Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 67.9KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 09 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Diyorbek

Ro'yxatga olish sanasi 29 Fevral 2024

145 Sotish

Keynsning makroiqtisodiy muvozanat modeli

Sotib olish
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Keynsning makroiqtisodiy
muvozanat modeli Reja:
Kirish
1. Keynsning makroiqtisodiy muvozanat nazariyasi asoslari. 
2. «Keyns xochi». Ishlab chikarish xajmining muvozanat darajasiga erishish 
mexanizmi. 
3. Keyns modelidagi inflyatsion va turg'unlikdagi bo'shliqlar 
4. Keynschilik yondashuvining afzalliklari va kamchiliklari. 
Xulosa  
Foydalanilgan adabiyotlar  
2 Kirish
Iqtisodiyot,   boshqalar   singari,   doimiy   ravishda   rivojlanib   bormoqda.   Ushbu
rivojlanishning   turli   bosqichlari   dunyoga   har   qanday   yangi   kashfiyotlar,   g'oyalar,
kontseptsiyalarni   taklif   qilgan   ayrim   olim-iqtisodchilar   bilan   bog'liq.   XX   asrning
ikkinchi   uchdan   bir   qismi   iqtisodiy   fanida   ingliz   iqtisodchisi   Jon   Maynard
Keynsning ta'limoti bilan ajralib turdi.
Yangi   paydo   bo'lishi   ilmiy   tadqiqotlar   1929-1933   yillardagi   jahon   iqtisodiy
inqirozini oldindan belgilab qo'ygan.Bu tadqiqotlar bugungi kunda o'z ahamiyatini
yo'qotmaydi,   chunki   ularning   asosiy   mazmuni   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishdan   iborat.   O'shandan   beri   ushbu
muammolarni hal qilishga qaratilgan ikkita nazariy yo'nalish paydo bo'ldi. Ulardan
biri  J.M.Keyns   va  uning  izdoshlari  ta'limotiga  asoslanib,  Keynscha   (Keynschilik)
deb   nomlanadi.   Eng   uzoq   va   qiyin   bo'lgan   oqibatlarni   tushunishning   o'ziga   xos
turi   iqtisodiy   inqiroz   1929-1933   yillar   tomonidan   nashr   etilgan   qoidalarda   aks
etgan   J.M.   Londonda   Keyns   "Bandlik,   foizlar   va   pullarning   umumiy   nazariyasi"
(1936) nomli kitobi uchun. Ushbu ish unga keng shuhrat va e'tirof keltirdi, chunki
30-yillarda   u   Evropaning   bir   qator   mamlakatlari   va   AQShda   hukumat   darajasida
iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   dasturlari   uchun   nazariy   va   uslubiy   asos   bo'lib
xizmat   qildi.   J.M.ning   "Umumiy   nazariya".   Keyns   asosan   hozirgi   davrdagi
mamlakatlarning   iqtisodiy   siyosatini   belgilaydi.   Uning   asosiy   yangi   g'oyasi
shundaki,   bozor   iqtisodiy   munosabatlari   tizimi   hech   qachon   mukammal   va   o'zini
o'zi   tartibga   solmaydi   va   bandlik   va   iqtisodiy   o'sishni   mumkin   bo'lgan   maksimal
darajasi faqat iqtisodiyotga davlatning faol aralashuvi bilan ta'minlanishi mumkin.
Bundan   tashqari,   yangilik   iqtisodiy   ta'limot   Keyns,   uslubiy   ma'noda,   uni
makroiqtisodiy   tahlilning   mikroiqtisodiy   yondashuvini   afzal   ko'rishda   namoyon
bo'ldi,   bu   esa   uni   iqtisodiy   nazariyaning   mustaqil   bo'limi   sifatida
makroiqtisodiyotning   asoschisiga   aylantirdi.   Keyinchalik   J.   M.   Keyns   tomonidan
ishlab chiqilgan nazariyani boshqa olimlar o'rganib chiqdilar va to'ldirdilar, uning
asosida "neokeynsizm" deb nomlangan nazariya paydo bo'ldi. 
3 Ushbu   ishda   o'rganish   ob'ekti   Keyns   nazariyasida   talabning   samarali   modeli
bo'ladi.   Ushbu   ishning   maqsadi   ushbu   modelning   asosiy   jihatlarini   o'rganishdir.
Belgilangan maqsadga muvofiq,  
ushbu   ishda quyidagi vazifalar hal etiladi: Samarali
talabning   Keynscha   modelini   tavsiflash   uchun   ishlatiladigan   asosiy   atamalarning
ma'nosini   kengaytiring,   ushbu   model   doirasida   ishlaydigan   asosiy   omillarni
tavsiflang   va   ularning   o'zaro   ta'sirini   ko'rsating;   Samarali   talabning   Keynscha
modeli   nazariy   qoidalarini   amalda   qo'llash   imkoniyatlarini   ko'rsatish;   Keyns
modelining afzalliklari va kamchiliklarini ko'rsating.
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi.   O’zbekiston   iqtisodiyotida   makroiqtisodiy
muvozanatni Keyns nazariyasi asosida yanada yaxshilshni nazariy jihatdan asoslab
berish hisoblanadi. 
Kurs   ishi   tarkibi .   Mazkur   ish   “Kirish”,   Asosiy   qism,   “Xulosa”   hamda
foydalaniladigan adabiyotlar ruyhatidan iborat. 
4 1. Keynsning makroiqtisodiy muvozanat nazariyasi asoslari.
1936   yili   ingliz   iktisodchisi   Jon   Meynard   Keyns   kapitalizm   iktisodiyotiga
yangi,   ish   bilan   bandlik   nazariyasini   kiritadi.   U   o`zining   «Pul,   foiz   va   ish   bilan
bandlikning   umumiy   nazariyasi»   asarida   yangicha   iktisodiy   muvozanat
nazariyasini   izoxlab   berdi.   Keyns   makroiktisodiy   muvozanatga   to`lik   bo`lmagan
bandlik sharoitida xam erishish mumkinligini, to`la ish bilan bandlik konuniy xolat
emasligini,   balki   tartibga   solinmagan   iktisodiyotda   tasodifiy   ro`y   berishigina
mumkinligini   isbotlab   berdi.   SHuningdek,   bu   nazariyada   iktisodiyotdagi
tebranishlar fakat urush, tabiiy ofat va shu kabi vaziyatlargagina   boglik emasligini,
balki u tinchlik yillarida xam ichki omillarning salbiy okibatlaridan kelib chikishi
mumkinligi   asoslagan.   Ishsizlik   va   inflyatsiyaning   kelib   chikishi   investitsiya   va
jamgarmalarga   bevosita   boglik.   Narxlarning   oshishi   va   ish   xakining   pasayishi
boshka salbiy omillar bilan birga iktisodiyotning bekarorligiga olib keladi. Bunday
nomutonosibliklar   rejalashtirilgan   investitsiyalar   va   jamgarmalarning   bir-biriga
mos   kelmasligi   tufayli   ro`y   beradi.   Bunga   sabab   birinchidan,   jamgarish   va
investitsiyalash   to`grisidagi   karorlarni   xar   xil   guruxlardagi   odamlar   turli
maksadlarda   kabul   kilishi   bo`lsa.   ikkinchidan,   jamgaruvchilar   va   investorlarni
jamgarish va investitsiyalashga turlicha sabablar undaydi.
Keynschilar   fikricha,   jamgarma   va   investitsiyalar   bitta   omilga   boglik
bo`lmagan xolda turli sabablar asosida amalga oshiriladi. Masalan, kishilar kiymati
o`zining   ish   xaki   mikdoridan   ortik   bo`lgan   maxsulotlarni   sotib   olish   uchun,
masalan   avtomobil’   yoki   televizor   xarid   kilish   uchun   jamgarishadi.   Jamgarmalar
biror   shaxs   yoki   oilaning   kelajakdagi   iste`molini   kondirish   maksadida,   ya`ni,   uy
xo`jaliklari   oila   boshligining   nafakaga   chikkandan   keyingi   xayotini   yoki   bolalari
kelajagini   ta`minlash   maksadida   amalga   oshiriladi.   Bundan   tashkari   jamgarmalar
tasodifiy vaziyatlarda foydalanish maksadida xam amalga oshiriladi. Investorlarni
investitsiya   kilishga   undovchi   sabablar   esa   foiz   stavkasi   bilan   birga   kutilayotgan
sof foyda normasi xamdir. 
Klassiklar   nazariyasi   bo`yicha   jamgarma   va   investitsiyalar   mikdorini
aniklaydigan asosiy omil foiz stavkasi xisoblanadi. Agarda, u oshsa, uy xo`jaliklari
5 kamrok   iste`mol   kilib,   ko`prok   jamgarishga   xarakat   kilishadi.   Uy   xo`jaliklarida
jamgarmalarning   ko`payishi   kredit   narxlarining   kamayishiga   olib   keladi.   Bu   esa
o`z   vaktida   investitsiyaning   o`sishini   ta`minlaydi.   Keynschilar   fikricha   esa,   foiz
stavkasi   emas,   balki   axolining   ixtiyoridagi   daromadi   iste`mol   va   jamgarish
dinamikasini   belgilab  beradi.   Keltirilgan   nazariy  asoslarga   tayangan   xolda  Keyns
o`zining makroiktisodiy muvozant modelini ishlab chikdi.
Xakikiy va rejalashtirilgan xarajatlar.  
Ishlab   chikarishning   kamayishi   natijasida   mumkin   bo`lgan   yo`kotishlarning
oldini   olish   uchun   jami   talabni   tartibga   solib   turadigan   faol   davlat   siyosati   zarur.
SHuning   uchun   xam   Keynsning   iktisodiy   nazariyasini   ko`p   xollarda   jami   talab
nazariyasi   deb   yuritiladi.   Jami   talab   komponentlari,   ayniksa   investitsiyalarning
o`zgarishi makroiktisodiy bekarorlik sabablaridan biridir.
Xakikiy   investitsiyalar   rejalashtirilgan   va   rejalashtirilmagan   investitsiyalar
mikdorini   o`z   ichiga   oladi.   Rejalashtirilmagan   investitsiyalarga   tovar   –   moddiy
zaxiralariga   (TMZ)   investitsiyalardagi   kutilmagan   o`zgarishlar   kiradi.   Ushbu
rejalashtirilmagan investitsiyalar  tenglashtiruvchi  mexanizm  sifatida jamgarma va
investitsiyalar   mikdorining   o`zaro   bir-biriga   mos   kelishiga   olib   keladi   va
makroiktisodiy muvozanatni ta`minlaydi. 
Rejalashtirilgan   xarajatlarga   uy   xo`jaliklari,   firmalar,   davlat   va   tashki
dunyoning   maxsulot   va   xizmatlarni   sotib   olishga   mo`ljallagan   xarajatlari   kiradi.
Firmalar   tomonidan   ishlab   chikarilgan   maxsulotlarni   sotishdagi   kutilmagan
o`zgarishlar tovar moddiy zaxirasiga rejalashtirilmagan investitsiyalar kilishga olib
kelsa, xakikiy xarajatlar rejalashtirilgan xarajatlardan fark kiladi.
Klassik maktab namoyondalari bozorlar  va baxolarning umumiy muvozanati
nazariyasini   yaratdilar.   Ularning   umumiy   muvozanat   kontseptsiyasiga   ko`ra
iktisodiyotda   fakatgina   to`lik   bandlilik   sharoitidagi   muvozanat   mavjud   bo`lishi
mumkin.   Bunday   xulosa   J.B.Seyning   bozorlar   konuniga   tayanadi.   Bu   konunga
ko`ra   mexnat   taksimotiga   asoslangan   iktisodiyotda   xar   bir   sub`ektning   ishlab
chikarishi   bir   vaktning   o`zida   boshka   sub`ektlarning   ishlab   chikarish   natijalariga
talab   xisoblanadi.   Oxir-okibat   yalpi   talab   yalpi   taklifga   teng   bo`ladi.   Klassik
6 iktisodchilar   fikriga   ko`ra   AD   ≠   AS   xolati   ro`y   bermaydi,   umumiy   xarajatlar
mikdori   etishmay   kolgan,   ya`ni   AD<   AS   xolati   ro`y   bergan   sharoitda   xam   baxo,
ish   xaki   va   foiz   stavkasi   kabi   dastaklar   ishga   tushadi   va   natijada   xarajatlar
mikdorining kamayishi ishlab chikarishning real xajmi, bandlik va real daromadlar
mikdorining kamayishiga olib kelmaydi. 
Makroiktisodiy   muvozanatning   klassik   modeli   ishlab   chikarish   xajmi
resurslarning   bandliligi   va   ishlab   chikarish   texnologiyalarining   funktsiyasi
xisoblanadi, va egiluvchan baxolar mexanizmi tomonidan potentsial darajada tutib
turiladi   degan   shartlarga   tayanadi.   egiluvchan   baxolar   mexanizmi   xisobiga   bozor
iktisodiyoti barcha mavjud resurslarning to`lik bandlilgini ta`minlab turadi. Klassik
makroiktisodiy   muvozanat   modelining   o`ziga   xos   xususiyati   pulning   neytralligi
printsipini   ko`zda   tutishidir.   Bu   model   pul   massasi   real   ishlab   chikarishga   xech
kanday ta`sir ko`rsatmaydi degan printsipga asoslanib tuziladi. Klassiklar modelida
pul   bozor   agentlariga   fakatgina   bitimlarga   xizmat   kilishi,   ya`ni   oldi-sotti
jarayonida   sof   texnik   vazifalarni   bajarishi   uchungina   kerak.   Bu   asosga   ko`ra
klassiklar tomonidan klassik dixotomiya kontseptsiyasi shakllantirilgan.
Klassik   dixotomiya   kontseptsiyasida   –   ikki   parallel   bozor,   real   va   pul
bozori   aloxida-aloxida   amal   kiladi,   ular   o`rtasidagi   muvozanat   avtomatik
barkarorlashtirgichlar   orkali   ta`minlab   turadi   deb   xisoblanadi.   Pul   bozori
investitsiya va jamgarmalar tengligini xamda to`lik bandlik sharoitini ta`minlaydi.
Fakatgina,   ishsizlikning   tabiiy   darajasida   «ixtiyoriy»   ishsizlik   bo`lishi   mumkin,
deb xisoblashadi. Bu shuni bildiradiki, AD va AS ning muvozanat nuktasida ishlab
chikarish   xajmi   (Y)   uning   potentsial   xajmiga   esa   (Y*)   teng.   Iktisodiyotda
yaratilgan   daromadlaning   bir   kismi   jamgarilishi   yalpi   talabning   yalpi   taklifni
koplashi   uchun   etishmasligiga   olib   kelmaydi,   chunki   xar   bir   jamgarilgan   so`m
tadbirkorlar tomonidan investitsiyalanadi, deb ta`kidlashadi. Keyns makroiktisodiy
muvozanatga to`lik bo`lmagan bandlik sharoitida xam erishish mumkinligini, to`la
ish bilan bandlik konuniy xolat emasligini, balki tartibga solinmagan iktisodiyotda
tasodifiy ro`y berishigina mumkinligini isbotlab berdi. SHuningdek, bu nazariyada
iktisodiyotdagi   tebranishlar   fakat   urush,   tabiiy   ofat   va   shu   kabi
7 vaziyatlargagina   boglik emasligini, balki u tinchlik yillarida xam ichki omillarning
salbiy   okibatlaridan   kelib   chikishi   mumkinligi   asoslagan.   Ishsizlik   va
inflyatsiyaning kelib chikishi investitsiya va jamgarmalarga bevosita boglik. 
Narxlarning   oshishi   va   ish   xakining   pasayishi   boshka   salbiy   omillar   bilan
birga   iktisodiyotning   bekarorligiga   olib   keladi.   Bunday   nomutonosibliklar
rejalashtirilgan investitsiyalar va jamgarmalarning bir-biriga mos kelmasligi tufayli
ro`y beradi.
Bunga sabab birinchidan, jamgarish va investitsiyalash to`grisidagi karorlarni
xar   xil   guruxlardagi   odamlar   turli   maksadlarda   kabul   kilishi   bo`lsa.   ikkinchidan,
jamgaruvchilar   va   investorlarni   jamgarish   va   investitsiyalashga   turlicha   sabablar
undaydi.   Keynschilar   fikricha,   jamgarma   va   investitsiyalar   bitta   omilga   boglik
bo`lmagan xolda turli sabablar asosida amalga oshiriladi. Masalan, kishilar kiymati
o`zining   ish   xaki   mikdoridan   ortik   bo`lgan   maxsulotlarni   sotib   olish   uchun,
masalan   avtomobil’   yoki   televizor   xarid   kilish   uchun   jamgarishadi.   Jamgarmalar
biror   shaxs   yoki   oilaning   kelajakdagi   iste`molini   kondirish   maksadida,   ya`ni,   uy
xo`jaliklari   oila   boshligining   nafakaga   chikkandan   keyingi   xayotini   yoki   bolalari
kelajagini   ta`minlash   maksadida   amalga   oshiriladi.   Bundan   tashkari   jamgarmalar
tasodifiy vaziyatlarda foydalanish maksadida xam amalga oshiriladi. 
Investorlarni   investitsiya   kilishga   undovchi   sabablar   esa   foiz   stavkasi   bilan
birga   kutilayotgan   sof   foyda   normasi   xamdir.   Klassiklar   nazariyasi   bo`yicha
jamgarma   va   investitsiyalar   mikdorini   aniklaydigan   asosiy   omil   foiz   stavkasi
xisoblanadi.   Agarda,   u   oshsa,   uy   xo`jaliklari   kamrok   iste`mol   kilib,   ko`prok
jamgarishga xarakat kilishadi. Uy xo`jaliklarida jamgarmalarning ko`payishi kredit
narxlarining kamayishiga olib keladi. Bu esa o`z vaktida investitsiyaning o`sishini
ta`minlaydi.
Keynschilar   fikricha   esa,   foiz   stavkasi   emas,   balki   axolining   ixtiyoridagi
daromadi   iste`mol   va   jamgarish   dinamikasini   belgilab   beradi.   Keltirilgan   nazariy
asoslarga tayangan xolda Keyns o`zining makroiktisodiy muvozant modelini ishlab
chikdi. 
8 Ishlab   chikarishning   kamayishi   natijasida   mumkin   bo`lgan   yo`kotishlarning
oldini   olish   uchun   jami   talabni   tartibga   solib   turadigan   faol   davlat   siyosati   zarur.
SHuning   uchun   xam   Keynsning   iktisodiy   nazariyasini   ko`p   xollarda   jami   talab
nazariyasi   deb   yuritiladi.   Jami   talab   komponentlari,   ayniksa   investitsiyalarning
o`zgarishi makroiktisodiy bekarorlik sabablaridan biridir.
Xakikiy   investitsiyalar   rejalashtirilgan   va   rejalashtirilmagan   investitsiyalar
mikdorini   o`z   ichiga   oladi.   Rejalashtirilmagan   investitsiyalarga   tovar   –   moddiy
zaxiralariga   (TMZ)   investitsiyalardagi   kutilmagan   o`zgarishlar   kiradi.   Ushbu
rejalashtirilmagan investitsiyalar  tenglashtiruvchi  mexanizm  sifatida jamgarma va
investitsiyalar   mikdorining   o`zaro   bir-biriga   mos   kelishiga   olib   keladi   va
makroiktisodiy muvozanatni ta`minlaydi. 
Rejalashtirilgan   xarajatlarga   uy   xo`jaliklari,   firmalar,   davlat   va   tashki
dunyoning   maxsulot   va   xizmatlarni   sotib   olishga   mo`ljallagan   xarajatlari   kiradi.
Firmalar   tomonidan   ishlab   chikarilgan   maxsulotlarni   sotishdagi   kutilmagan
o`zgarishlar tovar moddiy zaxirasiga rejalashtirilmagan investitsiyalar kilishga olib
kelsa, xakikiy xarajatlar rejalashtirilgan xarajatlardan fark kiladi.
Rejalashtirilgan   xarajatlar   funktsiyasi   :E=S+   I   +G+Xp   ko`rinishiga   ega.
Dekmak   uning   grafigi   iste`mol   funktsiyasi   (S=a+   v   (U-T)   )   grafigiga   nisbatan
I+G+Xp   mikdorda   yukoriga   surilgan   bo`ladi.   Keltirilgan   Xp   -sof   eksport   bo`lib,
uning   funktsiyasi   esa   kuyidagi   ko`rinishga   ega:   YAlpi   daromadlarning   oshishi
bilan import xam oshadi. CHunki, bunda iste`molchilar va investorlar xam  milliy
xam   import   maxsulotlarga   bo`lgan   xarajatlari   mikdorini   oshiradilar.   Ayni   paytda
mamlakatning   eksporti   xajmi   shu   mamlakatdagi   yalpi   daromadlar   (Y)   mikdoriga
bevosita boglik bo`lmaydi, balki tovar olib chikib ketayotgan mamlakatning yalpi
daromadlari o`zgarishiga boglik bo`ladi. SHuning uchun xam mamlakatdagi yalpi
daromadlar (Y) o`zgarishi bilan sof eksport (Xp) o`rtasidagi bogliklik salbiydir va
sof eksport funktsiyasida minus ishorasi bilan belgilanadi. 
Keynsning   makroiktisodiy   muvozanat   modelini   ko`rib   chikish   jarayonini
soddalashtirish   uchun   sof   eksport   mikdori   yalpi   daromadlar   (Y)   o`zgarishiga
9 boglik emas deb olinadi. SHuning uchun sof eksport to`ligicha avtonom xarajatlar
mikdoriga ko`shiladi, ya`ni avtonom xarajatlar (S + I + G +Xp) yigindiga teng deb
olinadi.
2. «Keyns xochi». Ishlab chikarish xajmining muvozanat darajasiga
erishish mexanizmi.
Rejalashtirilgan   xarajatlar   chizigi   xakikiy   va   rejalashtirilgan   xarajatlar   bir-
biriga   teng   bo`lgan   (Y=E)   chizikni   kaysidir   a   nuktada   kesib   o`tadi.   Kuyida
keltirilgan   14-chizmada   tovarlar   va   xizmatlar   bozorida   kiska   muddatli
muvozanatga   erishish   mexanizmi   tasvirlangan   bo`lib,   u   “Keyns   xochi”   nomini
olgan.   Y=E   chizikda   xakikiy   investitsiyalar   va   jamgarmalar   tengligi   saklanadi.   a
nuktada esa daromadlar rejalashtirilgan xarajatlarga teng bo`ladi. SHuningdek, bu
erda rejalashtirilgan xamda xakikiy investitsiyalarning o`zaro tengligiga erishiladi.
YA`ni, makroiktisodiy muvozanat ta`minlanadi. 
Agarda,   ishlab   chikarishning   xakikiy   xajmi   (Y1)   uning   muvozanat
darajasi(Y0)dan   ko`p   bo`lsa,   iste`molchilar   maxsulotlarni   ishlab   chikaruvchilar
taklif  kilganga nisbatan  kam  sotib oladi  (ADAS) ko`ramiz. Talabning oshishi  esa
firmalar zaxirasining kamayishi xisobiga kondiriladi. Natijada, YAMM asta sekin
Y2   dan   Y0   ga   karab   o`sadi   va   yana   AD=AS   tengligiga   erishiladi.   Bu   esa   ayni
paytda   E=Y   va   I=S   ayniyatlarga   erishilganligini   anglatadi.   Milliy   ishlab
chikarishning   muvozanat   xolati   (Y0),   yalpi   xarajatlar   komponentlarining   xar
birining   (iste`mol,   investitsiya,   davlat   xarajatlari   yoki   sof   eksport)   o`zgarishi
natijasida rejalashtirilgan 
Y1   E=C+I+G+Xn   E1   Zaxiralarning   E0   jamgarilishi  
Zaxiralarning   E2   kamayishi   Y2   Y0   Y1   Y   (daromad,   real   xarajatlar)  
tebranishi   mumkin.   Ushbu   tarkibdagi   birorta   omilning   mikdorining   o`sishi
rejalashtirilgan   xarajatlar   egri   chizigini   yukoriga   suradi   va   aksincha
kamayishipastga surilishga olib keladi. 
Avtonom xarajatlar mul’tiplikatori.  
10 Avtonom   xarajatlarning   xar   kanday   o`sishi,   ya`ni   Δ A   =   Δ   (S+I+G+Xn)
mul`tiplikator   samarasi   xisobiga   yalpi   daromadlarning   ko`prok   mikdorga   ( Δ Y)
oshishiga olib keladi.
Avtonom   xarajatlar   mul`tiplikatori   muvozanatli   YAMM   o`zgarishning
avtonom   xarajatlarning   xar   kanday   komponenti   o`zgarishiga   nisbatini   ko`rsatadi :
m   =   Δ Y/ Δ A:   Bu   erda:   m   -   avtonom   xarajatlar   mul`tiplikatori;   Δ Y–muvozanatli
YAIMning o`zgarishi; 
Δ A   –   avtonom   xarajatlarning   Y   o`zgarishiga   boglik   bo`lmagan   o`zgarishi.
Mul`tiplikator   -   yalpi   daromadlar   avtonom   xarajatlarning   dastlabki   o`sishi
(kamayishi)dan necha marta ortik o`sganligini (kamayganligi) ko`rsatadi. Avtonom
iste`mol   Δ S
A   mikdorga   o`ssa,   bu   yalpi   xarajatlar   va   daromadlar   (U)   ning   o`sha
mikdorda o`sishiga olib keladi. Bu esa, o`z navbatida iste`molning ikkinchi marta
(daromadlar   oshishi   xisobiga)   MRS   x   Δ S
A   mikdorda   o`sishiga   olib   keladi.
Keyinchalik   yalpi   xarajatlar   va   daromadlar   MRSx Δ S
A   mikdorda   yana   o`sadi.
SHunday   kilib,   «daromad-xarajat»   ko`rinishidagi   doiraviy   aylanish   bo`yicha
jarayon davom etaveradi.  Δ SA↑  >AD↑  Y↑  C↑  AD↑  Y↑  C↑  AD↑  Y↑va xokazo.
Ushbu   oddiy   vaziyatdan   ko`rinib   turibdiki,   yalpi   daromadlar   (Y),   avtonom
iste`molning   dastlabki   o`zgarishi   Δ SA↑   ga   nisbatan   bir   necha   marta   ko`p
o`zgaradi. Bu shuni  bildiradiki, S, I, G yoki  Xp mikdorlardagi oddiy o`zgarishlar
xam ishlab chikarish xajmi va bandlik darajalarida katta o`zgarishlarga olib kelishi
mumkin.   SHunday   kilib,   mul’tiplikator   iktisodiy   bekarorlik   omili   xisoblanadi.
SHuning uchun xam davlatning byudjet-solik siyosatidagi asosiy vazifalardan biri
bo`lib,   o`rnatilgan   barkarorlashtirgichlar   tizimini   yaratish   xisoblanadi.   Bu   tizim
iste`molga chegaralangan moyillikni kamaytirish orkali multiplikatsiya samarasini
pasaytiradi. Mul’tiplikator samarasi moxiyatini kuyidagi misolda ko`rib chikamiz.
Aytaylik,   dastlab   iktisodiyotga   investitsiyalar   mikdori   5   mlrd.   so`mga   ko`paysin.
Bu,   o`z   navbatida   ish   xaki,   renta,   foyda   ko`rinishda   uy   xo`jaliklari   daromadiga
aylanadi. Agar iste`molga chegaralangan moyillikni 0,75 ga yoki 75 %ga teng deb
olsak.   Uy   xo`jaliklari   bu   daromadning   75   foizini,   ya`ni   3,75   mlrd.   so`mni
iste`mol   xarajatlariga   sarflaydi,   kolgan   1,25   mlrd.   so`mni   jamgaradi.   Sarflangan
11 3,75   mlrd.   so`m   boshkalar   uchun   daromad   xisoblanadi.   O`z   navbatida   ular   xam
3,75   mlrd.   so`mning   75   foizini   iste`mol   uchun   sarflaydilar   va   25   foizini
jamgaradilar. Bu jarayon oxirgi so`m jamgarilmaguncha davom etadi. 
YAMM   (YAIM)ni   to`lik   bandlilikning   noinflyatsion   darajasiga   kadar
o`stirish   uchun   jami   talab   (jami   xarajatlar)   ko`paytirilishi   zarur   bo`lgan   mikdor
retsession   uzilish   deyiladi.   Ishlab   chikarishda   to`lik   bandlikka   erishish   va
retsession   uzilishni   yo`kotish   uchun   jami   talabni   ragbatlantirish   va   muvozanatni
«A»   nuktadan   «V»   nuktagacha   surish   lozim.   Bu   erda   muvozanatli   yalpi
daromadning o`sishi  Δ U kuyidagiga teng bo`ladi:
Δ U=Retsession   uzilish   mikdori   x   Avtonom   xarajatlar   mul’tiplikatori
mikdori   YAIMni to`lik bandlikning noinflyatsion darajasigacha pasaytirish uchun
jami   talab   (jami   xarajatlar)   kamayishi   zarur   bo`lgan   mikdor   inflyatsion   uzilish
deyiladi.   Agarda,   ishlab   chikarish   xakikiy   xajmi   (Uo)   potentsial   (U*)   xajmidan
ko`p   bo`lsa,   jami   xarajatlar   ortikcha   xisoblanadi.   Jami   talabning   ortikchaligi
iktisodiyotda   inflyatsiya   jarayoniga   olib   keladi.   Boshkacha   aytganda   jami   talab
xajmining jami taklif xajmidan kiska muddatda katta bo`lishi okibatida xakikiy va
potentsial YAIM xajmlari o`rtasida inflyatsion uzilish ro`y beradi (16-chizma).. Bu
uzilishni   bartaraf   kilish   uchun   jami   xarajatlarni   kamaytirish,   boshkacha   kilib
aytganda jami talabni cheklash zarur. 
Δ U=   -Inflyatsion   uzilish   mikdori   x   Avtonom   xarajatlar   mul’tiplikatori
mikdori.  
Keynsning   makroiktisodiy   muvozanat   modeli   yalpi   talab-   yalpi   taklif
modelini   kiska   muddatli   makroiktisodiy   siyosat   maksadlarida   aniklashtirgan
bo`lib, uning xususiy xoli xisoblanadi. YAlpi talab va yalpi taklif modelidan farkli
o`larok bu modelda baxolar darajasi va ish xaki o`zgarmas mikdorlar xisoblanadi.
Ayni   shu   sababga   ko`ra   tovar   moddiy   zaxiralarining   o`sishi   kiska   muddatda
makroiktisodiy muvozanatga erishishni belgilovchi omil bo`ladi.
12 Klassik maktab namoyondalari bozorlar  va baxolarning umumiy muvozanati
nazariyasini   yaratdilar.   Ularning   umumiy   muvozanat   kontseptsiyasiga   ko`ra
iktisodiyotda   fakatgina   to`lik   bandlilik   sharoitidagi   muvozanat   mavjud   bo`lishi
mumkin.   Bunday   xulosa   J.B.Seyning   bozorlar   konuniga   tayanadi.   Bu   konunga
ko`ra   mexnat   taksimotiga   asoslangan   iktisodiyotda   xar   bir   sub`ektning   ishlab
chikarishi   bir   vaktning   o`zida   boshka   sub`ektlarning   ishlab   chikarish   natijalariga
talab   xisoblanadi.   Oxir-okibat   yalpi   talab   yalpi   taklifga   teng   bo`ladi.   Klassik
iktisodchilar   fikriga   ko`ra   AD   ≠   AS   xolati   ro`y   bermaydi,   umumiy   xarajatlar
mikdori   etishmay   kolgan,   ya`ni   AD<   AS   xolati   ro`y   bergan   sharoitda   xam   baxo,
ish   xaki   va   foiz   stavkasi   kabi   dastaklar   ishga   tushadi   va   natijada   xarajatlar
mikdorining kamayishi ishlab chikarishning real xajmi, bandlik va real daromadlar
mikdorining kamayishiga olib kelmaydi. 
Makroiktisodiy   muvozanatning   klassik   modeli   ishlab   chikarish   xajmi
resurslarning   bandliligi   va   ishlab   chikarish   texnologiyalarining   funktsiyasi
xisoblanadi, va egiluvchan baxolar mexanizmi tomonidan potentsial darajada tutib
turiladi   degan   shartlarga   tayanadi.   egiluvchan   baxolar   mexanizmi   xisobiga   bozor
iktisodiyoti barcha mavjud resurslarning to`lik bandlilgini ta`minlab turadi. Klassik
makroiktisodiy   muvozanat   modelining   o`ziga   xos   xususiyati   pulning   neytralligi
printsipini   ko`zda   tutishidir.   Bu   model   pul   massasi   real   ishlab   chikarishga   xech
kanday ta`sir ko`rsatmaydi degan printsipga asoslanib tuziladi. Klassiklar modelida
pul   bozor   agentlariga   fakatgina   bitimlarga   xizmat   kilishi,   ya`ni   oldi-sotti
jarayonida   sof   texnik   vazifalarni   bajarishi   uchungina   kerak.   Bu   asosga   ko`ra
klassiklar   tomonidan   klassik   dixotomiya   kontseptsiyasi   shakllantirilgan.     Klassik
dixotomiya   kontseptsiyasida   –   ikki   parallel   bozor,   real   va   pul   bozori   aloxida-
aloxida   amal   kiladi,   ular   o`rtasidagi   muvozanat   avtomatik   barkarorlashtirgichlar
orkali   ta`minlab   turadi   deb   xisoblanadi.   Pul   bozori   investitsiya   va   jamgarmalar
tengligini   xamda   to`lik   bandlik   sharoitini   ta`minlaydi.   Fakatgina,   ishsizlikning
tabiiy darajasida «ixtiyoriy» ishsizlik bo`lishi mumkin, deb xisoblashadi. Bu shuni
bildiradiki, AD va AS ning muvozanat nuktasida ishlab chikarish xajmi (Y) uning
13 potentsial xajmiga esa (Y*) teng. Iktisodiyotda yaratilgan daromadlaning bir kismi
jamgarilishi   yalpi   talabning   yalpi   taklifni   koplashi   uchun   etishmasligiga   olib
kelmaydi,   chunki   xar   bir   jamgarilgan   so`m   tadbirkorlar   tomonidan
investitsiyalanadi,   deb   ta`kidlashadi.   Agarda,   tadbirkorlar   uy   xo`jaliklarining
jamgarmalari   mikdorida   investitsiya   kilishsa,   ishlab   chikarish   xamda   bandlik
darajalari doimiy bo`lib koladi. 
Klassik   iktisodchilar   ta`kidlashlaricha,   kapitalizmning   o`ziga   xos   pul   bozori
mavjud va bu bozor jamgarma va investitsiyalarning tengligini ta`minlaydi. Bunda
tenglashtiruvchi   omil   rolini   foiz   stavkasi   o`taydi.SHuning   uchun   xam   to`lik
bandlik mavjud bo`ladi. Bu iktisodchilar davlatning iktisodiyotga aralashuvi kiska
muddatli samara bersada,   uzok muddatga, oxir-okibat bozor iktisodiyotining tabiiy
xarakat mexanizmiga notabiiy aralashilganligi uchun, salbiy okibatlarga olib keladi
deb xisoblashadi. 
14 3. Keyns modelidagi inflyatsion va turg'unlikdagi bo'shliqlar
Bunday vaziyatda iqtisodiyotda investitsiyalarni ko'paytirish imkoniyati yo'q,
shuning uchun ishlab chiqarishni ko'paytirish imkoniyati yo'q, ya'ni yalpi taklif. 
Aholi   daromadlarining   katta   qismini   iste'molga   yo'naltiradi,   tovar   va
xizmatlar bozorlarida talab oshib boradi. Bu narxlarning ko'tarilishiga olib keladi,
bu esa multiplikator samarasi tufayli oshadi. Shunday qilib, iqtisodiyot o'z-o'zidan
muvozanatga erisha  olmaydi  va inflyatsiya farqi kuchayadi. Inflyatsion bo'shliqni
bartaraf   etish   umumiy   talabni   o'z   ichiga   oladi   va   muvozanatni   nuqtadan
«siljitadi».   A   aniq   B ...   Grafada   inflyatsiya   farqi   segmentning   o'lchamiga   mos
keladi   BK   va   muvozanatli   yalpi   ishlab   chiqarishni   inflyatsiya   bo'lmagan   to'liq   ish
bilan   ta'minlash   darajasiga   tushirish   uchun   yalpi   talab   tushishi   kerak   bo'lgan
miqdorni   ifodalaydi.   Retsessiya   (yoki   deflyatsion)   bo'shliq   -   bu   iqtisodiyotdagi
rejalashtirilgan   umumiy   xarajatlar   umumiy   ishlab   chiqarishning   potentsial
darajasidan   kam   bo'lganligi   yoki   rejalashtirilgan   investitsiyalar   to'liq   ish   bilan
ta'minlash holatiga mos keladigan tejash mablag'laridan kam bo'lgan holat. Bunday
sharoitda aholi daromadlarning katta qismini tejaydi, talab kamayadi, bu ortiqcha
ishlab   chiqarishga,   narxlarning   pasayishiga,   natijada   ishlab   chiqarishning
pasayishiga   va   ishchilarning   ishdan   bo'shatilishiga   olib   keladi.   Iqtisodiyotda
daromadlarning   pasayishi   va   bandlikning   pasayishi   multiplikatorning   ta'siri
tugamaguncha   davom   etadi.   Shunday   qilib,   turg'unlik   farqi   asta-sekin   kamayib
boradi, iqtisodiyot o'z-o'zidan muvozanatga keladi, ammo bu ishlab chiqarishning
pasayishi   va   ishsizlik   bilan   birga   keladi.   Retsessiya   farqini   bartaraf   etish   va
resurslarning   to'liq   bandligini   ta'minlash   uchun   yalpi   talabni   rag'batlantirish   va
muvozanatni   A   nuqtadan   B   nuqtaga   o'tkazish   zarur.   yalpi   ishlab   chiqarishni
inflyatsiyasiz to'liq ish bilan ta'minlash darajasiga ko'tarish. 
Inflyatsion va resessional  bo'shliqlarning salbiy oqibatlarini oldini olish yoki
kamaytirish, iqtisodiyotning to'liq bandlik darajasiga imkon qadar yaqin darajadagi
muvozanatga   erishishini   ta'minlash   uchun   J.M.Keyns   iqtisodiyotni   davlat
15 tomonidan   tartibga   solish   bo'yicha   choralarni   taklif   qildi.   Shu   bilan   birga,   uning
nazariyasiga   ko'ra,   eng   samarali   moliyaviy   siyosatdir.   Keyns   nazariyasi   samarali
talabni  ta'sir  ko'rsatadigan  asosiy  omil  deb hisoblaydi. Fiskal  (fiskal)  siyosat  - bu
davlat iqtisodiy siyosatining bir turi bo'lib, bu daromad va xarajatlarning o'zgarishi
hisoblanadi   davlat   byudjeti   makroiqtisodiy   muvozanatga   erishish.   Fiskal   siyosat
ixtiyoriy va ixtiyoriy bo'lmagan bo'lishi mumkin. 
Diskretsion   fiskal   siyosat   -   bu   noqulay   iqtisodiy   muhit   oqibatlarini   bartaraf
etish uchun hukumat qarori bilan amalga oshiriladigan davlat byudjeti daromadlari
va   xarajatlaridagi   o'zgarish.   Turg'unlik   davrida   hukumat   siyosatining   maqsadi
turg'unlikdagi bo'shliqni bartaraf etishdan iborat bo'lib, buning uchun yalpi talabni
ko'paytirib,  mahsulotni   to'liq  ish   bilan   ta'minlashga   erishish   kerak.   Buning   uchun
hukumat quyidagi choralarni ko'rishi mumkin: 1) tovarlar va xizmatlarning davlat
xaridlari hajmining ko'payishi, shu jumladan davlat investitsiyalarining ko'payishi; 
2) soliq imtiyozlari. 
Soliqlarni   kamaytirish   natijasida   uy   xo'jaliklarining   bir   martalik   daromadlari
ko'payadi, natijada yalpi talab funktsiyasi yuqoriga siljiydi.
Davlat   tomonidan   tovar   va   xizmatlarni   sotib   olish   hajmining   o'sishi   xuddi
shunday   ta'sirga   ega.   Bunday   holda,   samarali   talabning   qiymati   oshadi   va
muvozanat,nuqtasi pozitsiyadan siljiydi. 
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   bunday   siyosatni   qo'llash   muqarrar   ravishda
xarajatlarning   ko'payishiga   va   davlat   byudjeti   daromadlarining   pasayishiga   olib
keladi   va,  ehtimol,  davlat  byudjeti  defitsiti   shakllanishiga  va  (yoki)  o'sishiga   olib
keladi. Shubhasiz, tanazzul davrida bunday moliyaviy siyosat ko'proq ta'sirga ega
bo'ladi   byudjet taqchilligi   unga hamroh bo'ladi.
Rivojlanish   davrida   iqtisodiyotning   haddan   tashqari   qizishini   bartaraf   etish
uchun   davlat   siyosati   aksincha   bo'lishi   kerak   -   yalpi   talabni   kamaytirish   uchun
16 davlat   xarajatlarini   kamaytirish   va   soliqlarni   ko'paytirish   zarur.   Bunday   chora-
tadbirlar, o'z navbatida, daromadlarning o'sishiga va davlat byudjeti xarajatlarining
pasayishiga,   ya'ni   byudjet   profitsiti   shakllanishiga   (daromadlar   va   xarajatlar
o'rtasidagi ijobiy farq) olib keladi. Shuni ta'kidlash kerakki, iqtisodiy o'sish davrida
byudjet fiskal  siyosati  samaraliroq bo'ladi, shuncha ko'p byudjet profitsiti hamroh
bo'ladi. 
Yuqorida   biz   makroiqtisodiy   muvozanatga   erishilganda,   xo'jalik   yurituvchi
sub'ektlarning   rejalashtirilgan   umumiy   xarajatlari   amaldagi   xarajatlarga   to'g'ri
kelishini, ya'ni iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan barcha narsalar amalga oshirilishini
ko'rsatdik.   Biroq,   Keyns   nazariyasiga   ko'ra,   bu   odatda   iqtisodiyotda   to'liq
bandlikka   erisha   olmaydi.   Mahsulotning   real   va   potentsial   darajalari   o'rtasidagi
nomutanosiblik iqtisodiyotni uning uchun ikkita salbiy ta'sirga olib kelishi mumkin
- inflyatsion va resessional (deflyatsion) bo'shliqlar.
Inflyatsion   bo'shliq   -   bu   iqtisodiyotdagi   rejalashtirilgan   xarajatlar   yalpi
mahsulotning   potentsial   darajasidan   oshib   ketadigan   yoki   (agar   biz   "investitsiya-
jamg'arma"   tizimidagi   muvozanatni   hisobga   olsak)   rejalashtirilgan   investitsiyalar
to'liq   ish   bilan   ta'minlash   holatiga   mos   keladigan   mablag'lardan   oshib   ketadigan
iqtisodiyotdagi   vaziyat.   Boshqacha   qilib   aytganda,   jamg'arma   ta'minoti
korxonalarning investitsiya ehtiyojlaridan orqada qolmoqda. 
Mavjud   vaziyat   nuqtai   nazaridan   Keynsning   quyidagi   xulosalari   muhimdir:
birinchidan,   u   Buyuk   depressiya   kapitalistik   iqtisodiyotning   erkin   va   nazoratsiz
rivojlanishi   davrini   butunlay   tugatganligini   isbotladi   -   erkin   bozor   endi   ko'payish
vazifalarini bardosh bera olmaydi. O'lmaslik uchun butun iqtisodiy tizim davlatga
tayanishi   kerak.   Ikkinchidan,   davlat   barcha   iqtisodiy   jarayonlarga   faol   ta'sir
ko'rsatishi   kerak,   bu   turli   mamlakatlardagi   butun   avlod   avlodlarining   faoliyati
natijalarini   (ishlab   chiqarish   kuchlarining   tanazzulga   uchrashi)   vayron   qiluvchi
inqiroz   va   retsessiyalarning   oldini   olishga   yordam   beradi.   Bu   davlatning   organik
afzalliklari   bilan   bog'liq,   chunki   faqat   bitta   xususiy   investordan   farqli   o'laroq,
17 foyda   darajasi   va   uning   foiz   stavkasini   hisobga   olishni   e'tiborsiz   qoldirishi
mumkin.   Davlat   iqtisodiy   (bozor)   maqsadga   muvofiq   emas,   ya'ni   yakka   shaxs
(yakka   tartibdagi   tadbirkor   va   yakka   tartibdagi   iste'molchi)   uchun   yo'l   qo'yib
bo'lmaydigan   hashamat   nima   ekanligini   ijtimoiy   printsipga   asoslanishi   mumkin.
Masalan, depressiya (inqiroz) sharoitida tadbirkor qo'shimcha investitsiyalar bilan
shug'ullanmaydi - shunchaki pul yo'qotishdan qo'rqadi. Shuning uchun u pullarini
xavf ostiga qo'ymaydi. Ammo, ammo shunga qaramay, turg'unlik milliy halokatga
aylanadi.   Faqatgina   davlat   alternativa   bo'lishi   mumkin   -   va   bu   muvaffaqiyatli
rivojlanishni ta'minlashning yagona yo'li.
Ko'rib turganingizdek, Keyns kontseptsiyasi XX asrda ko'plab mamlakatlarda
amalda muvaffaqiyatli qo'llanilmoqda. Iqtisodiyotga davlatning aralashuvi siyosati,
ish   haqini   oshirish   va   aholining   turmush   darajasini   oshirishga   yo'naltirilgan
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   va   shuning   uchun   samarali   talab   yillar   davomida
barqaror iqtisodiy o'sishni ta'minladi. 
Iqtisodiyotning ushbu birligini davlat tomonidan tartibga solish tizimini joriy
qilgan sanoatni  tiklash to'g'risida qonun qabul qilindi. Uni amalga oshirish uchun
Milliy   tiklanish   ma'muriyati   tashkil   etildi,   uning   tarkibiga   moliyaviy   oligarxiya
vakillari (savdo palatasi, General Motors, Standard Oil kompaniyalaridan, Morgan
guruhidan   va   boshqa   tashvishlardan),   shuningdek   iqtisodchilar,   Amerika   Mehnat
Federatsiyasi xodimi kirgan.
Sanoatni qayta tiklash to'g'risida qonunda iqtisodiyotning ushbu bo'linmasini
davlat   tomonidan   tartibga   solish   tizimi   joriy   etildi.   U   uchta   bo'limdan   iborat   edi.
Birinchi bo'limda iqtisodiyotni jonlantirish va uni  noxush holatlardan xalos qilish
choralari kiritilgan. Asosiy e'tibor raqobat, bandlik va bandlik qoidalarini belgilab
bergan "halol raqobat kodeksi" ga qaratildi. 
Tadbirkorlar   uyushmasi   butun   sanoatni   17   guruhga   ajratdi,   ularning   har   biri
bunday kodni ishlab chiqishni o'z zimmalariga oldi. Har bir korxona uchun kodlar
18 ishlab   chiqarish   hajmi,   ish   haqi,   ish   vaqti,   mahsulotni   sotish   bozorlari   va   yagona
narx   siyosatini   o'rnatdi.   Har   bir   kodda   mehnat   va   bandlik   shartlari   ko'rsatilishi
kerak.   Xodimlarni   yollashda   kasaba   uyushma   a'zolarini   kamsitishga   yo'l
qo'yilmadi,   ishchilarga   ularni   tashkil   qilish   huquqi   berildi,   eng   kam   ish   haqi
chegarasi   (minimal)   va   ruxsat   etilgan   ish   haftasi   belgilandi.   Agar   kod   prezident
tomonidan ma'qullangan bo'lsa, u qonunga aylandi va monopoliyaga qarshi qonun
to'xtatildi.   Umuman,   barcha   sohalarda   Ruzvelt   ma'muriyati   AQSh   sanoat   va
tijoratining   99   foizini   qamrab   oluvchi   746   kodga   ruxsat   bergan.   Timoshina   T.M.
"Xorijiy mamlakatlarning iqtisodiy tarixi." - M: Justicinform, 2014 yil.
Qonunning   ikkinchi   va   uchinchi   qismlarida   soliq   solish   shakllari   va   jamoat
fondlari   fondlari,   ushbu   fondning   mablag'laridan   foydalanish   tartibi   ko'rsatilgan.
Ishsizlarga   yordam   berish   uchun   Kongress   Ichki   ishlar   vaziri   G.   Ikses
boshchiligidagi   jamoat   ishlari   boshqarmasini   tuzdi.   Jamoat   ishlarini
tashkillashtirish   uchun   3,3   milliard   dollar   ajratilgan   edi,   bu   o'sha   paytga   qadar
misli   ko'rilmagan   miqdor   edi.   18-25   yoshdagi   ishsiz   yoshlar   uchun   mehnat
lagerlarini   tashkil   etish   ishsizlikka   qarshi   kurashning   boshqa   choralari   qatoriga
kirdi.   Ularga   bepul   oziq-ovqat,   turar   joy,   maxsus   kiyim-kechak   berildi,   ularga
kuniga 1 dollardan pul berildi. Oromgohlarda yoshlar soni 250 ming kishiga yetdi.
Bunday   tadbirning   mashhurligini   hisobga   olib,   1935   yilga   kelib   lagerlar   ikki
baravar   ko'paydi   va   Ikkinchi   Jahon   urushidan   oldin   ularga   3   million   kishi   tashrif
buyurdi.   Yoshlar   o'rmonlarni   tozalab,   meliorativ   ishlarni   amalga   oshirdi,
o'rmonlarni   qayta   tiklash   va   yo'llarni   ta'mirladi.   Prezidentning   maslahatchisi   G.
Xopkins (1890-1946) boshchiligidagi favqulodda yordam boshqarmasi ishsizlarga
yordam   berish   uchun   shtatlarga   grantlar   ajratdi.   Amerika   hukumati   tomonidan
tashkillashtirilgan   jamoat   ishlarining   ko'lami   ahamiyatli   deb   tan   olinishi   kerak   -
1934   yil   yanvariga   kelib,   5   million   kishi   ish   bilan   ta'minlandi.   Imtiyozlar   20
millionga etdi. 
19 20 4. Keynschilik yondashuvining afzalliklari va kamchiliklari.
Keynschilik   yondashuvining   shubhasiz   afzalliklari   qatoriga   J.M.Keyns
psixologik omillarning ahamiyatini tan olish, kelajakning noaniqligini tan olish va
iqtisodiy  sub'ektlar  harakatlarining  uzoq  muddatli   oqibatlarini  bashorat   qilishning
iloji  yo'qligini  hisobga   olgan  holda  iqtisodiyotga  printsipial  jihatdan  yangi  nuqtai
nazarni   taklif   qilganligi   kiradi.   J.M.Keyns   ilgari   hukmron   bo'lgan   klassik
qarashlarga   qaraganda   o'zining   zamonaviy   iqtisodiy   haqiqatiga   ancha   mos
keladigan yangi nazariy vositani taklif qildi. 
J.M.Keyns   kapitalistik   tizimda   ichki   muvozanat   mexanizmi   mavjud   emas,
degan pozitsiyani ifoda etdi va isbotladi, bu esa umumiy talab kamayganidan keyin
ishlab chiqarish va bandlikning oldingi darajasiga qaytishga imkon beradi, tushish
xavfini   tan   oladi.   Iqtisodiy   tizim   uzoq   muddatli   tushkunlik   tuzog'iga.   Shunday
qilib, u kapitalizm va erkin bozor doktrinasining tanqidchisi sifatida harakat qildi,
ammo   uning   tanqidlari   ilgari   mavjud   bo'lganlardan   tubdan   farq   qildi.   Resurslarni
taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   nuqtai   nazaridan   erkin   raqobat   tizimi   eng   yaxshi
ko'rinishga   ega   bo'lib,   og'ir   bo'lishiga   qaramay,   yalpi   ishlab   chiqarish   va
iste'molning   o'sishini   ta'minladi.   Ijtimoiy   oqibatlar   erkin   bozor   mexanizmi
ko'pchilik   tomonidan   tan   olindi.   J.M.Keyns   tizimning   bepul   ekanligini
ko'rsatdi   bozor   raqobati   resurslarni   taqsimlashda   aniq   muvaffaqiyatsizlikka
uchraydi   va   eng   muhim   resurs   -   mehnatdan   to'liq   foydalanishni   ta'minlamaydi.
Shunday qilib, J.M.Keyns iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish zarurligini
asoslab   berdi.   Bundan   tashqari,   samarali   talab   kontseptsiyasidan   foydalangan
holda, Keyns nazariyasi iqtisodiy tizim samaradorligini oshirish va to'liq ish bilan
ta'minlash   darajasiga   yaqinlashish   bo'yicha   hukumat   harakatlarining   o'ziga   xos
retseptlarini taqdim etadi.
Biroq,   har   qanday   boshqa   singari,   Keyns   nazariyasi   ham   hamma   narsani
qamrab olmaydi va tushuntirishga qodir emas va bir qator zaif tomonlarga ega. 
21 Shunday   qilib,   1930-yillarda   ommaviy   ishsizlik   davrida   ishlab   chiqilgan
Keyns  modeli, umumiy  xarajatlarning  ko'payishi   narxlarning  hozirgi   yoki  hozirgi
darajasida ishlab chiqarishni ko'payishiga olib keladi, deb taxmin qiladi. Ammo bu
har   doim   ham   to'g'ri   kelmaydi,   yalpi   talab   va   taklif   modeli   shuni   ko'rsatadiki,
narxlar   yig'indisi   taklif   egri   chizig'ining   oraliq   va   klassik   segmentlarida   yalpi
talabning oshishi bilan ortadi. Narxlar darajasi ko'tarilgach, qolgan barcha narsalar
teng   bo'lib,   foiz   stavkasi   ko'tariladi,   bu   o'z   navbatida   sarmoyalar   va   umumiy
xarajatlarning   kamayishiga   olib   keladi.   Foiz   stavkasi   effekti   deb   ataladigan   narsa
quyidagicha   ishlaydi:   yuqori   narx   darajasi   sotib   olish   uchun   ko'proq   pulni   talab
qiladi   va   doimiy   pul   massasi   bilan   pulga   bo'lgan   talabning   kengayishi   foiz
stavkasini   oshiradi   va   investitsiya   xarajatlarini   kamaytiradi.   Aksincha,   narxlar
darajasining   pasayishi   pulga   bo'lgan   talabning   pasayishiga,   foiz   stavkasining
pasayishiga va investitsiyalar va jami xarajatlar jadvalining yuqoriga siljishiga olib
keladi.   Inflyatsiya   inflyatsiya   bilan   bekor   qilinadigan   multiplikatorga   ham   ta'sir
qiladi. Yuqoridagilardan kelib chiqadigan bo'lsak, yalpi talabning har bir dastlabki
o'sishi uchun real milliy mahsulot bilan bog'liq o'sish qancha kichik bo'lsa, narxlar
darajasi shunchalik ko'payadi. Shunday qilib, talablarning samarali modeli umumiy
xarajatlarning   o'zgarishi   (va   shuning   uchun   yalpi   talab)   narxlar   darajasining
o'zgarishiga   olib   keladigan   vaziyatni   tushuntirish   uchun   etarli   emas.   Ushbu
noqulaylik   1960-yillarning   ikkinchi   yarmida,   "stagflyatsiya"   deb   nomlangan
hodisa paydo bo'lganida o'zini namoyon qildi - yuqori ishsizlik bilan birga yuqori
inflyatsiya.
Shuni   ham   ta'kidlash   kerakki,   aniq   salbiy   oqibatlar   iqtisodiy   tartibga
solishning   Keyns   siyosati   amaliyotida   qo'llanilishi   mumkin.   Yuqorida   ta'kidlab
o'tilganidek,  xarajatlarni   ko'paytirish  va  davlat   byudjeti  daromadlarini   qisqartirish
orqali samarali talabni oshirish siyosati davlat byudjeti defitsiti shakllanishiga yoki
oshishiga olib keladi. Bu erda darhol davlat byudjeti kamomadini moliyalashtirish
muammosi paydo bo'ladi, uni har doim ham muvaffaqiyatli hal etib bo'lmaydi. 
22 Faqat sofdan tashqari   iqtisodiy tushunchalar, quyidagilarni ta'kidlash mumkin.
J.M.Keynsning   fikriga   ko'ra,   investitsiyalarni   optimallashtirish   holatida   davlat
nuqtai nazaridan (   milliy iqtisodiyot) marginal moyillik funktsiyasi  sifatida milliy
daromadning daromaddan boshqa hech narsa bilan o'sishi, cheklanmagan iste'mol
cheksiz   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishga   intiladi.   Shunday   qilib,
J.M.Keynsning fikriga ko'ra rivojlanayotgan iqtisodiyot modelining xarakteri faqat
iste'molchilarga   yo'naltirilgan.   Ammo   iste'mol   qilishga   cheksiz   moyillik   sharti
mumkinmi? Darhaqiqat, jamiyatning har bir a'zosi va barcha fuqarolarning iste'mol
qilishga   bo'lgan   cheksiz   moyilligini   rivojlantirish   yo'lida   (hayotiy   ehtiyojlarni
qondirishdan   tortib   to   hashamatning   haddan   tashqari   shakllariga   qadar),   Yer
yuzidagi   aniq   cheklangan   resurslar   (minerallardan   tortib   to   oila,   millat,   umuman
insoniyat   uchun   yashash   maydoniga   qadar)   engib   bo'lmaydigan   to'siqdir.   ...
Ko'rinib   turibdiki,   J.M.Keyns   izolyatsiya   qilingan   milliy   kapitalistik   tizim
doirasida,   resurslarning   tugashi   sababli,   iste'mol   qilish   uchun   cheksiz   moyillik
bilan   to'la   ish   bilan   bandlik   shaklida   millat   uchun   farovonlikka   erishish   deyarli
mumkin emasligini anglamagan bo'lishi mumkin emas. Demak, iste'molga aylanib,
milliy daromadning doimiy o'sishiga erishish uchun iqtisodiy ekspansiya siyosatini
amalga oshirish zarurligi kelib chiqadi. Ushbu siyosat milliy iqtisodiyot tomonidan
ishlab   chiqarilgan   tovarlarning   yuqori   ekanligini   nazarda   tutadi   foydalanish
qiymati   iqtisodiy   rivojlanishda   orqada   qolgan   millatlar   va   xalqlarning   arzon   xom
ashyolariga   almashtirilmoqda.   Biroq,   bunday   siyosat   o'z   vaqtida   cheksiz   bo'lishi
mumkin emas.
Boshqa tomondan, bozor iqtisodiyotiga ega bo'lgan davlat doirasida to'liq ish
bilan   ta'minlanganlik   holati   millatning   farovonligi   sifatida   aniqlanmasligi,
A.V.Fillipsning koordinatalarda qurilgan taniqli egri chizig'i bilan tasdiqlangan.   ish
haqi   -   ishsizlik   darajasi.   Ushbu   egri   chiziq   Angliya   1861   yildan   1913   yilgacha
bo'lgan   davrda   Angliya   ish   haqi   va   ishsizlik   statistikasi   asosida,   Angliya
mustamlakachilik   kuchi   bo'lgan   davrda   milliy   iqtisodiyot   uchun
mustamlakalarning   xom   ashyolari   bilan   deyarli   ideal   tovar   almashinuvi   bo'lgan
23 davrda qurilgan. Egri chiziq shuni ko'rsatadiki, ishsizlik nolga (ya'ni to'liq ish bilan
ta'minlash holatiga) yaqinlashganda, ish haqi ham deyarli nolga kamayadi. 
Keynsning kontseptsiyasiga ko'ra, samarali talab ikki tarkibiy qismdan iborat
- iste'molchilar talabi va ishlab chiqarish talabi. Keyns samarali talabning, iste'mol
talabining   birinchi   tarkibiy   qismini   "jamiyatning   asosiy   psixologik   qonuni"   deb
nomlangan bo'lib, unga ko'ra odamlar daromadlarini o'sishiga qarab emas, balki o'z
iste'mollarini   ko'paytiradilar.   Natijada   tejamkorlik   o'sadi   va   iste'mol   nisbatan
kamayadi,   bu   o'z   navbatida   iste'mol   tovarlariga   talabning   pasayishiga   olib   keladi
va   bu   ishlab   chiqarish   hajmiga   ta'sir   qiladi.   Samarali   talabning   ikkinchi   tarkibiy
qismi   -   ishlab   chiqarish   talabi,   Keynsning   so'zlariga   ko'ra,   kapitalistlarning   o'z
kapitallarini investitsiyalash istagi ko'rsatkichidir. Investitsiyalarning haqiqiy hajmi
ikkita   qiymatga   bog'liq:   kapital   qo'yilmalarning   kutilayotgan   rentabelligi   yoki
kapitalning   yuqori   samarasi   (oxirgi   sarmoya   qilingan   kapital   birligining
rentabelligi)   va   foiz   stavkasi.   Kapital   qo'yilmalar   jarayoni   kapital   qo'yilmalar
samaradorligi   foiz   stavkasidan   yuqori   bo'lgunga   qadar   davom   etadi.   Aks   holda,
kapitalistlar   o'z   kapitallarini   eng   likvid,   bank   depozitlari   ko'rinishida   saqlashni
afzal ko'rishadi.
Iqtisodiyotni rivojlantirish va uning muvozanatiga erishish uchun zarur shart,
Keynsning   so'zlariga   ko'ra,   "asosiy   psixologik   qonun"   tomonidan   yaratilgan
tejashni   kamaytirish   va   ortib   borayotgan   hajmni   o'zlashtirishga   yo'naltirilgan
investitsiya   xarajatlarini   ko'paytirishdir.   Boshqacha   aytganda:   investitsiyalar
tejashga teng bo'lishi kerak. 
Keyns   milliy   daromad   va   bandlik   darajasini   aniqlashda   samarali   talabning
investitsiya   tarkibiy   qismiga   katta   ahamiyat   berdi.   U   shunday   yozgan:   "...
indikatorning   ma'lum   bir   qiymati   uchun,   biz   jamiyatning   iste'mol   qilishga
moyilligini   chaqiramiz,   ish   bilan   ta'minlanishning   muvozanat   darajasi   ...   joriy
investitsiyalar hajmiga bog'liq bo'ladi."
24 Samarali talab muammosining muhim tarkibiy qismi bu Keyns nazariyasining
markaziy aloqasi  - investitsiya, iste'mol va milliy daromad o'rtasidagi bog'liqlikni
tashkil   etuvchi   multiplikator   tushunchasi.   Ushbu   kontseptsiyaga   ko'ra,
investitsiyalarning   o'sishi   va   milliy   daromadning   o'sishi   o'rtasida   har   bir
investitsiya   xarajatlari   boshlang'ich   daromadga   aylanishi,   bir   qismi   sarflanganida
ikkinchi   darajali   daromadga   aylanishiga   va   hokazolarga   asoslangan   holda   aniq
bog'liqlik   mavjud.   Shu   bilan   birga,   bandlik   va   ishlab   chiqarish   hajmi   o'smoqda.
Ko'paytirgichning   kattaligi   daromadning   iste'mol   qilingan   va   saqlangan   qismga
bo'lingan nisbatiga bog'liq. 
Multiplikator   nazariyasi   milliy   daromadning   o'sishini   investitsiya   xarajatlari
yoki   davlat   xarajatlari   hisobiga   shakllanadigan   shaxsiy   iste'molning   oshishi   bilan
bog'ladi.
Yuqorida muhokama qilingan investitsiyalar, bandlik, iste'mol va daromadlar
o'rtasidagi   funktsional   aloqani   o'rnatgan   Keynsning   makroiqtisodiy   modeli
kapitalistik   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish,   undagi   inqiroz   va   ishsizlikni   engib
o'tish imkoniyatini isbotlashga qaratilgan edi. 
Keynsning   makroiqtisodiy   modelida   davlat   muhim   rol   o'ynagan.   Bu   har
qanday subsidiyalar, ortiqcha tovarlarni davlat xaridlari va boshqalar orqali kapital
qo'yilmalarning yuqori samaradorligini oshirish uchun barcha imkoniyatlarni ishga
solishi   kerak.   O'z   navbatida,   Markaziy   bank   kreditlar   bo'yicha   foiz   stavkasini
pasaytirishi   va   o'rtacha   inflyatsiyani   amalga   oshirishi   kerak,   bu   esa   narxlarning
muntazam   o'sishini   ta'minlashi   kerak,   bu   esa   o'z   navbatida   investitsiyalarning
o'sishini   rag'batlantiradi.   Natijada   yangi   ish   o'rinlari   yaratiladi,   bu   esa   to'liq
bandlikni ta'minlaydi.
Keyns investitsion talab va samarali iste'molni oshirish bo'yicha yalpi talabni
oshirishda   asosiy   yutuq   bo'ldi.   U   etarli   bo'lmagan   shaxsiy   iste'molni   unumli
iste'molning ko'payishi bilan qoplashni taklif qildi. 
Ammo  Keyns  ham   shaxsiy   iste'molni  e'tiborsiz   qoldirmadi.  Uning  so'zlariga
ko'ra,   iste'molchilar   talabi,   shuningdek,   aholining   keng   qatlamlariga   qo'llanilishi
25 kerak   bo'lgan   iste'mol   krediti   orqali   "tortilishi"   kerak.   J.   M.   Keynsning   iqtisodiy
qarashlarining   qisqacha   tavsifiga   to'xtalib,   shuni   ta'kidlash   kerakki,   neoklassik
tendentsiya vakillaridan farqli o'laroq, resurslarning ta'minot tomonida joylashgan
iqtisodiy o'sish omillariga e'tibor qaratgan holda, Keyns iqtisodiy o'sish omillariga
e'tibor   qaratgan.   yalpi   talab   va   yalpi   taklif   o'rtasidagi   muvozanatga   avtomatik
ravishda   erishish   to'g'risida   iqtisodiy   fanning   ustun   bo'lgan   tushunchasini   yo'q
qilish   bilan   birga,   talab   tomoni.   Shunday   qilib,   u   bozor   mexanizmining   ichki
tiklanish   kuchlariga   bo'lgan   ishonchni   yo'q   qildi   va   davlatning   iqtisodiy
jarayonlarga   aralashishi   zarurligini   asosladi.   Shu   bilan   birga,   Keynning   fikriga
ko'ra,   davlatni   barqarorlashtirish   byudjet   siyosatining   muvaffaqiyatining   asosiy
mezoni   -   bu   davlat   tomonidan   pulni   tashqi   ko'rinishiga   sarflash   foydasiz   bo'lsa
ham, samarali talabning oshishi. Keyns, J. M. Bandlik, foizlar va pulning umumiy
nazariyasi.   M   .:   Progress,   1978.   Bundan   tashqari,   samarasiz   maqsadlar   uchun
davlat   xarajatlari   afzalroqdir,   chunki   ular   tovarlarni   etkazib   berish   hajmining
oshishi bilan birga bo'lmaydi va shunga qaramay multfilm effektini beradi. Iste'mol
kabi   samarali   talabni   qondirish   uchun   bunday   kanal   J.   Keynsning   amaliy
tavsiyalariga   bo'ysunadi.   Keyns   jamoat   ishlarining   tashkil   etilishi,   shuningdek,
davlat xizmatchilarining iste'moli iste'mol tendentsiyasining o'sishiga ta'sir qiluvchi
asosiy omil deb hisobladi.
Keyns o'z ishida qayta-qayta mulk tengsizligini kamaytirish, daromadning bir
qismini   iste'mol   qilishga   ko'proq   moyil   bo'lgan   guruhlar   foydasiga   qayta
taqsimlash   maqsadga   muvofiqligi   g'oyasini   ifoda   etadi.   Ushbu   guruhlarga   maosh
oluvchilar,   ayniqsa   kam   daromadli   bo'lganlar   kiradi.   Ushbu   tavsiyalar   ajablanarli
bo'lmasligi   kerak,   chunki   Keynsning   asosiy   psixologik   qonuniga   binoan,   kam
daromadga   ega   bo'lgan   holda,   iste'mol   qilish   moyilligi   yuqori   va   shuning   uchun
aholini   davlat   tomonidan   qo'llab-quvvatlash   samaradorligi   yanada   kuchliroq
seziladi. 
Pul-kredit   siyosatiga   kelsak,   u,   Keynsning   fikriga   ko'ra,   foiz   stavkasini   har
tomonlama   pasaytirishdan   iborat   bo'lishi   kerak.   Bu   kelajakdagi   investitsiyalar
samaradorligining pastki chegarasini pasaytiradi va ularni yanada jozibador qiladi.
26 Shunday   qilib,   davlat   foiz   stavkasini   kamaytiradigan   muomaladagi   pul   miqdorini
(arzon pul siyosati deb ataladigan) berishi kerak.
Yana bir bor ta'kidlaymizki, J. Keyns inflyatsiya ishsizlikka qaraganda yomon
emasligiga ishongan holda inflyatsiyaning yo'l qo'yilishi mumkinligini tasdiqlaydi.
Bu hatto foydali bo'lishi mumkin, chunki u likvidlikni afzal ko'rishni kamaytiradi. 
Shu bilan birga, Keyns ta'kidlaganidek, pul-kredit siyosati chuqur retsessiyada
etarli   emas,   chunki   bu   ishbilarmonlik   muhitiga   bo'lgan   ishonchning   tiklanishini
ta'minlamaydi.   Bundan   tashqari,   pul-kredit   siyosatining   samaradorligi   ma'lum   bir
chegaradan tashqarida iqtisodiyot suyuq likvid tuzog'iga tushishi mumkinligi bilan
cheklanadi,   bunda   pulni   taklif   qilish   foiz   stavkasini   pasaytirmaydi.   Keyns   tashqi
iqtisodiy siyosatga munosabatni qayta ko'rib chiqish zarur deb hisobladi.
Eslatib o'tamiz, klassik maktab uchun tashqi savdoda mumkin bo'lgan yagona
yo'nalish erkin savdo (savdo erkinligi) edi. Keyns o'zining ijobiy tomonlarini inkor
qilmasdan   turib,   agar   mamlakat   "o'z"   ishchilarini   ish   bilan   ta'minlash   uchun
arzonroq xorijiy tovarlarni olib kirishni cheklasa, hatto milliy sanoat etarli darajada
samarasiz   bo'lsa,   mamlakatning   harakatlari   iqtisodiy   maqsadga   muvofiq   deb   tan
olinishi kerak, deb ta'kidlaydi. 
Keyns   tanqis   moliyalashtirish   kontseptsiyasining   asoschisidir   yoki
iqtisodiyotga pulni sun'iy ravishda quyish, umumiy xarajatlar oqimiga qo'shimcha
ravishda   "yangi   pul"   ni   yaratish   va   shu   bilan   etishmovchilikni   qoplash,   ish   bilan
ta'minlash va milliy daromadlarning o'sishini tezlashtiradi.
Shunday   qilib,   Keynsianizm   AQShda   Buyuk   Depressiyaga   iqtisodiy
nazariyaning   reaktsiyasi   sifatida   shakllangan   makroiqtisodiy   yo'nalishdir.   Asosiy
ish Jon Meynard Keynsning 1936 yilda nashr etilgan "Mehnat, foizlar va pulning
umumiy nazariyasi" edi. 
Keyns   oldida   mutlaqo   rad   qilingan   kamchiliklarni   tuzatish   uchun
iqtisodiyotga   davlat   aralashuvi   zarurligi   to'g'risida   savol   tug'ildi:   Keynsgacha
aksariyat   burjua   iqtisodchilari   inqirozlarni   tasodifiy   hodisalar   deb   hisoblashgan.
Tovar ishlab chiqarishni ko'paytirish muammolarini o'rgangan avvalgilaridan farqli
o'laroq, Keyns "samarali talab", ya'ni samarali talabni tashkil etadigan iste'mol va
27 to'plash   masalasini   ko'tarib   chiqdi.   U   tadqiqotning   makroiqtisodiy   usulini,   ya'ni
makroiqtisodiy miqdorlar - milliy daromadlar va jamg'armalar o'rtasidagi bog'liqlik
va nisbatlarni o'rganishni ilgari surdi.
28 Xulosa
Shunday qilib, biz Keyns yangi yondashuvni taklif qilganini, ishlab chiqarish
va bandlikni tartibga solishning yangi nazariyasini ishlab chiqqanini ta'kidlaymiz.
U   zamonaviy   sharoitlarda   ko'payish   jarayonining   asosiy   parametrlari   o'rtasidagi
buzilgan nisbatlar avtomatik ravishda tiklanmasligini, bozorni tartibga soluvchilar
muvozanatni ta'minlashga qodir emasligini ko'rsatdi.
Keyns, ijtimoiy boylik oshgani  sayin,  samarali  talabni  ta'minlash  muammosi
tobora murakkab va dolzarb bo'lib borayotganiga e'tibor qaratdi. Odamlar ko'proq
va   ko'proq   daromadlarini   tejashga   moyil.   Omonatni   jamg'arish   bilan   aniqlash
haqiqiy   amaliyotga   mos   kelmaydi.   Saqlangan   pul   avtomatik   ravishda   ijtimoiy
mahsulotning   to'plangan   qismiga   kirmaydi.   Omonat   va   investitsiyalarni   alohida
ko'rib   chiqish   kerak.   Agar   tejash   investitsiyalardan   kam   bo'lsa,   unda   bu   o'sishni
sekinlashtiradi;   agar   tejash   sarmoyadan   ko'proq   bo'lsa,   unda   natija   shubhasiz
boshqacha bo'ladi. 
Keyns   nazariyasida   ish   haqining   pasayishi   yalpi   talabni,   shu   jumladan
investitsiya   talabi   kabi   tarkibiy   qismni   kamaytirish   omilidir.   Uning   iqtisodiy
rivojlanish   modelida   yalpi   milliy   mahsulotning   darajasi   va   o'sish   sur'atlarini
aniqlaydigan   samarali   talab   hajmi   aniqligini   hisobga   olgan   holda,   Keyns   qattiq
maoshni   va   milliy   iqtisodiyotda   yuqori   bandlikka   erishishga   qaratilgan   iqtisodiy
siyosat   yuritishni   yoqlab   chiqdi.   J.   M.   Keyns   ushbu   shart   sharoitida   mahsulot
narxining   o'sishiga   qaramay,   muomalada   katta   miqdordagi   pulning   mavjud
bo'lishining   tarafdori   edi,   chunki   pul   massasining   o'sishi   ish   haqi   va   bandlikning
oshishiga   yordam   beradi.   Uning   fikricha,   byudjet   taqchilligi,   pul   massasining
o'sishi   va   inflyatsiya,   bandlikning   yuqori   darajasi   va   milliy   daromadlar
darajasining barqaror o'sishi uchun maqbul narxdir.
Keyns   kam   moliyalash   kontseptsiyasining   asoschisidir   yoki   iqtisodiyotga
pulni sun'iy ravishda quyish, xarajatlarning umumiy oqimiga qo'shimcha ravishda
"yangi pul" ni yaratish va shu bilan talabning etishmasligi, ish bilan ta'minlash va
milliy daromadning o'sishini tezlashtiradi. 
29 Keynsning   fikriga   ko'ra,   davlatning   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   strategik
yo'nalishi   investitsiya   faoliyatini   qo'llab-quvvatlash,   jamg'armalarning   kapital
qo'yilmalarga   maksimal   darajada   aylanishini   rag'batlantirish   bo'lishi   kerak.
Kapitalistik   iqtisodiyotning   asosiy   zaif   tomonlarini   -   investitsiyalarga   moyillik
yo'qligini bartaraf etish uchun davlat nafaqat tadbirkorlarning investitsion faoliyati
uchun   eng   qulay   shart-sharoitlarni   yaratishga   (foiz   stavkalarining   pasayishi,
inflyatsiya   narxlari   o'sishini   moliyalashtirishning   etishmasligi   va   hokazo),   balki
to'g'ridan-to'g'ri investorning funktsiyalarini olishga majburdir.
Keyns,   shuningdek,  sof  soliqlar  va  davlat   xaridlari   hajmini   tartibga  soluvchi
fiskal siyosatni talabning pasayishini qoplaydigan va "iste'mol qilishga moyillik" ni
faollashtiradigan   eng   muhim   choralar   deb   ataydi.   Keyns   rivojlanishining   nazariy
ahamiyati   shundan   iboratki,   Keynsning   g'oyalari   va   takliflari,   uning
terminologiyasi, metodologik yondoshuvi va makroprosessiyalar tahlili zamonaviy
ilm-fan   arsenaliga   kiritilgan   va   Keyns   maktabining   tarafdorlari   tomonidan
chuqurlashtirilib,   chuqurlashtirilib,   raqiblari   tomonidan   tanqid   qilinib
o'zgartirilmoqda.   Keyns   ta'limoti   iqtisodiy   siyosatga   shubhasiz   va   kuchli   ta'sir
ko'rsatdi.   Zamonaviy   kapitalizm   mamlakatlarida   davlat   iqtisodiyotga   turli
shakllarda,   shu   jumladan   bandlik   va   iqtisodiy   o'sishni   ta'minlash   uchun   Keyns
retseptlaridan   foydalanadi.   Keyns   nazariyasi   30-yillarning   ikkinchi   yarmidan   70-
yillarning   boshlarigacha   dominant   pozitsiyani   egalladi.   O'zgargan   iqtisodiy
vaziyat, inflyatsiya jarayonlarining keskinlashishi ishlab chiqarish turg'unligi bilan
birgalikda iqtisodiy tartibga solishning yangi vositalari va usullarini izlashni talab
qildi. 
Keyns   nazariyasining   tobora   tanqid   qilinishiga   qaramay,   u   faqat   "tabiiy"
kuchlarning   harakatlariga   tayanmasdan,   samarali   siyosatni   ishlab   chiqishda
yordam beradi. 
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Agapova T.A.Seregina S.F. Makroekonomika: 
2. Axmedov   D.K.,Ishmuxamedov   A.E.,   Jumaev   K.,Djumaev   Z.A.
«Makroiktisodiyot» T.: O`zbekiston YOzuvchilar uyushmasi Adabiyot jamgarmasi
nashriyoti 2004, 72-83 b.b.
3. Ivashkovkiy   S.N.   Makroekonomika:   Uchebnik.-2-e   izd.,   dop.-   M.:   Delo,
2002, 59-79 s.s. 
4. Makroekonomika.   Teoriya   i   Rossiyskaya   praktika/   Pod   redaktsiey
Gryaznovoy A.G. i Dumnoy N.N. M., KNORUS, 2005., 92-101 s. s.
5. Saidova G., SHadibaev T. Makroekonomika T., IPAK «SHark» 2003,
6. https://www.lex.uz 
7. https://www.gow.uz
8. https://www.stat.uz 
31

Keynsning makroiqtisodiy muvozanat modeliKeynsning makroiqtisodiy muvozanat modeli

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)
  • Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский