Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 1
Дата загрузки 26 Июнь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Bohodir Jalolov

Macromediya flash dasturi yordamida animatsiyalar tayyorlash

Купить
Macromediya flash dasturi yordamida
animatsiyalar tayyorlash
MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................................. 3
I BOB. MACROMEDIA FLASH DASTURI VA UNING 
IMKONIYATLARI
1.1 Macromedia flash dasturi va uning imkoniyatlari .............................................6
1.2 Matn bilan ishlan. ........................................................................................... 10 
1.3 Animatsiya (Motion) ……………………….. ..................................................13
II   B OB. ANIMATSIYA DASTURI MACROMEDIA FLASH. 
DASTURNING ASOSIY   ISH SOXALARI VATUSHUNCHALARI
2.1 Animatsiya dasturi macromedia   Flash..........................................................19 
2.2   Boshqaruv   kadrlar   uzgarishi   (motion   tweening)   asosidagi   yaratilgan
animatsiya..............................................................................................................2 3
2.3   Shakllar   geometriyasini   uzgarishi   (shape   tweening)asosidagi   yaratilgan
animatsiya ..................................................................................................................24
Xulosa ………………….......................................................................................2 7
Foydalanilgan adabiyotlar  ……………............................................................. 28
1       KIRISH
«Biz yoshlarga doir davlat siyosatini hech og’ishmasdan, qat’iyat bilan davom
ettiramiz. Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni eng ustuvor vazifamiz sifatida
bugun zamon talab qilayotgan yuksak darajaga ko’taramiz»
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
Mavzuning dolzarbligi.  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoev
Konstitutsiyamiz   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali
marosimdagi ma’ruzasida   pedagoglarning saviyasini  oshirish, ta’lim-tarbiya tizimini
kompleks  rivojlantirish   zarurligiga   alohida   e’tibor   qaratdi.   Ayni   paytda   xalq   ta’limi
tizimida pedagoglarning kasbiy va ma’naviy saviyasini  yanada yuksaltirish borasida
keng   ko’lamli   ishlar   olib   borilmoqda.
Darhaqiqat,   yosh   avlodga   zamon   talablari   asosida   bilim   berish   uchun,   tabiiyki,
o’qituvchi-pedagoglar   malakasi   va   mahorati   yuksak   bo’lmog’i   lozim.   Ayniqsa,
bugun   yoshlar   juda   ilg’or   fikrlamoqda.   Darslarni   ularning   talabiga   mos,   yuqori
darajada   tashkil   etish   uchun   o’qituvchi   muntazam   ravishda   har   bir   mashg’ulotga
alohida tayyorgarlik ko’rishi zarur. Shu nuqtai nazardan, xalq ta’limi   tizimiga yangi
va   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalarini,   o’quv   dasturlarini   joriy   etish   bilan   birga,
pedagoglarning   kasbiy   mahoratini   izchil   oshirib   borish   maqsadga   muvofiqdir.
Bu   boradagi   vazifalar   ijrosini   ta’minlash   bo’yicha   ta’lim   muassasalarida
darslarni   samarali   tashkil   etishda,   yuqorida   ta’kidlab   o’tganimizdek,   etuk   kadrlar
bilan   bir   qatorda   ta’limga   doir   me’yoriy   hujjatlar,   o’quv-metodik   ta’minotning   o’rni
ham   benihoyat   ahamiyatlidir.   Prezidentimiz   tomonidan   o’qitishning   zamonaviy
metodologiyasini   yaratish   va   amaliyotga   joriy   etish,   o’quvchilarning   ongli   ravishda
kasb-hunar tanlash ishtiyoqini kuchaytirish, darsliklarni yaratishga   butunlay yangicha
yondashish   kabi   dolzarb   vazifalar   aynan   shu   maqsaddan   kelib   chiqilgan   holda
qo’yilmoqda.   Haqiqatan   ham,   globallashuv   jarayonining   jadallashuvi   o’quv
dasturlarimizni   tubdan   qayta   ko’rib   chiqishni,   keng   bilimga   ega   bo’lgan,   mantiqiy
fikrlay   oladigan   yoshlarni   voyaga   etkazishga   xizmat   qiladigan,   takomillashgan
me’yoriy hujjatlar, o’quv-metodik majmualarni yaratishni taqozo   etmoqda.
2 Qarorda   belgilangan   vazifalarni   bekami   ko’st   bajarish   bo’yicha   2017-2021
yillarda  oliy  ta’lim   tizimini  kompleks   rivojlantirish  Dasturi  ham  belgilangan   bo’lib,
uning   tarkibida   oliy   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish,   moddiy-texnik   bazasini
mustahkamlash   va   modernizatsiyalash,   rekonstruktsiya   qilish,   zamonaviy   o’quv-
ilmiy   laboratoriyalar,   zamonaviy   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalari   vositalari
bilan   jixozlash   bo’yicha   alohida   chora-tadbirlar   belgilandi.   Besh   yillik   ushbu
Dasturning   moliyaviy   xarajatlar   parametrlari   ham   belgilangan.
Umuman   olganda,   insoniyat   turmush   tarzining   rivojlanishi   yangi-yangi
kashfiyotlarining   yaratilishiga   sabab   bo’lmoqda.   Inson   yangilik   yaratish   jarayonida
har   xil   to’siqlarga   duch   keladi   va   shu   to’siqlarni   yengib   o’tish   mobaynida   yangi-
yangi   ixtirolar   yuzaga   kelaveradi.   Lekin,   hayot   tajribalaridan   ma’lumki,   ko’pincha
yangi kashfiyot   ma’lum bir muammoni bartaraf qilish jarayonida vujudga keladi.  Biz
so’zsiz kopmpyuterning XX asrning buyuk kashfiyotlaridan biri ekanligini bildiradi.
Davr   talabiga   ko’ra   bugunga   kelib   kompyuter   texnologiyasi   juda   rivojlanib   ketdi.
Ma’lumotlarni   boshqarish,   ayniqsa   hozirgi   kunda   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.
Ma’lumotlarni boshqarish tizimlariga bo’lgan talab kun sayin ortib bormoqda. Katta
hajmdagi ma’lumotlar bazasi va axborotlar ustida ishlashga to’g’ri kelyapti. Jamiyat
taraqqiyotida   yuzaga   kelayotgan   o’zgarishlar   uning   bir   qismi   bo’lgan   informatika
sohasiga   ham   o’z   ta’sirini   ko’rsatmoqda.   Bu   ta’sir   shunchalik   kuchliki,   axborot
texnologiyalarida   bo’layotgan   o’zgarishlar   yillar   ichida   emas,   balki   oylar   ichida
o’zgarib   va   boyib   bormoqda.   Axborot   texnologiyalarida   juda   katta   yutuq
o’zgarishlar   amalga   oshdi.   Yangi   axborot   texnologiyalarining   yoki   kompyuter
texnologiyalarining   paydo   bo’lishi   bu   soxadagi   xizmat   qilish   uslubini   tubdan
o’zgartirdi.
Bugun   kompyuter   texnologiyalari   dunyoda   jadallik   bilan   rivojlanayotgan
sohalardan biriga aylanib bormoqda. Kompyuter texnologiyalari inson hayot tarzida,
kichik   va   katta   korxonalarda,   kompaniyalarda,   o’quv   dargohlarida,   davlat
muassasalarida   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimining
zamonaviyligi   ularning   kompyuterlashtirilganlik   va   texnik   ta’minotlarining   yuqori
darajada   ekanligi   bilan   o’lchanmoqda.   Shu   bois   informatika   va   axborot
texnologiyalarning   jamiyatimiz   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotiga   jadal   sur’atlar   bilan
3 kirib   kelganligi   zamonamizning   hos   xususiyatlaridan   biri   bo’lsa,   “Kompyuter
grafikasi va viziullashtirish” fanini o’zlashtirish davr talabidir.
         Mazkur kurs ishi   Macromediya flash dasturi yordamida animatsiyalar tayyorlash
mavzusida bo’lib, maktab, litsey va oliy o’quv yurti tahsil oluvchilari uchun o’quv
qo’llanmalar,   elektron   darsliklar,   nazorat   testlarini   web   sahifalar   yordamida
o’rgatuvchi dastur sifatida ishlab chiqish vazifasini o’z ichiga oladi. U ikki bobdan
tashkil   topgan   bo’lib,   birinchi   bobda   Macromedia   Flash   dasturi   va   uning
imkoniyatlari,     Macromedia   Flash   dasturi   va   u   bilan   ishlash   ko’nikmasini
shakllantirish   Ikkinchi   bobda   esa,     Animatsiya   dasturi   Maromediya   Flash
dasturining   asosiy   ish   soxalari   va   tushunchalari,   Animatsiya   dasturi   Maromediya
Flash   dasturining   asosiy   ish   soxasi   bilan   ishlash   ko’nikmasini   shakllantirish
imkoniyatlari   yoritilgan   va   u   yordamida   o’rgatuvchi   dasturlar   yaratish   metodikasi
bayon qilingan.
Kurs   ishining   maqsadi:     Macromediya   Flash   dasturi   yordamida   animatsiyalar
tayyorlash   imkoniyatlaridan   foydalanib   o’rgatuvchi   dasturlar   yaratish.   Macromedia
Flash   imkoniyatlaridan   foydalanib   “Kompyuter   grafikasi   va   vizuallashtirish”
fanini o’qitish samaradorligini oshirish uchun elektron o’quv qo’llanma yaratish.
Kurs   ishining   ob’ekti :   Ta’lim   tizimida   “Kompyuter   grafikasi   va
vizuallashtirish” fanini o’qitish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti :   Ta’lim   tizimida   Macromediya   Flash   dasturi
imkoniyatlaridan foydalanib animatsiyalar yaratish
Kurs   ishining   vazifasi :   Macromediya   Flash   dasturlarini   yaratishning
maqsad va vazifalari:
 Macromedia flash dasturi va uning imkoniyatlari,
 Animatsiya (Motion) ,
 Animatsiya dasturi macromedia   Flash,
 Shakllar   geometriyasini   uzgarishi   (shape   tweening)asosidagi   yaratilgan
animatsiya
  Kurs   ishi   tuzilishi   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,
xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ibora t.
4 I BOB. MACROMEDIA FLASH DASTURI VA UNING IMKONIYATLARI
1.1 Macromedia fla
sh dasturi va uning imkoniyatlari
             Flash texnologiyasiga - ShockWave Flash (SWF) formatli vektorli grafikdan
foydalanishga asoslangan texnologiyadir. Bu format eng samarali grafik formatlardan
bo’lmasada,  SWF formati   foydalanuvchilarga   grafik   imkoniyatlari   cheklanmagan
grafiklar bilan ishlovchi vositalar va natijani Web-brouzerlarda, kerakli muxarrirlarda
foydalanish   imkoniyatilari   mavjud.   Flash   texnologiyasining   imkoniyatlardan   yana
biri -bu uning moslashuvchanligidir, ya’ni bu format barcha platformalarda (MacOS
tizimli  Macintosh   kompyuterlari   yoki   Windows  tizimli  kompyuterlarida)   ishlatilishi
mumkin.Yana   bir   qulay   imkoniyati   uning   yordamida   yaratilgan   tasvirlar   nafaqat
animatsiyali   bo’lishi,   balki   interfaol   elementlar   va   tovush   bilan   boyitilishi   hamda
dasturlash   orqali   boshqarilishi   mumkin.   Flashtexnologiyasining   mosalashuvchanlik
va   interfaol   multimediya   dasturlar   yaratish   imkoniyati   ko’pchilik   Web-dizaynerlar
o’rtasidagi   bahslarga   sabab   bo’lib,   uni   mashhurligini   oshishiga   imkoniyat   berdi.
Shuning   uchun   bu   texnologiyaning   yaratilishi   bilan   bir   vaqtda   Macromedia
kompaniyasi   tomonidan   ikki   asosiy   web-brouzerlari,   Internet   Explorer   va   Netscape
Communicatorlar   uchun   elementlar   Plug-In   yaratildi.   Bu   esa,   o’z   navbatida   Flash
texnologiyasini   Internetda   yana   ham   keng   tarqalishiga   olib   keldi.   Natijada   ushbu
web-brouzerlar yaratuvchilari swfformatini o’z dasturlarini asosiy formatlar bazasiga
qabul   qildi.   Bunday   usulni   boshqa   yirik   dasturiy   ta’minot   yaratuvchilar   (masalan,
Adobe   firmasi)   ham   qo’llay   boshladi.   Macromedia   kompaniyasi   swf   formatini   juda
oddiy   va   qulay   uskunalar   bilan   ta’minlaganligi   bu   formatdan   ko’p   muxlislarning
foydalanishiga olib keldi. Shuni aytish kerakki, hozirgi vaqtda ushbu uskunalarni bir
qancha   to’liq   to’plamlari   ham   mavjud.   Ushbu   uskunalarni   bir   turi   Macromedia
Director   Shockwave   Studio-   multimediya   taqdimotlarni   yaratish,   Macromedia
FreeHand   va   Macromedia   Fireworks-   grafik   tasvirlar   muharriri,Macromedia
Authorware   va   Macromedia   CourseBuilder-   interfaol   o’rgatuvchi   kurslarni   yaratish
muharriri va boshqalarni misol qilib olish mumkin. Web-sahifa yaratuvchilar orasida
eng   ko’p   ishlatiladigani   bu   Macromedia   Flash   dasturidir,   chunkiushbu   dastur
ixtiyoriy   Web-sahifaga   mashhurlik   olib   keluvchi   banner   va   animatsiya,   interfaol
5 lavhalar yaratish imkonini beardi. Balki  shuning uchundir swf  formatini  oddiy qilib
Flash deb atalish odatga kirib kolgan. Flash texnologiyalar tarkibining elementlari:
· vektorli grafika;
· animatsiyani  bir   qancha  usullarda   ishlash;
interfeysda   interfaol   elementlarini
yaratish; sinxron ovoz qo’shish;·
HTML   formati   va   boshqa   internetda   foydalaniladigan   barcha
formatlarga o’tkazishni ta’minlash;
mustaqil platformali;
Flash-roliklarni   avto   rejimda   ham,   Web   -   brouzer   yordamida   ham
ko’rish   imkoniyati   mavjud;   vizual   uskunalari   mavjudligi   Flash-rolik
yaratuvchilarini   ko’plab   murakkab   amallardan   xalos   etadi,   shuningdek   Flash-
texnologiyalarning   texnik   asnektlarni   o’rganishni   talab   etmaydi.   Hozirgi   vaqtda
Web-sahifalarni   yaratishda   birinchi   o’rinlardan   birini   rastrli   grafika   egallaydi.
Rastrli   formatlardan   GIF   (Graphics   Interchange   Format   -   ma’lumotlar   almashuvi
uchun   grafik   format),   JPEG   (Join   Photographic   Experts   Group   –   tasvir   bo’yicha
mutaxassislar   birlashgan   guruhi)   va   PNG   (Portable   Network   Graphics-   ko’chirma
grafik format) va boshqa formatlarni keltirish mumkin. Rastrli grafikani ishlatishda
tasvir nuqtalar majmuasi (piksellar – inglizca pixels) dan iboratbo’ladi. Bu nuqtalar
bir   -   biri   bilan   bog`liq   bo’lmaganligi   uchun   ushbu   nuqtalarni   har   birga   rangi   va
koordinatasi   berilishi   kerak.   Oddiy   holda,   agar   ikki   xil   rangli   tasvir   ishlatilsa
(masalan, oq-qora), u holda har bir pikselni ta’riflash uchun bitta ikkili razryad (0-
qora, 1- oq) ta’riflash etarli bo’ladi. 256 - rangli rasm uchun har bir pikselga bunday
razryadlardan   8   ta   kerak   bo’ladi   (256=2).   Juda   ham   murakkab   fotorealistik   rangli
tasvirlar   1   pikselga   24   razryad   talab   qiladi.   Natijada   rastr   tasvirli   fayllar   o’lchami
tasvirni   rang   chuqurligi   o’sgani   sari   oshib   boradi.   Rastrli   tasvirlarni   yana   bir
kamchiligi   shundan   iboratki,   tasvir   sifati   piksel   o’lchamiga   bog`liq,   u   esa   o’z
navbatida   monitorniimkoniyati   bilan   belgilanadi.   Shuning   uchun   bir   xil   rasm   turli
monitorlarda   har   xil   ko’rinishga   ega   bo’lishi   mumkin.   Rastrli   tasvir   o’lchamini
o’zgartirish   juda   ham   murakkab   ishdir.   Chunki   bunday   tasvirni   kattalashtirish
piksellar sonini  o’sishiga olibkeladi. Kompyuter grafikasi  sohasidagi  mutaxassislar
tomonidan   juda   murakkab   rastrli   tasvirlar   piksellar   «ko’naytirish»   yoki   o’cherish
6 (agar   tavirni   kichraytirish   kerak   bo’lsa)   algoritmlari   ishlab   chiqilgan,   lekin   ular
doim   ham   ushbu   masalani   oqilona   bajara   olmaydi.Web-sahifalarni   yaratishda
birinchi   o’rinlardan   birini   vektorli   grafika   ham   egallaydi.   Bu   tasvirni   rasmdagi
joylashuvi  matematik formulalar  bilan berilgan egri chiziqlar  majmuasi  yordamida
namoyish etish usulidir. Masalan, istalgan doirani tasvirlash uchun uch-to’rt raqam
kerak   bo’ladi:   radius,   markaz   koordinatalari   va   chiziq   qalinligi.   Shuning   uchun,
vektorli grafika rastrli grafikaga nisbatan bir qancha afzalliklarga ega:
vektorli   tasvirlarni   belgilovchi   matematik   formulalar   kompyuter
xotirasida rastrli tasvir piksellariga qaraganda kamroq joy egallaydi; ·
tasvir   (yoki   uning   ayrim   qismlarini)   sifatini   yuqotmasdan
chegaralanmagan kattalashtirish imkoniyati mavjudligi;
tasvirni   bir   platformadan   ikkinchisiga   ko’chirishning   qulayligi.   Albatta,
vektorli   tasvirlarni   o’z   kamchiliklari   ham   mavjud.   Masalan,   fotorealistik   tasvirni
vektorli formatda namoyish qilish murakkabroq. Flash yaratuvchilari bunga echimni
tonishgan. Flash yordamida Web-sahifalar tuzishda siz nafaqat vektorli balki rastrli
tasvirlarni ishlatishingiz ham mumkin.
Macromedia   Flash   dasturida   ob’ektlarni   chizish   uchun   maxsus   chizish
uskunlari mavjud. Ular quyidagi uskunalar paneli (Tools) da joylashgan.
Bu uskunalar quyidagi amallarni bajaradi:
- Selection Tool (V) belgilash uskunasi;
- Subselection Tool (A) belgilash uskunasi;;
- Line Tool (N) chiziq chizish uskunasi;
- Lasso Tool (L) ixtiyoriy belgilash uskunasi;
- Pen Tool (P) ruchka uskunasi;
 - Text Tool (T) tekst yozish uskunasi;
7  - Oval Tool (O) aylana, ellips chizish uskunasi;
  - Rectangle  Tool  (R)  to’rtburchak chizish uskunasi;     - Pencil  Tool  (Y)
qalam uskunasi;
 - Brush Tool (B) shyotka uskunasi;
 - Free Transform Tool (Q) ob’ektni erkin o’zgartirish
(aylantirish) uskunasi;
 - Fill Transform Tool (F) rangni o’zgartirish uskunasi;
 - Ink Bottle Tool (S) rang quyish uskunasi;
  - Paint Bucket Tool (K) rang quyish uskunasi;
 - Eyedropper Tool (I) rangni aniqlash uskunasi;
 - Eraser Tool (E) o’chirg’ich;
 - Hand Tool (H) ish stolini surish uskunasi;
 - Zoom Tool (M,Z) ish stolini katta, kichik qilish uskunasi;
Fill+Sroke   Color   chiziq   va   soxa   rangini   tanlash,   belgilash
uskunasi;
Bu uskunalardan foydalanib ixtiyoriy ob’ektni chizishimiz mumkin.
Endi bu uskunalarning ayrimlari bilan ishlashni ko’ramiz.
8 Chiziq. Chiziqning 6 ta turi mavjud.
    
    
  Aylana, ellips
To’rtburchak,   kvadrat
 
Qalam
1.1.  1-rasm: Uskunalar paneli bilan ishlash oynasi 
Macromedia Flash dasturida shulardan foydalani ixtiyoriy ob’ektni chizish
mumkin.
1.2 Matn bilan ishlash.
Matn   kiritish   uchun   uskunalar(Tools)   panelidan   matn   kiritish   uskunasi
tanlanadi   va   chichqonchaning   chap   tugmasi   ish   maydoni   ustida   bosiladi.   Ish
maydonida matn kiritish imkoniyati yaratiladi.
9 Matn   uch   xil   turda   bo’ladi.Bular   Static   Text,   Dynamic   Text   va   Input
Text lsrdir. Quyidagi rasmda matn yozishning barcha xususiyatlari keltirilgan.
1.2.  2-rasm: Matn hususiyatlarini o’zgartirish oynasi
Bunda   matn   formatini   (shrifti,   o’lchami,   qalin+kursiv),   rangi   va
koordinatalarini belgilash, o’zgatirish imkoniyati mavjud.
- matn turlari
    - matn ko’rinishini o’zgartirish
                - matn koordinatasi o’rnatish
                                                                                                                     - matn shrifti, o’lchami va
            rangini belgilash
Ranglar   bilan   ishlash   (Colors)   ma’lumki   barcha   ranglar   uchta   ranglar
kombinatsiyasidan   xosil   bo’ladi.   Yani   RGB   (Red,   Green,   Blue)   qizil,   yashil
va   ko’k   ranglaridan   tashkil   topadi.   Flash   dasturida   ranglarni   tanlash
paneli(Color  Mixer)  mavjud. Rang  tanlash paneli(Color  Mixer)  xususiyatlari
quyidagi rasmda keltirilgan.
10 1.2. 3 –rasm:   Color Mixer oynasi
Ko’rib   turganingizdek   rang   tanlashni   None(ixtiyoriy   rang),   Solid(monoxromatik),
Linear(Liniya,   gradient   ko’rinishidagi),   Radial(radial)   va   Bitmap(rasm)   turlari   mavjud.
Bu   xususiyatlar   ish   stolidagi(maydonidagi)   belgilangan   soxani   rangini   belgilash   uchun
ishlatiladi. Bundan tashqari yana uskunalar paneli(Tools) da soxa va soxa chegarasidagi
liniya rangini tanlash uskunalari mavjud. 1
- chiziq va soxa rangini tanlash uskunalari
Bu   uskunalar   bilan   birga   rang   tanlash   va   uning   xususiyatlarini
o’zgartirishda yana quyidagi uskunlardan foydalaniladi:
  - Ixtiyoriy soxadagi ixtiyoriy rangni (#A5B898 ko’rinishda) aniqlash uskunasi;
Ko’rib   turganingizdek,   ranglar   maxsus   o’n   oltilik   sanoq   sistemasida     kodlanadi.
Misol   uchun:   #D4CC76,   #5BA29E,   #00FFCA.   Bu   kodlar   oltita   simvol   bilan
ifodalanib,   RGB   (Red,Green,Blue)   ko’rinishida   bo’ladi.   Masalan   #D4CC76   rangini
RGB   ko’rinishida   ko’rsatmoqchi   bo’lsak,   Red(D4),   Green(CC),   Blue(76)     bo’ladi.
Shu   o’rinda   aytishmiz   lozimki,   dizaynerlik   soxasida   rang   tanlash   eng   asosiysi
xisoblanadi va ranglarni uyg’unligini mos ravishda tanlash juda katta ahamiyatga ega
Frame va Layer lar bilan ishlash
Macromedia   Flash   dasturida   animatsiya   va   prezentatsiyalar   yaratishda
qavat (Layer) va kadrlar (Frame) ni o’rni juda muhim ahamiyatga ega. Chunki xar
bir animatsiya va prezentatsiya shu kadrlar va qavatlar asosiga quriladi. Kadrlar va
qavatlar   Timeline   oynasida   jo’ylashgan.   Quyidagi   Timeline   oynaning   umumiy
ko’rinishini ko’rib turibsiz.
1
 
11                  1.2. 4-rasm: Time  Line oynasi 
Kadr   qo’shish   uchun   [F6]   yoki   [F5]   tugmasi   bosiladi.   Timeline   oynasida
qavat   (Layer)   qo’shish   va   qavat   papkasini(Layer   Folder)   qo’shish   tugmalari
mavjud.
Eng sodda animatsiya aratilganidagi qavatlar va kadrlar ko’rinish
yuqoridagidek ko’rinishida bo’ladi.
          1.3 Animatsiya (Motion)
Animatsiya yaratish unchalik murakkab emas. Macromedia Flash dasturi eng sodda
animatsiyani yaratish bir necha qadamdan iborat. Murakkablarini yaratish uchun esa
sizdan   ozgina   sabr-toqat   va   biroz   vaqt   talab   qiladi.   Keling   xozir   eng   sodda
animatsiyani yaratamiz. Buning uchun uskunalar panelidan matn yozish uskunasini
tanlaymiz va ixtiyoriy matnni kiritamiz. Masalan quyidagidek:
                               1.2. 5-rasm: matin yozish uskunasi
Endi   Timeline   bo’limidan   ixtiyoriy(namunada   biz   25-   Frameni   tanladik)
Frame   ga   (sichqonchaning   chap  tugmasini)   chertib,  [F6]   tugmasi   bosiladi   va   matn
koordinatasi o’zgartiriladi.
12  
                          1.2. 6-rasm: Matn kardinatasini o’rnatish
So’ngra Timeline oynasidan aktiv Layer ning ixtiyoriy
(1- va  25-  Frame  lardan  biriga  chertiladi)  Frame  ga  chertib,  Properties
bo’limidan Tween -> Motion tanlanadi.
  1.2. 7-rasm: Properties bo’limi bilan ishlash
13 Natijani ko’rish uchun yuqoridagi menyudan Control -> Test  Movie tanladi.
Yoki osonroq usuli klaviatura yordamida [Ctrl] va [Enter] tugmalari birgalikda      
bosiladi. Natija esa ikkala xolatda ham quyida ko’rib tuganingizdek bir xil:
Bu kabi animatsiyalar asoasn Internet tarmog’ida saytlar banneri uchun, turli
reklama roliklari uchun keng qo’llaniladi. va albatta katta-kichik prezenttsiyalar va
animatsiyalar yaratishda ham ishlatiladi. 2
Animatsiya (Shape)
Animatsiya yaratishda Shape yani bir xolatdan ikkinchi xolatga silliq (tekis)
o’tish xossasidan foydalaniladi. Buning uchun ixtiyoriy ob’ektni chizib olamiz.
                                  1.2. 8-rasm: animatsiya yaratish
Endi   esa   ixtiyoriy   Frame   ga   sichqonchaning   chap   tugmasini   bosib
Properties   bo’limidan   Tween   ->   Shape   tanlanadi. Va   albatta   natijani   ko’rish   uchun
Ctrl + Enter tugmasi bosiladi. Natija esa ko’rib turganingizdek:
2
14 Shape   xossasining   vazifasi   bir   xolatdan   ikkinchi   xolatga   silliq(tekis)
o’tkazishni ta’minlaydi. Macromedia Flash dasturida animatsiya yaratishning asosiy
xossalaridan xisoblanadi.
Maska yaratish(Mask)
Eng   avva   maska(mask)   nima   va   u   bizga   nima   uchun   kerak   degan   savolga
javob   beramiz.   Animatsiya   yaratayotganimizda   ob’ektni   yoki   rasmni   biror   bir
soxasigina kerak bo’ladi. Buning uchun Macromedia  Flash dasturida maska(mask)
xossasi   mavjud.   Quyida   undan   foydalanishni   ko’rib   chiqamiz.   Eng   avval   biror   bir
ob’ektni chizib yoki rasmni Import qilib olamiz.
                                       1.2. 9- Maska yaratish
Import qilish uchun File menyusidan Import -> Import to Stage tanlanadi yoki
klaviaturadan   Ctrl   va   R   tugmalari   birgalikda   bosiladi.   Va   quyidagi   Import
qilish oynasi chiqadi.
15                                               1.2. 10-rasm: Import qilish
Ixtiyoriy rasmni tanlab Open tugmasi bosiladi. Natijada ish stolida biz tanlagan rasm 
paydo bo’ladi.
                                   1.2. 11-Ish stolidagi jarayon
Quyidagidek   ko’rinishda:   Maskani   xosil   qilish   uchun   birinchi   bo’lib   yangi
qavat(Layer)   xosil   qilib   olamiz.   Buning   uchun   Timeline   oynasidan   Insert   layer
tugmasi   bosiladi.   Bu   qavatga   aylana   chizamiz   va   Ctrl   +   G   tugmasi   orqali   aylanani
(gruppalaymiz) birlashtiramiz.
16                                  1.2. 12-rasm: Ctrl + G tugmasi bosilish natijasi
Endi  ixtiyoriy Frame ni  tanlab F6 tugmasi  bosiladi  va aylana koordinatasi
o’zgartiriladi. Rasm joylashgan qavatda ham Frame tanlanib [F6] tugmasi bosiladi.
                           
1.2. 13-rasm: F6 tugmasi bosilish natijasi
Aylana   turgan   qavat   Frame   lari   o’rtasida   sichqonchaning   chap   tugmasi
bosiladi   va   Properties   bo’limidan   Tween   ->   Motion   tanlanadi.   Endi   Ctrl   +   Enter
tugmalari birgalikda bosiladi. Natija esa ko’rib turganingizdek:
17 II BOB. ANIMATSIYA DASTURI MACROMEDIA FLASH.
DASTURNING ASOSIY ISH SOXALARI VA TUSHUNCHALARI
                        2.1 Animatsiya dasturi macromedia flash
Macromedia   Flash   dasturi   yordamida   ham   animatsiya   va   taqdimot   fayllarni
yaratishimiz   mumkin.   Ammo   Power   Point   ga   qaraganda   Macromedia   Flash
dasturda   yaratilgan   animatsiya   fayllari   to’lik   siz   tomoningizdan   yaratiladi   va
animatsiyalashtiriladi.   Shu   bilan   birgalikda   bu   dasturda   aktiv   elementlar   bilan
ishlash va dasturlash imkoniyatlari mavjud. Asosan Macromedia Flash dasturida
kichik   animatsiya   fayllari   (kliplar),   Internet   saxifalar,   elektron   qo’llanmalar   va
Flash   dasturda   yaratilgan   fayllar   o’zining   original,   ishlash   soddaligi,   yaratilish
murakkabligi, tezkorligi, multimediya jixozlanganligi va hajm buyicha kichikligi
bilan ko’zga tashlanishadi. 3
Dasturni   ishga   tushirish   uchun   Windows   ning   PUSK   tugmasining
PROGRAMM Ы   bo’limining   Macromedia   guruxi   ichidagi   Macromedia   Flash
buyrug’ini tanlaymiz. Natijada ekranda quyidagi dastur oynasi hosil qilinadi.
                                2.1. 12- Macromedia Flash dasturi
Flash   dasturida   ishlash   uchun   biz   bir   nechta   yangi   tushunchalar   bilan   tanishimiz
zarur.   Bular:   Flash   belgisi,   grafik   tasvir   (simvol),   animatsion   klip,   aktiv   tugma,
ssena, kadr, boshkaruv kadr, vaqt-chizg’ichi, va qatlam.
3
 
18 2.1. 13-rasm: Flash dasturidagi yangi tushunchalar
Vaqt-chizg’ichi   (TimeLine   -   Vremennaya   shkala)   -   Flash   dasturida
animatsiya   xarakatlarni   yaratishida   asosiy   ish   quroli.   Ushbu   soxada   qatlam   va
kadrlarni ko’rishimiz va ular ustidan xar xil amallarni bajarishimiz mumkin Vaqt -
chizg’ich orkali qatlamlarni joylashuvi va turi, kadrlar turi (boshqaruv va avtomatik
yaratilgan   kadrlar)   va   ulardagi   action   dasturlash   skriptlar   mavjudligini   ko’rishimiz
va sozlashimiz mumkin.
Ushbu soxaning chap tomonda qatlamlar soxasi, u tomoda esa shu qatlamlardagi
kadrlar soxalari joylashgan.
Vaqt-chizg’ichning chap (qatlamlar) tomoni
- ustuni qatlam kurinishi yoki kurinmasligini,
- ustuni katlamni uzgartirish mumkinligi yoki mumkin emasligi va
-   ustuni   qatlam   elementlari   tulik   yoki   faqat   chegaralari   kurinishini
uzgartirishga yordam beradi.
- tugmasi yangi qatlam yaratish,
- tugmasi xarakat traektoriyasi qatlamni yaratish,
- tugmasi qatlamlar uchun papka yaratish,
- tugmasi esa tanlangan qatlamni uchirish amallarni bajaradi.
Vaqt -chizg’ichning ung (kadrlar) tomoni
Vaqt-chizg’ichnining o’ng tomonning pastki qismidagi
joylashgan
19 - soxasi bosh kadrga o’tish, qo’shni kadrlarni yoki ular
Chegaralarini ko’rsatish hamda bir    nechta kadrlarni     bir   paytda   taxrirlash
tugmalari,
-   soxasi   esa   nechanchi   kadr   tanlangan,   kadrlar   tezligi   va   nechanchi
sekundda joylanishimizni kursatuvchi tugmalari.
   Qatlam (Layer - Sloy) - xar bir grafik muxarrirlaridek Flash dasturida ham 
qatlamlardan foydalanamiz. Qaysi qatlam yuqorida joylashgan bo’lsa shu qatlam 
ob’ektlar boshqalar ustida ko’rsatiladi. Qatlamni ko’rinmas yoki o’zgartiruvchan 
emas xolatga o’tkazish mumkin. Qatlamlar oddiy, xarakat traektoriya qatlami yoki 
maska (paydo bulish) qatlam ko’rinishida bo’lishi mumkin. Bir vaqtdagi bir nechta 
xar xil xarakatlar uchun xar xil qatlamlar kerak.
Kadr (Frames - Kadr) - Flash va kupkina animatsion muxarrirlar hamda
video montaj dasturlar asosida kadrlar ketma ketligi joylashgan. Kadrni siz uzingiz
chizib yaratishingiz yoki dastur uni uzi avtomatik yaratishi mumkin. Kadrlar ichida
boshqaruv kadr (keyframes - klyuchevoy kadr) tushunchasi mavjud bulib, u xarakat
traektoriyasining   nuqtalarini   belgilaydi.   Avtomatik   yaratilgan   kadrlar   esa   ikki   xil
buladi: shakllar geometriyasini o’zgarishi   (shape tweening) yoki boshqaruv kadrlar
o’zgarishi   (motion tweening) asosida yaratilgan kadrlar .
Kadrlar ustidan bajariladigan asosiy amallar
F7 yoki Vstavka menyusida Vstavit pustoy klyuchevoy kadr (Insert blank keyfrme)
- aktiv qatlamda yangi bush boshkaruv kadr yaratish. F6
yoki   Vstavka   menyusida   Klyuchevoy   kadr   (Insert   keyframe)   -   aktiv   qatlamda   keying
boshqaruv   kadrini     yaratish   Shift+F6   yoki   Vstavka   menyusida   Ochistit   klyuchevoy
kadr (Clear keyframe) – aktiv   qatlamda tanlangan boshqaruv kadrini tozalash F5 yoki
Vstavka   menyusida   Kadr   (Insert   frame)   -   aktiv   katlamda   bush   kadrini   yaratish
Shift+F5   yoki   Vstavka   menyusida   Udalit   kadr   (Remove   frames)   -   aktiv   katlamda
tanlangan kadrini tozalash
20                      
                   2.1. 14-rasm: Kadr yaratish
Belgilar (Symbol - Simvol) - Flash dasturning asosiy elementlaridan biri.
U   oddiy   grafik   yoki   bir   nechta   qatlamdan   iborat   murakab   grafik   tasvir   (graphic),
animatsiyalashgan   klip   (movie   clip)   yoki   aktiv   tugma   (button)   kurinishida   bulishi
mumkin.   Xar   bitta   belgi   o’z   ichiga   bir   nechta   boshqa   belgilarni   olishi   mumkin
bulganligi   sababli   Flash   dasturida   ishlash   juda   qulay.   Yangi   belgi   yaratish   uchun
Ctrl+F8   yoki   Vstavka   menyusida   Nov ы y   simvol   (New   symbol)   buyrig’ini
tanlaymiz. Natijada yangi belgining yaratish mulokot oynasi chiqadi, ushbu oynada
biz belgi turini (grafik tasvir - graphic, yoki aktiv tugma - button) tanlaymiz va OK
tugmasini   bosamiz.   Yangi   belgini   boshka   yul   bilan   ham   yaratish   mumkin.   Agar
biror   bir   tasvir   kismini   sichkoncha   bilan   tanlab   F8   yoki   Vstavka   menyusida
Preobrazovat v simvol (Convert to Symbol) buyrigini tanlasangiz, u xolda Flash shu
tasvir asosida siz tanlagan turiga mansub yangi belgi yaratadi 4
Belgining turlari
Grafik tasvir (graphic) - bitta kadrdar va bitta yoki bir nechta katlamlardan
iborat  belgi. Aktiv tugma (button)  -  turtta kadrdan (Up, Over, Down, Hit)  va  bitta
yoki   bir   nechta   katlamlardan   iborat   belgi.   Up   -   tugma   oddiy   kurinishi,   Over   -
sichkoncha   kursori   tugmaga   kursatib   turgan   kurinishi ,   Down   -   sichkoncha   kursori
tugmaga   kursatib   bosilib   tugran   kurinishi,   Hit   -   tugma   aktivlashish   soxaning
kurinishi.   Animatsiyalashgan   klip   (movie   clip)   -   cheklanmagan   kadrdar   va
katlamlardan iborat belgi. Ushbu belgi uz ichiga bir nechta boshka belgilarni (grafik
tasvirlar,   aktiv   tugmalar   va   boshka   animatsion   kliplarni)   olishi   mumkin.   Belgilar
kutubxonasi (Biblioteka - Library) - xar xil turdagi belgilar 
4
 
21 bilan ishlash uchun Flash ning maxsus oynasi. Uni ekranga chikarish uchun Ctrl+L
yoki   F11   yoki   Okno   menyusining   Biblioteka   (Window   Library)   buyrug’ini
tanlashimiz   kerak.   Ushbu   oyna   orkali   biz   barcha   belgilarni   ko’rishimiz,   ularni
taxrirlashimiz,   yangi   yaratishimiz   va   uchirishimiz,   hamda   ularni   kadrlar
qo’shishimiz mumkin.
Animatsiya   (Animatsiya   -   Animation)   -   Flash   dasturning   asosiy
xarakatlari.   Animatsiya   2   xil   buladi:   kadrli   (pokadrovoe   sozdanie)   va
avtomatik(avtomaticheskoe   sozdanie   promejutochn ы x   kadrov).   Kadrli   animatsiya
fakat   boshkaruv   kadrlardan   iborat   buladi.   Avtomatik   animatsiya   (tweening)
boshkaruv   hamda   avtomatik   ravishda   yaratilgan   oddiy   kadrlardan   iborat   buladi.
Flash   dasturda   ikki   xil   avtomatik   animatsiya   turi   mavjud:   shakllar   geometriyasini
uzgarishi   (shape   tweening)   yoki   boshkaruv   kadrlar   uzgarishi   (motion   tweening)
asosidagi   animatsiya.   Xar   xil   animatsiya   turlarini   yaratish   va   ularni   taxrirlash
asoslari bilan biz keyingi mavzularda tanishamiz.
Macromedia Flash dasturida animatsiya yaratish.   Flash dasturida animatsiya ikki xil
buladi:   kadrli   (pokadrovoe   sozdanie)   va   avtomatik(avtomaticheskoe   sozdanie
promejutochn ы x   kadrov).   Avtomatik   animatsiya   shakllar   geometriyasini   uzgarishi
(shape   tweening)   yoki   boshqaruv   kadrlar   uzgarishi   (motion   tweening)   asosidagi
animatsiya turlarga bulinadi.
2.2 Boshqaruv kadrlar uzgarishi (motion tweening) asosidagi yaratilgan
animatsiya
Shu   turdagi   animatsiyani   yaratish   uchun   biz   bitta   boshqaruv   kadrni
yaratamiz va unga belgi qo’shamiz. Masalan boshqaruv kadrda aylana chiziladi va u
grafik   tasvir   belgi   turiga   F8   yoki   Vstavka   menyusida   Preobrazovat   v   simvol
(Convert   to   Symbol)   buyrigi   yordamida   o’tkaziladi.   Yoki   Ctrl+F8   yoki   Vstavka
menyusida Nov ы y simvol (New symbol) buyrigini tanlab yangi belgi yaratamiz va
Belgilar kutubxonasi yordamida uni boshqaruv kadrga kushamiz.
22      2.1. 15-rasm:Yangi belgi yaratish
Endi   belgi   joylashgan   boshkaruv   kadrni   sichkonchaning   ung   tomondagi   tugma
yordamida tanlab Creat motion tweening yoki Vstavit menyusining shu nomli 
buyrugini tanlamiz. Shu xarakatlar natijasida boshqaruv kadr rangi ko’k
rangga   uzgaradi.   Endi   sichkoncha   bilan   yangi   kadrni   tanlaymiz,   (masalan   25-chi
kadrni)   va   F6   yoki   Vstavka   menyusida   Klyuchevoy   kadr   (Insert   keyframe)   aktiv
qatlamda   keyingi   boshqaruv   kadrini   yaratish   buyrug’ini   tanlaymiz.   Natijada   25-chi
kadrda ko’k rangli boshqaruv kadr xosil qilinadi va shu kadrgacha birinchi boshqaruv
kadrdan   strelka   xosil   qilinadi.   Birinchi   boshqarish   kadrdan   ikkinchi   boshqarish
kadrgacha   kadrlar   ko’k   rangda   avtomatik   xosil   kilinadi.   Oxirgi   xarakatimiz   -   bu
ikkinchi   boshqarish   kadrdagi   belgini   o’zgartirish   (chuzish,   aylantirish,   kattalashtirish,
kichkinalashtirish   yoki   kadrdagi   joylanishini   o’zgartirish).   Endi   klaviaturadagi   Enter
tugmasini bosamiz va biz yaratgan animatsiyani ko’rishimiz mumkin.
23 2.3   Shakllar   geometriyasini   uzgarishi   (shape   tweening)asosidagi   yaratilgan
animatsiya
Shu   turdagi   animatsiyani   yaratish   uchun   biz   boshqaruv   kadrlar   o’zgarishi   (motion
tweening) asosidagi yaratilgan animatsiya xosil qilamiz. Faqat endi oxirida ikkinchi
qatlamdagi   belgini   butunlay   o’chirib   uning   o’rniga   kvadrat   chizamiz.   Shu
xarakatimizdan   keyin   kadrlar   rangi   normal   rangga   qaytadi.   Keyin   birinchi   va
ikkinchi   boshqaruv   kadrlardagi   grafik   tasvir   belgini   Ctrl+B   yoki   Izmenit
menyusidagi   Razdelit   otdelno   (Breack   appartack)   buyrug’i   yordamida   aloxida
shakllarga bo’lib chiqamiz.
2.3. 16-rasm: Razdelit otdelno (Breack appartack) buyrug’idan foydalanish
Endi   avval   birinchi   boshqaruv   sichkoncha   chap   tugmasi   bilan   tanlab
Svoystva   (Proprties)   yoki   Ctrl+F3   yoki   Okno   menyusining   shu   nomli   buyrug’ini
tanlamiz.   Natijada   mulokot   oynasi   xosil   qilinadi   va   unda   Tweening   soxasida
Motions urniga Shape xolatini tanlaymiz. Shu natijasida boshqaruv kadr rangi yashil
rangga   o’zgaradi.   Endi   iikinchi   boshqaru   kadrni   ham   sichkoncha   bilan   tanlab
animatsiya   turini   Motions   dan   Shape   ga   o’zgartiramiz   va   oxirida   klaviaturadagi
Enter tugmasini bosamiz va biz yaratgan animatsiyani ko’rishimiz mumkin.
Ko’rishimiz   mumkin   ikkala   animatsiyalarda   ham   ikkita   boshqarish
kadrlar   o’rtasidagi   masofa   kadrlarni   kompyuter   o’zi   avtomatik   yaratgan   va
24 animatsiya   to’gri   chizik   bo’yicha   xarakatlanyapti.   Ammo   agar   bizga   xarakat
traektoriya   bo’yicha   bajarilishi   kerak   bo’lsa,   u   xolda   nima   kilish   kerak?   Bunday
animatsiyalarni xosil
qilish   uchun   bizning   qatlamimiz   ustida   maxsus   xarakat   traektoriya   qatlamini
yaratish kerak bo’ladi. Va shu qatlamda  qalam bilan qiyshik traektoriya chizig’ini
chizamiz. Natijani ko’rish uchun klaviaturadagi Enter tugmasini bosamiz.
Shu   bilan   birga   avtomatik   animatsiyalarda   foydalanish   mumkin   bo’lgan   yana   bir
effekt mavjud - bu maska qatlami. Maska qatlamini uchun asosiy
       2.3. 17-rasm: Maska qatlami ko’rinishi
katlam   ustida   yangi   bo’sh   qatlam   yaratamiz.   Shu   qatlamni   sichqonchaning   chap
tugmasi bilan bosib Maska - Mask buyrug’ini tanlaymiz. Natijada qatlam ko’krangga
o’zgaradi   va   ikkala   qatlamlar   o’zgarishlardan   ximoyalanadi.   Maska   qatlamdan
shu ximoyani o’chirib, boshqaruv kadrda bir nechta to’rtburchaklar chizamiz. Keyin
yana maska qatlamning ximoyasini yoqib klaviaturadagi Enter tugmasini bosamiz va
natijani ko’ramiz.
25 Xulosa
Axborot   texnologiyalari   kundan-kunga   rivojlanib   borayotgan   bir   davrda
yuqorida   keltirilganidek   kompyuter   grafikasi   va   internet   tizimi   kundan   kunga
rivojlanib bormoqda.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   bu   dastur   eng   qulay   va   ahamiyatli.
Xozirgi   kunda Macromedia Flash dasturida   maskalar, qatlamlar, ob'ektlar va matn
bilash   ishlash   ko’nikmasini   shakllantirishuchun   keng   foydalanishmoqda.   Ayniqsa
Macromedia   Flash   dasturi   va   uning   imkoniyatlari   bilan   ishlash   ancha   chiroyliroq
qilib   ishlashda   foydalanishmoqda.   Men   ham   bu   mavzudan   o’z   matnlarni     rangli
tasvirlarda ishlashni   o’rganyapman.  To’g’ri  bu  dastur   boshqa  dasturlarga qaraganda
ancha murakkab lekin uning juda ko’p qulay tomonlari bor. 
Macromedia   Flash   dasturi   va   uning   imkoniyatlarini   shakllantirish   animatsiya
bilan  ishlashni   va  rasmlarga  turli  xil  bezak   berishni,   qora  tasvirdagi   rasmlarga   rang
berib   undagi   yuz   chehralarni   chiroyli   holatga   keltirishingiz   mumkin.   Bu   dastur   eng
qulay va foydalanuvchilar uchun keraklidir. 
Macromedia flash dasturi va uning imkoniyatlari. 
Animatsiya (Motion) ,
Animatsiya dasturi macromedia   Flash,
Shakllar geometriyasini uzgarishi (shape tweening)asosidagi yaratilgan animatsiya .
Kompyuter grafikasi sohasida Macromedia Flash dasturi va uning imkoniyatlari
haqida  gap  ketganda   muhim  ahamiyatga   ega.  Ulardan  foydalanish  raqamli   rasmdan
tortib   fotografiya   va   dizayngacha   bolgan   vaqtni   qamrab   oladi,   lekin   ularning
cheklovlaridan   xabardor   bolish   va   miqyoslilik   va   matn   ravshanligi   juda   muhim
bolgan   muqobil   formatlar,   masalan   vektor   grafiklari   haqida   oylash   muhimdir.
Kompyuter   grafikasini   o rganish   uning   turli   sohalarda   qo llanilishini   va   zamonaviyʻ ʻ
texnologiyalardagi hal qiluvchi rolini ochib berdi. 
         Flash texnologiyasiga - ShockWave Flash (SWF) formatli vektorli 
grafikdan foydalanishga asoslangan texnologiyadir. Bu format eng samarali grafik 
formatlardan bo’lmasada,  SWF formati foydalanuvchilarga grafik imkoniyatlari 
26 cheklanmagan grafiklar bilan ishlovchi vositalar va natijani Web-brouzerlarda, 
kerakli muxarrirlarda foydalanish imkoniyatilari mavjud.Shunday ekan, biz yoshlar 
axborotlashgan jamiyatda o’z o’rnimizni topishida kompyuter grafikasi fanining o’rni
alohida bo’lib, hozirgi kunning dolzarb fani hisoblanmoqda.
              
                   
27   Foydalanilgan adabiyotlar
1. A.R.Maraximov,   S.   I.   Raxmon қ ulova   «Internet   va   undan   foydalanish
asoslari».  Toshkent-2001.
2. Matrosov, Sergev, Chaunin. HTML 4.0 v podlinnike.  BHV-SPb, 2000
3. Vaynam L, Vaynam V, Dinamicheskiy HTML.  Diasoft 2001
4. Uilton P. Java Script. Osnov ў .  Simvol-plyus. 2002
5. M.Aripov. Internet va Ye-mailda ishlash, Universitet nashriyoti, 2000.
6. Microsoft FrontPage 2000. Shag za shagom.M., EKOM,2000.
7. I.Shaposhnikov. Web - sayt svoimi rukami.  SPb.:BXV-Peterburg, 2000.
8. D. Kirsanov. Veb-dizayn. -SPb: Simvol-Plyus,2001.
9. Uilton P. Java Script. Osnov ы .  Simvol-plyus. 2002
Qo’shimcha adabiyotlar
10. Vazirlar Ma ҳ kamasining kompyuterlashtirishni va AKT larni rivojlantirishning
2002-2010 yillarga m ў ljallangan davlat dasturi.
11. Xolmatov T. Informatika Uzbekiston Milliy ensiklopediyasi -2003
12.M.Aripov. Informatika, Universitet nashriyoti, 2001.
13.D. Mironov. Sogel DRAW, Uchebno„y kurs-SPb.: Piter, 2000.
14.O.   E.   Kolesnikov.   Internet   dlya   delovogo   cheloveka.   M.,MSF.   Izdat.
Firma «Yauza», 1996.
Internet saytlari
1. www.uz – Национальная   поисковая система
2. www.gov.uz –   правительственный портал Республики Узбекистан.
3. www.lex.uz -        Национальная база      данных о нормативно-правовых документах
Республики Узбекистан.
28 4. www.ZiyoNET.uz      –   информационно-образовательный   портал   Республики
Узбекистан.
5. www.tami.uz   
6. www.e-darslik.uz   
7. http://www.vse.uz
29

Macromediya flash dasturi yordamida animatsiyalar tayyorlash

Купить
  • Похожие документы

  • Axborot resurs markazi uchun avtomatlashtirilgan tizim kurs ishi
  • Talabalar bilimini baholovchi dastur yaratish
  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha