Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 43.0KB
Покупки 6
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Keys-stady texnologiyalari va ulardan foydalanish

Купить
Keys-stady texnologiyalari va ulardan foydalanish
Reja:
Kirish 
I.Bob. Keys-stadi ta’lim texnologiyasini ta’lim jarayonida qo‘llanishi haqida 
umumiy tushuncha.
1.1. Pedagogik texnologiya tushunchasining mohiyati va mazmuni  
1.2. Keys-stadi ta’lim texnologiyasini ta’lim jarayonida qo‘llanishi haqida umumiy 
tushuncha.
II.Bob. Keys-stadi ta’lim tizimining kategorial apparati 
2.1 Keys-stadi ta’lim tizimining kategorial apparati
2.2. Ta’lim jarayonida keys-stadi texnologiyasidan foydalanishning pedagogik 
ahamiyati.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Pedagogik   texnologiyalarga   asoslangan   ta’lim   jarayonida   o‘qituvchi
faoliyati va o‘quvchi faoliyati doirasi  aniq belgilanadi, ta’limni tashkil  etishning
aniq texnologiyasi ko‘rsatiladi.
Shuning   uchun   ham   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarini   ta’lim
jarayoniga   joriy   etish,   ta’lim   samaradorligini   oshirish   uchun   tinimsiz   izlanish
bugungi kuning ehtiyojiga aylanadi.
Darhaqiqat,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayoning
unumdorligini oshiradi, talabalarning mustaqil fiklarash jarayonini shakllantiradi,
o‘quvchilarda   bilimga   ishtiyoq   va   qiziqishlarni   oshiradi,   bilimlarni   mustahkam
o‘zlashtirish,   ulardan   amaliyotda   erkin   foydalanish     ko‘nikma   va   malakalarini
rivojlantiradi.
Shu   sabab   ham   bugungi   kunda   ta’lim   tizimizda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar   faol   qo‘llanilib   kelinmoqda,   ayni   vaqtda   bu   o‘quv   jarayoning
yangicha   ruhda     shakllanishiga   imkoniyat   yaratmoqda.   O‘quv   jarayonlarini
kuzatadigan   bo‘lsak   har   bir   dars   jarayoni   o‘z   navbatida   ma’lum   bir
texnologiyalarga   asoslangan   holda     o‘tkazilmoqda.   Bu   o‘z   navbatida   o‘qituvchi
va   talaba   faolliyatini   yanada   jadallashtirmoqda   va   mustaqil   faoliyatga
undamoqda.   Aynan   bu   jarayonlarni   amalga   oshirishda     amaliy   vaziyatlarni   hal
qilishda   keys - stadi   texnologiyasi   ham   muhim   ahamiyatga   egadir .   Keys-stadi
texnologiyasi   muammoli   vaziyatlarning   yechimini   topishga   asoslangan
texnologiya   hisoblanadi.   Keys-stadi   texnologiyasi   asosan   iqtisod   fanlarini
o‘qitishda   qo‘llanilgan.   So‘ngra   bu   texnologiya   boshqa   fanlarni   o‘qitishda   ham
foydalanilgan.   Keys-stadi   texnologiyasi     asosan   amaliy   darslarni   o‘qitishda
qo‘lanilib   boriladi   va   talabalarni   shaxsiy   va   kasbiy   faoliyatda   yuzaga   keluvchi
vaziyatlarga   oldindan   tayyorlaydi,   bilim,   ko‘nima,   malakalar   hosil   qilishga o‘rgatadi.
Nazariy   bilimlarni   o‘rganish   davomida   keys-stadi   texnologiyasi   ta’lim
jarayoniga nisbatan yaqinda kirib keldi va pedagoglar tomonidan faoliyatga keng
joriy qilinmoqda. Keys-stadi texnologiyasi asosini ta’lim jarayoniga joriy etishda,
o‘quvchilarning kasbiy faoliyati bilan bog’liq vaziyatlar va ularning tahlili tashkil
qiladi.   Bo‘lg’usi   kasbiy   faoliyat   bilan   bog’liq   vaziyatlarni   chuqur   o‘rganish
natijasida   nazariyaning   amaliyot   bilan   bog’liqligini   ta’minlaydi.   O‘quvchilar
muayyan   vaziyatlarni   har   tomonlama   o‘rganadilar.   O‘z   navbatida   ular   faol
fikrlaydilar, nazariy mashg’ulotlarda o‘zlashtirilgan bilimlarni  mustaqil o‘rganish
davomida   to‘plangan   ma’lumotlari   bilan   taqqoslaydilar,   shaxsiy   tajribalariga
murojaat   qiladilar.   Turli   vaziyatlarni   hamkorlikda   yoki   mustaqil   ravishda   tahlil
qilish   va   qayta   ishlashlari   davomida   qo‘shimcha   ma’lumotlarga   nisbatan   zarurat
mavjudligi dissertatsiyaning dolzarbligi hisoblanadi.
Kurs ishinig maqsadi:   Ta’lim muassasalarida keys-stadi ta’lim texnologiyasi
usuli asosida o‘qitish metodikasini ishlab chiqish ta’lim jarayoniga tadbiq etish.
Kurs ishinig vazifalari:  Tadqiqot maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar 
belgilandi:
Tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati:  keys stadi usulini 
qo’llash   asosida   o’qitish   metodikasidan,   ushbu   ta’lim   tizimini   o’qitishda   xamda
talabalarning   bilim   va   ko’nikmalarini   shakillantirishda   samarali   foydalanish
mumkin. I.Bob. Keys-stadi ta’lim texnologiyasini ta’lim jarayonida qo‘llanishi haqida
umumiy tushuncha.
1.1. Pedagogik texnologiya tushunchasining mohiyati va mazmuni.
lozim.   “Texnologiya”   so‘zi     1872   yilda   qo‘shma,   yunoncha,   ya’ni   “texnos”   –
san’at,   mahorat   va   “logos”   -   fan   so‘zlaridan   olinib,   “mahorat   fani"   ma’nosini,
“O‘zbek   tilining”   1981   yilda   nashr   etilgan   izohli   lug‘atida   esa   “ishlab   chiqarish
protsesslari,   metod   va   vositalari   xaqidagi   bilimlar   majmui”   degan   ma’noni
anglatadi.
Buni   pedagogika   faniga   ko‘chirib,   “pedagogik   texnologiya”   deb
izohlaydigan bo‘lsak, unda “ta’lim - tarbiya qoidalari, metodlari shakl va vositalari
xaqidagi   bilimlar   majmui”   degan   ma’no   kelib   chiqadi.   CHunki   “Pedagogika”   bu
ta’lim   -   tarbiya   demakdir.   SHunday   qilib,   “pedagogik   texnologiya”   bu   ta’lim   -
tarbiya jarayonining qoidalari, metodlari, shakllari, vositalarining mukammaligini
anglatuvchi bilimlar yig‘indisi yoki san’atidir. Zero, har bir o‘qituvchi, o‘qitish va
tarbiyalashning   qoida,   shakl,   metod,   vositalarini   mukammal,   san’at   darajasida
bilsa,   shunga   qarab   o‘qish   jarayonini   tashkil   qilsa,   o‘quvchini   mustaqil   o‘qishga,
mustaqil fikrlashga, mutolaa qilishga o‘rgatadi va ko‘zlangan maqsadga erishadi.
SHunday qilib, “YAngi pedagogik texnologiya” bilimli bo‘lishni, iste’dodni
rag‘batlantirishni   nazarda   tutgan,   o‘quv   tarbiya   jarayonini   san’at,   mahorat
darajasiga  ko‘tarishga  imkon  yaratadigan,  ta’lim  sohasidagi   barcha  islohotlarning
harakatlantiruvchi kuchidir.
“Pedagogik texnologiya” tushunchasiga berilgan ta’riflar.
Ma’lumki, yuqorida ta’kidlab o‘tganimizdek mamlakatimizning bozor
iqtisodiyotiga bosqichma - bosqich o‘tib borishi tufayli ishlab chiqarishning barcha
jabxalari   uchun   ishbilarmon,   o‘z   kasbini   mukammal   biladigan   tadbirkor,
tashabbuskor   mutaxassislar   tayyorlash   talab   etiladi.   Bunday   mutaxassislar
zamonaviy texnika, uning ishlash texnologiyasi bilan qurollangan bo‘lishlari va bu jarayonga ishtirok etish malakalariga ega bo‘lishlari lozim bo‘ladi.
Buni   faqat   oliy   ta’limning   o‘qitish   jarayoniga   yangi   pedagogik
texnologiyalarni   tadbiq   etish   orqali,   bo‘lajak   mutaxassislarda   yuksak   kasbiy
malakalarni   shakllantirish   mumkin.   SHu   bois   mazkur   muammo   respublikamiz
olimlarining   diqqat   markazida   turibdi.   Mazkur   mavzu   doirasida   mamlakatimizda
maqolalar, qo‘llanmalar, risolalar nashr etilmokda.
Ilmiy   pedagogik   adabiyotlarni   o‘rganishi   va   tahlil   qilish,   shundan   dalolat
bermoqdaki,   ayni   vaqtda   “yangi   pedagogik   texnologiyalar”   tushunchasini   ham
nazariy,   ham   amaliy   jihatdan   o‘zining   yagona   bir   ta’rifi,   mazmunining   echimiga
kelgan   emas.   “Pedagogik   texnologiya”   tushunchasining   tarixiy   shakllanishi   va
rivojlanishida turlicha yondashishlar sodir bo‘lgan.
Pedagogika   fanlari   doktori   professor   Nurali   Saidaxmedov   ushbu   sohaning
etakchi mutaxassisi sifatida muammoni yoritayotgan olimlarning g‘oyalarini fikrli
ravishda 3 guruhga ajratib, quyidagicha izohlaydi:
-   ba’zi   olimlar   masalaga   “pedagogikadagi   zamonaviy   yo‘nalish”   deb
an’anaviy yondashadilar va o‘z imkoniyatlari doirasidagi muammoga ilk bor qo‘l
uradilar (X.Abdukarimov, K.Zaripov, T. Nazarov, U.Nishonaliev);
- boshqa guruh tarafdorlari ta’limning bugungi ahvoliga qayg‘uradilar va uni
inqirozdan   qutqaruvchi   kuch,   texnologiyalashtirish   deb   qaraydilar   (I.YA.Lerner,
F.Fradkin, Dj. Bruner, T.Sakamota);
-   uchinchi   guruh   olimlari   texnologiyalashtirishni   ob’ektiv   jarayon   deb
yangicha   sifatiy   muammolarni   echish   uchun   ta’limning   evolyusion   bosqichga
ko‘tarilish shartlaridan biri ekanligini e’tirof etadilar. (V.P.Bespalko, M.V.Klarin,
M.Klark, T.A.Ilina).
Ko‘rib   chiqilgan   barcha   yo‘nalishdagi   qarashlarda   an’anaviy   pedagogik
texnologiyadan   ma’lum   darajada   chekinish   va   pedagogik   texnologiyaga   texnik
rivojlanish   taraqqiyoti   nuqtai   nazaridan   qarash   g‘oyasi   mavjudligi   seziladi.
SHuningdek,   yangi   pedagogik   texnologiyalarga   shaxsni   rivojlantirish   jarayoni shaxsga   yunaltirilgan   ta’lim   deb   qarash   mujassamlashgan.   Zero,   mustaqillik   va
demokratik rivojlanish yo‘lidan borayotgan mamlakatimizning bosh vazifasi  ham
ta’lim   oluvchilarning   ma’naviy   -   axloqiy   tarbiyalashdan   iboratdir.   Ma’lumki,
o‘quv   jarayoni   texnologik   tayyorgarlikning  asosi   hisoblanib   barcha   operatsiyalar,
o‘qitish jarayoni orqali amalga oshiriladi.
SHunga   ko‘ra,   professor   N.Avliyoqulovning   ta’biricha   “Texnologiyani”
o‘qitish   jarayoniga   joriy   etish   pedagogik   texnologiyaning   vazifalaridan   biri
hisoblanadi”.
Bu qarashlarning barchasida yangi pedagogik texnologiyalarga o‘qitishning 
zamonaviy uslubi deb anglash mavjud.
Bizning fikrimizcha, pedagogik texnologiyaga o‘qitishning bir yangi uslubi,
shakli  yoki boshqarish uslubi  sifatida qarash unchalik mantiqqa to‘g‘ri kelmaydi,
chunki   pedagogik   texnologiya   tushunchasini   o‘quv   jarayonini   tashkil   qilish,
boshqarish,   baholash,   tahlil   qilish   jarayonlarining   bir   yoki   bir   necha   sohasini,
bosqichlarini   qamrab   oladigan,   ilmiy   -   amaliy   asoslangan   yondashuv,   texnik   va
informatsion uslublar tizimlari deb atash bir oz mantiqqa yaqin bo‘ladi.
SHuni   e’tirof   etish   joizki,   “YAngi   pedagogik   texnologiyalar”   termini   hali
standartlashtirilmagan,   uning   mohiyati   ilmiy   jihatdan   to‘liq   ochib   berilmagan
mahsuli,   taraqqiyot   omili   va   ta’lim   islohotlarining   kuchi   sifatida   unga   ta’riflar
berilgan.   Bu   ta’riflarda   ma’lum   darajada   pedagogik   texnologiyaning   mohiyati,
mazmuni, uning davr bilan hamnafaslik tomonlari echimini topa olgan.
Endi  mazkur  ta’riflarni  qo‘rib  chiqamiz.   Xalqaro  tashkilot   YUNESKOning
ta’rifiga ko‘ra  “Pedagogik texnologiya - bu, ta’lim shakllarini optimallashtirish
maqsadida texnik vositalar, inson salohiyatini hamda ularning o‘zaro ta’sirini
inobatga   olib,   o‘qitish   va   bilish,   o‘zlashtirishning   barcha   jarayonlarini
aniqlash, yaratish va qo‘llashning tizimli metodidir”  (YUNESKO). Bu ta’rifda
pedagogik   texnologiyaning   ko‘p   jihatlari   ochib   berilgan   bo‘lib   asosan   ta’lim   -
tarbiya jarayoniga yakka xolda emas, balki tizimli yondashish asos qilib olingan. Ushbu   ta’rifga   mazmun   va   mohiyat   nuqtai   nazaridan   yaqin   ta’rifni
fikrimizcha   Yapon   pedagogi,   olim   T.Sakamoto   izohlagan.   Uning   fikricha
“Pedagogik   texnologiya   -   bu   majmuali   fikr   yuritish   metodini   pedagogikaga
singdirish,   boshqacha   qilib   aytganda,   pedagogik   jarayonni   muayyan   bir
majmuaga keltirishdir”  Mazkur, yuqoridagi ikki ta’rif, shubxasiz tayanch so‘zlar
“tizimli   yondashuv”   va   “majmuali   yondashuv”   asosiy,   pedagogik   texnologiya
mazmunini anglatuvchi  tayanch so‘zlar bo‘lib, ta’riflardagi boshqa barcha so‘zlar
tizim sifatida pedagogik texnologiya mohiyatini tavsiflaydi.
Xuddi mana shu sistemali, majmuali yondashuv pedagogik texnologiyani boshqa
texnologiyalardan ajratib turadi va ta’lim maqsadlari, ta’lim – tarbiya
mazmuni,   o‘qitish   va   metodlari   hamda   ta’lim   natijalarini   oldindan   kafolatlashni
o‘zaro   bog‘liqda   va   aloqadorlikda   nazarda   tutib,   nazorat   qilish   va   baholashni
amalga   oshiradi.   Aynan   mana   shu   xususiyat   an’anaviy   ta’limda   etishmaydi,
Masalan,   an’anaviy   ta’limda   o‘qitish   jarayoni   o‘quv   axborotlarini   eshitish,   esda
saqlashga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   bunda   talabaning   aktiv   faoliyati,   operatsiyalarni
mustaqil   bajarishi,   tashkilotchiligi,   boshqaruvchiligi   esdan   chiqarib   qo‘yilgan.
YOyinki,   ma’lum   o‘quv   yurtida,   har   bir   o‘quv   predmetining   o‘ziga   xos
xususiyatlari,   o‘zga   fanlardan   farqli   tomonlari   hisobga   olinma   yo‘llarni   nazorat
qilish va baholashni ma’muriyat tomonidan bir xil metodda amalga oshirish qoyida
bo‘lib qolgan.
Pedagogik texnologiyaning mohiyat - mazmunini o‘rganish, unga davr fan -
texnika, xudud xususiyatlaridan kelib chiqib yondashish faqat uzoq xorijda emas,
balki mustaqil davlatlar hamdo‘stligi (MDH)da ham amalga oshiriladi.
Pedagogik texnologiyani ta’lim jarayoniga tadbiq etish g‘oyasini Rossiyada 
birinchilardan bo‘lib V.P.Bespalko amalga oshirdi.
Ma’lumki,   G‘arb   va   SHarq   olimlarining   fikrlariga   ko‘ra   pedagogik
texnologiyada   belgilangan   dastlabki   maqsad   va   mazmun   asosida   o‘quv   jarayoni
rejalashtiriladi, uni amalga oshirish loyihalari ishlab chiqiladi, natija kafolatlanadi. Bunday yondashuvda o‘quvchi shaxsining ustivorligi, ta’limning o‘quvchi shaxsini
faol   shakllantirishga   xizmat   qilishi   esdan   chiqarib   qo‘yilayapti.   Mana   shu
kamchilikni birinchilardan bo‘lib V.P.Bespalko payqadi va uni to‘ldirishga harakat
qiladi.   Uning   ta’biricha:   “Pedagogik   texnologiya   -   bu   o‘qituvchi   mahoratiga
bog‘liq   bo‘lmagan   xolda   pedagogik   muvaffaqiyatni   kafolatlay   oladigan
o‘quvchi   shaxsini   shakllantirish   jarayoni   loyihasidir”.   Bu   ta’rifda   pedagogik
texnologiya   pedagogik     jarayonning   shunday   mexanizmlarining   umumlashgan
texnologik  asboblari   tarzida  qayd   etiladiki,  unga   inson   salohiyatidan   qat’iy  nazar
ushbu   asboblar   oldindan   tuzilganligi   va   loyihalanganligi   tufayli   shaxsning
shakllanish jarayonini kafolatlay oladi. Demak, ta’lim - tarbiya jarayoni pedagogik
texnologiya   asosida   ko‘rilsa,   barcha   pedagogik   mexanizmlar   ishlab   chiqarish
korxonasidagi texnologik xarita singari, bola shaxsining shakllanishi uchun
poydevor yaratib shaxsiy fazilatlar (bilim, iqtidor, malaka, tarbiya) shakllana 
boradi. Bu ta’lim jarayoniga texnologik yondashuvning hosilasidir.
O‘quv jarayonining pedagogik texnologiyasi g‘oyasini ko‘tarib chiqqan rus
pedagoglaridan   biri   M.V.Klarin   pedagogik   texnologiyani   ta’riflab   shunday
yozadi:   “Pedagogik   texnologiya   -   o‘quv   jarayoniga   texnologik   yondashgan
holda,   oldindan   belgilab   olingan   maqsad,   mazmun,   yo‘nalish,
ko‘rsatgichlaridan   kelib   chiqib,   o‘quv   jarayonini   loyihalash   va   tizimli
yondashishdir”.
Ushbu ta’rifdan shu narsa ma’lumki, o‘quv maqsadlariga erishish va yaxshi
natijani   qo‘lga   kiritishning   muhim   sharti   o‘qitish   texnologiyasining   mexanizmi
bo‘lgan o‘quv jarayonini loyihalash va ta’limga tizimli yondoshishdir.
Ta’limga   tizimli   yondashish   g‘oyasi   ko‘tarilgandan   so‘ng   asta-   sekinlik
bilan pedagogik texnologiyaning mohiyat - mazmuniga ma’lum aniqliklar kiritila
borildi.   SHunday   yo‘nalishda   rus   olimlaridan   biri   B.M.   Monaxov   pedagogik
texnologiya   mohiyatini   “.....avvaldan   rejalashtirilgan   maqsadlar   asosida
natijalarga olib boruvchi va bajarilishi shart bo‘lgan tartibli amallar tizimi deb fikr yuritib,  “Pedagogik texnologiya – bu o‘quv jarayonining texnologiyalashtirib,
uning   qayta   tiklanuvchanligini   hamda   pedagogik   jarayon   turg‘unligini
oshirib, bu jarayon ijrochisining sub’ektiv xususiyatlaridan uni ozod qiladi”
deb ta’riflaydi.
Ta’lim   maqsadini   aniqlash   o‘quv   biluv   faoliyatini   optimallashtirish   nuqtai
nazaridan   ham   pedagogik   texnologiyaga   ta’riflar   berilgan.   SHulardan     biri
I.YA.Lernerning ta’rifidir. Uning fikricha  “Pedagogik texnologiya - o‘quvchilar
harakatlarida aks etgan o‘qitish natijalari orqali ishonchi anglab olinadigan
va aniqlanadigan maqsadni ifodalaydi”.
XX-asrning   90-yillarida   Rossiyada   “Pedagogik   texnologiya”   tushunchasi
birmuncha   kengaytirilib   talqin   qilina   boshlandi.   Unga   qadar   pedagogik
texnologiya   faqat   o‘qitish   jarayonini   texnologiyalashtirish   misolida   qaralgan
bo‘lsa,   endi   o‘quv   -   tarbiya   jarayonini   tezlashtirish   asosida   ko‘rish   va   tarbiya
maqsadi,   mazmuniga   mos   keladigan   metodlar,   vositalar   hamda   materiallarni
tanlash   bevosita   hamda   bilvosita   pedagogik   texnologiyani   loyihalashdagi
tarbiyachi - o‘qituvchi faoliyatiga
xos   hujjatlari   aspektida   qurildi.   SHundaylardan   biri   akademik     B.T.Lixachevdir.
Uning   fikricha:   “Pedagogik   texnologiya   -   bu   maxsus   tanlab   olingan   o‘quv
tarbiya     vositalari   (sxemalar,   chizmalar,   diagrammalar)   shakllari,
metodlarini   aniq   anglatadigan   psixologik   pedagogik   ko‘rsatmalar
yig‘indisidir”.  Bunda texnologik jarayon o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilidigan
axloqiy bilim, ko‘nikma, malakalar hamda shaxsiy xususiyatlarning shakllanishini
ta’minlovchi vosita sifatida ishtirok etadi.
Bu   davrda   pedagogik   texnologiyaga   oid   fikrlar,   g‘oyalar   V.Go‘zeev,
V.A.Selastenin,   I.Volkov,   M.CHoshanov,   CH.YUdit,   V.Pityukovlarning
kitoblarida   bayon   etilib,   ularda   pedagogik   texnologiya   o‘quv   -   tarbiya   jarayonini
texnologiyalashtiruvchi omil nuqtai - nazaridan qo‘rib chiqilgan. Bulardan tashqari
yana   bir   guruh   psixolog   -   pedagog   olim   (N.F.Talizina,   YU.N.Kulyutkin, L.M.Fridman va x.k.) larning ta’riflari ham mavjud:
- pedagogik texnologiya  – o‘quv jarayoniga texnologik - tizimli yondashuv;
   pedagogik texnologiya  – maqsad, (vazifa) faoliyat natijalarining yaxlitligi
va muvaffaqiyatini ta’minlashni loyihalashtirish;
   pedagogik texnologiya  – ta’lim - tarbiyani eng qulay imkoniyatlarini
yaratishga qaratilgan o‘quv jarayonining shakl, metod va vositalarining o‘zaro 
hamkorligidir.
YUqoridagi   ta’riflar   orasida   eng   mukammali,   pedagogik   texnologiyaning
mohiyat   -   mazmunini   to‘liq   ochib   beradigani   nazarimizda   YUNESKO   bergan
ta’rifdir. Zero, ta’lim - tarbiyada kam kuch va vaqt sarflab yaxshi natijalarni tezroq
qo‘lga   kiritish   uchun   barcha   imkoniyatlar   -   texnik   vositalar,   o‘qituvchi   mahorati,
o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasi   iqtidori,   salohiyatini   inobatga   olish   shu
kunning talabidir.
Ma’lumki,   ilmiy   -   texnikaviy   taraqqiyot   nafaqat   mamlakatimizdagi   ishlab
chiqarishning   ko‘p   sonli   tarmoqlariga,   balki   ma’naviy   -   ma’rifiy,   ijtimoiy
gumanitar  va madaniy sohasiga  ham  ilg‘or texnologiyalarni tadbiq etishni  taqozo
qilmokda.   SHu   boisdan   O‘zbekistonlik   olimlar   ham   boshqa   mamlakatlardagi
hamkasblari singari ta’lim - tarbiya jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni
tadbiq etish bo‘yicha birmuncha nazariy va amaliy ishlarni amalga oshirdilar 
hamda oshirmokdalar.
Zamonaviy   pedagogik   texnogiyalarning   mohiyat   mazmunini
oydinlashtirishga   bo‘lgan   urinishlar   respublikamizda   1993  yildan   boshlandi.   SHu
yili   Buxoroda   “Ta’lim-tarbiya   jarayonini   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
tashkil   etish”   mavzusida   ilmiy   -   amaliy   anjuman   o‘tkazildi.   Mazkur   anjumanda
“Pedagogik   texnologiya”ga   ta’lim   jarayonining   texnik   vositalari   majmui   sifatida
qaralayotganligi   reproduktiv   ta’lim   olish   ekanligi   to‘g‘risida   so‘z   bordi   va
reproduktiv   ta’lim   har   qanday   ta’limning   zaruriy   komponenti   hisoblanib,   u   aniq o‘quv predmeti doirasida kishilarning tajribasini o‘zlashtirish bilan bog‘liq bo‘lib,
talabalarda   ma’lum   bilim   va   ko‘nikmalar   “asosini”   shakllantirgandan   so‘ng
produktiv (mahsulli) va ijodiy tadqiqiy ta’lim metodlariga o‘tish mumkinligi turli
olimlar tomonidan qayd etildi.
  Respublikada   pedagogik   texnologiyani   ta’lim   -   tarbiya   jarayoniga   tadbiq
etish   va   uni   fan   sifatida   e’tirof   etishni   birinchilardan   bo‘lib   pedagog   olimlardan
B.L.Farberman,   N.S.Sayidaxmedov,   M.Ochilov,   O.Roziqov,   X.Abdukarimov,
T.Nazarova,   K.Zaripov,   B.Ziyomuhammedov   va   boshqalar   talqin   qildilar.   Bular
tomonidan   pedagogik   texnologiyaning   mazmun   mohiyatini   aniqlashtirish,   uning
xududga mos variantini yaratish, ta’limni texnologiyalashtirish vositasida o‘quvchi
shaxsini   shakllantirish,   o‘qituvchi   pedagogik   mahoratini   yuksaltirish   masalalari
ko‘tarilib chiqildi.
B.L.Farbermanning   fikriga   ko‘ra,   “Pedagogik   texnologiya   -   ta’lim
jarayoniga   yangicha   yondashuv   bo‘lib   pedagogikada   ijtimoiy   -   muxandislik   ong
ifodasidir.   U   pedagogik   jarayonni   texnika   imkoniyatlari   va   insonning   texnikaviy
tafakkuri asosida standart  holda olib, uning optimal loyihasini tuzib chiqish bilan
bog‘liq   ijtimoiy   hodisasidir”.   Ma’ruzamizning   birinchi   paragrafida   biz
“texnologiya”   tushunchasining   mohiyati   ustida   to‘xtalib   uning   ishlab   chiqarish
uslublari,   tayyorlash   metodlaridan   iborat   hunar   fani   deb   ta’riflagan   edik.
Darhaqiqat, ishlab chiqarish texnologiyasi ma’lum ashyolarga  ishlov berish, ularni
qayta ishlash metodlari tavsifini bildiradi. O‘qitish texnologiyasi esa ta’lim
oluvchilarga ta’lim tarbiya berish va ularning ongiga tafakkurini, dunyoqarashini
rivojlantirib   berish   hunari,   san’ati   va   metodlari   majmui   to‘g‘risidagi   ta’limoti
degan   ma’noni   anglatadi.   Masalaga   shu   nuqtai   nazardan   yondashilganda
O‘zbekistonda   pedagogik   texnologiyani   o‘quv   tarbiya   jarayoniga   olib   kirish
zarurligini   targ‘ib   qilgan   va   ilmiy   asoslangan   olimlardan   N.Sayidaxmedovning
pedagogik   texnologiyaga   bergan   ta’rifi   mantiqqa   to‘g‘ri   keladi.   Uning   fikricha:
“Pedagogik   texnolgiya   -   bu   o‘qituvchi   (tarbiyachi)   tomonidan   o‘qitish   (tarbiya) vositalari yordamida o‘quvchilarga ta’sir ko‘rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida
ularda oldindan belgilab olingan shaxs sifatlarini shakllantirish jarayoni”.
Bu   ta’rifda   pedagogik   texnologiya   shaxs   sifatlarini   shakllantirish   uchun
o‘qituvchining   o‘quvchilarga   ta’sir   ko‘rsatishga   qaratilgan   maqsadga   erishish
tizimi loyihasi  deb qaraladi. Darhaqiqat har bir loyiha ilmiy asoslangan holda va
texnologik talablarga javob bergan takdirdagina shaxs rivojlanishini hamda o‘quv
tarbiya jarayonining amalga oshishini ta’minlay oladi.
  Pedagogik   olim   K.Zaripov   pedagogik   texnologiyani   pedagogik   mahorat,
pedagogik   ijod,   ijodiy   faoliyatning   mahsuli   deb   qarab   pedagogik   texnologiya
yordamida ta’lim jarayonidagi xato, kamchiliklarni mavxumini loyihalashtirib, uni
asta - sekinlik bilan voqe’likka aylantirish deb qaraydi va bu tushunchani shunday
ta’riflaydi: “Pedagogik texnologiya izchil va ketma - ket amaliy faoliyatga, ta’lim-
tarbiya   jarayoniga   avval   rejalashtirilgan   maqsadni   amalga   oshirish   va   ma’lum
loyihani pedagogik tizim amaliyotiga qo‘llashdir”.
M.Ochilov   pedagogik   texnologiyani   ta’lim   jarayoniga   tizimli   texnologik
yondashuv;   ta’lim   maqsadlarini   oydinlashtirish   (identifikatsiyalash),   natijani
kafolatlash,   faoliyatni   ob’ektiv   baholash   deb   qarab   “pedagogik   texnologiya”
tushunchasiga shunday ta’rif beradi:
“Pedagogik   texnologiya   -   tizimli,   texnologik   yondashuvlar   asosida   ta’lim
shakllarini qulaylashtirish, natijasini kafolatlash va ob’ektiv baholash uchun inson
salohiyati   hamda   texnik   vositalarining   o‘zaro   ta’sirini   inobatga   olib,   ta’lim
maqsadlarini   oydinlashtirib,   o‘qitish   va   bilim   o‘zlashtirish   jarayonlarida
qo‘llaniladigan metod va metodlar majmuidir.”
Pedagogika   fanlari   doktori,   professor   N.N.Azizxo‘jaevaning   ta’rifi
quyidagicha: “Pedagogik texnologiya - pedagogik faoliyatni bosqichma - bosqich
amalga oshirib, ta’lim  va shaxsning barkamol bo‘lishi  taraqqiy etishga qaratilgan
maqsadga erishish tizimining loyihasidir”.
Pedagogik texnologiyaga pedagogik jarayonning majmui sifatida qaralib uni bosqichma - bosqich amalga oshirilishi to‘g‘risida fikr yuritgan olimlardan biri B.
Ziyomuhammedov va SH. Abdullaevalardir. Ularning fikricha “Pedagogik jarayon
majmuini   muayyan   vaqt   mobaynida   bosqichma   -   bosqich   amalga   oshirilishi   –
pedagogik   texnologiya   deyiladi”.   SHunga   ko‘ra   ”Pedagogik   texnologiya   -   bu
jamiyat   ehtiyojidan   kelib   chiqib,   oldindan   belgilangan   kishi   ijtimoiy   sifatlarini
samarali   shakllantiruvchi   va   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   o‘quv   jarayonini
majmui   sifatida   qo‘rib,   uni   tashkil   qiluvchi   qismlari   bo‘lgan   o‘qituvchi
(pedagog)ning   o‘qitish   vositalari   yordamida   o‘quvchi(talaba)larga   ma’lum   bir
sharoitda   muayyan   ketma   -   ketlikda   ko‘rsatgan   ta’sirini   nazoratga   tutuvchi   va
ta’lim natijasini baholab boruvchi texnologiyalashgan ta’limiy tadbirdir”. Mazkur
ta’rifda   shu   narsa   ko‘zga   tashlanadiki,   pedagogik   texnologiya   ta’lim   tarbiya
jarayonini bir butunlikda ko‘radi, ta’limning maqsadi, mazmuni, o‘qitish metodlari
va vositalarini bilim beruvchi va bilim oluvchilarni majmuiga keltirishni, o‘qitish
bosqichlarini   loyihalashni,   uning   borishini   nazorat   qilish,   natijani   kafolatlashni
ham   majmuaga   keltirishni   nazarda   tutadi.   Uning   yana   bir   xususiyati   shundaki,
ilmiy   asoslangan   yaxshi   loyihalangan   pedagogik   texnologiya   o‘qituvchi
mahoratidan   qat’iy   nazar   ko‘zlangan   maqsadga   erishishni   kafolatlaydi,   o‘quvchi
ta’lim   tarbiyaning   yakunida   egallagan   bilimlarni   faol   amalga   oshiruvchisiga
aylanadi.
SHunday   qilib,   pedagogik   texnologiya   ilmiy   konsepsiyaga   asoslangan
maqsadni belgilash va unga erishishda ijtimoiy, didaktik, ruhiy-pedagogik, falsafiy
nazariyaga   suyangan   vazifa,   faoliyat,   natija   yaxlitligi,   muvaffaqiyatini
ta’minlaydigan,   ta’lim   -   tarbiyaning   loyihalangan   jarayoni,   tamoyillari   metodlari,
vositalarining o‘zaro hamkorlikdagi birligidir.
SHu o‘rinda ikkinchi masalaning xulosa sifatida pedagogika fanlari doktori,
professor M.Ochilovning fikriga qo‘shilgan holda pedagogika nazariyasi va
amaliyotida   tan   olingan   va   ilmiy   nazariy   jihatdan   asoslangan,   pedagogik   olimlar
bildirgan   fikrlarni   tahlil   qilib,   pedagogik   texnologiyaning   mohiyat   -   mazmuniga quyidagilarni kiritishni maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz.
- ta’lim jarayonini oldindan loyihalash va sinfda o‘quvchilar bilan qayta 
ishlab chiqish;
-   tizimli yondashuv asosida talabalarning o‘qish - bilish faoliyatini 
tasvirlaydigan ta’lim jarayoni loyihasini tuzish;
-    ta’lim maqsadi real, aniq diagnostik bo‘lishi va o‘quvchining bilim 
o‘zlashtirish sifatini ob’ektiv baholash;
- ta’lim jarayonining tuzilishi va mazmunini yaxlitligi, o‘zaro bog‘liq va 
o‘zaro ta’sirda bo‘lishi;
- ta’lim shakllarini optimallashtirish (qulaylashtirish);
- ta’lim  jarayonida texnik vositalar va inson salohiyatining o‘zaro ta’sirini
hisobga olish;
- ta’lim maqsadlarini ko‘zlagan etalon asosida o‘quvchilarning
kuzatiladigan, o‘lchanadigan xarakterlari shaklida juda oydinlashtirish;
- talabaning faolligiga tayanib o‘qitish;
- bilim o‘zlashtirish jarayonida yo‘l qo‘yilgan xatolarni aniqlab, kuzatib
borish;
- shakllantiruvchi va izohlovchi baholar;
- belgilangan mezonlarga binoan test vazifalarini bajarish;
- ta’limning kafolatlanganligi;
- ta’lim samaradorligining yuqoriligi;
- majmuaga keltirishni nazarda tutadi.
Uning yana bir xususiyati shundaki, ilmiy asoslangan, yaxshi loyihalangan
pedagogik texnologiya o‘qituvchi mahoratidan qat’iy nazar  ko‘zlangan maqsadga erishishni kafolatlaydi, o‘quvchi ta’lim - tarbiyaning yakunida egallagan bilimlarni
faol amalga oshiruvchisiga aylanadi.
SHunday qilib, pedagogik texnologiya ilmiy konsepsiyaga asoslangan, maqsadni
belgilash va unga erishishda ijtimoiy, didaktik, ruhiy - pedagogik,
falsafiy   nazariyaga   suyangan,   vazifa,   faoliyat,   natija   yaxlitligi.   Muvaffaqiyatini
ta’minlaydigan, ta’lim - tarbiyaning loyihalangan jarayoni tamoyillari, prinsiplari,
metodlari, vositalarining o‘zaro hamkorligidagi birligidir.
1.2. Keys-stadi ta’lim texnologiyasini ta’lim jarayonida qo‘llanishi haqida
umumiy tushuncha.
Keys-stadi   inglizcha   “case”   -   aniq   vaziyat,   “stadi”   –   ta’lim   so‘zlarining
birikuvidan   hosil   qilingan   bo‘lib,   aniq   vaziyatlarni   o‘rganish,   tahlil   etish   va
ijtimoiy ahamiyatga ega natijalarga erishishga asoslangan ta’lim metodidir .
Keyslar metodi ( Case method ) yoki keys-stadi ( case-study ), aniq vaziyatlar
analizi (tahlili) metodi bo‘lib, real ijtimoiy, iqtisodiy, biznes vaziyatlar ta’rifidan
foydalanuvchi   ta’lim   texnikasi   hisoblanadi.   Ta’lim   oluvchilardan   berilgan
vaziyatni   tahlil   qilish,   muammolar   mohiyatini   anglash,   ushbu   muammolarning
muqobil   echimlarini   izlash   va   ular   orasidan   eng   afzalini   tanlash   talab   etiladi.
Keyslar   real   dalilli   materiallarga   yoki   real   vaziyatga   maksimal   ravishda
yaqinlashtirilgan ma’lumotlarga asoslanadi.
Mazkur metod muammoli ta’lim metodidan farqli ravishda real vaziyatlarni
o‘rganish asosida aniq qarorlar qabul qilishga asoslanadi. Agar u o‘quv jarayonida
ma’lum   bir   maqsadga   erishish   yo‘li   sifatida   qo‘llanilsa,   metod   xarakteriga   ega
bo‘ladi,   biror   bir   jarayonni   tadqiq   etishda   bosqichma-bosqich,   ma’lum   bir
algoritm asosida amalga oshirilsa, texnologik jihatni o‘zida aks ettiradi.
Ushbu   metod   dastlab   1924   yilda   Garvard   biznes   maktabi   ( Harvard
Business School )da qo‘llangan. Garvard biznes maktabining o‘qituvchilari biznes
yo‘nalishidagi   aspirantura  bo‘limi  uchun  to‘g‘ri   keladigan  darsliklarning  mavjud emasligini   tez   anglaydilar.   Ushbu   masalani   echish   uchun   biznes   maktabining
o‘qituvchilari   tomonidan   qo‘yilgan   dastlabki   qadam   etakchi   biznes
amaliyotchilaridan intervyu olish hamda mana shu menejerlarning faoliyati, unga
ta’sir   etuvchi   omillar   yuzasidan   batavsil   xisobot   yozish   bo‘ldi.   Ma’ruza
tinglovchilariga u yoki bu tashkilot to‘qnash kelgan konkret vaziyat ta’rifi ushbu
vaziyat   tahlil   qilinishi   va   mustaqil   ravishda   yoki   jamoa   bo‘lib   munozara   tashkil
etish   vositasida   uning   echimi   topilishi   uchun   berilardi.   Keys   metodi   biznes
yo‘nalishidagi   ta’lim   muassasalarida   keng   targ‘ib   etiladi.   Kun   sayin   ushbu
texnologiyaning   tarafdorlari   ortib   bormoqda.   XX   asrning   50   yillaridan   boshlab
biznes-keyslar G‘arbiy Evropa mamlakatlarida ommalashadi. Evropaning etakchi
biznes   maktablari     INSEAD,   LBS,   HEC,   LSE,   ESADE   va   boshqalar   keys-stadi
ta’lim   texnologiyasi   vositasida   dars   beribgina   qolmay   ushbu   keyslarni   yaratishda
ham   faol   ishtirok   eta   boshlaydilar.   2000   yillarning   ikkinchi   yarmidan   boshlab
keys-stadi   ta’lim   texnologiyasiga   qiziqish   ortib   boradi   –   oliygohlar   qoshida   turli
to‘garaklar (Keys klublar)tashkil etila boshlaydi. Bundan tashqari turli tashkilotlar
keys-stadi   yuzasidan   bellashuvlar   va   boshqa   tadbirlarni   uyushtira   boshlaydilar
(masalan,Changellenge>>,   FutureToday).   1909   yildan   1919   yilgacha   bo‘lgan
davrida   keys   metodi   asosida   ta’lim   quyidagi   sxema   asosida   tashkil   etilgan:
amaliyotchi   talabalarga   aniq   vaziyatni   bayon   etish,   undan   so‘ng   ushbu   vaziyat
analizini   berish   va   nihoyat   muammo   echimini   aniqlash   va   isbotlash   ko‘rsatmasi
berilar   edi.   Eng   birinchi   keyslar   to‘plami   1921   yilda   (Dr.   Copeland,   Dean
Donhman tomonidan) chop etilgan edi.
2000   yillarning   birinchi   yarmidan   boshlab   chet   el   oliy   o‘quv   yurtlarida
tabiiy fanlar va texnik fanlarni o‘qitishda keys - stadi texnologiyasidan foydalanish
tendenstiyasi   kuzatilib,   hozirgi   kunda   keys-stadi   ta’lim   texnologiyasi   muammoli
ta’limning   etakchi   usullaridan   bo‘lib   qoldi,   eng   umumiy   tarzda   keys   -   stadi
texnologiyasining   mohiyati   quyidagicha   izohlanishi   mumkin:   ushbu   texnologiya
vositasida   o‘quvchi   (talaba)ga   real   hayotiy   vaziyatni   anglash   taklif   etiladi,   ayni paytda   bu   vaziyatning   tavsifida   nafaqat   u   yoki   bu   amaliy   muammo,   balki   shu
muammoni   echish   natijasida   egallanishi   zarur   bo‘lgan   bilimlar   kompleksi
aktuallashishi   ham   kuzatiladi.   Ta’kidlash   joizki,   muammoning   o‘zi   mohiyatan
echimga ega bo‘lmaydi.
Keys-stadi ta’lim texnologiyasining Rossiya ta’lim tizimiga kirib kelishi XX
asrning 70-80 yillariga to‘g‘ri kelsada, amalda ushbu texnologiyaning ta’lim tizimi
sharoitida   ommalashuvi   XXI   asrning   boshlariga   to‘g‘ri   keladi.   Rossiyada   ushbu
metodni   ishlab   chiqish   va   asoslashga   G.A.   Bryanskiy,   Yu.Yu.   Ekaterinoslavskiy,
O.V.   Kozlova,   Yu.D.Krasovskiy,   V.Ya.   Platov,   D.A.   Pospelov,   O.A.
Ovsyannikov,   V.S.   Rapopport   va   boshqalar   hissa   qo‘shdilar.   Ayni   paytda
O‘zbekiston ta’lim tizimiga ham keys-stadi ta’lim texnologiyasi muammoli ta’lim
texnologilari qatorida kirib kelgan va bugungi kunda eng samarador metodlardan
biri hisoblanadi.
Keys-stadi ta’lim texnologiyasi – bu ta’limdagi metodik yangilik bo‘libgina
qolmay, balki   uning ta’lim  tizimida  keng ishlatilishi  zamonaviy  ta’lim  tizimidagi
vaziyatga   ham   bog‘liq.  Aytish   mumkinki,  ushbu   texnologiya   asosan   yangi   bilim,
ko‘nikmalarni   o‘zlashtirishga   emas,   o‘qituvchi   va   talabalarning   umumiy
intellekual va kommunikativ salohiyatini rivojlantirishga qaratilgan.
Keys - stadi  interaktiv ta’lim metodi  sifatida talabalar  tomonidan eng afzal
ko‘riladigan   metodlar   qatoriga   kirmoqda.   Buning   sababi   sifatida   ushbu   metod
talabalarga   tashabbus   bildirish,   nazariy   holatni   o‘zlashtirishda   hamda   amaliy
ko‘nikmalarni   shakllantirishda   mustaqillikka   ega   bo‘lish   imkoniyatini   berishida
ko‘rish   mumkin.   O‘z   navbatida   vaziyatlarning   analizi   (tahlili)   talabalarning
professionalizastiya jarayoniga kuchli ta’sir o‘tkaza olishi, ularning kasbiy jixatdan
“ulg‘ayishiga”   xizmat   qilishi,   ta’lim   olishga   nisbatan   qiziqish   va   ijobiy
motivastiyaning   shakllantirishi   alohida   ahamiyatga   ega.   Keyslar   metodi
o‘qituvchining   tafakkur   turi   sifatida,   alohida   paradigma   ko‘rinishida   gavdalanib, ijodiy   salohiyatni   rivojlantirish,   noan’anaviy   tarzda   fikrlash   imkoniyatini   beradi.
Bunga   albatta,   ta’lim   tizimining   demokratlashuvi   va   modernizastiyalashuvi,
pedagogik   kreativlikka   ochilgan   keng   yo‘l,   ularda   progressiv   tafakkur   uslubini
hamda   pedagogik   etika,   pedagogik   faoliyat   motivastiyasini   shakllantirishi   ham
misol bo‘la oladi  1
.
Keys   -   stadi   ta’lim   texnologiyasi   tarkibidagi   keysdagi   harakatlar   tavsif
ko‘rinishida   berilishi   mumkin,   bunda   talabadan   ushbu   tavsifni   anglash,   ya’ni
tavsiflangan vaziyatning natijalari, effektivligi yuzasidan mushohada yuritish talab
etiladi.   Aks   holda   ular   muammoning   echimlari   sifatida   taklif   etiladi.   Har   ikkala
holatda ham amaliy harakatlar modelini ishlab chiqish ta’lim oluvchilarning kasbiy
fazilatlarini shakllantirish vositasi sifatida xizmat qiladi.
V.Ya. Platov keys-stadi texnologiyasining quyidagi afzal va boshqa ta’lim 
texnologiyalaridan ajralib turuvchi jixatlarini belgilaydi:
1. U yoki bu ijtimoiy-iqtisodiy tizim modelining mavjudligi hamda ushbu 
model holatining muayyan vaqt birligi ichida ta’hlil etilishi;
2. Muammo yechimini aniqlashga jamoaviy tarzda erishish;
3. Muammoning yechimida turli alternativalarning mavjudligi. Yagona
yechimning mantiqan mavjud emasligi;
4. Muammo yechimini izlashda yaxlit maqsad;
5. Faoliyatni baholashning guruhiy tizimining mavjudligi.
Ushbu o‘ziga xosliklar va boshqa omillar ta’sirida keys - stadi ta’lim
texnologiyasi ta’lim tizimi sharoitida keng tarqalmoqda. Ammo ushbu metodning
ta’lim tizimida samarali qo‘llanishida bir qator murakkabliklar ham kuzatiladi. Eng
avvalo   ular   pedagog   kadrlarning   tegishli   metodning   metodologik   asosiga   yuzaki
yondashuvi natijasida vujudga keladi. Ko‘pincha, keys - stadi ta’lim texnologiyasi
ostida   ta’lim   tizimiga   “sohta”vaziyatlar,   boshqacha   aytganda   “hayotiy” vaziyatlarning   kirib   kelishi   kuzatiladi,   ta’limiy   munozara   esa   “hayot   haqidagi
suhbat”ga   aylanadi.   Ammo   ayni   paytda   keys   -   stadi   ta’lim   texnologiyasi
o‘qituvchining   kasbiy   kompetentligini   oshirish   vositasi   bo‘lib,   ta’limning
tarbiyaviy,   ta’limiy   va   tadqiqotchilik   funkstiyalarini   birlashtirishga   xizmat   qilishi
mumkin.   Ushbu   metodning   samaradorligini   oshiruvchi   yana   bir   omillardan   biri
uning boshqa ta’lim metodlari bilan oson birikishidadir.
II.Bob. Keys-stadi ta’lim tizimining kategorial apparati 
2.1 Keys-stadi ta’lim tizimining kategorial apparati
Keys-stadi   ta’lim   tizimining   kategorial   apparati.   Tegishli   metodning
kategorial apparatini shakllantirish undan foydalanishning samaradorligini sezilarli
darajada   oshirish   imkoniyatini   beradi   hamda   ta’lim   jarayonida   metodning
texnologizastiyasiga   yo‘l   ochadi.   Keys   -   stadi   ta’lim   texnologiyasining   asosiy
tushunchalari   qatoriga   “vaziyat”   va   “analiz”,   bu   ikki   tushunchaning
uyg‘unlashuvidan   kelib   chiqqan   “vaziyat   analizi”   kiradi.   Falsafa   nuqtai   nazardan
“vaziyat”   atamasi   o‘z   ichiga   bir   qator   kontekstlarni   birlashtiradi.   Shuning   uchun,
ushbu atama yuqori darajadagi barqarorsizlik bilan tavsiflanuvchi va o‘z tarkibida
bir   qator   ziddiyatlarga   ega   bo‘lgan   muayyan   holat   sifatida   izohlanishi   mumkin.
Vaziyat aksariyat hollarda o‘zgarish moyilligiga ega bo‘lib, uning o‘zgarishi ushbu
vaziyatda   ishtirok   etuvchi   insonlarning   faoliyatiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Vaziyat
insonlar
ta’siriga nisbatan  ochiq bo‘lib, insonlarning xatti-xarakatlari esa bu vaziyatda o‘z
maqsadlariga   erishishlari   va   qiziqishlarini   qondirishlariga   bog‘liq   bo‘ladi.
Vaziyatlar shunday ijtimoiy tizimlarda “paydo bo‘ladi”ki, ularda xulq - atvorning
qattiq determinastiyasi kuzatilmaydi, ijtimoiy sohada ko‘plab ijtimoiy kuchlarning
o‘rtasida   o‘zaro   ta’sir,   raqobat   va   kurash   mavjud   bo‘ladi.   Shu   tufayli   vaziyatlar
analiziga   asoslangan   har   qanday   metod   kabi   keys-stadi   ta’lim   texnologiyasi
plyuralizm,   o‘z-o‘zini   anglash   va   jamoaviylik,   ayni   paytda   mustaqillikni   taqozo etadi.
Keys-stadi   ta’lim   texnologiyasining   yana   bir   bazaviy   kategoriyasi   bu
“analiz”dir.   Analiz   kategoriyasi   ob’ektni   hayolan   bo‘laklarga   bo‘lish   yoki   ilmiy
tadqiq   etish   sifatida   tushunilishi   mumkin.   Analizning   turli   klassifikastiyalari
mavjud   bo‘lib   ommaviy   analiz   tasnifini   quyidagicha   belgilaymiz:   tizimli   analiz,
korrelyastion analiz, faktorli analiz, statistik analiz va b. Umuman olganda aytish
mumkinki,   analizning   ushbu   barcha   turlari   keys   -stadi   texnologiyasi   doirasida
qo‘llanilishi mumkin bo‘lib, bu holatning texnologiyaning imkoniyatlarini yanada
kengaytiradi.   Keys-stadi   vaziyatni   anglash,   tafakkur   qilish   jarayonida   amalga
oshishi   mumkin   bo‘lgan   bir   qator   analitik   faoliyat   turlari   ishtirok   etishi   mumkin.
Bu   esa   o‘z   navbatida   o‘qituvchidan   yuqori   darajadagi   metodologik   madaniyatni
talab etadi.
Keys-stadi texnologiyasining ta’lim  ta’lim jarayonida asosiy maqsad o‘quv
guruh   talabalarining   bilim   olish   jarayonini   faollashtirish,   mavjud   muammoli
vaziyatlarni hal qilish orqali ularning ilmiy–ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishdan
iboratdir.   Shuningdek,   texnologiya   talabalarning   bilim,   ko‘nikma,   malakalarini
hamkorlikda qo‘llashga,    taklif  qilingan yechimlarni  tahlil  qilish  orqali    muqobil
yechimini izlashga o‘rgatuvchi ta’lim texnologiyasidir.
    Birinchi   bobda   keys-stadi   texnologiyasining   vujudga   kelish   tarixi   haqida
ma’lumotlar berilgan. Shuningdek keys-stadi texnologiyasining  vujudga kelishida
qadim yunon maktablarining ahamiyati kattaligi ko‘rsatilib o‘tilgan.
  Umuman olganda keys-stadi texnologiyasi   ilk marotaba 1870 yilda Garvard
biznes   maktabida   qo‘llanila   boshlangan.     “Muammo”   (situatsiya)   atamasiga
keladigan   bo‘lsak,   ushbu   so‘z   ko‘proq   tibbiyot   va   huquqshunoslik   sohalarida
qo‘llanilib kelingan, ta’lim tizimida bu so‘z yangicha talqin qilinadi.
  Keys-stadi   texnologiyasi   asosan   iqtisod   fanlarini   o‘qitishda   qo‘llanilib
kelingan.   Amaliy   iqtisodiy   masalalarni   yechishda   qo‘llaniluvchi     bu   texnologiya
keyinchalik   barcha   sohalarda   foydalanilib   borilgan.   Shuningdek   hozirda   dunyo bo‘yicha   maxsus   keyslar   ishlab   chiquvchi   Garvard   biznes   maktabi,   Virjiniya
universitetining Darden maktabi, Michigan universitetidagi  Ross biznes maktabi,
Richard   Ivey   biznes   maktabi,   Osiyo   menejment   instituti,   Hindiston   menejment
instituti,   Ahmedobod   va     Kong   universitetidagi   Osiyo   keys   tadqiqot   markazlari
mavjud.
 Dissertatsiya ishining birinchi bobida shuningdek keyslarning o‘rganilish 
manbalari ham tahlil qilingan.
Keys-stadi texnologiyasi hozirgi kunda ta’lim   fanlarni o‘qitishda innovatsion
texnologiya sifatida  ta’lim   tizimida samarali  qo‘llanilishida  samarali  ishlar  rejasi
asosida tashil etilmoqda.
Hozirgi   ta’lim   tizimidagi   samarador   o‘qitish   texnologiyasi   -   bu   muammoli
o‘qitishdir.   Uning   vazifasi   faol   bilish   jarayoniga   undash   va   tafakkurda   ilmiy-
tadqiqot uslubini shakllantirishdir. Muammoli o‘qitish ijodiy, faol shaxs tarbiyasi
maqsadlariga mos keladi.
Muammoli o‘qitish jarayonida talabaning mustaqilligi o‘qitishniig
reproduktiv shakllariga nisbatan tobora o‘sib boradi.
Hozirgi pedagogikaga oid adabiyotlarda muammoli o‘qitishning turli tarif
va   tavsiflar   bor.   Bizningcha,   nisbatan   to‘liq   va   aniq   ta’rif   M.I.Maxmudova
tomonidan   berilgan   bo‘lib,   unda   muammoli   o‘qitish   mantiqiy   fikrlar   tadbirlari
(tahlil, umumlashtirsh) hisobga olingan o‘rgatish va dars berish usullarini qo‘llash
qoidalari   va   talabalarning   tadqiqot   faoliyatlari   qonuniyatlarining   (muammoli
vaziyat, bilishga bo‘lgan qiziqish va talab...) tizimi sifatida izohlanadi.
Muammoli   o‘qitishning   mohiyatini   o‘qituvchi   tomonidan   talabalarning
o‘quv   ishlarida   muammoli   vaziyatni   vujudga   keltirish   va   o‘quv   vazifalarini,
muammolarini   va   savollarini   hal   qilish   orqali   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirish
bo‘yicha   ularning   bilish   faoliyatini   boshqarish   tashkil   atadi.   Bu   esa   bilimlarni
o‘zlashtirishning ilmiy-tadqiqot usulini yuzaga keltiradi. Ma’lumki,   o‘qitishning   har   qanday   asosida   inson   faoliyatining   muayyan
qonuniyatlari,   shaxs   rivoji   va   ular   negizida   shakllangan   pedagogik   fanning
tamoyillari va qoidalari yotadi. Insonning bilish faoliyati jarayonni mantiqiy bilish
ziddiyatlarini hal qilishda ob’ektiv qonuniyatlari didaktik tamoyillarga tayanadi.
Muammoli   vaziyat   muayyan   pedagogik   «vositalarda   maqsadga   muvofiq
tashkil   etiladigan   o‘ziga   xos   o‘qitish   sharoitida   yuzaga   keladi.   Shuningdek,
o‘rganilgan   mavzular   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   bunday   vaziyatlarni
yaratishning   maxsus   usullarini   ishlab   chiqish   zarur.   Shunday   qilib,   o‘qitishda
muammoli vaziyat shunchaki  «fikr yo‘lidagi kutilmagan to‘siq» bilan bog‘langan
aqliy   mashaqqat   holati   emas.   U   bilish   maqsadlari   maxsus   taqozo   qilgan   aqliy
taranglik holatidir. Bunday vaziyat negizida avval o‘zlashtirilgan bilim izlari yangi
yuzaga   kelgan   vazifani   hal   qilish   uchun   aqliy   va   amaliy   harakat   usullari   yotadi.
Bunda   har   qanday   mashaqqat   muammoli   vaziyat   bilan   bog‘liq   emasligini
ta’kidlash o‘rinli bo‘ladi. Yangi bilimlar avvalgi bilimlar bilan bog‘lanmasa, aqliy
mashaqat   muammoli   bo‘lmaydi.   Bunday   mashaqqat   aqliy   izlanishni
kafolatlamaydi. Muammoli vaziyat   har qanday fikrlash mashaqqatlaridan farq
qilib, unda talaba mashaqqat talab qilgan ob’ekt (tushuncha, fakt)ning unga avval
va ayni vaqtda ma’lum bo‘lgan vazifa, masala bo‘yicha ichki, yashirin aloqalarini
anglab etadi.
2.1. Ta’lim jarayonida keys-stadi texnologiyasidan foydalanishning pedagogik
ahamiyati.
Keys-stadi     ta’lim   jarayonida   talabalarni,   guruhlarni,   voqealarni   qayta-qayta
tahlil   qilish,   muhokama   qilinayotgan   muammoga   bog‘liq   holda   rivojlantiruvchi
omillarni   ta’kidlab   berishdir.   Keysda   bayon   qilingan   va   ta’lim   oluvchilarni
muammoni   ifodalash   hamda   uning   maqsadga   muvofiq   tarzdagi   yechimi
variantlarini   izlashga   yo‘naltirilgan   aniq   real   yoki   sun’iy   ravishda   yaratilgan
ma’lum   bir   vaziyatli   tahlil   etilishi   ta’lim     harakatlarda   yechim   topishiga
asoslanadgan   ta’lim   uslubidir.   Ta’lim     ta’lim   jarayonida   keys-stadi   metodi tasvirlash   va   tushunitirish   ko‘rinishida   qo‘llanilishi   mumkin.   Ikkinchi   turi
sabablarni   o‘rganish   orqali   asos   bo‘la   oladigan   prinsiplarni   izlab   topish   uchun
qo‘llaniladi.
   Keys-stadi texnologiyasi talaba faoliyatini faollashtiruvchi, o‘quv jarayonini
bahs-munozaralarga aylantiruvchi, bir so‘z bilan aytganda muammoli vaziyatlarga
nisbatan   yangi   ijobiy   yechimlarni   tug‘ilishiga   ko‘maklashuvchi   ta’lim
texnologiyasidir.   Bu   texnologiya   uzoq   davrlar   davomida   shakllanib,   bugungi
ta’lim   tizimiga   kirib   keldi.   Keys-stadi   texnologiyasi   ham   boshqa   ta’lim
texnologiyalari   kabi   bugungi   ta’lim   tizimida   o‘z   o‘rniga   egadir.   Keys–stadi
texnologiyasini   qo‘llashda   uni   tashkil     qilish   bosqichlariga   katta   e’tibor   qaratish
lozim.   Negaki har qanday nazariy jihatdan  puxta qurilgan texnologiyani, amaliy
faoliyatda to‘g‘ri tashkil qilinmasa u o‘z ahamiyatini yo‘qotadi.
  Keys-stadi   texnologiyasini   qo‘llashda     ta’lim     ta’lim   jarayonida   ta’lim
maqsadlarni   to‘g‘ri   qo‘ya   olish   ustuvor   masalardan   biridir.   Keys-stadi
texnologiyasini   tashkil   qilishda     navbatdagi   asosiy   bosqichlarni   ajratib   berish
maqsadga muvofiqdir.
    1.     Keysning   didaktik   maqsadini   shakllantirish.   Bu   bosqichning   tarkibida
chaqiriqqqacha   qadar   boshlang’ich   tayyorgarlik   fanining   ta’lim     ish   asosalari
bo‘limining o‘qitishda keys-stadi metodini kiritish, shu fanning bo‘limlarini,
mavzularini aniqlash,  texnologiyaga  mos vaziyatlarni tashkil qilish, maqsad va 
vazifalarni    shakllantirish  kabilar kiradi.
 2. Muommali vaziyatlarni aniqlash. O‘quv amaliy soat mavzularidadan kelib 
chiqib vaziyatlarni tanlab olish.
 3. Keysning dastur xaritasini tuzish. Ya’ni tanlab olingan muammoli vaziyat 
asosida keysning qo‘llanish bosqichlarini texnologik xaritada aks etirish.
4. Keys  modulini tanlash yoki tuzish. Bu jarayonda muammo uchun ma’lum 
bir modul tanlab olinadi va shu asosda uning tuzilmasi tuziladi.
  5.   Keysda   qo‘llaniladigan   matnini   yozish.   Keys   matni   yozishda   o‘rganilgan manbalar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Matn   qisqa   yoki   keng   hajmda   bo‘lishi
mumkin.
  6.   Keysning   maqsadlarini   to‘g‘riligini,   ishlash   samarasini   eksperimentlar
guruhi   bilan     birgalikda   ko‘rib   chiqish.   O‘quv   amaliy   soatda   qo‘llash   mumkin
bo‘lgan   tayyor   keysni   oldindan   sinovdan   o‘tkazish   va   samaradorligini   oldindan
bashorat qilish.
 7. Keysni yakunlovchi xulosasini tayyorlash. Keysning yakuniy xulosasini 
tuzish,  qo‘llanilgan vaziyatning ma‘qbul yechimlarini oldindan tuzib chiqish.
8.   Keysdan   foydalanish   uchun   uslubiy   tavsiyalar   tayyorlash,   talabalar   uchun
o‘quv   vazifalarni   oldindan     ishlab   chiqish,   texnologiyani   qo‘llash   uchun   qulay
sharoit yaratish.
O‘quv   fanining     bo‘limlarini   o‘qitishda   keys-stadi   texnologiyasidan
foydalanish   qo‘llaniladigan   muammoli   vaziyatlar   talabada   qiziqish   uyg‘otishi
uchun quyidagilarga e’tibor berish kerak.
-   qiziqarli, talabalar uchun aniq va oddiy tilda yozilishi;
-   ijobiy,   namunaviy   misollar   bilan   birgalikda   salbiy   ko‘rsatkichlarning
ifodalanishi;   -   tanlangan   talabalar   kontigentini   mavjud     talabalar   soniga   mosligi,
yechim uchun zarur bo‘lgan axborotlar keltirilganligi;
    Muammoli   vaziyatlar   modulini   tuzish   jarayonida   muammoni   aniqlash   va
guruhlashtirish katta ahamiyat kasb etadi. Shu bilan birgalikda keltirilgan  vaziyat
yechimi, murakkab va dolzarb mavzular asosida qurilgan bo‘lishi zarurdir.
    Keys-stadi   texnologiyasidagi     muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilishda
talabalarning   quyidagilarga   e’tiborli   bo‘lish,   yechim   sari   yo‘l   topishda   yordam
beradi.
- muammoli vaziyat talabidan kelib chiqib uni shakllanish bosqichlarini aniqlash; 
-   vaziyat aks etgan  vaqt  va zamon chegarasini aniqlash;
-   muammoli vaziyat tasnifi, turini aniqlash; -   vaziyat yechimlarini orasidan ma’qbul variyatini tanlay olish;
-   ma’lumotlarni keltirib chiqaruvchi sabablarni aniqlash;
-   muammoni yechish texnologiyalarini tashkiliy bosqichlarini ishlab chiqish;
-   muammoli vaziyatni yechimini guruh bilan birgalikda  hal qilish;
    Keys-stadi   texnologiyasining   asosiy   tarkibi   sabab   va   oqibatdir.   Sabab
texnologiyaning   dastlabki   qismi   bo‘lsa,   oqibat   uning   yakunlovchi   qismidir.
Keysni tahlil  qilish jarayonida sabab va oqibatni  to‘g‘ri shakllantira olish asosiy
o‘rini egallaydi. Sabab va oqibat tahlili muammolarning kelib chiqish manbalarini
o‘rganishdan   boshlanadi,   ular   hodisalar   orasidagi   bog‘lanishlarni   aniqlaydi.
Sabab va  oqibat tahlili  quyidagilarni o‘z ichiga oladi.
-   muammoli vaziyatning ob’ektini  va predmentini shakllantirish;
- vaziyatlarning sabab va oqibatlarini aniqlashda tayanch ilmiy-tadqiqot manbalarni
bo‘lishi;
-  sabab va oqibat orasidagi bog‘lanishlarni aniqlash;
-   o‘rganilayotgan muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini tahlil qilish;
Muammoli vaziyatni yechimini topishda turli-xil tahlil qilish usullaridan 
foydalaniladi.
            1.   Pragmatik   tahlil   u   yoki   bu   manbalarni,   jarayonlarni,   hodisalarni   tahlil
qilishda   ko‘proq   ijobiy   nuqtai-nazarlarda   hisobga   olishni   nazarda   tutadi.
Pragmatik   tahlilning   asosiy   tushunchasi   ijobiy   yechimlarni   topish   bilan
baholanadi. Bu tahlil bir qancha boshqichlarda amalga oshiriladi.
- keysda keltirilgan manbalar, jarayonlar vazifalaridan kelib chiqgan holda fikrash;
-   keyslarning  mazmundorligini aniqlash;
- muammoli vaziyatni tahlil qilish, muvofaqqiyatsizliklarning sabablarini
o‘rganish; - keyslarning ilmiy darajalarini, foydalanilayotgan adabiyotlar zahiralarini aniqlash;
-   keyslarning ijobiy yechimlar bilan boyitish yuzasidan takliflar ishlab chiqish;
  2.   Aksiologik   tahlil   u   yoki   bu   manba   hodisalarini   oldindan   rejalashtirilgan
maqsadlar asosida tahlil qilishni nazarda tutadi. Bunday tahlilning asosiy maqsadi
jamiyatdagi hodisalarni tafovutlarni  o‘rganishdir. Aksiologik tahlil uslubi  amaliy
faoliyatda hozirgacha qo‘llanilmagan.
3.   Prognostik   tahlil     kelgusida   sodir   bo‘luvchi   muammoli   vaziyatga   xos
yechimlarni   bashorat   qiladi.   O‘zining   mazmuniga   ko‘ra   bu   tahlil   oldindan
bashorat   qilish   tahlili   deyiladi.   Bu   tahlil   qilinayotgan   muammoli   vaziyatlarning
bo‘g‘usi jarayonini bilishga undaydi.
4. Keys–stadi uslubidan foydalanishda vaziyatga xos tahlil asosiy ahamiyatga
egadir.     Bu   tahlilda     muammoli   vaziyatdan   kelib   chiqgan   holda   maqsad   va
vazifalar, yechimga olib boruvchi usullar belgilab olinadi.
5. Tavsiyalar beruvchi  tahlil, bunda muammoli vaziyatga nisbat yechim emas
tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.   Keltirilgan   tavsiyalar   orqali   vaziyatdagi   muammolar
hal qilinadi.
 Keys-stadi texnologiyasi bilan ishlash jarayonida amalga oshiriladigan 
vazifalar:
-  muammoli vaziyatni tizimlashtirishni amalga oshirish, ular  tipologiyasi, tasnifi, 
natijasi, yechim yo‘llarini aniqlash;
-  texnologiyaning vazifasini, muammoli vaziyatni qurshab olgan tashqi va ichki 
muhit bilan hamkorlikdagi harakatlarini aniqlash;
-    muammoli vaziyatning kelib chiqish, sabab-oqibatlarni o‘rganish;
- muammoli vaziyatning faoliyat mazmunini oldindan tashxis qilish, ijobiy 
yechimlarni ishlab chiqish;
-  muammoli vaziyatga xos prognostik tahlilni amalga oshirish ;
- muammoli vaziyatlarda keltirilgan shaxslarga nisbatan tavsiyalar ishlab chiqish; -  muammoli vaziyat faoliyatini aks etiruvchi dastur ishlab chiqish;
Keys - stadi  interaktiv ta’lim metodi  sifatida talabalar  tomonidan eng afzal
ko‘riladigan   metodlar   qatoriga   kirmoqda.     Buning   sababi   sifatida   ushbu   metod
talabalarga   tashabbus   bildirish,   nazariy   holatni   o‘zlashtirishda   hamda   amaliy
ko‘nikmalarni   shakllantirishda   mustaqillikka   ega   bo‘lish   imkoniyatini   berishida
ko‘rish   mumkin.   O‘z   navbatida   vaziyatlarning   tahlili   talabalarning
professionalizastiya jarayoniga kuchli ta’sir o‘tkaza olishi, ularning kasbiy jihatdan
o‘sishiga xizmat qilishi, ta’lim olishga nisbatan qiziqish va ijobiy motivastiyaning
shakllantirishi   alohida   ahamiyatga   ega.   Keyslar   metodi   o‘qituvchining   tafakkur
turi   sifatida,   alohida   paradigma   ko‘rinishida   gavdalanib,   ijodiy   salohiyatni
rivojlantirish,   noan’anaviy   tarzda   fikrlash   imkoniyatini   beradi.   Bunga   albatta,
ta’lim   tizimining   demokratlashuvi   va   modernizastiyalashuvi,   pedagogik
kreativlikka   ochilgan   keng   yo‘l,   ularda   progressiv   tafakkur   uslubini   hamda
pedagogik   etika,   pedagogik   faoliyat   motivastiyasini   shakllantirishi   ham   misol
bo‘la oladi. F О YDALANILGAN ADABIYOTLAR.
I.   O’zbekiston Respublikasining qonunlari:
1. O‘zb е kist о n R е spublikasining “Ta’lim to‘g’risida”gi Q о nuni “Barkamol avlod-
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori” - T., “Sharq”, 1997 yil, 20-29 betlar
2. O‘zb е kist о n R е spublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»” to‘g’risidagi
Qonuni.   “Barkamol   avlod-   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori”   -T.,   “Sharq”,
1997 yil, 31-61 betlar
3.   O‘rta maxsus kasb-hunarta’limining Davlat Ta’lim standartlari. T., 20 b.
II.O’zbekiston Respublikasi Prezident farmonlari va qarorlari,
Vazirlar Mahkamasining qarorlari:
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2006   yil   16-fevraldagi
“Pedagog   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   tizimini
yanada   takomillashtirish   to‘g’risidagi”   25   sonli   qarori   J.   O‘zbekiston
Respublikasi Hukumatining qarorlari to‘plami -T., 2006- №2 -13 10-11b.
5. “2004-2009 yillarda maktab ta’limini rivojlantirishning Davlat umummilliy 
dasturi” to‘g’risidagi Prezident Farmoni “Ta’lim taraqqiyoti”J. 2004, 3 son, 26 b.
III.  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A. Karimovning asarlari:
6. Karim о v I.A.  “Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch” -T., “Ma’naviyat”,
2008 y, 173 b.
7. Karim о v I.A. “Barkam о l avl о d - O‘zb е kist о n taraqqiyotining p о yd е v о ri” -  T., 
“O‘zbekiston”, 1997 y,  62 b.
8. Karimov. I.A. “O‘zbekistonning o‘z istiqlol va taraqqiyot yo‘li” -T., 
“O‘zbekiston” , 1992y, 78 b.
9. Karim о v I.A. “Bizdan  о z о d va  о b о d Vatan q о lsin”-T., “O`zb е kist о n”, 1994y, 
299 b.
IV. Darslik va o’quv qo’llanmalar:
10. Asqarova O‘. “Pedagogikadan amaliy mashqlar va masalalar” - T., “Istiqlol”,
2008, 111b.
11. Alim о v  Х .M. “Aqliy hujum”. Ta’lim va tarbiya. J.-Toshkent:2006-yil, 2-s о ni. 
12. Ashur о va D, Yuld о `sh е v Z. “Ta’lim tizimida inn о vatsi о n va a х b о r о t 
t ех n о l о giyalarini qo`llash – zam о n talabi” “ Х alq ta’limi” J. – T о shk е nt: 2006, - № 
1. – B. 16-17. 13. Bayb ое va A. “Mustaqil ta’lim  о lish t ех n о l о giyasi va kasbga yo‘-naltirilganlik” 
“Kasb-hunarta’limi” J. 2005-yil 5-s о ni.
Internet saytlar:
1.   ww.pedagog.uz
2.   ww.ziyonet.uz .
     3.  www.metodiki.ru 
     4.  www.ta’lim.uz 
      5.  www.pedagog.uz

Keys-stady texnologiyalari va ulardan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha