Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 1.7MB
Покупки 0
Дата загрузки 28 Февраль 2025
Расширение doc
Раздел Образовательные программы
Предмет Педагогика

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

96 Продаж

Ksenofobiya

Купить
 “ KSENOFOBIYA ”
mavzusidagi  
DARS ISHLANMASI
Farg‘ona 2025   Fan:  Tarbiya Sinf:  11-sinf Sana:
Dars mavzusi “ Ksenofobiya ” 
Dars  
maqsad lar i    Ta’limiy   maqsad:   Ta'limda   ksenofobiyani   yengish,   tenglik   va
hurmatni tarbiyalash.
 Tarbiyaviy   maqsad:   Ksenofiyaning   ustidan   nazorat   o'quvchilarda
boshqa   millatlar,   olish   va   unga   qarshi   kurash   olib   borish,   olib
tashlash   va   madaniyatlar   haqida   tasavvurlarni   kuzatish.
O'quvchilarning   o'ziga   xosligini   oshirish,   hurmat   qilish   va   ularni
to'g'rilash.
 Rivojlantiruvchi   maqsad:   Ta'lim   jarayonida,   ochiq   fikrlilik   va
hurmatni o'rgatish, bu mavzuni hal qilishda muhim rol o'ynaydi.
Dars borishining qisqacha tafsiloti (texnologik xaritasi)
Dars 
bosqichlari Faoliyat tavsifi Vaqt
(minut) Metodlar Zarur
jihozlar va
resurslar
Tashkiliy qism
1. Darsga 
tayyorgarlik Salomlashish
Davomat 5-minut
2. Darsga 
qiziqtirish 
(motivatsiya) O‘yinning   maqsadi:
ishtirokchilarda   o‘z   xulq-atvori
haqida   o‘ylash,   o‘z   xulq-
atvoridagi   kamchiliklarni   ko‘ra
olish ko‘nikma va malakaslarini
shakllantirish…. 1 0 “Men hech 
qachon ….. 
maganman”
metodi Ishtirokchilar   navbatma-navbat
“Men   hech   qachon   ….
maganman”   degan   jumladan
iborat   gap   aytishlari   lozim
(masalan:   “Men   hech   qachon
sigaret   chekmaganman”,   “Men
hech   qachon   haqoratli   so‘zlarni
ishlatmaganman”,   “Men   hech
qachon   o‘zimdan   kattalarga   tik
qarab gapirmaganman”)
Asosiy qism
3.  Mavzu 
bayoni 20 Guruhlarda 
ishlash Ikki juft 
quti va 
kartochka
lar
Ksenofobiya   (yunoncha   xenox   –   begona,   chetdan   kelgan,   qo‘rquv)   –
ratsional   qo‘rquv   va   begonalarga   nafrat   ma’nosini   anglatadigan   tushuncha.
Ksenofobiyaning   obyekti   alohida   guruh,   ya’ni   boshqa   din,   irq,   qabila   yoki   millat
vakillari,   chet   elliklar   hamda   barcha     “begonalar”dir.   Zamonaviy   sotsiologiya   va
sotsial   psixologiyada   ta’kidlab   o‘tilgan   holatlar   yanada   aniqroq   atamalar   bilan
ifodalanadi,   masalan,   guruhlararo   nizo,   etnosentrizm,   etnik   stereotiplar   va   sotsial
sabrsizlik   va   shu   kabilar.   Boshqa   sotsial-psixologik   ko‘rinishlar   kabi
ksenofobiyaning o‘zagi ham umumiy hamda individual ongga borib taqaladi.
Odamlar   doimo   hayotiy   hodisalarni   urf-odatlar   va   umuman,   ijtimoiy
voqelikni   o‘z   guruhlarining   qadr-qimmatiga   ko‘ra   o‘lchashga   moyil   bo‘lishadi.
Bunday   tavsifda   etalon,   namuna   iboralari   yetakchi   o‘ringa   chiqadi   va
baholanayotgan   hodisalar   “bizlarniki”   va   “begonalarniki”   degan   ikki   katta
turkumga ajratiladi. Bunday baholanish oqibatida asosan, o‘zimizniki “ularniki”ga (begonalarnikiga)   qaraganda   yaxshiroq,   degan   xulosaga   boriladi.   Ibtidoiy   jamoa
davrida   begonalarga   shubha,   nafrat   ko‘zi   bilan   qarash   o‘z   qabilasining   birligini
shakllantirish,   uni   qo‘llab-quvvatlashda   zarur   sharoit   bo‘lib   xizmat   qilgan.
Hayotimiz   va   madaniyatimiz   globallashib,   millatlararo   munosabatlar   rivojlanib
borayotganiga qaramay ksenofobiya hozirgi zamonda salbiy kuch sifatida saqlanib
qolmoqda.   Bunday   salbiy   holatlar   ko‘p   sonli   konfessional,   irqiy   va   etnomadaniy
muammolarda, turli kuch ishlatish harakatlarida namoyon bo‘ladi.
Ksenofobiya,   bir   tomondan   traybolizm,   ya’ni   o‘zining   o‘zaklarini   har
qanday yo‘l bilan saqlab qolish xususiyati bo‘lsa, ikkinchi tomondan esa spetsifik
ideologiya yordamida kuchlilar sinfi tomonidan, “begona”lar, ya’ni sotsial jihatdan
kuchsizlarni   ezish   vazifasini   bajaradi.   Ksenofobiya   ratsizm   yoki   antisemitizm,
fashizm   va   milliy   ekstrimizmning   bir   ko‘rinishidir.   Ksenofobiya   xavfli   sotsial-
psixologik   ko‘rinish   bo‘lib,   u   jabrlanuvchilarga   ham,   ksenofobiyani   namoyon
etuvchilarga   ham   jiddiy   zarar   yetkazadi   va   jamiyatdagi   mo tadil   insoniyʻ
munosabatlarni   buzadi.   Ksenofobiyani   bartaraf   etishda   OAVlarining   roli
beqiyosdir.   Ksenofobiyani   yengish   uchun,   yoshlik   chog‘idanoq   bolani   tolerantlik
ruhida   tarbiyalash   talab   etiladi.   Tolerantlik   esa,   o‘z   navbatida,   o‘ziga   nisbatan
tanqidiy va boshqaga nisbatan sabrli bo‘lishni anglatadi.
Ksenofobiya bu tabiiy bo‘lmagan, insondagi biror notanish narsaga nisbatan
haddan   ortiq   nafrat   hissining   yuzaga   kelishi,   asab   tizimining   izdan   chiqishi
holatidir.   Insondagi   ushbu   psixologik   xususiyat   har   qanday   yangilikni,   u   yaxshi
yoki yomon bo‘lishidan qat’i nazar, hadiksiragan holda qabul qilishdan iborat.
O‘z davrida Nikolay Kopernik (1473– 1543), Galileo Galiley (1564–1642),
kabi   olimlarning   olamshumul   ixtirolari   katta   shubha   va   qo‘rquv   bilan   qabul
qilingan.   XIX asrda mahalliy xalqlar o‘rtasida “Tunuka tom yopilgan uyga farishta
kirmaydi”,   “kartoshka   –   musulmonning   taomi   emas”   kabi   mutaassibona   fikrlar
tarqalgan.   Bunday   gaplarni   eshitganda   kulib   qo‘yasiz.   Ammo   XXI   asrdagi
sivilizatsiya jarayonlari jadallashuvi davrida ham insonlar orasida ijobiy yangilikka
nisbatan   qo‘rquv   hissi   yo‘qolmadi.   Qo‘rquvning   obyekti   o‘zgardi,   xolos.
Tibbiyotda   bu   so‘z   insondagi   notanish   shaxs,   narsa,   hodisa   va   boshqalardan qo‘rqish   yoki   ulardan   nafratlanish   tuyg‘ularini   bildiradi.   Begona   narsalardan
yotsirab qo‘rqish, ayniqsa, yosh go‘daklarda yaqqol namoyon bo‘ladi. 
AQSHda   XIX   asrda   yuzaga   kelgan   “Ku-kluks-klan”   guruhi   qora   tanlilarga
qarshi oq tanlilar millatchiligi tufayli tashkil etilgan edi. Bu guruh tomonidan qora
tanlilarga   nisbatan   o‘tkazilgan   tazyiq   va   terrorchilik   harakatlari   natijasida
jamiyatda anchagina notinchliklar kelib chiqdi. “Oq irqchilik” nomi bilan mashhur
bo‘lgan   bu   yashirin   jamoa   AQSHda   1861–1865-yillardagi   fuqarolar   urushidan
keyin   janublik   sobiq   askarlar   tomonidan   tashkil   etilgan   edi.   Ular   nishonga   olgan
qora   tanli   “qurbon”ga   eman   daraxti   shox-butog‘i   yoki   apelsin   urug‘larini   tashlab
ketar edilar.   Bu belgini olgan kishi aytilgan ishni qilishi yoki mamlakatdan chiqib
ketishi kerak edi. Aks holda, uni muqarrar o‘lim kutardi.
Diniy   ksenofobiyadan   tashqari   etnik,   milliy,   irqiy   ksenofobiya   turlari
mavjud. Biror xalqqa (etnosga) nisbatan hadiksirash, qo‘rquv bilan qarash va shu
qarashlar   bilan   bog‘liq   xatti-harakatlar   etnik   ksenofobiyaning   bir   ko‘rinishidir.
Ommaviy   axborot   vositalarida   “terrorizm”   va   “islom”   so‘zlari   ko‘p   holatlarda
birgalikda   ishlatilmoqda,   oqibatda   islomdan   qo‘rqish   –   islamofobiya   tushunchasi
yuzaga   keldi.   Islamofobiya   ba’zan   “diniy   kamsitish”   (diniy   diskriminatsiya)
ko‘rinishida   namoyon   bo‘lishi   mumkin.   “Diniy   kamsitish”   kishilarning   haq-
huquqlarini   diniy   mansubligiga   ko‘ra   chegaralashdan   iborat.   Islom   dinini   o‘ziga
niqob   qilib   olgan   ekstremistik   guruhlarning   faoliyati   islamofobiyaning
kuchayishiga   olib   keladi.   Bunday   guruhlar   islom   manbalarini   buzib,   o‘z
manfaatlariga   mos   ravishda   talqin   etadilar.   Shuningdek,   ular   o‘z   manfaatlari
yo‘lida   hech   qanday   muqaddas   narsani   –   din-u   diyonatni,   millat   va   Vatanni   tan
olmaydilar.   Bunday   guruhlarni   islom   nomi   bilan   bog‘lash,   ular   olib   borayotgan
xunrezliklarni “islomning shartlari” sifatida talqin etish mumkin emas.
Diniy   ksenofobiyaning   ko‘rinishlari   boshqa   jahon   dinlariga   nisbatan   ham
ishlatiladi. Masalan, xristianlik diniga nisbatan salbiy munosabat “xristianofobiya”,
yahudiylik diniga nisbatan salbiy munosabat “yudofobiya” deb ataladi.
2020-yil   15-oktabrda   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik
palatasi   va   Oliy   Majlisi   Senati   Kengashlarining   “Irqiy   kamsitishning   barcha shakllarini tugatish to‘g‘risidagi Xalqaro konvensiya qoidalarini bajarish bo‘yicha
O‘zbekiston Respublikasining O‘ninchi – O‘n ikkinchi davriy ma’ruzalarini ko‘rib
chiqish   yakunlari   yuzasidan   BMT   Irqiy   kamsitishni   tugatish   bo‘yicha
qo‘mitasining   yakuniy   mulohazalari   va   tavsiyalarini   bajarish   yuzasidan   2020–
2022-yillarga   mo‘ljallangan   Milliy   harakatlar   rejasi   haqida”gi   Qo‘shma   qarori
qabul qilindi.
Yakuniy qism
4 . Baholash  Faol qatnashgan guruh va 
o‘quvchilar rag‘batlantiriladi va 
baholanadi 5 Guruhlarga 
naminatsiya 
berish Smayil 
kartochka
lari
5. Refleksiya va
     darsga yakun
     yasash Dunyo dinlari  haqida ma’lumotga
egamisiz?  Qanday  dinlar  borligini
manbalardan o‘qing. 5 Darsda ishlatiladigan tarqatma materiallar

KSENOFOBIYA

Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha