Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 60.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 29 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Kasb ta’limida innovatsion texnologiyalar

Купить
Kasb ta’limida innovatsion texnologiyalar
 
 
I. Kirish II.  
II. Asosiy qism 
1. Kasb ta’lim metodologiyasida innovatsion texnologiyalar 
2. O’qitish texnologiyalari majmuaviy interaktiv tizim sifatida 
3. Seminar darslarini tashkil etishda interaktiv metodlar 
4. O’qitish texnologiyalarini loyihalash 
5. Pedagogik amaliyotda innovatsion texnologiyalarni qo’llash 
III. Xulosa 
IV.   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
1  
  Kirish 
Kadrlar   tayyorlash   borasidagi   davlat   siyosati   uzluksiz   ta’lim
tizimiorqalishaxsning   har   tomonlama   barkamol   bo’lib   etishishini   nazarda   tutadi.
Shaxs ta’lim  xizmatlarining ishlab chiqaruvchi sifatida ta’lim  jarayonida bilim va
tajribani   o’rganuvchi,   ishlab   chiqarish   moddiy   muhiti   faoliyatida   fan,   madaniyat,
halq xizmatida ishtirok etadi. 
      Uzluksiz   ta’lim   jarayonida   oliy   ta’lim   muhim   o’rinni   egallaydi.   Yuqori
ma’naviyatli,   pok   odob   va   axloqqa,   ensiklopedik   ma’lumotga,   ruxiy   va   jismoniy
barqarorlikka   ega   bo’lgan   kadrlar   tarbiyalashda,   o’qitishda   innovasiya
metodlaridan foydalanish zarur. «Innovasiya» - lotincha - o’qitishda yangiliklardan
foydalanish mazmunini bildiradi. 
O’qituvchi uz mutaxassisligi  bo’yicha olgan bilimidan qat’iy nazar, ta’lim tarbiya
jarayoniga   qadam   qo’yar   ekan,   pedagogik   va   psixologik   bilimlar,   innovasion
texnologiyalar   hamda   o’qitish   metodlari   yig’indisi   bo’lgan   zarur   pedagogik
minimumlarni egallab olishi zarur. 
         Yuqoridagilarni  e’tiborga  olgan  xolda,   lisey  va  kollejlarda  mutaxassislarni
tayyorlashda quydagilarga e’tibor berish kerak; 
- o’qish   jarayonining   samradorligini   ta’minlovchi   pedagogik   malakalarni
shakllantirish; 
- ijtimoiy-iqtisodiy   tushunchaga   yo’naltirilgan   yangi   kasbiy   tafakkurni
o’stirish;   -   o’qituvchi   faoliyatining   metodologik   asosi   sifatida   pedagogik   bilimlar
tizimi  sifatidaga o’qitish texnologiyalarini egallash. 
O’qitishda   an’anaviy   -   standart   va   noan’anaviy   -   nostandart   o’qitish   usullarini
tanlash,   o’yinlar,   rol   o’ynash   va   vaziyatli   texnologiyalardan   foydalanish   yaxshi
samaralar berishi ilg’or chet el tajribalaridan ma’lum. 
Mustaqil   Respublikamizda   halk   ta’limi   tizimi   oldiga   qo’yilgan   talab   va
extiyojlardan   kelib   chiqqan   xolda   kollej   ta’limini   tashkil   qilishning   yangi-yangi
shakllari yaratilmoqda. 
2  
   
    1.Kasb ta’lim metodologiyasida innovatsion texnologiyalar 
O’zbekiston   Respublikasi   inson   huquqlari   va   erkinligini   kafolatlovchi   jamiyatni
ma’naviy   yangilaydigan   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantiradigan   va   uni   jahon   hamjamiyati   darajasiga   ko’tarib,   uzviylikni
ta’minlaydigan ochiq demokratik huquqiy davlat qurmoqda. 
  O’zbekiston   taraqqiyotida   xalqning   boy   ma’naviy   salohiyoti   va   umuminsoniy
qadriyatlarga   hamda   hozirgi   zamon   madaniyati,   iqtisodiyoti,   ilmi,   texnikasi   va
texnologiyasining so’nggi yutuqlariga asoslangan mukammal ta’lim tizimini barpo
etish dolzarb ahamiyatga ega. 
  Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni   joriy
qilish va o’zlashtirish zarurligi ko’p karra takrorlanadi. 
Ta’limga 3 xil yondoshuv . 
  Ma’lumki   pedagogikada   talabalarning   ta’lim   jarayonidagi   faolligini   oshirishga
qaratilgan   1   necha   o’qitish   uslublari   ishlab   chiqilgan;   muammoli   o’qitish,   ish
faoliyatini ifodalovchi o’yinlar, rollar bajarish, mavzuiy o’qitish va hokazo. Ammo
ular   xalq   ta’limi   tizimida   keng   qo’llaniladi   deb   bo’lmaydi.   Bizning   fikrimizcha,
buning   sababi   har   bir   mashg’ulotga   tayyorgarlik   pedagogik   izlanishni   ko’zda
tutishi, yuksak kasbiy mahoratni, ijodiy yondashuv va ko’p vaqtni sarflashni talab
qilishda   bo’lsa   kerak.   Odatda,   har   bir   bunday   mashg’ulot   stsenariysi   o’ziga   xos
xususiyatga ega va takrorlanmasdir. 
  Ta’limda   og’zaki   -   ko’rgazmali   yondashuv   juda   katta   tajribaga   ega   va  qismlarga
ajratilib   ishlab   chiqilgan   bo’lib,   ta’lim   tizimida   ulkan   xizmat   ko’rsatdi,biroz
bo’lsada,   takomillashuvni   davom   ettirmoqda,   ammo   bu   takomillashuv
yondashuvning   qonuniyatlari   doirasida   cheklangandir.   Jadal   sur’atlar   bilan   o’sib
borayotgan   fan   va   texnika   talablari   ta’lim   tizimidagi   islohatlar   raqobatbardosh
kadrlar   tayyorlash,   shaxsni   rivojlantirish,   uning   ma’lumot   olish   istaklarini
qondirishga   bo’lgan   jamiyat   ehtiyojlari   hamda   o’qitish   uslublari   o’rtasida
ziddiyatlar tug’ilishiga olib keladi. 
3  
    O’zbekiston pedagoglari pedagogik texnologiya bilan etarlicha tanish emaslar. 
Albatta   bu   holatni   tuzatishga   jiddiy   e’tibor   qaratish   zarur.   Ko’p   bosqichli   ta’lim
tizimida,   yangi   standartlar   va   dasturlar   doirasidagi   ta’lim   jarayonini   eskirgan
uslubiyat bo’yicha olib borilishiga yo’l qo’yib bo’lmaydi. 
  Ta’lim   tizimidagi   keng   qamrovli   tarkibiy   islohatlarni   Respublika   pedagoglari
ilg’or  pedagogik  texnologiyalarni  o’zlashtirish  va  o’quv  jarayoniga  qo’llash   bilan
mustahkamlashlari zarur. Avval ta’kidlanganidek, buning uchun pedagoglarimizni
o’quv   jarayoniga   texnologik   yondashuvlarini   o’rgatish   talab   etiladi,bu   esa
pedagogik   texnologiyadan   foydalanishdan   tashqari   uni   O’zbekiston   madaniyati,
an’analari va tajribasi bilan boyitishga olib keladi. 
  Pedagogik   texnologiyaning   o’ziga   xos   xususiyati   shundan   iboratki,   unda   o’quv
maqsadlariga erishishni kafolatlaydigan o’quv jarayoni loyihalashtiriladi va amalga
oshiriladi.   Texnologik   yondoshuv,   eng   avvalo,   tasvirlash   emas,   balki
loyihalashtirilgan natijalarni amalga oshirish imkonini beruvchi amaliy ko’rsatmali
tuzilmada o’z ifodasini topadi. 
    Maqsadga   yo’naltirilganlik,   oraliq   natijalarni   tashxisli   tekshirib   borish,   ta’limni
alohida   o’qitish   lavhalariga   ajratish   kabi   usullar   hozirgi   kunga   kelib   qayta-qayta
takrorlash mumkin bo’lgan ta’lim texnologiyasi g’oyasida mujassamlangan. 
  U asosan o’z ichiga quyidagi omillarni oladi; 
 ta’limda umummaqsadning qo’yilishi; 
 tuzilgan umummaqsaddan aniq maqsadga o’tish; 
 o’quvchilarning bilim darajasini dastlabki (tashxisli) baholash; 
 bajariladigan   o’quv   tadbirlari   majmuasi   (bu   bosqichda   o’quvchilar   bilan
muloqat asosida ta’limga joriy tuzatish) kiritilishi lozim    natijani baholash. 
 
Ta’limga texnologik yondoshuv. 
  Tarbiyalash texnologiyasi   - nisbatan yangi atama bo’lishiga qaramay, rivojlangan
mamlakatlarda keng  tarqalgan. Tarbiyalash  texnologiyasi   yoshlar  bilan  tarbiyaviy
4  
  ishlarning   g’oyasi,   mazmuni,   tarkibini   emas,   balki   bu   sohadagi   hukumat   ishlab
chiqqan   maqsad   va   vazifalarni   samarali   amalga   oshirish   bilan   shug’ullanadi.
Tarbiyalash   texnologiyasi   mo’ljallangan   tarbiyaviy   maqsadga   samarali   erishuvni
ta’minlovchi vositalar majmuasini ko’rib chiqadi. Shu bois professor-o’qituvchilar
uchun har tomonlama rivojlangan yuqori intellektual va ma’naviy barkamol fuqaro
shaxsini   shakllantirishga   qaratilgan   talabalarni   hukumat   siyosatiga   muvofiq
tarbiyalash texnologiyalarini egallashi dolzarbdir. 
   O’zbekiston  Respublikasi  Oliy  Majlisining  14  sessiyasida  Prezident 
I.A.Karimov o’z nutqida «Bizning oldimizga ozod fuqaro shaxsining ma’naviyatini
boshqacha   aytganda,   ozod   har   tomonlama   rivojlangan,   o’z   huquqlarini   yaxshi
biladigan,   kuchi   va   qobiliyatiga   ishonib   tayanadigan,   atrofdagi   hodisalarni,
o’zining   mustaqil   fikr   va   munosabati   mavjud,   o’z   manfaatlarini   vatan   va   xalq
manfaatlari   bilan   uyg’unlashtiradigan   shaxsni   tarbiyalash   vazifasi   turibdi»   deb
ta’kidlagan edi. 
  Milliy   o’zlikni   anglashni   butun   olam   insonparvarlik   g’oya   va   madaniyati,
umuminsoniy  qadriyatlar,  ko’p  millatli   xalqimiz   an’analaridan  ayrim   holda  tiklab
bo’lmaydi.   Yoshlarning   iqtidori   va   bilimga   chanqoqligi   -   aynan   shulardan
ma’naviyatga erishish va uni rivojlantirish boshlanadi. 
  Ta’lim   va   tarbiya   jurnalining   1996   yil   1   sonida   e’lon   qilingan   «Oliy   va   o’rta
maxsus   o’quv   yurtlarida   bo’lg’usi   mutaxassislarning   umumiy   va   kasbiy
madaniyatini   shakllantirish   bo’yicha   jamlama   tarbiyaviy   ishlar   rejasi»   tarbiyaviy
ishlarni   dasturlashga   misol   bo’la   oladi.   Ushbu   dastur   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim
vazirligi o’quv yurtlari olimlari va pedagoglari guruhining mehnati mahsulidir. 
Uning   asosi   etib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning
O’zbekiston daxlsizligini mustahkamlash,  uning buyuk kelajagini barpo etish, har
bir   talabani   ko’p   qirrali   barkamol   va   Vatanning   yuksak   g’oyalariga   sodiq   shaxs
sifatida tarbiyalash haqidagi ko’rsatmalari olingan. 
  Dasturda quyidagi asosiy tarbiyaviy yo’nalishlar va maqsadlar keltirilgan. 
5  
    1.Fuqaro   tarbiyasi.   Eng   yuksak   milliy   qadriyatlar   va   sifatlarni   tarbiyalash,
umuminsoniy   qadriyatlarni   inobatga   olgan   holda   O’zbekiston   Respublikasi
fuqarosining milliy o’z-o’zini anglashni rivojlantirish. 
2. Kasb   egallashga,   shaxsiy   mas’uliyatni   yuqori   malakali   bo’lishga   va   kasbiy
mahoratga   intilishni   tarbiyalash,   mehnat   faoliyatiga   va   doimiy   ravishda   malakani
o’stirib borishga undovchi sifatlarni tarbiyalash. 
3. Oilaviy   hayotga   tayyorlash.   Ota-ona   va   qondosh-qarindoshlar   oila   oldida
mas’uliyat va javobgarlik hissini tarbiyalash. 
4. Talabani   shaxs   sifatida   rivojlantirish.   Betakror   shaxsiy   sifatlar   va   ijtimoiy
qiyofani har tomonlama ijodiy rivojiga ko’maklashish. 
  Zamonaviy   tarbiyalash   texnologiyasi   -   har   tomonlama   yondoshuvni   amalga
oshiradi va quyidagi majburiy talablarga rioya qiladi; 
1. Tarbiyalanuvchilarga   3   yo’nalish   bo’yicha   ta’sir   etiladi   -   tafakkuriga,
sezgilariga va xulqiga. 
2. Tarbiya   (tashqi   pedagogik   ta’sir)   va   o’z-o’zini   tarbiyalashning   uzviyligi
tufayli ijobiy natijaga erishiladi. 
3. Tarbiya   jarayonida   ishtirok   etuvchi   barcha   vosita   va   tadbirlarning
muvofiqlashtirilishi; ijtimoiy institutlar, birlashmalar, ommaviy axborot vositalari,
adabiyot, san’at, oila, maktab, huquq targ’ibot idoralari, jamoalar - har tomonlama
yondoshuvning zaruriy shartidir. 
4. Shaxsning   ma’lum   sifatlari   amaldagi   tarbiyaviy   ishlar   majmui   orqali   hosil
qilinadi.   Bu   ishlar   yaqqol   ko’rinishdagi   ko’p   yoqlik   bo’lishi,   bir   vaqtning   o’zida
aqliy, jismoniy, xulqiy, estetik va mehnat tarbiyasini uzviyligi asosida olib borishi
zarur. 
5. Har   yoqlama   yaxlit   tarbiyaviy   yondashuv   tarbiyachining   tizimli
munosabatini va boshqaruvini taqoza qiladi. Boshqaruv tarbiya jarayonida ishtirok
etuvchi   tashqi   va   ichki   omillarni   va   ularning   o’zaro   ta’sirini   inobatga
olingandagina   muvaffaqiyatli   bo’lishi   mumkin.   Shu   bois,   u   omillar   haqida   aniq
tasavvurga ega bo’lishi zarur. 
6  
   «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy
qilish va o’zlashtirish zarurligi ko’p marta takrorlanib, ularni o’quv muassasalariga
olib kirish zarurligi uqtirilgan. 
  Respublikamizning   taniqli   olimlari   ilmiy   asoslangan,   mintaqamizning
ijtimoiypedagogik   sharoitiga   moslashgan   pedagogik   texnologiyalarni   yaratish   va
ularni ta’lim-tarbiya amaliyotida qo’llashga intilmoqdalar. 
  O’quv-tarbiya   ishlari   jarayonida   talaba   yoshlarni   ijodiy   fikrlashga,   o’zgaruvchan
vaziyatlarga   o’rgatish,   erkin   raqobat   asosida   faoliyatni   tashkil   etish   hamda
talabalarni   axborot   texnologiyalari,   elektron   darsliklar,   versiyalar   va
multimedialardan   amaliy   mashg’ulotlarda   foydalanishi   muhimdir.   Bu   esa
talabalarda   mustaqillik,   erkin   fikrlashni   tarbiyalashni,   o’quv   faoliyatini   tahlil
qilishni, istiqbolda kasbiy mahorat va kompyuter savodxonligini orttirish bo’yicha
rejalarini   aniq   belgilashiga   erishishni   ularning   ichki   ehtiyojiga   aylantirish   talab
etiladi. 
  Innovatsion texnologiyalar ta’lim-tarbiya jarayonining bir tizimga solingan ilmiy-
nazariy va metodik asoslangan yangi shakl, usul va vositalarining majmuidir. 
Bunda yangi  mazmun, shakl, usul  va vosita uyg’unligida maqsad, vazifa, faoliyat
va   pedagogik   natija   yaxlitligi   ta’minlanadi   hamda   o’quv   maqsadlariga   erishishni
kafolatlaydigan o’quv jarayoni loyihalashtiriladi va amalga oshiriladi. Texnologik
yondoshuv, eng avvalo, tasvirlash emas, balki loyihalashtirilgan natijalarni amalga
oshirish   imkonini   beruvchi   amaliy   ko’rsatmali   tuzilmada   o’z   ifodasini   topadi.
Ta’lim   texnologiyasi   reproduktiv   dars   berishga   asoslangan   bo’lib,   undagi   o’quv
jarayoni   talabalarga   tipik   holatlardagi   harakatlarni   egallashga   yo’naltirilgan.
Reproduktiv bilim  berish jarayonida mashg’ulot aniq bo’laklarga bo’linib, har  bir
bo’lagida talabalar bilishi  va o’rganishi  shart bo’lgan natijalar  ko’rsatiladi. O’quv
materiallari   mashg’ulot   maqsadidan   kelib   chiqib,   modullarga   bo’lingan   va
talabalarning   o’quv   jarayoni   aniq   savollarga   konkret   javoblar   topishga   qurilgan
bo’lib,   savollar   va   javoblar   o’zaro   uzviy   bog’liqlikda   bo’lishi   natijasida   bir
butunlikni tashkil qiladi. 
7  
    Yangicha   yondoshuv,   yangicha   fikrlash   asosida   o’qitish   jarayonida   talabalar
faoliyatining   samarali   shakl   va   uslublari,   ularni   mustaqil   ishlarini   tashkil   qilish
kerak.   Bunday   mustaqil   topshiriqlar   talabalarni   o’ylashga,   har   tomonlama   fikr
yuritishga,   berilgan   topshiriqlarni   o’z   hayotiy   tajribalariga   asoslanib   hal   etishga
o’rgatadi. 
  Ma’ruza   va   amaliy   mashg’ulotlarni   o’tish   jarayonida   muammoli   vaziyat
talabalarning   qiziqishi,   bilim   saviyasi,   fikr   yuritish   doirasi   hisobga   olingan   holda
tashkil   qilinadi.   Muammoli   vaziyatni   yaratishdan   ko’zlangan   asosiy   maqsadni
amalga   oshirish   uchun   vaziyatni   baholashda   talabalarning   og’zaki   va   yozma
javoblaridan vaqti-vaqti bilan foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
  Innovatsion   texnologiyalar   asosida   bahs-munozara   darslari,   aqliy   hujum
o’yinlaridan   keng   ko’lamli   bilim,   tajriba   va   mustaqillikka   asoslangan   holda
mashg’ulotlar tashkil etilsa, quyidagi natijalarga erishiladi: 
 mashg’ulotlar   davomida   talabalarning   mustaqilligi,   ixtiyoriyligi   va
erkinligiga erishiladi; 
 talabalar   o’z   fikr   va   qarashlarini   himoya   qilishga   o’rganadilar,   ularni
boshqalarga etkazish mahoratini egallaydilar; 
 talabalar   jamoa   fikriga   tayanishga,   uni   hurmat   qilishga   o’rganadilar   va
ularda o’zaro hurmat hissi ortib boradi; 
 talabalar   o’quv   faniga   doir   materiallar   bilan   mustaqil   ishlashga,   izlanishga,
o’qitishning samarali shakl va uslublaridan ijodiy foydalanishga odatlanib boradi;  
talabalarda   bilimlarni   mustaqil   egallash,   ijodiy   fikr   yuritish   va   erkin   fikrlash
malakalari shakllanadi; 
 o’quv   mashg’ulotlarida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanishga,   o’zaro
fikr   almashishga,   pedagogik   faoliyatni   tanqidiy   tahlil   qilish   va   taqqoslashga
o’rganadilar. 
  Bugungi   kunda   tarkib   topgan   ta’limning   eng   muhim   elementlari   qadimdan
shakllanib   kelgan   va   o’zining   ahamiyatini   hozirda   ham   yo’qotmagan.   Ta’lim
8  
  maqsadi, mazmuni, shakllari, uslub va vositalari pedagogikada ta’lim jarayonlarini
tahlil   qilish   uchun   qo’llaniladigan   an’anaviy   kategoriyalar   bo’lib   hisoblanadi.
Aynan   shu   kategoriyalar   ma’lum   bir   predmet,   mutaxassislik   yoki   ixtisoslik
bo’yicha   o’quv   tarbiyaviy   jarayonni   tashkil   qiluvchi   pedagog   faoliyatining
predmeti   sifatida   yuzaga   chiqadi.   Qayd   etilgan   pedagogik   kategoriyalarni
maqsadga   muvofiq   ravishda   yo’naltiruvchi   pedagogik   va   o’quv   faoliyatining
qonuniyat va mezonlari tizimlashtiruvchi omil vazifasini bajaradi. 
  Pedagogik   jarayonning   mohiyati   –   o’qituvchining   ta’lim   oluvchi   bilan   biror
faoliyatda   aksini   topadi,   bunda   pedagog   ta’lim   oluvchiga   qiyinchiliklarni   engib
o’tishi   uchun   yordam   beradi.   Pedagogik   yordamning   mohiyati   pedagogik
jarayonning   yo’naltirilganligi   va   tavsifida   hamda   shaxchni   shakllantirish   va
tarbiyalashda   hal   etiladigan   vazifalar   bilan   ifodalanadi.   Pedagog   faqatgina
eslatgan,   ko’rsatgan,   tushuncha   bergan,   yo’naltirgan,   haqqoniylashtirgan,
maslahat   bergan,   bartaraf   etgan,   hamdardlik   qilgan,   talabchanlikni
qo’llabquvvatlagan hollarda yordam beradi.  
  Pedagogik   texnologiyaning   boshqaruvchanligi   shundan   iboratki,   bunda   ta’lim
jarayonini   rejalashtirish,   tashxis   qilish,   natijalash,   tuzatish   kiritish   imkoniyatlari
mavjud.   Bunda   ta’limdan   kutilgan   natijaga   erishiladi,   vaqt   tejaladi,   bu   esa
pedagogik   texnologiyaning   samaradorligi   demakdir.   Pedagogik   texnologiyaning
tasdiqlanuvchanligi   -   ishlangan   model   boshqa   pedagoglar   qo’llaganda   ham   xuddi
o’shanday   samara-natija   berishi   kerakligini   bildiradi.   Bir   so’z   bilan   aytganda,
ta’lim   jarayoniga   yangicha   yondashib,   ijodkorlik,   bunyodkorlik   tadbiq   etilsagina,
ta’lim samarasi yangi bosqichga ko’tariladi, ya’ni: 
 bolaning   talabi,   moyilligi,   istak   xohishi,   uning   imkoniyatlari   darajasida
qondiriladi; 
 o’quvchining o’quv mehnatiga mas’uliyati, javobgarligi va burchi oshadi; 
 bilimlarni mustaqil egallash malakalari shakllanadi; 
 u umr bo’yi o’z bilimini o’zigina boyitishiga ishonch paydo bo’ladi; 
9  
   erkin fikrlash malakasi shakllanadi; 
 shaxs jamiyatda o’zining o’rnini tezroq topib olishiga muhit yaratadi. 
  Buning   uchun   biz   o’quvchiga   «sen   buni   bilishing   kerak»   degan   majburlovchi
da’vatdan   «menga   bu   zarur   va   men   buni   bilishga   uni   hayotda   qo’llashga
qodirman»   degan   ichki   ishonchi   va   intilishini   uyg’otishga   o’tishimiz   kerak.
Shunday   qilib,   oliy   o’quv   yurtlarida   innovatsion   texnologiyalarni   qo’llash
talabalarning bilish faoliyatini faollashtirish, o’quv mashg’ulotlari samaradorligini,
o’qituvchilarning   kasbiy   tayyorgarligi,   o’qitishda   masofaviy   ta’lim   va   kompyuter
savodxonligini orttirishga zamin tayyorlaydi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  2.O’qitish texnologiyalari majmuaviy interaktiv tizim sifatida 
  Zamonaviy   o’qitish   texnologiyalari   –   majmuaviy   interaktiv   tizimlar   bo’lib,   ular
o’z ichiga ta’lim maqsadlari bilan belgilangan kasbiy ko’nikma va malakalarning,
10  
  shaxs   xislatlarining   o’rganuvchilar   tomonidan   egallanishi   hamda   bilimlarni
o’zlashtirishga   yo’naltirilgan   operatsiya   va   harakatlarning   tartiblashtirilgan
to’plamini qamrab oladi. Bu o’rinda ta’lim maqsadlarining belgilanishi, mazmunni
tanlash   va   ishlab   chiqishga,   ta’lim   jarayonlarini   tashkil   qilishga,   ta’lim   metod   va
vositalarining   belgilanishiga,   shuningdek   o’qituvchilar   malaka   darajasiga,
erishilgan   natijalarni   baholash   metodiga   asoslanishi   lozim.   Keltirilgan
mezonlarning   majmuaviy   qo’llanilishi   o’quv   jarayoni   mohiyatini   va   uning
texnologiyasini belgilab beradi. 
  O’zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to’g’risida»gi   Qonuni   va   «Kadrlar
tayyorlash Milliy dasturi» har bir o’qituvchining oldiga dunyoga yangi ko’z bilan
qaraydigan,   uddaburon,   ishning   ko’zini   biluvchi,   buyuk   kelajagimiz   poydevorini
quruvchi   va   yuksaltiruvchi   mutaxassis   kadrlarni   tayyorlash   vazifasini   qo’ydi.
Bunday   ulkan   vazifalarni   amalga   oshirishda   o’qitish   amaliyotiga   zamonaviy   va
jahonning   eng   ilg’or   ta’lim   texnologiyalarini   qo’llashni   davr   taqozo   etmoqda.
Ma’lumki,   har   qanday   pedagogik   texnologiya   ta’limni   rivojlantiruvchi   yangi
tamoyillarga   asoslangan   bo’lib,   o’quvchi-talaba   shaxsini   shakllantirishga
yo’naltirilmog’i   kerak.   Yangi   pedagogik   texnologiya   markazida   ta’lim
jarayonining rahbari hamda shu jarayonning sub’ekti va ob’ekti bo’lgan o’qituvchi
va   o’quvchi-talaba   turadi.   Shunday   ekan,   bu   ikki   shaxsning   hamkorligi,   o’zaro
muloqoti, bir-biriga ko’rsatadigan ta’siri eng zamonaviy va milliy talablar asosida
bo’lishi lozim. Buning uchun ta’lim jarayoni, o’qituvchi va ta’lim-tarbiya jarayoni
oldiga   qo’yilgan   talablar,   ta’limni   tashkil   etish   va   boshqarish   tamoyillari   hamda
yo’llari o’quvchi-talabani aqliy va jismoniy jihatdan rivojlantirish usullari, u bilan
hamkorlik   qilish,   uni   o’qish   va   o’rganishga   yo’naltirish,   o’quvchi-talaba   shaxsiy
faoliyatini   to’g’ri   tashkil   etish,   ular   bilan   muloqotga   kirishish,   muammo   va
kelishmovchiliklarni   bartaraf   etish,   auditoriyada   ijodiy,   ishchanlik   muhitini
vujudga   keltirish,   o’quvchi-talaba   faoliyatini   aniq   va   to’g’ri   baholash   metodlari
bilan qurollangan bo’lishi lozim. 
11  
    Zamonaviy  ta’limni   tashkil   etishga   qo’yiladigan   muhim   talablardan  biri   ortiqcha
ruhiy va jismoniy kuch sarf etmay, qisqa vaqt ichida yuksak natijalarga erishishdir.
Qisqa vaqt orasida muayyan nazariy bilimlarni o’quvchilarga etkazib berish, ularda
ma’lum   faoliyat   yuzasidan   ko’nikma   va   malakalrani   hosil   qilish,   shuningdek,
ta’lim   oluvchilar   faoliyatini   nazorat   etish,   ular   tomonidan   egallangan   bilim,
malakalar   darajasini   baholash,   o’qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahoratni   talab
etadi. 
  Bugungi   kunda   rivojlangan   mamlakatlarda   bu   borada   katta   tajriba   to’planib,
interfaol   metodlar   nomi   bilan   yuritilmoqda.   1996   yildan   buyon   mamlakatimiz
ta’lim   tizimi   xodimlari   o’rtasida   interfaol   metodlar   va   ulardan   ta’lim   jarayonini
tashkil   etishda   foydalanish   borasidagi   nazariy   va   amaliy   bilimlar   targ’ib   etib
kelinmoqda. 
  Biz   amaliyotda   qo’llagan   va   ijobiy   natija   bergan   texnologiyalardan   biri   bu   -
«BLITS-O’YIN» metodidir. 
 Ushbu texnologiya o’quvchilarni harakatlar ketma-ketligini to’g’ri tashkil etishga,
mantiqiy   fikrlashga,   o’rganayotgan   predmeti   asosida   ko’p,   xilma-xil   fikrlardan,
ma’lumotlardan   kerakligini   tanlab   olishni   o’rgatishga   qaratilgan.   Bu   texnologiya
davomida o’quvchilar o’zlarining mustaqil fikrlarini boshqalarga o’tkaza oladilar. 
  Maqsad: 
  «Blits-o’yin»   texnologiyasi   o’quvchilarga   tarqatilgan   qog’ozlarda   ko’rsatilgan
harakatlar   ketma-ketligini   avval   yakka   holda   mustaqil   ravishda   belgilab,   so’ngra
o’z   fikrini   boshqalarga   o’tkaza   olish   yoki   o’z   fikrida   qolish,   boshqalar   bilan
hamfikr bo’la olishga yordam beradi. 
O’TKAZILISH JARAYONI  1-BOSQICH.
- o’qituvchi   ushbu   o’yin   bir   necha   bosqichda   o’tkazilishi   haqida   talabalarga
tushuncha   beradi.   Har   bir   bosqichdagi   vazifani   bajarishga   aniq   vaqt   ajratilishi,
talabalar   esa   shu   vaqtdan   unumli   foydalanishlari   kerakligi   haqida   ularni
ogohlantiradi; 
- talabalarga alohida-alohida tarqatma material beriladi; 
12  
  - o’qituvchi   tarqatma   material   mazmuni   va   bajariladigan   vazifani   talabalarga
tushuntiradi,   ya’ni   tarqatma   materialda   berilgan   harakatlarni   ketma-ketligini
to’g’ri   belgilash   kerakligi,   belgini   esa   qog’ozdagi   alohida   ajratilgan   bo’limga
raqamlar bilan belgilash kerakligini tashuntiradi; 
- berilgan topshiriq avval yakka tartibda bajarilishini aytadi.  
2- BOSQICH 
- o’qituvchi   birinchi   berilgan   topshiriqni   har   bir   talaba   tomonidan   yakka
tartibda bajarilishini kuzatadi va tushunmovchiliklar bo’lganda yordam beradi; 
- har   bir   talaba   tarqatma   materialdagi   «yakka   baho»   bo’limiga   shu   erda
berilgan   harakatlardan   o’zining   shaxsiy   fikri   asosida   mantiqiy   ketma-ketligini
raqamlar   bilan   belgilab   chiqadi,   ya’ni   berilgan   bir   nechta   harakatdan,   uning
fikricha   qaysi   biri   birinchi   bo’lishi,   qaysi   biri   esa   ikkinchi   bo’lishini   belgilaydi,
o’qituvchi bu vazifani bajarish uchun talabalarga 10 daqiqa beradi. 
3-BOSQICH 
- o’qituvchi   talabalardan   3   kishidan   iborat   kichik   guruhlar   tashkil   etishlarini
so’raydi.   3   kishilik   guruhlar   o’quvchilarning   xohishlariga   qarab   yoki   raqamlar
bo’yicha tashkil etilishi mumkin; 
- kichik   guruhlardagi   talabalarning   har   biri   o’z   qog’ozidagi   yakka   baho
bo’limida   belgilangan   harakatlar   ketma-ketligi   bilan   bir-birlarini   tanishtiradilar,
keyin   3   kishida   uch   xil   bo’lgan   ketma-ketlikni   birgalashib,   bir-birlari   bilan
tortishib, bahslashib, ta’sir o’tkazib kelishgan holda ularga tarqatilgan qog’ozdagi
«GURUH BAHOSI» bo’limiga raqamlar bilan belgilab chiqadilar; 
- o’qituvchi   kichik   guruhdagi   tortishuvlarda   ishtirok   etmaydi,   faqat   kichik
guruhlar va har bir talaba faoliyatini kuzatadi, bu vazifani bajarish uchun 20 daqiqa
beriladi. 
4-BOSQICH 
 Barcha kichik guruhlar  o’z ishlarini tugatgach, o’qituvchi harakatlar ketmaketligi
bo’yicha to’g’ri javobni beradi, ya’ni talabalarga tarqatilgan qog’ozlardan 
13  
  «TO’G’RI   JAVOB»   bo’limini   topishni   va   unga   o’qituvchi   tomonidan   aytilgan
harakatlar ketma-ketligining raqamlarini yozishni so’raydi. 
5-BOSQICH 
  O’qituvchi   «TO’G’RI   JAVOB»   bo’limida   berilgan   raqamlarning   «YAKKA
BAHO»   bo’limida   berilgan   raqamlarni   (yoki   aksincha),   ya’ni   kattadan-kichikni
ayirgan holda «YAKKA XATO» bo’limiga chiqqan farqni yozishni so’raydi. 
«YAKKA   BAHO»   bo’limidagi   sonlarni   yuqoridan   pastga   qarab   qo’shib   chiqib
umumiysini hisoblashlari kerakligini uqtiradi. 
6-BOSQICH 
  Xuddi  shu tartibda «TO’G’RI JAVOB»  va «GURUH BAHOSI» o’rtasidagi  farq
kattadan-kichikni ayirish orqali bajariladi, chiqarilgan farqlar soni «GURUH 
XATOSI»   bo’limiga   yozilib,   yuqoridan   pastga   qarab   qo’shiladi   va   umumiy   son
keltirib chiqariladi. 
7-BOSQICH 
   O’qituvchi yakka va guruh xatolarining umumiy soni bo’yicha tushuncha beradi,
ularni alohida-alohida sharhlab beradi. 
  IZOH:   Bajarilgan   vazifani   baholashning   yana   bir   turi,   quyidagicha:
o’quvchilarning  javoblari   o’qituvchi   tomonidan  berilgan «TO’G’RI   JAVOB»ning
yarmidan ko’piga to’g’ri kelgan bo’lsa, demak, «qoniqarli», 75%ga to’g’ri kelgan
bo’lsa, «yaxshi», 100%ga to’g’ri kelgan bo’lsa «a’lo» deb belgilash mumkin. 
  Umuman   olganda,   hozirgi   kunda   innovatsion   texnologiyalar,   axborot
texnologiyalari   o’qitishning   asosiy   vositalari   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   Chunki
bularning   qo’llanilishi   talabalarning   o’quvjarayoniga   faol   jalb   kilinishini
ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ta’lim   texnologiyalari   bazasida   kompleks   o’qitish
vositalari   kontseptsiyasi   ishlab   chiqilish   zarur   bo’lib,   mazkur   kontseptsiya
doirasida   yangi   axborot   texnologiyalarini   qo’llanilishi   o’quv   jarayonini   samarali
bo’lishiga olib keladi.  
 
14  
    3.Seminar darslarini tashkil etishda interaktiv metodlar 
  Seminar   musobaqa   darslarini   tashkil   etish   usuli   1976   yildan   beri   qo’llanilib
kelinadi.   Bu   usul   talabalarning   qiziqishini   va   faolligini   oshiradi.   Bu   usulga
tayyorgarlik   ko’rish   uchun   talabalar   oldindan   ogohlantiriladi   va   mavzu   e’lon
qilinadi.   Talabalar   guruhi   ikki   kichik   guruhchalarga   bo’linadi.   Ularning   har   biri
mavzu   bo’yicha   savollar   tayyorlab   kelishi   lozim.   Seminar   boshida   talabalar
musobaqa   shartlari   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   faqat   javoblar   uchun   emas,   balki
savollarni to’g’ri va aniqligi uchun, qo’shimcha va tuzatishlar uchun ham ma’lum
ballar   belgilanadi.   Guruh   talabalarining   barchasi   faol   qatnashishlari   uchun   esa
minus   ballar   ham   ko’rsatilishi   mumkin,   masalan,   +3   dan   –3   gacha   noto’g’ri
javoblar   va   savollar   uchun   ballarni   ayirish   usuli   ishlatilishi   mumkin.   Musobaqa
davomida   doskaga   to’plangan   ballar   yozib   borilishi   mumkin.   Seminar   oxirida
g’olib guruh qatnashchilari qo’shimcha ballar bilan rag’batlanishi mumkin. 
Pedagog   esa   sinchkovlik   bilan   javoblarni   eshitib,   har   bir   talabaga   baho   qo’yib
borishi   lozim.   Bu   usul   bilimlarni   yanada   mustahkamroq   egallanishiga,   nutq
madaniyatini   oshishiga,   savollarni   to’g’ri   tuzilishiga,   o’z   fikrini   bayon   etishga
o’rgatadi.   Eng   muhimi   esa   talabalarda   mustaqil   bilimlarni   egallash,   qidirish,
mavzuga   ijodiy   yondashish   oshadi.   O’rganilayotgan   mavzu   har   tomonlama   tahlil
etiladi va hayotiy jarayonlar bilan bog’lanadi. 
 
Kichik guruhchalar usuli  
Bu usulda guruh talabalari bir necha guruhga bo’linadi, har bir guruhda 4-5 tadan
talaba   bo’lishi   mumkin.   Har   bir   guruhning   rahbari   tayinlanadi.   Ularga   oldindan
vazifa   beriladi.   Guruh   talabalari   seminarga   birgalikda   tayyorlanib   o’z   savollarini
to’liq ochib berishga harakat qilishlari kerak. Boshqa guruhlar asosiy ma’ruzachiga
savollar beradilar, savollarga guruhning talabalari javob berishda yordam beradilar.
Asosiy   ma’ruzachi   himoyasidan   so’ng   opponentlar   savolni   yanada   to’liqroq
izohlab berishlari kerak. Uchinchi va to’rtinchi guruh talabalari o’zlarini fikrlarini
bildirgach, tadqiqot olib borgan guruhga baho qo’yib izoh berishlari kerak. Bunday
15  
  usulda   ish   olib   borish   uchun   guruhlarni   tuzishda   talabalarning   bilimi   teng
bo’lishiga   harakat   qilish   kerak.   Guruh   rahbari   qilib   yaxshi   o’zlashtiruvchi
talabalarni   tanlash   lozim.   Bu   usulda   talabalarning   mustaqil   ishlashi,   ijodiy
yondashishi,   jamoa   bo’lib   ish   bajarish   kabi   malakalari   rivojlanadi.   Talabalarning
o’zaro   munosabati   chuqurlashadi   va   individual   xususiyatlar   namoyon   bo’lishi
ortadi. 
Ma’lum   bo’limlar   tugagach   esa,   bo’lim   yuzasidan   turli   musobaqalar   o’tkazish
mumkin.  Ekspress   metodi,   KVN  metodi   (Slaboe   zveno),  bo’sh   zanjirlarini   topish
metodi, munozara metodi, muammoli vaziyatlar metodi va boshqalar. 
  Iqtisodiy   ta’limda   masala,   grafik   va   modellashtirishning   ahamiyati.   Iqtisodiy
ta’limda   ma’ruza   va   seminar   darslarida   iqtisodiy   rivojlanish   qonuniyatlarni
o’rganish   turli   masalalarni   ishlash   bilan   birgalikda   olib   borilishi   samaradorlikni
oshiradi.   Ma’ruza   davomida   2-3   yillik   qisqa   muddatda   ishlanuvchi   masalalarni
ishlash,   seminar   darslarda   va   uy   vazifalarini   rejalashtirishda   esa   bir   oz
murakkabroq   masalalarni   echimini   topishga   da’vat   etiladi   (Masalan:   qo’shimcha
qiymat   qonuni).   Sxema,   grafiklar   ayniqsa   iqtisodiyotda   keng   qo’llanilishi   kerak
bo’lgan   ko’rgazmali   vosita   bo’lib   hisoblanadi.   CHunki   ular   talabalar   tasavvurini
shakllantirishning xotirada ma’lumotlarni aniq saqlanib qolishiga yordam beradi. 
  Ammo   sxema   va   grafiklarni   tuzishda   o’zaro  bog’liqlik,   jarayonning  izchilligi   va
eng   muhim   mantiqiylikka   e’tibor   qaratilishi   kerak.   Grafiklar   jarayonning
rivojlanishini   o’zida   to’g’ri   aks   ettirishi   lozim.   SHundagina   ular   talabga   javob
beradi.   Sxemalar   mantiqiylik   va   izchillik   asosida   tuzilishi   va   ish   jarayonini   aniq
ko’rsatishi talab etiladi. 
 
 
 
 
 
 
16  
   
 
 
4.O’qitish texnologiyasini loyihalash 
  O’qitish   texnologiyasini   loyihalashni   pedagogik   vazifaning   qo’yilishi   va   uni   hal
etishga qurish asosida qaraymiz. 
1. Pedagogik vazifaning qo’yilishi. 
2. Didaktik jarayonni ishlab chiqish. 
Pedagogik vazifaning belgilanishi quyidagilarni qamrab oladi: 
- ta’lim   maqsadlarini   tahlili   va   shu   asosida   o’quv   predmetining   mazmunini
aniqlash; 
- o’quv   predmeti   mazmunini   tuzilmasini   ishlab   chiqish   va   uni   o’quv
elementlari tizimi ko’rinishida ifodalash; 
- o’quv elementlarini o’zlashtirilish darajalarini belgilash; 
- ta’lim   oluvchilarning   dastlabki   bilim   darajasini   aniqlash,   bu   ko’rsatkich
o’quv   predmetining   mazmuni   asoslanadigan   o’quv   materialini
o’zlashtirganlik 
darajasidan kelib chiqadi; 
- o’quv-moddiy   baza   hamda   ta’limning   tashkiliy   shakllariga   qo’yiladigan
chegaralarni belgilash. 
  Pedagogik   vazifalarning   hal   etilishini   ta’minlovchi   o’qitish   texnologiyasini
loyihalashga qaratilgan o’qituvchi faoliyati ta’limning metod, shakl va vositalarini
shakllantirish bilan belgilanadi. Boshqacha qilib aytganda pedagog faoliyati uchta
asosiy   tashkil   etuvi   bilan   tavsiflanadi:   boshqarish   turi,   axborot   almashinuv
jarayonining   turi,   axborotni   uzatish   vositalari   tiiplari   va   bilish   faoliyatini
boshqarish.   O’qitish   jarayoniga   faoliyat   nuqtai   nazaridan   yondashish
kontseptsiyasiga   asoslanib,   uni   tashkillashtirishning   quyidagi   mantiqiy
ketmaketligini   qurish   mumkin.   Dastlab   o’quv   materiali   mazmunining   tavsifi,   uni
17  
  o’rganishdan   ko’zlangan   maqsad   hamda   pedagogik   vazifaning   qo’yilish   shartlari
tahlil   etiladi.   So’ngra   o’qitishning   mos   ravishdagi   metodlari   hamda   ta’lim
oluvchilar   bilish   faoliyatini   boshqarish   sxemasi   belgilab   olinadi.   Shu   asosda
o’qitish   vositalari   ro’yxati   tuziladi.   Ushbu   usuli   bilan   hosil   qilingan   metodlar   va
ta’lim vositalari tizimi tashkiliy shakllar bilan uyg’unlashtiriladi, ya’ni texnologiya
ishlab chiqiladi. 
Ta’lim   texnologiyasining   asosiy   maqsadi   -   o’quv   predmetlarini   to’liq
o’zlashtirishga mos keladigan ta’lim loyihasini  yaratishdir. Bunday loyiha hozirgi
zamon   psixologiyasi,   didaktikasi   va   pedagogik   amaliyotining   asosiy   va   ilg’or
g’oyalariga tayangan holdagina yaratiladi. 
  Ta’lim   –   boshqariladigan   jarayon   bo’lib,   uning   natijasi,   ko’p   jihatdan,
tayyorlangan   didaktik   loyihaga   bog’liq.   Didaktik   loyiha   esa   ta’lim
texnologiyasining   mahsulidir.   Talabalarning   bilish   faoliyatini   didaktik   loyihaga
ko’ra   boshqarish   ta’lim   texnologiyasining   pedagogik   asosi   sanaladi.   Har   qanday
jarayonning   boshlanishi   va   yakuni   mavjud   bo’lganidek,   didaktik   loyihani   amalga
oshirishning   ham   kirish   va   chiqish   nuqtalari   bor.   Ikki   nuqta   orasiga   juda   ko’p
nuqtalarni   joylashtirish   mumkin   bo’lganidek,   didaktik   loyihani   amalga   oshirish
ibtidosi   bilan   intihosigacha   bo’lgan   masofada   ta’limning   samarali   usullari,
vositalari   ko’p   topiladi.   Bu   erda   ta’lim   texnologiyasi   eng   samarali   usul   bo’lib,
ta’limning samarali shaklini tanlashda ûqituvchiga yordamga keladi. 
  Demak, chizmadan ko’rinadiki, maqsaddan etalonga etib kelguncha o’qituvchi va
talaba ongi juda ko’p hodisalar bilan uchrashadi. Ta’limga texnologik yondashish –
bu  ma’lumot   va   ta’lim   mazmunini   atroflicha   tahlil   qilish   yo’li   bilan   ûquv-tarbiya
jarayonining   umumiy,   xususiy   maqsadlarini   tahlil   qilish,   o’qituvchi   va   talaba
maqsadlarining   uchrashgan   nuqtalarida   (o’qitish   maqsadi,   o’qish   maqsadi)
ta’limning   didaktik   maqsadini   belgilash   asosida   ta’limni   loyihalash   va   amalga
oshirish   yo’llari   bilan   mo’ljaldagi   etalonga   erishishdir.   Umuman,   ta’lim
texnologiyasi haqida gap ketganda o’zaro daxldor quyidagi hodisalarni bir-biridan
farqlashga ehtiyoj tug’iladi: ta’limni didaktik loyihalash; loyihani amalga oshirish;
18  
  ta’limning   joriy   va   oraliq   natijasiga   ko’ra   didaktik   loyihaga   tuzatish   va
o’zgartirishlar   kiritish;   ta’limni   takrorlash   va   yakuniy   nazoratdan   iborat.   Bu
hodisalarning   birinchi   va   ikkinchisi   an’anaviy   ta’lim   tajribasida   ham   uchraydi.
Ta’lim texnologiyasining an’anaviy ta’lim tizimidan farqi shundaki, ta’lim natijasi
va   uning   etalon   darajasida   bo’lishi   doimo   ûqituvchi   hamda   ûquvchining   diqqat
markazida turadi. O’qituvchi ta’lim natijasini tez-tez tekshirib, ûquvchilarni o’zlari
erishgan   yutuqlardan   ogoh   qilib   turadi   va   talabalar   o’zlari   erishgan   yutuq   va
kamchiliklarni   anglab,   yutuqlarini   yanada   ko’paytirishga,   kamchiliklarini   esa
bartaraf   etishga   harakat   qiladi.   Talabalar   ta’limning   zaruriyligini,   ular   ta’lim
jarayonining haqiqiy sub’ektiga aylangan paytida sezishadi. 
  Ta’lim   texnologiyasi   bo’yicha   qilinadigan   ishlar   ikki   qismdan   iborat:   ta’lim
loyihasini tayyorlash va loyihani amalga oshirish. 
1. Ta’lim   loyihasini   tayyorlash    .   Loyiha   o’qituvchi   yoki   ekspert   a’zolari   tuza
olish   faoliyatining   mahsuli   bo’lib,   qator   umumiy   xususiyatlarga   ega.   Loyiha
asosida   o’qituvchi   va   talabalarning   kelajakda   birgalikda   amalga   oshiradigan
faoliyati yotadi. 
  Ta’lim   loyihasi   ma’lumot   mazmunini   davlat   standartlari   talablari   asosida   tahlil
etishdan boshlanadi. Tahlil ma’lumot mazmuni elementlari (bilimlar, ko’nikma va
malakalar, ijodiy  faoliyat   tajribasi,  munosabatlar)   dasturlarda qanday  berilganligi,
darsliklarda   qanday   aks   ettirilganligiga   qaratiladi.   Keyin   ta’lim   mazmuni
o’rganiladi,   u   yoki   bu   mavzuni   o’rganishdan   ko’zda   tutilgan   maqsad,   ta’limning
didaktik   maqsadi,   ûqituvchi   va   ûquvchilar   maqsadi,   maqsadlarni   amalga   oshirish
va   hisobga   olish   varaqalari,   beriladigan   uy   ishlari   miqdori,   mavzular   bo’yicha
o’tkaziladigan   test   savollari,   reyting   nazorati   bosqichlari,   etalon   darajasida
o’zlashtirish usuli oldindan belgilab qo’yiladi. Bu ishlarning barchasi ongda ta’lim
modelini yaratishga olib keladi. 
2. Ta’lim loyihasini amalga oshirish    . Ta’lim loyihasi bevosita ta’lim sharoitida
amalga oshiriladi.  Bu jarayonda quyidagi ishlarga alohida e’tibor qaratiladi: 
19  
  - o’rganilayotgan  mavzu bo’yicha  maqsad,  vazifalar  bilan  ûquvchilarni   oldindan
tanishtirish,   muammo,   topshiriqlarni,   shuningdek,   uy   vazifalari,   mustaqil
bajariladigan ishlarni, ularni bajarish tartibi, paytini e’lon qilish, mavzuni to’liq
o’zlashtirish   bo’yicha   ko’rsatmalar   berish,   o’zlashtirish   me’yorlarini   aytib
berish;     -   talabalarni   faol,   mustaqil   faoliyatga   rag’batlantirish,   ular   diqqatini
bo’lim   yoki   mavzu   mazmuniga   tortish,   uni   qanday   o’rganish   zarurligini   aytib
berish,   bilishga   qiziqish   uyg’otish,   o’qish-o’rganishga   havas,   muammolarni
bajarishga   ehtiyoj   uyg’otish,   emotsiyalar,   tafakkur   hodisalari,   bilimlarni   o’quv
holatlariga   tatbiq   etish   yo’llari   orqali   mavzu   bo’yicha   ma’lumotlar   to’plash,
to’plangan   ma’lumotlar   yuzasidan   joriy   nazoratni   tashkil   etish,   mavzuni   to’liq
o’zlashtirishga oid o’zgarish, qo’shimcha, tuzatishlarni belgilash; 
- bo’lim yoki mavzu bo’yicha to’plangan bilimlarga ishlov berish.     
  Ta’lim   jarayoni   stoxastik   xarakterga   ega.   Unda   kutilgan   va   kutilmagan,
rejalashtirilgan, favqudlodda va tasodifiy hodisalar ham uchrab turadi. O’rganilgan
bilimlarga   ishlov   berish   jarayonida   ham   joriy   nazorat   natijalariga   asoslanib
loyihaga yangi o’zgarish, qo’shimcha va tuzatishlar kiritiladi; 
- bo’lim yoki mavzu bo’yicha umumiy xulosalar chiqarish, chiqarilgan 
xulosalarni   murakkab   o’quv   holatlariga   tatbiq   qilish,   oraliq   nazorat   natijalariga
ko’ra mavzu yoki bo’lim bo’yicha axborot to’plash, to’plangan axborotlarga ishlov
berish   jarayonlarida   talabalar   erishgan   yutuqlarni   tahlil   qilish,   talabalarning   bilim
va malakasi, ijodiy faoliyat tajribasidagi kamchiliklarini ko’rsatish, guruhdagi har
bir   talabaga   yakuniy  nazoratgacha   bajariladigan   qo’shimcha   topshiriqlarni   berish,
ularni o’quv materialini yanada atroflicha o’zlashtirishga rag’batlantirish; 
- yakuniy nazoratning asosiy vazifasi talabalarning ma’lumot va ta’lim mazmuni
elementlarini   etalon   darajasida   o’zlashtirishlarini   aniqlash,   etalon   darajasidan
past   o’zlashtirgan   ûquvchilarni   ogohlantirish,   qo’shimcha   topshiriqlar   berish
kabilardan iborat. 
20  
    Pedagogik   texnologiya   ta’lim   maqsadini   aniq   o’rnatishdan   boshlab   to   uning
natijalarini   baholashgacha   bo’lgan   bosqichlarning   har   biri   uchun   ijodiy   faoliyatni
talab etadi. Pedagog faoliyatining texnologiyalanuvchanlik darajasini prof. 
N.Sayidahmedov quyidagi mezonlar asosida alohida ajratib ko’rsatgan. 
1. Tashxislanuvchan   o’rnatilgan   maqsad   –   talabalar   tomonidan   didaktik,
jarayon   mahsuli   sifatida   o’zlashtirilgan   aniq   o’lchamli   tushunchalar,   amallar   va
faoliyat turlari. 
2. Ta’lim mazmunini o’quv elementlari yordamida bayon qilishda abstraktsiya
pog’onalarining va axborotlarni o’zlashtirish darajasining hisobga olinishi. 
3. O’quv   materiallarini   o’zlashtirish   bosqichlarining   etarlicha   mantiqiy
qat’iyanligi – didaktik jarayon tuzilmasiga mosligi. 
4. O’quv   jarayoniga   yangi   vositalar   va   axborotlashtirish   usullarining   joriy
etilishi. 
5. O’qituvchining  qoidabop (algoritmli)  va  erkin, ijodiy faoliyatidagi   mumkin
bo’lgan chetga chiqish chegarasining ko’rsatilishi. 
6. Talaba   va   o’qituvchi   faoliyatida   shaxsiy   motivlashganlikning   ta’minlanishi
(erkinlik, ijodiyot, kurashuvchanlik, hayotiy, kasbiy mohiyat va boshqalar). 
7. O’qitish   jarayonining   har   bir   bosqichida   kommunikativ   munosabatlarning,
axborot texnikalari bilan muomala qilishning maqsadga muvofiqligi. 
  Yuqorida   berilgan   ko’rsatkichlar   loyihalangan   o’quv   jarayonining   texnologik
darajasini   to’liq   ifodalaydi,   amalda   joriy   etilishi   esa   pedagogni   yuqori   malakali
mutaxassisga   aylantiradi,   talabaning   nufuzini   ham   birmuncha   oshiradi   va   ijodiy
faoliyatni rivojlantirishning yangi qirralarini ochadi. 
  Oliy   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   talimi   tizimida   ta’lim   texnologiyasi   asosida
o’tkaziladigan   mashg’ulotlar   an’anaviy   pedagogik   amaliyotdan   qator
xususiyatlariga ko’ra farq qiladi: 
- mashg’ulotlar talabalarning o’quv maqsadlarini oydinlashtirishdan boshlanadi; 
- ta’lim-tarbiya jarayoni oldindan qayd etilgan natijaga mo’ljallab tashkil etiladi; 
21  
  - har   bir   talaba   o’z   faoliyati   xususiyatlariga   mos   keladigan   sur’atda   ishlaydi;       -
jamoa a’zolarining har biri o’zlari erishgan natijadan tez-tez ogohlantirib turiladi;
erishilgan   natija   ta’limning   har   bir   bosqichida   etalonga   birlashtirib   turiladi;       -
natija talabalarning asosiy o’quv maqsadlariga ko’ra aniqlanadi; 
- o’quv materialini to’liq o’zlashtirgan talaba keyingi mavzuni o’rganishga o’tadi; 
- etalondan   past   o’zlashtirgan   talabalar   uchun   ta’lim   o’xshash   sharoitlarda
takrorlanadi; 
- talaba   uchun   o’qish-o’rganish   harakatiga   teng   maqsadlarni   amalga   oshirishdan
boshlanadi; 
- talaba harakatga teng maqsadlardan oraliq maqsadga – bilimlarga, undan umumiy
ûquv maqsadiga qarab boradi; 
- harakatga   teng   maqsaddan   umumiy   ûquv   maqsadiga   qarab   borish
o’qisho’rganishning tsikliyligini ta’minlaydi; 
- yakuniy   (nazorat)   baho   o’quv   kursi   to’liq   o’rganilgach   chiqariladi.         Bugungi
kunga kelib, interfaol metodlar, innovatsion texnologiyalar, pedagogik va axborot
texnologiyalarini   ta’lim   jarayonida   qo’llashga   bo’lgan   qiziqish,   e’tibor   kundan-
kunga   kuchayib   bormoqda.   Demak,   buning   asosiy   sabablaridan   biri,   shu
vaqtgacha   an’anaviy   ta’limda   talabalar   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga
o’rgatilgan bo’lsa, zamonaviy texnologiyalar  esa,  ularni egallayotgan bilimlarini
o’zlari qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni
ham o’zlari keltirib chiqarishlariga o’rgatadi.   O’qituvchi bu jarayonda shaxsning
rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi  va shu
bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,   yo’naltiruvchilik   funktsiyalarini   bajaradi.
Ta’lim   jarayonida   o’quvchi   asosiy   figuraga   aylanadi.       Pedagogik   texnologiya
usulining   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   unda   ta’limning   rejalashtirilgan
maqsadiga erishishni kafolatlaydigan o’zlashtirish jarayoni loyihalashtiriladi. 
  Maqsadni   ko’zlash,   joriy   natijalarni   tekshirib   borish,   o’quv   materialini   ayrim
bo’laklarga ajratish – o’quv jarayonini tashkil etishning bu belgilari - qayta ishlab
chiqiladigan ya’ni takrorlanadigan ta’lim tsikliga xos xususiyatlardir. 
22  
    Boshqacha aytganda, takrorlanadigan ta’lim tsiklining asosiy qismlari quyidagilar:
 ta’lim maqsadlarini umumiy belgilash; 
 umumiy maqsadni oydinlashtirib, o’quv maqsadlariga aylantirish; 
 o’quv amallari majmui; 
 ta’lim natijasini baholash. 
    O’quv   jarayoni   bunday   takrorlanadigan   shaklga   ega   bo’lgani   uchun   modul
xarakterini kasb etadi, alohida qismlarga ajratiladi, ular turli mazmunga va umumiy
tuzilishga ega bo’ladi.  
 
 
 
3-chizma 
O’QUVJARAYONININGTUZILISHI 
 
 
 
  Aslida   bu,   pedagogik   faoliyatning   tsiklli   algoritmi   bo’lib,   uni   ta’lim
mazmunining yangi-yangi bo’limlariga, mavzulariga qo’llash mumkin. 
  Ta’lim   jarayonini   pedagogik   texnologiyaga   binoan   tashkil   etish   uchun
loyihalashtirish bosqichida  yuqori  malaka  talab etiladi, etakchi  pedagoglar  guruhi
pedagogik   texnologiya   qoidalari   va   printsiplari   asosida   metodik   materiallarni
ishlab   chiqadi   Bunday   materiallar   mavjud   bo’lsa,   o’qituvchining   vazifasi   asosan
tashkiliy ishlar va maslahat berishdan iborat bo’ladi. 1
 
1  ОчиловМ. Янгипедагогиктехнологиялар. - Қарши.: Насаф, 2000. 33-бет.  
1
ОчиловМ. Янгипедагогиктехнологиялар. - Қарши.: Насаф, 2000.32-бет.  
23  
   
 
 
 
 Таълимнинг  
умумий  
мақсади ва  
мазмуни   Ўқув 
мақсадлари   Ўқиш -
ўқитиш
  Баҳолаш     O’quv   jarayonining   hamma   bosqichlarida   asosiy   e’tibor   ta’lim   natijasiga
erishishga qaratiladi. 
   Professor M.Ochilov pedagogik texnologiya usuliga quyidagilarni kiritgan: 1
 
1. Ta’limning umumiy maqsadlari, muhim masalalari tasnifi. 
2. Oydinlashtirilgan maqsad (o’quv vazifa)larini ishlab chiqish. 
3. Ta’limning maqsadlarini nazorat (test) topshiriqlariga aylantirish. 
4. Maqsadlarga erishish usullari. 
5. Ta’lim maqsadlariga erishilganini baholash. 
  Bularning har biri pedagogik amallarning qulaylashtirilgan tizimidir.                 
  4-chizma 
 
 
   
   
  Pedagogik   texnologiyalar   masalalari,   muammolarini   o’rganayotgan   o’qituvchilar
va   amaliyotchilarning   fikricha,   pedagogik   texnologiya   –   bu   faqat   axborot
texnologiyasi   bilan   bog’liq   holda   o’qitish   jarayonida   qo’llanishi   zarur   bo’lgan
TSO,   kompyuter,   masofali   o’qish   yoki   turli   texnikalardan   foydalanish   deb
belgilanadi.   Bizning   fikrimizcha,   pedagogik   texnologiyaning   eng   asosiy   negizi   –
bu   o’qituvchi   va   o’quvchining   belgilangan   maqsaddan   kafolatlangan   natijaga
24  
  Pedagogik  texnologiya   usulining  umumiy  tuzilmasi  
 
 
 
 
 
  Предмет      
бўйича 
мақсад  ҳ амда  
вазифалартиз
имини  
ишлаб 
чиқиш   Таълим    мақ -
садларини  назорат 
топшириқ( тест)  -
ларига айлантириш   Таълим  
мақсадларига  
эришиш усуллари   Таълим ма қ
садига 
эришилганини 
ба ҳ олаш   hamkorlikda   erishishlari   uchun   tanlagan   texnologiyalariga   bog’liq   deb
hisoblaymiz. Ta’lim jarayonida maqsad bo’yicha kafolatlangan natijaga erishishda
qo’llaniladigan   har   bir   ta’lim   texnologiyasi,   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasida
hamkorlik faoliyatini tashkil eta olsa, har ikkalasi ijobiy natijaga erisha olsa, o’quv
jarayonida   o’quvchilar   mustaqil   fikrlay   olsalar,   ijodiy   ishlay   olsalar,   izlansalar,
tahlil eta olsalar, o’zlari xulosa chiqara olsalar, o’zlariga, guruhga, guruh esa ularga
baho   bera   olsa,   o’qituvchi   esa   ularning   bunday   faoliyatlari   uchun   imkoniyat   va
sharoit   yarata   olsa,   bizning   fikrimizcha,   ana   shu   o’qitish   jarayonining   asosi
hisoblanadi.   Har   bir   mashg’ulot,   mavzu,   o’quv   predmetining   o’ziga   xos
texnologiyasi   bor,   ya’ni   o’quv   jarayonidagi   pedagogik   texnologiya   –   bu   yakka
tartibdagi   jarayon   bo’lib,   u   talabaning   ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   bir
maqsadga   yo’naltirilgan,   oldindan   loyihalashtirishdan   va   kafolatlangan   natija
berishiga qaratilgan pedagogik jarayondir. 
 
5.Pedagogik amaliyotda innovatsion texnologiyalarni qo’llash   «Ta’lim
to’g’risida»gi  qonun  va  «Kadrlar   tayyorlash  milliy dasturi»  asosida   ta’lim-tarbiya
sohasida   olib   borilayotgan   tub   islohotlarning   asosiy   yo’nalishlarini   anglab   olmoq
lozim. Ular quyidagi yo’nalishlardir: 
• ta’lim mazmunini, tizimini isloh qilish; 
• ta’lim-tarbiya boshqaruvini isloh qilish; 
• ta’limning bozor iqtisodiyotiga asoslangan mexanizmini yaratish; 
• ota-ona,   o’qituvchi-o’quvchining   ta’lim   jarayoniga   bo’lgan   yangicha
qarashlarini shakllantirish; 
• bu   tub   islohotlarning   bosh   harakatlantiruvchi   kuchi-yangi   pedagogik
texnologiyani amaliyotga tatbiq etishdan iborat. 
  Hozirgi   davr   ta’lim   taraqqiyoti   yangi   yo’nalish-innovatsion   pedagogikani
maydonga   olib   chiqdi.   «Innovatsion   pedagogika»   termini   va   unga   xos   bo’lgan
tadqiqotlar   G’arbiy   Evropa   va   AQSHda,   60-yillarda   paydo   bo’ldi.   Innovatsion
faoliyat   F.N.Gonobolin,   S.M.Godnin,   V.I.Zagvyazinskiy,   V.A.Kan-Kalik,
25  
  N.V.Kuzmina,   V.A.Slastenin,   A.I.SHcherbakov   ishlarida   tadqiq   etilgan.   Bu
tadqiqotlarda   innovatsion   faoliyat   amaliyoti   va   ilg’or   pedagogik   tajribalarni   keng
yoyish nuqtai nazardan yoritilgan. 
  X.Barnet,   Dj.Basset,   D.Gamilton,   N.Gross,   R.Karlson,   M.Mayez,   A.Xeyvlok,
D.CHen,   R.Edem   ishlarida   innovatsion   jarayonlarni   boshqarish,   ta’limdagi
o’zgarishlarni   tashkil   etish,   innovatsiyaning   «hayoti   va   faoliyati»   uchun   zarur
bo’lgan shart-sharoitlar masalalari tahlil kilingan. 
  Yangilik   kiritishning   ijtimoiy-psixologik   aspekti   amerikalik   innovatik   E.Rodjers
tomonidan ishlab chiqilgan. U yangilik kiritish jarayoni qatnashchilarining toifalari
tasnifini,   uning   yangilikka   bo’lgan   munosabatini,   uni   idrok   qilishga   shayligini
tadqiq etadi. 
  Oliy maktab o’qituvchisining innovatsion faoliyati oliy maktab pedagogikasining
bosh muammolaridan biridir. 
  Innovatsiya (inglizcha innovation) – yangilik kiritish, yangilikdir. 
  A.I.Prigojin   innovatsiya   deganda,   muayyan   ijtimoiy   birlikka-tashkilot,   aholi,
jamiyat,   guruhga   yangi,   nisbatan   turg’un   unsurlarni   kiritib   boruvchi   maqsadga
muvofiq o’zgarishlarni tushunadi. Bu innovator faoliyatidir. 
  Tadqiqotchilar   (A.I.Prigojin,   B.V.Sazonov,   V.S.Tolstoy,   A.G.Kruglikov,
A.S.Axiezer,   N.P.Stepanov   va   boshqalar)   innovatsion   jarayonlar   tarkibiy
qismlarini   o’rganishning   ikki   yondashuvini   ajratadilar:   yangilikning   individual
mikrosathi va alohida-alohida kiritilgan yangiliklarni o’zaro ta’sirining mikrosathi. 
  Birinchi   yondashuvda,   hayotga   joriy   etilgan   qandaydir   yangi   g’oya   yoritiladi.
Ikkinchi   yondashuvda,   alohida-alohida   kiritilgan   yangiliklarning   o’zaro   ta’siri,
ularning birligi, raqobati va natijada birining o’rnini ikkinchisi egallashidir. 
  Bu   kontseptsiya   yangilik   kiritishga   nisbatan   o’lchanadigan   jarayon   ekanligidan
kelib chiqadi. 
  Pedagogikaga   oid   adabiyotlarda   innovatsiya   jarayonning   sxemasi   beriladi.   U
quyidagi bosqichlarni qamrab oladi: 
26  
  1. Yangi   g’oya   tug’ilishi   yoki   yangilik   kontseptsiyasini   paydo   qilish   bosqichi,   u
kashfiyot bosqichi deb ham yuritiladi. 
2. Ixtiro qilish, ya’ni yangilik yaratish bosqichi. 
3. Yaratilgan yangilikni amalda qo’llay bilish bosqichi. 
4. Yangilikni yoyish, uni keng tadbiq etish bosqichi. 
5. Muayyan   sohada   yangilikning   hukmronlik   qilish   bosqichi.   Bu   bosqichda
yangilik o’zining yangiligini yo’qotadi, uning samara beradigan muqobili paydo
bo’ladi. 
6. Yangi   muqobillik   asosida,   almashtirish   orqali   yangilikning   qo’llanish   doirasini
qisqartirish bosqichi. 
7. V.A.Slastenin   yangilik   kiritishni   maqsadga   muvofiq   yo’naltirilgan   yangilik
yaratish,   keng   yoyish   va   foydalanish   jarayoni   majmui,   uning   maqsadi
insonlarning ehtiyoji va intilishlarini yangi vositalari bilan qondirish deb biladi. 
 Yangilik kiritishning tizimli kontseptsiyasi mualliflari (A.I.Prigojin, B.V.Sazonov,
V.S.Tolstoy) innovatsion jarayonlarning ikki muhim shaklini farqlaydilar. 
Birinchi shaklga, yangilik kiritishning oddiy ishlab chiqishi kiritiladi. Bu ilk bor
mahsulot o’zlashtirgan tashkilotlarga taaluqlidir. 
  Ikkinchi shaklga, yangilikni keng ko’lamda ishlab chiqishga taaluqlidir. Yangilik
kirtish ham ichki mantiq ham vaqtga nisbatan qonuniy rivojlangan va uning atrof-
muhitga o’zaro ta’sirini ifodalaydigan dinamik tizimdir. 
  Pedagogik innovatsiyada «yangi» tushunchasi markaziy o’rin tutadi. Shuningdek,
pedagogik   fanda   xususiy,   shartli,   mahalliy   va   sub’ektiv   yangilikka   qiziqish
uyg’otadi. 
  Xususiy   yangilik   V.A.Slasteninning   aniqlashicha,   joriy   zamonaviylashtirishda
muayyan tizim mahsuloti unsurlaridan birini yangilashni ko’zda tutadi. 
  Murakkab   va   progressiv   yangilanishga   olib   keluvchi   ma’lum   unsurlarning
yig’indisi shartli yangilik hisoblanadi. 
  Mahalliy yangilik aniq ob’ektda yangilikning foydalanishi bilan belgilanadi. 
27  
    Sub’ektni   yangilik   ma’lum   ob’ekt   uchun   ob’ektning   o’zi   yangi   bo’lishi   bilan
belgilanadi. 
  Ilmiy  yo’nalishlarda  yangilik  va  innovatsiya   tushunchalari  farqlanadi.   Yangilik  -
bu vosita: yangi metod, metodika, texnologiya va boshqalar. 
  «Innovatsiya» - bu ta’lim: ma’lum bosqichlar bo’yicha rivojlanadigan jarayon. 
  V.I.Zagvyazinskiy   «yangi»   tushunchasiga   ta’rif   berib,   pedagogikadagi   «yangi»
faqatgina   bu   g’oya   emas,   balki   hali   foydalanilmagan   yondashuvlar,   metodlar,
texnologiyalardir, lekin bu pedagogik jarayonning unsurlari majmuan yoki alohida
olingan   unsurlar   bo’lib,   o’zgarib   bo’lib,   o’zgarib   turuvchi   vaziyatda   va   sharoitda
ta’lim   va   tarbiya   vazifalarini   samarali   hal   etishning   ilg’or   boshlanmalarini   o’zida
aks ettiradi. 
  R.N.YUsufbekova   pedagogik   yangilikka   o’qitish   va   tarbiya   berishda   avval
ma’lum   bo’lmagan   va   avval   qayd   qilinmagan   holat,   natija,   rivojlanib   boruvchi
nazariya   va   amaliyotga   eltuvchi   pedagogik   voqelikning   o’zgarib   turishi   mumkin
bo’lgan mazmuni sifatida qaraydi. 
  Pedagogik   innovatsiyada   R.N.YUsufbekova   innovatsion   jarayon   tuzilmasining
uch blokini farqlaydi: 
  Birinchi   blok   -   pedagogikadagi   yangini   ajratish   bloki.   Bunga   pedagogikadagi
yangi, pedagogik yangilikning tasnifi, yangini yaratish shart-sharoiti, yangilikning
me’yorlari,   uni   o’zlashtirish   va   foydalanishga   tayyorligi,   an’ana   va   novatorlik,
pedagogikadagi yangini yaratish bosqichlari kiradi. 
  Ikkinchi   blok   -   yangini   idrok   qilish,   o’zlashtirish   va   baholash   bloki:   pedagogik
hamjamiyatlar,   yangini   baholash   va   uni   o’zlashtirish   jarayonlarining
rangbarangligi,   pedagogikadagi   konservatorlik   va   novatorlik,   innovatsiya   muhiti,
pedagogik jamiyatlarning yangini idrok etish va baholashga tayyorligi. 
 Uchinchi blok – yangidan foydalanish va uni joriy etish bloki, ya’ni yangini tadbiq
etish, foydalanish va keng joriy etish qonuniyatlari va turlaridir. 
M.M.Potashnikning innovatsiya jarayonlari talqinlari kishi e’tiborini o’ziga tortadi.
U innovatsiya jarayonining quyidagi tuzilmasini beradi: 
28  
  • faoliyat  tuzilmasi-motiv-maqsad-vazifa-mazmun-shakl-metodlar-metodika
komponentlari yig’indisi; 
• sub’ektiv   tuzilma-innovatsion   faoliyat   sub’ektlarining   xalqaro,   mintaqaviy,
tuman, shahar va boshqa sathlari; 
• mazmun tuzilmasi – o’quv-tarbiyaviy ishlar, boshqaruv     (va b.)da yangilikning
paydo bo’lishi, ishlab chiqilishi va o’zlashtirilishi; 
• bosqichlikka   asoslangan   hayot   davriylik   tuzilmasi-yangilikning   paydo
bo’lishiildam-o’sish-etuklik-o’zlashtirish-diffuziya   (singib   ketish,   tarqalish)   –
zamonaviylashtirish; 
• boshqaruv   tuzilmasi   –   boshqaruv   harakatlarining   4ta   turining   o’zaro   aloqasi:
rejalashtirish, tashkil etish, rahbarlik qilish, nazorat qilish: 
• tashkiliy   tuzilma   –   diagnostik,   oldindan   ko’ra   bilish,   sof   tashkiliy,   amaliy,
umumlashtiruvchi, tatbiq etuvchi. 
  Innovatsiya jarayoni, tarkibiy tuzilmalar va qonuniyatlarni qamrab olgan   tizimdan
iboratdir.  
  Pedagogikaga   oid   adabiyotlarda   innovatsion   jarayoni   kechishining   4ta   asosiy
qonuniyati farqlanadi: 
• pedagogik innovatsiya muhitining ayovsiz bemaromlik qonuni; 
• nihoyat amalga oshish qonuni; 
• pedagogik innovatsiyaning davriy takrorlanishi va qaytishi qonuni; 
• qoliplashtirish (streotiplashtirish) qonuni; 
  Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlar,   innovatsion   texnologiyalar,
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   o’quv   jarayonida   qo’llashga   bo’lgan
qiziqish,   e’tibor   kundan-kunga   kuchayib   bormoqda,   bunday   bo’lishining
sabablaridan   biri,   shu   vaqtgacha   an’anaviy   ta’limda   o’quvchi-talabalarni   faqat
tayyor   bilimlarni   egallashga   o’rgatilgan   bo’lsa,   zamonaviy   texnologiyalar   ularni
egallayotgan   bilimlarini   o’zlari   qidirib   topishlariga,   mustaqil   o’rganib,   tahlil
qilishlariga, hatto xulosalarni ham o’zlari keltirib chiqarishlariga o’rgatadi. 
29  
  O’qituvchi   bu   jarayonda   shaxsni   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va
tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,
yo’naltiruvchilik   funktsiyasini   bajaradi.   Ta’lim   jarayonida   o’quvchi–talaba   asosiy
figuraga aylanadi. 
  Shuning   uchun   oliy   o’quv   yurtlari   va   fakultetlarida   malakali   kasb   egalarini
tayyorlashda   zamonaviy   o’qitish   metodlari-interfaol   metodlar,   innovatsion
texnologiyalarning   o’rni   va   roli   benihoya   kattadir.   Pedagogik   texnologiya   va
pedagog   mahoratiga   oid   bilim,   tajriba   va   interaktiv   metodlar   o’quvchi-talabalarni
bilimli, etuk malakaga ega bo’lishlarini ta’minlaydi. 
  Innovatsion   texnologiyalar   pedagogik   jarayon   hamda   o’qituvchi   va   talaba
faoliyatiga   yangilik,   o’zgarishlar   kiritish   bo’lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan
interfaol   metodlardan   to’liq   foydalaniladi.   Interfaol   metodlar   -   bu   jamoa   bo’lib
fikrlash   deb   yuritiladi,   ya’ni   pedagogik   ta’sir   etish   usullari   bo’lib,   ta’lim
mazmunining tarkibiy qismi hisoblanadi. Bu metodlarning o’ziga xosligi shundaki,
ular  faqat pedagog va o’quvchi-talabalarning birgalikda faoliyat  ko’rsatishi  orqali
amalga oshiriladi. 
 Bunday pedagogik hamkorlik jarayoni o’ziga xos xususiyatlarga ega bo’lib, ularga
quyidagilar kiradi: 
- o’quvchi-talabani dars davomida befarq bo’lmaslikka, mustaqil fikrlash, ijod
etish va izlanishga majbur etish; 
- o’quvchi-talabalarni o’quv jarayonida bilimga bo’lgan qiziqishlarini doimiy
ravishda bo’lishini ta’minlashi; 
- o’quvchi-talabaning   bilimga   bo’lgan   qiziqishini   mustaqil   ravishda   har   bir
masalaga ijodiy yondashgan holda kuchaytirishi; 
- pedagog   va   o’quvchi-talabaning   hamisha   hamkorlikdagi   faoliyatini
tashkillanishi. 
  Pedagogik texnologiyalar masalalari, muammolarini o’rganayotgan o’qituvchilar,
ilmiy-tadqiqotchilar, amaliyotchilarning fikricha, pedagogik texnologiya – bu faqat
axborot   texnologiyasi   bilan   bog’liq,   hamda   o’qitish   jarayonida   qo’llanishi   zarur
30  
  bo’lgan TSO, kompyuter, masofali o’qish, yoki turli xil texnikalardan foydalanish
deb   belgilanadi.   Bizning   fikrimizcha,   pedagogik   texnologiyaning   eng   asosiy
negizi-bu o’qituvchi va o’quvchi-talabaning belgilangan maqsaddan kafolatlangan
natijaga   hamkorlikda   erishishlar   uchun   tanlagan   texnologiyalariga   bog’liq   deb
hisoblaymiz,   ya’ni   o’qitish   jarayonida,   maqsad   bo’yicha   kafolatlangan   natijaga
erishishda   qo’llaniladigan   har   bir   ta’lim   texnologiyasi   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasida   hamkorlik   faoliyatini   tashkil   eta   olsa,   har   ikkalasi   ijobiy   natijaga   erisha
olsa,   o’quv   jarayonida   o’quvchi-talabalar   mustaqil   fikrlay   olsalar,   ijodiy   ishlay
olsalar, izlansalar, tahlil eta olsalar, o’zlari xulosa qila olsalar, o’zlariga, guruhga,
guruh esa ularga baho bera olsa, o’qituvchi esa ularning bunday faoliyatlari uchun
imkoniyat   va   sharoit   yarata   olsa,   bizning   fikrimizcha,   ana   shu,   o’qitish
jarayonining asosi hisoblanadi. Har bir dars, mavzu, o’quv predmetining o’ziga xos
texnologiyasi   bor,   ya’ni   o’quv   jarayonidagi   pedagogik   texnologiya   –   bu   yakka
tartibdagi jarayon bo’lib, u o’quvchi-talabaning 
ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   bir   maqsadga   yo’naltirilgan,   oldindan
loyihalashtirilgan   va   kafolatlangan   natija   berishiga   qaratilgan   pedagogik
jarayondir. 
  O’qituvchi   va   o’quvchi-talabaning   maqsaddan   natijaga   erishishda   qanday
texnologiyani   tanlashlari   ular   ixtiyorida,   chunki   har   ikkala   tomonning   asosiy
maqsadi   aniq   natijaga   erishishga   qaratilgan,   bunda   o’quvchi-talabalarning   bilim
saviyasi,   guruh   xarakteri,   sharoitga   qarab   ishlatiladigan   texnologiya   tanlanadi,
masalan,   natijaga   erishish   uchun   balki,   kompyuter   bilan   ishlash   lozimdir,   balkim
film,   tarqatma   material,   chizma   va   plakatlar,   turli   adabiyotlar,   axborot
texnologiyasi   kerak   bo’lar,   bular   o’qituvchi   va   o’quvchi-talabaga   bog’liq.   Shu
bilan bir qatorda o’qitish jarayonini oldindan loyihalashtirish zarur, bu jarayonida
o’qituvchi  o’quv  predmetining  o’ziga  xos   tomonini,  joy  va   sharoitni,  TSOni,  eng
asosiysi,   o’quvchi-talabaning   imkoniyati   va   ehtiyojini   hamda   hamkorlikdagi
faoliyatni   tashkil   eta   olishini   hisobga   olishi   kerak,   shundagina   kerakli
31  
  kafolatlangan   natijaga   erishish   mumkitn.   Qisqa   qilib   aytganda,   o’quvchitalabani
ta’limning markaziga olib chiqish kerak. 
  O’qituvchi   tomonidan   har   bir   darsni   yaxlit   holatda   ko’ra   bilish   va   uni   tasavvur
etish uchun bo’lajak dars jarayonini loyihalashtirib olish kerak. Bunda o’qituvchiga
u   tomonidan   bo’lajak   darsni   texnologik   xaritasini   tuzib   olishi   katta   ahamiyatga
egadir,   chunki   darsning   texnologik   xaritasi   har   bir   mavzu,   har   bir   dars   uchun
o’qitilayotgan   predmet,   fanning   xususiyatidan,   o’quvchi-talabalarning   imkoniyati
va ehtiyojidan kelib chiqqan holda tuziladi. Bunday texnologik xaritani tuzish oson
emas, chunki buning uchun o’qituvchi pedagogika, psixologiya, xususiy metodika,
pedagogik va axborot texnologiyalardan xabardor  bo’lishi, shuningdek, juda ko’p
metodlar.   Usullarni   bilish   kerak   bo’ladi.   Har   bir   darsni   rangbarang,   qiziqarli
bo’lishi   avvaldan   puxta   o’ylab   tuzilgan   darsning   loyihalashtirilgan   texnologik
xaritasiga bog’liq. 
  O’zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to’g’risida»gi   Qonunining   qoidalariga
muvofiq   tayyorlangan   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da   yosh   avlodni
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda xalqning boy intellektual merosi va umumbashariy
qadriyatlari   asosida   zamonaviy   madaniyat   va   iqtisodiyotning   pedagogik   shakl   va
vositalarini ishlab chiqish, amaliyotga joriy etishga alohida ahamiyat berilgan. 
  Shu   jihatdan   ham   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   davlat   ta’lim   standartlari
bo’yicha   ko’zda   tutilgan   iqtisodiy   ta’lim   va   iqtisodiy   tarbiyani   takomillashtirish,
uni   o’quvchi-talabalar   ongiga   singdirib   borib,   iqtisodiy   tafakkurni   shakllantirish
muammosi dolzarbdir. 
  Chunki   har   bir   o’quvchi-talaba   bozor   munosabatlari   rivojlanib   borayotgan   bir
davrda   –   uni   o’rab   turgan   iqtisodiy   voqelikni,   unda   kechayotgan   jarayonni
anglashi, tadqiq va tahlil qilib, xulosalar chiqarish imkoniga ega bo’lishi lozim. Bu
esa   har   bir   fuqarodan   iqtisodiyot   nazariyasining   asoslaridan   xabardor   bo’lishini,
uni amalda joriy qilish yo’l  va vositalarini  talab darajasida  o’zlashtirishini  taqozo
etadi. Bu masalalar asosan, ûquv muassasalarida amalga oshiriladi. 
32  
    Iqtisodiy tarbiyaning bosh maqsadi – yoshlarda iqtisodiy savodxonlikni, iqtisodiy
ongni,   iqtisodiy   madaniyatni   yuksaltirishdan   iboratdir.   Bu   esa   shaxsning   kamol
topish   faoliyati   vositasida   aniq   iqtisodga   bog’liq,   nazariy   bilimlar   tizimini,
shuningdek,   iqtisodiy   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   majmuasi,   o’rganuvchining
iqtisodiy   ongiga   bevosita   ta’sir   etishga   imkon   beruvchi   bosqichlarni   amalga
oshirishdir. 
  O’quvchi-talabalar   bosqichma-bosqich   uzluksiz   ta’lim   jarayonida   iqtisodiy   bilim
asoslarini   o’rganish   mobaynida   ularning   tafakkurlari   ham   shakllana   boradi.   Ular
quyidagi   bilimlar   majmui   bo’lib   xizmat   qiladi:   shaxsning   ehtiyoj   imkoniyatlarini
hisobga   olib,   aniq   reja   va   dasturlar   tuzib,   o’ziga   xos   uslub   va   metodlar   asosida
amalga   oshirishda;   shaxsning   mustaqil   faoliyatida   samarali   o’rin   tutadigan   aniq
iqtisodiy tushunchalarni; iqtisodning siyosiy va bozor munosabatlari bilan bog’liq
qonuniyat   asoslari   va   ulardan   amalda   foydalanish   yo’l-yo’riqlarini;   mustaqil
faoliyat   ko’rsatishda   zarur   bo’ladigan   barcha   iqtisodiy   bilim,   ko’nikma   va
malakalar   majmuini   o’zlashtirishni;   hayotda   qaysi   sohani   tanlashidan   qat’i   nazar,
ehtiyoj darajasida iqtisodiy tayyorgarlikni o’zida shakllantirishni; iqtisodiy bilim 
asoslaridan   to’g’ri   va   maqsadga   muvofiq   holda   foydalana   olish   shaxs
barkamolligini   belgilovchi   axloqiy   sifatlaridan   biri   deb   qarashni;   iqtisodiy   bilim
asosidan xabardorlikni o’z faoliyati davomida jamiyat va davlat iqtisodiy, huquqiy
siyosati asosida namoyon etadi. 
  Bugungi   kundagi   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyot   ishlab   chiqarishning   ko’p   sonli
tarmoqlari bilan bir qatorda, ma’rifat va madaniyat hamda iqtisodiy sohalarga, shu
jumladan,   ijtimoiy-gumanitar,   iqtisodiy   bilimlar   doirasiga   ham   zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni joriy etishni taqozo etmoqda. 
  Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   ilmiy
muammo sifatida iqtisodiy yo’nalishdagi ûquv yurtlarida maxsus ilmiy tadqiqotlar
olib   borishni   ko’zda   tutadi.   Bunda   eng   avvalo,   quyidagilarni   aniqlash   lozim:   -
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   amaliyotga   joriy   etish
uchun ijtimoiy-pedagogik asoslar mavjudligini aniqlash; 
33  
  - ta’lim   majmui   sifatida   nimani   anglatishi   va   qanday   tarkibiy   qismlardan
tashkil topganligini belgilash; 
- pedagogik   texnologiyaning   funktsional   majmui   jarayon   sifatida   nimalardan
iboratligini aniqlash; 
- zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»
maqsadlariga  qay  darajada   to’g’ri  kelishi   va  uni   baholash  mumkinligini   ko’rsatib
berish; 
- pedagogik texnologiyaning majmualar nazariyasining asosiy qonuniyatlariga
mosligini nazoratda tutib turish yo’l-yo’rig’ini ishlab chiqish. 
  Shunday   qilib,   bugungi   kunga   kelib,   jamiyatimiz   jadallik   bilan   taraqqiy   etib,
iqtisodiy va siyosiy mavqei  kundan-kunga ortib bormoqda.   Biroq ijtimoiy sohada
va   ayniqsa,   ta’lim-tarbiya   jarayonida   umumiy   taraqqiyotdan   biroz   orqada   qolish
sezilmoqda. Bunday noxush vaziyatdan chiqib ketish yo’llaridan biri ta’lim-tarbiya
jarayonini qabul qilingan davlat standartlari asosida texnologiyalashtirishdir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
34  
   
 
 
 
XULOSA  
  Bugungi   kunda   oliy   o’quv   yurtlari   va   fakultetlarida   malakali   kasb   egalarini
tayyorlashda   zamonaviy   o’qitish   metodlari-interfaol   metodlar,   innovatsion
texnologiyalarning   o’rni   va   roli   benihoya   kattadir.   Pedagogik   texnologiya   va
pedagog   mahoratiga   oid   bilim,   tajriba   va   interaktiv   metodlar   o’quvchi-talabalarni
bilimli, etuk malakaga ega bo’lishlarini ta’minlaydi. 
  Innovatsion   texnologiyalar   pedagogik   jarayon   hamda   o’qituvchi   va   talaba
faoliyatiga   yangilik,   o’zgarishlar   kiritish   bo’lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan
interfaol   metodlardan   to’liq   foydalaniladi.   Interfaol   metodlar   -   bu   jamoa   bo’lib
fikrlash   deb   yuritiladi,   ya’ni   pedagogik   ta’sir   etish   usullari   bo’lib,   ta’lim
mazmunining tarkibiy qismi hisoblanadi. Bu metodlarning o’ziga xosligi shundaki,
ular  faqat pedagog va o’quvchi-talabalarning birgalikda faoliyat  ko’rsatishi  orqali
amalga oshiriladi. 
  Shuni   aytish  lozimki,  zamonaviy  pedagogik  texnologiyalar,  pedagogika   ilmining
tadqiqot   ob’ekti   sifatida,   aniq   fanlarni   o’qitish   uslubi   bo’libgina   qolmay,   balki
ijtimoiy-iqtisodiy   fanlarni   o’qitishga   ham   yangicha   yondashuv   sifatida   qayd
qilinishi kerak. 
 
 
 
 
 
 
 
 
35  
   
 
 
 
FOYDALANILGAN ASOSIY ADABIYOTLAR  
1. Karimov I.A. Barkamol avlod O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. – T.: 
“SHarq” nashriyot-matbaa kontsernining Bosh tahririyati. 1997.   
2. Qodirov B. «Ta’lim tizimidagi islohotlar maqsad va yo’nalishlar».  T.: 
«O’zbekiston» - 2000. 
3. B.Farberman. Ilg’or pedagogik texnologiyalar.  «Fan»  nashriyoti 2000 yil. 
4. Tolipov O’.Q., Barakaev M., SHaripov SH.S. Kasbiy  pedagogika. – T.: TDIU,
2001 yil. 
5. Sayidahmedov N. Pedagogik texnologiyalar.-T.:Moliya, 2003 yil. 
6. Sayidaxmedov   N.   Pedagogik   amaliyotda   yangi   texnologiyalarni   qo’llash
namunalari.-T.: RTM. 2000 yil. 
7. Azizxo’jaeva N.N. Pedagogik mahorat va pedagogik texnologiyalar.-T.: TDPU,
2003 yil. 
8. www.   bilimdon.   uz.   -   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim
vazirligining asosiy veb sayti. 
9. www. dl.uz. - Masofaviy ta’lim tizimiga bag’ishlangan veb sayt. 
QO’SHIMCHA ADABIYOTLAR 
1. Tolipov O’., Usmonboeva M. Pedagogik texnologiyalarning tadbiqiy asoslari. –
T.: 2005. 
2. Sayidahmedov N. Yangi pedagogik texnologiyalar – T.: Moliya, 2003. 
3. Ishmuhammmedov  R.  Innovasion  texnologiyalar  yordamida  ta’lim
samaradorligini oshirish yo’llari. – T.: TDPU, 2005. 
4. Kolechenko   A.   K.   Ensiklopediya   pedagogicheskix   texnologiy   –   SPb.:   KARO,
2005. 
5. Farberman B. Ilg’or pedagogik texnologiyalar – T.: 1999. 
36  
   
 
37

Kasb ta’limida innovatsion texnologiyalar

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha