Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 81.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Ixtisoslashtirilgan boshlang’ich sinf darslarini tashkil etish

Купить
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR 
UNIVERSITETI
“ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ” YO ‘ NALISHI
31-A -guruh talabasi  Bozorova Farog‘at Asadullayevna ning 
“ Matematika o‘qitish metodikasi ” fanidan
“ Ixtisoslashtirilgan boshlang’ich sinf darslarini tashkil etish” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   31-A- guruh   talabasi Bozorova Farog‘at Asadullayevna
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
Toshkent-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   IXTISOSLASHTIRILGAN   BOSHLANG‘ICH   SINF
DARSLARINI TASHKIL ETISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Ixtisoslashtirish tushunchasi va uning ta’limda o‘rni……………………….. 6
1.2.   Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf   darslarining   maqsadlari   va
vazifalari….. 11
1.3.   Pedagogik   metodlar   va
yondashuvlar ……………………………………….. 15
II-BOB.   IXTISOSLASHTIRILGAN   BOSHLANG‘ICH   SINF
DARSLARIDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH
2.1.   Pedagogik   texnologiyalar   va   ularning   ta’lim   jarayonidagi
roli ……………… 20
2.2.   Pedagogik   differensatsiya   va   shaxsiy   yondashuvning
ahamiyati …………… 23
2.3.   Sinfdagi   darslarni   tashkil   etishning   metodik
asoslari………………………... 26
XULOSA……………………………………………………………………….. 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya   sohasida   olib
borilayotgan keng ko‘lamli islohotlar zamonaviy, raqobatbardosh, kasbiy jihatdan
yetuk,   har   tomonlama   barkamol   avlodni   tarbiyalashni   ustuvor   vazifa   sifatida
belgilab   bermoqda.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarning
qiziqish   va   qobiliyatlariga   qarab   ta’lim   jarayonini   ixtisoslashtirish   zamon   talabi
bo‘lib   bormoqda.   Zero,   bu   bosqich   bola   shaxsining   shakllanishi,   intellektual
salohiyati va ijtimoiy faolligining rivojlanishi uchun asosiy poydevor hisoblanadi.
Shu   sababli,   ixtisoslashtirilgan   sinflar   orqali   bolalarning   tabiiy   qiziqishlarini   erta
aniqlab, ularni to‘g‘ri yo‘naltirish muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   “2022–
2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
to‘g‘risida”gi   PF–60-son   Farmoni,   shuningdek,   2023-yil   13-apreldagi   “Maktab
ta’limi   tizimini   2026-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi   PQ–105-son   Qarori   ta’lim   tizimining   har   bir   bo‘g‘inida   sifat   va
samaradorlikni   oshirish,   shu   jumladan   boshlang‘ich   ta’limda   differensial   va
individual   yondashuv   asosida   o‘qitish   jarayonini   tashkil   qilishni   belgilab   bergan.
Bu hujjatlar asosida ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarni tashkil etish, u yerda
pedagogik   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   va   har   bir   o‘quvchining   shaxsiy
salohiyatini   ochishga   xizmat   qiluvchi   muhit   yaratish   dolzarb   vazifalardan   biri
sifatida ilgari surilgan. Bugungi kunda pedagogika fanida ta’limni ixtisoslashtirish,
individual   va   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuv,   faol   ta’lim   metodlari,   STEAM
yo‘nalishi,   kompetensiyaviy   yondashuv,   kognitiv   rivojlanish   nazariyalari   asosida
boshlang‘ich   sinflarda   o‘qitishning   zamonaviy   shakllari   tobora   keng
qo‘llanilmoqda. Ayniqsa, bolalarning ilm-fan, san’at, sport, chet tillari yoki boshqa
3 sohalarga  bo‘lgan  qiziqishlarini   aniqlab,  maktabgacha   va  boshlang‘ich  ta’limning
uzviy integratsiyasini ta’minlash orqali ixtisoslashtirilgan ta’limni erta bosqichdan
joriy   etish   samaradorlikni   oshiradi.   Shu   ma’noda,   ilg‘or   xorijiy   tajriba   hamda
milliy   an’analar   asosida   yaratilgan   ta’lim   modellari   tahlili   ixtisoslashtirilgan
sinflarni   samarali   tashkil   etish   yo‘llarini   aniqlashda   muhim   manba   bo‘lib   xizmat
qiladi.
Mazkur   kurs   ishida   ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf   darslarini   tashkil
etishning   nazariy   asoslari,   amaliy   mexanizmlari,   innovatsion   yondashuvlari,
shuningdek,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   tatbiq   etish   yo‘llari   ilmiy
jihatdan   tahlil   qilinadi.   Ishda,   shuningdek,   tegishli   Prezident   farmonlari   va
qarorlariga   tayanilgan   holda,   mavjud   muammolar   va   ularning   yechimlari   ham
yoritiladi. Bu esa kelajakda boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy faoliyatida
ixtisoslashtirilgan darslarni samarali  tashkil qilishda qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan
nazariy va amaliy asoslarni belgilab beradi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   ixtisoslashtirilgan
darslarni tashkil etishning nazariy va amaliy asoslarini o‘rganish, ta’lim jarayonida
o‘quvchilarning   individual   qiziqishlari,   qobiliyatlari   hamda   intellektual
salohiyatini   hisobga   olgan   holda   darslarni   samarali   tashkil   qilish   yo‘llarini
aniqlashdan   iborat.   Shuningdek,   ixtisoslashtirilgan   sinflarda   pedagogik
yondashuvlar,   innovatsion   metodlar   va   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
imkoniyatlarini   tahlil   qilish,   mavjud   muammolar   va   ularning   yechimlari   ustida
ilmiy   asoslangan   tavsiyalar   ishlab   chiqish   ham   ushbu   ishning   muhim
maqsadlaridan biridir.
Kurs ishining vazifalari:
– Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinf darslarining mazmunini o‘rganish;
– Ta’limda individual va differensial yondashuvning ahamiyatini aniqlash;
– Pedagogik texnologiyalarni qo‘llash usullarini tahlil qilish;
– Ilg‘or tajribalarni o‘rganib, amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
4 Kurs ishining predmeti.   Boshlang‘ich ta’limda ixtisoslashtirilgan darslarni
tashkil etish jarayoni, unda qo‘llaniladigan pedagogik yondashuvlar va usullar.
Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   olib   borilayotgan
o‘quv-tarbiya jarayoni.
Mavzuni o‘rganilganlik darajasi.   Boshlang‘ich ta’limda ixtisoslashtirilgan
darslarni tashkil etish masalasi mustaqillik yillaridan buyon O‘zbekiston va xorijiy
pedagogika   ilmida   dolzarb   mavzulardan   biri   sifatida   o‘rganib   kelinmoqda.
Xususan,   pedagog   olimlar   A.   Yo‘ldoshev,   R.   Mavlonova,   N.   To‘rayev,   M.
Xolmuhamedova,   N.   Jo‘raev,   D.   Karimova,   Z.   Islomova,   A.   Axmedova,   T.
Ochildiyeva va boshqalar o‘z tadqiqotlarida boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,   shaxsga   yo‘naltirilgan   o‘qitish,   iqtidorli
bolalar   bilan   ishlash   metodikasi,   darslarda   innovatsion   yondashuvlar   masalalarini
chuqur yoritganlar.
Masalan, professor R. Mavlonova o‘zining izlanishlarida boshlang‘ich ta’lim
jarayonida   shaxsiy   yondashuvning   ahamiyati   va   o‘qituvchi   kompetensiyasining
ta’sirini   ilmiy   asoslab   bergan.   A.   Yo‘ldoshev   esa   ta’limni   shaxsga   yo‘naltirish
orqali   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirish   masalalarini   yoritgan.   D.
Karimova   tomonidan   iqtidorli   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   aniqlash   va   ular
bilan individual ishlash metodikasi  ishlab chiqilgan. So‘nggi yillarda O‘zbekiston
Respublikasi  Xalq ta’limi vazirligi  (2021-yildan boshlab Maktabgacha  va maktab
ta’limi   vazirligi)   huzuridagi   Innovatsion   rivojlanish   instituti,   Pedagogika   fanlari
ilmiy-tadqiqot   instituti   hamda   Respublika   ta’lim   markazi   tomonidan   ham
boshlang‘ich   sinflarda   ixtisoslashtirilgan   o‘qitishni   joriy   etish   bo‘yicha   ilmiy-
uslubiy ishlanmalar, tavsiyalar, eksperimental maktablarda tajribaviy sinovlar olib
borilmoqda.
Shuningdek,   xalqaro   miqyosda   John   Dewey,   Howard   Gardner,   Lev
Vygotsky,   Jean   Piaget   kabi   psixolog   va   pedagoglar   tomonidan   ta’limning
individuallashtirilishi,   ko‘p   qirrali   intellekt   nazariyasi,   kognitiv   rivojlanish
bosqichlari   asosida   boshlang‘ich   ta’limda   ixtisoslashuvga   asos   yaratgan   ilmiy
5 ishlanmalar   yaratilgan.   Ularning   ishlari   hozirgi   kunda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarning   nazariy   asosi   sifatida   xizmat   qilmoqda.   Demak,   mavzu
bo‘yicha   bir   qancha   ilmiy   ishlar   amalga   oshirilgan   bo‘lsa-da,   aynan
ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinf darslarini tashkil etishning zamonaviy yo‘llari,
innovatsion   yondashuvlar   va   milliy   ta’lim   tizimiga   moslashtirilgan   modellar
bo‘yicha izlanishlar hali ham dolzarbligicha qolmoqda
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB.  IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARINI
TASHKIL ETISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Ixtisoslashtirish tushunchasi va uning ta’limda o‘rni
Ixtisoslashtirish   –   bu   ta’lim   jarayonini   o‘quvchilarning   individual
psixologik,   intellektual,   qiziqish   va   qobiliyat   xususiyatlariga   mos   holda   tashkil
etish   orqali   ularni   ma’lum   bir   sohaga   yo‘naltirishga   qaratilgan   pedagogik
strategiyadir.   Bugungi   globallashuv   va   raqobat   kuchayib   borayotgan   sharoitda
ta’lim   tizimi   oldida   har   bir   o‘quvchining   shaxsiy   salohiyatini   ro‘yobga   chiqarish,
uni   zamon   talablariga   mos   ravishda   kasbga   yo‘naltirish   kabi   dolzarb   vazifalar
turibdi.   Aynan   shu   maqsadda   ixtisoslashtirishga   asoslangan   ta’lim   modeli
rivojlanmoqda.   Respublikamizda   ixtisoslashtirishni   rivojlantirish   bo‘yicha   davlat
siyosati   izchil   olib   borilmoqda.   Xususan,   2022-yil   28-yanvarda   qabul   qilingan
Prezidentning   “2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning
taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   PF-60-sonli   Farmoni   hamda   2022-yil   11-
martdagi   “Iqtidorli  yoshlarni  aniqlash  va  qo‘llab-quvvatlash  bo‘yicha  qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PQ–159-son   qarorida   ixtisoslashtirilgan   ta’lim
muassasalarining   tarmog‘ini   kengaytirish,   mazkur   yo‘nalishdagi   sinflarni
boshlang‘ich   bosqichdan   boshlab   yo‘lga   qo‘yish,   pedagog   kadrlar   malakasini
oshirishga   alohida   e’tibor   qaratish   belgilangan.   Bu   esa   ixtisoslashtirishni   davlat
darajasida ustuvor yo‘nalish sifatida e’tirof etilayotganini ko‘rsatadi.
6 Ixtisoslashtirilgan   ta’lim   –   bu   umumiy   o‘rta   ta’limning   bir   turi   bo‘lib,
o‘quvchilarning   ma’lum   bir   fan   yoki   faoliyat   yo‘nalishiga   bo‘lgan   moyilligi
asosida   chuqurlashtirilgan   tarzda   ta’lim   olishiga   imkon   yaratadi.   Bu,   ayniqsa,
boshlang‘ich sinflarda juda muhim bo‘lib, yosh bolaning individual xususiyatlarini
erta   aniqlash,   ularning   psixologik   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   va   iqtidorini
ro‘yobga   chiqarish   imkonini   beradi.   Ta’limdagi   ixtisoslashtirish   jarayoni
o‘quvchilarda   tanqidiy   fikrlash,   muammoli   vaziyatlarda   mustaqil   qaror   qabul
qilish,   ilg‘or   texnologiyalardan   foydalana   olish,   ijodiy   yondashuv   va   kasbiy
kompetensiyalarni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   aniq   fanlarga   moyil
o‘quvchi   uchun   matematika,   informatika,   fizika   kabi   fanlar   chuqurlashtirilgan
holda   o‘qitiladi,   gumanitar   sohalarga   qiziqqanlar   esa   adabiyot,   til,   tarix   fanlari
asosida   rivojlantiriladi.   Shu   bilan   birga,   badiiy   yoki   texnik   ixtisosliklar   bo‘yicha
ham   maxsus   kurslar,   to‘garaklar   va   loyihaviy   faoliyatlar   orqali   o‘quvchilar
mustaqil o‘rganishga rag‘batlantiriladi.
Ixtisoslashtirish   orqali   ta’lim   sifati   oshadi,   chunki   bunda   individual
yondashuv   asosiy   o‘ringa   chiqadi.   Har   bir   o‘quvchining   qiziqishi,   iste’dodi   va
ehtiyojiga   mos   shakllantirilgan   ta’lim   –   motivatsiyalangan,   faol   va   o‘z   ustida
ishlaydigan   shaxsni   kamol   toptiradi.   Shu   bilan   birga,   bu   yondashuv   yoshlarning
keyingi kasbiy yo‘nalishini ongli tanlashida, universitetlarga maqsadli tayyorgarlik
ko‘rishda   ham   muhim   vositadir.   Ixtisoslashtirish   —   nafaqat   iqtidorli   yoshlarni
aniqlash   va   ularga   sharoit   yaratish,   balki   ta’limning   shaxsga   yo‘naltirilganligini
ta’minlash orqali mamlakatning intellektual salohiyatini oshirishga xizmat qiluvchi
zamonaviy   ta’lim   strategiyasidir.   Shu   sababli   bugungi   kunda   ixtisoslashtirilgan
sinflar   va   maktablar   tarmog‘ini   kengaytirish,   bu   sohada   metodik   qo‘llanmalar,
ilg‘or   tajriba   almashinuvi,   o‘qituvchilar   tayyorlash   kabi   kompleks   yondashuvlar
keng joriy etilmoqda.
Zamonaviy   ta’limda   ixtisoslashtirish   –   bu   o‘quvchilarning   qobiliyati,   didi,
ijtimoiy   ehtiyojlari   va   jamiyatda   shakllanayotgan   yangi   kasbiy   talablarga   mos
ravishda   yo‘naltirilgan   va   tizimlashtirilgan   ta’lim   shaklidir.   Bu   tushuncha
7 pedagogikada   faqat   chuqurlashtirilgan   bilim   berish   emas,   balki   shaxsning
kompleks rivojlanishini ta’minlaydigan va ijtimoiy foydali mehnatga tayyorlovchi
strategik yondashuv sifatida qaralmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2023-yil   13-dekabrdagi   PQ–409-son   qarorida   ta’lim   sifatini   oshirish,
ixtisoslashtirilgan   maktablar   sonini   ko‘paytirish   va   ularni   zamonaviy   didaktik
vositalar   bilan   ta’minlash   borasida   muhim   vazifalar   belgilab   berildi.   Shu   bilan
birga,   2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan   “Yoshlar   va   bolalarni   har   tomonlama
qo‘llab-quvvatlash   strategiyasi”da   ixtisoslashgan   ta’lim   maktablari   orqali   yosh
avlodning   iste’dodini   erta   aniqlash,   qo‘llab-quvvatlash   va   yo‘naltirish   dolzarb
vazifa sifatida belgilangan.
Ixtisoslashtirishning ta’lim tizimidagi ahamiyati quyidagicha ifodalanadi:
 Fanlararo   integratsiyani   kuchaytiradi.   Ixtisoslashtirish   orqali   darslar
an’anaviy   bilim   berishdan   chiqib,   turli   fanlar   o‘rtasida   bog‘liqliklar   yaratishga
xizmat   qiladi.   Masalan,   matematika   va   informatika   yo‘nalishida   ixtisoslashgan
o‘quvchi algoritmik tafakkurni dasturlash orqali rivojlantiradi.
 Yosh   avlodni   zamonaviy   kasblarga   tayyorlaydi.   Bugun   mehnat   bozori
talab   qilayotgan   texnologik,   raqamli,   ekologik,   dizayn   va   kommunikatsion
sohalarga   yo‘naltirilgan   ta’lim   –   bu   ixtisoslashtirishning   ustuvor   yo‘nalishlaridan
biridir.
 Tadqiqotga   asoslangan   yondashuvni   kuchaytiradi.   Ixtisoslashtirilgan
darslar   orqali   o‘quvchilar   amaliyotga   asoslangan,   tahliliy   va   tadqiqotga
yo‘naltirilgan yondashuvni egallaydi. Bu esa ularda mustaqil fikrlash, kreativlik va
muammoli   vaziyatlarda   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilish   kompetensiyalarini
shakllantiradi.
 Ta’limda inklyuzivlikni qo‘llab-quvvatlaydi.  Ixtisoslashtirish faqat yuqori
natija   ko‘rsatuvchi   o‘quvchilar   bilan   ishlash   emas,   balki   turli   ehtiyoj   va
imkoniyatlarga   ega   bolalarga   ham   mos   sharoit   yaratishga   xizmat   qiladi.   Bu
individual ta’lim strategiyalarini ishlab chiqish zaruratini keltirib chiqaradi.
8  Raqobatbardosh   ta’lim   muhitini   shakllantiradi.   Ixtisoslashgan   sinflarda
sog‘lom   raqobat   muhiti   yaratiladi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   o‘z   ustida   ishlashga
bo‘lgan   intilishini   kuchaytiradi,   o‘qituvchilarni   esa   pedagogik   yondashuvlarni
takomillashtirishga undaydi.
UNESCO,   OECD   kabi   xalqaro   tashkilotlar   ham   2020-yildan   beri
ixtisoslashtirilgan   ta’limni   21-asr   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   asosiy   omil
sifatida ko‘rsatmoqda. Ayniqsa, PISA xalqaro baholash tizimi doirasidagi natijalar
ixtisoslashtirish   asosida   ta’lim   olgan   o‘quvchilarning   funksional   savodxonlik
darajasi   yuqoriligi   bilan   ajralib   turganini   ko‘rsatdi.   Ixtisoslashtirish   zamonaviy
ta’limning   ajralmas   komponentiga   aylangan.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   tabiiy
imkoniyatlarini hisobga olib, ta’limni shaxsga moslashtiradi, bilimlarni amaliyotga
yo‘naltiradi va kelajakda raqobatbardosh insonlarni tarbiyalaydi. 
Ixtisoslashtirilgan sinflar — bu o‘quvchilarga ma’lum bir fan yoki yo‘nalish
bo‘yicha   chuqurlashtirilgan   ta’lim   berishni   nazarda   tutadi.   Ular   odatiy   sinflardan
bir   qancha   farqlanuvchi   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   har   bir   o‘quvchining   shaxsiy
xususiyatlarini   inobatga   olib,   ta’limning   sifatini   oshiradi.   Ixtisoslashtirilgan
sinflarda   o‘quv   dasturlari   va   darsliklar   o‘quvchilarning   tanlagan   sohalariga   qarab
moslashtiriladi.   Masalan,   matematika,   informatika,   tabiiy   fanlar   yoki   san’at   kabi
yo‘nalishlarda   ta’lim   berishning   chuqurligi   o‘quvchilarni   yuqori   darajadagi   bilim
va   ko‘nikmalar   bilan   ta’minlashga   qaratilgan.   Bu   sinflarda   fanlararo   integratsiya
amalga   oshiriladi,   ya'ni   bir   nechta   fan   bir   vaqtda   o‘rganiladi   va   ulardan   biri
boshqasini   tushunishni   kuchaytiradi.   Ixtisoslashtirilgan   ta’limda   o‘quvchilarning
shaxsiy   qobiliyatlari   va   bilim   darajasi   hisobga   olinadi.   O‘qituvchilar   har   bir
o‘quvchining o‘ziga xos ehtiyojlari va potentsialini aniqlab, ular uchun individual
yondashuvni amalga oshiradilar. Bu esa o‘quvchilarga o‘z bilim va ko‘nikmalarini
mustaqil ravishda rivojlantirishga imkon beradi. O‘quvchilar uchun loyiha ishlari,
mustaqil   izlanishlar   va   ijodiy   topshiriqlar   berish,   ularning   kreativliklarini
oshirishga xizmat qiladi.
9 Ixtisoslashtirilgan   sinflarda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   metodlar
va   yondashuvlar   qo‘llaniladi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarga   nafaqat   akademik
bilimlarni,   balki   ijtimoiy,   amaliy   va   ijodiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   yordam
beradi.   Misol   uchun,   STEAM   (Science,   Technology,   Engineering,   Arts,
Mathematics)   va   CLIL   (Content   and   Language   Integrated   Learning)   kabi
yondashuvlar   bu   sinflarda   keng   tarqalgan.   STEAM   —   bu   fanlarni   birlashtirib,
o‘quvchilarga  innovatsion  va amaliy  bilimlarni   o‘rgatishga  imkon yaratadi.  CLIL
metodologiysi orqali esa o‘quvchilar bir vaqtning o‘zida bir nechta til va fanlarni
integratsiyalangan   tarzda   o‘rganadilar.   Shuningdek,   tanqidiy   fikrlash   va   interfaol
metodlar   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishga   qaratilgan
yondashuvlar   qo‘llaniladi.   Ixtisoslashtirilgan   sinflarda   psixologik   yordam   va
qo‘llab-quvvatlashni ta’minlash juda muhimdir. O‘quvchilarning psixologik holati,
rivojlanish   jarayonlari   va   ehtiyojlari   muntazam   ravishda   monitoring   qilinadi.
O‘qituvchilar   iqtidorli   va   o‘zini   o‘zi   ko‘rsatish   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan
o‘quvchilarga   muvofiq   pedagogik   yondashuvlarni   qo‘llaydilar.   Shaxsiy
xususiyatlar   va   ehtiyojlarga   qarab,   har   bir   o‘quvchining   kuchli   tomonlarini
rivojlantirishga   e’tibor   qaratiladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   hissiy
rivojlanishiga ham alohida ahamiyat beriladi. Ixtisoslashtirilgan sinflarda faqatgina
darslar   emas,   balki   darsdan   tashqari   faoliyatlar   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
sinflarda   klublar,  fan  to‘garaklari,   tanlovlar,  olimpiadalar   va   boshqa   musobaqalar
orqali qo‘shimcha ta’lim faoliyati tashkil etiladi. Bunday faoliyatlar o‘quvchilarga
ijtimoiy-ko‘nikmalarni rivojlantirish, jamoada ishlash, tanlovlarda qatnashish kabi
qobiliyatlarni   oshirish   imkonini   beradi.   Bunda   har   bir   o‘quvchining   qiziqishi,
qobiliyati   va   potentsiali   hisobga   olinadi   va   individual   tarzda   qo‘shimcha   yordam
ko‘rsatiladi.   Ixtisoslashtirilgan   sinflar   ta’lim   tizimida   yangi   pedagogik
yondashuvni   amalga   oshiruvchi,   o‘quvchilarning   shaxsiy   xususiyatlari   va
iste’dodini   chuqurroq   o‘rgatish   imkoniyatini   beruvchi   muhim   o‘rin   tutadi.   Ular
ta’limning   sifatini   oshiradi,   o‘quvchilarning   kompetensiyalarini   kengaytiradi   va
ijtimoiy hayotga tayyorlaydi.
10 1.2. Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinf darslarining maqsadlari va
vazifalari
Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf   darslarining   asosiy   maqsadi   —
o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlariga
moslashtirilgan   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishdir.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarga
o‘zlarining   intellektual   va   psixologik   rivojlanishiga   mos   ravishda   darslarni   olib
borishga   imkon   yaratadi.   Bunday   ta’lim   jarayonining   asosiy   maqsadlari
quyidagilardan iborat:
Birinchidan, individual yondashuv ta’lim jarayonining asosiy tamoyillaridan
biri   hisoblanadi.   Har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   ehtiyojlari,   qobiliyatlari   va
rivojlanish   darajasi   hisobga   olinadi.   Bu   o‘quvchilarga   o‘z   qobiliyatlari   va
qiziqishlariga   mos   ta’lim   olish   imkoniyatini   yaratadi.   O‘quvchilarning   individual
yondashuv   asosida   o‘qitilishi   ularni   mustaqil   fikrlashga,   ijodiy   yondashuvni
rivojlantirishga   va   muammolarni   hal   qilishga   o‘rgatishga   yordam   beradi.   Ta’lim
11 jarayoni   har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olib,   eng   yaxshi
natijaga erishish uchun qulay sharoit yaratadi.
Ikkinchidan,   ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf   darslari   o‘quvchilarning
intellektual   rivojlanishiga   katta   e’tibor   qaratadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
fikrlash   qobiliyatlarini,   mantiqiy   tafakkurini   va   bilim   olish   qobiliyatini
rivojlantirishni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘quvchilarni   ilmiy   va   amaliy   bilimlarni
o‘zlashtirishga   rag‘batlantirish   orqali,   ularning   intellektual   imkoniyatlarini
kengaytirish   maqsad   qilinadi.   Darslar   davomida   o‘quvchilarga   tahliliy   fikrlash,
kompleks   vaziyatlarni   va   muammolarni   hal   qilish,   hamda   mustaqil   o‘rganish
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Bu   o‘quvchilarni   yangi
bilimlarni tez va samarali o‘zlashtirishga tayyorlaydi.
Uchinchidan,   ixtisoslashtirilgan   sinflarda   psixologik   ehtiyojlarni   inobatga
olish   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarning   psixologik   holati   va   ehtiyojlari
doimiy   ravishda   monitoring   qilinadi.   Psixologik   yondashuv   yordamida
o‘quvchilarning   o‘zini   tutish   va   o‘rganish   jarayonlaridagi   ehtiyojlari   inobatga
olinadi.   O‘quvchilarning   o‘zini   qulay   his   qilishlari,   o‘rganishga   bo‘lgan
motivatsiyasini   oshiradi   va   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshiradi.
Psixologik   qo‘llab-quvvatlash   orqali   o‘quvchilarning   ijtimoiy   va   emosional
ehtiyojlari   qondiriladi,   bu   esa   ularning   ta’limga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va
samarali   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf
darslari, shuningdek, o‘quvchilarning qobiliyatlari va ehtiyojlariga moslashtirilgan
pedagogik   yondashuvni   taqdim   etadi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   bilim   olish
jarayonini eng yuqori darajada rivojlantirishga yordam beradi. Ta’lim jarayonining
individual   yondashuvi   o‘quvchilarning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va   ehtiyojlarini
inobatga olgan holda tashkil etiladi, bu esa o‘quvchilarning o‘z imkoniyatlarini eng
yaxshi tarzda ro‘yobga chiqarishga yordam beradi.
Ixtisoslashtirilgan   boshlang'ich   sinf   darslarining   asosiy   vazifalari
o‘quvchilarning   shaxsiy   potensialini   maksimal   darajada   rivojlantirishga
12 yo‘naltirilgan   va   ta’lim   jarayonining   samarali   bo‘lishi   uchun   quyidagi   jihatlarni
chuqurroq tahlil qilish mumkin:
1.   Bilish.   Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarga   nafaqat
umumiy,   balki   chuqurlashtirilgan   bilimlar   berish   muhim.   Bunda   o‘quvchilar
nafaqat   o‘zlashtirishi   kerak   bo‘lgan   fanlar   bo‘yicha   bilimlarni,   balki   shu   fanlar
bilan   bog‘liq   ilmiy   yondashuvlar   va   metodlarni   ham   o‘rganishadi.   Bu   jarayon
shunday tashkil etiladi ki, o‘quvchilar dastlabki qadamlarini qo‘yish bilan bilimga
nisbatan   qiziqishni   rivojlantiradilar.   Sinfda   ishlatiladigan   o‘quv   resurslari,
darsliklar   va   qo‘shimcha   materiallar   aynan   o‘quvchilarning   ixtisoslashuvi   va
qiziqishlariga moslashtirilgan bo‘ladi. Shuningdek, bilimlar nafaqat  nazariy, balki
amaliy   qo‘llaniladigan   shaklda   bo‘lishi   zarur.   Bunda   o‘quvchilar   har   bir   darsni
amalda   qo‘llashga   harakat   qilishadi,   yangi   bilimlar   bilan   mustaqil   ishlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   esa   nafaqat   bilimlarni   chuqur   o‘zlashtirish,   balki
ularni turli holatlarda qo‘llashga yordam beradi.
2. Rivojlanish.   O‘quvchilarning umumiy rivojlanishini ta’minlash, ayniqsa,
ularning   psixologik   va   intelektual   rivojlanishini   kuzatib   borish   ixtisoslashgan
sinfning   yana   bir   muhim   vazifasi   hisoblanadi.   Ixtisoslashtirilgan   ta’limda,
o‘quvchilarga   individual   yondashuv   mavjudligi   sababli,   har   bir   bolaning
rivojlanish darajasi  va ehtiyojlari inobatga olinadi. Bu rivojlanish nafaqat fikrlash
qobiliyatlarini,   balki   jismoniy   va   emotsional   rivojlanishni   ham   o‘z   ichiga   oladi.
Pedagogik   yondashuv   o‘quvchilarni   tengsizlikka   olib   kelmaydi,   aksincha   har
birining qobiliyatiga mos o‘rganish imkoniyatlarini yaratadi. Masalan, bir o‘quvchi
tez o‘rganishi mumkin bo‘lsa, unga murakkabroq vazifalar topshiriladi, boshqasiga
esa   o‘rgatishning   oddiyroq   shakllari   taqdim   etiladi.   Bu   o‘zgarish   o‘quvchilarni
nafaqat   akademik   sohalarda,   balki   shaxsiy   jihatdan   ham   rivojlantiradi.   Ular
mustaqil fikrlashni, muammolarni hal qilishni va ijodiy yondashuvni o‘rganadilar.
Bunday   ta’lim   shuningdek,   o‘quvchilarni   mas’uliyat   va   maqsadga   erishishga
o‘rgatadi, bu esa ular kelajakda o‘z maqsadlariga erishishda yordam beradi.
13 3.   Shaxsiy   potensialni   rivojlantirish.   Ixtisoslashtirilgan   sinfda   ta’lim
berishda   har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   qobiliyatlari   va   iste’dodlari   alohida
e’tiborga   olinadi.   Ixtisoslashgan   ta’limning   bu   jihati   o‘quvchining   ichki
qobiliyatlarini aniqlash va rivojlantirishga yo‘naltirilgan. O‘quvchilarning har biri
o‘zining qobiliyatiga mos yo‘nalish bo‘yicha chuqur bilim olish imkoniyatiga ega
bo‘ladi. Agar o‘quvchi aniq fanlarga qiziqsa, unda u matematika yoki  fizika kabi
fanlarda chuqur bilimlar o‘zlashtiradi; san’atga qiziqqan o‘quvchi esa musiqiy yoki
rassomlik   san’ati   sohasida   rivojlanishi   mumkin.   Bu   jarayon,   o‘quvchilarning
o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshiradi va o‘z qobiliyatlarini o‘rganish jarayonida yangi
imkoniyatlarni   kashf   etishga   yordam   beradi.   Ixtisoslashuv   asosida   ta’lim   nafaqat
o‘quvchilarning   akademik   salohiyatini,   balki   ularning   shaxsiy   qobiliyatlari,
ijtimoiy ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi. Bu esa o‘quvchilarga o‘z iste’dodlarini
ro‘yobga   chiqarish   va   kelajakda   to‘g‘ri   kasb   tanlashda   yordam   beradi.   Bundan
tashqari, ixtisoslashtirilgan ta’lim jarayonida o‘quvchilarga ko‘proq ijodiy ishlarga,
loyiha   yaratishga   va   mustaqil   ishlar   qilishga   imkoniyatlar   yaratiladi.   Ular,
shuningdek,   o‘z   ishlarini   tanqidiy   tahlil   qilishni,   xatolaridan   o‘rganishni   va
yaxshilanishga intilishni o‘rganadilar.
4.   Motivatsiya   va   o‘qishga   bo‘lgan   qiziqish.   Ixtisoslashtirilgan
boshlang‘ich   sinf   darslari   o‘quvchilarning   o‘qishga   bo‘lgan   motivatsiyasini
oshiradi.   Bu   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   o‘zlarining   qiziqishlari   va   istaklariga
mos   fanlar   bo‘yicha   chuqurroq   bilim   olishadi.   Motivatsiyaning   kuchayishi,
o‘quvchilarning   darslarga   faol   ishtirok   etishlarini   va   o‘quv   dasturlarini
kengaytirishga   bo‘lgan   qiziqishlarini   oshiradi.   Bu   holat   ular   uchun   o‘qishni
ko‘proq   hayajonli   va   qiziqarli   qiladi.   O‘quvchilar   o‘rgangan   bilimlarini   amalda
qo‘llash   imkoniyatiga   ega   bo‘lishadi.   Ixtisoslashtirilgan   darslarda   faoliyat
ko‘rsatish   orqali   ular   o‘z   bilimlarini   sinovdan   o‘tkazadilar   va   o‘z   o‘rganish
jarayonlarini   yanada   samarali   qilishadi.   Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf
darslari   o‘quvchilarga   o‘zlarining   individual   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va
kelajakdagi   muvaffaqiyatlari   uchun   qulay   sharoit   yaratadi.   Bu   usul,   ta’lim
14 jarayonining   barcha   qatlamlarida   o‘quvchilarni   muvaffaqiyatga   erishishga
rag‘batlantiradi.
1.3. Pedagogik metodlar va yondashuvlar
Ixtisoslashtirilgan   boshlang‘ich   sinf   darslarida   ta’lim   jarayonini   samarali
tashkil   etish   uchun   pedagogik   metodlar   va   yondashuvlar   keng   qo‘llaniladi.   Bu
metodlar   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   moslashgan,   shu   bilan   birga
umumiy   ta’limning   samaradorligini   oshirishga   yo‘naltirilgan .   Ixtisoslashtirilgan
sinflarda   individual   yondashuv   o‘quvchilarning   har   birining   o‘ziga   xos
xususiyatlariga   moslashtirilgan   ta’lim   shakllarini   ishlab   chiqishni   anglatadi.   Bu
yondashuvda ta’lim jarayoni o‘quvchilarning intellektual va psixologik ehtiyojlari,
qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   rivojlanish   darajalariga   qarab   tashkil   etiladi.
Ixtisoslashtirilgan   sinflarda   individual   yondashuv   o‘quvchilarga   individual
15 o‘rganish   va   rivojlanish   imkoniyatlarini   taqdim   etadi,   shu   bilan   birga   har   bir
o‘quvchining o‘ziga xos rivojlanish templi va o‘rganish uslubi hisobga olinadi.
Bu   yondashuvda,   ta’lim   jarayonining   asosiy   e’tibori   o‘quvchilarning
individual   ehtiyojlari   va   imkoniyatlariga   qaratiladi.   O‘quvchilarning   shaxsiy
xususiyatlari,   masalan,   qobiliyatlari,   motivatsiyasi,   didaktik   darajasi   va   o‘rganish
uslubi yondashuvni shakllantirishda muhim omil hisoblanadi. Bunday metodda har
bir   o‘quvchining   o‘ziga   xosligi   va   talablari   asosida   individual   dasturlar   va
mashg‘ulotlar ishlab chiqiladi. Maxsus ehtiyojlarga ega bo‘lgan o‘quvchilar uchun
individual   yondashuv   ayniqsa   muhimdir.   O‘quvchilar   o‘zlariga   qulay   bo‘lgan
uslubda darslarni o‘zlashtirishi mumkin. Masalan, ba’zi o‘quvchilar ko‘proq vizual
materiallardan   foydalanishni   afzal   ko‘rishadi,   boshqalari   esa   amaliy   ishlar   orqali
yaxshiroq o‘rganadilar. Shu sababli,  o‘qituvchi  har  bir  o‘quvchiga mos keladigan
materiallar va topshiriqlarni taqdim etishi kerak. Bu esa o‘quvchilarning mustaqil
ishlash va bilishning samarali usullarini o‘zlashtirishga yordam beradi.
O‘quvchilarning   kognitiv   rivojlanish   darajasiga   qarab,   o‘qituvchi   har   bir
o‘quvchiga   individual   vazifalar   beradi.   Masalan,   yuqori   darajadagi   bilimga   ega
o‘quvchilarga   yanada   murakkab   va   ijodiy   vazifalar   topshiriladi,   o‘rta   va
boshlang‘ich   darajadagi   o‘quvchilarga   esa   oddiyroq   va   aniqroq   vazifalar   taqdim
etiladi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘z   qobiliyatlarini   maksimal   darajada
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Mustaqil   ishlash   va   muammolarni   hal   qilishda
yordam olish imkoniyatlari individual yondashuvning asosiy afzalliklaridan biridir.
O‘quvchilar darsni o‘z vaqtida va o‘z templi bilan o‘rganishlari mumkin. Bu ularga
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   ular   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashga
imkoniyat   yaratadi.   Individual   yondashuv   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatlarini
kuzatishda   ham   yordam   beradi,   chunki   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   o‘rganish
jarayonidagi   qiyinchiliklarini   aniqlab,   ularni   bartaraf   etish   uchun   qo‘shimcha
yordam ko‘rsatadi. Bu usul o‘quvchilarning har birining rivojlanishiga ijobiy ta’sir
ko‘rsatadi,   shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlarni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Individual   yondashuv   ta’limda
16 har   bir   o‘quvchining   qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olish   orqali   ta’lim
jarayonini   yanada   samarali   va   motivatsion   qiladi.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilarni
o‘z   bilimlari   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashga   undaydi,   shuningdek,   ularning
intellektual va psixologik rivojlanishiga katta hissa qo‘shadi.
Kollektiv yondashuv   ta’lim jarayonida guruhli ishlar va hamkorlik asosida
o‘quvchilarning birgalikda o‘rganishlari ta’minlanadi. Bu metodda o‘quvchilar bir-
birlari   bilan   faol   aloqada   bo‘lib,   umumiy   maqsadga   erishish   uchun   birgalikda
muammolarni   hal   qilishadi.   O‘quvchilarning   guruhli   ish   orqali   ishlashlari   o‘zaro
fikr   almashish,   tajriba   va   bilimlarni   bir-biriga   yetkazish,   hamda   birgalikda
vazifalarni  bajarish   imkoniyatini  yaratadi.  Guruhli   ishlar   o‘quvchilarning  ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilar   bir-biriga   yordam
berib,   o‘zaro   fikr   almashishadi,   bu   esa   ularning   kommunikativ   qobiliyatlarini
oshiradi. Ijtimoiy ko‘nikmalar, masalan,  jamoada ishlash,  boshqalarning fikrlarini
tinglash,   umumiy   qarorga   kelish   va   muammoni   birgalikda   hal   qilish   kabi
ko‘nikmalar jamoaviy ishda rivojlanadi.
Kollektiv   yondashuvda   o‘quvchilar   bir-birlariga   yordam   berib,   o‘rganish
jarayonini yanada samarali qilishadi. O‘quvchilar bir-birining bilim va tajribasidan
foydalanib, o‘zlarining bilim darajalarini oshiradilar. Bu metod orqali o‘quvchilar
nafaqat   bilimlarni   o‘zlashtiradilar,   balki   o‘zaro   hurmat,   fikr   almashish   va
hamkorlik   asosida   o‘rganish   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradilar.   Ixtisoslashgan
sinflarda,   bu   yondashuvning   alohida   ahamiyati   bor,   chunki   o‘quvchilar   turli
fikrlash   uslublarini   qabul   qilishni,   yangi   g‘oyalar   va   fikrlarni   samarali   tarzda
muhokama qilishni o‘rganadilar. Bunday yondashuv o‘quvchilarga ko‘proq ijodiy
va   tanqidiy   fikrlash   imkoniyatini   beradi.   Shuningdek,   ularning   bilimlarini
mustahkamlash   va   turli   nuqtai   nazarlardan   masalalarni   ko‘rish   qobiliyatlarini
oshiradi.
Kollektiv   yondashuvning   yana   bir   muhim   jihati   shundaki,   u   o‘quvchilarga
jamoaviy ishda samarali  va muvofiqlikda ishlashni  o‘rgatadi. Jamoaviy ish orqali
o‘quvchilar   o‘zlarining   boshqalar   bilan   qanday   ishlashlarini   va   o‘z   fikrlarini
17 jamoada   qanday   etkazishlarini   o‘rganadilar.   Bu   ko‘nikmalar   nafaqat   o‘quv
jarayonida,   balki   kelajakda   turli   jamiyatlarda   va   ish   joylarida   muvaffaqiyatli
ishlash   uchun   ham   zarur   hisoblanadi.   Kollektiv   yondashuv   o‘quvchilarning   bilim
olishdagi   faolligini   oshirib,   ularni   jamoaviy   ishlashda   o‘rgatadi   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilarning   bir-biriga   yordam   berishlari   va
birgalikda ishlashlari ta’lim jarayonining samarali bo‘lishiga, shuningdek, ularning
shaxsiy rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Darslarni tashkil etishning innovatsion metodlari o‘quvchilarning bilim olish
jarayonini   yanada   samarali   va   qiziqarli   qilishni   ta’minlaydi .   Bu   metodlar   ta’lim
jarayonini   yangilash,   o‘quvchilarni   faollashtirish,   ularning   intellektual   va   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan.   Har   bir   innovatsion   metod
o‘quvchilarning   o‘ziga   xos   ehtiyojlarini   qondirishga,   ularni   motivatsiyalashga   va
bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi. 
Interaktiv   texnologiyalar   ta’limda   interaktivlikni   oshirish,   o‘quvchilarning
faol ishtirokini ta’minlash va ularning o‘quv jarayoniga qiziqishini oshirish uchun
joriy   etiladi.   Bu   metodda   ta’lim   jarayoni   texnologik   vositalar   orqali   jonlanadi.
Interaktiv texnologiyalar o‘quvchilarga:
 Multimedialar   yordamida   mavzuni   yanada   tushunarli   qilish:   Video
materiallar,   slaydlar   va   animatsiyalar   orqali   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirish
osonlashadi.
 Interaktiv   doskalar   yordamida   o‘quvchilarning   darsda   faol   qatnashishini
ta’minlash:   O‘quvchilar   o‘zlari   mashqlarni   bajarayotganda,   o‘qituvchi   tomonidan
ko‘rsatilgan materiallar bilan mustahkamlash mumkin.
 Simulyatsiyalar   va   onlayn   platformalar   yordamida   bilimlarni   amalda
qo‘llash   imkoniyatini   yaratish:   O‘quvchilar   virtual   laboratoriyalar,   testlar   va
o‘yinlar   orqali   o‘zlashtirgan   bilimlarini   real   hayotda   qanday   ishlatilishini
ko‘rishlari mumkin.
Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi,
bilimlarni amalda qo‘llashga rag‘batlantiradi va o‘qish jarayonini samarali qiladi.
18 Individual   mashg‘ulotlar   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   o‘ziga   xos
ehtiyojlarini   hisobga   olib,   ularga   individual   yondashuvni   ta’minlaydi.   Har   bir
o‘quvchining   o‘ziga   xos   qobiliyatlari   va   bilim   olish   tezligi   bo‘lganligi   sababli,
individual mashg‘ulotlar orqali quyidagi imkoniyatlar yaratiladi:
 O‘quvchilarning   bilim   darajasiga   moslashish:   O‘quvchilar   o‘z
qobiliyatlariga   qarab   moslashtirilgan   vazifalar   bajaradilar.   Bu   o‘quvchilarga   o‘z
bilim darajalariga qarab o‘rganish imkonini beradi.
 Mustaqil   ishlash   imkoniyatlari   yaratish:   O‘quvchilar   individual   ravishda
o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   uchun   qo‘shimcha   mashqlar   bajarishlari   mumkin.
Bu o‘z-o‘zini ta’limlash va mustaqil fikrlashni rivojlantiradi.
 O‘quvchilarning   ehtiyojlariga   qarab   qo‘llanma:   O‘qituvchi   har   bir
o‘quvchiga   uning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   yordam   berishi   mumkin,   bu
o‘quvchining rivojlanishini tezlashtiradi.
Pedagogik   differensatsiya   –   ta’lim   jarayonini   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlari,   qobiliyatlari   va   o‘rganish   tempiga   qarab   tashkil   etish   metodidir.   Bu
metod orqali o‘quvchilarga o‘zlariga mos keladigan vazifalar va o‘quv materiallari
taqdim etiladi.  Differensatsiyaning afzalliklari:
 Ba’zi   o‘quvchilar   yangi   ma’lumotni   tezda   o‘zlashtirsa,   boshqalariga
ko‘proq   vaqt   kerak   bo‘ladi.   Pedagogik   differensatsiya   orqali   o‘quvchilarga   o‘z
imkoniyatlariga mos ravishda vazifalar va mashqlar beriladi.
 O‘quvchilarga   ularning   o‘rganish   uslubiga   mos   ravishda   ta’lim   beriladi.
Bu ularning eng yuqori darajada rivojlanishiga yordam beradi.
 O‘quvchilarga turli darajada murakkablikdagi vazifalar berilishi mumkin,
bu   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   yangi   ko‘nikmalarni
egallashlariga yordam beradi.
Differensatsiya   o‘quvchilarning   bilim   darajasini   o‘stirish   va   ularning
muvaffaqiyatini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi. Har bir o‘quvchining ehtiyojiga
mos ta’lim metodlari qo‘llanilsa, ta’lim samaradorligi sezilarli darajada oshadi.
19 Gamifikatsiya   –   o‘quv   jarayoniga   o‘yin   elementlarini   qo‘shish   metodidir.
O‘quvchilarni   qiziqtirish,   ularga   motivatsiya   berish   va   ta’limni   qiziqarli   qilish
uchun   bu   metoddan   foydalaniladi.   Gamifikatsiyaning   asosiy   elementlari
quyidagilar:
 O‘quvchilar o‘quv jarayonida turli o‘yinlar va testlar orqali o‘z bilimlarini
baholashadi.
 O‘quvchilarga muvaffaqiyatlari uchun ballar yoki mukofotlar beriladi, bu
esa ularning raqobatni sevishini va faol ishtirok etishini ta’minlaydi.
 O‘quvchilarga turli vaziyatlarni simulyatsiya qilish imkoniyati beriladi, bu
ularning analitik fikrlashini rivojlantiradi va ta’limni real hayotga yaqinlashtiradi.
Gamifikatsiya   ta’limni   qiziqarli,   interaktiv   va   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini
mustahkamlashda yordam beradigan metodga aylantiradi.
Innovatsion metodlar o‘quvchilarning ta’lim jarayonidagi faolligini oshiradi,
ularning   motivatsiyasini   ta’minlaydi   va   ta’limni   samarali   qiladi.   Interaktiv
texnologiyalar,   individual   mashg‘ulotlar,   pedagogik   differensatsiya   va
gamifikatsiya   kabi   metodlar   ixtisoslashtirilgan   sinflarda   ta’lim   jarayonini
zamonaviylashtiradi   va   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   yanada   samarali,
qiziqarli   va   ijodiy   qiladi.   Bunday   metodlar   orqali   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlari, qobiliyatlari va o‘rganish uslublariga mos ta’lim tashkil etiladi, bu esa
ta’limning sifatini yaxshilaydi.
II-BOB. IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANG‘ICH SINF
DARSLARIDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH
2.1.  Pedagogik texnologiyalar va ularning ta’lim jarayonidagi roli
Pedagogik   texnologiyalar   va   ularning   ta’lim   jarayonidagi   roli   zamonaviy
ta’limda   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   yanada   samarali   va   qiziqarli
qilishni   ta’minlashga   yordam   beradi.   Pedagogik   texnologiyalar,   o‘qitish
metodlarini   yangilash   va   o‘quvchilarga   zamonaviy   usullar   yordamida   bilim   olish
20 imkoniyatini  yaratish uchun ishlatiladi. Bular  orqali o‘quv jarayonini  jonlantirish,
o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   bilimlarni   mustahkamlash   va   yangi
ko‘nikmalarni rivojlantirish mumkin.   Pedagogik texnologiya – bu ta’lim jarayonini
samarali tashkil etish va o‘quvchilarga bilim berishni takomillashtirish maqsadida
ishlatiladigan   tizimlar,   usullar   va   vositalar   majmuasidir.   Bu   texnologiyalar
o‘quvchilarning o‘rganish jarayonini  optimallashtirish, ularni  faol  ishtirok etishga
undash va bilimlarni yaxshilash  uchun mo‘ljallangan. Pedagogik texnologiyalarni
qo‘llash   o‘qituvchilarga   o‘z   faoliyatini   samarali   ravishda   amalga   oshirish
imkoniyatini   beradi,   shu   bilan   birga   o‘quvchilarga   bilimlarni   mustahkamlash   va
yangi ko‘nikmalarni rivojlantirishda yordam beradi.
Pedagogik   texnologiyalarni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashning   asosiy   maqsadi
o‘quvchilarning   ta’limdagi   faoliyatini   kuchaytirish   va   dars   jarayonini   interaktiv,
samarali   qilishdir.   Buning   uchun   bir   qancha   yondashuvlar   va   vositalar   mavjud:
o‘quvchilarning   faoliyatini   kuchaytirish,   interaktiv   va   individual   mashg‘ulotlar
orqali   ta’lim   berish,   o‘qitish   metodlarini   samarali   qilish,   zamonaviy   vositalar
yordamida   dars   jarayonini   qisqartirish,   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish,
gamifikatsiya,   videolar   va   onlayn   platformalar   yordamida   qiziqarli   qilish.
Shuningdek,   o‘quvchilarning   kommunikativ   va   kollaborativ   ko‘nikmalarini
rivojlantirish uchun onlayn platformalar va interaktiv texnologiyalar orqali guruhli
ishlar va hamkorlik asosida o‘rganish imkoniyatlarini yaratish mumkin.
Pedagogik   texnologiyalarni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashning   afzalliklari
o‘quvchilarga shaxsiylashtirilgan ta’limni taqdim etish, o‘quvchilarning o‘z-o‘zini
baholash   imkoniyatlari   yaratish   va   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   tanishish
imkoniyatlarini   beradi.   Texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarning   o‘rganish
jarayoni yanada samarali, interaktiv va qiziqarli bo‘ladi. Biroq, texnologiyalarning
qo‘llanishi   bilan   bir   qatorda,   ba’zi   muammolar   ham   mavjud.   O‘qituvchilar   va
o‘quvchilar   yangi   texnologiyalarni   ishlatishda   ba’zi   qiyinchiliklarga   duch
kelishlari   mumkin,   texnik   muammolar   va   internet   tarmog‘idagi   nosozliklar   dars
21 jarayonini   to‘xtatishi   yoki   qiyinlashtirishi   mumkin.   Shuningdek,   ijtimoiy   va
iqtisodiy tengsizliklar tufayli ba’zi o‘quvchilar zamonaviy texnologiyalarga kirish
imkoniyatiga   ega   bo‘lmasligi   mumkin,   bu   esa   ta’lim   jarayonining   tengsizliklarga
olib   kelishiga   sabab   bo‘ladi.   Pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayonini   samarali
tashkil   etish   va   o‘quvchilarga   bilimlarni   yaxshilash   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.
Ularning   yordamida   o‘quvchilarni   yanada   faol,   motivatsiyalangan   va
kommunikativ   ko‘nikmalarga   ega   qilish   mumkin.   Zamonaviy   texnologiyalarni
qo‘llash ta’lim jarayonini yanada interaktiv va samarali qiladi, lekin shu bilan birga
texnologiyalardan   to‘liq   foydalanish   uchun   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   uchun
qo‘shimcha treninglar, resurslar va imkoniyatlar yaratish zarur.
Ixtisoslashtirilgan   sinflarda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olib,   ta’lim   jarayonini   yanada
samarali   tashkil   etishga   yordam   beradi.   Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarga
zamonaviy   vositalar   va   usullar   orqali   bilimlarni   o‘zlashtirishda   qo‘llaniladi.
Ularning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarning   o‘rganish   faoliyatini   optimallashtirish,
bilimlarni mustahkamlash va ta’lim jarayonini interaktiv qilishdir.
Birinchi navbatda, multimedia vositalari o‘quvchilarga turli vizual, audio va
video   materiallar   orqali   murakkab   tushunchalarni   o‘rgatishda   yordam   beradi.
Multimedia vositalari orqali o‘quvchilarga kimyo, biologiya va boshqa fanlardagi
jarayonlar   animatsiyalar   va   videolar   yordamida   tushuntiriladi.   Bu   esa   ularning
o‘quv   jarayonidagi   faolligini   oshiradi   va   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirishni
osonlashtiradi.
Elektron   darsliklar   esa   o‘quvchilarga   zamonaviy   va   yangilangan
materiallarni  raqamli  shaklda taqdim etadi. Elektron darsliklar  o‘quvchilarga turli
interaktiv   testlar,   mashqlar   va   qo‘shimcha   materiallar   yordamida   o‘z   bilimlarini
mustahkamlash   imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   ular   doimiy   yangilanishi
mumkin bo‘lgan darslik materiallarini o‘qish orqali o‘quvchilar bilimlarini dolzarb
va ilg‘or darajaga olib chiqishadi. Onlayn platformalar ixtisoslashtirilgan sinflarda
o‘quvchilarning   individual   yondashuviga   imkon   yaratadi.   Har   bir   o‘quvchining
22 o‘rganish   darajasi   va   ehtiyojlariga   qarab,   onlayn   platformalar   orqali   individual
mashg‘ulotlar   va   qo‘shimcha   materiallar   taqdim   etiladi.   Bu   platformalar
o‘quvchilarning   bilim   darajasini   monitoring   qilish   imkonini   beradi   va
o‘qituvchilarga o‘quvchilarning rivojlanishini kuzatib borish imkoniyatini yaratadi.
Shuningdek, onlayn platformalar o‘quvchilarga jamoaviy ishlash imkoniyatini ham
beradi.   Guruhlarda   birgalikda   ishlash,   muammolarni   hal   qilish   va   fikr   almashish
o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Virtual   laboratoriyalar   va   simulyatsiyalar   ixtisoslashtirilgan   sinflarda
fanlarni   o‘rgatishda   juda   muhim   vositadir.   Bu   texnologiya   o‘quvchilarga
tajribalarni  xavfsiz va  samarali  tarzda o‘rganish  imkoniyatini  beradi. Kimyo yoki
biologiya kabi   fanlarda  o‘quvchilar   jarayonlarni   amalda ko‘rmasdan  turib,  virtual
tarzda   o‘rganishlari   mumkin.   Bu   o‘quvchilarga   murakkab   ilmiy   tushunchalarni
oson   tushunishga   yordam   beradi.   Gamifikatsiya   (o‘yinlashtirish)   esa
o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish   va   o‘rganish   jarayonini   qiziqarli   qilish
uchun   qo‘llaniladi.   O‘quvchilarga   o‘yinlar   orqali   darslarni   bajarish   va   ballar
to‘plash   imkoniyati   yaratilib,   ularning   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishi   oshadi.
O‘quvchilar   o‘yinlar   yordamida   bilimlarni   o‘rganish   va   amalda   qo‘llashga
undaladi.   Ixtisoslashtirilgan   sinflarda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   yanada   samarali   qiladi,   ularni   interaktiv
tarzda o‘qitish imkonini beradi va o‘quvchilarning individual ehtiyojlarini hisobga
olib, ta’limni shaxsiylashtiradi. 
2.2.  Pedagogik differensatsiya va shaxsiy yondashuvning ahamiyati
Pedagogik   differensatsiya   va   shaxsiy   yondashuv   o‘quvchilarni   samarali
o‘qitishning   muhim   elementlaridir.   Ularning   ta’lim   jarayoniga   qo‘shgan   hissasi
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olish   va   har   birining
qobiliyatlariga mos ta’lim berish orqali o‘rganishning samaradorligini oshirishdir.
O‘quvchilarning   individual   farqlarini   hisobga   olish   va   differensiyalangan   darslar
23 ta’lim   jarayonining   muhim   qismi   hisoblanadi.   Har   bir   o‘quvchining   o‘rganish
uslubi,   qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlari   turlicha   bo‘ladi,   shuning   uchun
ta’limni   turli   yo‘llar   bilan   tashkil   etish   zarur.   Pedagogik   differensatsiya   ushbu
farqlarni   inobatga   olib,   har   bir   o‘quvchiga   mos   ta’lim   metodlarini   qo‘llashga
imkon   beradi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘rganish   samaradorligini   oshiradi,
ularni faollashtiradi va ta’limning individual yondashuvini ta’minlaydi.
Pedagogik   differensatsiyaning   birinchi   bosqichi   o‘quvchilarning
ehtiyojlarini   aniqlashdan   iborat.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   bilim   darajasini,
o‘rganish   uslublarini   va   qobiliyatlarini   tahlil   qilishi   kerak.   Bu   tahlil   yordamida
o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   qanday   materiallarga   va   qanday   metodlarga
ehtiyoji   borligini   aniqlaydi.   Misol   uchun,   ba’zi   o‘quvchilar   vizual   materiallarga
ko‘proq   mos   keladi,   boshqalari   esa   eshitish   orqali   yaxshiroq   o‘rganadilar.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘rganish   uslublarini   aniqlab,   ularning   ehtiyojlariga
mos   ravishda   ta’limni   shaxsiylashtiradi.   O‘quvchilarning   bilim   darajasi   va
o‘rganish   tempini   hisobga   olib,   o‘qituvchi   ularga   turli   darajadagi   vazifalar   va
mashqlarni   taqdim   etadi.   Ba’zi   o‘quvchilarga   sodda   vazifalar   berish   mumkin,
ularning   asosiy   maqsadi   mavzuni   umumiy   tushunish   va   o‘rganishdir.   Boshqa
o‘quvchilarga   esa   yanada   murakkab   vazifalar,   kengroq   tahlil   qilishni   talab
qiladigan   masalalar   beriladi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
darajasiga   mos   ravishda   ilmiy   faoliyatni   kengaytirishga   imkon   beradi   va   ularni
ilg‘or bilimlarni o‘zlashtirishga undaydi.
Ta’lim   materiallari   ham   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   qarab   farqlanishi
kerak.   Ba’zi   o‘quvchilar   uchun   matnli   materiallar   samarali   bo‘lishi   mumkin,
boshqalariga   esa   vizual   yoki   audio   materiallar   ko‘proq   mos   keladi.   Masalan,
biologiya   yoki   kimyo   darslarida   rasm   va   diagrammalar   yordamida   o‘quvchilarga
murakkab   tushunchalarni   o‘rganish   osonlashadi.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchiga
mos materiallarni taqdim etib, ta’lim jarayonini samarali qiladi. Differensiyalangan
darslar   turli   o‘rganish   uslublariga   mos   keladigan   metodlarni   qo‘llashni   nazarda
tutadi.   Ba’zi   o‘quvchilar   uchun   interaktiv   mashqlar,   guruhli   ishlar   yoki   amaliy
24 mashqlar   yaxshi   natija berishi   mumkin, boshqalari   esa  mustaqil   ishlash  yoki   o‘z-
o‘zini   o‘rganish   orqali   bilimlarni   yaxshiroq   o‘zlashtiradi.   O‘qituvchi
o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   qarab,   turli   metodlarni   qo‘llash   orqali   ta’lim
jarayonini xilma-xil va qiziqarli qiladi.
Differensatsiya   yordamida   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   individual
ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda   darslarni   tashkil   etadi.   Bu
yondashuv   orqali   o‘quvchilar   o‘z   qobiliyatlariga   mos   tarzda   bilim   olishadi   va
ta’lim   jarayonida   yuqori   motivatsiyani   saqlab   qoladilar.   Shuningdek,
differensiyalash   ta’lim   samaradorligini   oshiradi   va   o‘quvchilarning   individual
o‘rganish   ehtiyojlariga   mos   ravishda   ta’limni   shaxsiylashtirish   imkoniyatini
yaratadi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   o‘z   imkoniyatlarini   maksimal   darajada
rivojlantirishga yordam beradi.
O‘qituvchining   shaxsiy   yondashuvi   –   ta’lim   jarayonining   eng   muhim
jihatlaridan   biridir,   chunki   u   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini,
qobiliyatlarini   va   o‘rganish   uslublarini   hisobga   olishga   yo‘naltirilgan.   Har   bir
o‘quvchi   o‘zining   individual   xususiyatlariga   ega   bo‘lib,   bu   xususiyatlar   ta’lim
jarayoniga   qanday   qatnashishi   va   o‘rganish   samaradorligini   belgilaydi.   Shaxsiy
yondashuvning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish,   bilim
olish jarayonini samarali qilish va ularni ta’limda faol ishtirok etishga undashdir.
Birinchidan,   individual   darslar   o‘qituvchining   shaxsiy   yondashuvining
asosiy   vositalaridan   biridir.   Bu   darslar   o‘quvchining   ehtiyojlari,   qobiliyatlari   va
o‘rganish   tezligiga   mos   ravishda   tashkil   etiladi.   Ba’zan   o‘qituvchi   o‘quvchini
diqqat   bilan   tinglaydi   va   unga   alohida   e’tibor   beradi,   shu   orqali   ularning
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   individual   darslar   o‘quvchining
o‘ziga   xos   savollariga   javob   berishga,   zaif   tomonlarini   yaxshilashga   yoki   ilg‘or
bilimlarni o‘zlashtirishga yordam beradi.
Shaxsiy   yondashuvning   yana   bir   muhim   jihati   o‘quvchilarning   qiziqishlari
va   ehtiyojlariga   mos   metodlarni   qo‘llashdir.   Har   bir   o‘quvchi   o‘ziga   xos   tarzda
o‘rganadi.   Masalan,   ba’zi   o‘quvchilar   vizual   materiallar,   diagrammalar   yoki
25 rasmlar   yordamida   yaxshiroq   o‘rganadilar,   boshqalar   esa   matnli   yoki   audio
materiallar   orqali   samaraliroq   bilim   olishadi.   O‘qituvchi   turli   metodlar   orqali   har
bir   o‘quvchining   o‘rganish   uslubini   aniqlab,   ularga   eng   mos   keladigan   ta’lim
metodini   tanlaydi.   Bu   metodlar   guruh   ishlari,   interaktiv   mashqlar,   o‘yinlarga
asoslangan   darslar   yoki   mustaqil   ishlashni   o‘z   ichiga   olishi   mumkin.   Shaxsiy
yondashuv barcha o‘quvchilarga teng imkoniyat yaratishga qaratilgan. O‘qituvchi
har bir o‘quvchining o‘ziga xos ehtiyojlarini inobatga olgan holda, ularning ta’lim
jarayonida   muvaffaqiyatli   bo‘lishlarini   ta’minlash   uchun   mos   yordam   beradi.   Bu
o‘quvchilarning   o‘zini   qulay   his   qilishlariga,   ularning   o‘rganishga   bo‘lgan
ishtiyoqi va motivatsiyasini oshirishga yordam beradi. Teng imkoniyatlar yaratish,
har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hurmat   qilish   va   ularni   to‘g‘ri
yo‘naltirish ta’lim jarayonining samaradorligini oshiradi.
Shaxsiy tahlil va yordam shaxsiy yondashuvning muhim jihatlaridan biridir.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   rivojlanishini   kuzatib   boradi,   ularning   kuchli   va
zaif tomonlarini aniqlaydi. Zarur bo‘lganda, qo‘shimcha materiallar, mashqlar yoki
individual   mashg‘ulotlar   yordamida   o‘quvchiga   qo‘shimcha   yordam   ko‘rsatiladi.
Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘ziga   xos   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam
beradi va ta’lim  jarayonini yanada samarali  qiladi. Shaxsiy  yondashuv pedagogik
differensatsiya   bilan   uyg‘unlashgan   holda,   har   bir   o‘quvchining   individual
ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   ta’limni   tashkil   etadi.   Bu   yondashuv
nafaqat   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   osonlashtiradi,   balki   ular   o‘z
imkoniyatlarini   maksimal   darajada   rivojlantirishga   imkon   yaratadi.   O‘qituvchi
o‘zining   individual   yondashuvini   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   moslashtirib,
ta’limni yanada samarali va individual qilishga erishadi.
2.3.   Sinfdagi darslarni tashkil etishning metodik asoslari
Sinfdagi darslarni samarali tashkil etishning metodik asoslari o‘qituvchining
ta’lim   jarayonini   aniq   rejalashtirishi,   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   moslashtirishi
va metodik usullarni to‘g‘ri tanlashi bilan bog‘liq. Darslarni samarali tashkil qilish
uchun   o‘qituvchi   bir   nechta   asosiy   tamoyillarga   amal   qilishi   zarur.   Darslarni
26 rejalashtirish va pedagogik ishlanmalarni tayyorlash o‘qituvchining samarali ta’lim
jarayonini   tashkil   etishdagi   asosiy   faoliyatlaridan   biridir.   Bular   o‘quvchilarning
bilim   olish   jarayonini   yengillashtirish,   ularning   diqqatini   jalb   qilish   va   ta’limni
yanada   samarali   qilishga   xizmat   qiladi.   Darsning   maqsadi   aniq   va   o‘lchovli
bo‘lishi   kerak.   Maqsad,   o‘quvchilarning   qaysi   bilim   va   ko‘nikmalarni   egallashini
anglatadi. Har bir dars uchun maqsadlarni belgilashda, o‘qituvchi o‘quvchilarning
hozirgi  darajasini  va o‘rganishga  qiziqishini  hisobga  olish  zarur.   Dars maqsadlari
konkret,   aniq   va   erishish   mumkin   bo‘lishi   kerak.   Masalan,   "O‘quvchilar   yangi
matematik   formulani   o‘rganadilar"   yoki   "O‘quvchilar,   tarixiy   voqealarni   tahlil
qilishda o‘z fikrlarini ifodalashadi" kabi konkret maqsadlar qo‘yilishi mumkin.
Dars   tuzilmasi   o‘qituvchiga   ta’lim   jarayonini   samarali   boshqarish
imkoniyatini   beradi.   Dars   odatda   uch   qismdan   iborat:   kirish,   asosiy   qism,   va
yakuniy qism.
 Kirish .   Bu   qismda   o‘qituvchi   darsning   maqsadi   va   ahamiyatini
tushuntiradi. O‘quvchilarni darsga jalb qilish, ularga motivatsiya berish va oldingi
bilimlarini   eslatish   muhim.   Kirish   qismi   o‘quvchilarning   diqqatini   tortishi   kerak,
shunda ular dars davomida faol ishtirok etadilar.
 Asosiy   qism .   Bu   qismda   yangi   material   taqdim   etiladi.   O‘qituvchi
bilimlarni   qismlarga   ajratib,   o‘quvchilarga   tushunarli   tarzda   ifodalashga   harakat
qilishi   kerak.   Asosiy   qismda   interaktiv   metodlardan   foydalanish,   guruhli   ishlar,
muammoli savollar va mashqlar orqali o‘quvchilarning faolligini oshirishga e’tibor
qaratilishi lozim.
 Yakuniy   qism .   Dars   yakunida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘rganilgan
materialni qanday tushunganini aniqlash, qiyinchiliklarni aniqlash va o‘quvchilarni
rag‘batlantirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   darsni   qanday
o‘zlashtirganligini   aniqlash   uchun   testlar,   savollar   yoki   o‘zingizni   tekshirish
usullarini qo‘llash mumkin.
Pedagogik   ishlanmalar   darsni   samarali   tashkil   etish   uchun   kerakli   bo‘lgan
barcha   ma’lumotlarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘qituvchi   ishlanmani   oldindan
27 tayyorlashda   dars   maqsadlari,   metodlar,   materiallar   va   baholash   usullarini
belgilaydi.   Pedagogik   ishlanma   o‘qituvchiga   quyidagi   jihatlarni   o‘z   ichiga   olgan
reja beradi:
 Metodlar .   Qanday   pedagogik   metodlarni   qo‘llash   kerakligi   aniq
belgilanishi kerak. Misol uchun, o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlash uchun
interaktiv   usullar   (rolli   o‘yinlar,   guruhli   ishlar)   va   ko‘rgazmali   usullar   (grafiklar,
diagrammalar, taqdimotlar) ishlatilishi mumkin.
 Materiallar .   O‘qituvchi   darsda   foydalanadigan   materiallarni   (kitoblar,
video   materiallar,   slaydlar,   elektron   resurslar)   oldindan   tayyorlab   olishi   kerak.
Materiallar   darsning   maqsadlariga   mos   va   o‘quvchilarning   qiziqishlariga   javob
beradigan tarzda tanlanadi.
 Baholash .   O‘qituvchi   dars   davomida   o‘quvchilarning   faolligini   va
bilimlarini   qanday   baholashini   belgilaydi.   Bu   nazorat   savollari,   qisqa   testlar,
amaliy   mashg‘ulotlar   yoki   muammoli   vazifalar   bo‘lishi   mumkin.   Baholash
jarayoni o‘quvchilarning o‘zini o‘rganish darajasini aniqlashga yordam beradi.
Darsni rejalashtirishda vaqti to‘g‘ri taqsimlash muhim ahamiyatga ega. Har
bir   faoliyat   uchun   aniq   vaqt   belgilash   zarur,   bu   o‘qituvchiga   darsning   barcha
qismlarini   samarali   o‘tkazishga   yordam   beradi.   Vaqtni   samarali   boshqarish
o‘quvchilarga   diqqatni   jamlashga   yordam   beradi,   shu   bilan   birga,   darsda   barcha
maqsadlarni   amalga   oshirish   imkonini   yaratadi.   Darsning   har   bir   qismida   vaqtni
tejash va o‘quvchilarga o‘z bilimlarini  mustahkamlash  uchun etarli  vaqtni  taqdim
etish kerak. Vaqtni boshqarishda o‘qituvchining flexible yondoshuvi muhim. Agar
o‘quvchilar yangi materialni tushunishda qiyinchiliklarga duch kelsalar, o‘qituvchi
vaqtni   qayta   taqsimlash   orqali   qo‘shimcha   yordam   berishi   mumkin.   Shu   bilan
birga,   agar   dars   o‘z   rejasiga   mos   ravishda   ketayotgan   bo‘lsa,   o‘qituvchi   vaqtni
kerakli   joyda   qisqartirib,   darsning   yakuniy   qismida   boshqa   muhim   materiallarga
e’tibor   qaratishi   mumkin.   Darsni   samarali   rejalashtirish   va   pedagogik
ishlanmalarni   tayyorlash   o‘qituvchiga   ta’lim   jarayonini   yanada   tizimli   va   faol
28 boshqarish imkonini beradi, bu esa o‘quvchilarning bilim olish jarayonini samarali
qiladi.
Ixtisoslashtirilgan   sinfda   darslarni   tashkil   etish   jarayoni   o‘quvchilarning
individual   ehtiyojlarini   va   qobiliyatlarini   to‘liq   hisobga   olishni   talab   qiladi.   Bu
sinfda   o‘quvchilar   turlicha   bilim   darajasiga   ega   bo‘lishi   mumkin,   shuning   uchun
o‘qituvchi o‘z metodlarini va yondashuvlarini o‘quvchilarning har birining o‘ziga
xos   xususiyatlariga   moslashtirishi   zarur.   Darslarni   rejalashtirishda   bir   nechta
asosiy tamoyillarni hisobga olish kerak.
Differensiyalashgan   ta’lim   –   ixtisoslashtirilgan   sinfning   asosiy
metodlaridan   biridir.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘rganish   tezligi   va   bilim
darajasiga   qarab   darslarni   turli   yo‘nalishlarda   tashkil   etadi.   Masalan,   ba’zi
o‘quvchilarga   murakkabroq   vazifalar   va   topshiriqlar   berilishi   mumkin,
boshqalariga   esa   oddiyroq   va   tushunarli   vazifalar   taqdim   etiladi.   Bu   yondashuv
orqali har bir o‘quvchi o‘z imkoniyatlari doirasida eng yaxshi natijalarga erishish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Interaktiv metodlar  – ixtisoslashtirilgan sinfda ta’limni yanada samarali va
qiziqarli   qilish   uchun   interaktiv   metodlardan   foydalanish   juda   muhim.   Guruh
ishlari,   o‘yinga   asoslangan   mashqlar,   muammoli   vazifalar,   va   role-play   (rol
o‘ynash)   metodlari   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini   amaliy   ko‘nikmalar   bilan   birlashtirishga
yordam beradi, shuningdek, o‘quvchilarga o‘rganilgan materialni yanada samarali
va qiziqarli tarzda qabul qilish imkoniyatini yaratadi.
Mashg‘ulotlar   va   loyihalar   –   amaliy   mashg‘ulotlar   va   loyihalar
o‘quvchilarga o‘z qobiliyatlarini namoyish etish imkoniyatini beradi. Bu metodlar
orqali o‘quvchilar real hayotdagi masalalarni hal qilishni o‘rganadilar, shuningdek,
jamoaviy ish orqali muammoni birgalikda yechishni o‘rganadilar. Loyihalar orqali
o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   amaliyotga   tadbiq   etadilar   va   jismoniy   yoki   ruhiy
qobiliyatlarini rivojlantiradilar.
29 Qiziqarli   va   mos   materiallar   –   darslarni   tashkil   etishda   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   materiallarni
tanlashi   kerak.   Visual   materiallar,   interaktiv   taqdimotlar,   videolar   va   boshqa
multimediya vositalari o‘quvchilarning diqqatini jalb qiladi va o‘rganish jarayonini
yanada   samarali   qiladi.   Bunday   materiallar   o‘quvchilarning   ta’limga   bo‘lgan
qiziqishini oshiradi va o‘rganishni yanada osonlashtiradi.
Individual   yordam   –   ixtisoslashtirilgan   sinfda   ba’zi   o‘quvchilar   o‘z
bilimlarini   yanada   chuqurlashtirishni   yoki   muayyan   sohalarda   qo‘shimcha
yordamni   talab   qilishlari   mumkin.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos
ehtiyojlarini   inobatga   olib,   qo‘shimcha   mashg‘ulotlar,   materiallar   yoki   shaxsiy
yordam   ko‘rsatishi   zarur.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarga   o‘z   imkoniyatlariga   mos
ravishda rivojlanish imkonini beradi va darsning umumiy samaradorligini oshiradi.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantirishi   va   ular
uchun   kerakli   sharoitlarni   yaratishi   zarur.   Buning   uchun   o‘qituvchi   doimiy
ravishda   o‘quvchilarning   rivojlanishini   kuzatishi,   ularning   ehtiyojlarini   aniqlab,
kerakli   o‘zgarishlarni   amalga   oshirishi   lozim.   O‘quvchilarga   moslashtirilgan
darslarni   tashkil   etish,   ta’limni   yanada   samarali   va   individual   qilishga   yordam
beradi,   shu   bilan   birga   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   osonlashtiradi.
Ixtisoslashtirilgan   sinfda   darslarni   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   uchun   o‘qituvchi
turli   metodlarni   qo‘llaydi,   har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlari   va   xususiyatlariga
moslashtirilgan   yondashuvlarni   amalga   oshiradi.   Bu   o‘quvchilarning   ta’lim
jarayonini yanada samarali va qiziqarli qilishga imkon yaratadi.
30 XULOSA
Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinf darslarini tashkil etish jarayonida asosiy
e’tibor   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlariga,   ularning   ehtiyojlari   va
qobiliyatlarini   hisobga   olishga   qaratilishi   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   ta’limga
bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   ular   uchun   samarali   o‘rganish   jarayonini
ta’minlaydi.   Darslarni   samarali   tashkil   etish,   pedagogik   texnologiyalarni
amaliyotga   tatbiq   etish   va   individual   yondashuvni   qo‘llash   orqali   ta’lim   sifatini
oshirish   mumkin.   Har   bir   o‘quvchi   uchun   moslashtirilgan   metodik   yondashuvlar,
masalan,   differensatsiya   va   innovatsion   ta’lim   metodlarini   qo‘llash,   ta’lim
jarayonining   samaradorligini   yuqori   darajaga   ko‘taradi.   O‘qituvchi   pedagogik
differensatsiya   yordamida   o‘quvchilarning   o‘rganish   tezligi,   qobiliyatlari   va
ehtiyojlariga mos vazifalar, mashqlar va faoliyatlarni tanlaydi. Bu o‘quvchilarning
har  birining o‘ziga  xos yondashuvda  ta’lim  olishlariga  imkon beradi. Innovatsion
metodlar,   masalan,   interaktiv   ta’lim,   o‘yinga   asoslangan   mashqlar,   loyihalar   va
guruhli ishlash o‘quvchilarning bilim olish jarayonini yanada samarali va qiziqarli
qilishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   bu   metodlar   o‘quvchilarning   muammolarni
hal qilishda ijodkorlik va tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Ixtisoslashtirilgan sinfda ta’lim jarayonini muvaffaqiyatli tashkil etish uchun
o‘qituvchi   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   qarab   qo‘shimcha   yordam   ko‘rsatishi,
individual   yondashuvni   amaliyotga   tatbiq   etishi   lozim.   O‘quvchilarning   bilim
olishdagi   muvaffaqiyatlarini   yuqori   darajaga   ko‘tarish   uchun   darslarni
moslashtirish va ta’lim jarayonini o‘quvchining qobiliyatlariga moslashtirish zarur.
Tavsiyalar:
1. Pedagogik   differensatsiya   –   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini
hisobga olib, ularga moslashtirilgan ta’lim faoliyatlari va vazifalarini taklif etish.
2. Innovatsion   metodlar   –   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish   uchun
interaktiv   ta’lim,   guruhli   ishlash,   o‘yinga   asoslangan   mashqlar   va   loyihalarni
qo‘llash.
31 3. Shaxsiy   yondashuv   –   har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlariga   mos   individual
yordam va qo‘shimcha materiallar bilan ta’minlash.
4. Ta’limning   sifatini   oshirish   –   pedagogik   texnologiyalarni   samarali
qo‘llash va o‘quvchilarga individual o‘rganish yo‘llarini taqdim etish.
Shu tarzda, ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinf darslarini tashkil etish ta’lim
jarayonining   samaradorligini   oshiradi,   o‘quvchilarning   o‘rganish   qobiliyatlarini
maksimal   darajada   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   ta’lim
sifatining yuqori bo‘lishini ta’minlaydi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. “Ta’lim   tizimini   rivojlantirishga   oid   chora-tadbirlar”   to‘g‘risidagi
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Qarori. – Tashkent, 2022.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Boshlang‘ich   ta’limda
innovatsiyalarni joriy etish to‘g‘risida”gi Farmoni. – Tashkent, 2023.
3. “O‘qituvchilarni   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston Respublikasi Qonuni. – Tashkent, 2023.
4. “Pedagogik   faoliyatni   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi Qonuni. – Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi, 2023.
5. Abduqodirov,   Rustam.   Pedagogik   texnologiyalar .  Tashkent:   Ma’naviyat,
2008. 300 bet.
6. Abduqodirov,   Rustam.   Ta’lim   metodikasi .   Tashkent:   O‘qituvchi,   2011.
250 bet.
7. G‘ofurov,   Sulaymon.   Boshlang‘ich   ta’limda   innovatsiyalar .   Tashkent:
Uzbekiston, 2015. 180 bet.
8. G‘ofurov,   Sulaymon.   Ixtisoslashgan   sinfda   ta’lim   metodlari .   Tashkent:
O‘qituvchi, 2017. 220 bet.
9. Nazarov, Shukhrat.  Pedagogik faoliyatda individual yondashuv . Tashkent:
Sharq, 2009. 190 bet.
10. Jabbarov,   Bahodir.   Ta’lim   texnologiyalari:   nazariya   va   amaliyot .
Tashkent: Ma’naviyat, 2010. 280 bet.
11. Kuziev, Murad.   Pedagogik  differensatsiya . Tashkent:  O‘qituvchi,  2013.
210 bet.
12. Xolmatov,   Davron.   Boshlang‘ich   ta’limda   pedagogik   texnologiyalar .
Tashkent: Fan, 2016.  250 bet.
13. Baxramov,   Anvar.   Innovatsion   pedagogik   yondashuvlar .   Tashkent:
Ma’naviyat, 2012. 230 bet.
33 14. Rahmatov, Ruslan.   Ta’limda interaktiv  metodlar . Tashkent:  O‘qituvchi,
2014. 210 bet.
15. Xudoyberganov,   Davron.   Ixtisoslashgan   sinfda   o‘qitish   metodlari .
Tashkent: Fan, 2011. 200 bet.
16. Abdurahmonov,   Zafar.   Ta’limda   individual   yondashuv .   Tashkent:
O‘qituvchi, 2018. 250 bet.
17. Mahmudov,   Alisher.   Pedagogik   innovatsiyalar   va   ularni   ta’limda
qo‘llash . Tashkent: Akademnashr, 2015. 300 bet.
18. Tashmuhammedov,   Anvar.   Boshlang‘ich   sinfda   interaktiv   metodlar .
Tashkent: Ma’naviyat, 2009. 240 bet.
19. Otamurodov,   Farrux.   Ta’limda   loyihaviy   metodlar .   Tashkent:
O‘qituvchi, 2017. 220 bet.
20. Jabborov,   Davron.   Pedagogik   metodlarning   amaliy   qo‘llanilishi .
Tashkent: Sharq, 2014. 250 bet.
21. Shodiev,   Uyg‘un.   Innovatsion   metodlar   va   texnologiyalar .   Tashkent:
O‘qituvchi, 2010. 230 bet.
22. Mirzazoda,   Sanjar.   Boshlang‘ich   ta’limda   didaktik   texnologiyalar .
Tashkent: O‘qituvchi, 2015. 210 bet.
23. Rustamov,   Dilshod.   Pedagogik   metodlarni   ishlab   chiqish .   Tashkent:
Fan, 2013. 230 bet.
24. Xolboev,   Bobur.   Ta’lim   tizimida   differensatsiya   va   personalizatsiya .
Tashkent: O‘qituvchi, 2019. 260 bet.
25. www.lex.uz     
26. www.edu.uz     
27. www.niipmi.uz     
28. www.stat.uz     
29. www.pedagog.uz     
30. www.unesco.org     
31. www.madaniyat.uz     
34 32. www.navoiy.uz     
35
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha