Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 80.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Химия

Продавец

Bohodir Jalolov

Kimyoviy formulalar va tenglamalar bo’yicha hisoblash

Купить
O`ZBЕKISTON RЕSPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
210/20-GURUH TALABASI ARZIYEV YOQUBNING  “KIMYODAN
MASALALAR YECHISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
Kimyoviy formulalar va tenglamalar bo’yicha
hisoblash
Topshirdi:                ARZIYEV YOQUB
Qabul qildi:               SEDALOVA IRODA KURS ISHI Jizzax-2024
MUNDARIJA 1
KIRISH 2
    I-BOB.ASOSIY QISM.
I.1.
Foiz miqdorini topish bo’yicha hisoblashlar 5
I.2.
Kimyoviy formula asosida  hisoblashlar 8
I.3. Turli xil kimyoviy tenglamalar bo’yicha hisoblashlar 15
II XULOSA
III FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
1 Bugungi   kunda   fan   va   texnika   rivojlanayotgan   davrda   ta’lim   tizimida   ham   bir
qator   o’zgarishlar   bo’lib   kelmoqda.   Aynan   kimyo   fani   boshqa   fanlardan   farqli
ravishda   biroz   murakkab   hisoblanadi,   chunki   bu  fanni   chuqur   o’rganish   uchun   ham
nazariy,   ham   mental   tasavvur   bo’lishi   zarur.   Kimyo   darsida   nazariy   materiallarni
o’rganish   bilan   birga   doimo   parallel   ravishda   turli   xil   usulda   hisoblanadigan
masalalar yechib boriladi. Kimyo kursi faqatgina nazariy emas balki amaliy ko’nikma
hamda   masalalar   yechishni   o’rganishni   talab   qiladi.   Kimyo   kursida   eng   muhim
bo’limlardan   sanalgan   kimyoviy   formula   va   tenglamalar   mavzusini   o’rganish
jarayonida   olingan   bilimlarni   masalalar   yechish   yordamida   ham   mustahkamlash
maqsadga   muvofiq,   bunda   “oddiydan   murakkabga”   tamoyili   qo’llaniladi.   Odatda
kimyoga doir masalalarni to’g’ri bajara olish uchun birinchi navbatda nazariy bilim:
kimyoning asosiy tushuncha va qonunlari, kimyoviy jarayon, moddalarning xossalari
hamda   kimyoviy   tenglama   va   formulalar   haqida   bilimga   ega   bo’lish   talab   etiladi   .
Kimyoga   doir   masalalarni   muntazam   ravishda   yechib   borish   olingan   nazariy
bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi.
O zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat  Mirziyoyev  “Kimyo va biologiyaʻ
yo nalishlarida   uzluksiz   ta lim   sifatini   va   ilm-fan   natijadorligini   oshirish   chora-	
ʻ ʼ
tadbirlari to g risida” qarorini imzoladi. Prezident qaroriga ko ra, Respublikaning har	
ʻ ʻ ʻ
bir  hududida  bosqichma-bosqich  kimyo  va  biologiya  fanlariga   ixtisoslashtirilgan  14
ta   tayanch   maktablarini   tashkil   etiladi.   Mazkur   maktablar   Prezident,   ijod   va
ixtisoslashtirilgan maktablarni rivojlantirish agentligi tasarrufidagi Abu Ali ibn Sino
nomidagi   yosh   biologlar   va   kimyog arlar   ixtisoslashtirilgan   maktab-internati   bilan
birga hamkorlikda tashkil etiladi
Kurs ishining ob’ekti va predmeti.  
Jizzax   davlat   pedagogika   universitetida   o qitilayotgan   kimyodan   masalalar	
ʻ
yechish fani va uning tarkibiy qismi hisoblangan   umumiy kimyo faniga oid nazariy
bilimlar,   qoidalar,   masalalar   yechish   sohasidagi   tashkiliy   xarakterga   ega   bo lgan	
ʻ
hujjatlarni   o rganish   tashkil   etadi.   Rivojlangan   xorijiy   davlatlarda   ko p   yillik	
ʻ ʻ
tajribalar   va   izlanishlar   zamirida   vujudga   kelgan   bugungi   kundagi   ta’lim   tizimi
sifatini   oshirish   mezonlari   kurs   ishining   ob’ekti   sifatida   xizmat   qiladi. Oliy   ta’lim
2 muasasalarida   “Kimyodan   masalalar   yechish   usullari”   mavzus ining   mazmun
mohiyatini o rganish hamda uni nazariy va amaliy tadqiq etish kurs ishining predmetiʻ
hisoblanadi.
Ishning dolzarbligi.
O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy hayotida yangicha qarashlar qaror topayotgan
bir   sharoitda   yosh   avlod   talim-tarbiyasini   tashkil   etish,   boshqarish,   barkamol
shaxsni   tarbiyalash   masalasi   yanada   dolzarblik   kasb   etmoqda.Talim   jarayonida
yuqori   sifat   va   samaradorlikka   erishish   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   nisbatan
innovatsion   yondashuvni   talab   qiladi.   Maktabda   kimyodan   masalalar   ishlashni
o rgatish,o quvchilarda   yangi   bilimlar   va   ko nikmalarni	
ʻ ʻ ʼ
shakllantirish.O quvchilarning fikrlash qobiliyatini shakllantirishga asoslangan	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   “Kimyoviy   formulalar   va   tenglamalar
masalalarini   yechish   usullari ”   mavzusini   o qitishning   nazariy   va   amaliy	
ʻ
masalalarini   tadqiq   etish,   fan   yuzasidan   o qitishni   takomillashtirish   bo yicha	
ʻ ʻ
xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.Kurs ishi maqsadidan kelib chiqib
quyidagi vazifalar belgilab olindi:
 Kimyoviy masalalar sistemasi.
 Kimyo o’qitishda masalalar yechishning o’rni.
 Kimyodan masalalar klassifikatsiyasi.
 Mustahkam bilim va ko’nikma xosil qiladi.
 Ta’limni turmush, hayot bilan bog’laydi.
 Talabalarning kelajakda ilmiy yo’nalishini aniqlashga yordam beradi.
I-BOB.ASOSIY QISM.
I.1.   Foiz miqdorini topish bo’yicha hisoblashlar
3 Kimyoviy formulasi noma’lum bo‘lgan birikmaning foiz tarkibi kimyoviy analiz
yo‘li   bilan   topiladi.   Agar   moddaning   formulasi   ma’lum   bo‘lsa,   bu   birikmaning
molekular   massasini,   shu   birikma   tarkibidagi   elementlarning   massa   miqdorini
topishimiz mumkin
1-misol.  Mis (II) oksiddagi misning foiz miqdorini hisoblab toping?
Yechish:  Mis (II) oksidning molekulyar massasi 64 + 16 = 80 ga teng CuO ning
1molining massasi 80 g. Shundan 64 grami misning hissasiga to’g’ri keladi. Ya’ni 1
molning 64/80 qismini tashkil etadi. Bu kasrni foiz bilan ifodalash uchun uni 100 ga
ko’paytirish kerak.xω	=	64	∙100
80
=80
%
Cu bo’ladi.
2-misol.  NaOH ning foiz tarkibini hisoblang?
Yechish:   NaOH   ning   massasi   23+16+1=40   ga   teng.   Elеmеntlarning   foiz
miqdorini hisoblaymiz:
Natriy      23 ∙ 100
40 =57,5% ,
Kislorod    	
16	∙100
40 =40% ,
Vodorod esa   1 ∙ 100
40 =2,5% .
Javobi:  NaOH da 57,5% natriy, 40% kislorod, 2,5 % vodorod bo’ladi.
3-misol.  6 g uglerod qancha miqdor uglerod (IV) oksid tarkibida bo’ladi.
Yechish:   CO
2   ning molekulyar massasi 12+16,2 = 44 ga teng, uning 1 moli 44
gramga teng. Proporsiya tuzamiz: 44:x = 12:6 ga teng, bundan
x = 44 ∙ 6
12 =22 g
Javobi:  6 g uglerod 22 g CO
2   tarkibida bo’ladi.
4-misol.   24   g   oltingugurt   (VI)   oksidning   tarkibida   necha   gramm   kislorod
bo’ladi?
Yechish:  SO
3   ning molekulyar massasi 32+16  3=80, 1moli 80 gramga teng.
4 1   mol   SO
3   da,   ya’ni   80   gramida   3g-atom   yoki   48   gramm   kislorod
bo’ladi.Proporsiya tuzamiz. 80:24= 48: x g. Noma’lum sonni hisoblaymiz:
x = 24 ∙ 48
80 =14,4
Javobi: 24,4 g SO
3   tarkibida 14,4 g kislorod bo’ladi.
5-misol . Temir rudasi - qizil temirtosh temirning tabiiy oksidi hisoblanadi. 
Uning tarkibida 92% Fe
2 O
3   qolgani boshqa qo’shimchalardan iborat bo’lsa, uning 1 
tonnasi tarkibida qancha temir bo’ladi?
Yechish:  1 t rudada qancha Fe
2 O
3  bo’lishini hisoblaymiz:
100t : 1 t = 92: x
x = 92 ∙ 1
100 =0,92 t
0,92 t Fe
2 O
3  da qancha Fe borligini topamiz:
Fe
2 O
3 (160) 2Fe(112)
160:0,92=112:x
x = 112 ∙ 0,92
160 =0,644 t
Javobi:  1 t rudada 0,644 t temir bo’ladi.
6-misol. 200 g 5% li mis sulfat eritmasi tarkibida qancha mis bo’ladi?
Yechish:   100 g eritma tarkibida 5 g CuSO
4   bo’ladi. 200 g eritma tarkibida x g
CuSO
4  bo’ladi.
x = 5 ∙ 200
100 =10 g
10 g mis sulfat tarkibida qancha mis borligini hisoblaymiz:
CuSO
4 (160) Cu (64)
160 g CuSO
4   da 64 g Cu bo’lsa,
10 g CuSO
4   da x g Cu bo’ladi,
x = 64 ∙ 10
160 =4 g
Javobi:  200 g 5% li mis sulfat eritmasi tarkibida 4 g mis bo’ladi.
7-misol.  2 g xlor qancha miqdor 15% li NaCl eritmasida bo’ladi?
5 Yechish:  2 g xlor necha gramm NaCl tarkibida bo’lishini hisoblaymiz:
NaCl (58,5)  Cl(35,5)
58,5 g NaCl da 35,5 g Cl bo’ladi.
X g NaCl da 2 g Cl bo’ladi.
x = 58,5 ∙ 2
35,5 = ¿
  3,29 g NaCl
100 gr eritmada 15 gramm NaCl bo’lsa
X g eritmada 3,29 g NaCl bo’ladi.
x = 100 ∙ 3,29
15 =21,9 g
Javobi:  21,9 g eritmada 2 g xlor bo’ladi.
II.2.Kimyoviy formula asosida  hisoblashlar
Har qanday kimyoviy modda o z tarkibiga ega bo lib, shu tarkibni oddiy so zlarʻ ʻ ʻ
yoki   nomlar   bilan   ifodalab   bo lmaydi.   Shu   maqsadda   kimyo   fanidagi   eng   asosiy	
ʻ
tushunchalardan biri « kimyoviy formula » tushunchasi kiritilgan.
6 Masalan, kundalik turmushda ishlatiladigan osh tuzi moddasi  natriy va xlordan
iboratligini   bilamiz.   Lekin   yozuvda   va   hisoblashlarda   «osh   tuzi»   yoki   «natriy   va
xlor» ko rinishida yozib bo lmaydi. Shu singari suvni  ʻ ʻ vodorod   va kislorod, shakarni
uglerod,   vodorod   va   kislorod   yoki   sulfat   kislotani   vodorod,   oltingugurt   va   kislorod
deb yozib bo lmaydi.	
ʻ
Demak,kimyoni   o’rganishda   adabiy   so’z   va   iboralardan   tashqari   yana
qo shimcha   «maxsus   yozuv   va   belgilar»   bo’lishi   kerakki,   u   yuqoridagi	
ʻ
«noqulaylik»larni bartaraf etsin. Bular kimyoviy formula va kimyoviy belgilardir.
Kimyoviy   belgilar   —   kimyoviy   element   lotincha   nomining   bosh   harfi   va
keyingi   harflaridan   biri   bilan   ifodalanadigan   shartli   belgi.   Masalan,   vodorodning
lotincha   nomi   —   Hydrogenium,   belgisi   —   H,   kislorodning   lotincha   nomi   —
Oxygenium,   belgisi   —   O,ruxning   lotincha   nomi   —   Zincum,   belgisi   -Zn,   temirning
lotincha nomi — Ferrum, belgisi — Fe va hokazo.
Kimyoviy   belgilar:   elementning   nomini,   bir   a tomini ,   1   ta   atom   massasini,   1
molini   ko’rsatadi.   Elementlarning   kimyoviy   belgilari   D.   I.   Mendeleyevning
elementlar davriy sistemasida keltirilgan.
Kimyoviy   formula   deb,   moddaning   sifat   va   miqdor   tarkibini   kimyoviy   belgi,
indeks   va   koeffitsiyentlar   yordamida   ifodalashning   shartli   yozuv   usuliga   aytiladi.
Kimyoviy   formulalar   modda   molekulasi   tarkibiga   qaysi   elementlar   atomlari   va
ularning   qancha   miqdorda   kirishini   ko rsatadi.   Masalan:   osh   tuzi   —   NaCl,   suv   —	
ʻ
H ₂ O, sulfat kislota  —  H
2 SO
4,  shakar -C ₁₂ H ₂ O ₁ , formulalarga ega bo ʻ ladi. Shu singari
hozirgacha ma ʼ lum 11 bo ʻ lgan barcha moddalarning kimyoviy formulasi mavjud.
Kimyoviy formula yordamida:
— moddaning bitta molekulasi tarkibini bilamiz va ifodalaymiz;
— uning “1 mol” miqdorining massasini hisoblay olamiz va bilamiz;
—uning xususiyatlari to’g’risida xulosa qilamiz va qanday maqsadda ishlatilishi
to’g’risida dastlabki tushunchalarga ega bo’lamiz.
Kimyoviy formula turlaridan biri empirik formuladir:
7 Empirik formula   —kimyoviy analiz natijalari asosida aniqlangan modda bitta
molekulasining tarkibini sifat va miqdoriy jihatdan tavsiflagan yozuv usuli. Masalan:
NaOH, K
2 SO
4 , Al(SO
4 )
3 , CuSO
4 · 5H
2 O, Na ₂ O CaO 6SiO, (oddiy shisha) va hokazo.
Ko ’ rinib   turibdiki,   moddaning   empirik   formulasini   yozish   uchun   kimyoviy
elementlar   belgilari   (simvol)ni,   indeks,   koeffitsiyent   va   valentlik   tushunchalarini
bilish zarur.
Indeks—moddaning bir molekulasi tarkibiga kirgan ayni element atomi (atomlar
gruppasi) sonini ko’rsatuvchi kattalikdir.
Agar molekula tarkibida ayni element atomidan bitta bo’lsa, buni ko’rsatuvchi 1
raqami   indeks   holida   formulada   yozilmaydi.   Masalan,   NaOH   molekulasi
(Na
1 O
1 H
1 )da “1” indekslari yozilmagan. Shu qoidaga asosan formulada agar element
belgisining   o’ng   tomonidan   pastda   hech   qanday   raqam   yozilmasa,   uning   indeksi
“1”deb hisoblanadi. Boshqa hollarda (2 va undan ortiq) indekslar albatta formulalarda
yoziladi:
K ₂ SO
4 ; Al
2 (SO
4 )
3 ; CuSO
4 ; K ₂ C г ₂ O
7 .
Yuqoridagi   yozuvlarga   asosan,   Al
2 (SO
4 )
3 ,   molekulasini   ko’rib   chiqsak:   1
molekula alyuminiy sulfat tuzi tarkibida 2 atom Al, 3 atom S, 12 atom О elementlari
bor. Bu formulada (SO
4 )
3  gruppasida 2 xil indeks ishlatilgan.
Ulardan birinchisi “4” raqami faqat О (kislorod) atomlariga tegishli bo’lib, bitta
sulfat   ionida   4   ta   kislorod   atomi   borligini   bildirsa,   qavsdan   tashqaridagi   umumiy
indeks — “3” raqami SO
4  gruppasidan 3 ta borligini anglatib, bir yo’la ham S, ham О
(kislorod) atomlariga tegishlidir.
Moddalar   va   ularning   xossalarini   o’rganishda   yana   modda   molekulasining
elektron formulasi va tuzilish (grafik) formulasi keng qo’llaniladi.
8-misol. 1,02 g murakkab modda yonganda 1,92 g SO 2 , 0,54 g suv hosil bo’ldi.
Shu moddaning oddiy formulasini toping.
Yechish:   I   usul.   1)   X+O 2 —>SO 2 +H 2 O             1,92   g   SO 2   tarkibidagi   S   massasi
aniqlab olinadi.
8 64 g SO 2  da  32 g S bor. ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶
1,92 g SO 2  da  x g S bor.   | x = 0,96 g S	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
2) Suv tarkibidagi vodorod massasi aniqlab olinadi:
18 g suvda 2 g H bor.	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶
0,54 g suvda  x g H bor.  .   | x = 0,06 g H	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2
3) X- modda tarkibida kislorod bor yoki yo’q ekanligini bilish uchun oltingugurt
va   vodorodning   aniqlangan   massalari   qo‘shiladi.   Agar   yig‘indi   boshlang‘ich   X
modda massasiga teng bo'lsa, modda faqat oltingugurt va vodoroddan iborat boladi: x
= 0,96 + 0,06 = 1,02.
4) Berilgan massalardan elementlarning atom soni topiladi
x : y = 0.96
32 : 0.06
1 ; 0.03 : 0.06 = 0.03
0.03 : 0.06
0.03 = 1 : 2
Demak, modda molekulasida bitta oltingugurt ikkita vodorod atomi bor.
Javob:  H 2 S.
9-misol.  Tarkibida 43,39% Na, 11,33% C, 45,28% О dan iborat moddaning eng
oddiy formulasini aniqlang.
Yechish:   1)Hisoblash uchun modda massasini 100 g deb qabul qilinadi. Bunda
natriy,uglerod va kislorod atomlarining massalari quyidagiga teng bo‘ladi:
m (Na )=m (modda)  • ω = 100 • 0,4339 = 43,39 g
m (C) =m (modda ) • ω= 100 • 0,1133 = 11,33 g
m (O) =m (modda) . ω = 100 • 0,4528 = 45,28 g
2)Bulardan atomlar, natriy, uglerod va kislorod miqdorlari topiladi:
x : y : z  = 
43.39
23	:11.33
12	:45.28
16  : = 1,88652: 0,9442: 2,83
3) Olingan nisbatlar eng kichik qiymatga bolinadi:
1,88652
0,9442 : 0,9442
0,9442 : 2,83
0,9442 = 2 : 1 : 3
Javob : Demak, moddaning molekular formulasi - Na 2 CO 3
10-misol. Tarkibida   49,96%   marganes   va   50,04%   kislorod   bo’lgan   moddaning
formulasini aniqlang?
Berilgan:
9 W
Mn =49,96%
W
O =50,04%
Formulani top?
Yechish: masala shartidan ma’lumki birikma tarkibida Mn va О atomlari bor. U
holda   birikmaning   taxminiy   formulasi   MnxOy   bo’ladi,   bu   yerdan   x   va   у   ni   topish
uchun  har   bir  atomning  foiz  ulushini  o’sha  atomning  nisbiy   atom   massasiga  bo’lib,
atomlarning nisbati topiladi:
Mn : O = 49,6 %
55 : 50,4 %
16 =0,902:0,13
agar chiqqan sonlar nisbati aniq bo’lmasa, bu sonlarni eng kichigiga bo’lamiz
0,902
0,902 :
  3,13
0,902 =1:3,5
bunda ham butun son chiqmasa, 2 ga ko’paytiramiz. 1:3,5=1∙ 2:3,5	∙ 3=2:7
Umumiy holda quyidagicha
Mn:O 	
¿49,6	%	
55	:50,4	%	
16 =0,902:0,13= 0,902
0,902 :
  3,13
0,902 =1:3,5=2:7
demak   Mn   ning   2   ta   atomiga   O   ning   7   ta   atomi   to’g’ri   keladi.   Bu   birikma
formulasi quyidagich bo’ladi:
Javob:  Mn
2 O
7
11-misol. Tarkibida   79%-Cu,   19,75%   -O,   1,25%   -H   bo’lgan   birikma   formulasi
qanday bo’ladi?
Berilgan:
W
Cu =79%
W
O =19,75%
W
H =1,25%
Fo’rmulani top?
Yechish:
Cu:O:H ¿ 79 %
64 : 19,75 %
16 :	
1,25	%
1	=¿ 1,2:1,2:1,25=1:1:1
Demak moddaning formulasi quyidagicha: CuOH- mis (I) gidroksid.
Javob:  CuOH
10 12-misol.   Tarkibi   C
x H
y   bo’lgan   6   g   modda   yonganda   10,8   g   suv   va   8,96   l
karbonat angidrid ajralib chiqsa, bu birikmaning formulasini aniqlang?
Berilgan:
m CxHy =6 g
m suv =10,8 g
V CO
2 =8,96 l
formulani top?
Yechish:   Bizga berilgan miqdorlardan foydalanib C va H massalarini topamiz.
18 g H
2 O da   ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶  2 g H
2  bor
10,8 g H
2 O da  ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ x g H
2  bor
x = 10,8 g ∙ 2 g
18 g =1,2g H
2  bor
22,4 l CO
2  da  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶  12 g C bor,
8,96 l CO
2  da  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶  x=?  C bor
x = 8,96 l ∙ 12 g
22,4 l =4,8 g C bor
So’ngra C va H ning massalari yig’indisini topamiz:4,8 g + 1,2 g = 6 g C va H
ning   massalari   yig’indisi   birinchi   olingan   modda   massasiga   teng   bo’lganligi   uchun
dastlabki modda tarkibida faqat C va H elementlari bor degan xulsosaga kelamiz va
modda formulasini quyidagicha chiqaramiz. C bilan H ning nisbatini topamiz.
C : H = 4,8 g
12 g : 12 g
1 g = 0,4 : 1,2 = 0,4
0,4 : 1,2
0,4 = 1 : 3
CH 3   tarkibli   modda   mavjud   emas,   shu   sababli   nisbatlarni   2   ga   ko’paytiramiz:
1•2=2; 3•2=6. Demak C 2 H 6  modda ekan. Bu modda etan.
Javob:  C 2 H 6
13-misol.  5.4 g noma’lum modda kislorod ishtirokida yonganda2,8 g azot, 8,8 g
CO 2   va   1,8   g   suv   hosil   bo’ldi.   Agar   moddaning   molyar   massasi   27   g/mol   bo’lsa,
uning formulasini aniqlang?
Berilgan:
m x =5,4 g
m azot =2,8 g
11 m karbanat angidrid =8,8 g
m suv =1,8 g
M x =27 g/mol
Modda for.=?
Yechish:  Bizga berilgan miqdorlardan foydalanib C va H massalarini topamiz.
18 g H
2 O da   ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶  2 g H
2  bor,
1,8 g H
2 O da   ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ x=? g H
2  bor,
44 g CO
2  da   ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 12 g C bor,
8,8 g CO
2  da   ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ x=? g C bor,
Demak murakkab modda tarkibida 2,8 g azot, 0,2 g vodorod, 4,4 g uglerod bor
ekan.  Bularning yig’indisi  2,8+0,2+2,4=5,4  g bo’lib bu  qiymat   boshlang’ich  modda
massasiga   teng.   Agarda   azot,   vodorod,   uglerodlar   yig’indisi   5,4   g   dan   kichik
bo’lganda qolgan qismini kislarod deb olar edik
H:C:N ¿0,2
1	:2,4
12 :	
2,8
14	=¿ 0,2:0,2:0,2=1:1:1
da bo’lar ekan. Moda formulasi HCN-sianid kislotasi.
Javob:   HCN-sianid kislotasi.
14-misol.   301 ta molekulasining massasi  2,2 10 –20
  g bo‘lgan modda formulasini
aniqlang.
Yechish:
Bu masalani yechishda Avogadro sonidan foydalanamiz:
301 ta molekula – 2.2 ∙
10 -20
6.02	
∙ 10 23
 	˗˗˗˗˗˗˗˗˗˗  xg            x= 44g
Demak, bu modda NO, chunki uning
M (N 2 O)=44 g/mol.
Javob: 44 g/mol.
15-misol.   1   g   oddiy   modda   tarkibida   37,625   •  
10 21
  ta   atom   bo‘lib,   0,4667   litr
hajmni egallaydi. Shu moddaning formulasini toping
Dastlab 1 g moddaning atomlar soni topib olinadi:
n = 37,625 • 10 21
6.02 • 10 23  =0.0625
12 Moddaning molekular massasi aniqlanadi.
0,4667 litr modda 1 g bo‘lsa, ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
22.4 litr modda  x g bo‘ladi | x = 48 g	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
Moddaning 48 grammi necha atomdan iboratligi aniqlanadi:
0,0625 1 g	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
x  48 | x = 3	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
Javob:  Demak, atom massasi 16 ga teng element
atomi  - kislorod. Modda formulasi esa O 3  ko‘rinishga ega, ya’ni  ozon .
16-misol.   4,6   g   modda   yonganda,   8,8   g   CO 2 ,   5,4   g   H 2 O   hosil   bo’ldi.
tekshirilayotgan   modda   qanday   elementlardan   tashkil   topgani   va   uning   molekular
formulasini aniqlang.
Yechish:   1)   reaksiya   tenglamasiga   asoslanib   massaning   saqlanish   qonuniga
asosan yonishga ketgan kislorod massasi aniqlanadi.
4,6               8,8       5,4
X + O 2   ► CO	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  + H 2 O    8,8 + 5,4 - 4,6 = 9,6 g kislorod
Moddalarning massalaridan foydalanib oldidagi koeffitsiyentlari aniqlanadi:
x : y : z = 9,6
32 : 8,8
44 : 5,4
18 = 0.3
0.2 : 0.2
0.2 : 0.3
0.2 =	
( 1,5 : 1 : 1,5	) ∙ 2 = 3 : 2 : 3
X + 3O 2  = 2CO 2  + 3H 2 O
Boshlang‘ich moddani yondirish uchun sarflangan kislorod atomi 6 ta, reaksiya
mahsulotlarida esa 7 ta kislorod atomi bor. Demak, boshlang‘ich moddada ham 1 ta
kislorod atomi bo‘lgan. Bundan modda molekulasida 2 ta uglerod, 6 ta vodorod va 1
ta kislorod mavjudligi aniqlandi.
Javob:  С 2 Н 6 О dimetil efir yoki etil spirti.
17-misol.   Formulasi   P 2 O 3 ,   SiO 2 ,   AlCl 3 ,   MgO   bo‘lgan   birikmalarda   fosfor,
kremniy, aluminiy va magniyning valentligini aniqlang.
Yechish:   1)   P 2 O 3   dagi   fosforning   valentligini   topish   uchun   quyidagi   amal
bajariladi, ya’ni kislorod atom soni (3) uning valentligiga (2) ko‘paytirilib fosforning
atom soniga (2) bo‘linadi, hosil bo‘lgan son (3) fosforning  valentligi:
3 ∙ 2
2 = ¿
3
13 2) Kremniyning valentligini topish uchun ham yuqoridagi amallar   bajariladi:
2 ∙ 2
1 = ¿
4
3) Aluminiyning valentligini topish:  3 ∙ 1
1 = ¿
3
4) Magniyning valentligini topish: 2∙1
1	=¿ 2
Javob:   demak,   tegishli   ravishda   fosfor,   kremniy,   aluminiy   va   magniyning
valentligi 3; 4; 3; 2 ga teng ekan .
18-misol.   Sodani   7,15   g   kristallgidrati   bug’latilganda   4,5   g   suv   ajralgan.
Kristallgidratning formulasini toping.
Yechish:   1) Na 2 CO 3   • nH 2 O kristallgidrat formulasini topish uchun dastlab uni
tajribadagi massasidan suv massasi ayrilib, quruq tuz massasi topiladi:
7,15 - 4,5 = 2,65 g  Na 2 CO 3 .
2)Natriy   karbonatning   molekular   massasi   106   ekanligidan   foydalanib
kristallgidrat molyar massasi topiladi.
2,65 g Na 2 CO 3  dan 7,15 g kristallgidrat	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
106 g Na 2 CO 3  dan  x g kristallgidrat | x = 286 g kristallgidrat
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
3)Kristallgidrat   massasidan   tuz   massasi   ayrilib   kristallgidratdagi   suvning
massasini va undan mol soni topiladi:
286 - 106= 180              180
18  = 10 mol suv
Javob:  Na 2 CO 3 • 10H 2 O
I.3.   Turli xil kimyoviy tenglamalar bo’yicha hisoblashlar
Kimyoviy   tenglamalar -   kimyoviy   reaksiyalarning   kimyoviy   formulalar,
belgilar   va   son   koeffitsiyentlari   yordamida   berilgan   qisqacha   ifodasi.   Kimyoviy
tenglamalar tenglik alomatining chap tomoniga reaksiya uchun olingan moddalarning
formulalari,   o ng   tomoniga   esa   reaksiya   natijasida   hosil   bo lgan   mahsulotlarning	
ʻ ʻ
formulalari   yoziladi.   Reaksiya   natijasida   atomlarning   umumiy   soni   o zgarmaydi,	
ʻ
shuning   uchun   tenglik   alomatining   chap   va   o ng   tomonidagi   har   bir   element	
ʻ
14 atomlarining   soni   teng   bo lishi   shart.   Kimyoviy   tenglamalar   tuzishda   moddalarningʻ
massasi   va   massaning   saqlanish   qonuniga   asoslaniladi.   Mas,   vodorod   bilan
kisloroddan suv hosil bo lish reaksiyasi tenglamasi quyidagicha ifodalanadi:	
ʻ
2H 2 O +O 2 = =2H 2 O.
Reaksiyada 2mol (4 g) vodorod 1mol (32 g) kislorod bilan birikib, 2mol (36 g)
suv hosil qiladi. Kimyoviy tenglamalar lab. va ishlab chiqarishda muayyan reaksiyani
amalga   oshirish   uchun   zarur   bo lgan   har   xil   hisoblarni   o tkazishga   imkon	
ʻ ʻ
beradi. Kimyoviy   tenglama   kimyoviy   reaksiyada   yuzaga   kelgan   jarayonning   yozma
vakolati.   Kimyoviy   tenglama   ,   o'qning   chap   tomonidagi   reaktivlar   va   tenglamaning
o'ng tomonidagi  kimyoviy reaksiya mahsulotlari  bilan yoziladi.Okning boshi, odatda,
tenglama   tomonga   yoki   tomonga   qaraydi,   ammo   reaktsiyalar   reaksiya   bilan   bir
vaqtning   o'zida   har   ikki   yo'nalishda   ham   davom   etadigan   muvozanatni
ko'rsatadi. Tenglama elementlari ularning belgilaridan foydalanib belgilanadi. Belgilar
yonidagi   koeffitsientlar   stokiyometrik   raqamlarni   ko'rsatadi.   Subkriptlar   kimyoviy
turdagi elementlarning atom raqamlarini ko'rsatish uchun ishlatiladi.
Kimyoviy tenglama misoli da metan yonishini ko'rish mumkin:
CH
4 +2O
2 →CO
2 +2H
2 O dan iborat
19-   misol.   10   g   mis   (Сu)   ga   13   g   konsentrlangan   nitrat   kislota   (HNO 3 )   ta’sir
ettirilganda,   qancha   tuz   hosil   bo‘ladi?   Moddalardan   qaysi   biri   va   qancha   miqdorda
ortiqcha olingan?
Yechish:  1) reaksiya tenglamasini yozib, tenglab olinadi:
Сu+ 4 HNO 3 > Cu(NO	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 3 ) 2  + 2NO 2  + 2H 2 O .
2) Hosil bo‘lgan tuz massasini topish uchun boshlang‘ich moddalarning miqdori
aniqlanadi:	
n=	m
M	=	10
64
=0,156 mol Cu        n = 13
252 =0,052 mol HNO 3
15 Moli   kichik bo‘lgan modda  to‘liq  sarflangan  hisoblanib,  proporsiya  bu  asosida
tuziladi. Demak, tuz hosil bo‘lishida HNO3 to‘liq sarflangan.
3)HNO 3  ga asoslanib, tuzning massasi aniqlanadi:
252 g HNO 3  dan 188 g tuz hosil bo‘ladi ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
13 g HNO 3  dan  x g tuz hosil bo'ladi
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶
׀
x    = 9,7 g Cu(NO 3 ) 2
4)  Sarflangan Cu massasini  HNO3 ga asoslanib  (yoki hosil  bo‘lgan Cu(NO3)2
bo‘yicha) topiladi:
x   13	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
64  252                                                    I x = 3,3 g Cu
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
Bunda   sarflangan   Cu   miqdori   kelib   chiqdi.   Ortib   qolgan   Cu   miqdorini   topish
uchun uning dastlabki massasidan sarflangan massasi ayriladi:
10-3,3 = 6,7 g
Javob:  9,7 g Cu(NO 3 ) 2  hosil bo‘lgan; 6,7 g mis ortib qolgan.
20-   misol. 12,8   g   KMnO 4   parchalanganda   ajralib   chiqadigan   O 2   hajmini
(n.sh.da) aniqlang.
Yechish.   1) KMnO 4  ning termik parchalanish tenglamasi tuzuladi:
2KMnO 4  ——> K 2 MnO 4  + MnO 2  + O 2
2) KMnO 4  massasiga asoslanib, ajralib chiqqan O 2  hajmi topiladi.
316 g KMnO 4  dan 22,4 litr O	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  ajraladi
12,8 g KMnO 4  dan  x litr O
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  ajraladi       Javob:  x = 0,91 litr O 2
21- misol. Mis (II) sulfat bilan yetarli miqdordagi temirning o‘zaro ta’siridan 128
g mis ajralib chiqqan bo‘lsa, necha g temir (II) sulfat hosil bo‘lgan?
Yechish:  1) CuSO 4  + Fe —> FeSO 4  + Cu
128 g Cu ga asoslanib FeSO 4  ning massasi topiladi:
152 g FeSO 4 64 g Cu hosil bo‘lganda	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
x g FeSO 4  128 g Cu hosil bo‘ladi	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
| x = 304 g
Javob:  304 g FeSO 4 .
16 22-   misol. 102 g temir kukuni xlorid kislota eritmasi bilan ta’sirlashganda hosil
bo‘lgan tuzning massasini toping. Reaksiya unumi  92%.
Yechish:  1) Fe + 2HCl---> FeCl 2  + H 2
Reaksiya bo‘yicha hosil bo‘lgan tuzning massasi topiladi:
56 g Fe dan  ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 127 g tuz hosil bo‘ladi
102 g Fe dan  ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶  x g tuz hosil bo‘ladi
| x = 231,3 g
2) Reaksiya unumi bo‘yicha tuz massasi topiladi:
231,3  —— 100%
x  —— 92%                                        | x = 212,8 g
Javob:  212,8 g tuz hosil bo‘ladi .
23-misol. Kimyoviy reaksiya tenglamalarini davom ettiring:
a) (CuOH) 2 CO 3   > CuO +…..+…… ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
b)   HC1 + Zn  > .... + ....	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
Javob:
a) (СuОН) 2 СОз  > 2CuO + CO	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  + H 2 O - ajralish reaksiyasi;
b)   2HC1 + Zn   >  ZnCl	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  + H 2  — o‘rin olish reaksiyasi.
24-misol. 20 litr CO va 20 g O 2  aralashmasi yondirildi. Hosil bo‘lgan
CO 2   qancha   hajmni   (n.sh.da)   egallaydi?     Dastlabki   gazlardan   qaysi   biri   va
qancha miqdorda ortib qoladi?
Yechish:  1) 2CO+O 2 >2CO	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  dastlab qaysi gaz to’liq sarflanganini aniqlash
maqsadida gazlaming moli topiladi:
n = V
V ( m ) = 20
44,8  =0,446 mol  CO       n = m
M = 20
32  =0,625 mol  O 2
2) Is gazi to‘liq sarflanganligi uchun undan karbonat angidrid hajmi topiladi:
44,8 litr CO dan 44,8 litr CO	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  hosil bo‘ladi
20 litr CO dan  x litr CO	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  hosil boladi
| x = 20  l
3)   Ortiqcha   miqdor   olingan   kislorodning   massasini   topish   uchun   uning
sarflangan miqdori aniqlanadi:
17 44,8 litr CO bilan  32 g O ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  reaksiyaga kirishsa
20 litr CO bilan  x g O	
 ̶̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ 2  reaksiyaga kirishadi
| x = 14,29 g
4) Natijadan foydalanib ortgan kislorod massasi topiladi:
20 - 14,29 = 5,71 g
Javob:  20 litr CO 2 , 5,71 g O 2
25-misol..   Necha   litr   (n.   sh.)   xlor   kaliy   gidroksidning   qaynoq   eritmasi   bilan
reaksiyaga kirishishi natijasida 37,25 g kaliy xlorid hosil bo‘ladi?
Yechish:  Reaksiya tenglamasini tuzamiz:
6KOH  3Cl 2    5KCl   KClO 3     3H 2 O
KCl ning nisbiy molekulyar massasini topamiz:
M r ( KCl)=74,5 g/mol
Proporsiya tuzamiz:
6,72 l Cl 2   372,5 g KCl	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
X l Cl2 37,25 g KCl                   x=6.72 l	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
Javob:   V(Cl 2 )= 6.72 l
26-misol.  0,2 mol AuCl 3 ni 180° C da qizdirilsa necha litr (n. sh.) xlor ajraladi?
Yechish:  Reaksiya tenglamasini tuzamiz:
2AuCl 3  ̶̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ¿
  2Au + 3Cl 3
2 mol AuCl 3 67,2  l Cl	
 ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2  ajraydi
0,2 mol AuCl 3 x  l Cl	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2                       x=6,72 l Cl 2
Javob:  6,72 l.
27-misol.  Temir bilan oltingugurt aralashmasini qizdirilishidan olingan moddani
xlorid   kislotada   to‘liq   eritilganda   (n.   sh.)   6,72   l   gazlar   ajraldi.   Gazlarni   qo‘rg‘oshin
(II) nitrat eritmasidan o‘tkazilganda 47,8 g cho‘kma hosil bo‘ldi. Dastlabki moddalar
massalarini (g) toping.
Yechish:  Reaksiya tenglamasini tuzamiz: Fe  S   FeS (1)
Olingan moddaga  HCl qo‘shamiz
FeS   HCl   FeCl 2    H 2 S (2)
gazlarga Pb(NO 3 ) 2  ta’sir ettiramiz
18 22,4      239
Pb(NO 3 ) 2    H 2 S   PbS     2 HNO 3   (3)
(3)   tenglamadan   foydalanib   47,8   g   cho‘kma   tushishiga   necha   litr   H 2 S
sarflanganini topamiz:
22,4 l H 2 S  239 g PbS ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
X  l H 2 S 47,8 g PbS          x=4,48 l H	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
2 S
6,72-4,48=2,24 l
(2) tenglamadan:  v	
( H 2 S	) = V
V m = 4,48
22,4 =0.2 mol	
v
(FeS)=	v (H
2 S)=0,2 mol
(1) tenglamadan: ν(FeS)    ν(Fe)    ν(S)    0,2mol
m(Fe)=
v A
r =0,2	∙ 56=11,2 gr
m(S)=	
v A
r =32	∙ 0,2=6,4 gr
Javob:  m(Fe)=11,2 gr , m(S)=6,4 gr
28-misol.  Magniy 10,08 litr (n. sh.) karbonat angidridda yonganda necha gramm
oksid hosil bo‘ladi?
Yechish:  Reaksiya tenglamasini tuzamiz:
40
2Mg   CO
2     2MgO  C
Reaksiya tenglamasi bo‘yicha
22,4 l CO
2 80 g MgO	
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶
10,08 l CO
2 x g MgO           x=36 g MgO   
 ̶̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ Javob:  36 g
29-misol.   2   mol   bariy   digidrofosfat   va   3   mol   bariy   gidroksid   reaksiyasi
natijasida qanday tuz(lar) hosil bo‘ladi?
Yechish:
2 mol Ba(H
2 PO
4   
2  va 3 mol (BaOH)
2
berilgan
2Ba(H
2 PO
4 )
2  +3Ba(OH)
2  = 2BaHPO
4 + Ba
3 (PO
4 ) 
2  +6H
2 O
Javob:  BaHPO
4   va  Ba
3 (PO
4 ) 
2
19 30-misol.  2 mol bariy gidroksofosfat va 1 mol fosfat kislota reaksiyasi natijasida
qanday tuz(lar) hosil bo‘ladi?
Yechish:
2(BaOH)
3 PO
4   va 1 mol H
3 PO
4   berilgan. Reaksiya tenglama tuzamiz:
2(BaOH)
3 PO
4  +2H
3 PO
4 =2Ba
3 (PO
4 ) 
2 +6H
2 O
Javob:  Ba
3 (PO
4 ) 
2
31-misol. 2 mol kaliy digidrofosfat va 3 mol kaliy gidroksid reaksiyasi natijasida
qanday tuz(lar) hosil bo‘ladi?
Yechish:
2KH
2 PO
4 +3KOH=K
3 PO
4  +3H
2 O+ K
2 HPO
4
Javob:  K
3 PO
4  va K
2 HPO
4
32-misol. Ushbu  sinfga  tegishli  bo’lgan  birikmaning  eng  oddiy  formulasini 
toping,  uning  vodorodga  nisbatan  zichligi  15  ga  teng  bo’lib,  tarkibi  53,3  % 
kislorod, 40 % uglerod va 6,7 % vodoroddan iborat.
Berilgan: 
d
H2  = 15 
ω(O)= 0,533 
ω(C)=0,400 
ω(H)=0,067
Formula -?
Yechish:  Tegishli formulalar asosida hisoblashlar olib boramiz:
Mr =2  · d
H2    formulalardan
 keltirib chiqaramiz va birgalikda har bir element atomlar sonini
hisoblaymiz:
20                                                                                       Javob: CH
2 O
33-misol.   1m3   ammiakdan,katalitik   oksidlanish   unumi   98%   va   yuttirish
kalonkasidagi   kislota   chiqish   unumi   94%   bo’lsa,zichligi   1,34g/ml   55%li   nitrat
kislota eritmasining qanday hajmini olish mumkin?
Berilgan:  
V(NH
3 )=1m 3
 
η
1 =98% 
η
2 =94%
p(HNO3)=1,34 
??????  (HNO3)=55% 
V(HNO
3 )=? 
Yechish:  Reaktsiya tenglamalarini yozamiz:
1) 4NH
3  + 5O
2  → 4NO + 6H
2  
2) 2NO + O
2  → 2NO
2  
3)   4NO
2   +   O
2 +   H
2 O   →   4HNO
3   ushbu   reaksiya   tenglamalar   asosida   quyidagi
hisoblashlarni olib boramiz: 
υNH
3  =1000: 22.4 = 44.64 mol υ
NO  
teor  = υNH
3  
υ
NO  = 44.64:0.98=43.75 mol,   υHNO
3 teor  = υ
NO  
υHNO
3  =43.75•0.94=41,12 mol 
m HNO
3  = 41.12:63=2591g m 
HNO
3eritma  = 2591g :0,55=4711g 
V HNO
3eritma  = 41.12: 1,34=3515ml=3.515 l 
21 Javob:  V(HNO
3 )= 3.515 l
34-misol .A va B elementlar tarkibida B elementning massa ulushi 64% bo’lgan
birikma hosil bo’ladi.Ushbu moddaning gidrolizi natijasida tarkibida B element va
5,88%   vodorod   bo’lgan   gaz   modda   ajraladi.   A   va   B   elementlardan   iborat   modda
formulasini toping.Tegishli reaktsiya tenglamalarini yozing.
Berilgan: 
??????  (A)=64% 
??????  (B)=5,88% 
A
x B
u  -? 
Yechish:  
1) Element B ni aniqlaymiz: 
Vodorodli   birikma   formulasi   BHx.Bu   moddaning   bir   molida   x•1g   vdorod   va
element B dan M
n  g bo’ladi. 
x-5.88% 
M
n  – 100-5.88=94.12% 
M
n  =x•94..12:5.88=16x 
x ning qiymati faqat butun sonlardan iborat bo’lishi mumkin. 
x=1 M
n =16 – bu kislorod,biroq u H
2 O yoki H
2 O
2  – suyuqliklarni hosil qiladi. 
x=2 M
n =32 – bu oltingugurt, H2S - gaz 
x=3 M
n =48 – bu Ti, gazsimon gidrid hosil qilmaydi.
x=4 M
n =64 – bu Zn,bu ham gazsimon gidrid hosil qilmaydi. 
Demak, element B – S (oltingugurt) 
2) Element A ni aniqlaymiz: 
100g A
x S
u moddadan olamiz. m
S = 64g 
m
A = 100-64=36g 
υ
S =64:32=2, υ
A  = 36: M
A  
x : y = υ
A  • υ
S  = 36: M
A  : 2=18: M
A
x va y qiymati butun sonlarga teng bo’ladi: 
AS         x=1;     y=1; M
A = 18 – bunday element yo’q.
AS
2         x=1;    y=2; M
A =36 – ClS
2  bunday birikma mavjud emas.
22 A
2 S        x=2;     y=1; M
A =9 – Be2S bunday birikma mavjud emas.
A
2 S
3      x=2;    y=3; M
A =27 – Al (alyuminiy) Al2S3 ga mos keladi
Gidroliz tenglamasi: 
Al
2 S
3  + 6H
2 O → 2Al(OH)
3 ↓ + 3H
3 S↑ 
Javob: Al
2 S
3
35-misol.   Noma’lum   Me(NO
3 )
x   ning   50   gr   10,44%   li   eritmasi   bilan   200   g
1,36%li H
2 SO
4   ning suvda yaxshi eriydigan tuzining eritmasi aralashtirilganda 4,66 g
cho’kma   xosil   bo’lgan.   Agar   reaksiyaga   olingan   moddalar   o’zaro   to’la   reaksiyaga
kirishgan bo’lsa, boshlang’ich eritmalarda qaysi tuzlar bo’lganligini aniqlang.
Berilgan:
m(Me(NO
3 )
x )=50g
?????? (Me(NO
3 )
x )=10,44%
m(eritma
) =200g
?????? (E
m SO
4 )=1,36% 
m(cho’kma)=50 g 
Me(NO
3 )
x  -?     E
m SO
4 -?
Yechish:Reaksiya   tenglamalarini   tuzamiz   va   tegishli   amallarni   bajaramiz:
Me(NO
3 )
x  + E
m SO
4  = MeSO
4  ↓+ E(NO
3 )m
m(Me(NO
3 )
x ) =    ·m
um =0,1044 	· 50 = 5,22 g
m(E(NO
3 )
m ) =    	
·m
um =0,0136 	· 200 = 2,72 g
m
um = m(Me(NO
3 )
x ) + m(E(NO
3 )
m ) = 5,22+2,72=7,94 g
m(E(NO
3 )
m )= m
um  – m
cho’kma  = 7,94 – 4,66=3,28 g 
Reaksiya   tenglamasinig   umumiy   ko’rinishi   quyidagicha:
Ba(NO
3 )
2 +CaSO
4 =BaSO
4 +Ca(NO
3 )
2  
Javob: Ba(NO
3 )
2 va CaSO
4  
36-misol:
Natriy   va   litiy   ftoridlarning   1   g   miqdordagi   aralashmasiga   sulfat   kislota   ta'sir
ettirilganda   2   g   mеtallar   sulfatlarining   aralashmasi   hosil   bulgan.   Aralashma   tarkibini
aniqlang.
23 Yechish:
Tеgishli rеaksiya tеnglamalari: 
2NaF + H
2 SO
4  = Na
2 SO
4  + 2HF.
Rеaksiya   tеnglamasi   buyicha   x   g   NaF   dan   hosil   bo’ladigan   natriy   sulfat
massasi 
142 x/2·42= 1,69x  ga tеng. Ikkinchi modda uchun 
LiF + H
2 S0
4  = Li
2 S0
4  + 2HF 
y   g   LiF   dan   hosil   bo`lgan   litiy   sulfat   massasi   110y/2   •26   =   2,12y   bo`ladi.
Masala shartiga kura x+y=1 , sulfatlar aralashmasining umumiy massasi 1,69x+2,12y
=2,   bu   tеnglamaga   y=   1-x   ni   qoysak,   x   =   0,28   g   NaF   (28%)   va   0,72   g   LiF   (72%)
topiladi.
37-misol.   Reaksiya   uchun   4   g   oltingugurt   va   14   g   temir   olingan   reaksiya
natijasida necha gramm temir sulfid olinadi? 
Yechish: 1) Masalani yechish uchun berilgan moddalarning reaksiya tenglamasi
yozilib, reaksiyada mollar nisbati topib olinadi: 
Fe+S = FeS n(Fe) =14/56= 0,25 mol n(S)= 4/32= 0,125 mol 
2) Mol miqdori kichik bo‘lgan modda to‘liq sarflangan hisoblanadi.
 32 g S dan  ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 88 g FeS hosil bo‘ladi 
4 g S dan  ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ x g FeS hosil boladi | x = 11 g FeS 
Javob:  11 g FeS hosil boladi .
38-misol. 112   g   magniy   sulfid   hosil   qilish   uchun   oltingugurt   va   magniy
kukunlaridan necha g dan olish kerak? 
Yechish:   Bu   masalani   yechishda   quyidagi   reaksiya   tenglamasidan
foydalanilaniladi: Mg + S = MgS 
24 g magniydan  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 56 g MgS hosil bo’ladi
x g magniydan  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 112 g MgS hosil bo’ladi | x = 48 g Mg 
32 g oltingugurtdan  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 56 g MgS hosil bo’ladi 
x g oltingugurtdan  ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 112 g MgS hosil bo’ladi | x = 64 g S 
Javob:  48 g magniy va 64 g oltingugurt olish kerak.
24 39-misol   Vodorod xlorid hosil  bo‘lishida 2,7 g xlor bilan 0,25g vodorod to‘liq
reaksiyaga kirisha oladimi? 
Yechish: 1)H
2  + C1
2  = 2HC1 
n(H
2 ) = 0,25: 2 = 0,125 mol n(Cl2) = 2,7 : 71 = 0,04 mol 
2)   To’liq   sarflangan   xlor   bo’lganligi   uchun   2,7   g   xlor   bilan   necha   g   vodorod
ta’sirlashishi topiladi. 
2   ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 7 l 
x  ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶̶ ̶ ̶ 2,7 | x = 0,08 
3)   Boshlang‘ich   vodorod   massasidan   sarflangan   vodorod   massasi   ayirib,
reaksiya natijasida ortib qolgan vodorod massasi topiladi:
0,25 - 0,08 = 0,17 g ortgan vodorod
Javob:  Yo‘q. 0,17 g vodorod ortib qoladi.
Xulosa :
25 Har   xil   ko'rinishdagi   masalalar   o'quvchini   mantiqiy   fikrlashini
rivojlantiradi,ayniqsa   ularni   bir-biri   bilan   taqqoslash   zarur.   Masalalar   oquvchilarga
kimyoviytushunchani   shakllantirishga,hayotni   kimyo   bilan   bog'lashga   kimyoning
nazariyasoslarining xatolarini topib tuzatishni o'rgatadi.
Masalalar   darsni   turli   xil   qiziqarli   va   mazmunli   qiladi.   Bundan   tashqari
masalalar o'quvchilar uchun katta tarbiyaviy ahamiyatga ega. Chunki ular o'quvchida
ijobiy  o'zgarishlarni   ya'ni  qat'iylikni,  jiddiylikni.  erkinlikni.  o'z  ishida   javobgarlikni,
tarbiyaviylikni,   ozodalikni   va   har   qanday   qiyinchiliklarga   tayyorligini   taminlaydi.
Eritmalar   barchasi   xayotimiz   uchun   juda   zarur   va   kerakli   hisoblanadi.   Har   qanday
kimyoviy   modda   o z   tarkibiga   ega   bo lib,   shu   tarkibni   oddiy   so zlar   yoki   nomlarʻ ʻ ʻ
bilan ifodalab bo lmaydi. Shu maqsadda kimyo fanidagi eng asosiy tushunchalardan	
ʻ
biri «kimyoviy formula» tushunchasi kiritilgan.
Masalan, kundalik turmushda ishlatiladigan osh tuzi moddasi  natriy va xlordan
iboratligini   bilamiz.   Lekin   yozuvda   va   hisoblashlarda   «osh   tuzi»   yoki   «natriy   va
xlor» ko rinishida yozib bo lmaydi. Shu singari  suvni	
ʻ ʻ   vodorod   va kislorod, shakarni
uglerod,   vodorod   va   kislorod   yoki   sulfat   kislotani   vodorod,   oltingugurt   va   kislorod
deb yozib bo lmaydi.	
ʻ
Demak,   kimyoni   o rganishda   adabiy   so’z   va   iboralardan   tashqari   yana	
ʻ
qo shimcha   «maxsus   yozuv   va   belgilar»   bo lishi   kerakki,   u   yuqoridagi	
ʻ ʻ
«noqulaylik»larni   bartaraf   etsin.   Bular   kimyoviy   formula   va   kimyoviy   belgilardir.
Har   bir   fanni   o’qir   ekanmiz   avval   nazariy   so’ngra   amaliy   ishlar   natijasida
takomillashtirib   boramiz.   Eruvchanliknining   xossalarini   o’rganishda   ham   xuddi   shu
yo’ldan foydalanmoq kerak deb o’ylayman. Avvalombor eruvchanlikning xossalarini
mukammal   egallab,   so’ng   esa   egallagan   bilimlarimizni   mustahkamlash   uchun
topshiriq,masala   va   mashqlarni   yechib   o’rgansak,bilimimiz   yanada   takomillashgan
bo’lar   edi.   Kimyodan   formula   va   tenglamalarga   oid   masalalarni   yechish
o quvchilarning   ilmiy   dunyoga   kirishdagi   dastlabki   qadami   hisoblanadi.   Har   bir
ʻ
masala mustaqil ravishda hal qilinishi lozim bo lgan kichik ilmiy muammodir. Fan va	
ʻ
texnikaning hozirgi taraqqiyoti tabiiy va texnika sohalarida ko proq yuqori malakali	
ʻ
mutaxassislar   tayyorlashni   taqozo   etadi.   Buning   uchun   kimyo   fanini   o qitish	
ʻ
26 samaradorligini   oshirish,   iqtidorli   yoshlarni   aniqlash   va   ularning   ijodkorlik
qobiliyatlarini rivojlantirish shu kunning dolzarb muammolaridan biridir. Agar ta’lim
dargohida   to garaklar   tashkil   qilinsa,   o quvchilar   o rtasida   kimyoviy   olimpiadaʻ ʻ ʻ
masalalarini   o rta-umumta’lim   maktab   dasturi   doirasidan   chiqmaydigan   bilim   va
ʻ
ko nikmalar asosida tuziladi. Masalani  yechish odatda, murakkab va noqulay hisob-	
ʻ
kitoblarni   talab   qilmaydi,   asosiy   e’tibor   masalalarning   kimyoviy   mazmuniga
qaratiladi. O quvchilar tomonidan masalalarni yechish ko nikmasini o zlashtirilishini	
ʻ ʻ ʻ
quyidagi bosqichlarga bo lish mumkin:	
ʻ
1. Masala shartini tahlil qilish ko nikmasini hosil qilish.	
ʻ
2.   Umumiy   masala   yechish   amallarining   alohida   elementlarini   bajara   olish
ko nikmasini hosil qilish. 	
ʻ
3.   Ma’lum   mavzu   bo yicha   muayyan   masalalarni   yechish   ko nikmasini   hosil	
ʻ ʻ
qilish. 
4.   Miqdoriy,   mantiqiy   va   eksperimental   masalalar   yechish   algoritmlarini   tuza
olish ko nikmasini hosil qilish. 	
ʻ
5.   Kimyo   masalalarini   yechish   bo yicha   umumiy   ko`nikmalarani   shakllantira	
ʻ
olish 
Kimyodan     masalalar     yechishda     quyidagi     qoidalarga     rioya     qilish     zarur
degan xulosaga keldim:
1.Masalani     yechishga     kirishishdan     oldin     masala     shartini     qayta     –     qayta
o‘qish,     va   mantiqan     mulohaza     yuritish,     nimalar     ma’lum     hamda     nimalarni
aniqlash lozimligini fikran belgilash kerak.
2.Masala   shartida   qiymatlarni   ifodalashda   SI   sistemasidagi   birliklardan   va
qisqartmalardan foydalanish kerak.
3.Kimyoviy   formula   va   tenglamalarga   doir   masalalarni   yechishga   kirishishdan
oldin   uni   shartiga     ko‘ra     tahlil     qilib,     yechish     usuli     belgilab     olinadi.     Bunda
mumkin  qadar oson usulni tanlash zarur.
4.Masalani   ayni   bir   usul   bilan   yechgandan   so‘ng   uning   natijasini   boshqa
bir  usul bilan tekshirib ko‘rish kerak.
Olib borilgan muamolarni yechimlari quyidagilarda o‘z aksini topgan: 
27 1.O‘quvchi o‘zida mavjud bo‘lgan vositalar yordamida hal qilishi kerak bo‘lgan,
muayyan  muammoli   vaziyatning  modeli   bo‘lgan  kimyoviy ta'lim   vazifasining  ta'rifi
aniqlandi. Asosiy maqsad – masala yechishni bilmasligini emas, balki masala yechish
jarayonining o’quvchilarning kimyoviy tafakkurining shakllanishiga ta'siri
2.O’quv,   uslubiy   va   ilmiy   adabiyotlarni   tahlil   qilishdan   kelib   chiqadiki,
kimyoviy masalalarni yechishni o‘ganish jarayonini o`qitish usuli va nazorat vositasi
sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   kimyodan   masalalar   yechishning
ahamiyati   ortib   bormoqda   va   u   o‘qitishning   muhim   usuli   bo‘lib,   masala   yechish
o‘qitish   o‘quvchilarning   ko‘nikma,   malaka   va   shaxsiyatini   shakllantirishda   etakchi
bo‘lib qolmoqda. 
3.Kimyoviy   muammolarning   mavjud   tasniflarini   tahlil   qilish   ko‘pchilik
tadqiqotchilar   orasida   yagona   yondashuv   yo‘qligini   ko‘rsatadi.   Taklif   etilayotgan
tasnif uchun vazifalar tizimini ishlab chiqish uchun ishlatilgan. 
4.Ishlab   chiqilgan   tasnifga   muvofiq,   elektron   muhitga   moslashtirilgan,   har   xil
turdagi   vazifalar   tuziladi   yoki   tanlanadi.   Vazifalarni   tanlash   mezonlari   ishlab
chiqilgan. Izohlar bilan bog'liq muammolarni batafsil hal qilish. 
5.Kimyo fanidan muammolarni hal qilishni o‘rgatishda ‘Kimyo hamma uchun -
XXI:   masala   yechish   elektron   qo‘llanmasi.   Mustaqil   masala   yechishni   o‘rgatish
uchun   qo‘llanma   dan   foydalanish   odatiy   kimyoviy   masalalarni   echish,   malakalarini
oshirish  va ko‘nikmalarini   mustahkamlashga   yordam   beradi, talabalarning  bilimlari,
bu statistik ma'lumotlar bilan tasdiqlanadi. 
6.‘Kimyo hamma uchun - XXI: masala  yechish elektron qo’llanmasi. Mustaqil
masala   yechishni   o‘rgatish   uchun   qo‘llanma   o’quv   jarayonida   qo‘llanilishi   ularning
kimyo faniga bo‘lgan qiziqishini uyg'otadi va umumiy hissiy holatini yaxshilaydi. 
Fоydаlаnilаdigаn аsоsiy dаrsliklаr vа o`quv qo`llаnmаlаr ro`yхаti
Аsоsiy аdаbiyotlаr
28 1.   Yoriev   O.M.va     boshqalar   “Umumiy   va   noorganik   kimyodan   masala   va
mashqlar to’plami” Toshkent, 2008. (U-6887, o’/q, 15 ta)
2.   Qodirov   Z.,   Muftaxtov   A.,   Norov   SH.   Kimyoviy   tenglamalar   tuzish.
Toshkent: “O`zbekiston”, 1998. (U-5530, o’/q, 80 ta)
3.   I.R.Asqarov,   M.A.Bahodirova,   K.G’.G’opirov.   Kimyodan   masala   va
mashqlar   yechish   usullari.   «   O‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi»   Davlat   ilmiy
nashriyoti Toshkent — 2017
Qo`shimchа аdаbiyotlаr
1.   N.G.Raxmatullayev,   X.T.Omonov,   O.Yu.   Iskandarov   SH.M.Mirkomilov
“Kimyodan olimpiada masalalari” Toshkent “O`qituvchi” 2007 y.
2.   Tоshpulаtоv   Yu.T,   Rахmаtullаyеv   N.G.,   Iskаndаrоv   А.Yu   Аnоrgаnik
kimyodаn mаsаlаlаr yechish. Tоshkеnt. 2003
3. G.Ibrохimоvа, Q.Ахmеrоvа. Umumiy kimyoni mustаqil o`rgаnish. Tоshkеnt
O`qituvchi. 1993 y.
4.   N.N.Suvоrоv.   Оrgаnik   kimyodаn   sаvоllаr   vа   mаsаlаlаr.   Tоshkеnt.
O`zbеkistоn. 1998 y.
5.   T.Do`stmurоdоv,   А.Аlоviddinоv.   Umumiy   vа   оrgаnik   kimyodаn   mаsаlаlаr
yechish. Tоshkеnt O`zbеkistоn 2003 y.
6. Dаvlаt tеst mаrkаzi ахbоrоtnоmаlаri. Tоshkеnt «DTM» nаshriyoti 1998-2003
yillаr.
7.   Muftахоv   А.G.   Kimyodаn   оlimpiаdа   mаsаlаlаri   ulаrning   yechimlаri,   T.,
«O`qituvchi» 1993
8.   А.G.Muftахоv.   Оrgаnik   kimyodаn   оlimpiаdа   mаsаlаlаri   vа   ulаrning
yechimlаri. Tоshkеnt O`qituvchi 1997 y.
Elektron ta’lim resurslari:
1.  www.tdpu.uz
29 2.  www.pedagog.uz
3.  www.ziyonet.uz
4.  www.edu.uz
5.  www.tdpu-INTRANET.Ped .
6.  www.grain.ru
7. www.plant protestion.som
30

Kimyoviy formulalar va tenglamalar bo’yicha hisoblash

Купить
  • Похожие документы

  • Infraqizil spesktroskopiya
  • Suyuqlik va gaz aralashmalarini tozalash uchun adsorber va absorberlarni
  • Suyuq aralashmalarni ajratish uchun rektifikatsion kolonnalami qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Turli aralashmalami quyuqlashtirish, bug’latish qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Suyuqlik suyulik va suyuqlik qattiq jism sistemasida ekstraksiyalash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha