• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Krit Miken sivilizatsiyasi

Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Qadimgi   Yunoniston   tarixi   qadimgi   Sharq
mamlakatlari   tarixi   bilan   bir   vaqtda   va   u   bilan   o'zaro   aloqador   holda   rivojlandi.
Eng so’nggi arxeologik ma'lumotlarga qaraganda miloddan avvalgi III ming yillik-
dayoq   Bolqon   yarim   orolining   janubida   va   uning   yaqin   tevarak-   atrofidagi
orollarda   ibtidoiy-jamoa   munosabatlari   buzila   boshlaganligi   ko'rinadi.   Ay-rim
joylarda   dastlabki   sinfiy   jamiyat   o'choqlari   vujudga   kelib,   rivojlana   boshlagan.
Sinflarning tuzilish jarayonlari Krit, Lemnos orollarida boshqa hududdan ilgariroq
0i, bu haqda keyinroq yuzaga kelgan qadimgi yunon afsonalarida xotiralar saqlanib
qolgan. 
Yunonistonning   jo’g’rofiy   mavqei   qulay   bo’lgani   holda   yerining   nis-batan
kam   unumligi,   bir   tomondan,   mahalliy   aholini   qishloq   xo’jaligida   nihoyatda   zo‘r
berib   ishlashga,   ikkinchi   tomondan   esa   qo"   similar   bilan   xalqaro   aloqalarni,   mol
ayirboshlashni rivojlantirishga majbur etgan. Bu hoi hunarmandchilikning rivojini
tezlashtirgan. 
Eng   qadimgi   Yunonistonda   antik   mulk   shaklining   paydo   bo’lishi   uchun
dastlabki   zarar   shartlar   ana   shulardan   iborat   bo'lib,   bu   mulkiy   shakl   "tarixiy
jarayonida   dastlabki   qabilalarning   ko'proq   serharakat   hayoti,   taqdiri   va
o’zgarishlarining" natijasi edi. 
Shunday   jamoalarning   sinfiy   tabaqalanishi   jarayonida   shahar-davlatlar
(polislar)   paydo   bo'lgan   va   bunday   shahar-davlatlarning   mavjud   bo’lishi   qadimgi
yunon   quldorlik   jamiyati   uchun   xarakterlidir.   Urushlar,   qulfurushlardan   qullar
sotib   olish   va   kambag 4
allashib   qolgan   o’z   qabi-ladoshlarini   qarzlar   evaziga   qul
qilib ishlatish -polislardagi qullik manbai edi. Antik qullik dastavval Yunonistonda
keng tarqalgan, so’ngra qo’shni hududlarga yoyilgan. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Qadimgi   Yunoniston   tarixi   quyidagicha   besh
davrga bo’lib o’rgamladi: 
1) egey yoki  Krit-miken  davri (miloddan avvalgi Ш-П minginchi yil-lar), bu davr
-   urugMoshlik   tuzumining   yerairilishi,   ayrim   rayonlarda   ilk   sinfiy   quldorlik
2 san’at   va   falsafaga   katta   ta’sir   ko’rsatgan.   Jamoani   a’zosi   bo’lishi   uchun   erkin
yunon   bo’lishi   hamda   hususiy   mulkka   ega   bo’lishi   shart   edi.   Chunki,   ular   erkin
mulkdor   bo’lishi   bilan   birga   davlat   ishlarida   ham   qatnasha   olar   edi.   Shu  jihatdan
yunon   polislari   fuqarolik   jamoasi   deb   ham   atalgan.   Demak,   Yunonistonda   davlat
jamoasidan yetishib chiqqan Polislarda doimo fuqarolik huquqi shakllanib borgan.
Polislarda faqat ichki hayot, balki tashqi siyosat mavjud bo’lib o’z armiyasiga ham
ega   bo’lgan.   Polislar   mil.avv.VI-V   asrlarda   o’zining   rivojiga   chiqqan.
Yunonistonda markazlashish jarayoniga harakat bo’lmagan. Faqatgina forslar bilan
urush   jarayonida   birlashishga   harakat   bo’lgan.   Shu   jihatdan,   bu   yerda   ikki
sivilizatsiya markazi - Afina va Sparta vujudga keldi.
Afina siyosiy hayotida demokratiya sari harakat bo’lgan. Jumladan mil.avv.
594   yili   Solon   islohoti   amalga   oshirilib,   jamiyatda   fuqaro   va   demosni
yaqinlashtiradi. Endi demos ham barcha huquqqa ega bo’ldi. Keyinchalik mil.avv.
V   asrda   Eftalit   va   Perinlar   o’z   faoliyati   bilan   demokratiyani   yanada
mustahkamlaydi.
Spartada arhaik jamiyat qoldiqlari mavjud bo’lib, jamiyatda hususiy mulkka
ruhsat   berilmagan   (yerga   egalik).   Qullar   ham   davlatga   tegishli   sanalgan.   Erkin
aholi orasida "Tenglik principi" hukmron bo’lgan.
Yunon   fors   urushlaridan   Afina   va   Sparta   qudratli   davlatga   aylandi.   Ikkala
davlat ham Yunonistonda yagona hukmronlik uchun kurash boshladi. Biroq, urush
ikkala   tomonni   zaiflashtirdi.   A.Toynbi   fikricha,   bu   jihat   qadimgi   yunon
sivilizatsiyasining inqirozi edi. Yunon sivilizatsiyasining so’nggi bosqichi sifatida
ellin davri A.Makedonskiy davlatini aytib o’tish lozim.
Polislardagi   ijtimoiy   hayot   ulkan   madaniy   hayotning   rivojlanishiga   turtki
berdi.   Mil.avv.   VII-VI   asrlarda   falsafa   fani   shakllanadi.   Ular   orasida   Fais,
Anaksimandr,   Anaksimen,   Geraklit,   Protogor   kabi   faylasuflar   alohida   o’rin
egallaydi. Shuningdek, she’riyat vujudga kelib, unda insonning ichki hissiyotlarini
ochib berish asosiy o’rinda bo’lgan. Bu jarayonda teatr ham o’z rivojining yuqori
cho’qqisiga yetgan.
16 Raqqosani     go‘zal     qaddi-qomatini     yuksak     noziklikda     tasvirlanishidan
hayratda  qolgan  arxeologlar uni  shartli  «parijlik  ayol»  deb  atadilar.  
Knoss  saroylaridan  topilgan  fayans  haykalchalarda  tasvirlangan  kohinlarni
uzun     yubkada,     yalang'och     ko‘krak,     nozik     yelkalarga   tushib     turgan     sochlari
tasviri,  saroyda  hukm  surgan  nozik  didgo'zallik dunyosidan dalolat  beradi.
Devoriy    tasvir-freskalar     va     Krit     xudolar     panteonida     ayol   ma’budalarini
oldingi     o'ringa     turgani     ayollarni     Krit   jamiyati     hayotida     mavqeini     yuqori
darajada   bo'lganidan   dalolat   beradi.   Bundan   tashqari,   Gemma   va   uzuklarda
qalqon   tutgan   ayol,   kabutar  bilan   ma’buda,    tog‘    cho‘qqisidagi    ma’buda   va
ikki  sher  o'rtasidagi ma’buda tasvirlari buning yaqqol  misoli bo'ladi.
Freskalarda     Krit     orolining     saroy   va     diniy   hayoti     tasvi     lari:     yosh   yigit-
qizlaming   yurishi,   gullar orasidan yurib   kelayotgan   hokimning tasviri,   qo'shiq
aytib     raqs     tushayotgan     raqqosalar,     qo‘lida     marosim   ko‘zalarini     ko'tarib
ketayotgan     o   ‘smirlar,     Kritda     diniy     ramz     sanalgan     ikki     yoqlama     bolta     —
labris  ushlagan  kohina  kabi  tasvirlar  aks ettirilgan.
Kritning     ijtimoiy-siyosiy     munosabatlari     to‘g‘risida     hech     qanday   aniq
ma’lumot     yo‘q.     Taxminlarga     ko‘ra     o’rta     Minoy     davrida   orolning     shimoliy
qismida   (poytaxti   Knoss)   mustaqil    sulola,   boshqasi    janubda   (poytaxti   Fest)
hukmronlik  qilgan.  Hokim  oliy  kohin vazifasini  ham  bajaigan.  So‘nggi  Minoy
davrida     Kritdagi     butun   hokimiyat     Knoss     hokimlari     qoiiga     o   ‘tadi.     Siyosiy
hokimiyat     tuzilishi     jihatidan     sharq     despotiyasiga     o   ‘xshash     boigani
ehtimolidan holi  emas.  Yer davlat  mulki  boigan.  Hunarmandlar,  qullar boigani
taxmin   qilinadi.   Kritda   qul   mehnatidan   podsho   xo'jaliklarida   foydalanilgani,
xonaki   qulchilik   mavjud   boigani   faraz   qilinadi.   Jamoa munosabatlarini   uzoq
mavjud     boiganligidan     er   av   III     ming     yillikka     borib     taqaladigan     Messara
vodiysida  mavjud  boigan  guruhiy qabrlar,  Vasilikada topilgan  ikki qavatli uylar
dalolat beradi 3
.
3
 Пендлбери Дж. Археология Крита. Москва, 1950. Б-389,  53-58-стр
6 11. Ленцман Я. А. Рабство в микенской и гомеровской Греции. Москва, 1963.
Б-389
12. Луре С. Я. Язıк и култура микенской Греции. М.-Л., 1957. Б-249
13. Пендлбери Дж. Археология Крита. Москва, 1950. Б-389
14. Полякова   Г.   Ф.   Социално-политическая   структура   пилосского   обшества.
Москва, 1978. Б-389.
25 I.BOB. QADIMGI YUNOSTONDA KRIT-MIKEN SHARLARINING
VUJIGA KELISHI
1.1.Qadimgi Krit-Miken tarixiga umumiy tavsif.
Eramizdan  av.  I-II  ming  yilliklarda  Dunay  ortidan yunonlarning  keyingi
avlodlari     Bolqon     yarim     oroliga     bostirib     kirdilar.Bu     davrda     Bolqon     yarim
orolida  va  unga  yaqin  orollarda  kariylar,  Ieleg va pelasglar yashaganlar.
Krit-Miken     madaniyati     ingiliz     arxeologi     Artur     Evansning   (185I—194I)
Krit  orolida  olib  borgan  arxeologik  qazishmalari, G.  Shliman  (1822—1892)ni
Kichik  Osiyodagi  Xissorlik  tepaligida Troya  shahri  xarobalarini  qazib  ochishi,
Yunoniston     janubida   Mikena     va     Tirinf     shakarlarini     qazishmalari     natijasida
ma’lum bo‘ldi.   Artur   Evans   Krit   orolidagi   Knoss   saroylarini   ochib   Kritning
afsonaviy     podshosi     Minoy     nomi     bilan     atalgan     ajoyib     Minoy     ma   daniyati
manzarasini  yaratdi.
Bundan     tashqari     Amoigos,     Paros,     Sifnos,     Siros,     Naksos,   Tera,     Melos,
kabi     Egey     orollaridagi     ko'pgina     madaniy     yodgorliklar     ochildi.     Natijada
eramizdan    avalgi    ikkinchi     ming    yillikkacha   xalqlar     yaratgan     va    bu    xalqlar
yutuqlarini     ijodiy     o‘zlashtirgan   yunonlargacha     boMgan     axeylaming     Miken
madaniyati  deb  atalgan madaniyatini yaxlit  ko‘rinishi  shakllantirildi.
Qadimda     Egey     havzasida   uch     madaniy   birlik:     eng     qadimgi     Krit   yoki
Minoy     deb     nomlangan     (er.av.3000—   1200-yiIlar)     markazi     Krit   boMgan
orollardagi     Kiklad,     Bolqon     Yunonistonidagi     Ellada     madaniyatlari     mavjud
boMgan. Krit  madaniyati Krit  yoki  Minoy  madaniyati  uch  davrga:  ilk  Minoy
(er.   a  w   .3000—2300-2100-yillar),     o   ‘rta    Minoy     (2300-2100—   1600-yillar)   va
soiiggi  Minoy (1600—1200-yillar)ga boMinadi 2
.
Kritning     ilk     gullab-yashnash     davri     va     uning     Egey     dunyosidagi
yetakchiligi   er.   avv.   III—II   ming   yilliklarga   to‘g‘ri   keladi.   Dastlab orolning
janubiy,  sharqiy qismi  rivojlangan.
2
 Ленцман Я. А. Рабство в микенской и гомеровской Греции. Москва, 1963. 88-стр
4 shimolda  Yunonistonning eng  kichik  viloyati  —  Dorida  (185  kv.km)  boigan,
aftidan  doriylar shu yerdan kelib chiqqanlar. 
Fokidadan     g'arbga     Agra,     evitan     nomidagi     illiriya     qabilalari     yashagan
togii     va     ozroq     unumdor     vodiyga     ega     boigan     Etoliya     viloyati   joylashgan.
Shimolda     Epir     bilan     tutashgan     Abrakiy     qoitigigacha     boigan   hudud
Akarnaniyada     illiriya     qabilalari     yashagan.     Janubda     3000     kv.   km.     hududni
egallagan   Beotiya   viloyati   birdaniga   3   dengiz   bilan tutashgan.   Poytaxti   Fiva
boigan     Beotiyada     g'allachilik,     chorvachilik   va   baliqchilik   kuchli   rivojlangan.
Beotiyani    janubdan    Kiferon   va   Parnas   togiari    o ‘rab   turadi. yunonistonning
markazida   tuprogi     dehqonchilikka     noqulay   boigan   Attika     viloyati     joylashgan.
Qadimgi  Attikada  suv  tanqis  boisa-da, ammo  marmar,  loy,  kumush va zaytun
darcvtlariga boy boigan. Afmaning   dengiz   yoiini   Salamin   oroli   to‘sib   turadi.
Salamin uchun  Afina  Megara   va   Egina  bilan  uzoq   urush   olib   boigan,   faqat
Eginaning  bo‘ysundirilishi  Afmaning   dengiz   savdosiga  yo‘I  ochdi. Korinf  va
Saronik   qoitiqlari   orasidagi   togiik   hududda   Megara shahri joylashgan.   Korinf
qoitigidan     so‘ng   Peleponnes   yarim   oroliga   o‘tish   mumkin.     Uning     markazida
Arkadiya   balandligi   turadi.   Lakoniya     va     Messeniya     viloyatlari     yarimorol
g‘arbida   joylashgan.   Bu   viloyatlarda   g'alla   ekilgan.   Messeniyadan    shimolda
Elida viloyati joylashgan boiib,  Alfey va  Kladey daryolari  qo'shilish joyida  har 4
yilda     bir     marta     Olimpiya     o'yinlari     o   ‘tkaziladigan     Olimpiada   joylashgan.
Ellidadan   shimolda   Axeya   viloyati   turadi.   Yunonistonning     iqlimi     yumshoq,
harorati   16   °C   ni   tashkil etadi.   Landshafii   qadimda   hozirgidan   farq   qilgan.
Qalin o'rmonlar  ko‘p  b o iib ,  tuproq  hozirgidek  toshloq  boigan.  Faqat ozgina
yer  unumdor  boigan 5
.  
Er.  av .  VI  asrgacha  faqat  bug'doy va  tariq  ekilgan.  Keyin  esa  uzum  va
zaytun  bu  ekinlarni  siqib chiqargan. Yunonistonda  oltin  yo‘q.  Mis  juda  ko‘p.
Xalqida  shahrining nomi  ham  «mis»  degan  ma’noni  bildiradi.  Bu  yerdan  mis
qazib chiqarilgan.    Beotiya   va   Lakoniyada   sifati   past   temir,   Tasos   va   Sifnos
orollaridan  er avVIII—VI  asrlardan kumush  qazib  olingan. 
5
 Меркелбах Р. 1969 йил, Унтерсучунген зур Одйссее (2-нашр), tнхен. 2019. 25-26-стр
10 Xulosa
Xulosa qilib aytganda, qadimgi Sharq va yangi davr Yevropa madaniyatning
bir-biri bilan bog`lab turuvchi antik davr yunon madaniyati o`z ahamiyati jihatidan
umuminsoniy   madaniyatning   bir   bo`lagi   hisoblanadi.   Birinchi   navbatda   qadimgi
yunon   fani   va   falsafasi   keyingi   davr   insoniyat   ilmiy   va   falsafiy   tafakkuri
taraqqiyoti   uchun   zamin   bo`lib   qoldi.   Chunki   eng   qadimgi   sodda   materialistik
falsafa  olam  va uning hodisa  hamda voqealariga yangicha-ilmiy-moddiy tafakkur
nuqtai   nazaridan   turib   yondoshishni   boshlab   berdi.   Ikkinchidan,   qadimgi   yunon
yozuvi   ko`pgina   Yevropa   xalqlari   yozuvining   shakllanishiga   asos   bo`lib   xizmat
qildi.   Uchinchidan,   qadimgi   kirt   miken   teatr   va   dramaturgiyaning   vatani
hisoblanadi.   To`rtinchidan,   qadimgi   yunon   arxitekturasi,   haykaltaroshligi   va
tasviriy   san‘ati   keyingi   davrlar   san‘atining   umumtaraqqiyotiga   kuchli   tasir
ko`rsatdi.   Beshinchidan,   hozirgi   paytda   xalqlar   va   millatlar   o`rtasidagi   do`stlik
aloqalarini   o`rnatishda   muhim   rol   o`ynayotgan   Olimpiada   o`yinlari   ham   dastlab
ana   shu   qadimgi   yunonlarning   eng   sevimli   bayram   va   sport   musobaqasi
hisoblangan.   Oltinchidan,   qadimgi   yunonlarning   matematika,   geometriya,
22 O’rta  Minoy  davrida  Kritda  «birinchi  saroylar»  davri  bo’ldi. Knoss,  Fest
va   Malliya   kabi   shahar   markazlari   rivojlandi.   Krit me’morchiligining   kiklad
va     ellada     sivilizatsiyalaridan     ajratib     turadigan     xususiyati     bu     saroylarni
ulug‘vor     qurilgani     bu     saroylardagi   nafis     freska     tasvirlarini     yuksak     san’at
darajasida     boMganidir.     Freska   tasviriy     san’atini     gullab-yashnashi     «ikkinchi
saroylar   davriga»   (er.av.XVII   asr)   va   so'nggi   Minoy davriga   to‘g ‘ri   keladi.
O'rta   Minoy davri   Kritda   taxminlarga   ko'ra   yer   qimirlash   natijasida   halokat
bilan     tugallandi     er   avXVIII     asrda     Knoss,     Fest,     Malliya     saroylari   xarobaga
aylandi.
Ellik  yildan  so‘ng  Krit  yana  qayta tiklandi  va  bu  yuksalish  er. av.  1400-
yiIlarigacha  davom  etdi.  Bu  davrda  Krit  dengizida  cheksiz  hukmronlik qiladi.
Krit  Bolqon  yarim oroli,  Misr,  Iberiyaga oily nav  vino,  zaytun  moyini  eksport
qildi.     Misrdan     rangli     shisha,     fayans,     Kipr     orolidan     mis,     Suriyadan     otash,
Liviyadan  qimmatbaho metallar va fil  suyagi olib  kelinadi.
Kritning  Egey  dengizidagi  yangi  yetakchiligi  er av1700-yildan  boshlanib
Knoss  va  Festda  yangi  saroylar  qurilib,  uning devorlari  ajoyib  freskalar  bilan
bezatilgan.     Ingliz     arxeologi     Artur   Evans     Knoss     saroyini     40     yil     davomida
tekshirdi.   Bir   necha   qavatli saroy   Kritdagi   eng   ulug'vor   inshoot   edi.   U   bir
necha     marta     qayta   qurilgan     bo'lib     podsho     oilasi     istiqomatgohi,     rasmiy
qarorgoh   va xo'jalik   inshootlaridan   iborat   edi.   Saroyda   ko'plab   xona   va   zal
devorlari  did  bilan  bezatilgan.  Devoriy  tasvirlarda  hashamatli  kiyingan  ayollar
va     erkaklar,     saroy     hayoti     manzarasi,     o'simlik     va   hayvonlarning     real
ko'rinishlari  yuqori  darajadagi  badiiy  usulda chizilgan.
Krit     kulolchiligida   ham     badiiy     san’atning     nihoyatda     yuksak   darajada
shakllantirilgani     ko‘rinadi.     Sopol     idishlarda     tabiatning     boy   manzaralari
mohirona     tasvirlanadi.     Bunday     tasvirlar     amforalar   (ko‘za),     zaytun     yog‘i     va
vino  saqlanadigan  bo‘yi  2m  gacha  bo'lgan pifos  (xum)  lami sirtiga chizilgan.
Krit  madaniyatini  gullab  yashnaganligini  yana  bir  dalili  Knoss saroyidagi
raqqosa  tasvirining  bizgacha  yetib  kelgan  bir  qismidir.
5 Rim   sivilizatsiyasi   esa   ko’p   tomondan   yunon   jamiyati   davomi   yoki   antik
sivilizatsiyaning ohirgi bosqichi deb qaraladi. Biroq uning o’ziga hos hususiyatlari
bor   edi.   Rimga   faqat   qulay   geografik   sharoit,   balki   ular   yunonlar,   karfagenliklar,
etrusklar   bilan   yonma-yonligi   hamda   ularning   yutuqlarini   yahshi   o’zlashtira
olganligida deb hisoblash lozim.
Miloddan   avvalgi   III   asrda   Rimda   fuqarolik   jamiyati   shakllanib   bo’ldi.   Bu
esa   ichki   hayot   -   patritsiylik   tizimini   qaror   topilishini   nihoyasiga   yetkazadi.   Rim
fuqarosi   majburiyatlari   aniq   belgilangan   edi:   avvalo,   jamiyat   oldidagi   burch,
so’ngra   oila   oldidagi   hamda   o’zligi   uchun   qayg’urishdir.   Rim   garchi   aristokratik
resublika   hisoblansada,   ularning   vakolati   cheksiz   bo’lmagan.   Turli   organlar   bir-
birini nazorat qilishi mumkin bo’lgan. Albatta, Rimdagi individualizm faqat yunon
madaniyatining   ta’siri   emas,   balki   jamiyatdagi   tengsizlikni   mahsuli   ham   deb
qarash lozim.
Rimda   imperiyani   paydo   bo’lishi   sivilizatsiyani   tugashimi?   Bir   qaraganda
imperiya   qudratli   bo’lib,   sivilizatsiya   to’htamagandek   tuyuladi.   Biroq,   yakunida
Rim   sivilizatsiyasi   qator   kuchli   zarbalar   qurboniga   aylandi.   Avvalo,   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   madaniy   jarayonlarda,   so’ngra   varvarlar   hujumidir.   Rim   buyuk
Ko’chishdagi yosh halqlar yo’lining kelishgan joyiga aylandi.
Biroq, er. 410 yilida Alarih boshchiligida Vestgotlar tomonidan Rimni talon-
taroj   qilganlaridan   boshlab,   Rim   va   uning   forumi   doimo   barbod   qilindi.   Italiyani
zabt etgan ostgotlarning qiroli Teodori qadimgi poytahtni saqlashga qaror qiladi va
ushbu   qirolning   hukmdorligi   paytida   er.   489   yilidan   526   yiligacha   shahar   yahshi
holatda saqlanadi. Biroq asrning o’rtasida shahar uchun jang qilgan Vizantiyalik va
Osgotlarning   qo’shinlari   Rimni   harobaga   aylantirdilar.   Qudratli   davlat   bo’lgan
ammo hozirda kuchsizlangan Rim barbod bo’la boshladi, biroq er. 800 yilida ham
zabt etilgan shahar shunday katta ahamiyatga ega ediki, bu shaharda Franklarning
qiroli   Karl   buyukning toj   kiyish  marosimi   bo’ldi.  Karl  buyukning davrida  Rimga
ziyoratga   kelgan   sayyohlar   "Tarkidunyo   qilganning   yo’lnomasi"   nomi   ostida
ma’lum   bo’lgan   qadimgi   Manuskriptida   tasvirlangan   ko’plab   yodgorliklarni
ko’rishlari   mumkin   edi.   Bu   hujjat   shveycariyalik   rohib   tomonidan   4   asrda
17 1.2. Kirt-Mikenning qadimgi makonlarida shaharlarning tashkil
topishi.
Yunoniston     geografik   jihatdan     3     qismga   bo’linadi:     Fessaliya     va   Epir,
shimolda     Moli     va     Pagasey     ko‘rfazlari,     janubdan     Korinf     va   Saronika     bilan
cheklangan,     markaziy     qismi     Peloponnes     yarim   orolidan     iborat     janubga
boiinadi.     Shimoliy     qismida     Fessaliyani   Epirdan     Pind     togiari     zanjiri     ajratib
turadi.     Qadimda   bu     ikki   viloyat   yunon     madaniyati     shakllanishida     muhim
ahamiyat  kasb  etadi. 
Chunki   bu yerda   ilk   bor shimoldan janubga tomon yunon   qabilalari siljib
kelgan. Fessaliyada   qadimgi   yunon   afsonalari   paydo   boidi.   Uning janubidagi
Sperxa     daryosi     vodiysidagi     axey     Ftiotidasi     ahil     va     mirmidonlar     vatani.
Fessaliyadan     afsonaviy     Yason     uzoq     Kolxidaga     oltin   mo‘yna     uchun     joiiab
ketgan.     Dodonda     Sella     kohinlari     muqaddas   dub     daraxtining     barglarini
shitirlashiga  qarab  fol  ochganlar.  Ejpir yunon  madaniyatiga  aloqasi  boimagan
yowoyi  oika  boiib,  uni markaziy Yunoniston  bilan  faqat  xaoii,  tesprot,  moloss
va   oresta   kabi   epir   qabilalari   joylashgan   Axeloy   daryosi   bogiab   turgan.Fessaliya
barcha     tomondan     togiar     bilan     o   ‘ralgan     boiib,     bu   yerda     ikki     tekislikni
Fessaliyalik     bosqinchilar     ishg‘ol     qilganlar.     Ular   mahalliy     aholini     qaram
penestlarga  aylantirganlar.  Qisman  ularni vodiydan  togiarga  siqib  chiqarganlar.
Fessaliya   g'arbiy   qismida g'alla   va   chorvachilik   rivojlangan.   U   yerda   qulay
qirg'oq     va   qoitiqlar     yo‘q.     Shimoliy     Yunonistonni     markaziy     Yunonistondan
dengiz     va     Oyta     togiari     orasida     yotgan     Fermopil     daryosi     ajratib
turadi.Markaziy     Yunonistonda     kam     sonli     togiik     qabilalar   joylashgan.   Egey
dengizi  qirg‘og‘ida  Evbey  oroli  qarshisida  Opunt  lokrlari joylashgan.  Er avV
asrda  afinaliklar  uchun  lokrlar  qoloqlikning namunasi  boigan.Parnas  (2450  m)
va  Kifris  togiarida joylashgan  vakiy qabilalari yanada  qoloq  bogan. 4
  
Markaziy  Yunoniston  yoiidagi  eng  muhim joy  bu  Elateya  shahri  boigan.
Delfa     qadimgi     Elladaning     diniy   markazi     vazifasini     o   ‘tagan.     Parnasdan
4
Полякова Г. Ф. Социално-политическая структура пилосского обшества. Москва, 1978.  120-
123-стр
9 Er. av.VIII asrdan  Lavrion  kumush  koni  ochilgan.  Bu  konlardan  olingan
daromad     er.     a   w     V   asrda     Afinani     qudratli     flot     qurishga   va   Yunonistonda
yetakchilik     rolini   o   ‘ynashga     imkon   berdi.   Afinada     tog‘-konchilik     sohasida
ulkan   yutuqlaiga   erishildi. Konlarning chuqurligi  100  m.   ga yetgan.   Qimmatli
metallarni     qidirib   topish     san’ati     yuqori     darajada     bo'lgan.     Kulolchilikda
yunonlar haqiqiy   san’atkor bo‘lganlar.   Tosh juda   yuqori   baholangan.    Hamma
joyda   tosh   mo’l- ko’l   bo'lgan.   Marmarning   vatani   Pentelikon   Aflnadan   bor-
yo‘g‘i  10  km  masofada joylashgan.  Mashhur  Parfenon  va Propiley  pentelikon
mamaridan bunyod etilgan. 6
Qadimgi Yunoniston tarixi manbashunosligi.  Qadimgi  Yunoniston  
tarixiga  oid  manbalar  ko‘pligi  va  yaxshi saqlanib  qolganligi  bilan  boshqa  
hududlar  tarixidan  farq  qiladi.  Yunoniston  tarixi  manbashunosligida  qadimgi  
tarixchilarning  asarlari  muhim  o ‘rin  tutadi.  Er avVI—V  asrlarda  tarix  fani  
gullab yashnagan  davridir.  Bu  davr  tarixchiligini  g‘arb  olimlari  «Aliolida 
polislar  tarixi»  deb  atashadi.  Bu  davrdagi  ko‘zga  ko‘ringan  tarixchilardan:  
Gerodot,  Fukidid va  Ksenofontni  olish mumkin. 
Makedoniyalik     Aleksandming     sharqqa     yurishlaridan     so‘ng   Yunoniston
tarixida  yangi  tarix  maktabi  —  Arastu  maktabi shakllandi.  Bu  davrning  eng
ko'zga     ko'ringan     asari     Arastuning   «Politiya»     asaridir.     Bu     asar     Arastu     va
uning     shogirdlari     tomonidan   yozilgan     bo‘lib,     yunon     polislari,     O’rta     yer
dengizi     qirg‘oqlaridagi   yunon     koloniyalari     haqida     muhim     ma’lumot     beradi.
Asar   juda     ko‘p   boiimlardan     iborat     bo‘lsa-da,     uning     faqat     bizgacha     «Afina
politsiyasi»  qismi  yetib  kelgan. Ellin  davriga  kelib  yunon  jamiyatidagi  keskin
o ‘zgarishlar, katta   davlatlaming   vujudga   kelishi    bilan   umumiy   tarixga   asos
solindi.  Bu  davrning  eng  ko‘zga  ko'ringan  tarixchilaridan  biri Timey  bo‘lib,  u
o ‘zining   asarida   Bolqon   Yunonistoni,   g‘arbiy yunon   mustamlakalari    haqida
muhim  ma’lumotlar beradi.
Qadimgi   yunon   tarixi   bo‘yicha   eng   muhim   manbalardan biri   arxeologik
topilmalar     hisoblanadi.     Arxeologlar     Bolqon   Yunonistoni     va     Egey     dengizi
6
 Homerik D.  Odisseya, Oksford. 2019 B-290.  17-19-стр
11 yaratilgan  shahar  haritasi   asosida  yozilgan.  Ammo  9 asrning  boshida  bo’lgan  yer
zilzilalari ko’plab haykallarni buzdi, harobalar esa harobalar ostida qolib ketdi va
o’tmishda   buyuk   bo’lgan   yodgorliklarning   yozuvi   ko’rinmay   qoldi.   Keyingi
yillarda   saroy,   cherkov   va   boshqa   binolarni   barpo   etganlar,   Rimning   qadimiy
buyukligi   hazinasini   tashkil   qilgan   barcha   narsani,   ya’ni   ustun,   haykal,   temir
darvozalar,   tillasuv   yurtilgan   va   bronza   cherepicalarni   ishlatdilar.   Minglab
arhitektura   unsur   va   haykallari   ohak   olish   uchun   yoqib   yuborilgan.   Yevropadagi
Napoleon   yurishlari   bilan   Rim   fransuzlar   tomonidan   yana   talon-taroj   qilinidi.
Fransuzlarning   o’zlari   shaharning   arheologik   tadqiqotlariga   asos   soldilar.
Imperator davri yodgorliklarini izlashga barcha kuchlarni tashladilar.
1898 yilda italiyalik arheolog Jakoma Bonik jiddiy qazish ishlarini boshladi:
qadimgi   forumni   qoplab   olgan   qatlamlar   birin-ketin   olib   tashlandi,   birinchi
qatlamgacha   yetib   borishdi,   bu   mil.avv.   6   asrda   to’kilgan   shahal   edi.   Jakoma
Bonning   sirli   qoldiqlarni   topdi   va   bularda   ko’plab   Rim   mualliflari   tomonidan
tasvirlangan qora toshni tanidi. Qora tosh bu arhaik lotin tilida matni yozilgan tosh
stelladir,   u   qora   marmar   bilan   qoplangan.   Mil.avv   6   asrda   qilingan   yozuvning
birinchi satrlari shunday gaplardan iborat: "Kimda-kim shu joyni harom qilsa, yer
osti   dunyoning   ruhlariga   topshirilsin,   kimda-kim   uni   iflos   qilsa,   qonunga   ko’ra,
qirol   uni   mulkidan   mahrum   etadi".   Zamonaviy   olimlarning   fikricha,   paydo
bo’lishining   ilk   paytidanoq   forum   ilohiy   va   tegilmaydigan   joy   bo’lib,   Rimning
muqaddas   markazi   bo’lgan,   ammo   varvarlar   va   qaroqchilar   avlodida   qilinmagani
Rimliklar   o’zlari   qilmoqchi   edilar.   XX   asrning   20   yillarida   diktator   Benito
Musolini   o’z   rejimini   imperatorlar   davridagi   Rimning   davomi   deb   e’lon   qildi   va
Avgust,   Cezar’   va   Trayanning   forumlarini   qazishni   buyurdi.   Biroq   bu
harakatlarning   barchasi   imperatorlar   forumi   deb   nomlangan   yangi   ko’chani
qurilishi bilan tugadi. 
Avtomobillarning   ommasi   abadiy   shaharning   ko’chalarida   transportning
baland   shovqiniga   sabab   bo’ldi,   vibraciya   va   gazlar   tufayli   hech   narsa   bilan
himoyalanmagan yodgorliklar yorila boshladi. 1978 yilda imperator faylasuf Mark
Avreriy   sharafiga   qo’yilgan   katta   ustunning   qoldiqlari   ag’darilib   tushdi.   1981
18 orollaridagi     qadimgi     ibodatxonalar,     saroylar,     mudofaa     inshootlarini     qazib
ochdilar. Ayniqsa,   Krit   orolida   ingliz   arxeologi   A.   Evans   40   yildan ko‘proq
vaqt     Knoss     saroyini     qazib     ochdi.     Kichik     Osiyoda     nemis     arxeologi     G.
Shlimanning   Troya   xarobalarini   qazib   ochishi  qimmatli   ma’lumotlarni   berdi.
Me’muar     asarlar.   Polislarning     yemirilishigacha     yunonlar     tarix   va     adabiyotga
oid  asarlarni  me’muar shaklda  yozishgan.  Er avIV asrdagi  eng  yirik  me’muar
asar   Ksenofontga tegishli.   U   asosan   harbiy sohaga oid   ma’lumotlarni   beradi.
Ellinizm    davrida   me’muar    va   avtobiografik   asarlar yozish   odat  tusiga   kirdi.
Ellin     davri     siyosatchilaridan     Pirra     va     Arata     eng     yirik   tarixiy     asarlar
mualliflari  hisoblanadilar. 
Shaharlar.   Yunon     tarixiy     manbashunosligiga     shahar     qoldiqlari   muhim
o'rin     tutadi.     Shaharlardagi     saroylar,     ibodatxonalar     yaxshi   saqlangan.     Krit-
Miken     davri     saroylari,     inshootlari   juda     ko'plab     topilgan.     Yunon
me’morchigining     asosiy     yodgorliklaridan     bu     Palestlar   va     Gimnasiylardir.
Palestlar —  bu  sport  inshootlari jumlasiga ki rib,  u  yerda  asosan  yosh  bolalar
muntazam  sport  bilan shug‘ullanishgan.  Gimnasiy  —  sport  inshooti  boiib,  bu
yerda asosan  kattalar  sport  va  fan  bilan  shug‘ullanganlar.  Bizgacha  Afinaning
ikki  katta  gimnasiyasi  saqlanib  qolgan.  Ulardan  biri  qahramon Akadem bogida
joylashgan,  ikkinchisi  likeylik Appolon  dala hovlisida joylashgan.
Yunonistondagi   madaniyat   markazlaridan   yana   biri   bu   muqaddas   joylar
va   ulardagi   haykal   va   inshootlardir.   Sliaharlar   tarixini o ‘rganishda   qadimgi
yoilar    ha...     muhim    ahamiyat     kasb   etadi.   Eng yirik    yoilar   xarobasi   Afina  va
Pirey portidagi  y o i boiib,  dengiz  ortidan  keltirilgan  mahsulotlar  Pirey  portiga
tushirilib,   shu   y o i   orqali Afinaga   keltirilgan.   Bu   mashhur   y o i   Peloponnes
urushi     davrida   Sparta     va     uning     ittifoqchilari     tomonidan     buzib     tashlangan.
Hozirgi kunda   faqat   uning   xarobalarigina   saqlanib   qolgan.   Pireydan   tashqari
Yunonistonning   ikki   yirik   porti   Samos   va   Iskandariya   ham   o ‘z ahamiyatini
yo‘qotgani yo‘q. 7
7
 Neoanaliz. Toshkent. 2010. B-570, 37-39-c тр  
12 astronomiya, fizika, geografiya, tarix va boshqa fanlari umuminsoniyat tomonidan
zrishilgan fan-texnika taraqqiyotiga samarali tasir ko`rsatgan. 
Umuman   olganda   bu   davr   san‘atining   asosiy   hususiyati   shunda   ediki,
san‘atkorlar insoniyat tarixida birinchi marta o`z ijodlarini qat‘iy aniq ilmiy asosga
qurib, odam bolasining tanasidagi hatto eng kichik a‘zolarini ham aniq mutanosib
uyg`unlikda   tasvirlaganlar   va   abadiy   barhayot   go`zallik   yaratib   qoldirganlar.
Demokrit,   Platon,   Aristotel,   Epikurlarning   falsafiy   ta‘limotlariga   kuchli   ta‘sir
ko`rsatgan.   Xulosa   qilib   aytganda,   arxaika   davri   ijodkorlarining   dunyoqarashi
ruhiy   holatlari,   his-tuyg`ulari   va   kechinmalarini,   hatto,   ijtimoiy   hayot   voqealarini
aks   ettiruvchi   falsafiy   tafakkur,   san‘at   va   adabiyotning   yangidan-yangi
yo`nalishlarining   shakllanishiga   to`rtki   beradi.   Birgina   diniy   dunyoqarashning
sistemalashuvi o`ziga xos ilmiy dunyoqarash - materalistik dunyoqarashning paydo
bo`lishiga   olib   keldi.   Bu   esa   o`z   navbatida   qadimgi   yunon   fani   asoslarining
shakllanishi va taraqqiy etishiga kuchli turtki berdi. 
Kirt   miken   davri   madaniyati-umumyunon   madaniyatining   ko`zga   yaqqol
tashlanib   turadigan   bosqichlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   davr   madaniyati,
birinchidan,   sistemalashgan   diniy   qarashlarning   vujudga   kelishi   bilan
harakterlanadi.   Dastlab   xaosdan   iborat   bo`lgan   olam   hamda   barcha   voqea   va
hodisalarni   tartibga   solib   turadigan   o`ziga   xos   diniy   dunyoqarash   shakllanadi.
Ikkinchidan, diniy dunyoqarashga bog`liq bo`lgan turli  xil  marosimlar, bayramlar
tarkib topa bordi. Birgina olimpiya o`yinlari yoki Dionisga bag`ishlangan bayram
marosimlarini   olib   qarasak,   ular   diniy   qarashlar   natijasida   vujudga   kelganligini
ko`ramiz.   Tasavvurdagi   xudolar,   ularning   tashqi   ko`rinishi-ko`rkamligi,   kuch-
qudrat   ufurib   turadigan   tashqi   qiyofasi   to`g`risidagi   tasavvurlar,   dastlab   umum
Yunonistonga,   so`ngra   butun   Ellinistik   dunyoga   keng   tarqalgan   olimpiya
o`yinlarining   vujudga   kelishi   va   rivojlanishiga   olib   keldi.   Uchinchidan,   xalq
og`zaki   ijodining   rivojlanishi   yozma   adabiyotning   paydo   bo`lishiga   sabab   bo`ldi.
Bu   esa   o`z   navbatida   voqea   hamda   hodisalarni   mifologik   tarzda   tasvirlashdan
realistik tarzda ifodalashga olib keldi.
23 Mudofaa  devorlari . Yunon  mudofaa  va  harbiy tarixida  himoya devorlari
va     boshqa     fortifikatsiya     inshootlari     muhim     o   ‘rin     tutadi.   Yunon     tarixini
qadimgi    davriga    oid   mudofaa   inshootlari    Troya, Mikena,    Tirinf  va   Afinada
yaxshi     saqlangan.     Undan     tashqari     Xersones,     Eley,     Metapont,     Akrogant
shaharlari  devorlari  asl  holicha saqlanib  qolgan.
Yozuvlar.   Yunon     tarixini     o   ‘rganishda     yozuvlar     muhim     ahamiyat     kasb
etadi.     Asosan     XIX     asrning     70-yillaridan     papirus     topilmalarni     o   ‘rganish
natijasida  yangi  «papirologiya»  faniga  asos  solindi.
Yunon     jamiyatiga     papirusning     kirib     kelishi     Misr     tarixi     bilan     uzviy
bogMiqdir.   Qadimgi   mashhur   yunon   —   lirik   shoirlari   Alkey,   Sapfo, Korin,
Pindara,     Vakximida     va     mashhur     fojeanavislar     Sofokl     va   Evripid     hamda
mashhur     hajviy     asarlar     muallifi     Menandrlar     o   ‘z   asarlarini     papiruslarga
yozishgan.  Papirusga  ko‘chirilgan  eng  yirik asar  Arastuning  «Afina  politiyasi»
asaridir.     Keyinchalik     qog'ozning   kashf     etilishi     bilan     papiruslar     o   ‘z
ahamiyatini     yo'qotgan,     ularni   faqat     hukmdor   saroyidagi     arxivlardan     topish
mumkin.
Tangalar.  Yunoniston  iqtisodiy  tarixini  o ‘iganishda  tangalar muhim  o’rin
tutadi.  XVIII  asrda  Venada  o'tkazilgan  qadimgi yunon  tangalari  ko'rgazmasida
70000   dona   yunon   tangalari   kolleksiyasi   namoyish   etilgan.   Qadimgi   yunon
tangalari  iqtisod  va  savdo sohasidagi  eng  muhim  ashyoviy dalildir.
Arxaik     davr     yunon     tangalari     kumushdan     bo'lib,     uning     teskari   qismida
shahar     ramzi     yoki     shahar     nomining     birinchi     harfi     tushirilgan.     Ellin     davri
tangashunosligi     arxaik     davr     tangashunosligidan     farq     qiladi.     Ularda     asosan
hukmdorning   surati   va   teskari    tomonida   esa   yozuv   va   ramzlar   tushirilgan.
Tangalardan     tashqari   tesserlar,     ya’ni     hozirgi     kundagi     chipta     shaklidagi
hujjatlar     yaxshi   saqlangan.     Ular   asosan     sopol     va     metalldan     tayyorlangan.
Tesserlar ikki   xil   vaziyatda   ishlatilgan:   harbiy   sohalarda   kiyimlarga   taqilgan
bo‘lsa,  kundalik  hayotda  teatr va  dam  olish joylariga  kirish  uchun ruxsatnoma
vazifasini  o ‘tagan. 
13 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Boynazarov F. A. Kadimgi dunё tarixi. Toshkent. 2004.  B-390
2. Homerik D.  Odisseya, Oksford. 2019 B-290.
3. Bo'ri F.A.   1795 y., Homerum uchun Prolegomena, Halle. Ingliz tiliga tarjima
qilingan. 1988. Prinston. B-590
4. Griffin   J.     "Epik   tsikl   va   Gomerning   o'ziga   xosligi"   Yunonshunoslik   jurnali.
Toshkent. 1977 yil. B-39. 
5. Kakridis J.T.  1949, Homerik tadqiqotlar, London. 2014. B-480
6. Karadimas,   Nektarios;   Momigliano,   Nicoletta   (2004).   "On   the   Term   'Minoan'
before Evans's Work in Crete (1894)" (PDF). Studi Micenei ed Egeo-anatolici.
46 (2): 243–258.
7. Klark M.E., "Neoanaliz: bibliografik sharh" Klassik dunyo. B-394 
8. Neoanaliz. Toshkent. 2010. B-570 
9. Fon U. Vilamowits-Mollendorff 1916 yil, Die Ilias va Homer, Berlin. 390-b.
10. Kullman   V.,   Die   Kellen   der   Ilias   (Trojan   Sagenkreis),   Visbaden.   Toshkent.
1960 yil, B- 589.
24 Er.     av.1450-yillarda     ibtidoiy   va   jangovor   axey   qabilalari     orolga   bostirib
kirib     Kritning     siyosiy     yetakchiligiga     chek     qo'ydilar.     Egey   havzasi     ikki     asr
mobaynida  doriyiar  kelganlariga  qadar  axeylar hukmronligi ostida qoldi.
Er   av   III     ming     yillik     oxirlarida     Bolqon     Yunonistonida     qabilalarning
ko'chishi  bilan  jamiyat  ijtimoiy-siyosiy  hayotida  jiddiy o'zgarishlar  yuz  berdi.
Taxminlarga     ko‘ra     bu     vaqtda     Sharqiy   O’rtayer   dengizi     qirg‘og‘ida     hind-
yevropa tillarida  so‘zlashuvchi  etnik guruhlar paydo  boiadi.
Er   av   II     ming     yillik     boshlarida     kulolchilikda,     kumushga     ishlov   berish
ishlarida,   uif-odat,   an’analarda   O’umladan,   uy ichida,   pol ostida   yoki   devor
orasida  bolalar qabri)  yangi jihatlar paydo  boiadi.
Yangi  etnik  birliklar  eskilari  bilan  aralashaib  yangi  moddiy  va ma’naviy
madaniyatini   vujudga keltirdilar. Taxminan,   er avXVIII   asr   oxirlarida   Bolqon
Yunonistonida   mustahkamlangan     kichik-kichik     qishloqlar     ko‘plab     paydo
boiadi.
Qabrlarda     metall     qurollar     uchramaydi.     Bolqon     Yunonistonini   Kritdan
(qabrlarda     krit     ko‘zalari,     krit     namunasiga   taqlid     qilib     yasalgan     sopol
buyumlar)  boshqa  hududlar  bilan  aloqalar  deyarli  yo‘q.
Miken madaniyati.  Er av 1600-yillar  atrofida  Kritda  yuksak  rivojlangan  
madaniyat mavjud  boigan  paytda  Bolqon  Yunonistonida  jiddiy  o ‘zgarishlar 
yuz  berdi.  Markaziy  va  janubiy  Yunoniostonda  qudratli  markaz Mikena shahri
va boshqa ilk shaharlar shakllana boshlaydi.
Egey  havzasida  400  yil  davomida  bir  xil  madaniyatni  mavjud boiishi  uni
shartli     ravishda     «Miken»     madaniyati     deb     atalishiga     sabab     boidi.     Mikena
siyosiy     markaz     sifatida     o   ‘z     hukmronligini     keng   qamrovda     amalga     oshira
olmadi.     Faqat     Mikenada     olib     borilgan   arxeologik     qazishmalar   natijasida
Mikena  madaniyatiga  mansub  in shootlar  qazib  ochilgan.  1876-yilda  arxeolog
G.Shliman     Mikenada   qoyaga     o   ‘yilgan     shaxta     tipidagi     qabrlami     topdi.
Qabrlarda   kumush va   oltin   bilan   bezatilgan   bronza   (jez)   qilichlar,   oltin   va
kumush qadahlar,   tilla   niqoblar va boshqa buyumlar topildi.   Qabr toshlarida ov
va jang  lavhalari tasvirlangan.
7 davlatlarining   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishi   davri   bo'lib,   u   doriylaming   ko'chib
kclishi natijasida tamom bo’ladi; 
2)   miloddan   avvalgi   XI-IX   asrlardagi   Yunoniston   (Kirt   miken   davri)   -bu   davr
doriylaming   istilolaridan   keyin   ibtidoiy   jamoa   munosabatlarining   vaqtinchalik
qaytadan   bunyodga   kelishi   hamda   undan   keyin   antik   mulk-chilik   shakli   asosida
sinfiy munosabatlaming umumyunon rivojlanishi davridir; 
3) arxaik   davr   (miloddan avvalgi VII1-V1I asrlar) - bu davrda polislar shaklidagi
sinfiy jamiyat  va  davlatning tashkil topish jarayoni nihoyasiga yetgan; 
4)   klassik   davr   (miloddan   avvalgi   V-IV   asrlar)   -   antik   polislarda   qul-dorlik
munosabatlarining eng yuqori darajada rivoj topishi; 
5)   ellinizm   davri   (miloddan   avvalgi   IV   asrning   II   yarmi   -   I   asrning   o’rtalari),   bu
davr   -   Erori   davlatining   yunon-rnakedon   istilosiga   uchra-ganidan   keyin   Yaqin
Sharqning kerig yerlarida quldorlik jamiyatining yanada rivojlanishidan  iboratdir.
Bu   davr   ellinizm   dunyosming   g‘arbiy   qismi   Rim   tomonidan,   Sharqiy   qismi   esa
(Frotga qadar) Parfiya tomonidan zabt etilishi bilan tamomlanadi. 1
 
Kurs ishining vazifalari:  Qadimgi Yunonistonda davlat va huquqning kelib
chiqishi,   rivojlan ishi   va   ularning   o’ziga   xos   xususiyatlari   kabi   muammolami
o'rganishda yuqoridagi har bir davrga to’xtab o’ish muhim ahamiyatga ega. 
Kurs   ishining   tarkibi:   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatdan iborat.
1
 Boynazarov F. A. Qadimgi dunyo tarixi.  Toshkent. 2004.  B-390, 63-64- b
3 tomonidan   o'rganilmagani   tufayli,   Minoyliklarning   tili   borasida   aniq   ma'lumotlar
mavjud   emas.   Mavjud   ma'lumotlarga   asoslangan   holda   olimlar   Minoyliklar   tili
Hind-yevropa, yoki Som kabi mashhur va ma'lum til oilasiga tegishli bo'lmaganini
faraz   qilishadi.   M.   a.   1450-yillardan   keyin   Chiziqli   A   alifbosining   o'zgargan
ko'rinishi   bo'lmish   Chiziqli   B   alifbosi   Mikena   yunon   tilida   qo'llangan   va   bu   til
Kritda   davlat   boshqaruvi   tili   hisoblangan.   Bir   nechta   Bronza   davridan   keyingi
yozuvlarda   qo'llangan   Eterokrit   tili   Minoy   tilidan   kelib   chiqqan   bo'lishi   mumkin
degan tahminlar mavjud.
So'nggi   Bronza   davri   inqirozidan   keyin   asosan   unutilgan   Minoy
sivilizatsiyasi  XX asr  boshlarida arxeologik qazishmalar  orqali qayta kashf  etildi.
"Minoy"   atamasi   "Minoan"   shaklida   britan   arxeologi   Arthur   John   Evans
tomonidan   muomalaga   kiritilgan   bo'lib,   Artur   Evans   Knossos   saroyini   qazishda
ishtirok etgan va uni qit'adagi  Mikena  madaniyatidan o'zgacha  ekanini  aniqlagan.
Ko'p   o'tmay,   Federico   Halbherr   va   Luigi   Pernier   Phaistos   saroyi   va   uning
yaqinidagi   Hagia   Triada   manzilgohida   qazishma   ishlarini   olib   borishgan.   Sohada
yirik   siljish   1952-yilda   Michael   Ventris   Alice   Kober   tomonidan   olib   borilgan
oldingi tadqiqotlarga tayangan holda Chiziqli B alifbosini qayta kashf etishi bilan
sodir   bo'ldi.   Bu   kashfiyot   Minoy   sivilizatsiyasining   so'nggi   davrlaridagi   iqtisodiy
tizim   va   ijtimoiy   tartibotlar   bo'yicha   ko'plab   qimmatli   ma'lumotlarning
aniqlanishiga imkon yaratdi. Minoy sivilizatsiyasi manzilgohlarida bugungi kunda
ham qazishma ishlari davom etmoqda va Armenidagi qabristonda va Kommos port
shaharchasida yaqinda kashfiyotlar amalga oshirildi.
21 sharq   va   g‘arb   madaniyati   unsurlarini o ‘z   ichiga   olgan   Ellin   davlatlarining
tashkil  topishi,  ellin  madani yatining   rivojlanishi   davridir.   Bu  bosqich   er avI
asr   so‘ngida     ellin   davlatlarining     g‘arbdan     Rim,     sharqdan     Parfiya     tomonidan
bosib  olinishi bilan tugaydi. Bolqon  Yunonistonida  davlatchilik  taraqqiyotining
yangi  davri taxminan  er avXI  asrdan  boshlanadi. 9
 
II.BOB. KIRT-MIKIN HUDUDIAGI SHAHARLARDA FAN VA
MADANIYATI.
2.1. Yunonistonda fan va madaniyat.
Qadimgi   Yunoniston   iqlimi   o’ziga   hos   sanaladi.   Daryolar   yo’q,   unumdor
yerlar   kam   bo’lgan.   Biroq,   dengizning   mavjud   bo’lishi   yunonlar   uchun   qulay
imkoniyatlar   yaratib   bergan.   Yangi   yerlarni   egallash,   hayot   uchun   kurash   yunon
sivilizatsiyasining rivojlanishi uchun qulay imkoniyatlar yaratdi. 
Dastlabki   sivilizatsiya   o’chog’i   Krit   orolida   miloddan   avvalgi   III-II   ming
yillikda   vujudga   keladi.   Bu   Minoi   sivilizatsiyasi   deb   ham   ataladi.   Mil.   avv.
XVasrda   tabiiy   ofatlar   krit-miken   jamiyatini   yo’q   qildi.   Uning   o’rniga   Ahey
sivilizatsiyasi keladi. Uning rivoji XV-XIII asrlarga to’g’ri keladi. Biroq, XIII-XII
asrlarda   to’satdan   inqirozga   uchradi.   Buning   sababi   sifatida   doriylar   istilosini
ko’rsatishadi. Krit va Ahey sivilizatsiyasi boshlanqich etap sifatida keyingi yunon
sivilizatsiyasi rivojlanishi uchun asosiy turtki bo’ladi.
Miloddan avvalgi VIII-VI asrlarda yunonlar tarihida buyuk koloniyalar davri
hisoblanadi. Bunga sabab erkin yunonlar orasida erlarni kamligi, kambagallashuv,
ishsizlik   edi.   Kolonistlar   oldida   tabiat   injiqligi   turardi.   Shu   jihatdan   o’z   ishini
ustasi,   epchil,   mehnatsevar,   odamlar   yetishib   chiqdi.   Miloddan   avvalgi   IV   asrda
A.Makedonskiy   davlati   ellin   sivilizatsiyasi   sifatida   keyinchalik   yunon
sivilizatsiyasini nihoyasiga yetkazadi.
Yunoniston   sivilizatsiyasining   o’ziga   hosligi   -   polis   jamiyatini   mavjudligi
deb   hisoblash   zarur.   U   davlatning   siyosiy   hayoti,   qadriyatlar   tizim,   adabiyot   va
9
 Kakridis J.T. 1949, Homerik tadqiqotlar, London. 2014. B 180-b.
15 Er   av   XV     asrdan     boshlab     Mikenada     va     Yunonistonning   boshqa
viloyatlarida     gumbazli     qabrlar     rasm       bo’la     boshladi.     Bunday   qabrlarda
hokimlar  dafn  qilingan.  Mikenadagi  mashhur  «Agamemnon  qabri»  hashamatli
va     ulug‘vor     qilib     qurilgan.     5     metrgacha   balandlikda     boigan       og’ir   eshiklar,
usti   har   biri   taxminan   120   tonna keladigan   ikki xarsangtosh   bilan   yopilgan.
Qabrlarda ko‘p   miqdorda qimmatli   buyumlar   qurol-yarogiar   topilgan.   Mikena
madaniyatining  kulolchilik  mahsulotlari  Rodos,  Kipr,  Kichik  Osiyo,  Misr,  Si-
tsiliya   va   Janubiy   Italiyaga   chiqarilgan.   Bolqon Yunonistonida   Er.av.   1400-
yildan     boshlab     mustahkamlangan     qo‘rg‘onlar     (Terin,   Mikena,     Afina,     Fiva,
Iolik)  paydo  boiadi.
Mikena     san’ati     ko‘p   jihatdan     Krit     madaniyati     bilan     o   ‘xshash.   Mikena
tasviriy     san’atida     mavhum     va     o   ‘simliklar     tasviri,     hashamatli     kiyingan
kishilarni     bir   xildagi   tantanali     yurishlar,     tasvirlarda   statiklik,     shartlanganlik
hukm     suradi.     Bu     davrda     monumental   me’morchilik     mavjud     emas.     Diniy
tasavurlar   to ‘g ‘risida ma’lumotlar juda   kam.   Diniy   rasm-rusmlar   gemma   va
muhrlarda ifodalangan, joylarda  diniy tomlmalar mehroblar topilgan.
XX     asrning     60-yillarida     Mikena     akropolida     (mustahkamlangan     qalba)
diniy  marosimlar  bajariladigan  markaz  topildi.
Markazda     qoilarini     yuqoriga     ko‘targan     16     ta     loy     haykalcha,     loydan
yasalgan     ilonlar     va     mexrob     bor.     Muqaddas   joy     yaqinida     turar   joy     binosi
bo’lib,   tadqiqotchilarning   fikricha   bu   binoda   bosh   kohin   yashagan.   1953-yil
ingliz     olimlari     Ventris     va     Chedvik     Mikena   saroylari     buyumlarida     sanoq
hisob-kitoblar     to‘g   ‘risida     maiumot   beradigan     loy   taxtachalardagi     mikena
yozuvlarini  o'qidilar.
Er   av   1000     yillikni     oxirida     Kipr     Kichik     Osiyodagi     panfiliyalik     axeylar
tomonidan     o   ‘zlashtiriladi.     Er   av   XIV     asrda     Kichik   Osiyoda     Axaya     davlati
mavjud     boigani     to‘g‘risida     mixxat     yozuvlari   ma’lumot     beradi.     Xett
manbalarida     (XIV—XIII     asrlarda)     Axaya   deb   atalgan     davlatni     tadqiqotchilar
Bolqon  yarim  oroli  Kichik Osiyo  va Rodos orolida  deb turli  farazlar qiladilar.
8 yildan   boshlab,   Rimning   qadimgi   ko’chalarida   transportning   yurishi   ta’qiqlandi.
Asta-sekin   tadqiqotchilar   qadimgi   abadiy   shaharni   binolarini   haqiqiy   qiyofasini
tiklashga   muvaffaq   bo’ldilar.   Mil.avv.   8   yilda   tomi   somondan   bo’lgan   bir   nechta
uylardan iborat bo’lgan Palata qirida joylashgan italiyancha qishloq Rim deb atalar
edi. 500 yil ichida bu qishloq Yaqin Sharq, Shimoliy Afrika va Yevropaning katta
qismini   o’ziga   bo’ysuntirgan   davlatning   poytahtiga   aylandi.   Rim   o’z   nomini
o’zining afsonaviy asoschisi Romu sharafiga olgan bo’lib, o’z qo’shnilari grek va
etrusklarning   an’analarini   meros   qilib   oldi.   Shu   bilan   birga   u   shahar   harakteriga
ega bo’lgan va nafis bo’lgan o’z madaniyatini vujudga keltirdi. Rimning ta’siri eng
uzoqdagi   imperiya   va   hukumatlarni   qamrab   oldi:   barcha   joyda   beton   va
marmardan   shaharlar   barpo   etildi   va   buyuk   poytaht   ko’plab   oynalarda   aks
etilgandek bo’ldi.
2.2. Krit-Miken sivilizatsiyasining zavolga yuz tutishi
Minoy   sivilizatsiyasi   —   Krit   orolidagi   Bronza   davri   sivilizatsiyasidir.
Mahobatli   arxitekturasi   va   jo'shqin   tasviriy   san ati   bilan   tanilgan   ushbuʼ
sivilizatsiya   ko'pchilik   tomonidan   Yevropa   qit'asidagi   dastlabki   sivilizatsiya
sifatida tan olingan.
Minoy   sivilizatsiyasi   orolda   oldin   mavjud   bo'lgan   Neolit   davri
madaniyatidan   tahminan   m.a.   3100   yillarda   o'sib   chiqqan   bo'lib,   m.a.   2000   yillar
atroflarida murakkab shaharlashuv alomatlari yuzaga kela boshlagan. Tahminan m.
a.   1450-yillar   atroflarida   Minoy   sivilizatsiyasi   qit'adagi   MIkena   yunon
sivilizatsiyasining   madaniy,   ehtimol   siyosiy   ta'sir   doirasiga   tushib   qoladi   va
natijada shakllangan qorishma madaniyat m. a. 1100 yillarga qadar davom etadi.
Minoyliklar   ulkan   binolar   barpo   etishgan   bo'lib,   dastlabki   arxeologlar   bu
binolarni   saroylar   deb   atashgan.   Keyinchalik   o'tkazilgan   tadqiqotlar   bu   binolar
shunchaki hukmdorlar turar joylari emas, balki turli xil diniy va iqtisodiy tadbirlar
o'tkaziluvchi   manzillar   ekanini   ko'rsatdi.   Lekin   bu   binolarning   Minoy   jamiyatida
aniq   qanday   rol   o'ynagani   hali-hanuz   tadqiqotchilar   bahs-munozarasiga   sabab
bo'ladi.   Ushbu   saroylar   odatda   ulkan   to'rtburchak   hukmdor   zali   va   uni   o'rab
19 turuvchi   ko'p   qavatli   xonalar   va   bo'lmalar,   labirintsimon   yo'laklardan   iborat
bo'lgan. Knossos va Phaistos xarobalari bugungi kunda ham yirik turistik manzillar
hisoblanadi.
Minoy   sivilizatsiyasi   san'ati   namunalari   qatoriga   bezakli   kulolchilik
buyumlari,   muhrlar,   kishik   haykalchalar   va   rangin   freskalarni   keltirish   mumkin.
Tadqiqotchilar fikricha, Minoy sivilizatsiyasi vakillari asl freskani ixtiro qilishgan
bo'lib, bunda devorga surilgan bo'yoq devorning bir qismiga aylanishiga erishiladi.
San'at asarlarlarida tanlangan odatiy mavzular tabiat va turli marosimlardir. Minoy
san'ati   fantastik,   yoki   ekstatik   sifatga   ega   bo'lib,   asarlarda   obrazlar   harakatda   aks
ettirilgan.
Minoy   sivilizatsiyasining   ijtimoiy   tabaqalanishi   haqida   bizga   juda   oz
ma'lumotlar ma'lum. Dafn marosimlari va xonaki arxitektura ijtimoiy tabaqalanish
mavjudligidan dalolat beradi, lekin Minoy tasviriy san'atida hech qanday shubhasiz
hukmdor   tasvirini   uchratmaymiz.   Lekin   Qadimgi   Misr   solnomalarida
Minoyliklarning   muayyan   davlat   boshqaruv   tizimiga   ega   ekanliklari   keltiriladi.
Xuddi  shu yo'sinda,  ba'zi  manzilgohlar  siyosiy  va iqtisodiy  jihatdan  bir-biri  bilan
bog'liq   tuyilsada,   birlashgan   Minoy   davlati,   yoki   davlatlari   mavjud   bo'lgani   ham
aniq   emas.   Diniy   amaliyotlar   sifatida   tepaliklardagi   ibodat   manzilgohlari   va
muqaddas   g'orlarda   sig inish   amaliyotini   keltirish   mumkin,   biroq   Minoyliklarʻ
Panteoni yoki xudolari haqida aniq ma'lumotlar mavjud emas.
Minoyliklar Egey dengizi va Sharqiy O rta yer dengizi bo'ylab keng ko'lamli	
ʻ
savdo   aloqalarini   olib   borishgan.   Ular   odatda   qishloq   xo'jalik   mahsulotlari   va
qimmatbaho   hunarmandchilik   buyumlarini   eksport   qilib,   evaziga   orolda
topilmaydigan   metallarni   import   qilishgan.   Savdogarlar   va   hunarmandlar   orqali
Minoy madaniyati Krit sarhadlaridan o'tib, Kikladlar, Kipr, Misr, Italiya, Anatoliya
va   Levantgacha   yetgan.   Minoylik   san'atkorlar   huroj   davlatlari   hukmdorlari
tomonidan   yollangan   bo'lib,   bunga   misol   sifatida   Misrdagi   Avaris   freskalarining
Minoylik usta-san'atkorlar tomonidan ishlanishini keltirish mumkin.
Minoyliklar   ikki   yozuv   o'ylab   topishgan   bo'lib,   ular   Krit   ierogliflari   va
Chiziqli   A   deb   nomlanadi.   Bu   yozuvlarning   hech   biri   zamonaviy   olimlar
20   Bizgacha   yetib   kelgan   tesserlardan eng   mashhuri   Dionis   teatriga   kirish
uchun  ko‘rsatilgan  tesserlardir.  Ularda  asosan  yunon  harflari  yozilgan,  har  bir
tesserda bitta  harf uchraydi 8
.
Ostrakonlar.   Ular     sopol     parchalari     bo'lib,     Afina     demokratiyasiga     xavf
soladigan   siyosiy    arbob,   taniqli    shaxslarga    qarshi    ovoz berishda    ishlatilgan.
Ular   er avV   asrga   oid.   Bizgacha   yetib   kelganlaridan   biri   Femistoklga qarshi
yozilgan. Qadimgi Yunoniston  tarixini  o ‘rganishda  logograflarning  asarlari ham
muhim   o ‘rin   tutadi.   Logograflar   o'sha   davr   voqea-hodisalarini hech   qanday
izoh   bermay tasvirlaganlar.   Ular   er avVI—V asrlarda yashaganlar.   Ular tarixni
afsonalar   bilan     aralashtiiganlar.     Afsonalaiga   tarixiy   voqealar   deb   qarab   unga
ishonganlar. Er.   av .   VI   asrning   ikkinchi   yarmida   yashagan   logograf Miletlik
Gekatey   o'zining   asarida   Yunonistonning   jug‘rofik   xaritasini   chizadi.   Uning
asarlaridan  bizgacha  ayrim  parchalar  yetib kelgan.
Yunon   tarixini   davrlashtirish.   Yunon     tarixi'     Qadimgi     dunyo     tarixining
bir    qismi     hisoblanadi.   Qadimgi     yunon    tarixi    doirasida   Bolqon     yarim    oroli,
Egey     dengizi   havzasi,   janubiy   Italiya,     Sitsiliya   oroli     va   shimoliy   Qora   dengiz
bo‘yi,   Kichik     Osiyoning     g‘arbiy     qirg‘og‘idagi     qadimgi     jamiyatlaming
shakllanishi,     gullab-yashnashi     va     tushkunlik     davrini     o   ‘rganadi.   Yunon
sivilizatsiyasi     tarixi     uch     bosqichga     boiinadi:     birinchisi     —     bu   er   avII     ming
yillikda    Krit    va   Mikenada    ilk   sinfiy   jamiyatlar    va davlat    birlashmalarining
paydo     boiishi     va     halokati.     Ikkinchi     bosqich   —     bu     Krit-Miken
sivilizatsiyasining     halokatidan     keyin     antik   Yunonistonning   er   avXII     asrdan   er
avIV asrning  so‘nggi choragigacha bo‘lgan  taraqqiyot  davrini  o ‘z  ichiga  oladi.
Qadimgi     Yunon   jamiyati   taraqqiyotining     eng     yuqori     cho‘qqisi     ijtimoiy-
iqtisodiy,     siyosiy     davlat   tuzilmasi     bo‘lgan     yunon     polislarining     tug‘ilishi,
yuksalishi  va tushkunligi bosqichi bo’ldi. 
Er   avIV     asrning     so‘ngi     choragida     yunon-makedonlar     tomonidan
Ahamoniylar     Eroni     davlatining     bosib     olinishidan     yunon   tarixining     uchinchi
so'nggi  bosqichi  boshlanadi.  Bu  bosqich  qariyb uch  yuz  yilni  ,o‘z  ichiga  olib,
8
 Griffin J.  "Epik tsikl va Gomerning o'ziga xosligi" Yunonshunoslik jurnali. Toshkent. 1977 yil.   39 -b
14 Mundarija:
KIRISH .
I   BOB.   QADIMGI   YUNOSTONDA   KRIT-MIKEN   SHARLARINING
VUJIGA KELISHI.
I.1. Qadimgi Krit-Miken tarixiga umumiy tavsif.
I.2. Kirt-Mikenning qadimgi makonlarida shaharlarning tashkil topishi.
II. BOB.   KIRT-MIKIN   HUDUDIAGI   SHAHARLARDA   FAN   VA
MADANIYATI
II.1. Yunonistonda fan va madaniyat.
II.2. Krit-Miken sivilizatsiyasining zavolga yuz tutishi.
Xulosa .
Foydalangan adabiyotlari .