har   bir   sohasida   tubdan
yangilanishlar,   rivojlanish   bilan   bir   qatorda   milliy   davlatchilikni   mustahkamlash,
yurtimizning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   hayotini   barqaror   izga   solish   va
rivojlantirish   bo’yicha   keng   qamrovli   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.
Jumladan,   yangilanayotgan   O’zbekistonda   tarix   fanida   ham   ajdodlarimiz   tarixini
o’rganish, ularga to’g’ri va xolis baho berish, shu asosida milliy qadriyatlarimizni
tiklash   o’zining   yangicha   bosqichiga   ko’tarildi.   Zero,   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Bizning   havas   qilsa   arziydigan   ulug’   tariximiz   bor.
Havas qilsa arziydigan ulug’ ajdodlarimiz bor” 2
.
   Mazkur kurs ishi yurtimiz hayotida eng muhim o’rin tutgan insondan biri Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   hayoti   va   uning   faoliyati,   asarlari   hamda   umumiy
ishlari to’g’risida ma’lumot beradi.
1
 O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori, 315-son, 27.07.1998-yil.
2
  Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘zbekiston   ijodkor   ziyolilari   vakillari   bilan   uchrashuvdagi   ma’ruzasidan   //
Xalq so‘zi 2017-yil 4-avgust).
3     Mavzuning   dolzarbligi:   Ushbu   kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   Islom
Abdug’aniyevich   Karimovning  yurtimizning  ya’ni   O’zbekistonning   mustaqillikka
erishishidagi   asosiy,   eng   dastlabki   qadamlarni   qo’ygan   inson   sifatida   o’rganilishi
asosiy   masalalardan   biridir.   Mazkur   insonning   neqadar   buyuk   inson   ekanligi
haqida   yurtimiz   insonlari   ko’p   o’rgangan.   Islom   Karimov   to’g’risida   ko’p
maqolalar va ilmiy ishlar qilingan. Ularning aksariyati uning siyosiy hayoti, davlat
hayotiga oid qarorlari va ishlari, uning asarlari, barkamol avlod tarbiyasidagi o’rni
kabi muhim masalalarni yoritishga e’tibor berilgan. Mazkur ishning dolzarbligi esa
Islom   Karimov   hayoti   va   uning   siyosiy   faoliyati,   barkamol   avlod   tarbiyasidagi
qarashlarining   tarixi,   o’rganilishi,   ulardagi   tarixiy   jarayonlar   kabilarning   tadqiq
etilishidir. 
    Mavzuning   maqsadi   va   vazifalari:   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi
O’zbekistonning   Mustaqil   davlatga   aylanishida   eng   muhim   o’rin   tutgan   inson
Islom   Karimovning   ishlari,   hayoti,   siyosiy   faoliyati,   tariximizdagi   yuksak   inson
ekanligi,   asarlari   davlatimiz   hayotiga   oid   eng   muhim   manba   ekanligi,   hamda
kitoblari   hamda   unda   kelgan   ma’lumotlarning   qiymatliligini,   davlatimiz   va
jamiyatimiz   hayotida   nechog’lik   muhim   ekanligini,   uni   barcha   insonlarga,
o’rganuvchilarga   qanday   bo’lsa   shundayligicha,   xolisona,   haqqoniylik   asosida
kelajak   va   yosh   avlodga   yetkazishni   tashkil   etadi.   Mazkur   ishning   vazifalariga
quyidagilar kiradi: 
- Islom Abdug’aniyevich Karimov – mustaqil O’zbekistonning birinchi prezidenti
ekanligini o’rganish 
- Islom Abdug’aniyevich Karimovning hayoti va faoliyatining tahlili
- Islom   Karimov   –   Mustaqil   davlat   asoschisi,   bosh   me'mori   ekanligining
yoritilishi
- Islom   Karimov   asarlari   –   barkamol   avlod   tarbiyasining   nazariy   asosi   sifatida
ekanligining ahamiyati
- O’zbekistonning birinchi pr е zid е nti I. A. Karimovning “Tarixiy xotirasiz k е lajak
yo’q” asarida tarixiy voq е likka munosabat masalasi yoritilishi
4 - Mustaqillik   yillaridagi   faoliyati   va   undan   keyingi   ishlarining   o’rganilish
masalalarining o’rganilish darajasi
- Davlat   va   jamiyat   hayotini   yuksaltirish   borasidagi   ishlari   hamda   qarorlarining
ahamiyati 
Shu va boshqa masalalarning o’rganilishi, yoritilishi kabi vazifalardan iborat.
    Mavzuning   o’rganilish   darajasi:   Islom   Abdug’aniyevich   Karimovning
to’laqonli   va   sermazmun   siyosiy   jamoatchilik   faoliyati   haqida   xorijiy   olimlar   L.
Levitin,   D.S   Karlayl,   M.   S.   G’attorli,   A.   Ch   Kasayev,   N.L   Mishin   o’zbek
mualliflari   o’zbek   mualliflaridan   N.   To’xliyev,   A.   Ibrohimov,   A.   Erkayev,   S.
Xolboyev,   Q.   Radjabov,   N.   Quvvatov,   Sh.   Qobilov   kabilarning   asarlari   mavjud.
Ayniqsa   taniqli   sharqshunos   olim   S.   Xolboyevning   “Milliy   mustaqillik   va
taraqqiyotning   o’zbek   modeli”   (T,   2015)   nomli   salmoqli   monografiyasida   I.A
Karimovning   vatan   tarixshunosligi   sohasidagi   qarashlari   tahlil   qilingan 3
.   Bundan
tashqari   Tadjixanov   U   va   Saidov   A   “I.A.   Karimov   milliy   davlatchilik,   istiqlol
mafkurasi  va huquqiy madaniyat  to’g’risida” (T, 1999), L. N. Mishinning “Islom
Karimov – O’zbekiston Respublikasining birinchi prezidenti” kitoblari mualliflari
ham o’z fikrlarini bergan.
    Jumladan,   Leonid   Levitin   Islom   Karimov   faoliyatiga   oid   bo’lgan   asari   “Islom
Karimov – yangi O’zbekiston prezidenti asarida Karimovning faoliyatini o’rganish
sababli   Avstriya   Respublikasi   federal   kansleri   Frans   Vraniski   so’zlarini
quyidagicha izohlaydi: 
    “Sovet   ittifoqi   parchalanishi   bilan   O’rta   Osiyo   mintaqasi   chekka   chekkalardan
jahon   jamjamiyati   siyosiy   manfaatlarining   markaziga   siljib   o’tdi.   Mintaqaning
yangidan tashkil etilgan mamlakatlari: kommunizm merosidan xalos bo’lish, bozor
iqtisodiyoti,   baquvvat   infratuzilma,   zamonaviy   boshqaruv   apparatini   yaratish
zaruriyatlari   singari   katta   muommolarga   to’qnash   keldi.   Bir   vaqtning   o’zida
demokratiyani   va   huquqiy   davlat   prinsiplarini   ularning   mingyillik   tarixi   bilan
bog’lash   hayotning   barcha   sohalarida   mustahkamlash   zarur.   Bu   bir   necha   yil
davomida   hal   etish   mushkul   bo’lgan   ulkan   va   murakkab   vazifalardir…   Karimov
3
  Буриев О.  Узбекистоннинг биринчи Президенти Ислом Каримовнинг тарихий мероси. –  T ., 2010. 56-57  b . 
5 davlat rahbarlarining yangi avlodini o’zida boshqalardan ko’ra tugalroq mujassam
etgan.   Kitob   aynan   shu   jihati   bilan   Yevropa   va   butun   dunyo   uchun   nihoyatda
muhim   bo’lgan   mintaqaning   nufuzli   siyosiy   arboblaridan   birining   shakllanishi   va
siyosiy istiqbollari bilan jamiyatning keng qatlamlarini tanishtirgan holda axborot
kemtigi to’ldiriladi” 4
 .
    Mavzuning   ob’ekti   va   predmeti:   Mazkur   tadqiqot   ob’ektiga   ko’ra   Mustaqil
O’zbekistonning   birinchi   prezidenti   bo’lib   faoliyat   yuritgan   ishlari   bo’yicha
ma’lumot   berishiga   ko’ra   o’zimizning   mahalliy   yozuvchilar   va   siyosatchilar,
davlat   hayotida   oid   maqolalar,   siyosiy   ishlar,   gazeta,   qarorlar,   ilmiy   –   siyosiy
jarayonlarga yozilgan barcha tadqiqot ishlaridir.
    Kurs   ishining   tuzilishi:   Ushbu   kurs   ishi   tuzulishiga   ko’ra   kirish,   ikkita   bob,
to’rtta paragraf, xulosa hamda foydalanilgan adabiyot qismlaridan iborat. 
4
  Л. Левитин. Ислом Каримов – янги Узбекистон президенти. –  T ., 1996. 3-бет .
6 I.BOB. Islom Abdug’aniyevich Karimov Mustaqil O’zbekistonning Birinchi
Prezidenti
I.1  Islom Abdug’aniyevich Karimovning hayoti va faoliyati
    1938-yil   30-yanvar,   Samarqand   shahri)   –   yirik   davlat   va   siyosat   arbobi,
O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti. O’zbekiston Qahramoni (1994).
O’rta Osiyo politexnika instituti (1960), Toshkent  xalq xo’jaligi  institutini  (1967)
tugatgan.   Mehnat   faoliyatini   1960   -   yilda   Toshkent   qishloq   xo’jaligi
mashinasozligi   («Tashselmash»)   zavodida   master   yordamchisi   sifatida   boshlab,
mazkur   korxonada   master,   texnolog   bo’lib   ishlagan.   1961-   yildan   1966-yilgacha
V.P.Chkalov   nomidagi   Toshkent   aviatsiya   iishlab   chiqarish   birlashmasida
muhandis,   yetakchi   muhandis-konstruktor   vazifasida   xizmat   qilgan 5
.   1966-yilda
O’zbekiston Davlat plan komitetiga ishga kelib, bosh mutaxassislikdan respublika
Davlat plan komiteti raisining birinchi o’rinbosarigacha bo’lgan yo’lni bosib o’tdi.
1983-yildan O’zbekiston Moliya vaziri, 1986-yildan O’zbekiston Ministrlar Soveti
raisining o’rinbosari – respublika Davlat plan komitetining raisi. 1986–89 yillarda
O’zbekiston   KP   Qashqadaryo   viloyat   komitetining   birinchi   kotibi,   1989-yil
iyunidan   O’zbekiston   KP   MK   birinchi   kotibi.   1990   -yil   24-martda   O’zbekiston
Oliy Kengashi sessiyasida O’zbekiston Prezidenti etib saylandi. Karimov 1991-yil
31   -avgustda   Toshkent   shahrida   –   O’zbekiston   Respublikasining   davlat
mustaqilligini   e’lon   qildi 6
.   1991-yil   29-dekabrda   muqobillik   asosida   o’tkazilgan
umumxalq   saylovida   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   etib   saylandi.
Karimov rahbarligida O’zbekiston Respublikasining birinchi Konstitutsiyasi ishlab
chiqilib,   1992-yil   8-dekabrda   qabul   qilindi 7
.   Karimov   O’zbekistonda   siyosiy-
iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish,   huquqiy   demokratik   davlat   va   fuqarolik
jamiyati   barpo   etish,   mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   yangilash   dasturini
ishlab   chiqib,   izchil   amalga   oshirmoqda.   Karimov   tomonidan   ishlab   chiqilgan
milliy taraqqiyot yo’li  «taraqqiyotning o’zbek modeli» degan nom bilan dunyoda
tan olingan. Karimov O’zbekiston mustaqilligini, davlat tuzumini mustahkamlash,
5
  Таджиханов У.  Саидов А.  И. А. Каримов миллий давлатчилик истиклол мафкураси ва хукукий маданият
тугрисида. –  T ., 1999 .  4- бет .
6
 www. Shosh.uz// Karimov Islom Abdug`aniyevich. 
7
  www.ilmlar.ru//  O`zbekiston Respublikasining Prezidenti Islom Karimov davlat arbobi. 
7 mamlakat   ichki   va   tashqi   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   jamiyat
hayotida tinchlik va barqarorlikni, millatlararo ahillik va hamjihatlikni ta’minlash,
milliy   tafakkur   va   dunyoqarashni   yuksaltirishda   jonbozlik   ko’rsatmoqda.1995-yil
26-martda   bo’lib   o’tgan   umumxalq   referendumi   yakunlariga   ko’ra,   Karimovning
Prezidentlik   vakolati   2000-yilga   qadar   uzaytirildi.   2000-yil   9-yanvar   va   2007-yil
23-dekabrda   u   muqobillik   asosida   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   etib
qayta   saylandi 8
.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvofiq,   Karimov
ayni   vaqtda   O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   kuchlarining   Oliy   Bosh
Qo’mondonidir. Karimov O’zbekiston FA akademigi (1994), shuningdek, iqtisod,
fan,   ta’limni   rivojlantirishga   qo’shgan   ulkan   hissasi   uchun   o’ndan   ortiq   xorijiy
mamlakat   universitet   va   akademiyalarining   faxriy   fan   doktori,   professor   hamda
akademikligiga   saylangan 9
.   Uning   «O’zbekistonning   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot
yo’li» (1992), «Bizdan ozod va obod Vatan qolsin» (1994), «Vatan sajdagoh kabi
muqaddasdir»   (1995),   «O’zbekiston   XXI   asr   bo’sag’asida:   xavfsizlikka   tahdid,
barqarorlik   shartlari   va   taraqqiyot   kafolatlari»   (1997),   «Barkamol   avlod   orzusi»
(1998),  «Kuchli   davlatdan   kuchli   jamiyat   sari»   (1998),  «Tarixiy   xotirasiz   kelajak
yo’q»   (1998),   «Olloh   qalbimizda,   yuragimizda»   (1999),   «Ozod   va   obod   vatan,
erkin   va   farovon   hayot   –   pirovard   maqsadimiz»   (2000),   «Tinchlik   uchun
kurashmoq   kerak»   (2001),   «O’zbekistonda   demokratik   o’zgarishlarni   yanada
chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyati   asoslarini   shakllantirishning   asosiy
yo’nalishlari»   (2002),   «Tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar   ijtimoiy   qatlami   –
O’zbekiston   siyosiy   hayoti   maydonida   o’z   o’rnini   egallashi   lozim»   (2003),
«O’zbek  xalqi   hech  qachon, hech  kimga  qaram  bo’lmaydi» (2005),  «Mamlakatni
modernizatsiya   qilish   va   iqtisodiyotimizni   barqaror   rivojlantirish   yo’lida»,
«Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch»   (2008),   «Jahon   moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari» (2009)
va   boshqa   asarlarida   iqtisodiyot,   ijtimoiy-siyosiy   taraqqiyotning,   ma’naviyat   va
madaniyatning dolzarb masalalari atroflicha tahlil qilingan, O’zbekistonning ichki
va   tashqi   siyosati   ilmiy   asoslab   berilgan,   hoz.   va   istiqboldagi   vazifalar   ko’rsatib
8
  Мишин Н. Л. Ислом Каримов – Узбекистон Республикасининг биринчи президенти. –  T ., 1997 . 15-16-бет. 
9
  www .  ziyouz . com //  Karimov   Islom   Abdug ` aniyevich . 
8 o’tilgan. Uning asarlari ingliz, rus, fransuz, ispan, nemis, hind, xitoy, arab, koreys,
turk va boshqa xorijiy tillarga tarjima qilingan. Karimov yurtimizda keng ko’lamli
bunyodkorlik ishlarini olib borish, milliy qadriyatlarimizni tiklash va rivojlantirish,
ulug’   ajdodlarimizning   qadamjolarini   obod   qilish,   yurtimizning   iqtisodiy
salohiyatini   oshirishda   katta   o’rin   tutadigan   yirik   korxonalarni   bunyod   etish,
shahar-qishloqlarni   obod   etish   ishlariga   bevosita   rahbarlik   qilmoqda.   Ayniqsa
Toshkent   shahrining   zamonaviy   qiyofasini   shakllantirish,   shaharni   har   jihatdan
yuksaltirish   masalasiga   doimiy   e’tibor   berib   kelmoqda.   Prezident   tomonidan
belgilab berilgan mamlakat poytaxtini rivojlantirish konsepsiyasi asosida Toshkent
tarixida   birinchi   marta   shaharni   rivojlantirishning   2015-yilgacha   mo’ljallangan
bosh   plani   ishlab   chiqildi   va   amalga   oshirilmoqda.   Bunda   shaharning
ekologiyasini,   Toshkent   aholisining   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   barcha
sharoitlar yaratilishi hisobga olingan. Karimov rahnamoligida, avvalo, poytaxtning
bosh maydoni bo’lmish Mustaqillik maydoni butunlay yangicha qiyofa kasb etdi 10
.
Alisher Navoiy nomidagi O’zbekiston milliy bog’i tashkil qilinib, bu yerda buyuk
shoir   haykali   qad   rostladi.   Shahar   ko’rinishiga   sharqona   tus   berilishiga   alohida
e’tibor   qilindi.   Shahar   markazidagi   eng   katta   xiyobon   Amir   Temur   nomi   bilan
atalib,   Sohibqironga   haykal   o’rnatildi   va   Temuriylar   tarixi   davlat   muzeyi   qurildi.
Mustaqillik   yillarida   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi,   Senati,   Tashqi   iqtisodiy
faoliyat milliy banki, Xalqaro biznes markazi, O’zbekiston davlat konservatoriyasi,
O’zbekiston   milliy   teatri,   O’zbekiston   davlat   san’at   instituti,   O’zbekiston   tasviriy
san’at galereyasi, Yoshlar ijod saroyi, «Interkontinental Toshkent» mehmonxonasi,
«O’zbekiston»   anjumanlar   saroyi   va   boshqa   inshootlar   bevosita   Karimov
tashabbusi   va   rahbarligida   bunyod   etildi.   Karimov   tashabbusi   bilan   Toshkentda
muqaddas   ziyoratgohlar   vujudga   keldi,   me’moriy   majmualar   (Mustaqillik   va
ezgulik monumenti, Xotira maydoni, «Shahidlar xotirasi» majmuasi, Hazrati Imom
majmuasi)   bunyod   etildi.   Shaharda   yangi   turdagi   o’quv   yurtlari   –   akademik
litseylar   va   kasb-hunar   kollejlari,   ulkan   sport   inshootlari   («O’zbekiston»   sport
majmuasi, «Jar» sport-sog’lomlashtirish majmuasi, «Golf klubi» va boshqalar) qad
10
  www    .   sputniknews    .   uz     //  Islom   Abdug ` aniyevich   Karimov  – 02.09.2016. 
9 ko’tardi.   Metropolitenning   Yunusobod   yo’li   ishga   tushirilishi,   shaharning   bir
qancha   joylarida   qurilgan   ko’priklar   va   kichik   halqa   yo’li   transport   xizmati
ko’rsatilishini  tubdan yaxshiladi. Toshkent  bozorlari zamonaviy, shinam  qiyofaga
ega   bo’ldi.   Poytaxtning   eski   shahar   qismini   qayta   ta’mirlash   va   rivojlantirish
bo’yicha ham davlat dasturi yaratildi. Ana shu dastur  asosida  bu yerning ijtimoiy
infratuzilmasi  yaxshilandi, jumladan, shifoxonalar, mahalla guzarlari, yoshlarning
intellektual salohiyatini  rivojlantirish markazlari qurildi, kichik korxonalar tashkil
etilishi   hisobiga   yangi   ish   o’rinlari   ochildi,   tor,   pastqam   ko’chalar   kengaytirilib,
obodonlashtirildi.   Toshkentning   2200   yilligini   nishonlash   yuzasidan   Prezident
qabul   qilgan   qaror   (2008-yil   2-aprel)   va   uni   amalga   oshirish   yuzasidan   olib
borilgan   ishlar   O’zbekiston   poytaxti   tarixidagi   yangi   yorqin   sahifalarni   tashkil
etadi.   Karimov   «Mustaqillik»   (1996),   «Amir   Temur»   (1998)   ordenlari   bilan
taqdirlangan.   Shuningdek,   u   bir   qancha   xorijiy   davlatlarning   va   nufuzli   xalqaro
tashkilotlarning orden va medallari bilan mukofotlangan 11
.
  
11
  www. gazeta.uz //  Islom Karimov biografiyasi. 
10 I.2 Islom Karimov – Mustaqil davlat asoschisi, bosh me'mori
    Birinchi   Prezidentimiz   mustaqil   davlatimiz   asoschisi,   buyuk   davlat   va   siyosat
arbobi,   o’zbek   xalqining   fidoyi,   sadoqatli   farzandi   sifatida   xotiramizda   mangu
yashaydi.   «Ijtimoiy   fikr»   jamoatchilik   fikrini   o’rganish   markazi   tomonidan
O’zbekistonning   Birinchi   Prezidenti   xotirasi   kuni   arafasida   o’tkazilgan   so’rov   bu
insonning   mustaqil   davlatimiz   rivojida   tutgan   o’rni   haqida   hamyurtlarimizning
fikrlarini aniqlash imkonini berdi. Unda mamlakatimiz hududlarida yashovchi turli
millatga  mansub aholi  barcha qatlami  vakillaridan iborat  1100 kishi  ishtirok etdi.
Mustaqil   davlat   asoschisi,   bosh   me'mori   O’tkazilgan   so’rov   shuni   ko’rsatdiki,   25
yil davomida O’zbekiston Prezidenti bo’lgan Islom Abdug’aniyevich Karimovning
vafoti   haqidagi   xabarni   ko’p   millatli   xalqimiz   chuqur   qayg’u   bilan   qabul   qildi.
Binobarin, Birinchi Prezident mamlakatimizning har bir fuqarosi uchun qadrdon va
aziz   kishiga   aylangan   edi.   Islom   Karimov   o’zining   ko’p   qirrali   siyosiy   faoliyati
hamda   olijanob   insoniy   fazilatlari   bilan   Vatanimizning   ko’p   asrlik   tarixida
o’chmas   iz   qoldirdi.   So’rovda   o’zbekistonliklarning   mutlaq   ko’pchiligi   —   98,8
foizi   Birinchi   Prezidentni   mustaqil   davlatimiz   asoschisi   deb   hisoblaydi.   Ular
ta'kidlaganidek,   Birinchi   Prezident   O’zbekiston   xalqi   uchun   yangi   davlatni   barpo
etishdek   tarixiy   qaror   qabul   qildi   hamda   milliy   tiklanishning   o’tish   davridagi
mas'uliyatni   va   mashaqqatni   zimmasiga   oldi.   Sobiq   tuzumdan   ajralib   chiqqan
boshqa davlat rahbarlaridan farqli o’laroq, Islom Karimov o’z xalqini qurbonlarsiz
va   «rangli»   inqiloblarsiz   milliy   taraqqiyot   yo’liga   boshladi.   96,5   foiz   respondent
fikricha,   Islom   Abdug’aniyevich   «Mamlakat   hayotining   barcha   sohasidagi
o’zgarishlarning   bosh   islohotchisi   va   g’oyaviy   ilhomchisi»   edi 12
.   Uning
davlatimizni   modernizatsiyalash   bo’yicha   g’oyalari,   fikru   qarashlari   mamlakatni
barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiy   toptirish   strategiyasining   nazariy   hamda
amaliy   asosi   bo’ldi.   Shuningdek,   mustaqillikka   erishilgan   paytdan   boshlab
O’zbekiston Islom Karimov rahbarligida Markaziy Osiyodagi asosiy davlat sifatida
mustahkam   qaror   topdi,   ham   ichki   siyosatda,   ham   xalqaro   maydonda   katta
12
   www.  kun.uz.//  Mustaqil  davlat  asoschisi, bosh me’mori  – O`zbekistonliklardan  Islom  Karimovning mamlakat
rivojidagi o`rni haqida so`raldi. 
11 muvaffaqiyatlarga   erishdi,   o’zini   mintaqadagi   va   umuman,   jahondagi
xavfsizlikning   faol   tarafdori   sifatida   namoyon   qildi.   Buni   tadqiqotning   95,6   foiz
ishtirokchisi   qayd   etgan.   Birinchi   Prezidentimizning   hayoti   va   faoliyatining   eng
muhim   davrlari   xususida   ham   jamoatchilik   fikri   o’rganildi.   Respondentlar   Islom
Karimovning   yo’lboshchilik   hamda   insoniylik   fazilatlari   1989–1991   yillarda
yaqqol namoyon bo’lganini  ta'kidlagan. Ma'lumki, bu davrda O’zbekiston chuqur
ijtimoiy-iqtisodiy   muammolar   girdobida   qolgan   edi.   O’tgan   asrning   80-yillari
oxirlarida   sobiq   Ittifoqda   tanazzul   jarayoni   tezlashdi,   ko’p   yillar   davomida   hal
qilinmagan   muammolar   xalqning   sabr   kosasini   to’ldirdi   va   bu   ijtimoiy   larzalarga
hamda milliy adovatga olib keldi. Ana shunday murakkab davrda Islom Karimov
fuqarolarda   ijtimoiy   adolat   va   kelajakka   ishonchni   qayta   tiklay   oldi,   mavjud
ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarning   haqiqiy   mohiyatini,   ildizini   ochib   berib,
millatlararo   munosabatlarni   barqarorlashtirdi,   O’zbekistonda   tinchlik   hamda
osoyishtalikni   ta'minladi.   So’rov   ishtirokchilari   1992–2000   yillarni   O’zbekiston
davlatchiligining shakllanishi  va mustahkamlanishi  bilan bog’liq tarixiy davr, deb
hisoblaydi 13
.   Birinchi   Prezidentning   bevosita   rahbarligida   demokratik   talablarga
hamda xalqaro mezonlarga to’la javob beradigan Konstitutsiyamiz ishlab chiqildi.
Fuqarolar   fikricha, 2001–2010  yillarda  davlat   hokimiyati   va  boshqaruvi  organlari
faoliyatini   shakllantirish,   2010–2016   yillarda   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash
hamda   mamlakatni   rivojlantirishning   yangi   bosqichida   Birinchi   Prezident
shaxsining  roli  va  ta'siri   muhim   bo’ldi.  Bosqichma-bosqich   hamda keng  ko’lamli
islohotlar   natijasida   xalqning   turmushi   yaxshilandi,   sog’liqni   saqlash,   ta'lim   va
sport   sohalarida   yuksak   muvaffaqiyatlarga   erishildi,   iqtisodiyot,   sanoat,   qishloq
xo’jaligi   tarmoqlari   rivojlandi,   xalqaro   maydonda   O’zbekistonning   obro’si   oshdi.
Mamlakatimiz   rahbarining   “O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti,
buyuk davlat  va siyosat  arbobi Islom  Abdug’aniyevich Karimov tavalludining 80
yilligini   nishonlash   to’g’risida”gi   qarori   ijrosi   yuzasidan   tashkil   etilgan   tadbirda
partiya   faollari,   kollej   o’qituvchilari,   talaba   yoshlar   hamda   jurnalistlar   ishtirok
etishdi. Uchrashuvda birinchi Prezidentimiz o’zining ko’p qirrali siyosiy faoliyati,
13
 www. arboblar.uz// Karimov Islom Abdug`aniyevich. 
12 yuksak insoniylik fazilatlari bilan Vatanimiz tarixida o’chmas iz qoldirgani, butun
faoliyati   davomida   elim   deb,   yurtim   deb,   yonib   yashagani   bois   ham   xalqimiz
yuragidan   chuqur   o’rin   egallab,   katta   hurmat   va   obro’-e’tiborga   sazovor   bo’lgani
e’tirof   etildi.   Islom   Karimov   rahnamoligida   amalga   oshirilgan   barcha   islohotlar
xalqimiz   farovonligi,   yurtimiz   tinchligi   va   osoyishtaligi,   dasturxonimiz   to’kin-
sochinligi   hamda   farzandlarimiz   baxtu-kamoli   uchun   xizmat   qildi,   –   deydi
O’zLiDeP   Namangan   viloyati   Kengashi   apparat   rahbari   Nosirjon   Abdullayev.   –
Mamlakatimiz   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov   tomonidan   ilgari   surilgan
“Bizdan   ozod   va   obod   Vatan   qolsin”,   degan   ezgu   g’oyani   yoshlarimiz   ongiga
singdirishimiz kerak, bu orqali ularni milliy g’oyaga hurmat, Vatanga muhabbat va
sadoqat ruhida tarbiyalashimiz lozim. Shunda partiyamiz oldida turgan eng muhim
maqsadlarimizdan biriga erishgan bo’lamiz 14
.
    Islom   Karimovning   shaxsan   tashabbuslari   bilan   1997   yilda   Pahlavon   Maxmud
maqbarasi,   Islom   Xo’ja   minorasi,   Jome   masjidi   minorasi   kubbalari   zarhal   bilan
qoplandi.   Xivada   Ma’mun   Akademiyasi   qayta   tiklandi   va   2006-yilda   ming   yillik
yubileyi  o’tkazildi. Ochiq osmon  ostidagi  muzey  shahar  bo’lgan  Xivadagi  tarixiy
obidalarga   e’tibor   kuchaytirildi 15
.   Islom   Karimov   xotirasini   muqaddas   bilish,
istiqlol   yillarida   mamlakatimizda   yosh   avlodni   ilk   yoshdan   boshlab,   o’z   vataniga
sadoqatli,   mehrli,   muxabbatli,   haqiqatgo’y,   diyonatli,   vijdonli   qilib,   uning   porloq
kelajagi  yo’lida yaratilgan sharoit  va imkoniyatlarni qadrlashga o’rgatish, yoshlar
qalbida   Vatanga   muhabbat,   yurtparvarlik   tuyg’usini   mustahkamlash   ota-onalar
zimmasidagi   eng   ma’suliyatli   vazifadir.   Mustaqillik   qo’lga   kiritilishi   bilan
Prezident   I.   A.   Karimovning   faol   tashqi   siyosiy   faoliyati   boshlanadi.   O’sha   davr
uchun   eng   muhim   vazifani   hal   qilish   —   O’zbekiston   suveren,   mustaqil   davlat
sifatida   e’tirof   etilishiga   erishish,   xalqaro   huquqning   to’laqonli   sub'yektiga
aylanish zarur edi. Butun dunyo nigohi qaratilgan respublikamizda aniq ishlar, tub
o’zgarishlar   zarur   edi.   1992   yil   2   mart   kuni   O’zbekiston   xalqaro   huquqning
to’lqonli   sub'yekti   sifatida   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotiga   qabul   qilindi.   Bu
respublikamizning   rivojlanishida   sifat   jihatidan   yangi   bosqichni   boshlab   berdi,
14
 www. uzlidep.uz// Islom Karimov – mustaqillik me’mori
15
 www. khivamuseum.uz // Islom Karimov mustaqil O`zbekiston davlatining asoschisi. 
13 shuningdek, faol xalqaro iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy hamkorlik uchun
imkoniyat yaratildi. 133 ta mamlakat O’zbekiston bilan xalqaro aloqalar sub'yekti
sifatida   diplomatik   munosabatlar   o’rnatdi.   O’zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro
tashkilotlarga   ham   a’zo   bo’lib,   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Islom   hamkorlik
tashkiloti,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti,   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik
tashkiloti,   Mustaqil   davlatlar   hamdo’stligi   kabi   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   ishida
faol   ishtirok   etib,   mintaqaviy   va   global   rivojlanishning   ko’p   masalalarini   hal
qilishga   salmoqli   hissa   qo’shib   keldi.   Shu   ma’noda   fundamental   muammoni   hal
qilish   -   tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   apparatlarini   aslida   noldan
boshlab   yaratish   lozim   edi.   Malakali   kadrlar   yetishmasligi   eng   murakkab   masala
edi.   Ularni   xalqimizning   iste’dodli   yoshlariga   tayangan   holda   o’zimizda,
O’zbekistonda   tayyorlashga   qaror   qilindi.   Bundan   tashqari,   I.   A.   Karimovning
1992   yilning   iyulida   Xelsinkida   o’tkazilgan   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik
bo’yicha   Kengashda   ishtirok   etgani   O’zbekistonning   xalqaro   obro’si   e’tirof
etilgani hisoblanadi. U YeXHTning yig’ilishida raislik qilib, “O’zgarishlar vaqtiga
tahdid”   deb   nomlangan   yakuniy   hujjatini   muhokama   qildi.   I.   A.   Karimov   BMT
Bosh   Assambleyalarida   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlarda   bir   necha   marotaba
so’zga chiqib, o’zining gohida kutilmagan, balki dolzarb xalqaro muammolarning
yechimi bo’yicha hamisha to’g’ri, o’z yuragidan chiqqan yondashuvni taklif etgan.
U XXI asr vabosi hisoblangan terrorizm va u bilan yaqin bog’langan narobiznesni
faqat   birgalikdagi   harakatlar   orqali   yo’q   qilish   mumkinligi   to’g’risidagi   masalani
birinchilar   qatorida   ko’tarib   chiqdi,   ushbu   xavf-xatarlarni   bartaraf   qilish   va
Markaziy   Osiyoda   “xavfsizlik   belbog’ini”   shakllantirish   bo’yicha   aniq   chora-
tadbirlar   taklif   qildi 16
.   Ushbu   tashabbuslar   Giyohvandlik   vositalari,   psixotrop
moddalar  va ular  prekursorlarining qonunga xilof  ravishda muomalada bo’lishiga
qarshi   kurashish   bo’yicha   Markaziy   Osiyo   mintaqaviy   axborot   muvofiqlashtirish
markazi tuzilganida, shuningdek, O’zbekistonda ShHTning Mintaqaviy aksilterror
tuzilmasining   qarorgohi   ochilishida   ro’yobga   chiqdi.   Islom   Abdug’aniyevich
Markaziy Osiyoda yadro qurolidan xoli zonani yaratish bo’yicha tashabbusni ilgari
16
   www. islomkarimov.uz// Tarjimai hol . 
14 surgan va bu borada izchil harakatlar qilgan. Ushbu zonaning yakuniy shakllanishi
AQSh, Buyuk Britaniya, Frantsiya, Xitoy va Rossiya — yadro davlatlari “beshligi”
tomonidan imzolangan Markaziy Osiyoda  yadro qurolidan xoli  zona  to’g’risidagi
shartnomaga Xavfsizlik kafolatlari haqidagi bayonnomada mustahkamlab qo’yildi.
Ta’kidlash   joizki,   O’zbekiston   ShHTga   asos   solgan   davlatlardan   biri   hisoblanadi
va   ikki   marotaba   ushbu   tashkilotda   raislik   qildi.   Misol   uchun,   O’zbekiston
Respublikasi Shanxay hamkorlik tashkilotida raislik qilgan davrda 2016 yil iyunda
Toshkentda   ShHTning   a’zo   davlatlari   rahbarlari   Kengashining   yig’ilishi   bo’lib
o’tdi. ShHT faoliyatini takomillashtirish, uni turli yo’nalishlar bo’yicha hamkorlik
qilish doirasida yanada kengaytirish to’g’risida muhim hujjatlar  va qarorlar qabul
qilindi.   I.   A.   Karimov   rahbarligida   O’zbekiston   Respublikasining   Tashqi   siyosiy
faoliyati   kontseptsiyasi   ishlab   chiqilib,   uning   asosini   tinchliksevarlik   va   boshqa
davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik,   vujudga   keladigan   ziddiyatlar   va
nizolarni  faqat  tinch, siyosiy  yo’l bilan hal qilish tashkil  qiladi. 2012-yilda ushbu
hujjat parlamentimiz tomonidan tasdiqlandi. Islom Karimov O’zbekiston biron-bir
harbiy-siyosiy   blokga   qo’shilmay,   o’z   hududida   xorijiy   harbiy   bazalarning
joylashuviga,   o’z   harbiy   xizmatchilarining   mamlakat   tashqarisida   bo’lishiga   yo’l
qo’ymay, har qanday ziddiyatlarni faqat siyosiy va tinch yo’l bilan hal qilish nuqtai
nazariga   qat’iy   amal   qiladi   deb   bir   necha   marotaba   ta’kidlagan 17
.   U   “xalqimizga
tinchlik   va   xotirjamlik   kerak.   Bu   —   O’zbekiston   xalqi   xohishi,   bu   -   xalqimiz
maqsadi, bu — uning qat’iy qarori” degan fikrlarni hamisha takrorlab kelgan.
17
  www. islomkarimov.uz// Tarjimai hol 
15 II.BOB. Islom Karimov Asarlarida - Barkamol Avlod, Davlat Va
Jamiyat Rivoji Hamda Tarixiy Voqelikka Munosabat Masalalari
II.1 Islom Karimov asarlari – barkamol avlod tarbiyasining nazariy
asosi sifatida
    Mustaqillikning   kelajakdagi   istiqboli,   islohotlarning   taqdiri   ko’p   jihatdan
mamlakatimizning   ertangi   kuni   va   taraqqiyotini   o’z   zimmasiga   olishga   qodir
bo’lgan   sog’lom   va   uyg’un   kamol   topgan   avlodni   tarbiyalash   bilan   bog’liq.
Endigina   o’sib   va   unib   kelayotgan   yigit   va   qizlarimizni   har   tomonlama   kamol
topgan   shaxslar   etib   shakllantirmasdan   turib   O’zbekistonning   kelajagini   tasavvur
qilib   bo’lmaydi.
Kishi   o’z   hayotida   barkamollikka   qanchalik   intilsa,   shunchalik   takomillashib
boradi.   Bizning   xalqimiz   bola   tarbiyasida   boy   tajribaga   ega.   Ta’lim   –   tarbiya
axloq,   urf   –   odatlarga   oid   dastlabki   fikrlar   qadimgi   bitiklarda   va   boshqa   yozma
manbalarda   o’z   ifodasini   topgan.   Bulardan   tashqari   o’zbek   xalqi   o’rtasida   keng
tarqalgan   pandnomalarda ,   o’gitlarda,   xalq   pedagogikasida,   falsafiy   risolalarda   va
allomalar merosida barkamol shaxsni tarbiyalash masalalariga keng o’rin berilgan.
Barkamol   avlodni   tarbiyalash   orzusiga   o’z   tariximizdan   juda   ko’p   dalillar
keltirishimiz   mumkin.   Al   –   Forobiyning   «Fozil   odamlar   shahri»   asaridagi
g’oyalarga   ko’ra   jamiyatimizning   har   bir   fuqarosi   –   mansabi,   tutgan   o’rni   ya’ni
kim bo’lishidan qat’iy nazar Fozil kishi. Fozil inson o’z davlatining barcha qonun
– qoidalarini yaxshi biladi, unga amal qiladi, fikrlaydi, o’z kasbining ustasi, lozim
bo’lganida   Vatani   uchun   jon   fido   qiladi 18
.   Fozillar   shahri   aholisi   bir   –   biriga
hurmatda bo’ladi. Ota – ona farzand ustozu – shogird o’rtasida sharqona nazokat,
mehr   va   ehtirom   bo’ladi 19
.   Avvalo   bunday   fikr   yuritishning   o’zi   bolalarning
ma’naviy   darajasi   naqadar   yuksak   bo’lganligi   va   albatta   bunday   fikr   aytish,   bu
borada ko’p asrlik meroslarni o’rganish natijasida vujudga kelishini ta’kidlash joiz.
Demak,   bizning   barkamol   avlod   tarbiyalash   haqidagi   niyatimiz   uchun   ma’naviy
asos   bor.   Millatimiz   urf   –   odatlaridagi,   qonidagi   ma’rifat   tushunchasi,   ilm   va
18
 www. fayllar.org.// Islom Karimov. 
19
 I.A.Karimov. O`zbekistonning o`z istiqlol va taraqqiyot yo`li.   Toshkent , 1992 y. 59- bet .
16 bilimga intilish xislati bir necha ming yillar davomida shakllangan, sayqal topgan.
Ta’lim   islohotlarini   o’rganish   jarayonida   qiziq   holat   ko’z   oldimizga   namoyon
bo’ladi.   Ma’lumki,   O’zbekistonning   130   yillik   asorati   tarixi   ikki   hil   mustamlaka
davriga to’g’ri keladi.   Birinchisi chor Rossiyasi , boshqasi qizil imperiya davri. Bu
ikki   xil   mustamlakachilik   siyosatining   ham   yemirilishi   davrlari   bor.   Ayni   shu
davrlarda   milliy   ozodlik   harakati   namoyondalari   yurtning   boshidagi   millat
fidoyilari ta’lim islohoti borasida fikrlaganlar, islohotni amalga oshirish, taraqqiyot
yo’llarini   qidirganlar.   Prezidentimiz   Islom   Karimov   “Yuksak   ma’naviyat-
yengilmas   kuch”   asarida   alohida   ta’kidlaganlaridek:   “Ta’lim-tarbiya   tizimidagi
islohotlar boshlangan dastlabki yillarda men jahon tajribasi va hayotda o’zini ko’p
bor   oqlagan   haqiqatdan   kelib   chiqib,   agar   bu   maqsadlarimizni   muvaffaqiyatli
ravishda   amalga   oshira   olsak,   tez   orada   hayotimizda   ijobiy   ma’nodagi   “portlash
effekti”ga,   ya’ni,   yangi   ta’lim   modelining   kuchli   samarasiga   erishamiz,   degan
fikrni   bildirgan   edim 20
.
Ma’lumki,   ta’lim-tarbiya   jarayoni   katta   avlod   tomonidan   o’z   bilim   va
tajribalarini
  o’sib   k е layotgan   avlodga   o’rgatishdan   iborat   bo’lib,   bu   jarayonda
asosan   inson   xayoti   uchun   zarur   axborotlarni   avloddan   avlodga   uzatish   amalga
oshiriladi.   O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   I.A.Karimov   ta’kidlaganid е k:
«Bugungi   kunda   oldimizga   qo’ygan   buyuk   maqsadlarimiz,   ezgu   niyatlarimizga
erishishimiz,   jamiyatimizning   yangilanishi,   hayotimizning   taraqqiyoti   va   istiqboli
amalga   oshirayotgan   islohotlarimiz,   r е jalarimizning   samarasi   taqdiri   –   bularning
barchasi ,   avvalambor,   zamon   talablariga   javob   b е radigan   yuqori   malakali,   ongli
mutaxassis   kadrlar   tayyorlash   muammosi   bilan   chambarchas   bog’liqligini
barchamiz anglab   е tmoqdamiz» 21
.  
Prezidentimiz I.A.Karimov 2009-yilning asosiy
yakunlari   va   2010-yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng
muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   ba ғ ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi
“Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligini   yanada
yuksaltirish”   nomli   ma’ruzasida   ta’kidlaganidek:   “Biz   farzandlarimizning   nafaqat
20
  Karimov   I . A .  O ` zbekistonning   o ` z   istiqlol   va   taraqqiyot   yuli .- T .:  O ` zbekiston , 1992. 45- bet .
21
  Karimov   I . A .   Uzbekiston         milliy         istiqlol    ,   iqtisod ,   siyosat ,   mafkura   ( nutqlar ,   maqolalar ,   suxbatlar ).   T.,
“Uzbekiston”, 1993. 38-bet.
17 jismoniy   va   ma’naviy   sog’lom   o’sishi,   balki   ularning   eng   zamonaviy   intellektual
bilimlarga   ega   bo’lgan,   uyg’un   rivojlangan   insonlar   bo’lib,   XXI   asr   talablariga
to’liq   javob   beradigan   barkamol   avlod   bo’lib   voyaga   yetishi   uchun   zarur   barcha
imkoniyat   va   sharoitlarni   yaratishni   o’z   oldimizga   maqsad   qilib   qo’yganmiz” 22
.
Yosh   avlodning   xar   tomonlama   е tuk,   bilimli,   yuksak   ma’naviyatli,   barkamol,
vatanparvar   shaxslar   bulib   е tishishini   ta’minlash   yulida   amalga   oshirilayotgan
ulkan   bunyodkorlik   ishlarining   eng   asosiy   bugini   sifatida   p е dagog   xodimlarning
yuqori ilmiy, m е todik bilimlarga xamda amaliy ishlash bo’yicha yuksak maxoratga
ega   bulishlarini   ta’minlash   yuzasidan   zarur   chora-tadbirlarni   amalga   oshi rish
xisoblanadi. Bu masalaga davlatimiz mustaqilligining dastlabki yillaridan boshlab
jiddiy   e’tibor   b е rib   k е linmokda.   Buni   yurtboshimiz   I.   A.   Karimovning   kuyidagi
fikrlarida yakkol ifoda etilgan: «Maktab, ta’lim-tarbiya masalasi davlat va jamiyat
nazoratida   bo’lishi   Asosiy   qonunimizda   b е lgilab   quyilgan.   Shu   bilan   birga,   bu
k е ng   jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab-quvvatlashini   talab
qiladigan   umumiy   masaladir» 23
.   Xozirda   uzluksiz   ta’lim   tizimida   ta’lim-tarbiya
samaradorligini   oshirish   jiddiy   vazifa   bolib   turibdi.   Buning   uchun   xar   bir
o’qituvchi   o’z   fanini   o’qitishning   eng   samarali   zamonaviy   p е dagogik
t е xnologiyalarini   puxta   bilishi   va   bu   soxadagi   yangiliklarni   uzluksiz   o’rganib
borish   orqali   o’z
  kasbiy   maxoratini   muntazam   oshirib   borishi   talab   qilinadi.
Ta’lim-tarbiya   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   oshirish   k е lgusi
taraqqiyotimizning   asosi   ekanligi   ma’lum.   Bu   xakda   Pr е zid е ntimizning   quyidagi
so’zlari   ibratlidir:   «Shuni   unutmasligimiz   k е rakki,   k е lajagimiz   poyd е vori   bilim
dargoxlarida   yaratiladi,   boshqacha   aytganda ,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday
bo’lishi   farzandlarimizning   bugun   qanday   ta’lim   va   tarbiya   olishiga   bog’liq.
Yuqoridagilarga   e’tibor   beradigan   bo’lsak,   bunda   birinchi   bor   kadrlar
tayyorlashning tizimini tubdan yangilash masalasi  ko’tarilgan. Demak I. Karimov
bu   muammoni   yechish   yo’llarini   o’n   yil   avval   o’ylagan.   Yuqorida   keltirilgan
nutqdan bir yil o’tgach, 1990- y esa I. Karimov milliy kadrlar tayyorlashni tizimini
yaryatishni   rejalashtirganligini   payqash   qiyin   emas.   Qolaversa,   unda   1997   -yil
22
 Karimov I.A. Istiqlol va ma`naviyat.-T.: O`zbekiston, 1994. 67-bet.
23
 Karimov I.A. Iqtisodiy islohot: mas`uliyatli bosqich. - T.:  O`zbekiston, 1994. 43-bet.
18 O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   IX   sessiyasida   qabul   qilingan   «Kadrlar
tayyorlash  Milliy dasturi»ning ilk chizmalarini  ko’rish mumkin. Mustaqillik  – bu
millat   orzusi,   o’z   rivojlanish   yo’lini   o’zi   tanlash   huquqi.   Mustaqillik   –   bu   o’ziga
beklik.   Mustaqillik   –   bu   orzular   ro’yobi.   O’zbekiston   o’z   orzularini   ro’yobga
chiqarish uchun imkoniyatga ega bo’ldi, harakat boshlandi. Biroq, barkamol avlod
orzusi   bo’yicha   davlatning   qonun   darajasidagi   maxsus   dasturi   hali   beri
ishlanmasligi mumkin edi. Sobiq ittifoqdan ajralgan boshqa mamlakatlar kabi faqat
bugun   haqida   o’ylash,   bugunning   muammolariga   o’ralashib   qolish   holati   ham
bo’lishi   mumkin   edi.   Baxtimizga   davlatni   rivojlangan   davlatlar   qatoriga   olib
chiqish   uchun   o’z   yo’liga   ega   bo’lgan   rahbar   –   Islom   Karimov   O’zbekiston
Prezidantligiga   saylandi.   Uning   Kadrlar   tayyorlash   Milliy   Dasturi   borasida
avvaldan o’z rejalari – orzulari bor edi. «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi» haqida
hukumat   darajasidagi   bu   fikrni   O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   Vazirlar
Maxkamasining   «O’zbekistonning   1996   yildagi   ijtimoiy   –   iqtisodiy   taraqqiyoti
yakunlari   hamda   1997-yildagi   iqtisodiy   islohotlarning   ustuvor   yo’nalishlari»   ga
bag’ishlangan   majlisdagi   nutqida   bayon   etdi:   «1997-yilda   biz   yaxshi,   zamonaviy
talablarga javob beradigan kadrlar tayyorlash masalasiga alohida e’tibor berishimiz
kerak. Zotan, XX asr so’nggida, yangi yuz yillik va yangi ming yillikning dastlabki
paytlarida   yashayotgan   bir   vaqtimizda   hayot,   kelajak   bizdan   komillikni,   inson
sifatidagi   yetuklikni,   odam   sifatidagi   barkamollikni   talab   etmoqda.   Yangi   yuz
yillik   taraqqiyoti   bugun   insoniyat   tarixida   yangi   davr,   yangi   era   boshlangan   bir
paytda sivilizatsiyaning muhim omili sifatida aql – idrok, boy tafakkur, teran fikr,
ma’naviy   –   ahloqiy   poklik   va   ruhiy   pokizalik   katta   ahamiyat   kasb   etayotganligi
hammamizga ayon. Zotan, Prezident Islom Karimov “XXI asr ma’rifat asri bo’lishi
kerak”,   -   deb   bashorat   qilganida   ayni   shu   ehtiyojni   nazarda   tutgan   edi 24
.   Yana   u
“XXI   asr   –   O’zbekiston   asri   bo’ladi!”,   -   deb   xitob   qilgan   edi.   Ta’lim   tizimini
tubdan   qayta   ko’rib   chiqish   vaqti   yetdi,   professional   bilimlarni
egallash   imkoniyalarini  kengaytirish , ma’mur  – menenjerlarni tayyorlashni  yo’lga
qo’yish,   yangi   sharoitlarda,   yangi   zamonaviy   texnologiyalarda   ishlashga   qobil
24
  I.A.Karimov.   O`zbekiston   XXI   asr   bo`sag`asida.   Xavfsizlikka   taxdid,   barqarorlik   shartlari   va   taraqqiyot
kafolatlari. – T.: O`zbekiston, 1997. 51-bet.
19 ishchi   va   mutaxassislarni   tayyorlashni   yo’lga   qo’yish   lozim 25
.   Biz   bugun   shunga
tayyormizmi?   Buning   uchun   zarur   kuch   va   resurslarimiz   bormi?   Mana   shu
minbardan turib, qat’iy aytamanki, ha O’zbekiston ana shunday kuch – quvvat va
resurslarga   ega».   Savol   tug’ilishi   mumkin.   1996-yilgacha   ta’limda   islohotlar
bo’ladimi? Nega to’rt yil kutildi? Avvalo jamiyatning har bir sohasi kabi ta’limda
ham   islohotlar   amalga   oshirildi.   Mustaqillikka   erishganimizning   birinchi   yilida
«Ta’lim   to’g’risida»gi   birinchi   Qonun   qabul   qilindi.   Mazkur   Qonun   avvalo,
O’zbekiston   ta’limida   ilgari   erishilgan   muvaffaqiyatlarni   saqlab   qolishga   xizmat
qildi. Bu Qonun o’sha davr uchun juda zarur edi. Axir jamiyat qonunsiz yashasa,
vujudga keladigan bo’shliqni bir tasavvur qiling. Ayniqsa ta’lim sohasida bunday
hol   juda   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi   tajribalarda   ko’p   sinalgan.   Mazkur
qonunning   yana   bir   xususiyati   shunda   ediki,   u   eski   tuzum   sarqitlarini   ko’rsatib
berishga xizmat qildi. Demak, to’plangan ijobiy jihatlarni saqlab qolgan, illatlarni
anglab   olishimizga   xizmat   qilgan,   aniqrog’i   eski   tizimdan   yangisiga   o’tishga
ko’prik vazifasini o’tgan qonunning ahamiyati ulkandir. Shu bilan birga 1992-yilda
qabul   qilingan   «Ta’lim   to’g’risida»gi   Qonun   yaratgan   imkoniyatlar   sabab   ta’lim
tizimiga   qator   yangiliklar   kirib   keldi 26
.   Ularning   asosiylarini   qisqacha   izohlab
o’tsak arziydi. Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlarining adolat mezoni hisoblangan
test   tizimi   joriy   etildi.   Buning   oqibatida   eski   tuzumdan   sarqit   bo’lib   qolayotgan
tanish,   bilishchilik,   poraxo’rlikka,   qisqasi,   adolatsizlikka   barham   berildi.   Testga
nisbatan ,   aniqrog’i   davlat   olib   borayotgan   siyosatga   nisbatan   halqning   ishonchi
ortdi. Bu ishning boshida ham davlatimizning rahbari bosh bo’lib turdi. 1993-yilda
oliy   ta’lim   tizimidagi   islohotlarga   keng   e’tibor   berildi.   Bu   masala   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasida   alohida   yig’inda   tahlil   etildi.   Majlisni
boshqargan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.Karimov   kadrlar   saviyasi
haqida,   oliy   o’quv   yurtlarining   ahvoli   va   ularning   ishlab   chiqarish   korxonalari
bilan   munosabatlari   haqida   fikr   bildirarkan,   test   tizimining   afzalliklari   haqida
shunday   degandi:   «O’g’il   –   qizlarimizni   o’qishga   qabul   qilishda   test   usulining
qo’llanishi ijobiy qadam bo’ldi. Bu qing’ir ishlar payini qirqadi, mish – mishlarga
25
 Karimov I.A. Barkamol avlod orzusi. - T.: Sharq. 1999 yil. 71-bet.
26
 I.A.Karimov.Xalqimizning yo`li   mustaqillik , ozodlik va tub islohotlar yo`lidir. - T.: O`zbekiston, 1996. 45-bet.
20 chek qo’yadi, iste’dodli yoshlarni tanlab olish imkonini beradi. Binobarin bu ishni
yanada   takomillashtirib   borish   kerak 27
.   Darhaqiqat,   test   tizimi   juda   ko’p
bo’lmag’ur   gaplarga   chek   qo’ydi.   Vaqt   o’tgani   sayin   test   tizimi   takomillashib
bormoqda   va   eng   asosiysi   unga   ishonch   ortmoqda.   «Kelajagi   buyuk   davlat   eng
birinchi   navbatda   bo’lajak   fuqarolarning   madaniyati,   ma’lumoti   va   madaniyati
haqida   g’amxo’rlik   qilmog’i   zarur».   –   degan   edi   Islom   Karimov.   Test   ta’lim
tizimidagi   bir   yangilik   bo’lsa,   iqtidorli   va   iste’dodli   farzandlarimiz   uchun   yangi
turdagi o’quv muassasalarining tashkil etilishi ham o’ziga xos yangilik bo’ldi. Bu
Islom   Karimovning  1990   yildagi   orzularidan  biri   –   «eng  iste’dodli   bolalar   uchun
maktablar   ochish»   g’oyasini   amalga   oshishi   edi.   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy
dasturi»   kun   tartibiga   qo’yilgunga   qadar   yurtimizda   300   dan   ziyod   yangi   turdagi
litseylar ishga tushdi. Ota – onalar «bolam litseyda o’qiydi», deb g’ururlanadigan
bo’lishdi.   Chunki   litseylarni   tugatganlarning   ko’pchiligi   oliy   o’quv   yurtlariga
kirish   uchun   test   imtixonlaridan   yuqori   ball   to’plab   talabalik   baxtiga   musharraf
bo’lishdi.   Ayrim   litsey   bitiruvchilarining   barchasi,   aksariyat   litseylarning   85   dan
98   foizgacha   bitiruvchilari   oliy   o’quv   yurtlarining   talabalari   bo’lishdi.   Iqtidorli
bolalarimiz bu ta’lim dargohlarida xorijiy, xususan, ingliz tilini ham puxta o’rgana
boshladilar.   Bu   ularning   xalqaro   olimpiadalarda   qatnashish   imkoniyatini   yaratdi.
Qarangki, birinchi yildayoq yigitlarimizdan bir nechasi ushbu musobaqa g’oliblari
bo’lishdi. Ayni shu kungacha 35 nafar litsey o’quvchilari turli fan olimpiadalarida
oltin,   kumush   va   bronza   medallarini   qo’lga   kiritib,   O’zbekiston   degan   nomni   bir
qancha   rivojlangan   davlatlar   orasida   tilga   olinishiga   erishdilar.   Bu   yurt
farzandlarining   salohiyati   yuqori   ekanligidan   darak   beradi.   «O’zbekiston   –   ulkan
imkoniyatlar mamlakati» deyilganda, uning intellektual salohiyati ham tushuniladi.
Mustaqillikka erishilgan kundan boshlab, maktablarga o’qituvchi –   murabbiylarga ,
ularni   moddiy   va   ma’naviy   rag’batlantirish,   yordam   berish   masalalariga   sobiq
ittifoq tarkibidagi boshqa davlatlarga nisbatan e’tibor kuchaytirildi. Biz yurtimizda
1-oktabr   sanasini   O’qituvchilar   va   murabbiylar   kuni   sifatida   umumxalq   bayrami
deb e’lon qilganimizning chuqur ma’nosi bor, albatta. Bu bayram avvalo o’zining
27
 I.A.Karimov. Yuksak malakali mutaxassislar taraqqiyot omili. – T.: O`zbekiston, 1995. 39-bet.
21 bilim   va   tajribasi,   iste’dod   va   mahorati,   insoniy   fazilatlarini,   ko’z   nuri   va   qalb
qo’ri,   butun   borlig’ini   ayamasdan,   ma’rifat   yo’lida   beminnat   xizmat   qiladigan
ustoz   va   murabbiylarimizga   nisbatan   xalqimizning   azaliy   hurmat-ehtiromining
yaqqol   namunasidir.   Ta’limga   e’tibor   deyilganda,   o’qituvchi   ham,   o’quvchi   ham,
o’quv   rejasi   ham,   dastur,   dasturlar   qatoridagi   maktab   binolari   ham   tushuniladi.
Mustaqillikning   ilk   yillaridayoq   bu   muddatda   Prezidentning   da’vati   bilan   yangi
maktablar   qurilishi   boshqa   davlatlardagidek   to’xtab   qolmadi.   Bunday   maktablar
har   bir   tumanda   bittadan   emas,   ko’plab   qurildi.   1994-yil   79296   o’rinli   209   ta,
1995-yil   54732   ta   o’rinli   134   ta,   1996-yil   63622   o’rinli   198   ta,   1997   yil   63911
o’rinli 192 ta, 1998-yilda ham shuncha maktab qurib foydalanishga topshirildi. Bu
natijalarni   sobiq   ittifoqning   xohlagan   davlati   bilan   solishtirishimiz   mumkin 28
.
Bolalarimizning   dunyoning   rivojlangan   davlatlarida   o’qitishni   asr   boshida
yashagan   jadidlar   kabi   90   chi   yillarda   mustaqillikka   erishishga   intilgan   yurt
ziyolilari ham xohlashardi. Chunki mustaqillikdagi qaram davlatdan xom – ashyo
bazasi   sifatida   foydalanilgach,   uning   ishlab   chiqarishi   orqada   qolganligi   kunday
ayon edi. Qolaversa  o’z qobig’imizga o’ralib qolgandan ko’ra xorij  tajribalaridan
habardor bo’lish, ulardan foydalanish davlatga faqat foyda keltirdi. Biroq bu g’oya
ham   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgachgina   amalga   oshdi.   Ma’lum   markaz
tizimining tashkiliy masalalarini muhokama qilib o’tirmasdan, mustaqilligimizning
ilk   kunlari   yurtboshimiz   Islom   Karimov   tashabbusi   bilan   AQSH   ning   Arkanzas
shtatidagi   universitetlarda   o’qish   uchun   10   nafar   iqtidorli   talabamizga   100000
AQSH   dollari   miqdorida   mablag’   ajratildi.   Ularning   8   nafari   bakalavr   darajasini
olishdi. 4 nafari esa o’qishni davom ettirishdi, magistirlik diplomiga erishishdi. Bu
kabi   ibratli   ishlar   natijasi   Prezidentimiz   o’ylagan   maxsus   markaz   ham   tashkil
etildi.   U   «O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Umid»   iqtidorli   yoshlarning
chet elda ta’lim olishlarini qo’llab – quvvatlash jamg’armasi» deb nomlanadi. Shu
kungacha   674   nafar   Vatanni   sevguvchi,   bilimdon ,   zukko   yoshlarimiz   Prezident
grantlariga   sazovor   bo’lishdi.   Ular   AQSH,   Germaniya,   Yaponiya,   Buyuk
Britaniya, Fransiya va Italiyaning eng nomdor universitetlarida taqsil  olmoqdalar.
28
 I.A.Karimov. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. – T.: O`zbekiston, 1995. 24-bet.
22 Ularning ayrimlari muddatdan avval magistrlik va bakalavrlik ilmiy darajasini olib
qaytishdi   ham.   Yurtboshimiz   ta’kidlaganlaridek,   «Umid»   jamg’armasi   orqali
Yevropa, Osiyo va AQShning nufuzli universitetlarida o’qiyotgan talabalarimizdan
15   nafari   magistrlik   va   bakalavrlik   ilmiy   darajasiga   muddatdan   oldin   sazovor
bo’ldi.   O’zbek   millatining,   o’zbek   farzandlarining   qobiliyati,   zehn   –   zakovat,
tirishqoqlik   borasida   hech   bir   millat   yoki   halqdan   qolishadigan   joyi   yo’q.   Faqat
mavjud intellektual imkoniyatlarimizni to’liq ishga solishimiz ulardan mukammal
tarzda   foydalana   bilishimiz   zarur.   Ota   –   bobolarimiz   soyasiga   mahliyo   bo’lib
yuradigan davrlar endi o’tdi. Bugun jahon bizdan o’z so’zimizni aytishimizni, o’z
tafakkurimizni   namoyon   etishimizni   talab   qilmoqda.   Prezidentimiz   I.Karimov:
“Barchamiz   bir   haqiqatni   anglab   yetishimiz   lozim   –   O’zbekiston   bugun   xalqaro
hamjamiyatning   va   global   moliyaviy-iqtisodiy   bozorning   ajralmas   tarkibiy   qismi
hisoblanadi”   degan   edi 29
.   Boshqa   xalqlar,   boshqa   millatlar   bizlarga   yotsirab
bepisand   qaramasligi   kerak.   Biz   ana   shu   yuksak   munosabat   va   hurmatga   loyiq
bo’lishimiz   darkor.   IX   –   XV   asrlarda   ma’rifatli   dunyo   Buxoriylar,   Farg’oniylar,
Xorazmiylar,   Beruniylar , Ibn Sinolar, Ulug’beklarni qanchalik izzat – ikrom qilgan
bo’lsa,   XXI   asrda   biz   halqimiz,   millatimizga   nisbatan   ana   shunday   ehtiromni
qaytadan qo’lga kiritishimiz lozim 30
. O’sha davrda ulug’ ajdodlarimiz asos solgan
va   olamga   dong   taratgan   ilmiy   maktablarni   zamonaviy   shaklda   qaytadan
tiklashimiz lozim. Takror aytamanki, bunga ta’lim – tarbiya tizimini tubdan isloh
qilish   bilangina   erishish   mumkin.   Yoshlarni   jahon   fani   va   bilimlari   xazinasidan
baxramand   qilishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Respublika   o’quv   yurtlarining   chet
ellardagi   o’quv   markazlari   bilan   aloqalari   ancha   mustahkamlandi.   Chet   ellik
o’qituvchilar   va   mutaxassislarni   horijiy   tilda   mashg’ulot   olib   borish   uchun   taklif
qilish,   shuningdek   chet   el   o’quv   va   ilmiy   markazlarida   xodimlarning   malaka
oshirishi   va   talabalarning   o’qishi   kengayib   bormoqda.   Ayni   vaqtda   jahonning   40
dan ortiq mamlakatidan kelgan 1250 dan ziyod xorijiy fuqaro O’zbekistonda ta’lim
olmoqda.   Ta’lim   sohasida   O’zbekiston   AKSELS,   AYREKS,   Amerika   Kollejlari
Konsorsiumi, SARE, Tinchlik Korpusi, AQSH, DAAD, Konrad Adenauyer Fondi,
29
  Karimov I.A. O`zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yulida.- T.: O`zbekiston, 1995. 61-bet .
30
  Karimov I.A.Yuksak ma`naviyat – yengilmas kuch. – T.: Ma`naviyat, 2008. 41-bet. 
23 Germaniya,   Britaniya   Kengashi,   Saud   Al-Bantin   Fondi,   Misr,   TEMPUS   TASIS
Yevropa Ittifoqi kabi xalqaro tashkilotlari va boshqa nohukumat tashkilotlari bilan
xamkorlikni   faol   rivojlantirmoqda.   O’zbekiston   –   Amerika   va   O’zbekiston   –
Koreya   universitetlarini   tashkil   etish   ustida   ish   olib   borilmoqda.   Kanada   tomoni
bilan   birgalikda   Xalqaro   menejment   va   biznes   oliy   magistrlik   maktabini   tashkil
etishga   tayyorgarlik   ko’rilmoqda.   Toshkentda   Amerikaning   «Vesminstr»
universiteti   filiali   ochilishi   esa   O’zbekistonda   oliy   ta’lim   sohasida   katta   voqea
bo’ldi 31
.
31
  Karimov I.A. O`zbekiston XXI asrga intilmoqda. – T., 1999. 36-bet .
24 II.2 O’zbekistonning birinchi pr е zid е nti I.A. Karimovning “Tarixiy
xotirasiz k е lajak yo’q” asarida tarixiy voq е likka munosabat
masalasi
    Mustaqillikka  erishgandan  so’ng  O’zb е kist о nning haqq о niy va   хо lis о na tari х ini
yaratish   masalasi   ko’ndalang   turardi.   Z е r о ,   S о biq   Ittif о q   davrida   yurtimiz   tari х i
biryoqlama   yaratilgani,   tari х iy   haqiqatlardan   yir о qligi   tari х ga   nisbatan
mun о sabatni   o’zgartirishni   taq о z о   etdi.   Birinchi   Pr е zid е nt   I.A.   Karimovning   bir
guruh   tarixchi   olimlar   va   ommaviy   axborot   xodimlari   bilan   uchrashuvidan   so’ng
uning   «Tarixiy   xotirasiz   k е lajak   yo’q»   nomli   asari   chop   etildi.   Bu   asar   tarix   fani
rivojida   yangidan-yangi   ilmiy   yo’nalishlar,   tarixga   munosabat   masalasida   yangi
qarashlarning paydo bo’lishiga asos bo’ldi. I.A. Karimov o’zb е k xalqining tarixiy
o’tmishini,   uning   davlatchiligi   tarixini   o’rganishda   yagona   ilmiy   kons е psiyaning
yo’qligi   xususida   gapirib,   tarixchi   olimlarni   bu   sohaga   diqqat-e'tiborini   yanada
kuchaytirishga   chaqirdi.   Asarda   ta'kidlanishicha,   «o’zlikni   anglash   tarixni
bilishdan   boshlanadi 32
.   Isbot   talab   bo’lmagan   ushbu   haqiqat   davlat   siyosati
darajasiga   ko’tarilishi   zarur».   Tarixni   yoritishda   biryoqlamalikka,   sub' е ktiv
fikrlarga   yo’l   qo’ymaslik   zarur,   «faqat   bahs,   munozara,   tahlil   m е vasi   bo’lgan
xulosalargina   bizga   to’g’ri   yo’l   ko’rsatadi».   I.Karim о v   har   bir   o’zb е k   farzandi
«m е ning   ajdodlarim   kimlar   bo’lgan,   millatimning   ibtidosi   qayda,   uning   oyoqqa
turishi,   tiklanish,   shakllanish   jarayoni   qanday   k е chgan»   d е gan   savollarni   o’ziga-
o’zi   b е rishi   k е rakligini   qayta-qayta   uqtiradi 33
.   Bu   masalada   «O’zb е kistonning,
o’zb е k   xalqining   bugun   k е ng   ommaga   y е tkazishga   arziydigan   haqqoniy   tarixi
yaratildimi-yo’qmi?   d е gan   zaruriy   savolni   b е radi   va   Sho’rolar   davrida,   o’zgalar
yozib   b е rgan   soxta   g’oyalar   asosidagi   tarixni   qayta   ko’rib   chiqish   lozimligini
ta'kidlaydi.   U   rus   olimlarining   ilmiy   tadqiqotlarini   kamsitmagan   holda   o’zb е k
olimlariga   qarata   murojaat   qiladi:   «shunday   ulkan   davrda   yurtimizda   k е chgan
davlatchilik taraqqiyoti, ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, madaniy hayoti atroflicha tahlil
etilgan   tadqiqotlar   n е ga   yaratilmayapti?   Arx е ologiya,   Tarix,   Sharqshunoslik   va
32
 Karimov I.A.Yuksak ma`naviyat – yengilmas kuch. – T.: Ma`naviyat, 2008. 44-bet. 
33
 Karimov I.A. O`zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yulida.- T.: O`zbekiston, 1995. 61-bet
25 boshqa   bir   qator   institutlarimiz   bor.   Mutaxassislar   nima   bilan   mashg’ul,   qayoqqa
qarashyapti?   O’zb е k   davlatchiligi   qachon   paydo   bo’lgan?».   Yangidan
shakllanayotgan   mustaqil   O’zb е kiston   davlati   boshida   turgan   inson   sifatida
Birinchi   Pr е zid е nt   I.Karim о v   bu   ishga   jonini,   borlig’ini   b е rishga   tayyorligini,
davlatchilik   masalasi   tobora   hayotiy   mazmunga   ega   bo’lib   borayotganligini
ta'kidlaydi 34
. Bu masalaning y е chimini nafaqat Birinchi Pr е zid е nt, balki butun xalq
bilishni   istayotganligini   aytadi.   «O’zb е k   davlatchiligi   qaysi   asrda   paydo   bo’ldi?
Qanday tarixiy bosqichlarni bosib o’tdi? Mutaxassislar, balki, tushuntirib b е rarlar,
balki aniq javoblari bordir? Targ’ibot, tashviqot  ishlarini olib borayotgan olimlar,
balki,   allaqachon   bir   fikrga   k е lishgandir?   L е kin   hozircha   na   matbuotdan,   na
darsliklardan   m е n   mana   shu   savollarga   javob   topolmadim».   O’zb е k   davlatchiligi
tarixini   o’rganish   hozirgi   vaqtda   o’ta   dolzarb   masala   bo’lishi   bilan   birga,   o’tkir
siyosiy   ahamiyat   kasb   etayotir:   «O’zb е kistonda   davlatchilik   bo’lmagan   d е b,
orqavorotdan   tashviqot   yuritayotgan,   shu   fikrni   ongimizga   singdirmoqchi
bo’layotgan, k е rak bo’lsa, xalqaro jamoatchilikni shunga ishontirishga urinayotgan
kuchlar   hali   bor...   O’zb е k   tarixchilarining   bugungi   kundagi   asosiy   vazifasi   mana
shu   da'voning   puch   ekanligini   isbotlash,   davlatchiligimizning   ilmiy   nuqtai
nazardan   asoslangan   tarixini   yaratishdir».   Qadim   tariximiz   borasida   I.
Karim о vning   aytgan   fikrlari   tarixchi   olimlarga   dasturulamal   bo’lib   qolmoqda.
«Bugungi boy madaniyatimiz qaysi sivilizatsiyaning mahsuli? Shunday madaniyat
bor   ekan,   uni   shu   zaminda   yashagan   xalq   yaratganmi   yoki   u   bo’m-bo’sh   joyda
paydo   bo’lganmi?»   d е gan   savollar   bugungi   kun   uchun   ham   dolzarb   ahamiyatga
egadir 35
. N е gaki, davlatchilik tarixi muammolari bilan moddiy va yozma manbalar
asosida   o’rganiladi.   Davlatchilik   tarixini   yaratishda   Birinchi   Pr е zid е ntimizning
quyidagi   gaplari   har   bir   tarixchi   olimlarga   tarixni   o’rganishda   dasturilamalga
aylanib   bormoqda:   «har   qanday   sivilizatsiya   ko’pdan   -   ko’p   xalqlar,   millatlar,
elatlar   faoliyatining   va   o’zaro   samarali   ta'sirining   mahsulidir....   Tarixchi   olimlar
«...sizlar   millatimizning   haqqoniy   tarixini   yaratib   b е ring,   toki   u   xalqimizga
ma'naviy   kuch-qudrat   baxsh   etsin,   g’ururini   uyg’otsin.   Biz   yurtimizni   yangi
34
  I.A.Karimov. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. – T.: O`zbekiston, 1995. 27-bet
35
 Karimov I.A. O`zbekiston XXI asrga intilmoqda. – T., 1999. 33-bet
26 bosqichga,   yangi   yuksak   marraga   olib   chiqmoqchi   ekanmiz,   bunda   bizga   yorug’
g’oya   k е rak.   Bu   g’oyaning   zamirida   xalqimizning   o’zligini   anglashi   yotadi.
Haqqoniy   tarixni   bilmasdan   turib   esa,   o’zlikni   anglash   mumkin   emas».   Birinchi
Pr е zid е ntimiz   haqqoniy   tariximizni   barpo   etish   ishlarini   nimadan   boshlash
k е rakligi   xususida   fikr   yuritib   ta'kidladiki,   «eng   avval   ko’p   ming   yillik   boy
o’tmishimizni   tadqiq   etishning   yaxlit   kons е psiyasini,   yani   dasturini,   ilmiy
izlanishlarning   uslubini,   qo’yilayotgan   vazifani   amalga   oshiradigan   ilmiy
muassasalar,  ulardagi  pot е nsial, kadrlar masalasini  aniqlab olishdan zarur... Aniq,
bosqichlari   b е lgilangan   dastur   asosida   har   tomonlama   tadqiqotlar   olib   boriladi».
Ish   uslubimiz   aniq,   tariximizni   yaratishning   dasturiy   yo’l-yo’riqlari   yorqin
ko’rsatib   b е rilgan.   D е mak,   gap   endi   har   bir   ilmiy   muassasa   y е tuk   kadrlar   bilan
ta'minlanishida, tanlangan mavzular bo’yicha ilmiy ishlarni har tomonlama pishiq-
puxta   tashkil   etishlarida   qolgan.   «O’zb е kiston   hududida   ilk   davlatchilikning
shakllanishi   va   rivojlanish   bosqichlari»ni   o’rganish   tarixchilarimizning   dolzarb
mavzularidan   biri   hisoblanadi.   Bu   mavzu   faqat   arx е ologiya   fani   va   arx е ologik
manbalarni   qadimgi   Sharq   dunyosi   ilk   davlatchiligi   bilan,   aniqroq   qilib   aytsak,
M е sopotamiya,   qadimgi   Hindiston,   xullas   Yaqin   va   O’rta   Sharq   hududlarida
bronza davrida shakllangan shahar-davlatlar tarixi bilan taqqoslash usuli vositasida
o’z   y е chimini   topadi 36
.   Birinchi   Pr е zid е ntimiz   ta'kidlaganid е k,   «mazkur   vazifani
amalga oshirish uchun Akad е miyaga qarashli Tarix, Sharqshunoslik, Arx е ologiya
institutlari   o’z   ish   faoliyatini   o’zgartirishini   zamon   talab   qilmoqda».   Tarixchilar
bilan   bo’lgan   uchrashuvda   I.Karim о v   o’zb е k   davlatchiligi   tarixini   birlamchi
manbalar   asosida   yoritish   shart   ekanligini   alohida   ta'kidlagan   edi 37
.   “O’zb е k
davlatchiligi   tarixi”   mavzusining   ijodkori   Birinchi   Pr е zid е nt   I.A.   Karimovdir.
Mustaqillikkacha   bu   ibora   tarixchilar   tomonidan   qo’llanilgan   emas.   Bu   bilan
tarixchilar   O’zb е kiston   hududida   davlatchilikning   shakllanishi   mavzusi   bilan
shug’ullanmagan   d е yishdan   yiroqmiz.   O’rta   Osiyoda   ilk   sinfiy   munosabatlarning
shakllanishi”,   “Ahamoniylar   imp е riyasiga   qadar   O’rta   Osiyoda   k е chgan
davlatchilik   munosabatlari”   kabi   mavzular   tarixchilar   tomonidan   qizg’in
36
 Karimov I.A. O`zbekiston XXI asrga intilmoqda. – T., 1999. 31-bet
37
 Karimov I.A. O`zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yulida.- T.: O`zbekiston, 1995. 61-bet
27 muhokama etilgan bo’lsa-da, davlatchilik mahalliy xalqlarning milliy davlatchiligi
tarixi sifatida talqin qilinmadi. Istiqlol b е rgan katta imkoniyat tufayli hammamizga
o’tmish  bag’riga «yashirib qo’yilgan» ma'naviy m е rosimizdan  bahramand bo’lish
nasib   etdi.   Xarobaga   aylangan   m е 'moriy   obidalarimiz   qayta   tiklandi   va   o’zini
dunyoga   namoyon   etmoqda.   Davlatchilik   mustaqillik   yillarida   siyosiy   masalaga
aylangan   edi.   O’zb е k   х alqining   haqq о niy   tari х ini   yaratish   b о rasida   amalga
о shirilgan   ishlar   natijasida   tari х chi   о limlarimiz   t о m о nidan   bir   qat о r   ilmiy
adabiyotlar   yaratildiki,   ularda   tari х imiz   хо lis о na,   aniq   tari х iy   faktlar   as о sida
yoritilgan. Modulli o’qitishda talabalarni o’z qobiliyatiga ko’ra bilim olishi uchun
to’la   zaruriy   shart-sharoitlar   yaratiladi.   Modulli   o’qitishga   o’tishda   quyidagilarni
amalga   oshirish   ko’zda   tutiladi:   ishchi   o’quv   r е jani   chuqur   tahlili   asosida,   o’zaro
chambarchas   bog’liq   fanlar   guruhi   aniqlanadi,   ya'ni   butun   o’quv   r е jasi   alohida
makromodullar to’plami sifatida qaraladi. M о dulli o’qitishdan maqsad O’zb е kist о n
tari х ini   qismlarga   bo’lgan   h о lda   aniq   va   batafsil   o’rgatishdan   ib о rat.   Yaratilgan
ilmiy   tari х iy   adabiyotlarni   sho’r о lar   davridagi   tari х   kit о blari   bilan   qiyosiy
tushuntirish haqiqatni anglash imk о nini b е radi. Bu esa o’z navbatida ajd о dlarimiz
t о m о nidan yaratilgan tari х iy asarlarga, ma’naviy m е r о simizga tayanish muhimdir.
Z е r о , O’zb е kist о nning Birinchi Pr е zid е nti I.Karim о v ta’kidlaganid е k, o’zb е k  х alqi
uz о q o’tmishga ega bo’lib, har bir taraqqiyot davrida ijtim о iy siyosiy, madaniy va
iqtis о diy   hayotni   tasvirlashga   bag’ishlangan   tari х iy   asarlar   yaratilgan   bo’lib,
shuning o’ziyoq tari х ning qadimiyligiga ish о radir 38
.
38
  Пожалуйста ,   не   забудьте   правильно   оформить   цитату : Тохирова ,   Г .   С .   O‘zbekistonning   birinchi   pr е zid е nti
I.A. Karimovning “Tarixiy xotirasiz k е lajak yo`q” asarida tarixiy voq е likka munosabat masalasi /   Г .   С .   Тохирова .
—   Текст   :   непосредственный   //   Образование   и   воспитание .  —  2018.  —  №  3.1  (18.1).   —   С .  26-28.  —  URL:
https://moluch.ru/th/4/archive/94/3373/ ( дата   обращения : 25.04.2023).
28 Xulosa
    Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   joizki,   mustaqillik   eng   buyuk   ne’mat.   Inson   erki,
sha’ni,   qadr   –   qimmati   eng   muhimdir.   Bu   kabi   jarayonlarni   orqasida   bir   buyuk
inson   ya’ni   Islom   Karimovning   harakatlari   natijasida   keng   imkoniyatlarga
erishdik. Mustaqillik yillarida Vatanimiz tarixini yoritish va o’rganish masalalariga
alohida   e’tibor   berildi.   Sovet   davridagi   sinfiylik   yondashuv   va   hukmron
kommunistik mafkura tayziqi ostida taqiqlangan tarixiy mavzulardagi asarlar chop
etilib,   xalqimiz   tarixini   holislik,   haqqoniylik   asosida   tiklash   va   chuqur,   har
tomonlama   tadqiq   qilishga   kirishildi.   Bu   borada   o’zbek   xalqi   va   o’zbek
davlatchiligi   tarixini,   tariximizning   boshqa   sahifalarini   holisona   ilmiy   asosda
yoritish   vazifalarini   Birinchi   Prezident   I.A.   Karimov   bir   guruhi   tarixchilar   bilan
1998-yil   iyun   oyida   bo’lgan   suhbati   va   Vazirlar   Mahkamasining   “O’zbekiston
Respublikasi   Fanlar   Akademiyasi   Tarix   instituti   faoliyatini   takomillashtirish
to’g’risida”gi  qarorida belgilanishi  alohida ahamiyat  kasb etdi. Buyuk mutafakkir
va   allomalarimizning   islom   madaniyatini   ravnaq   toptirishga   qo’shgan   betakror
hissasi   to’g’risida  so’z  yuritganda, eng  avvalo,  haqli  ravishda  musulmon  olamida
«muhaddislar   sultoni»  deya   ulkan   shuhrat   qozongan  Imom   Buxoriy  bobomizning
muborak nomlarini hurmat-ehtirom bilan tilga olamiz. Bu mo’tabar zot merosining
gultoji bo’lmish eng ishonchli hadislar to’plami – « А l-jome  assahih» kitobi islomʼ
dinida   Qur oni   karimdan   keyingi   ikkinchi   muqaddas   manba   bo’lib,   ahli   islom	
ʼ
e tiqodiga   ko’ra,   u   bashariyat   tomonidan   bitilgan   kitoblarning   eng   ulug’i	
ʼ
hisoblanadi.   Mana,   o’n   ikki   asrdirki ,   bu   kitob   millionlab   insonlar   qalbini   iymon
nuri bilan munavvar etib, haq va diyonat yo’liga chorlab kelmoqda.   Mamlakatimiz
mustaqilikka erishgan  ilk kunlardan boshlaboq inson huquqi, uning qadr-qimmati
birinchi   darajali   masala   sifatida   ko’tarilib,   barcha   huquqiy   asoslar   yaratildi   va
yaratilmoqda.   Mustaqillik   eng   oliy   ne’matligini   hammamiz   bilamiz.   Bu   ne’matni
tamal   toshini   qo’yib,   me’mori   bo’lgan   inson   Islom   Abdug’aniyevich   Karimovga
chuqur   minnatdorlik   bildiramiz.   Biz   yoshlar   bu   insonga   munosib   avlod   bo’lib,
harakat qilishimiz kerak. 
29 30 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
I. Hukumat qarori
I.1.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarori,   315-son,
27.07.1998-yil.
Ii. Prezident asarlari
II.1.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   O’zbekiston   ijodkor   ziyolilari   vakillari
bilan uchrashuvdagi ma’ruzasidan // Xalq so’zi 2017-yil 4-avgust).
II.2   I. A. Karimov. O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li.   Toshkent , 1992
y .
II.3 Karimov I.A. Uzbekiston kelajagi buyuk davlat.-T.: Uzbekiston, 1992.
II.4 Karimov I.A. O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot  yuli.-T.: O’zbekiston,
1992.
II .5   Karimov   I . A .   Uzbekiston        milliy        istiqlol    ,   iqtisod ,   siyosat ,   mafkura   ( nutqlar ,
maqolalar ,  suxbatlar ).  T ., “ Uzbekiston ”, 1993.
II .6  Karimov   I . A .  Istiqlol   va   ma ’ naviyat . - T .:  O ’ zbekiston , 1994.
II .7   Karimov   I . A .   Iqtisodiy   islohot :   mas ’ uliyatli   bosqich .   Toshkent . « O ’ zbekiston »
1994  y .
II .8   Karimov   I . A .   O ’ zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yulida .   -   T :
O ’ zbekiston , 1995.
IV. Internet Saytlari
IV.1 http/ arboblar.uz
IV.2 http/ gazeta.uz
IV.3 http/ ilmlar.uz
IV.4 http/ islomkarimov.uz
IV.5 http/ uzlidep.uz
IV.6 http/ kun.uz
IV.7 http/ fayllar.org
IV.8 http/ sputniknews.uz
IV.9 http/ ziyo.uz
IV.10 http/ shosh.uz
31