Jamiyatimizda kompyuter grafikasining qo’llanish sohalari va rivojlanish istiqbollari

Mavzu:   Jamiyatimizda kompyuter grafikasining
qo’llanish sohalari va rivojlanish istiqbollari
MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………..………….
……3
I.BOB   KOMPYUTER GRAFIKASI ASOSLARI
I.1   Kompyuter   grafikasining   asosiy   tushunchalari   va
tamoyillari ………………....5
I.2   Kompyuter   grafikasining   jamiyatimizdagi   ahamiyati   va   uning   kelajakdagi
rivojlanish   imkoniyatlari. …………………………..…………………...
………….8
II   BOB   KOMPYUTER   GRAFIKASINING   RIVOJLANISH
ISTIQBOLLARI
II.1   Kompyuter grafikasining hozirgi tendentsiyalari va yutuqlarini tahlil qilish.
………………………………………………………………..……....…….16
II.2   Jamiyatimizda kompyuter grafikasi uchun qo’llaniladigan turli vositalar va
dasturlar   bilan   tanishtirish   ………………………………..………….
……………19
XULOSA ………………………………………………….…..……...…….
…….35
1 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR ……………………..…………………
36
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoev   Konstitutsiyamiz   qabul   qilinganining   24   yilligiga
bag’ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruzasida   pedagoglarning   saviyasini
oshirish,   ta’lim-tarbiya   tizimini   kompleks   rivojlantirish   zarurligiga   alohida
e’tibor   qaratdi.   Ayni   paytda   xalq   ta’limi   tizimida   pedagoglarning   kasbiy   va
ma’naviy   saviyasini   yanada   yuksaltirish   borasida   keng   ko’lamli   ishlar   olib
borilmoqda.
Darhaqiqat,   yosh   avlodga   zamon   talablari   asosida   bilim   berish   uchun,
tabiiyki,   o’qituvchi-pedagoglar   malakasi   va   mahorati   yuksak   bo’lmog’i   lozim.
Ayniqsa,   bugun   yoshlar   juda   ilg’or   fikrlamoqda.   Darslarni   ularning   talabiga
mos,   yuqori   darajada   tashkil   etish   uchun   o’qituvchi   muntazam   ravishda   har   bir
mashg’ulotga   alohida   tayyorgarlik   ko’rishi   zarur.   Shu   nuqtai   nazardan,   xalq
ta’limi   tizimiga yangi va zamonaviy ta’lim texnologiyalarini, o’quv dasturlarini
joriy   etish   bilan   birga,   pedagoglarning   kasbiy   mahoratini   izchil   oshirib   borish
maqsadga   muvofiqdir.
2017   yil   14   yanvarida   bo’lib   o’tgan   Vazirlar   Mahkamasining
kengaytirilgan   majlisida davlatimiz rahbari O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Sh.M.Mirziyoev   ta’lim-tarbiya   tizimida   o’quv   reja   va   dasturlarni   tubdan   qayta
ko’rib   chiqish   zarurligini   qayd   etdi.
Bu   boradagi   vazifalar   ijrosini   ta’minlash   bo’yicha   ta’lim   muassasalarida
darslarni samarali tashkil etishda, yuqorida ta’kidlab o’tganimizdek, etuk kadrlar
bilan   bir   qatorda   ta’limga   doir   me’yoriy   hujjatlar,   o’quv-metodik   ta’minotning
o’rni   ham   benihoyat   ahamiyatlidir.   Prezidentimiz   tomonidan   o’qitishning
zamonaviy metodologiyasini yaratish va amaliyotga joriy etish, o’quvchilarning
ongli   ravishda   kasb-hunar   tanlash   ishtiyoqini   kuchaytirish,   darsliklarni
yaratishga   butunlay   yangicha   yondashish   kabi   dolzarb   vazifalar   aynan   shu
maqsaddan   kelib   chiqilgan   holda   qo’yilmoqda.   Haqiqatan   ham,   globallashuv
jarayonining   jadallashuvi   o’quv   dasturlarimizni   tubdan   qayta   ko’rib   chiqishni,
keng   bilimga   ega   bo’lgan,   mantiqiy   fikrlay   oladigan   yoshlarni   voyaga
3 etkazishga   xizmat   qiladigan,   takomillashgan   me’yoriy   hujjatlar,   o’quv-metodik
majmualarni yaratishni taqozo   etmoqda.
Kurs   ishing   maqsadi:   kompyuterlarni   grafikasi   yordamida   tasvirlash,
model   qilish,   animatsiya   yaratish,   chizish   va   dizayn   qilishni   o’rganish,   ijodiy
xizmatlarni   rivojlantirish   va   boshqalar   kabi   turli   sohalarda   foydalanishga
tayyorgarlantirishdir.   Bu   sohadagi   rivojlanish   istiqbollari   esa,   rivojlanayotgan
texnologiyalar,   algoritmlar   va   grafik   oddiyliklarining   yanada   kuchayish,
uylantirish, 3D dizayn, virtual  va augmental  realitiyani integrlash, ko’rsatkich
yonuvchi   dizayn   va   matrlar,   tasvirlashda   avtomatlashtirish   va   ko’p   yilgacha
ushbu sohadagi yangiliklarni kengaytirishdir
Kurs   ishining   ob’ekti:   Ilm-fan   va   ta'lim   sohalaridagi   kompyuter
grafikasining qo llanishi va o zgartirilishi. ʻ ʻ
Kurs   ishining   predmeti:   Bunda   kimyo,   fizika,   biologiya   va   boshqa
ilm-fan   sohalarida   kompyuter   grafikasi   texnikalarini   qo llashni   o’rganish	
ʻ
bilan   bog’liq   mavzular   o’qitadi.   Shuningdek   ta'lim   sohasida   kompyuter
grafikasini  o qitish metodikalari  va talabalarga  kompyuter  grafikasi  o qitish	
ʻ ʻ
usullari ham o’rganiladi.
Kurs   ishing   vazifasi:   Kompyuter   grafikasi   jamiyatimizda   katta
ahamiyatga   ega   bo’lgan   sohalardan   biridir.   Ushbu   sohada   kurs   ishi   uchun
quyidagi vazifalar o’zlashtirilishi mumkin:
 Kompyuter   grafikasining   asosiy   qo’llanish   sohalari   haqida
tushunchani oshirish:
 Grafik vositalarni va dasturlarni o’rganish:
 Asosiy   chizish,   rang,   kompozitsiya,   tasvir   bilan   ishlash,   havo   va
yorug’lik efektlaridan foydalanishni o’rgatish:
 Sozlovlarni, harflarni va belgilarni dizayn qilishni o’rganish:
 Grafik dizaynda rivojlanish istiqbollari haqida tushuncha berish:
 Kurs ishi mundarija,  kirish, 2 bob, 4  ta paragraf,  xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.
4 I.BOB KOMPYUTER GRAFIKASI ASOSLARI
I.1 Kompyuter grafikasining asosiy tushunchalari va tamoyillari
Kompyuter   grafikasi   —   grafik   displey   (monitor)   ekranida   tasviriy
informatsiyani   vizuallash   (ko’rinadigan   qilish)   jarayonidir.   Tasvirni   qog’ozda,
fotoplyonkada,   kinolenta   va   boshqalarda   aks   ettirish   usulidan   farqli   ravishda
kompyuter   grafikasida   kompyuterda   hosil   qilingan   tasvirni   darhol   o’chirib
tashlash,   unga   tuzatish   kiritish,   istalgan   yo’nalishda   toraytirish   yoki   cho’zish,
yaqinlashtirish va uzoqlashtirish, burish, harakatlantirish, rangini o’zgartirish va
boshqa   amallarni   bajarish   mumkin.   Kitoblarni   bezash,   rasm   va   chizmalarni
tayyorlashda   buyumlarni   loyihalash   va   modellarini   yasashda,   telereklamalar
yaratishda,   multfilmlarni   yaratishda,   kinofilmlarda   qiziqarli   kadrlar   hosil   qilish
va boshqa ko’p sohalarda qo’llaniladi.
Kompyuter  grafikasi  bilan  ishlovchi   dasturlar  qatoriga   bir  qancha  dasturlarni
sanab   o’tish   mumkin.   Jumladan,   Microsoft   Paint,   Adobe   Photoshop,   Adobe
Illustrator,   Corel   Draw,   Adobe   Freehand,   Adobe   InDesign,   Adobe   ImageReady,
Adobe   Flash,   Discreet,   Cinema   4d,   Alias,   Autodesk   Maya,   LightWave,   Adobe
Brush   va   hokazolardir.   Ushbu   dasturlarda   kompyuter   grafikasiga   oid   ishlarni
amalga   oshirish   mumkin.   Ba’zilarida   oddiy   rasm   chizish   mumkin   bo’lsa,
ba’zilarida   uylar   proyektlari,   ba’zilarida   esa   uch   o’lchamli   modellashtirish   va
hattoki   to’rt   o’lchamli   modellashtirish   mumkin   bo’ladi.   Inson   tashqi   dunyo
haqidagi axborotning asosiy qismini ko’zlari yordamida qabul qiladi. Ko’rish tizimi
turli obyektlarning tasvirini qabul qilib oladi. Ular yordamida insonda tashqi muhit
va   undagi   obyektlar   haqida   tasavvur   paydo   bo’ladi.   Obyektlarning   tasvirini
yaratish,   ularni   saqlash,   qayta   ishlash   va   tasvirlash   qurilmalarida   tasvirlab   berish
kompyuterning   eng   qiyin   va   asosiy   masalalaridan   biridir.   Kompyuterga   hech
qanday   topshiriq   berilmaganda,   ya’ni   bekor   turganida   ham   ekranida   ko’rinishi
kerak   bo’lgan   tasvirni   sekundiga   o’nlab   marta   qayta   ishlab   ko’rsatadi.
Kompyuterning ekranida paydo bo’ladigan tasvirlar uning videokarta deb ataluvchi
5 qurilmasi yordamida yaratiladi va ekranga chiqariladi. Videokartalar uchun maxsus
videoprotsessorlar ishlab chiqariladi.  
1.1-rasm: Videoprotsessor
Videoprotsessorlar   kompyuterning   asosiy   protsessorini   murakkabligi   va
hisoblash ishlarini bajarish tezligi bo’yicha ortda qoldirib ketgan.
Kompyuterning   ma’lumotlarni   elektron   ko’rinishda   tasvirlash   qurilmasi
monitor   (monitor   -   kuzatish,   nazorat)   deb   ataladi.   Kompyuterda   bo’layotgan
jarayonlarni   monitor   orqali   kuzatish   mumkin.   Monitorning   tasvirlar
ko’rsatiladigan qismi, ya’ni ekrani displey (display - tasvirlamoq) deb ataladi.
Hozirgi   paytda   alohida   korpusda   yig’ilgan   tasvirlash   qurilmalari   kompyuter
monitori,   kompyuter   bilan   birga   joylangan   tasvirlash   qurilmalari   (masalan,
noutbuk, planshet hamda telefonlarda) displey deb atalmoqda.
1.2-rasm: Displey
Displey   to’g’ri   to’rtburchak   ko’rinishida   bo’lib,   uning   tomonlari   nisbati
odatda 16 ga 9 kabi bo’ladi. Bundan tashqari, displey tomonlari nisbati 16 ga 10,
4   ga   3,   5   ga   4   kabi   bo’lishi   ham   mumkin.   So’nggi   paytda   21   ga   9   nisbatdagi
displeylar   ishlab   chiqarila   boshlandi.   16x9   va   16x10   nisbatli   displeylar   keng,
21x9 nisbatlilari o’ta keng, 5x4 nisbatlilari kvadrat displeylar deb ataladi. 
6 Displey ekrani satrlarga va ustunlarga ajratib chiqilgan bo’lib, har bir qator
va   ustun   kesishgan   joyda   piksel   deb   ataluvchi   juda   kichik   tasvir   bo’laklari
joylashgan. Piksellarning har biri alohida manzilga ega va mustaqil boshqarilishi
mumkin. Har  bir piksel uchun xotirada bir baytdan to’rt baytgacha joy ajratilishi
mumkin.   Demak,   har   bir   piksel   256   tadan   4   milliardgacha   bo’lgan   ranglardan
birida   bo’lishi   mumkin.   Ekrandagi   har   bir   pikselning   o’zi   uchga   bo’linadi.
Ulardan biri qizil, ikkinchisi yashil, uchinchisi ko’k rangda porlaydi. Bu ranglar
asosiy   ranglar   deb   ataladi   va   turli   nisbatda   qo’shilib,   tabiatda   uchraydigan
ranglarning deyarli barchasini yarata oladi.
Kompyuter   grafikasi   faoliyatning   shunday   turiki,   unda   kompyuter   va
maxsus   yaratilgan   dasturlardan   foydalanib,   tasvirlar   yaratiladi,   mavjudlari
raqamli  ko’rinishga o’tkaziladi, qayta ishlanadi, saqlanadi  va qulay ko’rinishda
tasvirlanadi.   Kompyuter   grafikasi   o’tgan   asrning   70-80-yillaridan   boshlab
ommaviylasha   boshladi.   Hozirgi   kunda   kompyuter   grafikasi   shu   qadar
rivojlanganki,   uning   ehtiyojlarini   qondirish   kompyuter   texnikasining   jadal
rivojlanishining asosiy sabablaridan biri bo’lib qolmoqda.
Kompyuter   grafikasi   ilm-fanga,   tijoratga,   san`at   va   sportga   ham   tegishli
bo’lib, barcha sohalarda keng qo’llaniladi. Kompyuter grafikasi bo’yicha har yili
ko’plab   konferensiyalar   o’tkaziladi,   ilmiy   jurallar   va   o’quv   qo’llanmalar   chop
etiladi, dissertatsiyalar himoya qilinadi. Har yili bir necha yuz milliard dollarlik
kompyuter   grafikasi   mahsulotlari   ishlab   chiqariladi   va   sotiladi.   San`at
durdonalari yaratiladi. Kompyuter grafikasi asosida yaratilgan elektron o’yinlar
bo’yicha   jahon   birinchiliklari   o’tkaziladi   va   ularda   millionlab   qatnashchilar
ishtirok etadilar.
Kompyuter grafikasi nimaning tasviri yaratilishiga qarab quyidagi sinflarga
ajratiladi:
1) statsionar (o’zgarmas) yoki oddiy grafika;
2) kompyuter animatsiyasi;
3) multimedia.
Oddiy   grafika   vaqt   o’tishi   bilan   o’zgarmaydigan   tasvirlarni   yaratish   bilan
shug’ullanadi.   Ularga   misol   sifatida   rasmlar,   fotosuratlar,   chizmalarni   keltirish
7 mumkin.   Kompyuter   animatsiyasi   vaqt   o’tishi   bilan   o’zgaradigan   tasvirlar
yaratadi. Masalan, multfilmlar, videoklip va videoroliklar.
Multimedia mahsulotlari  rasmlar  va animatsiya bilan birga boshqa turdagi
axborotlarni,   masalan,   ovoz   va   matnni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Multimedianing
o’ziga xos jihati uning interfaolligi bo’lib, unda bir joy dan ikkinchi joyga o’tish
imkoniyati   ko’zda   tutilgan   bo’ladi.   Multimediaga   yorqin   misol   sifatida   butun
olam to’ri – www ni, undagi www-saytlar va www-sahifalarni keltirish mumkin.
[1]
1.2  Kompyuter grafikasining jamiyatimizdagi ahamiyati va uning
kelajakdagi rivojlanish imkoniyatlari.
Zamonaviy   shaxsiy   kompyuterlarda   h osil   q ilinadigan   grafikalar   amaliy
ji h atdan  q araganda  h ammasi interaktivdir.
Bu   q urilmalar   yordamida   h osil   q ilina digan   tasvirga   bevosita   ta`sir   q ilib
b o’ lmaydi.   Monitor   q urilmasi da   tasvir   hosil   qilish   jarayonini   sich q oncha,
klaviatura, skaner  q urilmalari  yordamida  istagancha bosh q arish mumkin.
Yu q orida   k o’ rib   o’ tilgan   h amma   tasvir   h osil   q ilish   usullarining   umumiy
tomoni shundaki, bu erda tasvir ra q amli protcessor yordamida  h osil  q ilinadi.
Grafik   tasvirni   h osil   q ilishni   zamonaviy   usullari   bilan   yaxshiro q   tanishish
uchun kompyuter grafikasining  uch turda  – rastrli  (nuqtali yoki pikselli),  vektorli
(ob`ektli),   fraktal   h osil   q ilinishini   k o’ rib   chi q amiz.   .   Ular   bir-biridan   monitor
ekranida tasvirlanishi va qog’ozda bosib chiqarilishi bilan farqlanadi.
Rastli   grafika.   Rastli   grafika da   tasvir   nu q talar   (ko g’ ozda),   piksellar
(nu q talar   ekranda   shunday   deb   ataladi)   yordamida   h osil   q ilinadi.   Tabiiyki,
nu q talar soni  q ancha k o’ p b o’ lsa (ular zich  q ilib joylashtirilsa), unga asoslangan
rasm,   shakl,   grafik   va   h okazolar   shuncha   ani q   k o’ rinib   turadi.   Shu   munosabat
bilan   ekranning   ruxsat   etish   q obiliyati   tushunchasi   kiritilgan   b o’ lib,   unda
8 piksellar gorizontal va vertikal y o’ nalishlardagi nu q talar soni mu h im  ahamiyatga ega  va u
ekranning  ruxsat etish  imkoniyati deyiladi.  
I.3-rasm Rastrli grafikada qilingan barg tasviri
Odatda,   bunday   k o’ rsatkich   640x480,   800x600,   1024x768   yoki   bulardan
yu q ori   piksellarda   beriladi.   Tasvir   o’ lchovi   ruxsat   etish   q obiliyati   bilan
bo g’ li q dir.   Bu   parametr   dpi   (dots   per   inch-nu q talar   soni   zichligi)   bilan
o’ lchanadi.   Ekran   dioganali   15   dyuymli   (1dyuym=2,54   sm)   monitorda   tasvir
o’ lchovi   28x21   sm   ni   tashkil   q iladi.   Buni   hi sobga   olsak,   800x600   pikselli
monitor   ekran ining   tasvirlash   q obiliyati   72   dpi   ga   teng   b o’ ladi.   Demak,
kompyuter   xotirasida gi   rangli   tasvir   k o’ p   joy   olinishini   tushunish   q iyin   emas.
Misol uchun 10x15 sm li rasm taxminan 1000x1500 piksellardan iborat b o’ ladi.
Agar   h ar   bir   rangli   nu q tani   tasvirlash   uchun   3   bayt   xotira   ishlatilishini
hisobga ol sa k , bitta  o’ rtacha  kattalikdagi  rasmning  o’ zi xotirada taxminan 4 mln.
bayt joyni egallaydi. Bunday ma`lumot, xususan, Internet sa h ifalarini yaratishda
e`tiborga   olinishi   zarur.   Shuning   uchun   h am   hozir gi   kun da   yaxshi   multimedia
dasturlarini,   videorolikni   yaratish   uchun   operativ   xotirasi   128   Mbaytdan   kam
b o’ lmagan  va   mos   ravishda,   tezligi   katta   b o’ lgan  kompyuterlardan  foydalanish
m aqsadga muvofiq .
Demak,   rastli   grafika   bilan   ishlash   uchun   yu q ori   unumli   kompyuter   talab
q ilinadi.
Rastli   grafikaning   kamchiligi   sifatida   shuni   aytish   mumkinki,   tasvirni
mashtablashtirish   (kattalashtirish,   kichiklashtirish)   jarayoni   natijasida   nu q talar
o’ lchovi   kattalashishi   bilan   tasvir   ani q ligi   yomonlashishi   mumkin   va   h atto,
tasvir tanib b o’ lmaydigan daraja d a  o’zgarishi  mumkin.
Rastli   grafika   elektron   (multimedia)   va   matbaa   nashrlarida   keng
qo’ llaniladi. Nashrlarda turli illyustratciyalarni yaratishda, odatda, skaner or q ali
olingan   ra q amli   foto   yoki   videokamera   ( h ozirda   bunday   fotoapparat   va
videokameralar keng tar q al gan ) yoki rassom, loyi h achi tomonidan tayyorlangan
tasvirlardan   foydalaniladi.   Shuning   uchun   h am   rastli   grafikada   ta h rir   q iluvchi
9 dastur   vositalaridan   keng   foydalaniladi.   Bu   dasturlar,   odatda,   tasvirlarning
ani q ro q  k o’ rini sh da b o’ lishini ta`minlaydi.
Vektorli   grafika.   Vektorli   grafikada   tasvirning   asosiy   elementi   sifatida
chizi q   q araladi.
Chizi q   sifatida   t o’g’ ri   chizi q   yoki   egri   chiziq   o li ni shi   mumkin.   Rastli
grafikada   bunday   chizi q lar   nu q talar   (piksellar)   yordamida   yaratilsa,   vektorli
grafikada   esa   tasvirlarni   yaratishda   nu q taga   nisbatan   umumiyro q   b o’ lgan
chizi q lardan   foydalaniladi   va   shuning   h isobiga   tasvirlar   ani q ro q   ko’rinishga
b o’ ladi.
I.4-rasm Vektorli grafikada qilingan barg tasviri
Vektorli   grafikaning   afzallik   tomoni   tasvirning   xotirada   kamroq   joy
olishidir,   chunki   bu   holda   xotirada   joy   chiziq   o’lchoviga   bog’liq   bo’lmagan
ravishda   bo’ladi.   Buning   sababi   xotirada   chizi qning   o’zi   emas   balki   uni
ifodalovchi   formula     yoki   parametrlar   saqlanishida dir.   Vektor   grafikaning
ixtiyoriy   tasviri   chizi q lardan   tashkil
https://iht.uz/download/slides/2kurs/informationaltechnologies/ituz/
001dars.pdftopadi va oddiy chizi q lardan murakkablari   h osil   q ilinadi. K o’ pincha
vektorli   grafikani   ob`ektga   m o’ ljallangan   grafika   deyish   mumkin.   Chunki
bunda,   masalan,   uchburchak   h osil   q ilish   uchun   3   ta   chizi q   (kesma)dan
foydalanilsa,   p i r a m id a   h osil   q ilish   uchun   uni   uchburchakdan   foydalanibgina
hosil   q ilish   mumkin.   Vektorli   grafikani   h isoblanadigan   grafika   deb   h am   atash
10 chiziqlar mumkin ,   ch unki   tasvirni   (ob`ektni)   ekranga   chi q arishdan   avval   uning
koordinatalari  h isoblanadi va mos nu q talar  h osil  q ilinadi.
Vektorli   grafikaning   matematik   asosini   geometrik   figuralarning   xosslarini
o’ rganish tashkil   et adi. Ma`lumki, nu q ta tekislikda 2 ta (x,y) koordinatasi bilan ,
t o’g’ ri   chizi q   uning   kanonik  k o’ rinishi   y=kx+b  (bunda   k  va   b  ixtiyoriy  sonlar)
da,   kesma   esa   mos   ravishda   boshlan g’ ich   va   oxirgi   nu q tasini   berish   bilan
tasvirlanadi. Egri chizi q lar  h am mos ravishda  o’ z tenglamalariga ega.
Vektorli   grafika   asosan   illyustratciyalar   yaratish   uchun   y o’ naltirilgan dir .
Vektorli   grafika   reklama   agentliklarida,   loyixalash   byurolarida,   nashriyotlarida
va bosh q a joylarda keng  qo’ llaniladi.
Vektorli   grafika   bilan   ishlaydigan   dasturlarga   misol   sifatida   Adobe
Illustrator   7.0,   Macromedia   Freehand   8.0   va   Corel   Draw   5.0   larni   keltirish
mumkin.
Fraktal   grafika .   Fraktal   grafika   h am   h isoblanuvchi   grafika   b o’ lib,   uning
vektor   grafikadan   far q i   shundaki,   unda   h ech   q anday   ob`ektlar   kompyuter
xotirasida   sa q lanmaydi.   Chunki   tasvirlar   tenglamalar   yoki   ularni ng   tizimlarida
h osil   q ilinadi.   Shuning   uchun   h am   xotirada     tenglamalargina   sa q lanadi.
Tenglamalarga   oid   parametrlar   o’zgartirilishi   natijasida   turli   tasvirlar   hosil
qilinadi.
I.5-rasm Rastrli grafikada qilingan  tasvir
Fraktal   grafika   matematik   hisoblashlar   asosida   tasvirlarni   avtomatik
yaratish uchun qo’llaniladi. Shuning uchun ham uning asosi sifatida rasm, shakl,
tasvir hosil qilishning dasturlash usuli tanlangan.
11 Bu   grafika,   odatda,   turli   jarayonlarni   modellashtirish,   tahlil   qilish,   turli
qiziqtiruvchi dasturlar yaratishda keng qo’llaniladi.[2]
Kompyuter grafikasining quyidagi tur kum larini ajratib k o’ rsatish mumkin:
 tijoratga oid
 namoyishlarga oid
 muhandislikka oid 
 ilmiy
 k o’ rgazmaviy 
 animatcion
Tijoratga   oid   grafika   elektron   jadvallarda   yoki   berilganlar   bazasidagi
axborotlarni   aks   ettirish   uchun   xizmat   qiladi.   Bu   axborotlar   Sh E H M   monitor
ekranida   graf i k,   gistogramma,   diagramma   va   xoxlagan   boshqa   ko’rinishlarda
aks ettirilishi mumkin. Bunda grafiklar matn izo h lari va ma`lum joylarda  shartli
belgili izo h lar bilan ta`minlanadi.
I.6-rasm. Tijorat uchun foydalaniladigan grafika
Tijorat grafikasiga tegishli b o’ lgan amaliy dasturlar paketi tasvirni ekranda
tezda   va   q ulay   ifodalashga   qaratilgan,   chunki   tijorat - chining   asosiy   maqsadi
axborotlarni   qayta   ishlash   jarayonida gi   o’ zgarishlarni   tezda   mu h okama   qilib,
tegishli   qarorlar   qabul   qilish dan   iboratdir.   Tasavvurni   yanada   oshirish   uchun
ushbu   paketlarda   tasvirni   turli   xildagi   grafika   shaklida   tasvirlash   imkoniyati
kiritilgan.   Bu   esa   o’z   navbatida   barcha   turdagi   tasvirlarni   ekranda   birgalikda
ko’rib,   tahlil   qilish   imkoniyatini   oshiradi.   Bu   paketlarning   eng   ahamiyatli
tomoni   shundaki,   ular   tasvirlarni   turli   xil   shaklda   berishdan   tashqari   aks
12 ettirilgan   grafikalarni   tahlil   qilish   imkoniyatini   ham   beradi.   Shu   sababli   bu
paketlarga turli xil matematik tahlil usullari, jumladan   statistik tahlil, ehtimollar
nazariyasi,   iqtisodiy   jarayonlar   bashorati   kabi   usullar   kiritilganki,   ular   berilgan
axborot to’plamini tahlil qilish imkonini beradi.
Namoyish qilish grafikasi - matn, sxema, eskiz kabi hujjatlarni mashinaviy
tasvirini   hosil   qilib   uni   namoyish   etishga   tayyorlash   uchun   xizmat   qiladi.   Bu
erda   eng   asosiy   vazifa   -   yuqori   sifatli   va   chiroyli   ko’rinishdagi   tasvirlar   hosil
qilishdan   iborat.   Bu   turdagi   grafikalarning   eng   afzal   tomoni   shundaki,   undagi
tasvirlar to’plami va ko’rinishini tezda o’zgartirish mumkin.
Injenerlik   grafikasi   -   bunday   grafika   chizmachilik,   loyihalash   va
konstruktorlik   ishlarini   avtomatlashtirishda   keng   qo’llaniladi.   Injener-lik
grafikasi   analiz,   sintez,   modellashtirish,   chizmachilik,   boshqarish   va   shu   kabi
loyixalashni   ishlarini   avtomatlashtirishning   hamma   bosqichlarini   o’z   ichiga
oladi.
I.7-rasm. Injenerlik uchun foydalaniladigan grafika
Ilmiy   grafika   -   ilmiy   izlanishlar   uchun   xizmat   qiladi   va   geografik,   fizik,
biologik   va   boshqa   jarayonlarni   tadqiq   qilishda   qo’llaniladi.   Ilmiy   grafikaning
eng   asosiy   maqsadi   ilmiy   izlanishlarda   hosil   bo’ladigan   axborotlarni
vizuallashtirish   -   ko’zga   ko’rinarli   shaklda   ifodalashdir.  Ayniqsa   bu   yo’nalish
atom   energiyasi   manbalarini   tadqiq   qilishda,   kosmonavtika,   samolyotsozlikda,
geografiyada  va  okeanologiyada  -  xulas  qamrovi   katta  bo’lgan,  tez  kechadigan
13 jarayonlarni     o’rganishda   juda   keng   qo’llaniladi.   Shuningdek,   ilmiy   izlanishlar
natijalarini kerakli shaklda diagrammalar, xaritalar, jadvallar va turli matematik
formulalar shaklida tasvirlashdaishlatilishi mumkin.
I .8 -rasm. I lmiy izlanishlarning visual ko’rinishi
Ko’rgazmaviy   grafika   -   namoyish   va   tijorat   grafikalarining   rivoji   bo’lib,
shu   ikkala   grafika   imkoniyatlarini   yig’indisi   integratciyasini   tashkil   etadi.   Bu
grafika   ayrim   grafikalarini   slaydlar   ketma-ketligidan   iborat   slaydfilm   qilib
yaratib, so’ngra uni  ma`lum vaqt ichida ekranda ketma-ket ko’rgazma shaklida
namoyish   etadi.   Har   bir   slaydning   ekrandagi   tasviri   ovoz   va   vizual   effektlar
bilan qo’shib olib borilishi mumkin. Undan tashqari, tayyor grafikni tahrir qilish
imkoniyat ham mavjud. 
Animatsion   grafika   -   rang   bilan   ishlashdagi   muvaffaqiyatlarni   injenerlik
grafikasidagi   uch   o’chovli   ob`ektlarni   modellashtirishdagi   yutuqlar   bilan
(masalan   reklama   e`lonlari   va   teleko’rsatuvdagi   bir   tasvirni   ichiga   ikkinchisini
kiritish) qo’shib uyg’unlashtirilgan.
I.9-rasm. 3 o’lchovli ob’ektlar orqali animatsiya yaratish
  Mashina   grafikasi   -   bu   kompyuter   yordamida   ob`ekt   shakllari,   uning
modelini yaratish va saqlash uchun xizmat  qiluvchi   kompyuter  grafiksining bir
bo’limi. Kompyuterda turli grafik tasvirlarni hosil qilish mumkin, biroq ular bir
–   biridan   farqlanadi,   chunki   hozirgi   zamon   kompyuterlari   o’tgan   asrning   90-
14 yillardagi     tizimlarga   nisbatan   shakllarni   aniq   tasvirlash   imkoniyatiga   ega
bo’lgan va maxsus dastur bilan kengaytirilagan tizimlar yaratildi. 
I.10-rasm . Mashina modelini yaratish bosqichlari
Interfaol garafika - kompyuter   grafikasining eng asosiy bo’limlari-dan biri
bo’lib,   unda   foydalanuvchi   tasvirni   dinamik   boshqarish   imkoniga   ega   bo’ladi,
ya`ni tasvirning shakli, o’lchamlari va monitor yuzasidagi ranglarni o’zaro ta`sir
qiluvchi moslama (klaviatura  yoki sichqon) yordamida boshqaradi. 
Kompyuter   grafikasida   aniq   va   mavhum   ob`ektlar   tasvirini   yaratish
mumkin va bu tasvirlarni ikki ko’rinishda kuzutish mumkin: 
 Kuzatuvchi   qo’zg’almas   bo’lib  oldidagi   ob`ektni   xohlaganicha   aylantirib
kuzatishi mumkin - bu panorama effekti;
 Ob`ekt   qo’zg’almas   bo’lib   kuzatuvchi   uning   atrofida   aylanib     tomosha
qilishi mumkin - bu kamera effekti. 
Interaktiv grafika yaratilgandan keyin, televidenie va fotografiyada tasvirni
yaratish   va   tayyorlashdagi   eng   asosiy   texnik   moslamalardan   biri   bo’lib   qoldi.
Uning   yutuqlaridan   biri   sintezlangan   abstrakt   ob`ektlarini,   tasvirlarni   EHM
yordamida  hosil   qilishdir. Inson  mashina  grafikasidan  foydalanish  vaqtida  juda
ko’p zerikarli va har xil mayda ishlardan (juda ko’p mikdorda tekstli varaqalar
va sonli materiallarini ko’rib chiqishdan) qutildi.[3]
15 II BOB KOMPYUTER GRAFIKASINING RIVOJLANISH ISTIQBOLLARI
II.1   Kompyuter grafikasining hozirgi tendentsiyalari va yutuqlarini
tahlil qilish
Butun   dunyo   bo’ylab   kompyuter   grafikasi   bozori   2022   yildan   2030
yilgacha bo’lgan davrda CAGR ko’rsatkichi 7,0% ga, 2021 yilda 197,5 milliard
AQSH   dollaridan   boshlanadigan   kengayishi   kutilmoqda.   Jahon   bozorida   yangi
va   innovatsion   texnologiyalarga   bo’lgan   talab   eng   muhim   hisoblanadi.
kompyuter   grafikasi   bozorini   boshqaradigan   jihat.   Kompyuter   grafikasi   -   bu
monitor yoki ekranda ko’rsatilgan ma'lumotlarning vizual tasviri. Shunday qilib,
ular kompyuterlar va foydalanuvchilar o’rtasidagi aloqa rejimini kuchaytirdilar.
Bundan   tashqari,   korporativda   raqamlashtirishga   bo’lgan   talabning   ortishi   va
buning   uchun   imtiyozlar   haqida   xabardorlikning   oshishi   bozordagi   talabni
qo’llab-quvvatlaydi.   Shunday   qilib,   biz   taxmin   qilamizki,   kompyuter   grafikasi
bozori prognoz davrida sezilarli o’sishni ko’rsatadi.
O’tgan   yili   global   kompyuter   grafikasi   bozori   amaliy   va   apparat   kichik
segmentlariga   bo’lingan.   Uskunalar   kompyuter   grafikasining   turli   ilovalarini
tegishli   vositalar   va   texnologiyalar   bilan   birlashtirishga   imkon   beradi.   Uskuna
grafik kartalar, grafik ishlov berish bloklari, xotira, operativ xotira, 3D skanerlar
va  boshqalar   kabi   turli   muhim   komponentlarni   o’z  ichiga   oladi.  Ushbu   muhim
komponentlarning qimmatligi bilan ta'minlangan holda, apparat kichik segmenti
kompyuter grafikasi bozorida etakchilik qilishda davom etadi. Shunday qilib, biz
2022-2030   yillarga   mo’ljallangan   prognoz   davrida   apparat   segmenti   ustunlik
qilishini kutmoqdamiz.
16 2021   yilda   Shimoliy   Amerika   kompyuter   grafikasi   bozorida   yetakchilik
qildi. Shimoliy Amerika 2020-yilda bozor ulushining 2/5 qismidan ko’prog’iga
to’g’ri   keladi.   Osiyo   Tinch   okeani   smartfonlar,   planshetlar   va   boshqa   aqlli
qurilmalar uchun eng yirik ishlab chiqarish markazi tufayli ustunlikka ega. Turli
mahalliy   va   mintaqaviy   ishlab   chiqaruvchilar   va   dasturiy   ta'minot   va   texnik
vositalarni   ishlab   chiquvchilar   mavjudligi   sababli,   kompyuter   grafikasi   bozori
Osiyo   Tinch   okeani   mintaqasida   gullab-yashnaydi.   Bundan   tashqari,   Shimoliy
Amerikadan   autsorsing   qilingan   ish   Hindiston   va   Xitoyning   rivojlanayotgan
iqtisodiyotlarida   kompyuter   grafikasi   bozorining   o’sishini   qo’llab-quvvatlaydi.
Natijada,   biz   Osiyo-Tinch   okeani   mintaqasi   prognoz   davrida   sezilarli   darajada
o’sishini kutamiz.
Kompyuter   grafikasi   bozorida   ishlaydigan   taniqli   o’yinchilar:   Microsoft
korporatsiyasi,   Intel   korporatsiyasi,   Advanced   Micro   Devices   (AMD),   Inc.,
ARM   Ltd.,   Adobe   Systems   Ltd.,   Imagination   Technologies   Limited,   Sony
Corporation,   Nvidia   Corporation,   Siemens   PLM   Software   ,  Autodesk   Inc.   va
Dassault Systemes SA. 
Tarixiy va prognoz davri. 
2021   yilni   asosiy   yil   sifatida   hisobga   olgan   holda   2020   yildan   2030
yilgacha   bo’lgan   har   bir   segmentning   tahlilini   aks   ettiradi.   2022   yildan   2030
yilgacha   bo’lgan   prognoz   davri   uchun   hisoblangan   tegishli   segmentlarning   har
biri uchun yillik yillik o’sish sur'ati (CAGR).
Joriy   hisobot   har   bir   geografik   mintaqa   uchun   har   bir   mikro   bozor   uchun
miqdoriy   bozor   taxminlarini   va   mikro   va   makro   muhit   tahlili,   bozor
tendentsiyalari,   raqobatbardosh   razvedka,   segment   tahlili,   porter   besh   kuch
modeli,   eng   yaxshi   g’alaba   qozonish   strategiyalari,   eng   yaxshi   investitsiya
bozorlari   kabi   sifatli   bozor   tahlillarini   o’z   ichiga   oladi.   rivojlanayotgan
tendentsiyalar   va   texnologik   tahlillar,   amaliy   tadqiqotlar,   strategik   xulosalar   va
tavsiyalar va boshqa asosiy bozor tushunchalari.
17 Tadqiqot metodologiyasi
To’liq   tadqiqot   tadqiqoti   uch   bosqichda   o’tkazildi,   ya'ni:   ikkilamchi
tadqiqot,   birlamchi   tadqiqot   va   ekspertlar   guruhining   tekshiruvi.   Kompyuter
grafikasi   bozorini   baholashga   imkon   beradigan   asosiy   ma'lumotlar
quyidagilardan iborat:
 Ishlab   chiqaruvchilarning   tadqiqot   va   ishlanmalar   byudjetlari   va   davlat
xarajatlari
 Bozor segmentidagi asosiy kompaniyalarning daromadlari
 Yakuniy foydalanuvchilar soni va iste'mol hajmi, narxi va qiymati.
 Hisobotda   ko’rib   chiqilgan   mamlakatlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan
geografik daromadlar
 Hozirgi vaqtda kompyuter grafikasi bozoriga ta'sir ko’rsatuvchi mikro va
makro muhit omillari va ularning prognoz davrida kutilayotgan ta'siri.
Bozor prognozi turli xil sifat va miqdoriy omillarni tahlil qiluvchi xususiy
dasturiy   ta'minot   orqali   amalga   oshirildi.   O’sish   sur'ati   va   CAGR   intensiv
ikkilamchi va birlamchi tadqiqotlar orqali baholandi. Turli ma'lumotlar nuqtalari
bo’yicha   ma'lumotlar   triangulyatsiyasi   hisobotda   tahlil   qilingan   turli   bozor
segmentlarida   aniqlikni   ta'minlaydi.   Bozor   bahosini   tasdiqlashda   yuqoridan
pastga   va   pastdan   yuqoriga   yondashuvni   qo’llash   miqdoriy   ma'lumotlarning
mantiqiy, uslubiy va matematik izchilligini ta'minlaydi.
Kompyuter   grafikasi   va   animatsiya   bo’yicha   malakali   mutaxassislarga
bo’lgan talab   bugungi raqamli landshaftda tobora ortib bormoqda. Ko’ngilochar
industriya   animatorlar,   3D   modelerlar,   tekstura   rassomlari,   riggerlar   va   vizual
effektlar   bo’yicha   mutaxassislar   uchun   ko’plab   imkoniyatlarni   taklif   etadi.
Bundan tashqari, o’yin sanoati doimiy ravishda kengayib bormoqda, bu iste'dodli
shaxslardan   jonli   belgilar,   immersiv   muhitlar   va   jozibali   vizual   effektlarni
yaratishni   talab   qiladi.   Reklama   agentliklari,   shuningdek,   tomoshabinlarni   jalb
qilish   uchun   ko’zni   qamashtiruvchi   vizual   kontent   ishlab   chiqaradigan
mutaxassislarni qidiradi. An'anaviy sektorlardan tashqari, kengaytirilgan haqiqat
(AR),   virtual   haqiqat   (VR)   va   aralash   haqiqat   (MR)   kabi   rivojlanayotgan
18 texnologiyalar   kompyuter   grafikasi   va   animatsiya   mutaxassislari   uchun   yangi
imkoniyatlar   yaratmoqda.   Ushbu   texnologiyalar   arxitektura,   tibbiyot,   o’quv
simulyatsiyasi   va   mahsulot   dizaynida   qo’llanilib,   ushbu   sohadagi   martaba
imkoniyatlari ko’lamini yanada kengaytirmoqda.[4]
Muvaffaqiyat uchun zarur bo’lgan eng yaxshi ko’nikmalar.
Kompyuter   grafikasi   va   animatsiya   sohasida   muvaffaqiyat   qozonish
uchun   ma'lum asosiy ko’nikmalar zarur. Adobe Creative Suite, Autodesk Maya,
Cinema   4D   va   Unity   kabi   dasturiy   vositalarni   bilish   juda   muhimdir.
Chizmachilik,   kompozitsiya   va   ranglar   nazariyasi   kabi   an'anaviy   san'at
ko’nikmalarida   mustahkam   poydevor   vizual   jozibali   dizayn   va   animatsiyalarni
yaratish uchun ham qimmatlidir. Bundan tashqari, qiziqarli hikoyalar yaratish va
tomoshabinlarni samarali jalb qilish uchun hikoya qilish, xarakter rivojlanishi va
vizual estetikani chuqur tushunish juda muhimdir. Kuchli muloqot va hamkorlik
qobiliyatlari   bir   xil   darajada   muhimdir,   chunki   kompyuter   grafikalari   va
animatsiya   mutaxassislari   loyihalarni   hayotga   tatbiq   etish   uchun   jamoalarda
ishlaydi.
Bundan tashqari, eng so’nggi sanoat tendentsiyalari, texnikasi va texnologik
yutuqlaridan xabardor bo’lish ushbu jadal rivojlanayotgan sohada raqobatbardosh
bo’lib   qolish   uchun   juda   muhimdir.   Doimiy   o’rganish   va   ijodkorlikka   bo’lgan
ishtiyoq   ushbu   qiziqarli   martaba   yo’lida   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   juda
muhimdir.[5]
II.2   Jamiyatimizda kompyuter grafikasi uchun qo’llaniladigan turli
vositalar va dasturlar bilan ishlash
1-amaliy ish: AdobePhotoshopda  Tasvirlarni kattalashtirish va panorama
Masshtablash xususiyati sizga rasmni o’lchamini o’zgartirmasdan yaqinroq
ko’rish   va   kattalashtirish   imkonini   beradi.   Bu   sizning   tasviringizga   mikroskop
orqali   qarashga   o’xshaydi.   Kattalashtirganingizda,   siz   kiritgan   o’zgarishlarni
yaxshiroq ko’rishingiz mumkin.
19 Quyidagi   ikkita   rasmda   biz   kattalashtirishdan   oldin   va   keyin   tasvir
ko’rsatilgan.
Oldindan Keyin
II.1-rasm                                                            II.2- rasm 
Tasvirni kattalashtirish uchun asboblar panelining pastki qismida joylashgan 
Masshtablash vositasidan foydalanasiz. Bu shunday ko’rinadi:
  Kattalashtirish   vositasini   bosing,   so’ng   rasmingizni   bosing.   Shuningdek,
Ko’rish.     Kattalashtirishga   o’tishingiz   mumkin.   Siz   ichida   (+)   belgisi   bo’lgan
kattalashtiruvchi   oynani   ko’rasiz.   Har   safar   rasm   ustiga   bosganingizda,
Masshtablash vositasi uni 100% ga kattalashtiradi.
Masshtabdan   foydalanish   tasvir   hajmini   o’zgartirmasligini   yodda   tutish
kerak.
Tasvirni   panorama   qilish   tasvirni   kattalashtirishdan   farq   qiladi.   Tasvirni
panorama   qilish   turli   tomonlarini   yaxshiroq   ko’rish   uchun   tasvirni   siljitish
demakdir. Bu, ayniqsa, katta hajmdagi rasm fayllari uchun foydalidir.
Tasvirni   panorama   qilish   uchun   asboblar  panelining  pastki   qismidagi  Qo’l
asbobini bosing. Tasvir ustida panorama qilish uchun sichqonchani torting. Agar
siz   boshqa   vositadan   foydalanayotgan   bo’lsangiz,   lekin   uni   ishlatayotganda
tasvirni   o’zgartirishingiz   kerak   bo’lsa,   sichqonchani   sudrab   olib   borganingizda
bo’sh joyni bosing va ushlab turing.
Photoshop   bilan   ishlaganda,   grafiklarni   tekislash,   tasvir   faylining   ayrim
tomonlarini   o’lchash   yoki   grafikga   mos   ravishda   matn   kiritish   kerak   bo’lgan
paytlar   bo’lishi   mumkin.   Bu   ishlarni   faqat   tegishli   asbob   yordamida
20 bajarishingiz   mumkin   bo lsa-da,   Photoshop   CS6   taqdim   etgan   chizg ichlar,ʻ ʻ
qo llanmalar   va   to rlardan   foydalanganda   professional   tasvirlar   va   grafiklarni	
ʻ ʻ
yaratish   ancha   osonlashadi.   Bu   xususiyatlar,   masalan,   veb-sahifaning
tomonlarini tekislashni yoki grafik bilan to’liq mos keladigan matnni qo’shishni
osonlashtiradi.
Biz har bir xususiyatni alohida o’rganamiz. Ulardan foydalanish juda oddiy
ekanligini va Photoshop bilan ishlashni yanada osonlashtirishini bilib olasiz.
Hukmdorlar
Hujjat   oynasining   yuqori   va   chap   tomonida   yoki   rasmingiz   ko’rinadigan
joyda   o’lchagichlar   paydo   bo’ladi.   Chizgichlardan   foydalanish   uchun   Ko’rish.
Rulerlarga o’ting.
Ular shunday ko’rinadi:
II.3-  rasm
Ushbu   o’lchagichlar   tasvirlarni,   joylashuv   grafiklarini   va   joylashuvni
tanlashni o’lchashga yordam beradi. Ular, ayniqsa, siz fotosurat bilan (masalan,
tabrik   kartasi   bilan)   matn   qo’yganingizda   va   matnni   tasvir   bilan   to’liq
moslashtirganingizga   ishonch   hosil   qilishni   istasangiz   foydali   bo’ladi.   Ular
ikkita   rasmni   bitta   hujjatga   (masalan,   veb-sahifada)   joylashtirganingizda   ham
foydali   bo’lishi   mumkin.   Rasmlarni   bir   xil   vertikal   yoki   gorizontal   tekislikda
joylashtirish   uchun   o’lchagichlardan   foydalaning.   Misol   uchun,   ikkalasi   ham
vertikal   (yuqoriga/pastga)   o’lchagichdagi   2   dyuymli   chiziqqa   to’g’ri   kelishi
mumkin.
21 Hukmdor   birliklari   noldan   boshlanadi   va   chapdan   o’ngga,   so’ngra
yuqoridan   pastga   ikki   o’lchagich   kesishgan   joyda   ko’tariladi.   Tasvirni   yoki
rasmdagi   istalgan   maydonni   o’lchash   uchun   siz   nol   nuqtasini   o’lchamoqchi
bo’lgan   maydonga   ko’chirishingiz   kerak.   Quyidagi   misolda   biz   karahindibani
o’lchamoqchimiz.
II .4-   rasm
Nolinchi   nuqtani   siljitish   uchun,   avvalo,   ko’rsatgichni   o’lchagichlar
kesishgan   joyning   yuqori   chap   burchagidagi   kesishgan   chiziq   ustiga   qo’ying.
Ular shunday ko’rinadi:
Nol   nuqtasini   yangi   nol   nuqtasi   boshlanishi   kerak   bo’lgan   joyga   torting.
Rasm   bo’ylab   chiziq   paydo   bo’ladi,   bu   sizga   kerakli   joyni   aniq   belgilashga
yordam beradi.
II.5-  rasm
Yangi nol nuqtasini o’rnatish uchun qo’yib yuboring.
22 O’lchov birliklarini yoki boshqa afzalliklarni o’zgartirish uchun Tahrirlash
> Afzalliklar > Birliklar va o’lchagichlarga o’ting.
II .6-   rasm
Biz   ushbu   o’lchovdan   qo’shimcha   grafiklar,   matn   hajmini   aniqlash   yoki
joylashtirish va/yoki tekislash uchun foydalanishimiz mumkin.
Qo’llanmalar
Gidlar   hukmdorlarga   juda   o’xshaydi.   Katta   farq   shundaki,   siz   ularni
o’lchash   uchun   ishlatmaysiz.   Buning   o’rniga   siz   ularni   tasviringizning   matn,
qatlamlar va boshqalar kabi turli tomonlarini tekislash uchun ishlatasiz.
Qo’llanmalardan foydalanish uchun Ko’rish > Ko’rsatish > Qo’llanmalarga
o’ting.
Hujjat maydonining chap tomonida yoki tasvir paydo bo’ladigan maydonda
vertikal   qo’llanmani   ko’rasiz.   Bu   och   ko’k   rangli   chiziq   bo’lib,   u   quyidagicha
ko’rinadi:
Ko’proq o’rganishga qiziqasizmi? 
23 Siz chiziqni bosishingiz, so’ngra uni rasmingiz ustiga sudrab tashlashingiz
mumkin.
II .7-   rasm
Yuqoridagi   rasmda   siz   vertikal   qo’llanmani   ko’rishingiz   mumkin.
Qo’llanma   bir   necha   qator   matnlarni   joylashtirishda   foydalidir.   Uning
mukammal   hizalanganligiga   ishonch   hosil   qilish   uchun   qo’llanmadan
foydalanishingiz mumkin.
Gorizontal yo’riqnoma yaratish uchun gorizontal o’lchagichdan sudrab olib
tashlang.
II.8-  rasm
Grafiklarni   joylashtirish   uchun   gorizontal   va   vertikal   qo’llanmalarning
kesishmalaridan   ham   foydalanishingiz   mumkin.  Aytaylik,   siz   to’g’ridan-to’g’ri
karahindiba   ustiga   boshlanadigan   matnni   joylashtirmoqchi   bo’ldingiz.
Qo’llanmalar buni amalga oshirishga yordam beradi.
24 Qo’llanmani   olib   tashlash   uchun   uni   rasmdan   tortib   olib   tashlang   yoki
Ko’rish> Ko’rsatish> Qo’llanmalar-ga o’ting va parametr  yonidagi  belgini olib
tashlang.
To’rlarni chop qilib bo’lmaydi, ya’ni siz to’rdan foydalanishingiz mumkin,
uni   rasmingizda   qoldirishingiz   mumkin,   lekin   rasmni   chop   etganingizda   yoki
saqlaganingizda,   u   Photoshop-dan   tashqarida   ko’rganlarga   ko’rinmaydi.   U
qoplama   sifatida   ko’rinadi.   Siz   elementlarni   joylashtirish   yoki   dizayndagi
simmetriyani saqlash uchun panjaradan foydalanasiz.
To’rdan foydalanish uchun Ko’rish > Ko’rsatish > To’rga o’ting.
Quyida rasmdagi panjaraning oniy tasviri keltirilgan.
II .9-   rasm
To’rda   yoki   boshqa   afzalliklarda   foydalanilgan   o’lchovlarni   o’zgartirish
uchun Tahrirlash> Afzalliklar> Grid-ga o’ting.
Endi siz simmetriya va dizaynni saqlagan holda tasvirga tomonlar qo’shish,
boshqa   rasm   yoki   grafikni   joylashtirish   yoki   tasvirga   nima   qilish   kerak   bo’lsa,
hozir   panjaradan   foydalanishingiz   mumkin.   Yuqoridagi   rasmda   siz   yomg’ir
tomchilarini qo’shishingiz mumkin. To’rdan foydalanib, siz tomchilarni tasvirda
bir xil masofada saqlashingiz mumkin.
Tarix bilan qadamlarni bekor qilish
Tasvir   yoki   grafikga   kiritilgan   har   qanday   tahrir   yoki   o’zgartirishlar
Photoshop   CS6   da   osongina   qaytarilishi   mumkin.   Buni   amalga   oshirishning
ikkita usuli bor.
Birinchi   usul   -   Tahrirlash>   Orqaga   qadam   bo’limiga   o’tish.   Buni   tanlash
orqali   Photoshop   siz   qilgan   eng   oxirgi   amalni   bekor   qiladi.   Masalan,   agar   siz
25 oxirgi   marta   rasm   rangini   o’zgartirgan   bo’lsangiz,   Photoshop   siz   kiritgan
o’zgarishlarni   bekor   qiladi.   Orqaga   qadam   tugmasini   xohlagancha   bosishingiz
mumkin   va   Photoshop   grafik   yoki   tasvirni   tahrirlash   yoki   o’zgartirish   uchun
qilgan barcha qadamlaringizni bekor qiladi.
Biroq, aytaylik, siz qilgan oxirgi besh qadam, birinchisi eng oxirgisi:    
 Rangni o’zgartirish
 Rasm hajmini o’zgartirish
 Qatlam yarating
 Rasmni kesish
Siz   rang   o’zgarishlarini   saqlab   qolishni   va   hatto   yangi   tasvir   hajmini
saqlashni   xohlashingiz   mumkin,   lekin   siz   yangi   qatlam   va   kesilgan   versiyadan
xalos bo’lishingiz mumkin. Agar buning uchun oddiygina "Orqaga qadam" dan
foydalansangiz, avval rang va tasvir hajmini bekor qilishingiz kerak bo’ladi.  Bu
shuni anglatadiki, siz buni keyinroq takrorlashingiz kerak bo’ladi. Bu qiyinchilik
bo’lishi mumkin!
Buning   o’rniga,   tasvirga   kiritilgan   har   qanday   o’zgarishlarni   bekor   qilish
uchun Tarix panelidan foydalanishingiz mumkin.
Tarix panelini ko’rish uchun Oyna>Tarix-ga o’ting.
II.10-  rasm
Tarix   panelida   siz   rasmingizning   barcha   holatini   ko’rishingiz   mumkin.
Tasviringizga   qilgan   har   bir   o’zgartirishingiz   yangi   holatni   yaratdi.  Yuqoridagi
rasmda "Tasvir hajmi" - bu holat.
O’chirmoqchi   bo’lgan   holatni   bosing,   shunda   u   quyida   ko’rsatilganidek
tanlanadi.
26 II.11-  rasm
Keyin   pastki   o’ng   burchakdagi   kichik   axlat   qutisini   bosing.   Davlatni
o’chirishni   xohlayotganingizga   ishonchingiz   komilmi   yoki   yo’qligini   so’rab
dialog oynasi paydo bo’ladi. Agar u to’g’ri holat bo’lsa, Ha ni bosing.
II.12-  rasm
Rangni sozlash paneli yordamida sozlash
Sozlash paneli rasmlaringizdagi rangni sozlashni osonlashtiradi.
Sozlash paneli sukut bo’yicha Panel Dock-da ochiq.  Bu shunday ko’rinadi:
II.13-  rasm
Rangni   sozlash   uchun   sozlash   belgisini   bosishingiz   mumkin.   Agar
sichqonchani   piktogramma   ustiga   olib   kelsangiz,   u   sizga   ushbu   belgi   nima
qilishini aniq aytib beradi.
Quyida   ko’rib   turganingizdek,   birinchi   belgi   Yorqinlik   va   Kontrastni
sozlaydi.
27 II.14-  rasm
Belgini bosganingizda, Panel Dockning chap tomonida Xususiyatlar paneli
paydo   bo’ladi.   Unda   biz   Yorqinlik   va   Kontrastni   sozlash   imkonini   beruvchi
slayderlarni   ko’ramiz.   Shunchaki   slayder   ustiga   sichqonchani   bosib   ushlab
turing va uni kerakli joyga sudrab boring.
II.15-  rasm
Endi siz yorqinlik va kontrastni sozlashingiz mumkin.
Misol   sifatida   Yorqinlik/Kontrastdan   foydalanamiz.   Biz   uni   quyidagi
rasmga qo’llaymiz.
II .16-   rasm
Endi   biz   Yorqinlik / Shartnoma   xususiyatlari   panelidagi   slayderlarni
sozlaymiz .
Endi bizning rasmimiz quyidagicha ko’rinadi:
28 II.17-  rasm
Xususiyatlar paneli uchun boshqa variantlar:
 Sozlashning ko’rinishini bosish orqali almashtiring   .  
 Dastlabki sozlash sozlamalariga qaytish uchun bosing
 Sozlamani o chirish uchun ni bosingʻ   .
Xususiyatlar   panelini   yopish   uchun   panelning   yuqori   o’ng   burchagidagi
tugmani bosing.
Sozlamalar   panelida   tasvir   rangiga   turli   xil   sozlashlarni   o’rganishga   vaqt
ajrating. Tajriba qiling va ularning rasmlaringizga qanday ta'sir qilishini ko’ring.
Eslatma vositasi
Eslatma vositasi tasviringizga eslatma qo’shish imkonini beradi. Siz 
xohlagancha ko’p eslatma qo’shishingiz mumkin. Har bir eslatma eslatma 
belgisi bilan belgilanadi   .
Eslatma qo’shish uchun asboblar paneliga o’ting. Eslatma vositasi   Asboblar
panelining tanlash bo’limidagi   Damlatish vositasi bilan guruhlangan .
Pastga o’qni o’ng tugmasini bosing va Eslatma vositasi-ni tanlang   .
Eslatma qo’shish uchun rasmdagi eslatma qo’shmoqchi bo’lgan joyni 
bosing, so’ngra paydo bo’lgan matn maydoniga o’z eslatmangizni yozing 
(quyida ko’rsatilgan).
29 II .18-   rasm
Qaydlarni   joylashtirgan   joyingizda   qayd   piktogrammalari   rasmingizda
paydo bo’ladi.
II.19-  rasm
Tasvirni   saqlaganingizda   yoki   chop   etganingizda   bu   eslatmalar
ko’rinmaydi.
2-amaliy ish: CorelDRAW dasturida gulli naqshlar hosil qilish.
1. Birinchi   navbatda   Файл   >   Создать   yoki   Ctrl+N   tugmalarini
bosamiz. Instrumentlar orasidan   Эллинс   yoki F7 tugmasini tanlab ikkita bir xil
aylana chizib  olamiz. So’ng  Прямоугольник  yoki F6 tugmasini tanlab rasmdagi
ko’rinishda   chizib   olamiz.   Инструментов   выбора   bo’limini   tanlab   hamma
shaklni belgilab olamiz.
II.19-rasm. Shakllarni chizish
30 2.  Инструментов   выбора  bo’limini tanlab hamma shaklni belgilab olamiz.
II.20-rasm. Shakllarni belgilash
Uskunalar satridan  Объединение  bo’limini tanlaymiz.
II.21-rasm. Shakllarni birlashtirish
Quyidagi ko’rinishda hosil bo’ladi.
II.22-rasm. Shakllarni birlashtirilgan holati
3.   Hosil   bo’lgan   shakldan   yana   ikki   nusxa   olamiz.   Buning   uchun   shakl
belgilangan   vaqtda   klaviaturadan   “+”   belgisini   tanlab,   yoki   Ctrl+C   va   Ctrl+V
bilan nusxa olamiz.
1
2
3
II.23-rasm. Shakllarni nusxalash
4.   Shaklni   90 0
  gradusga   burish   uchun   uskunalar   satrida   joylashgan   Угол
поворота  bo’limiga gradus soni kiritiladi.
II.24-rasm. Shakllarni burish
31 5. Shartli  ravishda  belgilangan  1 va  2 shaklni  belgilab,  uskunalar   satridan
Исключение  bo’limini tanlaymiz.
   II.25-rasm. Shakllarni ajratish
6.  1 shaklni belgilab, klaviaturadan Delete tugmasini tanlaymiz.
II.26-rasm. Belgilangan shaklni o’chirish
7. Shartli ravishda belgilangan 2 va 3 shaklni belgilab, uskunalar satridan
Исключение  bo’limini tanlaymiz. 2 shaklni belgilab, quyidagi ko’rinishda
joylashtirib, shakllarni belgilab uskunalar satridan  Исключение  bo’limini
tanlaymiz.
II.27 -rasm. Shakllarni belgilash,
8. Klaviaturadan Delete tugmasini tanlaymiz. Quyida berilgan 
rasmdagi ko’rinishda shakl hosil bo’ladi.
II.28-rasm. Shaklni qolgan qismi
32 9. Hosil   bo’lgan   shaklni   -90 0
  gradusga   burib   quyidagi   ko’rinishga
keltiramiz. Buning uchun uskunalar satrida joylashgan  Угол   поворота  bo’limiga
-90 sonini kiritiladi.
II .2 9 -rasm. Shaklni burish
10. So ’ ng   ushbu   shakldan   nusxa   bir   necha   marta   nusxa   olib  
( klaviaturadan  “+”  yoki   Ctrl + C )  quyidagi   ko ’ rinishda   joylashtirib   olamiz .  Shakl  
bir   xilda   hosil   bo ’ lishi   uchun   uskunalar   satrida   joylashgan  Двухточечная линия 
yoki   F 5  tugmasini   bosib   to ’ g ’ ri   chiziq   chizib   olamiz .
II.30-rasm. Shaklni to’g’ri chiziq bo’ylab nusxalash
Mana shunday ko’rinishda shakl to’lgunicha ishni davom ettiramiz. Shaklni
to’g’ri   chiziq   bo’ylab   tekislash   uchun   SHIFT   tugmasini   bosib   turgan   holda,
shaklni   o’rta   nuqtasidan   ushlab   kichraytiramiz.   Rasmda   berilgan   ko’rinishda
hosil qilamiz.
33 II.31-rasm. To’g’ri chiziq bo’ylab to’ldirilgan holati
11.   Hosil   bo’lgan   shaklni   belgilab,   uskunalar   satridan   Инструментов
выбора   bo’limini   tanlab  hamma  shaklni   belgilab  olamiz.  Menyudan   Объект   >
Группа  >  Сгруппировать  yoki Ctrl+G tugmasini tanlaymiz.
12.   Endi   shaklni   burish   bilan   shug’ullanamiz.   Buning   uchun   menyudan
Окно   >   Окно   настройки   >   Преобразования   bo’limini  yoki  Alt+F8 tugmasini
tanlaymiz.
II.32-  rasm
Ushbu   oynadan   Угол   поворота   bo’limiga   20   sonini   Копии   bo’limiga   1
raqamini kiritamiz, tekislanishga  Внизу   справа  buyruqlarini tanlab,  Применить
tugmasini bosamiz.
II.33 -rasm. Shaklni nusxalash
13. Endi hosil bo’lgan shaklni ustiga sichqoncha o’ng tugmasini bosib,
kontekst   menyudan   Порядок   >   На   задний   план   страницы   yoki   Ctrl+G
tugmasini tanlaymiz.
14. Har   bir   shaklni   tanlab   Палитра   bo ’ limidan   kerakli   rang   ustiga
sichqoncha   o ’ ng   tugmasini   bosib   rang   tanlaymiz ,  agar   sichqoncha   chap   tugmasi
bosilsa ,  shakl   ichiga   to ’ lib   rang   beradi .
34 II .34- rasm .  Shakllarga   rang   berish
Har   bir   shaklni   belgilab ,   alohida - alohida   Преобразования   bo ’ limini   yana
boshqadan   sozlab   olamiz . Угол поворота   bo ’ limiga   40   sonini   Копии   bo ’ limiga
1   raqamini   kiritamiz ,   tekislanishga   Внизу   справа   buyruqlarini   tanlab ,
Применить   tugmasini   toki   shakl   aylana   bo ’ lib   to ’ lgunicha   davom   ettiramiz .
Shundan so’ng quyidagi shakl hosil bo’ladi.
II.35-rasm. Naqshning umumiy ko’rinishi
35 XULOSA
Kompyuter grafikasi jamiyatimizning ajralmas qismiga aylanib, turli soha va
tarmoqlarga   kirib   bordi.   Uning   ilovalari   xilma-xil   bo’lib,   turli   sohalarni   qamrab
oladi   va   bir   nechta   domenlarning   rivojlanishi   va   rivojlanishiga   hissa   qo’shadi.
Ushbu   inshoda   biz   jamiyatimizda   kompyuter   grafikasini   qo’llash   sohalarini
o’rganamiz va ularning rivojlanish istiqbollarini muhokama qilamiz.
Kompyuter   grafikasining   mashhur   qo’llanilishi   ko’ngilochar   sanoatdir.
Vizual   jihatdan   ajoyib   filmlar,   teleko’rsatuvlar   va   video   o’yinlarni   yaratishda   hal
qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Kuchli   dasturiy   ta'minot   va   apparat   vositalaridan
foydalangan   holda,   kompyuter   grafikasi   real   virtual   olamlarni,   jonli   belgilarni   va
hayratlanarli   maxsus   effektlarni   yaratishga   imkon   beradi.   Ushbu   jozibali   vizual
tajriba   bizning   o’yin-kulgimizni   oshiradi   va   ijodiy   hikoya   qilish   uchun   cheksiz
imkoniyatlarni taqdim etadi.
Kompyuter   grafikasi   arxitektura   va   dizayn   sohasida   ham   keng   qo’llaniladi.
Bu   me'morlarga   o’z   g'oyalarini   vizualizatsiya   qilishda   yordam   beradi   va   ularga
binolar va landshaftlarning batafsil 3D modellarini yaratishga imkon beradi. Ushbu
modellar   mijozlar   va   manfaatdor   tomonlarga   har   qanday   qurilish   boshlanishidan
oldin   loyihaning   yakuniy   natijasini   tasavvur   qilishda   yordam   beradi.   Bundan
tashqari,   kompyuter   grafikasi   interyer   dizaynini   osonlashtiradi,   bu   esa
dizaynerlarga   turli   xil   sxemalar,   materiallar   va   yorug'lik   sharoitlari   bilan   tajriba
o’tkazish   imkonini   beradi,   natijada   yanada   samarali   va   estetik   jihatdan   yoqimli
joylarni yaratadi.
Muhandislik   va   ishlab   chiqarish   sohasida   kompyuter   grafikasi   mahsulotni
loyihalash   va   prototiplashda   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   SAPR   (Kompyuter
Yordamidagi   Dizayn)   dasturidan   foydalangan   holda   muhandislar   mahsulotlarning
funksionalligi   va   ishlashini   taqlid   qilib,   murakkab   3D   modellarini   yaratishi
mumkin. Kompyuter grafikasi, shuningdek, virtual sinov va tahlil qilish imkonini
beradi, jismoniy  prototiplarga  bo’lgan  ehtiyojni  kamaytiradi   va mahsulotni  ishlab
chiqish jarayonini soddalashtiradi. Kompyuter grafikasining ushbu ilovasi nafaqat
samaradorlikni oshiradi, balki innovatsiyalar va tez takrorlash imkonini beradi. Kompyuter   grafikasi   muhim   hissa   qo’shgan   yana   bir   soha   tibbiy   tasvir   va
sog'liqni saqlashdir. Bu ichki organlar va tuzilmalarning batafsil vizual tasvirlarini
yaratishga   imkon   beradi,   diagnostika,   jarrohlik   rejalashtirish   va   tibbiy
tadqiqotlarda   yordam   beradi.   Kompyuter   grafikasi   tibbiyot   mutaxassislariga
murakkab anatomik tuzilmalar bo’ylab harakat qilish, anormalliklarni aniqlash va
bemorlarning   yaxshi   natijalari   uchun   jarrohlik   muolajalarini   simulyatsiya   qilish
imkonini beradi. 
Kelajakka   qarab,   kompyuter   grafikasining   rivojlanish   istiqbollari   nihoyatda
istiqbolli. Texnologiya taraqqiyotda davom etar ekan, biz yanada real va immersiv
virtual   muhitlarni   kutishimiz   mumkin.   Kompyuter   grafikasining   virtual   haqiqat
(VR)   va   kengaytirilgan   haqiqat   (AR)   kabi   rivojlanayotgan   texnologiyalar   bilan
integratsiyasi interaktiv tajribamizni yanada oshiradi va turli sohalarni o’zgartiradi.
Immersiv   ta'lim   simulyatsiyalarini   yaratishdan   tortib,   masofaviy   hamkorlikni
inqilob   qilishgacha,   kompyuter   grafikasi   bizning   yashash,   ishlash   va   o’ynash
uslubimizni shakllantirishda davom etadi.
Bundan tashqari, kompyuter grafikasi sohasi sun'iy intellekt (AI) sohasidagi
yutuqlar  bilan chambarchas bog'liq. Sun'iy intellektga asoslangan  algoritmlar  real
grafiklarni   yaratish   jarayonini   avtomatlashtirishi   va   yaxshilashi,   qo’lda   yaratish
uchun zarur bo’lgan vaqt va kuchni kamaytirishi mumkin. Kompyuter grafikasi va
sun'iy intellekt o’rtasidagi bu sinergiya avtonom transport vositalari, robototexnika
va virtual yordamchilar kabi aqlli va avtonom tizimlarni rivojlantirish uchun katta
imkoniyatlarga ega.
Xulosa   qilib   aytganda,   kompyuter   grafikasi   ko’plab   sohalarda,   jumladan,
o’yin-kulgi, arxitektura, muhandislik va sog'liqni saqlash sohalarida keng tarqalgan
ilovalarni   topdi.   Uning   rivojlanish   istiqbollari   yorqin,   texnologiya   yutuqlari   va
sun'iy   intellektning   integratsiyasi   bilan   yanada   qiziqarli   imkoniyatlarga   eshik
ochadi.   Oldinga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   kompyuter   grafikasi,   shubhasiz,
jamiyatimizni   o’zgartirishda   davom   etadi   va   bizga   ilgari   tasavvur   qilib
~  37  ~ bo’lmaydigan   usullarni   tasavvur   qilish,   yaratish   va   innovatsiya   qilish   imkonini
beradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “ O’zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim
tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi 2019-
yil 8-oktabrdagi PF-5847-son    farmoni  
2.O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy o’rta va o’rta 
maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida”gi
187-sonli qarori.2017-yil,6-aprel.
3 .O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy o’rta talim 
to’g’risida ”gi 140-son qarori,2017-yil,15-mart.
4. Sh.Mirziyoyev “Erkin va farovon ,demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda 
barpo etamiz”. “O’zbekiston” nashriyoti,2016-yil.
5.Sh.Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz”,”O’zbekiston”nashriyoti,2017-yil.
ASOSIY ADABIYOTLAR.
1. Mamarajabov  М . Е ., Tursunov S.Q., Nabiulina L. “Kompyuter grafikasi va web-
dizayn”. Darslik. – Toshkent: Cho lpon nomidagi NMIU, 2013. – 376 b.ʻ
2. Yo’ldoshev U., Mamarajabov M., Tursunov S.Q. Pedagogik Web-dizayn. Oliy 
ta’lim muassasalari uchun qo’llanma. – T.: “Voris” nashriyoti, 2013.
3.Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik. – 
Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. – 304 b.
4. Mamarajabov  М . Е ., Nabiulina L., Tursunov S.Q., Nabiulina L. Kompyuter 
grafikasi va web-dizayn. Darslik. – Toshkent: “Cho lpon”, 2013. – 376 b.	
ʻ
5. Yo’ldoshev U., Mamarajabov M., Tursunov S.Q. Pedagogik Web-dizayn. Oliy 
ta’lim muassasalari uchun qo’llanma. – Toshkent: “Voris”, 2013. – 232 b
~  38  ~ 6.  F.Alimov, Sh. Razzoqov, Sh. Yo’ldoshyev, U. Ibragimov. Kompyuter grafikasi 
asoslari. O’quv qo’llanma.   Noshir nashriyoti. Toshkent -2014 yil 
7. Кузнецов М. В. «РНР 5 на примерах» БХВ-Петербург, 2005. — 577 с
8. Мазуркевич А. М. «PHP настольная книга программиста» Минск 000
~  39  ~