Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 2.9MB
Покупки 0
Дата загрузки 28 Февраль 2025
Расширение doc
Раздел Образовательные программы
Предмет Педагогика

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

95 Продаж

Jaholatga qarshi ma’rifat

Купить
“JAHOLATGA QARSHI MA’RIFAT” 
mavzusidagi  
DARS ISHLANMASI
Farg‘ona 2025   Fan:  Tarbiya Sinf:  10-sinf Sana:
Dars mavzusi “ Jaholatga qarshi ma’rifat ” 
Dars  
maqsad lar i    Ta’limiy maqsad:  Vatanga muhabbat, buyuk tariximizga, milliy urf-
odatlarimizga   hurmat   singari   fazilatlarni   shakllantirish   orqali
jaholatga qarshi kurashish imunitetini kuchaytirish.
 Tarbiyaviy   maqsad:   Vatanimizga   bo‘lgan   muhabbatni   yanada
kuchaytirish,   buyuk   tariximizni,   milliy   urf-odatlarimizni   qalblariga
singdirish zarurdir.
 Rivojlantiruvchi   maqsad:   Yoshlar   qalbidagi   ma’naviy   bo‘shliqni
to‘ldirish, ularni turli ma’naviy tajovuzlardan himoya qilish.
Dars borishining qisqacha tafsiloti (texnologik xaritasi)
Dars 
bosqichlari Faoliyat tavsifi Vaqt
(minut) Metodlar Zarur
jihozlar va
resurslar
Tashkiliy qism
1. Darsga 
tayyorgarlik Salomlashish
Davomat 5-minut
2. Darsga 
qiziqtirish 
(motivatsiya) Yangi   mavzuni   yoritishda
judayam   qulay   bo‘lgan   metod
bo‘lib,   o‘quvchilarni   yangi
mavzuga   bo‘lgan   qiziqishlarini
yanada   ortiradi.   Bunda   o‘tilgan
mavzu   yuzasidan   o‘quvchilarga 1 0 Savollarda  
mavzu Qog‘ozga  
chiqarilgan 
harflar savollar   beriladi.   Berilgan
savollarning   javoblari   yangi
mavzu   bosh   harfidan   bo‘lishi
kerak.
Asosiy qism
3.  Mavzu 
bayoni 20 A va B 
metodi Ikki juft 
quti va 
kartochka
lar
Insoniyat   qadim-qadimdan   buyon   jaholatga,   bidiat   va   xurofatga   qarshi
ma’rifat   bilan   kurashishga   intilib   keladi.   Chunki,   unga   qarshi   kuch   ishlatilsa,
zo‘ravonlik   vositasida   kurash   olib   borilsa,   jaholat   avvalgidan   battarroq   yuchayib
ketishi   mumkin.   Jaholatga   qarshi   ma’rifat   usuli   hozirgi   davrda,   bashariyat
taraqqiyot   borasida   juda   ilgarilab   ketgan   XXI   asr   ibtidosida   g‘oyat   muhim   kasb
etmoqda.   Buning   sababi   shundaki,   eng   kuchli   ommaviy   qirg‘in   qurollari   ishlab
chiqarilgan, Kurrai Zaminni bir necha marta yo‘q qilib yuborishga qodir yadroviy
bombalar   zahirasi   mavjud   paytda   o‘zaro   zo‘ravonlik   va   jaholatga   mutlaqo   yo‘l
qoyib bo‘maydi.
Hozirgi   vaqtda   ko‘z   o‘ngimizda   dunyoning   turli   joylarida   roy   berayotgan
iqtisodiy va ijtimoiy, axborot-kommunikatsiya manzarasidagi chuqur o‘zgarishlar,
turli mafkuralar tortishuvi keskin tus olayotgan bir vaziyatda, barchamizga ayonki,
fikrga qarshi  fikr, g‘oyaga qarshi  g‘oya, jaholatga qarshi  ma’rifat  bilan kurashish
har   qachongidan   ko‘ra   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Hammamizga   ma’lumki
har   qanday   kasallikning   oldini   olish   uchun   avvalo  kishi   organizmida   unga  qarshi
kurashuvchi   immunitet   hosil   qilinadi.   Shunday   ekan   biz   yoshlar   ongida   ham   ona
Vatanimizga   bo‘lgan   muhabbatimiz,   qadimiy   boy   tariximizga,   ota-bobolarimiz
kabi   o‘z   dinimizga   sadoqat   tuyg‘ularini   yanada   shakillantirishimiz,   kelajak
avlodlarga yetkazib, kerak bo‘lsa ularning ongida va qalbida mafkuraviy, ma’naviy immunitetni   kuchaytirishimiz   muhim   o‘rin   tutadi.   Toki   yoshlar   milliy   o‘zligini,
shu   bilan   birga,   dunyoni   chuqurroq   anglaydigan,   zamon   bilan   barobar   qadam
tashlaydigan   insonlar   bo‘lib   yetishsin.   Ana   shundagina   johil   aqidaparastlarning
“Da’vat”i   ham   ahloq-odob   tushunchalarini   rad   etadigan,   bizlar   uchun   mutlaqo
begona   g‘oyalar   ham   ularga   o‘z   ta’sirini   o‘tkaza   olmaydi.   Yoshlardagi   ma’naviy
bo‘shliqni   to‘ldirish   uchun   ularni   turli   tajovuzlardan   himoya   qilish   uchun   avvalo
ularning   qalbida   Vatanimizga   bo‘lgan   muhabbatni   yanada   kuchaytirish,   buyuk
tariximizni,   milliy   urf-odatlarimizni   qalblariga   singdirish   zarurdir.   Yana   milliy
o‘zligimizga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatgan   milliy   qadriyatlarimizni   rivojlanib   borishiga
to‘sqinlik   qilgan,   o‘zligimizdan   ayirmoqchi   bo‘lganlarni,   eski   zamonlardan   qolib
kelayotgan   noma’qul   odatlar   haqida   ham   ochiq   so‘z   yuritishimiz   zarur.   Birinchi
navbatda   hudbinlik   va   loqaydlik,   qarindosh-urug‘chilik   va   mahalliychilik,
manfaatparastlik   va   korrupsiya,   o‘zgalarni   mensimaslik   kabi   illatlardan
jamiyatimizni butunlay halos etish to‘g‘risida chuqur oylashimiz kerak. Binobarin
Vatan oiladan boshlanadi. Oiladagi  sog‘lom tarbiya ham oilaga, oiladagi sog‘lom
muhit   ham   insonparvarlik   va   vatanparvarlik   tuyg‘usiga   poydevor   bo‘ladi.   Mana
shu poydevorni mustahkam bo‘lishi uchun yuqoridagi illatlarga qarshi mardonavor
kurashish   zarur,   buning   uchun   esa   yuqoridagi   aytilgan   ma’naviy   bo‘shliqni
to‘ldirish   lozim.   Borliqda   ongli   mavjudot   sifatida   insonlarga   shunday   imkoniyat
berilganki , bu ham bo‘lsa aql, tafakkur, ilmdir. Ilm va tafakkurga qanchalik intilib
erishmaylik   shunchalik kam tuyulaveradi va inson bu bilimlarini chuqurlashtirishi,
yanada ko‘proq bilimlar sari intilishi zarurdir. Biz yoshlarga mustaqillikdan so‘ng
davlatimiz   tomonidan   juda   katta   e’tibor   berilmoqda.   Yoshlarimizga   bo‘lgan
e’tiborni   turli   shahar   va   qishloqlarimizda   barpo   etilib   ilm   nurini   sochayotgan
akademik litsey, kollej, maktab binolarini, shu bilan birga yoshlarda ona Vatanga
muhabbat,   o‘z   xalqiga   sadoqat,   milliy   qadryatlariga   hurmat   his-tuyg‘ularini
tarbiyalash   hamda   ularga   estetik   tarbiya   berish,   go‘zallikni   his   qilishga   o‘rgatish
maqsadida   chekka-chekka   qishloqlarda   chiroyli,   zamon   talablari   darajasida
qurilgan   va   foydalanishga   topshirilgan   musiqa   maktablarini   hamda   sport
majmualarini   misol   qilish   mumkin   deb   oylayman.   Shunday   ekan   biz   yoshlar zamon   talabalariga   labbay   deb   javob   bera   oladigan,   mustaqilligimizni
abadiylashtirishga,   obod   va   ozod   Vatan,   farovon   hayotni   qurishga,
mamlakatimizning   jahondagi   nufuzini   mustahkamlashga,   o‘zimizni   jahon
sivilizatsiyasidagi   adolatli   va   munosib   o‘rnimizni   yanada   tiklashga   erishishimiz
lozim. Binobarin, birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov “Biz fidoiy vatanparvarlarni
tarbiyalashimiz,   Elim   deb,   yurtim   deb   yashovchi,   shu   yo‘lda   hatto   jonini   ham
ayamaydigan,   o‘zidan   so‘ng   ozod   va   obod   Vatan   qoldiradigan   farzandlarni
tarbiyalashimiz   zamon   va   mustaqillik   talabi”,   -degan   edilar.   Shunday   ekan
mamlakatimiz taraqqiyoti, yurt farovonligi, biz yoshlarga berilgan ishonchni oqlay
olishimiz   darkor.   Har   bir   yoshning   qalbida   ilm   urug‘larini   sochib,   turli   g‘araz
niyatli   kishilar   yoshlar   ongini   zaharlashidan   asrab-avaylashimiz,   bizni
o‘zligimizdan,   urf-odatlarimizdan   ayirmoqchi   bo‘lgan,   yurtimiz   tinchligini   ko‘ra
olmaydigan   g‘arazgoylarga   biz   o‘z   bilimlarimiz,   tafakkurimiz   bilan   javob   bera
olishimiz   darkor.   Shu   maqsadda   mamlakatimizda   yoshlarning   bo‘sh   vaqitlarini
to‘g‘ri   tashkil   etish,   mazmunli   o‘tkazish,   ularda   Vatanparvarlik,   insonparvarlik
histuyg‘ularini tarbiyalashga katta ahamiyat berilmoqda.
1992-yildayoq   birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   “Oldin   odamlarga
moddiy   boylik   berish,   keyin   ma’naviyat.   Ma’naviyat   insonning,   xalqning,
jamiyatning, davlatning kuch -qudratidir”–, “Jamiyatni yangilashdan bosh maqsad
yurt tinchligi, Vatan ravnaqi va farovonligiga erishish va komil insonni tarbiyalash,
ijtimoiy   hamkorlik   va   millatlararo   totuvlik,   diniy   bag‘rikenglik   kabi   muhim
masalalardan   iborat”,-deb   aytib   o‘tgan   edilar.   Ma’naviyat   jamiyat   taraqqiyoti,
millat kamoloti va shaxs barkamolligini belgilab beruvchi asosiy omil hisoblanadi.
Chunki,   ma’naviyat   rivojlangandagina   jamiyatda   iqtisodiy   va   ijtimoiy   –   siyosiy
barqarorlik   vujudga   keladi,   hamda   mamlakat   va   millat   taraqqiy   etadi.   Bu   o‘z
navbatida   shaxsning   barkamolligiga   va   uning   rivojlanishi   uchun   zarur   bo‘lgan
zamin   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Buni   chuqur   his   qilgan   va   o‘z   qalbidan   o‘tkazgan
birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   mamalakatimiz   o‘z   mustaqilligini   qo‘lga
kiritgandan   keyin   ona   zaminimizda   demokratik   jamiyat   qurishning   nazariy
konsepsiyasini   ishlab   chiqar   ekan,   iqtisodiy   va   ijtimoiy-siyosiy   hayotni   qayta qurishni   milliy  ma’naviy   tiklanish   bilan   uyg‘un   holatda   bo‘lishi   kerakligini   ilmiy
asoslab berdi. I.A.Karimov “O‘zbekiston o‘z istiqloli va taraqqiyoti” nomli asarida
O‘zbekistonni   rivojlantirishning   ma’naviy   sohadagi   strategik   vazifalarini   belgilab
berdi. Umuman bu asar O‘zbekistonda yangi jamiyat qurishning ilmga asoslangan
dasturi   hisoblanadi.   Ushbu   asarda   birinchi   Prezidentimiz   O‘zbekistonni
rivojlantirishning ma’naviy ahloqiy negizlarini belgilab berar ekan “O‘zbekistonni
yangilash   va   rivojlantirishning   o‘z   yo‘li   to‘rtta   asosiy   negizga   asoslanadi”,   –   deb
ko‘rsatadi.
1. Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik 
2. Xalqimizning mahnaviy merosini mustahkamlash va rivojlantirish. 
3. Insonning o‘z imkoniyatlarini erkin namoyon qilishi. 
4. Vatanparvarlik.
Ma’naviyatimiz   shakllanib   borayotgan   bir   paytda   ma’naviyatimizga   tahdid
solib turguvchilar ham yo‘q emas. Bora – bora bu hol global muammoga aylanib
ulgurmoqda.   Globallashuv   jarayoni   hayotimizga   tobora   tez   va   chuqur   kirib
kelayotganini asosiy omili va sababi xususida gapirganda shuni xolisona tan olish
kerak. Bugungi kunda har qaysi davlatning taraqqiyoti va ravnaqi nafaqat yaqin va
uzoq qo‘shnilar, balki jahon miqyosida boshqa mintaqa va hududlar bilan shunday
chambarchas   bog‘lanib   boryaptiki,   biron   mamlakatning   bu   jarayondan   chetda
turishi   ijobiy   natijalarga   olib   kelmasligini   tushunib,   anglash   qiyin   emas.
Globallashuv   –   bu   avvalo   hayot   sur’atlarining   beqiyos   darajada   tezlashuvi
demakdir.   Har   bir   ijtimoiy   hodisaning   ijobiy   va   salbiy   tomoni   bo‘lgani   singari,
globallashuv   jarayoni   ham   bundan   mustasno   emas.   Ayni   paytda   hayot   haqiqati
shuni ko‘rsatadiki, har qanday taraqqiyot mahsulidan ikki xil maqsadda – ezgulik
va   yovuzlik   yo‘lida   foydalanish   mumkin.   Bugungi   kunda   zamonaviy   axborot
maydonidagi   harakatlar   shu   qadar   tig‘iz,   shu   qadar   tezkorki,   endi   ilgarigidek,   bu
voqea bizdan juda olisda roy beribdi, uning bizga aloqasi yo‘q, deb beparvo qarab
bo‘lmaydi.
Eng   achinarlisi   bu   tahdidlar   bizlar   hozir   keng   ko‘lamda   qo‘llanadigan
internet,   ommaviy   axborot   vositalari,   turli   aloqa   vositalari   orqali   kirib   kelmoqda. Bu   esa   ayrim   yoshlarimiz   ongini   zaharlab,   o‘z   oilasiga,   mahallasiga,   kindik   qoni
to‘kilgan   ona   Vataniga   qarshi   bosh   ko‘tarishgacha   olib   kelmoqda.   Bu   achinarli
holatlarni oldini olish uchun inson o‘zidagi ma’naviy bo‘shliqni to‘ldirish, ong va
tafakkurini shakllantirib borishi, turli g‘arazgoy tinch yurtimizni ko‘ra olmaydigan
badnafs  kimsalar  oldida  o‘z  –  o‘zligimizni   dovrug‘ini   ko‘klarga  ko‘tarish   joizdir.
Hozirda   global   muammoga   aylanib   borayotgan   “Ommaviy   madaniyat”   yoshlar
ongiga   chuqur   kirib   bormasligi,   ularning   dunyoqarashlarini   o`zgartirib
yubormasliklari uchun Muhtaram Prezidentimizning yoshlarga bo`lgan e’tiborlari,
g‘amho‘rliklari,   say-harakatlarini   isboti   sifatida   har   bir   qishloq   va   shaxar
ko‘chalarida,   mahallalarda   qurilayotgan   sport   majmualarida,   turli   xil
hunarmandchilik   va   bilim   dargohlarida   yaqqol   namoyon   bo‘lmoqda.   Yana   bir
misol   sifatida   yoshlarni   bo‘sh   ish   o‘rinlari   bilan   ta’minlash,   kollej   va   oily   bilim
yurti   bitiruvchilariga   imtiyozli   kreditlar   berilayotganini   ham   aytishimiz
mumkundir. Bularning zamirida esa  biz yoshlarni  ma’naviy boshlig‘imizni milliy
qadriyatlarimizni   ezozlash,   Mustaqil   Hur   O‘zbekistonimizni   yanada   ko‘klarga
ko‘tarish, o‘z milliyligimizni  zamon bilan hamnafas holda uyg‘unlashtirib borish,
bir  so‘z  bilan  aytganda Vatanparvarlik hissi  bilan to‘ldirishdir. Ana  o‘shandagina
biz   jaholatga   qarshi   bilim,   yuksak   aql-idrok   va   ma’rifat   bilan   javob   bera   olamiz.
Ma’naviy   barkamol   shaxs   tushunchasi   keng   qamrovli,   serqirra   tushunchadir.
Ma’naviy   barkamol   inson   –   komil   inson   tushunchasi   bilan   hamohangdir,   yana
sog‘lom   avlod   tushunchasi   bilan   ham   bog‘lanib   ketadi.   Bu   tushunchalar
mohiyatidan   inson   ahloqi   va   odobini,   shakllangan   barcha   ijobiy   hislatlarni,
ularning   insonlarga,   jamiyatga   va   Vatanga   bo‘lgan   munosabatlaridan   tortib,   toki
oilaga,   ota-onaga   va   boshqaralarga   munosabatlarining   barcha   qirralarini   qamrab
oladi. Mustaqillikka  erishib,  ma’naviyat  va ma’rifat  masalalariga birinchi  darajali
ahamiyat   berishimiz,   mustaqillikni   mustahkamlash   vazifalar,   tarbiya   sohasida
sog‘lom   avlod,   ma’naviy   barkamol   inson,   komil   inson   kabi   tushunchalarga   izoh
berib,   mohiyatini   ochib   berish   lozim   bo‘ladi.   Insonni   to‘g‘rilikka,   halollikka,
poklikka,   vatanparvarlik   va   insonparvarlikka,   ezgulikka   va   qoyinki,   yuksak
ahloqlilikka yo‘llash bu tushunchalarning mohiyatini va mazmunini tashkil etadi.  Birinchi   Prezidentimiz   erkin   fuqaro,   ozod   shaxs,   barkamol   inson   haqida
gapirib, quyidagi to‘rt jihatga e’tiborni qaratdi, ya’ni har bir fuqaro: 
-o‘z haq-huquqini taniydigan bo‘lsin, buning uchun kurashsin; 
-o‘z kuchi, imkoniyatlariga tayanadigan bo‘lsin va samarasini ko‘rsin;
-atrofida   sodir   bo‘layotgan   voqea-hodislarga   mustaqil   munosabat   bildira
olsin; 
-shaxsiy   manfaatini   mamlakat   va   xalq   manfaati   bilan   uyg‘un   holda   ko‘rib,
faoliyat yuritsin. 
Bular   barkamol   inson   fazilatlari   haqidagi   aniq   va   to‘liq
ta’rifdir.   Ma’naviy-ma’rifiy   barkamollikning   qirralari   va
mezonlari   qatoriga   mustaqillik   tafakkuri   va   milliy   iftixor   ham
kiradi.   Mustaqillik   tafakkurini   har   bir   kishida   shakllantirish
nihoyatda   zarur.   Toki,   mustaqillik   tafakkuri   va   milliy   iftixor,
g‘urur   bo‘lmas   ekan,   fidokorlik,   vatanparvarlik,   millatparvarlik
kabi xislatlar jo‘sh urmaydi. Ma’naviy barkamol, komil insonni
tarbiyalash   vazifasi   qanchalik   murakkab   bo‘lmasin   uni   amalga
oshirganimizdagina   pirovard   maqsadga   erishish   mumkin.
Birinchi   Prezidentimizning   quyidagi   so‘zlari   bilan   so‘zimizga
xulosa   qilamiz:   Ishonchimiz   komilki,   Xalqimiz   tarixining
murakkab   jarayonlarida   irodasi   chiniqib,   har   qanday   hujum   va
tayziqlarga   qaramasdan,   ma’naviy   olami   kuchayib   va   yuksalib
borayotgani,   bizni   ko‘ra   olmaydigan   kuchlar   ham   bu   haqiqatni
tan   olayotganini   mamnuniyat   bilan   qayd   etamiz.   Chunki   xalq
bamisoli   ulug‘   va   sharafli   yo‘ldan   ilgarilab   borayotgan   ulkan
karvondir.   Uni   yo‘ldan   chalg‘itishga   urinuvchilar,   payt   poylab orqasidan hamla qiluvchilar hamisha bo‘lgan, bundan keyin ham
bo‘lishi   mumkin.   “Karvon   bexatar   bo‘lmas”,-   degan   gap   bejiz
aytilmagan.   Ammo   xalq   karvonini   hech   qanday   kuch   ortga
qaytara   olmaydi.   Chunki,   xalqning   qalbida   ne-ne   avlodlardan
meros yengilmas kuch-ma’naviyat bor. Yana shunday deganlar:
“Barchamizga ayon bo‘lishshi kerakki, qayerdaki beparvolik va
loqaydlik   hukm   sursa,   eng   dolzarb   masalalar   o‘zbo‘larchilikka
tashlab   qoyilsa,   o‘sha   yerda   ma’naviyat   eng   ojiz   nuqtaga
aylanadi   va   aksincha   xushyorlik   va   jonkuyarlik,   yuksak   aql-
idrok   va   tafakkur   hukmron   bo‘lsa,   o‘sha   yerda   ma’naviyat
qudratli   kuchga   aylanadi”.   Agar   biz   el-yurt   manfaati   yo‘lida
birlashsak,   loqayd   bo‘lmasdan,   ogoh   va   xushyor   bo‘lib,
yaxshilikka   bir   –   birimizga   yordamchi   bo‘lsak   oldimizga
qoyilgan   maqsadlarimizga   albatta   yetishamiz.   Xulosa   o‘rnida
shuni   aytish   mumkinki,   inson   o‘zligini   anglashi   dahldorligini
bilishi   atrof   muhitdagi   voqeliklarga   befarq   bo‘lmasdan   ,
dunyoviy   va   diniy   bilimlarni   chuqur   o‘rganish   va   bilish   doimo
izlanishda   bo‘lsa   albatta   “Jaholatga   qarshi   ma’rifat”   kurasha
oladi.
Yakuniy qism
4 . Baholash  Faol qatnashgan guruh va 
o‘quvchilar rag‘batlantiriladi va 
baholanadi 5 Guruhlarga 
naminatsiya 
berish Smayil 
kartochka
lari 5. Refleksiya va
     darsga yakun
     yasash Bugungi   ijtimoiy   tarmoqlar
orqali kirib kelayotgan xabarlar,
ma’lumotlar   yoshlarni   qay
darajada   jaholatga   yetaklashi
mumkin? 5 Esse yozish Darsda ishlatiladigan tarqatma materiallar

JAHOLATGA QARSHI MA’RIFAT

Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha