Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 191.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 30 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Kitobxonlik faoliyatini shakllantirish (to’g’ri, tez, ongli o’qish)

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI URGANCH
INNOVATSION UNIVERSITETI
  Kitobxonlik faoliyatini shakllantirish (to’g’ri, tez, ongli o’qish)
mavzusida yozgan
Kurs ishi MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….2
I   BOB:   SAVOD   O’RGATISH   DARSLARIDA   O’QUVCHILARNI   ONGLI
O’QISHGA O’RGATISH METODIKASI
1.1. O’qish tushunchasi, turlari va uning ahamiyati……………………………5
1.2. Ongli o’qishni rivojlantirish usullari………………………………………10
II BOB: O’qish darslarida ongli o’qishni ta’minlash metodikasi
2.1. Boshlang’ich sinflarda ongli o’qishni o’rgatish metodlari………………..16
2.2. Ongli o’qishni baholash va natijalarni kuzatish………………………………..
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.                                                         KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   zamonaviy   ta’lim   jarayonida
o’quvchilarda   ongli   o’qish   ko’nikmalarini   shakllantirish   eng   dolzarb   vazifalardan
biri   bo’lib   qolmoqda.   O’quvchilarning   savodxonligini   oshirish,   ularning   nafaqat
o’qish   va   yozish   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularda
matn   mazmunini   chuqur   anglash,   matnni   tahlil   qilish   va   mustaqil   fikrlash
ko’nikmalarini shakllantirishni ham talab qiladi. 
Bu   borada   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   o’z   nutqlarida   bir   necha   bor
ta’kidlaganidek:   “Ta’lim   tizimini   zamonaviy,   innovatsion   yondashuvlar   bilan
boyitish,   o’quvchilarni   ongli   va   mustaqil   fikrlaydigan   shaxslar   qilib   tarbiyalash
bugungi kunning eng muhim vazifasidir. O’quvchilarda nafaqat  bilim olish, balki
bilimlarini to’g’ri tahlil qilish va amaliyotda qo’llash ko’nikmalarini shakllantirish
zarur”[1] milliy ta’lim tizimining poydevorini yaratadi va raqobatbardosh avlodni
tarbiyalashda muhim o’rin tutadi.
Ongli   o’qishning   asosiy   maqsadi   –   o’quvchilarni   nafaqat   matnni   mexanik
ravishda   o’qishga   o’rgatish,   balki   matn   mazmunini   tushunish,   o’qilgan
ma’lumotlarni   tahlil   qilish   va   hayotiy   vaziyatlarga   qo’llash   qobiliyatlarini
rivojlantirishdir.   Olimlar   bu   borada   o’z   tadqiqotlarida   ko’p   marotaba   aytib
o’tganlaridek,   ongli   o’qish   o’quvchilarning   mustaqil   fikrlashini,   ijodiy
yondashuvini va ijtimoiy ko’nikmalarini rivojlantirishning asosiy omili hisoblanadi
.   Shu   boungi   kunda   ta’lim   muassasalarida   ongli   o’qishni   ta’minlashga
yo’naltirilgan   yangi   texnologiyalar   va   usullar   joriy   etilishi,   o’qituvchilarning   bu
boradagi   faoliyati   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.[2]   Boshlang’ich   ta’lim
o’quvchilarning   o’qish   va   savodxonlik   bo’yicha   fundamental   ko’nikmalarini
shakllantirishda   asosiy   rol   o’ynaydi.   Ta’limning   ushbu   bosqichida   o’quvchilarga ongli   o’qishni   o’rgatish   kelajakdagi   o’quv   jarayonlarida   ularning   muvaffaqiyatini
ta’minlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Tadqiqotlarga   ko’ra,   boshlang’ich   sinflarda
ongli   o’qish   ko’nikmasiga   ega   bo’lgan   o’quvchilar   keyinchalik   yuqori   sinflarda
ham yaxshi o’zlashtirish darajasiga ega bo’ladilar . Bu esa davlat maqobatbardosh
va bilimli avlodni tarbiyalashning muhim shartidir.
O’qituvchilarning   o’quvchilarda   ongli   o’qishni   shakllantirishda   qo’llanadigan
metodik   yondashuvlari   ta’lim   sifatini   oshirishda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.
Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yildagi   nutqida   qayd   etilganidek:   “Har   bir
o’qituvchi   o’z   darslarida   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o’rgatishi,
o’qituvchining asosiy vazifasi o’quvchida hayotiy bilimlarni shakllantirishdir”[3]  .
Ongli o’qishning ta’minl o’qituvchilarning zamonaviy usullardan foydalanishlarini
talab   qiladi,   bu   esa   dars   jarayonida   faollik   va   ijodkorlikni   oshirish   bilan   birga,
o’quvchilarning bilimlarini yanada mustahkamlaydi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   o’qish
darslarida   ongli   o’qishni   ta’minlash   usullari   va   metodlarini   o’rganish,   ularni
samarali   qo’llash   yo’llarini   aniqlashdir.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalardan   foydalangan   holda   o’quvchilarda   ongli   o’qishni
shakllantirishning   zamonaviy   usullarini   ishlab   chiqish   va   ularning   ta’lim
jarayoniga ta’sirini baholash ham ishning muhim maqsadlaridan biridir.
Kurs ishining vazifalari:
 O’qish darslarida ongli o’qishni ta’minlashning nazariy asoslarini o’rganish.
 Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   yordamida   ongli   o’qishni   rivojlantirish
usullarini aniqlash.  O’quvchilarni   ongli   o’qishga   o’rgatishda   qo’llaniladigan   metodlar   va
texnikalarni tahlil qilish.
 O’qish   darslarida   o’qituvchilarning   faoliyatini   takomillashtirish   bo’yicha
amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
 Ongli   o’qishni   shakllantirishning   o’quvchilarning   o’zlashtirish
ko’rsatkichlariga ta’sirini o’rganish va baholash.
Kurs   ishining   predmeti. Mazkur   kurs   ishining   predmeti   –   o’qish   darslarida
ongli o’qishni ta’minlashning metodik yondashuvlari va ta’lim texnologiyalaridir.
Kurs ishining obyekti. O’quvchilarda ongli o’qish ko’nikmalarini shakllantirish
jarayoni   hamda   o’qituvchilarning   o’qish   darslarida   foydalanadigan   uslublari   va
metodlari ushbu kurs ishining obyekti sifatida tanlangan.
Kurs   ishining   hajmi. Kurs   ishi   kirish,   nazariy   qism,   amaliyotga   oid   qism,
xulosa   va   tavsiyalar,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati   va   ilovalardan   iborat
bo’lib, umumiy hajmi 30 betdan tashkil topadi. I BOB: 1-2-SINF O’QUVCHILARNING O’QISH MALAKALARINI
TAKOMILLASHTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. O’qish tushunchasi, turlari va uning ahamiyati
Hozirgi   zamonaviy   ta’lim   tizimida   o’quvchilarda   ongli   o’qishni
shakllantirish dolzarb masalalardan biri  sifatida oldimizda turibdi. Buning sababi,
savodxonlikni   oshirish   faqatgina   o’qish   va   yozish   qobiliyatini   rivojlantirishni
emas,   balki   o’quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   anglash,   tahlil   qilish   va
mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirishni   talab   qiladi.   Bu   borada
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sifatini   yuksaltirish,   raqobatbardosh   va
tanqidiy   fikrlaydigan   yoshlarni   tarbiyalash   masalasini   o’ta   muhim   vazifa   sifatida
belgilaganlar.   Prezident   o’z   nutqlarida   bu   masala   haqida   shunday   deydi:
"Ta’limning   mazmunini   yangilash,   xalqaro   talab   va   standartlarga   moslashtirish
zarur.   Chunki   bilimli   va   raqobatbardosh   yoshlar   –   ertangi   kunimizning
mustahkam poydevoridir"[4] .
Ongli   o’qishning   ahamiyati   shundaki,   bu   jarayon   o’quvchilarda   mustaqil
fikrlashni,   tahlil   qilishni   va   o’z   bilimlarini   amaliyotga   tatbiq   etishni   o’rgatadi.
Shuningdek,   boshlang’ich   ta’lim   davrida   ongli   o’qishni   shakllantirish   keyingi
o’quv   yillarida   o’quvchilarning   muvaffaqiyatli   o’zlashtirishi   uchun   mustahkam
poydevor  bo’lib  xizmat   qiladi.  Bu  borada  davlatimiz  rahbari   Shavkat  Mirziyoyev
yana   bir   bor   ta’kidlashlaricha:   "O’qituvchi   nafaqat   bilim   beradi,   balki
o’quvchilarni kelajak hayotga tayyorlaydi. Shu bois, ta’lim jarayonida zamonaviy
yondashuvlar   va   innovatsion   metodlarni   keng   joriy   qilish   hayotiy   zaruratga
aylangan" . [3] O’quvchilarda   ongli   o’qishni   shakllantirish,   ularning   fikr   yuritish,   tahlil
qilish   va   muhim   xulosalar   chiqara   olish   ko’nikmalarini   rivojlantirish
o’qituvchilarning   asosiy   vazifalaridan   biriga   aylanib   borayotgani   bejiz   emas.
Chunki bu yondashuv o’quvchilarni mustaqil o’ylashga, turli hayotiy vaziyatlarda
to’g’ri   qarorlar   qabul   qilishga   va   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etishga   o’rgatadi.
O’quv jarayonida ongli o’qishni shakllantirishning dolzarbligi shundan iboratki, bu
ko’nikma   kelgusida   o’quvchilarning   nafaqat   ta’limdagi   muvaffaqiyatlarini,   balki
ularning   hayotiy   tajribalari   va   jamiyatdagi   faoliyatlarini   ham   samarali   tashkil
qilishga asos yaratadi. Bunday yuksak maqsadlar yo’lida ta’lim jarayonini yanada
samarali   qilish   uchun   zamonaviy   pedagogik   metodlar   va   innovatsion
texnologiyalarni   joriy   etish   lozim   bo’ladi.   Shu   sababli,   o’quvchilarda   ongli
o’qishni   rivojlantirish   har   bir   o’qituvchining   eng   asosiy   metodik   yondashuvlari
orasida bo’lishi talab etiladi.
O’qish   inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega.   O’qish   orqali   inson   borliq,
jamiyat   haqida   bilimga   ega   bo’ladi,   o’qishni   bilmagan   odamning   ko’zi   ojiz
kishidan farqi yo’q. boshlang’ich sinfda o’qish faoliyati barcha predmet darslarida
amalga   oshiriladi.   Lekin   o’qishga   o’rgatishning   yo’l   -   yo’riqlarini   o’qish
metodikasi ishlab chiqadi. O’qish metodikasining kichik yoshdagi o’quvchilarning
umumiy   rivojlanishi,   xususiy   metodika   sohasidagi   yutuqlar   borliq   fanlar   yutugi
asosida   shakllanib   boradi.   Masalan,   eski   maktablarda   quruq   yod   olish   metodida
o’rganilagan   bo’lsa,   hozirgi   maktablarda   o’qish   izohli   o’qish   metodida   olib
boriladi.
Yod   olish   metodida   matndagi   so’zlarga   izoh   berishga,   mazmunini
tushuntirishga,  oqilganini  qayta  hikoyalashga,  umuman  olganda,  o’qishning  ongli
bo’lishiga   mutlaqo   e’tibor   berilmagan.   Ularda   ko’p   roq   to’g’ri   talaffuzga,   qiroat bilan   o’qishga,   katta   e’tibor   berilgan.   Shuning   uchun,   hozir   maktablarda   o’qish
izohli o’qish olib borilyapti.
O’qish   darslarida   o’quvchilar   tabiat,   jamiyat,   unda   yashovchi,   kishilar   hayoti,
ularning   o’tmishi,   hozirgi   yashash   tarzi,   mashhur   kishilari   haqida,   vatanning
tabiati:   ob-havosi,   boyliklari,   hayvonot   dunyosi   va   boshqalar   haqidagi   bilimlarni
egallaydilar.
Sinfda o’qish darslari quyidagi vazifalarni bajaradi:
1.   O’qish   malakasini   takkomillashtirish.   O’quvchilarda   yaxshi,   to’g’ri   o’qish
sifatlari: to’g’ri tez, ifodali o’qish malakalarini shakllantirish.
2.   Bolalarda   kitobga   muhabbat   uyg’otish,   kitobdan   foydalanishga,   undan   kerakli
bilimni  olishga   o’rgatish,   ya’ni  kitob  bilan  ishlashni   biladigan,  chuqur   fikrlovchi,
sermulohaza kitobxonalarni yetishtirish.
3.   O’quvchilarni   tevarak   -   atrof,   borliq   haqidagi   bilimlarni   kengaytirish,   ilmiy
dunyoqarash elementlarini shakllantirish.
4. O’quvchilarni axloqiy, estetik va mehnatsevarlik ruhida tarbiyalash.
5. O’quvchilarning nutqini va tafakkurini o’stirish.
6. Adabiy tasavvur elementlarini shakllantirish.
Bu vazifalarni bajarishning aniq yo’li, yaxshi o’qish malakalarining sifatlari
va   ularni   takomillashtirish   yo’llaridir.   Yaxshi   o’qish   malakalarining   sifatlariga
to’g’ri,   tez,   ongli   va   ifodali   o’qish   kiradi   va   ular   o’qish   darslarida   o’zaro   bog’liq
holda takomillashtiriladi, bu to’rt o’qish sifati bir - biri bilan uzviy bog’liq. Ongli
o’qish   yaxshi   o’qish   malakalarining   asosiysi   hisoblanadi,   chunki   o’quvchi   tez
qisqa - o’qiganini anglamasa, bunday o’qish talabga javob bermaydi. “   To’g’ri   o’qish   ongli   o’qishga   xizmat   qiladi.   Tez,   to’g’ri,   ongli   o’qish
ifodali   o’qishning   asosi   hisoblanadi.   Yaxshi   o’qish   sifatlarini   egallash   maktabda
barcha predmetlarni muvaffaqiyatli o’zlashtirishning sharti hisoblanadi” 1
.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   to’g’ri   talaffuz   bilan   matn   ma’nosini   puxta   sintez
qilishda   qiynaladilar.   O’qish   ko’nikmalarini   takomillashtirish   uchun   asar   ustida
ishlashni o’qitish bilan birga amalga oshirish zarur.
O’qish jarayonida xatolar turli sabablarga ko’ra chiqadi:
1.   So’zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma’nosini   tushunish   o’rtasida   puxta   talaffuz
qilishga harakat qiladi. va ma’nosini e’tibordan chetda qoldiradi.
2. So’zlar ko’p bo’ginli (murakkab bo’g’in tuzilishidagi so’zlarni o’qishda), ya’ni
sozning   tovush   tarkibi   murakkabligi   uchun   tez   o’qiyman   deb   xatoga   yo’l
qo’yadilar.
3.   To’g’ri   o’qish   yorug’likka,   matn   shriftiga,   bolaning   ko’ruv   sezgisiga   ham
bog’liq.
To’g’ri o’qisni ta’minlash uchun o’qituvchi quyidagilarga rioya qilishi kerak:
1.   Matnni   o’qishdan   oldin   undagi   o’qilishi   qiyin,   tuzilishi   murakkab   so’zlarni,
birikma va gaplarni aniqlashi, ular ustida ishlash usullarini belgilab olishi lozim.
2. Ma’nosi tushunarsiz so’zlarni aniqlashi.
3.   Matnning   yaxsh,   orta,   yomono’qiydigan   o’quchilarga   o’qitiladigan   qismini
oldindan belgilab chiqishi.
4.   O’qituvchi   yoki   sinf   o’quvchilarining   nazorati   ostida   o’qishni   doimiy   mashq
qildirishi.
1
 Abdullayev, Sh.  Boshlang‘ich sinflarda ongli o‘qishni o‘rgatishning metodik asoslari . Samarqand: Ilm Ziyo, 2021,
48–65-betlar. O’qituvchi o’qish davonida o’quvchilar xato qilishi mumkin bo’lgan o’rinni
belgilab olishi lozim.Xato o’qishni bartaraf etish uchun:
1.   Tuzilishi   murakkab   so’zlarni   xat   taxtaga   yoki   kartonga   bo’g’inlarga   bo’lib
yozish,   oldino’quvchilarga   ularni   bo’g’inlab,   so’ng   sidirg’a   o’qishni   mashq
qildirishi.
2.   So’z   ma’nolarining   sinonimi,   antonimini   keltirib,   yoki   gap   ichida   qo’llab
tushuntirishi.
3. Xat cho’pdan foydalanish. Xat cho’p diqqati tarqoq bolaga, ko’ruv sezgisi  past
o’quvchida juda foydali.
4. Xato o’qishi mumkin bo’lgan o’rindan o’quvchini ham ogohlantirish.
5. Kesma harf va kesma bo’g’inlardan foydalanish.
6. To’g’ri o’qish uchun sharoit yaratish.
7. Shivirlab va ichda o’qishdan foydalanish.
O’quvchilar yo’l qo’yadigan xatolar 2 xil:
1.   So’z   ma’nosini   noto’g’ri   anglashga   olib   keluvchi   xatolar.   (urg’uni   noto’g’ri
qo’yib o’qish tuifayli)
2. So’zlarni o’qib olishga halal beradigan xatolar. 1.2. Ongli o’qishni rivojlantirish usullari
Ongli   o’qish   asar   mazmunini,   asarning   g’oyaviy   yo’nalishini,   timsollarini,
badiiy vositalarni ro’lini tushunib o’qish ongli o’qish deyiladi.
Bola   asarda   tasvirlangan   voqea   hodisalarga   munosabat   bildira   olsa,   ongli
o’zlashtirgan bo’ladi.
Ongli o’qish quyidagi metodik shartlarga bo’gliq:
1. O’quvchuning hayotiy tajribasiga.
2. So’zlarning lug’aviy ma’nosini tushunishiga.
3. Gapda so’zlarning tushunishiga.
Ongli o’qish 2 xil ma’noda qo’llaniladi: O’qish texnikasi, O’qish sifati.
Asar qurilishini tushunish ongli o’qishdir.O’quvchining ongli o’zlashtirib o’qigani,
uning   ifodali   o’qiganidan,   asar   yuzasidan   berilgan   savollarga   javobidan
aniqlaniladi.Ongli o’qish bilan ifodali o’qish biri - ikkinchisini taqazo etadi. Ifodali
o’qish.Asrani   uning   g’oyasiga,   yozuvchining   niyatiga   mos   ravishda   o’qish,   asar
jozibasini ifodalab, ravon, aniq, to’gri o’qish ifodali o’qish deyiladi.
Ifodali   o’qish   adabiyotni   aniq   va   ko’rgazmali   o’qitishning   dastlabki   va   asosiy
formasidir.[20]   O’qituvchi,   ifodali   o’qish   orqali   asar   mazmunini   va
emotsionallaigini o’quvchialarga ko’rgazmali ravishda yetkazadi.
Intonatsiya - urg’u, temp, ritm, to’xtam, ovozning baland - pastligining yig’indisi.
Bular   og’zaki   nutq   elementlaridir.Bu   orqali   qahramonlarning   turli   kayfiyatlari,
ichki kechinmalri ifoda etiladi.[8]
Ifodali o’qishni egallashning asosiy shartlari:
1. Nafasni to’g’ri olish va to’g’ri sarflash. 2. Tovushlarni aniq talaffuz qilish, burro gapirish.
3. Adabiy talaffuz normalarini egallash. Bular ifodali nutqqa ham taaluqli.
Ifodali o’qish shartlaridan yana biri ovozning baland - pastligi, yoqimliligi,
tinish o’rnini asar mazmuniga mos holda o’zgartira olishlik.
Ifodali o’qishga tayyorlanish shartli ravishda 3 bosqichga bo’linadi:
1.   Qahramonlarning   xatti   -harakatini   tahlil   qilish,   g’oyasini   belgilash,   badiiy
vositalarning vazifasini tushunish. Demak, asar tahliliifodali o’qishni ta’minlaydi.
2. Pauzaning, urg’uning o’rnini, nutq tempini belgilab olish.
3. O’qishni mashq qilish.[22]
Avvalo,   o’qituvchiifodali   o’qish   namunasini   ko’rsatishi   zarur.Ifodalilik
ko’rgazmalilik   demakdir.   O’qish   darslari   o’quvchilar   fikrini   va   nutqini   o’stirish,
hamda o’quvchi shaxsini har tomonlama rivojlantiruvchi xususiyatlar bilan boshqa
o’quv   predmetlari   orasida   alohida   o’rin   tutadi.   O’qish   darslari   jarayonida
o’quvchilarning   o’qish   malakalari   nakomillashib,   to’g’ri,   ongli   vaifodali   o’qish,
badiiy asar g’oyasini tushunish qobiliyatlari o’sib boradi.
“O’qish kitobi”dagi turli janrlarga xos bo’lgan badiiy asarlarni o’qish va ular ustida
ishlash   orqali   o’quvchilarning   borliq,   voqelik   haqidagi   tasavvur   -tushunchalari
kengayadi.
1-   sinfda   o’quvchilar   ongli,   turli   va   bir   me’yorda   bo’g’inlab   o’qish   malakasini
egallaydilar. Ayrim nutq tovushlarining talaffuzidagi qiyinchiliklar bartaraf etiladi.
O’quvchilar   o’qigan   matnlarning   mazmunini   o’qituvchining   yordamchi
savollari asosida hamda kichik hajmdagi matn mazmunini unga ishlangan rasmdan
foydalanib, so’zlab berishga o’rganib boradilar. 2-   sinfda   o’quvchilarda   so’zni   butunicha   o’qish   malakalari   shakllanadi   va
ongli, to’g’ri, ifodali o’qishga intilish yaqqol seziladi. O’qish tezligi ortadi.Ayrim
matnlarni   ovoz   chiqarmay   mustaqil   o’qiy   boshlaydilar.O’qituvchi   rahbarligida
o’qilgan matndagi asosiy fikrni aniqlaydilar, undagi ayrim voqea - hodisalarni so’z
bilan tasvirlashga o’rganadilar.
O’qish va matnni savollar asosida hikoyalashda o’quvchilar nutqining to’g’ri
va aniq bo’lishiga, nutqda so’zlardan o’rinli foydalanishlarga e’tibor beriladi.
3-   sinfda   o’quvchilar   so’zlarni   butunicha   o’qish   malakalarini   to’la   egallab,
ongli   va   ifodali   o’qishga   ko’proq   e’tibor   beradilar.   O’qilgan   matn   mazmunini
mulohaza   qilish,   voqealar   yo’nalishini   aniqlash   qobiliyatiga   ega   bo’ladilar.Bu
sinfda   o’qilgan   asarning   badiiy   -   tasviriy   xususiyatlari   ustida   ishlash   davom
ettiriladi.   3  -   sinf   o’quvchilariga   o’zaro   fikr   olishuv   jarayonida   xalq  maqollari   va
obrazli   ifodalardan   o’rinli   foydalanish,   adabiy   talaffuz   normalariga   rioya   qilishga
o’rgatiladi.
4   -sinfda   o’quvchilar   matndagi   so’zlarni   butunicha   ma’nosiga   tushunib
to’g’ri   o’qish   malakalarini   to’la   egallaydilar.   O’qiganlari   mazmunini   qayta
hikoyalsh, matnni qismlarga bo’lish va soda reja tuzish vazifalarini bajara oladilar.
O’qish  va  gapirish  jarayonida  o’quvchilarning  abadiy  normalariga rioya  qilishlari
talab qilinadi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari yuqorida belgilangan talablar asosida
o’z ishlarini natijasini nazorat qilib borishi kerak.O’qish darslarida darsning asosiy
qismini   o’quvchilarning   o’qishiga   ajratish   lozim.   O’quvchilar   turli   xildagi   aniq
topshiriqlar asosida bir necha marta o’qitiladi va o’qish mas’uliyatlari orttiriladi.
Boshlang’ich   o’qish   malakalarini   (to’g’ri,   tez,   ongli,   ifodali   o’qishni
takomillashtirish)   bolalarni   o’qigan   asarlarining   adabiy   -   estetik   xususiyatlarini
chuqur   idrok   etish,   ularni   tasvirklangan   voqea   -   hodisalar   mag’zini   chaqish, muayyan   xulosalar   chiqarishga   tayyorlash;   bolalarda   yuksak   axloqiy   sifatlarni   va
nafosat   tuyg’usini   tarbiyalash;   o’quvchilarni   matn   ustida   ishlash   o’rgatish;
o’quvchilarning atrof - muhit haqidagi bilimlarini boyitish 2
. Bu vazifalar dasturda
berilagan badiiy, ilmiy - ommabop asarlar, jumladan, xalq og’zaki ijodi namunalari
asosida amalga oshiriladi 3
. Har bir sinf o’qish dasturi quyidagi bilimlarni o’z ichiga
oladi.   DTS   talabiga   ko’ra   1   -   sinf   o’quvchilari   matn   ustida   ishlash   jarayonida
quyidagicha ishlarni amalga oshiradilar:
1.   O’qilgan   matnda   nima   haqida   fikr   yuritilayotganligi   to’g’risida   suhbat
o’tkaziladi.
2. O’qilgan adabiy asar namunasining umumiy mazmuni aniqlanadi.
3.   O’qilganda   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   xatti   -   harakatlariga   elementlar
ravishda baho berishga o’rgatilib boriladi.
4. O’qilgan badiiy asar  namunasining tili  o’rganiladi. O’qilganda ishtirok etuvchi
qahramonlarning xatti - harakatini, ularni bir - biriga taqqoslash yuzasidan mashq
qildiriladi.
Matn   ustida   ishlashning   eng   ko’p   qo’llaniladigan   usullaridan   biri
o’quvchilarning   ichida   o’qishidir.U   yoki   bu   adabiy   asar   namunasi   yoki   ilmiy   -
ommabop   maqolalar   o’quvchilarga   ichida   o’qish   uchun   topshirishda   o’qituvchi
matnni   o’qitishdan   ko’zlangan   maqsadga   qarab   quyidagi   topshiriqlarni   berishi
mumkinIfodali o’qishni:
1. O’qituvchi tomonidan topshirilgan badiiy asar  namunasi  yoki ilmiy -ommabop
maqolalarni   ichda   o’qib,   matn   oxirida   berilgan   yoki   oldindan   tayyorlab   doskada
yozib qo’yilgan savollarga javob berish.
2
 Akramov, Z.  Pedagogik psixologiya . Toshkent: O‘qituvchi, 2018, 145-bet.
3
  Nurmatova, Z.  (2019). O‘qish ko‘nikmalarini rivojlantirish va ongli o‘qish.  Andijon:  Andijon davlat universiteti, 
140-bet. 2.   Matnni   ichda   o’qib,   tushunilmaydigan   o’rinlarni,   so’z   v   aiboralarni   aniqlab
chiqish va shular yuzasidan savollar berish.
3.   O’qilganning   mazmuni   yuzasidan,   qanday   rasmlar   chizish   mumkinligini
aniqlash maqsadida ichda o’qish.
4. O’qituvchining topshirig’i yoki savoliga javob toppish maqsadida ichda o’qish.
Matn   ustida   ishlashga   o’rgatishda:   so’z   ma’nolarini   tushuntira   olish,   o’qilganda
ishtirok   etuvchilarni   tasvirlashi   uchun   matndan   obrazli   so’zlarni   topa   bilish,
o’qilgan asar namunasida qatnashuvchi shaxs haqida hikoya qilish uchun material
tanlash kabi ishlar bajartiriladi.
O’qilgan   matnni   muhokama   qilishda   suhbat   uchun   ko’p   vaqt   sarf   qilib,
o’qilganining g’oyasidan bola fikrini uzoqlashtirib, chalg’itmaslik zarur.
Badiiy asar namunalarini o’qish orqaligina uni har tomonlama o’rganiladi. Shunga
ko’ra,   o’qish   va   nutq   o’stirish   darsining   asosiy   qismini   berilgan   matnni   bolaga
o’qitishni tashkil etishi lozim.
O’qish,   berilgan   matn   mazmuni   bilan   tanishish   va   o’quvchining   fikri,   nutqi   har
tomonlama rivojlanishiga yordam beradi.
Matn   ustida   ishlaganda   uning   hajmi   va   xarakteriga   qaraladi.   Hajmi   kichik,
tushunilishi oson matnlarni o’qishdan so’ng tahlil qilishga kirishiladi. Lekin hajmi
katta   bo’lsa,   avval   o’qilganining   mazmunini’o’zlashtirishga   oid   reja   tuzish,   qayta
hikoya qilish lozim bo’ladi.
O’qilgan   matn   mazmunini   tahlil   qilishda   o’qilganining   mazmuni   asosida   savol
tarzida reja tuzish  va shu tuzilgan reja asosida  qayta hikoya qilish ham  o’qish va
nutq o’stirish mashg’ulotlarining eng muhim etaplardan biri sanaladi 4
.
4
  Akhmedova, L.  (2021). O‘quvchilarda o‘qish ko‘nikmalarini shakllantirish.  Tashkent:  O‘zbekiston davlat 
pedagogika universiteti, 160-bet. Matn   ustida   ishlashda   ko’zda   tutilgan   asosiy   maqsad   o’quvchilarni   milliy   istiqlol
g’oyalari   ruhida   tarbiyalash,   ularning   axloqiy   va   estetik   tuyg’ularini
takomillashtirishdir.Matn   ustida   ishlashda   suhbat   asosiy   rol   o’ynaydi.Suhbat
o’qituvchi   belgilab,   kelgan   savollar   asosida   o’tkaziladi.   Tabiiyki,   to’g’ri   o’qish
malakasini   hosil   qilish   uchun   quyidagi   ish   usullaridan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.
1. Ko’p bo’g’inli va talaffuzi qiyin so’zlarni bo’g’inlarga bo’lib, so’ng o’qish.
2.   Tanish   matnlarni   qayta   o’qitish,   o’qish   sur’atini   asta   -   sekin   oshirib   borishi
orqali notanish matnalrni ham tutilmay o’qish iqtidoriga ega qilinadi.
3. To’g’ri  o’qishni  ta’minlashda tovush, bo’g’in va so’zlarni  to’g’ri, aniq talaffuz
etish katta ahamiyat kasb etadi. Aytishda “p” yozilishda “b” yoziladigan so’zlarni
to’g’ri   o’qishga   o’rgatish   (kitob,   serob)   r   tovushini   o’rniga   ya,   y   deb   (bayroq   -
bayloq, o’rtoq - o’ytoq) talaffuz etishlariga yo’l qo’ymasligi lozim.
4.   Tez   aytish   usulidan   foydalanish   o’qish   malakasini   takomillashtirishning   eng
qulay vositalaridan biri hisoblanadi. Tez aytishda avval soz va jumlalar sekin, aniq
aytiladi, yod olinadi so’ng, asta - sekin talaffuz qilish sur’ati tezlashtiriladi, dastlab
o’qituvchi   tez   aytishni   bolalar   bilan   birgalikda   bir   -   ikki   marta   aytadi.   So’ng
o’zlariga takrorlatadi.
5.  To’g’ri   o’qish   malakasini   hosil   qilishda   o’quvchilarning   o’qishlariga   aslo   yo’l
qo’ymaslik   lozim.   Aks   holda,   o’quvchi   o’rtog’ining   o’qiganlarini   yodaki
takrorlashga odatlanib, o’qilayotgan asar mazmunini tushunmay qoladi. 2.1. Boshlang’ich sinflarda ongli o’qishni o’rgatish metodlari
O’qish   darslarida   o’quvchilarni   to’g’ri   o’qish   malakalarini   rivojlantirishda
guruhlarda ishlash katta samara beradi. Bunda biror matnni tanlab u yuzasidan har
bir   guruhga   turli   topshiriqlarni   turli   fanlar   bilan   bog’lagan   holda   berish,   ya’ni
integratsiyalash   orqali   o’quvchilarda   to’g’ri   ongli   o’qish   bilan   birga,   shu   matn
orqali   boshqa   fanlardan   olgan   bilimlari   mustahkamlanib,   o’quvchida   fanlarni
integratsiyalashga va ayniqsa, ona tili mavzulari bilan o’qish fanini bo’g’kash katta
qiziqish va ishtiyoq uyg’otadi.
Masalan; biror mavzu yuzasidan ijodiy mehnat usulini qo’llash, bunga ijodiy “
1-   aprel   kulgi   kuni”   mavzusini   olamiz.   Bu   mavzu   yuzasidan   turli   guruhchalarga
turli topshiriqlar beramiz.
Bunday   ijodiy   mehnat   usuli   asosida   bir   mavzu   bo’yicha   1-guruhchaning   kichik
hikoya   yozishi   bilan   ona   tilidagi,   2-guruhchaning   rasm   chzishi   -   tasviriy   san’at,
tabianshunoslik   darsiga,   3-   guruh   applikatsiya   yasashi   -   mehnat   darsiga,   4-
guruhchaning qo’shiq kuylashi - musiqaga, 5- guruhchaning maqol, hadis, hikmatli
so’zlar   aytishi   -   odobnomaga,   6   -   guruhcha   sahna   ko’rinishi   namoyish   etishi   uni
ijodkorlikka   undashi   asosida   fanlar   aro   bog’liqlikni   yuzaga   keltiradi.   Ona   tili
darslarida   “Son”   mavzusi   bilan   bog’liq   klaster   usulini   qlo’llash   asosida   bola   o’zi
integratsiyani   ko’rsatib   o’tishi   ham   mumkin. O’qish   darslari   o’quvchilarning
bilimini   mustahkamlash,   ularda   mustaqil   o’qish   ko’nikmalarini   rivojlantirish   va
matnni   tushunish   jarayonlarini   ongli   amalga   oshirishga   yo’naltirilgan.   Ongli
o’qishning ahamiyati shundaki, o’quvchilar matnni chuqur o’qib, uning ma’nosini
tushunishga,   mantiqiy   bog’lanishlarni   anglashga   va   o’z   fikrlarini   shakllantirishga o’rganadilar.   Ushbu   maqolada   o’qish   darslarida   ongli   o’qishni   ta’minlashning
usullari va metodlari ko’rib chiqiladi 5
.
1. Ongli o’qishning ta’rifi va ahamiyati
Ongli   o’qish   –   bu   o’quvchining   matnni   o’qish   bilan   birga,   uning   mazmunini
anglab, tahlil  qilish jarayoni. Bu faqat matnni  o’qish emas, balki  uning ma’no va
mazmunini to’g’ri tushunish va bu tushunchalarni ongli ravishda qayta ishlashdir.
Ongli   o’qishning   rivojlantirilishi   bolalarning   o’qish   savodxonligini   oshirishda   va
ularning kelajakdagi bilimlarini mustahkamlashda muhimdir 6
.
2. Ongli o’qishni shakllantirish metodlari
Ongli   o’qishni   ta’minlash   uchun   turli   metodlardan   foydalanish   mumkin.   Bular
quyidagilardan iborat:
 Kichik   guruhda   ishlash .   O’quvchilar   birgalikda   matnni   o’qib,
tushunmagan   qismlarni   birgalikda   muhokama   qiladilar.   Bu   ularga   bir-
birlarining fikrlarini eshitishga va o’z mulohazalarini kengaytirishga yordam
beradi.
 O’qish   jarayonida   savol-javob   usuli .   O’qituvchi   matn   bo’yicha   savollar
berib,   o’quvchilarni   chuqur   o’ylashga   va   o’qiganlarini   tahlil   qilishga
undaydi.
 Matnli   mashqlar .   O’quvchilar   matndagi   asosiy   fikrlarni   ajratib   olish   va
ularni   tahlil   qilishni   o’rganishlari   lozim.   Bu   usul   ularga   matnni   to’liq
tushunishga yordam beradi.
5
Khalilova, M.  (2022). O'qish darslarida pedagogik nazorat va ongli o'qish.  Tashkent:  O‘zbekiston davlat 
universiteti, 150-bet. 
6
  Xudoyberdiyeva, A.  (2018). O'qitish jarayonida o'qish faoliyatini boshqarish.  Nukus:  Qoraqalpog‘iston davlat 
universiteti, 110-bet. 3. Ongli o’qishni rivojlantiruvchi texnologiyalar
Zamonaviy   texnologiyalar   orqali   o’quvchilar   ongli   o’qish   ko’nikmalarini   yanada
samarali   rivojlantirishlari   mumkin.   Interaktiv   elektron   kitoblar   va   multimedia
darsliklari  bu jarayonda asosiy  o’rin tutadi. Shu bilan birga, kompyuter  dasturlari
va   o’quv   platformalari   o’qish   jarayonini   qiziqarli   va   interaktiv   holga   keltiradi.
Ushbu texnologiyalar bolalarda mustaqil o’qish va tushunishni oshirish uchun juda
foydalidir.
4. Ongli o’qish jarayonida baholash
O’quvchilarning   ongli   o’qish   darajasini   baholash   uchun   testlar,   matn   bo’yicha
savol-javoblar   va   tahliliy   mashqlar   keng   qo’llaniladi.   Shu   orqali   o’quvchilarning
matnni   tushunish   qobiliyati   va   bilim   darajasini   aniqlash   mumkin.
O’qituvchilar turli baholash usullaridan foydalangan holda o’quvchilarning matnni
anglash darajasini muntazam tahlil qilib borishlari kerak.
O’qituvchining   vazifasi   o’quvchilarni   ongli   o’qishga   o’rgatishda   katta   rol
o’ynaydi.   O’qituvchi   matnni   o’quvchilarga   tushunarli   qilib   yetkazish,   kerakli
savollar berish va ularga mustaqil fikr yuritishga yordam berishi kerak. O’qituvchi
o’quvchilarning   tushunchalarini   aniqlash   va   ularga   chuqur   anglashni
rivojlantirishda metodlarni to’g’ri  qo’llashi  zarur. Ongli o’qishni  shakllantirish va
rivojlantirish   jarayoni   uzluksiz   va   maqsadli   bo’lishi   lozim.   Ushbu   jarayonda
o’quvchilarga turli metodlar orqali ongli o’qishni o’rgatish va ularni matnni tahlil
qilishga, chuqur o’ylashga undash o’qituvchining asosiy vazifalaridan biridir. Shu
orqali   o’quvchilar   nafaqat   o’qish   ko’nikmalarini,   balki   mustaqil   fikrlashni   ham
o’zlashtiradilar 7
.
7
  Azimov, I.  (2021). O‘qish darslarida ongli o‘qishni shakllantirish usullari.  Samarkand:  Samarqand davlat 
universiteti, 120-bet. 2.2. Ongli o’qishni baholash va natijalarni kuzatish
Ongli   o’qish   –   bu   faqat   o’qilgan   matnning   so’zlari   yoki   jumlalarini
tushunish   emas,   balki   ularning   chuqur   ma’nosini   anglab,   tahlil   qilish   jarayonidir.
Ongli   o’qish   o’quvchilarga   mazmunli   va   samarali   o’qish   imkonini   beradi.   Biroq,
har   bir   o’quvchi   bu   jarayonni   bir   xil   darajada   o’zlashtira   olmaydi.   Ongli   o’qish
qaysi   yoshdagi   o’quvchilar   yoki   qanday   bilim   darajasiga   ega   bo’lgan   shaxslarga
mos ekanligi va bu ko’nikma qanday rivojlantirilishi haqida ushbu maqolada so’z
boradi.
Ongli   o’qishni   o’rganish   oson   jarayon   emas,   bu   katta   ko’nikmalarni   talab
qiladi.   Kichik   yoshdagi   bolalar   yoki   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   ongli
o’qishni   shakllantirish   uchun   avvalo   ularga   to’g’ri   o’qish   texnikasi   o’rgatilishi
lozim. Ushbu yoshdagi  o’quvchilarga oddiy va tushunarli  matnlar tanlab berilishi
kerak,   chunki   ularning   matnni   chuqur   anglash   qobiliyati   hali   rivojlanmagan
bo’ladigdek,   o’rta   maktab   o’quvchilari   va   kattalar   ongli   o’qish   ko’nikmalarini
o’zlashtirishda katta imkoniyatlarga ega. Bu yoshdagi shaxslar matnni faqat yuzaki
o’qib   emas,   balki   ularning   ma’nosini   chuqur   anglab,   fikrlashga   tayyor   bo’ladi.
Ongli   o’qish   ko’nikmasi   ularda   matnni   tahlil   qilish,   qiyoslash   va   xulosa
chiqarishga asoslangan .
Ongli   o’qishning   rivojlanishi   uchun   o’quvchi   ma’lum   bir   tayyorgarlikka   ega
bo’lishi kerak. Bu quyidagi shartlarga bog’liq:
 Til   va   matn   bilimlari .   O’quvchi   yaxshi   lug’at   zahirasiga   ega   bo’lishi   va
matnning tuzilishini tushunishi zarur. Bu esa ularga matnni anglash va uning
ma’nosini talqin qilishda yordam beradi .  O’quv kolantirish . O’quvchilar uchun o’qish texnikasi va metodologiyasini
to’g’ri   tushuntirib   berish,   ularga   to’g’ri   savollar   berish   va   matnni
o’zlashtirishda   yordam   berish   kerak.   Bu   jarayon   davomida   turli
mashg’ulotlar va amaliy mashqlar o’quvchilarga ongli o’qish ko’nikmalarini
rivojlantirishga yordam beradi .
Ongli   o’qishni   shakllantirishning   bir   necha   bosqichi   mavjud.   Birinchi
bosqichda   o’quvchilarga   oddiy   matnlar   berilib,   ulardan   asosiy   g’oyani   anglash
talab   qilinadi.   Ikkinchi   bosqichda   murakkabroq   matnlar   berilib,   o’quvchilarga
matnning asosiy va qo’shimcha ma’nolarini tushunish vazifasi yuklanadi. So’ngra,
o’quvchilar   ongli   ravishda   matnni   tahlil   qilib,   uning   ichki   bog’lanishlarini
tushunishga o’rgatiladi .
Ongli o’qishni o’rganishga to’sqinlik qilzi o’quvchilar uchun ongli o’qishni
o’zlashtirish qiyin kechadi. Buning sabablaridan biri til bilish darajasi past bo’lishi
yoki   o’qishga   qiziqmaslikdir.   Shuningdek,   ba’zida   matnning   murakkabligi   ham
o’quvchining   ongli   o’qish   qobiliyatiga   to’sqinlik   qiladi.   Shu   bois,   o’qituvchilar
matnlar   va   vazifalarni   o’quvchilarning   bilim   darajasiga   mos   ravishda   tanlashi
lozim   Ongli   o’qish   barcha   yoshdagi   o’quvchilarga   o’rgatilisko’nikmaning
shakllanishi   o’quvchilarning   bilim   darajasi,   lug’at   boyligi   va   o’quvchilik
tajribasiga   bog’liq.   O’qituvchilar   o’quvchilarning   darajasiga   mos   matnlar   va
metodlarni qo’llab, ularning o’qish ko’nikmalarini rivojlantirishlari lozim.
Ongli   o’qish   o’quvchilarning   o’zlashtirish   darajasini   oshiradigan   muhim
omillardan   biri   hisoblanadi.   Bu   jarayon   faqat   matnni   ovoz   chiqarib   yoki   ichdan
o’qish   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   o’qilgan   materialni   chuqur   anglash,   tahlil
qilish va tushunish qobiliyatini rivojlantiradi 8
. Ushbu monografiyada ongli o’qishni
8
J umaeva, T.  (2017). O‘qish darslarida ma’naviy-axloqiy tarbiya.  Bukhara:  Buxoro davlat universiteti, 92-bet. shakllantirish, o’quvchilarni ushbu jarayonga jalb qilish va turli o’qitish metodlari
keng   tahlil   qilinadi.   O’quvchilarning   ongli   o’qish   ko’nikmalarini   rivojlantirish,
ularga   matnni   anglash   va   mustaqil   ravishda   fikr   yuritishni   o’rgatishning   samarali
usullari hamda yondashuvlar ko’rib chiqiladi.
1. Ongli o’qishning mohiyati va ahamiyati
Ongli   o’qish   –   bu   o’quvchining   matnni   faqat   o’qish   bilan   cheklanmay,   uning
mazmunini   tushunish   va   o’zlashtirish   jarayonidir.   Bu   o’quvchilarni   mantiqiy
fikrlashga, mustaqil tahlil qilishga o’rgatadi va ularning intellektual rivojlanishiga
katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Ongli   o’qish   o’quvchining   ma’lumotni   chuqur   tahlil   qilish
va   uni   hayotiy   holatlar   bilan   bog’lay   olish   qobiliyatini   rivojlantiradihilarda   ongli
o’qishni   shakllantirish   o’qituvchi   uchun   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Bu
jarayonda   matnlarni   tanlash,   o’qitish   metodlarini   to’g’ri   qo’llash   va
o’quvchilarning   qobiliyatlarini   hisobga   olish   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   esa
o’quvchilarda nafaqat o’qish ko’nikmasini, balki ularda mustaqil fikrlash va bilim
olishga   bo’lgan   intilishlarni   rivojlantirishni   ta’minlaydi.Ongli   o’qishni
o’quvchilarga   o’rgatishda   bosqichma-bosqich   yondashuvdan   foydalanish   zarur.
Har   bir   bosqichda   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   bilim   darajasi   va
qiziqishlarini hisobga olish muhimdir.
2.1. Birinchi bosqich: Ongli o’qishga tayyorgarlik
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   ongli   o’qishga   o’rgatishda   avvalo   ularning
savodxonlik   darajasini   rivojlantirish   kerak.   Bu   bosqichda   o’quvchilarni   harflarni
to’g’ri   talaffuz   qilish,   o’qish   tezligini   oshirish   va   oddiy   matnlarni   tushunishga
yo’naltirish zarur . Masalan, kichik yoki qisqa matnlar berilib, o’quvchilarga asosiy
voqeani anglashga yordam beriladi. 2.2. Ikkinchi bosqich: Mazmunli o’qishni o’rgatish
Keyingi   bosqichda   o’quvchilarga   mazmunli   o’qish   va   matnlarni   tahlil   qilish
ko’nikmalarini   o’rgatish   kerak.   O’quvchilar   matnning   asosiy   g’oyasini   topishga,
mantiqiy   bog’lanishlarni   anglashga   va   fikrlarini   izohlashga   o’rgatiladi.   Ushbu
bosqichda o’qituvchilar interfaol metodlardan foydalanib, o’quvchilarni matn bilan
ishlashga   jalb   qiladilar   .   Masalan,   savol-javob   o’ychik   guruhlar   bilan   ishlash   va
muhokama usullari o’quvchilarning matnni tushunishga qiziqishini oshiradi.
2.3. Uchinchi bosqich: Tahliliy o’qish
O’quvchilarni ongli o’qishga o’rgatishda oxirgi bosqich tahliliy o’qish hisoblanadi.
Bu   bosqichda   o’quvchilar   matnni   batafsil   tahlil   qilib,   uning   turli   jihatlarini
aniqlashga   o’rgatiladi.   O’quvchilar   matnning   stilistik,   semantik   va   mantiqiy
tuzilishlarini   o’rganib,   ularni   chuqur   tushunishga   intiladi.   Matnning   kontekstual
tahlili   o’quvchilarning   ongli   o’qish   darajasini   yanada   rivojlantirishga   yordam
beradi 
3. Ongli o’qishni o’rgatish
Ongli  o’qishni  shakllantirish uchun turli  usullar  va texnologiyalardan foydalanish
lozim.   Quyida   ongli   o’qishni   rivojlantirish   uchun   eng   samarali   metodlar
keltirilgan:
3.1. Dialogik o’qitish usuli
Dialogik   o’qitish   usuli   o’quvchilarni   matnni   chuqur   o’qishga   va   o’z   fikrlarini
ifodalashga   rag’batlantiradi.   Bu   usulda   o’quvchilarga   matn   bo’yicha   savollar
berilib,   ulardan   javoblar   olish   orqali   o’qish   jarayoni   chuqur   tahlil   qilinadi   . O’quvchilar o’rtasida muhokama o’tkazish, ai nazarlarni aniqlash va ular o’rtasida
bog’liqlik topishga yordam beradi.
3.2. Kichik guruhlar bilan ishlash
Kichik guruhlar bilan ishlash usuli o’quvchilarning jamoada ishlash ko’nikmalarini
rivojlantiradi.   O’quvchilar   birgalikda   matnni   o’qib,   tushunmagan   qismlarini   bir-
birlari   bilan   muhokama   qiladilar   va   umumiy   xulosalar   chiqaradilar.   Bu   usul
o’quvchilarning mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi .
Matnni o’qib tushuniida o’qituvchi o’quvchilarga savollar berib, ularning fikrlarini
kengaytirishga   va   matnning   asosiy   mazmunini   anglashga   yordam   beradi.   Savol-
javob   usuli   o’quvchilarni   matn   bilan   faol   ishlashga   undaydi   va   ularning   tahliliy
ko’nikmalarini oshiradi 9
.
4. Interaktiv texnologiyalar va ongli o’qish
Zamonaviiv   texnologiyalar   o’quvchilarning   ongli   o’qish   ko’nikmalarini
rivojlantirishda   juda   samarali   vositalardir.   Interaktiv   o’quv   dasturlari,   multimedia
vositalari   va  elektron  kitoblar  o’quvchilarga  matnlarni  turli   formatlarda  o’qish   va
tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   elektron   platformalar   yordamida
o’quvchilarni   matn   bo’yicha   test   sinovlari,   savol-javoblar   va   tahliliy   mashqlar
bilan shug’ullanishga jalb qilish mumkin .
9
  Mansurova, D.  (2022). O‘quvchilarda o‘qish motivatsiyasini oshirish.  Tashkent:  O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi, 160-bet. Xulosa
O’qish   jarayoni   nafaqat   savodxonlikni   oshirish   balki   o’quvchilarning
fikrlash   qobiliyatini   shakllantirish,   ularni   chuqur   anglash   va   tahlil   qilish
qobiliyatlarini   rivojlantirish   uchun   asosiy   vositadir.   Ongli   o’qish   esa,
o’quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   tushunishi,   fikrlarini   shakllantirishi,
mantiqiy xulosalar chiqara olishi jarayoni hisoblanadi. Bu qobiliyatni shakllantirish
o’qituvchi oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir, chunki ongli o’qish orqali
o’quvchilar   faqat   matnning   yuzaki   qismiga   emas,   balki   uning   ichki   mazmuniga
kirib   borishga   o’rganadilar.Ongli   o’qish   o’quvchilarning   o’zlashtirish   darajasiga
bevosita   ta’sir   qiladi.   Agar   o’quvchilar   matn   mazmunini   chuqur   tushunmasalar,
ular   bu   ma’lumotlarni   eslab   qolishda   ham   qiyinchilikka   duch   keladilar.   Ongli
o’qish   o’quvchilarni   faqatgina   matnni   yodlashga   emas,   balki   u   bilan   ishlashga,
ma’nosini tahlil qilishga va real hayotda qo’llashga yordam beradi. Shu bilan birga,
ongli   o’qish   fikrlash   jarayonini   rivojlantiradi,   o’quvchilarda   tanqidiy   fikrlash   va
muammolarni tahlil qilish ko’nikmalarini shakllantiradi. Bu esa kelajakda ularning
boshqa   o’quv   fanlarini   o’zlashtirishlari   va   hayotiy   holatlarda   to’g’ri   qaror   qabul
qilishlariga yordam beradi .
Shuningdek,   ongli   o’qish   o’quvchilarning   kommunikativ   ko’nikmalarini
ham   rivojlantiradi.   Ular   matn   bilan   ishlash   jarayonida   savol-javob   orqali   o’z
fikrlarini aniq va izchil ifoda etishni o’rganadilar, o’z fikrlari bilan o’rtoqlashishga
o’rganadilar va boshqalarning nuqtai nazarlarini tushunishga harakat qiladilar. Bu
esa   o’quvchilarni   jamiyatda   faol   ishtirokchi   bo’lishga   undaydi   .O’qish   darslarida
ongli   o’qishni   ta’minlash   uchun   o’qituvchi   turli   xil   metodlardan   foydalanishi
kerak. Har bir o’quvchining qobiliyatlari va qiziqishlarini hisobga olib, ularga mos keladigan   o’qitish   usullarini   tanlash   muhimdir.   Shu   jumladan,   o’quvchilarning
yosh   xususiyatlarini,   bilim   darajasini   va   individual   qiziqishlarini   hisobga   olgan
holda mos metodlarni qo’llash orqali ularni ongli o’qishga o’rgatish mumkin.
O’quvchilarning   yoshiga   mos   matnlarni   tanlash   va   ularga   savol-javob,
guruhli   ish,   tahlil   qilish   kabi   interfaol   metodlardan   foydalanish   o’quvchilarni
o’qilgan   matnni   chuqur   anglashga   undaydi.   Misol   uchun,   kichik   yoshdagi
o’quvchilar   uchun   qisqa   hikoyalar,   ertaklar   yoki   dialog   shaklidagi   matnlar
tanlanishi   mumkin.   Ular   matnni   o’qib   bo’lgach,   o’qituvchi   ular   bilan   suhbat
qurishi,   savol-javob   o’tkazishi   va   matnning   mazmunini   tushuntirishga
yo’naltiruvchi   savollar   berishi   zarur.   Katta   yoshdagi   o’quvchilar   bilan   esa
murakkabroq   matnlarni   tahlil   qilish,   ularning   turli   nuqtai   nazarlari   haqida
muhokama o’tkazish samarali bo’ladi .
Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   ham   o’quvchilarni   ongli   o’qishga
o’rgatishda   katta   yordam   beradi.   Elektron   resurslar,   onlayn   platformalar   va
interaktiv materiallar yordamida o’quvchilar matnlarni turli formatlarda o’qishlari
va chuqur tahlil qilishlari mumkin. Masalan, interaktiv kitoblar, video darslar yoki
multimediyali   o’quv   dasturlari   o’quvchilarning   diqqatini   jalb   qilishi   va   ularning
matnlarni   tushunish   darajasini   oshirishi   mumkin.   Ushbu   vositalar   o’quvchilarga
o’qish   jarayonida   o’zlarini   erkin   his   qilishlariga,   matn   mazmunini   kengroq
tushunishga yordam beradi. Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar o’qituvchilarga
darslarni yanada qiziqarli va samarali qilish imkonini beradi .
O’qish   darslarida   ongli   o’qishni   ta’minlashning   yana   bir   muhim   jihati   –
o’quvchilarning individual o’quv uslubiga mos yondashuvlarni tanlashdir. Har bir
o’quvchining matnni  anglash  darajasi  har  xil  bo’lishi  mumkin, shu sababli  ularga
mos   keladigan   dars   metodlarini   tanlash   zarur.   Masalan,   ayrim   o’quvchilar   uchun dialog va muhokama samarali bo’lsa, boshqalar uchun tahliliy mashg’ulotlar yoki
mustaqil o’qish jarayoni ko’proq foyda keltirishi mumkin. Shu bois, o’qituvchi har
bir   o’quvchining   qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   individual
yondashuvlarni   qo’llashi   lozim.O’qish   darslarida   ongli   o’qishni   ta’minlash
o’qituvchi   uchun   muhim   vazifalardan   biridir.   Ongli   o’qish   o’quvchilarni   faqat
matnni   o’qishga   emas,   balki   uni   anglash,   tahlil   qilish   va   fikrlashga   o’rgatadi.   Bu
esa   ularning   o’quv   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishishiga,   bilimlarini   amaliyotda
qo’llashga va kelajakda jamiyatning faol a’zolari bo’lishlariga katta yordam beradi.
Shuning   uchun   o’qituvchilar   o’quvchilarning   yosh   va   individual   xususiyatlariga
mos   keladigan   o’qitish   metodlarini   qo’llab,   zamonaviy   texnologiyalar   yordamida
ularning ongli o’qish ko’nikmalarini shakllantirishlari zarur. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Abdullayev, Sh.  Ta’lim tizimida raqobatbardosh avlodni tarbiyalash 
masalalari . Toshkent: “O’zbekiston”, 2019.
2. Karimov, I. A.  Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch . Toshkent: “Ma’naviyat”, 
2008.
3. Mirziyoyev, Sh. M.  Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz . Toshkent: “O’zbekiston”, 2017.
4. Mirziyoyev, Sh. M.  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat 
Mirziyoyevning nutqlari va ko’rsatmalari . Toshkent: “O’zbekiston”, 2020.
5. Xudayberganov, A.  Yangi O’zbekistonning taraqqiyot yo’li . Toshkent: 
“Akademnashr”, 2022.
6. Abdullayev, Sh.  Boshlang’ich sinflarda ongli o’qishni o’rgatishning metodik 
asoslari . Samarqand: “Ilm Ziyo”, 2021.
7. Akramov, Z.  Pedagogik psixologiya . Toshkent: “O’qituvchi”, 2018.
8. Asqarov, R.  Zamonaviy ta’lim texnologiyalari va ularning ahamiyati . 
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2019.
9. Boboqulov, A.  O’quv jarayonida kognitiv bilimlarni rivojlantirish usullari . 
Buxoro: “Buxoro Universiteti”, 2020.
10. Bozorova, M.  Matnni tahlil qilish va tushunishning didaktik asoslari . 
Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2020.
11. Ergasheva, F.  Pedagogik faoliyatda innovatsion yondashuvlar . Nukus: 
“Qoraqalpoq”, 2021.
12. Jalilov, A.  Boshlang’ich ta’limda o’quvchilarda mustaqil fikrlashni 
rivojlantirish . Toshkent: “Akademnashr”, 2022.
13. Karimova, D.  Ongli o’qishni rivojlantirishda zamonaviy metodlar . 
Samarqand: “Ilm-fan”, 2019. 14. Maxmudov, S.  Boshlang’ich sinflarda didaktik materiallardan foydalanish . 
Buxoro: “Ilm Ziyo”, 2020.
15. Olimov, O.  Boshlang’ich ta’limda o’qitish metodikasi . Toshkent: 
“O’qituvchi”, 2018.
16. Qodirov, I.  O’qitish texnologiyalarining amaliy tadqiqoti . Toshkent: “Fan va
texnologiya”, 2019.
17. Qosimov, S.  O’qish darslarida o’quvchilarni ongli o’qishga o’rgatish 
texnologiyalari . Qarshi: “Nasaf”, 2021.
18. Saidova, N.  Boshlang’ich ta’limda o’quv jarayonini samarali tashkil etish . 
Farg’ona: “O’zbekiston Milliy Universiteti”, 2020.
19. Sharipov, K.  Pedagogik psixologiya va bolalar psixologiyasi . Toshkent: 
“Ilm Ziyo”, 2018.
20. Xolmurodova, D.  Ta’lim tizimida zamonaviy usullarni joriy etishning 
ahamiyati . Toshkent: “O’qituvchi”, 2019.
21. Yuldashev, M.  Boshlang’ich sinflarda savod o’rgatishning didaktik asoslari .
Namangan: “Namangan Davlat Universiteti”, 2021.
22. Bekmurodov, U.  O’qish darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalardan
foydalanish  //  www.uzedu.uz , 2023.
23. Saidov, N.  Boshlang’ich sinf o’quvchilari bilan ishlashda didaktik 
yondashuvlar  //  www.pedagog.uz , 2022.
24.  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining nutqlari  //  www.press-service.uz , 
2020.
25.  Zamonaviy ta’lim texnologiyalari va ularning joriy etilishi  //  www.edu.uz , 
2023

Kitobxonlik faoliyatini shakllantirish (to’g’ri, tez, ongli o’qish)

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский