Kredit ta’lim tizimida fanlarni o’qitishda innovasion ta’lim texnologiyalari klassifikasiyasi va metodikasi.

Kredit ta’lim tizimida fanlarni o’qitishda innovasion ta’lim
texnologiyalari klassifikasiyasi va metodikasi.
MUNDARIJA:
Kredit ta’lim tizimida fanlarni o’qitishda innovasion ta’lim texnologiyalari klassifikasiyasi va metodikasi. . 1
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Kredit – modul tizimini joriy etish bo‘yicha takliflar ........................................................................... 4
1.1.Kredit modul tizimi haqida tushuncha ................................................................................................... 4
1.2.Kredit – modul tizimini joriy etish bo‘yicha takliflar ............................................................................... 5
1.3 Kredit–modul ta'lim tizimida talabalarning mustaqil ta'lim faoliyatining dolzarbligi ............................. 8
II.Bob.Kredit ta’lim tizimida fanlarni o’qitishda innovasion ta’lim texnologiyalari klassifikasiyasi va 
metodikasi. ................................................................................................................................................ 16
2.1 Kredit tizimi asosida ta’lim jarayonlarini rejalashtirishning afzalliklari va muammoli jihatlari ............. 16
2.2 Kredit-modul tizimining afzallik va muammoli jihatlari ........................................................................ 18
Xulosa ........................................................................................................................................................ 25
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ............................................................................................................. 26
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi : Hozirgi   davrda   mamlakatimizda   turli
sohalarda,  jumladan  oliy   ta’lim   tizimida   ham,   mamlakatning  kelajagi   uchun
mustahkam   poydevor   qurish   va   rivojlangan   mamlakatlar   darajasiga   erishish
uchun   ko‘plab   islohotlar   va   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Kelajak   avlodning
bilimli va barkamol bo‘lib yetishishi ta’minlash  maqsadida mamlakat ta’lim
tizimiga   yangi   ta’lim   texnologiyalari,   xorij   tajribalari   joriy   etilmoqda.
Jumladan, 1999 yil iyun oyida Italiyaning Bolonya shahrida dunyoning 29 ta
mamlakati   o‘rtasida   imzolangan,   ayni   paytda   dunyoning   48   ta   mamlakati
ishtirokchisiga   aylangan   Bolonya   deklaratsiyasiga   O‘zbekiston
Respublikasining   qo‘shilishi   va   ta’lim   tizimiga   kredit-modul   tizimini   joriy
etish   borasida   ishlarning   boshlab   yuborilishi   mamlakat   oliy   ta’lim   tizimida
zamonaviy o‘zgarishlar davrini boshlab berdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   PF-4947-sonli   Farmoniga   ko‘ra   2017-2021
yillarda   oliy   va   oliy   ta’limdan   keyingi   ta’lim   tizimida   O‘zbekistonning
Bolonya   deklaratsiyasiga   qo‘shilishiga   shart-sharoitlar   yaratildi   va   oliy
ta’lim muassasalarida o‘quv jarayoniga kredit-modul tizimi joriy etildi.
O‘zbekiston Respublikasining Bolonya jarayoniga qo‘shilishining zarurati
zamon   talabidan   kelib   chiqib,   bir   qancha   ijtimoiy-siyosiy   faktorlarga   va
ta’lim   sohasida   ro‘y   berayotgan   ob’ektiv   voqeliklar   bilan   bog‘liqdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   suveren   mamlakat   sifatida   jahon   hamjamiyatida
o‘z   o‘rnini   mustahkamlab   bormoqda,   demak   u   hozirgi   xalqaro   taraqqiyot
tendensiyalaridan   chetda   tura   olmaydi.   O‘zbekiston   Respublikasining
Bolonya   jarayoni   ta’lim   tizimiga   qo‘shilishi   unga   dunyoning   ko‘plab
mamlakatlari   bilan   oliy   ta’lim   sohasidagi   aloqalarni   yanada   kengaytirishni
2 ta’minlaydi   va   mamlakatimiz   ta’lim   tizimining   xalqaro   miqyosidagi
reytingini oshishiga olib keladi.
Bolonya   jarayoni   -   bu   Yevropa   mamlakatlari   orasida   oliy   ta’limni
uyg‘unlashtirish   jarayonidir.   U   tushunish   oson   bo‘lgan   va   o‘xshash   oliy
ta’lim   darajalar   tizimini   yaratishni,   ta’limda   kredit-modul   tizimiga   o‘tishni,
ta’lim sifatini ta’minlashda  erkin akademik  harakatlanishni  va  Yevropadagi
ta’lim   hamkorligini   o‘z   ichiga   oladi.   Qisqa   qilib   aytganda,   bu   Yevropa
mamlakatlarining oliy ta’lim tizimlarini uyg‘unlashtirish, har bir kishi uchun
teng   ravishda   ta’limni   ta’minlash,   intellektual,   madaniy,   ijtimoiy,   ilmiy   va
texnologik   salohiyatni   shakllantirish   va   mustahkamlash,   ta’lim   sifatini
takomillashtirish jarayonidir
3 I.Bob.Kredit – modul tizimini joriy etish bo‘yicha takliflar
1.1.Kredit  modul  tizimi  haqida  tushuncha
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   8-oktabrdagi   Farmoni
bilan   tasdiqlangan “O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030-
yilgacha     rivojlantirish     konsepsiyasiga”   ga     ko’ra     mamlakatdagi       oliy
ta’lim   muassasalarining   85 foizi   2030-yilgacha   bosqichma-bosqich kredit
–modul     tizimiga     o’tishi     rejalashtirilgan.Ta’lim     jarayonini     tashkil
qilishning   kretid-modulli    tizimi-  bu   modulli    o’qitish    texnologiyalari    va
kredit   yoki   kredit   ta’limi   bo’linmalarining   kombinatsiyasiga   asoslangan
o’quv   jarayonini   tashkil   etish modeli. Ta’lim   jarayonini   tashkil   etish   va
amalga    oshirish     ko’p    qirrali    va    murakkab    harakatlar    va    o’zaro    ta’sir
tizimidir.Kredit-modul   tizimidagi   e’tibor   uning   ikkita   xususiyatiga
qaratilgan:
- talabalarning mustaqil ishiga;
-   o’quv   jarayonini   tashkil   etishning   kredit-modulli   tizimini   va   talabalarning
ta’lim yutuqlarini baholashning reyting tizimini ta’minlash.
   Ilk bor kredit-soat tizimi, AQShda paydo bo’lgan va rivojlangan. 1869yilda
Amerika   ta’limining   taniqli   arbobi,   Garvard   universiteti   prezidenti   Charlz
Eliot   tomonidan   «kredit   soati»   tushunchasini   kiritildi   va   1870-80yillarda
kredit   soatlarida   o’lchangan   akademik   ish     miqdori   joriy   etildi.1892   yildan
«kredit-soat»   tizimi   rivojlanishining   ikkinchi   bosqichiga   start   berildi.   AQSh
Milliy   ta’lim   qo’mitasi   tomonidan   «kollej-maktab»   aloqasini   yaxshilash,
o’quv   dasturlarini   standartlashtirish   maqsadida   umum   ta’lim   maktablarida
nafaqat   kollejlarda,   balki   o’rta   maktablarda   ham   «kredit»tushunchasi   joriy
etildi.   Maktablar,   bakalavr,   magistratura   va   doktorantura   ta’lim   dasturlari
mazmuni hajmini baholash uchun kredit tizimiga o‘tildi.
4 Kredit-modul   tizimi-   O zbekistondagiʻ   oliy   ta limning   o lchov   birligi	ʼ ʻ
hisoblanadi.   Unga   ko ra,   universitetda   o tiladigan   har   bir   fan   undagi   o qish	
ʻ ʻ ʻ
yuklamasi   miqdoriga   qarab,   kreditlarda   aks   etadi.   Masalan,   har   bir   fan
o rtacha 5, 6 yoki 7,5 kreditlarda aks etishi mumkin. Talaba esa har semestr,	
ʻ
o quv   yilida   muayyan   miqdorda
ʻ   kreditlar   to plab   borishi   mumkin   va   bu	ʻ
miqdorga qarab, unga   bakalavr   yoki   magistr   darajasi beriladi.
  Kredit-modul   tizimida   bir   yillik   kreditlar   miqdori   60   ni   tashkil   etadi.   Bir
o quv   yili   2   semestrdan   iboratligini   hisobga   olsak,   talaba   o qishi   davomida	
ʻ ʻ
har semestrda 30 kredit to plab borishi kerak bo ladi.	
ʻ ʻ   Bakalavr   dasturi odatda
4 yilligi hisobga olinsa, talaba ushbu darajani qo lga kiritish uchun jami 240	
ʻ
kredit,   magistratura   dasturini   tugallash   uchun   esa   120   kredit   to plashi   talab	
ʻ
etiladi.   Kreditlar   shunchaki   raqamlar   emas.   Har   bir   kredit   talaba   bajarishi
kerak bo lgan ma lum miqdordagi o qish yuklamasini bildiradi. ECTS kredit-	
ʻ ʼ ʻ
modul tizimida 1 kredit o rtacha 25-30 soatlik o qish yuklamasini anglatadi.	
ʻ ʻ
Bu   degani,   agar   fan   6   kreditli   fan   bo lsa,   talaba   ushbu   fan   bo yicha	
ʻ ʻ
belgilangan   miqdordagi   kreditlarni   qo lga   kiritish   uchun   semestr   davomida	
ʻ
150-180 soatlik o qish yuklamasini bajarishi kerak bo ladi	
ʻ ʻ  
1.2.Kredit – modul tizimini joriy etish bo‘yicha takliflar
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Muhammad al-Xorazmiy
5 nomidagi Toshkent axborot texnologiyalari universitetida kadrlar tayyorlash
tizimini tubdan takomillashtirish va samaradorligini oshirish chora-tad birlari
to‘g‘risidigi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 24-iyuldagi 569-son qaroriga
asosan   Toshkent   axborot   texnologiyalari   universiteti   va   uning   filiallarida
ta’lim tizimi kredit-modul tizimiga o‘tkazilgan edi. 2021-2022 o‘quv yilidan
boshlab O‘zbekistonning barcha oliy o‘quv yurtlarida o‘quv jarayoni kredit-
modul tizimi asosida tashkillashtirildi [4].
Universitet va uning filiallarida ta’limning kredit tizimini joriy 
etishning asosiy vazifalari etib quyidagilar belgilangan edi:
-   rivojlangan   davlatlarning   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
sohasidagi   ilg‘or   tajribalari   va   tavsiyanomalardan   foydalangan   holda,
xalqaro   ta’lim   standartlarini   joriy   qilish,   Universitet   va   uning   filiallarini
malakali  professor-o‘qituvchilar  bilan  ta’minlash,  sifatli  o‘quv  dasturlari  va
o‘quv materiallarini ishlab
chiqish orqali ta’lim sifatini oshirish;
- xorijiy oliy ta’lim muassasalari bilan talabalar, professor-
o‘qituvchilar,
izlanuvchilarning almashinuv dasturlarini kengaytirish;
- zamonaviy ta’lim texnologiyalari va o‘quv jarayonlarini tashkil 
etishning
samarali shakllarini o‘zlashtirish orqali pedagog kadrlar salohiyatini 
oshirishga ko‘maklashuvchi raqobat muhitini yaratish;
- talabaga ta’lim dasturini mustaqil shakllantirish imkoniyatini yaratish 
va bilimini baholashning oshkoraligini ta’minlash.
O‘tgan   davr   mobaynida   ushbu   qarorni   amalga   oshirish   va   ta’lim
tizimida   kredit   –   modul   tizimini   joriy   etish   bo‘yicha   qator   ishlar   amalga
oshirildi.   Lekin   shu   bilan   birga   hozirgi   kunda   kredit   tizimi   o‘z   maqsadiga
erishdi   deb   hisoblash   qiyin.   Bunga   ob’ektiv   va   sub’ektiv   sabablar   mavjud
6 bo‘lib, ular kredit tizimining to‘liq tadbiq etilishiga to‘sqinlik qilmoqda.
Bizning fikrimizcha quyidagi ishlarga alohida e’tibor berilishi lozim.
1. Oliy ta’lim jarayonini kredit-modul tizimi asosida tashkillashtirish uchun 
kredit – modul tizimiga bevosita oid hamda oliy ta’lim o‘quv jarayonining 
parametrlarini belgilovchi me’yoriy hujjatlarga o‘zgartirishlar va 
qo‘shimchalar kiritish. Kredit tizimini tashkil etishga zid bo‘lgan 
tushunchalarni bartaraf etish va cheklovlarni bartaraf etish.
2. Har bir talabani butun ta’lim olish davri bo‘yicha majburiy va tanlov
zaruriy   fanlari   nomlari,   har   bir   fan   bo‘yicha   kreditlari   ko‘rsatilgan   o‘quv
rejalari   hamda   fan   sillabuslari   va   boshqa   o‘quv-uslubiy   materiallarni   o‘z
ichiga olgan o‘quv metodik kompleks bilan ta’minlash.
3. Professor-o‘qituvchi va talabani ularning o‘qish shaklini (kunduzgi,
sirtqi,   masofaviy   va   kechki)   hisobga   olgan   xolda   ishlab   chiqilgan
universitetdagi kredit tizimi tuzilmasi va faoliyati bo‘yicha to‘liq yo‘riqnoma
bilan ta’minlash.
4. Mustaqil ta’limni (o‘qish shaklini hisobga olgan holda) tashkil etish 
metodikasini va uslubiy ta’minotini ishlab chiqish.
5. Talabalarning professor-o‘qituvchilarni va fanlarni tanlash huquqini 
amalga oshirish.
6.   Talabalarning   fanlar   bo‘yicha   ruxsat   etilgan   soatlardan   ortiq
sababsiz   dars   soatlarini   qoldirishlariga   yo‘l   qo‘ymasliklariga   erishish   va
ularning tegishli fanlarni qayta o‘qishlarini ta’minlash.
7.   Kafedralar   tarkibini   va   professor-o‘qituvchilar   yuklamalarini   o‘z
vaqtida   shakllantirish   maqsadida   talabalarning   fanlarni   tanlash   jarayonini
tegishli o‘quv semestridan 2 oy oldin o‘tkazish.
8.   Talabalar   bilan   mustaqil   ishlar   samaradorligini   va   o‘quv   jarayoni
sifatini   keskin   oshirish   maqsadida   professor-o‘qituvchilar   yuklamalarining
o‘quv   mashg‘ulotlari   soatini   kamaytirish.   Bunda   umumiy   1540   soatli
7 yuklamadan o‘quv mashg‘ulotlariga (ma’ruza, kurs ishi, amaliy, laboratoriya
va   seminar   mashg‘ulotlari   olib   borish,   bitiruv   ishi   va   magisterlik
dissertatsiyaga  rahbarlik  xamda  maslahat  berish,  amaliyotlarga  rahbarlik  va
boshqalar)   -   40%,   o‘qituvchi   rahbarligida   mustaqil   ishlarni   olib   borishga   -
30%, ilmiy va metodik ishlarga-30% ajratilishiga erishish. 1
Shubhasiz, ushbu takliflarning qisman bo‘lsa ham amalga oshirilishi 
oliy ta’limda o‘quv jarayoni sifatiga ta’sir etuvchi omillardan bo‘ladi.
1.3 Kredit–modul ta'lim tizimida talabalarning mustaqil ta'lim
faoliyatining dolzarbligi
"O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta'lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish   kontsepsiyasi"da   oliy   ta'lim   jarayonlariga   raqamli
texnologiyalar   va   zamonaviy   o'qitish   usullarni   joriy   etish,   yoshlarni   ilmiy
faoliyatga keng jalb etish, korrupsiyaga qarshi kurashish, muhandislik-texnik
ta'lim   yo'nalishlarida   tahsil   olayotgan   talabalar   ulushini   oshirish,   kredit-
modul   tizimini   joriy   etish,   o'quv   rejalarida   amaliy   ko'nikmalarni   oshirishga
qaratilgan   mutaxassislik   fanlari   bo'yicha   amaliy   mashg'ulotlar   ulushini
oshirish   bo'yicha   aniq   vazifalar   belgilab   berilgan.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidentning   2019   yil   8   oktyabrdagi   Farmoni   bilan   tasdiqlangan
"O'zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
kontsepsiyasi"ga   ko'ra   mamlakatdagi   oliy   ta'lim   muassasalarining   85   foizi
2030   yilgacha   bosqichma-bosqich   kredit-modul   tizimiga   o'tishi
rejalashtirilgan. Bu yaqin yillar davomida mamlakatdagi deyarli barcha oliy
ta'lim   muassasalarining   kredit-modul   tizimida   faoliyat   yurita   boshlashidan
darak beradi.
Kredit-modul   tizimi,   bu   —   ta'limni   tashkil   etish   jarayoni   bo'lib,
o'qitishning   modul   texnologiyalari   jamlamasi   va   kredit   o'lchovi   asosida
baholash  modeli  hisoblanadi.  Uni  bir  butunlikda  olib  borish  serqirra  hamda
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 oktabrdagi “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish 
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5847-son Farmoni.
8 murakkab tizimli jarayondir. Kredit-modul tamoyilida ikkita asosiy masalaga
ahamiyat   beriladi:   talabalarning   mustaqil   ishlashini   ta'minlash;   talabalar
bilimini reyting asosida baholash.
Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilar e'tirof 
etiladi:
• o'quv jarayonlarini modul asosida tashkil qilish;
• bitta fan, kurs (kredit)ning qiymatini aniqlash;
• talabalar bilimini reyting ball asosida baholash;
• talabalarga o'zlarining o'quv rejalarini individual tarzda tuzishlariga 
imkon
yaratish;
• ta'lim jarayonida mustaqil ta'lim olishning ulushini oshirish;
• ta'lim dasturlarining qulayligi va mehnat bozorida mutaxassisga 
qo'yilgan talabdan kelib chiqib o'zgartirish mumkinligi.
Yuqoridagilar   dars  mashg'ulotlarini   nafaqat   o'qitishni   innovasion   ta'lim
texnologiyalari asosida olib borish, balki talabadan mustaqil o'qib-o'rganish,
ta'limga yangicha munosabatda bo'lish, mehnat bozori talabidan kelib chiqib,
zaruriy   va   chuqur   nazariy   bilimlarni   egallash,   amaliy   ko'nikmalarini
shakllantirishga   o'rgatishdan   iboratdir.   Muxtasar   aytganda,   mazkur   tizim
talabaning   kasbiy   rivojlanishi   va   kamolotiga   yo'naltirilgan.   Ilm   sohibining
butun hayoti davomida bilim olishini ta'minlashga hamda mehnat bozori va
zamonaviy   talablarga   javob   bera   oladigan   inson   kapitalini   shakllantirishga
qaratilgandir.
Keling, shu o'rinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha 
to'xtalib o'tamiz.
Modul — bu, bir nechta fan hamda kurslar o'rganiladigan o'quv rejasining bir
qismi. U talabalarda ma'lum bir bilim va ko'nikma hosil qilish, tahliliy-
mantiqiy mushohada yuritish salohiyatiga ega bo'lishiga qaratilgan bir nechta
9 fanlar (kurslar) majmui hisoblanadi. Bunda o'qituvchi o'quv jarayonini tashkil
qiladi, jonli, video hamda audio ma'ruzalar o'qiydi, talabaning faoliyatini 
muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil o'rganadi 
hamda berilgan topshiriqlarni bajaradi.
Xorijiy   tajribaga   ko'ra,   kredit-modul   tizimida   o'quv   jarayoni   har
semestrda   2-4   tagacha   moduldan   iborat   bo'ladi.   Modulda   jamlangan   fanlar
osondan   murakkablik   sari,   nazariy-uslubiy   fanlardan   amaliy   fanlarga   qarab
hamda   mantiqiy   jihatdan   bir-birini   o'zaro   uzviy   to'ldirish   printsipi   asosida
shakllantiriladi.   Talaba   mutaxassis   bo'lib   shakllanishi   uchun   nafaqat
axborotlar, balki ularni qayta ishlash, amaliyotga joriy qila olish malakasiga
ega bo'lishi talab etiladi.
Modulga asoslangan o'quv dasturlari maxsus sxema asosida ishlab 
chiqiladi va quyidagilarni o'z ichiga qamrab oladi:
• o'quv maqsadi hamda vazifalarning to'liq ochib berilishi;
• talabaning fanni (kursni) boshlashi va tugatishidan keyingi orttirishi 
lozim
bo'ladigan malakasiga qo'yiladigan talablar;
• modul tarkibiga kirgan har bir fanning qisqacha mazmuni (sillabus), 
ya'ni
ma'ruzalar mavzulari, seminar va amaliy mashg'ulotlarning rejasi, mustaqil 
ta'limni baholash uchun mo'ljallangan topshiriqlar;
• o'qitishning qisqacha bayoni: ta'lim berish usul hamda vositalari; 
bilimlarni baholashning usul va shakllaridan iborat. 2
Modul   asosida   o'qitish   tizimida   talabalar   bilimi,   malakasi   hamda
ko'nikmasini   baholashda   reyting   baholash   tizimidan   foydalaniladi.   Unda
talabaning   barcha   o'quv   faoliyati,   ya'ni   auditoriya   va   auditoriyadan
tashqarida olgan, o'zlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi.
2
  Usmonov B.Sh., Xabibullaev R.A. Oliy o‘quv yurtlarida o‘quv jarayonini kredit-modul tizimida tashkil qilish. O‘quv qo‘llanma.–Toshkent, 
TKTI, 2020. – 120 bet.
10   Bu   o’z   navbatida   oliy   ta’limda   taxsil   olayotgan   yosh   kadrlardan   o’z
sohalari   bo’yicha   yetuk   mutaxassis   bo’lish   bilan   birgalikda   o’zlari
egallayotgan sohalari bo’yicha mustaqil faoliyat yurita oladigan, zarur paytda
mustaqil   fikr   yurita   oladigan   raqobatbardosh   kadrlar   bo’lishlarini   talab
qilmoqda. Ta’lim jarayonida talabaning mustaqil ta’lim olishini faollashtirish
zarur.   Mustaqil   ta’lim   masalasini   qo’yilishi,   yechish,   o’z–o’zini   nazorat
qilish   va   baholashning   yo’llarini   talaba   tomonidan   tanlanishi   va   bajarilishi
bilan   xarakterlanadi.   Hozirgi   vaqtda   oliy   ta’limda   o‘quv   jarayoni
mutaxassislarni   har   tomonlama   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,
ularning   ma’lum   kasbiy   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni   egallash   sharoitida
talabalarning   bilish   faoliyatini   rivojlantirish   va   boshqarish   bo‘yicha   har
tomonlama   tizimli   ish   olib   borishni   talab   etadi.   Oliy   ta’limda   dars   jarayoni
ko‘plab   ma’lumotlar   sig‘imini   egallashga,   samarador,   ijodiy   tafakkurni
shakllantirishga, shaxsning intellektual salohiyatini rivojlantirishga, mantiqiy
tahlil   va   ma’lumotlarni   har   tomonlama   qayta   ishlashga   bo‘ysundirilmog‘i
lozim.   Mutaxassislar   tayyorlashda   zamonaviy   talablarga   binoan   ta’lim
jarayonini   tashkil   etishning   muhim   shartlaridan   biri   talabalarning   mustaqil
o‘quv   faoliyatini   faollashtirish   hisoblanadi.   Talabalarning   mustaqil   ta’lim
olish tizimida mustaqil ta’lim mazmuni uning asosini tashkil etadi. Mustaqil
ta’lim   mazmunini   mustaqil   ta’lim   materiallari,   ta’lim   beruvchi   va   ta’lim
oluvchilarning   faoliyati   tashkil   etadi.   Bunda   o‘qituvchi   va   talaba   muloqoti
asosiy   rol   o‘ynaydi.   Mustaqil   ta’lim   olishning   asosiy   vositasi   -   bu   mustaqil
ta’lim materiallaridir. Ular uzviy  bog‘langan tizim  bo‘lib, darsliklar,  o‘quv-
metodik   qo‘llanmalar   va   ma’ruza   matnlaridan   farq   qiladi.   Ularda   teran   va
mazmundor   uslubiy   ko‘rsatmalar,   ta’lim   oluvchining   bilish   faoliyatini
boshqarish bloki, kasbiy tayyorgarligi jarayonida mustaqil o‘qish mezonlari,
uning   o‘z-o‘zini   mustaqil   o‘qishga   yo‘naltirib   borishi,   o‘z-o‘zini   nazorat
qilishi, o‘z-o‘zini namoyon etishi va shaxsiy bilish faoliyati jarayonida o‘z -
11 o‘zini baholay olishi uchun psixologik -pedagogik tavsiyalar mavjud bo‘ladi.
Mustaqil   ta’lim   materiallari   o‘quv-uslubiy   qo‘llanmalari,   ma’ruza   matnlari,
kompyuter   dasturlari,   audio   va   videomateriallar,   mavjud   an’anaviy
darsliklardan   foydalanishga   doir   tavsiyalar,   axborotning   boshqa   manbalari
ko‘rinishida   bo‘ladi.[2]   Mustaqil   ta’lim   materiallari   bir   necha   belgilari
bo‘yicha tasniflanadi. 1. O‘quv materiali tavsifiga ko‘ra: bular darslik, o‘quv
va   metodik   qo‘llanmalardan   olinadigan   bilim   va   ma’lumotlar;   qo‘shimcha
materiallar; namunaviy ma’ruza matni va boshq. 2. O‘quv axboroti hajmiga
ko‘ra:   O‘rganilayotgan   masalalar,   o‘quv   fani   mavzui   bo‘yicha   axborotning
to‘la hajmi. Axborot texnologiyalari bilan bog‘liq materiallar. 3. Foydalanish
muddatiga   ko‘ra:   Ta’lim   oluvchilarga   bir   marta   foydalanish   uchun
tarqatiladigan materiallar; Mashg‘ulotlarda bir necha marta foydalaniladigan
materiallar.   Mustaqil   ta’lim   olish   jarayonida   mustaqil   ta’lim   materiallari
hamda   ta’lim   oluvchi   va   o‘qituvchi   muloqoti   yetakchi   komponentlar
hisoblanadi. 3
  Bu   ikki   komponentning   o‘zaro   ta’sir   darajasi   ochiq   ta’lim
modellarini   tenglashtirishga   yordam   beradi.   Ko‘plab   talabalarning   ilgari
mustaqil ta’lim materiallari bilan mustaqil ishlash muammosiga hech qachon
duch   kelmaganini   e’tiborga   olish   lozim.   Mustaqil   ta’lim   materiallari
darsliklar, o‘quv va metodik qo‘llanmalardan farqli o‘laroq tuzilishi jihatdan
murakkab   xarakterga   ega.   Amaliyot   ko‘rsatadiki,   ko‘plab   ta’lim   oluvchilar
tahsil   jarayonida   o‘zlarining   mustaqil   ta’lim   materiallari   bilan   ishlay   olish
ko‘nikmalarini   xolis   baholay   olmaydilar.   Bu   baholashlar   hamisha   shaxsiy
(sub’ektiv) xarakterga ega. Bu jarayonning xolisligini qay tarzda ta’minlash
borasida   jiddiy   muammo   chiqadi.   Ta’lim   oluvchilarning   mustaqil   ta’lim
materiallari bilan mustaqil ishlash ko‘nikmasini baholash mezonlarini ishlab
chiqish,   belgilash,   asoslab   berish   va   undan   foydalanishni   ko‘rsatish   lozim.
Har bir ta’lim oluvchi o‘zini o‘zi baholashi va o‘z faoliyatini to‘g‘rilashi yoki
3
  O‘rinov V. O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim muassasalarida ECTS kredit-modul tizimi: asosiy tushunchalar va qoidalar. O‘quv qo‘llanma. 
Nyu Bransvik Universiteti, 2020 y.
12 tashkil   qilishga   tayyorgarligiga   muvofiq   holda   mezonlar   tanlaydi.   Bugungi
kunda   rivojlangan   mamlakatlarda   talabalarning   o’quv   va   ijodiy   faolliklarini
oshiruvchi,   ta’lim-tarbiya   jarayonining   samaradorligini   kafolatlovchi
pedagogik texnologiyalarni qo’llashga doir katta tajriba to’plangan bo’lib, bu
tajriba   asosini   interfaol   metodlar   tashkil   etmoqda.   Talaba   asosan,   o’zi
o’zlashtirgan   bilimlarni   namoyish   etadi,   o’qituvchi   esa   uning   fikrlarini
tinglaydi,   zarur   o’rinlarda   o’qituvchi   –   talaba   an’anaviy   ta’limdagi   suhbat
ishtirokchilari   savollar   bilan   murojaat   qiladi.   Talabalar   guruhi   (jamoasi)   bu
vaziyatda   butunlay   sust   ishtirokchi,   tinglovchi   bo’lib   qoladi.   Bir   qarashda
talaba   yoki   o’qituvchi   tomonidan   uzatilayotgan   axborotlarning   qabul
qilinishi   talabalar   guruhi   (jamoasi)   uchun   bilimlarni   o’zlashtirish
imkoniyatini yaratayotgandek taassurot uyg’otadi. Biroq, psixologik tadqiqot
natijalarining   ko’rsatishicha,   shu   tarzda   qabul   qilingan   bilim   (ma’lumot)lar
juda   tez   unutiladi.   Hususan,   amerikalik   psixolog   olimlar   R.   Karnikau   va   F.
Makelrouning o’rganishlariga ko’ra shaxsning tabiiy fiziologik – psixologik
imkoniyatlari   muayyan   shakllarda   o’zlashtirilgan   bilimlarni   turli   darajada
saqlab   qolish   imkonini   beradi.   Zamonaviy   ta’limni   tashkil   etishga
qo’yiladigan   muhim   talablardan   biri   ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf
etmay,   qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga   erishishdir.   Qisqa   vaqt   orasida
muayyan   nazariy   bilimlarni   talabalarga   yetkazib   berish   asosida   ma’lum
faoliyat   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirish,   faoliyatini   nazorat   qilish,
ular   tomonidan   egallangan   nazariy   va   amaliy   bilimlar   darajasini   baxolash
o’qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahoratni,   ta’lim   jarayoniga   nisbatan
yangicha   yondashuvni   talab   etadi.   "Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi"da
ta’lim   jarayoniga   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   kiritish   ta’kidlanadi.
Pedogogik   texnologiya   bu   ta’lim   jarayoniga   sistemali   yondashuv   bo’lib,
unda   ta’lim   jarayonining   tashkil   etishda   texnika   va   inson   imkoniyatlari
hisobga olinadi va ularning o’zaro munosabati ta’limning optimal formalari
13 yaratilishiga   zamin   bo’ladi.   Pedagogik   texnologiyalarni   quyidagi   tarkibiy
qismlarga   bo’lish   mumkin:   -   ta’lim   -   tarbiya   ishtirokchilari   shaxsiga
qo’yiladigan   ijtimoiy   talablar;   -   hamkorlik   faoliyati   a’zolarining   kasbiy
tayyorgarligi;   -ta’lim   jarayoning   maqsadi,   mazmuni,   mohiyati,   amalga
oshirish vositalari; - ta’lim jarayonini diffentsiyalashtirish; - ijodiylik. Ya’ni
shaxs:   manbani   o’zi   o’qiganida   10   %;   ma’lumotni   eshitganida   20   %;   sodir
bo’lgan voqea, hodisa yoki jarayonni ko’rganida 30 %; sodir bo’lgan voqea,
hodisa yokijarayonni ko’rib, ular to’g’risidagi ma’lumotlarni eshitganida 50
%;   ma’lumot   (axborot)larni   o’zi   uzatganida   (so’zlaganida,   bilimlarini
namoyish etganida) 80 %; o’zlashtirilgan bilim (ma’lumot, axborot)larni o’z
faoliyatiga   tatbiq   etganida   90   %   hajmdagi   ma’lumotlarni   yodda   saqlash
imkoniyatiga   ega.   Talabalarda   mantiqiy   tafakkurni   rivojlantirish   uchun
fikrlash   xususiyatlarini   shakllantirish   zarur.   Fikrlash   operatsiyalari   asosida
dars   jarayoni   faollashtiriladi.   Bu   o’qituvchining:   nima   uchun?,   qanday
maqsadda?,   sababalari   qanday?,   natija   nima   uchun   shunday   bo’ldi?   singari
savollarning muhokamasi orqali amalga oshirilishi mumkin. O’qituvchilarni
evristik,   muammoli   vaziyatlarga   tortish,   tanqid,   gumon   xolatlarini
muhokama   qilish,   ulardagi   muammolarni   mustaqil   holda   topish   va   ularni
yechish uchun o’z loyihalarini tuzish va himoya qilish talabalar tafakkurining
ma’nodor   va   unumdor   bo’lishiga   xizmat   qiladi.   Ko’nikma   va   malakalarni
shakllantirish   bilimlarni   o’zlashtiribgina   qolmay   xilma-xil   ko’nikma   va
malakalarni hosil qiladilar. Ko’nikma-mashq qilish natijasida yuzaga kelgan
xatti-harakatlarning avtomatlashgan usuli. Fiziologik jihatdan ko’nikma bosh
miyaning   katta   yarim   sharlari   po’stlog’ida   hosil   bo’lib,   vaqtinchalik   nerv
bog’lanishlarining   barkaror   tizimining   funksiyasini   ta’minlaydi.   Dinamik-
stereotiplarni   yaratish   sharoitlari   bir   vaqtning   o’zida   avtomatlashgan   akt
bilan   murakkab   analitik-   sintetik   faoliyatini   yuzaga   keltiradi.   Buning
natijasida   nafaqat   ko’nikmalar,   balki   malakalar   ham   yuzaga   keladi.   Ta’lim
14 jarayoni   tashkil   etishning   o’ziga   xos   metodlaridan   biri   ishbop   o’yinlardir.
Ishbop   o’yinlar   munosabatlar   sistemasini   modellashtirish,   faoliyat
harakteristikasini tashkil etishga yordam beradi. Ta’lim oluvchilarning ta’lim
faoliyatiga ko’ra ta’limning quyidagicha metodlari ajratiladi: 1. Tushuntiruv
ko’rsatmalilik   metodi   –   bu   metod   reproduktiv   metod   bo’lib   unda   faoliyat
o’qituvchi   tomonidan   olib   boriladi.   Talabalar   ta’lim   jarayonida   bilim
oladilar, tanishadilar. Bu metod juda keng tarqalgan metodlardan biri bo’lib,
uni   albatta   takomillashtirilgan   usullari   mavjud.   Bu   dasturlashtirilgan
ta’limdir. 2. Reproduktiv metod – bu metodda talaba faoliyat ko’rsatib, unda
talaba   berilayotgan   bilimni   qayta   xotirada   tiklab,   olingan   bilimni   nusxa
sifatida   qabul   qiladi.   3.   Muammoli   ta’lim   metodi   –   o’qituvchi   tomonidan
tashkil etilib, u produktiv harakterga egadir. Ushbu metod orqali talaba bilim
va   malakalarini   shakllantiradi.   Ushbu   metodning   takomillashtirish
yo’llaridan   biri   ishchan   o’yinlarni   tashkil   etishdan   iboratdir.   4.   Qisman
izlanish metodi – o’qituvchi nazorati ostida tashkil etiladigan metod bo’lib, u
ham   produktiv   harakterga   ega   bo’lib,   bunda   talaba   ijod   qiladi.   5.   Tadqiqot
metodi – o’qituvchi ilm yordamisiz tashkil etiladigan ta’lim metodi bo’lib, u
talabaning   mustaqil   izlanish,   fikrlash   va   bilimlar   transformatsiyasini   talab
etadi. Xulosa sifatida yuqorida aytib o’tilgan barcha sifatlar yosh o’zgargan
sari   o’zgarib   boradi.   Ijodiy   ishda   fikrlashning   mustaqilligi   va   tanqidiyligi
zarur   bo’lib,   u   aqliy   faoliyatning   produktivligini   ta’minlaydi.   Ta’lim
jarayonida   noan ь anaviy   metodlar   talaba   shaxsining   har   tomonlama   kamol
topishiga zamin hozirlaydi. SHuni alohida ta ь kidlash joizki, bugun biz ta’lim
va   tarbiya   berayotgan   talabalar   vatanimizning   ertangi   kunini,   taqdirini
belgilashda katta ahamiyat kasb etadi.
15 II.Bob.Kredit ta’lim tizimida fanlarni o’qitishda innovasion ta’lim
texnologiyalari klassifikasiyasi va metodikasi.
2.1 Kredit tizimi asosida ta’lim jarayonlarini rejalashtirishning
afzalliklari va muammoli jihatlari
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   8   oktabrdagi
PF5847-son   Farmoni   bilan   tasdiqlangan   “O‘zbekiston   Respublikasi
Oliytta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi”da   oliy
ta’limtjarayonlariga   raqamli   texnologiyalar   va   zamonaviy   o‘qitish   usullarni
joriy   etish,   yoshlarni   ilmiy   faoliyatga   keng   jalb   etish,   korrupsiyaga   qarshi
kurashish,   muhandislik-texnik   ta’lim   yo‘nalishlarida   tahsil   olayotgan
talabalar ulushini oshirish, kredit-modul tizimini joriy etish, o‘quv rejalarida
amaliy   ko‘nikmalarni   oshirishga   qaratilgan   mutaxassislik   fanlari   bo‘yicha
amaliy   mashg‘ulotlar   ulushini   oshirish   bo‘yicha   aniq   vazifalar   belgilab
berilgan.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoevning 2020 yil 24
yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo‘llagan   murojaatnomasida   2020   yilga   “Ilm,
ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”   deb   nom   berishning
taklif   etilishi,   maktab   bitiruvchilarini   oliy   ta’lim   bilan   qamrab   olish
darajasini   bosqichma-bosqich   oshirib   borish,   ta’lim   yo‘nalishlari   va
o‘qitiladigan   fanlarni   qayta   ko‘rib   chiqish,   mutaxassislikka   aloqasi
bo‘lmagan fanlar sonini 2 barobar qisqartirish, oliy ta’limda o‘quv jarayoni
kredit-modul tizimiga o‘tkazish, qator oliy ta’lim muassasalarini o‘zini o‘zi
moliyaviy   ta’minlashga   o‘tkazish,   ta’lim   sohasini   to‘liq   raqamlashtirish,
davlat-hususiy   sheriklik   mexanizmlarini   ta’lim   sohasiga   ham   keng   tatbiq
etish masalalari shu kunning dolzarb masalalari ekanligi ta’kidlab o‘tilgan. 4
Ushbu   murojaatnomada   birinchi   o‘ringa   xalqning   bilim   darajasini
oshirish   masalasi   qo‘yilgan,   bu   esa   millatning   raqobatbardoshligini
4
  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Muhammad al-Xorazmiy nomidagi Toshkent axborot texnologiyalari universitetida 
kadrlar tayyorlash tizimini tubdan takomillashtirish va samaradorligini oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2018 yil 24 iyuldagi 569-son Qarori.
16 belgilovchi   omil   hisoblanadi.   Shu   sababli,   tabiiyki,   ushbu   hujjatda
zamonaviy   talablar   va   jahon   standartlariga   javob   beradigan   milliy   ta’lim
tizimini yaratish muammosining elementlari ham o‘z aksini topgan.
“Kredit-modul tizimida o‘qitishning qanday afzalligi va biz amalda
foydalanib   kelayotgan   ta’lim   tizimidan   qanday   farqi   va   ustunliklari   bor?”.
Ushbu   savollarga   javob   berish   uchun   dastlab   kredit-modul   tizimi   haqida,
kredit-modul   tizimi   va   uning   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   joriy   etilishining
ahamiyati,   dunyo   mamlakatlarining   ta’lim   tizimida   kredit-modul   tizimining
o‘ziga   xos   xususiyatlari,   imkoniyatlari   va   afzalliklari   borasida   izlanishlar
olib borish muhim hisoblanadi.
O‘zbekistonda kredit ta’lim tizimiga asoslangan milliy modelni ishlab
chiqishda,   Yevropa   ECTS   krediti   va   Amerika   kredit   soatlari   tizimlarining
yutuqlarini   inobatga   olgan   holda   yuqori   ta’lim   sifatini   va   dunyo   ta’lim
jarayonlariga   integratsiyalashish   uchun   ishonchli   asosni   tanlash   maqsadga
muvofiqdir   [2].   ECTS   kredit   tizimi   ko‘p   millatli   Yevropa   an’analarini
inobatga olgan holda turli ta’lim tizimlarini yaqinlashtiradi.
Kredit-modul tizimida ahamiyat beriladigan asosiy masalalar sifatida 
quyidagilarni ko‘rsatish mumkin [3]:
- talabalarning mustaqil ishlashini ta’minlash;
- talabalar bilimini reyting asosida baholash;
- o‘qitishning modulli texnologiyasini ishlab chiqish va 
takomillashtirish;
- talabalarning o‘z ustida mustaqil ishlashini ta’minlash uchun fanning
metodik ta’minotini yanada takomillashtirish.
Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilarni e’tirof 
etish
mumkin:
17 - o‘quv jarayonini modul asosida tashkil qilish;
- bitta fan va kurs kesimida kreditning qiymatini aniqlash;
- talabalar bilimini reyting asosida aniqlash va baholash;
- talabalarning o‘z shaxsiy o‘quv rejalarini individual tarzda 
shakllantirishga
imkoniyat yaratish;
- ta’lim jarayonida mustaqil ta’lim olishning ulushini oshirish;
- ta’lim dasturlarining qulayligi va mehnat bozorida mutaxassisga 
qo‘yiladigan talabdan kelib chiqib o‘zgarishlarni amalga oshirish;
- talabalarning fanlar va professor-o‘qituvchilarni tanlashi uchun 
imkoniyatlar yaratish.
2.2 Kredit-modul tizimining afzallik va muammoli jihatlari
  Kredit-modul tizimiga o‘tishda bir qator muammoli jihatlarga e’tiborimizni
qaratishimiz   va   bu   tizimning   afzallik   jihatlariga   urg‘u   berish   maqsadga
muvofiqdir. Ma’lumki, talabaning umumiy yuklamasi auditoriya va mustaqil
ta’lim   yuklamalaridan   iborat.   Amaldagi   ta’lim   tizimida   auditoriya
yuklamalariga   katta   e’tibor   qaratilib   kelinmoqda,   lekin   mustaqil   ish   turlari
hali ommalashmagan. Kredit tizimida eng avvalo talabaning mustaqil ishiga
jiddiy e’tibor qaratiladi.
Kredit   bu   baho   emas,   balki   ish   hajmi   hisoblanadi.   Masalan,   talaba   6
kreditlik   fanni   o‘zlashtirgan   bo‘lsa,   u   6   kredit   hajmidagi   ishni   bajargan
hisoblanadi,   ya’ni   u   ushbu   fanning   ma’ruzalarida,   amaliy   va   laboratoriya
mashg‘ulotlarida   qatnashgan,   mustaqil   ish   topshiriqlarini   bajargan
hisoblanadi.   Demak,   bu   fanni   o‘zlashtirgan   talaba   uni   qanday   bahoga
o‘zlashtirganidan qat’iy nazar u 6 kreditni qo‘lga kiritadi.
Kredit-modul tizimining mazmun-mohiyatini ochib berishda uni faqat
18 “kredit” va “modul” atamalari orqali izohlash yetarli bo‘lmaydi. Bu atamalar
uni ixcham nomlash uchun qo‘llanilgan. Kredit-modul tizimining mohiyatini
boshqacha   qo‘yidagi   usulda   ochib   berish   maqsadga   muvofiqdir.   Ya’ni,
asosiy   tamoyillar,   kredit-modul   tizimining   amaldagi   ta’lim   tizimidan   farq
qiluvchi jihatlari qo‘yidagicha.
Avval   ta’kidlab   o‘tilganidek,   kredit-modul   tizimining   asosiy
tamoyillari   va   elementlari   qisman   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim
tizimiga   tatbiq   qilingan.   Bu   yerda   kredit-modul   tizimining   faqat   biz   uchun
yangi   bo‘lgan   va   amaldagi   ta’lim   tizimida   mavjud   bo‘lmagan   quyidagi
muammoli jihati va afzalliklarini va uni amalga oshirish bo‘yicha takliflarni
keltirib o‘tamiz:
1) Oliy ta’limning samaradorligi.  Amaldagi ta’lim tizimida talabalar 1-
kursdan   boshlab   yo‘nalishlar   va   ular   ichida   tarmoqlar   bo‘yicha   ajratilib
ixtisoslik fanlarini o‘qishni boshlashadi. Ya’ni, biz talabani hali abiturientlik
paytidayoq tanlovdan mahrum qilib ixtisoslikka biriktirib qo‘yamiz. Kredit-
modul   tizimida   esa   eng   avvalo   talabaga   tanlov   imkoni   beriladi.   Tanlov
fanlari semestrdan semestrga oshib boradi.
Ilg‘or  xorij tajribasi shuni  ko‘rsatadiki,  bakalavriatni ikkita bosqichga
ajratish   orqali,   1-2   kurslarda   tayanch   fanlarni,   3-4   kurslarda   esa   tanlov
asosida   ixtisoslik   fanlarini   o‘qitish   mumkin.   Demak,   endilikda   kadrlarga
bo‘lgan   ehtiyojni   qondirish   uchun   4   yil   emas,   2   yil   yetarli   bo‘ladi.   Bu   esa
oliy ta’limning ish unumini, samaradorligini 2 barobar oshiradi.
2) “Talaba-o‘qituvchi” nisbati.  Hozirgi kunda O‘zbekiston oliy ta’lim
tizimida   maxsus   fanlarni   past   kurslardan   boshlab   rejalashtirish,   o‘quv
rejalardagi takrorlanadigan fanlarni har xil mutaxassisliklar bo‘yicha alohida
o‘qitish,   auditoriya   soatlari   hajmini   oshirish   kabi   holatlar   mavjud.   Bunday
jarayonlar o‘quv yuklamalarining keskin oshishiga sabab bo‘ladi.
19 Biroq,   biz   bilamizki   oliy   o‘quv   yurtida   bitta   o‘qituvchiga   to‘g‘ri
keladigan yuklama hajmi oliy o‘quv yurti bo‘yicha umumiy o‘quv yuklamasi
hajmini talabalar soni asosida hisoblangan o‘qituvchilar soniga bo‘lish orqali
aniqlanadi.   Ya’ni,   o‘qituvchilar   shtati   o‘quv   yuklamalari   asosida
belgilanmaydi, balki talaba-
o‘qituvchi   nisbati   orqali   belgilanadi.   Oliy   o‘quv   yurti   bo‘yicha   umumiy
o‘qituvchilar   soni   aniqlangandan   so‘ng,   ushbu   asosda   kafedralar   shtatini
shakllantiriladi, bunda esa kafedra o‘quv yuklamalari hajmiga asoslaniladi.
Kredit-modul   tizimida   talaba-o‘qituvchi   nisbati   16:1   va   undan   ham
yuqori bo‘lishi ko‘zda tutiladi. Bunga auditoriya yuklamalarini kamaytirish,
talabaning   mustaqil   ishi   hajmini   oshirish,   o‘quv   rejalarni   unifikatsiyalash,
darslarni katta auditoriyada tashkil qilish orqali erishish mumkin.
3)   Talabaning   mustaqil   ish   turlari.   Amaldagi   ta’lim   tizimida   asosan
auditoriyadagi darslarga ko‘proq e’tibor beriladi, talabaning mustaqil ishiga
esa jiddiy e’tibor qaratilmaydi, chunki bu faoliyat turi chuqur o‘rganilmagan.
Kredit-modul   tizimida   esa   fan   moduli   tarkibidagi   “O‘qituvchi
rahbarligidagi   talabaning   mustaqil   ishi”   va   o‘qituvchiga   bog‘liq   bo‘lmagan
“Mustaqil   ta’lim”   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘qituvchi   rahbarligidagi
talabaning   mustaqil   ishiga:   keyslar,   topshiriqlar,   intervyu,   krossvord,
viktorina,   esse,   dayjest,   taqdimot,   hisob   ishi,   hisob-chizma   ishi,   kurs
loyihasi,   kurs   ishi,   ilmiy   izlanishlar,   fan   to‘garaklarida   qatnashish   va
h.k.larni   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Bunday   faoliyat   turlariga   rahbarlik
qilish   uchun   alohida   o‘quv   yuklamalari   joriy   etilishi   maqsadga   muvofiq.
Mustaqil   ta’limga   esa   vodkastlar,   o‘rgatuvchi   testlar,   virtual   trenajyorlar,
FAQ,   forumlarni   misol   qilib   keltirish   mumkin.   O‘qituvchi   rahbarligidagi
talabaning mustaqil ishi va mustaqil ta’lim turlari ro‘yxatini, glossariylarni,
ularni   qo‘llash   bo‘yicha   uslubiy   qo‘llanmalarni   zarur   darajada
20 shakllantirishimiz   mumkin,   lekin   eng   asosiy   masala   –   har   bir   fan   bo‘yicha
o‘ziga   xos   o‘qituvchi   rahbarligidagi   talabaning   mustaqil   ishi   va   mustaqil
ta’lim   turlarini   ishlab   chiqishdir.   Ayniqsa,   ushbu   mustaqil   ish   turlarini
masofaviy   ta’lim   platformalarida   shakllantirish   shu   kunning   eng   dolzarb
muammolaridan   biridir.   Bu   jarayonlarni   ilg‘or   pedagoglarning   tajribalarini
ommalashtirish orqali jadallashtirish mumkin.
4)   O‘quv   rejalarining   mosligi.   Hozirgi   kunda   O‘zbekiston   oliy   ta’lim
tizimida   bir   xil   yo‘nalishdagi   o‘quv   rejalarning   turdosh   OTMlarda   o‘zaro
farq qilishini kuzatish mumkin. Kredit-modul tizimi joriy qilinishi bilan esa
o‘quv   rejalar   Bolonya   jarayoni   ishtirokchi   davlatlaridagi   o‘quv   rejalarga
to‘liq  mos  bo‘ladi  va  diplomlarning  o‘zaro  tan  olinishiga  sharoit  yaratiladi.
Buning   uchun   birinchi   nav-batda   o‘quv   rejalarimizning   xorijiy   o‘quv
rejalarga mosligini tahlil qilishimiz zarur.
5)   Ta’lim   natijalari.   Kredit-modul   tizimida   ta’lim   mazmuni   “ta’lim
natijalari”   asosida   rejalashtiriladi.   Yanada   aniqroq   aytadigan   bo‘lsak,
talabalarga   o‘qitiladigan   fanlar   va   ularning   mazmuni   kelgusidagi   kasbiy
faoliyat   turi   uchun   qanchalik   zarurligidan   kelib   chiqib   shakllantiriladi.
Ochig‘i,   hozirgi   kunda   biz   bu   borada   maqtana   olmaymiz,   chunki   o‘quv
rejalariga ob’ektiv va sub’ektiv sabablarga ko‘ra har xil fanlar kirib qolgan.
Bu muammoni hozirgi kunda ikki xil usulda yechish mumkin.
Birinchidan   –   bakalavriat   va   magistratura   ta’lim   dasturlari   bo‘yicha
kompetensiyalar jadvalini shakllantirish, professiogrammalarni tuzish  zarur.
Bu juda aniq, lekin katta hajmdagi ish hisoblanadi.
Ikkinchidan   –   o‘quv   rejalarini   xorijiy   tahlil   qilish   zarur.   Bunda
yetakchi   xorijiy   oliy   o‘quv   yurtlarining   o‘quv   rejalari   va   sillabuslari
mazmuniga   mo‘ljal   olinadigan   bo‘lsa   kamroq   xatoga   yo‘l   qo‘yiladi   va   bu
ishni   mutaxassislik   kafedralarining   mas’ul   o‘qituvchilarining   imkoniyatlari
21 darajasida hal qilish mumkin.
O‘quv   rejalarini   shakllantirib   bo‘lganimizdan   so‘ng   “tanlov   fanlari
katalogi”ni   tuzib,   ularni   talabalar   tanloviga   taqdim   qilishimiz   zarur.   Shu
orqali   o‘quv   rejalaridagi   fanlar   talabalarning   qiziqishlariga,   kadrlar
iste’molchilarining   talablariga   qay   darajada   mos   kelishini   bilib   olish
mumkin.
6)   Registrator   Ofisi.   Amaldagi   ta’lim   tizimida   talabalar   kontingenti
bilan dekanatlar, o‘quv bo‘limi, kadrlar bo‘limi, qabul bo‘limi kabi ko‘plab
bo‘linmalar   shug‘ullanishadi.   Talabalar   kontingenti   bilan   shug‘ullanadigan
markazlashgan bo‘linma esa mavjud emas.
Kredit-modul   tizimida   talabalar   kontingenti   bilan   markazlashtirilgan
bo‘linma   –   Registrator   Ofisi   shug‘ullanadi.   Uning   vazifasi   -   akademik
taqvim   tuzish   va   uning   o‘z   vaqtida   bajarilishini   nazorat   qilish,   qabul
komissiyasining   ishini   tashkil   qilish,   fanlarga   yozilishni   tashkil   qilish
(Enrollment),   akademik   guruhlarni   shakllantirish,   kirishda   bilimlarini
aniqlashni   tashkil   qilish   va   uni   nazorat   qilish,   yakuniy   nazorat   va   oraliq
attestatsiyalarni   tashkil   qilish   va   o‘tkazish,   yakuniy   davlat   attestatsiyasini
tashkil qilish va o‘tkazishni nazorat qilish, talabalarning shaxsiy hujjatlarini
arxivgacha   saqlash,   “Registrator”   ma’lumotlar   bazasini   shakllantirish   va
muntazam   yangilash,   transkriptni   yuritish   va   unga   talabalarning   baholarini
kiritish,   tantanali   marosimlarni   tashkil   qilish   va   o‘tkazish   (bitiruvchilarning
diplomlarini   rasmiylashtirish   va   tantanali   ravishda   taqdim   etish),   talabalar
kontingenti bo‘yicha statistika yuritish kabi vazifalardan iborat bo‘ladi.
Bu tuzilma kredit-modul tizimida talabaga qaratilgan bo‘linma bo‘lib,
uni   kredit-modul   tizimiga   to‘liq   o‘tilgunga   qadar   vaqtincha   dekanat   va
bo‘limlardan xodimlarni jalb qilish orqali tashkil qilish mumkin.
7) Modulli o‘qitish.  Kredit-modul tizimining amaldagi ta’lim tizimidan
22 farq   qiluvchi   jihatlaridan   yana   biri   shundaki,   bunda   fanlar   modulli   asosda
tashkil   qilinadi   va   o‘qitiladi.   Ya’ni   har   bir   modul   (fan   va   uning   bo‘limi)
kirish   nazorati,   nazariy   materiallar,   amaliy   va   laboratoriya   ishlari
materiallari,   mustaqil   ish   topshiriqlari,   keyslar,   nazorat   materiallari,   testlar,
tarqatma   materiallar,   glossariy,   adabiyotlar,   chiqish   nazoratlari   va   h.k.
qismlardan tashkil topgan bo‘ladi.
8) Talabaning shaxsiy traektoriyasi.  Kredit-modul tizimida talabalarni 
hayotda mustaqil bo‘lishga ko‘niktirish amaliyoti qo‘llaniladi. Ya’ni, 
talabaga o‘z shaxsiy traektoriyasini tuzish va har semestrda boshqa 
akademik guruhda o‘qish imkoni beriladi.
Shuningdek,   talabalarni   tabaqalab   o‘qitishga   jiddiy   e’tibor   qaratiladi,
bunda   ilg‘or   talabalarni   alohida   o‘qitish   orqali   ta’lim   samarasi   oshirish,
ularning akademik yutuqlariga zamin yaratish mumkin.
9)   Yozgi   semestr  va   ekstern   imtihonlar.   Sust   o‘qiydigan   talabalarning
fanlarni   qayta-qayta   topshirishlariga   chek   qo‘yiladi.   Fanni   birinchi   qayta
topshirishdan   o‘ta   olmagan   talabaga   yozgi   semestrda   fanni   qayta   o‘qishga
imkon beriladi.
Ilg‘or talabalarga esa semestr boshida ekstern imtihon topshirish orqali 
kreditlarni oldindan olish imkoni ham taqdim etilishi mumkin.
10) Baholash tizimining shaffofligi.  Amaldagi ta’lim tizimida haligacha
“o‘qituvchining o‘zi o‘qitib - o‘zi baholash” amaliyotini kuzatish mumkin.
Kredit-modul   tizimida   esa   o‘qituvchi   asosan   o‘qitish   bilan
shug‘ullanadi. Baholashni esa komissiya amalga oshiradi. Ya’ni, pedagoglar
“lektor” va “tyutor” larga  ajratiladi.  Lektor  – nazariy bilim beradi, tyutor  –
nazariy   bilimlar   asosida   talabalarning   amaliy   ko‘nikmalarini   shakllantiradi,
oddiy   qilib   aytganda   talabalarni   imtihonga   tayyorlaydi.   Imtihonni   esa
komissiya qabul qiladi.
23 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 5-iyundagi PQ3775-
sonli   Qarorida   muayyan   fandan   dars   bergan   pedagogning   yakuniy   nazorat
jarayonlaridagi   ishtiroki   istisno   etildi   va   talabaning   o‘zlashtirish   darajasi   –
professor-o‘qituvchilar   faoliyatini   baholashning   asosiy   mezoni   etib
belgilandi. Ya’ni, endilikda “o‘qituvchining o‘zi o‘qitib-o‘zi baholash” usuli
kun tartibidan olib tashlandi.
24 Xulosa
So‘ngi   yillar   ichida   insoniyat   olamida   turli   o‘zgarishlar,   yutuqlar,
kamchiliklar   va   xavflar   ortib   bormoqda.   Buni   har   bir   jabxada   ko‘rish,
kuzatish,   anglash   mumkin.   Pandimiya   sababli,   yuzaga   kelgan   va   davom
etayotgan   voqe’a-hodisalarni   kuzatar   ekanmiz,   uning   nafaqat   inson
salomatligiga,   hatto   uning   ta’lim   olishiga   sezilarli   darajada   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Bu   faqat   salbiy   tusga   emas,   shu   bilan   bir   qatorda   ijobiy
natijalarga   ham   egaligi   bilan   insoniyatni   quvontiradi.   Misol,   yurtimizda
masofaviy ta’limning shakllanib, rivojlanib borishiga zamin yaratdi. Ammo,
yangiliklarning ilk davri kamchiliklarsiz bo‘lmasligi tajribalardan ma’lum.
Masofaviy   ta’limning   qulayliklari   keng   bo‘lib,   unda   o‘qituvchi   va
o‘quvchi  erkin  faoliyati  olib  borish  imkoniyatlariga  (vaqt  va  masofa  nuqtai
nazaridan)   ega.   Biroq   masofaviy   ta’limda   asosiy   “tarkibiy   qism”   internet
hisoblanadi.   Yurtimizda   mavjud   internet   bilan   bog‘liq   muammo   va
kamchiliklar, ushbu ta’lim tizimi rivojidagi katta to‘siqdir.
Bundan ma’lum bo‘ladi-ki, yurtimizda internet qamrovining kamligi, internet
tezligi talab darajasida emasligi va unga belgilangan narxning yuqoriligi joriy
qilinayotgan ta’lim tizimining eng og‘riqli va muammoli tomoni hisoblanadi.
Bunday sifat bilan talabalar belgilangan topshiriqlarni o‘z vaqtida to‘liq
yuklab   olishi,   uning   ustida   ishlashi,   kerakli   ma’lumotlarni   izlashi   va
belgilangan   vaqtgacha   uni   joylashida   sezilarli   darajada   qiyinchiliklarni
yuzaga   keltiradi.   Oliy   ta’limda   ushbu   tizimni   rivojlantirishda   keltirilgan
muammolarni bartaraf etish asosiy vazifalar qatoriga kiradi.
25 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 oktabrdagi 
“O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish 
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5847-son Farmoni.
2. Usmonov B.Sh., Xabibullaev R.A. Oliy o‘quv yurtlarida o‘quv jarayonini
kredit-modul   tizimida   tashkil   qilish.   O‘quv   qo‘llanma.–Toshkent,   TKTI,
2020. – 120 bet.
3.   O‘rinov   V.   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   muassasalarida   ECTS
kredit-modul tizimi: asosiy tushunchalar va qoidalar. O‘quv qo‘llanma. Nyu
Bransvik Universiteti, 2020 y.
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Muhammad   al-
Xorazmiy nomidagi Toshkent axborot texnologiyalari universitetida kadrlar
tayyorlash   tizimini   tubdan   takomillashtirish   va   samaradorligini   oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2018 yil 24 iyuldagi 569-son Qarori.
Internet saytlari
1.   https://www.xabar.uz/talim/kredit-modul-oqitish-tizimi-haqida . 
22:40/18.03.2021 4.   https://xs.uz/uzkr/post/kredit-modul-tizimiga-otish-nima-
uchun-kerak-maqsad-mohiyat-va-afzallik   23:00/18.03.2021
2.   https://kun.uz/news/2020/07/22/oliy-talimda-kredit-modul-kelayotgan-oquv-
yilida-talabalarni-nimalar-kutmoqda  22:34/18.03.2021
3.   https://xs.uz/uzkr/post/ozbekistonda-internet-boshqa-davlatlarga-nisbatan-
qimmatmi  20:03/19.03.2021
4.   https://www.terabayt.uz/post/ozbekistonda-internet-nega-qimmat-akt-vazirligi-
izoh-berdi  20:25/19.03.2021
26