Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Химия

Продавец

Bohodir Jalolov

Karbon kislotalarning nomlanishi va xossalariga doir masala va mashqlar yechish

Купить
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O'RTA MAXSUS TA'LIM VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
Kimyo va uni o’qitish metodikasi yo’nalishi talabasi
MAXAMATQULOV ASILBEKning
 KIMYODAN MASALALAR YECHISH fanidan
Karbon kislotalarning nomlanishi va xossalariga doir masala va mashqlar
yechish  
mavzusida yozgan
KURS ISHI
Qabul qildi: SEDALOVA I.S
1 MUNDARIJA
KIRISH . ......................................................................................................
I-BOB.ASOSIY ADABIYOTLAR TAHLILI
1.1. Karbon kislotalar haqida umumiy tushuncha............................................
II-BOB. EKSPERIMENTAL QISM
2.1. Karbon kislotalarning nomlanishi va ularning izomeriyasi …………………..
2.2 Karbon kislatalarnin xossalari bo’yicha masala va mashqlar ……………….
2.3Karbon   kislotalar   mavzusi   bo’yicha   qo’shimcha   mashqlar   hamda   ularning
ishlanish usullari……….. .........................................................................................
XULOSA ...........................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ...........................................................
2                                                   Kirish
              1997   yil   29   avgustda   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi”   qabul   qilingandan   so’ng   respublikamiz   butun   ta’lim   tizimi,
jumladan,   bakalavriat   va   magistrlar   tayyorlash   yo’nalishini   ham   tubdan   isloh
qilishning   aniq   strategik   dasturiga   ega   bo’ldi.   Ana   shu   tarixiy   hujjat   qatorida
Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining   amaliy   ijrosiga,   shuningdek,   bakalavr   va
magistrlar   tayyorlashga   bag’ishlangan   O’zbekiston   Prezidentining   o’ndan   ortiq
Farmon   va   farmoyishlari,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
qarorlari   qabul   qilindi.   Xususan,   2004   yil   19   fevralda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “2004-2008   yillarda   Maktab   ta’limini   rivojlantirish   dasturini
tayyorlash   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   farmoyishi,   2004   yil   21   mayda   “2004-
2009   yillarda   maktab   ta’limini   rivojlantirishning   davlat   umummilliy   dasturi
to’g’risida”gi   Farmonlarning   qabul   qilinishi   ta’lim   rivoji   millat,   xalq   taqdiriga,
yangi yosh avlodning kelajagiga, iqtidoriga daxldor ekanini ko’zda tutadi. Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi   va   Maktab   ta’limini   rivojlantirish   Davlat   umummilliy
dasturining   ijrosi   amalda   nihoyasiga   yetkazildi.   9   yillik   umumta’lim   maktab
bosqichini va 3 yillik o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi bosqichini o’z ichiga olgan
uzluksiz   yaxlit   ta’lim   tizimi   yaratildi.   Bir   so’z   bilan   aytganda,   farzandlarimizga
umumiy   ta’lim   bilan   birga,   zamonaviy   kasb-hunarga   ega   bo’lish   imkonini
beradigan   12   yillik   ta’lim   tizimiga   o’tish   yakunlanmoqda.   Mazkur   huquqiy
hujjatlarda   birinchidan,   yangi   ta’lim   tizimi,   ikkinchidan,   yangi   avlod   kadrlarini
tayyorlashda   ta’lim   sohasidagi   o’zgarishlar,   yangi   kasb   sohalarining   paydo
bo’lganligi   va   uning   O’zbekiston   sharoiti,   ahamiyatligi   bilan   bog’liq   jihatlari,
uchinchidan,   bunda   4   har   bir   viloyat,   hudud   va   mintaqa   xususiyatlarini   hisobga
olish   tajribasining   afzalliklari,   to’rtinchidan,   mamlakatimiz   oliy   ta’lim   sohasidagi
71   ta   muassasa   tayyorlab   beradigan   yangi   avlod   kadrlari,   ularning   umumiy   va
o’ziga   xos   jihatlariga   e’tibor   qaratildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2008 yil 29 fevralda “Yoshlar yili” Davlat dasturi to’g’risidagi qarori e’lon qilindi.
Qarorda   “Yoshlar   yili”da   bajarilishi   lozim   bo’lgan   asosiy   va   muhim   vazifalar
belgilab berildi va ular ijrosi 9 ta yo’nalishda amalga oshirildi. 
3 Dolzarbligi:   Ta’lim   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy   prinsiplari
quyidagilardan iborat:      ta’lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterda
ekanligi;      ta’limning uzluksizligi va izchilligi;      umumiy o’rta, shuningdek o’rta
maxsus,   kasb   hunar   ta’limining   majburiyligi      o’rta   maxsus,   kasb   hunar
ta’limining   yo’nalishini:   akadmik   litseyda   yoki   kasb   hunar   kollejida   o’qishning
tanlashning ixtiyoriyligi;    ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi:    davlat
ta’lim   standartlari   doirasida   ta’lim   olishning   hamma   uchun   ochiqligi:      ta’lim
dasturlarini   tanlashga   yagona   va   tabaqalashtirilgan   yondashuv:      ta’lim   tizimida
davlat   va   jamoat   boshqaruvini   uyg’unlashtirish:   Mamlakatimiz   oliy   ta‘lim
muassasalarida   2012-2013   o‘quv   yiliga   tayyorgarlik   ko‘rish   va   yaratilayotgan
shart-sharoitlardan keng jamoatchilikni xabardor qilish maqsadida joriy yilning 24
avgust   kuni   Milliy   matbuot   markazida   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta‘lim   vazirligi
tomonidan   matbuot   anjumani   o‘tkazildi.   Tadbirda   vazirlik   rahbariyati   va   mas‘ul
xodimlari,   oliy   ta‘lim   muassasalari   rektorlari,   prorektorlari   hamda   OAV   vakillari
ishtirok   etdi.   5   Yangi   o‘quv   yiliga   puxta   tayyorgarlik   ko‘rish,   talabalar   uchun
zamonaviy   shart-sharoitlarni   yaratish,   o‘quv   jarayoniga   eng   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalarni   joriy   etish,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng
qo‘llash,   Axborot-resurs   markazlarining   samarali   ishlashini   ta‘minlash,
laboratoriya   amaliyoti   va   kasbiy   amaliyotni   kerakli   darajada   tashkil   etish,
talabalarni   ilmiy-tadqiqot   ishlariga   jalb   qilish,   shuningdek,   yuqori   malakali
professor-o‘qituvchilar   tarkibini   shakllantirish   har   tomonlama   bilimli   va   yuqori
malakali   kadrlarni   tayyorlashda   muhim   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Yaqinda
respublikamiz   oliy   ta‘lim   muassasalariga   bakalavriat   ta‘lim   yo‘nalishiga   kirish
bo‘yicha   test   imtihonlari   natijalari   e‘lon   qilinib,   unga   ko‘ra,   yangi   o‘quv   yilidan
boshlab   56   607   nafar   1-kurs   bakalavrlar   o‘qishni   boshlaydi.   Talabalikka   qabul
qilinganlarning   10%i   esa   o‘qishga   kirishda   belgilangan   imtiyozlardan
foydalangan.Ular asosan muddatli harbiy xizmatni imtiyozli o‘tab kelgan yoshlar,
respublika va xalqaro fan olimpiadalari g‘oliblari. Aytish joizki, ta‘lim sohasidagi
davlat   siyosatini   yangi   islohotlar   bosqichiga   ko‘tarishga   xizmat   qilayotgan
muhtaram   Prezidentimiz   tomonidan   qabul   qilingan   “Oliy  ta‘lim   muassasalarining
4 moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlash   va   yuqori   malakali   mutaxassislar
tayyorlash   sifatini   tubdan   yaxshilash   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qaror   bilan
2011-2016   yillarda   oliy   ta‘lim   muassasalarining   moddiy-texnik   bazasini
modernizatsiyalash va mutaxassislar tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash bo‘yicha
Dastur   tasdiqlandi.   Mazkur   Dastur   bilan   Oliy   ta‘lim   muassasalarining   modiy-
texnik bazasini mustahkamlash va modernizatsiyalash, ularni zamonaviy o‘quv va
ilmiy-laboratoriya   jihozlari   bilan   ta‘minlash,   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash
yo‘nalishlari   va   mutaxassisliklarini   maqbullashtirish,   ta‘lim   standartlarini
takomillashtirish   hisobiga   ta‘lim   jarayonini   sifat   jihatidan   6   yangi   bosqichga
ko‘tarish,   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar   va   o‘qitish   shakllarini   joriy   etish,
o‘qituvchi   kadrlar   mehnatini   rag‘batlantirishni   kuchaytirish   asosida   iqtisodiyot
soha   va   tarmoqlarida   talab   qilinadigan   oliy   ma‘lumotga   ega   mutaxassislarni
tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash choratadbirlari belgilangan. Dasturni amalga
oshirish   davomida   oliy   ta‘lim   muassasalarida   190ta   o‘quv-laboratoriya   binolari,
talabalar   turar   joylari   va   sport   inshootlarini   zamonaviy   tarzda   qurish,
rekonstruktsiya  qilish va mukammal  ta‘mirlash  ko‘zda tutilgan. Bugungi  kunda 8
ta oliy ta‘lim muassasalarining 32 yaqin ob‘ektlarida qurish, rekonstruktsiya qilish
va ta‘mirlash ishlari boshlab yuborilgan. Shu bilan bir qatorda, OTMlarida mavjud
infratuzilmani yanada rivojlantirish, talabalarni darsdan bo‘sh vaqtlarini mazmunli
tashkil   etish   maqsadida   sport   inshootlari,   axborot   resurs   markazlari,   ovqatlanish
shaxobchalari   kabi   ob‘ektlarni   qo‘shimcha   yaratish   va   zamonaviy   jihozlash
masalalari ham ko‘zda tutilgan. 2012-2013 o‘quv yiliga ma‘naviy-axloqiy tarbiya
yo‘nalishida olib borilayotgan ishlar bevosita “Mustahkam oila yili” Davlat dasturi
bilan   bog‘liq   holda   amalga   oshirilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Islom   Karimovning   9   may   –   Xotira   va   qadrlash   kuni   munosabati   bilan   “Inson
xotirasi   –   boqiy,   qadrqimmati   -   ulug‘”   mavzuida   ommaviy   axborot   vositalariga
bergan  interv ь yusi  mazmun-mohiyatini   o‘rganish  bo‘yicha  ilmiy  ommabop  risola
tayyorlanib,   2012-2013-o‘quv   yilidan   boshlab   risola   asosida   maxsus   kurs
o‘qitiladi. 7 Kurs ishining yozilishidan maqsad shundan iboratki, bunda talaba o’zi
mustaqil   ravishda   izlanadi,   izlangan   sari   bu   mavzuni   mustaqil   ravishida
5 o’zlashtirib boradi. Kurs ishining vazifasi talabaga darslikdan tashqari kitoblardan
ham   ma’lumot   yig’ish   uni   o’rganish   va   kerak   bo’lganda   o’rgangan   bilimlarini
takomillashtirib   hayotga   tadbiq   etishiga,   qisqa   qilib   aytganda   talabaning   bilim
darajasini   mukammanlashtirishga   yordam   beradi.   Prizedentimiz   Islom
Abdug’aninievich Karimov ham bu xususda alohida to’xtalib, yosh va bilimga boy
kadrlar har tomonlama O’zbekistonning rivojlanishiga katta hissa qo’shajagini bir
nechamarta takrorlagan va tegishli qonun va qoidalar chiqargan.
  Kimyodan masalalar yechishga umumiy metodik talablar.
Kimyodan masalalar yechishga umumiy metodik talablar quyidagilardaniborat:
 Kimyoviy masalalar sistemasi.
 Kimyo o’qitishda masalalar yechishning o’rni.
 Kimyodan masalalar klassifikatsiyasi.
Kimyodan masalar yechishni bilish, o’rganish kimyo fanlari asosini chuqur
egallashning muhim asosidir. O’quv jarayoniga masalalar kiritilishi o’qitishning
quyidagi didaktik printsiplaridan foydalanishga yordam beradi:
 Talabalarning mustaqil bilim olishini, hamda aktivliginita’minlaydi.
 Mustahkam bilim va ko’nikma xosil qiladi.
 Ta’limni turmush, hayot bilan bog’laydi.
 Talabalarning kelajakda ilmiy yo’nalishini aniqlashga yordam beradi.
Masala yechish kimyo o’qitishning asosiy bo’g’inlaridan biridir. Kimyo
o’qitishni muvoffaqiyatli amalga oshirish uchun didaktikaning ta’lim, tarbiya va
rivojlantirish printsiplaridan foydalanish juda muhim. Masalalar yechish davomida
talabalarda kimyoviy moddalar, reaksiyalar haqida mustahkam tushunchalar hosil
bo’ladi. O’tilgan mavzularni takrorlashga ma’nosini chuqur anglashga yordam
beradi, talabada bilimlar sistemalashadi, natijada keyingi mavzuni o’rganish oson
kechadi. Kimyoviy jarayonlar bilan bog’liq masalalarni talabalarning yechishi,
ularning o’quv materialni mustaqil o’rganishiga omil bo’ladi. Masala yechishda
o’zlashtirilgan mavzu faqat gapirib izoxlab berilmasdan, balki undan olingan
bilimlardan foydalanishni o’rgatadi. Kimyodan masalalar yechish o’quv materialni
6 chuqur egallashga sabab bo’lishining yana biri shundaki, o’tilgan qonunlar,
nazariyalar, qoidalar, formulalar, kimyoviy tenglamalar amalda talaba tomonidan
foydalaniladi. O’quvchilarda masala yechish davomida mehnatsevarlik, maqsadga
intilish, ma’sulyat hissi, qo’yilgan maqsadga intilish kabi ijobiy xususiyatlar
tarbiyalanadi. Masalalar yechish davomida tabiat birligini ko’rsatuvchi fanlararo
bog’liqlikni   va   chuqur   dunyoqarashni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Masala
yechish davomida o’quvchilarning murakkab, chuqur fikrlashi va amalda qo’llash
imkoniyati shakllanadi. Bunda bilim va uni amalda qo’llash natijasida muhokama
qilish,   aqliy   xulosa   chiqarish,   isbotlash   kabi   malakalar   xosil   bo’ladi.   Masala
yechish davomida shakllanadigan bilimlar ikki qismga ajratish mumkin:
 Masala shartini muhokama qilish bilimi
 masalani yechish bilimi
Bu bilimlarsiz masalani yechish mumkin emas. Bunga yana asosiy nazariya
va qonunlarni har xil kimyoviy tushunchalarni, moddalarning fizik kimyoviy
xossalarini, kimyoviy reaktsiya tenglamalarni, moddalar molyar massalarini bilish
kiradi. Pedagog vapsixolog olimlarimiz masalalar yechishni aqliy bilimlar
kompleks xarakati modeli deb qarashadi. Masala yechish olingan bilimlar bitta
umumlashgan   ko’rinishdagi   xarakatga   keladi.   Kimyodan   masalalar   yechish
kimyoni   muammoli   o’qitishda,   bilimlarni   nazorat   qilishda   va   darsda   olingan
bilimlarni   mustahkamlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Xozirgi   kunda   kimyoviy
masalalarning to’liq oxiriga yetgan klassifikatsiyasi mavjud emas. Kimyo o’qitish
metodikasidan   adabiyotlarda   va   ilmiy   metodik   maqolalarda   turli   xil
klassifikatsiyalar   keltirilgan.   Ko’pchilik   tomonidan   qabul   qilingan   klassifikatsiya
ikki guruhga bo’linadi:
 hisoblashga (miqdoriy) masalalar.
 Sifat tarkibiga oid masalalar.
Har bir guruh o’z navbatida guruhchalarga bo’linadi. Biroq bu borada yagona bir 
qarash yo’q. Shunday bo’lsa ham xozirgi kunda ularni uchta ko’rinishda
klassifikatsiyalash mumkin:
7 I.Kimyoviy o’lchov birliklar bilan tanishish.
  Kimyoviy formula asosida elementlar massa nisbatlarinihisoblash.
  Formula asosida modda massasini va elementlar massalarini hisoblash.
 Nisbiy molekulyar massani nisbiy zichlik bo’yicha va gazlarhajmini modda 
massasi bo’yicha hisoblash.
  Kimyoviy tenglamalar bo’yicha hisoblash.
 Eritmalarga doir hisoblash.
 Oddiy va molekulyar formulalar tuzish.
II.Formula bo’yicha hisoblash.
   «Mol» va Avagadro qonuni asosida kimyoviy formula bo’yicha hisoblash.
 Kimyoviy tenglamalar bo’yicha hisoblash.
 Modda formulasini hisoblash.
 Davriy qonun. Atom tuzilishi.
 Eritmalar
 Amaliyotga doir aralash masalalar
III.Formulalar bo’yicha hisoblash .
  Berilgan kontsentratsiyadagi eritmani tayyorlash uchun erituvchi va erigan 
moddani hisoblashga oid.
 Gazlar va gazsimon moddalar, reaktsiyamahsulotlarining hajmiy nisbatlariga
nisbatan hisoblash.
 Gazlarning nisbiy zichligini hisoblashga oid.
  Berilgan hajmdagi gaz massasi bo’yicha uning nisbiymolekulyar massasini, 
hamda moddaning molekulyarformulasini aniqlashga doir.
 Maxsulot chiqish unumini hisoblash.
 Reaktsiyaga kirishayotgan moddalardan biri ko’p miqdorda bo’lganda, 
reaktsiya maxsuloti massasi va ortiqcha modda massasini hisoblash.
 Tarkibida qo’shimcha moddalari bo’lgan dastlabki moddadan olingan 
mahsulot massasini hisoblash.
8  Reaktsiya natijasida xosil bo’lgan gazmoddalar hajmini hisoblash. 
Kimyodan xisobli masalalar shartli ravishda uchta guruhga bo’lish mumkin:
 Moddalarning kimyoviy formulasi asosida yoki ularning formulasini 
chiqarishga oid masalalar.
 Kimyoviy tenglamalar ishlatiladigan masalalar.
 Eritmalarga oid masalalar.
Bu har bir guruh har xil ko’rinishdagi masalalarni o’z ichiga oladi.
Masalan,birinchi guruhni 15 xil ko’rinishdagi masalalarga ajratish mumkin:
 Birikmaning nisbiy molekulyar massasini hisoblash;
 Moddadagi elementlarning massa nisbatlarini aniqlash;
 Birikmadagi elementlarning massa ulushlarini aniqlash;
 Modda massasi tarkibidagi element massasini hisoblash;
 Tarkibidagi element massasi asosida modda massasini hisoblash;
 Gazlarning nisbiy zichligini hisoblash:
 Gazlarning nisbiy molekulyar massasini nisbiy zichligi asosida hisoblash.
 Modda massasi bo’yicha modda miqdorini hisoblash;
 Modda miqdori asosida modda massasini hisoblash;
 Moddaning oddiy formulasini elementlar massa ulushlari asosida topish;
 Moddaning molekulyar formulasini elementlar massa ulushlari va 
gazlarning nisbiy zichligi bo’yicha hisoblash;
 Modda formulasini yonish mahsulotlariga qarab hisoblash;
 Gazlar uchun zarrachalar sonini massa, modda miqdori va hajmi bo’yicha 
hisoblash.
 Gazsimon modda massasini hajm bo’yicha hisoblash
 Gazsimon modda hajmini uning massasi va miqdori bo’yicha hisoblash 
(buketma –ketlikni davom etirish mumkin).
                             I. Asosiy adabiyotlar tahlili.
9          1.1.   Karbon kislotalar haqida umumiy tushuncha.
Molekulasida  karboksil  guruh  —  COOH  bo‘lgan  moddalar karbon kislotalar
deb   ataladi.Karboksil     guruhi     bir-biriga     o‘zaro   ta’sir     qiladigan   ikkita
funksional karbonil va gidroksil guruhlarni birlashtiradi:
                                        
Karboksil guruhining uglerod atomi sp 2 -gibridlanish holatida bo‘lib, uchta σ– 
va bitta π–bog‘ hosil qiladi.Nomenklaturasi. To‘yingan bir asosli  kislotalarni  
nomlashda  ko‘pincha  ularning  trivial  nomlaridan foydalaniladi. Bu nom 
kislota qanday xomashyodan olinganini ko‘rsatadi. Masalan, ularning birinchi 
vakili H–COOH chumoli kislota deb ataladi, chunki dastlab chumolidan ajratib 
olingan. Xuddi shunga o‘xshash valerian kislota Valeriana o‘simligining 
ildizidan olingan.
Sistematik   nomenklaturaga   ko‘ra,   kislotalarning   nomi   tegishli   uglevodorod
nomiga kislota so‘zini qo‘shish bilan hosil qilinadi:
Formulasi Trivial nomenklatura Sistematik nomenklatura
H––COOH Chumoli kislota Metan kislota
10 CH3––COOH Sirka kislota
Etan  kislota
CH3––CH2––COOH Propion kislota
Propan  kislota
CH3––CH2––CH2––COOH Moy kislota
Butan  kislota
CH3––CH2––CH2––CH2––COOH Valerian kislota
Pentan  kislota
CH3––CH2––CH2––CH2––CH2––COOH Kapron kislota
Geksan  kislota
CH3––(CH2)14––COOH Palmitin kislota
Geksadekan  kislota
Tarmoqlangan zanjirli vakillarini nomlashda avval eng uzun zanjir tanlanadi 
va karboksil  guruh  tomondan  raqamlanadi.  Bu  holatda  karboksil  guruh 
birinchi  deb  hisoblanadi. Zanjir tarmoqlangan qismidagi radikallar  
joylashgan uglerod raqami, so‘ng radikal nomi aytiladi. Asosiy uglerod 
zanjiridagi uglerodlar soniga mos alkan nomi va kislota so‘zi qo‘shib 
aytiladi. Masalan:
                                 
Izomeriyasi.  To‘yingan karbon kislotalar uglerod zanjirning 
tarmoqlanishidan hosil bo’ladi:
Fizik   xossalari.   Suyuq   holatda   va   eritmalarda   karbon   kislota   molekulalari
molekulalararo   vodorod   bog‘larini   hosil   qiladi.   Vodorod   aloqalari   karbon   kislota
molekulalarining tortishishi va birlashishiga olib keladi.
Karbon   kislotalarning   molekulalari   vodorod   bog‘lari   orqali   dimerlarga
bog‘langan.
11                                      
Bu   suvda   eruvchanlikning   oshishiga   va   quyi   karbon   kislotalarning   yuqori
qaynash   haroratiga   ega   bo‘lishiga   olib   keladi.Molekulyar   massa   ortishi   bilan
kislotalarning suvda eruvchanligi pasayadi.
  Kimyoviy xossalari.   Karbon kislotalar anorganik kislotalar kabi xossalarga 
ega, metallar, metall oksidlari va ishqorlar bilan reaksiyaga kirishib, tuzlar hosil 
qiladi.
                    
Karboksildagi gidroksilning spirt qoldig‘i bilan almashinishi murakkab efi rlar 
hosil bo‘lishiga olib keladi. Murakkab efi rlar hosil bo‘lishining eng oddiy usuli 
kislotalarni spirtlar bilan qizdirishdir:
            
Chumoli kislotaning karboksil guruhi bevosita vodorod bilan bog‘langani 
tufayli uni bir vaqtning o‘zida ham kislota, ham aldegid deb qarash mumkin.U 
aldegidlarga xos “kumush ko‘zgu” reaksiyasiga kirishadi:
           
12 Vodorodning  almashinishi  bilan  boradigan  reaksiyalarga  quyosh  nurida  
galogen ta’sirlashishini keltirish mumkin. Bunda radikaldagi bir yoki bir necha 
vodorod atomi galogenga almashingan kislota hosilasi vujudga keladi:
 
                                             
Karbonat kislotaning ayrim hosilalari organik moddalarni tash- 
kil  etadi.  Masalan,  u  ikki  negizli  kislota  bo'lgani  uchun  ikkita 
xlorangidridga ega:
                
Yuqori temperaturada uglerod (Il)-oksidga xlor ta’sir ettirilsa, 
fosgen hosil bo‘ladi:
                                 
Fosgen o‘tkir hidli, zaharli.  Unga spirt ta ’sir ettirib karbonat 
kislota efirlari hosil qilinadi:
           
Fosgen sanoatda plastmassa, kauchuk va bo‘yoq moddalarni 
olishda ishlatiladi.
Mochevina.   Karbonat kislotaning amidlari katta ahamiyatga
ega:
                    
Karbamin kislota efirlari uretan preparatlar deb atalib, tibbiyot- 
da tinchlantiruvchi va og‘riqni qoldiruvchi dori sifatida ishlatiladi. 
Karbamilxloridga spirt ta'sir ettirib uretanlar olinadi:
13                                                 II-asosiy qism
2.1 . Karbon kislotalarning nomlanishi va ularning xossalari 
To‘yingan bi asosli karbon  kislotalar yog‘  kislotalar deb ham 
ataladi, chunki bu kislotalarning birinchi vakili yogiardan olingan.
To'yingan birasosli  yog‘  kislotalarni  nomlashda,  ko‘pincha 
ularning trivial nomlaridan foydalaniladi.  Bu nom  kislota qanday 
xom ashyodan olinganligini ko‘rsatadi, masalan, ularning birinchi 
vakili   chumoli  kislota deb ataladi,  chunki  u dastlab 
chum olidan ajratib olingan. Xuddi shunga o‘xshash, sirka kislota -
sirkadan,  moy kislota — sigir yogidan, valerian kislota — valeriana 
o'simligining ildizidan olingan.
Bir asosli  karbon kislotalarni  ratsional nomenklaturaga ko‘ra 
nom lashda ularni sirka kislota hosilasi deb qaraladi:
         
Sistem atik nomenklaturaga  ko‘ra kislotalarning nomi tegishli 
uglevodorod nomiga kislota so‘zini qo‘shish bilan hosil qilinadi:
                                    
To'yingan karbon kislotalarda aldegidlardagi singari izomeriya-
ning ikki turi:  uglerod skeletining va karboksil guruhning zanjirda
turlicha joylanishidan kelib chiqadigan izomeriyasi mavjud:
      
14      
Olinish usullari.
1. Birlamchi spirtlar oksidlanganda dastlab aldegid, so'ngra
kislota hosil bo‘ladi. Bunda uglerod atomlarining soni o‘zgarmaydi:
Ketonlar  A.I.Popov  qoidasiga  ko'ra  kuchli  oksidlovchilar
ta ’sirid a  kislotalar  a ralash m asin i  hosil  qiladi.  Masalan:
metilpropilketon oksidlanganda to ‘rtta kislota hosil bo4adi:
                    
To‘yingan uglevodorodlar kislorod bilan yuqori tem peraturada 
(400—500 °C),  130—140 atm   bosim da  katalizatorlar (metallar, 
metall tuzlari) ta’sirida kislotalar hosil  qiladi. Sanoatda karbon 
kislotalar shu usul bilan olinadi.
2.  Gemigaloidli uglevodorodlar, orto-efirlar, am idlar,  kislota 
angidridlari, xlorangidridlari va nitriallarning gidrolizanishi:
15                
Hosil bollgan kislota tuzlari suv yoki mineral kislotalar ta’sirida 
karbon kislotaga aylanadi:
To’yinmagan  uglevodorodlarga  CO  katalizatori  ishtirokida 
uglerod  (Il)-oksid  va  suv  bug'i  ta ’sir  ettirib,  kislotalar  olinadi 
(B.Y.Rappe sintezi):
                       
4.  Ikki  asosli  karbon  kislotalarni  qizdirish  orqali  olish.  Bu 
usul bilan malon kislota va uning gomoglaridan sirka kislota hamda 
uning yuqori gomologlari olinadi:
                             
5. Asetosirka efir asosida sintez qilish bilan olinadi.
6 . Yog‘ va moylarni gidrolizlab olinadi.
Karbon kislotalarning quyi vakillari odatdagi sharoitda o ‘tkir 
hidli, suv bilan  har  qanday nisbatda aralashadigan, sovitilganda 
oson kristallanadigan harakatchan suyuqliklardir.  Molekuladagi 
16 uglerod atomlari soni beshtadan to'qqiztagacha bo‘lgan kislotalar 
(izomoy kislota ham) moysimon suyuqliklar bollib, suvda yomon 
eriydi.
Yuqori  molekular yog'  kislotalar hidsiz,  suvda erimaydigan 
qattiq moddalardir.  Bir asosli to'yingan karbon kislotalarning asosiy 
fizik xossalari  13-jadvalda keltirilgan.  Karbon kislotalarning deyarli 
ham m asi spirtda va efirda yaxshi eriydi.
Kislotalarning  m olekular  massasi  ortishi  bilan  qaynash 
temperaturasi  ham  ortadi,  solishtirma  massasi  esa  kamayadi. 
Norm al tuzilishga ega bo‘lgan  kislotalar tarmoqlangan kislotalarga 
qaraganda yuqori tem peraturada qaynaydi.  Masalan,  H-valerian 
kislota   da qaynaydi, izovaierian kislota
da qaynaydi.  Molekulasidagi 
uglerod atomlari soni juft bo'lgan kislotalaruglerod atom lari soni 
toq bo‘lgan kislotalarga yuqori tem peraturada suyuqlanadi.
Kislotalarning molekular massasini aniqlash natijasida suyuq 
holatda ularning molekula massasi  ikki baravar ortiqligi m a ’lum 
bo‘ladi.  Buning sababi kislota molekulalarining o ‘zaro assotsilan- 
ganligi,  ya’ni  vodorod  bog‘lanish  hosil  bolganligidir,  buning 
natijasida siklik yoki chiziqli tuzilishi hosil boiadi:
              
Tajribalaming ko‘rsatishicha, bunday vodorod bog‘lanish ener- 
giyasi 7 kkal/mol ga teng.  Kislorod va vodorod atomi oralig‘idagi 
masofa 
17 KIMYOVIY  XOSSALARI
1.  Barcha karbon kislotalar, anorganik kislotalar kabi kislota 
xossalariga ega bolib,  ko‘k lakmusni qizartiradi.  Kislota gidrok- 
sidinining kuchli  kislotali xossalari  karboksil guruhdagi  atom lar 
elektron zichligining siljishi bilan tushuntiriladi.  Karboksil guruhda 
elektron zichligi elektrofîl atomga, ya’ni kislorodga siljigan boiadi. 
Buning natijasida karboksil gidroksilidagi vodorod bilan kislorod 
orasidagi boglanish zaiflashadi va, nihoyat, vodorod atomi proton 
holida ajralib chiqadi, dissotsilanadi.
               
Karbon kislotalar suvsiz minerai kislotalarda proton qabul qilib, 
karbkation hosil qiladi.
                          
Dissotsilanmagan karbon kislota molekulasining gidroksil guruh 
kislorodida  elektron  zichligi  kamayib,  karbonil  guruhda  u  ko‘- 
payadi.  Bu xususiyat kislotaninng anion holatida kuchli boiadi.
Karboksil  guruhga  nisbatan  galoid  atom i  uzoqlashgan  sari 
galoidning ta’siri kamayadi va natijada kislota kuchi ham kamayadi.
                  
2. Karbon kislotalar ham xuddi mineral kislotalar kabi metallar, 
18 metall oksidlari va ishqorlarbilan reaksiyaga kirishib tuzlar hosil 
qiladi:
                
Karbon  kislotalarni  yoki  ularning  natriyli  tuzlarini  suvdagi 
eritmasi elektroliz qilinganda anodda C02 ajralib chiqadi,  hosil 
bo‘lgan radikallar esa o‘zaro to kqnashib uglevodorodlarga o ‘tadi 
(Kolbe reaksiyasi):  
                      
3.  Karbon  kislotalarga  fosfor  va  oltingugurtning  galoidli 
birikmalari ta’sir ettirilganda shu kislotalaming galoid-angidridlari
hosil bo‘ladi:
              
4.  Karbon kislotalar bilan ßpirtlar o ‘zaro reaksiyaga kirishib, 
murakkab efirlar hosil qiladi.
5.  Kislotalarni faqat maxsus katalizatorlar ishtirokida vodorod 
bilan qaytarib, aldegid yoki spirtlarga aylantirish mumkin:
            
6 .  Karbon  kislotalar  aldegid  va  ketonlar  kabi  radikaldagi 
vodorod atomlarini galogenlarga almashtira oladi.  Kislotalaming 
galogenli  hosilalarini  olishda  ko'pincha  kislotalar  emas,  balki 
ularning galogenangidridlari ishlatiladi. Bunday reaksiya Zelinskiy— 
G el-Folgard reaksiyasi deyiladi:
           
19 2.2 Karbon kislatalarnin xossalari bo’yicha masala va mashqlar
Chumoli kislota H —COOH to‘yingan birasosli kislotalarning 
eng  oddiy  vakili.  U  birinchi  marta  qizil  chum olilardan  ajratib 
olingan, shuningdek ko‘pgina o‘simliklar (qichitqi o ‘t, archa), qon 
va  muskul  tark ib id a  ham  bo‘ladi.  Laboratoriya  sharoitida 
xloroformga  suyultirilgan  ishqor  ta ’sir  ettirib  chumoli  kislota 
olinadi:
               
Sianid kislota gidrolizlanganda ham chumoli kislota hosil bo‘ladi:
                   
Chumoli  kislota  o ‘tkir  hidli,  achchiq  ta ’mli,  suv  bilan  har 
qanday nisbatda arashadigan rangsizsuyuqlik. Tuzilishi jihatidan 
birasosli to'yingan  kislotalardan farqqiladi.  Molekulasi tarkibida 
aldegid  g u ru h n in g   borligi  sababli,  u  o'ziga  xos  quyidagi 
xususiyatlarni  nam oyon qiladi:
a)  chum oli  kislota  kumush  oksidning  ammiakdagi  eritmasi 
ta’sirida oson oksidlanib, karbonat angidrid va suv hosil qiladi:
              
20 Chumoli  kislota  kuchli  qaytaruvchi  sifatida  to ‘qim achilik 
sanoatida gazlamalarni bo‘yashda, tibbiyotda va boshqa sohalarda 
ishlatiladi.  Chumoli  kislotadan  oksalat  kislota,  etilform iat  va 
xushbo‘y moddalar(amilformiat) olinadi.
Sirka  kislota  CH3COOH   uzoq  vaqtlardan  beri   ma’lum, 
chunki u vinoning achishi natijasida hosil bo‘ladi.  U ko‘p o ‘sim- 
likalrda, hayvon chiqindilarida sof holda, shuningdek tuz va murak- 
kab efirlar holida uchraydi.
Sanoatda sirka kislota bir necha usullar bilan olinadi:
1.  Yog‘och quruq haydalganda sirka suv qatlamida yig‘ilib, 
qo‘shim cha mahsulot sifatida metil spirt va aseton hosil bo‘ladi. 
Sirka kislotani ajratib olish uchun aralashm a ohak bilan neytral- 
lanadi, bunda hosil bolgan kalsiy asetat sulfat kislota bilan qizdiril
ganda parchalanib, sirka kislota sof holda ajralib chiqadi:
               
KARBON  KISLOTALARNING  HOSILALARI
Karbon kislota molekulasidagi vodorod atom ini, gidroksil va 
karbonil guruhi biror atom yoki atom larguruhiga alm ashinuvidan 
hosil bo'lgan moddalar karbon kislotalarning hosilalari deyiladi:
21          
Karbon  kisortalarning  m urakkab  efirlarini  kislota  m oleku- 
lasidagi  gidroksil  guruh  vodorodining  uglevodorod  radikaliga 
almashinuvidan hosil bo‘lgan  mahsulot deyish mumkin.
Masala yechish:
1 . 200 g 40% natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday massada-
gi (g) sirka kislotasi kerak bo‘ladi?
Masalaning     yechimi.     Avvalo,     eritma     tarkibidagi     natriy     ishqorining
massasini  hisoblab olaylik:
                         
Eritma   tarkibidagi   ishqorning   massasini   hisoblab   bo‘lgandan   so‘ng   reaksiya
tenglamasi yoziladi va tenglashtiriladi:
              
Reaksiya   asosida   jarayonda   qatnashgan   ishqorning   hamda   kislotaning
molekulyar massalarini hisoblab topamiz va proporsiya tuzamiz:
    
Demak, 80 g massadagi ishqor 120 g ga ega bo‘lgan kislotani neytrallay oladi.
Javob: 120 g .
2 . 30 g massadagi sirka kislotasiga natriy metalli qo‘shilishi natijasida hosil 
22 bo‘lgan tuzning massasini (g) hisoblang.
Masalaning   yechimi. Bu  turdagi  masalalarning  yechimi   reaksiya   tenglamasini
to‘g‘ri yozib olish va tenglashtirishdan boshlanadi:
             
Reaksiya   tenglamasi   yozilgandan   so‘ng   masala   shartida   berilgan   kislotaning
massasi   hamda   reaksiyada   qatnashayotgan   moddalarning   molekulyar   massalari
yordamida proporsiya tashkil etiladi:
Demak,   masala   shartida   berilgan   30   g   sirka   kislotasidan   41   g   massadagi   tuz
hosil bo‘lishi aniqlandi.
Javob: 41 g.
3.   400   ml   ρ=1,24   g/ml   bo’lgan   natriy   ishqori   eritmasida   100   g   NaOH   bo’lsa,
eritmaning massa ulishini (%) aniqlang?
Berilgan:  
V=400 ml= 0,4
l        
ρ =1,24 g/ml
m
NaOH =100 g
___________
  W=?
  Yechish: Eritmani quyidagicha tasavur qilsak bo’ladi.
Quyidagicha topamiz:
a.V=	
meritma
ρeritma   dan   m
eritmani   topamiz.
m
eritma =ρ·V
eritma =1,24g/ml·400ml=496 g
b. 	
W	=	
mNaOH
meirtma	
=100	g	
496	g=0.2015	⋅100	%	=	20	.16	%    NaOH  bor ekan.
23 4.       Moddaning   eruvchanligi   S=40   ga   teng   bo’lsa,   eritmaning   massa   ulushini
aniqlang?
Berilgan:
    S=40 
____ 
   W=?
                  Yechish:   Demak   modda   ma’lum   tempraturada   100   g
suvda   40   g   erishi   ko’rinib   turibdi.   Massa   ulush   bilan
eruvchanlik o’rtasidagi bog’langan formulaga qo’yamiz.W	=	S	
100	+S=40	g	
100	g+40	g=	40	g	
140	g=0.286	⋅100	%	=	28	.6%
ga
teng.
5.     4   mol   suvda   20   l   HCl   erishidan   hosil   bo’lgan   eritmaning   massa   ulishini
aniqlang?
Berilgan:
n
suv =4
mol
V
HCl =20
l
W = ? Yechish:   Buning   o’quvchiga   tushinarli   bo’lishi   uchun   eng
avvalo   eritmaning   hosil   bo’lishini   tasavvur   qilgan   holda
eritmaning oddiy rasmini chizib olamiz.
Ko’rinib   turibdiki,   qo’shilayotgan   suv   va   HCl   massalarini
topib   olishimiz   kerak.   m   ni   topish   uchun   eng   avvalo   suvning
nisbiy molyar massasini topishimiz kerak . 
a.      Mr
(suv) =2A
r(H) +A
r(O) =2·1+16=18 g/mol
b.   Undan   so’ng   m   ni   topamiz.  	
n=	m
M   bo’lsa,     m   ni   topsak
m=n·M bo’ladi.  m=n·M=4 mol·18 g/mol=72 g suv qo’shilgan
bo’ladi.
24 c.   HCl   ning   massasini   topishda   hajmidan   foydalanib
miqdorini, miqdoridan esa massasini topamiz.     n=	v
vm
=20	l	
22	.4l=	0.893	mol
HCl   bor.   Uning   massasini   topish
uchun HCl ning nisbiy molyar massasini topamiz. 
M
(HCl) =A
r(H) +A
r(Cl) =1+35,5=36,5   g/mol   ga   teng.   Keyin  	
n=	m
M
bu formuladan topamiz. m=n·M=0,893 mol·36,5 g/mol=32,6 g
HCl 
d.   Eritmaning   massasi   qo’shilgan   suv   va   HCl   massalarini
yig’indisiga   teng:       m
eritm =m
HCl +m
suv =72   g+32,6   g=104,6   g   ga
tene. Massa ulushni topish uchun erigan HCl massasini eritma
massasiga nisbati bilan topiladi.
   	
W	=	
merigan modd
meritma	
=32	.6g	
104	.6g=0.3117	⋅100	%=	31	.17	%
  li   eritma   hosil
bo’lgan.  
Mustaqil ish:
1. Umumiy formulasi   bo‘lgan karbon kislotaning struktura formulasini 
yozing.
2.  Quyida  keltirilgan  moddalarning  1)  sirka  kislota;  2)  propion  kislota; 
3) moy kislota; 4) valerian kislota strukturaviy tuzilishini yozing va ular tarkibidagi
δ– va π– bog‘lar sonini hisoblang.
3. Sirka kislotasining olinishida qo‘llanishi mumkin bo‘lgan usullarning reaksiya 
tenglamalarini daftaringizga yozing:
A) karbon kislotalar tuzlariga sulfat kislotasi bilan ta’sir etish;
B) bir atomli to‘yingan spirtlarning oksidlanishi;
25                         
5.  Sirka kislotasining quyida keltirilgan qaysi moddalar bilan ta’sirlanishi murak-
Kabi   efirning   hosil   bo‘lishiga     olib     keladi?     Javobingizni     asoslash     uchun
reaksiya  tenglamasini yozing.
6. 120 g 60% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday mas-
sadagi (g) propion kislotasi kerak bo‘ladi?
7. 400 g 20% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday mas-
sadagi (g) moy kislotasi kerak bo‘ladi?
8. 80 g 80% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday massadagi 
(g)  valerian kislotasi kerak bo‘ladi?
9.  90  g  massadagi  sirka  kislotasiga  kaliy  metalli  qo‘shilishi  natijasida  hosil 
bo‘lgan tuzning massasini (g) hisoblang.
10. 29,6 g massadagi propion kislotasiga natriy metalli qo‘shilishi natijasida ho-
sil bo‘lgan tuzning massasini (g)  hisoblang.
1   l   (1000   ml)   eritmaning   hajm   birligida   erigan   moddaning   miqdori   shu
eritmaning   molyar   konsentratsiyasi   yoki   molyarligi   deyiladi.   Uning   birligi   mol/l,
mol·l -1
, M. 
Agar  1 litr  eritmada  1 mol  erigan modda bo’lsa,  molyar  eritma deyiladi. 
Agar  1 litr  eritmada  0,1 mol  erigan modda bo’lsa,  ditsimolyar  eritma deyiladi.
Agar   1   litr   eritmada   0,01   mol   erigan   modda   bo’lsa,   santimolyar   eritma
deyiladi. 
26 Agar   1   litr   eritmada   0,001   mol   erigan   modda   bo’lsa,   millimolyar   eritma
deyiladi. 
Agar   erigan   modda   miqdori   (mol)   yoki   massasi   ma’lum   bo’lsa,   molyar
konsentratsiya quyidagi formulalar orqali topiladi:CM=	n
V	=	m
M	r⋅V
             Bu yerda:   C
M –molyar konsentratsiya (M, mol/l);   V-hajm (l);
m–massa (g); n – modda miqdori (mol); M
r  – molyar massa (g/mol)
Molyar konsentratsiyaning foiz konsentratsiyaga bog’liqlik formulasi:	
CM=	C	%⋅d⋅10	
M	r
Bu yerda:  C% - foiz konsentratsiya; d ( ρ ) – eritma zichligi. 
Molyar konsentratsiyaning normal konsentratsiyaga bog’liqlik formulasi:	
CM=	Cn	⋅Ek
M	r
Bu yerda:  Cn - normal konsentratsiya; Ek – ekvivalent massa. 
Molyar konsentratsiyaning titrga bog’liqlik formulasi: 	
CM=	T⋅1000
M	r
Bu yerda: T  - titr konsentratsiya;  
Agar eritmadagi erigan modda miqdori o’zgarmay eritma hajmi o’zgarsa, yangi
hosil   bo’lgan   eritmaning   molyar   konsentratsiyasi   quyidagicha   topiladi:	
Cm	1⋅V	1=Cm	2⋅V	2
Agar   bitta   moddaning   ikki   xil   molyarli   eritmalari   aralashtirilganda   hosil
bo’lgan   yangi   eritmaning   molyar   konsentratsiyasi   quyidagicha   topiladi:	
Cm	3=	
Сm	1⋅V	1+Cm	2⋅V	2	
V	1+V	2
27 Molyar konsentratsiyaning eruvchanlikga bog’liqlik formulasi:CM=1000	⋅S⋅ρ	
(100	+S)⋅M	r
1. Quyida keltirilgan murakkab efir nomini yozing: CH3COOC4H 9
2.  Keltirilgan  moddalarning  struktura  formulasini  yozing  va  ular  tarkibidagi
uglerod atomlarining  gibridlanishini ko‘rsating:
1) metil metanoat;  2) metil propionoat;  3) etil etanoat.
3.  Murakkab  efirlarning  gidroliz  reaksiyalariga  taalluqli  bo‘lgan  
jarayonlarni tanlang.
4. Quyidagi o‘zgarishlarni amalga oshirish uchun qanday reaksiyalar ketma-ket-
ligidan foydalanish zarur?
28       
Mustaqil yechish uchun masalalar 
1. Umumiy formulasi  bo‘lgan karbon kislotaning struktura formulasini 
yozing.
2.  Quyida  keltirilgan  moddalarning  1)  sirka  kislota;  2)  propion  kislota; 
3)   moy   kislota;   4)   valerian   kislota   strukturaviy   tuzilishini   yozing   va   ular
tarkibidagi 
δ– va π– bog‘lar sonini hisoblang.
3.   Sirka   kislotasining   olinishida   qo‘llanishi   mumkin   bo‘lgan   usullarning
reaksiya 
tenglamalarini daftaringizga yozing:
A) karbon kislotalar tuzlariga sulfat kislotasi bilan ta’sir etish;
B) bir atomli to‘yingan spirtlarning oksidlanishi;
C) murakkab efi rlarning gidrolizi.
4. Keltirilgan reaksiyalarning chap tomonini to‘ldiring:
29 5.     Sirka   kislotasining   quyida   keltirilgan   qaysi   moddalar   bilan   ta’sirlanishi
murakkab   efirning   hosil   bo‘lishiga   olib   keladi?   Javobingizni   asoslash   uchun
reaksiya  tenglamasini yozing.
6. 120 g 60% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday mas-
sadagi (g) propion kislotasi kerak bo‘ladi?
7. 400 g 20% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday mas-
sadagi (g) moy kislotasi kerak bo‘ladi?
8. 80 g 80% li natriy ishqorining eritmasini neytrallash uchun qanday massadagi
(g)  valerian kislotasi kerak bo‘ladi?
9.  90 g  massadagi  sirka  kislotasiga  kaliy  metalli  qo‘shilishi  natijasida  hosil
bo‘lgan tuzning massasini (g) hisoblang.                                             
                                                Xulosa
Karbon   kislotalar   biz   yaxshi   bilamizki   tarkibida   karboksil   guruhini   tutgan
moddalarga aytiladi.   Karboksil   guruhi    bir-biriga   o‘zaro   ta’sir    qiladigan ikkita
funksional karbonil va gidroksil guruhlarni birlashtiradi:
To‘yingan   bir   asosli     kislotalarni     nomlashda     ko‘pincha     ularning     trivial
nomlaridan   foydalaniladi.   Bu   nom   kislota   qanday   xomashyodan   olinganini
ko‘rsatadi. Masalan, ularning birinchi vakili H–COOH chumoli kislota deb ataladi,
chunki dastlab chumolidan ajratib olingan. Xuddi shunga o‘xshash valerian kislota 
Valeriana o‘simligining ildizidan olingan.Eritma tarkibidagi erigan modda miqdori
shu   eritmaning   konsentratsiyasi   deyiladi   va   turli   xil   birliklarda   o’lchanadi:   foiz
konsentratsiya   molyar   konsentratsiya,normal   konsentratsiya,   molyal
konsentratsiya, titr konsentratsiya.
30 Eritmalarning   xossalariga   eritmadagi   diffuziya,   osmos   hodisalari,   eritmalar   bug`
bosimi,   eritma   muzlash   va   qaynash   t е mp е raturalari   kiradi.   Bir   modda
zarrachalarning ikkinchi modda ichida taqsimlanishiga diffuziya d е b ataladi. Agar
yuqori   kons е ntratsiyali   eritma   olib   uning   ustiga   suv   quysak,   erigan   modda
zarrachalari   suvga   o`ta   boshlaydi   va   ma'lum   vaqtdan   k е yin   eritma   bir   xil
kons е ntratsiyaga   erishadi.   Eritmalarda   diffuziya   tufayli   og`irlik   kuchi   ham
y е ngiladi.   Har   qanday   muz   eritmasi   ustiga   suv   solsak,   og`ir   zarrachalar   yuqoriga
ko`tariladi.   Agar   erituvchi   bilan   eritma   o`rtasiga   yarim   o`tkazgich   parda   qo`ysak
bu   parda   orqali   erituvchi   zarrachalari   eritmaga   o`tib,   uni   suyultira   boshlaydi.
Erituvchi   zarrachalarining   yarim   o`tkazgich   parda   orqali   o`tish   prots е ssi   osmos
hodisasi d е yiladi.
Ushbu kurs ishida eritmalar haqida umumiy ma`lumotlar keltirilgan: foiz, normal,
molyar, molyal eritmalar va eruvchanlik haqida. Bundan tashqari osmos hodisasi,
bufer erimalar , diffuziya hodisasi haqida ham ma`lumotlar keltirilgan.
                               F о yd а l а nilg а n  а d а biyotl а r ro’yxati.
1 .   A.Abdusamatov  «Organik kimyo» Toshkent  —  «Talqin»  —  2005
2.  X.R.Raximov «Anorganik kimyo» 1984 y.
3 .   Yoriev   O.M.va     boshqalar   “Umumiy   va   noorganik   kimyodan   masala   va
mashqlar   to’plami”   Toshkent,   2008.   (U-6887,   o’/q,   15   ta)          4.      Qodirov   Z.,   
Muftaxtov A., Norov SH.        Kimyoviy tenglamalar tuzish. Toshkent: “O`zbekiston”,   
1998. (U-5530, o’/q, 80 ta)
4 .   N.S.Axmеtov   «Obshaya   i   nеorganichеskaya   kimyo»,   1988   g.   3.
A.K.Glinka «Umumiy kimyo» 1974 
5  . N.N.Suvоrоv. Оrgаnik kimyodаn sаvоllаr vа mаsаlаlаr. Tоshkеnt. O`zbеkistоn.
1998 y.
31 6.   T.Do`stmurоdоv,   А.Аlоviddinоv.   Umumiy   vа   оrgаnik   kimyodаn   mаsаlаlаr
yechish. Tоshkеnt O`zbеkistоn 2003 y.  
7.   Nishonov   M,   Mamajonov   Sh,   Xo`jayev   V.   Kimyo   o`qitish   metodikasi.   T.,
”O`qituvchi” , 2002
8. Omonov  H., Mirvohidova  M.  Kimyo metodologiyasi  va  metodikasining  ayrim
masalalari. O`quv qo`llanma. T., Nizomiy nomidagi TDPU, 2003
9.   N.G.   Rahmatullayev   .,   H.T.   Omonov.,Sh.M.   Mirkomilov.   Kimyo   o`qitish
metodikasi. “Toshkent-iqtisod moliya”. 2013
10. J.Yo‘ldoshev, S.Usmonov, ―Pedagogik texnologiya asoslari , T., 2004. ‖
11. J.Yo‘ldoshev, ―Ta‘lim yangilanish yo‘lida , T., 2000. 	
‖
12 .Ptiyukov V.Yu., ―Osnov pedagogicheskoy texnologi , M., 1999	
‖ . 
13.Chang. General Chemistry The Essential consepts. V.Y.Ganken.
 www.ziyonet.uz
www.testing.uz
www.chemistry.ru
 www.labchem.ru
32

Karbon kislotalarning nomlanishi va xossalariga doir masala va mashqlar yechish

Купить
  • Похожие документы

  • Infraqizil spesktroskopiya
  • Suyuqlik va gaz aralashmalarini tozalash uchun adsorber va absorberlarni
  • Suyuq aralashmalarni ajratish uchun rektifikatsion kolonnalami qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Turli aralashmalami quyuqlashtirish, bug’latish qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Suyuqlik suyulik va suyuqlik qattiq jism sistemasida ekstraksiyalash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha