Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari.

Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari .
MUNDARIJA
I. Kirish……………………………………………………………………… ... …..3
II. Asosiy qism
1.   Jaranglatish defektlarining umumiy tavsifi.
2.   Jaranglatish defektlarining psixologik va pedagogik ta’siri.
3.  Jaranglatish defektlarini bartaraf etish metodlari.
4. Jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktika choralari.
III. Xulosa …………………………………………………………………….......26
IV.   Foydalanilgan
adabiyotlar ……………………………………......................28
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :Jaranglatish   defektlari,   inson   nutqida   yoki   tovushda
yuzaga keladigan muammolar sifatida, bolalarning muloqot va ijtimoiy aloqalarini
qiyinlashtirishi   mumkin.   Ushbu   defektlar,   ko‘pincha   tovushlarning   aniq
jaranglamasligi,   ovozning   pastligi   yoki   kuchli   bo‘lmasligi   bilan   ifodalanadi.
Bunday   muammolar   bolalarning   o‘z   fikrlarini   ifoda   etish   qobiliyatini   pasaytiradi
va   ijtimoiy   izolyatsiyaga   olib   kelishi   mumkin.   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf
etish   uchun   bir   qator   samarali   metodlar   mavjud.   Nutq   terapiyasi,   jaranglatish
muammolarini   hal   qilishda   asosiy   yondashuvlardan   biridir.   Nutq   terapevtlari
bolalarga   maxsus   mashqlar   va   o‘yinlar   orqali   tovushlarni   to‘g'ri   chiqarishni
o‘rgatadilar.   Ushbu   mashqlar   jaranglashni   kuchaytirish   va   nutqning   aniqligini
oshirishga   qaratilgan   bo‘lishi   lozim.   Nutq   terapevtlari   bilan   muntazam
uchrashuvlar bolalarga o‘z nutqiy salohiyatlarini rivojlantirishda yordam beradi.
Bundan   tashqari,   psixologik   yondashuvlar   ham   muhimdir.   Bolalar   o‘z   his-
tuyg'ularini  ifoda etishda qiyinchiliklarga duch kelishlari mumkin, shuning uchun
ularga psixologik yordam ko‘rsatish va ijobiy motivatsiya berish zarur. Ota-onalar
va   o‘qituvchilar   bolalarning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirish   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini rivojlantirishda ijobiy atmosferani yaratishlari kerak.
Jonli   muloqot,   jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   muhim   ahamiyatga
ega.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalar   bilan   faol   ravishda   muloqot   qilishlari,
ularga   savollar   berishlari   va   fikrlarini   tinglashlari   muhimdir.   Bu,   bolalarning   o‘z
fikrlarini   erkin   ifoda   etishga   yordam   beradi.   Umuman   olganda,   jaranglatish
defektlarini   bartaraf   etish   uchun   kompleks   yondashuvni   talab   etadi.   Nutq
terapevtlari,   psixologlar,   ota-onalar   va   o‘qituvchilar   birgalikda   ish   olib   borib,
bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashi   va   ijtimoiy   hayotga
2 muvaffaqiyatli   integratsiyasini   ta'minlashi   lozim.   Bu   jarayon,   bolalar   uchun
muvaffaqiyatli kelajakni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   maqsadi:   Jaranglatish   defektlari   va   ularni   bartaraf   etish
metodlari   bo‘yicha   maqsad,   bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   oshirish   va   muloqot
qobiliyatlarini yaxshilashdan iborat. Ushbu maqsad, bolalarning o‘z fikrlarini erkin
ifoda etishlariga, ijtimoiy aloqalarda muvaffaqiyatli bo‘lishlariga va o‘ziga bo‘lgan
ishonchlarini   oshirishlariga   yordam   berishni   ko‘zlaydi.   Jaranglatish   defektlari
ko‘pincha   bolalarning   o‘zaro   muloqot   qilish   qobiliyatini   pasaytiradi,   shuning
uchun ularga aniq va ravon nutqni o‘rgatish muhimdir.
Kurs   ishining   vaizfasi:   Jaranglatish   defektlari   va   ularni   bartaraf   etish
metodlari vazifasi, bolalarning nutqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash va muloqot
qobiliyatlarini   yaxshilashga   qaratilgan.   Buning   asosiy   vazifalaridan   biri   —
jaranglatish   muammolarini   erta   aniqlash   va   ularga   individual   yondashuvni
ta'minlashdir.   Bu   jarayon,   bolalarning   nutqida   yuzaga   keladigan   qiyinchiliklarni
tezda bartaraf etishga imkon beradi.
Kurs   ishining   predmeti:   Jaranglatish   defektlari   va   ularni   bartaraf   etish
metodlari   predmeti,   bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   va
jaranglash   qobiliyatini   yaxshilashga   qaratilgan   jarayonlardir.   Bu   predmet,
jaranglatish   defektlarining   turli   ko‘rinishlarini,   ularning   sabablarini   va   ta'sirini
o‘rganishni   o‘z   ichiga   oladi.   Shuningdek,   jaranglatish   muammolarini   aniqlash   va
bartaraf   etish   uchun   zamonaviy   metodlar,   texnikalar   va   strategiyalarni   ishlab
chiqish bilan shug'ullanadi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi: Ushbu kurs ishi kirish qism,asosiy qism,
4 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 II. Asosiy qism
1.   Jaranglatish defektlarining umumiy tavsifi.
Jaranglatish defektlari – bu bolalar nutqida jarangli va jarangsiz tovushlarning
noto‘g‘ri   talaffuzi   yoki   ularning   almashtirilishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   nutq
buzilishlari bo‘lib, ular fonetik rivojlanish jarayonida turli sabablarga ko‘ra yuzaga
keladi.   Ushbu   muammo   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   orasida   keng   tarqalgan
bo‘lib,   to‘g‘ri   va   aniq   nutq   shakllanishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
Jaranglatish   defektlari   bola   nutqining   muloqotga   yaroqliligini   pasaytiradi,   so‘z
boyligi va grammatika qoidalarini o‘zlashtirish jarayonida qiyinchiliklar tug‘diradi
va   ba’zan   psixologik   muammolarga   ham   sabab   bo‘ladi.   Bu   defektlarning   asosiy
sabablari   orasida   artikulyatsiya   apparati   mushaklarining   yetarlicha
rivojlanmaganligi,   fonematik   eshitishning   zaifligi,   markaziy   yoki   periferik   asab
tizimi   buzilishlari,   irsiy   omillar   va   nutqiy   muhitning   yetarlicha   rivojlanmaganligi
kabi omillar kiradi. Ayrim bolalarda bu muammo yengil shaklda namoyon bo‘lib,
faqat  ayrim  tovushlarni  noto‘g‘ri  talaffuz qilish  bilan  cheklansa,  boshqalarida esa
jarangli   va   jarangsiz   fonemalarning   butunlay   almashinuvi   yoki   yo‘qolishi
kuzatilishi   mumkin.   Masalan,   bola   “b”   va   “p”,   “d”   va   “t”   kabi   tovushlarni
aralashtirishi yoki ularni aytishda barqaror xatolarga yo‘l qo‘yishi mumkin.
Jaranglatish   defektlari   bolaning   umumiy   psixolingvistik   rivojlanishiga   ham
ta’sir qiladi. Bunday bolalar ko‘pincha o‘z fikrlarini aniq va tushunarli bayon qila
olmasliklari sababli, ijtimoiy muloqotdan chekinishadi, ishonchsiz bo‘lib qolishadi
yoki   atrofdagilar   bilan   bog‘lanishdan   qo‘rqishadi.   Bu   esa   ularning   o‘rganish
jarayoniga,   emotsional   rivojlanishiga   va   jamiyatga   moslashuviga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi mumkin. Ba’zi hollarda esa, aksincha, bola tajovuzkorlik yoki asabiylik
kabi reaktsiyalarni namoyon qilishi mumkin.
4 Nutqiy   kamchiliklar,   ayniqsa   jaranglatish   defektlari,   alohida   logopedik
yondashuv va maxsus mashg‘ulotlarni talab qiladi. Bunday muammolarni bartaraf
etish   uchun   logopedlar   artikulyatsiya   gimnastikasi,   fonematik   eshitishni
rivojlantirishga   qaratilgan   mashqlar,   maxsus   o‘yinlar   va   taktil   metodlarni
qo‘llaydilar.   Bolaning   jaranglatish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   tovushlarni
differensiyalash, ularni mustahkamlash va so‘z hamda gap tarkibida to‘g‘ri talaffuz
qilishga   o‘rgatish   muhim   hisoblanadi.   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish
jarayonida   oilaning   roli   ham   juda   muhimdir.   Ota-onalar   bolalari   bilan   doimiy
muloqot   qilishlari,   ularning   nutqini   rivojlantirishga   qaratilgan   mashqlarni
bajarishlari, ularga qiziqarli ertaklar, hikoyalar o‘qib berishlari va to‘g‘ri talaffuzga
undashlari   lozim.   Bundan   tashqari,   bolaning   logoped   mutaxassis   bilan   muntazam
mashg‘ulotlarda   ishtirok   etishi,   uning   nutqiy   rivojlanishidagi   muammolarni
bartaraf etishda samarali natijalar berishi  mumkin.Jaranglatish defektlari bolaning
nutqiy, emotsional va ijtimoiy rivojlanishiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadigan muammo
bo‘lib,   uni   erta   aniqlash   va   tuzatish   juda   muhimdir.   To‘g‘ri   pedagogik   va
logopedik   yondashuv   orqali   bu   muammolarni   bartaraf   etish,   bolaning   o‘ziga
bo‘lgan   ishonchini   oshirish   va   uning   muloqot   qobiliyatini   yaxshilash   mumkin.
Jaranglatish defektlari, inson nutqida yoki tovushda yuzaga keladigan muammolar
sifatida,   ko‘plab   odamlarning   muloqot   qilish   qobiliyatini   cheklaydi.   Ushbu
defektlar ayrim insonlarda tovushning aniq jaranglamasligi, ovozning pastligi yoki
kuchli   bo‘lmasligi   bilan   ifodalanadi.   Jaranglatish   defektlari,   odatda,   nutqiy
muammolar,   psixologik   omillar   yoki   fiziologik   xususiyatlar   bilan   bog'liq   bo‘lishi
mumkin.
Bu   muammolar   bolalik   davridan   boshlab   paydo   bo‘lishi   mumkin   va
ko‘pincha bolalarning o‘zini ifoda etishiga, ijtimoiy aloqalariga va o‘ziga bo‘lgan
ishonchiga   salbiy   ta'sir   ko‘rsatadi.   Jaranglatish   defektlari,   shuningdek,
5 boshqalarning   tushunishiga,   o‘z   fikrlarini   aniq   ifoda   etishga   va   muloqotning
umumiy sifatiga ta'sir qiladi. Jaranglatish defektlarining sabablari turlicha bo‘lishi
mumkin,   jumladan,   genetika,   fiziologik   omillar,   nutqiy   rivojlanishdagi
kechikishlar yoki travma natijasida yuzaga keladigan jarohatlar. Bunday defektlar
bilan   shug'ullanish   uchun   maxsus   terapiya   va   qo‘llab-quvvatlash   zarur.   Nutq
terapevtlari,   psixologlar   va   o‘qituvchilar   birgalikda   jaranglatish   defektlarini
aniqlash   va   bartaraf   etish   uchun   kompleks   yondashuvlarni   qo‘llashlari   kerak.
Jaranglatish   defektlari   insonning   nutqiy   va   ijtimoiy   rivojlanishida   muhim
ahamiyatga ega. Ularning bartaraf etilishi, shaxsning o‘zini ifoda etish qobiliyatini
oshirish,   ijtimoiy   aloqalarini   kuchaytirish   va   umumiy   hayot   sifatini   yaxshilashga
yordam beradi. Nutq va tovushlarni rivojlantirish uchun olib boriladigan kompleks
ishlar,   jaranglatish   defektlari   bilan   kurashishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Jaranglatishtirish   (fonatsion)   nuqsonlari   nutq   tovushlarini   to‘g‘ri   talaffuz   qilish
qobiliyatining   buzilishi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   bu   muammo   bolalar   va   kattalar
orasida   uchraydi.   Ushbu   nuqsonlar   fonatsiyaning   to‘liq   shakllanmagani,   ovoz
paychalari va nafas olish tizimi faoliyatining buzilishi, shuningdek, markaziy yoki
periferik nerv tizimidagi muammolar bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin.
Jaranglatish   defektlari   orasida   disfoniyalar,   afoniyalar,   burun   tovushliligi
(rinolaliya)   va   boshqa   buzilishlar   mavjud.   Disfoniya   ovoz   kuchi   va   tembrining
pasayishi yoki buzilishi bilan ifodalanadi. Afoniyada esa ovoz butunlay yo‘qoladi
yoki   juda   zaif   chiqadi.   Burun   tovushliligi   yumshoq   tanglayning   yetarlicha
harakatchan   bo‘lmagani   yoki   burun-halqum   yo‘llarining   ochiqligi   tufayli   yuzaga
keladi. Bu nuqsonlarning sabablari turli omillarga bog‘liq bo‘lib, ularning orasida
tug‘ma   anatomik   o‘zgarishlar,   ovoz   paychalarining   shikastlanishi,   nafas   yo‘llari
kasalliklari, psixologik omillar va ijtimoiy muhitning ta’siri mavjud. Erta aniqlash
va   to‘g‘ri   tuzatish   choralari   ko‘rilsa,   ushbu   muammolarni   bartaraf   etish   yoki
6 kamaytirish mumkin. Logopedik mashqlar, nafas olish texnikalari va ovozni to‘g‘ri
ishlatish   bo‘yicha   maxsus   metodlar   bu   borada   samarali   usullardir.   Jaranglatish
defektlari,   inson   nutqida   yoki   tovushda   yuzaga   keladigan   muammolar   sifatida,
muloqot jarayonini qiyinlashtirishi va ijtimoiy muhitda o‘zaro aloqalarni cheklashi
mumkin. Ushbu defektlar, ko‘pincha tovushlarning aniq jaranglamasligi, ovozning
pastligi yoki kuchli bo‘lmasligi, shuningdek, nutqning noaniqligi bilan ifodalanadi.
Jaranglatish defektlari bolalarning o‘z fikrlarini ifoda etish qobiliyatini pasaytirib,
ularni muloqotdan chetlatishi mumkin.
Bunday   muammolar   ko‘pincha   nutqiy   kechikishlar,   fiziologik   omillar   yoki
psixologik   faktorlar   bilan   bog'liq.   Misol   uchun,   jaranglatish   defektlari,   bolaning
ovoz   apparati   bilan   bog'liq   muammolar,   og'zaki   muloqot   qobiliyatidagi
kechikishlar   yoki   hissiy   holatlarning   salbiy   ta'siri   natijasida   paydo   bo‘lishi
mumkin.   Bolalar,   bunday   muammolar   tufayli   ijtimoiy   aloqalarda   qiyinchiliklarga
duch  kelishadi,   bu  esa  ularning  o‘ziga  bo‘lgan  ishonchiga  salbiy   ta'sir   ko‘rsatadi.
Jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   va   bartaraf   etish   uchun   maxsus   usullar   va
yondashuvlar talab etiladi. Nutq terapevtlari, psixologlar va pedagoglar birgalikda
bolalarning   ehtiyojlarini   aniqlash   va   ularga   mos   keladigan   yordam   ko‘rsatishlari
lozim.   Umuman   olganda,   jaranglatish   defektlari,   shaxsning   nutqiy   va   ijtimoiy
rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ularning   bartaraf   etilishi   bolalar
uchun   muvaffaqiyatli   ijtimoiy   integratsiya   va   o‘zini   ifoda   etish   imkoniyatlarini
yaratadi. Jaranglatish defektlari, inson nutqida yoki tovushlarida yuzaga keladigan
muammolar   sifatida,   bolalarning   muloqot   qobiliyatini   sezilarli   darajada   cheklashi
mumkin. Ushbu defektlar, ko‘pincha tovushlarning aniq jaranglamasligi, past ovoz
yoki noto‘g'ri talaffuz kabi ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi. Jaranglatish defektlari,
bolalarda   o‘z   fikrlarini   ifoda   etishda   qiyinchiliklar   keltirib   chiqarishi,   ijtimoiy
aloqalarda izolyatsiya his qilishlariga sabab bo‘lishi mumkin.
7 Bu muammolarning sabablari turlicha bo‘lishi mumkin, ular genetik omillar,
muhit   ta'siri,   yoki   rivojlanish   jarayonidagi   anomaliyalar   bilan   bog'liq   bo‘lishi
mumkin.   Ba'zi   bolalarda   jaranglash   defektlari   o‘z-o‘zidan   o‘zgarishi   mumkin,
ammo  ko‘plab  hollarda   professional   yordam   zarur   bo‘ladi.   Jaranglatish   defektlari
bolalarning   o‘qish,   yozish   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   ham   ta'sirlashi   mumkin,   bu
esa ularning umumiy rivojlanishiga salbiy ta'sir ko‘rsatadi. Jaranglatish defektlarini
erta   aniqlash   va   tegishli   yordam   ko‘rsatish   muhimdir.   Bu   jarayonda   nutq
terapevtlari,   psixologlar   va   boshqa   mutaxassislar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular
bolalarga maxsus mashqlar va usullar yordamida jaranglashni yaxshilash, nutqning
aniqligini   oshirish   va   hissiy   holatlarni   qo‘llab-quvvatlashda   yordam   beradilar.
Umuman olganda, jaranglatish defektlari bolalarning rivojlanishida muhim masala
bo‘lib, ularga e'tibor berish zarur. Jaranglatish defektlari nutq tovushlarining to‘g‘ri
talaffuz   qilinmasligi   bilan   tavsiflanib,  bolalarning   muloqot   jarayoniga,  psixologik
holatiga   va   ta’lim   olishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ushbu   defektlar   fonetik
buzilishlar   natijasida   yuzaga   kelib,   nutq   tovushlarini   noto‘g‘ri,   chala   yoki   buzib
talaffuz   qilishda   namoyon   bo‘ladi.   Bunday   muammolar   til,   lab,   jag‘,   ovoz
paychalari   va   nafas   olish   tizimi   bilan   bog‘liq   anatomik   yoki   fiziologik   nuqsonlar
sababli   yuzaga   kelishi   mumkin.   Shuningdek,   nevrologik   omillar,   eshitish
qobiliyatining pasayishi va psixologik jarayonlar ham jaranglatish defektlariga olib
kelishi ehtimoli mavjud.
Jaranglatish   defektlari   bolalarning   o‘z   fikrlarini   aniq   va   to‘g‘ri   ifodalashiga
to‘sqinlik   qilib,   ularning   ijtimoiy   moslashuviga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bunday
bolalar   tengdoshlari   bilan   muloqot   qilishda   qiyinchiliklarga   duch   kelishi,   o‘ziga
bo‘lgan ishonchini yo‘qotishi, ba’zan esa hissiy tushkunlik yoki tajovuzkorlik kabi
holatlarni  namoyon etishi  mumkin. Shu bilan birga, noto‘g‘ri talaffuz bolalarning
o‘qish va yozish ko‘nikmalariga ham ta’sir qilib, ularning ta’lim jarayonida orqada
8 qolishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish   uchun
logopedik   mashg‘ulotlar,   maxsus   nafas   olish   va   artikulyatsion   mashqlar,
psixologik   qo‘llab-quvvatlash   va   pedagogik   yondashuvlar   qo‘llaniladi.   Erta
bosqichda   aniqlangan   va   to‘g‘ri   tashxis   qo‘yilgan   nutq   buzilishlarini   samarali
tuzatish   mumkin.   Ota-onalar,   pedagoglar   va   mutaxassislarning   hamkorlikdagi
sa’y-harakatlari   bolaning   nutqiy   rivojlanishini   yaxshilashga   va   uning   ijtimoiy
hamda ta’lim jarayoniga muvaffaqiyatli qo‘shilishiga yordam beradi.
2.   Jaranglatish defektlarining psixologik va pedagogik ta’siri.
Jaranglatish   defektlari,   insonlarning   nutq   va   ovoz   qobiliyatiga   ta'sir   qilgan
holda,  psixologik   va   pedagogik   jihatdan   muhim   oqibatlarga   olib  kelishi   mumkin.
Psixologik   jihatdan,   jaranglatish   muammolari   bolalarning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchini   pasaytirishi,   ijtimoiy   izolyatsiyaga   olib   kelishi   va   hissiy   holatlarini
yomonlashtirishi   mumkin.   Bu   bolalar   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etishda
qiyinchiliklarga   duch   kelishadi,   bu   esa   ularning   o‘z-o‘zini   baholash   darajasini
pasaytiradi.   Nutqiy   muammolar,   shuningdek,   bolalarning   do‘stlik   aloqalarini
o‘rnatish   qobiliyatiga   ham   salbiy   ta'sir   ko‘rsatadi,   chunki   ular   ko‘pincha   boshqa
bolalar bilan muloqot qilishdan qochishadi.
Pedagogik   jihatdan,   jaranglatish   defektlari   ta'lim   jarayonida   qiyinchiliklar
keltirib   chiqarishi   mumkin.   O‘qituvchilar,   jaranglatish   muammolari   bilan   yuzma-
yuz   kelayotgan   bolalar   bilan   ishlashda   maxsus   yondashuvlar   talab   etiladi.   Bu
bolalarning   o‘ziga   xos   ehtiyojlarini   inobatga   olgan   holda,   ta'lim   metodlari   va
strategiyalari   ishlab   chiqilishi   lozim.   Ta'lim   jarayonida   qo‘llaniladigan   maxsus
usullar,   bolalarning   nutq   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashga   yordam   beradi   va
ularni   ijtimoiy   muhitga   muvaffaqiyatli   integratsiya   qilish   imkonini   yaratadi.
Umuman   olganda,   jaranglatish   defektlari   bolaning   psixologik   va   pedagogik
rivojlanishida  katta  ahamiyatga  ega.  Ularning  bartaraf   etilishi  nafaqat   bolalarning
9 nutqiy   ko‘nikmalarini   yaxshilaydi,   balki   ularning   hissiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini
ham   qo‘llab-quvvatlaydi.   Shuningdek,   psixologik   yordam   va   pedagogik
strategiyalar   yordamida   bolalarning   umumiy   hayot   sifatini   yaxshilashga   erishish
mumkin.
Jaranglatish   defektlari   bolaning   psixologik   va   pedagogik   rivojlanishiga
sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ushbu   nutqiy   buzilish   bolaning   muloqot   jarayonida
qiyinchiliklarga   duch   kelishiga,   o‘z   fikrlarini   to‘g‘ri   ifodalashga   qiynalishiga   va
atrofdagilar   tomonidan  to‘g‘ri  tushunilmasligiga  sabab   bo‘lishi   mumkin.  Natijada
bola   o‘zini   noqulay   his   qiladi,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   pasayadi   va   ijtimoiy
faoliyati cheklanishi kuzatiladi. Ko‘plab bolalar bunday holatda muloqot qilishdan
qochishadi,   ularning   jamoadagi   o‘rni   zaiflashadi   va   ijtimoiy   aloqalari   buziladi.
Ayrim hollarda esa bola o‘zidagi kamchilikni anglab yetgani sayin asabiylashishi,
stress holatiga tushishi va agressiv xatti-harakatlarni namoyon qilishi mumkin.
Jaranglatish defektlari bolaning ta’lim jarayonida ham muhim muammolarni
keltirib chiqaradi. Bola so‘zlarni noto‘g‘ri talaffuz qilgani sababli o‘qish va yozish
jarayonida xatolarga yo‘l qo‘yishi mumkin. Bunday bolalar ko‘pincha tovushlarni
farqlashda qiynalishadi, natijada ularning fonematik eshitish qobiliyati zaiflashadi,
bu   esa   o‘z   navbatida,   yozma   va   og‘zaki   nutqning   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ularning   darslardagi   ishtiroki   kamayadi,   o‘qituvchilar   va   sinfdoshlari
bilan muloqot qilishga qiynalishadi, bu esa kelajakda bilim olish jarayonida jiddiy
qiyinchiliklar tug‘dirishi mumkin.
Pedagogik   jihatdan   qaralganda,   jaranglatish   defektlari   bolaning   o‘qish   va
yozish   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   murakkabliklar   tug‘diradi.   Bolalar   ayrim
tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qila olmaganlari uchun ularni yozma shaklda ham xato
ishlatishadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   ularning   o‘qish   tezligi   va   tushunish   darajasini
pasaytiradi.   Shuningdek,   bu   muammo   bolaning   mantiqiy   tafakkuri,   matnlarni
10 tushunishi   va   izchillik   bilan   fikr   bildirishiga   ham   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
O‘qituvchilar   bunday   bolalarga   alohida   e’tibor   qaratishlari,   ularning   nutqiy
kamchiliklarini   bartaraf   etishga   qaratilgan   maxsus   mashg‘ulotlar   tashkil   etishlari
va individual yondashuv asosida ta’lim jarayonini olib borishlari zarur. Psixologik
nuqtayi   nazardan   olib   qaralganda,   jaranglatish   defektlari   bolaning   shaxsiy
rivojlanishiga   ham   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bunday   bolalar   o‘zlarini
atrofdagilardan kamroq his qilishadi, o‘z fikrlarini to‘g‘ri ifodalashga qiynalganlari
sababli uyalishadi, bu esa ularning ijtimoiy faolligini kamaytiradi. Natijada, bolalar
jamoadagi   faoliyatlarda   kamroq   ishtirok   etishadi,   sinfdoshlarining   e’tiboridan
chetda qolishadi va depressiv holatlarga tushishlari mumkin. Agar ushbu muammo
o‘z   vaqtida   bartaraf   etilmasa,   kelajakda   bolaning   shaxs   sifatida   shakllanishiga
salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   va   uning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   yanada   kamaytirishi
mumkin.
Bunday   defektlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etishda   logopedik,
pedagogik   hamda   psixologik   yondashuvlarning   uyg‘unlashgan   holda   qo‘llanilishi
muhim   ahamiyatga   ega.   Logoped   mutaxassislar   maxsus   mashqlar,   artikulyatsion
gimnastika va fonematik eshitishni rivojlantirishga qaratilgan metodlarni qo‘llagan
holda   bola   nutqining   to‘g‘ri   shakllanishiga   yordam   berishadi.   Pedagoglar   esa
bolaga   qo‘shimcha   mashg‘ulotlar   o‘tkazish,   uni   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   uchun   individual   dasturlar   asosida   ishlash   orqali   qo‘llab-
quvvatlashlari kerak. Psixologlar esa bolaning ichki hissiy kechinmalarini hisobga
olib, uning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirish, muloqot qilishga bo‘lgan qiziqishini
kuchaytirish   va   ijtimoiy   muhitga   moslashuv   jarayonini   yengillashtirish   uchun
maxsus psixoterapiya mashg‘ulotlarini tashkil etishlari lozim. Oila a’zolari ham bu
jarayonda   katta   rol   o‘ynaydi.   Ota-onalar   farzandlariga   doimiy   mehr-muhabbat
ko‘rsatishlari,   ularga   sabr   bilan   yondashishlari,   muloqot   qilish   jarayonida   bolani
11 tushunishga   harakat   qilishlari   kerak.   Uy   sharoitida   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga
yordam   berish   uchun   ertaklar   o‘qish,   she’rlar   yodlash,   har   xil   tovushlarni
takrorlash,   maxsus   artikulyatsion   mashqlarni   bajarish   kabi   usullar   samarali   natija
berishi  mumkin. Shu bilan birga, bolaning nutqiy muammolarini hal qilishda ota-
onalar   mutaxassislar   bilan   muntazam   hamkorlik   qilishlari   va   bolaga   doimiy
yordam   ko‘rsatishlari   lozim.Jaranglatish   defektlari   bolaning   psixologik   va
pedagogik   rivojlanishiga   jiddiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Ushbu   muammolar
bolaning   nutqiy   faolligini   pasaytiradi,   ijtimoiy   hayotga   moslashuvini
qiyinlashtiradi   va   ta’lim   jarayonida   qiyinchiliklar   tug‘diradi.   Shuning   uchun,
jaranglatish   defektlarini   erta   aniqlash   va   bartaraf   etish   bo‘yicha   kompleks
yondashuv   talab   etiladi.   Logoped,   pedagog,   psixolog   va   ota-onalarning
hamkorlikdagi   sa’y-harakatlari   natijasida   bolada   to‘g‘ri   nutq   shakllanishi,   uning
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   ortishi   va   ijtimoiy   moslashuvi   yengillashishi   mumkin.
Jaranglatish   defektlari   bolaning   psixologik   va   pedagogik   rivojlanishida   muhim
ta'sir   ko‘rsatadi.   Psixologik   jihatdan,   bunday   muammolar   bolalarning   o‘ziga
bo‘lgan   ishonchiga   salbiy   ta'sir   qiladi,   chunki   ular   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   eta
olmasliklari mumkin. Bu esa ularning ijtimoiy aloqalarini cheklab qo‘yadi, do‘stlar
bilan   muloqot   qilishda   qiyinchiliklar   keltirib   chiqaradi   va   ijtimoiy   izolyatsiya
hisini   kuchaytiradi.   Natijada,   bolalar   o‘z   his-tuyg'ularini   ifoda   etishda,   o‘zlarini
erkin   his   qilishda   qiyinchiliklarga   duch   keladilar,   bu   esa   umumiy   ruhiy   holatiga
ta'sir qiladi.
Pedagogik   jihatdan,   jaranglatish   defektlari   ta'lim   jarayonida   muammolarni
keltirib   chiqarishi   mumkin.   O‘qituvchilar,   jaranglatish   muammolari   bilan   yuzma-
yuz   kelayotgan   bolalar   bilan   ishlashda   maxsus   yondashuvlar   va   metodlarni   talab
etadilar. Ta'lim jarayonida bunday bolalarning ehtiyojlarini inobatga olish, ularning
nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   va   o‘ziga   xos   usullarni   qo‘llash   zarur.
12 O‘qituvchilar,   bolalar   bilan  muloqotda   bo‘lishda   sabr-toqatli   bo‘lishlari   va   ularga
maxsus   mashqlarni   taklif   qilishlari   muhimdir.   Umuman   olganda,   jaranglatish
defektlari   bolaning   psixologik   va   pedagogik   rivojlanishida   jiddiy   muammolar
keltirib chiqarishi mumkin. Ularni bartaraf etish uchun o‘zaro aloqalar, psixologik
yordam  va ta'lim jarayonida individual  yondashuvlar  talab etiladi. Bu bolalarning
o‘zini   ifoda   etish   qobiliyatini   oshirish,   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   va
umumiy   hayot   sifatini   yaxshilashga   yordam   beradi.   Jaranglatish   defektlari
bolalarning psixologik holati va pedagogik rivojlanishiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Nutq   tovushlarining   buzilishi   bolaning   o‘z   fikrlarini   aniq   ifodalashiga   to‘sqinlik
qiladi, bu  esa  o‘z navbatida  uning  ijtimoiy  muhitga  moslashishini   qiyinlashtiradi.
Bunday   bolalar   tengdoshlari   bilan   muloqot   qilishda   qiyinchiliklarga   duch   kelib,
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   yo‘qotishi,   uyatchanlik   yoki   tajovuzkorlik   kabi   xatti-
harakatlarni namoyon qilishi mumkin. Nutq kamchiliklari tufayli ular o‘qituvchilar
va   ota-onalar   tomonidan   noto‘g‘ri   tushunilishi,   bu   esa   ularning   hissiy   holatiga
salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   ehtimoli   mavjud.   Pedagogik   jihatdan   qaralganda,
jaranglatish   defektlari   bolaning   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini   shakllantirish
jarayoniga ham ta’sir  qiladi. Tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilmaslik ularni eshitish,
farqlash  va yozishda  xatolarga  yo‘l  qo‘yishga olib kelishi  mumkin. Natijada  bola
o‘quv   materiallarini   o‘zlashtirishda   qiyinchiliklarga   duch   keladi,   bu   esa   uning
umumiy   akademik   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   qiladi.   Shuningdek,   nutq
kamchiliklari bolaning e’tiborini jamlay olmasligi va dars jarayonida faol ishtirok
eta   olmasligi   bilan   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin.  Bunday   muammolarni   bartaraf   etish
uchun psixologik qo‘llab-quvvatlash va maxsus pedagogik yondashuv talab etiladi.
Logopedik mashg‘ulotlar, individual yondashuv va qo‘shimcha psixologik yordam
bolaning   nutqini   to‘g‘rilash   va   uning   ijtimoiy   moslashuvini   yaxshilashda   muhim
rol   o‘ynaydi.   Shuningdek,   pedagoglar   va   ota-onalar   bolaga   ijobiy   muhit   yaratib,
13 uning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirishga harakat qilishlari lozim. Erta bosqichda
aniqlangan   va   to‘g‘ri   tuzatilgan   jaranglatish   defektlari   bolaning   kelajakdagi
muvaffaqiyatli   ijtimoiy   va   ta’limiy   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.Jaranglatish
defektlari   bolalarning   nutq   rivojlanishida   jiddiy   muammolarni   keltirib   chiqarishi
mumkin   bo‘lib,   ular   nafaqat   tovushlarning   noto‘g‘ri   talaffuz   qilinishi,   balki
bolaning   ijtimoiy   moslashuvi   va   ta’lim   jarayoniga   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Bunday defektlarning sabablari turlicha bo‘lib, ular orasida anatomik o‘zgarishlar,
ovoz paychalari va nafas tizimi muammolari, nevrologik buzilishlar va psixologik
omillar   mavjud.   Agar   ushbu   muammolar   o‘z   vaqtida   bartaraf   etilmasa,   bolaning
muloqot   qobiliyati   sustlashib,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   pasayishi   mumkin.
Jaranglatish defektlarini tuzatish va oldini olish uchun kompleks yondashuv talab
etiladi.   Logopedik   mashg‘ulotlar,   nafas   olish   va   artikulyatsion   mashqlar,   ovoz
terapiyasi   hamda   psixologik   qo‘llab-quvvatlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Logopedlar yordamida maxsus talaffuz mashqlari bajarish, nafas olish texnikalarini
o‘rganish   va   ovozni   to‘g‘ri   boshqarish   bo‘yicha   treninglar   o‘tkazish   orqali
bolalarning   nutq   tovushlarini   aniq   va   ravon   talaffuz   qilishiga   erishish   mumkin.
Shuningdek,   ota-onalar   va   pedagoglarning   faol   ishtiroki   bolaning   nutqini
rivojlantirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   uchun
esa   bolalikdan   to‘g‘ri   nutqiy   muhit   yaratish,   bolalarning   artikulyatsiya   a’zolarini
rivojlantirishga qaratilgan mashqlarni bajartirish va logopedik nazoratni ta’minlash
zarur.   Nutq   organlarining   sog‘lom   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash,   jismoniy
salomatlikka e’tibor berish va bola bilan faol muloqot qilish ushbu muammolarni
bartaraf etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Erta aniqlangan va tizimli yondashuv
asosida   tuzatilgan   nutq   defektlari   bolaning   kelajakdagi   ijtimoiy   va   akademik
muvaffaqiyatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Jaranglatish   defektlari   bolalarning
psixologik   va   pedagogik   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega   bo'lib,   ularning
14 ijtimoiy   hayoti   va   akademik   muvaffaqiyatlariga   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.
Psixologik   jihatdan,   jaranglatish   defektlari   bolalarda   o'ziga   bo'lgan   ishonchni
pasaytirishi,   ijtimoiy   aloqalarda   qiyinchiliklar   keltirib   chiqarishi   va   hissiy   holatni
yomonlashtirishi   mumkin.   Nutqidagi   muammolar   sababli   bolalar   o'z   fikrlarini
ifoda   etishda   qiynalishadi,   bu   esa   ularda   stress,   xavotir   va   depressiya   kabi
holatlarning paydo bo'lishiga olib kelishi mumkin.
Pedagogik jihatdan, jaranglatish defektlari bolalarning ta'lim jarayoniga salbiy
ta'sir   ko'rsatadi.   Nutq   qobiliyatlaridagi   muammolar   o'qish   va   yozish
ko'nikmalarining  rivojlanishida   to'siqlar   yaratadi,  bu  esa   bolalarning  sinfdagi  faol
ishtirokini   kamaytiradi   va   ularning   akademik   yutuqlarini   pasaytirishi   mumkin.
O'qituvchilar   va   tarbiyachilar,   bolalarning   ehtiyojlarini   inobatga   olib,   individual
yondashuvni   amalga   oshirishlari   zarur.   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish
uchun   psixologik   va   pedagogik   usullarni   birgalikda   qo'llash   muhimdir.   Nutq
terapevtlari,   psixologlar   va   o'qituvchilar   bolalarga   ijobiy   muhit   yaratish,   ularning
o'ziga   bo'lgan   ishonchini   oshirish   va   ijtimoiy   ko'nikmalarini   rivojlantirishda
birgalikda   ishlashlari   kerak.   Shunday   qilib,   jaranglatish   defektlarining   psixologik
va   pedagogik   ta'sirini   kamaytirish   va   bolalarning   umumiy   rivojlanishini   qo'llab-
quvvatlash mumkin.
3.  Jaranglatish defektlarini bartaraf etish metodlari.
Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish   uchun   bir   qator   metodlar   va
yondashuvlar   mavjud   bo‘lib,   ular   individning   nutqiy   salohiyatini   yaxshilashga
qaratilgan.   Birinchi   navbatda,   nutq   terapiyasi   muhim   rol   o‘ynaydi.   Nutq
terapevtlari   bolalar   bilan   ishlashda   maxsus   mashqlar   va   texnikalardan
foydalanadilar, bu esa  jaranglatish muammolarini  bartaraf  etishga  yordam  beradi.
Mashqlar, asosan, tovushlarni to‘g'ri ishlab chiqarish, jaranglamani kuchaytirish va
nutqning aniqligini oshirishga qaratilgan.Psixologik yondashuvlar  ham muhimdir.
15 Bolalarning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirish va hissiy holatini yaxshilash uchun
ijobiy   motivatsiya   va   qo‘llab-quvvatlashni   ta'minlash   zarur.   Psixologik   yordam,
bolalarning   o‘z   his-tuyg'ularini   ifoda   etishiga,   ijtimoiy   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   va   o‘z-o‘zini   baholashlarini   oshirishga   yordam   beradi.Ota-onalar
va o‘qituvchilar ham jaranglatish defektlarini bartaraf etishda muhim rol o‘ynaydi.
Ular   bolalar   bilan   muloqotda   bo‘lishda   sabr-toqatli   bo‘lishlari,   ularning   nutqiy
rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashlari va maxsus mashqlarni uyda davom ettirishlari
kerak.   O‘qituvchilar,   ta'lim   jarayonida   bolalarning   ehtiyojlarini   inobatga   olgan
holda,   o‘z   metodlarini   moslashtirishlari   zarur.   Natijada,   jaranglatish   defektlarini
bartaraf etish uchun integratsiyalashgan yondashuv talab etiladi. Nutq terapevtlari,
psixologlar,   ota-onalar   va   o‘qituvchilar   birgalikda   ish   olib   borishlari,   bolalarning
nutqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashlari va ijtimoiy aloqalarini kuchaytirishlari
kerak.   Bu   usullar   orqali   bolalarning   jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish   va
ularning   umumiy   hayot   sifatini   yaxshilashga   erishish   mumkin.   Jaranglatish
defektlarini   bartaraf   etish   metodlari   bolaning   nutqiy   rivojlanishini   yaxshilash,
artikulyatsiya   apparati   faoliyatini   normallashtirish   va   fonematik   eshitish
qobiliyatini   shakllantirishga   qaratilgan   maxsus   yondashuvlardan   iborat.   Ushbu
metodlar   kompleks   tarzda   qo‘llanilishi   zarur   bo‘lib,   logopedik   mashg‘ulotlar,
artikulyatsiya   gimnastikasi,   fonematik   eshitishni   rivojlantirish   mashqlari,
psixologik va pedagogik yondashuvlar hamda zamonaviy innovatsion usullarni o‘z
ichiga   oladi.   Har   bir   bolaning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
maxsus   dasturlar   ishlab   chiqilishi   va   mos   usullar   tanlanishi   lozim.   Birinchi
navbatda, logopedik mashg‘ulotlar jaranglatish defektlarini bartaraf etishda asosiy
usullardan   biri   hisoblanadi.   Logoped   mutaxassis   bola   bilan   individual   va   guruh
shaklida   mashg‘ulotlar   olib   boradi.   Ushbu   jarayonda   bola   nutqiy   a’zolarining
harakatlari  ustida ishlaydi, tovushlarni  to‘g‘ri talaffuz qilishni  o‘rganadi va ularni
16 so‘z   hamda   gap   tarkibida   ishlatishga   o‘rganadi.   Logopedik   ish   jarayonida
tovushlarni   differensiyalash,   ularning   talaffuzini   takomillashtirish   va
barqarorlashtirish   uchun   maxsus   mashqlar   qo‘llaniladi.   Nutqiy   buzilishlarni
tuzatishda   o‘yin   shaklidagi   topshiriqlardan   ham   foydalanish   muhim,   chunki   bu
bolalarning qiziqishini oshiradi va o‘rganish jarayonini osonlashtiradi. Jaranglatish
defektlarini   bartaraf   etishda   artikulyatsiya   gimnastikasi   muhim   o‘rin   tutadi.
Artikulyatsiya   gimnastikasi   orqali   bola   lab,   til   va   yonoq   mushaklarini
mustahkamlashga   erishadi,   bu   esa   tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   uchun   zarur
bo‘lgan harakatlarni aniq bajara olishiga yordam beradi. Ushbu gimnastika maxsus
mashqlar   to‘plamini   o‘z   ichiga   oladi,   masalan,   tilni   yuqoriga   ko‘tarish,   lablarni
cho‘zish,   chaynov   harakatlarini   bajarish,   tovushlarni   to‘g‘ri   shakllantirish   uchun
maxsus   pozitsiyalarni   ushlash.   Bu   mashqlar   nutqiy   a’zolarni   harakatlantirish   va
ularning moslashuvchanligini oshirish orqali to‘g‘ri talaffuz shakllanishiga xizmat
qiladi.
Bola fonematik eshitishini rivojlantirish ham jaranglatish defektlarini bartaraf
etishning   muhim   metodlaridan   biridir.   Fonematik   eshitishning   rivojlanishi   bola
tovushlarni to‘g‘ri farqlay olishini ta’minlaydi, bu esa nutqni aniq shakllantirish va
tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   uchun   zarurdir.   Ushbu   jarayonda   logoped   va
pedagoglar maxsus mashqlar, ovozli o‘yinlar, tovushli differensiallash metodlarini
qo‘llaydilar. Masalan, bola tovushlarni tanlash, ularni boshqa tovushlardan ajratish,
so‘zlar   ichida   aniqlash   kabi   topshiriqlarni   bajaradi.   Bu   esa   bolaning   tovushlarni
aniq va to‘g‘ri talaffuz qilishiga yordam beradi.
Psixologik   yondashuv   ham   jaranglatish   defektlarini   tuzatishda   muhim
ahamiyatga ega. Ba’zi bolalar nutqiy kamchiliklari sababli o‘zlarini ishonchsiz his
qilishadi,   muloqotdan   qochishadi   yoki   jamiyatga   moslashishda   qiyinchiliklarga
duch kelishadi. Shuning uchun, psixologik mashg‘ulotlar va individual maslahatlar
17 bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirish,   ularni   faol   muloqot   qilishga   undash,
emotsional   holatini   yaxshilash   uchun   zarur.   Psixologlar   o‘yin   terapiyasi,
relaksatsion   mashg‘ulotlar,   guruhiy   mashg‘ulotlar   orqali   bolalarning
kommunikativ   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   berishadi.   Bu   esa   bolaning
nutqiy   faolligini   oshirib,   ularni   muloqotga   yanada   tayyorlaydi.   Pedagogik
yondashuv   esa   jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   ta’lim   jarayoniga
moslashtirilgan metodlarni  o‘z ichiga oladi. O‘qituvchilar  va tarbiyachilar  bolalar
bilan   doimiy   ravishda   nutqiy   mashqlar   olib   borishlari,   to‘g‘ri   talaffuz   qilishga
undashlari   va   ularning   nutqiy   rivojlanishlarini   kuzatib   borishlari   lozim.
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   maxsus   o‘yinlar,   interaktiv   metodlar,
qo‘g‘irchoq teatridan foydalanish orqali bolalarning nutqiy faolligi oshiriladi. Shu
bilan   birga,   bolalar   uchun   maxsus   mo‘ljallangan   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalari
nutqni rivojlantirish uchun qo‘llanilishi mumkin. Zamonaviy innovatsion metodlar
ham   jaranglatish   defektlarini   tuzatishda   samarali   hisoblanadi.   Bugungi   kunda
logoped   mutaxassislar   va   pedagoglar   tovush   yozish   texnologiyalari,   maxsus
ilovalar,   interaktiv   dasturlar   yordamida   bolalarning   nutqiy   muammolarini
tuzatishga   harakat   qilmoqdalar.   Mobil   ilovalar   va   kompyuter   dasturlaridan
foydalanish   orqali   bola   nutqiy   mashqlarni   mustaqil   ravishda   bajarishi,   to‘g‘ri
talaffuz   qilishni   o‘rganishi   va   tovushlarni   farqlash   qobiliyatini   rivojlantirishi
mumkin. Bunday texnologik yondashuvlar bolalar uchun qiziqarli bo‘lib, ularning
o‘quv   jarayoniga   bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi.   Oilaviy   yondashuv   ham
jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Ota-onalar
bolalarining   nutqiy   rivojlanishida   faol   ishtirok   etishlari,   ularning   to‘g‘ri   talaffuz
qilishlarini   nazorat   qilishlari  va   nutqiy  muhitni  boyitishlari   lozim.  Uyda  bolaning
nutqini rivojlantirish uchun har kuni hikoya aytib berish, so‘z boyligini oshirishga
qaratilgan   o‘yinlar   o‘ynash,   tovushlarni   takrorlash   kabi   usullar   samarali   natijalar
18 beradi. Shuningdek, ota-onalar logoped bilan muntazam hamkorlik qilib, bolaning
nutqiy rivojlanishini kuzatib borishlari kerak.
Jaranglatish defektlarini bartaraf etish metodlari kompleks yondashuvni talab
qiladi. Logopedik mashg‘ulotlar, artikulyatsiya  gimnastikasi,  fonematik eshitishni
rivojlantirish,   pedagogik   va   psixologik   yondashuvlar,   zamonaviy   innovatsion
texnologiyalar   va   oilaviy   qo‘llab-quvvatlash   orqali   bolalar   nutqiy   kamchiliklarini
bartaraf   etish   mumkin.   Erta   bosqichda   tashxis   qo‘yish   va   to‘g‘ri   metodlarni
qo‘llash orqali bolalarning to‘g‘ri va ravon nutqini shakllantirish, ularning ijtimoiy
va   akademik   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatish   mumkin.   Jaranglatish
defektlarini   bartaraf   etish   metodlari,  bolalarning   nutq   rivojlanishini   yaxshilash   va
muloqot qobiliyatlarini oshirishga qaratilgan turli yondashuvlarni o‘z ichiga oladi.
Birinchi   muhim   metod   —   nutq   terapiyasi.   Nutq   terapevtlari   maxsus   mashqlar,
o‘yinlar   va   vazifalar   orqali   bolalarning   jaranglashini   rivojlantirishga   yordam
beradi.  Bu  jarayon,  tovushlarni   to‘g'ri  ishlab   chiqarish,   jaranglamani   kuchaytirish
va nutqning aniqligini oshirishga qaratilgan.
Bundan   tashqari,   psixologik   yondashuvlar   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Bolalar o‘z his-tuyg'ularini ifoda etishda qiyinchiliklarga duch kelishlari mumkin,
shuning   uchun   ularga   psixologik   yordam   ko‘rsatish   va   motivatsiya   berish   zarur.
Ota-onalar   va   o‘qituvchilar   bolalarning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirish   va
ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishda ijobiy atmosferani yaratishlari kerak. Jonli
muloqot   ham   jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ota-
onalar   va   tarbiyachilar   bolalar   bilan   muntazam   ravishda   muloqot   qilishi,   ularga
savollar berishi va fikrlarini tinglashi muhimdir. Bu, bolalarning o‘z fikrlarini ifoda
etish   qobiliyatini   oshirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   maktabgacha   ta'lim
muassasalarida nutqiy sog'liqni  saqlash dasturlarini joriy etish ham foydalidir. Bu
dasturlar   bolalar   uchun   maxsus   treninglar,   seminarlar   va   nutq   terapevtlari   bilan
19 uchrashuvlarni   o‘z   ichiga   olishi   mumkin.   Umuman   olganda,   jaranglatish
defektlarini  bartaraf  etish uchun kompleks yondashuvni  talab etadi, bunda barcha
tomonlar   birgalikda   ish   olib   borishi,   bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-
quvvatlashi va ularning ijtimoiy hayotga muvaffaqiyatli integratsiyasini ta'minlashi
lozim. Jaranglatish defektlarini bartaraf etish turli metodlar orqali amalga oshiriladi
va   bu   jarayon   individual   yondashuvni   talab   qiladi.   Ushbu   nuqsonlarni   tuzatish
uchun logopedik mashg‘ulotlar, nafas olish mashqlari, ovoz terapiyasi, psixologik
qo‘llab-quvvatlash va maxsus pedagogik usullar qo‘llaniladi.
Logopedik   mashg‘ulotlar   jaranglatish   defektlarini   to‘g‘rilashda   eng   samarali
usullardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   mashg‘ulotlarda   talaffuzni   yaxshilashga
qaratilgan   maxsus   artikulyatsion   mashqlar   qo‘llanadi.   Bolalar   og‘iz,   til   va   lab
mushaklarini   mustahkamlash   uchun   turli   harakatlarni   bajarishadi.   Shuningdek,
tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   va   ularni   nutqda   mustahkamlash   bo‘yicha
bosqichma-bosqich mashqlar o‘rgatiladi. Nafas olish mashqlari ovozning kuchi va
tiniqligini   oshirishga   yordam   beradi.   To‘g‘ri   nafas   olish   texnikasi   orqali   bola
ovozini   nazorat   qilishni   o‘rganadi,   bu   esa   tovushlarni   yanada   aniqroq   talaffuz
qilishga   imkon   beradi.   Nafas   olishni   boshqarish,   ayniqsa,   burun   tovushliligi   va
disfoniya   kabi   muammolarni   bartaraf   etishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ovoz
terapiyasi  esa ovoz paychalari bilan bog‘liq muammolarni hal qilishga qaratilgan.
Maxsus   ovozli   mashqlar,   ovozni   to‘g‘ri   qo‘llash   bo‘yicha   tavsiyalar   va   muayyan
intonatsion   texnikalar   yordamida   ovoz   tembrini   yaxshilash   va   tovushlarni   aniq
talaffuz qilishga erishish mumkin. Bu usul ovoz paychalarining zo‘riqishini oldini
olish   va   ularni   mustahkamlashga   qaratilgan.   Psixologik   qo‘llab-quvvatlash
bolalarning   nutqiy   nuqsonlar   sababli   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   yo‘qotmasligini
ta’minlaydi.   Nutq   defektlari   bolaning   ijtimoiy   moslashuviga   salbiy   ta’sir   qilishi
mumkin,   shu   sababli   psixologlar   bolaga   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalashga   yordam
20 berishadi.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar   ham   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini
oshirish uchun uni qo‘llab-quvvatlashlari va motivatsiya berishlari lozim.
Pedagogik   yondashuvlar   orqali   esa   bolalar   uchun   maxsus   o‘quv   dasturlari
ishlab chiqilib, nutqni rivojlantirish mashg‘ulotlari tashkil etiladi. O‘yinli metodlar,
interfaol   mashg‘ulotlar   va   multimediya   vositalari   yordamida   bola   nutqini   tabiiy
ravishda   rivojlantirishga   imkon   yaratiladi.   Shuningdek,   individual   yondashuv
asosida bolaga mos metodlar tanlanib, ularning nutqini yaxshilash bo‘yicha tizimli
ish   olib   boriladi.   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   kompleks   yondashuv
muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   logoped,   psixolog,   pedagog   va   ota-onalar   o‘zaro
hamkorlikda ish olib borishlari zarur. Erta aniqlangan va muntazam tuzatish ishlari
olib   borilgan   nutq   buzilishlari   vaqt   o‘tishi   bilan   sezilarli   darajada   yaxshilanib,
bolaning   ijtimoiy   va   ta’limiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Jaranglatish
defektlari bolalarning psixologik rivojlanishi va pedagogik jarayondagi ishtirokiga
sezilarli  ta’sir   ko‘rsatadi.   Nutq  tovushlarini  to‘g‘ri  talaffuz   qilmaslik   ularning  o‘z
fikrlarini   aniq   ifodalashiga   to‘sqinlik   qilib,   ijtimoiy   muloqotda   qiyinchiliklarga
olib keladi. Bunday bolalar tengdoshlari orasida o‘zini noqulay his qilishi, uyalish,
tortinchoqlik   yoki,   aksincha,   tajovuzkorlik   kabi   xatti-harakatlarni   namoyon   etishi
mumkin. Doimiy tushunmovchilik va noto‘g‘ri talaffuz sababli ular o‘ziga bo‘lgan
ishonchini   yo‘qotishi,   bu   esa   hissiy   holatga   salbiy   ta’sir   etishi   va   muloqotdan
chetlanishiga olib kelishi ehtimoli yuqori.
Pedagogik   jihatdan   qaralganda,   jaranglatish   defektlari   bolaning   o‘quv
jarayoniga ham ta’sir qiladi. Tovushlarni noto‘g‘ri talaffuz qilish ularni eshitish va
farqlashda qiyinchilik tug‘dirishi, natijada esa o‘qish va yozish jarayonida xatolar
yuzaga kelishi mumkin. Bu esa bolaning ta’limni o‘zlashtirishida ortga qolishiga,
darslarga   bo‘lgan   qiziqishining   pasayishiga   va   natijada   akademik
muvaffaqiyatsizliklarga   olib   kelishi   mumkin.   Shuningdek,   o‘qituvchilar   va
21 tengdoshlari   bilan   samarali   muloqot   qila   olmaslik   bolaning   dars   jarayonida   faol
ishtirok   etishiga   xalaqit   berib,   uning   umumiy   rivojlanishiga   to‘sqinlik   qiladi.
Bunday   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   psixologik   va   pedagogik   qo‘llab-
quvvatlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Logopedik   mashg‘ulotlar,   maxsus   pedagogik
yondashuvlar  va psixologik yordam bolaga nutqiy muammolarni yengib o‘tishga,
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   tiklashga   va   jamiyatga   moslashishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   ota-onalar   va   o‘qituvchilar   bolaning   nutqiy   rivojlanishida   ijobiy
muhit   yaratishlari,   uni   rag‘batlantirishlari   va   qo‘llab-quvvatlashlari   lozim.
Jaranglatish   defektlarini   erta   bosqichda   aniqlash   va   to‘g‘ri   tuzatish   choralari
ko‘rish   bolaning   kelajakdagi   ijtimoiy   va   akademik   muvaffaqiyatiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.
4. Jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktika choralari.
Jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   va   profilaktika   choralari,   bolalarning
nutq   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Birinchidan,
bolalarning   nutqiy   salohiyatini   rivojlantirish   uchun   to‘g'ri   muhit   yaratish   zarur.
Ota-onalar   va   tarbiyachilar,   bolalar   bilan   doimiy   muloqotda   bo‘lishlari,   ularning
nutqini   rag'batlantirishi   va   ijobiy   motivatsiya   berishlari   kerak.   O‘zaro   muloqot
jarayonida   bolalarga   turli   xil   savollar   berish,   ulardan   javoblar   olish   va   ularning
fikrlarini   hurmat   qilish   o‘z   navbatida   ularning   o‘zini   ifoda   etish   qobiliyatini
oshiradi.Bolalarga   nutqiy   mashqlarni   muntazam   ravishda   bajarish   tavsiya   etiladi.
Bu   mashqlar   tovushlarni   to‘g'ri   chiqarish,   jaranglamani   kuchaytirish   va   nutqning
aniqligini   oshirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar,
bolalarga   o‘zlariga   yoqqan   qo‘shiqlar,   ertaklar   yoki   o‘yinlar   orqali   nutq
mashqlarini   o‘rgatishlari   mumkin.   Bu   jarayon   o‘z   navbatida   bolalarning   nutq
22 rivojlanishiga   yordam   beradi.Bolalarning   hissiy   holatini   qo‘llab-quvvatlash   ham
muhimdir.  O‘zini   ifoda  etishda  qiyinchiliklarga  duch  keladigan  bolalar   ko‘pincha
stress va xavotirni his qiladilar. Shuning uchun, ularning hissiy holatini yaxshilash
uchun   psixologik   yordam   va   ijobiy   atmosferani   yaratish   zarur.   Ota-onalar   va
tarbiyachilar,   bolalarning   his-tuyg'ularini   tushunishlari,   ularga   qo‘llab-quvvatlash
va ishonch berishlari lozim.
Profilaktika   choralari   sifatida,   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   nutqiy
sog'liqni saqlash dasturlarini joriy etish ham foydalidir. Bu dasturlar bolalar uchun
maxsus treninglar, seminarlar  va nutq terapevtlari bilan uchrashuvlarni  o‘z ichiga
olishi   mumkin.   Umuman   olganda,   jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   va
profilaktika   choralari   integratsiyalashgan   yondashuvni   talab   etadi,   bunda   barcha
tomonlar   birgalikda   ish   olib   borishi,   bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-
quvvatlashi va ularning ijtimoiy hayotga muvaffaqiyatli integratsiyasini ta'minlashi
lozim.   Jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   va   profilaktika   choralari   bolaning
nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash,   tovush   talaffuzidagi   buzilishlarni   erta
bosqichda   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etishga   qaratilgan   kompleks   tadbirlarni   o‘z
ichiga   oladi.   Bu   jarayonda   logopedlar,   pedagoglar,   psixologlar   va   ota-onalar
hamkorlikda ishlashlari muhim ahamiyatga ega. Jaranglatish defektlari bolalarning
muloqot   qobiliyatiga,   ijtimoiy   moslashuviga,   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalariga
salbiy  ta’sir   ko‘rsatishi  mumkinligi   sababli,  ushbu   muammolarni  erta  aniqlash   va
profilaktik   choralarni   qo‘llash   bolaning   kelajakdagi   ta’lim   va   shaxsiy
rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Birinchi navbatda, homiladorlik davrida profilaktik choralarga e’tibor qaratish
lozim.   Tug‘ma   nutqiy   buzilishlarning   oldini   olish   uchun   homilador   ayolning
sog‘lig‘ini   nazorat   qilish,   ratsional   ovqatlanish,   zararli   odatlardan   voz   kechish   va
shifokor   tavsiyalariga   rioya   qilish   muhimdir.   Homila   rivojlanishining   ilk
23 bosqichlarida   turli   infektsiyalar,   asab   tizimiga   salbiy   ta’sir   etuvchi   omillar   va
genetik omillarning oldini olish bo‘yicha chora-tadbirlar amalga oshirilishi kerak.
Tug‘ruq   jarayonidagi   shikastlanishlar   ham   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga   salbiy
ta’sir   ko‘rsatishi   mumkinligi   sababli,   xavfsiz   va   nazorat   ostidagi   tug‘ruq   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Bola   hayotining   ilk   yillarida   nutqiy   rivojlanishga   alohida
e’tibor   berish   lozim.   Maktabgacha   yoshda   bolaning   nutqiy   faoliyatini
rag‘batlantirish   uchun   ota-onalar   va   tarbiyachilar   muntazam   muloqot   qilishlari,
bola   bilan   kitob   o‘qish,   she’rlar   va   qo‘shiqlar   yodlatish,   qiziqarli   nutqiy   o‘yinlar
tashkil   qilishlari   zarur.   Nutqiy   muhitning   yetarli   darajada   bo‘lishi   bolaning
tovushlarni to‘g‘ri eshitib, ularni o‘rganishiga yordam beradi. Ayniqsa, ota-onalar
bolaning   nutqiy   rivojlanishidagi   har   qanday   kechikish   yoki   buzilishlarni   kuzatib
borishlari va zarur hollarda mutaxassisga murojaat qilishlari lozim.
Artikulyatsion   gimnastika   va   nafas   mashqlari   nutqiy   muammolarning   oldini
olishda   samarali   vositalardan   biri   hisoblanadi.   Artikulyatsiya   apparatining
yetarlicha   rivojlanmaganligi,   til,   lab   va   yonoq   mushaklarining   sust   ishlashi
jaranglatish   defektlariga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Shuning   uchun,   bolalar   uchun
maxsus   mashqlar   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   ularga   tilni   yuqoriga   ko‘tarish,   lablarni
cho‘zish, nafasni to‘g‘ri boshqarish kabi topshiriqlar kiritilgan. Ushbu mashqlarni
bolalar   har   kuni   bajarishlari   kerak.   Nafas   mashqlari   esa   tovushlarning   aniq   va
ravon   talaffuz   qilinishiga   yordam   beradi,   ayniqsa,   pichirlab   so‘zlash   yoki   burun
orqali   noto‘g‘ri   tovushlar   chiqarish   holatlarining   oldini   oladi.   Bolalarning
fonematik   eshitishini   rivojlantirish   jaranglatish   defektlari   profilaktikasida   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Fonematik   eshitish   bola   tovushlarni   to‘g‘ri   idrok   etishi   va
ularni   bir-biridan   ajrata   olishi   uchun   muhimdir.   Shu   sababli,   maxsus   o‘yinlar,
tovushni   tanish,   tovushlar   o‘rtasidagi   farqlarni   anglash,   so‘z   ichida   ma’lum
tovushlarni   ajratish   kabi   mashqlar   qo‘llanilishi   kerak.   Bolaning   eshitish
24 qobiliyatida   muammolar   kuzatilsa,   bu   mutaxassislar   tomonidan   erta   aniqlanib,
tegishli choralar ko‘rilishi lozim.
Nutqiy   muhitning   sifati   bolaning   tovushlarni   o‘zlashtirishiga   bevosita   ta’sir
qiladi.   Bola   doimo   atrofida   aniq   va   to‘g‘ri   talaffuz   qilinadigan   nutqni   eshitishi
kerak.   Shu   bois,   ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalar   bilan   suhbatlashishda   to‘g‘ri
talaffuz   qilishlari,   tez   gapirish   yoki   noto‘g‘ri   so‘zlarni   ishlatishdan   qochishlari
zarur.   Shuningdek,   bolalarga   tez-tez   ertaklar,   hikoyalar   o‘qib   berish,   ularni
suhbatga   jalb   qilish,   javob   berishga   undash   orqali   nutqiy   faoliyatlarini
rag‘batlantirish   kerak.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   logopedik   profilaktika
choralari   olib   borilishi   lozim.   Tarbiyachilar   bolalarning   nutqiy   rivojlanishini
nazorat   qilib   borishlari,   har   bir   bolaning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda   maxsus   mashg‘ulotlar   tashkil   etishlari   kerak.   Logoped   bilan   muntazam
mashg‘ulotlar nutqiy muammolarning oldini olish va ularni erta bosqichda tuzatish
imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   bolalar   bilan   har   xil   dramatizatsiya   o‘yinlari,
qo‘shiq   va   she’rlar   yodlash,   qo‘g‘irchoq   teatrlari   orqali   nutqiy   faoliyatni
rivojlantirish   mumkin.   Oilaviy  qo‘llab-quvvatlash   ham   jaranglatish   defektlarining
oldini   olishda   katta   ahamiyatga   ega.   Ota-onalar   bolalarining   nutqiy   rivojlanishini
doimiy  kuzatib  borishlari,  ularga  ko‘proq  vaqt  ajratishlari  va  nutqiy  faoliyatlarini
rivojlantirish   uchun   turli   usullarni   qo‘llashlari   lozim.   Uyda   bolaning   nutqini
rivojlantirish   uchun   so‘z   boyligini   kengaytiruvchi   o‘yinlar   o‘ynash,   mavzuli
rasmlar   asosida   hikoyalar   tuzish,   tovushlarni   takrorlash   mashqlarini   bajarish   kabi
faoliyatlar   samarali   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   ota-onalar   bolalarining   nutqiy
rivojlanishida   shubha   tug‘diradigan   holatlar   yuzaga   kelsa,   o‘z   vaqtida
mutaxassisga murojaat qilishlari kerak.
Shifokorlar   va   mutaxassislar   bilan   muntazam   tekshiruvlar   o‘tkazish   ham
nutqiy   muammolarni   erta   aniqlash   va   profilaktika   qilishda   muhimdir.   Bolaning
25 eshitish   qobiliyati,   asab   tizimi   faoliyati   va   artikulyatsiya   a’zolarining   rivojlanishi
muntazam ravishda tekshirib borilishi kerak. Ba’zan bolalarda nafas olish yo‘llari
bilan bog‘liq muammolar yoki eshitish buzilishlari jaranglatish defektlariga sabab
bo‘lishi   mumkin.   Shuning   uchun,   ushbu   muammolarni   erta   aniqlab,   davolash
choralari  ko‘rilishi  kerak. Jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktikasi
kompleks   yondashuvni   talab   qiladi.   Bu   jarayonda   homiladorlik   davridagi
parvarishdan   tortib,   bolaning   maktabgacha   yoshdagi   nutqiy   rivojlanishigacha
bo‘lgan   barcha   bosqichlarda   e’tibor   qaratish   lozim.   Logopedik   mashg‘ulotlar,
artikulyatsiya va nafas mashqlari, fonematik eshitishni rivojlantirish, pedagogik va
psixologik qo‘llab-quvvatlash, oilaviy yordam va tibbiy nazorat orqali jaranglatish
defektlarini   oldini   olish   va   bolalarning   to‘g‘ri   nutqiy   rivojlanishini   ta’minlash
mumkin. Shu sababli, erta tashxis va maxsus profilaktika choralari bolaning nutqiy
faolligini   oshirish   va   kelajakdagi   ijtimoiy   hamda   akademik   muvaffaqiyatlarini
ta’minlashga xizmat  qiladi. Jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktika
choralari,   bolalarning   nutq   rivojlanishini   va   muloqot   qobiliyatlarini   qo‘llab-
quvvatlashda muhim ahamiyatga ega. Bu jarayonning ilk bosqichi — to‘g'ri muhit
yaratishdir. Ota-onalar va tarbiyachilar bolalar bilan muntazam muloqotda bo‘lishi,
ularning   nutqini   rag'batlantirishi   va   ijobiy   motivatsiya   berishlari   kerak.   Savol-
javoblar   orqali   bolalarning   fikrlarini   eshitish,   ularning   nutqini   rag'batlantirishga
yordam beradi.
Shuningdek, bolalarga nutqiy mashqlarni muntazam ravishda taklif etish ham
muhimdir. Bu mashqlar tovushlarni to‘g'ri chiqarish, jaranglamani kuchaytirish va
nutqning   aniqligini   oshirishga   qaratilgan   bo‘lishi   lozim.   Ota-onalar   va
tarbiyachilar,   bolalarga   o‘zlariga   yoqqan   qo‘shiqlar,   ertaklar   yoki   o‘yinlar   orqali
nutq   mashqlarini   o‘rgatishlari   mumkin.   Hissiy   holatni   qo‘llab-quvvatlash   ham
profilaktika   choralarining   ajralmas   qismidir.   O‘zini   ifoda   etishda   qiyinchiliklarga
26 duch keladigan bolalar ko‘pincha stress va xavotirni his qiladilar. Shuning uchun,
ularning hissiy holatini yaxshilash uchun psixologik yordam va ijobiy atmosferani
yaratish   zarur.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalarning   his-tuyg'ularini
tushunishlari, ularga qo‘llab-quvvatlash va ishonch berishlari lozim. Maktabgacha
ta'lim   muassasalarida   nutqiy   sog'liqni   saqlash   dasturlarini   joriy   etish   ham
foydalidir.   Bu   dasturlar   bolalar   uchun   maxsus   treninglar,   seminarlar   va   nutq
terapevtlari   bilan   uchrashuvlarni   o‘z   ichiga   olishi   mumkin.   Umuman   olganda,
jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktika choralari integratsiyalashgan
yondashuvni   talab   etadi,   bunda   barcha   tomonlar   birgalikda   ish   olib   borishi,
bolalarning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashi   va   ijtimoiy   hayotga
muvaffaqiyatli integratsiyasini ta'minlashi lozim. Jaranglatish defektlarining oldini
olish   va   profilaktika   choralari   bola   nutqining   sog‘lom   rivojlanishini   ta’minlashga
qaratilgan   tizimli   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   defektlarning   paydo
bo‘lishining   oldini  olish   uchun  bolalikdan  to‘g‘ri  nutq  muhitini   yaratish,  sog‘lom
turmush   tarziga   rioya   qilish   va   maxsus   mashqlarni   bajarish   muhim   ahamiyatga
ega. Birinchi navbatda, ota-onalar va pedagoglar bolalar bilan faol va aniq muloqot
qilishlari,   ularga   to‘g‘ri   talaffuz   namunalarini   taqdim   etishlari   kerak.   Bolaning
nutqini   shakllantirish   jarayonida   noto‘g‘ri   talaffuz   qilinayotgan   tovushlarni
to‘g‘rilash   va   to‘g‘ri   nutq   me’yorlarini   o‘rgatish   muhimdir.   Shuningdek,
bolalarning   tovushlarni   aniq   eshitishi   va   farqlash   qobiliyatini   rivojlantirish   uchun
ular   bilan   she’rlar   yodlash,   qo‘shiqlar   kuylash   va   ertaklarni   ifodali   o‘qish   kabi
mashg‘ulotlarni o‘tkazish foydalidir.
Nafas   olish   va   artikulyatsion   mashqlar   jaranglatish   defektlarining   oldini
olishda samarali usullardan biri hisoblanadi. Nafasni to‘g‘ri boshqarish qobiliyatini
shakllantirish uchun maxsus  nafas mashqlari bajarish tavsiya etiladi. Bu, ayniqsa,
ovoz   paychalari   va   nutq   organlarining   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlashda
27 muhimdir.   Artikulyatsion   gimnastika   esa   lab,   til   va   jag‘   mushaklarini
mustahkamlash   orqali   tovushlarning   aniq   va   to‘g‘ri   talaffuz   qilinishiga   yordam
beradi.   Bolalarning   umumiy   jismoniy   salomatligi   ham   jaranglatish   defektlarining
oldini   olishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Imunitetni   mustahkamlash,   nafas   yo‘llari
kasalliklarining oldini olish va jismoniy faollikni oshirish orqali nutq organlarining
to‘g‘ri rivojlanishiga yordam berish mumkin. O‘tkir respirator kasalliklar, quloq va
tomoq infektsiyalari, shuningdek, burun-halqum yo‘llarining patologiyalari vaqtida
to‘g‘ri muolaja qilinmasa, bu nutq rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Logopedik   tekshiruvlar   va   doimiy   profilaktik   nazorat   ham   muhim   ahamiyat
kasb etadi. Erta yoshdan boshlab bolalarning nutqini muntazam kuzatish va zarurat
tug‘ilganda   mutaxassislarga   murojaat   qilish   kelajakda   jaranglatish   defektlarining
oldini   olishga   yordam   beradi.   Bolalarda   nutq   rivojlanishining   kechikishi   yoki
tovushlarning   noto‘g‘ri   talaffuz   qilinishi   kuzatilsa,   erta   bosqichda   maxsus
logopedik   mashg‘ulotlarni   boshlash   tavsiya   etiladi.   Profilaktika   choralari   orasida
ijtimoiy va psixologik qo‘llab-quvvatlash ham muhimdir. Bolaning o‘ziga bo‘lgan
ishonchini   oshirish,   uni   ijtimoiy   muhitga   jalb   etish   va   muloqot   qilishga
rag‘batlantirish   orqali   nutq   muammolarining   oldini   olish   mumkin.   Ota-onalar,
tarbiyachilar   va   o‘qituvchilar   bolalarga   iliq   va   qo‘llab-quvvatlovchi   muhit
yaratishlari, ularning nutqiy faoliyatiga ijobiy ta’sir  ko‘rsatishlari  lozim. Shunday
qilib,   jaranglatish   defektlarining   oldini   olish   uchun   kompleks   yondashuv   talab
etiladi.   To‘g‘ri   nutq   muhitini   yaratish,   nafas   olish   va   artikulyatsion   mashqlarni
bajarish,   jismoniy   sog‘liqni   mustahkamlash,   logopedik   nazorat   va   psixologik
qo‘llab-quvvatlash   kabi   chora-tadbirlar   bolalarning   to‘liq   va   sog‘lom   nutq
rivojlanishini ta’minlashga xizmat qiladi.
28 29 XULOSA
Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari bolalarning to‘g‘ri va
aniq nutqiy rivojlanishini ta’minlash, tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilishga o‘rgatish
va   ularning   ijtimoiy   moslashuviga   yordam   berishga   qaratilgan   muhim   yo‘nalish
hisoblanadi.   Nutqiy   rivojlanish   insonning   umumiy   intellektual   va   psixologik
holatiga   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   jaranglatish   defektlari   bolaning   muloqotga
kirishishi,   o‘qish   va   yozish   malakalarini   o‘zlashtirishida   jiddiy   to‘siqlarni   yuzaga
keltirishi   mumkin.   Shuning   uchun   bunday   muammolarni   erta   bosqichda   aniqlash
va tuzatish bo‘yicha chora-tadbirlar amalga oshirilishi lozim.
Jaranglatish   defektlari,   asosan,   bolalarning   tovushlarni   noto‘g‘ri   talaffuz
qilishida namoyon bo‘ladi. Bu holatlarning kelib chiqish sabablari turlicha bo‘lishi
mumkin.   Jumladan,   organik   omillar   (miyada   tug‘ma   yoki   orttirilgan
shikastlanishlar,   eshitish   qobiliyatining   pasayishi,   artikulyatsiya   a’zolarining
rivojlanishidagi  buzilishlar), funksional  omillar (bolaning noto‘g‘ri  nutqiy muhiti,
eshitish orqali tovushlarni farqlash qobiliyatining zaifligi, psixologik va pedagogik
ta’sirlarning yetarli emasligi) bu jarayonga sabab bo‘lishi mumkin. Ayrim hollarda
esa   psixo-emotsional   holatlar,  stress,   atrof-muhit   ta’siri   yoki   genetik  omillar   ham
jaranglatish defektlarining rivojlanishiga olib keladi.
Jaranglatish defektlarini bartaraf etish uchun logopedik mashg‘ulotlar, maxsus
artikulyatsion   gimnastika,   nafas   mashqlari,   fonematik   eshitishni   rivojlantirish
bo‘yicha   usullar   qo‘llaniladi.   Logopedik   mashg‘ulotlar   nutq   buzilishining   turiga
qarab individual yoki guruhli shaklda olib boriladi. Logoped bolaning talaffuzidagi
kamchiliklarni   aniqlaydi   va   unga   maxsus   mashqlar   tizimini   tavsiya   qiladi.
Artikulyatsion   gimnastika   esa   nutq   apparatini   mustahkamlash   va   uning
harakatlarini rivojlantirishga qaratilgan bo‘lib, bu orqali bolalar tovushlarni aniq va
to‘g‘ri chiqarishga o‘rganadilar.
30 Fonematik   eshitishni   rivojlantirish   bo‘yicha   mashg‘ulotlar   tovushlarni
farqlash   qobiliyatini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Bolalar   turli   tovushlarni   eshitish
orqali   ularning   o‘xshash   yoki   farqli   jihatlarini   anglashni   o‘rganadilar.   Buning
uchun maxsus o‘yinlar, so‘zlarni tinglab takrorlash, tovushli diktantlar kabi usullar
qo‘llaniladi.   Nafas   mashqlari   esa   nutq  jarayonida   nafasni   to‘g‘ri   boshqarish,   aniq
va   ravon   gapirishga   yordam   beradi.   Nutqiy   rivojlanish   jarayonida   bolalarga
pedagogik va psixologik yondashuvlar ham muhim ahamiyatga ega. Chunki ba’zan
bolalar   o‘z   nutqiy   kamchiliklari   tufayli   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   yo‘qotishi,
muloqotdan qochishi yoki o‘z tengdoshlari bilan muomala qilishda qiyinchiliklarga
duch   kelishlari   mumkin.   Shu   sababli   pedagoglar   va   ota-onalar   bolaga   ijobiy
psixologik   muhit   yaratishlari,   uni   qo‘llab-quvvatlashlari   va   nutqiy   faoliyatga
rag‘batlantirishlari zarur.
Barcha   metodlar   tizimli   ravishda   qo‘llanilganda   va   bola   o‘z   vaqtida   maxsus
mutaxassislarga murojaat qilganida, jaranglatish defektlarini samarali bartaraf etish
va bolaning to‘g‘ri nutqiy rivojlanishini ta’minlash mumkin bo‘ladi. Bu esa uning
keyingi ta’lim jarayoni va ijtimoiy hayotiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Abduqodirov,   A.   (2021).   Nutq   terapevtiyasi   asoslari.   Toshkent:   O'zbek
universiteti nashri. 
2. Murodov,   S.   (2022).   Bolalarda   jaranglatish   defektlari:   Sabablar   va   bartaraf
etish usullari. Toshkent: Fan va texnologiya. 
3. Qodirova,   N.   (2021).   Nutq   va   muloqot:   Psixologik   yondashuvlar.
Samarqand: Samarqand davlat universiteti. 
4. Mamatov, R. (2023). Nutq rivojlanishi va jaranglatish muammolari. Buxoro:
Buxoro davlat universiteti. 
5. Rahmonov,   I.   (2022).   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etish   metodlari.
Toshkent: O'zbekiston tarixi va madaniyati. 
6. Tashkent,   A.   (2020).   Nutqni   rivojlantirishda   innovatsion   yondashuvlar.
Farg'ona: Farg'ona davlat universiteti. 
7. Abdukarimov, O. (2023). Bolalarda nutq muammolari va ular bilan ishlash
usullari. Andijon: Andijon davlat universiteti. 
8. Karimova, D. (2021). Ota-onalar uchun nutq terapevtikasi. Toshkent: O'zbek
milliy nashriyoti. 
9. Ismoilov,   T.   (2022).   Ijtimoiy   muloqot   va   jaranglatish   defektlari.   Qarshi:
Qarshi davlat universiteti. 
10. Xolmirzaev,   A.   (2023).   Nutq   terapisining   asosiy   tamoyillari.   Nukus:
Qoraqalpog'iston davlat universiteti. 
11. Nurmatova, L. (2020). Bolalar psixologiyasi va nutq rivojlanishi. Toshkent:
O'zbekiston pedagogika nashri. 
12. Salimov,   A.   (2021).   Jaranglatish   defektlari   va   ularni   bartaraf   etishda
innovatsiyalar. Toshkent: O'zbekiston fanlar akademiyasi. 
32 13. Abdullayeva,   M.   (2022).   Nutq   muammolarini   hal   etish   uchun   pedagogik
yondashuvlar. Toshkent: O'zbekiston o'qituvchilari. 
14. To'raev,   F.   (2023).   O'zbek   tilidagi   tovushlar   va   ularning   jaranglashida
muammolar. Buxoro: Buxoro davlat universiteti. 
15. Xudoyberdiyev,   S.   (2023).   Nutqni   rivojlantirishda   zamonaviy   usullar.
Toshkent: O'zbekiston matbuoti. 
16. Abdullayev,   R.   (2021).   Jaranglatish   defektlari   va   psixologik   yordam.
Samarqand: Samarqand davlat universiteti. 
17. Qodirov,   J.   (2022).   O'zbekiston   va   xorij   tajribasida   nutq   terapiyasi.
Toshkent: O'zbekiston davlat nashriyoti. 
18. Mirzoeva,   Z.   (2023).   Bolalarda   jaranglatish   qiyinchiliklarini   bartaraf   etish
metodlari. Toshkent: Innovatsiya va ta'lim. 
19. Ruziev,   E.   (2021).   Nutq   rivojlanishida   jamiyatning   o'rni.   Navoiy:   Navoiy
davlat universiteti. 
20. Sattorov,   B.   (2022).   Jaranglatish   defektlarini   bartaraf   etishda   pedagogik
yondashuvlar.  Toshkent: O'zbekiston pedagogika instituti.
33

Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari.

MUNDARIJA

I. Kirish………………………………………………………………………...…..3

II. Asosiy qism

1. Jaranglatish defektlarining umumiy tavsifi.

2. Jaranglatish defektlarining psixologik va pedagogik ta’siri.

3. Jaranglatish defektlarini bartaraf etish metodlari.

4. Jaranglatish defektlarining oldini olish va profilaktika choralari.

III. Xulosa…………………………………………………………………….......26

IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………......................28

 


 


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi:Jaranglatish defektlari, inson nutqida yoki tovushda yuzaga keladigan muammolar sifatida, bolalarning muloqot va ijtimoiy aloqalarini qiyinlashtirishi mumkin. Ushbu defektlar, ko‘pincha tovushlarning aniq jaranglamasligi, ovozning pastligi yoki kuchli bo‘lmasligi bilan ifodalanadi. Bunday muammolar bolalarning o‘z fikrlarini ifoda etish qobiliyatini pasaytiradi va ijtimoiy izolyatsiyaga olib kelishi mumkin. Jaranglatish defektlarini bartaraf etish uchun bir qator samarali metodlar mavjud. Nutq terapiyasi, jaranglatish muammolarini hal qilishda asosiy yondashuvlardan biridir. Nutq terapevtlari bolalarga maxsus mashqlar va o‘yinlar orqali tovushlarni to‘g'ri chiqarishni o‘rgatadilar. Ushbu mashqlar jaranglashni kuchaytirish va nutqning aniqligini oshirishga qaratilgan bo‘lishi lozim. Nutq terapevtlari bilan muntazam uchrashuvlar bolalarga o‘z nutqiy salohiyatlarini rivojlantirishda yordam beradi.

Bundan tashqari, psixologik yondashuvlar ham muhimdir. Bolalar o‘z his-tuyg'ularini ifoda etishda qiyinchiliklarga duch kelishlari mumkin, shuning uchun ularga psixologik yordam ko‘rsatish va ijobiy motivatsiya berish zarur. Ota-onalar va o‘qituvchilar bolalarning o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirish va ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishda ijobiy atmosferani yaratishlari kerak.

Jonli muloqot, jaranglatish defektlarini bartaraf etishda muhim ahamiyatga ega. Ota-onalar va tarbiyachilar bolalar bilan faol ravishda muloqot qilishlari, ularga savollar berishlari va fikrlarini tinglashlari muhimdir. Bu, bolalarning o‘z fikrlarini erkin ifoda etishga yordam beradi. Umuman olganda, jaranglatish defektlarini bartaraf etish uchun kompleks yondashuvni talab etadi. Nutq terapevtlari, psixologlar, ota-onalar va o‘qituvchilar birgalikda ish olib borib, bolalarning nutqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashi va ijtimoiy hayotga muvaffaqiyatli integratsiyasini ta'minlashi lozim. Bu jarayon, bolalar uchun muvaffaqiyatli kelajakni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.

Kurs ishining maqsadi: Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari bo‘yicha maqsad, bolalarning nutqiy rivojlanishini oshirish va muloqot qobiliyatlarini yaxshilashdan iborat. Ushbu maqsad, bolalarning o‘z fikrlarini erkin ifoda etishlariga, ijtimoiy aloqalarda muvaffaqiyatli bo‘lishlariga va o‘ziga bo‘lgan ishonchlarini oshirishlariga yordam berishni ko‘zlaydi. Jaranglatish defektlari ko‘pincha bolalarning o‘zaro muloqot qilish qobiliyatini pasaytiradi, shuning uchun ularga aniq va ravon nutqni o‘rgatish muhimdir.

Kurs ishining vaizfasi: Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari vazifasi, bolalarning nutqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash va muloqot qobiliyatlarini yaxshilashga qaratilgan. Buning asosiy vazifalaridan biri — jaranglatish muammolarini erta aniqlash va ularga individual yondashuvni ta'minlashdir. Bu jarayon, bolalarning nutqida yuzaga keladigan qiyinchiliklarni tezda bartaraf etishga imkon beradi.

Kurs ishining predmeti: Jaranglatish defektlari va ularni bartaraf etish metodlari predmeti, bolalarning nutqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash va jaranglash qobiliyatini yaxshilashga qaratilgan jarayonlardir. Bu predmet, jaranglatish defektlarining turli ko‘rinishlarini, ularning sabablarini va ta'sirini o‘rganishni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, jaranglatish muammolarini aniqlash va bartaraf etish uchun zamonaviy metodlar, texnikalar va strategiyalarni ishlab chiqish bilan shug'ullanadi.

Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi kirish qism,asosiy qism,

4 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.

 


 

 

II. Asosiy qism

1. Jaranglatish defektlarining umumiy tavsifi.

Jaranglatish defektlari – bu bolalar nutqida jarangli va jarangsiz tovushlarning noto‘g‘ri talaffuzi yoki ularning almashtirilishi bilan bog‘liq bo‘lgan nutq buzilishlari bo‘lib, ular fonetik rivojlanish jarayonida turli sabablarga ko‘ra yuzaga keladi. Ushbu muammo maktabgacha yoshdagi bolalar orasida keng tarqalgan bo‘lib, to‘g‘ri va aniq nutq shakllanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Jaranglatish defektlari bola nutqining muloqotga yaroqliligini pasaytiradi, so‘z boyligi va grammatika qoidalarini o‘zlashtirish jarayonida qiyinchiliklar tug‘diradi va ba’zan psixologik muammolarga ham sabab bo‘ladi. Bu defektlarning asosiy sabablari orasida artikulyatsiya apparati mushaklarining yetarlicha rivojlanmaganligi, fonematik eshitishning zaifligi, markaziy yoki periferik asab tizimi buzilishlari, irsiy omillar va nutqiy muhitning yetarlicha rivojlanmaganligi kabi omillar kiradi. Ayrim bolalarda bu muammo yengil shaklda namoyon bo‘lib, faqat ayrim tovushlarni noto‘g‘ri talaffuz qilish bilan cheklansa, boshqalarida esa jarangli va jarangsiz fonemalarning butunlay almashinuvi yoki yo‘qolishi kuzatilishi mumkin. Masalan, bola “b” va “p”, “d” va “t” kabi tovushlarni aralashtirishi yoki ularni aytishda barqaror xatolarga yo‘l qo‘yishi mumkin.

Jaranglatish defektlari bolaning umumiy psixolingvistik rivojlanishiga ham ta’sir qiladi. Bunday bolalar ko‘pincha o‘z fikrlarini aniq va tushunarli bayon qila olmasliklari sababli, ijtimoiy muloqotdan chekinishadi, ishonchsiz bo‘lib qolishadi yoki atrofdagilar bilan bog‘lanishdan qo‘rqishadi. Bu esa ularning o‘rganish jarayoniga, emotsional rivojlanishiga va jamiyatga moslashuviga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Ba’zi hollarda esa, aksincha, bola tajovuzkorlik yoki asabiylik kabi reaktsiyalarni namoyon qilishi mumkin.